[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 54 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:09
Tip voor de ptfix van Phoenix: veel winkels verkopen ze alleen per 5 of per 10 en als je dan vier kleuren nodig hebt wordt het een duur grapje. In dat geval kun je goed terecht bij Reichelt.

Ik gebruik ze zelf ook, zijn inderdaad fantastische klemmen maar wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Dennis schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:45:
Tip voor de ptfix van Phoenix: veel winkels verkopen ze alleen per 5 of per 10 en als je dan vier kleuren nodig hebt wordt het een duur grapje. In dat geval kun je goed terecht bij Reichelt.

Ik gebruik ze zelf ook, zijn inderdaad fantastische klemmen maar wel prijzig.
Maar je verdeelt toch alleen maar de fase? Ik zou daar overal de grijze voor gebruiken aangezien de rode, blauwe en geel/groene alleen maar verwarring gaan opleveren aangezien ze staan voor fase/nul/aarde respectievelijk?

Ik codeer de verschillende fasen of soms zelfs groepen in een verdeler met verschillende kleuren soepele draad (zwart/grijs/oranje/wit/paars/groen) en gebruik neutrale kleur (grijs) verdeelblokken en rijgklemmen. Op die manier kan er nooit verwarring zijn met een elektricien die per abuis denkt dat alle draad in een blauw blok nuldraden moeten zijn. Of nog erger: alle draad in een geel/groen blok aarde moet zijn :+

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:34:
Maar je verdeelt toch alleen maar de fase? Ik zou daar overal de grijze voor gebruiken aangezien de rode, blauwe en geel/groene alleen maar verwarring gaan opleveren aangezien ze staan voor fase/nul/aarde respectievelijk?

Ik codeer de verschillende fasen of soms zelfs groepen in een verdeler met verschillende kleuren soepele draad (zwart/grijs/oranje/wit/paars/groen) en gebruik neutrale kleur (grijs) verdeelblokken en rijgklemmen. Op die manier kan er nooit verwarring zijn met een elektricien die per abuis denkt dat alle draad in een blauw blok nuldraden moeten zijn. Of nog erger: alle draad in een geel/groen blok aarde moet zijn :+
Ik gebruik de ptfix buiten. Vanuit huis komt een 7-aderige kabel de verdeler binnen. Allemaal zwart, waarvan vijf fase, 1 nul en 1 aarde. Vanaf daar gaat het naar kabels met aardmantel om de verschillende groepen in de tuin te schakelen. Elke fase heb ik op een eigen kleur blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Ik gebruik de ptfix buiten. Vanuit huis komt een 7-aderige kabel de verdeler binnen. Allemaal zwart, waarvan vijf fase, 1 nul en 1 aarde. Vanaf daar gaat het naar kabels met aardmantel om de verschillende groepen in de tuin te schakelen. Elke fase heb ik op een eigen kleur blokje.
Ik zou dan denken....één blauw blok, één groen/geel blok.... en dan losse rode of grijze blokjes voor de verschillende fasen? Of heb ik dat mis?

Ik gebruik voor die situaties rijgklemmen: de 3-etage rijgklemmen van Phoenix bijvoorbeeld. In jouw geval zou ik er er 7 naast elkaar zetten + 1 voor de voeding. En dan de nul doorverbinden met een kam, en de aarde doorverbinden met de DIN rail. Heb je alleen wel een flinke doos voor nodig, en volgens mij kan jij die PTFIX veel compacter opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:57:
Ik zou dan denken....één blauw blok, één groen/geel blok.... en dan losse rode of grijze blokjes voor de verschillende fasen? Of heb ik dat mis?
Zo heb ik het inderdaad gedaan.
Ik gebruik voor die situaties rijgklemmen: de 3-etage rijgklemmen van Phoenix bijvoorbeeld. In jouw geval zou ik er er 7 naast elkaar zetten + 1 voor de voeding. En dan de nul doorverbinden met een kam, en de aarde doorverbinden met de DIN rail. Heb je alleen wel een flinke doos voor nodig, en volgens mij kan jij die PTFIX veel compacter opbouwen?
Ik heb ook een flinke doos uiteindelijk. Maar ik vind het wel netjes. Aan de bruine draad van de grondkabel kun je zien dat het rode blokje ook fase is trouwens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Bruin + rood.....iew :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 01:36
Ondertussen die eldoled is onderzocht, lijkt wel beter te zijn dan LCMs.

Weet iemand of er nog verschillen zijn tussen de solo & dualdrive buiten het aantal uitgangen? Voor zover ik zie zijn de uitgangen van de (dali) variant ook individueel adreseerbaar, klopt dit?. Indien zo is dit wel interessant, want de behuizing van bv. een 50watt is op een paar cm na evengroot als een solodrive, zo zou ik enkele lampen kunnen groeperen op één behuizing en dus wat plaats besparen.

Zijn die vermogens van de dualdrive per uitgang, of voor het device in totaal? Dus bv. met een dualdrive 50watt kan ik 2x25watt aansturen of 2x50watt?

Wel vervelend dat je daar nog zo'n programmeer doos (https://www.voltus.de/hau...tlu20504-toolbox-pro.html) voor nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
miitjohn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:47:
Ondertussen die eldoled is onderzocht, lijkt wel beter te zijn dan LCMs.

Weet iemand of er nog verschillen zijn tussen de solo & dualdrive buiten het aantal uitgangen? Voor zover ik zie zijn de uitgangen van de (dali) variant ook individueel adreseerbaar, klopt dit?. Indien zo is dit wel interessant, want de behuizing van bv. een 50watt is op een paar cm na evengroot als een solodrive, zo zou ik enkele lampen kunnen groeperen op één behuizing en dus wat plaats besparen.

Zijn die vermogens van de dualdrive per uitgang, of voor het device in totaal? Dus bv. met een dualdrive 50watt kan ik 2x25watt aansturen of 2x50watt?

Wel vervelend dat je daar nog zo'n programmeer doos (https://www.voltus.de/hau...tlu20504-toolbox-pro.html) voor nodig hebt
De uitgangen zijn niet individueel adresseerbaar via Dali. Het is vrij simpel:
  • Een SoloDrive heeft één Dali ballast (adres), ongeacht het aantal uitgangen.
  • Een DualDrive heeft twee Dali ballasts (adressen), ongeacht het aantal uitgangen.
De vermogens zijn totaal voor de driver/voeding. Een 50W driver levert dus maximaal 50W vermogen in totaal. En natuurlijk moet je ook in acht nemen de maximale stroom per kanaal. Zo haal je met 12V ledstrip nooit het maximale vermogen op een driver met 2 uitgangen omdat je maar 12V x 1050 mA = 12.6 Watt per kanaal kan afgeven. Met 24V ledstrip gaat dat al beter.

Met COB's kan je de spanning ophogen door in serie te schakelen, maar dan zit je meestal vast aan 350 mA of 500mA. En daardoor kan je ook weer moeilijk al het vermogen uit de driver halen. Immers 2 COB's van nominaal 22V = 44V * 350 mA = 15.4 Watt per kanaal.

Je hebt alweer COB's op 500 mA én twee sets van 2 in serie nodig om een 50W driver relatief vol te kunnen belasten. Alleen met COB's op 700 mA en verder krijg je weer problemen met maximaal vermogen en niet kosteneffectief kunnen inzetten van je drivers.

Het vergt goede planning om de correcte LED chips te vinden bij de correcte driver, of andersom. En uiteindelijk ook een flinke puzzel met je lichtplan om de drivers niet in onbalans aan te sturen, geen lichtsterkteverschillen te krijgen, geen risico te lopen dat als er ergens een chip kapot gaat ze niet allemaal ploffen, de drivers niet beschadigen door reactief vermogen in onbalans, en de voedingen in de drivers efficiënt te gebruiken waardoor de powerfactor aan de primaire zijde goed blijft. Koeling en ademruimte is een flink punt, en met name thermal runaway is een groot zorgenkind. Om te voorkomen dat je overal temperatuursensoren (NT1000) in de chip moet solderen zijn er weer extra modelleringsgrenzen voor je driver + chip combinatie. En ik zal vast nog iets vergeten zijn :+

Misschien schrijf ik het ooit nog wel eens allemaal uit in deze thread. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
tss68nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:11:
[...]

De uitgangen zijn niet individueel adresseerbaar via Dali. Het is vrij simpel:
  • Een SoloDrive heeft één Dali ballast (adres), ongeacht het aantal uitgangen.
  • Een DualDrive heeft twee Dali ballasts (adressen), ongeacht het aantal uitgangen.
Mijn cob's zijn 15watt met 700mA en 20.75V. Deze heb ik zo verdeeld op LCM's. De meeste zijn geschakeld per 2, dus dit is dan een 40 watt LCM. Sommige met 4, daar is dan een 60watt LCM voor gebruikt. Dit werkt al jaren prima. LCM's hebben ook een hoger output voltage, dat past dus met deze cob's.

Daar de meeste per twee geschakeld zijn lijkt de dual drive wel interessant. Zo kan ik met één 75watt unit 2x2 cobs schakelen. Licht overgedimensioneerd, maar dat dat lijkt mij wel ok.

Edit: Met de dual drive zou dat wel een issue kunnen worden want dit is maar 60V output zie ik net (ik neem aan 1x60v over beide kanalen?)

Ivm de adressen; als er 2 ballasts zijn, 2 adressen en 2 uitgangen, dan zou ik verwachten dat ik één adres voor uitgang A kan gebruiken en één adres voor uitgang B, of begrijp ik dit verkeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door miitjohn op 04-01-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
miitjohn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Edit: Met de dual drive zou dat wel een issue kunnen worden want dit is maar 60V output zie ik net (ik neem aan 1x60v over beide kanalen?)
Iedere output is afzonderlijk in staat om 60V te halen. Houdt rekening met verliezen op de lijn etc. Je kan per kanaal ook de gewenste stroom instellen. Zelfs als je maar één Dali ballast hebt, kan je iedere individuele output instellen op de gewenste stroom. Alleen aan/uit en dimpercentage wordt gezamenlijk via die ene Dali ballast geregeld.
Ivm de adressen; als er 2 ballasts zijn, 2 adressen en 2 uitgangen, dan zou ik verwachten dat ik één adres voor uitgang A kan gebruiken en één adres voor uitgang B, of begrijp ik dit verkeerd?
Klopt. Als je 2 ballasts hebt en 2 uitgangen, dan zijn ze beide separaat te besturen. Als je 2 ballasts hebt en 4 outputs, dan heb je 2x2 outputs of 1x4 outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12
miitjohn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Het zou wel de meest prijzige oplossing worden. ~400eur gateway, ~35euro per vervangende LCM, zal toch over de 1k gaan. Langs de andere kant, KNX dimmers zijn ook niet cheap en ik heb niet veel plaats meer op de bus zonder eveneens dure uitbreidingen zoals een coupler. Met DALI kan ik dan misschien nog andere zaken vervangen later en is het enkel de kost van de driver. Dus mogelijks is het zelfs goedkoper in the long run.

That said, welke KNX/DALI gateway is aan te raden? Die van Gira lijkt op een ETS plugin te werken. Ik zag ook nog een gateway van Intesis via ethernet, maar dat is dan via aparte software te configureren (voor DALI is niet één standaard software pakket zoals ETS, right?)
Ik heb die van gira, werkt inderdaad met een ETS plugin.

Ik vind de gateway super goed werken, heeft zeer uitgebreide functies.

Iets specifieks waar je naar opzoek bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18
Ik heb een ABB SE/S 3.16.1 energie schakelactor.
hiervan heb ik op het moment nog maar 1 verbruiker van aangesloten (was eerst meer).

Ik heb echter een voor mij vreemd fenomeen of misschien ook wel verklaarbaar, maar ik begrijp het niet helemaal.
Ik heb ook zonnepanelen op mijn dak liggen, op het moment van schrijven heb ik geen terug levering, maar wel opwekking.
Als ik mijn zonnepanelen helemaal uitschakel of als er niks wordt opgewekt is het probleem er niet .

Echter zou ik verwachten aangezien het verbruik bij deze actor/energie meter, vrijwel niks is, dat mijn opgewekte energie gaat naar de apparaten die wel echt verbruiken en niet via deze actor zou lopen.

Mijn verbruikers op deze actor is op het moment alleen een airco die uit staat (standby), maar als ik live kijk naar mijn verbruik, fluctueerd mijn verbruik enorm, in enorm korte tijd.
Hieronder een heel kort overzicht ervan.

tijd ---------------------wattage
11u12m14s012ms 25,663W
11u12m14s226ms - 1,136W
11u12m15s025ms -31,025W
11u12m16s225ms 25,559W
11u12m16s821ms -21,702W
11u12m17s240ms 29,647W
11u12m17s834ms 6,945W
11u12m18s039ms 27,435W
11u12m19s052ms -29,345W
11u12m19s247ms 3,325W

Is er iemand die weet wat ik hier aan kan doen en is dat bij elke meter het geval?

[ Voor 9% gewijzigd door Clumsy Smurf op 04-01-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
tss68nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Klopt. Als je 2 ballasts hebt en 2 uitgangen, dan zijn ze beide separaat te besturen. Als je 2 ballasts hebt en 4 outputs, dan heb je 2x2 outputs of 1x4 outputs.
Top. In de datasheet zie ik nu ook dat er 2x55V staat. Dus, met dan deze: 75watt DUALdrive 75B-M2A0D heb ik twee ballasts, en kan dus indirect elke uitgang separaat adresseren - vermits een balast telkens voor een uitgang is (of beide uitgangen als één groep) en kan vervolgens 2x35watt sturen op 55V ? In dat geval zou ik dus 2x2 COBs kunnen hangen op één driver (15Watt, 700mA, 20V)?

Ivm die "LEDcode", is LEDcode2 beter dan LEDcode? Want voor die 75watt heb je daarin een keuze. Voor zover ik zie is dit hun intern protocol voor programming en ev. extensions zoals een BT radio? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
sebasmac schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Ik heb die van gira, werkt inderdaad met een ETS plugin.

Ik vind de gateway super goed werken, heeft zeer uitgebreide functies.

Iets specifieks waar je naar opzoek bent?
Het gaat enkel over soft-on/off maar met wat kantjes aan :+

De soft-on/off tijd zou dus instelbaar moeten zijn in seconden. Increments zijn ook goed (zo is het bij MDT zag ik, daar kan je kiezen;3,6,9sec enz) maar dus liefst per seconde. De on en off tijd liefst ook apart instelbaar maar ook niet verplicht. Dit mag lineair zijn, dus als de off delay 4sec is, de LED op 50% staat en het licht word uitgezet, dan duurt het 2seconden om naar 0% te gaan - dit lijkt mij nog redelijk standaard.

Ingewikkelder: voor soft-on mag er dus van 0% naar 100% gegaan worden in de ingestelde tijd in seconden. Bv. als hier 4 seconden staat en het licht wordt aangezet gaat het van 0 naar 100% in 4sec. Hetzelfde bij het uitzetten, maar, hier zou het moeten stoppen op een mininmum dim val die enkel geld bij de actie 'uitschakelen'. Dus, bij uitschkaleen gaat het licht niet naar 0%, maar van 100% naar bv. 10% (in dan 4seconen of verhoudingsgewijs, maakt niet veel uit) maar blijft vervolgens x seconden op 10% staan om dan volledig uit te schakelen. Die x is dan ook instelbaar.

Belangrijk daarbij is dat deze min dim val niet gehandhaafd wordt als er absoluut of relatief wordt gedimmed. Maw, als de actie "dimmen" is dan moet eender welke value van 0.1% tot 100% mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:56:

Ik heb echter een voor mij vreemd fenomeen of misschien ook wel verklaarbaar, maar ik begrijp het niet helemaal.

tijd ---------------------wattage
11u12m14s012ms 25,663W
11u12m14s226ms - 1,136W
11u12m15s025ms -31,025W
11u12m16s225ms 25,559W
11u12m16s821ms -21,702W
11u12m17s240ms 29,647W
11u12m17s834ms 6,945W
11u12m18s039ms 27,435W
11u12m19s052ms -29,345W
11u12m19s247ms 3,325W
25~30 Watt bij 230V is een stroompje van circa 100mA en dat gedurende 200 msec.
Ik denk/vermoed dat je de stroompjes door de condensatoren/shunts van een geschakelde voeding meet.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semz0r
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 18:21
Ikzelf heb net een ABB DG/S2.64.5.1 aangeschaft, maar de eldoled 720d weigert mee te werken.

Als ik kijk op de eldoled zegt hij steevast "NO ADDR", op de ABB staat de optie Enable Automatic Dali Addresses op "yes".

Via 4 groepaddressen de rgbw values zetten werkt dus niet.
Ik zie vast iets over het hoofd enkel heb ik geen idee meer wat precies.

Heeft iemand dit werkende gekregen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRA52Sp5dTuz110skP99k_547hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcSNazOwsMl5iIbujECLHgEX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOPUl0Co4ynq2CisTts5f5qhA6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6dRugY8GDsqPREsUpLMMgX4U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNHtmZ71WugiGcO0mfus-EgmxMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eAjv2BHJMVZzjZ0QstHDv2rv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@semz0r Ik ken de abb dali versie niet, maar is het niet zo dat je ook extra app in ets moet installeren om de dali driver toe te voegen aan de controller?
Dan krijg je aan de onderzijde ook een extra tabblad met dca.
Tenminste zo werkt dat bij die van Theben en Schneider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langehd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 20:36
@semz0r Waarschijnlijk met behulp van de i-bus tool van ABB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semz0r
De i-bus tool vind de gateway niet, maar ik vermoed zelfs dat hij niet geconnecteerd geraakt met de knx bus (blijft staan op disconnected)
Ook bij de supported devices staat de DG/S2.64.5.1 er niet tussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH7GK3MWEKdUENvsFUfZLs6R4c8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G5vBpBZY15JYoHpgIczaGZuA.png?f=user_large

Pittig detail: mijn ip router is een siemens 146/02 en die staat niet in de lijst van de IP devices in die tool hoewel hij die wel bij "discovered connections" staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgHHs3a7mgeflMcic5GrCyG6Esw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IseMv28zqoVkg0fUH3BtxNJD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door semz0r op 08-01-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langehd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 20:36
Misschien even testen met windows firewall uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semz0r
Ik had al firewall regels toegevoegd maar om zeker te zijn de firewall ook uitgeschakeld, exact hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 28-05 07:42

bomberboy

BOEM!

Ik heb zelf de DG/S2.64.1.1 en kan perfect via de i-bus tool connecteren. Waarom gebruik je de configured connection? Zeker dat dat echt het ip van je ip2knx device is?

De disconnected blijft zowiezo staan tot je effectief met een device connecteert. Heb je de discovered connection al geprobeerd? Bij mij detecteert de ibus tool perfect mijn LogicMachine als gateway.

En daarna klikken op "connect to device" en het physical address van je knx device (i.e.) de dali gateway invullen. De scan heeft bij mij nooit echt gewerkt, maar zodra ik het knx physical address invul werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Let ook even op dat ETS niet is verbonden met de gateway als je de ABB i-bus tool gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semz0r
Ik heb ondertussen:
  1. Firewall uitgezet
  2. ETS gedisconnect
  3. I-bus tool met administrator priviliges opgestart
  4. De discovered connection gebruikt (zoals men screenshot uit vorige post vind hij de IP router wel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fG1blnFQ0dQaG1tcU2Os3kJqzVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4MnAleen1HFLy44PJR8Fmutu.png?f=fotoalbum_large

Het probleem zit hem nu dat ik de opties zoals @bomberboy ze beschrijft niet vind.
Op connect duwen brengt me bij dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc1QbkSY7JCLu5OTskXvwVaQDO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKZ4nD5RVpFiXsRm3H4YHyWH.png?f=fotoalbum_large

Nergens zie ik de optie "connect to device", ben ik in dezelfde tool bezig of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ok, dat is vreemd. Als ik op connect duw kom ik op dit scherm uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN5kqJUbxMFz2xhNZS19j7MWgcc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5w8Fg63fUqqzY1GDyDb3XCA4.png?f=fotoalbum_medium

Merk op dat ik in de linker kolom 2 extra opties heb: "Connect to device"en "Demo" die ik bij jou niet zie. (voor de rest staat deze wel op dark mode, maar voor de rest is het versie nummer wel hetzelfde: 1.9.45.0

aanvulling: ik heb trouwens geen configured connections, ik gebruik steeds de discovered connection.

aanvulling2: voor de volledigheid ook even getest met laptop in flight mode zonder enige netwerk connectie en ik zie die schermen nog steeds, dus het ligt op zich niet aan het wel of niet hebben van een werkende connectie

[ Voor 20% gewijzigd door bomberboy op 09-01-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semz0r
bomberboy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:37:
Ok, dat is vreemd. Als ik op connect duw kom ik op dit scherm uit:
[Afbeelding]

Merk op dat ik in de linker kolom 2 extra opties heb: "Connect to device"en "Demo" die ik bij jou niet zie. (voor de rest staat deze wel op dark mode, maar voor de rest is het versie nummer wel hetzelfde: 1.9.45.0

aanvulling: ik heb trouwens geen configured connections, ik gebruik steeds de discovered connection.

aanvulling2: voor de volledigheid ook even getest met laptop in flight mode zonder enige netwerk connectie en ik zie die schermen nog steeds, dus het ligt op zich niet aan het wel of niet hebben van een werkende connectie
Ik heb net de tool opnieuw gedownload maar deze keer ergens anders: https://www.busch-jaeger....c65a99f87620245a8e72913d7

Nu krijg ik wel de connect to device te zien en vindt hij mijn gateway :*)
Wat nu nog rest is mijn eldoled een adres te geven.

Heb je daar soms advies voor @bomberboy? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Blij te horen dat het wel gelukt is nu. Wel bizar probleem.

Krijgt de eldoled niet automagisch een Dali adres? (is al even geleden) Hij moet wel in Dali modus staan en niet in DMX modus als ik het me goed herinner.

Aanvulling:
@semz0r nog even door de ETS en i-bus tool gesnuisterd.
De automatic dali adressering kan je aanzetten in de parameters in ETS. Dat kan afzonderkijk per uitgang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW8btuYfYo0scBAB_lEsTiBoscg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/uoIWTW2hG9yMcFFCTDoNsnZ4.png?f=fotoalbum_medium

En dat zou je dan ook moeten terugzien in de viez in de i-bus tool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WDOR9DrmooMqlJ3fJxHYA1YayQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VK4dfwMwTzWHMeuqoNgS0pLW.png?f=fotoalbum_medium

Als je dat doet krijg je dus automatisch die dali adressen overal ingevuld. En dan heb ik eens een paar uur rondgelopen in huis om te ontdekken welke lamp achter welk adres zit :+ . Dat hoef je gelukkig maar één keer te doen. En je kan die adressen dan ook perfect veranderen door die lampicoontjes onderling te verschuiven.
Dus dat vergt wat configuratietijd. Misschien dat het efficienter kan, maar zo werkte het eigenlijk best vlot voor mij (84 afzonderlijke lichtpunten in mijn geval) de A uitgang alle led strips, de B-uitgang alle spots. Dus wat rondlopen en lichtjes via die i-bus tool aan en uit doen tot je weet wat wat is :)

Altijd handig om dit 's avonds (of op een wat bewolkte dag) te doen zodat je snel van op de gang ziet in welke kamer het licht aan gaat ;)

[ Voor 79% gewijzigd door bomberboy op 10-01-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-05 16:35
Zijn er hier mensen die wel is tempatuur afwijkingen hebben gehad met de taster : LS 5072 TSM van jung.

Lijkt ook een paar graden af te wijken.

Hoe steek precies de afstemming van de interne sensor elkaar, de waarde staat nu gewoon op 0.
Kan hier niet echt een handleiding in vinden...

Met welke waarde stel je dit bvb 1 graden na beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgervg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
kevin0101 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:15:
Zijn er hier mensen die wel is tempatuur afwijkingen hebben gehad met de taster : LS 5072 TSM van jung.

Hoe steek precies de afstemming van de interne sensor elkaar, de waarde staat nu gewoon op 0.

Ongeacht welke taster je hebt, meet met een analoge meter of een andere geijkte de temperatuur en stel de afwijking in. Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:24
In de Jung docu van de taster lees ik op pagina 299 het volgende:

Abgleich interner Fühler (-128...127) * 0,1 K -128...13...127 Bestimmt den Wert, um den der
Raumtemperaturmesswert des internen Fühlers abgeglichen wird. Dieser Parameter ist nur sichtbar, wenn
die Temperaturerfassung einen internen Fühler vorsieht.

De plaatsing van de taster is erg belangrijk. Is hij omgeven door een koud vak, bijv. een stenen muur of zit hij in een holle wand? Wat ook interessant kan zijn; mogelijke koude tocht door de buizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiKKeSnAAr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 09:19
kevin0101 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:15:

De 5072 lijkt geen temperatuur sensor te hebben? https://www.jung.de/en/online-catalogue/69798307/
Ik heb een aantal LS 5092 TSM tasters deze kunnen via een calibratie parameter worden gecorrigeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzqU92-akWQVpHTpsvKjO99iVGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/09t2A9F4hxKrzvCkLkk1mXDX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Tomatoman

Fulltime prutser

@DiKKeSnAAr: de aanduiding TSM in het modelnummer LS 5072 TSM duidt erop dat die taster net als in jouw screenshot is voorzien van een thermostaat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiKKeSnAAr
@Tomatoman: Ik heb ze beide in ETS bekeken, de 5072 heeft geen Group Objects voor temperatuur.
De 509x zijn "Universal" edition knoppen en de 507x zijn "Standard" edition knoppen. zie ook de volgende link voor meer informatie: http://knxtoday.com/2014/...esign-and-technology.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-05 16:35
DiKKeSnAAr schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:21:
[...]

De 5072 lijkt geen temperatuur sensor te hebben? https://www.jung.de/en/online-catalogue/69798307/
Ik heb een aantal LS 5092 TSM tasters deze kunnen via een calibratie parameter worden gecorrigeerd.

[Afbeelding]
Yup, deze waarde bedoel ik. Maar wat vul ik daar bvb in voor graden naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
kevin0101 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:01:
Yup, deze waarde bedoel ik. Maar wat vul ik daar bvb in voor graden naar beneden?
Dat staat er toch naast? Vul jij -5 daar in, dan haalt hij er 0.5 graad af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiKKeSnAAr
kevin0101 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Aanvullend op @Gwaihir:
Een absolute correctie is mogelijk in stappen van 0.1 graden naar boven en beneden.
Temperature calibration of the measurement values
In some cases during room temperature measurement, it may be necessary to adjust the
temperature values of the internal and the external sensor. Adjustment becomes necessary, for
example, if the temperature measured by the sensors stays permanently below or above the
actual temperature in the vicinity of the sensor. To determine the temperature deviation, the
actual room temperature should be detected with a reference measurement using a calibrated
temperature measuring device.

The parameter "Internal sensor adjustment..." and "External sensor calibration..." on the
parameter page "Room temperature measurement" can be used to configure the positive
(temperature increase, factors: 1 ... 127) or negative (temperature decrease, factors -128... -1)
temperature calibration in levels of 0.1 K. Thus, the calibration is made only once statically and
is the same for all operating modes of the controller.
i The measured value has to be increased, if the value measured by the sensor lies below
the actual room temperature. The measured value has to be decreased, if the value
measured by the sensor lies above the actual room temperature.
i The pushbutton sensor always transmits the calibrated temperature value to the controller.
When determining the measured value using the internal and external sensor, the two
adjusted values are used to calculate the actual value.

pagina 75
https://downloads.jung.de...n_509xTSM_V2_20160907.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris_77
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-06-2023
Besten,
Na korte pauze met de werken ben ik nu terug in gang geschoten om mijn led spot kringen af te werken.
ik heb een ABB naar DALI gateway en sta nu voor de keuze welke DALI dimmers.

Qua ledspots heb ik deze van absinte 350mA@18V / 6Watt op meeste plaatsen met directe bekabeling van elke spot naar centrale kast waarin de dimmers komen.

Ik heb experimenten gedaan met LCM-40DA (reeds veel besproken hier) en de eldoLED PWR106A1.

Als ik de LCM-40DA gebruik, merk ik dat de de LED spots nog beetje aanblijven na uitschakelen (ghosting effect). Klein testje met een hoogohmige weerstand erover plaatsen doet ze wel uitgaan.

Ik zie dit effect niet met de eldoLED dimmer, waardoor ik geneigd ben toch aantal van deze te steken omdat ook het dim gedrag toch wel beter is.

Is de eldoLED PWR106 dan beste keuze of andere voorstellen? (qua vormfactor zou ik de S1 nemen) Deze kan 4 groepen aansturen tot 57V output (sommige plaatsen zet ik er 3 in serie en meeste plaatsen zitten ze per 2 in serie)

gr,
Kris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 13:11
Tijdens het updaten van de MDT apparaten is bij 1 scherm het updaten mislukt. Ik heb contact gehad met MDT en na allerlei tips, hebben ze nog 1 optie: gebruik een andere interface.
Ik heb zelf een Logicmachine die ik gebruik om vanuit ETS de KNX apparaten te programmeren en dus te updaten.
Nu heb ik geen andere gateway om dit te proberen. In het kader van #durftevragen wil ik vragen of iemand in de omgeving van Urk bereidt is om zijn/haar interface uit te lenen.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:18
Ellow iedereen,

Ik heb een probleempje ergens met mijn RGB LED strip aan te sturen.
Mijn opstelling is:
MDT SCN-DALI64.03 Dali Gateway
Eldoled Lineardrive 720D + MW ELG-200-24-3Y voeding
RGB LED strip
ETS5
Openhab 3.2
Als ik mijn LED strip zoek binnen de Dali admin pagina (zowel via web als DCA) dan vind ik deze en kan ik de 3 kleuren aan/uit doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q29e3U4eYY9334CDfmnZ0xLw2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH9JnfEuxXh4vZhZOFaaK4Au.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHF6PkufAIK-UTjj7h4uXlPn1x4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OYxZ5Rqli5snz67GkP2YXSNa.jpg?f=user_large

Ik heb het type van de groep binnen de instellingen in ETS gedefinieerd als een RGB color en het object type als RGB 3 Byte combined object.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pxvbamrE-UTVBlgeB4whfrsB5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDdxUKCNsnBA2Qs1gltcxlcZ.jpg?f=fotoalbum_large

In openhab heb ik vervolgens een colorpicker geconfigureerd en de group objects in ETS aan Group adressen gelinkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eysb5UNfLK7cYlLB3cQjWjCea4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYJcz80wltbC1o7h9cCp3R5K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4qUSbDrsb2_OL9lZ4qZI7tsJUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fig0N3giVWpENxULO7Nr4l0j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNVCTv_pnj_JIzMtHVnhGrHk8PU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v4ocrzHHhUUmzUSRQNRHeCXc.jpg?f=user_large

Als ik nu de met de kleurenpicker een kleur kies en mijn diagnostics aanzet zie ik het signaal binnen komen maar gebeurd er niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlJv7H90Agcx8Q3CnbUcR-9S5rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1ezP77W4zoxmfdKsnK9fe2u.jpg?f=fotoalbum_large

Het aan en uit zetten of het dimmen van de RGB LED strip via openhab werkt dan weer wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN7y3jlNImHKmYbgiQu0fSjBWp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi6UcDa9oNul0pKYQspV0jfV.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die weet waar het fout loopt? 8)7 8)7 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Not Applicable op 22-01-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Not Applicable als de lamp al aan is, en je veranderd de kleur, gebeurt er dan ook niks?
Het kan namelijk zijn dat je RGB dimmer niet staat ingesteld dat als er een RGB waarde gestuurd wordt, dat hij dan ook aan moet gaan of mogelijk ondersteund je DALI module dat niet.

Mag ik vragen waarom je de terugmelding van de RGB niet programmeert? dat is ook wat gemakkelijker met storing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:09:
@Not Applicable als de lamp al aan is, en je veranderd de kleur, gebeurt er dan ook niks?
Het kan namelijk zijn dat je RGB dimmer niet staat ingesteld dat als er een RGB waarde gestuurd wordt, dat hij dan ook aan moet gaan of mogelijk ondersteund je DALI module dat niet.

Mag ik vragen waarom je de terugmelding van de RGB niet programmeert? dat is ook wat gemakkelijker met storing zoeken.
als de led strip aan is en ik verander van kleur, gebeurd er inderdaad ook niks.
Lijkt mij straf dat de Dali gateway of driver dit niet zou ondersteunen.De gateway heeft de optie kleur aan (zie printscreen color control) en de driver sowieso ook...

De statusmelding heb ik aan gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mheQbXhq6FooTZf0c-eBOUtjOHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksHKlC0ytbqv79GPuqjRus7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stappen heb ik gedaan:
- eerst kleuren picker veranderd van kleur
- daarna aan geschakeld
- daarna gedimd
- daarna kleur veranderd
- daarna gedimd naar off

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbI58MgyNBkGmO9m17gN8wF_Z-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWLuzR94S5C1fyHrzlywGuhe.jpg?f=fotoalbum_large

Zit dus echt vast in elke manier van denken momenteel ook. Het "kleursignaal" krijg ik dus binnen in ETS, Mijn DaliGateway kan daar mee op (denk ik dan want daar staat 3bytes color control ingesteld). Dus dan is mijn vraag... kan mijn drive hier mee om??? Ik zou dat toch verwachten van "state of the art" eldoled drivers... of redeneer ik ergens fout 8)7 :? :X

[ Voor 9% gewijzigd door Not Applicable op 23-01-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Iets heel stoms, na het aanpassen van je instellingen in ETS, heb je toen ook nog een download gedaan in de DCA omgeving?

Ik heb heb het zelf nooit geprogrammeerd, maar is het niet zo dat je moet definiëren welke driver adres voor kleur rood, groen en welke voor blauw is en dat de dali er iets mee wil doen, maar niet weet waar hij het naar toe moet sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Clumsy Smurf schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:33:
Iets heel stoms, na het aanpassen van je instellingen in ETS, heb je toen ook nog een download gedaan in de DCA omgeving?

Ik heb heb het zelf nooit geprogrammeerd, maar is het niet zo dat je moet definiëren welke driver adres voor kleur rood, groen en welke voor blauw is en dat de dali er iets mee wil doen, maar niet weet waar hij het naar toe moet sturen?
Download in de DCA omgeving gedaan zonder resultaat.

Ben ook al zoiets aan het denken (kleur door driver niet gekend) geweest, maar ik vind niks die daar toe leid. Als ik dan verder denk, bij het aansluiten van de RGB strip bepaal je de kleur door in het rode aansluitpunt de rode draad te steken... etc.. dus blijf tegen zelfde muur aanlopen |:( toch bedankt om mee te denken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Not Applicable en hoeveel keer moet je de driver toevoegen aan je dali-gateway 1x of 3x (voor elke kleur 1x)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
03, 04 en 05 zijn mijn 3 kleuren. Die komen dan samen in group 1 die als color group gedefinieerd staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1lwaAj6n7wuqKAdyvar0ydByHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FHkgZLMSCI2lpZq684qtjL9x.jpg?f=user_large

trouwens van hieruit (of uit de DCA) kan ik elk kleur wel aan of uit doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc2zVAxKk8yL_NvFfpb0vTovJ8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHSswaLg3NkXR0WFilduxRIs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Not Applicable op 23-01-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Oké

even iets heel stoms, dit is vast niet wat je wilt gaan gebruiken, maar ben benieuwd wat de verlichting doet als je in ETS naar de Dali-gateway gaat, groep 1
Tabje Colour Control, en daar 'Selection of Object' Type op 'RGB (seperated objects)'
En kijken als je dan 3 verschillende dimwaardes stuurt naar de 3 kleuren en kijken wat de kleuren dan doen.
en vergeet de terugmelding niet te kopellen, dan kun je wat meer zien.

En bij ECG>ECG x>Behaviour> 'Switch-on via Dimming' zou ik hem instellen op;
'Switch ON with Value object'

[ Voor 20% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Switch on with value object stond aan
Ik heb dan de 3 kleuren (absolute dimming en relative dimming) in aparte groepsadressen gestoken en proberen aanspreken via een slider (dimmer) uit openhab. Ik zie de dimm waarde in beide gevallen binnen komen via diagnostics, maar de LED strip reageert niet. Dus ik heb echt het gevoel dat de communicatie tussen de DALI Gateway en de driver foutloopt, maar geen idee hoe of wat :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2kUz51xpnl2bZ3hd8nfNwnnxtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHAsZnL2vR06djqJx5vkE83H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Even voor mij in het kort.
Via OpenHab stuur jij alles aan.
Als jij via openhab de LEDstrip aanstuurd middels het aan/uit commando werkt het.
middels de groepsdimmen, werkt het.

Maar stuur je het per kleur aan, werkt het niet?

En wat gebeurt er als je het via KNX zelf aanstuurt?
En wat voor terugmelding krijg je uit de DALI gateway als je iets aan/uit/dimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Not Applicable
Als ik het goed zie, worden rgb dali drivers bij een scan weergegeven als rgb's (dus hetzelfde symbool) als dat jij hebt staan bij 'Group01' maar ik zie dat jij 3x een lampje hebt.
Zou het kunnen dat jou driver op meerdere manieren ingesteld kan worden?
van wat ik zie zou jij je driver moeten instellen op 2. Set Led groups>1-1L RGB (zie handleiding).
En hierna opnieuw een scan doen in ETS met de DCA en je adressen in DCA opnieuw instellen.
Je zou dus 1x een RGB driver (rgb-symbool) moeten zien ipv 3 losse lampen (lamp-symbool).

[ Voor 11% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Clumsy Smurf schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:57:
Even voor mij in het kort.
Via OpenHab stuur jij alles aan.
Als jij via openhab de LEDstrip aanstuurd middels het aan/uit commando werkt het.
middels de groepsdimmen, werkt het.

Maar stuur je het per kleur aan, werkt het niet?

En wat gebeurt er als je het via KNX zelf aanstuurt?
En wat voor terugmelding krijg je uit de DALI gateway als je iets aan/uit/dimt?
Mijn RGB strip stuur ik via openhab aan omdat dit via KNX niet gaat omdat ik gaan KNX colorpicker heb.
Ik heb wel even op relative dimming object van de rode kleur een schakelaar gezet, en de LED strip doet niks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gFFcrWl5uwuc8EUjcea6vpBYic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tInE2pxzJlxzr48CZ9vqPf9d.jpg?f=fotoalbum_large
Clumsy Smurf schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:15:
@Not Applicable
Als ik het goed zie, worden rgb dali drivers bij een scan weergegeven als rgb's (dus hetzelfde symbool) als dat jij hebt staan bij 'Group01' maar ik zie dat jij 3x een lampje hebt.
Zou het kunnen dat jou driver op meerdere manieren ingesteld kan worden?
van wat ik zie zou jij je driver moeten instellen op 2. Set Led groups>1-1L RGB (zie handleiding).
En hierna opnieuw een scan doen in ETS met de DCA en je adressen in DCA opnieuw instellen.
Je zou dus 1x een RGB driver (rgb-symbool) moeten zien ipv 3 losse lampen (lamp-symbool).
En 1-1L is het sowieso niet, want dan gebruikt hij maar 1 uitgang (de rode)
Hij staat wel ingesteld op RGB wat dan 3 EGC's aangeeft in DCA die ik dan tot 1 "color group" maak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rg_XuVqxGrmLpOl4jpCfuS_Bvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhISgyL78qT6KarT1dHfo4fX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Not Applicable Oke, dan zal ik het wel verkeerd gelezen hebben, ik dacht dat 1-1L betekende dat hij op de mode RGB staat, maar blijkbaar lees ik dit verkeerd in deze handleiding.

je zegt het volgende 'Hij staat wel ingesteld op RGB wat dan 3 EGC's aangeeft in DCA die ik dan tot 1 "color group" maak'.
ik weet niet hoe jij ze samen voegt, maar in dezelfde groep plaatsen is niet samen voegen tot 1 rgb sturing. Dit betekend alleen dat alles wat in deze groep zit luisterd naar het commando wat deze hele groep krijgt.
Zoals al eerder gezegd, denk ik toch dat het ligt aan het toevoegen van de driver. die moet zo ver ik het lees gezien worden als een rgb driver en niet als 3 losse drivers.

Volgens mij wordt deze driver hier wel vaker aangedragen dus als je er nog niet uit komt denk ik dat een van hen jou wel verder kunnen helpen, ik heb zoals gezegd deze niet eerder gebruikt. Maar hoopte je toch wel te kunnen helpen om de juiste weg te vinden.[

[ Voor 16% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Clumsy Smurf schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:46:
@Not Applicable Oke, dan zal ik het wel verkeerd gelezen hebben, ik dacht dat 1-1L betekende dat hij op de mode RGB staat, maar blijkbaar lees ik dit verkeerd in deze handleiding.

je zegt het volgende 'Hij staat wel ingesteld op RGB wat dan 3 EGC's aangeeft in DCA die ik dan tot 1 "color group" maak'.
ik weet niet hoe jij ze samen voegt, maar in dezelfde groep plaatsen is niet samen voegen tot 1 rgb sturing. Dit betekend alleen dat alles wat in deze groep zit luisterd naar het commando wat deze hele groep krijgt.
Zoals al eerder gezegd, denk ik toch dat het ligt aan het toevoegen van de driver. die moet zo ver ik het lees gezien worden als een rgb driver en niet als 3 losse drivers.

Volgens mij wordt deze driver hier wel vaker aangedragen dus als je er nog niet uit komt denk ik dat een van hen jou wel verder kunnen helpen, ik heb zoals gezegd deze niet eerder gebruikt. Maar hoopte je toch wel te kunnen helpen om de juiste weg te vinden.[
sowieso al super hard bedankt om mee te zoeken!!!

nu ik heb geen idee hoe ik jou denkwijze zou kunnen uitvoeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWGbKbZvm7BFubLO93iW8saYbcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mkHhnRKTIy9DPzMib2W3QDD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdhx8n4SjpY9G3Svsq3iUhgBDbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnttf5N4xhafrYYUEKHqWzPr.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als er iemand ervaring heeft met eldoled drivers voor RGB strips... (eventueel nog met een MDT DaliGateway)... zou geweldig zijn als ik hier uit kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Not Applicable ik denk niet dat je bij ETS moet zijn, maar bij de driver, die lijkt verkeerd te worden gelezen/toegewezen/ingesteld te staan.
Ik heb het idee dat de Dali-gateway nu 3 aparte lampen ziet, ipv 1 gecombineerde driver.

Hier het symbool wat voor een device er moet worden toegevoegd.
Bij jou zie ik 3x een gele lamp, ipv de RGB symbool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltnbXxprn6Hi2uwzLVGwJtXIme0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VT7281DmOxteskAtwyOOXzkB.png?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
die staat ingesteld op RGB... dat is het "rare"

hieronder de instellingen die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myeDVpO8FtopWCh6-N26HWg3Sxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4YsCquAqZ3xXILnP6XBLJPL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-04 03:24
Hallo iedereen. Mijn install is af (3+ jaar na mijn first post in dit topic...) en ik ben aan het opruimen. Ik heb nog een stapel met KNX apparaten over en ga ze op marktplaats zetten maar als ik nog ergens een medetweakers blij met kan maken DM me even. (Nieuwprijzen staan erachter ter ref., 2e hands is het beter te doen ;) )
  • 1x Mean Well KNX-20E-640 (KNX PSU, 640mA, 55E)
  • 1x Siemens 5WG1 148-1AB22 (Ethernet-KNX gateway, 180E)
  • 1x ABB UD/S 2.300.1 (2x200W dimmer, 197E)
  • 1x Theben BMG 6 T (6x analog input 10-240v, 295E)
  • 1x Ekinex EK-ED2-TP-RW-NF + EK-TQQ-GAA (4 button wall switch with ice-white covers, 160E+40E)
  • 1x MDT BE-02001.01 (2 in-out for behind switch, 30E)
  • 4x Datec 1630.03160/62100 + DIN rail mount + >=8x TDK B57164K0682J000 NTCs (8 in-out binary + 7x temp, 70E+8E+5E)
  • 1x MTD BE-GT20W.01 Glass Taster II (wall switch with display, 124E)
  • 1x Siemens 5WG1117-2AB12 3 (TPUART interface to KNX bus, 26E)
  • 1x BAB-TEC 12021 DUODMX GATEWAY KNX (KNX-DMX gateway, 371E)
  • 20x KNX connectors

[ Voor 3% gewijzigd door DennisF op 23-01-2022 22:48 ]

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• DennisF
3 jaar nadat ik ben begonnen met het ontwerpen van een KNX installatie voor mijn toen-nog te bouwen huis, is het op het punt aangekomen dat je het "af" kunt noemen. Het huis staat, de installatie draait en bijna alle (even snel afkloppen) bugs zijn overal uit.

Een mooi moment om het een en ander even in een megapost te gooien lijkt me. Niet alles is KNX maar omdat alles toch bijna via KNX gestuurd wordt is het vast niet al te erg wat uitstapjes te maken. Ter inspiratie voor eenieder die ook druk bezig met de weg van dit topic te bewandelen. Mijn mening over de gebruikte onderdelen en technieken staat er altijd tussen () achter.

.

Het onzichtbare stuk

Buizen
Voordat we erin duiken even de achtergrond. De start van de bouw was in 2018, toen had ik al besloten los te gaan met automatisering en alles centraal te schakelen + KNX te gaan gebruiken. Ter voorbereiding daarop zijn er 200+ buizen bijgetekend. Ter indicatie van de spaghetti die in de vloeren ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7ePDOs4SJ3YQUrKcVv82FclXKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BIwt8Ne6LCG0X8UQQIEYNfH.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn feitelijk 2 buizensystemen: 230v en SELV (alles onder de 50v). Deze buizen verbinden bijna alle punten direct met een van 5 centrale kasten in huis. Na de oplevering zag het er allemaal ongeveer zo uit, tijd om aan de slag te gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8NmWcn4ImlWuknbhCwEkO8Vi20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TJ5AwQyDpaVGaggGXQx5Auj.jpg?f=fotoalbum_large

De meterkast
Als eerste heb ik de meterkast aangepakt en er iets meer plaats gemaakt voor actuatoren dan een standaard kast. Ook zit er hier een SlimmeLezer P1 meter gekoppeld (werkt prima). In alle kasten hangen de aansluitschemas zodat je ook kans maakt om iets terug te vinden als je 'm open doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vicK0oY7fbr2q7HOW3tIzDnwYM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoXQQV5rvVxE8RzkCc10IeW2.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenin de kast vind je onderin op de eerste 2 rijen de zekeringen van de 20 groepen, plus 3-fase kookgroep plus een overspanningsbeveiliging. Op de eerstvolgende rij naar boven zitten MDT AMI1216 relais welke ook stroommeting hebben (deze zijn niet heel handig daar ze geen fasemeting hebben, je krijgt nooit het werkelijke verbruik eruit maar alleen maar dat er iets aan de gang is).

Op de rij daarboven zitten links nog meer relais, voor allerhande stopcontacten en rechts zitten S1-DR dimmers (prima prijs/kwaliteit) welke DMX gestuurd zijn. Bijna het hele huis is DMX (werkt maar aansturing is lastig), bedankt voor de tip Femme.

Bovenin en in alle andere kasten zitten Phoenix Contact klemmen (werken super handig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLlBnifidKRYCPHhAXV741KTE-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b1xdSDFD05GgssIoOydV9SB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zit er in de meterkast een schakelaar voor 1 van de 2 PV installaties en een Enphase Envoy om de 8 Enphase IQ7X microinverters uit te lezen (prima spul).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxWQIyevARuFIq6zvPNMqYBa9fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNhMOPlEsfl9qLiCAi1QHFRW.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van de kast komt er glasvezel internet binnen welke doorgekoppeld is aan een fiber naar boven. Daarboven zit een beetje een rommeltje van draden met de POE koppelingen van de DoorBird D101s'en (slechte camera, trage response, niet doen). Ook zit hier de draadloze koppeling naar de haard van Dru (de zender is van Honeywell, werkt prima maar wel zelf even met modbus pielen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsLnYbd_ME_Tp38VAoUWgaLdUfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHvXAajxRh1cQlytQP1ZLFt1.jpg?f=fotoalbum_large

Bijkeuken kast
Aan de achterkant van de wand van de meterkast zit de bijkeuken. In een van de kasten daar vind je het volgende. Links zitten de buizen van de W2W van de douche, er hangt een verdeeldoos (komen we zo op) en daaronder hangt een Sonoff basic (werkt prima) welke ESPhome draait (werkt zeer goed) en waar een aantal DS18B20 1-wire temperatuursensoren aan zitten (prima).

In de middenrij hangen led voedingen voor binnen (alles MeanWell) en buiten en in de rij daarboven hangen dimmers. Op de bovenste rij hangen een paar dozen, 1 met KNX verbindingen en 2 met nog meer S1-DR dimmers voor binnen en buiten (aparte dozen want aparte groepen).

Ook zie je een blauwe Mabo blusgranaat hangen, deze hangt in alle kasten waar er verdeeldozen zitten, de meeste huizen branden af op problemen in de elektrische installatie - better safe than sorry als DIY'er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gci666YbaC9V_EOsSxI2f5ytwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTlH77UTAkld8cmNQ6qYuvdN.jpg?f=fotoalbum_large

Inzoomend op de verdeelkast daar zitten er op de onderste rij een 10A zekering zodat deze kast geheel af te sluiten is, daarnaast een PSU of 2 (waarvan 1 voor de KNX area van MeanWell de 640mA (prima)) en ook nog een relais en de line-coupler een MDT SCN-LK001.03 (lijkt ok). Op de bovenste rij alleen maar SELV, een 8x relais van MDT (AKK-0816.03, veel features voor bijv puls schakelingen) en een 8x binaire ingang (MDT BE-08000.02). De rode unit rechtsonder is een overspanningsbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGvVHLO3cER0GsjDlo0Z46Dj8eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaRMGAHlJXc6qVRFXpdjvEBe.jpg?f=fotoalbum_large

De dimmers voor binnen zijn van Eldoled (LinearDrive 181D, erg goed maar dim snelheid is slecht instelbaar). Iedere lamp in mijn plafond is een Constaled 31346 (Deep Tunable White LED Spot MR16, CRi > 96) en die zijn fantastisch. Voordat ik startte met het ontwerp heb ik veel tijd besteed om goede leds te vinden want anders had ik er halogeen in gedaan voor de kleur en de CRI, ik haat simpelweg slecht led licht. De combi tussen de led en de driver werkt perfect, zelfs bijna niet zichtbaar 1% is nice en smooth (ik zie led flicker helaas goed). Ook hier is de aansturing DMX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVK1TbW96ECoDKizBVA0aVW2DsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvRHf10rY5Gat38SVk9f6A9H.jpg?f=fotoalbum_large

Alle buitenleds zijn kubusjes Ali (deze, slecht, helft is maar waterdicht, bestel dubbel zoveel als je nodig hebt) en daar heb ik de 220v dimmer uitgehaald en stuur ze met een constant current driver DMX aan (ook Ali, maar werkt prima deze en deze). Deze drivers moest ik even modden om het juiste startvoltage en de juiste stroom aan de gang te krijgen maar het werkt perfect. Iedere lamp heeft een eigen zekering hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-YegrOilUcuWM6yfs0wPJgO0LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93l2InxOSBeKyMo3XxeVk6zL.jpg?f=fotoalbum_large

Trapkast
Op de eerste verdieping heb ik in de trapkast nog een kast en alle lan/servers gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWJOp6EwcbZWCM1tqroCK_d7TkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSIoYqa7w8DZdT8ijywMQjd6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook weer een serie drivers voor de 1e verdieping, deze keer Eldoled LinearDrive LIN222D1 omdat ik daar op Ebay een doos vol van op de kop had getikt. (Minder fijn om met te werken, je hebt een pc app en programmeerkabel nodig en aansluiten daarvan betekent bedrading loshalen. Werken verder prima.) Ook hier weer blusgranaat en een kleine versterker/afspeelunit (Ali, deze, met SD is het prima, Bluetooth is prut met Chinese instructies iedere keer) met wat Zen muziek voor in de douche. Tegen de trap aan wat akoestisch schuim. Net buiten beeld zit er rechtsboven een fan voor uitlaat van warme lucht (met een rooster in de trap naar zolder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQxsOxuDaSMMuWpyAjNmqcYJyCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYbGBGCBhAxL75iLUbpJnW9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Door naar het LAN gedeelte. Bijna alle UTP komt hier uit (niet alles helaas, te weinig buizen gelegd tussen de kasten, meer buizen volgende keer). Internet komt via T-Mobile fiber (kastje zit rechts tegen de wand, kan er niet tussenuit helaas). De router is een Unifi Edgerouter4 (goed) en de rest gaat een MikroTik CSR328-24P-4S+RM (bovenste) en een CSS326-24G-2S+RM (onderste) switch/router in (wel ok, niet altijd even handig te configureren, de CSR draait ook routing en DHCP in verschillende VLANs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxra9HotS3WDk-i48c6A4LT-9q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUpvI0gQ8lO77Kcf5E5OqQxf.jpg?f=fotoalbum_large

Dan op de wand ernaast zitten er linksonder nog 2 dimmers voor de trapverlichting (zelfde 4x constant current DMX als eerder, nu met andere current instellingen voor de traplampen). Linksboven zit het fiber patch paneel. In het midden in het wit zit de T-mobile converter en daarnaast zit een DMX splitter (Ali, deze, goed) die een 4-tal DMX ketens aanstuurt. De DMX splitter zelf wordt aangestuurd door de LogicMachine, komen we straks op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa35cfSwBkHtd64095XqQw_j3oQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLA7dZ0KcJ0xl4MCRVqWx4Gp.jpg?f=fotoalbum_large

Als we dan in de kast zelf kijken dan zit er linksboven de root line van KNX. Daarop zit een Logicmachine 5 lite (beste uitvinding sinds KNX want je kunt eindelijk dingen goed automatiseren, ik had hiervoor een MDT logic module, SCN-LOG1.02, maar dat was veel te gelimiteerd) en een line coupler naar de bovenverdieping line (huis is 3 lines, 1 backbone, 1 beneden, 1 boven). Rechts daarvan zit een ESP32 in in een DIN rail behuizing (ArduiBox ESP, goed) die ESPHome draait en temperatuur van verschillende leidingen en de CV waterdruk analoog doorgeeft. Daarna is linksonder een aparte groep voor de rolluik sturing door de MDT JAN-0810.02 (ok maar vergeet state na reboot) met een zekering per 2. Daanast zit een AKH-0800.02 verwarmingsklep sturing want er zit ook een CV verdeler hier. Rechtsonder zitten uiteindelijk nog een aantal PSUs en wat schakelingen. De hele kast kan uitgezet worden met de 10A zekering en er zit nog een andere zekering die de UPS aanstuurt waar de servers en LAN op schakelen zodat je ze onafhankelijk kunt sturen. De rode unit rechtsonder is een overspanningsbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z74oTp5xMlGB-Qw_7zqg3-PKD1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L36v0lRQ60pVA0d7Oo6MWgiy.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste hier zit er een controle-schakelaar voor de rookmelders (Ei1529RC); alle rookmelders (5 stuks) zijn op 230v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayMDO88JFsihbGvuQglyBfnzxeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbueL25cIcXg0s3MjZ2D9tMX.jpg?f=fotoalbum_large

Zolderkast
Op naar kast nummer 4: op zolder. Deze zit achter een wand waar ook de CV en een Ecolution Combi 50 zitten. Deze kast had ik eigenlijk gepland in de meterkast maar hij was te groot dus dan maar ergens anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxjisCRTbxjhMXFV46_su1DWMuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9ThHBn3ZzwslmIUW8EjgpOw.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier weer dezelfde setup met Eldoled drivers, een AliExpress CC driver voor trapverlichting en MeanWell voedingen. Er zit ook een koppenpaneel met latch schakelaars om de CV en Ecolution te enablen. De LogicMachine leest deze uit en neemt de juiste acties qua verwarmen (of alarmeren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBF3r1b-abe0naH-GU-khjdAA1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qrFGzBFmc9LwGx7aW9WMlYq.jpg?f=fotoalbum_large

In de kast zelf zit linksboven een Raspberry Pi (ook met met een ArduiBox) welke via USB met de Ecolution verbonden is, daarmee kun je alles uitlezen en krijg je een goed beeld van wat er aan de hand is (zie screenshot verderop). Zeker in het begin was dat nodig om alles afgesteld te krijgen. Daarnaast zit een schakeling met 2 relais om een Velux raam te kunnen openen. Links op de 2e tij zitten een ESP32 voor temp sensoren met ESPHome en een TheBen KNX-OT-Box voor de aansturing van de CV. Helemaal onderin zit een eenzame MDT om de radiator op zolder aan te sturen.

Rechtsboven meer binaire ingangen en relais, en een shutter-actor voor een raam; allemaal SELV. Rechtsonder zitten een aantal voedingen, een dimmer en nog wat meer relais voor 230v. Helemaal rechts onder zitten weer overspanningsbeveiligingen. Deze kast kan niet helemaal van de stroom af, de meest rechtsonder relay niet, want er staan een aantal zware versterkers op zolder die >10A lusten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HDgrh7TIfP9fiYZc59Qhl9m88g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1or3Ju3d6olwfNLLjNyoUV7.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal in het hoekje zitten nog een paar doosjes verstopt. Brandmelder relais zodat KNX weet dat er brand is, een dimmer en een control unit voor een dakraam. (Waar die 2 relais voor waren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCIrHeZwOAouUN8s3J8d3BZxy_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5MSOfvk6EGZomsZxgMdQn8n.jpg?f=fotoalbum_large

Tuinhuis

De laatste kasten zitten in het tuinhuis. Hier zit de schakelaar voor de 2e PV installatie en een PiZero W die dienst doet als Spotify client plus een versterker voor de muziek in de tuin. Op het dak van het tuinhuis staat nog een MDT weather station (SCN-WS3HW.01) en de MDT rain sensor (SCN-RS1R.01). Het weather station gebruik ik voornamelijk om te zien of de zon op is, wind en regen doe ik niet veel mee omdat de windmeting teveel gestoord wordt door bebouwing. De regensensor kan in theorie de zonwering intrekken maar in de praktijk komt dat nooit voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvQP6HddHyQp0SWBthYIRRfp8WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2ebRnspR2w2xk7CUQV7d0gf.jpg?f=fotoalbum_large

Sensoren
In alle ruimtes zitten 1 of meer zelf gemaakte plafondsensoren (github) welke eCO2, tVOC, lux, temp, rh, luchtdruk en 2 motion sensors bevatten. Hierdoor "weet" het huis of er mensen zijn en doet dan dingen zoals het licht aan en uit en de beveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOGrXnDgME7y9wx3P383Ywdst4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Df3GhGCTyhoDzlaLTyK88FJW.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarming
De verwarmingssturing is een combinatie tussen sturing via KNX (MDT AKH-0600.03) voor de pomp en de actuators van Danfoss. Alle leidingen en pre-post mix hebben weer DS18B30 sensoren welke via de Sonoff Basic met ESPHome worden uitgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUTLR4d62fjupFbVkqksY7_9cyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86OH4xajHpP8VHrHeKLkHugp.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zoverre de "onzichtbare" delen.

.

Interfacing

Alle schakelaars en room controllers in huis zijn van Ekinex (EK-ER2-TP, EK-EQ2-TP voornamelijk, werken prima maar ze updaten de fysieke kant vaak, later covers bestellen is lastig). De covers zijn vrijwel allemaal ice-white.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI5hcMUG6H0vUzZgWlqpDOMOXno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNpn9qP4waG11rnPTqXu0mAm.jpg?f=fotoalbum_large

In sommige ruimtes met een wat minder witte uitstraling heb ik andere covers, bijvoorbeeld deze van brushed titanium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZPvb6qa9HwbvTfARa-F1pU0H9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvGaX8uCtAa0nMyaIqImlZsT.jpg?f=fotoalbum_large

Over het algemeen ben ik erg te spreken over de Ekinex switches. Ja het is geen scherm met een UI waar je 10x meer met kan, maar het is genoeg als je het combineert met scenes. De linker functies (iedere knop is boven en beneden) knoppen zijn altijd sfeer, dim, vol aan en uit, waardoor het makkelijk onthouden is. De rechter 4 knoppen zijn speciale functies. Voor de witte covers heb ik een Neje DK-8-KZ laser engraver voor gekocht en daarmee op alle speciale functie knoppen een icoontje gelaserd zodat het duidelijk is wat het doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYgn9eM8Ee6vPhWBFmrFJcKP_jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5hZhigX9XYRMPJtQZhzzx36.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste heb ik een pad aan de wand gehangen met een custom frame in de huiskamer met de HomeAssistant UI erop. Die wordt niet gebruikt, veel handiger om je telefoon of pad te pakken. Geen aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcblSAbwZBmCeFcX1kLBvieW7I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Kfx6UArPjCxMGotbOdfb2Dz.jpg?f=fotoalbum_large

.

Home automation en wat verdere integraties

In de kern draait KNX met wat hulp van de LogicMachine. HomeAssistant deed eerst alles maar na een paar incidenten waarbij het niet meer werkte en het fly-by-wire huis ermee stopte was ik dat al snel beu. Alles kritisch draait nu via de LogicMachine (warmte, beveiliging en licht), en alle opsmuck draait van HomeAssistant.

De HomeAssistant instance heeft behoorlijk wat inputs en outputs via zowel KNX als een 16-tal ESPHomes en alles wat verder een API heeft. Omdat de knoppen bijna allemaal scenes zijn (wegens de complexiteit, er gaan nogal wat DMX lampjes aan bijvoorbeeld) moet je wel ergens alles kunnen sturen.

Iedere ruimte heeft daarom een eigen pagina, zoals deze voor de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7tA1Tsk_9JKuQtWh4MBBJGE-U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqXjCf7XcfZhiv8x6Gwwe0NA.png?f=fotoalbum_large

Ook zijn er wat functionele paginas zodat je hele systemen in 1x kunt zien zoals deze voor de CV waabij ineens duidelijk wordt wat een hoop van de ESPhomes doen voor de kost :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VjcAz-E0utyMafnY--Tq6YdYcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zby1wFcYeiCPgmPzPlnZx0OD.png?f=fotoalbum_large

Sommige apparaten krijgen wat speciale liefde, bijvoorbeeld de Ecolution unit die aan een Pi hangt die we eerder tegen kwamen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVEs926GWW2As8K3VuNmrMAX5FU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIV8epcZhD9ZZg5tuS1g7cvh.png?f=fotoalbum_large

Via ESPHome en wled schakelt HomeAssistant nog wat extra verlichting waar ik de KNX verlichtingsmogelijkheden zelf niet goed genoeg vond. Op alle kamers zijn er APA102 ledstrips ingebouwd zodat je overal een feestverlichting kunt maken als je wilt (voor de kinderen uiteraard O-) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TrdGmmOwgmap6HP5L2M6WurP70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rvK5TEYKMWIPX8TEiCeDtUj.jpg?f=fotoalbum_large

En op sommige andere plekken via ESPHome wat RGB accentverlichting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mbqyjOLCs_EdoWgJmJ4mSvu1jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpBN5YmR7PhpTW7d6GzYML6I.jpg?f=fotoalbum_large

.

Evaluatie

Nu het allemaal werkt is het prima te doen. Alles uitzoeken en interfacen was een gigantische berg werk, voornamelijk in uitvinden wat wel even, maar niet lange termijn stabiel blijft draaien.

Mijn take-aways:
  • KNX werkt prima als je 1 line hebt, line-couplers zijn een bron van storingen (dat was uiteindelijk een slechte coupler die eens in de zoveel maanden crashte, sinds die vervangen is is het stabiel)
  • MDT Logic Module is zeer gelimiteerd als je een script/programmeeromgeving gewend bent, koop een LogicMachine vanaf het begin
  • KNX kan niet alles wat ik zocht, ik heb veel geinterfaced door HomeAssitant, ga ervan uit dat het breekt; HA is onstabiel door updates heen en niet geschikt voor kritische applicaties. KNX en logicmachine werken perfect stabiel.
  • Mijn installatie is officieel (goed) gekeurd, en ik heb inmiddels wel wat kennis van NEN1010. Dat is nog best knap lastig als je het niet precies weet in het begin.
  • Dit topic helemaal doorlezen en notities maken was voor mij de moeite waard qua tijdsinvestering
  • De WAF was in het begin laag met veel storingen, het kost veel tijd voor alles stabiel is.
  • Er is geen 1 goede KNX-DMX gateway die blijft draaien, ik heb ze bijna allemaal gehad. het enige wat voor mij goed werkt is mijn eigen gw in LogicMachine (en nee die wilde ik niet hoeven te maken) (github)
  • Hou een administratie bij, label alles aan beide kanten, anders ben je reddeloos verloren
  • Ik had een hoop Pi's eerst, maar dat was toch niet super stabiel. Sinds ik alles op ESP32 met ESPHome heb is het significant beter
  • Eerst had ik alle lampen beneden op Dali, maar nadat ik mijn voedingen uit wilde zetten werkte dat niet goed en kostte het teveel concessies, toen is alles omgegaan naar DMX. Dat werkt perfect sindsdien (behalve dat er geen goede controllers waren).
  • Een 3d printer om behuizingen te maken was onontbeerlijk, heb een aantal cases voor bovenstaande op Thingiverse gezet
Zou ik het nog eens zo doen? Wellicht, in mijn vorige huis had ik z-wave en dat was ook problematisch. KNX lijkt iets minder problematisch, maar het kost nog steeds veel moeite om goed te krijgen.

Uiteindelijk is het een iets uit de hand gelopen hobby en nu het klaar is zoeken we weer iets nieuws om te bouwen :+

[ Voor 107% gewijzigd door DennisF op 10-07-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43

Zoefff

❤ 

@DennisF tof om dit zo te lezen en super dat je het zo uitgebreid deelt. Ik weet zeker dat dit andere lezers weer nieuwe inzichten of motivatie zal geven om met KNX aan de slag te gaan d:)b

"Goed" om te lezen dat HA niet altijd even stabiel is. Dat is ook mijn conclusie en sterkt me in de werkwijze om nooit van "zelf geknutselde" software afhankelijk te zijn. Ik heb wel openHAB draaien, maar daar zit in principe geen onmisbare logica in; het functioneert vooral als bridge naar HomeKit. Ik heb nog wel de ambitie om de verwarming ook helemaal in KNX te maken, met behulp van de MDT logic module. Ben benieuwd of me dat gaat lukken.

Dat de tablet aan de muur van weinig toegevoegde waarde is lijkt me ook een compliment naar jezelf en hoe alles werkt. Blijkbaar is het dus niet nodig om (veel) handmatig bij te springen, prima toch? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:10

Ethirty

Who...me?

Heel tof dat je je ervaring zo uitgebreid deelt. _O_

Als ik het zo lees hoop ik wel dat mijn reis straks wel wat saaier wordt. 3 jaar bezig, pff.

Kan je iets delen over je Velux aansturing vanuit KNX? Dat is voor velen ook een groot hoofdpijn dossier.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 21:49
@DennisF Mooie post zeg, veel info. De brandgranaat triggered me. Heb overal rookmelders hangen (KNX gekoppeld) maar zo’n brandgranaat kan wellicht best meerwaarde bieden. Gezien je andere overwegingen doe ik de aanname dat je hier eerst info over verzameld hebt om een afweging te maken? Erg benieuwd naar je overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Zoefff schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:36:
Ik heb nog wel de ambitie om de verwarming ook helemaal in KNX te maken, met behulp van de MDT logic module.
Die had ik ook maar heb ik weer verkocht, doet niet wat ik zocht. Mijn advies: koop een LogicMachine want tot nu toe is het enige waarin je kunt scripten en dat ook blijft werken ;) (Heb mijn post aangepast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisF
Ethirty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:06:
Kan je iets delen over je Velux aansturing vanuit KNX? Dat is voor velen ook een groot hoofdpijn dossier.
Jazeker, ik heb een SK06 dakraam waarin ik een KMG100K opener heb ingebouwd. Die krijgt zijn voeding via een 24v PSU. Daarnaast heb ik een Velux KLF 050 (die staat op de foto boven) die communiceert wireless met het dakraam. Ook heb ik een remote voor dat raam zodat ik het handmatig kan doen.

De schakeling voor de KLF 050 is anders dan hoe de jaloesieactor (MDT JAL-0210.02) werkt. De actor werkt met 2 uitgangen en de KLF 050 werkt met omgekeerde polariteit, dat is de reden van de 2 relais in de zolderkast, de MDT schakelt een van de 2 in en die stuurt de juiste stroom naar de KLF.

Ik heb ook nog even gespeeld met een VNX-C print van Techniline.com om te kijken of dat simpeler was, uiteindelijk was dat niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisF
Niek_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:15:
@DennisF De brandgranaat triggered me. Heb overal rookmelders hangen (KNX gekoppeld) maar zo’n brandgranaat kan wellicht best meerwaarde bieden. Gezien je andere overwegingen doe ik de aanname dat je hier eerst info over verzameld hebt om een afweging te maken? Erg benieuwd naar je overweging.
Heb niet veel overwogen om eerlijk te zijn :/, de statistiek zegt dat de meeste branden starten in de elektrische apparaten/installatie. Aangezien ik die geheel zelf ging bouwen heb ik gewoon het zekere voor het onzekere genomen en overal waar er kasten zitten zo'n ding gehangen. Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar het sliep beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:04
@DennisF weet je toevallig ook of de apparatuur na het afgaan van de brandgranaat nog bruikbaar is? of is het dan een rip en replace gevalletje geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HiBe @Niek_ @DennisF Die brandblusgranaat trok ook mijn aandacht. Wel met lichte twijfel over of 't het verschil gaat maken: starten in de elektrische apparaten/installatie is voor mijn gevoel veel vaker in dat verlengsnoertje wat daar niet ook nog tussen had gemoeten eigenlijk, of de TV waar al jaren het stof niet uitgeblazen is, dan in de met zorg geplaatste centrale kast.

Desondanks ernaar gaan neuzen en ook wat filmpjes bekeken, o.a. vanaf hier.

Denk niet dat het een brandje zo stopt dat de kast nog (grotendeels) bruikbaar is. Men heeft het o.a. over de coating die het veroorzaakt, zodat het niet weer kan opvlammen en in de film zie je toch al een flinke fik voor je "pang" hoort en voordat het vervolgens uit is. Het lijkt meer: wanneer zo'n kast in vlammen op gaat, gaat je huis dat (waarschijnlijk) desondanks niet, ook al blust er verder niemand. En da's natuurlijk ook al heel wat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 07:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volgens mij kun je dan beter een sprinkler hebben, die blust dan meer en voorkomt dat de hele hut in vlammen op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
deWit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:36:
Volgens mij kun je dan beter een sprinkler hebben, die blust dan meer en voorkomt dat de hele hut in vlammen op gaat.
Je wilt met water los op een elektrobrand? Zit je ons nu te trollen?

Verder is 't punt van zo'n 'granaat' als automatische brandblusser dat hij geheel vanzelf op het juiste moment af gaat. Een sprinkler brandblusinstallatie met in deze kasten een of ander zuurstof verdringend gas, is toch 'n installatie met aansturing waar 't ook mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Precies wat hierboven wordt beargumenteerd. Ik zocht een unit die zelfstandig het huis red. Op het moment dat de granaat afgaat is de kast al hopeloos verloren, das niet erg.

Alle andere systemen zoals halon dump etc zijn veel duurder ook omdat je wel probeert zoveel mogelijk te redden. De waarde van de kast is waarschijnlijk minder dan een halon systeem met alle onderhoud erbij etc.

Zoals gezegd, ik verwacht ze niet nodig te hebben, maar voor een paar 100 euro is het een extra zekerheid. Ik voel me prettig met die trade-off, maar nodig is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 23:16
@DennisF

Ik ben echt nog helemaal nieuw in dit topic, maar ik begrijp niet zo goed of je nu de lampen met DMX stuurt, los van knx. Of via knx een DMX aansturing hebt. Zou je dat misschien willen uitleggen, vind het prachtig om te zien!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisF
Speeddragon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:21:
@DennisF

Ik ben echt nog helemaal nieuw in dit topic, maar ik begrijp niet zo goed of je nu de lampen met DMX stuurt, los van knx. Of via knx een DMX aansturing hebt. Zou je dat misschien willen uitleggen, vind het prachtig om te zien!
Alle drivers zijn DMX.

Mijn LogicMachine (welke ook op KNX zit) is ook de DMX master. Deze vertaalt scenes en KNX aansturingen naar DMX, zie hier.

Had eerst dedicated DMX-KNX gateways maar dat heeft voor mij nooit echt gedaan wat ik wilde (sommige zijn te klein qua addressen, sommige zijn gewoon brak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Laatst online: 27-05 10:40
DennisF schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:35:
De dimmers voor binnen zijn van Eldoled (LinearDrive 181D, erg goed maar dim snelheid is slecht instelbaar). Iedere lamp in mijn plafond is een Constaled 31346 (Deep Tunable White LED Spot MR16, CRi > 96) en die zijn fantastisch.
Interessant! heb je nog last van verschil in brightness tussen verschillende spotjes als gevolg van verschil in kabellengte? Heb je meerdere spotjes parallel? Mijn huidige plan was om zelf spotjes te maken zodat ik ze met constant current kan aansturen, maar dit zou wel een stuk makkelijker zijn...

Zijn ze enigszins uit elkaar te halen? Misschien is de 24V driver ook nog te bypassen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
Niemand hier interesse om bij de volgende Smarthome meet-up iets over KNX te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
DiLDoG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:27:
[...]

Interessant! heb je nog last van verschil in brightness tussen verschillende spotjes als gevolg van verschil in kabellengte? Heb je meerdere spotjes parallel? Mijn huidige plan was om zelf spotjes te maken zodat ik ze met constant current kan aansturen, maar dit zou wel een stuk makkelijker zijn...

Zijn ze enigszins uit elkaar te halen? Misschien is de 24V driver ook nog te bypassen }:O
Totaal geen last van brightness verschillen. Deze leds kun je perfect PWM sturen met behulp van de Eldoled drivers. Dus geen driver-per-led constant current dingen maar gewoon zoveel je erop aan wilt sluiten in parallel en gaan. Uit elkaar halen is lastig, het is een massieve metalen unit. Waarom zou je dat willen doen?

Draad is overal deze in 3 kleuren (wit, oranje, rood). Die zitten allemaal met zulke clips aan elkaar, daar moeten er vele honderden van in huis zitten maar ben ergens gestopt met tellen en in bulk gaan kopen :+

[ Voor 3% gewijzigd door DennisF op 29-01-2022 20:28 . Reden: Link naar Wago bij SV in plaats van Ali ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

DennisF schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:35:
[...]

Die zitten allemaal met zulke clips aan elkaar
Mag ik vragen waarom je niet voor de echte wago klemmen gegaan bent ipv de AliExpress versie? En dan in het bijzonder waarom niet de "nieuwere" 221-reeks die wat compacter eigenlijk nog makkelijker is.

Voor iemand die een blusgranaat boven elke kast hangt vind ik het wel speciaal om dan die klemmen van AliExpress te halen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisF
bomberboy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:47:
[...]
Mag ik vragen waarom je niet voor de echte wago klemmen gegaan bent ipv de AliExpress versie? En dan in het bijzonder waarom niet de "nieuwere" 221-reeks die wat compacter eigenlijk nog makkelijker is.

Voor iemand die een blusgranaat boven elke kast hangt vind ik het wel speciaal om dan die klemmen van AliExpress te halen. O-)
Haha fair enough! :)

Alle VD draad buiten kasten zit met Wago of CONEX lasklemmen gekoppeld. Waar kasten/dozen litze en/of VD koppelen gaat dat via Phoenix Connect railklemmen (en een enkele CONEX). Het aantal 222 (of look-a-like) klemmen in het 230v circuit is zeer laag en dan altijd voor situaties waar we het hebben over weinig stroom, bijvoorbeeld een dimmer met leads eraan of een lamp socket met leads voor een led lamp. Dat was in het begin zeker Wago maar ik sluit niet uit dat er in de loop van de tijd wellicht ergens een Ali is ingeslopen...

Waar ik deze Ali koppelblokjes veel voor heb gebruikt is de led verlichting, als koppeling tussen de leads van mijn laagvoltage led lampen en de bekabeling. Dat is 24v met 8w en dan max een lapje of 8 erop per groep met een gemiddelde van 3 ofzo. Dat zijn geen stromen waar ik wakker van lig.

In het begin had ik ze zowel van Wago en van Ali (Ali want snel en handig en geen gekke minimum besteleenheden) apart maar in de loop van de tijd zijn die 2 voorraden in de mix gegaan. De manier waarop ik ze gebruik en het feit dat ik er nog nooit 1 heb betrapt op slecht gedrag (ik gebruik zo ook om in test setups even ergens snel een stekker aan te maken ipv kroonsteen en die krijgen af en toe wel op hun donder) danwel dat er ooit 1 slecht was of over tijd warm wordt, leidde er eigenlijk toe dat ik er niet super streng op ben als ik wellicht zou moeten zijn.

(Ik wist niet af van de 221 serie, maar die ziet er nice uit. Zeker dat doorzichtige stelt je in staat om goed te kijken of de sluiting prima is. Heb geen situaties waar er zo weinig ruimte is dat ik geen 222 kon gebruiken dus nooit naar gezocht. Maar staan op de lijst voor de volgende keer :9 )
(Ook heb ik even de link aangepast van de connectors boven naar de Wago van een NL leverancier, net zo veilig voor eenieder die iets minder scherp ernaar kijkt. O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
DennisF schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Totaal geen last van brightness verschillen. Deze leds kun je perfect PWM sturen met behulp van de Eldoled drivers. Dus geen driver-per-led constant current dingen maar gewoon zoveel je erop aan wilt sluiten in parallel en gaan. Uit elkaar halen is lastig, het is een massieve metalen unit. Waarom zou je dat willen doen?
LEDs met constant current aansturen is in theorie de "beste" oplossing, en als nerd is alles minder niet acceptabel. Maar je hebt gelijk in de praktijk is het eigenlijk best vervelend...

De constaled spotjes zijn inderdaad mooi, ik ben benieuwd wat ze gebruiken om de stroom te regelen en of ze ook met een constant current driver aangestuurd kunnen worden. Maar nu je het zegt, ik ga zeker nog een testje doen met constant voltage. Ik heb al een eldoled driver liggen die ik voor de led strips.

Hoe lang is je bekabeling tussen de driver en de LEDs? Ik maakte me een beetje zorgen over EMC bij lange afstanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
DiLDoG schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Hoe lang is je bekabeling tussen de driver en de LEDs? Ik maakte me een beetje zorgen over EMC bij lange afstanden...
Hmm iets van 20 meter ofzo als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Ik zit met een "hoe"-vraagstuk over hoe opvolging van een brandalarm uit te voeren. Vanuit de brandmelders loopt een relais switch naar de meterkast. Dus stap 1 is wel gelukt. Dat is ook niet het probleem. Ik zit meer in de uitvoering daarna.
Ik denk dat het volgende handig is om te doen:
  • Alle rolluiken naar boven.
  • verlichting aan daar waar handig is. IDG alle vluchtroutes.
  • Blokkeren dat bewegingsmelders de lampen weer uit kunnen zetten.
  • Blokkeer allerlei automatische handelingen zodat rolluiken niet meer naar beneden gaan.
  • Zorg dat er zo min mogelijk apparaten betrokken zijn voor deze uitvoering.
  • Zorg dat de pauze knop op een brandmelder dit hele circus niet reset, maar een aparte knop in de meterkast.
Nu kan ik op 2 manieren starten: met een switch of scene.
Vanuit de scene krijg ik de bewegingsmelders niet geblokkeerd. Dus die lijkt af te vallen.
Maar starten vanuit een switch zorgt ervoor dat ik logica nodig heb van bijv. de logicmachine. Dit om een switch om te zetten naar diverse signalen, zoals 100% dim, 100% rolluik omhoog etc. De logicmachine wil ik liever niet gebruiken.

Hebben jullie tips hoe jullie een brandmelding hebben geregeld in KNX?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@klaasopurk
Mijn rolluiken gaan open, doordat ik een blokkeerfunctie hiervan gebrukt heb. (zoals vorst)
Mijn verlichting heeft ook een of functie (dus als een van de twee een groepsadres heeft die waar is, gaat het licht aan) (schakelen) heb maar 2 dimmers ingebruik, geen idee hoe het daarbij zit. Maar mogelijk hebben die een blokeer of een OR functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Waarom zou je zoveel willen doen?
Wakker worden is stap 1, rolluiken omhoog heeft zeker meerwaarde. Lampen aan is ook best handig.

Maar waarom wil je vanalles blokkeren? Waarom zou het licht niet na een paar minuten weer uit mogen gaan?
Om welke reden zouden je rolluiken opeens weer willen sluiten nadat je ze net open heb gestuurd?

Dit lijkt me onnodig en onhandig, heeft allemaal weinig meerwaarde volgens mij.
Waarom zou je er een heel circus van maken? En waarom mag een pauzeknop op een rookmelder dit niet resetten? Lijkt me juist handig.

Een scene lijkt me gewoon wel een prima oplossing dus.

Je moet je bedenken dat het alarm de belangrijkste functie is. En omdat rookmelders niet perfect zijn is 9 van de 10 meldingen een loos alarm. Ik zou er absoluut geen circus van maken
De kans dat je dit (echt) nodig gaat hebben is bijzonder klein.
Als je het dan echt nodig hebt zijn twee zaken echt belangrijk: wakker worden, en naar buiten. Een ouderwetse knopcilinder op je voordeur en achterdeur (zodat je altijd zonder sleutel naar buiten kan) gaan je meer helpen dan het rolluik op de eerste verdeiping wat met een snelheid van 0.1 meter per seconde omhoog gaat.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Not Applicable schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:57:
[...]

sowieso al super hard bedankt om mee te zoeken!!!

nu ik heb geen idee hoe ik jou denkwijze zou kunnen uitvoeren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus als er iemand ervaring heeft met eldoled drivers voor RGB strips... (eventueel nog met een MDT DaliGateway)... zou geweldig zijn als ik hier uit kom...
Iemand die hier raad op weet? Ik geraak er maar niet uit... :? :-( :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43

Zoefff

❤ 

Not Applicable schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:08:
[...]

Iemand die hier raad op weet? Ik geraak er maar niet uit... :? :-( :'(
Mijn DALI kennis is beperkt, maar is het niet zo dat de driver het gewoon niet ondersteund om via 1 adres een RGB waarde door te sturen? Of met andere woorden; dat je voor een RGB kleur dus de drie kanalen los moet aansturen?

Drivers zoals https://www.lunatone.com/...li-rgb-led-dimmer-cv-dt8/ ondersteunen DT8 waarbij je een kleur via 1 adres kan doorgeven. De EldoLED die je aanhaalde ondersteunt volgens mij alleen DT6 waarbij dat niet kan? Maar nogmaals; iemand met meer verstand van zaken zou dit moeten bevestigen want ik weet dit niet zeker.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Dit klopt, je hebt een DT8 driver nodig om RGB/Tunable white aan te kunnen sturen. Met DT6 blijven het losse kanalen. Er is een beperkt aantal EldoLed drivers met DT8 ondersteuning, bijv de DualDrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Toen ik 3 jaar geleden begon heb ik ook eerst DALI en DT8 geprobeerd, was gewoon lastig goed te krijgen en weinig support. Klinkt alsof het nog niet veel beter is.

Uiteindelijk maar besloten de wit en geel kanalen apart te doen (want hoe vaak wil je met de lichtkleur spelen zodra je het heb gezet hoe je wilt, in het begin een paar keer en dan is het wel klaar). Dat opende ook ineens DMX en toen werden dingen makkelijker (driver power uitzetten en dan bij de start niet meer het DALI pakketje missen, veel kanalen, veel apparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DennisF in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
(want hoe vaak wil je met de lichtkleur spelen zodra je het heb gezet hoe je wilt, in het begin een paar keer en dan is het wel klaar).
Vrijwel doorlopend? Ik lees deze worsteling dus met grote interesse!

Voor mij is het volgen van het circadiaan ritme de reden om los te gaan op de verlichting, zeker nu veel thuiswerken blijvend lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisF
Gwaihir schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Vrijwel doorlopend? Ik lees deze worsteling dus met grote interesse!

Voor mij is het volgen van het circadiaan ritme de reden om los te gaan op de verlichting, zeker nu veel thuiswerken blijvend lijkt.
Ja daar heb ik ook met zitten spelen :)

Bij mij begon dat door na te denken over wat een Circadiaans ritme nou preices is. Andere lichtkleur en intensiteit. Ik wilde niet helemaal naar blauw en rood gaan (want er zijn geen goede witte lampen die ver genoeg gaan IMHO). Ik wilde ook niet alles dubbel aanleggen omdat ik een bepaald design spots in mijn plafond wil. (En de CRI van meer blauwe en rode lampen is om te huilen.) Dus dan heb je over wat de lamp kan, in mijn geval met die Constaleds was dat wit en geel als kanalen.

Met die limitatie begonnen met wat wil ik? Constante lumen maar andere kleur? Andere kleur en lumen? (De andere 2 opties heb ik niet overwogen.) Voor mij is het beide, andere intensiteit en kleur.

Als je helemaal los wilt gaan dan leg je de lamp samen met een representatieve reflecterende oppervlakte naar ratio (dus wand, vloer, kast etc) in een donkere doos en gebruik je een spectrophotometer (praktisch zoiets) om de kleur en intensiteit te meten bij bepaalde inputs van wit en geel. Of je doet het gewoon in de ruimte als je het kunt verduisteren.

Dan heb je een 2d map van geel en wit (of zoveel d als je kleuren hebt) (per lamp voor de purist of je generaliseert 1 meting) en weet je precies hoeveel input je nodig hebt om je gewenste intensiteit en kleur te krijgen. Dat kun je dan weer in HA importeren welke dan de vertaling van de GUI voor je doet. Daarna automatiseer je het verloop daarvan naar hartenlust (tijd/zon/maan).

Dat laatste stuk was ik aan begonnen, maar toen realiseerde ik dat ik gewoon glas in mijn huis had en dat ik echt niet zo heel veel altijd met lampen aan zat. (Dat is anders in grote kantoren). Dus uiteindelijk heb ik een setting of 3 nu per lampengebied. (Sfeer voor 's avonds en dat is constant, sfeer/nacht/speciaal naar gelang de ruimte bijvoorbeeld de overloop 's nachts zeer gedimd en zeer geel van kleur, vol aan voor als je echt licht nodig hebt en uit.)

Die kalibratie is gedaan zonder high tech, gewoon er staan en even spelen tot je het mooi vindt en mijn Circadiaans ritme detector het ermee eens was. Geler en gedimd 's avonds en witter en feller overdag kwam het een beetje op neer :+

[ Voor 3% gewijzigd door DennisF op 04-02-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik gebruik nu Adaptive Lighting component for Home Assistant. Momenteel alleen nog in testopstelling op mijn werkkamer, maar het bevalt erg goed. Met DT6 kreeg ik het niet aan de praat, met DT8 had ik geen enkel probleem om het aan de praat en stabiel te krijgen.

Zijn hier nog mensen met ervaring met de Jung Rotary Sensor (DS 4092 TS)? Ik wil de user experience zoveel mogelijk op een gewone dimmer laten lijken, volgens mij zou dat met "4.2.4.2.4 Rotary knob function 1-byte value transmitter" moeten kunnen. Ik loop echter tegen de volgende limitaties aan:

"Rotation Angle for Value Adjustment" is minimaal 36" (3 clicks): Dit betekent dat de verlichting in vrij grote stappen update, als je 2 clicks verder draait gebeurt er helemaal niets

"If the direction of rotation changes without interruption during an operation, the rotary knob does not transmit any further telegram. The device evaluates this operation as a wrong operation.

Beide "features" zorgen voor een erg onnatuurlijke ervaring. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag, misschien is Jung nog te overtuigen er wat aan te doen, anders moet ik misschien maar eens kijken welke microcontroller er in zit.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DennisF schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:32:
Dat laatste stuk was ik aan begonnen, maar toen realiseerde ik dat ik gewoon glas in mijn huis had en dat ik echt niet zo heel veel altijd met lampen aan zat. (Dat is anders in grote kantoren). Dus uiteindelijk heb ik een setting of 3 nu per lampengebied. (Sfeer voor 's avonds en dat is constant, sfeer/nacht/speciaal naar gelang de ruimte bijvoorbeeld de overloop 's nachts zeer gedimd en zeer geel van kleur, vol aan voor als je echt licht nodig hebt en uit.)

Die kalibratie is gedaan zonder high tech, gewoon er staan en even spelen tot je het mooi vindt en mijn Circadiaans ritme detector het ermee eens was. Geler en gedimd 's avonds en witter en feller overdag kwam het een beetje op neer :+
Zelf ook de lampen kalibreren, daar had ik nog niet bij stilgestaan!

Dat glas vind ik hier ook heerlijk, maar juist op de sombere momenten volstaat het niet voor me. Zoals op een grauwe dag als vandaag. Dan wil ik het daglicht aanvullen. Idem om de dag in de winter iets te verlengen, omdat de werkdag nu eenmaal ook even lang blijft. Daarnaast hoor ik dat 'n echt de dag volgende lichtkleur op zo'n winterdag daadwerkelijk wat toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Zoefff schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:27:
[...]

De EldoLED die je aanhaalde ondersteunt volgens mij alleen DT6 waarbij dat niet kan? Maar nogmaals; iemand met meer verstand van zaken zou dit moeten bevestigen want ik weet dit niet zeker.
Inderdaad |:( 8)7 :
Dan ben ik dus nu aan het twijfelen om een KNX - DMX gateway aan te schaffen voor mijn LED strips en mijn DALI kan ik dan houden voor mijn spots. Iemand kennis van een goeie gateway? Ik dacht aan Ingenium BES of HDL???

Is dit ook alles wat ik nodig heb buiten dat mijn drivers ook DMX moeten ondersteunen?

Gr,
D

[ Voor 12% gewijzigd door Not Applicable op 04-02-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 21:49
Gwaihir schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:26:
@HiBe @Niek_ @DennisF Die brandblusgranaat trok ook mijn aandacht. Wel met lichte twijfel over of 't het verschil gaat maken: starten in de elektrische apparaten/installatie is voor mijn gevoel veel vaker in dat verlengsnoertje wat daar niet ook nog tussen had gemoeten eigenlijk, of de TV waar al jaren het stof niet uitgeblazen is, dan in de met zorg geplaatste centrale kast.

Desondanks ernaar gaan neuzen en ook wat filmpjes bekeken, o.a. vanaf hier.
Denk niet dat het een brandje zo stopt dat de kast nog (grotendeels) bruikbaar is. Men heeft het o.a. over de coating die het veroorzaakt, zodat het niet weer kan opvlammen en in de film zie je toch al een flinke fik voor je "pang" hoort en voordat het vervolgens uit is. Het lijkt meer: wanneer zo'n kast in vlammen op gaat, gaat je huis dat (waarschijnlijk) desondanks niet, ook al blust er verder niemand. En da's natuurlijk ook al heel wat :).
@HiBe @DennisF
Heb in de afgelopen dagen wat navraag gedaan, onder andere bij kennissen die bij de (vrijwillige) brandweer werken. Die hebben op hun beurt ook weer verder navraag gedaan.

Voorlopige conclusie is dat het een zuurstofverdrijvend middel bevat, effectief om vuur te doven, minder handig als je zelf nog naar buiten moet. De combinatie rook + zuurstofverdrijvend middel met een vermogen van 16m3 kan het dan erg lastig maken om het huis nog uit te komen.

Voor mij een reden om toch niet dit middel te kopen en in huis (meterkast) op te hangen, ondanks dat ik er in 1e instantie wel positief tegenover stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Not Applicable schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Inderdaad |:( 8)7 :
Dan ben ik dus nu aan het twijfelen om een KNX - DMX gateway aan te schaffen voor mijn LED strips en mijn DALI kan ik dan houden voor mijn spots. Iemand kennis van een goeie gateway? Ik dacht aan Ingenium BES of HDL???

Is dit ook alles wat ik nodig heb buiten dat mijn drivers ook DMX moeten ondersteunen?

Gr,
D
Die BES heb ik gehad en verkocht. De enige redelijk DALI GW die ik heb gehad was die van MDT. Mijn buiten led drivers zitten binnen en draaien op DMX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisF
Niek_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:08:
[...]

@HiBe @DennisF
Heb in de afgelopen dagen wat navraag gedaan, onder andere bij kennissen die bij de (vrijwillige) brandweer werken. Die hebben op hun beurt ook weer verder navraag gedaan.

Voorlopige conclusie is dat het een zuurstofverdrijvend middel bevat, effectief om vuur te doven, minder handig als je zelf nog naar buiten moet. De combinatie rook + zuurstofverdrijvend middel met een vermogen van 16m3 kan het dan erg lastig maken om het huis nog uit te komen.

Voor mij een reden om toch niet dit middel te kopen en in huis (meterkast) op te hangen, ondanks dat ik er in 1e instantie wel positief tegenover stond.
Dank, goede info, zover had ik zelf nog niet gekeken.

(Die granaten hangen in semi-gesloten ruimtes met gelimiteerde airflow. (Er hangt wel een tempsensor in iedere kast die aan het brandalarm hangt in mijn geval.) Tegen de tijd dat je rookmelder afgaat is je kast een BBQ, mijn hoop is dat dit het eerder dooft en omdat het in een gesloten ruimte zit hoop ik dat het effect sterker en lokaler is.

Voor mij, tenzij het hele huis tegelijk in de hens staat, op zo'n manier dat de granaten allemaal gefaald hebben om het te doven, heb ik altijd wel een ander pad naar buiten dus ik ben er niet al te bang voor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:21:
@klaasopurk
Mijn rolluiken gaan open, doordat ik een blokkeerfunctie hiervan gebrukt heb. (zoals vorst)
Mijn verlichting heeft ook een of functie (dus als een van de twee een groepsadres heeft die waar is, gaat het licht aan) (schakelen) heb maar 2 dimmers ingebruik, geen idee hoe het daarbij zit. Maar mogelijk hebben die een blokeer of een OR functie?
Das was een goede tip. Dit werkte voor de verlichting prima (was wel ff zoeken). Helaas heeft mijn rolluikaansturing dit niet. Bedankt!

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@klaasopurk welk type rolluik actor heb je dan als ik vragen mag?
Want heeft die dan ook geen blokkering voor wind of regen?

Als bij mij het brand alarm af gaat moet ik zelf de blokkering opheffen, dit heb ik bewust gedaan.
Mijn verlichting gaat niet aan, weet nog niet of ik dat wil of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
NovapaX schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:15:
Waarom zou je zoveel willen doen?
Wakker worden is stap 1, rolluiken omhoog heeft zeker meerwaarde. Lampen aan is ook best handig.

Maar waarom wil je vanalles blokkeren? Waarom zou het licht niet na een paar minuten weer uit mogen gaan?
Om welke reden zouden je rolluiken opeens weer willen sluiten nadat je ze net open heb gestuurd?

Dit lijkt me onnodig en onhandig, heeft allemaal weinig meerwaarde volgens mij.
Waarom zou je er een heel circus van maken? En waarom mag een pauzeknop op een rookmelder dit niet resetten? Lijkt me juist handig.

Een scene lijkt me gewoon wel een prima oplossing dus.

Je moet je bedenken dat het alarm de belangrijkste functie is. En omdat rookmelders niet perfect zijn is 9 van de 10 meldingen een loos alarm. Ik zou er absoluut geen circus van maken
De kans dat je dit (echt) nodig gaat hebben is bijzonder klein.
Als je het dan echt nodig hebt zijn twee zaken echt belangrijk: wakker worden, en naar buiten. Een ouderwetse knopcilinder op je voordeur en achterdeur (zodat je altijd zonder sleutel naar buiten kan) gaan je meer helpen dan het rolluik op de eerste verdeiping wat met een snelheid van 0.1 meter per seconde omhoog gaat.
Ik zal het je even uitleggen:

Als er rook hangt dan denkt de bewegingsmelder na x tijd: er is geen beweging en dan gaat het licht uit. Nu heb ik een trap waar 0,0 daglicht komt. Ik heb echter ledstrips ter hoogte van de traptreden. Dus deze aanzetten helpt bij het navigeren naar beneden. Nu denk je: mijn trap die ken ik wel, maar dat valt vies tegen als er rook hangt.
Omdat ik een rolluik voor de deur heb, is het wel zo handig dat deze al naar boven gaat. Dit scheelt tijd die ik anders moet wachten bij de deur.
En nog een reden om van alles te blokkeren is: mijn rolluiken gaan automatisch a.d.h.v. de hoeveelheid zon / binnen + buiten temperatuur naar beneden en naar boven. Het zou jammer zijn als je de deur wilt open doen bij brand en het systeem bepaalt net dat het tijd wordt om de rolluiken naar beneden te laten gaan.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:53:
@klaasopurk welk type rolluik actor heb je dan als ik vragen mag?
Want heeft die dan ook geen blokkering voor wind of regen?

Als bij mij het brand alarm af gaat moet ik zelf de blokkering opheffen, dit heb ik bewust gedaan.
Mijn verlichting gaat niet aan, weet nog niet of ik dat wil of niet.
Ik heb de actor van voltus zelf. deze: https://www.voltus.de/hau...-mit-fahrzeitmessung.html

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:10

Ethirty

Who...me?

Heel vreemd dat je rolluiken actor geen blokkeer functie heeft. Juist om die reden die jij noemt, maar ook tegen harde wind of regen om je rolluiken te beschermen tegen defecten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
DennisF schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Die BES heb ik gehad en verkocht. De enige redelijk DALI GW die ik heb gehad was die van MDT. Mijn buiten led drivers zitten binnen en draaien op DMX.
Dali heb ik... en inderdaad die van MDT :)
Maar nu wil ik dus nog een DMX ook... enige ervaring hier met een goeie DMX gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@klaasopurk
Ik heb even ETS er bij gepakt en jou actor geimporteerd, maar ik zie daar de 'lock functions' staan.
Dus denk toch dat jouw actor het wel heeft.
te vinden onder elk kanaal en dan 1e tabje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Not Applicable
Not Applicable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Dali heb ik... en inderdaad die van MDT :)
Maar nu wil ik dus nog een DMX ook... enige ervaring hier met een goeie DMX gateway?
Ik ken zelf DMX niet goed, zelf maar 1x toegepast met een BES DMX interface, hiermee kon ik inderdaad wel met een color picker de kleur aanpassen.
Maar onderteund jouw driver het dan wel?
Ik weet niet waar je dan op moeten, en of het misschien altijd gewoon mogelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Clumsy Smurf op 05-02-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Ik ken zelf DMX niet goed, zelf maar 1x toegepast met een BES DMX interface, hiermee kon ik inderdaad wel met een color picker de kleur aanpassen.
Maar onderteund jouw driver het dan wel?
Ik weet niet waar je dan op moeten, en of het misschien altijd gewoon mogelijk is.
ik heb nu 3 test drivers, 1 van de 3 niet, de andere 2 wel
Pagina: 1 ... 54 ... 83 Laatste