[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Matched: modbus
Wokschotel schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:23:
Ik zit een beetje te kijken naar de mogelijkheden van Loxone. Simpel voorbeeld: schakelen van verlichting.

KNX: Als ik verlichting wil bedienen via een 4-voudige pulsschakelaar kan ik een 4-voudige schakelaar van MDT (zonder led) plaatsen. Prijs ongeveer 57 euro + actor (excl. afdekking en toetsen). Met led-verlichting 75 euro

Loxone: ik kan een simpele 4-voudige pulsschakelaar pakken van bv Jung (532-4 U), 13 euro per stuk (excl. afdekking en toetsen). Die via een 24-volt kabel (simpele UTP) aan Loxone koppelen. Okay, in die MDT-schakelaar heb je fancy led-verlichting en in die van Jung niet maar als je daar niet om geeft heb je verder dezelfde mogelijkheden. En mocht Loxone ooit omvallen dan monteer je een stel teleruptoren ipv de Miniserver en dan kun je weer vrolijk verlichting schakelen ;)
Loxone werkt vergelijkbaar met een plc alleen dan een stuk gebruiksvriendelijker en voorzien van veel ingebouwde functionaliteit. Als Loxone kopje onder gaat kun je er altijd een iets onder schuiven van Wago, Siemens, Beckhoff of whatever er voor leuke hardware er tegen die tijd verkrijgbaar is. De werking van een pulsdrukker, relais of een potentiaalvrije uitgang is zo universeel dat er altijd veel oplossingen voor te vinden zullen zijn.

Als je Loxone Air gaat toepassing voor draadloze besturing krijg je wel meer vendor lock-in. De andere uitbreidingsmodules voor de Loxone Miniserver gebruiken standaarden zoals dmx, EnOcean, 1-Wire en modbus, waarvoor hardware van verschillende fabrikanten verkrijgbaar is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wokschotel schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:06:
Ja dat weet ik, maar schakelactoren voor KNX zijn ook niet gratis. ik ben nog een vergelijking aan het maken tussen de 'backend' kosten voor Loxone en KNX uitgaande van een standaard opstelling (bv 10 schakelaars, 4 lichtpunten etc etc).
Als je een serieuze bak inputs nodig hebt kun je ook overwegen om een Wago-plc aan je Loxone te koppelen. Dit is vooral interessant als je geen probleem vindt om met gebruikte hardware te werken. Een wat oudere plc zoals de 750-841 haal je voor zo'n 200 euro van eBay en de viervoudige digitale inputmodules heb je voor 8 - 15 euro per stuk. Helaas heb je dan nog niet de software. Nieuw betaal je zo'n 570 euro voor de Ethernet Starter Kit 2 (inclusief de Wago-variant van de Codesys-programmeersoftware) en 30-35 euro voor de inputmodules. Een Loxone Extension kost 400 euro voor 12 inputs (en acht relais + vier analoge inputs + vier analoge outputs).

Koppelen kan met modbus/tcp. Dat werkt betrouwbaar als je markers uitleest die een kopie zijn van de waarde van een input maar dan met een off-delay van 500ms (zodat een input minimaal 500ms 'hoog' is bij het indrukken van een toets). Anders kan het voorkomen dat het snel indrukken en weer loslaten van een pulsdrukker niet wordt opgemerkt door de modbus-server in verband met de poll interval van de bus (bij mij circa 100ms). De andere optie is om de plc via een eigen protocol met de Loxone Miniserver laten praten zoals deze gebruiker heeft gedaan: https://www.loxforum.com/...loxone-und-wago-verbinden .

Als je het eenmaal in huis hebt kun je wel heel flexibel inputs en outputs toevoegen. Zo gebruik ik naast 24VDC high swide switching inputmodules ook low-side switching inputs voor radarsensoren met een open collector uitgang en 5VDC inputmodules voor pir-sensoren waar een spanning van ~4,5VDC uitkomt bij het detecteren van beweging.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tss68nl schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:08:
[...]

Ken je die reclame van "Ik blijf het toch zeggen hoor....", vreselijk irritant, en zo voel ik me ook iedere keer als ik aangeef dat VVW regelen eigenlijk niet zo veel uit haalt. :)

Wellicht alleen als je de VVW 5 cm onder het oppervlak legt in een laag beton (veel sneller met warmteoverdracht ondanks de hoge warmtecapaciteit), maar dan moet je wel nog een beter isolerende laag eronder hebben zoals zandcement of zelfs isolatieplaten. Alleen dan zal het beton snel genoeg kunnen opwarmen en afkoelen, om er zinnig iets mee te kunnen regelen.

Vergis je niet: veel vvw-verdelers raken qua temperatuur continue in onbalans als je de verhouding van de ventielen zelf wijzigt. Ik heb geprobeerd mijn vvw stuurbaar te maken (met 13 groepen toevallig ook op twee afzonderlijke verdelers), en het is met de hand al een drama om een stabiele afstelling te krijgen. Met de automatische ventielen erop schoot de temperatuur van de leidingen en retour alle kanten op.

Heeft iemand een goed werkende sturing van VVW hier? Ik zou graag horen hoe :)
Ik ben er mee bezig. In mijn geval gaat het om verwarming met een warmtepomp. De aanvoertemperaturen zijn vrij laag (zo'n 30-35℃ vanaf het buffervat) en er wordt in principe gestreefd naar een constante temperatuur gedurende de hele dag. Op de beganegrond ligt de vloerverwarming in beton en op de verdieping dicht op de oppervlakte in fermacellplaten onder een gietvloer.

Ik heb nu net een simpele besturing per ruimte werkend. Er moeten nog wat optimalisaties in om te anticiperen op een dalende of juist stijgende temperatuur. Als er op een zonnige dag in het voorhuis veel instraling van de zon is geweest of de kachel aan is geweest en de temperatuur is ruim boven de doeltemperatuur zal hij 's nachts vrij rap dalen. Nu worden de ventielen pas geopend als de temperatuur onder de doeltemperatuur komt, maar dan kan het nog een paar uur duren voordat de daling in temperatuur wordt gestopt.

Verder zit er vooral nog werk in het krijgen van meer controle over de Nibe-warmtepomp zodat die ook daadwerkelijk warmte levert als dat nodig is. Het komt nu voor dat mijn besturing ventielen opendraait terwijl er water van 24 graden in het buffervat zit, dan warmt een ruimte nooit op. De warmtepomp meet de temperatuur in één ruimte en de temperatuur daar zegt niet alles over de warmtebehoefte in huis. Het ding is sowieso nogal eigenbewijs. Hopelijk lukt dit met alleen het verschuiven van de stooklijn en de doeltemperatuur (die ik kan ik via de modbus-interface wijzigen). Anders zou ik de input van de buiten- en binnentemperatuursensoren moeten faken.
teaser schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:56:
Vloerverwarming moet je niet gaan regelen, en al zeker niet de verschillende vvw kringen onderling. Die regel je 1 keer af en daarna kom je er nooit meer aan. Voorzie dus enkel ventielen en sturing voor je radiatoren.
Hoe moet zo'n statische regeling dan goed reageren op dynamische omstandigheden? Om een paar voorbeelden te noemen:

- Je hebt een deel van het huis (bijvoorbeeld een gastenverblijf of een praktijkruimte) dat soms niet gebruikt wordt en waar je in bepaalde periodes temperatuurverlaging wil doen. Met behulp van stelventielen regel je dat automatisch.
- Je hebt ruimtes in huis op het oosten en zuiden met grote raamoppervlakken die sterk kunnen opwarmen door invallend zonlicht en andere ruimtes waar helemaal geen directe instraling is. Het effect en de onbalans tussen de ruimtes met en zonder invallend zonlicht verschilt per dag. Met een dynamische regeling kun je reageren op dynamische omstandigheden.
- Je hebt ruimtes in huis waar met behulp van een houtkachel wordt bijgestookt. Hiervoor geldt hetzelfde als bovenstaande.

De DS18B20 1-wire temperatuursensoren waar ik mee werk hebben een hoge resolutie van 12-bit. Kleine schommelingen in de temperatuur kun je daardoor goed meten. Als de ruimtetemperatuur zich rond de doeltemperatuur begeeft en de vloer al is opgewarmd zie je dat de ventielen feitelijk door middel van een laagfrequente pulsbreedtemodulatie worden geregeld (het ventiel wordt om de paar minuten geschakeld, het openen en sluiten van een thermisch ventiel duurt enkele minuten dus hij staat dan feitelijk half open). Daar bereik je toch hetzelfde mee als een ventiel statisch afregelen?

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 12:57
Femme schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:31:
[...]

Ik ben er mee bezig. In mijn geval gaat het om verwarming met een warmtepomp. De aanvoertemperaturen zijn vrij laag (zo'n 30-35℃ vanaf het buffervat) en er wordt in principe gestreefd naar een constante temperatuur gedurende de hele dag. Op de beganegrond ligt de vloerverwarming in beton en op de verdieping dicht op de oppervlakte in fermacellplaten onder een gietvloer.

Ik heb nu net een simpele besturing per ruimte werkend. Er moeten nog wat optimalisaties in om te anticiperen op een dalende of juist stijgende temperatuur. Als er op een zonnige dag in het voorhuis veel instraling van de zon is geweest of de kachel aan is geweest en de temperatuur is ruim boven de doeltemperatuur zal hij 's nachts vrij rap dalen. Nu worden de ventielen pas geopend als de temperatuur onder de doeltemperatuur komt, maar dan kan het nog een paar uur duren voordat de daling in temperatuur wordt gestopt.

Verder zit er vooral nog werk in het krijgen van meer controle over de Nibe-warmtepomp zodat die ook daadwerkelijk warmte levert als dat nodig is. Het komt nu voor dat mijn besturing ventielen opendraait terwijl er water van 24 graden in het buffervat zit, dan warmt een ruimte nooit op. De warmtepomp meet de temperatuur in één ruimte en de temperatuur daar zegt niet alles over de warmtebehoefte in huis. Het ding is sowieso nogal eigenbewijs. Hopelijk lukt dit met alleen het verschuiven van de stooklijn en de doeltemperatuur (die ik kan ik via de modbus-interface wijzigen). Anders zou ik de input van de buiten- en binnentemperatuursensoren moeten faken.

[...]

Hoe moet zo'n statische regeling dan goed reageren op dynamische omstandigheden? Om een paar voorbeelden te noemen:

- Je hebt een deel van het huis (bijvoorbeeld een gastenverblijf of een praktijkruimte) dat soms niet gebruikt wordt en waar je in bepaalde periodes temperatuurverlaging wil doen. Met behulp van stelventielen regel je dat automatisch.
- Je hebt ruimtes in huis op het oosten en zuiden met grote raamoppervlakken die sterk kunnen opwarmen door invallend zonlicht en andere ruimtes waar helemaal geen directe instraling is. Het effect en de onbalans tussen de ruimtes met en zonder invallend zonlicht verschilt per dag. Met een dynamische regeling kun je reageren op dynamische omstandigheden.
- Je hebt ruimtes in huis waar met behulp van een houtkachel wordt bijgestookt. Hiervoor geldt hetzelfde als bovenstaande.

De DS18B20 1-wire temperatuursensoren waar ik mee werk hebben een hoge resolutie van 12-bit. Kleine schommelingen in de temperatuur kun je daardoor goed meten. Als de ruimtetemperatuur zich rond de doeltemperatuur begeeft en de vloer al is opgewarmd zie je dat de ventielen feitelijk door middel van een laagfrequente pulsbreedtemodulatie worden geregeld (het ventiel wordt om de paar minuten geschakeld, het openen en sluiten van een thermisch ventiel duurt enkele minuten dus hij staat dan feitelijk half open). Daar bereik je toch hetzelfde mee als een ventiel statisch afregelen?
Femme, 1-wire temperatuursensor in de isolatie tegen het buffervat steken en op basis daarvan de warmtepomp laten draaien? Dat in combinatie met eventueel s'nachts de warmtepomp uitschakelen?

Hierbij weet je in één keer of je de ventielen kan opendraaien want je weet de temperatuur van het buffervat.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tss68nl schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:48:
[...]

Dat is precies hoe bestaande Priva systemen ook worden bestuurd. Er is zo weinig interactie mogelijk, dat het systeem voor de gek houden de enige optie is.
Ah lekker handig :) .

Ik heb op de Nibe gelukkig wel wat opties: doeltemperatuur aanpassen (die kun je hoger of lager zetten dan de werkelijk gewenste temperatuur in de ruimte waar ook de sensor hangt om te compenseren voor warmtevraag elders in huis), stooklijn verschuiven en verwarming blokkeren (handig als het warm genoeg in huis maar de warmtepomp dat niet helemaal begrijpt).
Qua instraling vind ik het lastig. Dit resulteert meestal sowieso in een te hoge temperatuur voor een korte periode, en ik ben er nog niet van overtuigd dat vvw door laten lopen de piek veel hoger maakt. De kunst is het opvangen van het dal zoals je al aangeeft, maar bij doorstoken heb je daar niet zoveel last van.
Het effect van instraling speelt wel vooral in het najaar en het voorjaar als de zon nog krachtig is maar het 's nachts wel flink kan afkoelen. De zon heeft dan wel veel invloed op de temperatuur en voor lange tijd. De invloed van het wel of niet stoken van een houtkachel is ook groot.

In een modern huis zal het ongetwijfeld eenvoudiger zijn (zeker in combinatie met lage temperatuur verwarming op constante temperatuur).
gerre22 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:22:
[...]

Femme, 1-wire temperatuursensor in de isolatie tegen het buffervat steken en op basis daarvan de warmtepomp laten draaien? Dat in combinatie met eventueel s'nachts de warmtepomp uitschakelen?

Hierbij weet je in één keer of je de ventielen kan opendraaien want je weet de temperatuur van het buffervat.
Meten is niet zozeer het probleem. Ik heb een Husdata H1-interface aan mijn Nibe-warmtepomp hangen (oplossing van een handige Zweed die zes keer goedkoper is dan de modbus-interface van Nibe zelf) en die zorgt ervoor dat ik alle statussen en temperaturen van de warmtepomp in mijn domoticasysteem heb. De warmtepomp direct aansturen is niet mogelijk maar moet indirect door de warmtevraag te beïnvloeden en de stooklijn te verschuiven. Niet ideaal maar ik red me er waarschijnlijk wel mee.
teaser schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:56:
In een modern goeg geisoleerd huis moet je eigenlijk helemaal niets gaan regelen qua verwarming. Heel het huis op eenzelfde constante temperatuur en klaar.
Uiteraard is dat de ideale wereld en wonen we niet allemaal in zo'n huis. Maar dan nog zou ik zelfs in weinig gebruikte ruimtes de vvw constant laten. Tussen de ruimtes onderling is er geen isolatie en uiteindelijk neemt die ruimte toch de temperatuur aan van de aanpalende ruimtes. Dan kun je evengoed de vvw op temperatuur houden.
Ik heb helaas geen modern geïsoleerd huis (wel veel aan gedaan bij de renovatie maar er zijn nu eenmaal veel beperkingen en complicaties in een monumentaal pand). Ik ga het dus gewoon proberen dynamische te regelen, is ook een leuke uitdaging ;) .
Wat betreft opwarming door zoninval: dat kun je nooit anticiperen, want je weet niet of de zon zal gaan schijnen of niet. Op een weerbericht kun je je niet baseren om 's morgens de verwarming terug te schroeven om te grote opwarming te voorkomen later op de dag, want als het onverwachts toch bewolkter is dan voorspeld zit je in een te koude ruimte. En corrigeren achteraf om te voorkomen dat de temperatuur zakt... dat wordt wel heel veel trial and error denk ik. Ik zou er geen moeite voor doen, doorgaans zal het na het voorbijgaan van de nacht wel gestabiliseerd zijn is mijn gevoel. Een goede sturing van de vvw zou niet teveel last mogen hebben van undershoot na zo'n tijdelijke opwarming.
Mijn inziens kun je prima anticiperen op dagen waar er veel zon verwacht wordt. De nachtverlaging die ik voor ogen heb zal beperkt zijn (bijvoorbeeld één graad), voor het comfort heeft dat niet zoveel invloed en mocht het onverhoopt toch een bewolkte dag worden dan kan het warmtetekort gewoon overdag ingehaald worden.

Er valt ook wel concreet energie mee te besparen in het voorjaar en najaar wanneer een warmtepomp 's nachts kan denken dat ie flink aan de bak moet bij een buitentemperatuur tegen het vriespunt terwijl er de volgende dag misschien wel een stralende zon aan de hemel staat bij een buitentemperatuur van 15 graden.

Ik heb al een tijdje een dom scriptje in gebruik dat op een bepaald moment 's nachts de warmtepomp uitzet als er mooie dag met hoge temperaturen aankomt. Dat zorgt ervoor dat ook de vloer in de badkamer afkoelt wat niet prettig is in de ochtend. Beter is om de nachtverlaging alleen bij specifieke ruimtes te doen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inmiddels uitgebreid gesproken met de installateur, de leverancier van het KNX systeem, alsook een externe KNX 'expert', hoewel deze laatste niet veel verder lijkt te komen dan de ETS software. Dit heeft helaas nog niet echt iets opgeleverd.

De KNX leverancier is gekomen met een 'programmable interface' component zonder een oplossing wie die component dan gaat programmeren (hint: de klant gaat het niet doen).

Ik ben helaas nog niet zo thuis in het KNX gebeuren. Voor Modbus geldt dat het protocol op RTU (serieel) en TCP hetzelfde is (get/set register waarde). Er zijn zelfs converters (direct te gebruiken na het uitpakken) die een RTU signaal omzetten naar een TCP signaal. BACnet hetzelfde verhaal.

Is er ook zoiets voor KNX? Ik zou zeggen dat dit voor KNX dus niet zo moeilijk zou moeten zijn, maar gezien de tijd die er inmiddels ingestoken is, krijg ik een ander gevoel. Of ik praat met de verkeerde mensen natuurlijk. Ik kom wel KNX/IP interfaces tegen, maar die lijken alleen bedoelt te zijn om het netwerk te programmeren, of om meerdere KNX netwerken aan elkaar te knopen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Rafael schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Als de buskabel van Voltus van € 0,33 per meter kwalitatief OK is, dan kan dat inderdaad wel een goed stuk schelen. SSV 16x0,8 is 4x zo duur.
Je kunt ook twee keer utp-kabel door een buis trekken. Voor het aansluiten van 24V pulsdrukkers maakt het niet uit wat voor een kabel je gebruikt zolang het elektronen geleidt. Voor de toekomstbestendigheid kan het wel verstandig zijn om kwalitatief hoogwaardige kabel te trekken. Svv lijkt me dan als toekomstige communicatiekabel niet zo geschikt omdat niet getwist is.
Heb je een concreet voorbeeld van het intuïtieve daaraan? Leds die tonen welke verlichting ingeschakeld is zodat je niet moet gokken welke knop het is om uit te schakelen? Vanaf je sferen gaat creëren en nog amper knopjes hebt, wat is dan de echte meerwaarde van de leds dan nog? Het is niet dat ik het voordeel van de leds niet wil zien, maar ik kan het me nog niet goed voorstellen.
Wat ik met de gasten in ons gastenverblijf merk is dat ze niet gewend zijn aan het gebruik van pulsdrukkers en licht dat middels een fade-in van een paar seconden aan gaat (dat vind ik nu eenmaal veel mooier dan aan/uit). Af en toe hebben we mensen die meteen al bij binnenkomst op alle knopjes drukken en het licht uitzetten met dezelfde knop waarmee ze het een seconde eerder hebben aangezet. Ik moet nog bedenken om de UX te verbeteren. Dat heb je wellicht minder als er terugkoppeling op de toets zit.

Een terugkoppeling is met Loxone niet echt goedkoop te realiseren. Het is nogal jammer om en relais te krijgen om een 24V ledje te laten branden. Voor dit doeleinde zou je een Wago buskoppelaar op de kop kunnen tikken met wat 24V outputmodules om via modbus/tcp de terugkoppeling te doen, dan doe je het voor zo'n € 7,50 euro per output of nog veel minder als je de modules gebruikt van eBay.de haalt.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 12:59
Ik haak wat laat in maar ik lees hier het e.e.a. over Dali vs DMX. Het probleem met DMX is dat er geen enkele logica in een dmx device zit en alle intelligentie van de dmx controller moet komen die ook nog eens continue met max 240kbps te dmx bus moet aansturen zonder dat er iets veranders is.

Met Dali gebeurt dat allemaal decentraal in de driver. Scenes, groepen, fade time, fade rate (fade stappen bij een up en een down), minimum dim waarde, maximum dimwaarde, power on dimwaarde, laatst gebruikte dimwaarde, dim curve. Allemaal decentraal in firmware opgeslagen. Daarnaast heeft dali een device discovery mechanisme zodat je geen id's per driver hoeft in te stellen. Via dali bus commando's is alles in te stellen.

Ik heb hier gelezen dat het standby verbruik van dali devices hoog zou zijn. De standaard schrijft voor dat de interface maximaal 2ma mag verbruiken. In de ontwerpen van daliinterfaces die op het internet te vinden zijn is de grootste stroomverbruiker de led van de optocoupler tussen de bus en de mcu. Door deze default uit te zetten en pas aan te zetten bij een logische 1 op de bus gaat de idle stroom richting de 0,25ma (heb de interface net ontworpen die tevens ook als ebus of opentherm interface kan dienen).

Ik weet het e.e.a. van dali omdat ik als hobbyprojectje toevallig heb ik de nieuwe Dali2 standaard geïmplementeerd in c++ met als oorspronkelijke bedoeling om uiteindelijk met een arduino nano 4 meanwell ldd drivers aan te sturen. Ik was begonnen met de AMD reference implementatie die 8KB aan gecompileerde C code was. Gelukkig kreeg ik de beschikking over de nieuwe dali 2 101, 102, 103 standaard en heb ik besloten om die reference implementatie terzijde te leggen want wat structuur en implementatie betreft vond ik het helemaal niks en heb alles from scratch herschreven en tevens alle nieuwe Dali 2 functionaliteit toegevoegd als multi master ondersteuning. Wat wel positief is dat die referentieimplementatie alle benodigde registers direct schreef dus dat heb ik maar overgenomen zodat ik een 100% interrupt gestuurde implementatie over hield zonder gebruik te maken van arduino libraries.

Resultaat, 5KB gecompileerde c++ code en volledige protocol ondersteuning en < 200bytes geheugen gebruik (kan nog kleiner).

Zonder de uren te rekenen heb je dan voor 30 euro een 4 kanaals driver excl. een externe 48V voeding. Als je de externe voeding dan ook nog kan controleren en afsluiten als er geen lamp aan is, dan is je idle gebruik alleen je busvoedinggebruik en dat is dan 5mW voor 4 devices.

Vervolgens ook in de dali 2 103 standaard voor sensoren gedoken, Deze moet ik nog implementeren maar als je de dali 2, 102 standaard geïmplemeteerd hebt dan ben je al voor 90% klaar. Die sensor standaard is wel interessant. Je kan dan drukknoppen, pirsensoren, etc etc op basis van de dali standaard implementeren. Daar is wel een applicatiecontroller voor nodig maar dat kan die zelfde arduino zijn. De applicatiecontroller stuurt op basis van de sensor informatie de commando's voor de dali gear devices op de bus. Maar het gaat verder, je kan ook je eigen sensoren als temperatuur, co2 e.d. allemaal aan de dalibus hangen. Het is aan de applicatiecontroller om daar wat nuttigs mee te doen. Omdat in principe iedere dali device een applicatiecontroller kan zijn is het wel handig dat je de rules op de applicatiecontroller opslaat (dus in de driver, de schakelaar, whatever). Als je domoticasysteem er dan uitvliegt en de bus blijft draaien dan zit de configuratie decentraal.

Het nieuwe plan is een stap verder. Er is namelijk meer dan licht alleen en had ook al EBUS nodig voor het aansturen van een ventilatiesysteem en er moeten ook kleppen (0-10v), rolluiken, gordijnen, noem maar op aangestuurd kunnen worden. In principe kan het meeste via de dalibus maar eigenlijk wil ik daar protocol onafhankelijk zijn. Verder is de dalistandaard niet zaligmakend voor aan/uit devices.

Zo als het er nu naar uitziet kies ik voor de arm cortex m0+ en knal ik er gelijk een ruleengine op waardoor je in principe een complete domotica oplossing hebt. Ik zal dan ook andere interface als modbus, KNX, ethernet, ebus, opentherm, dmx512, 1-wire en mogelijk ook de wireless protocollen als zwave, zigbee en klikaanklikuit ondersteunen. DMX512 is de makkelijkste. Met die M0+ kan ik met 240Kbps in standby modus draaien en toch 240kbps op de dmx bus gooien (door de I2S interface te misbruiken).

Met de ruleengine moet het dan mogelijk zijn om wat je maar wilt in te regelen o.a. gateway/bridge functionaliteit en device specifieke commando's aan protocollen toe te voegen. Als de ruleengine dan ook nog in templatevorm te vullen is dan kan er een mooi ecosysteem ontstaan. Het moets dan ook mogelijk zijn om 64 devices vanaf 1 unit aan te sturen (is gelijk je hele dalibus vol maar pluggable interfaces van 5 euro per stuk lost dat probleem op).

De kunst is de configuratie compact op te slaan maar aan de andere kant, met 256KB flash waar een dynamische gedeelte als eeprom te gebruiken is moet dat niet zo'n probleem zijn. De device info is i.i.g niet het probleem als je bedenkt dat een dali device minimaal 14 bytes eepromruimte vraagt, oftewel > 400x minder dan dit bericht.

Het meeste werk is eigenlijk de userinterface. Ik was al begonnen met nodejs/angular2 met als bedoeling om via de raspberrypi de dalibus aan te sturen maar nieuwe plan is dus eerst die ruleengine met een blockly interface en eens kijken of dat ook rechtstreeks op een cortex m0 te draaien is via websockets of udp. CPU load zal niet intens zijn omdat de userinterface een kwestie van een keer de javascript binnen halen (kan van usb interface op de m0+ afgetrokken worden) en de rest is alleen maar low traffic want updates via websockets of udp zijn slechts enkele bytes per keer.

In the end hoop ik alle overprices gateways de markt uit te kunnen prijzen want stuk voor stuk kosten die dingen aan materiaalkosten hooguit 25-50 euro en voor een KNX device 8 euro meer vanwege de dure chip. De rest is software.

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 23:01
tss68nl schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:48:
[...]

Oh wacht, ik verwar mechanische ventilatie met WTW. :) My bad :+
Ik dacht even dat ik iets gemist had. Maar toen zag ik al dat het om een WTW gaat. Ook die kan ik niet kwijt.

Het mooie van de Duco is dat de sensoren in het kanaal zitten, daardoor minder/geen sensoren in het veld. Daarnaast is deze te koppelen met modbus dus is integratie wel weer mogelijk in de domotica.

Ben erg benieuwd straks naar de ervaringen van @carlw over de Gira X1. Deze heeft ook wel mijn interesse. Wat mij overigens opvalt is dat KNX nog helemaal IPv4 georiënteerd is. Er is recent een document over het gebruik van IPv6 in combinatie met KNX gepubliceerd. Het lijkt erop dat daar de basis wordt gelegd voor IPv6. Ik hoop wel dat producenten rekening gehouden hebben met IPv6 (ondanks het feit dat het nu nog niet ondersteund wordt).

Ik heb voor mezelf ondertussen al wel het grote plaatje in beeld. Ben op dit moment aan het kijken naar de verwarming. We gaan een warmtepomp toepassen met vloerverwarming. Bij een warmtevraag verwacht onze warmtepomp naast het aansturen van de verdeler ook een signaal dat deze mag pompen. Daarvoor stuur ik dan een binaire uitgang aan richting de warmtepomp. Hoe gaat dat eigenlijk als ik twee warmte-aktoren heb die de pomp zouden kunnen aansturen? Of ontkom ik op dat moment niet aan een logica-module?

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 23:01
Dennis schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:14:
[...]

Met een binaire ingang (zijn er in 230V, 24V en potentiaalvrij) :). Maar ga je de warmtepomp zelf niet aansturen via KNX?
Nee. Zie het echt als een losstaande installatie. Integreer wel de de vloerverdelers ed. Zit overigens wel een communicatie op via modbusTCP maar daar duik ik later in. Genoeg uitdagingen vooralsnog.

Ik zag alleen maar binaire ingangen 24 en 230 volt. Mooi dat ze er toch zijn.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22
GerjanT schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:52:
Nee. Zie het echt als een losstaande installatie. Integreer wel de de vloerverdelers ed. Zit overigens wel een communicatie op via modbusTCP maar daar duik ik later in. Genoeg uitdagingen vooralsnog.
Aha, maar die vloerverdelers gaan aan op basis van ruimtetemperaturen? Of ook dat niet?
Ik zag alleen maar binaire ingangen 24 en 230 volt. Mooi dat ze er toch zijn.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.voltus.de/hau...gaenge-potentialfrei.html

Ik heb hem zelf ook besteld, hopelijk heb ik hem volgende week binnen. Daarnaast ook nog een unterputzschalter voor de garage meebesteld, een licht- en temperatuursensor voor buiten, een MDT viervoudige bedienknop en de Gira X1 voor logica en vooral bediening op mobiel.

Voor de garagedeur heb ik trouwens een oplossing gevonden in de Gira G1 met een schakelaar die aan blijft zolang je hem indrukt. Omdat hij daarna gelijk weer uitschakelt op de actor werkt het nu goed. Desondanks ga ik toch de garagedeuraandrijving vervangen voor een Hormann Supramatic, waarvoor een directe KNX-printplaat bestaat. Dat biedt nog wat meer voordelen :).

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:05:
@Dennis Hartelijk dank voor de reactie. Het volgen van de E-campus staat op de agenda! Net als velen hier orienteer ik mij in dit stadium vooral ook op welke systemen zijn er en welke past er het best bij mijn wensen icm goede kwaliteit. Ik lees hier veel MDT, maar ik had mijn focus in eerste instantie op ABB, omdat zij een zeer uitgebreid aanbod hebben, met regelmatig nieuwe artikelen en niet geheel onbelangrijk een zeer uitvoerige technische database en online tutorials.
De Ekinex schakelaars hebben mij reeds overtuigd en ik heb net 2 verschillende typen en kleurstellingen besteld (EK-ED2) om ze te gaan testen in een proef opstelling. Bij het bestuderen van hun website viel mijn oog op hun uitgebreide product range actoren, interfaces, dimmers e.d. en was nieuwgierig of iemand daar iets van weet of ervaring mee heeft?
@tweakG5ook dank voor reactie, Ik heb de Basalte reeds eerder bekenen maar de prijs is idd heftig. Dat gaat m waarschijnlijk niet worden helaas😔. Ik heb de website van Xxter ook eens bekeken maar wordt daar niet veel wijzer. Lijkt meer op een adviesburo voor KNX? Kan in iedergeval niet zoveel terug vinden daar. Ik zal eens kijken of ik wat info kan opvragen of vinden over hun Visual, want ik ben wel nieuwsgierig. De panels zien er wel gelikt uit maar heb even de prijs gegoogled van de T2M2 en zag een prijs van 2700.😥. De Jung visu Server met Sc panel doen samen zo'n 1500. Tsja ik blijf een hollander, geen cent te veel hoor.
Iemand anders hier nog ervaring met JUNG SVS?
MDT heeft een veel completere line-up dan ABB, en de producten/software van ABB is behoorlijk gedateerd. Het is op zich goed spul, maar duur voor wat je er voor krijgt is mijn persoonlijke mening. Prijs/kwaliteit blijft MDT heer en meester.

Ekinex actoren/dimmers etc zijn ingekochte producten van andere onbekende fabrikanten. Het is op zich redelijk goed spul, maar, duur. Kijk eens naar de MDT line-up, dan ben je echt veel goedkoper uit voor in de meterkast. Als tasters ben je met Ekinex wel goed uit....uiterlijk van Basalte, maar de prijs veel lager. Overigens, zijn de tasters de enige producten die écht van Ekinex zelf zijn en door Ekinex zelf worden ontwikkeld.

Als je vragen hebt over de Ekinex line-up, dan weet ik er zo ongeveer alles van. Ik heb alle courante apparaten al wel eens in handen gehad en getest (natuurlijk niet alle modbus zaken en rare interfaces), maar schakelactoren, verwarmingsactoren, dmx/dali interfaces etc allemaal wel.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Dennis
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:34:
Ik sta op t punt om wat Hager KNX spullen te bestellen waaronder een Hager Dali interface (TYA670D). Nu merk ik op dat in de specs geen vermelding staat voor Dali type 8, hetgeen nodig voor Tunable white, RGB, RGBW. Mijn vraag is of ik dit specifiek nodig heb in de interface zelf voor het veranderen van kleurstellingen of vindt deze aansturing gewoon automatisch plaats in de driver? Ik zie eigenlijk bij de meeste gateways geen vermelding terwijl dit bij de drivers wel t geval is. Gira heeft daarentegen een model Dali gateway (210800) waarin het wel expliciet vermeld wordt (type 8 compatible, colour control).
Misschien nog even wachten? Volgens een thread op het Duitse KNX User forum komen zowel MDT als Busch-Jaeger met TW DALI devices.
tss68nl schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:32:
Het kán overigens wel....wie had er nou laatst een werkende Dali setup hier in één keer raak? Al was dat geen RGB/tunable white volgens mij maar simpel wit/aan/uit/fade?
Dat was ik :*). Maar later werd het toch iets lastiger toen ik een tweede DALI-device toevoegde aan mijn DALI-netwerk. Overigens na configuratie (die tóch via TCP/IP ging) werkt het nu gewoon vlekkeloos. Zal nog wel laten weten wat er gebeurt als de spanning eraf is geweest en weer terug, dat heb ik nog niet geprobeerd.
johankamp schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:40:
ik heb ook een TYA670D Hager Dali interface, nog in een testopstelling met 2 meanwell drivers en een Ltech LT-404-5A RGBW driver. bij mij werkt dit prima. nog niet visueel geprobeerd aan te sturen maar je kan elk kanaal appart toewijzen/aansturen
Hmmm interessant. Is dit meer voor losse lampen of juist voor RGB strips? Want voor dit laatste zoek ik nog een oplossing voor plintverlichting in de keuken :P.
iemand nog iedeen?
Zoals al werd gezegd lijkt het erop dat je configuratiebestand niet in de juiste map staat. Heb je het inmiddels al opgelost?
ndedecke schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:05:
Hallo,

In mijn nieuwbouw ga ik volgende maand starten met de technieken en zal ik ook KNX voor huisautomatisering voorzien.
Ik ben momenteel wat in de pre-planning fase en aan het bekijken welk merken en producten ik wil gaan gebruiken.
Leuk, welkom! KNX is gaaf en het wordt steeds leuker als je het eenmaal hebt. Vooral het zelf configureren is erg leuk (maar wel tijdrovend).
Daarom een paar vraagjes:

Merken
Hoe staan jullie tegenover MDT qua kwaliteit en betrouwbaarheid ? Vooral de schakelactoren (AMI/AMS met stroommeting) interesseren me wel.
Een ervaren lesgever waarbij ik de KNX basis cursus heb gevolgd is echter niet zo overtuigd van MDT, onder andere omdat hij de toestellen al open had gezien en vond dat de banen nogal dicht bijeen liepen en dergelijke.

Langs de andere kant lees ik echter dat sommigen de software/mogelijkheden van MDT vaak beter vinden dan die van de concurrenten.
Ja, zie hierboven een paar posts terug. Daar werd eigenlijk dezelfde vraag gesteld. De software van MDT is prima en makkelijk te configureren.
toegangscontrole
Kan iemand me een goede oplossing aanreiken voor toegangscontrole ? De motor van mijn deur kan ik via een KNX schakelactor bedienen.
Nu wil ik graag een outdoor kaartlezer (voor NFC kaarten) met klavier (voor klassieke pincode).
Zoiets zoals een lezer van Idesco https://idesco.fi/product/access-8-cd-2-0-osdp-reader/
=> ik vind echter weinig terug over OSDP of hoe met RS485 te interfacen. Het lijkt alsof ik zelf constant de reader moet pollen (via bvb een raspberry pi).
Iemand al ervaring met dit soort lezers ?

Benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik heb geen ervaring met dit soort zaken maar ben erg benieuwd naar de (voor?)deur van je huis. Wat heb je precies gemaakt of in gedachten?

Is dat al helemaal veilig als ingang van je woning? Of komt er nog een alarmsysteem bovenop? Ik zie niet zoveel over OSDP en al helemaal geen koppeling met KNX of MODBUS. RPi zie ik ook niet zoveel over, maar wel een Arduino library waar je eventueel iets mee zou kunnen. Maar het wordt al snel wat werk denk ik als je dit zelf wilt gaan hobbyen en de vraag is dan vooral: kun je het veilig maken :).

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 22:09
Ja, zie hierboven een paar posts terug. Daar werd eigenlijk dezelfde vraag gesteld. De software van MDT is prima en makkelijk te configureren.
Juist, het was hier dat ik het gelezen had over die MDT software :-)
Ik heb geen ervaring met dit soort zaken maar ben erg benieuwd naar de (voor?)deur van je huis. Wat heb je precies gemaakt of in gedachten?

Is dat al helemaal veilig als ingang van je woning? Of komt er nog een alarmsysteem bovenop? Ik zie niet zoveel over OSDP en al helemaal geen koppeling met KNX of MODBUS. RPi zie ik ook niet zoveel over, maar wel een Arduino library waar je eventueel iets mee zou kunnen. Maar het wordt al snel wat werk denk ik als je dit zelf wilt gaan hobbyen en de vraag is dan vooral: kun je het veilig maken :).
Het wordt een Schüco deur met Safematic slot: steeds verankerd op 5 punten en via motorsturing kan ik ze openen.
Schüco heeft zelf ook een systemen voor vingerscan, mifare kaarten en codeklavier maar dat is vrij duur en de dealer vindt het nu ook niet zo geweldig.
Nu tegenwoordig alle bankkaarten ook een NFC chip aan boord hebben zou ik die kaarten willen gebruiken.

Ik verwacht van de reader dat die me de NFC unique id (of ingetikte code) doorgeeft en ik dan de afhandeling zelf kan doen op een server/device dat binnen staat.
Via bvb een LogicMachine / Schneider Homelink kan ik wel wat logica draaien en zorgen dat het veilig is.
Zolang de stuurlogica niet buiten zit lijkt het me wel veilig. Je hebt de readers ook met AES encryptie maar dan kan je niet snel even de RS485 uitlezen.

Ik ben vooral op zoek naar gebruikersgemak, want ik haat eigenlijk huissleutels :-)
Lijkt me handig om gewoon even een NFC kaart of smartphone te swipen.

Nog handiger zou het automatisch unlocken zijn als je in de buurt bent. Bvb door iBeacons of BLE (als je in range komt met je telefoon).
Maar de detectie zou enkel van buitenaf moeten werken en niet als ik binnen sta, dus daar is nog wat denkwerk voor nodig.

Loxone heeft ook net iets leuk uit, maar dat werkt natuurlijk met hun eigen "Tree" systeem.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tss68nl schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:04:
[...]

Aha, dat lijkt inderdaad op de LM met die 1 seconde. Maar de trigger door een event....gaat die echt direct?
Dat gaat zeer direct. Ik had vorig jaar voor de smarthome meetup een demo gemaakt waarbij een rgb led via dmx van kleur veranderde als er een laserstraal op een oog werd gericht. Dat laseroog hing aan een digital input van een modbus I/O-module. Het veranderen van de statusvariabele van de betreffende modbusinstantie deed een scriptje draaien om via een dmx-commando de lamp van kleur te wisselen. Dat ging nagenoeg in real time. De verwerkingstijd zal enkele tientallen milliseconden zijn.
Voordeel is wel door zelf programmeren dat ik ook dimcurves kan opgeven per fade. In plaats van lineair maak ik veel gebruik van soft-start/soft-end curves (gewoon een stuk uit een sinus) om de fades vloeiender/natuurlijker over te laten komen. Dat heeft met name effect bij fades voor wit licht korter dan 10 seconden.

Weet je zo of je kan ingrijpen in de standaard module van IP-Symcon, of moet je dan een volledig eigen module schrijven? Ik ga die nieuwe symbox zeker proberen. Ik ben benieuwd! Enig idee wanneer hij beschikbaar komt voor gewone stervelingen? :)
De curve van een fade kun je niet veranderen. Wat je wel kunt doen in het geval van een langere fade (enkele seconden) is meerdere fades aan elkaar knopen waarbij je dus zelf een aantal tussenstops kunt bepalen. In een 10 seconde fade zou je met tien tussenstops een redelijk rond curve kunnen beschrijven. De fade-functie vult de overgang tussen die stops in met een lineaire fade.

Voordat IP-Symcon ondersteuning voor dmx devices met 16-bit resolutie (twee kanalen per kleur) heb ik zelf eens een logaritmische fader geschreven voor EldoLED EcoDrive drivers (die geen interpolatie en logaritmische dim-curve ondersteunen). Dit leverde een niet geheel traploos effect op. De interpolatie van de driver is wel erg belangrijk om vloeiende fades te krijgen.

De Symbox Neo is nu al verkrijgbaar:
https://www.symcon.de/shop/#symbox

Het kost wel wat (minimaal 400 euro met licentie + 60 euro voor de KNX-uitbreiding). Je bouwt goedkoper zelf een controller met een losse licentie en bijvoorbeeld een Odroid C2 met eMMC-geheugen, maar dan heb je geen onboard KNX. Je bent dan aangewezen op een ethernet gateway.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

BasilFX

BasilFX

tss68nl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:38:
[...]
Maar goed, des te beter voor ons! Dat is behoorlijk handig dat je zelf .knxprod modules kan maken zeg.
Heel erg lastig is het niet. Een *.knxprod file is een ZIP-bestand, met daarin definities. Die lijken nogal uitgebreid, maar dat valt reuze mee als je eenmaal doorhebt hoe ze opgebouwd zijn. Er staat nog op mijn lijstje om ooit een editor te bouwen :-)
tss68nl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:38:
[...]
Qua hardware zelfbouw: ben je niet heel veel tijd kwijt aan dit ontwikkelen? En het vervangt een universele businterface? Dus een soort van buskoppelaar die achter op de oude Jung modules klikt? Of hang je er een potentiaalvrij contact op?
Ik denk dat ik nu zo'n 2 maanden bezig ben (avonduren): de software is denk ik 2/3e van de tijd, hardware 1/3e van de tijd. Zonder man-uren, ben ik zo'n 30 euro kwijt per aktor.

Mijn referentie was een MDT 6-voudige taster. Toen ik die uit elkaar haalde dacht ik: dat kan ik ook. Ik ben niet van plan om een buskoppelaar te maken (daar zit immers geen logica in), maar gewoon een universeelmodule. Een groot aantal zal ik inderdaad gebruiken met potentiaalvrije contacten, een aantal andere als gateways (P1, Modbus, etc.)

Daarnaast heb ook nog het idee om achter een aantal schakelaars temperatuursensoren te maken, en die dan aan te sluiten op de I2C poort van mijn eigen aktor. Dat ziet er ongeveer zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vpIiHSDm.jpg

(of het ook echt goed werkt en nauwkeurig is, dat ga ik beleven)

[ Voor 4% gewijzigd door BasilFX op 14-07-2018 14:57 ]

http://www.basilfx.net

• Dennis
teaser schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:56:
De SolarEdge heeft ook RS485 aan boord, en er is een optionele Zigbee module.
Dan is Modbus nog wel een goede optie inderdaad. Native KNX Modbus-componenten zijn helaas wel erg prijzig, via OpenHAB zou nog een optie kunnen zijn.

Nouja, voorlopig heb ik nog niet eens zonnepanelen dus tja...

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
ndedecke schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:55:
ik dacht echter dat elk toestel max een cos(phi) van 0,85 mocht hebben om residentieel gebruikt te worden en je dus met max 15% blind vermogen zit. Het kan ook zijn wat ik hier uitkraam volledig fout is :-)
Ik meet niet individueel maar heb een Schneider iEM3155 (Modbus) en met de vele schakelende voedingen en LED lampen is PF toch niet zo hoog. bvb. nu TV en PC: schijnbaar vermogen: 659 VA, Werkelijk 483 W (PF 0.7). 's nachts is de PF nog lager 0.5/0,6 bij een sluipverbruik van 100W. Ik dacht dat het minimum vanuit Europa voor LED lampen 0.5 is.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 22:09
Kristofferson schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:08:
[...]

Ik meet niet individueel maar heb een Schneider iEM3155 (Modbus) en met de vele schakelende voedingen en LED lampen is PF toch niet zo hoog. bvb. nu TV en PC: schijnbaar vermogen: 659 VA, Werkelijk 483 W (PF 0.7). 's nachts is de PF nog lager 0.5/0,6 bij een sluipverbruik van 100W. Ik dacht dat het minimum vanuit Europa voor LED lampen 0.5 is.
Al mijn constant current LED spotjes worden door TCI Maxi Jolly HV Dali drivers en in de technische fiche staat dat deze over een 'active power corrector' beschikken.
Dus ik ga me er inderdaad geen zorgen in maken.

Een algemene 3-fasen teller op mijn hoofdinstallatie ga ik misschien ook nog wel voorzien. Hoewel ik ook met een Enphase Envoy Metered-S zit met de nodige stroomspoelen om opbrengst en verbruik al te berekenen.
We zien nog wel :-)

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik zal ook maar eens inhaken op dit forum.

Ik heb al 12 jaar een domotica installatie in mijn huis, het begon met het buggy X10 protocol, met een eigen gemaakte interface die draaide op een oude laptop aangesloten op een touchscreen in de muur. Het werkte maar was verre van ideaal.

Paar jaar terug de andere helft van het woonhuis waar ik al woonde erbij gekocht, en besloten dat hier een gedegen installatie in moest komen, alles ging er toch uit dus kon mooi. Eerst de boel opgezet met loxone en via die link in aanraking gekomen met KNX, wat tweedehands spul gekocht en later dus besloten de gehele installatie uit te voeren met KNX, de loxone miniserver word nu gebruikt als een 1wire interface en voor de aansturing van mijn WTW unit, krijgt commando van de KNX installatie.

De installatie omhelst verlichting, welke met DMX Led drivers is uitgevoerd en aangestuurd word door een KNX DMX interface van zennio, dit werkt bijzonder goed. Vloerverwarming beneden doormiddel van een 8 kanaals module van MDT, en de fan coil units boven via Merten fan coil units, alles op KNX.

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van de aansturing van mijn warmte installatie, verwarmen/koelen via een warmtepomp, zonneboiler installatie met voorkeurs regeling en een pellet ketel als backup en als de garage ook opgewarmt moet worden en de warmtepomp het niet aankan. De aansturing ga ik uitvoeren met een Wago PLC met KNX koppeling, en op verschillende plaatsen Wago Ethernet modules die via het Modbus protocol worden uitgelezen. Dit scheelt heel wat bedrading.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:32
Bose321 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:58:
Daarnaast heb ik mijn bestaande apparatuur (paar draadloze knoppen van Xiaomi, en een groot aantal Hue lampen (allemaal Zigbee). Die gaan in principe mee naar mijn nieuwe woning. Draadloze knoppen (om bijv. in 1x receiver en tv op de juiste settings/kanalen etc te zetten gebruik ik dus allemaal als fancy extra die ik wss niet in KNX kan en wil realiseren.
Je zult versteld staan wat je met KNX allemaal kunt. Het biedt onder de streep de mogelijkheid om je huis volledig te automatiseren en dus (praktisch) ieder lichtknopje weg te laten. Het is wel een professionele omgeving en daardoor niet 1-2-3 eenvoudig te doorgronden.

De kracht van KNX is verder dat het decentraal werkt. Je kunt echt heel veel bereiken zonder een centrale aansturing zoals een Homeserver of X1 van Gira. Overigens kunnen beiden zowel visualiseren als logica programmeren. Gira zegt het niet zo, maar alles lijkt er op dat de Homeserver een zachte dood tegemoet gaat. Ze werken beiden eenvoudig en stabiel, maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van Gira welke nieuwe / externe koppelingen ze gaan ondersteunen.
Goede alternatieven – ook voor HomeAsstiant - zijn IObroker of OpenHab eventueel aangevuld met NodeRED. Vooral IObroker komt met een grote hoeveelheid interfaces.

Loxone is een eco-systeem op zich en eigenlijk meer een alternatief voor KNX. Sowieso zou ik proberen om het aantal verschillende netwerken te beperken: Ja, je kunt KNX, TCP/IP, ZigBee, DALI, DMX, Modbus, BACnet en nog veel meer met elkaar combineren. Maar iedere interface/gateway tussen netwerken brengt altijd een zekere beperking. Als je daarnaast binnen een netwerk een nieuwe functionaliteit wilt gebruiken, ben je afhankelijk òf zo’n interface/gateway dat ook gaat ondersteunen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16
gjvdh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:36:
[...]

Grappig, kwam vanwege knx en de afmetingen tot dezelfde unit. Blijft een beest van een kast. Ik heb de platte Ubbink buizen, maar die ronde zijn handiger. Geloof ook niet dat er zoveel units waren met knx ondersteuning of je moest met schakelactoren als standenschakelaar aan de slag, meh.

Ik gebruik de knx aansluiting om geen losse standenknop te hebben. Bovendien heb ik een sensor in de badkamer. Het doel is om de WTW unit automatisch hoog te zetten bij hogere vochtigheid door het douchen.

@Zoefff goed te weten dat dat kastje goed werkt. Die hele unit staat bij mij nog niks te doen. Ik heb nog geen dakdoorvoeren voor de wtw unit. Bedrijven staan ook niet bepaald te springen om dat voor me te doen... Komt nog wel.
In mijn plannen hou ik rekening met een ventilatie unit met modbus. Kun je kwa automatisering tenminste doen wat je wilt.
Model wat ik op het oog heb (een Systemair SAVE) heeft zelfs settings om te compenseren voor dingen als een centrale stofzuiger of open haard. 8)7

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:53
bramv101 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:57:
Home Assistant samen met Nodered is een aanrader, ik gebruikte dit in de vorige woning.
Home Assistant heb ik een jaar of twee geleden wat mee geëxperimenteerd en toen was ik alles behalve enthousiast. Vervelendste was dat alles van tig YAML configuratiefiles aan elkaar hangt (hing?), veel zoekwerk in de documentatie, heel lastig overzicht houden. Het is/was ook erg moeilijk om zaken aan elkaar te hangen. Een simpele 'doe lamp aan als er beweging is' lukt prima, maar 'doe licht aan als er beweging is EN er weinig daglicht is' was al een flinke onderneming.

Daarnaast ging HA compleet stuk na een simpele softwareupdate, op dat moment heb ik het opgegeven :) Maar dat was allemaal 2 jaar terug en ik heb het idee dat HA best flinke stappen heeft gezet in die tijd.

Onderliggende nadeel blijft echter; het programmeren is (voor zover ik heb kunnen vinden) nog steeds beperkt en vooral bijzonder onoverzichtelijk. Met een Node Red/Loxone visuele stijl van programmeren is het heel veel makkelijker om te zien hoe b.v. een lamp of deurgong wordt aangestuurd. Makkelijker debuggen, makkelijker wijzigen, makkelijker bouwen.

HA + Node Red is iets dat ik vaker voorbij zie komen. Enige voordeel dat die constructie lijkt te hebben is dat HA al wat ouder/volwassener is en hierdoor meer integraties heeft met apparatuur en diensten. Een setup met alleen Node Red zou echter mijn voorkeur hebben, ik gebruik naast KNX, Philips Hue en Modbus (nog?) niet zo heel veel. B.v. integratie met de Zehnder Q600 WTW unit is er waarschijnlijk niet maar het lijkt geen rocket science om dat te maken in Node Red. Ook weer een mooie manier om Node Red verder te helpen.

Of zijn er andere voordelen aan het combineren van Node Red en Home Assistant?

• DennisF
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-04 03:24
3 jaar nadat ik ben begonnen met het ontwerpen van een KNX installatie voor mijn toen-nog te bouwen huis, is het op het punt aangekomen dat je het "af" kunt noemen. Het huis staat, de installatie draait en bijna alle (even snel afkloppen) bugs zijn overal uit.

Een mooi moment om het een en ander even in een megapost te gooien lijkt me. Niet alles is KNX maar omdat alles toch bijna via KNX gestuurd wordt is het vast niet al te erg wat uitstapjes te maken. Ter inspiratie voor eenieder die ook druk bezig met de weg van dit topic te bewandelen. Mijn mening over de gebruikte onderdelen en technieken staat er altijd tussen () achter.

.

Het onzichtbare stuk

Buizen
Voordat we erin duiken even de achtergrond. De start van de bouw was in 2018, toen had ik al besloten los te gaan met automatisering en alles centraal te schakelen + KNX te gaan gebruiken. Ter voorbereiding daarop zijn er 200+ buizen bijgetekend. Ter indicatie van de spaghetti die in de vloeren ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7ePDOs4SJ3YQUrKcVv82FclXKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BIwt8Ne6LCG0X8UQQIEYNfH.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn feitelijk 2 buizensystemen: 230v en SELV (alles onder de 50v). Deze buizen verbinden bijna alle punten direct met een van 5 centrale kasten in huis. Na de oplevering zag het er allemaal ongeveer zo uit, tijd om aan de slag te gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8NmWcn4ImlWuknbhCwEkO8Vi20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TJ5AwQyDpaVGaggGXQx5Auj.jpg?f=fotoalbum_large

De meterkast
Als eerste heb ik de meterkast aangepakt en er iets meer plaats gemaakt voor actuatoren dan een standaard kast. Ook zit er hier een SlimmeLezer P1 meter gekoppeld (werkt prima). In alle kasten hangen de aansluitschemas zodat je ook kans maakt om iets terug te vinden als je 'm open doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vicK0oY7fbr2q7HOW3tIzDnwYM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoXQQV5rvVxE8RzkCc10IeW2.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenin de kast vind je onderin op de eerste 2 rijen de zekeringen van de 20 groepen, plus 3-fase kookgroep plus een overspanningsbeveiliging. Op de eerstvolgende rij naar boven zitten MDT AMI1216 relais welke ook stroommeting hebben (deze zijn niet heel handig daar ze geen fasemeting hebben, je krijgt nooit het werkelijke verbruik eruit maar alleen maar dat er iets aan de gang is).

Op de rij daarboven zitten links nog meer relais, voor allerhande stopcontacten en rechts zitten S1-DR dimmers (prima prijs/kwaliteit) welke DMX gestuurd zijn. Bijna het hele huis is DMX (werkt maar aansturing is lastig), bedankt voor de tip Femme.

Bovenin en in alle andere kasten zitten Phoenix Contact klemmen (werken super handig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLlBnifidKRYCPHhAXV741KTE-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b1xdSDFD05GgssIoOydV9SB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zit er in de meterkast een schakelaar voor 1 van de 2 PV installaties en een Enphase Envoy om de 8 Enphase IQ7X microinverters uit te lezen (prima spul).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxWQIyevARuFIq6zvPNMqYBa9fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNhMOPlEsfl9qLiCAi1QHFRW.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van de kast komt er glasvezel internet binnen welke doorgekoppeld is aan een fiber naar boven. Daarboven zit een beetje een rommeltje van draden met de POE koppelingen van de DoorBird D101s'en (slechte camera, trage response, niet doen). Ook zit hier de draadloze koppeling naar de haard van Dru (de zender is van Honeywell, werkt prima maar wel zelf even met modbus pielen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsLnYbd_ME_Tp38VAoUWgaLdUfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHvXAajxRh1cQlytQP1ZLFt1.jpg?f=fotoalbum_large

Bijkeuken kast
Aan de achterkant van de wand van de meterkast zit de bijkeuken. In een van de kasten daar vind je het volgende. Links zitten de buizen van de W2W van de douche, er hangt een verdeeldoos (komen we zo op) en daaronder hangt een Sonoff basic (werkt prima) welke ESPhome draait (werkt zeer goed) en waar een aantal DS18B20 1-wire temperatuursensoren aan zitten (prima).

In de middenrij hangen led voedingen voor binnen (alles MeanWell) en buiten en in de rij daarboven hangen dimmers. Op de bovenste rij hangen een paar dozen, 1 met KNX verbindingen en 2 met nog meer S1-DR dimmers voor binnen en buiten (aparte dozen want aparte groepen).

Ook zie je een blauwe Mabo blusgranaat hangen, deze hangt in alle kasten waar er verdeeldozen zitten, de meeste huizen branden af op problemen in de elektrische installatie - better safe than sorry als DIY'er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gci666YbaC9V_EOsSxI2f5ytwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTlH77UTAkld8cmNQ6qYuvdN.jpg?f=fotoalbum_large

Inzoomend op de verdeelkast daar zitten er op de onderste rij een 10A zekering zodat deze kast geheel af te sluiten is, daarnaast een PSU of 2 (waarvan 1 voor de KNX area van MeanWell de 640mA (prima)) en ook nog een relais en de line-coupler een MDT SCN-LK001.03 (lijkt ok). Op de bovenste rij alleen maar SELV, een 8x relais van MDT (AKK-0816.03, veel features voor bijv puls schakelingen) en een 8x binaire ingang (MDT BE-08000.02). De rode unit rechtsonder is een overspanningsbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGvVHLO3cER0GsjDlo0Z46Dj8eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaRMGAHlJXc6qVRFXpdjvEBe.jpg?f=fotoalbum_large

De dimmers voor binnen zijn van Eldoled (LinearDrive 181D, erg goed maar dim snelheid is slecht instelbaar). Iedere lamp in mijn plafond is een Constaled 31346 (Deep Tunable White LED Spot MR16, CRi > 96) en die zijn fantastisch. Voordat ik startte met het ontwerp heb ik veel tijd besteed om goede leds te vinden want anders had ik er halogeen in gedaan voor de kleur en de CRI, ik haat simpelweg slecht led licht. De combi tussen de led en de driver werkt perfect, zelfs bijna niet zichtbaar 1% is nice en smooth (ik zie led flicker helaas goed). Ook hier is de aansturing DMX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVK1TbW96ECoDKizBVA0aVW2DsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvRHf10rY5Gat38SVk9f6A9H.jpg?f=fotoalbum_large

Alle buitenleds zijn kubusjes Ali (deze, slecht, helft is maar waterdicht, bestel dubbel zoveel als je nodig hebt) en daar heb ik de 220v dimmer uitgehaald en stuur ze met een constant current driver DMX aan (ook Ali, maar werkt prima deze en deze). Deze drivers moest ik even modden om het juiste startvoltage en de juiste stroom aan de gang te krijgen maar het werkt perfect. Iedere lamp heeft een eigen zekering hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-YegrOilUcuWM6yfs0wPJgO0LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93l2InxOSBeKyMo3XxeVk6zL.jpg?f=fotoalbum_large

Trapkast
Op de eerste verdieping heb ik in de trapkast nog een kast en alle lan/servers gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWJOp6EwcbZWCM1tqroCK_d7TkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSIoYqa7w8DZdT8ijywMQjd6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook weer een serie drivers voor de 1e verdieping, deze keer Eldoled LinearDrive LIN222D1 omdat ik daar op Ebay een doos vol van op de kop had getikt. (Minder fijn om met te werken, je hebt een pc app en programmeerkabel nodig en aansluiten daarvan betekent bedrading loshalen. Werken verder prima.) Ook hier weer blusgranaat en een kleine versterker/afspeelunit (Ali, deze, met SD is het prima, Bluetooth is prut met Chinese instructies iedere keer) met wat Zen muziek voor in de douche. Tegen de trap aan wat akoestisch schuim. Net buiten beeld zit er rechtsboven een fan voor uitlaat van warme lucht (met een rooster in de trap naar zolder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQxsOxuDaSMMuWpyAjNmqcYJyCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYbGBGCBhAxL75iLUbpJnW9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Door naar het LAN gedeelte. Bijna alle UTP komt hier uit (niet alles helaas, te weinig buizen gelegd tussen de kasten, meer buizen volgende keer). Internet komt via T-Mobile fiber (kastje zit rechts tegen de wand, kan er niet tussenuit helaas). De router is een Unifi Edgerouter4 (goed) en de rest gaat een MikroTik CSR328-24P-4S+RM (bovenste) en een CSS326-24G-2S+RM (onderste) switch/router in (wel ok, niet altijd even handig te configureren, de CSR draait ook routing en DHCP in verschillende VLANs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxra9HotS3WDk-i48c6A4LT-9q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUpvI0gQ8lO77Kcf5E5OqQxf.jpg?f=fotoalbum_large

Dan op de wand ernaast zitten er linksonder nog 2 dimmers voor de trapverlichting (zelfde 4x constant current DMX als eerder, nu met andere current instellingen voor de traplampen). Linksboven zit het fiber patch paneel. In het midden in het wit zit de T-mobile converter en daarnaast zit een DMX splitter (Ali, deze, goed) die een 4-tal DMX ketens aanstuurt. De DMX splitter zelf wordt aangestuurd door de LogicMachine, komen we straks op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa35cfSwBkHtd64095XqQw_j3oQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLA7dZ0KcJ0xl4MCRVqWx4Gp.jpg?f=fotoalbum_large

Als we dan in de kast zelf kijken dan zit er linksboven de root line van KNX. Daarop zit een Logicmachine 5 lite (beste uitvinding sinds KNX want je kunt eindelijk dingen goed automatiseren, ik had hiervoor een MDT logic module, SCN-LOG1.02, maar dat was veel te gelimiteerd) en een line coupler naar de bovenverdieping line (huis is 3 lines, 1 backbone, 1 beneden, 1 boven). Rechts daarvan zit een ESP32 in in een DIN rail behuizing (ArduiBox ESP, goed) die ESPHome draait en temperatuur van verschillende leidingen en de CV waterdruk analoog doorgeeft. Daarna is linksonder een aparte groep voor de rolluik sturing door de MDT JAN-0810.02 (ok maar vergeet state na reboot) met een zekering per 2. Daanast zit een AKH-0800.02 verwarmingsklep sturing want er zit ook een CV verdeler hier. Rechtsonder zitten uiteindelijk nog een aantal PSUs en wat schakelingen. De hele kast kan uitgezet worden met de 10A zekering en er zit nog een andere zekering die de UPS aanstuurt waar de servers en LAN op schakelen zodat je ze onafhankelijk kunt sturen. De rode unit rechtsonder is een overspanningsbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z74oTp5xMlGB-Qw_7zqg3-PKD1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L36v0lRQ60pVA0d7Oo6MWgiy.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste hier zit er een controle-schakelaar voor de rookmelders (Ei1529RC); alle rookmelders (5 stuks) zijn op 230v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayMDO88JFsihbGvuQglyBfnzxeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbueL25cIcXg0s3MjZ2D9tMX.jpg?f=fotoalbum_large

Zolderkast
Op naar kast nummer 4: op zolder. Deze zit achter een wand waar ook de CV en een Ecolution Combi 50 zitten. Deze kast had ik eigenlijk gepland in de meterkast maar hij was te groot dus dan maar ergens anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxjisCRTbxjhMXFV46_su1DWMuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9ThHBn3ZzwslmIUW8EjgpOw.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier weer dezelfde setup met Eldoled drivers, een AliExpress CC driver voor trapverlichting en MeanWell voedingen. Er zit ook een koppenpaneel met latch schakelaars om de CV en Ecolution te enablen. De LogicMachine leest deze uit en neemt de juiste acties qua verwarmen (of alarmeren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBF3r1b-abe0naH-GU-khjdAA1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qrFGzBFmc9LwGx7aW9WMlYq.jpg?f=fotoalbum_large

In de kast zelf zit linksboven een Raspberry Pi (ook met met een ArduiBox) welke via USB met de Ecolution verbonden is, daarmee kun je alles uitlezen en krijg je een goed beeld van wat er aan de hand is (zie screenshot verderop). Zeker in het begin was dat nodig om alles afgesteld te krijgen. Daarnaast zit een schakeling met 2 relais om een Velux raam te kunnen openen. Links op de 2e tij zitten een ESP32 voor temp sensoren met ESPHome en een TheBen KNX-OT-Box voor de aansturing van de CV. Helemaal onderin zit een eenzame MDT om de radiator op zolder aan te sturen.

Rechtsboven meer binaire ingangen en relais, en een shutter-actor voor een raam; allemaal SELV. Rechtsonder zitten een aantal voedingen, een dimmer en nog wat meer relais voor 230v. Helemaal rechts onder zitten weer overspanningsbeveiligingen. Deze kast kan niet helemaal van de stroom af, de meest rechtsonder relay niet, want er staan een aantal zware versterkers op zolder die >10A lusten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HDgrh7TIfP9fiYZc59Qhl9m88g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1or3Ju3d6olwfNLLjNyoUV7.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal in het hoekje zitten nog een paar doosjes verstopt. Brandmelder relais zodat KNX weet dat er brand is, een dimmer en een control unit voor een dakraam. (Waar die 2 relais voor waren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCIrHeZwOAouUN8s3J8d3BZxy_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5MSOfvk6EGZomsZxgMdQn8n.jpg?f=fotoalbum_large

Tuinhuis

De laatste kasten zitten in het tuinhuis. Hier zit de schakelaar voor de 2e PV installatie en een PiZero W die dienst doet als Spotify client plus een versterker voor de muziek in de tuin. Op het dak van het tuinhuis staat nog een MDT weather station (SCN-WS3HW.01) en de MDT rain sensor (SCN-RS1R.01). Het weather station gebruik ik voornamelijk om te zien of de zon op is, wind en regen doe ik niet veel mee omdat de windmeting teveel gestoord wordt door bebouwing. De regensensor kan in theorie de zonwering intrekken maar in de praktijk komt dat nooit voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvQP6HddHyQp0SWBthYIRRfp8WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2ebRnspR2w2xk7CUQV7d0gf.jpg?f=fotoalbum_large

Sensoren
In alle ruimtes zitten 1 of meer zelf gemaakte plafondsensoren (github) welke eCO2, tVOC, lux, temp, rh, luchtdruk en 2 motion sensors bevatten. Hierdoor "weet" het huis of er mensen zijn en doet dan dingen zoals het licht aan en uit en de beveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOGrXnDgME7y9wx3P383Ywdst4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Df3GhGCTyhoDzlaLTyK88FJW.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarming
De verwarmingssturing is een combinatie tussen sturing via KNX (MDT AKH-0600.03) voor de pomp en de actuators van Danfoss. Alle leidingen en pre-post mix hebben weer DS18B30 sensoren welke via de Sonoff Basic met ESPHome worden uitgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUTLR4d62fjupFbVkqksY7_9cyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86OH4xajHpP8VHrHeKLkHugp.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zoverre de "onzichtbare" delen.

.

Interfacing

Alle schakelaars en room controllers in huis zijn van Ekinex (EK-ER2-TP, EK-EQ2-TP voornamelijk, werken prima maar ze updaten de fysieke kant vaak, later covers bestellen is lastig). De covers zijn vrijwel allemaal ice-white.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI5hcMUG6H0vUzZgWlqpDOMOXno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNpn9qP4waG11rnPTqXu0mAm.jpg?f=fotoalbum_large

In sommige ruimtes met een wat minder witte uitstraling heb ik andere covers, bijvoorbeeld deze van brushed titanium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZPvb6qa9HwbvTfARa-F1pU0H9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvGaX8uCtAa0nMyaIqImlZsT.jpg?f=fotoalbum_large

Over het algemeen ben ik erg te spreken over de Ekinex switches. Ja het is geen scherm met een UI waar je 10x meer met kan, maar het is genoeg als je het combineert met scenes. De linker functies (iedere knop is boven en beneden) knoppen zijn altijd sfeer, dim, vol aan en uit, waardoor het makkelijk onthouden is. De rechter 4 knoppen zijn speciale functies. Voor de witte covers heb ik een Neje DK-8-KZ laser engraver voor gekocht en daarmee op alle speciale functie knoppen een icoontje gelaserd zodat het duidelijk is wat het doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYgn9eM8Ee6vPhWBFmrFJcKP_jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5hZhigX9XYRMPJtQZhzzx36.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste heb ik een pad aan de wand gehangen met een custom frame in de huiskamer met de HomeAssistant UI erop. Die wordt niet gebruikt, veel handiger om je telefoon of pad te pakken. Geen aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcblSAbwZBmCeFcX1kLBvieW7I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Kfx6UArPjCxMGotbOdfb2Dz.jpg?f=fotoalbum_large

.

Home automation en wat verdere integraties

In de kern draait KNX met wat hulp van de LogicMachine. HomeAssistant deed eerst alles maar na een paar incidenten waarbij het niet meer werkte en het fly-by-wire huis ermee stopte was ik dat al snel beu. Alles kritisch draait nu via de LogicMachine (warmte, beveiliging en licht), en alle opsmuck draait van HomeAssistant.

De HomeAssistant instance heeft behoorlijk wat inputs en outputs via zowel KNX als een 16-tal ESPHomes en alles wat verder een API heeft. Omdat de knoppen bijna allemaal scenes zijn (wegens de complexiteit, er gaan nogal wat DMX lampjes aan bijvoorbeeld) moet je wel ergens alles kunnen sturen.

Iedere ruimte heeft daarom een eigen pagina, zoals deze voor de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7tA1Tsk_9JKuQtWh4MBBJGE-U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqXjCf7XcfZhiv8x6Gwwe0NA.png?f=fotoalbum_large

Ook zijn er wat functionele paginas zodat je hele systemen in 1x kunt zien zoals deze voor de CV waabij ineens duidelijk wordt wat een hoop van de ESPhomes doen voor de kost :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VjcAz-E0utyMafnY--Tq6YdYcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zby1wFcYeiCPgmPzPlnZx0OD.png?f=fotoalbum_large

Sommige apparaten krijgen wat speciale liefde, bijvoorbeeld de Ecolution unit die aan een Pi hangt die we eerder tegen kwamen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVEs926GWW2As8K3VuNmrMAX5FU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIV8epcZhD9ZZg5tuS1g7cvh.png?f=fotoalbum_large

Via ESPHome en wled schakelt HomeAssistant nog wat extra verlichting waar ik de KNX verlichtingsmogelijkheden zelf niet goed genoeg vond. Op alle kamers zijn er APA102 ledstrips ingebouwd zodat je overal een feestverlichting kunt maken als je wilt (voor de kinderen uiteraard O-) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TrdGmmOwgmap6HP5L2M6WurP70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rvK5TEYKMWIPX8TEiCeDtUj.jpg?f=fotoalbum_large

En op sommige andere plekken via ESPHome wat RGB accentverlichting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mbqyjOLCs_EdoWgJmJ4mSvu1jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpBN5YmR7PhpTW7d6GzYML6I.jpg?f=fotoalbum_large

.

Evaluatie

Nu het allemaal werkt is het prima te doen. Alles uitzoeken en interfacen was een gigantische berg werk, voornamelijk in uitvinden wat wel even, maar niet lange termijn stabiel blijft draaien.

Mijn take-aways:
  • KNX werkt prima als je 1 line hebt, line-couplers zijn een bron van storingen (dat was uiteindelijk een slechte coupler die eens in de zoveel maanden crashte, sinds die vervangen is is het stabiel)
  • MDT Logic Module is zeer gelimiteerd als je een script/programmeeromgeving gewend bent, koop een LogicMachine vanaf het begin
  • KNX kan niet alles wat ik zocht, ik heb veel geinterfaced door HomeAssitant, ga ervan uit dat het breekt; HA is onstabiel door updates heen en niet geschikt voor kritische applicaties. KNX en logicmachine werken perfect stabiel.
  • Mijn installatie is officieel (goed) gekeurd, en ik heb inmiddels wel wat kennis van NEN1010. Dat is nog best knap lastig als je het niet precies weet in het begin.
  • Dit topic helemaal doorlezen en notities maken was voor mij de moeite waard qua tijdsinvestering
  • De WAF was in het begin laag met veel storingen, het kost veel tijd voor alles stabiel is.
  • Er is geen 1 goede KNX-DMX gateway die blijft draaien, ik heb ze bijna allemaal gehad. het enige wat voor mij goed werkt is mijn eigen gw in LogicMachine (en nee die wilde ik niet hoeven te maken) (github)
  • Hou een administratie bij, label alles aan beide kanten, anders ben je reddeloos verloren
  • Ik had een hoop Pi's eerst, maar dat was toch niet super stabiel. Sinds ik alles op ESP32 met ESPHome heb is het significant beter
  • Eerst had ik alle lampen beneden op Dali, maar nadat ik mijn voedingen uit wilde zetten werkte dat niet goed en kostte het teveel concessies, toen is alles omgegaan naar DMX. Dat werkt perfect sindsdien (behalve dat er geen goede controllers waren).
  • Een 3d printer om behuizingen te maken was onontbeerlijk, heb een aantal cases voor bovenstaande op Thingiverse gezet
Zou ik het nog eens zo doen? Wellicht, in mijn vorige huis had ik z-wave en dat was ook problematisch. KNX lijkt iets minder problematisch, maar het kost nog steeds veel moeite om goed te krijgen.

Uiteindelijk is het een iets uit de hand gelopen hobby en nu het klaar is zoeken we weer iets nieuws om te bouwen :+

[ Voor 107% gewijzigd door DennisF op 10-07-2022 17:22 ]

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:16
Conrado schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:12:
Dat klopt, dat had ik ook al begrepen. Ook dien je het zwakstroomdeel in de kast (KNX, 10V-sturing, Logic Machine, IP-verbindingen, 24V motorsturing, etc) van de rest te scheiden met schotten.

Vraag je, je hebt midden-onder in je kast 6 'dingen' zitten met felgroene LED's. wat doen die...?
Je mag zwakstroom en laagspanning wel combineren door de kast heen maar je moet voldoende scheiding aanhouden of dubbele isolatie. In de nieuwe kast wil ik draadkokers tussen de rails gaan doen voor een betere scheiding.

Die dingen met felgroene leds zijn 3-fase stroommeters (spanning, stroom, powerfactor, vermogen). Deze zijn over IP, modbus of modbus-over-ip uit te lezen. Meting wordt gedaan met CT's die je niet ziet omdat ik die om de afgaande draden heb gedaan net achter de automaten. Helaas worden ze niet meer geleverd: https://www.schleifenbauer.eu/nl/energiemeters/dpm3/

Wago 879-3040 lijkt een goede vervanger.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-11 22:20

Ethirty

Who...me?

Fabian schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:26:
[...]

Die dingen met felgroene leds zijn 3-fase stroommeters (spanning, stroom, powerfactor, vermogen). Deze zijn over IP, modbus of modbus-over-ip uit te lezen. Meting wordt gedaan met CT's die je niet ziet omdat ik die om de afgaande draden heb gedaan net achter de automaten. Helaas worden ze niet meer geleverd: https://www.schleifenbauer.eu/nl/energiemeters/dpm3/

Wago 879-3040 lijkt een goede vervanger.
Bewust niet met MDT KNX actoren?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-11 13:55
In dit topic komt de Viega Fonterra Smart een paar keer langs als tip. Heeft iemand er daadwerkelijk een staan? Ik zou graag weten met welk protocol de actoren communiceren met de aanstuur unit. De wifi module communiceert blijkbaar over MODBUS. Het lijkt me haalbaar om Wifi (en de cloud) over te slaan en direct van KNX naar modbus te gaan, maar wellicht kunnen de actoren/temperatuur sensoren ook wel direct naar KNX gebridged worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQR6IwwJzVaqpHpje9ElRfOzLtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TypQ7ugmI9q3LImlO0rPpGQe.jpg?f=user_large

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:24
All,

Om mij warmtepomp (Toshiba Estia) en mijn verluchting (Duco Focus) aan KNX te kunnen koppelen heb ik blijkbaar Modbus nodig :-) Iemand ervaring met Modbus of is er ergens duidelijk informatie over te vinden die mij wat wegwijs kan maken hierin?

Gr,
Dennis

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28

Zoefff

❤ 

Een Google actie op "knx modbus" levert voldoende resultaten met gateways en andere info op. Lijkt me een goed startpunt toch?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Intesis heeft niets voor de Toshiba?

Hier op het forum is al genoeg te vinden voor de modbus aansturing van ventilatieboxen, alleen nog niet specifiek via KNX.

• Not Applicable
Juist antwoord gehad van Toshiba (onze lucht water WP)
In de toekomst zal het mogelijk zijn uw Estia warmtepomp te koppelen via een KNX interface, wij verwachten deze beschikbaar te hebben in de loop van het 3de kwartaal.
Nog ff wachten dus voor ik modbus onderdelen aanschaf.
Voor de duco zal ik uitzoeken of er andere oplossingen zijn,... maar dat is eigenlijk voor mij minder belangrijk

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:02
Wat gebruiken jullie om de verbruikte energie te meten en te visualiseren?

Ik heb gekeken naar modbus energiemeters in combinatie met Grafana dashboards, maar dat is het toch niet helemaal. Ik zoek eigenlijk iets wat makkelijk overgedragen kan worden aan niet-technische gebruikers.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Ethirty Ik wordt inmiddels met zachte hand richting Brink geleid. Die schijnen nog net wat beter te zijn momenteel, omdat ze voor drukverschillen compenseren (of zoiets).

Ik heb de indruk dat men daarmee via modbus integreert. En dat het minstens zo goed kan als bij Zehnder, maar wat lastiger te doorgronden is omdat documentatie via installateurs gedeeld moet worden, niet rechtstreeks online staat voor ons eindgebruikers.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Funnyx schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Ik heb hier alles KNX, maar het kan niet alles, dat zal iedereen hier beamen denk ik. Ik gebruik Home Assistant voor een aantal zaken (en natuurlijk het uitlezen).

Maar inderdaad, als je puur KNX wilt, dan hoef je niet voor Zehnder te gaan. Ze gaan het niet oplossen denk ik, hoewel ik me met ze bezig blijf houden. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je het zelf programeren of afwachten.
Ik wil zoveel mogelijk primaire processen via KNX doen, al sluit ik zelf ook niet uit straks extra zaken toe te voegen voor slimmere aansturing.

De stelregel die ik hanteer is: "wat werkt er niet meer als je het huis verkoopt"
Gwaihir schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:04:
@Ethirty Ik wordt inmiddels met zachte hand richting Brink geleid. Die schijnen nog net wat beter te zijn momenteel, omdat ze voor drukverschillen compenseren (of zoiets).

Ik heb de indruk dat men daarmee via modbus integreert. En dat het minstens zo goed kan als bij Zehnder, maar wat lastiger te doorgronden is omdat documentatie via installateurs gedeeld moet worden, niet rechtstreeks online staat voor ons eindgebruikers.
Er is vast een KNX-modbus bridge. Zoiets zou ik ook nog wel acceptabel vinden. Als je meer info hebt, horen we het wel. :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26
Heb zelf de Brink Flair stuur deze aan via modbus met een ESPhome. De modbus registers zijn hier beschikbaar. De modbus aansluiting zit op de standaard print (geen plus print nodig)

Let wel op dat je geen fysieke schakelaars aansluit, anders werkt het niet via modbus aansturing.
Register 8000 op 1 (of 2 als je op flow wilt regelen ipv standen) zetten voor modbus aansturing (moet iedere keer ingesteld worden nadat de wtw unit spanningsloos is geweest) Zo ook register 8001 (ventilatie stand) op 1 zetten, anders blijft na stroomuitval de unit op stand 0 (afwezig) draaien.

Opzich knaagt het ook wel aan mij dat als ik het huis verkoop de opstelling zoals die nu is niet meer werk, ik denk dat je het e.e.a. wel zou kunnen koppelen met KNX door middel van een Weinzierl KNX Modbus RTU Gateway 886 (niet getest)

[ Voor 4% gewijzigd door iCrOn op 25-03-2023 21:21 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik begrijp dat de Gira X1 met een (gratis) addon ook kan communiceren met modbus/tcp. Iemand daar toevallig ervaring mee?

Dit zou mijn KNX plannen ietsje complexer maken, maar potentieel ook een hoop geld besparen voor apparatuur die niet native met KNX praat maar wel modbus. Dat laatste naar modbus/tcp omzetten is aanzienlijk goedkoper dan een KNX/modbus interface.

#team_UTC+1

• Dennis
Ethirty schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:08:
Ik begrijp dat de Gira X1 met een (gratis) addon ook kan communiceren met modbus/tcp. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Nee, dat wist ik ook helemaal niet. Dank! Twijfel desondanks toch trouwens om het via OpenHAB te doen, omdat die al SunSpec heeft 'ingebouwd'.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor de volledigheid:
https://www.smarthome-appstore.de/produkt/modbus/

Het gaat om devices als PV, maar ook warmtepomp of WTW. Dus wel essentieel voor de basiswerking van het huis die ik niet afhankelijk wil maken van OpenHAB/HA/etc.

#team_UTC+1

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:39
dat is modbus TCP, en dus niet de seriele variant. Kortom voor devices die ook aan je IP netwerk hangen en dan ook Modbus praten over deze interface. Vooral PV apparatuur.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HiBe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:51:
dat is modbus TCP, en dus niet de seriele variant. Kortom voor devices die ook aan je IP netwerk hangen en dan ook Modbus praten over deze interface. Vooral PV apparatuur.
Klopt, maar dat was ook de vraag ;)

Modbus naar modbus/tcp converter is maar een paar tientjes, modbus naar KNX gelijk een paar 100 :-(

#team_UTC+1

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:12:
[...]

Klopt, maar dat was ook de vraag ;)

Modbus naar modbus/tcp converter is maar een paar tientjes, modbus naar KNX gelijk een paar 100 :-(
Via HA doen dan?

Op Github staan ook een paar DIY KNX modules die modbus praten, maar in hoeverre die geschikt en/of beschikbaar zijn weet ik niet.
Zware Unit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:58:
Heb ik bij een Schneider MTN6710-0102 nog een driver nodig voor het aansturen en dimmen van deze led armatuur?
Beter gewoon direct een DALI of KNX CC driver nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-04-2023 22:00 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:07
sebasmac schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Het nadeel van RS485 vindt ik dat het vaak gebeurd dat de gateway busy is en daardoor het commando dus niet uitvoert.
Dat klinkt als een bus topologie probleem als er slechts 2 apparaten aan de bus zijn gekoppeld. En dan met name de terminatie. Als die er niet is krijg je allerlei reflecties op de lijn die een apparaat als 'niet stil' ziet en dan is de kans groot dat er een time-out plaatsvind.

Het lijkt er bij Goelst op dat je op de laatste motor van de bus een RJ12 kan prikken met pin 1 en 6 doorverbonden om interne terminatie te gebruiken.
De motoren zelf zijn passief, dit betekend dat je de motoren moet vragen wat de positie is.
Dat klinkt als standaard single master/multi slave modbus. En dat lijkt bij Goelst ook zo te zijn; echter spreken zowel Forest als Goelst enkel over RS485 (de draadjes en signaalniveau's). Maar de commando's van Forest lijken mij wel Modbus. Benieuwd of iemand dat eens kan testen.
Ik heb dit opgelost door een timer te creëren die elke 10 seconde de positie opvraagt, hiermee vang je dus ook het handmatig sluiten af.
Maar krijg je ook het juiste X percentage terug als het gordijn met de hand X percentage dichtgetrokken/geopend is?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
The Lord schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Dat klinkt als een bus topologie probleem als er slechts 2 apparaten aan de bus zijn gekoppeld. En dan met name de terminatie. Als die er niet is krijg je allerlei reflecties op de lijn die een apparaat als 'niet stil' ziet en dan is de kans groot dat er een time-out plaatsvind.
Ik heb deze KNX - RS485 gateway: HDL KNX-RS232-RS485

Zou deze niet aanraden, maak nu gebruik van een USB -> RS485 adapter gekoppeld aan node-red. Dit werkt stukken beter maar gaat wel tegen mijn "native KNX" principe in...
[...]

Dat klinkt als standaard single master/multi slave modbus. En dat lijkt bij Goelst ook zo te zijn; echter spreken zowel Forest als Goelst enkel over RS485 (de draadjes en signaalniveau's). Maar de commando's van Forest lijken mij wel Modbus. Benieuwd of iemand dat eens kan testen.
Ik ben hier ook benieuwd naar, heb alleen geen modbus om dit te testen.

[...]

Maar krijg je ook het juiste X percentage terug als het gordijn met de hand X percentage dichtgetrokken/geopend is?
Bedoel je als de motor spanningsloos is of als je een rukje aan het gordijn geeft om hem te openen of sluiten? Bij het laatste worden inderdaad de juiste percentages doorgegeven. Dit is voor mij ook de hoofdrede om RS485 te gebruiken, anders heeft een standaard dry-contact mijn voorkeur vanwege de makkelijke implementatie.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Ja, gaat om een WP. En geen idee precies :)

Mijn huis bestaat momenteel uit ongeveer 3 buitenmuren. Dus ik moet straks leidingen laten trekken voor alles wat denkbaar nodig is. En ik weet nog niet hoe vaak ik aan de stooklijn moet sleutelen totdat het huis comfortabel is. Het is ongeveer winter als we er in trekken, dus dan is een warm huis wel fijn :)

Ik weet dat de thermostaat in de Panasonic wand-unit slecht is. Ipv een losse thermostaat wilde ik mijn KNX sensoren inzetten. Stooklijn aanpassen kan dus ook niet met KNX.
Dan zet je de stooklijn hoog in en laat je KNX obv je temperatuursensoren de WP uitzetten, of een thermostaat contact in de WP afschakelen, dat doet hetzelfde, alhoewel het laatste wat netter is.
Kun je daarna de stooklijn tunen. Dat moet je sowieso doen om de beste COP te halen, en dat gaat alleen proefondervindelijk.
En het is sowieso slim om hoog te beginnen en omlaag te tunen dan andersom, dat is niet goed voor de WAF.
Heb je wel al een warmtemeter op de WP in de planning?
Dat is ook wel nodig om het onderste uit de kan te halen. IMHO heb je daar meer aan dan de KNX interface naar WP.
Die kun je met modbus ook wel direct via KNX inkoppelen, maar via ESPhome & HA is dat wel een stuk makkelijker en veel goedkoper.

Wil je de WP echt kunnen aansturen, dus ook stooklijnen en pompsnelheden etc dan ontkom je niet aan Heishamon of de cloud koppeling.
Voor mij ook allemaal een utopie, want heb nog een F-serie daar is niet eens de Intesis interface meer voor te krijgen. Ik moet het doen met de thermostaatcontacten en de waardes van temperatuursensoren beinvloeden.
Maar voorlopig draait hij alleen op stooklijn.

• Not Applicable
Ik had graag mijn ducobox focus (c+ ventillatie) aan mijn KNX installatie gekoppeld,... alleen communiceerd Duco enkel met modbus. Wie heeft hier ervaring mee (koppelingen met modbus), en wat is een prijs / kwaliteit goeie gateway module.

Ik ken zelf nog niks van Modbus, dus geen idee wat de mogeljkheden of verschillen zijn. Wat ik nodig heb is dus gewoon een module die volgend systeem (https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638127690804634823.pdf) aan mijn KNX kan hangen. En ik vermoed dat ik daarvoor een gateway nodig heb (en dat is het?)?

Kleine update gekregen van duco:
De Duco Connectivity Board zal bestelbaar zijn met artikelnummer 0000-4810 vanaf september 2023.
De Duco Connectivity Board zal combineerbaar zijn met ModBus TCP. (De “oude” communication print is met ModBus RTU)
Ik wacht dus nog op de nieuwe versie in september met ModBus TCP... maar blijft dus mijn vraag wat en hoe, ... :-D

Groetjes,
D

[ Voor 24% gewijzigd door Not Applicable op 12-07-2023 15:50 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28

Zoefff

❤ 

Er is in februari / april toevallig ook al over Modbus gesproken in dit topic, zie [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica . Wellicht zitten daar goede pointers tussen om je op weg te helpen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Not Applicable
Zoefff schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:19:
Er is in februari / april toevallig ook al over Modbus gesproken in dit topic, zie [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica . Wellicht zitten daar goede pointers tussen om je op weg te helpen?
had ook al gezocht, maar toch niet echt met antwoorden op mijn vragen 8)7

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:31:
Ik had graag mijn ducobox focus (c+ ventillatie) aan mijn KNX installatie gekoppeld,... alleen communiceerd Duco enkel met modbus. Wie heeft hier ervaring mee (koppelingen met modbus), en wat is een prijs / kwaliteit goeie gateway module.

Ik ken zelf nog niks van Modbus, dus geen idee wat de mogeljkheden of verschillen zijn. Wat ik nodig heb is dus gewoon een module die volgend systeem (https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638127690804634823.pdf) aan mijn KNX kan hangen. En ik vermoed dat ik daarvoor een gateway nodig heb (en dat is het?)?

Kleine update gekregen van duco:

[...]

Ik wacht dus nog op de nieuwe versie in september met ModBus TCP... maar blijft dus mijn vraag wat en hoe, ... :-D

Groetjes,
D
Als je een X1 hebt, dan kan je daar een module voor modbus/tcp in installeren.

Qua hardware kan je kijken naar Intesis, Weinzierl, etc.

Je zou zo'n ding eens in ETS kunnen inladen en vast wat spelen. In de docu staat vast iets over modbus zelf en de gebruikte registers.

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Niet online
Not Applicable schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:24:
[...]

had ook al gezocht, maar toch niet echt met antwoorden op mijn vragen 8)7
"wat en hoe" is dan ook een erg vage vraag, vooral daar je het antwoord er al zelf bij geschreven lijkt te hebben..

Wat: ModbusTCP. Hoe: via het TCP/IP netwerk in je huis..

• Not Applicable
Ethirty schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:06:
[...]

Als je een X1 hebt, dan kan je daar een module voor modbus/tcp in installeren.

Qua hardware kan je kijken naar Intesis, Weinzierl, etc.

Je zou zo'n ding eens in ETS kunnen inladen en vast wat spelen. In de docu staat vast iets over modbus zelf en de gebruikte registers.
Ik heb geen X1 maar wel een LogicMachine, en daar zou het ook mee lukken als ik het goed begrijp (uit de documentatie van LM).
Thanks voor de info,... _/-\o_

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 17:22
Not Applicable schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb geen X1 maar wel een LogicMachine, en daar zou het ook mee lukken als ik het goed begrijp (uit de documentatie van LM).
Thanks voor de info,... _/-\o_
Klopt de LogicMachine, kan overweg met Modbus, ik heb het in gebruik voor een paar kilowattuur meters.
Ik heb het bij mij bedraad aangesloten en geen extra gateway er tussen (TCP/IP). De LogicMachine kan hier zelf gewoon mee overweg zonder extra componenten.

*Ik heb zelf een Wiser, maar dat is bijna hetzelfde als de Wiser.
Alleen heb ik het idee dat de LM beter wordt onderhouden/ontwikkeld.
Alleen je hebt van de LM verschillende versies, dus je moet even kijken of jouw LM wel een modbus/RS485 aansluiting heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Clumsy Smurf op 14-07-2023 14:46 . Reden: Wiser paragraaf ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb vorig jaar https://stromlaufplan.de ontdekt.

Met wat sleur en pleur maak je een heel boekwerk in A4 of A3 van je elektrische installatie, je KNX actoren, je klemmenstroken en nog wat andere zaken (Dali, modbus, Loxone, 24V etc.). Je kan kwijt wat voor kabel, aderdikte en -aantallen, noem maar op.

Je kan tegenwoordig zelfs je kastindeling erin opnemen. Enige nadeel is dat de kosten voor 1 licentie wat gestegen zijn. Oh en de interface is Duits. Licentie is overigens gekoppeld aan een adres, dus je kunt met 1 licentie wel meerdere tekeningen maken - per lijn, per gebouw, of gewoon alles in 1 stoppen.

Met de licentie zijn diverse exports naar Excel ook mogelijk, maar zelfs gratis heb je al best wat docu ter beschikking.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/eQQDqyLs1ro/maxresdefault.jpg

Afbeeldingslocatie: https://t6k4a9f7.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2020/02/Bildschirmfoto-2020-02-01-um-23.32.07.png
Netjes per klem een verwijzing naar je actor.

Afbeeldingslocatie: https://t6k4a9f7.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2020/02/zennio-maxinbox-fc-0-10v-fan.png
Je kan zelfs je eigen custom KNX compenenten maken, als de ingebouwde niet genoeg zijn.

#team_UTC+1

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:42
Naast 230V heb ik in de verdeler nog 60V (switch glass), 24V (screens, ventilatie kleppen, led drivers, audio versterkers), 0-10V (WTW, ventilatie kleppen), 5V (modbus). Dit loopt allemaal zo veel mogelijk bij elkaar door de kabelgoot in de verdeler. Maar houden jullie hier ook allemaal aparte kleuren voor aan? Ik kan bij https://elektronica-shop....l/d1653_Montagedraad.html een heel aantal kleuren kopen maar vroeg me af hoe jullie dat aangepakt hebben. Of hebben jullie alle SELV dezelfde kleur gegeven?

Mijn plan is nu als volgt:
  • Blauw: nul
  • Bruin: fase 1,2,3
  • Zwart: schakeldraad fase 1,2,3
  • Geel: 60V+
  • Groen: 60V-
  • Rood: 24V+
  • Wit: 24V-
  • Oranje: 10V+
  • Paars: 10V-
  • blauw/wit: 5V+
  • lichtblauw dunne draad: 5V-

• Not Applicable
Jog schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:22:
[...]

Mooie setup,

Waarom eigenlijjk een logische module van mdt en een logic machine?
Nog geen tijd gehad om echt in de Logic Machine in te werken. Eigenlijk niet zo heel tevreden van (maar kan aan non-kennis liggen).
Omdat ik mijn verlichting wou afwerken en ik wou instellen dat bepaalde lichten maar bijvoorbeeld 's nachts 2% licht mogen geven ipv 100% heb ik mij die MDT LOG gekocht (snel en gemakkelijk). Moet gewoon nog eens tijd maken om die LM leren te gebruiken. Die LM ga ik sowieso wel gebruiken omwille van de Modbus omdat mijn ventilatie geen KNX print heeft, maar wel modbus. Ook koppelt de LM mijn sonos aan mijn KNX schakeling, al doe ik daar voorlopig te weinig mee.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:43

Jog

Not Applicable schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:37:
[...]
Nog geen tijd gehad om echt in de Logic Machine in te werken. Eigenlijk niet zo heel tevreden van (maar kan aan non-kennis liggen).
Omdat ik mijn verlichting wou afwerken en ik wou instellen dat bepaalde lichten maar bijvoorbeeld 's nachts 2% licht mogen geven ipv 100% heb ik mij die MDT LOG gekocht (snel en gemakkelijk). Moet gewoon nog eens tijd maken om die LM leren te gebruiken. Die LM ga ik sowieso wel gebruiken omwille van de Modbus omdat mijn ventilatie geen KNX print heeft, maar wel modbus. Ook koppelt de LM mijn sonos aan mijn KNX schakeling, al doe ik daar voorlopig te weinig mee.
Ah, ik heb zelf ook die MDT LOG module en kan daar voorlopig alles mee doen wat ik wil. Die scene controller in die module vind ik erg handig. modbus en muziek koppeling handel ik af in openhab. Maar was gewoon benieuwd wat voor jou de toegevoegde waarde was van die logic machine.

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-10 19:34
Not Applicable schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:49:
Ik sta op het punt een gordijnrail te kopen, en hier is al veel over gezegd.
De 2 merken die hier vooral naar boven komen zijn Forest en als goedkoper alternatief Goelst

Alleen merk ik nu dat Forest goedkoper is als Goelst als ik hier en daar wat zoek, maar is Forest ook beter? Ik vrees dat niemand hier beide heeft dus moeilijk te vergelijken valt. Maar als ik het mij goed herinner wordt Goelst hier vooral aangeprezen als goedkoper alternatief van Forest:

Mijn situatie is een 7meter lange rail, met 1 bocht van 90 graden en alles wordt samen gebracht aan rechterkant waar ook de motor zit. Het is geen wave plooiing maar gewoon

https://www.railsopmaat.n...ail-met-afstandsbediening (= 822,55 euro voor mijn situatie)
https://www.railsopmaat.n...-gordijnrails-g-6200--pro (= 1100,41 euro voor mijn situatie)

Zijn hier toevallig mensen die beide hebben kunnen vergelijken?
Voor de zekerheid: ik vermoed dat beide systemen (Goelst G-6200-Pro en de Forest Shuttle L) beide met KNX te bedienen zijn als ik mij juist heb ingelezen.

Hierbij zou ik mij dan nog een MDT JAL-0210.02 moeten aanschaffen voor de aansturing er van (ik heb een kabel liggen tot in de gordijnkoof met 5 aders, geen UTP) en natuurlijk een gordijn voor een lengte van 7 meter 8)7
Ik heb net forrest rails met Shuttle L motor geïnstalleerd en ben daar wel tevreden over. Je moet alleen goed kijken hoe je het aan wil sturen. Je kunt met 1 vaste fase en 2 schakeldraden (open/dicht) werken. of met 1 fase en 1 schakeldraad, maar dan heb je een AC Control set nodig. Het mooiste is om het met modbus te doen, dan heb je namelijk ook terugkoppeling van positie. Met de juiste actor kun je positie met timing doen. Groot nadeel is dat als je de gordijnen lokaal bedient (kan bijvoorbeeld door een rukje aan het gordijn te geven), de positie niet meer klopt met wat jouw besturing denkt en de positie dus niet meer werkt.

Ik heb de AC Control set, nadeel daarvan is dat als je snel van open naar dicht schakelt, het gordijn stopt en niks meer doet. Heb er nu software matig een kleine vertraging tussen gezet, dat werkt gelukkig wel.

• Gwaihir
  • Niet online
sipje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:19:
Ik heb net forrest rails met Shuttle L motor geïnstalleerd en ben daar wel tevreden over. Je moet alleen goed kijken hoe je het aan wil sturen. Je kunt met 1 vaste fase en 2 schakeldraden (open/dicht) werken. of met 1 fase en 1 schakeldraad, maar dan heb je een AC Control set nodig. Het mooiste is om het met modbus te doen, dan heb je namelijk ook terugkoppeling van positie.
Kent iemand het rustverbruik van die dingen? (Waarschijnlijk minstens 0,5 W, misschien wel 2+?)

Ik wil het huis vol hangen met de 24V versie en dan inderdaad via serieel aansturen = ineens alle kabels trekken ervoor. (Is geen modbus als ik me goed herinner, maar RS485 of, met kortere kabels, RS232.) Als ik dan toch centraal aanstuur en doorgaans maar 2x/dag bedien, dacht ik die voeding tussentijds mee uit te schakelen. Maar ik zag in 'n showroom dat bij stroominschakeling het ding gaat herïnitialiseren. Dus ik vraag me af: a.) kan dat uit? En: b.) hoe groot is 't rustverbruik eigenlijk?

• Conrado
Hier ook Ubiquity (PoE-) switches, maar achter een pfSense firewall.

Verder KNX (gebouw), DALI (alle verlichting), JA-bus (Alarm), SMI (buitenjaloezieën), FX-bus (gordijnen), CAN-bus (ventilatie), Modbus TCP (WP en Lader). Het is een hele toestand geworden :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Haha, ik zie al dat ik niet de enige ben die worstelt met het integratie probleem. Tot zover "hang alles aan KNX" :D

Ik wil ooit nog wel eens kijken of ik Modbus RS485 en TCP kan koppelen aan KNX, maar het stukje energie management blijkt sowieso een stuk complexer dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Mijn MDT energiemeter blijkt niet alleen onnauwkeurig gezien de afwijkende totaalstanden, ook de frequentie waarbij verbruik op de bus gegooid wordt is veel te laag en onvoorspelbaar. Ik lees de meterstanden nu via een API call op de X1 uit de P1 poort uit en gooi deze zelf op de bus.

#team_UTC+1

• Conrado
Ethirty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:45:
Haha, ik zie al dat ik niet de enige ben die worstelt met het integratie probleem. Tot zover "hang alles aan KNX"
KNX is ook hier de backbone: DALI loopt via twee KNX-gateways, en ook SMI loopt via een KNX gateway. het alarm heeft een KNX-interface. CAN-bus loopt via een PI-Pico en ik denk dat ik zoiets ook voor FX ga gebruiken.
Modbus TCP gaar naar Home Assistent. Daar zit bijvoorbeeld ook Enphase PV aan gekoppeld en HA wil ik als Energie Management gaan inzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Conrado op 10-09-2024 12:22 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:39
Ethirty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:45:
Haha, ik zie al dat ik niet de enige ben die worstelt met het integratie probleem. Tot zover "hang alles aan KNX" :D

Ik wil ooit nog wel eens kijken of ik Modbus RS485 en TCP kan koppelen aan KNX, maar het stukje energie management blijkt sowieso een stuk complexer dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Mijn MDT energiemeter blijkt niet alleen onnauwkeurig gezien de afwijkende totaalstanden, ook de frequentie waarbij verbruik op de bus gegooid wordt is veel te laag en onvoorspelbaar. Ik lees de meterstanden nu via een API call op de X1 uit de P1 poort uit en gooi deze zelf op de bus.
je bent zeker niet de enige met een integratie uitdaging en KNX.

In ons geval ben ik toch blij met de betrouwbaarheid van KNX end at het multi-vendor is, het is alleen niet erg flexibel... vandaar dat ik in KNX doe wat er native inzit en zonder moeilijke omwegen in ETS te doen is, verder doe ik logica in loxone (denk beregenings logica of alarm of aanwezigheidsimulatie) maar dan heb ik wel alle inputs/outputs in KNX zodat ik daar ook gebruik kan blijven maken als dit nodig is (bewegingsmelder bijv. is handig voor verlichting en werkt prima native met KNX actoren en schakelaars... maaris ook best handig voor alarm integratie in Loxone).... en ook "bijzondere integraties" doe ik in loxone (modbus TCP bijv.).

Na een paar jaar blijkt dit toch de handigste manier voor ons en is er een soort balans gevonden

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HiBe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:33:
[...]

je bent zeker niet de enige met een integratie uitdaging en KNX.

In ons geval ben ik toch blij met de betrouwbaarheid van KNX end at het multi-vendor is, het is alleen niet erg flexibel... vandaar dat ik in KNX doe wat er native inzit en zonder moeilijke omwegen in ETS te doen is, verder doe ik logica in loxone (denk beregenings logica of alarm of aanwezigheidsimulatie) maar dan heb ik wel alle inputs/outputs in KNX zodat ik daar ook gebruik kan blijven maken als dit nodig is (bewegingsmelder bijv. is handig voor verlichting en werkt prima native met KNX actoren en schakelaars... maaris ook best handig voor alarm integratie in Loxone).... en ook "bijzondere integraties" doe ik in loxone (modbus TCP bijv.).

Na een paar jaar blijkt dit toch de handigste manier voor ons en is er een soort balans gevonden
Ik hoor vaker dat Loxone een goede keuze was voor de logica, maar volgens mij hebben ze dat lastiger of onmogelijk gemaakt voor nieuwe installaties. Vandaar dat ik bij de X1 uit kwam.

Soms denk ik wel eens dat een Siemens Logo icm KNX module beter werkt, aangezien daar 1000 logica voorbeelden voor te vinden zijn. :) Ik vrees de dag dat ik mijn beregening moet gaan aanleggen en programmeren in een X1 :')

#team_UTC+1

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-11 15:38
Conrado schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:21:
[...]

KNX is ook hier de backbone: DALI loopt via twee KNX-gateways, en ook SMI loopt via een KNX gateway. het alarm heeft een KNX-interface. CAN-bus loopt via een PI-Pico en ik denk dat ik zoiets ook voor FX ga gebruiken.
Modbus TCP gaar naar Home Assistent. Daar zit bijvoorbeeld ook Enphase PV aan gekoppeld en HA wil ik als Energie Management gaan inzetten.
Welk alarmsysteem heb je hangen? En wat kun je met de interface? Signalen van de alarmsensoren uitlezen en zo ook gebruiken als bewegingssensor? Of kan je er meer mee aanvangen?

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 21:02
Conrado schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:58:
Hier ook Ubiquity (PoE-) switches, maar achter een pfSense firewall.

Verder KNX (gebouw), DALI (alle verlichting), JA-bus (Alarm), SMI (buitenjaloezieën), FX-bus (gordijnen), CAN-bus (ventilatie), Modbus TCP (WP en Lader). Het is een hele toestand geworden :)
Ik ben bezig met een nieuwbouw appartement waar weer KNX in komt (en Dali voor verlichting). Het ontwerp voor elektrische installatie is bijna klaar.

Heb je meer informatie over die FX-bus voor gordijnen?
Welke elektrische gordijnen? Welke besturing module, etc.
Dat zou namelijk een hoop buizen kunnen schelen…
En ik neem aan dat dit aan KNX is gekoppeld?

Kan zo snel niets vinden.

(Lig met koorts in bed, als mijn bericht iets te direct is)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:07
Ethirty schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:16:
Generiek gezegd heb je voor een warmtepomp alleen aan/uit nodig. Ding moet zo lang mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen draaien en alleen een seintje krijgen te stoppen als het te warm wordt.

Wil je dus een warmtepomp situatie testen, dan moet je denk ik Opentherm of er even tussenuit halen of kijken of je die anders kan laten sturen.
en
klaasopurk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:47:
Een warmtepomp heeft een stookprofiel afhankelijk van de buitentemperatuur. Dus bijv. buiten is het 15 graden dan 25 graden voor het water, buiten 10 graden dan 30 graden voor het water, buiten 5 graden dan 35 voor het water. Etc.
Daarna wordt deze met aan/uit aangestuurd. Dus het besparende deel t.o.v. opentherm is bij een warmtepomp anders ingeregeld. Daarom is het lastig te vergelijken als je een gasketel op een vaste temperatuur gaat zetten.
Dat verschilt per WP (qua mogelijkheden). Er zijn aan/uit, eigen protocollen, eBus, Modbus en ook OpenTherm warmtepompen. En dat kan dan weer WAR of retourtemperatuur of.... gestuurd worden als input voor vermogensregeling.

En de keuze van de mogelijkheden zou samen moeten hangen met het benodigde stookprofiel. Om het maar lekker cryptisch te formuleren. :P

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik gok er niet op dat je Matter in warmtepompen of een sauna gaat zien, maar die zie je evenmin native in KNX.

Wil je iets voor >10j, dan zou ik sowieso KNX route bewandelen. Als je het niet erg vindt als Matter er over 5j niet meer is omdat er weer wat nieuws is... tja.

Energie monitoring in KNX doe je waarschijnlijk ook via meters die je met modbus of iets anders uitleest. Ik zie ook dat ik veel van de modernere use-cases toch maar buiten KNX hou omdat het te ingewikkeld, duur of onbetrouwbaar is om het native te doen.

#team_UTC+1

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:12:
Ik vond het opmerkelijk om te lezen, daar hier de domotica juist begonnen is vanuit energiemanagement, te beginnen bij regeling en optimalisatie van de verwarming als grootste gebruiker in huis.

Dat 'opletten om de eindzekering te beschermen' is hier ook aan de orde en juist dat is iets wat m.i. alleen betrouwbaar geautomatiseerd verantwoord kan (stond de elektricien ook op).

En qua verlichtingszaken naar een HA (of een dergelijk kaliber aanvulling), denk ik dan aan finesses zoals hoe fel en in welke lichtkleur een lamp op een bepaald moment moet branden (circadian lighting), niet aan het 'aan en uit gaan' van basisverlichting.

Ieder z'n ding, lijkt mij. M.i. altijd interessant die verschillen te zien. Maar kennelijk is dit een uitzondering daarop: ik schrik van het voor dit topic ongekende gehalte vijandigheid en barricades betrekken :? , dus laat ik het hier verder bij.
Vijandigheid? Denk dat er juist interesse is hoe jij dit dan heb opgelost. Mijn MDT energie meters zetten alleen informatie op de bus op zeer lage frequentie (5% wijziging) of minimaal 1 minuut. Dat is veel te weinig om echt iets met energiemanagement te doen, laat staan meten en vastleggen van die data - imo onderdeel van goed energiemanagement.

Ik zou best met zonneoverschot mijn boiler willen schakelen, maar SGready, Modbus en een warmtepomp interface via MQTT maakt dat KNX ertussen alleen maar nodeloos ingewikkeld wordt.

Ik meet met KNX wel energie per fase en van een groot aantal groepen, maar zoek nog naar handige toepassingen. Enige dat ik nu heb is een alarm als de groepen met koelkast/vriezer etc eruit liggen.

#team_UTC+1

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:20:
Vijandigheid? Denk dat er juist interesse is hoe jij dit dan heb opgelost.
Bedoelde ook niet jouw reactie, maar wat ik zoal tegen kwam toen ik op jou wilde komen reageren. Excuus dat ik er toen even geen zin meer in had.

Zie bijv. @Conrado's laatste schrijfsel, waaruit alleen maar blijkt dat hij mijn posts geen van beide fatsoenlijk heeft gelezen, laat staan een geheugen langer dan één forumpagina wil activeren :|.
Mijn MDT energie meters zetten alleen informatie op de bus op zeer lage frequentie (5% wijziging) of minimaal 1 minuut. Dat is veel te weinig om echt iets met energiemanagement te doen, laat staan meten en vastleggen van die data - imo onderdeel van goed energiemanagement.
Ligt eraan wat je wilt doen. Dit is wel exact wat ik gebruik om de hoofdzekering heel te houden: sommige (boiler, quooker) schakelen uit wanneer anderen fors gebruiken (kookplaat, ovens). Nu wat grof; moet het nog netjes per fase fine uiteen halen.

Ik heb niet de indruk dat die '5% of 1x per minuut' - zo staat 't bij mij ook - onvoldoende sturingsdata levert, of de bus (te) zwaar belast. Al die bussen lijken trouwens best beperkt. Modbus is ook die snelheid, het zou me verbazen als DALI dat sneller doet, en 1-wire is nog wat beperkter naar mijn indruk. Kennelijk wordt je geacht simpelweg voldoende bussen op te tuigen (van 1-wire heb ik er dus ook twee, voor een stapel temperatuursensoren).

Wat de sturing in KNX betreft kan ik je helaas niet helpen. Ik bedoelde specifiek dat ik het niet aan een HA-kaliber oplossing zou toevertrouwen. Loxone is hiervoor bij mij het brein. Wel jammer, eerlijk gezegd, dat de KNX logic servers hier kennelijk nog niet in voorzien.

En ook 'energiemanagement' zelf betekent duidelijk wat anders voor verschillende mensen. Ik heb geen enorm detail nodig voor mijn doelen: 1) heel houden, 2) besparen. Ik dacht dus ook vooral aan grootverbruiker verwarming en daar zit KNX best ok in, voor zover ik weet (al is dat hier Loxone & 1-wire gebaseerd).
Ik meet met KNX wel energie per fase en van een groot aantal groepen, maar zoek nog naar handige toepassingen. Enige dat ik nu heb is een alarm als de groepen met koelkast/vriezer etc eruit liggen.
Ik heb dat idee denk ik zelfs van jou overgenomen.. (in elk geval van iemand in dit draadje). En ik heb de robuuste, met de 'grove' meeting. Doordat die niet netjes de effectieve stroom meet, kun je details als kleine rustverbruikers er toch niet in vangen. De magnetron leest in ruste bijv. af als bijna 50W (!), terwijl een goede stroommeter laat zien dat 't keurig onder de 1W blijft. (NIET iets wat ik bij aanschaf van die MTD actoren in 't snotje had..)

• Conrado
Ethirty schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:35:
Ja het is een KNX device maar daarmee houdt het met dit soort "bridges" vaak wel op.
KNX is fantastisch maar kent ook beperkingen, vandaar dat er ook andere domotica netwerken gebruikt worden, waarbij DALI het belangrijkste is. In mijn huis gebruik ik naast KNX ook DALI (verlichting), SMI (buitenjalouzieën), CAN (ventilatie), FX-bus (gordijnen), JA-bus (alarm) en natuurlijk TCP/IP-protocollen (Modbus TCP, etc).
Ik vind dat, dat allemaal onder dit topic valt :)

Verlichting; LED-bronnen, armaturen, aansturing is natuurlijk een ander verhaal.

• RDNZL
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10 13:09
Iemand hier al een Goodwe omvormer middels Weinzierl modbus gateway ontsloten? Beetje overvallen door de vele modbus addressen en hun types... Wil gaan monitoren en hem evt via knx actor gaan uitschakelen (via apart contacten)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nee maar wil iets soortgelijks gaan doen in de toekomst via Modbus TCP op mijn SMA. Je zal toch echt op zoek moeten naar de modbus docu van je omvormer.

#team_UTC+1

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mjkl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Of eigenlijk, Hoe bedoel je groep in deze context eigenlijk? Ging uit van groeperingen op de rijgklem. Maar in deze context kan groep ook de ingang van de automaat zijn, of de voeding op de MDT doorlussen naar andere ingangen?
Groep, als in automaat. Had je berichtje gemist.

Was er nooit eerder aan toegekomen, maar wilde mijn SMA omvormer via Modbus TCP uitlezen eindelijk eens inregelen. Wat ik ook probeer, de X1 snapt er niks van.

Iemand die Gira's eigen Modbus module werkend heeft en mij op weg kan helpen? Want ik krijg alleen 0x0 en 0xF achtige reacties terug. Documentatie is, zoals gebruikelijk, zeer summier. Net als de module zelf, 64 bit registers kunnen bijvoorbeeld niet en er is geen onderscheid tussen big- en little endian. Met duizenden mogelijke registers is het zoeken naar die ene naald :/

[ Voor 27% gewijzigd door Ethirty op 30-03-2025 15:03 ]

#team_UTC+1

• Conrado
Ethirty schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Iemand die Gira's eigen Modbus module werkend heeft en mij op weg kan helpen?
Ehh..., nee! Ik en gestopt het dat soort interfacing via de X1; nauwelijks debug mogelijkheden en een nieuwe versie uploaden duurt 15 min.... :(

Heeft SMA een Home Assistant integratie? Interfacing doe ik voortaan via Home Assistant en wàt echt nodig is in KNX zet ik eenvoudig door. Werkt super!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13
Sma via modbus is een beetje een draak. Als er geen actuele waardes zijn stuurt de omvormer 0xFFFF uit, daar moet je meestal in software wat aan fixen anders registreer je astronomische waarden. Misschien ben je beter af met de sunspec modbus interface, die wordt ook ondersteund.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

P5ycho schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:14:
Sma via modbus is een beetje een draak. Als er geen actuele waardes zijn stuurt de omvormer 0xFFFF uit, daar moet je meestal in software wat aan fixen anders registreer je astronomische waarden. Misschien ben je beter af met de sunspec modbus interface, die wordt ook ondersteund.
Sunspec is de standaard. Maar er zijn verschillende handleidingen, een model-specifieke html lijst met alle registers, ook al zijn die helemaal niet voor jouw model omvormer.

Ik zoek in eerste instantie gewoon het actuele vermogen. Het idee van vermogen sturen ná het salderen heb ik voorlopig al laten varen.
Conrado schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Ehh..., nee! Ik en gestopt het dat soort interfacing via de X1; nauwelijks debug mogelijkheden en een nieuwe versie uploaden duurt 15 min.... :(

Heeft SMA een Home Assistant integratie? Interfacing doe ik voortaan via Home Assistant en wàt echt nodig is in KNX zet ik eenvoudig door. Werkt super!
HA werkt met 2 klikken, uiteraard. Snap niet waarom iets anders dan zó ingewikkeld gemaakt wordt. :X

Alleen ik heb het nu op een oude Pi draaien als test en daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Als ik er basic HEMS mee wil doen, wil ik zeker geen HA ertussen.

Het is af en toe ook gewoon gekrenkte trots. Duur kreng en ik krijg er werkelijk niks mee voor elkaar. :')

Edit: het is soms zo makkelijk: gewoon NIET de modules van Gira gebruiken maar even Googlen naar de vele (Modbus) alternatieven van de community. Netjes direct de output die ik zoek, duidelijke omschrijving op de input velden en ook gelijk een optie ingebakken om iets te kunnen schrijven.

Goed bezig Gira, 2 dagen verspild en nu in een kwartier werkend. :X

(alleen nog even zoeken naar het juiste register voor de huidige opbrengst, maar het is ondertussen donker)

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 30-03-2025 21:06 ]

#team_UTC+1

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:58
Vanto schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
Ik wil graag onderzoeken wat er nodig is om mijn vloerverwarming via KNX te laten aansturen. Ik heb al wat research gedaan, maar krijg nog niet helemaal duidelijk hoe dit precies werkt.

Mijn huidige situatie: ik heb een woning met drie verdiepingen, waarbij elke verdieping een eigen thermostaat heeft. Deze thermostaten sturen telkens per verdieping een tweewegventiel (Caleffi 642) aan. Achter deze klep bevindt zich per verdieping een vloerverwarmingsverdeler (collector), die de warmte verder verdeelt over meerdere zones binnen die verdieping. Het verwarmen van het water gebeurt door een gaswandketel ACV Kombi Kompakt HRE 36/30.

Wat ik begrepen heb is dat de gaswandketel kan aangestuurd worden door zoiets als bv Theben KNX-OT-Box.
Maar dan heb je nog actoren nodig om de verwarming over de verschillende kamers te regelen. Wat ik ook gevonden heb is dat er stelmotoren bestaan die ventielen op de vloerverwarmingsverdelers kunnen sturen (en het in mijn geval maakt dit dan de tweewegventielen overbodig). Bestaan er misschien ook oplossingen die de tweewegventielen laat aansturen via KNX?

Alvast bedankt om wat guidance te geven hoe dit het best kan aangepakt worden :)
Ik zit hier ook naar te kijken, maar heb eerlijk gezegd nog niet naar het ketelgedeelte te kijken. Op dit moment heb ik een opentherm bordje liggen voor een esp32 en een modbus rtu relais bord waarmee ik de huidige luchtverwarming en AC ventilatoren instel. Ik twijfel om deze installatie her te gebruiken voor de vloerverwarming d.m.v esphome.

Zover ik begrijp is de industrie standaard een 24v AC NC zonemoter zoals deze van danfoss. Maar er zijn meer merken die dit maken dan op te noemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAtvHg2GE_TcKU-FZaNm9YT1Bko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ybSsU435A9cY8MkNYmN2NEuA.jpg?f=user_large

Deze wordt dan over het algemeen met een relais contact aangestuurd. Wat dus een "normale" knx uitgang zou kunen zijn met gescheiden input of een gehele module met gedeelde input met 24v AC op de ingang

Zover ik weet zijn de meeste twee en drie weg kleppen ook 24v AC dus zouden op dezelfde aktor aangesloten kunnen worden. Wel even goed op het aansluitschema letten. Deze kleppen hebben vaak een 3 of 6 draads aansluiting voor de aansturing. Intern zit er een regeling met eindcontacten die zorgt dat de motor de goede kant op draait en zichzelf spanninsloos maakt als deze in de eindpositie is aangekomen.

Ook bestaan ze in 230v varianten, maar als het een geheel nieuwe installatie betreft ga ik zelf liever voor de laagste (veilige) spanning die nodig is.

Als je toch voor 230v gebaseerde installatie gaat kan je vaak de trafo die bij de twee-weg klep zit hergebruiken.

Er bestaan ook gespecialiseerde verwarmings aktoren zoals de:

Zennio HeatingBOX verwarmingsactor

Maar het enige wat ik kan vinden dat daar speciaal aan is, is dat ze ook ingangen heeft voor temperatuur sensoren. en een paar logica functies intern.

• Gwaihir
  • Niet online
Kaizen95 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:46:
Is dit ook het geval voor 3G2,5 voedingskabels en 5G1,5 stroom en stuurkabels met DALI LEDS? De drivers worden in de kast verbonden en dan loopt de kabel tot bij de LED, onder andere langs andere stroomvoerende kabels (3G2,5).
Ja. In z'n algemeenheid: met dubbele isolatie zit je altijd goed. En bij ethernet neem je bij twijfel een afgeschermde kabel.

Wat uitgebreider verwoord:

Voor elektrische veiligheid wordt je geacht dubbele isolatie te gebruiken. Dus geïsoleerde aders in een buis, of geïsoleerde aders in een kabel. Kabel in een buis is dus al extra. En naast zoiets kun je weer willekeurig zoiets leggen.

Ingewikkelder dan dat wordt het in en om het huis eigenlijk alleen bij forse DC vermogens (PV, thuisaccu) omdat er dan vlambogen denkbaar zijn.

Enige kanttekening is dat die extra isolatielaag van de kabel wel geschikt moet zijn voor de gehele situatie. Daarom mag KNX kabel in een buis met losse 230V aders niet. Theoretisch gezien zou zoiets kunnen - want 3x isolatie van 230V ader tot KNX ader - maar praktisch gezien is een daarvoor voldoende geïsoleerde KNX kabel niet op de markt, waarschijnlijk mede omdat die er toch niet bij in de buis zou passen waar mensen 'm voor zouden willen kopen.

Qua storingsgevoeligheid zijn signalen als DALI, KNX en RS485 modbus kennelijk allemaal zo spannend nog niet. Voor die laatste is een twisted pair aangeraden en dat was het wel. Voor DALI en KNX wellicht zelfs dat niet, geen idee eigenlijk. (Kijk 't even na als je geen specifiek zo verkochte kabel wil gebruiken.) Gaat 't allemaal snel, zeg ethernet, 100 Mbps en sneller, pak dan bij twijfel een shielded signaalkabel = wanneer de kabels over langere afstand kort langs elkaar liggen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13
Gwaihir schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Ja. In z'n algemeenheid: met dubbele isolatie zit je altijd goed. En bij ethernet neem je bij twijfel een afgeschermde kabel.

Wat uitgebreider verwoord:

Voor elektrische veiligheid wordt je geacht dubbele isolatie te gebruiken. Dus geïsoleerde aders in een buis, of geïsoleerde aders in een kabel. Kabel in een buis is dus al extra. En naast zoiets kun je weer willekeurig zoiets leggen.

Ingewikkelder dan dat wordt het in en om het huis eigenlijk alleen bij forse DC vermogens (PV, thuisaccu) omdat er dan vlambogen denkbaar zijn.

Enige kanttekening is dat die extra isolatielaag van de kabel wel geschikt moet zijn voor de gehele situatie. Daarom mag KNX kabel in een buis met losse 230V aders niet. Theoretisch gezien zou zoiets kunnen - want 3x isolatie van 230V ader tot KNX ader - maar praktisch gezien is een daarvoor voldoende geïsoleerde KNX kabel niet op de markt, waarschijnlijk mede omdat die er toch niet bij in de buis zou passen waar mensen 'm voor zouden willen kopen.

Qua storingsgevoeligheid zijn signalen als DALI, KNX en RS485 modbus kennelijk allemaal zo spannend nog niet. Voor die laatste is een twisted pair aangeraden en dat was het wel. Voor DALI en KNX wellicht zelfs dat niet, geen idee eigenlijk. (Kijk 't even na als je geen specifiek zo verkochte kabel wil gebruiken.) Gaat 't allemaal snel, zeg ethernet, 100 Mbps en sneller, pak dan bij twijfel een shielded signaalkabel = wanneer de kabels over langere afstand kort langs elkaar liggen.
Goede uitleg.
Ik ben het alleen niet eens met de shielded ethernet kabel. Bij twijfel liever juist geen shielded twisted pair. In een woonhuis/kantooromgeving heb je shielding gewoon niet nodig. Elke inkoppeling door externe bronnen wordt zonder shielding als DC component op de twisted pair ingekoppeld terwijl de receiver naar het differentiele signaal kijkt. Geen probleem.
Als je wel nodig hebt zit je in een heel specifieke industriele omgeving.
De kans dat je het met shielding juist verprutst is over het algemeen groter dan dat het gewoon werkt zonder shielding.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1