Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een elektrische badkamer radiator. Mijn oog viel op de radiatoren van Vasco, met name de Vasco Aster.

Deze is er in 3 verschillende uitvoeringen qua inschakeling / inregeling: RF, WiFi, of BAS connector.

https://vasco.eu/sites/de...mvs_hd_el_90.00.98.47.pdf in dit document staat de bas connector genoemd.

"*Deze connector mag enkel worden gebruikt in combinatie met een gebouwbeheersysteem (domotica) of
externe thermostaat uitgerust met: een weekprogramma + open raamdetectie of adaptieve start sturing of
afstandscontrole, om te voldoen aan de Europese richtlijn ECO Design Directive 2015/1188."

Dit is echter waar ik op vastloop: Ik kan niets vinden over welke thermostaten hier dan mee zouden samenwerken en/of dat bijvoorbeeld home assistant hiermee zou kunnen koppelen.

Zijn er mensen die hier al eens mee bezig zijn geweest en/of iets voor hebben uitgezocht?

Ik ben ondertussen ook bezig met informatie opvragen bij Vasco. Wellicht gaan daar ook wat antwoorden uit komen. Het zou zomaar kunnen dat zij "gebouwbeheer systeem (domotica)" compleet anders invullen dan wij Tweakers dat doen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Schijnbaar communiceert de BAS connector met het KNX protocol: Wikipedia: KNX (standard)

Eens wat verder research doen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Inmiddels iets verder: 0v (uit) betekent dat de radiator (uiteraard) niets doet. 230v betekent verwarmen (op de hoogste stand? of op de laatste bekende stand?). Dat zou dus moeten kunnen met een simpele relais switch.

One down, one to go: Hoe ga ik de radiator op (bijvoorbeeld) 50% krijgen? Ik heb de BAS connector helaas nog steeds niet thuis.
Mijn vermoeden is dat er al iets van een knx koppeling in die connector zit. Dat zou dan moeten betekenen dat ik enkel het device aan/uit zou moeten zetten. En als deze dan aan staat, dan zou deze moeten verschijnen in Home Assistant, als knx device en zou deze ook moeten gaan verwarmen op de laatst bekende stand(?).

Of, die connector is verder niet heel slim. In dat geval zal ik er nog van alles omheen moeten maken.

Vasco is alles behalve duidelijk hierover en ze zijn nog niet heel welwillend om technische informatie aan te leveren over deze connector. Ik krijg wel zeer summiere antwoorden op e-mails. Maar (gedetailleerde) technische informatie ontvangen lukt nog niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 30-05-2021 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomp1977
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Hoi Tanuki,

ben je hier verder mee geraakt. Heb ook de vasco gekocht owv domotica integratie optie, maar ben helemaal eens, het is teleurstellend hoe weinig info ze willen geven.

tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
tomp1977 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:38:
Hoi Tanuki,

ben je hier verder mee geraakt. Heb ook de vasco gekocht owv domotica integratie optie, maar ben helemaal eens, het is teleurstellend hoe weinig info ze willen geven.

tom
Hoi,

Ja, ik ben er iets verder mee geraakt. Maar de radiator hangt nog niet, dus ook nog niet echt bezig geweest met het automatiseren van alles.

In het kort komt het er op neer dat je de radiator uit en aan kan zetten. De BAS connector faciliteert precies dat. Er zit een snoertje aan, waar geen spanning op kan staan (uit) en 230v (aan). De rest moet het domotica systeem volgens Vasco regelen.

In het kort houdt dat dus in:
1. Hang radiator op, zorg voor stroomtoevoer die te schakelen is (met een simpele relais switch bijvoorbeeld, Shelly, Fibaro, ...) - Kan gewoon met een inbouwdoos in de buurt van de onderkant van de radiator
2. Zorg voor een sensor die de temperatuur kan meten, zodat je vanuit je home automation software op basis van die waardes een signaal kan sturen naar je relais switch
3. Zorg voor een sensor die open ramen kan detecteren (volgens mij kunnen de Tado sensors dat, o.a.), dat is namelijk een verplichting vanuit de EcoDesign Directive
4. Regel in je home automation een variabele (oid) die de gewenste badkamer temperatuur gaat bevatten, die zou je dan met je app moeten kunnen instellen - Dit is een beetje de vervanging voor de dag/week-programma's die Vasco standaard voorziet (weer ivm die EcoDesign Directive) - Maar uiteraard kun je dat ook in je home automation verwerken "Stook de radiator op 18 graden tussen 8 en 10 uur 's ochtends"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomp1977
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Hoi Tanuki,

heb je dit aan de praat gekregen? Zo ja ben ik erg geinteresseerd om meer info to krijgen.

Groeten

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinochat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 16:36
Ik ben ook heel benieuwd.

Ik lees namelijk op hun site ook het volgende:

https://vasco.eu/nl-nl/el...ektrische-radiator-en-hoe

VRAAG: ELEKTRISCHE RADIATOR - WELK DOMOTICASYSTEEM KAN IK AANSLUITEN OP MIJN ELEKTRISCHE RADIATOR EN HOE WERKT DAT?

Antwoord: Onze radiatoren werken steeds met een 1 tot 10 Volt systeem via een BASS connector. Vasco levert de BASS connector, maar voor alle andere vragen raden wij u aan om uw domotica leverancier te raadplegen.

Dat zou betekenen dat je zowel 23v naar de radiator moet laten lopen + 2 aders om een 1-10v spanning op te zetten voor aansturen.

