[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 37 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:49:
[...]

Google stuk?
Basiscursus €1300 ex btw.
Fair point. :+

Maar kom je mbv Youtube en er gewoon ontiegelijk veel tijd in steken niet net zo ver?
Voor EUR1300 ex kan ik iig wel een paar daagjes vrij nemen.

Kan me voorstellen dat zo'n curcus ook flink ingaat op een commerciele (kantoor) omgeving, wat voor ons natuurlijk totaal niet relevant is.
aparris schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:31:
[...]

Ik heb weer veel gelezen/geleerd.
De lichtpunten wil ik gaan bedienen met 24v e27 leds.
Heb ik het goed begrepen dat ik dit kan bereiken met deze hardware:
  • MDT SCN-DALI32.03 DaliControl Gateway
  • MDT AKD-0424R.02 LED-controller
  • Mean Well NDR-240-24 DIN-rail netvoeding 240 W
  • POWERdrive 45D
Welke LEDspots ga je gebruiken? Zijn die 24V CV?

En waarom DALI & LED controller? Dat zijn 2 verschillende situaties.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:21
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:01:
[...]
Maar kom je mbv Youtube en er gewoon ontiegelijk veel tijd in steken niet net zo ver?
Er worden ook behoorlijk wat Youtube KNX-cursussen, wel vaak Duitstalig.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 24-09-2020 19:18 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• aparris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:01:
[...]

Welke LEDspots ga je gebruiken? Zijn die 24V CV?

En waarom DALI & LED controller? Dat zijn 2 verschillende situaties.
Geen spots (mag niet van de vrouw des huize :) ), maar normale hanglampen met een edison fitting.
230V dimmen is lastig, zover ik begrepen heb,maar 24v gaat goed.
Er zijn 24v E27 lampen, zoals https://nuled.nl/12v-en-2...ent-lamp-4w-multi-voltage
De DALI gateway hoort idd niet in het lijstje.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
Nice find, maar zit hier niet al elektronica in voor het grotere spanningsbereik en het kunnen opvangen van de piekspanning? Dat zou kunnen inhouden dat je die nog steeds niet mooi kunt dimmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:13

bomberboy

BOEM!

Niek_ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:49:
[...]
Basiscursus €1300 ex btw.
Tenzij je het professioneel wil gaan doen zou ik persoonlijk toch ook voor de e-campus gaan vor de echte beginselen en zelf heb ik ook een paar (elektronische) boeken gekocht (misschien zijn er al nieuwe revisies van sommigen). De totaal prijs van alle 3 samen is < 20EUR:En ik heb ook veel gehad aan het youtube kanaal van Joachim Goeminne: YouTube: Joachim Goeminne - YouTube waar heel veel basis-principes van KNX ook uitgelegd worden.

En uiteindelijk vooral zelf uitproberen en prutsen.

Uiteindelijk is het KNX deel niet noodzakelijk het moeilijkst. Wat mij veel meer tijd gevraagd heeft is het "leren kennen" van de eigenlijke apparatur die je wil gebruiken. Een schakelaar of actor van fabrikant X of Y hebben altijd wel een zelfde basisfunctie, maar vaak zijn de extra's heel verschillend. Welke ondersteuning voor scene's zit er in. Is er timer functionaliteit beschikbaar. Zit er ergens een stuk logica in enz. Het is vooral die productkennis die veel tijd vraagt om op te bouwen en efficient te gaan gebruiken en hoe je verschillende devices optimaal combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 17:26
aparris schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:39:
[...]

Geen spots (mag niet van de vrouw des huize :) ), maar normale hanglampen met een edison fitting.
230V dimmen is lastig, zover ik begrepen heb,maar 24v gaat goed.
Er zijn 24v E27 lampen, zoals https://nuled.nl/12v-en-2...ent-lamp-4w-multi-voltage
De DALI gateway hoort idd niet in het lijstje.
Werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 15:55
Inderdaad, ga er maar van uit dat je die 24V lamp niet kan dimmen.
Maar er zijn 230V E27 lampen die best goed dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aparris
teaser schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:15:
Inderdaad, ga er maar van uit dat je die 24V lamp niet kan dimmen.
Maar er zijn 230V E27 lampen die best goed dimbaar zijn.
Bedankt voor de info mensen.
@teaser Weet jij een goede combinatie van een dimbare e27 lamp en dimactor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@aparris zie dit topic.
Ik heb dimmers van Zennio, maar ik betwijfel of de dimmer zelf enorm veel invloed heeft. Elke moderne universele dimmer die ook led kan dimmen zal het wel goed doen als de lamp zelf een kwalitatieve driver heeft ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aparris
teaser schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:25:
@aparris zie dit topic.
Ik heb dimmers van Zennio, maar ik betwijfel of de dimmer zelf enorm veel invloed heeft. Elke moderne universele dimmer die ook led kan dimmen zal het wel goed doen als de lamp zelf een kwalitatieve driver heeft ingebouwd.
Bedankt. Ik begon al te twijfelen of het mogelijk was.
Ik moet dus gaan expirimenteren met verschillende lampen en dan voor 10 jaar inslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
Ik probeer wijs te worden uit het product (etage) rijgklem en de werking hiervan. Op de afbeeldingen die ik van rijgklemmen zie lijken de zijkanten open waardoor je als je meerdere rijgklemmen naast elkaar plaatst deze met elkaar in verbinding hebt staan? Zie het vast verkeerd..
Zie daarnaar soms ook plastic schotjes Bij een op de DIN rail geïnstalleerd product, is dit puur visueel of ook om de verbinding tussen de rijklemmen te onderbreken?

Hebt het product nog niet in m’n handen gehad en probeer een inschatting te maken van welk type ik nodig heb en het aantal.

Denk dat je globaal een paar groepen kan onderscheiden die op de rijgklemmen binnenkomen?
- WCD ongeschakeld
- WCD geschakeld
- lichtpunt 230v
- ?

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 27-09-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Niek_ schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:24:
Ik probeer wijs te worden uit het product (etage) rijgklem en de werking hiervan. Op de afbeeldingen die ik van rijgklemmen zie lijken de zijkanten open waardoor je als je meerdere rijgklemmen naast elkaar plaatst deze met elkaar in verbinding hebt staan? Zie het vast verkeerd..
Rijgklem is links dicht (plastic) en rechts open. Door ze tegen elkaar aan te zetten is alles geisoleerd met uitzondering van de meest rechter. Hier zet je een afdekplaatje op.

Doorverbinden kan met kammen van verschillende lengtes.
Denk dat je globaal een paar groepen kan onderscheiden die op de rijgklemmen binnenkomen?
- WCD ongeschakeld
- WCD geschakeld
- lichtpunt 230v
- ?
Je zou alle afgaande draden kunnen groeperen per groep en die op aaneengesloten rijgklemmen steken waarvan je de PE/N doorverbindt met een kam. Daarna wat spelen met de L om die geschakeld of constant te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Fabian schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:28:
[...]

Rijgklem is links dicht (plastic) en rechts open. Door ze tegen elkaar aan te zetten is alles geisoleerd met uitzondering van de meest rechter. Hier zet je een afdekplaatje op.

Doorverbinden kan met kammen van verschillende lengtes.

[...]

Je zou alle afgaande draden kunnen groeperen per groep en die op aaneengesloten rijgklemmen steken waarvan je de PE/N doorverbindt met een kam. Daarna wat spelen met de L om die geschakeld of constant te voeden.
Dat meen je, echt zo ongeveer alle foto’s zijn vanaf links genomen :) Dit maakt het een stuk duidelijker, bedankt!

Nu nog even wijs worden uit de verschillende soorten.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 27-09-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aparris
Een vraagje m.b.t verdeelkast.
Ik heb als plan om de meterkast standaard te laten en een verdeelkast er naast voor de KNX zaken.
Ik heb (voor nu) ruimte nodig voor 84 modules en heb berekend dat er 72 buizen de verdeelkast in gaan.

De Hager Vega kan er max 39 per kast, dus heb ik er hier minimaal 2 van nodig.

Zijn er verdeelkasten bekend waarbij die meer dan 72 buizen kunnen invoeren en het aantal modules groter dan 84 is?

Is het gebruikelijk om de wcd's van koelkast, vriezer etc aansluiten via een actor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 18:18
Je zou gewoon een rital kast kunnen pakken?

Koelkast vriezer lijkt mij wat onzinnig tenzij je dat stroom verbruik wil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:49
aparris schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:31:
Ik heb als plan om de meterkast standaard te laten en een verdeelkast er naast voor de KNX zaken.
Ik heb (voor nu) ruimte nodig voor 84 modules en heb berekend dat er 72 buizen de verdeelkast in gaan.

Zijn er verdeelkasten bekend waarbij die meer dan 72 buizen kunnen invoeren en het aantal modules groter dan 84 is?
Dan moet je waarschijnlijk naar vloerstaande modellen gaan kijken, of de grotere industriele kasten van bijvoorbeeld Rittal.
Is het gebruikelijk om de wcd's van koelkast, vriezer etc aansluiten via een actor?
Nee, waarom zou je? Deze verbruikers moeten in principe 24/7 aanstaan.
Enige stopcontacten die ik via een actor zou laten lopen is voor een eventuele sta/hang lamp of elektrische verwarming.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
....
Hager heeft meer series dan de Vega, deze bijvoorbeeld.

Je kunt de vriezer, koelkast etc achter een actor plaatsen, als je daar een functionaliteit voor hebt. Er zijn actoren met een stroommeting en je zou een signaal kunnen geven als de stroom weg valt. Dat kun je op meerdere manieren bereiken. Je zou ook alle koel/vriezers op één groep kunnen aansluiten en in de gaten houden wanneer de spanning weg valt. Dat kan met een eenvoudige ingang.

Sowieso komt je installatie groot over. Dat is niet erg als je het ook daadwerkelijk nodig hebt. 72 pijpen moet je ook kunnen handelen. Als dat door het betondek moet, zal de constructeur moeten bekijken of de boel niet te zwak wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
kevin0101 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:28:
Koelkast vriezer lijkt mij wat onzinnig tenzij je dat stroom verbruik wil meten.
Dit dus. Doe ik ook.
Naast gewoon meten kun je ook een alarm/notificatie geven als het stroomverbruik abnormaal hoog of laag is.
Heeft mij al een keer of 2 gered van een volledig opgewarmde frigo/ontdooide vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Niek_ schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:30:
[...]

Dat meen je, echt zo ongeveer alle foto’s zijn vanaf links genomen :)
Zodat je goed kunt zien wat met wat verbindt, want dat verschilt per type klem.
kevin0101 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:28:
Dat dus, ook voor mij :)
teaser schreef op maandag 28 september 2020 @ 07:41:
Naast gewoon meten kun je ook een alarm/notificatie geven als het stroomverbruik abnormaal hoog of laag is.
Heeft mij al een keer of 2 gered van een volledig opgewarmde frigo/ontdooide vriezer.
Een open deur detectie.. noted! Tx.

(Hier nog geen prio; vriezer heeft die zelf ook met flinke piep en koelkast heeft net nieuwe scharnieren zodat voorlopig 'op een kiertje' ook daar niet meer kan. Maar, de logging draait al, dus ik heb de referentie en kan 'm altijd zo inbouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 15:39
Ik heb een vraag; mijn broer heeft een nieuw huis gekocht en wilt domotica ook inbouwen. Ik heb veel ervaring met domotica, maar nog niet specifiek met KNX.

Als basis weet ik dat je een; voeding, IP interface, bus kabel tussen alles, tasters als input nodig hebt. Maar heb je ook nog iets nodig om die tasters aan te sluiten? Ik lees iets over ingangen en schakelactoren, maar wat heb ik nou voor wat nodig? In principe leek het ons prima om alle verlichting gewoon constant aan te sluiten aan de spanning. Want de lampen worden 'smart lights' die je toch via Zigbee moet besturen. Maar het zou wel fijn zijn om ze te kúnnen schakelen, dus wel de bus aan te leggen en aan te sluiten eventueel, maar gewoon niet uit te zetten als er op een taster gedrukt wordt, maar een signaal via een ander systeem te sturen naar een Zigbee controller.

Ook vloerverwarming is iets wat in de toekomst een mooie feature zou zijn. Moet je daar dan direct ergens rekening mee houden, of kan dat altijd nog toegevoegd worden?

Wat ik ook niet helemaal duidelijk vind bij die schakelactoren, het is x-voudig (2-4-8 etc), maar wat betekend dat? Stel een taster is 4-voudig, en ik heb een 8-voudige schakelactor, kan ik er dan 2 aansluiten? Of 8? Of is een schakelactor heel iets anders?

edit: Oke schakelactor is dus om lampen/stopcontact te schakelen als ik het goed begrijp? Sluit je een taster aan op een input? Of is het aansluiten op de voeding al genoeg dat alles met elkaar communiceert over de bus?

[ Voor 8% gewijzigd door Bose321 op 28-09-2020 21:32 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Een schakelactor is gewoon een relais. 2-voudig betekend dus dat je 2 relais hebt.
Genoeg voor 2 stopcontacten, 1 rolluik, of een halve fancoil..... om maar een voorbeeld te noemen.

Maar wat wil je er mee doen? Als je de verlichting er al niet direct mee aanstuurt....
VVW zoneregeling klinkt leuk, maar is wel éen geadvanceerde functie van KNX (HVAC regeling in t algemeen wel) en vaak niet echt nodig als je iets van isolatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:33

Ik heb zelf deze kast van F-tronic FV3-6 of niet iets diepere VS3-6.
Op de site van de fabrikant kun je zelf aantal rijen en kolommen kiezen. Daarna zie je hoeveel modules erin passen.
In Duitslands zijn deze kasten vele malen voordeliger dan in NL. Let wel dat je de goede besteld. Terugsturen is een dure grap.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Bose321 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:24:
Ik heb een vraag; mijn broer heeft een nieuw huis gekocht en wilt domotica ook inbouwen. Ik heb veel ervaring met domotica, maar nog niet specifiek met KNX.

Als basis weet ik dat je een; voeding, IP interface, bus kabel tussen alles, tasters als input nodig hebt. Maar heb je ook nog iets nodig om die tasters aan te sluiten? Ik lees iets over ingangen en schakelactoren, maar wat heb ik nou voor wat nodig? In principe leek het ons prima om alle verlichting gewoon constant aan te sluiten aan de spanning. Want de lampen worden 'smart lights' die je toch via Zigbee moet besturen. Maar het zou wel fijn zijn om ze te kúnnen schakelen, dus wel de bus aan te leggen en aan te sluiten eventueel, maar gewoon niet uit te zetten als er op een taster gedrukt wordt, maar een signaal via een ander systeem te sturen naar een Zigbee controller.

Ook vloerverwarming is iets wat in de toekomst een mooie feature zou zijn. Moet je daar dan direct ergens rekening mee houden, of kan dat altijd nog toegevoegd worden?

Wat ik ook niet helemaal duidelijk vind bij die schakelactoren, het is x-voudig (2-4-8 etc), maar wat betekend dat? Stel een taster is 4-voudig, en ik heb een 8-voudige schakelactor, kan ik er dan 2 aansluiten? Of 8? Of is een schakelactor heel iets anders?

edit: Oke schakelactor is dus om lampen/stopcontact te schakelen als ik het goed begrijp? Sluit je een taster aan op een input? Of is het aansluiten op de voeding al genoeg dat alles met elkaar communiceert over de bus?
Ik zelf zou geen Zigbee gebruiken als ik al KNX heb liggen. Draden van lampen naar actor leggen. Dan schakelen via actor. Dat gaat vele malen sneller dan Zigbee. Daarbij is KNX bus betrouwbaarder dan een draadloos protocol.

De 2-4-8 geeft aan hoeveel items je kan schakelen. een 8 voudige betekent dat je 8 items afzonderlijk kan schakelen. Je kan wel op 1 item 6 lampen zetten. Deze 6 gaan dan tegelijk. Wil je ze afzonderlijk kunnen schakelen dan moet je elke lamp in een ouput van de actor zetten. Dan ben je dus 6 items van je actor kwijt.

Je kan niet zomaar alles aansluiten. Je moet de boel nog inregelen via ETS. Via dat programma leer je de actor wat hij moet doet met signaal x op de bus.

Misschien handig om de basis cursus bij KNX te volgen? Deze is gratis. Daarna krijg je korting op ETS lite.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Bose321 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:24:
In principe leek het ons prima om alle verlichting gewoon constant aan te sluiten aan de spanning. Want de lampen worden 'smart lights' die je toch via Zigbee moet besturen. Maar het zou wel fijn zijn om ze te kúnnen schakelen, dus wel de bus aan te leggen en aan te sluiten eventueel, maar gewoon niet uit te zetten als er op een taster gedrukt wordt, maar een signaal via een ander systeem te sturen naar een Zigbee controller.
Waarom zou je het op deze manier willen doen? Waarom dure lampen met draadloze communicatie als het goedkoper bedraad kan? Is het om de RGB te doen?
VVW moet je typisch niet regelen.
Een recent goed geisoleerd huis verwarm je egaal, overal even warm. Zoneregeling heeft geen nut.
Een CV met WAR (weersafhankelijke regeling) kan rekening houden met de buitentemperatuur. Die regelingen zijn doorgaans geperfectioneerd en goed afgestemd op de ketel. Dat ga je nooit beter kunnen programmeren in een ander systeem.

Drukknoppen sluit je aan op de bus. Deze sturen, simpel gezegd, een berichtje op de bus als je op een knop duwt. x-voudige knoppen kunnen dus x verschillende berichtjes op de bus zetten (in praktijk heb je vaak ook lang drukken etc dus je hebt nog meer mogelijkheden, dit terzijde), Een schakelactor sluit je ook aan op de bus. Een x-voudige actor heeft x relais. Elk relais kan je naar een ander bericht laten luisteren.
Je combineert het dus zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik wil inderdaad Zigbee gebruiken voor kleur en kleurwarmte. Dat is niet mogelijk met KNX toch? Is het heel duur om LED dimming aan te leggen via KNX? Als het niet duur is dan is dat nog wel iets om te overwegen natuurlijk. Ik heb al jaren Hue en nu Conbee in gebruik en eigenlijk 0 over te klagen, dus zie er geen probleem mee verder.

Ik weet niet of het huis voldoende geïsoleerd gaat zijn om alles constant op een temperatuur te kunnen houden eigenlijk, wel goede om naar te kijken. Maar het leek ons wel mooi om de mogelijkheid te hebben. Of misschien een integratie met Home Assistant in de thermostaat om het op die manier te bedienen.

Maar ik sluit een knop aan op de bus door het simpelweg te verbinden met de voeding toch? En een schakelactor sluit ik ook daar op aan? En dan is alles op de bus aangesloten? Of hoeft niet alles op de voeding aangesloten te worden?

Ik heb al een paar van die korte ETS oefeningen gedaan, en daar kom ik ook wel uit als ik daar weer even in duik, alleen de aansluiting is me nog niet 100% duidelijk.

Daarnaast las ik iets over apparaten in developer modus zetten ofzo, hoe zit dat? Zou ik uiteindelijk langs tientallen apparaten gaan (die in de muur zitten dan al), om alles om te zetten zodat ik kan programmeren?

Kan ik met een IP Interface zowel besturen via Home Assistant, en ook programmeren? Of kan er maar 1 ding tegelijk gebeuren?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Bose321 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:58:
Ik wil inderdaad Zigbee gebruiken voor kleur en kleurwarmte. Dat is niet mogelijk met KNX toch? Is het heel duur om LED dimming aan te leggen via KNX? Als het niet duur is dan is dat nog wel iets om te overwegen natuurlijk. Ik heb al jaren Hue en nu Conbee in gebruik en eigenlijk 0 over te klagen, dus zie er geen probleem mee verder.
Wat wil je eigenlijk te weten komen? Of KNX de juiste oplossing voor het probleem dat je hebt. Of is die keuze al gemaakt op dit moment? (Ik vermoed van niet)
Led verlichting en dimmig is met alles mogelijk, ook met KNX. Maar afhankelijk van het domoticasysteem dat je kiest en de flexibiliteit die je wenst kan dit wel een impact hebben op de topologie en soort van de bekabeling.

Bij de wensen die je aangeeft denk ik persoonlijk niet spontaan aan KNX.
Ik weet niet of het huis voldoende geïsoleerd gaat zijn om alles constant op een temperatuur te kunnen houden eigenlijk, wel goede om naar te kijken. Maar het leek ons wel mooi om de mogelijkheid te hebben. Of misschien een integratie met Home Assistant in de thermostaat om het op die manier te bedienen.
Misschien een idee om de isolatie dan eerst aan te pakken als je toch grote aanpassingen gaat doen. En al zeker als er vloerverwarming zit, wat per definitie een "tragere" vorm van verwarmen is.
Maar ik sluit een knop aan op de bus door het simpelweg te verbinden met de voeding toch? En een schakelactor sluit ik ook daar op aan? En dan is alles op de bus aangesloten? Of hoeft niet alles op de voeding aangesloten te worden?
Er is één centrale busvoeding. (meer indien je meer lijnen hebt, maar dat komt in een woonhuis zelden voor wegens niet nodig)
Ik heb al een paar van die korte ETS oefeningen gedaan, en daar kom ik ook wel uit als ik daar weer even in duik, alleen de aansluiting is me nog niet 100% duidelijk.
Twee draadjes in de connector duwen.
Daarnaast las ik iets over apparaten in developer modus zetten ofzo, hoe zit dat? Zou ik uiteindelijk langs tientallen apparaten gaan (die in de muur zitten dan al), om alles om te zetten zodat ik kan programmeren?
Dat dient éénmalig te gebeuren bij initiële installatie.
Kan ik met een IP Interface zowel besturen via Home Assistant, en ook programmeren? Of kan er maar 1 ding tegelijk gebeuren?
Hier snap ik je vraag niet. Een koppeling met Home Assistant is mogelijk.

Ik ga even de oude zaag uithangen, maar heel veel van je vragen zijn al beantwoord in het topic of zelfs opgenomen in de startpost. Zelf heb ik recent ook nog een overzichtje gepost van de content die ik gebruikt heb bij het mezelf aanleren van het programmeren van knx:
bomberboy in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Blijf gerust vragen stellen, maar een heel korte google of forum search kan soms ook veel verduidelijken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
De laatste vraag was meer zo van: kan ik via ETS via de IP interface zowel programmeren als Home Assistant gekoppeld hebben? Of kan het maar 1 van de 2 tegelijk? Dus moet ik Home Assistant uitzetten bijvorbeeld als ik met ETS verbinding wil maken?

Maar bedankt voor de verdere antwoorden, daar kom ik wel verder mee. Maar zie ik het nou goed dat de voeding dient als een centrale plek waar alles samen komt en daardoor verbinding met elkaar maakt? Want stel die gaat stuk, dan is toch het hele gedecentraliseerde idee van KNX niet meer van toepassing?

Zoals je terecht opmerkt is er nog niet besloten om KNX te gebruiken. Wat wel al zeker is, is het gebruik van Home Assistant om op die manier uiteindelijk alles op een 'app manier' alles aan te sturen.

Maar voornamelijk willen we dat schakelaars aan de muur niet perse de spanning ergens vanaf halen, want dan kan je het niet meer bedienen met domme schakelaars. Het is eventueel wel prima natuurlijk, maar dan moet die schakelaar wel via een app weer om te zetten zijn zodat die lamp weer aangaat. Ik weet wel dat er oplossingen zijn met een Shelly of een Sonoff achter een schakelaar, maar ik heb daar eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij, en het klinkt enorm DIY and knutselig. Het moet gewoon goed en altijd werken. Daarom ben ik naar een KNX oplossing aan het kijken.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Bose321 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:12:
De laatste vraag was meer zo van: kan ik via ETS via de IP interface zowel programmeren als Home Assistant gekoppeld hebben? Of kan het maar 1 van de 2 tegelijk? Dus moet ik Home Assistant uitzetten bijvorbeeld als ik met ETS verbinding wil maken?
Dat kan gewoon.
Sommige ip-gateways hebben een maximum aantal parallelle connecties dat ze kunnen ondersteunen dacht ik, maar is doorgaans geen groot probleem.
Maar bedankt voor de verdere antwoorden, daar kom ik wel verder mee. Maar zie ik het nou goed dat de voeding dient als een centrale plek waar alles samen komt en daardoor verbinding met elkaar maakt? Want stel die gaat stuk, dan is toch het hele gedecentraliseerde idee van KNX niet meer van toepassing?
Een voeding is niet het meest complexe toestel, dus de kans dat het stuk gaat is niet zo heel groot. Je hele bus ligt er dan inderdaad uit, maar dat is gewoon een drop-in replacement zonder programmeerwerk. En als je het echt uitgebreid wil doen kan je een tweede backup-voeding voorzien die automatisch overschakelt en als je echt wil er zelfs een UPS tussen hangen. Maar doorgaans heeft dat nut als er zowiezo geen stroom meer is ;)
Zoals je terecht opmerkt is er nog niet besloten om KNX te gebruiken. Wat wel al zeker is, is het gebruik van Home Assistant om op die manier uiteindelijk alles op een 'app manier' alles aan te sturen.

Maar voornamelijk willen we dat schakelaars aan de muur niet perse de spanning ergens vanaf halen, want dan kan je het niet meer bedienen met domme schakelaars. Het is eventueel wel prima natuurlijk, maar dan moet die schakelaar wel via een app weer om te zetten zijn zodat die lamp weer aangaat. Ik weet wel dat er oplossingen zijn met een Shelly of een Sonoff achter een schakelaar, maar ik heb daar eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij, en het klinkt enorm DIY and knutselig. Het moet gewoon goed en altijd werken. Daarom ben ik naar een KNX oplossing aan het kijken.
Ik heb hetzelfde DIY/knutselige gevoel bij Hue/Zigbee/Zwave enz gebruiken voor het aansturen van basis-functionaliteiten zoals verlichting. (Tenzij in een occasioneel retrofit scenario waar je met bekabeling onmogelijk weg kan komen, maar dan nog)

Wat je omschrijft kan perfect. Je hebt dan een device nodig op je knx bus dat de berichten van de schakelaar omzet naar een een commando voor je Hue verlichting bv. En HomeAssistant kan die rol opnemen.

Maar als je die weg wil opgaan dan zou ik me zeker geen zorgen maken over die voeding want eerder dan die heb je waarschijnlijk een probleem met je Home assistant installatie, interne netwerk, gateway voor je Hue lampen aan te sturen enz.
Met de setup die voor ogen hebt creëer je bewust een paar extra single point of failures... (die bovendien in mijn mening redelijk foutgevoelig zijn).

En los daarvan. Verwacht je binnen 10-15 jaar nog steeds Hue lampen te kunnen kopen die volledig compatibel zijn met het gamma van vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik zal het nog met mijn broer moeten uitsluiten, maar ik ben wel te spreken over Zigbee en de lampen, eigenlijk in de afgelopen 5 jaar geen problemen mee gehad. Het scheelt ook dat ik geen Hue bridge gebruik om vendor lockins te voorkomen.

Het lijkt mij eigenlijk het mooiste als ik de lichtpunten wel aansluit via KNX en dat ik dan altijd nog kan bepalen hoe ik ze bestuur (helemaal KNX incl. dimmen, of aan/uit alleen via KNX, en dimmen/kleur via Zigbee). Misschien niet het meest kosteneffectief, maar wel heel dynamisch en geeft mij genoeg mogelijkheden lijkt mij.

Ik snap inderdaad dat een voeding niet zo snel stuk zal gaan, maar het was meer een vraag om even te begrijpen dat dat is hoe het werkt. Ik wil ook het liefste KNX als basis zo veel mogelijk gebruiken voor de normale dingen zoals het indrukken van knoppen om lichten aan/uit te zetten, en het inzien van data en besturing van buitenaf (wat niet essentieel is) doen via Home Assistant.

Wat heb ik nodig om een normale schakelaar uit te kunnen lezen via KNX? Heb je dat dan voor elke schakelaar nodig? Ik vind die tasters wel leuk en fancy klinken, maar over het algemeen lijkt mij een enkele of dubbele schakelaar voor 1 of 2 lampen toch het meest duidelijk en logisch. Gewoon zonder te kijken op een knop rammen waarvan je weet dat die een bepaalde lamp aanspreekt, in plaats van goed moeten kijken op een paneeltje met 4 of 6 of 8 of weet ik veel hoeveel kleine knopjes, en dan onthouden welk knopje ookalweer wat doet. Of heb je ook veel keuze in tasters met maar 1 of 2 grote knoppen?

En ik neem aan dat over het algemeen zo een taster een toggle knopje is die je steeds 1x klikt, in plaats van dat je echt een schakelaar omzet toch? Dat maakt verder niet uit, meer nieuwsgierig.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb je zelf al iets uitgezocht? Kijk bvb eens op de site van MDT. Die hebben zowel heel simpele 2-voudige pulsdrukkers, alsook complexe glastasters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Bose321 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:36:
Ik zal het nog met mijn broer moeten uitsluiten, maar ik ben wel te spreken over Zigbee en de lampen, eigenlijk in de afgelopen 5 jaar geen problemen mee gehad. Het scheelt ook dat ik geen Hue bridge gebruik om vendor lockins te voorkomen.
Daarom dat ik ook sprak op een termijn van 10-15 jaar.
En zoals bbbrumbrum (en ikzelf eerder) aanhaalt, toch misschien zelf ook eens googlen: knx schakelaar
(zo moeilijk is het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik ben een beetje aan het stoeien met de verwarming.
Ik heb het idee dat de ventielen te snel weer sluiten, hoe stel je nu in dat de ventielen open blijven totdat het systeem op tempratuur is? Of wat zijn jullie tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgwtB-2hE7jurBeao2J7CBOuO0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUdH3g4Lb6lGAfrUkQrs9TQP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5IIDxT_Gp28hJNoiBoZE18h6wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdWIgG9K2kxRvfTcfWo6loXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Bose321 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:36:

Het lijkt mij eigenlijk het mooiste als ik de lichtpunten wel aansluit via KNX en dat ik dan altijd nog kan bepalen hoe ik ze bestuur (helemaal KNX incl. dimmen, of aan/uit alleen via KNX, en dimmen/kleur via Zigbee). Misschien niet het meest kosteneffectief, maar wel heel dynamisch en geeft mij genoeg mogelijkheden lijkt mij.
Er zijn weinig lamp drivers die KNX spreken. Dimmen in de KNX wereld gebeurt meestal met 230V dimmers, die dus fase-aan- of -afsnijding toepassen. Met de komst van led is dat een moeilijker verhaal geworden. Er zijn retrofit ledlampen (bv met E27 lampvoet of spots met GU10 voet) die goed dimbaar zijn op die manier, maar over het algemeen is het een moeilijk verhaal.

Dan zijn er vrij recent drivers op de markt gekomen van Honeywell die aanstuurbaar zijn met het KNX protocol. Andere merken hadden ook al KNX (RGB(W)) led drivers maar die waren vooral bedoeld voor ledstrips.

Dan is er Dali: een protocol dat erg gericht is op verlichting, en een bekende standaard in deze wereld. Er zijn vele KNX-Dali gateways verkrijgbaar, waardoor je eigenlijk seamless met een KNX installatie je Dali-armaturen en -drivers kunt aansturen.

Dan is er nog DMX, een oud protocol dat is uitgevonden voor stage lighting. Ook hiervoor zijn er gateways beschikbaar.

Echter, een bedenking wat voor al het voorgaande geldt. Jij bent waarschijnlijk gewend een RGB lamp met E27-voet ergens in te draaien, en dan alle mogelijke kleurtjes in je kamer te kunnen krijgen. Dat is een relatief recent verschijnsel en dat kun je voorlopig enkel met een wireless protocol bereiken.
Wil je het op een andere manier doen, dan zit je snel bij de rgb-strips. Een gewone lampvoet heeft 2 contacten, waarmee je dus geen 3 kleuren kunt sturen. Dan moet je eigenlijk een armatuur hebben met ingebouwde RGB module, ofwel met ingebouwde driver ofwel met een connector met minstens 4 contacten. Dergelijke armaturen zijn naar mijn weten niet of moeilijk te vinden. Of je moet natuurlijk naar de professionele (stage)verlichtingswereld gaan, maar dat past dan weer wat minder in het interieur van een doorsnee huis.
Ik snap inderdaad dat een voeding niet zo snel stuk zal gaan, maar het was meer een vraag om even te begrijpen dat dat is hoe het werkt.
Het is simpel, de voeding is altijd een SPoF, in elk systeem :)
Wat heb ik nodig om een normale schakelaar uit te kunnen lezen via KNX? Heb je dat dan voor elke schakelaar nodig?
Een normale schakelaar/pulsdrukker kun je op een binaire ingangsmodule aansluiten. Die bestaan als DIN-rail module voor in de kast (in verschillende varianten, tot minstens 16 ingangen per module, mogelijk vind je er ook meer). Die bestaan ook als inbouwmodule voor achter de schakelaar, dan heb je typisch 1, 2 of 4 ingangen.
Ik vind die tasters wel leuk en fancy klinken, maar over het algemeen lijkt mij een enkele of dubbele schakelaar voor 1 of 2 lampen toch het meest duidelijk en logisch. Gewoon zonder te kijken op een knop rammen waarvan je weet dat die een bepaalde lamp aanspreekt, in plaats van goed moeten kijken op een paneeltje met 4 of 6 of 8 of weet ik veel hoeveel kleine knopjes, en dan onthouden welk knopje ookalweer wat doet. Of heb je ook veel keuze in tasters met maar 1 of 2 grote knoppen?

En ik neem aan dat over het algemeen zo een taster een toggle knopje is die je steeds 1x klikt, in plaats van dat je echt een schakelaar omzet toch? Dat maakt verder niet uit, meer nieuwsgierig.
Er is massa's keuzen, van simpele enkelvoudige drukkers tot fancy touch-tasters.
Een enkelvoudige drukknop is vaak een toggle knop waar je zowel boven als onder apart kunt bedienen, dus in feite kun je hiermee 2 functies bedienen. Typisch AAN/UIT maar dat hoeft niet. Je kunt evengoed de bovenste knop gebruiken om lamp 1 mee te bedienen (is ie aan, dan stuurt ie UIT, is ie uit, dan stuurt ie AAN) en de onderste om lamp 2 te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik ben weer een stuk wijzer, echter vraag ik me nog af: alle tasters die ik vind zijn allemaal een bepaald ontwerp. Maar in het huis zijn er overal de zelfde opdekplaatjes (als je dat zo noemt?) gebruikt. Dan is zo een taster met kleine dunne knopjes in grijs of spierwit opeens raar tussen de rest. Zijn er ook gewone tasters waar je standaard plaatjes en lijstjes voor kan gebruiken, of werkt dat niet zo? En klopt het dan 50-60 euro een normale prijs is voor een simpele 1 of 2 voudige taster? Ik kan voornamelijk alleen mar die fancy tasters vinden.

@teaser Bedankt voor de informatie van de lampen. Klinkt helaas inderdaad erg beperkt. Ook spreekt Dali mij niet bepaald aan. Ik ga nog overleggen wat de wens is, ik kan mij in ieder geval heel goed voorstellen dat ik minstens de kelvin van de lampen en sterkte van het licht wil aanpassen.

Wat betreft de schakelaars moet het echt zo basic en simpel zijn als maar kan, en eruit zien als een normale schakelaar die je in een bepaald design hebt door het hele huis. Zou een standaard schakelaar met een binaire input module door het hele huis goedkoper zijn dan overal simpele tasters of maakt dat niet uit uiteindelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Bose321 op 29-09-2020 16:52 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
kevin0101 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:58:
Ik ben een beetje aan het stoeien met de verwarming.
Ik heb het idee dat de ventielen te snel weer sluiten, hoe stel je nu in dat de ventielen open blijven totdat het systeem op tempratuur is? Of wat zijn jullie tips.
In principe horen ze te sluiten vóór je op de doeltemperatuur zit (afhankelijk van de vraag geheel of gedeeltelijk) om overshoot tegen te gaan.

Ik zou dit in de kamertemperatuurregelingen verwachten. Zou ook zelflerend kunnen zijn.. = simpelweg leertijd geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Bose321 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
Ook spreekt Dali mij niet bepaald aan. Ik ga nog overleggen wat de wens is, ik kan mij in ieder geval heel goed voorstellen dat ik minstens de kelvin van de lampen en sterkte van het licht wil aanpassen.
Zelf gebruik ik het (nog) niet maar met de MDT DALI gateway kan de lichttemperatuur wel aangepast worden.
Wat betreft de schakelaars moet het echt zo basic en simpel zijn als maar kan, en eruit zien als een normale schakelaar die je in een bepaald design hebt door het hele huis.
Hier een eerder antwoord op dezelfde vraag.
Zou een standaard schakelaar met een binaire input module door het hele huis goedkoper zijn dan overal simpele tasters of maakt dat niet uit uiteindelijk?
Volgens mijn berekeningen was het duurder, in ieder geval vergeleken met pulsdrukkers (maar je krijgt ook meer functionaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bomberboy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:26:
[...]
Een voeding is niet het meest complexe toestel, dus de kans dat het stuk gaat is niet zo heel groot. Je hele bus ligt er dan inderdaad uit....
Probleem van voedingen is dat condensatoren een belangrijk onderdeel van de schakeling zijn, en die verouderen op den duur. Daarom zijn alle professionele systemen die 24/7 moeten werken, netwerkswitches of servers bijvoorbeeld, van dubbele voedingen voorzien.

En tja, je KNX-voeding valt natuurlijk uit op kerstavond of zo. Daarom is het verstandig een tweede voeding gewoon als reserve op de DIN-rail te zetten.

• teaser
Bose321 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
Ik ben weer een stuk wijzer, echter vraag ik me nog af: alle tasters die ik vind zijn allemaal een bepaald ontwerp. Maar in het huis zijn er overal de zelfde opdekplaatjes (als je dat zo noemt?) gebruikt. Dan is zo een taster met kleine dunne knopjes in grijs of spierwit opeens raar tussen de rest. Zijn er ook gewone tasters waar je standaard plaatjes en lijstjes voor kan gebruiken, of werkt dat niet zo? En klopt het dan 50-60 euro een normale prijs is voor een simpele 1 of 2 voudige taster? Ik kan voornamelijk alleen mar die fancy tasters vinden.
Veel merken die KNX producten maken hebben ook een normale lijn aan schakelmateriaal. De afdekplaten en afwerking van de KNX-tasters zijn hetzelfde als hun normaal schakelmateriaal.
50-60 euro is inderdaad een normale prijs.
@teaser Bedankt voor de informatie van de lampen. Klinkt helaas inderdaad erg beperkt. Ook spreekt Dali mij niet bepaald aan. Ik ga nog overleggen wat de wens is, ik kan mij in ieder geval heel goed voorstellen dat ik minstens de kelvin van de lampen en sterkte van het licht wil aanpassen.
Kijk eens naar Philips Dimtone lampen bv. Die zijn gewoon 230V dimbaar, en de kleurtemperatuur verlaagt naarmate je dieper dimt. Osram had dacht ik iets gelijkaardigs maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ben momenteel bezig om het hele huis uit te tekenen qua tasters, wcd'en, bekabeling enz. Leuk klusje :)
Nu laten we ook een toegangspoort plaatsen: een dubbel openslaan hek en een loop/fietspoort ernaast. Je ziet een grote verscheidenheid aan communicatiemiddelen hiervoor qua beeld, geluid en bediening.

Iemand hier al eens een toegangspoort opgenomen in het systeem en zo ja, op welke manier? Erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09

Zoefff

❤ 

Voor deel twee van onze verbouwing (70m2 open zolderverdieping) ben ik de verlichting nu aan het uitdenken. Naast wat kroonluchter achtig werk wil ik de houten spanten en gordingen van LED strips (hoe kan het ook anders) voorzien om een semi-indirect lichteffect te bereiken.

Na een hoop research kom ik er voor mij zelf uit dat het logisch lijkt om hier CV LED strips voor te gebruiken; waarbij ik kies voor een WW+CW variant om de kleurtemperatuur te kunnen variëren. Naast dat RGB(W) er hier niet zo in komt bij mijn vriendin denk ik ook dat het kleuren trucje snel een beetje gaat vervelen.

Als ik het per kanaal benader (WW 1 kanaal, CW 1 kanaal) gaat het om zo'n 10 kanalen van zo'n 10 meter. Met b.v. deze strips is dat 80W per kanaal. Qua drivers is mijn oog gevallen op de eldoLED LINEARdrive 720D waar ik er 3 stuks van nodig heb. Voeding voorzie ik met de MeanWell HLG-xxxH-24A serie.

Bij gebrek aan ervaring met CV LED sturing en strips komen er een paar vraagstukken bij mij op waarvan ik benieuwd ben hoe jullie dit ervaren of hebben opgelost:
  • De prijs van strips varieert nogal tussen b.v. de aanbieder die ik noem en andere dingen op het web / Ali / Amazon. Soms zit dat 'm in de CRI (ik mik op >80, maar >90 lijkt me niet nodig?) maar soms is een vergelijkbaar product gewoon duurder. Hoe weet ik waar er goede kwaliteit strips te halen zijn? Ter vergelijking, een strip als deze gaat over de toonbank voor €291,-, bijna 5x zo veel als eerder genoemde. Ik vind het prima om te betalen voor kwaliteit, maar als ik dan spul krijg dat gewoon in bulk ingekocht wordt op Ali dan kan ik dat zelf ook wel ;)
  • Wat is verstandig qua voeding. Twee dikke bakken (HLG-480H-24A) die alles kunnen voeden, of juist opsplitsen in 4 stuks HLG-240 of zelfs 10 stuks HLG-100? De eerste twee (2x480 v.s. 4x240) ontlopen elkaar niet zo veel qua prijs; de 10x100 wordt wel een stuk duurder. Enerzijds lijkt me dat opsplitsen de betrouwbaarheid en / of risico ten goede komt, maar anderzijds vermoed ik dat minder voedingen uiteindelijk een efficiënter gebruik geven?
  • In totaal kom ik uit op zo'n 800W aan LED verlichting in strips (op max. vermogen). Als ik dat vergelijk met hoeveel een 10W CC spot hier produceert dan voelt het wel een beetje overkill. Maar aan de andere kant is die 800W natuurlijk alleen als WW én CW gelijk branden; netto zal er op 'vol' vermogen dus waarschijnlijk maar max. 400W aan staan.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zoefff op 02-10-2020 21:14 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Zoefff schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:07:
Wat is verstandig qua voeding. Twee dikke bakken (HLG-480H-24A) die alles kunnen voeden, of juist opsplitsen in 4 stuks HLG-240 of zelfs 10 stuks HLG-100?
Ik neem aan dat je de voedingen pas wilt inschakelen zodra de LED's actief worden? Let dan ook even op de opstarttijd. Wij hebben in het verleden gekozen voor een paar kleinere voedingen omdat een grote jongen (>1Kw) ruim 2,5 sec opstarttijd had.
Ik zocht even op de HLG-240-24A bij MeanvWell, maar die lijkt end-of-life te zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Conrado schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Ik neem aan dat je de voedingen pas wilt inschakelen zodra de LED's actief worden? Let dan ook even op de opstarttijd. Wij hebben in het verleden gekozen voor een paar kleinere voedingen omdat een grote jongen (>1Kw) ruim 2,5 sec opstarttijd had.
Goeie vraag / opmerking. Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. In de datasheet lees ik dat de HLG-240H een opstarttijd van 580ms in totaal heeft. Minder dan de 2,5 die jij noemt maar alsnog best wat. Zal denk ik moeten ervaren hoe vervelend het is en als het vervelend is iets bedenken dat de voedingen aan gaan op basis van aanwezigheid o.i.d. Kan ook niet zo goed vinden wat het sluipverbruik is?
Ik zocht even op de HLG-240-24A bij MeanvWell, maar die lijkt end-of-life te zijn...?
Klopt, maar ze zijn vervangen door de HLG-xxxH-xx serie :)

In de datasheet lees ik ook dat ze aanraden om maximaal 2 stuks van 240W op een 16A B-karakteristiek automaat aan te sluiten. Is de inschakelstroom echt zó groot dat dit een issue kan zijn? Ik voel er weinig voor om dan een C-kar. autmaat te plaatsen. Of wellicht dan de voedingen in sequentie inschakelen als het licht aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
@Zoefff geen ervaring mee. Ik heb een enkele voeding, omdat ik 1 ledstrip in huis heb.

Zou best eens kunnen zijn dat je een c kar nodig hebt, maar als je die alleen voor de verlichting maakt is dat toch geen slechte aanpassing? Het zijn waarschijnlijk schakelende voedingen, vanwege het grotere vermogen. Kortsluitstroom en draadbescherming is met 2,5mm2 nog steeds ok en de ALS zorgt voor de bescherming van de mensch.

Misschien voedingen combineren?

Mooi hoor warm white. Ik heb gewoon 2700 ledstrip genomen, bevalt me wel. Die kleurendingen is ook niet echt mijn smaak. Tunable white is best chique.

Bij mij kon de aansluiting van de bedrading mooi in het midden van de ledstrip. De ledstrip zit verzonken in het plafond met een profiel. Maar die krengen aan elkaar solderen is echt lastig. Ik had graag grotere soldeerpads gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Na een hoop research kom ik er voor mij zelf uit dat het logisch lijkt om hier CV LED strips voor te gebruiken; waarbij ik kies voor een WW+CW variant om de kleurtemperatuur te kunnen variëren. Naast dat RGB(W) er hier niet zo in komt bij mijn vriendin denk ik ook dat het kleuren trucje snel een beetje gaat vervelen.
Ik kan dat deels bevestigen. Ik heb hier wel RGB (zonder W) voorzien en los van het nadeel dat het moeilijk is om dat te laten matchen met ander gewoon wit licht als je dat op een bepaald moment wil wordt het beperkt gebruikt met een niet vooraf gekozen kleur. Al komt dat ook voor een deel dat ik er nog geen prioriteit van gemaakt heb om het eenvoudig aanpasbaar te maken via een schakelaar :) Paar presets hier en daar die wel gebruikt worden.

Ik heb er op zich geen spijt van, maar weet niet of ik in de toekomst opnieuw voor RGB zou gaan. Anderzijds zou ik ook niet noodzakelijk voor CW/WW gaan voor indirecte verlichting.

Alle directe verlichting met led-strips is wel gewoon wit en dan 2700k en dat bevalt eigenlijk wel goed. Ik mis de hogere temperaturen niet. (Maar alles is hier 2700k)
Als ik het per kanaal benader (WW 1 kanaal, CW 1 kanaal) gaat het om zo'n 10 kanalen van zo'n 10 meter. Met b.v. deze strips is dat 80W per kanaal. Qua drivers is mijn oog gevallen op de eldoLED LINEARdrive 720D waar ik er 3 stuks van nodig heb. Voeding voorzie ik met de MeanWell HLG-xxxH-24A serie.
Voor de witte (enkel warm wit) ledstrips ben ik uiteindelijk gegaan voor een strip van yphix
LED STRIP 5M 24V 2700K IP20 900 SMD 3528 LEDS. Ik weet niet meer exact waarom, maar dat merk is me toen aangeraden geweest door iemand. Ik had wel een aantal verschillende van verschillende merken besteld en vergeleken. Uiteraard heb ik dat niet uitgebreid gedocumenteerd, dus is het nu even uit het hoofd :)

De keuze voor de 180 leds/m is omdat de zichtbare strips bij ons in een plafondprofiel zitten van maar 1cm diep met een vlakke diffuser/afdekplaat. Zeker als je gaat dimmen zie je dan al snel de individuele leds. Als het over indirecte verlichting gaat en afhankelijk van de achtergrond is dat minder kritisch. De dichtheid van de leds was één van de belangrijkere redenen om voor die strip te kiezen. Samen met de juiste goede diffuser geeft dat een mooi resultaat.
Bij gebrek aan ervaring met CV LED sturing en strips komen er een paar vraagstukken bij mij op waarvan ik benieuwd ben hoe jullie dit ervaren of hebben opgelost:

• De prijs van strips varieert nogal tussen b.v. de aanbieder die ik noem en andere dingen op het web / Ali / Amazon. Soms zit dat 'm in de CRI (ik mik op >80, maar >90 lijkt me niet nodig?) maar soms is een vergelijkbaar product gewoon duurder. Hoe weet ik waar er goede kwaliteit strips te halen zijn? Ter vergelijking, een strip als deze gaat over de toonbank voor €291,-, bijna 5x zo veel als eerder genoemde. Ik vind het prima om te betalen voor kwaliteit, maar als ik dan spul krijg dat gewoon in bulk ingekocht wordt op Ali dan kan ik dat zelf ook wel ;)
Die laatste strip die je noemt lijkt inderdaad wel heel duur :) En ziet er puur op papier ook niet extreem bijzonder uit. Ik heb bijvoorbeeld nog een "dubbele" ledstrip in mijn handen gehad (2 rijen ledjes naast elkaar) met een enorme lichtopbrengst enz. (was niet tunable)
Voor indirect licht lijkt een CRI van 80+ ook voldoende. De strip die ik vermelde had ook een CRI van 80+ zelfs voor direct licht en ben er ook tevreden van. Deze wordt wel niet in de keuken ofzo gebruikt waar je ook moet eten bijvoorbeeld.
• Wat is verstandig qua voeding. Twee dikke bakken (HLG-480H-24A) die alles kunnen voeden, of juist opsplitsen in 4 stuks HLG-240 of zelfs 10 stuks HLG-100? De eerste twee (2x480 v.s. 4x240) ontlopen elkaar niet zo veel qua prijs; de 10x100 wordt wel een stuk duurder. Enerzijds lijkt me dat opsplitsen de betrouwbaarheid en / of risico ten goede komt, maar anderzijds vermoed ik dat minder voedingen uiteindelijk een efficiënter gebruik geven?
Zelf heb ik 4x een ELG-240-24 hangen. (ipv de HLG). Het enige verschil tussen die twee is (denk ik) dat IPR rating IP65 cs IP67 en dat de HLG als voeding dimbaar is, wat je niet nodig hebt aangezien de Eldoleds daar zullen voor zorgen. Ook hier trouwens met diezelfde Eldoled lineardrives erachter.

De ELG reeks gaat voor zover ik kan zien ook maar tot 240W per voeding waar de HLG versie wat hoger gaat en was dan vermoedelijk ook de reden om er 4 van te nemen :)
• In totaal kom ik uit op zo'n 800W aan LED verlichting in strips (op max. vermogen). Als ik dat vergelijk met hoeveel een 10W CC spot hier produceert dan voelt het wel een beetje overkill. Maar aan de andere kant is die 800W natuurlijk alleen als WW én CW gelijk branden; netto zal er op 'vol' vermogen dus waarschijnlijk maar max. 400W aan staan.
Dat is hier vergelijkbaar. En ook hier staan zeker niet alle ledstrips tegelijk aan :) Maar goed. Voor die momenten dat het dan toch zo is wil je natuurlijk je voeding niet verbranden.

De voedingen zelf zitten hier trouwens niet achter een actor. Die staan continu onder stroom en ik vertrouw er op dat de die in standby niet te veel verbruiken. Volgens de handleiding < 0.5W. De HLG en ELG zijn voor de rest ook gewoon identiek waarbij de HLG in een class-1 hazardous situation mag gebruikt worden. Whatever that may mean. Er is wel een relevant prijsverschil :)

Edit:
Ik ben nog even mijn kelder in gedoken en de andere ledstrips teruggevonden die ik "geëvalueerd" had.
Dat was van
  • Proled
  • Niko
  • Een zonder merknaam op de strip :) (dit was de variant met dubbele leds)
  • en Yphix dus
Ik heb ze toen allemaal eens in een profiel gestoken, en aangelegd. Op zich leken ze het allemaal gewoon goed te doen. De keuze was toen op basis van: totaal vermogen (gaan ze niet te warm worden?) en vooral prijs. Alles is gekocht bij winkels of groothandels in BE en NL. Niets rechtstreeks vanuit China.

[ Voor 4% gewijzigd door bomberboy op 04-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Thnx voor de reacties en inzichten!

@gjvdh er liggen een aantal leidingen naar de "technische ruimte" op zolder dus ik zou zo een groep aan een C-karakteristiek automaat kunnen hangen ja. Eerst maar eens zien wat het doet op de huidige B. Wellicht ook wel een goed idee om ze gewoon 2 om 2 te verdelen over verschillende groepen (achter een andere fase / ALS) zodat de kans op volledige uitval ook weer kleiner is. Mede om die reden (spreiding) denk ik ook dat ik voor 4 stuks 240W ga in plaats van minder maar grotere voedingen. Op die manier worden de voedingen ook niet 100% belast als alles vol aan staat maar is er wat overcapaciteit.

@bomberboy thnx voor de tip over het aantal leds per meter en dat je daadwerkelijk de kelder ingedoken bent! Het is de bedoeling dat de strips hier in de spanten (onzichtbaar) en boven- en onder de gordingen komen (boven zichtbaar, eronder niet). Voor de zichtbare delen is het dus inderdaad wel prettig dat er een egaal lichtbeeld ontstaat. Nadeel van de WW+CW strip die ik noemde is dat het aardig wat lijkt (120 LEDs / meter) maar dat dit er feitelijk natuurlijk maar 60 van 1 kleurtemperatuur zijn. Dat is nogal een verschil t.o.v. de 180 in de strip die jij aanhaalt, dus daar ga ik nog even naar zoeken. Jammer dat die niet in een WW+CW variant te vinden is. Ik duik Google nog even in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Zoefff schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:57:
Thnx voor de reacties en inzichten!

@gjvdh er liggen een aantal leidingen naar de "technische ruimte" op zolder dus ik zou zo een groep aan een C-karakteristiek automaat kunnen hangen ja. Eerst maar eens zien wat het doet op de huidige B. Wellicht ook wel een goed idee om ze gewoon 2 om 2 te verdelen over verschillende groepen (achter een andere fase / ALS) zodat de kans op volledige uitval ook weer kleiner is. Mede om die reden (spreiding) denk ik ook dat ik voor 4 stuks 240W ga in plaats van minder maar grotere voedingen. Op die manier worden de voedingen ook niet 100% belast als alles vol aan staat maar is er wat overcapaciteit.
En kijk zeker ook naar de ELG reeks ip de HLG reeks. Ik denk dat de HLG geen meerwaarde heeft. (en duurder is). Op de meanwell site kan je eigenlijk vrij goed filteren op alle mogelijkheden. Misschien zijn er zelfs nog andere alternatieven.
@bomberboy thnx voor de tip over het aantal leds per meter en dat je daadwerkelijk de kelder ingedoken bent! Het is de bedoeling dat de strips hier in de spanten (onzichtbaar) en boven- en onder de gordingen komen (boven zichtbaar, eronder niet). Voor de zichtbare delen is het dus inderdaad wel prettig dat er een egaal lichtbeeld ontstaat. Nadeel van de WW+CW strip die ik noemde is dat het aardig wat lijkt (120 LEDs / meter) maar dat dit er feitelijk natuurlijk maar 60 van 1 kleurtemperatuur zijn. Dat is nogal een verschil t.o.v. de 180 in de strip die jij aanhaalt, dus daar ga ik nog even naar zoeken. Jammer dat die niet in een WW+CW variant te vinden is. Ik duik Google nog even in ;)
120 is ook wel al ok hoor. Veel "standaard" strips zaten op 60. Al lijkt de "standaard" wel op te schuiven. Heel veel hangt ook af van het profiel waar de led in zit. Is dat heel ondiep zoals bij ons (<1cm) dan maakt dat veel meer uit. Heb je een profiel dat pakweg 3cm is met een kwalitatieve kap erop is dat al veel minder een "probleem".

Ik zou zeker eens op de site van topled kijken. Die hebben bv ook deze: https://www.proled.com/en...-dynamic-white-80-2-in-1/ Ook 120 leds/m maar het zijn een soort van "duo-leds" Dus je zou kunnen zeggen dat het er 240 zijn. In de strip die jij vermelde kom ik op 140/m volens de datasheet (7 paren per 10cm). Bij topled tellen ze voor één paar dat het één led is als ik het goed lees.

Wil je echt geen puntjes zien moet je de richting op gaan van deze lijn: https://www.proled.com/en...-liverpool-dynamic-white/
of
https://www.led-strip.nl/...ot-free-egale-led-strips/ (maar 1 kleur wit)
Maar ik denk dat dat in niet zo veel situaties echt nodig is.

Vooraleer je (typisch veel duurdere) ledstrips gaat kiezen zou ik eerst proberen zeker te zijn over het profiel (diepte en diffuser) en pas in tweede instantie kijken om het aantal leds per meter te verhogen.

Tot slot heb je ook ledstripsop maat waarvan de profielen opgegoten zijn met een matwitte epoxy, dan zie je ook geen puntjes meer. Maar dat is doorgaans voor buitengebruik (wij hebben er zo een aantal in de grond zitten buiten). Maar dat is allemaal op maat en prijzen zijn grootte orde 200EUR/m. Dus voor indirecte verlichting niet de beste keuze denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Wat is een logische manier om het aantal en vooral type rijgklemmen te bepalen inclusief de plaatsing/verdeling op de DIN-rail?

Ik ben gestart met het uitwerken van de licht en stroompunten in de woning. Hanteer als uitgangspunt dat elk punt op een rijgklem afgemonteerd wordt. Nu zie ik dat er best wel veel verschillende soorten rijgklemmen zijn. Zie daarnaast op de verschillende foto’s hier in het topic dat er bij plaatsing van de rijgklemmen al een vorm van verdeling gemaakt is met de tussenschotjes. Is hier documentatie over beschikbaar? Google helpt mij helaas niet veel verder, zal vast aan m’n zoekwoorden liggen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Niek_ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:58:
Wat is een logische manier om het aantal en vooral type rijgklemmen te bepalen inclusief de plaatsing/verdeling op de DIN-rail?

Ik ben gestart met het uitwerken van de licht en stroompunten in de woning. Hanteer als uitgangspunt dat elk punt op een rijgklem afgemonteerd wordt. Nu zie ik dat er best wel veel verschillende soorten rijgklemmen zijn. Zie daarnaast op de verschillende foto’s hier in het topic dat er bij plaatsing van de rijgklemmen al een vorm van verdeling gemaakt is met de tussenschotjes. Is hier documentatie over beschikbaar? Google helpt mij helaas niet veel verder, zal vast aan m’n zoekwoorden liggen |:(
Daar zijn geen vaste regels voor anders dan dat klemmen aangeduid worden met een X. Maar vaak zit er wel een logica in.

Over het algemeen is klemmenstrook X1 de inkomende voeding(en).
X2 kan dan bijvoorbeeld uitgaande voedingen zijn en X3 alle IO.
Maar wat ook kan als je kast pompstarters heeft is bijvoorbeeld X11 heeft alle klemmen (voeding, sensoren, etc) voor pomp1, X12 voor pomp2, etc.

Dus geen vaste regels, maar wel een bepaalde logica in de groepering.

Ik zelf zou voor een inkomende voeding enkel laags gebruiken, simpele uitgaande voedingen naar bjjvoorbeeld een lamp kun je 3 laags klemmen gebruiken met fase, nul, aarde aanduiding. IO signalen en gelijkspannings voedingen kun je dubbellaags klemmen gebruiken.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee :)
Nog steeds hard aan de weg aan het timmeren met mijn eigen huisje hier. Net 15 drivers in de kast voorgeprogrammeerd, moet nog een DALI draadje trekken en alles afmonteren.

Daarbij mijn eigen ledstrips weer terug gestuurd, wilde individueel ARGB(W) strips hebben om (jaja, erg ambitieus) ambilight achtig iets te kunnen realiseren. Dit zal in essentie dus niet op KNX aansturing werken, maar wel bereikbaar zijn via KNX.

Als inspiratie volg ik de laatste tijd alles van @Quindor heel nauwlettend. Ik vermoed dat ik een QuinLed-Dig-Quad moet gaan gebruiken voor aansturing, maar zoals ik al eerder aanhaalde, ik heb mijn vorige ledstrip weer terug gestuurd. Als ik weet welke ik nu wel wil hebben (want heilige graal verhaal: liefst wil je hoog voltage, veel ledjes per meter, hoge CRI en refreshrate ... wat helaas niet vanzelfsprekend is in ARGBW land en je blij mag zijn met 12V)

Dus tot op heden is mijn ervaring: een hoop uitpluizen en prutsen met Arduino/wled en de markt afstruinen naar de leukste LED strip.

offtopic:
:w @Quindor , ik heb mijn camera gevonden, zal hi-res foto's opsturen van de digidot :+

Edit: @ hieronder:
Zoefff schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Dan moet ik m'n soldeerskillz uit 1999 wel even gaan oppoetsen vrees ik. Weet ook nog niet of ik striplengtes van 10 meter ga maken of dat ik de strips per 5 meter ga voeden i.v.m. spanningsval. Experimenteren moet dat uitwijzen; wellicht dat e.e.a. ook op te vangen is door het output voltage een beetje te tweaken (wat zowel de HLG als ELG lijken te kunnen).
Had Quindor ook een leuk videootje over gemaakt wat zijn ervaringen zijn, voltage drops en power injection YouTube: Intermit.Tech #7 - LED setup talk <> live stream waarin hij iedereen meeneemt over hoe je het probleem tackled in aanloop en berekeningen. Hierdoor ben ik heel snel afgestapt van het idee om 144leds/meter argb te gaan doen op 5 volt bij 14 meter :+

Snap dat je een iets andere aansturing gaat doen, maar deze elementaire driver/voltage gedrag blijft hetzelfde

[ Voor 28% gewijzigd door LinuX-TUX op 07-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Niek_ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:58:

Voor mij was dat gewoon een kwestie van tellen. Ik heb een lijst gemaakt van hoeveel aders ik waar in huis wil hebben. Dus over het algemeen stopcontacten 4 (PE / N / L / L), soms 3 en soms 5 als er 3 te schakelen items zijn en bij de krachtgroepen. Vervolgens heb ik een verdeling van de verschillende groepen over het huis (en de groepen over de fases) gemaakt. Op dat moment weet je precies hoeveel van welke aders er per groep bij elkaar komen.

Daarna is het een kwestie van de juiste rijgeklemmen ophangen. Voor een buis met 4 aders is dat bij mij bijvoorbeeld 1 klem met PE / N / L en dan nog 1 klem met enkel L. De 5 aderige buizen komen op twee klemmen met resp. PE / N / L en L / L. Alle rijgklemmen zitten per groep naast elkaar en daarna een schotje. Op die manier voorkom je dat klemmen per ongeluk met een kam tussen verschillende groepen doorverbind.
gjvdh schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:27:
Bij mij kon de aansluiting van de bedrading mooi in het midden van de ledstrip. De ledstrip zit verzonken in het plafond met een profiel. Maar die krengen aan elkaar solderen is echt lastig. Ik had graag grotere soldeerpads gehad.
Dan moet ik m'n soldeerskillz uit 1999 wel even gaan oppoetsen vrees ik. Weet ook nog niet of ik striplengtes van 10 meter ga maken of dat ik de strips per 5 meter ga voeden i.v.m. spanningsval. Experimenteren moet dat uitwijzen; wellicht dat e.e.a. ook op te vangen is door het output voltage een beetje te tweaken (wat zowel de HLG als ELG lijken te kunnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Dan moet ik m'n soldeerskillz uit 1999 wel even gaan oppoetsen vrees ik. Weet ook nog niet of ik striplengtes van 10 meter ga maken of dat ik de strips per 5 meter ga voeden i.v.m. spanningsval. Experimenteren moet dat uitwijzen;
wellicht dat e.e.a. ook op te vangen is door het output voltage een beetje te tweaken (wat zowel de HLG als ELG lijken te kunnen).
Enkel met de AB-reeks denk ik. met de "standaard versie niet in ieder geval (die ik heb gebruikt). Maar als er een eldoled driver tussen zit gaat die dat misschien weer "opvangen en corrigeren" dus ik vermoed dat je het profiel van de driver dan ook wat kan/moet tweaken. (geen praktische ervaring mee).

Ik denk dat je in dat geval inderdaad wat moet experimenteren. Zal ook afhangen van de eigenlijke ledstrip en zal ook vooral zichtbaar worden op het moment dat je gaat dimmen denk ik. Persoonlijk zou ik er wel de voorkeur aan geven om de 10m strips op meerdere plaatsen te voeden.

ivm het solderen, er zijn uiteraard ook een soort van "clipjes" maar zelf heb ik die ook niet gebruikt. Het is vooral het omgekeerd solderen (tegen het plafond ofzo) waar je moet vechten met de zwaartekracht dat het een uitdaging maakt in mijn ervaring :) Best wat oefenen op de grond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Kun je die addressable strips niet van twee kanten voeden? Of halverwege nog een keer?
(Niet de datalijn halverwege ook aansluiten natuurlijk 😅)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjvdh
[...]

Voor mij was dat gewoon een kwestie van tellen. Ik heb een lijst gemaakt van hoeveel aders ik waar in huis wil hebben. Dus over het algemeen stopcontacten 4 (PE / N / L / L), soms 3 en soms 5 als er 3 te schakelen items zijn en bij de krachtgroepen. Vervolgens heb ik een verdeling van de verschillende groepen over het huis (en de groepen over de fases) gemaakt. Op dat moment weet je precies hoeveel van welke aders er per groep bij elkaar komen.

Daarna is het een kwestie van de juiste rijgeklemmen ophangen. Voor een buis met 4 aders is dat bij mij bijvoorbeeld 1 klem met PE / N / L en dan nog 1 klem met enkel L. De 5 aderige buizen komen op twee klemmen met resp. PE / N / L en L / L. Alle rijgklemmen zitten per groep naast elkaar en daarna een schotje. Op die manier voorkom je dat klemmen per ongeluk met een kam tussen verschillende groepen doorverbind.
Zo deed ik het in grote lijnen ook, met phoenix klemmen. Om de klemmen te sorteren las ik mijn lijstje aansluitpunten in en legde daar een modelletje over in Smalltalk. Mooi project genaamd moose gebruikt voor de visualisatie en zo min mogelijk kruisingen te maken met de bedrading. Bestellingen van de klemmen gedaan door het model te bevragen in Smalltalk. Het is maar een manier, dit was voor mij het gemakkelijkst.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50431818902_3164df6dd4.jpg

Geel blokje is een buis, grijs rechthoekje is een rijgklem, lichte grijze lijnen zijn de kasten. De software groepeert alle rijgklemmen van 1 groep per invoerzijde van de kast. Zelf kon ik het heen en weer slepen om te kijken. Alle SELV dingen zitten rechts van elke kast.

Zo ziet links onder eruit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50431702611_f5f8fd7b4b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

bomberboy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Enkel met de AB-reeks denk ik. met de "standaard versie niet in ieder geval (die ik heb gebruikt). Maar als er een eldoled driver tussen zit gaat die dat misschien weer "opvangen en corrigeren" dus ik vermoed dat je het profiel van de driver dan ook wat kan/moet tweaken. (geen praktische ervaring mee).
Uiteindelijk heb ik toch voor de HLG reeks gekozen. In tegenstelling tot de ELG is de HLG standaard ook voorzien van randaarde (wat me niet gek lijkt met een metalen behuizing?) en ziet de behuizing er iets meer solide / groter oppervlak uit voor warmteafgifte. Misschien ook een beetje eigenwijs om jouw suggestie in de wind te slaan, bij voorbaat excuus daarvoor dan :P

Hoe dan ook; bij de HLG A variant zijn stroom en spanning dus nog een beetje te tweaken mocht dat nodig zijn.
ivm het solderen, er zijn uiteraard ook een soort van "clipjes" maar zelf heb ik die ook niet gebruikt. Het is vooral het omgekeerd solderen (tegen het plafond ofzo) waar je moet vechten met de zwaartekracht dat het een uitdaging maakt in mijn ervaring :) Best wat oefenen op de grond ;-)
Australisch solderen is gelukkig niet nodig. Wellicht kan ik het ook met clipjes af; hangt een beetje van de profielen en ruimte daarin af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Zoefff schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:17:
Uiteindelijk heb ik toch voor de HLG reeks gekozen. In tegenstelling tot de ELG is de HLG standaard ook voorzien van randaarde (wat me niet gek lijkt met een metalen behuizing?) en ziet de behuizing er iets meer solide / groter oppervlak uit voor warmteafgifte. Misschien ook een beetje eigenwijs om jouw suggestie in de wind te slaan, bij voorbaat excuus daarvoor dan :P
randaarde, je bedoelt dat er aan de input-zijde een aarde-draad bij zit? Dat is dan de 3Y variant (ELG-240-24A-3Y als ik het goed heb).

En de HLG is een robuustere variant die ook extra gecertificeerd is voor bepaalde medische standaarden en dergelijke. Dus het zal zeker werken. En hij mag ook 110 graden warm worden ipv 90 ofzo :p

Enfin, het is verbazend hoeveel varianten van eenzelfde voeding Meanwell kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Dank voor alle reacties. Ik ga het ontwerp van de meterkast verder uitwerken en post hem hier dan nog graag even voor feedback.
Wordt wel steeds leuker om zo mee bezig te zijn. Als het goed is over een week of 2 het lichtplan, dan kan deze ook mee het ontwerp in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

bomberboy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

randaarde, je bedoelt dat er aan de input-zijde een aarde-draad bij zit? Dat is dan de 3Y variant (ELG-240-24A-3Y als ik het goed heb).
Klopt! Maar die was niet op voorraad, dus dat maakt de keus helemaal makkelijk ;)
En de HLG is een robuustere variant die ook extra gecertificeerd is voor bepaalde medische standaarden en dergelijke. Dus het zal zeker werken. En hij mag ook 110 graden warm worden ipv 90 ofzo :p
M'n vriendin is arts dus wellicht komt dat dan ooit nog van pas :+
Enfin, het is verbazend hoeveel varianten van eenzelfde voeding Meanwell kan hebben...
Echt hè. Super tof die flexibiliteit, maar bij gebrek aan ervaring maakt dat het wel een flinke zoektocht. Keuzes zijn inmiddels allemaal gemaakt en dingen voor een eerste test besteld, dus ben erg benieuwd. Met een beetje geluk komt het eind deze week, begin volgende week binnen en kan ik er mee knoeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seak1
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-01-2023
NovapaX schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:03:
Kun je die addressable strips niet van twee kanten voeden? Of halverwege nog een keer?
(Niet de datalijn halverwege ook aansluiten natuurlijk 😅)
Ik heb hier 10 meter RGBww/cw 5v 144l/m aan elkaar gesoldeerd en om de twee meter gevoed plus begin en eind, dat gaat prima, alleen de data snelheid gaat omlaag waardoor als je hem "laat lopen" een beetje hakkelig gaat.
Dikke voeding erbij en gaan...
Controllertje heb ik nu en heel klein simpel dingetje en moet ik nog op zoek naar iets waarmee de boel via KNX kan aansturen.
Alles bij onze vrienden van Ali besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seak1
.

[ Voor 99% gewijzigd door seak1 op 10-10-2020 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seak1
Zo te lezen op het forum zijn er redelijk wat gebruikers die een Gira X1/S1 combo of een Jager Domovea gebruiken voor visualisatie/externe toegang... Maar ik ben alleen benieuwd hoe ze uit zien (grafisch) als ze geprogrammeerd zijn en bij iemand aan de muur hangen op ipad ofzo..
Ik heb geen idee hoe fancy ze er uit zien en voor welke ik zou moeten gaan, als iemand een paar voorbeeld foto's zou willen maken graag 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Een tijdje terug melde ik hoe het locking meganisme werkt bij een bewegingsmelder van MDT. Ondertussen heb ik het werkend. Althans alleen werkend als het om aan/uit gaat. Nu heb ik als probleem dat het juist om dimbare lampen gaat.

In ETS doe ik nu dit:

Helaas is in deze opstelling het locking object niet toe te voegen. Dit komt door het volgende
  • De actie zit achter een knop van de MDT BE-GT2TW.01. Deze kun je instellen als dimmen of als switch, maar niet allebei tegelijk.
  • De lampen zijn aangesloten op een dimmer.
  • Conclusie: ik krijg dit niet aan elkaar gekoppeld.
Mis ik nu iets?

Vraag 1
Een tijdje terug melde ik hoe het locking meganisme werkt bij een bewegingsmelder van MDT. Ondertussen heb ik het werkend. Althans alleen werkend als het om aan/uit gaat. Nu heb ik als probleem dat het juist om dimbare lampen gaat.

In deze opstelling werkt het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORESgO05LQZTZb123M0GrnJJKbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ig0CTnAszmuXKBCx3y20DaVx.png?f=fotoalbum_large

In ETS doe ik nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIjmOK1uOs7_hyiWyu_ImwZXEP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xYIqA5p03ief6osPBbipoPnL.png?f=fotoalbum_large

Helaas is in deze opstelling het locking object niet toe te voegen. Dit komt door het volgende
  • De actie zit achter een knop van de MDT BE-GT2TW.01. Deze kun je instellen als dimmen of als switch, maar niet allebei tegelijk.
  • De lampen zijn aangesloten op een dimmer. Dus het datatype is percentage
  • Het lockingobject is van type "enable". Deze zijn niet gelijk aan elkaar. En daarom wil het niet koppelen.
Mis ik nu iets?

Ik wil dit heel graag om achter 1 knop "slapen" de lampen uit kunnen zetten + de bewegingsmelder uit te kunnen schakelen. Dit betekent dat de actie voor bewegingsmelder omgekeerd is aan de actie door de lampen. Daar heb ik ook nog niks op gevonden.

Vraag 2
Deze vraag heeft deels te maken met het bovenstaande. Dit gaat om het combineren van aan/uit en dimming achter 1 knop. Zoals hierboven aangegeven heb ik een MDT BE-GT2TW.01 display. De knoppen kun je programmeren als switch of dimming. Maar wat als ik beiden wil schakelen?
Heeft iemand een idee hoe dat werkt?

Vraag 3
Deze vraag zal wel een noob vraag zijn. Ik heb al gezocht, maar ik kan het niet vinden. Er zijn acties bijv. achter een reedcontact, waarbij ik een led rood wil laten branden indien deze open is en groen indien deze gesloten is. Hoe krijg je dit voor elkaar?
Ik heb alleen een switch datatype vanuit de binaire KNX lezer.

Zo dat zijn best veel vragen. Alvast heel hartelijk dank voor jullie medewerking.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zijn er mensen die ervaring hebben met meanwell dimmers icm kabelmanagement? Ivm vormfactor en koeling zitten ze niet in de kast maar ernaast, maar laat je dan wel alle spots binnenkomen op een klemmenstrook en dan met losse draden de kast uit, via iets van een bedradingskoker naar de dimmers? Rechtstreeks afmonteren op de dimmer? Wat is handig/best practice om het nen1010 compatible te krijgen?

Nu ligt het nog los met wat kabelspaghetti...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-10-2022
Ik heb sinds een aantal weken een DALI installatie draaien met daarop diverse lichtrails geschikt voor DALI, aangestuurd door een KNX Dali gateway van MDT.

Alles werkt zoals je zou verwachten. Aan, uit, omhoog en omhoog dimmen. Echter, een aantal lampen (zelfde product van NL fabrikant met DALI rails driver) dimt helemaal naar de werkelijke 1% en een ander deel dimt niet verder dan (visueel beoordeeld) zo'n 50%. Veel te fel dus.

De hele zwik is van 0 af aan opnieuw gecomissioned, ik heb de lampen die wél volledig dimmen verwisseld naar rails waar de lampen zitten die niet volledig dimmen (en andersom). Alles zonder succes.

De fabrikant doet overigens niet moeilijk en ik mag ze gewoon terugsturen, maar ik wil begrijpen waar dit aan kan liggen. Is er dan zoveel afwijking tussen de acceptance van de ene batch drivers van een fabrikant en een andere batch (zelfde merk en type)?

Een andere 'quirk' (en niet met dezelfde lampen die al dan niet volledig dimmen) herkent de gateway sommige drivers als DT06 en andere als DT08 terwijl het product zoals gezegd hetzelfde is.

Erg benieuwd of iemand dit herkent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotoroTM
seak1 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:51:
Zo te lezen op het forum zijn er redelijk wat gebruikers die een Gira X1/S1 combo of een Jager Domovea gebruiken voor visualisatie/externe toegang... Maar ik ben alleen benieuwd hoe ze uit zien (grafisch) als ze geprogrammeerd zijn en bij iemand aan de muur hangen op ipad ofzo..
Ik heb geen idee hoe fancy ze er uit zien en voor welke ik zou moeten gaan, als iemand een paar voorbeeld foto's zou willen maken graag 🤗
Ik heb een Gira X1 en de visualisatie is niet heel spannend, maar wel functioneel. Ik heb soms wel het idee dat door de relatief grote tegels je soms veel moet scrollen of doorklikken. Een soort 'lijst' was ook een handige optie geweest, maar die zit er volgens mij niet in. Als je Googlet op plaatjes van de visualisatie krijg je genoeg te zien. Het werkt overigens wel heel intuïtief.

Daarnaast is het met name de logische editor en het gemak van het instellen van de visualisatie een voordeel wat mij betreft. Over een ruime maand trek ik ons nieuwe huis in, en kan ik alles écht goed beoordelen en alles langzaam aan volledig naar wens instellen.

De Gira schermen voor aan de muur zijn erg kostbaar. Als ik unlimited funds had dan had ik ze wel gekocht, maar denk in de praktijk dat ik met de tastsensor 4 genoeg opties heb. De visualisatie ga ik alleen gebruiken voor bijv. hele specifieke zaken die je niet persé heel vaak gaat gebruiken (instellen vloerverwarming etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
TotoroTM schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:48:
Ik heb sinds een aantal weken een DALI installatie draaien met daarop diverse lichtrails geschikt voor DALI, aangestuurd door een KNX Dali gateway van MDT.

Alles werkt zoals je zou verwachten. Aan, uit, omhoog en omhoog dimmen. Echter, een aantal lampen (zelfde product van NL fabrikant met DALI rails driver) dimt helemaal naar de werkelijke 1% en een ander deel dimt niet verder dan (visueel beoordeeld) zo'n 50%. Veel te fel dus.

De hele zwik is van 0 af aan opnieuw gecomissioned, ik heb de lampen die wél volledig dimmen verwisseld naar rails waar de lampen zitten die niet volledig dimmen (en andersom). Alles zonder succes.

De fabrikant doet overigens niet moeilijk en ik mag ze gewoon terugsturen, maar ik wil begrijpen waar dit aan kan liggen. Is er dan zoveel afwijking tussen de acceptance van de ene batch drivers van een fabrikant en een andere batch (zelfde merk en type)?

Een andere 'quirk' (en niet met dezelfde lampen die al dan niet volledig dimmen) herkent de gateway sommige drivers als DT06 en andere als DT08 terwijl het product zoals gezegd hetzelfde is.

Erg benieuwd of iemand dit herkent.
Heb je de dim curves en minimale dimwaardes gecontroleerd?
Dingen die je mogelijk direct op de DALI bus moet controleren/aanpassen.

DT6 en DT8 bepalen hoeveel DALI adressen een driver gebruikt.
Een 4 kanaals DT6 driver gebruikt 4 adressen om elk kanaal apart aan te kunnen sturen, een 4 kanaals DT8 gebruikt maar 1 adres en aparte aansturing van de kanalen is lastiger/niet mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door MewBie op 13-10-2020 00:24 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
MewBie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:03:
[...]

Heb je de dim curves en minimale dimwaardes gecontroleerd?
Dingen die je mogelijk direct op de DALI bus moet controleren/aanpassen.

DT6 en DT8 bepalen hoeveel DALI adressen een driver gebruikt.
Een 4 kanaals DT6 driver gebruikt 4 adressen om elk kanaal apart aan te kunnen sturen, een 4 kanaals DT8 gebruikt maar 1 adres en aparte aansturing van de kanalen is lastiger/niet mogelijk.
Hey NewBie, thanks voor het meedenken. Ik heb een DALI gateway die hele groepen aanspreekt, en per groep kan je de dimcdurve en minimale domwaarde instellen. Alle DALI ballasten heb ik (tijdens de bouw) op 1 enkele groep zitten, met dus ook allemaal dezelfde instellingen. Minimale dimwaarde 1 of 2%. Daarom is het ook zo gek dat de lampen ander gedrag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Weer een stapje in de puzzel :) Aansturing van de gashaard.
Betreft een Element4 Sky Tunnel. De verkoper heeft nog niet heel veel nuttige info kunnen geven, hopelijk verrast hij mij op korte termijn nog met aanvullende informatie. Daarop vooruitlopend, de aansturing van de gashaard.
Bij de gashaard is een 'kabel tbv aansluiten op Domotica' aan te schaffen.
In de installatiehandleiding (zie ook productpagina) staat daarover het volgende vermeld, inclusief onderstaande afbeelding.
De ontvanger biedt de mogelijkheid om aangesloten te worden op een domotica systeem. Daarvoor kan een speciale verbindingskabel geleverd worden. (Type G60-ZCE).
Na zoeken op Google, lijkt het een kabel tbv een Mertik ontvanger te zijn met aan de ene zijde een aansluiting voor op de ontvanger en aan de andere zijde 4 losse aders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RWJfh1sFwsJk1sJohExM0PMv.png
Als ik het geheel zo lees dan werkt het met een soort NO contacten die afhankelijk van de opdracht even gesloten worden.
Benieuwd of iemand hier ervaring met het opnemen van bovengenoemde (of soortgelijke) regeling heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 13-10-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

klaasopurk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:42:
...
  • De lampen zijn aangesloten op een dimmer.
Mis ik nu iets?
Dit zijn inderdaad de al leukere vraagstukken bij een KNX installatie die al wat onhandiger zijn deels ook door de gedecentraliseerde setup.
Vraag 1

In deze opstelling werkt het wel.
[Afbeelding]

In ETS doe ik nu dit:
[Afbeelding]

• De lampen zijn aangesloten op een dimmer. Dus het datatype is percentage
  • Het lockingobject is van type "enable". Deze zijn niet gelijk aan elkaar. En daarom wil het niet koppelen.
Mis ik nu iets?

Ik wil dit heel graag om achter 1 knop "slapen" de lampen uit kunnen zetten + de bewegingsmelder uit te kunnen schakelen. Dit betekent dat de actie voor bewegingsmelder omgekeerd is aan de actie door de lampen. Daar heb ik ook nog niks op gevonden.
Er zijn een aantal mogelijkheden afhankelijk van wat de opties van die componenten zijn. Ik heb ze wel even snel ingeladen in ETS, maar het zijn niet direct de meest intuïtieve componenten als ik eerlijk ben en ben eerlijk gezegd even niet gemotiveerd genoeg om de handleiding te gaan lezen :p

Dus even high level mogelijke oplossingen:
  • Gebruik een scene waarbij je meer dan een device tegelijk kan aansturen. Dus enerzijds een 1tje sturen voor het locken en een byte voor de dimstand. Maar dan blijf je wel twee acties hebben. een voor het activeren van de scene en één voor het dynamisch dimmen indien relevant. Als het gewoon een alles uit is, dan is er eigenlijk geen probleem.
  • Gebruik van een logic component die ook luistert naar de dimwaarde van de schakelaar en daar een 0 of 1 van maakt met de juiste voorwaarden.
  • Ik weet niet welke actor je gebruikt voor het aan/uit schakelen van de lampen: vaak kan zo'n actor zowel een dimwaarde accepteren als gewoon een binaire aan/uit. (Ik heb een ABB Dali gateway en deze accepteert zowel een dimwaarde als binaire aan uit, verschillende inputs, maar parallel te gebruiken)
Vraag 2
Deze vraag heeft deels te maken met het bovenstaande. Dit gaat om het combineren van aan/uit en dimming achter 1 knop. Zoals hierboven aangegeven heb ik een MDT BE-GT2TW.01 display. De knoppen kun je programmeren als switch of dimming. Maar wat als ik beiden wil schakelen?
Heeft iemand een idee hoe dat werkt?
Min of meer zelfde mogelijkheden als bij eerste vraag.
Vraag 3
Deze vraag zal wel een noob vraag zijn. Ik heb al gezocht, maar ik kan het niet vinden. Er zijn acties bijv. achter een reedcontact, waarbij ik een led rood wil laten branden indien deze open is en groen indien deze gesloten is. Hoe krijg je dit voor elkaar?
Ik heb alleen een switch datatype vanuit de binaire KNX lezer.
Wat bedoel je met een led rood of groen laten branden? Indien het een led is op die schakelaar van je dan kan je daar gewoon die led rechtstreeks aan koppelen. Die schakelaar heeft ook een aantal logic functies en mogelijkheden om een input van die logic functies te inverten. Gaat het om een actor die moet geswitcht worden of om een rgb waarde die je moet doorgeven enz. Ook daar weer mogelijkheden. Die logic functie kan bv binaire waarden als input nemen en een percentage of scene als output.

Maar één component die je nergens vermeld in je verhaal is de actor die je gebruikt om de lamp te schakelen. Deze heeft vaak ook relevante mogelijkheden en bepaalde logica daar steken heeft ook als voordeel dat het, afhankelijk van het gebruikte scenario de meest logische plaats is zodat ook met verschillende inputmogelijkheden die status op één plaats zit en niet op meerdere andere. (wat als je hetzelfde wil doen met meerdere schakelaars enz.)

Specifiek als het over een alles uit/aan functie gaat zit dat er vaak ook gewoon in. Al dan niet met mogelijkheid om naar de status voor de alles uit terug te keren enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:31:
Zijn er mensen die ervaring hebben met meanwell dimmers icm kabelmanagement? Ivm vormfactor en koeling zitten ze niet in de kast maar ernaast, maar laat je dan wel alle spots binnenkomen op een klemmenstrook en dan met losse draden de kast uit, via iets van een bedradingskoker naar de dimmers? Rechtstreeks afmonteren op de dimmer? Wat is handig/best practice om het nen1010 compatible te krijgen?

Nu ligt het nog los met wat kabelspaghetti...
Inmiddels online deze foto gevonden op een .be forum, met de vraag van @teaser of ie ook hier gepost mag worden. In dit topic kon ik hem zo snel niet vinden...
Afbeeldingslocatie: https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/forum/attachments/foto_12-07-17_15_51_32.jpg
Waarbij zo'n grote kabelgoot best een mooie optie lijkt te zijn, maar erg netjes is het zo 1.2.3. nog niet, ook wbt afscheiding van 230V en de laagspanning... Met name het afmonteren van buizen op zo'n ding is volgens mij niet echt een goeie optie.

Overigens is het vinden van zo'n grote goot nog best een uitdaging, zo snel vind ik ze niet hoger dan 10 cm... De zoekterm van DIN rail icm bedradingskoker geeft vooral de andersom variant, een din rail waar je de koker aan kunt vastmaken :+

Maar het werkte wel direct, ETS is echt wel te doen als je het concept eenmaal door hebt, nu eens kijken hoe wel iets complexere dingen erin kunnen krijgen als dag/nacht max dim percentage etc. De peuter vond vanmorgen de verlichting die in 1 keer op 100% aan ging niet perse prettig :9

[ Voor 27% gewijzigd door deWit op 14-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37
seak1 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:51:
Bedoel je een G1? Die hangt aan de muur, X1 is voor visualisatie op mobiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1-UEGy7rLzaaBXnBmHIxFxqzp4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NC6lcpV5EeyhRkM8BX2ogVt7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a80y2L2rRsVIaWraH28-EeJ338I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNKGqyCDqNJhF27U7d2wpqDV.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis op 14-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
bomberboy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:23:

Er zijn een aantal mogelijkheden afhankelijk van wat de opties van die componenten zijn. Ik heb ze wel even snel ingeladen in ETS, maar het zijn niet direct de meest intuïtieve componenten als ik eerlijk ben en ben eerlijk gezegd even niet gemotiveerd genoeg om de handleiding te gaan lezen :p

Dus even high level mogelijke oplossingen:
  • Gebruik een scene waarbij je meer dan een device tegelijk kan aansturen. Dus enerzijds een 1tje sturen voor het locken en een byte voor de dimstand. Maar dan blijf je wel twee acties hebben. een voor het activeren van de scene en één voor het dynamisch dimmen indien relevant. Als het gewoon een alles uit is, dan is er eigenlijk geen probleem.
  • Gebruik van een logic component die ook luistert naar de dimwaarde van de schakelaar en daar een 0 of 1 van maakt met de juiste voorwaarden.
  • Ik weet niet welke actor je gebruikt voor het aan/uit schakelen van de lampen: vaak kan zo'n actor zowel een dimwaarde accepteren als gewoon een binaire aan/uit. (Ik heb een ABB Dali gateway en deze accepteert zowel een dimwaarde als binaire aan uit, verschillende inputs, maar parallel te gebruiken)
[...]

Min of meer zelfde mogelijkheden als bij eerste vraag.

[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie en je tijd voor het bestuderen in ETS.
Ik zal mij dan gaan verdiepen in scenes. Ik had gehoopt hier van weg te kunnen blijven.
Wat bedoel je met een led rood of groen laten branden? Indien het een led is op die schakelaar van je dan kan je daar gewoon die led rechtstreeks aan koppelen. Die schakelaar heeft ook een aantal logic functies en mogelijkheden om een input van die logic functies te inverten. Gaat het om een actor die moet geswitcht worden of om een rgb waarde die je moet doorgeven enz. Ook daar weer mogelijkheden. Die logic functie kan bv binaire waarden als input nemen en een percentage of scene als output.

Maar één component die je nergens vermeld in je verhaal is de actor die je gebruikt om de lamp te schakelen. Deze heeft vaak ook relevante mogelijkheden en bepaalde logica daar steken heeft ook als voordeel dat het, afhankelijk van het gebruikte scenario de meest logische plaats is zodat ook met verschillende inputmogelijkheden die status op één plaats zit en niet op meerdere andere. (wat als je hetzelfde wil doen met meerdere schakelaars enz.)

Specifiek als het over een alles uit/aan functie gaat zit dat er vaak ook gewoon in. Al dan niet met mogelijkheid om naar de status voor de alles uit terug te keren enz.
Ik ben inderdaad niet volledig geweest.
De binaire lezer is EVOKNX 2503-0011
De dim actor MDT AKD-0401.02
De schakel actor MDT AMI-1216.02

De bedoeling is dat bij een signaal open of dicht er een rode of groene led gaat branden op het display MDT BE-GT2TW.01. Dan weet ik als ik boven ben of er beneden een deur open staat of dat er een slot niet op nachtslot zit.
Ik ga eens kijken naar de logische functies. Hopelijk kom ik daar een beetje uit.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

klaasopurk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:10:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie en je tijd voor het bestuderen in ETS.
Ik zal mij dan gaan verdiepen in scenes. Ik had gehoopt hier van weg te kunnen blijven.
No need to make a scene out of it O-)

Serieus, scenes zijn op zich niet zo speciaal. Heb je één output waarmee je meerdere inputs wil gaan triggeren die en verschillende waarde of verschillend datatype gebruiken dan zijn scenes je vriend. Voor de rest gebruik ik ze zelf ook maar beperkt.
[...]

Ik ben inderdaad niet volledig geweest.
De binaire lezer is EVOKNX 2503-0011
De dim actor MDT AKD-0401.02
De schakel actor MDT AMI-1216.02
Bij de dim-actoren kan je ook een block object gebruiken en dat mag zelfs een byte zijn (yay), maar die blockt net als het geen 0 is :+ . Dus net omgekeerd

Maar de scenes van de dimming actor kunnen de block ook enablen. Dus je kan een scene daar definiëren die de block enabled. (De gaan slapen scene)

Het verschil is dat je de "block" dus op niveau van de actor legt ipv bij de sensor. (Vaak makkelijker, zeker als je bv meerdere sensoren hebt)

Bij de schakelactor kan je iets gelijkaardig doen. Daar kan je de block ook de actor laten uitschakelen (opnieuw ideaal in je gaan slapen verhaal)
De bedoeling is dat bij een signaal open of dicht er een rode of groene led gaat branden op het display MDT BE-GT2TW.01. Dan weet ik als ik boven ben of er beneden een deur open staat of dat er een slot niet op nachtslot zit.
Ik ga eens kijken naar de logische functies. Hopelijk kom ik daar een beetje uit.
Afhankelijk van je sensor (0 of 1 bij open) is het dan voor de ene kleur gewoon rechtstreeks die waarde doorgeven en voor de andere door een logic AND of OR met 1 input een "active invert" (input inverteren) doorgeven. Dus lijkt me zeker doenbaar.

Maar er zitten vast nog andere mensen die effectief MDT devices hebben die misschien meer echte ervaring kunnen meegeven. Ik heb nu even kort de devices ingeladen en gegokt dat ik de parameters van de devices correct geïnterpreteerd heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Nu online
Dennis schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Bedoel je een G1? Die hangt aan de muur, X1 is voor visualisatie op mobiel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
iPad versie kan ook nog prima met de X1 weer en een Basalte Eve of (iets eerder in dit topic naar mij zoeken) en ik hoorde laatst van een licht leverancier dat hij zijn iPads in een frame ophangt van Busch.

Links of rechtsom ben je aan 1 interface layout gebonden ... en mag je hopen dat je hem wat vind. Daar ik toch misschien nog wat verder buiten X1 om wil gaan misschien in de toekomst (en de iPad ook gewoon handig vind voor andere apps) kies ik er gewoon voor om een iPad aan de muur te kwakken dan iets wat even duur is met minder 'vrijheid'. ( gij zijt linux tux of gij zijt het niet he :+ ... mond dicht over Android, jailbreaken bestaat ook nog oOo ... wegens WAF blijf ik even bij een iPad )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

_O-
deWit schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:14:
Maar het werkte wel direct, ETS is echt wel te doen als je het concept eenmaal door hebt, nu eens kijken hoe wel iets complexere dingen erin kunnen krijgen als dag/nacht max dim percentage etc. De peuter vond vanmorgen de verlichting die in 1 keer op 100% aan ging niet perse prettig :9
Ohja, dat moet ik ook nog doen. Ben er nog niet goed uit hoe. De MDT IP interface zet de tijd wel op de bus maar dat is een 3 byte 10.x object. De meest uitgebreide logic functies vind ik in de BEG bewegingsmelder (die kan ook groter / kleiner dan etc. doen) maar die accepteert als object type voor vergelijking geen 10.x object. Denk ik er nou gewoon te ingewikkeld over, of is dit iets wat ik dan toch echt in OpenHAB moet gaan oplossen?

Zit er ook aan te denken om het niet op basis van tijd maar op basis van licht te doen. Hoe donkerder buiten (en binnen), hoe zwakker de spots.

Ben benieuwd waar jij op uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik schakel alles al een tijdje via een Astroklok, die zonsondergang en -opkomst berekend aan de hand van je geo-coördinaten. Dat werkt verbluffend goed, alleen niet op erg druilerige dagen als het vroeg donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Zoefff schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:20:
[...]

_O-

[...]

Ben benieuwd waar jij op uit komt.
ik heb een Meanwell LCM40-KN dimmer en die heeft als optie dat bij 1 van de block parameters het licht op een bepaald percentage gezet is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnUz32bytz4HFvzcOaMvW4VXzes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LjHieeFL8zojJPAsYg2ZagF.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik een dag/nacht groepsadres die door m'n MDT MR16 bewegingsmelder(s) ingesteld kan worden op basis van helderheid. Die wil ik koppelen aan die blokkering van de dimmer.

Of het werkt, geen idee ;-) Ik moet de MR16 nog ophangen.

Voor het monteren van de LED dimmers is dit kastje met een stukje bedradingskoker wel een kanshebber. Het jammere is dat er geen buisinvoer voor dit soort kasten is omdat ze eigenlijk bedoeld zijn voor gebruik met een wartel. Misschien maar een dingetje 3d printer voor die paar buizen die erop moeten, naar de dimmers kan ik wel rechtstreeks de bedradingskoker in. Eigenlijk dus dit maar dan voor 19mm buis...

[ Voor 30% gewijzigd door deWit op 15-10-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
@Verwijderd https://www.attema.com/nl...kabel/buisinvoer-oe-19-mm. Evt laatste stukje flex 16 in de 19mm buis ziet er ook nog wel netjes uit als je de 19mm in klemmen zet en op 1 hoogte afknipt.

Die foto van het Belgische forum ken ik. Ik ben er zelf niet happig op, om 230 aansluitingen op hout te schroeven. De Meanwell heeft wel een mooi afschermkapje voor de bedrading. En inderdaad geen scheiding 230 en selv. Beter was onder en boven een koker bijv. Er bestaan voor de Hager draadkokers ook een soort schotjes, waarmee je kabels kan scheiden. De schotjes scheiden dan hoog en laag, niet in het midden ofzo, zoals bij wandgoten.

Bij zit de kast waar de buizen binnen komen naast de kast van mijn drivers, die lopen door de kabelgoten in de kast van de aansluitklemmen naar de drivers.

@Zoefff openhab op mijn knx zou ik niet zo snel doen, eerder een of andere logic unit. Het liefst zo dat het blijft werken, alleen niet de goede sterkte misschien. Jammer dat er geen simpele logic units zijn, die je voor een specifieke functie zou kunnen gebruiken, in het kader van knx blijft door hobbelen al valt er iets uit.
Ik werk met 2 lichtsterktes, overdag en nacht. In de badkamer zit een dakraam, daar zit een bewegingsmelder. Die kan licht meten en aan de hand van grenswaarden een bericht op de bus zetten. Nu is het wat donkerder buiten en moest ik die grenswaarden aanpassen. Ik ben er nog niet uit of ik dit überhaupt geautomatiseerd wil. Misschien gewoon met scénes. Lichtsterktes in slaapkamers gaat gewoon met tastsensoren / scénes bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door gjvdh op 15-10-2020 16:35 . Reden: flex buis stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:17:
Ik schakel alles al een tijdje via een Astroklok, die zonsondergang en -opkomst berekend aan de hand van je geo-coördinaten. Dat werkt verbluffend goed, alleen niet op erg druilerige dagen als het vroeg donker is.
Hoe groot is het verschil zo pak 'm beet?

Achtergrond: ik wil uitgaan van een bepaalde lichtsterkte buiten, binnen x minuten van zonsop- of -ondergang. (Zodat er dus bij samenpakkende donkere wolken midden op de dag geen trigger is.) Gegevens en sensor heb ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ik schakel in 15 minuten voor zonsondergang en - de buitenverlichting dan - 15 minuten na zonsopkomst weer uit. Dat werkt eigenlijk prima, op een enkele grijze dag na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P76U-tsr8DSy6ZqukfaNTwlEbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSTxh5VjAr6JRWxcPWxVgKNx.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand waar ik het knx bestand van dit schermpje vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Nu online
kevin0101 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:18:
[Afbeelding]

Weet iemand waar ik het knx bestand van dit schermpje vindt?
Is dit een Smart touch Panel colour?

https://new.abb.com/produ...2-smarttouch-panel-colour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Heeft iemand ervaring met de producten van Eelectron? KNX association stuurde info rond over een bewegingsmelder inclusief luchtvochtigheid- en temperatuurmeter. Benieuwd naar praktijkervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjvdh
Niek_ schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:20:
Heeft iemand ervaring met de producten van Eelectron? KNX association stuurde info rond over een bewegingsmelder inclusief luchtvochtigheid- en temperatuurmeter. Benieuwd naar praktijkervaring.
Eelectron heeft tastsensoren die ik wel mooi vond. Ook Ekinex. Maar toch, durfde het niet aan, Italiaans. Er komt toch veel mooi design uit die natie. Gek, hoe kan dat toch. Zit dat in de espresso? Bovendien niet makkelijk te verkrijgen via normale webshops. Dat staat mij dan tegen. Daarom geen ervaring.

Maar wel met oerduitse engineering :)

https://www.elsner-elektr...knx-l-pr-und-th-l-pr.html

Die heb ik. Combineert aanwezigheid, vochtigheid en helderheid (verschillende varianten). Die hangt bij mij in de badkamer. In ETS kan dat gekke ding zelfs logica ingangen. Er zat een geprint formulier bij, waarin ze je mening vragen. Netjes verpakt. Alleen in ETS blijft dat ding bij mij maar in het duits staan. Irritant. Maar dat kan ook met dat brakke ETS te maken hebben. Als ik de taalinstellingen naar nl of engels verander, krijg ik in ene zweeds en willekeurge andere talen. Niet meer aangezeten sinds dat redelijk ok stond na tig keer aanpassen en opnieuw opstarten. Kwa design vind ik het wat minder, nogal glimmend wit.

Ik dacht, dan heb je in ieder geval een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Goede tip voor als ik ooit mijn badkamer ga renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
gjvdh schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

https://www.elsner-elektr...knx-l-pr-und-th-l-pr.html

Die heb ik. Combineert aanwezigheid, vochtigheid en helderheid (verschillende varianten). Die hangt bij mij in de badkamer.
Is zoiets snel genoeg om bijvoorbeeld de spiegelverwarming mee aan te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Nu online
Beste,

Ik zit wat te klooien met een conditionele setting. Ik heb diverse drivers voor lichten die conditioneel via een actuator ingeschakeld moet worden en vroeg me af, kan ik dat met 'normale' logic oplossen of moet ik echt een logica uitstapje gaan maken naar de X1 hiervoor?

Eenvoudige situatie schets: Lamp A en Lamp B zitten op DALI maar hebben hun voeding gedeeld met Actuator 1. Dus als 1 van de 2 aangaat, moet Actuator 1 ook aan. En in het geval dat ze allebei uit gaan, mag de Actuator 1 ook dichtklappen.

(Actuator is een MDT AKK1616.03)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Volgens mij hier nog niet voorbijgekomen: 30% korting op diverse KNX association producten tot 31-10-20.
19/10/2020
On 20th October, KNX Association will celebrate its 30th birthday. For this special occasion, in addition to all the events that have been prepared, KNX Association wanted to give you a special reduction on all its products!

Whether you were planning to order a new ETS5 Professional, Supplementary, Lite, ETS Inside, ETS Apps from KNX Association or an upgrade from an earlier ETS versions, now is the right time to do it. Thanks to our special code, you can receive a reduction of 30% on all these products.

Do not wait any longer! The code can be used in an order until 31.10.2020 at the latest!

Conditions (*)

new ETS5 Professional/Supplementary/Lite, ETS Inside, ETS Apps from KNX Association (Device Reader, EIBlib/IP, Extended Copy, Split&Merge, My Product Templates, Replace Device, Labels, Long-Term Recorder, Project Tracing, Device Compare.)
update to ETS5 Professional/Supplementary/Lite
This offer can not be combined with other actions or voucher
Reduction only valid on the regular prices
Meer info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

gjvdh schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:32:
@Verwijderd https://www.attema.com/nl...kabel/buisinvoer-oe-19-mm. Evt laatste stukje flex 16 in de 19mm buis ziet er ook nog wel netjes uit als je de 19mm in klemmen zet en op 1 hoogte afknipt.
Met wat 3D print hulp van een vriend de volgende dingen nu liggen voor het afmonteren van de 19mm buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ml7Dzj-XkF75CZaCzBvxvVvKFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hs302a5XYtzHBWssPd5BlRai.jpg?f=fotoalbum_large

Als van de week m'n bedradingskoker en kastje binnen is en ik even tijd heb om het in elkaar te zetten zal ik wel even een foto delen. Benieuwd of mijn bedachte optie de NEN1010-test kan doorstaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

LinuX-TUX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:57:
Ik zit wat te klooien met een conditionele setting. Ik heb diverse drivers voor lichten die conditioneel via een actuator ingeschakeld moet worden en vroeg me af, kan ik dat met 'normale' logic oplossen of moet ik echt een logica uitstapje gaan maken naar de X1 hiervoor?

Eenvoudige situatie schets: Lamp A en Lamp B zitten op DALI maar hebben hun voeding gedeeld met Actuator 1. Dus als 1 van de 2 aangaat, moet Actuator 1 ook aan. En in het geval dat ze allebei uit gaan, mag de Actuator 1 ook dichtklappen.

Is het met of zonder dimmen? Indien gewoon aan uit, dan kom je denk ik toe met de logic functie in die actor zelf. gewoon de logic inputs mee laten luisteren naar de aan/uit van de twee lampen en een simpele OR functie;

met dimmen: kom je bij scene's terecht om enerzijds de dimwaarde te geven en anderzijds de 1/0 voor de actor. (wel wat potentieel moeilijker als je met dim vanaf 0 en aan zetten en dim to off zit) (zie ook paar posts eerder van mij)

Waar ik de grootste moeilijkheid verwacht: wat als je voeding te traag opstart? Als je ergens een vertraging moet gaan in stoppen is het al wat onhandiger.

Een en ander hangt ook af van de dali gateway die je gebruikt. Welke opties bevat die? En hoe reageert die op de potentiële vertragingen. Typisch zal deze wel een status bit hebben (ipv dimwaarde) waarmee je ook kan triggeren. Maar die geeft wss maar een 1 terug op het moment dat de lamp echt aan is. Je kan de output daarvan gebruiken om de actor af te zetten. Dus deel van logica omdraaien.
Knop indrukken: actor gewoon aan. Output van dali gateway: indien lamp uit -> 0 richting de actor en daar dan met logic component die er in zit.

Het handigst vind ik persoonlijk om eerst eens de waarheidstabel op te stellen van wat je wil bereiken, welke functies (and, or, xor, inverteren van in/uitgangen) dat je nodig hebt en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Je kan ook beginnen prutsen met een zeer lange staircase-timer. waardoor je actoren voldoende lang actief blijven maar bijvoorbeeld na een paar uur uitvallen zodat je toch wel wat winst hebt. (bv op 4u zetten ofzo).

Of iets doen als je weg bent het alarm staat aan, die actor uit, maar als je thuis bent aan.

Persoonlijk zou het heel erg op mijn zenuwen werken om pakweg een (halve) seconde te moeten wachten tot het licht aan gaat nadat ik op de knop gedrukt heb. Niet dat dat zo'n probleem is, maar het werkt denk ik wel snel op de zenuwen, en er zijn al genoeg andere zaken die dat doen dat de verlichting daar niet moet bijkomen ;-)

in ieder geval voor dit soort setups: documenteer het extreem goed, want volgende week weet je het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
Fabian schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 06:30:
[...]

Is zoiets snel genoeg om bijvoorbeeld de spiegelverwarming mee aan te zetten ?
Heb de vochtigheid sensor nog niet getest, maar lijkt me wel. Hij kan bij een bepaalde verschilwaarde en absolute waarde een signaaltje sturen. Ik ga het gebruiken om de wtw unit hoger te zetten. De wtw unit doet nog niks, ik moet nog moed verzamelende om op het dak te klimmen. Ik heb nog geen dakdoorvoeren voor de wtw. Timing voor spiegelverwarming lijkt me niet echt kritisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
deWit schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Met wat 3D print hulp van een vriend de volgende dingen nu liggen voor het afmonteren van de 19mm buis:
[Afbeelding]

Als van de week m'n bedradingskoker en kastje binnen is en ik even tijd heb om het in elkaar te zetten zal ik wel even een foto delen. Benieuwd of mijn bedachte optie de NEN1010-test kan doorstaan ;-)
Vet! Houdt selv gescheiden, zorg dat het netjes zit, let op de juiste kleuren en type draad. Verbindingen netjes maken, dan zit je toch wel aardig toch? Volgens mij kent geen hond die nen1010 uit zijn hoofd. Bovendien is het nog wel eens zoeken, want in de badkamer bv heb ik geen echte centraaldoos waar de aardedraad naar het cap moet.

Voor de netheid kun je nog een isolatie- en continuïteittest doen voordat je de drivers op 230 aansluit. Aardlek meten kan daarna nog, maar netter is ervoor.

Moet mijn meetresultaten nog steeds in een rapportje zetten. Met een schema van alles. Niet dat dat in mijn vorige huis aanwezig was, maar goed. Dit is wel een installatie op ietsje pietsje grotere schaal. Die engelse elektra youtubers meten altijd mooi. Maar als je die installaties ziet hebben wij in Nederland een mooie norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
LinuX-TUX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:57:

@bomberboy heeft je ook al geantwoord, maar kijk eens hier https://www.mdt.de/download/MDT_TM_Switch_Actuator_03.pdf in paragraaf 4.3.8. Je kunt dus een dubbele logische functie definiëren met AND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Morgen viert KNX haar 30e verjaardag, dus krijg je 30% korting op alle ETS software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:07
Hallo mede forumleden,

We zijn voor onze nieuwbouw woning aan het kijken voor welk type domotica we graag hadden gehad.
Nu is altijd mijn voorkeur gegaan naar KNX omdat al een hele tijd mee gaat en open is.

Waar ik nu wel achter kom is dat de interface/ het programmeren echt niet zo gebruiksvriendelijk is.
Tegenwoordig hebben alle domotica pakketen een duidelijke eenvoudige interface om alles in te stellen maar bij KNX lijkt dit (nog?) niet het geval.
Zijn er mogelijkheden om dingen te programmeren met een eenvoudigere interface?
Ik zag ook dat Homey te koppelen viel met KNX maar kan hier weinig ervaringen van terugvinden, heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ETS Inside zou gebruiksvriendelijker moeten zijn, maar dan moet je wel een server module aanschaffen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
De meeste domoticaoplossingen hebben geen programmeerinterface, maar een centraal stukje software of centrale hub met apps als interface om vanalles te bedienen. Bij KNX moet je alle componenten programmeren met ETS en daarna een interface maken. ETS gebruik je dus voor het programmeren, niet voor het bedienen. Veel hierover is te vinden in de 37 pagina's van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb een KNX installatie in mijn huis, helemaal op basis van Berker elementen. Nu wil ik wat Philips Hue lampen (RGBWW) toevoegen aan de KNX-installatie, zodat mijn kinderen het Hue licht in hun kamer kunnen bedienen via de Berker B.IQ bedienelementen.
B.IQ, 3 knoppen met display, wit

Wat minstens moet kunnen is uit en aan (in de laatst gekozen kleur/helderheid). Wat gewenst is, is de huidige stand vastleggen (bijvoorbeeld via een lichtscene). Wat niet nodig is, is de kleur en helderheid instellen. Als ze dat willen, moeten ze dat maar via de Hue app of Homekit doen. Ik heb trouwens nog geen ervaring met lichtscenes in KNX, dus dat wordt nog een beetje puzzelen.

Ik denk dat ik een ISE Smart Connect KNX Hue ga aanschaffen. Daarover kan ik echter maar weinig praktijkervaringen vinden. Heeft iemand ervaring met de support van ISE? En ga ik überhaupt blij worden van dit product?

De goedkoopste aanbieder die ik kan vinden is trouwens Voltus, met een prijs van € 291,18 inclusief Duitse BTW en exclusief € 16 verzendkosten. KNX groothandel rekent € 315,81, met gratis bezorging

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Tomatoman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:27:
Ik denk dat ik een ISE Smart Connect KNX Hue ga aanschaffen. Daarover kan ik echter maar weinig praktijkervaringen vinden. Heeft iemand ervaring met de support van ISE? En ga ik überhaupt blij worden van dit product?
Ik heb hem en het is een uitstekend apparaat. Doet wat hij moet doen, is erg makkelijk in gebruik en stabiel en wat ook fijn is dat als de aan/uit en helderheid met elkaar verbonden zijn. Dat wil zeggen: als ik aan schakel dan gaat de helderheidswaarde automatisch naar 100% en vice versa.

De Bab-tec KNX App module kan nog een alternatief zijn als je andere 'smart things' wilt connecten, zoals Sonos, Heos, Netatmo, etc.

Mocht je de ISE in de praktijk willen zien moet je maar even een berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Dank voor het aanbod :). Ik heb zojuist de ISE Smart Connect KNX Hue besteld bij KNX groothandel.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 10:38

tomtommie

Alaaf!

Zijn er mensen die de Theben OT Box hebben en hier gebruik maken van de 2 verschillende warmte circuits?

Waarom ik het vraag, ik heb op de begane grond en badkamer vloerverwarming en in de slaapkamers radiatoren. Bij warmtevraag van de vloerverwarming hoeft de ketel niet te warmen tot 50-60 graden, bij warmtevraag vanuit de radiatoren wil je dat eigenlijk wel weer om toch enig effect sneller te realiseren.

Ik heb 2 MDT verwarmingsaktoren, hier zit op 1 de ventielen van de vloerverwarming en op de ander de ventielen van de radiatoren. De MDT's geven dus ieder een gezamenlijke warmtevraag door.
Nu dacht ik, als ik op verwarming circuit 1 van de OT box de radiatoren zet en op verwarming circuit 2 van de OT box de vloerverwarming zet kan ik voor beiden apart benodigde temperaturen instellen.

Iemand een idee of dit kan werken of dit misschien zelfs al ook toegepast? Ik hoor het graag! Anders ga ik maar eens aan de slag om wat zaken om te gooien, dan merk ik het ook snel genoeg waarschijnlijk.
Pagina: 1 ... 37 ... 84 Laatste