Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:53
Correctie, het was inderdaad een export, niet het project zelf.
Ik had in eerste instantie wel het project geïmporteerd terwijl ETS nog in 'demo mode' was - de dongle stak er wel al in maar ik had de code nog niet ingegeven. Dat importeren lukte maar het project kon ik nog niet openen op dat moment. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft.
quote:
teaser schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 07:33:
Correctie, het was inderdaad een export, niet het project zelf.
Ik had in eerste instantie wel het project geïmporteerd terwijl ETS nog in 'demo mode' was - de dongle stak er wel al in maar ik had de code nog niet ingegeven. Dat importeren lukte maar het project kon ik nog niet openen op dat moment. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft.
Oh je bedoelt een groepen export? Of een project export?

Want volgens mij is een project export wel voorzien van de beveiliging.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• teaser
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:59:
[...]
Oh je bedoelt een groepen export? Of een project export?

Want volgens mij is een project export wel voorzien van de beveiliging.
Een project export.
quote:
Hmm, leuk om te proberen dus: dongle er uit, project inlezen. Blijkbaar komt ie dan met de melding dat je geen rechten hebt. Dan dongle er in, en dan controleert ie niets meer?

Dat zou wel een uitkomst zijn zeg. Ik ga het binnenkort eens proberen als ik weer zo'n gevalletje opgestuurd krijg :)

• teaser
Na het importeren zelf kreeg ik geen meldingen, het project was er gewoon bijgekomen in de lijst.
En na het in orde brengen van de license kon ik dat dus gewoon openen.

Klinkt als een ongetest randgevalletje, en is waarschijnlijk aannemelijker dan dat ze effectief die blokkade eruit hebben gesloopt.

• Weppel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Hmm, leuk om te proberen dus: dongle er uit, project inlezen. Blijkbaar komt ie dan met de melding dat je geen rechten hebt. Dan dongle er in, en dan controleert ie niets meer?

Dat zou wel een uitkomst zijn zeg. Ik ga het binnenkort eens proberen als ik weer zo'n gevalletje opgestuurd krijg :)
Ben benieuwd naar het resultaat. Het zou mij persoonlijk totaal niet motiveren om een legale versie te kopen als ik bijvoorbeeld met een illegale versie ben begonnen als test (is het wat?) of noodzaak (nú nodig, want KNX kapot, geen tijd om te wachten op fysieke levering van een dongle :O ) en nu overweeg over te stappen op een legale versie.
quote:
Weppel schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:55:
Ben benieuwd naar het resultaat. Het zou mij persoonlijk totaal niet motiveren om een legale versie te kopen als ik bijvoorbeeld met een illegale versie ben begonnen als test (is het wat?) of noodzaak (nú nodig, want KNX kapot, geen tijd om te wachten op fysieke levering van een dongle :O ) en nu overweeg over te stappen op een legale versie.
Ja dat snap ik. Puur hypothetisch natuurlijk, want alle Tweakers gebruiken alleen maar legale software 8)

• niekhessel
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 26-07 12:41
Vorige week mijn Ekinex schakelaars binnen geregen, deze staan mooi op de muur!

Echter probeer ik nu een functie met de bewegingssensor B.E.G. PD11 icm deze Ekinex te programmeren. Ik had het idee om dit middels een OR poort van de Ekinex.

Echter schakelt de lamp niet als ik gebruik maak van de OR poort, op input 1 de schakelaar en op 2 de bewegingssensor. Als ik het switch commando van de toets rechtstreeks koppel aan de dimmer werkt het perfect. Misschien heeft het er mee te maken dat het een dimmer is.

Uiteindelijk wil ik de lamp kunnen inschakelen met de schakelaar en met de bewegingssensor en uitschakelen met de schakelaar. De lamp moet pas wee inschakelen bij opnieuw betreden van deze ruimte.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
niekhessel schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:18:
Vorige week mijn Ekinex schakelaars binnen geregen, deze staan mooi op de muur!

Echter probeer ik nu een functie met de bewegingssensor B.E.G. PD11 icm deze Ekinex te programmeren. Ik had het idee om dit middels een OR poort van de Ekinex.

Echter schakelt de lamp niet als ik gebruik maak van de OR poort, op input 1 de schakelaar en op 2 de bewegingssensor. Als ik het switch commando van de toets rechtstreeks koppel aan de dimmer werkt het perfect. Misschien heeft het er mee te maken dat het een dimmer is.

Uiteindelijk wil ik de lamp kunnen inschakelen met de schakelaar en met de bewegingssensor en uitschakelen met de schakelaar. De lamp moet pas wee inschakelen bij opnieuw betreden van deze ruimte.
Hoi Niek,

De B.E.G. PD11 is een wat vreemde eend in de bijt. De PD11 eist controle over je lamp, en heeft géén manier om de status op te pakken van de lamp als die wordt gewijzigd buiten zijn macht. Daardoor heeft de sensor een ander idee van de status dan de schakelaar. En dat is je probleem hoogstwaarschijnlijk. Er zijn twee oplossingen voor.

Optie 1 - PD11 controle geven
Het maakt niet uit of het een dimmer is, maar je moet wél het aan/uit commando van de dimmer gebruiken. Niet het % om te schakelen.
  • Je zorgt dat de output van het 1e kanaal van de pd11 het alleenrecht heeft op het aan/uit commando van de dimmer.
  • Vervolgens gebruik je vanuit alle knoppen die de lamp moeten kunnen schakelen, de hulpinput van het 1e kanaal op de PD11.
  • De status echter van de lamp, die haal je weer van de dimmeractor output, naar de knoppen.
Dit kringetje is hoe de PD11 verwacht dat alles wordt ingericht, en niet anders. Ik vind het persoonlijk een raar ontwerp: immers, de sensor wordt een SPOF voor al het schakelen van de lamp. Je kan en mag er niet omheen.

Optie 2 - PD11 voor de gek houden
Ik gebruik zelf twee kanalen op een PD11, op de volgende methode:
  • 1e kanaal richt je in zodat het altijd, bij beweging, alléén maar het 'aan' signaal aan de aan/uit van de dimmer geeft.
  • Je richt een timeout in van bijvoorbeeld 10 seconden op dit eerste kanaal zodat hij niet triggert als er net nog beweging is geweest: dit zorgt er voor dat je de lamp uit kan zetten terwijl je er onder staat en nog weg kan lopen.
  • Het 2e kanaal richt je in om alléén de lamp uit te doen. Je richt hier een delay van bijvoorbeeld 20 minuten alvorens hij de lamp uitzet.
  • Iedere keer als hij beweging ziet zal hij de timer resetten naar 20 min.
  • De tasters aan de muur, laat je nu zowel voor signaal zenden als status ontvangen, rechtstreeks naar het kanaal op de actor verwijzen.
Nu heeft de PD11 twee separate kanalen, waarvan hij geen status eist: immers, de opdracht is niet de lamp managen, want ieder kanaal heeft alleen een aan, of alleen een uit. Dit zorgt er voor dat de PD11 geen status gaat bijhouden, omdat het toch niet relevant is.

Ik vind dit een nettere methode, omdat zelfs al valt de sensor uit, je handmatig nog steeds het licht kan bedienen. En als bonus werkt het óók nog als de PD11 het wel doet :+

• teaser
quote:
Weppel schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:55:
[...]
Met de demo versie kun je perfect wat uitproberen, en als je snel wil beginnen kun je met de Lite aan de slag. De "Russische" ETS versie (we zullen het zo maar noemen 8)7 ) is voor mensen met een grote installatie zoals ik waarbij splitsen in 2 projecten zelfs al niet meer voldoende is. 3 projecten naast mekaar onderhouden was me toch te onpraktisch.
Maar ETS Ruski is uiteindelijk ook onpraktisch, bv als je support nodig hebt en er wordt naar een export van je project gevraagd, zit je vast. Of je hebt een nieuwe component gekocht die net toch weer een nieuwere ETS versie nodig heeft (yep dat heb ik voorgehad met de nieuwste Zennio actoren 2 jaar geleden).
quote:
tss68nl schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:57:
[...]
Optie 2 - PD11 voor de gek houden
Interessante piste. Ik heb zelf (nog) geen PD11 maar Esyluxen en eentje waarvan me het merk even ontschiet een Theben Planospot. Deze 2 eisen ook een beetje gelijkaardig de controle over je lichtkanaal. Ik gebruik nu de block inputs van de melders om deze te bypassen als ik een schakelaar gebruik.

teaser wijzigde deze reactie 27-06-2018 10:08 (16%)

quote:
teaser schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:58:
Maar ETS Ruski is uiteindelijk ook onpraktisch, bv als je support nodig hebt en er wordt naar een export van je project gevraagd, zit je vast. Of je hebt een nieuwe component gekocht die net toch weer een nieuwere ETS versie nodig heeft (yep dat heb ik voorgehad met de nieuwste Zennio actoren 2 jaar geleden).
Ik zie je al helemaal zitten teaser.

"Что такое ETS 5.4 хорошая программа на русском языке." :+

Programmirovaniye? Tak, dawai! *O*

• Weppel
quote:
teaser schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Met de demo versie kun je perfect wat uitproberen, en als je snel wil beginnen kun je met de Lite aan de slag. De "Russische" ETS versie (we zullen het zo maar noemen 8)7 ) is voor mensen met een grote installatie zoals ik waarbij splitsen in 2 projecten zelfs al niet meer voldoende is. 3 projecten naast mekaar onderhouden was me toch te onpraktisch.
Exact mijn punt dat het zo vreemd is dat je (nadat je er achter bent gekomen dat ETS Ruski toch niks voor je is) er ook geen pad beschikbaar is om van ETS Ruski naar ETS Brussel te migreren. Motiveert niet echt om tot inkeer te komen.
Ook lastig als je ooit je huis wilt verkopen... hoewel ik vermoed dat het merendeel van ons geen afscheid van hun KNX willen nemen :+.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Nieuw speelgoed :)

Ik had de Amazon Echo al eerder geplaatst in huis vanwege de goede long-range microfoon, en dus de mogelijkheid bijvoorbeeld in de badkamer om wat muziek op te zetten. Joe moet alleen wel verrie goet Inglish of Deutsch spreken, want Nederlands moeten we nog even op wachten.

Ik had alleen nog niets om de spraak van Alexa ook te koppelen aan KNX. Wel heb ik Siri/Homekit gekoppeld met homebridge-knx, wat behoorlijk wat tijd kostte om zelf te programmeren en te onderhouden.

Voor beide was ik dus op zoek om de stemassistenten goed en makkelijk te kunnen koppelen op KNX: Tijd om wat anders te proberen dus: de Pairot van XXter :)
  • Koppelt Amazon/Alexa op KNX
  • Gecertificeerd Homekit/Siri integratie (dat heeft zowel voor als nadelen volgens mij)
  • Google home / home assistant integratie
Het mooie is dat het ding alle drie de platformen tegelijk kan koppelen, zodat je niet meer afhankelijk bent van de telefoonkeuze binnen het gezin.

Ik ben heel benieuwd, en zal wel ff een update posten als ik meer weet hoe (en of!) het allemaal werkt *O*

tss68nl wijzigde deze reactie 30-06-2018 10:49 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:08
Ik heb wat twijfels of de pti 2,5 rijgklemmen kan toepassen voor mijn inductiekookplaat. Zekeringsautomaat B 20A, aansluiting 3-fase. Iemand advies of ervaring?

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
St.Pepper schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:00:
Ik heb wat twijfels of de pti 2,5 rijgklemmen kan toepassen voor mijn inductiekookplaat. Zekeringsautomaat B 20A, aansluiting 3-fase. Iemand advies of ervaring?
Nominaal vermogen van de PTI 2.5 is volgens de specs 24A bij 800V. Lijkt me niet zo'n probleem dus:
https://www.phoenixcontac...213968&library=usen&tab=1

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:37:
Nieuw speelgoed :)

Ik ben heel benieuwd, en zal wel ff een update posten als ik meer weet hoe (en of!) het allemaal werkt *O*
Heel leuk! Ben benieuwd. Wel aan de prijs, is dat wat je ervoor over hebt of heb je een mooie deal kunnen sluiten?

Ik ben altijd een beetje huiverig geweest voor stemherkenning, ook omdat ik schrikbeelden heb van de toekomst waarbij je, als je iets verkeerds zegt, de volgende dag de postbezorger met allemaal Amazon.de spullen op je stoep hebt staan. Maar misschien ten onrechte en uiteindelijk is het natuurlijk wel leuk om met stembediening de lampen te kunnen bedienen.

Zal mijn vriendin nog eens vragen: die heeft zo'n iOS ding en heeft wel eens lopen spelen met Siri :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:33

Zoefff

❤ 

Zo'n vaart zal het niet lopen. Je moet het shopping gedeelte in Alexa zelf configureren dus als je dat niet doet en / of geen creditcard koppelt zal er weinig bezorgd worden. Siri is nog een stuk dommer, dus daar hoef je sowieso geen zorgen over te maken :')

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Dennis schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:43:
Heel leuk! Ben benieuwd. Wel aan de prijs, is dat wat je ervoor over hebt of heb je een mooie deal kunnen sluiten?
Ik kan altijd mooie deals sluiten :) De prijs is relatief in mijn ogen. Open source-software is natuurlijk gratis, maar dat kost op andere manieren weer een hoop: tijd en (soms) frustratie :+

Met homebridge-knx heb ik dagen gestoken in installatie en met name software die simpelweg niet wilde werken om allerlei vage ongedocumenteerde redenen. Als klap op de vuurpijl gooide homebridge-knx ook nog eens de complete opzet om (oude installatie & config onbruikbaar) waardoor je Homekit op iOS niet meer kon updaten of je raakte je connectie kwijt. Uiteindelijk is er heel veel tijd in gaan zitten, en als je in die tijd ook had kunnen werken.... dan heb je em er al snel uit.

Zo zie ik het ook: wil je er zelf tijd in steken en meer risico, dan heeft homebridge meer features. Wil je spraak integreren en er van uit gaan dat het gewoon werkt, dan is een Pairot wellicht de betere keuze.

De Pairot...had ik in een uurtje up-and-running met de belangrijkste apparaten in woonkamer/keuken inclusief scenes. Wat me ook direct opvalt: waar homebridge-knx soms wel eens een soort 'opstart' tijd had (eerste commando in een paar uur ging vaak verkeerd), is de Pairot tot nu toe accuraat en snel. Ik heb het idee dat hem dat zit in de koppeling met Homekit die door de Pairot netjes 'live' wordt gehouden.
quote:
Ik ben altijd een beetje huiverig geweest voor stemherkenning, ook omdat ik schrikbeelden heb van de toekomst waarbij je, als je iets verkeerds zegt, de volgende dag de postbezorger met allemaal Amazon.de spullen op je stoep hebt staan. Maar misschien ten onrechte en uiteindelijk is het natuurlijk wel leuk om met stembediening de lampen te kunnen bedienen.

Zal mijn vriendin nog eens vragen: die heeft zo'n iOS ding en heeft wel eens lopen spelen met Siri :+.
Alexa doet niets tenzij je echt bewust 'Alexa' zegt, gevolgd door een duidelijke opdracht. Wat dat betreft heeft Siri wat meer false positives als je de 'Hey Siri' functie de hele dag aan hebt staan. Maar goed, die werkt toch niet zo lekker, en zeker niet over afstand. Op de iPhone houd ik altijd gewoon de homeknop vast....hoef je ook geen 'hey siri' te zeggen.

Spraakherkenning zelf valt me heel erg mee. Siri in het Nederlands verstaat je behoorlijk goed, en ook de vertaling van je componenten uit Homekit, weet hij goed mee om te gaan. 'Scene TV kijken' of 'Ik ga koken' werken perfect, evenals 'Zet de verlichting in de keuken op 25%', waarbij hij alle lampen in de gehele zone aanspreekt.

Alexa verstaat je ook echt prima (rustig op 5 a 6 meter afstand zonder problemen), en de integratie met Spotify is zeer goed te noemen. Ik heb gewoon geen shopping account gekoppeld, dus bezoek kan roepen wat ze willen: er wordt niets besteld :+

tss68nl wijzigde deze reactie 02-07-2018 11:21 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nou ik ben echt benieuwd @tss68nl!

Andere vraag voor de mensen hier: ik ga aankomend weekend mijn tuinslang aansluiten. Die komt in de kruipruimte, maar vanwege de ligging zal ik er steeds in moeten om het water af te sluiten (in de winter).

Nu zat ik te denken om dit te automatiseren middels een automatische waterafsluiter. Zijn er hier anderen die daar ervaring mee hebben? Om het water eruit te laten lopen zou ik gewoon een loze leiding naar onderen laten lopen. De werking is dan: eerst sluit je de waterdruk af met ventiel 1. Vervolgens na enkele seconden opent ventiel 2 waarmee het resterend water uit de tyleenslang wordt geleid (vanuit laagste punt).

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Dennis schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:36:
Nou ik ben echt benieuwd @tss68nl!

Andere vraag voor de mensen hier: ik ga aankomend weekend mijn tuinslang aansluiten. Die komt in de kruipruimte, maar vanwege de ligging zal ik er steeds in moeten om het water af te sluiten (in de winter).

Nu zat ik te denken om dit te automatiseren middels een automatische waterafsluiter. Zijn er hier anderen die daar ervaring mee hebben? Om het water eruit te laten lopen zou ik gewoon een loze leiding naar onderen laten lopen. De werking is dan: eerst sluit je de waterdruk af met ventiel 1. Vervolgens na enkele seconden opent ventiel 2 waarmee het resterend water uit de tyleenslang wordt geleid (vanuit laagste punt).
Er zijn automatische 'bleeders' die je direct aan een tyleenslang kan koppelen. Die moeten natuurlijk op het laagste punt zitten, en onder druk zijn ze bijna dicht. De druk valt dan langzaam weg, en hoe lager de druk, hoe verder hij open gaat. Volgens mij heeft Gardena die zelfs voor 13mm of 25mm tyleen?

Automatiseren heb ik gedaan met een KNX heating unit van MDT, en een paar thermische ventielen (230 of 24 V). Die openen en sluiten wel in 3 minuten, maar voor automatische beregening, druppelslangen en wat waterpunten (van die gardena watersloten) is het voor mij voldoende. Goedkope snellere afsluiters heb ik nog niet kunnen vinden, al maakt ForQ (bij de hornbach) wel een unit met 3 of 4 afsluiters die alleen via hun eigen draadloze computer kunnen worden bestuurd. Ding uit elkaar trekken en met een multimeter en een soldeerijzer aan de slag zou wel iets kunnen opleveren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:38:
Er zijn automatische 'bleeders' die je direct aan een tyleenslang kan koppelen. Die moeten natuurlijk op het laagste punt zitten, en onder druk zijn ze bijna dicht. De druk valt dan langzaam weg, en hoe lager de druk, hoe verder hij open gaat. Volgens mij heeft Gardena die zelfs voor 13mm of 25mm tyleen?
Ik zal eens even kijken, dat scheelt mogelijk één ventieltje.
quote:
Automatiseren heb ik gedaan met een KNX heating unit van MDT, en een paar thermische ventielen (230 of 24 V). Die openen en sluiten wel in 3 minuten, maar voor automatische beregening, druppelslangen en wat waterpunten (van die gardena watersloten) is het voor mij voldoende. Goedkope snellere afsluiters heb ik nog niet kunnen vinden, al maakt ForQ (bij de hornbach) wel een unit met 3 of 4 afsluiters die alleen via hun eigen draadloze computer kunnen worden bestuurd. Ding uit elkaar trekken en met een multimeter en een soldeerijzer aan de slag zou wel iets kunnen opleveren :)
Dat is ook een optie, maar als ik toch bezig ben wil ik gelijk ook een automatische hoofdafsluiter maken. Gewoon omdat het kan en ik gisteren een watersensor heb geplaatst in mijn alarmsysteem. Die kan netjes naar KNX doormelden dus dat wil ik wel eens proberen :9. Je moet toch wat met KNX hè.

Ik kwam dit tegen trouwens, dat valt me qua prijs best mee: https://www.ebay.de/itm/M...=&pt=Wasserinstallationen

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Dennis schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:50:
Dat is ook een optie, maar als ik toch bezig ben wil ik gelijk ook een automatische hoofdafsluiter maken. Gewoon omdat het kan en ik gisteren een watersensor heb geplaatst in mijn alarmsysteem. Die kan netjes naar KNX doormelden dus dat wil ik wel eens proberen :9. Je moet toch wat met KNX hè.

Ik kwam dit tegen trouwens, dat valt me qua prijs best mee: https://www.ebay.de/itm/M...=&pt=Wasserinstallationen
Ja ik vind die dus nog aardig prijzig, voor ¤40 per stuk. Then again, een verwarmingsventiel kost ook rond de ¤25.

Automatiseren van die afsluiters die je linkt kan je ook gewoon met een MDT doen natuurlijk. En inderdaad, waarom dan geen hoofdafsluiter. Let wel even op de diameter voor die laatste, want bij een te kleine diameter gaat hij fluiten tijdens douchen etc. En ik zou die stroomloos geopend nemen, anders zit je ook zonder water als je zonder stroom zit. Rest gewoon stroomloos gesloten natuurlijk.

Let er overigens op dat verwarmingsactoren altijd AC nodig hebben. De triacs die er in zitten werken alleen met 230VAC of 24VAC.... geen 24VDC. Je kan natuurlijk ook gewoon goedkope relais gebruiken, dan is DC wel mogelijk.

Enige nadeel is dat je dan de heating logica niet kan misbruiken voor beregening :) Als je die sowieso ergens anders in wil bouwen dan is dat natuurlijk geen argument.

tss68nl wijzigde deze reactie 03-07-2018 12:38 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St.Pepper
Misschien dat een Rain Bird solenoid valve wat is?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:32:
Ja ik vind die dus nog aardig prijzig, voor ¤40 per stuk. Then again, een verwarmingsventiel kost ook rond de ¤25.
Met twee of drie stuks kost het wat, maar ja dan heb je wel iets leuks 8).
quote:
Automatiseren van die afsluiters die je linkt kan je ook gewoon met een MDT doen natuurlijk. En inderdaad, waarom dan geen hoofdafsluiter. Let wel even op de diameter voor die laatste, want bij een te kleine diameter gaat hij fluiten tijdens douchen etc. En ik zou die stroomloos geopend nemen, anders zit je ook zonder water als je zonder stroom zit. Rest gewoon stroomloos gesloten natuurlijk.
Precies. MDT aktoren zijn voor 230VAC maar kunnen prima lagere voltages gebruiken. Niet mixen overigens zegt de FAQ, dus eigen aktor voor 24VAC.

Gaan we eind van de zomer maar eens mee experimenteren, verbouwingsbudget is nu even op :).
quote:
Dennis schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:08:
Met twee of drie stuks kost het wat, maar ja dan heb je wel iets leuks 8).
Dat ligt er een beetje aan hoeveel kringen je nodig hebt in je tuin voor bewatering.
Zo heb ik de heg apart van een perk met grassen erin, omdat die een heel andere hoeveelheid water nodig hebben. En een paar bomen ook apart omdat ze één boven een drain staat en de ander niet. Vervolgens nog een heg voor, een kring voor gras besproeien, en een groep met watersloten om je tuinslang aan te sluiten. Dan nog een kring voor en achter waar mini-druppelslangen aan zitten die om olijven liggen in potten en wat gras in een bak.

Met totaal 8 ventielen dacht ik lekker goedkoop wat in elkaar te knutselen. Wel een nadeel dat alles er 3 minuten over doet om aan/uit te gaan. :+

Die rainbird ventielen zijn overigens wel een aanrader. Voor ¤40 heb je inclusief filter en volgens mij ook met een drukbegrenzer. Niet verkeerd :)

@tss68nl maar hier interpreteert iedereen dat ik een drainagesysteem of vergelijkbaar in mijn tuin heb, maar het gaat mij om een tuinslang (tyleen) naar mijn aan te leggen buitenkraan. Dus het is gewoon één afsluiter :).

Als ik ooit de tuin opnieuw laat aanleggen dan komt er wel een automatisch systeem in, maar dat is de komende twee jaar zeker nog niet aan de orde.

• Weppel
Niet KNX, wel domotica voor tuin beregening: https://opensprinkler.com

Draai hier nu een jaar OSPi, werkt fantastisch. Geen idee of het met KNX te koppelen is, hoofdzakelijk omdat ik daar het nut niet van in zie. De app zelf werkt meer dan prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 10:59
Twee linkjes:

Smart Homes & Intelligent Buildings op 22 november in de Jaarbeurs:
https://www.sh-ib.nl/

Homey heeft KNX support:
nieuws: Homey krijgt ondersteuning voor knx

Verder de afgelopen weken het e.e.a. aan KNX spul binnengekregen. Deel via Voltus, grootste deel via Marktplaats. Merk dat het erg goed is om daar nu al wat mee te rommelen, in een paar uur meer geleerd en helder gekregen dan ik met het lezen van flink wat blogs, boeken en ook dit topic had kunnen leren :)

Heb nu wat binaire in/uitgangen (mini versies die je in een inbouwdoos kan stoppen samen met een normale schakelaar), aanwezigheidsmelder, Loxone Miniserver en een MDT Glasstaster II (leuk ding). Ook wat ontbrekende spullen besteld voor de Prion maar nu geleerd dat er twee versies van het 'support frame' zijn :\ Kijken of ik ergens de oude versie kan vinden.

Door een avondje prutsen nu eindelijk helder hoe individuele adressen en groepsadressen zich verhouden tot elkaar. Ook helder gekregen dat een heel groot deel van de planning in het opzetten van een structuur voor groepsadressen zit.

Ook nog een concrete vraag; via Marktplaats heb ik een aanwezigheidsmelder geregeld, die is wat ouder en vereist dat ETS in 'compatibility mode' draait. Hoe erg is dat? Voor het testen nu niet erg lijkt me, maar moet ik dat zien te voorkomen in mijn echte project?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
bartvb schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:39:
Ook nog een concrete vraag; via Marktplaats heb ik een aanwezigheidsmelder geregeld, die is wat ouder en vereist dat ETS in 'compatibility mode' draait. Hoe erg is dat? Voor het testen nu niet erg lijkt me, maar moet ik dat zien te voorkomen in mijn echte project?
Dat heeft dacht ik toch alleen te maken met de maximale lengte van de groepsadressen ofzo? Volgens mij staat het bij mij ook aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
bartvb schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:39:
Compatibility mode is volgens simpelweg dat je hele ETS in 32-bit draait omdat oude plugins geen 64-bit ondersteunen.

Daarnaast kan je vervolgens de hoogste bit (#15) niet gebruiken voor groepadressen, waardoor je maar 15 hoofdgroepen kan gebruiken, in plaats van de 32 die je zou moeten kunnen gebruiken volgens de spec.

Ik gebruik voor een huis meestal die hoofdgroep als ruimtenummer (incl tuin etc), dus als je minder dan 16 ruimten hebt in je huis, dan maakt het geen bal uit :+

Apparaat zelf zal waarschijnlijk ook niet boven de 15/x/x uit kunnen zenden of ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:22

tomtommie

Alaaf!

Iemand nog tips voor korting op een ETS5 pro licentie? 1000 euro is vrij fors, maar ik denk dat als ik voor de lite ga er uiteindelijk toch tegenaan ga lopen dat ik er niet alles in kwijt kom. Beter nu dan maar iets meer uitgeven en dan heb je gelijk alles.
Misschien wil iemand een 2e licentie afsluiten? PM me maar eventueel.

• bartvb
@Dennis & @tss68nl Dank! Niet zo heel problematisch dus. Moet nog even kijken wat ik met die Mertens Argus aanwezigheidmelder ga doen, hij lijkt niet zo heel erg gevoelig. Ligt nu vrij dicht bij mijn werkplek, als ik gewoon zit te werken dan 'ziet' hij me niet.
Wel grappig is dat hij 4 losse IR-detectoren heeft, die kan je afzonderlijk instellen wat betreft gevoeligheid. Weet alleen niet waar dat nuttig gaat zijn in huis :)

Verder zelfde vraag als tomtommie :)
Mijn Gira Mini aanwezigheidsmelder heeft ook drie zones die je afzonderlijk kunt instellen. Desondanks had ik in mijn keuken toch het plastic afschermingskapje nodig om te zorgen dat hij alleen reageert op een bepaald gebied.

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Voor mijn grote verbouwing van volgend jaar ben ik ook een stukje KNX domotica aan het uitwerken.

Ik heb ook gekeken naar Busch-Jeager free@home en Loxone miniserver maar dan zit je vast aan één merk/systeem dus concentreer mij nu op de KNX serie van ABB i-bus.

Ik heb 5 rolluiken/zonneschermen/screens welke ik wil bedienen.
Uiteraard kan ik hiervoor de Jaloezie/rolluiken aktoren voor gebruiken maar wat is hun meerwaarde ten opzichte van de normale (en goedkopere) schakel aktoren ?

Ik heb ergens opgepikt dat de jaloezie uitvoering de uitgangen op/neer ten opzichte van elkaar vergrendeld maar wat voor logische functies zit er nog meer in ? Verder is er opvallend weinig detail info te vinden.

Met normale schakel aktoren en een beetje logic lijkt mij dat ook te doen.
De programmeerbare logic wil ik toch al toepassen voor wat andere functies.

Wie kan hier wat meer info over de jaloezie aktoren geven ?

Alvast bedankt.

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-12 22:51
Sinds een week of twee heeft Gira haar langverwachte update uitgebracht voor de X1. Een van de nieuwe opties is aanwezigheidssimulatie. Niet meer tig tijden instellen maar je gedrag wordt gedurende een week opgenomen. en nagespeeld. Groot voordeel is dat er dus een zekere mate van "onvoorspelbaarheid" inzit. Je kunt aangeven welke groepsadressen opgenomen moeten worden. Ik heb er zelf ook voor gekozen om de groepsadressen met de sensoren op te nemen voor een waarheidsgetrouw beeld in huis.

To be continued... >:)
quote:
Oystein schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:07:
Voor mijn grote verbouwing van volgend jaar ben ik ook een stukje KNX domotica aan het uitwerken.

Ik heb ook gekeken naar Busch-Jeager free@home en Loxone miniserver maar dan zit je vast aan één merk/systeem dus concentreer mij nu op de KNX serie van ABB i-bus.

Ik heb 5 rolluiken/zonneschermen/screens welke ik wil bedienen.
Uiteraard kan ik hiervoor de Jaloezie/rolluiken aktoren voor gebruiken maar wat is hun meerwaarde ten opzichte van de normale (en goedkopere) schakel aktoren ?

Ik heb ergens opgepikt dat de jaloezie uitvoering de uitgangen op/neer ten opzichte van elkaar vergrendeld maar wat voor logische functies zit er nog meer in ? Verder is er opvallend weinig detail info te vinden.

Met normale schakel aktoren en een beetje logic lijkt mij dat ook te doen.
De programmeerbare logic wil ik toch al toepassen voor wat andere functies.

Wie kan hier wat meer info over de jaloezie aktoren geven ?

Alvast bedankt.
Ja dat is best te doen met wat logica.....maar het welzijn van je motoren hangt dan af van dat stukje logica, wat weer draait in een logicmachine o.i.d.? Die kan natuurlijk uitvallen, connectie kwijt raken.
Daarnaast: aan/uit schakelen over de bus is niet gegarandeerd qua timing, dus tegelijk aan/uit als je de motor wil omkeren wil nog wel eens stroom op beide polen zetten.

Waarom zou je daar geen jaloezieactor voor in zetten? Of beter, een universal actor. Die kunnen per twee kanalen motoren sturen, of gewoon als schakelactor.

Wat heeft een universal & jaloezie meer dan een normale actor?
  • Beveiliging tegen beschadigen van motor.
  • Looptijd ingave: je kan een % opening doorgeven, en de jaloezie gaat naar die positie
  • Logica voor ventilatie standen kantel/kiep ramen (kan je natuurlijk ook zelf regelen), maar naast dat je de operations moet blocken, moet je ook zorgen dat als je een raam open doet, die specifieke screen automatisch omhoog gaat om ruimte te maken voor je raam.
  • Klein stukje screens omhoog om de ventilatiecapaciteit bij open raam te vergroten.
Wat heeft een jaloezie actor meer dan een universal?
  • Zonstand calculatie met automatische verstelling van screens, of zelfs stand van luxaflex bladen om zon tegen te houden, zonder volledig te blinderen.

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16-12 19:26
quote:
tss68nl schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:21:
[...]
Wat heeft een jaloezie actor meer dan een universal?
  • Zonstand calculatie met automatische verstelling van screens, of zelfs stand van luxaflex bladen om zon tegen te houden, zonder volledig te blinderen.
Die laatste is inderdaad best leuk (stand van die luxaflex bladen). (ik heb 2x deze in gebruik: https://new.abb.com/produ...lind-rolshtact-travd-m-8f)
  • Voor de screens buiten is de link met het weerstation dan ook vrij eenvoudig welke dan als input kan gebruikt worden. Bij windsnelheid hoger dan xkm/u screens automatisch naar boven en dat primeert boven de zon enz.
  • Bovenstaande versie heeft ook travel detection. Dus indien je screen om welke reden ook voortijdig blokkeert (is hier al gebeurd) stopt hij vanzelf in plaats van gedurende 60s te blijven proberen.
  • En persoonlijk vind ik het ook super handig dat je desnoods manueel op de knopjes kan gaan duwen in de meterkast om ze omhoog/omlaag te brengen. Vooral als het programmeren wat op zich laat wachten en de zon toch al schijnt ;-)

• Oystein
  • Nu online
@tss68nl

Bedankt voor de uitleg.

In mijn werk heb ik ook te maken met PLC besturingen dus een stukje programma schrijven lukt mij wel met alle toeters en bellen eraan.

Ondertussen heb ik ook de Siemens LOGO 8 PLC ontdekt (nooit gerealiseerd dat dit zo betaalbaar is) dus hier kan ik ook prima mee uit de voeten om mijn systeem te bouwen.
Stukken goedkoper dan een vergelijkbaar KNX systeem en heb ongeveer dezelfde ruimte op de DIN-Rail nodig.

Voor de LOGO is er ook nog een KNX interface waarmee ik alsnog een stukje in KNX kan uitvoeren.
Daar ontkom ik dan niet aan omdat mijn drukknoppen op de muur waarmee ik ook e.e.a kan bedienen alleen met KNX werkt.
Verder is de KNX uitbreiding ook handig voor decentrale sturing wat met de LOGO weer wat omslachtiger is want dan moet je daarvoor weer een basis unit (PLC) nemen die je ook weer moet programmeren.
Mijn tuinverlichting (3 zones) kan ik dan vanuit een apart kastje zoals de ABB Mistral (zie foto) achter in de garage hangen en dan hoef ik er alleen een KNX kabel heen te trekken.
Zo kan ik ook voor mijn afzuiging/WTW/kleppen sturing op zolder een eigen KNX aktor geven waarvoor ik ook dan alleen maar een KNX kabel hoef te trekken.

Heeft iemand ervaring met het merk Preussen uit Duitsland ?
Hun KNX aktors zijn erg gunstig geprijsd (4v en 8v aktors voor resp. 110 en 178 Eur) zowat de helft van ABB.

Oystein wijzigde deze reactie 11-07-2018 10:16 (5%)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Oystein schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:54:
@tss68nl

Bedankt voor de uitleg.

In mijn werk heb ik ook te maken met PLC besturingen dus een stukje programma schrijven lukt mij wel met alle toeters en bellen eraan.

Ondertussen heb ik ook de Siemens LOGO 8 PLC ontdekt (nooit gerealiseerd dat dit zo betaalbaar is) dus hier kan ik ook prima mee uit de voeten om mijn systeem te bouwen.
Stukken goedkoper dan een vergelijkbaar KNX systeem en heb ongeveer dezelfde ruimte op de DIN-Rail nodig.

Voor de LOGO is er ook nog een KNX interface waarmee ik alsnog een stukje in KNX kan uitvoeren.
Daar ontkom ik dan niet aan omdat mijn drukknoppen op de muur waarmee ik ook e.e.a kan bedienen alleen met KNX werkt.
Verder is de KNX uitbreiding ook handig voor decentrale sturing wat met de LOGO weer wat omslachtiger is want dan moet je daarvoor weer een basis unit (PLC) nemen die je ook weer moet programmeren.
Mijn tuinverlichting (3 zones) kan ik dan vanuit een apart kastje zoals de ABB Mistral (zie foto) achter in de garage hangen en dan hoef er alleen een KNX kabel heen te trekken.
Zo kan ik ook voor mijn afzuiging/WTW/kleppen sturing op zolder een eigen KNX aktor geven waarvoor ik ook dan alleen maar een KNX kabel hoef te trekken.
Ik weet niet precies wat je wil maar je zou ook een svv-kabel met veel aders (8, 12, 16, 20 of 24) van de Logo naar de garage trekken. Dan heb je genoeg mogelijkheden om daar relais en pulsdrukkers of andere dingen op de Logo aan te sluiten.
quote:
Oystein schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:54:
@tss68nl
Dat is juist de valkuil: voor je het weet heb je twee banen. Eén waar je voor betaald krijgt om PLC's te programmeren, en één waar je niet voor betaald krijgt om PLC's te programmeren.
quote:

Dit is o.a. handig voor decentrale sturing wat met de LOGO weer wat onhandiger is want dan moet je daarvoor weer een basis unit (PLC) nemen die je ook weer moet programmeren.
Mijn tuinverlichting (3 zones) kan ik dan vanuit een apart kastje zoals de ABB Mistral (zie foto) achter in de garage hangen en dan hoef er alleen een KNX kabel heen te trekken.
Goedkoop is natuurlijk relatief. Want hoeveel tijd zal je moeten investeren om PLC's goed werkend te krijgen? Natuurlijk kan je het gewoon een mooie uitdaging vinden met PLC's, en ik heb er ook over gedacht eerlijk gezegd. Persoonlijk ben ik heel blij dat ik dat niet heb gedaan omdat ik simpelweg de tijd niet zou hebben gehad: ik heb teveel interesses en bedrijven waarover ik mijn aandacht moet verdelen waardoor dat in mijn geval een fiasco zou zijn geworden.

Iemand die echter wél heel veel tijd in PLC besturing heeft gestoken is @Femme . Kijk ook eens naar zijn materiaal: Wago PLC's met een IP en/of KNX interface desgewenst. Ideale apparaten, en uitbreidbaar met losse modules tot een enorme trein aan actoren/relais/digital inputs etc. Ook met PLC's zou ik niet het wiel helemaal opnieuw uitvinden eigenlijk :)

Mijn overweging:
Als je voor je werk PLC programmeert, weet je zeker dat je dan privé óók aan de slag wil om PLC te programmeren? Jij weet als geen ander hoeveel werk het is in programmeren, testen, bugfixen....en dat voor iedere functie in je huis. Het is nogal een opgave lijkt me, wat doorgaans de reden is dat iedereen kant en klare units gebruikt. Beetje ETS configureren: werkt *O*

Maar als je zoals Femme bent en je programmeert graag je hele huis zelf aan elkaar....dan zou ik zeker eens goed naar zijn systeem kijken :)
quote:
Heeft iemand ervaring met het merk Preussen uit Duitsland ?
Hun KNX aktors zijn erg gunstig geprijsd (4v en 8v aktors voor resp. 110 en 178 Eur) zowat de helft van ABB.

[afbeelding]
Een 8 voudige actor voor ¤178 is alsnog ¤22,25 per kanaal.
Als je dan kijkt naar MDT met een 20 voudige voor ¤351 dan betaal je ¤17,55 per kanaal. ( link )

En MDT zit behoorlijk veel functionaliteit in qua software. Die worden zeer veel gebruikt en zijn prijs/kwaliteit eigenlijk heer een meester. Ik heb geen ervaring met Preussen, simpelweg omdat van de Duitse merken eigenlijk altijd MDT als prijsvechter en Hager/ABB/Schneider gebruikt wordt.

tss68nl wijzigde deze reactie 11-07-2018 10:40 (15%)

• Oystein
  • Nu online
quote:
Femme schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:18:
[...]
Ik weet niet precies wat je wil maar je zou ook een svv-kabel met veel aders (8, 12, 16, 20 of 24) van de Logo naar de garage trekken. Dan heb je genoeg mogelijkheden om daar relais en pulsdrukkers of andere dingen op de Logo aan te sluiten.
In de garage en zolder heb ik alleen de schakel aktor nodig en geen inputs dus svv-kabel is niet nodig.

@tss68nl

Ik zal het zeker meenemen in mijn overwegingen (y)
quote:
Oystein schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:38:
[...]

In de garage en zolder heb ik alleen de schakel aktor nodig en geen inputs dus svv-kabel is niet nodig.

@tss68nl

Ik zal het zeker meenemen in mijn overwegingen (y)
@Oystein & @Femme : ik had mijn post nog aangepast. Het klinkt namelijk alsof Oystein eens even goed naar het systeem van Femme moet kijken. PLC heaven zo ongeveer met dat Wago materiaal en de programmeeromgeving die er is gekoppeld (IP Symcon ?) :+

• Oystein
  • Nu online
@tss68nl
@Femme

Kan zeker handig zijn ... om in de valkuilen te stappen voor iets wat iemand anders allang heeft opgelost kan natuurlijk beter voorkomen worden :)

• Oystein
  • Nu online
Wow ... Femme heeft zich flink uitgeleefd, wat een installatie als je alleen al het controlecentrum boven het plafond ziet (video)

Ik zal het binnenkort allemaal eens goed doornemen.

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:33

Zoefff

❤ 

Na een hoop metselwerk aan bovenkanten van de muur dat eerst moest gebeuren ben ik nu eindelijk lekker bezig met aanleggen van alle elektra. Het grootste deel van de stopcontacten op de 1e verdieping ligt, wat al een behoorlijke zwik buizen oplevert. Hoewel alles eigenlijk gestript is blijft het toch nog vechten om ruimte. Zaken zoals de ramen bepalen de hoogte van het plafond, waardoor alle elektra er nog maar ternauwernood onderdoor past:

Nu ben ik aan de slag met alle buizen voor de bus, wat weer een paar praktische vraagstukken opwerpt. Per deelnemer een buis naar de meterkast is onzinnig dus die probeer ik zo goed mogelijk her en der aan elkaar vast te knopen. Mijn idee is om dit in de plafonds te doen daar waar sensoren komen zodat knooppunten eventueel nog bereikbaar zijn. Of zijn er nog andere praktische slimme oplossingen voor te verzinnen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

@Zoefff Ik vind dat wel slim bedacht: zelf heb ik alles naar de meterkast getrokken, maar dat is niet per se nodig inderdaad. Plafond is over het algemeen goed bereikbaar bij bewegingssensoren.
@Zoefff Sensors als knooppunt gebruiken is natuurlijk goed, er moet toch knx liggen, en al je knooppunten moeten sowieso bereikbaar blijven inderdaad :)

Als je twee schakelaars in een kamer hebt die praktisch met de rug tegen elkaar aan zitten, dan kan je natuurlijk hem daar ook makkelijk doorboren/lussen. En op zich is er ook niets mis mee om vanuit de schakelaar naar een nabijgelegen schakelaar over de vloer te gaan met een buis als daar nog ruimte voor is. (Ligt een beetje aan je vloeropbouw).

Stermodel vanuit sensor kost doorgaans iets meer kabel en buis, maar is wel zeer flexibel.

• bartvb
@bartvb De enertex, ik heb me kapot gelachen om dat filmpje :+

Hij is eerder al eens langs gekomen, maar die vent in dat bad geeft zo'n enorm foute vibe af, aaiend over z'n badkamer tegeltjes terwijl hij lamlendig in zijn bad hangt 8)7

Alsof de marketing afdeling een enorme miskleun had met een reclamebureau, waarna de directeur zich genoodzaakt zag het heft in eigen hand te nemen: "Hier, houd m'n bier vast (maar dan in het Duits naturlich)...".... en zie hier het resultaat :+

Mooi product wel hoor, maar ik vraag me wel af hoe nauwkeurig je zaken kan bedienen, en of het intuitief is? Zoals in het filmpje dat je naar je keukenblad moet lopen om de screens op die plek omhoog te doen....mwah...

tss68nl wijzigde deze reactie 11-07-2018 17:31 (83%)

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-12 22:51
quote:
Zoefff schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:25:
Na een hoop metselwerk aan bovenkanten van de muur dat eerst moest gebeuren ben ik nu eindelijk lekker bezig met aanleggen van alle elektra. Het grootste deel van de stopcontacten op de 1e verdieping ligt, wat al een behoorlijke zwik buizen oplevert. Hoewel alles eigenlijk gestript is blijft het toch nog vechten om ruimte. Zaken zoals de ramen bepalen de hoogte van het plafond, waardoor alle elektra er nog maar ternauwernood onderdoor past:

[afbeelding]

Nu ben ik aan de slag met alle buizen voor de bus, wat weer een paar praktische vraagstukken opwerpt. Per deelnemer een buis naar de meterkast is onzinnig dus die probeer ik zo goed mogelijk her en der aan elkaar vast te knopen. Mijn idee is om dit in de plafonds te doen daar waar sensoren komen zodat knooppunten eventueel nog bereikbaar zijn. Of zijn er nog andere praktische slimme oplossingen voor te verzinnen?
Het is een punt van herkenning in ons geval was de limiterende factor de cementdekvloer (6,5 cm met daarin ook vloerverwarming). Ik heb uiteindelijk gekozen om naar iedere slaapkamer een voeding te brengen met daarbij twee schakeldraden. Onze eigen slaapkamer wat ruimer (twee voedingen >:) ) Om vervolgens in de kamer de voedingen te verdelen over de aanwezige WCD's. Ik heb datzelfde gedaan voor de centraaldozen. Vanuit de meterkast naar de "eerste" centraaldoos een voeding met twee schakeldraden en vervolgens naar de tweede centraaldoos brengen. De KNX heb ik zoveel mogelijk naar centraaldozen voor sensoren gebracht en vervolgens vandaar uit ook naar lichtknoppen gebracht. Het mooie van de KNX-bus is dat je eigenlijk alles kunt doen qua verbinden (boom, ster ...) zolang het maar niet eindigt in een ring. Deze werkwijze scheelt enerzijds buizen in de meterkast (heb er uiteindelijk toch nog zestig.... voeding + KNX) maar ook in mijn geval in het tracé in huis.
Toen ik gisteren thuis kwam lekte mijn dit weekend aangelegde tyleen waterleiding in de tuin. Niet iets om blij van te worden, maar uiteindelijk is er gelukkig maar enkele honderden liters uitgestroomd.

De ironie wil dat ik maandag een nieuwe watermeter van Vitens heb gekregen: een Sensus 620. Nu maar even snel een pulsmeter erop om dit soort dingen in de gaten te houden en sowieso te gaan meten hoeveel ik verbruik.

Nu zag ik een speciaal hiervoor gemaakte sensor die ze verkopen bij HomeWizard (à ¤ 85,-). Dat heb ik er eventueel wel voor over, maar ben wel benieuwd of iemand iets simpelers weet.

Eerst zat ik ingewikkeld te zoeken naar KNX-componenten, maar later bedacht ik me dat ik een binaire ingang heb met nog wat poorten vrij en dit apparaatje kan ook pulsen tellen. Iemand hier die dat al doet met de betreffende MDT unit?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:52

BasilFX

BasilFX

Al een paar keer heb ik in dit topic iets voorbij zien komen met het zelf bouwen van een KNX-actor. Graag deel ik ook nog even mijn progressie.

Mijn nog-op-te-leveren nieuwbouwhuis wordt uitgerust met KNX. Als een echte tweaker ging ik al snel de uitdaging aan om zelf een universeel-interface te bouwen. Het resultaat is een module van 30x30mm, dat gemakkelijk (met behuizing) in een 50mm doos past. Het doel is om er hier een stuk of 20 van te maken.

(op deze versie zitten nog een hoop debug wires)

Het heeft Cortex M4 CPU, 6 GPIO's en een I2C-bus. Busbelasting is zo'n 3mA in rust, of 3,5mA met busverkeer (dat is veel minder dan de Arduino-varianten). Ik heb hier nog een filmpje waar ik laat zien dat ik inmiddels een lampje kan schakelen :9.

Ik maak gebruik van een eigen KNX-stack, welke ik heb gereversed-engineerd a.d.v. ETS5 en het internet. Geen gemakkelijke klus en er is nog een hoop te gebeuren, maar ik kan nu wel devices ook via ETS5 zelf programmeren. Ik heb hier nog een filmpje om dat te demonstreren.

Omdat ze zo universeel zijn, ga ik wellicht de P1 poort van mijn slimme meter, en de solar inverter uitlezen met deze modules.

http://www.basilfx.net

Cool zeg @BasilFX! Leuk dat je dat zelf hebt gemaakt. Verbruik is netjes en sowieso is dat minder dan Arduino inderdaad.

Maar euhm hoe doe je dat dan met ETS5? Want je hebt toch niet echt een catalogus voor je product weten te maken of wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

quote:
Dennis schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:37:
Maar euhm hoe doe je dat dan met ETS5? Want je hebt toch niet echt een catalogus voor je product weten te maken of wel?
Dat is mij nu net wel gelukt. Dit topic op het KNX User Forum bevatte alle informatie die ik daar voor nodig had. Ik voeg er direct aan toe dat ik dit puur voor eigen gebruik doe.

Overigens maakt het niet heel veel uit of ik nu een eigen product kan toevoegen aan ETS. Omdat mijn eigen actor het protocol kan volgen, kan ik mijn actor ook compatible maken met een bestaand product. En ik zou ook ondersteuning voor KONNEKTING kunnen toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
BasilFX schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:33:
Dat is mij nu net wel gelukt. Dit topic op het KNX User Forum bevatte alle informatie die ik daar voor nodig had. Ik voeg er direct aan toe dat ik dit puur voor eigen gebruik doe.

Overigens maakt het niet heel veel uit of ik nu een eigen product kan toevoegen aan ETS. Omdat mijn eigen actor het protocol kan volgen, kan ik mijn actor ook compatible maken met een bestaand product. En ik zou ook ondersteuning voor KONNEKTING kunnen toevoegen.
Ondanks dat ik een grondige hekel heb aan documentatie in het Duits, heb ik me er toch maar even doorheen geworsteld. Lees ik nu goed dat:
  • ETS zowel de private als public key meeleveren voor het ondertekenen van .knxprod files? |:(
  • En dat zelfs de library/DLL voor het ondertekenen in iedere ETS zit? :F
  • Dat alle huidige libraries van fabrikanten ondertekend zijn met de huidige key, dus dat ze niet zomaar de private/public key ongeldig kunnen maken? (alles zou opnieuw ondertekend moeten worden) _O-
Ik heb al lang geen hoge pet op van het KNX.org softwareontwikkelteam omdat ETS zelf gewoon onlogisch in elkaar zit. Maar dit slaat echt alles :+

Maar goed, des te beter voor ons! Dat is behoorlijk handig dat je zelf .knxprod modules kan maken zeg.

Qua hardware zelfbouw: ben je niet heel veel tijd kwijt aan dit ontwikkelen? En het vervangt een universele businterface? Dus een soort van buskoppelaar die achter op de oude Jung modules klikt? Of hang je er een potentiaalvrij contact op?

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

quote:
tss68nl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:38:
[...]
Maar goed, des te beter voor ons! Dat is behoorlijk handig dat je zelf .knxprod modules kan maken zeg.
Heel erg lastig is het niet. Een *.knxprod file is een ZIP-bestand, met daarin definities. Die lijken nogal uitgebreid, maar dat valt reuze mee als je eenmaal doorhebt hoe ze opgebouwd zijn. Er staat nog op mijn lijstje om ooit een editor te bouwen :-)
quote:
tss68nl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:38:
[...]
Qua hardware zelfbouw: ben je niet heel veel tijd kwijt aan dit ontwikkelen? En het vervangt een universele businterface? Dus een soort van buskoppelaar die achter op de oude Jung modules klikt? Of hang je er een potentiaalvrij contact op?
Ik denk dat ik nu zo'n 2 maanden bezig ben (avonduren): de software is denk ik 2/3e van de tijd, hardware 1/3e van de tijd. Zonder man-uren, ben ik zo'n 30 euro kwijt per aktor.

Mijn referentie was een MDT 6-voudige taster. Toen ik die uit elkaar haalde dacht ik: dat kan ik ook. Ik ben niet van plan om een buskoppelaar te maken (daar zit immers geen logica in), maar gewoon een universeelmodule. Een groot aantal zal ik inderdaad gebruiken met potentiaalvrije contacten, een aantal andere als gateways (P1, Modbus, etc.)

Daarnaast heb ook nog het idee om achter een aantal schakelaars temperatuursensoren te maken, en die dan aan te sluiten op de I2C poort van mijn eigen aktor. Dat ziet er ongeveer zo uit.

(of het ook echt goed werkt en nauwkeurig is, dat ga ik beleven)

BasilFX wijzigde deze reactie 14-07-2018 14:57 (4%)

• Oystein
  • Nu online
quote:
Naar aanleiding van de PLC besturing van Femme ook de diverse PLC mogelijkheden bekeken.
Ik heb in mijn meterkast nog ruimte voor een extra lege groepenkast en ook nog een 10 inch (12U) patch kast.
De 10 inch kast heeft verder geen relatie met de domotica, is alleen voor een open frame PC met HDD's als NAS en de gebruikelijke switch, router enz.
De 2 houten plankjes komen dan natuurlijk te vervallen.
De extra groepenkast van Vynckier (3x18 modules) past mooi naast de hoofdschakelaar/kWh meter en de 10 inch 12U past daar nog makkelijk onder..

De PLC optie blijkt zo slecht nog niet en met de Siemens Logo 8 serie kan ik voor weinig geld een leuke basis opzetten.

Wat heb ik nodig:
- Logo 8 PLC = 8 ingangen / 4 uitgangen
- DM16 IO module = 8 ingangen / 8 uitgangen
- DM8 IO module = 4 ingangen / 4 uitgangen
- AM2 RTD = 2x Pt-100 / Pt-1000 ingangen (deze dan 2x voor 4 ingangen)
- Logo KNX interface
Dit bij elkaar is precies 18 modules breed dus past mooi op rij 2 in de Vyncker kast.
Verder nog een 24 Vdc voeding voor de Logo, KNX voeding, KNX-Ethernet interface op de 3e rij (dan voor de helft gevuld) en op de bovenste rij / DIN-rail kan dan mooi de klemmenstroom.

Wat doet de KNX dan nog in deze setup ?
Ik heb natuurlijk ook nog de bedieningsknoppen aan de muur nodig want om alles alleen maar via de tablet mogelijk te maken is niet altijd handig dus een paar KNX tasters komen er ook in :)
De Siemens Logo PLC met uitbreidingsmodules biedt mij al voldoende geschakelde uitgangen om alles op de benedenverdieping te kunnen bedienen.
Aangezien de verbouwing een meerjaren plan wordt gaat t.z.t. ook de tuin op de schop met een nieuw terras, tuinverlichting (3 zones) welke ik dan met een KNX aktor aan de achtergevel van de garage kan schakelen, dan hoeft daar alleen nog een KNX kabel heen.
Op zolder als we die over een paar jaar aanpakken komt een balans ventilatie met bypass (hadden we die nu maar ... pff .. wat warm in huis) welke ook automatisch gestuurd wordt op tijd of keuken gebruik (afzuiging) en wellicht dat er nog wat gestuurde kleppen in komen.
Ook dit wordt dan een KNX actor op zolder.

De Pt-100 sensoren worden voor binnen/buiten/cv-aanvoer meting waarmee ik de CV regeling kan beinvloeden zoals de cv-watertemperatuur weersafhankelijk te laten zijn van hoe koud het buiten is.
En wellicht nog een cv-retourwater temperatuur aangezien ik nog een plekje over heb :)

Wat heb ik beneden te schakelen ? Ik heb dus totaal 16 geschakelde uitgangen beschikbaar.
5 zonneschermen/ screens = 10 uitgangen
CV-ketel sturing = 2 uitgangen
WC ventilator (nalooptijd - zal in de toekomst op centrale afzuiging komen)
Een paar geschakelde WCD's voor aanwezigheidssimulatie verlichting (staande lampen) = 1 of 2 uitgangen ?

Ik ben mij bewust dat die Logo PLC zijn beperkingen heeft in hoe uitgebreid je het programma kunt maken en ook fysiek kun je maar een max aantal uitbreidingsmodules koppelen.
Tenzij je weer een extra PLC koopt en dus een 2e systeem opbouwt.

Wie weet dat ik over een paar jaar merk dat ik toch nog verder wil uitbreiden (ik leg wel wat extra loze leidingen op strategische plaatsen) dat ik de Vynckier kast uit de meterkast haal en in de garage direct aan de muur een grotere kast hang zoals een kast met 5 rijen voor 24 modules.
De garage is aan huis en daar zit ook de meterkast (huis uit 1928) dus het is dan redelijk eenvoudig de domotica kast iets te verplaatsen naar naast de meterkast maar dan moet ik ook eerst de garage zelf onderhanden nemen.

De Siemens Logo PLC wordt best veel aangeboden op Marktplaats e.d. dus heb al een paar voordeeltjes gescoord.

Volgend voorjaar begint de grote verbouwing dus komende winter genoeg avonden om de domotica te programmeren :*)

• Rys
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 05-08 21:38
Ik heb op dit forum al wat zitten rondkijken maar ik vroeg mij af hoe jullie deze schakelingen voorbereiden.
Zelf ben ik nu aan het kijken om mijn slaapkamer te voorzien van domotica met KNX en wou dit eerst eens op papier in schema zetten, gebruiken jullie hier een ééndraadschema voor want het vlot toch niet zo goed als ik had verwacht.
Ik heb eerlijk gezegd nooit iets getekend, gewoon begonnen met dingen koppelen en gaan met die banaan. De meeste ideeën zaten gewoon in mijn hoofd :).

• Oystein
  • Nu online
Ondertussen besloten om mijn hierboven beschreven Siemens Logo met KNX koppeling helemaal los te laten.

Naarmate je verschillende configuraties bekijkt kom ik tot de conclusie dat de extra kosten voor de Logo KNX interface en de daarnaast ook nog benodigde KNX-IP interface en KNX voeding ca. 450 Euro kost om KNX als uitbreiding naast de Siemens logo werkend te krijgen. Nog afgezien van een ETS licentie die ik wellicht nodig ga hebben als het systeem groter wordt.

Als ik ooit nog meer signalen nodig heb zet ik er gewoon een 2e Logo systeem bij zoals voor de tuin (verlichting) en op zolder (ventilatie). De informatie wordt dan tussen de Logo's gedeeld worden over Ethernet.

Het enige wat ik nog uit moet zoeken welke tasters (in KNX zijn veel mooie opties beschikbaar) ook als eenvoudig mechanisch pulscontact verkrijgbaar zijn zodat ik die met zwakstroom over een meeraderige signaalkabel op de digitale ingangen van de Logo kan laten binnen komen :)

Wordt vervolgd ...

Ondertussen heb ik ontdekt dat er ook een dedicated topic is voor PLC’s als domotica oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632953/0

Aangezien ik niks met KNX ga doen zal ik in het PLC topic verder gaan ... bedankt voor het lezen :w

Oystein wijzigde deze reactie 20-07-2018 20:02 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tamade
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 16:41
Hallo allemaal,

ik heb een nieuwbouw huis gekocht en wil mijn huis graag qua verlichting en rolluiken laten automatiseren. Ik heb eerst aan mijn elektricien gevraagd wat zij kunnen bieden en zij boden Niko Home Control aan. Ik ben alleen veel meer geïnteresseerd in KNX. De prijs van KNX oplossing was alleen veel te duur om door de elektricien te laten uitvoeren.

Daarom heb ik besloten om het zelf te doen. Deze topic leent daar zich perfect voor. Mijn kennis is alleen niet hoog wat betreft de electriciteit netwerk. Enig wat ik weet is kennis van wat ik heb opgedaan tijdens de verbouwing van mijn huidig huis. Ik heb de groepen toen uitgebreid, leiding gemaakt, draden getrokken en aangesloten. Dus de basic kennis... bruin, blauw, zwart en geel groen draden.

Ik heb me in verdiept en heb met behulp van eConfigure een plan gemaakt en dit heb ik allemaal in gestopt:
  • BG
7 led dim lampen
7 led lampen
8 bewegingsmelder
1x 4 push button
1x 2 push button
2x 8 push button
1 zonnewering
  • 1ste verdieping
4 bewegingsmelder
5 led dim lampen
2 led lampen
4x 2 push button
  • Zolder
5 led dim lampen
2 led lampen
3 bewegingsmelder
3x 2 push button
1x 4 push button

Als ik dit uit laat berekenen, dan heb ik volgende dingen nodig naast de basis benodigdheden voor de switchboard:
1x blind actuator
5x dim actuator (4 lampen voor 1 actuator)
1x switch actuator

Bovenstaande is mijn basis setup. Ik zou graag nog vloerverwarming regeling willen toevoegen, waar temperatuur per kamer te regelen is. In het huis komt een WTW installatie en ik weet nog niet precies hoe het werkt. Er is wel een optie in de koperslijst om de kamers apart te laten regelen. Ik twijfel of het moet nemen. Want er is ook een mogelijkheid om huis met behulp van WTW te laten koelen. Deze twee opties kunnen niet samen. Ik twijfel dus tussen koel of temperatuur per kamer regelen. Ik heb gelezen dat KNX ook WTW kan aansturen, kunnen jullie mij daar wat verder over vertellen? Moet er een speciale type WTW zijn? Hoe werkt het in combinatie met vloerverwarming? Daarnaast wil ik dat het systeem weet wanneer ik aankom. De lampen moeten dan alvast aan gaan.

Ik ben hierboven alleen vanuit gegaan om de lampen mee te sturen en heb geen enkele WCD mee genomen. Is het verstandig om WCD mee te nemen voor een KNX aansluiting? Ik zie op dit moment geen toepassing hiervoor. WCD gebruik ik voor laden van telefoons, tv, router, tablet, aan/uitzetten van een leeslamp.

Verder heb ik ook nog een vraag met betrekking tot leiding werk. Moet er voor KNX een aparte leiding gemaakt worden? De reden dat ik het vraag is, wanneer ik voor elke KNX aansluiting een aparte leiding moet laat leggen, dan heb ik alleen daarvoor al 4000 euro kwijt. Het zou mij veel voordeling uitkomen, als er bijvoorbeeld door een lamppunt stroomdraad en KNX draad door heen laat lopen. Heb ik nog wel een 230V stroomdraad nodig als ik de lamp via KNX aansluit?

Extra toevoeging;
Ik heb ook gelezen dat dimmen met dim actuatoren niet goed werken op led lampen ivm knipperende lichten. Klopt dat nog steeds? Men raadt dan aan om gebruik te maken van DALI gateway. Hoe werkt dat precies?

Hoe zit het met groepen verdeling in de KNX? Ik neem aan dat niet alles op 1 groep aan gesloten kunnen worden? Hoe sluit je een tweede groep aan op de KNX switchboard?

Last but not least, programmeren komt later wel. Heb 0,0 verstand van programmeren. Mocht ik verder willen gaan dan moet ik daar ook kennis op doen. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk het is om te leren.

Ik hoop dat jullie mij verder kan helpen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Tamade wijzigde deze reactie 23-07-2018 01:17 (8%)
Reden: Brainfart

• teaser
@BasilFX zeer interessante ontwikkelingen! Zelf ben ik met Arduino bezig (allez... ik moet er nog aan beginnen) om iets gelijkaardigs te verwezenlijken. Het interessante bij jou is dat het via ETS te programmeren is.
quote:
Rys schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:26:
Ik heb op dit forum al wat zitten rondkijken maar ik vroeg mij af hoe jullie deze schakelingen voorbereiden.
Zelf ben ik nu aan het kijken om mijn slaapkamer te voorzien van domotica met KNX en wou dit eerst eens op papier in schema zetten, gebruiken jullie hier een ééndraadschema voor want het vlot toch niet zo goed als ik had verwacht.
Een eendraadschema is geen planningsschema maar documentatie van een conventionele elektrische installatie. Absoluut niet geschikt voor domotica.
Zelf heb ik op een situatieschema gezet waar ik schakelpunten en andere sensoren ga plaatsen. Bekabeling heb ik niet op schema gezet, omdat je dan al 3D-plannen moet hebben om dat een beetje goed te kunnen weergeven, en om daar aan te beginnen had ik geen zin en tijd. In de plaats heb ik, met het oog op plannen hoeveel kabel ik nodig had, voor elke leiding (elek, eib, cat7, svv...) opgelijst hoe deze ruwweg zou moeten lopen (bv 'van hoofdverdeelkast via schacht naar schakelpunt') en dan een inschatting gemaakt hoeveel meter dat ongeveer is.
Qua 'schakelingen' is er weinig te plannen want alles wordt vrij rechttoe rechtaan aangesloten.

teaser wijzigde deze reactie 23-07-2018 09:58 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
quote:
Tamade schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:48:
Ik ben hierboven alleen vanuit gegaan om de lampen mee te sturen en heb geen enkele WCD mee genomen. Is het verstandig om WCD mee te nemen voor een KNX aansluiting? Ik zie op dit moment geen toepassing hiervoor. WCD gebruik ik voor laden van telefoons, tv, router, tablet, aan/uitzetten van een leeslamp.
WCD schakelen kan zeer nuttig zijn. Bv:
- leeslamp via sferen aan/uitzetten ipv met dat knopje aan de kabel te moeten bedienen
- uitschakelen van WCD als je lader er nog aanhangt maar de batterij is opgeladen (dmv stroommeting)
- uitschakelen van bepaalde gebruikers met hoog standbyverbruik wanneer niet in gebruik
- stroommeting:
- puur ter informatie: verbruik opvolgen
- vaatwasser, wasmachine: signaliseren wanneer deze toestellen klaar zijn
- koelkast/vriezer: signaliseren wanneer verbruik abnormaal hoog of laag is
- en nog hopen andere toepassingen
quote:
Verder heb ik ook nog een vraag met betrekking tot leiding werk. Moet er voor KNX een aparte leiding gemaakt worden? De reden dat ik het vraag is, wanneer ik voor elke KNX aansluiting een aparte leiding moet laat leggen, dan heb ik alleen daarvoor al 4000 euro kwijt. Het zou mij veel voordeling uitkomen, als er bijvoorbeeld door een lamppunt stroomdraad en KNX draad door heen laat lopen. Heb ik nog wel een 230V stroomdraad nodig als ik de lamp via KNX aansluit?
KNX gebruikt een bus (net zoals Niko Home Control). Voor KNX is dat groene eib-kabel met 4 aders, waar slechts 2 gebruikt worden voor de bus. Deze buskabel moet op alle sensoren (drukknoppen, aanwezigheidsmelders..) en actoren aangesloten worden in een vrij te kiezen topologie. Je verlichting is nog steeds op een kabel aangesloten waar 230V op zit, maar ipv dat deze naar de schakelaar loopt, gaat deze voor elke lamp(groep) apart naar de verdeelkast moeten waar de actoren zitten. De actoren zijn de schakelaars die de lampen, contactdozen en andere toestellen aan- en uitschakelen. Je gaat in totaal iets meer leidingen nodig hebben dan bij een conventioneel elektriciteitsnet, maar evenveel als bv een NHC installatie.
quote:
Extra toevoeging;
Ik heb ook gelezen dat dimmen met dim actuatoren niet goed werken op led lampen ivm knipperende lichten. Klopt dat nog steeds? Men raadt dan aan om gebruik te maken van DALI gateway. Hoe werkt dat precies?
Er zijn vooralsnog weinig/geen degelijke KNX led dimmers op de markt. De meeste dimmers werken met fase aan/afsnijding, hiermee kan je alle oude soorten lampen dimmen en eveneens led 'retrofit' lampen, maar dit is verre van ideaal. Leds vragen eigenlijk om stroomsturing, en dat is hetgeen de led drivers doen: de juiste hoeveelheid stroom naar de led sturen. Dali is zo'n beetje de standaard qua verlichtingssturing, daarmee dat dit vaak gebruikt wordt. De meeste fabrikanten van verlichtingsarmaturen hebben ook Dali drivers in hun assortiment voor het dimmen van de verlichting.
quote:
Hoe zit het met groepen verdeling in de KNX? Ik neem aan dat niet alles op 1 groep aan gesloten kunnen worden? Hoe sluit je een tweede groep aan op de KNX switchboard?
KNX actoren werken gewoon als schakelaars. Meestal hebben actoren 2 contacten per uitgang. Op 1 contact laat je een fasedraad toekomen van de automaat. Het ander contact is de schakeldraad naar de verlichting (of WCD). Je kan gerust fasedraden van verschillende groepen op dezelfde actor laten toekomen. Je verdeelt dus je verlichting over je groepen zoals bij een conventionele installatie.
Er bestaan ook actoren waar je slechts 1 fasedraad aansluit. Vanzelfsprekend zitten dan alle toestellen die door deze actor geschakeld worden op dezelfde groep.
quote:
Last but not least, programmeren komt later wel. Heb 0,0 verstand van programmeren. Mocht ik verder willen gaan dan moet ik daar ook kennis op doen. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk het is om te leren.
Je moet niet programmeren. Het komt er vooral op neer 1. de juiste parameters in te stellen en 2. groepadressen te definieren en toe te wijzen aan de juiste in- en uitgangen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Hallo allemaal,

ik heb een nieuwbouw huis gekocht en wil mijn huis graag qua verlichting en rolluiken laten automatiseren. Ik heb eerst aan mijn elektricien gevraagd wat zij kunnen bieden en zij boden Niko Home Control aan. Ik ben alleen veel meer geïnteresseerd in KNX. De prijs van KNX oplossing was alleen veel te duur om door de elektricien te laten uitvoeren.

Daarom heb ik besloten om het zelf te doen. Deze topic leent daar zich perfect voor. Mijn kennis is alleen niet hoog wat betreft de electriciteit netwerk. Enig wat ik weet is kennis van wat ik heb opgedaan tijdens de verbouwing van mijn huidig huis. Ik heb de groepen toen uitgebreid, leiding gemaakt, draden getrokken en aangesloten. Dus de basic kennis... bruin, blauw, zwart en geel groen draden.
Leuk dat je het zelf gaat doen. Daar houden we van hier ;)
quote:
Ik heb me in verdiept en heb met behulp van eConfigure een plan gemaakt en dit heb ik allemaal in gestopt:

Als ik dit uit laat berekenen, dan heb ik volgende dingen nodig naast de basis benodigdheden voor de switchboard:
1x blind actuator
5x dim actuator (4 lampen voor 1 actuator)
1x switch actuator
Denk goed na of je écht met 230V dimmers wil werken, om vervolgens daar weer dimbare retrofit leds in te plaatsen. Het kan werken hoor....maar dimmen tot onder de 30% licht (perceptie) gaat niet lukken, en die 230V dimmers zijn behoorlijk duur.

Daarnaast: als je je verlichting op 24V zet, dan is dit ook makkelijker te combineren met KNX kabels, omdat je simpelweg minder 230V hebt liggen.
quote:
Bovenstaande is mijn basis setup. Ik zou graag nog vloerverwarming regeling willen toevoegen, waar temperatuur per kamer te regelen is. In het huis komt een WTW installatie en ik weet nog niet precies hoe het werkt. Er is wel een optie in de koperslijst om de kamers apart te laten regelen. Ik twijfel of het moet nemen. Want er is ook een mogelijkheid om huis met behulp van WTW te laten koelen. Deze twee opties kunnen niet samen. Ik twijfel dus tussen koel of temperatuur per kamer regelen. Ik heb gelezen dat KNX ook WTW kan aansturen, kunnen jullie mij daar wat verder over vertellen? Moet er een speciale type WTW zijn?
Je hebt het over vloerverwarming, en koeling via de WTW. En je geeft aan dat je per ruimte gestuurde vloerverwarming, niet kan nemen als je koeling neemt op de WTW? Dat lijkt me zeer apart, want het zijn twee totaal losse systemen.

Bedoel je dat de WTW per ruimte gestuurd kan worden, en dat dat niet gecombineerd kan worden met een airco op de WTW unit? Dat lijkt me logisch: leveranciers van aircos op WTW (zehnder), leveren geen vraaggestuurde WTW (Itho)

Daarnaast is het maar de vraag of het nuttig is. Koeling via de WTW gaat met een extra Airco unit die rustig ¤4000 extra kost op het bedrag van je WTW. Zehnder heeft de Q600 WTW unit, waar een extra airco op kan.
Maar.... een WTW unit verplaatst maximaal 500 m3/u in de praktijk, en dan is het geluid van de ventilatie in huis overal écht overheersend. Dus doorgaans, verplaatst die unit maar 150 m3/u. Verdeeld over je hele huis. Beetje afhankelijk van je vloeroppervlak, maar het koelvermogen van 150 m3/u (of zelfs 500m3/u) is niet zo bijster veel. Een voordeel is wel dat het heel gelijkmatig helpt over je hele huis, maar, het zal waarschijnlijk maximaal 0,5 graad schelen.

En een vraaggestuurde WTW? Kan op zich nuttig zijn als je extra frisse lucht wenst op een specifieke plek. Houdt er wel rekening mee dat de meeste ventielen toch niet meer dan 50/100 m3/u kunnen verzetten (en dan zijn ze érg hoorbaar), dus dat ook die capaciteit uiteindelijk beperkt is.

Als je overigens voor een WTW gaat, neem er dan één die een KNX koppeling maken: bijvoorbeeld de Zehnder Q600. Handig om doeltemperaturen automatisch in te stellen en automatische opschaling te realiseren bij slechter luchtkwaliteit. Daarnaast wil je wellicht meten wanneer je afzuigkap aan staat: die probeert rustig 800 m3/u naar buiten te persen, en een huis met een WTW is hermetisch gesloten. Dus wil je de invoerventilator op 70% zetten, en de afvoer op 0%....zodat je WTW de afzuigkap meehelpt. Bijkomend voordeel is dat de lucht nu uit je hele huis verplaatst richting het kookeiland en kooklucht dus nog beter wordt tegengegaan.
quote:
Hoe werkt het in combinatie met vloerverwarming? Daarnaast wil ik dat het systeem weet wanneer ik aankom. De lampen moeten dan alvast aan gaan.
Aankomst is op zich te doen met bijvoorbeeld homekit. Die detecteert of je binnen wifi bereik bent. Je kan ook bewegingssensors plaatsen, dan gaat de verlichting aan voor iedereen die in de buurt komt :)
quote:
Is het niet makkelijk om staande lampen óók te kunnen schakelen? En je wil met de alles-uit knop bij je bed of de voordeur, toch zeker weten dat alles uit is? Anders loop je alsnog iedere keer handmatig je leeslamp uit te zetten.
Daarnaast zijn geschakelde stopcontacten ideaal voor TV's, versterkers, ventilatoren, kerstbomen en het meten van verdacht gebruik: als ik hier het strijkijzer ergens inplug, en ik vergeet hem, krijg ik na een uur een melding op mijn telefoon met de mogelijkheid hem op afstand uit te zetten.
quote:
Als je lamp op 230V werkt heb je wel een 230V stroomdraad nodig ja :)
KNX mag in principe samen met 230V in één buis. Maar, je mag de mantel er pertinent niet vanaf halen. Je mag hem dus in de centraaldoos niet onderbreken. Aftakken is dus bijna onmogelijk, evenals een apparaat aansluiten. Je mag het alleen doen, als je 4mm permanente isolatie kan garanderen tussen 230V en KNX. Electratape geldt niet als permanente isolatie, dat laat los over tijd.

Ik begrijp dat je vast zit aan de meerwerkprijs per buis. Je hebt dus een installateur getroffen die alleen maar conventionele systemen wil aanleggen. Is er een mogelijkheid om zelf in de bouw een deel van het leidingwerk op je te nemen? Dan zou je namelijk extra sleuven kunnen maken naar de vloer, en voordat de zandcementdekvloer wordt gestort, alle punten langs de muur kunnen doorverbinden, en eventueel zelfs over de vloer naar de meterkast kunnen brengen. Als je dat zelf kan regelen, scheelt enorm in de kosten.
quote:
Extra toevoeging;
Het ligt helemaal aan je eisen en wensen, je kan op zich nog voor 230V gedimde retrofit gaan als:
  • Je het niet erg vind om een extra weerstand in iedere kring te plaatsen om het vermogen acceptabel te maken voor de 230V dimmer.
  • Dimmen tot onder 30% licht niet een vereiste is.
  • Frequentie bij dimmen geen issue voor je is: niet snel hoofdpijn, en geen fotos/film willen maken bij kunstlicht.
  • Als je genoegen neemt met een redelijke lichtkwaliteit.
  • Als het geen probleem is om aan het GU10 & E27 form-factor en bijbehorend lichtbeeld vast te houden. Er wordt namelijk amper iets fatsoenlijks gemaakt voor AR111 en vergelijkbaar.
Ik zou als je de mogelijkheid hebt IB boxes van Spelsberg in je plafond laten maken. Die kan je dan voorzien van echte led verlichting (geen led retrofit), en dan heb je ook nog alle mogelijkheid om met led drivers van je keuze te werken op 24V. Die led drivers, die stuur je weer aan met Dali of DMX. Dali gateway is gewoon een apparaat wat KNX vertaalt naar Dali. Waarom Dali? Omdat goede leddrivers allemaal Dali of DMX praten, zodat ze niet alleen compatible zijn met KNX, maar ook met allerlei andere systemen.

Voordeel is dat je in zo'n ib box ook makkelijk een IR sensor of zelfs HF sensor kwijt kan (die detecteren beweging dóór die box heen dus zijn onzichtbaar).
quote:
Het makkelijkst is om in je KNX regelkast meerdere kolommen te maken. Groep1/Fase1 gaat dan op de linker kolom, groep2/fase2 gaat in de 2e kolom , etc. Vervolgens sluit je de apparaten in die specifieke kolom allemaal aan op dezelfde groep.
quote:

Ik hoop dat jullie mij verder kan helpen. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Programmeren is configureren in KNX. Het is echt super simpel. Zoals teaser al aan gaf: groepenstructuur (je communicatieadressen) opzetten is het belangrijkste...en daarna mik je gewoon kanaal G van de schakelunit aan een adres, en aan de andere kant Knop1 van de slaapkamer. Daarna praten die twee netjes met elkaar en gaat het licht aan/uit :+ Echt té simpel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rafael V.
  • Niet online
quote:
Ik heb ook gelezen dat dimmen met dim actuatoren niet goed werken op led lampen ivm knipperende lichten.
quote:
tss68nl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:44:
Denk goed na of je écht met 230V dimmers wil werken, om vervolgens daar weer dimbare retrofit leds in te plaatsen. Het kan werken hoor....maar dimmen tot onder de 30% licht (perceptie) gaat niet lukken, en die 230V dimmers zijn behoorlijk duur.
Naar mijn bevindingen werkt de MDT AKD-0401.01 goed met retrofit GU10 leds. De configuratie van de MDT ingesteld tot 1% dimmen zonder zichtbaar probleem met de led en ik ben normaal ook vrij gevoelig voor flikkering. Enige nadeel dat ik ondervind is dat het dimmen niet lineair is, vanaf 30% lijken de percentages een grotere invloed te hebben, maar dat idee had ik vroeger met halogeen lampen en een draaidimmer ook al. Geteste lampen tot nu toe zijn de Philips Warmglow 5W en de Ikea Ledare 600 lm.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Rafael V. schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:19:
Naar mijn bevindingen werkt de MDT AKD-0401.01 goed met retrofit GU10 leds. De configuratie van de MDT ingesteld tot 1% dimmen zonder zichtbaar probleem met de led en ik ben normaal ook vrij gevoelig voor flikkering. Enige nadeel dat ik ondervind is dat het dimmen niet lineair is, vanaf 30% lijken de percentages een grotere invloed te hebben, maar dat idee had ik vroeger met halogeen lampen en een draaidimmer ook al. Geteste lampen tot nu toe zijn de Philips Warmglow 5W en de Ikea Ledare 600 lm.
30% licht perceptie is ongeveer 6% technisch.
Ik heb zelf de MDT AKD-0401.01 uitvoerig getest met Philips GU10 CorePro & WarmDim en zowat alle varianten Ikea ledare (de 600 lm / 1000lm (die beter te dimmen zijn) in E27 variant). Mijn resultaten waren juist bedroevend:

Bijvoorbeeld de E27 ledares, zijn als enkele lamp uberhaupt niet goed te dimmen (op geen enkel dimprofiel in de MDT). Met 3 lampen in één kring gaat het al beter. Het dimt van ongeveer 25% licht perceptie tot 100%. Echter, het grote probleem is dat de lampen onder 50% technisch dimniveau, binnen 2 uur gaan flikkeren/kortstondig uitvallen. Hoe lager het dimniveau, hoe sneller dat gebeurt. Ik vind het persoonlijk heel knullig hoe de lampen steeds gaan knipperen en dat je dus je dimniveau niet kan bijstellen. Ook vind ik het heel storend dat de lamp éérst een behoorlijk vermogen moet hebben voordat hij aan gaat. Je kan dus niet de lamp in 2 of 3 seconden vloeiend op en neer laten dimmen bij aan/uit. Technisch gesproken natuurlijk geen vereiste, maar ik vind het persoonlijk veel mooier, dat vloeiende gevoel. Maar goed, misschien ben ik wel raar :+

Mijn issue is voornamelijk dat onbetrouwbare knipperen bij lage dimniveaus voor langere tijd. Dat alleen al is een reden voor mij om het niet te willen aanraden aan anderen.

Wat betreft flikkeren, heb ik laatst nog een test gedaan samen met iemand die me via het forum gevonden heeft. Zeker bij het maken van foto/video was de frequentie duidelijk zichtbaar met chinese TCI drivers (en AKD, meanwell) al vanaf 60% dimniveau en daar onder. Hoe erg het aanwezig is in de foto hangt natuurlijk af van de verhouding tussen de frequentie van de camera en de driver dus dat wisselt nogal. Omdat we specifiek voor zijn situatie aan het testen waren heb ik geen beeldmateriaal opgeslagen, maar ik zal binnenkort eens wat producten naast elkaar leggen. We hadden een TCI en een EldoLED naast elkaar op dezelfde soort spots in één foto, en het verschil was bizar.

Of je daar als persoon last van hebt verschilt natuurlijk. Ik ben er zelf niet gevoelig voor, maar omdat er mensen zijn die er wel mee kunnen zitten, voel ik me verplicht er wel op te wijzen.

Alhoewel...ik heb eens Hema dimbare ledlampjes op de MDT AKD gehad omdat ze mooi pasten in zelfbouw armaturen. Die hadden een max frequentie van 250Hz PWM. Gedimd in de ruimte, kreeg je een beetje het cinema-effect. Wellicht wat lastig uitleggen, maar films maken ze soms ook zo dat je ondanks de 24 tot 60 frames per seconde die in het beeldformaat zitten, ze maar 12 tot 24 beeldjes per seconden doorsturen. Je hersenen moeten dan aan de slag om de gaten in te vullen, en dat geeft een soort zweverig effect. Als ik daar te lang bleef werken, kreeg ik dus wél hoofdpijn. Lampen vervangen....nooit meer last gehad.

Maar goed, die Hema dimbare ledlampjes zijn wel een uitzondering. De meeste hebben een max frequentie van 400Hz tot 1000Hz. Dan heb je daar minder snel last van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rafael V.
  • Niet online
quote:
tss68nl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:09:
30% licht perceptie is ongeveer 6% technisch.
Ik heb zelf de MDT AKD-0401.01 uitvoerig getest met Philips GU10 CorePro & WarmDim en zowat alle varianten Ikea ledare (de 600 lm / 1000lm (die beter te dimmen zijn) in E27 variant). Mijn resultaten waren juist bedroevend:

Bijvoorbeeld de E27 ledares,
De GU10 Ledare zou nieuw zijn (volgens de BE site toch, op de NL site staat er geen "Nieuw" bij, misschien loopt BE weer achter... Prijszetting is ook weer geweldig 8)7) Bij de Ledare is wel erg goed te zien hoe ze de warmglow creëren, dat was bij de Philips tegenhanger niet zo duidelijk zichtbaar.
quote:
tss68nl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:09:
Mijn issue is voornamelijk dat onbetrouwbare knipperen bij lage dimniveaus voor langere tijd. Dat alleen al is een reden voor mij om het niet te willen aanraden aan anderen.
Moet ik eens voor een langere tijd testen dan; in mijn testopstelling is de lamp hooguit een kwartiertje aan geweest op het laagste niveau. Elke keer getest met maar 1 lamp en in-uit faden bij in-uitschakelen werkte ook prima :D

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Rafael V. schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:21:
De GU10 Ledare zou nieuw zijn (volgens de BE site toch, op de NL site staat er geen "Nieuw" bij, misschien loopt BE weer achter... Prijszetting is ook weer geweldig 8)7) Bij de Ledare is wel erg goed te zien hoe ze de warmglow creëren, dat was bij de Philips tegenhanger niet zo duidelijk zichtbaar.

Moet ik eens voor een langere tijd testen dan; in mijn testopstelling is de lamp hooguit een kwartiertje aan geweest op het laagste niveau. Elke keer getest met maar 1 lamp en in-uit faden bij in-uitschakelen werkte ook prima :D
Ik heb met name heel veel gedoe gehad met de E27 Ledare varianten. Klopt wel dat de GU10 ledare er nog niet zo lang zijn.

Effect op 10% dimmen was overigens binnen paar minuten al disco hoor. Rond de 50% ergens na 3 uur of zo.

• Tamade
quote:
tss68nl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:44:
Leuk dat je het zelf gaat doen. Daar houden we van hier ;)
Als het mij gaat lukken tenminste. Ik moet nog veel leren.
quote:
Je hebt het over vloerverwarming, en koeling via de WTW. En je geeft aan dat je per ruimte gestuurde vloerverwarming, niet kan nemen als je koeling neemt op de WTW? Dat lijkt me zeer apart, want het zijn twee totaal losse systemen.

Bedoel je dat de WTW per ruimte gestuurd kan worden, en dat dat niet gecombineerd kan worden met een airco op de WTW unit? Dat lijkt me logisch: leveranciers van aircos op WTW (zehnder), leveren geen vraaggestuurde WTW (Itho)
Misschien ben ik een beetje in de war. In het huis komt een CV, een hybride warmtepomp en een mechanische ventilatie. Er komt een douche WTW. De afvoer van douche water wordt benut.

CV en hybride warmtepomp zorgen voor de vloerverwarming. Op de hybride warmtepomp kan ook een koelmodule geplaatst worden (kan de woning max -3 graden koelen) en deze optie kan niet te gelijk met zone regeling voor de vloerverwarming. Dus als ik de koelmodule optie kies, kan ik dan later met domotica de zone regeling van de warmte pomp regelen?
quote:
Ik begrijp dat je vast zit aan de meerwerkprijs per buis. Je hebt dus een installateur getroffen die alleen maar conventionele systemen wil aanleggen. Is er een mogelijkheid om zelf in de bouw een deel van het leidingwerk op je te nemen? Dan zou je namelijk extra sleuven kunnen maken naar de vloer, en voordat de zandcementdekvloer wordt gestort, alle punten langs de muur kunnen doorverbinden, en eventueel zelfs over de vloer naar de meterkast kunnen brengen. Als je dat zelf kan regelen, scheelt enorm in de kosten.
Ik kan het vragen, maar denk het niet. Het huis wordt met prefab methode gebouw. Ik denk niet ze mijn even paar dagen op de bouwplaats gaan laten lopen om de leiding te laten leggen.
quote:
Ik zou als je de mogelijkheid hebt IB boxes van Spelsberg in je plafond laten maken. Die kan je dan voorzien van echte led verlichting (geen led retrofit), en dan heb je ook nog alle mogelijkheid om met led drivers van je keuze te werken op 24V. Die led drivers, die stuur je weer aan met Dali of DMX. Dali gateway is gewoon een apparaat wat KNX vertaalt naar Dali. Waarom Dali? Omdat goede leddrivers allemaal Dali of DMX praten, zodat ze niet alleen compatible zijn met KNX, maar ook met allerlei andere systemen.

Voordeel is dat je in zo'n ib box ook makkelijk een IR sensor of zelfs HF sensor kwijt kan (die detecteren beweging dóór die box heen dus zijn onzichtbaar).
:? :? :? :$ Laten we dit maar even parkeren... Ik snap het namelijk niet...

Het belangrijkste voor nu is de leiding plan. Dat kost mij nu al aardig wat hoofdpijn. Ik weet niet precies hoe ik het moet aanpakken. Ik weet niet eens hoe de aansluitingen werkt in combinatie met KNX. Ik heb een tekening gemaakt van de draden icm KNX. Zie plaatje hieronder:
https://drive.google.com/...Hy7RFR0-erwolP6CbEpZ/view
Klopt dit? Zo niet, is er een tekening beschikbaar hoe de draden wel moeten gaan lopen tussen de meterkast/groepen, KNX, schakelaar, lampen en WCD's? Als ik dit helder heb dan kan ik een leiding plan maken. Misschien is het toch voordeliger om achteraf de leiding zelf te leggen door te frezen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
quote:
Tamade schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:45:
Het belangrijkste voor nu is de leiding plan. Dat kost mij nu al aardig wat hoofdpijn. Ik weet niet precies hoe ik het moet aanpakken. Ik weet niet eens hoe de aansluitingen werkt in combinatie met KNX. Ik heb een tekening gemaakt van de draden icm KNX. Zie plaatje hieronder:
https://drive.google.com/...Hy7RFR0-erwolP6CbEpZ/view
Klopt dit? Zo niet, is er een tekening beschikbaar hoe de draden wel moeten gaan lopen tussen de meterkast/groepen, KNX, schakelaar, lampen en WCD's? Als ik dit helder heb dan kan ik een leiding plan maken. Misschien is het toch voordeliger om achteraf de leiding zelf te leggen door te frezen...
In het simpelste geval, namelijk het schakelen van een lamp (of WCD), zit de schakelaar in de verdeelkast, onder de vorm van een relais in een zgn KNX-schakelactor. De groene busdraad loopt dus niet naar je lamp, maar wel naar de drukknop en naar de actor. Een schakeldraad loopt van de actor naar je lamp.

In het geval van dimmen kun je verschillende kanten uit:
1. Gelijkaardig aan het vorige. De dimactor zit in je verdeelkast, en de 'gedimde 230V' om het even simpel uit te drukken gaat van actor naar lamp. Buskabel ook weer enkel naar drukknop en actor.
2. De driver van je (led)verlichting zit ook in - of in de buurt van - je verdeelkast. Die driver kan een KNX actor zijn, maar kan ook een Dali driver zijn. In dat geval begrijpt de driver dus het KNX signaal niet, dus heb je een gateway nodig tussen KNX en Dali. In beide gevallen echter heb je hier ook weer geen buskabel die naar de lamp loopt, enkel een stroomkabel.
3. De driver zit dicht bij de lamp. In dat geval loopt er zowel een voedingskabel met 230V als een extra singaalkabel naar de lamp. In het geval je een KNX driver zou gebruiken, is dit dus de buskabel. In het geval je een Dali driver gebruikt, kun je dit Dali-signaal over 2 extra aders laten lopen van de voedingskabel (dus 5 aders in totaal: PE, N, L, en 2x Dali). Dit kan ook evengoed over een KNX buskabel.

Je leidingplan zal dus afhangen van welke oplossing je kiest! Stel je echter je leidingplan op voor situatie 3, dan kan je nog altijd uiteindelijk voor situatie 1 en 2 kiezen in je uiteindelijke oplossing. Je hebt dan alleen ongebruikte kabel naar je lichtpunten liggen. Als je zeker bent dat je een bepaalde lamp niet gaat dimmen, dan kom je daar sowieso toe met enkel een 230V kabel.

Edit: onderstaand plaatje geeft situatie 1 weer:

• Tamade
@teaser
Dank je wel! Dat plaatje is heel verhelderend.
Dus KNX kabel (bus) gaat alleen naar de schakelaars, sensoren en actuatoren? Dus voor deze dingen moeten een extra loze leiding komen?
De stroomkabel loopt van dan van de actuatoren naar de lampen? Dus naar de lampen en WCD's hoeven geen extra loze leiding te komen?
Kloppen mijn conclusie een beetje?

Kan ik de KNX bus trouwens ook in een ster leggen? Want hierboven is een lijn volgens mij. De reden dat ik het vraag is dat ik dan de loze leidingen direct van de schakelaar naar de meterkast kan laten plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Je kunt de KNX bus in elke gewenste topologie leggen @Tamade, dus ook ster. De buskabel mág in een buis waar ook 230V loopt, maar het is inderdaad netter een aparte buis te trekken, zeker als je die mogelijkheid hebt.

Naar lampen/WCD's moet je een aparte leiding trekken vanuit de meterkast als je ze schakelbaar wilt maken. Anders kun je ze niet apart aan/uit zetten.

• Tamade
@Dennis
Die mogelijkheid kan ik wel creëren, maar het gaat mij dan veel geld kosten. Per loze leiding is het 140 euro. Dat is veel geld voor een lege pvc buisje. Dus als het niet nodig is, dan liever niet. Tenzij veiligheid in het spel is, dan natuurlijk wel.

Is er een koppeling beschikbaar van KNX om de bus in een ster topologie te leggen?
quote:
Naar lampen/WCD's moet je een aparte leiding trekken vanuit de meterkast als je ze schakelbaar wilt maken. Anders kun je ze niet apart aan/uit zetten.
Hiermee bedoel je dan aan/uit schakelen van de lampen op de traditionele manier? Ik zit even te denken wat de voordelen hiervan zijn. Alleen als KNX uitvalt dan zie ik wel een voordeel hierin, soort van backup. Maar verder....

Als ik er nu zo over nadenkt, komen de volgende vragen bij mij naar boven. Hoe stabiel is het KNX systeem? Is het wel eens een keer uitgevallen bij jullie? Hoe hebben jullie het opgelost?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Tamade schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:53:
@Dennis
Die mogelijkheid kan ik wel creëren, maar het gaat mij dan veel geld kosten. Per loze leiding is het 140 euro. Dat is veel geld voor een lege pvc buisje. Dus als het niet nodig is, dan liever niet. Tenzij veiligheid in het spel is, dan natuurlijk wel.
Je zult moeten kijken hoe het aangelegd is. KNX buskabel mag niet in dezelfde doos eindigen als de 230V maar in principe moet je er dan mee weg kunnen komen.
quote:
Is er een koppeling beschikbaar van KNX om de bus in een ster topologie te leggen?
Op elk apparaat kun je hem doorlussen en anders https://www.amazon.de/Wag...u-8mm%C2%B2/dp/B004M2E2LU
quote:
Hiermee bedoel je dan aan/uit schakelen van de lampen op de traditionele manier? Ik zit even te denken wat de voordelen hiervan zijn. Alleen als KNX uitvalt dan zie ik wel een voordeel hierin, soort van backup. Maar verder....
Nee dat bedoel ik niet :).

Traditioneel heb je een centraaldoos en vanaf daar elektradraden naar de wcd's. Als je nu een losse wcd schakelbaar wilt maken via KNX heeft die een aparte elektradraad nodig vanaf de actor, anders zou je immers een hele kamer in-/uitschakelen. De actor (de KNX schakelaar zegmaar) plaats je doorgaans in de meterkast.

Datzelfde geldt ook voor lampen.
quote:
Als ik er nu zo over nadenkt, komen de volgende vragen bij mij naar boven. Hoe stabiel is het KNX systeem? Is het wel eens een keer uitgevallen bij jullie? Hoe hebben jullie het opgelost?
Dit is dus niet zozeer relevant, maar KNX is geen hobby-elektronica en dus goed spul. Bij mij draait het nu 9 maanden zonder uitval. Dat was voor mij ook een reden voor KNX te kiezen en niet voor klik-aan-klik-uit of iets dergelijks. Mijn vriendin zou het snel vervelend vinden als de verlichting niet meer aan gaat en wij hebben beneden nergens schakelaars meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
- Lamp(groep)en moeten elk apart een elektradraad naar de schakelkast.
- WCD's kun je desgewenst groeperen. Bedenk vooraf wat je apart wilt kunnen meten en schakelen. Een aantal 'general purpose' wcd's kun je bv op 1 lijn zetten. Andere wcd's voor 'vast gebruik' (TV, STB, wasmachine, ...) kun je apart bekabelen.

KNX is zeer stabiel. Het is een standaard die al even bestaat, en zich al heeft bewezen in commerciële gebouwen, hotels etc. Daarbij vereist de KNX organisatie ook dat elk toestel dat het KNX logo wil dragen moet voldoen aan strenge eisen. Daar horen testen bij, ISO certificaten en dat soort toestanden. Dat maakt dat je zelfs al veel vertrouwen kunt hebben in budgetmerken zoals MDT.

• Tamade
quote:
Traditioneel heb je een centraaldoos en vanaf daar elektradraden naar de wcd's. Als je nu een losse wcd schakelbaar wilt maken via KNX heeft die een aparte elektradraad nodig vanaf de actor, anders zou je immers een hele kamer in-/uitschakelen. De actor (de KNX schakelaar zegmaar) plaats je doorgaans in de meterkast.
Ik denk dat ik het snap. Afhankelijk van hoeveel vertakkingen de centrale doos heeft, moet ik kijken of er een aparte leiding moet komen. Als ik goed heb gelezen, kunnen en mogen er 5 draden door 1 leiding getrokken worden? Of mogen er sowieso geen meerdere stroomdraden die van de actuator komen door 1 leiding getrokken worden?
quote:
Dit is dus niet zozeer relevant, maar KNX is geen hobby-elektronica en dus goed spul. Bij mij draait het nu 9 maanden zonder uitval. Dat was voor mij ook een reden voor KNX te kiezen en niet voor klik-aan-klik-uit of iets dergelijks. Mijn vriendin zou het snel vervelend vinden als de verlichting niet meer aan gaat en wij hebben beneden nergens schakelaars meer.
Bij mij thuis en ik druk dit project door en als het dan niet werkt... Dan is het niet 'snel vervelend', maar dan heb ik een }) in huis...

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Tamade schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:53:
@Dennis

KNX bus kan je gewoon zelf doorverbinden. Daar mag je van alles voor gebruiken, maar doorgaans worden daar de standaard wago klemmetjes voor gebruikt. (Wago 243-221 bijvoorbeeld). Ze zitten ook op ieder apparaat.

Een bus is in bus topologie als je van apparaat naar apparaat gaat in een lijn, maar als je bij één apparaat of knooppunt meerdere aftakkingen maakt, heb je een ster. Bus en ster laat zich vrij combineren. In principe kan je gewoon alle combinaties maken, zolang je maar zorgt dat je geen lussen maakt. Dan gaat je data rondzingen.
quote:

KNX valt niet uit, omdat het allemaal losse apparaten zijn. Eén apparaat kan uitvallen. Maar dan blijft de rest gewoon door werken.
Het meest belangrijke apparaat is echter de busvoeding. Als die uitvalt, dan heb je geen spanning en dus werkt niets meer. Om die reden heb je automatische dubbele voedingen (die een tweede opschakelen als de eerste uitvalt). Sommigen (waaronder ik) hebben gewoon twee voedingen, en KNX zo geprogrammeerd dat de tweede voeding het automatisch overneemt als de eerste uitvalt.

Mijn systeem draait nu dik 4 jaar, en is nog nooit uitgevallen. Verlichting doet het altijd, en ik vertrouw ook blind op de alles-uit functie.

• Tamade
Bedankt voor jullie hulp! Ik ben een stuk wijzer geworden. Vanavond heb ik opnieuw naar de leidingplan gekeken, met de input van jullie en het scheelt me toch al 2000 euro aan leidingen. Ik heb nu een vraag uitstaan bij de aannemer waar de centrale doos zitten, afhankelijk van het antwoord (na de bouwvak) kan het nog wat paar eurootjes schelen. Dus nog even afwachten.

Ik vraag me trouwens ook af hoe de nul draad (blauw) en aarddraad (groengeel) lopen. Gaan die direct vanaf de meterkast groep naar de lampen en WCD’s? Of komen die ook uit de actuatoren/KNX systeem?

Verder heb ik vanavond gekeken naar een basis setup/installatie waar ik alvast beetje mee kan spelen. De componenten wil ik liefst ook gebruiken voor het nieuwe huis. Welke componenten heb ik dan nodig en wat raden jullie mij aan? Wat is verschil tussen KNX voeding van 320mA en 640mA? Behave meer vermogen en meer sensoren koppelen. Is 320mA voldoende?

Basis setup:
- voeding
- interface
- sensor
- actuator
- din rail
- (optioneel) kast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teaser
quote:
Tamade schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 00:35:
Ik vraag me trouwens ook af hoe de nul draad (blauw) en aarddraad (groengeel) lopen. Gaan die direct vanaf de meterkast groep naar de lampen en WCD’s? Of komen die ook uit de actuatoren/KNX systeem?
De nuldraad is wat betreft actoren enkel van belang voor dimactoren. Schakelactoren onderbreken enkel de fasedraad.
De aarding en alle regels er rond blijven ongewijzigd in elke domotica-installatie.
quote:
Verder heb ik vanavond gekeken naar een basis setup/installatie waar ik alvast beetje mee kan spelen. De componenten wil ik liefst ook gebruiken voor het nieuwe huis. Welke componenten heb ik dan nodig en wat raden jullie mij aan? Wat is verschil tussen KNX voeding van 320mA en 640mA? Behave meer vermogen en meer sensoren koppelen. Is 320mA voldoende?
Je kan uitrekenen of 320mA voldoende is: als stelregel wordt max 10mA per busdeelnemer genomen. Een busdeelnemer is bv een x-voudige drukknop, een aanwezigheidsmelder, een x-voudige schakelactor. De 'x' maakt niet uit, 1 toestel is 1 busdeelnemer. Dus met een 320mA busvoeding kun je theoretisch max 32 busdeelnemers op je bus zetten, in praktijk kan dat best wat meer zijn. Maar het prijsverschil tussen een 320mA en een 640mA is meestal zo klein dat je best voor de zwaarste voeding gaat.
quote:
Heb jij die al? En weet jij waar je de KNX database kunt downloaden?

• Tamade
quote:
Dennis schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:58:
[...]

Heb jij die al? En weet jij waar je de KNX database kunt downloaden?
Airco kan ik wel goed gebruiken op dit moment... en nee, ik weet niet waar ik de database kan dowloaden...

• Tamade
Iemand trouwens ervaring met Thinka? https://thinka.eu/en/thinka-for-knx.html
En dan ben ik voornamelijk geïnteresseerd in de integratie met Apple Home Kit...

Tamade wijzigde deze reactie 25-07-2018 23:11 (29%)

quote:
Tamade schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:10:
Iemand trouwens ervaring met Thinka? https://thinka.eu/en/thinka-for-knx.html
En dan ben ik voornamelijk geïnteresseerd in de integratie met Apple Home Kit...
Ja, heb een Thinka gehad, om te testen, maar snel overgestapt op andere alternatieven :)

Ik heb zelf wat zitten knutselen met een RaspPi en later een ESXi: homebridge-knx geeft je behoorlijk wat mogelijkheden met homekit. Wel veel configureren, en je moet niet vies zijn van uren linux packages downloaden, configureren en aan elkaar knopen :+ (En daar ben ik dus persoonlijk wel vies van... ;) )

Recentelijk een Pairot (van XXter) in gebruik genomen, en dat bevalt verrassend goed! Account opzetten, apparaat aansluiten en koppelen...en binnen no-time had ik m'n groepen er in zitten en werkte het gewoon. En waar homebridge-knx vaak toch nog na een paar uur 'geslapen' te hebben een misser had bij het eerste voice commando (omdat hij simpelweg niet beschikbaar was), is me dat met de Pairot nog helemaal niet gebeurd *O*

Pairot heeft ook nog het voordeel dat hij óók Alexa en Google Home / Assistant doet, tegelijk met Homekit. Dus je gezinsleden zijn niet eens gebonden aan één merk devices. Ik heb er helaas nog niet veel tijd voor gehad om een uitgebreide review te schrijven, maar dat heb ik wel beloofd hier.... soon... :+

Er zitten overigens wel grenzen aan wat een Pairot kan. Pairot is een Apple gecertificeerd product, en moet zich dus houden aan bizarre boekwerken met regels vanuit Apple. Die hebben niet alleen restricties voor de Apple integratie, maar óók wat het apparaat met Alexa / Google en connecties met andere apparaten mag hebben. Dat uit zich concreet in maximaal 150 objecten die je mag sturen, en een beperkte set met functies die je mag gebruiken uit homekit en alexa. Daar staat dan weer tegenover dat het van voor tot achter door Apple getest is, dus dat het simpelweg vlekkeloos werkt.

Mijn indruk na ze allemaal gebruikt te hebben, en nu dan een maandje een Pairot: gebruiksgemak voor de basisfunctionaliteiten met Homekit is Pairot dé kandidaat waar je serieus naar moet kijken.

Blijf het interessant vinden @tss68nl, review is zeker welkom. Ik vind de prijs van zo'n ¤ 700,- voor de Pairot trouwens ook wel meevallen :). En inderdaad dat meerdere diensten ondersteund worden (ik gebruik Android, vriendin iOS) is een enorme pré!

Nog ff spammen... had jij nou die Daikin gateway? Het lijkt een nieuw product te zijn, op de site van BES kan ik geen handleiding of ETS file vinden.

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:22

tomtommie

Alaaf!

Wat gebruiken jullie voor een voeding? Ik zie fancy MDT voedingen met een backup functie, maar stel er gaat er eentje kapot moet je hem alsnog vervangen... ik voel dus meer voor een enkele voeding en eentje op backup te houden. Iemand ervaring met de Meanwell KNX voeding van 640mA? In vergelijking met de goedkoopste MDT is die slechts de helft van de prijs!

• bomberboy
Ik heb de 640mA voeding van ABB er in zitten (ABB SV / S30.640.5.1 Power supply with diagnostic function 640 mA).

Waarom die? Lichte voorkeur voor ABB materiaal vanuit de installateur (mijn vader :)) + de diagnostic ledjes die er op zitten waarmee je onmiddellijk ook bv de belasting ziet. (Indien mogelijk heb ik bij alle toestellen altijd de variant genomen waarbij er statusledjes zijn en bij voorkeur er een manueel override knopje op zit zodat je vanuit de kast iets aan/uit kan zetten. Niet nodig, maar ik hou er wel van dat je die extra controle & testen hebt, heeft me zeker al paar uren uitgespaard)

Een reserve of backup heb ik momenteel niet voorzien omdat ik er van uit ga dat dat niet zo snel kapot gaat + dit soort devices zijn doorgaans wel op stock of zeer snel leverbaar bij de meeste leveranciers + eenvoudig vervangbaar + niet echt programmeerwerk aan waardoor het ook eenvoudig door een versie van een andere fabrikant kan vervangen worden indien nodig.

• St.Pepper
Heeft er iemand nog tips om flexbuizen in te korten zonder de kabel/draden die er in zitten te beschadigen? Ik had gedacht dat er wel een buisschaar voor zou zijn die daar speciaal voor is en het veilig doet maar kan nog niets vinden.

quote:
St.Pepper schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:08:
Heeft er iemand nog tips om flexbuizen in te korten zonder de kabel/draden die er in zitten te beschadigen? Ik had gedacht dat er wel een buisschaar voor zou zijn die daar speciaal voor is en het veilig doet maar kan nog niets vinden.
Met mijn buisschaar kan ik heel voorzichtig knippen en dan blijft de draad erin heel. Ik plaats altijd mijn vinger tussen de twee delen (waar je normaal knijpt) zodat je niet per ongeluk kan doorknippen en hij precies genoeg knipt om de buis te snijden.

• teaser
quote:
Buis plooien waar je wilt inkorten. Met een Stanleymes voorzichtig een inkeping maken in de buitenhoek van de plooi - de kabel of draad zit aan de binnenkant van de plooi dus dit kan relatief veilig. De buis verder plooien zodat de snede groter wordt en de 2 stukken buis ten opzichte van mekaar draaien en zo komen ze snel los.
Dat kost zo'n 3 sec eens je wat geoefend bent.

• St.Pepper
quote:
teaser schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:59:
[...]

Buis plooien waar je wilt inkorten. Met een Stanleymes voorzichtig een inkeping maken in de buitenhoek van de plooi - de kabel of draad zit aan de binnenkant van de plooi dus dit kan relatief veilig. De buis verder plooien zodat de snede groter wordt en de 2 stukken buis ten opzichte van mekaar draaien en zo komen ze snel los.
Dat kost zo'n 3 sec eens je wat geoefend bent.
Dat is de techniek die ik idd gebruik maar hoopte op een handig tangetje of schaartje.

• St.Pepper
quote:
Dennis schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Met mijn buisschaar kan ik heel voorzichtig knippen en dan blijft de draad erin heel. Ik plaats altijd mijn vinger tussen de twee delen (waar je normaal knijpt) zodat je niet per ongeluk kan doorknippen en hij precies genoeg knipt om de buis te snijden.
Nog een merk/type nummer van de buisschaar die je gebruikt?

quote:
St.Pepper schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:22:
Nog een merk/type nummer van de buisschaar die je gebruikt?
https://www.sandervunderink.nl/buisschaar.html :*)

• bomberboy
quote:
Je bedoelt zoiets?
https://www.rexel.nl/nln/...50046584?prevPageNumber=0
https://www.cheyns.be/nl-be/25458/schaar-multigebruik/120210

In praktijk is een knip er in maken met gewone buizenschaar/stanley/kniptang en draaien vaak een stuk sneller in mijn mening.

• St.Pepper
Ik denk idd dat ik blijf bij de techniek met het knikken, voorzichtig insnijden en dan draaien.

Ik heb Dennis mede-auteur van het topic gemaakt aangezien ik niet altijd alle tijd heb om deze steeds bij te werken en er vaak voor kies om juist de recente vragen te beantwoorden met veel te lange lappen tekst :+

Thanks @Dennis *O*

• St.Pepper
Toch nog speciale tang gevonden: https://www.bedach.nl/bedach-buisstriptang

https://m.youtube.com/wat...tLJ9YdxHA&time_continue=7

De prijs is me een beetje te hoog voor mijn gebruik. Misschien iets voor de profs hier.

Zie nu dat Bomberboy deze ook vermeld had.

St.Pepper wijzigde deze reactie 26-07-2018 16:39 (6%)

• saleattweak
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11-12 19:34
quote:
Pijpensnijder in combinatie met stukje pijp in de lengte doorgesneden. Deze kan je dan gebruiken als bescherm huls.

saleattweak wijzigde deze reactie 26-07-2018 20:36 (5%)

• Clumsy Smurf
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-12 14:10
quote:
saleattweak schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:35:
[...]

Pijpensnijder in combinatie met stukje pijp in de lengte doorgesneden. Deze kan je dan gebruiken als bescherm huls.
Ik begrijp niet zo goed hoe je dan te werk gaat, met zn pijpensnijder (voor waterleidingen neem ik dan aan?)
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True