Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 63 64 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Iemand ervaring met het draaien van ETS op een MacBook? De windowslaptop hier is echt te traag aan het worden en heb een redelijk nieuwe MacBook (2020), benieuwd of en hoe ik ETS hierop zou kunnen draaien.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

Zoefff

❤ 

Niet native, maar gevirtualiseerd. Ik draaide dit altijd via VirtualBox maar ben een tijdje geleden over gegaan op Parallels. En holy moly, dat is de licentie (je kan kiezen voor jaarlijks of eenmalig) echt meer dan waard; het snelheidsverschil is enorm. Je kan het in ieder geval even uitproberen, de eerste 14 dagen zijn gratis.

Let overigens op je netwerk configuratie mocht je geen verbinding kunnen maken (Zoefff in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica").

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49

Ethirty

Who...me?

Nog wel Intel of Apple silicon? Kan me voorstellen dat dat nog wel een issue voor ETS kan zijn.

Gezien ze al moeite hebben om een multi-OS applicatie uit te brengen, gok ik dat ze ARM nog niet getest hebben :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik heb ETS een tijdje draaid in VMWare Fusion op een mbp (mid 2015 model). VMWare Fusion 13 kan op een M1 CPU, mocht je die al hebben.

ETS draait nu in een windows VM op de (proxmox) hypervisor waar ook home assistant op draait. Erg fijn om gewoon een RDP client te openen en in ETS verder te werken waar ik voor het laatst gebleven ben.

• Niek_
Zoefff schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:11:
Niet native, maar gevirtualiseerd. Ik draaide dit altijd via VirtualBox maar ben een tijdje geleden over gegaan op Parallels. En holy moly, dat is de licentie (je kan kiezen voor jaarlijks of eenmalig) echt meer dan waard; het snelheidsverschil is enorm. Je kan het in ieder geval even uitproberen, de eerste 14 dagen zijn gratis.

Let overigens op je netwerk configuratie mocht je geen verbinding kunnen maken (Zoefff in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica").
Zo, dit werkt echt goed :) Dank voor de tip.

Trouwens, iedereen op ETS6 over? Heb nog een gratis upgrade ETS5 --> ETS6 liggen maar weet (nog) niet of ik er verstandig aan doen om over te gaan.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:08
Toevallig afgelopen week ook ets 6 geïnstalleerd binnen parallels op een hackintosch draaiende op ventura. (y) maar nog niet kunnen controleren of alles werkt. Licentie in ieder geval wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twee_D
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-06 14:51
Borromini schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:56:
@bbbrumbrum @walletje-w Wat heeft jullie voor de F-Tronic VS3-6 doen kiezen? Ik zit zelf nog in de planningsfase, en de Hager Vega staat voorlopig bovenaan. ABB heeft ook een Comfortline, daar was ik ook naar aan het kijken.

Als ik naar de prijzen kijk vind ik voor zo'n VS3-6 rond de 500 €. Het is me wel niet duidelijk hoeveel modules daarin passen, dat staat zelfs op de site van F-Tronic niet duidelijk aangegeven. Gaat over een installatie in België, al vermoed ik dat dat alleen voor de keuze van de kast niet veel uitmaakt.
Ik heb na lang twijfelen en veel zoeken uiteindelijk gekozen voor de Hager New VegaD FD72BN, en super blij mee. Is meer dan diep genoeg (op mijn foto hier paar post boven kan je zien dat ik voedingen van drivers nog onder de drivers heb steken en de drivers komen volledig achter de afdekplaten van de kast
).

In BE is de oorspronkelijke kast die ik wou niet toegelaten (Hager FP95QS) wist een bevriend elektricien mij te zeggen, is daarom ook niet verkrijgbaar in BE (enkel dus via NL webshops). Daarom voor de FD72BN gekozen, had er wel 3 nodig om alles weg te krijgen :-). Ik had wel het risico kunnen nemen om de FP95QS te nemen, in veel gevallen wordt dit toch goedgekeurd,... maar als je een muggenzifter hebt voor de keuring kan je wel eens pech hebben.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

twee_D schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:02:
[...]

Ik heb na lang twijfelen en veel zoeken uiteindelijk gekozen voor de Hager New VegaD FD72BN, en super blij mee. Is meer dan diep genoeg (op mijn foto hier paar post boven kan je zien dat ik voedingen van drivers nog onder de drivers heb steken en de drivers komen volledig achter de afdekplaten van de kast
).

In BE is de oorspronkelijke kast die ik wou niet toegelaten (Hager FP95QS) wist een bevriend elektricien mij te zeggen, is daarom ook niet verkrijgbaar in BE (enkel dus via NL webshops). Daarom voor de FD72BN gekozen, had er wel 3 nodig om alles weg te krijgen :-). Ik had wel het risico kunnen nemen om de FP95QS te nemen, in veel gevallen wordt dit toch goedgekeurd,... maar als je een muggenzifter hebt voor de keuring kan je wel eens pech hebben.
En heel flauw verkoopt Hager de New VegaD dan weer niet bij ons :-(

Je zou toch denken, een kast is een kast.
Fabian schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:41:
Ik heb ETS een tijdje draaid in VMWare Fusion op een mbp (mid 2015 model). VMWare Fusion 13 kan op een M1 CPU, mocht je die al hebben.

ETS draait nu in een windows VM op de (proxmox) hypervisor waar ook home assistant op draait. Erg fijn om gewoon een RDP client te openen en in ETS verder te werken waar ik voor het laatst gebleven ben.
Klopt, maar alle berichten die ik lees stellen dat je op een M1 Windows for ARM moet draaien, dat is geen vanilla Windows en de vraag blijft dus of het zou werken om native x32/x64 applicaties zoals ETS te runnen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@twee_D Bedankt, daarom ben ik ook wat huiverig om een kast in het buitenland te kopen. Randaarde vs. penaarde, dat kan je als leek nog wel uitvlooien :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 14:28
Niek_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:10:
Trouwens, iedereen op ETS6 over? Heb nog een gratis upgrade ETS5 --> ETS6 liggen maar weet (nog) niet of ik er verstandig aan doen om over te gaan.
Nee, niet over. Heeft het meerwaarde? En hoe kom je aan die gratis upgrade?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@twee_D Zijn de DIN-rails in de New Vega reeks ook demonteerbaar zodat je die achteraf met alle apparatuur geïnstalleerd in de kast kan plaatsen? En zijn die rails ook dieper te monteren? Bij de gewone Vega reeks (VBx18) lijkt dat wel mogelijk (en die rails zijn ook dieper te monteren indien nodig).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Niek_
Dennis schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:08:
[...]

Nee, niet over. Heeft het meerwaarde? En hoe kom je aan die gratis upgrade?
Geen idee of het meerwaarde is, ze hebben een document online gezet met een vergelijk tussen ETS5 en ETS6.

Kreeg september 2021 een mailing over de gratis upgrade:
Wij zijn verheugd te zien dat u dit jaar ons gloednieuwe product ETS5 Home hebt gekocht en wij hopen dat u hebt geprofiteerd van de functionaliteiten en de eenvoudige programmering. Aangezien dit product vrij recent is en wij u graag gratis van een nieuwere versie willen laten profiteren, zijn wij blij u te kunnen informeren dat de nieuwste versie ETS6 Home gratis voor u beschikbaar is!

[Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 26-04-2023 07:04]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:36:
[...]
Klopt, maar alle berichten die ik lees stellen dat je op een M1 Windows for ARM moet draaien, dat is geen vanilla Windows en de vraag blijft dus of het zou werken om native x32/x64 applicaties zoals ETS te runnen.
Volgens mij heeft dat ook te maken met hoe je dat draait. Applicaties als Virtualbox zijn virtualisatie terwijl Parallels en VMware en the likes emulatie zijn. Het verschil is dat de eerste relatief "dom" is, de instructiesets van de gast worden gewoon as-is doorgezet naar de host. Bij emulatie zit daar een laag tussen die de instructies van de gast omzet naar iets wat de host begrijpt (als dat niet 1:1 kan). Ik denk (maar nu begeef ik me een beetje op glad ijs) is dat het daarom dus ook prima mogelijk is om op een M1 Mac een Intel Windows te draaien binnen Parallels of VMware. Enerzijds omdat die dat dus zullen emuleren, anderzijds omdat OS X volgens mij ook nog weer een emulatielaag heeft om intel instructiesets te begrijpen (Rosetta 2 right?). Een en ander zal de performance niet ten goede komen, maar met relatief eenvoudige aplicaties als ETS lijkt me dat niet zo'n groot punt.

