KNX producten worden over het algemeen geleverd met zo'n blokje. Alle componenten hebben gewoon twee pinnen waar zo'n blokje opgedrukt zit. Ben tot op heden maar één component tegengekomen waarbij ik er zelf een op moest drukken.
Ik heb nog bijna niets van KNX liggen en deze sensor ook niet dus voordat ik er vanuit ga dat het standaard zo is dacht ik dat even te verifiëren. Assumptions, the mother of allEthirty schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:11:
Dat is wat ik begreep van het hele systeem, dat deze stekkers in elk apparaat worden gebruikt.
Maar als je hardware hebt liggen kan je toch gewoon kijken

Oh, ik dacht dat je zei dat je een pd11 had. Nevermindwalletje-w schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Ik heb nog bijna niets van KNX liggen en deze sensor ook niet dus voordat ik er vanuit ga dat het standaard zo is dacht ik dat even te verifiëren. Assumptions, the mother of all
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het is een tijdje stil geweest vanuit mijn kant maar het huis begint vorm te krijgen, inmiddels werken de meeste van de KNX gestuurde installaties en heb ik gister de eerste gordijn rails opgehangen. Ik zal binnenkort een uitgebreide update sturen over de dingen waar ik tegenaan ben gelopen.
Heeft iemand hier ervaring met Forest elektrische gordijn rails? Ik heb de rails nu aangesloten via een spanningsvrij contact en een jaloezie actor, dit opent en sluit de gordijnen. Echter zie ik op de website dat forest ook RS485 / RS232 ondersteunt en je hiermee de gordijnen dus X% kunt openen of de status uit kunt lezen. Heeft iemand hier ervaring mee of ervaring met een RS485 KNX gateway?
Heeft iemand hier ervaring met Forest elektrische gordijn rails? Ik heb de rails nu aangesloten via een spanningsvrij contact en een jaloezie actor, dit opent en sluit de gordijnen. Echter zie ik op de website dat forest ook RS485 / RS232 ondersteunt en je hiermee de gordijnen dus X% kunt openen of de status uit kunt lezen. Heeft iemand hier ervaring mee of ervaring met een RS485 KNX gateway?
Ervaring (nog) niet, maar ik kijk 'r ook naar. Op de website vind je de RS485 commando's. Je kunt ze onderling doorkoppelen.sebasmac schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:40:
Heeft iemand hier ervaring mee of ervaring met een RS485 KNX gateway?
Ik wil het aansturen met een Raspberry PI met een 485 hat die - via ethernet - aan KNX is gekoppeld.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Met een jaloezie actor kan je toch ook 50% sluiten, of werkt dat niet zo?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Met een jalozieactor werk je met timing. Dus je "leert" de actor een keer hoe lang het duurt om helemaal open en helemaal dicht te gaan. Daarmee kun je ook redelijk iedere keer op dezelfde stand stoppen als je X % mee geeft. Je krijgt alleen geen feedback van de motor of de verandering is zoals je wil.
Met RS485 kun je naast sturen ook de status opvragen. Daarmee heb je ook daadwerkelijk de bevestiging dat de positie van de gordijnen is zoals de status feedback weergeeft.
Ik gebruik zelf Somfy Glydea (DCT) motoren en kan dus alleen open/stop/close doen met een schakelactor. Dot doe ik met opzet niet met een jalozieactor omdat met een schakelactor de mogelijkheid blijft bestaan om drie "knoppen" tegelijk in te drukken voor de programmering. Ik mis van de gordijnen eigenlijk de status feedback niet omdat de DCT aansturing ook vrij betrouwbaar is. Voorheen RTS motoren gebruikt en je kunt er zeker niet van op aan dat een RTS opdracht altijd goed aankomt.
Met RS485 kun je naast sturen ook de status opvragen. Daarmee heb je ook daadwerkelijk de bevestiging dat de positie van de gordijnen is zoals de status feedback weergeeft.
Ik gebruik zelf Somfy Glydea (DCT) motoren en kan dus alleen open/stop/close doen met een schakelactor. Dot doe ik met opzet niet met een jalozieactor omdat met een schakelactor de mogelijkheid blijft bestaan om drie "knoppen" tegelijk in te drukken voor de programmering. Ik mis van de gordijnen eigenlijk de status feedback niet omdat de DCT aansturing ook vrij betrouwbaar is. Voorheen RTS motoren gebruikt en je kunt er zeker niet van op aan dat een RTS opdracht altijd goed aankomt.
Persoonlijk heb ik iets tegen Somfy. prima spul - zeker Glydea - , maar ze zijn erg gesloten. Geen interface naar welke standaard ook. Ja, ze hebben een KNX-interface maar die blijkt bedoeld om KNX-spullen aan Somfy te knopen, en niet andersom 
Forest is erg prijzig. Het Nederlandse Goelst biedt ook elektrische aangedreven gordijnrails, met RS232/485-koppeling. Geen idee wat de kwaliteit is.
Forest is erg prijzig. Het Nederlandse Goelst biedt ook elektrische aangedreven gordijnrails, met RS232/485-koppeling. Geen idee wat de kwaliteit is.
Somfy lijkt een beetje de defacto standaard voor rolluiken/screens, alleen lijken ze helemaal te stoppen met hun bedraad aangestuurde motoren. Maar ik weiger toch echt straks overal losse afstandsbedieningen te hebben.Conrado schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:59:
Persoonlijk heb ik iets tegen Somfy. prima spul - zeker Glydea - , maar ze zijn erg gesloten. Geen interface naar welke standaard ook. Ja, ze hebben een KNX-interface maar die blijkt bedoeld om KNX-spullen aan Somfy te knopen, en niet andersom
Ze zijn in ieder geval dezelfde weg ingeslagen als Velux
Wist overigens niet dat ze ook gordijnrails deden. *noteert*
Als iemand nog tips heeft voor goede KNX motoren voor screens, graag. We zijn druk bezig om nu in kaart te brengen wat er allemaal aan kozijnen en screens moet gaan komen, loze leidingen zijn al opgenomen in de plannen.
Velux-alternatieven heb ik maar een beetje opgegeven, ik soldeer wel een draadje aan hun afstandsbediening ofzo 🤷🏻♂️
#team_UTC+1
Voor de screens ben ik wel tevreden met SMI motoren van Becker icm een SMI KNX gateway.Ethirty schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:36:
[...]
Als iemand nog tips heeft voor goede KNX motoren voor screens, graag. We zijn druk bezig om nu in kaart te brengen wat er allemaal aan kozijnen en screens moet gaan komen, loze leidingen zijn al opgenomen in de plannen.
Gebruik dezelfde motoren ook in jalozieën, maar daarbij is het nog niet gelukt om de slats apart te sturen van de hoogte.
Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Leuk dat je Somfy en Velux noemt, die werken samen met o.a. protocollen. Natuurlijk weer gesloten.Ethirty schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:36:
[...]
Velux-alternatieven heb ik maar een beetje opgegeven, ik soldeer wel een draadje aan hun afstandsbediening ofzo 🤷🏻♂️
Velux kun je goed aansturen met hun KLF 200 interface. Van daaruit ga je met TCP/IP verder. Dat kun je aansturen vanuit een Rasberry Pi met NodeRed of ioBroker, echter sinds kort zijn er ook scripts omdat vanuit een Gira X1 te doen.
Ik wil trouwens buitenjaloezieën met SMI-motoren aansturen en ben benieuwd wie daar ervaring mee heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Conrado op 29-06-2022 23:24 ]
Klopt, alleen heb ik 1 raampje (op een meter of 4 vd grond), wat het dan wel relatief duur en ingewikkeld maakt tov hun oude portfolio waarin het wel simpel kon.Conrado schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:10:
[...]
Leuk dat je Somfy en Velux noemt, die werken samen met o.a. protocollen. Natuurlijk weer gesloten.
Velux kun je goed aansturen met hun KLF 200 interface. Van daaruit ga je met TCP/IP verder. Dat kun je aansturen vanuit een Rasberry Pi met NodeRed of ioBroker, echter sinds kort zijn er ook scripts omdat vanuit een Gira X1 te doen.
Hoe zien jullie dat eigenlijk met die andere motoren? Volgens mij levert 9/10 dealers hier in Nederland Somfy en niks anders. Of trek je die er dan uit voor een SMI motor, dat maakt het flink duur en verkwistend.
#team_UTC+1
Als ik het goed heb begrepen dan zijn er een paar bedrijven die van halffabrikaten een screen maken. De lokale zonweringleverancier heeft net zo lang rond gebeld tot ze een partij hebben gevonden die ze met Becker motor wilde leveren.
Na lang onderzoek en deels herbekabeling van het huis, sta ik op het punt mijn eerste KNX modules aan te schaffen maar 1 ding is me nog steeds niet 100% duidelijk; de router.
Neem ik een MDT Router of moet ik bij voorkeur een Weinzierl KNX IP Router 751? Die laatste zou veel sneller zijn, zeker als je b.v. met home assistant werkt, of is de snelheid puur marketing?
Je hebt dan ook nog de Secure Router type 752 voor dezelfde prijs. Meer features voor dezelfde prijs is speciaal, zou het dan ook nadelen hebben? Moet ik dit zien als een Gira S1? Dan is het wel heel goedkoop....
Deze Weinzierl routers hebben dan ook nog: extended filter table for main group 0..31 and is able to buffer up to 150 telegrams.
Wat is een filter table en het nut ervan?
https://weinzierl.de/en/products/knx-ip-router-751/
https://weinzierl.de/en/products/knx-ip-router-752-secure/
Neem ik een MDT Router of moet ik bij voorkeur een Weinzierl KNX IP Router 751? Die laatste zou veel sneller zijn, zeker als je b.v. met home assistant werkt, of is de snelheid puur marketing?
Je hebt dan ook nog de Secure Router type 752 voor dezelfde prijs. Meer features voor dezelfde prijs is speciaal, zou het dan ook nadelen hebben? Moet ik dit zien als een Gira S1? Dan is het wel heel goedkoop....
Deze Weinzierl routers hebben dan ook nog: extended filter table for main group 0..31 and is able to buffer up to 150 telegrams.
Wat is een filter table en het nut ervan?
https://weinzierl.de/en/products/knx-ip-router-751/
https://weinzierl.de/en/products/knx-ip-router-752-secure/
Een knx ip interface is voldoende. Knx ip router is duurder en is om tussen knx netwerken te communiceren over een netwerk. Dus bijvoorbeeld knx->lan<-knx vandaar ook het bufferen van telegrams.
