Er zullen rijgklemmen zijn die te hoog zijn, maar de rijgklemmen die in dit topic voorbij zijn gekomen passen op de plek van een automaat waarna je de opening in je deksel dicht maakt.Drosera schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:42:
Korte vraag over al die rijgklemmen, passen deze eigenlijk in een 'klassieke' kast zoals deze:
https://www.dmlights.be/a..._o_rail_72mod_4x18_~19QT7
Of steken die eigenlijk te ver uit en ga je dus ze een niveau lager moeten monteren dan de zekeringen?
Maw, kan een klassike kast voor rijgklemmen worden gebruikt?
Dit geld toch niet voor de meeste stapelklemmen of heb ik altijd de verkeerde besteld?Fabian schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:48:
[...]
Er zullen rijgklemmen zijn die te hoog zijn, maar de rijgklemmen die in dit topic voorbij zijn gekomen passen op de plek van een automaat waarna je de opening in je deksel dicht maakt.
Bestaat er ook een rijgklem of DIN onderdeel voor van die C14 power connectors?
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLQGsXNtsONPBgFhffcylusD.png?f=user_large)
Ik weet eigenlijk niet hoe je dit model noemt, maar deze zie je ook veel op van die platte voedingen. Het zou mooi zijn als ik er zoiets in kan klikken, maar iets anders mag ook. Ik wil gewoon graag (netjes) twee C14 inputs op mijn DIN-rack.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLQGsXNtsONPBgFhffcylusD.png?f=user_large)
Ik weet eigenlijk niet hoe je dit model noemt, maar deze zie je ook veel op van die platte voedingen. Het zou mooi zijn als ik er zoiets in kan klikken, maar iets anders mag ook. Ik wil gewoon graag (netjes) twee C14 inputs op mijn DIN-rack.
:fill(white):strip_exif()/f/image/028GqkvJjbfzyVdpFyThrm6Y.png?f=user_large)
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik snap de vraag niet.Clumsy Smurf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:53:
[...]
Dit geld toch niet voor de meeste stapelklemmen of heb ik altijd de verkeerde besteld?
Stapelklemmen zijn vaak hoger dan de diepte tussen deksel kast en de dinrail.
Hierdoor moet bijna altijd de dinrail dieper liggen dan de standaard maat.
Misschien dat ik altijd de verkeerde heb besteld maar dit is wel mijn ervaring hierin.
dit op de vraag die jij beantwoorde van @Drosera
@Clumsy Smurf
https://www.phoenixcontac...5-peln-3213950#paging-top
Voorbeeld van een klem die prima past.
https://www.phoenixcontac...5-peln-3213950#paging-top
Voorbeeld van een klem die prima past.
Hoe bouwen jullie een presentiemelder in een betonplafond?
De bekende inbouwdozen van Halox of Spelsberg zijn wel heel erg groot. Halox heeft maar twee buisaansluitingen, da's soms te weinig. Eigenlijk zoek ik iets als de Kaiser 9959:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9MqXLX3fDjD6vv55SPFchLEv.jpg?f=user_large)
Echter die is voor Duitse M20/M25 pijp.
De bekende inbouwdozen van Halox of Spelsberg zijn wel heel erg groot. Halox heeft maar twee buisaansluitingen, da's soms te weinig. Eigenlijk zoek ik iets als de Kaiser 9959:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9MqXLX3fDjD6vv55SPFchLEv.jpg?f=user_large)
Mijn huis is slimmer dan ik...
Welke melder wil je ínbouwen?Conrado schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:24:
[Afbeelding]
Ik heb nog geen keuze gemakt, maar heb hier de Gira Mini en Luxomat PD11 liggen. Beiden ontlopen elkaar niet zoveel en dan heb je 't over ø45mm en 40mm hoog.
Misschien mis ik iets, maar gewoon een gat van de juiste afmeting? De meeste hebben toch zo van die "grijpveren" waardoor we op hun plaats blijven zitten.Conrado schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:24:
Blijft het beton in zicht waardoor het formaat van de inbouwdoos relevant is ?Conrado schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:24:
Nee, het plafond wordt gewoon gestückt, dus op zich maakt de maat niet zoveel uit. Eigenlijk een beetje zoals dit inbouwspotje, maar dan voor een presentiemelder:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uNK3wadG1jkrGZ3XeDyvzezq.jpg?f=user_large)
Echter, die dingen voor spots zijn loeigroot, en hebben maar 2 aanslutingen. Dan kan ik nergens m'n KNX-kabel vertakken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uNK3wadG1jkrGZ3XeDyvzezq.jpg?f=user_large)
Echter, die dingen voor spots zijn loeigroot, en hebben maar 2 aanslutingen. Dan kan ik nergens m'n KNX-kabel vertakken.
@Conrado Spelberg IBTLED is misschien nog groter, maar heeft wel genoeg buisaansluitingen. Die heb ik zelf gebruikt in een houten plafond zodat er een goede aansluiting met dampdichte folie gemaakt worden voordat het gips er onder ging.
Hoe of waar loopt de bekabeling dan? Bij ons zijn dat dus effectief gewoon gaten door het plafond heen geboord en de leidingen liggen op de vloer van het verdiep erboven. KNX kabels zijn gelegd in flexibele voorbedrade buis en komen dus gewoon in dat gat uit. Normaal heb je dan voldoende ruimte in dat gat om de overlengte aan kabel in kwijt te kunnen eens de detector er in zit. En als je echter meer ruimte wil, dan boor je het finale gat in de juiste afmeting voor de detector (van beneden naar boven) en een groter gat van boven naar beneden voor de halve diepte zodat je wat meer ruimte hebt om de kabel in terug te duwen.Conrado schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:07:
België, dus zoals gebruikelijk alles met voorbedrade preflex buizen en geen Nederlands masochisme met leidingen waar je de kabels nog moet doortrekken achteraf
In dit geval zie ik het nut niet van een inbouwdoos.
@bomberboy ik ken de Belgische bouwmethode en dat is prima, maar daar gaat 't hier niet om. Deze presentiemelders komen in mijn kelderplafond en daar zit 30cm beton omheen
Kernboor met juiste diameter en wegkappen tot juiste diepte, doorboren met gewoon boor doorheen betonplaat en daar de leidingen op? Of ligt er al isolatie en een dekvloer bovenop?Conrado schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:28:
@bomberboy ik ken de Belgische bouwmethode en dat is prima, maar daar gaat 't hier niet om. Deze presentiemelders komen in mijn kelderplafond en daar zit 30cm beton omheen
Mooi, dan zit er nog geen wapeningsstaal in de weg. Nu alvast die gaten boren zou ik zeggen
Wordt het kanaalplaat of breedplaat? Dat maakt wel wat uit voor de oplossingsruimte, om bij kanaalplaat alles prefab wordt ingestort en en tijdens de bouw niets meer kan worden gefinetuned. Een hele rij inbouwspots perfect uitlijnen is een stuk gemakkelijker als de gaten ter plaatse in breedplaatvloer worden geboord.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Dat valt dan al mee. Hier gaat alles apart naar de kast, de sensoren zijn in ons geval wel opbouw van MDT waarbij je een kadertje tegen het plafond schroeft waarin je de sensor schuift/klikt.
Als je werkt met gaten in het beton dan best uitklokken met een diamantboor op de juiste diameter. Dit geeft het mooiste gat en de stukadoor kan dit gemakkelijk uitsnijden bij het pleisteren. Het kadertje van de sensor hoort normaal gezien toch wel over de randen te vallen waardoor je hier weinig of niks van ziet.
Doorlussen in een gat is op zich geen probleem als het maar diep genoeg is en de kabels langs boven komen.
Het wordt breedplaat.Tomatoman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:38:
[...]
Wordt het kanaalplaat of breedplaat? Dat maakt wel wat uit voor de oplossingsruimte, om bij kanaalplaat alles prefab wordt ingestort en en tijdens de bouw niets meer kan worden gefinetuned. Een hele rij inbouwspots perfect uitlijnen is een stuk gemakkelijker als de gaten ter plaatse in breedplaatvloer worden geboord.
Wat ik ons huidige huis gedaan heb - en ook in de bouw ga doen - is de inbouwspots direct laten meegieten in de breedplaat. Op de beton fabriek gaat dat erg nauwkeurig. Uitlijnen op de bouw is een ander verhaal, dat kan een centimeter of wat schelen. Daarom werk ik met overmaat Halox. Later een smetlijntje eronderdoor en je boort door het deksel precies het juiste gat in lijn met de rest.
En daar loop ik nu precies tegenaan. Prachtige openingspost overigens!tss68nl schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:34:
Er zijn zoveel producten, dat je onmogelijk de gehele markt kan overzien en keuze maken lastig is.
Voor experimenteer doeleinden wil ik graag een DIN-rail KNX installatiekastje maken. Het doel daarvan is dat er door middel van KNX programmeren een eenvoudig programma uitgevoerd kan worden, denk bijvoorbeeld aan het aan- en uitschakelen of eventueel dimmen van verlichting. Het liefste moet alles in het kastje gemonteerd zijn.
Daarnaast wil ik ook graag experimenteren met het verbinden van IoT devices aan dit systeem. Nu is mijn ervaring met IoT devices goed, maar dat met KNX haast afwezig. Ik ben dus op zoek naar iemand die mij in de juiste richting wil sturen. Hieronder staat een lijstje met mijn idee, is er iemand de mij in een richting van geschikte kosteneffectieve onderdelen wil sturen? Bedankt alvast!
- Din-rail installatiekastje / opbouwverdeler
- Zekeringsautomaat
- Indicatorverlichting
- KNX Voeding
- KNX Schakel / Dimactuator
- KNX Drukcontacten
- ? Led controller ?
- ? Led netvoeding ?
Is al veel vaker voorbij gekomen, wat een goede startkit is.
Als je met IoT wil praten is een IP-interface/router een belangrijke om te hebben.
Over het algemeen is MDT een goed startpunt, goed en vriendelijk geprijsd (voor KNX dan he).
Voeding Meanwell.
LED spullen afhankelijk van hoe je de verlichting wil aansturen. De “standaard” manier hier is een KNX DALI interface icm bvb EldoLED of Meanwell DALI drivers.
Als je met IoT wil praten is een IP-interface/router een belangrijke om te hebben.
Over het algemeen is MDT een goed startpunt, goed en vriendelijk geprijsd (voor KNX dan he).
Voeding Meanwell.
LED spullen afhankelijk van hoe je de verlichting wil aansturen. De “standaard” manier hier is een KNX DALI interface icm bvb EldoLED of Meanwell DALI drivers.
Dankje @bbbrumbrum, je hulp wordt zeer gewaardeerd. Door jouw aanwijzingen ben ik ook op de starterkit van @Femme terecht gekomen. Ook dat geeft goede aanwijzingen. Ik heb zojuist de KNX catalogus op de website van een reseller doorgenomen en ik heb ondertussen een goed beeld van welke producten ik graag wil gebruiken. Ik zal later een bestellijst posten als dat lukt. Dank!bbbrumbrum schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:43:
Is al veel vaker voorbij gekomen, wat een goede startkit is.
Voeding Meanwell.
Van Black Friday tot Cyber Monday vier dagen 30% korting op iedere ETS6 licentie (Professional, Lite, Home). Is geldig voor zowel nieuwe licenties als updates. Zie KNX Association
.
De kortingscode moet je eerst toevoegen aan de voucher selectie van je KNX account.
.
De kortingscode moet je eerst toevoegen aan de voucher selectie van je KNX account.
Ik sta op het punt om een licentie te kopen dus dat komt goed uit. Nu zit ik te kijken naar de goedkoopste manier en weet iemand of dit de juiste volgorde is.
ETS6 Lite aanschaffen met 70% korting doordat je de cursus gedaan hebt, dan die upgraden naar ETS6 Home met de 7,5% en 30% Black Friday korting?
Edit: Je kunt enkel 1 voucher selecteren dus de 30% is een betere deal dan de 7,5%.
Edit2: Er was ook de optie om voor 50% korting te gaan op 1 ETS6 Home licentie waarbij de andere kortingscodes vervallen. Maar dan kwam ik net een paar euro duurder uit.
ETS6 Lite aanschaffen met 70% korting doordat je de cursus gedaan hebt, dan die upgraden naar ETS6 Home met de 7,5% en 30% Black Friday korting?
Edit: Je kunt enkel 1 voucher selecteren dus de 30% is een betere deal dan de 7,5%.
Edit2: Er was ook de optie om voor 50% korting te gaan op 1 ETS6 Home licentie waarbij de andere kortingscodes vervallen. Maar dan kwam ik net een paar euro duurder uit.
[ Voor 29% gewijzigd door walletje-w op 26-11-2021 10:30 ]
Ik zit ook te kijken, maar weet nog niet of ik beter uit ga komen met Home (duurder, maar harde limiet) of met Lite (goedkoper, alleen wat meer werk met >20 devices).
Zolang de plannen van het huis nog niet rond zijn vind ik het tricky om me vast te leggen op de ene of de andere versie.
Zolang de plannen van het huis nog niet rond zijn vind ik het tricky om me vast te leggen op de ene of de andere versie.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb nu ETS5 Lite en mijn project opgedeeld in meerdere projecten ivm max 20 devices.
Nu weet ik nog niet of ik de Home versie wil (als ik upgrade naar ETS6). Maar weet iemand hoe dat zit met een upgrade naar Home als je nu het project verdeeld hebt over meerdere projecten?
Want met Home mag je maximaal één project hebben/openen (als ik het goed bergrijp?), dus hoe ga je dan dit alles samenvoegen?
Vind ETS Professional erg duur voor alleen één appartement. Maar zou wel mijn voorkeur hebben, kan dan ook test projecten maken, zonder dat ik ruzie krijg thuis
, maar 800 euro upgrade excl btw excl korting gaat hem niet worden. Maar 150 euro excl btw excl korting is wel weer erg interessant voor upgrade ETS5 Lite naar ETS6 Home. Alles in één project zou wel erg fijn zijn, en is de Home versie zeker een optie
.
Maar ik ben bang dat ik dan mijn project vanaf nul weer volledig kan opbouwen en programmeren, want kan niets vinden over projecten samenvoegen voor een upgrade naar ETS5/6 Home. En dan ga ik zeker ruzie krijgen thuis, want dat gaat niet in een dag of weekend lukken haha
.
Iemand al eerder geüpgraded naar ETS Home vanaf een 'project' dat uit meerdere kleinere projecten bestond?
EDIT 2
nu staat dat je met ETS6 Home maximaal één project mag hebben, maar je kunt dan ook niet meer meerdere kleinere projecten van 5 devices hebben? Zoals met de demo versie? Want dat is voor test projectjes wel voldoende. Een aparte installatie van ETS voor de demo versie vind ik ook weer wat.
Nu weet ik nog niet of ik de Home versie wil (als ik upgrade naar ETS6). Maar weet iemand hoe dat zit met een upgrade naar Home als je nu het project verdeeld hebt over meerdere projecten?
Want met Home mag je maximaal één project hebben/openen (als ik het goed bergrijp?), dus hoe ga je dan dit alles samenvoegen?
Vind ETS Professional erg duur voor alleen één appartement. Maar zou wel mijn voorkeur hebben, kan dan ook test projecten maken, zonder dat ik ruzie krijg thuis
Maar ik ben bang dat ik dan mijn project vanaf nul weer volledig kan opbouwen en programmeren, want kan niets vinden over projecten samenvoegen voor een upgrade naar ETS5/6 Home. En dan ga ik zeker ruzie krijgen thuis, want dat gaat niet in een dag of weekend lukken haha

Iemand al eerder geüpgraded naar ETS Home vanaf een 'project' dat uit meerdere kleinere projecten bestond?
EDIT 2
nu staat dat je met ETS6 Home maximaal één project mag hebben, maar je kunt dan ook niet meer meerdere kleinere projecten van 5 devices hebben? Zoals met de demo versie? Want dat is voor test projectjes wel voldoende. Een aparte installatie van ETS voor de demo versie vind ik ook weer wat.
edit:
Dacht dat ETS Home wat meer beperkignen had, maar ik was in de war met die andere vage ETS Inside versie
Dacht dat ETS Home wat meer beperkignen had, maar ik was in de war met die andere vage ETS Inside versie
[ Voor 57% gewijzigd door don spike op 26-11-2021 20:51 ]
Tot mijn verbazing zie ik in dit overzicht met specs van de verschillende ETS-versies dat ETS 6 Home tot 64 devices gaat. Daarmee zou mijn huis opeens in een ETS Home project passen. Is dit veranderd ten opzichte van ETS 5?
Als ik uitga van € 350 exclusief BTW voor ETS 6 Home en 30% korting neem, kom ik op € 296,45 exclusief verzending. Dat is nog wel te overzien.
Hoe zit dat trouwens met Home en maar 1 project? Betekent dit dat je nooit meer een ander project kunt openen? Je kunt dus ook geen probeerprojectje aanmaken, of een projectbestand van iemand anders openen?
Als ik uitga van € 350 exclusief BTW voor ETS 6 Home en 30% korting neem, kom ik op € 296,45 exclusief verzending. Dat is nog wel te overzien.
Hoe zit dat trouwens met Home en maar 1 project? Betekent dit dat je nooit meer een ander project kunt openen? Je kunt dus ook geen probeerprojectje aanmaken, of een projectbestand van iemand anders openen?
Hier iemand ervaring met DALI dimmers voor 230V LED of Halogeen? Ik heb een paar lampen die niet CC zijn en zoek een beetje ok dimmer. Wat ik vind lijkt echt bedacht te zijn voor in de lamp/armatuur/inbouwspots maar ik dacht ze gewoon in de meterkast te hangen naast de eldoleds
Kijk eens hier bij Lunatone. Zowel compact (max. 25 Watt voor inbouwdozen) als de bekende langwerpige vorm (tot 300 Watt).
Gewoon in een centraaldoos, bijvoorbeeld Esylux EP10451706, vlak tegen het plafond afgewerkt. Wanneer je geen gipsplafond hebt dan zit je gebonden aan zoiets.Conrado schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:24:
[Afbeelding]
Zoek in de catalogus van Esylux of BEG, daar vind je elk type montage. Klein en veel functie voor je geld tov Gira ed.
[ Voor 7% gewijzigd door Rutgervg op 29-11-2021 05:01 ]
Phoenix STTBS of PTTBS, zijn ervoor gemaakt. Passen onder de kap en zelfs verkrijgbaar in een variant voor de buskabel PTTBS 1,5/S-KNXDrosera schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:42:
Korte vraag over al die rijgklemmen, passen deze eigenlijk in een 'klassieke' kast zoals deze:
https://www.dmlights.be/a..._o_rail_72mod_4x18_~19QT7
Of steken die eigenlijk te ver uit en ga je dus ze een niveau lager moeten monteren dan de zekeringen?
Maw, kan een klassike kast voor rijgklemmen worden gebruikt?
Zoals @Conrado zegt, die Lunatone's zijn een optie, zelf heb ik die op de slaapkamers in de 'centraaldoos' ingebouwd en daar hangen nu LED filament lampen aan.deWit schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:57:
Hier iemand ervaring met DALI dimmers voor 230V LED of Halogeen? Ik heb een paar lampen die niet CC zijn en zoek een beetje ok dimmer. Wat ik vind lijkt echt bedacht te zijn voor in de lamp/armatuur/inbouwspots maar ik dacht ze gewoon in de meterkast te hangen naast de eldoleds
Het dimt 'prima', alleen niet zo diep als je gewend bent van de CC spots met Eldoled drivers
Bovendien op lage dim niveaus knipperen de lampen een beetje, dit kan natuurlijk aan de filament lamp zelf liggen, maar ik denk dat ik dan aan de 3W start dim bereik zit van de Lunatones.
Met welke eldoLED drivers werken jullie voor jullie CC spots?
Ik was oorspronkelijk van plan om de POWERdrive te gebruiken, maar ik ben met de importeur van eldoLED gaan praten voor België, en zij raden dit sterk af. Het antwoord die ik vooral kreeg was dat die, ondanks dat ze dit kunnen, hier eigenlijk niet voor gemaakt zijn (blijf dit vreemd antwoord vinden).
Hij raad voornamelijk voor de CC leds de SOLOdrive aan: hieronder de mail op mijn vraag
Als ik mijn Absinth spots gebruik hiervoor (18V 350mA) kom ik neer op volgende:
eldoLED SOLOdrive 560/A 50W Dali: (voltus prijs 46,35 euro)
) deze hier gebruiken. Alleen zie ik de meerwaarde voor de POWERdrive nu ook niet in behalve de 40 euro meer in kostprijs (maar dat is nu niet echt meerwaarde
)
Dus waarom kiezen sommigen hier toch voor de POWERdrive, en waarom niet de SOLOdrive Prijsverschil van de 1060 en de 560 is verwaarloosbaar in kostprijs per LED lamp en zal eerder een keuze zijn in functie van lichtplan / ruimte kast / ...
Wat de ledstrips betreft raden ze echt aan op LINEARdrive te gebruiken... dit moet ik nog eens goed bekijken. Want zij raden ook aan om geen RGBW te gebruiken maar RGB en W apart.
Maar dus... welke eldoLED drivers gebruiken jullie en waarom?
Gr,
Dennis
Ik was oorspronkelijk van plan om de POWERdrive te gebruiken, maar ik ben met de importeur van eldoLED gaan praten voor België, en zij raden dit sterk af. Het antwoord die ik vooral kreeg was dat die, ondanks dat ze dit kunnen, hier eigenlijk niet voor gemaakt zijn (blijf dit vreemd antwoord vinden).
Hij raad voornamelijk voor de CC leds de SOLOdrive aan: hieronder de mail op mijn vraag
Als ik even de vergelijking maak tussen POWER EN SOLO drive'sIk had uw vraag i.v.m. De POWERdrive al doorgespeeld aan eldoLED en ik heb reeds antwoord ontvangen.
Uw vraag :
Op een POWERdrive de uitgangen verdelen over meerdere groepen/ruimtes ?
Antwoord :
Het is op de driver wel instelbaar door de instelling van de "LED Groups"
Daar zijn een paar mogelijkheden.
Er zijn evenwel een aantal beperkingen. Je kan :
Alle uitgangen hetzelfde laten doen (1 group)
2 + 2 uitgangen hetzelfde laten doen (Tunable white instelling)
En nog een paar andere.
Het is wel zo dat de DALI adres commissioning wel mogelijk moet zijn om dat op een fysieke knop of sensor te linken. Hier kan het schoentje dan wel wringen.
Hetzelfde geldt voor de LINEARdrive voor LEDstrips.
-----
Om praktische redenen vind ik dat het beter is om met SOLOdrive te werken.
Uw spots 18V – 700mA = 12,6W
Beter op 650mA werken : 18V – 650mA = 11,70W
SOLOdrive 50 Watt met 2 uitgangen in dezelfde groep : SOLOdrive 560A
2x 2 spots in serie
SOLOdrive 30 Watt met 1 uitgang : SOLOdrive 360A
2 spots in serie
SOLOdrive 20 Watt met 1 uitgang : SOLOdrive 240A
1 spot
-----
eldoLED SOLOdrive 560/A 50W Dali: (voltus prijs 46,35 euro)
- 350mA x 2 = 700mA (ruim onder de 1400mA)
- 18V x 2 = 36V (ruim onder de 55V)
- Totaal vermogen = 25,2W (7*36) wat onder de 50W is --> 3 lampen was +50W wat niet mag
- 2 uitgangen = in totaal 4 spots per driver!
- kostprijs per spot: 11,5875 euro
- 350mA x 3 = 1050mA (wat juist maximum is)
- 18V x 3 = 54V (wat 3V onder het maximum ligt)
- Totaal vermogen = 56,7W (maximum is hier 100W = perfect)
- 4 uitgangen = in totaal 12 spots
- kostprijs per spot: 11,505 euro
- 350mA x 3 = 1050mA (terug juist het maximum)
- 18v x 3 = 54V (wat terug 3V onder het maximum ligt
- Totaal vermogen = 56,7W (maximum is ook hier 100W = perfect)
- 4 uitgangen = totaal 12 spots
- kostprijs per spot: 14,935 euro

Dus waarom kiezen sommigen hier toch voor de POWERdrive, en waarom niet de SOLOdrive Prijsverschil van de 1060 en de 560 is verwaarloosbaar in kostprijs per LED lamp en zal eerder een keuze zijn in functie van lichtplan / ruimte kast / ...
Wat de ledstrips betreft raden ze echt aan op LINEARdrive te gebruiken... dit moet ik nog eens goed bekijken. Want zij raden ook aan om geen RGBW te gebruiken maar RGB en W apart.
Gr,
Dennis
@Not Applicable Ik gebruik de POWERdrive 1060/A Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" omdat @tss68nl zei dat ik die moest gebruiken
Wel inderdaad... dus ik vraag mij nu af waarom specifiek die POWER en niet de SOLO? Want 3,5 euro per spot is al "vrij" veel indien dit geen serieuze meerwaarde heeft...Fabian schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:38:
@Not Applicable Ik gebruik de POWERdrive 1060/A Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" omdat @tss68nl zei dat ik die moest gebruiken
Ik heb het forum hier al eens diagonaal doorgenomen. Wij zouden voor onze nieuwbouw vooral werken met 230 V retro dimbare filament-lampen.
Zouden jullie deze op KNX dimmers van bijvoorbeeld MDT of Zennio steken of zouden jullie dit ook via Dali doen?
Wij zouden uiteindelijk maar 7 gedimde kringen hebben.
Zouden jullie deze op KNX dimmers van bijvoorbeeld MDT of Zennio steken of zouden jullie dit ook via Dali doen?
Ik denk even hardop mee. Is er geen verschil in addressering ?Not Applicable schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:43:
[...]
Wel inderdaad... dus ik vraag mij nu af waarom specifiek die POWER en niet de SOLO? Want 3,5 euro per spot is al "vrij" veel indien dit geen serieuze meerwaarde heeft...
Kunnen groeperen van uitgangen of juiet afzonderlijk aansturen ?
Als ze dat bedoelen in de datasheet met "control channels" dan kan je hier inderdaad gelijk hebben dat je de SOLOdrives altijd "gelijk" kan aansturen en de POWER drive heeft "4 channels" dus kan je elk kanaal apart aansturen.Fabian schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:48:
[...]
Ik denk even hardop mee. Is er geen verschil in addressering ?
Kunnen groeperen van uitgangen of juiet afzonderlijk aansturen ?
SOLOdrive = 1 control channel
POWERdrive = 4 control channels
Klopt dit/deze redenering? Iemand ervaring mee?
Wat de importeur dus eigenlijk zegt is dat je per groep lampen (die je dus zal aansturen) beter een andere driver neemt. Heb je dus een groep van 4, dan neem je dus de SOLO 560A, heb je een groep van meer dan 4, dan neem je de SOLO 1060A of je koppelt via DALI meerdere SOLO's 560A met elkaar.
Hmmm... kan iemand dit bevestigen van de POWERdrives en de SOLOdrives dat die channels effectief hier op slaan?
Ik heb deze zelf aangesloten op MDT dimmers. Ik heb geen DALI geïmplementeerd omdat ik het te duur vond en ik in de kamer toch nooit ga bepalen dat er maar 1 spotje van de 5 aanmoeten. Ik heb ik wel in de woonkamer 4 rijen met elke 5 spots. Deze heb ik dimbaar per 2 rijen gemaakt. Dit omdat 2 rijen verder in de woning liggen en de andere 2 zitten in de erker. Ik heb ook een aparte bewegingsmelder voor het meten van het lichtniveau dieper in de woning en 1 in de erker. Bij het vallen van de avond gaan eerst de 2 rijen spot die dieper de woning in liggen aan. Pas als de zon echt onder is de andere 2 rijen.tekvibes schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:45:
Ik heb het forum hier al eens diagonaal doorgenomen. Wij zouden voor onze nieuwbouw vooral werken met 230 V retro dimbare filament-lampen.
Dit doe ik door het meten van de lichtintensiteit van de 2 bewegingsmelders.
Klaas
@Not Applicable De powerdrive 1060/A is in te stellen via de knoppen en het display op de driver. solodrive 1060/A heeft een Toolbox nodig.
Verder is het aantal control channels inderdaad het verschil.
Ik vind het zelf wel handig om de load te verdelen over drivers. Zo kun je een aantal spots die veel vermogen nodig hebben verdelen over verschillende drivers en dan nog een kanaal over hebben voor bijvoorbeeld een korte ledstrip of zwakkere spot en die toch apart bedienen vanuit dezelfde driver.
In ruimtes met meer dan twee spots heb ik de spots geroepeerd en verdeeld over verschillende drivers die weer achter twee verschillende alamats hangen die weer op verschillende fases zitten. Dit om te kans te verkleinen dat een ruimte helemaal donker wordt wanneer er een driver stuk gaat of er een alamat/fase uitvalt.
Verder is het aantal control channels inderdaad het verschil.
Ik vind het zelf wel handig om de load te verdelen over drivers. Zo kun je een aantal spots die veel vermogen nodig hebben verdelen over verschillende drivers en dan nog een kanaal over hebben voor bijvoorbeeld een korte ledstrip of zwakkere spot en die toch apart bedienen vanuit dezelfde driver.
In ruimtes met meer dan twee spots heb ik de spots geroepeerd en verdeeld over verschillende drivers die weer achter twee verschillende alamats hangen die weer op verschillende fases zitten. Dit om te kans te verkleinen dat een ruimte helemaal donker wordt wanneer er een driver stuk gaat of er een alamat/fase uitvalt.
En is het dan niet duur om alleen voor die 2 rijen spots een dali-controller aan te kopen?klaasopurk schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:10:
[...]
Ik heb deze zelf aangesloten op MDT dimmers. Ik heb geen DALI geïmplementeerd omdat ik het te duur vond en ik in de kamer toch nooit ga bepalen dat er maar 1 spotje van de 5 aanmoeten. Ik heb ik wel in de woonkamer 4 rijen met elke 5 spots. Deze heb ik dimbaar per 2 rijen gemaakt. Dit omdat 2 rijen verder in de woning liggen en de andere 2 zitten in de erker. Ik heb ook een aparte bewegingsmelder voor het meten van het lichtniveau dieper in de woning en 1 in de erker. Bij het vallen van de avond gaan eerst de 2 rijen spot die dieper de woning in liggen aan. Pas als de zon echt onder is de andere 2 rijen.
Dit doe ik door het meten van de lichtintensiteit van de 2 bewegingsmelders.
Hoezo ben je de stromen aan het optellen? Ga je spots parallel zetten? Dat is niet de bedoeling.Not Applicable schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:29:
Met welke eldoLED drivers werken jullie voor jullie CC spots?
[...]
Als ik even de vergelijking maak tussen POWER EN SOLO drive's
eldoLED SOLOdrive 560/A 50W Dali: (voltus prijs 46,35 euro)eldoLED SOLOdrive 1060/A 100W Dali: (voltus prijs 138,06 euro)
- 350mA x 2 = 700mA (ruim onder de 1400mA)
- 18V x 2 = 36V (ruim onder de 55V)
- Totaal vermogen = 25,2W (7*36) wat onder de 50W is --> 3 lampen was +50W wat niet mag
- 2 uitgangen = in totaal 4 spots per driver!
- kostprijs per spot: 11,5875 euro
eldoLED POWERdrive 106/S 100W Dali (voltus prijs 179,22 euro)
- 350mA x 3 = 1050mA (wat juist maximum is)
- 18V x 3 = 54V (wat 3V onder het maximum ligt)
- Totaal vermogen = 56,7W (maximum is hier 100W = perfect)
- 4 uitgangen = in totaal 12 spots
- kostprijs per spot: 11,505 euro
Mijn keuze voor de POWERdrive kwam voornamelijk omdat velen (of toch enkelen
- 350mA x 3 = 1050mA (terug juist het maximum)
- 18v x 3 = 54V (wat terug 3V onder het maximum ligt
- Totaal vermogen = 56,7W (maximum is ook hier 100W = perfect)
- 4 uitgangen = totaal 12 spots
- kostprijs per spot: 14,935 euro
) deze hier gebruiken. Alleen zie ik de meerwaarde voor de POWERdrive nu ook niet in behalve de 40 euro meer in kostprijs (maar dat is nu niet echt meerwaarde
)
Gr,
Dennis
Meten is weten natuurlijk, nu heb ik de EldoLed drivers nog niet achter een actor met stroommeting hangen maar heb ik wel met een warmtebeeldcamera wat foto’s kunnen maken. Komt nog best wat warmte vanaf
Geen idee hoeveel watt dit daadwerkelijk per 24 uur is, maar goed, voelt als een principekwestie.

moet inderdaad nog wat kabelmanagement uitvoeren
Even hardop denkend: kan ik de leddrivers achter een schakelactor zetten en een paar seconden na een uitschakelopdracht aan de verlichting een opdracht aan de schakelactor geven om de driver spanningsloos te maken? Bij inschakelen moet je dan wellicht een fractie langer wachten omdat de driver ook moet starten?
Wat zouden nadelen kunnen zijn?
- fractie langer wachten bij inschakelen verlichting?
- slijtage leddriver door aan/uit schakelen van 230v?
- ?

moet inderdaad nog wat kabelmanagement uitvoeren
Even hardop denkend: kan ik de leddrivers achter een schakelactor zetten en een paar seconden na een uitschakelopdracht aan de verlichting een opdracht aan de schakelactor geven om de driver spanningsloos te maken? Bij inschakelen moet je dan wellicht een fractie langer wachten omdat de driver ook moet starten?
- ?
@Niek_ Voordat je allerlei ongemakken introduceert om e.e.a. te besparen zou je eerst kunnen meten wat het verbruik is. (heb ik zelf ook gedaan
)
Dit is het verbruik van 4 Eldoled 1080/A's op L2 (geel) en 3 Eldoled 1080A's op L3 (blauw)
Op het moment dat de drivers nauwelijks aan het werk zijn is de powerfactor dramatisch slecht. Hierdoor loopt er wel stroom (wat voor de warmte zal zorgen), maar is het vermogen wel erg beperkt.
De kWh meter in huis meet (op dit moment) alleen Actief vermogen (werkelijk vermogen), dus bij mij 15 Watt in standby.
![]() |
Dit is het verbruik van 4 Eldoled 1080/A's op L2 (geel) en 3 Eldoled 1080A's op L3 (blauw)
Op het moment dat de drivers nauwelijks aan het werk zijn is de powerfactor dramatisch slecht. Hierdoor loopt er wel stroom (wat voor de warmte zal zorgen), maar is het vermogen wel erg beperkt.
De kWh meter in huis meet (op dit moment) alleen Actief vermogen (werkelijk vermogen), dus bij mij 15 Watt in standby.
Vrij simpel. De PowerDrive heeft een menu op de driver zelf zitten waarmee je parameters zoals dimcurve, stroomsterkte, dimparameters etc etc kan configureren. Bij de solodrive moet dit met een externe tool die je fysiek aan een laptop én de driver moet hangen om iets te kunnen veranderen.Not Applicable schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:29:
Mijn keuze voor de POWERdrive kwam voornamelijk omdat velen (of toch enkelen) deze hier gebruiken. Alleen zie ik de meerwaarde voor de POWERdrive nu ook niet in behalve de 40 euro meer in kostprijs (maar dat is nu niet echt meerwaarde
)
Daarnaast heeft de PowerDrive 4 Dali kanalen voor 4 outputs. Bij een SoloDrive en DualDrive moet je het vaak met 1 Dali kanaal doen voor 4 outputs, soms heb je 2 Dali kanalen (maar dat is echt max). Ik stuur liever losse lichtkringen apart aan.
Vaak zie je juist Solo en Dualdrives in grotere installaties: 12 spots op één Dali kanaal in een restaurant. Nog een solodrive met 9 spots voor accentverlichting...etc. In een woonhuis wil je al snel in kleinere groepen van 2 en 3 sturen.
Voor mij: instelgemak (zeker voor mensen zonder hardware tool van €100 oid), en kleinere 'grain' in aansturen.
Wat die importeur bedoelt, is dat die drivers een RGBW mode hebben. En dat zij ze dus vaak verkopen als RGBW driver. Maar er zitten net zo goed 4CH, WW-CW modes op een PowerDrive
Dat kan prima. En dat wordt ook veel gedaan. Er is alleen één groot nadeel: als de driver spanningsloos is geweest, dan moet hij alle aangesloten kringen minimaal 30 seconden op 100% aan hebben gehad om de voeding te calibreren.Niek_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:15:
- ?
Doe je dat niet, dan zal de driver in gebruik en standby meer verbruiken dan noodzakelijk.
Ik doe precies wat je beschrijft trouwens met EldoLED DMX drivers, omdat die nooit standby gaan zoals de Dali drivers dat wél doen. Ik heb er in de LogicMachine een script voor gemaakt wat dat allemaal regelt. Ik heb daar ook 'auxilary' signalen aan toegevoegd: een specifieke trigger (lamp die aan gaat, of beweging , dag/nacht status etc) kan een auxilary signaal naar een groep sturen die dan de driver alvast opstart zodat het licht vlot aan kan gaan.
De opstartdelays worden overgeslagen als de driver al aan staat. Moet zeggen dat ik het in gebruik allemaal vrij vlotjes vind lopen ook omdat de drivers vrij snel opstarten. DMX is namelijk continue: als je het percentage al stuurt voordat de driver aan is....geen probleem. De driver pakt hem op zodra hij kan.
Wel kan je korte dropouts krijgen bij het opstarten van een groep drivers in de lampen die al aan staan. Een korte onderbreking in het licht. Dit is een glitch op de DMX bus en te voorkomen met een DMX splitter zodat alle driver(groepen) een eigen 'vers' signaal krijgen.
Klopt, je ziet dit effect ook bij de klokjes in een TV, receiver, kookplaat, oven etc. Die minuscuul-verbruik elektronica via een zware voeding laten lopen werkt nooit zo lekker. Waarom ze vrijwel nooit een aparte trafo inbouwen voor dergelijke functies snap ik nietFabian schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:28:
Hoe koppel je 12 CC spots op één DALI kanaal? EldoLED's leveren max. 54 Volt of zo, dat gaat in serie zeker niet lukken, dacht ik.tss68nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:42:
[...]
Vaak zie je juist Solo en Dualdrives in grotere installaties: 12 spots op één Dali kanaal in een restaurant. Nog een solodrive met 9 spots voor accentverlichting...etc.
Meerdere eldoleds die op hetzelfde kanaal gebundeld zitten neem ik aan
Euh... de eldoLED SOLOdrive 1060/A heeft 4 uitgangen maar alle 4 worden altijd gelijktijdig aangestuurd. Hier krijg je volgens mij dan 12 cc spots aan van 18V niet? 3 per uitgang en 4 uitgangen = 12? Of zit ik hier fout?Conrado schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:47:
[...]
Hoe koppel je 12 CC spots op één DALI kanaal? EldoLED's leveren max. 54 Volt of zo, dat gaat in serie zeker niet lukken, dacht ik.
[ Voor 46% gewijzigd door Not Applicable op 30-11-2021 09:15 ]
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest.tekvibes schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:07:
[...]
En is het dan niet duur om alleen voor die 2 rijen spots een dali-controller aan te kopen?
Ik heb een MDT dimmer. Op uitgang 1 zitten 2 rijen spots dieper gelegen in de woning en op uitgang 2 de spots in de erker.
Ik heb dus geen DALI.
Klaas
Vrij makkelijk. Er zijn SoloDrives met 4 led kanalen. 1 Dali kanaal...4 uitgangspoorten, 3 spots per led kanaal = 12 spots.Conrado schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:47:
[...]
Hoe koppel je 12 CC spots op één DALI kanaal? EldoLED's leveren max. 54 Volt of zo, dat gaat in serie zeker niet lukken, dacht ik.
Dus lijkt mij in vele gevallen de keuze voor een POWERdrive logisch! Bedankt voor de verduidelijking!tss68nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:42:
[...]
Vrij simpel. De PowerDrive heeft een menu op de driver zelf zitten waarmee je parameters zoals dimcurve, stroomsterkte, dimparameters etc etc kan configureren. Bij de solodrive moet dit met een externe tool die je fysiek aan een laptop én de driver moet hangen om iets te kunnen veranderen.
Daarnaast heeft de PowerDrive 4 Dali kanalen voor 4 outputs. Bij een SoloDrive en DualDrive moet je het vaak met 1 Dali kanaal doen voor 4 outputs, soms heb je 2 Dali kanalen (maar dat is echt max). Ik stuur liever losse lichtkringen apart aan.
Vaak zie je juist Solo en Dualdrives in grotere installaties: 12 spots op één Dali kanaal in een restaurant. Nog een solodrive met 9 spots voor accentverlichting...etc. In een woonhuis wil je al snel in kleinere groepen van 2 en 3 sturen.
Voor mij: instelgemak (zeker voor mensen zonder hardware tool van €100 oid), en kleinere 'grain' in aansturen.
Wat die importeur bedoelt, is dat die drivers een RGBW mode hebben. En dat zij ze dus vaak verkopen als RGBW driver. Maar er zitten net zo goed 4CH, WW-CW modes op een PowerDrive
Wat gebruiken jullie dan voor de LEDstrips? De LINEARdrive of ook de POWERdrive?
De importeur bedoelde dus echt dat hij altijd RGB led strip combineert met een WW (of CW) ledstrip ipv een RGBW te gebruiken. De reden was dat een WW ledstrip op zichzelf veel beter eigenschappen heeft dan deze gecombineerd met een RGB. Hier raden ze natuurlijk hun eigen ledstrips aan (maar zelf hebben ze ook RGBW).
Gr,
Dennis
Als dat de importeur is die ik denk dat het is (kan bijna niet anders), dan is de led strip die ze verkopen echt bocht en geen EldoLED driver waard
Voor led strip... heeft de lineardrive niet echt veel voordeel tenzij dat je hem op korte afstand van de led strip zet. Een linear zet gewoon één specifieke spanning op de lijn, en door verschillende lengtes en diktes draad zal je weerstand per 'armatuur' verschillen. Daardoor krijg je verschillen in het vermogen. Mensen die linears hebben gebruikt, merken dat ze nooit de strips op vol vermogen kunnen krijgen omdat er altijd vermogen verloren gaat door de draadweerstand.
Een Powerdrive lost dat probleem op, omdat je daar kan instellen hoeveel stroom er moet lopen voor die specifieke kring. Ongeacht de weerstand/lengte: de PD verhoogt de spanning net zolang totdat de correcte stroom loopt.
Nadeel is wel dat je niet onder de 200 mA komt, en je altijd per stuk strip zal moeten uitrekenen hoeveel hij nodig heeft. Meer lengte = meer stroom aangezien ieder segment van de strip parallel staat.
Dit is ook een risico: als door een bedradingsfout de helft van je ledstrip ineens geen contact meer maakt.... dan brand je de rest er vakkundig uit binnen 15 min doordat het overgebleven stuk 2x z'n max vermogen voor de kiezen krijgt.
Dus.... LD = minder gedoe en minder risico. Maar daardoor ook minder vermogen. Komt de levensduur van de strip wel ten goede, altijd onder maximaal vermogen overigens.
Je hebt daarnaast ook nog DC eldoled drivers. Deze moet je voorzien van een 24V voeding, en deze kunnen tot 8A per kanaal versturen. Dat is voor sommige led strip echt een uitkomst. Ik heb in een lamp in de woonkamer 10 meter strip zitten, en in de badkamer 2x2.5 meter hoog vermogen strip. Achter beide zit een 8A DC driver zodat ik niet alles in segmenten hoef op te delen. Bijkomend voordeel is dat de DC drivers per stuk veel goedkoper zijn.
Meanwell voeding + wat DC drivers erachter is de meest kosteneffectieve methode voor led strip.
Voor led strip... heeft de lineardrive niet echt veel voordeel tenzij dat je hem op korte afstand van de led strip zet. Een linear zet gewoon één specifieke spanning op de lijn, en door verschillende lengtes en diktes draad zal je weerstand per 'armatuur' verschillen. Daardoor krijg je verschillen in het vermogen. Mensen die linears hebben gebruikt, merken dat ze nooit de strips op vol vermogen kunnen krijgen omdat er altijd vermogen verloren gaat door de draadweerstand.
Een Powerdrive lost dat probleem op, omdat je daar kan instellen hoeveel stroom er moet lopen voor die specifieke kring. Ongeacht de weerstand/lengte: de PD verhoogt de spanning net zolang totdat de correcte stroom loopt.
Nadeel is wel dat je niet onder de 200 mA komt, en je altijd per stuk strip zal moeten uitrekenen hoeveel hij nodig heeft. Meer lengte = meer stroom aangezien ieder segment van de strip parallel staat.
Dit is ook een risico: als door een bedradingsfout de helft van je ledstrip ineens geen contact meer maakt.... dan brand je de rest er vakkundig uit binnen 15 min doordat het overgebleven stuk 2x z'n max vermogen voor de kiezen krijgt.
Dus.... LD = minder gedoe en minder risico. Maar daardoor ook minder vermogen. Komt de levensduur van de strip wel ten goede, altijd onder maximaal vermogen overigens.
Je hebt daarnaast ook nog DC eldoled drivers. Deze moet je voorzien van een 24V voeding, en deze kunnen tot 8A per kanaal versturen. Dat is voor sommige led strip echt een uitkomst. Ik heb in een lamp in de woonkamer 10 meter strip zitten, en in de badkamer 2x2.5 meter hoog vermogen strip. Achter beide zit een 8A DC driver zodat ik niet alles in segmenten hoef op te delen. Bijkomend voordeel is dat de DC drivers per stuk veel goedkoper zijn.
Meanwell voeding + wat DC drivers erachter is de meest kosteneffectieve methode voor led strip.
Daarom dat ik me dus heb laten adviseren door een specialist ter zake voor de setup van de led verlichting en te gebruiken drivers
Die zijn lastig te vindenbomberboy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:18:
Daarom dat ik me dus heb laten adviseren door een specialist ter zake voor de setup van de led verlichting en te gebruiken drivers
Er schijnt wel een bepaald topic te zijn waar mensen er wat van af lijken te weten.
[quote]Not Applicable schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:10:
[...]
Crap, oud bericht nogmaals gereageerd
Oh well, er stond misschien nog wel nuttige informatie in, dus ik zal de tekst laten staan. Wel kans dat ik enigzins in herhaling val op sommige punten
Wat betreft de importeur: daar zitten niet veel mensen met kennis van zaken. Je kan solo, dual en powerdrives kan gebruiken. Bij solo / dual is meestal een decentraal systeem waarbij je Dali door je hele huis legt en de drivers op een plafond mikt. Powerdrives zie je doorgaans bij centrale oplossingen met alle drivers in de meterkast.
Maar goed, hier is gewoon geen eenduidig antwoord op, omdat het per situatie verschilt, en vaak binnen één huis ook nog per locatie verschilt wat de juiste oplossing is. Tenzij dat de importeur exact jouw configuratie en locatie van verlichting heeft bestudeerd, je ruimte in de meterkast, en je beoogde gebruik van de ruimten etc etc.... kunnen zij helemaal niets zeggen over welke soort driver je waar nodig hebt. Dat kan je alleen zelf.
Het maken van een lichtplan + driverplanning is niet een one-size-fits-all, en je eerste 3 ontwerpen mislukken geheid met glans. Pas met een bak ervaring kan je direct de goede keuzes maken voor aansturen van je verlichting. Als dat geen probleem is dat het en der wat onhandige keuzes maakt en je daar jezelf niet over gaat opvreten dan zijn het leuke projecten om zelf te doen.
Kies gewoon een oplossing en ervaar hoe dat voor jou werkt. Alternatief is om iemand in jouw ontwerp te laten duiken.
[...]
Crap, oud bericht nogmaals gereageerd
Wat betreft de importeur: daar zitten niet veel mensen met kennis van zaken. Je kan solo, dual en powerdrives kan gebruiken. Bij solo / dual is meestal een decentraal systeem waarbij je Dali door je hele huis legt en de drivers op een plafond mikt. Powerdrives zie je doorgaans bij centrale oplossingen met alle drivers in de meterkast.
Maar goed, hier is gewoon geen eenduidig antwoord op, omdat het per situatie verschilt, en vaak binnen één huis ook nog per locatie verschilt wat de juiste oplossing is. Tenzij dat de importeur exact jouw configuratie en locatie van verlichting heeft bestudeerd, je ruimte in de meterkast, en je beoogde gebruik van de ruimten etc etc.... kunnen zij helemaal niets zeggen over welke soort driver je waar nodig hebt. Dat kan je alleen zelf.
Het maken van een lichtplan + driverplanning is niet een one-size-fits-all, en je eerste 3 ontwerpen mislukken geheid met glans. Pas met een bak ervaring kan je direct de goede keuzes maken voor aansturen van je verlichting. Als dat geen probleem is dat het en der wat onhandige keuzes maakt en je daar jezelf niet over gaat opvreten dan zijn het leuke projecten om zelf te doen.
Kies gewoon een oplossing en ervaar hoe dat voor jou werkt. Alternatief is om iemand in jouw ontwerp te laten duiken.
[ Voor 170% gewijzigd door tss68nl op 01-12-2021 12:20 ]
Wij gaan het hele nieuwbouw op LED en DALi over. Alles in de meterkast vindt ik dan ene enorm gedoe. Daar komt bij dat drives allerlei maten hebben - natuurlijk afhankelijk wat je er mee stuurt - en er geen echt standaard montagesysteem voor is. Er zijn hier al foto's van hele wanden vol met drivers voorbij gekomen. Prachtig gedaan, maar ook veel gedoe lijkt me. Daarnaast zie ik niet zo de reden om alles centraal te laten uitkomen.
Ik hen daarom voor een decentrale oplossing gekozen, waarbij ik in het huis plaatsen reserveer om groepjes drives te kunnen herbergen,
Ik hen daarom voor een decentrale oplossing gekozen, waarbij ik in het huis plaatsen reserveer om groepjes drives te kunnen herbergen,
Yep, dat begrijp ik. Ik vind persoonlijk al die decentrale plekken voor drivers een hoop gedoe. Tenzij dat je overal een hol plafond hebt en ze daar per 2-3 spots op kan mikken.
Maar meerdere kleine verdeelplekken in huis vind ik zelf ietwat onhandig. Dat zeg ik terwijl ik zelf 4 meterkasten in huis heb
Qua geluid kan je ook nog een issue hebben. Gelukkig janken de EldoLED drivers niet zo, maar bijvoorbeeld MeanWell of TCI kunnen behoorlijk lawaai maken en dat is dan wat minder als je verdeelpunt net achter een muur naast de slaapkamer zit oid.
Maar meerdere kleine verdeelplekken in huis vind ik zelf ietwat onhandig. Dat zeg ik terwijl ik zelf 4 meterkasten in huis heb
Qua geluid kan je ook nog een issue hebben. Gelukkig janken de EldoLED drivers niet zo, maar bijvoorbeeld MeanWell of TCI kunnen behoorlijk lawaai maken en dat is dan wat minder als je verdeelpunt net achter een muur naast de slaapkamer zit oid.
Eens. Decentraal klinkt makkelijk maar je moet op elke plek nadenken over geluid, warmte ontwikkeling en bekabeling.tss68nl schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:58:
Yep, dat begrijp ik. Ik vind persoonlijk al die decentrale plekken voor drivers een hoop gedoe. Tenzij dat je overal een hol plafond hebt en ze daar per 2-3 spots op kan mikken.
Maar meerdere kleine verdeelplekken in huis vind ik zelf ietwat onhandig. Dat zeg ik terwijl ik zelf 4 meterkasten in huis heb![]()
Als alles naar 1 punt gaat kun je een aantal zaken centraal regelen. Ik heb bijv. in de meterkast een afzuigpunt op de WTW. Dan raak ik de warmte in de meterkast wel kwijt.
Overigens heb ik wel 2 meterkasten. Ik voor alles op begane grond en 1 op zolder voor middenverdieping en zolder. Gelukkig is de meterkast op zolder net geluidsdicht genoeg. Als die deur ook maar op een kiertje openstaat, dan hoor je het gepiep en geklik van diverse apparaten. Ik stoor mij daaraan, dus zou ik niet zomaar her en der een klein meterkastje in huis willen met het risico dat je het gepiep op geklik hoort.
Klaas
Dank voor de goede tips! Alle KNX relais en zo komen in de meterkast. Het is alleen de bedoeling om de DALI drivers lokaal te plaatsen. De grotere vermogens ga ik met eldoLED sturen. Dat heb ik hier getest en die zijn stil.
Ook ik ben trouwens geschrokken van het lawaai dat KNX relais maken.
Ook ik ben trouwens geschrokken van het lawaai dat KNX relais maken.
Ellow all... Ik heb sinds deze week ET6, en ik loop hier toch tegen enkel problemen.
Zo kan ik mijn router niet meer bereiken via ETS6, maar de communicatie via de router naar de andere busdeelnemers lukt wel:
MDT SCN-IP100.03 router: laatste firmware update gedaan, ip instellingen zijn juist (anders zou ik andere deelnemers ook niet kunnen bereiken. Wat gebeurd er als ik op download klik:
Zelfde bij mijn PD11-KNX-FLAT-DX. Als ik deze toevoeg kan ik wel direct connecteren en begint de download. Alleen zegt hij "Incompatible BCU version". Enkel het Adr en Cfg veld zijn groen, de rest blijft "-". Deze error blijft wel dezeflde.
Iemand een idee waar het fout loopt?
ps: juist ETS5 terug gedownload (demo modus) en daar werkt het wel
Zo kan ik mijn router niet meer bereiken via ETS6, maar de communicatie via de router naar de andere busdeelnemers lukt wel:
MDT SCN-IP100.03 router: laatste firmware update gedaan, ip instellingen zijn juist (anders zou ik andere deelnemers ook niet kunnen bereiken. Wat gebeurd er als ik op download klik:
- In de meeste gevallen vraagt hij om op de programming button te drukken wat ik doe, maar er veranderd niks, na 5 minuten gaat hij timeout
- In sommige gevallen krijg ik een error zoals "Incampatible BCU version"
Zelfde bij mijn PD11-KNX-FLAT-DX. Als ik deze toevoeg kan ik wel direct connecteren en begint de download. Alleen zegt hij "Incompatible BCU version". Enkel het Adr en Cfg veld zijn groen, de rest blijft "-". Deze error blijft wel dezeflde.
ps: juist ETS5 terug gedownload (demo modus) en daar werkt het wel
[ Voor 4% gewijzigd door Not Applicable op 02-12-2021 18:12 ]
Architect maakt het lichtplan. Dan is het enkel aan mij om uit te vissen aan welke drivers ik welke lampen zal hangen. En ik ga er dus vanuit dat zij er meer van kent dan iktss68nl schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:13:
[quote]Not Applicable schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:10:
[...]
hoi, ik wil een ventilator op de aanvoer van de haard monteren en zou voor een 0-10v uitvoering gaan omdat hij meestal maar heel licht zal moeten draaien.
Verder heb ik thuis niets met 0-10v.
Ik kijk nu naar de MDT AIO-0210V.01, maar is er eventueel een nog goedkopere oplossing? Desnoods iets buiten knx, maar dat ik het wel via home assistant kan bedienen.
En anders zal ik toch maar 100 euro moeten opdiepen voor de knx actor lijkt me :-)
Verder heb ik thuis niets met 0-10v.
Ik kijk nu naar de MDT AIO-0210V.01, maar is er eventueel een nog goedkopere oplossing? Desnoods iets buiten knx, maar dat ik het wel via home assistant kan bedienen.
En anders zal ik toch maar 100 euro moeten opdiepen voor de knx actor lijkt me :-)
Gok er op dat je te snel bent en sommige apparaten nog niet geschikt zijn gemaakt voor ETS6.Not Applicable schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:46:
Ellow all... Ik heb sinds deze week ET6, en ik loop hier toch tegen enkel problemen.
MDT SCN-IP100.03 router: laatste firmware update gedaan, ip instellingen zijn juist (anders zou ik andere deelnemers ook niet kunnen bereiken. Wat gebeurd er als ik op download klik:Ik heb al firmware update gedaan, factory reset, spanning afgehaald en er terug op,...
- In de meeste gevallen vraagt hij om op de programming button te drukken wat ik doe, maar er veranderd niks, na 5 minuten gaat hij timeout
- In sommige gevallen krijg ik een error zoals "Incampatible BCU version"
ps: juist ETS5 terug gedownload (demo modus) en daar werkt het wel![]()
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
ETS6 lijkt ook nog wat buggy. Ik heb tijdens BF een update gekocht naar ETS6, maar blijf no nog op 5.
Ethirty schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:31:
[...]
Gok er op dat je te snel bent en sommige apparaten nog niet geschikt zijn gemaakt voor ETS6.
Antwoord van KNXConrado schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:36:
ETS6 lijkt ook nog wat buggy. Ik heb tijdens BF een update gekocht naar ETS6, maar blijf no nog op 5.
Het is dus nog buggyA.M. (KNX Association)
3 dec. 2021 09:21 CET
Beste Dennis,
Het spijt ons te horen dat u problemen ondervindt met onze software. Jammer genoeg is dit inderdaad een vervelende bug die we in een toekomstige versie zullen oplossen (6.0.1). Helaas kunnen we op dit moment geen tijdsbestek geven voor de release van deze bijgewerkte versie.
Met vriendelijke groet,
A.M. | KNX Association | KNX Tools Engineer

Probleem is: ik moest een licentie kopen, en de 5 kopen kan niet meer (of zou stom zijn). Voordeel is, verbouwingen beginnen pas in maart en elektriciteit ergens in juni. Dus hopelijk tegen dan opgelost.
Gr,
D
[ Voor 25% gewijzigd door Not Applicable op 03-12-2021 09:35 ]
Je kan dus de stabiele, goed werkende versie niet meer kopen, alleen een buggy versie met een onbekende fix date?
Geef je klanten dan in ieder geval de mogelijkheid om ETS5 te gebruiken, al dan niet tijdelijk.
Geef je klanten dan in ieder geval de mogelijkheid om ETS5 te gebruiken, al dan niet tijdelijk.

#team_UTC+1
Tomatoman schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:05:
Van de KNX website:
[...]
Die beperking van één project vind ik wel bijzonder. Als je een keer een testprojectje zou willen starten of een project laden van een bekende om er samen een blik op te werpen, zou dat niet eens kunnen. Of begrijp ik die beperking van één project met maximaal 64 apparaten niet goed en bedoelen ze dat je voor ieder project maximaal 64 apparaten mag toevoegen? Verwarrende woordkeuze![]()
Niettemin: goed dat er eindelijk een versie gericht op particulieren komt. Nu nog even wachten tot ETS 6 verschijnt, anders zit ik over minder dan een half jaar weer aan een upgrade vast.
GerjanT schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:19:
[...]
Ik heb gisteren “onnozel” gevraagd aan het salesteam van KNX of als ik nu upgrade van ETS5 Lite -> ETS5 Home ik ook gratis upgrade naar ETS6. Volgens KNX is dat het geval dus heb ik de upgrade gedaan.
Nu de twee projecten samenvoegen tot één project, geeft net wat meer overzicht. Hier heeft vast niet iemand de beschikking over de split en merge app zeker?
walletje-w schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:13:
Ik sta op het punt om een licentie te kopen dus dat komt goed uit. Nu zit ik te kijken naar de goedkoopste manier en weet iemand of dit de juiste volgorde is.
don spike schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:41:
Ik heb nu ETS5 Lite en mijn project opgedeeld in meerdere projecten ivm max 20 devices.
Vind ETS Professional erg duur voor alleen één appartement. Maar zou wel mijn voorkeur hebben, kan dan ook test projecten maken, zonder dat ik ruzie krijg thuis, maar 800 euro upgrade excl btw excl korting gaat hem niet worden. Maar 150 euro excl btw excl korting is wel weer erg interessant voor upgrade ETS5 Lite naar ETS6 Home. Alles in één project zou wel erg fijn zijn, en is de Home versie zeker een optie
.
Maar ik ben bang dat ik dan mijn project vanaf nul weer volledig kan opbouwen en programmeren, want kan niets vinden over projecten samenvoegen voor een upgrade naar ETS5/6 Home. En dan ga ik zeker ruzie krijgen thuis, want dat gaat niet in een dag of weekend lukken haha.
EDIT 2
edit:
@Tomatoman al meer duidelijk hierover? Mijn huis zou ook makkelijk op 64 devices kunnen, dat lijkt dus ideaal. Alleen testprojectjes ed zouden wel gewenst zijn.Tomatoman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:06:
Tot mijn verbazing zie ik in dit overzicht met specs van de verschillende ETS-versies dat ETS 6 Home tot 64 devices gaat. Daarmee zou mijn huis opeens in een ETS Home project passen. Is dit veranderd ten opzichte van ETS 5?
@bbbrumbrum Ik heb hier ets6 home, ik kan in elk geval meerdere projecten aanmaken. Volgens mij inderdaad tot 64 devices.
Dit staat er bij mijn license:
:fill(white):strip_exif()/f/image/f5IKH2qA6PIrAIwtzb3x3Zo8.png?f=user_large)
Dat zou wel heel mooi zijn, omdat vrijwel iedereen in dit topic dan met een ETS6 Home licentie zou kunnen volstaan. Maar dat verklaart nog steeds niet waarom bij de Home-versie in de specs het volgende staat:Kjus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:03:
@bbbrumbrum Ik heb hier ets6 home, ik kan in elk geval meerdere projecten aanmaken. Volgens mij inderdaad tot 64 devices.
[Afbeelding]
Terwijl bij de Lite- en Professional-versie staat:Number of projects: One
Number of projects: Unlimited
Oh dat zou wel nice zijn. 1 of meerdere oefen projectjes en 1 voor productie.
Of een heel flink huis met >64 devices
Als dat na de update zo blijft dan weet ik wel wat ik volgend jaar koop.
Of een heel flink huis met >64 devices
Als dat na de update zo blijft dan weet ik wel wat ik volgend jaar koop.
#team_UTC+1
Dat is vervelend. Vraag of je zolang een 5-licentie mag gebruiken? Ik heb, door de upgrade, nu ook een 5 en 6 licentie, en beiden werken. Je kunt overigens wel projecten van 5 naar 6 overzetten, maar nooit meer terug...Not Applicable schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:33:
Het is dus nog buggy![]()
Probleem is: ik moest een licentie kopen, en de 5 kopen kan niet meer (of zou stom zijn).
Ik had vandaag ook een korte reactie ontvangen van KNX op de vraag of ik meerdere projecten kan openen in ETS 6 Home en deze vervolgens kan samenvoegen;Kjus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:11:
Misschien dat ze het in update 6.0.1 nog gaan aanpassen, maar voorlopig maak ik zonder problemen meerdere projecten aan. Ik heb even getest en inderdaad na 64 devices per project krijg ik een warning dat ik geen devices meer toe kan voegen.
[Afbeelding]
Nu alleen nog afwachten op een volgende aanbieding, tijdens blackfriday durfde ik het nog niet aan.Dear Willem,
You can use ETS Home to import your projects and then merge them manually into one project up to 64 devices.
With regards,
Alex Megalos | KNX Association | KNX Tools Engineer
[ Voor 5% gewijzigd door don spike op 06-12-2021 21:27 ]
Ik heb de DATALOGGER V2 van https://bab-technologie.com/ aangeschaft om mijn KNX installatie te programmeren en daarna in te zetten voor monitoring. Ik heb nu echter meteen al problemen met KNXnet/IP Tunneling functie.
IK heb het netwerk gedeelte aan de praat en kan inloggen op de DATALOGGER V2;
/f/image/vW9QD5CZlbtHtNWqGOFvrSpB.png?f=fotoalbum_large)
ETS5 ziet de DATALOGGER V2;
/f/image/fEUC5A8StsHcPgF810XM8PwJ.png?f=fotoalbum_large)
Maar vervolgens heb ik geen verbinding met de componenten op de bus. Individueel adres zetten werkt niet, maar ook de diagnostische functies als Line scan of Programmeer modus. Zelfs met alleen de KNX voeding en 1 component aan een korte kabel werkt het niet.
Heeft iemand ervaring met de DATALOGGER V2 van https://bab-technologie.com/datalogger-v2/ ?
Ik kan deze toch gewoon gebruiken voor het configureren van mijn KNX installatie?
IK heb het netwerk gedeelte aan de praat en kan inloggen op de DATALOGGER V2;
/f/image/vW9QD5CZlbtHtNWqGOFvrSpB.png?f=fotoalbum_large)
ETS5 ziet de DATALOGGER V2;
/f/image/fEUC5A8StsHcPgF810XM8PwJ.png?f=fotoalbum_large)
Maar vervolgens heb ik geen verbinding met de componenten op de bus. Individueel adres zetten werkt niet, maar ook de diagnostische functies als Line scan of Programmeer modus. Zelfs met alleen de KNX voeding en 1 component aan een korte kabel werkt het niet.
Heeft iemand ervaring met de DATALOGGER V2 van https://bab-technologie.com/datalogger-v2/ ?
Ik kan deze toch gewoon gebruiken voor het configureren van mijn KNX installatie?
Grappig, ik probeer mijn data ook beter te loggen, maar dan met InfluxDB icm Home Assistant. Eigenlijk vrij eenvoudig. Nu maar eens stoeien met grafiekjes.
Ja, maar ik hoop toch echt dat ik dit component in de eerste plaats kan inzetten voor mijn KNX verbinding met ETS op de laptop en niet nog een andere KNX/IP interface hoef aan te schaffen.tomtommie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:27:
Grappig, ik probeer mijn data ook beter te loggen, maar dan met InfluxDB icm Home Assistant. Eigenlijk vrij eenvoudig. Nu maar eens stoeien met grafiekjes.
Hier toevallig mensen ervaring met elektrische raambekleding voor keylite dakramen?
Begreep dat dit altijd de solar variant is (mits het dakraam al elektrisch kantelbaar is met de PEK module).
Maar krijg bij de leverancier nog niet duidelijk of dit ook dmv domotica aan te sturen is.
Standaard bediening is dmv afstandsbediening, protocol onbekend.
Begreep dat dit altijd de solar variant is (mits het dakraam al elektrisch kantelbaar is met de PEK module).
Maar krijg bij de leverancier nog niet duidelijk of dit ook dmv domotica aan te sturen is.
Standaard bediening is dmv afstandsbediening, protocol onbekend.
[ Voor 61% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-12-2021 16:18 ]
Weet iemand of er pushbuttons zijn die dubbelklik/double press supporten?
Ik zou graag naast dimmen (wat meestal default naar press: on/off, long press:dimmen) ook nog een derde actie hebben om bijvoorbeeld scenes op te roepen.
Bij de Hue remotes die ik nu ook gebruik via zigbee2mqtt heb ik gewoon een dubbelklik die ik daarvoor kan gebruiken, maar ik heb een avondje in de ETS catalog verschillende pushbuttons gecheckt en er geen gevonden die double press ondersteunt.
Is er echt geen enkele pushbutton die dit kan? Een module voor gebruik met pulsdrukkers is evt ook een optie als daar wel iets beschikbaar is wat dit kan.
Het enige wat ik hierover in dit topic kon vinden was deze post
Daarnaast lijkt me dit niet te combineren met dimmen, want dan wordt je dimmen onderbroken door de very long press actie.
Ik zou graag naast dimmen (wat meestal default naar press: on/off, long press:dimmen) ook nog een derde actie hebben om bijvoorbeeld scenes op te roepen.
Bij de Hue remotes die ik nu ook gebruik via zigbee2mqtt heb ik gewoon een dubbelklik die ik daarvoor kan gebruiken, maar ik heb een avondje in de ETS catalog verschillende pushbuttons gecheckt en er geen gevonden die double press ondersteunt.
Is er echt geen enkele pushbutton die dit kan? Een module voor gebruik met pulsdrukkers is evt ook een optie als daar wel iets beschikbaar is wat dit kan.
Het enige wat ik hierover in dit topic kon vinden was deze post
maar bij geen van de Ekinex pushbuttons die ik gecheckt heb in ETS (FF v0.3 en 71 v0.4) zie ik deze optie staan.tss68nl schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:09:
Over die dubbelklik: veel KNX units kunnen iig schakelen, maar bij de betere heb je kort/lang indrukken, en daar kan je zelfs verschillende gradaties instellen. Op mijn Ekinex heb ik 'lang' als 0.5 sec ingeprogrammeerd, maar functies als panic en scenes inleren heb ik als 3 seconden. Ik dacht dat ik dubbelklik zou missen, maar ik vind het wel fijn zo....alleen varieren met de lengte maakt het een stuk behapbaarder voor iedereen. Mijn vriendin vertel ik bijvoorbeeld dat het werkt als de autoradio: druk hem 3 seconden in om de huidige kamerinstelling op te slaan onder de betreffende knop. Klaar
Daarnaast lijkt me dit niet te combineren met dimmen, want dan wordt je dimmen onderbroken door de very long press actie.
[ Voor 13% gewijzigd door aaahaaap op 10-12-2021 10:51 ]
Nee kun je ook niet combineren naar mijn weten. Dubbelklik zit ook niet in de Ekinexen.
Nu zou je veel kunnen oplossen met een extra controller, maar die moet je dan weer programmeren om naar dubbelklik of zelf drie kliks te luisteren.
Ik heb dat idee nog altijd voor het 'alarm', een toetsencombinatie met de 8 knoppen van een Ekinex schakelaar om zo in te schakelen en uit te schakelen. Maar dat blijft een hack met een externe afhankelijkheid.
Nu zou je veel kunnen oplossen met een extra controller, maar die moet je dan weer programmeren om naar dubbelklik of zelf drie kliks te luisteren.
Ik heb dat idee nog altijd voor het 'alarm', een toetsencombinatie met de 8 knoppen van een Ekinex schakelaar om zo in te schakelen en uit te schakelen. Maar dat blijft een hack met een externe afhankelijkheid.
Alle versies van Ekinex ondersteunen dubbele long press. Echter kan je long press niet combineren met dimmen aangezien dan het dimmen al de long press logica gebruikt.aaahaaap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:56:
maar bij geen van de Ekinex pushbuttons die ik gecheckt heb in ETS (FF v0.3 en 71 v0.4) zie ik deze optie staan.
Vaak deel je de functies op een knop in zones in: bijvoorbeeld de hele rechter zijde voor scenes, en de hele linker zijde voor linksboven hoofdverlichting aan/uit/dimmen, en de andere knoppen per ruimte verschillende belangrijke functies.
Uitgangspunt moet zijn om de ruimte te besturen met scenes (dus rechts). En dan links gebruiken om de belangrijkste dingen neer te zetten zodat je snel/makkelijk uitzonderingen kan maken op de scenes. Tot in detail instellen van de scenes zou ik doen met een app als homekit of google home. Je stelt alle lampen en apparaten in zoals gewenst met de app, en daarna sla je de scene op onder de knop aan de muur.
Als je één knop voor iedere functie wil hebben in een ruimte als de woonkamer, dan moet je 2 of 3 ekinexen naast elkaar hangen, of er een onbegrijpelijke zooi van maken door alle functies met short / long / double press te stacken. Ik heb over tijd wel geleerd dat ondanks dat het kán, dat niet wil zeggen dat het ook wenselijk is. Na 2 weken weet je zelf niet eens meer waar je iedere functie hebt gelaten. Het verschilt ook nog eens per ruimte, je relatie gaat een geschreven handleiding aan de muur nodig hebben, en gasten snappen al helemaal niet meer hoe ze het licht aan krijgen.
@tss68nl Helemaal duidelijk, standaard bediening links en scenes rechts op 1 knop klinkt als een logische conventie.
Ik was eigenlijk van plan het juist simpel te houden door alleen maar dubbele wipknoppen te nemen en die alleen voor dimmen te gebruiken (dus kort: aan/uit, lang: dimmen) zodat het voor iedereen, ook als die niet bekend zijn met de domotica, zonder problemen te gebruiken zou zijn.
Extra functionaliteit zoals scenes kon dan achter dubbelklik zodat degene die er bekend mee is er gebruik van kan maken zonder dat de rest er last van heeft.
(en ik heb een klein huis en kom eigenlijk altijd uit met 1 dubbele wipknop per ruimte).
Maar misschien is het inderdaad slimmer om meer in scenes te denken. Ik begin wel gewoon met dat uitgangspunt en kijk of me dat bevalt. Het is in ieder geval haalbaar met de knoppen die op dit moment op de markt zijn in tegenstelling tot m'n originele idee
@tomtommie Bedankt voor het meedenken. Ik heb precies zoals je zelf ook al aangaf liever geen externe afhankelijkheid, dat is juist 1 van de dingen waar ik vanaf wil t.o.v. m'n oude setup.
Ik was eigenlijk van plan het juist simpel te houden door alleen maar dubbele wipknoppen te nemen en die alleen voor dimmen te gebruiken (dus kort: aan/uit, lang: dimmen) zodat het voor iedereen, ook als die niet bekend zijn met de domotica, zonder problemen te gebruiken zou zijn.
Extra functionaliteit zoals scenes kon dan achter dubbelklik zodat degene die er bekend mee is er gebruik van kan maken zonder dat de rest er last van heeft.
(en ik heb een klein huis en kom eigenlijk altijd uit met 1 dubbele wipknop per ruimte).
Maar misschien is het inderdaad slimmer om meer in scenes te denken. Ik begin wel gewoon met dat uitgangspunt en kijk of me dat bevalt. Het is in ieder geval haalbaar met de knoppen die op dit moment op de markt zijn in tegenstelling tot m'n originele idee
@tomtommie Bedankt voor het meedenken. Ik heb precies zoals je zelf ook al aangaf liever geen externe afhankelijkheid, dat is juist 1 van de dingen waar ik vanaf wil t.o.v. m'n oude setup.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. In mijn woning is de linker knop uit/omlaag dimmen en de rechter aan/omhoog dimmen (feller branden dus). Berker had in zijn programmeervoorbeelden telkens een variant daarop die ik onlogisch vind: links = aan/omlaag dimmen, rechts = uit/omhoog dimmen. Dat is mijns inziens niet intuïtief, omdat de dimactie niet overeenkomt met wat je op grond van aan/uit zou mogen verwachten.
Bovendien is er in het dagelijkse leven een conventie dat naar rechts altijd meer is: kijk maar naar de snelheidsmeter in je auto, het aantal balkjes dat op je telefoon de signaalsterkte aangeeft, of een willekeurige horizontale schuif op een versterker.
Bovendien is er in het dagelijkse leven een conventie dat naar rechts altijd meer is: kijk maar naar de snelheidsmeter in je auto, het aantal balkjes dat op je telefoon de signaalsterkte aangeeft, of een willekeurige horizontale schuif op een versterker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eRPB4ZQevhK1Nqh8FRFRfPFc.jpg?f=user_large)
Heb hier nog een stukje 'eerste generatie' domotica dat zo werkt. Dat gaat inderdaad prima. Ik kan vijf sets lampen op één plek schakelen met een rij schakelaars.aaahaaap schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:28:
Ik was eigenlijk van plan het juist simpel te houden door alleen maar dubbele wipknoppen te nemen en die alleen voor dimmen te gebruiken (dus kort: aan/uit, lang: dimmen)
Maar je maakt van je scenes dan wel een verborgen functionaliteit voor insiders. Knop indrukken => default scene lijkt me zeker zo intuïtief. En dan hoef je géén twee (tot vijf) schakelaars af
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 11-12-2021 12:31 ]
Eerlijk gezegd is m'n intentie zo min mogelijk handmatige interactie. Wat mij betreft is het punt van smart dat de domotica het zelf goed regelt en dat het daarvoor niet van menselijke interactie afhankelijk is. Dus voor de normaalsituaties zou geen menselijke interactie nodig moeten zijn.Gwaihir schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:31:
[...]
Heb hier nog een stukje 'eerste generatie' domotica dat zo werkt. Dat gaat inderdaad prima. Ik kan vijf sets lampen op één plek schakelen met een rij schakelaars.
Maar je maakt van je scenes dan wel een verborgen functionaliteit voor insiders. Knop indrukken => default scene lijkt me zeker zo intuïtief. En dan hoef je géén twee (tot vijf) schakelaars af. Oftewel: laat de nieuwe mogelijkheden nog wat op je inwerken?
Ik heb op dit moment nagenoeg dezelfde dingen geautomatiseerd die ik in de nieuwe KNX situatie ook wil en ik raak eigenlijk zelden tot nooit een knop of afstandsbediening aan.
De knoppen zijn meer om het simpel en begrijpelijk te houden voor anderen/bezoekers en dan zijn dingen als scenes waarschijnlijk verwarrender dan simpele dimmer bediening die je ook in een huis zonder domotica tegenkomt.
Desalniettemin ga ik scenes wel proberen/gebruiken, als is het maar voor een variant van "alles uit".
aaahaaap schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:50:
Wat mij betreft is het punt van smart dat de domotica het zelf goed regelt en dat het daarvoor niet van menselijke interactie afhankelijk is. Dus voor de normaalsituaties zou geen menselijke interactie nodig moeten zijn.
Daar kan ik je nog steeds niet volgen. Hoezo is 'n bak dimmers zo standaard? Standaard lijkt me knop indrukken is licht aan, knop weer indrukken is licht uit. Wat maakt het zo verwarrend ingewikkeld voor de toevallige gebruiker dat je dan een zorgvuldig ingeregelde scene krijgt van meerdere lampen in onderling afgestemde dimstanden, in plaats van dat een enkele lamp schakelt?De knoppen zijn meer om het simpel en begrijpelijk te houden voor anderen/bezoekers en dan zijn dingen als scenes waarschijnlijk verwarrender dan simpele dimmer bediening die je ook in een huis zonder domotica tegenkomt.
Goedenavond Mede KNX-genoten.
Betreft Dali aanleggen in een woonhuis, heb ik hier een een vraag over.
De situatie is zo dat er in meerdere licht/eindgroepen Dali armaturen komen met een eigen Dali driver.
Naar de diversen eindgroepen ligt een xmvk 5x2,5mm2
-Dali Bekabeling (xmvk 5x2,5) over meerdere eindgroepen, moet ik bij de eindgroepen een hulpcontact plaatsen om de Dali bus ook te scheiden als er werkzaamheden zijn aan 1 van de ... groepen?
Hier kan ik namelijk geen antwoord op vinden.
Alvast bedankt.
Betreft Dali aanleggen in een woonhuis, heb ik hier een een vraag over.
De situatie is zo dat er in meerdere licht/eindgroepen Dali armaturen komen met een eigen Dali driver.
Naar de diversen eindgroepen ligt een xmvk 5x2,5mm2
-Dali Bekabeling (xmvk 5x2,5) over meerdere eindgroepen, moet ik bij de eindgroepen een hulpcontact plaatsen om de Dali bus ook te scheiden als er werkzaamheden zijn aan 1 van de ... groepen?
Hier kan ik namelijk geen antwoord op vinden.
Alvast bedankt.
Waarom 5-aderig naar je eindgroepen? En ik neem aan dat je niet het DALI bussignaal over 5x2,5 duwt? Dat is wel heel erg zonde van het koper, en ook zeer verwarrend.
Verder is je vraag (mij) niet echt duidelijk.
Verder is je vraag (mij) niet echt duidelijk.
@qball666 wanneer je je drivers 'stekkerbaar' aansluit zodat je veilig kunt werken dan lijkt me dat niet nodig. DALI- en DALI+ zijn niet SELV. Er staat circa 12V tussen de twee dali aders en 0/aarde. In een foutsituatie zou er 230 op kunnen staan dus als je bij werkzaamheden aan de losse aders werkt, waarbij je een groep afschakelt zou ik de dali aders ook spanningsvrij maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Fabian op 12-12-2021 19:39 ]
Er loopt bij mij 5G2,5 van de groepenkast naar zolder om de drivers die op zolder hangen ook op te nemen in de dali bus. Geen hele gekke setup.bbbrumbrum schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:37:
Waarom 5-aderig naar je eindgroepen? En ik neem aan dat je niet het DALI bussignaal over 5x2,5 duwt? Dat is wel heel erg zonde van het koper, en ook zeer verwarrend.
Is er iemand die nog een alternatieve (lees, goedkopere) oplossing heeft om een cv ketel aan te sturen over KNX buiten de Theben KNX OT bridge?
Vrouwlief wil het geautomatiseerd hebben, en ik heb geen zin in een aparte app voor de CV.
Vind de Theben module nogal aan de prijs
Vrouwlief wil het geautomatiseerd hebben, en ik heb geen zin in een aparte app voor de CV.
Vind de Theben module nogal aan de prijs
@Koekstra Er vanuit gaande dat je een optherm ketel hebt dan is er niet heel veel keuze. De aansturing van je CV (thermostaat of knx actor) bepaalt je gasrekening. Vermoed dat 263 euro maar een fractie van je gasrekening is
Ja heb een opentherm ketel. Zal de tvt eens uitrekenen van de Theben icm knx thermostaat.Fabian schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:52:
@Koekstra Er vanuit gaande dat je een optherm ketel hebt dan is er niet heel veel keuze. De aansturing van je CV (thermostaat of knx actor) bepaalt je gasrekening. Vermoed dat 263 euro maar een fractie van je gasrekening is
Alternatief is de intergas touch thermostaat, al dan niet met gateway. Maar dan wel een aparte app

Ok, goed punt. Het is wel makkelijk. Denk dat ik dit ook ga doen!Fabian schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:41:
[...]
Er loopt bij mij 5G2,5 van de groepenkast naar zolder om de drivers die op zolder hangen ook op te nemen in de dali bus. Geen hele gekke setup.
@tss68nl Mág het ook?