Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste
Acties:

• Zandkever
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10-12 20:27
Wat betreft een schoone kast, kan ik ook nog wel wat tips gebruiken. :? Momenteel ben ik bezig met een testopstelling om wat te testen met de dimactoren, ETS, LED drivers, kleur van LED etc.:
https://tweakers.net/ext/f/sHxY33LkpPrgzhqASDO2YWtB/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/lpA7917ZkFCquqOxVYE9GAys/thumb.jpg

Momenteel doe ik alle laagspanning (dus ook voor 1-10Volt dimming en Dali) met de dikke groene knx buskabel, omdat ik begreep dat die met de 230V samen in een kast gemonteerd mag worden. Voor de KNX bus gebruik ik WAGO lasklemmen om te splitsen in meerdere kabels en dat doe ik ook voor Dali. Alles functioneert maar ik wil het straks bij de echte installatie wel wat georganiseerder aanpakken.

De kast van Hager heeft brede dinrails en dat werkt wel fijn. Ook onder de dinrails is behoorlijk wat ruimte. Maar betwijfel of deze kast zo geschikt is voor bedradingskokers. Ik heb straks een standaard meterkast van 80 cm breed en ben van plan om twee van zulke 40cm Hager kasten (maar dan hogere als in mijn testopstelling) naast elkaar boven de 160 cm ingang van de elektra te monteren tot plafond van 270cm hoog. Dan heb ik toch behoorlijk wat ruimte.

Nog een fotootje van de meterkast in aanbouw:
https://tweakers.net/ext/f/sR12peecZp2v0k68JnDLMWTa/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/IgE4x8HZpmBgvrhE3gTpJEiU/thumb.jpg
quote:
Zandkever schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:40:
Wat betreft een schoone kast, kan ik ook nog wel wat tips gebruiken. :? Momenteel ben ik bezig met een testopstelling om wat te testen met de dimactoren, ETS, LED drivers, kleur van LED etc.:
[afbeelding]

[afbeelding]

Momenteel doe ik alle laagspanning (dus ook voor 1-10Volt dimming en Dali) met de dikke groene knx buskabel, omdat ik begreep dat die met de 230V samen in een kast gemonteerd mag worden. Voor de KNX bus gebruik ik WAGO lasklemmen om te splitsen in meerdere kabels en dat doe ik ook voor Dali. Alles functioneert maar ik wil het straks bij de echte installatie wel wat georganiseerder aanpakken.
Qua term is laagspanning verwarrend: 230V is laagspanning. KNX is SELV (safe extra low voltage), maar 1-10V en Dali zijn dat niet. Je bent verplicht om 0-10V/1-10V/Dali te behandelen als laagspanning (dus 230V). Daarom zitten op goede LED drivers de Dali aansluitingen ook aan de 230V kant en niet aan de secundaire zijde (60V SELV).

Het is een misvatting dat KNX kabel bij 230V gemonteerd mag worden:
  • De KNX kabel mag SELV dragen langs 230V, zolang de KNX kabel is voorzien van de mantel.
  • Je mag expliciet niet de mantel verwijderen en de zwart/rode/wit/gele draden buiten de mantel hebben in dezelfde ruimte als waar ook 230V bedrading loopt. Tenzij dat je kan garanderen dat de 230V bedrading niet binnen 4mm van de KNX bedrading kan komen. Als monteren afmonteren betekent, dan is het dus juist niet de bedoeling: KNX en 230V moeten gescheiden afgemonteerd worden.
Bij dat laatste bedoelen ze dus niet hoe de bedrading toevallig ligt als je het afmonteert: ze bedoelen dat het fysiek onmogelijk moet zijn. Voor de Hager units ben je dan ook verplicht om een bedradingskoker langs de unit te plaatsen, en de 230V bedrading rechstreeks via de sleuven af te monteren in bundels. De bundel zorgt er vervolgens voor dat de draden niet zover kunnen flexen, dat ze in de buurt van de ontmantelde KNX aansluitingen komen.

Als dat lastig klinkt: ik ga binnenkort een kast bedraden voor een Tweaker en zal wel wat fotos plaatsen: hij heeft ook ruimtebesparende schakelunits met 230V aansluitingen aan de kant van de KNX bedrading waardoor ik ook bedradingskoker zal moeten gebruiken.
quote:
De kast van Hager heeft brede dinrails en dat werkt wel fijn. Ook onder de dinrails is behoorlijk wat ruimte. Maar betwijfel of deze kast zo geschikt is voor bedradingskokers. Ik heb straks een standaard meterkast van 80 cm breed en ben van plan om twee van zulke 40cm Hager kasten (maar dan hogere als in mijn testopstelling) naast elkaar boven de 160 cm ingang van de elektra te monteren tot plafond van 270cm hoog. Dan heb ik toch behoorlijk wat ruimte.
Deze Hager Vega kasten zijn inderdaad fijn en ruim. Let wel op dat de deur nog open moet kunnen, wat lastig kan zijn als hij écht klem staat tussen twee muren.

Op de foto heb je een 4x18 kast, en je geeft aan dat je een hogere gaat plaatsen? De Vega serie heeft toch alleen 1x18 tm 4x18? Volgens mij heb je de hoogste al? Je kan er wel twee boven elkaar plaatsen natuurlijk, en gewoon de poort open laten, wellicht bedoel je dat?

Ik weet niet waar je op doelt met bedradingskokers: bedoel je ín de kast, of áán de kast? In de kast gebruik ik 50x50 bedradingskoker, en die maak ik gewoon vast op de rail met een aantal tie-wraps. Je kan ook een zelftappend metaalschroefje gebruiken in de rail, maar je moet dan wel de schroef binnenin voldoende isoleren.

Als het gaat om bedradingskokers aan de kast om kabel in te voeren: dan hebben we het over leidingkanalen en die kan je gewoon per 2m kopen van 250x100 of 300x100. Er zit een plaat met uitbreekpoorten bij de kast waar je een dergelijk kanaal heel netjes in kan laten vallen.

Ik vind het wel mooier om gewoon de buisinvoer te gebruiken in NL. Je kan 3x13 buizen kwijt aan één kant op één kast. Met twee kasten naast elkaar zou je met 78 buizen toch een aardig eind moeten komen?

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Leuk @Zandkever!

Visualisatie ga je dus ook met Hager doen zie ik? Ga je eigen tablets in de woonkamer ophangen? Mocht je KNX-buskabel willen blijven gebruiken voor 1-10V dan kun je overwegen om de buskabel in een tweede kleur aan te schaffen, zodat je zelf makkelijk onderscheid kunt maken.

Voor Dali kun je dit ook doen, maar je kunt ook 5-aderige NYM-J gebruiken.

• Weppel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
quote:
teaser schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:00:
[...]
Zit de koppeling met KNX dan binnen of buiten? Zit er verder nog iets van security op KNX niveau?
Fysieke koppeling zit binnen in huis uiteraard. Verder geen security op KNX niveau.

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:30
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:03:
[...]Het enige alternatief wat ik weet waar je sowieso met etageklemmen kan werken is zoiets: https://www.elektroshop.n...en-72-modulen-wit-nl.html

8cm extra.... of je die nog hebt valt moeilijk te zien op de foto.
8cm extra is er niet. De buis tussen de twee kasten zit zelfs niet vast met klemmen omdat er geen ruimte voor is. Ik denk dat ik ook de netwerkspullen links van de kasten weg haal, beide kasten weg en dan voor deze ga:
https://www.elektroshop.n...en-96-modulen-wit-nl.html

Ik heb nog geen foto's kunnen vinden van de binnenkant van dit type kast. Is er in deze kast, los van de 8 zichtbare rails, ruimte voor etageklemmen en bedradingskoker ?
quote:
Het is wel makkelijker om een bredere kast te gebruiken, omdat je zo ontzettend weinig buis kwijt kan boven één kolom, en het altijd dringen blijft met je bedrading.
Zie ik overigens goed dat je zowel fase, nul en aarde door de kast hebt lopen? Ik zou met etageklemmen alle nul + aarde boven in de kast op de klemmenstrook houden. Dan wordt het al een stuk minder druk in de kast.
Er zijn twee etages aan buizen boven beide kasten. 2x 16 buizen is hier meer dan voldoende. Projectmatige nieuwbouw waarin ik bij een aantal centraaldozen een loze buis teurg naar de meterkast heb kunnen bestellen, zodat het meerendeel van de wcd's een aparte schakeldraad heeft, die direct naar de meterkast kan.

Nul in de kast is nu nodig omdat de zwave dimmers een nul nodig hebben, en die moet wel uit dezelfde groep komen als de wcd schakeldraad :)
quote:
  • Bedraad alles voor met soepele 2.5mm2
Ik heb altijd begrepen dat wanneer je soepel in plaats van massief gebruikt, dat de draaddikte hoger moet. Wordt het stukje 2.5mm in de verdeelkast nu niet sneller warm dan de massieve draad in de buis ?

De Hager automaten hebben een quickconnect bevestiging aan de afgaande kant. Hager zegt dat hier tot 4mm^2 flexibel in kan. Dit is dan zonder adereindhuls ?
quote:
Fabian schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:22:
[...]

8cm extra is er niet. De buis tussen de twee kasten zit zelfs niet vast met klemmen omdat er geen ruimte voor is. Ik denk dat ik ook de netwerkspullen links van de kasten weg haal, beide kasten weg en dan voor deze ga:
https://www.elektroshop.n...en-96-modulen-wit-nl.html

Ik heb nog geen foto's kunnen vinden van de binnenkant van dit type kast. Is er in deze kast, los van de 8 zichtbare rails, ruimte voor etageklemmen en bedradingskoker ?
Ik heb zelf de 2x5 (x12) variant van die kast voor alleen domotica. (Ik heb 3 Hager VKS kasten aan elkaar als normale meterkast op een andere locatie.)

Er is ruimte voor etageklemmen, maar wel door daar gewoon een din-rail voor te reserveren. Bij mij zitten daar gewoon 3 laags etageklemmen van Wago en Phoenix onder. Past prima. Je hebt ook een 8 cm achter de din-rail.

Maar... er is geen ruimte voor bedradingskoker. Daarvoor staan de rails te dicht op elkaar. Ook langs de zijkant is amper/geen ruimte voor bedrading, daar moeten de kappen namelijk ongehinderd in kunnen schuiven.
quote:
Er zijn twee etages aan buizen boven beide kasten. 2x 16 buizen is hier meer dan voldoende. Projectmatige nieuwbouw waarin ik bij een aantal centraaldozen een loze buis teurg naar de meterkast heb kunnen bestellen, zodat het meerendeel van de wcd's een aparte schakeldraad heeft, die direct naar de meterkast kan.

Nul in de kast is nu nodig omdat de zwave dimmers een nul nodig hebben, en die moet wel uit dezelfde groep komen als de wcd schakeldraad :)
Klopt, voor 230V dimmers met KNX heb je dat ook. Maar wat je doorgaans doet is het volgende: je laat alle nul gewoon op de klemmenstrook, en je reserveert een hele dimunit voor één specifieke groep/fase. Dan hoef je maar één draad er heen te leggen. Ook is het handig om zwart, grijs en bruin soepel te gebruiken voor de 3 fasen. Op die manier kan je ze nooit door elkaar halen.
Nog beter is om kolommen/zones uit te voeren achter één groep/fase, zodat je je zeker niet kan vergissen. Ik heb bijvoorbeeld al mijn KNX achter twee fasen zitten. Fase1 zit in de linker kolom van de kast, Fase2 in de rechter.

Scheelt een hoop draad in je kast.
quote:
Ik heb altijd begrepen dat wanneer je soepel in plaats van massief gebruikt, dat de draaddikte hoger moet. Wordt het stukje 2.5mm in de verdeelkast nu niet sneller warm dan de massieve draad in de buis ?
Nope, dat is onzin. De 2.5mm2 slaat op de nominale oppervlakte koper, niet op de oppervlakte van de draaddoorsnede. Sowieso is de 2.5mm2 berekend op warmteafvoer in een solide muur, in een krappe buis, over 30+ meter zonder luchtverversing met 4 stroomvoerende leidingen samen om niet te warm te worden. In een meterkast met natuurlijke convectie is warmteontwikkeling zelden een probleem.
Wel moet je sinds een aantal jaar bedrading met een smelttemperatuur van 90 graden of hoger hanteren in NL. Dat was eerder 70 graden.

2.5mm2 soepel is ondanks dezelfde dikte isolatie wel dikker dan VD draad....dat komt door de extra ruimte die het koper nodig heeft voor dezelfde koperdoorsnede.

Het is wel echt veel en veel makkelijker aansluiten! VD draad in een kast in een kluwe is echt onhandelbaar.
quote:
De Hager automaten hebben een quickconnect bevestiging aan de afgaande kant. Hager zegt dat hier tot 4mm^2 flexibel in kan. Dit is dan zonder adereindhuls ?
Zeker zonder adereindhuls! Die huls blijft hangen achter het klemmechanisme, en dan krijg je er nooit meer iets in.

Je hebt een Hager Quicky nodig (dure smalle schroevendraaier met isolatie). Ik heb zelf gewoon wat VD platte schroevendraaiers gekocht met hele smalle punt, en die zelf voorzien van isolatie op de schacht met elektratape. Je drukt eerst de schroevendraaier in de sleuf boven of onder het gat, en dan schuif je de gestripte flexibele draad (ongetwist!) er zo in. Door twisten vergroot je de doorsnede waardoor 4mm2 juist blijft hangen intern en draad opstroopt.

Ik heb ff gekeken: ik heb een 2,0mm en een 2,5mm (sleuf)schroevendraaier. Beide met een wat langere stalen hals, zodat je zelf de isolatie kan aanbrengen. Want die schroevendraaiers moeten wel een stukje een rijgklem of Hager component in kunnen om de klem te openen.

tss68nl wijzigde deze reactie 25-02-2018 18:47 (3%)

• Fabian
quote:
tss68nl schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:57:
[...]
Maar... er is geen ruimte voor bedradingskoker. Daarvoor staan de rails te dicht op elkaar. Ook langs de zijkant is amper/geen ruimte voor bedrading, daar moeten de kappen namelijk ongehinderd in kunnen schuiven.
Uit je reactie op Zandklever maakte ik op dat je eignelijk niet ontkomt aan bedradingskoker. Misschien is er een kleiner broertje van de kast die gebruikt is door carlw in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Wanneer je uitsluitend MDT gebruikt met 230V aan de bovenzijde en SELV aan de onderzijde dan "raakt" het elkaar toch als je twee rails onder elkaar gebruikt ?

Fabian wijzigde deze reactie 25-02-2018 16:30 (11%)

quote:
Fabian schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:28:
[...]

Uit je reactie op Zandklever maakte ik op dat je eignelijk niet ontkomt aan bedradingskoker. Misschien is er een kleiner broertje van de kast die gebruikt is door carlw in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Wanneer je uitsluitend MDT gebruikt met 230V aan de bovenzijde en SELV aan de onderzijde dan "raakt" het elkaar toch als je twee rails onder elkaar gebruikt ?
Da afstand tussen de rijen in de cast van Carlw is veel groter, en hij heeft van 4 kolommen er 2 gemaakt. Waarschijnlijk passen daar geen kappen meer op, en hij heeft niet naast maar óp de rail bedradingskoker geplaatst.

In de F-Tronic kast die je in de link hebt staan, kan je wel een dun 25x25 bedradingskokertje kwijt om je KNX kabel in te leggen, maar het is veel krapper dan de kast van Carlw.

Je kan natuurlijk ook een 6, 7 of 8 rij F-Tronic kast pakken, en daar de din-rail zelf op een andere plek monteren. De kappen passen dan niet meer, dus je zal puur met de deur moeten werken. Dan past er wel bedradingskoker tussen.

Ik zou ontwerpen zodat je 50x50 kwijt kan. Daar kan je tenminste wat draad in stoppen.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-12 19:13

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Even een configuratievraagje: ik heb een knop in toggle mode staan voor de screens, toggle up/down. Maar soms moet ik twee keer drukken, zoals bij een lichtknop waar je de state niet op teruggeeft.

Welke Channel van een MDT JAL moet ik teruggeven aan die knop dat ie weet welke toggle hij moet uitsturen?

Vandaag even niets

• Zandkever
quote:
tss68nl schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:43:

Qua term is laagspanning verwarrend: 230V is laagspanning. KNX is SELV (safe extra low voltage), maar 1-10V en Dali zijn dat niet. Je bent verplicht om 0-10V/1-10V/Dali te behandelen als laagspanning (dus 230V). Daarom zitten op goede LED drivers de Dali aansluitingen ook aan de 230V kant en niet aan de secundaire zijde (60V SELV).
Duidelijk. En goed om te weten dat KNX spanning anders is dan 0-10V/1-10V/Dali. Ik had inderdaad gezien dat Dali aan dezelfde kant zat als de 230V. Ik gebruik overigens TCI Jolly DAli Drivers. Het werkt allemaal, maar dimmen naar lage percentages valt tegen. Ik wil hier als volgende stap de EldoLED solodrive gaan proberen, die juist daarin goed zouden moeten zijn. Ik gebruik overigens de M-LEDs van Modular, en vergelijk de 2700 M-LED met de Warm-to-Dim (3000-2700) M-LED. De laatste laat zich ook beter dimmen, maar die heeft ook minder Lumen output, dus lastig vergelijkbaar.
quote:
Het is een misvatting dat KNX kabel bij 230V gemonteerd mag worden:
  • De KNX kabel mag SELV dragen langs 230V, zolang de KNX kabel is voorzien van de mantel.
  • Je mag expliciet niet de mantel verwijderen en de zwart/rode/wit/gele draden buiten de mantel hebben in dezelfde ruimte als waar ook 230V bedrading loopt. Tenzij dat je kan garanderen dat de 230V bedrading niet binnen 4mm van de KNX bedrading kan komen. Als monteren afmonteren betekent, dan is het dus juist niet de bedoeling: KNX en 230V moeten gescheiden afgemonteerd worden.
Dat is een duidelijk guideline. Ik heb hier een aantal vragen over, Wat is het verschil tussen monteren en afmonteren? Voor de kast zelf: Wil dit zeggen dat de 1-10V/Dali wel langs de 230V bedrading mag liggen? En zijn er dan specifieke eisen aan de kabels zelf?
quote:
Bij dat laatste bedoelen ze dus niet hoe de bedrading toevallig ligt als je het afmonteert: ze bedoelen dat het fysiek onmogelijk moet zijn. Voor de Hager units ben je dan ook verplicht om een bedradingskoker langs de unit te plaatsen, en de 230V bedrading rechstreeks via de sleuven af te monteren in bundels. De bundel zorgt er vervolgens voor dat de draden niet zover kunnen flexen, dat ze in de buurt van de ontmantelde KNX aansluitingen komen.

Als dat lastig klinkt: ik ga binnenkort een kast bedraden voor een Tweaker en zal wel wat fotos plaatsen: hij heeft ook ruimtebesparende schakelunits met 230V aansluitingen aan de kant van de KNX bedrading waardoor ik ook bedradingskoker zal moeten gebruiken.
Ik kan me er wat bij voorstellen, maar wat fotoos zouden hierbij erg helpen.
quote:
Deze Hager Vega kasten zijn inderdaad fijn en ruim. Let wel op dat de deur nog open moet kunnen, wat lastig kan zijn als hij écht klem staat tussen twee muren.

Op de foto heb je een 4x18 kast, en je geeft aan dat je een hogere gaat plaatsen? De Vega serie heeft toch alleen 1x18 tm 4x18? Volgens mij heb je de hoogste al? Je kan er wel twee boven elkaar plaatsen natuurlijk, en gewoon de poort open laten, wellicht bedoel je dat?

Ik weet niet waar je op doelt met bedradingskokers: bedoel je ín de kast, of áán de kast? In de kast gebruik ik 50x50 bedradingskoker, en die maak ik gewoon vast op de rail met een aantal tie-wraps. Je kan ook een zelftappend metaalschroefje gebruiken in de rail, maar je moet dan wel de schroef binnenin voldoende isoleren.
Inderdaad, ik zie ook dat er niet meer rijen zijn dan 4, ik was me er niet bewust van dat ik de hoogste had gekocht 8)7 . Dat betekent dat ik naar alternatieven op zoek moet. De bedoeling was om de deuren er zowiezo af te halen als het niet gaat. Twee boven elkaar plaatsen die ik liever niet omdat ik dan de ruimte niet optimaal vul met rails. ik heb bij voorkeur ongeveer 200 posities nodig (excl rijgklemmen), en dat wordt best een uitdaging in de ruimte van 100x80 (hxb).

• Zandkever
quote:
Dennis schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:43:
Leuk @Zandkever!

Visualisatie ga je dus ook met Hager doen zie ik? Ga je eigen tablets in de woonkamer ophangen? Mocht je KNX-buskabel willen blijven gebruiken voor 1-10V dan kun je overwegen om de buskabel in een tweede kleur aan te schaffen, zodat je zelf makkelijk onderscheid kunt maken.

Voor Dali kun je dit ook doen, maar je kunt ook 5-aderige NYM-J gebruiken.
Goede tip over de verschillende kleuren buskabels, maar ik wilde juist wat van die dikke stugge (dure) buskabels af, als dat niet nodig is.

Wat betreft visualisatie heb ik eigenlijk geen hele doordachte selectie gemaakt. Ik heb de Hager tja451 redelijk voordelig op de kop kunnen tikken en heb deze ter lering en vermaak nu ik de kast gemonteerd, en heb meteen een mooie mogelijkheid om alles te kunnen bedien/testen.

De eerste indruk van de tja450 is dat hij makkelijk te programmeren is en betrouwbaar werkt. Ook van op afstand via de portal werkt het allemaal prima. Prijs/kwaliteit is prima, ik kan in eerste instantie alles wat ik nu nodig heb inclusief logica, programma's ed.

Ik denk dat ik wat tegen beperkingen ga aanlopen in de toekomst wt betreft camera intergratie. Hager ondersteunt een beperkte set van camera's, ik heb een Hikvision camera gekocht om wat mee te testen en die komt dus niet voor in de lijst. Na wat gegoogle ben ik toch in staat geweest om een config file te schrijven (.excam) en de camera te integreren, maar de mogelijkheden om de server als een soort security center te gebruiken zijn er eigenlijk niet echt. Je ziet feitelijk een camera beeld in je dashboard, en je hebt de mogelijkheid om een foto te maken en te mailen als aktie in een logic sequence, maar daarmee heb je het eigenlijk ook wel gehad.

Een andere beperking is de logging van data en visualisatie daarvan. Ik was in eerste instantie wel blij verrast dat er wel functionaliteit voor is, en dat dat ook gemakkelijk te programmeren en in gebruik is, echter als je wat wil analyseren dat schiet de visualisatie al snel te kort. Bijvoorbeeld als je een trend wil zien over meerdere dagen/weken, dan middelt de server de meetpunten per dag of week, en hierdoor mis je teveel info.

Kortom ik ben momenteel blij met de prijs/kwaliteit verhouding, en ook voor de eerste periode dat we ons nieuwe huis gaan wonen zal het de basisbehoefte vervullen. Maar uit nieuwsgierigheid/hobby/verdre integratie met HUE/audio/camera's zal ik snel wat anders willen. Op basis van wat hier gelezen heb bijv LogicMachine, IP symcon, Gira X1, nieuwe TJA...

Ik wil op LnB in ieder geval wat inspiratie gaan opdoen.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:53
Iemand interesse in de Light + Building beurs in Frankfurt? Ik kreeg hiervoor admission vouchers toegestuurd via mail, maar heb zelf geen tijd om te gaan.

Members only: de voucher codes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

teaser wijzigde deze reactie 26-02-2018 21:23 (5%)
Reden: Gebruikte codes verwijderd

• Zandkever
quote:
teaser schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:50:
Iemand interesse in de Light + Building beurs in Frankfurt? Ik kreeg hiervoor admission vouchers toegestuurd via mail, maar heb zelf geen tijd om te gaan.

***members only***
Dank! Ik heb er eentje gebruikt (de eerste)... (y)

• Fabian
quote:
Staat wel op de wensenlijst, maar wordt voor mij een last-minute beslissing. Ik laat de codes met rust :)
quote:

***members only***
Top! Ik heb de laatste gebruikt ;) Dank 8) (de laatste code uit het rijtje dus, niet de laatste code...)

tss68nl wijzigde deze reactie 26-02-2018 17:50 (8%)

• teaser
Veel plezier ermee!

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-12 22:51
Tijd voor een update. Mijn kast in wording. Uiteindelijk zijn het twee kasten van hager geworden 4x18 + 2x18. Mooi veel ruimte op deze manier.

Foto 1
Foto 2

Ik ga een klemmenkastje toepassen voor de buskabels die nu de meterkast inkomen zodat uiteindelijk vanuit het klemmenkastje één kabel de KNX-kast inkomt.

Met kleine stappen gaan we vooruit. De Ledverlichting + de Dali-controller van Schneider Electric komen in een 3x18 kast van Hager op zolder. Daarnaast zit hierin twee Eldoled drivers + één meanwell voeding.

• carlw
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17:41
quote:
tss68nl schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:57:
[...]

Da afstand tussen de rijen in de cast van Carlw is veel groter, en hij heeft van 4 kolommen er 2 gemaakt. Waarschijnlijk passen daar geen kappen meer op, en hij heeft niet naast maar óp de rail bedradingskoker geplaatst.

In de F-Tronic kast die je in de link hebt staan, kan je wel een dun 25x25 bedradingskokertje kwijt om je KNX kabel in te leggen, maar het is veel krapper dan de kast van Carlw.

Je kan natuurlijk ook een 6, 7 of 8 rij F-Tronic kast pakken, en daar de din-rail zelf op een andere plek monteren. De kappen passen dan niet meer, dus je zal puur met de deur moeten werken. Dan past er wel bedradingskoker tussen.

Ik zou ontwerpen zodat je 50x50 kwijt kan. Daar kan je tenminste wat draad in stoppen.
Tja, in hoeveel kolommen dat je opsplitst maakt opzich toch niet veel uit.
Dat kan je allemaal zelf bepalen.

Het voordeel van de Vynckier kasten is dat je die volledig zelf kan configureren, maar ze zijn natuurlijk iets duurder. Als je met kokers wilt werken moet je kasten met hartafstand 200mm pakken ipv 150mm.

Mijn kappen passen er perfect bovenop hoor ;)

Ik ben allesinds super tevreden dat ik kokers gebruikt heb, zou niet zonder kunnen/willen. Heb al regelmatige nieuwe kabels bijgestoken, verlegt etc.. omdat ik veel in aanbouwfase aan het spelen ben met domotica configuraties, af en toe moduletje bijsteken etc..
Voor het gedeelte waar je groepen zitten (bij mij links) is dit heel beperkt en daar zou je kunnen opteren om niet met kokers te werken om plaats te besparen.

Het heeft me veel opzoek werk gekost om uit al die selecties van Vynckier een goede configuratie te vinden voor mij, maar ik ben blij met de keuze om alles in 1 grote kast te steken en te werken met 2 grote onderverdelingen + kokers.

• Zandkever
quote:
carlw schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:12:
[...]

Het heeft me veel opzoek werk gekost om uit al die selecties van Vynckier een goede configuratie te vinden voor mij, maar ik ben blij met de keuze om alles in 1 grote kast te steken en te werken met 2 grote onderverdelingen + kokers.
Zou je willen delen wat voor selecties je gemaakt hebt? Dan kan ik eens gaan puzzelen of dit voor mij wellicht ook een optie is...
quote:
carlw schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:12:
Tja, in hoeveel kolommen dat je opsplitst maakt opzich toch niet veel uit.
Dat kan je allemaal zelf bepalen.

Het voordeel van de Vynckier kasten is dat je die volledig zelf kan configureren, maar ze zijn natuurlijk iets duurder. Als je met kokers wilt werken moet je kasten met hartafstand 200mm pakken ipv 150mm.

Mijn kappen passen er perfect bovenop hoor ;)
Mooi kastje hoor.....ik ben jaloers :+

Niet veel mensen hebben het zo netjes voor elkaar. En dat de kappen er alsnog op passen (dacht het al wel te zien dat de steunpilaren alleen langs de zijkanten en tussen kolom 2&3 stonden, maar niet veel fabrikanten hebben een oplossing om van twee kolommen één te maken, én dan ook nog eens kappen er op.

Ook mooi dat je een deel van de DIN rail ruimte hebt opgeofferd voor de bedradingskoker. En inderdaad: die hartafstand is wat de meeste kasten nekt. Bijna alles is 150mm en niet aanpasbaar.

Daarom zijn bijvoorbeeld de Hager Vega kasten zo handig, die hebben wel een 200mm grid, en bedradingsruimte langs de 18 unit din rail. Maar samenstellen zoals jij hebt gedaan is toch wel helemaal netjes. In een stalen kast, en enorm veel ruimte.

Je had die toch achterop de fiets mee naar huis genomen? Is daar beeldmateriaal van? :+ :*)

Inderdaad mooi kastje! Je moet er ook wel weer de ruimte voor hebben: bij mij was het niet gelukt (qua hoogte vooral).

Voor mensen met de Gira G1 trouwens goed nieuws: de temperatuurmodule is (eindelijk) leverbaar. Mijn bestelling uit Duitsland wacht nog op een ander meebesteld artikel, maar zal het hier wel even melden als de module er is. En dan begint de volgende klus: de KNX OpenTherm module van Theben aan de praat krijgen met mijn cv-ketel.

• carlw
quote:
Zandkever schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:30:
[...]

Zou je willen delen wat voor selecties je gemaakt hebt? Dan kan ik eens gaan puzzelen of dit voor mij wellicht ook een optie is...
Maar natuurlijk !!

Hier vind je alle mogelijkheden.

Vynckier kast: 815029

En dan de verschillende modules en selecties voor kabelgoten, systemen, etc...

- VY 815130 (x4): Montagestijl
- VY 824118 (x4): functie 500b x 600h
- VY 824037 (x2) : functie rijgklem 500b x 150h
- VY 828148 (x4): draadkanaalhouders
- VY 828056 (x2): afdekstrip
- DI KG40X40 (4m): goot met gleuven 40bx40h
- DI KG25X40 (4m): goot met gleuven 25bx40h
- DI KG60X60 (4m) : goot met gleuven 60bx60h

Post uw selectie maar en dan kijk ik er even naar. Voor mij was het in het begin serieus zoeken in al die mogelijkheden van Vynckier omdat ik er zelf niets van kende.
Zoiezo als je met kabelgoten wilt werken heb je een hartafstand nodig van 200mm.

• carlw
quote:
tss68nl schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:13:
[...]

Mooi kastje hoor.....ik ben jaloers :+

Niet veel mensen hebben het zo netjes voor elkaar. En dat de kappen er alsnog op passen (dacht het al wel te zien dat de steunpilaren alleen langs de zijkanten en tussen kolom 2&3 stonden, maar niet veel fabrikanten hebben een oplossing om van twee kolommen één te maken, én dan ook nog eens kappen er op.

Ook mooi dat je een deel van de DIN rail ruimte hebt opgeofferd voor de bedradingskoker. En inderdaad: die hartafstand is wat de meeste kasten nekt. Bijna alles is 150mm en niet aanpasbaar.

Daarom zijn bijvoorbeeld de Hager Vega kasten zo handig, die hebben wel een 200mm grid, en bedradingsruimte langs de 18 unit din rail. Maar samenstellen zoals jij hebt gedaan is toch wel helemaal netjes. In een stalen kast, en enorm veel ruimte.

Je had die toch achterop de fiets mee naar huis genomen? Is daar beeldmateriaal van? :+ :*)
Thanks, het heeft wel heel veel moeite en opzoek werk gekost, maar ik ben er wel beetje trots op :)

De kast in de auto steken en naar de kelder slepen viel al bij al nog mee, maar het tegen de muur ophangen terwijl ik alle interne kabels, modules, etc.. geplaatst had, dat was een pijnlijke zaak 8)7

Het aansluiten van boven aan de rijgklemmen heb ik zonder ladders gedaan, waar ik nu wel beetje spijt van heb, maar goed.

• St.Pepper
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:08
Heb de Gira X1 een beetje door. Via deze link ook weer wat nieuwe dingen geleerd die ik met wat rondvogelen nog niet door had: https://akademie.gira.de/nl/Home

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

• Fabian
Ik heb een aantal Hager KNX-RF producten proberen toe te voegen in ETS5 (voordat ik ze koop) om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ze geven echter allemaal 'An error occured while instantiating the parameterdialog plug-in of this device. You can reinstall the plug-in and try again later'. Dit is met ETS in compatibility mode.

TRM702A
TRB302A
TRB302B

Er is geen verschil tussen de losse knxprod files en de online catalog.

Is er een manier om dit werkend te krijgen, een oudere ets versie gebruiken, of op zoek naar een andere fabrikant ?
quote:
Fabian schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:46:
Ik heb een aantal Hager KNX-RF producten proberen toe te voegen in ETS5 (voordat ik ze koop) om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Goede volgorde :) Zo kom je tenminste achter dit soort issues.
quote:
Ze geven echter allemaal 'An error occured while instantiating the parameterdialog plug-in of this device. You can reinstall the plug-in and try again later'. Dit is met ETS in compatibility mode.

TRM702A
TRB302A
TRB302B

Er is geen verschil tussen de losse knxprod files en de online catalog.

Is er een manier om dit werkend te krijgen, een oudere ets versie gebruiken, of op zoek naar een andere fabrikant ?
Die plugins zijn eigenlijk helemaal geen plugins, maar losse programmatjes die een config file doorgeven. De 'oudere' fabrikanten werken vaak met die ellende, en eigenlijk werken ze nooit of heel ongemakkelijk. Zo heb ik een aantal Gira CO2 sensors gehad die met externe java software werkten.... ik kreeg de plugins maar amper werkend, en uiteindelijk waren de apparaten simpelweg onconfigureerbaar.

Je kan proberen te achterhalen op welke technologie de 'plugin' werkt. Als het java is, dan zou het je java versie kunnen zijn (te nieuw, te oud), en let op dat het zowel 32 als 64 bit kan zijn ondanks dat je ETS 32 bit is.
Wellicht kan het ook zijn dat je virusscanner of windows zelf, het niet toestaat om vanuit een programma zomaar andere programmas op te starten?
Of de directory waar het programma in is geinstalleerd?

Je kan natuurlijk ook Hager contacten en zeggen: los het op :+

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Deze week staan we zelf op de beurs Eigen Huis in Utrecht en zag ik toevallig een stand van Jung met o.a. wat KNX schakelmateriaal. Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de afwerking van b.v. de F50 serie. Dat zag en voelde echt enorm goedkoop plastic achtig. Terwijl het wel echte units zijn. De knoppen konden bijvoorbeeld allemaal een beetje wiebelen of torderen. Ik moet nog steeds wat Ekinex materiaal bestellen (aannemer is bijna klaar met de buitenkant, dan gaan we binnen weer verder) maar hoop wel dat dit wat meer solide is. Enige ervaring hoe die twee zich tot elkaar verhouden?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-12 19:13

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
Zoefff schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:45:
Deze week staan we zelf op de beurs Eigen Huis in Utrecht en zag ik toevallig een stand van Jung met o.a. wat KNX schakelmateriaal. Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de afwerking van b.v. de F50 serie. Dat zag en voelde echt enorm goedkoop plastic achtig. Terwijl het wel echte units zijn. De knoppen konden bijvoorbeeld allemaal een beetje wiebelen of torderen. Ik moet nog steeds wat Ekinex materiaal bestellen (aannemer is bijna klaar met de buitenkant, dan gaan we binnen weer verder) maar hoop wel dat dit wat meer solide is. Enige ervaring hoe die twee zich tot elkaar verhouden?
Een van mijn collega’s (manager) heeft ooit serieus even naar Jung F50’s gekeken en is daarna resoluut voor de Ekinexen gegaan, precies op basis van wat jij nu beschrijft. Ik heb ‘m nog niet horen klagen, die heeft de lange verticale finishes. Kan me alleen niet meer voor de geest halen of hij een frame er rond had of niet.

Vandaag even niets

quote:
HyperBart schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:54:
[...]

Een van mijn collega’s (manager) heeft ooit serieus even naar Jung F50’s gekeken en is daarna resoluut voor de Ekinexen gegaan, precies op basis van wat jij nu beschrijft. Ik heb ‘m nog niet horen klagen, die heeft de lange verticale finishes. Kan me alleen niet meer voor de geest halen of hij een frame er rond had of niet.
Bart, hij heeft horizontale finishes, en inderdaad met een frame langs de rand. Maar dat frame doet niets voor de stevigheid van de knoppen/unit. (hoe hard sommige verkopers dat ook beweren)
quote:
Zoefff schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:45:
Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de afwerking van b.v. de F50 serie. Dat zag en voelde echt enorm goedkoop plastic achtig. Terwijl het wel echte units zijn. De knoppen konden bijvoorbeeld allemaal een beetje wiebelen of torderen.
Ik heb dat eerder inderdaad ook al aangegeven: Jung F40 en F50 valt altijd van ellende uit elkaar, op iedere beurs. Zelfs in de showroom/opleidingsruimte van Hateha (Jung NL). Ik voel me altijd een zeikerd als ik er negatief over ben, maar ik ben blij te horen dat ik niet de enige met die observatie ben.

Ekinex t.o.v. Jung vind ik echt een wereld van verschil. De plastic knoppen voelen een stuk steviger en hebben een positieve 'klik' bij bedienen. Het is wel zo, dat de metalen en Fenix finishes nog steviger aanvoelen dan de plastic knoppen. Komt puur door het gewicht en de stijfheid van het materiaal zelf, want het mechanisme is bij beide van hetzelfde plastic.

Voordeel is sowieso dat Ekinex écht metaal levert voor metalen tasters. Bij Jung zijn zelfs de alu varianten gewoon plastic met een verflaagje, waarbij ik toch altijd bang ben dat je na een paar jaar door de verf slijt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
N.a.v. mijn rant in het OpenHAB topic:
quote:
Inderdaad, die rule engine is soms zo frustrerend. Uren sukkelen om de simpelste dingen werkend te krijgen, en het ligt altijd aan de stomste dingen. Uiteindelijk steek ik dan 20 debug regels in mijn rule om te zien waar hij komt en waar niet... Het is veel en veel trial and error, en dat vind ik echt geen professionele manier om home automation aan te pakken. Als software engineer in het dagelijkse leven ben ik heel wat anders gewend. En voor mijn huisgenoten is het ook niet ideaal als er weeral iets niet werkt omdat ik mijn rules maar halfslachtig heb kunnen testen.

Daarnaast moet je ook nog eens sysadmin zijn. Je draait basically een productieserver met een hoop services op (OpenHab, Grafana, InfluxDB, wie weet wat nog allemaal). Dat moet allemaal gebackupped worden, die data moet geconsolideerd/gepurged worden zodat je database niet uit zijn voegen barst, je moet security opzetten... Nog eens een halftime job erbij. En mijn ervaring met Linux is al niet super, ik schud niet in 1-2-3 een backup script uit men mouw. Ik sukkel al om de backup share op mijn NAS gemount te houden.

Eigenlijk wil ik gewoon zoveel mogelijk logica stabiel kunnen draaien zonder er naar om te moeten kijken. Een RPI blijft geen jaren draaien zonder af en toe eens wat housekeeping te doen. Als over 5 jaar iets breekt en ik heb niet meteen zin om het op te lossen wil ik niet in een 'dom' huis zitten voor dagen of weken.
Nu denk ik er toch weer aan om een iets professioneler product in te zetten als centrale logica/visualisatie.
@tss68nl gezien jouw enthousiasme met de LogicMachine :) Hoe vlot programmeert dat nu eigenlijk? Kun je ook op een of andere manier makkelijk testen of blijft het trial and error? En bij probleemoplossing, is er logging die je kan uitpluizen ofzo? Datalogging, mooie grafiekjes?

• St.Pepper
Is er een forumlid die als bezoeker aan de L+B die een ETS kortingsbon zoals genoemd in de KNX nieuwsbrief zou willen delen? Ben niet in de gelegenheid om naar Frankfurt af te reizen en 40% op de prof. uitvoering van ETS klinkt heel aantrekkelijk.

• Vlieger48
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 09-07 20:11
quote:
St.Pepper schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:50:
Is er een forumlid die als bezoeker aan de L+B die een ETS kortingsbon zoals genoemd in de KNX nieuwsbrief zou willen delen? Ben niet in de gelegenheid om naar Frankfurt af te reizen en 40% op de prof. uitvoering van ETS klinkt heel aantrekkelijk.
Ja, zou graag hetzelfde willen. Heb helaas ook geen mogelijkheid. Wie o wie?

• Zandkever
quote:
St.Pepper schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:50:
Ik ben van plan vrijdag te gaan 95% zeker. Al ik ga dan zal ik kijken hoe ik kan helpen. Keep you posted.

Zandkever wijzigde deze reactie 17-03-2018 09:09 (9%)

• Zandkever
quote:
teaser schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:48:
N.a.v. mijn rant in het OpenHAB topic:

[...]

Nu denk ik er toch weer aan om een iets professioneler product in te zetten als centrale logica/visualisatie.
@tss68nl gezien jouw enthousiasme met de LogicMachine :) Hoe vlot programmeert dat nu eigenlijk? Kun je ook op een of andere manier makkelijk testen of blijft het trial and error? En bij probleemoplossing, is er logging die je kan uitpluizen ofzo? Datalogging, mooie grafiekjes?
Ik ben ook nog steeds orienterende wat betreft visualisatie. Ik ben nu met Domovea van Hager aan het testen. Ik ben me pas sinds een half jaartje aan het verdiepen in KNX dus behoorlijk nieuw. Toch kan ik met Domovea prima uit de voeten, het is zeker geen trial&error, de meeste dingen zijn makkelijk te configureren en werkt meteen. Ook nog geen vastlopers gehad oid., voelt als "Hager degelijk". Icm met de IoT module TJA560 kun je ook andere technologien integreren zoals Netatmo, Sonos, Hue, IFTTT, ... Ook de prijs is okay, met een beetje creativiteit heb je de set van TJA451 en 560 voor onder de 1000E.

Het gemak en betrouwbaarheid en weinig onderhoud vind ik een grote plus. Je moet echter wel leven met de interface die Hager aanbiedt. Die is over het algemeen prima, maar mocht je wat specifieke wensen hebben dan kan dat bijvoorbeeld niet, en met name op het gebied van grafieken en analyses zit je in een behoorlijk keurslijf.

Heb aan IP symcon zitten denken maar ben wel wat terughoudend, met name wat betreft programmeertijd en debugging van de je PHP scripten (WAF :N ). Zou mooi zijn om de eigenschappen van de vesrchillende visualisatie servers eens naast elkaar te zetten, bijv Logimachine (veel functionaliteit, degelijkheid?), Gira Homeserver (Kan alles, degelijk, erg duur, overkill?), GIra X1 (vergeleken met Domovea?), Schneider HomeLync (Wel veel over gehoord, maar hier op het forum nooit echt genoemd), en wellicht vergeet ik er nog een paar...

• St.Pepper
quote:
Zandkever schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Ik ben van plan vrijdag te gaan 95% zeker. Al ik ga dan zal ik kijken hoe ik kan helpen. Keep you posted.
Top! Ik stuur je nog een PB-tje.

quote:
Zandkever schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:04:
Heb aan IP symcon zitten denken maar ben wel wat terughoudend, met name wat betreft programmeertijd en debugging van de je PHP scripten (WAF :N ). Zou mooi zijn om de eigenschappen van de vesrchillende visualisatie servers eens naast elkaar te zetten, bijv Logimachine (veel functionaliteit, degelijkheid?), Gira Homeserver (Kan alles, degelijk, erg duur, overkill?), GIra X1 (vergeleken met Domovea?), Schneider HomeLync (Wel veel over gehoord, maar hier op het forum nooit echt genoemd), en wellicht vergeet ik er nog een paar...
Schneider Homelynx is een ge-rebrande LogicMachine :) Exact hetzelfde maar doorgaans oudere hardware en nieuwe ontwikkelingen zijn pas later geport.

De technische specs zijn op zich wel goed te vergelijken, maar het gaat uiteindelijk om gebruikerservaringen, maar niemand heeft ervaring met alle systemen. Dat maakt het lastig vergelijken.
Op papier heeft de LM 3 volledige visualisaties. Maar of ik ze nu allemaal kan aanraden?

Ik heb er zelf veel geprobeerd, maar ook ik kan geen objectief oordeel vellen omdat ik bijvoorbeeld uit de Homeserver nog niet alles heb gehaald, alleen ervaring heb met een G1, geen X1, etc etc :)

Overigens moet je dan ook open source oplossingen zoals OpenHAB en Edomi meenemen. Ik denk dat de lijst lang wordt.... maar nooit geschoten is altijd mis :)

Wie heeft er ervaring met welke visualisatie, en wil de tijd besteden om gezamenlijk een specs+ervaringen lijst op te zetten? Ik zit te denken aan een apart draadje, waarin we de content maken en vervolgens de samenvatting en verwijzing opnemen in het KNX topic/startpost?

Ik meld me alvast aan voor Edomi en LogicMachine. Ik zal Roel vragen om input over de Homeserver....als er iemand in thuis is dan is hij het wel ... :)
Liefhebbers voor IP symcon, Domovea, X1/G1, OpenHAB?

• teaser
Ik kan over OpenHAB zeker wel relevante ervaring geven.
Vergeet ook Home Assistant niet. Iemand daar ervaring mee hier?

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

quote:
Zandkever schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Mochten er meerdere mogelijkheden zijn dan houd ik me ook graag aanbevolen. Ik heb inmiddels iemand gevonden om een pro licentie mee te delen dus dat scheelt al wat, maar alle mogelijkheden om te besparen zijn natuurlijk mooi meegenomen ;)

quote:
tss68nl schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:35:
Zeker! :)

• Zandkever
quote:
[...]

Wie heeft er ervaring met welke visualisatie, en wil de tijd besteden om gezamenlijk een specs+ervaringen lijst op te zetten? Ik zit te denken aan een apart draadje, waarin we de content maken en vervolgens de samenvatting en verwijzing opnemen in het KNX topic/startpost?

Ik meld me alvast aan voor Edomi en LogicMachine. Ik zal Roel vragen om input over de Homeserver....als er iemand in thuis is dan is hij het wel ... :)
Ik doe graag mee. Het gaat inderdaad vooral om vergelijk en dat is lastig als je niet het hele scala kunt beoordelen. Ik ben dus momenteel bezig met Domovea TJA450, maar ik heb weinig ervaring. Ben eventueel ook bereid om mijn hardware tijdelijk "uit te ruilen" met iemand voor een week of twee om meer diverse ervaring te krijgen en om te kunnen vergelijken. Mocht iemand daarin geïnteresseerd zijn laat maar weten.

• 200286005
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 03-11 20:18
quote:
[...]

Ik gebruik thuis XXter als visualisatie voor mn KNX installatie, mocht ik een lijst kunnen aanvullen of ervaring kunnen toevoegen dan doe ik het graag. Er is op dit moment nauwelijks een vergelijking met meerdere systemen te vinden heb ik gemerkt..

• teaser
quote:
200286005 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:45:
[...]
Ik gebruik thuis XXter als visualisatie voor mn KNX installatie, mocht ik een lijst kunnen aanvullen of ervaring kunnen toevoegen dan doe ik het graag. Er is op dit moment nauwelijks een vergelijking met meerdere systemen te vinden heb ik gemerkt..
Zeer welkom! xxTer ben ik ook ooit tegengekomen en had ik op mijn lijstje met mogelijke opties gezet, maar bij gebrek aan gebruikerservaringen heb ik het verder nooit serieus overwogen.

• St.Pepper
quote:
Zandkever schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 09:04:
[...]

Ik heb een Gira X1 in mijn testopstelling zitten. Alles is redelijk nieuw voor mij dus geen idee of ik heel veel kan bijdragen maar kan het altijd proberen vragen te beantwoorden en mijn ervaringen te delen. Als iemand een richting aan kan geven dan wil ik wel eea invullen over de Gira X1.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 10:59
Super idee om een overzicht te maken met logic-/visualisatiecontrollers!

Had zelf ook de neiging om zoiets te maken omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn erg (erg) veel opties.

Is een dergelijk overzicht ook nog niet gemaakt op het Duitse KNX forum? Enige waar ik tot nu toe een klein beetje ervaring mee heb zijn Loxone en HomeAssistant maar nog niet in samenwerking met KNX.

Voor mijn eigen woning heb ik al wel helder dat een logic-module eigenlijk onontbeerlijk is. Zeker na posts als:
tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Waaruit blijkt dat het maken van een woning die geheel automatisch/logisch werkt eigenlijk niet te doen is met alleen KNX sensoren en aktoren. Loxone is daar een optie voor maar daar lijkt (?) het weer lastig te zijn om de basisfunctionaliteit in de KNX componenten te houden. Grootste plus van Loxone is echter dat je daar heel eenvoudig de boel kan configureren. Geen YAML/PHP/Javascripts met rare identifiers en onoverzichtelijke logica maar vooral wat inputs, outputs en functieblokken aan elkaar hangen. Dat maakt het veel makkelijker om te finetunen en zorgt ook meteen voor overzicht.

Een KNX logic module/visuatisatie met Loxone achtige configuratie zou, iig voor mij, ideaal zijn.

• St.Pepper
quote:
bartvb schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:33:
Super idee om een overzicht te maken met logic-/visualisatiecontrollers!

Had zelf ook de neiging om zoiets te maken omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn erg (erg) veel opties.

Is een dergelijk overzicht ook nog niet gemaakt op het Duitse KNX forum? Enige waar ik tot nu toe een klein beetje ervaring mee heb zijn Loxone en HomeAssistant maar nog niet in samenwerking met KNX.

Voor mijn eigen woning heb ik al wel helder dat een logic-module eigenlijk onontbeerlijk is. Zeker na posts als:
tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Waaruit blijkt dat het maken van een woning die geheel automatisch/logisch werkt eigenlijk niet te doen is met alleen KNX sensoren en aktoren. Loxone is daar een optie voor maar daar lijkt (?) het weer lastig te zijn om de basisfunctionaliteit in de KNX componenten te houden. Grootste plus van Loxone is echter dat je daar heel eenvoudig de boel kan configureren. Geen YAML/PHP/Javascripts met rare identifiers en onoverzichtelijke logica maar vooral wat inputs, outputs en functieblokken aan elkaar hangen. Dat maakt het veel makkelijker om te finetunen en zorgt ook meteen voor overzicht.

Een KNX logic module/visuatisatie met Loxone achtige configuratie zou, iig voor mij, ideaal zijn.
Ik heb net een paar uurtjes met de logica-module van Gira zitten spelen. Vond het redelijk overzichtelijk. Ik weet niet of de GPA van Gira ook zonder X1/G1 te gebruiken is als dat wel het geval is zou je eens kunnen kijken of dat is wat je zoekt? Wellicht te beperkt in de diverse blokken maar grafisch wel overzichtelijk weergegeven.

Gira Project Assistent (GPA) https://www.gira.com/nl_N...oad/download.html?id=2836

Lees net dat er een nieuwe versie van GPA komt:
https://www.gira.de/gebaeudetechnik/produkte/neuheiten.html

• bartvb
Wat me niet helemaal duidelijk is bij Gira X1 is hoe dit zich verhoudt tot ETS?

Als ik het goed begrijp hoef je in een woning met een X1 in ETS alleen adressen toe te wijzen aan de verschillende componenten via ETS. Daarna gaat alle configuratie via Gira Project Assistant.

Betekent dit dat ook alle communicatie/logica via de X1 gaat? Dus geeft een bewegingsmelder alleen een signaal aan de X1 die vervolgens het licht inschakelt of zorgt GPA ervoor dat de bewegingsmelder direct de juiste DIM actoren aanstuurt en grijpt deze eventueel in als dat nodig is voor ingestelde logica in de X1?

Sowieso is me niet helemaal duidelijk waarom ETS zo speciaal is? Waarom is daar geen (open source) alternatief voor?

GPA ga ik iig eens naar kijken. Grootste nadeel van die oplossingen is dat je meestal gebonden bent aan de functionaliteit die de fabrikant bied. Als je dan wil integreren met een component die niet in het standaard pakket zit dan loop je al snel vast. Is een voordeel want alles is supported/stabiel en je bent minder geneigd om te gaan knutselen, maar het beperkt ook nogal. Ook met b.v. Hue of Alexa/Google Assistant/Homekit integratie moet je wachten/hopen op in dit geval de welwillendheid (en politiek) van Gira.
Leuk linkje @St.Pepper. Ik had vorige week een technische man van Gira aan de telefoon en die kondigde toen al een groot deel van de dingen die hier staan aan. Sommige dingen zijn ook niet verrassend, zoals de alarmfunctionaliteit: in de Gira G1 en X1 zaten alle icoontjes al voor dit soort functies. Ideaal omdat ik mijn eigen alarmsysteem (Satel) aan KNX geknoopt heb :).

Wat je stelt @bartvb over de X1 klopt. Met ETS wijs je de adressen toe, daarna gaat alle configuratie via de GPA. Wel kun je, als je groepsadressen al in ETS zijn gedefinieerd, deze heel makkelijker importeren in GPA. GPA is verder alleen om te programmeren, als je de logica eenmaal af hebt en geupload naar je X1 dan opereert deze laatste volledig zelfstandig. Probeer inderdaad eens iets te maken: volgens mij kun je GPA draaien zonder dat je een X1 nodig hebt.

En wat betreft het nadeel van GPA dat het van één fabrikant is: daarom is het juist zo mooi dat normaal alle producten gewoon via ETS kunnen worden geprogrammeerd!

• bartvb
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je met 'geconfigureerd' bedoelt. Wat gebeurt er als je de X1 uit je schakelkast haalt nadat je alles via GPA hebt ingesteld?

Snapt je zonwering dan nog steeds dat deze in actie moet komen als jij op een specifieke tasterknop duwt?

M.a.w.; regelt GPA ook het configuratiewerk dat je normaal via ETS doet of zorgt GPA ervoor dat de X1 alle logica die in de sensoren/actoren zit overneemt?

bartvb wijzigde deze reactie 20-03-2018 11:28 (11%)

quote:
bartvb schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:28:
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je met 'geconfigureerd' bedoelt. Wat gebeurt er als je de X1 uit je schakelkast haalt nadat je alles via GPA hebt ingesteld?

Snapt je zonwering dan nog steeds dat deze in actie moet komen als jij op een specifieke tasterknop duwt?

M.a.w.; regelt GPA ook het configuratiewerk dat je normaal via ETS doet of zorgt GPA ervoor dat de X1 alle logica die in de sensoren/actoren zit overneemt?
Oh, zo!

Nee, als je de X1 weghaalt werkt het niet meer. Bij de X1 doe je niets via ETS, behalve het KNX-adres instellen. Alle visualisatie en logica programmeer je via GPA.

Even een voorbeeld:
Je kunt een adres-lezer in je logica inbouwen die een KNX-groepsadres uitleest. Zodra er een waarde op het groepsadres arriveert wordt de logica getriggerd en kun je acties uitvoeren (bijvoorbeeld afhankelijk van de waarde of andere waardes).

Installeer die GPA gewoon even op je computer, dan kun je het zelf zien en dan begrijp je heel snel hoe het in elkaar steekt.

• bartvb
Hmm, maar dan ben je het decentrale van KNX kwijt, toch?
Of is het ook mogelijk om op de 'klassieke' manier via ETS alles te configureren en aan elkaar te hangen en daarna met de X1 extra logica toe te voegen?

Tijdens de lunch even snel GPA bekeken, je kan ook zonder apparatuur het grootste deel gebruiken, ik zie alleen niet hoe ik KNX actoren/sensoren toe kan voegen? Enige devices die ik op kan nemen zijn de L1 en X1 e.d. Zou handig zijn om ook een taster of dimactor op te nemen.

Zijn er overigens al mensen met ervaring met ETS Inside? Op het Duitse KNX lijkt me vooral te denken dat dit het slechtste stuk programmeerwerk ooit is :+
quote:
bartvb schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:21:
Hmm, maar dan ben je het decentrale van KNX kwijt, toch?
Of is het ook mogelijk om op de 'klassieke' manier via ETS alles te configureren en aan elkaar te hangen en daarna met de X1 extra logica toe te voegen?
Dat klopt, zodra je met de X1 aan de slag gaat verlaat je het decentrale...
quote:
Tijdens de lunch even snel GPA bekeken, je kan ook zonder apparatuur het grootste deel gebruiken, ik zie alleen niet hoe ik KNX actoren/sensoren toe kan voegen? Enige devices die ik op kan nemen zijn de L1 en X1 e.d. Zou handig zijn om ook een taster of dimactor op te nemen.
Dat kan niet, je werkt alleen maar met groepsadressen die je vanuit ETS exporteert en in GPA importeert.

• bartvb
Aah, helder! Dus dan is een X1 eigenlijk een soort Loxone Miniserver? *ducks and runs*

Dat is wel een bijzonder essentieel verschil tussen de X1 en b.v. een LogicMachine dan. Goed punt om op te nemen in het te maken overzicht :)

BTW je kan het ook overdrijven met je huisautomatisering: YouTube: Ein Blick in den Technikraum eines High-End Smart Home mit Multiroom...

• St.Pepper
Van de tasters in je systeem kun je een virtuele versie opnemen in GPA en dan via de app de aktor bedienen. Je kan in ETS ook X1 communicatie objecten opnemen die je dan in ETS kan gebruiken. Heb dat nog niet verder uitgediept (vooral omdat ik nog niet weet hoe en waarom). Zoals ik het nu zie is de X1 zowel een logica/visualisatie apparaat in combi met GPA buiten ETS om alsook een KNX “aktor” met bijbehorende CO’s.
GPA heeft wel zijn eigenaardigheden, bij een dimmer heb je op het eerste gezicht slechts plek voor 2GA’s, hoe je dan de terugkoppeling van de status en dimniveau moet toevoegen kostte een halve zondag. Toen was het RTFM. Blijkt dat je op 1 datapunt zoals dat in GPA heet vaak 2 GA’s kwijt kunt. Toen ik dat goed had staan kon ik op mijn testbord de lamp schakelen en dimmen via taster en via de Gira app.

• MitchVL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 13-10 11:31
quote:
teaser schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:58:
Ik kan over OpenHAB zeker wel relevante ervaring geven.
Vergeet ook Home Assistant niet. Iemand daar ervaring mee hier?
Mijn knx installatie wordt volledig gevisualiseerd door Home assistant.
Een 4 tal weken geleden gebruikte ik nog Openhab.
Ik ben heel blij dat ik de overschakeling van Openhab naar Home assistant heb gemaakt omdat je met Home assistant heel simpele scriptjes kan schrijven (In python, met de Appdaemon plugin) die je installatie kan aansturen.
Zo heb ik scriptjes om:
- Het licht beneden automatisch uit te doen als mijn verisure alarm beneden aan staat (na x tijd).
- Het licht buiten automatisch aan tussen zonsondergang en 22 uur.
- De leds aan in de nachthal na zonsondergang
- De leds achter de tv aan indien de tv opstaat (indien verbruik van stopcontacten >100W)
- ...

Het opzetten van Home assistant ging vele malen gemakkelijker dan in Openhab.
Een licht ziet er bijvoorbeeld zo uit in Home assistant (in light.yaml):
code:
1
2
3
4
- platform: knx
  name: 'buiten_light_keuken'
  address: '1/0/5'
  state_address: '1/2/5'

Home assistant draait bij mij op een raspberry pi, en het draait al een week aan een stuk zonder problemen.

Mijn visualisatie ziet er voorlopig zo uit:
https://imgur.com/a/mrkzw

Mijn home assistant is gekoppeld met:
- verisure alarm systeem
- synology surveillance station
- Open energy monitor's iotawatt, om op 14 fasen stroom te kunnen meten (zie afbeelding energie)
- Solaredge zonnepaneel omvormer (al heb ik wel de vermogensmeting vervangen door Iotawatt, omdat ik daar elke 10 seconden een update van krijg ipv om de 5 minuten)

MitchVL wijzigde deze reactie 20-03-2018 17:09 (12%)

• bartvb
In de opensource domotica hoek is Home Assistant een van de betere opties. Ik heb er een tijd terug ook mee gespeeld, zit best OK in elkaar maar bij een upgrade van de server (Debian) is HA stuk gegaan en het is compleet onbekend waardoor. Is vast weer op te lossen maar het voelt allemaal wat fragiel aan. Configuratie vond ik ook niet super makkelijk gaan, maar in opensource software ben ik nog niets beters tegengekomen.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:26
quote:
MitchVL schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:05:

Mijn home assistant is gekoppeld met:
- Open energy monitor's iotawatt, om op 14 fasen stroom te kunnen meten (zie afbeelding energie)
Hoe heb je die op een nette manier gemonteerd? Heb je daar misschien foto van?

• MitchVL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 13-10 11:31
Ik wil er niet te veel over uitwijden, gezien dit de knx topic is, maar er is niet echt een nette manier om dit te monteren, als je de ruimte er niet voor hebt.
Naast mijn elektriciteitskast was er nog een beetje ruimte, dus ik heb in de zijkant ervan een opening gemaakt (een smalle gleuf waar je je vingers niet tussen kan steken), waar ik de draden van de CT sensoren door heb gevoerd. Hier komt nog een kabelgoot over om het zeker genoeg af te schermen.
Ik heb de kleinere (20A) CT sensoren gebruikt gezien deze minder ruimte innemen.
Mijn elektriciteitskast zelf is een rommeltje (heb ik zo gekocht), dus echt mooi is het niet.
Indien je meer info wil, mag je me altijd een pm sturen.

• JW te R
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 03-10 17:38
ThinKnx heb ik in dit draadje nog niet langs zien komen. Vorig jaar heb ik hiermee een KNX project gebouwd, waarmee je via PC en smartphone contact kunt maken. Communicatie gaat via KNX-groepsadressen, is dus eenvoudig in een KNX project in te passen.

• baxxie
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10-12 01:07
Ik ga de 24V motoren van mijn velux SML rolluiken aansturen met een MDT actuator.
Ik kan helaas nergens vinden hoeveel vermogen deze rolluikmotoren nodig hebben.
Heeft er iemand ervaring met het aansturen van velux SML rolluiken en het nodige vermogen van de voeding?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• St.Pepper
Op het Duitse KNX forum wordt met enige regelmaat geklaagd over de moeilijkheden om Velux in KNX (en andere systemen) op te nemen. Misschien dat deze zoekopdracht wat inzicht geeft?

https://www.google.nl/sea...en+site:knx-user-forum.de

• MDK
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-12 16:33
quote:
bartvb schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:38:
Aah, helder! Dus dan is een X1 eigenlijk een soort Loxone Miniserver? *ducks and runs*

Dat is wel een bijzonder essentieel verschil tussen de X1 en b.v. een LogicMachine dan. Goed punt om op te nemen in het te maken overzicht :)

BTW je kan het ook overdrijven met je huisautomatisering: YouTube: Ein Blick in den Technikraum eines High-End Smart Home mit Multiroom...
De basis functies kunnen prima rechtstreeks in KNX geprogrammeerd worden. Dus schakelaars die zonwering aansturen, verlichting, verwarming blijven prima doorwerken zonder de X1.
De X1 voegt logica toe en visualisatie.

• bartvb
Dus met de X1 zijn er 3 routes?

- ETS voor alle configuratie, de X1 doet alleen visualisatie
- X1/GPA voor alle configuratie, de X1 is het centrale apparaat dat alles koppelt en visualiseert
- ETS en GPA gebruiken, basislogica zit in de individuele componenten, X1 visualiseert dat en voegt de meer complexe logica en koppelingen met niet-KNX toe

Of zit ik er dan naast?
Dat klopt @bartvb: de X1 is ontworpen met de gedachte van het laatst door jouw genoemde model. Basisfuncties blijven gewoon buiten de X1 om gaan: de X1 gebruik je alleen als de logica van de andere componenten niet meer volstaat.

Bijvoorbeeld: als ik mijn alarm inschakel dan zet het alarm een bepaald groepsadres op TRUE. In mijn bewegingsmelder heb ik ingesteld dat dat groepsadres een blokkeerobject is. Oftewel: staat het alarm erop, dan doet de bewegingsmelder niets meer en gaat het gekoppelde licht uit. De X1 gebruik ik hier niet.

Ik heb ook een binaire input van MDT die 0/1 registreert als ik op het belknopje druk. De uitgang (ook van MDT trouwens) kan alleen op basis van TRUE/FALSE in of uitschakelen. Deze twee KNX-componenten kunnen niet met elkaar overweg en dús heb ik een X1 Logicasheet gebouwd die de 0/1 converteert naar TRUE/FALSE.

Ander voorbeeld is dat mijn buitenverlichting aangaat als het schemert of donker is, maar alleen binnen een bepaald tijdvak. In mijn X1 heb ik met tijdsklokken een groepsadres gemaakt die TRUE of FALSE geeft: TRUE tussen 16:00 en 23:00 uur. Ik heb ook een groepsadres waar de buitensensor op registreert hoeveel LUX er is. In de X1 heb ik vervolgens een Logicasheet gebouwd die als de LUX onder een bepaald niveau komt én het tijdvak actief is de lamp inschakelt. Als één van beide of beide groepsadressen een andere uitkomst heeft/hebben gaat de lamp uit.

Leg ik het zo duidelijk uit?

• binkiem
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12-12 16:18
Ik zou graag HUE integreren met KNX. Nu zie ik drie oplossingen:
- Hager IoT controller
- ISE smart Connect KNX Hue
- BAB-TEC App module

iemand ervaring met een van deze componenten. En waar zou jullie voorkeur naar uitgaan. Voor mijn gevoel is de Hager en de BAB-TEC de betere oplossing omdat ik dan ook makkelijker (en goedkoper) kan integreren met Sonos.
Situatie thuis is dat het aantal HUE lampen groeit en ik waarschijnlijk van 1 naar 2 bridges ga ivm de bereikbaarheid.
@binkiem Ik wil niet onfatsoenlijk zijn, maar heb je überhaupt even in dit topic gezocht? Er is al behoorlijk wat over geschreven, zie bijvoorbeeld hier: Dennis in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica".

Het is maar net hoe je het wilt gaan opbouwen. Sonos integratie kan je in de loop van dit jaar ook weer native met de X1 doen. Het hangt er dus ook vanaf wat je verder voor componenten wilt gebruiken. Ik zie in je bericht van augustus vorig jaar nog niet staan hoe je het nu wilt visualiseren, dus wat meer info is sowieso welkom zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen.

• binkiem
@Dennis nee het is geen onfatsoenlijke vraag van je ;-) : ja heb ik gedaan en heb ook jouw post gelezen . Maar ik zag ook twijfel in je keuze. En wat betreft support: dat is vaak software gerelateerd en kan zomaar veranderen. Vandaar de vraag nu en ik weet niet of er recentere ervaring is.

Wat betreft visualiseren: helaas is het lastig om in mijn (bestaand) huis volledig KNX te krijgen. Wat ik nu doe is per ruimte die ik door de jaren ga verbouwen , daar KNX in toepassen. Nu interface ik KNX met een software pakket Homeseer waar ik de visualisatie doe (en centrale aansturing). En een gedeelte van de visualisatie ga ik doen op de Satel INT-TSI (deze is via de Integra centrale gekoppeld met KNX zoals bij jou)

De badkamer ga ik nu als eerst aanpakken. Daar komt dan o.a. Sonos en HUE in terug. Ik ga daar mogelijk de Glastaster II Smart in gebruiken. Het idee is nu om daar ook een ipad aan de muur te hangen, die o.a. Sonos/Spotify e.d mee aan kan sturen. De kinderen zijn deze interface gewend , maar zal me ook eens verdiepen in de X1 met native Sonos support.

Een korte vraag over de MDT Glastaster II Smart: hangen jullie die op de standaard hoogte net als een normale schakelaar of een stukje hoger omdat je de symbolen ook makkelijk wilt kunnen zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• binkiem
Ik weet niet of het de bedoeling is maar ik wil graag wat youtube links delen waar het configureren van KNX met ETS 5 wordt uitgelegd. Dit wordt gedaan door (volgens mij) een belgische docent (Joachim Goeminne)
Als je op zijn kanaal kijkt zie je dat hij meer ETS5 filmpjes gemaakt heeft. Sommige met iets slechtere audio kwaliteit (gemaakt in de trein denk ik) Ik heb er als beginner in ieder geval veel aan gehad.

YouTube: KNX ETS5 Gebouwenstructuur aanmaken

YouTube: KNX ETS5 Topologie aanmaken

YouTube: KNX ETS5 Lamp schakelen met 2 drukknoppen, switch, toggle, dubbel dr...

• teaser
Zeker nuttig voor de beginners, bedankt om te delen!

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Vanwege de 28ste verjaardag van KNX is er de hele maand April 28% op alle ETS5 producten. Kan ik eindelijk (samen met iemand anders) die Pro licentie aanschaffen :Y)

Nog wel even uitzoeken of het nog voordelig is om eerst een Lite licentie met de "cursus korting" aan te schaffen en daarna een update met 28% korting? :)

Oh, linkje moest er natuurlijk ook bij: https://my.knx.org/nl/new...offer-on-all-ets-products

Zoefff wijzigde deze reactie 03-04-2018 12:01 (14%)

• St.Pepper
Misschien een beetje off-topic maar gebruiken jullie adereindhulzen bij etageklemmen die voorzien zijn van push-in systemen zoals bij Phoenix? Zit te kijken voor een perstang maar twijfel of ik wel 1-tje nodig heb, en als ik er wel eentje nodig heb of dat dan een 4-kante of 6-kantige persing moet zijn. Iemand met ideeën hierover?

quote:
St.Pepper schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:01:
Misschien een beetje off-topic maar gebruiken jullie adereindhulzen bij etageklemmen die voorzien zijn van push-in systemen zoals bij Phoenix? Zit te kijken voor een perstang maar twijfel of ik wel 1-tje nodig heb, en als ik er wel eentje nodig heb of dat dan een 4-kante of 6-kantige persing moet zijn. Iemand met ideeën hierover?
Zeer zeker niet! Een adereindhuls gaat in die klem zeker weten kapot en blijft vervolgens steken.

Soepele draad monteer je door met een schroevendraaier de klem open te drukken, de draad erin te schuiven, en dan de klem pas lost te laten. Ook moet je de draden niet 'opdraaien', ze gaan er recht in.

Adereindhulzen gebruik je wél in schroefterminals, vaak verplicht met een isolatiemantel of kraag. Voor schroefterminals wordt een vierkantpersing aangeraden, maar is niet verplicht. Zelf gebruik ik een zeskantpersing in schroefterminals, en dat werkt ook. Je moet alleen altijd opletten om de terminal vast, maar niet té vast te draaien.
Ik heb het idee dat een zeskantpersing daarvoor makkelijker is, omdat je bij een vierkantpersing het risico hebt om de zijwanden van het vierkant onder druk te zetten, en als deze dan later bezwijkt, zit ineens de draad los(ser).

tss68nl wijzigde deze reactie 06-04-2018 10:28 (27%)

• bartvb
Dus zorgen dat zoveel mogelijk een push-in systeem heeft? Dat is natuurlijk prima te regelen voor rijgklemmen en automaten, lastiger (of vrijwel niet?) voor KNX en andere DIN-apparatuur.

Tips voor een goede maar betaalbare (want redelijk 'eenmalig' gebruik) perstang? Eerder zitten kijken maar daarin is nogal wat keus (en waarschijnlijk ook kwaliteitverschil).
quote:
bartvb schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:21:
Dus zorgen dat zoveel mogelijk een push-in systeem heeft? Dat is natuurlijk prima te regelen voor rijgklemmen en automaten, lastiger (of vrijwel niet?) voor KNX en andere DIN-apparatuur.

Tips voor een goede maar betaalbare (want redelijk 'eenmalig' gebruik) perstang? Eerder zitten kijken maar daarin is nogal wat keus (en waarschijnlijk ook kwaliteitverschil).
Ik was onder de indruk van de tangen bij Sander Vunderink. Zeer lage prijs, en functioneel gewoon echt goed.

https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang.html

En een automatische striptang met afstandinstelling voor weinig: https://www.sandervunderi...riptang-0-2-6mm-no-5.html

Die laatste is ook echt belangrijk. Veel klemverbindingen zijn heel gevoelig voor de striplengte. Deze staat vaak op de klem of verbinder, en moet je echt nastreven. Een klem kan rustig een paar minuten later pas een draad 'uitspugen' die net een paar mm te kort gestript is.

Let op dat automaten met een push in systeem van Hager een hele smalle schroevendraaier behoeven om hem weer los te kunnen maken. Alternatief is onder lichte trekkracht de draad er heen en weer uit draaien, maar dat is wel slechter voor de draad. Let op dat het draaien moet zijn, wiebelen breekt binnen no-time je draad.
Phoenix contact klemmen hebben een oranje push button, Wago rijgklemmen heb je weer een smalle geisoleerde schroevendraaier voor nodig net als de automaten van Hager.

tss68nl wijzigde deze reactie 06-04-2018 15:49 (9%)

• St.Pepper
quote:
tss68nl schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:08:
[...]

Zeer zeker niet! Een adereindhuls gaat in die klem zeker weten kapot en blijft vervolgens steken.

Soepele draad monteer je door met een schroevendraaier de klem open te drukken, de draad erin te schuiven, en dan de klem pas lost te laten. Ook moet je de draden niet 'opdraaien', ze gaan er recht in.

Adereindhulzen gebruik je wél in schroefterminals, vaak verplicht met een isolatiemantel of kraag. Voor schroefterminals wordt een vierkantpersing aangeraden, maar is niet verplicht. Zelf gebruik ik een zeskantpersing in schroefterminals, en dat werkt ook. Je moet alleen altijd opletten om de terminal vast, maar niet té vast te draaien.
Ik heb het idee dat een zeskantpersing daarvoor makkelijker is, omdat je bij een vierkantpersing het risico hebt om de zijwanden van het vierkant onder druk te zetten, en als deze dan later bezwijkt, zit ineens de draad los(ser).
Het is een beetje verwarrend wat Phoenix op hun website vermelden, het meeste toont en vermeld wel aderhulzen en een beetje verstopt wordt vermeld dat het ook zonder kan/mag maar dan idd de klem opendrukken met schroevendraaier. Maar uit je reactie tss68nl begrijp ik dat in de praktijk de aderhuls wel eens achterblijft bij het omsteken van de bedrading. Enfin, zonder aderhulzen behalve bij de schroefterminals.

Plaatje voor de duidelijkheid: https://www.phoenixcontac...ic_gall_a_0079270_int.jpg

St.Pepper wijzigde deze reactie 06-04-2018 15:52 (4%)

quote:
St.Pepper schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:48:
Het is een beetje verwarrend wat Phoenix op hun website vermelden, het meeste toont en vermeld wel aderhulzen en een beetje verstopt wordt vermeld dat het ook zonder kan/mag maar dan idd de klem opendrukken met schroevendraaier. Maar uit je reactie tss68nl begrijp ik dat in de praktijk de aderhuls wel eens achterblijft bij het omsteken van de bedrading. Enfin, zonder aderhulzen behalve bij de schroefterminals.
De klemkracht van die klemmen is zo groot, dat een adereindhuls geheid krom gaat. Sterker nog, klemkracht komt bij veel klemmen uit een stukje verend koper waarin een vierkant raam zit. De ader wordt zijwaarts op een mm of minder belast.

Wat nog wel eens gebruikt wordt zijn smelthulzen waarbij een huls geperst wordt, en daarna gesoldeerd. Dat is steviger. Maar zeer onpraktisch.

Het lijkt erop alsof de info van Phoenix je het idee geeft dat losse soepele draad inferieur is maar gedoogd wordt. Niets is minder waar.... soepele draad rechtstreeks in een klemverbinding verspreid zich heel goed, waardoor je een groter geleidend oppervlak hebt en de druk verdeeld wordt. Plus dat het véél sneller is.....je hoeft alleen maar op de juiste lengte te strippen....draad erin... ff goed aan de draad trekken.....next :)

• St.Pepper
quote:
tss68nl schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:56:
[...]
Het lijkt erop alsof de info van Phoenix je het idee geeft dat losse soepele draad inferieur is maar gedoogd wordt.
Nee, zeker niet maar de meeste info toont aderhulzen. In een grijs verleden industriekasten opgebouwd op locatie maar toen was er nog geen push-in systeem en was alles met aderhulzen en gebaseerd op dat werk doe ik het liever zonder :-)

Is een stripmes nog nodig zoals de Jokari Coaxi 1: https://www.jokari.de/de/...eler-Secura-Coaxi-No1.htm ?

Kwam in mijn "KNX-bijbel" nog dit dingetje tegen https://www.stabila.com/d...aage-pocket-electric.html, niet eerder gezien maar met de afwijking in huize St.Pepper misschien wel handig :P .

• bartvb
@tss68nl Lijkt erop dat Hager nieuwe automaten heeft met wat meer gebruiksvriendelijke veerklemmen?
https://www.elektramat.nl...stallatieautomaten_v2.pdf

Dank voor de tangen-tips!
quote:
Mwah, gemak dient de mens, maar het strippen van KNX, coax en UTP mantel doe ik gewoon met een stanleymes. Er zijn twee methoden:
  • Voorzichtig rondom insnijden, en daarna de mantel walsen. Als er eenmaal ergens een breuk tot op de onderliggende bedrading ontstaat, dan wals je hem makkelijk rondom uit.
  • Voor KNX en UTP: Lomp insnijden, en daarna de extra draad om de mantel in te snijden strak langs de mantel terugtrekken. Dit zorgt voor een zuivere snede in de lengterichting van de mantel. Het beschadigde deel van de initiële stanley-snede knip je af.
Ik gebruik beide afwisselend eigenlijk. De tweede methode is het meest veilig, maar zorgt wel voor een onregelmatig afgeknipte buitenmantel. Bij de eerste methode is deze perfect recht en haaks op de draad. Dat vind ik persoonlijk doorgaans fijner bij afmonteren van UTP stekkers.

Als we het dan toch over tools hebben: ik kan niet zonder een elektra platte + kruiskop, en een goede zijkniptang van bijvoorbeeld Wiha. Die zijn echt hun geld waard vanwege de kwaliteit van het staal en de controle die je hebt omdat je kan zien wat je doet. Zijknippers in een combinatietang resulteert bij mij altijd in inconsistente resultaten, maar dat kan aan mij liggen :+
quote:
Kwam in mijn "KNX-bijbel" nog dit dingetje tegen https://www.stabila.com/d...aage-pocket-electric.html, niet eerder gezien maar met de afwijking in huize St.Pepper misschien wel handig :P .
Oh oh.....dit gaat em zo veel tijd kosten :+
quote:
bartvb schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:23:
@tss68nl Lijkt erop dat Hager nieuwe automaten heeft met wat meer gebruiksvriendelijke veerklemmen?
https://www.elektramat.nl...stallatieautomaten_v2.pdf
Nice :) Hebben ze dat systeem ook voor tweepolige automaten (anders helaas alleen handig voor BE :)B )? Zou niet weten waar ze dan het tweede knopje kwijt zouden moeten. Ik zal het volgende week eens opzoeken :+

tss68nl wijzigde deze reactie 06-04-2018 17:34 (12%)

• bartvb
Hmm, goed punt @tss68nl! Op het plaatje staan idd 1-polige automaten (MBS116) en die mogen in NL niet. Dingen kosten trouwens maar 2 euro per stuk :)

Strippen van UTP gaat hier meestal goed maar het is erg makkelijk om toch net wat te diep te snijden waardoor je een ader beschadigd. Net deze besteld:

https://www.aliexpress.co...tripping/32815787790.html

Eens kijken of dat wat is. M'n krimptang kan ook strippen gok ik, maar ik snap dat ding niet helemaal :+

• Gadgets
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:50
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:56:
[...]

Dennis, kan je wat meer vertellen over de integratie van HEOS met KNX? Zijn daar resources over te vinden?

Zelf heb ik wel een aantal nieuwere Denon receivers staan, en die stuur ik aan via een telnet poort. Maar daar moet ik dus wel via een logicmachine een soort mini-driver voor schrijven om het gekoppeld te krijgen op KNX.

Ik krijg van jou het idee dat HEOS + KNX native werkt?
Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb speaker kabels getrokken naar beide badkamers en zou daar graag speakers plaatsen en aansturen met KNX.

Asus P5KC - Q6600 GO @ 4.0 Ghz - 4GB OCZ 4-5-5 PC6400 - Sparkle 8800GT 745/1862/2000 - Seagate 320 GB 7200.10 - Samsung 225BW 22"

@Gadgets zie mijn reactie hier. Helaas niet echt native.

Heos kun je aansturen via óf OpenHAB, of een bab-tec app module. Andere échte native KNX oplossingen voor muziek zijn in dit topic ook al genoemd, zoals Basalte Asano. Voor Sonos zijn meerdere oplossingen verkrijgbaar, zoals vanaf eind dit jaar (via firmware update) d.m.v. Gira X1.

Ik heb trouwens ook nog een vraag. Behalve mijn led-spots, heb ik ook een led tafellamp. Deze heb ik nu even tijdelijk op een aan/uit contact, maar er moet een dimmer komen. In de lamp zit een transformator die ik eruit wil slopen en dan gewoon vanaf de meterkast voeden. Alleen, kan iemand vertellen wat voor dimmer ik hiervoor moet gebruiken? Liefst een Eldoled :+.

• teaser
quote:
Dennis schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:23:

Ik heb trouwens ook nog een vraag. Behalve mijn led-spots, heb ik ook een led tafellamp. Deze heb ik nu even tijdelijk op een aan/uit contact, maar er moet een dimmer komen. In de lamp zit een transformator die ik eruit wil slopen en dan gewoon vanaf de meterkast voeden. Alleen, kan iemand vertellen wat voor dimmer ik hiervoor moet gebruiken? Liefst een Eldoled :+.

[afbeelding]
Dat is een 700mA constant current driver. Als vervanging moet je er een kopen die de output range van 32-50V minstens omvat (bv 25-50V of 30-60V). Of omgerekend in Watt: 22,4-35W
quote:
teaser schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:43:
Dat is een 700mA constant current driver. Als vervanging moet je er een kopen die de output range van 32-50V minstens omvat (bv 25-50V of 30-60V). Of omgerekend in Watt: 22,4-35W
Ja, dus een PowerDrive 106/M zou moeten voldoen, toch?

Specs:
4x57V output
LED Output voltage range: 2-57V
LED Output power: 100W

Zou mooi zijn, want daar heb ik er al 3 van en dan blijft het een beetje uniform :*).

• teaser
Yep, dat lijkt me wel te werken.
quote:
Dennis schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:23:
@Gadgets zie mijn reactie hier. Helaas niet echt native.

Heos kun je aansturen via óf OpenHAB, of een bab-tec app module. Andere échte native KNX oplossingen voor muziek zijn in dit topic ook al genoemd, zoals Basalte Asano. Voor Sonos zijn meerdere oplossingen verkrijgbaar, zoals vanaf eind dit jaar (via firmware update) d.m.v. Gira X1.

[afbeelding]
Hoe wil je de LED-driver aansturen? 0-10V, Dali, DMX, of aansluiten op een 230V dimmer?

1 kanaal van een 106/M is echt al ruim voldoende om deze lamp aan te sturen. Gewoon stroom instellen op 500mA tot 700 mA en het werkt.

Heb je wel netjes een extra kast / afscherming om de 106/M gebouwd binnen de meterkast? Normaliter gebruik je de 1060/A om dat probleem te omzeilen :)

tss68nl wijzigde deze reactie 16-04-2018 18:42 (11%)

• carlw
Hey allen,

Ik heb een doorbird gekocht en zou graag deze mee aan knx hangen om zo mijn chime aan te sturen.
Liefst heb ik het op deze manier:

Doorbird (iemand duwt op bel) -> KNX message -> KNX relais -> chime transfo

Op deze manier kan ik ook via knx altijd de chime aan/afzetten voor bv iedereen wakker te maken, of bv juist niet wakker te maken.
Iemand al eens met de doorbird api gespeelt en weet hoe dit te doen? Anders zal ik zelf moeten gaan zoeken :D
quote:
carlw schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:48:
Hey allen,

Ik heb een doorbird gekocht en zou graag deze mee aan knx hangen om zo mijn chime aan te sturen.
Liefst heb ik het op deze manier:

Doorbird (iemand duwt op bel) -> KNX message -> KNX relais -> chime transfo

Op deze manier kan ik ook via knx altijd de chime aan/afzetten voor bv iedereen wakker te maken, of bv juist niet wakker te maken.
Iemand al eens met de doorbird api gespeelt en weet hoe dit te doen? Anders zal ik zelf moeten gaan zoeken :D
Ja laatst nog met een doorbird zitten prutsen :) Een doorbird heeft een aantal potentiaalvrije relais waar je normaal een normale chime op zet. Transformator +pool -> Doorbird relais -> chime -> andere trafo pool. Ik zou dat relais gewoon gebruiken op een potentiaal vrije ingang van KNX?

De rest is redelijk simpel denk ik :)

Alle UTP/wifi communicatie werkt niet altijd even snel bij een doorbird. Dus om de bel te laten klinken zou ik zeker niet de API gebruiken.

tss68nl wijzigde deze reactie 21-04-2018 14:01 (7%)

• carlw
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:00:
[...]

Ja laatst nog met een doorbird zitten prutsen :) Een doorbird heeft een aantal potentiaalvrije relais waar je normaal een normale chime op zet. Transformator +pool -> Doorbird relais -> chime -> andere trafo pool. Ik zou dat relais gewoon gebruiken op een potentiaal vrije ingang van KNX?

De rest is redelijk simpel denk ik :)

Alle UTP/wifi communicatie werkt niet altijd even snel bij een doorbird. Dus om de bel te laten klinken zou ik zeker niet de API gebruiken.
Thanks, ik wou eerst die relais niet gebruiken omdat ik geen ingang vrij heb, maar je hebt gelijk. Zal zoiezo de betere optie zijn dus zal dan maar nog een extra module kopen 8)7
quote:
carlw schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:04:
Thanks, ik wou eerst die relais niet gebruiken omdat ik geen ingang vrij heb, maar je hebt gelijk. Zal zoiezo de betere optie zijn dus zal dan maar nog een extra module kopen 8)7
Iets anders opofferen? :+

Ik heb vandaag eindelijk de temperatuursensor van de Gira G1 werkend gekregen, met uitstekende hulp vanuit Gira mag ik wel zeggen trouwens. Op hun service valt weinig aan te merken!

Nu maar eens prutsen met de Theben OT-Box-S die ik al een halfjaar in huis heb en kijken hoe ik dit kan aansturen met de Gira G1. Hier al anderen die ook de OT-Box-S gebruiken?

Dennis wijzigde deze reactie 27-04-2018 22:00 (6%)

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-12 22:51
Ik ben bezig met het instellen van de vloerverwarming. Ik heb de Jung 4194 met geïntegreerde temperatuursensor. Als verwarmingaktor gebruik ik de Gira 2129 00 en voor het instellen van de temperatuur de Gira X1.

Ik denk dat ondertussen de grootste valkuil gehad heb met betrekking tot het instellen van de temperatuur. Ik heb de gira 2129 ingesteld met absolute setpoints want dat stuurt de X1 uit. Naast de vloerverwarming maken we ook gebruik van vloerkoeling. Dat mag overal draaien behalve in de badkamer anders krijg ik in de zomer de vloer niet droog. Hoe kan ik dat nu blokkeren? Want dat zie ik zo niet.. Iemand een idee?
quote:
GerjanT schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:13:
Ik ben bezig met het instellen van de vloerverwarming. Ik heb de Jung 4194 met geïntegreerde temperatuursensor. Als verwarmingaktor gebruik ik de Gira 2129 00 en voor het instellen van de temperatuur de Gira X1.

Ik denk dat ondertussen de grootste valkuil gehad heb met betrekking tot het instellen van de temperatuur. Ik heb de gira 2129 ingesteld met absolute setpoints want dat stuurt de X1 uit. Naast de vloerverwarming maken we ook gebruik van vloerkoeling. Dat mag overal draaien behalve in de badkamer anders krijg ik in de zomer de vloer niet droog. Hoe kan ik dat nu blokkeren? Want dat zie ik zo niet.. Iemand een idee?
De Gira verwarmingsactor zal toch wel een blocked object per kanaal hebben die je op 1 kan stellen voor de badkamer?

Anders heel snel een andere actor kopen :+

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Drie keer stofhappen maar dan zit het huis ook vol met sleuven voor elektra, progressie! Door de afzuiging op de sleuvenfrees was het overigens nog best goed te doen, denk dat 90% van het stof uiteindelijk al is afgezogen.

Nu ik bezig ben met het boren van dozen (ook met afzuiging, hoezee) vraag ik me ineens af of het Ekinex schakelmateriaal wel gewoon in de standaard ronde dozen als een Attema U50 past. Op de site zie ik allemaal voorbeelden met vierkante dozen. Iets dat in NL niet heel conventioneel is?

quote:
Zoefff schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:42:
Drie keer stofhappen maar dan zit het huis ook vol met sleuven voor elektra, progressie! Door de afzuiging op de sleuvenfrees was het overigens nog best goed te doen, denk dat 90% van het stof uiteindelijk al is afgezogen.

[afbeelding]

Nu ik bezig ben met het boren van dozen (ook met afzuiging, hoezee) vraag ik me ineens af of het Ekinex schakelmateriaal wel gewoon in de standaard ronde dozen als een Attema U50 past. Op de site zie ik allemaal voorbeelden met vierkante dozen. Iets dat in NL niet heel conventioneel is?
Natuurlijk past dat in een NL inbouwdoos, mits je de standaard inbouwkit geleverd hebt gekregen voor NL. Daar hoort de leverancier op te letten. Heb je vierkante frames met een rond gat? Ongeveer 78mm doorsnede?
Ze passen zelfs gemakkelijk in een minder diepe doos dan de U50.

Haha, als je dacht dat met afzuiging veel stof was, had je eens een sleufje zonder afzuiging moeten proberen :+ Ik denk dat je nog niet halverwege komt, achter je kijkt, en denkt: wegwezen!

• Rafael V.
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Vraagje die tussen het LED topic en domotica in hangt: wat is nu werkelijk de beste manier om een simpele witte ledstrip te schakelen? Hoeft niet gedimd, gewoon aan/uit. 230V schakelen in de kast, vlak aan de ledstrip een voeding en klaar? Vroeger me wel eens mispakt aan opstartstromen van voedingen (die dan schadelijk zouden zijn voor de actor) en die dan op de secundaire ook ineens een piek gaven en er zodoende al wat leds door geblazen 8)7 Dat is wel al ruim 10-15 jaar geleden, ik hoop dat dat met moderne voedingen niet meer van toepassing is?
quote:
Rafael V. schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:45:
Vraagje die tussen het LED topic en domotica in hangt: wat is nu werkelijk de beste manier om een simpele witte ledstrip te schakelen? Hoeft niet gedimd, gewoon aan/uit. 230V schakelen in de kast, vlak aan de ledstrip een voeding en klaar? Vroeger me wel eens mispakt aan opstartstromen van voedingen (die dan schadelijk zouden zijn voor de actor) en die dan op de secundaire ook ineens een piek gaven en er zodoende al wat leds door geblazen 8)7 Dat is wel al ruim 10-15 jaar geleden, ik hoop dat dat met moderne voedingen niet meer van toepassing is?
Meanwell voedingen (met name HLG serie) kunnen wel rechtstreeks aan een led strip. Zijn er zelfs (-A variant) met potmeters waarmee je spanning & stroom een klein beetje kan bijstellen zodat je de helderheid van de strip nog iets kan beïnvloeden.

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

quote:
tss68nl schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:57:
[...]

Natuurlijk past dat in een NL inbouwdoos, mits je de standaard inbouwkit geleverd hebt gekregen voor NL. Daar hoort de leverancier op te letten. Heb je vierkante frames met een rond gat? Ongeveer 78mm doorsnede?
Ze passen zelfs gemakkelijk in een minder diepe doos dan de U50.
Er moet zoveel geregeld worden dat ik nog helemaal niets aan Ekinex spul besteld heb. Nog niet eens een NL leverancier gezocht. Ik heb de beslissing op basis van aanbevelingen hier en plaatjes genomen dat dit de geschikte knoppen voor ons zijn :P

Nu dat de constructie van het huis helemaal in orde is wordt het tijd om me hier mee bezig te houden. Maar dan weet ik dat er gewoon normale dozen in kunnen. Goed om te weten dat ik dan wel een goede inbouwkit moet hebben.
quote:
Haha, als je dacht dat met afzuiging veel stof was, had je eens een sleufje zonder afzuiging moeten proberen :+ Ik denk dat je nog niet halverwege komt, achter je kijkt, en denkt: wegwezen!
Been there met het doorzagen van een aantal muren zónder afzuiging. Een week later kwam ik nog overal steenstof tegen in huis. Vandaar dat ik voor de opvolgende klussen wel goede afzuiging heb geregeld ;)

Heb je ook ergens foto's of een verslag van de voortgang van je verbouwing @Zoefff? Ziet er uit als een leuk project!
quote:
Dennis schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:49:
Heb je ook ergens foto's of een verslag van de voortgang van je verbouwing @Zoefff? Ziet er uit als een leuk project!
quote:
Hmm, ik denk dat deze op Werkaandemuur.nl hoort, en de rest op z'n fotoblog? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carlw
Hey allen,

Nog even update na het eindelijk toevoegen van al 5 dali dimmers voor mijn spotjes in living en badkamer.

Hier enkele fototjes van mijn kast. Vind het wel een mooie oplossing om de dimmers zo op de rails te bevestigen.
Ook een fototje van mijn netwerk kastje.

Ik ben eigenlijk wel heel tevreden van de combo meanwell lcm-40da samen met de dmlights (absinthe) constant current 9watt led modules die je in bv een absinthe clickfit spot kan steken.
Dimt zeer diep zonder flicker (dat ik met blote oog kan zien).

Enige issue dat ik nu heb is dat het stroomverlies in standby van de dimmers ook albis het kleiner dan 0.5W heeeeeeeeel lichtjes de leds doet flikkeren. Wel enkel zichtbaar in het donker.

carlw wijzigde deze reactie 03-05-2018 19:52 (7%)

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True