Beste Tweakers,
Allereerst complimenten aan tss68nl voor het starten van dit topic en de vele energie die hij erin steekt om zijn ervaringen te delen, en ook aan allen die hun bijdrage leveren!

Ik heb heel veel nuttige informatie gevonden in de posts van de afgelopen 2 jaar.
Ik ben zelf een huis aan het bouwen (in NL) zonder aannemer en doe veel zelf. Voordeel is dat je veel keuzevrijheid hebt, nadeel is dat je veel keuzes moet maken (kost tijd) . Zo ook vwb de domotica.
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik me zitten verdiepen in welk domotica systeem voor mij het beste zou zijn. Ik heb Loxone en KNX aandachtiger bekeken. Voor mij is betrouwbaarheid erg belangrijk. Ik zou er niet aan moeten denken dat als ik in het buitenland ben en ik een belletje van het thuisfront krijg dat het domoticasysteem is uitgevallen en niets het meer doet.

Dus, decentrale logica en geen SPOF is doorslaggevend. KNX past m.i. hier goed in. Eventueel nog een backup voor de busvoeding zoals hier eerder in de post beschreven en dan zal mijn verwachting zijn dat ik een stabiel systeem zal hebben.
Uiteraard wil ik ook visualisering. Openhab zou me (te)veel tijd gaan kosten, zeker omdat ik nog veel moet bouwen en me moet gaan storten op programmeren wat heel ver weg is gezakt

. Vandaar dat ik er voor gekozen heb om met de Gira X1 aan de slag te gaan. Het zal zeker zijn beperkingen hebben, maar voor een aantal basis zaken lijkt er er op dat ik hier prima mee uit de voeten kan komen. Geen programmeerkennis nodig, een beetje slepen met blokjes is alles wat er nodig is.
Voor wat betreft ETS: Ook 2 jaar geleden even online cursus gedaan om een idee te krijgen hoe dit werkt. Ik zie ETS niet echt als programmeren maar meer als parameteriseren. Ik heb op youtube wat filmpjes bekeken van Joachim Goeminne. Deze vond ik praktisch en gaven me wat inzicht in de basis structuren. Ik heb wat verschillende scenario's gemaakt met een proefopstelling en wat van zijn voorbeelden uitgeprobeerd. Hij geeft ook wat richting aan in de ETS structuur wat me wel wat op weg heeft geholpen. Ook heb ik ondertussen wat structuren voorbij zien komen in de posts die nuttig zijn.
V.w.b de hardware, ook veel opgestoken over kasten, voldoende ruimte hebben voor de kabels, hulzen gebruiken met de goede tangen, scheiden van 230 en SELV., rijgklemmen. Binnenkort een keuze maken wat het beste past.
Om een idee te geven waar ik mee bezig ben. Ik heb een benedenverdieping (130 m2) met meterkast waar ik zo'n 75 pijpen heb gemaakt (zowel voor alarm / 230 / verlichting / schakelaars) die in de verdiepingsvloer liggen. Bovenverdieping (ook 130m2) moet nog helemaal "bebuisd

" worden, deze gaan naar aparte verdeelkast op de bovenverdieping. Zolder is echt voor opbergruimte, dus laat ik buiten beschouwing. Ook garage/berging/veranda (75m2) krijgt een aparte verdeelkast. Overal pijpen van 19 mm gebruikt (ik hou niet van flex want dan ben je je flexibiliteit kwijt om nog een keer iets te veranderen). Goede trekveer (runpo 5) en trekkous doet wonderen en kan ik iedereen aanraden die veel draden moet trekken (kost een paar centen, maar scheelt veel kracht).
Ik wil een eenvoudige basisopstelling maken, eventueel later uit te breiden wanneer de bouw klaar is en er weer wat geld beschikbaar komt.
Basisopstelling: schakelen van WCD / schakelen en dimmen van licht (ja ook led, dit gaat nog een uitdaging worden met gateway/drivers/voedingen

), schakelen van ventilatie en aansturen van vloerverwaming. Ook over dit laatste veel over gelezen dat dit nog niet zo eenvoudig zal zijn. Ik wil in iedergeval wel per kamer een temperatuursensor hebben (in de schakelaar). Via de visualisatie met X1 kan ik dan de temperatuur per kamer instellen. Ik wil in principe per kamer de temperatuur instellen en dit vast proberen te houden (ik ga een warmtepomp aanschaffen, dus lage temperatuurverwarming).
Over de schakelaars zit ik nog te twijfelen tussen Gira (513300) of Ekinex. Nog tips waar je Ekinex voor een nette prijs kunt aanschaffen?
Ik ben ook naar alarm aan het kijken. Ik heb Alphatronics op het oog, en deze heeft ook een module om met KNX te koppelen. Ik zal alarm niet gecertificeerd hoeven te hebben, het is puur voor mijzelf. Met leverancier gesproken, en geeft aan dat de PIR's via knx module signalen kunnen doorgeven zodat je deze ook kunt gebruiken voor je verlichting (in mijn geval in trapgedeelte en overloop boven). Detectie of er nog ramen open zijn als je weggaat gaf leverancier aan dat je deze magneetcontacten met binaire knx module kan koppelen (kun je weer gebruiken in je visu) en door kunt koppelen aan je alarminstallatie. Ik ga daar ook nog een testopstelling van maken.
Dan nog de brandmelders. De meeste vind ik echt lelijk. Die van Gira Dual Q lijken mij nog netjes. Kan ook een KNX module in. Iemand ervaring met meerdere van deze melders aan elkaar koppelen en met 1 knx module koppelen aan knx systeem? Of mooie alternatieven?
Verder ga ik me nog verdiepen hoe ik de gashaard die ik ga installeren (zal nog wel ff duren voor ik zover ben. eerst nog wat dakpannen leggen) in een scene kan aanzetten (en ook uitzetten). Er is nu alleen een conventionele manier van bedienen (geen afstandsbediening, het is een 2e hands). Conventionele manier is om met de hand de luchttoevoer te openen. Er wordt dan een schakelaar omgezet en dat zorgt dat de ontsteking wordt opgestart. Daarnaast zit er nog een schakelaar voor laag en hoog branden. Wat ik wil doen is een bestuurbare klep maken voor de lucht toevoer. Deze via knx besturen en zodra deze open is, de schakelaar omzetten (binaire module?) zodat het lijkt dat je met de hand de luchttoevoer heb opengezet, zodat de ontsteking aangaat.
Vandaag kwam een folder binnen van de Technische Unie met de nieuwe IoT-Controller (TJA560) van Hager (
www.hager.nl/iot). Zou je Sonos, Alexa, Netatmo, Hue op aan kunnen sluiten. Is te verkrijgen bij onze oosterburen (525 - 542 euro). Heeft iemand hier al ervaring mee? Dit keer gelukkig geen filmpje van een sexy duitser in de badkamer om dit product te promoten.