Bijvoorbeeld de weinzierl knx-ip-interface 732-secure is een ip interface.
Bijvoorbeeld de weinzierl knx-ip-interface 732-secure is een ip interface.
Vandaag Somfy WT motoren aangeboden gekregen voor de in totaal 9 screens, die worden normaal gekoppeld met een vaste op/neer schakelaar.
Dan zou ik die toch gewoon aan een actor kunnen hangen, of zit er nog iets raars in de motoren waardoor KNX niet gaat werken?
Dan zou ik die toch gewoon aan een actor kunnen hangen, of zit er nog iets raars in de motoren waardoor KNX niet gaat werken?
#team_UTC+1
In mijn ervaring erg goed. We hebben ze hier hangen en zijn erg tevreden zowel qua werking, geluid als afwerking. De rails kan (als je de juiste beugeltjes bestelt) ook verzonken gemonteerd worden waarmee de rails vlak met het plafond komt. Dat geeft een prachtige afwerking, al zeg ik het zelfConrado schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:59:
:strip_exif()/f/image/jQD6MEpSPL3hqXNnKD1CrVal.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ze ook RS232 praten heb ik me helemaal niet gerealiseerd. Ik zal eens kijken of onze motoren dat ook ondersteunen en of dit bruikbaar is. Ik mis de terugkoppeling een klein beetje; aan de andere kant is de "getime-de" status in de actor altijd correct, dus wat dat betreft is terugkoppeling eigenlijk niet nodig. Het zou hoogstens handig zijn als de "pull-to-move" geactiveerd wordt, maar dat heb ik om die reden uitgezet. De gordijnen kunnen dus in principe zelf nooit iets doen zonder dat KNX daar van weet.
Woww, dat ziet er strak uit!
Heb jij een verlaagd plafond, of is het randje om het stukwerk al voldoende voor dit effect?
Heb jij een verlaagd plafond, of is het randje om het stukwerk al voldoende voor dit effect?
[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 03-07-2022 08:12 ]
Niet verlaagd, maar wel helemaal gesloopt en opnieuw opgebouwd. De dikte van de stucplaten (2x 9mm) plus de plint (~7mm) geven daarmee mooi precies de dikte om de profielen (22mm) in kwijt te raken. Die (de profielen) zitten dus direct op de tengels en de gipsplaten sluiten daar (met een stucstop) netjes op aan. Bij de bouw heb ik overigens twee latten op maat van de profielen gemaakt en die gemonteerd; later omgewisseld voor de echte profielen.
Beetje offtopic dit allemaal, maar die scheidingslijn is toch een beetje grijs. Uiteindelijk vind ik het juist wel tof om ook over de eindresultaten van een KNX opzet te praten om zo het totaalplaatje te schetsen.
Beetje offtopic dit allemaal, maar die scheidingslijn is toch een beetje grijs. Uiteindelijk vind ik het juist wel tof om ook over de eindresultaten van een KNX opzet te praten om zo het totaalplaatje te schetsen.
Eens. Alleen foto's van actoren en tasters zonder de implementatie wordt ook wat saaiZoefff schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:29:
Ik heb ook een WT motor voor een buiten screen, specifiek gevraagd voor de bekabelde 230V motor zodat ik deze met mijn universele aktor kan schakelen. 1 fase kabeltje voor omhoog, 1 fase kabeltje voor omlaag. In de configuratie van de universele aktor kun je aangeven dat twee outputs samen een shutter/screen zijn.Ethirty schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:00:
Vandaag Somfy WT motoren aangeboden gekregen voor de in totaal 9 screens, die worden normaal gekoppeld met een vaste op/neer schakelaar.
Op basis van timing zou je redelijk goed een percentage van opening kunnen bepalen. Gewoon een keer de stopwatch erbij hoeveel seconden een volle beweging in beslag neemt.
Houdt de universele aktor dat zelf bij, dus als ik 50% sluit (op 30s looptijd) en ik kies voor volledig sluiten dat de motor niet nogmaals 30s draait?tomtommie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:50:
[...]
Ik heb ook een WT motor voor een buiten screen, specifiek gevraagd voor de bekabelde 230V motor zodat ik deze met mijn universele aktor kan schakelen. 1 fase kabeltje voor omhoog, 1 fase kabeltje voor omlaag. In de configuratie van de universele aktor kun je aangeven dat twee outputs samen een shutter/screen zijn.
Op basis van timing zou je redelijk goed een percentage van opening kunnen bepalen. Gewoon een keer de stopwatch erbij hoeveel seconden een volle beweging in beslag neemt.
#team_UTC+1
Klopt, de actor houdt dat bij. Maar dat is niet 100% foolproof natuurlijk want een stroomstoring zou roet in het eten kunnen gooien. Ik weet niet of het gebruikelijk is die status naar non volatile memory te schrijven, maar ik vermoed van wel. Bij schakelactoren wordt de status namelijk doorgaans wel onthouden (alhoewel dat zou kunnen worden uitgelezen adhv de stand van het bistabiel relais).Ethirty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Houdt de universele aktor dat zelf bij, dus als ik 50% sluit (op 30s looptijd) en ik kies voor volledig sluiten dat de motor niet nogmaals 30s draait?
In ieder geval, de motor zelf moet altijd een eindstop hebben die correct is ingesteld om te lang draaien te voorkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door teaser op 05-07-2022 17:11 ]
Goed om te horen, scheelt weer een extra soort actor straks en kan ik waarschijnlijk gewoon de 24x AKU pakken. 
Zal ze eens in ETS gooien of ik nog meer argumenten tegen een aparte JAL kan bedenken.
Zal ze eens in ETS gooien of ik nog meer argumenten tegen een aparte JAL kan bedenken.
#team_UTC+1
Ik heb ook Forest gordijn rails werken met een MDT JAL en voor die gordijnen werkt de timing oplossing goed, meestal volledig open of dicht maar ook op bepaalde sluiting zodat mijn deur nog vrij blijft werkt prima.sebasmac schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:40:
Het is een tijdje stil geweest vanuit mijn kant maar het huis begint vorm te krijgen, inmiddels werken de meeste van de KNX gestuurde installaties en heb ik gister de eerste gordijn rails opgehangen. Ik zal binnenkort een uitgebreide update sturen over de dingen waar ik tegenaan ben gelopen.
Ik heb daarnaast ook vouwgordijnen, daar werkt het helaas nog niet helemaal perfect. Mocht je dus tijdens het proces net als ik een aantal ramen wijzigen naar rol/vouwgordijnen is jouw oplossing wellicht wel verstandig.
Het issue dat ik heb is dat voor de vouwgordijnen met 1 lus gezakt wat dus mijn open is 27% open is. Vanuit volledig open (0%) werkt dat goed alleen wissel ik tussen volledig dicht dus 100% en de 27%, en vanuit volledig dicht terug naar de 27% is voor 3 ramen naast elkaar 3 verschillende hoogtes. Dus moet ik ze altijd volledig open doen en dan weer terug naar de 27%
Als je deze jal aktor neemt, dan krijg je er wat binaire ingangen bij. Ik heb deze aktor gebruikt juist vanwege de extra binaire ingangen. Al de open/dicht van deuren + brandalarm etc zit hierop.Ethirty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:18:
Goed om te horen, scheelt weer een extra soort actor straks en kan ik waarschijnlijk gewoon de 24x AKU pakken.
Edit:
Er is ook een uitbreiding te krijgen. Stukje goedkoper.
[ Voor 16% gewijzigd door klaasopurk op 05-07-2022 21:43 ]
Klaas
Heb momenteel offertes uitstaan voor kozijnen, de ene kan wel gelijk de reed contacten in de kozijnen plaatsen, de andere helemaal niet. Afhankelijk van het uiteindelijke budget moet ik die feature dan misschien sowieso laten schieten.
#team_UTC+1
Wij hebben kozijnen van Profel en daar werden de reed contacten al in de fabriek gemonteerd. Prijs was niet noemenswaardig.
Ik las hierboven wat comments over buitenscreens, wat enige vragen oproept. Mijn situatie is als volgt:
- onze elektricien pusht for domotica
- ik wil dit eigenlijk niet: verlichting, gordijnen, alarm, etc met een app bedienbaar maken interesseert me niet.
Wat me wel interesseert is:
Enige tips om dit aan te pakken? Veel dank.
- ik wil dit eigenlijk niet: verlichting, gordijnen, alarm, etc met een app bedienbaar maken interesseert me niet.
Wat me wel interesseert is:
- - onze buitenscreens automatisch op basis van lichtsensor of op basis van tijdschema in de zomer wat laten zakken
- - eventueel bepaalde ruimtes via vloerverwarming iets hoger / lager zetten op bepaalde tijdstippen (ie s'morgens in de winter)
- - ons huis toekomstproof maken voor wat betreft grote elektriciteitsgebruikers - bv airco in wijnkelder bij laten koelen als er toch genoeg zon is in de zomer; of een auto laden als er teveel opbrengst is van zonnepanelen
@jwpi Dit topic is specifiek voor KNX domotica. Ben je geinteresserd in een KNX oplossing? zo niet dan zijn er wellicht betere topics
Onze elektricien stelde inderdaad KNX voor - ik zal het in een andere topic vragen!Fabian schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:29:
@jwpi Dit topic is specifiek voor KNX domotica. Ben je geinteresserd in een KNX oplossing? zo niet dan zijn er wellicht betere topics
Screens icm met een lichtsensor, verwarmingszones aansturen, slimme gebruikers inschakelen, dat zijn allemaal wel elementen die je met KNX kan doen. In dat opzicht snap ik dat je installateur dat adviseert.
Dan hoef je de rest niet te doen, je hoeft ook geen app te gebruiken. Eenmaal laten inrichten en nooit meer naar kijken - alleen gebruiken.
Maar je kan het ook doen met een kant en klare oplossing van bedrijf X voor je screens, bedrijf Y voor je verwarming en bedrijf Z voor je energie management. 3 namen die zo in me opkomen zijn Somfy, Danfoss en SMA maar er zijn er velen met verschillende prijskaartjes.
Over kosten, welke prijs hang je aan comfort? Je wil kennelijk niet met de hand je zonwering naar beneden doen, want dat is het goedkoopst.
Dan hoef je de rest niet te doen, je hoeft ook geen app te gebruiken. Eenmaal laten inrichten en nooit meer naar kijken - alleen gebruiken.