• Dennis
Niek_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:02:
Kreeg september 2021 een mailing over de gratis upgrade:
Aha vandaar, jij had hem kort daarvoor gekocht. Netjes van ze. Ik heb het al in 2017 gekocht, dus iets langer terug. Dat document met verschillen vind ik weinig toevoegen gelet op het feit dat ik toch maar één TP-lijn heb.

• Dennis
Nog even een vraag aan iedereen trouwens: hoe gebruiken jullie scènes?

Ik heb nu alleen scènes op huiskamerniveau voor het licht. In totaal 4 lampen (straks 5) hebben verschillende presets binnen die scènes. De scènes zijn 'thuis' (standaardinstelling voor licht), 'sfeervol', 'ochtend', etc.

Ik twijfel echter eerlijk gezegd of ik het niet op huis-niveau moet doen. Dus meer 'opstaan', 'koken', 'zitten', 'slapen', etc. Dat is onder andere ingegeven doordat ik straks ook screens en een luxaflex aan deze scènes wil koppelen en op termijn ook de verwarming wil zoneren.

Alleen als ik voor deze conceptueel andere benadering kies, hoe ga je dan om met dat één iemand aan het koken is en een ander op de bank zit om te lezen?

Ben benieuwd naar jullie insteek :).

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:40:

Ik heb nu alleen scènes op huiskamerniveau voor het licht. In totaal 4 lampen (straks 5) hebben verschillende presets binnen die scènes. De scènes zijn 'thuis' (standaardinstelling voor licht), 'sfeervol', 'ochtend', etc.

Ik twijfel echter eerlijk gezegd of ik het niet op huis-niveau moet doen. Dus meer 'opstaan', 'koken', 'zitten', 'slapen', etc. Dat is onder andere ingegeven doordat ik straks ook screens en een luxaflex aan deze scènes wil koppelen en op termijn ook de verwarming wil zoneren.

Alleen als ik voor deze conceptueel andere benadering kies, hoe ga je dan om met dat één iemand aan het koken is en een ander op de bank zit om te lezen?

Ben benieuwd naar jullie insteek :).
Ik heb ze inderdaad op 'activiteit' ingeregeld.

- bankhangen
- tv kijken
- koken
- opstaan

- alles aan
- alles uit

Er moet nog een scène bij voor 'dineren' maar daarvoor wacht ik even tot wij de nieuwe lamp hebben hangen boven de eetkamertafel.

Ik heb op m'n touchscreen ook een tabblad met handmatige bediening.

Als er wordt gekookt en ik wil op de bank zitten kan ik altijd even snel een lamp extra aan of uit zetten.

Daarnaast heb ik bij de scène koken bijvoorbeeld ook de rest van de lampen in huis op een bepaalde stand staan. Het is niet zo dat het overal donker is behalve in de keuken. Het is meer zo dat er bij het koken gewoon volle bak licht is in de keuken en boven het eiland ;)

[Voor 16% gewijzigd door Koekstra op 26-04-2023 09:51]

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 16:29
Dennis schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:35:
[...]

Aha vandaar, jij had hem kort daarvoor gekocht. Netjes van ze. Ik heb het al in 2017 gekocht, dus iets langer terug. Dat document met verschillen vind ik weinig toevoegen gelet op het feit dat ik toch maar één TP-lijn heb.
Vergeet niet dat wij een Pro licentie hebben, geen Home zoals @Niek_
In KNX heb ik enkel scenes per ruimte. Bv voor de badkamer 'douchen, bad, enz'. Mijn huis is ook echt ingedeeld in aparte kamers, geen open leefruimtes, vides en dergelijke hier.

Hoger niveau logica heb ik sowieso niet in KNX zitten, veel te complex om op te zetten en te onderhouden zonder een of ander (duur) centraal UI/logica component. Zo'n dingen zitten in Home Assistant bij mij.

• twee_D
Borromini schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:43:
@twee_D Zijn de DIN-rails in de New Vega reeks ook demonteerbaar zodat je die achteraf met alle apparatuur geïnstalleerd in de kast kan plaatsen? En zijn die rails ook dieper te monteren? Bij de gewone Vega reeks (VBx18) lijkt dat wel mogelijk (en die rails zijn ook dieper te monteren indien nodig).
Jup, de volledige dinrail structuur kan je uit de kast nemen. Ook kan je, zoals je op mijn foto kan zien, de din rails op 3 verschillende hoogte installeren. Dit gaf mij de mogelijkheid om die voedingen en zo ook makkelijk in mijn kast weg te werken achter de drivers zelf.

Dit filmpje heeft al een mooi overzicht over de eigenschappen: https://www.facebook.com/...uwe-vega/980217332115087/

[Voor 9% gewijzigd door twee_D op 27-04-2023 12:43]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt!

• Gilgamesh2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 22:06
Ik heb in 2010 een KNX systeem voor mijn verlichting aan laten leggen voor de verlichting in mijn woonkamer. De twee 4-weg universele dimmers (1043 00) van Gira zijn proefondervindelijk niet geschikt voor het dimmen van LED verlichting en nu halogeen verlichting in de ban is en de vrouw een nieuwe lamp wil, zoek ik naar oplossingen om over te kunnen schakelen naar LED verlichting, maar dat ik toch nog kan dimmen en schakelen met de touch bediening.

Is de (dure) oplossing een nieuwe dimactuator (en welke), of zouden mijn dimmers met bijv de 'Gira Compensatiemodule LED'(237500) geschikt gemaakt kunnen worden?

De Gira catalogus spreekt van HV-Ledlampen en NV-ledlampen, maar kan nergens vinden wat het verschil is. Ik zou verwachten Hoog Voltage en ???

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De dim actuator is op zich denk ik nog niet zo heel duur (orde max 2-300/st gok ik), maar uit je verhaal maak ik op dat je niet zelf in staat bent deze in je KNX te integreren.

De eerste optie zou dan zijn om je oorspronkelijk leverancier te vragen. Die is gewend met merk X of type Y om te gaan. Dat bepaald dan gelijk welke dimmer je gaat krijgen.

Mocht die niet meer bestaan, dan hoop ik dat je de KNX bestanden bij levering heb ontvangen, anders kan alles opnieuw geprogrammeerd worden.

#team_UTC+1

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gilgamesh2014 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:56:
Ik heb in 2010 een KNX systeem voor mijn verlichting aan laten leggen voor de verlichting in mijn woonkamer. De twee 4-weg universele dimmers (1043 00) van Gira zijn proefondervindelijk niet geschikt voor het dimmen van LED verlichting en nu halogeen verlichting in de ban is en de vrouw een nieuwe lamp wil, zoek ik naar oplossingen om over te kunnen schakelen naar LED verlichting, maar dat ik toch nog kan dimmen en schakelen met de touch bediening.

Is de (dure) oplossing een nieuwe dimactuator (en welke), of zouden mijn dimmers met bijv de 'Gira Compensatiemodule LED'(237500) geschikt gemaakt kunnen worden?

De Gira catalogus spreekt van HV-Ledlampen en NV-ledlampen, maar kan nergens vinden wat het verschil is. Ik zou verwachten Hoog Voltage en ???
Over naar een DALI-KNX interface icm eldoLED drivers.
Mits je fatsoenlijke LED verlichting (zonder geintegreerde electronica/drivers) hebt.

Iets meer info is wel wenselijk.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 12:52
bbbrumbrum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:08:
[...]

Over naar een DALI-KNX interface icm eldoLED drivers.
Mits je fatsoenlijke LED verlichting (zonder geintegreerde electronica/drivers) hebt.

Iets meer info is wel wenselijk.
Dat is wel zo makkelijk gezegd, maar het gaat hier om een bestaande installatie, dan is natuurlijk de vraag hoe makkelijk het is om dit nog te integreren.

@Gilgamesh2014
En natuurlijk de vraag, wat voor armatuur komt er te hangen met wat voor type lichtbron?
Ik heb niet al te beste ervaring er mee, dat ging dan echter alleen wel om een Doepke domotica installatie (ja niet mijn keus) na het plaatsen er van kon er wel gedimd worden, maar ik kon niet zo lekker dimmen als met een ouderwetse gloeilamp.

[Voor 17% gewijzigd door Clumsy Smurf op 30-04-2023 16:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:36
@Gilgamesh2014 als ik het dus goed begrijp gaat het hier om 8 kanalen waarvoor een dimmer moet komen. moet dit allemaal over naar LED? of sommige niet? moet dit allemaal dimbaar blijven, of is aan/uit (relais) ook prima?

Reden van deze vragen is dat een 230V KNX dimmer voor LED niet heel goedkoop is per kanaal. aan/uit is een stuk goedkoper.

Mocht je toch voor 8 kanalen dimmen willen gaan dan zou je kunnen kijken naar de Theben DM *-2t (https://knxgroothandel.nl/theben-dm-8-2t-knx.html) ik heb er hier 3 van ind e kast en deze werkt voor ons prima i.c.m. Philips LED lampen.

deze is in Duitsland trouwens wel stukken goedkoper dan in NL. zie bijv Voltus: https://www.voltus.de/the...rsaldimmaktor-8-fach.html

[Voor 12% gewijzigd door HiBe op 01-05-2023 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
Voor mijn nieuwbouwwoning, nog steeds in bouw, neem ik al KNX en ik vermoed nog steeds homeassistant voor virtualizatie. Verlichting komt wel goed. Een tweede stap is het aansturen van o.a. screens en gordijnen of luxaflex. Het lijkt wel dat somfy motoren het meest geschikt voor zijn? Bij elk raak komen al 1 of zelfs 2 dozen, per doos 4 of 8 draden vanuit de KNX verdeelkast.

Iemand met ervaring en/of tips?

Is er iemand met kennis of ervaring m.b.t. animeo KNX van Somfy?
https://www.somfy.nl/proj...-voor-gebouwen/animeo-knx

Allemaal spul speciaal voor somfy
https://knxgroothandel.nl/fabrikanten/somfy.html

Ik kan maar weinig vinden op internet :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Somfy blinkt uit in onduidelijkheid. Wil je zo simpel mogelijk dan moet je geloof ik WT motoren hebben, al willen ze daar al een tijdje mee stoppen.

De rest pushen ze vooral naar hun eigen gesloten smarthome systeem. Velux heeft dezelfde route gekozen.

Wel nieuw voor mij dat Somfy zijn eigen KNX lijn heeft, daar is op hun eigen site al helemaal weinig nuttigs over te vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zelf ben ik me aan het oriënteren op energie meting mbv KNX. MDT en Zennio hebben enkele kanshebbers, zoals de AZI of KES Plus.

Maar wat me opvalt is dat die een aparte N nodig hebben, maar wel in staat zijn over meerdere groepen of fasen te meten. Kan/mag dit in Nederland wel (veilig), want dan zal je de N moeten aansluiten vóór de groepen, direct na de hoofdaansluiting.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:19:
Somfy blinkt uit in onduidelijkheid. Wil je zo simpel mogelijk dan moet je geloof ik WT motoren hebben, al willen ze daar al een tijdje mee stoppen.

De rest pushen ze vooral naar hun eigen gesloten smarthome systeem. Velux heeft dezelfde route gekozen.

Wel nieuw voor mij dat Somfy zijn eigen KNX lijn heeft, daar is op hun eigen site al helemaal weinig nuttigs over te vinden.
Met een standaard KNX shutter actuator heb je toch niets bijzonders nodig qua motor?

Hier gewoon een LT50 motor op een MDT AKU universal actor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
Het lijkt erop dat die KNX motoren van Somfy via de bus communiceren welke stand ze staan. tussen de 0% en 100%. Zo'n standaard KNX actor zal dat vast niet begrijpen. Die KNX-line van somfy zo te lezen wel.

Als dat mogelijk is met zo'n LT50 motor hoor ik dat graag :)

De KNX RS485 heeft ook een 'alignment functie' en 'exact monitoring' of the blinds
https://service.somfy.com...6_5134039d_2020226_en.pdf

[Voor 38% gewijzigd door rfcdejong op 07-05-2023 15:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

rfcdejong schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:10:
Het lijkt erop dat die KNX motoren van Somfy via de bus communiceren welke stand ze staan. tussen de 0% en 100%. Zo'n standaard KNX actor zal dat vast niet begrijpen. Die KNX-line van somfy zo te lezen wel.

Als dat mogelijk is met zo'n LT50 motor hoor ik dat graag :)

De KNX RS485 heeft ook een 'alignment functie' en 'exact monitoring' of the blinds
https://service.somfy.com...6_5134039d_2020226_en.pdf
Alleen ziet dat eruit alsof je álle motoren dan met RS485 moet bedraden. Dit is simpelweg een bridge naar KNX.

Van de MDT actor weet ik dat deze zelf de min/max bijhoudt en dan ongeveer 50% open prima kan uitvoeren.
Maar dat kunnen de ervaringsdeskundigen hier beter bevestigen :)

Met de juiste randvoorwaarden kan die actor ook reageren op de stand vd zon, de temperatuur binnen/buiten en dan zelf bepalen of de screens dicht moeten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
In mijn zoektocht naar buismotoren voor screens met statusterugkoppeling heb ik ook een paar keer de rs485 oplossing van somfy bekeken. Als ik het goed heb onthouden dan zijn de DC motoren te zwak voor grotere screens en 230V bedrading samen met RS485 door een buisje is "gedoe": buisdiameter omhoog, dubbele isolatie en isolatie van rs485 bekabeling evenhoog of hoger dan de 230V bekabeling. Twee buizen naar 14 screens werd wat teveel van het goede. Daarom gekozen voor SMI motoren voor screens en 50mm jaloezieën (binnen).

Gordijnen met Somfy Glydea gedaan.

In praktijk maak ik voor de screens niet veel gebruik van de positiestatus, maar de feedback dat de actie wordt uitgevoerd is wel erg prettig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• whaverhals
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:46
De meeste jaloezieactoren werken op basis van looptijd. Als een screen dus 40 seconden erover doet om van 0% naar 100% te lopen is de rekensom voor andere posities zo te maken. Maar ook via het hoogte object meestal op basis van percentage aan te sturen. Voor de kanteling van lamellen is vaak een aparte tijd in te stellen.

Een fabrikant als Gira of ABB heeft ook gecombineerde actoren waarin je aan kunt geven of een uitgang moet schakelen, of je 2 uitgangen gezamenlijk wil gebruiken als jaloeziecontact.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het wordt hier tijd om de kast aan te schaffen (en een paar modellen rijgklemmen om te testen). De PTTBS 1,5/S-KNX 3214663 lijkt heel praktisch om KNX-kabels af te monteren. Wat doen jullie met de witte & gele aders als die niet in gebruik zijn? Toch afmonteren op een rijgklem zonder ze dan verder door te lussen? Of afknippen en alleen rood en zwart afmonteren op bv. de Phoenix 3214662?

Andere vraag: ik heb in het topic al een paar schemaatjes van geschakelde WCD's zien langskomen die dan via een KNX relais lopen. Zo goed als altijd gaan die schema's uit van minimaal één WCD die niet geschakeld is en dus permanent aanstaat, maar ik vermoed dat dat geen verplichting is en je bv. een 5G2,5 kan nemen en de fase, de zwarte en de grijze draad alledrie kan schakelen? En dus 3 apart schakelbare WCD's hebt? Ik ben niet van pan om alle stopcontacten apart te schakelen, ik wil vooral zekerheid dat ik geen domme dingen doe :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Uiteraard kan je 3 geschakelde draden maken, of de bruine permanent.

Vooral dat laatste zou ik altijd de normale kleur gebruiken, je weet in de toekomst maar nooit wie er aan zit.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:16
De grote vraag is of je positie-feedback wilt voor de stand van de screens/blinds. Daarin is de keuze vrij beperkt met Somfy IO (proprietair) en de SMI standaard. SMI is "gemaakt" om met KNX te integreren, maar slecht verkrijgbaar, terwijl Somfy IO juist wat makkelijker te krijgen is maar lastiger integreert. Let wel op dat Somfy IO nog geen/weinig keuze heeft in compacte motoren.

Als je zonder positie-feedback kunt, zou je naar reguliere buismotoren van o.a. Somfy en Geiger kunnen kijken. Bijvoorbeeld de Somfy Sonesse 40 WT voor jaloezieën. Die combineer je dan met een jaloezie aktor van bijvoorbeeld MDT.

Somfy heeft daarnaast nog RTS motoren. Net zoals WT zonder positie-feedback, maar dan met draadloze aansturing en lastiger te integreren met KNX.

Zelf heb ik sinds kort de Somfy Sonesse WT met jaloezieën van Verano, en dat werkt prima. Positie-feedback mis ik niet echt omdat ik veel met scènes doe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fabian
jvd-nl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:17:
SMI is "gemaakt" om met KNX te integreren, maar slecht verkrijgbaar
Kan ik bevestigen. Veel gebeld en gemaild. Zowel met assembleurs (volgens mij is het allemaal half-fabrikaat-werk) als direct met fabrikanten van SMI motoren.

Uiteindelijk heeft de lokale zonweringleverancier (Kikstra zonwering Noordhorn) een assembleur gevonden die met Becker SMI motoren wilde werken. Ook deze motoren komen met een vaste lengte aan 5G1,5 terwijl ik per raam een loze leiding naar de meterkast heb die langer is dan de kabel. Gelukkig wilden de installateurs van Kikstra met mij samenwerken waarbij zij bij het monteren van ieder screen steeds op mij hebben gewacht terwijl ik iedere kabel heb verlengd met een soldeerbout en de volledige lengte naar de meterkast trok.

De status feedback gebruik ik vooral wanneer ik op afstand wil zien wat de stand van de screens is en of er iets gebeurd zodra ik op afstand op een knop druk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Over jaloezieën gesproken, ik ben op zoek naar gordijnmotoren, liefst via een bus en graag ook met terugkoppeling. Helaas is dat (bijna) allemaal klassiek met een open- en dichtsignaal.
Het Nederlandse Goelst heeft met G-motion een RS232/485 bus. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35
Forest FMS heeft ook RS232/485 btw.

Vraag me wel af of je bij handbediening ook juiste posities terugkrijgt bij de motoren?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:40
rfcdejong schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:09:
Voor mijn nieuwbouwwoning, nog steeds in bouw, neem ik al KNX en ik vermoed nog steeds homeassistant voor virtualizatie. Verlichting komt wel goed. Een tweede stap is het aansturen van o.a. screens en gordijnen of luxaflex. Het lijkt wel dat somfy motoren het meest geschikt voor zijn? Bij elk raak komen al 1 of zelfs 2 dozen, per doos 4 of 8 draden vanuit de KNX verdeelkast.

Ik kan maar weinig vinden op internet :(
Ik heb twee animeo-knx 230V actor gehad voor toen nieuwe jaloezieën van luxaflex. Ik had binnen twee jaar vier defecte relais (van de 8 ). Voor mij nooit meer dat spul. Heb nu een ABB actor welke nu vele jaren zijn werk doet, en veel meer functies heeft. En de luxaflex word meerdere keren per dag van stand veranderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
The Lord schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:04:
Vraag me wel af of je bij handbediening ook juiste posities terugkrijgt bij de motoren?
Daar ben ik ook benieuw naar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 19:09
rfcdejong schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:09:
Een tweede stap is het aansturen van o.a. screens en gordijnen of luxaflex. Het lijkt wel dat somfy motoren het meest geschikt voor zijn? Bij elk raak komen al 1 of zelfs 2 dozen, per doos 4 of 8 draden vanuit de KNX verdeelkast.

Ik ben hier ook een tijdje mee aan het stoeien geweest, uiteindelijk gekozen voor brel motoren, deze hebben nu de brel BEQ35-10DD in het assortiment met een droogcontact. In combinatie met een jaloezie actor werkt dit perfect! Al heb je dan niet de terug koppeling mocht je de afstandsbediening gebruiken, in mijn geval geen issue, ik gebruik altijd of de Gira app of de G1 via de Gira X1.
The Lord schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:04:
Forest FMS heeft ook RS232/485 btw.

Ik heb beide draaien hier in huis, forest motoren gebruik makende van het droogcontact en 2 motoren gebruik makende van RS485. Het nadeel van RS485 vindt ik dat het vaak gebeurd dat de gateway busy is en daardoor het commando dus niet uitvoert. De motoren zelf zijn passief, dit betekend dat je de motoren moet vragen wat de positie is. Ik heb dit opgelost door een timer te creëren die elke 10 seconde de positie opvraagt, hiermee vang je dus ook het handmatig sluiten af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:54:
Over jaloezieën gesproken, ik ben op zoek naar gordijnmotoren, liefst via een bus en graag ook met terugkoppeling. Helaas is dat (bijna) allemaal klassiek met een open- en dichtsignaal.
Het Nederlandse Goelst heeft met G-motion een RS232/485 bus. Iemand ervaring mee?
@Zoefff heeft wel Goelst hangen, al weet ik niet of hij ook serieel heeft gekoppeld.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twee_D
Borromini schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:03:
Het wordt hier tijd om de kast aan te schaffen (en een paar modellen rijgklemmen om te testen). De PTTBS 1,5/S-KNX 3214663 lijkt heel praktisch om KNX-kabels af te monteren. Wat doen jullie met de witte & gele aders als die niet in gebruik zijn? Toch afmonteren op een rijgklem zonder ze dan verder door te lussen? Of afknippen en alleen rood en zwart afmonteren op bv. de Phoenix 3214662?
mee af monteren, want je komt die KNX klemmen in een doos aan waar 50/50 rood zwart / geel wit zijn :) En als je ze dan ooit nodig hebt is het makkelijk gewisseld.

Gr,
D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35
sebasmac schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Het nadeel van RS485 vindt ik dat het vaak gebeurd dat de gateway busy is en daardoor het commando dus niet uitvoert.
Dat klinkt als een bus topologie probleem als er slechts 2 apparaten aan de bus zijn gekoppeld. En dan met name de terminatie. Als die er niet is krijg je allerlei reflecties op de lijn die een apparaat als 'niet stil' ziet en dan is de kans groot dat er een time-out plaatsvind.

Het lijkt er bij Goelst op dat je op de laatste motor van de bus een RJ12 kan prikken met pin 1 en 6 doorverbonden om interne terminatie te gebruiken.
De motoren zelf zijn passief, dit betekend dat je de motoren moet vragen wat de positie is.
Dat klinkt als standaard single master/multi slave modbus. En dat lijkt bij Goelst ook zo te zijn; echter spreken zowel Forest als Goelst enkel over RS485 (de draadjes en signaalniveau's). Maar de commando's van Forest lijken mij wel Modbus. Benieuwd of iemand dat eens kan testen.
Ik heb dit opgelost door een timer te creëren die elke 10 seconde de positie opvraagt, hiermee vang je dus ook het handmatig sluiten af.
Maar krijg je ook het juiste X percentage terug als het gordijn met de hand X percentage dichtgetrokken/geopend is?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 19:09
The Lord schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Dat klinkt als een bus topologie probleem als er slechts 2 apparaten aan de bus zijn gekoppeld. En dan met name de terminatie. Als die er niet is krijg je allerlei reflecties op de lijn die een apparaat als 'niet stil' ziet en dan is de kans groot dat er een time-out plaatsvind.
Ik heb deze KNX - RS485 gateway: HDL KNX-RS232-RS485

Zou deze niet aanraden, maak nu gebruik van een USB -> RS485 adapter gekoppeld aan node-red. Dit werkt stukken beter maar gaat wel tegen mijn "native KNX" principe in...
[...]

