[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 56 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als jullie rijgklemmen steken voor de bus, plaatsen jullie deze dan altijd voor 4 kabels of ook voor 2 kabels en moest het ooit voor vallen … enkele voor 4 kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Voor alle aders van de bus bedoel je? Ik heb ze consequent alle 4 in de rijgklemmen gemonteerd ja. Alsmede ook op andere plekken waar een las zit, bijvoorbeeld achter sensoren. Op dit moment gebruik ik het geel-witte paar niet, maar als ik het in de toekomst wel nodig heb wil ik niet moeten nadenken waar dit wel en niet functioneert. Kleine moeite in de beginfase :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Ja, overal waar een buskabel is gebruikt, heb ik altijd alle 4 aders door verbonden.
In de meterkast heb ik deze etageklemmen gebruikt: https://www.phoenixcontac...lem-pttbs-15s-knx-3214663. Met de juiste steekbrug kun je alle rode of gele of zwarte of witte aders aan elkaar verbinden. Je moet wel de juiste pootjes eraf knippen (=1 er aan, 1 er af, 1 er aan, 1 eraf etc.). https://www.phoenixcontac...eekbrug-fbs-20-35-3213069

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Ethirty

Who...me?

Voor de geïnteresseerden: het lijkt erop alsof je met wat omwegen alsnog ETS op een Mac met M1 chipset kan draaien
Mit Parallels 17, Windows 10 ARM läuft die ETS 5.7.6, gefühlt nicht langsamer als auf meinem Win-Notebook. Das Siemens-DALI-Plugin läuft auch. MacBook Air mit M1, 16GB RAM
Met Windows 11 ARM ook.
https://knx-user-forum.de...book-m1-chipsatz-und-ets5

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:53
Na jaren ga ik eindelijk eens werk maken van de openstaande puntjes in het huis, oa de aanwezigheidssensoren voor de keuken en living. In de keuken wil ik enkele zones apart kunnen detecteren (eettafel, kookeiland) dus ga ik aparte melders plaatsen. Deze moeten dus ook maar een kleine detectiezone hebben, wat niet makkelijk te vinden is. Ik ben ook fan van melders met een plat uiterlijk, zoals bv de BEG PD11 die hier wel wat populariteit kent (maar ik heb em nog niet). Bij de productinformatie daarvan is te vinden dat deze 'inclusief afdekstrips' is. Ik neem aan dat je hiermee het detectiebereik kunt verkleinen, klopt dit? En wat zijn dan de mogelijkheden precies hiermee? Online vind ik hier helaas geen info over.

Voor de living dacht ik aan de Steinel True Presence. Prijzig, maar door RF detectie wel zeer gevoelig voor in de zetel luierende personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:00

tomtommie

Alaaf!

teaser schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:21:
Na jaren ga ik eindelijk eens werk maken van de openstaande puntjes in het huis, oa de aanwezigheidssensoren voor de keuken en living. In de keuken wil ik enkele zones apart kunnen detecteren (eettafel, kookeiland) dus ga ik aparte melders plaatsen. Deze moeten dus ook maar een kleine detectiezone hebben, wat niet makkelijk te vinden is. Ik ben ook fan van melders met een plat uiterlijk, zoals bv de BEG PD11 die hier wel wat populariteit kent (maar ik heb em nog niet). Bij de productinformatie daarvan is te vinden dat deze 'inclusief afdekstrips' is. Ik neem aan dat je hiermee het detectiebereik kunt verkleinen, klopt dit? En wat zijn dan de mogelijkheden precies hiermee? Online vind ik hier helaas geen info over.

Voor de living dacht ik aan de Steinel True Presence. Prijzig, maar door RF detectie wel zeer gevoelig voor in de zetel luierende personen.
Klopt er zitten 'glaasjes' bij die kun je op de sensor zetten, dan kun je dus een stuk blind maken. Ik heb dat bij de voordeur, die sensor sprong altijd aan als je de gang op liep, in de gang hangt er ook een, dus dat was niet nodig. Nu dus voor de helft afgedekt.

De glaasjes zijn volgens mij per 45 graden te breken/snijden/knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
In realiteit is een RF detectie niet (veel) beter dan IR detectie, ze werken alleen beide in een andere richting. IR is gevoelig voor radiale beweging, RF is gevoelig voor axiale beweging. De kleine bewegingen van een zittend persoon worden in mijn ervaring ook niet door een RF opgepikt. Een ander nadeel is dat RF geen onderscheid kan maken voor het volume van het bewegende object. Dat kunnen sommige IR sensoren wel (ze moeten dan wel een kleine lens-facetering hebben). Sommige RF sensoren kan je daarentegen wel weer heel gevoelig maken, maar dan slaan ze ook aan op een vlieg die langs komt.

Persoonlijk werk ik overal met RF detectie, maar uit de muur op hoofd/torso hoogte zodat er ook huisdieren rond kunnen lopen zonder dag en nacht overal de lampen te triggeren. Op sommige plekken gebruik ik aanvullend ook IR sensoren omdat die toch wat gevoeliger zijn. Vooral de PD11 is erg gevoelig onder een grote hoek, erg prettig.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Voor de PD11 zitten er inderdaad kapjes bij. Wel lelijk, zal even kijken of ik morgen van de kapjes een foto kan maken. Liggen denk ik nog in de schuur. Qua opties vind ik de MDT melders wel fijner en uitgebreider, maar ook stuk minder mooi.

Is inmiddels ETS6 al ok en stabiel? Maar eens upgraden van ETS5 lite naar ETS6 Home, niet meer dat geklooi met meerdere projecten is me wel 150 euro waard...

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 28-03-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
tss68nl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:49:
[...]
In realiteit is een RF detectie niet (veel) beter dan IR detectie, ze werken alleen beide in een andere richting. IR is gevoelig voor radiale beweging, RF is gevoelig voor axiale beweging. De kleine bewegingen van een zittend persoon worden in mijn ervaring ook niet door een RF opgepikt. Een ander nadeel is dat RF geen onderscheid kan maken voor het volume van het bewegende object. Dat kunnen sommige IR sensoren wel (ze moeten dan wel een kleine lens-facetering hebben). Sommige RF sensoren kan je daarentegen wel weer heel gevoelig maken, maar dan slaan ze ook aan op een vlieg die langs komt.

Persoonlijk werk ik overal met RF detectie, maar uit de muur op hoofd/torso hoogte zodat er ook huisdieren rond kunnen lopen zonder dag en nacht overal de lampen te triggeren. Op sommige plekken gebruik ik aanvullend ook IR sensoren omdat die toch wat gevoeliger zijn. Vooral de PD11 is erg gevoelig onder een grote hoek, erg prettig.
Ik had ook hoge verwachtingen, maar heb nu een paar dagen een Steinel 360 HF naast een Gira Mini Comfort presence detector hangen in de woonkamer, en heb het idee dat de Gira beter presteert. Door de kamer lopen is uiteraard geen probleem voor beide units, maar bijvoorbeeld als ik op de bank zit is de Gira een stuk gevoeliger voor kleine bewegingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx2FqfN6iKnoJYWKkXE3iDEf3j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WjraXcCPG1T7s4NclWRscKo.png?f=fotoalbum_large

Ik hoopte de HF sensor achter het plafond te kunnen verstoppen, maar omdat je er dan ook niet goed meer bij kan is dat ook niet helemaal ideaal. Ik denk dat ik toch maar voor ouderwets IR ga. Heeft iemand toevallig ervaring met het verschil in performance tussen Gira/Jung/MDT MR16/PD11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOkFswnnmeeDehY8UGjG66ubke4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGtRQAUfBoWiRuwhnCbr7J8k.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de meegeleverde kapjes van de PD11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
In dit topic komt de Viega Fonterra Smart een paar keer langs als tip. Heeft iemand er daadwerkelijk een staan? Ik zou graag weten met welk protocol de actoren communiceren met de aanstuur unit. De wifi module communiceert blijkbaar over MODBUS. Het lijkt me haalbaar om Wifi (en de cloud) over te slaan en direct van KNX naar modbus te gaan, maar wellicht kunnen de actoren/temperatuur sensoren ook wel direct naar KNX gebridged worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQR6IwwJzVaqpHpje9ElRfOzLtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TypQ7ugmI9q3LImlO0rPpGQe.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@deWit thx, ik had ze ondertussen al besteld en geleverd gekregen :) Als de plaatjes erop zitten vallen ze eigenlijk niet zo op vind ik.
tss68nl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:49:
[...]

Met die chinese rf-moduletjes heb ik ook niet de indruk dat ze erg gevoelig zijn. Maar ik vermoed dat dat niet hetgene is wat er in die TruePresence van Steinel zit. Die zou bewegingen van enkel het ademen detecteren. We zullen zien in hoeverre dat overeenkomt met de realiteit. Binnenkort installeer ik alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

teaser schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:19:
[...]

Met die chinese rf-moduletjes heb ik ook niet de indruk dat ze erg gevoelig zijn. Maar ik vermoed dat dat niet hetgene is wat er in die TruePresence van Steinel zit. Die zou bewegingen van enkel het ademen detecteren. We zullen zien in hoeverre dat overeenkomt met de realiteit. Binnenkort installeer ik alles.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
teaser schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:19:
@deWitMet die chinese rf-moduletjes heb ik ook niet de indruk dat ze erg gevoelig zijn. Maar ik vermoed dat dat niet hetgene is wat er in die TruePresence van Steinel zit. Die zou bewegingen van enkel het ademen detecteren. We zullen zien in hoeverre dat overeenkomt met de realiteit. Binnenkort installeer ik alles.
Volgens mij bedoelen ze met het detecteren van ademen de CO2 waarde. Ik heb de Steinel HF 360, en de gevoeligheid is op z'n best gezegd betreurenswaardig (slechter dan de Gira Mini Comfort motion sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DiLDoG schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:00:
Volgens mij bedoelen ze met het detecteren van ademen de CO2 waarde.
Oh? Ik vind dat een interessante gedachte. Kan dat, praktisch gezien? Wat zou ervoor nodig zijn.

Ik denk dat je tenminste een redelijk kierdicht huis zou moeten hebben en dan CO2 waarde van aanvoerlucht met die in de ruimte en/of luchtafvoer moet vergelijken.

Aanwezigheid gaat dan nog altijd aan op bewegingsdetectie van de binnenkomst. Weer uit op basis van een ineens dalende CO2? Is dat te doen met een redelijke reactiesnelheid? En wat als drie van vier mensen de ruimte hebben verlaten?

Nieuwsgierig of het haalbaar is hier iets mee te doen. Heb geen idee..

En dan 'n ander puntje m.b.t aanwezigheidsdetectie: gokt het altijd ja/nee, of komt het ook in gradaties? Bijvoorbeeld:
1. Aanwezigheid, zeker weten. Dus ook m.b.t. af laten gaan van een alarm.
2. Denk dat er iemand is. Laat me 't licht maar aan doen / aan laten.
3. Er zou nog best 'ns iemand kunnen zijn. Licht op een nalooptimer van pakweg 10 minuten (in afwachting van een niveau 2 detectie binnen die periode, dan wel het uitblijven daarvan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Gwaihir schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:50:
[...]
Oh? Ik vind dat een interessante gedachte. Kan dat, praktisch gezien? Wat zou ervoor nodig zijn.
Het binnenlopen van een kamer is vrij triviaal te detecteren met een IR/HF sensor. Iemand die stil zit op de bank is al lastiger en kan waarschijnlijk wel worden waargenomen door het dalen van de CO2 waarde. Ik ben van plan dit zelf op te vangen door gewoon een naloop tijd van 10 minuten te gebruiken.

De gira presence sensor heeft verschillende niveaus van gevoeligheid, het is bijvoorbeeld mogelijk aan te schakelen met lage gevoeligheid (om bijvoorbeeld huisdieren te kunnen negeren), en dan uit te schakelen met een hogere gevoeligheid (om te voorkomen dat hij uitschakelt als je op de bank zit)

Ik ben zelf nog een beetje aan het puzzelen hoe ik een presence sensor netjes kan combineren met scenes/taster knoppen/time of day. Ik heb nu het volgende in gedachten:

- 4 scenes: Normal/Cosy/Night/Off
- Group adressen: default scene / active scene
- Default scene is afhankelijk van tijd van de dag (bijv 0-6h = Night, 6-7h = Cosy, 7-24h=Normal)
- Taster knop 1-4 schrijft waarde direct naar active scene
- Motion - start of detection schrijft Default scene naar Active scene
- Motion - stop of detection schrijft Off naar Active scene

Ik heb even in de ETS database gekeken, en volgens mij moet "schrijft Default scene naar Active scene" te realiseren zijn met bijvoorbeeld een MDT Logic Module.

Ook zou ik als het kan de kleuren temperatuur graag dynamisch maken afhankelijk van de tijd van de dag. Ik doe dit nu met Home Assistant, maar hoe meer ik lokaal op knx kan doen hoe beter.

Zijn er misschien nog wat fotos van eldoLED drivers? Ik hoopte ze een beetje netjes op DIN rails te kunnen monteren (in een Hager kast) maar zie het nog niet helemaal voor me.

[ Voor 39% gewijzigd door DiLDoG op 05-04-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
DiLDoG schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:00:
[...]

Volgens mij bedoelen ze met het detecteren van ademen de CO2 waarde. Ik heb de Steinel HF 360, en de gevoeligheid is op z'n best gezegd betreurenswaardig (slechter dan de Gira Mini Comfort motion sensor).
Neen hoor:
Op een oppervlak van 64 m² herkent de True Presence melder betrouwbaar de aan- resp. afwezigheid van personen – door uiterst kleine bewegingen van vitale functies van het menselijk lichaam zoals het op en neer gaan van de borstkas of de schouders door het ademen
https://www.steinel.de/nl...true-presence-056339.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Oh interessant, ben benieuwd hoe goed dat werkt. Zoals ik al zei van de 360 HF ben ik niet echt onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Voor wie interesse heeft:
de Bridgelux Vestas Thrive COB is nu ook beschikbaar als 18V (BXRV-TR-2765S-10A0-A-23)!
https://www.futureelectronics.com/p/9159668
Hiermee kunnen er 3 in serie op een eldoLED driver.

Wel per 180 stuks... dus als er iemand wilt mee bestellen heeft laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Heeft er iemand ervaring om een warmtepomp systeem van Viessman Vitogate te koppelen aan KNX?
Er is dit kastje voor beschikbaar.
Viessman NL zegt dat ze het kastje niet ondersteunen. Viessman DE ondersteunt het wel. Het kastje is daarom ook alleen te koop in DE.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
DiLDoG schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:30:
Voor wie interesse heeft:
de Bridgelux Vestas Thrive COB is nu ook beschikbaar als 18V (BXRV-TR-2765S-10A0-A-23)!
https://www.futureelectronics.com/p/9159668
Hiermee kunnen er 3 in serie op een eldoLED driver.

Wel per 180 stuks... dus als er iemand wilt mee bestellen heeft laat het weten.
Ik kan nog geen datasheet van deze COB vinden waarop de 18V terug te vinden is. Ik heb op Google lopen zoeken en kwam wonderbaarlijk genoeg dit topic op tweakers tegen: [KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic :+ Totaal over het hoofd gezien.

Ik weet nog niet zeker of ik de “custom constant current spots” of “constant voltage spots bij Voltus” kant verkies. Maar ik ga me er deze week eens verder in verdiepen en dan kijken of we er een mooi project van kunnen maken qua houders en COB’s gezamenlijk inkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door walletje-w op 07-04-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Onder het motto van “ GoT KNX Open huis initiatief”, is er toevallig iemand in regio Delft en omstreken met Ekinex tasters waar ik even mag komen klikken?

Ik heb meerdere tweakers met Ekinex tasters voorbij zien komen, maar ik kom er niet helemaal uit waar ze vandaan komen. Heeft er iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@DiLDoG hier vandaan als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ja Kinetic Automation heb ik afgelopen week al gemailed, maar geen reactie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

Ik ben bezig met mijn nieuwbouwhuis en ik kwam tot de conclusie dat ik veel verschillende dimmers nodig had voor de woon/keuken/eetkamer (die 1 ruimte is van +-80m2).

En ben ik naar oplossingen gaan zoeken en kwam ik op KNX uit door de vrij brede ondersteuning en ik met 2 schakelaars de complete ruimte kon doen in plaats van 8.

Ik wil 5 series van 4 tot 6 spotjes kunnen dimmen plus 3 hang/plafond lampen.

Nu dacht ik om gewoon blauw en zwart van de serie spotjes en de hanglampen naar de technische ruimte te brengen en de knx kabel naar de positie van de schakelaars van die technische ruimte. Maar nu las ik dat mensen een 5 aderige kabel naar de spotjes brengen maar ik snap niet goed waarom?

Of kan ik beter 12v spotjes gebruiken? Vreemd genoeg kan ik alles vinden hoe ik het moet programmeren maar welke kabels ik het beste kan laten trekken is niet makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sen Juist één van de dingen waar ik in dit topic veel over geleerd heb :). -> Nog wat ruimer lezen, evt. na zoeken?

Inderdaad plaats je drivers al snel elders en ga je dan niet met 230V naar je spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:00

tomtommie

Alaaf!

Sen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:44:
Ik ben bezig met mijn nieuwbouwhuis en ik kwam tot de conclusie dat ik veel verschillende dimmers nodig had voor de woon/keuken/eetkamer (die 1 ruimte is van +-80m2).

En ben ik naar oplossingen gaan zoeken en kwam ik op KNX uit door de vrij brede ondersteuning en ik met 2 schakelaars de complete ruimte kon doen in plaats van 8.

Ik wil 5 series van 4 tot 6 spotjes kunnen dimmen plus 3 hang/plafond lampen.

Nu dacht ik om gewoon blauw en zwart van de serie spotjes en de hanglampen naar de technische ruimte te brengen en de knx kabel naar de positie van de schakelaars van die technische ruimte. Maar nu las ik dat mensen een 5 aderige kabel naar de spotjes brengen maar ik snap niet goed waarom?

Of kan ik beter 12v spotjes gebruiken? Vreemd genoeg kan ik alles vinden hoe ik het moet programmeren maar welke kabels ik het beste kan laten trekken is niet makkelijk te vinden.
Je zou je moeten afvragen of je met fase dimmers wilt werken zoals je dat nu bedacht hebt. Dat maak je een kast waar je 2 MDT AKD units in hangt en werk je met GU10 LED retrofits bijvoorbeeld.

Alternatief is om met CC LED spots te gaan werken en in de nieuwe kast met LED drivers gaan werken. Dat wordt dan iets complexer, maar geeft wel veel meer controle over het dimmen..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
De kast krijgt stilaan vorm. Heb intussen ook alle documenten klaar voor de keuring, moet enkel nog wat stopcontacten plaatsen.
Toch niet te onderschatten, ben er al sinds juni 2021 mee bezig (inclusief andere werken natuurlijk), maar doe alles in m'n eentje.
Voor iemand die niets van electriciteit kent is het toch best netjes, denk ik :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O2CL7ueXotXm_SVl7vBs1w8XDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNFWYO8Z5AnbEoFKS9gQthDn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Xanthine schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:19:

Voor iemand die niets van electriciteit kent is het toch best netjes, denk ik :+
Inderdaad, daar hoef je je niet voor te schamen :)

Elektriciteit, elektra en elektronica worden sinds 68 jaar geleden met een k in plaats van een c geschreven. Dat is toch wel iets cruciaals om over elektriciteit te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Inderdaad.

Wel nieuwsgierig: waarom hangt de kast op z'n kop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gwaihir schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:26:
[...]

Inderdaad.

Eaton produceert dit model voor de Australische markt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:41:
[...]

Elektriciteit, elektra en elektronica worden sinds 68 jaar geleden met een k in plaats van een c geschreven. Dat is toch wel iets cruciaals om over elektriciteit te weten :)
Aan de groepen indeling te zien is het geen Nederlands systeem ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Gwaihir schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:26:
[...]

Hangt niet op z'n kop, achter de keukenhanddoek hangt er ook een logo ;)
Ethirty schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:07:
[...]

Aan de groepen indeling te zien is het geen Nederlands systeem ;)
Klopt, het is er eentje van jullie zuiderburen!
Tomatoman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:41:
[...]

Oei daar had ik geen idee van. Ik werk voornamelijk in het Engels dus vandaar ziet electriciteit er normaler uit dan elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Xanthine schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:31:
Hangt niet op z'n kop, achter de keukenhanddoek hangt er ook een logo ;)
Da's wel duidelijk dat 't beide kan dan :).

Anders zou ik 't denk ik niet zo maar durven, ook al komt de aardrail onderin wellicht beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wel een mooi kastje trouwens met 36? modules brede rails als ik het zo zie. Misschien wel makkelijker dan de 3x 12 modules van veel Hager kasten.

Heb je een serie/typenummer?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Ethirty schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:58:
Wel een mooi kastje trouwens met 36? modules brede rails als ik het zo zie. Misschien wel makkelijker dan de 3x 12 modules van veel Hager kasten.

Heb je een serie/typenummer?
Eaton BP-O-800/12-C-W

Deze plaats heb ik wel nodig, komen ook nog 12 extra modules bij voor de zonnepanelen, en wil op de 3de rail nog wat plek overhouden voor eventuele uitbreidingen aan de domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
De kast krijgt stilaan vorm. Heb intussen ook alle documenten klaar voor de keuring, moet enkel nog wat stopcontacten plaatsen.
Toch niet te onderschatten, ben er al sinds juni 2021 mee bezig (inclusief andere werken natuurlijk), maar doe alles in m'n eentje.
Voor iemand die niets van elektriciteit kent is het toch best netjes, denk ik :+

[Afbeelding]
ziet er best goed uit, heb wel een opmerking, ik zie bij REM, dat jij 2x een enkele aderhuls hebt gebruikt, dat zou ik wel aanpassen naar een dubbele huls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xanthine schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:02:
[...]

Eaton BP-O-800/12-C-W

Deze plaats heb ik wel nodig, komen ook nog 12 extra modules bij voor de zonnepanelen, en wil op de 3de rail nog wat plek overhouden voor eventuele uitbreidingen aan de domotica.
En dat type is helemaal compleet met afdekpanelen? Volgens internetshop zou het gaan om een lege kast?
Zijn de individuele rails los (ongeaard) tov de rest vd kast?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Ethirty schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:52:
[...]

En dat type is helemaal compleet met afdekpanelen? Volgens internetshop zou het gaan om een lege kast?
Zijn de individuele rails los (ongeaard) tov de rest vd kast?
De rails waren al gemonteerd, ik denk dat de hele kast inclusief rails geaard zijn? Afdekpanelen zitten er ook bij. Ik heb hem 475 euro betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 15:40
Kent er iemand het verschil tussen de MDT AZI-0616.01 en de MDT AMI-0416.02. En dan bedoel ik niet in aantal ingangen, maar in functie... beide meten de stroom die er door vloeit en berekenen het vermogen.

Groetjes,
Dennis

[ Voor 77% gewijzigd door Not Applicable op 19-04-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
welke kam is die onderste?
Als ik het goed zie begint deze met N L1 L2 L3 en gaat die dan over naar N L1 - N L2 - N L3
Ik had namelijk de A9XAH557 in gedachten, maar deze begint direct met N L1 - N L2 ... en zou dus praktischer zijn als deze ook begint vanuit de differentieel met N L1 L2 L3

Gr,
D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Not Applicable schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:06:
[...]

welke kam is die onderste?
Als ik het goed zie begint deze met N L1 L2 L3 en gaat die dan over naar N L1 - N L2 - N L3
Ik had namelijk de A9XAH557 in gedachten, maar deze begint direct met N L1 - N L2 ... en zou dus praktischer zijn als deze ook begint vanuit de differentieel met N L1 L2 L3

Gr,
D
Schneider R9XFH518G is het typenummer. Was wel redelijk duur in vergelijking met de andere kamgeleiders, maar ziet er netjes uit zo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Not Applicable schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:41:
Kent er iemand het verschil tussen de MDT AZI-0616.01 en de MDT AMI-0416.02. En dan bedoel ik niet in aantal ingangen, maar in functie... beide meten de stroom die er door vloeit en berekenen het vermogen.

Groetjes,
Dennis
De AZI reeks doet aan actieve vermogensmeting. Dus als er een faseverschuiving zit tussen spanning en stroom houdt die daar rekening mee, itt de AMI die gewoon de stroom meet en de spanning negeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Tomatoman schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:21:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen :)
In slaap gevallen op de bank, licht bleef aan. Zegt voldoende denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
De deur met Fuhr 881 Multitronic ook eens aangesloten, hier ben ik enorm blij mee, en mag ook wel voor die prijs :+

[Video: https://imgur.com/a/UMQH2vW]

Heb ook nog een binaire ingang besteld om de feedback van deur open/toe te kunnen gebruiken. Momenteel is de Gira Homeserver zo ingesteld dat als het donker is en iemand doet de deur open, binnen het (sfeer)licht automatisch aan gaat in keuken/eetkamer.
Maar omdat ik ook nog een apart codeklavier ga plaatsen dat met HTTP commandos werkt naar de webrelay had ik nog een manier nodig om dat te linken aan KNX, vandaar de binaire ingang.

Zo ziet het er ruwweg uit, de Gira Homeserver stuurt commandos naar de webrelay.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RCEz41pySRRIU-zJ8i3cehI_OI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7DBI9JH4xev8zpLQwdsKlk4E.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 11:39

bomberboy

BOEM!

Om ook eens mijn kast (4 jaar oud ondertussen) te posten. (België trouwens). Niet zo netjes als alle andere kasten die hier al gepost geweest zijn, maar ik had het ooit lang geleden eens aan @tss68nl beloofd om foto's te posten van hoe de drivers die hij geleverd had uiteindelijk geïnstalleerd geweest zijn.

Deze kast is niet de enige in ons huis (Deze staat op 1ste verdiep). Er is er nog een kleintje in de garage bij de meter en dan nog eentje 1/3de zo groot als deze in de kelder waar ook alle technieken (warmtepompt enz staan).

Ik post het vooral eens om te tonen hoe de eldoled drivers (Lineardrivess rechts, powerdrives links en dualdrives links achter de powerdrives) geïnstalleerd zijn. De LinearDrives rechts zijn op een koelblok geschroefd. De voedingen hang rechts boven de kast.

kast dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLQ3iAqdzrnG-qnTJL9j0GwNOWw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgqK2BfAY6OPTtGmvYJgzBEu.jpg?f=fotoalbum_medium

kast open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgiYc7TUG_VG_8cMy3Y8q9rQ0vs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbV2KsRg69BnLbwI7m3RU832.jpg?f=fotoalbum_medium

kast open met panelen verwijderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ2XotZTxWevkEUxP79MVjS4yco=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Uc77jo19aqb6EVYSrmAbM0E.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3GVGoS-LJtGldDAAS-WW1EIO_g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPRxyW4KJK1TexD6pP28vEPC.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
bomberboy schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:23:
Om ook eens mijn kast (4 jaar oud ondertussen) te posten. (België trouwens). Niet zo netjes als alle andere kasten die hier al gepost geweest zijn, maar ik had het ooit lang geleden eens aan @tss68nl beloofd om foto's te posten van hoe de drivers die hij geleverd had uiteindelijk geïnstalleerd geweest zijn.

Deze kast is niet de enige in ons huis (Deze staat op 1ste verdiep). Er is er nog een kleintje in de garage bij de meter en dan nog eentje 1/3de zo groot als deze in de kelder waar ook alle technieken (warmtepompt enz staan).

Ik post het vooral eens om te tonen hoe de eldoled drivers (Lineardrivess rechts, powerdrives links en dualdrives links achter de powerdrives) geïnstalleerd zijn. De LinearDrives rechts zijn op een koelblok geschroefd. De voedingen hang rechts boven de kast.

kast dicht:
[Afbeelding]

kast open:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indrukwekkend! Dan ziet de mijne er maar simpel uit :+
Is er een reden waarom je telkens een aardklem op het begin+einde van een klemmenrij hebt? Ik dacht dat kast aarden voldoende was, dat de rails dan ook automatisch mee geaard zouden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Xanthine schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:33:
[...]
Is er een reden waarom je telkens een aardklem op het begin+einde van een klemmenrij hebt? Ik dacht dat kast aarden voldoende was, dat de rails dan ook automatisch mee geaard zouden zijn?
Geen flauw idee O-)
Mijn vader was de electricien en heeft het meeste werk gedaan en er voor gezorgd dat alles correct was en kon gekeurd worden. Mijn bijdrage was de kablering van de drivers en KNX prorgammatie.

Aangezien de meeste ook niet rechtstreeks aangesloten zijn via een aarde draad ga ik er van uit dat het was om de klemmetjes goed vast te zetten zodat ze niet meer konden verschuiven en eventuele open kantjes aan de zijkant af te schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xanthine schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:33:
[...]

Dat ligt eraan of de rails direct op het metaal van de kast geschroefd zijn, of met een stuk kunststof geïsoleerd zijn van de kast zelf.

Mensen met meer verstand van elektrotechniek kunnen je beter uitleggen waarom de ene of de andere, maar als je rails geïsoleerd zijn van je kast moet je elke rail apart aarden.

En zoals ik het bij @bomberboy zie worden ze niet allemaal actief gebruikt, maar dienen ze ook als eindklem om alles vast te houden. Ik zie tenminste niet uit elke aarde klem een draad komen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:40:
Mensen met meer verstand van elektrotechniek kunnen je beter uitleggen waarom de ene of de andere, maar als je rails geïsoleerd zijn van je kast moet je elke rail apart aarden.
Eh nee, dan hoor je dat waarschijnlijk juist niet te doen; dan is 't geen dubbelgeïsoleerde kast meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daarom hoopte ik dat iemand het beter kan uitleggen :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Ethirty schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:20:
Daarom hoopte ik dat iemand het beter kan uitleggen :)
Heb het eens nagevraagd, blijkbaar als je kast een metalen achterwand heeft waarop de rails vast zitten is 1 aardingsrail in de kast voldoende. Maar ik ga voor de veiligheid toch op de rails waar klemmen zitten (en dus de rails als aarding dient) ook een extra aardingsklem plaatsen met 6mm kabel. Better be safe than sorry :)

In jouw geval is een het een beetje overkill om aardingsklemmen te gebruiken aan het begin/einde van je klemmenrij, hier bestaan gewoon plastic afdekplaatjes van Wago voor, kost een paar cent ipv 3-4 euro. :P

edit: was blijkbaar niet jouw kast, maar van @bomberboy

[ Voor 4% gewijzigd door Xanthine op 26-04-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
@Ethirty @Xanthine hier een toelichting over dubbel geisoleerde of metalen kasten Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Hier ook nog een schat aan informatie (wel voor Belgie) van de keuringsinstantie zelf:

https://www.vincotte.be/h...ktrische-installaties.pdf

Hier staat het ook nog wat duidelijker:

bijkomende maatregelen, indien het bord van klasse I is. 2 mogelijkheden:

• Binnenin het verdeelbord wordt de algemene differentieelstroominrichting bijkomend geïsoleerd,
bijvoorbeeld met plexiglas. De voedingskabel van klasse II komt rechtstreeks binnen in deze
bijkomende omhulling. De bijkomende omhulling verzekert dat contact tussen een bijvoorbeeld
losgekomen aansluiting van de voedingskabel en enig ander geleidend deel van de kast onmogelijk
wordt.
• Buiten het bord, stroomopwaarts v/h verdeelbord, wordt een bijkomend bord van klasse II
geplaatst met daarin de algemene differentieelstroominrichting geïnstalleerd waar de
voedingskabel dan rechtstreeks binnenkomt.

[ Voor 42% gewijzigd door Xanthine op 26-04-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
En zo blijkt het toch wel weer relevant om bij iedere post omtrent veiligheidsregels te benoemen om welk land het gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Fabian schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:43:
En zo blijkt het toch wel weer relevant om bij iedere post omtrent veiligheidsregels te benoemen om welk land het gaat ;)
Inderdaad, maar in dit geval gaat het dus om een Belgische installatie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Xanthine schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:12:
[...]
In jouw geval is een het een beetje overkill om aardingsklemmen te gebruiken aan het begin/einde van je klemmenrij, hier bestaan gewoon plastic afdekplaatjes van Wago voor, kost een paar cent ipv 3-4 euro. :P
Dat was een gevalletje wat was er nog op (eigen) voorraad op het moment dat je het nodig hebt :-)
(en dat in combinatie met het laatste huis dat mijn vader voor zijn pensioen nog geïnstalleerd heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Iemand ervaring met een Fuhr Multitronic 881 slot?

Het slot werkt perfect, maar ik probeer een manier te vinden om de stand van de deur uit te lezen. Ik krijg feedback of het slot open of toe is, dit is ook geen probleem, maar ik wil weten of de deur zelf open of toe is.

Ik heb een poging gedaan met een binaire input, maar deze krijgt enkel een 1 als antwoord als het slot correct vergrendelt. Als de deur opent stuurt hij niets.

Het gaat om deze sturingsmodule:
https://lecot.be/nl-be/fu...voor-881-op-din-rail-fuhr

In de handleiding staat er wel een potentiaalvrij alarm contact waarmee ik het probeer, maar ik kan nergens duidelijke uitleg vinden over wat dit contact juist doet en in welke situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6ipjmLV8bxSstg5ozBZ1ako9lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MlYozZUGx6a4e0JpBzDFbD9I.png?f=fotoalbum_large

Het is ook weer zo'n specifieke situatie (Fuhr + KNX) dat ik er niet veel info over kan vinden. Ik weet zelfs niet of het mogelijk is zonder extra deurcontact te plaatsen, maar aangezien de deur zelf ook kijkt of hij open/toe staat om te vergrendelen leek het me logisch dat de optie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable

kast dicht:
[Afbeelding]

kast open:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Propere kast!!
Wordt het niet te warm in de kast door die drivers?
Ik zie dat je 4 voedingen hebt, is dat voldoende voor de 10 drivers die op DC2DC werken?

Wel slim om die grote drivers boven elkaar te installeren... zo ver had ik nog niet gedacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Not Applicable schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:41:
[...]
Wordt het niet te warm in de kast door die drivers?
Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Je voelt wel dat die paar graden warmer is dan omgevingstemperatuur. Maar niet overdreven warm. Nooit echt temperatuur gemeten.
Ik zie dat je 4 voedingen hebt, is dat voldoende voor de 10 drivers die op DC2DC werken?
Nee :)
De blauwe blok in het midden van de kast is ook nog een 24V voeding van 480W. De 4 voedingen boven de kast zijn elk ook 240W.
Wel slim om die grote drivers boven elkaar te installeren... zo ver had ik nog niet gedacht 8)7
Er is wel op gelet dat er voldoende plaats voor lichtcirculatie is tussen de 2 "lagen" en dat ze allemaal kunnen vervangen worden zonder dat een andere dient losgechroefd te worden.
Maar dat was al bij al toch behoorlijk wat improvisatie op het moment zelf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:54
Allen, een noob vraag. Hoe kan ik meer leren over het KNX systeem? Ik wil airco's op de 1e verdieping installeren. Die airco's hebben een lompe afstandsbediening.
Ik zie dat er voor Mitsubishi (en andere merken) mogelijkheden zijn om een Intesis KNX module te koppelen (zelfs met status info terug). Dat is mooi , dan kan ik naar een mooie aansturing per kamer of wellicht een display op de hal.

Ik heb de ABB ruimteregelaar gevonden en zie dat Tense ook allerlei KNX schakelaars heeft. Ik zou dus ook per kamer de verlichting kunnen regelen.

Maar wat heb ik nu nodig dan om dit te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@BiLLY_daKid account maken op https://my.knx.org/ en de eCampus cusrsus volgen.

Dit is een aardige basis voor KNX. Klinkt uitgebreid, maar kost misschien een regenachtige zondagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:53
@BiLLY_daKid je bent welkom om met KNX aan de slag te gaan.
Echter Intesis heeft ook een eenvoudige consumenten oplossing om airco’s via je telefoon aan te sturen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Foutje

[ Voor 219% gewijzigd door Clumsy Smurf op 06-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:54
Via mobiel heeft inderdaad niet mijn directe voorkeur. In de kamer van de kindjes komen straks ook airco's, dus ik wil kijken naar vaste schermen per kamer (ipv zo'n lompe AB).

Heb ondertussen een account bij Knx en de ETS6 demo geinstalleerd. Wat is er veel mogelijk zeg. Ik kom wel weer boven water als ik meer gedetailleerde vragen heb, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
bomberboy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:23:
[...]

Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Je voelt wel dat die paar graden warmer is dan omgevingstemperatuur. Maar niet overdreven warm. Nooit echt temperatuur gemeten.

[...]

Nee :)
De blauwe blok in het midden van de kast is ook nog een 24V voeding van 480W. De 4 voedingen boven de kast zijn elk ook 240W.

[...]

Er is wel op gelet dat er voldoende plaats voor lichtcirculatie is tussen de 2 "lagen" en dat ze allemaal kunnen vervangen worden zonder dat een andere dient losgechroefd te worden.
Maar dat was al bij al toch behoorlijk wat improvisatie op het moment zelf O-)
Ging dus juist mijn kast (Hager FP95QS) bestellen bij Cebeo, heeft Cebeo beslist om deze niet meer in hun assortiment op te nemen / te bestellen. Na weken van uitzoeken, meten, rekenen, mailen met Hager (die snel en correct antwoorden) dus terug met handen in het haar( via Cebeo heb ik vrij grote korting) Van welk merk is jouw kast

edit:
Ze zijn dus out of stock bij hager zelfm komen pas eind mei terug op voorraad

Gr,
D

[ Voor 4% gewijzigd door Not Applicable op 04-05-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Schneider Electric. Een specifiek typenummer of iets dergelijks kan ik niet direct vinden op de kast zelf. Maar ik vermoed dat het uit de industriële lijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Ik heb een aantal Gira 2008 00 buskopelaars gevonden, die zijn in het magazijn terecht gekomen.
Nu vroeg ik me af waar ik deze eventueel voor zou kunnen gebruiken, is er misschien een lijst voor welke afdekkingen deze te gebruiken zijn?
In de producthandleiding er van zie ik er niks over in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Clumsy Smurf alles in de 'tastsensor 3'-reeks werkt met die buskoppelaars. Zie bv https://www.voltus.de/sch...a/knx-eib-o/tastsensor-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
teaser schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:15:
@Clumsy Smurf alles in de 'tastsensor 3'-reeks werkt met die buskoppelaars. Zie bv https://www.voltus.de/sch...a/knx-eib-o/tastsensor-3/
Dan denk ik dat de verpakking niet klopt, want ik weet dat toen der tijd de verkeerde bus aankopelaars besteld werden. maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Xanthine schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:36:
Iemand ervaring met een Fuhr Multitronic 881 slot?

Het slot werkt perfect, maar ik probeer een manier te vinden om de stand van de deur uit te lezen. Ik krijg feedback of het slot open of toe is, dit is ook geen probleem, maar ik wil weten of de deur zelf open of toe is.

Ik heb een poging gedaan met een binaire input, maar deze krijgt enkel een 1 als antwoord als het slot correct vergrendelt. Als de deur opent stuurt hij niets.

Het gaat om deze sturingsmodule:
https://lecot.be/nl-be/fu...voor-881-op-din-rail-fuhr

In de handleiding staat er wel een potentiaalvrij alarm contact waarmee ik het probeer, maar ik kan nergens duidelijke uitleg vinden over wat dit contact juist doet en in welke situatie.

[Afbeelding]

Het is ook weer zo'n specifieke situatie (Fuhr + KNX) dat ik er niet veel info over kan vinden. Ik weet zelfs niet of het mogelijk is zonder extra deurcontact te plaatsen, maar aangezien de deur zelf ook kijkt of hij open/toe staat om te vergrendelen leek het me logisch dat de optie er is.
Het contact is gesloten als de deur dicht is. Er zit een magneetcontact in het slot als het goed is, en een magneet in je kozijn.

Deze is met jouw slot niet nodig volgens mij (ik heb zelf een motorslot, en die moet hem wel hebben) maar het kan dus zijn dat er geen magneet in je kozijn zit waardoor deze niet schakelt.

Vergeet dat. Ik dacht dat de 881 een solenoid slot was, maar ik zie net dat het ook een motorslot is.

Edit: je moet klem 5 en 6 hebben overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Koekstra op 06-05-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Iemand goede of slechte ervaringen met bepaalde potentiaal vrije magneet contacten (om in te bouwen in een raam)?

Gr,
D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
Not Applicable schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:27:
Iemand goede of slechte ervaringen met bepaalde potentiaal vrije magneet contacten (om in te bouwen in een raam)?

Gr,
D
Ik gebruik die van ABB. Deze werken prima. Je moet wel het magneet dicht tegen de sensor aan kunnen monteren. De sensor is gevoelig. De sensor is zo gevoelig dat de deur ook echt dicht moet zijn, anders ziet de sensor de deur als open. Dus de dagschoot tegen het kozijn aan, betekent voor de sensor dat de deur open is.
Ik heb wel de sensor in het midden van de deur. Hoe dichter naar het scharnier toe, hoe minder last / of genot je van dit probleem hebt.
Ik vind het prettig bij alle buiten deuren. Sensor zegt deur dicht, dan is deze ook dicht.

De ABB kun je bij voltus per 20 kopen, dan kosten ze niet zoveel.

Klaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
klaasopurk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:21:
Ik heb wel de sensor in het midden van de deur. Hoe dichter naar het scharnier toe, hoe minder last / of genot je van dit probleem hebt.
Niet zo'n idee of er een wereld van verschil tussen zulke sensoren zit, maar plaatsing lijkt wel alles. Aan de kant van de deur die open gaat, is ook maar iets open meteen "open" in de meting. Maar ik heb er ook eentje aan de scharnierkant zitten. (Lui aangebracht, denk ik.) Daar kan ik door 'n "dichte" deur heen lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Heeft hier iemand ervaring met de Gira Homesever en http digest authentication ?

Na dat ik mijn "HTTP/1.1 401 Unauthorized" terug krijg lukt het maar niet om dan de tweede GET te versturen met daarin het paswoord. De server blijft 401 terug sturen als reply.

Als ik mijn TCP stream volg vanuit een chrome browser via wireshark ziet mijn login GET request er zo uit. Kan ik die dan 1 op 1 overnemen of werkt digest authentication zo niet ? Dit is de eerste keer dat ik digest nodig heb. Het is voor het gebruik van de "Dahua HTTP API"
GET /cgi-bin/configManager.cgi?action=getConfig&name=DisableLinkage HTTP/1.1
Host: 192.168.1.180
Connection: keep-alive
Cache-Control: max-age=0
Authorization: Digest username="homeserver", realm="Login to 8edc9696b7b0f6ca9885302139f563eb", nonce="900374035", uri="/cgi-bin/configManager.cgi?action=getConfig&name=DisableLinkage", response="a5a3063680f7538374f3e845616a7e42", opaque="4d8283d852f49cf8ebbd07841fa49912d7d47fd2", qop=auth, nc=00000002, cnonce="c65ca1e3739ead7f"
Upgrade-Insecure-Requests: 1
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/101.0.4951.54 Safari/537.36
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,image/avif,image/webp,image/apng,*/*;q=0.8,application/signed-exchange;v=b3;q=0.9
Accept-Encoding: gzip, deflate
Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-US;q=0.8,en;q=0.7,de;q=0.6,fr;q=0.5
Cookie: secure; secure; username=admin; curLanguage=English; DhWebClientSessionID=a8851c01d348f297d9b3e669c724ac06

HTTP/1.1 200 OK
X-XSS-Protection: 1;mode=block
X-Frame-Options: SAMEORIGIN
Content-Security-Policy: script-src 'self' 'unsafe-inline' 'unsafe-eval'
Strict-Transport-Security: max-age=604800; includeSubDomains
Content-type: text/plain;charset=utf-8
CONNECTION: close
Set-Cookie:secure; HttpOnly
CONTENT-LENGTH: 35

table.DisableLinkage.Enable=false
:EDIT:

Ik heb het opgegeven. Gira Homeserver ondersteund geen digest auth. Ik gebruik nu gewoon even Node Red als tussen oplossing. Toont nog maar eens aan dat als ze dit jaar op Light n Building geen nieuwe variant uitbrengen het gedaan is met de Gira Homeserver. Binnen mijn bedrijf gebruik ik nu meer en meer de Basalte servers Core S4 en Mini.

Dit was trouwens om het alarm gedeelte van een Dahua NVR te armen en disarmen. Bijvoorbeeld met een complexe IVS opstelling die bepaalde zaken in het oog moet houden. Maar niet moet melden als het bijvoorbeeld jezelf is. Bijvoorbeeld IVS lincrossing voor perimeter rond voertuig of IVS missing object voor een portier van een wagen die open word gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Domotek op 12-05-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verbouwing wordt steeds concreter. Waar ik eerst nog uitging van een nieuwe houten etagevloer waar ik makkelijk een aantal PD11 in kwijt kon, gaat het nu toch richting beton. Dit sluit ook beter aan op het bestaande betonnen plafond.

Grote probleem is dat de hoogte maar 2.4m is dus geen verlaagd plafond.

Dat betekent dat ik de plafond sensoren moet verruilen voor detectie aan de wand en dan bij voorkeur in het design van het schakel materiaal (LS 990 staat nu gepland).

Wordt ook iets meer puzzelen met de locaties om per 180° ipv 360° te werken.

Iemand ervaring te delen met wand gebaseerde aanwezigheidsdetectie?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 23:11
Mijn eerste post in dit topic, ik heb al heel veel gelezen maar toch eventjes mijn verhaal.

Volgend jaar wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd, een projectbouw maar wel vrijstaande woning. Door de projectbouw aannemer is een elektricien aangenomen. De elektricien heeft het erover dat in het traditionele stroomplan wel mogelijkheden zijn, maar hij moet het huis soort van traditioneel een rapport voor opmaken dat het werkt. Daarbij zijn er wel mogelijkheden voor domotica (knx), hij kan loze leidingen leggen naar een centrale ruimte.

Ik baal er wel van, want volgens mij voor domotica zou in principe zoveel mogelijk in ster kunnen worden gelegd, naar een centrale -groter dan standaard- meterkast en leidingen van schakelaars naar licht zijn in feite overbodig.Hij gaat het nog wel aankaarten en kijken of de aannemer mee wilt werken, misschien dat ik iets kan tekenen om af te zien van SWK garantie/waarborg t.b.v. electriciteit.

Ik weet grotendeels wat ik wil, nameljk het hele huis domotica en in de toekomst kunnen uitbreiden.
  • Verlichting: In de toekomst DALI gateway voor spots en/of railverlichting, maar voor nu normale lichtpunten nog wel een keuze tussen fase afsnijding of Hue gateway
  • Sensoren: In hallen, toilet en badkamer aanwezigheidsensoren voor toekomstige virtualisatie
  • Screeners: Voor elk raam kunnen aansturen, in de toekomst via een weerstation/meter
  • Luxaflex: Voor elk raam kunnen aansturen, in de toekomst via een weerstation/meter
  • Ramen en buitendeuren: Magneetcontacten (eventueel voor alarmsysteem) om te weten of deze open staan
  • Tuin: Verlichting, lussen via knx (moet ik me nog in verdiepen, 12v of 24v doorlossen?)
Klopt onderstaand?

Meterkast
  • Originele meterkast waar net binnen komt met meerdere aardleks en vele groepen (3x25 of 3x35)
  • Domotica meterkast met aktoren, voedingen en overig knx onderdelen
  • 4x19mm loze leidingen van Originele meterkast naar Domotica meterkast (of meer nodig?)
  • In 1 leiding 2 groepen (3x2.5) van Originele meterkast naar Domotica meterkast voor verlichting (of meer nodig?)
  • In 1 leiding 2 groepen (3x2.5) van Originele meterkast naar Domotica meterkast voor zonwering/screeners/luxaflex (of meer nodig?)
Daarbij denk ik dat loze leidingen nodig zijn vanaf de domotica meterkast.
  • Alle lichtpunten welke fase schakelbaar/dimbaar moeten zijn naar de grote meterkast
  • Alle lichtpunt via DALI of anders doorlussen aan de DALI kabel
  • (sla ik maar even over)
  • Alle schakelaars aan een knx buskabel (elke ruimte een lus, maar aan 1 zijde gebruiken!)
  • Alle schakelbare wcd's naar de domotica meterkast
  • Alle niet-schakelbare wcd's naar de originele meterkast
  • Loze leidingen naar alle ramen en buitendeuren (knx kabel doorlussen, geld dat ook voor stroom)
  • Meerdere loze leidingen van tuin naar de domotica meterkast
  • Loze leiding voor weerstation
Verder lees ik verschillende verhalen dat KNX kabel samen mag met 230v, maar de electricien zegt dat zwakstroom niet samen mag met 230v. Heeft iemand informatie voor mij die ik hem kan sturen dat dat wel mag?

Helaas moet alles binnen 29 dagen afgerond zijn! :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoals wij nu hebben gedaan - en we zullen vast veel vergeten - is vooral bedenken wat we waar willen hebben en daar een loze buis naar toe laten leggen van 1 centraal punt.

Schakelaar - buis; lichtpunt - buis; sensor - buis.

Of je dan knx, 230 of iets anders trekt maakt dan ineens een stuk minder uit.

Maar als je elektriciën daar niet aan mee wil werken, kan je dan geen andere kiezen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:10:
Zoals wij nu hebben gedaan - en we zullen vast veel vergeten - is vooral bedenken wat we waar willen hebben en daar een loze buis naar toe laten leggen van 1 centraal punt.

Schakelaar - buis; lichtpunt - buis; sensor - buis.

Of je dan knx, 230 of iets anders trekt maakt dan ineens een stuk minder uit.
Overal in ster is wel erg veel buis, maar misschien wel flexibeler voor de toekomst inderdaad.
En met wat pech dan ook nog eens tradiotioneel vanaf de originele meterkast naar schakelaars en vandaar naar lichtpunten.
Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:10:
Maar als je elektriciën daar niet aan mee wil werken, kan je dan geen andere kiezen?
Hij wilt er juist wel aan meewerken, al heeft hij zelf weinig ervaring met knx, ooit eens 4 jaar geleden een project gedaan. Het probleem is dat de projectbouw aannemer verplichtingen oplegd, die wilt wellicht geen risico lopen vanwege SWK bouwgarantie of daar doen ze gewoon niet aan. De electricien is aangewezen en die gaat het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:54:
Dat betekent dat ik de plafond sensoren moet verruilen voor detectie aan de wand en dan bij voorkeur in het design van het schakel materiaal (LS 990 staat nu gepland).
Kan je een plafond sensor niet inbouwen in beton? Ik ben daar namelijk wel vanuit gegaan. Je hebt ook opbouw sensoren, natuurlijk iets minder fraai.

Opbouwbehuizing
https://knxgroothandel.nl...-voor-pdxn-knx-xx-vz.html

[ Voor 4% gewijzigd door rfcdejong op 28-05-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

rfcdejong schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Overal in ster is wel erg veel buis, maar misschien wel flexibeler voor de toekomst inderdaad.
En met wat pech dan ook nog eens tradiotioneel vanaf de originele meterkast naar schakelaars en vandaar naar lichtpunten.
Kosten technisch zou ik niet en en doen.

Schakelaars worden sowieso KNX, dus die kan je ook in een lijn van punt naar punt aanleggen. Stopcontacten kan natuurlijk ook.

Ergens is een gulden middenweg tussen aantal buizen en flexibiliteit:)

Maar ja, kozijn betekent bij ons, buis voor zonwering, 1 voor gordijn en 1 voor een sensor. En dan zal je zien dat het op een bepaald moment toch niet genoeg is. :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

rfcdejong schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Kan je een plafond sensor niet inbouwen in beton? Ik ben daar namelijk wel vanuit gegaan. Je hebt ook opbouw sensoren, natuurlijk iets minder fraai.

Opbouwbehuizing
https://knxgroothandel.nl...-voor-pdxn-knx-xx-vz.html
Opbouw wil ik niet, dat vind ik met lage plafonds echt niet mooi. Inbouw zou leuk zijn, maar kan je zulke gaten boren in een bestaand plafond :? Kabels lopen via de dekvloer vd etage, dus het gaat puur om de gaten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Opbouw wil ik niet, dat vind ik met lage plafonds echt niet mooi. Inbouw zou leuk zijn, maar kan je zulke gaten boren in een bestaand plafond :? Kabels lopen via de dekvloer vd etage, dus het gaat puur om de gaten.
Gaten boren in beton plafond lukt zeker. Wel typisch werkje om zeker uit te besteden. Je moet van onder naar boven boren om goed te kunnen meten. En met water. Dus niet het meest propere werkje. Maar kan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hmm, interessant. Ga eens polsen bij de aannemer.

Staat die PD11 nog steeds zo hoog aangeschreven als voorheen? Het programmeren leek altijd wel een gedoe.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:11
@Ethirty Als de vloer nog niet in de maak is kan je ook op die plaatsen een ytong blok laten instorten bij breedplaatvloeren daar boor je met een simpele 7gaten zaag zo door heen. Wij hebben dat voor sensors laten doen en voor de trimless spots hebben we spotboxen laten mee storten bij de breedplaten fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

iCrOn schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:26:
voor de trimless spots hebben we spotboxen laten mee storten bij de breedplaten fabriek.
Onze installateur raadde dat af, omdat je dan kans loopt dat als de platen niet perfect gelegd worden, je een verschuiving in het gatenpatroon kunt zien op de plaats waar twee breedplaten op elkaar aansluiten.

overzicht, fel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RO0gYAqzCZ3Tz3tqPjtRZ2NC84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D3CP7CHgO07w4NbTmNwWjXCk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wordt waarschijnlijk kanaalplaat ipv breedplaat. Samen met de kans op verschuiven hou ik het bij de optie voor boren.

Moet ook een techniek schacht en afvoer doorheen dus dan mag de aannemer ook een paar kleine gaatjes mee plannen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:38:
Staat die PD11 nog steeds zo hoog aangeschreven als voorheen? Het programmeren leek altijd wel een gedoe.
Wij hebben deze (buiten in de oversteek) en binnen de basalte auro (vind ik nog net iets mooier, heb al eens foto's gepost hier in het forum). Voor standaard functionaliteit merk ik weinig verschil. Maar ik moet toegeven dat de scenarios hier heel eenvoudig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ethirty schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:24:
Moet ook een techniek schacht en afvoer doorheen dus dan mag de aannemer ook een paar kleine gaatjes mee plannen.
Hou bij die kleine gaatjes juist rekening dat je voldoende plaats moet hebben om de kabel terug te duwen. En als je er een buis laat in toekomen dat die niet in de weg zit. (is normaal geen probleem hoor)

Eventueel kan je bovenaan het gat wel iets groter maken zodat er daar wat extra ruimte is. Dat hebben wij gedaan. Geeft wat extra comfort bij installatie. Maar niet strikt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:11
Dat is een kwestie van je ytong blokken wat ruimer zodat je wat speling hebt. Deze worden trouwens met de laser geplaatst in de fabriek. Worden allemaal geprojecteerd met een laser van boven af dus dat is vrij accuraat. Tenminste bij de leverancier die wij hadden. Platen leggen hebben we zelf gedaan. Zijn daar eigenlijk geen problemen bij tegen gekomen. Is misschien een beetje bangmakerij van de aannemer. In de spotboxen hadden wij ook wel wat speling.

Het was wel zo dat er op randen van de breedplaat geen sparingen gemaakt konden worden met Ytong.

Kanaalplaten hebben wij uiteindelijk niet gekozen omdat je toch kans op scheuren blijft hebben op de naden en ik een plafond wilde waar geen naden van platen zichtbaar waren. Kanaalplaten zijn wel goedkoper dan breedplaten. In breedplaten kan je wel weer meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Voor onze airco heb ik een knx module besteld. Die moet ik op de domotica poort van de binnenunit aansluiten. Dat gaat gewoon via een soort jst stekkertje die erbij geleverd zit. Maar wat ik me nu afvraag is of ik de knx kabel dan gewoon uit de muur kan laten komen. Of dat daar nog een soort koppeling tussen moet zitten? Een soort plug in stekker in een wandcontact doos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
walletje-w schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:47:
Voor onze airco heb ik een knx module besteld. Die moet ik op de domotica poort van de binnenunit aansluiten. Dat gaat gewoon via een soort jst stekkertje die erbij geleverd zit. Maar wat ik me nu afvraag is of ik de knx kabel dan gewoon uit de muur kan laten komen. Of dat daar nog een soort koppeling tussen moet zitten? Een soort plug in stekker in een wandcontact doos?
Moet niet, kan wel.
bartvb in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable

Klein vraagje: welke LED's heb jij gebruikt? Ik ga voor 18v/350mA leds. Deze schakel ik dan per uitgang per 3 in serie.

Mijn vraag: welke kabel heb jij gebruikt naar de LED spots?

Gr,
DD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Not Applicable schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Klein vraagje: welke LED's heb jij gebruikt? Ik ga voor 18v/350mA leds. Deze schakel ik dan per uitgang per 3 in serie.

Mijn vraag: welke kabel heb jij gebruikt naar de LED spots?
het zijn bijna allemaal armaturen van delta light. Deze hebben we telkens besteld zonder de bijhorende driver.
https://www.deltalight.co...-03-+-3-x-417-371-811-922
https://www.deltalight.co...led-92733-202-145-811-922 (volledig witte versie)
https://www.deltalight.co...-01-ed8-+-202-790-811-922
https://www.deltalight.co...ed8-+-2-x-202-790-811-922
https://www.deltalight.co...rimless-82720-415-332-822

Meestal per 2 in serie (behalve de splitbox waar het er 3 zijn) Ze zitten ook telkens in groepjes van 2 in het plafond). Hoe ze juist allemaal verdeeld zijn over de drivers heb ik overgelaten aan @tss68nl die mij toen het materiaal (i.e. de drivers, de armaturen heb ik zelf besteld) en het plan geleverd en verkocht heeft. Als ik de excel waar alles in berekend staat herbekijk is er 20V per lamp gebruikt (500 of 350mA afhankelijk het type lamp, stroom en vermelde wattage) of dus 40V per paar.

Wat betreft bekabeling, mss was het overkill maar ik heb overal 2.5mm² liggen, ook naar de verlichting. Zeker naar de ledstrips (niet opgenomen bovenstaande lijstje). Afstanden zijn relatief lang hier in huis, soms toch >25 a 30m effectieve draadlengte van driver tot led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1B
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:28

W1B

Mijn laatste post was in september. Sindsdien is er veel veranderd want inmiddels staat het casco van de woning, ligt het rieten dak en de PV á 11000kwh. Tevens hebben we de WKO in de vorm van een geïsoleerde betonnen put in de grond voorzien. Deze zal straks warmte op gaan slaan in 7500liter water. Door middel van warmtewisselaars kan ik dan warmte toevoegen of onttrekken voor bijvoorbeeld de vloerverwarming en fan coils. Qua aan- of besturing twijfel ik nog of ik hiervoor wellicht een logica module gepaard met schakelactoren in ga zetten, of dat ik het volledig standalone houdt dmv bijvoorbeeld eliwell’s. Die logica modules ken ik nog niet en vraag mij af hoe uitgebreid deze überhaupt zijn.

Voor wat betreft het KNX project vormen de plannen zich mondjesmaat. Als bedieningspaneel in de ruimtes viel mijn oog op de ABB Tenton. Is er iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? Vanaf de brochure ziet het er allemaal gelikt uit maar (digitaal) papier is natuurlijk geduldig. https://new.abb.com/products/2CKA006330A0061/sbc-u6-0-1-885.

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma 14kW, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Innova fan coils

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-12-2023

JS1

Goedemiddag,
Ik heb een Tahoma Din rail. Het apparaat werkt tot nog toe perfect alleen de KNX koppeling krijg ik niet aan de praat.
Ik heb een Duitse beknopte handleiding gevonden welke kort beschrijft hoe je connecteert met je KNX installatie. (zie onderstaande link) Ik heb de connectie wel kunnen maken maar ik krijg geen teken van leven op de KNX-bus:
De Tahoma stuurt geen feedback op de bus. Via IP Symcon of ETS kan ik vrij gemakkelijk commando's op de bus zetten. Dit heeft ook geen resultaat.
Is iemand hier reeds verder mee gekomen?

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://service.somfy.com/downloads/bui_v4/210302-tahoma-knxleitfaden-systemintegratoren1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ben nu bezig met het aanleggen van de KNX kabel. Maar nu vraag ik me af hoe ik kan zien hoeveel poorten een device heeft om de KNX kabel te kunnen splitsen bijvoorbeeld.

Ik heb nu 1 kabel naar de PD11 lopen, kan ik van daar dan door lussen naar twee andere KNX devices? Wat is de specificatie waar ik op moet zoeken. De foto’s laten het ook niet zien.

Mocht dat niet het geval zijn dan kan ik ze in een lasdoos splitten maar is weer extra werk en veranderd denk ik hoe ik de kabel leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Die standaard knx stekkertjes hebben plek voor 4 aansluitingen
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/wPwAAOSwxDFh~rGf/s-l500.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 28-06-2022 11:21 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ethirty schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:21:
Die standaard knx stekkertjes hebben plek voor 4 aansluitingen
[Afbeelding]
Ja daar heb ik een doosje van liggen. Maar zit dit dan ook in die sensor/standaard knx producten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is wat ik begreep van het hele systeem, dat deze stekkers in elk apparaat worden gebruikt.

Maar als je hardware hebt liggen kan je toch gewoon kijken :?

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 56 ... 84 Laatste