[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 55 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisF
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-04 03:24
Not Applicable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Dali heb ik... en inderdaad die van MDT :)
Maar nu wil ik dus nog een DMX ook... enige ervaring hier met een goeie DMX gateway?
Ik heb hier nog een Babtech 12021 (372 bij Voltus) in de aanbieding (PM me) maar daar was ik nooit zo'n fan van door hun aparte app voor config.

Ik heb uiteindelijk er zelf 1 geschreven in mijn logicmachine (maar die heeft niet zo'n mooie smoothe langzame transitie als dat ik zou willen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 15:40
Omdat het eigenlijk maar over 2 RGB ledstrips gaat heb ik gewoon via OpenHab code de kleuren toegevoegd aan 1 colorpicker... dus eigenlijk is het probleem zo opgelost... soms moet ik gewoon eens wat verder leren nadenken dan mijn neus lang is 8)7 . Thanks iedereen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 11:08
DennisF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Heb niet veel overwogen om eerlijk te zijn :/, de statistiek zegt dat de meeste branden starten in de elektrische apparaten/installatie. Aangezien ik die geheel zelf ging bouwen heb ik gewoon het zekere voor het onzekere genomen en overal waar er kasten zitten zo'n ding gehangen. Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar het sliep beter ;)
Wat je zelf doet (als je kennis hebt), doe je meestal beter is mijn ervaring hier. De fratsen die ik hier thuis al gevonden heb ... geïnstalleerd door elektriciens dan nog. Vandaag nog een XVB kabel gevonden die ze getrokken hebben waar volledig de isolatie afgeschuurd was door te hard te trekken door een opening ... of nog erger: een verdeelrail die ze op maat gezaagd hebben, maar waar het koper gebogen was en L1 bijna L2 raakte... ik kreeg al koude rillingen.

Binnenkort komt de keuring voor al mijn werk te checken, maar heb toch ook maar een brandmelder in de verdeelkast gestopt die alles doet afgaan, lichten incl. (als de stroom nog werkt dan)

Heb ook veel interesse in die AFDD's (brandbeveiligingsschakelaars), maar die zijn altijd gecombineerd met ALS en automaat. En dat is best kostelijk als je alle automaten ermee wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@DennisF Begrijp ik het goed dat die LogicMachine meer open is, krachtiger is en meer hardware bevat dat b.v. de GIRA X1 waarbij je apart nog de IP-router, ... moet kopen? Ik zie dat de LogicMachine 5 ook visualisatie heeft, wat is de reden waarom je dan toch nog voor Home Assistant ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 07:46
Het visuele deel van LM5 is wel van een heel ander niveau dan wat je met HA kunt. Mijn doel is om alleen de essentiele dingen -waarvan het vervelend zou zijn als het niet werkt bij uitval van HA- in de LM5 te doen en de rest met HA.

Hoewel HA bij mij geen uitval heeft gehad sinds ik het geinstalleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Fabian schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:13:
Het visuele deel van LM5 is wel van een heel ander niveau dan wat je met HA kunt. Mijn doel is om alleen de essentiele dingen -waarvan het vervelend zou zijn als het niet werkt bij uitval van HA- in de LM5 te doen en de rest met HA.

Hoewel HA bij mij geen uitval heeft gehad sinds ik het geinstalleerd heb.
Een heel ander niveau? Is LM5 dan moeilijker te realiseren of beperkter in mogelijkheden?

Hier 2 SD-kaarten snel na elkaar gesneuveld, de 3de houd het nu toch al 2 jaar vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
poing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Een heel ander niveau? Is LM5 dan moeilijker te realiseren of beperkter in mogelijkheden?
Op de LM website staan wel "Visualization examples". Dat ziet er wel wat anders uit dan een HA lovelace dashboard. Van HA is de gebruikersgroep groter, meer integraties, meer voorbeelden.
Hier 2 SD-kaarten snel na elkaar gesneuveld, de 3de houd het nu toch al 2 jaar vol.
Klinkt eerder als een foute hardware keuze dan een probleem met HA.
Als je HA op een rPI zet met een SD kaart en de standaard sqlite backend dan kan het snel stuk. Ik heb het eerst gedraaid op een Intel NUC met msata2 ssd, proxmox en een hassos VM. De hardware inmiddels vervangen door iets met twee SSD's in raid mirror. sqlite backend vervangen door mysql scheelt erg veel in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
poing schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:07:
….krachtiger is en meer hardware bevat dat b.v. de GIRA X1 waarbij je apart nog de IP-router, ... moet kopen?
Wat bedoel je daarmee? De X1 kan toch ook KNX over IP sturen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:53:
[...]
Wat bedoel je daarmee? De X1 kan toch ook KNX over IP sturen?
Het was maar een voorbeeld over de extra mogelijkheden van de LM5:
  • De LM5 bevat een IP router, de X1 niet (werkt wel via IP interface)
  • De LM5 ondersteunt Siri, de X1 niet |:(
Met jou vraag heb ik nu gelezen dat de X1 ook als IP interface kan werken en ik dus geen extra interface of router nodig heb. Voorlopig ben ik ook nog geen product tegen gekomen dat een router vereist, er is dus eigenlijk geen meerkost voor de X1.

Maar ben alles nog aan het ontdekken .... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 10:38

tomtommie

Alaaf!

Fabian schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Op de LM website staan wel "Visualization examples". Dat ziet er wel wat anders uit dan een HA lovelace dashboard. Van HA is de gebruikersgroep groter, meer integraties, meer voorbeelden.

[...]

Klinkt eerder als een foute hardware keuze dan een probleem met HA.
Als je HA op een rPI zet met een SD kaart en de standaard sqlite backend dan kan het snel stuk. Ik heb het eerst gedraaid op een Intel NUC met msata2 ssd, proxmox en een hassos VM. De hardware inmiddels vervangen door iets met twee SSD's in raid mirror. sqlite backend vervangen door mysql scheelt erg veel in performance.
Ik draai HA op een Raspberry Pi 4 met 4GB RAM en een SSD, ook geen sd-kaart dus. Dit inmiddels ook al bijna 2 jaar, werkt perfect en blijft steeds verbeteren.

Het complete huis draait zonder HA, voor mij knoopt HA verschillende zaken aan elkaar in één bediening (app en siri) en stelt me in staat makkelijker automatiseringen te bouwen.
Enkele dingen zoals licht dimmen tijdens de nacht of andere tijdschakel dingetjes heb ik met HA geregeld, veel makkelijker dan moeilijke logica te moeten gaan bouwen. Zou HA uitvallen prima, dan werkt dat even niet.

Overigens recentelijk gaan spelen met ESPHome, dat is stiekem ook wel leuk om goedkoop verschillende sensoren te kunnen toevoegen voor visualisatie en automatisering.

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:31
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:52:
@klaasopurk
[...]

Ik heb even ETS er bij gepakt en jou actor geimporteerd, maar ik zie daar de 'lock functions' staan.
Dus denk toch dat jouw actor het wel heeft.
te vinden onder elk kanaal en dan 1e tabje.
Ik heb de boel nog een keer geimporteerd. Ik zie het nu ook staan. Nog wel even bezig geweest met de werking. Een security item levert een intern prio nummer op. Voor elk prio nummer kun je een actie instellen. Dit werkt op zich prima. Het werkt nu allemaal. De rolluiken kunnen niet meer naar beneden als de rookmelder afgaat. Bedankt!

Klaas

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
klaasopurk schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik zal het je even uitleggen:

Als er rook hangt dan denkt de bewegingsmelder na x tijd: er is geen beweging en dan gaat het licht uit. Nu heb ik een trap waar 0,0 daglicht komt. Ik heb echter ledstrips ter hoogte van de traptreden. Dus deze aanzetten helpt bij het navigeren naar beneden. Nu denk je: mijn trap die ken ik wel, maar dat valt vies tegen als er rook hangt.
Omdat ik een rolluik voor de deur heb, is het wel zo handig dat deze al naar boven gaat. Dit scheelt tijd die ik anders moet wachten bij de deur.
En nog een reden om van alles te blokkeren is: mijn rolluiken gaan automatisch a.d.h.v. de hoeveelheid zon / binnen + buiten temperatuur naar beneden en naar boven. Het zou jammer zijn als je de deur wilt open doen bij brand en het systeem bepaalt net dat het tijd wordt om de rolluiken naar beneden te laten gaan.
Een (electronisch) rolluik voor de deur waardoor je naar buiten moet (bij brand of andere calamiteit)?
En die dan sluiten terwijl er personen binnen aanwezig zijn? Dat zou voor mij absoluut een no-go zijn!

Dat je bewegingsmelder na 'x tijd' weer denkt dat er geen beweging is, en dan de oriëntatieverlichting weer uitschakelt, als het goed is klopt dat want dan ben je allang buiten :)

Maargoed, ik vindt het ook raar dat een rolluik bij een deur op willekeurige tijden (zonder user-input) naar beneden kan gaan. Sta je even met de buurvrouw te praten krijg je dat ding op je knar :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Not Applicable
De architect van ons is fan van een railsysteem boven ons eiland, en op zich vind ik dit ook wel mooi. Alleen werk ik met stroomgestuurde LED's (350mA) en wil ik dit zo houden voor mijn volledige installatie. Mijn eldoLED powerdrive kan 3 LED's per groep aan. Vandaar mijn vraag: zijn er LED rails die de LED's in serie schakelen en kan je die vervolgens "onzichtbaar" onderbreken zodat ik van 2 plaatsen uit kan voeden en meer dan 3 spots kan aansluiten (zouden er 5 of 6 in totaal zijn).

Ps: het zou mij verbazen dat het bestaat... want het kunnen schuiven met de spots is juist een voordeel bij parallelschakeling van die spots. En ik vind het alvast niet terug via google... 8)7

Thanks,
Dennis

[ Voor 16% gewijzigd door Not Applicable op 10-02-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@Not Applicable Er zijn rails met 5 sporen en wanneer de armaturen die hierop geklikt worden aangepast kunnen worden dan zou je daarmee wat in serie kunnen knutselen.

Misschien is het makkelijker om een dali lichtrail toe te passen en de armaturen aan te passen indien nodig.

• klaasopurk
NovapaX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Een (electronisch) rolluik voor de deur waardoor je naar buiten moet (bij brand of andere calamiteit)?
En die dan sluiten terwijl er personen binnen aanwezig zijn? Dat zou voor mij absoluut een no-go zijn!

Dat je bewegingsmelder na 'x tijd' weer denkt dat er geen beweging is, en dan de oriëntatieverlichting weer uitschakelt, als het goed is klopt dat want dan ben je allang buiten :)

Maargoed, ik vindt het ook raar dat een rolluik bij een deur op willekeurige tijden (zonder user-input) naar beneden kan gaan. Sta je even met de buurvrouw te praten krijg je dat ding op je knar :+
Die deur is niet de hoofddeur. Is is een deur op de middenverdieping. Indien de trap niet bruikbaar is (brand bij trap of beneden in de keuken. Wij moeten door de keuken naar de voordeur of achterdeur.), dan kunnen we de deur op de midden verdieping gebruiken om op het dak van de berging/garage te komen. Vandaar kunnen we naar beneden naar de steeg.
Het rolluik voor die deur gaat dicht om het moment dat het te warm binnen is. Dan houdt het rolluik de zon buiten en dus warmte.
Het rolluik laten we in de nacht naar beneden om licht tegen te houden. De deur zit namelijk in een slaapkamer.
Als deze deur van het slot is of open dan kan het rolluik niet naar beneden. Dit heb ik nu geregeld via een security/lock in de actor.

Klaas

• Not Applicable
Fabian schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:56:
@Not Applicable Er zijn rails met 5 sporen en wanneer de armaturen die hierop geklikt worden aangepast kunnen worden dan zou je daarmee wat in serie kunnen knutselen.

Misschien is het makkelijker om een dali lichtrail toe te passen en de armaturen aan te passen indien nodig.
Thanks voor de snelle reactie. Mijn dali berichten stuur ik toch niet naar mijn spots maar naar mijn drivers. Wat is dan de meerwaarde van Dali in de rails?

En de technische mens van DMlights liet mij juist weten dat het technisch onmogelijk is. Ik heb ook al wat zitten nadenken, en met een 3fase rail zou ik 2 LED's in serie kunnen schakelen.

dit als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MscggEg5dlxC2TRh3_9mHR7WCNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JYV1nYUn314Oez4afkIgRQAo.jpg?f=user_large

L2 = postieve kant LED 1 - koppelen we aan de "+" van de driver
L3 = negatieve kant LED 1 - connecteren we op 1 of andere manier aan L1
L1 = positieve kant LED 2 - gekoppeld dus aan L3
N = negatieve kant LED 2 - koppelen we aan de "-" van de driver

de voorwaarde is dan dat ik de spots kan aanpassen dat ook de spots enkel voeding nemen van de juiste geleiders. Dit lijkt mij "simpel" als ik 2 spots instel om stroom te nemen van 1 kant (de ene van de L1 - N en de andere van de L2 L3).

Maar dan heb ik er maar 2 natuurlijk per rail en wil dit zeggen dat ik al naar 3 rails moet gaan om 6 LED's aan te sturen en 3 uitgangen op mijn powerdrive ipv 2

Gr,

[ Voor 7% gewijzigd door Not Applicable op 10-02-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Ik ken ondertussen 3 fase rails, Dali rails, 24/48V rails. Er zullen vast nog een aantal op de commerciële hoek georiënteerde oplossingen zijn die ik nog niet ken.

Een doorlopende rail stroom-technisch onderbreken zal vast geen probleem zijn, mits de fabrikant de juiste koppeling in zijn assortiment heeft.

Ben er stiekem zelf ook naar op zoek - maar goedkoop is het allemaal niet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Fabian
Not Applicable schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:13:
[...]
Thanks voor de snelle reactie. Mijn dali berichten stuur ik toch niet naar mijn spots maar naar mijn drivers. Wat is dan de meerwaarde van Dali in de rails?
Met een "3 fase" rail kan de dali driver in de spot zijn ingebouwd waardoor je de dali berichten dus wel naar de inviduele spots stuurt.

Heb er geen ervaring mee, maar deze fabrikant lijkt zelfs alle individuele onderdelen te laten zien https://www.gslightled.com/dali-dimmable-led-track-light/

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:06
Wij hebben een rail van Modular serie pista. Deze is er met 0-10v regeling of Dali. We hadden al een 0-10v actor voorzien en niet de behoefte om lampen apart van elkaar in de rail aan te sturen. Maar dit had wel gekund als we voor de Dali optie waren gegaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Hier nog een work in progress. Volledige Gira installatie met zoveel mogelijk automatisatie en zo weinig mogelijk manuele handelingen. Voor de automatisatie gebruik ik een Gira HomeServer 4.Ik heb als integrator gewerkt dus tof om nu een keer mijn eigen woning te kunnen doen.

Enkele leuke features:
- elektronische ventielen vloerverwarming, thermostaat in elke ruimte
- elektronische deursloten
- elektronische gordijnen
- bijna alle ruimtes hebben aanwezigheidsdetectoren
- Ipad in keuken en slaapkamer voor bediening
- Eigen Ajaxvisu op de HomeServer met Iphone/Ipad bediening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg_GZm8go_7v2qimmd1OgY8EdAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN8BQRcTCHH2dqGCB1T9m3t3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD1KGRb2dV9sf4DXXR47QWBp2lM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwJsbnV0k3P0ZZVGvyo5UBAQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2y81jLrpROSnBrskBrahLeQBAA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RxLqNPxYk4v1D1nSmCu3EWXv.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_bs1vAQ6NJiGthTgTr_SysiTYA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q7GoiutxtzvhyOqx882DkHQ1.png?f=fotoalbum_tile

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Not Applicable schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:32:
De architect van ons is fan van een railsysteem boven ons eiland, en op zich vind ik dit ook wel mooi. Alleen werk ik met stroomgestuurde LED's (350mA) en wil ik dit zo houden voor mijn volledige installatie. Mijn eldoLED powerdrive kan 3 LED's per groep aan. Vandaar mijn vraag: zijn er LED rails die de LED's in serie schakelen en kan je die vervolgens "onzichtbaar" onderbreken zodat ik van 2 plaatsen uit kan voeden en meer dan 3 spots kan aansluiten (zouden er 5 of 6 in totaal zijn).

Ps: het zou mij verbazen dat het bestaat... want het kunnen schuiven met de spots is juist een voordeel bij parallelschakeling van die spots. En ik vind het alvast niet terug via google... 8)7

Thanks,
Dennis
EldoLED heeft ook een module die op de track kan:
https://www.datocms-asset...i-20-20design-20guide.pdf

Wel een projectje om dat bij elkaar te sprokkelen, maar we zijn tenslotte tweakers. Ik heb in ieder geval ook wel interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
KNX vraagt om een ruime meterkast. Nu melden de netbeheerders wel waaraan een meterkast moet voldoen, maar dat zijn allemaal minimalere afmetingen. Het enige dat ik kan vinden over een grotere meterkast is de opmerking "Bredere meterruimten worden verbreed aan de zijde waar geen nutsvoorzieningen worden ingevoerd". Dat is natuurlijk ook logisch.

Ik wil de meterkast eigenlijk aftimmeren gelijk met de garderobe. de MK wordt dan 60cm x 120cm breed. Weten jullie of dat mag?

Daarnaast, wij bouwen gasloos. Mag je dan de elektrozaken lager hangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Conrado op 12-02-2022 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Conrado schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:45:
"Bredere meterruimten worden verbreed aan de zijde waar geen nutsvoorzieningen worden ingevoerd". Dat is natuurlijk ook logisch.

Ik wil de meterkast eigenlijk aftimmeren gelijk met de garderobe. de MK wordt dan 60cm x 120cm breed. Weten jullie of dat mag?

60cm diep ?

Zodra je van de richtlijn afwijkt, ook al doe je dit volgens de juiste regeltjes, dan zou ik dit voorleggen aan de netbeheerder ter goedkeuring en er voor zorgen dat de netbeheerder dit doorgeeft aan de aannemer/uitvoerder die de nutsvoorzieningen aanlegt.

De harde werker die de nuts naar binnen brengt rijdt zo door wanneer de meterkast afwijkt.

Bij mij is de meterkast 2x de breedte van de standaard. Bij de bouw konden de mantelbuizen de bocht niet maken om direct op de butenmuur door de fundering naar buiten te gaan. Cai en Glas komen dus nu binnen aan de kant waar de meterkast verbreedt is. Om gedoe te voorkomen is hier een tijdelijk wandje in gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Fabian op 12-02-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik wil de meterkast eigenlijk aftimmeren gelijk met de garderobe. de MK wordt dan 60cm x 120cm breed.
Hoe bedoel je dat - 60 cm diep x 120 cm breed? Dat is groter dan de minimale maten, dus altijd goed zou ik zeggen.
Nee. Niet omdat het niet kan, maar omdat nutsbedrijven heel bureaucratisch vasthouden aan de regels die ze zelf hebben opgesteld. “Maar Tomatoman, is het echt zo erg dat ze moeilijk doen als hij wat lager komt te hangen?” Ja, het is echt zo erg |:(

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Tomatoman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:42:
Nee. Niet omdat het niet kan, maar omdat nutsbedrijven heel bureaucratisch vasthouden aan de regels die ze zelf hebben opgesteld. “Maar Tomatoman, is het echt zo erg dat ze moeilijk doen als hij wat lager komt te hangen?” Ja, het is echt zo erg |:(
Mijn verzoek is op basis van deze tekening vrij snel goedgekeurd:

Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Om gedoe te voorkomen is hier een tijdelijk wandje in gezet.
Top dat ga ik doen. MK + garderobe is wordt een open nis van 300x60 cm die later afgetimmerd wordt. Bij oplevering zetten we voor de nutsmannen (m/v) een keurige (maar tijdelijke) MK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@Fabian: keurige tekening, dat zal zeker hebben geholpen :). Toen ik 13 jaar geleden de boel liet aansluiten, had ik mijn XL hoofdverdeler alvast opgehangen. De man van Liander die de boel kwam aansluiten was daar zo van onder de indruk, dat hij een paar uur later terugkwam om de meterkast aan een collega te laten zien. Die collega vroeg of hij wat foto’s mocht maken voor het personeelsmagazine, zodat ze konden laten zien wat voor bijzondere dingen ze tijdens hun werk tegenkwamen.

Mijn verdeler hangt op 1560 mm hoogte.

Nota bene: 13 jaar geleden was een KNX-installatie in een woonhuis nog zeer uitzonderlijk. Mijn industriële verdeelkast was eveneens een zeldzaamheid. Ook waren er (bijna) nergens gasloze woningen. Een verzoek om de elektriciteitsmeter lager te hangen kwam toen ook bijna niet voor; er was immers zelden een noodzaak. En lager hangen was altijd problematisch vanwege de gasmeter.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomatoman op 12-02-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als je op 1560 begint, hoe hoog komt dan je verdeler uit...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Conrado schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:29:
Als je op 1560 begint, hoe hoog komt dan je verdeler uit...?
Dat ligt aan de hoogte van je verdeler ? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Maar dat vraag ik nou net :+

In een ander draadje werd bijvoorbeeld de Hager FWB63N/FWB73N genoemd, die komt hier vaker voorbij. Die dingen zijn een meter hoog, dan heb je een trap nodig om er bij te komen. Tegelijkertijd mis je dan ruimte om je pijpen te positioneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fabian
Ik heb een 80cm hoge kast. 100cm hoog zou kunnen, maar dan gaat ie voorbij het kozijn waardoor de metalen deuren van de hagerkast niet meer gebruikt kunnen worden en dan wordt het voor de bevestiging van sommige buizen ook wel erg kort/krap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybvOR-tRx1OSDtzxJdPxrEuOaVY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE06zavz01ATtAO5CZD1WIJO.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is bij onderkant verdeler op 1360 (dus ook bovenkant van meterbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Thanks, 80 cm is dus de max. Ik zou dan eerder breder dan (nog) hoger gaan, simpelweg om meer ruimte voor de pijpen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Ja voor meer buisinvoeren voegt extra hoogte niet veel toe. Op de foto zie je een FWQ53P. Er staat een FP54QS klaar om de FWQ53P te gaan vervangen. Heel misschien morgen :)

Naast een veld extra in de breedte is de FP54QS ook 5 cm dieper waardoor het wat makkelijker zal worden om de bedrading goed weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:52:
[...]

Mijn verzoek is op basis van deze tekening vrij snel goedgekeurd:

@Fabian ik zit toevallig in dezelfde situatie (meter moet minimaal 30cm zakken voor een FWU52 of 62).

Waar heb je, je tekening in gemaakt?

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Mysteryman ik heb de richtlijn gepakt en de "pad informatie" staat netjes in de PDF waardoor deze met een programma als adobe illustrator is aan te passen. Anders een high res screenshot maken en met paint bezig gaan :)

https://www.enexis.nl/-/m...ting-laagbouwwoningen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:59:
Ik heb een 80cm hoge kast. 100cm hoog zou kunnen, maar dan gaat ie voorbij het kozijn waardoor de metalen deuren van de hagerkast niet meer gebruikt kunnen worden en dan wordt het voor de bevestiging van sommige buizen ook wel erg kort/krap.

[Afbeelding]

Dit is bij onderkant verdeler op 1360 (dus ook bovenkant van meterbord)
Goed om weer eens te zien hoe snel zo'n toch redelijk forse kast al snel vol loopt. Denk dat ik wat ruimers moet inplannen }:|

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:22:
Ja voor meer buisinvoeren voegt extra hoogte niet veel toe. Op de foto zie je een FWQ53P. Er staat een FP54QS klaar om de FWQ53P te gaan vervangen. Heel misschien morgen :)
woww das een klus! Ik snap dat je een lege kast koopt, maar hoe zet je alles over? Maak je alle aansluitklemmen los en zet je dan de rekken over?

@Ethirty daar zat ik dus ook aan te denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@Conrado Iemand in dit topic heeft een andere kast voor mij samengesteld waardoor de rekken overzetten al geen optie is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkbLlQ1Xo82Sadpwyltxvl202mM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj1avN8ZJpP0qy7bA9M4yaot.jpg?f=fotoalbum_tile

Met het vervangen van de kast wil ik twee problemen oplossen.
1) Ruimtegebrek
2) De kast weer "dubbel geïsoleerd" maken. De aarding van het merendeel van de afgaande kabels verloopt via de rijgklemmen bovenin. De rijgklemmen zijn geaard via de dinrail waar deze op zitten die weer "redundant" geaard is. Enerzijds omdat alle horizontale rails zijn geaard doordat ze allemaal met elkaar verbonden zijn, anderzijds doordat er nog een aparte aardklem met 6mm^2 flexibel naar de aardklem op de inkomende rail loopt waar de vertinde draad in vastgeschroefd zit.

Met de FWQ53P zoals te zien is op de eerdere foto hangen alle metalen delen nu aan aarde. En dat schijnt niet te mogen :)

Door de 5cm extra diepte van de FP54QS (en mogelijk ook andere kasten) zijn er verschillende beugels te gberuiken om de horizontale dinrails te bevestigen op de verticale stijlen. In de nieuwe kast wordt alleen de dinrail t.b.v. rijgklemmen geaard en de overige niet.

Ik ga eerst verder met het labelen van alle aders en daarna gaat alles er uit en mag alles opnieuw weer worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ziXbgdgruZzGCyCj_9vvQruivQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd3fG3ShOtwsYLY9tCyOIUlw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door Fabian op 12-02-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Goed bezig, maar wat een werk zeg.
Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:25:
Met de FWQ53P zoals te zien is op de eerdere foto hangen alle metalen delen nu aan aarde. En dat schijnt niet te mogen :)
Dat klopt, dat had ik ook al begrepen. Ook dien je het zwakstroomdeel in de kast (KNX, 10V-sturing, Logic Machine, IP-verbindingen, 24V motorsturing, etc) van de rest te scheiden met schotten.

Vraag je, je hebt midden-onder in je kast 6 'dingen' zitten met felgroene LED's. wat doen die...?

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 13-02-2022 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Conrado schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:12:
Dat klopt, dat had ik ook al begrepen. Ook dien je het zwakstroomdeel in de kast (KNX, 10V-sturing, Logic Machine, IP-verbindingen, 24V motorsturing, etc) van de rest te scheiden met schotten.

Vraag je, je hebt midden-onder in je kast 6 'dingen' zitten met felgroene LED's. wat doen die...?
Je mag zwakstroom en laagspanning wel combineren door de kast heen maar je moet voldoende scheiding aanhouden of dubbele isolatie. In de nieuwe kast wil ik draadkokers tussen de rails gaan doen voor een betere scheiding.

Die dingen met felgroene leds zijn 3-fase stroommeters (spanning, stroom, powerfactor, vermogen). Deze zijn over IP, modbus of modbus-over-ip uit te lezen. Meting wordt gedaan met CT's die je niet ziet omdat ik die om de afgaande draden heb gedaan net achter de automaten. Helaas worden ze niet meer geleverd: https://www.schleifenbauer.eu/nl/energiemeters/dpm3/

Wago 879-3040 lijkt een goede vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dank voor de info, ik ga waarschijnlijk de stroom meten via Enphase (t.b.v. zonnecellen). Weet nog niet zo hoe je het best verbruiksmanagement kunt sturen.

Anton Siwuchin (SiWuplan) heeft een video gemaakt die de verschillende Hager kasten toont. Hager maakt prima spul, maar de productieinformatie is echt matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fabian schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:26:
[...]

Die dingen met felgroene leds zijn 3-fase stroommeters (spanning, stroom, powerfactor, vermogen). Deze zijn over IP, modbus of modbus-over-ip uit te lezen. Meting wordt gedaan met CT's die je niet ziet omdat ik die om de afgaande draden heb gedaan net achter de automaten. Helaas worden ze niet meer geleverd: https://www.schleifenbauer.eu/nl/energiemeters/dpm3/

Wago 879-3040 lijkt een goede vervanger.
Bewust niet met MDT KNX actoren?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:56
Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:25:
@Conrado Ik ga eerst verder met het labelen van alle aders en daarna gaat alles er uit en mag alles opnieuw weer worden aangesloten.

[Afbeelding]
Ik ben enorm benieuwd naar je labels, zijn dat gewone plakplaatjes?
Heb je hier toevallig een linkje van?

Ik heb heb in een bestaand huis alles KNX gemaakt, er passen bij mij geen grotere kasten dan dat ik op het moment al heb. maar wat dieper had zeker geen overbodige geweest, dat is wel iets waar ik de volgende keer ook beter naar zou kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Clumsy Smurf schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:33:
[...]

Ik heb heb in een bestaand huis alles KNX gemaakt, er passen bij mij geen grotere kasten dan dat ik op het moment al heb. maar wat dieper had zeker geen overbodige geweest, dat is wel iets waar ik de volgende keer ook beter naar zou kijken.
Ik heb net mijn PT-E550WVP binnen. Ik heb alleen nog wat testjes gelabeld maar ben er tot nu toe erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ethirty schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:28:
Bewust niet met MDT KNX actoren?
De laatste keer dat ik het verschil heb bekeken waren de KNX actoren met meetfunctie minder nauwkeurig en hebben ze ook minder metingen. (pf, u, i, p)
Clumsy Smurf schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:33:
Het zijn krimpkausen die bedrukt kunnen worden.

Lables: https://www.altec.nl/labe...g/bedrukbare-krimpkousen/
Benodigde printer: https://www.altec.nl/labelprinters/atp-300pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Serieus spul is dat, ik ken het alleen uit fabrieken. Absoluut tweaker approved :). Voor de beeldvorming: wat kosten die printer en een batch printbare krimpkousen ongeveer?

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 13-02-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Denk in de orde van grootte van 1000e. Het is dat de printer er al was voor "echt werk" anders had ik de dymo gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Fabian schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:03:
Denk in de orde van grootte van 1000e. Het is dat de printer er al was voor "echt werk" anders had ik de dymo gepakt.
De PT-E550WVP print ook op krimpkous. Kost ongeveer 150 euro. De krimpkous zelf is dan wel weer wat duurder, maar is te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
KNX vraagt om een ruime meterkast. Nu melden de netbeheerders wel waaraan een meterkast moet voldoen, maar dat zijn allemaal minimalere afmetingen. Het enige dat ik kan vinden over een grotere meterkast is de opmerking "Bredere meterruimten worden verbreed aan de zijde waar geen nutsvoorzieningen worden ingevoerd". Dat is natuurlijk ook logisch.

Ik heb een meterkast die 2x de breedte is van een standaard.
De monteur van de netbeheerder deed bij ons toevallig niet zo moeilijk. De meterzit precies waar ik em wilde hebben.
De meter is ook lager gemonteerd door ontbreken gasmeter. Dat is wel standaard als er geen gasmeter nodig is aldus de monteur.
De aannemer zat em wel te knijpen over een bredere meterkast dan de standaard. Hij heeft genoeg meegemaakt dat de monteur zo is doorgereden. Wat wel een goede oplossing is om er dan een fake tussenschot in te monteren. Deze haal je er later dan weer uit.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Thanks.
Kun je aangeven hoe lager je uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
Conrado schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:59:
Thanks.
Kun je aangeven hoe lager je uitkomt?
Bij mij zou de meter op 170(uit m'n hoofd kan iets hoger of lager zijn geweest) worden geplaatst. Deze zit nu op 159 = bovenkant van zwarte gedeelte van de meter. Ik heb er alleen een kleine groepenkast boven zitten en de kast met actoren in een meterkast ernaast. Zie foto's van mij elders in dit topic.
Ik las dat normaal de meter op 156 komt. Dit was bij ons niet het geval. Als ik dan vergelijk is onze meter dus eigenlijk helemaal niks lager geplaatst, dan de normale hoogte.
Ik vond dit laag genoeg omdat ik onder de meter nog een filter voor het water heb zitten.
Ander voordeel is dat ik nu rechts onder de meterkast nog een flinke ruimte heb. Daar staat nu de printer. Is deze ook mooi weggewerkt.
De meter is ook stukje naar rechts geplaatst. Hierdoor kon in een 19inch rack op z'n kant monteren. Daarin zitten nu de patches van het netwerk thuis + een unifi switch. Misschien komt hier nog een 19 inch NAS naast te hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door klaasopurk op 14-02-2022 20:23 ]

Klaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb hetzelfde gehad, meter kon lager (niet veel) maar de kast (of eigenlijk gebrek eraan) was wel een ding... Ik heb maar een precies-aan-de-norm tijdelijke kast er omheen gemaakt, dat er verder niets was was geen probleem, maar er moest en zou een kast omheen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJdL-wGYJ9TtaoiQpjq9T26LTBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qqq7QJAhG3CHlkg52aqs4Qp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKrVBYxk_BYepc5l__TDRXoIfKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ068i5rcj4VMxfcJINyAC69.jpg?f=fotoalbum_tile

Naderhand is de andere kast er naast gehangen en de technische ruimte er omheen gebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MncOpTfxtPkp9DioVBXPK1O0PFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RI2PWOOhV06IkFPlJvj0eMvv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door deWit op 16-02-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
  • Laatst online: 06-08 00:50
Goedemiddag, momenteel heb ik een KNX installatie door middel van dim en schakelactoren van het merk JUNG. Qua visualisatie gebruik ik Home Assistant met KNX integratie om ook diverse wifi/services te kunnen schakelen. Nu wil ik ook verwarmen aansturen middels KNX. Tasters heb ik van JUNG met een temperatuursensor.

De situatie die ik heb is, vloerverwarming over de gehele beneden verdieping. En 4 radiatoren op de boven verdieping. Ik wil graag gebruik gaan maken van elektrische kranen en een bijbehorende actor van JUNG/Gira. Bekabeling kan ik nog makkelijk leggen. Mijn vraag is, wat heb ik dan nog nodig bij de ketel zelf? De CV ketel die ik heb, is een half jaar oud. Intergas Kombi-Kompakt HR 36/30 Combiketel 7,0 - 26,2 kW CW5. Momenteel hangt daar een Nest thermostaat aan.

Vraag 2, is er iemand vanuit hier die mij (uiteraard tegen vergoeding/uurtarief) wil helpen met het programmeren in ETS daarvan?

Wat wil ik hier mee bereiken? Ik wil zone afhankelijk kunnen verwarmen. Ik merk dat mijn vloerverwarming beneden heel goed op temperatuur kan houden. Daardoor wordt er boven amper verwarmd. De loodgieter stelde een multizone klep voor van Intergas, maar ik ga dan liever voor de optie om het in mijn KNX netwerk te implementeren.

Alvast dank.
Gr Robin

• NovapaX
DennisF schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:35:
3 jaar nadat ik ben begonnen met het ontwerpen van een KNX installatie voor mijn toen-nog te bouwen huis, is het op het punt aangekomen dat je het "af" kunt noemen. Het huis staat, de installatie draait en bijna alle (even snel afkloppen) bugs zijn overal uit.

Een mooi moment om het een en ander even in een megapost te gooien lijkt me. Niet alles is KNX maar omdat alles toch bijna via KNX gestuurd wordt is het vast niet al te erg wat uitstapjes te maken. Ter inspiratie voor eenieder die ook druk bezig met de weg van dit topic te bewandelen. Mijn mening over de gebruikte onderdelen en technieken staat er altijd tussen () achter.

....
Goeie post! Bedankt.

Ik ben zelf ook (nog steeds) bezig met het plannen van een totale verbouwing.
Het plan is om twee kasten te maken. Begane grond voor alles op de begane grond en op de eerste verdieping tot borsthoogte.
Op zolder (2e verdieping) een kast voor alles in het plafond van de 1e verdieping en alles op de tweede verdieping.
De knoppen op de 1e verdieping komen in de kast beneden uit, maar de dimmers zitten in de kast boven. Is dat een heel slecht idee?

Ik wil in iedere kamer de wandcontactdozen in een serie met 5-aderige kabel aansluiten. De rest (lichtpunten, knoppen, bewegingssensoren, screens/dakramen, data) gaat allemaal individueel naar de kast.

Ik ga niet voor spotjes/inbouw led-verlichting. Daar hebben we het huis niet naar. Het meeste zal dus 230 volt geschakeld en eventueel gedimd worden. (Dali of gewoon wel KNX, weet ik nog niet.)
Wellicht wel wat LED-drivers voor orientatieverlichting op de trap etc.

Ik schrik wel van het aantal buizen wat er dan komt. zo'n 50-60 per kast, deels van boven ingevoerd.
Maar ook een flink aantal van onderaf. (die kan ik eventueel achter de kast langs naar boven leiden natuurlijk)

Dat worden dus flinke kasten :+

Mijn prioriteit ligt op dit moment op de fysieke planning en aanleg van de infrastructuur (met name leidingen/buizen)
En nog niet zozeer bij de technische invulling (welke dimmers etc.)
Ik ga gewoon zorgen voor ruim bemeten kasten, en voldoende buizen/aansluitingen op de plaatsen waar het nodig is.

Mijn eerste vraag dus: Welke kast(en) ga ik toepassen?
Het leek mij dat een veldverdeelkast zoals dit wel voldoende groot zou zijn.
https://www.vekto.nl/288-...n-plaatstalen-verdeelkast

Maar ik lees hier veel over de diepte van de kast, je wilt graag genoeg ruimte achter je rails.
En je rails met etageklemmen plaats je liever wat verder naar achteren lijkt me.
Welke kasten zijn flexibeler?
Een iets smallere hogere kast dan hierboven zou niet gek zijn overigens.
Ik wil ze iets van de muur afhouden zodat ik nog met buizen achter de kast langs kan, zodat zoveel mogelijk afgaande aansluitingen van bovenaf ingevoerd zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 17-02-2022 13:01 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Toevalig gister nog een filmpje zitten kijken van SiwuPlan. Waar je op wil letten zijn diepte van de kast en de afstand tussen de rails.

Diepte zo'n 200mm of meer en rij-afstand wat groter. Dit geeft je meer plek voor klemmen en draden.
Bijv Hager Univers (205mm), maar die zijn wel complexer samenstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 17-02-2022 13:07 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
In onderschat denk ik fors de ruimte/diepte die nodig is in een KNX kast?

Mijn Vynckier fix-o-rail van 54 modules zit bijna vol met zekeringen en verliesstroom schakelaars. Deze heeft zeker nog de plaats om enkele KNX modules gepast af te zekeren. Nu denk ik deze uit te breiden met KNX d.m.v. 2 of zelfs 3 extra kasten van elk 54 modules (kasten van 72 modules kan ook).

Best tevreden met dit kastje, ruime kabelgoot boven / onder de 3 kasten en ik ben gesteld, toch?https://www.zelektro.be/v...-rail-150-54-modules.html.

Ik plan aan te sturen, maar alles op zijn tijd:
  • 8 rolluiken
  • 3 a 4 licht kringen met dali (driver naast de kast)
  • 3 licht kringen met dimmer (fase aan/afsnijding)
  • 5 ledstrips (kan mogelijks ook met dali)
  • 5-10 aan/uit zaken (licht in de tuin).
  • Misschien ooit 7 CV kringen, als ik gas de deur uit doe
Nadelen die ik zie:
  • Niet zo gemakkelijk door beperktere ruimte
  • Niet alle rijgklemmen passen denk ik door de beperktere diepte (standaard DIN, geen diepere DIN)
  • Warmte, maar de garage is niet zo warm
  • Niet zo mooi, niet super degelijk, maar gezien het budget…
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:06:
Bijv Hager Univers (205mm), maar die zijn wel complexer samenstellen.
Hager blinkt alleen niet uit in heldere informatie. het is me nog steeds onduidelijk hoe ik een Univers precies samenstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Conrado schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Hager blinkt alleen niet uit in heldere informatie. het is me nog steeds onduidelijk hoe ik een Univers precies samenstel.
Hier zelfde probleem. Zou nu moeten beginnen denken over het bestellen van een kast... en inderdaad daar loopt het vast. Mijn voorkeur ging/gaat naar https://www.hager.be/prod...uickset/fp53qs/139778.htm, maar daar zit ik dan volledig vast bij welke onderdelen ik allemaal moet hebben, en welke handig zouden zijn...

Iemand al eens een gelijkaardig model samen gesteld die hier wat tips in kan geven?

Gr,
DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Not Applicable als je ctrl-f (command-f) had gedaan op deze pagina dan had je al iets kunnen vinden ;)

Het samenstellen van deze kasten kan het beste gedaan worden met de Hager software die niet te krijgen is voor de normale stervelingen onder ons. Mijn kast is samengeteld en geleverd door @tss68nl.

Tips: wanneer je rijgklemmen gaat gebruiken om verbruikers te aarden, zorg er dan voor dat je een aparte din rail hebt die geïsoleerd is van de rest van de kast. Doe je dat niet dan hang je de hele metalen kast aan aarde wat niet volgens de regels is (tenzij, mits, maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Fabian schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:45:
@Not Applicable als je ctrl-f (command-f) had gedaan op deze pagina dan had je al iets kunnen vinden ;)

Het samenstellen van deze kasten kan het beste gedaan worden met de Hager software die niet te krijgen is voor de normale stervelingen onder ons. Mijn kast is samengeteld en geleverd door @tss68nl.

Tips: wanneer je rijgklemmen gaat gebruiken om verbruikers te aarden, zorg er dan voor dat je een aparte din rail hebt die geïsoleerd is van de rest van de kast. Doe je dat niet dan hang je de hele metalen kast aan aarde wat niet volgens de regels is (tenzij, mits, maar).
Dus zoals de post hierboven zegt... de gewone sterverling zoals ik... Ook heb ik geen idee wat de juiste naam is van elk onderdeel en op basis van die post ook geen idee wat exact nodig is om deze kast te beginnen installeren. Ik heb de software wel 30 dagen gratis trail geinstalleerd, maar echt gebruiksvriendelijk is dat ding ook niet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@Not Applicable ik heb niet eens een poging gewaagd ;) er zal wat ervaring vereist zijn om te weten welke onderdelen er zijn en wanneer deze het beste toe te passn zijn. Niet echt voor iemand die dit één keer doet.

Zelfs het installatiebedrijf dat in mijn woning alles heeft gedaan, heeft er voor gekozen om een FWQ53P te plaatsen omdat dit een kant en klare kit is zonder opties. Was niet mijn keuze en nu uiteindelijk vervangen omdat ie niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09

Zoefff

❤ 

Wait, whut? Dat heb ik dus precies wél gedaan. Er is dus blijkbaar een duidelijke reden waarom de bovenste 2 DIN rails geïsoleerd zijn van de rest van de kast, dat begreep ik al niet zo goed.

Wat is de gedachte er achter om niet de hele kast te aarden dan? Het leek me juist wel aardig (pdoem-tss) om b.v. geen ellende te hebben als er ergens een L of N los hangt tegen de kast of rail. Of zie ik dat juist helemaal verkeerd? Als je die regel kan toelichten, heel graag. Het is gelukkig eenvoudig op te lossen; op de onderste DIN rails heb ik nergens de aarde echt nodig, dus dat is voor mij een kwestie van die klem en aardaansluiting naar boven verhuizen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Zoefff schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Wait, whut? Dat heb ik dus precies wél gedaan. Er is dus blijkbaar een duidelijke reden waarom de bovenste 2 DIN rails geïsoleerd zijn van de rest van de kast, dat begreep ik al niet zo goed.

Wat is de gedachte er achter om niet de hele kast te aarden dan? Het leek me juist wel aardig (pdoem-tss) om b.v. geen ellende te hebben als er ergens een L of N los hangt tegen de kast of rail. Of zie ik dat juist helemaal verkeerd? Als je die regel kan toelichten, heel graag. Het is gelukkig eenvoudig op te lossen; op de onderste DIN rails heb ik nergens de aarde echt nodig, dus dat is voor mij een kwestie van die klem en aardaansluiting naar boven verhuizen.
Ik dacht dat het zelf verplicht was om de kast te aarden (wel BE en niet NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Not Applicable schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Ik dacht dat het zelf verplicht was om de kast te aarden (wel BE en niet NL)
Je mag er vanuit gaan dat alles wat ik zeg of papagaai aan informatie voor NL is.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09

Zoefff

❤ 

Ah, duidelijk verhaal. Dan heb ik iets om aan te passen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Het samenstellen van deze kasten kan het beste gedaan worden met de Hager software die niet te krijgen is voor de normale stervelingen onder ons.
Om één of andere reden vindt Hager NL dat je daar alleen toegang toe hebt, als je een cursus gevolgd hebt.

Bij Hager DE kun je het zo downloaden. SiWuplan legt in een video hoe je dat vervolgens gebruikt. Het leuke is dat hij een bibliotheek heeft gemaakt om, naast Hager, ook MDT en andere KNX-componenten in je kast toe te voegen. Je kunt in HagerCAD meerdere talen selecteren, maar dat is me nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Zoefff schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Ah, duidelijk verhaal. Dan heb ik iets om aan te passen :)
Is een simpele oplossing voor met isolerende onderlegplaatjes die de de DIN-rail van de rijenklemmen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Conrado schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Om één of andere reden vindt Hager NL dat je daar alleen toegang toe hebt, als je een cursus gevolgd hebt.

Bij Hager DE kun je het zo downloaden. SiWuplan legt in een video hoe je dat vervolgens gebruikt. Het leuke is dat hij een bibliotheek heeft gemaakt om, naast Hager, ook MDT en andere KNX-componenten in je kast toe te voegen. Je kunt in HagerCAD meerdere talen selecteren, maar dat is me nog niet gelukt.
Met dat verschil dat je bij de Duitse variant alleen maar een de basic versie gratis kan downloaden waarmee je alleen 1-fase kasten kan tekenen. De 3/4 polige componenten zijn met een omweg nog wel te vinden en te gebruiken (al zijn ze standaard eruit gehaald), maar het wordt natuurlijk wel vrij vervelend dat je van je getekende meterkast alle documentatie alsnog met de hand moet tekenen in een ander programma.

Het is natuurlijk leuk om visueel een kast in elkaar te klikken, maar dat is niet waarom je HagerCAD gebruikt. Immers zijn de modules allemaal simpel en kan je de layout op een kladje maken/plannen. De échte meerwaarde van HagerCAD zit em in de automatische documentatie van de volledige kast.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Is er iemand hier die ook bedradingsschema's maakt en waarin tekenen jullie die dan?
Het gaat dan om KNX schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
tss68nl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Met dat verschil dat je bij de Duitse variant alleen maar een de basic versie gratis kan downloaden waarmee je alleen 1-fase kasten kan tekenen. ....
De échte meerwaarde van HagerCAD zit em in de automatische documentatie van de volledige kast.
De overige software kun je ook downloaden met 30-dagen beperking. En die kun je vrij eenvoudig activeren - via aanvraag bij Hager - of hergebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Laatst online: 07-05 23:55
Conrado schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:59:
[...]

De overige software kun je ook downloaden met 30-dagen beperking. En die kun je vrij eenvoudig activeren - via aanvraag bij Hager - of hergebruiken....
Die aanvraag bij Hager wordt toch alleen goedgekeurd als je €500 neerlegt én de cursus hebt gedaan? Je kan inderdaad iedere 30 dagen her-installeren. Ik vond dat vrij veel gedoe? Dan moet je de registry keys wissen, en de nieuwste versie downloaden (want als je niet update gaat ie na 3 maanden op zwart), en daarna je projecten weer importeren toch? Of hebben ze dat nu makkelijker gemaakt?

Nou ja, mooie optie om de trail te blijven gebruiken. Ik zie trouwens dat die kerel van SiwuPlan z'n documentatie met de hand bij elkaar sleept in HagerCAD... en hij laat niet zien hoe je daadwerkelijk een electrisch stroomschema maakt. Hij heeft enkel losse componenten?

Als je bezig gaat: steek daar vooral tijd in. HagerCAD kan je elektrische tekeningen automatisch managen maar dan moet je je wel aan wat regels houden qua werkwijze. Het kan zelfs je rijgklemmen codering in je stroomschema opnemen zodat je ook in een complexe KNX kast toch overal bij ieder component ziet waar het mee verbonden is. Dat voorkomt veel handmatig werk.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
tss68nl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:28:
[...]

Die aanvraag bij Hager wordt toch alleen goedgekeurd als je €500 neerlegt én de cursus hebt gedaan? Je kan inderdaad iedere 30 dagen her-installeren. Ik vond dat vrij veel gedoe? Dan moet je de registry keys wissen, en de nieuwste versie downloaden (want als je niet update gaat ie na 3 maanden op zwart), en daarna je projecten weer importeren toch? Of hebben ze dat nu makkelijker gemaakt?
Ik gebruik de Duitse variant die ik in een VMWare draai.

Overigens vind ik HCAD ook weer tè beperkt, voor de complete e-installatie. daar zoek ik nog iets voor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiLDoG
Eerder genoemd in deze thread:
https://qelectrotech.org/
En proficad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:46
Ik ben van plan om stromlaufplan.de te gaan gebruiken voor documentatie. Ondersteunt nu ook KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat oogt wel erg Duits georiënteerd, ondersteunen ze ook Nederlandse zaken goed?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Ethirty schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:45:
Dat oogt wel erg Duits georiënteerd, ondersteunen ze ook Nederlandse zaken goed?
Wat bedoel je met "Nederlandse zaken"? ik heb de volgende vraag een paar weken terug aan de ontwikkelaar gesteld:
>> - I was wondering if there's any plan to translate stromlaufplan.de to Dutch or English?
en kreeg hierop het volgende antwoord
This is in my head as a possible goal in 2022. However - right now I'm lacking the language skills, as there are a lot of very special vocabolary in electronic installations.
Right now stromlaufplan.de can even export already in different languages (a hidden feature though, you can see a sample at the end of this article: https://stromlaufplan.de/...e-seinen-4ten-geburtstag/)

So if as a start you'd just need exports in Dutch and/or English, we just might need some translated word and an official switch in the UI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

NEN, kabeltypes etc? Ze doen daar dingen nogal anders dan hier.

Edit:
Zo, al even mee zitten spelen. Werkt best intuïtief voor een non-vakman. Je sleept en klikt zo alles bij elkaar en het tekenen en nummeren gaat vanzelf. Alleen de PDF export moet je voor betalen (per adres), maar Excel exports met klemmen en groepen overzichten zijn gratis.

KNX, Loxone, 24V, DMX, Dali, het zit er allemaal al in. :)

Alleen bekabeling etc is allemaal afwijkende benaming (al kan je bijna overal wel custom labels van maken) en echt alles is Duits wat soms even puzzelen is.

[ Voor 80% gewijzigd door Ethirty op 21-02-2022 19:02 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Ethirty schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:22:
NEN, kabeltypes etc? Ze doen daar dingen nogal anders dan hier.

Edit:
Zo, al even mee zitten spelen. Werkt best intuïtief voor een non-vakman. Je sleept en klikt zo alles bij elkaar en het tekenen en nummeren gaat vanzelf. Alleen de PDF export moet je voor betalen (per adres), maar Excel exports met klemmen en groepen overzichten zijn gratis.

KNX, Loxone, 24V, DMX, Dali, het zit er allemaal al in. :)

Alleen bekabeling etc is allemaal afwijkende benaming (al kan je bijna overal wel custom labels van maken) en echt alles is Duits wat soms even puzzelen is.
Yup, dat is ook mijn ervaring. ik denk dat als ik er een paar avondjes mee ga spelen dat ik mijn schema's erin heb zitten.. en dan wil ik best betalen voor de export functionaliteit. is ook niet overdreven duur die 6 tientjes (valt in het niet bij de rest van de installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik ben nog steeds bezig met mijn quest naar de ultieme LED verlichting. Ik was eerst van plan Tunable White Bridgelux COB's te gebruiken (met EldoLED CC), in combinatie met YujiLED Tunable white strips, maar kwam nu deze strips van Bridgelux tegen:

Bridgelux® Vesta™ Tunable Linear Gen 3 Thrive 1 SMD Row

Bridgelux® Vesta™ Tunable Linear Gen 3 Thrive 2 SMD Rows

Als ik het goed begrijp is het bij deze ook de bedoeling dat je ze met constant current aanstuurt? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Wel een beetje irritant dat je met 1m wel al aan 40V (en dus 1 driver) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
DiLDoG schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:21:
Ik ben nog steeds bezig met mijn quest naar de ultieme LED verlichting. Ik was eerst van plan Tunable White Bridgelux COB's te gebruiken (met EldoLED CC), in combinatie met YujiLED Tunable white strips, maar kwam nu deze strips van Bridgelux tegen:

Bridgelux® Vesta™ Tunable Linear Gen 3 Thrive 1 SMD Row

Bridgelux® Vesta™ Tunable Linear Gen 3 Thrive 2 SMD Rows

Als ik het goed begrijp is het bij deze ook de bedoeling dat je ze met constant current aanstuurt? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Wel een beetje irritant dat je met 1m wel al aan 40V (en dus 1 driver) zit.
Met 1 meter zit je al aan de (max) 50W (> 5000 lumen).
Dat is best veel.
Hoe lange strip zou je willen maken dan? Deze lijken mij niet echt geschikt om als ondersteunende verlichting te dienen zoals de 'traditionele' led strips vaak gebruikt worden.

Dit zijn meer units die in custom armaturen gebruikt worden door lampen producenten volgens mij.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mijn KNX-installatie bestaat bijna volledig uit Berker actoren en bedienelementen. Dat werkt allemaal prima, zij het dat de Berker Master Control flink wat beperkingen kent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2PdcqevYdWOPEQM0ukyvB9uj_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hhQpVfRmIqrCEQDU5vABuuas.jpg?f=user_large
Waar ik de Master Control voor gebruik
  • Bediening. Ik gebruik de Master Control voor wat centrale bedienfuncties: blokkeren van de mechanische ventilatie als we de open haard gebruiken (anders zuigt de ventilatie bij ongunstige wind rook aan), in december het bedienen van de lampjes in de kerstboom - dat soort niet al te vaak voorkomende dingen. Dit werkt naar behoren.
  • Visualisatie. Het scherm is echt niet meer bijdetijds, maar door wat slimme workarounds heb ik daar aardig omheen gewerkt. Ik merk wel dat ik ongeveer alle limieten van het systeem allang ben tegengekomen, maar het voldoet nog steeds.
  • Logica. Hier zit het echte probleem. Ik gebruik het voor wat essentiële functies, zoals het stoppen van de vloerverwarmingspomp als alle ventielen dichtgaan. Als dit niet functioneert, raakt de pomp oververhit. Er zitten ook wat minder cruciale logica in, zoals wat trucs die ik gebruik om de Berker B.IQ bedienelementen een terugmelding op het scherm te laten geven als een bedienknop lang wordt ingedrukt.
  • Tijdgeregelde functies. De schakelt Master Control volgens een een kalender de verwarming in huis om tussen comfort en nacht. Ook schakelt hij de buitenverlichting en wat lampen in huis in/uit. Dit werkt echter niet goed met lichtscènes, omdat de logica geen lichtscènes kan afhandelen en ik daardoor weinig kan met het aan/uit-signaal van de schemersensor aan de buitengevel.
De grootste problemen
  • De Master Control kent alleen wat eenvoudige logische functies (timers, en/of-poorten), die ik met behulp van adressen aan elkaar moet verknopen. De onderhoudbaarheid is daardoor waardeloos, want er is totaal geen overzicht bij het configureren/parametreren. Bovendien zitten er diverse bugs in de Master Control en er is geen enkele mogelijkheid om diagnose of bugfixing uit te voeren. Zeer frustrerend, want hierdoor werken een paar dingen niet naar behoren, terwijl ze toch echt correct zijn geconfigureerd. Bovendien is er geen enkele mogelijkheid voor conversie van telegrammen. Ik wil wat logica bouwen die simpelweg onmogelijk is met deze systeembeperkingen.
  • Bovendien is de Master Control end of life. Mocht hij ooit de geest geven, dan heb ik een acuut probleem. Daarom wil ik graag de meest cruciale logica uit de Master Control verplaatsen naar een andere logicabouwsteen.
Wensen en eisen
  • Ik zoek dus een slimme logicabouwsteen, die geschikt is voor wat complexere functies. En ik wil geen praktische beperking van de hoeveelheid bouwblokken - ik zie dat ik nu al boven de 50 logische functies en timers zit (mede omdat ik er nogal wat moet combineren voor complexere logica). Eventuele visualisatie is leuk meegenomen, maar mag niet teveel extra kosten.
  • Keiharde eis: het moet een COTS-oplossing zijn die in beginsel jarenlang volledig storingsvrij en onderhoudersvrij blijft werken. Een keer een firmware update van de fabrikant uitvoeren is geen probleem, maar alle oplossingen met bijvoorbeeld een Raspberry Pi vallen bij voorbaat af.
  • En om zelf als eerste weer enige afbreuk te doen aan deze eis :P: een mooi configureerbaar pakket op basis van Windows zou ik nog in overweging nemen. Alles hier in huis is gebaseerd op Windows en iOS. Ik ben niet van zins een linux-ecosysteem erbij te gaan leren beheren.
  • Programmeren volledig in het Duits of Engels is geen enkel probleem. En wat scripting gaat op basis van goede documentatie ook wel lukken.
  • Wens: niet onnodig duur. € 500 is prima, maar liever geen hardware die duizenden euro's kost vanwege allerlei nice-to-haves die ik toch niet gebruik.
In mijn zoektocht ben ik al het een en ander tegengekomen wat lijkt aan te sluiten bij mijn eisen en wensen, maar ik heb nergens een overzichtelijke vergelijking met voors en tegens kunnen vinden. Is bijvoorbeeld Bab-tec EIBport v3 of Gira HomeServer geen enorme overkill voor wat ik werkelijk nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 20:37

bomberboy

BOEM!

[b]Tomatoman schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:26:
In mijn zoektocht ben ik al het een en ander tegengekomen wat lijkt aan te sluiten bij mijn eisen en wensen, maar ik heb nergens een overzichtelijke vergelijking met voors en tegens kunnen vinden. Is bijvoorbeeld Bab-tec EIBport v3 of Gira HomeServer geen enorme overkill voor wat ik werkelijk nodig heb?
Een Logicmachine (https://openrb.com/) lijkt dan een goede oplossing te zijn. Lijkt aan al je wensen te voldoen. qua mogelijkheden tot scripting en logic functies.

Mogelijks een ander alternatief is een thinknx device (https://www.thinknx.com/v4/en/products.php) de micro of compact variant. Zelf geen ervaring mee.

Zelf heb ik een LogicMachine en eigenlijk is die wel goed. Ik heb er een beetje een haat-liefde verhouding mee in die zin dat ik hem initieel gekocht had voor de visualisatie, maar daar ben ik behoorlijk in teleurgesteld. (i.e. de indruk die ze scheppen op hun website vs de werkelijkheid is naar mijn gevoel niet correct). Anderzijds is het qua scripting en logica functionaliteit een zeer veelzijdig apparaat. Eigenlijk geen echte beperkingen qua logica en complexiteit van wat je zou implementeren.
(ik gebruik het vooral voor energielogging (vertaling knx naar mqtt) en "fun functies" zoals ervoor zorgen dat de screen niet naar beneden gaat als het schuifraam open staat om mezelf niet buiten te sluiten als de plots begint te schijnen.

De Thinknx devices heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gira X1 samen met de app niet genoeg qua logica? Niet goedkoop, maar de Homeserver die je aanhaalt is nog een stuk duurder.

Kan je eventueel nog een G1 ophangen als je een vast display wil.

Of zou de L1 (logic) misschien al genoeg zijn voor wat je zoekt?

[ Voor 15% gewijzigd door Ethirty op 27-02-2022 18:50 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
bomberboy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:35:
Zelf heb ik een LogicMachine en eigenlijk is die wel goed. Ik heb er een beetje een haat-liefde verhouding mee in die zin dat ik hem initieel gekocht had voor de visualisatie, maar daar ben ik behoorlijk in teleurgesteld. (i.e. de indruk die ze scheppen op hun website vs de werkelijkheid is naar mijn gevoel niet correct).
@bomberboy mag ik vragen wat jouw zo tegen valt betreft de visualisatie aan de LM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Clumsy Smurf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:25:
[...]
@bomberboy mag ik vragen wat jouw zo tegen valt betreft de visualisatie aan de LM?
Het is minder van wat er tegen valt, maar vooral een kwestie van verkeerde verwachtingen.

Er zijn 2 soorten visualisatie. Deze die hier getoond wordt : https://openrb.com/visualization-creation-in-logi

Die er ongetwijfeld heel mooi kan uitzien maar (beetje zwarwit gesteld) neer komt op een vast beeld met klikbare gebieden. Met andere woorden totaal niet responsief en niet geschikt wanneer je verschillende devices met verschillende resoluties hebt. Dus ok, goed als je het gebruikt voor een formaat scherm aan de muur. Verschillende resoluties ondersteunen kan wel, maar dan moet je ieder scherm opnieuw maken. Ook qua onderhoudbaarheid niet de handigste oplossing naar mijn gevoel.
En bovendien een behoorlijk karwei om het allemaal er in te steken.

De tweede visualisatie die er in zit (mosaic) heeft die beperkingen niet en schaalt wel gewoon en is heel eenvoudig om op te zetten.
Maar, de functionaliteit is veel beperkter.
Screenshots van wat beloofd was kan je hier zien : http://www.doxsw.com/mosaic#mosaic-intro
Dat zou perfect zijn voor wat ik wil. Jammer genoeg kan je geen enkele van die van die screenshots werkelijk bouwen met de versie die er is. Geen homescreen functie enz.
(en dat 5 jaar na datum). Of dat aan het bedrijf van de visualisatie of het bedrijf achter de logicmachine ligt weet ik niet.
Hadden ze het vermarkt met screenshots die ook echt mogelijk waren had ik er waarschijnlijk geen probleem mee gehad, maar nu voel ik me wel serieus beetgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat de verschillende Gira-producten kunnen en wat daarin de verschillen zijn heb ik nog niet uitgezocht; ik ben begonnen met de andere producten die jullie noemden. Dank voor de eerste input :)

Tot dusverre heb ik wel de OpenRB Logic Machine bekeken, maar eerlijk gezegd werd ik daar nou niet zo warm van. Je betaalt een hoop geld voor het visualisatiegedeelte, maar als dat nauwelijks bruikbaar is, vind ik dat zonde. Ik weet niet hoe groot dat bedrijf is, maar volgens mij is het maar een heel klein clubje mensen in Riga. Wat me vooral tegenstaat is dat de voorbeelden op de website totaal geen goed beeld geven van wat het product nu eigenlijk kan. Als je dat als bedrijf niet goed weet uit te leggen, begrijp je dan wel waar je klanten behoefte aan hebben? Ik begrijp in ieder geval niet goed wat die Logic Machine nu eigenlijk kan.

Wat dat betreft vind ik ThinKnx nou ook niet bepaald uitblinken in duidelijkheid. Ik zie allerlei leuk features, maar op een simpele vraag als ‘welke logische bouwblokken kent Micro/MicroDIN’ kan ik het antwoord niet vinden. De website zegt: “It is able to process complex logic operations on the data coming from the KNX bus”. Klinkt goed, maar als ik dan op een andere plek verder lees, staat er niet meer dan “Logical operations (AND, OR, XOR) and mathematical functions based on values coming from KNX groups can be created through simple and intuitive interfaces.” Hoe dat werkt blijft verder een raadsel, want het is me totaal onduidelijk waar ik de technische documentatie voor programmeurs kan vinden. Blijkbaar vindt ThinKnx een DWG-bestand van de fysieke behuizing belangrijker voor mij als potentiële klant 8)7

Wel kwam ik vandaag bij BAB Technologie de KNX LogikModule tegen, wat kennelijk een nieuw product is. Op die pagina staat tamelijk compleet wat het product kan. En anders dan die andere twee fabrikanten staat er gewoon een handleiding van 100+ pagina’s klaar in pdf-formaat, waar het meeste in staat wat ik wilde weten. Dat ding kost bij Voltus minder dan € 500 en is niets meer en niets minder dan de logicamodule uit hun andere product, EIBPORT V3. Die kost echter ruimschoots meer dan € 1000 en dat vind ik dan weer wat minder leuk. Daarom zet ik de LogikModule voorlopig even bovenaan de shortlist van producten die in aanmerking komen voor wat ik zoek.

Heeft iemand ervaring met de LogikModule als losstaand product of met EIBPORT V3 in combinatie met een van de visualisatie-oplossingen van BAB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Die LogikModule ziet er op zich niet slecht uit (documentatie eens zeer diagonaal doorbladerd). De aanpak lijkt wel veel visueler voor het programmeren wat afhankelijk van je achtergrond mss net handiger of onhandiger is. De LogicMachine is programmeerbaar via Lua scripts. Dus heel flexibel met wat je kan, maar een basis programmeerkennis is wel handig. Documentatie is inderdaad niet perfect. Ze hebben wel een sectie met examples op hun site. Al vind ik dat die geen recht doen aan de mogelijkheden die het systeem heeft.

Voor ThinKNX vind je de handleiding wel op hun website. In de downloads sectie (https://www.thinknx.com/wiki/doku.php?id=main_cons_ui) bij configurator en client de documentation link volgt vind je de handleidingen. Echt uitblinken in schoonheid doen ze idd niet.

Mogelijks kom je ook nog een oplossing van Schneider tegen in je toekomst. dat is eigenlijk net hetzelfde als een LogicMachine (ruwweg zelfde firmware in een ander doosje en andere UI template)
https://www.se.com/ww/en/...ential-and-small-business (Wiser & SpaceLynk modules)
Maar deze hebben wel documentatie in een zelfde stijl als de LogikModule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

bomberboy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:44:
Die LogikModule ziet er op zich niet slecht uit (documentatie eens zeer diagonaal doorbladerd). De aanpak lijkt wel veel visueler voor het programmeren wat afhankelijk van je achtergrond mss net handiger of onhandiger is. De LogicMachine is programmeerbaar via Lua scripts. Dus heel flexibel met wat je kan, maar een basis programmeerkennis is wel handig. Documentatie is inderdaad niet perfect. Ze hebben wel een sectie met examples op hun site. Al vind ik dat die geen recht doen aan de mogelijkheden die het systeem heeft.
Die basis programmeerkennis heb ik nog wel uit het verleden (als student heb ik bij een softwarebedrijf serieuze software geschreven in Borland Delphi), maar volgens mij heb ik niet echt scripting nodig voor wat ik met de logicabouwblokken wil doen.
Voor ThinKNX vind je de handleiding wel op hun website. In de downloads sectie (https://www.thinknx.com/wiki/doku.php?id=main_cons_ui) bij configurator en client de documentation link volgt vind je de handleidingen. Echt uitblinken in schoonheid doen ze idd niet.
Nu ik er nog eens opnieuw naar kijk zie ik inderdaad dat de logicamodules wel degelijk netjes gedocumenteerd zijn :)
Mogelijks kom je ook nog een oplossing van Schneider tegen in je toekomst. dat is eigenlijk net hetzelfde als een LogicMachine (ruwweg zelfde firmware in een ander doosje en andere UI template)
https://www.se.com/ww/en/...ential-and-small-business (Wiser & SpaceLynk modules)
Maar deze hebben wel documentatie in een zelfde stijl als de LogikModule
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dit gewoon de LogicMachine met een Schneider sticker erop geplakt. Dan heb je dus een Frans product dat wordt onderhouden in Estland – klinkt vertrouwenwekkend :+. Overigens is dat in de Engelstalige documentatie niet terug te zien, dat is gewoon prima Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Tomatoman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:00:
[...]
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dit gewoon de LogicMachine met een Schneider sticker erop geplakt.
Dat schreef ik toch? :)

Er is ook iemand van Schneider die regelmatig op het forum van openerb zit. (of zat, ben er zelf al even niet geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:14:
Wel kwam ik vandaag bij BAB Technologie de KNX LogikModule tegen, wat kennelijk een nieuw product is. Op die pagina staat tamelijk compleet wat het product kan. En anders dan die andere twee fabrikanten staat er gewoon een handleiding van 100+ pagina’s klaar in pdf-formaat, waar het meeste in staat wat ik wilde weten. Dat ding kost bij Voltus minder dan € 500 en is niets meer en niets minder dan de logicamodule uit hun andere product, EIBPORT V3. Die kost echter ruimschoots meer dan € 1000 en dat vind ik dan weer wat minder leuk. Daarom zet ik de LogikModule voorlopig even bovenaan de shortlist van producten die in aanmerking komen voor wat ik zoek.
Ziet er een beetje uit als wat Gira met zijn L1 doet. Wel een GUI voor het inrichten, maar geen GUI voor visualisatie. Ik heb hem in ieder geval voor mezelf genoteerd, want die van BAB heeft ook een IP router.

Kwam een tijdje terug ook nog een Timberwolf Server tegen maar dat is - naast alle logica - ook een interface tussen onder meer KNX, RS232/485, MQTT en 1-wire.

Zou me niks verbazen als al deze dingen onderhuids gewoon voorzien zijn van een Pi computer module.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Ethirty schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:28:
[...]
Zou me niks verbazen als al deze dingen onderhuids gewoon voorzien zijn van een Pi computer module.
ik heb een BAB app module (https://bab-technologie.com/appmodule/?lang=en), en dit is inderdaad op basis van aan Pi. mocht iemand interesse hebben dan is de app-module van mij trouwens beschikbaar. Na het stoppen van ETS inside heb ik geen reden om de app module te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Vanmorgen heb onderstaande nieuwsbrief van KNX ontvangen:

Bent u van plan ETS6 Professional te kopen? In maart biedt KNX Association een speciale korting van 30% op ETS6 Professional nieuwe licentie (€1000). Mis deze kans niet!

https://my.knx.org/news/view?slug=ets6-professional-30-off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zit een beetje in te lezen, maar die Babtech module klinkt op zich interessant.

Beetje raar dat je in 2022 nog aan een http verbinding begint, een nieuw wachtwoord verplicht stelt, maar dan een reset onmogelijk maakt als je die kwijt raakt :? Duur foutje als je dat niet goed opslaat. :X

Of ben ik nou zo'n nerd dat ik juist daar over struikel? :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:48:
Zit een beetje in te lezen, maar die Babtech module klinkt op zich interessant.

Beetje raar dat je in 2022 nog aan een http verbinding begint, een nieuw wachtwoord verplicht stelt, maar dan een reset onmogelijk maakt als je die kwijt raakt :? Duur foutje als je dat niet goed opslaat. :X

Of ben ik nou zo'n nerd dat ik juist daar over struikel? :+
Goed om te weten dat ik daar op moet letten. Bij switches en dergelijke in huis plak ik er vaak een sticker op met de gewijzigde inloggegevens. Dan kan ik ze nooit meer kwijtraken en als iemand fysiek bij die apparaten kan heeft een wachtwoord ook weinig zin meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik ben klaar om mijn kast te bestellen... wou nog even horen of ik geen stommiteiten uit haal of geld aan het weg smijten ben.

Keuze kast:
  • Hager FP73QS = 3 velden en 7 veldrijen
  • Eerste veldrij zou ik voorzien van de UD13B2 = 3 velden
  • 2de en 3de veldrij: links UD21B6 (1veld) rechts UD22B6 (2 velden)
  • 4de en 5de veldrij: links UD21B6 (1veld) rechts UD22B6 (2 velden)
  • 6de en 7de veldrij: links UD21B6 (1veld) rechts UD22B6 (2 velden)
Mijn idee is om mijn KNX op 2 velden te zetten (rechterkant dus) en mijn zekeringen en dergelijke op 1 veld te zetten (linkerkant dus). Mijn rijgklemmen komen op de eerste veldrij bovenaan dus.

Waar zit ik nog mee: hoeveel wago rijgklemmen kunnen er op 1 rij (Hager UD13B2 = 750mm)
  • Breedte 1 klem = 5,2mm
  • Breedte 1 rij = 750mm
  • 750 = 5,2 = +/- 140 stuks
  • PS: de WAGO KNX klemmen zijn maar 3,5mm dik dus daarvan krijg je er nog meer op een rail
Als ik bovenstaande onderdelen van Hager bestel vermoed ik dat ik een volledige kast heb die klaar is om gevuld te worden met modules (zekeringen,knx modules, etc...) Klopt dit?

Is 140 klemmen genoeg of voorzie ik een 2de rail er onder voor extra rijgklemmen?
Dit hangt volgens mij af van mijn volgende vraag voor een groot deel: KNX zal ik sowieso in ster schakelen en niet doorlussen aan de toestellen. De vraag is wat jullie doen met contactdozen? Schakelen jullie die ook in ster per contactdoospunt of maken jullie hier groepen van max 8 punten buiten de kast? Voordeel buiten de kast = goedkoper want minder koper nodig. Nadeel is dat je nadien vasthangt een de groepen die nu gemaakt worden.
Als ik elke contactdoospunt naar de kast brengt zordt dit natuurlijk voor een aanzienlijk groter aantal rijgklemmen omdat ik deze dan daar in groepen van max 8 moet groeperen.

Verder is mijn verlichting DALI gestuurd en mijn balasten steek ik in een andere kast (netwerkkast met afzuiging van de warme lucht). Hier twijfel ik of ik vervolgens terug keer met mijn kabels van mijn drivers in mijn verdeelkast om toe te komen op de rijgklemmen (26 LED groepen in totaal over die 12 drivers verdeeld) of dat ik de kabels laat toekomen van mijn LED's in mijn netwerkkast (wordt niet gebruikt als netwerkkast, hiervoor heb ik nog een 2de kast voor alles wat netwerk is). Als ik ze terug laat komen in mijn verdeelkast ( wat het meest overzichtelijke en ordelijke is) dan lijkt het mij logischer om een 2de verdeelkast te nemen waar dan alles van mijn DALI in zit en ook rijgklemmen waar dan mijn kabels op toekomen. Hier moet ik dan wel nog een manier vinden om ook de warme lucht weg te krijgen uit die verdeelkast.

:? 8)7 |:( :? 8)7 |:(

Groetjes,
DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Hm thanks voor deze lijst, laat vooral weten of het klopte achteraf. 8)7

Ik was van plan de dali drivers gewoon in dezelfde kast te doen. Warme lucht afvoeren zou een oplosbaar probleem moeten zijn zou je denken?

Tevens als reactie op mijn eigen gezeur:
DiLDoG schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:21:
Zijn hier nog mensen met ervaring met de Jung Rotary Sensor (DS 4092 TS)? Ik wil de user experience zoveel mogelijk op een gewone dimmer laten lijken, volgens mij zou dat met "4.2.4.2.4 Rotary knob function 1-byte value transmitter" moeten kunnen. Ik loop echter tegen de volgende limitaties aan:

"Rotation Angle for Value Adjustment" is minimaal 36" (3 clicks): Dit betekent dat de verlichting in vrij grote stappen update, als je 2 clicks verder draait gebeurt er helemaal niets [...]
Na ter vergeefs meerdere keer mailen en bellen naar Jung met deze suggestie heb ik met behulp van KNXprodEditor zelf maar de knxprod definitie van de dimmer aangepast en de nieuwe enum values toegevoegd. Echt 10x beter zo!!

Valt dit onder overclocking? }:O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X00J6mtePECJKPaDmH3gqcJ886M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDbkyOASfcG7BaM1FhnAHhpF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Not Applicable schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:18:
...

De vraag is wat jullie doen met contactdozen? Schakelen jullie die ook in ster per contactdoospunt of maken jullie hier groepen van max 8 punten buiten de kast? Voordeel buiten de kast = goedkoper want minder koper nodig. Nadeel is dat je nadien vasthangt een de groepen die nu gemaakt worden.
Als ik elke contactdoospunt naar de kast brengt zordt dit natuurlijk voor een aanzienlijk groter aantal rijgklemmen omdat ik deze dan daar in groepen van max 8 moet groeperen.

...
De rest kan ik niets over zeggen, maar over de stopcontacten wel.
Wat je vaak ziet is dat de stopcontacten in groepen (bijvoorbeeld per ruimte) met 5-aders bedraad worden.
Je heb dan per 'groep' een permanente gevoede ader (gewoon de bruine) en de mogelijkheid om twee geschakelde aders te maken.
Bij het bedraden van de stopcontacten kun je dan kiezen (en achteraf ook aanpassen) aan welke ader je hem aansluit.

Zo heb he niet absurd veel PVC en rijgklemmen etc. voor je stopcontacten nodig, maar wel de mogelijkheid om stopcontacten tot op zeker niveau individueel te schakelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DiLDoG schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:55:
Na ter vergeefs meerdere keer mailen en bellen naar Jung met deze suggestie heb ik met behulp van KNXprodEditor zelf maar de knxprod definitie van de dimmer aangepast en de nieuwe enum values toegevoegd. Echt 10x beter zo!!
Interessante tool om bij de hand te hebben!

Vraagje:
Es wurde die IDE VisualStudio 2019 verwendet.
Volgens mijn Duits betekent dit dat de maker VisualStudio gebruikte, maar waarom staat dat er dan bij, vraag ik me af. Of is het zo dat jij als gebruiker VisualStudio tot je beschikking moet hebben (dat het een plugin er voor is of zo)? (Dat heb ik nl. niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Gwaihir schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:45:
Volgens mijn Duits betekent dit dat de maker VisualStudio gebruikte, maar waarom staat dat er dan bij, vraag ik me af. Of is het zo dat jij als gebruiker VisualStudio tot je beschikking moet hebben (dat het een plugin er voor is of zo)? (Dat heb ik nl. niet.)
Om het programma te compileren heb je Visual studio nodig. Er zit gewoon een binary in de git repo, dus visual studio is niet nodig om hem te runnen. Wel een waarschuwing: het is in het Duits, en de UI is niet zo polished :)
Pagina: 1 ... 55 ... 84 Laatste