[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 18 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Fabian schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:19:
Voor een standalone KNX-RF netwerkje waarbij ik met twee lampen wil schakelen vanaf één punt overweeg ik de volgende onderdelen:
  • 2x MDT RF+ Socket (RF-AKK1ST.01)
  • 1x MDT RF+ Line coupler (RF-LK001.02)
  • 1x Hager 2-voudige inbouw ingang (TRB302B)
MDT RF+ Socket heeft de voorkeur omdat deze volgens de handleiding na een powerloss weer terug schakelt naar de stand voor de powerloss.

MDT RF+ Line coupler Is voor het eenmalig configureren van de drie andere RF+ onderdelen, via een ABB IP Interface

Hager 2-voudige inbouw ingang Hierop ben ik uitgekomen omdat ik voor de input "potentiaalvrij" wil kunnen schakelen. De MDT variant schakelt met 230V.

Ik ben benieuwd of iemand hier iets aan zou veranderen.

Ter voorbereiding heb ik de Hager interface willen toevoegen in ETS5. Dit gaf de volgende melding
[afbeelding]
Ook in 'compatibility mode' kan ik niets in stellen. Is hier omheen te werken of moet ik simpelweg een nadere interface zoeken omdat de Hager xml voor deze interface te oud/niet onderhouden is ?

Wat ook opviel is dat de hager onderdelen als medium TP worden weergegeven. Importeer ik de MDT onderdelen dan worden ze als RF weergegeven, maar geeft ETS aan dat het een TP project is. Kan ik aan een TP project geen RF onderdelen toevoegen wanneer deze geconfigureerd kunnen worden via een line coupler ?
Je kan als je een lijn aanmaakt kiezen of het RF, TP of IP is. Dat helpt :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:38
Kan iemand mij eens vertellen hoe die kabelgoten heten of wat voor type dat is waarbij (ik heb ze altijd in het grijs gezien) de zijkanten van de kabelgoten niet van solide plastic zijn maar waarbij de zijkant bestaat uit van die "klemmetjes"/tanden/pinnetjes waarlangs je een kabel makkelijk naar buiten kan duwen?

Ik wil hier namelijk mijn technische ruimte/bureau wat opruimen en dat zou daar gigantisch bij helpen om een hele kabelbende wat ordelijker te krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 10:53
@HyperBart dat heet ook gewoon een kabelgoot voor zover ik weet. Zie hier, halverwege de pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
HyperBart schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:11:
Kan iemand mij eens vertellen hoe die kabelgoten heten of wat voor type dat is waarbij
draadkoker / bedradingskoker

[ Voor 4% gewijzigd door Fabian op 10-02-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik ben aan het kijken of DALI geen betere keuze zou zijn dan lichtsturing via KNX. Ben er nog niet uit maar ik kan 1 ding over DALI niet terug vinden, weet iemand hier het?

Mijn vraag is of je met een DALI dimmer ook het licht uit kan schakelen of heb je een DALI dimmer in combinatie met een KNX schakelaktor nodig? Of een DALI dimmer met een DALI schakelaktor?

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Kan iemand mij eens vertellen hoe die kabelgoten heten of wat voor type dat is waarbij (ik heb ze altijd in het grijs gezien) de zijkanten van de kabelgoten niet van solide plastic zijn maar waarbij de zijkant bestaat uit van die "klemmetjes"/tanden/pinnetjes waarlangs je een kabel makkelijk naar buiten kan duwen?

Ik wil hier namelijk mijn technische ruimte/bureau wat opruimen en dat zou daar gigantisch bij helpen om een hele kabelbende wat ordelijker te krijgen...
Kabelgoot of bedradingskanaal, hier een voorbeeld: http://www.hager.nl/produ...ngskanalen-pvc/103251.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die Hager gebruik is ook, even opletten op type want de zijkanten kunnen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:05
St.Pepper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:56:
Ik ben aan het kijken of DALI geen betere keuze zou zijn dan lichtsturing via KNX. Ben er nog niet uit maar ik kan 1 ding over DALI niet terug vinden, weet iemand hier het?

Mijn vraag is of je met een DALI dimmer ook het licht uit kan schakelen of heb je een DALI dimmer in combinatie met een KNX schakelaktor nodig? Of een DALI dimmer met een DALI schakelaktor?
Met een DALI dimmer kan je ook het licht uitschakelen. Dat kan per lichtpunt of groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:56:

DALI dimmers laat je meestal onder spanning staan. Als je het licht op 0% zet, dan zal de driver doorgaans in een energiespaarstand gaan als je de wat duurdere drivers gebruikt. Het probleem met Dali is namelijk dat als je de driver uitschakelt, dat je discovery overhoop kan komen te liggen en dus de volgorde adressering van de drivers. Leuk als je van random disco houdt, maar iets minder als je een betrouwbaar systeem wil bouwen.

Goedkope drivers zoals meanwell, TCI (deltalight) op Dali hebben deze voorziening vaak niet (er zijn uitzonderingen) waardoor je lichtsysteem ook uit nog aardig wat vermogen verbruikt. Op 200m2 is het gemiddelde standby verbruik van een Dali systeem ongeveer 40W.

Ga je naar de duurdere drivers van EldoLED, dan heeft iedere Dali driver een geheugen voor dimming parameters, calibratie, settings en ook het Dali adres op de bus. Je moet hem wel combineren met een compatible Dali master/gateway, omdat veel gateways alsnog adressen opnieuw uitdelen op de bus als drivers aan en uit gaan. Daarnaast moeten de Dali gateway en de drivers elektrisch compatible zijn: veel Dali producten werken op andere spanningen waardoor het een hele zoektocht kan zijn om een compatible systeem te maken.

Als je Dali wil gebruiken, dan zou ik persoonlijk wachten op Dali2. Deze is wél voorzien van een standaard, waardoor de apparaten echt met elkaar zouden moeten werken. In Dali(1) werkt 80% gewoon niet met elkaar.

Sturen met DMX is de derde optie, en de meest betrouwbare als je alles in de meterkast hebt hangen. DMX netwerken zijn echter lastig aan te leggen als je alle drivers verspreid hebt door het huis: DMX is SELV en mag niet langs 230V spanning.

Sturen met Dali is noodzakelijk als je de drivers verspreid hebt door het huis. Dali is gelijk aan zwakstroom (dus 230V) en moet ook als dusdanig behandeld worden. Mag dus naast 230V, maar in je meterkast mag je het niet zomaar op een achterbord schroeven. Moet in een gekeurde kast.

Sturen met KNX....hmmm, er zijn niet veel goede led drivers direct op KNX. Als je niet al te hoge eisen stelt aan flicker/dimperformance dan is dit een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl

Bedradingskoker....meest gangbare maat is 50x50. Al kan je allerlei maten krijgen tot ongeveer 100 hoog. Let op dat er in 50x50 nog steeds niet heel veel draad past. Ik gebruik ook heel vaak 50x80 (80 hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:06:
[...]

DALI dimmers laat je meestal onder spanning staan. Als je het licht op 0% zet, dan zal de driver doorgaans in een energiespaarstand gaan als je de wat duurdere drivers gebruikt. Het probleem met Dali is namelijk dat als je de driver uitschakelt, dat je discovery overhoop kan komen te liggen en dus de volgorde adressering van de drivers. Leuk als je van random disco houdt, maar iets minder als je een betrouwbaar systeem wil bouwen.
OK, dat kon ik nergens terugvinden, weer wat wijzer geworden.
Goedkope drivers zoals meanwell, TCI (deltalight) op Dali hebben deze voorziening vaak niet (er zijn uitzonderingen) waardoor je lichtsysteem ook uit nog aardig wat vermogen verbruikt. Op 200m2 is het gemiddelde standby verbruik van een Dali systeem ongeveer 40W.

Ga je naar de duurdere drivers van EldoLED, dan heeft iedere Dali driver een geheugen voor dimming parameters, calibratie, settings en ook het Dali adres op de bus. Je moet hem wel combineren met een compatible Dali master/gateway, omdat veel gateways alsnog adressen opnieuw uitdelen op de bus als drivers aan en uit gaan. Daarnaast moeten de Dali gateway en de drivers elektrisch compatible zijn: veel Dali producten werken op andere spanningen waardoor het een hele zoektocht kan zijn om een compatible systeem te maken.
Even verder gezocht met de info van tss68nl en kwam op de Lunatone PD http://lunatone.at/en/dali-systems/control-gears/ en dan in de DIN rail universele uitvoering: 86458619-300U-HS.

De datasheet vermeld:
....Up from firmware version 3.5 an additional operating mode is supported. Instead of phase dimming (DT4) the device can act as switch (DT7 capable). Hence the switching characteristic is determined by the comparison of the virtual direct arc power level (VDAP) with 4 thresholds. The virtual dim level (VDAP) is like the dim level of DALI-ballasts and is therefore limited by MINLEVEL and MAXLEVEL and influenced
by fade-time and fade-rate.For each dim direction 2 thresholds can be defined. They are compared with the virtual dim level and as a result the output is switched on or off:....

Zal eens aan Lunatone vragen wat er nu exact gebeurt met het schakelen qua stand-by spanning/verbruik.
Als je Dali wil gebruiken, dan zou ik persoonlijk wachten op Dali2. Deze is wél voorzien van een standaard, waardoor de apparaten echt met elkaar zouden moeten werken. In Dali(1) werkt 80% gewoon niet met elkaar.
Was ik ook tegengekomen, is nog niet veel te krijgen. Geen idee of bestaande KNX-DALI gateways te gebruiken zijn.
Sturen met DMX is de derde optie, en de meest betrouwbare als je alles in de meterkast hebt hangen. DMX netwerken zijn echter lastig aan te leggen als je alle drivers verspreid hebt door het huis: DMX is SELV en mag niet langs 230V spanning.
Met de huidige setup is DALI eenvoudiger te realiseren. En de eisen aan de verlichting zijn niet zo hoog dat DMX een must is.
Sturen met Dali is noodzakelijk als je de drivers verspreid hebt door het huis. Dali is gelijk aan zwakstroom (dus 230V) en moet ook als dusdanig behandeld worden. Mag dus naast 230V, maar in je meterkast mag je het niet zomaar op een achterbord schroeven. Moet in een gekeurde kast.

Sturen met KNX....hmmm, er zijn niet veel goede led drivers direct op KNX. Als je niet al te hoge eisen stelt aan flicker/dimperformance dan is dit een optie.
Heb vooral nog oude 230v verlichting die ga hergebruiken. Daarnaast overal 5G2.5 liggen dus DALI zou qua bekabeling handiger zijn dan DMX als je de-centraal wilt gaan. Of een mix van centraal en de-centraal. Had nu de MDT AKD-0201.01 op het lijstje staan, dat is een KNX universeel dimmer en daarbij dan verlichting zoeken die zich enigszins laat dimmen. Maar begin te twijfelen en denk eraan om een KNX/DALI gateway te nemen (MDT of Gira) icm met enkele Lunatone controllers. Zeker als de gateway bruikbaar blijft met DALI2 lijkt dat een aantrekkelijke optie. Zie ook aardig wat DALI wand/hang/staande verlichting te koop staan en nauwelijks KNX of DMX dat voor woonhuis gebruik in te zetten is. Maakt het langzaam omruilen van de hergebruikte verlichting naar nieuw eenvoudiger. Ik zie ook wel mogelijkheden om zelfbouw lampen op te zetten met de DALI controllers die ik voorbij zie komen. Pfff, wat een opties, hoofdpijn |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Je hebt goed meegelezen in het topic zie ik. Behalve de Jung tasters ipv Ekinex, waarschijnlijk omdat je denkt dat Ekinex duurder is :+ Of je bent de eerste die Ekinex er niet beter uit vindt zien, dat kan ook natuurlijk....
Wat zijn de prijsindicaties van Ekinex? Voor de WAF zou deze: Touch&See display with 2-fold pushbutton EF2 op een centrale plek in aanmerking komen maar ik geen idee aan wat voor prijzen ik zou moeten denken. Of is het beter om contact op te nemen in de omgeving Tilburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:57:
Wat zijn de prijsindicaties van Ekinex? Voor de WAF zou deze: Touch&See display with 2-fold pushbutton EF2 op een centrale plek in aanmerking komen maar ik geen idee aan wat voor prijzen ik zou moeten denken. Of is het beter om contact op te nemen in de omgeving Tilburg?
De Ekinex Touch & See is qua kijkhoek niet zo heel best, ik ben er niet erg kapot van in ieder geval. Voor een echt goede WAF, kijk je naar de Gira G1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33
[...]

Lekker als je stroomuitval hebt ...!
[...]

Tja.. da's dan maar op hoop van zegen dat het bij mij goed gaat. Ik ben van plan om de Eldoled DC-drivers te gebruiken

Ik ga vier spots plaatsen in de badkamer en vier in de keuken.De spots zijn 6 watt. Ik sluit de spots aan op twee eldoled powerdrive 45 watt drivers en daarop komt dan een 120 watt Meanwell HLG voeding. Ga op deze manier er eigenlijk vanuit dat eea efficiënt is aangesloten. De KNX-Dali-gateway is van Schneider Electric (of moet ik zeggen MDT, Theben ...) een pot nat

Ik heb inmiddels mijn eerste stappen in de wereld van KNX gezet. Ik heb een Hager TYM620D aangeschaft voor de vaste verlichtingspunten en deze aangesloten op een Gira X1. Ik ben eerst even een beetje aan het klooien geweest met de adrestoewijzing van de X1. Toen ik dat op orde had boekte ik snel resultaat. Ik ben onder de indruk hoe responsive het is met het schakelen.

Ik ben nog in afwachting van de laatste dingetjes die ik besteld heb. De knoppen zijn uiteindelijk Jung 4194TSM geworden, de Ekenix kwamen niet door de toelating heen ;-)

Dus langzaamaan wordt het tijd mijn schakelkast te bouwen. Ik had het idee om in de Hager VB418P-kast een rij met 3-etage klemmen van Phoenix te zetten. Een etage gebruik ik voor de neutraal die ik aan elkaar leg en een etage gebruik ik voor de L die ik aan elkaar leg en van daar uit ook naar de schakelaktor voer. De retour komt dan terug op de middelste etage. Het idee is om de aarde gewoon apart te regelen met van die PE-blokjes in de kast zelf.

In het geval van een fase en twee schakeldraden zo dus drie klemmen per buis te gebruiken. Ik ben dan van plan om per groep (ik ga er twee gebruiken voor KNX) een aparte rij te maken om zo geen vergissingen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
GerjanT schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:57:
[...]

Lekker als je stroomuitval hebt ...!

[...]
Discovery is een actieve handeling die niet vanzelf geïnitieerd wordt dus de kans is laag dat tijdens een discovery en stroomuitval alles in het honderd gaat lopen. Verder hoeft het discovery proces alleen uitgevoerd met nieuwe DALI drivers op de bus en dat is eenmalig. Door verder een uniek gegenereerd 24 bits ID de koppelen aan het Dali ID kan je genoeg slimme dingen doen om te voorkomen dat ID's opnieuw uitgedeeld worden. De aanname is hier wel dat de DALI master bestuursoftware deze slimmigheden bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
stekkel schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:06:
Discovery is een actieve handeling die niet vanzelf geïnitieerd wordt dus de kans is laag dat tijdens een discovery en stroomuitval alles in het honderd gaat lopen. Verder hoeft het discovery proces alleen uitgevoerd met nieuwe DALI drivers op de bus en dat is eenmalig. Door verder een uniek gegenereerd 24 bits ID de koppelen aan het Dali ID kan je genoeg slimme dingen doen om te voorkomen dat ID's opnieuw uitgedeeld worden. De aanname is hier wel dat de DALI master bestuursoftware deze slimmigheden bevat.
Dat is dus het probleem met veel Dali masters: ze hebben auto discovery die niet uit te zetten valt. Laatst nog iemand die 3 dagen heeft zitten wachten voordat de laatste driver daadwerkelijk zichtbaar werd op de bus. Geen handmatige actie beschikbaar....en je begrijpt zelf wat voor een puinzooi dat wordt als daar een keer de stroom er af gaat. :+

Natuurlijk is alles afhankelijk van het materiaal dat je koopt. Maar zelfs de importeur van EldoLED in NL levert alleen DMX in combinatie met EldoLED drivers, omdat ze teveel verlies leden op alle Dali ellende.

Maar goed....het klopt wat je zegt: als je de goede combinatie producten weet te vinden dan is een Dali systeem prima werkend te krijgen :) Dali2 belooft beter te worden, maar daar hebben ze wel zeer lang over gedaan. Mede doordat er allerlei extra functies in zijn gebouwd zoals bewegingssensor ondersteuning, tasters, logic 8)7 Daardoor heeft het veel te lang geduurd helaas.

[ Voor 28% gewijzigd door tss68nl op 12-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
tss68nl schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:32:
[...]

Dat is dus het probleem met veel Dali masters: ze hebben auto discovery die niet uit te zetten valt. Laatst nog iemand die 3 dagen heeft zitten wachten voordat de laatste driver daadwerkelijk zichtbaar werd op de bus. Geen handmatige actie beschikbaar....en je begrijpt zelf wat voor een puinzooi dat wordt als daar een keer de stroom er af gaat. :+

Natuurlijk is alles afhankelijk van het materiaal dat je koopt. Maar ik ken genoeg professionele bedrijven die al jaren afzien van Dali omdat het teveel hoofdpijn geeft. Ik heb hele projecten aan 30+ drivers & spots terug zien gaan naar de fabrikant/leverancier, omdat Dali simpelweg onmogelijk goed werkend op te leveren was.

Nogmaals: wacht aub op Dali2. Ik weet dat er nog niet veel in te vinden is, maar dat komt wel. Wat jammer is, is dat Dali er weer allerlei functies in aan het bouwen is geweest als schakelcommando's, button ondersteuning, bewegingssensor functies, logic, etc etc. Kortom...nóg een bussysteem. Ze hadden zich beter gewoon bij lichtsturing kunnen houden, maar dan gewoon goed....dan was het ook sneller beschikbaar geweest. De grap is nu dat de eerste producten op Dali2 bewegingssensoren en tasters zijn.... :F 8)7

Mijn persoonlijke mening: het is maar goed dat er geen ander niet-SELV protocol voor verlichting is, anders had Dali niet meer bestaan.
Oei, dat is inderdaad een hele slechte Dali Master met een zeer beroerd discovery mechanisme.

Overigens, het voordeel van Dali 2 is dat de testprocedures voor certificering zijn opgenomen en daarmee zouden inderdaad veel problemen verholpen kunnen worden. Inhoudelijk wat standaard betreft zijn er niet veel wijzigingen behalve de extra functionaliteiten als het gebruik van control devices op de bus.

Er is overigens al Dali 2 gecertificeerd spul te koop. Zie https://www.digitalilluminationinterface.org/products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:37
Wat een geweldig mooi topic is dit. Ik heb veel gezocht op KNX ivm de vloerverwarming die in ons (pas opgeleverde) nieuwbouw huis is geinstalleerd, door LOK Techniek.
Er is een Uponor Smatric Wave PLUS regelmodule, X-165 geinstalleerd met in elke (!) kamer dit nutteloze geval:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3pEpiQp.jpg

Het is een wieltje zonder feedback met een streepje op "12 uur". Als je hem op het streepje zet, stel je hem theoretisch gezien in op 20 graden. Echter, met deze instelling bleef 1 kamer 17 graden en de vloer was altijd koud. Een haast identieke kamer was juist 22,5 graden.

Lok techniek is langsgekomen en heeft alle thermostaten gereset en de X-165 opnieuw ingesteld. Nu zijn de kamers op wat meer gezonde temperaturen, rond de 18 graden.

Het nadeel van dit systeem is dat ik 0 inzicht heb wat er werkelijk gebeurd. De thermostaten laten geen temperatuur zien en ik weet niet hoe de 165-X precies is afgesteld. Ik verwacht wel dat als ik alle thermostaten op "12 uur" zet, het binnen enkele dagen 20 graden is, licht schommelend ivm ventilatie.

Omdat ik ook graag enkele ruimtes iets koeler instel, wil ik de 165-X aansluiten op HomeAssistant (die draait nu op een RPi3).
Ik weet inmiddels dat ik daarvoor een KNX-IP Interface moet aanschaffen, deze aansluiten op mn router en middels netwerkkabel op de 165-X. Vervolgens zou ik via deze instructies de boel in HomeAssistant aan de praat moeten krijgen.

Waar ik nu mee zit: welke KNX-IP Interface aanschaffen? Ik heb de Weinzierl 731 gevonden, deze is vrij prijzig. Ben erg benieuwd of hier ervaringen mee zijn?

Ik heb dezelfde vraag aan LOK techniek gesteld: die geven mij de optie om voor €2000 ex BTW de boel te automatiseren en een touchscreen scherm in de woonkamer te installeren waar ik alles op kan zien 8)7 verder hebben ze geen idee waar ik het over heb..

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 12-02-2018 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
GerjanT schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:57:

Dus langzaamaan wordt het tijd mijn schakelkast te bouwen. Ik had het idee om in de Hager VB418P-kast een rij met 3-etage klemmen van Phoenix te zetten. Een etage gebruik ik voor de neutraal die ik aan elkaar leg en een etage gebruik ik voor de L die ik aan elkaar leg en van daar uit ook naar de schakelaktor voer. De retour komt dan terug op de middelste etage. Het idee is om de aarde gewoon apart te regelen met van die PE-blokjes in de kast zelf.
Welke retour?
Ik gebruik 1 klem per toekomende kabel met enkele fase: PE/N/L
Voor kabels met 2 extra schakeldraden gebruik ik een extra 2-etageklem (zelfde formfactor) met L/L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:37:
Waar ik nu mee zit: welke KNX-IP Interface aanschaffen? Ik heb de Weinzierl 731 gevonden, deze is vrij prijzig. Ben erg benieuwd of hier ervaringen mee zijn?
Voor zover ik rondgekeken heb is die Weinzierl een van de goedkopere interfaces. De vergelijkbare van Hager en consorten zijn duurder en sommige hebben ook nog een losse voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Jazco2nd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:37:
Wat een geweldig mooi topic is dit. Ik heb veel gezocht op KNX ivm de vloerverwarming die in ons (pas opgeleverde) nieuwbouw huis is geinstalleerd, door LOK Techniek.
LOK Techniek. Wel één van de grotere in de regio Rotterdam maar sinds junior (Roelof) het over heeft genomen niet helemaal meer wat het geweest is.
Er is een Uponor Smatric Wave PLUS regelmodule, X-165 geinstalleerd met in elke (!) kamer dit nutteloze geval:
[afbeelding]

Het is een wieltje zonder feedback met een streepje op "12 uur". Als je hem op het streepje zet, stel je hem theoretisch gezien in op 20 graden. Echter, met deze instelling bleef 1 kamer 17 graden en de vloer was altijd koud. Een haast identieke kamer was juist 22,5 graden.

Lok techniek is langsgekomen en heeft alle thermostaten gereset en de X-165 opnieuw ingesteld. Nu zijn de kamers op wat meer gezonde temperaturen, rond de 18 graden.

Het nadeel van dit systeem is dat ik 0 inzicht heb wat er werkelijk gebeurd. De thermostaten laten geen temperatuur zien en ik weet niet hoe de 165-X precies is afgesteld. Ik verwacht wel dat als ik alle thermostaten op "12 uur" zet, het binnen enkele dagen 20 graden is, licht schommelend ivm ventilatie.

Omdat ik ook graag enkele ruimtes iets koeler instel, wil ik de 165-X aansluiten op HomeAssistant (die draait nu op een RPi3).
Ik weet inmiddels dat ik daarvoor een KNX-IP Interface moet aanschaffen, deze aansluiten op mn router en middels netwerkkabel op de 165-X. Vervolgens zou ik via deze instructies de boel in HomeAssistant aan de praat moeten krijgen.

Ik heb dezelfde vraag aan LOK techniek gesteld: die geven mij de optie om voor €2000 ex BTW de boel te automatiseren en een touchscreen scherm in de woonkamer te installeren waar ik alles op kan zien 8)7 verder hebben ze geen idee waar ik het over heb..
Als je een tunnel nodig hebt dan kan je zoiets gebruiken: https://www.eibmarkt.com/...071a/Product/View/N000401
Werkt op PoE :)

Of gebruik deze: https://www.voltus.de/?cl...f32e0654a5b56fd636d1ca5b1
Beter merk, ook tunnel, en werkt op KNX busspanning (én PoE overigens).

Heb je echt een KNX/IP Router nodig, dan is de goedkoopste optie https://www.voltus.de/?cl...84a7f6ec2695977524f54e873

Maar ik snap niet helemaal waarom je een KNX/IP interface nodig hebt? Werkt die X-165 dan op een KNX bus? Heb je nog meer op een KNX bus zitten in huis? Ik vind het vreemd dat ze een 868Mhz protocol (soort X10) gebruiken voor thermostaten, als er een KNX bus ligt?

Weet je zeker dat het compatible is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
teaser schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Welke retour?
Ik gebruik 1 klem per toekomende kabel met enkele fase: PE/N/L
Voor kabels met 2 extra schakeldraden gebruik ik een extra 2-etageklem (zelfde formfactor) met L/L
Dan doe ik het vast niet goed ;-) ik heb naar deze twee zitten kijken.. maar dan kan ik ze niet als een rij plaatsen... Althans doordat ik de nul doorlus. Of zit ik nu fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Je kunt pinnetjes afbreken van de bruggen die je gebruikt om door te lussen. Overal waar dan een klem zit zonder N breek je het pinnetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
teaser schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:58:
Je kunt pinnetjes afbreken van de bruggen die je gebruikt om door te lussen. Overal waar dan een klem zit zonder N breek je het pinnetje af.
Daar had ik dan weer niet aan gedacht... Had ik al verteld dat ik door @teaser twee mooie klemmen gevonden heb en dat ik die ga toepassen? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
GerjanT schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:09:
Daar had ik dan weer niet aan gedacht... Had ik al verteld dat ik door @teaser twee mooie klemmen gevonden heb en dat ik die ga toepassen? ;-)
Heb ik die nog niet in de startpost staan? Ik denk dat ze inmiddels al 10x in het topic staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Tja, 6970 pagina's leesvoer ondertussen. Da's niet voor iedereen weggelegd :)
Iemand had toch eens een samenvatting gemaakt?

Maar op zich is dat ook helemaal niet KNX specifiek natuurlijk, dus het hoort eigenlijk zelfs niet in de startpost thuis.

[ Voor 35% gewijzigd door teaser op 12-02-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
teaser schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:31:

Maar op zich is dat ook helemaal niet KNX specifiek natuurlijk, dus het hoort eigenlijk zelfs niet in de startpost thuis.
Het spijt me... maar heb heel veel van dit topic gelezen maar soms ook een beetje de draad kwijt :-).

Ik zal proberen de komende dagen even een klein filmpje te posten dat ik gemaakt heb over de Gira X1 en de reageersnelheid ik vond het best indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:31:

Ik heb er over zitten denken om een apart topic te maken over led verlichting en apart over elektra/kastenbouw, maar dat zou wellicht toch teveel de informatie splitsen:
  • Er is voor led verlichting al een topic, maar is dat zeer toegespitst op energiebesparing. Maar een tweede topic met kwaliteit led verlichting & dimmen is dan weer verwarrend....waarom twee led topics?
  • Ook is er voor elektra (huisinstallaties) al een topic, alleen is dat meer op conventionele kasten en richtlijnen. En bij KNX heb je juist zaken als rijgklemmen etc nodig...maar dan heb je ineens twee topics voor elektra?
Daarom heb ik maar besloten dat die topics óók bij het KNX topic horen, en is de scope iets uitgebreider dan de titel doet vermoeden :+ :)

Dennis heeft inderdaad een keer een samenvatting gemaakt... alleen ik ben te lui geweest om e.e.a. bij te werken! Ik zal er eens aan gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Centrale topics als dit zijn echt de slechtste uitvinding ooit in forumland. Bijzonder lastig om iets terug te vinden, vrijwel onmogelijk om verschillende onderwerpen naast elkaar te laten bespreken, ontzettend onvriendelijk voor nieuwkomers. Begrijp me niet verkeerd; ik ben super blij met het KNX topic, maar de manier waarop dit binnen GoT werkt is behoorlijk suboptimaal.

Ik zou daarom echt een heel groot voorstander zijn van een aantal losse topics. Ook omdat b.v. de LED- en schakelkasttopics ook relevant zijn voor de mensen die bezig zijn met een PLC, Loxone of andere installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door bartvb op 13-02-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bartvb schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:23:
Centrale topics als dit zijn echt de slechtste uitvinding ooit in forumland. Bijzonder lastig om iets terug te vinden, vrijwel onmogelijk om verschillende onderwerpen naast elkaar te laten bespreken, ontzettend onvriendelijk voor nieuwkomers. Begrijp me niet verkeerd; ik ben super blij met het KNX topic, maar de manier waarop dit binnen GoT werkt is behoorlijk suboptimaal.

Ik zou daarom echt een heel groot voorstander zijn van een aantal losse topics. Ook omdat b.v. de LED- en schakelkasttopics ook relevant zijn voor de mensen die bezig zijn met een PLC, Loxone of andere installatie.
Op dit moment hebben we helaas geen goede oplossing voor de door jou aangehaalde problemen.

Idealiter zou Tweakers wiki's hebben waarin iedereen informatie over een bepaald onderwerp kan verzamelen. Het beste alternatief daarvoor is nu de topicstart, die meerdere topicstarters kan hebben. Het valt of staat natuurlijk wel met het enthousiasme waarmee de topicstarters de informatie in het topic bijhouden.

Vragen kunnen in theorie het beste gesteld worden in losse topics met een goede koppeling van de onderwerpen, zoals in dit geval KNX en smarthome. Het probleem daarmee is op dit moment dat de zichtbaarheid van je vraag nogal beperkt is voor de experts in het betreffende onderwerp, want die kunnen niet makkelijk alle nieuwe vragen over een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld KNX) volgen. Dus gaan de vragen in een verzameltopic waarin zowel vraag als antwoord niet zijn terug te vinden.

We hebben wel projecten op de roadmap staan om die problemen aan te pakken. Op korte termijn gaan we er echter niet aan toe komen.

Los daarvan vind ik aparte topics voor led-verlichting, kast/paneelbouw en dergelijke wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
tss68nl schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:24:
[...]

LOK Techniek. Wel één van de grotere in de regio Rotterdam maar sinds junior (Roelof) het over heeft genomen niet helemaal meer wat het geweest is.

[...]

Als je een tunnel nodig hebt dan kan je zoiets gebruiken: https://www.eibmarkt.com/...071a/Product/View/N000401
Werkt op PoE :)

Of gebruik deze: https://www.voltus.de/?cl...f32e0654a5b56fd636d1ca5b1
Beter merk, ook tunnel, en werkt op KNX busspanning (én PoE overigens).

Heb je echt een KNX/IP Router nodig, dan is de goedkoopste optie https://www.voltus.de/?cl...84a7f6ec2695977524f54e873

Maar ik snap niet helemaal waarom je een KNX/IP interface nodig hebt? Werkt die X-165 dan op een KNX bus? Heb je nog meer op een KNX bus zitten in huis? Ik vind het vreemd dat ze een 868Mhz protocol (soort X10) gebruiken voor thermostaten, als er een KNX bus ligt?

Weet je zeker dat het compatible is?
Nee, dat weet ik helaas niet zeker want de website van Uponor zegt er niks over. Ik heb de info uit een oud Canadees forum (ben de link nog aan het zoeken).
Je hebt gelijk, communicatie gebeurd op 868.3Mhz. Dat is helaas het enige wat ik zeker weet :|
LOK moet in elk geval opnieuw terugkomen, want sinds de laatste keer is het huis vrijwel 1 temperatuur, maar dat is 17.7 graden terwijl alle wieltjes op "12 uur" staan. Ik lees nu in de handleiding dat dit 21 graden zou moeten zijn, niet de 20 graden die LOK communiceerde.. pff wat een bedrijf is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Jazco2nd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:56:
[...]

Nee, dat weet ik helaas niet zeker want de website van Uponor zegt er niks over. Ik heb de info uit een oud Canadees forum (ben de link nog aan het zoeken).
Je hebt gelijk, communicatie gebeurd op 868.3Mhz. Dat is helaas het enige wat ik zeker weet :|
LOK moet in elk geval opnieuw terugkomen, want sinds de laatste keer is het huis vrijwel 1 temperatuur, maar dat is 17.7 graden terwijl alle wieltjes op "12 uur" staan. Ik lees nu in de handleiding dat dit 21 graden zou moeten zijn, niet de 20 graden die LOK communiceerde.. pff wat een bedrijf is dat.
Die 17.7 graden is de gemeten temperatuur in huis? Het kan natuurlijk zijn dat de vloerverwarming niet voldoende capaciteit heeft doordat de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg is, of de stroomsnelheid te hoog/laag etc etc?

Misschien geven alle thermostaten wel door: 21 graden.....maar, krijgt de vvw het niet bijgebeend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
tss68nl schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:50:
[...]

Die 17.7 graden is de gemeten temperatuur in huis? Het kan natuurlijk zijn dat de vloerverwarming niet voldoende capaciteit heeft doordat de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg is, of de stroomsnelheid te hoog/laag etc etc?

Misschien geven alle thermostaten wel door: 21 graden.....maar, krijgt de vvw het niet bijgebeend?
Yes gemeten met Hama digitale thermometers.
En inderdaad, al die vragen kan ik dus niet beantwoorden omdat er geen enkele manier is om dit af te lezen.
Ik weet wel dat als ik de zwarte en witte kranen op de verdeler openzet, het huis goed warm kan worden. Dus het kan wel, maar tot nu toe hebben we alleen erg warm >22 graden of koud <18 graden meegemaakt.

Lok mag dus nog even terugkomen :)

ondertussen ben ik nog niet wijzer welk protocol precies wordt gebruikt.

• teaser
Femme schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:57:
[...]
Los daarvan vind ik aparte topics voor led-verlichting, kast/paneelbouw en dergelijke wel beter.
Ik denk dat nieuwe topics ook wel toegevoegde waarde hebben. Voordeel is dat anderen met ervaring en kennis op die gebieden maar nooit hier in het KNX-topic komen zien daar dan ook hun weg naartoe vinden.

Bv een nieuw topic 'led-aansturing' kan wel degelijk een andere insteek hebben dan het algemenere 'ervaringen met ledverlichting. Zelfde met een 'kastopbouw'-topic t.o.v. 'Elektra huisinstallaties'.

• GerjanT
teaser schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:43:
[...]

Ik denk dat nieuwe topics ook wel toegevoegde waarde hebben. Voordeel is dat anderen met ervaring en kennis op die gebieden maar nooit hier in het KNX-topic komen zien daar dan ook hun weg naartoe vinden.

Bv een nieuw topic 'led-aansturing' kan wel degelijk een andere insteek hebben dan het algemenere 'ervaringen met ledverlichting. Zelfde met een 'kastopbouw'-topic t.o.v. 'Elektra huisinstallaties'.
Aan de ene kant kan ik hier in mee gaan vwb de kastopbouw. Bij led denk ik dat ook al snel de aansturende componenten weer meespelen knx->dali-gateway of een knx-driver dus is het weer wat meer in een topic als deze op z'n plaats.

het blijft zoeken. Ik vind het wel een erg leerzaam topic.

Ik ben erg onder de indruk van de snelheid van de Gira X1. Zie ook het filmpje.

• teaser
GerjanT schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:14:
[...]
Bij led denk ik dat ook al snel de aansturende componenten weer meespelen knx->dali-gateway of een knx-driver dus is het weer wat meer in een topic als deze op z'n plaats.
Da's waar. Maar tot nu toe lijkt de consensus te zijn dat dat er qua KNX drivers nog niet veel soeps op de markt is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:55:
[...]

Da's waar. Maar tot nu toe lijkt de consensus te zijn dat dat er qua KNX drivers nog niet veel soeps op de markt is 8)7
Daarom zijn de Dali en DMX gateways zo belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
ETS5 vraag. Hoe gebruiken jullie de verschillende velden(naam/omschrijving) van een busdeelnemer? Vind het niet altijd even handig/logisch.

Even als voorbeeld: als ik een Jung 1-voudige taster importeer dan krijg deze de naam vanuit de catalogus import Tastafdekking-module Universeel, 1-voudig, in de beschrijving zet ik dan extra wat voor schakelaar het is (1-voudig), waar deze zit (naast de schuifdeur) en wat deze doet (bedienen licht xx en rolluik yy). In de gebouwen-paneel komt dan echter deze beschrijving voor de naam te staan. Is dat een instelling die gewijzigd kan worden of gebruik ik het beschrijvingsveld op een verkeerde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
St.Pepper schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:13:
ETS5 vraag. Hoe gebruiken jullie de verschillende velden(naam/omschrijving) van een busdeelnemer? Vind het niet altijd even handig/logisch.

Even als voorbeeld: als ik een Jung 1-voudige taster importeer dan krijg deze de naam vanuit de catalogus import Tastafdekking-module Universeel, 1-voudig, in de beschrijving zet ik dan extra wat voor schakelaar het is (1-voudig), waar deze zit (naast de schuifdeur) en wat deze doet (bedienen licht xx en rolluik yy). In de gebouwen-paneel komt dan echter deze beschrijving voor de naam te staan. Is dat een instelling die gewijzigd kan worden of gebruik ik het beschrijvingsveld op een verkeerde manier?
Poeh, daar ben ik echt al lang niet meer gaan kijken.

Hé ja... Bijzonder dat men de omschrijving er voor zet, bij mij waren die allemaal blanco omdat ik wel weet hoe mijn project in elkaar zit.

Iemand hier ervaring met de Ekinex'en en een JAL actor hoe in te stellen? Ik heb beneden 3 screens en op de slaapkamer 1 die aanstaande maandag worden geïnstalleerd. Bekabeling naar de kast ligt al helemaal klaar en is aangesloten op de JAL-actor.

Ik zou graag basaal al mijn screens willen kunnen bedienen for now zodat wanneer ze het aan het installeren zijn ik wat commando's kan geven vanuit de schakelaar. Long presses zijn genoeg en evt dat ik met een long press op een van de twee richtingen (up/down) ook het kan laten stoppen als de screens in beweging zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 17-02-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
HyperBart schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:24:
[...]

Poeh, daar ben ik echt al lang niet meer gaan kijken.

Hé ja... Bijzonder dat men de omschrijving er voor zet, bij mij waren die allemaal blanco omdat ik wel weet hoe mijn project in elkaar zit.
OK. Lijkt mij ook wat overbodig omdat het mijn eigen project is maar het wordt toch wel veel aangeraden om te doen. Zit nu het boek van Stefan Heinle - Heimautomation met KNX, 1-wire und Co. te lezen en die blijft dat overal aangeven. Kan in ETS5 niets vinden om de volgorde te wijzigen, zal er maar mee leren leven.
Iemand hier ervaring met de Ekinex'en en een JAL actor hoe in te stellen? Ik heb beneden 3 screens en op de slaapkamer 1 die aanstaande maandag worden geïnstalleerd. Bekabeling naar de kast ligt al helemaal klaar en is aangesloten op de JAL-actor.

Ik zou graag basaal al mijn screens willen kunnen bedienen for now zodat wanneer ze het aan het installeren zijn ik wat commando's kan geven vanuit de schakelaar. Long presses zijn genoeg en evt dat ik met een long press op een van de twee richtingen (up/down) ook het kan laten stoppen als de screens in beweging zijn.
Kan ik helaas (nog) niet mee helpen, heb een achterstand qua kennis :) Als het de JAL van MDT is dan kun je meen ik ook op de aktor zelf eea bedienen, als het je alleen gaat om het bedienen ivm met de installatie?

Ik heb zelf ook weer wat vragen:
Ik ga wat spullen bestellen om te oefenen maar vraag me af of, for the time being, de Gira X1 als IP-router rechtstreeks op een laptop kan worden aangesloten of moet er een ISP modem (in mijn geval een KPN Expedia-box) tussen? Kan het in het handboek niet vinden. Ik wil een bordje maken met twee DIN railtjes, een fitting voor een lamp, een klein E-motorje om de rolluiken te simuleren, een jalouzieenaktor, een dimmer, een voeding en de Gira X1. Het mooiste is als ik dit op zolder kan zetten zonder ethernet kabels te hoeven trekken in mijn tijdelijke onderkomen.

Ik had op mijn 'verlanglijstje' een losse voeding staan van Phoenix voor de Gira X1 maar deze kan ook voeding krijgen via de geel/grijze hulpspanning. Voor de voeding ben ik van MDT naar een Enertex KNX PowerSupply 960 overgegaan die zou de Gira X1 kunnen voeden. Wat zijn de voordelen van een aparte voeding van de X1? Alleen redundency of zijn er andere redenen dat ik vaak lees over een losse voeding alleen voor de Gira X1?

[ Voor 13% gewijzigd door St.Pepper op 18-02-2018 11:17 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
St.Pepper schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:05:
[...]
Ik ga wat spullen bestellen om te oefenen maar vraag me af of, for the time being, de Gira X1 als IP-router rechtstreeks op een laptop kan worden aangesloten of moet er een ISP modem (in mijn geval een KPN Expedia-box) tussen? Kan het in het handboek niet vinden.
Een modem gebruik je om een verbinding op te zetten over een ander medium (coax, pstn, isdn, ethernet met ppp). Niet om twee apparaten die beide ethernet babbelen te laten communiceren.

Volgens de handleiding heeft de X1 een 10/100 poort. Een 10/100/1000 poort zou als voordeel hebben dat mdi/mdx standaard ondersteund wordt waardoor je geen rekening hoeft te houden met een straight of cross cable tussen de X1 en een laptop. De handleiding heeft het wel over een 'switch' in de X1. Wellicht slecht vertaald.

De X1 is te voorzien van een statisch IP dus een DHCP server is niet per se nodig. Wanneer de X1 voorzien is van een IP dan zou je deze direct met een UTP kabel aan een laptop moeten kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Fabian schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:15:
[...]

De X1 is te voorzien van een statisch IP dus een DHCP server is niet per se nodig. Wanneer de X1 voorzien is van een IP dan zou je deze direct met een UTP kabel aan een laptop moeten kunnen verbinden.
Thx. Volgens de handleiding kan via ETS een statisch IP aan de X1 gehangen kunnen worden: "...On delivery, the IP address is issued via DHCP. Should the device not receive an address using this
method, an auto IP (address range from 169.254.1.0 to 169.254.254.255) is issued after a certain waiting
time.
A static IP address can also be issued via the ETS or the Gira Project Assistant. "IP address", "IP subnet
mask" and "IP standard gateway" can be set here...
"

Ik ga het proberen als de spullen binnen zijn (en anders hangt er tijdelijk een kabel in het trapgat ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
St.Pepper schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:21:
[...]

Thx. Volgens de handleiding kan via ETS een statisch IP aan de X1 gehangen kunnen worden: "...On delivery, the IP address is issued via DHCP. Should the device not receive an address using this
method, an auto IP (address range from 169.254.1.0 to 169.254.254.255) is issued after a certain waiting
time.
A static IP address can also be issued via the ETS or the Gira Project Assistant. "IP address", "IP subnet
mask" and "IP standard gateway" can be set here...
"

Ik ga het proberen als de spullen binnen zijn (en anders hangt er tijdelijk een kabel in het trapgat ;) )
De X1 kan inderdaad gebruikt worden om ook ETS te programmeren. Alleen is het geen KNX-IP-Router. Het an dan ook bv niet gebruikt worden icm de Gira G1 (helaas...)

Ik heb voor het "uitproberen" de X1 ook even aan het netwerk gehangen en daarna via ETS geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
GerjanT schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:47:
[...]

De X1 kan inderdaad gebruikt worden om ook ETS te programmeren. Alleen is het geen KNX-IP-Router. Het an dan ook bv niet gebruikt worden icm de Gira G1 (helaas...)

Ik heb voor het "uitproberen" de X1 ook even aan het netwerk gehangen en daarna via ETS geprogrammeerd.
Ik dacht toch een aantal malen gelezen te hebben dat de X1 zowel KNX-IP gateway is als IP router.

Dit is het meest uitgebreide draadje over de X1 die ik kan vinden: https://knx-user-forum.de...-eib-forum/927157-gira-x1

Daar staat o.a. :
"...
29.01.2018, 08:48
War gestern auf der Bauen & Energie in Wien und habe am Gira Stand erfahren, dass die X1 und G1 Verheiratung vor der Tür steht. Ebenso sollen alle neuen Chargen vom G1 den Temperaturfühler standardmäßig an Board haben. Die Anbindung ans X1 kann dann direkt über die LAN Buchse des X1 erfolgen ohne IP Router.

Alle Angaben ohne Gewähr!
..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
St.Pepper schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Ik dacht toch een aantal malen gelezen te hebben dat de X1 zowel KNX-IP gateway is als IP router.

Dit is het meest uitgebreide draadje over de X1 die ik kan vinden: https://knx-user-forum.de...-eib-forum/927157-gira-x1

Daar staat o.a. :
"...
29.01.2018, 08:48
War gestern auf der Bauen & Energie in Wien und habe am Gira Stand erfahren, dass die X1 und G1 Verheiratung vor der Tür steht. Ebenso sollen alle neuen Chargen vom G1 den Temperaturfühler standardmäßig an Board haben. Die Anbindung ans X1 kann dann direkt über die LAN Buchse des X1 erfolgen ohne IP Router.

Alle Angaben ohne Gewähr!
..."
Als ik in de specificaties kijk kan ik het er niet uithalen en toevallig heb ik het van de week ook ergens gevraagd en die riepen "daar moet een KNX-IP-Router bij"

Maar daar lijkt verandering in te komen als ik het andere forum even quote:

[ Voor 17% gewijzigd door GerjanT op 18-02-2018 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
GerjanT schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:04:
Ik was twee jaar geleden op Light+Building in Frankfurt (eens in de twee jaar) en heb daar uitgebreid gesproken met Gira. De X1 en G1 waren toen relatief nieuw, en het viel mij direct op dat het twee aparte systemen waren, dus heb uitgebreid gesproken over het feit of en wanneer de twee samen zouden gaan. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de G1:
  1. De configuratie van de X1 moet kunnen delen zodat je niet iedere wijziging dubbel hoeft te maken.
  2. De X1 als hub voor de G1's moet kunnen dienen als IP router
Er werd mij toen verteld dat ze daar mee bezig waren en dat het nét niet de eerste release had gehaald. Ik kon dan ook een software upgrade verwachten binnen 3 maanden.

We zijn nu 1 jaar en 11 maanden verder, en we horen blijkbaar nog steeds dezelfde belofte :) Ik ga in maart weer, dus ik zal ze nogmaals aan hun jasje trekken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:11
Vraagje voor de mensen die hier (ook) F-tronic kasten gebruiken: Hoe hebben jullie de buisinvoer van 16/19mm buizen netjes opgelost?

Bij mij kwam de kast met rubberen doorsteektules voor kabels. Maar daar hebben we in Nederland niet zo veel aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
TimC schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:45:
Vraagje voor de mensen die hier (ook) F-tronic kasten gebruiken: Hoe hebben jullie de buisinvoer van 16/19mm buizen netjes opgelost?

Bij mij kwam de kast met rubberen doorsteektules voor kabels. Maar daar hebben we in Nederland niet zo veel aan natuurlijk.
Een 16mm pijp past precies door die doorsteektules. Uitboren met een 16mm boor. Bevestig al je 19mm buizen stevig in hetzelfde patroon als de tules, en schuif daar 30cm 16mm buisjes in....daarna insteken in de kast en verlijmen in de 19mm buis, of vastzetten met beugels.

Een andere optie is om kabelgoot te gebruiken en die gewoon netjes op de 'poort' van iedere kolom van de kast aan te sluiten. Zorg wel dat je buizen stevig bevestigd zijn bij invoeren in de kabelgoot.... na een 20 tot 30 cm kan je de buizen laten eindigen en de draad gewoon door de kabelgoot voeren. Of je naar de kast nog de tules gebruikt om die kabel door te steken, of je maakt de poort helemaal open is aan jou. Extra barrière tegen ongedierte is natuurlijk nooit mis. (Veel ongedierte trekt naar warmte....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
GerjanT schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:04:
[...]

Als ik in de specificaties kijk kan ik het er niet uithalen en toevallig heb ik het van de week ook ergens gevraagd en die riepen "daar moet een KNX-IP-Router bij"

[...]
Hmm, ik heb hier een Gira X1 draaien en is bij mij ook IP-Router.
Ik programmeer vanuit de ETS met de X1 mijn KNX, heel belangrijk is wel dat je een firmware upgrade doet.

Gira G1 heb ik wel nog niet, dus kan dat niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
carlw schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:05:
[...]

Hmm, ik heb hier een Gira X1 draaien en is bij mij ook IP-Router.
Ik programmeer vanuit de ETS met de X1 mijn KNX, heel belangrijk is wel dat je een firmware upgrade doet.

Gira G1 heb ik wel nog niet, dus kan dat niet testen.
Het blijkt dat de X1 geen KNX-IP-Router is maar een IP-interface. Met dat laatste kun je ook via ETS programmeren.

Ik heb net elders gelezen dat de X1 vanaf LnB ondersteuning gaat bieden aan de G1 in client-modus net als de HS. Op dat moment is het voor mij een interessant product.

[ Voor 15% gewijzigd door GerjanT op 19-02-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
GerjanT schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:08:
Het blijkt dat de X1 geen KNX-IP-Router is maar een IP-interface. Met dat laatste kun je ook via ETS programmeren.
Dat klopt ja.
Ik heb net elders gelezen dat de X1 vanaf LnB ondersteuning gaat bieden aan de G1 in client-modus net als de HS. Op dat moment is het voor mij een interessant product.
Oh, dat is zeker interessant, dus dan kun je de G1 laten projecteren wat je ook op de X1 ziet? Zodat je maar één keer hoeft te programmeren?

Enige nadeel is dat je soms bewust de tablets een andere config wilt laten draaien ten opzichte van mobiel. En de G1 kun je programmeren vanuit ETS, de X1 weer niet.

Vandaag heb ik weer wat nieuws toegevoegd: de man van de alarminstallatie is langs geweest en die is nu ook aan de KNX gekoppeld. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden! Gaat om een Satel Integra trouwens 8). Eerst eens wat simpele dingetjes proberen zoals status van de deuren (magneetcontacten) weergeven en zorgen dat de automatische verlichting niet meer aan gaat als het alarm geactiveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 09:10
tss68nl schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:03:Voorbeeld is de SRKNX van BES/Ingenium zo uit mn hoofd. (edit: yep, http://besknx.com/website/en/products/sr570000/).
Ontzettend bedankt voor deze tip, exact wat ik al een tijd zocht voor oplossing van een irritant "probleem". Een paar hallen in huis hebben geen bewegingsmelder maar wel wat KNX componenten in de wanden verwerkt. Een SR570000 als test in de wandkast van een hal gezet en de verlichting springt nu netjes automatisch aan als iemand de hal in loopt. Ideaal!
Dennis schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:56:
Vandaag heb ik weer wat nieuws toegevoegd: de man van de alarminstallatie is langs geweest en die is nu ook aan de KNX gekoppeld. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden! Gaat om een Satel Integra trouwens 8). Eerst eens wat simpele dingetjes proberen zoals status van de deuren (magneetcontacten) weergeven en zorgen dat de automatische verlichting niet meer aan gaat als het alarm geactiveerd is.
Leuk, heb ik hier ook, en erg handig. Andere dingen om eens over na te denken:

- Ventilatie op 100% bij brandmelding
- Deuren automatisch van slot bij brandmelding
- Verlichting overal in huis aan bij inbraakmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Weppel schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:57:

Ventilatie op 0% bij brandmelding is vaak een beter plan. CO vergiftiging is inderdaad een groot probleem, maar door zuurstof toe te voegen wakker je juist een brand aan waardoor je meer CO laat ontstaan dan je afvoert.

Automatisch deuren van het slot weet ik niet of ik daar blij mee zou zijn. Er is vast een manier om daar misbruik van te maken? Is het niet makkelijker om deuren van binnen te voorzien van een knop (dus zonder sleutel en zonder stroom) om het slot er af te kunnen halen?

Verlichting en inbraak kan je een hoop mee doen. Ik heb wat cameras hangen, en het is schrikbarend om te zien hoe vaak er 's nachts mensen even een kijkje komen nemen door het glas. Vast met goede bedoelingen ga ik dan maar van uit :+

Ik heb m'n buitenspots in de overhang boven de glaspartij achter geupgrade van 450 lumen naar 4000 per stuk (ze zien er nog steeds net zo onschuldig uit) en zijn standaard gedimd op 2%. Vervolgens een tweetal SRKNX onder de beplating gestoken: bij beweging in de tuin dimmen ze op naar 500 lumen....wordt er echter aanvullend beweging waargenomen voor de glaspartij zelf, dan dimmen ze door naar 4000 lumen. En uiteraard hangt er een camera binnen achter het glas naar buiten gericht....levert mooie plaatjes op van mensen die het voor gezien houden 8)

Overigens moet je wel je camera in kleur/dagmodus zetten: IR werkt niet zo lekker door HR glas.

Gebruiken jullie ook de alarmsysteem sensoren als sensors voor je KNX systeem overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Weppel schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:57:

Ja, leuke tips. Ben wel eens met @tss68nl dat je bij brand niet moet gaan afzuigen, want dan trek je juist meer zuurstof het huis in.

Ik ga eerst maar eens kijken of ik alles wat ik wil op de bus kan krijgen, daarna zien we weer verder :).

Programmeer jij ook zelf je systeem? Ik heb de alarminstallateur een hoop dingen laten doen zoals het aansluiten en de basisinrichting, maar heb er nu zelf controle over :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Dennis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:52:
[...]

Ja, leuke tips. Ben wel eens met @tss68nl dat je bij brand niet moet gaan afzuigen, want dan trek je juist meer zuurstof het huis in.

Ik ga eerst maar eens kijken of ik alles wat ik wil op de bus kan krijgen, daarna zien we weer verder :).

Programmeer jij ook zelf je systeem? Ik heb de alarminstallateur een hoop dingen laten doen zoals het aansluiten en de basisinrichting, maar heb er nu zelf controle over :9.
Misschien zou de VELUX KLF 200 met KNX interface ook een mooie aanvulling zijn: https://velcdn.azureedge.net/~/media/marketing/nl/documents/pdf/productbladen/2017/vel7065_klf200_home_interface_leaflet_v2_web.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
tss68nl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:08:
[...]

Ventilatie op 0% bij brandmelding is vaak een beter plan. CO vergiftiging is inderdaad een groot probleem, maar door zuurstof toe te voegen wakker je juist een brand aan waardoor je meer CO laat ontstaan dan je afvoert.
Ik hoor hier gemengde verhalen over. De ene zegt inderdaad dat het stilzetten van de ventilatie beter is ivm het niet toevoegen van zuurstof, de andere zegt weer dat het beter is om op vol vermogen af te zuigen om de aanwezige rook zo veel mogelijk af te voeren. De brandveiligheidsman die ik heb gesproken gaf aan dat 100% ventilatie beter was, vandaar dat ik uiteindelijk daarvoor heb gekozen.
Automatisch deuren van het slot weet ik niet of ik daar blij mee zou zijn. Er is vast een manier om daar misbruik van te maken? Is het niet makkelijker om deuren van binnen te voorzien van een knop (dus zonder sleutel en zonder stroom) om het slot er af te kunnen halen?
In mijn geval is het voor mijn idee bijna noodzakelijk om te doen. Alle buitendeuren zijn voorzien van een elektronisch mechanisch slot welke standaard dicht staat als het alarm aan staat (andere handige functie die ik dus ingebouwd heb, "close" puls richting alle deuren zodra alarm ingeschakeld is). Bij brand wil ik dat alle vluchtwegen open zijn omdat ik vermoed dat brand vrij snel gepaard zal gaan met stroomverlies/busuitval en ik dus de deuren niet meer open kan maken zonder sleutel.
Gebruiken jullie ook de alarmsysteem sensoren als sensors voor je KNX systeem overigens?
In het begin wel gedaan, maar de PIR's zijn net wat trager met reageren als je ze als bewegingsmelders wil gebruiken, vandaar dat ik nu overal de SR570000's aan het plaatsen ben.
Dennis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:52:
[...]

Ik heb de volledige programmatie van het alarmsysteem overgelaten aan de installateur. Deze heeft simpelweg alle losse elementen (magneetsensors en PIR's) van het alarmsysteem een individueel groepsadres gegeven (bij mij 14/1/n) en twee algemene dingen als groepsadres (alarm in/uit, brand) die ik vervolgens uit kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Weppel schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:45:
In mijn geval is het voor mijn idee bijna noodzakelijk om te doen. Alle buitendeuren zijn voorzien van een elektronisch mechanisch slot welke standaard dicht staat als het alarm aan staat (andere handige functie die ik dus ingebouwd heb, "close" puls richting alle deuren zodra alarm ingeschakeld is). Bij brand wil ik dat alle vluchtwegen open zijn omdat ik vermoed dat brand vrij snel gepaard zal gaan met stroomverlies/busuitval en ik dus de deuren niet meer open kan maken zonder sleutel.
Cool, welke sloten zijn dat?
Ik heb de volledige programmatie van het alarmsysteem overgelaten aan de installateur. Deze heeft simpelweg alle losse elementen (magneetsensors en PIR's) van het alarmsysteem een individueel groepsadres gegeven (bij mij 14/1/n) en twee algemene dingen als groepsadres (alarm in/uit, brand) die ik vervolgens uit kan lezen.
Dat moet ik dus zelf nog gaan inregelen, maar dit is inderdaad ongeveer het idee. De alarmman heeft gisteren één magneetcontact ingeprogrammeerd, dus dat is voor mij een kwestie van 20x kopiëren :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weppel
Dennis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Cool, welke sloten zijn dat?
Ik heb de KFV Genius sloten, type EB.

https://www.siegenia.com/...enius_h4009.0087nl_03.pdf

Leuk systeem, zeer basic om te bedienen. In mijn geval is het simpelweg twee draadjes tegen elkaar houden en het slot gaat open (of dicht). Ideaal voor KNX dus :-)
[...]

Dat moet ik dus zelf nog gaan inregelen, maar dit is inderdaad ongeveer het idee. De alarmman heeft gisteren één magneetcontact ingeprogrammeerd, dus dat is voor mij een kwestie van 20x kopiëren :+.
Zoals ik het gezien heb is dat inderdaad simpelweg een kwestie van kopiëren. Enige wat bij mij bij de PIR's "verkeerd" was geprogrammeerd was de melding "0" bij beweging, en "1" bij geen beweging". Omgekeerde wereld dus, maar dat was eenvoudig in Satel om te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 10:10
Ik zie nu dat er een KNX-topic is, dat is mooi want ik ik had dit topic geopend en kreeg daar geen reactie. Ik gok dat mij vraag hier beter op zijn plek is, dus bij deze. Ik hoop dat ik geen ruzie krijg met de modjes hierover ;)

Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2010. Dit huis is door de aannemer voorzien van draadloze lichtschakelaars van Hager. TR 201 doosjes in het plafond en TK 301 lichtschakelaars op de muren.

Nu ben ik eind 2016 begonnen met een nieuwe (dure ;) ) hobby: ik ben alle verlichting in mijn woning aan het vervangen door Hue lampen en schakelaars. In de praktijk komt dit erop neer dat ik overal Hue spotjes en peertjes in hang en de TK 301 schakelaars van de wanden heb gehaald en vervangen heb door Hue dimmer switches. Dat werkt op zich prima, met twee grote nadelen:

1. Als er om wat voor reden dan ook stroomuitval is (of ik even een groep uit moet zetten) gaan alle TR 201's terug naar hun standaardmodus, namelijk "uit". Ik moet dan uit een la alle TK 301's tevoorschijn halen, batterijen erin doen, en één voor één alles weer aanzetten. Dat is nogal een vervelend klusje.

2. Ik kan niet even makkelijk de spanning van een lichtpunt halen (bijvoorbeeld wanneer ik een nieuw armatuur wil ophangen). Ik moet dan weer op zoek naar de juiste oude wandschakelaar (zie punt 1) en dat is nogal wat gedoe.

Nu heb ik eerder het idee gehad om al die TR 201's uit de plafonds te verwijderen (wat op zichzelf al een rotklus is), maar dan blijft nadeel 2 bestaan; er staat dan altijd overal spanning op en ik moet de complete groep uitzetten om de stroom eraf te halen. Bovendien moet ik dan, als ik mijn huis ooit wil verkopen, al die TR 201's weer in de plafonds gaan hangen.

Ik ben dus op zoek naar een betere oplossing, en bij voorkeur eentje waarvoor ik geen gespecialiseerd installatiebureau à heel veel geld per uur hoef laten langs te laten komen.

Twee zaken die ik bedacht heb:

1. Ik heb ooit ergens in documentatie (kan het nu niet meer vinden :( ) gelezen dat je het default gedrag van de TR 201's na stroomuitval kunt instellen. Wat dan zou kunnen is dat ze standaard "aan" gaan ipv "uit". Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet doen, en zoals gezegd kan ik dit ook niet meer vinden.

2. De TK 301's zijn natuurlijk te programmeren. Het werkt allemaal met het KNX-RF protocol, ik heb dus denk ik een tool nodig die hiermee werkt en waarmee je devices in kunt stellen. Hoe werkt zoiets? En kan ik zo'n device ergens huren? Ik zou dan namelijk één wandschakelaar willen opofferen zodat ik daarmee alle TK 201's in huis uit of aan kan zetten.

Iemand tips over hoe ik dit aan kan vliegen? Of is dit bij voorbaat al een kansloos idee en moet ik die dingen gewoon uit mijn plafond gaan halen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
posttoast schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:16:
Ik zie nu dat er een KNX-topic is, dat is mooi want ik ik had dit topic geopend en kreeg daar geen reactie. Ik gok dat mij vraag hier beter op zijn plek is, dus bij deze. Ik hoop dat ik geen ruzie krijg met de modjes hierover ;)

Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2010. Dit huis is door de aannemer voorzien van draadloze lichtschakelaars van Hager. TR 201 doosjes in het plafond en TK 301 lichtschakelaars op de muren.

Nu ben ik eind 2016 begonnen met een nieuwe (dure ;) ) hobby: ik ben alle verlichting in mijn woning aan het vervangen door Hue lampen en schakelaars. In de praktijk komt dit erop neer dat ik overal Hue spotjes en peertjes in hang en de TK 301 schakelaars van de wanden heb gehaald en vervangen heb door Hue dimmer switches. Dat werkt op zich prima, met twee grote nadelen:

1. Als er om wat voor reden dan ook stroomuitval is (of ik even een groep uit moet zetten) gaan alle TR 201's terug naar hun standaardmodus, namelijk "uit". Ik moet dan uit een la alle TK 301's tevoorschijn halen, batterijen erin doen, en één voor één alles weer aanzetten. Dat is nogal een vervelend klusje.

2. Ik kan niet even makkelijk de spanning van een lichtpunt halen (bijvoorbeeld wanneer ik een nieuw armatuur wil ophangen). Ik moet dan weer op zoek naar de juiste oude wandschakelaar (zie punt 1) en dat is nogal wat gedoe.

Nu heb ik eerder het idee gehad om al die TR 201's uit de plafonds te verwijderen (wat op zichzelf al een rotklus is), maar dan blijft nadeel 2 bestaan; er staat dan altijd overal spanning op en ik moet de complete groep uitzetten om de stroom eraf te halen. Bovendien moet ik dan, als ik mijn huis ooit wil verkopen, al die TR 201's weer in de plafonds gaan hangen.

Ik ben dus op zoek naar een betere oplossing, en bij voorkeur eentje waarvoor ik geen gespecialiseerd installatiebureau à heel veel geld per uur hoef laten langs te laten komen.

Twee zaken die ik bedacht heb:

1. Ik heb ooit ergens in documentatie (kan het nu niet meer vinden :( ) gelezen dat je het default gedrag van de TR 201's na stroomuitval kunt instellen. Wat dan zou kunnen is dat ze standaard "aan" gaan ipv "uit". Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet doen, en zoals gezegd kan ik dit ook niet meer vinden.

2. De TK 301's zijn natuurlijk te programmeren. Het werkt allemaal met het KNX-RF protocol, ik heb dus denk ik een tool nodig die hiermee werkt en waarmee je devices in kunt stellen. Hoe werkt zoiets? En kan ik zo'n device ergens huren? Ik zou dan namelijk één wandschakelaar willen opofferen zodat ik daarmee alle TK 201's in huis uit of aan kan zetten.

Iemand tips over hoe ik dit aan kan vliegen? Of is dit bij voorbaat al een kansloos idee en moet ik die dingen gewoon uit mijn plafond gaan halen.
Hoi,

Het ligt er een beetje aan of je ergens een KNX-RF lijnkoppelaar hebt zitten, en of deze verbonden in met een KNX/IP interface of een USB interface.

Wordt een systeem opgeleverd wat door derden te onderhouden is, dan is er meestal een kleine stukje bedrade KNX in de meterkast aanwezig waarop de KNX/RF koppeling en een KNX/IP of KNX/USB koppeling op zijn genomen. In een dergelijk geval kan je met IP of via USB inprikken op je bus.

Ik vrees echter, dat je losse zender/ontvangers geplaatst hebben gekregen, omdat Hager doorgaans een installateurskit levert met een soort op mobiele telefoon gelijkende programmeerunit. In een dergelijk geval zal je inderdaad zo'n apparaat moeten lenen ergens, maar dat zal betekenen een installateur inschakelen, of je zal zelf een KNX/IP interface + voeding ergens vandaan moeten halen. De RF programmeerset is deze: https://www.voltus.de/hau...-tx-und-funk-knx-usb.html

Maar, dan ben je er nog niet: de TR componenten worden vanuit een projectfile geconfigureerd. Als je die projectfile niet hebt van de installateur, dan zal je een nieuw project moeten maken, waarna alle units hun config verliezen en je dus alles zelf opnieuw moet programmeren. Wel kan je op de bus meekijken welke commando's worden gestuurd. Ook zal je doordat je nieuwe adressen gaat uitdelen, waarschijnlijk de programmeerknop of de ontvanger moeten indrukken. Dat betekent dat je sowieso de units zal moeten uitgraven uit muur/plafond?

Ik begrijp ook dat je eigenlijk die dingen helemaal niet meer wil gebruiken? Ze moeten alleen altijd aan staan? In dat geval is het toch veel makkelijker om het potje open te trekken en die draden te voorzien van een hevelklemmetje?

[ Voor 4% gewijzigd door tss68nl op 20-02-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Weppel schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:12:
Ik heb de KFV Genius sloten, type EB.

https://www.siegenia.com/...enius_h4009.0087nl_03.pdf

Leuk systeem, zeer basic om te bedienen. In mijn geval is het simpelweg twee draadjes tegen elkaar houden en het slot gaat open (of dicht). Ideaal voor KNX dus :-)
Dank, mooi zeg. Was al benieuwd of er zoiets zou zijn, perfect dit! Kost wel wat, maar dan heb je ook wel een leuk speeltje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 10:10
tss68nl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:54:
[...]

Hoi,

Het ligt er een beetje aan of je ergens een KNX-RF lijnkoppelaar hebt zitten, en of deze verbonden in met een KNX/IP interface of een USB interface.

Wordt een systeem opgeleverd wat door derden te onderhouden is, dan is er meestal een kleine stukje bedrade KNX in de meterkast aanwezig waarop de KNX/RF koppeling en een KNX/IP of KNX/USB koppeling op zijn genomen. In een dergelijk geval kan je met IP of via USB inprikken op je bus.

Ik vrees echter, dat je losse zender/ontvangers geplaatst hebben gekregen, omdat Hager doorgaans een installateurskit levert met een soort op mobiele telefoon gelijkende programmeerunit. In een dergelijk geval zal je inderdaad zo'n apparaat moeten lenen ergens, maar dat zal betekenen een installateur inschakelen, of je zal zelf een KNX/IP interface + voeding ergens vandaan moeten halen. De RF programmeerset is deze: https://www.voltus.de/hau...-tx-und-funk-knx-usb.html
Klopt, het zijn inderdaad losse zenders/ontvangers.
Maar, dan ben je er nog niet: de TR componenten worden vanuit een projectfile geconfigureerd. Als je die projectfile niet hebt van de installateur, dan zal je een nieuw project moeten maken, waarna alle units hun config verliezen en je dus alles zelf opnieuw moet programmeren. Wel kan je op de bus meekijken welke commando's worden gestuurd. Ook zal je doordat je nieuwe adressen gaat uitdelen, waarschijnlijk de programmeerknop of de ontvanger moeten indrukken. Dat betekent dat je sowieso de units zal moeten uitgraven uit muur/plafond?
Haha, nou daar was ik al bang voor. We (al mijn buren en ik) hadden eigenlijk van de installateur een USB stick met die projectfile moeten krijgen maar dat is dus niet gebeurd.
Ik begrijp ook dat je eigenlijk die dingen helemaal niet meer wil gebruiken? Ze moeten alleen altijd aan staan? In dat geval is het toch veel makkelijker om het potje open te trekken en die draden te voorzien van een hevelklemmetje?
Tja, ik denk inderdaad dat dit de conclusie gaat zijn :) Ik had gehoopt dat dit enigszins makkelijk zou kunnen, maar het is niet anders.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zeau, gisteren is hier een duo installateurs de screens komen hangen *O* . Ik kan het iedereen alleen maar aanraden, al helemaal met privacy-doek. Ik ben er echt helemaal mee in mijn nopjes.

Screens zijn van Renson en worden geleverd met een Somfy motor (dat is één SKU).

Zoals eerder aangegeven heb ik ze hier opgekoppeld aan een MDT JAL. Onder het motto "het moet automatisch anders hou je de warmte niet efficiënt buiten" heb ik de automatic clouding functie van de JAL aangezet.

Alles werkt heerlijk, alle parameters zijn gekoppeld aan adressen. Alleen... -O- zoek ik nu een manier om zo goedkoop mogelijk (lees zo dicht mogelijk tegen 0 EUR aan) om via "iets" te bepalen over een tijdsperiode van pakweg 5 to 15 minuten of het zonnig is of bewolkt.

Ik kan het nu wel werkend krijgen door gewoon permanent de clouding functie aan te laten staan, maar de echtgenote kwam terecht opmerken "hoe gaat het dan als het bewolkt is?"

Voorlopig zit dit functioneel in de JAL:

Treshold 0/1 brightness, indien == 1 dan mogen ze vanzelf naar beneden. Dit is nu een treshold bit maar ik kan ook op basis van lux byte en dan een treshold in de JAL in te stellen de screens automatisch laten bedienen.
Treshold temperature buiten >= 18°C (maximum wat je kan instellen is 20°C)

Ter beschikking:
OpenHAB die zowat alle weather API's kan aanspreken.
een kleine 20-tal Ekinex schakelaars maar geen een zit op zo een plek dat ik langs daar de zon kan meten. Volgens Grafana-grafiekjes kan ik ook niet eenduidig op de lux-waardes van de Ekinex afgaan om te bepalen of er net een wolkje voorbij komt of niet. Of ik moet wat verkeerd zien?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 20-02-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:09:
Zeau, gisteren is hier een duo installateurs de screens komen hangen *O* . Ik kan het iedereen alleen maar aanraden, al helemaal met privacy-doek. Ik ben er echt helemaal mee in mijn nopjes.

Screens zijn van Renson en worden geleverd met een Somfy motor (dat is één SKU).

Zoals eerder aangegeven heb ik ze hier opgekoppeld aan een MDT JAL. Onder het motto "het moet automatisch anders hou je de warmte niet efficiënt buiten" heb ik de automatic clouding functie van de JAL aangezet.

Alles werkt heerlijk, alle parameters zijn gekoppeld aan adressen. Alleen... -O- zoek ik nu een manier om zo goedkoop mogelijk (lees zo dicht mogelijk tegen 0 EUR aan) om via "iets" te bepalen over een tijdsperiode van pakweg 5 to 15 minuten of het zonnig is of bewolkt.

Ik kan het nu wel werkend krijgen door gewoon permanent de clouding functie aan te laten staan, maar de echtgenote kwam terecht opmerken "hoe gaat het dan als het bewolkt is?"

Voorlopig zit dit functioneel in de JAL:

Treshold 0/1 brightness, indien == 1 dan mogen ze vanzelf naar beneden. Dit is nu een treshold bit maar ik kan ook op basis van lux byte en dan een treshold in de JAL in te stellen de screens automatisch laten bedienen.
Treshold temperature buiten >= 18°C (maximum wat je kan instellen is 20°C)

Ter beschikking:
OpenHAB die zowat alle weather API's kan aanspreken.
een kleine 20-tal Ekinex schakelaars maar geen een zit op zo een plek dat ik langs daar de zon kan meten. Volgens Grafana-grafiekjes kan ik ook niet eenduidig op de lux-waardes van de Ekinex afgaan om te bepalen of er net een wolkje voorbij komt of niet. Of ik moet wat verkeerd zien?
Het is toch zeker niet de bedoeling om bij iedere wolk de screens omhoog te laten gaan?

Ik zou over een langere periode bepalen of het zonnig is of niet, en dat kan prima met de ekinex lux waarde sensor (die overigens nog in jouw versie zit, maar niet meer in de nieuwe....lucky you :) ). Voorwaarde is wel dat ze ergens voldoende reflectielicht opvangen. Nadeel is....dat je bijna altijd de screens laat zakken waardoor de meting op de Ekinex ook verstoord wordt. Dus bepaal je per dag: screens naar beneden of niet....

Is het voor jouw screens van belang of het regent en hoe hard het waait? Want die factoren moet je doorgaans veel nauwlettender in de gaten houden dan een lux waarde.

MDT verkoopt KNX weerstations die netjes buiten op het dak de boel meten onafhankelijk van lichtrichting, screens naar beneden etc. Ik denk dat je toch aan zoiets moet denken, en die hebben vaak ook een lux sensor.

Dat wordt weer twee spots minder....geen licht op het toilet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Geen zonnepanelen op het dak? Daarmee kan je prima bepalen of het bewolkt is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:35:
Geen zonnepanelen op het dak? Daarmee kan je prima bepalen of het bewolkt is :+
Ook al aan gedacht ja (serieus) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:51:
[...]

Ook al aan gedacht ja (serieus) :7
Als je zonnepanelen altijd richting de zon kunnen staan wel inderdaad. Maar als je pech hebt dan staat je zadeldak alleen bijvoorbeeld van 6:00 tot 15:00 echt in de zon onder een fatsoenlijke hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:14:
[...]

Als je zonnepanelen altijd richting de zon kunnen staan wel inderdaad. Maar als je pech hebt dan staat je zadeldak alleen bijvoorbeeld van 6:00 tot 15:00 echt in de zon onder een fatsoenlijke hoek?
Zuid-oost en zuid-west opstelling hier. Toevallig ook nog eens de zijdes van het vierkant waar de betrokken ramen in zitten. Leuk fratsje om te testen maar for now doe ik het

Get weather forecast
If condition is sunny set GA_isSunny to 1

En dat GA hang ik op ieder kanaal van de JAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:25:
[...]

Zuid-oost en zuid-west opstelling hier. Toevallig ook nog eens de zijdes van het vierkant waar de betrokken ramen in zitten. Leuk fratsje om te testen maar for now doe ik het

Get weather forecast
If condition is sunny set GA_isSunny to 1

En dat GA hang ik op ieder kanaal van de JAL.
En wind / regen protectie? Is dat nodig bij jouw screens? Ze zitten in de dagkant ingebouwd, dus wind zal wel meevallen toch? Maar regen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:38:
[...]

En wind / regen protectie? Is dat nodig bij jouw screens? Ze zitten in de dagkant ingebouwd, dus wind zal wel meevallen toch? Maar regen?
Klopt, de JAL heeft daar echt een heel mooie sequence voor in zitten met blocking alarms en die gaan er ook mee in ja op termijn. Zolang je de screens maar niet te lang nat oprolt en goed laat uitdrogen de dag erna bij zon kan het er allemaal goed tegen, maar je moet het geen week nat opgerold laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Klopt, de JAL heeft daar echt een heel mooie sequence voor in zitten met blocking alarms en die gaan er ook mee in ja op termijn. Zolang je de screens maar niet te lang nat oprolt en goed laat uitdrogen de dag erna bij zon kan het er allemaal goed tegen, maar je moet het geen week nat opgerold laten.
Dan zal je toch wind en regen moeten gaan meten? En dat drogen....dat is natuurlijk iets wat je makkelijk vergeet...zeker als je screens automagisch gaan.

In openHAB of LM iets voor schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Dan zal je toch wind en regen moeten gaan meten? En dat drogen....dat is natuurlijk iets wat je makkelijk vergeet...zeker als je screens automagisch gaan.

In openHAB of LM iets voor schrijven?
Klopt, wind en regen komen binnen via OpenHAB, daar volg ik dezelfde wijze als bij zonnige dagen, als het regenachtig of stormachtig is flip ik een bit naar 1 die op de alarm-blocking channels van de JAL zitten.

Intervallen van weersinformatie zijn iets van een 10 minuten. Tenzij je echt heel lokaal een shower gaat krijgen lijkt dit prima. Info kan van Yahoo Weather of Weather Underground of nog een hele rits aan weather API providers komen.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 21-02-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:28:
[...]

Klopt, wind en regen komen binnen via OpenHAB, daar volg ik dezelfde wijze als bij zonnige dagen, als het regenachtig of stormachtig is flip ik een bit naar 1 die op de alarm-blocking channels van de JAL zitten.

Intervallen van weersinformatie zijn iets van een 10 minuten. Tenzij je echt heel lokaal een shower gaat krijgen lijkt dit prima. Info kan van Yahoo Weather of Weather Underground of nog een hele rits aan weather API providers komen.
Ja ik haal ook het weer binnen met w.underground, maar wind is toch echt iets wat je 'live' moet meten en of je screens nat worden ook?

Ik gebruik de netatmos en die leveren iedere 10 minuten een reading. Niet echt ideaal als ik screens zou hebben, maar wél de echte gemeten min/max/gemiddelde waarden ipv een voorspelling of schatting. Als ik screens zou hebben....dan zou ik denk ik zo'n ding op m'n dak zetten: https://www.voltus.de/?cl...de46071322f0b8191040d7a27

Ik vind dat ook dicht bij 0 euro :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb nog steeds geen automatische sturing voor mijn screens. De belangrijkste blocking issue hierbij is dat de screen in de keuken momenteel nog steeds niet helemaal dicht kan als de deur dicht is... de deurklink steekt net te ver uit :( Niettegenstaande dat het al een vrij plat model is.
Maar eens ik ermee aan de slag kan zal het waarschijnlijk gebeuren adhv een combinatie van data van een weer-API en de Astro-binding in OpenHAB. Eventueel later aanvullen met een regensensor.
Wind hoef ik in feite geen rekening mee te houden, maar het is nu ook niet echt veel moeite om de screens open te houden als er bv 7 of meer beaufort voorspeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teaser schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:07:
Ik heb nog steeds geen automatische sturing voor mijn screens. De belangrijkste blocking issue hierbij is dat de screen in de keuken momenteel nog steeds niet helemaal dicht kan als de deur dicht is... de deurklink steekt net te ver uit :( Niettegenstaande dat het al een vrij plat model is.
Daar gaat je KNX systeem natuurlijk niet veel aan kunnen veranderen he :+
Maar eens ik ermee aan de slag kan zal het waarschijnlijk gebeuren adhv een combinatie van data van een weer-API en de Astro-binding in OpenHAB. Eventueel later aanvullen met een regensensor.
Wind hoef ik in feite geen rekening mee te houden, maar het is nu ook niet echt veel moeite om de screens open te houden als er bv 7 of meer beaufort voorspeld is.
Hier hetzelfde. Een tijdje geleden was er hier in België een "winderig" dagje, da's die dag dat er bij jullie in NL mensen gingen waaien op pleinen enzo :+ . Op zo van die dagen neem ik mijn gok wel dat de weer-API's aangeven dat het "maffe wind" is en dan stuur ik wel een blocking object.

Temperatuur als treshold + condition (sunny, windy, rain, shower, snow, etc) moeten genoeg bieden lijkt me om die screens snel genoeg dicht te laten gaan. Maar je hebt gelijk he @tss68nl, zo een weerstation biedt instantieel het meeste garantie om correct te bepalen hoe de situatie is...

Zie hieronder.

Van 0 tem 2 en 24 = windalarm
Van 3 tem 18 en 35 en 37 tem 40 = regenalarm (en hier begint temperatuur al een aardige rol te spelen)
Van 31 tem 34 en 36 = enable screens (ook hier temp als additionele treshold)

enz enz.

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<yahoo-weather-codes>
  <code number="0" description="tornado"/>
  <code number="1" description="tropical storm"/>
  <code number="2" description="hurricane"/>
  <code number="3" description="severe thunderstorms"/>
  <code number="4" description="thunderstorms"/>
  <code number="5" description="mixed rain and snow"/>
  <code number="6" description="mixed rain and sleet"/>
  <code number="7" description="mixed snow and sleet"/>
  <code number="8" description="freezing drizzle"/>
  <code number="9" description="drizzle"/>
  <code number="10" description="freezing rain"/>
  <code number="11" description="showers"/>
  <code number="12" description="showers"/>
  <code number="13" description="snow flurries"/>
  <code number="14" description="light snow showers"/>
  <code number="15" description="blowing snow"/>
  <code number="16" description="snow"/>
  <code number="17" description="hail"/>
  <code number="18" description="sleet"/>
  <code number="19" description="dust"/>
  <code number="20" description="foggy"/>
  <code number="21" description="haze"/>
  <code number="22" description="smoky"/>
  <code number="23" description="blustery"/>
  <code number="24" description="windy"/>
  <code number="25" description="cold"/>
  <code number="26" description="cloudy"/>
  <code number="27" description="mostly cloudy (night)"/>
  <code number="28" description="mostly cloudy (day)"/>
  <code number="29" description="partly cloudy (night)"/>
  <code number="30" description="partly cloudy (day)"/>
  <code number="31" description="clear (night)"/>
  <code number="32" description="sunny"/>
  <code number="33" description="fair (night)"/>
  <code number="34" description="fair (day)"/>
  <code number="35" description="mixed rain and hail"/>
  <code number="36" description="hot"/>
  <code number="37" description="isolated thunderstorms"/>
  <code number="38" description="scattered thunderstorms"/>
  <code number="39" description="scattered thunderstorms"/>
  <code number="40" description="scattered showers"/>
  <code number="41" description="heavy snow"/>
  <code number="42" description="scattered snow showers"/>
  <code number="43" description="heavy snow"/>
  <code number="44" description="partly cloudy"/>
  <code number="45" description="thundershowers"/>
  <code number="46" description="snow showers"/>
  <code number="47" description="isolated thundershowers"/>
  <code number="3200" description="not available"/>
</yahoo-weather-codes>

[ Voor 49% gewijzigd door HyperBart op 21-02-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Misschien een beetje off-topic maar ik ben de weg kwijt in de begrippen modem/router/switch(managed/unmanaged), DHCP, VLAN etc. Heeft iemand nog een aanrader voor info over netwerken voor dummies?

Ik vraag me af of en hoe je het KNX-IP gedeelte bij gebruik van een X1 kan scheiden van 'het internet'.

Stelt dat ik van buitenaf, laten we zeggen vanaf het werk op 100km van mijn huis, geen toegang wil hebben. Maar alleen in en om het huis als ik thuis ben toegang wil hebben via een dedicated tablet kan dat dan? Lukt dat dan met alleen een managed switch?

Mijn ideale situatie zou zijn een lokaal netwerk voor alleen toegang tot de huisautomatisering via een aparte tablet, een netwerk voor de laptops/tablets voor de 'internet'-dingen en dan de IPTV en vaste telefoon. Eventueel nog aangevuld met een gast-account functionaliteit mocht er visite komen (god verhoede het maar het gebeurt).

Morgen komen mijn spullen van Voltus binnen, kan ik eindelijk eens wat met echte dingen gaan zitten pielen :)

[ Voor 6% gewijzigd door St.Pepper op 21-02-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:40:
Misschien een beetje off-topic maar ik ben de weg kwijt in de begrippen modem/router/switch(managed/unmanaged), DHCP, VLAN etc. Heeft iemand nog een aanrader voor info over netwerken voor dummies?

Ik vraag me af of en hoe je het KNX-IP gedeelte bij gebruik van een X1 kan scheiden van 'het internet'.

Stelt dat ik van buitenaf, laten we zeggen vanaf het werk op 100km van mijn huis, geen toegang wil hebben. Maar alleen in en om het huis als ik thuis ben toegang wil hebben via een dedicated tablet kan dat dan? Lukt dat dan met alleen een managed switch?

Mijn ideale situatie zou zijn een lokaal netwerk voor alleen toegang tot de huisautomatisering via een aparte tablet, een netwerk voor de laptops/tablets voor de 'internet'-dingen en dan de IPTV en vaste telefoon. Eventueel nog aangevuld met een gast-account functionaliteit mocht er visite komen (god verhoede het maar het gebeurt).

Morgen komen mijn spullen van Voltus binnen, kan ik eindelijk eens wat met echte dingen gaan zitten pielen :)
Als je van afstand geen toegang wil hebben, dan is het toch simpel? Zorg dat de router van buitenaf geen toegang geeft tot het IP van de X1.

Juist als je toegang wil hebben, dan moet je doorgaans een poort van buitenaf koppelen op een IP + poort van je X1. Doe je dat niet...dan heb je van buiten geen toegang, maar binnen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gladz0r
  • Laatst online: 16-04 19:59
Dag Allen,

Na lang lezen en twijfelen over welk domotica systeem het best bij mij zou passen, ben ik er nog altijd niet uit :( .
KNX heb ik nooit overwogen omdat ik op verschillende plaatsen las dat dit het duurste systeem zou zijn, nu las ik berichten dat er ook goedkopere varianten bestaan en het eventueel wel mogelijk is. Belangrijk voor mij is dat het hele systeem compatibel met Home Assistant moet zijn omdat ik daar ook andere toestellen zoals een Google Home, Sonoff, .. wil in implementeren.

De situatie in mijn verbouwing is de volgende:
Alle lichtpunten zijn 1 op 1 verbonden met minstens een 3g 1,5-kabel, sommige punten met een 5g 1,5 naar mijn centrale punt waar de zekeringskast komt.
Mijn schakelaars zijn met een SVV 16 aders x 0,8 verbonden met de zekeringskast. Er zitten maximum 6 schakelpunten op 1 kabel.
De stopcontacten zijn in verschillende kringen ingedeeld en niet 1 op 1 verbonden.

Er zijn 20 lichtkringen in mijn huis waarvan er 4 dimbaar moeten zijn.
Buiten zijn 3 spots die aan moeten gaan met een bewegingssensor.

Welke KNX hardware raden jullie aan om te gebruiken? Met welke kostprijs moet ik hiermee rekening houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
gladz0r schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:44:
Dag Allen,

Na lang lezen en twijfelen over welk domotica systeem het best bij mij zou passen, ben ik er nog altijd niet uit :( .
KNX heb ik nooit overwogen omdat ik op verschillende plaatsen las dat dit het duurste systeem zou zijn, nu las ik berichten dat er ook goedkopere varianten bestaan en het eventueel wel mogelijk is. Belangrijk voor mij is dat het hele systeem compatibel met Home Assistant moet zijn omdat ik daar ook andere toestellen zoals een Google Home, Sonoff, .. wil in implementeren.

Alle lichtpunten zijn 1 op 1 verbonden met minstens een 3g 1,5-kabel, sommige punten met een 5g 1,5 naar mijn centrale punt waar de zekeringskast komt.
Mijn schakelaars zijn met een SVV 16 aders x 0,8 verbonden met de zekeringskast. Er zitten maximum 6 schakelpunten op 1 kabel.
De stopcontacten zijn in verschillende kringen ingedeeld en niet 1 op 1 verbonden.

Welke KNX hardware raden jullie aan om te gebruiken? Met welke kostprijs moet ik hiermee rekening houden?
Even los van de home assistant integratie met KNX (dat zal waarschijnlijk via een raspberry pi gaan of een logicmachine), heb je een aantal componenten nodig:

KNX/IP interfacehttps://www.voltus.de/?cl...00839329b7c6aef3f1c9473c2 €184
Busvoedinghttps://www.voltus.de/hau...netzteil-19-2w-640ma.html€75
4 230V dimkanalen in één unithttps://www.voltus.de/hau...g-230vac-250w-4-fach.html
€261
20 geschakelde kanalen (16 binnen, 3 buiten, 1 over) https://www.voltus.de/hau...tor-12te-reg-20-fach.html
€351
Unit om 16 schakelaars aan te sluiten https://www.voltus.de/hau...gaenge-potentialfrei.html
€221
Bewegingsmelder voor buiten https://www.voltus.de/hau...egungsmelder-schwarz.html
€110 x 3

Als je die 3 componenten gebruikt (1 dimmer, 20 voudige schakelactor, en één 16 voudige binaire ingang) is de ETS5 software die benodigd is om te programmeren gratis. De sensoren zet je in een apart project (voor de gratis software is het aantal apparaten 3 per project).

Totaal kom je dan op iets van €1422 uit om het werkend te krijgen. Er zijn natuurlijk nog allerlei manieren om met dat bedrag te spelen. Bijvoorbeeld, zou je ook kunnen kiezen om de bewegingsmelders gewoon 230V te nemen en een 230V input module erbij aan te schaffen om het signaal op KNX te krijgen.

Wel is het zo, dat je niet volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van KNX: door bijvoorbeeld alle schakelaars met SVV naar de kast te leggen, heb je geen status leds op je bedienknoppen, en kan je geen logica in de knoppen zelf bouwen.

Wat je overigens wél kan doen: is pulsdrukkers nemen als schakelmateriaal. De binaire ontvanger kan namelijk verschillende functies hangen aan kort en lang drukken op dezelfde knop. Met pulsdrukkers verhoog je dus je mogelijkheden qua bediening met factor 2.

• gladz0r
  • Laatst online: 16-04 19:59
tss68nl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:22:
[...]

Even los van de home assistant integratie met KNX (dat zal waarschijnlijk via een raspberry pi gaan of een logicmachine), heb je een aantal componenten nodig:

KNX/IP interfacehttps://www.voltus.de/?cl...00839329b7c6aef3f1c9473c2 €184
Busvoedinghttps://www.voltus.de/hau...netzteil-19-2w-640ma.html€75
4 230V dimkanalen in één unithttps://www.voltus.de/hau...g-230vac-250w-4-fach.html
€261
20 geschakelde kanalen (16 binnen, 3 buiten, 1 over) https://www.voltus.de/hau...tor-12te-reg-20-fach.html
€351
Unit om 16 schakelaars aan te sluiten https://www.voltus.de/hau...gaenge-potentialfrei.html
€221
Bewegingsmelder voor buiten https://www.voltus.de/hau...egungsmelder-schwarz.html
€110 x 3

Als je die 3 componenten gebruikt (1 dimmer, 20 voudige schakelactor, en één 16 voudige binaire ingang) is de ETS5 software die benodigd is om te programmeren gratis. De sensoren zet je in een apart project (voor de gratis software is het aantal apparaten 3 per project).

Totaal kom je dan op iets van €1422 uit om het werkend te krijgen. Er zijn natuurlijk nog allerlei manieren om met dat bedrag te spelen. Bijvoorbeeld, zou je ook kunnen kiezen om de bewegingsmelders gewoon 230V te nemen en een 230V input module erbij aan te schaffen om het signaal op KNX te krijgen.

Wel is het zo, dat je niet volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van KNX: door bijvoorbeeld alle schakelaars met SVV naar de kast te leggen, heb je geen status leds op je bedienknoppen, en kan je geen logica in de knoppen zelf bouwen.

Wat je overigens wél kan doen: is pulsdrukkers nemen als schakelmateriaal. De binaire ontvanger kan namelijk verschillende functies hangen aan kort en lang drukken op dezelfde knop. Met pulsdrukkers verhoog je dus je mogelijkheden qua bediening met factor 2.
Bedankt voor je reactie tss68nl, uiteindelijk valt deze prijs nog goed mee in vergelijking met andere systemen die ik al heb overwogen.
Indien ik 2 aders van de SVV-kabel gebruik om een bus-systeem te creëren en deze onderling verbind, zou het dan wel mogelijk zijn om status leds te gebruiken?
De schakelaars worden dan wel duurder veronderstel ik? Of ben ik helemaal fout met deze denkwijze?

• tss68nl
gladz0r schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor je reactie tss68nl, uiteindelijk valt deze prijs nog goed mee in vergelijking met andere systemen die ik al heb overwogen.
Indien ik 2 aders van de SVV-kabel gebruik om een bus-systeem te creëren en deze onderling verbind, zou het dan wel mogelijk zijn om status leds te gebruiken?
De schakelaars worden dan wel duurder veronderstel ik? Of ben ik helemaal fout met deze denkwijze?
Volgens mij kan je voor de impulsdrukkers gewoon zoiets gebruiken: https://www.elektrobode.n...4OQbbs6vwpnRoCS0AQAvD_BwE

Valt wel mee dus qua prijs.

Het probleem met status leds is dat je geen goede/goedkope manier hebt om ook daadwerkelijk de leds te laten branden. Vaak hebben ze een specifieke spanning en stroom nodig, die niet makkelijk te maken valt.

Als je echt naar KNX schakelaars gaat, dan zijn ze inderdaad wel een stuk duurder per punt. Maar....waar je nu 5 schakelaars/knoppen op rij (of in een ruimte) hebt zitten, zijn er genoeg 8-voudige KNX schakelaars, die óók nog eens per knop 2 functies kunnen bedienen. Je ziet dus vaak dat je in iedere ruimte maar 1 schakelaar nodig hebt om alles te bedienen. En dan is de vraag: voor de prijs van 5 schakelaars (€11 + €5 afdekking + €4 frame = €20 per stuk) = €100, plus €100 aan meterkast materiaal om die signalen te ontvangen = €200. Voor die €200 heb je ook een KNX knop die:
  • 8 toetsen heeft x 2 of 3 functies
  • 8 tot 16 statusleds
  • temperatuursensor
  • logica voor besturen verwarming
Je bent wel marginaal goedkoper uit in ruimtes waar je maar 1 knop voor het licht hebt zitten. Maar zodra je temperatuur wil meten, screens/rolluiken wil bedienen of verschillende scenes wil gebruiken voor die ruimte, dan lopen de kosten al snel op.
Voor de woonkamer, keuken, hal etc... daar is het bijna altijd voordeliger om een directe KNX knop te plaatsen. Zeker als je kijkt naar de mogelijkheden qua feedback, minder muurvervuiling en de extra features zoals temperatuur.

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:11:
[...]
... met de ekinex lux waarde sensor (die overigens nog in jouw versie zit, maar niet meer in de nieuwe....lucky you :) ).
Enig idee waarom de lichtmeting geschrapt is? Op de site is er nog niks van te vinden (of ik kijk verkeerd). Op de prijs zal dit wel geen invloed hebben? :+

• St.Pepper
tss68nl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:42:
[...]

Als je van afstand geen toegang wil hebben, dan is het toch simpel? Zorg dat de router van buitenaf geen toegang geeft tot het IP van de X1.

Juist als je toegang wil hebben, dan moet je doorgaans een poort van buitenaf koppelen op een IP + poort van je X1. Doe je dat niet...dan heb je van buiten geen toegang, maar binnen wel?
Ik zat meer te denken in de richting van een fysieke scheiding die totaal is van aard. Ik ga gewoon is even 'porrelen' als het spul binnen is.

• St.Pepper
gladz0r schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:44:
Dag Allen,

Heel herkenbaar.

Qua prijs heb ik voor mijzelf de conclusie getrokken dat het nooit goedkoop gaat worden en dat na enig speurwerk alle systemen voor mijn wensen(!) op een vergelijkbare prijsniveau zaten. Soms win je wat op de besturing maar komen de relais weer duurder uit en visa versa. Alleen als je bereid bent om met 2de hands PLC's en Raspberry Pi's en dergelijke aan de slag te gaan lijkt het te doen te zijn voor een lager bedrag dan de prijzen voor een 'ready-made' systemen.

Ik heb zelf na wikken en wegen voor KNX gekozen vanwege enkele technische zaken zoals een decentraal systeem, zaken zoals de aanwezigheid van veel fabrikanten/afwezigheid van vendor lockin, het gevoel dat KNX inmiddels niet langer het domein is van professionals en spullen zoals die van MDT die een goede prijs/kwaliteit hebben voor een gewoon huisinstallatie.

Fora zoals deze bijzonder waardevol gebleken bij het maken van de keuze.

Ik heb net wat spullen online via Duitse webwinkels besteld het is de moeite waard om daar eens rond te snuffelen om een idee te krijgen van de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:41:
Enig idee waarom de lichtmeting geschrapt is? Op de site is er nog niks van te vinden (of ik kijk verkeerd). Op de prijs zal dit wel geen invloed hebben? :+
Haha, precies, hij is stilzwijgend geschrapt: erg ongemakkelijk.

De reden weet ik wel, en dat is enerzijds de officiële lezing:
Met metalen tasters kon je in de winter statische elektrische schokken doorgeven aan het apparaat. Die sprong over via de taster, naar de lichtsensor in het midden (of de schroefjes), en zo naar de printplaat.

De elektronica kon daar niet tegen....veel apparaten waren even 10 seconden de kluts kwijt en herstarten...maar sommige overleden permanent. Ik heb nog een hoop getest om dat te voorkomen: door de schroeven te vervangen door nylon exemplaren, en de lichtsensor door enamel (doorzichtige nagellak)... verdwijnt het probleem.

Ekinex heeft de oplossing met de nylon schroefjes overgenomen, maar de enamel coating niet: in plaats daarvan hebben ze gewoon de lichtsensor geschrapt.

Het échte probleem is namelijk, dat de lichtsensor een indicatie geeft van licht recht voor de unit (vaak door een raam heen), en dat installateurs de waarde gebruikten als echte lux waarde voor continue verlichting. Dat werkt natuurlijk niet, want daarvoor moet je een lichtsensor recht boven het werkoppervlak hebben. Ze kregen teveel claims aan hun broek van installateurs die eisten dat een lux sensor ook de echte werkverlichting lux *moet* geven. Het is een vervelend juridisch verhaal, maar omdat ze een lux waarde uitgeven, moet die luxwaarde aan een aantal richtlijnen voldoen wat het precies meet. En een lux waarde in KNX *moet* relatie hebben tot het algemene lichtniveau in de ruimte waarin deze geplaatst is.

Dat is de echte reden waarom hij is geschrapt :) Want zoals gezegd: het statische elektriciteit issue was met een druppeltje enamel op te lossen, epoxy etc, en het was ook alleen met de metalen afdekkingen een probleem. Ook had plastic afdekking oplossing geboden, zodat je alleen de lichtsensor kon gebruiken met plastic of Fenix afdekkingen :+

• tss68nl
St.Pepper schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:47:
Ik zat meer te denken in de richting van een fysieke scheiding die totaal is van aard. Ik ga gewoon is even 'porrelen' als het spul binnen is.
Ja een fysieke scheiding kan je altijd maken met een managed switch. Of losse switches. Je verbind gewoon poorten met elkaar en gooit daar al je KNX spullen op. Probleem is dan dat je er ook intern niet bij kan.

Dat kan je ook digitaal doen: met vlans maak je virtueel gescheiden netwerken. Het probleem is dat je er dan nog steeds niet intern bij kan.

Het probleem is namelijk dat je je telefoon (of ander apparaat wat de interface moet kunnen tonen) in ieder geval op het lan gekoppeld moet hebben waar óók internet op zit.

Om tóch gescheiden netwerken te hebben, en óók op je telefoon toegang te hebben tot zowel internet als de KNX interface, zal je een connectie moeten maken tussen de twee vlans. Zeg dat we vlan1 gebruiken voor internet, en vlan8 voor KNX. Een apparaat moet nu (onder strikte voorwaarden) netwerkverkeer routeren tussen vlan8 en vlan1. Maar niet ál het verkeer, anders had je net zo goed alles op vlan1 kunnen gooien.

Apparaten die de vertaling kunnen maken tussen vlan8 en vlan1:
  • Een router heeft vaak beperkte capaciteiten tot het vertalen van vlans. Maar de standaard Asus-WRT/Merlin software voorziet hier alleen maar in in specifieke gevallen zoals vlans op je WAN die op het LAN als een ander vlan nummer terug komen. Die voorzien *niet* in vlan translation van LAN naar LAN. Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld de Ubiquiti USG (unifi security gateway): deze kan wel rules aanmaken voor vlan translation.
  • Een Layer 3 switch. In dit geval hoeft niet al je verkeer wat inter-vlan gaat eerst naar je router, en weer terug naar je switch. Let wel op: layer 3 switches zijn zeer prijzig, en bijvoorbeeld de Unifi SW16 claimt wel layer 3 functies te hebben, maar heeft dat niet.
Nu heb je dus intern de vlans gescheiden. Wat schiet je er mee op? Dat bijvoorbeeld je gasten niet bij het KNX netwerk kunnen.

Wil je naar buiten de boel afschermen? Dan maakt het echt niets uit of je achter je router vlans hebt aangemaakt of niet. Als je van buiten af gewoonweg de poort niet open zet, dan is er geen toegang. Het is pas belangrijk als je op je gewone netwerk machines draait die gehackt zouden kunnen worden, waarna er vanaf die machine toegang is tot de KNX apparaten. Dan is een vlan een extra horde. Maar bedenk wel: als je eigen pc of laptop gehackt wordt: die heeft toegang tot het KNX vlan, omdat je anders niets kan configureren. Ook je telefoon heeft toegang, dus als die gekraakt wordt....dan heeft de aanvaller ook toegang.

Overigens kan je de services ook redelijk veilig voor buiten de deur beschikbaar maken, als je een VPN op zet op je eigen router. Je telefoon laat je gewoon over 4G VPN connectie naar huis maken, zodat al je verkeer over de beveiligde verbinding loopt.

• Fabian
tss68nl schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:40:
[...]
Het probleem met status leds is dat je geen goede/goedkope manier hebt om ook daadwerkelijk de leds te laten branden. Vaak hebben ze een specifieke spanning en stroom nodig, die niet makkelijk te maken valt.
Prima manier gevonden. Makkelijk en goedkoop zijn relatief 8)

Ik verbaas me nog steeds iedere keer over de reactiesnelheid tov x10/zwave. Een ruimte omgebouwd, nu de rest nog

• tss68nl
Fabian schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:42:
Prima manier gevonden. Makkelijk en goedkoop zijn relatief 8)
Als je een echte Tweaker bent wel ja....maar ik en de rest zijn gewoon nepperts hoor :+

Wat heb je daar allemaal tussen hangen? Ik zie een KNX IO module liggen? En een printplaatje? En een losse voeding?

Ik neem aan dat je maar één extra voeding nodig hebt voor alle printplaatjes? En die IO module? Hoeveel inputs/outputs heb je op zo'n ding? Want je stuurt er 6 knoppen + 6 leds mee aan zo te zien?
En wat kost dat nou, voor 6 knoppen + leds?

Ik vind dat Niko spul wel echt heel strak er uit zien hoor. En voor wat ik hoor is het ook kwalitatief echt zeer goed? Heb het zelf overwogen ipv Ekinex, maar ik kreeg het met standaard componenten echt niet goedkoop bij elkaar gepuzzeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
Een ABB US/U12.2 voor in de muur. Geconfigureerd als 6x maakcontact, 6x led feedback

En inderdaad een printje met 6 optocouplers om de aparte 12V hulpspanning te schakelen om de leds. Ik bedacht mij achteraf dat dit misschien ook wel van de KNX bus had gekund. Dat is toch gewoon een DC voeding waar ook de data overheen gaat ?

Het printje is inmiddels vervangen door de optocoupers op een losse IC-voet met de draadjes er direct aan gesoldeerd omdat de ABB module + printje niet in een inbouwdoos samen gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.pingtimeout.nl/fora/niko-knx.png

Het NIKO schakelmateriaal is echt _/-\o_ . In ieder geval de RVS serie. De afdekramen zijn erg netjes afgewerkt. De stainless steel LS990 serie is "ok" maar haalt het niet bij NIKO.

Nu alleen nog echte KNX buskabel trekken

• tss68nl
Heerlijk dat contrast tussen rechts en links op de foto.
Fabian schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:28:
Nu alleen nog echte KNX buskabel trekken
KNX kabel heeft data + spanning (30V) op zwart/rood zitten. Wit/geel wordt normaliter gebruikt voor hulpspanning, dus kan je ook zelf gewoon 12V op zetten ipv 30V. Ik zou daar zeker niet het datakanaal voor gebruiken.

Je kan ook de ABB + optounit in de meterkast zetten. Je krijgt alleen wel wat verliezen voor de leds die waarschijnlijk hele lage spanning nodig hebben? In dat geval is in de meterkast plaatsen niet zo'n goed idee :)

Maar, zo'n 6-voudige NIKO stainless taster compleet, hoeveel kost dat? En de opto-unit? Quanta costa?

Je ABB iig alvast €100 per 6 tasters. (Dat is wel de meest voordelige per kanaal....€50 voor 2x2, €100 voor 6x2)

[ Voor 9% gewijzigd door tss68nl op 22-02-2018 19:57 ]

• Fabian
Niko sokkel drukkop 6-voudig170-6011062,84
Niko afwerkset 6x drukkknop122-601007,00
Niko afdekplaat enkel rvs250-7610034,00
ABB ABB US/U12.296,63
Optocouplers, klein materiaal max10,00

Totaal 210 euro.

Voor dat geld kun je een mooie knx taster kopen, maar alle niko onderdelen had ik al voor de vorige domotica-revisie 8)

• St.Pepper
tss68nl schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:39:
[...]

Wil je naar buiten de boel afschermen? Dan maakt het echt niets uit of je achter je router vlans hebt aangemaakt of niet. Als je van buiten af gewoonweg de poort niet open zet, dan is er geen toegang. Het is pas belangrijk als je op je gewone netwerk machines draait die gehackt zouden kunnen worden, waarna er vanaf die machine toegang is tot de KNX apparaten. Dan is een vlan een extra horde. Maar bedenk wel: als je eigen pc of laptop gehackt wordt: die heeft toegang tot het KNX vlan, omdat je anders niets kan configureren. Ook je telefoon heeft toegang, dus als die gekraakt wordt....dan heeft de aanvaller ook toegang.
Veiligheid was een deel van de gedacht, een andere gedachte was dat alles wat ik niet nodig heb van spanning af kan halen om ook energie te besparen op die kleine verbruikers. Ik ben inmiddels weer wat verder in het boek van Stefan Heinle en die geeft een beschrijving hoe je dat zou kunnen doen.

• tss68nl
Fabian schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:08:
Totaal 210 euro.

Voor dat geld kun je een mooie knx taster kopen, maar alle niko onderdelen had ik al voor de vorige domotica-revisie 8)
Dat valt wel mee alsnog. De Niko oplossing vind ik ook heel erg netjes.

Het ging me ook niet om af te wegen of het in jouw geval de beste keuze is (dat kan je namelijk zelf het beste bepalen, dus ik ga er van uit dat dat gebeurd is), maar meer of het een kosteneffectieve oplossing is die bij een nieuw ontwerp opweegt tegen directe KNX schakelaars.

Wat dat betreft zou ik bij een nieuw ontwerp nog steeds voor de directe KNX oplossing kiezen omdat je voor hetzelfde geld iets minder gepruts/onderdelen hebt en iets meer functionaliteit....maar.... ik denk dat het voor ruimten met een veel lagere 'bedieningsdichtheid' wel een mooie oplossing kan zijn. Bijvoorbeeld in een slaapkamer, voorraadhok, garage....allemaal plekken waar 1 of 2 knoppen volstaan met een bijbehorend statusledje.

Met €30 a €50 voor de IO unit, €5 voor opto blijkbaar, en wellicht een keer niet voor de RVS afdekking gaan....kan je voor.... €75 tot 100 euro een enkele/dubbele schakelaar voorzien op KNX met Niko design/kwaliteit. Dat is niet verkeerd.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Weppel schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:45:
Ik heb bovenstaande inmiddels ook voor elkaar. Je moet even de logica van de Satel begrijpen, maar dan is het echt mooi speelgoed. Ik kan nu van alles de status uitlezen op mijn Gira G1.

Nog even over dat deurslot van jou hè: heb je dat in een kunststof deur of gewoon hout? En heb je voorzieningen voor keyless in? Best leuk spul om in combinatie met een proximity reader aan te sluiten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Nu de eerste actor in de verdeelkast hangt ben ik ook opzoek naar een andere verdeelkast. Helaas heb ik niet meer ruimte dan 220mm breed.

Er hangen nu drie Hager VKS22S kasten onder elkaar waardoor er ruimte is voor 6x 12 'modules'. De bovenste rij gebruik ik voor rijgklemmen, maar door de beperkte diepte in de kast, kan ik alleen rijgklemmen gebruiken met 1 verdieping. Anders past de kap er niet op. De ruimte achter de modules langs is ook te beperkt

Ik ben benieuwd of iemand een kast voorbij heeft zien komen die slechts 220m breed is, maar wel de diepte heeft van een fatsoenlijke kast.

Een alternatief is het vervangen van de groepenkast en de domoticakast waardoor er 446mm breed bij 700mm hoog aan ruimte is, maar dat is een wat grotere operatie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pingtimeout.nl/fora/meterkast_knx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Miljaar jullie Hollanders kunnen toch schoon kasten maken :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tss68nl
Fabian schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:38:
Een alternatief is het vervangen van de groepenkast en de domoticakast waardoor er 446mm breed bij 700mm hoog aan ruimte is, maar dat is een wat grotere operatie :)
Het enige alternatief wat ik weet waar je sowieso met etageklemmen kan werken is zoiets: https://www.elektroshop.n...en-72-modulen-wit-nl.html

8cm extra.... of je die nog hebt valt moeilijk te zien op de foto.

Het is wel makkelijker om een bredere kast te gebruiken, omdat je zo ontzettend weinig buis kwijt kan boven één kolom, en het altijd dringen blijft met je bedrading.
Zie ik overigens goed dat je zowel fase, nul en aarde door de kast hebt lopen? Ik zou met etageklemmen alle nul + aarde boven in de kast op de klemmenstrook houden. Dan wordt het al een stuk minder druk in de kast.

Overigens zijn er nieuwe modellen van de Hager kasten die je nu hebt, met, jawel....een ruime plek voor rijgklemmen bovenin! Het voordeel is dat de rail voor de rijgklemmen tegen de achterkant is geschroefd, waardoor je wel ruimte hebt voor etageklemmen. Zo'n kast is veel makkelijker op te bouwen door het volgende te doen:
  • Plaats al je MDT KNX units in een lege kast/set kasten
  • Bedraad alles voor met soepele 2.5mm2
  • Gebruik per unit klittenband straps of tie-wraps (niet te strak! isolatie vloeit weg onder druk over tijd!) om bundels te maken naar boven.
  • Monteer alles af op de klemmen bovenin.
  • Markeer alle klemmen met zowel de afgaande bedrading code, als de interne unit/kanaal code.
  • Plaats nu pas de kast en monteer alle afgaande bedrading.
De nieuwe vision is de VKG serie (VKG22K bijvoorbeeld). Daaronder kan je je huidige behuizingen zelfs gebruiken. Wel even zelf een bredere stalen din-rail in de behuizing schroeven. Je laat dan het aardeblok links weg, zodat je meer ruimte hebt (12 units) voor etage/rijgklemmen. De rest van de ruimte bovenin gebruik je dan voor de dradenbende. Onder de din-rail heb je alleen nog maar je nette fase-bundels bedrading lopen.

Info over de nieuwe Vision (en Vega die geweldig is, maar met 18 units veel te breed voor jou?):
https://www.hager.nl/file..._brochure_vision_vega.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Na wat gedoe met DHL is het pakket van Voltus dan toch gisteren aangekomen. Gelijk op een stukje triplex een testboordje gemaakt met wat DIN-rail. Alles aangesloten en toen de X1 proberen te bereiken om iig als IP gateway te gebruiken. En ik ben nog steeds aan het proberen. De groene led blijft gestaagd 1x per seconden knipperen wat ik ook probeer. Heb de X1 met een kabel rechtstreeks aan de router/modem gehangen maar dan zie ik helemaal niets gebeuren als ik in de router meekijk wat er aan apparatuur aanhangt. Als ik direct de X1 aan de laptop hang dan krijg ik in ETS5 wel een gateway maar het lukt verder niet om een verbinding te maken of om een adres in te laden. Is er iemand die me een stukje op weg kan helpen?

Heb nu wel verbinding en 1 van 4 adressen geprogrammeerd, is het nu de bedoeling om alle 4 de adressen over te dragen?

[ Voor 8% gewijzigd door St.Pepper op 24-02-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
Dennis schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:47:
[...]
Nog even over dat deurslot van jou hè: heb je dat in een kunststof deur of gewoon hout? En heb je voorzieningen voor keyless in? Best leuk spul om in combinatie met een proximity reader aan te sluiten :).
Het deurslot zit in een kunststof deur/kozijn.

Ik heb inderdaad bij de toegangsdeuren die wij het meeste gebruiken fingerprint scanners buiten opgehangen die gekoppeld zijn aan KNX. Na een geldige vingerafdruk scan gaat de desbetreffende deur open.

Ik heb hiervoor de Suprema BioEntry W2 in combinatie met de Secure I/O 2 modules:

https://www.supremainc.com/en/node/4735
https://www.supremainc.com/en/node/1681

Aansluiten van de W2's (en Secure I/O 2's) vereist wel wat plan-werk, er zal vlakbij de deur een mini meterkastje gemaakt moeten worden voor de diverse voedingen, KNX module(s) en wat extra kabelwerk, maar is niks spannends verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:56:
[...]
Miljaar jullie Hollanders kunnen toch schoon kasten maken :o
Je weet toch dat Hollanders het woord 'schoon' enkel in de betekenis van 'proper' gebruiken? 8)
Weppel schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:43:
[...]
Ik heb inderdaad bij de toegangsdeuren die wij het meeste gebruiken fingerprint scanners buiten opgehangen die gekoppeld zijn aan KNX. Na een geldige vingerafdruk scan gaat de desbetreffende deur open.

Ik heb hiervoor de Suprema BioEntry W2 in combinatie met de Secure I/O 2 modules:

https://www.supremainc.com/en/node/4735
https://www.supremainc.com/en/node/1681

Aansluiten van de W2's (en Secure I/O 2's) vereist wel wat plan-werk, er zal vlakbij de deur een mini meterkastje gemaakt moeten worden voor de diverse voedingen, KNX module(s) en wat extra kabelwerk, maar is niks spannends verder.
Zit de koppeling met KNX dan binnen of buiten? Zit er verder nog iets van security op KNX niveau?

Toegangscontrole vind ik altijd toch wat gevaarlijk om te koppelen met de domotica installatie. Niet dat de doorsnee inbreker erg technisch aangelegd is, maar een veiligheidslek dat ervoor kan zorgen dat mijn voordeur wagewijd open staat wil ik toch ten allen tijde vermijden.
Pagina: 1 ... 18 ... 84 Laatste