Dat klinkt als standaard single master/multi slave modbus. En dat lijkt bij Goelst ook zo te zijn; echter spreken zowel Forest als Goelst enkel over RS485 (de draadjes en signaalniveau's). Maar de commando's van Forest lijken mij wel Modbus. Benieuwd of iemand dat eens kan testen.
Ik ben hier ook benieuwd naar, heb alleen geen modbus om dit te testen.

[...]

Maar krijg je ook het juiste X percentage terug als het gordijn met de hand X percentage dichtgetrokken/geopend is?
Bedoel je als de motor spanningsloos is of als je een rukje aan het gordijn geeft om hem te openen of sluiten? Bij het laatste worden inderdaad de juiste percentages doorgegeven. Dit is voor mij ook de hoofdrede om RS485 te gebruiken, anders heeft een standaard dry-contact mijn voorkeur vanwege de makkelijke implementatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Conrado schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:54:
Ethirty schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:35:
[...]

@Zoefff heeft wel Goelst hangen, al weet ik niet of hij ook serieel heeft gekoppeld.
Nope, niet serieel. Ze worden "gewoon" aangestuurd met een MDT JAL-0410M.02 waarbij ik eenmalig de timing heb moeten instellen. Het heeft een tijd gejeukt dat ik daarmee geen directe (positie) communicatie heb, maar om eerlijk te zijn mis ik dat in de praktijk (na jaren gebruik) echt niet. Op basis van de timing houdt de actor zelf de % positie bij en dat werkt prima; bij partiële sluiting wordt dat percentage netjes teruggekoppeld naar b.v. HomeKit (en vice versa).

Los daarvan, in de afgelopen 3 a 4 jaar kan ik me oprecht 0 momenten herinneren dat ik de gordijnen handmatig heb geopend / gesloten (dus door er aan te trekken). Daarmee is de status dus altijd gewoon correct bekend.

Kortom, directe communicatie met RS232/485 klinkt voor mijn nerd hart heel sexy, maar zou voor onze situatie in de praktijk weinig (niets) toevoegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:09
Ik heb de Forest gordijn rails hangen en stuur ze ook gewoon aan met een MDT JAL-0810.02. Aangesloten via de dry contact ingangen waarbij je een open, dicht of stop commando kan geven. De elektricien had ze gewoon aangesloten waardoor ze standaar op een puls instelling staan. Ik heb ze later omgezet naar de continue setting maar beide werken prima. En inderdaad eenmalig timing instellen en klaar. Ook ik gebruik nooit de handopening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Zoefff schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:00:
Nope, niet serieel. Ze worden "gewoon" aangestuurd met een MDT JAL-0410M.02 waarbij ik eenmalig de timing heb moeten instellen.
....
Kortom, directe communicatie met RS232/485 klinkt voor mijn nerd hart heel sexy, maar zou voor onze situatie in de praktijk weinig (niets) toevoegen.
Dank je voor de terugkoppeling.
Dat nerd hart en sexy speelt mij ook parten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@twee_D Bedankt. Heb jij PE/L/N-klemmen gebruikt en je DIN-rails geaard trouwens? Of alles toch op een aparte aardingsrail?

[Voor 7% gewijzigd door Borromini op 08-05-2023 22:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 17:49

Tomatoman

Fulltime prutser

Borromini schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:26:
@twee_D Bedankt. Heb jij PE/L/N-klemmen gebruikt en je DIN-rails geaard trouwens? Of alles toch op een aparte aardingsrail?
DIN-rails behoren altijd geaard te zijn.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:30:
[...]

Daar is eerder discussie over geweest. Ligt dat niet aan de isolatie klasse van je kast?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Bij isolatieklasse II leek het net niét te mogen, in België. Maar ik vind best wel wat Belgen die het blijkbaar wel doen, en ik vermoed dat hun installatie gekeurd werd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:21:
[...]

Daar is eerder discussie over geweest. Ligt dat niet aan de isolatie klasse van je kast?
Daar heb je gelijk in. Ik was er bij de vraag impliciet vanuit gegaan dat de DIN-rails werden gebruikt om aardklemmen te aarden. Doet hoeft niet automatisch van toepassing te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ik was er bij de vraag impliciet vanuit gegaan dat de DIN-rails werden gebruikt om aardklemmen te aarden. Doet hoeft niet automatisch van toepassing te zijn.
Dan ligt het aan het design van je kast of je daarmee alleen je DIN-rail aard, of het hele binnenwerk. Want dat laatste was volgens mij juist niet toegestaan. Zijn je DIN-rails geïsoleerd van de rest dan snap ik je gedachtengang :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Nee!

Als je een dubbel geïsoleerde kast (klasse II) hebt, dan mag dat niet. In dat geval hangt enkel de DIN-rail waar de rijgklemen op zitten aan aarde. Die DIN-rail is dan geïsoleerd gemonteerd tov het chassis van de kast.

Volgens NEN mag vanuit de dubbel geïsoleerde behuizing er geen onderdelen naar buiten steken die stroom kunnen geleiden. Naast de isolatie van de aarde moet je om die reden ook kunststof dopjes plaatsen over de schroeven waarmee de kast aan de wand gemonteerd is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Misschien eerst even de overige reacties lezen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Tomatoman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:55:
Misschien eerst even de overige reacties lezen :)
Die had ik juist gelezen :)
Leek en dat soort taal wekt de indruk of je er over kunt discussiëren.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-06 19:36
Beste tweakers,

Ik ben redelijk nieuw hier en dit is ook meteen mijn eerst post.
Ik weet niet of deze vragen op de juiste plaats staan :). Maar goed.

Wij zijn bezig om binnen kort het huis redelijk grondig te verbouwen waarbij ook de elektrische installatie aangepakt volledig aangepakt gaat worden. Daarom wil ik ook meteen domotica implementeren. Ik wil zo weinig mogelijk (eigenlijk niks) draadloos aansluiten. Ik heb eerst overwogen om een WAGO PLC te pakken icm HA, maar dan moet letterlijk vanaf iedere schakelaar een draad naar de meterkast.Daarom is mijn keuze uiteindelijk op KNX gevallen aangezien dit heel veel flexibiliteit biedt en toekomst bestendig is en mogelijk iets minder ingrijpend is in onze bestaande situatie. De buskabel kan gewoon doorgelust worden. De huidige installatie is, zoals de meeste, gebaseerd op een centraaldozen systeem die in de vloer van de tussenverdieping is gelegd. Mogelijk wil ik het domotica gedeelte geheel zelf uitdenken, aansluiten en configureren (ik heb de ETS pro software al tot mijn beschikking).

Ik heb wel een aantal vragen waar ik hulp bij nodig heb:
  • Hoe zit het met de groepen verdeling bij de domotica kast? (gezien de NEN-1010 keuring)
    • Moeten deze gelijk blijven aan de groepen verdeling die wordt gehanteerd bij de stopcontacten?
    • Mogen er meerdere groepen op 1 (grote) actor worden aangesloten. (1 grote scheelt in de kosten)
  • Hoe zit het met de integratie in Home Assistant?
    • Of is het beter om een dedicated KNX-server te gebruiken e.g. Gira X1, Jung, Busch-Jaeger, Loxone, etc.
  • Zijn 2e hands KNX-modules (m.u.v. tasters) een betere keuze over nieuwe? (natuurlijk niet 20 jaar oude)
    • Op Ebay zie ik diverse gebruikte modules aangeboden worden.
Alvast dank voor ieder zijn reactie. Mocht ik meer zaken moeten toelichten, dan hoor ik dat uiteraard graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@teaser Jij woont ook in BE en als ik afga op je foto's heb gebruik je ook de DIN-rail als aarding? Welke kast heb je in gebruik? Is dat een ABB Comfortline CA?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

coureur007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:17:
Beste tweakers,

Ik ben redelijk nieuw hier en dit is ook meteen mijn eerst post.
Ik weet niet of deze vragen op de juiste plaats staan :). Maar goed.

Wij zijn bezig om binnen kort het huis redelijk grondig te verbouwen waarbij ook de elektrische installatie aangepakt volledig aangepakt gaat worden. Daarom wil ik ook meteen domotica implementeren. Ik wil zo weinig mogelijk (eigenlijk niks) draadloos aansluiten. Ik heb eerst overwogen om een WAGO PLC te pakken icm HA, maar dan moet letterlijk vanaf iedere schakelaar een draad naar de meterkast.Daarom is mijn keuze uiteindelijk op KNX gevallen aangezien dit heel veel flexibiliteit biedt en toekomst bestendig is en mogelijk iets minder ingrijpend is in onze bestaande situatie. De buskabel kan gewoon doorgelust worden. De huidige installatie is, zoals de meeste, gebaseerd op een centraaldozen systeem die in de vloer van de tussenverdieping is gelegd. Mogelijk wil ik het domotica gedeelte geheel zelf uitdenken, aansluiten en configureren (ik heb de ETS pro software al tot mijn beschikking).

Ik heb wel een aantal vragen waar ik hulp bij nodig heb:
  • Hoe zit het met de groepen verdeling bij de domotica kast? (gezien de NEN-1010 keuring)
    • Moeten deze gelijk blijven aan de groepen verdeling die wordt gehanteerd bij de stopcontacten?
    • Mogen er meerdere groepen op 1 (grote) actor worden aangesloten. (1 grote scheelt in de kosten)
    • Of is het beter om een dedicated KNX-server te gebruiken e.g. Gira X1, Jung, Busch-Jaeger, Loxone, etc.
  • Zijn 2e hands KNX-modules (m.u.v. tasters) een betere keuze over nieuwe? (natuurlijk niet 20 jaar oude)
Alvast dank voor ieder zijn reactie. Mocht ik meer zaken moeten toelichten, dan hoor ik dat uiteraard graag!
  • Groepen zijn gewoon groepen. Daar verandert met KNX niks aan. Al heb je denk ik wel wat meer dan gemiddelde kennis nodig als je je eigen kast wil gaan aanleggen aangezien het wel wat meer is dan een stopcontactje vervangen.
  • Diverse actoren zijn geschikt voor het schakelen van meerdere groepen, ook van verschillende fasen.
  • Je hoeft misschien niet voor elke schakelaar een draad te trekken naar je meterkast, maar wel voor elk schakelpunt. Je krijgt dus nog steeds heel veel buizen en draden die aangelegd moeten worden.
  • KNX leg je voor járen aan, ik zou primaire gebouw functies nooit afhankelijk maken van HA, maar je kan het uiteraard wel additioneel gebruiken voor extra’s. Hoe laat je het achter als je je huis verkoopt?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:19:
@teaser Jij woont ook in BE en als ik afga op je foto's heb gebruik je ook de DIN-rail als aarding? Welke kast heb je in gebruik? Is dat een ABB Comfortline CA?
Die kast is toch gewoon exact hetzelfde als een Hager kast, alleen dan met een rood ipv blauw rubbertje?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coureur007
@Ethirty Dank voor je snelle reactie.
Ethirty schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:27:
[...]

• Groepen zijn gewoon groepen. Daar verandert met KNX niks aan. Al heb je denk ik wel wat meer dan gemiddelde kennis nodig als je je eigen kast wil gaan aanleggen aangezien het wel wat meer is dan een stopcontactje vervangen.
Daar ben ik mij zeker van bewust, vandaar dat ik een duidelijk plan wil opstellen en op diverse plekken informatie probeer in te winnen om dit hoe dit het beste aan te kunnen pakken.
• Diverse actoren zijn geschikt voor het schakelen van meerdere groepen, ook van verschillende fasen.
Oke helder, dan kan ik dus grotere pakken die meerdere groepen kan schakelen. Dat scheelt weer kleinere losse actoren/dimmers.
• Je hoeft misschien niet voor elke schakelaar een draad te trekken naar je meterkast, maar wel voor elk schakelpunt. Je krijgt dus nog steeds heel veel buizen en draden die aangelegd moeten worden.
Ik denk dat ik de buizen wel weggewerkt krijg aangezien wij een zolder en kelder/kruipruimte hebben. Ook verlaagd plafond is een optie. Maar alsnog hoe minder buizen hoe beter.
• KNX leg je voor járen aan, ik zou primaire gebouw functies nooit afhankelijk maken van HA, maar je kan het uiteraard wel additioneel gebruiken voor extra’s. Hoe laat je het achter als je je huis verkoopt?
Ik denk dat de primaire logica zoals, licht sturing en raambekleding in KNX moeten zitten. Echter wanneer er bijvoorbeeld hier overschrijding in zit richting TV's, receivers, visualisatie, etc. Dan zal dit wel via een controller/interface zoals HA moeten verlopen om die brug te creeeren. Ook vice versa als er iets dmv scripting aangestuurd moet worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twee_D
Borromini schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:26:
Alles op aparte aardingsrail bovenaan. Voor de rest enkel L/N klemmen gebruikt tenzij enkele uitzonderingen waar ik ook een PE nodig heb tot aan het toestel in mijn kast

De kast die ik gebruik is een klasse2 dus het mag zelf niet (lees hierboven)...

[Voor 31% gewijzigd door twee_D op 10-05-2023 12:28]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:10:
Zelf ben ik me aan het oriënteren op energie meting mbv KNX. MDT en Zennio hebben enkele kanshebbers, zoals de AZI of KES Plus.

Maar wat me opvalt is dat die een aparte N nodig hebben, maar wel in staat zijn over meerdere groepen of fasen te meten. Kan/mag dit in Nederland wel (veilig), want dan zal je de N moeten aansluiten vóór de groepen, direct na de hoofdaansluiting.
Wellicht een beetje onder gesneeuwd, maar iemand hier ervaring mee?

#team_UTC+1

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-06 13:32
Ethirty schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Wellicht een beetje onder gesneeuwd, maar iemand hier ervaring mee?
Ik heb 2x een kes plus in de kast. en gebruik deze voor basis energie monitoring en daar dan dergelijke dashboards mee te maken:

Deze genereert dan events om de x seconden welke ik oppik via mijn logic machine en op een mqtt queue gooi naar influxdb en dashboards in chronograph. De kes plus gebruik ik voor injectie van zonnepanelen omvormer te lezen en eentje om het totaal verbruik van het huis te meten. (en dan kan ik in chronograf het verschil uitrekenen, totale verbruik van een dag enz.)

Voor meer specifiek meten van een aantal stopcontacten/devices gebruik ik actoren van ABB (SA/S12.16.6.1) zodat ik bv apart bepaalde toestellen zoals warmtepomp van het zwembad, wasmachine, droogkast, kookplaat enz kan meten. (Zelfde principe, om de x seconden posten die hun verbruik op de bus of sneller indien er een stijging/daling is groter dan een bepaalde threshold)

5 jaar geleden dacht ik daar dan ook nog allerlei fancy features mee te gaan inbouwen, maar in praktijk is daar niets van gekomen tot nu toe 7(8)7

Maar op zich kan over de werking niet klagen. Ze doen hun ding.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik wil gewoon een aantal tellers bijhouden en kan dat met losse Eastron meters doen of met een KNX device.

Maar het ging me specifiek om de elektrische kant van het verhaal. :)

#team_UTC+1

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-06 13:32
Ethirty schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:34:
Maar het ging me specifiek om de elektrische kant van het verhaal. :)
Ik ben geen expert en zeker geen elektricien (en Belg, dus mogelijk zijn er verschillen) maar ik zie niet direct het mogelijke probleem?

De N is uiteindelijk toch een en al dezelfde voor de hele installatie (en de phasen eigenlijk ook). De aansluiting daarvan op de KES is dan puur om het voltage te kunnen meten. De eigenlijke stroom-meting gebeurt via de klemmen om de kabel heen.

Op welk punt je de fasen of N verbindt met de KES plus maakt eigenlijk niet echt uit zelfs (volgens mijn begrip) en anders zal iemand mij wel snel komen corrigeren :) (en ja ik zie wel een klein verschil in voltage op de fase bij de zonnepanelen en het punt bij de aansluiting, al is dat vooral de foutenmarge van de meting denk ik, want er is geen duidelijk zichtbaar verschil tussen dag en nacht wat ik dan wel zou verwachten)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
Borromini schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:19:
Ik heb 2 Legrand XL3 160 kasten. Inderdaad met DIN-rail als aarding.
Ethirty schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:10:

Wil je verschillende groepen op verschillende fasen meten, of op dezelfde fase? In dat laatste geval is het simpel, want de spanning zal voor elke groep nagenoeg identiek zijn. Dan sluit je de KES aan na eender welke groep, en de L1-L2-L3 kun je gewoon doorverbinden.

Als je over meerdere fase wilt meten kan ik geen sluitend antwoord geven. Misschien eens horen in het topic over elektra huisinstallaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coureur007

Zijn er mensen die ervaring hebben met gebruikte units (Markplaats/Ebay)? Geldt dit voor alle KNX modules? (actoren, dimmers, voedingen)
Of kan ik toch beter nieuwe aanschaffen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou toch geneigd zijn om qua garantie en ondersteuning nieuw te open. Zeker in Duitsland kan je spul voor scherpe prijzen krijgen.

Tenzij je serienummers kan natrekken en actoren openen op zoek naar slijtage etc. lijkt het me heel moeilijk in te schatten hoe oud en 'fris' zo'n spullen nog zijn. De tijd dat je echt moest jagen op KNX-apparatuur als particulier is ook al lang voorbij, genoeg winkels/webshops waar je geen professional voor hoeft te zijn om te bestellen.

• Clumsy Smurf
coureur007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Zijn er mensen die ervaring hebben met gebruikte units (Markplaats/Ebay)? Geldt dit voor alle KNX modules? (actoren, dimmers, voedingen)
Of kan ik toch beter nieuwe aanschaffen?
ik had een huis gekocht en daar wilde ik knx in stoppen, ik heb enkele dingen via ebay gekocht en tijdens het programmeren ben ik er achter gekomen dat bij de meeste van die gekochte modules iets mis mee was.
het ging om actoren, waarvan een contact defect bleek te zijn
en een radiator knop die mijn hele knx bus overhoop gooit, als deze was aangesloten, werd programmeren lastig, kwamen telegrammen niet meer of of ging rondzingen.
als ik me niet vergis kwamen ze wel van dezelfde verkoper.

• coureur007
@Borromini @Clumsy Smurf
Dank voor jullie input. Dan zal ik zeker goed opletten met 2e hands of zelfs compleet overslaan.

Ik zal zeker eens kijken bij de Duitse webshops. Ik woon zelf dicht bij de Duitse grens dus dat zal geen issue zijn mocht versturen geen optie zijn.
Eventueel tips welke waar dit goed te verkrijgen is met een beetje degelijke service en scherpe prijzen?

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:16
Voltus.de is bij veel mensen in dit topic wel zo'n beetje hofleverancier.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb ik zelf ook al m'n actoren e.d. besteld. En MDT is heel betaalbaar qua merk en is hier heel populair.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had alle rolluiken achter 1 zekering van 16A hangen, met dat ze één voor één stuk gaan ben ik ze aan het overschakelen naar een KNX actor achter diezelfde 16A zekering. Nu kan de actor "slechts" 10A / 600W per kanaal verdragen, maar dat is met mijn rolluiken geen probleem. In een stopcontact steek je echter wat je wil en dan zal je moeten kijken wat de actor kan verdragen.

Home Assistant is goedkoop, stabiel, flexibel, ... goed genoeg voor automatische aansturing en aansturing op afstand. Ik zou er later zelfs mijn verwarming aanhangen om automatisch een zone op een bepaald tijdstip op te warmen (met een schakelaar als back-up). Later kan ik nog steeds die dedicated KNX server kopen, als ik het huis verkoop, het echt nodig is of als er eens een nieuwe uit komt....

Een Satel Alarm systeem heeft trouwens ook al een soort van KNX-Server functie, maar dit heb ik nog niet nader bekeken. Misschien wel voldoende als basis met daar nog een HA naast :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennis
poing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:33:
Een Satel Alarm systeem heeft trouwens ook al een soort van KNX-Server functie, maar dit heb ik nog niet nader bekeken. Misschien wel voldoende als basis met daar nog een HA naast :)
Ik zou niet de Satel producten als basis voor je KNX gaan gebruiken. Alleen het systeem om alles te programmeren al komt uit de prehistorie.

• poing
  • Niet online
Kip dat ik ben |:( "-" vergeten en daar een week naar zoeken.
Juiste code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  switch:
     - name: "Bathroom Shutter UPDOWN"
      address: "2/1/9" 
     - name "Bathroom Shutter STOP"
      address: "2/2/9"
  sensor:
     - name: "Bathroom Temperature"
      state_address: "3/1/6"
      type: temperature
     - name: "Bathroom Humidity"
      state_address: "3/5/14"
      type: humidity

Misschien toch die scaling in Windows eens activeren.

[Voor 47% gewijzigd door poing op 25-05-2023 14:58]

• Clumsy Smurf
poing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Ik heb zelf Satel inbraakcentrale en een KNX-installatie, deze babbelen met elkaar via een KNX Gateway van Satel.

Dat werkt allemaal wel goed, maar ik gebruik het alleen om te weten of het alarm ingeschakeld is en als bewegingsdetectoren in mijn woning om mijn lichten te bedienen.
Ik heb ook een server die zorgt dat het licht aangaat bij een aantal voerwaardes en beweging.
Maar de Satel als server laten dienen zou ik zelf niet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-05 09:59
Ken helemaal niets van Knx, maar hebben een installatie thuis waarbij sinds kort een aantal lampen en gestuurde stopcontacten niet langer werken.

Installateur is niet meer actief, en altijd moeilijk iemand te vinden.

Als opeens verschillende zaken niet meer werken maar de rest nog wel, is dit dan gewoon een enkele component ofzo die in de kast vervangen moet worden?

In de kast zie ik schakelaars van Hager, schupa NBA J 2.2, berker instabus, schuoa NBA dab 500.

Is het eventueel mogelijk zelf te ontdekken welke component stuk is, of kan enkel een installateur dit?

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
gigahertz0 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:06:
Als opeens verschillende zaken niet meer werken maar de rest nog wel, is dit dan gewoon een enkele component ofzo die in de kast vervangen moet worden?
Dat ligt inderdaad voor de hand.
In de kast zie ik schakelaars van Hager, schupa NBA J 2.2, berker instabus, schuoa NBA dab 500.
Heb je een foto? Kun je het zien aan lampjes die al dan niet aan of uit gaan?
Is het eventueel mogelijk zelf te ontdekken welke component stuk is, of kan enkel een installateur dit?
Aan de hand van de lampjes dus zou ik zeggen. En anders stuk voor stuk de KNX-stekkertjes uit de betreffende componenten trekken en kijken of er dan nog meer niet werkt of dat uitsluitend hetgeen nu al niet werkt kapot blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
Zijn hier mensen die al de Tastsensor 4 van Gira gebruiken en dan met name de system 55 versie? Ik heb er nu twee besteld als proef, nadat ik de software in ETS heb getest en alle instelmogelijkheden me uitstekend bevallen. Ik vraag me vooral af hoe de levertijd is... ook bij Voltus zijn ze niet op voorraad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb er in bestelling ondertussen, sinds 18/5. Toen gaven ze 2-3 weken aan qua levertijd, ben benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
gigahertz0 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:06:

Bedankt!
Zijn de leidingen die in je kast vertrekken naar de betreffende lampen en stopcontacten gelabeld? Zoja is het makkelijk te achterhalen welke schakelactor de geest heeft gegeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@gigahertz0 is het niet toevallig zo dat er een groep of zo is uitgevallen?

ik hoop dat je wel in het bezit bent van de programmering anders kan het een vrij lastig iets worden om de actor te vervangen,mocht die stuk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noisemaker
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-05 14:29
Beste Tweakers,

Ik heb in mijn nieuwe huis onze verlichting via KNX met een DALI bus aangesloten. Dit is tot nu toe goed gegaan. Helaas loop ik nu tegen een foutmelding aan waar ik niet zo snel uit komt. Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Eerst even in het kort een uitleg van mijn installatie. Ik heb op zolder een KNX kast gemaakt, waar alle modules in zitten. Ik heb alles met GIRA componenten uitgevoerd. In eerste instantie heb ik alleen de schakelaars aan dimgroepen gekoppeld om te switchen en te dimmen en de lampen in verschillende dali groepen gekoppeld en deze aan de dimgroepen in ETS gekoppeld. Op deze manier ben ik nu bijna klaar met alle verlichting te kunnen schakelen. De X1 en S1 heb ik nog niet in gebruik genomen.

Eergisteren heb ik een paar lampen uit een DALI groep gehaald en nu reageert een van de DALI gateways niet meer. Ik krijg onderstaande foutmelding:

De andere gateway kan ik nog gewoon bereiken. Ik heb het gevoel dat dit misschien iets met mijn topology te maken heeft, maar kom daar nog niet helemaal uit. Ik heb mijn topology hieronder geplakt, zou iemand eens kunnen meekijken of ik dit goed heb opgebouwd en hier mogelijk een oorzaak van mijn probleem kan liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
We gaan in onze nieuwbouw buitenjaloezieën toepassen met SMI-motoren. De keuze voor SMI heeft met de bus te maken, omdat anders alle motoren centraal aangestuurd moeten worden.

Nu weet ik dat SMI wat duurder is dan standaard motoren, maar in de diverse offertes zie ik nu een meerprijs van ruim 200 euro per motor. Dan vind ik best veel. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voor die 200 euro zou ik inderdaad mooi een buisje richting MK leggen.

Of een inbouw KNX shutter actor gebruiken per raam.

Meerprijs tov wat trouwens?

[Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-05-2023 22:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Meerprijs tov een klassieke buismotor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geertb
  • Laatst online: 01-06 22:32
Ik heb sinds kort 3x Luxaflex welke ik via de Powerview afstandsbediening bedien, welke ik wil gaan automatiseren. Daarvoor kan ik een Powerhub kopen, maar dan heb ik weer een kastje in huis. Ben beetje bang dat ik komende tijd allerlei hubs moet gaan sparen op deze manier.

Heb ook 2x Somfy (1x zonwering & 1x rolluik, ook nog niet geautomatiseerd) dus zou liever richting 1 oplossing kijken, maar helaas nog niets gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
geertb schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:21:
Ik heb sinds kort 3x Luxaflex welke ik via de Powerview afstandsbediening bedien, welke ik wil gaan automatiseren. Daarvoor kan ik een Powerhub kopen, maar dan heb ik weer een kastje in huis. Ben beetje bang dat ik komende tijd allerlei hubs moet gaan sparen op deze manier.
Dat kastje verwacht ik hier ergens in de komende maanden ook. Wil je nog weten hoe de ervaringen daarmee zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geertb
Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Dat kastje verwacht ik hier ergens in de komende maanden ook. Wil je nog weten hoe de ervaringen daarmee zijn?
Voorlopig zie ik nog geen alternatief om de 3x Luxaflex te kunnen aansturen, dus ik vermoed dat de Luxaflex Powerhub hier binnenkort toch ook aangeschaft gaat worden. Had alleen de hoop iets van een alternatief te hebben. Elke fabrikant een eigen hub wordt je ook niet heel vrolijk van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02
geertb schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Voorlopig zie ik nog geen alternatief om de 3x Luxaflex te kunnen aansturen, dus ik vermoed dat de Luxaflex Powerhub hier binnenkort toch ook aangeschaft gaat worden. Had alleen de hoop iets van een alternatief te hebben. Elke fabrikant een eigen hub wordt je ook niet heel vrolijk van.
Zie:
https://www.home-assistan...s/hunterdouglas_powerview

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
geertb schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:51:
Had alleen de hoop iets van een alternatief te hebben. Elke fabrikant een eigen hub wordt je ook niet heel vrolijk van.
Bedrijven als Luxaflex, Somfy of Velux willen niet samenwerken met standaarden als KNX. Gezien het marktaandeel bij particulieren snap ik dat ook wel.

Daarom hoop ik dat Matter zo’n succes wordt, dat ze dat niet kunnen negeren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:17:
Bedrijven als Luxaflex, Somfy of Velux willen niet samenwerken met standaarden als KNX. Gezien het marktaandeel bij particulieren snap ik dat ook wel.

Daarom hoop ik dat Matter zo’n succes wordt, dat ze dat niet kunnen negeren :)
Je bedoelt dat KNX dat niet kan negeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02
Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Uhhh... dat werkt toch ook met de HUB?
Klopt maar daar kan ook een hele hoop meer op (o.a. Somfy met de juiste "ontvanger-stick"). Een USB-Stick voor Zigbee en Matter componenten is ook al verkrijgbaar!

[Voor 19% gewijzigd door Antonio di op 30-05-2023 21:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
Antonio di schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:48:
Klopt maar daar kan ook een hele hoop meer op (o.a. Somfy met de juiste "ontvanger-stick"). Een USB-Stick voor Zigbee en Matter componenten is ook al verkrijgbaar!
Waarschijnlijk gebruikt @geertb dat toch al, want je kunt zover ik weet die Hub sowieso niet rechtstreeks op KNX aansluiten. Ik ga het ook via OpenHAB gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geertb
Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:59:
[...]

Waarschijnlijk gebruikt @geertb dat toch al, want je kunt zover ik weet die Hub sowieso niet rechtstreeks op KNX aansluiten. Ik ga het ook via OpenHAB gebruiken.
Ik heb momenteel nog niets, maar zou dus in combi met HomeAutomation het liefste 1 hub hebben die zowel Powerview als Somfy kan, maar als ik het zo lees gaat die combi niet lukken...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Je bedoelt dat KNX dat niet kan negeren?
Denk dat hij juist bedoelt dat Luxaflex/Somfy ed Matter niet kunnen negeren.

Maar ik heb er een hard hoofd in, ze cancellen bewust KNX integratie om hun eigen standaarden te pushen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
Ik heb zelf trouwens ook nog een tweetal vragen.

De eerste is misschien voor @teaser en @bbbrumbrum. Ik heb straks een studeerkamer waar verschillende soorten verlichting komen. Ik begrijp dat ik dat allemaal redelijk goed met de TruePresence van Steinel kan aansturen en hoe donkerder het wordt hoe meer lampjes worden "bijgeschakeld". En ook gaat het weer keurig uit als het lichter wordt.

Maar als ik nu verschillende 'scènes' wil, bijvoorbeeld voor gamen of een vergadering, dan kan ik daar denk ik niet zo veel mee met de standaard functionaliteit, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Tweede vraag gaat over zonwering. We zijn bezig met screens aan de gevel en die wil ik (uiteraard :*)) ook met KNX aansturen. Mijn idee is eigenlijk dat de zonwering alleen maar naar beneden gaat als het ook echt warm is buiten, want in de winter en zelfs op dagen als vandaag wil ik eigenlijk gewoon profiteren van de gratis warmte die de zon biedt. Maar hoe zal ik dat doen?

Ik heb een Theben Luna maar die biedt amper fatsoenlijke functies en ook de MDT Jalousieaktor kan dit in principe niet realiseren, of ik moet met de blokkeerfunctie aan de slag. Die zou ik natuurlijk kunnen voeden met de weersverwachting van de dag, maar ik ben even benieuwd of andere Tweakers iets soortgelijks hebben gerealiseerd...
Pagina: 1 ... 63 64 65 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee