Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-03 22:49

tomtommie

Alaaf!

Weet iemand of het via een DALI gateway mogelijk is de firmware versie etc van een device uit te lezen? Of sterker nog, te updaten?
Ik heb een Hager TYA670D... daarmee lijkt het in ieder geval niet te kunnen. Om dan nu een DALI USB interface te gaan kopen voor 200 euro gaat wat ver.

Helaas loop ik er tegenaan dat enkele Lunatone kastjes af en toe niet meer te bedienen zijn. Laat ik ze een dag zonder stroom dan doen ze het weer even, maar dat is natuurlijk geen werkbare situatie.
Na contact met Lunatone wordt me gevraagd de firmware en verdere details door te geven om te zien of er een firmware update mogelijk is.

Ben bang dat ik toch maar gewoon nieuwe moet kopen.

• twee_D
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-03 17:20
All,

Om mij warmtepomp (Toshiba Estia) en mijn verluchting (Duco Focus) aan KNX te kunnen koppelen heb ik blijkbaar Modbus nodig :-) Iemand ervaring met Modbus of is er ergens duidelijk informatie over te vinden die mij wat wegwijs kan maken hierin?

Gr,
Dennis

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:55

Zoefff

❤ 

Een Google actie op "knx modbus" levert voldoende resultaten met gateways en andere info op. Lijkt me een goed startpunt toch?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Intesis heeft niets voor de Toshiba?

Hier op het forum is al genoeg te vinden voor de modbus aansturing van ventilatieboxen, alleen nog niet specifiek via KNX.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Een van de redenen voor mij om voor de luchtbehandeling te kijken naar Zehnder, die hebben als 1 vd weinigen wel een KNX interface optie.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mja, ik heb ook een Zehnder, maar geen Q.
Stuur de ventilatie aan mbv een KNX 0-10V module.
Dat je alles uit kan lezen is leuk, maar hoe vaak kijk je er nu werkelijk naar....
Maar als ik het budget voor een Q had gehad dan was die er wel gekomen overigens :P

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

bbbrumbrum schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:44:
Mja, ik heb ook een Zehnder, maar geen Q.
Stuur de ventilatie aan mbv een KNX 0-10V module.
Dat je alles uit kan lezen is leuk, maar hoe vaak kijk je er nu werkelijk naar....
Maar als ik het budget voor een Q had gehad dan was die er wel gekomen overigens :P
Niet zozeer uitlezen maar meer aansturen op basis van bijv energieverbruik in de keuken (koken) of badkamer bezoek. Schakelen tussen aanzuigen buitenlucht of niet etc.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Niet zozeer uitlezen maar meer aansturen op basis van bijv energieverbruik in de keuken (koken) of badkamer bezoek. Schakelen tussen aanzuigen buitenlucht of niet etc.
Aansturen kan ik ook, gaat nu obv CO2 meters. Afzuiging Bora is reeds aangesloten op AZI, maar die link nog niet gemaakt.
Badkamer heeft ook een RV meting in de MDT taster die dit ook zou kunnen.

Wat ik wel mis, is de toepasselijke logica, die zit nauwlijks in de 0-10V module van MDT. Dat zou zeker een voordeel kunnen zijn van de KNX module.

Kun je de bypass via KNX schakelen? Waarom zou je de automatische regeling daarvoor willen overrulen?

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

bbbrumbrum schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Aansturen kan ik ook, gaat nu obv CO2 meters. Afzuiging Bora is reeds aangesloten op AZI, maar die link nog niet gemaakt.
Badkamer heeft ook een RV meting in de MDT taster die dit ook zou kunnen.

Wat ik wel mis, is de toepasselijke logica, die zit nauwlijks in de 0-10V module van MDT. Dat zou zeker een voordeel kunnen zijn van de KNX module.

Kun je de bypass via KNX schakelen? Waarom zou je de automatische regeling daarvoor willen overrulen?
Grote schuifdeuren die open staan, buitensluiten landbouw geuren, efficiënter afzuigen kookluchtjes (door verbouwing komen inlaat en afvoer wellicht niet op de meest optimale plekken. Zo had ik nog wel een paar ideeën voor later :)

Maar het is allemaal nog conceptueel. :P

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
tomtommie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:07:
Weet iemand of het via een DALI gateway mogelijk is de firmware versie etc van een device uit te lezen? Of sterker nog, te updaten?
Meen dat elke fabrikant voor configuratie en dat soort zaken z'n eigen software + interface heeft, zo ook Lunatone.

Jammer genoeg niet in voorzien in de DALI standaard..
Ben bang dat ik toch maar gewoon nieuwe moet kopen.
Helpt dat? Hoe configureer je die dan?

• twee_D
Juist antwoord gehad van Toshiba (onze lucht water WP)
In de toekomst zal het mogelijk zijn uw Estia warmtepomp te koppelen via een KNX interface, wij verwachten deze beschikbaar te hebben in de loop van het 3de kwartaal.
Nog ff wachten dus voor ik modbus onderdelen aanschaf.
Voor de duco zal ik uitzoeken of er andere oplossingen zijn,... maar dat is eigenlijk voor mij minder belangrijk

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:16

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb het voor de itho box opgelost met een custom printje en home assistant. Dat draait toch voor de visualisatie en ik zie het niet als KNX-ik-wil-licht mission-critical

Het heeft wel meerwaarde, bij verhoogde CO2, PM2.5 (koken) of vochtigheid de box harder laten draaien.

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Wij hebben het voor de itho dakpijp ventilatoren (voor de badkamers en de bijkeuken) opgelost door de standen te koppelen aan een MDT AKK fancoil. Daarmee zijn gewoon via KNX aan te sturen waar nodig. (opzich hebben die dingen een eigen sensor die bij teveel vocht harder gaat zuigen maar wel handig om te kunnen overrullen of als die sensor niet goed werkt)

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-03 22:49

tomtommie

Alaaf!

Gwaihir schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:42:

[...]

Helpt dat? Hoe configureer je die dan?
Configureren van DALI devices gaat toch gewoon standaard via de KNX-DALI interface, via 'commissioning' kun je zoeken naar DALI bus deelnemers en vervolgens kun je ze toewijzen.

Of begrijp ik je vraag verkeerd?

• Gwaihir
  • Niet online
@tomtommie Of ik begrijp DALI verkeerd / ben te vroeg gevallen voor 't idee dat zo'n speciale interface nodig is?

Ik snap dat ik een deelnemer een functie kan geven in mijn programma. Maar hoe komt bijv. elke deelnemer aan een uniek adres op de bus? Het is me nog niet duidelijk of DALI zelf daarin voorziet.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Cue de teleurstelling; de bypass kan je niet via KNX beïnvloeden. Het gedrag van de bypass (thresholds, etc) is wel insstelbaar op de unit zelf, maar ook niet via KNX. Zie https://www.zehnder.nl/pr...ehnder-comfoconnect-knx-c (installatiehandleiding) wat je aan objecten beschikbaar hebt; niet super veel.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:04
Gwaihir schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:45:
@tomtommie Of ik begrijp DALI verkeerd / ben te vroeg gevallen voor 't idee dat zo'n speciale interface nodig is?

Ik snap dat ik een deelnemer een functie kan geven in mijn programma. Maar hoe komt bijv. elke deelnemer aan een uniek adres op de bus? Het is me nog niet duidelijk of DALI zelf daarin voorziet.
Drivers adresseren en instellen(max/min-dim drempels etc) kan je doen met elke dali gateway en daarbij maakt het niet of dat ding KNX, Gardena of TokenRing spreekt. :P De driver voorzien van een nieuwe firmware of volledig resetten naar fabrieksinstellingen kan alleen met een tooltje+interface van de desbetreffende fabrikant.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Cue de teleurstelling; de bypass kan je niet via KNX beïnvloeden. Het gedrag van de bypass (thresholds, etc) is wel insstelbaar op de unit zelf, maar ook niet via KNX. Zie https://www.zehnder.nl/pr...ehnder-comfoconnect-knx-c (installatiehandleiding) wat je aan objecten beschikbaar hebt; niet super veel.
Niet? Dacht dat ik het wel ergens gelezen had. :-(

#team_UTC+1

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 22:48
Ik vind de comfoconnect al lastig om boost mee uit te zetten. aanzetten lukt wel ;)

Overigens komt er meer informatie uit de comfoconnect-lan dan uit de comfoconnect-knx wanneer ik de home assistant comfoconnect-lan integratie vergelijk met de objecten in de comfoconnect-knx handleiding.

@bbbrumbrum Het regelmatig uitlezen valt bij mij in praktijk wel mee, maar alle stats gaan ook in grafana en ik vond het onlangs wel erg handig om te zien dat de co2 grafieken omhoog gingen en na wat onderzoek bleek de Q600 inblaasmotor uit te staan. afzuig draaide nog wel dus bij 's ochtends douchen + boost maakte alles gewoon geluid zoals verwacht.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fabian schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:21:
Ik vind de comfoconnect al lastig om boot mee uit te zetten. aanzetten lukt wel ;)

Overigens komt er meer informatie uit de comfoconnect-lan dan uit de comfoconnect-knx wanneer ik de home assistant comfoconnect-lan integratie vergelijk met de objecten in de comfoconnect-knx handleiding.

@bbbrumbrum Het regelmatig uitlezen valt bij mij in praktijk wel mee, maar alle stats gaan ook in grafana en ik vond het onlangs wel erg handig om te zien dat de co2 grafieken omhoog gingen en na wat onderzoek bleek de Q600 inblaasmotor uit te staan. afzuig draaide nog wel dus bij 's ochtends douchen + boost maakte alles gewoon geluid zoals verwacht.
Dat zie ik in de power logs ook wel als ineens in baseload de helft van het vermogen wegvalt... ;)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:50
Fabian schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:21:
Ik vind de comfoconnect al lastig om boost mee uit te zetten. aanzetten lukt wel ;)

Klinkt als tijd voor een open-source Comfonet(CAN) naar KNX bridge :)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Niet? Dacht dat ik het wel ergens gelezen had. :-(
Afgaande op wat 3rd party libraries zoals https://github.com/michaelarnauts/aiocomfoconnect kan je via de ComfoConnect CAN -> LAN bridge wel meer aansturen, zoals inderdaad de bypass. Nadeel (in mijn ogen) is wel dat je hier dan meteen een implementatie van maakt die niet 100% KNX is en eigenlijk probeer ik dat altijd zo veel mogelijk te voorkomen.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Nee, dat was sowieso niet de bedoeling. Geen idee meer wat ik dan wel gelezen heb, maar gezien de bijbehorende kosten ga ik even opnieuw kijken of ik het dan wel met KNX op deze manier wil doen, of dat ik zonder KNX een betere keuze heb in luchtbehandeling.

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:28:
Afgaande op wat 3rd party libraries zoals https://github.com/michaelarnauts/aiocomfoconnect kan je via de ComfoConnect CAN -> LAN bridge wel meer aansturen, zoals inderdaad de bypass. Nadeel (in mijn ogen) is wel dat je hier dan meteen een implementatie van maakt die niet 100% KNX is en eigenlijk probeer ik dat altijd zo veel mogelijk te voorkomen.
Niet zwart-wit: ligt eraan of er een redelijk fall-back scenario is.

Regel je bijvoorbeeld toerental een beetje bij, op basis van enkele sensoren die niet aan de unit zelf hangen, dan heb je bij wegvallen van de verbinding hooguit een niet helemaal optimaal toerental.

Maar zet je die bypass handmatig open, dan wordt het al een ander verhaal. Juist deze behoefte voel ik, om soms op basis van luchtvochtigheid een andere keuze te maken dan de unit doet op temperatuur, maar het risico van zo'n mogelijk minder stabiele oplossing doet me wel twijfelen.

Aan de andere kant, als ik naar de kosten van de Zehnder sensoren en knoppen kijk, is het misschien een ok forward commit om dan ook het LAN maar (grotendeels) als kritisch component te beschouwen.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:49
In mijn ervaring ondersteunt de ComfoConnect LAN slechts 1 inkomende tcp-connectie tegelijkertijd. Als er nog een idle connectie is, worden nieuwe connecties niet geaccepteerd. Dat is onhandig als het device waarmee je uitleest (Home Assistant, in mijn geval) gereset wordt zonder de connectie netjes te sluiten.
Je LAN kan dus wel "up" zijn, maar ik vind de ComfoConnect LAN niet fantastisch bestand tegen hiccups. Daarom uiteindelijk voor KNX gekozen.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

@Gwaihir hoe ik het ervaar is dat je óf gebruik maakt van de automatische modus óf het allemaal zelf aanstuurt. Een combi van beide strookt erg tegen de haren in als je het vanuit Zehnders perspectief bekijkt heb ik het idee. De bypass op basis van luchtvochtigheid aanpassen staat haaks op het idee om energie binnen (of in de zomer juist buiten) te houden. Lijkt mij een slecht idee, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze ;)

Voordeel van de KNX sturing is dat je daarmee bestaande CO2 en luchtvochtigheidssensoren direct aan de unit kan laten rapporteren. Op die manier maak je gebruik van de automatische sturing met alle logica die daar in zit (temperatuurprofielen, seizoensdetectie, etc.) die je voedt met data uit je hele huis. Daarmee zit je in ieder geval niet vast aan de Zehnder knoppen / sensoren. Kan vast ook via het LAN, maar dan heb je daar wel weer een tussenweg via OpenHab / HomeAssistent / whatever als spof.

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
@Gwaihir hoe ik het ervaar is dat je óf gebruik maakt van de automatische modus óf het allemaal zelf aanstuurt. Een combi van beide strookt erg tegen de haren in als je het vanuit Zehnders perspectief bekijkt heb ik het idee. De bypass op basis van luchtvochtigheid aanpassen staat haaks op het idee om energie binnen (of in de zomer juist buiten) te houden.
Daarom vereist het ook ingrijpen ;).

's zomers gooit de unit de bypass dicht als er koelte uit de binnenlucht over te dragen valt op de inkomende lucht. Maar ik wil een unit met enthalpiewisselaar én ik heb vloerkoeling via de WP. Dan gooi ik het heftigste vocht van douchen of net de was opgehangen hebben, toch graag naar buiten. Ik heb niet de indruk dat dat in de besturing zit, ook niet bij gebruik van de aardwarmtewisselaar vooraf. (Staat haaks op, zoals je al zegt.)

Ja, dat kost wat warmte, maar het op een andere manier verwijderen van zoveel vocht kost méér (o.a. de voorziening om dat te doen).

Afijn.. zo kijk ik daar nu vooraf tegenaan. Zal er t.z.t. eens aan proberen te meten. Want één van de sterke punten van die unit is juist z'n goede regeling, dus tja.. als je die vervolgens zelf opnieuw moet maken om een kleinigheidje toe te voegen..
Voordeel van de KNX sturing is dat je daarmee bestaande CO2 en luchtvochtigheidssensoren direct aan de unit kan laten rapporteren. Op die manier maak je gebruik van de automatische sturing met alle logica die daar in zit (temperatuurprofielen, seizoensdetectie, etc.) die je voedt met data uit je hele huis.
Die signalen worden dus gebruikt alsof ze van Zehnder 'native' sensoren afkomstig zijn? Dat wist ik nog niet. Klinkt interessant. Mijn sensoren hangen toch al (meerendeels) aan Loxone (dat beide redelijk spreekt), dus als ik via TCP/IP verbindt i.p.v. via KNX maakt qua 'nog een tussenweg' alleen dat LAN uit.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
Voordeel van de KNX sturing is dat je daarmee bestaande CO2 en luchtvochtigheidssensoren direct aan de unit kan laten rapporteren. Op die manier maak je gebruik van de automatische sturing met alle logica die daar in zit (temperatuurprofielen, seizoensdetectie, etc.) die je voedt met data uit je hele huis. Daarmee zit je in ieder geval niet vast aan de Zehnder knoppen / sensoren. Kan vast ook via het LAN, maar dan heb je daar wel weer een tussenweg via OpenHab / HomeAssistent / whatever als spof.
Dit was overigens 1 van mijn andere overwegingen om voor Zehnder te gaan. De vrijheid om je sensoren te kiezen (en af te stemmen op de rest van je schakelmateriaal) en 1 communicatiebus door je huis voor alles.

#team_UTC+1

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Gwaihir schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Daarom vereist het ook ingrijpen ;).

's zomers gooit de unit de bypass dicht als er koelte uit de binnenlucht over te dragen valt op de inkomende lucht. Maar ik wil een unit met enthalpiewisselaar én ik heb vloerkoeling via de WP. Dan gooi ik het heftigste vocht van douchen of net de was opgehangen hebben, toch graag naar buiten. Ik heb niet de indruk dat dat in de besturing zit, ook niet bij gebruik van de aardwarmtewisselaar vooraf. (Staat haaks op, zoals je al zegt.)
Fair enough; ik heb geen enthalpiewisselaar dus bypass open of dicht maakt geen pepernoot uit voor de hoeveelheid afgevoerd vocht. Dat zal met wisselaar inderdaad wel wat anders zijn. Al vraag ik me desondanks af hoeveel verschil het écht maakt. Ik verbaas mij in de zomer wel een beetje over de minimale impact van het 's nachts volle bak verversen van warme binnenlucht met koele buitenlucht. In mijn fantasie blaas je in een paar uur de volledige inhoud van je huis naar buiten en vervang je dat met lucht van buiten, maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo en mengen beide zich waardoor het netto verschil matig is.

Nu zal er vast wel iemand komen die mij om m'n oren wappert met wat meer inhoudelijke berekeningen en de conclusie dat dit heel logisch is ;)
Die signalen worden dus gebruikt alsof ze van Zehnder 'native' sensoren afkomstig zijn? Dat wist ik nog niet. Klinkt interessant. Mijn sensoren hangen toch al (meerendeels) aan Loxone (dat beide redelijk spreekt), dus als ik via TCP/IP verbindt i.p.v. via KNX maakt qua 'nog een tussenweg' alleen dat LAN uit.
Ja, je kan (uit m'n hoofd max. 8) kamers definiëren en vanuit daar CO2 en vochtigheidswaardes doorsturen via de KNX unit. Ongetwijfeld dan ook via de LAN variant, maar check dat voor de zekerheid wel.

• Gwaihir
  • Niet online
@Zoefff De logica is dat de warmte(capaciteit) vooral in de materialen van je huis zit en de spullen erin. Dat het 'enthousiasme' van die luchtmoleculen wordt getemd, is maar een druppel op een (zachtjes) gloeiende plaat (van hout, baksteen, beton, stof, etc.).

Bedankt voor alle info.

• twee_D
Klein KNX programming vraagje...

Kan 1 indivueel device address (bijvoorbeeld een schakelaar) 2 verschillende group addressen bedienen (in elke group adres zitten enkele lichtpunten). Of moet ik eerst die lichtpunten groeperen in een nieuw group address en dan deze group address aansturen door de schakelaar?

De reden is dat ik function based group address structure heb opgebouwd en al mijn EGC's van mijn dali in een aparte group heb gestoken (wat mij een slim plan leek in het begin :? ). Alleen als ik nu met 1 schakelaar 2 EGC's gelijktijdig wil bedienen, dan lukt dit niet door deze schakelaar toe te voegen aan de 2groepen. Ik vermoed, maar niet zeker, dat van zodra het pakketje op de bus een doel gevonden heeft, het pakketje stopt en niet meer verder gaat naar de andere devices?
MAIN GROUP
1 LIGHTNING
2 ...
MIDDLE GROUP
1 SWITCHING
2 SWTICHING FB
3 DIMMING
4 VALUE
5 VALUE FB
SUB GROUP
1 DALI EGC01
2 DALI ECG02
3 DALI ECG03
...
Dus klopt mijn vermoeden dat dit niet mogelijk is, en moet ik dus andere groepen maken. Het is zo dat ik eigenlijk opzoek ben naar de beste manier en meest overzichtelijke om alles te programmeren. Function based leek mij een goeie manier, zeker naar fout zoeken. Alleen lijkt dit nu niet te werken op de manier hoe ik het gedaan heb door elke EGC een apart groepadres te geven 8) 8)7 :?

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:46:
Ja, je kan (uit m'n hoofd max. 8) kamers definiëren en vanuit daar CO2 en vochtigheidswaardes doorsturen via de KNX unit. Ongetwijfeld dan ook via de LAN variant, maar check dat voor de zekerheid wel.
Ben gelijk maar even gaan neuzen, maar heb helaas nog geen duidelijkheid (en mijn tijd voor vandaag is op).

Wat ik wel vond is dat dit niet helemaal volledig is:
jvd-nl schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:54:
In mijn ervaring ondersteunt de ComfoConnect LAN slechts 1 inkomende tcp-connectie tegelijkertijd. Als er nog een idle connectie is, worden nieuwe connecties niet geaccepteerd. Dat is onhandig als het device waarmee je uitleest (Home Assistant, in mijn geval) gereset wordt zonder de connectie netjes te sluiten.
Er is ook een commando waarmee je, tijdens het maken van je connectie, die andere connectie er dan maar uit gooit. Daarmee lijkt het me dit eigenlijk geen probleem :).

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Even nog voor de volledigheid naar de toekomst, maar er is ook een andere Zehnder KNX module.
https://www.knxlogic.eu/product/comfoway/

Niet wat ik eerder had gezien, maar daarin lijken wel individuele adressen te zijn voor de snelheid van de in- en uitgaande ventilatoren.

Het lijkt alleen stokoud (support?) en is ook flink aan de prijs.

#team_UTC+1

• jvd-nl
Gwaihir schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:47:
Er is ook een commando waarmee je, tijdens het maken van je connectie, die andere connectie er dan maar uit gooit. Daarmee lijkt het me dit eigenlijk geen probleem :).
Heb je een linkje naar waar je op doelt? Ik kan niks vinden op tcp-niveau (of begrijp het net niet goed genoeg).

• Zoefff

Zoefff

❤ 

twee_D schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:08:
Klein KNX programming vraagje...

Kan 1 indivueel device address (bijvoorbeeld een schakelaar) 2 verschillende group addressen bedienen (in elke group adres zitten enkele lichtpunten). Of moet ik eerst die lichtpunten groeperen in een nieuw group address en dan deze group address aansturen door de schakelaar?
Nee, het is precies andersom (zoals je al suggereert). Een schakelaar / sensor stuurt altijd maar 1 adres uit (ok, soms kan je meerdere adressen uitsturen met een short / long press, maar feitelijk zijn dat dan eigenlijk 2 schakelaars).

Je kan een actor wel naar meerdere adressen laten luisteren. Dus, je actor A luistert naar 1/1/1 van knop X en 1/1/2 van knop Y. Beide knoppen zetten dan hetzelfde licht aan. Let wel op dat je de status terugkoppeling van A (zeg 1/2/1) wel weer naar beide knoppen stuurt zodat Y weet dat je X hebt ingedrukt!

Andere situatie, actor A luistert naar 1/1/1 van knop X. Actor B luistert naar 1/1/2 van knop Y. En actor A en B luisteren beide naar 1/1/3 van knop Z.

Het is een beetje aan jezelf hoe je dit wil inrichten. Ik heb zelf alle alle actoren allemaal in ieder geval een eigen adres gegeven. Daar waar ik ze wil combineren geef ik ze ook nog een extra adres waarmee ze als groep aangestuurd kunnen worden.

Actoren zijn in jouw geval dan dus de Dali groepsadressen trouwens, mocht dat niet helder zijn.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Om het nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook nog andere manieren om dingen te groeperen. De meeste Dali gateways kunnen meerdere ECG’s aan 1 adres koppelen. In de badkamer hier hebben bijvoorbeeld alle spots een eigen ECG, maar er is echt geen enkele situatie denkbaar dat je die individueel wilt sturen. Ze zijn dus in de gateway gekoppeld aan één groepsadres.

Een andere optie is het gebruik van scènes. Daarmee geef je bij alle actoren / apparaten / whatever aan wat ze moeten doen bij scène 1. Lampen A, B en C bijvoorbeeld op 40%, lamp D uit en gordijn E dicht. Je knop X laat je vervolgens scène 1 activeren waarmee de boel reageert zoals beschreven.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:32
Ethirty schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:40:
Een van de redenen voor mij om voor de luchtbehandeling te kijken naar Zehnder, die hebben als 1 vd weinigen wel een KNX interface optie.
Ik heb mijn KNX interface van Zehnder al een jaar in bestelling staan :+ Een familielid werkt voor Zehnder dus heb gelukkig een comfoconnect LAN in bruikleen. Blijkbaar zijn ze midden in de covid periode ook naar een nieuw model van KNX module overgegaan, en deze is gewoon niet leverbaar.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Och, niks nieuws dus. Alles wat belangrijk is voor de verbouwing heeft 6-12 maanden levertijd :')

#team_UTC+1

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 09:10
Ach. Mijn zehnder unit (Q600) zelf staat ook voor levering op een jaar na bestelling.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Gwaihir
  • Niet online
jvd-nl schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:05:
Heb je een linkje naar waar je op doelt? Ik kan niks vinden op tcp-niveau (of begrijp het net niet goed genoeg).
https://github.com/michae...d-startsessionconfirmtype
You can force the takeover of this session by specifying a takeover: 1.
Het lijkt erop dat je simpelweg altijd deze parameter kunt meegeven en dan betrouwbaar ingelogd wordt, ongeacht of er nog iets gaande was.

• Funnyx
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14
Zoefff schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Inderdaad, erg teleurstellend. Het is niet dat het nou zo'n goedkope module is. Ik ben er zelf ook ingetrapt en Zehnder geeft niet thuis natuurlijk. Ik ben al een half jaar bezig om normaal contact met ze te leggen hierover.

Maar wat je mist met de KNX module:
- Bypass state and set
- RMOT
- Exhaust fan duty and speed
- Supply fan duty and speed

Dit zit volgens mij wel op de LAN module, zelfde aansluiting, maar toch heel erg jammer.

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02
twee_D schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:47:

[...]

Voor de duco zal ik uitzoeken of er andere oplossingen zijn,... maar dat is eigenlijk voor mij minder belangrijk
Wellicht is dit iets: onze Duco (Silent, centrale mechanische ventilatie) is aangesloten zoals hier beschreven,
https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=12544

met ipv Sonoff een KNX fan-actor.

Dat werkt prima.

[Voor 3% gewijzigd door rev op 26-02-2023 08:50]

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-03 19:01
Mag (in België) een stopcontact geschakeld worden met een 16A actuator?

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:50
Funnyx schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Inderdaad, erg teleurstellend. Het is niet dat het nou zo'n goedkope module is. Ik ben er zelf ook ingetrapt en Zehnder geeft niet thuis natuurlijk. Ik ben al een half jaar bezig om normaal contact met ze te leggen hierover.

Maar wat je mist met de KNX module:
- Bypass state and set
- RMOT
- Exhaust fan duty and speed
- Supply fan duty and speed

Dit zit volgens mij wel op de LAN module, zelfde aansluiting, maar toch heel erg jammer.
Ik ben nog even druk met de verbouwing zelf, en geen idee of de comfoair dit jaar nog geleverd gaat worden… maar ben van plan zelf een KNX bridge te maken over een aantal maanden. Mochten er meer mensen interesse hebben kan ik er misschien wel een aantal maken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• tinachte
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:09
Hallo :)B

De afgelopen maanden bezig geweest met het volledig doornemen van dit topic. Het leest niet bepaald als een boek, maar wel heel interessante discussies.

Wij zijn sinds 2019 bezig met de planning/bouw van onze woning. Al van daarvoor bezig met me te verdiepen in KNX, DALI en andere technieken. Veel zaken die me niet meteen duidelijk waren komen in dit topic meermaals en uitgebreid aan bod. Meevaller. :P

In oktober 2021 startte de bouw van onze woning. Ik sta zelf in voor alle technieken (ventilatiekanalen, sanitair, elektriciteit, vloerverwarming leggen) wat me dus een aantal mooie kansen biedt. Met de kanalen en leidingen ben ik gestart rond mei 2022. Hier en daar wat wachten op aannemers. Ondertussen is de woning wind- en waterdicht, ligt er een dekvloer en wordt er binnenkort geplakt (gestuct).

De sturing van de verlichting, gordijnen, ventilatie, audio/video zal gebeuren op basis van KNX. Voor de gedimde kringen (nagenoeg alle kringen) maak ik gebruik van het DALI protocol. Dit topic is wat dat betreft een bescheiden goudmijn. Ik was er heel lang, heel zeker van dat ik zou werken met kant-en-klare armaturen die DALI ondersteunen, maar dit topic... :o

Voor de drukknoppen ben ik er nog niet aan uit (eeuwige twijfelaar). Ik heb een drukknop besteld van Jung (4194 TSM) en Gira (511300). De drukknop van Jung vind ik er beter uitzien, maar de drukknop van Gira was duidelijk beter afgewerkt. Ik ben me nu wat aan het verdiepen in de drukknoppen van Ekinex, maar deze vind ik minder snel terug op de gangbare webshops.

De bewegingsmelders zijn Zennio EyeZen TP bewegingsmelders waarvan ik de constante lichtregeling wil gaan gebruiken. Actoren heb ik tot nu toe geëxperimenteerd met MDT, en denk met dit merk te zullen verder gaan (tevreden over bouwkwaliteit, prijs, duiding, ... alleen is hun site ergens in het laatste jaar serieus overhoop gehaald en duurt het twee keer zo lang eer ik iets terugvind :|).

De bedoeling is de woning zo veel mogelijk te automatiseren op basis van aanwezigheid en scenes/sferen. Nu ben ik mijn hoofd vooral aan het breken over de indeling van de kasten (eentje op het verdiep en eentje in de technische ruimte. Voor het hoofdverdeelbord kocht ik een FD72BN (7 rijen, 168 mod.), wat tot voor het lezen van dit topic een grote kast leek. ;) Ik hoop binnenkort wat foto's te kunnen delen.

Ik blijf dit topic dus zeker volgen, en hoop af en toe ook iets te kunnen bijdragen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20
tinachte schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:57:
[…]
Gira (511300). De drukknop van Jung vind ik er beter uitzien, maar de drukknop van Gira was duidelijk beter afgewerkt.
[…]
Kleine reactie.

Die Gira drukknoppen zijn wel de oude generatie (3). Ze hebben inmiddels een mooie nieuwe generatie (4). Die nieuwe generatie geven ook veel meer instel mogelijkheden.

Ben overigens ook niet blij met de nieuwe website van MDT, maar tot zover wel zeer tevreden met hun actoren. (Heb daarnaast ook van ABB).

Zelf gebruik ik aanwezigheid melders met constant lichtregeling van BEG (KNX). De nieuwe generatie is ook net uit, heb daarvan paar al in bestelling staan.

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38
Heeft iemand hier ervaring met de nieuwe Homey Pro en KNX? Werkt het dimmen een beetje?

• Gwaihir
  • Niet online
Azlec schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:45:
Ik heb alleen discussie gezien of je zo'n stopcontact dan nog wel met een bruine fase draad aan zou moeten sluiten: (liever) niet, want 't is tenslotte geschakeld.

De zwarte draad lijkt me persoonlijk ook best verwarrend, dus blijft grijs dan over?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Tomatoman

Fulltime prutser

@Gwaihir: wat is er verwarrend aan een zwarte draad naar een geschakeld stopcontact? Die kleur geeft toch precies aan wat die draad doet?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Gwaihir
  • Niet online
@Tomatoman ik associeer het sterk met geschakeld licht.

Misschien maakt de andere draaddikte het al wel duidelijk, maar denkend aan het bruin-zwart-grijs (+blauw + groengeel) van de 400V, vroeg ik me af of grijs toch óók beschikbaar is als optie :).

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:19:

Misschien maakt de andere draaddikte het al wel duidelijk, maar denkend aan het bruin-zwart-grijs (+blauw + groengeel) van de 400V, vroeg ik me af of grijs toch óók beschikbaar is als optie :).
Heb gewoon 2.5mm2 zwart voor geschakeld.

Licht zijn DC kabels als je het goed doet... ;)

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

De clue voor zwarte draad is "geschakeld " ;)

Dat jij er licht bij denkt maakt toch niks uit voor het geschakeld kunnen zijn.

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk vanuit mijn 'renovatie' situatie.. Waar nog 'n lichtschakelaar en zwarte kabel te vinden is zal 'ns iemand denken 'ah, het licht is toch uit' 'bzzzz' en kan sowieso een beetje extra onderscheid geen kwaad.

Waar je geen mix van 'oud' en 'nieuw' in elkaars buurt tegen komt speelt dat waarschijnlijk totaal niet?

Maar.. mag 't, van de normen, dan maar grijs pakken? Ik herinner me vagelijk dat zowel zwart als grijs ok zijn voor schakeldraden, maar ben daar allerminst zeker van..

[Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 04-03-2023 17:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat is meestal toch precies de functie van een geschakeld stopcontact?
Het zal je wellicht verrassen, maar grijs mag inderdaad als schakeldraad worden gebruikt :). Daarmee heb je een mooie oplossing als je geen zwart wilt gebruiken. Wel oppassen dat je geen bruin + zwart + grijs samen in een buis hebt, want dan is het net alsof die grijze draad onderdeel is van een driefasensysteem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:09
Azlec schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:45:
Mits afgezekerd met een automaat van 16A mag dat.

Ivm de draadkleuren: in België zijn er geen regels omtrent bruin/zwart/grijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
tinachte schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:57:
Voor de drukknoppen ben ik er nog niet aan uit (eeuwige twijfelaar). Ik heb een drukknop besteld van Jung (4194 TSM) en Gira (511300). De drukknop van Jung vind ik er beter uitzien, maar de drukknop van Gira was duidelijk beter afgewerkt. Ik ben me nu wat aan het verdiepen in de drukknoppen van Ekinex, maar deze vind ik minder snel terug op de gangbare webshops.
Die Jung raad ik af. Ik heb ze thuis hangen en heb irritant vaak voor dat een druk op een knop niet als dusdanig wordt geregistreerd omdat niet de juiste microswitches worden geactiveerd. Qua programmatie zijn ze wel flexibel.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wie heeft ervaring met DALI bekabeling? Zijn er speciale kabels waar 230~ en DALI in gecombineerd zijn?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 22:48
@Conrado alle 5 aderige kabels zijn geschikt.

Als aansluitsnoer gebruik ik Lapp ÖLFLEX CLASSIC 110 5G1,5

Tussen groepenkast en zolder heb ik een standaard 5G2,5 aan installatiedraad (bruin,blauw,groen/geel,zwart,grijs) die in een Wieland GST18I5 wandcontactdoos uitkomt. Daar zit weer een driver in met GST18I5 stekker, 5G1,5 kabel naar de driver.

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:12
Vraag over verwarming en specifiek over vloerverwarming. Afgelopen week kwam de afrekening gas januari binnen, momenteel zitten we ongeveer 1000 euro puur gas per maand.

Lijkt me geen discussie om dit omlaag te brengen :)

Ik heb de volgende zones gedefineerd:

4 slaapkamers
2 badkamers
1 woonkamer
1 hal boven
1 hal beneden

In elke kamer hangt een tastsensor met een temperatuur en luchtvochtigheid sensor deze geven hun feedback aan 2 verwarmings aktoren van gira (211400) deze schakelen dan de CV aan of uit.

Elke kamer staat standaard op comfort modus (20 graden) behalve 2 van de 4 slaapkamers, hier is bijna nooit iemand aanwezig en deze staan gewoon uit (vries protect 7 graden).

Ik heb geprobeerd snachts over te schakelen op standby modus eerst terug naar 16 graden en later naar 19, dit lijkt weinig uit te maken als je het vergelijkt met altijd op comfort.

De luchtvochtigheid heeft invloed op de gevoelstemperatuur, de luchtvochtigheid hangt momenteel tussen de 30 en 40% in het hele huis.

Wat is jullie ervaring met bovenstaand?

Een aantal van mijn overwegingen:
  • De luchtvochtigheid verhogen met een lagere stooktemperatuur om gas te besparen maar het toch warmer te laten voelen.
  • Ik heb in elke slaapkamer een airco hangen, ik heb hier ook een KNX kabel naast liggen, ik zou de airco's doormiddel van een extra module in KNX kunnen hangen en verwarmen in plaats van de vloerverwarming.
  • Gebruik van elektrische raam open zetters om vaker te luchten (warme lucht verwarmt moeilijker dan verse)
Ben benieuwd naar jullie feedback en hoe jullie data combineren met bepaalde acties in huis.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Holy shit. Dat is echt absurd veel geld. Ik heb wel een goede oplossing voor je, de thermostaat gewoon op 18 graden zetten en een extra trui aan. Zo besparen wij in ieder geval (een hele hoop) energie. Niet onderbouwd met data, maar ik denk dat het een beetje omlaag brengen van de luchtvochtigheid een druppel op een gloeiende plaat is vergeleken met de thermostaat omlaag.

Het gebruik van je Airco om te verwarmen zou inderdaad ook nog een optie zijn, maar ik denk dat dit voornamelijk interessant is als je de stroom daarvoor ook zelf (met panelen, etc.) opwekt. Hoe dan ook is dat een som die je zou moeten kunnen maken (energie uit Airco * stroomprijs v.s. gasverbruik etc.). Er zijn vast Tweakers in Duurzame energie en installaties of Themaforum: De Energierekening die deze berekeningen wel eens hebben gemaakt :P

• jvd-nl
Zonder context is het lastig om een zinnig advies te geven, maar het voelt alsof isolatie de meeste winst gaat geven, samen met het lager zetten van de thermostaat. Met dergelijke energievraag valt het te betwijfelen of een airco veel goedkoper gaat zijn, tenzij gratis stroom zoals hierboven ook al aangegeven.

Daarnaast kun je de CV-ketel zo efficiënt mogelijk laten werken: lage temperatuur en weinig pendelen. Je kunt dan denken aan het verlagen van de aanvoertemperatuur. Dit gaat ten koste van de opwarmtijd, maar als je niet aan nachtverlaging doet is dat geen issue. Mogelijk zou je ook nog de retour bij kunnen mengen richting de vloerverwarming, mits je een losse pomp hebt.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Gebruik van elektrische raam open zetters om vaker te luchten (warme lucht verwarmt moeilijker dan verse)
Deze gaat in ieder geval averechts werken, koude lucht opwarmen kost áltijd meer energie. Denk dat je in de war bent met vochtige vs droge lucht.

Verder ga je die stookkosten niet met KNX oplossen, maar met isolatie, lagere temperatuur en eficiënter verwarmen.

#team_UTC+1

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:04
KNX(of welke automatisering dan ook) helpt alleen als je met samen woont met personen die in de kerk geboren zijn. Dan kan je koeling of verwarming afschakelen als deur of raam te lang open blijft staan.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:13
sebasmac schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:08:
Vraag over verwarming en specifiek over vloerverwarming. Afgelopen week kwam de afrekening gas januari binnen, momenteel zitten we ongeveer 1000 euro puur gas per maand.
Keen je deze: Gas besparen door middel van CV tuning deel III?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Da-v7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 21:08
teaser schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Mits afgezekerd met een automaat van 16A mag dat.

Ivm de draadkleuren: in België zijn er geen regels omtrent bruin/zwart/grijs.
Dus schakelen stopcontacten is altijd 16a automaat?

Wat met gewoon meten van stroom?

Ik heb op m’n lijstje een aantal MDT AMI en AMS modules staan, maar twijfel nu over het afzekeren daarvan. (Cfr Arei)

• teaser
Da-v7 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:02:
[...]

Dus schakelen stopcontacten is altijd 16a automaat?

Wat met gewoon meten van stroom?

Ik heb op m’n lijstje een aantal MDT AMI en AMS modules staan, maar twijfel nu over het afzekeren daarvan. (Cfr Arei)
Dat zijn ook gewoon schakelactoren met een max toegelaten stroom, dus ook gepast afzekeren. De AMI mogen wel max 20A hebben per kanaal, weliswaar met de beperking van max 32A voor 2 aangrenzende kanalen samen. In feite zou je dan zelfs max 10A mogen afzekeren op de kanalen langs die waar je met 20A hebt afgezekerd.

• Da-v7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 21:08
teaser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Dat zijn ook gewoon schakelactoren met een max toegelaten stroom, dus ook gepast afzekeren. De AMI mogen wel max 20A hebben per kanaal, weliswaar met de beperking van max 32A voor 2 aangrenzende kanalen samen. In feite zou je dan zelfs max 10A mogen afzekeren op de kanalen langs die waar je met 20A hebt afgezekerd.
Ok, dat is duidelijk.
In mijn hoofd had ik van elke (bij wijze van spreke) kring een mogelijk geschakelde kring gemaakt zodat het hele huis in vakantiemodus kan (met uitzondering van koelkast, diepvries, routers,..), maar dat is bij nader inzien wat overdreven.

Ik wil in eerste fase vooral stroomverbruik meten en bepaalde kringen (pc's, tv, PS4,..) van in het begin al geschakelde kringen maken en dus afzekeren op 16A. Als ik enkel de stroom wil meten (niet schakelen), dan kan ik wel afzekeren op 20A? De beperking van 32A op aangrenzende telt dan ook niet, want er wordt niet geschakeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
Da-v7 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:40:

Als ik enkel de stroom wil meten (niet schakelen), dan kan ik wel afzekeren op 20A? De beperking van 32A op aangrenzende telt dan ook niet, want er wordt niet geschakeld?
Neen, of je nu schakelt of niet, die maximum stroom moet je respecteren en gepast erop afzekeren.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:33
ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om 1 fase aanvoer over 8 relais van de Theben RM-8S https://www.theben-nederland.nl/nl/rm-8-s-knx-4940220 te verdelen, dit kan uiteraard met een extern verdeelblok of een rij verdeelklemmen. maar ik hoop egenlijk dat iemand hier een handiger oplossing voor bedacht heeft (bijv. verbindingsbrug o.i.d.).

iemand een tip?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Doorrijgen met dubbele adereindhulsen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

bbbrumbrum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:24:
Dat is inderdaad de oplossing. Met twin-adereindhulzen kun je de ader aan de voedende kant op een nette en overzichtelijke manier doorlussen van relais naar relais. Als je bij het laatste relais aankomt, gebruik je een normale adereindhuls.

Kijk voor een voorbeeld maar eens naar deze foto (klikken om uit te vergroten)

Op de onderste 16-voudige schakelactor – met de sticker D3, rechts van de rode overspanningsbeveiliging – zie je op de voorste rij relais telkens de uitgaande aders naar boven weglopen. Dat is de geschakelde kant. Aan de ongeschakelde binnenkomende kant zie je dat de zwarte ader met blauwe twin-adereindhulzen is doorgelust. De lusje zijn telkens ongeveer een centimeter hoog en zijn gemarkeerd met een “~” op de gele adermarkering. Zo kon ik met één ader alle relais die op dezelfde installatiegroep zitten aansluiten.

[Voor 56% gewijzigd door Tomatoman op 19-03-2023 14:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:51
bbbrumbrum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:24:
Heb ik ook zo gedaan bij m'n 16 voudige schakelactor. Ik vond het ook wel raar dat hier geen verdeelkam voor bestond zoals bij automaten ... lijkt me toch strakker en mooier dan X-aantal bruggen te maken met draad.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:33
speeskeek schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Heb ik ook zo gedaan bij m'n 16 voudige schakelactor. Ik vond het ook wel raar dat hier geen verdeelkam voor bestond zoals bij automaten ... lijkt me toch strakker en mooier dan X-aantal bruggen te maken met draad.
dat laatste was inderdaad ook mijn idee...

• Travee
Wat gebruiken jullie om de verbruikte energie te meten en te visualiseren?

Ik heb gekeken naar modbus energiemeters in combinatie met Grafana dashboards, maar dat is het toch niet helemaal. Ik zoek eigenlijk iets wat makkelijk overgedragen kan worden aan niet-technische gebruikers.

• jvd-nl
Hier gebruik ik de goedkoopste klasse-B meters (1p+n of 3p+n) die ik vinden kan op DIN-rail, i.c.m. de Zennio S0/KNX pulsteller (ZRX-KCI4S0). Visualisatie in Home Assistant via het Energy dashboard en wat custom grafieken, of idd Grafana voor de geavanceerde zaken.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11
Hoe wil je het visualiseren? Actueel verbruik of grafiekjes? Ben het met @jvd-nl eens dat in Home Assistant mooie functionaliteit daarvoor zit.

Ik gebruik zelf gewoon KNX meters (MDT) die het naar OpenHAB spugen en daar wordt het in Grafana verwerkt.

• Travee
Ik zal me nog wat verder verdiepen in Grafana, maar ik ben bang dat het te complex is voor mijn beoogde gebruikers. De energierekening wordt door meerdere mensen betaald en dan is het wel zo handig dat iedereen bij de grafiekjes kan (lees: mobiele app) en snapt wat er staat. Hoewel ze duurder in aanschaf zijn, neig ik toch naar de spullen van HomeWizard. Puur omdat het een no-nonsense interface heeft. Data extern wegzetten heeft uiteraard niet mijn voorkeur.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40
Travee schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:48:
Ik zal me nog wat verder verdiepen in Grafana, maar ik ben bang dat het te complex is voor mijn beoogde gebruikers. De energierekening wordt door meerdere mensen betaald en dan is het wel zo handig dat iedereen bij de grafiekjes kan (lees: mobiele app) en snapt wat er staat. Hoewel ze duurder in aanschaf zijn, neig ik toch naar de spullen van HomeWizard. Puur omdat het een no-nonsense interface heeft. Data extern wegzetten heeft uiteraard niet mijn voorkeur.

Ik heb zelf de P1 meter en een kwh meter in mijn meterkast zitten.
Ik gebruik de app, voor even een snelle blik, maar ik lees de gegevens ook uit via de api die door HomeWizzard beschikbaar is.

Ik weet niet of er ook een beheerder is, die alle meters moet kunnen inzien?
Want ik denk namelijk niet dat je met rechten aan de slag kunt.
Dus beheerder meter 1, 2 en 3
gebruiker 1 alleen meter 1
gebruiker 2 alleen meter 2

Ik vermoed dat het gaat om de juiste mensen de juiste rekeningen te sturen.
Weet dan wel dat er meters zijn die gecertificeerd zijn om op basis van deze meters een rekening te mogen maken of niet, de goedkopere hebben deze norm niet en mogen officieel niet gebruikt worden om te verrekenen aan de klant.

[Voor 12% gewijzigd door Clumsy Smurf op 20-03-2023 20:03]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:21
Travee schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:48:

Voor niet of minder technische mensen is inderdaad HomeWizard de oplossing.
Voor mensen die hun data niet op het Internet willen maar wel een beetje overweg kunnen met spreadsheets op hun PC/Laptop is het Youless LS120 een mogelijkheid, zie review(s) hier op tweakers en:
https://www.youless.nl/winkel.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Travee
Clumsy Smurf schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:58:
[...]

Ik heb zelf de P1 meter en een kwh meter in mijn meterkast zitten.
Ik gebruik de app, voor even een snelle blik, maar ik lees de gegevens ook uit via de api die door HomeWizzard beschikbaar is.

Ik weet niet of er ook een beheerder is, die alle meters moet kunnen inzien?
Want ik denk namelijk niet dat je met rechten aan de slag kunt.
Dus beheerder meter 1, 2 en 3
gebruiker 1 alleen meter 1
gebruiker 2 alleen meter 2

Ik vermoed dat het gaat om de juiste mensen de juiste rekeningen te sturen.
Weet dan wel dat er meters zijn die gecertificeerd zijn om op basis van deze meters een rekening te mogen maken of niet, de goedkopere hebben deze norm niet en mogen officieel niet gebruikt worden om te verrekenen aan de klant.
Bedankt. Dit zal niet in een zakelijke setting gebruikt worden, dus HomeWizard zal voldoende zijn.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• whaverhals
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:45
HiBe schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:25:
[...]

dat laatste was inderdaad ook mijn idee...
Dat bestaat wel van bijvoorbeeld ABB:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11
Dennis schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:56:
3 stuks PowerDrive 106/M. En ik moet @tss68nl gelijk geven dat ik wellicht geen betrouwbare meetmethode gebruik (overweeg een AZI), maar ik lijk nu een verbruik van continu 300mA te hebben. Zodra er lampen aan gaan gaat het verbruik iets omhoog, maar niet veel.

Overigens verdenk ik mijn kokendwaterkraan (Floww) ook van veel verbruik en ga ik dit weekend de KNX-installatie aan een ingang koppelen om die ook te kunnen meten.
Het duurde even een paar jaar, maar heb inmiddels sinds een tijdje betrouwbare metingen van het stroomverbruik van mijn Eldoled Powerdrive. In idle stand verbruiken ze zo'n 8 watt continu per stuk. Ik vind dat toch vrij veel en op jaarbasis is dat met de huidige tarieven (ik heb er drie) al snel boven de € 100,-.

Het goede nieuws is ook dat ik een tijdje geleden alle kabels opnieuw netjes heb opgebouwd en ik kan nu heel makkelijk de lichtgroepen wisselen tussen dimmers. Een voordeel daarvan is dus ook dat ik op veel momenten 2 van de 3 uit kan zetten. Daar moet ik nog even op de OpenHAB logica voor schrijven...

Overigens mijn MDT DALI gateway protesteert wel een beetje, want die geeft een storingsmelding als ik een Powerdrive uitschakel, maar op zich heeft het verder geen consequenties en als hij weer aan gaat verdwijnt de storing na een tijdje ook weer.

Is dit ook iets dat anderen hier nog doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Dat is erg veel inderdaad. In de datasheet staat 0,5W IDLE verbruik max. Al een bericht gestuurd naar Eldoled zelf om daar uitleg van te krijgen?

