Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03 19:27
Zoefff schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:16:
[...]

Dat (smeltende lasklemmen) snap ik toch niet helemaal. Ik gebruik in huis veel de PTI 2,5-L/L en varianten daarvan of de Wago 221. Beide hebben in hun specsheets een maximale stroom die hoger ligt dan de 24A die mijn LED voedingen aan de DC zijde maximaal uitspugen. Uiteraard onder voorwaarde dat de aderdoorsnede toereikend is ga ik er dan van uit dat je er prima 24A doorheen kan jagen?
Wago 221 is een mooi voorbeeld. Kijk eens op de zijkant van zo'n ding, daar staat 20A voor UL toelating, en 32A voor IEC. IEC zegt namelijk niet zo heel veel, en UL gaat veel dieper in op de vormgeving van een product en wat het écht aan kan.

De Wago 221 is berucht bij installateurs van zonnepanelen (Enphase) en airco's, omdat de Wago 221 veelvuldig voor brand zorgt. Installateurs gaan uit van de 32A rating terwijl die dingen al gemakkelijk afsmelten bij 16A continue als de omgeving warm is, en al helemaal als een stugge draad wordt gebruikt uit bijvoorbeeld een 5G4 kabel omdat het contactoppervlak dan kleiner is dan met een soepele kern.

Ik gebruik geen 221 of rijgklemmen voor hoog vermogen DC drivers omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor brand bij iemand. En daarom zou ik het ook nooit op Tweakers aan iemand adviseren. Maar je mag de onderdelen natuurlijk prima gebruiken als je je daar comfortabel bij voelt.

Een truc die nog wel eens bij Wago rijgklemmen wordt toegepast (die hebben een bijzonder dun contactoppervlak voor harde kern) is om de kern af te platten met een tang (persen) of ik heb zelfs mensen met een vijl in de weer gezien om er twee platte kanten op te maken. Ik zou in dat geval altijd voor het eerste kiezen overigens omdat je dan de kerndoorsnede hetzelfde laat.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03

Zoefff

❤ 

Tsja, zo wordt het wel ingewikkelde materie hoor. Met het Wago gebruik zit het wel snor; voornamelijk in de 230 installatie dus altijd (in mijn geval) onder de 16A. Aan de DC kant gebruik ik ze soms voor het allerlaatste stukje, dus de aansluiting van voedingskabel vanaf driver op de strip / spot zelf. De langste strip doet geloof ik iets van 3,5A bij 24V dus dat zal ook wel los lopen.

De rijgklemmen daarentegen zijn dan wel een zwakkere schakel. Die verdelen 24A van de voeding(en) naar de drivers. Ik ging daarbij van de documentatie uit dat ze dat met "24A nominal current" en "30A maximum load current" wel prima zouden kunnen. Ik zal er eens een warmtebeeld camera op los laten (mooi excuus om er 1 te kopen O-)

Hoe zou jij DC stromen van 24A+ verdelen dan? Robuustere rijgklemmen? Kabelschoenen op een busbar? Of compleet anders?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• tss68nl
Zoefff schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:31:
De rijgklemmen daarentegen zijn dan wel een zwakkere schakel. Die verdelen 24A van de voeding(en) naar de drivers. Ik ging daarbij van de documentatie uit dat ze dat met "24A nominal current" en "30A maximum load current" wel prima zouden kunnen. Ik zal er eens een warmtebeeld camera op los laten (mooi excuus om er 1 te kopen O-)
Soepele draad (zonder adereindhuls) gebruiken scheelt al een hele hoop in het contactoppervlak in de klem. De aansluitingen van de voeding zijn doorgaans ook soepel. Vaak wel voorzien van een adereindhuls. Die knip ik eraf en dan in een goede rijgklem zoals de Phoenix zoals jij gebruikt. Die gebruiken intern een dunne clip om de draad tegen een massieve koper behuizing aan te drukken. Contactoppervlak is bij soepel vrij groot daardoor.
Hoe zou jij DC stromen van 24A+ verdelen dan? Robuustere rijgklemmen? Kabelschoenen op een busbar? Of compleet anders?
Zijn aftakklemmen voor in de handel. Vaak met een flinke ingang voor bijvoorbeeld 16mm2, en dan afgaand 8x4mm2. De klemmen met schroefverbindingen incl geribbelde kooi zijn de beste omdat je daarmee de kabelschoen plat kan persen waardoor je contactoppervlak vergroot.

Ook kan je vertind koper verbindings-strips gebruiken en daar zowel voedende als afgaande bedrading op solderen om daarna te sealen met krimpkous. Zo splits je de uitgang van de voeding in meer aders. Ik boor gewoon gaten, voer de soepele aders door en soldeer deze zowel voor en achterkant vast op de strip. Enige nadeel vind ik dat dit deel van de voedingskabel daarna wel heel star is geworden, dus het vereist enige planning om dit onderdeel goed kwijt te kunnen. Maar ja, dat vergen de aftakklemmen ook.

Makkelijker is om gewoon AC drivers te gebruiken. DC heb je eigenlijk alleen maar nodig met lange lengtes led-strip die je niet wil opdelen en vrij goedkoop van stroom wil voorzien.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Goed om in het achterhoofd te houden dan, thnx voor de tips. Ik denk dat ik nog steeds wel aardig safe zit; de DC voedingskabel van de HLG-320H-24A is iets van ~3,1mm2 stranded dus dat zal prima contact maken.

Zie ook dat ik me helemaal vergis trouwens, mijn grootste voeding doet maar 13,3A. Wat zijn dat voor monsters van 24A+ dan :D
tss68nl schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:22:
[...]
Makkelijker is om gewoon AC drivers te gebruiken. DC heb je eigenlijk alleen maar nodig met lange lengtes led-strip die je niet wil opdelen en vrij goedkoop van stroom wil voorzien.
Voor strips vond ik dat toch wel lastiger te vinden en uit te voeren. Lengtes zijn hier ongeveer steeds stukken van 10 meter, dus relatief efficiënt op een grote voeding heb ik het idee.

• tss68nl
480W bij 24V is al 20A. Zakt je spanning dan kan de driver meer stroom gaan trekken om het vermogen te blijven betrekken. Maar ik heb wel eens iemand gezien die 3 voedingen had gebundeld tot één voedingskabel.

Makkelijk want dan heb je een soort 'schakelende' voeding en zijn je drivers allemaal online zonder opstarttijd. :)

Inderdaad, lijkt allemaal vrij safe. Wago's (221) gaan pas echt de mist in als je starre kabel gebruikt. Bij soepel gaat het veel beter, en ook de Phoenix rijgklemmen werken top bij stranded. Wel moet je klimaat afdoende zijn. Afgesloten zwarte lasdozen onder wat zonnepanelen doen het slecht, en dan gaan je 221's er al ver onder de 20A aan.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:50
Ik ben van plan 95% van de invoer in de bovenkant van mijn Hager Univers verdelerkast te doen, echter heb ik een klein aantal verbindingen aan de onderkant. Het gaat met name om 1x net invoer en 3x 3-fase. Om hier 150x500 voor op te offeren is een beetje zonde, dus ik zou de onderste rail graag verdelen in 250mm modules + 250mm klemmen.

Weet iemand of ik hier de UT21B voor kan gebruiken? Of moet ik dan toch over de hele hoogte draagsteunen plaatsen? Of is er nog een andere oplossing?

• Neijwiert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:28
Hallo, newbie in KNX hier. Ik wil in m'n huis straks overal KNX gaan leggen/gebruiken aangezien mijn elektra toch vervangen dient te worden. Nu wil ik eerst alleen nog de KNX bekabeling erin leggen, zodat ik voor nu kosten kan besparen en al 'KNX ready' ben. In mijn badkamer en inloopkast wil ik elektrische vloerverwarming leggen, maar het is voor mij onduidelijk hoe ik dit kan voorbereiden op KNX. Als ik bijvoorbeeld een mat + thermostaat koop bij deze website en hem voorlopig dus op de 'tradionele' manier wil gebruiken, kan ik dan in de toekomst dit makkelijk overschakelen op een KNX systeem? Of moet ik al een vloersensor van een bepaald merk erin mikken? Wat voor voorbereidingen kan ik het beste treffen om te zorgen dat ik straks moeiteloos KNX kan gaan gebruiken?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30

Ethirty

Who...me?

Als er geen interface tussen het apparaat zelf en KNX is moet je het dus zelf regelen. Dat betekent een thermostaat en een aan/uit mechanisme voorbereiden. Kan het product tegen spanningsloos maken, of raakt het dan in de war. Hoe "slimmer" de eigen electronica, hoe lastiger integreren.

(Zo zoek ik voor een elektrische handdoek radiator een zo simpel mogelijk verwarmingselement zonder display, timers en afstandsbediening)

Veel schakelaars hebben een temperatuur sensor en als je het aansluitpunt van de vloerverwarming naar een plek kan leiden waar je de draden later van kan schakelen dan zou je eea wel voor elkaar moeten krijgen.

Maar als algemene tip: denk alles vooraf goed uit. In veel gevallen is overstappen naar KNX vooral een omschakeling in denken en het aanleggen van buizen en kabels naar 1 of meerdere centrale punten waar je dan je aansturing regelt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• DiLDoG
Neijwiert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:03:
Hallo, newbie in KNX hier. Ik wil in m'n huis straks overal KNX gaan leggen/gebruiken aangezien mijn elektra toch vervangen dient te worden. Nu wil ik eerst alleen nog de KNX bekabeling erin leggen, zodat ik voor nu kosten kan besparen en al 'KNX ready' ben. In mijn badkamer en inloopkast wil ik elektrische vloerverwarming leggen, maar het is voor mij onduidelijk hoe ik dit kan voorbereiden op KNX. Als ik bijvoorbeeld een mat + thermostaat koop bij deze website en hem voorlopig dus op de 'tradionele' manier wil gebruiken, kan ik dan in de toekomst dit makkelijk overschakelen op een KNX systeem? Of moet ik al een vloersensor van een bepaald merk erin mikken? Wat voor voorbereidingen kan ik het beste treffen om te zorgen dat ik straks moeiteloos KNX kan gaan gebruiken?
Met wat KNX kabels leggen ben je er niet. KNX is relatief duur, maar je haalt voordeel uit een 16x relay module in plaats van 16 losse relays met eigen microcontroller, behuizing, stekkers, enz.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je alle eindpunten naar 1 of meerdere centrale verdeelkasten route, en zorgt dat je genoeg ruimte in die kasten hebt. Als je wilt beginnen zonder kan je die kasten als veredelde verdeel dozen gebruiken, en later vullen met actieve componenten.

• Neijwiert
Bedankt voor de reacties. Om het e.e.a. toe te lichten: ik heb een split-level woning, dat is practisch gezien maar 1 verdieping (soort van bungalow). Mijn gehele huis (m.u.v. de keuken) is onderbekelderd. Mijn plan is dus om bij alle lichtschakelaars, stopcontacten en lichtpunten een knx kabel erbij te leggen tot aan de kelder. Verder nog mogelijke gaten voor toekomstige aanwezigheidssensoren in het plafond. Van mijn garage (wat ook onderdeel van de kelder is) wil ik het centrale punt maken. Daar is namelijk ook mijn electriciteitsmeter en stoppenkast. Mijn badkamer en inloopkast zijn naast mekaar gelegen en liggen geheel of gedeeltelijk boven de garage (de andere helft boveen een ruimte wat zich naast de garage bevindt). De badkamer + inloopkast zijn beide tot op de stenen gestript, dus ik kan nog alle kanten op. Het probleem is dat ik zelf een software engineer achtergrond heb, dus niet afschrik van het programmeren en uitzoeken hoe of wat. Maar verwarming aanleggen heb ik geen kaas van gegeten en dat gaat gelukkig mijn schoonvader aanleggen. Maar hij is dus een beetje een digibeet en ik weet niet zo goed welke vragen ik het beste kan stellen om te zorgen dat deze toekomstige verwarming zo 'dom' mogelijk gaat zijn en dan te moduleren valt met een knx systeem.

Edit: met bijleggen van knx kabel bedoel ik dan al doorlussen zodat het straks werkt met het bussysteem. En dan geen gesloten kring uiteraard.

[Voor 5% gewijzigd door Neijwiert op 29-11-2022 19:01]

• twee_D
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-03 17:20
Ethirty schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:20:

(Zo zoek ik voor een elektrische handdoek radiator een zo simpel mogelijk verwarmingselement zonder display, timers en afstandsbediening)
Was ik ook aan het zoeken en gevonden :)
Alle volledig elektrische radiotoren van Vasco kunnen dit.
Bij bestelling van het toestel vragen naar de radiator in uitvoering met BAS connector. Deze heeft niks van thermostaat ingebouwd en schakel je gewoon op het net aan. Is er spanning aanwezig gaat deze 100procent aan, is de spanning weg gaat deze volledig uit.

Ideaal dus voor KNX met thermostaat sensor bijvoorbeeld in de schakelaar. de contactdoos van de verwarming wordt dan gewoon geschakeld door een actuator.

Gr,
Dennis 8)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Neijwiert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:00:
Bedankt voor de reacties. Om het e.e.a. toe te lichten: ik heb een split-level woning, dat is practisch gezien maar 1 verdieping (soort van bungalow). Mijn gehele huis (m.u.v. de keuken) is onderbekelderd. Mijn plan is dus om bij alle lichtschakelaars, stopcontacten en lichtpunten een knx kabel erbij te leggen tot aan de kelder. Verder nog mogelijke gaten voor toekomstige aanwezigheidssensoren in het plafond. Van mijn garage (wat ook onderdeel van de kelder is) wil ik het centrale punt maken. Daar is namelijk ook mijn electriciteitsmeter en stoppenkast. Mijn badkamer en inloopkast zijn naast mekaar gelegen en liggen geheel of gedeeltelijk boven de garage (de andere helft boveen een ruimte wat zich naast de garage bevindt). De badkamer + inloopkast zijn beide tot op de stenen gestript, dus ik kan nog alle kanten op. Het probleem is dat ik zelf een software engineer achtergrond heb, dus niet afschrik van het programmeren en uitzoeken hoe of wat. Maar verwarming aanleggen heb ik geen kaas van gegeten en dat gaat gelukkig mijn schoonvader aanleggen. Maar hij is dus een beetje een digibeet en ik weet niet zo goed welke vragen ik het beste kan stellen om te zorgen dat deze toekomstige verwarming zo 'dom' mogelijk gaat zijn en dan te moduleren valt met een knx systeem.

Edit: met bijleggen van knx kabel bedoel ik dan al doorlussen zodat het straks werkt met het bussysteem. En dan geen gesloten kring uiteraard.
Ik zou even vanaf het begin gaan lezen.

230V en KNX combineer je niet. En aan een KNX kabel bij een stopcontact of lichtpunt heb je weinig.

Je legt 230V en KNX gescheiden naar een centraal punt. Daar breng je je schakel actoren, dimmers etc samen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Neijwiert
230V en KNX combineer je niet.
Dat had ik begrepen inderdaad, maar ik bedoel niet combineren, maar ernaast leggen. Beide kabels eindigen dus uiteindelijk bij het centraal punt. De elektra zal 'traditioneel' gelegd worden en ik meen dat ik dan van die kleine inbouw actuatoren erin kan zetten om het dan origineel én via knx kan schakelen. Als ik het goed had begrepen hoe die functioneren kun je die dus op 230v aansluiten en dan knx kabel eraan vast?
En aan een KNX kabel bij een stopcontact of lichtpunt heb je weinig.
Mijn gedachtegang hiervan was dat er dan tenminste een kabel in ligt die ik dan altijd zo nodig kan gebruiken. Is dit dan een beetje teveel van het goede?

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40
@Neijwiert Kosten technisch loopt dit sneller op, dan dat je de actoren centraal houd, dit omdat je dan een actor kunt pakken met bijvoorbeeld 8/16 uitgangen.
Daarnaast als je overal zn inbouw actor wilt plaatsten moe tje wel zorgen dat je daar ook voldoende ruimte voor hebt achter je schakelaars.

Mogelijk is het een optie, om al wel een kast te plaatsen met voor nu relais, die je nu nog aanstuurt met je schakelaars in de wand, en straks via je KNX actoren, dan loopt alles al wel zoals je wilt hebben, alleen je aansturing moet je dan straks aanpassen.

Ik weet natuurlijk je budget niet, maar regelmatig wordt er toch al meteen overgestapt naar KNX ipv gefaseerd overstappen, dit om alles toch wat makkelijker te maken tijdens de (ver)bouwing.

Waarschijnlijk heb je niks aan de volgende informatie.
Ik heb mijn huis meteen verbouwd na aankoop en omdat ik (nog steeds) niet weet hoe ik straks mijn huis wil achterlaten, dus met of zonder KNX. Heb ik naast (bijna) elke schakelaar een stopcontact zitten, hierdoor kan ik redelijker makkelijk terug naar conventioneel schakelen.

[Voor 61% gewijzigd door Clumsy Smurf op 29-11-2022 20:00]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik ben geen elektriciën, maar volgens mij is de consensus dat ze niet mogen samenkomen in een doos, dus dan zijn je opties beperkt.

Dat je wel actoren kan kopen die dat ondersteunen is meer dat andere landen daarin wat soepelere regels hebben.

Onderschat ook niet dat indien je veel losse actoren hebt, je ook niet zonder een Pro licentie kan. Ik heb nu 2 24x actoren gekocht en daarmee kan ik in principe álle stopcontacten, lichtpunten én zonwering sturen die ik nodig heb. Dan hou ik nog 18 (Lite) of 62 (Home) devices over voor ik naar Pro moet upgraden.

#team_UTC+1

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

twee_D schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:06:
[...]

Was ik ook aan het zoeken en gevonden :)
Alle volledig elektrische radiotoren van Vasco kunnen dit.
Bij bestelling van het toestel vragen naar de radiator in uitvoering met BAS connector. Deze heeft niks van thermostaat ingebouwd en schakel je gewoon op het net aan. Is er spanning aanwezig gaat deze 100procent aan, is de spanning weg gaat deze volledig uit.

Ideaal dus voor KNX met thermostaat sensor bijvoorbeeld in de schakelaar. de contactdoos van de verwarming wordt dan gewoon geschakeld door een actuator.

Gr,
Dennis 8)
Even voor degene die ook zoiets zoeken:
Ervaring met Vasco icm BAS Connector?

In feite alleen een connector voor het verwarmingselement als ik het goed begrijp.

#team_UTC+1

• Neijwiert
@Clumsy Smurf
Hmm thx, ja aan totaliteitskosten had ik idd niet aan gedacht. Ga denk ik eens vragen aan de electriciën wat dat extra zou kosten om het op die manier te schakelen.

Voor de inbouwdoosdiepte had ik al rekening mee gehouden en er komen 6cm diepe dozen in. Ook zijn ze vierkant, want België...

Bij mij is het ook een totale verbouwing, maar dan in fases. Ik wil t uiteindelijk allemaal netjes smart geregeld hebben, maar ik heb op dit moment niet de tijd om mij volledig te storten op het programmeren van het knx systeem, vandaar dat ik dus voorbereidingen wil treffen. Ik kan t wel meteen doen en dan vertragen met implementeren, maar dat ga ik niet verantwoord krijgen tegenover mn partner hehe.
Ik ben geen elektriciën, maar volgens mij is de consensus dat ze niet mogen samenkomen in een doos, dus dan zijn je opties beperkt.
Wat ik had gelezen van meerdere plekken is dat er niet echt een consensus is, maar dat de kabels wel naast mekaar mogen liggen zolang het nog in de mantel zit. Als je het dan stripped moet je dus iets ertussen zetten wat dus gagarandeerd een bepaalde afstand zal houden, wat ik dus van plan ben/zou zijn.
Onderschat ook niet dat indien je veel losse actoren hebt, je ook niet zonder een Pro licentie kan. Ik heb nu 2 24x actoren gekocht en daarmee kan ik in principe álle stopcontacten, lichtpunten én zonwering sturen die ik nodig heb. Dan hou ik nog 18 (Lite) of 62 (Home) devices over voor ik naar Pro moet upgraden.
Ik had begrepen dat je middels een truukje daaromheen kon werken met de lite versie? Wel meer gedoe met meerdere projecten, maar t zou wel moeten werken? Of werkt dat niet meer?

[Voor 17% gewijzigd door Neijwiert op 29-11-2022 20:44]

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:27
DiLDoG schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:48:

Weet iemand of ik hier de UT21B voor kan gebruiken? Of moet ik dan toch over de hele hoogte draagsteunen plaatsen? Of is er nog een andere oplossing?

[Afbeelding]
De UT21B rail is meer als aanvullende versteviging die aan de achterkant van de draagsteunen gemonteerd kan worden i.c.m. beugel UZ25A of UZ50A. Ik heb die rail hier anders gebruikt, namelijk als kabelopvang profiel in een verdiepte FR52S kast (275mm diep).

Als je één kant een veld klemmen wil en het veld ernaast open t.b.v. componenten kan dat gewoon, je moet de draagsteunen dan allemaal even hoog/lang laten.

Isolatieblokje voor de DIN rail voor de klemmen moet ik nog aanpassen, past niet meer omdat ik de rail iets hoger heb moeten zetten om met de binnenkomende draden weg te komen.

[Voor 6% gewijzigd door Girrekes op 29-11-2022 23:09]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Neijwiert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:40:
@Clumsy Smurf
Hmm thx, ja aan totaliteitskosten had ik idd niet aan gedacht. Ga denk ik eens vragen aan de electriciën wat dat extra zou kosten om het op die manier te schakelen.

Voor de inbouwdoosdiepte had ik al rekening mee gehouden en er komen 6cm diepe dozen in. Ook zijn ze vierkant, want België...

Bij mij is het ook een totale verbouwing, maar dan in fases. Ik wil t uiteindelijk allemaal netjes smart geregeld hebben, maar ik heb op dit moment niet de tijd om mij volledig te storten op het programmeren van het knx systeem, vandaar dat ik dus voorbereidingen wil treffen. Ik kan t wel meteen doen en dan vertragen met implementeren, maar dat ga ik niet verantwoord krijgen tegenover mn partner hehe.

[...]

Wat ik had gelezen van meerdere plekken is dat er niet echt een consensus is, maar dat de kabels wel naast mekaar mogen liggen zolang het nog in de mantel zit. Als je het dan stripped moet je dus iets ertussen zetten wat dus gagarandeerd een bepaalde afstand zal houden, wat ik dus van plan ben/zou zijn.

[...]

Ik had begrepen dat je middels een truukje daaromheen kon werken met de lite versie? Wel meer gedoe met meerdere projecten, maar t zou wel moeten werken? Of werkt dat niet meer?
Wat wil je allemaal gaan bedienen dan? Als het in eerste instantie enkel "taster bedient lichtpunt is", dat heb je in een goed avondje wel werkend. Vanuit daar kun je verder bouwen als je tijd hebt. Alle hardware 2x doen kost meer tijd.
Maargoed, sommige hebben hier al een week werk in het ontwerp van de (lege) verdeelkast zitten, haha :+

Het is en blijft hobby natuurlijk.

[Voor 0% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-11-2022 23:41. Reden: typo]

• DiLDoG
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:49:
[...]
Maargoed, sommige hebben hier al een week werk in het ontwerp van de (lege) verdeelkast zitten, haha :+
He geen shaming he.... :o

@Girrekes Super bedankt voor je foto, volgens mij heb jij iets wat heel erg op mijn plan lijkt. Heb je toevallig nog wat meer foto's van je kast? En ja je hebt gelijk dat die UT21B niet zo relevant is.
Kan ik anders niet gewoon de UD32B1 gebruiken, dan de onderste rail zonder afstandshouder monteren zodat de klemmen eronder passen en dan voor de hoofdschakelaar nog een din rail van 250mm met afstandshouder bovenop die eerste dinrail monteren?

Dit is allemaal natuurlijk nogal gepruts in de marge... Maarja }:O

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:49:
[...]

Wat wil je allemaal gaan bedienen dan? Als het in eerste instantie enkel "taster bedient lichtknop is", dat heb je in een goed avondje wel werkend. Vanuit daar kun je verder bouwen als je tijd hebt. Alle hardware 2x doen kost meer tijd.

Het is en blijft hobby natuurlijk.
Ik mocht willen dat het maar een week was _O-

#team_UTC+1

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:06
Gebruikt er iemand de Ekinex thermostaat functie met de HMG6T van Theben?
Ik heb wat problemen met de vloerverwarming. de ruimte staat ingesteld op bijv 19 graden, maar vanmorgen toen ik beneden kwam, stond deze op 17.2 Hij heeft moeite met het regelen.

Pomp wordt alleen geschakeld als er een klep open staat, PWM cycle waarde van theben staat op 20min.
stelwaarde op de HMG staat min: 20% max 90%.

Ook zie ik vaak veel afwijkingen in de temperatuur die Ekinex mij aangeeft, en de temperatuur gemeten met een goedkope externe temperatuur sensor. Soms zit er meer dan 1 graden tussen. (kan natuurlijk ook dat goedkope ding zijn dat afwijkingen vertoond)

Kan iemand zijn instellingen eens delen van de Ekinex thermostaat en de Theben HMG controller?

[Voor 5% gewijzigd door JvdA op 30-11-2022 09:40]

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-03 22:49

tomtommie

Alaaf!

JvdA schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:34:
Gebruikt er iemand de Ekinex thermostaat functie met de HMG6T van Theben?
Ik heb wat problemen met de vloerverwarming. de ruimte staat ingesteld op bijv 19 graden, maar vanmorgen toen ik beneden kwam, stond deze op 17.2 Hij heeft moeite met het regelen.

Pomp wordt alleen geschakeld als er een klep open staat, PWM cycle waarde van theben staat op 20min.

Ook zie ik vaak veel afwijkingen in de temperatuur die Ekinex mij aangeeft, en de temperatuur gemeten met een goedkope externe temperatuur sensor. Soms zit er meer dan 1 graden tussen. (kan natuurlijk ook dat goedkope ding zijn dat afwijkingen vertoond)

Kan iemand zijn instellingen eens delen van de Ekinex thermostaat en de Theben HMG controller?
Gebruik je de regelaar in de Ekinex of in de Theben?

Ik zelf heb een MDT verwarmingsaktor en die krijgt de temperatuur van de ekinex waarna hij op basis van het setpoint de stelgrootte regelt. Die stelgrootte is vervolgens weer input voor de Theben Opentherm om de ketel aan te sturen.

Mis jij die laatste stap niet?

Wat betreft temperatuur sensor, eigenlijk moet je alle tasters bij elkaar leggen en een goede thermometer erbij om ze vervolgens te calibreren... maja dat schiet er bij in tijdens de opbouw en om die nu allemaal van de muur te halen... ik accepteer dat er een marge in kan zitten.

• JvdA
tomtommie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:37:
[...]

Gebruik je de regelaar in de Ekinex of in de Theben?

Ik zelf heb een MDT verwarmingsaktor en die krijgt de temperatuur van de ekinex waarna hij op basis van het setpoint de stelgrootte regelt. Die stelgrootte is vervolgens weer input voor de Theben Opentherm om de ketel aan te sturen.

Nee, want ik gebruikt de theben aktor alleen als aktor en niet als regelaar. De Ekinex geeft dus stelwaardes af in %.
Wat is bij jou dan bijvoorbeeld de pwm cyclus tijd? en min en max stelgrootte?

Ik heb er wel over gedacht om de regelaar in de Theben hmg6t te gaan gebruiken. Maar alleen als blijkt dat dit niet goed gaat werken.

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17
Ik denk dat @tomtommie bedoelt hoe je de ketel dan aan doet? Ik gebruik ook de MDT verwarmingsaktor met MDT glaspaneel om de temperatuur door te krijgen maar als de kleppen dan opengaan moet ook nog iets de ketel aanslingeren. Ik doe dat rechtstreeks door een actor die de ketel een seintje geeft maar kan ook via opentherm.

• JvdA
SteveH schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat @tomtommie bedoelt hoe je de ketel dan aan doet? Ik gebruik ook de MDT verwarmingsaktor met MDT glaspaneel om de temperatuur door te krijgen maar als de kleppen dan opengaan moet ook nog iets de ketel aanslingeren. Ik doe dat rechtstreeks door een actor die de ketel een seintje geeft maar kan ook via opentherm.
Ah zo, nee achter mijn HMG6T zit nog de Theben OT gateway.

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-03 22:49

tomtommie

Alaaf!

JvdA schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:53:
[...]

Ah zo, nee achter mijn HMG6T zit nog de Theben OT gateway.
Zorg ervoor dat object 2 en object 14 van de OT gateway een 1 krijgen bij het opstarten van de OT-box.
Object 2 is de software schakelaar van de ketel (aan/uit)
Object 14 is de omschakeling (HVAC mode) tussen comfort, nacht, standby en vorstbeveiliging.

Zie je dan op het object van de stelgrootte wel het percentage? En dat is dan dus gelinkt in de OT box?

Het is nogal een keten, dus even zeker weten dat je ketel wel iets gaat doen op basis van de stelgrootte input.

• JvdA
Volgens mij gaat dat ook gewoon goed. De aanvoer wordt ook wel warm maar er gaat volgens mij iets mis in de regeling waardoor hij enorm traag is met verwarmen

• SteveH
Zou het kunnen dat je de pomp aanstuurt met het object van de aktor die aangeeft dat er warmte gegeven moet worden? Als dat zo is dan gaat dat misschien niet goed want als de klep open moet op 10% en de PWM is 20 min dat gaat dat signaal maar 2 minuten aan. En als je pomp zo kort zou draaien werkt het niet lekker.

• JvdA
Dat zou het kunnen zijn. Heb het nu zo gemaakt dat de pomp ingeschakeld wordt zolang er een stelwaarde groter is dan 0%.
Even kijken wat dit doet. Bedankt voor het meedenken. Pwm cyclus ook even teruggezet op 10 min (standaard instelling)

Miss kan iemand mij het volgende uitleggen:
Als ik mijn Ekinex als thermostaat gebruik, dan is de p-i regelaar ingesteld met 5k/240min.

Wanneer ik de Theben instel als regelaar, dan is het als 2k/30h
Hiermee is de proportionele band lager en de integratietijd bijna 8x zo groot. Iemand een uitleg?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Even een hele noob vraag tussendoor, ben aan het experimenteren met alle mogelijkheden van mijn schakelaar (en alle eigenaardigheden die daarbij horen).

Als ik een short press stuur naar groep adres 1/1/0 gaat het licht aan, prima
Als ik een long press stuur naar adressen 1/1/0 én 1/1/1, dan reageert 1/1/0 wel en 1/1/1 niet.

Jung F10 heeft grofweg 2 modi: rocker en button, maar in beide zie ik hetzelfde gedrag.
Er is een kolom "sending" met daarin de letter S, maar die kan ik niet op beide groep adressen tegelijk aan hebben. Zie ik nou iets heel basics over het hoofd, want zo voelt het wel?

#team_UTC+1

• bomberboy
  • Laatst online: 21:34
Ethirty schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:52:
Als ik een short press stuur naar groep adres 1/1/0 gaat het licht aan, prima
Als ik een long press stuur naar adressen 1/1/0 én 1/1/1, dan reageert 1/1/0 wel en 1/1/1 niet.
Je kan maar iets naar één groep sturen. Dat gaat dus niet.
Jung F10 heeft grofweg 2 modi: rocker en button, maar in beide zie ik hetzelfde gedrag.
Er is een kolom "sending" met daarin de letter S, maar die kan ik niet op beide groep adressen tegelijk aan hebben. Zie ik nou iets heel basics over het hoofd, want zo voelt het wel?
Dat is die S dus. Het wordt enkel naar die groep gestuurd. In de KNX wereld is het dus een beetje omgekeerd. een signaal kan maar naar één groep gestuurd worden. Een object kan er wel naar heel veel verschillende luisteren.

Ik heb daar in het begin ook wat mee geworsteld, maar die logica moet je dus even omdraaien in je hoofd.

De reden dat een zendend object wel in meerdere groepen kan geplaatst worden is omdat die zo ook op de hoogte kunnen zijn van statuswijzigingen. DIe objecten kunnen zo dus ook meeluisteren. Bijvoorbeeld als een andere schakelaar die lamp ook bedient kan die aan de hand daarvan dan ook weten of die aan of uit staat. Al heb je daar vaak ook status objecten voor.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, logisch. Dus toch in de basics.

Zojuist een groep 1/1/2 gemaakt en daar alle lampen in gezet en dan werkt het wel. d:)b

Nou nog de quirks van die modi begrijpen, want ik wil het maximum aan aantal schakel opties uit 1 schakelaar zien te halen, nu is het nog een beetje of dit of dat.

#team_UTC+1

• Girrekes
DiLDoG schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:01:
[...]
@Girrekes Super bedankt voor je foto, volgens mij heb jij iets wat heel erg op mijn plan lijkt. Heb je toevallig nog wat meer foto's van je kast?
Meer foto's volgen later, ik ben nog lang niet tevreden over de indeling en afwerking. Ben nog vrijwel wekelijks bezig met aanpassingen.
Een goede planning is erg belangrijk, ik heb er te weinig aandacht aan geschonken tijdens de bouw en ben naderhand alles gaan wijzigen, wat zeer veel tijd kost en lastig is omdat het al grotendeels in bedrijf is. Een weekje extra voorbereiding als de druk nog niet op de ketel staat is dus wel aan te bevelen! :)
DiLDoG schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:01:
[...]
Kan ik anders niet gewoon de UD32B1 gebruiken, dan de onderste rail zonder afstandshouder monteren zodat de klemmen eronder passen en dan voor de hoofdschakelaar nog een din rail van 250mm met afstandshouder bovenop die eerste dinrail monteren?
Kan bijvoorbeeld met een phoenix USA-1, en waarschijnlijk aanvullende spacers. Hager heeft niet echt producten waarmee je rail op rail kunt stapelen. De middelste draagsteunen (geel gemarkeerd) hebben dan ook niet echt een functie meer, tenzij je bovenin je kast daar nog iets op gepland hebt, dat zie ik niet op je layout.
Hoe bevalt deze schakelaar verder? Voelen de knoppen een beetje degelijk aan? Is er bijvoorbeeld een duidelijke klik hoorbaar/voelbaar vergelijkbaar met een conventionele schakelaar? Ik heb er ook eentje besteld om eens te proberen, maar deze staat nog op na-levering.

[Voor 11% gewijzigd door Girrekes op 01-12-2022 10:09]

• DiLDoG
Nou... het heeft even geduurd (idd ruiim meer dan een week), maar ik denk dat ik eruit ben.

Mijn installateur-coach zei dat dubbel geisoleerd (type II) niet nodig is omdat hij toch in een afgesloten installatieruimte komt.

Ik ga een aantal webshops om een offerte vragen. Als er nog winkels zijn (in nederland of duitsland?) Die ik zeker niet moet vergeten hoor ik het graag. Andere opmerkingen zijn ook welkom :+

AantalToepassingOmschrijvingFabrikantTypenr
1KastWandopbouwverdeler quickset leeg IP44 geaard 1100 x 1300 x 205 mmHagerFP75QT
1RaamInbouwraam voor 160/205 mm verdelers, 1300 x 1100 mmHagerFZ35B
1ScheidingswandAfscheiding verticaal h x d = 1100 x 160 mmHagerUZ70F1
3DraagsteunDraagsteun, lengte 1050 mm (1 set à 2 stuks)HagerUN07A
2Klemmenrij ACGesloten DIN-railunit horizontaal leeg 150 x 500 mmHagerUD12A1
1Klemmenrij DCGesloten DIN-railunit horizontaal leeg 150 x 750 mmHagerUD13A1
1Klemmenrij OnderGesloten DIN-railunit horizontaal leeg 150 x 250 mmHagerUD11A1
2Modules ACSleufunit 6 x 12 modulen leeg 450 x 500 mmHagerUD32B1
1Modules DCSleufunit 3 x 12 modulen leeg 450 x 250 mmHagerUD31B1
1Modules DCSleufunit 2 x 12 modulen leeg 300 x 250 mmHagerUD21B1
2Montageplaat LED etcBouwsteen met montageplaat leeg 450 x 500 mmHagerUD32C1
5Invoerplaat geslotenFlensplaat gesloten, univers, IP44/54, klasse IIHagerFZ468N
1HoofdschakelaarModulaire lastscheider 4-polig 63 A, grijze tuimelHagerSBN463
1VerdeelklemVerdeelklem 4-polig 100 A 2x 2,5-25 mm² / 5x 1,5-16 mm²HagerKJ100A
3Installatieautomaat 3P+N 16AInstallatieautomaat 3p+N 16 A B-karakteristiek 6 kA, QB + QCHagerMBS616E
1Busbar 3P+N 12modKamrail vork 4-polig 10 mm² 12 modulenHagerKDN463A
4Aardlek 1P+NAardlekschakelaar 2-polig 40 A 30 mA klasse A, ongelijke klemhoogteHagerCDA540G
16Installatieautomaat 1P+N 16AInstallatieautomaat 1p+N 16 A B-karakteristiek 4,5 kA, quickconnectMHS516
4Kam 1+N 4 unitsKamrail geïsoleerd 2-polig, 6 modulen, 40 AKB4FN
20EindklemEindsteun - CLIPFIX 35Phoenix Contact3022218
10Klem LabelKlemmenstrook-coderingshouder - KLM-APhoenix Contact1004348
10Klem N (Vast)Installatie-aardklem - PTI 2,5-PE/L/NPhoenix Contact3213950
40Klem N Bus (Stopcontacten)Installatie-aardklem - PTI 2,5-PE/L/NTPhoenix Contact3213946
30Klem L/L (Stopcontacten+3P)Installatie-etageklem - PTI 2,5-L/LPhoenix Contact3213953
5ScheidingGroepenscheidingsplaat - ATP-PTI/3Phoenix Contact3213990
5AfsluitplaatAfsluitplaat - D-PTI/3Phoenix Contact3213975
4NeutraalInstallatieklem - PTI 16-NLS-FI BUPhoenix Contact1030131
4NeutraalOndersteuningsbok - AB-PTI 16-NLS BU Phoenix Contact1030138
10KNX KlemTwee-etageklem - PTTBS 1,5/S-KNXPhoenix Contact3214663
4KNX AfsluitplaatAfsluitplaat - D-PTTBS 1,5/S-0,8 OGPhoenix Contact1029588
80LED / LVTwee-etageklem - PTTBS 1,5/SPhoenix Contact3214657
10Afsluit LVAfsluitplaat - D-PTTBS 1,5/SPhoenix Contact3214699
10Verdeel LVGroepenscheidingsplaat - ATP-STTB 4Phoenix Contact3030747
1Aarde inAardklem - PT 16 N-PEPhoenix Contact3212147
6Aarde RailAardklem - XTV 6-PEPhoenix Contact1329495
6Aarde RailAfsluitplaat - D-XTV 6Phoenix Contact1329515
8EthernetMontagerailadapter - NBC-PP-J1PGY-S/R4IDC8Phoenix Contact1100077
1Preflex KNX100m / 16mm / KNX 2x2x0,8-EcaPipelife1234000550
1Preflex LAN100m / 16mm / UTP CAT6-EcaPipelife1234000534
2Preflex Signaal 100m / 16mm / signaalkabel 8x0,8-Dca a3d2s3Pipelife1234000475
1Preflex Stopcontact Enkel100m / 16mm / VD 3G2,5 G/G BL BR-EcaPipelife1234000361
2Preflex Stopcontact Dubbel100m / 16mm / VD 3G2,5 G/G BL BR +VD 2x1,5 ZW/R ZW/W-EcaPipelife1234000701
1Preflex 3 Fase50m / 25mm / VD 5G4 G/G BL BR ZW GR-Eca Pipelife1234000933
2Preflex LED100m / 16mm / VD 4x1,5 ZW ZW ZW/R ZW/W-EcaPipelife1234000752

• tss68nl
Ethirty schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:15:
Nou nog de quirks van die modi begrijpen, want ik wil het maximum aan aantal schakel opties uit 1 schakelaar zien te halen, nu is het nog een beetje of dit of dat.
Niemand die het straks nog snapt :)

Long press is prima om te gebruiken om scenes op te slaan bijvoorbeeld. Zoals een autoradio: kort drukken om scene op te roepen, lang drukken om scene in te leren.

Verder kan je long press gebruiken voor dimfuncties en besturen van jalouzien. Misschien nog voor een alles-uit functie, maar dan moet je dat wel consequent overal toepassen.

Verder dan dat zou ik niet gaan, want niemand die nog kan onthouden welke functie ook alweer waar voor was.

• tss68nl
DiLDoG schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:52:
Mijn installateur-coach zei dat dubbel geisoleerd (type II) niet nodig is omdat hij toch in een afgesloten installatieruimte komt.
Dat vind ik bijzonder. Als je jouw wasmachine in een afsluitbare ruimte zet hoeft hij dus ook niet dubbel geïsoleerd te zijn?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Girrekes schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:05:
[...]

Hoe bevalt deze schakelaar verder? Voelen de knoppen een beetje degelijk aan? Is er bijvoorbeeld een duidelijke klik hoorbaar/voelbaar vergelijkbaar met een conventionele schakelaar? Ik heb er ook eentje besteld om eens te proberen, maar deze staat nog op na-levering.
Eerste indruk is steviger dan de andere F modellen, maar niet zo solide als een traditionele pulsdrukker van iets als Gira. Je mist een nadrukkelijke mechanische veer, maar het is minder flimsy als ik bang voor was.
Weet niet hoe de ervaring is met andere bedieningselementen maar ik heb nu een LS990 gekozen.

Heb nu alleen een enkele Universal, wan de dubbele was levertijd niet duidelijk.
Zorg wel dat je de juiste combi kiest, er zijn (te) veel verschillende F10 modelnummers en ook de LS drukkers hebben eigen nummers :F

Voor nu is het mij de meerprijs van andere schakelaars niet waard.
tss68nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:39:
[...]

Niemand die het straks nog snapt :)

Long press is prima om te gebruiken om scenes op te slaan bijvoorbeeld. Zoals een autoradio: kort drukken om scene op te roepen, lang drukken om scene in te leren.

Verder kan je long press gebruiken voor dimfuncties en besturen van jalouzien. Misschien nog voor een alles-uit functie, maar dan moet je dat wel consequent overal toepassen.

Verder dan dat zou ik niet gaan, want niemand die nog kan onthouden welke functie ook alweer waar voor was.
Eens, dit is dan ook de leerfase. Wat kan, wat is onhandig etc. Praktijk ervaring met ETS opdoen, structuur van bediening uitdenken. Daarna wil ik zoveel mogelijk van de primaire bediening eenduidig maken over alle schakelaars.

Standaard dubbele wipper is dan 4 functies, uitbreiding erbij is dan al 8. Evt met enkele universele long press of inderdaad voor dimmen of jaloezie, geeft tot 16 opties al zal ik in de praktijk niet zo ver willen gaan.

Het uitdenken van alle bediening begint nu wel een beetje te dringen omdat ik straks de leidingen en wanddozen definitief moet gaan maken.

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
tss68nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:05:
Dat vind ik bijzonder. Als je jouw wasmachine in een afsluitbare ruimte zet hoeft hij dus ook niet dubbel geïsoleerd te zijn?
Klopt. Mits je die machine met een schakelaar aan de buitenzijde van die ruimte spanningsloos maakt..

Eigenlijk beschrijf je wat dubbel geïsoleerd is: een extra afscherming tussen jouw vingers en wat mogelijk onder stroom kan staan.

Voor de kast van @DiLDoG betekent dat dan dat als deze noch dubbel geïsoleerd, noch geaard is, dat de stroom er eigenlijk al af moet telkens voordat je die ruimte in gaat. Het is maar wat je praktisch vindt, voor je hele KNX installatie.. :+

• tss68nl
Gwaihir schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:34:
[...]

Klopt. Mits je die machine met een schakelaar aan de buitenzijde van die ruimte spanningsloos maakt..

Eigenlijk beschrijf je wat dubbel geïsoleerd is: een extra afscherming tussen jouw vingers en wat mogelijk onder stroom kan staan.

Voor de kast van @DiLDoG betekent dat dan dat als deze noch dubbel geïsoleerd, noch geaard is, dat de stroom er eigenlijk al af moet telkens voordat je die ruimte in gaat. Het is maar wat je praktisch vindt, voor je hele KNX installatie.. :+
Het lijkt me vrij duidelijk dat de kast van DilDog niet spanningsloos gemaakt wordt voordat de ruimte wordt geopend, en dat een wasmaschine spanningsloos maken zolang de deur geopend is ook geen optie is: hoe wil je de wasmachine dan kunnen instellen? Tenzij je een hele oude analoge hebt misschien?

Maar goed, je kan een Type I verdeler wel aarden. Dan hoeft de stroom er niet af volgens jou voordat de meterkast wordt geopend? Echter is dan de verdeler levensgevaarlijk om in te werken omdat je overal aarding om je heen hebt en je dus gemakkelijk onderdeel van een stroomcircuit wordt. Er is een reden waarom je de metalen delen in een Type II kast niet mag aarden...

[Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 02-12-2022 11:19]

• Gwaihir
  • Niet online
tss68nl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:16:
Het lijkt me vrij duidelijk dat de kast van DilDog niet spanningsloos gemaakt wordt voordat de ruimte wordt geopend, en dat een wasmaschine spanningsloos maken zolang de deur geopend is ook geen optie is: hoe wil je de wasmachine dan kunnen instellen? Tenzij je een hele oude analoge hebt misschien?
Tja, je stelt de vraag. Ik denk even mee met de redenatie.. en onderbouw nader hoe onpraktisch het zou zijn..

Die installateur roept 't toch maar even tegen @DiLDoG, kennelijk in volle overtuiging. Mogen we dan niet even doornemen wat de eigenlijke consequenties zouden zijn?

Ik moest inderdaad terugdenken aan mijn wasmachine met trekschakelaar, in de badkamer. Die stelde je inderdaad volledig analoog in. De trekschakelaar aanzetten was het laatste wat ik deed en weer uitzetten het eerste wanneer ik weer terug kwam bij dat ding. Ze bestaan vast nog wel, net zoals Type I kasten ook nog altijd bestaan..

(Ik hoop zelfs dat de mijne nog steeds iemand blij maakt. Is vorig jaar opgehaald door de kringloop. Nog volledig functioneel, slechts wegens samenwonen overbodig geworden.)

[Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 02-12-2022 11:45]

• tss68nl
Gwaihir schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:40:
[...]

Tja, je stelt de vraag. Ik denk even mee met de redenatie.. en onderbouw nader hoe onpraktisch het zou zijn..

Die installateur roept 't toch maar even tegen @DiLDoG, kennelijk in volle overtuiging. Mogen we dan niet even doornemen wat de eigenlijke consequenties zouden zijn?
I know, het was ook geen commentaar :+ Ik ging er wellicht iets te serieus op verder.
Nu weet ik waar die apps voor zijn die tegenwoordig op je wasmaschine en droger zitten. Kastje dicht... stroom op de tent en instellen via de app....*start* ;)

Ik vind het bijzonder dat een installateur een Type I kast adviseert aan een particulier. Maar goed, ik geef hem geen ongelijk: als je een Type II bestelt dan kan je zo'n 5 tot 6 maanden wachten op je kast vanwege de plastic tekorten bij Hager. Dat was vorig jaar 2-3 maanden, maar inmiddels wordt het steeds erger.

Ik heb op de gok wat gangbare modellen in backorder gezet 5 maanden geleden, en die zijn er nog steeds niet. Iedere 2 weken zegt Hager: "over 2 weken leveren we." :+

• Gwaihir
  • Niet online
tss68nl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:00:
I know, het was ook geen commentaar :+ Ik ging er wellicht iets te serieus op verder.
Fijn dat je 't even zegt. Dacht je per ongeluk in je wiek geschoten te hebben.

• Girrekes
Toch klopt de vergelijking met een wasmachine niet helemaal. Er staat geen dubbel geïsoleerd of klasse aanduiding bij mij op het witgoed. Ook is het apparaat uitgevoerd met een stekker voorzien van randaarde, wat indirect klasse 1 betekent. Als je de machine open maakt lopen er overal enkel geïsoleerde dunne draden langs de metalen frame delen.

Handgereedschap zoals boormachines is duidelijk klasse twee, kunststof gesloten behuizing, symbool staat erop en er zit een stekker aan zonder randaarde.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook liever een klasse twee verdeler omdat ik er regelmatig in zit te prutsen en niet wil meemaken dat als ik per ongeluk met een blanke ader aan het frame of achterwand kom de gehele verdeler onder spanning komt te staan. Maar wat is dan precies de reden dat het klasse twee moet zijn, staat dit ergens in de NEN1010 o.i.d.?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:16:
[...]

Er is een reden waarom je de metalen delen in een Type II kast niet mag aarden...
Tenzij de DIN rail zelf weer losgekoppeld is van de rest van de metalen delen?

#team_UTC+1

• tss68nl
Girrekes schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:21:
Toch klopt de vergelijking met een wasmachine niet helemaal. Er staat geen dubbel geïsoleerd of klasse aanduiding bij mij op het witgoed. Ook is het apparaat uitgevoerd met een stekker voorzien van randaarde, wat indirect klasse 1 betekent. Als je de machine open maakt lopen er overal enkel geïsoleerde dunne draden langs de metalen frame delen.

Handgereedschap zoals boormachines is duidelijk klasse twee, kunststof gesloten behuizing, symbool staat erop en er zit een stekker aan zonder randaarde.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook liever een klasse twee verdeler omdat ik er regelmatig in zit te prutsen en niet wil meemaken dat als ik per ongeluk met een blanke ader aan het frame of achterwand kom de gehele verdeler onder spanning komt te staan. Maar wat is dan precies de reden dat het klasse twee moet zijn, staat dit ergens in de NEN1010 o.i.d.?
Dan heb je misschien een hele oude wasmachine? Alle apparaten uit de laatste 20 jaar moeten dubbel geisoleerd zijn. Zeker apparaten die zowel met stroom als water werken zou het bizar zijn om die niet dubbel geisoleerd uit te voeren.

Aarding van de behuizing wil overigens niet zeggen dat het niet dubbel geisoleerd kan zijn: de behuizing mag prima geaard zijn, zolang de spanningsvoerende delen maar een dubbele isolatie hebben tot de delen van de behuizing die je van buiten af aan kan raken.

• tss68nl
Ethirty schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:14:
[...]

Tenzij de DIN rail zelf weer losgekoppeld is van de rest van de metalen delen?
Maar dan nog mag je alleen de din rail aarden die daadwerkelijk als aardingsverdeler dient voor je rijgklemmen. De rest mag niet geaard zijn, ook niet als ze geisoleerd zijn van de behuizing.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:25
In de foto’s van andere kasten zie ik soms wel en soms geen kabel goot. Waar is dat van afhankelijk, naast de beschikbare ruimte natuurlijk. Als je alles voldoende vast zet met tiewraps is dat dan een gedegen alternatief bijvoorbeeld?

Ik heb straks de kabels van 24v rolgordijnen door de kast lopen en die moet ik natuurlijk voldoende beveiligen van de 230v draden. Mijn idee was om een aantal kabelgoten aan te brengen waar SELV doorheen kan om alle 230v vervolgens daar achterlangs te laten lopen.

• tss68nl
@walletje-w De kabelkoker is een manier om 230V laagspanning te scheiden van SELV bedrading in de kast. Bijvoorbeeld als je KNX aansluitingen aan dezelfde kant zitten als een aantal 230V aansluitingen, dan moet je op die rij een kabelgoot toepassen om de bedrading te scheiden. Je kan dan kiezen om de 230V door de koker te laten lopen, of juist de SELV aansluitingen. Ik vind de 230V het mooiste omdat je daarmee een hoop dradenbende opruimt. Wel gebruikt je kast op die manier significant meer draad.

Daarnaast worden ty-wraps en losse bedrading langs scherpe metalen delen niet geadviseerd: idealiter moet je immers met 15 KG (ofwel 150N) aan de draden kunnen trekken zonder deze te beschadigen of dat de terminal los schiet. Als de draden dan om een DIN rail lopen of loshangend ingesnoerd zitten door een ty-wrap dan beschadigt de isolatie veel te snel.

In een goede kast heb je plastic kabelgeleiding langs de zijkant, en door kabelgoot toe te passen haaks daarop kan je een volledige kabelboom aftakken en invoeren in de kabelgoot. Door deze draden dan met ty-wraps te bundelen kan deze kabelboom gemakkelijk 15 KG trekkracht weerstaan en in een dergelijk geval zijn de kabelbinders een toevoeging. Let wel op dat je ty-wraps absoluut niet te strak mag doen: de isolatie kan over tijd wegvloeien onder te grote druk. Je doet ze zo vast, totdat de frictie tussen de geisoleerde aders de rest doet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:14:
[...]

Maar dan nog mag je alleen de din rail aarden die daadwerkelijk als aardingsverdeler dient voor je rijgklemmen. De rest mag niet geaard zijn, ook niet als ze geisoleerd zijn van de behuizing.
Dat is dus de nuance: niet nee, het mag niet maar nee, mits/tenzij

Dit even ter verduidelijking voor anderen, aangezien L/N/PE klemmen vaak gebruikt worden bij KNX, juist om de aarde mooi af te monteren bij binnenkomen van de kast.

#team_UTC+1

• tss68nl
Ethirty schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:56:
[...]

Dat is dus de nuance: niet nee, het mag niet maar nee, mits/tenzij

Dit even ter verduidelijking voor anderen, aangezien L/N/PE klemmen vaak gebruikt worden bij KNX, juist om de aarde mooi af te monteren bij binnenkomen van de kast.
Nou volgens de letter van de NEN1010 is het volstrekt niet geaccepteerd om L/N/PE klemmen te gebruiken in een Type II dubbel geisoleerde verdeler (en dus in een particuliere installatie) door het aarden van de din-rail. Alleen omdat we het onszelf anders wel heel moeilijk maken in de domotica, doen alle installateurs dat wél gewoon.

Het is meer dat de NEN1010 en andere regelgeving/adviesstukken nog niet zo heel erg goed zijn toegespitst op domotica installaties. Als je je helemaal aan alle adviezen en regels wil houden dan kan je simpelweg geen domotica efficiënt aanleggen. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar alle regelgeving naast je neer moet leggen. Het din-rail aarden alléén voor de klemmen is een compromis. Ik zal niet zeggen dat het mag, maar het wordt gedoogd omdat er geen betere oplossing is. Echter kom je er geen keuring mee door als je de keurmeester niet kan overtuigen van de noodzaak.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Tomatoman

Fulltime prutser

tss68nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:20:
[...]

Nou volgens de letter van de NEN1010 is het volstrekt niet geaccepteerd om L/N/PE klemmen te gebruiken in een Type II dubbel geisoleerde verdeler (en dus in een particuliere installatie) door het aarden van de din-rail.
Ik zou niet zo goed weten waarom dit niet zou mogen. In mijn dubbel geïsoleerde verdeelkast zijn alle DIN-rails netjes met plastic geïsoleerd van het metalen buitenwerk van de kast. Het buitenwerk zelf is niet geaard.

Volgens NEN-1010 behoeft een dubbel geïsoleerd apparaat in het algemeen niet te worden geaard. Ik ben mij echter niet bewust van een bepaling die verbiedt om het binnenwerk van een dubbel geïsoleerd apparaat te aarden. Waar het om gaat is dat bij een elektrische fout de buitenkant van het dubbel geïsoleerde apparaat niet onder spanning kan komen te staan. Dat doe je door de buitenkant van het binnenwerk te isoleren, ongeacht of het binnenwerk geaard is.

Ik ga in het voorjaar weer skiën met de normbeheerder van NEN-1010. Als het uitkomt zal ik haar in de skilift eens vragen naar de stand van zaken ten aanzien het integreren van domotica in de norm. In maart vertelde ze mij dat ze druk bezig waren met mechatronica, dat mijns inziens een vergelijkbare problematiek kent als domotica als het gaat om conflicten met de norm.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Gwaihir
  • Niet online
Daar ergens op die grens van NEN-1010, domotica, en mechatronica moet ik mijn kast ook nog 'ns nalopen. Ik gebruik sensoren in water- en CV-leiding. Die leidingen zijn uiteraard geaard. Het medium (water) is geleidend. Dus het is niet meer dan logisch dat de nul-zijde van de met gelijkspanning werkende sensor ook samen moet vallen met aarde.

Daarmee is 't dus ook voorschrift van Grundfos om de SELV 0-zijde aan aarde te koppelen. Maar dat geldt dan dus ook voor de nul van de uitlezende domotica.. Leuk hoor.. is 't puzzeltje van wat nu wel niet aan elkaar mag / moet nog een slag ingewikkelder.. En wellicht, qua wat nodeloos mee-geaard is, nog niet helemaal af.

• tss68nl
Tomatoman schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:15:
[...]
Ik zou niet zo goed weten waarom dit niet zou mogen. In mijn dubbel geïsoleerde verdeelkast zijn alle DIN-rails netjes met plastic geïsoleerd van het metalen buitenwerk van de kast. Het buitenwerk zelf is niet geaard.
Omdat een open aarde een enorm risico is voor bedrading die bijvoorbeeld nog niet achter een aardlek zit. Moest je eerder per ongeluk zowel een geisoleerde fase + geisoleerde nul of geisoleerde fase + geisoleerde aarde aanraken om onherroepelijk dood te gaan bij aanraking.... nu is de kans op dodelijke ongelukken drastisch toegenomen omdat het heel gemakkelijk is om de aarde ongemerkt aan te raken.

Er is hier een tijd terug een hele discussie over gevoerd waarin duidelijk werd dat din-rail aarden in een Type II kast absoluut niet de bedoeling is. Ondanks dat natuurlijk in alle Type II kasten de DIN rail enkel geisoleerd is naar de buitenschil.

Ik kan de discussie zo snel niet vinden maar zal dit bericht updaten met een link als me dat wel gelukt is :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hoezo ongemerkt? Je moet de kast openmaken, de plastic schotten eruit halen en dan de specifieke rail aanraken :?

En hoe is dat dan anders dan de metalen aardingsrail die Hager zelf 2cm hoger in de kast heeft zitten (althans in mijn 2e hands zit er bovenaan elk rack een)

Mag toch aannemen dat de mensen hier snugger genoeg zijn dat ze spanningsloos aan hun 230V installaties sleutelen.

In die parallel zou je dan geen enkele aardingsrail mogen hebben? Ik kan me herinneren dat in mijn appartement uit 2006 de aardpen en aardedraad buiten de groepenkast met een klem aan elkaar zaten. Dat is in jouw verhaal per definitie onveiliger dan weggewerkt in een Type II kast.

#team_UTC+1

• tss68nl
Ethirty schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:14:
Hoezo ongemerkt? Je moet de kast openmaken, de plastic schotten eruit halen en dan de specifieke rail aanraken :?
Het gaat om veiligheid tijdens werken in de kast. Ik heb het ook niet verzonnen.

Ter aanvulling: iedereen is natuurlijk geacht de hoofdschakelaar uit te zetten. Maar op de schroefterminal aan de onderkant van die schakelaar kan je nog steeds een live fase aanraken. Als er een draad tegen de schroef schiet per ongeluk dan heb je al problemen als je met je andere hand de DIN rail raakt.

Het idee is: als er niets open en bloot geaard is, dan moet je wel héél erg veel pech hebben dat je tegelijkertijd per ongeluk contact maakt met de afgeschermde fase én afgeschermde nul of aarde. Als je de aarde open en bloot door de hele kast legt.... dan is het risico exponentieel groter.
En hoe is dat dan anders dan de metalen aardingsrail die Hager zelf 2cm hoger in de kast heeft zitten (althans in mijn 2e hands zit er bovenaan elk rack een)

Mag toch aannemen dat de mensen hier snugger genoeg zijn dat ze spanningsloos aan hun 230V installaties sleutelen.

In die parallel zou je dan geen enkele aardingsrail mogen hebben? Ik kan me herinneren dat in mijn appartement uit 2006 de aardpen en aardedraad buiten de groepenkast met een klem aan elkaar zaten. Dat is in jouw verhaal per definitie onveiliger dan weggewerkt in een Type II kast.
Aardrail is gekoppeld aan een TN systeem verplicht ook omhuld met plastic en dus afgeschermd. De blanke aardrail mag je niet gebruiken in een dubbel geisoleerde Type II kast. Sowieso is die vrijwel uitgefaseerd... alle merken leveren zelfs in plastic kasten een geisoleerde aardverbinder mee.

Verder heeft 2006 weinig van doen met de regels van nu. Er verandert ieder jaar heel erg veel. Niet in de laatste plaats omdat we tegenwoordig aan alle kanten vermogens aan het opvoeren zijn met PV, warmtepompen en EV's.

[Voor 25% gewijzigd door tss68nl op 03-12-2022 16:10]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:58:
[...]

Verder heeft 2006 weinig van doen met de regels van nu. Er verandert ieder jaar heel erg veel.
In zekere zin wel, zolang mensen niet bij bosjes dood neervallen zal het allemaal wel meevallen met hoe onveilig het was.

Natuurlijk is het tegenwoordig beter geregeld allemaal, maar het is niet alsof alle meterkasten verplicht up to date moeten blijven met de "latest and greatest", getuige alle ouwe bende die je nog achter heel veel voordeuren tegenkomt.

Maar je triggert me wel over mijn kast. Ik moet sowieso wat binnenwerk gaan vervangen, dan hoop ik maar dat de Hager kasten van toen vanbinnen hetzelfde zijn als die van nu.

#team_UTC+1

• tss68nl
Ethirty schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:
[...]

In zekere zin wel, zolang mensen niet bij bosjes dood neervallen zal het allemaal wel meevallen met hoe onveilig het was.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg dat de regels en richtlijnen in rap tempo veranderen.
Natuurlijk is het tegenwoordig beter geregeld allemaal, maar het is niet alsof alle meterkasten verplicht up to date moeten blijven met de "latest and greatest", getuige alle ouwe bende die je nog achter heel veel voordeuren tegenkomt.
De regeling is dan ook dat als je een significante wijziging aan je elektriciteitsysteem doorvoert, je verplicht bent om alle oude zooi eruit te halen en het hele systeem up-to-date te brengen met de huidige regelgeving en richtlijnen. Wat een significante wijziging dan is, dat laten ze voor het gemak vaag. Maar duidelijk is wel dat bijvoorbeeld het bijplaatsen van een groep wordt gezien als een significante wijziging. We kunnen er hier op het KNX forum van uit gaan dat iedereen onder die regeling valt en dus moet voldoen aan de huidige regelgeving.

Er zijn nog voldoende huizen die stalen leidingen hebben, rood/groene bedrading, geen aarde etc. Significante wijziging doordat je elektrisch wil gaan koken? Dan moet je officieel je halve huis open slopen, en alle buis, bedrading, kast....alles vervangen.

Niemand die dat doet natuurlijk, en niemand die het controleert. Alleen als je brand krijgt, dan is dat voor de verzekering een prima reden om niets uit te keren.
Maar je triggert me wel over mijn kast. Ik moet sowieso wat binnenwerk gaan vervangen, dan hoop ik maar dat de Hager kasten van toen vanbinnen hetzelfde zijn als die van nu.
Die plastic 12U Hager Vision kasten? Die zijn wel geupgrade, maar het meeste is compatible tussen de oude en nieuwe versie.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:56:
[...]

Die plastic 12U Hager Vision kasten? Die zijn wel geupgrade, maar het meeste is compatible tussen de oude en nieuwe versie.
Nee een Univers huppeldepup "63"

#team_UTC+1

• tss68nl
Die vent is wel serieus grappig. Weet heel erg goed waar hij het over heeft, maar doet net alsof hij de meest stomme dingen met electriciteit uithaalt.

• Gwaihir
  • Niet online
Linkje, @Tomatoman , @tss68nl ?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

https://www.youtube.com/@ElectroBOOM/videos

Als je tussen de grappen en grollen door goed oplet ook echt enorm leerzaam.

[Voor 17% gewijzigd door Zoefff op 04-12-2022 10:57]

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 11:21
Ik zit al enige tijd te kijken naar KNX, het dedentrale trekt me erg aan maar we willen ook een server om alles inzichtelijk/besturen te maken op onze iphone/ipad.

Is het mogelijk om een decentraal systeem te bouwen met een centrale server?? De centrale server mag dus geen single point of failleur zijn.

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 09:23
KNX is hiervoor uitermate geschikt. Actoren sensoren e.d. kunnen op verschillende plaatsen in de woning gebruikt worden.

Wat betreft de centrale server is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld dashboarding bouwen zijn hier veel componenten voor beschikbaar. Volledig geïntegreerde servers of oplossingen via bijvoorbeeld tcp/ip.

Anderzeids zijn er ook modules om logica in te bouwen. Dit kan ook volledig geintegreerd in knx of via een ander protocol.

Wat is precies jouw verwachting van een centrale server?

• Gwaihir
  • Niet online
Bmwfan008 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:24:
Ik zit al enige tijd te kijken naar KNX, het dedentrale trekt me erg aan maar we willen ook een server om alles inzichtelijk/besturen te maken op onze iphone/ipad.

Is het mogelijk om een decentraal systeem te bouwen met een centrale server?? De centrale server mag dus geen single point of failleur zijn.
Ik denk dat 't antwoord eigenlijk 'nee' is, maar dat is dan vooral een definitie kwestie: hoezo is het een 'centrale server' als het juist geen centrale server is?

Ja, je kunt KNX prima bedienen, via een willekeurige toegang tot het netwerk. En je kunt ook wel één display (o.i.d.) maken wat op alle rondgaande info is geabonneerd. (Maar dat is nog steeds geen centrale server..)

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Bmwfan008 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:24:
we willen ook een server om alles inzichtelijk/besturen te maken op onze iphone/ipad
@Bmwfan008 ik denk dat je zoiets bedoelt als deze Gira X1: https://partner.gira.com/...e/server/x1/features.html of soortgelijk van een ander merk. Deze wat je wil en bevalt ons uitstekend. Ze noemen zoiets soms "thuisserver" maar dat is het niet echt zoals bij Home Assistant o.i.d. want KNX is altijd decentraal. Het is meer een visualisatie-server (voor iOS apps) en doet daarnaast logica, tijdschakelingen, etc.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb ook een X1 om op te nemen in de KNX. Belangrijkste zaken werken decentraal, X1 doet de visualisatie voor mobiel en gaat wellicht ook nog wat logica regelen als ik de mogelijkheden en beperkingen ga snappen.

Daar heb ik me wel een beetje op verkeken, het is enorm gesloten en onhandig voor de eindgebruiker die ook zijn eigen installateur is.

#team_UTC+1

• derooij
  • Niet online
Dat snap ik wel. Onze X1 is door een installateur aangelegd en ingesteld, maar updates en kleine aanpassingen doe ik nu zelf. Dat is goed te doen, de GPA software om het ding te programmeren is best overzichtelijk (vind ik) maar je moet je eigen installatie en de structuur van de groepsadressen wel goed kennen. Ik ben geen expert maar dat laatste geldt denk ik wel voor alle KNX: het is een heel mooi en robuust systeem op professioneel niveau, maar in de kern wel gericht op professionals dus het heeft een leercurve.

• Gwaihir
  • Niet online
derooij schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:34:
Dat is goed te doen, de GPA software om het ding te programmeren is best overzichtelijk (vind ik) maar je moet je eigen installatie en de structuur van de groepsadressen wel goed kennen. Ik ben geen expert maar dat laatste geldt denk ik wel voor alle KNX: het is een heel mooi en robuust systeem op professioneel niveau, maar in de kern wel gericht op professionals dus het heeft een leercurve.
Loxone richt zich ook op de professionals, maar lokt die juist bij KNX weg door ze in staat te stellen méér waarde aan de klant te leveren in minder uren, want arbeid is nu eenmaal duur. En daar hebben ze best wel 'n punt. De versnipperde aard van de KNX wereld maakt veel mogelijk, maar lijkt stevig productief zijn ook wel tegen te werken.

En ik ben niet direct fan van vendor lock in (tot en met veel hardware aan toe bij Loxone), maar qua geslotenheid van de software komt het op hetzelfde neer als zo'n GPA software die - voor zover ik begrepen heb - ook helemaal Gira specifiek is.

• derooij
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:50:
[...]
En ik ben niet direct fan van vendor lock in (tot en met veel hardware aan toe bij Loxone), maar qua geslotenheid van de software komt het op hetzelfde neer als zo'n GPA software die - voor zover ik begrepen heb - ook helemaal Gira specifiek is.
GPA (Gira Project Assistant) is inderdaad vendor specifiek maar is danook alleen voor het instellen van de Gira X1 / G1. In GPA bouw je de visualisatie die in de iOS app ziet. Dus een indeling van je huis, kamers, knoppen bouwen doe je in de Gira KNX app. Dat is dus ook specifiek voor deze toepassing.

Wel handig is dat het daarnaast wat meer kan. Je hebt meteen een IP interface met de bus, kunt logica programmeren, tijdklokken, etc. En als je wil kan hij via IFTTT koppelen met andere (cloud) systemen, maar dat laatste gebruik ik niet. (En probeer ik een beetje te voorkomen, de lol van KNX was voor mij nou net een standalone systeem.)

Maar op KNX vlak is die "server" uiteindelijk gewoon een deelnemer op de bus, die telegrammen leest en stuurt. De hele KNX installatie en programmeren van de apparaten zelf gebeurt gewoon als standaard in ETS.

• Gwaihir
  • Niet online
@derooij Dank. Inderdaad zoals ik al dacht.

Ja, cloud probeer ik ook verre van te blijven. Wel heb ik hier Loxone maar als centraal geaccepteerd, dus wat er aan KNX is, gedraagt zich ook niet decentraal.

Dat programmeren in ETS (en dan weer delen in Gira, etc. software), dat zie ik al met al toch wel als een zwaktepunt van KNX als ecosysteem. Niet zozeer vanwege de licentiekosten van ETS zelf, maar omdat je daar bovenop eigenlijk nog wel meer nodig hebt om als professional efficiënt installaties te maken en onderhouden. En hoewel dergelijke add-ons wel een beetje bestaan, lijkt daar niet zo direct een oplossing of partij groots te scoren.

Het kan zijn dat ik dat simpelweg nog gemist heb, maar het voelde voor mij een beetje alsof ik Java zat te programmeren in een text editor, omdat voor ontwikkeling van IDEs als IntelliJ of Eclipse de kritische massa kennelijk nog ontbrak. (En dat geeft partijen als Loxone, Savant, en Control4 een markt om in te springen en zo versnippert het verder..)

• SteveH
Ik heb ook een X1 omdat ik geen zin om zelf visualisaties te maken etc. maar als je de bus aftapt kun je alles doen wat je wilt. Ik heb bijv daarnaast een zuinige server draaien met een node-red container en daarvoor zijn er KNX nodes en dat is allemaal open en daarmee kun je je helemaal uitleven. Dus alles wat ik met X1 doe zou je ook met node-red kunnen doen en waarschijnlijk makkelijker, maar ik verwachtte dat mijn X1 stabieler zou zijn dan een server waar je mee speelt etc (en dan klopt ook want de laatste Ubuntu update ging niet helemaal zonder slag of stoot 8)7 ) maar je zou bijv prima de meest belangrijke logica van de X1 ook op node-red kunnen zetten en als de X1 dan een keer de geest geeft heb je gewoon een backup systeem draaien dat je tijd geeft om een nieuwe te plaatsen.

Punt dat je ETS nodig hebt om de actoren te programmeren blijft inderdaad...

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:23:
[…]

Daar heb ik me wel een beetje op verkeken, het is enorm gesloten en onhandig voor de eindgebruiker die ook zijn eigen installateur is.
Wat bedoel je in deze context met het, de Gira X1 of KNX in het algemeen?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:00:
[...]

Wat bedoel je in deze context met het, de Gira X1 of KNX in het algemeen?
De X1. Er is een soort app store voor modules, maar daar mag je alleen maar bij als geverifieerde partner. Er is nauwelijks tot geen docu over hoe je je eigen module kan maken.
Er zijn wel modules online te vinden, maar vooral op Duitse fora.

De standaard logic blocks vind ik érg beperkt. Je kan bijv niet makkelijk een gemiddelde uitrekenen, maar als je dat met losse modules wil doen kan je maar 2 zaken tegelijk optellen. Logic blocks zijn alleen wel beperkt in aantallen, wil je meer dan moet je bijkopen maar dat mag bijv ook alleen als partner. Ga je dus ingewikkelde logica bedenken zit je al snel aan technische óf licentie beperkingen.

X1 als platform zou zoveel meer uit te halen zijn. Het is vooral de visu waarvoor ik het primair kocht, maar die dingen zijn tegenwoordig zo'n €900 en daarvoor verwacht ik wel wat meer dan ik met een goedkope Pi ook wel voor elkaar krijg. Zonder de visu heb je denk ik meer aan een Timberwolf server als je een dedicated hardware platform wil ipv een Pi.

#team_UTC+1

• twee_D
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-03 17:20
Hoe kableren jullie de knx modules in de kast zelf (van module naar knx etage klem)? Met bus kabel (wat vrij stroef is) of enkel met de draden of nog anders?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Al wat plaatjes bekeken in dit topic?

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-03 14:52
Weet iemand of een migratie van een ETS4 project naar een ETS6 project mogelijk is ?
Mijn domotica systeem heb ik tot nu toe altijd geprogrammeerd met een ETS4 PRO licentie, maar nu ik wat extra componenten heb aangeschaft, merk ik dat bepaalde hardware alleen compatibel met ETS5 of hoger.

Mijn vrees is nu dat als ik ETS6 aanschaf, mijn "oude" (2016) hardware niet meer te programmeren valt.

Dit is trouwens wel een heel zuur probleem.
Ooit heb ik dan een ETS4 PRO licentie aangekocht voor 1000(?) euro, en nu moet ik weer gaan betalen, alleen maar om dingen te kunnen programmeren.. Zo kost onze beperkte uitbreiding met een aantal inbouw dimmers, plots enorm veel geld.

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20
MitchVL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:15:
[…]

Dit is trouwens wel een heel zuur probleem.
Ooit heb ik dan een ETS4 PRO licentie aangekocht voor 1000(?) euro, en nu moet ik weer gaan betalen, alleen maar om dingen te kunnen programmeren.. Zo kost onze beperkte uitbreiding met een aantal inbouw dimmers, plots enorm veel geld.
Bieden ze geen upgrade korting aan? Of is dit alléén voor één versie ervoor.

Daarnaast is veel wel backwards compatible. Heb op mijn ETS5 ook componenten zitten die aangeven alleen voor ETS4 (en dacht ook ETS3) te zijn.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:25
twee_D schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:37:
Hoe kableren jullie de knx modules in de kast zelf (van module naar knx etage klem)? Met bus kabel (wat vrij stroef is) of enkel met de draden of nog anders?
Ik laat ze samenkomen op rijgklemmen en ben dan van plan verder te gaan met 1 knx buskabel in een kabel goot. En dan vlak voordat ze bij een component komen strippen. De losse aders wil ik dan van een krimp kous voorzien zodat het nog wat netter is (tip die ik voorbij heb zien komen in dit topic)

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-03 14:52
don spike schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:48:
[...]

Bieden ze geen upgrade korting aan? Of is dit alléén voor één versie ervoor.

Daarnaast is veel wel backwards compatible. Heb op mijn ETS5 ook componenten zitten die aangeven alleen voor ETS4 (en dacht ook ETS3) te zijn.
Er is een korting, maar ik moet nog steeds 560 euro betalen.
Ik moet de PRO versie hebben gezien de hoeveelheid devices hier geinstalleerd zijn.
Als ik zeker ben dat alle devices compatible zijn, dan zal ik het overwegen.
Ik zal wel moeten waarschijnlijk, anders is mijn domotica systeem binnen x jaar niet meer aanpasbaar.

• bbbrumbrum
  • Niet online
MitchVL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:23:
[...]

Er is een korting, maar ik moet nog steeds 560 euro betalen.
Ik moet de PRO versie hebben gezien de hoeveelheid devices hier geinstalleerd zijn.
Als ik zeker ben dat alle devices compatible zijn, dan zal ik het overwegen.
Ik zal wel moeten waarschijnlijk, anders is mijn domotica systeem binnen x jaar niet meer aanpasbaar.
Heb je meer dan 64 devices? :o

• Gwaihir
  • Niet online
walletje-w schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:43:
De losse aders wil ik dan van een krimp kous voorzien zodat het nog wat netter is (tip die ik voorbij heb zien komen in dit topic)
Een krimpkous? 8)7 Bedoel je een adereindhuls?

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40
Gwaihir schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:25:
[...]

Een krimpkous? 8)7 Bedoel je een adereindhuls?
Nee, denk niet dat hij dat bedoelt.
Hij bedoelt de KNX in de kast, om de KNX componenten in de kast zelf aan te sluiten, net bij de wago.
En om de losse aders wat te beschermen, dit met een krimpkous wat netter af te werken.

• Gwaihir
  • Niet online
Dat ontgaat mij, tenzij als herstelactie wanneer de buitenmantel net te ver is verwijderd.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Iets meer mantel verwijderen zodat je wat makkelijker de kabel op zijn plek krijgt, maar een krimpkousje om het uiteinde om eea wat netter te maken.

#team_UTC+1

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:51
twee_D schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:37:
Bij mij komen er redelijk wat buskabels toe, dus ik laat ze allemaal toekomen op een Phoenix Contact Ptfix.

Ook heb ik 2 knx lijnen genomen, en gebruik ik zwarte en gele krimpkousjes om het verschil in lijnen aan te duiden.

• Gwaihir
  • Niet online
Zat gister ook de info over het Forest systeem door te snuffelen. Lijkt de enige die ook roedes doet.
Zoefff schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:17:
Dat ze ook RS232 praten heb ik me helemaal niet gerealiseerd. Ik zal eens kijken of onze motoren dat ook ondersteunen en of dit bruikbaar is.
In de meeste motoren ingebouwd, las ik. Vereist wel extra kabels (doorgelust van motor naar motor) en een 'gateway' vlakbij de eerste motor. Schakel je om naar RS485, dan is die gateway niet nodig.
Ik mis de terugkoppeling een klein beetje; aan de andere kant is de "getime-de" status in de actor altijd correct, dus wat dat betreft is terugkoppeling eigenlijk niet nodig. Het zou hoogstens handig zijn als de "pull-to-move" geactiveerd wordt, maar dat heb ik om die reden uitgezet. De gordijnen kunnen dus in principe zelf nooit iets doen zonder dat KNX daar van weet.
Als dat uit staat, houdt hij de gordijnen dan 'vast', of kun je ze met de hand bewegen? (En als het aan staat, kun je dan met een tweede rukje halverwege stoppen, weet je dat toevallig toch ook?)

Als je een gordijn beweegt, beweegt dan altijd de andere van de twee gelijkelijk mee?

Ik trek hier nog wel 'ns aan een gordijn om zon uit 'n beeldscherm te houden. Dan hoeven de andere gordijnen in de kamer niet mee. En meestal volstaat één van de twee gordijnen..

Een gordijn dat anders staat dan KNX denkt, pakt de eerstvolgende keer geheel open of dicht de draad weer netjes op, toch?

[Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 23-12-2022 14:05]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Gwaihir schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:02:

Als dat uit staat, houdt hij de gordijnen dan 'vast', of kun je ze met de hand bewegen? (En als het aan staat, kun je dan met een tweede rukje halverwege stoppen, weet je dat toevallig toch ook?)
De documentatie spreekt over een aantal CPS (Curtain Protect System) modes. Afhankelijk van de modus kan je hem wel of niet stoppen, dat is dus instelbaar. Manual override zou altijd mogelijk moeten zijn, maar dat is vooral bedoeld bij stroomuitval. Gordijnen zetten zich bij terugkeer van stroom weer terug in de oude laatst bekende positie (lekker dan, midden in de nacht, bedenk ik me nu ineens :D ).

Overigens gaat dit wel over Goelst, jij hebt het over Forest. Of is dat een dochteronderneming met dezelfde hardware?
Als je een gordijn beweegt, beweegt dan altijd de andere van de twee gelijkelijk mee?
Dat hangt van de opzet af. Als je aan beide kanten een losse motor hebt (tandem opzet) dan durf ik dat niet precies te zeggen, wellicht configurabel.

Zoals ik het hier heb zijn het 2 pakketten op 1 motor. Die zijn fysiek met elkaar gekoppeld omdat ze op dezelfde band zitten. Trek je het linker pakket naar links dan trek je dus ook fysiek aan het rechter pakket dat dan naar rechts beweegt.
Ik trek hier nog wel 'ns aan een gordijn om zon uit 'n beeldscherm te houden. Dan hoeven de andere gordijnen in de kamer niet mee. En meestal volstaat één van de twee gordijnen..
Dat kan dus alleen als het gescheiden systemen zijn. Maakt het wel extra duur omdat je dan meer motoren nodig hebt.
Een gordijn dat anders staat dan KNX denkt, pakt de eerstvolgende keer geheel open of dicht de draad weer netjes op, toch?
Een beetje. De actor onthoudt gewoon de gordijnpositie (0 - 100%). Trek jij je gordijn handmatig open, dan weet KNX niet anders dan dat het nog dicht is. Geef je KNX vervolgens het commando om te sluiten, dan gebeurt er niks omdat het gordijn "dicht" is. Je moet dan dus eerst via KNX je gordijn weer openen (fysiek gebeurt er dan nog niks, maar de actor krijgt het dan wel door) en dan weer sluiten.

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:33:
Overigens gaat dit wel over Goelst, jij hebt het over Forest. Of is dat een dochteronderneming met dezelfde hardware?
Oh.. dan las ik je post verkeerd.

Ik ga er niet vanuit dat het uit dezelfde koker komt, al zie wel veel overeenkomsten. Dat kan ook wederzijds op hetzelfde reageren / goed afkijken zijn.

Desondanks dank voor je info. Vermoedelijk is wat je beschrijft ook voor Forest wel behoorlijk hetzelfde.

Alleen wat ik je linkte over Forest RS232 kun jij dan maar beter niet vertrouwen voor Goelst ;).

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:12
Vind dit wel leuke discussies.

Het is goed om kritisch te zijn, zeker in een wereld waar performatie eigenlijk het enige is die telt. Ik doe eigenlijk enkel KNX in de highend sector van de woningmarkt in België en Europa als de klanten daar nood aan hebben.

Het grote voordeel van KNX boven alles vind ik nog altijd dat je vrij bent om te kiezen met welk merk je in zee gaat. Het is nu zo dat niet alle fabrikanten in alle aspecten even goed zijn. En dat maakt dat je het beste van het hele ecosysteem kan gebruiken. Ook als er vendor specifieke issues zijn, kan je een alternatief voorstellen. Dat heb je natuurlijk meestal bij nieuwe producten die op de markt komen. Een niet te onderschatten voordeel in een setting als integrator/installateur.

Loxone is natuurlijk heel bekend onder de DIY, Nederland en Duitsland. In België is het tweede meest geplaatste systeem QBus. Heel wat van die propriétaire producten/merken zijn nu echt volwassen aan het worden, en hebben aan innovatie geen gebrek.

Momenteel is het zo, en dat vinden andere mijn sector ook dat KNX nog altijd één van de beste backbone's is die er is. Highlevel app's kies je vrij zoals je wil. Ik ken een paar Audio/video integratoren die dus KNX in de verdeelkast steken en al de rest laten bedienen over control4. Zelf gebruik ik nu het Belgische merk Basalte voor mijn AV integraties.

Het belangrijkste is uiteindelijk dat er keuze is, en dat het werkt. De klant zijn installatie moet toch op zijn minst 20jaar mee gaan. Dat is iets die je met Smarthome plug en play speelgoed natuurlijk niet hebt. Want als de app er mee stop, heb je gedaan met spelen. Daarbij zie je dat Gira en hun Homeserver die weliswaar niet meer het meest innovatieve is, nog altijd perfect werkt na meer dan 10 jaar. Er komt nu een 4.12 update die alles klaar maakt voor de toekomst.

En als laatste: documenteren , documenteren en documenteren. Als jij er niet meer bent, moet een ander je werk kunnen verder zetten.

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:10
Mooie uiteenzetting @Domotek.
Bij onze renovatie gaan we ook volledig KNX gaan.
De echte techniekers met veel ervaring en kennis beamen dat dit de beste keuze blijft voor iemand die wat veeleisend is.
Systemen zoals Niko Home Control zijn leuke alternatieven maar deze hebben helaas geen goede track record van lange ondersteuning.
Vreemd dat Niko het enige is wat de meeste verkopers aanbieden.
Waarschijnlijk vooral omdat dit gemakkelijk aan te passen is door de eindgebruiker.
Zoals de functie van een drukknop aanpassen of de dimwaarde van een lichtpunt regelen.
Meer hebben het gros van de eindgebruikers niet nodig.
En ik moet toegeven, de touch bediening van Niko ziet er wel goed uit.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54

Falcon10

Hit it i would !

Mja, Niko is ondertussen al aan hun 3de ( of 4de zelfs ? ) versie van een soort home automatie systeem bezig.
Heb nu reeds bijna 15 haar bij mij KNX in huis steken, en met de aanbouw dat we aan het zetten zijn, kan ik nog altijd gewoon bij aansluiten op de bus, en ook nieuwere KNX apparaten toevoegen.
Men Gira Homeserver kan ook nog steeds alle aanpassingen aan.
@Domotek : welke future proof dingen komen er dan in de nieuwe Gira Homeserver update ?

Zou enerzijds mijn visualisatie wat "makkelijker" willen maken, en ben nu aan het denken om Home Assistant te gaan instaleren op een PC'tje en eens te kijken wat we daar in kunnen uitspoken.
Ze hebben een vrij goede KNX koppeling blijkbaar momenteel, en de Gira Homeserver app doet wel wat het moet doen, maar vind dat je daar te weinig/beperkt datamonitoring kunt in doen van bv energieverbruik, sferen creeëren enz. Ook bv het als je op werk vertrekt ( nuja, je GSM gaat het bedrijf uit ), dat de verwarming paar graden warmer springt, zodat het aangenaam is als je thuis komt.
Dat soort zaken zijn bij KNX toch wel wat minder makkelijk voor elkaar te krijgen me dunkt.

-| Hit it i would ! |-

• Domotek
Lees 4.12 stukje : https://partner.gira.com/...te/server/homeserver.html

Ja voor de rest is in principe nu al heel veel mogelijk. De HS ondersteund bijvoorbeeld, vrije python logica en REST API endpoints. De Expert software krijgt ook het uitzicht van de Gira GPA. Op termijn zal het waarschijnlijk gaan samen smelten met de GPA.

Weet wel dat ik eigenlijk nog weinig mens ken de vrije visu gebruikten over de jaren, net omdat die zo verouderd was. Het meeste was dus gewoon via de Quadclient.

Het is een feit dat de Gira momenteel geen grafana toestanden kan weergeven. Als je daar extreem wilt in gaan zijn er genoeg open source, en of grafana integraties voor ondertussen. Ik vind zelf ook dat in het algemeen de KNX merken daar wat in achter komen. Dat is iets dat dan bij de propriétaire merken wat leuker word uitgevoerd. Maar wie zoekt, wie vind. Mijn eigen klantenbestand heeft niet zo'n nood aan gevisualiseerde grafieken.

Ik draai zelf altijd Node Red mee in mijn deployments op een: https://www.arcus-eds.de/en/knx-displaysknx-led/ip-gateway en dus kan daar als het echt nodig alles mee opgelost worden zoals MQTT etc...

Zelf draai ik thuis ook nog gewoon de Gira Homeserver, net omdat het zo robust werkt. Maar natuurlijk is de verkoopsprijs inclusief Gira S1 (wat meer en meer word opgelost via openvpn) wel een dure affaire voor de gewone particulier. Plus het programmatie werkt die er nog bij komt, voor een op maat ervaring.

Hier war sfeerbeelden voor jou.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:09
Falcon10 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:22:
Zou enerzijds mijn visualisatie wat "makkelijker" willen maken, en ben nu aan het denken om Home Assistant te gaan instaleren op een PC'tje en eens te kijken wat we daar in kunnen uitspoken.
Ze hebben een vrij goede KNX koppeling blijkbaar momenteel, en de Gira Homeserver app doet wel wat het moet doen, maar vind dat je daar te weinig/beperkt datamonitoring kunt in doen van bv energieverbruik, sferen creeëren enz. Ook bv het als je op werk vertrekt ( nuja, je GSM gaat het bedrijf uit ), dat de verwarming paar graden warmer springt, zodat het aangenaam is als je thuis komt.
Dat soort zaken zijn bij KNX toch wel wat minder makkelijk voor elkaar te krijgen me dunkt.
Home Assistent is echt een zaligheid op zowat alle vlakken. Ik ben het 2-3 jaar geleden beginnen gebruiken naast mijn toenmalige OpenHAB instantie maar inmiddels heeft het die volledig vervangen. Ik zat inmiddels wel 2 major versies achter met OH en upgraden zou me evenveel werk gekost hebben als het opzetten van een nieuwe HA. Het gebruiksgemak van HA heeft me overtuigd, en natuurlijk het feit dat alle integraties die ik al in OH gebruikte ook beschikbaar waren in HA.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:14
Domotek schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:08:
Het belangrijkste is uiteindelijk dat er keuze is, en dat het werkt. De klant zijn installatie moet toch op zijn minst 20jaar mee gaan. Dat is iets die je met Smarthome plug en play speelgoed natuurlijk niet hebt. Want als de app er mee stop, heb je gedaan met spelen.
Eens, als mensen puur de Philips Hue app bijvoorbeeld gebruiken, maar een oplossing als Home Assistant waarbij je alles lokaal aanstuurt (en dat is vrij eenvoudig) kun je zo lang vooruit als je zelf wilt. Ik weet niet genoeg van KNX - ik kwam dit topic per toeval tegen -, maar als ik lees over licentiekosten en beperkingen om wat ingewikkeldere zaken te regelen heb ik zo mijn bedenkingen erbij.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:09
Sito schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:32:
[...]

Eens, als mensen puur de Philips Hue app bijvoorbeeld gebruiken, maar een oplossing als Home Assistant waarbij je alles lokaal aanstuurt (en dat is vrij eenvoudig) kun je zo lang vooruit als je zelf wilt. Ik weet niet genoeg van KNX - ik kwam dit topic per toeval tegen -, maar als ik lees over licentiekosten en beperkingen om wat ingewikkeldere zaken te regelen heb ik zo mijn bedenkingen erbij.
KNX is - over het algemeen - robuust en betrouwbaar. Bedoeld om effectief 20 jaar mee te gaan, in tegenstelling tot consumer producten als Hue, Tradfri of chinese zooi waarmee je tegenwoordig rond de oren wordt geslagen en waar je blij mag zijn als het over 5 jaar nog werkt. Langs de andere kant is KNX vooral gericht op grote kantoorgebouwen, hotels en dergelijke. De logica zit in de componenten zelf en is parametriseerbaar. Een aanwezigheidssensor bijvoorbeeld kan voor een constante lichtregeling zorgen en heeft daarvoor massa's opties, maar je merkt dat die bedoeld zijn voor de eerder genoemde soort gebouwen en niet voor een huis waar je niet constant 2000 lux wilt maar 's avond gezellig gedimde lichten. Om dat te bereiken moet je alles zelf regelen buiten de logica van de sensor om en daarin is KNX niet zo goed. Als je binnen KNX blijft kun je dat oplossen met bv zo'n Gira Homeserver (prijzig) maar de laatste jaren zijn de open source home automation pakketten in dat gat gesprongen voor de hobbyist.

Die licentiekosten zijn voor ETS, de software om de KNX componenten te 'programmeren'. Er is een goedkope versie met beperkingen die voor veel hobbyisten volstaat, de pro versie is prijzig maar er zijn jaarlijks grote kortingen op ETS en als je die combineert met een groepsaankoop (hoofdlicentie + 2 goedkopere additionele licenties) kun je voor een dikke 300 euro gesteld zijn. In vergelijking met de totale prijs van een grote installatie stelt dat niet meer veel voor.

• Domotek
Sito schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:32:
[...]

KNX is dan ook een professioneel product. Als installateur/integrator moet je dan ook de zekerheid hebben dat de bedrijfszekerheid niet kant ontdaan worden door de klant in kwestie. Eens KNX opgezet is, en juist is uitgevoerd, heb je bijna geen callbacks. Configuratie en service gebeuren dan ook meestal van op afstand.

Dit forum is ook niet representatief voor de gemiddelde bevolking. De meeste forum gebruikers hier hebben dan misschien wel zin om daar alle dagen mee te zitten kloten, en of alles zelf willen doen. Maar is zijn heel veel mensen die daar geen tijd, kennis of zin in hebben. Waarom zou iemand op restaurant gaan als je toch gewoon zelf lekker kan koken ?

Zelf heb ik totaal geen problemen met andere systemen die er bestaan. Zoals al gezegd moet er keuze zijn voor iedereen. Maar ik stoor me wel aan het feit dat er word omgegaan met elektra alsof het één of ander LEGO MINDSTORMS project is.
Het is nog altijd elektriciteit, en een installatie moet een bepaalde integriteit hebben. Zeker als die word afgeleverd door een installateur.

[Voor 0% gewijzigd door Domotek op 28-12-2022 11:58. Reden: typo]

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 19:52
Heeft er hier al iemand ervaring met de BES SRKNX SR570000 voor presence detection?

Ik heb nu basalte Auro's hangen maar op plaatsen zoals op toilet, boven mijn bureau en eventueel de slaapkamer zou ik graag iets willen dat de aanwezigheid nauwkeurig kan detecteren.
Met microwave sensoren zou dat kunnen. Nu is het namelijk zo dat als je stil zit/amper beweegt de auro's dat niet oppikken en het licht uitgaat.

De BES knx oplossing zou ideaal zijn omdat ik dat op de 29vdc kan aansluiten van mijn buskabel. Ik zou ze net door het gat van mijn auro's kunnen stoppen en verbergen in het plafond.

Er zijn ook standadone niet-knx zaken zoals de Aqara FP1 of een DIY project van everythingsmarthome met een 24Ghz mmwave sensor.

De vraag is of die 9Ghz van de BES ook voldoende gevoelig is om kleine bewegingen op te pikken?

• bbbrumbrum
  • Niet online
ndedecke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:14:
Heeft er hier al iemand ervaring met de BES SRKNX SR570000 voor presence detection?

Ik heb nu basalte Auro's hangen maar op plaatsen zoals op toilet, boven mijn bureau en eventueel de slaapkamer zou ik graag iets willen dat de aanwezigheid nauwkeurig kan detecteren.
Met microwave sensoren zou dat kunnen. Nu is het namelijk zo dat als je stil zit/amper beweegt de auro's dat niet oppikken en het licht uitgaat.

De BES knx oplossing zou ideaal zijn omdat ik dat op de 29vdc kan aansluiten van mijn buskabel. Ik zou ze net door het gat van mijn auro's kunnen stoppen en verbergen in het plafond.

Er zijn ook standadone niet-knx zaken zoals de Aqara FP1 of een DIY project van everythingsmarthome met een 24Ghz mmwave sensor.

De vraag is of die 9Ghz van de BES ook voldoende gevoelig is om kleine bewegingen op te pikken?
Maar Basalte noemt de Auro zelf ook een bewegingsmelder, en geen presentie melder.

Vooralsnog goede ervaringen met de TruePresence van Steinel. Maar die zal qua uitstraling niet helemaal zijn wat je zoekt gok ik. :+
Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee