Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 63 64 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik was naar de MDT AKD-0401.02 dimmer aan het kijken omdat die fijnmaziger dimmen toelaat dan bv. de Theben DM 8-2 T KNX. Nu heb ik beslist om ipv Loxone voor complexere logica en visualisatie voor een GIRA X1 te gaan. Ik vemoed dat ik dan de extra functionaliteit van de MDT niet meer nodig heb en door de X1 kan laten regelen?

Bv.: licht aan om 9u 's avonds = 100%, 11u 's avonds = 50%, 's nachts: 20%? De Theben biedt voor zover ik terugvind alleen dag/nachtfunctionaliteit en een override daarvoor, maar dat is het dan ook. De MDT laat toe om zowat per uur een waarde in te stellen, ik vermoed dat de X1 dat perfect kan overnemen? Voor het aantal kringen dat we dienen te dimmen is de Theben namelijk goedkoper :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:14:
Ik was naar de MDT AKD-0401.02 dimmer aan het kijken omdat die fijnmaziger dimmen toelaat dan bv. de Theben DM 8-2 T KNX. Nu heb ik beslist om ipv Loxone voor complexere logica en visualisatie voor een GIRA X1 te gaan. Ik vemoed dat ik dan de extra functionaliteit van de MDT niet meer nodig heb en door de X1 kan laten regelen?

Bv.: licht aan om 9u 's avonds = 100%, 11u 's avonds = 50%, 's nachts: 20%? De Theben biedt voor zover ik terugvind alleen dag/nachtfunctionaliteit en een override daarvoor, maar dat is het dan ook. De MDT laat toe om zowat per uur een waarde in te stellen, ik vermoed dat de X1 dat perfect kan overnemen? Voor het aantal kringen dat we dienen te dimmen is de Theben namelijk goedkoper :).
Even een heads-up, maar ik heb ook een X1 besteld en ik vond alle logica die erin zit erg beperkt en omslachtig. Moet nog gaan bouwen, maar had na een paar uur spelen wel een zuur gevoel tov de prijs.
(ik wil bijvoorbeeld het gemiddelde van 4 temp sensoren uitrekenen, maar gemiddeld is geen functie. je kan wel 2 dingen optellen, dus ik heb al 3 optel modules nodig en dan hard delen door 4 voor hetzelfde resultaat)

Het is dat ik hem vooral voor de combinatie interface en GUI heb en de logica (nog) secundair is.

Bepaalde visu elementen zijn ook erg beperkt zoals de weergave van bepaalde waarden. Dat kost dan ineens 1 tegel per waarde terwijl er plek zat is voor 3-5 waarden op 1 tegel.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 14:28
Borromini schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:14:

Zie de reactie van @Ethirty. Hij heeft gelijk dat de X1 ingewikkeld is.

Wat je wil kan vrijwel zeker, maar het is de vraag hoe je het wil inregelen. Je gaat namelijk centraliseren.

In jouw geval zou ik in de X1 een tijdschakelklok maken die in bepaalde tijdvakken een bepaalde waarde in een groepsadres zet. De waarde van dat groepsadres gebruik je op moment van inschakelen. De grote vraag is alleen of je bewegingssensor een groepsadres-ingang heeft om die waarde te gebruiken. Mijn Gira presenzmelder bijvoorbeeld heeft dat niet. Maar als hij dat niet heeft, dan zul je nog een schakeling moeten bouwen in de logica-editor van de X1 die op moment dat de bewegingssensor iets inschakelt op een ander adres de waarde die ik hier eerder beschreef de bus op gooit.

Gaat je X1 stuk, dan gaat in de eerste situatie je lamp nog wel aan maar op minder felle of fellere stand dan gewenst. In de tweede situatie gaat je lamp niet meer aan.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OK, bedankt. Als ik het goed begrijp kan de X1 al iets meer dan de L1... De lampen in kwestie zouden zelfs niet eens op basis van sensoren worden aangestuurd, gewoon via de schakelaar en dan afhankelijk van het tijdstip op een bepaalde sterkte branden. Misschien moet ik de MDT dan maar gewoon aanhouden :). Ik ben minder in de GUI geïnteresseerd en meer in de logica, maar als ik naar de L1 kijk, er dan nog een IP gateway of router erbij, dan komt dat in de buurt van de X1...

@Ethirty Met hun REST API valt daar ook niks mee te doen? Ik heb zelf nul ervaring met zo'n dingen, maar zag wel dat ze dat hadden.

[Voor 16% gewijzigd door Borromini op 30-03-2023 15:21]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dennis
Borromini schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:15:
OK, bedankt. Als ik het goed begrijp kan de X1 al iets meer dan de L1... De lampen in kwestie zouden zelfs niet eens op basis van sensoren worden aangestuurd, gewoon via de schakelaar en dan afhankelijk van het tijdstip op een bepaalde sterkte branden. Misschien moet ik de MDT dan maar gewoon aanhouden :). Ik ben minder in de GUI geïnteresseerd en meer in de logica, maar als ik naar de L1 kijk, er dan nog een IP gateway of router erbij, dan komt dat in de buurt van de X1...
Ik ken de L1 niet. Maar of je via een bewegingssensor schakelt of via een knop, gaat erom dat je op de betreffende actor een ingang hebt waar je de dimwaarde op kunt instellen. Ik heb daar zelf nog niet uitgebreid naar gezocht overigens. Mijn presenzmelder kan niet eens fatsoenlijk schakelen tussen dag- en nachtmodus helaas...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:15:

@Ethirty Met hun REST API valt daar ook niks mee te doen? Ik heb zelf nul ervaring met zo'n dingen, maar zag wel dat ze dat hadden.
Weet ik nog niet. Ik weet dat er ook mensen zelf modules schrijven, maar ik heb nog weinig gevonden over hoe dat werkt of in welke taal.
Er moet ook een soort app store zijn, maar die is alleen voor partners en ook al ondoorzichtig.

Als je een beetje Duits kan is er over de grens op div fora wel wat meer te vinden. Maar dan is de X1 in ieder geval geen plug-and-play meer.

Overall denk ik dat een L1 helemaal zonde geld is als ik zie hoe ze met die bouwbloken werken.

Er zijn ook andere logica en interface servers zoals Timberwolf die met complete Docker add-ons bijna alles kan wat je kan bedenken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:08
Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat de app store ook beschikbaar gaat worden voor consumenten. Omdat nu de doelgroep te klein is zijn er bijna geen bedrijven die apps schrijven voor de X1. (beetje kip/ei verhaal)

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:36
Bovenstaande is waarom ik uiteindelijk toch mijn logica in loxone heb gehouden. Dit werkt echt heel prettig, ook met de Theben dimmers.

Je kunt sommige dimmers dan rechtstreeks aan de bewegingsmelder koppelen en voor andere logica loxone ertussen schuiven.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een suggestie ergens in dit topic om bv. knoppen of actoren in ETS te laden ter harte genomen. Ik vind de Tastsensor 4-serie van GIRA er lekker strak uitzien en ik heb ze verkocht gekregen aan m'n vrouw :+. Ik had gehoopt dit te kunnen doen met één drukknop (links/rechts gecombineerd):
  • Links kort: aan
  • Links lang: omhoog dimmen
  • Rechts kort: uit
  • Rechts lang: omlaag dimmen
Nu zijn dat twee functies voor één knop maar dat is blijkbaar niet bij elke lijn zomaar mogelijk. In het overzicht kan ik de rocker wel in twee aparte knoppen opdelen (maar misschien is dat al verkeerd?). Overzicht:

Als ik dan bv. voor dimming kies lijkt het er wel op dat ik aan/uit en dimming kan combineren, met de vertraging die ik kan opgeven tussen switching en dimming, maar helemaal zeker ben ik daar niet van:

Het uitklapmenu lijkt niks te bieden dat beter aansluit bij wat ik wil:

Weet iemand hier raad mee? Of is dit soort combinatie gewoon al te complex? :/

• Dennis
Borromini schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:34:
Als ik dan bv. voor dimming kies lijkt het er wel op dat ik aan/uit en dimming kan combineren, met de vertraging die ik kan opgeven tussen switching en dimming, maar helemaal zeker ben ik daar niet van:
Wat jij wil kan gewoon en dit doet precies wat jij denkt dat het doet :).

En inderdaad hoef je je rocker helemaal niet op te delen in twee knoppen voor hetgeen wat jij wil. Gewoon op tuimelaar functie zetten en dan kan het ook.

[Voor 16% gewijzigd door Dennis op 30-03-2023 23:43]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OK dan ga ik daarmee spelen, bedankt :). Heb al gezien dat ETS geen simulatiemogelijkheden biedt om te testen :p. De hardware hebben we nog niet in huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

Zoefff

❤ 

Er bestaat wel zoiets als KNX Virtual, maar ik weet niet of dat voldoende is om jouw scenario's te testen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
Ben trouwens blij met jouw testwerk @Borromini. Het lijkt erop dat wij ergens in dit najaar toch ook weer gaan verbouwen en de hele zolder aanpakken. Dat wordt ook het moment om daar KNX te gaan gebruiken en de 1e verdieping ook verder van KNX te voorzien.

Die Gira zou daar wel eens prima kunnen passen.

[Voor 8% gewijzigd door Dennis op 31-03-2023 10:13]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zoefff schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:59:
Er bestaat wel zoiets als KNX Virtual, maar ik weet niet of dat voldoende is om jouw scenario's te testen?
Ga ik 'ns naar kijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 16:29
Borromini schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:34:Ik had gehoopt dit te kunnen doen met één drukknop (links/rechts gecombineerd):
  • Links kort: aan
  • Links lang: omhoog dimmen
  • Rechts kort: uit
  • Rechts lang: omlaag dimmen
Dit is de standaard manier van schakelen/dimmen bij de meeste fabrikanten, Mijn knoppen werken ook zo (maar dan boven/onder ipv links/rechts).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jung Smart Visu lijkt qua prijs een stuk budgetvriendelijker dan de GIRA X1, maar ik vind er niet zoveel ervaringen over (althans toch niet hier, het Duitse KNX forum heb ik nog niet gecheckt). Zijn er hier eigenaars die hun ervaring kunnen delen?

Werkt het net zoals de X1 ook als IP router? Dat is me niet meteen duidelijk uit de info die Jung op hun website biedt.

[Voor 11% gewijzigd door Borromini op 31-03-2023 14:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MDT heeft ook een visu oplossing. Net als veel anderen.
Het gaat er uiteindelijk om wat je precies zoekt? Interface, logica, visu, allemaal?

Die van de X1 sprak me aan omdat je gelijke apps voor al je mobiele devices hebt en niet vast zit aan een eigen scherm, al kan dat ook. Maar wel €€€ :-(

#team_UTC+1

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De visualisatie is secundair voor mij, het is vooral de logica die me interesseert. MDT heeft inderdaad ook zo'n logicamodule, maar ik dacht hier te hebben zien voorbijkomen dat mensen die ook maar beperkt vonden :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
Borromini schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:11:
De visualisatie is secundair voor mij, het is vooral de logica die me interesseert. MDT heeft inderdaad ook zo'n logicamodule, maar ik dacht hier te hebben zien voorbijkomen dat mensen die ook maar beperkt vonden :).
Hier op het forum wordt de LogicMachine ook veel gebruikt.

En als je écht veel maatwerk wil knutselen, dan is een OpenHAB echt zo gek nog niet. Ik moet zeggen dat ik OpenHAB nu al ruim twee jaar heb draaien (op een RPi3) zonder ook maar één keer crashen. Home Assistant gebruik ik niet, maar ik hoor van anderen dat dat wel minder stabiel is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
Borromini schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:05:
Werkt het net zoals de X1 ook als IP router? Dat is me niet meteen duidelijk uit de info die Jung op hun website biedt.
De X1 heeft geen IP router functionaliteit! Wel een IP interface functionaliteit. Dat laatste volstaat meestal, maar als je meerdere lijnen wil koppelen of als je KNX IP producten wil gebruiken (zoals de Gira G1) dan heb je nog een losse IP router nodig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
Dennis schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:15:
[...]

En als je écht veel maatwerk wil knutselen, dan is een OpenHAB echt zo gek nog niet. Ik moet zeggen dat ik OpenHAB nu al ruim twee jaar heb draaien (op een RPi3) zonder ook maar één keer crashen. Home Assistant gebruik ik niet, maar ik hoor van anderen dat dat wel minder stabiel is.
Ik vond openhab een pak minder stabiel dan home assistant. Misschien dat ondertussen de stabiliteit verbeterd is maar met HA ben ik tevreden nu.

Los daarvan, HA of OH, het blijft een oplossing waar je regelmatig toch wat tijd en moeite in moet steken om het draaiende te houden. Knutselen zou ik het niet noemen, maar mee blijven met updates, zo'n raspberry pi (of andere goedkope server oplossing) blijft ook geen tig jaren draaien, zorgen dat je backups hebt, etc etc. Ik heb geen ervaring met hardware oplossingen als de gira's of de LM, maar ik vermoed dat je zoiets wel met grotere kans 5, 10 of meer jaar in je verdeelkast kan laten draaien zonder er naar om te kijken.

Langs de andere kant, met een OH of HA kun je wel 'mee' blijven en nieuwe toestellen en gadgets integreren in je smarthome. Moest je dat willen natuurlijk.

• Dennis
teaser schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:28:
Ik vond openhab een pak minder stabiel dan home assistant. Misschien dat ondertussen de stabiliteit verbeterd is maar met HA ben ik tevreden nu.

Los daarvan, HA of OH, het blijft een oplossing waar je regelmatig toch wat tijd en moeite in moet steken om het draaiende te houden. Knutselen zou ik het niet noemen, maar mee blijven met updates, zo'n raspberry pi (of andere goedkope server oplossing) blijft ook geen tig jaren draaien, zorgen dat je backups hebt, etc etc. Ik heb geen ervaring met hardware oplossingen als de gira's of de LM, maar ik vermoed dat je zoiets wel met grotere kans 5, 10 of meer jaar in je verdeelkast kan laten draaien zonder er naar om te kijken.

Langs de andere kant, met een OH of HA kun je wel 'mee' blijven en nieuwe toestellen en gadgets integreren in je smarthome. Moest je dat willen natuurlijk.
OpenHAB was bij mij vooral instabiel toen ik nog Raspbian gebruikte en de SD-kaart steeds corrupt werd. Sinds Openhabian geen problemen meer.

Wat jij zegt over updates is waar, maar toch heb je dat bij de Gira spullen ook. Althans, ook nu is deze maand weer een nieuwe versie van de Gira Project Assistant verschenen en kun je voor nieuwe functionaliteiten daarnaartoe upgraden.

Als er al problemen met OpenHAB zijn dan is dat doorgaans door een plugin. Zoals de Home Connect functionaliteit die af en toe wel eens een nieuwe API key nodig heeft. Maar dat ligt dus vooral aan de implementatie aan de andere kant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
Ethirty schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Even een heads-up, maar ik heb ook een X1 besteld en ik vond alle logica die erin zit erg beperkt en omslachtig. Moet nog gaan bouwen, maar had na een paar uur spelen wel een zuur gevoel tov de prijs.
In Duitsland wordt veel met de X1 gewerkt en geschreven. Op knx-user-forum.de staat een hele bibliotheek met aanvullingen. Zo is er een rekenmodule met een hele berg wiskundige functies. En ook de tegels worden onder handen genomen :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klopt, maar het is ook dankzij die community dat de X1 verbetert wordt. Niet danzij Gira helaas.

#team_UTC+1

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ethirty schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:05:
MDT heeft ook een visu oplossing. Net als veel anderen.
Het gaat er uiteindelijk om wat je precies zoekt? Interface, logica, visu, allemaal?
Ik heb even naar de MDT SCN-LOG1.02 gekeken. Ik vermoed dat die wel zal volstaan voor wat ik wil doen, mocht het niet zo zijn dan kan ik nog altijd naar HomeAssistant kijken e.d. ... Ik wil graag dat de meeste functionaliteit decentraal blijft werken, complexere dingen zijn minder kritisch in vergelijking.

Mag ik even een sanity check doen op mijn lijstje? Ik zou het volgende willen bestellen:
  • MDT SCN-IP100.03 KNX IP router. Een gateway is in principe voldoende, maar mochten we toch voor bv. een GIRA intercom gaan dan is het zonde om die gateway toch door een router te moeten vervangen. Nu kan de factuur nog naar de bank :O.
  • Meanwell KNX-20E-640 640mA voeding
  • MDT JAL-0810M.02 jaloezie/screen-actor
  • MDT AKU-1616.03 universele actor - voor de ongedimde lichtkringen, een paar geschakelde stopcontacten, en als fallback voor extra jaloezieën
  • MDT AKD-0401.02 dimmers, zowat alles in het huis is retrofit 230V LED of met LED transfo's.
  • MDT SCN-BWM55.02 aanwezigheidssensors (met huisdierendetectie zodat onze kat niks triggert).
  • GIRA 222000 aanwezigheidssensors voor de plekken waar de kat niet hoeft te zijn of binnenkan (toilet, berging, ...).
  • MDT SCN-LOG1.02 logicamodule
  • Een stapeltje GIRA Tastsensor 4 :P
De MDT SCN-RTC20.02 (tijdsklok) staat ook op mijn lijstje, maar er lijkt al heel wat overlap te zijn met bv. de AKD-0401.02 die ook tijd- en locatiegestuurde functionaliteit biedt. Vakantiefunctie lijkt dan weer een extraatje te zijn dat niet in andere apparatuur in mijn lijstje zit.

Voor het weerstation (voor aansturen screens) zou er dit nog bijkomen:
  • MDT SCN-LK001.03 lijnkoppelaar (zorgt voor galvanische scheiding, filteren groepsadressen kan de IP router ook afhandelen?)
  • MDT SCN-WD3HW.01 weerstation

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:15:
Home Assistant draait hier sinds februari 2019 zonder crash op een Raspberry Pi 3 model B+. Ook nooit problemen gehad met een microsd, maar voor de zekerheid wel snel overgeschakeld naar een externe SSD. Al is dat probleem niet direct gelinkt aan HA zelf; moest ik niet zo fanatiek alles loggen zou het waarschijnlijk ook verschil maken.
teaser schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:28:
Los daarvan, HA of OH, het blijft een oplossing waar je regelmatig toch wat tijd en moeite in moet steken om het draaiende te houden. Knutselen zou ik het niet noemen, maar mee blijven met updates, zo'n raspberry pi (of andere goedkope server oplossing) blijft ook geen tig jaren draaien, zorgen dat je backups hebt, etc etc.
Zolang je PI (of andere server) niet openbaar hangt, zie ik geen nood om te updaten. Ik heb jaren op dezelfde sterk verouderde versie gewerkt, puur omdat er toch niets wijzigde aan mijn installatie. Een klein jaar geleden heb ik er dan nog eens wat vrije tijd ingestopt omdat ik wat meer zaken wilde linken welke nog niet mogelijk waren in de versie van jaren geleden (smartTV, soundbar, ... niks essentieels). Ik heb toen inderdaad wel enkele kleine aanpassingen moeten doen door wat breaking-changes, maar dat was maar eenmalig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 12:23
Borromini schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:54:
Mag ik even een sanity check doen op mijn lijstje? Ik zou het volgende willen bestellen:
  • MDT SCN-IP100.03 KNX IP router. Een gateway is in principe voldoende, maar mochten we toch voor bv. een GIRA intercom gaan dan is het zonde om die gateway toch door een router te moeten vervangen. Nu kan de factuur nog naar de bank :O.
  • Meanwell KNX-20E-640 640mA voeding
  • MDT JAL-0810M.02 jaloezie/screen-actor
  • MDT AKU-1616.03 universele actor - voor de ongedimde lichtkringen, een paar geschakelde stopcontacten, en als fallback voor extra jaloezieën
  • MDT AKD-0401.02 dimmers, zowat alles in het huis is retrofit 230V LED of met LED transfo's.
  • MDT SCN-BWM55.02 aanwezigheidssensors (met huisdierendetectie zodat onze kat niks triggert).
  • GIRA 222000 aanwezigheidssensors voor de plekken waar de kat niet hoeft te zijn of binnenkan (toilet, berging, ...).
  • MDT SCN-LOG1.02 logicamodule
  • Een stapeltje GIRA Tastsensor 4 :P
De MDT SCN-RTC20.02 (tijdsklok) staat ook op mijn lijstje, maar er lijkt al heel wat overlap te zijn met bv. de AKD-0401.02 die ook tijd- en locatiegestuurde functionaliteit biedt. Vakantiefunctie lijkt dan weer een extraatje te zijn dat niet in andere apparatuur in mijn lijstje zit.

Voor het weerstation (voor aansturen screens) zou er dit nog bijkomen:
  • MDT SCN-LK001.03 lijnkoppelaar (zorgt voor galvanische scheiding, filteren groepsadressen kan de IP router ook afhandelen?)
  • MDT SCN-WD3HW.01 weerstation
De MDT SCN-BWM55.02 bewegingsmelder weet ik niet van of deze ook lekker werken om een hele ruimte te scannen. Deze bouw je in de muur en de locatie is dan heel belangrijk. Ik heb de MDT bewegingsmelders voor het dak. Wellicht kun je die ook gebruiken als je huisdieren hebt.
Denk aan een extra voeding. Als deze stuk gaat, dan wil je een reserve op de plank hebben liggen. er kan niets worden geschakeld als de voeding uitvalt.
Wil je ook nog iets doen met ramen/deuren open/dicht op slot of niet? Ik heb dat wel gedaan en vind dat toch wel prettig. Ik kan met 1 blik op de MDT schermpjes zien of alle deuren op slot zijn. Scheelt weer lopen voordat ik op bed ga. Ook gaat het licht sneller aan, omdat deze geschakeld zit op de deur open/dicht sensor. Een bewegingsmelder is net even langzamer omdat de deur helemaal open moet staan voordat de melden mij 'ziet'.

[Voor 9% gewijzigd door klaasopurk op 01-04-2023 11:15]

Klaas

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die ga ik gebruiken in de traphal, zelfs met een paar graadjes afwijking op de 180° die MDT adverteert ljkt me dat wel te moeten lukken. Bedankt voor de tip ivm de voeding, dan bestel ik er misschien best al één extra.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

klaasopurk schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:13:
[...]

De MDT SCN-BWM55.02 bewegingsmelder weet ik niet van of deze ook lekker werken om een hele ruimte te scannen. Deze bouw je in de muur en de locatie is dan heel belangrijk. Ik heb de MDT bewegingsmelders voor het dak. Wellicht kun je die ook gebruiken als je huisdieren hebt.
Denk aan een extra voeding. Als deze stuk gaat, dan wil je een reserve op de plank hebben liggen. er kan niets worden geschakeld als de voeding uitvalt.
Wil je ook nog iets doen met ramen/deuren open/dicht op slot of niet? Ik heb dat wel gedaan en vind dat toch wel prettig. Ik kan met 1 blik op de MDT schermpjes zien of alle deuren op slot zijn. Scheelt weer lopen voordat ik op bed ga. Ook gaat het licht sneller aan, omdat deze geschakeld zit op de deur open/dicht sensor. Een bewegingsmelder is net even langzamer omdat de deur helemaal open moet staan voordat de melden mij 'ziet'.
Hoe detecteer jij “op slot”? Ik ben al een vermogen kwijt aan simpele reed contactjes in alle kozijnen :X

Verder sluit ik me aan bij een 2e voeding hebben liggen. Ben nog aan het bedenken of ik ze parallel wil schakelen op 2 groepen of puur als spare op de plank.

Qua weerstation ben ik er nog niet helemaal uit. Persoonlijk vind ik die van MDT niet heel fraai en heb zelf die van Jung op mijn shortlist. Hoef alleen maar globaal zonlicht, temp en wind te weten voor wat aansturing. Dit ding is lekker subtiel op de gevel.

#team_UTC+1

• twee_D
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-06 14:51
Ellow,

Ik probeer een scene te maken die zowel mijn MDT Dali gateway aanstuurd als een MDT actuator.
De dali stuurt hij aan (mijn lichten gaan aan naar de juiste stand) maar mijn actuator doet niks...

Ik heb een groepsadres (1/0/5)
https://tweakers.net/i/G6CQiJ6zm7BUCI0R7U8bWBRCylA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17egJEvDhK7sWTgkAwC3AOEf.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen AKS

Instellingen Zennio Flat

De diagnostics laten duidelijk zien dat er niks naar de AKS gaat,... maar waarom niet?

Ziet iemand waar het fout loopt en waarom mijn AKS niet reageert op die Scene?

Gr,
D

[Voor 16% gewijzigd door twee_D op 01-04-2023 18:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Ethirty Bij ons is de achtergevel de zonnekant, dus dat stoort me niet zo.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• klaasopurk
Ethirty schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:36:
Hoe detecteer jij “op slot”? Ik ben al een vermogen kwijt aan simpele reed contactjes in alle kozijnen :X
Ik heb in alle gaten van het kozijn waar de nachtschoot in gaat deze dingen van ABB zitten. De draad hiervan loopt samen met die van reedcontact naar de meterkast.
Qua prijs vallen deze best mee. Omdat ik toch al reedcontacten deed was dit een makkelijke uitbreiding bij de bouw van de woning. Koste paar tientjes meer voor hele woning. Inbouwen door heren van kozijnbedrijf ging voor een doos me saucijzebroodjes.
Afstellen is wel een dingetje. In het begin bleven ze hangen in de 'op slot'. Dit is verholpen door goed af te stellen wanneer het 'klikje' gaat wanneer de nachtschoot de arm beweegt. Net klik is genoeg. Niet te ver laten doordrukken na de 'klik'.

[Voor 13% gewijzigd door klaasopurk op 01-04-2023 21:48]

Klaas

• klaasopurk
Ik heb een uitdaging m.b.t. het aansturen van de vloerverwarming. Er zat in het huis een los systeem van uponor. Ik heb dit vervangen door een MDT AKH. Deze heb ik nu aangesloten. Maar de ventielen gaan niet open. Wel zie het status lampje aan/uit gaan als teken dat hij de ventielen aanstuurt. Het lampje brandt niet volgens een storing cycle uit het boekje. Dus een storing kan het niet zijn.

Ik heb gemeten op de uitgang van de AKH of er de juiste spanning komt, maar mijn voltmeter blijft 2 mV aangeven terwijl het 24V moet zijn. Ik heb de ingang (dus ook de voeding) gecontroleerd en die is 24V. Dus op de een of andere manier komt de spanning van de ingang niet bij uitgang van de AKH terecht. Waarom is mij niet duidelijk.
Wat heb ik al geprobeerd (o.a. via dit forum gevonden)
  • De PWN cycle op 30 minuten of nog langer gezet
  • Minimum PWM op 50% gezet zodat de ventiel langer aangestuurd wordt en dan wel het voltage te meten is. Maar nog niets te zien op de voltmeter. Wel brandt het status lampje wat langer op de AKH. Dit klopt ook, want hoe meer % van het ventiel wordt aangestuurd, hoe langer het lampje moet branden. Dit gebeurd dan ook keurig.
  • Voeding van de uponor gebruikt zodat de voeding genoeg stroom levert.
Heeft iemand nog tips?

Edit: Probleem is deels opgelost. Het ventiel gaat open, maar duurde wel een half uur voordat deze open stond. Denk dat de pwm regeling niet werkt, want ventiel staat 100% open terwijl deze 50% krijgt aangestuurd. Als iemand weet hoe dit werkt, dan hoor ik dat graag.

[Voor 9% gewijzigd door klaasopurk op 07-04-2023 16:19]

Klaas

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 19:09
Edit: Probleem is deels opgelost. Het ventiel gaat open, maar duurde wel een half uur voordat deze open stond. Denk dat de pwm regeling niet werkt, want ventiel staat 100% open terwijl deze 50% krijgt aangestuurd. Als iemand weet hoe dit werkt, dan hoor ik dat graag.
Wat is je PWM cycletime? En wat is je tijd dat het kost om je ventiel te openen? Je ventielen gaan altijd 100% open de regeling vind plaats door de hoeveelheid tijd dat hij open is. Dus als je PWM op 20 min staat en je stuurt 50% aan gaat hij 10 min 100% open en daarna 10 minuten dicht. Alleen is de reactietijd van je ventiel soms ook 2-3 minuten dus zit er wat vertraging in hier en daar

• klaasopurk
SteveH schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:53:
Wat is je PWM cycletime? En wat is je tijd dat het kost om je ventiel te openen? Je ventielen gaan altijd 100% open de regeling vind plaats door de hoeveelheid tijd dat hij open is. Dus als je PWM op 20 min staat en je stuurt 50% aan gaat hij 10 min 100% open en daarna 10 minuten dicht. Alleen is de reactietijd van je ventiel soms ook 2-3 minuten dus zit er wat vertraging in hier en daar
8)7 Stom, vergeten dat ventiel altijd 100% open gaat en dan per cycle x tijd.
Ik heb PWM cycle nu op 15 minuten. Dan zie ik dat ventiel er 3 min. over doet op 100% open te gaan. Bij 25% blijft deze daarna 3 minuten open en daarna zie ik deze sluiten. De tijd dat ventiel dus open staat is minder dan 25%, maar ik ben er voor nu tevreden mee.
Bij een PWM van 10minuten gaat het ventiel open, maar voordat deze open is, gaat deze ook al weer dicht. Dus dat werkt niet.
Waarom ik bij een PWM van 60 minuten, pas aan het einde van 2 cycles het ventiel zag open gaan en niet aan het begin is mij nog een raadsel. Misschien zat ventiel toch beetje vast en is deze nu los gekomen. Ventiel gaat nu met PWM van 15 wel elke cycle open en dicht.

Klaas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GSV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-05 16:58
Hey twee-D

Ik ben zelf ook maar een autodidact in knx maar ik vermoed dat het probleem ligt in het feit dat je sensor maar naar 1 (het eerste) groepsadres een bericht stuurt, in jouw geval naar 1/0/3 ..
Je actuators luisteren naar meerdere adressen, vandaar dat je dali het oppikt en je andere switch niet ..

Dat zijn de basisregels in knx bus communicatie ..

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb ,,

[Voor 84% gewijzigd door GSV op 10-04-2023 11:43]

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 12:28
Ben bezig met de KNX installatie op basis van Schneider componenten. Nu kwam ik iets tegen wat niet direct gerelateerd is aan KNX, maar wel impact heeft op mijn bestelling.

De Schneider acti9 serie gebruikt voornamelijk installatieautomaten zonder meeschakelende nul. Goed voorbeeld hiervan is de A9F78116

Wanneer mag je een installatieautomaat zonder meeschakelende nul gebruiken? Alternatief is een A9P42616 welke wel een meeschakelende nul heeft.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 17:49

Tomatoman

Fulltime prutser

Zware Unit schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:38:

Wanneer mag je een installatieautomaat zonder meeschakelende nul gebruiken?
Het Nederlandse antwoord voor huisinstallaties is simpel: dat mag niet. De nul moet met de lastscheider fysiek worden gescheiden. Je zult dus 1P+N of 2P installatieautomaten moeten toepassen (of 2P aardlekautomaten). Met verplicht een B afschakelkarakteristiek voor iedere schakelgroep waarin wandcontactdozen voorkomen, wat in de praktijk bijna alle groepen zijn. Daarom wordt er in Nederland meestal voor B16 installatieautomaten (= B-afschakelkarakteristiek, 16 ampère) of B16 aardlekautomaten gekozen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Zware Unit
Heldere reactie. Dank. De A9P42616 is dus noodzakelijk.

Voor de aardlekschakelaar, kan ik hiervoor de A9R01240 gebruiken of heb ik een andere nodig?

[Voor 4% gewijzigd door Zware Unit op 12-04-2023 13:22]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Zware Unit schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:22:
Heldere reactie. Dank. De A9P42616 is dus noodzakelijk.

Voor de aardlekschakelaar, kan ik hiervoor de A9R01240 gebruiken of heb ik een andere nodig?
Volgens mij is een setje van deze aardlekschakelaars helemaal prima :), zowel voor een enkelfase-installatie met 1x35 A als een driefase-installatie met 3x25 A: hij is geschikt voor meer dan 35/25 ampère en schakelt conform de regels af bij een foutstroom van meer dan 30 mA.

Wist je dat het weleens heel lucratief kan zijn om in Duitsland te shoppen voor dit soort componenten? via de Duitse prijszoekmachine Idealo kom je dan al snel uit bij gerenommeerde partijen zoals Wandelt. Ook bij Amazon.nl vind ik al direct een prijstechnisch interessant alternatief (diverse aanbieders).

• twee_D
GSV schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:34:
Hey twee-D

Ik ben zelf ook maar een autodidact in knx maar ik vermoed dat het probleem ligt in het feit dat je sensor maar naar 1 (het eerste) groepsadres een bericht stuurt, in jouw geval naar 1/0/3 ..
Je actuators luisteren naar meerdere adressen, vandaar dat je dali het oppikt en je andere switch niet ..

Dat zijn de basisregels in knx bus communicatie ..

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb ,,
Nu ben ik totaal niet mee... scenes zijn er toch om verschillende toestellen te laten samenwerken met een verschillende grote in telegrammen. Scene telegram is altijd 1 byte waardoor je dus naar enerzijds bijvoorbeeld een dali gateway een signaal kan sturen als naar een actuator. Zo kan je bijvoorbeeld een contactdoos schakelen met de actuator en een lamp dimmen met de Dali gateway en dit met 1 druk op de knop. Dus ergens doe ik dan toch iets fout en zie nog altijd niet echt in wat 8)7 8)7 8)7

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 12:52
@twee_D en @GSV
Klopt inderdaad twee_D, KNX kan maar naar 1 groepsadres schrijven, maar hij kan wel luisteren naar meerdere adressen.

Zou je eens kunnen proberen om bij de AKS te zeggen dat het scene 2 is ipv scene 3?
Ik weet dat er iets was dat het 1 plaats verschoven kon zijn, ik weet alleen niet meer exact hoe dat stukje zat, iets met dat het ene bij 0 begint en het andere bij 1.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GSV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-05 16:58
@Clumsy Smurf

Clumsy, verwijs jij naar het feit dat 'knx Scenes are numbered from 1 to 64 but it's encoded from 0 to 63' ?
Ik vermoed niet dat dat de oplossing is voor het probleem .. twee-D geeft toch aan dat hij niets ziet via de diagnostics of bus monitoring) .. ja tenzij het een scene nummer is dat niet gedefinieerd is.

@twee_D
Al je beweringen over scenes kloppen helemaal ... er wordt een byte over de bus gestuurd. Maar je sensor, je zennio 55, stuurt die byte enkel naar groepsadres 1/0/3 (enkel het eerste groepsadres, dat kan je niet veranderen - basis communicatie). Er wordt dus niets gestuurd naar 1/0/4 en 1/0/5 .. maar ze luiteren wel mee! (*)

Je Dali actuator luistert naar verschillende adressen, waaronder ook 1/0/3 .. dus die byte wordt daar ontvangen en behandeld.

Je AKS actuator luistert enkel naar 1/0/5 dus doet in dit geval niks.

Als je deze actuator ook linkt met groepsaddres 1/0/3, dan moet het volgens mij wel gaan werken..

(*) Je zal ons eerst moeten uitleggen wat er in die 4 en 5 adressen staat en waarom je die adressen daar bij je sensor hebt staan .. want voor we het weten, moeten we al de flags van groepsadressen gaan nakijken ..

[Voor 0% gewijzigd door GSV op 16-04-2023 13:12. Reden: taalfout]

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 12:52
GSV schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:07:
@Clumsy Smurf

Clumsy, verwijs jij naar het feit dat 'knx Scenes are numbered from 1 to 64 but it's encoded from 0 to 63' ?
Ik vermoed niet dat dat de oplossing is voor het probleem .. twee-D geeft toch aan dat hij niets ziet via de diagnostics of bus monitoring) .. ja tenzij het een scene nummer is dat niet gedefinieerd is.
ja denk inderdaad dat dat het was, wat ik bedoelde.
@twee_D
Al je beweringen over scenes kloppen helemaal ... er wordt een byte over de bus gestuurd. Maar je sensor, je zennio 55, stuurt die byte enkel naar groepsadres 1/0/3 (enkel het eerste groepsadres, dat kan je niet veranderen - basis communicatie). Er wordt dus niets gestuurd naar 1/0/4 en 1/0/5 .. maar ze luiteren wel mee! (*)

Je Dali actuator luistert naar verschillende adressen, waaronder ook 1/0/3 .. dus die byte wordt daar ontvangen en behandeld.

Als je deze actuator ook linkt met groepsaddres 1/0/3, dan moet het volgens mij wel gaan werken..

(*) Je zal ons eerst moeten uitleggen wat er in die 4 en 5 adressen staat en waarom je die adressen daar bij je sensor hebt staan .. want voor we het weten, moeten we al de flags van groepsadressen gaan nakijken ..
Uh hebben we het wel allemaal over deze post?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74936384#74936384

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik dacht eenvoudige Jung F10 KNX schakelaars te kopen, maar ondervond deze winter dat ik op termijn toch naar zoneregeling wil gaan voor verwarming & mogelijks koeling onder het dak.

Voor zone regeling dacht ik in elke ruimte een thermostaat nodig te hebben, maar nu zie ik dat MDT Glass Push-button II Smart | series .02 ook temperatuur regeling doet d.m.v. de MDT Heating Actuator. Een schakelaar die teveel kan naar mijn mening (toch voor in een bureau of slaapkamer), maar aan de "aantrekkelijke" prijs 160EUR.

Nu vraag ik me af of ik met deze schakelaar later ook een Lucht/Lucht (airco) kan aantsturen die aan KNX hangt? Want men refereert wel expliciet naar die MDT Heating Actuator.

Alternatieven rond dezeflde prijs of goedkoper?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaasopurk
poing schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:59:
Ik dacht eenvoudige Jung F10 KNX schakelaars te kopen, maar ondervond deze winter dat ik op termijn toch naar zoneregeling wil gaan voor verwarming & mogelijks koeling onder het dak.

Voor zone regeling dacht ik in elke ruimte een thermostaat nodig te hebben, maar nu zie ik dat MDT Glass Push-button II Smart | series .02 ook temperatuur regeling doet d.m.v. de MDT Heating Actuator. Een schakelaar die teveel kan naar mijn mening (toch voor in een bureau of slaapkamer), maar aan de "aantrekkelijke" prijs 160EUR.

Nu vraag ik me af of ik met deze schakelaar later ook een Lucht/Lucht (airco) kan aantsturen die aan KNX hangt? Want men refereert wel expliciet naar die MDT Heating Actuator.

Ik heb deze oplossing nu in mijn huis. Afgelopen zaterdag net de laatste zaken afgerond. De verwarming aansturen d.m.v. de schermen, dat lukt. Waar ik nog mee moet stoeien is het volgende:
De airco is een apart apparaat. Dus ik wil op het scherm aangeven "Koelen" en dan moet een ander KNX apparaat worden aangestuurd om te koelen en de verwarming uit blijven. Hoe dit werkt, is mij nog onbekend. Het mooist zou zijn de vloerverwarming kan worden aangestuurd wordt tot een temperatuur X bijv. 19 graden en zodra het 22 graden wordt, dat dan de airco aangaat om te koelen en dan temperatuur op die 22 graden houdt.

Klaas

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

poing schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:59:

Misschien begrijp ik je niet goed, maar in de F10 zitten toch ook temperatuur sensoren? Samen met een willekeurige 'heating actuator' moet je het dan toch ook voor elkaar krijgen?

#team_UTC+1

• teaser
Dat is inderdaad de post waar @GSV een correcte uitleg over schreef.

• poing
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:22:
[...]
Misschien begrijp ik je niet goed, maar in de F10 zitten toch ook temperatuur sensoren? Samen met een willekeurige 'heating actuator' moet je het dan toch ook voor elkaar krijgen?
Ik wens in bepaalde ruimtes
- een minimum en maximum temperatuur in te kunnen stellen
- of 2 standen: eco en comfort.
Algemeen programma eventueel d.m.v. home assistant (als niet kritische component).

Kan mis zijn, maar ik dacht dat een taster met temperatuur sensor dit niet kon tenzij misschien met een home server. Of het moet zo'n taster zijn zoals die speciefieke MDT die het wel kan, er zijn er nog (maar duurder).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The MDT Heating Actuator AKH has an integrated PI controller for heating and cooling each channel. To control the heating, the actuator receives the room temperature, for example, from an MDT push-button or presence detector with temperature sensor; it’s not necessary to use an external temperature controller.
Ik lees dat als de heating actuator heeft alle logica aan boord en heeft alleen een sensor nodig, geen temperatuur controller.

Wat er verder mogelijk mee is durf ik niet te zeggen, ik heb beide (nog) niet gebruikt, maar je zou de AKH aan ETS kunnen toevoegen en kijken naar alle opties die daarin zitten.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:41
Ik begin volgende maand voor de eerste keer aan de installatie van KNX en DALI.
Eerst nog wat slijpwerken.
De zekeringkast komt binnen 2 weken toe.
Als jullie leuke foto’s hebben van hoe een propere ordelijke bekabeling eruitziet, graag delen. 😁
Tips mogen ook altijd.

Onze keuze is op veel plaatsen de 6 voudige tastsensor van Zennio Flat. In kleine leefruimtes 4 voudig.
Bewegingsmelders zullen de Zennio Eyezen worden.
En een Z41 com in de living.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• walletje-w
Als je in dit topic enkel Posts selecteert met afbeeldingen dan vind je al heel veel mooie voorbeelden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HiBe
poing schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:58:
[...]

Ik wens in bepaalde ruimtes
- een minimum en maximum temperatuur in te kunnen stellen
- of 2 standen: eco en comfort.
Algemeen programma eventueel d.m.v. home assistant (als niet kritische component).

Kan mis zijn, maar ik dacht dat een taster met temperatuur sensor dit niet kon tenzij misschien met een home server. Of het moet zo'n taster zijn zoals die speciefieke MDT die het wel kan, er zijn er nog (maar duurder).
In principe heb je het volgende nodig:
1) temperatuur sensor (bijv. in taster per ruimte), die regelmatig de huidige temperatuur naar een groepsadres kan sturen. Dit is over het algemeen aanwezig en eenvoudig.

2) een thermostaat functie per ruimte. De thermostaat bepaalt op basis van de huidige temperatuur (dit is vaak de "ist" waarde, ofwel de verstuurde temperatuur door de taster) en de doeltemperatuur (de "soll" waarde) of de stelmotor(en) van de groepen open of dicht (of een percentage open/dicht) moeten.

3) stelmotoren, aangestuurd door een actor (bijv. relais of AKH) kunnen met meerdere op 1 groepsadres reageren, kunnen simpel open/dicht of complexere (percentage gestuurd) zijn. maar maakt verder allemaal niet zoveel uit.

4) een signaal naar de warmtebron (warmtepomp/gasketel/etc.) dat er een ruimte is met warmte en/of koelvraag. zodat de bron kan geen doen waar deze goed in is.

5) optioneel een mogelijkheid om dag/nacht te schakelen

6) optioneel de mogelijkheid om verwarmen/koelen te schakelen.

7) een Mogelijkheid om de doeltemperatuur gebruiksvriendelijk in te stellen en de huidige temperatuur (en settings) weer te geven... dus een visualisatie

in de basis is het allemaal niet zo heel moeilijk en kun je het eigenlijk allemaal maken met de AKH i.c.m. een taster. Alleen moet je wel bedenken dat ieder huis anders is, afhankelijk van opbouw/ligging warmt het ene huis sneller op dan het andere, hetzelfde met afkoelen. Dan zijn er ook nog verschillen per ruimte in het huis mogelijk; en uiteraard verschil tussen de warmtebron temperatuur en het afgifte systeem (vloerverwarming is traaaaag).

Hiervoor worden dan weer extra opties in de mix aangeboden (raam open/dicht sensoren/objecten, buiten temperatuur sensoren/objecten etc.), allemaal om te proberen de doeltemperatuur zo goed mogelijk te benaderen en niet te heet (overshoot) of te koud (undershoot) uit te komen.

Het kan dus uiteindelijk best heel complex worden, en vaak moet je best veel instellen om het gewenste resultaat te benaderen, maar gelukkig kun je eenvoudig beginnen en in de loop van de tijd finetunen.

Ik had bedacht dat dit allemaal met de AKH i.c.m. een taster en wat eenvoudige visualisatie (in ons geval Loxone) wel moest kunnen, dan was ik ook niet afhankelijk van loxone en kon alles doordraaien bij uitval van loxone (minus de visualisatie, maar daar heb ik wel een HA backup optie voor).

Dat bleek uiteindelijk nogal lastig, omdat wij veel ruimtes hebben met een eigen thermostaat. En met de AKH heb je maximaal 8 thermostaten. Ik had dus 2x een AKH-08 nodig. Op zich geen probleem. alleen het signaal naar de warmtebron werd een probleem, want welke AKH is nu leading om te zeggen dar er verwarming/koeling nodig is? Vervolgens kon ik dit wel oplossen met wat logic in loxone, maar als ik dat toch al ging doen, en dus afhankelijk werd van loxone, waarom dan niet de hele logica en thermostaten in loxone? En dus heb ik alles weer omgegooid, nu zitten de thermostaten in loxone en is de AKH een eenvoudig aan/uit relais geworden. Het voordeel is dat de visualisatie ook een stuk mooier is, en at de loxone thermostaat zelflerend is, dus dat de temperatuur eigenlijk altijd perfect is.

Sorry voor het lange relaas, hopelijk helpt het je iets verder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• poing
  • Niet online
HiBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:35:
[...]

In principe heb je het volgende nodig:
1) temperatuur sensor (bijv. in taster per ruimte), die regelmatig de huidige temperatuur naar een groepsadres kan sturen. Dit is over het algemeen aanwezig en eenvoudig.

2) een thermostaat functie per ruimte. De thermostaat bepaalt op basis van de huidige temperatuur (dit is vaak de "ist" waarde, ofwel de verstuurde temperatuur door de taster) en de doeltemperatuur (de "soll" waarde) of de stelmotor(en) van de groepen open of dicht (of een percentage open/dicht) moeten.

3) stelmotoren, aangestuurd door een actor (bijv. relais of AKH) kunnen met meerdere op 1 groepsadres reageren, kunnen simpel open/dicht of complexere (percentage gestuurd) zijn. maar maakt verder allemaal niet zoveel uit.

4) een signaal naar de warmtebron (warmtepomp/gasketel/etc.) dat er een ruimte is met warmte en/of koelvraag. zodat de bron kan geen doen waar deze goed in is.

5) optioneel een mogelijkheid om dag/nacht te schakelen

6) optioneel de mogelijkheid om verwarmen/koelen te schakelen.

7) een Mogelijkheid om de doeltemperatuur gebruiksvriendelijk in te stellen en de huidige temperatuur (en settings) weer te geven... dus een visualisatie

in de basis is het allemaal niet zo heel moeilijk en kun je het eigenlijk allemaal maken met de AKH i.c.m. een taster. Alleen moet je wel bedenken dat ieder huis anders is, afhankelijk van opbouw/ligging warmt het ene huis sneller op dan het andere, hetzelfde met afkoelen. Dan zijn er ook nog verschillen per ruimte in het huis mogelijk; en uiteraard verschil tussen de warmtebron temperatuur en het afgifte systeem (vloerverwarming is traaaaag).

Hiervoor worden dan weer extra opties in de mix aangeboden (raam open/dicht sensoren/objecten, buiten temperatuur sensoren/objecten etc.), allemaal om te proberen de doeltemperatuur zo goed mogelijk te benaderen en niet te heet (overshoot) of te koud (undershoot) uit te komen.

Het kan dus uiteindelijk best heel complex worden, en vaak moet je best veel instellen om het gewenste resultaat te benaderen, maar gelukkig kun je eenvoudig beginnen en in de loop van de tijd finetunen.

Ik had bedacht dat dit allemaal met de AKH i.c.m. een taster en wat eenvoudige visualisatie (in ons geval Loxone) wel moest kunnen, dan was ik ook niet afhankelijk van loxone en kon alles doordraaien bij uitval van loxone (minus de visualisatie, maar daar heb ik wel een HA backup optie voor).

Dat bleek uiteindelijk nogal lastig, omdat wij veel ruimtes hebben met een eigen thermostaat. En met de AKH heb je maximaal 8 thermostaten. Ik had dus 2x een AKH-08 nodig. Op zich geen probleem. alleen het signaal naar de warmtebron werd een probleem, want welke AKH is nu leading om te zeggen dar er verwarming/koeling nodig is? Vervolgens kon ik dit wel oplossen met wat logic in loxone, maar als ik dat toch al ging doen, en dus afhankelijk werd van loxone, waarom dan niet de hele logica en thermostaten in loxone? En dus heb ik alles weer omgegooid, nu zitten de thermostaten in loxone en is de AKH een eenvoudig aan/uit relais geworden. Het voordeel is dat de visualisatie ook een stuk mooier is, en at de loxone thermostaat zelflerend is, dus dat de temperatuur eigenlijk altijd perfect is.

Sorry voor het lange relaas, hopelijk helpt het je iets verder
Heel interessant, bedankt om je ervaringen te delen! Ik heb eerst naar Loxone gekeken (zojuist nog eens), maar de kost loopt snel op. Gelukkig heb ik "maar" 7 ruimtes.

Het is inderdaad om warmte beter te verdelen, onze enige thermostaat staat in de woonkamer met grote glaspartij op het zuiden. Daar is het nu warm terwijl ik bevries in het bureau. Ook kinder (studeer) kamers hebben dit probleem. Ventilatie D en deuren open zetten helpt beperkt, maar is niet altijd wenselijk.

Ik heb overgedimensoneerde Jaga convectoren die op 40°C (gas) al goed hun werk doen. Deze zou ik ook graag uitrusten met ventilatoren via KNX om sneller te reageren en eventueel de temperatuur nog te verlagen (WP). Hoe ik dat via KNX ga doen weet ik nog niet, maar ik werk liever niet met print plaatjes en sensoren... Lage snelheid is genoeg bij warmte vraag, moet lukken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HiBe
@poing als het in 1 AKH kan dan zou ik het ook prima aandurven. Succes ermee

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zouden jullie eens mee willen denken cq. mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven? Ik ben nu zover dat ik op basis van de door de muurtasters geregistreerde temperatuur zomers de screens laat zakken als de temperatuur te hoog oploopt. Ik heb nu m'n gordijnen voorzien van Slide, deze heeft ook een lokale API. Idealiter laat ik deze in enkele ruimtes ook sluiten indien de temperatuur oploopt. Geen idee of het veel mee helpt, maar het valt te proberen.

Wat zou een logische manier zijn om vanuit het KNX systeem de API van Slide aan te roepen? Heb een KNX IP-interface en binnen het netwerk oa een synology & raspberry draaien. Idealiter laat ik de API rechtstreeks vanuit KNX aanroepen, maar ik vermoed dat ik dan een interface oid nodig heb.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

Zoefff

❤ 

De meest gekozen (denk ik) oplossing is door dat met OpenHAB of HomeAssistant op te lossen. Een van de twee laat je luisteren naar de KNX bus en met de temperatuur info die je daar binnen krijgt kan je vervolgens een scriptje maken dat bij een bepaalde waarde of delta de gordijnen aanstuurt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 19:09
@Niek_ node-red heeft ook al een slide api: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-slide

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:41
walletje-w schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:21:
Als je in dit topic enkel Posts selecteert met afbeeldingen dan vind je al heel veel mooie voorbeelden!
Dankjewel, die functie had ik nog niet ontdekt.

• Zware Unit
Heb ik bij een Schneider MTN6710-0102 nog een driver nodig voor het aansturen en dimmen van deze led armatuur?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor zover ik begrepen heb wel. Je KNX dimmer levert immers zelf niet de vereiste constante stroom, die werkt met een constant voltage (230 V) en je armatuur werkt op basis van constante stroom (350 mA).

Maar ik laat me graag corrigeren, ik ben zelf naar 24 V 'constant current' LED strips aan het kijken in combinatie met een KNX dimmer (die wel voorzien is op 24 V maar het vziw zelf evenmin levert).

[Voor 33% gewijzigd door Borromini op 20-04-2023 23:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zware Unit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:58:
Heb ik bij een Schneider MTN6710-0102 nog een driver nodig voor het aansturen en dimmen van deze led armatuur?
Ja, Zie data sheet, uit je link, "Exl. Voeding op 17V"

Verder staat op pagina 2 de ordernummers voor voedingen die ze zelf voorschrijven.

Toevoeging;
Een met fase afsnijding (trailing edge gedimd) en de ander Dali gedimd.

[Voor 11% gewijzigd door JMS 450 op 21-04-2023 11:23]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik begrijp dat de Gira X1 met een (gratis) addon ook kan communiceren met modbus/tcp. Iemand daar toevallig ervaring mee?

Dit zou mijn KNX plannen ietsje complexer maken, maar potentieel ook een hoop geld besparen voor apparatuur die niet native met KNX praat maar wel modbus. Dat laatste naar modbus/tcp omzetten is aanzienlijk goedkoper dan een KNX/modbus interface.

#team_UTC+1

• Dennis
Ethirty schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:08:
Ik begrijp dat de Gira X1 met een (gratis) addon ook kan communiceren met modbus/tcp. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Nee, dat wist ik ook helemaal niet. Dank! Twijfel desondanks toch trouwens om het via OpenHAB te doen, omdat die al SunSpec heeft 'ingebouwd'.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor de volledigheid:
https://www.smarthome-appstore.de/produkt/modbus/

Het gaat om devices als PV, maar ook warmtepomp of WTW. Dus wel essentieel voor de basiswerking van het huis die ik niet afhankelijk wil maken van OpenHAB/HA/etc.

#team_UTC+1

• HiBe
dat is modbus TCP, en dus niet de seriele variant. Kortom voor devices die ook aan je IP netwerk hangen en dan ook Modbus praten over deze interface. Vooral PV apparatuur.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HiBe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:51:
dat is modbus TCP, en dus niet de seriele variant. Kortom voor devices die ook aan je IP netwerk hangen en dan ook Modbus praten over deze interface. Vooral PV apparatuur.
Klopt, maar dat was ook de vraag ;)

Modbus naar modbus/tcp converter is maar een paar tientjes, modbus naar KNX gelijk een paar 100 :-(

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:12:
[...]

Klopt, maar dat was ook de vraag ;)

Modbus naar modbus/tcp converter is maar een paar tientjes, modbus naar KNX gelijk een paar 100 :-(
Via HA doen dan?

Op Github staan ook een paar DIY KNX modules die modbus praten, maar in hoeverre die geschikt en/of beschikbaar zijn weet ik niet.
Zware Unit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:58:
Beter gewoon direct een DALI of KNX CC driver nemen.

[Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-04-2023 22:00]

• walletje-w
Met gevaar voor extra werk post ik toch m’n huidige staat van de groepenkast om te kijken of jullie nog fouten spotten die de moeite waard zijn om te corrigeren.

Na m’n eigenwijze start om de rijgklemmen eerst op de kop te plaatsen omdat dat initieel makkelijker werkte met de ymvk kabels toch besloten om ze weer om te draaien. Dat maakt het makkelijker om het lagere voltage te scheiden en overzichtelijker te werken in de volgende stap met de invidiueel geschakelde wcd’s. Toch ook besloten om de meegeleverde aardrails te gebruiken omdat als ik het goed begrijp de aardrails nu ook aanraakveilig is en daarvoor via de din rails niet. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat dan ga doen voor de kabels die onderaan binnenkomen. Kabelgoten toegevoegd voor KNX, ethernet, screens, 0-10V regelsignalen en DALI. Blijft natuurlijk wel een kwetsbaar punt waar die kabels uit de kabelgoot komen. (Zit nu natuurlijk nog geen deksel op, die komt nog). Daarnaast moet de zwarte krimpkous nog binnenkomen om de eindes van de KNX kabels wat netter te maken.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:30:
Kabelgoten toegevoegd voor KNX, ethernet, screens, 0-10V regelsignalen en DALI. Blijft natuurlijk wel een kwetsbaar punt waar die kabels uit de kabelgoot komen.
DALI valt onder de 230V bedrading.

Zou dus, als ik je scheiding goed begrijp, buiten de kabelgoten horen.

• Conrado
Met gevaar voor extra werk post ik toch m’n huidige staat van de groepenkast om te kijken of jullie nog fouten spotten die de moeite waard zijn om te corrigeren.
Mooi gedaan!
Als ik het goed zie zijn alle DIN-rails geïsoleerd, niet enkel de rijgklemmen. Das volgens mij verder prima.
Ben wel benieuw wat je linksonder zoal meet?
Welke installatiekast is dit?

Wat ik zou toevoegen in zo’n kast is een overspanningsbeveiliging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
@Gwaihir Goed punt. Die moet dan inderdaad buiten de kabelgoot blijven.
@Conrado Linksonder is voor een onderzoek door de TU delft, om te kijken wat het verbruik van bepaalde producten is in ons wikihouse. P1 meter, zonnepanelen, warmtepomp, quooker, WTW, airco.
Dit is de F-tronic VS3-6.
Overspanningsbeveiliging vond ik ook een goed idee en zit naast de hoofdschakelaar ;)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

#team_UTC+1

• grotius
  • Laatst online: 30-05 11:18
Misschien een stomme vraag. Op de 1ste pagina vd thread staat:
"Voor in de meterkast. Let op dat je H07V2-K draad nodig hebt, géén H07V-K. Die laatste smelt namelijk al bij 70 graden en dat kan bedrading met warm weer, in en semi-afgesloten meterkast, onder flinke belasting (airco!) heel makkelijk worden, met alle gevolgen van dien. H07V2-K begint pas te vloeien bij 90 graden, en ondanks dat het maar 20 graden scheelt"
Als ik bij de halogeen vrije kabels van het merk lapp kijk dan lijkt de H07V-K wel weer geschikt (vloeit bij 90 graden). Of zie ik dat verkeerd. Hetzelfde kijkt het geval bij de LAPP H05Z-K halogeen vrij (in plaats van de H05V2-K). Dat is toch nodeloos verwarrend? Of is de H07V-K halogeenvrij ook gewoon maar tot 70 graden geschikt?

• twee_D
@Clumsy Smurf

@twee_D

Mijn Flat55x4 heeft 4 drukpunten.
Mijn eerste stuurt scene nummer 1 aan en wordt gegroepeerd in 1/0/3 (enkel LED's via mijn Dali en werkt perfect)
Mijn tweede stuurt scene nummer 2 aan en wordt gegroepeerd in 1/0/4 (enkel LED's via mijn Dali en werkt perfect)
Mijn derde stuurt scene nummer 3 aan en wordt gegroepeerd in 1/0/5. Mijn Dali luistert, maar mijn actuator niet.
Vierde niet in gebruik

Als ik naar mijn AKS ga, dan staat bij Channel D (deze die moet aangestuurd worden) Scane actief met scene number 3. Bij mijn Dali staat bij EGC02 moet aangestuurd worden indien scene3 signaal ontvangt.
Dus voor zover ik weet klopt dit allemaal, maar hij doet het gewoon niet

Hieronder printscreens van de instellingen (groepadres + de 3 toestellen en hun instelling op scene 3)

• twee_D
Mooi gedaan ;) ... wat mij verbaasd is hoe weinig zekeringen (automaten) je hebt (als ik het goed heb tel ik er 17)? Is dit alles voor het volledige huis?

Enigste waar ik dus mee struggle is dus nog altijd in de kast zelf de KNX toestellen verbinden met die stugge groene bus kabel. Ik denk dat ik hier de voorkeur zal geven aan gewoon draad (uit knx kabel), dan hangt dat wit en geel (reserve/extra) draadje er ook al niet gewoon naast voor niks.

Groetjes,
Dennis

• bbbrumbrum
  • Niet online
twee_D schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:55:
[...]

Mooi gedaan ;) ... wat mij verbaasd is hoe weinig zekeringen (automaten) je hebt (als ik het goed heb tel ik er 17)? Is dit alles voor het volledige huis?

Enigste waar ik dus mee struggle is dus nog altijd in de kast zelf de KNX toestellen verbinden met die stugge groene bus kabel. Ik denk dat ik hier de voorkeur zal geven aan gewoon draad (uit knx kabel), dan hangt dat wit en geel (reserve/extra) draadje er ook al niet gewoon naast voor niks.

Groetjes,
Dennis
Ik zou zeggen ga eens in het project nieuwbouwtopic kijken.
Mag je blij zijn met 6 groepen, inclusief kookgroep... 8)7

En in Belgie zien we weer heel weinig ALS'n... :+

@walletje-wMooie kast, heb ik ook! 8)

Welke kabelgoten heb je gemonteerd? Nu moet ik heel mijn kast ook overnieuw doen... :+

[Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-04-2023 15:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twee_D
bbbrumbrum schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:05:
[...]

Ik zou zeggen ga eens in het project nieuwbouwtopic kijken.
Mag je blij zijn met 6 groepen, inclusief kookgroep... 8)7

En in Belgie zien we weer heel weinig ALS'n... :+
ALS'n? Ben curieus als Belg wat ik misschien weinig voorzien heb :)
Hieronder dan ook maar eens een foto van mijn kast(en). Is ook nog in opbouw, maar begint toch al vorm te krijgen :-) Dankzij veel mensen hier in deze topic toch al veel problemen voorkomen denk ik dan :) _/-\o_

• bbbrumbrum
  • Niet online
twee_D schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:10:
[...]

ALS'n? Ben curieus als Belg wat ik misschien weinig voorzien heb :)
Hieronder dan ook maar eens een foto van mijn kast(en). Is ook nog in opbouw, maar begint toch al vorm te krijgen :-) Dankzij veel mensen hier in deze topic toch al veel problemen voorkomen denk ik dan :) _/-\o_

[Afbeelding]
Aardlekschakelaars (30mA). Waar zitten die bij jou? In NL max 4 eindgroepen per ALS.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twee_D
bbbrumbrum schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:18:
[...]

Aardlekschakelaars (30mA). Waar zitten die bij jou? In NL max 4 eindgroepen per ALS.
Ah differentieelschakelaars :-)
Ik heb er 2 :P Deze zitten naast mijn overspanningsbeveiliging (nog niet aangeshakeld). Dat rode ding linsboven mijn 3de kast.

Als de weerstand op de aarding minder dan 30ohm is, dan hebben we er ook maar 2 nodig (30mA vochtige ruimtes en 300mA rest).
Tussen de 30 en 100 is het per 16 contactdozen 1 denk ik en boven de 100ohm wordt het afgekeurd.

Gr,
Dennis

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Leuk he, die afwijkende regels slechts een paar kilometer verderop :P

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@twee_D Hmm.. 30mA is hier (Nederland) de standaard - 300mA mag alleen voor speciale zaken. Oftwel: 30mA moet prima kunnen.

En sommige van die spelregels dienen er ook voor dat je niet snel je hele huis in het donker zet. Ik zou nooit (min of meer) m'n hele huis op één aardlek willen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
Inderdaad wikihouse.cc is waar het vandaan komt. Die zijn ondertussen al met een volgende versie bezig. De versie die wij gebruiken is aangepast en nu geschikt gemaakt voor twee woonlagen. Alle woningen zijn gebouwd maar niet niet allemaal af. Zelf zijn we ook nog wel een aantal maanden bezig.

Het is geïnitieerd door woningbouwatelier inderdaad maar deze 27 woningen zijn dus wel helemaal zelf gemaakt door de bewoners zelf.

En het gaat om dit onderzoek gesubsidieerd door de EU: https://www.nweurope.eu/p...h/h40e-housing-40-energy/

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@bbbrumbrum @walletje-w Wat heeft jullie voor de F-Tronic VS3-6 doen kiezen? Ik zit zelf nog in de planningsfase, en de Hager Vega staat voorlopig bovenaan. ABB heeft ook een Comfortline, daar was ik ook naar aan het kijken.

Als ik naar de prijzen kijk vind ik voor zo'n VS3-6 rond de 500 €. Het is me wel niet duidelijk hoeveel modules daarin passen, dat staat zelfs op de site van F-Tronic niet duidelijk aangegeven. Gaat over een installatie in België, al vermoed ik dat dat alleen voor de keuze van de kast niet veel uitmaakt.

[Voor 35% gewijzigd door Borromini op 23-04-2023 23:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Prijs, en gewoon een kant en klare kast. Heb een heel huis te bouwen, geen zin ombij Hager uit te moeten zoeken wat ik aan railtjes gootjes boutjes en moertjes nodig heb.

Had de mijne eind 2020 voor €375 op de stoep staan van elepi.de.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
twee_D schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:22:
Mijn Flat55x4 heeft 4 drukpunten.
Mijn eerste stuurt scene nummer 1 aan en wordt gegroepeerd in 1/0/3 (enkel LED's via mijn Dali en werkt perfect)
Mijn tweede stuurt scene nummer 2 aan en wordt gegroepeerd in 1/0/4 (enkel LED's via mijn Dali en werkt perfect)
Mijn derde stuurt scene nummer 3 aan en wordt gegroepeerd in 1/0/5. Mijn Dali luistert, maar mijn actuator niet.
Vierde niet in gebruik
Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe scenes werken. Je hebt maar 1 groepsadres nodig voor meerdere scene nummers. Zoals een paar keer eerder vermeld kan een device ook maar op 1 groepsadres tegelijk sturen. Dus van de 3 adressen die je gelinkt hebt met object 5 van je Flat 55 wordt er maar op eentje (de 1/0/3) een telegram gestuurd. De waarde van het scene nummer in dit telegram is dan 1, 2 of 3.

Dus, keil 1/0/4 en 1/0/5 weg, en link 1/0/3 ook met de AKS en het zal werken zoals het hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
@Borromini Inderdaad hetzelfde als @bbbrumbrum, plus dat de verkrijgbaarheid vele malen beter was.
Naamgeving geeft het eigenlijk al wel een beetje weg. 3 velden van 6 rijen. Op 1 rij passen 12 modules dus kom je uit op 216 modules. De VS versie is de diepere versie waardoor je ruimte achter de dinrails hebt voor bijvoorbeeld een kabelgoot.

De kabelgoot heb ik volgens mij bij elektramat vandaan. https://www.elektramat.nl...0x40x60mm-08712259184418/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:51:
@twee_D Hmm.. 30mA is hier (Nederland) de standaard - 300mA mag alleen voor speciale zaken. Oftwel: 30mA moet prima kunnen.

En sommige van die spelregels dienen er ook voor dat je niet snel je hele huis in het donker zet. Ik zou nooit (min of meer) m'n hele huis op één aardlek willen.
Die 300mA is net 300mA omdat je hele huis erop zit. De opgetelde kleine lekstromen van allerlei toestellen zouden anders snel die 30mA overschrijden.

Maar de regels in België gaan nog wijzigen, er staan aanpassingen in de pijplijn om gelijkaardig met NL per x groepen een differentieelschakelaar (zoals we hier een ALS noemen) te voorzien. Ben wel benieuwd naar de overgangsregeling, dat gaat wsl een boeltje worden. Er zitten namelijk nog een hele hoop regels in het AREI (Algemeen Reglement voor Elektrische Installaties) die niet gelden voor installaties van voor 1980 en dergelijke.

• poing
  • Niet online
Uiteindelijk niet voor de Jung F10 en niet voor de MDT Glass Push-button II Smart | series .02 gekozen, maar voor de Gira Tastsensor 4 (de grote, niet systeem 55).

Kost wel wat :F

Eerst 1tje om te testen, zonder afwerking want de vrouw wil beschrijvingen op de tasters en gezien de prijs van de afwerking, wil ik ze toch graag eerst eens zien.

Ik weet niet waar ik de tasters kan bezichtigen in België (of net over de grens), ik wil ook geen kleine zelfstandige lastig vallen omdat ik ze zelf plaats.

• poing
  • Niet online
teaser schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:33:
[...]

Die 300mA is net 300mA omdat je hele huis erop zit. De opgetelde kleine lekstromen van allerlei toestellen zouden anders snel die 30mA overschrijden.
Dat wist ik niet, ik heb de badkamer, garage, heel keuken en verlichting op 30mA. Dat ging jaren zonder problemen tot onze Neff stoomoven na 3 jaar gebruik de boel laat afslagen tijdens het stomen. Gelukkig heb ik er 2, na enkele weken drogen gebruik ik de "problematische" nu enkel nog als oven.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

walletje-w schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:31:
@Borromini Inderdaad hetzelfde als @bbbrumbrum, plus dat de verkrijgbaarheid vele malen beter was.
Naamgeving geeft het eigenlijk al wel een beetje weg. 3 velden van 6 rijen. Op 1 rij passen 12 modules dus kom je uit op 216 modules. De VS versie is de diepere versie waardoor je ruimte achter de dinrails hebt voor bijvoorbeeld een kabelgoot.
Bedankt. Da's idd makkelijk af te leiden (en had ik ook gedaan) maar het aantal modules per rij vermelden ze zelf nergens, vandaar de vraag. Leuke tip ook over de kabelgoot :).

@teaser Zit jij in de sector? Onze kast had bv. geen 30 mA differentieelschakelaar. Wél gekeurd geweest, huis van voor 1980, maar elektriciteit wel vernieuwd daarna (in 2020 gekocht). M'n pa (die elektriciteit in bijberoep doet) kon er niet bij dat dat door de keuring geraakt was, maar ik vermoed dat dat valt onder de 'soepeler zijn voor oudere installaties'...

Toen ik hier zag passeren dat in NL die differentieelschakelaars per x aantal groepen (kringen in BE?) worden geïnstalleerd vroeg ik me ook af 'heb ik dan iets gemist dat dat in BE niet zo hoeft te zijn?' :P

[Voor 10% gewijzigd door Borromini op 24-04-2023 11:33]

• teaser
Door mijn studies (20+ jaar geleden) ben ik wel 'bevoegd' om elektricien te spelen zeg maar, maar professioneel doe ik heel wat anders. Aangezien ik zelf de elektriciteit in mijn huis heb aangelegd moest ik wel op de hoogte zijn van de regels. De meeste info heb ik van het forum op bouwinfo.be, daar zijn wel een aantal professionelen actief.

• twee_D
teaser schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe scenes werken.
Jij dacht juist, ik begreep het niet. :)

Dus ik maak 1 groep met alle toestellen (sensoren, actuatoren,...) die scenes aansturen of ontvangen in. Op die toestellen stel ik dan in welke scene ze moeten sturen of wat ze moeten doen als ze een bepaalde scene ontvangen and that's it 8)7 8)7

Ik denk dat ik het nu dus wel snap...

Gr,
D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
twee_D schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:14:
[...]

Jij dacht juist, ik begreep het niet. :)

Dus ik maak 1 groep met alle toestellen (sensoren, actuatoren,...) die scenes aansturen of ontvangen in. Op die toestellen stel ik dan in welke scene ze moeten sturen of wat ze moeten doen als ze een bepaalde scene ontvangen and that's it 8)7 8)7

Ik denk dat ik het nu dus wel snap...
Let op, ik schreef niet dat je voor alle scenes slechts 1 groepsadres moet gebruiken. Dat wordt onpraktisch. Doorgaans groepeer je per ruimte, omdat scenes typisch beperkt zijn tot 1 ruimte.

Bv voor de scenes van de keuken gebruik je adres A. De tasters in de keuken sturen dan bv scene nummers 1, 2 en 3 op dat adres A. Voor de woonkamer gebruik je adres B en de tasters in die ruimte sturen bv bv scene nummers 1, 2, 3 en 4 op adres B.

Voor de actoren moet je in deze situatie wel opletten of je per kanaal een scene adres kunt koppelen of dat je maar 1 scene adres voor de hele actor kunt koppelen. Dat laatste is namelijk meestal het geval, en dan moet je aparte actoren gebruiken voor de ruimtes met overlappende scene nummers.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

teaser schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:27:
[...]

Let op, ik schreef niet dat je voor alle scenes slechts 1 groepsadres moet gebruiken. Dat wordt onpraktisch. Doorgaans groepeer je per ruimte, omdat scenes typisch beperkt zijn tot 1 ruimte.
Hoewel ik het volledig met je eens ben dat dit een goed idee is, is met name oudere visualisatiefirmware hier niet op ingericht. Je zou dus tegen systeembeperkingen kunnen aanlopen die je dwingen om 1 groepsadres te gebruiken en de scenenummers in een bepaalde range te kiezen (bijvoorbeeld 1 t/m 20).

• twee_D
[...]

Thanks voor de tip!
[...]

Voor de actoren moet je in deze situatie wel opletten of je per kanaal een scene adres kunt koppelen of dat je maar 1 scene adres voor de hele actor kunt koppelen. Dat laatste is namelijk meestal het geval, en dan moet je aparte actoren gebruiken voor de ruimtes met overlappende scene nummers.
juist even bekeken, en de AKS12 van MDT heeft 8 scenes (A tot en met H) die je dan aan een uitgang kan koppelen. Dus er is wel wat mogelijk :-D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
twee_D schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
juist even bekeken, en de AKS12 van MDT heeft 8 scenes (A tot en met H) die je dan aan een uitgang kan koppelen. Dus er is wel wat mogelijk :-D
Dat op zich staat los van wat ik bedoelde. Het gaat erom of je per kanaal (uitgang) een scene-object hebt als input. Maar dat is voor de MDT AKS dus wel het geval, ik heb net de manual even bekeken.
Tomatoman schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:52:
[...]

Hoewel ik het volledig met je eens ben dat dit een goed idee is, is met name oudere visualisatiefirmware hier niet op ingericht. Je zou dus tegen systeembeperkingen kunnen aanlopen die je dwingen om 1 groepsadres te gebruiken en de scenenummers in een bepaalde range te kiezen (bijvoorbeeld 1 t/m 20).
Dat wist ik niet. Dus vroeger was het wel degelijk gebruikelijk om 1 groepsadres te gebruiken voor alle scenes? Dat kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen, want voor grote kantoren of hotels (waar KNX zich typisch sterk op richt) is dat niet werkbaar.

[Voor 42% gewijzigd door teaser op 24-04-2023 16:14]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

teaser schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:11:
[...]

Dat wist ik niet. Dus vroeger was het wel degelijk gebruikelijk om 1 groepsadres te gebruiken voor alle scenes? Dat kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen, want voor grote kantoren of hotels (waar KNX zich typisch sterk op richt) is dat niet werkbaar.
En daarom was dit ook een waardeloze implementatie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Borromini schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:56:
@bbbrumbrum @walletje-w Wat heeft jullie voor de F-Tronic VS3-6 doen kiezen? Ik zit zelf nog in de planningsfase, en de Hager Vega staat voorlopig bovenaan. ABB heeft ook een Comfortline, daar was ik ook naar aan het kijken.
Zoals @walletje-w ook al aangaf is naast het aantal modules ook de diepte belangrijk. Het standaard Hager-spul als Vision of Vega is eigenlijk te ondiep om echt lekker te werken. Daarnaast zijn ze niet direct bedoeld voor gebruik met (grote) rijgklemmen.

Je komt in dit draadje veel voorbeelden van kasten tegen. Ja, er zijn best veel verschillen tussen Nederlandse en Belgische installaties, maar dat maakt voor de kast niet zoveel uit.
Pagina: 1 ... 63 64 65 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee