DennisF schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:35:
3 jaar nadat ik ben begonnen met het ontwerpen van een KNX installatie voor mijn toen-nog te bouwen huis, is het op het punt aangekomen dat je het "af" kunt noemen. Het huis staat, de installatie draait en bijna alle (even snel afkloppen) bugs zijn overal uit.
Een mooi moment om het een en ander even in een megapost te gooien lijkt me. Niet alles is KNX maar omdat alles toch bijna via KNX gestuurd wordt is het vast niet al te erg wat uitstapjes te maken. Ter inspiratie voor eenieder die ook druk bezig met de weg van dit topic te bewandelen. Mijn mening over de gebruikte onderdelen en technieken staat er altijd tussen () achter.
....
Goeie post! Bedankt.
Ik ben zelf ook (nog steeds) bezig met het plannen van een totale verbouwing.
Het plan is om twee kasten te maken. Begane grond voor alles op de begane grond en op de eerste verdieping tot borsthoogte.
Op zolder (2e verdieping) een kast voor alles in het plafond van de 1e verdieping en alles op de tweede verdieping.
De knoppen op de 1e verdieping komen in de kast beneden uit, maar de dimmers zitten in de kast boven. Is dat een heel slecht idee?
Ik wil in iedere kamer de wandcontactdozen in een serie met 5-aderige kabel aansluiten. De rest (lichtpunten, knoppen, bewegingssensoren, screens/dakramen, data) gaat allemaal individueel naar de kast.
Ik ga niet voor spotjes/inbouw led-verlichting. Daar hebben we het huis niet naar. Het meeste zal dus 230 volt geschakeld en eventueel gedimd worden. (Dali of gewoon wel KNX, weet ik nog niet.)
Wellicht wel wat LED-drivers voor orientatieverlichting op de trap etc.
Ik schrik wel van het aantal buizen wat er dan komt. zo'n 50-60 per kast, deels van boven ingevoerd.
Maar ook een flink aantal van onderaf. (die kan ik eventueel achter de kast langs naar boven leiden natuurlijk)
Dat worden dus flinke kasten
Mijn prioriteit ligt op dit moment op de fysieke planning en aanleg van de infrastructuur (met name leidingen/buizen)
En nog niet zozeer bij de technische invulling (welke dimmers etc.)
Ik ga gewoon zorgen voor ruim bemeten kasten, en voldoende buizen/aansluitingen op de plaatsen waar het nodig is.
Mijn eerste vraag dus: Welke kast(en) ga ik toepassen?
Het leek mij dat een veldverdeelkast zoals dit wel voldoende groot zou zijn.
https://www.vekto.nl/288-...n-plaatstalen-verdeelkast
Maar ik lees hier veel over de diepte van de kast, je wilt graag genoeg ruimte achter je rails.
En je rails met etageklemmen plaats je liever wat verder naar achteren lijkt me.
Welke kasten zijn flexibeler?
Een iets smallere hogere kast dan hierboven zou niet gek zijn overigens.
Ik wil ze iets van de muur afhouden zodat ik nog met buizen achter de kast langs kan, zodat zoveel mogelijk afgaande aansluitingen van bovenaf ingevoerd zijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
NovapaX op 17-02-2022 13:01
]