Ook hier krijg ik van Vasco geen antwoord op anders dan neem contact met je domotica leverancier of installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
dinochat schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:45:
Ik ben ook heel benieuwd.

Ik lees namelijk op hun site ook het volgende:

https://vasco.eu/nl-nl/el...ektrische-radiator-en-hoe

VRAAG: ELEKTRISCHE RADIATOR - WELK DOMOTICASYSTEEM KAN IK AANSLUITEN OP MIJN ELEKTRISCHE RADIATOR EN HOE WERKT DAT?

Antwoord: Onze radiatoren werken steeds met een 1 tot 10 Volt systeem via een BASS connector. Vasco levert de BASS connector, maar voor alle andere vragen raden wij u aan om uw domotica leverancier te raadplegen.

Dat zou betekenen dat je zowel 23v naar de radiator moet laten lopen + 2 aders om een 1-10v spanning op te zetten voor aansturen.

Ook hier krijg ik van Vasco geen antwoord op anders dan neem contact met je domotica leverancier of installateur.
Irritant hè! Er is gewoonweg geen documentatie en/of kennis vanuit Vasco.

Ik kan je nu al vertellen: dat over die 2 aders met 1-10v klopt niet. Er zit letterlijk niets in die BAS connector. Enkel een blauwe en een bruine draad. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinochat
Ik heb deze week gesproken met een (sales) vertegenwoordigster van Vasco. Zij gaf aan dat voor de Beams Mono EL er gewoon alleen maar 230v aansluiting op zit. Dus geen aansturing. Alleen aan-of-uit. Dus sturing zal dan met een relais moeten gebeuren. Ze kon me ook niet uitleggen waarom er ook 1-10v op de site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
dinochat schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:36:
Ik heb deze week gesproken met een (sales) vertegenwoordigster van Vasco. Zij gaf aan dat voor de Beams Mono EL er gewoon alleen maar 230v aansluiting op zit. Dus geen aansturing. Alleen aan-of-uit. Dus sturing zal dan met een relais moeten gebeuren. Ze kon me ook niet uitleggen waarom er ook 1-10v op de site staat.
Inderdaad, dit is ook wat ik zie. Heb je de BAS connector al thuis? Of is het nog in bestelling?

Je zult er versteld van staan hoe eenvoudig het kastje in elkaar zit. :')

Het idee is letterlijk dat je dus temperatuur etc gaat meten in de badkamer, die waardes gaat verzamelen in je home automation, en dan via een relais switch (bijvoorbeeld een Shelly) de radiator aan of uit zet. Meer logica is er niet.
Volgens het hele eco design gebeuren moet je ook nog voldoen aan een open raam detectie mechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinochat
Bij de Beams Mono EL zit geen connector. Dat is alleen maar een kabeltje met twee draden. De radiator moet nog worden geleverd. Maar zoals je hierboven beschrijft is ook precies wat ik wel voor ogen had om te bouwen (met Loxone). Dus in die zin voldoet het aan de verwachtingen behalve dan dat ik dacht dat de radiator wat meer kon dan alleen aan/uit.....

Maar weer de kabel voor 1-10v aansturing verwijderen en een relais op de 230v lijn zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
dinochat schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:37:
Bij de Beams Mono EL zit geen connector. Dat is alleen maar een kabeltje met twee draden. De radiator moet nog worden geleverd. Maar zoals je hierboven beschrijft is ook precies wat ik wel voor ogen had om te bouwen (met Loxone). Dus in die zin voldoet het aan de verwachtingen behalve dan dat ik dacht dat de radiator wat meer kon dan alleen aan/uit.....

Maar weer de kabel voor 1-10v aansturing verwijderen en een relais op de 230v lijn zetten.
Inderdaad, ik had dat ook verwacht! Het werd allemaal heel mooi verkocht. En ik wil best een beetje hobbyen, prima. Maar ik had wel verwacht, met name omdat de oplossing helemaal opgehemeld werd en werd bestempeld als "ja, dit kan alles!", dat er iets meer slimmigheid in zou zitten.

Ik heb bijvoorbeeld aan Vasco gevraagd naar het protocol dat werd gebruikt (omdat ik er toen nog vanuit ging dat temperatuurmetingen oid gestuurd zouden moeten worden). Antwoord: "dat kan je afstemmen met je domotica leverancier". Toen ik zei: "dat ben ik zelf en ik zou graag willen weten hoe jullie product werkt" kreeg ik te horen dat ze geen informatie voor mij hadden.

Uiteindelijk het mysterieuze stukje plastic met letterlijk 2 draadjes erin thuis gekregen. Meer is het niet. Er zit geen printplaatje op, er zit geen enkel ander stukje elektra in, dus het is echt niet meer dan plastic en 2 draadjes.

Je kunt inderdaad enkel met aan/uit werken. Dus de enige optie is een relais switch. Wat dan dus belangrijk wordt is de juiste aansturing van dat relais. Wanneer moet het aan en wanneer moet het uit?

Naar mijn idee heb je minimaal het volgende nodig (om aan de eisen (zoals ecodesign) te voldoen, maar ook om het praktisch te laten werken). Dit zijn dus de zaken die de Vasco app en/of module (e-volve wifi / RF) bijvoorbeeld normaal voor je regelen.

1. "Open window detection", je moet kunnen zien of het raam open staat: dit om te voorkomen dat je verwarming blijft stampen? Kan denk ik door plotselinge verschillen in temperatuur / luchtvochtigheid te detecteren. Kan ook letterlijk door een sensor bij het raam (met magneetjes oid).

2. Temperatuur / luchtvochtigheid sensor: Je zult moeten weten hoe warm en vochtig het is in de omgeving om de radiator heen. Waar zou je die sensor plaatsen? Vermoedelijk zit hij bij de e-volve apparatuur gewoon ingebouwd, dus bij de radiator zou in orde moeten zijn?

3. Slimme regeling: Ik neem aan dat de Vasco e-volve oplossing er voor zal zorgen dat de radiator niet bij een schommel situatie (snel wisselen tussen net wel / net niet warm genoeg) continu aan en uit gaat. Te programmeren in je domotica oplossing?

4. Gewenste temperatuur in kunnen stellen. Of zelfs op een slimmere manier: als het buiten temperatuur x is, moet het binnen temperatuur y zijn. Dit zal je bij de e-volve oplossing op de regel unit doen.

5. Klok- / week-programma: In kunnen stellen op welk moment de radiator aan zou moeten gaan.

Ik quote uit de richtlijnen van Vasco:
Deze connector mag enkel worden gebruikt in combinatie met een gebouwbeheersysteem (domotica) of
externe thermostaat uitgerust met: een weekprogramma + open raamdetectie of adaptieve start sturing of
afstandscontrole, om te voldoen aan de Europese richtlijn ECO Design Directive 2015/1188.
Ik ben er zelf nog steeds niet mee aan de gang. De radiator wordt wel binnenkort (januari of februari) eindelijk geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:18
Interessant topic! Al vorderingen met de BAS connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:46:
Interessant topic! Al vorderingen met de BAS connector?
Zoals gezegd: je kunt er een relay switch aan koppelen om hem aan/uit te zetten. Dat zou iets als een Shelly 1 (in mijn geval Shelly Plus 1PM) kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook een Smart plug en dan vervolgens een stekker maken aan de blauwe en bruine draad van de BAS connector. Of uiteraard gewoon een schakelaar, zodat je een geschakeld stopcontact creëert (en niets kunt doen met smart oplossingen).

Hij kan echt alleen maar aan/uit. Dus het is echt de bedoeling om meer te doen mbt wanneer hij aan/uit moet en onder welke voorwaarden.

Als je in je smart home software details wilt weten, meer details dan enkel aan/uit, dan moeten die details komen van smart appliances om je radiator heen. De Shelly Plus 1PM laat mij weten of de radiator aan of uit staat en geeft ook wat andere details zoals de temperatuur van de Shelly en het stroomverbruik door.
De huidige temperatuur en luchtvochtigheid etc. doe ik met een aparte sensor.

In HA kun je instellen hoe warm je wilt dat de ruimte wordt (of de specifieke locatie waar je sensor hangt, eigenlijk) en daar dan op reageren door te zeggen: als de verwarming aan moet en de temperatuur is niet toereikend, zet dan de radiator aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Tanuki schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Zoals gezegd: je kunt er een relay switch aan koppelen om hem aan/uit te zetten. Dat zou iets als een Shelly 1 (in mijn geval Shelly Plus 1PM) kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook een Smart plug en dan vervolgens een stekker maken aan de blauwe en bruine draad van de BAS connector. Of uiteraard gewoon een schakelaar, zodat je een geschakeld stopcontact creëert (en niets kunt doen met smart oplossingen).

Hij kan echt alleen maar aan/uit. Dus het is echt de bedoeling om meer te doen mbt wanneer hij aan/uit moet en onder welke voorwaarden.

Als je in je smart home software details wilt weten, meer details dan enkel aan/uit, dan moeten die details komen van smart appliances om je radiator heen. De Shelly Plus 1PM laat mij weten of de radiator aan of uit staat en geeft ook wat andere details zoals de temperatuur van de Shelly en het stroomverbruik door.
De huidige temperatuur en luchtvochtigheid etc. doe ik met een aparte sensor.

In HA kun je instellen hoe warm je wilt dat de ruimte wordt (of de specifieke locatie waar je sensor hangt, eigenlijk) en daar dan op reageren door te zeggen: als de verwarming aan moet en de temperatuur is niet toereikend, zet dan de radiator aan.
toon volledige bericht
Nice, thanks voor je reactie. De radiator op 50% aanzetten o.i.d. is dus niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Nice, thanks voor je reactie. De radiator op 50% aanzetten o.i.d. is dus niet mogelijk?
Dat is inderdaad onmogelijk, je zet hem aan of uit. De BAS connector is puur alleen maar een kastje met een soort stekkertje erin dat in de Vasco radiator gaat, aan de andere kant zitten een bruine en een blauwe draad. Fase en nul dus. Meer is er niet, helaas.

Ook informeren bij Vasco leverde niet veel meer op dan dit. Bij lampen kun je bijvoorbeeld nog met fase afsnijding werken om te dimmen. Maar bij deze BAS connector is het echt alleen maar aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Tanuki schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Dat is inderdaad onmogelijk, je zet hem aan of uit. De BAS connector is puur alleen maar een kastje met een soort stekkertje erin dat in de Vasco radiator gaat, aan de andere kant zitten een bruine en een blauwe draad. Fase en nul dus. Meer is er niet, helaas.

Ook informeren bij Vasco leverde niet veel meer op dan dit. Bij lampen kun je bijvoorbeeld nog met fase afsnijding werken om te dimmen. Maar bij deze BAS connector is het echt alleen maar aan of uit.
Helder, dan ga ik deze veel te dure optie ook aanschaffen, incl. een slim stopcontact! Thanks voor je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Helder, dan ga ik deze veel te dure optie ook aanschaffen, incl. een slim stopcontact! Thanks voor je info.
:) Typfout? Ga je wel of niet voor de BAS connector?

Ik ben wel voor de BAS connector gegaan, maar dit was eigenlijk puur omdat er geen integratie leek te zijn voor de Vasco E-Volve WiFi / Vasco E-Volve RF binnen Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Tanuki schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:31:
[...]

:) Typfout? Ga je wel of niet voor de BAS connector?

Ik ben wel voor de BAS connector gegaan, maar dit was eigenlijk puur omdat er geen integratie leek te zijn voor de Vasco E-Volve WiFi / Vasco E-Volve RF binnen Home Assistant.
Hahaha nee, geen typo. Ik vind 36 euro voor een plastic kapje en twee draadjes best veel :P

Ik ga dus ook voor de BAS connector!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Hahaha nee, geen typo. Ik vind 36 euro voor een plastic kapje en twee draadjes best veel :P

Ik ga dus ook voor de BAS connector!
Haha, ah zo! Ja, het is veel geld. Dat zorgde er misschien ook wel voor dat ik er iets meer van had verwacht dan enkel aan/uit.

Ik had bijvoorbeeld verwacht dat het dingetje op de een of andere manier (a la ZigBee / Z-Wave / ... of desnoods een soort HTTP API) aangestuurd kon worden en informatie kon broadcasten. Maar dat viel dus tegen.

En ik had verwacht dat je hem in ieder geval zou kunnen instellen op "ga maar op 50%", want nu dien je hem dus aan te zetten, te wachten tot alles op temperatuur is, en dan... Ja, dan ga je hem dus uit zetten want anders wordt het te warm. Maar doordat ie uit staat en de temperatuur weer begint te dalen, ga je hem over een tijdje weer terug aan moeten zetten om de temperatuur weer te laten stijgen. En je moet er natuurlijk voor zorgen dat e.e.a. niet steeds gaat "knipperen", je wilt niet dat dat relais om de paar seconden aan/uit gaat omdat de temperatuur, door het aan/uit gaan, blijft schommelen net boven / net onder je gewenste temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hier nog wat foto's van het dure domme stukje plastic. :)

Op de kabel staat: "KEMA KEUR VDE IEC 50227-5 300/500V H05VV-F 2x1.0mm² CABO FLEXIVEL IEMMEQU S D FI N +S+S+S N14440 CEBEC NEW SQUARE". De kabel heeft een diameter van 7 mm.

Je ziet de blauwe en bruine draad met soepele aders, die je op het net aan moet sluiten. Uiteraard bij voorkeur geschakeld, anders staat je radiator permanent te stoken. ;)

Aan de andere kant zie je de blauwe en bruine draad met connectors eraan. Die duw je in de Vasco radiator.

Kleur: RAL 7047
Artikelnummer Vasco: 118424800007047
EAN code: 5413754928479
Andere nummertjes / codes: DR019103 / PCCCC800VASGA
Verpakking vermeldt: "Cartridge connection 800mm Grey" & "BAS Connector grijs"

Een aantal installatie mogelijkheden:
1. Dom stopcontact + schakelaar om hem aan/uit te zetten. Niet zo slim. ;)
2. Dom stopcontact met slimme module erachter, die het stopcontact in/uit schakelt
3. Blindplaat met kabelinvoer / kabeluitvoer (BJ, Gira, ... hebben zoiets in hun assortiment) en dan een slimme module erachter
4. Stopcontact met slimme module erachter, gaatje boren om de kabel door te voeren, zodat je het stopcontact nog kan gebruiken voor andere doeleinden
5. ???

Opletten met het aansluiten van de soepele draden, er zijn geschikte Wago lasklemmen met hendeltjes, maar je kunt er ook voor kiezen om de draden te voorzien van een adereindhuls, waardoor je ze daarna bijvoorbeeld in een slimme module kan bevestigen met een schroef verbinding.

Ik heb zelf voor #4 gekozen zoals je hieronder kunt zien. Gaatje van 7 mm geboord en vervolgens het metaal van het basiselement (BJ Future Linear in dit geval) een beetje bijgezaagd om de kabel in de inbouwdoos te kunnen krijgen. Achter het stopcontact plaats ik de Shelly Plus 1PM, waar ik dus de soepele draden op aansluit met adereindhulzen, zodat ik ze dan kan aansluiten op de juiste contacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeC9RDjzU7qNRA4Ap1OtgkUXC_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tutCbXhq6nLpjEhDqhfRJaD5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLckgMRgD3rsssb5-h1aVX9KCe0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig75b0dA6BMfTheUQLHPfXDw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va3zhKFexHasdcNgWidECMyh13c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz4rTsh6AuYGQvhcK5rN4Vyv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ6EytYnI8oNFSXzyBpVLvhdaJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdX2JEaK0qmbzIpYVT9jV13U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK6wB6tBWqlpXaIF-HiJByJ9yhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3YYgWHmtQtmvVUR5ybMQD9I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxCS_um-sIOLLCpa9JbxeJA-I-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZpvGXBBO60EdXu03xctdAYW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8xDgqXSdzA0tPhPffhwoG2tkO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBb42wlDUMu4ylEV0Bkpz1te.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
Ik heb hem inmiddels ook geinstalleerd in combinatie met een Shelly 1pm plus. Werkt top!

@Tanuki thanks voor je foto's, ervaring en uitleg! :-)

[ Voor 25% gewijzigd door Nimoleda op 17-03-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:50:
Ik heb hem inmiddels ook geinstalleerd in combinatie met een Shelly 1pm plus. Werkt top!

@Tanuki thanks voor je foto's, ervaring en uitleg! :-)
Hoe stuur jij hem aan? Heb je ook in HA een "gewenste badkamer temperatuur"-input, die ervoor zorgt dat de Shelly afhankelijk van die waarde + de temperatuur in de badkamer aan/uit gaat? En doe je iets om "knipperen" te voorkomen?

En uiteraard graag gedaan qua ervaringen etc. :) Het is alleen maar goed dat er eens wat geschreven staat op internet over dit dure exotische stukje plastic. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Tanuki schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Hoe stuur jij hem aan? Heb je ook in HA een "gewenste badkamer temperatuur"-input, die ervoor zorgt dat de Shelly afhankelijk van die waarde + de temperatuur in de badkamer aan/uit gaat? En doe je iets om "knipperen" te voorkomen?

En uiteraard graag gedaan qua ervaringen etc. :) Het is alleen maar goed dat er eens wat geschreven staat op internet over dit dure exotische stukje plastic. :D
Ik stuur de Shelly ook aan via HA. Zodra de waterleiding van de douche warmer is dan 35 graden en de luchtvochtigheid in de badkamer boven de 80% is gaat de radiator aan voor 45 minuten. Puur en alleen voor een warme handdoek. Naast de radiator hebben we nu ook vloerverwarming in de badkamer welke is aangesloten op de CV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Ik stuur de Shelly ook aan via HA. Zodra de waterleiding van de douche warmer is dan 35 graden en de luchtvochtigheid in de badkamer boven de 80% is gaat de radiator aan voor 45 minuten. Puur en alleen voor een warme handdoek. Naast de radiator hebben we nu ook vloerverwarming in de badkamer welke is aangesloten op de CV :)
Hoe meet je de temperatuur van de waterleiding eigenlijk? Heb je een sensor ergens in de muur gebouwd o.i.d.? En wat voor sensor is dat dan?

Misschien ook interessant voor mij, het is namelijk een prima manier om te checken of de douche aan staat of niet. :)

Ik heb overigens ook vloerverwarming van Magnum, elektrisch in mijn geval. Er zit een klokthermostaat op, die een vast programma kan krijgen. Ik denk dat ik eigenlijk de Z-Wave versie had moeten nemen. :P maar gelukkig is die Magnum MRC een Tuya device, dus wellicht opties. Het zou interessant zijn om die ook op de een of andere manier te automatiseren. Maar het is lastig om daar echt een goede manier voor te vinden, want het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de vloer elke ochtend tussen 7 en 9 warm moet zijn en elke avond tussen 18 en 20 bijvoorbeeld, maar als je buiten die tijden gaat douchen loop je alsnog op koude tegels.

[ Voor 31% gewijzigd door Tanuki op 25-03-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Tanuki schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Hoe meet je de temperatuur van de waterleiding eigenlijk? Heb je een sensor ergens in de muur gebouwd o.i.d.? En wat voor sensor is dat dan?

Misschien ook interessant voor mij, het is namelijk een prima manier om te checken of de douche aan staat of niet. :)

Ik heb overigens ook vloerverwarming van Magnum, elektrisch in mijn geval. Er zit een klokthermostaat op, die een vast programma kan krijgen. Ik denk dat ik eigenlijk de Z-Wave versie had moeten nemen. :P maar gelukkig is die Magnum MRC een Tuya device, dus wellicht opties. Het zou interessant zijn om die ook op de een of andere manier te automatiseren. Maar het is lastig om daar echt een goede manier voor te vinden, want het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de vloer elke ochtend tussen 7 en 9 warm moet zijn en elke avond tussen 18 en 20 bijvoorbeeld, maar als je buiten die tijden gaat douchen loop je alsnog op koude tegels.
Het automatiseren van de vloerverwarming is inderdaad lastig.. maar ook verbruik e.d. is interessant om te weten!
Ik heb een Sonoff met temperatuur sensor aan de waterleiding vastgemaakt. Werkt perfect!

Onderstaande zou ook goed moeten werken:

https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nimoleda schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Het automatiseren van de vloerverwarming is inderdaad lastig.. maar ook verbruik e.d. is interessant om te weten!
Ik heb een Sonoff met temperatuur sensor aan de waterleiding vastgemaakt. Werkt perfect!

Onderstaande zou ook goed moeten werken:

https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#313
Heel cool! Waar heb je dit dan precies gedaan? In de muur en daarna weg gesmeerd achter een tegel?

Of had je toevallig ergens een koof o.i.d. waar je de waterleiding kon bereiken?

Ik denk dat ik zoiets ook ga doen, is wel een mooie indicatie dat er iemand toch echt aan het douchen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Tanuki schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Heel cool! Waar heb je dit dan precies gedaan? In de muur en daarna weg gesmeerd achter een tegel?

Of had je toevallig ergens een koof o.i.d. waar je de waterleiding kon bereiken?

Ik denk dat ik zoiets ook ga doen, is wel een mooie indicatie dat er iemand toch echt aan het douchen is.
Vlak na de CV ketel, waar de warmwaterleiding uitkomt. Dan hoef je niets te slopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiovanniW
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 16:19
Is dit met blower of zonder?

Volgens het boekje voor radiator met blower zou na 16u spanningsonderbreking tijd en datum weg zijn, maar het programma behouden blijven.
Het lijkt dus dat je de comfort en boost instellingen kan behouden.
Kan hierdoor niet gewoon gebruik gemaakt worden van een smart plug?

HA schakelt de smart plug aan en de radiator schiet automatisch aan in comfortmodus?
Ik weet het niet zeker maar het lijkt zo misschien wel te lukken.

Ik ben namelijk zelf ook aan het bekijken om een vasco radiator met blower aan te schaffen, maar ik zou voor hetgeen hierboven gezegd is eerst willen weten of dit werkt.

Is er iemand die dit zou kunnen proberen? dan is het ook zeer gemakkelijk om dit effectief in HA te steken met thermostaat van de radiator zelf dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Ik ga dit topic openen met de hoop op ervaring.
Ik heb in de badkamerwinkel 'electrische radiator met domotica optie' genoemd en de bedoeling was natuurlijk WiFi / etc.

Ik heb nu dus de Vasco EL-NIVA met domotica aansturing. Heeft de TS nog negatieve ervaringen? Een Aan-Uit switch met een temperatuuraansturing / aansluiting op bijv. een Hombli smart switch lijkt me niet zo lastig.

Is er misschien een controllertje aan te raden? Arduino / Raspberry om dit ook te kunnen monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hier geen negatieve ervaringen. De aan/uit icm home assistant werkt naar behoren.

Ik was in het begin vooral in de war doordat het "domotica" werd genoemd. Het is gewoon een heel domme oplossing eigenlijk, alles behalve smart. Met als voordeel dat je dat zelf wel makkelijk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGerben90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 14:49
Als je toch op zoek bent naar een verwarmingselement met temperatuursregeling dan is Terma's Moa Blue misschien wel een optie. Er is op dit moment geen integratie voor in HA maar in dit HA topic lijken mooie aanknopingspunten genoemd te worden. Lijkt erop dat er geregeld kan worden op kamertemperatuur en op temperatuur van het element zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:03
dinochat schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:36:
Mooi dat ik iets terugvind hier over de Beam radiator. Deze heb ik dus vandaag binnen gekregen inclusief de keuze voor de E-volve E-V-WIFI. Maar dat ding kost dus €300,-+
Is het ook een simpele oplossing door hem simpelweg in te pluggen in een stopcontact met een HUE slimme stekker ertussen welke ik kan schakelen en automatiseren?

dan is het dus enkel 100% aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinochat
Ja dat kan. Ikzelf heb het met een Loxone IO Air gedaan. Dit is feitelijk ook een relais functie. Vanuit Loxone is is ook de Nano2 Relay Tree een optie om dit te doen.

Een andere optie is met Shelly producten een Relais te maken,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard Pauwels
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 13:07
Dus die BAS connector , lijkt gewoon een stekker om de verbinding te maken. De radiator is een weerstand dan, waar je stroom door stuurt. Bij 230V volle cyclus is dat 100% van het vermogen..

Ik ben ook de ongelukkige eigenaar van de Vasco IRIS radiator met blower, en die RF thermostaat.

Bijzonder moeilijk in te stellen volgens heel oude methodes .... die RF afstandsbediening, 4 knoppen , Knoppen zijn 1,2,3,4 maal in te drukken, soms 2 seconden, soms 5 seconden, soms 2 tegelijk gedurende 10 seconden. Met een summiere feedback , dan krijg je rESt en nO , en flE (voor filter) als cryptische display.

Van de tijd dat een controller, jaren 70, 100 bytes geheugen had ?

Inbreken in de RF transmissies tussen thermostaat en module op de radiator lijkt niet zo eenvoudig.

En de e-volve-wifi heeft geen plaatselijke manuele bediening.

BAS connector met een schakeling lijkt idd de oplossing. Welke sturing. Aan/uit goed genoeg voor de radiator, maar dan staat je relais mogelijks te klappertanden. Thyristor sturing vind ik in onze keramiek oven.

Maar het hoeft geen wisselstroom te zijn in die weerstand. Dus een geregelde gelijkstroom voeding zou ook moeten werken. Al is die waarschijnljk een puls-width-modulation op een condensator.

PWM - pulse width modulation is standaard in een Arduino, of ESP32. Een ESP32 kost 5€ bij Aliexpress, maar daar moet wel een vermogenmodule achter.. ESP32 met ESP Home of Tasmota firmware integreert dan weer perfect in Home Assistant. .

En met Tasmota hoef je je eigen PID regelaar niet te programmeren ... https://tasmota.github.io...etup-heating-floor-system

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard Pauwels op 13-08-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Bij 230V krijg je idd het volle vermogen. Ik heb +- 596 watt tot +- 954 watt gezien. Het ding warmt langzaam op en gaat dan ook steeds meer verbruiken.

Of je het voor elkaar kan krijgen om het ding op 50%, 25%, ... te zetten, geen idee. PWM kan (alsin, aanzetten, daarna weer uitzetten, dan weer aanzetten, enz). Maar dat lijkt me niet wenselijk.

Het zou heel fijn zijn om hem op 25% of zo te kunnen zetten -- Je wilt niet altijd dat het ding vol vermogen staat te blazen. Maar hem steeds aan/uit zetten is ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:03
Bernard Pauwels schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:45:
Dus die BAS connector , lijkt gewoon een stekker om de verbinding te maken. De radiator is een weerstand dan, waar je stroom door stuurt. Bij 230V volle cyclus is dat 100% van het vermogen..
Ik ga de Vasco aansturen vanuit een KNX Relaisunit. De BAS-connector si dus simpelweg de aansluitsnoer van de verwarmingsweerstand. Dat is ook precies wat ik zoek. Wat me wèl verbaasd is dat het een tweedraads kabel is, zonder randaarde. In een badkamer wil je zoiets toch aarden en vereffenen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Ik ga de Vasco aansturen vanuit een KNX Relaisunit. De BAS-connector si dus simpelweg de aansluitsnoer van de verwarmingsweerstand. Dat is ook precies wat ik zoek. Wat me wèl verbaasd is dat het een tweedraads kabel is, zonder randaarde. In een badkamer wil je zoiets toch aarden en vereffenen?
Dat is niet altijd nodig. :) Ik weet 100% zeker dat, als je een beetje zoekt, je dit icoontje vindt op de radiator:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektra-info.nl/wp-content/uploads/2016/05/dubbel-aarde-300x295.jpg
(Dubbel vierkantje)

Dat betekent dat het apparaat van zichzelf al dubbele bescherming heeft en daardoor dus geen aarde nodig heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:01

Flo

Mooie info hier over de BAS "connector". Heb een Vasco radiator met een programmeerbare thermostaat er aan. Automatische zomer/winter-tijd aanpassing is al teveel gevraagd voor het ding... Overweeg stap naar BAS connector en een Shelly H&T sensor (1PM zit er al 2jr achter om verbruik te monitoren).

Weet iemand hier of en hoe de temperatuur in de radiator zelf begrensd wordt?

Het is dan een aan/uit schakeling, maar wat als de temperatuur sensor (of regeling) wegvalt of het duurt gewoon erg lang tot het gewenste setpoint is bereikt. Schakelt de radiator dan ergens uit omdat het te heet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Flo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:50:
Mooie info hier over de BAS "connector". Heb een Vasco radiator met een programmeerbare thermostaat er aan. Automatische zomer/winter-tijd aanpassing is al teveel gevraagd voor het ding... Overweeg stap naar BAS connector en een Shelly H&T sensor (1PM zit er al 2jr achter om verbruik te monitoren).

Weet iemand hier of en hoe de temperatuur in de radiator zelf begrensd wordt?

Het is dan een aan/uit schakeling, maar wat als de temperatuur sensor (of regeling) wegvalt of het duurt gewoon erg lang tot het gewenste setpoint is bereikt. Schakelt de radiator dan ergens uit omdat het te heet wordt?
De bas connector is puur alleen een blauwe en bruine draad.

Er zijn ideeën / theorieën over of het mogelijk zou zijn iets te doen met dimmen (fase aansnijding of afsnijding), of iets met PWM (pulse width modulation, eigenlijk gewoon af en toe weer uit zetten en weer aanzetten). Maar ik heb nog niets bevestigd gezien en het zelf ook nog niet geprobeerd (en ook niet gedurfd eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:01

Flo

Tanuki schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:56:
[...]

De bas connector is puur alleen een blauwe en bruine draad.

Er zijn ideeën / theorieën over of het mogelijk zou zijn iets te doen met dimmen (fase aansnijding of afsnijding), of iets met PWM (pulse width modulation, eigenlijk gewoon af en toe weer uit zetten en weer aanzetten). Maar ik heb nog niets bevestigd gezien en het zelf ook nog niet geprobeerd (en ook niet gedurfd eigenlijk).
Maar schakelt de radiator wel zelf af als de temperatuur te hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Flo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:27:
[...]

Maar schakelt de radiator wel zelf af als de temperatuur te hoog wordt?
Nee. Met de BAS connector blijft de radiator zo lang blazen als dat hij aan staat. Er zit verder geen intelligentie in de radiator, geen temperatuur sensor enz.

De E-Volve WiFi / RF zullen waarschijnlijk wel afschakelen? Of ze gaan op een lager pitje draaien? Als dat laatste zo is, dan zou de E-Volve dus een bepaalde sturing doen, zodat de radiator "gedimd" wordt, of uit gaat en later weer aan gaat (PWM achtig). Maar dat is mij iig nog niet duidelijk. Ik heb zelf ook geen E-Volve WiFi / RF.

Als iemand een E-Volve WiFi/RF heeft, dan kunnen we dat uiteraard eens testen allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:51
Goed, even mijn ervaring.

Ik heb recent mijn badkamer verbouwd en er een Vasco ASTER-A BLOWER HF-EL-BL-A aan de muur gehangen. Het schermpje van de blower hangt wel erg laag. In eerste instantie dacht ik de RF afstandsbediening aan te schaffen, totdat ik zag dat ze ook een E-Volve Wifi module hebben bij Vasco.

Het enige wat niet helemaal duidelijk was, is of dit ook samenwerkte met mijn specifieke radiator, die al een bedieningspaneel heeft en BAS-connector.
Ik heb dit probeer na te vragen bij Vasco door ze een mail te sturen, waarop ik het verzoek kreeg om dit na te vragen bij de het verkoopnetwerk, i.p.v. mij het redelijk eenvoudige antwoord te geven.

Dus, ik maar met de betreffende winkel chatten of dit zou werken. Ja was de reactie. Goed, module besteld en die kwam vandaag binnen. Naast het wifi kastje en de bluetooth temperatuursensor zat er ook een BAS connector in de doos.
Alles aangesloten en ingesteld. Dat ging goed, maar..... als ik de temperatuur via de app omhoog zette, reageerde de radiator niet. Het display op de radiator liet de standaard waarden zien, ik zou verwachten dat deze de temperatuur overneemt, en de radiator werd dus ook niet warm.

Hmmm... toen toch maar (als particulier) gebeld met Vasco. "Nee, nee , nee, dat werkt niet meneer. Een radiator met blower is niet mogelijk."

Oke dan. Alles weer losgekoppeld en direct aan de 220V aangesloten. de E-Volve gaat weer terug naar de winkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZcqrCkCJS93ZCTrY5N3Vl-Urww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTIC5Etc4s2N1W0BY9WREI9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRhAti0Y9P3PRu8471K4Oj8dmZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9B1GEghHS2QNVNleaAMWFt9f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@Prutsky Ik snap het niet helemaal. Je vertelt al een BAS connector te hebben, en een bedieningspaneel. Je bedoelt dan het bedienings paneel van de blower, denk ik?

En nu heb je de E-Volve WiFi gekregen + nòg een BAS connector? Dat is bijzonder? Want volgens mij sluit het een het ander uit - òf BAS connector, òf WiFi.

Waar ik (en anderen in dit topic en op de Home Assistant fora enz) naar benieuwd zijn, is wat er gebeurt als je met de E-Volve WiFi temperatuur instellingen enz doet. Wat is het uitgaande signaal? (Of, wat is het binnenkomende signaal in de radiator dan?)
Gaat dat ding de radiator consistent op 500w zetten, of gaat dat ding er anders mee om, iets dat wij dus (nog) niet doen met onze aan/uit schakelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:51
Tanuki schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:20:
@Prutsky Ik snap het niet helemaal. Je vertelt al een BAS connector te hebben, en een bedieningspaneel. Je bedoelt dan het bedienings paneel van de blower, denk ik?

En nu heb je de E-Volve WiFi gekregen + nòg een BAS connector? Dat is bijzonder? Want volgens mij sluit het een het ander uit - òf BAS connector, òf WiFi.

Waar ik (en anderen in dit topic en op de Home Assistant fora enz) naar benieuwd zijn, is wat er gebeurt als je met de E-Volve WiFi temperatuur instellingen enz doet. Wat is het uitgaande signaal? (Of, wat is het binnenkomende signaal in de radiator dan?)
Gaat dat ding de radiator consistent op 500w zetten, of gaat dat ding er anders mee om, iets dat wij dus (nog) niet doen met onze aan/uit schakelingen?
De BAS connector die je op de 2e foto ziet is verbonden met de blower. Dir extra blower is wat het in mijn geval ook ingewikkeld maakt. Daar kwam ik achter toen ik de prijslijst van Vasco beter bestudeerde.

Wij hebben de blower erbij genomen, aangezien we bijna 2000W nodig hadden om de ruimte voldoende te verwarmen. Daar zijn er zonder blower geen van. Vandaar dat we de blower erbij hebben genomen (750W van de radiator en 1000W van de blower indien nodig).

De blower heeft dus zelf ook al een bedieningspaneeltje en een BAS connector aan de radiator.
Als je een (elektrische) Astor radiator hebt zonder blower, heb je wel een kleiner display/bedieningspaneel dat op de plak van de BAS connector zit. Dit type radiator ondersteund wel de E-volve Wifi module: je vervangt namelijk het bedieningspaneel met de BAS connector dit je bij de E-volve Wifi krijgt.
De Wifi module stuur deze aan.

Welke signalen dat zijn en hoe dat werkt: geen idee. Maar ik kan me er iets bij voorstellen dat het gewoon een aan/uit schakelaar is, en op basis van de temperatuur in de ruimte (die teruggekoppeld wordt aan de E-volve Wifi mbo een Bluetooth temperatuur sensor) de radiator aan of uit zet.

Hoe dit dan weer te koppelen is aan je Domotica systeem, dat zou ik zo niet weten. Maar ja ik ben dan volgens Vasco ook maar een tweaker en geen "Domotica specialist"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Prutsky schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:00:
[...]
Hoe dit dan weer te koppelen is aan je Domotica systeem, dat zou ik zo niet weten. Maar ja ik van dan volgens Vasco ook maar een tweaker en geen "Domotica specialist"...
Ja dat is het mooie. :p Toen ik contact opnam met Vasco technisch support, kreeg ik te horen "dit moet u aan uw installateur vragen", vervolgens moest ik zeggen "dat ben ik zelf", daarna "dit moet uw domotica specialist regelen" en moest ik weer "dat ben ik zelf" antwoorden.

Daar zit ook geen enkel issue, maar hoe hun product precies werkt... Tja, dat zou Vasco zelf het beste moeten weten natuurlijk...

Ik kan best fase aansnijding / afsnijding gaan testen, maar een €1000 radiator eraan verliezen omdat het experiment mislukte... Dan hoor ik het liever van Vasco, liefst met een datasheet of zo erbij.

Met een interval schakelen is niet zo moeilijk, uiteraard, maar ja, is dat dan de oplossing.

Ik zou best geinteresseerd zijn om met die evolve wifi te testen. Maar ik heb hem zelf niet. En om hem speciaal aan te schaffen hiervoor, vind ik ook een duur grapje.

Pagina: 1