Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als er trouwens nog iemand interesse heeft in een ETS5 Pro (supplementary) licentie, dan hoor ik dat graag. Ik heb er nog één in de aanbieding voor ¤ 300,-. Het betreft gewoon een legale licentie :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:19
Misschien moet ik ook maar eens gewoon legaal gaan...
¤ 300,- is dat all in? Mooie kortingen erbij gekregen dan! 300-350 was voor mij het maximum dat ik eraan wilde geven, en tot nu toe nog nooit zo laag geraakt bij groepsaankopen. Dus, interesse!

teaser wijzigde deze reactie 04-05-2018 16:44 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
teaser schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:43:
Misschien moet ik ook maar eens gewoon legaal gaan...
¤ 300,- is dat all in? Mooie kortingen erbij gekregen dan! 300-350 was voor mij het maximum dat ik eraan wilde geven, en tot nu toe nog nooit zo laag geraakt bij groepsaankopen. Dus, interesse!
Wees gewaarschuwd: een legale versie kan onder geen enkele voorwaarde een bestand gemaakt of bewerkt(!) met een illegale versie openen. Dat betekent: alles opnieuw programmeren.

Zou zonde zijn als je geld uitgeeft en er achter komt dat je het nooit gaat gebruiken omdat de drempel te hoog is. GA's kan je natuurlijk wel importeren/exporteren....maar alle apparaten en instellingen zal je helemaal opnieuw moeten doen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
:'(
Dat verklaart waarom Zennio support mijn export niet aan de praat kreeg.
Zou copy paste van devices niet werken? Maar dan moet je 2 instanties tegelijk kunnen draaien, da's ook niet mogelijk zeker.
|:(
Toch nog eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
teaser schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:58:
:'(
Dat verklaart waarom Zennio support mijn export niet aan de praat kreeg.
Zou copy paste van devices niet werken? Maar dan moet je 2 instanties tegelijk kunnen draaien, da's ook niet mogelijk zeker.
|:(
Toch nog eens een nachtje over slapen.
Nee copy paste gaat ook niet. Het is echt een doorn in het oog.

Functioneel klopt er ook niets van:
  • Een illegale versie kan zowel illegale als correcte projecten openen.
  • Een legale versie kan geen illegale projecten openen.
Dus je wordt gestraft voor het gebruiken van een legale licentie. Ik snap natuurlijk wel dat ze in een illegale versie niets kunnen afdwingen, dus dat dit technisch makkelijker is. Maar maak dan een call naar een centrale server ofzo?

Ik had laatst iemand waarmee ik had afgesproken tegen een vergoeding zijn huis te herprogrammeren/updaten. De installateur had echter een illegale KNX licentie gebruikt, dus ik kon niets met het bestand. KNX.org wilde niets doen: 'de installateur had een legale versie moeten gebruiken!'. Joh...zo ver was ik ook al inderdaad :+

Maar goed. Nu staat de legale versie vast op de vaste machine, en een minder legale in een VM. Kon moeilijk alles opnieuw gaan zitten doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 24-09 20:58
Ik ben nog steeds in verwarring over rijgklemmen en de bruggen die je kunt gebruiken dus ik dacht ik tekenen het een keer uit hoe ik denk dat het werkt. Als ik het mis heb hoor ik het graag. Situatie is 5x2.5mm2 naar WCD en 5x2.5mm2 naar lichtpunt, voor het lichtpunt worden niet alle 5 aders gebruikt. WCD en lichtpunt zitten op dezelfde groep. 3xWCD waarvan 2 geschakeld, 1x gedimd lichtpunt. Rijgklemmen van Phoenix, PTI 2,5-L/N 3213954, PTI 2,5-L 3213950, PTI 2,5-PE/L/N 3213951, PTI 2,5-L/L 3213953.

https://tweakers.net/ext/f/yRfXivcRiUxpVd8qudH263y5/thumb.png

Nog een 2de vraag. Wat is 'best practice', alle aders die binnenkomen op de rijgklemmen monteren of alleen de stroomvoerende aders? En als je alles monteert dan op de andere zijde (in de WCD/lichtpunt) een afscherming(lasdop oid) neem ik aan?

St.Pepper wijzigde deze reactie 05-05-2018 17:19 (25%)

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
St.Pepper schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:08:
Ik ben nog steeds in verwarring over rijgklemmen en de bruggen die je kunt gebruiken dus ik dacht ik tekenen het een keer uit hoe ik denk dat het werkt. Als ik het mis heb hoor ik het graag. Situatie is 5x2.5mm2 naar WCD en 5x2.5mm2 naar lichtpunt, voor het lichtpunt worden niet alle 5 aders gebruikt. WCD en lichtpunt zitten op dezelfde groep. 3xWCD waarvan 2 geschakeld, 1x gedimd lichtpunt. Rijgklemmen van Phoenix, PTI 2,5-L/N 3213954, PTI 2,5-L 3213950, PTI 2,5-PE/L/N 3213951, PTI 2,5-L/L 3213953.
Ziet er goed uit zo. Het enige wat ik niet helemaal snap is de blauwe draad naar de schakelactor. Een dimactor heeft een blauwe nodig, maar de rest is doorgaans alleen fase die door de kast loopt.

Oh, en ik vind het minder intuïtief dat de basisklem (met aarde) rechts zit, en aanvullende klemmen links. Vaak wordt de basisklem links, en aanvullend rechts ernaast: zoals je leest, van links naar rechts. Maar dat is technisch geen probleem natuurlijk... alleen gewenning denk ik :+
quote:
[afbeelding]

Nog een 2de vraag. Wat is 'best practice', alle aders die binnenkomen op de rijgklemmen monteren of alleen de stroomvoerende aders? En als je alles monteert dan op de andere zijde (in de WCD/lichtpunt) een afscherming(lasdop oid) neem ik aan?
Alle aders die binnenkomen monteer je af. Je wil niet dat een uiteinde gaat rondzwerven en per ongeluk contact maakt met een fase waardoor je iets onbedoeld onder spanning zet. Inderdaad dop je alle ongebruikte uiteinden altijd af door het huis heen. En lasklem of hevelklem zijn het beste te gebruiken (meestal van wago).

Een lasdop is een oude manier die op samengetwiste draden gedraaid wordt en uit de gratie is geraakt omdat ze vaak verkeerd worden toegepast. (met te weinig koper waardoor hij los schiet)

tss68nl wijzigde deze reactie 05-05-2018 22:38 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:35:
[...]

Ziet er goed uit zo. Het enige wat ik niet helemaal snap is de blauwe draad naar de schakelactor. Een dimactor heeft een blauwe nodig, maar de rest is doorgaans alleen fase die door de kast loopt.
Kwam omdat ik uitging van een MDT schakelaktor met stroommeting. Als ik stroommeting wil dan wordt het volgens mij een ander plaatje. Moet nog even uitzoeken hoe dat dan zou moeten lopen.
Volgens mij is dat onzin wat ik hier neerzet. Nul/blauw hoeft niet naar schakelaktor, ook niet bij een schakelaktor met stroommeting.
quote:
Oh, en ik vind het minder intuïtief dat de basisklem (met aarde) rechts zit, en aanvullende klemmen links. Vaak wordt de basisklem links, en aanvullend rechts ernaast: zoals je leest, van links naar rechts. Maar dat is technisch geen probleem natuurlijk... alleen gewenning denk ik :+
Had ik ook zo getekend in Clip Project, maar met de lijntjes in Paint kwam het beter uit om het even te spiegelen, had geen zin om het in Clip Project te wijzigen.
quote:
Alle aders die binnenkomen monteer je af. Je wil niet dat een uiteinde gaat rondzwerven en per ongeluk contact maakt met een fase waardoor je iets onbedoeld onder spanning zet. Inderdaad dop je alle ongebruikte uiteinden altijd af door het huis heen. En lasklem of hevelklem zijn het beste te gebruiken (meestal van wago).
Ik bedoel idd hevelklemmen. Die van Wago (#221) zijn makkelijk en klein. Past vrijwel altijd.
quote:
Een lasdop is een oude manier die op samengetwiste draden gedraaid wordt en uit de gratie is geraakt omdat ze vaak verkeerd worden toegepast. (met te weinig koper waardoor hij los schiet)
Dat probleem heb je idd niet heel snel met hevelklemmen. Die Wago 221 zijn ook nog eens doorzichtig dus je hebt een beperkte visuele controle. Met lasklemmen heb ik het soms gehad dat er een ader niet goed vast zat. Afstriplengte is ook wel belangrijk blijkt dan ook.

[...]

St.Pepper wijzigde deze reactie 06-05-2018 13:16 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
St.Pepper schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:59:
Nul/blauw hoeft niet naar schakelaktor, ook niet bij een schakelaktor met stroommeting.
Nee, volgens mij ook niet. Al zijn er wel actoren die 230V hulpspanning nodig hebben om de electronica zelf op te laten draaien. Die kan je beter niet nemen, er zijn genoeg alternatieven die gewoon de elektronica op de busspanning laten werken. Van MDT zijn dat alleen de Jalousie aktoren volgens mij... maar de universele aktoren (Jal + schakel) hebben dan weer geen 230V nodig.
quote:
Ik bedoel idd hevelklemmen. Die van Wago (#221) zijn makkelijk en klein. Past vrijwel altijd.
Nou, de 221 serie van Wago zijn inderdaad geweldig vind ik persoonlijk, maar ik werd wel voor gek verklaard door professionele elektriciëns omdat "niemand zijn hele huis met die dingen aanlegt". Dat klopt ook wel: in een standaard opzet met centraaldozen waar rustig in één doos 10x bruin, 10x zwart, 5x blauw en 8x aarde doorverbonden moet worden kom je al snel plek te kort.

Maar als je domotica aanlegt, dan ligt alles toch naar de meterkast. Punten waar meer dan 5 draden worden doorverbonden zijn schaars. En dan zijn die 221 klemmen ideaal.

Wat in beperkte ruimte wordt toegepast tegenwoordig is de 2273 serie van wago. Die zijn echt heel klein, maar geen hevelklemmen.
quote:
Dat probleem heb je idd niet heel snel met hevelklemmen. Die Wago 221 zijn ook nog eens doorzichtig dus je hebt een beperkte visuele controle. Met lasklemmen heb ik het soms gehad dat er een ader niet goed vast zat. Afstriplengte is ook wel belangrijk blijkt dan ook.
Afstriplengte is bij insteekklemmen zeer belangrijk (achterop je stopcontacten vaak 15mm zelfs, wat veel mensen niet opmerken), laten de draden zo los als ze een paar mm te kort zijn. Maar, ik heb het ook al meegemaakt met de 221 hevelklemmen van Wago: 2mm korter dan de normale 11mm, en de draad kan er zomaar actief uit worden geschoten na een paar minuten vast te hebben gezeten.

Een instelbare striptang is echt geen overbodige luxe als je het goed wil doen. :)

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23-09 09:33
Inmiddels bij de fine-tuning aangekomen van de installatie. Een van de zaken waar ik tegen aan liep was dat ik bij de centraal-uit knop geen status had. Het was me toch een paar keer overkomen dat ik vergeten was de verlichting uit te schakelen. Ik heb daarom gebruik gemaakt van de logische functies van de X1. Ik heb alle feedback groepadressen van de verlichting via een OF-blok als ingang eraan gekoppeld. De centraal-uit feedback groep als uitgang.

Ik wil nog logische blokken gaan maken om bijvoorbeeld wat verlichting bij binnenkomst te schakelen als ik thuiskom en het al donker is.

Ik moet me nog wat gaan verdiepen in de mogelijkheden van scenes. Misschien dat ons dat ook nog wat brengt.
@GerjanT Scenes heb ik in gebruik met mijn X1/G1. Heb de scenes zelf geprogrammeerd op de X1 en ik kan ze afroepen vanaf zowel X1 als G1. Werkt prima! Je oplossing voor de centraal-uit lijkt me ook mooi.

Ik heb me deze week eens even verdiept in de thermostaat-functies van de G1/X1. Ik heb een Theben OT-Box en ik heb de G1 inmiddels werkend met temperatuursensor. De keuze waar ik nu voor sta is of ik de G1 of de X1 als thermostaat ga gebruiken. Ik heb trouwens alleen maar alles aan of alles uit, dus voor nu is het redelijk simpel. Overigens kreeg ik uitstekende telefonische support van Theben om me even op weg te helpen hoe om te gaan met een altijd-open-verdeelunit.

Voordeel van de G1 is dat ik eventueel de temperatuur en de bedrijfsmodus kan veranderen, maar eigenlijk wil ik gewoon met vaste waarden werken (comfort 21; stand-by 19,5; nacht 18) en de bedrijfsmodus af laten hangen van de status van het alarmsysteem zodat het autonoom werkt. Met de X1 zou het ook kunnen en het voordeel vind ik dat die thermostaat op de G1 niet zichtbaar is (je kunt hem helaas niet onder een menutje stoppen, hij zit rechtstreeks in het hoofdmenu).

Gebruik jij je Gira 212900 als thermostaat @GerjanT?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23-09 09:33
Ik gebruik inderdaad de verwarmingsaktor 2129. Werkt prima als je even doorhebt hoe je eea moet instellen. Voordeel van de actor is dat je de controller adressen moet invullen en dat de aansturing van de uitgangen verder intern gaat. Ook de omschakeling warmen/koelen werkt mooi. Ik heb uiteindelijk de badkamer alleen de functie verwarmen gegeven dus die koelt nu niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb vanochtend mijn verwarmingsaansturing afgerond (althans, deel 1).

8)7

Wat ik nu heb is de X1 als 'thermostaat'. Deze bepaalt op basis van het alarmsysteem (aanwezig, afwezig of nacht) de streefwaardetemperatuur. Als ik 'aanwezig' ben, wordt een temperatuur gebruikt die ik zelf kan instellen op de G1 in de woonkamer. De afwezig- en nachttemperatuur zijn vaste waarden. Wat ik wel heb gemaakt is dat de aanwezig-temperatuur automatisch gereset wordt (naar 21 graden) als de nacht begint.

Ik heb met monitoren al gezien dat de X1 netjes een stelwaarde uitstuurt. Deze is zometeen de input voor de Opentherm gateway op basis waarvan de ketel in- of uitgeschakeld wordt. Dit is trouwens nog wel afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur: zodra deze 18 graden of meer is, gaat de ketel niet aan.

De volgende stap is om de vloerverdeelunits uit te schakelen zodra de ketel geen warmte genereert, maar daarvoor moet ik dan in de X1 nog een klein circuitje bouwen die hem per 24 uur minstens een kwartiertje laat lopen. Dat wordt iets met de bedrijfsurenteller, de inverter, de telegramvertrager of de watchdag :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 09:15

tomtommie

Alaaf!

Ik lees al een tijdje mee en ga in de komende tijd waarschijnlijk nog wel wat vragen op jullie afvuren als ik richting uitwerking van mijn knx systeem ga.

Nu lees ik diverse ervaringen en meningen over temperatuurregeling per kamer. Op zich lijkt me dit een mooi systeem (ik heb radiatoren op de kamers boven), maar ik vraag me af hoe jullie dit qua bediening geregeld hebben. Een drukknop bij de deur met een vooraf ingesteld profiel?
Iets visueels om de temperatuur op te kunnen zien zou misschien wenselijk zijn... maar een Ekinex room temperature controller kan volgens mij alleen thermostaat functies bedienen en geen verlichting toch? Dan zou je dus weer extra knoppen bij moeten plaatsen. Misschien voor een slaapkamer een beetje overdreven...
Uiteraard zou alles ook meer geautomatiseerd moeten kunnen, maar een bepaalde mate van handmatige bediening zonder naar een visuele controller in de woonkamer bijvoorbeeld te moeten zou wel prettig zijn.

Hoe hebben jullie Ekinex spul gekocht? Direct via hun website?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
tomtommie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:15:
Iets visueels om de temperatuur op te kunnen zien zou misschien wenselijk zijn... maar een Ekinex room temperature controller kan volgens mij alleen thermostaat functies bedienen en geen verlichting toch?
https://en.ekinex.com/tec...ion-unit-touch-see_6.html
quote:
FUNCTIONS / CHARACTERISTICS
• chronothermostat for 4 independent zones
• on/off switching of single loads or groups of loads
• dimming of lighting devices
• control of motor drives (for roller shutters, blinds, curtains, etc.)
• displaying of status of signal contacts (from safety devices, etc..)
• displaying date and time from the internal clock or a KNX timer
• displaying values from a KNX weather station such as outdoor temperature, wind speed, rain presence, brightness, etc.
• displaying of alarm messages
• recalling and storage of scenarios
• sending of values (temperature, brightness, etc.) on the bus
• function blocking with password
• temporarily locking function for screen cleaning
:).

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
tomtommie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:15:
Ik lees al een tijdje mee en ga in de komende tijd waarschijnlijk nog wel wat vragen op jullie afvuren als ik richting uitwerking van mijn knx systeem ga.
Welkom :) Goed te zien dat er steeds meer mensen kiezen voor KNX :)
quote:
Nu lees ik diverse ervaringen en meningen over temperatuurregeling per kamer. Op zich lijkt me dit een mooi systeem (ik heb radiatoren op de kamers boven), maar ik vraag me af hoe jullie dit qua bediening geregeld hebben. Een drukknop bij de deur met een vooraf ingesteld profiel?
Iets visueels om de temperatuur op te kunnen zien zou misschien wenselijk zijn... maar een Ekinex room temperature controller kan volgens mij alleen thermostaat functies bedienen en geen verlichting toch? Dan zou je dus weer extra knoppen bij moeten plaatsen. Misschien voor een slaapkamer een beetje overdreven...
Uiteraard zou alles ook meer geautomatiseerd moeten kunnen, maar een bepaalde mate van handmatige bediening zonder naar een visuele controller in de woonkamer bijvoorbeeld te moeten zou wel prettig zijn.
De Ekinex RTC kan inderdaad geen verlichting bedienen, dus is behoorlijk onhandig daardoor en wordt altijd gebruikt in tandem boven een andere unit. Dat is vaak per ruimte veel te duur.

Wat veel mensen doen is alleen sturen op basis van aanwezigheid in de ruimte. Zeker als je een radiator hebt hangen, die zijn lekker snel. De temperaturen? Die zou ik gewoon instellen via een visualisatie naar je keuze. Meestal als je per ruimte de ideale temperatuur hebt gevonden, verander je die instelling toch niet meer. Als je zorgt dat je die visualisatie web-based hebt, dan kan iedereen met zijn telefoon de temperaturen aanpassen in noodgevallen.
quote:
Hoe hebben jullie Ekinex spul gekocht? Direct via hun website?
Je kan niet direct bij Ekinex kopen, maar www.ekinex.nl is wel begonnen met vermelding van wat verkooppunten. Die lijst schommelt nogal, aangezien er initiëel best veel op stonden, maar de meeste ook na een paar maanden weer gestopt vanwege de lage marges.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Ja die touch & see is wel een oplossing inderdaad, maar, je moet hem eerst echt even 'touch & see', want het LCD scherm is niet heel erg goed leesbaar onder een beetje hoek. Als dat met spiegeling en hoogte waarop je hem hangt geen probleem is....dan is het een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Aanwezigheid met een PIR? Wat voor een timeout werken jullie mee? Ik heb nu wel eens met een bewegingssensor dat als je stil zit het licht dimt, je moet dan weer opstaan of lomp gaan zwaaien om te activeren, kan me voorstellen dat dit met verwarming nog vervelender is omdat je het niet meteen door hebt.

Andersom, als je even snel een kamer binnen loopt schiet de verwarming aan, misschien ook niet altijd gewenst. Oehhh automatisering brengt wat met zich mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
tomtommie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:02:
Aanwezigheid met een PIR? Wat voor een timeout werken jullie mee? Ik heb nu wel eens met een bewegingssensor dat als je stil zit het licht dimt, je moet dan weer opstaan of lomp gaan zwaaien om te activeren, kan me voorstellen dat dit met verwarming nog vervelender is omdat je het niet meteen door hebt.

Andersom, als je even snel een kamer binnen loopt schiet de verwarming aan, misschien ook niet altijd gewenst. Oehhh automatisering brengt wat met zich mee.
Je kan aanwezigheid op een hele hoop manieren bepalen hoor:
  • In sommige ruimtes: staat de TV of muziek aan? Wat is het geluidsniveau? (werkt niet geweldig bij snurkers :+ ).
  • Daarnaast is het handig om met een 'aanwezigheidsknop' te werken. Als de gebruiker deze indrukt dan stelt hij de ruimte in voor actief gebruik. Ongeacht timeouts van PIRs etc.
  • Je kan aan de status of de verwarming geforceerd aan blijft, ook visuele ques koppelen zoals bijvoorbeeld accentverlichting in de kamer ofzo. Op die manier zie je meteen als de kamer uit de gebruiksmodus gaat.
De meeste goede PIRs hebben meerdere kanalen zodat je ze voor actieve detectie kan gebruiken, én voor langdurige aanwezigheids indicatie tegelijk. Meestal kan je op zo'n 3e of 4e kanaal dan instellen dat als er in de afgelopen 1 uur, minimaal 3 bewegingen zijn waargenomen, dat de kamer actief blijft. En bijvoorbeeld óók dat voordat de kamer in 'actief' modus gaat, er eerst over meer dan 15 minuten minimaal 3x beweging moet zijn geweest. Een keer naar binnen lopen doet dan niets met je detectie.

Die scenarios dat je ineens in het donker zit....tjah. Dat zijn meestal heel simpel vormgegeven kantooroplossingen: beweging? direct aan, 15 min geen beweging? Uit!. Met alle problemen van dien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
quote:
tss68nl schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:44:
[...]

Je kan aanwezigheid op een hele hoop manieren bepalen hoor:
[list]
  • In sommige ruimtes: staat de TV of muziek aan? Wat is het geluidsniveau? (werkt niet geweldig bij snurkers :+ ).
Vind ik persoonlijk een mindere manier om aanwezigheid te bepalen. Ik zit hier met vergeetachtige huisgenoten (vrouw en 2 kinderen ;) ) die TV of muziek laten aan staan als ze een ruimte verlaten. Het doel bij mij van aanwezigheidsbepaling is ook deze nutteloze verbruikers uitschakelen.
quote:
  • Daarnaast is het handig om met een 'aanwezigheidsknop' te werken. Als de gebruiker deze indrukt dan stelt hij de ruimte in voor actief gebruik. Ongeacht timeouts van PIRs etc.
Vind ik ook minder. We gaan ons huis automatiseren, en dan moet je op knoppen duwen om aan te geven dat je een ruimte actief gaat gebruiken.. mweh. Hoe minder er manueel moet, hoe beter.
quote:
  • Je kan aan de status of de verwarming geforceerd aan blijft, ook visuele ques koppelen zoals bijvoorbeeld accentverlichting in de kamer ofzo. Op die manier zie je meteen als de kamer uit de gebruiksmodus gaat.
[/list]
Of feedbackleds in drukknoppen.
quote:
De meeste goede PIRs hebben meerdere kanalen zodat je ze voor actieve detectie kan gebruiken, én voor langdurige aanwezigheids indicatie tegelijk. Meestal kan je op zo'n 3e of 4e kanaal dan instellen dat als er in de afgelopen 1 uur, minimaal 3 bewegingen zijn waargenomen, dat de kamer actief blijft. En bijvoorbeeld óók dat voordat de kamer in 'actief' modus gaat, er eerst over meer dan 15 minuten minimaal 3x beweging moet zijn geweest. Een keer naar binnen lopen doet dan niets met je detectie.

Die scenarios dat je ineens in het donker zit....tjah. Dat zijn meestal heel simpel vormgegeven kantooroplossingen: beweging? direct aan, 15 min geen beweging? Uit!. Met alle problemen van dien.
In doorgangsruimtes (berging, traphal) werk ik met een timeout van 30s. Dat werkt ideaal omdat je in die ruimtes praktisch altijd in beweging bent. Ruimtes die normaal gesloten blijven (toilet) kun je voorzien van een deurcontact. Zolang het contact gesloten blijft kan niemand de ruimte in of uit. Dus zelfs al zegt de PIR dat er niemand meer is, kun je toch de aanwezigheid forceren. Dat voorkomt dat je onnodig lange timeouts moet gebruiken.
Voor verwarming inderdaad werken met zeer lange timeouts, en inschakelvertraging.

Tenminste, als je al je verwarming op dat niveau wilt sturen. Over wat voor gebouw gaat het? In een modern, goed geïsoleerd huis heeft het weinig zin om per ruimte te gaan sturen omdat de warmte zich toch automatisch over heel het huis verspreidt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
teaser schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:41:
Vind ik persoonlijk een mindere manier om aanwezigheid te bepalen. Ik zit hier met vergeetachtige huisgenoten (vrouw en 2 kinderen ;) ) die TV of muziek laten aan staan als ze een ruimte verlaten. Het doel bij mij van aanwezigheidsbepaling is ook deze nutteloze verbruikers uitschakelen.
Volgens mij moet ik het duidelijker uitleggen :) Het aanzetten van muziek of TV, is een goede indicatie dat de ruimte actief gebruikt wordt en kan als start gelden. Een lange time-out op een PIR sensor, kan vervolgens die apparaten uit zetten. Dat kan je natuurlijk nooit doen op basis van het feit dat de TV aan staat....zoals je zegt, die moet juist uitgeschakeld worden.
quote:
Vind ik ook minder. We gaan ons huis automatiseren, en dan moet je op knoppen duwen om aan te geven dat je een ruimte actief gaat gebruiken.. mweh. Hoe minder er manueel moet, hoe beter.
De grootste frustratie met automatisering is wanneer de automatisering het niet bij het goede eind heeft, en je vervolgens niet kan ingrijpen. Ik voorzie altijd een handmatige knop zodat je zelf de ruimte in een andere modus kan forceren. Dat geldt zowel om 'aanwezigheid' te forceren....als dat je als je er aan denkt niet op de time-outs hoeft te varen, maar gewoon netjes de ruimte 'uit' kan zetten bij het verlaten.

Dat wil niet zeggen dat je hem *moet* gebruiken. Je bent nog steeds vrij om zo goed mogelijke logica te bouwen om automatisch patronen te herkennen. Maar handmatig in kunnen grijpen vind ik altijd wenselijk. Ik zou het vreselijk irritant vinden als ik de deur van een kamer uit loop, en ik kan *niet* de muziek en verlichting uit zetten terwijl ik weet dat ik daar voorlopig niet meer terug kom.
quote:
Of feedbackleds in drukknoppen.
Ja, dat is natuurlijk sowieso handig. Maar het is wel de vraag of dat echt voldoende opvalt als je bijvoorbeeld aan het werk bent. Ik heb in mijn werkkamer bijvoorbeeld een led strip gekoppeld die wat verstrooid licht via het plafond boven het bureau geeft. Als die uit gaat, dan merk ik het meteen.
quote:
In doorgangsruimtes (berging, traphal) werk ik met een timeout van 30s. Dat werkt ideaal omdat je in die ruimtes praktisch altijd in beweging bent. Ruimtes die normaal gesloten blijven (toilet) kun je voorzien van een deurcontact. Zolang het contact gesloten blijft kan niemand de ruimte in of uit. Dus zelfs al zegt de PIR dat er niemand meer is, kun je toch de aanwezigheid forceren. Dat voorkomt dat je onnodig lange timeouts moet gebruiken.
Voor verwarming inderdaad werken met zeer lange timeouts, en inschakelvertraging.
Ja, je oplossing met deurcontact + pir werkt prima in het toilet.
quote:
Tenminste, als je al je verwarming op dat niveau wilt sturen. Over wat voor gebouw gaat het? In een modern, goed geïsoleerd huis heeft het weinig zin om per ruimte te gaan sturen omdat de warmte zich toch automatisch over heel het huis verspreidt.
Hmm, in de praktijk vind ik dat toch aardig tegenvallen. We hebben een goed geisoleerd maar langgerekt huis, en zelfs in de open woonkamer + keuken + eetkamer, merk ik groot verschil in stoken op de verschillende zones. Dat, terwijl we een WTW hebben die de hele dag geforceerd lucht door die ruimte trekt. Op een of andere manier is er minder verspreiding van warmte dan je in eerste instantie zou aannemen, en volgens mij komt dat door de opwarming van de vloer en muren lokaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:01:

De grootste frustratie met automatisering is wanneer de automatisering het niet bij het goede eind heeft, en je vervolgens niet kan ingrijpen. Ik voorzie altijd een handmatige knop zodat je zelf de ruimte in een andere modus kan forceren. Dat geldt zowel om 'aanwezigheid' te forceren....als dat je als je er aan denkt niet op de time-outs hoeft te varen, maar gewoon netjes de ruimte 'uit' kan zetten bij het verlaten.

Dat wil niet zeggen dat je hem *moet* gebruiken. Je bent nog steeds vrij om zo goed mogelijke logica te bouwen om automatisch patronen te herkennen. Maar handmatig in kunnen grijpen vind ik altijd wenselijk. Ik zou het vreselijk irritant vinden als ik de deur van een kamer uit loop, en ik kan *niet* de muziek en verlichting uit zetten terwijl ik weet dat ik daar voorlopig niet meer terug kom.
Ja, die filosofie pas ik ook toe. Maar het leek of je de drukknop als op zich staande oplossing voorstelde.
Ik gebruik de uit-knop ook altijd als ik een ruimte verlaat. Het licht gaat uiteindelijk wel uit, maar ik loop toch recht op de knop af om de deur te openen dus het is geen extra moeite.

• Stancke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:49
Misschien domme vraag maar ik waag het erop...

Vorige maand een huis gekocht met een volledig functionerend domotica systeem via iPad. Nu, gezien wij nog niet in het huis wonen maar wel al eens gaan kijken, vroeg ik mij af of er iemand uit onderstaande afbeelding kan opmaken welk merk van domotica systeem wij hebben?

Afgelopen week wel al eens de sleutel gekregen maar doordat de elektriciteit reeds afgesloten is, kon ik geen werkende displays zien en heb ik geen idee van merk.

https://imgur.com/a/5YadKnZ

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Stancke schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:44:

Afgelopen week wel al eens de sleutel gekregen maar doordat de elektriciteit reeds afgesloten is, kon ik geen werkende displays zien en heb ik geen idee van merk.

https://imgur.com/a/5YadKnZ
Ik denk dat je beter een foto kunt maken van de componenten in de regelkast :) .

• Stancke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:49
quote:
Femme schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat je beter een foto kunt maken van de componenten in de regelkast :) .
Die heb ik natuurlijk niet, mijn vriendin heeft wel deze nog... Zou dit het kunnen zijn? Dan is het duidelijk een Daikin systeem :P Vergeef me mijn amateurisme, ken er niets van :+

https://imgur.com/a/wsJV4M8

EDIT: Blijkbaar regelaar van de warmtepomp

Stancke wijzigde deze reactie 16-05-2018 11:58 (5%)

• Tamburino
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 25-05 15:03
Hallo allemaal

first of all apologies for my English, as I have only recently moved to the Netherlands and my Dutch skills are insufficient.

I have recently moved to a new house and I would like to setup some home automation, especially with regards to the lights.

The house has pre-installed TR201 and TR210 relays/dimmers in all light spots and they seem to be paired to the battery-powered switches at the entrance of each room. I am not a KNX expert, but searching the house with a friend we did not find any central KNX unit so we tend to believe that every relay/switch-couple is "stand-alone" and not part of a network. Is that possible?

Anyway, the system does not behave "smart" at all in this way, as I am unable to program scenes or control lighs remotely (e.g. with a phone).

Is there a way to enhance my setup, keeping TR201 and TR210, and adding some intelligence for remote controlling?

Thanks in advance _/-\o_

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Looking at the specs, the TR210 is a Hager product and using the KNX-RF protocol. I guess you could add a ethernet interface and knx-rf bridge, which would allow some first steps in getting the lights and switches connected to a wired knx setup.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21-09 17:11
Or talk to @posttoast who had a similar situation:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:44
quote:
I don't know if that would help though ;) My "solution" consists of taking out all the KNX stuff and replacing it with Hue.
quote:
With one difference: PostToast wanted to bypass his TR2xx units as he had no use for them. I believe @Tamburino wants to actually use his system.

The best way is as described: buy a KNX/IP to KNX/RF bridge or coupler. This unit will enable you to reprogram all units using ETS5 software.

You probably won't be able to download the current programming: so test on a unit that you won't be needing if you can get it to work. Then make a plan to reprogram the full house.

quote:
posttoast schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:29:
[...]

I don't know if that would help though ;) My "solution" consists of taking out all the KNX stuff and replacing it with Hue.
I remembered correctly :+

• Tamburino
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 25-05 15:03
Thanks guys for the quick responses!!

Indeed, replacing everything with Hue (+BuschJAeger +Osram Smart Plug) would be an easy option... but I quickly make a calculation and it would cost around 2000 euros to do the full house.

That is why I am wondering whether I can re-use any of the existing devices.

Please could you give me some more details of what I would need? KNX/IP, KNX/RF bridge or coupler? Anything else? I fear this solution might be equally expensive (or more). Any reason why I should prefer this to Hue?
quote:
Tamburino schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:54:
Please could you give me some more details of what I would need? KNX/IP, KNX/RF bridge or coupler? Anything else? I fear this solution might be equally expensive (or more). Any reason why I should prefer this to Hue?
Because real men use KNX :+

Anyway.

When used purely for lighting, there is much to say to just use Hue. That changes quickly if you want more than that now or in the future. For example switching / advanced integration / logic. Let me explain:
  • Because KNX is an open but standardized protocol there are hundreds of companies that make products that are certified to work within that same ecosystem.
  • Think about switching. Hue offers a couple of switches, but they are limited in design, and very limited in the amount of devices you can address with them. Look at KNX: there are hundreds of switches, with ample options to switch lights and display feedback.
  • With KNX there are a lot of products you can attach through IP that have freely programmable logic. If you would like toying with a raspberry Pi or even an ESXi setup, there are logic modules and even HomeKit bridges to play with. Most likely you will even be able to integrate your TV and stereo IP API. With Hue....you will have to wait until someone makes something compatible (and you'd still have to buy it.....for example...a compatible TV).
And you already have the KNX-RF components. You probably *only* need a bridge between KNX/RF and IP. This is mostly done via a small piece of wired KNX (KNX/TP or TwistedPair). So you would have: KNX/RF -> KNX/TP -> KNX/IP

This KNX-RF to KNX-TP converter will create a normal KNX line. You will still need a KNX power source and a KNX/IP interface for a total of ¤420.

By the way, can you check if you have a unit looking like this somewhere in your house?:
https://www.voltus.de/hau...ienkoppler-knx-weiss.html . This is the Hager KNX/RF to KNX/TP link. You then only need the other components to tap into the KNX/TP line.

• teaser
Also consider this: in 10-15 years, will Hue still be around? Chances are slim. So if you need to replace something, or want to expand, you simply can't. That's the problem with most of these systems: they come and go in relative short timespans. With wireless technologies that's not a huge problem, but still inconvenient and a waste of money.

KNX is a standard that evolved from several protocols which have been around since the early nineties. It has dozens of large companies behind it. It's widely adopted in building automation. I deem the chance that KNX will disappear in the next 30 years close to zero. I wouldn't have installed KNX as the foundation of my home automation if I didn't think it would survive for several decades.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
Waarschijnlijk een beetje off-topic maar wat hebben jullie als intercom systeem? KNX gebaseerde systemen ben ik nog niet tegen gekomen, het meeste lijkt 2-draads of IP gebaseerd te zijn. Prijzen gaan ook alle kanten op. Ben zelf aan het kijken of de Mobotix T25 een goede optie is. Die is er in een Z/W nacht uitvoering (0.1 lux gevoeligheid) en een kleuren optie (1 lux gevoeligheid). Twijfel welke de beste keuze zou zijn als het de T25 zou worden. In de omgeving waar de intercom komt is weinig tot geen omgevingslicht. Kan natuurlijk het relais van de Mobotix gebruiken om via een binaire ingang de buitenverlichting te schakelen.

Andere intercom-systemen op de short list zijn de 2N entry com IP en de Dahua VTK-VTO2000A maar hoor graag suggesties en ervaringen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
St.Pepper schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:22:
Waarschijnlijk een beetje off-topic maar wat hebben jullie als intercom systeem? KNX gebaseerde systemen ben ik nog niet tegen gekomen, het meeste lijkt 2-draads of IP gebaseerd te zijn. Prijzen gaan ook alle kanten op. Ben zelf aan het kijken of de Mobotix T25 een goede optie is. Die is er in een Z/W nacht uitvoering (0.1 lux gevoeligheid) en een kleuren optie (1 lux gevoeligheid). Twijfel welke de beste keuze zou zijn als het de T25 zou worden. In de omgeving waar de intercom komt is weinig tot geen omgevingslicht. Kan natuurlijk het relais van de Mobotix gebruiken om via een binaire ingang de buitenverlichting te schakelen.

Andere intercom-systemen op de short list zijn de 2N entry com IP en de Dahua VTK-VTO2000A maar hoor graag suggesties en ervaringen.
Gira heeft een paar camera systemen die samenwerken met de Gira G1 als binnenstation. En volgens mij tegenwoordig met een DSC-IP interface +X1 + nog iets ook op je gsm.

Doorbird willen mensen ook nog wel eens gebruiken (geen KNX, maar je kan de in/uitgaande relais wél koppelen op KNX).

Inderdaad allemaal geen KNX. Maar de datarate van KNX is daar ook veel te laag voor. Daarom wordt IP gebruikt. Integratie werkt de andere kant op: via conventionele relais koppelen op KNX. Beeld zal altijd via IP blijven gaan.

tss68nl wijzigde deze reactie 21-05-2018 21:38 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
Doorbird is eigenlijk toch geen aanrader. Ik heb regelmatig problemen om een videostream op te zetten of de history te bekijken, en ik heb me nog niet vaak verstaanbaar kunnen uitdrukken tegenover bezoekers. Nochtans is de Doorbird bedraad verbonden, heb ik een stabiele internetverbinding en ook de gsm ofwel thuis met wifi verbonden ofwel weg van huis met een goede LTE connectie.
Misschien dat het met SIP betrouwbaarder werkt? Moet ik eens proberen.

Maar los daarvan kun je dit soort deurstations inderdaad perfect koppelen met een binaire ingang en eventueel een actuator voor de deuropener. Een native-KNX product zou het voordeel kunnen hebben dat je geen externe/centrale logica moet inschakelen om de signalen te verwerken, maar de keuze is zeer beperkt en met Gira betaal je je waarschijnlijk blauw.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
teaser schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:35:
Doorbird is eigenlijk toch geen aanrader. Ik heb regelmatig problemen om een videostream op te zetten of de history te bekijken, en ik heb me nog niet vaak verstaanbaar kunnen uitdrukken tegenover bezoekers. Nochtans is de Doorbird bedraad verbonden, heb ik een stabiele internetverbinding en ook de gsm ofwel thuis met wifi verbonden ofwel weg van huis met een goede LTE connectie.
Misschien dat het met SIP betrouwbaarder werkt? Moet ik eens proberen.

Maar los daarvan kun je dit soort deurstations inderdaad perfect koppelen met een binaire ingang en eventueel een actuator voor de deuropener. Een native-KNX product zou het voordeel kunnen hebben dat je geen externe/centrale logica moet inschakelen om de signalen te verwerken, maar de keuze is zeer beperkt en met Gira betaal je je waarschijnlijk blauw.
Teaser, geen idee waar dat aan ligt. Ik heb de verhalen ook gehoord, maar de doorbird hier thuis én die van m'n schoonzus werken feilloos.
Het enige wat me opvalt is dat je soms niet snel genoeg verbinding krijgt. Je kan er dan op wachten, maar dat duurt heel lang (vaak 30 seconden). Als ik niet binnen 2 a 3 seconden beeld heb, dan annuleer ik, en open ik hem direct weer, en dan heb ik altijd direct beeld.

Wifi schijnt sowieso een drama te zijn met Doorbird, je moet hem inderdaad wel bedraad aansluiten. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
Kwam laatst wel iets tegen met KNX integratie, was meen ik alleen een IP camera. Kan het zo snel niet terug vinden.

Gira System 106 is mooi spul, zeker icm G1, maar is mij iets teveel ¤¤¤ op dit moment hoewel die Mobotix ook niet echt goedkoop is. Doorbird zou nog kunnen maar werkt meen ik niet stand alone maar altijd via de cloud van Doorbird?

Gevonden: https://www.axis.com/press-center/press-release/4348/nl

St.Pepper wijzigde deze reactie 22-05-2018 20:57 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
St.Pepper schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:55:
Kwam laatst wel iets tegen met KNX integratie, was meen ik alleen een IP camera. Kan het zo snel niet terug vinden.

Gira System 106 is mooi spul, zeker icm G1, maar is mij iets teveel ¤¤¤ op dit moment hoewel die Mobotix ook niet echt goedkoop is. Doorbird zou nog kunnen maar werkt meen ik niet stand alone maar altijd via de cloud van Doorbird?

Gevonden: https://www.axis.com/press-center/press-release/4348/nl
Doorbird werkt op je interne netwerk altijd direct over je eigen netwerk. Als je vanaf buiten contact maakt dan gaat het via de 'cloud'. Maar dat is niet zo vreemd, want hoe moet je anders connectie maken. Er zijn niet veel mensen met een vast IP, dus wat ze minimaal in de 'cloud' hebben zitten is een DDNS achtige service.

Verder bewaren ze wat fototjes, en onder bijbetaling ook videobeelden geloof ik. Maar een Doorbird is volledig open: je kan hem aansluiten op een Gira deurcommunicatie, op QNAP, Synology voor video surveillance, ONVIF support.

Omdat alle fabrikanten gesloten 'vendor lock-in' systemen maken via hun eigen cloud, worden alle producten met internet functies (want dat is cloud eigenlijk) versleten als gesloten 'eigen cloud' oplossingen. Dat is zeker zo met Ring en andere concurrenten, maar Doorbird doet het wat dat betreft best leuk.

De hardware is niet van uitmuntende kwaliteit, de software ook niet.... maar voor de prijs vind ik het echt prima. Gira is schreeuwend duur inderdaad, en werkte tot 1 maand geleden niet via telefoon of buiten de deur. Daar is nu een oplossing voor, maar dan moet je wel een aantal dure gateways aanschaffen en daisy-chainen.

En nee, ik heb geen aandelen :) Verkoop ze ook niet :+ Ik vind het oprecht voldoende kwaliteit voor het geld wat je er voor betaald. Het is wel écht consumer electronica, al doen de inbouwunits wel iets degelijker aan.

tss68nl wijzigde deze reactie 22-05-2018 21:42 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
Zijn er hier die gebruik hebben gemaakt van de hager FP54Q1S (http://www.hager.nl/produ...asse-ii/fp54q1s/37344.htm) of vergelijkbaar?

Stuitte op het KNX forum van de oosterburen op dit draadje: https://knx-user-forum.de...gen?p=1006399#post1006399. Daar wordt gesproken over railhouders die tevens verticale draadgoten zijn. De DE Hager-code is UZ10Z1 (https://www.hager.de/vert...ferform/uz10z1/931674.htm) maar bij Hager NL niet te vinden, wel kom ik de UD..B1 tegen, vb UD11B1 (http://www.hager.nl/produ...1094.htm?utm_source=print) en ook de UD..B3, vb (http://www.hager.nl/produ...s-ud..b3/ud11b3/51412.htm). Verschil tussen de UD..B1 en UD..B3 is de opening in de verticale doorvoer.

Als ik de foto's van de NL componenten vergelijk met de Duitse component dan lijkt mij dat zowel de NL als de DE die verticale kabeldoorvoer hebben. Schijnbaar is die houder niet los leverbaar voor de NL markt?

En dan nu mijn eigenlijke vraag: zouden de Duitse Univers onderdelen uitwisselbaar zijn met de NL Univers kasten, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
quote:
Brains schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:05:
Ik heb een Busch Jaeger KNX priOn display/draaibediening waar ik nog een buskoppelaar voor nodig heb. Echter daar raak ik de weg kwijt. Deze twee twee koppelaar worden genoemd: 6120/12-101-500 en 6120/13-500. De een is een "power" koppelaar. Beide kopelaars melden iets van 24v in de specificatie.
Is dit nog gelukt? Heb je die PriOn aan de praat gekregen? Zo ja, welke onderdelen heb je besteld en heb je een huidige generatie of de vorige?

Afgelopen weekend via Marktplaats ook zo'n unit gekocht maar die mist nog een montageframe en buskoppelaar. Wel handig als ik daar de juiste onderdelen bij bestel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:33
@bartvb Deze buskoppelaar heb ik besteld: ABB KNX priOn power-busaankoppeling inbouw 6120/13 -500.
Die heeft naast de rood/zwarte KNX aders ook nog 24 volt nodig. Thuis kan ik eventueel meer details opzoeken.

Het programmeren gaat trouwens via een externe tool, die vanuit ETS wordt gestart. Daarvan heb ik twee versies, waarvan er maar één werkt.

Brains wijzigde deze reactie 28-05-2018 10:27 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Ah, dank! Ik wacht even af wat ik nu precies binnenkrijg, daarna wat spullen bijbestellen.

Gerelateerde vraag; ik heb hier een Loxone Miniserver draaien met een Meanwell 24V power supply. Kan ik die voeding ook gebruiken om KNX te voorzien van spanning in mijn mini-testopstelling? De KNX documentatie heeft het de hele tijd over de choke die nodig is om het dataverkeer op de bus OK te houden. Mijn elektronicakennis is wat te ver weggezakt of dat een probleem gaat vormen met een willekeurige andere voeding?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
quote:
bartvb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:50:
Ah, dank! Ik wacht even af wat ik nu precies binnenkrijg, daarna wat spullen bijbestellen.

Gerelateerde vraag; ik heb hier een Loxone Miniserver draaien met een Meanwell 24V power supply. Kan ik die voeding ook gebruiken om KNX te voorzien van spanning in mijn mini-testopstelling? De KNX documentatie heeft het de hele tijd over de choke die nodig is om het dataverkeer op de bus OK te houden. Mijn elektronicakennis is wat te ver weggezakt of dat een probleem gaat vormen met een willekeurige andere voeding?
http://www.knx-forum.be/viewtopic.php?t=69#p208

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Hmm, ik was er al bang voor. Dan moet ik weer tijd gaan stoppen in zoeken naar een geschikte voeding :+

Kwam toevallig deze tegen:
https://www.eibmarkt.com/...roduct/View/N000601&2DDR2

Levert spanning/stroom voor twee lijnen, heeft ook twee keer een 29V volt output voor grijs/geel en er zit zelfs een 24V output op waar ik de Miniserver aan kan hangen. En al dat moois voor 200 euro. Te mooi om waar te zijn lijkt me? Powersupply is niet perse iets om kwaliteit in te leveren voor wat financiele besparing. Is een 'SV-2/DR2' van eibmarkt.com zelf, nogal no-name dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je kunt ook 2 van deze kopen:

https://www.voltus.de/hau...netzteil-19-2w-640ma.html

Ben je nog goedkoper uit ook. Enige is wel dat hier geen 30V output op zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:33
Voor de KNX-lijn heb je een apart KNX-voeding nodig (choke). De buskoppelaar voor de priOn, heeft 24 volt nodig. Ik heb die niet op de secundaire KNX voeding aan durven sluiten. Het stekkertje is ook geen standaard KNX-blokje (rood/zwart, wil/geel).

Voor de priOn heb je de volgende onderdelen nodig:
- buskoppelaar, daar sluit je de KNX-bus en 24 volt op aan
- montageraam (minimaal 2 units), die verbindt de bus en spanning door naar de schakelelementen
- afdekramen, om de unit mooi af te werken (daar kan een temperatuursensor in zitten)
- de units, het display werkt samen met de draaiknop, er kunnen nog knoppen bij
quote:
Dennis schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:10:
Je kunt ook 2 van deze kopen:

https://www.voltus.de/hau...netzteil-19-2w-640ma.html

Ben je nog goedkoper uit ook. Enige is wel dat hier geen 30V output op zit.
Dat is de meest kosteneffectieve inderdaad. Heeft wel degelijk een KNX (choked) output én een non-choked output. Zoals bij veel voedingen op dezelfde powersource van in totaal 640 mA wat redelijk ruim is.

• bartvb
Dank @Brains!

Die Meanwell KNX-20E-640 ziet er als een heel erg goede optie uit. Nog nadelen t.o.v. 250 euro kostende alternatieven? Voor die 60 euro kan je er drie kopen met twee DR-RDN20 redundancy modules :)

Is het eigenlijk ook mogelijk om die KNX-20E-640 simpelweg parallel te schakelen op de KNX bus voor poor-mans redundancy? Op die manier voorkom je ook dat de redundancy-module een SPOF wordt. Zag net een andere voeding voorbij komen die parallel te schakelen is maar geen idee wanneer dat wel/niet kan. Meanwell noemt het niet maar misschien om die redundancy module verkocht te krijgen ;)
quote:
bartvb schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:57:
Dank @Brains!

Die Meanwell KNX-20E-640 ziet er als een heel erg goede optie uit. Nog nadelen t.o.v. 250 euro kostende alternatieven? Voor die 60 euro kan je er drie kopen met twee DR-RDN20 redundancy modules :)

Is het eigenlijk ook mogelijk om die KNX-20E-640 simpelweg parallel te schakelen op de KNX bus voor poor-mans redundancy? Op die manier voorkom je ook dat de redundancy-module een SPOF wordt. Zag net een andere voeding voorbij komen die parallel te schakelen is maar geen idee wanneer dat wel/niet kan. Meanwell noemt het niet maar misschien om die redundancy module verkocht te krijgen ;)
Die redundancy module komt toch meestal van MDT?

Ik zie niet in waarom je deze niet als redundancy kan gebruiken. Beetje toveren met wat relais die bij KNX spanningsverlies in de goede modus springen en klaar :) Wat je waarschijnlijk niet kan doen is twee van deze voedingen altijd aan hebt staan op dezelfde lijn. Er zijn voedingen die continue in tandem kunnen werken, maar daar zou ik liever niet mee klooien.

Je moet alleen wel rekenen dat je dus twee relais extra kwijt bent, á ¤20 ofzo....

• bartvb
Meanwell heeft ook zo'n module:
http://www.meanwell.nl/pr...INrail-PSU__DR-RDN20.aspx
Van MDT niet kunnen vinden?

25 euro zonder zelf iets te moeten programmeren (wat ook weer mis kan gaan) en het kost geen relais in je eigen installatie. Zit ook netjes een alarm output op, kost je dus 1 of 2 inputs om te zien of een van je power supplies dood is gegaan.

Nadeel van een redundancy module is wel dat er altijd 2 voedingen aan staan waarvan er een niets doen, maar die KNX-20E-640 zou minder dan 0,5W moeten doen in stand by, dat is wel te overleven dus. Voorkomt ook een dip op het moment dat je over moet schakelen. Kan ook nog kijken of ik de 2e voeding kan gebruiken voor de buiten-lijn. Als de primaire voeding dood gaat voedt de backup de main line en schakelt de buitenlijn af oid. Maar waarschijnlijk makkelijker om nog een 3e voeding te kopen :+
quote:
bartvb schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:27:
Meanwell heeft ook zo'n module:
http://www.meanwell.nl/pr...INrail-PSU__DR-RDN20.aspx
Van MDT niet kunnen vinden?

25 euro zonder zelf iets te moeten programmeren (wat ook weer mis kan gaan) en het kost geen relais in je eigen installatie. Zit ook netjes een alarm output op, kost je dus 1 of 2 inputs om te zien of een van je power supplies dood is gegaan.

Nadeel van een redundancy module is wel dat er altijd 2 voedingen aan staan waarvan er een niets doen, maar die KNX-20E-640 zou minder dan 0,5W moeten doen in stand by, dat is wel te overleven dus. Voorkomt ook een dip op het moment dat je over moet schakelen. Kan ook nog kijken of ik de 2e voeding kan gebruiken voor de buiten-lijn. Als de primaire voeding dood gaat voedt de backup de main line en schakelt de buitenlijn af oid. Maar waarschijnlijk makkelijker om nog een 3e voeding te kopen :+
https://www.voltus.de/?cl...a768b462307a3e20732b2e11b is de geïntegreerde dubbele van MDT. Maar dat heeft dus wel een nadeel dat je alsnog de hele unit moet vervangen als er één faalt.

Die losse redundancy van Meanwell is inderdaad best mooi, maar je zal met din-rail afdekkingen wel een gat moeten zagen :+ Jammer dat ze hem niet in een normale din form factor hebben kunnen gieten.

Ik vind persoonlijk die dip niet zo heel erg? Het is je busspanning, die mag best heel even down en opnieuw opstarten. Mag je op zo'n redundancy module ook de voedingen op een andere fase hebben zitten? Als namelijk de 230V uit valt, dan kan dat nog wel eens op één fase zijn.

Maar goed, wel een nette oplossing die Meanwell redundancy mits je geen afdekkingen hebt of een klein gaatje niet erg vindt :)

tss68nl wijzigde deze reactie 30-05-2018 09:43 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
quote:
Brains schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:25:
@bartvb Deze buskoppelaar heb ik besteld: ABB KNX priOn power-busaankoppeling inbouw 6120/13 -500.
Die heeft naast de rood/zwarte KNX aders ook nog 24 volt nodig. Thuis kan ik eventueel meer details opzoeken.
Gevonden, dat is deze:

https://new.abb.com/produ...usch-prion-actuator-bus-c

Er is ook de ABB 6120/12:
new.abb.com/products/6120-0-0075

Enige verschil dat ik kan vinden is dat de /13 ook een aansluiting heeft voor auxillary power en ook factor 2 prijsverschil.

Die buskoppelaars zijn allemaal gestandaardiseerd, toch? Dan zou ik dus ook een buskoppelaar met aux power van een willekeurig ander merk kunnen kopen (als ik er een kan vinden)? Die /13 is namelijk 120 euro :|

Overigens vrij absurd hoe groot de prijsverschillen zijn tussen NL en DE.

Wat betreft busspanning en redundancy; ik kwam ook de MDT STR-0640.01 tegen. Een voeding van MDT met twee losse powersupplies in 1 unit.

Lijkt mij een wat vreemde propositie. Als er een productiefout in een van de voedingen zit dan is de kans groot dat het ook met de tweede mis gaat. Maar iig een eenvoudige oplossing voor wat meer betrouwbaarheid :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
bartvb schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:02:
Die buskoppelaars zijn allemaal gestandaardiseerd, toch? Dan zou ik dus ook een buskoppelaar met aux power van een willekeurig ander merk kunnen kopen (als ik er een kan vinden)? Die /13 is namelijk 120 euro :|
Buskoppelaars zijn toch niet meer van deze tijd? Volgens mij worden die alleen nog maar verkocht om in oude systemen replacements te kunnen leveren als er eens iets stuk gaat.

En volgens mij had iedere fabrikant zijn eigen busaankoppelaar, met eigen communicatie protocol naar de unit die er op geklikt werd.

Zijn er echt nog nieuwe producten die een busaankoppelaar vereisen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Prion van Busch-Jaeger dus. Daar heb je een buskoppelaar met een 'Physical External Interface' (PEI) waar een montageframe op klikt. Op dat montageframe kan je weer verschillende modules klikken. Afhankelijk van de modules heb je een standaard buskoppelaar nodig (de /12) of een versie met aux power (de /13 variant).

Die PEI zou standaard moeten zijn maar ook volgens dit:
http://knx.org/media/file...ary/Busdevices_E0608b.pdf

Is dat niet altijd het geval. Dus maar de officiele besteld, bummer. Goede deal via Marktplaats wordt zo alsnog best prijzig, maar aardig om eens wat te testen met KNX.

De huisautomatiseringsplannen hier gaan steeds meer richting KNX. Vooral door een trade-off tussen tijd en geld. Eerste plannen zijn ontstaan in 2011 (voor nieuwbouwwoning toen), was toen iets met een PLC/PC van plan. Daarna opgeschoven richting Loxone met veel zelf knutselen op gebied van sensoren/actoren, nu waarschijnlijk Loxone met KNX actoren/sensoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Hoe hebben jullie je LED drivers en voedingen netjes centraal weggewerkt? Die dingen zijn niet rail mount, dus moet je op de muur schroeven.
Beetje aan het kijken hoe ik dat netjes zou kunnen doen als ik centraal wil gaan. Foto's zijn altijd goed!
quote:
tomtommie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:07:
Hoe hebben jullie je LED drivers en voedingen netjes centraal weggewerkt? Die dingen zijn niet rail mount, dus moet je op de muur schroeven.
Beetje aan het kijken hoe ik dat netjes zou kunnen doen als ik centraal wil gaan. Foto's zijn altijd goed!
Redelijk simpel: een raster maken met bedradingskoker (bijvoorbeeld 50x50 koker), en daar netjes je drivers en voedingen tussen schroeven. Wel een OSB of multiplex achterplaat plaatsen voor makkelijke montage.

Eén kant 230V input, andere kant 24V output. Met losse voedingen 3 kolommen koker: 230V -> Voeding -> 24V -> drivers -> afgaande bedrading verlichting.

Ik heb zoiets als dit direct boven de verdeelkast geplaatst (mijn buizen komen allemaal uit de vloer):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| |  voeding2  | |  driver 3  | | 
| |            | |  driver 4  | | 
| |            | |  driver 5  | | 
| |  voeding3  | |  driver 6  | | 
| |            | |  driver 7  | | 
| | ___________| |____________| |
|_______________________________|

Ik heb de 230V toevoer via links liggen uit de meterkast vanaf een aantal relais. De afgaande bedrading vanaf de drivers loopt weer terug de kast in en wordt in een afgeschermd 24V gedeelte gekoppeld op de lampen via een klemmenstrook. Op die manier blijft het netjes overzichtelijk.

• St.Pepper
quote:
Misschien een losse plaat (alu voor nog wat warmte overdracht) en losse railsadapters zoals deze? https://www.phoenixcontac...202713&library=chde&tab=1
Had Femme niet ergens zoiets beschreven?

Misschien aarding nog in de gaten houden ivm isolatieklasse van de verdelerkast?

St.Pepper wijzigde deze reactie 02-06-2018 07:10 (9%)

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-09 22:20
quote:
Met wat knutselen kan je ze ook in de kast kwijt. Best wel eens goed over nadenken, bij ons is dit een beetje ad-hoc gebeurd en uiteindelijk had het zeker wel wat netter gekund. (eerst denken en dan doen is soms beter) En hadden we het op voorhand geweten, we hadden een iets grotere (of een tweede) kast voorzien.

• De witte drivers links zijn in de din-rails geschroefd. Er is ruimte achter en voor zodat daar voldoende lucht door kan ivm koeling.
  • De zwarte drivers links zijn op een verticale rail geschroefd die op zijn beurt weer op een horizontale rail vast zit. Er is een par cm tussen beide drivers om een luchtstroom mogelijk te maken. 220 komt van links en onder. 24V gaat langs boven en rechts.
  • De kolom drivers aan de rechterkant zitten allemaal op een koelplaat vastgeschroefd en daar zijn verticaal 2 U-profielen geplaatst waar deze van bovenaf inschuiven. Zowel in & out van die drivers is 24V. Een van de voedingen daarvoor is de grote blauwe doos onderaan.
Uiteindelijk zit dat alles gewoon verstopt achter volle panelen en zie je er helemaal niets meer van eens de kast afgewerkt is. Indien er ooit een probleem met één van de drivers is kunnen ze ook individueel vervangen worden zonder impact op de rest. Ze kunnen dus in de kast en onrechtstreeks toch op de din-rail ;-)

Maarzoals gezegd, achteraf bekeken hadden we het wel wat netter kunnen doen. :+
quote:
St.Pepper schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:07:
Misschien een losse plaat (alu voor nog wat warmte overdracht) en losse railsadapters zoals deze? https://www.phoenixcontac...202713&library=chde&tab=1
Had Femme niet ergens zoiets beschreven?

Misschien aarding nog in de gaten houden ivm isolatieklasse van de verdelerkast?
Drivers die een koeler nodig hebben, die koel je doorgaans met deze producten:
https://www.conrad.nl/p/p...solutions-ctx44200-188051

of

https://www.conrad.nl/p/p...gineering-8071150n-188013

Let er wel op dat deze drivers vaak een thermal interface hebben die je met pasta of beter nog keramische tape moet verbinden op het koellichaam.
De tape alleen is niet stevig genoeg, dus ik boor en tap m4 gaten voor het monteren van de drivers.

• bomberboy
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:39:
[...]
Drivers die een koeler nodig hebben, die koel je doorgaans met deze producten:
https://www.conrad.nl/p/p...solutions-ctx44200-188051
Dat zijn ok diegene die bij ons gebruikt zijn voor die drivers rechts. Met dank aan @tss68nl voor advies en levering bij onze setup. (materiaal, de chaotische plaatsing is ons eigen bedenksel O-) )
quote:
bomberboy schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:36:
Met wat knutselen kan je ze ook in de kast kwijt. Best wel eens goed over nadenken, bij ons is dit een beetje ad-hoc gebeurd en uiteindelijk had het zeker wel wat netter gekund. (eerst denken en dan doen is soms beter) En hadden we het op voorhand geweten, we hadden een iets grotere (of een tweede) kast voorzien.
Vergis je niet hoe groot die kast al is :) Om ze in een din-behuizing te plaatsen ben je écht serieus veel plek kwijt. Het voordeel wat je wel hebt is dat een deel van de bedrading achter de din rail door kan desgewenst. Iets wat op een achterplaat op de wand een probleem kan zijn.

Het is dure ruimte in een kast, maar, het grote voordeel is dat je de deur dicht kan doen en dat het allemaal netjes opgeborgen is. Daarnaast, in jouw geval met de 90V drivers, ben je ook nog eens verplicht om ze in een geisoleerde kast te doen om netjes aan de regels te voldoen.... :)

quote:
bomberboy schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:51:
materiaal, de chaotische plaatsing is ons eigen bedenksel O-)
Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Als je zoveel drivers in een dergelijk 'kleine' ruimte probeert te plaatsen, dan heb je altijd een hoop bedrading nodig. Er zijn maar weinig plekken waar je zoveel drivers netjes en overzichtelijk weggewerkt krijgt. En het knapt al een stuk op als je de deksels op de bedradingskokers plaatst, en de losse bedrading met tie-wraps in banen/kabelbomen geleid.

Femme is het wel gelukt, maar die heeft een soort zolder gemaakt, waar hij ze allemaal op een rij tussen bedradingskokers heeft geplaatst. Die gebruikt er dan ook rustig 2 tot 3 m2 voor :) Het heeft dus allemaal met beschikbare ruimte te maken, en voor de ruimte die je hebt (ook al is de kast groot) is dit prima gelukt lijkt me :)

Opzet van Femme (al is dit een oude foto, en heeft hij volgens mij alles volgebouwd met PLC's waar nu de 230V stekkerdoos en apparaten zitten):

tss68nl wijzigde deze reactie 02-06-2018 13:23 (10%)

• bomberboy
Het valt inderdaad allemaal best mee en het tont nu inderdaad iets minder net omdat niet alle kabelgoten afgesloten zijn enz. De reden daarvor is vooral een kleine "oops" van mijn kant bij het aansluiten van de drivers voor de ledstrips en het niet vooraf lezen van het schema... Daardoor een stuk moeten opnieuw doen wat niet bevorderlijk was voor de netheid.

Dus tip voor wie die linearDrives gebruikt: het is niet gewoon voeding in aan de linkerkant en rechts rechtstreeks je ledstrip. de voeding zit daar ook mee in die loop... (echte mannen lezen de handleiding beter wel vooraf...)

• teaser
quote:
bartvb schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:24:
Die PEI zou standaard moeten zijn maar ook volgens dit:
http://knx.org/media/file...ary/Busdevices_E0608b.pdf

Is dat niet altijd het geval.
Is die pinout van de PEI standaard?

Ik wil een arduino koppelen aan de KNX bus, en dat hebben anderen al eens gedaan, maar met een Siemens BCU. Zelf heb ik hier nog een ongebruikte van Jung liggen, dus het zou wel handig zijn moest ik die gewoon kunnen gebruiken om te testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
quote:
[b]teaser schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:27:[/b]
[...]

Is die pinout van de PEI standaard?

Ik wil een arduino koppelen aan de KNX bus, en dat hebben anderen al eens gedaan, maar met een Siemens BCU. Zelf heb ik hier nog een ongebruikte van Jung liggen, dus het zou wel handig zijn moest ik die gewoon kunnen gebruiken om te testen.
Misschien levert dit nog inspiratie:https://www.knixuino.com/index.php

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
quote:
Interessant, bedankt!
Iemand al zoiets gedaan en eventueel verschillende libraries vergeleken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
@teaser Al specifieke plannen met de Arduino?

Die PEI connector is inderdaad gestandaardiseerd, weet alleen niet of dat ook geldt voor het doorzetten van auxillary power. Voor zover ik weet kan je dus ook een ander merk buskoppelaar gebruiken voor je project.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
quote:
bartvb schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:44:
@teaser Al specifieke plannen met de Arduino?
Sensoren op de bus hangen: radar, temperatuur/vochtigheid, ultrasoon (bv niveaumeting waterput), ... dat soort grapjes.
Met de sensoren ben ik al volop aan het experimenteren, echt doodeenvoudig allemaal. Die buskoppeling wordt ietsje meer uitdaging 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:41

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Iemand al geëxperimenteerd met de nieuwe versie van downloads: OpenHAB 2.3.0 ?

Met name:
quote:
Last but not least: The very first binding that was written in 2010 for openHAB has finally been migrated to a fully 2.x compatible implementation: KNX! This new implementation not only makes it possible to also configure the KNX integration through the Paper UI, it furthermore supports reading information from physical KNX addresses, such as manufacturer and firmware ids and it can also ping those addresses in order to determine whether the devices are still available on the bus.

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:02

Zoefff

❤ 

Nice! Ik heb al tijden een RPi hangen met OpenHAB maar de tijd nog niet geïnvesteerd om een beta binding van KNX aan de praat te krijgen. Dit weekend toch maar eens doen dan!

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Let me know als je er mee klaar bent, ik zou dan mijn setup moeten upgraden en eigenlijk werkt alles prima. Ik heb zoiets van if it ain't broken don't fix it, maar ik kijk er ook wat tegenop om een hele backlog aan issues te moeten wegwerken als ik wel eens wil upgraden. Principe "maintain your environment"...

Nog een bijkomende denkoefening: hoe koppelen jullie bekende warmtepomp of airco units op KNX? Ik denk aan merken zoals Daikin of Mitsubishi.

Zennio had een module maar die is EOL, alternatief zou zoiets zijn?

DK-AC-KNX-1
https://www.intesisbox.co...x-ac-dk-ac-knx-1/gateway/

HyperBart wijzigde deze reactie 05-06-2018 15:02 (14%)

Vandaag even niets

• gladz0r
  • Laatst online: 14-08 12:13
Heeft er iemand ervaring met HomeAssistant - KNX te laten besturen?
De IP-interface die mijn domoticainstallateur voorstelt is de GIRA IP Interface 216800. Kan ik hier dan later een HomeAssistant (Ring videofoon, Chromecast) mee laten communiceren?
quote:
gladz0r schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:43:
Heeft er iemand ervaring met HomeAssistant - KNX te laten besturen?
De IP-interface die mijn domoticainstallateur voorstelt is de GIRA IP Interface 216800. Kan ik hier dan later een HomeAssistant (Ring videofoon, Chromecast) mee laten communiceren?
Volgens mij kan je met een Gira 216700 net iets meer: dat is een IP router, en stelt je in de toekomst ook in staat om meerdere lijnen te koppelen over IP, en heeft sowieso een paar ingangen die je kan gebruiken voor koppelingen.

Gira is ook erg duur in Nederland, wellicht ben je goedkoper uit met een Siemens 146/02 IP router. Dat is hetzelfde beestje als de 216700 van Gira (allemaal rebrand van zelfde OEM maker). Ik ken meerdere projecten met die Siemens, en kan hem van harte aanbevelen.

Echter... je Ring & chromecast.... die gaan allemaal gewoon over normaal IP. Daar heeft je KNX/IP router niets mee te maken. Ring heeft sowieso een gesloten protocol, en chromecast gebruik ik ook maar gaat ook gewoon over IP?

Bedoel je dat je na een commando op KNX, bijvoorbeeld een chromecast API aanspreekt, of bij de Ring deurbel, dat je een signaal op KNX binnen krijgt? Als dat al kan, dan zou je daar wel iets van een logic-unit voor nodig hebben die de twee losse werelden aan elkaar knoopt. Bijvoorbeeld een LogicMachine, omdat die vrij programmeerbaar is, of een Gira X1 misschien, maar dan ben je wel afhankelijk van de mogelijkheden die Gira inbouwt. En volgens mij zitten dergelijke integraties daar niet in?

• gladz0r
  • Laatst online: 14-08 12:13
Bedankt al voor je reactie. Ik ben nog leek in KNX en domotica maar wat ik graag wil is de mogelijkheid om zoveel mogelijk verschillende apparaten te kunnen koppelen via HomeAssistant met mijn KNX-installatie.

Een concreet voorbeeld:
Via KNX zijn er bepaalde sferen ingesteld in mijn woonkamer. Vervolgens wil ik via Google Home een commando sturen dat ik netflix wil kijken.
Deze integratie verloopt dan via HomeAssistant die het commando zal analyseren en netflix via chromecast zal opstarten, daarna wil ik dan een bepaalde KNX sfeer activeren.

Ik heb zelf geen ETS licentie en zal bijgevolg dit ook niet kunnen programmeren. Maar via HomeAssistant en een IP-interface is het wel mogelijk alle KNX-adressen aan te spreken.
Bijgevolg kan ik de basisknoppen allemaal laten werken via KNX en zelf toepassingen bedenken via HomeAssistant.

Dus daarom mijn vraag of er iemand ervaring hiermee heeft :-)

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
gladz0r schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:29:
Bedankt al voor je reactie. Ik ben nog leek in KNX en domotica maar wat ik graag wil is de mogelijkheid om zoveel mogelijk verschillende apparaten te kunnen koppelen via HomeAssistant met mijn KNX-installatie.

Een concreet voorbeeld:
Via KNX zijn er bepaalde sferen ingesteld in mijn woonkamer. Vervolgens wil ik via Google Home een commando sturen dat ik netflix wil kijken.
Deze integratie verloopt dan via HomeAssistant die het commando zal analyseren en netflix via chromecast zal opstarten, daarna wil ik dan een bepaalde KNX sfeer activeren.

Ik heb zelf geen ETS licentie en zal bijgevolg dit ook niet kunnen programmeren. Maar via HomeAssistant en een IP-interface is het wel mogelijk alle KNX-adressen aan te spreken.
Bijgevolg kan ik de basisknoppen allemaal laten werken via KNX en zelf toepassingen bedenken via HomeAssistant.

Dus daarom mijn vraag of er iemand ervaring hiermee heeft :-)
Ja, de integratie die jij bespreekt heb ik hier in een variant.

Ik druk op een scene knop en de verlichting gaat naar de juiste setting, de TV gaat aan, de receiver en de HTPC ook.

Ik heb het via OpenHAB gedaan en ik spreek mijn Harmony aan om de juiste activiteit in de zithoek af te trappen. Nog een beetje logica er in gestoken dat hij alleen de activiteit Films en Series aftrapt als er geen activiteit al loopt (ik wou namelijk niet dat als vrouwlief bv. via de Apple TV iets aan het kijken was dat ik met een druk op de knop een andere activiteit opstartte of dat als je in timeshift iets aan het kijken bent op TV dat je die timeshift dan kwijt bent omdat de digibox is uitgezet).

Werkt echt bere-stabiel.

HyperBart wijzigde deze reactie 09-06-2018 13:23 (12%)

Vandaag even niets

• teaser
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:03:
[...]
Gira is ook erg duur in Nederland, wellicht ben je goedkoper uit met een Siemens 146/02 IP router. Dat is hetzelfde beestje als de 216700 van Gira (allemaal rebrand van zelfde OEM maker). Ik ken meerdere projecten met die Siemens, en kan hem van harte aanbevelen.
Waarom een IP router? Dat is toch helemaal niet nodig. Gewoon de 148/22 of, als het echt niet goedkoper mag kunnen, MDT.
quote:
Klopt, je moet enkel de groepadressen weten, en deze sturen/lezen in HA.
Net zoals @HyperBart doe ik dit ook met OpenHAB.
quote:
teaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:11:
Waarom een IP router? Dat is toch helemaal niet nodig. Gewoon de 148/22 of, als het echt niet goedkoper mag kunnen, MDT.
Dat gaf ik al aan: als je later nog wil uitbreiden met meerdere lijnen. Of, als je meerdere vaste connecties wil onderhouden (bijvoorbeeld én Homebridge, én Home Assistant/Openhab, én X1 of G1 etc).

De simpele tunneling devices blokkeren hun tunnels zodra er ergens een connectie wegvalt, waardoor je deze regelmatig zal moeten herstarten, tenzij je alles continue in de lucht kan houden zonder crash/IP onderbreking.

Ik liep in mijn eigen systeem al snel tegen de beperkingen van de 148 op, en na een upgrade naar een 146 draaide alles als een zonnetje. Maar goed, misschien is mijn systeem wel raar :)

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Juist, dat was ook nog een vraagje wat me bezig hield. Hoe zit dat met meerdere "lijnen"/zones/delen in een KNX topologie?

In casu nu bv. een tuinhuis wat los gebouwd wordt van mijn hoofdgebouw/woning. Hoe koppel je die veilig op?

Zo een lijn koppelaar, moet ik dat zien als een soort firewall waar je bepaalde dingen door laat en tegenhoudt of een adreslijst meegeeft? Of waar zit daar het "veilige aspect" van?

HyperBart wijzigde deze reactie 09-06-2018 13:34 (48%)

Vandaag even niets

• teaser
Een lijnkoppelaar zorgt ten eerste al voor een galvanische scheiding tussen de lijnen. Dus als je lijn buiten onverhoopt kortsluit (waterlek, kwaad opzet), zal je bus binnen daar geen last van ondervinden.

Een 'firewall' functie zit er (meestal?) ook in. Je kunt dan inderdaad filteren op groepadressen en zo beperken wat er tussen de 2 lijnen kan gecommuniceerd worden.

Vergeet niet dat er dan op die 2de lijn ook een voeding moet.
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:23:
[...]
Dat gaf ik al aan: als je later nog wil uitbreiden met meerdere lijnen. Of, als je meerdere vaste connecties wil onderhouden (bijvoorbeeld én Homebridge, én Home Assistant/Openhab, én X1 of G1 etc).

De simpele tunneling devices blokkeren hun tunnels zodra er ergens een connectie wegvalt, waardoor je deze regelmatig zal moeten herstarten, tenzij je alles continue in de lucht kan houden zonder crash/IP onderbreking.

Ik liep in mijn eigen systeem al snel tegen de beperkingen van de 148 op, en na een upgrade naar een 146 draaide alles als een zonnetje. Maar goed, misschien is mijn systeem wel raar :)
Met mijn MDT SCN-IP000.02 heb ik geen last daarvan, maar die heeft wel 4 tunnels en ik heb maar 1 connectie nodig doorgaans.

teaser wijzigde deze reactie 09-06-2018 14:06 (49%)

Lijnkoppelaar is inderdaad ook een optie....dat is een apparaat wat van TP naar TP lijn de doorgang bewaakt.

Ik heb liever mijn backbone over IP, omdat er bij mij sowieso veel apparaten via IP moeten koppelen. Het is maar wat je voorkeur heeft.

In grote installaties wordt altijd IP als backbone gebruikt, omdat TP veel te traag is om van 10+ volle lijnen alles over één TP- backbone te hanteren. Heb je thuis geen last van :)

Verder is het volgens mij niet gebruikelijk om één lijn TP met een tunnel te gebruiken als backbone mét verbruikers er aan, en dan een enkele lijnkoppelaar. KNX raadt in dergelijk geval om de KNX/IP tunnel op de backbone TP te zetten, en dan twee losse lijnkoppelaars als hoofd van iedere lijn met verbruikers. Op de backbone sluit men doorgaans geen verbruikers aan.

De nette manieren voor twee lijnen TP:
* KNX/IP tunnel + Lijnkoppelaar 1 + Lijnkoppelaar 2
* KNX/IP Router 1 + KNX/IP Router 2

Mijn insteek is dan, dat twee routers nog altijd goedkoper zijn dan tunnel + 2x lijnkoppelaar, maar dat ligt ook een beetje aan het merk natuurlijk.

En volgens mij werkt het ook met alleen KNX/IP tunnel + 1 lijnkoppelaar? Heeft iemand daar een voorbeeld van?
@teaser : Jij hebt ongeveer dat gedaan toch? Neem je dan 15.x.x als hoofdlijn, en dan 15.15.x als sublijn? Hoe configureer je dat in ETS? Of gooi je ze beide op 15.x.x, en regel je met een specifieke mapping/filter wat er aan komt op de lijn?

• teaser
Mijn buitenlijn is nog steeds niet in dienst voorlopig... Maar idd 1 ip tunnel en 1 lijnkoppelaar.
Mijn lijn binnen is 1.1.x momenteel. Buiten zal dan de 'hoofdlijn' worden, 1.0.x denk ik?
quote:
teaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:14:
Mijn buitenlijn is nog steeds niet in dienst voorlopig... Maar idd 1 ip tunnel en 1 lijnkoppelaar.
Mijn lijn binnen is 1.1.x momenteel. Buiten zal dan de 'hoofdlijn' worden, 1.0.x denk ik?
De hoofdlijn moet toch altijd het verkeer van de binnenlijn ontvangen? Ook je IP interface moet op de hoofdlijn zitten... dat wil je juist niet op je buitenlijn.

Ik ben heel benieuwd hoe je dat aan de praat krijgt. Het zal waarschijnlijk 1.2.x worden voor buiten, en hopen dat je lijnkoppelaar je binnenlijn alsnog als hoofdlijn ziet.

quote:
teaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:14:
Ik heb ff een overzichtje gemaakt. Links de tunnel opties, rechts de IP router opties. Bovenste regel zijn enkele lijnen, onderste regel wat er gebeurd als je een tweede lijn gaat aansluiten.

Merk op dat een tunnel goedkoop is voor één lijn, maar dat IP routers goedkoper zijn bij twee lijnen. Wel afhankelijk natuurlijk van welk model/merk je de tunnels/routers kiest. Let ook op dat je 3 voedingen nodig hebt bij twee lijnen achter een tunnel + TP koppelaars.

Schaal je dat echter verder op, dan is de tunnel + TP koppelaar optie weer goedkoper. Meestal vanaf 4 a 5 lijnen.

• St.Pepper
quote:
teaser schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:20:
[...]

Sensoren op de bus hangen: radar, temperatuur/vochtigheid, ultrasoon (bv niveaumeting waterput), ... dat soort grapjes.
Met de sensoren ben ik al volop aan het experimenteren, echt doodeenvoudig allemaal. Die buskoppeling wordt ietsje meer uitdaging 8)
Misschien interesant draadje om te volgen? https://knx-user-forum.de...ional-mit-knx#post1224672

• freddyvangeel
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-08 14:24
Futurasmus heeft een gratis e-learning gemaakt waarin alle basis theorie en praktijk wordt uitgelegd.
Zie www.futurasmus-zentrum.com

• Xistance
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-09 10:57
Dag allen,

mn nieuwbouwhuis begint langzaamhand op te schieten.
'k heb wat hulp nodig met mijn ledstrips die ik wil plaatsen, momenteel nog niets aangekocht.

Situatie is als volgt:
vanuit de meterkast vertrekt er naar elke plaats waar in principe een ledstrip komt een 5G1.5 kabel (5 geleiders, elk 1.5mm² dik).
De langste afstand vanaf de meterkast tot het begin van de strip is ~18 meter (met ~7 meter strip er achter aan)

Mijn vraag:
ga ik een ledstrip deftig kunnen besturen wetende dat de voeding en controller zich 18m verder aan de meterkast bevinden?
Moet ik mijn kabeldiktes aanpassen? moet ik dit idee zowieso begraven?

Mijn opzet:
Via OpenHab de kleur bepalen van de RGBW ledstrip op plaats x in het huis.
Kan dat door middel van openhab, een knx ledcontroller (van mdt bvb?) een voeding en een ledstrip?

Ps;
een enkele RGBW ledstrip of 1 RGB én een W ledstrip kopen?

tx! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Xistance schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:35:
Dag allen,

mn nieuwbouwhuis begint langzaamhand op te schieten.
Leuk :) Foto's t.z.t.?
quote:
'k heb wat hulp nodig met mijn ledstrips die ik wil plaatsen, momenteel nog niets aangekocht.

Situatie is als volgt:
vanuit de meterkast vertrekt er naar elke plaats waar in principe een ledstrip komt een 5G1.5 kabel (5 geleiders, elk 1.5mm² dik).
De langste afstand vanaf de meterkast tot het begin van de strip is ~18 meter (met ~7 meter strip er achter aan)

Mijn vraag:
ga ik een ledstrip deftig kunnen besturen wetende dat de voeding en controller zich 18m verder aan de meterkast bevinden?
Moet ik mijn kabeldiktes aanpassen? moet ik dit idee zowieso begraven?
Of 1.5mm2 dik genoeg is voor 18 meter ligt aan de stroom die er doorheen moet.
Welke stroom er doorheen moet ligt aan:
  • Lengte van de ledstrip
  • Verbruik ledstrip per meter
  • De nominale spanning van een ledstrip: 12V heeft 2x meer stroom nodig tov 24V. Dus 24V heeft altijd de voorkeur.
Meestal is 1.5mm2 wel genoeg voor 2.5 meter hoog vermogen ledstrip (18W/m), of 5 meter gewone strip. Langer moet je niet gaan.

Een controller ga je waarschijnlijk niet vinden: dat wordt drivers genoemd. Zoekt een stuk makkelijker :)

5G1.5 kan je echt wel mee uit de weg. Het enige jammere is , dat je voor RGB 3+1retour nodig hebt, en voor wit ook 1+1retour, tenzij je beide op dezelfde driver aan sluit. Maar... die retourleiding gaat het dan zwaar krijg, met 3 kleuren + wit wat allemaal over 1 draadje moet. De stroom retour is dan veel hoger dan heen.
quote:
Via OpenHab de kleur bepalen van de RGBW ledstrip op plaats x in het huis.
Kan dat door middel van openhab, een knx ledcontroller (van mdt bvb?) een voeding en een ledstrip?
Ja, met openhab kan je wel de signalen sturen voor een MDT leddriver. Wel moet je bedachtzaam zijn op het feit dat een MDT KNX leddriver niet mooi kleurovergangen vloeiend kan weergeven (slow-sweeps kan je helemaal vergeten), en dat bij lage lichtintensiteit (dus ver gedimd) flikkering van de verlichting een probleem kan vormen. Daar zijn dan weer andere drivers voor, en dan heb je in je keten óók nog Dali of DMX nodig. Waarbij Dali meer op gewoon wit licht is gericht, en je met kleur beter af bent met DMX.
quote:
Ps;
een enkele RGBW ledstrip of 1 RGB én een W ledstrip kopen?

tx! :)
De wit componenten op RGBW strip zijn zonder uitzondering hele slechte leds. Vaak komt de CRI niet boven de 80, en qua kleurbalans doen ze al helemaal geen moeite.
Dus het ligt een beetje aan het doel: als het witte licht echt verlichting moet geven bijvoorbeeld in de woonkamer of op de eettafel.... dan kom je echt niet weg met RGBW strips en plaats je beter iets goeds los er naast.
Daarnaast is er het vermogen: van wit licht heb je meestal rustig 1500 lumen+ per meter nodig, terwijl RGB vaak niet boven de 300 lumen per meter komt. Dan heb je sowieso een losse witte strip nodig.

quote:
HyperBart schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:57:
Nog een bijkomende denkoefening: hoe koppelen jullie bekende warmtepomp of airco units op KNX? Ik denk aan merken zoals Daikin of Mitsubishi.

Zennio had een module maar die is EOL, alternatief zou zoiets zijn?

DK-AC-KNX-1
https://www.intesisbox.co...x-ac-dk-ac-knx-1/gateway/
http://besknx.com/website/en/products/gw630100/ *O* *O* *O*

• Xistance
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-09 10:57
quote:
Ik zal eens een albummetje maken! :)
quote:
[...]

Of 1.5mm2 dik genoeg is voor 18 meter ligt aan de stroom die er doorheen moet.
Welke stroom er doorheen moet ligt aan:
  • Lengte van de ledstrip
  • Verbruik ledstrip per meter
  • De nominale spanning van een ledstrip: 12V heeft 2x meer stroom nodig tov 24V. Dus 24V heeft altijd de voorkeur.
Meestal is 1.5mm2 wel genoeg voor 2.5 meter hoog vermogen ledstrip (18W/m), of 5 meter gewone strip. Langer moet je niet gaan.
Ik was aan't kijken naar ledstrips die 14.4W/m verbruiken, op 24V.
Als ik dan volgende chart bekijk moet ik een kabelsectie van 2.5mm² gebruiken.

De ledstrip is 7,x meter, met dus 18,5m afstand tussen meterkast en beginplaats. Maar moet dus wel lukken indien ik de kabelsectie vergroot?
quote:
Een controller ga je waarschijnlijk niet vinden: dat wordt drivers genoemd. Zoekt een stuk makkelijker :)

5G1.5 kan je echt wel mee uit de weg. Het enige jammere is , dat je voor RGB 3+1retour nodig hebt, en voor wit ook 1+1retour, tenzij je beide op dezelfde driver aan sluit. Maar... die retourleiding gaat het dan zwaar krijg, met 3 kleuren + wit wat allemaal over 1 draadje moet. De stroom retour is dan veel hoger dan heen.

[...]

Ja, met openhab kan je wel de signalen sturen voor een MDT leddriver. Wel moet je bedachtzaam zijn op het feit dat een MDT KNX leddriver niet mooi kleurovergangen vloeiend kan weergeven (slow-sweeps kan je helemaal vergeten), en dat bij lage lichtintensiteit (dus ver gedimd) flikkering van de verlichting een probleem kan vormen. Daar zijn dan weer andere drivers voor, en dan heb je in je keten óók nog Dali of DMX nodig. Waarbij Dali meer op gewoon wit licht is gericht, en je met kleur beter af bent met DMX.
Beiden zouden nooit tegelijk aanstaan, ze passen beiden in 1 profiel, en het zou me puur zijn om me de keuze te laten tussen een kleur / wit.

Ik ben wel niet goed mee in het DMX / Dali verhaal. Ik zet er dan een controller bij op de din rail.. En dan?
Hoe moeten die led strips dan aangestuurd worden? Ook nog via een led driver?
Waarom moet ik dan een dali/dmx ertussen zetten? Puur voor de kleurovergangen?
quote:
[...]

De wit componenten op RGBW strip zijn zonder uitzondering hele slechte leds. Vaak komt de CRI niet boven de 80, en qua kleurbalans doen ze al helemaal geen moeite.
Dus het ligt een beetje aan het doel: als het witte licht echt verlichting moet geven bijvoorbeeld in de woonkamer of op de eettafel.... dan kom je echt niet weg met RGBW strips en plaats je beter iets goeds los er naast.
Daarnaast is er het vermogen: van wit licht heb je meestal rustig 1500 lumen+ per meter nodig, terwijl RGB vaak niet boven de 300 lumen per meter komt. Dan heb je sowieso een losse witte strip nodig.
Ik dacht zoiets al. aparte RGB en W strips dus :)
Thanks!
quote:
Xistance schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:21:

Ik was aan't kijken naar ledstrips die 14.4W/m verbruiken, op 24V.
Als ik dan volgende chart bekijk moet ik een kabelsectie van 2.5mm² gebruiken.

De ledstrip is 7,x meter, met dus 18,5m afstand tussen meterkast en beginplaats. Maar moet dus wel lukken indien ik de kabelsectie vergroot?
Met 14.4 W/m kom je op 0.6A per meter bij 24V. Voor 7 meter is dat dus 4.2 Ampere, wat volgens jouw tabel nog prima mag op 1.5mm2.
Ik gebruik een eigen calculatiesheet, en ook op 18.5m afstand mag je nog prima met 1.5mm2 werken mits het een 'eigen' aderpaar is voor die witte strip. RGB strip van 14.4 is natuurlijk verdeeld over 3 kleuren, dus dat is alleen voor de retour belangrijk en mag dus ook makkelijk over 1.5mm2.

Je krijgt ook flink wat spanningsval, waardoor de strip sowieso zijn maximale vermogen (en dus stroom) niet zal halen als je een constant voltage driver gebruikt. Als je dat er wél uit wil persen, zal je met een hogere spanning moeten werken óf een constant current driver. Die laatste hebben alleen als nadeel dat je die amper kan vinden voor 4A per kanaal.
quote:
Beiden zouden nooit tegelijk aanstaan, ze passen beiden in 1 profiel, en het zou me puur zijn om me de keuze te laten tussen een kleur / wit.

Ik ben wel niet goed mee in het DMX / Dali verhaal. Ik zet er dan een controller bij op de din rail.. En dan?
Hoe moeten die led strips dan aangestuurd worden? Ook nog via een led driver?
Waarom moet ik dan een dali/dmx ertussen zetten? Puur voor de kleurovergangen?
Simpel gezegd: goede drivers spreken geen KNX. Dus als je kwaliteit drivers in wil zetten voor goede en vloeiende kleurovergangen, heb je drivers die óf Dali óf DMX spreken. En om die vanuit KNX te kunnen sturen heb je dus een KNX/Dali of KNX/DMX gateway nodig.

Dat wil ik nog wel ff nuanceren: Led drivers die KNX spreken zijn natuurlijk wel goede materialen, maar zijn gewoon niet sterk in 'bewegende' RGB effecten of laag dimmen omdat ze dan gaan flikkeren. Er zijn een aantal fabrikanten die daar wel goede producten voor maken, maar die hebben dus allemaal Dali/DMX of 0-10V input nodig. En 0-10V is een analoog signaal wat storingsgevoelig is, en vaak op een driver *alle* kanalen tegelijk dimt. Daarom valt 0-10V doorgaans sowieso al af, naast het feit dat KNX/0-10V gateways behoorlijk duur zijn per kanaal.

tss68nl wijzigde deze reactie 22-06-2018 19:17 (12%)

• Gelgameks
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-09 10:31
Dag allen,

ik heb sinds kort het probleem dat veel van de thermische regelaandrijvers (GIRA) niet meer helemaal sluiten, waardoor mijn vloerverwarming altijd een beetje aan staat (ook als ik de temperatuur op 4 graden zet).
Aangezien ik nogal wat gerommel heb met mijn installateur en hij helaas zijn afspraken niet volledig nakomt, vroeg ik mij af of hij dit bij een recente update van de instellingen (expres) verkeerd kan hebben ingesteld, of dat dat er misschien iets kapot is gegaan?
Ik gebruik KNX Gira voor het hele huis.

Ik vraag mij dus af of het mogelijk is om in te stellen dat de valves niet helemaal sluiten door bijv een waarde in de software een minimum van boven de 0 te geven.

Elke hulp is welkom. Hopelijk zit ik hier goed, anders excuus.

Mvg

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Gelgameks schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:37:
Dag allen,

ik heb sinds kort het probleem dat veel van de thermische regelaandrijvers (GIRA) niet meer helemaal sluiten, waardoor mijn vloerverwarming altijd een beetje aan staat (ook als ik de temperatuur op 4 graden zet).
Aangezien ik nogal wat gerommel heb met mijn installateur en hij helaas zijn afspraken niet volledig nakomt, vroeg ik mij af of hij dit bij een recente update van de instellingen (expres) verkeerd kan hebben ingesteld, of dat dat er misschien iets kapot is gegaan?
Ik gebruik KNX Gira voor het hele huis.

Ik vraag mij dus af of het mogelijk is om in te stellen dat de valves niet helemaal sluiten door bijv een waarde in de software een minimum van boven de 0 te geven.

Elke hulp is welkom. Hopelijk zit ik hier goed, anders excuus.

Mvg
Ligt er een beetje aan wat voor regelkleppen je hebt. Deze wellicht: https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=633887 ?

Ook daar heb je weet twee typen van: aan/uit sturen en continue sturen. De eerste kan continue op een bepaalde stand (%) gezet worden, de andere wordt door middel van pulsen aangestuurd. Zo'n ventiel gaat in 3 minuten open met stroom erop, en in 3 minuten dicht zonder stroom.

In dat laatste geval kan je bijvoorbeeld een regelcyclus van 1 minuut instellen, en een minimale waarde van 20%....waardoor voor alle kleppen er iedere minuut een puls komt van 12 seconden. Hierdoor blijft dan de klep steeds een beetje open staan.

Je kan met een multimeter (let op! : vaak zijn deze dingen 230V!) op de verdeelunit wel meten. Meet gewoon de spanning tussen de aansluitschroeven voor langer dan een kwartier. Als er steeds pulsen worden gegeven zit het inderdaad in de instellingen van de aansturing.

Opzet?
Het klinkt als een zeer slechte relatie met de installateur, als je hem verdenkt met opzet je vloerverwarming te saboteren?
Wat natuurlijk ook kan is dat hij eigenlijk niet zo heel goed thuis is in de regelunit die geplaatst is, en dat hij per ongeluk een verkeerde instelling heeft gemaakt:
  • Het is heel gebruikelijk om in de zomer bijvoorbeeld één keer in de week een klep even open te zetten. Dit omdat automatische kleppen anders vast komen te zitten. Wel heb je meestal een hoofdafsluiter, en groepafsluiters, en de truc is om de ene keer alle groepen open te zetten met de hoofdafsluiter dicht, en de andere keer alle groepen dicht en de hoofdafsluiter even open.
  • Misschien heeft hij zich bij een instelling vergist tussen seconden en minuten?
  • Als de pomp niet draait zal het debiet toch ook geen drama zijn?
Er zijn echt behoorlijk wat instellingen die een klep deels open kunnen zetten. Stap 1 is echt even meten wat de unit doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gelgameks
Dank voor je uitgebreide reactie!
Dat is precies de klep die ik heb.
Ik zal eens aan een vriend vragen of hij een multimeter te leen heeft.

Kan ik trouwens ergens in de software zien hoe deze waardes zijn ingesteld?
Ik heb de config file namelijk gekregen en die software om het aan te passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Gelgameks schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:04:
Dank voor je uitgebreide reactie!
Dat is precies de klep die ik heb.
Ik zal eens aan een vriend vragen of hij een multimeter te leen heeft.

Kan ik trouwens ergens in de software zien hoe deze waardes zijn ingesteld?
Ik heb de config file namelijk gekregen en die software om het aan te passen.
Je kan wel met ETS kijken in het KNX project, maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
  • Je zal sowieso de ETS software moeten hebben
  • Als het project meer dan 3 apparaten bevat zal je een ETS Lite licentie moeten hebben (¤200), als het project meer dan 20 apparaten bevat moet je ETS Professional hebben om te openen en dat kost ¤1000.
  • Je zal de extra software van alle gebruikte apparaten moeten hebben.
Dus hoewel het goed is dat je het project hebt, zal je wel een licentie nodig hebben om er in te kunnen kijken.
Let overigens op: er bestaan gekraakte versies van ETS die bovenstaande limitaties omzeilen, maar die veranderen het ingelezen project waardoor deze nooit meer gebruikt kan worden in een legale versie van ETS. Je kan dan dus nooit meer met die file bij een andere installateur aankloppen, als dat je enige kopie was. Dus: backup van je bestand wat je binnen hebt gekregen is geen overbodige luxe, en verder weet je nu ook wat de variant die niets kost aan nadelen met zich meebrengt :+

• Gelgameks
OK, mega dank voor de info!

• teaser
quote:
tss68nl schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:48:
Let overigens op: er bestaan gekraakte versies van ETS die bovenstaande limitaties omzeilen, maar die veranderen het ingelezen project waardoor deze nooit meer gebruikt kan worden in een legale versie van ETS.
Ik ben er nochtans in geslaagd mijn project te openen in de legale pro-versie die ik nu heb draaien in een vm! *O*

• Weppel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:17
quote:
tss68nl schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:48:
Let overigens op: er bestaan gekraakte versies van ETS die bovenstaande limitaties omzeilen, maar die veranderen het ingelezen project waardoor deze nooit meer gebruikt kan worden in een legale versie van ETS. Je kan dan dus nooit meer met die file bij een andere installateur aankloppen, als dat je enige kopie was. Dus: backup van je bestand wat je binnen hebt gekregen is geen overbodige luxe, en verder weet je nu ook wat de variant die niets kost aan nadelen met zich meebrengt :+
Is dit ook zo als je een export uit een minder legale versie probeert in te lezen in een legale (nieuwere) versie?
quote:
teaser schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:21:
Ik ben er nochtans in geslaagd mijn project te openen in de legale pro-versie die ik nu heb draaien in een vm! *O*
Heel vreemd! Ik krijg regelmatig projecten aan waar ik niets mee kan omdat ze in een illegale versie zijn bewerkt of gemaakt? Heb je daar iets speciaals voor moeten doen?
quote:
Weppel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:06:
Is dit ook zo als je een export uit een minder legale versie probeert in te lezen in een legale (nieuwere) versie?
Dat is inderdaad altijd zo geweest. Misschien dat ze die blokkade inmiddels hebben verwijderd, gezien het verhaal van teaser. Ik heb er wel over geklaagd dat het raar is dat een legale versie geen illegaal bestand kan openen, maar een illegale versie wél een legaal bestand :+

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True