Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• W1B
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-03 21:48
Ondertussen zit ik de wondere wereld van rijgklemmen te bestuderen. Met dank aan eerdere posts hier heb ik al veel kennis en tips opgedaan, maar ik zit wel nog met wat vragen. Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen duwen.
  1. Ik zie met name de oosterburen flink gebruik maken van N-scheidingsklemmen (b.v https://www.wago.com/nl/r...cheidingsklem/p/2016-7714). Nu ik zo wat foto's van NL kasten heb bekeken valt het mij op dat vrijwel niemand deze toepast. Is daar een specifieke reden voor? Ik weet wel dat onze oosterburen de nul niet schakelen; dat verklaard wellicht waarom zij wel met een flinke nul (10mm2) rechtstreeks teruggaan naar de aardlek. Wat in NL wel zou kunnen is evengoed een N-scheidingsklem gebruiken, maar dan van formaatje 6mm2 terug naar de installatieautomaat. Of heb ik het totaal mis?
  2. Voor wat betreft aarding van de type-II kast ben ik nu een klein beetje verwaald door eerdere discussies. Wat is nu de 'best practice' om te aarden? Wel of niet via de DIN-rails met aardklemmen?
  3. Is het mogelijk om verschillende groepen over één KNX actor te laten lopen? Ik kan mij voorstellen dat deze dan wel op zijn minst tot dezelfde fase moeten behoren, maar dat het wel toegestaan is dat de groepen over meerdere aardlekken verdeeld zijn.

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma TBD, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Daikin fan coils

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

In reactie op puntje 3: dat ligt geheel af van de actor. Veel (alle?) actoren van MDT is het geen issue, ook niet over verschillende fasen, groepen en aardleks.

Het ligt geheel aan het interne ontwerp en hoe de verschillende relais wel of niet via de printplaat aan elkaar zitten.

[Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 29-12-2022 17:32]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@2. Niet

@3. Ik heb 24 'groepen' over 2 12-relais MDT actoren lopen. Fasen en aardleks door elkaar. Dat is zoals @Ethirty al aangaf geen probleem (ook officieel niet).

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:27
ndedecke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:14:
Heeft er hier al iemand ervaring met de BES SRKNX SR570000 voor presence detection?
nu basalte Auro's hangen maar op plaatsen zoals op toilet, mijn bureau en eventueel de slaapkamer zou ik graag iets willen dat de aanwezigheid nauwkeurig kan detecteren.
Klopt, hier dezelfde ervaring met Auro. Mooi ding, maar echt geen presentie melder.
ndedecke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:14:

De vraag is of die 9Ghz van de BES ook voldoende gevoelig is om kleine bewegingen op te pikken?
Ik heb die BES in een wandarmatuur verstopt in een bergruimte, de filtertijd iets langer moeten zetten om hem juist minder gevoelig te maken.
Anders ook ongewenste triggers bij passeren van de ruimte zonder te betreden.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:09
bbbrumbrum schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:20:
[...]

Vooralsnog goede ervaringen met de TruePresence van Steinel. Maar die zal qua uitstraling niet helemaal zijn wat je zoekt gok ik. :+
Ik heb deze ook, detecteert echt de kleinste bewegingen. Urenlang stil liggen op de bank, geen probleem.
Maar soms heeft hij kuren en lijkt het truepresence stuk gewoon niet te werken en worden alleen normale bewegingen gedetecteerd. Dan moet ik de melder blokkeren zodat het licht niet steeds uit gaat. Na het deblokkeren (uren later/volgende dag) geen probleem meer.

• Gwaihir
  • Niet online
Dat je die 'credit card' kunt verstoppen spreekt me wel aan.

Het lijkt erop dat de Steinel altijd een flink zichtbare unit is. Er is wel een versie die alleen True Presence doet én inbouw is. Maar ondanks dat er dan geen lucht doorheen hoeft te stromen voor o.a. CO2-meting, lijkt de unit onverminderd flink op het plafond. Het 'inbouw' stukje aan de achterzijde stelt dermate weinig voor dat ik na 3x kijken me nog steeds afvraag of ik het wel goed begrijp..

Van die BES ben ik nieuwsgierig of iemand nadere info over wand inbouw heeft gevonden (of praktijkervaring daarmee). Dat het kan wordt duidelijk vermeld, maar wat zijn dan de detectiebereiken en het respect voor muren / ramen, met name recht vooruit?

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20
teaser schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:09:
[...]

Ik heb deze ook, detecteert echt de kleinste bewegingen. Urenlang stil liggen op de bank, geen probleem.
Maar soms heeft hij kuren en lijkt het truepresence stuk gewoon niet te werken en worden alleen normale bewegingen gedetecteerd. Dan moet ik de melder blokkeren zodat het licht niet steeds uit gaat. Na het deblokkeren (uren later/volgende dag) geen probleem meer.
Het enigste nadeel is dat het middels HF werkt.

Ons appartement heeft metaltud wanden, inclusief isolatie en een extra houten plaat achter het gips. Maar hij reageert nog steeds op alles in de ruimte ernaast.

Maar hij werkt wel perfect als je hier geen last van hebt. De handleiding zegt ook: Detection also through glass, wood and stud walls. Maar zag dit pas later. Bij andere series stond dit toen wat duidelijker omschreven. Inmiddels staat het ook op de website zie ik.

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 19:52
bbbrumbrum schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:20:
[...]

Maar Basalte noemt de Auro zelf ook een bewegingsmelder, en geen presentie melder.

Vooralsnog goede ervaringen met de TruePresence van Steinel. Maar die zal qua uitstraling niet helemaal zijn wat je zoekt gok ik. :+
klopt, het huis is nu ook af en de auro's vind ik prima qua design. Qua hard- en software zijn ze wel al wat jaartjes oud maar op zich doen ze wat ze moeten doen.
Soms zoek ik teveel in een product vrees ik.

De steinel TruePresence is meer iets voor in een vergaderzaal, ik zoek iets wat ik nog kan wegstoppen zonder nog breekwerk te moeten doen.

Mijn inbouwspotjes kunnen er makkelijk uit en heb ook wel knx kabel lopen, daarom dat zo'n BES of iets dergelijks prima zou zijn.
Eventueel moet ik zelf eentje maken met die 24Ghz mmwave en ESPhome. ipv usb-C voeding zou ik dan de voeding kunnen aanpassen zodat hij van de 29Vdc van de KNX kabel kan afnemen.

Zal iets voor 2023 zijn dus :-)

• ndedecke
don spike schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:38:
[...]

Het enigste nadeel is dat het middels HF werkt.

Ons appartement heeft metaltud wanden, inclusief isolatie en een extra houten plaat achter het gips. Maar hij reageert nog steeds op alles in de ruimte ernaast.

Maar hij werkt wel perfect als je hier geen last van hebt. De handleiding zegt ook: Detection also through glass, wood and stud walls. Maar zag dit pas later. Bij andere series stond dit toen wat duidelijker omschreven. Inmiddels staat het ook op de website zie ik.
hier geen metalstuds maar een gyplat gipsplat op een houten roostering als verlaagd plafond onder mijn betonnen predallen.

Ik ga dus eentje bestellen en zien wat het geeft.

Bedankt voor de feedback!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:50
ndedecke schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:53:
[...]

klopt, het huis is nu ook af en de auro's vind ik prima qua design. Qua hard- en software zijn ze wel al wat jaartjes oud maar op zich doen ze wat ze moeten doen.
Soms zoek ik teveel in een product vrees ik.

De steinel TruePresence is meer iets voor in een vergaderzaal, ik zoek iets wat ik nog kan wegstoppen zonder nog breekwerk te moeten doen.

Mijn inbouwspotjes kunnen er makkelijk uit en heb ook wel knx kabel lopen, daarom dat zo'n BES of iets dergelijks prima zou zijn.
Eventueel moet ik zelf eentje maken met die 24Ghz mmwave en ESPhome. ipv usb-C voeding zou ik dan de voeding kunnen aanpassen zodat hij van de 29Vdc van de KNX kabel kan afnemen.

Zal iets voor 2023 zijn dus :-)
Mooi :) Ik ben ook iets dergelijks van plan, maar dan in combinatie met deze om het wel mooi op knx te houden:
https://github.com/basilfx/KNX-Universal-Taster

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54

Falcon10

Hit it i would !

Vraagje :

Ik zou bij ons in de woning een aantal lichtpunten willen aanpassen zodat ze niet alleen het normale warmwit licht geven, maar ook kleurtjes kunnen stralen. RGB leds dus.
RGB lichtjes, kom je snel uit bij Philips HUE, en er is een KNX koppelaar met Philips HUE van ISE, maar als ik de handleiding van dat ding goed zie, is deze module zo beetje een bridge van KNX tussen de bridge van HUE. An sich geen probleem, maar het probleem zit hem in de aansturing van de verlichting zelf :

Momenteel hangen al onze lichtpunten ( spots, lampen, ... ), op een "normale " KNX actor en worden deze dus ook bediend door een KNX drukknop.
Nu blijkbaar houdt HUE niet echt van dit soort schakelen. In principe staat bij HUE permanent spanning op de spots/LED's en schakelt deze door de app de lichten uit of van kleur.
Schakel je deze dus uit op de KNX manier, zet je letterlijk heel het HUE lichtpunt uit, en zal het ook niet reageren op commandos, want je haalt de spanning er af.
In principe moet je de HUE lichtpunten dus aansluiten als een soort ongeschakeld stopcontact, dat altijd onder spanning staat, dat door het lichtpunt zelf ( de HUE lamp ) aan/uit/RGB geschakeld wordt.

Iemand hier met ervaring met hoe zij HUE geintegreerd hebben in de KNX installatie ?

-| Hit it i would ! |-

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:54
Falcon10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:32:
Vraagje :

Ik zou bij ons in de woning een aantal lichtpunten willen aanpassen zodat ze niet alleen het normale warmwit licht geven, maar ook kleurtjes kunnen stralen. RGB leds dus.
RGB lichtjes, kom je snel uit bij Philips HUE, en er is een KNX koppelaar met Philips HUE van ISE, maar als ik de handleiding van dat ding goed zie, is deze module zo beetje een bridge van KNX tussen de bridge van HUE. An sich geen probleem, maar het probleem zit hem in de aansturing van de verlichting zelf :

Momenteel hangen al onze lichtpunten ( spots, lampen, ... ), op een "normale " KNX actor en worden deze dus ook bediend door een KNX drukknop.
Nu blijkbaar houdt HUE niet echt van dit soort schakelen. In principe staat bij HUE permanent spanning op de spots/LED's en schakelt deze door de app de lichten uit of van kleur.
Schakel je deze dus uit op de KNX manier, zet je letterlijk heel het HUE lichtpunt uit, en zal het ook niet reageren op commandos, want je haalt de spanning er af.
In principe moet je de HUE lichtpunten dus aansluiten als een soort ongeschakeld stopcontact, dat altijd onder spanning staat, dat door het lichtpunt zelf ( de HUE lamp ) aan/uit/RGB geschakeld wordt.

Iemand hier met ervaring met hoe zij HUE geintegreerd hebben in de KNX installatie ?
Ik heb dezelfde module hier liggen, maar ik moet hem nog aansluiten. Hoe ik het las in de manual (te downloaden op: ISE HUE downloads) is dat je dezelfde type switching object gebruikt als met een geschakeld stopcontact, maar dat de ISE module dit vertaalt naar de HUE bridge.

Maar het klopt dat de HUE verlichting in principe altijd onder spanning moet blijven om te kunnen reageren.

Afhankelijk van kleur, helderheid, ga je een ander object moeten sturen van je eigen controller naar de ISE. Ik vermoed dan ook dat lang niet alle room controllers het hele bereik van een HUE lamp gaan kunnen aansturen. Maar het instellen van enkele voorgedefinieerde scenes zou vrij simpel moeten zijn.

Waarschuwing: Ik heb mezelf ETS aangeleerd adhv youtube en de tutorials, dus het kan wel dat ik enkele denkfouten maak bij de voorgaande redenering...

[Voor 3% gewijzigd door gerre22 op 02-01-2023 12:32]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Tomatoman

Fulltime prutser

@Falcon10: ik zat met dezelfde situatie en mijn kinderen wilden in hun slaapkamers graag gekleurde Hue-lampen. Wat ik heb gedaan is alle bedrading intact laten, de ISE Smart KNX Hue aansluiten en daarna simpelweg alles parametreren via ETS 5 en de webinterface van de Smart KNX Hue module.

Eerst het Hue-gedeelte:
  • in de Hue app (dus helemaal buiten ETS om) een paar lichtscènes aanmaken, in mijn geval voor elk van beide kinderkamers werkverlichting en nachtlampje. Zorg ervoor dat ze unieke namen krijgen, want als ze in beide kinderkamers dezelfde naam hebben kan dat gedoe geven in de laatste stap.
Dan het KNX-gedeelte:
  • de ISE Smart KNX Hue aansluiten in de verdeelkast en in ETS voorzien van een busadres;
  • in ETS op de schakelactoren van de betreffende lichtpunten instellen dat de lampen permanent aan zijn en de oude adressen voor het aan/uitschakelen van de oorspronkelijke lichtpunten verwijderen;
  • in ETS adressen aanmaken voor iedere lamp: aan/uit, dimmen. Daarnaast adressen toekennen aan de lichtscènes die je zojuist hebt gemaakt, zodat je die kunt aansturen vanuit ETS;
  • de bestaande tastsensoren in de kamer in ETS verbinden met de zojuist aangemaakte adressen. Ik heb per kinderkamer twee lampen en een tastsensormodule met drie sets knoppen. Die heb ik als volgt geparametreerd: de bovenste voor lamp 1 aan/uit en bij lang drukken dimmen; de middelste set knoppen hetzelfde voor lamp 2 en de onderste set voor het activeren van de beide lichtscènes: het nachtlampje en de werkverlichting.
Tot slot moet de Smart KNX Hue module als gateway gaan fungeren tussen KNX en Hue, zodat de beide systemen gaan samenwerken als één systeem:
  • de Smart KNX Hue met een ethernetkabel aansluiten op het huisnetwerk, zodat hij via ethernet kan communiceren met de Hue Bridge;
  • de Smart KNX Hue module pairen met Philips Hue Bridge, volgens de eenvoudige instructie in de gebruiksaanwijzing;
  • in de de Smart KNX Hue webinterface de adressen voor aan/uit en dimmen die je in ETS hebt aangemaakt koppelen aan de bijbehorende functies van de desbetreffende lamp;
  • in de de Smart KNX Hue webinterface de twee KNX busadressen koppelen aan de twee lichtscènes in Hue. Datzelfde doen voor de andere kinderkamer.
Nu is alles klaar. Je kunt de Hue-verlichting zowel via de KNX tastsensoren in huis als via de Hue app bedienen. Als je de lichtscènes wilt aanpassen doe je dat simpelweg in de Hue app (wel zorgen dat je ze onder de oorspronkelijke naam opslaat). Met het beperkte aantal knoppen kunnen de kinderen niet via de tastsensoren kleuren van de individuele lampen bedienen, maar dat kunnen ze wel via de app.

Mijn dochter heeft van Sinterklaas een Hue lightstrip gekregen. Die is nu heel gemakkelijk erbij te configureren: • de lightstrip in de Hue app toevoegen aan de lichtscènes;
• desgewenst in de ISE Smart KNX Hue webinterface het adres voor het uitschakelen van een van de lampen tevens koppelen aan de lightstrip, zodat de lightstrip samen met een andere Hue lamp kan worden uitgeschakeld met de tastsensoren aan de muur, dus zonder dat je de app nodig hebt om het licht uit te doen.

[Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 02-01-2023 13:12]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

@Tomatoman mmmmm, OK.
Op het eerste zicht : makes sense :D
Ga je tekst nog eens paar keer moeten teruglezen met ETS er naast open ( vooral voor het KNX deel )
Wist niet dat je een schakelactor kon instellen als permanent aan ( al is dat inderdaad wel de enige manier om de HUE lamp zelf constant te kunnen regelen ), maar anderzijds ook niet onlogisch. Moet ik dus eens ff checken in men ETS ( schakelactors is trouwens bij mij Gira 16 voudige schakelactor of 4 voudige dimactor ).

Heb jij op jou KNX schakelaars trouwens een led terugmeldingslicht ?
Heb zelf de Berker IQ's, en als ergens een licht brand, brand ook het terugmeldledje van dit licht op de schakelaar. Ik zou denken dat je dat ook wel kan regelen met de HUE en de ISE, ook al heb je de schakelactor als permanent aan : als het HUE licht zelf uit is, moet het terugmeldlichtje natuurlijk uit zijn, maar als de ISE KNX module ook een soort terugmeldactie vanuit de HUE bridge kan krijgen, dan vermoed ik dat daar wel wat mee te doen is.
Kan jij dat bevestigen of dat mogelijk is of niet ?

-| Hit it i would ! |-

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Falcon10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:10:
@Tomatoman mmmmm, OK.

Wist niet dat je een schakelactor kon instellen als permanent aan ( al is dat inderdaad wel de enige manier om de HUE lamp zelf constant te kunnen regelen ), maar anderzijds ook niet onlogisch. Moet ik dus eens ff checken in men ETS ( schakelactors is trouwens bij mij Gira 16 voudige schakelactor of 4 voudige dimactor ).
Je kunt een relais op die schakelactor vast wel instellen als normally closed. In het opstartgedrag van de schakelactor blijft het relais dan vanaf het opstarten gesloten, net zolang hij een telegram met de waarde 1 ontvangt, dat dan betekent dat het relais moet worden geopend. En aangezien er geen adressen meer aan dat relais gekoppeld zijn, zal hij dat command nooit ontvangen.
Heb jij op jou KNX schakelaars trouwens een led terugmeldingslicht ?
Heb zelf de Berker IQ's, en als ergens een licht brand, brand ook het terugmeldledje van dit licht op de schakelaar. Ik zou denken dat je dat ook wel kan regelen met de HUE en de ISE, ook al heb je de schakelactor als permanent aan : als het HUE licht zelf uit is, moet het terugmeldlichtje natuurlijk uit zijn, maar als de ISE KNX module ook een soort terugmeldactie vanuit de HUE bridge kan krijgen, dan vermoed ik dat daar wel wat mee te doen is.
Kan jij dat bevestigen of dat mogelijk is of niet ?
Toevallig gebruik ik ook Berker B.IQ’s :D. Ik kan dus bevestigen dat de terugmelding met de status-led naar behoren werkt :). Ongeacht of je via de B.IQ of de Hue app bedient, zal de status-led dimmen op het moment dat je de bijbehorende lamp volledig uitschakelt. Dat gaat ook goed als de lamp via een lichtscène wordt gedimd (status-led gaat/blijft aan) of helemaal wordt uitgeschakeld (status-led gaat uit).

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Tomatoman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Toevallig gebruik ik ook Berker B.IQ’s :D. Ik kan dus bevestigen dat de terugmelding met de status-led naar behoren werkt :). Ongeacht of je via de B.IQ of de Hue app bedient, zal de status-led dimmen op het moment dat je de bijbehorende lamp volledig uitschakelt. Dat gaat ook goed als de lamp via een lichtscène wordt gedimd (status-led gaat/blijft aan) of helemaal wordt uitgeschakeld (status-led gaat uit).
Held ! _/-\o_
Bedankt voor bevestiging.

-| Hit it i would ! |-

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Wat ik niet begrijp is waarom je deze lichtkringen dan uberhaupt nog op een KNX actor wil hangen? Ik zou ze dan gewoon permanent verbinden. KNX fungeert dan als brug tussen je fysieke knoppen en de Hue lampen / bridge, maar hoeft er verder (los van terugkoppeling e.d.) niets voor te doen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Zoefff schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:55:
Wat ik niet begrijp is waarom je deze lichtkringen dan uberhaupt nog op een KNX actor wil hangen? Ik zou ze dan gewoon permanent verbinden. KNX fungeert dan als brug tussen je fysieke knoppen en de Hue lampen / bridge, maar hoeft er verder (los van terugkoppeling e.d.) niets voor te doen.
Dat heeft als praktische reden dat ik voorlopig de mogelijkheid wilde houden om nog terug te kunnen als deze oplossing niet 100% betrouwbaar zou blijken. Ik had eerder met een paar losse Ikea Trådfri lampen en bijbehorende afstandsbedieningen geëxperimenteerd en kwam toen tot de conclusie dat dit niet altijd goed werkte. In mijn ogen behoort verlichting altijd vlekkeloos te werken, 98% betrouwbaarheid is niet genoeg. Dat was nou net een van de redenen om voor KNX te kiezen. Door alle bedrading intact te laten, kon ik later alsnog terug als ik dat zou willen.

Na meer dan een jaar uitproberen vind ik het wel prima zo, want het werkt echt altijd.
Behalve dan die keer dat de ISE Smart KNX Hue niet meer kon opstarten en zelfs een fabrieksreset en hulp van de fabrikant geen soelaas boden. Na vele uren klooien heb ik toen eens de voedingsspanning vanaf de DIN-railvoeding gemeten. In plaats van 24 V DC zag ik dit:

Geen wonder dar de Smart KNX Hue er tijdelijk geen zin meer in had :o

• Gwaihir
  • Niet online
@Zoefff Als ik 't er al aan had hangen, zou ik het persoonlijk ook pas lostrekken en permanent verbinden nadat ik 't puik heb zien werken. En dan ook nog eens pas wanneer ik die schakelactoren graag voor iets anders zou willen gebruiken.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:14
@Gwaihir Ik denk dat het ook wel een beetje afhankelijk is van hoe je, je kast hebt opgebouwd, dus of het inderdaad heel makkelijk en netjes aan te passen is en of je inderdaad die uitgangen ergens anders voor nodig hebt, als ik ze niet nodig heb, zou ik het laten zitten en mocht ik ze wel nodig hebben dan pas aanpassen.

Ik heb voor mezelf dan ook een Excel lijst met alle uitgangen en markeer daar dan vaak op dat de uitgang eventueel voor een andere toepassing gebruikt zou kunnen worden.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11
@Falcon10 Ik heb die ISE-module ook en dat ding werkt hier al ruim vijf jaar feilloos. Ik kan verhaal van @Tomatoman bevestigen: het werkt gelinkt. Als ik via OpenHAB mijn Hue lampen uitschakel dan zie ik dat ook meteen in mijn KNX visualisatie (terwijl OpenHAB ze rechtstreeks aanstuurt, dus niet via KNX).

Ik weet niet of het nog wat toevoegt aan je verhaal maar ik gebruik Philips Hue lampen uitsluitend in de huiskamer en die lampen zijn aangesloten op wcd's die gewoon permanent stroom hebben. In dat gedeelte van mijn huis gebruik ik geen (DALI) LED spots.

[Voor 5% gewijzigd door Dennis op 02-01-2023 22:12]

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

@Dennis Dank je voor bevestiging.
Heb gisterenavond nog een verhelderend gesprek gehad met @Tomatoman over de setup bij hem, en het is kristalhelder een ook zoals jij aangeeft. De ISE module is de perfecte link tussen KNX en HUE.
Dus ga hem ook aanschaffen.

-| Hit it i would ! |-

• Dennis
Ik heb ook een vraagje voor de mensen met een MDT AKH verwarmingsaktor. Heb dat ding nu al een aantal maanden in huis en ook al aangesloten maar nog steeds niet (goed) geconfigureerd.

Waar ik een beetje tegenaan loop is hoe ik omga met de comfort/night/standby modi. Hoe hebben de mensen met dit apparaat dat opgelost? Ik heb een alarmsysteem en op basis daarvan kan ik in ieder bepalen of het comfort of 'night' moet zijn. Maar wanneer gebruiken jullie bijvoorbeeld standby? Is dat al als je overdag weg bent? En hoe schakel je ze? Met een gemeenschappelijk object vanuit je visualisatie of gaat het automatisch met losse objecten?

Ik gebruik vloerverwarming dus temperatuur moet niet teveel dalen. En ik wil eigenlijk niet teveel naar dat apparaat omkijken. Dus het moet automatisch gaan. Verder gebruik ik geen sensoren in vloeren of (aanvoer)leidingen.

Dank alvast voor wat tips :). @gjvdh @HiBe @DennisF @tomtommie

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

In het algemeen wil je met vloerverwarming inderdaad niet of heel beperkt variëren. Dus wat is je doel van het regelen van de verwarming? Een halve graad nacht-verlaging en misschien een vakantiestand op 15 graden?

Mijn persoonlijke idee zou zijn om in specifieke vertrekken een afwijkende temperatuur vast te houden, middels een eigen sensor en de actor. Bijkeuken een paar graden kouder dan de rest van het huis. Maar zelfs dan is waterzijdig regelen vaak beter.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Dennis
Ik heb in principe alleen de woonkamer/keuken vooralsnog. En dat is één ruimte. Boven heb ik ook vloerverwarming, maar die gaat mee met beneden. Die individueel regelen is vooralsnog niet aan de orde, misschien over een paar jaar.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
@Dennis Ik had het probleem dat ik 2 x een MDT AKH heb, en dat er ook een signaal naar de warmtepomp moet als er warmte/koel-vraag is. dat kreeg ik niet lekker op orde, dus ik heb ze nu als "domme" aan/uit actoren ingesteld, waarbij Loxone de logica en de thermostaat functies uitvoert.

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-03 22:49

tomtommie

Alaaf!

Dennis schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:44:
Ik heb ook een vraagje voor de mensen met een MDT AKH verwarmingsaktor. Heb dat ding nu al een aantal maanden in huis en ook al aangesloten maar nog steeds niet (goed) geconfigureerd.

Waar ik een beetje tegenaan loop is hoe ik omga met de comfort/night/standby modi. Hoe hebben de mensen met dit apparaat dat opgelost? Ik heb een alarmsysteem en op basis daarvan kan ik in ieder bepalen of het comfort of 'night' moet zijn. Maar wanneer gebruiken jullie bijvoorbeeld standby? Is dat al als je overdag weg bent? En hoe schakel je ze? Met een gemeenschappelijk object vanuit je visualisatie of gaat het automatisch met losse objecten?

Ik gebruik vloerverwarming dus temperatuur moet niet teveel dalen. En ik wil eigenlijk niet teveel naar dat apparaat omkijken. Dus het moet automatisch gaan. Verder gebruik ik geen sensoren in vloeren of (aanvoer)leidingen.

Dank alvast voor wat tips :). @gjvdh @HiBe @DennisF @tomtommie
Mijn vloer instellen doe ik via Home Assistant. Hier stel ik de temperatuur in en kom er eigenlijk niet meer aan. De Opentherm regelaar krijgt de buiten temperatuur en gaat dus ook uit als het warm genoeg is.

De slaapkamers zijn wel individueel te regelen met een knop. Door een knop van de Ekinex kan ik schakelen tussen standby, nacht en comfort. De leds laten dan 0, 1 of 2 rode leds zien.
Dit zou ik nog een keer willen automatiseren op basis van aanwezigheid en nacht.

M’n vloer wil ik nog uitbreiden met temperatuur sensoren op aanvoer en retour. Dit simpel met een ESP32 die via Home Assistant de waardes op de bus zet. Zo kan ik de vloer altijd op een basis temperatuur houden.

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17
@Dennis Ik heb ook 2 MDT AKH actoren. Wat ik met de comfort/night/standby doe is dat ik een Gira G1 heb en daar de timer functie van gebruik om te switchen van modus. Dus zeg door de week dat ik s'middags om 16:00 de comfort mode aanschakel, om 23:00 naar night ga en om 07:00 naar standby. De verschillen zijn maximaal 1 graad dus op dit moment zijn nacht en standby bij mij al gelijk en ik zit er over te denken om hem echt constant te houden en in dat geval zou je kunnen zorgen dat ze alle 3 dezelfde temperatuur hebben en dan onafhankelijk in welke mode de actor opstart het altijd goed blijft.

• Dennis
Dank allen voor jullie reacties!

@HiBe ik zag het inderdaad dat je dat al ergens schreef, maar ik dacht dat je dat misschien anders had opgelost en die units alsnog breed zou gebruiken :).

@SteveH ik gebruik ook Gira X1/G1 (hoewel ik steeds meer ook beschikbaar maak ik OpenHAB) dus dit klinkt interessant zo.

Ik herken dat die temperatuurverschillen enorm klein zijn. De vraag is dan inderdaad wat de standby modus nog toevoegt ten opzichte van nacht. Enige nut voor mij zou zijn om op anti-frost te zetten als ik op vakantie ben.

De koppeling met het alarmsysteem is ook niet zo logisch vanwege de lange verwarmingstijd rond vloerverwarming. Tegen de tijd dat het systeem is opgewarmd ga je alweer naar bed.

@tomtommie ga je dat per vloerverwarmingsgroep doen of alleen op de hoofd aanvoer- en retourleidingen?

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:12:
In het algemeen wil je met vloerverwarming inderdaad niet of heel beperkt variëren. Dus wat is je doel van het regelen van de verwarming? Een halve graad nacht-verlaging en misschien een vakantiestand op 15 graden?
Dit ligt ook wel aan je warmtebron. Een WP houdt van geleidelijk. Inmiddels hebben we geen nachtverlaging meer over. Een CV-ketel 'knalt' toch vrij moeiteloos. Toen zat er wel één graad tussen. Onze VVW + vloer is zelfs voor VVW vrij traag, dus voor een ander is dat misschien nog wel twee graad.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Dennis schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:53:

@tomtommie ga je dat per vloerverwarmingsgroep doen of alleen op de hoofd aanvoer- en retourleidingen?
Aangezien de sensoren zo goedkoop zijn was ik van plan elke aanvoer en retour te doen, leuk voor de data ;)

Alleen nog een keer tijd voor nemen om 20 sensoren aan elkaar te knopen.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Dit ligt ook wel aan je warmtebron. Een WP houdt van geleidelijk. Inmiddels hebben we geen nachtverlaging meer over. Een CV-ketel 'knalt' toch vrij moeiteloos. Toen zat er wel één graad tussen. Onze VVW + vloer is zelfs voor VVW vrij traag, dus voor een ander is dat misschien nog wel twee graad.
Inderdaad. Dus nachtverlaging is vooral interessant bij CV + radiator en helemaal niet interessant bij WP + VVW

#team_UTC+1

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Voor een Hager FWQ6x kast zit er een kant en klare module in van 2 staanders, 6 din rails en een kap. Afstand tussen de rails is dan 125mm

Als je een losse (diepere) kast koopt, dan kan je modules van 4 en 2 hoog kopen met rail afstand van 150mm, maar volgens mij niet een hele van 6 hoog?

Weet iemand hier toevallig of ik iets over het hoofd zie? Ik probeer al een tijdje mijn kast zo efficiënt mogelijk in te delen.

Als je van die modules koopt, heb je dan nog verticale rails en hulpstukken nodig? Want in HagerCad wordt het volgens mij niet automatisch aangevuld met verplichte onderdelen.

#team_UTC+1

• ndedecke
Hallo,

Gisterennacht ging het brandalarm onterecht af en stond ik 's nachts de GIRA dual Q rookmelder los te schroeven om het te doen stoppen.

Ik heb 5 GIRA dual Q (typenr 233602) melders die met 2-wire met mekaar verbonden zijn.
In 1 van de rookmelders heb ik de KNX interfacemodule (nr 234300).

Die lijkt dus problemen te geven: als er veel bustraffiek is kan de rookmelder in alarm gaan of gaat de signaalfunctie af (is echt random).
Ik kan het nu reproduceren door in ETS bvb een ander knx device de applicatiesoftware te laten downloaden.

Na wat zoeken vond ik op een duits forum dat er soms EMC problemen zijn met deze melder en de knx module.
https://knx-user-forum.de...odul-datenerhebung/page19

Het is me echter niet duidelijk of er een oplossing voor is. Een aantal spreken over een ander type rookmelder 233802 maar die lijkt niet direct te bestaan.

Zijn er hier nog met een gira rookmelder en knx module en dergelijke issues?

Het vertrouwen is alvast weg nu heel het huis op stelten stond, het ding hangt nu afgekoppeld aan het plafond te bengelen.

Gr,
Nick

• Dennis
Je hebt er niets aan, maar ik heb de rookmelders aan het alarmsysteem hangen.

• ndedecke
Dennis schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:34:
Je hebt er niets aan, maar ik heb de rookmelders aan het alarmsysteem hangen.
hier heb ik net de knx module om ze met home assistant en mijn alarmsysteem daar te kunnen koppelen en dus remote alarm te krijgen als er iets gaande is.

Ondertussen dit topic gevonden: er zijn al 5 jaar problemen.
https://knx-user-forum.de...odul-datenerhebung/page26

vraag me af of ik zelf iets met wat tape kan klaarspelen, maar heb er geen goed oog op dat het in orde zal komen.

Ben al blij dat ik verder niets van GIRA heb gekocht, het is enkel duur maar niet premium qua support/vooruitgang.

• DiLDoG
Hm ik was eerst ook van plan om gira rookmelders met knx toe te passen, maar vond ze wel erg duur en lomp.

Ik neig nu naar domme rookmelders:
https://www.cavius.com/2002-10-year-smoke-alarm/
Zeker met inbouw sokkel een stuk minder opvallend dan die gira joekels.

Connected is allemaal leuk en aardig, maar in een oud huis hoor je ze toch wel door een verdieping heen lijkt me. Als ik op vakantie ben en krijg een notification dat mijn huis af fikt is er weinig aan te doen.

• jadjong
  • Laatst online: 21:04
DiLDoG schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:04:
Hm ik was eerst ook van plan om gira rookmelders met knx toe te passen, maar vond ze wel erg duur en lomp.

Connected is allemaal leuk en aardig, maar in een oud huis hoor je ze toch wel door een verdieping heen lijkt me. Als ik op vakantie ben en krijg een notification dat mijn huis af fikt is er weinig aan te doen.
Is dit niet netter af te werken?

• don spike
ndedecke schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:14:
Hallo,

Gisterennacht ging het brandalarm onterecht af en stond ik 's nachts de GIRA dual Q rookmelder los te schroeven om het te doen stoppen.

Ik heb 5 GIRA dual Q (typenr 233602) melders die met 2-wire met mekaar verbonden zijn.
In 1 van de rookmelders heb ik de KNX interfacemodule (nr 234300).

Die lijkt dus problemen te geven: als er veel bustraffiek is kan de rookmelder in alarm gaan of gaat de signaalfunctie af (is echt random).
Ik kan het nu reproduceren door in ETS bvb een ander knx device de applicatiesoftware te laten downloaden.

Na wat zoeken vond ik op een duits forum dat er soms EMC problemen zijn met deze melder en de knx module.
https://knx-user-forum.de...odul-datenerhebung/page19

Het is me echter niet duidelijk of er een oplossing voor is. Een aantal spreken over een ander type rookmelder 233802 maar die lijkt niet direct te bestaan.

Het vertrouwen is alvast weg nu heel het huis op stelten stond, het ding hangt nu afgekoppeld aan het plafond te bengelen.

Gr,
Nick
Wij hebben zelf 6 stuks Gira 233702 Rookmelder Dual Q incl. voet 230 V welke met één extra wire verbonden zijn voor communicatie. Het is aangelegd als een loop, van rookmelder naar rookmelder, 230V plus een ‘schakeldraad’ voor de onderlinge communicatie. Op één rookmelder heb ik ook de Gira 234300 KNX module voor rookmelder Dual.

Zelf hebben wij nog nooit een ongewenst alarm gehad.
Ik zie wel dat ik een iets ander model heb (233702 vs 233602)

Zelf heb ik de KNX module er aanhangen zodat we makkelijk met een fysieke knop of in de App in één keer het alarm kunnen afstellen. En deze post herinnert mij dat ik hem nog moest koppelen naar een push melding in de App voor als ik niet thuis ben.

Maar ik ben dus onbekend met het probleem.

edit:

Nog ter aanvulling, ik ben laatste maanden flink mijn KNX systeem aan het aanpassen / uitbreiden, dus ook veel bus traffic.

[Voor 3% gewijzigd door don spike op 09-01-2023 08:34]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DiLDoG schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:04:

Deze melders hebben geen aansluiting op netspanning. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar 10 jaar geleden was dat in nieuwbouw niet toegestaan. Rookmelders moesten toen volgens het bouwbesluit zijn aangesloten op netspanning en bovendien een backupbatterij hebben.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Oei, beetje verontrustend, heb dezelfde melders hangen en sta op het punt uit te breiden.
Ik heb de 234300 KNX module icm de 233602.

Gelukkig nog nooit een foute melding gehad, ik zou ze weer eens moeten testen.

Bij mij hangt slechts één unit op de bus, de andere zijn niet verbonden met elkaar, hiervoor wil ik nog een keer een kabel trekken of toch maar voor het gemak gaan en allemaal losse KNX koppelaars kopen, ze zijn gemonteerd op een plek waar allemaal bus kabel ligt namelijk.

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:12

Dat is verontrustend.... :?

Ik heb hier de 234300 hangen, tot nu toe geen issues...

Reden waarom die in KNX hangt is voor de temperatuur en het afgeven van een geluid in het geval iemand de paniek knopt indrukt.

Heb je kunnen controleren of deze "upgradebaar" is? Ik geloof dat Gira een service tool heeft om de firmware te updaten.

[Voor 13% gewijzigd door sebasmac op 09-01-2023 11:38]

• ndedecke
Hier wordt het echt getriggerd door (bepaalde) traffiek op de knx bus.

Ik heb zo een Schüco raam dat ik kan openen/sluiten via knx interface en als ik dat triggerde begon de rookmelder in 50% van de gevallen te biepen.
Als ik via ETS wat modules update en veel traffiek doe begint het ook.

En dus ook zo al 2 keer een onterecht alarm gehad.
Resultaat is dat de rookmelder nu al een jaar los hing te bengelen tot mijn vrouw tijdens kerstverlof vroeg er toch eens werk van te maken.

Zo ben ik gisteren op die posts van duitse forums terechtgekomen.
Gisterenavond ook gira support form ingevuld en zonet reeds antwoord ontvangen via GIRA Nederland:
Dat is inderdaad een probleem wat zich onder bepaalde omstandigheden voor kan doen.

Om het probleem te verhelpen zal de rookmelder uitgewisseld moeten worden voor een aangepast type met extra EMC schild erin.
Dit zal via uw leverancier moeten verlopen. Ik zal daarvoor een ticket op de naam van uw leverancier moeten aanmaken.
Graag hoor ik wie dat is, zodat ik het ticket kan aanmaken
Hij / Zij zal de rookmelder moeten opsturen onder begeleiding van het ticketnummer en dan zal deze rookmelder uitgewisseld worden.

Echter momenteel hebben we grote leverproblemen met de rookmelders en kunnen we geen levertijden afgeven.
Er zal dus veel tijd overheen gaan.

Met vriendelijke groet,
=> dat is dus wel een snelle reactie van GIRA

Reden dat ik voor de KNX module ben gegaan was net om wat slimmer zaken uit te kunnen lezen en zo kan ik ook remote notificaties instellen als er wat aan de hand is.
Bovendien kan ik zowel de signaalfunctie als alarm triggeren via de knx interface en maak ik er zo een DIY alarmsysteem mee:

Via de home assistant Alarmo integratie gebruik ik mijn Basalte Auro's als motion detects, mijn Schüco ingebouwde raamcontacten via MDT binary input module en de GIRA als sirene of signaalgever (30 sec beep beep tijdens uitloop/inloopperiode).

Echter mag het ding dan niet onterecht afgaan natuurlijk.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Misschien gekke gedachte, maar als je hem gewoon loskoppelt van de bus, dan heb je nog steeds een werkende melder toch?

Klinkt beter als een loshangende melder aan je plafond.

#team_UTC+1

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Tomatoman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Deze melders hebben geen aansluiting op netspanning. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar 10 jaar geleden was dat in nieuwbouw niet toegestaan. Rookmelders moesten toen volgens het bouwbesluit zijn aangesloten op netspanning en bovendien een backupbatterij hebben.
Zie mijn post op een ander Tweaker forum waarin aangegeven wordt waar de melders aan dienen te voldoen volgens mij:
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"

• ndedecke
Ethirty schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:11:
Misschien gekke gedachte, maar als je hem gewoon loskoppelt van de bus, dan heb je nog steeds een werkende melder toch?

Klinkt beter als een loshangende melder aan je plafond.
klopt, maar het was toen de snelste oplossing + gelukkig hangen er op andere plaatsen wel nog melders die wel actief zijn. Het is altijd wat prutswerk om die draadjes aan te sluiten etc.

Eerst dacht ik dat het dus een signaal was dat over sprong op de 2-wire waarmee de melders onderling verbonden zijn en ik het probleem daar moest zoeken.
Heb ook al meldingen gelezen van niet-aangesloten melders die ook in alarm gaan gewoonweg omdat de KNX kabel er passeert.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Antonio di schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Zie mijn post op een ander Tweaker forum waarin aangegeven wordt waar de melders aan dienen te voldoen volgens mij:
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"
Prachtige uitleg, dank d:)b

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:12
Heeft iemand ervaring met de Gira 2025 00 dimmer? (https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=741285)

Meer en deel van de verlichting in huis werkt via DALI, met deze "luxe" ben ik voor de comfort dimmer gegaan in de hoop dat dit dezelfde dim ervaring als de spots oplevert.

Dit is helaas niet het geval, heb meerdere instellingen en configuraties getest maar moet zeggen dat het dimmen van de lampen zelf stroef verloopt. Dimmen van een led lichtbron gaat in stappen in plaats van een vloeiende overgang en de minimale dim hoeveelheid staat te hoog, krijg er bijna het gevoel bij dat de dimmer niet werkt of de lichtbron helemaal niet gedimd word.

Iemand ervaring met een goede dimmer? Iets wat dichtbij DALI (perfect dimbaar 0.1 - 100%) komt er dan wel tegen aanzit?

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22
Heb dezelfde dimmer, maar dan van Jung https://www.jung.de/nl/online-catalogus/1416428186/ met retrofit led welke dimbaar is, werkt hij wel fijn. Hier heb ik alleen problemen met led die ik dim waar 2 led lampen op zitten met ieder een eigen trafo hebben welke parallel staan. Deze krijg ik dan ook niet echt netjes gedimd.

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:46
sebasmac schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:52:
Heeft iemand ervaring met de Gira 2025 00 dimmer? (https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=741285)

Meer en deel van de verlichting in huis werkt via DALI, met deze "luxe" ben ik voor de comfort dimmer gegaan in de hoop dat dit dezelfde dim ervaring als de spots oplevert.

Dit is helaas niet het geval, heb meerdere instellingen en configuraties getest maar moet zeggen dat het dimmen van de lampen zelf stroef verloopt. Dimmen van een led lichtbron gaat in stappen in plaats van een vloeiende overgang en de minimale dim hoeveelheid staat te hoog, krijg er bijna het gevoel bij dat de dimmer niet werkt of de lichtbron helemaal niet gedimd word.

Iemand ervaring met een goede dimmer? Iets wat dichtbij DALI (perfect dimbaar 0.1 - 100%) komt er dan wel tegen aanzit?
Tja. 230volt, fase snijden, dan weer naar cc (mini driver in bv een led lamp) is nou eenmaal een technische omweg. (Vanuit de dimmers zelf gezien). De combinatie moet helemaal kloppen. Dus dimmer en lamp. Fijne zoektocht altijd, los van KNX.

Misschien een Meanwell KNX driver? (Dus gelijk knx naar CC). En dan de driver eruit rukken. Ff afhankelijk of je ook 230 er langs hebt lopen natuurlijk.

Edit: driver uit de lamp bedoel ik

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 09:23
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van esp32 devices op de voedingskabels van de EIB kabel (wit geel)? Zo ja, welke step down converter is gebruikt 30v -> 5v en hoe is de ervaring?

Ik wil wat “onzichtbare” mmWave sensoren op esp boardjes wegwerken en had gedacht die te voeden vanaf de KNX bekabeling. Liefst zou ik geen extra laagspannings bekabeling voorzien omdat dit er al ligt.

Excuus als dit off-topic is

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:15
Om te reageren op het het verhaal van de rookmelders van Gira. Ik heb dus dit ook al 2 x meegemaakt. Iemand die ze al heeft uitgewisseld?

• DiLDoG
Kjus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:35:
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van esp32 devices op de voedingskabels van de EIB kabel (wit geel)? Zo ja, welke step down converter is gebruikt 30v -> 5v en hoe is de ervaring?

Ik wil wat “onzichtbare” mmWave sensoren op esp boardjes wegwerken en had gedacht die te voeden vanaf de KNX bekabeling. Liefst zou ik geen extra laagspannings bekabeling voorzien omdat dit er al ligt.

Excuus als dit off-topic is
Waarom niet gewoon meteen op KNX? :)
https://github.com/basilfx/KNX-Universal-Taster

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 09:23
Ik was niet bekend met dit project. Leuk om eens te bekijken. @DiLDoG zelf ervaring mee?

Toch lijkt esp voor mij een eenvoudigere optie.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:25
Je hebt ook nog dit diy knx project met bewegingssensoren. Wel PIR in plaats van mmwave
https://github.com/defl/roomsensor

[Voor 17% gewijzigd door walletje-w op 14-01-2023 23:09]

• ndedecke
kevin0101 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:00:
Om te reageren op het het verhaal van de rookmelders van Gira. Ik heb dus dit ook al 2 x meegemaakt. Iemand die ze al heeft uitgewisseld?
@kevin0101 ik ga er maandag 3 inwisselen bij mijn groothandel (cebeo). GIRA heeft een ticket gemaakt en zal ze omruilen voor een EMC versie maar het kon door leverproblemen wel lang duren.

De melder in mijn berging heeft ook een knx module (was ik eigenlijk al vergeten) en die kon ik vandaag ook zo laten triggeren: even in ETS een 10-tal devices "download application" laten doen en binnen de minuut begon de melder onterecht te piepen.

Ik zal het hier zeker laten weten als ik meer nieuws heb.

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Na tijden heb ik eindelijk eens de moeite genomen om al m'n drivers netjes op te hangen. Misschien heel basic, maar ik heb wat ruzie met de trekontlasting van de EldoLed drivers. Hoe normaal is het dat ik die beugels er werkelijk met alle kracht in m'n vingers op moet drukken en vast moet schroeven, met het gevoel dat je de draden daadwerkelijk door de helft snijdt?

Als voorbeeld een testje van de Dali aansluitingen die er dan dus zo uit komen te zien (en dan is het nog niet eens volledig aangedraaid):

Nu is 1,5mm2 draad hier wat overdreven (heb niet dunner in huis), maar voor de LED zelf is dat zeker niet overbodig:

Ik ben haast geneigd om de trekontlasting dan maar te laten. Maar je zou zeggen dat het er wel op gemaakt zou moeten zijn om hier 1,5mm2 draad in te borgen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat staat er in de handleiding over de te toepassen draaddiameters?

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

bbbrumbrum schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:48:
Wat staat er in de handleiding over de te toepassen draaddiameters?

Geen idee wat het vierkante icoontje betekent. Wellicht een indicatie voor solid v.s. stranded? Ik heb dat laatste gebruikt, over het algemeen wat dikker om dezelfde oppervlakte te bereiken. Maar zó'n groot verschil is dat ook weer niet lijkt me.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik zie niets raars in wat je doet, je voldoet gewoon aan de specs. En die vouwen die de trekontlasting op je witte en gele draden heeft gemaakt zijn niet fraai, maar ook niet zorgelijk. Zo werkt zo’n simpele plastic trekontlasting nu eenmaal.

Dat vierkantje betekent dat de draad enkel beveiligd moet zijn tegen aanraking. Dat is dus een simpele ommantelde draad, zoals je nu gebruikt. Als je twee van die vierkantjes in elkaar hebt, geeft het een dubbele bescherming aan, zoals je die op veel ongeaarde elektrische apparaten aantreft.

Laten we eens naar de functie van zo’n trekontlasting kijken. Die is bedoeld om te voorkomen dat er ongewild aan de aangesloten draad wordt getrokken, waardoor er een trekkracht op de elektrische aansluiting zou worden uitgeoefend. In jouw situatie liggen de draden netjes in goten, waardoor vrijwel is uitgesloten dat de draden aan de drivers trekken. Ik zie daarom geen noodzaak om die trekontlastingen aan te brengen.

[Voor 6% gewijzigd door Tomatoman op 15-01-2023 15:46]

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Ok, thnx. Dan laat ik de trekontlasting inderdaad voor wat 'ie is, had zelf ook al het idee dat het vrij onmogelijk is om die draden ongewild mechanisch te belasten. Het kost me echt té veel kracht om ze er anders fatsoenlijk op te krijgen.

Het vierkantje begrijp (herken) ik nu. De dubbele variant ken ik, het kwartje was voor de enkele nog niet gevallen :)

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Als ik dan toch in vraag-modus ben, ook nog de volgende. Ik had het idee om het dimgedrag van m'n automatisch geschakelde lampen wat anders aan te pakken:

- Lampen alleen aan laten gaan via een switch object, dus niet met een dimming value
- Een ander proces (centraal) een dimming value laten bepalen en dat naar alle relevante lampen sturen
- Bij beweging gaat de lamp aan op het % wat dan door dat andere proces op een bepaald moment in tijd gezet is

Leuk idee, maar ik krijg het (met MDT dali controller) niet aan de praat.

Het concept werkt wel, maar het lukt niet om de dimwaardes aan te passen. Als een lamp aan staat en ik pas dan de dimwaarde aan dan werkt het en wordt die waarde voor de volgende keer ook onthouden. Als een lamp uit staat kan ik wel een nieuwe dimwaarde versturen, maar lijkt dat gewoon genegeerd te worden. Bij aan gaan wordt de vorige waarde gewoon gebruikt, en niet whatever ik tussendoor instel.

Ik vermoed dat het iets met het 'Switch on value -> Last value' te maken heeft, waarbij 'Last value' dus de waarde is van toen de lamp aan stond. Wil ik nou iets wat gewoon niet kan, of zie ik iets over het hoofd?

• Clumsy Smurf
Ik denk dat je moet kijken of er ook een instelling te vinden is, of de uitgang ook aangezet mag worden door een dimwaarde, dit staat namelijk niet altijd aan in de DALI-gateway.

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Clumsy Smurf schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:36:
Ik denk dat je moet kijken of er ook een instelling te vinden is, of de uitgang ook aangezet mag worden door een dimwaarde, dit staat namelijk niet altijd aan in de DALI-gateway.
Maar dat is ook juist m'n bedoeling. De lamp moet niet aan gaan als ik een dimwaarde stuur (en dat stuk werkt ook) maar moet wel onthouden wat de dimwaarde is voor de volgende keer dat 'ie een signaal krijgt om aan te gaan. En dat stuk werkt niet :)

• DiLDoG
Kjus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:17:
Ik was niet bekend met dit project. Leuk om eens te bekijken. @DiLDoG zelf ervaring mee?

Toch lijkt esp voor mij een eenvoudigere optie.
ESP(home) is zeker de eenvoudigere optie, maar daarmee heb je niet de mogelijkheid om dingen aan te sturen zonder afhankelijk te zijn van home assistant. Ik wil zelf tasters gaan maken met een mmWave aanwezigheid sensor. Ik probeer zoveel mogelijk dingen op knx te zetten, dan hou ik de optie open.

Overigens is de power consumption van de continuous wave sensoren allemaal rond de 0.5W. Met doppler radar was dit volgens mij een stuk minder, maar daar kan ik zo snel geen spec van vinden.

• Clumsy Smurf
Zoefff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Maar dat is ook juist m'n bedoeling. De lamp moet niet aan gaan als ik een dimwaarde stuur (en dat stuk werkt ook) maar moet wel onthouden wat de dimwaarde is voor de volgende keer dat 'ie een signaal krijgt om aan te gaan. En dat stuk werkt niet :)
dan begreep ik je denk verkeerd.
Volgens mij kan dat meestal niet.
Het is dimmen vanaf een begin waarde, meestal 0 of 100%.
of op de laatste waarde inschakelen, door het schakelcommando.

[Voor 3% gewijzigd door Clumsy Smurf op 16-01-2023 17:12]

• jadjong
Als die lamp weer aan gaat op commando; is dat dan een commando 'ga aan' of het commando 'ga aan naar waarde 123'. Waarbij 123 opgeslagen is aan de hand van feedback op het moment van uit schakelen?

• twee_D
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-03 17:20
Zoefff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:45:
Na tijden heb ik eindelijk eens de moeite genomen om al m'n drivers netjes op te hangen. Misschien heel basic, maar ik heb wat ruzie met de trekontlasting van de EldoLed drivers. Hoe normaal is het dat ik die beugels er werkelijk met alle kracht in m'n vingers op moet drukken en vast moet schroeven, met het gevoel dat je de draden daadwerkelijk door de helft snijdt?

Als voorbeeld een testje van de Dali aansluitingen die er dan dus zo uit komen te zien (en dan is het nog niet eens volledig aangedraaid):

[Afbeelding]

Nu is 1,5mm2 draad hier wat overdreven (heb niet dunner in huis), maar voor de LED zelf is dat zeker niet overbodig:

[Afbeelding]

Ik ben haast geneigd om de trekontlasting dan maar te laten. Maar je zou zeggen dat het er wel op gemaakt zou moeten zijn om hier 1,5mm2 draad in te borgen?
Ik heb dus het zelfde probleem en stelde mij dus dezelfde vraag... ook de voedingskabel proberen aan te sluiten op die PowerDrives is een probleem omdat het schroefje van de trekontlasting juist voor de ingang zit. Het is echt prutswerk en niet echt over nagedacht daar is mijn idee...

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:49
Sinds kort gebruik ik de EldoLED LN220D-DC2DC DT8 drivers i.c.m. Constaled 31362 DT8 spots. Hierbij heb ik 1 uitdaging: de spots hebben een temperatuurbereik van 2200-6700K, terwijl de driver 2700-6500K adverteert.

In relatieve zin lijkt het weinig uit te maken, want CW 0% en WW 100% levert natuurlijk gewoon 2200K, maar de kleurtemperatuur die de driver adverteert representeert niet de werkelijke waarde. En dat is onhandig omdat ik ook andere lichtbronnen heb. Nu zag ik dat je bij EldoLED een afwijkende configuratie kunt bestellen (zie order number configurator), maar zelfs dan is 2200K-6500K het maximaal haalbare. De waarden lijken niet achteraf instelbaar via FluxTool. Kortom: het lijkt erop dat de driver onmogelijk de werkelijke kleurtemperatuur kan adverteren i.c.m. deze spots.

Ik denk eraan om in Home Assistant een conversie te doen (hierbij rekening houdend met logaritmische karakteristiek), maar dat is natuurlijk niet ideaal i.v.m. extra complexiteit en HA-afhankelijkheid.

Klopt m'n voorlopige conclusie? Hebben jullie dit ook als probleem ervaren, en hoe eventueel opgelost?

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Klopt het typenummer dat je noemt? Want in de configurator link je naar de LINEARdrive 200D-D2Z2C. Daarvan weet ik dat 'ie DT8 doet (heb ze hier), van de andere dacht ik dat eigenlijk juist niet?

Je kan het kleurbereik daarvan in ieder geval achteraf aanpassen met de FluxTool. Ik heb dat voor mijn strips met een bereik van 2200-4500 (of zoiets) gedaan. Ik heb het idee dat die tool flexibeler is dan de configuratie die je kan bestellen (volgens mij kan je daar b.v. prima ook 1900K configureren) maar dat weet ik niet zeker omdat ik 'toevallig' binnen de beschikbare opties zat. Het is wel opvallend dat er voor Lumen duidelijk een range genoemd wordt en voor temperatuur een beperkte set opties.

Als je wil kan je de FluxTool wel lenen, die ligt hier (Haarlem) toch stof te happen.

• jvd-nl
Excuus LD200D-DC2DC is het inderdaad, niet 220. Een FluxTool heb ik. De opties om daar kleurtemperatuur aan te passen zijn er wel, maar die kunnen niet buiten de 2700-6500K range waarmee de driver geleverd is. Als je 'm in een niet-default configuratie besteld zou dat 2200-6500K kunnen worden, maar dat is nog altijd een kleiner bereik dan 2200-6700K van de spot. Dus in die zin zou ik dan weinig opschieten met de custom configuratie, aangezien nog steeds een mapping via bijvoorbeeld HA moet worden gemaakt.

[Voor 4% gewijzigd door jvd-nl op 18-01-2023 11:50]

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Weet niet of het iets uitmaakt, het zijn veel dezelfde mensen, maar probeer het anders hier eens:
[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

#team_UTC+1

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

jvd-nl schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:49:
Excuus LD200D-DC2DC is het inderdaad, niet 220. Een FluxTool heb ik. De opties om daar kleurtemperatuur aan te passen zijn er wel, maar die kunnen niet buiten de 2700-6500K range waarmee de driver geleverd is. Als je 'm in een niet-default configuratie besteld zou dat 2200-6500K kunnen worden, maar dat is nog altijd een kleiner bereik dan 2200-6700K van de spot. Dus in die zin zou ik dan weinig opschieten met de custom configuratie, aangezien nog steeds een mapping via bijvoorbeeld HA moet worden gemaakt.
Ah ok, wat gek dan dat je dat bereik niet kan aanpassen. Sure dat je dat niet toch kan forceren in een profiel?

Ik vraag me wel af hoeveel moeite je er in moet steken om dat precieze bereik te krijgen. De specs van die spots https://www.voltus.de/out...ia/CONSTALED_31362_01.pdf geven een afwijking van +-5% op de kleurtemperatuur aan, dus straks heb je alles netjes geconfigureerd; blijkt de 6700K toch stiekem 6700*0,95=6365K te zijn 8)7

En wat het dan helemaal complex maakt is dat de CW vaak meer licht dan de WW produceert. Dus CW van 2200K en WW van 6700K beide op 50% != 5500K.

Nu ik je toch 'spreek', ben je verder wel tevreden over die spots? Ik heb er ook naar gekeken ter vervanging van standaard retrofit GU10 spotjes (en dan wat kloten in de montage) maar kon uit de datasheets niet helemaal duidelijk maken hoe je ze nu kan aansluiten. Er zitten gewoon 3 aders aan voor + / WW / CW?

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:46
Zoefff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Jou situatie is net iets anders dan bij mij, maar functioneel gezien wilde ik hetzelfde. Maar toch voor iets ander gekozen.

De knoppen aan de muur schakelen bij mij alleen scènes, dus die knoppen dimmen niet. Als ik iets anders dan de scènes wil, doe ik dat via Apple HomeKit. Met de woning app kan ik alles, ook de KNX scènes en dus ook de verlichting op een andere waarde zetten (dimmen).

Ik wilde via HomeKit (ongeveer) hetzelfde bereiken. Bij aanzetten de laatste waarde gebruiken en niet op volle bak. Zeker als het donker is, is dat zeer onprettig. Die laatste waarde vasthouden lukte mij ook niet, maar ik heb er ook niet veel tijd ingestoken.

Wel heb ik het zo ingesteld dat bij ingeschakelden de lampen op 50% aan gaan. Uiteindelijk werkt dit intuïtief. . Sterker nog, geen idee dat dit zo werkte, ik zag het toevallig, omdat ik met die code bezig was van de week. De vorige waarde onthoudt ik toch niet en het is ook niet gezegd dat ik dat zelf de laatste waarde ingesteld heb.

In mijn installatie is de Apple Homekit server custom software, want daar ben ik (ieder zijn ding) sneller in dan die gekke home automation software te begrijpen. Bovendien is het sneller dan mijn laatste OpenHab of Homebridge installaties. Daardoor kan ik je niet voorschotelen hoe je dat in KNX zou moeten doen, maar misschien bied dit alternatief je andere ideeën. Ik ben bang dat je snel op een logic unit uit zou komen. Maar ik zou toch wat meer proberen met de bestaande instellingen in ETS. Misschien kan de knop / tast sensor nog iets?

Zelf wil ik als volgende uitbreiding een aantal van deze MDT Logik module gaan gebruiken, per functionaliteit. Als alternatief voor 1 SPOF big ass logic server ding. Want het is toch zo heerlijk hoe dat KNX maar door hobbelt.

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:51
gjvdh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:36:
[...]
Tja. 230volt, fase snijden, dan weer naar cc (mini driver in bv een led lamp) is nou eenmaal een technische omweg. (Vanuit de dimmers zelf gezien). De combinatie moet helemaal kloppen. Dus dimmer en lamp. Fijne zoektocht altijd, los van KNX.
Inderdaad ! Daarom heb ik hier alles zoveel mogelijk op Dali gezet. De drivers van de armaturen heb ik telkens vervangen voor een Dali equivalent. Werkt geweldig.

In de badkamer heb ik één armatuur op een Meanwell KNX driver gezet, omdat ik niet anders kon. Deze dimt ook heel mooi.

En voor 2 armaturen (waar ik ook niet anders kon) heb ik fase aan/afsnijding dimmers gezet van Lunatone (DALI PD 300W) en deze zitten hiermee dus ook op Dali.

• Gwaihir
  • Niet online
@speeskeek Zaten daar toevallig ook armaturen bij met meerdere kleuren wit? En leverde dat je een DT-8 tunable white lamp op, of..?

Ik zie veel led lampen te koop die schakelen tussen bijv. 2500 - 3200 - 4000K door meerdere keren op de schakelaar te drukken. Vraag me af hoe ver ik zou komen door van zo'n lamp de driver te vervangen. Ik kom vrijwel zeker niet boven die max van 4000K, natuurlijk, maar toch..

• DiLDoG
Gwaihir schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:08:
@speeskeek Zaten daar toevallig ook armaturen bij met meerdere kleuren wit? En leverde dat je een DT-8 tunable white lamp op, of..?

Ik zie veel led lampen te koop die schakelen tussen bijv. 2500 - 3200 - 4000K door meerdere keren op de schakelaar te drukken. Vraag me af hoe ver ik zou komen door van zo'n lamp de driver te vervangen. Ik kom vrijwel zeker niet boven die max van 4000K, natuurlijk, maar toch..
Dat hangt van de DALI driver af. Bijvoorbeeld Lunatone en Eldoled hebben DT6 en DT8 varianten van dezelfde 2-kanaals driver. Er zijn tevens KNX Gateways waaronder de nieuwe MDT PRO 64 die ondersteuning bied voor het mappen van 2 DT-6 adressen naar 1 tunable white object op KNX.

• Gwaihir
  • Niet online
@DiLDoG Die kant snap ik (ongeveer). Ik bedoel vanaf de lamp:

Hoe realistisch is het als je een doorsnee meer-temperaturen-wit lamp uit een winkel pakt, dat je de driver 'even' vervangt door eentje die tunable white doet van minimum tot maximum kleurtemperatuur van de betreffende lamp?

Er zijn immers veel armaturen die je niet 'even' koopt / namaakt met LEDs naar keuze.

• DiLDoG
Tja, dat hangt inderdaad af van de opbouw. Ik zou waar mogelijk gewoon alle elektronica inclusief LED eruit slopen, en die vervangen door een hoge CRI tunable white COB (ik heb net 180x deze met CRI98 binnen)

Als je aan de bestaande LED vast zit, alsnog proberen alle elektronica te bypassen, en dan afhankelijk van constant current of constant voltage een matchende DALI driver gebruiken...

• jvd-nl
Zoefff schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Ah ok, wat gek dan dat je dat bereik niet kan aanpassen. Sure dat je dat niet toch kan forceren in een profiel?

Ik vraag me wel af hoeveel moeite je er in moet steken om dat precieze bereik te krijgen. De specs van die spots https://www.voltus.de/out...ia/CONSTALED_31362_01.pdf geven een afwijking van +-5% op de kleurtemperatuur aan, dus straks heb je alles netjes geconfigureerd; blijkt de 6700K toch stiekem 6700*0,95=6365K te zijn 8)7

En wat het dan helemaal complex maakt is dat de CW vaak meer licht dan de WW produceert. Dus CW van 2200K en WW van 6700K beide op 50% != 5500K.

Nu ik je toch 'spreek', ben je verder wel tevreden over die spots? Ik heb er ook naar gekeken ter vervanging van standaard retrofit GU10 spotjes (en dan wat kloten in de montage) maar kon uit de datasheets niet helemaal duidelijk maken hoe je ze nu kan aansluiten. Er zitten gewoon 3 aders aan voor + / WW / CW?
Thx voor je suggestie, een profiel doet inderdaad wonderen. Vreemd dat je sommige settings zonder profiel kunt aanpassen, en andere alleen met. Maar inmiddels alles ingesteld op 2200-6700k. Daarmee komt de kleurtemperatuur aardig overeen met andere losse (Hue) lampen.

Wat betreft de 31362 spots: ik ben er zeker tevreden mee. Als je ze vergelijkt met Constaled 2700k spots, bevat de tint net wat meer rood.

Aansluiten inderdaad gewoon via +/WW/CW. Qua montage is het handig dat de bovenkant vlak is. Dat staat wat meer geknutsel toe in armaturen waar de GU10-fitting ook als bevestiging dient.

• CPMY
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 20:41
Beste Allen,

Ik wil graag jaloezien plaatsen bij een raam, van 25mm. Vanuit de meterkast loopt een snoer, 4 aderig, naar dit raam. Ik dacht een jaloezie aan te schaffen die ik kon aansluiten op onze 230v jaloezie actor. Ik begrijp echter van verschillende winkels, dat de 25mm variant alleen maar als 24v geleverd kan worden (van het merk Luxaflex, anderen hebben deze überhaupt niet). Ik ben helemaal niet bekend met de 24v aansturing. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt? Heb ik dan enkel een andere actor nodig? Kan ik wel het snoer gebruiken dat er nu loopt? 4 aders?

Dank voor alle tips!

• jadjong
CPMY schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:48:
Beste Allen,

Ik wil graag jaloezien plaatsen bij een raam, van 25mm. Vanuit de meterkast loopt een snoer, 4 aderig, naar dit raam. Ik dacht een jaloezie aan te schaffen die ik kon aansluiten op onze 230v jaloezie actor. Ik begrijp echter van verschillende winkels, dat de 25mm variant alleen maar als 24v geleverd kan worden (van het merk Luxaflex, anderen hebben deze überhaupt niet). Ik ben helemaal niet bekend met de 24v aansturing. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt? Heb ik dan enkel een andere actor nodig? Kan ik wel het snoer gebruiken dat er nu loopt? 4 aders?

Dank voor alle tips!
Zonder te vertellen om wat voor relais het gaat wordt het een beetje glazen bol territorium.
Kan je per kanaal een losse voeding aansluiten of zit alles op de 230V?
If not, dan een normaal KNX relais gebruiken om 24V te schakelen, moet je alleen wel goed programmeren zodat up/down niet tegelijk aan kan staan.

• don spike
jadjong schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Zonder te vertellen om wat voor relais het gaat wordt het een beetje glazen bol territorium.
Kan je per kanaal een losse voeding aansluiten of zit alles op de 230V?
If not, dan een normaal KNX relais gebruiken om 24V te schakelen, moet je alleen wel goed programmeren zodat up/down niet tegelijk aan kan staan.
Sorry maar dit is een beetje *** antwoord.

Je hebt uiteraard een actor nodig welke voor jaloezieën geschrikt zijn. Je hebt actoren welke alleen voor 230Vac, alleen voor 24Vdc, en welke voor beide geschrikt zijn.

Dus als @CPMY een actor heeft welke alléén 230Vac jaloezieën kan aansturen heeft ie een andere actor nodig.

Zelf heb ik alleen ervaring met 230Vac jaloezieën van Luxaflex (met een ABB actor, JRA/S 8.230.5.1).

Maar volgens mij heb je maar 2 aders nodig voor 24Vdc jaloezieën (heb even snel een montage handleiding van een willekeurige 24Vdc jaloezie actor gekeken). Maar kijk naar de specificaties van de motor en van de actor.

Voor 230Vac heb je inderdaad 4 aders nodig (2x fase [up/down], nul en aarde).

Tevens heb je ook nog SMI techniek, al weet ik niet zeker of deze ook al voor jaloezieën beschikbaar zijn inmiddels, of alleen nog voor zonwering/rolluiken.

• Clumsy Smurf
Zo ver ik weet, mag je niet zomaar gaan mixen van de spanningen tussen zwakstroom en 230V op een (jaloezi)actor, dus als je de luxaflex zou kunnen aansturen met de jaloeziemotor die je al hebt, moet je ook even nagaan of de fabrikant ook aangeeft of je dan wel mag mixen met de spanningen.
Zelf ken ik deze Luxaflex niet, dus daarin kan ik je niet helpen.

• CPMY
Dank. Ik heb een Theben JM8T. Lijkt me inderdaad voor 230V.
Dus zal voor de 24V een nieuwe actor moeten. Heb ik dan ook nog externe voeding nodig?
En inderdaad, hoeveel draden moeten er naar de jaloezie?

• Clumsy Smurf
Er is ook een 24V versie van de Theben JMG4T https://www.theben-nederland.nl/nl/jmg-4-t-24v-knx-4930260 en zoals ik het zie op het plaatje, heb je daarvoor ook 24v nodig.
Maar ik denk dat je eerst even de specificaties moet opvragen van je jaloezie motor, want dat is niet altijd hetzelfde.

• jadjong
CPMY schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:44:
Dank. Ik heb een Theben JM8T. Lijkt me inderdaad voor 230V.
Dus zal voor de 24V een nieuwe actor moeten. Heb ik dan ook nog externe voeding nodig?
En inderdaad, hoeveel draden moeten er naar de jaloezie?
Hier kan je ook 24V gordijnen mee schakelen als die op simpele polarity reverse werken. Sluit de motor aan op 3&8. 24V +&- zet je op zowel C1 als C2. Kost je wel twee kanalen per 24V gordijn.

• kevin0101
Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen aan het databestand van de hager TB 040?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kevin0101 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:33:
Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen aan het databestand van de hager TB 040?
4e hit op google?

[Voor 85% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-02-2023 20:14]

• kevin0101
Kreeg deze niet in ets geladen.
Gebruik ets 5

• CPMY
Clumsy Smurf schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:50:
Er is ook een 24V versie van de Theben JMG4T https://www.theben-nederland.nl/nl/jmg-4-t-24v-knx-4930260 en zoals ik het zie op het plaatje, heb je daarvoor ook 24v nodig.
Maar ik denk dat je eerst even de specificaties moet opvragen van je jaloezie motor, want dat is niet altijd hetzelfde.
Dank! Inmiddels ben ik er achter dat de luxaflex geleverd wordt met de volgende motor: M25S
Helaas is het mij nog niet gelukt op internet om verdere specificaties hiervan te vinden, laat staan hoe aan te sturen.

• Gwaihir
  • Niet online
@CPMY Huh? Ik vond dat onwaarschijnlijk, dus ik Google even op M25S (nog helemaal niets anders erbij!) en klabam, bovenste hit, alles wat je maar weten wilt: https://motorisation-luxa...ors/M25S/M25S-data-sheet/

[24VDC, 0,5A, polariteit wisselen voor andere kant op.]

• DiLDoG
Ik wil mijn Unify Dream Machine Pro en 16 Port PoE switch graag monteren in mijn Hager Univers kast.
Het zou precies moeten passen in 2 velden, zoals bij deze winkel is te zien:
https://www.zaehlerschran...lett-fertig-montiert.html

Ik heb wel een aantal brackets zoals deze gevonden, maar die zijn met 509mm net iets te breed.
uitvoering: Startech.com 2U 19in Steel Vertical Wall Mount Equipment Rack Bra...

Weet iemand welke brackets ik hiervoor kan gebruiken?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 09:10
Hoeveel ruimte heb je? want veel smaller dan 502mm ga je die standaard brackets niet vinden.

Je kan altijd de oortjes van de UDM en de Switch afschroeven en een (hoek)ijzertje voorzien van gaatjes op de juiste positie.
Als je wel genoeg ruimte hebt voor de 'oortjes' kun je ook de 'wangen' van zo'n standaard bracket loshalen en die 'binnenstebuiten' monteren, dan neemt het volgens mij minder ruimte in. Maar dit baseer ik op productfoto's/

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Gwaihir
  • Niet online
@DiLDoG Vraag het die winkel? Die hebben ze duidelijk..

Hoe ga je met de warmte om in deze setup?

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-03 11:25
Ik zou jullie op het hart willen drukken om goed naar jullie opstalverzekering te kijken. Domotica vallen daaronder en lang niet iedere verzekeraar heeft schade daaromtrent goed gedocumenteerd.

• walletje-w
En dan bedoel je dat de totale kosten van je installatie al snel hoger uitvallen dan de verzekeraar vergoed of accepteert?

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
walletje-w schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:10:
En dan bedoel je dat de totale kosten van je installatie al snel hoger uitvallen dan de verzekeraar vergoed of accepteert?
Hij refereert aan zijn eigen topic:
Nikobus met waterschade, verzekeraar vergoedt max 25%

Zijn Niko systeem is 25 jaar oud en nu is er waterschade en de verzekering dekt natuurlijk niet alles (ik zou na 25 jaar eigenlijk 0 euro vergoeding verwachten en dat is alleen de schade zelf vergoeden zoals muur, vloerbedekking, etc).

• walletje-w
Ah duidelijk! Die had ik gemist en ga ik ook even doornemen voor extra info. Bedankt

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Je krijgt sowieso vaak maar de dagwaarde dus na 25 jaar kan je wel nagaan wat de waarde nog is. Afschrijving in 3-5 jaar, de rest is bonus.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee