[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 53 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 11:47
Koekstra schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:48:
Is er iemand die nog een alternatieve (lees, goedkopere) oplossing heeft om een cv ketel aan te sturen over KNX buiten de Theben KNX OT bridge?

Vrouwlief wil het geautomatiseerd hebben, en ik heb geen zin in een aparte app voor de CV.

Vind de Theben module nogal aan de prijs
Ervan uitgaand dat je wilt integreren met KNX is de OT Box S de enige oplossing. Misschien dat je zelf iets zou kunnen knutselen met de opentherm gateway (https://otgw.tclcode.com/) en dat op 1 of andere manier naar KNX kan krijgen (via RS232 misschien?), maar vraag me af of het het gedoe waard is.
Overigens kost de OT Box S iets van 250 euro bij Voltus (plus verzendkosten natuurlijk), valt voor een KNX device nog best mee :P

Enige andere opties zijn dingen waar je bent overgeleverd aan de app en waarschijnlijk cloud ellende van de desbetreffende fabrikant. M.a.w. slecht plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qball666
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01-2024
Hoi @bbbrumbrum
bbbrumbrum schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:37:
Waarom 5-aderig naar je eindgroepen? En ik neem aan dat je niet het DALI bussignaal over 5x2,5 duwt? Dat is wel heel erg zonde van het koper, en ook zeer verwarrend.

Verder is je vraag (mij) niet echt duidelijk.
Mijn excuses als de vraag niet duidelijk is.

Ik za het proberen om het een en ander duidelijk te maken.

In huis heb ik diversen lichtkringen met Dali drivers, tevens zijn deze lichtkringen verdeeld over meerdere groepen.

Het geval is dat deze spots of lampen een eigen Dali driver hebben.
Nu heb ik naar elke lichtkring een 5x2,5mm2 kabel gelegd. Hiervan gebruik ik 2 aders voor het DA- en DA+ signaal. Dus alle aders zijn benut.
Maar aangezien de lichtkringen over meerdere groepen verdeeld zijn, is dit ook het geval met de Dali bus.

Nu was mijn vraag of ik de Dali bus ook moet scheiden als ik werkzaamheden heb aan 1 van deze lichtkringen. Met behulp van hulpcontacten bij de automaat.

Maar als ik de tip van @Fabian volg, kan ik de driver natuurlijk ook stekkerbaar maken ipv. een vaste aansluiting.

In ieder geval bedankt voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 18:56
@qball666 Ik gebruik er Wieland GST18 5p male/female voor.

Wago winsta mini/midi/maxi (ook in dali uitvoering) is mooier, maar is moeilijk te krijgen in kleine aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-01-2023
Maar aangezien de lichtkringen over meerdere groepen verdeeld zijn, is dit ook het geval met de Dali bus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRlc7TRf-7-hPkQyzHcjGUAFILY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uiZq6oN0pvO3Fkrq7zwYr4wc.png?f=fotoalbum_large

De lichtkringen zijn verdeeld over meerdere groepen (of meerdere fases), maar de DA- en DA+ komen wel vanaf hetzelfde punt.
Ik koppel deze DALI lijnen zelf altijd los tijdens werkzaamheden omdat zowel de DALI Gateway als ALLE DALI drivers je om de oren vliegen als een fase tegen deze lijnen tikt...

Daarnaast lijkt 2,5mm2 kabel zeer overdreven voor de twee DALI lijnen, maar ja die kabel ligt er nou eenmaal ... Ik heb zelf 2 * 1,5 zwart gebruikt voor deze lijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door roland.beuker op 14-12-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland.beuker
  • Laatst online: 09-01-2023
Fabian schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:50:
@qball666 Ik gebruik er Wieland GST18 5p male/female voor.

Wago winsta mini/midi/maxi (ook in dali uitvoering) is mooier, maar is moeilijk te krijgen in kleine aantallen.
Inderdaad mooi materiaal van Wago;

https://www.wago.com/glob...cting-dali-sensors-lights

En het scheelt een hoop kabels proppen bij de spot. Met 32 spots wel een dure grap ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
roland.beuker schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:54:
Ik koppel deze DALI lijnen zelf altijd los tijdens werkzaamheden omdat zowel de DALI Gateway als ALLE DALI drivers je om de oren vliegen als een fase tegen deze lijnen tikt...
Valt dat nog ergens op een praktische manier af te zekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01
De lichtkringen zijn verdeeld over meerdere groepen (of meerdere fases), maar de DA- en DA+ komen wel vanaf hetzelfde punt.
Zover ik weet is de DALI bus niet SELV, en dan gelden dezelfde regels als bij gewone bedrading: verschillende groepen mogen niet met elkaar gemengd worden.
Als ik je tekening als voorbeeld neem ga ik er vanuit dat òf L1-L3 als één driefase groep geschakeld moeten zijn, of DALI controller voeding en de drivers op dezelfde fase zijn aangesloten. Ik hou dat laatste aan.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
bbbrumbrum schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:26:
[...]

Ok, goed punt. Het is wel makkelijk. Denk dat ik dit ook ga doen!
@tss68nl Mág het ook?
Natuurlijk, zo wordt Dali doorgaans aangelegd in restaurants, hotels en openbare gebouwen. Dali is ontworpen om als 2 draden naast PE/L/N aan te leggen. Het is dan ook niet SELV en moet altijd als 230V behandeld worden. Daarom zitten de Dali aansluitingen op een Dali gateway ook direct naast de 230V voeding, en zit de wél SELV KNX aansluiting aan de andere kant van het apparaat.

Er zijn hier al behoorlijk wat tweakers die een decentrale Dali setup hebben. 5G2.5 kan, maar in de installatietechniek is ook 3G2.5 + 2G1 of 2G1.5 gebruikelijk.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
Dan gebruik je wellicht Chinese gateways en drivers, want alle producten die het Dali label mogen dragen moeten bestand zijn tegen 400V in welke configuratie dan ook.
Gwaihir schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:28:
Valt dat nog ergens op een praktische manier af te zekeren?
Dat is in ieder Dali apparaat dus al gebeurd, en niet eens met een zekering, maar de Dali aansluitingen kunnen tegen een continue potentiaalverschil van 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Even sparren; ik weet dat er vrij veel mensen hier ook BEG PD11 bewegingsmelders hebben...

Ik heb een PD11 bewegingsmelder die de verlichting in de keuken aan stuurt op basis van helderheid. Dat werkt prima, bij beweging zet hij hem op 50%, na afloop van de nalooptijd gaat hij terug naar 10% en na afloop van de langere tijd gaat hij uit. Als je terug binnen komt terwijl hij nog op 10% staat gaat de boel weer terug aan. Dit alleen bij onvoldoende omgevingslicht. So far so good....

Nu had ik van de week de schilder over de vloer en toen kwam ik met het volgende probleem, ik kan wel de verlichting handmatig op 100% zetten maar na aflopen van de nalooptijd schakelt de PD11 hem dan alsnog uit of naar de 50%. Wat ik wil bereiken is eigenlijk de optie om de bewegingsmelders helemaal buiten spel te zetten door een soort van blokkade.

Nu kan ik wel de 'lock' functie gebruiken die hem in een bepaalde stand houd, maar ik zou eigenlijk willen dat ik gewoon de hele bewegingsmelder kan 'bypassen' en dus wel met de drukknop het licht aan/uit/dimmen kan. Er is de optie voor een extern dimobject op de PD11:
"Via de op dit blad aanwezige objecten 32 "Ingang - Extern schakelen", 33 "Ingang - Extern dimmen" en 34 "Ingang - Externe waarde" kan een actor direct worden aangestuurd met omzeilen van de detector, waarbij de detector over de directe beïnvloeding van de actor wordt ingelicht. Hiervoor wordt de regeling via de melder uitgeschakeld, maar worden de bewegingsdetectie en nalooptijd verder door de melder bewaakt. De toestand van de objecten 32, 33 en 34 wordt dus gehandhaafd, zolang de melder beweging detecteert plus de ingestelde nalooptijd."
Als ik dit goed interpreteer gaat ie dan alsnog uit bij aflopen van de nalooptijd/beweginsdetectie? Dat wil ik dus niet...

Denk ik te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 16:18
deWit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:28:
Even sparren; ik weet dat er vrij veel mensen hier ook BEG PD11 bewegingsmelders hebben...

Ik heb een PD11 bewegingsmelder die de verlichting in de keuken aan stuurt op basis van helderheid. Dat werkt prima, bij beweging zet hij hem op 50%, na afloop van de nalooptijd gaat hij terug naar 10% en na afloop van de langere tijd gaat hij uit. Als je terug binnen komt terwijl hij nog op 10% staat gaat de boel weer terug aan. Dit alleen bij onvoldoende omgevingslicht. So far so good....

Nu had ik van de week de schilder over de vloer en toen kwam ik met het volgende probleem, ik kan wel de verlichting handmatig op 100% zetten maar na aflopen van de nalooptijd schakelt de PD11 hem dan alsnog uit of naar de 50%. Wat ik wil bereiken is eigenlijk de optie om de bewegingsmelders helemaal buiten spel te zetten door een soort van blokkade.

Nu kan ik wel de 'lock' functie gebruiken die hem in een bepaalde stand houd, maar ik zou eigenlijk willen dat ik gewoon de hele bewegingsmelder kan 'bypassen' en dus wel met de drukknop het licht aan/uit/dimmen kan. Er is de optie voor een extern dimobject op de PD11:

[...]

Als ik dit goed interpreteer gaat ie dan alsnog uit bij aflopen van de nalooptijd/beweginsdetectie? Dat wil ik dus niet...

Denk ik te moeilijk?
Ik volg dit even mee, heb een soort gelijk issue in mijn badkamer waarbij als je binnenloopt het licht (spotjes) zacht aangaan, maar ik met een schakelaar meerdere scenes kan bedienen (ledstrip + spots). Maar als ik de badkamer uitga dan blijft de scene aan en is dus handmatige interactie vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Korte vraag over DALI bekabeling, ik heb een lus van 5x 1.5mm2 (2x dali + 3x spanning). ik lees hierboven verschillende meningen uiteenlopend dat 2.5mm2 vereist is maar ook overkill is.

Even terug rekenent op de spots die eraan gekoppeld zitten kom ik ergens rond de 300 / 400 watt totaal uit, ergens rond de 20/25 LED spots als alles 100% aanstaat. 1.5mm2 lijkt mij dus ruim voldoende.

Staat dit omschreven in NEN1010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:02
deWit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:28:

[...]

Denk ik te moeilijk?
Zit er geen blokkeer functie in je dimmer?
Of begrijp ik je verhaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-06 20:49
Hier ook een vraag over aanwezigheidsmelders.

Voor uitbreiding en vernieuwing ben ik op zoek naar KNX aanwezigheidsmelders welke ik op de blauwe vierkante HAF dozen in het plafond kan plaatsen. Nu is dit typisch Nederlands (HAF dozen), en vind de documentatie niet altijd duidelijk met de maten of dit hiermee goed samengaat.

Nu heb ik hier hele oude Merten Argus präsanz KNX in gebruik als bewegingsmelders, welke goed op de HAF dozen past, deels verzonken.

Voor de nieuwe ben ik nu meer aan het kijken naar het merk BEG of ESYLUX (PD-C 360i/24 KNX UP).

Kan iemand een model/merkt aanraden? Ook half verzonken of opbouw zonder onderdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Nu online

deWit

Clumsy Smurf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:58:
[...]

Zit er geen blokkeer functie in je dimmer?
Of begrijp ik je verhaal verkeerd?
Misschien. Maar als ik de blokker functie van de dimmer (=Dali interface) gebruik, dan kan ik ook met de drukknop de boel niet meer aanpassen. Ik zoek eigenlijk de "PD11 bewegingsmelder, doe maar even niet mee"-functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
deWit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:16:
[...]

Misschien. Maar als ik de blokker functie van de dimmer (=Dali interface) gebruik, dan kan ik ook met de drukknop de boel niet meer aanpassen. Ik zoek eigenlijk de "PD11 bewegingsmelder, doe maar even niet mee"-functie.
De PD11 eist volledige en alleenrecht controle over de lamp. Als je de lamp buiten de PD11 om op een andere waarde zet is er geen manier om dat de PD11 te laten weten, en krijg je dus onhandige resultaten.

In sommige gevallen is het handig om in de PD11 met een gesplitst kanaal te werken. Dat wil zeggen: dat je de lamp aanzet volgens één channel van de PD11. En het uit zetten doe je via een ander kanaal in de PD11, met eigen logica.

Als je een override knop wil maken dan zal je moeten werken met logische schakelingen. Je neemt dan de output van de PD11 als input 1, en de output van de override-knop als input 2. Als één van de twee aan staat (OR functie) dan moet de lamp branden. Het nadeel is dat de meeste logische schakelingen 0/1 gebaseerd zijn, en je dus niet het percentage kan beïnvloeden.

Als je dat wil, dan bouw je slimme logische schakelingen in een apparaat als een LogicMachine. Op die manier kan je ook percentages in een OR functie....of meer een MAX functie gebruiken. Die laatste methode is hoe ik dit soort functies maak met KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:28
don spike schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:08:
Voor de nieuwe ben ik nu meer aan het kijken naar het merk BEG of ESYLUX (PD-C 360i/24 KNX UP).

Kan iemand een model/merkt aanraden? Ook half verzonken of opbouw zonder onderdoos.
Esylux raad ik af. Redelijk buggy firmware. Ik heb al 5 jaar een hoop PD 360/8 mini hangen en een aantal daarvan vertonen soms vreemd gedrag (ipv 30s nalooptijd plots 5m bv). Op de meest eenvoudige instellingen doen ze dat niet, wel als je er wat specialere dingen mee gaat doen. Ik gebruik bv voor een aantal sensoren het rauwe bewegingssignaal ipv de kanaaloutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06 07:41
Ik kan op dit moment nog de keuze maken voor een alternatieve sensor. Weet iemand of de gira mini of de basalte auro dit “probleem” ook hebben of kunnen die wel tijdelijk buitenspel gezet worden dmv een locking mechanisme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Kjus schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:26:
Ik kan op dit moment nog de keuze maken voor een alternatieve sensor. Weet iemand of de gira mini of de basalte auro dit “probleem” ook hebben of kunnen die wel tijdelijk buitenspel gezet worden dmv een locking mechanisme?
Een blocking functie is altijd precies bedoeld zoals de naam ook al doet vermoeden: het blokkeren van input vanaf buiten. Dus de blocking functies van alle genoemde apparaten doen exact hetzelfde: niet luisteren naar externe besturing, wél luisteren naar interne besturing.

Met een beetje creativiteit valt er wel mee te werken. Gebruik één van de kanalen om alleen het 'uit' commando te versturen naar een extern GA. Je hoeft namelijk niet vanuit de lampbesturing te werken: deze sensors hebben ook kanalen voor HVAC die apart bestuurd moeten kunnen worden.

Dit signaal naar het externe GA, voer je weer in als externe input op het lichtkanaal. Nu is het 'uit' commando een extern signaal geworden, en kan je de blocking functie gebruiken om het 'uit' commando te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Overigens is het gemakkelijk om op een onhandige manier te denken over lichtbesturing en helderheidspercentages, waarmee je het jezelf heel moeilijk maakt.

We hebben twee verschillende dingen die we besturen: helderheid en aan/uit status. Veel mensen willen dat de lamp aan gaat als ze bijvoorbeeld 30% naar de lamp sturen. Want voor 30% licht moet immers de lamp aan zijn toch?

Wat veel makkelijker werkt is om deze twee zaken volledig los van elkaar te zien. Veel Dali gateways zijn niet voor niets in te stellen op niet reageren als het percentage wordt gewijzigd. Sterker nog, ze zijn zo vaak standaard ingesteld.

Wat je wil doen is dat je je helderheidsensor gebruikt om de gehele dag te bepalen, áls de lamp aan zou gaan, welke helderheid hij dan zou moeten hebben. Iedere keer als die waarde wijzigt, wordt deze direct doorgestuurd over het helderheids-GA naar de Dali gateway. Of die lamp op dat moment ook daadwerkelijk aan staat is helemaal niet belangrijk, en de Dali gateway zal ook alleen maar het percentage opslaan zonder de lamp aan te zetten.

De aan/uit status van de lamp wordt apart beheerd door de bewegingssensor én helderheidssensor. En aangezien dit een simpel aan/uit GA is, is het heel makkelijk om hier een logische module voor te gebruiken die een OR uitvoert op de aan/uit signalen uit de beweging/lichtsensor, en anderzijds een bedieningsknop naar keuze.

Het enige nadeel van deze setup is, dat als je geforceerd de lamp aan zet, je het percentage krijgt wat volgens de helderheidsensor noodzakelijk is op dat moment van de dag. Als je een forced 100% mode wil hebben, dan vind ik het makkelijk om dergelijke logica in een LogicMachine te bouwen. Maar sommige sensors kan je wellicht ook nog wel met scenes werken of een andere truc verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Nu online

deWit

De locking-optie zou wel een goede zijn in combinatie met het ene kanaal uit en het andere kanaal aan laten sturen. Dat zou zelfs nog met percentages kunnen werken.

Ik snap wat je zegt in deel twee, maar in mijn geval wil ik (afhankelijk van een bepaalde dempelwaarde, maar dat maakt niet uit) vanuit de bewegingsmelder een bepaald percentage van de lamp. Dat kan ik niet extern laten bepalen, want ik stuur niet actief op lichtniveau.

Ik heb het nu opgelost door de bewegingsmelder alleen 'beweging' te laten triggeren en de afhandeling van welk lichtniveau zit in de huisautomatisering, maar het liefste heb ik het gewoon native-KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 13:40
Ik ga mij 2 Eldoled powerdrives 1060A's kopen + 2 LED strips (1RGB + 1WarmWit) om wat zaken uit te testen.
Maar nu ben ik wat aan het bereken geslaan... en weet niet of ik juist zit of niet :-(

Warm Witte LED strip type: https://www.ledstripkonin...p-warm-wit-pro-1200-leds/
quote: eigenschappen LED Strip
U= 24 V
P= 17,2W per meter
I= 716mA per meter (I=P/U)
quote: eigenschappen PowerDrive 1060A per uitgang (4 uitgangen)
U= 2V- 57V
P= max 100W
I= 200mA - 1050mA
Als ik op basis hiervan de maximale lengte LED strip per uitgang bereken kom ik op het volgende:

Maximum uitgangsvermogen driver op 24V
code:
1
2
maximum stroom driver * spanning = maximum vermogen
1,05A * 24V = 25,2W

Maximum lengte LED strip per uitgang
code:
1
2
maximum uitgangsvermogen driver / vermogen per meter LED strip = maximum lengte LED strip
25,2W / 17,2W = 1,465 meter LED strip

Als ik dan die driver alle 4 de uitgangen gebruik voor een in 4 opgesplitste LED strip, dan kom ik samen aan iets meer dan 5m LED strip per driver :o :? In DALI groepeer ik dan die 4 uitgangen zodat dit als 1 geheel aangestuurd wordt.

Klopt deze berekening?

Als ik het zelfde doe met een RGB LED Strip type: https://www.ledstripkonin...b32662089394f5d13647f97bb
quote: eigenschappen LED Strip
U= 24 V
P= 23,2W per meter
I= 1,03mA per meter (I=P/U)
quote: eigenschappen PowerDrive 1060A per uitgang (4 uitgangen)
U= 2V- 57V
P= max 100W
I= 200mA - 1050mA
Maximum uitgangsvermogen driver op 24V
code:
1
2
maximum stroom driver * spanning = maximum vermogen
1,05A * 24V = 25,2W

Maximum lengte RGB led strip (gebruik 3 uitgangen: 1 per kleur vand)
code:
1
2
3
vermogen per meter per kleur =  23,2 / 3 = 7,73
maximum uitgangsvermogen driver / vermogen per meter LED strip per kleur = maximum lengte LED strip
25,2W / 7,73W = 3,26 meter LED strip

Klopt deze berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Eigenlijk hoor je een CV driver (lineairdrive)te gebruiken, maar @tss68nl gaf laatst al aan dat de powerdrive (=CC) ook toepasbaar is en in sommige gevallen ook voordelen heeft.

Je berekening klopt verder wel, stelt niets voor. Je maximale stroom en dus vermogen word minder, maar lichtopbrengst (of de intepretatie van het menselijk oog daarvan) schaalt logaritmisch dus het effect in de praktijk kan meevallen.

Je kunt dus gewoon langere strips gebruiken, alleen zal die niet de gespecte opbrengst halen.

[ Voor 50% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-12-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:32:
Eigenlijk hoor je een CV driver (lineairdrive)te gebruiken, maar @tss68nl gaf laatst al aan dat de powerdrive (=CC) ook toepasbaar is en in sommige gevallen ook voordelen heeft.

Je berekening klopt verder wel, stelt niets voor. Je maximale stroom en dus vermogen word minder, maar lichtopbrengst (of de intepretatie van het menselijk oog daarvan) schaalt logaritmisch dus het effect in de praktijk kan meevallen.

Je kunt dus gewoon langere strips gebruiken, alleen zal die niet de gespecte opbrengst halen.
inderdaad... maar maakt ook niet zoveel uit.
Want als we kijken naar de Lineardrive 100/A dan is dit ook maar 24V / 1,33A output, dus is nagenoeg gelijk.

... dus ik vermoed dat mijn berekening juist zit 8)7
Dan zal ik maar zoals @tss68nl ook aangaf wss voor de LIN720D3 (DC2DC) in combinatie met een 24Vdc voeding van meanwell of zo... :-)

alleen merk ik dat dan de afstand zeer bepalend is 8)7
ik dacht alles in mijn zekeringkast in te bouwen, maar dan spreken ze voor bijvoorbeeld volgende voeding: https://www.meanwell-web....t-a%2f200%2f%23hrp-200-24 over maximum 8 meter tussen voeding en... ledstrip of driver??? 8)7

Tussen driver en voeding zou dus ideaal zijn (die zullen naast elkaar liggen), maar de ledstrip zit toch al snel +/- 20m van de driver :-(
(ik weet dat ik rekening moet houden met spanningsval, maar dat is minder dan 5% voor 5A / 24V over 20m)

Dus is het volgende mogelijk: bovenstaande MeanWell voeding (24V - 200W) + LIN720D3 + de warme ledstrips (5meter - 24V - 24,8W/m) en deze dan 20meter van mijn driver verwijderd?

[ Voor 42% gewijzigd door Not Applicable op 29-12-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Not Applicable schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:20:
inderdaad... maar maakt ook niet zoveel uit.
Want als we kijken naar de Lineardrive 100/A dan is dit ook maar 24V / 1,33A output, dus is nagenoeg gelijk.
Ja en het probleem met CV drivers is dat je de spanning niet omhoog kan brengen voor de spanningsval over de draad naar de strip. Dus in praktijk haal je die 1.33A toch niet, tenzij dat je langere led strip aansluit die dan als geheel wel 1.33A trekt maar eigenlijk 2.0A nodig zou hebben voor gespecced vermogen.
... dus ik vermoed dat mijn berekening juist zit 8)7
Dan zal ik maar zoals @tss68nl ook aangaf wss voor de LIN720D3 (DC2DC) in combinatie met een 24Vdc voeding van meanwell of zo... :-)

alleen merk ik dat dan de afstand zeer bepalend is 8)7
ik dacht alles in mijn zekeringkast in te bouwen, maar dan spreken ze voor bijvoorbeeld volgende voeding: https://www.meanwell-web....t-a%2f200%2f%23hrp-200-24 over maximum 8 meter tussen voeding en... ledstrip of driver??? 8)7
Ja dat is een mooi stukje desinformatie als ze er niet bij vertellen waar het over gaat. Dergelijke voedingen leveren een groot vermogen en bij 24V is dat al snel een twintigtal+ Ampère. Dat moet je over een hele dikke koperleiding vervoeren, of een hele korte vanwege warmteontwikkeling door draadweerstand.

Om die reden zeggen ze dat de afstand maar 8 meter mag zijn. Dat is dus, tussen de voeding en de driver. LED strip wordt genoemd omdat je die ook zou kunnen aansluiten rechtstreeks op de voeding. Maar daar heb je niets mee van doen als je een driver er tussen hebt zitten voor stroomcontrole en dimmen.

Die maximale afstand is dus voor de enorme stroom die je tussen voeding en driver moet transporteren. Je LED strip pakt daar uiteindelijk maar 5A van begrijp ik? Dan zal je draaddiameter ook wel afdoende moeten zijn voor 5A.... maar maximaal 8m heeft daar niets meer mee te maken.
Tussen driver en voeding zou dus ideaal zijn (die zullen naast elkaar liggen), maar de ledstrip zit toch al snel +/- 20m van de driver :-(
(ik weet dat ik rekening moet houden met spanningsval, maar dat is minder dan 5% voor 5A / 24V over 20m)

Dus is het volgende mogelijk: bovenstaande MeanWell voeding (24V - 200W) + LIN720D3 + de warme ledstrips (5meter - 24V - 24,8W/m) en deze dan 20meter van mijn driver verwijderd?
Ja gemakkelijk. Maar je hebt dan wel een hoop gedoe met spanningsval. Ligt ook aan je draaddiameter naar je led toe? Ik gebruik liever (ook DC2DC) Constant Current drivers, omdat je daarmee de spanningsval per circuit netjes kan tegengaan. Je kan ook Constant Voltage drivers gebruiken, maar dan moet je zorgen dat je de voeding kan tunen en zal je de resulterende stroom moeten meten.

Of je accepteert gewoon dat je al je strips iets onder max vermogen draait. Wel zo goed voor de levensduur van de strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
tss68nl schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:45:

[...]

Ja gemakkelijk. Maar je hebt dan wel een hoop gedoe met spanningsval. Ligt ook aan je draaddiameter naar je led toe? Ik gebruik liever (ook DC2DC) Constant Current drivers, omdat je daarmee de spanningsval per circuit netjes kan tegengaan. Je kan ook Constant Voltage drivers gebruiken, maar dan moet je zorgen dat je de voeding kan tunen en zal je de resulterende stroom moeten meten.

Of je accepteert gewoon dat je al je strips iets onder max vermogen draait. Wel zo goed voor de levensduur van de strip.
Jij zou dus voor de POWERdrive 180/D voor de LED strips?

Als ik dan even kijk:
Input tussen 12 - 32V
Output 11 - 31V (dus eigenlijk - wat je er in steekt komt er uit met een variatie van +/- 1V)
200 - 1400 mA
max output 180W
als ik dan even terug kijk naar de LED strip:
24V
24,8W per meter = 124W (dus dat zit binnen de range)
maar dan zit ik wel aan 5166mA output dus wel veel te hoog?
Lijkt mij dus niet te lukken waardoor ik sowieso naar diene LINEARdrive 720/D moet gaan... niet?

in mijn vorige situatie met een voeding van 200W op de LINEARdrive 720/D en een Ledstrip van 24,8W op 1 uitgang kan ik natuurlijk maar 1 uitgang van de 4 gebruiken (24,8 * 5 = 124W = nog 76 W over die ik eventueel kan gebruiken voor een 3meter lange LED strip op een andere uitgang). Tenzij ik een sterkere voeding neem van 500W kan ik de 4 uitgangen een LED strip gangen van 24,8W/meter en dat met een lengte van 5m... denk ik... of ben ik nu helemaal aan het flippen? 8)7 8)7 8)7

Dus... als ik deze voeding neem op de LINEARdrive 720/D dan kan ik hier in principe 20m LED aanhangen van 24,8W/meter verdeeld over de 4 uitgangen: https://www.meanwell-web....t-a%2f500%2f%23rsp-500-24

[ Voor 28% gewijzigd door Not Applicable op 30-12-2021 09:21 ]

• Conrado
In hoeverre kun je met die combi nog deep dimming realiseren, want dat is toch (ook) de kracht van eldoLED?

MeanWell heeft allerlei hoog vermogen DALI-dimmers/drivers die direct met ~230v omgaan. Als je die bij de LED-strip zet ben je van je laagspanning energieprobleem af. Wel mindere dimming dan eldoLED. Overigens zou ik een 5m LED-strip op meerdere plaatsen voeden, ook weer om spanningsval te voorkomen.

• Not Applicable
Conrado schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:12:
In hoeverre kun je met die combi nog deep dimming realiseren, want dat is toch (ook) de kracht van eldoLED?
Blijft dat niet het zelfde als met een 230V input driver? Enigste wat veranderd is de input van de driver van 230Vac naar 24Vdc. Die LINEAR720D kan (volgens spec sheets) zowel Square, Logaritmic als Linear dimmen en dit tussen 100% en 0,1%. Dus vermoed dat deze daar ook tot in de laagste % geraakt zoals zijn 230V broers.
MeanWell heeft allerlei hoog vermogen DALI-dimmers/drivers die direct met ~230v omgaan. Als je die bij de LED-strip zet ben je van je laagspanning energieprobleem af. Wel mindere dimming dan eldoLED. Overigens zou ik een 5m LED-strip op meerdere plaatsen voeden, ook weer om spanningsval te voorkomen.
Ik hoop dat dit zal meevallen op die 5m. Langer dan 5m LED strip zou ik nooit gaan. En is eigenlijk ook maar voor op 1 plaats waar ik echt 5meter nodig heb en dat is de trapleuning. Daar is het ook juist moeilijker om van op verschillende plaatsen te voeden. De andere lengtes van LED strips liggen tussen de 1 en de 4 meter.

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 11:08
Weet iemand of er een overbruggingskam bestaat voor aktoren?

Ik heb een 24 en 16 kanaals MDT schakelaktor, maar er moet toch iets mooier bestaan dan 24 + 16 draadbruggen te maken voor de L kant ?

• tss68nl
Not Applicable schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:11:
maar dan zit ik wel aan 5166mA output dus wel veel te hoog?
Lijkt mij dus niet te lukken waardoor ik sowieso naar diene LINEARdrive 720/D moet gaan... niet?
Tja, als je Dali wil hebben is er ook nog de 220/D. Tot 8A per output. Die gebruik ik vaak bij hogere vermogens (dus voor de witte strip). RGB valt meestal wel mee en dat kan op een 720 of 180.

De DC drivers dimmen net zo goed als de AC drivers van EldoLED. Geen verschil daar.
Waarom zou je MeanWell AC drivers pakken als EldoLED ook AC drivers heeft?

Ik gebruik eigenlijk altijd AC drivers tenzij het echt niet anders kan. Gedoe met DC drivers is behoorlijk.
Je wil namelijk niet teveel losse voedingen plaatsen omdat ze allemaal sluipverbruik van ongeveer 18W per stuk hebben. Maar je wil ook niet te grote voedingen, omdat als ze tov van het vermogen slecht belast worden, de powerfactor echt héél erg slecht wordt en je gewoon vermogen weggooit (gemakkelijk 50%).

Dus je wil afgemeten voedingen, die dan vervolgens uitgeschakeld worden als er geen verbruik is. Gecombineerde voedingen alleen als er drivers aan hangen die vrijwel zeker tegelijk veel vermogen vragen. Dat aan/uit schakelen heb ik een driver voor gemaakt in een LogicMachine, maar op een andere methode ga je dat simpelweg niet voor elkaar krijgen.

En dan nog zit je met inschakel/opstart delays, waar ik dan weer een slimme driver in LogicMachine voor heb gebouwd die voorspelt welke drivers er aan moeten staan, en hele strakke timings voor uitschakelen van drivers. Maar het is wel een heel circus.

Ik neem dan vaak de hogere kosten van AC drivers voor lief. Dat zijn afgepaste voedingen, en ze hebben alle logica om netjes af te schakelen als er weinig of geen vermogen wordt gevraagd.

• OnlyTheBest
  • Laatst online: 05:13
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien.
Voor de totaalrenovatie van ons huis ben ik nog op zoek naar welke verlichting we gaan plaatsen.
Wat is nu de beste oplossing om geen sluipverbruik te hebben bij LED verlichting?
En wat zijn de voordelen van DALI t.o.v. KNX? Want KNX komt er zeker. We willen namelijk degelijke kwaliteit die liefst levenslang meegaat.

• Not Applicable
OnlyTheBest schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:20:
Voor de totaalrenovatie van ons huis ben ik nog op zoek naar welke verlichting we gaan plaatsen.
Wat is nu de beste oplossing om geen sluipverbruik te hebben bij LED verlichting?
En wat zijn de voordelen van DALI t.o.v. KNX? Want KNX komt er zeker. We willen namelijk degelijke kwaliteit die liefst levenslang meegaat.
DALI vs KNX is het niet... het is KNX met DALI.

KNX zorgt voor de sturing van alles. Maar KNX is niet zo goed om lichten direct te (LED specifiek) te gaan sturen (aan/uit is geen probleem, dimmen dan weer moeilijker) waar DALI dan weer ontwikkeld is speciaal voor de sturing van verlichting. Daarom werken deze perfect samen via een gateway. Je moet ze dus samen zien en niet tegenover elkaar. Via KNX ga je dus je lampen aansturen, een gateway maakt dan de vertaling van KNX naar DALI zodat je drivers weten wat ze moeten doen.

Ondertussen zijn er wel al KNX oplossingen voor LED verlichting ook, maar deze moeten (tot vandaag) nog altijd onderdoen aan functies en kwaliteit in sturing van verlichting ten opzichte van DALI en DMX

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-06 15:45

De meest efficiënte oplossing zijn leds die met constant current aangestuurd worden en daardoor geen weerstanden op de strip hebben zitten om de stroom te regelen. (En dus een aanzienlijk verlies introduceren)
Ik krijg ze echter niet gevonden op het web.
In de wat betere ledlampen worden ze wel toegepast, maar vaak per product ontworpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
DjAntoon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:37:
[...]

De meest efficiënte oplossing zijn leds die met constant current aangestuurd worden en daardoor geen weerstanden op de strip hebben zitten om de stroom te regelen. (En dus een aanzienlijk verlies introduceren)
Ik krijg ze echter niet gevonden op het web.
In de wat betere ledlampen worden ze wel toegepast, maar vaak per product ontworpen.
Dit zijn CC spots. Zeer tevreden van trouwens en wat prijs betreft zeeeeer aanvaardbaar:
https://www.dmlights.be/a..._350ma_6w_650lm_dim~19AB5

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

Zoefff

❤ 

speeskeek schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:10:
Weet iemand of er een overbruggingskam bestaat voor aktoren?

Ik heb een 24 en 16 kanaals MDT schakelaktor, maar er moet toch iets mooier bestaan dan 24 + 16 draadbruggen te maken voor de L kant ?
Voor zover ik weet niet. Zo heel gek is het toch ook niet om de L met (hele korte) stukjes draad in dubbele adreeindhulzen door te lussen? Bovendien zou ik het opvallend vinden als je 24 aansluitingen op één groep hebt. Is het niet verstandig om dit over meerdere groepen te verdelen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb deze;
https://a.aliexpress.com/_vbRD6r

De 7W zitten Cree CXA1507 in die ik nog ga vervangen door de dan best mogelijk verkrijgbare CXB1507. Zitten met een schroefhouder vast dus fluitje van een cent om te vervangen.

@DjAntoon CV ledstrips hebben niet veel met sluipverbruik te maken. Je moet wel een hele slechte LED spot hebben wil deze niet met CC werken. En anders sloop je die rotzooi er gewoon af, de chip zelf is per definitie CC.

• DjAntoon
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:46:

@DjAntoon CV ledstrips hebben niet veel met sluipverbruik te maken. Je moet wel een hele slechte LED spot hebben wil deze niet met CC werken. En anders sloop je die rotzooi er gewoon af, de chip zelf is per definitie CC.
Sluipverbruik (dus als de verlichting uitstaat) heeft hier inderdaad niets mee van doen.

Het probleem is dat de leds per 3 (of zo) in serie staan met een weerstand en dat zich dat herhaald.
Bij echte constant current staan er veel meer leds in serie, waarbij de maximale veilige spanning de beperking is. Als je er dan 10 a 15 in serie hebt staan en dan nog een hoop parallel, dan middelt de stroom netter uit.

[ Voor 6% gewijzigd door DjAntoon op 30-12-2021 11:53 ]

• Not Applicable
tss68nl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:31:
[...]

Tja, als je Dali wil hebben is er ook nog de 220/D. Tot 8A per output. Die gebruik ik vaak bij hogere vermogens (dus voor de witte strip). RGB valt meestal wel mee en dat kan op een 720 of 180.
Waarom zou je die 220/D nemen ipv die 720/D?
  • de 720 heeft 4 uitgangen (die zoals ik interpreteer afzonderlijk aan te sturen zijn).
  • de 720D heeft max 6A output per uitgang (24A totaal)
  • de 220D heeft 8A over zijn 2 uitgangen samen
Dus als ik een 500W voeding neem een aansluit op die 720D kan ik in totaal tot 20meter LED strip per 5 meter aansturen, terwijl met die 220 kan je maximum +/- 6m LED strip hangen.

• tss68nl
Overigens is het altijd KNX in combinatie met Dali. Of KNX in combinatie met DMX. Ik zou de combinatie met Dali aanraden.

Er komt inderdaad veel bij kijken om goede ledverlichting te kiezen die aan je eisen voldoet en technisch ook nog eens correct in elkaar te steken valt zonder veel verliezen, goede dimbaarheid, weinig warmteontwikkeling, lage aanlegkosten, beheerbaarheid etc.

Daar bestaan wel producten voor waarmee je een topsysteem in elkaar kan draaien. Alleen zijn die producten meestal alleen maar voorhanden voor verlichtingsfabrikanten. De beste producten die er voor bestaan zijn niet voor particulieren te koop omdat de fabrikant dat verbiedt. (ja, rare wereld)

De goede drivers (EldoLED) wel overigens. Maar dat is maar de helft van je systeem. En het goed afmeten en de juiste producten voor de juiste locatie/toepassing kiezen is ook nog een heel verhaal. Meeste mensen wenden zich tot een specialist om dit soort zaken voor ze uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Not Applicable schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:44:
[...]

Waarom zou je die 220/D nemen ipv die 720/D?
  • de 720 heeft 4 uitgangen (die zoals ik interpreteer afzonderlijk aan te sturen zijn).
  • de 720D heeft max 6A output per uitgang (24A totaal)
  • de 220D heeft 8A over zijn 2 uitgangen samen
Dus als ik een 500W voeding neem een aansluit op die 720D kan ik in totaal tot 20meter LED strip per 5 meter aansturen, terwijl met die 220 kan je maximum +/- 6m LED strip hangen.
De reden waarom ik persoonlijk de 220 neem ipv de 720, is omdat ze beide dezelfde thermal interface hebben (vrij klein) en ik moeite heb om 500 Watt aan vermogen te koelen via die interface. Geen probleem als er lagere vermogens strips aan zitten, maar als je kijkt wat je voor koelblok constructie moet bouwen om één 720 op bijna vol vermogen te koelen.... da's geen grap.

Het kan wel makkelijker met geforceerde koeling onder je koelblok door, maar ik probeer ze altijd te dimensioneren op natuurlijke convectie.

• Not Applicable
tss68nl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:58:
[...]

De reden waarom ik persoonlijk de 220 neem ipv de 720, is omdat ze beide dezelfde thermal interface hebben (vrij klein) en ik moeite heb om 500 Watt aan vermogen te koelen via die interface. Geen probleem als er lagere vermogens strips aan zitten, maar als je kijkt wat je voor koelblok constructie moet bouwen om één 720 op bijna vol vermogen te koelen.... da's geen grap.

Het kan wel makkelijker met geforceerde koeling onder je koelblok door, maar ik probeer ze altijd te dimensioneren op natuurlijke convectie.
Top!!! hier ben ik veel mee.

Ik zal voor mijn 6 korte LED strips (+/-1 meter elk) de 720 nemen (3 per driver) en voor mijn 2 lange (4 à 5m) elk één 220D.

Zo belast ik die 720D weinig waardoor de voeding nooit super warm wordt (zal er toch 500W voeding voor kopen voor de zekerheid) en belast ik de 220D bijna volledig, maar dan met elk 1 voeding van 200W. Deze komen in een netwerkkast te zitten met ventilatoren zodat deze gekoeld worden samen met de drivers.

Wat kleur betreft (nog niet zeker of ik een RGB strip zal plaatsen) is het inderdaad een pak minder. Daar zit je met 23,2W per meter verdeeld over 3 uitgangen. Dus kom je op een totaal voor de 3 uitgangen op 5x23,2 = 116W = geen enkel probleem met die 720D en een 500W voeding. Zelf een 200W voeding zou hier geen probleem zijn.

Zo begint mijn installatie eindelijk (op papier) wat vorm te krijgen en kan ik een lijst beginnen maken met wat te kopen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Not Applicable op 30-12-2021 14:41 ]

• sebasmac
Is er iemand met een Theben HMT 12 S KNX voor het regelen van vloer verwarming, ik sta op het punt deze te bestellen.

Kan iemand mij vertellen of deze ook een OpenTherm signaal naar de ketel verstuurd om te verwarmen? Zo niet, hoe geven jullie een seintje aan de ketel?

• Conrado
DjAntoon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:52:
[...]
Bij echte constant current staan er veel meer leds in serie, waarbij de maximale veilige spanning de beperking is. Als je er dan 10 a 15 in serie hebt staan en dan nog een hoop parallel, dan middelt de stroom netter uit.
Hoe ga je dat bereiken dan? Over de Absinthe die hierboven al gelinkt werden - leuk spul trouwens - valt 18 Volt en dat is bij CC nog aan de lage kant. Je kunt er dan hooguit drie op een eldoLed aansluiten die levert max. 54 Volt.
Hoe kun je er dan 10 à 15 in serie zetten?

• bbbrumbrum
  • Niet online
De LED zelf bestaat intern weer uit vele subchipjes, zeker bij de COB's van tegenwoordig, die echt vele separate dies in serie hebben.

"Standaard" (power)LED's zoals een Cree XR-E hebben een Vf van ~3V.
Dat was enkele jaren geleden de standaard, die ook veel in spotjes ed gebruikt werd, dat is nu helemaal geshift, niet ten faveure van gemakkelijk design of acceptabele DC stringspanningen.

• Conrado
Dat klopt, maar dat verandert m'n vraag nog niet. Ik heb eens als proefje zes COB's in 2x 3 serie gezet, maar beide strings werden niet egaal aangestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gemeten stroom in beide strings hetzelfde? LEDs van dezelfde bin? Vf per LED was gelijk? Heb vroegah honderden LEDs in fietslampjes verwerkt, maar voltage was altijd vrij strak (binnen ~0,05V), stroom is per definitie hetzelfde in serie. Maar ik had de LEDs dan ook van 1 dezelfde reel.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-12-2021 21:49 ]

• Conrado
Ik bouw mijn eigen Bridgelux COB;s, en dan heb ik dat ook onder controle.

De test heb ik met de Absinthe LED modules gedaan en dan weet je simpelweg niet wat er in zit.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:52:
Ik bouw mijn eigen Bridgelux COB;s, en dan heb ik dat ook onder controle.

De test heb ik met de Absinthe LED modules gedaan en dan weet je simpelweg niet wat er in zit.
Nu we toch aan het slowchatten zijn, welke? Ze hadden als een van de weinige ook Tuneable white destijds...

• Conrado
Tada :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr5199pcLy3ZbKRqEPXyNksBV_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GiNJ2LG3DTYXn1KzkZCxMcV.jpg?f=fotoalbum_large

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 07:52
sebasmac schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:05:
Is er iemand met een Theben HMT 12 S KNX voor het regelen van vloer verwarming, ik sta op het punt deze te bestellen.

Kan iemand mij vertellen of deze ook een OpenTherm signaal naar de ketel verstuurd om te verwarmen? Zo niet, hoe geven jullie een seintje aan de ketel?
Ik heb hem niet maar heb er ook ooit naar gekeken. De HMT stuurt geen opentherm signaal, daar is de OT-BOX-S voor nodig. Die heb ik wel trouwens en daar is hier ook veel over te vinden.

• OnlyTheBest
tss68nl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:52:
[...]

Overigens is het altijd KNX in combinatie met Dali. Of KNX in combinatie met DMX. Ik zou de combinatie met Dali aanraden.

Er komt inderdaad veel bij kijken om goede ledverlichting te kiezen die aan je eisen voldoet en technisch ook nog eens correct in elkaar te steken valt zonder veel verliezen, goede dimbaarheid, weinig warmteontwikkeling, lage aanlegkosten, beheerbaarheid etc.

Daar bestaan wel producten voor waarmee je een topsysteem in elkaar kan draaien. Alleen zijn die producten meestal alleen maar voorhanden voor verlichtingsfabrikanten. De beste producten die er voor bestaan zijn niet voor particulieren te koop omdat de fabrikant dat verbiedt. (ja, rare wereld)

De goede drivers (EldoLED) wel overigens. Maar dat is maar de helft van je systeem. En het goed afmeten en de juiste producten voor de juiste locatie/toepassing kiezen is ook nog een heel verhaal. Meeste mensen wenden zich tot een specialist om dit soort zaken voor ze uit te zoeken.
DALI heeft dan veel minder problemen met warmte en verlies?
En welke fittingen zijn er dan zoal bij DALI mogelijk?
Of maakt dit niet uit? Gewoon de meest gangbare kopen? Zoals GU10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
OnlyTheBest schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:25:
[...]

DALI heeft dan veel minder problemen met warmte en verlies?
En welke fittingen zijn er dan zoal bij DALI mogelijk?
Of maakt dit niet uit? Gewoon de meest gangbare kopen? Zoals GU10?
Dali heeft geen effect op warmte en verlies. Dali is een protocol om je led drivers te kunnen besturen.
Je drivers op hun beurt besturen je LED verlichting: deze kunnen wel efficient zijn.
En je LED verlichting horen LED COB's te zijn, of LED strips met stroomregulerende IC's ipv weerstanden voor zo min mogelijk warmteontwikkeling en dus verlies.

Dus Dali heeft geen invloed op verbruik en verliezen. Je drivers en je keuze van LED's wél.

Er is wel een kleine voetnoot: veel Dali drivers hebben een auto-off functie die stroom bespaart. Dus door het gebruik van Dali bespaar je uiteindelijk wel stroom omdat je voedingen automatisch worden afgeschakeld.

Dali heeft niets met de fitting te maken. Een GU10 is een fitting voor halogeen verlichting, waar weliswaar LED vervangers voor worden gemaakt maar die proberen LED techniek in een veel te krappe GU10 formfactor te stoppen.

Gangbaar = momenteel helaas nog alle oude 230V / halogeen zooi. Lichtwinkels proberen je nog steeds alle oude armaturen aan te smeren, en dan zit je vast aan LED vervangers voor je oude fittingen.

Die LED vervangers zijn inefficiënt, kwetsbaar, en vaak gekoppeld aan marginale tot slechte LED chips en de levensduur is niet om over naar huis te schrijven. Qua dimbaarheid, is het heel moeilijk om een goed werkende combinatie tussen lichtbron en dimmer te vinden. Ik ken verhalen van mensen die het vrij goed werkend hebben gekregen....maar dan heb je echt veel geluk gehad, of er heel veel tijd in gestoken en 28 missers op de zolder liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 21:18

Ethirty

Who...me?

Tis vooral jammer dat de juiste manier zo ingewikkeld is, zelfs voor de meesten hier. Ik moet nog een complete verbouwing regelen, en dan is gaan testen met drivers en losse led modules gewoon niet tof.

Als ik even snel Google op COB dan kom ik op een site waar ze GU10's met COB verkopen, dus dan schiet je nog niks op.

Hebben we het verder nog niet of alle directe verlichting zoals schemerlampen, hanglampen, etc.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ethirty schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:40:
Tis vooral jammer dat de juiste manier zo ingewikkeld is, zelfs voor de meesten hier. Ik moet nog een complete verbouwing regelen, en dan is gaan testen met drivers en losse led modules gewoon niet tof.

Als ik even snel Google op COB dan kom ik op een site waar ze GU10's met COB verkopen, dus dan schiet je nog niks op.

Hebben we het verder nog niet of alle directe verlichting zoals schemerlampen, hanglampen, etc.
True... ik ben blij dat ik hier reeds 2 jaar bezig ben mij te verdiepen in KNX en verlichting...
Mijn verbouwingen beginnen pas in maart,... en nu begint alles eindelijk vorm te krijgen (keuze lampen, keuze, drivers, keuze tasters, keuze ...). Ik kan dus enkel maar zeggen aan mensen die van plan zijn te verbouwen en de elektriciteit / verlichting zelf te doen: begin er op tijd aan!

Koop je al wat zaken en maak een test bord (die materialen kan je nadien gebruiken in de definitieve installatie). Zo heb ik al veel geleerd en nog niet zoveel geld weggesmeten. En vooral veel lezen op het internet en in dit forum heeft mij veel bijgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuuut
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 15:25
Zijn er nadelen aan het gebruiken van 2x0,8mm2 in plaats van 1,5mm2 voor je DALI spots zo lang je afstanden niet te lang zijn?
En heeft er iemand al eens zijn 3G1,5 vervangen door 2x 2x0,8mm2, was het wat te doen om deze door de wachtbuizen (16mm) te trekken?

Het is om op deze wijze bijkomende, apart gestuurde spots te kunnen bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Laatst online: 08:45

bomberboy

BOEM!

Hou er ook gewoon rekening mee dat in dit topic iedereen super kritisch is en net iets meer wil dan gemiddeld ;)

Indien je gewoon aan/uit wil en/of wel dimbaar, maar gewoon aan/uit op een bepaald dim niveau is er meestal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
tss68nl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:27:
[...]

Dali heeft geen effect op warmte en verlies. Dali is een protocol om je led drivers te kunnen besturen.
Je drivers op hun beurt besturen je LED verlichting: deze kunnen wel efficient zijn.
En je LED verlichting horen LED COB's te zijn, of LED strips met stroomregulerende IC's ipv weerstanden voor zo min mogelijk warmteontwikkeling en dus verlies.

Dus Dali heeft geen invloed op verbruik en verliezen. Je drivers en je keuze van LED's wél.

Er is wel een kleine voetnoot: veel Dali drivers hebben een auto-off functie die stroom bespaart. Dus door het gebruik van Dali bespaar je uiteindelijk wel stroom omdat je voedingen automatisch worden afgeschakeld.

Dali heeft niets met de fitting te maken. Een GU10 is een fitting voor halogeen verlichting, waar weliswaar LED vervangers voor worden gemaakt maar die proberen LED techniek in een veel te krappe GU10 formfactor te stoppen.

Gangbaar = momenteel helaas nog alle oude 230V / halogeen zooi. Lichtwinkels proberen je nog steeds alle oude armaturen aan te smeren, en dan zit je vast aan LED vervangers voor je oude fittingen.

Die LED vervangers zijn inefficiënt, kwetsbaar, en vaak gekoppeld aan marginale tot slechte LED chips en de levensduur is niet om over naar huis te schrijven. Qua dimbaarheid, is het heel moeilijk om een goed werkende combinatie tussen lichtbron en dimmer te vinden. Ik ken verhalen van mensen die het vrij goed werkend hebben gekregen....maar dan heb je echt veel geluk gehad, of er heel veel tijd in gestoken en 28 missers op de zolder liggen :)
Dankje voor jouw duidelijke antwoord.
Dit maakt het al helderder. (no pun intended) 8)
veel Dali drivers hebben een auto-off functie die stroom bespaart.
Dit was eigenlijk mijn volgende vraag.
EldoLED heeft dan de meest efficiënte drivers als ik het goed begrijp?
En als je deze nog eens combineert met een geautomatiseerde auto-off functie van DALI heb je minimaal verlies?
Een GU10 is een fitting voor halogeen verlichting
Welke fitting is dan wel ideaal voor LED spots? Of betere vraag: welke fittingen hebben de beste (lees: efficiëntste, langst levende) LED lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
tuuut schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:55:
Zijn er nadelen aan het gebruiken van 2x0,8mm2 in plaats van 1,5mm2 voor je DALI spots zo lang je afstanden niet te lang zijn?
En heeft er iemand al eens zijn 3G1,5 vervangen door 2x 2x0,8mm2, was het wat te doen om deze door de wachtbuizen (16mm) te trekken?

Het is om op deze wijze bijkomende, apart gestuurde spots te kunnen bijzetten.
Ik heb 1 kabel (5* 1.5mm2) voor dali + netstroom voor de drivers. Dit is prima weg te trekken door 16mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Inderdaad, zelfde schuitje hierzo! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Not Applicable schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:21:
[...]

True... ik ben blij dat ik hier reeds 2 jaar bezig ben mij te verdiepen in KNX en verlichting...
Mijn verbouwingen beginnen pas in maart,... en nu begint alles eindelijk vorm te krijgen (keuze lampen, keuze, drivers, keuze tasters, keuze ...). Ik kan dus enkel maar zeggen aan mensen die van plan zijn te verbouwen en de elektriciteit / verlichting zelf te doen: begin er op tijd aan!
Wat zijn jouw keuzes dan?
Ik zou graag de keuzes overwegen van iemand die zich hier al lang in verdiept heeft.
Zoals eerder aangegeven door tss68nl ben ik niet van plan de 'goede' raad op te volgen van lichtwinkels die enkel oude rommel willen aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

Zoefff

❤ 

De juiste manier is niet ingewikkeld, het is alleen ingewikkeld om te bedenken wát de juiste manier is voor iedere situatie :P

Er zijn ook specialisten die hier bij kunnen helpen maar dat kost een hoop knaken. Je betaalt voornamelijk voor de kennis en ervaring zodat je het niet allemaal zelf uit hoeft te zoeken. Of je doet dat (zoals de meesten hier) wel zelf, en dan "betaal" je vooral met je eigen tijd. Dat zal voor ieder ambacht binnen de verbouwing een overweging zijn :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mooi plaatje… :) Welke optics en type & bin LED ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Conrado schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:32:
[...]

Hoe ga je dat bereiken dan? Over de Absinthe die hierboven al gelinkt werden - leuk spul trouwens - valt 18 Volt en dat is bij CC nog aan de lage kant. Je kunt er dan hooguit drie op een eldoLed aansluiten die levert max. 54 Volt.
Hoe kun je er dan 10 à 15 in serie zetten?
Sorry, een losse witte led is 3 a 4V.
Dit armatuur heeft er dus ook een aantal in serie zitten, ik schat zo 5 a 6 losse leds.
Met 3 in serie kom je dus op 15 leds totaal.

Als de eldoled driver voldoende stroom kan leveren, zou je er ook voor kunnen kiezen om er dan nog een string van 3 armaturen (in serie) parallel bij aan te sluiten. Zolang je exact dezelfde spots gebruikt gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
tss68nl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:27:
[...]

Een GU10 is een fitting voor halogeen verlichting, waar weliswaar LED vervangers voor worden gemaakt maar die proberen LED techniek in een veel te krappe GU10 formfactor te stoppen.

Die LED vervangers zijn inefficiënt, kwetsbaar, en vaak gekoppeld aan marginale tot slechte LED chips en de levensduur is niet om over naar huis te schrijven. Qua dimbaarheid, is het heel moeilijk om een goed werkende combinatie tussen lichtbron en dimmer te vinden.
Een ledlamp in een GU10 is een grote uitdaging, en altijd een compromis. Je komt met 230V AC aanzetten, maar wil ook maximaal terugdimmen, vooral dat laatste is een grote uitdaging, je komt gewoon spanning in de leddriver tekort om de stuur elektronika in leven te houden.

Daarom zijn de losse drivers van onder andere eldoLed zoveel beter, deze hebben gewoon de volle netspanning (want niet achter een triac dimmer) en kunnen daardoor veel beter regelen, waardoor je een groter en stabieler dimbereik hebt. Vaak ook minder last van netstoring. De ledspots, strips of panelen hebben vervolgens ook het voordeel dat de leds meer koeloppervlak hebben en daardoor een hogere levensduur zullen gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bomberboy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:44:
[...]

Hou er ook gewoon rekening mee dat in dit topic iedereen super kritisch is en net iets meer wil dan gemiddeld ;)
Waarom denk je dat ik hier zit? :+

Ik zie mezelf denk uiteindelijk uitkomen op een hybride van KNX voor aan/uit of simpel dimmen en Hue voor de zaken die me te ingewikkeld gaan worden.

Voorlopig heb ik genoeg kopzorgen om de verbouwing zelf geregeld te krijgen :')

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
Zoefff schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:43:
[...]

Voor zover ik weet niet. Zo heel gek is het toch ook niet om de L met (hele korte) stukjes draad in dubbele adreeindhulzen door te lussen? Bovendien zou ik het opvallend vinden als je 24 aansluitingen op één groep hebt. Is het niet verstandig om dit over meerdere groepen te verdelen?
Wel als ik een dubbele adereindhuls gebruik (met 2.5mm² soepele draad), dan past dit nét in de klemmen. Lijkt me niet bepaald ideaal.

24 voudige aktor is afgezekerd met een 10A automaat, want hier zitten vooral kleine verbruikers op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl

Het is op zich niet ingewikkeld, maar het is wel heel anders dan het oude 230V + 12V halogeen wat tientallen jaren de boventoon heeft gevoerd. Het is omdat het zo anders werkt, dat verlichtingswinkels ook niet mee gaan met de techniek. Resultaat zijn gekunstelde LED vervangers die in het oude systeem passen omdat anders niemand het meer begrijpt.

Ik heb toen we ons eigen huis bouwden alles zelf uitgezocht hoe het werkt. KNX, 230V, LED verlichting, programmering, verwarming, kastenbouw, installatietechniek. Maar... dat heeft me echt wel 3 volle jaren gekost om dat allemaal uit te zoeken, in de praktijk te proberen, in alle valkuilen te stappen en het weer te fixen. Ik heb voor tienduizenden euros aan materiaal weggooid of werkloos in een kast liggen, omdat het niet voldeed en weer vervangen is.

De investering om dingen zelf goed uit te zoeken is dus zowel in tijd als geld vrij significant vind ik, en voor alleen je eigen project is het nooit de moeite waard. Lichtplan, lichttechniek etc kan je beter uitbesteden. Wel is het lastig om de correcte mensen te vinden, omdat de lichtbranche zo ver achter loopt. Installatiebranche overigens ook.

En geef ze eens ongelijk. De consument wil goed advies en hulp over hun project zoals LED verlichting. Maar het mag eigenlijk niets kosten, en de gebruikte producten zoals spots en drivers moeten tegen de absolute bodemprijs geleverd worden. Voor 2 euro per driver verschil koopt het gros het vanaf de offerte zelf wel even elders in. Daar kunnen mensen niet van leven, en dus geven de mensen mét kennis, geen advies. Wat over blijft zijn de lichtleveranciers van de oude stempel die hun GU10 en E27 retrofit kunnen blijven leveren. Dat snapt iedereen en dus is er geen advies nodig. Armatuur, voeding, lampje, 230V erop, done.

Dat het heel inefficiënt is, snel kapot gaat, slecht licht geeft, vaak niet goed dimbaar is etc dat is geen nadeel voor de branche. Immers zorgen al die zaken ervoor dat je over 2 jaar weer terug staat om de nieuwste ontwikkelingen te kopen voor iets betere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
OnlyTheBest schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:50:
Welke fitting is dan wel ideaal voor LED spots? Of betere vraag: welke fittingen hebben de beste (lees: efficiëntste, langst levende) LED lampen?
LED spots werken niet met fittingen. Je legt doorgaans siliconenkabel (hittebestendig) vanaf meterkast naar je spotlocatie. Als je de spots installeert dan worden deze met twee lasklemmen verbonden. De spot heeft ook gewoon twee draden.

De andere optie is dat je 230V + Dali door een hol plafond trekt, en een Dali driver aansluit op de spotlocatie, en dan siliconenkabel gebruikt lokaal van driver naar spot(s).

In beide gevallen gebruik je geen fitting meer. Dat is echt iets voor 230V en halogeen systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bomberboy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:44:
[...]

Zeker. En dus graag ook bovengemiddeld gemak bij het in elkaar puzzelen :D.

En op zich mag 't advies óók wel geld kosten. Maar de mensen die je geld wel willen aannemen zijn, zoals @tss68nl net ook aanhaalt, niet automagisch de juiste mensen. Tot nu toe tref ik 'specialisten' die ofwel vooral op esthetiek zitten, ofwel op een heel klein deelgebiedje van de techniek.

Helaas betekent geen fitting meer dat looks en techniek zwaar met elkaar vervlochten zijn geraakt. En daar is de verlichtingsbranche nog (lang) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
speeskeek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:47:
[...]

Wel als ik een dubbele adereindhuls gebruik (met 2.5mm² soepele draad), dan past dit nét in de klemmen. Lijkt me niet bepaald ideaal.

24 voudige aktor is afgezekerd met een 10A automaat, want hier zitten vooral kleine verbruikers op.
Een draadbrug is dé methode om terminals door te lussen. Inderdaad uit korte stukken draad en twin adereindhulzen. Goed strippen en krimpen...als je contactoppervlak te kort is (of wordt omdat er een draad deels uit een huls schuift), dan krijg je zeer gemakkelijk brand. Je zal de eerste niet zijn die z'n hele KNX module in stukken smelt.

Harde bruggen uit stijf koper bestaan niet voor dit soort toepassingen. Dat zie je alleen bij rijgklemmen, of het doorlussen van groepen vanaf een aardlek. Immers heeft alleen al MDT 6 verschillende terminal afstanden onderling. En dan moet je ze ook nog eens op verschillende terminal-aantallen maken. En ze moeten een krimphuls hebben om een draad aan te kunnen sluiten...want een brug + draad samen in een schroefterminal is vragen om problemen.

Hager lost dat mooi op in sommige units: die hebben steekterminals... twee per input of output. Die kan je dus gemakkelijk doorlussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
tss68nl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:13:
[...]
Hager lost dat mooi op in sommige units: die hebben steekterminals... twee per input of output. Die kan je dus gemakkelijk doorlussen. :)
Dat is mooi van Hager, ik ben nu toch niet de enige die een aantal kanalen wil doorverbinden. Zo brugsysteempje zou best handig zijn. Komaan MDT :-)

Zoals ik het zie, zijn het 7.5mm printkroonstenen en mijn twin adereindhulzen passen er nét in met wat moeite ... moet bijna niet aanschroeven tot 0.5Nm. Het leek me niet de beste manier ...

Vraag me af of ik nu beter niet alles op een compacte verdeelblok steek met gewone adereindhulzen... iets a la Wago Topjobs, maar dan voor meerdere connecties. Alleen weet ik niet goed wat soort blok hier best voor is ... iemand een suggestie?

[ Voor 16% gewijzigd door speeskeek op 31-12-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:10:
[...]

Maar de mensen die je geld wel willen aannemen zijn, zoals @tss68nl net ook aanhaalt, niet automagisch de juiste mensen.
Dit, ik heb ook een offerte liggen voor een hybride-warmtepomp van 50k. :')
Dat is niet het niveau advies wat ik zoek voor mijn verlichting.

Ik zou tot op zekere hoogte best wat geld over hebben voor goed advies, maar merk dat ik door online research steeds meer weet dan de installateurs die er hun geld mee verdienen.

Net als de lampenboer is niemand erbij gebaat iets moois, moderns en/of efficients aan te bieden. Ze hebben werk zat tot ver in 2023.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

speeskeek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:57:
[...]

Vraag me af of ik nu beter niet alles op een compacte verdeelblok steek met gewone adereindhulzen... iets a la Wago Topjobs, maar dan voor meerdere connecties. Alleen weet ik niet goed wat soort blok hier best voor is ... iemand een suggestie?
Phoenix PTFIX?
Afbeeldingslocatie: https://www.phoenixcontact.com/assets/images_ed/local_us/web_stage_home/pic_stage_home_us_0018971_en.jpg

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dat zijn mooie maar nog wel vrij breed: iets van 31mm.

Phoenix heeft ook 17mm brede blokken met 14 bruikbare aansluitingen. Alleen geen mooie push-in connectors met button, dat is wel jammer. Maar scheelt weer een hoop plek.

https://dam-mdc.phoenixcontact.com/rendition/156443151564/8dbac5a10ad9d57609173c22c7c5ce83/-S408x408-FJPG

Maar eh...inderdaad, PTFIX zijn wel hele mooie blokken hiervoor. In een beetje goede kast kunnen ze naast je 12U unit onder de kap op de rail....hoef je er niet eens moduleruimte voor in te leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door tss68nl op 31-12-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
Mooi dank je!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
tss68nl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:31:
De DC drivers dimmen net zo goed als de AC drivers van EldoLED. Geen verschil daar.
Waarom zou je MeanWell AC drivers pakken als EldoLED ook AC drivers heeft?
Is EldoLED dan zoveel beter dan Meanwell ?
Ging net een bestelling zetten voor Meanwell Dali drivers.
Weet er iemand of je Dali 1 en 2 drivers kan mixen op 1 MDT DALI Control IP64 Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
speeskeek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:03:
[...]

Weet er iemand of je Dali 1 en 2 drivers kan mixen op 1 MDT DALI Control IP64 Gateway?
Zeer groot verschil. Ik heb hier een LCM-40DA van meanwell hangen en het grote nadeel is dat je alles tussen 1 en 20% dimmen geen verschil ziet omdat dit logaritmisch dimt. Bij Eldoled dimmen ze wel mooi lineair waardoor je je lamp mooi ziet dimmen tussen 0,1% (wat zij zeggen) en 100%. Dit komt natuurlijk met een prijsverschil, maar is het zeker waard. Tenzij je natuurlijk blij bent met wat een LCM-40-DA kan en dit voor jou voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
speeskeek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:03:
[...]

Behoorlijk veel beter vind ik zelf. Ik heb testen gedaan met dimmen en resulterende frequenties, en bij MeanWell (en ook andere drivers zoals TCI die weer rebranden voor heel veel merken) zit je met PWM in de onderste 10% dimming range gewoon echt met frequenties van 50Hz ofzo. Zichtbaar met het blote oog als je moe bent (en de smoothing functie van je hersenen niet goed werkt). En daarom ook doodvermoeiend als je nog niet moe bent: dat kost je hersenen behoorlijk wat vermogen.

Om nog maar niet te spreken van de frequenties die zichtbaar zijn op foto's en video's. Je krijgt dan echt 'banding'.

Heb ze allemaal aan een scope gehangen en de resultaten spreken voor zich. EldoLED schakelt op frequenties rond de 19 kHz, én past de stroom aan om de LED diep te dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ8o81YqafwqEYw8gp2INEmiZZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJ6YvrvTYaMqPRQC1mE8eaWv.jpg?f=user_large

Hier zie je een TCI op 250Hz en een EldoLED op 17 - 25 kHz. Beide tegelijk op 10% licht ingesteld via Dali en samen aan de scope. Je ziet duidelijk dat de TCI een korte puls geeft, waar de EldoLED er voor kiest om minder piekvermogen te geven, maar de LED meer op een lage vermogensgrens te laten balanceren. Die 'knie' die er in zit is het moment dat de diode geen stroom meer doorlaat en de LED dus echt uit gaat. De spanning dooft dan uit tegen de driver die het afgegeven vermogen langzaam weer terug opneemt van de lijn.

Maar goed. Je zal het verschil niet zien als je altijd je lampen op of rond 100% hebt staan. EldoLED komt qua besturing pas bij het dimmen of dimmen + fotograferen echt uit de verf. Daarnaast zijn de voedingen van EldoLED vrij goed en overbemeten, en hebben ze een zeer goede spaarstand voor Dali drivers. Ze gaan dus langer mee, werken niet op de top van hun kunnen en verbruiken minder stroom zowel in gebruik als idle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Not Applicable schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:11:
[...]

Zeer groot verschil. Ik heb hier een LCM-40DA van meanwell hangen en het grote nadeel is dat je alles tussen 1 en 20% dimmen geen verschil ziet omdat dit logaritmisch dimt. Bij Eldoled dimmen ze wel mooi lineair waardoor je je lamp mooi ziet dimmen tussen 0,1% (wat zij zeggen) en 100%. Dit komt natuurlijk met een prijsverschil, maar is het zeker waard. Tenzij je natuurlijk blij bent met wat een LCM-40-DA kan en dit voor jou voldoende is.
Juist niet toch, er moet logaritmisch gedimd worden om het lineair te laten lijken. Maar bij beide kun je dit instellen.

Ik heb beide besteld, we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
Waw, dat is pas een duidelijk uitleg! Maar de EldoLEDS zijn wel moeilijk te vinden?

Wat heb ik nodig voor een 350mA 75W driver?
Dat ze iets meer kosten maakt me minder uit.

Op hun site zie ik trouwens ook enkel Dali2 en weet niet of ik die mag mixen met bestaande Dali1 apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
speeskeek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:22:
Waw, dat is pas een duidelijk uitleg! Maar de EldoLEDS zijn wel moeilijk te vinden?

Op hun site zie ik trouwens ook enkel Dali2 en weet niet of ik die mag mixen met bestaande Dali1 apparaten?
Meeste zijn compatible met beide, en zover ik kan zien heeft Dali2 voor ons geen toegevoegde waarde, is meer voor Dali randapparatuur, maar dat doen "wij" met KNX natuurlijk.

Wat je nodig hebt voor een 350mA 75W driver, geen idee? Wat zijn de specs van je armaturen (Vf, If, stringspanning etc)?

Voltus heeft een klein assortiment EldoLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
speeskeek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:22:

Valt mee, ik koop ze bij de groothandel en in spaarzame situaties rechtstreeks bij de fabriek (het is een Nederlands bedrijf) omdat ik daar sinds een aantal jaar vrij goede contacten heb. Ze waren vroeger goed via Voltus te verkrijgen tegen bodemprijzen: Voltus had ze via via in een enorme partij ingekocht en dumpte ze onder normale kostprijs.

EldoLED was daar niet zo blij mee, dus die leveren niet meer rechtstreeks aan Voltus om die reden. Die enorme partij bij Voltus is het laatste jaar eigenlijk volledig op. Ze kopen nu per enkele stuks in bij een Duitse groothandel maar daardoor zijn de levertijden van de meeste modellen rustig 2 a 3 weken. Voltus bestelt ze bij de groothandel, en de groothandel bestelt ze weer bij EldoLED in Nederland. Een paar drivers zijn nog wel uit voorraad te krijgen, maar dat zijn de minder courante modellen. En meestal heeft EldoLED inmiddels al gen 3 of 4, terwijl Voltus nog de v1 verkoopt.

Prima drivers overigens die v1 units, maar gen 3 en gen 4 zijn wel breder in aanbod. Voor dezelfde output zijn er nu 0-10V, Dali én DMX modellen. Vroeger zat je met sommige drivers sowieso aan DMX vast, en met andere aan Dali. Om die reden heb ik ook zowel DMX als Dali in huis.

Dali-1 & Dali-2 zijn onderling uitwisselbaar en werkt gewoon samen. De extra functies van Dali-2 gebruik je niet in een normale lichtsetup. Ze proberen met Dali-2 meer richting sensoren, tasters etc te gaan. Maar zoals met alle protocollen, is dat zo beperkt dat het nooit een vervanger kan zijn voor KNX. Leuk voor een kleine installatie met een sensor / knop + wat lampen. Maar niets voor een serieus gebouwbeheersysteem.

[ Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 06-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:41
Ah ik ben niet de enige idioot :) hier nog een keer een linkje naar mijn plotjes:
DiLDoG in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Ik ben het helemaal eens met dat EldoLED veel beter dimt dan de rest. Heeft iemand nog suggesties bij welke “groothandels” je dan moet zijn?

Misschien is het nog de moeite om een dedicated ultimate LED/driver topic te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@tss68nl Ok.. maar waar wordt de rest van ons dan geacht ze te halen? Ook bij de fabriek, of..? Welk distributiekanaal raden ze aan in Nederland en is dat ok, qua levertijd en prijs?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Gwaihir schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:11:
@tss68nl Ok.. maar waar wordt de rest van ons dan geacht ze te halen? Ook bij de fabriek, of..? Welk distributiekanaal raden ze aan in Nederland en is dat ok, qua levertijd en prijs?
Wel zelf heb ik me laten adviseren en bij de persoon in kwestie zelf aangekocht. (https://kineticautomation.nl/ of contact via info@kineticautomation.nl). De website heeft (nog) niet alle info gewoon online staan, maar ik ben er heel tevreden van :)

Ik heb eigenlijk mijn plan (plaats van verlichting enz was al opgeleverd door binnenhuisarchitecte). Armaturen en ledstrips enz had ik zelf al uitgezogd. Alles zonder drivers gekozen en gekocht. en dan dit eigenlijk aangeleverd en een mooi overzicht van alle drivers die nodig waren gekregen. Vervolgens alles ook gewoon zelf geïnstalleerd. Dus de aankoop van de drivers + de setup/configuratie aangekocht.

Heel tevreden van en naar mijn gevoel heel correcte prijs gehad.

Jullie zullen ook @tss68nl herkennen als je contact opneemt ;) Maar om te vermijden dat er problemen van komen ivm reclame maken op het forum is het waarschijnlijk het beste om het commerciële van het community stuk gescheiden te houden voor iedereen. Ik heb vooraf gevraagd of ik deze post mocht maken om problemen te vermijden en doe dit volledig op eigen initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 01:36
Een vraagje. Ik gebruik meanwell lcm60's met 0-10v dimming input voor downlights aan te sturen. Desondanks ik KNX heb, heb ik voor soft-on/soft-off effect te creëren zelf wat gemaakt met DA bordjes die aangestuurd worden als 'dimming driver' zeg maar. Het signaal komt weliswaar van KNX (on/off, absolute & relative dimming) maar custom software gaat op basis van de ontvangen telegrams het DA bordje aansturen om de gewenste output voltage te produceren voor de LCM 0-10v input.

Desondanks dit (in the end) prima werkt wens ik hier van af te stappen om een aantal redenen. Die bordjes zijn nogal custom (bouwpakketje zelf te solderen), i2c wat nogal een gedoe is (en momenteel via een raspberry verloopt), moeilijk stackbaar in de kast. Verder wil ik ook gewoon af van de custom software, imho moet het toch mogelijk zijn om met standaard componenten een soft-on/soft-off te creëren

Wat ik wil is dus een setting in sec/msec om van 0 tot 100% intensiteit te gaan (soft-on) en eveneens van 100-0%. Een extraatje is dat de led nog een instelbare tijd (seconde ofzo) op minimum intenstiteit blijft branden alvorens dan uit te schakelen (dit laatste zou ook nog kunnen via de schakel actuator door een trappenhuis los van de dimmer)

Helaas, in KNX land vind ik niet direct iets dat kan werken. Er is MDT met een dimming actuator (https://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html), maar die is 1-10v. Icm de LCM betekent dit dat het input signaal nooit echt '0v' wordt waardoor het niet mogelijk is maxiaal te dimmen. Van andere dimmers is het via ets niet direct duidelijk of ze uberhaupt soft-on/soft-off ondersteunen.

Weet iemand of hier een KNX dimmer is die voor deze behoefte toch in aanmerking komt?

Ik zag ook dat er een LCM-DA is (https://www.meanwell-web....tant-current-cc-lcm--60da) is het misschien eenvoudiger om dit te bereiken door dali te gebruiken (via een knx dali gateway)? Ik heb nog nooit iets met Dali gedaan, dus geen idee wat hier de mogelijkhedne zijn. Dit zou mogelijks ook nog wat devices kunnen uitsparen op mijn knx bus (ik ben gelimiteerd tot 64, althans zonder extra coupler oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Misschien een directe vraag, maar waarom ben je uberhaubt met 0-10V aan het hobbyen en niet direct voor DALI gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
bbbrumbrum schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:27:
Misschien een directe vraag, maar waarom ben je uberhaubt met 0-10V aan het hobbyen en niet direct voor DALI gegaan?
Ten tijde van onze nieuwbouw heb ik gekozen voor KNX als basis. Ik zie nog niet direct DALI weather stations, liquid sensors, heating actuators enz. Uiteindelijk zijn mijn armaturen ook allemaal 'dom', apart gewired en niet locked-in met een bepaald systeem. DALI zie ik dus eerder als een add-on voor ighting waar nodig zoals bv. ook DMX. Tot nu toe heb ik dit nog niet nodig gehad. Vermoedelijk omdat ik geen geen speciale lighting heb buiten downlights en wat led strips. Die paar scenes kunnen afgehandeld worden via KNX.

Zelfs de soft-on/off is geen probleem met een KNX dimmer, alleen zat ik dan met deze MDT dimmers die geen 0-10v zijn en niet tot het maximum kunnen dimmen. Destijds was dan de keuze alternatieven gaan zoeken richting inderdaad DALI of andere dimmers. Omwille van budget redenen heb ik toen gekozen enkele goedkope DA bordjes aan een raspberry te hangen en het zo op te lossen, maar daar wil ik nu vanaf :)

Misschien is dit dan toch het moment om deze downlights over te zetten op DALI. Is er een combinatie die aan te raden valt? Gira KNX/DALI gateway of zijn er beter alternatieven? Qua CC drivers blijf ik bij de meanwell LCM(DA)?

[ Voor 10% gewijzigd door miitjohn op 03-01-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:41
miitjohn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:58:
[...]
Misschien is dit dan toch het moment om deze downlights over te zetten op DALI. Is er een combinatie die aan te raden valt? Gira KNX/DALI gateway of zijn er beter alternatieven? Qua CC drivers blijf ik bij de meanwell LCM(DA)?
Ik heb ook lang geprobeerd om alles op KNX te houden, maar na het evalueren van een aantal LED drivers werd het mij toch vrij snel duidelijk dat je niet aan DALI ontkomt. Het aanbod van mooi dimmende drivers op KNX is ongeveer 0. Het is even een extra drempel die je over moet, en ik vind het zelf ook minder elegant, maar als je de KNX-DALI gateway eenmaal onder de knie hebt is het zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
DiLDoG schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb ook lang geprobeerd om alles op KNX te houden, maar na het evalueren van een aantal LED drivers werd het mij toch vrij snel duidelijk dat je niet aan DALI ontkomt. Het aanbod van mooi dimmende drivers op KNX is ongeveer 0. Het is even een extra drempel die je over moet, en ik vind het zelf ook minder elegant, maar als je de KNX-DALI gateway eenmaal onder de knie hebt is het zeker de moeite waard.
Het zou wel de meest prijzige oplossing worden. ~400eur gateway, ~35euro per vervangende LCM, zal toch over de 1k gaan. Langs de andere kant, KNX dimmers zijn ook niet cheap en ik heb niet veel plaats meer op de bus zonder eveneens dure uitbreidingen zoals een coupler. Met DALI kan ik dan misschien nog andere zaken vervangen later en is het enkel de kost van de driver. Dus mogelijks is het zelfs goedkoper in the long run.

That said, welke KNX/DALI gateway is aan te raden? Die van Gira lijkt op een ETS plugin te werken. Ik zag ook nog een gateway van Intesis via ethernet, maar dat is dan via aparte software te configureren (voor DALI is niet één standaard software pakket zoals ETS, right?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:27:
Ik ben ook langs deze weg gegaan, met als grote reden dat de bulk aan armaturen in slaap en werk/kinderkamers er nog niet klaar voor zijn dus nog 230v zijn. Wat dan over blijft aan LED spots in de woonkamer is te beperkt.

Overigens het ik de MDT 1-10v prima werkend met een eldoled LIN211D1-LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
miitjohn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:58:
[...]
Als KNX/Dali interface kan je het beste kijken naar de Hager unit, of de ABB unit. Ieder zo z'n voor en nadelen, maar de Gira unit ken ik eigenlijk niet zo. Iemand daar ervaring mee?

Zoals veel apparaten van Gira werken die units met een losse ETS plugin. Ik heb daar met de sensoren iig vrij dramatische ervaringen mee.

De Hager werkt overigens ook met een plugin. Werkt wel aardig. Die van ABB werkt direct in ETS.

[ Voor 18% gewijzigd door tss68nl op 03-01-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Voor de volledigheid, merk op dat er verschillende ABB units zijn:
DG/S1.64.1.1 & DG/S2.64.1.1
maar ook
DG/S1.1
(en nog een paar varianten)

Ik heb zelf de DG/S2.64.1.1 en ben er heel tevreden van. Maar de DG/S1.1 versie heeft bv wel een aantal features minder en ik had begrepen van een aantal mensen hier op het forum dat die soms wel onhandig waren. (maar geen persoonlijke ervaring)
Die van ABB werkt direct in ETS.
Daarnaast heeft ABB ook hun i-bus tool die toelaat om een ander in te stellen (zoals de DALI adressen van de lampen wijzigen enz). Ook wel zeer handig eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miitjohn
JMS 450 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik ben ook langs deze weg gegaan, met als grote reden dat de bulk aan armaturen in slaap en werk/kinderkamers er nog niet klaar voor zijn dus nog 230v zijn. Wat dan over blijft aan LED spots in de woonkamer is te beperkt.

Overigens het ik de MDT 1-10v prima werkend met een eldoled LIN211D1-LG.
Ah goed om weten, bedankt.
Ik weet echter niet of het met zekerheid aan de MDT ligt of net aan de LCM. Met mijn ledstrips werkt de MDT ook naar behoren. Dat 0-10v of 1-10v is wel een ding. Misschien is het bij recentere hardware revisies ook geen issue meer, beide zijn bij mij +/- 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
tss68nl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Als KNX/Dali interface kan je het beste kijken naar de Hager unit, of de ABB unit. Ieder zo z'n voor en nadelen, maar de Gira unit ken ik eigenlijk niet zo. Iemand daar ervaring mee?

Zoals veel apparaten van Gira werken die units met een losse ETS plugin. Ik heb daar met de sensoren iig vrij dramatische ervaringen mee.

De Hager werkt overigens ook met een plugin. Werkt wel aardig. Die van ABB werkt direct in ETS.
Wel een goed punt inderdaad. Integratie binnen ETS lijkt een goed idee, tot ze de laatste versie gaan vereisen voor eventuele updates dan kan je gelijk een nieuwe ETS licentie kopen. Meestal werkt alles binnen ETS redelijk onhandig dus via een externe tool (indien deze dan meevalt) is eigenlijk beter. Ik zal die van ABB eens checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
miitjohn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Ah goed om weten, bedankt.
Ik weet echter niet of het met zekerheid aan de MDT ligt of net aan de LCM. Met mijn ledstrips werkt de MDT ook naar behoren. Dat 0-10v of 1-10v is wel een ding. Misschien is het bij recentere hardware revisies ook geen issue meer, beide zijn bij mij +/- 5 jaar oud.
0-10V en 1-10V zijn niet onderling uitwisselbaar, ook niet bij nieuwe hardware revisies. Met x-10V lampen sturen heb ik nooit zo gegrepen in een KNX systeem: als je kijkt wat een x-10V uitgang per uitgang kost, en hoeveel digitale uitgangen je hebt bij een Dali interface zoals de ABB (2 x 64 uitgangen).... dan loopt een x-10V systeem al heel snel behoorlijk in de papieren en is Dali veel goedkoper.

Daarnaast is Dali een hele klap makkelijker én veel nauwkeuriger vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
tss68nl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:40:
[...]

0-10V en 1-10V zijn niet onderling uitwisselbaar, ook niet bij nieuwe hardware revisies. Met x-10V lampen sturen heb ik nooit zo gegrepen in een KNX systeem: als je kijkt wat een x-10V uitgang per uitgang kost, en hoeveel digitale uitgangen je hebt bij een Dali interface zoals de ABB (2 x 64 uitgangen).... dan loopt een x-10V systeem al heel snel behoorlijk in de papieren en is Dali veel goedkoper.

Daarnaast is Dali een hele klap makkelijker én veel nauwkeuriger vind ik zelf.
Dacht ik eigenlijk ook, maar ging van de assumptie uit dat je de MDT AKD-0410V.02 gebruikt icm met de eldoLED (zoals ik dus ook deed). Want de AKD is een 1-10v terwijl de eldoLED een 0-10v is. Maar vermoedelijk gebruik je dan een andere MDT dimmer? Er is ook de AKD-0424R.02 enzo maar ik dacht die enkel voor ledstrips waren ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
bomberboy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:56:
Voor de volledigheid, merk op dat er verschillende ABB units zijn:
DG/S1.64.1.1 & DG/S2.64.1.1
maar ook
DG/S1.1
(en nog een paar varianten)

Ik heb zelf de DG/S2.64.1.1 en ben er heel tevreden van. Maar de DG/S1.1 versie heeft bv wel een aantal features minder en ik had begrepen van een aantal mensen hier op het forum dat die soms wel onhandig waren. (maar geen persoonlijke ervaring)

Daarnaast heeft ABB ook hun i-bus tool die toelaat om een ander in te stellen (zoals de DALI adressen van de lampen wijzigen enz). Ook wel zeer handig eigenlijk.
Ik heb het inderdaad over de DG/S1.64.1.1 & DG/S2.64.1.1 units die bomberboy noemt. De S1 variant heeft 1x 64 Dali kanalen, en de S2 heeft 2 x 64 Dali kanalen.

Ik kan zo snel niet terug vinden waar ik dit eerder heb gepost, dus ik zal mijn ervaringen nogmaals beschrijven. Ze hebben beide hun eigenaardigheden:
  • De ABB stuurt géén aan/uit bevestiging als je de lamp via een percentage aan zet. Dus de lamp staat uit, je stuurt 80%, dan stuurt de ABB interface géén 4/1/105 (lamp aan/uit status) = 1 op je bus. Dit is een probleem als je statusleds of meerdere bedienpunten hebt voor dezelfde lamp: immers moeten zij door krijgen dat de lamp aan of uit is gegaan, anders weten ze niet wat ze als volgende waarde via de aan/uit toggle moeten sturen en moet je 2x drukken.

Ik los dit op met een externe logische module: als er een percentage langs komt op het GA, dan stuur ik vanuit de logische module (LogicMachine in mijn geval) een aan/uit melding op het status-GA. Makkelijke fix, maar je moet wel een LogicMachine of vergelijkbaar hebben.
    .
  • De Hager Dali interface, heeft als aparte eigenschap, dat Dali lampen die je aan hetzelfde groepadres hebt verbonden, wél het signaal tegelijk binnen krijgen, maar door de Dali interface één voor één worden afgehandeld. Heb je in een lange gang 3 lampen die tegelijk aan moeten? Dan heb je een soort lopende verlichting. Ook met dimmen.

Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden, omdat zodra je lampen in de Dali gateway als groep opgeeft, je ze niet meer los aan kan spreken als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tss68nl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:40:
[...]

dan loopt een x-10V systeem al heel snel behoorlijk in de papieren en is Dali veel goedkoper.
Ik zat laatst even kort naar een 3f Dali rail te kijken, maar schrok vooral dat de spots zelf dik €100/stuk waren. En dan heb je nog geen eens tunable white. :X

Dan moet de aansturing wel erg goed en simpel werken wil het een alternatief zijn voor gebruiksvriendelijke alternatieven als Hue.

Een standaard 3f rail met 2 of 3 (meerkanaals) dim units kom je ook al een heel eind.

Als je alles op Dali kan gooien snap ik het denk ik wel, maar wil niet weten wat het dan allemaal kost.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ethirty schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Ik zat laatst even kort naar een 3f Dali rail te kijken, maar schrok vooral dat de spots zelf dik €100/stuk waren. En dan heb je nog geen eens tunable white. :X

Dan moet de aansturing wel erg goed en simpel werken wil het een alternatief zijn voor gebruiksvriendelijke alternatieven als Hue.

Een standaard 3f rail met 2 of 3 (meerkanaals) dim units kom je ook al een heel eind.

Als je alles op Dali kan gooien snap ik het denk ik wel, maar wil niet weten wat het dan allemaal kost.
Ik vergelijk ook een x-10V setup met Dali. En dan is de x-10V setup duurder bij een relatief groot systeem.

Daarnaast is een lichtrail setup wéér iets heel anders en altijd schreeuwend duur. Kijk maar eens naar 230V railsystemen, dan val je ook steil achterover van de prijzen. Lichtrailsysteem = duur. Omdat ze hoofdzakelijk bij bedrijven worden gebruikt. Restaurants, kapsalons, winkels etc etc.

We hadden het hier over losse LED COB spots die aangestuurd worden vanuit KNX via x-10V, DMX, Dali of directe LED drivers op KNX. Ook dan kost een goede COB spot nog steeds per stuk behoorlijk. Maar zo'n spot gaat wel 20+ jaar mee als je em goed aanstuurt met de correcte driver.

Vergelijk dat met de oude halogeen lampjes, of de LED vervangers/retrofit die je nu kan krijgen voor GU10. Die houden het ook niet lang vol omdat de ini-mini driver in een veel te warme behuizing geheid na een paar jaar de geest geeft. En bij een prijs van € 20-€25 per lampje.... vraag ik me dan af of dat wel zo economisch is?

Nog buiten beschouwing gelaten dat een GU10 vervanger misschien 450 tot 500 lumen geeft als ze net nieuw zijn (en dus na een jaartje nog maar 400-ish lumen), en je een COB makkelijk 2000 lumen per spot kan laten geven. Van die spots heb je er dus een stuk minder nodig voor voldoende licht.

En Hue. Ja leuk spul voor in de tuin hier. Wel vrij irritant dat soms een deel niet aan of uit schakelt als het commando gegeven wordt. Maar voor buitenverlichting vind ik dat niet zo'n drama. Dan maar een keer de hele dag de boomverlichting aan :) Maar binnen ben ik daar niet zo gecharmeerd van en wil ik zonder te controleren op alles-uit kunnen drukken en met een gerust hart de deur dicht trekken.

Pagina: 1 ... 53 ... 83 Laatste