Tamade schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:48:
Hallo allemaal,
ik heb een nieuwbouw huis gekocht en wil mijn huis graag qua verlichting en rolluiken laten automatiseren. Ik heb eerst aan mijn elektricien gevraagd wat zij kunnen bieden en zij boden Niko Home Control aan. Ik ben alleen veel meer geïnteresseerd in KNX. De prijs van KNX oplossing was alleen veel te duur om door de elektricien te laten uitvoeren.
Daarom heb ik besloten om het zelf te doen. Deze topic leent daar zich perfect voor. Mijn kennis is alleen niet hoog wat betreft de electriciteit netwerk. Enig wat ik weet is kennis van wat ik heb opgedaan tijdens de verbouwing van mijn huidig huis. Ik heb de groepen toen uitgebreid, leiding gemaakt, draden getrokken en aangesloten. Dus de basic kennis... bruin, blauw, zwart en geel groen draden.
Leuk dat je het zelf gaat doen. Daar houden we van hier

Ik heb me in verdiept en heb met behulp van eConfigure een plan gemaakt en dit heb ik allemaal in gestopt:
Als ik dit uit laat berekenen, dan heb ik volgende dingen nodig naast de basis benodigdheden voor de switchboard:
1x blind actuator
5x dim actuator (4 lampen voor 1 actuator)
1x switch actuator
Denk goed na of je écht met 230V dimmers wil werken, om vervolgens daar weer dimbare retrofit leds in te plaatsen. Het kan werken hoor....maar dimmen tot onder de 30% licht (perceptie) gaat niet lukken, en die 230V dimmers zijn behoorlijk duur.
Daarnaast: als je je verlichting op 24V zet, dan is dit ook makkelijker te combineren met KNX kabels, omdat je simpelweg minder 230V hebt liggen.
Bovenstaande is mijn basis setup. Ik zou graag nog vloerverwarming regeling willen toevoegen, waar temperatuur per kamer te regelen is. In het huis komt een WTW installatie en ik weet nog niet precies hoe het werkt. Er is wel een optie in de koperslijst om de kamers apart te laten regelen. Ik twijfel of het moet nemen. Want er is ook een mogelijkheid om huis met behulp van WTW te laten koelen. Deze twee opties kunnen niet samen. Ik twijfel dus tussen koel of temperatuur per kamer regelen. Ik heb gelezen dat KNX ook WTW kan aansturen, kunnen jullie mij daar wat verder over vertellen? Moet er een speciale type WTW zijn?
Je hebt het over vloerverwarming, en koeling via de WTW. En je geeft aan dat je per ruimte gestuurde vloerverwarming, niet kan nemen als je koeling neemt op de WTW? Dat lijkt me zeer apart, want het zijn twee totaal losse systemen.
Bedoel je dat de WTW per ruimte gestuurd kan worden, en dat dat niet gecombineerd kan worden met een airco op de WTW unit? Dat lijkt me logisch: leveranciers van aircos op WTW (zehnder), leveren geen vraaggestuurde WTW (Itho)
Daarnaast is het maar de vraag of het nuttig is. Koeling via de WTW gaat met een extra Airco unit die rustig €4000 extra kost op het bedrag van je WTW. Zehnder heeft de Q600 WTW unit, waar een extra airco op kan.
Maar.... een WTW unit verplaatst maximaal 500 m3/u in de praktijk, en dan is het geluid van de ventilatie in huis overal écht overheersend. Dus doorgaans, verplaatst die unit maar 150 m3/u. Verdeeld over je hele huis. Beetje afhankelijk van je vloeroppervlak, maar het koelvermogen van 150 m3/u (of zelfs 500m3/u) is niet zo bijster veel. Een voordeel is wel dat het heel gelijkmatig helpt over je hele huis, maar, het zal waarschijnlijk maximaal 0,5 graad schelen.
En een vraaggestuurde WTW? Kan op zich nuttig zijn als je extra frisse lucht wenst op een specifieke plek. Houdt er wel rekening mee dat de meeste ventielen toch niet meer dan 50/100 m3/u kunnen verzetten (en dan zijn ze érg hoorbaar), dus dat ook die capaciteit uiteindelijk beperkt is.
Als je overigens voor een WTW gaat, neem er dan één die een KNX koppeling maken: bijvoorbeeld de Zehnder Q600. Handig om doeltemperaturen automatisch in te stellen en automatische opschaling te realiseren bij slechter luchtkwaliteit. Daarnaast wil je wellicht meten wanneer je afzuigkap aan staat: die probeert rustig 800 m3/u naar buiten te persen, en een huis met een WTW is hermetisch gesloten. Dus wil je de invoerventilator op 70% zetten, en de afvoer op 0%....zodat je WTW de afzuigkap meehelpt. Bijkomend voordeel is dat de lucht nu uit je hele huis verplaatst richting het kookeiland en kooklucht dus nog beter wordt tegengegaan.
Hoe werkt het in combinatie met vloerverwarming? Daarnaast wil ik dat het systeem weet wanneer ik aankom. De lampen moeten dan alvast aan gaan.
Aankomst is op zich te doen met bijvoorbeeld homekit. Die detecteert of je binnen wifi bereik bent. Je kan ook bewegingssensors plaatsen, dan gaat de verlichting aan voor iedereen die in de buurt komt

Ik ben hierboven alleen vanuit gegaan om de lampen mee te sturen en heb geen enkele WCD mee genomen. Is het verstandig om WCD mee te nemen voor een KNX aansluiting? Ik zie op dit moment geen toepassing hiervoor. WCD gebruik ik voor laden van telefoons, tv, router, tablet, aan/uitzetten van een leeslamp.
Is het niet makkelijk om staande lampen óók te kunnen schakelen? En je wil met de alles-uit knop bij je bed of de voordeur, toch zeker weten dat alles uit is? Anders loop je alsnog iedere keer handmatig je leeslamp uit te zetten.
Daarnaast zijn geschakelde stopcontacten ideaal voor TV's, versterkers, ventilatoren, kerstbomen en het meten van verdacht gebruik: als ik hier het strijkijzer ergens inplug, en ik vergeet hem, krijg ik na een uur een melding op mijn telefoon met de mogelijkheid hem op afstand uit te zetten.
Verder heb ik ook nog een vraag met betrekking tot leiding werk. Moet er voor KNX een aparte leiding gemaakt worden? De reden dat ik het vraag is, wanneer ik voor elke KNX aansluiting een aparte leiding moet laat leggen, dan heb ik alleen daarvoor al 4000 euro kwijt. Het zou mij veel voordeling uitkomen, als er bijvoorbeeld door een lamppunt stroomdraad en KNX draad door heen laat lopen. Heb ik nog wel een 230V stroomdraad nodig als ik de lamp via KNX aansluit?
Als je lamp op 230V werkt heb je wel een 230V stroomdraad nodig ja

KNX mag in principe samen met 230V in één buis. Maar, je mag de mantel er pertinent niet vanaf halen. Je mag hem dus in de centraaldoos niet onderbreken. Aftakken is dus bijna onmogelijk, evenals een apparaat aansluiten. Je mag het alleen doen, als je 4mm permanente isolatie kan garanderen tussen 230V en KNX. Electratape geldt niet als permanente isolatie, dat laat los over tijd.
Ik begrijp dat je vast zit aan de meerwerkprijs per buis. Je hebt dus een installateur getroffen die alleen maar conventionele systemen wil aanleggen. Is er een mogelijkheid om zelf in de bouw een deel van het leidingwerk op je te nemen? Dan zou je namelijk extra sleuven kunnen maken naar de vloer, en voordat de zandcementdekvloer wordt gestort, alle punten langs de muur kunnen doorverbinden, en eventueel zelfs over de vloer naar de meterkast kunnen brengen. Als je dat zelf kan regelen, scheelt enorm in de kosten.
Extra toevoeging;
Ik heb ook gelezen dat dimmen met dim actuatoren niet goed werken op led lampen ivm knipperende lichten. Klopt dat nog steeds? Men raadt dan aan om gebruik te maken van DALI gateway. Hoe werkt dat precies?
Het ligt helemaal aan je eisen en wensen, je kan op zich nog voor 230V gedimde retrofit gaan als:
- Je het niet erg vind om een extra weerstand in iedere kring te plaatsen om het vermogen acceptabel te maken voor de 230V dimmer.
- Dimmen tot onder 30% licht niet een vereiste is.
- Frequentie bij dimmen geen issue voor je is: niet snel hoofdpijn, en geen fotos/film willen maken bij kunstlicht.
- Als je genoegen neemt met een redelijke lichtkwaliteit.
- Als het geen probleem is om aan het GU10 & E27 form-factor en bijbehorend lichtbeeld vast te houden. Er wordt namelijk amper iets fatsoenlijks gemaakt voor AR111 en vergelijkbaar.
Ik zou als je de mogelijkheid hebt IB boxes van Spelsberg in je plafond laten maken. Die kan je dan voorzien van echte led verlichting (geen led retrofit), en dan heb je ook nog alle mogelijkheid om met led drivers van je keuze te werken op 24V. Die led drivers, die stuur je weer aan met Dali of DMX. Dali gateway is gewoon een apparaat wat KNX vertaalt naar Dali. Waarom Dali? Omdat goede leddrivers allemaal Dali of DMX praten, zodat ze niet alleen compatible zijn met KNX, maar ook met allerlei andere systemen.
Voordeel is dat je in zo'n ib box ook makkelijk een IR sensor of zelfs HF sensor kwijt kan (die detecteren beweging dóór die box heen dus zijn onzichtbaar).
Hoe zit het met groepen verdeling in de KNX? Ik neem aan dat niet alles op 1 groep aan gesloten kunnen worden? Hoe sluit je een tweede groep aan op de KNX switchboard?
Het makkelijkst is om in je KNX regelkast meerdere kolommen te maken. Groep1/Fase1 gaat dan op de linker kolom, groep2/fase2 gaat in de 2e kolom , etc. Vervolgens sluit je de apparaten in die specifieke kolom allemaal aan op dezelfde groep.
Last but not least, programmeren komt later wel. Heb 0,0 verstand van programmeren. Mocht ik verder willen gaan dan moet ik daar ook kennis op doen. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk het is om te leren.
Ik hoop dat jullie mij verder kan helpen. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Programmeren is configureren in KNX. Het is echt super simpel. Zoals teaser al aan gaf: groepenstructuur (je communicatieadressen) opzetten is het belangrijkste...en daarna mik je gewoon kanaal G van de schakelunit aan een adres, en aan de andere kant Knop1 van de slaapkamer. Daarna praten die twee netjes met elkaar en gaat het licht aan/uit

Echt té simpel.