[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 17 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:25:
Een van de dingen die ik wilde uitzoeken is of het dan een optie is om in de meterkast alleen een aardlekschakelaar toe te passen en een stuk (lomp dikke) grondkabel met aardscherm naar de schakelkast. Dan zit je redelijk veilig lijkt me? Maar waarschijnlijk gaan we meterkast en schakelkast (of een van de schakelkasten) bij de meterkast houden.
Alleen een aardlek is een onhandig idee, je beperkt dan niet de maximale stroom, en dus moet je 10mm2 of 16mm2 x 5 gaan leggen. De kosten daarvoor zijn exorbitant hoog, én het is zeer gevaarlijk. Een aardlek beschermt niet tegen kortsluiting, en een onvolledige kortsluiting kan zeer gemakkelijk brand veroorzaken. En als je zelf onverhoopt het pad wordt tussen twee fasen of de nul en een fase, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Als je stroom gaat transporteren van kast naar kast, dan moet je minimaal een groep gebruiken, en ik zou persoonlijk óók een aardlek gebruiken. Je hebt mooie combinaties in de vorm van 3 fase aardlekautomaten. Dan neem je bijvoorbeeld een C25 30mA, en die mag je over een afstand van maximaal 30 meter nog met 4mm2 x 5 naar de andere locatie leggen.

Of, je transporteert gewoon een paar losse groepen B16 x 3 naar de tweede locatie. Dat mag gewoon met 3x2,5mm2. Dan heb je in je KNX verdeler tenminste geen gedoe met groepen en aardlek etc etc.

Je legt dan in de bouw alle grootverbruikers rechtstreeks naar de normale kast, en de rest naar de KNX locatie.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Alleen mag je een C25 niet toepassen bij een 3x25A aansluiting, toch? De beveiliging in je huisinstallatie moet selectief zijn t.o.v. het deel van de netbeheerder en hier (Liander) heb ik 3x een C25 zitten. Daarom ook mijn theorie om alleen een aardlek toe te passen, dan zit je niet met selectiviteit. Maar lijkt allemaal nogal grijs gebied. Anders zou je (in mijn theorie) op 16A moeten afzekeren richting schakelkast en dan houd je groepen over van 10A want die moeten ook weer selectief zijn.

Kosten van de kabels lijkt overigens redelijk mee te vallen (of ja, alles is relatief), 10 euro/m voor Ymvk-AS 10mm2 en het gaat over iets van 4m ofzo (tussen twee verdiepingen).

Maar ik neig, vooral ook met het oog op veiligheid, sterk naar je 2e optie, gewoon een aantal groepen van de meterkast naar de schakelkast(en). En sowieso is het plan om alles (iig tot en met de aardlekautomaten) te laten checken door een installateur. Alleen zijn de meeste bedrijven in de bouw niet het toonbeeld van innovatie, om ze met iets creatiefs/passends te laten komen moet je in mijn ervaring eerst zelf met een wild plan komen :) Anders blijft men, begrijpelijk, vaak hangen in wat ze al 20 jaar al duizenden keren hebben toegepast.

Binnenkort maar eens beginnen met wat schetswerk om een idee te krijgen van de leidingen/punten voor sensoren/actoren/grootverbruikers. En ook kijken of Liander het eens is met het wat afwijken van de standaard mbt het plaatsen van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:38:
Alleen mag je een C25 niet toepassen bij een 3x25A aansluiting, toch? De beveiliging in je huisinstallatie moet selectief zijn t.o.v. het deel van de netbeheerder en hier (Liander) heb ik 3x een C25 zitten. Daarom ook mijn theorie om alleen een aardlek toe te passen, dan zit je niet met selectiviteit. Maar lijkt allemaal nogal grijs gebied. Anders zou je (in mijn theorie) op 16A moeten afzekeren richting schakelkast en dan houd je groepen over van 10A want die moeten ook weer selectief zijn.
Als je een 3x25A hebt zitten vanuit de netbeheerder dan mag je een 3x16A toepassen inderdaad. Twee stappen. Ik dacht aan 3x35/40 omdat je het maken van meerdere meterkasten die de groepen verdelen, eigenlijk alleen maar tegen komt in situaties met dubbele bewoning of een hele uitgebreide werkplaats in een loods aan huis. En dan zit je altijd aan 3x35/40 minimaal.

In een woonhuis met 3x25 verdeel je toch gewoon al je groepen in de hoofdmeterkast? Waarom zou je het moeilijk maken om dat ook op een tweede locatie nog te gaan verdelen met aardlek + automaten etc? Onderverdeler voor KNX prima, maar daar kunnen gewoon een paar losse groepen heen. Alle grootverbruikers ook zeker niet naar de KNX kast. Je kan beter vanuit je KNX kast een lijntje leggen naar de hoofdkast als je dat nog wat KNX voor stroommeting kwijt wil.

Maar niemand verplicht jou om binnen je huis selectief te zijn? Selectiviteit is alleen maar om te zorgen dat er bij overbelasting de smeltzekeringen van de netbeheerder niet uit jassen. Maar:
  1. De netbeheerder plaatst vaak zoals bij jou geen smeltzekeringen maar automaten...dan is dat al een stuk minder belangrijk. (Maar idd nog wel verplicht)
  2. Maakt het jou echt uit of je automaat in de hoofdkast of in de onderverdeelkast eruit klapt als er een overbelasting is?
Het wordt pas belangrijk als je dubbele bewoning hebt waarbij de meterkast niet bereikbaar is voor de tweede woning. Tot die tijd brengt selectiviteit je helemaal niets. Overigens, moet je ook je aardlek selectief maken in dat geval door in de hoofdkast een 0.3A aardlek te plaatsen (die ook nog eens een speciaal selectief type moet zijn), en dan downstream een 0.03 aardlek. Het enige probleem daarmee is.... een 0.3A aardlek beschermt een persoon niet, dus waarom zou je hem plaatsen? Alleen voor het geval er een onvolledige aardfout in de bedrading zit tussen de selectieve en de gewone aardlek? Dat moet je meten na aanleg (doorslagspanning meten ofwel meggen genoemd) en je kan er van uit gaan als het dan goed is...dat het goed blijft.

Beste methode om te weten waar er een groep uit is geklapt...is alles gewoon bij elkaar plaatsen in de hoofdmeterkast :+
Kosten van de kabels lijkt overigens redelijk mee te vallen (of ja, alles is relatief), 10 euro/m voor Ymvk-AS 10mm2 en het gaat over iets van 4m ofzo (tussen twee verdiepingen).
Dat valt heel erg mee ja. Wel zo dik als een 19mm buis :)
Maar ik neig, vooral ook met het oog op veiligheid, sterk naar je 2e optie, gewoon een aantal groepen van de meterkast naar de schakelkast(en). En sowieso is het plan om alles (iig tot en met de aardlekautomaten) te laten checken door een installateur. Alleen zijn de meeste bedrijven in de bouw niet het toonbeeld van innovatie, om ze met iets creatiefs/passends te laten komen moet je in mijn ervaring eerst zelf met een wild plan komen :) Anders blijft men, begrijpelijk, vaak hangen in wat ze al 20 jaar al duizenden keren hebben toegepast.

Binnenkort maar eens beginnen met wat schetswerk om een idee te krijgen van de leidingen/punten voor sensoren/actoren/grootverbruikers. En ook kijken of Liander het eens is met het wat afwijken van de standaard mbt het plaatsen van de meterkast.
Je kan Liander gewoon een normale meterkast aanbieden om aan te sluiten. HS/AL/Groepen... dat er 3 groepen door een buis naar dezelfde onderverdeelkast gestuurd worden boven hebben ze helemaal niets mee te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah, helder mbt 40A vs 16A.

Belangrijkste reden voor al dit geknutsel is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b0xlo7eKeG7gX8cvYXecjrXM/thumb.png

onze aansluiting komt (neem ik aan) gewoon binnen via de fundering, gaat daarna een verdieping omhoog naar de voordeur/meterkast. Alleen wil ik die meterkast (vooral ivm ruimte/esthetiek) niet bij de voordeur hebben. Combineren met de techniekruimte is logischer, zeker met nog een schakelkast op het kantoor (bovenin) voor de actoren/sensoren op de bovenste twee verdiepingen.

Maar officieel moet de meterkast binnen 3 meter van de voordeur, of iig een toegangsdeur.

Een optie was nog om helemaal rechtsonder stroom binnen te laten komen, daar in een keukenkast de hoofdschakelaar wegwerken en dan door naar de techniekruimte voor alles dat normaal in je meterkast zit na de meter. In dat scenario is bovenstaande verhaal met een 10mm2 kabel in je woning relevant.

Moet nog informeren bij Liander, maar als een meterkast op de onderste verdieping geen optie is dan komt er toch een grote meterkast + schakelkast in de entree + een kleine kast in het kantoor. Alle grootverbruikers zitten overigens op de onderste verdieping (wassen, drogen, keuken). Dus voor de kast in het kantoor zou ik nog kunnen werken met 10A automaten.

En je hebt helemaal gelijk, selectiviteit maakt mij weinig uit. Maar had het idee dat dit niet alleen uit praktische overwegingen was maar ook voortkomt uit regelgeving? Maar als ik jou goed begrijp geldt dat dus alleen voor selectief zijn tov je netbeheerder?

Overigens heb jij je echt wel bizar goed ingelezen :) Je hebt niet stiekem toch een elektra-opleiding gehad in een grijs verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06-2024
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:25:
En ik ben erg blij dat je de vragen post, @St.Pepper . Ik zit met een behoorlijk vergelijkbare situatie. Ook nog keuze tussen systemen (KNX/Loxone/PLC of combinatie), plaatsing van meterkast/schakelkast is ook nog een ding. Moet nog wat stoeien met Liander om te kijken hoe flexibel ze zijn mbt de plaats van de meterkast, een van de onderzoeksrichtingen was idd wat jij voorstelt, eigenlijk helemaal niets in de meterkast en alles doorvoeren naar een schakelkast. Zie: bartvb in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Maar zoals @tss68nl aangeeft zitten daar nogal wat haken en ogen aan. Een van de dingen die ik wilde uitzoeken is of het dan een optie is om in de meterkast alleen een aardlekschakelaar toe te passen en een stuk (lomp dikke) grondkabel met aardscherm naar de schakelkast. Dan zit je redelijk veilig lijkt me? Maar waarschijnlijk gaan we meterkast en schakelkast (of een van de schakelkasten) bij de meterkast houden.

Vergis je iig niet in de hoeveelheid leiding en dus ook de hoeveelheid aansluitwerk en gepruts dat je gaat krijgen. Hoe korter je leidingen zijn hoe prettiger. Als je technische ruimte niet heel erg centraal is geplaatst zou ik het niet eens overwegen. In mijn vorige woning heb ik alles naar de meterkast gehaald maar daar zat de meterkast in de garage, erg niet centraal, dat was niet grappig met het trekken van alle draden :)

Overigens is het wel een overweging om te splitsen. De zaken die dicht bij je meterkast zitten naar je meterkast voeren en dan een tweede kast maken voor de ruimtes in de buurt van de technische ruimte.

Hoe ga je alles aanleggen? Doe je dit zelf of wil je een globaal plan maken wat je vervolgens bij een installateur neerlegt?
Centraal gelegen is nog wel een punt van aandacht. Heb een vraag bij Liander lopen of de E-meter perse op 1600mm moet worden gehangen als er geen stadsverwarming of gasaansluiting is. Dat zou wat meer lucht geven in de meterkast. Als ik vervolgens opdracht geef om de meterkast in de breedte groter maak dan heb ik alles centraal en kan ik een brede kast kwijt mits de installateur mee wil werken aan een combi kast met een schot tussen de groepen en het domotica-deel.

Ik heb dus wel te maken met een installateur, die heb ik 1 keer gesproken maar was niet dol enthousiast toen ik over domotica begon. Begon over Fibaro maar daar werd ik nou niet blij van. Ik heb een technische achtergrond (scheepswerktuigkundige) en ervaring met PLC's (Siematic STEP5) maar dat is van lang geleden en schepen zijn in de details behoorlijk anders dan huisinstallaties maar aan de andere kant volt is volt en ampère is ampère dus ik ben niet helemaal groen. Ik vind het wel leuk om me te verdiepen in dit soort zaken ook om me geen onzin aan te laten praten. In die zin ga ik zeker in gesprek met de installateur en als daar uitkomt dat het allemaal te moeilijk is of de bedragen zijn absurd dan ga ik zeker voorstellen om het zelf doen.

Dit is mijn lijst tot nu toe mocht het KNX worden(is wel aan verandering onderhevig):
Visu: Gira X1
Voeding Gira X1: Phoenix STEP-PS/ 1AC/24DC/0.5 2868596
Rolluiken: MDT JAL-0810.02
Schakelactor met stroommeting: MDT AMS-1216.02
Dimmer: MDT AKD-0401.01
VV stelmotoren: Möhlenhoff 230V Alpha 5
VV regeling: MDT AKH-0800.02
KNX voeding: MDT STR-0640.01
Tasters: JUNG F40/JUNG F50/JUNG BA LS-serie
Aanwezigheidsmelders: B.E.G. PD11-Flat
Kast: F-tronic(prijstechnisch) of de eerder aangehaalde Hager kasten (los van het merk is het type afhankelijk van het meterkast/groepenkast verhaal)

Groepenkast eventueel met AFDD automaten (AL/automaat en vlamboogbeveiliging in 1, prijzig maar heb brand ervaring (geen huisbrand) en dat is echt niet leuk). Vlamboogbeveiliging is bij de oosterburen min of meer een verplichting geworden begreep ik onlangs.

@tss68nl een paar pagina's geleden liet je een groepenkast zien die je gebouwd had voor een mede-tweaker, je sprak daar over een potentiaalverdeler, heb je daar meer info over? Ik krijg de foto niet scherp genoeg om alles te kunnen lezen.

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:27:
Centraal gelegen is nog wel een punt van aandacht. Heb een vraag bij Liander lopen of de E-meter perse op 1600mm moet worden gehangen als er geen stadsverwarming of gasaansluiting is. Dat zou wat meer lucht geven in de meterkast. Als ik vervolgens opdracht geef om de meterkast in de breedte groter maak dan heb ik alles centraal en kan ik een brede kast kwijt mits de installateur mee wil werken aan een combi kast met een schot tussen de groepen en het domotica-deel.
Dat moet wel lukken toch? Ik heb de monteur een bak koffie gegeven en hem achteraf nog 400mm omlaag laten plaatsen.

En die kasten, kijk eens naar de Hager Vega serie: https://www.elektrobode.n...odulen-deur-transp-vb418p . Dan heb je automatisch tussenschotten. Installateur laat je de kast recht boven de E-meter aansluiten met alle hoofdgroepen. Verder hoeft ie alleen maar alles naar de meterkast te trekken qua buis.
Ik heb dus wel te maken met een installateur, die heb ik 1 keer gesproken maar was niet dol enthousiast toen ik over domotica begon. Begon over Fibaro maar daar werd ik nou niet blij van.
Nope, de meesten niet omdat ze er niet zoveel van snappen. En je komt maar weinig installateurs tegen die dat interessant vinden en aan mee willen werken zonder dat jij het leergeld moet betalen. Het beste is om een goede heldere verdeling te vinden, waar hij toch eindverantwoordelijk is voor de hele installatie, maar je zelf inspraak hebt in het netwerk/topografie.
Daadwerkelijk aansluiten van de KNX kast is kinderspel als je het goed uitlegt, of zelf doet. Maar je zal waarschijnlijk wel directief moeten zijn in hoe je bepaalde dingen wil hebben. Breng het als: "dat je zelf wel ondersteunend kan zijn in leggen van buizen, draden trekken en aansluiten om de kosten te drukken zolang hij aangeeft hoe." Blijft hij 'lead' zonder dat het je een godsvermogen moet gaan kosten.

Want als men met de standaard prijzen voor 'een extra wachtbuis' gaat rekenen, kom je op een behoorlijk bedrag met je 100+ buizen.
Dit is mijn lijst tot nu toe mocht het KNX worden(is wel aan verandering onderhevig):
Visu: Gira X1
Voeding Gira X1: Phoenix STEP-PS/ 1AC/24DC/0.5 2868596
Rolluiken: MDT JAL-0810.02
Schakelactor met stroommeting: MDT AMS-1216.02
Dimmer: MDT AKD-0401.01
VV stelmotoren: Möhlenhoff 230V Alpha 5
VV regeling: MDT AKH-0800.02
KNX voeding: MDT STR-0640.01
Tasters: JUNG F40/JUNG F50/JUNG BA LS-serie
Aanwezigheidsmelders: B.E.G. PD11-Flat
Kast: F-tronic(prijstechnisch) of de eerder aangehaalde Hager kasten (los van het merk is het type afhankelijk van het meterkast/groepenkast verhaal)
Je hebt goed meegelezen in het topic zie ik. Behalve de Jung tasters ipv Ekinex, waarschijnlijk omdat je denkt dat Ekinex duurder is :+ Of je bent de eerste die Ekinex er niet beter uit vindt zien, dat kan ook natuurlijk....

Binnen Jung vind ik persoonlijk de F40 veel mooier dan de F50. Die laatste ziet er al snel rommelig uit vind ik? Maar goed, smaak..... :+
Groepenkast eventueel met AFDD automaten (AL/automaat en vlamboogbeveiliging in 1, prijzig maar heb brand ervaring (geen huisbrand) en dat is echt niet leuk). Vlamboogbeveiliging is bij de oosterburen min of meer een verplichting geworden begreep ik onlangs.

@tss68nl een paar pagina's geleden liet je een groepenkast zien die je gebouwd had voor een mede-tweaker, je sprak daar over een potentiaalverdeler, heb je daar meer info over? Ik krijg de foto niet scherp genoeg om alles te kunnen lezen.
Dat is een verdeelblok van Hager (ik werk het liefste met Hager...zeer degelijk spul, goed doordacht): https://www.arento.nl/hager-verdeelblok-4p-80a-kj01b.html
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:10:
...knip...
Overigens heb jij je echt wel bizar goed ingelezen :) Je hebt niet stiekem toch een elektra-opleiding gehad in een grijs verleden?
Begrijpelijk, maar er is inderdaad kleine kans dat ze hem beneden gaan plaatsen tenzij je je 'voordeur' tijdelijk beneden tekent :+

En eh, nee, geen enkele elektra opleiding, al zit ik er over te denken om binnenkort maar gewoon eens examen te gaan doen? :+ Ik houd van nieuwe dingen leren, laten we het daar maar op houden.

[ Voor 7% gewijzigd door tss68nl op 22-01-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Je hebt goed meegelezen in het topic zie ik. Behalve de Jung tasters ipv Ekinex, waarschijnlijk omdat je denkt dat Ekinex duurder is :+ Of je bent de eerste die Ekinex er niet beter uit vindt zien, dat kan ook natuurlijk....

Binnen Jung vind ik persoonlijk de F40 veel mooier dan de F50. Die laatste ziet er al snel rommelig uit vind ik? Maar goed, smaak..... :+
Goed meegelezen hier en op dit forum https://knx-user-forum.de/

Vanaf het scherm zien de Ekinex er mooier uit. Ik begrijp ook dat de functionaliteiten beter zijn dus als je dat door de prijs slaat dan zijn ze niet duurder. Wat dan voor de grotere merken spreekt is dat deze een hele range hebben incl. zaken zoals WCD-en. Dat lijkt niet zo belangrijk maar de twee bewoners zijn hypergevoelige OCD-ers dan wordt dat wel een dingetje. We functioneren overigens prima in deze samenleving :) .

Zit zelfs te kijken naar Gira die met losse buskoppelaars werkt waar je dan een schakelaar op prikt.

[ Voor 0% gewijzigd door St.Pepper op 27-01-2018 09:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Kogel is door de kerk, het wordt KNX. We gaan zelf de programmering/configuring voor onze rekening nemen (zal dus wel hier wat vragen gaan stellen :)).

De kast ga ik bespreken met de installateur. Wellicht is er medewerking om 1 kast te maken. De meterkast gaat worden vergroot naar binnenmaten 1200x650x2600mm, met een deur van 1010x2350mm.

Linander is in het antwoord onverbiddelijk, ondanks de afwezigheid van gas of stadsverwarming moet de E-meter op 1600mm.

Nu eerste ETSlite bestellen (online training is afgerond). Iemand nog suggesties voor leerboeken? Ik heb ergens ook nog een checklijst van KNX org gezien voor het inrichten van een project maar kan de link niet terugvinden.

Gevonden: KNX Project Design Guidelines - 2015

[ Voor 20% gewijzigd door St.Pepper op 27-01-2018 11:08 . Reden: link added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
St.Pepper schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:42:
Linander is in het antwoord onverbiddelijk, ondanks de afwezigheid van gas of stadsverwarming moet de E-meter op 1600mm.
Welke regio woon je en wie komt het aanleggen? Probeer het te overleggen met het installatiebedrijf. Bij mij was dat bijvoorbeeld Van Gelder. Die man zag mijn kast en heeft hem daarna lager gehangen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Regio Flevopolder. @tss68nl gaf ook al aan dat de installeer na een kop koffie de meter 400mm lager wilde plaatsen. Op welk moment komen ze die meter installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:07
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:10:
Ah, helder mbt 40A vs 16A.

[afbeelding]
...
OT: oei dat wordt een bijzonder fraai huis zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
St.Pepper schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:35
Vanaf het scherm zien de Ekinex er mooier uit.
Wacht tot je ze in het echt ziet. Echt, ik krijg nu nog mensen over de vloer: ‘zeg, die schakelaars, das wel iet speciaal he? Is da van Niko? Want da ben ik nooit tegengekomen’

(Jaja ik ben Belg :P )

Zowat 90pct van de huizen hier wordt met Niko gedaan en ik heb die alu finish van Ekinex.
Ik begrijp ook dat de functionaliteiten beter zijn dus als je dat door de prijs slaat dan zijn ze niet duurder. Wat dan voor de grotere merken spreekt is dat deze een hele range hebben incl. zaken zoals WCD-en. Dat lijkt niet zo belangrijk maar de twee bewoners zijn hypergevoelige OCD-ers dan wordt dat wel een dingetje. We functioneren overigens prima in deze samenleving :) .
Zoals ik al zei heb ik die alu finish en van niko sterling als ik het mij goed herinner. Sommige van die dingen staan op een metertje afstand van elkaar en als je nog normaal kan functioneren in de maatschappij dan ga je hier ook niet over vallen. Als je wil kan ik wat beeldmateriaal schieten hier of desnoods kom je hier even langs :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Iemand hier trouwens nog ervaringen of adviezen voor een KNX energieverbruiker/elektriciteitsmonitor?

In functie van zonnepanelen en verbruiksdata zat ik een tijdje te kijken naar de producten van Ekinex hiervoor.

Ik vind de meetdata wel interessant en wil ook in aanloop naar 2020/slimme meters/verbruik/belastingen/prosumententarief wel eens zien hoe sterk en wanneer ik mijn N+3F belast en al helemaal als de zonnepanelen er zijn. Dat maakt voor mij ook het kringetje rond omdat ik van heel veel stopcontacten en grootverbruikers al meetdata heb via de AMI's maar dat ik het restverbruik via de totale ingress van elektriciteit wel eens wil nameten en er op kunnen inzoomen.

Nu denk ik dat ik zoiets wel kan versieren bij de zonnepaneleninstallateur dat ie dat voor een prijsje er bij doet (of gratis) maar Ekinex gaat ie helaas niet in assortiment hebben...

Belangrijk voor mij is (maar ik hou me aanbevolen voor andere parameters die ik zelf nog niet altijd naar waarde schat maar die wel interessant zijn om toch te hebben zoals reactief vermogen, power factor of andere dingen)
  • Voltage per fase
  • Amps per fase
  • Op en afgaande stroom
  • Simultaniteit opwekking+verbruik stroom, eventueel per fase
Zoiets lijkt me dan wel interessant:

https://www.voltus.de/?cl...d4c2f6105f75862143488c385
of
https://www.voltus.de/?cl...2257221d4aff8d49a618680c5

Wat het verschil is? Geen idee. Volgens deze jongens wordt er bij die ene met wandlermessung iets met een spoel gedaan waardoor ie hoger in amp's kan gaan. Raar, want die wandlermessung is goedkoper dan de direct en is op de koop toe ook nog eens een PAK kleiner in breedte.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:40:

Zoiets lijkt me dan wel interessant:

https://www.voltus.de/?cl...d4c2f6105f75862143488c385
of
https://www.voltus.de/?cl...2257221d4aff8d49a618680c5

Wat het verschil is? Geen idee. Volgens deze jongens wordt er bij die ene met wandlermessung iets met een spoel gedaan waardoor ie hoger in amp's kan gaan. Raar, want die wandlermessung is goedkoper dan de direct en is op de koop toe ook nog eens een PAK kleiner in breedte.
Het verschil is dat je om iedere leiding een spoel moet plaatsen :)

https://www.voltus.de/sch...-sr051-wandler-50-5a.html

Kost ook wat...en neemt meer plek in beslag. Maar geen fysiek contact (werkt op inductie) dus daarom kan je veilig tot hogere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:32
Zennio heeft er ook zo, voor minder dan de helft van de prijs. Hier de meetspoel.
Kun je wel niet via .de bestellen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Of zoiets dan ook?

https://www.voltus.de/hau...vierleiter-drehstrom.html

Dit lijkt me dan ook een heel economische oplossing:

https://www.voltus.de/sch...r-knx-mit-3-wandlern.html

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zennio ben ik toch niet zo kapot van. Voor hetzelfde geld heb je een Hager: https://www.voltus.de/sch...r-knx-mit-3-wandlern.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
tss68nl schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:58:
Zennio ben ik toch niet zo kapot van. Voor hetzelfde geld heb je een Hager: https://www.voltus.de/sch...r-knx-mit-3-wandlern.html
Idd, diegene die ik ook al postte :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Rob Z schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:15:
[...]

OT: oei dat wordt een bijzonder fraai huis zo te zien!
Dank, vind ik ook :)

@HyperBart heb je geen slimme meter? Daar kan je iig een deel van de gewenste data al uit aflezen, ook per fase.

En jammer dat Liander (officieel) weigert om de meter wat lager te plaatsen. Geeft altijd een enorme verspilling van ruimte :\ De kast dus maar zo breed maken dat vrijwel alles er naast kan, alleen gaat dat weer af van de garderoberuimte als alles idd bij de voordeur moet. Eens kijken of ik binnenkort eens kan beginnen met wat teken-/schetswerk. Heeft iemand eigenlijk hints en tips voor het handig opzetten van de elektra tekeningen inclusief indeling en nummering van de modules in de kasten? Tot nu toe voor de bouw vooral bezig geweest met Revit, daar kan je ook elektraspul in stoppen maar heb geen idee of er handigere oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
bartvb schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:06:
[...]

@HyperBart heb je geen slimme meter? Daar kan je iig een deel van de gewenste data al uit aflezen, ook per fase.
Ja doei :w :P . Sorry voor de ietwat botte reactie, ik leg het even uit want je post was technisch wel valide!

Hier in België kijken we BIJZONDER angstvallig naar de slimme meters en het feit dat men daarmee nacht/dag/productie gaat kunnen afmeten.

Op zich geen probleem maar de vrees is dat daardoor het (en ik zal even het NL/NL woord er voor gebruiken) salderen in België niet meer mogelijk zal zijn waar dit nu nog wel kan, weliswaar mits betaling van het prosumententarief (grofweg een "belasting" op je omvormer-sterkte omdat je het net gebruikt als producent EN het net eigenlijk als dikke grote batterij gebruikt (zomer laden, winter afnemen)).

Waar in NL de salderingswet gegarandeerd is tot ergens na 2020 is dat hier tot 2020.

Ook scheef natuurlijk want voor iedere kWh die ik nu teveel zou opwekken (bv 5600kWh productie, 5500kWh afname) krijg ik geen vergoeding voor terwijl men die kWh die ik opwek wel kan doorverkopen aan iemand in de buurt.

Dat is helemaal anders bij mensen die nog in het systeem van groenestroomcertificaten zitten, dat was pas een belegging d:)b . Als je toen 25K had liggen voor 6000Wp dan verdiende je daar op een goed jaar per 1000kWh een certificaat mee van 450 EUR als ik het mij goed herinner en daarna is dat stelselmatig gezakt tot de afschaffing.

Ja, je leest het goed, volop in economische crisis had je daarmee een gegarandeerde opbrengst 15 jaar lang...

Die mensen krijgen natuurlijk OOK geen vergoeding per kWh die ze teveel het net op stuurden van de elektriciteitsmaatschappij (ook al kon de elektriciteitsmaatschappij die fijn doorverkopen aan de buurvrouw die toch tijdens de dag nog even een wasmachine wou opzetten) maar ze kregen daar wel steun van door de totale opwekking en het bijhorende GSC. Het gevolg is/was dat ieder Belg met dat systeem maar al te graag in de winter een elektrisch vuurtje op zet in plaats van zijn CV-ketel omdat hij zo zijn teveel kan affakkelen en op het einde van zijn factuur-jaar op 0 eindigt...

Dit hele slimme meter verhaal waarbij een kWh in de zomer door de dag goedkoop is en een kWh op een winteravond duur is zorgt er nu voor (hou je vast he) dat sommige Belgen al spelen met het idee om fuel cell's op aardgas te installeren om bij goede injectieprijzen een kWh op te wekken op fosiele brandstof.

Je hebt nu basically 3 groepen in België: slimme beleggers, klagers dat het niet eerlijk is (have-not's) en de mensen die het niks kan schelen :+ . Ja dat hadden de politici even verkeerd ingeschat.

Je kan ook opteren om het prosumententarief NIET te willen betalen, dan wordt er een bidirectionele meter geïnstalleerd bij je die afname en injectie afzonderlijk registreert. Is de injectie gelijktijdig met afname dan betaal je niets, hoe dat dan financieel zit bij injectie terwijl je niet verbruikt weet ik eigenlijk niet :?

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:58:
Waarom niet? Ik ben wel tevreden van mijn Zennio's. Hun support is ook zeer responsief.
Die Hager lijkt op het eerste zicht wel een goed alternatief. Komt nog voordeliger uit, de spoelen zijn inbegrepen.
HyperBart schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:37:
Je kan ook opteren om het prosumententarief NIET te willen betalen, dan wordt er een bidirectionele meter geïnstalleerd bij je die afname en injectie afzonderlijk registreert. Is de injectie gelijktijdig met afname dan betaal je niets, hoe dat dan financieel zit bij injectie terwijl je niet verbruikt weet ik eigenlijk niet :?
Dan betaal je de distributiekosten dacht ik.
Al bij al is dat prosumententarief een goedkope manier om een oneindig grote batterij te verkrijgen. En als je teveel hebt geproduceerd op een jaar, dan had je maar een kleinere installatie moeten leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Amai! Ik dacht dat het er in NL donker uitzag wat PV betreft :o Interessante ontwikkelingen daar in het zuiden!

Nu moet ik zeggen dat het salderen ook eigenlijk best bezopen is. Ik woon nu in een huurhuis met flink wat PV panelen die deze maanden vrijwel niets opbrengen. Huis wordt verwarmd met een kleine ventilatie-warmtepomp en vooral elektrische bijverwarming. In de zomer wordt er flink wat kWh geproduceerd, maar op dit moment wordt dat vrijwel allemaal uit het net getrokken. Inclusief continue 11kW als we onder de douche staan. Niet echt heel milieubewust...

Maar helder :j Slimme meter zo lang mogelijk uitstellen, dat idee is ons hier ook niet vreemd. Mensen die PV hebben en nog een oude ferraris/draaischijf-meter die houden die oude meter ook zo lang mogelijk. Met die meter kan het salderen niet worden afgeschaft, zelfde idee als bij jullie dus.

Maar goed, allemaal erg off-topic :)

Enig idee of die indirecte (spoel/inductie) meters minder nauwkeurig zijn dan de directe? Groot voordeel is wel dat je 0 kans hebt dat je installatie plat gaat als je meter overlijd :)

En niemand een idee over handige manieren om de KNX-installatie te tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
bartvb schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:28:
Enig idee of die indirecte (spoel/inductie) meters minder nauwkeurig zijn dan de directe? Groot voordeel is wel dat je 0 kans hebt dat je installatie plat gaat als je meter overlijd :)
Nauwkeurigheid van die eerder genoemde Hager TE332 is 5%. Zennio geeft 1% nauwkeurigheid op.
En niemand een idee over handige manieren om de KNX-installatie te tekenen?
Wat wil je precies tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
HyperBart schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:14:
. Sommige van die dingen staan op een metertje afstand van elkaar en als je nog normaal kan functioneren in de maatschappij dan ga je hier ook niet over vallen. Als je wil kan ik wat beeldmateriaal schieten hier of desnoods kom je hier even langs :w
Samen functioneren we goed, de lamme en de blinde zo gezegd, en voor kleuren ben ik dan de blinde :) maar Mrs. St.Pepper echter niet. Dank voor het aanbod om langs te kunnen komen. Staat genoteerd met potlood. Beeldmateriaal uit de praktijk is altijd welkom. Ga er nog wel verder kijken naar Ekinex vs de andere, ook eens kijken wat de prijzen her en der doen, geen idee of rondkijken nog wat oplevert maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
bartvb schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:28:
Volgens wat ik er van doorgepraat had met iemand die er veel meer van af weet als mij mis je dan vooral ook de verschuiving cosphi, arbeidsfactor en dat soort dingen waardoor het niet altijd juist uit komt of je moet er eentje vinden die dat meeneemt in meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:05:
Waarom niet? Ik ben wel tevreden van mijn Zennio's. Hun support is ook zeer responsief.
Die Hager lijkt op het eerste zicht wel een goed alternatief. Komt nog voordeliger uit, de spoelen zijn inbegrepen.
Smaak denk ik. Ik vind uitgebreide software vaak wel fijn en dat doet MDT beter. Maar ook de Hager is geen ster in software hoor. Gira en Jung zijn vaak heel erg karig. Zennio wordt heel veel gebruikt vooral in zuidelijkere landen (Spanje heel veel) in hotels etc.

Hager is wel weer kwalitatief doorgaans zeer goed, en daar leggen MDT en Zennio het toch wel een beetje tegen af. Staat tegenover dat Zennio en MDT beide prijsvechters zijn, ook een voordeel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Waarom moeten Duitsers ook altijd alles in het Duits programmeren? Net als die vent van Edomi. Leuk pakket, had heel wat kunnen worden, maar alles echt alles in het Duits.

Well toll, die foto van Der Stefan. :+

Ik ben benieuwd, ziet er uit als een tool voor een stroomschema, maar die zijn er toch al genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
In eerste instantie vooral de plattegronden met actoren/sensoren/WCDs/etc. Volgende stap is het leidingverloop en verdeling over verschillende groepen. Daarna de indeling van de kast, nummering daarvan, bedrading, ruimte die nodig is.

Helemaal leuk als ik dan ook vrij makkelijk een indicatie kan krijgen van de benodigde hoeveelheid kabel en b.v. maximale load per groep. Prioriteit ligt bij plattegronden en zorgen dat de kast een beetje logisch in elkaar komt te zitten. Dus niet dat alles bovenin de schakelkast naar alle kanten moet worden versleept om zaken bij de juiste aansluiting/groep/actor te krijgen terwijl dat voorkomen had kunnen worden door alles in een andere ‘volgorde’ de kast in te laten komen.

@St.Pepper dat ziet er interessant uit, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:40:
Volgens wat ik er van doorgepraat had met iemand die er veel meer van af weet als mij mis je dan vooral ook de verschuiving cosphi, arbeidsfactor en dat soort dingen waardoor het niet altijd juist uit komt of je moet er eentje vinden die dat meeneemt in meting.
Mij lijkt het dat je die zaken met die modules met stroomspoel even goed kunt meten? Er is meting van voltage en stroom, dus de verschuiving hiertussen moet toch ook kunnen? Ik ben nu wel geen expert in meettechniek maar ik zie niet direct waarom dat niet zou kunnen.
tss68nl schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:23:
[...]

Smaak denk ik. Ik vind uitgebreide software vaak wel fijn en dat doet MDT beter. Maar ook de Hager is geen ster in software hoor. Gira en Jung zijn vaak heel erg karig. Zennio wordt heel veel gebruikt vooral in zuidelijkere landen (Spanje heel veel) in hotels etc.

Hager is wel weer kwalitatief doorgaans zeer goed, en daar leggen MDT en Zennio het toch wel een beetje tegen af. Staat tegenover dat Zennio en MDT beide prijsvechters zijn, ook een voordeel :+
Ik vind de software (van de aktoren die ik heb toch) juist uitgebreider dan die van de MDT modules die ik heb. Misschien zijn je bevindingen gebaseerd op oudere versies, er zijn de laatste jaren veel nieuwere versies uitgekomen met meer mogelijkheden. Ik heb bv zowel de MaxinBox als de MaxinBox Plus (gekocht op het moment dat de MaxinBox eruit ging en de leverancier had er niet meer genoeg op voorraad - de Plus kreeg ik zonder meerprijs). Tussen die 2 versies valt het wel op dat er nieuwe functionaliteit is bijgekomen.

Zennio is Spaans trouwens, logisch dat het daar vaak gebruikt wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
bartvb schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:23:
[...]

In eerste instantie vooral de plattegronden met actoren/sensoren/WCDs/etc. Volgende stap is het leidingverloop en verdeling over verschillende groepen. Daarna de indeling van de kast, nummering daarvan, bedrading, ruimte die nodig is.

Helemaal leuk als ik dan ook vrij makkelijk een indicatie kan krijgen van de benodigde hoeveelheid kabel en b.v. maximale load per groep. Prioriteit ligt bij plattegronden en zorgen dat de kast een beetje logisch in elkaar komt te zitten. Dus niet dat alles bovenin de schakelkast naar alle kanten moet worden versleept om zaken bij de juiste aansluiting/groep/actor te krijgen terwijl dat voorkomen had kunnen worden door alles in een andere ‘volgorde’ de kast in te laten komen.
Ik heb ook met het idee gespeeld om eerst alles uit te tekenen maar ik ben daarvan afgestapt.
Je moet al in 3D gaan tekenen bijna, want leidingen lopen zowel over de muren als over vloeren/in plafonds. Dan kom je vanzelf al bij complexere pakketten als autocad en in die leercurve had ik geen zin.
Het enige dat ik 'getekend' heb is het situatieschema, een 2D-plattegrond dat je in België moet kunnen voorleggen voor de keuring. Daarop heb ik de ruwe plaatsing van de sensoren en wcd's geschetst.
De rest heb ik allemaal in een spreadsheet gedaan:
- oplijsten van benodigde sensoren, actoren en ander materiaal
- ruwe beschrijving van het pad van de leidingen
- ruwe schatting van de benodigde lengte van de leidingen
- schatting van de benodigde ruimte in de verdeelkasten
Tijdens de plaatsing zelf heb ik toch nog sommige leidingen anders geplaatst dan voorzien. Zo'n sheet is dan sneller aangepast dan dat je je 3D-plan moet updaten.

Voor het tekenen van dat situatieschema heb ik gebruik gemaakt van Trikker. Dat is een stuk software specifiek gericht op de Belgische markt en regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Die kWh meters voor KNX... kunnen die afname en productie apart registreren? Hoe zit dat fysica gewijs in elkaar? Stroom zoekt toch de makkelijkste weg, als je verbruikt op een fase waar je omvormer op aan het injecteren is dan gaat dat toch nie door de knx meter of de ferraris meter? Hoe doet een slimme meter dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@HyperBart dat kunnen ze niet.
De meter van je elektrabedrijf registreert alleen wat er netto gebeurt. Dus het totaal van gebruik min de opwekking. Daaraan kan je dus niet zien hoeveel je PV panelen opleveren, alleen hoeveel er eventueel wordt teruggeleverd aan het net op het moment dat je meer produceert dan gebruikt.

@teaser Ik heb de woning al in 3D in een BIM pakket zitten, dus op zich wel haalbaar. Maar ook best wat werk en gepuzzel voor een eenmalig ding. Misschien het idd wat meer low-tech houden en het gros bijhouden in Excel met fatsoenlijke nummering op de tekening. Zou je jouw sheet(s) willen delen? Dat klinkt als een wat bijzonder voorstel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Dus als je een beetje makkelijk inzichtelijk wil hebben hoe je simultaniteit is moet je op de fase van de SMA omvormer monitoring doen apart en op je N+3L apart ook nog eens.

Bijkomstige reden voor dit hele gedoe is omdat ik 3 x 20A heb steken en wel eens over een dag en week wil kijken hoe sterk mijn fases belast zijn. Doorgaans wordt hier een beetje alle grootverbruik uitgesplitst in België als je 3 fases hebt, maar als mijn oven, microgolf, inductie, diepvries, wasmachine en droogkast allemaal net goed verdeeld zitten maar de SMA wordt aangesloten op de fase waar de inductievuren op zitten (zijn er wel maar 2 van de 3 maar goed) dan heb ik dat liever gesplitst naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
bartvb schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:54:
@teaser Ik heb de woning al in 3D in een BIM pakket zitten, dus op zich wel haalbaar. Maar ook best wat werk en gepuzzel voor een eenmalig ding. Misschien het idd wat meer low-tech houden en het gros bijhouden in Excel met fatsoenlijke nummering op de tekening. Zou je jouw sheet(s) willen delen? Dat klinkt als een wat bijzonder voorstel...
Ik vrees dat mijn sheets weinig bruikbaar gaan zijn voor anderen :) Je gaat meer tijd steken in het ontcijferen van mijn duistere layouts en afkortingen dan dat het je zou kosten om van 0 te beginnen. Ik heb ook een hoop informatie - zoals inschattingen voor benodigde hoeveelheden kabel en ruimte in de kast - er al uitgesmeten omdat ik die gewoon niet meer nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
bartvb schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:23:
[...]

@St.Pepper dat ziet er interessant uit, dank!
Ik heb plattegronden van de aannemer in pdf. Die laad ik in, in Inkscape. Vanuit Inkscape kun je lagen maken en weer exporteren naar bijvoorbeeld pdf of naar formaten die weer ingelezen kunnen worden in CAD programma's. Moest wel wennen aan Inkscape en het vraagt soms wat geduld als de hardware wat langzaam is maar ik vind het wel aardig werken om zaken op de plattegrond uit te tekenen.

Voor 3d zaken gebruik ik Sketchup maar daar heb ik in dit KNX verband nog niets mee gedaan. Na 2 architecten die niet wilde doen wat wij wilde zijn we maar zelf gaan tekenen en ontwerpen. Zaken die ik niet uitgelegd kreeg aan de aannemer met potlood en papier werden na een 3d in Sketchup wel begrepen.

Stromlaufplan.de lijkt idd het zoveelste stroomschema tekenprogramma maar schijnt toch special op KNX geënt te zijn. Tja dat Duits. Voor mijzelf is het redelijk vanzelfsprekend om mijn taal aan te passen aan de omstandigheden, maar dat is niet zo voor hand liggend. Zit nog wel eens in internationale overleggen met 100+ nationaliteiten maar er zijn genoeg landen die alles laten tolken naar het Engels ondanks dat ze, naast hun moedertaal, vaak perfect Engels spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Ik lees dat deze sensors: B.E.G. PD11-Flat niet heel makkelijk in te regelen zijn. Dan is dat waarschijnlijk niet de beste keuze als er kleine huisdieren rondlopen. Wandmontage zo een optie kunnen zijn maar heeft niet mijn voorkeur. MDT heeft wel sensoren die de gevoeligheid laten inregelen maar die zijn dan wel weer heel erg aanwezig qua formaat.

Heeft iemand aanbevelingen voor 'onopvallende' KNX aanwezigheidsmelders in het onderdeks die goed omgaan met kleine huisdieren (katten/teckel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:09:
Ik lees dat deze sensors: B.E.G. PD11-Flat niet heel makkelijk in te regelen zijn. Dan is dat waarschijnlijk niet de beste keuze als er kleine huisdieren rondlopen. Wandmontage zo een optie kunnen zijn maar heeft niet mijn voorkeur. MDT heeft wel sensoren die de gevoeligheid laten inregelen maar die zijn dan wel weer heel erg aanwezig qua formaat.

Heeft iemand aanbevelingen voor 'onopvallende' KNX aanwezigheidsmelders in het onderdeks die goed omgaan met kleine huisdieren (katten/teckel)?
Arme teckel, wordt hij ook nog vergeleken met een kat :)

De 'gevoeligheid' voor huisdieren wordt meestal bij IR sensoren ingeregeld via een andere lens. Alle facetten in een IR sensor middelen eigenlijk de IR straling die vanuit die hele zone komt...en beweging is als een x aantal vlakken tegelijk veranderd van waarde.
Door het aantal facetten terug te brengen, en dus hele grote zones te maken, valt de signatuur van een kat in het niet tov de zone en wordt geen beweging geregistreerd.

Je maakt daarmee echter óók je sensor minder gevoelig voor beweging van personen. Je zal zien dat de huisdier proof sensoren vaak pas laat reageren, ook op een mens.

Daarnaast zijn de meeste huisdier-proof sensoren wand gemonteerd, omdat die lagere resolutie zone onderin wordt aangebracht, en de hogere resolutie boven. Vanaf boven gezien is het oppervlak van een fatsoenlijk huisdier niet veel kleiner dan een mens namelijk.

HF sensoren in/aan het plafond zijn al helemaal kansloos, omdat die faseverschuiving meten en helemaal niets doen met oppervlak. Maar....je zou, strategisch HF sensoren in muren kunnen wegwerken, en het nier-detectiegebied kunnen afschermen met metaaltape/plaatjes. Op die manier hoef je ze niet te zien, kan je ze op een meter hoog hangen, en heb je een prima detectie over de hoofden van je huisdieren heen. Voorbeeld is de SRKNX van BES/Ingenium zo uit mn hoofd. (edit: yep, http://besknx.com/website/en/products/sr570000/).

Het nadeel van HF is wel: het is eigenlijk gewoon wifi straling, en gaat dus door muren heen. Het is wat lastig africhten, al kan je met de gevoeligheidsinstelling vaak wel de maximale returntijd waarop getriggered wordt (hoe lang is het signaal onderweg geweest, en dus de maximale afstand) instellen.

Anders dan dat? De IR sensoren van het alarmsysteem gebruiken? Die hangen meestal toch echt wel aan de muur in de hoek...hebben een huisdier-shield en hangen er toch. Relaisstation op je alarmcentrale, en de status van al die sensoren doorgeven aan KNX.....voila...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:03:

HF sensoren in/aan het plafond zijn al helemaal kansloos, omdat die faseverschuiving meten en helemaal niets doen met oppervlak. Maar....je zou, strategisch HF sensoren in muren kunnen wegwerken, en het nier-detectiegebied kunnen afschermen met metaaltape/plaatjes. Op die manier hoef je ze niet te zien, kan je ze op een meter hoog hangen, en heb je een prima detectie over de hoofden van je huisdieren heen. Voorbeeld is de SRKNX van BES/Ingenium zo uit mn hoofd. (edit: yep, http://besknx.com/website/en/products/sr570000/).

Het nadeel van HF is wel: het is eigenlijk gewoon wifi straling, en gaat dus door muren heen. Het is wat lastig africhten, al kan je met de gevoeligheidsinstelling vaak wel de maximale returntijd waarop getriggered wordt (hoe lang is het signaal onderweg geweest, en dus de maximale afstand) instellen.
Christian Doppler rules, ik ga die HF nader bekijken, thx. Lees dat enkele merken zoals MDT wel een goed af te stellen Empfindlichkeit hebben. Misschien dat die MDT met glas nog een beetje acceptabel eruit zien. Voorbereiden op plafondsensoren kan sowiezo geen kwaad.

Wandmontage lijkt me geen porum maar zouden die Esylux met microfoon nog wat zijn https://www.esylux.de/pro...zmelder-wandmontage-16-m/? Combi van IR met geluidmeting (stembandjes teckel moeten dan wel uitgeschakeld worden :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Stembandjes, ach. Small price to pay voor een comfortabel huis, toch :+

Je kan natuurlijk voor een sensor als dit gaan :)
https://www.xethru.com/shop/x4m300-presence-sensor.html

Moet je alleen nog aan KNX zien te knopen.

Presence detection is iets dat mij ook nogal bezig houd. Daar lijken nog geen perfecte (of zelfs maar goede) oplossingen voor te zijn. Overigens vind ik deze wel erg tof:

http://xandem.com/
en
http://www.originwireless...-positioningtracking.html

Helemaal mooi als je die laatste kan laten functioneren als je normale Wifi netwerk. Overigens allemaal niet KNX specifiek en die laatste lijkt ook nog niet op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:23:
Stembandjes, ach. Small price to pay voor een comfortabel huis, toch :+

Je kan natuurlijk voor een sensor als dit gaan :)
https://www.xethru.com/shop/x4m300-presence-sensor.html

Moet je alleen nog aan KNX zien te knopen.

Presence detection is iets dat mij ook nogal bezig houd. Daar lijken nog geen perfecte (of zelfs maar goede) oplossingen voor te zijn. Overigens vind ik deze wel erg tof:

http://xandem.com/
en
http://www.originwireless...-positioningtracking.html

Helemaal mooi als je die laatste kan laten functioneren als je normale Wifi netwerk. Overigens allemaal niet KNX specifiek en die laatste lijkt ook nog niet op de markt.
Die laatste lijkt alsof je een transponder de hele dag mee moet dragen?

Eerste lijkt wel erg netjes geïmplementeerd. Aangezien ze een cloud hebben zou het misschien wel mogelijk zijn daar zelf op in te prikken, al hebben niet alle cloud services ook een webservice/API. Ik vraag wel af of ze ook europese units hebben, en wellicht zou je ze liever niet willen zien. Overigens werkt een dergelijk systeem in de USA natuurlijk veel beter omdat ze daar hun huizen van karton bouwen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door tss68nl op 30-01-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klopt, dat laatste is hier ook wel een punt van aandacht. Maar vind het vooral ook wat te prijzig, zeker met 4 verdiepingen :\

Ze hebben een API, voor zover ik weet heb je het cloud gebeuren niet nodig als je zelf integreert, maar is al even terug dat ik daarnaar gekeken heb.

Hmm, je hebt helemaal gelijk wat betreft origin wireless. Ze tracken Wifi signalen, niet de verstoring van Wifi signalen door b.v. bewegende mensen. Jammer!

Overigens zit iets als dit:
http://www.mysmarthomeblog.com/page--16.html

nog wel in mijn hoofd. In het kort: twee IR tripwires in een kozijn. Daarmee meet/tel je of er iemand door een deur gaat en welke kant op. Werkt schijnbaar behoorlijk betrouwbaar en daarmee kan je tellen hoeveel mensen er in een ruimte zijn. Dat is precies wat je wil weten voor licht/geluid/ventilatie. Alleen jammer dat je niet weet wie er dan in de ruimte is maar da's nog een paar stappen verder.

Grote nadeel is dat dit nogal een groot knutselproject is :) Iets meer kant en klaar zou ik bijzonder waarderen. Twee keer iets als dit:
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.wHi4UG

zou nog kunnen, maar da's ook nog best een hoop gedoe, ook niet echt mooi. Aardige van de knutseloplossing is dat je er niets van ziet, zeker niet als een deur dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:09:
Klopt, dat laatste is hier ook wel een punt van aandacht. Maar vind het vooral ook wat te prijzig, zeker met 4 verdiepingen :\

Ze hebben een API, voor zover ik weet heb je het cloud gebeuren niet nodig als je zelf integreert, maar is al even terug dat ik daarnaar gekeken heb.

Hmm, je hebt helemaal gelijk wat betreft origin wireless. Ze tracken Wifi signalen, niet de verstoring van Wifi signalen door b.v. bewegende mensen. Jammer!

Overigens zit iets als dit:
http://www.mysmarthomeblog.com/page--16.html

nog wel in mijn hoofd. In het kort: twee IR tripwires in een kozijn. Daarmee meet/tel je of er iemand door een deur gaat en welke kant op. Werkt schijnbaar behoorlijk betrouwbaar en daarmee kan je tellen hoeveel mensen er in een ruimte zijn. Dat is precies wat je wil weten voor licht/geluid/ventilatie. Alleen jammer dat je niet weet wie er dan in de ruimte is maar da's nog een paar stappen verder.

Grote nadeel is dat dit nogal een groot knutselproject is :) Iets meer kant en klaar zou ik bijzonder waarderen. Twee keer iets als dit:
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.wHi4UG

zou nog kunnen, maar da's ook nog best een hoop gedoe, ook niet echt mooi. Aardige van de knutseloplossing is dat je er niets van ziet, zeker niet als een deur dicht is.
Dat is inderdaad een hoop geknutsel en de betrouwbaarheid gaat waarschijnlijk in veel gevallen tegen vallen:
  • Je kan de sensoren niet beneden een meter plaatsen omdat je dan afzonderlijke benen detecteert.
  • Je kan sensoren ook niet tussen 1.00m en 1.30m plaatsen vanwege zwaaiende armen.
  • Boven de 1.30m is óók onhandig, want jonge kinderen worden dan niet gedetecteerd.
  • Als je om bovenstaande issues een lange tussenpoos hanteert tussen detecties, ga je nat als twee mensen vlak achter elkaar naar binnen lopen, maar afzonderlijk naar buiten of vise versa.
  • Met een korte detectie op een bruikbare hoogte, ga je juist weer gedoe hebben als je een tafeltje naar binnen draagt.
Nu is dat allemaal wel af te vangen door met andere sensors een check te doen, maar het wordt wel een lastig systeem om te tunen en onderhouden lijkt me?

Ik denk dat je een betere kans maakt met wat kleine camera's, en wat bewegingsdetectie schrijven in c# ofzo? Met een beetje creativiteit kan je echt wel het aantal aanwezigen tellen lijkt me. 360 cam in iedere kamer aan het plafond?

Wordt het wel een beetje een big brother huis... :+

[ Voor 6% gewijzigd door tss68nl op 31-01-2018 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Gaten in de deurstijlen hebben sowieso een zeer lage WAF. Ikzelf zou het ook niet acceptabel vinden.

Aanwezigheidsdetectie met camera's zal nog de betrouwbaarste manier zijn denk ik. Gooi er nog wat gezichtsherkenning bovenop en je weet ineens wie waar is. Maar inderdaad, een beetje Big Brother-achtig gedoe.

Met onze 2 katten hebben we tot nu toe nog geen problemen gehad met aanwezigheidsdetectie. Ze zijn pas sinds een goeie maand terug thuis na 2 jaar bij de schoonouders gelogeerd te hebben wegens onze verbouwingen. Om ze wat te laten wennen aan het nieuwe huis houden we ze voorlopig in de keuken, en daar hangen (nog) geen sensoren.
Nuja, in de 'ontbijtkast' hangt er eentje om de ledstrip in de kast te schakelen als de deuren opengaan, maar die kun je niet ongewild triggeren uiteraard.

Ik heb onlangs enkele radarsensormodules besteld in China. Ik wist al dat Femme zo'n modules gebruikt maar voorlopig vond ik het toch nog wat te 'experimenteel'. Er is ook weinig info te vinden over dergelijke modules en hoe ze precies werken - en of ze wel werken tout court. Maar na een testvideo gezien te hebben van een Zwitser met een grappig accent was ik er toch wat geruster in, dus heb er gelijk een stuk of 5 besteld. Het leuke van die dingen is dat je ze gewoon in een valse wand, plafond of in een kast kunt wegstoppen. Dus zo gauw deze dingetjes aankomen ga ik er eens mee aan de slag.

[ Voor 7% gewijzigd door teaser op 31-01-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@tss68nl Klopt, erg hoog knutselgehalte, dat staat me ook een beetje tegen. Of ja, vind het super leuk maar heb er de tijd niet voor (over). Overigens heeft die gast de meeste problemen die je noemt al getackled, zie het "Logic Behind the 'Door Node'" stuk op die pagina. En op zich ook geen probleem als het systeem een tijdje denkt dat er 2 mensen in een ruimte zijn ipv 1. Of dat er ergens een 'spookbewoner' achterblijft. Maar zeker prettig om dit te combineren met b.v. PIR zodat de twee systemen elkaars nadelen opheffen.

Camera's heb ik ook aan gedacht, daar is ook al flink wat software voor beschikbaar, ook voor het tellen van mensen en je zou het idd zelfs kunnen combineren met gezichtsherkenning. Maar het privacyaspect, zeker met kinderen, mwoh. Die oplossing spreekt me niet zo aan :) Ander punt is dat het op dit moment nog een enorme bak stroom vreet als je die motiondetection 24/7 wil laten lopen.

Kwam wel deze tegen bij mijn vorige zoektocht naar oplossingen:

YouTube: Grid-EYE Passive Infrared Array Sensor

Voor puur de aanwezigheidsdetectie heb je geen hoge resolutie nodig. Data hieruit is door een uC te verwerken (of een heel inimini procesje op je thuisserver). Wel een goede oplossing om teckels te onderscheiden van Peppers :j

@teaser tijdje terug ook een paar radarmodules besteld, in de praktijk vind ik ze een stuk minder universeeltoepasbaar dan gehoopt. Ze zijn wel behoorlijk snel, kunnen erg gevoelig zijn en dat laatste is meteen ook het grote nadeel. Als ik in de buurt van de hal kom dan gaat het licht daar nu aan, ook als ik in de woonkamer blijf.

Ze zijn een stuk gevoeliger dan IR, dus handig waar Femme ze toepast (heel lokaal, home cinema). Denk dat ze ook prima kunnen werken in grote ruimtes waar je niet vaak even langs loopt. Maar toilet of een verkeersruimte zijn geen geweldige usecases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:50:
Ze zijn een stuk gevoeliger dan IR, dus handig waar Femme ze toepast (heel lokaal, home cinema). Denk dat ze ook prima kunnen werken in grote ruimtes waar je niet vaak even langs loopt. Maar toilet of een verkeersruimte zijn geen geweldige usecases.
Het kan wel, als je een nette behuizing maakt. Door wat afstand te maken, en met metaaltape of überhaupt een behuizing van metaal te werken kan je een viewport voor die dingen creëren. Dan is het al wat beter toepasbaar.

Je zal ze echter wel in plafonds moeten plaatsen, en ietwat schuin, want radiale beweging zijn ze slecht in, terwijl axiale beweging juist het sterke punt is van HF (radar/doppler) sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De B+B radarsensoren die ik gebruik zijn behoorlijk gevoelig. Een lopend persoon wordt altijd snel herkend bij zowel een radiale als axiale beweging. Voor kleine bewegingen die een zittend persoon maakt merk je dat verschil wel eerder. De sensoren reageren af en toe op onverklaarbare events. Ik gebruik daarom de pir-sensoren om initieel aanwezigheid te herhennen en als er eenmaal aanwezigheid is doen de radarsensoren mee in het verlengen van de timeout.

Een goede huisdierenherkenning heb ik overigens niet. Het herkennen van kleine bewegingen van zittende personen en het uitsluiten van huisdieren laat zich niet makkelijk combineren. Ik hoop het uiteindelijk op te lossen in logica. Bijvoorbeeld: als er beweging is opgemerkt in de master bedroom en vlak daarna de inloopkast tussen master bedroom en badkamer, dan mag het licht in de badkamer en inloopkast automatisch aan. Bij thuiskomst zetten we het licht in de leefruimte aan via geofencing, dat gebeurt al voordat we binnen zijn en werkt goed.

Ik was overigens zaterdag bij een event van Symcon in Lübeck, waar een preview werd gegeven van IP-Symcon 5.0 en de Symbox Neo werd aangekondigd. Die nieuwe Symbox kan voorzien worden van een KNX-uitbreiding waarmee je het apparaat direct aan de KNX-bus kunt hangen. IP-Symcon 5.0 krijgt ook betere KNX-ondersteuning: er worden 77 DPT-klassen en 370 datatypen ondersteund. Ik heb geen idee wat het betekent maar het zou ervoor moeten zorgen dat alle KNX-apparaten er mee gaan samenwerken :) .

[ Voor 19% gewijzigd door Femme op 31-01-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Femme schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:43:
Ik was overigens zaterdag bij een event van Symcon in Lübeck, waar een preview werd gegeven van IP-Symcon 5.0 en de Symbox Neo werd aangekondigd. Die nieuwe Symbox kan voorzien worden van een KNX-uitbreiding waarmee je het apparaat direct aan de KNX-bus kunt hangen. IP-Symcon 5.0 krijgt ook betere KNX-ondersteuning: er worden 77 DPT-klassen en 370 datatypen ondersteund. Ik heb geen idee wat het betekent maar het zou ervoor moeten zorgen dat alle KNX-apparaten er mee gaan samenwerken :) .
Nice. Die DPT klassen / datatypes moet je je niet teveel bij voorstellen: als je een temperatuur en een lux waarde beide in een floating point kan weergeven, dan is dat volgens KNX een apart datatype (DPT). In dit geval respectievelijk DPT 9.001 en DPT 9.004. Ze hadden bij KNX nog niet door dat ze gewoon floating point, int, bit etc kunnen gebruiken. :+

77 hoofdklassen is wel heel veel. Doorgaans wordt 1 t/m 9 gebruikt. De rest zijn allemaal afgeleide hoofdklassen.

Als IP-Symcon gaat inzetten op KNX, dan heeft LogicMachine er een hele serieuze concurrent bij :) Want volgens mij is de programmeerinterface van IP-Symcon veel meer volwassen dan LM.
Opereert IP-Symcon 'realtime' op basis van events? En kan je scripts maken die volcontinue draaien, ipv dat je maar 1x per seconde een slot krijgt om iets te doen?

Dat is namelijk in een LM de grootste uitdaging: schrijf ik een DMX controller....dan krijg ik 1x per seconde een 'run' van m'n script. Het ophalen van variabelen en wegschrijven van status moet je dus iedere seconde doen, en het is een uitdaging om de frames dan vloeiend van seconde op seconde door te laten lopen. Een raar iets wat meer lijkt op PLC of low level programmeren dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Steinel HPD2 is een camera-sensor. Voor mij niet geschikt gezien de prijs. Kan er zo snel niet meer over vinden, kwam het in een bericht op het Duitse knx forum tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Femme schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:43:
De B+B radarsensoren die ik gebruik zijn behoorlijk gevoelig. Een lopend persoon wordt altijd snel herkend bij zowel een radiale als axiale beweging. Voor kleine bewegingen die een zittend persoon maakt merk je dat verschil wel eerder. De sensoren reageren af en toe op onverklaarbare events. Ik gebruik daarom de pir-sensoren om initieel aanwezigheid te herhennen en als er eenmaal aanwezigheid is doen de radarsensoren mee in het verlengen van de timeout.
Zo wilde ik ze ook inzetten, initiele detectie met PIR, en dan pas wordt de data van de radarsensoren gebruikt.

Welke modules heb jij eigenlijk? En heb je een specifieke (metalen) behuizing gebruikt? Ik heb deze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
teaser schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:21:
[...]

Zo wilde ik ze ook inzetten, initiele detectie met PIR, en dan pas wordt de data van de radarsensoren gebruikt.

Welke modules heb jij eigenlijk? En heb je een specifieke (metalen) behuizing gebruikt? Ik heb deze besteld.
Verdorie wat een leuke dingen. Ik zou bijna mijn keuken en woonkamer uitrusten met die dingen. Hoe koppel je die dan op je KNX bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl

Hij heeft het over B+B modules, en die verkopen ze bij Conrad. Ik gok dus uit die serie. De site van Conrad ligt er momenteel echter uit dus ik kan je geen link geven helaas.

In de reviews van die unit bij banggood geeft iemand voor alles 5 sterren, maar als je de uitleg leest geeft hij aan dat de units maar werken tot een afstand van 50cm, en met een plastic plaatje ervoor tot 10cm? Iets zegt me dat banggood de ster-beoordelingen aanpast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Ik heb een aantal B+B RAD-MOD sensoren in gebruik, bij [url=https://www.reichelt.nl/index.html?ACTION=446&LA=0]Reichelt[/url[ te krijgen voor 35 euro. De sensoren hebben een open collector output (output schakelt naar aarde als er beweging is). Om ze te gebruiken met de 24V inputs van mijn Wago-plc heb ik per sensor ook nog een optocoupler nodig wat het een vrij prijzig verhaal maakt.

Ik wil ook de HFS-DC06 eens proberen, is een stuk goedkoper en de 5V output van de sensor zou makkelijk te gebruiken moeten zijn met de 5V inputs die ik al gebruik voor pir-sensoren.
tss68nl schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:41:
[...]

Als IP-Symcon gaat inzetten op KNX, dan heeft LogicMachine er een hele serieuze concurrent bij :) Want volgens mij is de programmeerinterface van IP-Symcon veel meer volwassen dan LM.
Opereert IP-Symcon 'realtime' op basis van events? En kan je scripts maken die volcontinue draaien, ipv dat je maar 1x per seconde een slot krijgt om iets te doen?

Dat is namelijk in een LM de grootste uitdaging: schrijf ik een DMX controller....dan krijg ik 1x per seconde een 'run' van m'n script. Het ophalen van variabelen en wegschrijven van status moet je dus iedere seconde doen, en het is een uitdaging om de frames dan vloeiend van seconde op seconde door te laten lopen. Een raar iets wat meer lijkt op PLC of low level programmeren dan iets anders.
Je kunt scripts cyclisch laten draaien met een interval vanaf één seconde. In de meeste gevallen wil je scripts laten triggeren door een event, bijvoorbeeld een verandering van de waarde van een variabele. Dat kan bijvoorbeeld een statusvariabele zijn van een KNX-taster of aanwezigheidssensor. In dat geval wordt je script direct uitgevoerd.

Ga je dezelfde logica veel hergebruiken dan is de mooiste oplossingen om er een module voor te maken. Dat kost wel wat meer werk dan een simpel scriptje bouwen. Eenmaal gemaakt is het onderhoud makkelijker. Je kunt je library met modules vanuit een goede IDE (zoals PHPStorm) ontwikkelen en eventueel Git gebruiken voor versiebeheer en deployment. Bij een update van library draaien ook meteen alle instanties van de modules uit je library op de laatste versie van je code.

Je kunt je modules ook laten reageren op events in het systeem. Dat kan van alles zijn van variabele updates tot aan het starten of stoppen van de kernel of het verwijderen of verplaatsen van een object. Dit is vereist ook meer geavanceerd programmeerwerk in je modules. In een module kun je ook gebruikmaken van timers met een kortere interval dan een seconde.

Voor wat betreft DMX zijn er commando's om een fade te doen met een bepaalde duur en een waarde die de dmx-instantie (enkele kleur of RGB) aan het eind van de fade moet aannemen. Als je binnen die duur een nieuw fade commando doet dan gaat je fade gewoon vloeiend naar de gewenste waarde vanaf de actuele waarde op het moment dat er een nieuwe fade wordt ingeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:53:

Verdorie wat een leuke dingen. Ik zou bijna mijn keuken en woonkamer uitrusten met die dingen. Hoe koppel je die dan op je KNX bus?
Ben niet van plan ze aan de bus te hangen. Via een Pi Zero oid aan het netwerk hangen en iets met HTTP doen zodat ik er in OpenHab aan kan.
Sowieso is dit niveau van bewegingsdetectie niet essentieel voor de basiswerking van mijn installatie. En alles wat niet essentieel is hoeft niet op KNX te zitten.
tss68nl schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:43:
In de reviews van die unit bij banggood geeft iemand voor alles 5 sterren, maar als je de uitleg leest geeft hij aan dat de units maar werken tot een afstand van 50cm, en met een plastic plaatje ervoor tot 10cm? Iets zegt me dat banggood de ster-beoordelingen aanpast :+
Reviews van Chinese sites hebben voor mij waarde nihil :) De enige reden dat ik deze modules gekocht heb is omdat ze er als een van de beste uitkwam in het filmpje waar ik eerder naar linkte.
Femme schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Ik heb een aantal B+B RAD-MOD sensoren in gebruik, bij [url=https://www.reichelt.nl/index.html?ACTION=446&LA=0]Reichelt[/url[ te krijgen voor 35 euro. De sensoren hebben een open collector output (output schakelt naar aarde als er beweging is). Om ze te gebruiken met de 24V inputs van mijn Wago-plc heb ik per sensor ook nog een optocoupler nodig wat het een vrij prijzig verhaal maakt.

Ik wil ook de HFS-DC06 eens proberen, is een stuk goedkoper en de 5V output van de sensor zou makkelijk te gebruiken moeten zijn met de 5V inputs die ik al gebruik voor pir-sensoren.
Inderdaad prijzig, die B+B sensoren. Waarschijnlijk iets kwalitatiever dan de Chinese modules wel.
Die HFS-DC06 sensoren werden ook getest in dat filmpje, dat was de andere goede optie van de 5 geteste exemplaren. Deze heeft wat meer instelmogelijkheden en heeft een groter bereik dan de andere modules.
Hier trouwens de vergelijkingstabel tussen de 5 modules.

[ Voor 41% gewijzigd door teaser op 01-02-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Femme schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:50:
Je kunt scripts cyclisch laten draaien met een interval vanaf één seconde. In de meeste gevallen wil je scripts laten triggeren door een event, bijvoorbeeld een verandering van de waarde van een variabele. Dat kan bijvoorbeeld een statusvariabele zijn van een KNX-taster of aanwezigheidssensor. In dat geval wordt je script direct uitgevoerd.
Aha, dat lijkt inderdaad op de LM met die 1 seconde. Maar de trigger door een event....gaat die echt direct? Of zit daar onder water ook gewoon weer een 1-seconde-script achter. Bij de LM iig wel. Als ik 10 KNX commando's een eigen event geeft, en ik trigger ze 100ms van elkaar, dan worden de events maar eens per seconde opgepakt. Je hebt dus twee batches van 1 tot 10 events op maar twee momenten.

Die seconde vertraging is merkbaar bij het triggeren van verlichting of apparaten die vie de LM gaan, t.o.v. de items die rechtstreeks door KNX worden geschakeld. Wie goed oplet bij het inschakelen van de scene, kan bij mij in de huiskamer precies zien wat er via de LM loopt :+
Ga je dezelfde logica veel hergebruiken dan is de mooiste oplossingen om er een module voor te maken. Dat kost wel wat meer werk dan een simpel scriptje bouwen. Eenmaal gemaakt is het onderhoud makkelijker. Je kunt je library met modules vanuit een goede IDE (zoals PHPStorm) ontwikkelen en eventueel Git gebruiken voor versiebeheer en deployment. Bij een update van library draaien ook meteen alle instanties van de modules uit je library op de laatste versie van je code.

Je kunt je modules ook laten reageren op events in het systeem. Dat kan van alles zijn van variabele updates tot aan het starten of stoppen van de kernel of het verwijderen of verplaatsen van een object. Dit is vereist ook meer geavanceerd programmeerwerk in je modules. In een module kun je ook gebruikmaken van timers met een kortere interval dan een seconde.
Dat klinkt goed. Veel meer mogelijkheden :)
Voor wat betreft DMX zijn er commando's om een fade te doen met een bepaalde duur en een waarde die de dmx-instantie (enkele kleur of RGB) aan het eind van de fade moet aannemen. Als je binnen die duur een nieuw fade commando doet dan gaat je fade gewoon vloeiend naar de gewenste waarde vanaf de actuele waarde op het moment dat er een nieuwe fade wordt ingeschoten.
Ja dat is precies wat ik zelf heb geschreven in de LM. Het lijkt er op dat dat bij IP-Symcon al in de standaard modules zit?

Voordeel is wel door zelf programmeren dat ik ook dimcurves kan opgeven per fade. In plaats van lineair maak ik veel gebruik van soft-start/soft-end curves (gewoon een stuk uit een sinus) om de fades vloeiender/natuurlijker over te laten komen. Dat heeft met name effect bij fades voor wit licht korter dan 10 seconden.

Weet je zo of je kan ingrijpen in de standaard module van IP-Symcon, of moet je dan een volledig eigen module schrijven? Ik ga die nieuwe symbox zeker proberen. Ik ben benieuwd! Enig idee wanneer hij beschikbaar komt voor gewone stervelingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tss68nl schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:04:
[...]

Aha, dat lijkt inderdaad op de LM met die 1 seconde. Maar de trigger door een event....gaat die echt direct?
Dat gaat zeer direct. Ik had vorig jaar voor de smarthome meetup een demo gemaakt waarbij een rgb led via dmx van kleur veranderde als er een laserstraal op een oog werd gericht. Dat laseroog hing aan een digital input van een modbus I/O-module. Het veranderen van de statusvariabele van de betreffende modbusinstantie deed een scriptje draaien om via een dmx-commando de lamp van kleur te wisselen. Dat ging nagenoeg in real time. De verwerkingstijd zal enkele tientallen milliseconden zijn.
Voordeel is wel door zelf programmeren dat ik ook dimcurves kan opgeven per fade. In plaats van lineair maak ik veel gebruik van soft-start/soft-end curves (gewoon een stuk uit een sinus) om de fades vloeiender/natuurlijker over te laten komen. Dat heeft met name effect bij fades voor wit licht korter dan 10 seconden.

Weet je zo of je kan ingrijpen in de standaard module van IP-Symcon, of moet je dan een volledig eigen module schrijven? Ik ga die nieuwe symbox zeker proberen. Ik ben benieuwd! Enig idee wanneer hij beschikbaar komt voor gewone stervelingen? :)
De curve van een fade kun je niet veranderen. Wat je wel kunt doen in het geval van een langere fade (enkele seconden) is meerdere fades aan elkaar knopen waarbij je dus zelf een aantal tussenstops kunt bepalen. In een 10 seconde fade zou je met tien tussenstops een redelijk rond curve kunnen beschrijven. De fade-functie vult de overgang tussen die stops in met een lineaire fade.

Voordat IP-Symcon ondersteuning voor dmx devices met 16-bit resolutie (twee kanalen per kleur) heb ik zelf eens een logaritmische fader geschreven voor EldoLED EcoDrive drivers (die geen interpolatie en logaritmische dim-curve ondersteunen). Dit leverde een niet geheel traploos effect op. De interpolatie van de driver is wel erg belangrijk om vloeiende fades te krijgen.

De Symbox Neo is nu al verkrijgbaar:
https://www.symcon.de/shop/#symbox

Het kost wel wat (minimaal 400 euro met licentie + 60 euro voor de KNX-uitbreiding). Je bouwt goedkoper zelf een controller met een losse licentie en bijvoorbeeld een Odroid C2 met eMMC-geheugen, maar dan heb je geen onboard KNX. Je bent dan aangewezen op een ethernet gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
21 dagen na het bestellen van mijn eerste KNX spullen is alles binnen en kan ik beginnen met testen. Eerste fout al gemaakt. De website waar ik de KNX spullen heb gekocht vermeld de ABB EM/S 3.16.1 als Schakelactor.

Na een uurtje rond klikken in ETS5 kan ik nog weinig schakelen. Wat blijkt, het is alleen een energiemeter.

Ben ik heel naief om te denken dat een schakelactor kan schakelen ?

Nu er weinig valt te schakelen heb ik alleen nog op de bus:
- ABB IPS/S 3.1.1 - IP Interface
- ABB SV/S 30.320.2.1 - Voeding
- ABB US/U 12.2 - Universele 12 kanaals input

Deze drie onderdelen heb ik met losse draden met elkaar verbonden, heb nog geen KNX Bus kabel. Ik ging er vanuit dat het op deze korte afstanden nog niet zoveel uit maakt, maar wanneer ik ETS iets laat doen dan knippert het Comm. Error lampje op de voeding regelmatig. Komt dit door de verbinding of moet ik het ergens anders zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Fabian schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:38:
21 dagen na het bestellen van mijn eerste KNX spullen is alles binnen en kan ik beginnen met testen. Eerste fout al gemaakt. De website waar ik de KNX spullen heb gekocht vermeld de ABB EM/S 3.16.1 als Schakelactor.
Voltus?

Ja da’s dik klote nu
Na een uurtje rond klikken in ETS5 kan ik nog weinig schakelen. Wat blijkt, het is alleen een energiemeter.

Ben ik heel naief om te denken dat een schakelactor kan schakelen ?
Neen, alleen wat naief om te denken dat die webshop correcte info post. Ik ben bij voltus al knx energiemeters tegengekomen die dan helaal geen knx interface bleken te hebben...

Ik zou die module terugsturen. Beetje MDT AMI schakelt en meet. Ik vind het echt topmateriaal, zelfs de fases van mijn vuur (L1 en L2) zitten er op. Alsook droogkast, wasmachine, ventilatie en zelfs een elektrisch kacheltje even...

Tip voor de volgende keer: je shopping lijstje laten nakijken hier door iemand anders.
Nu er weinig valt te schakelen heb ik alleen nog op de bus:
- ABB IPS/S 3.1.1 - IP Interface
- ABB SV/S 30.320.2.1 - Voeding
- ABB US/U 12.2 - Universele 12 kanaals input

Deze drie onderdelen heb ik met losse draden met elkaar verbonden, heb nog geen KNX Bus kabel. Ik ging er vanuit dat het op deze korte afstanden nog niet zoveel uit maakt, maar wanneer ik ETS iets laat doen dan knippert het Comm. Error lampje op de voeding regelmatig. Komt dit door de verbinding of moet ik het ergens anders zoeken ?
Zijn je verbindingen wel allemaal goed? Zie je dingen voorbij vliegen op de bus? Wat zegt de manual hierover?

Zonder schakelactor ga je weinig kunnen doen vrees ik buiten wat in ETS bekend geraken.

Ik had indertijd een dimactor, flush mount dual input, voeding en IP interface besteld. Met het idee: ‘als ik dit werkend krijg zal de lichten in huis werkend krijgen wel lukken’ .

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 03-02-2018 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Allereerst complimenten aan tss68nl voor het starten van dit topic en de vele energie die hij erin steekt om zijn ervaringen te delen, en ook aan allen die hun bijdrage leveren! _/-\o_ Ik heb heel veel nuttige informatie gevonden in de posts van de afgelopen 2 jaar.

Ik ben zelf een huis aan het bouwen (in NL) zonder aannemer en doe veel zelf. Voordeel is dat je veel keuzevrijheid hebt, nadeel is dat je veel keuzes moet maken (kost tijd) . Zo ook vwb de domotica.

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik me zitten verdiepen in welk domotica systeem voor mij het beste zou zijn. Ik heb Loxone en KNX aandachtiger bekeken. Voor mij is betrouwbaarheid erg belangrijk. Ik zou er niet aan moeten denken dat als ik in het buitenland ben en ik een belletje van het thuisfront krijg dat het domoticasysteem is uitgevallen en niets het meer doet. 8)7 Dus, decentrale logica en geen SPOF is doorslaggevend. KNX past m.i. hier goed in. Eventueel nog een backup voor de busvoeding zoals hier eerder in de post beschreven en dan zal mijn verwachting zijn dat ik een stabiel systeem zal hebben.

Uiteraard wil ik ook visualisering. Openhab zou me (te)veel tijd gaan kosten, zeker omdat ik nog veel moet bouwen en me moet gaan storten op programmeren wat heel ver weg is gezakt :'( . Vandaar dat ik er voor gekozen heb om met de Gira X1 aan de slag te gaan. Het zal zeker zijn beperkingen hebben, maar voor een aantal basis zaken lijkt er er op dat ik hier prima mee uit de voeten kan komen. Geen programmeerkennis nodig, een beetje slepen met blokjes is alles wat er nodig is.

Voor wat betreft ETS: Ook 2 jaar geleden even online cursus gedaan om een idee te krijgen hoe dit werkt. Ik zie ETS niet echt als programmeren maar meer als parameteriseren. Ik heb op youtube wat filmpjes bekeken van Joachim Goeminne. Deze vond ik praktisch en gaven me wat inzicht in de basis structuren. Ik heb wat verschillende scenario's gemaakt met een proefopstelling en wat van zijn voorbeelden uitgeprobeerd. Hij geeft ook wat richting aan in de ETS structuur wat me wel wat op weg heeft geholpen. Ook heb ik ondertussen wat structuren voorbij zien komen in de posts die nuttig zijn.

V.w.b de hardware, ook veel opgestoken over kasten, voldoende ruimte hebben voor de kabels, hulzen gebruiken met de goede tangen, scheiden van 230 en SELV., rijgklemmen. Binnenkort een keuze maken wat het beste past.

Om een idee te geven waar ik mee bezig ben. Ik heb een benedenverdieping (130 m2) met meterkast waar ik zo'n 75 pijpen heb gemaakt (zowel voor alarm / 230 / verlichting / schakelaars) die in de verdiepingsvloer liggen. Bovenverdieping (ook 130m2) moet nog helemaal "bebuisd :? " worden, deze gaan naar aparte verdeelkast op de bovenverdieping. Zolder is echt voor opbergruimte, dus laat ik buiten beschouwing. Ook garage/berging/veranda (75m2) krijgt een aparte verdeelkast. Overal pijpen van 19 mm gebruikt (ik hou niet van flex want dan ben je je flexibiliteit kwijt om nog een keer iets te veranderen). Goede trekveer (runpo 5) en trekkous doet wonderen en kan ik iedereen aanraden die veel draden moet trekken (kost een paar centen, maar scheelt veel kracht).

Ik wil een eenvoudige basisopstelling maken, eventueel later uit te breiden wanneer de bouw klaar is en er weer wat geld beschikbaar komt.
Basisopstelling: schakelen van WCD / schakelen en dimmen van licht (ja ook led, dit gaat nog een uitdaging worden met gateway/drivers/voedingen :F ), schakelen van ventilatie en aansturen van vloerverwaming. Ook over dit laatste veel over gelezen dat dit nog niet zo eenvoudig zal zijn. Ik wil in iedergeval wel per kamer een temperatuursensor hebben (in de schakelaar). Via de visualisatie met X1 kan ik dan de temperatuur per kamer instellen. Ik wil in principe per kamer de temperatuur instellen en dit vast proberen te houden (ik ga een warmtepomp aanschaffen, dus lage temperatuurverwarming).

Over de schakelaars zit ik nog te twijfelen tussen Gira (513300) of Ekinex. Nog tips waar je Ekinex voor een nette prijs kunt aanschaffen?

Ik ben ook naar alarm aan het kijken. Ik heb Alphatronics op het oog, en deze heeft ook een module om met KNX te koppelen. Ik zal alarm niet gecertificeerd hoeven te hebben, het is puur voor mijzelf. Met leverancier gesproken, en geeft aan dat de PIR's via knx module signalen kunnen doorgeven zodat je deze ook kunt gebruiken voor je verlichting (in mijn geval in trapgedeelte en overloop boven). Detectie of er nog ramen open zijn als je weggaat gaf leverancier aan dat je deze magneetcontacten met binaire knx module kan koppelen (kun je weer gebruiken in je visu) en door kunt koppelen aan je alarminstallatie. Ik ga daar ook nog een testopstelling van maken.

Dan nog de brandmelders. De meeste vind ik echt lelijk. Die van Gira Dual Q lijken mij nog netjes. Kan ook een KNX module in. Iemand ervaring met meerdere van deze melders aan elkaar koppelen en met 1 knx module koppelen aan knx systeem? Of mooie alternatieven?

Verder ga ik me nog verdiepen hoe ik de gashaard die ik ga installeren (zal nog wel ff duren voor ik zover ben. eerst nog wat dakpannen leggen) in een scene kan aanzetten (en ook uitzetten). Er is nu alleen een conventionele manier van bedienen (geen afstandsbediening, het is een 2e hands). Conventionele manier is om met de hand de luchttoevoer te openen. Er wordt dan een schakelaar omgezet en dat zorgt dat de ontsteking wordt opgestart. Daarnaast zit er nog een schakelaar voor laag en hoog branden. Wat ik wil doen is een bestuurbare klep maken voor de lucht toevoer. Deze via knx besturen en zodra deze open is, de schakelaar omzetten (binaire module?) zodat het lijkt dat je met de hand de luchttoevoer heb opengezet, zodat de ontsteking aangaat.

Vandaag kwam een folder binnen van de Technische Unie met de nieuwe IoT-Controller (TJA560) van Hager (www.hager.nl/iot). Zou je Sonos, Alexa, Netatmo, Hue op aan kunnen sluiten. Is te verkrijgen bij onze oosterburen (525 - 542 euro). Heeft iemand hier al ervaring mee? Dit keer gelukkig geen filmpje van een sexy duitser in de badkamer om dit product te promoten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Nee, een Nederlandse KNX groothanel :)
Zijn je verbindingen wel allemaal goed? Zie je dingen voorbij vliegen op de bus? Wat zegt de manual hierover?
Zonder schakelactor ga je weinig kunnen doen vrees ik buiten wat in ETS bekend geraken.
Verbindingen lijken mij allemaal in orde en geen rare berichten op de bus. "Bij overdrachtsfouten of bij onvolledige of onjuiste telegrammen (bijv. "BUSY" (bezet), "NAK" (negatieve bevestiging)) wordt de LED 1
seconde ingeschakeld." Zonder schakelactor heb ik al wel wat kunnen doen: een zeer kostbare manier om twee ledtjes op een breadboard schakelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:24:
Ik ben zelf een huis aan het bouwen (in NL) zonder aannemer en doe veel zelf. Voordeel is dat je veel keuzevrijheid hebt, nadeel is dat je veel keuzes moet maken (kost tijd) .
Keuzes maken was het moeilijkste in de bouw vond ik...
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik me zitten verdiepen in welk domotica systeem voor mij het beste zou zijn. Ik heb Loxone en KNX aandachtiger bekeken. Voor mij is betrouwbaarheid erg belangrijk. Ik zou er niet aan moeten denken dat als ik in het buitenland ben en ik een belletje van het thuisfront krijg dat het domoticasysteem is uitgevallen en niets het meer doet.
Tja, we moeten ook niet heiliger dan de paus zijn, als de voeding er bij KNX uit ligt is het ook gedaan, maar dat kan een "gewone elektricien" nog wel vervangen als je van huis bent...
Uiteraard wil ik ook visualisering. Openhab zou me (te)veel tijd gaan kosten, zeker omdat ik nog veel moet bouwen en me moet gaan storten op programmeren wat heel ver weg is gezakt :'( . Vandaar dat ik er voor gekozen heb om met de Gira X1 aan de slag te gaan. Het zal zeker zijn beperkingen hebben, maar voor een aantal basis zaken lijkt er er op dat ik hier prima mee uit de voeten kan komen. Geen programmeerkennis nodig, een beetje slepen met blokjes is alles wat er nodig is.
Voor visu moet je in OpenHAB ook nog niet veel programmeren hoor... Het is vooral wanneer je regels en acties op basis van input wil regelen dat je aan de slag moet met wat if this then that programmeerregeltjes...
V.w.b de hardware, ook veel opgestoken over kasten, voldoende ruimte hebben voor de kabels, hulzen gebruiken met de goede tangen, scheiden van 230 en SELV., rijgklemmen. Binnenkort een keuze maken wat het beste past.

Om een idee te geven waar ik mee bezig ben. Ik heb een benedenverdieping (130 m2) met meterkast waar ik zo'n 75 pijpen heb gemaakt (zowel voor alarm / 230 / verlichting / schakelaars) die in de verdiepingsvloer liggen. Bovenverdieping (ook 130m2) moet nog helemaal "bebuisd :? " worden, deze gaan naar aparte verdeelkast op de bovenverdieping. Zolder is echt voor opbergruimte, dus laat ik buiten beschouwing. Ook garage/berging/veranda (75m2) krijgt een aparte verdeelkast. Overal pijpen van 19 mm gebruikt (ik hou niet van flex want dan ben je je flexibiliteit kwijt om nog een keer iets te veranderen). Goede trekveer (runpo 5) en trekkous doet wonderen en kan ik iedereen aanraden die veel draden moet trekken (kost een paar centen, maar scheelt veel kracht).

Ik wil een eenvoudige basisopstelling maken, eventueel later uit te breiden wanneer de bouw klaar is en er weer wat geld beschikbaar komt.
Basisopstelling: schakelen van WCD / schakelen en dimmen van licht (ja ook led, dit gaat nog een uitdaging worden met gateway/drivers/voedingen :F ), schakelen van ventilatie en aansturen van vloerverwaming. Ook over dit laatste veel over gelezen dat dit nog niet zo eenvoudig zal zijn. Ik wil in iedergeval wel per kamer een temperatuursensor hebben (in de schakelaar). Via de visualisatie met X1 kan ik dan de temperatuur per kamer instellen. Ik wil in principe per kamer de temperatuur instellen en dit vast proberen te houden (ik ga een warmtepomp aanschaffen, dus lage temperatuurverwarming).

Over de schakelaars zit ik nog te twijfelen tussen Gira (513300) of Ekinex. Nog tips waar je Ekinex voor een nette prijs kunt aanschaffen?
Ekinex heeft prachtige producten maar hier in België waren ze dun gezaaid en echt bizar duur. Ik moest sowieso al wennen aan het "KNX-schakelaars zijn duur"-idee en kreeg een kleine hartverzakking toen ik Basalte schakelaars zag (de prijs bedoel ik) maar ik heb ze via een Nederlandse zelfstandige tegen een totaalprijs kunnen kopen.
Ik ben ook naar alarm aan het kijken. Ik heb Alphatronics op het oog, en deze heeft ook een module om met KNX te koppelen. Ik zal alarm niet gecertificeerd hoeven te hebben, het is puur voor mijzelf. Met leverancier gesproken, en geeft aan dat de PIR's via knx module signalen kunnen doorgeven zodat je deze ook kunt gebruiken voor je verlichting (in mijn geval in trapgedeelte en overloop boven). Detectie of er nog ramen open zijn als je weggaat gaf leverancier aan dat je deze magneetcontacten met binaire knx module kan koppelen (kun je weer gebruiken in je visu) en door kunt koppelen aan je alarminstallatie. Ik ga daar ook nog een testopstelling van maken.

Dan nog de brandmelders. De meeste vind ik echt lelijk. Die van Gira Dual Q lijken mij nog netjes. Kan ook een KNX module in. Iemand ervaring met meerdere van deze melders aan elkaar koppelen en met 1 knx module koppelen aan knx systeem? Of mooie alternatieven?
[...]
Verder ga ik me nog verdiepen hoe ik de gashaard die ik ga installeren (zal nog wel ff duren voor ik zover ben. eerst nog wat dakpannen leggen) in een scene kan aanzetten (en ook uitzetten). Er is nu alleen een conventionele manier van bedienen (geen afstandsbediening, het is een 2e hands). Conventionele manier is om met de hand de luchttoevoer te openen. Er wordt dan een schakelaar omgezet en dat zorgt dat de ontsteking wordt opgestart. Daarnaast zit er nog een schakelaar voor laag en hoog branden. Wat ik wil doen is een bestuurbare klep maken voor de lucht toevoer. Deze via knx besturen en zodra deze open is, de schakelaar omzetten (binaire module?) zodat het lijkt dat je met de hand de luchttoevoer heb opengezet, zodat de ontsteking aangaat.
Ja, das ook een leuke waar ik hier naar zit te kijken, jij zit wel met die luchtklep. Dat is iets wat ik hier niet heb. Kan je niet de luchttoevoer permanent openzetten en gewoon de stroom van de kachel op en aan zetten? Denk je wel ook even aan je ventilatie. Ik moet op mijn Vasco unit hier een contactje sluiten en dan sluit hij de afvoer van lucht omdat de kachel het huis zogezegd dan in onderdruk zet en langs daar de lucht weggaat. Geen idee of ik dat ga doen hoor...
Vandaag kwam een folder binnen van de Technische Unie met de nieuwe IoT-Controller (TJA560) van Hager (www.hager.nl/iot). Zou je Sonos, Alexa, Netatmo, Hue op aan kunnen sluiten. Is te verkrijgen bij onze oosterburen (525 - 542 euro). Heeft iemand hier al ervaring mee? Dit keer gelukkig geen filmpje van een sexy duitser in de badkamer om dit product te promoten. :F
Hmmmm Hanz... O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Vandaag kwam een folder binnen van de Technische Unie met de nieuwe IoT-Controller (TJA560) van Hager (www.hager.nl/iot). Zou je Sonos, Alexa, Netatmo, Hue op aan kunnen sluiten. Is te verkrijgen bij onze oosterburen (525 - 542 euro). Heeft iemand hier al ervaring mee?
Interessante prijs. Een HUE en Sonos controller samen van ISE zijn duurder.

"Als eerste moet de IoT-Controller met jouw gebruikersgegevens op myHager geregistreerd worden."

Afhankelijkheid van Internet en een "clouddienst" is wat jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandkever
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-03-2023
Ik kijk al geruime tijd mee met deze discussie en het was een hele uitdaging om "een paar jaar bij te lezen" als je wat later bent ingestapt. Maar ondertussen ben ik "bij", en heb enorm veel opgestoken. Complimenten en dank aan tss68nl en alle anderen die bijdragen aan de discussie!

Wij zijn een huis aan het bouwen van 230m2, en is geen zelfbouw maar een project van 5 huizen. De moeilijkheid is dat we met een elektrische onderaannemer moeten werken, en dat elke suggestie om zelf wat te doen sterk wordt afgeraden. Het alternatief om deze onderaannemer al het werk te laten doen is echter simpelweg te duur (50k+), zeker als je vergelijkt waarvoor je eea zelf zou kunnen doen. Uiteindelijk heb ik gekozen om wel zelf het KNX stuk te doen, dus bouwen kast, installatie sensoren, schakelaars, ets programmeren en visualisatie. Tegen het advies in, noem t eigenwijs, maar ik neem graag t risico voor enkele 10duizenden euro’s minder en naar de toekomst flexibiliteit en onafhankelijkheid.

Deze discussie heeft me erg geholpen om een afweging te maken tussen de verschillende domotica alternatieven waarbij mijn keuze uiteindelijk om knx is gevallen. Ik heb daarbij z-wave, digitalstrom en knx overwogen. Hierbij was knx het lastigst om een gemakkelijke knip te maken tussen het werk van de electricien en zelf doen. Dat is bijvoorbeeld bij Digitalstrom of draadloos veel makkelijker. Uiteindelijk viel Digitalstrom af vanwege het "gesloten" karakter, al was deze technologie toch erg aantrekkelijk vanwege het feit dat het bedraad is (betrouwbaar), omdat je met schakelaars/sensoren van je keuze kunt werken en omdat het na oplevering te maken is, als een echte toevoeging op een bestaande, conventionele installatie. Ik wilde echter niet afhankelijk zijn van 1 leverancier, en hardwarekeuze binnen digitalstrom is er niet. Bijvoorbeeld een dali actor is er maar 1, mocht die niet werken of er is iets mee, dan ben je erg afhankelijk van die ene partij die het levert. Verder vond ik het een traag systeem.

Z-wave viel voor mij af vanwege het kwalitatieve gehalte van de hardware, waar je naar mijn mening toch erg weinig keuze in hebt. Ook hier is een installatie op een conventioneel brade woning wel eenvoudiger.

Knx is het dus geworden, waarbij de installateur een knx bus heeft gemaakt voor tasters, de voeding "conventioneel" aanlegt (via de centraaldozen), en waarbij loze leidingen worden aangelegd van de meterkast naar alle centraaldozen. Verder maakt de installateur de groepen in de meterkast zodat de 230v voeding door het hele huis wel aangelegd wordt. En installeert hij een grotere verdeelkast voor latere installatie van de knx hardware die in de meterkast komt. Al-met-al krijg je natuurlijk toch een gepeperde rekening en betaal je de hoofdprijs voor een paar loze leidingen, maar het blijft goedkoper om een heel stuk zelf te doen.

Momenteel heb ik wat spullen gekocht en heb ik een 4 rijen Hager kast gekocht om het een en ander te testen. De installatie komt dus na de oplevering van het huis (rond juni van dit jaar) en komt er waarschijnlijk als volgt uit te zien.
- Hager TYA670D: Dali voor 27 plafond spots (Modular mini multiple) in 3 dali stringen (aangestuurd door TCI Jolly Dali drivers, worden gemonteerd bij de spot)
- 3x Hager TXA610D 30 x schakelpunten voor stopcontacten en geschakelde plafondlampen (ik las overigens van tss68nl opmerking dat deze geen 16A zouden aankunnen en dus niet geschikt zouden zijn voor schakelen van stopcontacten. Ik was benieuwd wat het risico is als ik dat toch besluit te doen. Ik zal er geen grote vermogens achter hangen, op zijn hoogst een schemerlamp.)
- 2x Hager TXA610B voor 5x gordijnen en 5x jaloezien
- Voor visualisatie heb ik de Domovea server goedkoop kunnen kopen om wat mee te testen. Voor de werkelijke installatie wil ik een andere server gaan toepassen, en zat te denken aan of de LM of IP symcon, omdat die ook de mogelijkheid om 1-wire en HUE te integreren.
- 5x Hager TYA664A om lampen te kunnen dimmen
- 2x MDT AMI1612.02 voor stroommeting van de diverse groepen

Voor de tasters overweeg ik nog de Jung LS-serie maar lees ook veel goede dingen over Ekinex.
Als iemand me hier wat meer overwegingen kan geven dan zou ik erg geholpen zijn.

Ik ben dus zelf een test kast aan het bouwen. Gebruik in eerste instantie rijgklemmen van Wago type 2003-7646, simpelweg omdat ik die het makkelijkst per stuk kon bestellen (dus niet een hele doos). Hierbij verbind ik de N door met een 10v jumper. Ik wacht nog op de laatste spullen van Voltus om aan de gang te kunnen met de programmering.

Een vraagstuk waar ik nog niet uit was is wat voor rijgklemmen ik het best kan gebruiken voor de bus. Momenteel wil ik ook daar de Wago 2003 klemmen voor gebruiken, maar had het idee dat Wago ook specifieke busoplossingen zou hebben.

Nogmaals dank voor alle info zo ver _/-\o_ , zal mijn voortgang ook blijven posten en ik hoop dat ik met mijn summiere ervaringen ook wat kan bijdragen aan anderen die overwegen met KNX aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Volgende testje is geslaagd 8)

Schakelmateriaal
- Niko Pure
- Afdekraam Stainless steel on white
- 6-voudige drukknop met feedback led (blauw)

Van de ABB 12 kanaals universal interface 6 kanalen gebruikt om te schakelen, 6 voor de feeback leds. De Niko feedback leds zouden moeten werken op DC 0-24V, max 1,5mA per led. De ABB interface heeft een ingebouwde voorschakelweerdstand en levert max 20mA. Onbelast ~3,5V. Met een rode 5mm led een spanningsval van 1,6V over de led. Helaas niet genoeg om de Niko led goed te laten branden.

Als ik deze combinatie wil blijven gebruiken dan denk ik dat ik 2 vrije aders van de buskabel ga gebruiken voor een hulpspanning 12-12V, en dan 6 optocouplers voor tussen de interface en feeback leds.

Erg omslachtig vergeleken met een echte KNX taster, maar blijf erg fan van de kwaliteit van Niko, en ik heb ze al op een aantal plekken hangen, maar dan icm velbus/homeseer/knutsel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Zandkever schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:13:
Een vraagstuk waar ik nog niet uit was is wat voor rijgklemmen ik het best kan gebruiken voor de bus. Momenteel wil ik ook daar de Wago 2003 klemmen voor gebruiken, maar had het idee dat Wago ook specifieke busoplossingen zou hebben.
Ik ben twee tegen gekomen:
Phoenix Contact
Afbeeldingslocatie: http://pingtimeout.nl/fora/phoenix.png

Velbus Dinrail
Afbeeldingslocatie: http://pingtimeout.nl/fora/velbus_dinrail.png

[ Voor 22% gewijzigd door Fabian op 03-02-2018 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
^^ waren er ook geen klemmen met enkel rood/wit? Zwart/geel gebruik je in de meeste gevallen toch niet, dus die moeten ook niet altijd doorgelust worden.

Gisteren was ik nog wat aan het rondzoeken voor het koppelen van zelfbouwprojectjes aan de bus. Mijn initieel idee was al die dingen gewoon via netwerk te koppelen met OpenHab, maar er zijn toch wat voordelen aan het rechtstreeks op de bus hangen:
- geen aparte voeding nodig
- geen (onbetrouwbare wifi) netwerkverbinding nodig

Ik heb het volgende gevonden:
http://www.intranet-of-th...nfrastructure/knx/arduino
http://liwan.fr/KnxWithArduino/
Dit zijn beide projecten op basis van een Arduino en een Siemens TP-UART. Die laatste kun je los kopen en kost zo'n 35 euro, maar in de eerste link zie je dat er een standaard Siemens buskoppelaar voor drukknoppen wordt gebruikt. Hier zit gewoon zo'n TP-UART in, maar... het prijskaartje bedraagt slechts 25 euro >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Fabian schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:32:
Volgende testje is geslaagd 8)

Schakelmateriaal
- Niko Pure
- Afdekraam Stainless steel on white
- 6-voudige drukknop met feedback led (blauw)

Van de ABB 12 kanaals universal interface 6 kanalen gebruikt om te schakelen, 6 voor de feeback leds. De Niko feedback leds zouden moeten werken op DC 0-24V, max 1,5mA per led. De ABB interface heeft een ingebouwde voorschakelweerdstand en levert max 20mA. Onbelast ~3,5V. Met een rode 5mm led een spanningsval van 1,6V over de led. Helaas niet genoeg om de Niko led goed te laten branden.

Als ik deze combinatie wil blijven gebruiken dan denk ik dat ik 2 vrije aders van de buskabel ga gebruiken voor een hulpspanning 12-12V, en dan 6 optocouplers voor tussen de interface en feeback leds.

[video]

Erg omslachtig vergeleken met een echte KNX taster, maar blijf erg fan van de kwaliteit van Niko, en ik heb ze al op een aantal plekken hangen, maar dan icm velbus/homeseer/knutsel ;)
Ja dat Niko Pure materiaal is netjes ja, maar als ik zie wat jij nu allemaal hebt moeten uitvogelen en hoeveel kanalen je kwijt bent op je ABB dan moet ik toch even grinniken. Hoeveel kost zo een ABB eigenlijk? Nu, ik juich je wel toe met je creativiteit, leuke opstelling op een tafel. In een huis operationeel houden lijkt het me wat minder praktisch... Again: complimenten met je resultaat!
Zandkever schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:13:
Voor de tasters overweeg ik nog de Jung LS-serie maar lees ook veel goede dingen over Ekinex.
Als iemand me hier wat meer overwegingen kan geven dan zou ik erg geholpen zijn.
Dat waren bij mij ook 2 van de toppers, Ekinex heb ik hier leren kennen. Uiteindelijk toch voor de Ekinex'en gegaan, bomvol features, ingebouwde logic functions, thermostaatfunctie, temp en licht sensor en ze zagen er ook nog eens goed uit. Grootste hap uit het gespendeerd geld voor elektra maar wel echt de moeite waard. Ik moet voor een andere Tweaker nog eens wat foto's maken van mijn Niko Sterling stopcontacten in combi met mijn Ekinex alu finish, als je wil stuur je maar een DM en dan stuur ik ze ook naar jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
teaser schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:22:
Ik heb onlangs enkele radarsensormodules besteld in China. Ik wist al dat Femme zo'n modules gebruikt maar voorlopig vond ik het toch nog wat te 'experimenteel'. Er is ook weinig info te vinden over dergelijke modules en hoe ze precies werken - en of ze wel werken tout court. Maar na een testvideo gezien te hebben van een Zwitser met een grappig accent was ik er toch wat geruster in, dus heb er gelijk een stuk of 5 besteld. Het leuke van die dingen is dat je ze gewoon in een valse wand, plafond of in een kast kunt wegstoppen. Dus zo gauw deze dingetjes aankomen ga ik er eens mee aan de slag.
Ondertussen zijn de modules dus aangekomen en vandaag heb ik er eens een getest. 5 headerpins erop gesoldeerd (mijn soldeerkunsten blijken wat roestig), op de mudec prikken, draadje naar 5V, draadje naar GND en ledje tussen out en GND (er zit al een current limiting weerstand op had ik ergens gelezen). Meer is het niet.

De resultaten dan. Die vallen eerlijk gezegd wat tegen. Beweging detecteren doet de module zeker, maar van een echt grote gevoeligheid is geen sprake. Ruwweg is het een beetje op hetzelfde niveau als een PIR sensor. Bewegingen recht naar de sensor/van de sensor weg worden wel goed gedecteerd, iets waar PIR slecht in is. Echter hoopte ik dat kleinere hand- en hoofdbewegingen ook gedetecteerd werden, maar dat is alleen het geval op korte afstanden, vanaf een meter of meer lukt dat niet meer zo goed.
Het detectiebereik lijkt inderdaad wel 360° te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3DXcSuJeblw1L9t11aRzchHz/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Hoe hebben jullie de ethernet/netwerkkabels en je 'box' van de InternetProviderService(IPS) Internet Service Provider (ISP) :$ ondergebracht? Is er iemand die een foto wil delen? Kan er nog niet veel over vinden. KNX en 'gewone' elektrische draadjes kan ik nog wel volgen maar IP-netwerk incl. bekabeling is nog een blackbox at the moment.

Is de thermostaatfunctie van de Ekinex nodig als je de MDT verwarmingsaktor gebruikt, daar zitten verschillende regelaars ingebouwd?

Kwam in de zoektocht naar mooie schakelaars nog deze tegen: http://www.simon.es/sense/en/collection was ik nog niet eerder tegengekomen. Heb niet naar de functionaliteit of prijs gekeken.

[ Voor 38% gewijzigd door St.Pepper op 05-02-2018 18:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
St.Pepper schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:55:
Hoe hebben jullie de ethernet/netwerkkabels en je 'box' van de InternetProviderService(IPS) ondergebracht? Is er iemand die een foto wil delen? Kan er nog niet veel over vinden. KNX en 'gewone' elektrische draadjes kan ik nog wel volgen maar IP-netwerk incl. bekabeling is nog een blackbox at the moment.
Internet Service Provider of ISP ;)

Veel is hier niet aan: gewoon cat5 (of beter)-kabeltjes inpluggen in de ethernetpoorten van je modem. Heb je er te weinig, dan schaf je je een switch aan. Kabeltje van modem naar switch, en in de switch plug je dan in wat er op de modem niet meer bijkan.
Zelf heb ik nog een router tussen modem en de rest van het netwerk. Die zorgt voor een extra afscherming van mijn datanetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33
St.Pepper schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:55:
Hoe hebben jullie de ethernet/netwerkkabels en je 'box' van de InternetProviderService(IPS) ondergebracht? Is er iemand die een foto wil delen? Kan er nog niet veel over vinden. KNX en 'gewone' elektrische draadjes kan ik nog wel volgen maar IP-netwerk incl. bekabeling is nog een blackbox at the moment.
Er zijn daarin verschillende wegen die naar Rome leiden. In mijn vorige woning heb ik boven in de meterkast een 19" rack (je) (4HE) gebouwd waarin patchpaneel, rangeerpaneel, router en switch samenkwamen.

Als je voldoende ruimte hebt is dat een prima oplossing. In onze nieuwe woning ga ik het anders aanpakken. CAI en Telecom komen in de meterkast binnen. Daar komt dan ook de FTU van de glas, en daarboven zitten spanning (tbv de FTU) en een viertal netwerk-outlets. Deze outlets gaan naar de trapkast waar straks een kleine patchkast komt waar ook alle overige aansluitingen gepatched worden. Daarnaast komt daar dan ook weer de switch + de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:21:
^^ waren er ook geen klemmen met enkel rood/wit? Zwart/geel gebruik je in de meeste gevallen toch niet, dus die moeten ook niet altijd doorgelust worden.
Er zijn grijze. Die gebruik ik eigenlijk altijd voor de KNX bus, en dan een paar rood + geel ernaast maar die markeer je net zo makkelijk met de coderingstrook die je gewoon zelf kan printen.
Gisteren was ik nog wat aan het rondzoeken voor het koppelen van zelfbouwprojectjes aan de bus. Mijn initieel idee was al die dingen gewoon via netwerk te koppelen met OpenHab, maar er zijn toch wat voordelen aan het rechtstreeks op de bus hangen:
- geen aparte voeding nodig
- geen (onbetrouwbare wifi) netwerkverbinding nodig

Ik heb het volgende gevonden:
http://www.intranet-of-th...nfrastructure/knx/arduino
http://liwan.fr/KnxWithArduino/
Dit zijn beide projecten op basis van een Arduino en een Siemens TP-UART. Die laatste kun je los kopen en kost zo'n 35 euro, maar in de eerste link zie je dat er een standaard Siemens buskoppelaar voor drukknoppen wordt gebruikt. Hier zit gewoon zo'n TP-UART in, maar... het prijskaartje bedraagt slechts 25 euro >:)
Dat valt inderdaad mee, maar volgens mij is het maar 1 kanaal? €25 / kanaal is nogal wat. Buskoppelaars zijn erg uit de mode geraakt wel hoor.... er zijn er nog maar een paar die ze aanbieden om service redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:19:
[...]
Dat valt inderdaad mee, maar volgens mij is het maar 1 kanaal? €25 / kanaal is nogal wat. Buskoppelaars zijn erg uit de mode geraakt wel hoor.... er zijn er nog maar een paar die ze aanbieden om service redenen.
Dat 'kanaal' is volgens mij helemaal niet van toepassing als je op het niveau zit van die TP-UART die erin zit. Dat ding verzorgt de fysieke laag van de bustoegang. Alle verdere logica zit em in de Arduino, en hier ben je vervolgens 'onbeperkt'. Tussen de 2 zit enkel een TX- en een RX-lijn.
En of ze uit de mode zijn of niet, zolang ze te koop zijn heb je relatief goedkope bustoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Dat 'kanaal' is volgens mij helemaal niet van toepassing als je op het niveau zit van die TP-UART die erin zit. Dat ding verzorgt de fysieke laag van de bustoegang. Alle verdere logica zit em in de Arduino, en hier ben je vervolgens 'onbeperkt'. Tussen de 2 zit enkel een TX- en een RX-lijn.
En of ze uit de mode zijn of niet, zolang ze te koop zijn heb je relatief goedkope bustoegang.
Oh wacht, ik heb je post verkeerd gelezen. Ik nam ten onrechte aan dat je de buskoppelaar ging gebruiken om potentiaalvrije contacten op de bus te zetten.

Uit de mode zeg ik omdat die support dus een keer gaat vervallen. Maar er zijn inderdaad ook een hoop TP-UART shields te vinden mochten de buskoppelaars op zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
teaser schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:06:
[...]

Internet Service Provider of ISP ;)

Veel is hier niet aan: gewoon cat5 (of beter)-kabeltjes inpluggen in de ethernetpoorten van je modem. Heb je er te weinig, dan schaf je je een switch aan. Kabeltje van modem naar switch, en in de switch plug je dan in wat er op de modem niet meer bijkan.
Zelf heb ik nog een router tussen modem en de rest van het netwerk. Die zorgt voor een extra afscherming van mijn datanetwerk.
ISP idd, was nog niet helemaal bij toen ik het berichtje maakte. Mijn vraag was ook niet erg helder zag ik. Ik bedoelde eigenlijk of iemand zijn modem op een DIN-rail in de KNX kast heeft gemonteerd? En dan invoer en uitvoer van de kabels ook via de kast heeft laten lopen. Nu hangt de KPN modem met die losse voeding ergens in de meterkast en dat is dan zo'n contrast naast zo'n netjes bedrade kast kan ik me voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:13:
[...]

ISP idd, was nog niet helemaal bij toen ik het berichtje maakte. Mijn vraag was ook niet erg helder zag ik. Ik bedoelde eigenlijk of iemand zijn modem op een DIN-rail in de KNX kast heeft gemonteerd? En dan invoer en uitvoer van de kabels ook via de kast heeft laten lopen. Nu hangt de KPN modem met die losse voeding ergens in de meterkast en dat is dan zo'n contrast naast zo'n netjes bedrade kast kan ik me voorstellen.
Doorgaans is dat niet heel gebruikelijk om al je netwerkspullen weg te werken in een din-rail kast. Erg onpraktisch ook. Wil je mee doe met de Miss Meterkast verkiezingen? :)

Hager had wel een oplossing, maar die hebben ze na drie jaar weer uit de handel genomen omdat hij niet verkocht. Het mooiste is om alle bedrading toe te laten komen op een patchpanel. Helemaal mooi als je die in een vals muurtje of vals plafond kan wegwerken. De modem en switches etc kunnen dan gewoon op de muur.

Ik ben bij een tweaker thuis bezig om de nieuwe kasten aan te leggen, en die heeft een enorme voorzetwand gemaakt (30cm diep) waar alle kasten in zitten, en waar dus ook patchpanels en volledige rack-switches in gemonteerd kunnen worden. Dat is wel héél netjes, maar je moet er wel de ruimte voor hebben.

Die Miss Meterkast verkiezing kunnen we wel organiseren hoor :+ Wanneer denk je ongeveer klaar te zijn met bouwen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
tss68nl schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:56:
[...]
Ik ben bij een tweaker thuis bezig om de nieuwe kasten aan te leggen, en die heeft een enorme voorzetwand gemaakt (30cm diep) waar alle kasten in zitten, en waar dus ook patchpanels en volledige rack-switches in gemonteerd kunnen worden. Dat is wel héél netjes, maar je moet er wel de ruimte voor hebben.
Worden er ergens foto's gedeeld van de voortgang ? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:56:
[...]

Die Miss Meterkast verkiezing kunnen we wel organiseren hoor :+ Wanneer denk je ongeveer klaar te zijn met bouwen? :)
:)

Zal mijn afwijking zijn. DIN rail is misschien wat overdreven, kwam ook door het rondneuzen in de Phoenix catalogus, kwam daar losse steunen tegen https://www.phoenixcontac...oc-itemdetail:pid=1202713.

Is op dit moment ook niet zo van belang maar was gewoon nieuwsgierig naar hoe andere dat doen. Die verkiezing 'Mooiste meterkast van Nederland' laat ik iig aan mij voorbij gaan voor 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Modem en andere netwerkapparatuur in de verdeelkast steken heeft weinig voordelen, eerder nadelen. De 2 zaken staan redelijk los van mekaar, behalve dan dat je een verbinding legt tussen de KNX bus en je IP-netwerk.
De nadelen: je introduceert meer 'laagspannings'-componenten en -kabels (in België zeggen we ZLVS: zeer lage veiligheidsspanning - ofwel alles tot 48V) in je kast die je netjes moet scheiden van de 230V stroombanen en modules. Verder heeft zo'n modem nooit standaardafmetingen dus om dat netjes in je kast te krijgen moet je dingen op maat gaan maken.

Wat zijn dan de alternatieven? Simpelste oplossing is gewoon plaatmateriaal en daar je apparatuur tegen schroeven. Kabels kun je eventueel nog netjes in goten steken. Iets professioneler, voor als je veel netwerkapparatuur hebt, is alles in een 10" of 19" kast steken.

Je vroeg foto's, wel hier dan. Niet iets om helemaal fier op te zijn maar het werkt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8JLGqmTmY7tXm14DjZCMOQS3/thumb.jpg
Linksboven: patchpanel met enkele toekomende cat7-kabels.
Rechtsboven: modem, deze is ondertussen vervangen door een nieuwer exemplaar.
Midden: TP-link switch met PoE.
Ondertussen hangt er dus ook nog een router bij.
Rechtsonder zie je nog net de NAS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDK
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:31

MDK

De hager Iot module is zeker een mooie toevoeging. flexibel en redelijk wat gateway's naar buiten. Ik vraag mij wel af hoe een Hager de ondersteuning voor al die platformen gaat onderhouden. Sonos bijvoorbeeld gaat hun api nog verder dicht-timmeren.

Icm KNX is de IOT een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandkever
Ik hoop dat iemand kan helpen. Ik probeer een MDT IP interface SCN-IP000.02 werkend te krijgen in ETS5. Ik kan zien dat hij van de router DHCP een IP adres gekregen heeft en ik kan het device ook benaderen met de web-interface, maar in ETS komt hij niet te staan in de lijst van discovered interfaces.

Ik heb ETS5 geinstalleerd op een VM (Parallels/windows 10) op een mac, en LAN lijkt helemaal in orde.

Kan iemand mij verder helpen wat er aan de hand zou kunnen zijn of wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zandkever schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:14:
Ik hoop dat iemand kan helpen. Ik probeer een MDT IP interface SCN-IP000.02 werkend te krijgen in ETS5. Ik kan zien dat hij van de router DHCP een IP adres gekregen heeft en ik kan het device ook benaderen met de web-interface, maar in ETS komt hij niet te staan in de lijst van discovered interfaces.

Ik heb ETS5 geinstalleerd op een VM (Parallels/windows 10) op een mac, en LAN lijkt helemaal in orde.

Kan iemand mij verder helpen wat er aan de hand zou kunnen zijn of wat ik zou kunnen proberen?
Gewoon handmatig een connectie aanmaken naar dat IP. Ik gebruik eigenlijk nooit discover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandkever
tss68nl schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 00:27:
[...]

Gewoon handmatig een connectie aanmaken naar dat IP. Ik gebruik eigenlijk nooit discover?
dat probeer ik wel, maar dat werkt ook niet: zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/229PIzoxryS94TnOjUsNnoJK/thumb.png

Verder kan ik het device wel benaderen via de web-interface:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9BSQ9VFcn35D093XPNu78BVX/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
@Zandkever Heb je via de web interface het KNX adres ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:24

Zoefff

❤ 

Zandkever schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:14:

Hoe heb je het netwerk van de virtuele machine geconfigureerd? Vaak is de adapter standaard geconfigureerd (iig bij Virtualbox) als NAT waardoor je een separaat netwerk krijgt. De virtuele machine zit dan niet 'in' het netwerk waar de IP Router in zit. Als je de adapter als 'bridged' configureert zou het wel moeten werken.

Je kan dat in de virtuele machine ook snel controleren door te kijken wat het IP adres is en of dat overeen komt met de range van het netwerk :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandkever
Dennis schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:11:
@Zandkever Heb je via de web interface het KNX adres ingesteld?
Nee, een fysiek adres was al zichtbaar in de webinterface 15.15.255 en ook tunneladressen. Dus daar heb ik niets meer mee gedaan. Behalve dat ik in de ETS manual configuration wel deze adressen heb geprobeerd zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:21
St.Pepper schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:32:
[...]
Zal mijn afwijking zijn. DIN rail is misschien wat overdreven, kwam ook door het rondneuzen in de Phoenix catalogus, kwam daar losse steunen tegen https://www.phoenixcontac...oc-itemdetail:pid=1202713.
Er zijn wel DSL DIN rail modems te krijgen, maar die zijn nogal aan de prijs, vaak uitgerust met FE interface i.p.v. GE (geen 100Mbps+ DSL verbinding hebben dus) en vaak puur als range extender (ethernet over koper d.m.v. DSL) bedoeld, zodat de juiste profielen volledig handwerk zijn.
Is op dit moment ook niet zo van belang maar was gewoon nieuwsgierig naar hoe andere dat doen.
In een industriële omgeving met heel weinig ruimte heb ik wel eens DIN rail modem gebruikt. In de overige gevallen waar het netjes en bedrijfszeker moet een rack met router waar DSL module in kan. Maar dat is ook echt een tandje duurder dan het standaard provider modem.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Ik heb wat met het Duitse stromlaufplan.de lopen spelen:

Voorbeeld stromlaufplan

Is er iemand bereid mee te kijken ter controle als ik het plan af heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
St.Pepper schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:59:
Ik heb wat met het Duitse stromlaufplan.de lopen spelen:

[afbeelding]

Is er iemand bereid mee te kijken ter controle als ik het plan af heb?
Ik vrees dat we er niet gaan geraken met die grootte van afbeelding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
HyperBart schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:50:
[...]

Denk ik ook niet, zal kijken of ik de thumbnail kan aanpassen. Misschien beter via PM-tje als iemand bereid is mee te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:50:
[...]

Je weet toch wel hoe die links werken Bart? :) -> https://tweakers.net/ext/f/3LIgFL2IuDMZLTVgoVqcwwrm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ha neen, nooit eerder bekeken, zelfs niet gekeken naar wat het achterliggende domein is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:33:
Denk ik ook niet, zal kijken of ik de thumbnail kan aanpassen. Misschien beter via PM-tje als iemand bereid is mee te lezen?
https://tweakers.net/ext/f/3LIgFL2IuDMZLTVgoVqcwwrm/full.jpg

Die werkt :)

Het nadeel van een dergelijk stroomschema als je het gebruikt voor kastontwerp is dat je voor de klemmenstrook uit gaat van één klem per draad. Dan kom je heel snel zonder ruimte te zitten. Meestal gebruik je etageklemmen waar fase, nul en aarde op één klem gaan. Aarde gaat naar de din rail, nul koppel je door op de klemmenstrook, en alleen fase komt er aan de andere kant uit.

Qua schema zoals je het nu hebt:
  • Je hoort je 3 fasen + nul als doorlopende lijnen bovenin te hebben. Dus L1, L2, L3 en N. Welke groepen waar op zitten zie je dan aan waar het bolletje staat bovenin. Als een soort notenbalk.
  • Ik ben een beetje in de war wat betreft de 5x2.5 en dat je voor een enkelfasig apparaat steeds verschillende kleuren gebruikt voor de fase. Voor enkelfasig gebruik je altijd de bruine draad. Op welke fase die zit, maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandkever
Hoe heb je het netwerk van de virtuele machine geconfigureerd? Vaak is de adapter standaard geconfigureerd (iig bij Virtualbox) als NAT waardoor je een separaat netwerk krijgt. De virtuele machine zit dan niet 'in' het netwerk waar de IP Router in zit. Als je de adapter als 'bridged' configureert zou het wel moeten werken.

Je kan dat in de virtuele machine ook snel controleren door te kijken wat het IP adres is en of dat overeen komt met de range van het netwerk :)
Spot on. Geweldig, dat was de oplossing. Dankjewel! Zoals altijd, de oplossing is makkelijk als je weet wat het probleem is.

Parallels legt het op deze site uit, default staat het op shared network.
http://kb.parallels.com/eu/4948

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:24

Zoefff

❤ 

Top. Ik heb er zelf ook een half uur van gevloekt en de interface 2 keer gereset voordat ik me bedacht dat dit het probleem kon zijn :Y)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:48:
[...]

https://tweakers.net/ext/f/3LIgFL2IuDMZLTVgoVqcwwrm/full.jpg

Die werkt :)

Het nadeel van een dergelijk stroomschema als je het gebruikt voor kastontwerp is dat je voor de klemmenstrook uit gaat van één klem per draad. Dan kom je heel snel zonder ruimte te zitten. Meestal gebruik je etageklemmen waar fase, nul en aarde op één klem gaan. Aarde gaat naar de din rail, nul koppel je door op de klemmenstrook, en alleen fase komt er aan de andere kant uit.

Qua schema zoals je het nu hebt:
  • Je hoort je 3 fasen + nul als doorlopende lijnen bovenin te hebben. Dus L1, L2, L3 en N. Welke groepen waar op zitten zie je dan aan waar het bolletje staat bovenin. Als een soort notenbalk.
  • Ik ben een beetje in de war wat betreft de 5x2.5 en dat je voor een enkelfasig apparaat steeds verschillende kleuren gebruikt voor de fase. Voor enkelfasig gebruik je altijd de bruine draad. Op welke fase die zit, maakt niet uit.
Die klemmen zijn de schematische weergave, in werkelijkheid worden dat rijgklemmen. Die ben ik nog aan het opzetten in Clip Project van Phoenix maar dat ziet er dan zou uit: Rijgklem

Ik heb slechts 1 pagina geplaatst, op de andere lopen de L1,L2,L3,N door tot er geen groepen meer van de L1 afgehaald worden, dan vervolgen alleen L2,L3 en N verder hun weg op achter gelegen pagina's. Ik heb dat wel eerder gezien op tekeningen aan boord van schepen, misschien niet gebruikelijk aan de wal (in Nederland?)?

Die kleuren zie ik zo. Je hebt drie WCD's, er loopt 5G2.5 naar de eerste. Die eerste WCD wil je altijd spanning op hebben, je gebruikt van de 5G2.5 de bruine, de blauwe en de GrGe. Het tweede WCD wil je schakelen, je gebruikt de Zw, de blauwe en Gr/Ge aders, de Br en Grijs gebruik je niet. De 3de WCD wil je schakelen en stroommeten, je gebruikt Grijs, Blauw en Gr/Ge. Maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:51:
[...]

Die klemmen zijn de schematische weergave, in werkelijkheid worden dat rijgklemmen. Die ben ik nog aan het opzetten in Clip Project van Phoenix maar dat ziet er dan zou uit: [afbeelding]

Ik heb slechts 1 pagina geplaatst, op de andere lopen de L1,L2,L3,N door tot er geen groepen meer van de L1 afgehaald worden, dan vervolgen alleen L2,L3 en N verder hun weg op achter gelegen pagina's. Ik heb dat wel eerder gezien op tekeningen aan boord van schepen, misschien niet gebruikelijk aan de wal (in Nederland?)?
Ja dat klopt wel dat je hem dan niet meer door hoeft te tekenen. Ik zag op deze tekening de L1/L2/L3 niet alle drie terug komen. Mooi tooltje dat Clip Project, maar ik heb me altijd verbaasd waarom ze geld vragen voor die tool? Bedrijven als Hager hebben een gratis tool (je moet wel professioneel gekwalificeerd zijn) waarmee ze je als klant voor Hager willen binden.
Die kleuren zie ik zo. Je hebt drie WCD's, er loopt 5G2.5 naar de eerste. Die eerste WCD wil je altijd spanning op hebben, je gebruikt van de 5G2.5 de bruine, de blauwe en de GrGe. Het tweede WCD wil je schakelen, je gebruikt de Zw, de blauwe en Gr/Ge aders, de Br en Grijs gebruik je niet. De 3de WCD wil je schakelen en stroommeten, je gebruikt Grijs, Blauw en Gr/Ge. Maak ik hier een denkfout?
Als je de drie of meer WCD's (of paren WCD's) in serie hebt aangesloten op één 5G2.5 kabel dan is dat inderdaad het idee en maak je geen denkfout. Je lust de 5G2.5 kabel door van WCD naar WCD en maakt per contactpunt de keuze op welke kleur je deze aan sluit. Maar als je de 2e en 3e wcd los aangesloten hebt rechtstreeks naar de meterkast, wat is dan de reden om voor de één zwart en de ander grijs te kiezen? Ik zou verwachten dat ze beide zwart zijn mits geschakeld, of beide bruin als ze vaste spanning moeten leveren. Je gebruikt in je schema ook altijd zwart wat ik kan zien achter een relais, dus dat is goed.

Het is ook het overwegen waard om per locatie een dubbele WCD te plaatsen. Waarbij je bijvoorbeeld de linker altijd vaste spanning geeft op bruin, en de rechter op zwart zet. Koppel je dan een aantal WCD paren door, dan kan je per locatie kiezen of het betreffende rechter contact op zwart of grijs zit.

Grijs gebruik je pas als je twee geschakelde items hebt door één kabel. Wel zeer luxe aangelegd als je voor ieder los punt 5G2.5 hebt liggen, daar kan je later nog alle kanten mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
tss68nl schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:05:
[...]
Mooi tooltje dat Clip Project, maar ik heb me altijd verbaasd waarom ze geld vragen voor die tool? Bedrijven als Hager hebben een gratis tool (je moet wel professioneel gekwalificeerd zijn) waarmee ze je als klant voor Hager willen binden.
Ik heb (vooralsnog?) niets betaald voor Clip Project. Gedownload, en een licentie aangevraagd na registratie. Ik zie idd wel versies te koop zoals bij Conrad, is dat misschien een uitgebreide versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
St.Pepper schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:08:
Ik heb (vooralsnog?) niets betaald voor Clip Project. Gedownload, en een licentie aangevraagd na registratie. Ik zie idd wel versies te koop zoals bij Conrad, is dat misschien een uitgebreide versie.
Aha, werkt dat zo. Waarschijnlijk moet je als professional betalen? Ik zal eens kijken of ik een gratis licentie kan krijgen :) Hoe meer speelgoed hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Voor een standalone KNX-RF netwerkje waarbij ik met twee lampen wil schakelen vanaf één punt overweeg ik de volgende onderdelen:
  • 2x MDT RF+ Socket (RF-AKK1ST.01)
  • 1x MDT RF+ Line coupler (RF-LK001.02)
  • 1x Hager 2-voudige inbouw ingang (TRB302B)
MDT RF+ Socket heeft de voorkeur omdat deze volgens de handleiding na een powerloss weer terug schakelt naar de stand voor de powerloss.

MDT RF+ Line coupler Is voor het eenmalig configureren van de drie andere RF+ onderdelen, via een ABB IP Interface

Hager 2-voudige inbouw ingang Hierop ben ik uitgekomen omdat ik voor de input "potentiaalvrij" wil kunnen schakelen. De MDT variant schakelt met 230V.

Ik ben benieuwd of iemand hier iets aan zou veranderen.

Ter voorbereiding heb ik de Hager interface willen toevoegen in ETS5. Dit gaf de volgende melding
Afbeeldingslocatie: http://www.pingtimeout.nl/fora/hager_ets_melding.png
Ook in 'compatibility mode' kan ik niets in stellen. Is hier omheen te werken of moet ik simpelweg een nadere interface zoeken omdat de Hager xml voor deze interface te oud/niet onderhouden is ?

Wat ook opviel is dat de hager onderdelen als medium TP worden weergegeven. Importeer ik de MDT onderdelen dan worden ze als RF weergegeven, maar geeft ETS aan dat het een TP project is. Kan ik aan een TP project geen RF onderdelen toevoegen wanneer deze geconfigureerd kunnen worden via een line coupler ?
Pagina: 1 ... 17 ... 84 Laatste