• Funnyx
DiLDoG schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Ik ben nog even druk met de verbouwing zelf, en geen idee of de comfoair dit jaar nog geleverd gaat worden… maar ben van plan zelf een KNX bridge te maken over een aantal maanden. Mochten er meer mensen interesse hebben kan ik er misschien wel een aantal maken.
Zeker interesse hier. Solderen, aansluitingen en een beetje programeren zijn hier geen probleem, dus wil best testen mocht je zo ver zijn.

Ik ben ondertussen wel iets verder met Zehnder, ik heb eindelijk antwoord. In het kort, de LAN C module verkoopt meer, dus krijgt meer investering en updates. Ik heb natuurlijk aangegeven dat ik wel graag een compleet product wil. Tenslotte verkopen ze de KNX C module gewoon en vinden ze de bypass optie van belang. Niet dat ik verwacht dat er verder iets uit komt, maar ik ga nog wel even door met ze.

Ze hebben me wel geholpen met het niet kunnen selecteren van airflow preset 1. Zelfs als je de unit op handmatig zet zijn de sensoren van belang. Dus als je sensoren hebt geconfigureerd en de waarde zijn te hoog volgens de unit, mag je geen airflow preset 1 gebruiken. De away setting (airflow preset 0) is geen probleem.

Er zit wel een soort van logica achter, maar toch...

Ik zit er zelf steeds meer aan te denken om een LAN C module te kopen en de boel dan maar in Home Assistant aan te sturen. Daar kan het allemaal wel mee.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Fijn dat je zoveel tijd steekt in het contact met Zehnder. Het kan dus wel, maar ze willen gewoon niet.

Begrijp je overweging wel om dan de LAN module te pakken maar dan introduceer je wel weer extra afhankelijkheden in het systeem.

Ik twijfel daarom nog welke kant ik op wil. Want als ik de KNX eis los laat zit ik ook niet meer aan Zehnder vast.

#team_UTC+1

• Funnyx
Ethirty schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:39:
Fijn dat je zoveel tijd steekt in het contact met Zehnder. Het kan dus wel, maar ze willen gewoon niet.

Begrijp je overweging wel om dan de LAN module te pakken maar dan introduceer je wel weer extra afhankelijkheden in het systeem.

Ik twijfel daarom nog welke kant ik op wil. Want als ik de KNX eis los laat zit ik ook niet meer aan Zehnder vast.
Ik heb hier alles KNX, maar het kan niet alles, dat zal iedereen hier beamen denk ik. Ik gebruik Home Assistant voor een aantal zaken (en natuurlijk het uitlezen).

Maar inderdaad, als je puur KNX wilt, dan hoef je niet voor Zehnder te gaan. Ze gaan het niet oplossen denk ik, hoewel ik me met ze bezig blijf houden. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je het zelf programeren of afwachten.

• Gwaihir
  • Niet online
@Ethirty Ik wordt inmiddels met zachte hand richting Brink geleid. Die schijnen nog net wat beter te zijn momenteel, omdat ze voor drukverschillen compenseren (of zoiets).

Ik heb de indruk dat men daarmee via modbus integreert. En dat het minstens zo goed kan als bij Zehnder, maar wat lastiger te doorgronden is omdat documentatie via installateurs gedeeld moet worden, niet rechtstreeks online staat voor ons eindgebruikers.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Funnyx schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Ik heb hier alles KNX, maar het kan niet alles, dat zal iedereen hier beamen denk ik. Ik gebruik Home Assistant voor een aantal zaken (en natuurlijk het uitlezen).

Maar inderdaad, als je puur KNX wilt, dan hoef je niet voor Zehnder te gaan. Ze gaan het niet oplossen denk ik, hoewel ik me met ze bezig blijf houden. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je het zelf programeren of afwachten.
Ik wil zoveel mogelijk primaire processen via KNX doen, al sluit ik zelf ook niet uit straks extra zaken toe te voegen voor slimmere aansturing.

De stelregel die ik hanteer is: "wat werkt er niet meer als je het huis verkoopt"
Gwaihir schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:04:
@Ethirty Ik wordt inmiddels met zachte hand richting Brink geleid. Die schijnen nog net wat beter te zijn momenteel, omdat ze voor drukverschillen compenseren (of zoiets).

Ik heb de indruk dat men daarmee via modbus integreert. En dat het minstens zo goed kan als bij Zehnder, maar wat lastiger te doorgronden is omdat documentatie via installateurs gedeeld moet worden, niet rechtstreeks online staat voor ons eindgebruikers.
Er is vast een KNX-modbus bridge. Zoiets zou ik ook nog wel acceptabel vinden. Als je meer info hebt, horen we het wel. :)

#team_UTC+1

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27
Heb zelf de Brink Flair stuur deze aan via modbus met een ESPhome. De modbus registers zijn hier beschikbaar. De modbus aansluiting zit op de standaard print (geen plus print nodig)

Let wel op dat je geen fysieke schakelaars aansluit, anders werkt het niet via modbus aansturing.
Register 8000 op 1 (of 2 als je op flow wilt regelen ipv standen) zetten voor modbus aansturing (moet iedere keer ingesteld worden nadat de wtw unit spanningsloos is geweest) Zo ook register 8001 (ventilatie stand) op 1 zetten, anders blijft na stroomuitval de unit op stand 0 (afwezig) draaien.

Opzich knaagt het ook wel aan mij dat als ik het huis verkoop de opstelling zoals die nu is niet meer werk, ik denk dat je het e.e.a. wel zou kunnen koppelen met KNX door middel van een Weinzierl KNX Modbus RTU Gateway 886 (niet getest)

[Voor 4% gewijzigd door iCrOn op 25-03-2023 21:21]

• walletje-w
  • Nu online
We hebben nog steeds geen definitieve keuze gemaakt voor de KNX tasters. Zijn bij de demoshop langsgeweest in Amsterdam voor Jung tasters en waren daar wel tevreden van qua uiterlijk (de F40). En dan willen we op sommige plekken waar er een grotere verscheidenheid is aan te bedienen onderdelen deze plaatsen: https://www.siwuplan.de/product-page/knx-waltz-touch-pad Jung heeft nu ook de LS Touch maar die zit op ruim 600 euro dacht ik.

Nu een wat gekke vraag, met welke tasters hebben jullie ervaring en dan specifiek het indrukken van de knop en hoe kwalitatief dat voelt. Zo is de draaidimmer van Jung matig qua kwalitatief gevoel en zijn sommige wip switches van de gamma al beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom zoveel bedieningsmogelijkheden als ik vragen mag? Ik ben er eigenlijk juist achter gekomen dat ik alsnog teveel tasters heb geplaatst, heb er sowieso 3 zitten die ik nooit gebruik.
En dan dacht ik vooraf dat ik al zuinig was.

Als je het goed aanpakt met aanwezigheids detectie en (constante) lichtsturing obv omgevingslicht en scenes dan zou je in basis niet veel hoeven bedienen. Dat is IMHO ook het hele doel van KNX: automatiseren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
Omdat in my humble opinion de automatiseringen nooit alle edge cases opvangen en ik daar knoppen een heel goede backup voor vindt. Specifieke screens bijvoorbeeld soms wel open doen ook al staat de zon vol te schijnen, of de automatische gordijnen eerder dicht, de dakramen dicht ook al is het droog maar als het tocht en van scene wisselen wanneer ik dat wil. De hoeveelheid valt mee denk ik. In een heel huis 8 tasters.
Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee