[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 36 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
rev schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:52:
[...]

Ik gebruik hiervoor de Zennio Z41 Com. Die werkt goed en kan je ook met een app bedienen. Ik wilde verder graag iets kleins en onopvallends en daaraan voldoet dit apparaat wel.
Ja de Zennio was mij ook opgevallen.
Maar die zijn niet compatibel met andere systemen.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal benodigd is aan systeemwerk achter deze bedieningsschermpjes. Liever heb ik nu een net bedieningspaneel wat ik later evt. kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 23:23

rev

Novadecasa schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:37:
[...]
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal benodigd is aan systeemwerk achter deze bedieningsschermpjes.
Naast KNX alleen een voeding en evt. ethernet. Je configureert het schermpje in ETS dus als je de knx file in ETS laadt weet je precies wat je krijgt. Het is niet erg fancy, maar stabiel en flexibel genoeg, je kan er je hele huis mee bedienen, ook via een app. En het werkt goed met de bijpassende intercom.
[...]
Liever heb ik nu een net bedieningspaneel wat ik later evt. kan uitbreiden.
Voor dat laatste kun je inderdaad beter verder kijken. :) Het is niet vergelijkbaar met wat je kan bereiken met HomeAssistant op een ipad als ik de voorbeelden zo zie.

• aparris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
Nog een paar Dali vraagjes.

Kan ik een standaard hanglamp (bijv karwei of ikea) met een E27 fitting aansluiten op een dali dimmer (eldoled)?
Zoja, zijn er nog, naast dimbaar, andere specs waaran de ledlamp moet voldoen?
Wat is volgens jullie de beste aanpak om een sta lamp (ook standaard) via een socket te dimmen (via Dali)?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34
aparris schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:08:
Kan ik een standaard hanglamp (bijv karwei of ikea) met een E27 fitting aansluiten op een dali dimmer (eldoled)?
Ja (Nee) :)

Ja je kunt met DALI-dimmers ook 230~ sturen, maar niet met Eldoled. De dimmers van Eldoled zijn er alleen maar om direct ConstantCurrent of ConstantVoltage LED's op laagspanning te sturen.
Voor 230~heb je fasedimmers nodig en o.a Lunatone heeft die voor Dali in het programma.

Echter, 230~ LED's van IKEA of wie dan ook aansturen is altijd een gok. De elektronica in de LED-lamp bepaalt uiteindelijk hoe goed de LED-lamp te dimmen is. Dat echt diep dimmen dat je met Eldoled kunt bereiken, ga je in ieder geval niet halen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aparris
Conrado schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:21:
[...]

Ja je kunt met DALI-dimmers ook 230~ sturen, maar niet met Eldoled. De dimmers van Eldoled zijn er alleen maar om direct ConstantCurrent of ConstantVoltage LED's op laagspanning te sturen.
Voor 230~heb je fasedimmers nodig en o.a Lunatone heeft die voor Dali in het programma.

Echter, 230~ LED's van IKEA of wie dan ook aansturen is altijd een gok. De elektronica in de LED-lamp bepaalt uiteindelijk hoe goed de LED-lamp te dimmen is. Dat echt diep dimmen dat je met Eldoled kunt bereiken, ga je in ieder geval niet halen.
Bedankt voor de info.
Ik ga maar eens naar een verlichtingswinkel om het helder te krijgen.
Iemand goede ervaring(en) met een (led) verlichtingswinkel in de buurt van Alkmaar?
Google says: Ledworld.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-06 12:43
aparris schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor de info.
Ik ga maar eens naar een verlichtingswinkel om het helder te krijgen.
Iemand goede ervaring(en) met een (led) verlichtingswinkel in de buurt van Alkmaar?
Google says: Ledworld.nl
Waarom zou je een normale lamp gaan dimmen met dali in een knx systeem?

Een winkel met lampies gaat je beperkt helpen ben ik bang. Ze kunnen je natuurlijk wel vertellen welke lampen te dimmen zijn.

Meer algemeen:
Zou toch graag pleiten om het woord dimmer te gebruiken voor een dimmer en het woord driver voor een driver. Vind ik toch simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik moet met een KNX kabel naar de schuur toe om daar een aantal dingen op de bus te krijgen. Er ligt een (loze) mantelbuis naar de schuur, is dat voldoende voor de standaard kabel? Ik heb zitten zoek naar een buskabel-met-as variant die direct in de grond zou kunnen maar dat is vooralsnog niet succesvol gebleken. Dat zou helemaal mooi zijn, gewoon direct in de grond kunnen gooien zonder mantelbuis, ik wil ook nog een bewegingssensor op de oprit ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aparris
gjvdh schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:20:
[...]

Een winkel met lampies gaat je beperkt helpen ben ik bang. Ze kunnen je natuurlijk wel vertellen welke lampen te dimmen zijn.

Meer algemeen:
Zou toch graag pleiten om het woord dimmer te gebruiken voor een dimmer en het woord driver voor een driver. Vind ik toch simpeler.
Is het niet mogelijk om een normale (led) lamp te dimmen met een dali in een knx systeem?
Wat ik eigenlijk wil is een normale hanglamp, met een led bolletje (edison fitting), goed kunnen dimmen.
Ik lees dan dat niet goed werkt met de 230V dimactors en dat het met een Dali driver wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev

rev

gjvdh schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:20:
[...]
Uniformiteit en vereenvoudiging is een reden. Je kunt dan al je verlichting via KNX met DALI aansturen, in plaats van dat je twee systemen door elkaar heen gebruikt.

Als ik er tijdig achter was gekomen dat deze dimmers bestonden had ik het zeker overwogen.
Goede raad is duur inderdaad. En lastig te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45
deWit schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:50:
Ik moet met een KNX kabel naar de schuur toe om daar een aantal dingen op de bus te krijgen. Er ligt een (loze) mantelbuis naar de schuur, is dat voldoende voor de standaard kabel? Ik heb zitten zoek naar een buskabel-met-as variant die direct in de grond zou kunnen maar dat is vooralsnog niet succesvol gebleken. Dat zou helemaal mooi zijn, gewoon direct in de grond kunnen gooien zonder mantelbuis, ik wil ook nog een bewegingssensor op de oprit ophangen.
Je mag KNX-kabel gewoon los in de tuin leggen want het is geen 230V. 12V en 24V verlichtingssystemen mogen ook gewoon zo in de aarde. Als je er met een schep in gaat zal je even kortstondig kortsluiting hebben en in het ergste geval blaas je je KNX-voeding op, maar die kans is volgens mij niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-07 23:12
rev schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:05:
[...]
Als ik er tijdig achter was gekomen dat deze dimmers bestonden had ik het zeker overwogen.
Wat is er zo bijzonder aan die dimmers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev

rev

Fabian schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:17:
[...]

Wat is er zo bijzonder aan die dimmers ?
Dat je ze met Dali kunt aansturen. Of dat bijzonder is weet ik overigens niet, ik had ze alleen niet eerder gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 16:38
bomberboy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:23:
[...]

Maar die kan je toch niet op die geel/witte aansluiten voor oplader? Als in de de standaard knx voedingen leveren niet voldoende stroom om dat op te laten. Of wil je daar een zwaardere voeding aanhangen? Kan je dan niet in de problemen komen dat de stroom te hoog wordt voor die kabel?
[...]
Zal het even moeten gaan checken wat die phoenix kan leveren voor de wallmount. Hier staat sowieso al de X1 op die 24v adapter, maar die verbruikt echt 3 keer niets.

En bedankt voor de viveroo tip, zal ze eens gaan vergelijken. Alleen die prijzen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjvdh
deWit schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:50:
Normaal gesproken is de mantel (-as) niet alleen voor mechanische bescherming, maar om de ALS danwel automaat eruit laten knallen. Dat heeft niet zoveel zin met een SELV systeem.

https://knxgroothandel.nl...l-4-aders-grondkabel.html

zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
aparris schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:56:
[...]

Is het niet mogelijk om een normale (led) lamp te dimmen met een dali in een knx systeem?
Wat ik eigenlijk wil is een normale hanglamp, met een led bolletje (edison fitting), goed kunnen dimmen.
Ik lees dan dat niet goed werkt met de 230V dimactors en dat het met een Dali driver wel goed gaat.
Een driver is wat anders dan een dimmer / dimactor. Een driver kan geen 230 lamp aansturen een dimmer kan er wel tussen. Dat heeft niks met dali of knx te maken. Maar je kunt gewoon een dali dimmer toepassen. Of die beter is dan een knx variant weet ik niet zo zeer. Blijft namelijk hetzelfde principe.

Ik weet niet wat precies je plan is, maar als dit verschil onduidelijk voor je is, vind ik het geen slim plan om een e-installatie aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:55:
[...]

Je mag KNX-kabel gewoon los in de tuin leggen want het is geen 230V. 12V en 24V verlichtingssystemen mogen ook gewoon zo in de aarde. Als je er met een schep in gaat zal je even kortstondig kortsluiting hebben en in het ergste geval blaas je je KNX-voeding op, maar die kans is volgens mij niet zo groot.
Daarmee valt wel de hele KNX-installatie uit. Om die reden zou ik zo'n kabel een eigen KNX-segment geven. D'as dan wel de exra kosten voor een koppelaar plus een extra voeding. Maar de vrager wil 'm in een loze pijp leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 14-09-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Conrado schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:48:
[...]

Daarmee valt wel de hele KNX-installatie uit. Om die reden zou ik zo'n kabel een eigen KNX-segment geven. D'as dan wel de exra kosten voor een koppelaar plus een extra voeding. Maar de vrager wil 'm in een loze pijp leggen.
Best een aardige. Aan de andere kant, hoe vaak sta je in de tuin te graven en hoe erg is het dan dat alles uitvalt? Te jodelen sta je toch, want je moet die kabel fixen O-) Het is wel een nette oplossing. Eventuele vochtproblemen leggen de boel ook niet helemaal plat. Ik las dat iemand dit deed als een beveiliging. Niet dat iemand op je bus gaat zitten knoeien, maar sluiting op de bus veroorzaken en hop, de alarmsysteem doet niks meer (als je die al had natuurlijk...).Moet wel een ietsje pietsje slimme inbreker zijn, blijft wat hypothetisch.

Ik heb een dikke pvc buis in de grond gestopt, die loopt van de fundering van het huis naar de garage. Daar kan ik alles door gooien wat ik wil. Wel eerst ff de aannemer gevraagd of ik wel zo'n groot gat in de fundering kan laten boren... Het was een idee van mijn loodgieter, daar lopen de warmtepomp leidingen ook door. De garage is geïsoleerd en voorzien van goed sluitwerk. Dus in mijn geval is het meer een fysieke beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ik doe zelfs de PIRs in carport/veranda op een aparte lijn + lijnkoppelaar. Het is wat ver doorgedacht, maar een kwaadwillende heeft anders wel heel erg eenvoudig toegang tot alles dat je in huis op je bus hebt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
gjvdh schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:22:
[...]

hoe vaak sta je in de tuin te graven en hoe erg is het dan dat alles uitvalt?
....
Eventuele vochtproblemen leggen de boel ook niet helemaal plat.
Er graaft stiekem van alles in de tuin en er zijn ook boomwortels die ruzie met de pijp in de grond kunnen maken. En dat soort problemen treden altijd op als je het niet wilt, op kerstavond of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
rev schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:08:
[...]

Naast KNX alleen een voeding en evt. ethernet. Je configureert het schermpje in ETS dus als je de knx file in ETS laadt weet je precies wat je krijgt. Het is niet erg fancy, maar stabiel en flexibel genoeg, je kan er je hele huis mee bedienen, ook via een app. En het werkt goed met de bijpassende intercom.

[...]

Voor dat laatste kun je inderdaad beter verder kijken. :) Het is niet vergelijkbaar met wat je kan bereiken met HomeAssistant op een ipad als ik de voorbeelden zo zie.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je met het laatste nu bedoelde.

Mijn installateur geeft aan zo geen bedieningspaneel te kennen die ik zou toe kunnen passen.
De KNX basics die jij noemt gaan al snel richting de 6K extra materiaal (excl. plaatsen) als ik een juiste offerte heb. Of klopt dat niet?

Mijn vraag is of jullie mij kunnen adviseren welk bedieningspaneel ik anders het beste zou kunnen nemen?
Ik wil geen lelijk bedieningspaneel in een op detail afgewerkt en doordachte nieuwe woning. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whaverhals
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-06 10:08
Novadecasa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:13:
[...]

Mijn installateur geeft aan zo geen bedieningspaneel te kennen die ik zou toe kunnen passen.
De KNX basics die jij noemt gaan al snel richting de 6K extra materiaal (excl. plaatsen) als ik een juiste offerte heb. Of klopt dat niet?

Mijn vraag is of jullie mij kunnen adviseren welk bedieningspaneel ik anders het beste zou kunnen nemen?
Ik wil geen lelijk bedieningspaneel in een op detail afgewerkt en doordachte nieuwe woning. 8)7
De Gira G1 kun je gebruiken als X1 client. Maar je kunt hem ook direct vanuit ETS programmeren, dan wordt het dus als ware een tastsensor. Je heb dan dus alleen niet de functies van de X1 (zoals app gebruik, logica enz.). Verder blijft het een netwerk apparaat, je KNX bus moet je dan dus ook koppelen aan het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev

rev

Novadecasa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:13:
[...]
Het scherm kan alleen weergeven wat Zennio van te voren heeft bedacht, en dat is redelijk beperkt in grafisch opzicht. Dus geen fancy grafiekjes, mooie iconen, virtuele draaiknoppen etc ... Dat zou allemaal wel kunnen als je kiest voor een (refurbished) tablet/smartphone in een houder aan de muur die in een fullscreen browserscherm weergeeft wat op een server wordt gegenereerd, zoals met HomeAssistant. Dan kun je de functionaliteit van je scherm ook makkelijk uitbreiden.
Het schermpje was rond de 600 euro meen ik. Als je de intercom functionaliteit niet nodig hebt kan het eventueel een goedkoper type zijn. Een voeding kost 20 euro ofzo. Het past verder gewoon in een standaard inbouwdoos dus ook geen bijzonderheden vwb installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Fabian schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:34:
Ik doe zelfs de PIRs in carport/veranda op een aparte lijn + lijnkoppelaar. Het is wat ver doorgedacht, maar een kwaadwillende heeft anders wel heel erg eenvoudig toegang tot alles dat je in huis op je bus hebt aangesloten.
Aardige beveiliging. Kans dat iemand in jouw carport gaat staan, met een computer aan die kabel gaat hangen en probeert de lampen uit te zetten met een sniffer is wel wat klein inderdaad.

Als je het echt goed dicht wilt hebben moet je ook naar je wifi en netwerk kijken. Als iemand de internetverbinding binnenkomt kan ie er ook bij. (In mijn geval zonder aanpassingen ). Ik verbaas mij er altijd over dat mensen tijd in het hacken willen steken, maar ieder zijn hobby zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-06 21:40
Iemand ervaring met knx installatie aansturen met google spraak? (Google home)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aparris
Stel ik heb een slaapkamer met 4 WCD's en 1 LP.
De WCD's zijn op 30 cm vanaf de grond in de muren en de LP is in het plafond.
De WCD's en LP worden geschakeld via en actor in de 3 fase meterkast en alles zit op dezelfde fase.
Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKnqcQDw36jnuCCXVU_91__O73U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uXR1RWUbjU5bz7qwRl6xty00.png?f=user_large
Nu wil ik het aantal buizen minimaliseren maar toch veilig zijn.
Ik kom op deze 2 uiterste opties:
  • Optie 1:
    1 buis naar de LP, van daaruit, de N en G aftakken en langs de muren naar de WCD's.
    1 buis met T (schakeldraden) naar de WCD's
  • Optie 2:
    1 buis per LP/WCD, met N,G en T. Totaal 5 buizen.
In totaal zijn het 4 slaapkamers.
Allen mogen op 1 fase en gemakshalve op dezelfde groep.

In het kader van meer wegen naar Rome, ben ik benieuwd welke opties jullie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev

rev

kevin0101 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:49:
Nog niet getest, maar met de Bab-tec appmodule en de assistant app zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whaverhals
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-06 10:08
Heb zelf de Pairot van Xxter draaien in een project, werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@aparris ik heb bij twee slaapkamers 1x 5G2.5 van slaapkamer naar groepenkast (GK). In de kamer wordt van WCD naar WCD doorgelust en heb ik dus de mogelijkheid om 3 geschakelde "groepen" te maken. Vermoed dat dit voor een slaapkamer fijnmazig genoeg is. Licht zit hier los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

gjvdh schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:17:
[...]

Normaal gesproken is de mantel (-as) niet alleen voor mechanische bescherming, maar om de ALS danwel automaat eruit laten knallen. Dat heeft niet zoveel zin met een SELV systeem.

https://knxgroothandel.nl...l-4-aders-grondkabel.html

zoiets?
Het ging inderdaad om iets wat vooral geschikt was voor in de grond.

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-07 15:56
Ik draai thuis openhab KNX, werkt perfect met google assistant

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 13:34
tss68nl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:41:
Allerbelangrijkste: Is de complete ETS programmering beschikbaar? Zonder het originele ETS project kan je zelf niets wijzigen. Dit is in veel particuliere woonhuizen zo. Sta erop dat de programmering, inclusief de eventuele plug-ins voor componenten, niet bij het installatiebureau blijft liggen.
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op zo'n KNX-systeem, maar deze quote van een tijdje terug baart me wat zorgen. Ik snap er nog weinig van, maar kun je niet gewoon zelf met je eigen software opnieuw beginnen en alles instellen? Dit lijkt me namelijk het meest logische, en wellicht ook gewenst. Opnieuw beginnen zorgt er vind ik voor dat je ook begrijpt hoe het systeem in elkaar zit. Het zou ook een beetje raar zijn dat als je je software kwijtraakt dat je dan je hele systeem weg kunt gooien. 8)7 Of zit ik er nu helemaal naast?

• TimoDimo
Ik heb her en der al een paar pulsdrukkertjes geïnstalleerd i.c.m. Z-wave. Ik heb her en der ook Z-wave modules gekoppeld aan normale schakelaars. Dat bevalt best goed en ik vind de schakelaars mooi en betaalbaar. Ik heb liever geen speciale KNX-schakelaars omdat die volgens mij heel erg duur zijn. Bovendien zien ze er weinig "standaard" uit en moet je iedereen die langskomt leren om te gaan met je lichtknopjes.

Kan ik KNX ook gebruiken met "gewone" pulsdrukkers? En ook met normale schakelaars? Is daar een zogenaamde "binaire sensor" voor nodig?

Om preciezer te zijn, wat ik nu op een aantal plaatsen heb met Z-wave is een dubbele pulsschakelaar, waarbij:

-bovenkant indrukken: omhoog dimmen
-onderkant indrukken: omlaag dimmen.

En de gewone wisselschakelaars werken gewoon "ouderwets", met als enige verschil dat als je een lamp niet via de schakelaar schakelt dat dan omlaag en omhoog omgewisseld zijn. Verder heb ik ook twee hotelschakelingen.

Overigens: in plaats van de pulsdrukker die ik nu heb vind ik voor dimmers een draaiknop ook goed, aangezien dat ook vrij standaard is. Maar dan wel de gewone witte onder een standaard afdekraam (die dan dus wel een echte KNX-sensor moet zijn volgens mij). De positie van de draaiknop moet geen "begin en eind" hebben want als je hem niet met de draaiknop bedient dan komt die natuurlijk niet meer overeen met de positie.

Kan ik dat allemaal doen in KNX? Met zoiets misschien: https://www.myknxstore.co...-v-ac-dc-mdrc-8-fold.html? (Zijn ze ook goedkoper te vinden? ;))

[ Voor 15% gewijzigd door TimoDimo op 16-09-2020 17:16 ]

• Fabian
@TimoDimo Wat wil je bereiken met KNX ? De tasters (schakelaars) wil je al niet gebruiken ;)

Er zijn binaire inputs. Zowel op dinrail als in micromodule uitvoering zoals een zwave dimmer.

KNX is een decentraal systeem en de communicatie tussen alle onderdelen (tasters , actoren) verloopt via een bus (kabel, of draadloos). Wanneer je een taster een lamp wil laten bedienen dan stuurt de taster op een vooringesteld groepsadres een bericht naar buiten en de actor reageert op een vooringesteld groepsadres. De programmering van alle onderdelen wordt gedaan via ETS. Welk onderdeel op welk groepsadres iets doet of luisterd wordt via ETS eenmalig in het onderdeel geprogrammeerd.

Bij de quote waar je naar verwijst zal het gaan om een KNX installatie die niet door de bewoner is gedaan. De installateur heeft het ETS "programmeerbestand" in beheer en als de bewoner deze niet heeft dan kan de bewoner nooit aanpassingen doen. Als tweaker wil je niet afhankelijk zijn van de installateur ;)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45
Fabian schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:34:
Terecht hoor, zeker als je bijvoorbeeld een alarmsysteem op je KNX hebt aangesloten of bijvoorbeeld het aanzetten van een douche/bad.

• Conrado
@TimoDimo KNX-nodes bevatten natuurlijk elektronica en zijn daardoor duurder dan een 'gewone' schakelaar. Om KNX betaalbaar te houden wordt in de regel veel zaken vanuit één centraal punt aangestuurd. Een 24x relais unit kan dan 24 verbruikers aansturen en heeft maar één KNX-node. Je link naar ABB is een voorbeeld van een centrale ingangsmodule. Kijk maar 'es bij MDT wat er zoal bedacht is.

Voor KNX heb je de zogenaamde ETS-software nodig, die wordt uitgegeven en verkocht door de KNX-organisatie. En, afgezien van een demo-versie voor 5 nodes, is dat niet gratis.

• rev

rev

TimoDimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:31:

Kan ik KNX ook gebruiken met "gewone" pulsdrukkers?
Ja, ik wilde hetzelfde en gebruik deze van Jung.

Wel jammer dat ze verder geen extra functionaliteit ingebouwd hebben zoals een temperatuursensor of een extra binaire input. Veel tasters hebben dat wel.

Jung heeft overigens ook een KNX draaiknop.
En ook met normale schakelaars? Is daar een zogenaamde "binaire sensor" voor nodig?
Ja, dat doe ik ook, standaard Jung schakelaars met daarachter deze binaire module in de inbouwdoos zodat ook meteen een deursensor kon worden aangesloten.

Die bedienen dan centraal de schakelaars/dimmers/dali aansturing in de meterkast.

• TimoDimo
Fabian schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:20:
@TimoDimo Wat wil je bereiken met KNX ? De tasters (schakelaars) wil je al niet gebruiken ;)
Ik ben nog niet helemaal zeker of ik het wel wil gebruiken, want ik snap het systeem nog niet zo goed. :D

Echter, het lijkt me een mooi concept, met toekomstvastheid want het bestaat al lang en heel veel fabrikanten ondersteunen het. En bovenal is het een open systeem met open specificaties waar fabrikanten niets voor hoeven te betalen. Het systeem waarbij de non-profit-organisatie wordt betaald door de software (zo gaat het toch?) die ze ontwikkelen staat me wel aan. Daarnaast is het een flexibel systeem. Je kunt draadloos, bedraad, via het stroomnet, enz.

Z-wave of Zigbee is best leuk en eenvoudig om op te zetten, maar het mist veel van bovenstaande. Vanwege een verbouwing heb ik de kans om iets anders te installeren. In principe zou ik de KNX-bedrading zelf aanleggen. En ik geef zoals gezegd niet om knopjes/tasters met toeters en bellen (tenzij daar nog andere voordelen aan zitten, om specifieke KNX-tasters te nemen???). Dit alles zou het nog aardig betaalbaar maken, volgens mij.
Er zijn binaire inputs. Zowel op dinrail als in micromodule uitvoering zoals een zwave dimmer.

KNX is een decentraal systeem en de communicatie tussen alle onderdelen (tasters , actoren) verloopt via een bus (kabel, of draadloos). Wanneer je een taster een lamp wil laten bedienen dan stuurt de taster op een vooringesteld groepsadres een bericht naar buiten en de actor reageert op een vooringesteld groepsadres. De programmering van alle onderdelen wordt gedaan via ETS. Welk onderdeel op welk groepsadres iets doet of luisterd wordt via ETS eenmalig in het onderdeel geprogrammeerd.

Bij de quote waar je naar verwijst zal het gaan om een KNX installatie die niet door de bewoner is gedaan. De installateur heeft het ETS "programmeerbestand" in beheer en als de bewoner deze niet heeft dan kan de bewoner nooit aanpassingen doen. Als tweaker wil je niet afhankelijk zijn van de installateur ;)
Maar is het nou zo dat je met geen mogelijkheid de geïnstalleerde hardware kunt gebruiken om zelf de installatie opnieuw te maken? Dus zeg maar zelf zo'n programmeerbestand maken? Het is toch gewoon elektronica, dat kun je toch wissen/resetten en opnieuw beginnen?

• Fabian
TimoDimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:06:
Maar is het nou zo dat je met geen mogelijkheid de geïnstalleerde hardware kunt gebruiken om zelf de installatie opnieuw te maken? Dus zeg maar zelf zo'n programmeerbestand maken? Het is toch gewoon elektronica, dat kun je toch wissen/resetten en opnieuw beginnen?
Opnieuw beginnen kan altijd. maar ongemerkt daat er best nog wel wat logica in een knx setp zitten. Voordat je dat opnieuw weer hebt opgebouwd.. laat staan het opnieuw voorzien van groepsadressen op alle apparaten, daarvoor moet je dan alles uitbouwen.

• TimoDimo
Conrado schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:44:
@TimoDimo KNX-nodes bevatten natuurlijk elektronica en zijn daardoor duurder dan een 'gewone' schakelaar. Om KNX betaalbaar te houden wordt in de regel veel zaken vanuit één centraal punt aangestuurd. Een 24x relais unit kan dan 24 verbruikers aansturen en heeft maar één KNX-node. Je link naar ABB is een voorbeeld van een centrale ingangsmodule. Kijk maar 'es bij MDT wat er zoal bedacht is.
MDT is een fabrikant (net als ABB) maar die gericht is op KNX-modules? Ik zie dit merk veelvuldig langskomen hier. Is dat omdat het wat goedkoper is dan gangbare merken zoals ABB en de bekende schakelmateriaalfabrikanten zoals Gira, Berker en Jung?

Decentralisatie verdwijnt in die zin dan wel een beetje. Wat ik bij Z-wave mooi vind is dat als je bijvoorbeeld een dimmer hebt, dat die ook gewoon decentraal werkt zonder je HA-systeem (Domotics, Home Assistant, OpenHAB, enz.). Kan dit met KNX ook? (Even afgezien dat je dan dus wel een centrale module hebt, maar waar de hardware precies zit dan maakt mij niet zoveel uit; ik heb het hier meer over abstracte decentralisatie.)
Voor KNX heb je de zogenaamde ETS-software nodig, die wordt uitgegeven en verkocht door de KNX-organisatie. En, afgezien van een demo-versie voor 5 nodes, is dat niet gratis.
Een "node" is dan bijvoorbeeld één schakelaar? Of zijn dat al twee nodes (omhoog en omlaag dimmen bijvoorbeeld)? En is zo'n 24x relais-unit dan 24 nodes?

(Ik ben ook druk aan het lezen over KNX, en veel van de antwoorden op dit soort beginnersvragen kom ik vast wel achter, dus zeg het gerust als ik beter eerst even mijn huiswerk kan doen. :+ )

• TimoDimo
Fabian schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:13:
[...]

Opnieuw beginnen kan altijd. maar ongemerkt daat er best nog wel wat logica in een knx setp zitten. Voordat je dat opnieuw weer hebt opgebouwd.. laat staan het opnieuw voorzien van groepsadressen op alle apparaten, daarvoor moet je dan alles uitbouwen.
Ik begreep dat het een beetje werkt zoals Z-wave/Zigbee e.d.: Je voegt eerst de modules toe d.m.v. een knop op de modules. Bedoel je dat die knop pas bereikbaar is als je iets uitbouwt?

En wat uitbouwen betreft: dat is dan eigenlijk alleen van belang voor decentrale modules denk ik? Want zo'n 24x module in je meterkast, die kan je in één keer toevoegen neem ik aan zonder "uit te bouwen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Je kunt op de KNX website beginnen met de beginnerscursus. Die is kosteloos evenals de 5 device versie van ETS. Je kunt dan al beginnen met voorbereiden van het programmeren van moduels, zonder dat je de modules hebt. Zo kun je een actor van MDT nemen en alle functies bekijken en zo bijvoorbeeld zien dat je potentiaalvrij contact kunt gebruiken voor on/off/dim dit kan aan of uit zijn, of cycle. Bij sommige modules kun je een contact ook gebruiken als led output voor feedback.

• TimoDimo
rev schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:48:
[...]

Ja, ik wilde hetzelfde en gebruik deze van Jung.
Ah dat is interessant. Ik heb ook Jung schakelmateriaal. Er zijn dus eigenlijk twee opties als je schakelmateriaal dat er "gewoon" uit ziet wilt hebben:
1. KNX-tasters die eruit zien als "gewoon" schakelmateriaal
2. "Gewoon" schakelmateriaal dat op een binaire module is aangesloten.

Hoe gaat dimmen in zijn werk bij beide? Bij 1. moet ik dan volgens jouw voorbeeld de Jung-KNX-pulsdrukker nemen met middenstand. Maar hoe is dat dan anders van 2.? Is dat dat je in geval van 1. de schakelaar direct kunt verbinden met de KNX-bus (vieraderige draad?). Terwijl je met gewone Jung-pulsdrukkers dus eerst twee draden vier draden (omhoog en omlaag dimmen) moet trekken naar een twee binaire inputs. Klopt dit?
Wel jammer dat ze verder geen extra functionaliteit ingebouwd hebben zoals een temperatuursensor of een extra binaire input. Veel tasters hebben dat wel.
Inderdaad. Ik ben ook mijn verwarmingssysteem aan het opnieuw aanleggen, en in elke kamer zou ik ook een temperatuursensor willen hebben, en idealiter ook een schermpje met de temperatuurinstelling.

Mogelijk dat ik daarvoor wel een echte KNX-taster kan nemen. Die hang ik dan op 1,5 meter hoogte, met de schakelaars gewoon op handhoogte, bij elke deur.
Jung heeft overigens ook een KNX draaiknop.
Ah, mooi. Een snelle zoektocht levert wel op dat hij €138,50 kost, en dat is dan nog zonder de knop zelf. Weet iemand iets goedkopers?

8)7 Maar goed, dat kost een goede analoge dimmer ook (al heb je hier nog geen dimmer bij :o want daar moet je weer een KNX-dimmermodule voor hebben waarschijnlijk?).

Of anders toch KNX-pulsdrukkers gebruiken...
[...]

Ja, dat doe ik ook, standaard Jung schakelaars met daarachter deze binaire module in de inbouwdoos zodat ook meteen een deursensor kon worden aangesloten.

Die bedienen dan centraal de schakelaars/dimmers/dali aansturing in de meterkast.
En met een deursensor kun je dan ook je licht schakelen; dat is zeker handig om in één module te hebben.

Wat is de relatie van DALI met KNX precies? Is DALI het verlichting-protocol/taal o.i.d. dat over KNX gaat?

• Conrado
TimoDimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:15:
[...]
Wat ik bij Z-wave mooi vind is dat als je bijvoorbeeld een dimmer hebt, dat die ook gewoon decentraal werkt zonder je HA-systeem (Domotics, Home Assistant, OpenHAB, enz.). Kan dit met KNX ook?
Ja, KNX werkt decentraal en dus zonder server. Een centrale server (Gira X1, IO Broker, etc) is alleen nodig voor zeer ingewikkelde logica, koppelingen met niet KNX-systemen (verwarming, audio, etc) of voor visualisatie (besturing vanaf tablet/app).
TimoDimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:15:
[...]
Een "node" is dan bijvoorbeeld één schakelaar? Of zijn dat al twee nodes (omhoog en omlaag dimmen bijvoorbeeld)? En is zo'n 24x relais-unit dan 24 nodes?
Iedere node heeft een KNX-aansluiting. Dus een intelligente tastschakelaar, een bewegingsmelder of een 24x relais unit zijn allemaal voorbeelden van een KNX-node.

• TimoDimo
Conrado schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:52:
[...]

Ja, KNX werkt decentraal en dus zonder server. Een centrale server (Gira X1, IO Broker, etc) is alleen nodig voor zeer ingewikkelde logica, koppelingen met niet KNX-systemen (verwarming, audio, etc) of voor visualisatie (besturing vanaf tablet/app).
Met "koppelen met niet KNX-systemen" bedoel je dan o.a. domoticasoftware toch? Want dat is per definitie serversoftware, dus centraal. Ik neem aan dat je je KNX-modules koppelt met zo'n server via een KNX-USB bridge (of hoe dat ook heet). Dan kan ik vervolgens inderdaad weer alle niet-KNX-systemen daaraan koppelen (verwarming, audio, Zigbee, ...). Hoe ik het nu begrijp althans. ;)
[...]

Iedere node heeft een KNX-aansluiting. Dus een intelligente tastschakelaar, een bewegingsmelder of een 24x relais unit zijn allemaal voorbeelden van een KNX-node.
Dus als ik neem:

Binaire inputrelais 24x
Dimmer 12x
USB-KNX bridge,

en verder alle schakelaars met normaal schakelmateriaal uitvoer, dan heb ik maar drie nodes in gebruik volens mij en is het hele systeem gratis qua software. :D

• kevin0101
Maar dan nog waarom zou je voor KNX kiezen?

De tasters zorgen juist voor vrijheid en hier zijn een hoop gegevens uit te halen tempratuur etc.
De componenten zijn helemaal niet schikbarend duur, je betaald voor alles wat je krijgt.

Ik zou nooit voor draadloos kiezen.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:16
@TimoDimo Een KNX USB interface gebruikt bijna niemand nog. Een KNX IP interface is de standaard manier om je KNX installatie te koppelen aan eender wat. Ook de programmering in ETS kan via de IP interface. Let wel op er bestaan ook IP routers: die zijn duurder, en heb je alleen voor specifieke toepassingen nodig.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om in KNX een beetje deftige logica te steken. Je bent vrij hard gebonden aan de functionaliteit die in de verschillende toestellen zit. Een voorbeeldje: ik heb vrij veel aanwezigheidssensoren hangen. Echter merk je in de software dat deze vooral de typische gebruikspatronen voor kantooromgevingen - waar geen knoppen hangen - mogelijk maken, maar als je zoals voor thuisgebruik iets meer controle wilt over de verlichting dan wordt het moeilijker. Dan moet je omwegen gaan zoeken, dat kan vaak wel met extra logicablokken die in sommige toestellen aanwezig zijn, maar het wordt snel onoverzichtelijk en foutgevoelig.

Daarom gebruik ik toch een centrale server om bepaalde meer complexe zaken aan te sturen, en uiteraard voor de koppeling met andere systemen. Ik gebruik ook OpenHab. Op zich heb ik wel wat issues met dit systeem (stabiliteit is niet voldoende, rot-irritante scriptingtaal) maar het biedt zoveel exotische koppelingen dat ik nog geen goede vervanger gevonden heb.

Trouwens, een dimmer ga je niet in 12-voudige uitvoering vinden. Hoogstens 4v denk ik. Die dingen worden warm en hebben ruimte nodig voor koeling.

Wat betreft je eerdere vraag over Dali: dat is een apart protocol dat volledig los staat van KNX. Het wordt vooral gebruikt voor lichtsturing in gebouwen (itt DMX dat vooral bedoeld is als lichtsturing voor stage/shows). Er bestaan uiteraard wel KNX-Dali interfaces, dus het is makkelijk te koppelen.
kevin0101 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:48:

De tasters zorgen juist voor vrijheid en hier zijn een hoop gegevens uit te halen tempratuur etc.
De componenten zijn helemaal niet schikbarend duur, je betaald voor alles wat je krijgt.
Ook zonder KNX tasters is een KNX installatie nog nuttig hoor. Er zijn mensen die streven naar zo weinig mogelijk knoppen tout court en zoveel mogelijk automatisering. Zelf ben ik allerminst fan van tasters met zoveel functies dat je er niet meer aan uit geraakt (laat staan bezoekers). En temperatuursensoren kun je ook in aanwezigheidsmelders terugvinden.
Maar eenvoudige tasters hoeven inderdaad niet duur te zijn en bieden een eenvoudigere oplossing dan de IO-modules - hopen draden - pulsdrukkers zooi. Bovendien kun je met de (onopvallende) feedback led(s) vaak nog nuttige informatie geven.

• rev

rev

TimoDimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:48:
[...]

Ah dat is interessant. Ik heb ook Jung schakelmateriaal. Er zijn dus eigenlijk twee opties als je schakelmateriaal dat er "gewoon" uit ziet wilt hebben:
1. KNX-tasters die eruit zien als "gewoon" schakelmateriaal
2. "Gewoon" schakelmateriaal dat op een binaire module is aangesloten.

Hoe gaat dimmen in zijn werk bij beide? Bij 1. moet ik dan volgens jouw voorbeeld de Jung-KNX-pulsdrukker nemen met middenstand.
Met je even goed inlezen, o.a. in dit topic en op (bijvoorbeeld) de Jung en MDT site vind je je antwoorden wel.Het is zeker aan te raden eerst een proefopstelling te maken zoals in dit topic ook gesuggereerd wordt. Die met middenstand is in ieder geval niet nodig om te kunnen dimmen.
Maar hoe is dat dan anders van 2.? Is dat dat je in geval van 1. de schakelaar direct kunt verbinden met de KNX-bus.
Idd.
Terwijl je met gewone Jung-pulsdrukkers dus eerst twee draden vier draden (omhoog en omlaag dimmen) moet trekken naar een twee binaire inputs. Klopt dit?
In de specs van de binaire input die ik linkte kun je vinden dat je er ook mee kan dimmen (long press etc). Dus per knop twee draden van de knop naar de binaire input.
Inderdaad. Ik ben ook mijn verwarmingssysteem aan het opnieuw aanleggen, en in elke kamer zou ik ook een temperatuursensor willen hebben, en idealiter ook een schermpje met de temperatuurinstelling.
Elders in dit topic staat een oplossing van Viega. Ik gebruik nu in de ruimtes zonder tasters de aanwezigheidssensoren voor de temperatuurmeting,
Ah, mooi. Een snelle zoektocht levert wel op dat hij €138,50 kost, en dat is dan nog zonder de knop zelf. Weet iemand iets goedkopers?
Als je KNX te duur vindt, wat ik me goed kan voorstellen, zou ik er sowieso niet aan gaan beginnen.
Wat is de relatie van DALI met KNX precies? Is DALI het verlichting-protocol/taal o.i.d. dat over KNX gaat?
DALI is een heel apart systeem voor het aansturen van verlichting. Veel dat hier over gepost wordt is eigenlijk off-topic. :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:28
rev schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:15:
[...]

DALI is een heel apart systeem voor het aansturen van verlichting. Veel dat hier over gepost wordt is eigenlijk off-topic. :)
Het is misschien tijd voor een apart DALI topic ja.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

Zoefff

❤ 

MewBie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:52:
[...]

Het is misschien tijd voor een apart DALI topic ja.
Persoonlijk vind ik het wel leuk dat die dingen hier een beetje door elkaar lopen hoor. Leerzaam, maar ook omdat dit zo vaak in combinatie met KNX gebruikt wordt dat dit er haast onderdeel van is. Zelfde als dat er ook gesproken wordt over de inrichting van verdeelkasten. Ook niet strict KNX, maar toch wel erg leuk om in dit topic in 1 adem te kunnen bespreken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:28
Zoefff schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:11:
[...]

Persoonlijk vind ik het wel leuk dat die dingen hier een beetje door elkaar lopen hoor. Leerzaam, maar ook omdat dit zo vaak in combinatie met KNX gebruikt wordt dat dit er haast onderdeel van is. Zelfde als dat er ook gesproken wordt over de inrichting van verdeelkasten. Ook niet strict KNX, maar toch wel erg leuk om in dit topic in 1 adem te kunnen bespreken :)
Er zullen weinig mensen zijn die een puur DALI installatie hebben, maar een apart topic kan een goede plek zijn om in ieder geval de basis van DALI uit te leggen en het makkelijk vindbaar te hebben.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36
Ik heb een probleem met bewegingsmelders. Ik denk aan MDT SCN-P360K4.03. Echter deze hang ik ook op in de slaapkamer. Dus in de nacht wil ik deze uit hebben. Ik vind wel een nacht-dag schakeling in de melder, maar dan kun je voor de nacht een andere intensiteit en minimaal aantal lux kiezen. Echt uit vind ik niet.

Hebben jullie een oplossing zodat 's nachts de bewegingsmelder echt niet meer doet?

Ik wil dit graag per bewegingsmelder kunnen aan/uit zetten. In elke slaapkamer komt er een knop "slapen". Bij drukken hierop gaat de lamp na 1 minuut uit en de bewegingsmelder gaat uit.

2e vraag is: hoe kun je bijv. regelen dat er een lamp na x minuten uitgaat? Ik denk aan het gebruik van AMI-1216.02 voor het schakelen.
Is het nodig om bijv. een MDT time switch te gebruiken? Daar trap je dan een scene af met begin tijd x? Nu denk ik erover om MDT Glass_Central_Operation_Unit_Smart te gaan gebruiken. Daar zitten ook 20 time sturende scenes in.

Klaas

• teaser
klaasopurk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:04:
Ik heb een probleem met bewegingsmelders. Ik denk aan MDT SCN-P360K4.03. Echter deze hang ik ook op in de slaapkamer. Dus in de nacht wil ik deze uit hebben. Ik vind wel een nacht-dag schakeling in de melder, maar dan kun je voor de nacht een andere intensiteit en minimaal aantal lux kiezen. Echt uit vind ik niet.

Hebben jullie een oplossing zodat 's nachts de bewegingsmelder echt niet meer doet?

Ik wil dit graag per bewegingsmelder kunnen aan/uit zetten. In elke slaapkamer komt er een knop "slapen". Bij drukken hierop gaat de lamp na 1 minuut uit en de bewegingsmelder gaat uit.
Gebruik de blokkerings-input van de melder. Elke melder die ik al ben tegengekomen heeft dit.
2e vraag is: hoe kun je bijv. regelen dat er een lamp na x minuten uitgaat? Ik denk aan het gebruik van AMI-1216.02 voor het schakelen.
Is het nodig om bijv. een MDT time switch te gebruiken? Daar trap je dan een scene af met begin tijd x? Nu denk ik erover om MDT Glass_Central_Operation_Unit_Smart te gaan gebruiken. Daar zitten ook 20 time sturende scenes in.
Gewoon de trappenhal functie? Ook iets dat je in elke actor terugvindt.

• TimoDimo
kevin0101 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:48:

Ik zou nooit voor draadloos kiezen.
Om mijn eerder genoemde redenen. Samenvattend lijkt het me best een mooi uitgedacht systeem. Vooral dat het zo flexibel is. Je kunt dus heel makkelijk elke taster aan elke actor verbinden. Bij Z-wave e.d. is dat moeilijker, aangezien sommige inputs vast zitten aan een bepaalde uitput (bijvoorbeeld inbouw-dimmermodules).

En verder vind ik open specificaties een grote plus.

Daarnaast vind ik het handig om uit te breiden met een systeem dat wat robuuster is doordat het bedraad werkt. Bovendien heb je denk ik minder last van dradenzooi zoals @teaser hieronder zegt (als je tenminste KNX-tasters gebruikt). Als ik het goed begrijp is het gewoon de stroomdraden die van de actor naar bijvoorbeeld de lamp lopen. En verder de KNX-bus-draad naar de taster. Dat is alles.

• TimoDimo
teaser schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:01:
@TimoDimo Een KNX USB interface gebruikt bijna niemand nog. Een KNX IP interface is de standaard manier om je KNX installatie te koppelen aan eender wat. Ook de programmering in ETS kan via de IP interface. Let wel op er bestaan ook IP routers: die zijn duurder, en heb je alleen voor specifieke toepassingen nodig.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om in KNX een beetje deftige logica te steken. Je bent vrij hard gebonden aan de functionaliteit die in de verschillende toestellen zit. Een voorbeeldje: ik heb vrij veel aanwezigheidssensoren hangen. Echter merk je in de software dat deze vooral de typische gebruikspatronen voor kantooromgevingen - waar geen knoppen hangen - mogelijk maken, maar als je zoals voor thuisgebruik iets meer controle wilt over de verlichting dan wordt het moeilijker. Dan moet je omwegen gaan zoeken, dat kan vaak wel met extra logicablokken die in sommige toestellen aanwezig zijn, maar het wordt snel onoverzichtelijk en foutgevoelig.
Ik snap het, dus voor nu is het het beste om de logica in je HA-systeem/server te stoppen en KNX alleen voor het verbinden van de actors aan de tasters e.d.

Is het trouwens voor thuisgebruik niet sowieso handig om een centraal systeem te hebben? Daar ben je toch veel flexibeler mee, ook wat je zegt wat betreft koppelingen met andere sytemen?

Bovendien, als ik het goed heb is de KNX ETS-software niet open source. Ik vind dat eigenlijk wel van belang bij het HA-systeem dat ik kies.
Daarom gebruik ik toch een centrale server om bepaalde meer complexe zaken aan te sturen, en uiteraard voor de koppeling met andere systemen. Ik gebruik ook OpenHab. Op zich heb ik wel wat issues met dit systeem (stabiliteit is niet voldoende, rot-irritante scriptingtaal) maar het biedt zoveel exotische koppelingen dat ik nog geen goede vervanger gevonden heb.

Trouwens, een dimmer ga je niet in 12-voudige uitvoering vinden. Hoogstens 4v denk ik. Die dingen worden warm en hebben ruimte nodig voor koeling.
De reden snap ik niet helemaal. Het is toch allemaal DIN, dus als je drie 4-voudige modules vlak tegen elkaar plaatst heb je hetzelfde als één 12-voudige. Of mag dat niet?
Wat betreft je eerdere vraag over Dali: dat is een apart protocol dat volledig los staat van KNX. Het wordt vooral gebruikt voor lichtsturing in gebouwen (itt DMX dat vooral bedoeld is als lichtsturing voor stage/shows). Er bestaan uiteraard wel KNX-Dali interfaces, dus het is makkelijk te koppelen.
Ok, maar is er een goede reden om Dali te gebruiken in combinatie met KNX? Want eigenlijk zijn het dus dezelfde soort systemen, behalve dan dat Dali alleen voor verlichting is. Toch?
[...]

Ook zonder KNX tasters is een KNX installatie nog nuttig hoor. Er zijn mensen die streven naar zo weinig mogelijk knoppen tout court en zoveel mogelijk automatisering. Zelf ben ik allerminst fan van tasters met zoveel functies dat je er niet meer aan uit geraakt (laat staan bezoekers). En temperatuursensoren kun je ook in aanwezigheidsmelders terugvinden.
Maar eenvoudige tasters hoeven inderdaad niet duur te zijn en bieden een eenvoudigere oplossing dan de IO-modules - hopen draden - pulsdrukkers zooi. Bovendien kun je met de (onopvallende) feedback led(s) vaak nog nuttige informatie geven.

• TimoDimo
rev schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:15:
[...]

Met je even goed inlezen, o.a. in dit topic en op (bijvoorbeeld) de Jung en MDT site vind je je antwoorden wel.Het is zeker aan te raden eerst een proefopstelling te maken zoals in dit topic ook gesuggereerd wordt. Die met middenstand is in ieder geval niet nodig om te kunnen dimmen.
Niet nodig nee, maar dan moet je dus bijvoorbeeld ingedrukt houden voor omhoog dimmen en twee keer drukken en ingedrukt houden voor omlaag dimmen. Dat is m.i. de irritantste vorm van dimbediening. Minimaal wil ik twee kanten op kunnen drukken. Dus dan is de schakelaar met middenstand nodig. Toch?
[...]

Idd.

[...]

In de specs van de binaire input die ik linkte kun je vinden dat je er ook mee kan dimmen (long press etc). Dus per knop twee draden van de knop naar de binaire input.
Zie boven.
[...]

Elders in dit topic staat een oplossing van Viega. Ik gebruik nu in de ruimtes zonder tasters de aanwezigheidssensoren voor de temperatuurmeting,
Bedankt ik ga het opzoeken.
[...]

Als je KNX te duur vindt, wat ik me goed kan voorstellen, zou ik er sowieso niet aan gaan beginnen.
Prijs is altijd iets wat gezien moet worden in breder perspectief dan alleen de euro's, vind ik. Als zo'n KNX-systeem-module vanwege de toekomstvastheid en duurzaamheid/kwaliteit twee keer zo lang mee gaat als een Z-wave- of Zigbee-module dan vergroot dat wel mijn bereidheid om meer te betalen.

Hoe zit het eigenlijk met die toekomstvastheid van KNX? Ik geloof dat het in deze vorm al meer dan 20 jaar bestaat. De KNX-bus is 9600 bit/s geloof ik. Is dat niet erg weinig? Ik neem aan dat het zuinige apparaten zijn dus het zal geen gigabits hoeven te verstouwen, maar is er een kans dat er ineens een KNX-2 komt of zo, waardoor alle nieuwe modules die je koopt ineens aan een andere standaard voldoen met alle problemen van dien?
[...]

Alleen ik snap dan nog niet waarom we het er hier over hebben. En niet over Philips Hue of zo. Is ook voor verlichting. ;)

Hierboven schrijft @Zoefff "Leerzaam, maar ook omdat dit zo vaak in combinatie met KNX gebruikt wordt dat dit er haast onderdeel van is. "

Maar waarom dan?

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 17-09-2020 12:40 ]

• rev

rev

TimoDimo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:28:

Niet nodig nee, maar dan moet je dus bijvoorbeeld ingedrukt houden voor omhoog dimmen en twee keer drukken en ingedrukt houden voor omlaag dimmen. Dat is m.i. de irritantste vorm van dimbediening. Minimaal wil ik twee kanten op kunnen drukken. Dus dan is de schakelaar met middenstand nodig. Toch?
Ik heb daar geen ervaring mee. Ik dacht van de Jung website te hebben onthouden dat die schakelaars meer voor rolluiken en shades bedoeld zijn. Maar het zou me niet verbazen dat je ze zo zou kunnen configureren zodat het zou werken zoals jij wilt. Je kunt dat makkelijk nagaan door de knx file van die schakelaars in een proefversie in ETS te laden.
Prijs is altijd iets wat gezien moet worden in breder perspectief dan alleen de euro's, vind ik. Als zo'n KNX-systeem-module vanwege de toekomstvastheid en duurzaamheid/kwaliteit twee keer zo lang mee gaat als een Z-wave- of Zigbee-module dan vergroot dat wel mijn bereidheid om meer te betalen.
Ja eens hoor, dat was ook mijn overweging en ik heb er tot nu toe geen spijt van. Het is een superstabiel platform waarop je vervolgens naar hartelust kunt automatiseren en uitbreiden, zonder dat je de basiswerking door de war gooit. Maar de prijs van bijvoorbeeld de ETS licentie, ook met korting, is wel even slikken.
Alleen ik snap dan nog niet waarom we het er hier over hebben. En niet over Philips Hue of zo. Is ook voor verlichting. ;)

Hierboven schrijft @Zoefff "Leerzaam, maar ook omdat dit zo vaak in combinatie met KNX gebruikt wordt dat dit er haast onderdeel van is. "

Maar waarom dan?
Waarschijnlijk omdat het goed met KNX samenwerkt, het daardoor vaak in die combinatie wordt gebruikt, en omdat het ook een merkonafhankelijke standaard is.

• klaasopurk
teaser schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:40:

Gebruik de blokkerings-input van de melder. Elke melder die ik al ben tegengekomen heeft dit.
Deze heb ik nog niet gezien in ETS5. Ik nog eens zoeken.

Ik heb slechts deze opties in ETS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hbwNCUf9dTdIh_y5xKW9-YkIZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H5ysuGuk7oLX2Ib4AEVWqQAu.png?f=user_large

De optie "force control" zou er mee te maken kunnen hebben. Helaas begrijp ik niet hoe deze werkt. Misschien iemand anders wel?
Gewoon de trappenhal functie? Ook iets dat je in elke actor terugvindt.
Ik denk dat ik de functie verkeerd heb uitgelegd.
In de slaapkamer zit een bewegingsmelder. De bewegingsmelder zet de lamp aan of uit. Nu gaan de kinderen naar bed. Ze mogen van mij bijv. 30 minuten lezen. Na 30 minuten knippert de lamp 2 keer. Daarna brandt deze nog 2 minuten en dan gaat deze lamp uit. Dit lukt niet met de trappenfunctie van de schakelactor. Dit omdat het niet altijd zo moet reageren maar alleen als ik op de knop heb gedrukt.

[ Voor 18% gewijzigd door klaasopurk op 17-09-2020 22:31 ]

Klaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[...]
En niet over Philips Hue of zo. Is ook voor verlichting. ;)

Maar waarom dan?
DALI met Hue vergelijken is als KNX met Klik-aan-klik-uit :)

Hue is een consumentenlijn: eenvoudig in gebruik en een mooie app. Maar nu al zijn sommige oudere onderdelen niet meer bruikbaar omdat er geen update meer voor komt. En wat gebeurd er als over een jaar of vijf er iets nieuws is en Hue nauwelijks nog verkocht wordt? Zijn er wel reserveonderdelen beschikbaar? Dat is typisch voor consumentenproducten.

DALI is een industriële standaard, ondersteunt door vele leveranciers. Het bestaat uit losse componenten dus bijvoorbeeld een losse driver die meerdere LED-spots aanstuurt. Of juist een driver voor RGBW-strips. Dat kan zowel ConstantCurrent als ConstantVoltage. De standaard combineert 230v~ met een busstructuur dus data en voeding in één kabel. Ook over 20 jaar kun je nog een DALI-driver vervangen.
Natuurlijk KNX en DALI zijn beide busstructuren maar met verschillende doeleinden: KNX is sterk in commando’s, DALI in (synchroon) dimmen, kleurafstemming, Tunable White en Licht/Kleur-overgangen. Door de combinatie KNX/DALI heb je het voordeel van beiden sterktes.

• TimoDimo
Conrado schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:58:
[...]

DALI met Hue vergelijken is als KNX met Klik-aan-klik-uit :)

Hue is een consumentenlijn: eenvoudig in gebruik en een mooie app. Maar nu al zijn sommige oudere onderdelen niet meer bruikbaar omdat er geen update meer voor komt. En wat gebeurd er als over een jaar of vijf er iets nieuws is en Hue nauwelijks nog verkocht wordt? Zijn er wel reserveonderdelen beschikbaar? Dat is typisch voor consumentenproducten.

DALI is een industriële standaard, ondersteunt door vele leveranciers. Het bestaat uit losse componenten dus bijvoorbeeld een losse driver die meerdere LED-spots aanstuurt. Of juist een driver voor RGBW-strips. Dat kan zowel ConstantCurrent als ConstantVoltage. De standaard combineert 230v~ met een busstructuur dus data en voeding in één kabel. Ook over 20 jaar kun je nog een DALI-driver vervangen.
Natuurlijk KNX en DALI zijn beide busstructuren maar met verschillende doeleinden: KNX is sterk in commando’s, DALI in (synchroon) dimmen, kleurafstemming, Tunable White en Licht/Kleur-overgangen. Door de combinatie KNX/DALI heb je het voordeel van beiden sterktes.
Bedankt voor je uitleg! En hoe moet ik het dan voor me zien als ik zowel KNX als Dali wil gebruiken? Gebruik ik dan alleen de LED-drivers of dimmers van Dali en nog steeds de tasters/sensoren/enz. van KNX? Ik lees dat Dali ook tasters en sensoren e.d. heeft. Wat zijn de voor- en nadelen van Dali of KNX-tasters?

En kan ik in in het geval van KNX-tasters in combinatie met Dali-modules deze laatste zonder gedoe in ETS koppelen aan verschillende KNX-tasters? Werkt dat dan via de KNX-bus als je een KNX-Dali bridge hebt zoals eerder genoemd? Dus dan is je Dali netwerk een node in je KNX-systeem?

En kun je dan ook je Dali-verlichting besturen via de eventuele KNX-IP-interface, via bijvoorbeeld OpenHAB?

Hoewel ik het graag wil snappen geloof ik niet dat ik Dali hoef te nemen... ik heb bijvoorbeeld nooit gehoord van "synchroon dimmen" en kleurafstemming. Toch raak ik graag overtuigd. Is de prijs vergelijkbaar met KNX of is Dali-verlichting duurder (of goedkoper)?

En (laatste vraag ;)) is Dali ook een open systeem waarbij de specificaties gratis zijn? Ik neem aan van wel want ik zie hier dat het gewoon een IEC-standaard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:01
Heb je de zoekfunctie hier in het topic al ontdekt?

Een aantal van je vragen zijn ooit al wel behandeld denk ik.

[ Voor 68% gewijzigd door florizla op 17-09-2020 19:45 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je gebruikt in dit geval enkel de KNX-DALI interface/gateway en DALI drivers/dimmers (of armaturen, maar dat zal particulier niet zoveel gebruikt worden).
Het is denk ik toch raadzaam om eens ETS te installeren, als je doorhebt hoe het werkt, en ziet welke functionaliteiten in de DALI gateway zitten dan valt er een hoop op zn plek denk ik.

• Conrado
TimoDimo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:18:
[...]
Bedankt voor je uitleg!
....
Hoewel ik het graag wil snappen geloof ik niet dat ik Dali hoef te nemen... ik heb bijvoorbeeld nooit gehoord van "synchroon dimmen" en kleurafstemming.
Graag gedaan en natuurlijk je moet niets ;)

Domotica is meer dan verbruikers en lampen digitaal aansturen, het biedt nieuwe comfort mogelijkheden. Of je dat wilt, of nodig hebt, bepaal je zelf. Er zijn Tweakers die een thuisnetwerk hebben met één WiFi-routertje van een paar tientjes, er zijn er met een compleet rack vol met spullen.
Bedenk wat je wilt bereiken en tegen welk budget, dan weet je wat je wel of niet nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Gisteren kreeg ik een e-mail over de KNXperience. (Digitale)bezoekers krijgen 45% korting op ETS.
Hoe het verder werkt weet ik niet.

https://knxperience.knx.org/
An unprecedented offer of 45% off the cost of ETS Professional will be available exclusively to visitors of KNXperience. This special offer will only be available during the five days of KNXperience at the virtual KNX Sales booth. The promotion is limited, so be quick and claim your voucher right away!

[ Voor 49% gewijzigd door Brains op 18-09-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
TimoDimo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:09:
[...]
Ik snap het, dus voor nu is het het beste om de logica in je HA-systeem/server te stoppen en KNX alleen voor het verbinden van de actors aan de tasters e.d.
'KNX alleen voor het verbinden van de actors...' klinkt een beetje te simpel. KNX is mijn basislaag. Al mijn verlichting kan geschakeld worden (en gaat automatisch waar er melders hangen) en screens kunnen bediend worden. Als mijn centrale server eruit ligt verlies ik dus nooit die basis en zal mijn vrouw me niet boos moeten bellen als ik van huis ben omdat ze de kinderen in bad wilt steken maar het licht doet het niet.
Is het trouwens voor thuisgebruik niet sowieso handig om een centraal systeem te hebben? Daar ben je toch veel flexibeler mee, ook wat je zegt wat betreft koppelingen met andere sytemen?
Voordelen: inderdaad flexibeler - zowel qua koppelingen met andere systemen als qua functionaliteit, goedkoper (veel goedkoper)
Nadelen: je moet er zelf aardig wat tijd in steken, minder betrouwbaar
Bovendien, als ik het goed heb is de KNX ETS-software niet open source. Ik vind dat eigenlijk wel van belang bij het HA-systeem dat ik kies.
Klopt, maar ETS is slechts de configuratiesoftware, het is niet het systeem dat je huis aanstuurt. Maar je hebt een punt.
De reden snap ik niet helemaal. Het is toch allemaal DIN, dus als je drie 4-voudige modules vlak tegen elkaar plaatst heb je hetzelfde als één 12-voudige. Of mag dat niet?
Ja maar 3 modules tellen als 3 modules in ETS, waardoor je over de 5 komt en je met de gratis versie niet meer toekomt. Daar ging het toch over? Maar ook dan niet getreurd: ETS Lite kost slechts een 60-tal euro als ik me goed herinner, maar daarvoor moet je eerst de (gratis) beginnerscursus volgen op de KNX Academy.
Daarnaast wordt van dimmodules vaak vereist data je er ruimte tussen laat in de kast.
Ok, maar is er een goede reden om Dali te gebruiken in combinatie met KNX? Want eigenlijk zijn het dus dezelfde soort systemen, behalve dan dat Dali alleen voor verlichting is. Toch?
De belangrijkste reden om Dali te gebruiken boven KNX is dat Dali een veel grotere standaard is op vlak van verlichting. Er zijn gewoonweg veel meer drivers te vinden die Dali spreken dan drivers die KNX spreken.
TimoDimo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:18:

Bedankt voor je uitleg! En hoe moet ik het dan voor me zien als ik zowel KNX als Dali wil gebruiken? Gebruik ik dan alleen de LED-drivers of dimmers van Dali en nog steeds de tasters/sensoren/enz. van KNX? Ik lees dat Dali ook tasters en sensoren e.d. heeft. Wat zijn de voor- en nadelen van Dali of KNX-tasters?

En kan ik in in het geval van KNX-tasters in combinatie met Dali-modules deze laatste zonder gedoe in ETS koppelen aan verschillende KNX-tasters? Werkt dat dan via de KNX-bus als je een KNX-Dali bridge hebt zoals eerder genoemd? Dus dan is je Dali netwerk een node in je KNX-systeem?

En kun je dan ook je Dali-verlichting besturen via de eventuele KNX-IP-interface, via bijvoorbeeld OpenHAB?
Je koopt een Dali-KNX interface die je in ETS kan configureren zoals eender welk KNX toestel. Die interface gedraagt zich basically als ware het een stel dimmers. Alle andere zaken blijven dus KNX, enkel kun je nu de dim-berichten die de tasters (of visualisatie) op de bus zetten vertalen naar Dali signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
klaasopurk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:34:

Deze heb ik nog niet gezien in ETS5. Ik nog eens zoeken.

Ik heb slechts deze opties in ETS:

[Afbeelding]

De optie "force control" zou er mee te maken kunnen hebben. Helaas begrijp ik niet hoe deze werkt. Misschien iemand anders wel?
Soms moet je wat parameters wijzigen om extra objecten te zien te krijgen. Maar block-functionaliteit is meestal vrij basic. Over welke melder gaat het precies?
[...]

Ik denk dat ik de functie verkeerd heb uitgelegd.
In de slaapkamer zit een bewegingsmelder. De bewegingsmelder zet de lamp aan of uit. Nu gaan de kinderen naar bed. Ze mogen van mij bijv. 30 minuten lezen. Na 30 minuten knippert de lamp 2 keer. Daarna brandt deze nog 2 minuten en dan gaat deze lamp uit. Dit lukt niet met de trappenfunctie van de schakelactor. Dit omdat het niet altijd zo moet reageren maar alleen als ik op de knop heb gedrukt.
Afhankelijk van de actor zou het wel kunnen werken. Ik denk dat bv een Zennio MaxinBox Plus dit wel kan omdat deze aparte input objecten heeft voor een normale trigger en een trigger met timer. Dan knoop je de melder aan de gewone input, en met een knop trigger je dan die timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
TimoDimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:06:
[...]
En ik geef zoals gezegd niet om knopjes/tasters met toeters en bellen (tenzij daar nog andere voordelen aan zitten, om specifieke KNX-tasters te nemen???).
Nou.. ik zou best graag gelijk onzichtbaar temperatuur en luchtvochtigheid meten op een aantal plaatsen!

(Ben hier langzamerhand aanpassingen aan het maken in een bestaand huis, beginnend met klimaat. Maar ik kan niet zo maar een schakelaar van een domotica kabel voorzien..)
Dat zou echt zonde zijn! Spreek met je installateur vooraf af dat hij jouw dat bestand gewoon geeft. Dat moet gewoon zonder meerkosten kunnen. Hij zal waarschijnlijk weigeren er samen / om de beurt in te werken, maar op een zeker moment over de schutting gooien zou echt geen issue moeten zijn.

Het programmeren, indien voor je gedaan, vertegenwoordigt een flink deel van de totale kosten. Je wilt dat niet kopen om gelijk weg te gooien, dus maak linksom of rechtsom betere afspraken dan dat.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 18-09-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
teaser schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:01:

TimoDimo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:09:
[...]
En zo kwam ik bij Loxone. Inderdaad een centrale server, ook stabiel en makkelijk complexe logica maken.

Maar helaas ook een stuk vendor lock-in waar ik me toch aan erger. En hoewel er best aardig wat koppelingen zijn, zijn er nog véél meer ('exotische'?) dingen die ik tegen kom waar ik mee zou willen koppelen. Dus komt er ook nog een LoxBerry bij. (Dat is een Pi met wat op Loxone koppeling vooringerichte functionaliteit.) En dan maar hopen dat ik op dat stuk niet te veel met instabiliteit kom te klooien.

(N.B. Combineer je een centrale server (zoals Loxone) met KNX, bedenk dan dat je wat je server moet weten / bedienen niet decentraal achter de rug van de server om moet doen. Je moet dat gecentraliseerde model dan wel respecteren voor dat stuk van je installatie, anders maak je een puinhoop.)

Staar je trouwens m.i. niet blind op de kosten van ETS, zelfs niet van de full versie (via de cursus-korting). Waren je componenten opgeteld dat stuk duurder dan had je waarschijnlijk niet ineens deze twijfel. En waarschijnlijk kun je prima met Lite uit de voeten, voor echt niet veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:05:
[...]

Dat zou echt zonde zijn! Spreek met je installateur vooraf af dat hij jouw dat bestand gewoon geeft. Dat moet gewoon zonder meerkosten kunnen. Hij zal waarschijnlijk weigeren er samen / om de beurt in te werken, maar op een zeker moment over de schutting gooien zou echt geen issue moeten zijn.
Even voor de duidelijkheid hier: je kunt gewoon vanaf 0 beginnen in ETS met je bestaande componenten. Je kan zelfs de bus scannen om te zien welke toestellen er al op zitten zodat je de bus-adressen (niet de groep-adressen!) kunt herbruiken. Dat voorkomt dat je voor elke component de programmeerknop moet indrukken als je ze voor het eerst programmeert. Dat scheelt een hoop werk, want voor tasters moet je meestal de modules uit de muur halen omdat die knop achteraan zit. Bewegingsmelders kun je vaak in programmeerstand krijgen met een magneet (maar die moet je dan ook weer hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@teaser Maar nog steeds een hoop werk over, toch?

Fijn natuurlijk dat je nooit 'dood loopt', maar zou jij echt een installateur gaan betalen om iets te programmeren wat je gelijk weggooit? Dat zijn prijzige uurtjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Inderdaad het blijft een hoop werk om alles opnieuw te programmeren.
Maar het gaat over het geval dat je bv een huis koopt en de originele installateur is niet meer te achterhalen of te bereiken.
Ik wou even duidelijk het misverstand uit de weg ruimen dat je mogelijk je elektronica zou moeten weggooien, dat is uiteraard helemaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@teaser Gosh.. zou iemand dat echt denken? Heb mijn post maar ietsje verduidelijkt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik weet het niet, de vraag was gesteld maar nog niemand had duidelijk geantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
teaser schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:26:
[...]

Soms moet je wat parameters wijzigen om extra objecten te zien te krijgen. Maar block-functionaliteit is meestal vrij basic. Over welke melder gaat het precies?

[...]

Afhankelijk van de actor zou het wel kunnen werken. Ik denk dat bv een Zennio MaxinBox Plus dit wel kan omdat deze aparte input objecten heeft voor een normale trigger en een trigger met timer. Dan knoop je de melder aan de gewone input, en met een knop trigger je dan die timer.
Bedankt voor de laatste tip. Ik ga even verder zoeken.

De detector die ik gebruik is de SCN-P360K4.02 Presence Detector CL 4S. Deze heeft de onderstaande opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hbwNCUf9dTdIh_y5xKW9-YkIZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H5ysuGuk7oLX2Ib4AEVWqQAu.png?f=user_large

Nu zie ik dat er een opvolger is: de SCN-P360K4.03 Presence Detector 360° CL 4S
Deze heeft onderstaande opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaXA4nYdOt9L9YCiIOyANHURiPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1es6ZdGq0DMeSI6Ws0U5TwiR.png?f=user_large

De optie "Lock motion detection" lijkt een goede optie te zijn om de detector uit te zetten. Klopt dat?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev

rev

[...]

Omdat het wat ondersneeuwt en los van alle voor- en nadelen t.o.v. bijv DALI of DMX: Philips Hue werkt ook prima samen met KNX met de juiste gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Die overigens flink knaken kost, en dan zit je nog vast een HUE.
En de bedrade betrouwbaarheid van KNX gooi je dan ook uit het raam.
En het productenpakket van HUE is gewoon heel erg klein. Terwijl je met DALI (of direct KNX) je eigenlijk onbeperkte mogelijkheden hebt in de uitvoering van de lamp/verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:31
Hue is natuurlijk eigenlijk gewoon ZigBee (zigbee light link) als ik het goed heb.
Ik kan me best scenario’s voorstellen dat je een combinatie maakt van KNX met bijv. ZigBee of Zwave, wat m.i. prima protocollen zijn mits de setup goed is. Beter dan WiFi en Bluetooth.

Zijn echt wel leuke speeltjes voor te krijgen. Denk aan licht/vochtsensoren voor planten, regensensoren, afstandsbedieningen, rgb/tunable white verlichting op plekken waar je geen bus hebt...

Eigenlijk de dingetjes die je als consument toch wel leuk vindt, maar in de serieuze gebouw-automatisering amper tegenkom.

Maar ik zou dat soort (extra) speledingen dan sowieso via iets als Home Assistant laten gaan, omdat je daar toch vaak visualisatie, meldingen en ingewikkeldere logica aan wilt verbinden.

[ Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 18-09-2020 18:46 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 17:49
Hallo, ik heb een vraagje, misschien dat een van de guru's dit als eens heeft voorgehad.
Ik wil een weerstation (TP), Actor en Taster (TP) plaatsen op/in mijn schuur, die laatste 2 kunnen nog met RF(+) maar weerstation niet, ik krijg daar geen buskabel heen, en met 2 RF media koppelaars een TP lijn 'verlengen' word nog niet ondersteund. Er gaat wel stroom heen, maar voor Powerline PL 110 vind ik geen system couplers? Dus blijft IP over, en dan WLAN, weet iemand hoe/of dat kan, dus een WLAN AP (bv mikrotik hAP mini) naar UTP en daar een std. KNX IP router op. Is multicast verkeer als ik het juist heb. Alvast bedankt! Nog een optie FRITZ!Powerline 1220E Set om UTP over stroomkabel door te trekken, ervaring ICM KNX IP?

[ Voor 7% gewijzigd door RDNZL op 18-09-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev

rev

bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:20:
Die overigens flink knaken kost, en dan zit je nog vast een HUE.
Ik kocht een app voor de bab-tec module voor 60 euro.
En de bedrade betrouwbaarheid van KNX gooi je dan ook uit het raam.
En het productenpakket van HUE is gewoon heel erg klein. Terwijl je met DALI (of direct KNX) je eigenlijk onbeperkte mogelijkheden hebt in de uitvoering van de lamp/verlichting.
Klopt. Maar het kan dus. Als je het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
Brains schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:11:
Gisteren kreeg ik een e-mail over de KNXperience. (Digitale)bezoekers krijgen 45% korting op ETS.
Hoe het verder werkt weet ik niet.

https://knxperience.knx.org/

[...]
Ik hoorde bij InstaVer op de KNX cursus -yeah ik ben nu KNX partner!!- dat eind deze maand ETS6 uitkomt, dus wellicht even wachten met aankoop van ETS5, ook al is het met korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
RDNZL schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:07:
Hallo, ik heb een vraagje, misschien dat een van de guru's dit als eens heeft voorgehad.
Ik wil een weerstation (TP), Actor en Taster (TP) plaatsen op/in mijn schuur, die laatste 2 kunnen nog met RF(+) maar weerstation niet, ik krijg daar geen buskabel heen, en met 2 RF media koppelaars een TP lijn 'verlengen' word nog niet ondersteund. Er gaat wel stroom heen, maar voor Powerline PL 110 vind ik geen system couplers? Dus blijft IP over, en dan WLAN, weet iemand hoe/of dat kan, dus een WLAN AP (bv mikrotik hAP mini) naar UTP en daar een std. KNX IP router op. Is multicast verkeer als ik het juist heb. Alvast bedankt! Nog een optie FRITZ!Powerline 1220E Set om UTP over stroomkabel door te trekken, ervaring ICM KNX IP?
Om mezelf te quoten, ik bedenk me net dat ik nog een Beaglebone Black met een KNX Cape heb liggen, met WLAN.
Dus ik ga eens kijken of ik met knxd er op een WLAN IP naar knx router kan maken naar TP.
Moet ik alleen mijn KNX IP interface vervangen door een KNX IP router om een IP backbone te kunnen aanmaken vermoed ik.
Ook lees ik dat bv Tasmota KNX ondersteuning issues heeft met WLAN en multicast, en zelf een enhancement heeft gemaakt die berichten 3x herhaald.

• kevin0101
Hoe hebben jullie de rookmelder ingesteld bij cyclus zenden?

Hij stond uit, maar vannacht kwam er een storing langs en gingen de roluiken open en dergelijke dus even aangepast..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBTXCr0uvOoqHhSQvk1Lep-hQIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icNoHRuVTDlLY7i4SduNkZ7P.jpg?f=fotoalbum_large

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
RDNZL schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:17:
[...]
Ik hoorde bij InstaVer op de KNX cursus -yeah ik ben nu KNX partner!!- dat eind deze maand ETS6 uitkomt, dus wellicht even wachten met aankoop van ETS5, ook al is het met korting.
ETS6 wordt al even genoemd. Als die 'snel' komt dan is dat het wachten wel waard.
Weet je iets wat de ETS6 anders kan dan ETS5?

• TimoDimo
teaser schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:18:
[...]

'KNX alleen voor het verbinden van de actors...' klinkt een beetje te simpel. KNX is mijn basislaag. Al mijn verlichting kan geschakeld worden (en gaat automatisch waar er melders hangen) en screens kunnen bediend worden. Als mijn centrale server eruit ligt verlies ik dus nooit die basis en zal mijn vrouw me niet boos moeten bellen als ik van huis ben omdat ze de kinderen in bad wilt steken maar het licht doet het niet.

[...]

Voordelen: inderdaad flexibeler - zowel qua koppelingen met andere systemen als qua functionaliteit, goedkoper (veel goedkoper)
Nadelen: je moet er zelf aardig wat tijd in steken, minder betrouwbaar

[...]

Klopt, maar ETS is slechts de configuratiesoftware, het is niet het systeem dat je huis aanstuurt. Maar je hebt een punt.

[...]

Ja maar 3 modules tellen als 3 modules in ETS, waardoor je over de 5 komt en je met de gratis versie niet meer toekomt. Daar ging het toch over? Maar ook dan niet getreurd: ETS Lite kost slechts een 60-tal euro als ik me goed herinner, maar daarvoor moet je eerst de (gratis) beginnerscursus volgen op de KNX Academy.
Daarnaast wordt van dimmodules vaak vereist data je er ruimte tussen laat in de kast.
Ik had het over de warmteontwikkeling, dat je zei dat er daarom maar 4-voudige dimmodules bestaan. Dat begreep ik niet aangezien je ze naast elkaar kunt plaatsen, maar nu snap ik het ivm je laatste opmerking.
[...]

De belangrijkste reden om Dali te gebruiken boven KNX is dat Dali een veel grotere standaard is op vlak van verlichting. Er zijn gewoonweg veel meer drivers te vinden die Dali spreken dan drivers die KNX spreken.

[...]

Je koopt een Dali-KNX interface die je in ETS kan configureren zoals eender welk KNX toestel. Die interface gedraagt zich basically als ware het een stel dimmers. Alle andere zaken blijven dus KNX, enkel kun je nu de dim-berichten die de tasters (of visualisatie) op de bus zetten vertalen naar Dali signalen.
Stel dat ik alleen verlichting wil met KNX, kan ik dan gewoon een Dali-KNX-interface nemen (1 KNX node) en dan zoveel lampen en dergelijke aansluiten als ik wil met de gratis ETS-software?

• Conrado
Brains schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:58:
[...]
ETS6 Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:22:

[...]

Stel dat ik alleen verlichting wil met KNX, kan ik dan gewoon een Dali-KNX-interface nemen (1 KNX node) en dan zoveel lampen en dergelijke aansluiten als ik wil met de gratis ETS-software?
Heb je ETS al geinstalleerd? Of uberhaubt de specs van een willekeurige DALI interface doorgenomen? Daar staat dit gewoon in. Er zijn beperkingen, maar in het kort: ja.

• TimoDimo
rev schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:26:
[...]

Omdat het wat ondersneeuwt en los van alle voor- en nadelen t.o.v. bijv DALI of DMX: Philips Hue werkt ook prima samen met KNX met de juiste gateway.
Er bestaat een Hue/Zigbee Light Link interface/bridge voor KNX? Of bedoel je gewoon via een centrale server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:26:
[...]

Er bestaat een Hue/Zigbee Light Link interface/bridge voor KNX? Of bedoel je gewoon via een centrale server?
Google? @Dennis heeft deze interface, type is eerder al vermeld.

• TimoDimo
teaser schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:44:
Ik weet het niet, de vraag was gesteld maar nog niemand had duidelijk geantwoord.
Dat was ik, al dacht ik dat niet echt. Het leek alleen een beetje in de discussie alsof het absoluut vereist was dat je de programmatuur erbij hebt. Dat is natuurlijk niet zo. Zeker als je slechts een paar lampjes hebt die je aan simpele tasters moet verbinden. Dat is bij een Z-wave-netwerk bijvoorbeeld ook niet zoveel werk.

• Gwaihir
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:35:
[...]

Dat was ik, al dacht ik dat niet echt. Het leek alleen een beetje in de discussie alsof het absoluut vereist was dat je de programmatuur erbij hebt. Dat is natuurlijk niet zo. Zeker als je slechts een paar lampjes hebt die je aan simpele tasters moet verbinden. Dat is bij een Z-wave-netwerk bijvoorbeeld ook niet zoveel werk.
ETS is wel absoluut vereist, ja. Zonder dat kun je KNX niet programmeren. Dus jij en/of je installateur moeten het hebben. Dat begint bij een gratis demo versie (5 devices), en gaat via light (meer) naar pro.

• RDNZL
TimoDimo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:22:

TimoDimo, ik heb hier nog een Theben DALI gateway liggen die ik niet gebruik, deze versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-maAkH6gHuLr9-IxaTFfDaU1Rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ulhL8M5E9SAzktGPK8dV5gzQ.jpg?f=user_large
Daarmee kun je 16 zones en 64 lampen/converters/trafos aansturen.

Je gebruikt ETS en de DALI-Gateway_KNX_Software-Tool om eea te configureren.

Voor 100 euro stuur ik hem naar je op en doe ik er ook 2x Halotronic HTi DALI 105/230 Dimmers bij.
https://www.osram.com/eca..._Europe_eCat/ZMP_1009287/

Kun je er mee freubelen, als je al een KNX voeding en USB of IP interface hebt. (heb niet hele thread gelezen)
Mocht het niets zijn verkoop je het weer door voor dat berdag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
Brains schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:58:
[...]

ETS6 wordt al even genoemd. Als die 'snel' komt dan is dat het wachten wel waard.
Grootste changes die ik zo even las, RF lijn kan TP lijn verlengen, hoeft niet andere zone te worden.
En cloud based license, dus geen dongles meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:30:
[...]

ETS is wel absoluut vereist, ja. Zonder dat kun je KNX niet programmeren. Dus jij en/of je installateur moeten het hebben. Dat begint bij een gratis demo versie (5 devices), en gaat via light (meer) naar pro.
Ik bedoelde de code is niet vereist. En dat je dus ook opnieuw kunt beginnen met de ETS-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
RDNZL schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:18:
[...]

TimoDimo, ik heb hier nog een Theben DALI gateway liggen die ik niet gebruik, deze versie:
[Afbeelding]
Daarmee kun je 16 zones en 64 lampen/converters/trafos aansturen.

Je gebruikt ETS en de DALI-Gateway_KNX_Software-Tool om eea te configureren.

Voor 100 euro stuur ik hem naar je op en doe ik er ook 2x Halotronic HTi DALI 105/230 Dimmers bij.
https://www.osram.com/eca..._Europe_eCat/ZMP_1009287/

Kun je er mee freubelen, als je al een KNX voeding en USB of IP interface hebt. (heb niet hele thread gelezen)
Mocht het niets zijn verkoop je het weer door voor dat berdag >:)
Dat is best een mooi aanbod volgens mij. Ik heb alleen nog niks van KNX. Volgens mij moet ik me eerst nog wat verder inlezen. Ik weet niet of je het over een tijdje nog in de aanbieding hebt, maar dan kom ik misschien bij je terug. :D

Bedankt iedereen in ieder geval tot zover voor de nuttige tips. (Ik zal even het topic niet meer zo vervuilen met mijn beginnersvragen. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Fabian schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:24:
@Conrado Toevallig net 44 van opgehangen in mijn nieuwe woning. CC Ledspot in een GU10 behuizing die vanuit de meterkast gevoed wordt met Eldoled CC powerdrives. Dit is wel maatwerk want kant en klare spots zijn er niet of nauwelijks. info@kineticsolutions.nl kan je hierbij verder heplen
Zo wil ik het ook doen. Heb je wat foto's?

• aparris
Conrado schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:21:
[...]

Ik heb weer veel gelezen/geleerd.
De lichtpunten wil ik gaan bedienen met 24v e27 leds.
Heb ik het goed begrepen dat ik dit kan bereiken met deze hardware:
  • MDT SCN-DALI32.03 DaliControl Gateway
  • MDT AKD-0424R.02 LED-controller
  • Mean Well NDR-240-24 DIN-rail netvoeding 240 W
  • POWERdrive 45D

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 14:18
Voor onze nieuwe woning wil ik graag KNX gaan gebruiken. Afgelopen maanden veel informatie verzameld en ik denk dat het raadzaam is om een opleiding te volgen. Wat dat betreft nooit verkeerd om weer eens wat te leren. Nu zijn er verschillende aanbieders van KNX opleidingen en verschillende soorten opleidingen (basis, gevorderd, expert, enz). Iemand ervaring met KNX opleidingen en wat een verstandige keuze zou zijn om mee te starten cq. qua leerlijn?

Ik zie qua aanbieders:
KNX eCampus
ABB
HAGER
Instaver

Qua opleidingen zie ik op KNX.org (de website van de organisatie erachter?) de volgende opleidingen. Afhankelijk van de aanbieders zie je deze wel/niet terugkomen.
eCampus (inclusief kortingsbon op ETS Lite indien je de opleiding haalt)
Diverse webinairs
KNX basiscursus verkort 12 uur
KNX basiscursus 30 uur
KNX vervolgcursus 30 uur
KNX tutorcursus 18 uur
KNX HVAC-expertisecursus 12 uur

• bbbrumbrum
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:37:
Voor onze nieuwe woning wil ik graag KNX gaan gebruiken. Afgelopen maanden veel informatie verzameld en ik denk dat het raadzaam is om een opleiding te volgen. Wat dat betreft nooit verkeerd om weer eens wat te leren. Nu zijn er verschillende aanbieders van KNX opleidingen en verschillende soorten opleidingen (basis, gevorderd, expert, enz). Iemand ervaring met KNX opleidingen en wat een verstandige keuze zou zijn om mee te starten cq. qua leerlijn?

Ik zie qua aanbieders:
KNX eCampus
ABB
HAGER
Instaver

Qua opleidingen zie ik op KNX.org (de website van de organisatie erachter?) de volgende opleidingen. Afhankelijk van de aanbieders zie je deze wel/niet terugkomen.
eCampus (inclusief kortingsbon op ETS Lite indien je de opleiding haalt)
Diverse webinairs
KNX basiscursus verkort 12 uur
KNX basiscursus 30 uur
KNX vervolgcursus 30 uur
KNX tutorcursus 18 uur
KNX HVAC-expertisecursus 12 uur
Kost dat?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 14:18
Google stuk?
Basiscursus €1300 ex btw.

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
rev schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:26:
[...]
Klopt, ik heb HUE gekoppeld via een LogicMachine en dat werkt perfect; de koppeling.

Echter werkt het HUE systeem zelf niet perfect. Ik heb behoorlijk vaak storingen dat lampen niet reageren, dus ik heb in de LogicMachine hele verhandelingen geschreven die de doelstatus van HUE lampen bewaakt, en deze net zo lang probeert naar de goede status te schakelen totdat ze ook daadwerkelijk naar de goede instelling gaan.

Gelukkig heb ik ze alleen buiten. Vind ik iets minder belangrijk qua timing en betrouwbaarheid :)

[ Voor 6% gewijzigd door tss68nl op 24-09-2020 13:17 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Niek_ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:37:
Ik zie qua aanbieders:
KNX eCampus
ABB
HAGER
Instaver
Ik zou gewoon de eCampus volgen. Genoeg info, korting op Lite, wat mooie PDF's en de rest staat hier in het topic :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Pagina: 1 ... 36 ... 83 Laatste