Maar je kan het ook doen met een kant en klare oplossing van bedrijf X voor je screens, bedrijf Y voor je verwarming en bedrijf Z voor je energie management. 3 namen die zo in me opkomen zijn Somfy, Danfoss en SMA maar er zijn er velen met verschillende prijskaartjes.
Over kosten, welke prijs hang je aan comfort? Je wil kennelijk niet met de hand je zonwering naar beneden doen, want dat is het goedkoopst.
[ Voor 10% gewijzigd door Ethirty op 06-07-2022 20:19 ]
#team_UTC+1
Eigenlijk geef je zelf ‘t antwoord aljwpi schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:
Wat me wel interesseert….
KNX is domotica en dat betekent veel plannen, zaken integreren en functionaliteit programmeren/configureren. Als je daar lol in hebt is het prachtig, laten doen is kostbaar.
Ik ben het met @Ethirty eens, Somfy en anderen leveren prachtige deel oplossingen.
Wat me nu ineens is overkomen 
Vanmorgen schakelde ik de groep waar o.a. KNX voeding op zit even uit om wat te knoeien en daarna weer in. Voeding (MDT, ~4 jaar oud) gaf een harde knal, vlam en was er klaar mee. Tot zo ver de betrouwbaarheid die ik altijd zo aanprijs, nu moet ik als de wiedeweerga dingen gaan bestellen om hopelijk eind van de week weer voeding te hebben
M'n elektrotechnische kennis gaat niet ver genoeg (meer) om te beredeneren wat er met de voeding is gebeurd. Maar stom is het wel. Ik twijfel er nu over om dan toch maar (stond al wel op de lijst) een redundant voeding aan te schaffen. Maar met deze ervaring zou ik dan in ieder geval niet beide kanalen aangesloten laten; met het risico dat ze beide tegelijkertijd klappen. En / of anders beide op een aparte groep?
Vanmorgen schakelde ik de groep waar o.a. KNX voeding op zit even uit om wat te knoeien en daarna weer in. Voeding (MDT, ~4 jaar oud) gaf een harde knal, vlam en was er klaar mee. Tot zo ver de betrouwbaarheid die ik altijd zo aanprijs, nu moet ik als de wiedeweerga dingen gaan bestellen om hopelijk eind van de week weer voeding te hebben

M'n elektrotechnische kennis gaat niet ver genoeg (meer) om te beredeneren wat er met de voeding is gebeurd. Maar stom is het wel. Ik twijfel er nu over om dan toch maar (stond al wel op de lijst) een redundant voeding aan te schaffen. Maar met deze ervaring zou ik dan in ieder geval niet beide kanalen aangesloten laten; met het risico dat ze beide tegelijkertijd klappen. En / of anders beide op een aparte groep?
Vervelend. Het kan simpelweg zijn dat het apparaat aan het eind van zijn leven was gekomen. Meestal is het in- of uitschakelen dan het laatste zetje om er op dat moment de geest aan te geven.Zoefff schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:58:
M'n elektrotechnische kennis gaat niet ver genoeg (meer) om te beredeneren wat er met de voeding is gebeurd.
Als de voeding al eens een flinke overspanning te verwerken heeft gekregen (blikseminslag in de buurt), hoeft hij niet direct kapot te zijn gegaan, maar zijn er wel wat componenten die sindsdien niet meer betrouwbaar zijn en ‘zomaar’ stukgaan. Alleen is het dan niet werkelijk zomaar, maar het gevolg van die eerdere gebeurtenis.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Een redundante voeding hebt die altijd aangesloten, dan slijt deze ook. Als je dan 2 dezelfde voedingen hebt, dan slijten ze waarschijnlijk ook even snel. Daardoor heb je kans dat ze beiden de geest geven rond dezelfde datum.Zoefff schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:58:
Vanmorgen schakelde ik de groep waar o.a. KNX voeding op zit even uit om wat te knoeien en daarna weer in. Voeding (MDT, ~4 jaar oud) gaf een harde knal, vlam en was er klaar mee. Tot zo ver de betrouwbaarheid die ik altijd zo aanprijs, nu moet ik als de wiedeweerga dingen gaan bestellen om hopelijk eind van de week weer voeding te hebben![]()
Ik heb een reserve voeding liggen. Wel gemonteerd in de meterkast. Niks aangesloten, ook de KNX kabel niet. Als de voeding het dan begeeft, dan heb ik die in 5 minuten geinstalleerd. Kabels etc liggen klaar. 5 minuten downtime vind ik acceptabel.
Zonder voeding doet niks het meer in KNX netwerk, dus daarom vind ik het belangrijk om deze op voorraad te hebben. Ik kan geen week wachten op een bestelling en ondertussen geen verlichting, geen verwarming etc.
Klaas
Zie hier de patient, die is inderdaad lekker geploft:
:strip_exif()/f/image/mQxDd6FkVNxLmlQCQhC2xWqj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe voeding is onderweg, met een beetje geluk komende week nog hier. Wel een redundante variant genomen, met het idee om daarvan maar 1 van de twee daadwerkelijk aan te sluiten. Dan heb je geen auto failover, maar met een beetje geluk wel en reserve in huis.
Nou goed, weer een wijze les verder
:strip_exif()/f/image/mQxDd6FkVNxLmlQCQhC2xWqj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe voeding is onderweg, met een beetje geluk komende week nog hier. Wel een redundante variant genomen, met het idee om daarvan maar 1 van de twee daadwerkelijk aan te sluiten. Dan heb je geen auto failover, maar met een beetje geluk wel en reserve in huis.
Het zal dan wel ouderdom zijn. Kan me haast niet voorstellen dat er lokaal een blikseminslag is geweest waar overige apparatuur geen last van heeft geweest. Aan de ene kant staat zo'n voeding natuurlijk jaren achter elkaar aan, aan de andere kant verwacht je ook wel dat ze daar voor gemaakt zijn.Tomatoman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:30:
[...]
Vervelend. Het kan simpelweg zijn dat het apparaat aan het eind van zijn leven was gekomen. Meestal is het in- of uitschakelen dan het laatste zetje om er op dat moment de geest aan te geven.
Als de voeding al eens een flinke overspanning te verwerken heeft gekregen (blikseminslag in de buurt), hoeft hij niet direct kapot te zijn gegaan, maar zijn er wel wat componenten die sindsdien niet meer betrouwbaar zijn en ‘zomaar’ stukgaan. Alleen is het dan niet werkelijk zomaar, maar het gevolg van die eerdere gebeurtenis.
Check, gelukkig scheelt het dat het zomer is (en hebben we houtkachels als backup in de winterklaasopurk schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:54:
[...]
Zonder voeding doet niks het meer in KNX netwerk, dus daarom vind ik het belangrijk om deze op voorraad te hebben. Ik kan geen week wachten op een bestelling en ondertussen geen verlichting, geen verwarming etc.

Is dat een gat in die IC langs de cap? Ik gok dat dat de bruggelijkrichter is. Als dat ontploft lijkt overspanning me de meest logische oorzaak. Welke toestellen zitten er nog op die groep?Zoefff schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:29:
[Afbeelding]
Een voeding zonder belasting zal niet op dezelfde manier slijten als eentje onder belasting. Maar een offline backup is wel de logische keuze als je downtime meer mag zijn dan enkele seconden/minuten. Met een online backup is het nog steeds aangewezen ook een offline backup te hebben voor het geval een overspanning alle toestellen frituurt die verbonden zijn met de netspanning. Maargoed, dan spreken we toch al over niet-residentiële toepassingen.klaasopurk schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:54:
[...]
Een redundante voeding hebt die altijd aangesloten, dan slijt deze ook. Als je dan 2 dezelfde voedingen hebt, dan slijten ze waarschijnlijk ook even snel. Daardoor heb je kans dat ze beiden de geest geven rond dezelfde datum.
Ah daar lijkt het op ja, was me nog niet eens opgevallen. Dat verklaart dan ook al die zwarte troep overal opteaser schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:06:
[...]
Is dat een gat in die IC langs de cap? Ik gok dat dat de bruggelijkrichter is. Als dat ontploft lijkt overspanning me de meest logische oorzaak. Welke toestellen zitten er nog op die groep?
Op die groep zitten verder nog 2 kleine MeanWell voedingen (24v, 5v voor resp. gordijnmotoren en RaspberryPi) en het Ziggo modem. Zouden die andere voedingen bij het inschakelen somehow voor een spanningspiek kunnen zorgen?
offtopic:
Het wordt er wel ingewreven hier thuis. M'n jongste dochter van 3 vandaag: "Heb jij al het licht kapot gemaakt pappa? Het is niet zo leuk dat je zo doet!". Alsof ik met opzet m'n FULL BRIDGE RECTIFIER kapot maak
Het wordt er wel ingewreven hier thuis. M'n jongste dochter van 3 vandaag: "Heb jij al het licht kapot gemaakt pappa? Het is niet zo leuk dat je zo doet!". Alsof ik met opzet m'n FULL BRIDGE RECTIFIER kapot maak
Het zou me verbazen dat enkele kleine voedingen voor echte problemen zouden zorgen. Dan toch een zwak component, icm de stress van het weer inschakelen. Na 4j al, spijtig. Hopelijk trekt mijn ABB voeding het langer.
Ja, het gevaar van zelf die dingen te doen. Als het mis gaat, zijn we het zelf geweest.Zoefff schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:56:
offtopic:
Neem een elektriciën die WEL met je meedenkt en niet zijn eigen project wilt starten.jwpi schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:
Ik las hierboven wat comments over buitenscreens, wat enige vragen oproept. Mijn situatie is als volgt:
Wat me wel interesseert is:Ik wil dit niet te moeilijk maken want heb de indruk dat de bijkomende kost vaak de besparing niet denkt.
- - onze buitenscreens automatisch op basis van lichtsensor of op basis van tijdschema in de zomer wat laten zakken
- - eventueel bepaalde ruimtes via vloerverwarming iets hoger / lager zetten op bepaalde tijdstippen (ie s'morgens in de winter)
- - ons huis toekomstproof maken voor wat betreft grote elektriciteitsgebruikers - bv airco in wijnkelder bij laten koelen als er toch genoeg zon is in de zomer; of een auto laden als er teveel opbrengst is van zonnepanelen
De dingen die je opsomt over dat wil ik wel is prima zonder KNX / domotica poespas op te lossen. Kan prima met een conventionele installatie. Ik lees loze leidingen, een regelaar op de vloerverwarming, screens hebben zat add-ons voor de functionaliteit die jij noemt. Een goed aangelegde KNX installatie neemt behoorlijk wat extra werk met zich mee kwa buizen aan leggen.
Dat gezegd hebbende, ik hoef niet naar een rij knoppen in de woonkamer te zoeken welke nou van de eettafel, de woonkamer, aanrecht, keukeneiland etc is. Ik heb wel een volledige KNX installatie. Maar ik houd zelf niet van al te veel automatisering. Heel kort door de bocht, het werkt niet transparant (daardoor gebruiksonvriendelijk) en ik vind het een te hoog knutsel gehalte. Maar, heel simpel voorbeeldje: Een tijd geleden hing ik verlichting op in mijn werkplaats. Met een paar simpele klikken kon ik diezelfde verlichting van binnen aan en uit zetten. Ontzettend fijn als je met tig spullen in je handen loopt of als het donker is of als ik weer eens de verlichting vergeten ben uit te zetten.
Of: de gordijnen gaan automatisch open en dicht, eerst dacht ik, dat wil. ik gewoon, want alles is domotica. Beetje suf als de gordijnen dat niet zijn. Nu ik het heb ervaarde ik hoe ontzettend lekker het is dat dat vanzelf gaat als je lekker op de bank zit. Heerlijk. Maar, ook dat kan weer prima zonder KNX...
Reken ook mee dat wanneer jij een aanpassing wil in je KNX installatie, je jouw installateur weer kan bellen. Met een lopende meter natuurlijk. Sommige dingen kun je zelf, maar alleen als daar een voorziening voor is gemaakt (dat kost ook weer meer).
Kort: KNX is absoluut niet nodig voor wat je wilt, maar het is wel een lekkere luxe.
Dat is een serieuze kortsluiting geweest. De IC van ST heeft een hele krater erin.(Ik vermoed trouwens een regulator IC) Bij het inschakelen kan een grote inschakelstroom ontstaan (inrush current). Hopelijk was dat de oorzaak i.c.m. ouderdom. (bv een condensator die door ouderdom een kortsluiting is geworden). Lijkt me wel dat de voeding bescherming heeft tegen kortsluiting in het KNX circuit. Ohm meter op de knx lijn zetten?Zoefff schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:29:
[Afbeelding]
[...]
Het zal dan wel ouderdom zijn. Kan me haast niet voorstellen dat er lokaal een blikseminslag is geweest waar overige apparatuur geen last van heeft geweest. Aan de ene kant staat zo'n voeding natuurlijk jaren achter elkaar aan, aan de andere kant verwacht je ook wel dat ze daar voor gemaakt zijn.
Zonder voeding wordt het een lastig verhaal, vervelend hoor.
Zeg man, wat heb jij die gordijnrails mooi en strak weggewerkt! Ontzettend fraai en super chique.
Misschien een tip: plaats een overspanningsafleider. Voorbeeld: Dehn 925 001Zoefff schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:58:
Vanmorgen schakelde ik de groep waar o.a. KNX voeding op zit even uit om wat te knoeien en daarna weer in. Voeding (MDT, ~4 jaar oud) gaf een harde knal, vlam en was er klaar mee. Tot zo ver de betrouwbaarheid die ik altijd zo aanprijs, nu moet ik als de wiedeweerga dingen gaan bestellen om hopelijk eind van de week weer voeding te hebben![]()
Ook al is je voeding wellicht door een brakke component overleden, zo'n bescherming tegen piekspanning beschermt niet alleen de voeding, maar alle KNX componenten in de nabijheid.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Hey, dat blokje van dehn ziet er goed uit zeg. Wat zijn de ervaringen hiermee? En kan deze in de KNX PSU? Of moet dit in het eerste component upstream van de PSU?
Volgens mij wil je het zo dicht mogelijk op de PSU, maar op zich past het overal. Het is gewoon zo'n KNX blokje met wat extra functionaliteit.
#team_UTC+1
Klopt, kan in principe in elke busaansluiting van een KNX component worden geplaatst, waarbij de mogelijkheid van doorlussen van de bestaande bus overeind blijft. Bij mij zit hij er nu twee jaar in, ook na overlijden van de voeding, maar die was al 13 jaar oud.Ethirty schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:45:
Volgens mij wil je het zo dicht mogelijk op de PSU, maar op zich past het overal. Het is gewoon zo'n KNX blokje met wat extra functionaliteit.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Volgens mij staat in de handleiding dat die aan de voeding moet.
Dat zal dan een aanbeveling zijn die op zich natuurlijk prima is.teaser schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:06:
Volgens mij staat in de handleiding dat die aan de voeding moet.
De snelheid van elektromagnetische golven is echter zodanig, dat ook een overspanningsafleider die niet precies op het "beste"punt is geplaatst, toch een gebied links en rechts van de plek waar hij is gemonteerd bescherming biedt tegen hoge spanningspieken.
Ieder KNX device heeft één aansluiting op de bus. Meer is ook niet logisch/nodig in een bus systeem.walletje-w schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:56:
Ik ben nu bezig met het aanleggen van de KNX kabel. Maar nu vraag ik me af hoe ik kan zien hoeveel poorten een device heeft om de KNX kabel te kunnen splitsen bijvoorbeeld.
Je kunt volgens mij gewoon doorlussen, splitsen, etc.Mocht dat niet het geval zijn dan kan ik ze in een lasdoos splitten maar is weer extra werk en veranderd denk ik hoe ik de kabel leg.
@derooij het juiste antwoord stond al direct onder de vraag.
Je hebt helemaal gelijk, ik zie nu ook pas de datum en besef mij dat ik per ongeluk reageerde op een heel oude bericht! Niet zo slim vandaag geloof ik.
Mooi ding, zeker wanneer de voeding op hol slaat.Rommelzolder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:15:
[...]
Misschien een tip: plaats een overspanningsafleider. Voorbeeld: Dehn 925 001
Ook al is je voeding wellicht door een brakke component overleden, zo'n bescherming tegen piekspanning beschermt niet alleen de voeding, maar alle KNX componenten in de nabijheid.
In het geval van Zoeff weinig effect denk ik, want dat ziet eruit als een kortsluiting. Ik gok erop dat de beveiliging net iets te kort door de bocht was van de voeding zelf.
HDL heeft gordijnmotoren met KNXsebasmac schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:40:
Zoek een elektricien die er wat vanaf weet. Je kunt gewoon een centraaldozensysteem aanhouden, naar elke centraaldoos leg je niet 1 maar 2 pijpen. hier kun je de schakeldraden in doorvoeren dan heb je al 3x 2,5 tbv voeding en 7x schakel. Naar elke ruimte een bus en of utp voor het bedienpaneel en eventueel sensoren.rfcdejong schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:20:
Mijn eerste post in dit topic, ik heb al heel veel gelezen maar toch eventjes mijn verhaal.
Volgend jaar wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd, een projectbouw maar wel vrijstaande woning. Door de projectbouw aannemer is een elektricien aangenomen. De elektricien heeft het erover dat in het traditionele stroomplan wel mogelijkheden zijn, maar hij moet het huis soort van traditioneel een rapport voor opmaken dat het werkt. Daarbij zijn er wel mogelijkheden voor domotica (knx), hij kan loze leidingen leggen naar een centrale ruimte.
Ik baal er wel van, want volgens mij voor domotica zou in principe zoveel mogelijk in ster kunnen worden gelegd, naar een centrale -groter dan standaard- meterkast en leidingen van schakelaars naar licht zijn in feite overbodig.Hij gaat het nog wel aankaarten en kijken of de aannemer mee wilt werken, misschien dat ik iets kan tekenen om af te zien van SWK garantie/waarborg t.b.v. electriciteit.
Ik weet grotendeels wat ik wil, nameljk het hele huis domotica en in de toekomst kunnen uitbreiden.Klopt onderstaand?
- Verlichting: In de toekomst DALI gateway voor spots en/of railverlichting, maar voor nu normale lichtpunten nog wel een keuze tussen fase afsnijding of Hue gateway
- Sensoren: In hallen, toilet en badkamer aanwezigheidsensoren voor toekomstige virtualisatie
- Screeners: Voor elk raam kunnen aansturen, in de toekomst via een weerstation/meter
- Luxaflex: Voor elk raam kunnen aansturen, in de toekomst via een weerstation/meter
- Ramen en buitendeuren: Magneetcontacten (eventueel voor alarmsysteem) om te weten of deze open staan
- Tuin: Verlichting, lussen via knx (moet ik me nog in verdiepen, 12v of 24v doorlossen?)
MeterkastDaarbij denk ik dat loze leidingen nodig zijn vanaf de domotica meterkast.
- Originele meterkast waar net binnen komt met meerdere aardleks en vele groepen (3x25 of 3x35)
- Domotica meterkast met aktoren, voedingen en overig knx onderdelen
- 4x19mm loze leidingen van Originele meterkast naar Domotica meterkast (of meer nodig?)
- In 1 leiding 2 groepen (3x2.5) van Originele meterkast naar Domotica meterkast voor verlichting (of meer nodig?)
- In 1 leiding 2 groepen (3x2.5) van Originele meterkast naar Domotica meterkast voor zonwering/screeners/luxaflex (of meer nodig?)
Verder lees ik verschillende verhalen dat KNX kabel samen mag met 230v, maar de electricien zegt dat zwakstroom niet samen mag met 230v. Heeft iemand informatie voor mij die ik hem kan sturen dat dat wel mag?
- Alle lichtpunten welke fase schakelbaar/dimbaar moeten zijn naar de grote meterkast
- Alle lichtpunt via DALI of anders doorlussen aan de DALI kabel
- (sla ik maar even over)
- Alle schakelaars aan een knx buskabel (elke ruimte een lus, maar aan 1 zijde gebruiken!)
- Alle schakelbare wcd's naar de domotica meterkast
- Alle niet-schakelbare wcd's naar de originele meterkast
- Loze leidingen naar alle ramen en buitendeuren (knx kabel doorlussen, geld dat ook voor stroom)
- Meerdere loze leidingen van tuin naar de domotica meterkast
- Loze leiding voor weerstation
Helaas moet alles binnen 29 dagen afgerond zijn!
De buskabel mag bij 230VAC gelegd worden, de draden van de kabel moeten minimaal 4mm van de 230VAC draden af. Die elektricien zal de SELV keten bedoelen, maar met de buskabel mag dit wel. Mooier is apart aanhalen.
En waarom 2 ruimtes, maak de kast iets breder en plaats 2 Medusa kasten naast elkaar. Dan heb je genoeg voor een ruime vrijstaande woning,
Die 28 dagen zijn al ongeveer voorbij hoor hahaRutgervg schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:39:
[...]
Zoek een elektricien die er wat vanaf weet. Je kunt gewoon een centraaldozensysteem aanhouden, naar elke centraaldoos leg je niet 1 maar 2 pijpen. hier kun je de schakeldraden in doorvoeren dan heb je al 3x 2,5 tbv voeding en 7x schakel. Naar elke ruimte een bus en of utp voor het bedienpaneel en eventueel sensoren.
De buskabel mag bij 230VAC gelegd worden, de draden van de kabel moeten minimaal 4mm van de 230VAC draden af. Die elektricien zal de SELV keten bedoelen, maar met de buskabel mag dit wel. Mooier is apart aanhalen.
En waarom 2 ruimtes, maak de kast iets breder en plaats 2 Medusa kasten naast elkaar. Dan heb je genoeg voor een ruime vrijstaande woning,
Heb je toevallig ook een plek waar deze te koop zijn? Kan zo snel niets vinden.Rutgervg schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:16:
HDL heeft gordijnmotoren met KNX
Iemand nog een aanrader voor wat betreft knx lichtknoppen?
Een van de zaken waar ik nog mee zit is het uitzicht van de lichtknoppen ten opzichte van de stopcontacten. Gira kan beide in dezelfde serie aanbieden, maar dit komt met een meerprijs. Mits ze niet heel dicht bij elkaar zitten weet ik niet of dit echt gaat storen..
Een van de zaken waar ik nog mee zit is het uitzicht van de lichtknoppen ten opzichte van de stopcontacten. Gira kan beide in dezelfde serie aanbieden, maar dit komt met een meerprijs. Mits ze niet heel dicht bij elkaar zitten weet ik niet of dit echt gaat storen..
Ik heb de Gira tastsensor 4 met zwarte wippers erop. De wcd’s zijn glans wit in de E3 serie van Gira. Ze zitten nergens naast elkaar. Ik heb donker antraciete raamkozijnen. Ik ben zeer tevreden.Azlec schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:52:
Er is vaker over geschreven, meerdere forumleden hebben verschillende series voor knoppen en wcd’s. Zie daar maar eens op te zoeken op dit monster topic.
Ik ben nu aan het puzzelen om de groepenkast samen te stellen. In de meterkast heb ik ruimte vrij gehouden voor een kast van 800x800 en rechtsonder komt de vaste aansluiting binnen.
Na flink neuzen op GOT ben ik deze kast van @tss68nl tegengekomen in het "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis topic" en die voldoet volgens mij perfect aan wat ik nodig heb en daar probeer ik nu een kopie van te maken. Ik heb namelijk ook zo'n 80 kabels die van boven komen en de elektra aansluiting die rechtsonder zit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oEt2z5twoz0ko3cziyJR9jVf.jpg?f=user_large)
Volgens mij zien we het volgende op de foto:
Wat ik nog niet heb kunnen vinden:
Na flink neuzen op GOT ben ik deze kast van @tss68nl tegengekomen in het "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis topic" en die voldoet volgens mij perfect aan wat ik nodig heb en daar probeer ik nu een kopie van te maken. Ik heb namelijk ook zo'n 80 kabels die van boven komen en de elektra aansluiting die rechtsonder zit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oEt2z5twoz0ko3cziyJR9jVf.jpg?f=user_large)
Volgens mij zien we het volgende op de foto:
- De Hager FWB53D of de FWQ53D1
- Geen deur op de foto, wellicht is die er later wel geplaatst dan zou ik daar de deur FZ011N en FZ010N voor nodig hebben.
- Aan de bovenkant 3x flange FZ426 om de kabels door te voeren maar als ik het goed gelezen heb zitten die er standaard bij.
- 4x Din rails 2 velden: UZ02B4
- 1x Din rails 3 velden: UZ03B4
- Rails waar de din rails op bevestigd word: UN04A die is 4 din rails hoog en 250mm breed.
- 4x Din rails zelf: U842B standaard Din rails, volgens mij heb ik hier niet de in hoogte verstelbare voor nodig.
- Cover US41A2
- Fixation towers: De UZ03A1 voor links en rechts onder, en de UZ01A2 voor de bovenkant. Ik denk dat ik er daar dan ook 2 van nodig heb? En de UZ04A1 heb ik niet nodig denk ik, die zal vermoed ik nodig zijn als je twee univers internal systems naast elkaar wilt plaatsen.
Wat ik nog niet heb kunnen vinden:
- Of je dezelfde rails gebruikt in de rest van de kast als waar je het Univers Z internal systeem op plaatst om de din rails te monteren
- Of er aparte covers zijn geplaatst over de rest van de KNX componenten. Zo ja dan zou er denk ik een dichte cover voor de bovenste rijgklemmen nodig zijn. De US13A1 in combinatie met de US42A2
Samen met nog een set fixation towers vermoed ik. - Wat voor kabelgoten er gebruikt zijn.
@gjvdh zei het ook al je hoeft niet per se dezelfde te hebben. Vaak zitten ze niet op dezelfde hoogte (wcd zit veel lager) dus dan kan het best meevallen. Maar hoe erg je dat vind is denk ik persoonlijk, en hangt ook af van de plaatsing.Azlec schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:52:
Het is wel fraai natuurlijk om alles in een geheel te hebben. Hier in huis zitten knoppen van Jung en bijpassende WCD's in dezelfde serie / kleurstelling. Wel een oudere serie inmiddels maar als je bij Gira niet je smaak vindt kun je daar dus ook eens kijken.
Hier Gira E3 reinweiss met de MDT 55 serie erin. Onder een microscoop zie je wel kleurverschil, in de praktijk niet echt.
Edit: en idd op centrale plek nog 1 uitgebreidere glastaster met scherm(pje) voor wat meer funties.
Edit: en idd op centrale plek nog 1 uitgebreidere glastaster met scherm(pje) voor wat meer funties.
[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-07-2022 11:34 ]
Ikzelf overweeg sterk de F10 van Jung, maar nog niet gelukt om ze fysiek even de bevoelen. En dan waarschijnlijk in de LS uitvoering.
Als ik kosten wil besparen kan ik nog naar de standaard 55mm optie, maar dat moet dan wel voor de bestelling vd schakelaars, kennelijk zijn er verschillende modelnrs afhankelijk van het raam waarin je ze wil plaatsen. Maar dan is in ieder geval al het gewone spul tegen lagere prijzen.
Misschien vul ik het geheel nog aan met een glasstaster of een touchscreen/tablet, nog niet helemaal uit.
Als ik kosten wil besparen kan ik nog naar de standaard 55mm optie, maar dat moet dan wel voor de bestelling vd schakelaars, kennelijk zijn er verschillende modelnrs afhankelijk van het raam waarin je ze wil plaatsen. Maar dan is in ieder geval al het gewone spul tegen lagere prijzen.
Misschien vul ik het geheel nog aan met een glasstaster of een touchscreen/tablet, nog niet helemaal uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 27-07-2022 10:18 ]
#team_UTC+1
Bedankt voor de input. Jung/Gira met de bijhorende wcd's lijkt mij (mentaal) het beste.. Nog even bekijken welke het gaan worden.
Was bij Gira E3 niet iets waar je rekening moet houden met de keuze van je inbouwdozen..?bbbrumbrum schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:15:
Hier Gira E3 reinweiss met de MDT 55 serie erin.
Nee de E3 niet, maar ik weet welke lijn van Gira je bedoeld. Naam schiet me zo niet te binnen.Conrado schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Was bij Gira E3 niet iets waar je rekening moet houden met de keuze van je inbouwdozen..?
Edit: dat is de “E2 vlakke inbouw”, daar zijn speciale dozen voor nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-07-2022 21:36 ]
Dat is alleen voor de vlakke montage variant. Heb zelf de E22 vlakke montage, steekt maar 3mm uit de muur. Je hebt dan inderdaad andere inbouw dozen en afdekramen nodig. Wat je in die afdekramen stopt is dezelfde als voor de normale variant. Allemaal 55mm spul.Conrado schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Was bij Gira E3 niet iets waar je rekening moet houden met de keuze van je inbouwdozen..?
Maar je hebt E2 en E22 ook in normale uitvoering, niet vlakke montage.
Ben benieuwd of je er al uit bent….walletje-w schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:01:
Na flink neuzen op GOT ben ik deze kast van @tss68nl tegengekomen….
Ik ga volgende week kijken bij Jung/Hateha. Kostte wat moeite om een afspraak voor elkaar te krijgen, maar dan heb ik alles een keer gezien en aangeraakt. Dan kan ik wat meer zeggen over hun materiaal.Azlec schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:51:
Bedankt voor de input. Jung/Gira met de bijhorende wcd's lijkt mij (mentaal) het beste.. Nog even bekijken welke het gaan worden.
#team_UTC+1
@Ethirty, ter info Light + Building in Frankfurt komt er aan. Dé gelegenheid om alles eens te bekijken. Maak vooraf wel een plan, want het is véél te groot om alles te zien.
Ik ken mezelf een beetje, daar krijg ik meer keuzestress van en heb daarnaast de neiging om dingen mooi te vinden die ik niet kan betalen
#team_UTC+1
Verwarming aansturen met KNX per ruimte? Ik twijfel tussen de Jung F10 en F40, maar het aantal knoppen hangt nu af van hoe ik later de verwarming zal doen.
Elke ruimte in huis heeft 1 of meerdere Jaga Strada convectoren, ik zou deze graag met ventilatoren uitrusten om op lage temperatuur te verwarmen. Gezien mijn huis redelijk groot is, maar wel goed geïsoleerd, zou ik een basis temperatuur willen vastleggen voor alle ruimtes. B.v. 18°C.
Als ik thuis werk, mijn vrouw thuis werkt of als de kinderen studeren; moeten er specifieke ruimtes op een hogere temperatuur gehouden worden. Een taster met led dat aangeeft dat de ruimte op comfort temperatuur wordt gehouden is al genoeg.
Hoe kan ik dit best verwezenlijken?
Ik stel de vraag omdat ik al wat KNX-materiaal besteld heb (basis, rolluiken, lichten), maar nog geen taster. Wat ik wil zal met basis KNX vermoedelijk niet mogelijk zijn tenzij ik elke kamer van thermostaat voorzie (dan nog weet ik niet of die de ventilatoren gaat aansturen op voorwaarde dat er niemand slaapt)?
Moet ik in zo’n geval naar home assistant (liever niet) of logic machine grijpen?
Elke ruimte in huis heeft 1 of meerdere Jaga Strada convectoren, ik zou deze graag met ventilatoren uitrusten om op lage temperatuur te verwarmen. Gezien mijn huis redelijk groot is, maar wel goed geïsoleerd, zou ik een basis temperatuur willen vastleggen voor alle ruimtes. B.v. 18°C.
Als ik thuis werk, mijn vrouw thuis werkt of als de kinderen studeren; moeten er specifieke ruimtes op een hogere temperatuur gehouden worden. Een taster met led dat aangeeft dat de ruimte op comfort temperatuur wordt gehouden is al genoeg.
Ik stel de vraag omdat ik al wat KNX-materiaal besteld heb (basis, rolluiken, lichten), maar nog geen taster. Wat ik wil zal met basis KNX vermoedelijk niet mogelijk zijn tenzij ik elke kamer van thermostaat voorzie (dan nog weet ik niet of die de ventilatoren gaat aansturen op voorwaarde dat er niemand slaapt)?
Moet ik in zo’n geval naar home assistant (liever niet) of logic machine grijpen?
Mijn theorie is dat je met een temperatuur sensor en een voor verwarming geschikte actor (met iets van hysterese functie) een eind moet komen icm het zenden van een doel-temperatuur.
Je moet in ieder geval iets hebben dat als een thermostaat kan dienen en niet iets wat continu uit en aan gaat omdat er 0,1 verschil wordt gemeten.
Je moet in ieder geval iets hebben dat als een thermostaat kan dienen en niet iets wat continu uit en aan gaat omdat er 0,1 verschil wordt gemeten.
#team_UTC+1
Beste,
momenteel aan het kijken voor KNX aanwezigheidsmelders, waar ik op dit moment aan het twijfelen ben tussen BEG PD11 of Eyezen TP. Melders zullen gebruikt worden in iedere ruimte (keuken, woonkamer, hal, toilet etc), waarbij ik het liefst zo min mogelijk werk met schakelaars, maar puur regel op de sensoren. Iemand hier advies / tips over? hoor het graag
momenteel aan het kijken voor KNX aanwezigheidsmelders, waar ik op dit moment aan het twijfelen ben tussen BEG PD11 of Eyezen TP. Melders zullen gebruikt worden in iedere ruimte (keuken, woonkamer, hal, toilet etc), waarbij ik het liefst zo min mogelijk werk met schakelaars, maar puur regel op de sensoren. Iemand hier advies / tips over? hoor het graag
Ik heb hier BEG-PD11's in het plafond zitten en afgezien van soms wat wonderlijke denkwijzes qua software reageren ze erg snel, detecteren ze veel en zien ze er best ok uit.
Heb ook een paar MDT MR16 in gebruik, veel functies voor weinig geld, maar qua looks zijn ze zeker minder tov de PD11's .
Holy shit wat is die MDT website een draak geworden
Heb ook een paar MDT MR16 in gebruik, veel functies voor weinig geld, maar qua looks zijn ze zeker minder tov de PD11's .
Holy shit wat is die MDT website een draak geworden
[ Voor 14% gewijzigd door deWit op 01-08-2022 13:52 ]
Thanks deWit, heb je wat voorbeelden wat betreft de 'wonderlijke denkwijzes qua software", ben redelijk benieuwd...
Vandaag bij Hateha geweest. Helaas hadden ze geen Jung F10 in KNX uitvoering, wel in hun eigen eNet versie (andere opbouw, dus niet 1:1 vergelijkbaar).
Conclusie is dat ze er mooier uit zien dan ze aanvoelen. De standaard pulsdrukkers voelen gewoon stevig, maar alle elektronische voelen een beetje "wiebelig" (de F40 en F50 waren ook niet geweldig).
Maar ik denk dat ik voor de prijs/kwaliteit/functie verhouding met de F10 prima vooruit kan.
Alternatieven kosten toch een stuk meer en bieden ook niet zo veel meer dan wat ik zoek.
Conclusie is dat ze er mooier uit zien dan ze aanvoelen. De standaard pulsdrukkers voelen gewoon stevig, maar alle elektronische voelen een beetje "wiebelig" (de F40 en F50 waren ook niet geweldig).
Maar ik denk dat ik voor de prijs/kwaliteit/functie verhouding met de F10 prima vooruit kan.
Alternatieven kosten toch een stuk meer en bieden ook niet zo veel meer dan wat ik zoek.
#team_UTC+1
De sensor wil soort van een alleenrecht hebben op wat ie schakelt, dus handmatig het licht aan of de sensor bypassen vereist altijd iets verzinnen met een logische schakeling.bullettooth84 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:02:
Thanks deWit, heb je wat voorbeelden wat betreft de 'wonderlijke denkwijzes qua software", ben redelijk benieuwd...
Ik heb zelf ook lang Jung overwogen, tot ik ze een keer heb ingedrukt 
Misschien dat de F10 nog ok is maar F40/F50 is echt plastic fantastic. Ik zou dan nog eerder een “analoge” pulsdrukker met een I/O module erachter.
Ik neig momenteel naar Ekinex met Jung LS990 stopcontacten.
Misschien dat de F10 nog ok is maar F40/F50 is echt plastic fantastic. Ik zou dan nog eerder een “analoge” pulsdrukker met een I/O module erachter.
Ik neig momenteel naar Ekinex met Jung LS990 stopcontacten.
Tja, 2x F10 2-voudig geeft 8 schakelobjecten voor <200, 16 als je met lang en kort drukken aan de gang gaat.
Met analoge pulsdrukkers wordt dat echt een enorme rij
Geen idee wat Ekinex kost, te geheimzinnig en geen showroom of winkel om te proberen en geen webshop om te kopen. Dan heb ik al helemaal geen zin meer mocht je een keer een garantie-dingetje hebben.
Met analoge pulsdrukkers wordt dat echt een enorme rij
Geen idee wat Ekinex kost, te geheimzinnig en geen showroom of winkel om te proberen en geen webshop om te kopen. Dan heb ik al helemaal geen zin meer mocht je een keer een garantie-dingetje hebben.
#team_UTC+1
Ik heb nu 2 Ekinex tasters gekocht bij my-knx-shop.net. Ik ben voor de FF series No Frame tasters gegaan voor de bediening naast het bed. In ETS lijken ze heel uitgebreid, maar voordat ik er meer bestel wil ik wat ervaring in praktijk opdoen.
Ik heb de knoppen nog niet besteld, alleen de buskoppelaar. Bij My KNX Shop krijg ik nog niet helemaal duidelijk hoe ik er markeringen op bestel. Ik heb daar contact over met de helpdesk, maar dat loopt nog niet erg soepel.
Members only: prijzen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb de knoppen nog niet besteld, alleen de buskoppelaar. Bij My KNX Shop krijg ik nog niet helemaal duidelijk hoe ik er markeringen op bestel. Ik heb daar contact over met de helpdesk, maar dat loopt nog niet erg soepel.
Ik heb een setje aluminium en wit plastic knoppen liggen, nu de laser nog die hier al 2 maanden moest zijn… ik hou je op de hoogtemathijs92 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:17:
Ja!
Het was even puzzelen, want naast de productpagina's en pdf's doorlezen is de uitdaging vandaag de dag, zoals met bijna alle producten, ook de levertijd.
In eerste instantie was ik dus op zoek naar de configuratie van die Hager kast, de sprong in het diepe gemaakt om via HagerCad het een en ander samen te stellen. Daarvoor heb ik de duitse versie gebruikt (die heeft meer kast configuraties dan de UK versie van de software). En dit youtube kanaal bied hele handige videos die je stap voor stap meenemen door het process. YouTube: YouTube verrassend nuttig dit.
Helaas nadat ik de kast samengesteld had en ben gaan inventariseren waar ik hem zou kunnen kopen bleek de levertijd 8-12 weken te zijn. En toen ben ik verder gaan kijken.
Ik ben nu uiteindelijk op een kast van F-tronic gekomen de VS3-6. Idealiter had ik de VS3-5 willen hebben, maar die bestaat niet. (die zou 5 rijen hoog zijn in plaats van 6, maar wel dezelfde diepte van 21cm).
Deze kast via een webshop in Duitsland besteld en inclusief 150 euro verzendkosten nog steeds 220 euro goedkoper dan bij Elektramat.

Maar ik ga nu nog wel proberen de elektra schema's samen te stellen via HagerCad want dat zag er toch erg makkelijk uit!
Nu verder met het bestellen van de componenten die in de kast moeten komen. Ik ben nog op zoek naar een goede 0-10V module waarmee ik 5 ventilatie regelkleppen kan instellen. Heeft iemand hier nog een goede tip voor? Ik had deze gevonden maar die is nergens meer te krijgen Die leverde mooi 8 analog out poorten in 4 module breedte eenheden.
Grappig ik ben hier ook mee bezig, kunnen we ervaringen uitwisselen.poing schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:45:
Verwarming aansturen met KNX per ruimte? Ik twijfel tussen de Jung F10 en F40, maar het aantal knoppen hangt nu af van hoe ik later de verwarming zal doen.
Ik heb een paar Jung F40 room controllers die regelen vloerzones op de begane grond. De F40 kan best veel maar functioneert hier nu alleen als zonethermostaat voor de klepsturing van de vloerverwarming. Ik ga de verwarming beneden vervangen door een warmtepomp en die aansturen via KNX, door de F40 te gebruiken als thermostaat met en warmtepomp aan te sturen via een koppeling van Zennio.
Alleen is het volgens mij wel een complex om verwarming met zoneregeling aan te sturen via KNX. Een systeem als Honeywell Evohome doet dat ook per kamer en is denk ik makkelijker en goedkoper. Maar het kan zeker en voor de liefhebbers is het met KNX wel mooi
Dat valt toch nog wel mee? Veel KNX schakelaars hebben een temperatuur sensor en een AKH-0800.03 van MDT voor 8 zones is niet eens zo heel duur.derooij schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:11:
[...]
Alleen is het volgens mij wel een complex om verwarming met zoneregeling aan te sturen via KNX. Een systeem als Honeywell Evohome doet dat ook per kamer en is denk ik makkelijker en goedkoper. Maar het kan zeker en voor de liefhebbers is het met KNX wel mooi
Alleen de aansturing van een warmtepomp is duur en complex. Je wil het niet te complex maken en sowieso een groot deel van het huis permanent open hebben.
Ik ga regeling gebruiken voor ruimtes die niet dagelijks gebruikt worden. Een warmtepomp met vloerverwarming reageert sowieso heel traag, dus ik begin zelfs zonder naregeling en ga daarna kijken wat en hoe ik het precies wil naregelen.
#team_UTC+1
Dat was ook mijn bedoeling, woonkamer en badkamer stabiel. De andere ruimtes op vraag via de schakelaar (b.v. Comfort 21 graden activeren i.p.v. standby 18 graden), met die convectoren + fans zal dit vrij snel reageren.Ethirty schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:21:
[...]
Dat valt toch nog wel mee? Veel KNX schakelaars hebben een temperatuur sensor en een AKH-0800.03 van MDT voor 8 zones is niet eens zo heel duur.
Alleen de aansturing van een warmtepomp is duur en complex. Je wil het niet te complex maken en sowieso een groot deel van het huis permanent open hebben.
Ik ga regeling gebruiken voor ruimtes die niet dagelijks gebruikt worden. Een warmtepomp met vloerverwarming reageert sowieso heel traag, dus ik begin zelfs zonder naregeling en ga daarna kijken wat en hoe ik het precies wil naregelen.
Toch zullen die andere ruimtes op één of andere manier de gasketel (later warmtepomp) moeten kunnen activeren want in de woonkamer is het vaak warm door de zon en zo snel verspreid die warmte zich niet.
[ Voor 35% gewijzigd door poing op 15-08-2022 13:38 ]
Hi,poing schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:36:
[...]
Dat was ook mijn bedoeling, woonkamer en badkamer stabiel. De andere ruimtes op vraag via de schakelaar (b.v. Comfort 21 graden activeren i.p.v. standby 18 graden), met die convectoren + fans zal dit vrij snel reageren.
Toch zullen die andere ruimtes op één of andere manier de gasketel (later warmtepomp) moeten kunnen activeren want in de woonkamer is het vaak warm door de zon en zo snel verspreid die warmte zich niet.
Ik gebruik in elke ruimte een MDT Glas Push Button II Smart met temperatuursensor voor o.a. de ruimteregeling van de verwarming. Op vloerverwarmingverdeler zitten per groep kleppen die via een (MDT) heating actuator worden gestuurd.
De interface naar de ketel gaat via een Theben OT interface (KNX naar OpenTherm interface).
Als er warmtevraag is van één of meer van de groepen van de vloerverwarming gaat de ketel relatief aan de grootte van de vraag stoken.
Werkt prima!
Zoneverwarming: heerlijk
.
Hier de puzzel ook ooit bij EvoHome begonnen maar er niet warm voor gelopen.
En inderdaad is wat @Ethirty zegt wel 'n dingetje gebleken: ook hier staat juist de woonkamer vaak dicht en dat heeft de aansturing van de warmtepomp wel complexer gemaakt dan wanneer een groot stuk van het huis 'altijd open' zou staan.
Hier de puzzel ook ooit bij EvoHome begonnen maar er niet warm voor gelopen.
En inderdaad is wat @Ethirty zegt wel 'n dingetje gebleken: ook hier staat juist de woonkamer vaak dicht en dat heeft de aansturing van de warmtepomp wel complexer gemaakt dan wanneer een groot stuk van het huis 'altijd open' zou staan.
Even praktische vraag daarop voortbordurend: de vloerverwarming bij ons bestaat voor alleen de woonkamer al uit 8 groepen. Het lijkt me een beetje inefficient om voor 1 ruimte 8 afsluiters en een complete MDT unit in te zetten. Dat moet slimmer kunnen toch?
#team_UTC+1
Volgens de specs kunnen de MDT actoren 4 thermo-ventielen per kanaal aan. Zelf nog niet getest overigens, wel van plan. Met de stelventielen op de vloerverdeler kun je er vervolgens voor zorgen dat de ruimte gelijkmatig opwarmt.Ethirty schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:03:
Even praktische vraag daarop voortbordurend: de vloerverwarming bij ons bestaat voor alleen de woonkamer al uit 8 groepen. Het lijkt me een beetje inefficient om voor 1 ruimte 8 afsluiters en een complete MDT unit in te zetten. Dat moet slimmer kunnen toch?
Dan zou ik aan 2 kanalen genoeg hebben, maar alsnog een hoop ventielen (sowieso al 14 beneden
).
Aan de andere kant, dan kan je indien juist aangelegd de woonkamer ook in 2 zones regelen.

Aan de andere kant, dan kan je indien juist aangelegd de woonkamer ook in 2 zones regelen.
#team_UTC+1
@Ethirty Die beperking van 4 per kanaal zal om het stroomverbruik gaan. Een relais ertussen los dat desgewenst ook op. Dan heb je slechts één kanaal nodig.
En, vanwege dat stroomverbruik: als je thermoventielen gebruikt, kies ze tactisch. Stroomverbruik loopt van ca 1 tot 3 W in geschakelde stand, dus let daarop bij aanschaf. En ze zijn zowel NO als NC te krijgen (en ik neem aan dat de actoren daar mee overweg kunnen). Oftewel: als in je woonkamer die acht ventielen vrijwel altijd open staan, dan kies je daar het NO model, wat dan alléén stroom verbruikt in die uitzonderlijke situatie waarin ze eens een keertje dichtgeregeld staan.
En / of, nog een stap verder: soms loont het om een zoneklep te installeren, oftewel één ventiel (van gepaste maat) in de leiding naar meerdere groepen ineens. Wellicht heeft bijv. die woonkamer een hele verdeler voor zichzelf en dus ook één aanvoerleiding?
En, vanwege dat stroomverbruik: als je thermoventielen gebruikt, kies ze tactisch. Stroomverbruik loopt van ca 1 tot 3 W in geschakelde stand, dus let daarop bij aanschaf. En ze zijn zowel NO als NC te krijgen (en ik neem aan dat de actoren daar mee overweg kunnen). Oftewel: als in je woonkamer die acht ventielen vrijwel altijd open staan, dan kies je daar het NO model, wat dan alléén stroom verbruikt in die uitzonderlijke situatie waarin ze eens een keertje dichtgeregeld staan.
En / of, nog een stap verder: soms loont het om een zoneklep te installeren, oftewel één ventiel (van gepaste maat) in de leiding naar meerdere groepen ineens. Wellicht heeft bijv. die woonkamer een hele verdeler voor zichzelf en dus ook één aanvoerleiding?
@Ethirty eens het hoeft niet complex te zijn maar dat hangt natuurlijk ook af van je installatie en de regeling ervan.
Mijn bestaande installatie in huis (zat er al in) werkt weliswaar goed en comfortabel maar ik ben er niet tevreden over want mede door de regeling verbruikt deze veel te veel energie (gas):
De gedachte is nu om beneden (met uitsluitend trage vloerverwarming) een gescheiden verwarmingssysteem te maken met lucht-water warmtepomp een nieuwe LTV verdeler (geen mengverdeler meer). De radiatoren boven en warm water blijven dan een los tweede systeem met gasketel. Het voordeel is dat er twee gescheiden circuits ontstaan beide met een eigen temperatuur. Dus de warmtepomp kan dan bijna continue op de optimale lage temperatuur draaien, terwijl de CV nog maar heel weinig aan zal gaan (alleen voor warm water, en de badkamer en werkkamer).
Dan rest nog de uitdaging van regeling. De warmtepomp moet ook op een of andere manier aan- en uitgeschakeld worden want anders zou die ook volledig weersafhankelijk moeten net als nu. Dat is niet nodig en kost veel stroom. En ik heb die 4 KNX thermostaten (Jung F40) die wil ik natuurlijk behouden beneden. Idealiter sturen die dus zoneregeling en de warmtepomp aan.
Mijn plan is om de bestaande zoneregeling te behouden op de nieuwe vloerverdeler. De warmtepomp (Daikin) kan aan KNX gekoppeld worden via een Zennio KLIC-DA. Die kan als "thermostaat" de warmtepomp regelen, dus moet die bij warmtevraag aan en uit zetten. Dan moet alleen geprogrammeerd worden dat zodra één van de zones warmte vraagt, de warmtepomp aan gaat. Misschien is daar wat logica voor nodig of moet ik een hoofd zone kiezen, dat weet ik nog niet. Het lastige vind ik ook dat dit alles moeilijk vooraf te testen is.
De oplettende lezer vraagt zich wellicht nog af hoe dan die separate CV ketel voor boven wordt aangestuurd. Daar komt dus het Honeywell Evohome systeem van pas. Omdat boven een referentieruimte ontbreekt is die vraaggestuurde zoneregeling daar heel geschikt.
Misschien begrijp je nu waarom ik zei je kan het zo moeilijk maken als je wil
En mochten er Tweakers zijn met feedback of tips, die zijn zijn van harte welkom! Graag zelfs.
Mijn bestaande installatie in huis (zat er al in) werkt weliswaar goed en comfortabel maar ik ben er niet tevreden over want mede door de regeling verbruikt deze veel te veel energie (gas):
- begane grond met uitsluitend vloerverwarming, 8 groepen verdeeld 4 zones
- 4x Jung F40 zonethermostaat op begane grond, sturen alleen de zones aan, niet de ketel
- mengverdeler met ABB ES/S4.1.1 verwarmingsactor op de 8 thermo-elektrische kleppen (Oventorp)
- boven zijn uitsluitend radiatoren met thermostatische regelknoppen
- regeling is volledig weersafhankelijk (niet gestuurd via KNX of een vraag van een kamerthermostaat). Dus de CV ketel houdt de aanvoer altijd op temperatuur van de stooklijn, en gaat aan als de retourtemperatuur te laag is.
De gedachte is nu om beneden (met uitsluitend trage vloerverwarming) een gescheiden verwarmingssysteem te maken met lucht-water warmtepomp een nieuwe LTV verdeler (geen mengverdeler meer). De radiatoren boven en warm water blijven dan een los tweede systeem met gasketel. Het voordeel is dat er twee gescheiden circuits ontstaan beide met een eigen temperatuur. Dus de warmtepomp kan dan bijna continue op de optimale lage temperatuur draaien, terwijl de CV nog maar heel weinig aan zal gaan (alleen voor warm water, en de badkamer en werkkamer).
Dan rest nog de uitdaging van regeling. De warmtepomp moet ook op een of andere manier aan- en uitgeschakeld worden want anders zou die ook volledig weersafhankelijk moeten net als nu. Dat is niet nodig en kost veel stroom. En ik heb die 4 KNX thermostaten (Jung F40) die wil ik natuurlijk behouden beneden. Idealiter sturen die dus zoneregeling en de warmtepomp aan.
Mijn plan is om de bestaande zoneregeling te behouden op de nieuwe vloerverdeler. De warmtepomp (Daikin) kan aan KNX gekoppeld worden via een Zennio KLIC-DA. Die kan als "thermostaat" de warmtepomp regelen, dus moet die bij warmtevraag aan en uit zetten. Dan moet alleen geprogrammeerd worden dat zodra één van de zones warmte vraagt, de warmtepomp aan gaat. Misschien is daar wat logica voor nodig of moet ik een hoofd zone kiezen, dat weet ik nog niet. Het lastige vind ik ook dat dit alles moeilijk vooraf te testen is.
De oplettende lezer vraagt zich wellicht nog af hoe dan die separate CV ketel voor boven wordt aangestuurd. Daar komt dus het Honeywell Evohome systeem van pas. Omdat boven een referentieruimte ontbreekt is die vraaggestuurde zoneregeling daar heel geschikt.
Misschien begrijp je nu waarom ik zei je kan het zo moeilijk maken als je wil
En mochten er Tweakers zijn met feedback of tips, die zijn zijn van harte welkom! Graag zelfs.
Van wat ik uit de diverse warmtepomp topics heb begrepen is dit wat je juist wel wil. Het starten en stoppen kost veel meer dan het rustig doorpruttelen. Een WAR (weersafhankelijke regeling) is juist wat je wil, maar wellicht lastig goed inregelen. Maar daar heb je zelf gelukkig al ervaring mee.derooij schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:15:
Yep, idealiter wil een warmtepomp zo min mogelijk bemoeienis is de consensus. Vandaar ook dat mijn insteek is om te zorgen dat ik eerst alles goed weet te krijgen op basis van alleen de warmtepomp, dus de WAR en de flow over de talloze groepen. Daarmee krijg je verstand van hoe je huis en warmtepomp reageren op aanpassingen, met name als het een keer goed koud is. En daarna uitbreiden met zone regeling om energie efficiënter te zijn (bijv zon schijnt, groep knijpen).Mijn plan is om de bestaande zoneregeling te behouden op de nieuwe vloerverdeler. De warmtepomp (Daikin) kan aan KNX gekoppeld worden via een Zennio KLIC-DA. Die kan als "thermostaat" de warmtepomp regelen, dus moet die bij warmtevraag aan en uit zetten. Dan moet alleen geprogrammeerd worden dat zodra één van de zones warmte vraagt, de warmtepomp aan gaat. Misschien is daar wat logica voor nodig of moet ik een hoofd zone kiezen, dat weet ik nog niet. Het lastige vind ik ook dat dit alles moeilijk vooraf te testen is.
Omdat ik alles nog moet gaan kopen kies ik voor een X1, dat geeft me een programmeer interface, uitgebreide logica en een simpele maar goed uitziende visualisatie. Dat geeft me dan genoeg mogelijkheden en flexibiliteit om te gaan knutselen. En als die niet (meer) werkt dan werkt de warmtepomp/vloerverwarming nog gewoon op zichzelf door (bijv door alleen NO ventielen te gebruiken).
Beetje jammer alleen dat de Intesis interface voor een Panasonic 3x zo duur is als voor een Daikin
#team_UTC+1
Grappig, hier heb ik ook een Gira X1 voor de visualisatie. Aanrader wat mij betreft en makkelijk in gebruik. Ik gebruik die X1 danook voor het regelen van de thermostaten, de knopjes op de F40's worden zelden aangeraakt.
De warmtepomp zal zeker weersafhankelijk zijn setpoint temperatuur bepalen, dat doet de CV ketel nu ook al. Het inregelen van de stooklijn zal voor mij makkelijker zijn dan nu, omdat straks rechtstreeks de ingangstemperatuur kan worden gekozen. Nu moet ik dat indirect doen door combi met mengverdeler en hogere aanvoertemperatuur. Om de CV stooklijn dan zo laag mogelijk te krijgen was een hoop uitproberen.
De nieuwe warmtepomp zou natuurlijk "altijd aan" kunnen staan op WAR, zonder kamerthermostaat en verder niet aankomen, net als mijn ketel nu. Alleen dan draait die dus ook als er geen verwarming nodig is en alle vloerzones dicht staan. Dat lijkt me niet efficiënt, dus daarom overweeg ik wel de koppeling aan de KNX thermostaten. Die moet alleen regelen dat de warmtepomp uit gaat zodra alle zones dicht staan, want dan doordraaien geen nut. Omdat de vloer zo ontzettend traag is (zelfs deels massief parket!) zal dat in de winter niet vaak zo zijn, maar wel in het voor- en najaar.
Ik kan ook nog doen wat jij doet, bijv de verdeler gewoon open zetten en de zones voorlopig weglaten. Dan gebruik je de thermostaten alleen voor het aanzetten van de warmtepomp bij warmtevraag. Het is simpeler maar of dat beter is weet ik niet, en omdat het systeem er al is lijkt het me zonde om dat niet te gebruiken.
De warmtepomp zal zeker weersafhankelijk zijn setpoint temperatuur bepalen, dat doet de CV ketel nu ook al. Het inregelen van de stooklijn zal voor mij makkelijker zijn dan nu, omdat straks rechtstreeks de ingangstemperatuur kan worden gekozen. Nu moet ik dat indirect doen door combi met mengverdeler en hogere aanvoertemperatuur. Om de CV stooklijn dan zo laag mogelijk te krijgen was een hoop uitproberen.
De nieuwe warmtepomp zou natuurlijk "altijd aan" kunnen staan op WAR, zonder kamerthermostaat en verder niet aankomen, net als mijn ketel nu. Alleen dan draait die dus ook als er geen verwarming nodig is en alle vloerzones dicht staan. Dat lijkt me niet efficiënt, dus daarom overweeg ik wel de koppeling aan de KNX thermostaten. Die moet alleen regelen dat de warmtepomp uit gaat zodra alle zones dicht staan, want dan doordraaien geen nut. Omdat de vloer zo ontzettend traag is (zelfs deels massief parket!) zal dat in de winter niet vaak zo zijn, maar wel in het voor- en najaar.
Ik kan ook nog doen wat jij doet, bijv de verdeler gewoon open zetten en de zones voorlopig weglaten. Dan gebruik je de thermostaten alleen voor het aanzetten van de warmtepomp bij warmtevraag. Het is simpeler maar of dat beter is weet ik niet, en omdat het systeem er al is lijkt het me zonde om dat niet te gebruiken.
[ Voor 0% gewijzigd door derooij op 16-08-2022 09:46 . Reden: typo ]
Ik heb een vergelijkbare setup:
Vaillant warmtepomp met vloerverwarming, elektronische ventielen aangestuurd door een Gira 2129 verwarmingsactor, in combinatie met een Gira HomeServer voor de logica en visualisatie.
In elke ruimte heb ik een thermostaat (Gira TS3+, Basalte Auro) waarmee ik dan de kring open of sluit naargelang de warmtevraag.
Vaillant warmtepomp met vloerverwarming, elektronische ventielen aangestuurd door een Gira 2129 verwarmingsactor, in combinatie met een Gira HomeServer voor de logica en visualisatie.
In elke ruimte heb ik een thermostaat (Gira TS3+, Basalte Auro) waarmee ik dan de kring open of sluit naargelang de warmtevraag.
Wat je in ieder geval niet wil is je groepen dicht zetten en je warmtepomp dat niet goed doorgeven. Vandaar mijn insteek "open, tenzij".
De zone regeling gebruik ik dan alleen om de temperaturen te verlagen tov de statische inregeling van de warmtepomp. Werkt dat niet dan zou het systeem gewoon zelfstandig moeten stoppen bij de ingestelde comfort temperatuur vanuit de warmtepomp.
Ik overweeg daarom ook om in de woonkamer wel een warmtepomp compatible eigen thermostaat op te hangen. Anders weet deze zelfstandig niks van die ruimte. Maar voorlopig is het alleen een geplande loze buis
De zone regeling gebruik ik dan alleen om de temperaturen te verlagen tov de statische inregeling van de warmtepomp. Werkt dat niet dan zou het systeem gewoon zelfstandig moeten stoppen bij de ingestelde comfort temperatuur vanuit de warmtepomp.
Ik overweeg daarom ook om in de woonkamer wel een warmtepomp compatible eigen thermostaat op te hangen. Anders weet deze zelfstandig niks van die ruimte. Maar voorlopig is het alleen een geplande loze buis
#team_UTC+1
Eens, dat wil ik ook want de woonkamer en keuken zones zullen eigenlijk altijd wel open staan (helaas zijn mijn bestaande kleppen NC niet NO. Evt ik kan ook die zones zonder kleppen altijd open laten). Alleen de hal en bijkeuken hoeven niet zo warm dus die zones kunnen met zoneregeling lager geregeld worden. Hoewel je ook daarover kunt twijfelen want er gaat ook veel energie verloren als die vloerdelen het telkens afkoelen en weer moet opwarmenEthirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:57:
Wat je in ieder geval niet wil is je groepen dicht zetten en je warmtepomp dat niet goed doorgeven. Vandaar mijn insteek "open, tenzij".
In jouw plan hoe zou de warmtepomp zelfstandig stoppen zonder verdere regeling? Op basis van de retourtemperatuur?
Dat is me nog niet 100% duidelijk, aangezien we nog niet exact weten welke warmtepomp er nu gaat komen.derooij schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:24:
[...]
In jouw plan hoe zou de warmtepomp zelfstandig stoppen zonder verdere regeling? Op basis van de retourtemperatuur?
Maar dat zou dan op de meest default manier gaan die de warmtepomp zelf zou verwachten. Of dat nu via een eigen thermostaat gaat, of via retour temp dat moet dan nog blijken.
Bij Panasonic zit standaard een soort afstandsbediening geloof ik met een nogal slechte thermostaat (1 graden schommeling), maar dat is misschien al genoeg voor de basis.
Dan zou ik met een KNX interface + nauwkeurigere meting en hysterese kunnen overrulen met dezelfde basis parameters. En dan stapje voor stapje verder uitbreiden op basis van ervaring.
Ik wil eea (uiteindelijk) combineren met actieve zonwering, dus dan wordt de inrichting nog een stukje complexer
#team_UTC+1