Zoefff schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:07:
Na een hoop research kom ik er voor mij zelf uit dat het logisch lijkt om hier CV LED strips voor te gebruiken; waarbij ik kies voor een WW+CW variant om de kleurtemperatuur te kunnen variëren. Naast dat RGB(W) er hier niet zo in komt bij mijn vriendin denk ik ook dat het kleuren trucje snel een beetje gaat vervelen.
Ik kan dat deels bevestigen. Ik heb hier wel RGB (zonder W) voorzien en los van het nadeel dat het moeilijk is om dat te laten matchen met ander gewoon wit licht als je dat op een bepaald moment wil wordt het beperkt gebruikt met een niet vooraf gekozen kleur. Al komt dat ook voor een deel dat ik er nog geen prioriteit van gemaakt heb om het eenvoudig aanpasbaar te maken via een schakelaar

Paar presets hier en daar die wel gebruikt worden.
Ik heb er op zich geen spijt van, maar weet niet of ik in de toekomst opnieuw voor RGB zou gaan. Anderzijds zou ik ook niet noodzakelijk voor CW/WW gaan voor indirecte verlichting.
Alle directe verlichting met led-strips is wel gewoon wit en dan 2700k en dat bevalt eigenlijk wel goed. Ik mis de hogere temperaturen niet. (Maar alles is hier 2700k)
Als ik het per kanaal benader (WW 1 kanaal, CW 1 kanaal) gaat het om zo'n 10 kanalen van zo'n 10 meter. Met b.v.
deze strips is dat 80W per kanaal. Qua drivers is mijn oog gevallen op de
eldoLED LINEARdrive 720D waar ik er 3 stuks van nodig heb. Voeding voorzie ik met de MeanWell HLG-xxxH-24A serie.
Voor de witte (enkel warm wit) ledstrips ben ik uiteindelijk gegaan voor een strip van yphix
LED STRIP 5M 24V 2700K IP20 900 SMD 3528 LEDS. Ik weet niet meer exact waarom, maar dat merk is me toen aangeraden geweest door iemand. Ik had wel een aantal verschillende van verschillende merken besteld en vergeleken. Uiteraard heb ik dat niet uitgebreid gedocumenteerd, dus is het nu even uit het hoofd
De keuze voor de 180 leds/m is omdat de zichtbare strips bij ons in een plafondprofiel zitten van maar 1cm diep met een vlakke diffuser/afdekplaat. Zeker als je gaat dimmen zie je dan al snel de individuele leds. Als het over indirecte verlichting gaat en afhankelijk van de achtergrond is dat minder kritisch. De dichtheid van de leds was één van de belangrijkere redenen om voor die strip te kiezen. Samen met de juiste goede diffuser geeft dat een mooi resultaat.
Bij gebrek aan ervaring met CV LED sturing en strips komen er een paar vraagstukken bij mij op waarvan ik benieuwd ben hoe jullie dit ervaren of hebben opgelost:
• De prijs van strips varieert nogal tussen b.v. de aanbieder die ik noem en andere dingen op het web / Ali / Amazon. Soms zit dat 'm in de CRI (ik mik op >80, maar >90 lijkt me niet nodig?) maar soms is een vergelijkbaar product gewoon duurder. Hoe weet ik waar er goede kwaliteit strips te halen zijn? Ter vergelijking, een strip als
deze gaat over de toonbank voor €291,-, bijna 5x zo veel als eerder genoemde. Ik vind het prima om te betalen voor kwaliteit, maar als ik dan spul krijg dat gewoon in bulk ingekocht wordt op Ali dan kan ik dat zelf ook wel

Die laatste strip die je noemt lijkt inderdaad wel heel duur

En ziet er puur op papier ook niet extreem bijzonder uit. Ik heb bijvoorbeeld nog een "dubbele" ledstrip in mijn handen gehad (2 rijen ledjes naast elkaar) met een enorme lichtopbrengst enz. (was niet tunable)
Voor indirect licht lijkt een CRI van 80+ ook voldoende. De strip die ik vermelde had ook een CRI van 80+ zelfs voor direct licht en ben er ook tevreden van. Deze wordt wel niet in de keuken ofzo gebruikt waar je ook moet eten bijvoorbeeld.
• Wat is verstandig qua voeding. Twee dikke bakken (HLG-480H-24A) die alles kunnen voeden, of juist opsplitsen in 4 stuks HLG-240 of zelfs 10 stuks HLG-100? De eerste twee (2x480 v.s. 4x240) ontlopen elkaar niet zo veel qua prijs; de 10x100 wordt wel een stuk duurder. Enerzijds lijkt me dat opsplitsen de betrouwbaarheid en / of risico ten goede komt, maar anderzijds vermoed ik dat minder voedingen uiteindelijk een efficiënter gebruik geven?
Zelf heb ik 4x een ELG-240-24 hangen. (ipv de HLG). Het enige verschil tussen die twee is (denk ik) dat IPR rating IP65 cs IP67 en dat de HLG als voeding dimbaar is, wat je niet nodig hebt aangezien de Eldoleds daar zullen voor zorgen. Ook hier trouwens met diezelfde Eldoled lineardrives erachter.
De ELG reeks gaat voor zover ik kan zien ook maar tot 240W per voeding waar de HLG versie wat hoger gaat en was dan vermoedelijk ook de reden om er 4 van te nemen

• In totaal kom ik uit op zo'n 800W aan LED verlichting in strips (op max. vermogen). Als ik dat vergelijk met hoeveel een 10W CC spot hier produceert dan voelt het wel een beetje overkill. Maar aan de andere kant is die 800W natuurlijk alleen als WW én CW gelijk branden; netto zal er op 'vol' vermogen dus waarschijnlijk maar max. 400W aan staan.
Dat is hier vergelijkbaar. En ook hier staan zeker niet alle ledstrips tegelijk aan

Maar goed. Voor die momenten dat het dan toch zo is wil je natuurlijk je voeding niet verbranden.
De voedingen zelf zitten hier trouwens niet achter een actor. Die staan continu onder stroom en ik vertrouw er op dat de die in standby niet te veel verbruiken. Volgens de handleiding < 0.5W. De HLG en ELG zijn voor de rest ook gewoon identiek waarbij de HLG in een class-1 hazardous situation mag gebruikt worden. Whatever that may mean. Er is wel een relevant prijsverschil
Edit:
Ik ben nog even mijn kelder in gedoken en de andere ledstrips teruggevonden die ik "geëvalueerd" had.
Dat was van
- Proled
- Niko
- Een zonder merknaam op de strip
(dit was de variant met dubbele leds) - en Yphix dus
Ik heb ze toen allemaal eens in een profiel gestoken, en aangelegd. Op zich leken ze het allemaal gewoon goed te doen. De keuze was toen op basis van: totaal vermogen (gaan ze niet te warm worden?) en vooral prijs. Alles is gekocht bij winkels of groothandels in BE en NL. Niets rechtstreeks vanuit China.
[
Voor 4% gewijzigd door
bomberboy op 04-10-2020 20:04
]