Ethirty schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:40:
Tis vooral jammer dat de juiste manier zo ingewikkeld is, zelfs voor de meesten hier. Ik moet nog een complete verbouwing regelen, en dan is gaan testen met drivers en losse led modules gewoon niet tof.
Als ik even snel Google op COB dan kom ik op een site waar ze GU10's met COB verkopen, dus dan schiet je nog niks op.
Het is op zich niet ingewikkeld, maar het is wel heel anders dan het oude 230V + 12V halogeen wat tientallen jaren de boventoon heeft gevoerd. Het is omdat het zo anders werkt, dat verlichtingswinkels ook niet mee gaan met de techniek. Resultaat zijn gekunstelde LED vervangers die in het oude systeem passen omdat anders niemand het meer begrijpt.
Ik heb toen we ons eigen huis bouwden alles zelf uitgezocht hoe het werkt. KNX, 230V, LED verlichting, programmering, verwarming, kastenbouw, installatietechniek. Maar... dat heeft me echt wel 3 volle jaren gekost om dat allemaal uit te zoeken, in de praktijk te proberen, in alle valkuilen te stappen en het weer te fixen. Ik heb voor tienduizenden euros aan materiaal weggooid of werkloos in een kast liggen, omdat het niet voldeed en weer vervangen is.
De investering om dingen zelf goed uit te zoeken is dus zowel in tijd als geld vrij significant vind ik, en voor alleen je eigen project is het nooit de moeite waard. Lichtplan, lichttechniek etc kan je beter uitbesteden. Wel is het lastig om de correcte mensen te vinden, omdat de lichtbranche zo ver achter loopt. Installatiebranche overigens ook.
En geef ze eens ongelijk. De consument wil goed advies en hulp over hun project zoals LED verlichting. Maar het mag eigenlijk niets kosten, en de gebruikte producten zoals spots en drivers moeten tegen de absolute bodemprijs geleverd worden. Voor 2 euro per driver verschil koopt het gros het vanaf de offerte zelf wel even elders in. Daar kunnen mensen niet van leven, en dus geven de mensen mét kennis, geen advies. Wat over blijft zijn de lichtleveranciers van de oude stempel die hun GU10 en E27 retrofit kunnen blijven leveren. Dat snapt iedereen en dus is er geen advies nodig. Armatuur, voeding, lampje, 230V erop, done.
Dat het heel inefficiënt is, snel kapot gaat, slecht licht geeft, vaak niet goed dimbaar is etc dat is geen nadeel voor de branche. Immers zorgen al die zaken ervoor dat je over 2 jaar weer terug staat om de nieuwste ontwikkelingen te kopen voor iets betere prestaties.