[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 38 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
tss68nl schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:57:

Optie 2 - PD11 voor de gek houden
Ik gebruik zelf twee kanalen op een PD11, op de volgende methode:
  • 1e kanaal richt je in zodat het altijd, bij beweging, alléén maar het 'aan' signaal aan de aan/uit van de dimmer geeft.
  • Je richt een timeout in van bijvoorbeeld 10 seconden op dit eerste kanaal zodat hij niet triggert als er net nog beweging is geweest: dit zorgt er voor dat je de lamp uit kan zetten terwijl je er onder staat en nog weg kan lopen.
  • Het 2e kanaal richt je in om alléén de lamp uit te doen. Je richt hier een delay van bijvoorbeeld 20 minuten alvorens hij de lamp uitzet.
  • Iedere keer als hij beweging ziet zal hij de timer resetten naar 20 min.
  • De tasters aan de muur, laat je nu zowel voor signaal zenden als status ontvangen, rechtstreeks naar het kanaal op de actor verwijzen.
Nu heeft de PD11 twee separate kanalen, waarvan hij geen status eist: immers, de opdracht is niet de lamp managen, want ieder kanaal heeft alleen een aan, of alleen een uit. Dit zorgt er voor dat de PD11 geen status gaat bijhouden, omdat het toch niet relevant is.

Ik vind dit een nettere methode, omdat zelfs al valt de sensor uit, je handmatig nog steeds het licht kan bedienen. En als bonus werkt het óók nog als de PD11 het wel doet :+
Ik heb in mijn KNX opstelling die ik aan het inrichten ben hetzelfde issue en wil de optie 2 zoals hierboven beschreven implementeren. Echter ik snap het niet 8)7

Binnen ETS kan ik kanalen toevoegen, deze zijn dan echter op al mijn PD11's aanwezig, niet alleen op diegene waar ik dit wil toepassen. Of zie ik kanalen hier dan verkeerd?

@tss68nl hoe heb je dit binnen ETS dan opgezet, ik zie het nl nog niet helemaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
tomtommie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:45:
Zijn er mensen die de Theben OT Box hebben en hier gebruik maken van de 2 verschillende warmte circuits?

Waarom ik het vraag, ik heb op de begane grond en badkamer vloerverwarming en in de slaapkamers radiatoren. Bij warmtevraag van de vloerverwarming hoeft de ketel niet te warmen tot 50-60 graden, bij warmtevraag vanuit de radiatoren wil je dat eigenlijk wel weer om toch enig effect sneller te realiseren.
Zoiets kwam (vanaf) hier gister ter sprake: Centauriprime in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 10:38

tomtommie

Alaaf!

nielsh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Ik heb in mijn KNX opstelling die ik aan het inrichten ben hetzelfde issue en wil de optie 2 zoals hierboven beschreven implementeren. Echter ik snap het niet 8)7

Binnen ETS kan ik kanalen toevoegen, deze zijn dan echter op al mijn PD11's aanwezig, niet alleen op diegene waar ik dit wil toepassen. Of zie ik kanalen hier dan verkeerd?
De PD11 heeft maximaal 4 verschillende 'kanalen', dit zijn de 'detector outputs' A1, A2, A3 en A4.
Om alleen een aan of uit te sturen gebruik je A1 niet, die kan alleen beide sturen, dus gebruik ja A2 met een timeout van 10sec om een AAN te sturen naar een specifiek groepsadres. Vervolgens gebruik je A3 om een UIT te sturen naar datzelfde groepsadres, maar dan met een timeout van 20min. Als je in de tussentijd de lampen dus al uitgeschakeld hebt met een knop heb je een extra uit commando, maar dat maakt dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ah now it makes sense!

Ik had ergens gelezen te hebben dat die alleen voor HVAC o.i.d waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nielsh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:05:
Ik had ergens gelezen te hebben dat die alleen voor HVAC o.i.d waren.
Waar je een zeer vergelijkbare setup zou hanteren :D (uitgaande van airco en snel reagerende verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:04:
Dank voor het aanbod :). Ik heb zojuist de ISE Smart Connect KNX Hue besteld bij KNX groothandel.
Vanmiddag is hij bezorgd. Vanavond heb ik hem maar meteen in de verdeelkast ingebouwd. Zoals wel vaker bij dit soort klusje betekende dat wat werk:
  • 24-30 volt voeding die al klaarlag getest en netjes afgeregeld op 24 volt.
  • Subverdeelkast in de technische ruimte opengemaakt en eerst maar even de domotica in die kast aangesloten op een overspanningsbeveiliging. Daarvoor moest ik wat nieuwe draden trekken, gewijzigde adercoderingen op de draden aanbrengen. Als je maar genoeg in de kast hebt zitten ontkom je daar niet aan. (Zo ziet het er in de overvolle hoofdverdeler in de meterkast uit).
  • Voeding geplaatst en aangesloten op 230 volt.
  • KNX busleidingen in de kast wat herordend, zodat de ISE Smart Connect KNX Hue erbij kon. Apparaat aangesloten op busleiding.
  • 24 volt voedingskabel gelegd van voeding naar KNX Hue.
  • KNX Hue via ETS voorzien van busadres.
  • Een tijdelijke netwerkkabel gelegd tussen KNX Hue en de switch in het 19" rack ernaast.
  • Via de router het IP-adres van de KNX Hue opgezocht en voorzien van een eeuwigdurende lease, zodat het nooit meer verandert.
  • Gecheckt of ik via de webinterface de KNX Hue kon benaderen. Dat lukte oOo
En toen was het middernacht. Tot dusver ging alles netjes zoals gehoopt. Een andere keer maar eens kijken of ik in ETS het apparaat kan programmeren en koppelen aan de Berker B.IQ bedienknoppen en daarna aan de Hue Bridge kan koppelen.

Het was weer eens een ouderwets knutselavondje :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
Zoals het er nu naar uitziet komt er een Danfoss regeling in onze woning voor de verwarming. Ik zag dat de thermostaten met 24V met elkaar verbonden zijn middels een ‘bus’. Daarop gezocht op Danfoss en KNX ik kom hier iets informatie over tegen op de Danfoss website. Hier iemand met ervaring met Danfoss en of het daadwerkelijk KNX is of dat er een unit tussen gezet moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Hij doet het *O*. De ISE Smart Connect KNX Hue is in gebruik. Het was een flink karwei om alles te doorgronden en te programmeren, maar mijn kinderen kunnen nu allebei in hun kamer twee RGB Hue lampen aan- en uitschakelen en dimmen via de lichtschakelaar naast hun slaapkamerdeur. De resterende twee knoppen zijn gekoppeld aan twee lichtscenes voor hun kamer: werkverlichting en nachtlamp.

Nu is de verlichting in hun kamer weer als vanouds bedienbaar via de ‘lichtschakelaars’ bij de deur, zonder gedoe met losse en onbetrouwbare afstandsbedieningen. De onbetrouwbare Ikea spullen zijn eruit, Philips Hue is ervoor teruggekomen. En mochten ze toch nog een andere lichtscene willen kiezen of de twee genoemde lichtscenes willen aanpassen, dan kan dat via de Hue app. Nu maar zien of het spul in de praktijk betrouwbaar blijkt.

Ik had onderweg nog wel een paar technische hobbels te nemen, waarvan de spannendste was dat ETS een firmware update uitvoerde op een van de B.IQ’s en na een kwartier besloot vast te lopen. Resultaat: B.IQ bricked :X. Na een herstart van ETS kon ik een nieuwe firmware update doen, die gelukkig het apparaat netjes herstelde.

De aangepaste subverdeler in de technische ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pYE7u7JmoXwmIDDR_wag_APR0U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvKQbiqaC2fVXgK6ysftmCkr.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_43P7tZIp012d3tGLUK4HEbBkE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6j0UiGMWMj8X4IwJnIqsXd1.jpg?f=fotoalbum_medium
Nog genoeg ruimte voor nieuwe gadgets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[dat ging niet helemaal goed :o ]

[ Voor 96% gewijzigd door Tomatoman op 24-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 18:18
Wat doen die aarde draden precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik maak momenteel gebruik van de visualisatie van GIRA X1

Nu lijkt het dat de stand van de bedrijfsmodus dominanter is en het verstellen van de tempratuur in de visualisatie geen enkele invloed heeft, deze tempratuur welke ik instel zie ik ook niet terug komen in gewenste tempratuur.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:53
Niek_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:06:
Zoals het er nu naar uitziet komt er een Danfoss regeling in onze woning voor de verwarming. Ik zag dat de thermostaten met 24V met elkaar verbonden zijn middels een ‘bus’. Daarop gezocht op Danfoss en KNX ik kom hier iets informatie over tegen op de Danfoss website. Hier iemand met ervaring met Danfoss en of het daadwerkelijk KNX is of dat er een unit tussen gezet moet worden?
Is hoogstwaarschijnlijk OpenTherm. Zie bv deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

kevin0101 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:36:
Wat doen die aarde draden precies?
Op klemmenstrook X5 is de binnenkomende voeding vanuit de hoofdverdeler afgemonteerd. Alle metalen delen aan de binnenkant van de kast zijn met elkaar verbonden en daarmee eveneens geaard. Alle geel/groene aardklemmen in de kast hebben aan de onderkant metalen contacten, waarmee ze direct verbonden zijn met de metalen DIN-rails in de kast. Alle aarddraden die de rest van het huis in gaan (de aarddraden van de uitgaande groepen dus) zijn op klemmenstrook X3 afgemonteerd. Die zijn dus geen doodlopende’ draden, maar ze net netjes met de aardrail in de meterkast verbonden.

De aardklemmen op de klemmenstroken zijn dus een beetje anders dan de grijze, zwarte en blauwe aansluitklemmenklemmen. Die laatste zijn namelijk netjes geïsoleerd van de DIN-rail waarop ze gemonteerd zijn.

Beantwoordt dat je vraag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 10:27
Ik maak momenteel gebruik van de visualisatie van GIRA X1

Nu lijkt het dat de stand van de bedrijfsmodus dominanter is en het verstellen van de tempratuur in de visualisatie geen enkele invloed heeft, deze tempratuur welke ik instel zie ik ook niet terug komen in gewenste tempratuur.

Iemand een idee?
Welke actoren gebruik je? Het is bijv. een bekend probleem tussen de heating actor van MDT die werkt met offset en de X1/G1 die met absolute waarde werkt. Het duitse forum heeft daar een hoop posten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Ik werk met de die van jung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 10:27
Ik werk met de die van jung
Als ik snel kijk zie ik niet dat je daar de soll temperatuur instelt dus waarop doe je dat en kun je die dan nog verstellen? En klopt dan het datatype tussen de X1 en dat object?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
De vlag kan uit, het eerste stopcontact dat geschakeld kan worden via KNX is een feit :)F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1VJuGD4ZttFC3ewRBz-HjxIB0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLbsK1nsDIu0pDLYp7gGe2GA.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door Fabian op 08-11-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37
Gaaf @Fabian, gefeliciteerd met deze mijlpaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@Fabian top! Het begint toch met de eerste zogezegd :)

Je hebt toch voor de f-tronic kast gekozen? Verder zie ik dat je kabels door de pijp hebt getrokken, wat is daar het voordeel van?

Een tijdje geleden hebben we over inbouwspots gesproken. Nu zag ik dat jij kanaalplaatvloer hebt gebruikt waaronder houten regels zijn gemonteerd voor de gipsplaten. Hoe bouw je dan je spots in, want daar is dan toch geen ruimte voor?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Conrado

Het is een Hager kast. Deurtjes liggen nog los tot het kozijn is aangepast. Deurtjes zou nu niet open kunnen.

Er zijn drie etages aan buizen die naar beneden gaan. Het merendeel 5x2.5 preflex, maar dat is de achterste/onderste laag en zie je bijna niet. Ik heb later drie kabels toegevoegd. Twee voor verlichting en een voor de laadpaal. Door ze in een kort stukje buis te doen klemmen ze mooi vast met de rest op de muur. Het enige voordeel is dus netheid en installatiegemak.

Voordat het gips er tegenaan is gegaan zijn volgens het lichtplan boringen in het beton gedaan. De diameter van de boring is zo groot mogelijk gekozen zolang deze maar binnen een kanaal paste. Hier en daar is wel een spot wat opgeschoven om in het midden van een kanaal te vallen.

Na oplevering ben ik met de gatenzaag in het gips aan de slag gegaan en wonder boven wonder klopte alles volgens tekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Er gaat bij mij iets niet helemaal goed met een scene en ik ben er nog niet achter hoe ik dat precies moet oplossen. Op een (Ekinex) schakelaar zitten 4 knoppen die allemaal een boven / onder functie hebben, voornamelijk voor dimmen. Sommige knoppen schakelen individuele lampen, sommige knoppen gebruik ik voor scenes. Nu heb ik, gesimplificeerd, het volgende:

- Knop A schakelt / dimt een kroonluchter
- Knop B activeert een scene waarin diezelfde kroonluchter ook aan gaat

Als ik nu met B de scene activeer wil ik dat ik met knop A de kroonluchter uit kan schakelen. Immers, die is door de scene aan gezet dus de eerst volgende actie moet zijn dat 'ie weer uit gaat. Ik moet nu alleen twee keer op knop A drukken om de lamp uit te zetten. Waarschijnlijk weet de knop dus niet dat de lamp daadwerkelijk aan staat, probeert 'ie 'm bij de eerste druk aan te zetten en gaat 'ie bij de tweede druk uit.

Wat doe ik hier niet goed? Aan knop A heb ik nu alleen een 'switch' en een 'dim' commando gekoppeld. De terugkoppeling ('switch status') die ik van de dimmer wel kan krijgen kan ik niet koppelen aan de knop zelf, dus in zoverre snap ik ook wel dat de knop niet weet wat de status van de lamp is. Loop ik nu tegen een beperking van de knop aan, of zie ik iets over het hoofd?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
Zoefff schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:13:
Er gaat bij mij iets niet helemaal goed met een scene en ik ben er nog niet achter hoe ik dat precies moet oplossen. Op een (Ekinex) schakelaar zitten 4 knoppen die allemaal een boven / onder functie hebben, voornamelijk voor dimmen. Sommige knoppen schakelen individuele lampen, sommige knoppen gebruik ik voor scenes. Nu heb ik, gesimplificeerd, het volgende:

- Knop A schakelt / dimt een kroonluchter
- Knop B activeert een scene waarin diezelfde kroonluchter ook aan gaat

Als ik nu met B de scene activeer wil ik dat ik met knop A de kroonluchter uit kan schakelen. Immers, die is door de scene aan gezet dus de eerst volgende actie moet zijn dat 'ie weer uit gaat. Ik moet nu alleen twee keer op knop A drukken om de lamp uit te zetten. Waarschijnlijk weet de knop dus niet dat de lamp daadwerkelijk aan staat, probeert 'ie 'm bij de eerste druk aan te zetten en gaat 'ie bij de tweede druk uit.

Wat doe ik hier niet goed? Aan knop A heb ik nu alleen een 'switch' en een 'dim' commando gekoppeld. De terugkoppeling ('switch status') die ik van de dimmer wel kan krijgen kan ik niet koppelen aan de knop zelf, dus in zoverre snap ik ook wel dat de knop niet weet wat de status van de lamp is. Loop ik nu tegen een beperking van de knop aan, of zie ik iets over het hoofd?
Je moet de status ook terug geven op het schakel-groepadres. Zie:
tss68nl schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:57:
[...]

Status output van de MDT op de knop-output (ja, waar het schakelsignaal van de Ekinex uit komt) koppelen. Dat outputkanaal neemt ook signalen aan. Dat kan je zien in de flags die achter de output staan :)

Stel je hebt dus een GA 1/0/1 voor een lamp, en 1/1/1 als status van die lamp. Dan hebben we een Ekinex, Rocker 1:
Kanaal 13 - Switching command = 1/0/1 (schakelen) én 1/1/1 (status opvangen)
Kanaal 38-41 - Led blue/green command = 1/1/1 (status naar leds)

Op de MDT, behoorlijk simpel:
Channel A:
Kanaal 0 - Switch On/Off: 1/0/1
Kanaal 5 - State: 1/1/1

:+

Zoiets stuur je toch gewoon ff op de app of mail? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Waarom kun je de status niet meer aan de knop geven ?
Is dit omdat een dim object meer bits heeft dan een switch/toggle object ?

Ik had hetzelfde nadat ik een 'alles uit' knop in de slaapkamer had gemaakt .Toggel knop weet niet dat ie dan 1 moet sturen ipv 0. Wel opgelost door de knop ook toe te voegen aan het status groepsadres dat ook gebruikt wordt om het ledje van de knop aan/uit te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Fabian leuk om zien! We zitten ongeveer in dezelfde fase. Ben vorige week verhuisd en heb de (tijdelijke) beneden en bovenverlichting elks op een uitgang van een MDT schakelactor gezet. Ook 2 stopcontacten waar sfeerverlichting aanhangt op de schakelactor. Last but not least mn screens aangesloten.

Wegens nog geen drukknoppen geïnstalleerd is het voorlopig behelpen met of op het knopje op de actor te drukken of via de smart phone (openhab).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9KMIiw2o5HbjTYtenFsLjwcrhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L20TSmQwIbHhQh2Z9QJOBw9L.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste stapjes zijn genomen! Komende week wat leds aansluiten (eldoled dimmers via Dali).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

0fbe schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:21:
[...]

Je moet de status ook terug geven op het schakel-groepadres. Zie:

[...]
Verdraaid, dat is het! Ik heb deze post ooit zelfs gelezen maar me niet gerealiseerd dat zich dat nu dus voordeed. Thnx!
Fabian schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:22:
Waarom kun je de status niet meer aan de knop geven ?
Is dit omdat een dim object meer bits heeft dan een switch/toggle object ?
Nee, het ging gewoon mis in m'n hoofd. Het 'switch' object op de knop leek me in gebruik om te switchen. Maar het is dus de bedoeling om enerzijds te switchen, en anderzijds ook weer de status van de switch terug te ontvangen. Werkt nu perfect :)

Iets soortgelijks zou ik ook graag willen met de 'status' van een scene, maar dat is denk ik echt niet mogelijk. Een scene activeert een stuk of 4 lampen en als die scene actief is wil ik het ledje op de knop laten branden. Heb ik nu opgelost met een logic functie die de status van die lampen combineert. Werkt ok, maar een beetje omslachtig.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
tehfnz schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:31:
@Fabian leuk om zien! We zitten ongeveer in dezelfde fase. Ben vorige week verhuisd en heb de (tijdelijke) beneden en bovenverlichting elks op een uitgang van een MDT schakelactor gezet. Ook 2 stopcontacten waar sfeerverlichting aanhangt op de schakelactor. Last but not least mn screens aangesloten.

Wegens nog geen drukknoppen geïnstalleerd is het voorlopig behelpen met of op het knopje op de actor te drukken of via de smart phone (openhab).

De eerste stapjes zijn genomen! Komende week wat leds aansluiten (eldoled dimmers via Dali).
Leuk he, het is net camperen als niets werkt :)

Welke screen motoren en actoren heb je gekozen? Ik overweeg SMI motoren van Becker, maar die lijken nog niet erg populair. Screen leverancier heeft standaard somfy motoren geoffreerd (4 aders: 1 up, 1 down, null, aarde), maar dan zou je geen gebruik kunnen maken van de somfy features zoals het strak trekken van het doek als dat na verloop van tijd wat gaat hangen.

Ondanks dat ik vandaag de eerste actor output heb aangesloten, had ik stiekem het DALI stukje al wel redelijk klaar, maar dat is niet echt KNX O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G10kTFXyOEuVP4t4EDZm2ZGJLdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLDTv6Zpg64ckt0jd4YFQSdr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Merk motoren weet ik niet eigenlijk. Heb een combinatie van Renson fixscreen 150 en Renson panovista max screens hier. Actor si is den MDT JAL-0810.02, werkt vlekkeloos.

Hoe kan doek lost hangen? Toch enkel als je motor de screen verder dan het end point omlaag laat gaan? If so, pas je je eindpunt toch gewoon even aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Gaat dat zo makkelijk? Is een end point iets mechanisch in de screen/motor, of een timing ding in de actor ?

Als ik voorbeeldfilmpjes zie van het instellen van de motor dan zie ik dat er palletjes op de motor ingedrukt worden voor boven/onder positie. Maar dit kan alleen als de 'kap is verwijderd' en dat is dus een instructie voor rolluiken en niet voor screens. Bij screens zijn de motoren niet meer toegankelijk na montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
De eindpunten werden afgesteld door de installateur dmv hun eigen apparatuur (vraag me niet hoe). Wanneer ik m'n knx aankopppelde werkte alles gewoon meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Fabian schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:43:
[...]
Ondanks dat ik vandaag de eerste actor output heb aangesloten, had ik stiekem het DALI stukje al wel redelijk klaar, maar dat is niet echt KNX O-)
Indrukwekkende installatie. Waarom heb je niet voor drivers gekozen die je bij je inbouwspots op het plafond kwijt kon? Dat lijkt me toch eenvoudige dat al deze DALI-units in de MK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
@Conrado
  • Op deze manier hoeven er maar 2 draden per 2 spots getrokken te worden wat erg makkelijk ging
  • geen warmteontwikkeling boven het plavond
  • geen kans op gebrom/gepiep boven het plavond
  • eenvoudiger vervangen vam driver als het nodig is
  • meerkanaals drivers gebruiken en dus flexibeler met het inrichten
  • spots niet uit het plafond om eventueel de driver aan te passen (meer vermogen, ander dali adres)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Fabian schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:02:
Gaat dat zo makkelijk? Is een end point iets mechanisch in de screen/motor, of een timing ding in de actor ?

Als ik voorbeeldfilmpjes zie van het instellen van de motor dan zie ik dat er palletjes op de motor ingedrukt worden voor boven/onder positie. Maar dit kan alleen als de 'kap is verwijderd' en dat is dus een instructie voor rolluiken en niet voor screens. Bij screens zijn de motoren niet meer toegankelijk na montage.
Eindpunt wordt inderdaad door de installateur ingesteld op de motor. Als je dan spanning op de motor laat terwijl de screen/rolluik helemaal boven of beneden is, maakt dat niet uit.

In je actor moet je wel de timing instellen maar dat komt minder nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
teaser schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:52:
Eindpunt wordt inderdaad door de installateur ingesteld op de motor. Als je dan spanning op de motor laat terwijl de screen/rolluik helemaal boven of beneden is, maakt dat niet uit.

In je actor moet je wel de timing instellen maar dat komt minder nauw.
Uit interesse ben ik benieuwd hoe ze die eindpunten instellen bij een screen wanneer de motor zit ingebouwd in de bak en die volledig geassembleerd tegen het kozijn wordt gezet. De onderste positie kun je pas echt instellen na montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Fabian die bak kan deels open wanneer de screen al geplaatst is.
In detail weet ik het ook niet precies, het is toch alweer 4-5 jaar geleden dat dat hier gebeurd is en ik stond nu ook niet de hele tijd op die man zijn vingers te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@teaser hoe heb jij je screens geautomatiseerd?

Ben zelf aan het knutselen geslagen met node-red om op basis van stookseizoen, bewolking, binnentemperatuur, windsnelheid, windrichting & zonnestand een en ander werkend te krijgen. Begint vorm te krijgen, maar wil eens weten hoe anderen het aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:39

bomberboy

BOEM!

Fabian schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:19:
[...]
Uit interesse ben ik benieuwd hoe ze die eindpunten instellen bij een screen wanneer de motor zit ingebouwd in de bak en die volledig geassembleerd tegen het kozijn wordt gezet. De onderste positie kun je pas echt instellen na montage.
De exacte procedure ken ik ook niet, maar de installateurs hebben een soort controller die ze aansluiten en de screens manueel mee kunnen bedienen. (omhoog, omlaag en stop) en er is een of andere procedure die ik me niet meer herinner (bepaalde combinatie x seconden induwen ofzo) waarmee ze de motor in een soort programmeerstand krijgen.

Best wel leuk wanneer de aansluitkabel van de screens aangesloten is in een vals plafond en dus niet meer bereikbaar :-) Op zich geen drama, die komt ook in de groepenkast aan, maar de "line of sight" is meestal wel weg dan. Het kan handig zijn om dan een soepele kabel met voldoende aders klaar te liggen hebben zodat het weer werkbaar wordt.
(been there, done that; en ze hebben dat meestal niet standaard in hun bestelwagen liggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

tehfnz schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:01:
@teaser hoe heb jij je screens geautomatiseerd?

Ben zelf aan het knutselen geslagen met node-red om op basis van stookseizoen, bewolking, binnentemperatuur, windsnelheid, windrichting & zonnestand een en ander werkend te krijgen. Begint vorm te krijgen, maar wil eens weten hoe anderen het aanpakken.
Ik ben @teaser niet maar zal toch al maar antwoorden ;-)
Ik heb zelf een weerstation (waarvan de temperatuursensor het vorige maand begeven heeft, het is nu ongeveer 60°C volgens dat ding, grrrr). Deze heeft een lux-sensor in 3 richtingen (oost, zuid, west). windmeter, regen en temperatuur (of temperatuur had die toch tot voor kort).

In die unit (ABB WZ/S1.3.1.2) zit ook de nodige logica om hier leuke dingen te bouwen en dat werkt eigenlijk wel goed.

Waar ik momenteel geen rekening mee hou is de binnentemperatuur, maar dat is tot nu toe in mijn situatie geen must geweest. Nu staat de automatische regeling zowiezo gewoon af. Ik kan op de jaloezieactor instellen dat die reageert op weer-events of niet. (regen, wind enz doet die altijd, dat gaat dan vooral over de zon). Dus dat staat nu af (manueel via schakelaar). En tegen dat ik dat weer aan leg ligt alles van verwarming al lang weer af; Maar je zou dat stapje ook nog kunnen automatiseren natuurlijk. Dat zou dan perfect via node-red kunnen of zelfs via een of andere temperatuursensor.

Het is in het begin wat experimenteren om de juiste lux-waardes te vinden vanaf wanneer je de screens wil laten dicht gaan, maar eens het werkt geen omkijken meer naar;

Enkel juist instellen dat je een manual override hebt en bij voorkeur ook met een time-out op die override (ik heb dat nu op 4u staan, daarna gaat hij weer op automatische stand). Korter bleek vaak net te vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb een scriptje in OpenHab.
Dat kijkt ten eerste of de zon wel 'in range' is voor het desbetreffende raam. Dat vereist wel wat afstelling (vnl trial/error) om tot de juiste azimut en hoogte te komen.
Dan kijk ik ook of de weerservice geen regencondities rapporteert.
Vervolgens kijk ik naar de graad van bewolking. Als die >66% dan blijven de screens open.
En ten slotte vergelijk ik de buitentemperatuur met de binnentemperatuur. Dus in praktijk als het buiten warmer is dan 21-21,5° dan gaat de screens automatisch kunnen dicht gaan.

Verder hou ik ook bij of de screens manueel bediend zijn geweest de laatste x uur, zoja ga ik geen automatische bediening doen. Dit wil ik nog gaan doen adhv presence, maar ik heb nog geen sensoren hiervoor in de meeste ruimtes waar screens hangen.

Ik wil ook nog lux meters ipv hiervoor af te hangen van de graad van bewolking die de weerservice rapporteert. Hier gaat het namelijk vaak mis. Bv 80% bewolking volgens de dienst, terwijl de lucht helemaal open is.
Een volledig weerstation vind ik overkill. Voor wind vind ik het ook niet nodig, want de stormwinden heb je bijna uitsluitend ofwel in het voor- of najaar wanneer de screens toch open blijven, ofwel tijdens onweer wanneer de bewolking en regencondities de screens zouden moeten verhinderen dicht te gaan.

Mijn vergelijking binnentemperatuur<buitentemperatuur is ook wat simplistisch maar doorgaans is dit voldoende.
Die buitentemperatuur komt van de buitenvoeler van de CV trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
bomberboy schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:49:
[...]
Best wel leuk wanneer de aansluitkabel van de screens aangesloten is in een vals plafond en dus niet meer bereikbaar :-) Op zich geen drama, die komt ook in de groepenkast aan, maar de "line of sight" is meestal wel weg dan. Het kan handig zijn om dan een soepele kabel met voldoende aders klaar te liggen hebben zodat het weer werkbaar wordt.
(been there, done that; en ze hebben dat meestal niet standaard in hun bestelwagen liggen)
Bij mij gaat per raam een buis naar de meterkast. Screen leverancier heeft al aangegeven dat ze screens kunnen leveren mer maximaal 10 meter kabel en er zijn trace's langer dan 20 meter, dus er is aangegeven dat ik alles moet voorbekabelen en dat er een (hirschman) stekker buiten kan komen. Vind het geen probleem om alles vooraf te bekabelen en te voorzien van de juiste stekkers, maar zo'n stekker moet ook ergens onzichtbaar weggewerkt worden. Ben bang dat de enige plek dan boven de screenbak is waarmee de screenbak weer 3-4cm omlaag komt

Heb veel glas op het zuiden en het was gisteren zelfs even 27 graden en omdat het buiten koud is gaat de warmtepomp niet koelen. Screens zijn daardoor zelfs voor het voorjaar en najaar geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Fabian komen je screen voor je gevelsteen / gelijk met de gevelsteen of achter de gevelsteen?

Hier komen ze gelijk met de gevelsteen en ik heb de VOBST draden van de elke screen in een aftakdoos / boit aan mijn preflex (5G1.5 waarvan grijs ongebruikt blijft) gekoppeld. Deze heb ik mee laten inpleisteren met de dagkant boven van de ramen (mag officeel wel niet, want moet bereikbaar blijven). Voor eventuele onderhoudswerken aan de screen geen probleem, ze kunnen de connector in de screenbak gewoon loskoppelen. Misschien kan je het ook zo oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA3SfD-cJMnFXfLqch-xaAgeUxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwgQ8bktJwfq2QnTWShHBlxn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apoodHZGFw0gZVMPfFBM0OCj0As=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R99PrivAon0PlSdPkZnJYtT8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_opX21MRNYB3P9Y-oJ9OTnWGZ5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi566TtLNjjwWTVR0x4TNd0o.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZNZ2jS9r44jCX3-W9ycObi3QQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8DNmH2S9A3eGtGwWkaGs7h3.jpg?f=fotoalbum_tile

27 graden is wel heel erg veel, hier klom de temp niet boven 24.5 (5m glas op Z, 14m op W). De 24.5 stoort niet. Zelfs mooi meegenomen, zo moet de WP 's nachts ook niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
tehfnz schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:22:
@Fabian komen je screen voor je gevelsteen / gelijk met de gevelsteen of achter de gevelsteen?

Hier komen ze gelijk met de gevelsteen en ik heb de VOBST draden van de elke screen in een aftakdoos / boit aan mijn preflex (5G1.5 waarvan grijs ongebruikt blijft) gekoppeld. Deze heb ik mee laten inpleisteren met de dagkant boven van de ramen (mag officeel wel niet, want moet bereikbaar blijven). Voor eventuele onderhoudswerken aan de screen geen probleem, ze kunnen de connector in de screenbak gewoon loskoppelen. Misschien kan je het ook zo oplossen?
Dank voor je toelichting. Als ik zo kijk naar je installatie dan vermoed ik dat je huis in Belgie is gebouwd. VOBST is denk ik gelijk aan VD draad.

Bij mij komen de screens "in de dag" dus tegen het houten kozijn aan. De screenbak zal iets dieper zijn dan de latij/steen waardoor deze voorbij het metselwerk zal steken. (het is niet anders..). Wij mogen geen lassen maken (aftakdozen etc) die niet toegankelijk zijn. Dus een lasdoos boven een vals plafond was/is geen mogelijkheid. Daarom heb ik er voor gekozen om naar ieder kozijn een loze leiding te laten leggen t/m de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Fabian huist staat inderdaad in BE. Kan je niet gewoon kabels trekken en vragen of de installateur die rechtstreeks op de motor van de screen aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@tehfnz Volgens mij niet omdat de constructies die ik hier tot op heden heb gezien al volledig gesloten en gemonteerd zijn, voordat ze met verticale rails en al tegen het kozijn worden gezet en er alleen nog een stukje kabel uitsteekt.

Dit filmpje laat het wel aardig zien. Er zijn alleen schroeven op de kopse kanten van de screenbak en die zijn niet meer bereikbaar nadat de screen is gemonteerd

YouTube: Screen Malta zonwering montage instructie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@Fabian heb je Renson screens al eens bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
tehfnz schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:19:
@Fabian heb je Renson screens al eens bekeken?
Nog niet. Toevallig zit er een "Renson Ambassador" op 3km afstand. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Fabian schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:58:
[...]
Bij mij gaat per raam een buis naar de meterkast. Screen leverancier heeft al aangegeven dat ze screens kunnen leveren mer maximaal 10 meter kabel en er zijn trace's langer dan 20 meter, dus er is aangegeven dat ik alles moet voorbekabelen en dat er een (hirschman) stekker buiten kan komen. Vind het geen probleem om alles vooraf te bekabelen en te voorzien van de juiste stekkers, maar zo'n stekker moet ook ergens onzichtbaar weggewerkt worden. Ben bang dat de enige plek dan boven de screenbak is waarmee de screenbak weer 3-4cm omlaag komt

Heb veel glas op het zuiden en het was gisteren zelfs even 27 graden en omdat het buiten koud is gaat de warmtepomp niet koelen. Screens zijn daardoor zelfs voor het voorjaar en najaar geen overbodige luxe.
Ook hier screens van Renson, en in België zoals @tehfnz en ook hier wordt al wel warm zonder de screens, dus ze zijn zeker nodig :)

In verband met die aftakdozen die toegankelijk moeten zijn. Hoe toegankelijk moet het dan juist zijn? Is er een vals plafond eigenlijk? Of een muur ergens in de buurt op een afstand van 10m?
Je kan ook gewoon een pot in de muur voorzien, daar je kabels laten toekomen en vandaar vertrekken. Eventueel met een blind afdekplaatje waar je dan overheen schildert of behangt.

Indien er toch een vals plafond is kan je dat ook doen, iets minder makkelijk om mooi of verborgen weg te werken. Of als er ergens een spot in de buurt is: wij hebben een aantal plaatsen met grotre spots (blok met 3) of ingebouwde luidsprekers in het plafond. Een luidspreker eruit halen en je kan daar perfect met je arm door en zo die lasdoos toch weer "bereikbaar" maken.

Wij hebben bij een aantal ramen ook een "gordijnplaatsje" (dus geen vals plafond 15cm voor het raam) zodat een gordijnrail daar verbogen in hangt. Ook op zo'n plaats kan je perfect een aftakdoos vrij ongezien weg werken.

Ik weet ook niet in welke bouwfase je momenteel al juist zit en wat er nog wel/niet aanpasbaar is?

En tot slot: ik vermoed dat je wel een spouw hebt, krijg je het daar niet in weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@bomberboy Het huis is "klaar" en opgeleverd. Alle bedradging boven de valse plafonds zijn 'SELV'. 230V lasdozen boven de SELV spots of bij de inbouwspeakers in de buurt vond ik niet wenselijk.

De huidige status is dus per raam een lege 19mm pvc buis vanaf het kozijn naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
bomberboy schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:50:

In verband met die aftakdozen die toegankelijk moeten zijn. Hoe toegankelijk moet het dan juist zijn? Is er een vals plafond eigenlijk? Of een muur ergens in de buurt op een afstand van 10m?
Je kan ook gewoon een pot in de muur voorzien, daar je kabels laten toekomen en vandaar vertrekken. Eventueel met een blind afdekplaatje waar je dan overheen schildert of behangt.

Indien er toch een vals plafond is kan je dat ook doen, iets minder makkelijk om mooi of verborgen weg te werken. Of als er ergens een spot in de buurt is: wij hebben een aantal plaatsen met grotre spots (blok met 3) of ingebouwde luidsprekers in het plafond. Een luidspreker eruit halen en je kan daar perfect met je arm door en zo die lasdoos toch weer "bereikbaar" maken.
Je moet eraan kunnen zonder te 'breken' of zonder werktuigen te gebruiken (al zullen bv 1 of 2 schroefjes wel door de beugel kunnen). Een spot kun je meestal zo weghalen dus in principe kan dat volstaan, maar je moet natuurlijk wel nog in staat kunnen zijn om in de aftakdoos te kunnen werken. Dat is niet mogelijk als je er alleen bij kunt met 1 arm. Of kun jij blind met 1 arm een aftakking controleren/herstellen/.. ? ;)

Nuja, hier zijn die aftakdozen ook niet meer bereikbaar... ingewerkt in de gevelisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Fabian schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:01:
@bomberboy Het huis is "klaar" en opgeleverd. Alle bedradging boven de valse plafonds zijn 'SELV'. 230V lasdozen boven de SELV spots of bij de inbouwspeakers in de buurt vond ik niet wenselijk.

De huidige status is dus per raam een lege 19mm pvc buis vanaf het kozijn naar de meterkast.
En die 19mm buis zit ergens aan de zijkant of bovenaan in een hoek vermoed ik? Indien de leverancier van de screens nog niet vast ligt zou ik zoals door @tehfnz gesuggereerd eens met Renson babbelen, afhankelijk van het model is er daar misschien wel een andere aansluitmogelijkheid in de kast van de screens zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:11:
[...]
Je moet eraan kunnen zonder te 'breken' of zonder werktuigen te gebruiken (al zullen bv 1 of 2 schroefjes wel door de beugel kunnen). Een spot kun je meestal zo weghalen dus in principe kan dat volstaan, maar je moet natuurlijk wel nog in staat kunnen zijn om in de aftakdoos te kunnen werken. Dat is niet mogelijk als je er alleen bij kunt met 1 arm. Of kun jij blind met 1 arm een aftakking controleren/herstellen/.. ? ;)
Nee, daarvoor heb ik mijn 5-jarige zoon met kleinere handjes en armpjes O-)

Maar serieus: flexibele buis/kabel met voldoende overlengte waardoor het geheel door het gat van de speaker of spot uit het plafond kan gehaald worden en daarna terug op het vals plafond kan gelegd worden. De aftakdoos ligt dan eigenlijk los op het plafond. Maar goed, dit zijn wel altijd het soort oplossingen dat je liever vermijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
bomberboy schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:50:
[...]
Wij hebben bij een aantal ramen ook een "gordijnplaatsje" (dus geen vals plafond 15cm voor het raam) zodat een gordijnrail daar verbogen in hangt. Ook op zo'n plaats kan je perfect een aftakdoos vrij ongezien weg werken.
Slim gedaan (y)
Hoeveel heb je, je plafond verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Laatst online: 07-05 23:55
Zoefff schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:33:
[...]
Iets soortgelijks zou ik ook graag willen met de 'status' van een scene, maar dat is denk ik echt niet mogelijk. Een scene activeert een stuk of 4 lampen en als die scene actief is wil ik het ledje op de knop laten branden. Heb ik nu opgelost met een logic functie die de status van die lampen combineert. Werkt ok, maar een beetje omslachtig.
Er bestaat niet zoiets als de 'status' van een scene. Een scene is een verzameling instellingen die wordt uitgevoerd. Nadat deze is uitgevoerd zou je alleen nog kunnen zien welk scenenummer als laatste is doorgegeven, maar zelfs dat is niet waterdicht: je kan meerdere groepadressen (GA's) gebruiken om scenenummers te ontvangen op dezelfde lamp, waarmee één lamp dus volgens de twee groepadressen als laatste scene 7 én scene 19 heeft ontvangen.

Om het nog iets ingewikkelder te maken hoeven verschillende scenes niet voor dezelfde lampen (verbruikers) te gelden, waardoor meerdere lampen in dezelfde scene een ander laatst-ontvangen scenenummer kunnen hebben.

Wat je wél kan doen (en zo doe ik het) is dat ik in een Logic Machine scenes bijhoudt in een configuratietabel. Het zijn eigenlijk gewoon lijsten met instellingen voor verschillende kanalen, échter, voor alle groepadressen (GA) die betrokken zijn bij een scene.... controleer ik op het moment dat ze wijzigen, of de nieuwe combinatie van instellingen voldoet aan alle instellingen van alle scenes waarin deze specifieke verbruiker die net gewijzigd is aan deelneemt.
  • Scenes die actief waren (maar nu niet meer) krijgen allemaal een 'off' gestuurd, scenes die actief zijn geworden allemaal een 'on' status. Vanzelfsprekend heeft iedere scene dus een eigen GA in ieder geval voor de status.
  • Alle scenes kunnen in een scenegroep geplaatst worden en hebben dan een scenenummer binnen die groep. Vaak bijvoorbeeld een groep per woonkamer/keuken of slaapgedeelte. Als één scene actief wordt binnen de groep, dan worden automatisch de andere scenes niet-actief binnen de groep. Als er een andere scene actief wordt binnen de groep, dan wordt ook een status met het scenenummer verstuurd van de groep naast de individuele on/off status signalen.
Wat ik wel als voorwaarde heb gesteld is dat scenes uniek moeten zijn binnen een groep. Anders kan niet bepaald worden welke scene actief is binnen de groep. Als je géén groep gebruikt dan vervalt die voorwaarde: immers kunnen van de 40 scenes er prima 8 overlappende tegelijk 'actief' zijn zolang de instellingen van de verbruikers allemaal kloppen. Dat wordt pas lastig als je er één per groep moet kiezen.

Overigens heb ik iets vergelijkbaars gebouwd voor tellen en optellen: je kan een groep GA's aanmaken die het aantal lampen telt die aan zijn binnen de groep. Of een gecombineerd vermogen output als één van de inputs wijzigt. Leuk voor visualisatie dat je per ruimte het aantal lampen/verbruikers etc kan zien wat aan is en het vermogen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Conrado schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:46:
[...]
Slim gedaan (y)
Hoeveel heb je, je plafond verlaagd?
Dat is 20cm. (netto plafondhoogte die over blijft is 260cm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@bomberboy woww, dan ligt je oorspronkelijke plafond dus op 280cm, da's hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 22:35
Wij zijn bezig met de bouw van ons huis. En hadden ons voorgenomen geen domotica te installeren. In onze vorige nieuwbouw hadden we een Control4 systeem(licht, multiroom audio, elektrische sloten, verwarming en aansturing beamer/tv etc), maar we vonden de voordelen niet tegen de kosten opwegen. Vooral omdat het systeem niet super stabiel was.
Maar we beginnen nu toch te twijfelen omdat de lichtscenes wel heel makkelijk zijn en veel sfeer aan het huis geven..
In onze nieuwe woning zou ik die dus wel graag willen kunnen sturen.
Het gaat dan om 60 lampen(bijna allemaal led AR111) in 30 lichtkringen te bedienen met 18 schakelaars.
Bij loxone zou me dit 6000 euro aan materiaal kosten en bij control4 waarschijnlijk nog meer. Zou dit met KNX goedkoper kunnen?
Aangezien ik de vorige keer de installatie en het programmeren zelf gedaan heb zou dat nu ook moeten lukken, lig de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 17:26
@vetter 6000 is aardig wat. Ik ga niet voor je uitrekenen wat het kost, maar denk hier aan:

los van domoticasysteem:
-Je hebt een schakelkast nodig.
-de losse componenten zijn niet de enige kosten, buizen, draden keertje een gat laten boren voor een spotje, etc etc

knx:
- je hebt ETS nodig, staat al honderden keren in dit topic.
-Licht aansturen kan op verschillende manieren, als je gewoon een knx dimmer actor erop wil is het een kwestie van uitrekenen. Er zijn echter meerdere manieren om LED verlichting te implementeren, topic staat er vol mee
- je hebt een voeding, ip interface / router nodig om te starten.
- bewegingssensoren meegenomen?
- een apple homekit of google variant is met opensource software op te lossen

Ik ken Control4 niet echt, maar ik heb de indruk dat dit geen slecht systeem is. KNX is super stabiel in ieder geval. Maar enkel de verlichting ermee uitvoeren kan, maar dat kan bv ook met een DALI systeem.

Uitbreiden van het knx systeem (bv screens buiten) kan alleen als je van te voren hebt bedacht om bedrading op de juiste plek te hebben. Of evt KNX RF. Het vergt dus planning. Ook ziet het buizenverloop in een KNX systeem er anders uit dan een "normaal" centraaldoossysteem. Is ook veel in dit topic te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Loop tegen het probleem aan dat de IP interface (MDT SCN-IP000.02) geen nieuwe connecties meer aanvaardt

ETS screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGwRANNOGN0Ct46j2-Iw_uMNFmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWBP5TALHA2jZmw9H0949Oxk.png?f=user_large

Wanneer ik naar de webpagina van de IP interface ga zie ik inderdaad dat de 4 tunnels in gebruik zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmnpfB6vyqHF_ZxBuAmUbPuLxU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z5ErTgB2SZS6JQibxMZ2OL35.png?f=user_large

Er wordt er geen gebruikt voor OpenHAB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Bridge  knx:ip:bridge "hs26e KNX IP interface" [
    type="TUNNEL",
    ipAddress="192.168.0.142",
    portNumber=3671,
    localIp="192.168.0.141",
    readingPause=50,
    responseTimeout=10,
    readRetriesLimit=3,
    autoReconnectPeriod=1,
    localSourceAddr="15.15.241" ]

Ook een voor de KNXultimate node in Node Red:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv2VmE9kGThOnMqWNxsYyi8ETDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/azCz855sM4Cmp1umNeUVOYte.png?f=user_large

Ik zou dus verwachten dat ETS een van de 2 resterende kan gebruiken, dit is echter niet het geval.
Zonder reset van de IP interface kan ik voorlopig dus niet meer downloaden in ETS.

De 4 tunnels worden gebruikt vanaf 192.168.0.141 (= R Pi met openHAB / Node Red), maar kan er echter maar 2 achterhalen.

[ Voor 4% gewijzigd door tehfnz op 10-11-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vetter schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:52:
Wij zijn bezig met de bouw van ons huis. En hadden ons voorgenomen geen domotica te installeren. In onze vorige nieuwbouw hadden we een Control4 systeem(licht, multiroom audio, elektrische sloten, verwarming en aansturing beamer/tv etc), maar we vonden de voordelen niet tegen de kosten opwegen. Vooral omdat het systeem niet super stabiel was.
Maar we beginnen nu toch te twijfelen omdat de lichtscenes wel heel makkelijk zijn en veel sfeer aan het huis geven..
In onze nieuwe woning zou ik die dus wel graag willen kunnen sturen.
Het gaat dan om 60 lampen(bijna allemaal led AR111) in 30 lichtkringen te bedienen met 18 schakelaars.
Bij loxone zou me dit 6000 euro aan materiaal kosten en bij control4 waarschijnlijk nog meer. Zou dit met KNX goedkoper kunnen?
Aangezien ik de vorige keer de installatie en het programmeren zelf gedaan heb zou dat nu ook moeten lukken, lig de installatie.
Om even eerlijk te vergelijken, welke modules reken je dan allemaal voor het Loxone systeem?

Met 60 lampen sowieso voor een bus (DALI/DMX) systeem gaan, aangezien dimmers op KNX/Loxone nogal in de papieren gaat lopen.

30 lichtkringen, welk wattage (en evt stroom) heb je per kring nodig?

Even heel snel uit mn hoofd:

1xMDT DALI interface: 315
1xMeanwell KNX voeding: 65
1xMDT KNX interface: 143
30xMeanwell LCM40DA: 30 = 900 (voor kleinere kringen kun je ook de 25W versie toepassen.
18x MDT 2 voudige 55 taster: 51 = 918

Totaal: 2300 ex bekabeling en kast. Er van uitgaande dat je het maakt zoals we het het liefste zien, geen drivers bij de lampen , maar dit alles gecentraliseerd in meterkast (of een kast per verdieping).

[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-11-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bomberboy schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:31:
Nee, daarvoor heb ik mijn 5-jarige zoon met kleinere handjes en armpjes O-)
Gosh! Daar ga je je wel een enorme opgave aan, om de komende tientallen (?) jaren altijd voor zulke noodgevallen een zoon / dochter in die leeftijd in huis te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:58
Fabian schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:02:

Helemaal gemist.

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden 5 rolluiken laten plaatsen. Heb in alle raamkozijnen loze leidingen laten plaatsen, dus de voorbereiding en in programmeren was echt een fluitje van een cent (net geen dag mee bezig geweest, draden trekken etc 1/4 dag, daarna afmonteren toen ze geplaatst werden en inprogrammeren 3/4 dag).

Actor: AKU-1616.02
offtopic:
Ik zie nu dat er een 24 variant bestaat :'( ... die bestond toen nog niet. Hier staat hij helemaal vol met 6 zones vloerverwarming en dus de 5 rolluiken
.

Heb gewoon de simpelste rolluiken laten plaatsen door een bedrijf, waarbij geen somfy of andere fratsen naar binnen kwamen, maar gewoon een schakel knop. Dat afgeknipt, netjes afgemonteerd op servo draad voor 240v en aangesloten.

Rolluiken stoppen inderdaad mechanisch, bij min / max uitslag stopt de motor inderdaad. Bij schermen zou ik het ook niet weten, maar zal ook wel soortgelijk zijn (of te calibreren zijn) vermoed ik, kan me niet voorstellen dat dat niet zo is, anders rol je hem effectief de verkeerde kant weer op :+

Daarbij is de Actor inderdaad tijdsgebaseerd, dus het 'percentage' open en dicht is dus bij benadering en hoe goed je hem hebt ingeprogrammeerd op da AKU (gewoon stopwatch erbij en een keer helemaal open en helemaal dicht doen).

Moet eerlijk bekennen, geen seconde spijt gehad van deze investering. (wel spijt dat er maar 1 rolluik is die een gedempte kast heeft, omdat daar direct regen op kan vallen. Deze is echt STIL STIL. De rest hoor je een beetje, in retroperspectief hadden ze allemaal van mij STIL mogen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
tehfnz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:31:
Loop tegen het probleem aan dat de IP interface (MDT SCN-IP000.02) geen nieuwe connecties meer aanvaardt

ETS screenshot:
[Afbeelding]

Wanneer ik naar de webpagina van de IP interface ga zie ik inderdaad dat de 4 tunnels in gebruik zijn:
[Afbeelding]

Er wordt er geen gebruikt voor OpenHAB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Bridge  knx:ip:bridge "hs26e KNX IP interface" [
    type="TUNNEL",
    ipAddress="192.168.0.142",
    portNumber=3671,
    localIp="192.168.0.141",
    readingPause=50,
    responseTimeout=10,
    readRetriesLimit=3,
    autoReconnectPeriod=1,
    localSourceAddr="15.15.241" ]

Ook een voor de KNXultimate node in Node Red:
[Afbeelding]

Ik zou dus verwachten dat ETS een van de 2 resterende kan gebruiken, dit is echter niet het geval.
Zonder reset van de IP interface kan ik voorlopig dus niet meer downloaden in ETS.

De 4 tunnels worden gebruikt vanaf 192.168.0.141 (= R Pi met openHAB / Node Red), maar kan er echter maar 2 achterhalen.
oK, even op de Pi inloggen en root worden, dan
code:
1
netstat -anp|grep 192.168.0.142
Even kijken welke processen er dan allemaal naar je KNX interface connecten. Misschien dat node en/of OpenHAB wel meerdere connecties er naar toe open hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@tehfnz herstart OpenHab eens, dan weet je ineens of dat de boosdoener is. Ik acht de kans groot van wel, ik heb er ook regelmatig problemen mee. Ik zit wel nog op een oudere versie (2.4 dacht ik) met de KNX 1.x plugin. Met de 2.x wordt alles super traag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

LinuX-TUX schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:50:
[...]

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden 5 rolluiken laten plaatsen. Heb in alle raamkozijnen loze leidingen laten plaatsen, dus de voorbereiding en in programmeren was echt een fluitje van een cent (net geen dag mee bezig geweest, draden trekken etc 1/4 dag, daarna afmonteren toen ze geplaatst werden en inprogrammeren 3/4 dag).
Wat ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige ben die dit soort klussen ‘een fluitje van een cent’ vindt, maar er toch een hele dag mee bezig is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Tomatoman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:24:
[...]

Wat ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige ben die dit soort klussen ‘een fluitje van een cent’ vindt, maar er toch een hele dag mee bezig is :o
Goed punt :$ :+ ... help mijn man heeft een hobby gehalte.

Draden trekken ... in je uppie ... is toch een hoop heen en weer lopen, anders had het in een uurtje gekund ipv 2,5.

Boven je hoofd werken om die draden netjes af te monteren, na rolluik 2 had ik het even gehad (was niet echt ergonomisch verantwoord), dag erna pas de andere 3 gedaan. Eerst die eerste 2 getimed en ingeprogrammeerd, kon die nacht de kleine alvast genieten van de rolluiken.

Maar als alles dan eenmaal werkt ... is een dag eigenlijk niets. (ten opzichte van hoe lang ik met mijn wand kast bezig ben geweest met 15 spotjes met DALI en lichten die opeens niet meer geleverd lijken te worden, want komen uit China en Corona :+ ... daar was ik maar een weekje mee bezig alles bij elkaar )

Dus 1 werkdag ... met een hoog hobby gehalte en uiteindelijk een top resultaat ... ja, noem ik een fluitje van een cent :+ :Y) :9

edit:

Cat tax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIn-3NLM7VmRqQLys0Ef3kdY1aw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d79BASl99rwWgNhsAeSqTOS9.jpg?f=fotoalbum_medium

En de kleine is er blij mee, daar gaat het om. Pappa helemaal trots haar nieuwe lichtknopje laten zien ... ze kijkt er naar, vindt hello kitty leuk met transities, en gaat weer naar beneden spelen. En alle mensen om mij heen waren bang dat ze het tot spelletje zou verheven en de hele tijd met die knopjes zou spelen, doet ze gelukkig (tot op heden) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:47:
[...]

Om even eerlijk te vergelijken, welke modules reken je dan allemaal voor het Loxone systeem?

Met 60 lampen sowieso voor een bus (DALI/DMX) systeem gaan, aangezien dimmers op KNX/Loxone nogal in de papieren gaat lopen.

30 lichtkringen, welk wattage (en evt stroom) heb je per kring nodig?

Even heel snel uit mn hoofd:

1xMDT DALI interface: 315
1xMeanwell KNX voeding: 65
1xMDT KNX interface: 143
30xMeanwell LCM40DA: 30 = 900 (voor kleinere kringen kun je ook de 25W versie toepassen.
18x MDT 2 voudige 55 taster: 51 = 918

Totaal: 2300 ex bekabeling en kast. Er van uitgaande dat je het maakt zoals we het het liefste zien, geen drivers bij de lampen , maar dit alles gecentraliseerd in meterkast (of een kast per verdieping).
Het ging bij Loxone om de miniserver, 8 dimmermodules en 18 tasters.

De lichtkringen die ik wil dimmen varieren van 20-90watt. Het gaat om 12v ecolumia AR111 lampen.
Kan ik dan alles centraal plaatsen? In het vorig huis had ik per 3 lampen een voeding in het plafond zitten. En de dimmers wel centraal. De voedingen ook in de meterkast zorgt ervoor dat ik veel kleinere gaten in de breedplaat hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:42:
[...]

Het ging bij Loxone om de miniserver, 8 dimmermodules en 18 tasters.

De lichtkringen die ik wil dimmen varieren van 20-90watt. Het gaat om 12v ecolumia AR111 lampen.
Kan ik dan alles centraal plaatsen? In het vorig huis had ik per 3 lampen een voeding in het plafond zitten. En de dimmers wel centraal. De voedingen ook in de meterkast zorgt ervoor dat ik veel kleinere gaten in de breedplaat hoef te maken.
Wat is de reden voor deze AR111 lampen?
Hebben ze deze niet driverloos, dus rechtstreeks op de LED(COB-)chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@LinuX-TUX De kasten voor een rolluik zijn veel groter en worden anders gemonteerd dan screens. Daarom daarbij sowieso geen bekabelingsproblemen. Maar door de tip van @tehfnz heb ik de lokale Renson dealer opgezocht en die lijkt veel meer te kunnen dan de standaard screen leverancier. Een update volgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Fabian Renson screens, ze kosten (helaas) wat... maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:57:
[...]

Wat is de reden voor deze AR111 lampen?
Hebben ze deze niet driverloos, dus rechtstreeks op de LED(COB-)chip?
Wij vinden deze lampen erg mooi. Zijn goed te richten en geven veel sfeer. Alleen helaas alleen met externe driver voor zover ik weet.
In het vorig huis jad ik ze in 50 watt halogeen en daarom ook geen lange kabels.
Zou dat met led wel kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15dRbQXzk_D-HOPn3b9uGwP3TuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKelyv6lWbRqQJfjesoKKJHG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Toen onze woning 13 jaar geleden werd gebouwd, hebben we flink wat frameless armaturen voor PAR 30 halogeenlampen laten inbouwen. Die worden gevoed op 230 volt en zijn uitstekend dimbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jewh4_jRcPxGNMhtdXh8GdeoD3w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3CP7CHgO07w4NbTmNwWjXCk.jpg?f=fotoalbum_medium close-up uit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdcqkmh7nZE9EaHXjl7a3XAndr4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xexktffzoRfKnsAijtQikVgP.jpg?f=fotoalbum_medium

Ze worden aangestuurd door KNX dimactoren, telkens met één voeding voor alle lampen die samen gedimd worden. In de keuken zijn dat er 8; daar is achter de dimactor een vermogensvergroter gekoppeld, die de spanning vanuit de actor aanhoudt maar het uitgangsvermogen flink oppompt.

De spots zijn tijdens de bouw van onderaf in de breedplaatvloer geboord, zodat ze perfect konden worden uitgelijnd. De gaten staken aan de bovenkant uit de nog niet afgewerkte vloer, tussen al het betonijzer door. Vervolgens zijn er schuimblokken op aangebracht met buizen vanuit de meterkast ernaartoe, waarna het beton bovenop de breedplaatvloer is gestort. Het schuim konden ze er van onderaf uit halen, waarna de spots precies passend werden ingebouwd en aangesloten. Dat hadden die mannen best ingenieus gedaan :)

Op de foto hieronder zie je voor in beeld zo’n zwart schuimblok rechts naast het ventilatiekanaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCNHTyuM3Uh7Uhtwqe5ORZLZTAI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJGdsMhPkbB9szxFialq7vzf.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:15:
[...]

Wij vinden deze lampen erg mooi. Zijn goed te richten en geven veel sfeer. Alleen helaas alleen met externe driver voor zover ik weet.
In het vorig huis jad ik ze in 50 watt halogeen en daarom ook geen lange kabels.
Zou dat met led wel kunnen?

[Afbeelding]
Post eens een plaatje van de driver/voeding. Want kan zijn dat dat dus exact is wat je wilt. Ofja, je gooit ze dan in de prullenbak maar de spots zelf zijn dan OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:54:
[...]

Post eens een plaatje van de driver/voeding. Want kan zijn dat dat dus exact is wat je wilt. Ofja, je gooit ze dan in de prullenbak maar de spots zelf zijn dan OK.
Bij deze een link naar de specificaties. Lijkt me een fase afsnijding halogeen trafo.

http://www.ecolumia.be/pdf/AR111.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
gjvdh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:40:
@vetter 6000 is aardig wat. Ik ga niet voor je uitrekenen wat het kost, maar denk hier aan:

los van domoticasysteem:
-Je hebt een schakelkast nodig.
-de losse componenten zijn niet de enige kosten, buizen, draden keertje een gat laten boren voor een spotje, etc etc

knx:
- je hebt ETS nodig, staat al honderden keren in dit topic.
-Licht aansturen kan op verschillende manieren, als je gewoon een knx dimmer actor erop wil is het een kwestie van uitrekenen. Er zijn echter meerdere manieren om LED verlichting te implementeren, topic staat er vol mee
- je hebt een voeding, ip interface / router nodig om te starten.
- bewegingssensoren meegenomen?
- een apple homekit of google variant is met opensource software op te lossen

Ik ken Control4 niet echt, maar ik heb de indruk dat dit geen slecht systeem is. KNX is super stabiel in ieder geval. Maar enkel de verlichting ermee uitvoeren kan, maar dat kan bv ook met een DALI systeem.

Uitbreiden van het knx systeem (bv screens buiten) kan alleen als je van te voren hebt bedacht om bedrading op de juiste plek te hebben. Of evt KNX RF. Het vergt dus planning. Ook ziet het buizenverloop in een KNX systeem er anders uit dan een "normaal" centraaldoossysteem. Is ook veel in dit topic te lezen.
De offerte was alleen dimmers, schakelaars en miniserver.
Bij mijn control4 systeem had ik ook alle dimmers in de technische ruimte en vanuit alle lichtkringen een directe leiding, daarnaast zaten de schakelaar ook op een bus.
Dus best veel gelijkenissen met KNX.

Vandaag hebben we de breedplaatvloer gelegd. Dus alle leidingen en lichtpunten kunnen nog gewijzigd worden.
De overweging wel of geen domotica wordt nu een beetje last minute gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:09:
[...]

Bij deze een link naar de specificaties. Lijkt me een fase afsnijding halogeen trafo.

http://www.ecolumia.be/pdf/AR111.pdf
Ik bedoel van de toekomstige lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
De driver uit die brochure met AR111 LED-lampen is prima te vervangen door een EldoLED indien je de ext. driver varianten kiest.

[ Voor 32% gewijzigd door 0fbe op 10-11-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:32:
[...]

Ik bedoel van de toekomstige lampen.
Dit zijn de toekomstige lampen. Is 12 watt led, van Qualed heb je ze ook nog van 9 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
0fbe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:36:
De driver uit die brochure met AR111 LED-lampen is prima te vervangen door een EldoLED indien je de ext. driver varianten kiest.
Welke zou ik dan moeten hebben?
En is het verantwoord om deze op grotere afstand te monteren. Bij halogeen werd me dit afgeraden ivm warmte ontwikkeling in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:38:
[...]

Dit zijn de toekomstige lampen. Is 12 watt led, van Qualed heb je ze ook nog van 9 watt.
Okheeft dus niets met je eerdere statement te maken. Maar zie nu ook in de brochure dat als je inzoomt er idd een losse constante stroombron aanhangt. Die kan de prullenbak in, dan heb je dus niets boven je plafond nodig, enkel wat Meanwell/Eldoleds in de MK.
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:43:
[...]

En is het verantwoord om deze op grotere afstand te monteren. Bij halogeen werd me dit afgeraden ivm warmte ontwikkeling in de kabel.
Bij Halogeen lijkt de lamp me eerder problematisch qua warmte. Maar idd, je moet niet met 0,25mm2 signaalkabeltje erheen. Zou gewoon 2,5mm2 flexibel doen.

[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:43:
[...]

Okheeft dus niets met je eerdere statement te maken. Maar zie nu ook in de brochure dat als je inzoomt er idd een losse constante stroombron aanhangt. Die kan de prullenbak in, dan heb je dus niets boven je plafond nodig, enkel wat Meanwell/Eldoleds in de MK.

[...]

Bij Halogeen lijkt de lamp me eerder problematisch qua warmte. Maar idd, je moet niet met 0,25mm2 signaalkabeltje erheen. Zou gewoon 2,5mm2 flexibel doen.
Dat is goed nieuws!!
Alle leidingen worden 3/4, en ik gebruik altijd 2,5mm Donne draad. Dan kan ik gewoon vanuit de technische ruimte naar de centraaldoos en vandaar uit naar de individuele spotjes(serieschakeling). Dat scheelt me 50x boren met een diamantboor van 80. :)
Op 1 lichtkring zitten max 8 spotjes. Dat is afhankelijk van welke spot ik neem 73-96watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:51:
[...]

Dat is goed nieuws!!
Alle leidingen worden 3/4, en ik gebruik altijd 2,5mm Donne draad. Dan kan ik gewoon vanuit de technische ruimte naar de centraaldoos en vandaar uit naar de individuele spotjes(serieschakeling). Dat scheelt me 50x boren met een diamantboor van 80. :)
Op 1 lichtkring zitten max 8 spotjes. Dat is afhankelijk van welke spot ik neem 73-96watt.
Hoog- en laagspanning wel apart houden! En ook even naar je DC spanning kijken want zie 36VDC voor 1 lamp staan, als je die 8 in serie zet heb je ook een niet echt aanraakveilige spanning.... ;)

En duidelijke kleuren gebruiken voor de bedrading die afwijken van de normale 230V kleuren.

Edit;
@vetter
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:14:
[...]

Ik plaats separate centraaldozen.
Waar zie je 36VDC staan?

Denk dat ik dan toch voor knx ga. Dit kan ik ook wel gewoon kwijt in een normale meterkast(1mtr breed)? Had hiervoor een technische ruimte ivm een 19 inch rack.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n9DB0O4rnnsPXgCvnZLha4uHi8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a6Wf2xyVk1qX1XPyCCJ6Xpgf.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 44% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-11-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:02:
[...]

Hoog- en laagspanning wel apart houden! En ook even naar je DC spanning kijken want zie 36VDC voor 1 lamp staan, als je die 8 in serie zet heb je ook een niet echt aanraakveilige spanning.... ;)

En duidelijke kleuren gebruiken voor de bedrading die afwijken van de normale 230V kleuren.
Ik plaats separate centraaldozen.
Waar zie je 36VDC staan?

Denk dat ik dan toch voor knx ga. Dit kan ik ook wel gewoon kwijt in een normale meterkast(1mtr breed)? Had hiervoor een technische ruimte ivm een 19 inch rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:43:
[...]

Ik weet niet of je de lampen of driver bedoelt:
De varianten met “230V ext. driver” in de folder zijn constant-current 150mA bij 36V. Je gooit de originele driver weg en vervangt ze met een EldoLED die 150mA bij 36V doet en bijv. DALI ondersteunt.

Bijvoorbeeld:
DUALdrive 560/S (2 lampen)
DUALdrive 1290/M (4 lampen)

Met 1,5mm2 kan je prima een behoorlijke lengte overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
0fbe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:17:
[...]

Ik weet niet of je de lampen of driver bedoelt:
De varianten met “230V ext. driver” in de folder zijn constant-current 150mA bij 36V. Je gooit de originele driver weg en vervangt ze met een EldoLED die 150mA bij 36V doet en bijv. DALI ondersteunt.

Bijvoorbeeld:
DUALdrive 560/S (2 lampen)
DUALdrive 1290/M (4 lampen)

Met 1,5mm2 kan je prima een behoorlijke lengte overbruggen.
Als ik de driver weg ga gooien kan ik beter onderstaand model nemen. Minder watt en goedkoper.

https://www.qualedeurope....WARM_52347-52349_v0.3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:24:
[...]

Als ik de driver weg ga gooien kan ik beter onderstaand model nemen. Minder watt en goedkoper.

https://www.qualedeurope....WARM_52347-52349_v0.3.pdf
Beter? Nee. CC-lampen zijn veel netter te dimmen dan CV-lampen. Daarnaast gaan ze veel langer mee omdat ze geen elektronica in de lamp hebben. Als je 12V AC gaat dimmen heb je ook nog eens flickeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
0fbe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:27:
[...]

Beter? Nee. CC-lampen zijn veel netter te dimmen dan CV-lampen. Daarnaast gaan ze veel langer mee omdat ze geen elektronica in de lamp hebben. Als je 12V AC gaat dimmen heb je ook nog eens flickeringen.
Bedankt voor het meekijken.
Waar zie je het verschil tussen deze lampen? Bij de qualed staat toch ook 12v ac/dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Het grote probleem is echter om CC-lampen te vinden, vooral ook als je tunable white op je verlanglijstje hebt staan :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:50:
Het grote probleem is echter om CC-lampen te vinden, vooral ook als je tunable white op je verlanglijstje hebt staan :/
Dit is toch Tweakers? Koop op ali een armatuur dat je mooi vind, sloop de gare Chinese COB eruit en schroef er bvb een Bridgelux BXRV-TR-1840G-40A0-A-25 in. Voor twee tientjes per lamp klaar en performance die bijna niet te vinden is in offtheshelf producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:43:
[...]

Waar zie je het verschil tussen deze lampen? Bij de qualed staat toch ook 12v ac/dc
Als je domotica gaat aanleggen en je wilt cc leds, plan dit dan zorgvuldig. Ik kan je anders garanderen dat je te weinig buizen onder je vers gestorte vloer hebt liggen. Dit topic heeft een zoekfunctie. Voorkom ellende en ga dit topic doorspitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@bbbrumbrum hoe eenvoudig /lastig is dat? Ben ook nog op zoek naar CC verlichting (eldoled powerdrive, aparte kabel naar elk punt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
gjvdh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:55:
[...]

Als je domotica gaat aanleggen en je wilt cc leds, plan dit dan zorgvuldig. Ik kan je anders garanderen dat je te weinig buizen onder je vers gestorte vloer hebt liggen. Dit topic heeft een zoekfunctie. Voorkom ellende en ga dit topic doorspitten!
Als ik naar elke kring een aparte leiding trek zodat ik deze in serie kan schakelen is het toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
gjvdh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:55:
[...]

Dit kan ik bevestigen. Doordat het installatiebedrijf roaal is geweest met het aantal buizen in verhouding tot het aantal spots heb ik alles goed kunnen aansluiten, maar als ze volgens mijn plan hadden gewerkt dan had ik niet alle spots kunnen voeden. Was er vanuit gegaan dat ik meer dan 2 spots zou kunnen voeden met 1 driver (kanaal). Niet voldoende inverdiept en dit bleek niet het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
vetter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:43:
[...]

De Qualed lampen geven een standaard voltage aan (12V AC/DC) dat zijn dus LEDs met ingebouwde (mini) driver om op de (standaard) 12V AC/DC te werken, en daardoor ook slechter te dimmen (je dimt in feite de driver, die dan weer de LED dimt). Hierdoor kun je bijvoorbeeld niet tot 0% dimmen, maar zal de ingebouwde driver bij 10-20% ophouden en/of gaan flikkeren.

De Ecolumia "230V ext. driver " lampen hebben geen ingebouwde driver (die zit namelijk extern). De lamp is dus echt alleen de LED en geen ingebouwde elektronica .Gebruik je daar een DALI driver bij (bijv. de EldoLEDs), dan kan je heel mooi dimmen zonder flikkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Conrado schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:50:
Ik moet eerlijk zeggen dat de meerwaarde van tunable white me ontgaat. Hoe vaak ga je nu de kleurtemperatuur tweaken? Wanneer gebruik je 4000K? Wat is er mis met altijd +/-2700K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
vetter schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:30:
[...]

Als ik naar elke kring een aparte leiding trek zodat ik deze in serie kan schakelen is het toch goed?
Ja, maar je moet weten hoeveel je er in serie kan zetten. Daar zitten beperkingen aan. Dat hangt af van de driver en led die je kiest. Je kan niet simpelweg vermogen optellen en dan kijken welk vermogen die driver heeft. Dat is maar een deel. Je moet echt kijken wat het voltage is van 1 led groep. Dat is meestel het lastigste. Ik gebruik EldoLeds, die heeft 25 watt per kanaal, maar kan maar tot iets van 57 volt (als ik dat goed onthouden heb). Mijn spots hebben een min voltage (Uforwarding) van iets van 17 volt. Dat houdt dus bij 3 spots echt wel op in 1 groep. Als ik dus 9 spots wil, ben ik 3 kanalen verder en 3 lichtgroepen. Om maar een voorbeeldje te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
gjvdh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:50:
[...]

Ja, maar je moet weten hoeveel je er in serie kan zetten. Daar zitten beperkingen aan. Dat hangt af van de driver en led die je kiest. Je kan niet simpelweg vermogen optellen en dan kijken welk vermogen die driver heeft. Dat is maar een deel. Je moet echt kijken wat het voltage is van 1 led groep. Dat is meestel het lastigste. Ik gebruik EldoLeds, die heeft 25 watt per kanaal, maar kan maar tot iets van 57 volt (als ik dat goed onthouden heb). Mijn spots hebben een min voltage (Uforwarding) van iets van 17 volt. Dat houdt dus bij 3 spots echt wel op in 1 groep. Als ik dus 9 spots wil, ben ik 3 kanalen verder en 3 lichtgroepen. Om maar een voorbeeldje te noemen.
Dan moet daar dus nog aan gerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
0fbe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:46:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat de meerwaarde van tunable white me ontgaat. Hoe vaak ga je nu de kleurtemperatuur tweaken? Wanneer gebruik je 4000K? Wat is er mis met altijd +/-2700K?
Goed punt! We hebben hier wat testjes gedaan - met Philips Hue - om wat ervaring op te doen. Witter licht is prettig bij werkzaamheden - denk aan de keuken aan kant doen - en als bijverlichting overdag, geel is natuurlijk voor sfeer. Daar komt bij, nu ik ouder ben, dat de behoefte aan licht toeneemt.
Waar ik persoonlijk geen voordeel in zie is kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
Gebruikt iemand van jullie "functions" in KNX?
Ik heb niet direct plannen om iets met ETS inside te doen, maar daarvoor zou het handig zijn om "functions" te gebruiken.
Dit weekend keek ik even naar volgende uitleg van de KNX association:

Maar in de praktijk loop ik toch tegen wat issues aan:
1) Voor bepaalde devices (bvb mijn MDT JAL actor) heb ik geen channels maar is in ETS het menu "add channel" of "suggest channels" niet beschikbaar. Bij andere devices zonder channels dan weer wel.
(ik weet dat die channels dan ook aan m'n lokale ETS gebonden zijn, maar snap dus niet waarom ik het bij bepaalde devices gewoonweg niet kan?)

2) als ik een van de standaard functies (bvb. dimmable light) toevoeg dan worden allemaal groepsadressen in de 1/1/x range aangemaakt => strookt dus helemaal niet met de opdeling die ik zelf had voorzien.
In het filmpje lijken het allemaal 0/0/x adressen te zijn.
Iemand een idee hoe je bepaalt welke groepsadressen hij probeert toe te wijzen?
Met de standaard functies kan ik ze ook niet wijzigen. het voorste stuk "1/1" is vast.
Met custom functions moet ik ze zelf linken en lukt het wel.

3) Hoe hergebruik je een custom functie? Ik moet altijd alles opnieuw ingeven en dan lijkt het een pak meer werk te zijn dan dat ik gewoon objecten met groepsadressen link.

Ik zie de meerwaarde van de functions niet direct.
De enige meerwaarde voor mij is dat ik in de building view in de kamers direct de relevante groepsadressen kan zien (maar dat zag ik anders ook in de description/naam).

Dus ik ben benieuwd of jullie iets met die functions doen?

groeten,
Nick

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:07
Hallo,

Ik kijk al even rond in dit topic om wat ideeen op te doen en dingen bij te leren.
Nu zijn we in de fase beland van onze bouw dat we moeten beslissen of we KNX gaan gebruiken of niet.

KNX had vroeger mijn voorkeur omdat dit "open" en betrouwbaar is, nu heb ik gemerkt met hier wat dieper op in te gaan dat er (voor mij) toch ook enkele mindere kanten aan zijn.
Zoals:
- Moet geprogrameerd worden met ETS software, waar de gemiddelde persoon zonder opleiding niet aan uit kan, ik heb zelf ook geen ervaring met programmeren.
- De visualisatie opties die er zijn vind ik eerder beperkt qua functionaliteit en vaakt met verouderde en gebrikkige UI, de Gira X1 lijkt me dan nog de beste optie maar kost ook al snel €1000 (incl setup)
- Het open karakter van KNX is toch niet altijd even toegankelijk heb ik de indruk, ik zie nog geen servers/gateaways die zowel KNX kunnen bedienen als bv zigbee, z-wave.
Voor iemand zoals mezelf is het eenvoudiger om later iets toe te voegen via zigbee of z-wave als via KNX-RF.

Ik heb dan eventueel gedacht om KNX als betrouwbare sturing te gebruiken en om er dan een Homey aan te koppelen om zo eenvoudige enkele "Flows" in aan te kunnen maken om KNX te sturen en om later de mogelijkheid te hebben om de KNX basis te laten samenwerken met z-wave of zigbee.
Maar hier kan ik amper tot geen ervaringen van terugvinden.

Spijtig genoeg is KNX nog echt niet zo instapvriendelijk als ik gehoopt had.
Nu neig ik toch stillaan meer om nu eenvoudige teleruptoren te installeren en later eventueel z-wave, zigbee, .... apparaten toe te voegen.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• bbbrumbrum
  • Niet online
vanpeers schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:44:
Hallo,

Ik kijk al even rond in dit topic om wat ideeen op te doen en dingen bij te leren.
Nu zijn we in de fase beland van onze bouw dat we moeten beslissen of we KNX gaan gebruiken of niet.

KNX had vroeger mijn voorkeur omdat dit "open" en betrouwbaar is, nu heb ik gemerkt met hier wat dieper op in te gaan dat er (voor mij) toch ook enkele mindere kanten aan zijn.
Zoals:
- Moet geprogrameerd worden met ETS software, waar de gemiddelde persoon zonder opleiding niet aan uit kan, ik heb zelf ook geen ervaring met programmeren.
- De visualisatie opties die er zijn vind ik eerder beperkt qua functionaliteit en vaakt met verouderde en gebrikkige UI, de Gira X1 lijkt me dan nog de beste optie maar kost ook al snel €1000 (incl setup)
- Het open karakter van KNX is toch niet altijd even toegankelijk heb ik de indruk, ik zie nog geen servers/gateaways die zowel KNX kunnen bedienen als bv zigbee, z-wave.
Voor iemand zoals mezelf is het eenvoudiger om later iets toe te voegen via zigbee of z-wave als via KNX-RF.

Ik heb dan eventueel gedacht om KNX als betrouwbare sturing te gebruiken en om er dan een Homey aan te koppelen om zo eenvoudige enkele "Flows" in aan te kunnen maken om KNX te sturen en om later de mogelijkheid te hebben om de KNX basis te laten samenwerken met z-wave of zigbee.
Maar hier kan ik amper tot geen ervaringen van terugvinden.

Spijtig genoeg is KNX nog echt niet zo instapvriendelijk als ik gehoopt had.
Nu neig ik toch stillaan meer om nu eenvoudige teleruptoren te installeren en later eventueel z-wave, zigbee, .... apparaten toe te voegen.
Waarom zou je KNX willen laten samenwerken met Zwave oid, één van de redenen dat men voor KNX kiest is omdat het een betrouwbaar bekabeld protocol is, dat argument schop je onderuit door Zwave oid te gaan gebruiken.

Visualisering: heb je een punt, het is er offtheshelf wel maar $$$. Maar bedenk wel: waar heb je het voor nodig? Mijn insteek is om zoveel mogelijk te automatiseren, als ik telkens m’n telefoon erbij moet pakken is dat een achteruitgang tov gewoon schakelaars aan de muur.

Wil dan ook zo min mogelijk laten ‘zien’ van het systeem, een flashy tablet aan de muur komt hier dus niet. Is overigens ook budgetgedreven, die keus.

• Fabian
Het "Open" karakter van KNX betekent dat er ontzettend veel verschillende fabrikanten al vele jaren dezelfde en verschillende componenten maken, en dit ook nog vele jaren zullen blijven doen.

Visualisering kan ook goedkoop door Home Assistant, OpenHAB of een ander stuk software via een IP router met de KNX installatie te laten praten.
Pagina: 1 ... 38 ... 84 Laatste