Dit ruikt echt van ver idd naar Lukske7.... Ik had mij voorgenomen om ooit nog eens de post van hem op te zoeken en daar wat reactie op te geven, heerlijk stukje proza weet die man te schrijven...
En we hebben nog gelijk ook

:
https://www.bouwinfo.be/f...ic?page=8#comment-2683008
Mag ik hieruit besluiten dat je al gekozen hebt?
@Linda03 Het is duidelijk dat je niet op zoek bent naar de goedkoopste oplossing, maar wel naar een betaalbare met de meeste zekerheden en garanties.
[...]
Uw vraag naar een knx demowoning is begrijpelijk maar zelfs moest je die gevonden hebben heb je slechts "een" knx demowoning gevonden en niet "de" knx demowoning.
en "de" Loxone-demo-woning bestaat wel?
Hiermee bedoel ik dat die demowoning een oplossing is van die installateur maar niet van die fabrikant(en) Om dit te verduidelijken zal ik wat beeldspraak gebruiken. Stel je voor dat uw woning een auto is, dan ben jij op zoek naar een betaalbare auto met fabrieksgarantie.
Leuk hoor, maar een KNX installateur krijgt ook regeltjes opgelegd. Wie zegt dat die "garagist" van Loxone deze ook volgt?
De enige fabrikant die hier het dichts voor in aanmerking komt is Loxone met zijn Loxone standaard concept, dankzij dit concept geven zij de garantie dat alles werkt zoals zij voorop stellen. Dit bewijzen zij dan ook in hun demowoning. Om dit te realiseren leggen zij de installateurs bepaalde regels
KNX geeft die garantie ook, dat heet "certificering"... Iedere KNX-component wordt gecertificeerd door KNX Assoc zelf en garandeert interoperabiliteit tussen de componenten zodat alles werkt zoals KNX vooropstelt. Ja je moet parametriseren, maar dat moet met Loxone ook? En als je daar fouten in maakt dan ben je aangewezen op de fabrikant, of dat nu Loxone is of MDT/Gira/Basalte....
op en heeft de klant duidelijkheid over wat hij krijgt, met andere woorden zij hebben alle onzekerheden waar zij controle over hebben zoveel mogelijk weggehaald. Alle andere Domotica fabrikanten leveren in principe enkel de componenten, dit laatste kun je het best vergelijken met de auto onderdelen, met als gevolg dat de garantie op de totale installatie bij de installateur ligt en niet bij de fabrikant. Voor de duidelijkheid heb ik het hier niet over de 2jaar standaard garantie van de componenten zelf maar op de geïnstalleerde installatie zelf .Dus als je die vergelijking weer doortrekt wordt er door een garagist uw auto in elkaar gestoken met onderdelen van een fabrikant, of nog erger in het geval van knx, een verzameling van fabrikanten en is ENKEL de garagist verantwoordelijk voor de auto.
Als je problemen hebt met Loxone, wie mag het dan oplossen? Juist ja, de installateur... Of komt de Loxone engineer vanuit Oostenrijk even langs bij jou om het probleem op te lossen? Heb jij bij een garagist ooit al iemand uit Ingolstadt Audi zien langskomen om het probleem op te komen lossen? Neen... Ik had overlaatst een (achteraf gezien) lompe vraag mbt een MDT-actor: gebeld en binnen het uurtje verdergeholpen...
Er wordt nogal vlug aangehaald dat Loxone een "gesloten" oplossing is en dat dit dan zogezegd een minpunt is, weet je wat nog een gesloten oplossing is? Rarara EEN AUTO, en niemand heeft hier een probleem mee, dit wordt zelfs verwacht en als een vorm van kwaliteit gezien. De auto industrie bewijst dat je enkel met een gesloten oplossing je als fabrikant de nodige garantie kunt geven.
Zo... Dus ik kan zelf mijn uitlaat niet vervangen? Ik kan mijn motor niet tunen? Ik kan geen ander navigatiesysteem installeren? Die vergelijking haal je zo ook onderuit.
KNX en Loxone zijn wat dat betreft KRAK gelijk: je parametriseert gewoon dingen, of je dat nu via ETS of de Loxone-tool maakt geen fluit uit.
Loxone heeft dit als enige Smart Home oplossing begrepen en heeft zijn stempel al duidelijk op deze markt gezet. Zij zijn de enige fabrikant die het maximum aan hardware garanties geven momenteel
https://www.loxone.com/nl...ten-en-het-tuv-sud-zegel/ Geen enkele Domotica oplossing is TÜV gecertificeerd, maar toch blijven zij beweren dat hun hardware oplossingen beter zijn?
Ook de software is erop gericht om zo snel mogelijk een Smart Home oplossing te garanderen
https://www.loxone.com/nlnl/release-versie-9-alles-nieuw-kl/
Hoe hard Loxone de markt domineert is duidelijk te zien in hoe kleinere spelers het Loxone verhaal oppikken en kopiëren, zo heeft iedereen het de laatste tijd over hoe belangrijk sensoren wel zijn in alle ruimtes, om echt iets te automatiseren en nu is toevallig ook één knop voldoende voor het sturen van alle verlichting in heel het huis. Ook de 24V led verlichting met het betaalbaar dimmen en het mengen van sferen, het zijn allemaal concepten die Loxone als eerste op de markt gebracht heeft. Met de Loxone standaard is Loxone duidelijk de markt aan het veranderen, zo wordt dit concept standaard door de grootste sleutel-op-de-deur firma's in de Duitstalige regio toegepast.
https://www.loxone.com/de...ner-starke-kooperationen/
Zo zijn er ook legio aan "starke partner" te vinden voor andere woningen en dan met KNX. Het klinkt hier alsof er niks anders en beters bestaat als Loxone en "de standaard". Tja... Als je de enige bent die het doet kan je moeilijk over "de standaard" spreken natuurlijk

En dan kom ik (eindelijk) tot mijn conclusie waarom ik dit zo uitgebreid vertel, de meeste mensen zijn er van overtuigd dat een garagist alle technieken kent die aanwezig zijn in een auto, maar niemand zal van diezelfde garagist zomaar een complete auto willen kopen zonder fabrieksgarantie. Belangrijk hierbij is de nodige kwaliteit en garantie te kunnen garanderen als die garagist (installateur) er niet meer is. Zelfs als een andere garagist die auto verder moet onderhouden zal dit nooit vanzelfsprekend zijn. Met de evolutie die de technieken in de woningen de laatste jaren doormaken komen wij in dezelfde situatie terecht, momenteel is enkel Loxone die dit begrepen heeft.
Dus is de keuze in principe eenvoudig, wat voor installatie wil je uiteindelijk, een Smart Home met installateur garantie of één met fabrieksgarantie? Met het, zoals je zelf aangegeven hebt, gebrek aan technische kennis kan ik natuurlijk het laatste aanbevelen.
Ik wil een toekomstgerichte installatie. Ik ga ook even voor beeldspraak: hoe zou jij het vinden als binnen 30 jaar iemand binnenwandelt omdat een van je Vynckier automaten stuk is en zegt "oei! Da zijn nog Vynckiers van vroeger, die elektriciteit die daar door loopt is nie meer compatibel met uw nieuwe automaten, ja zeg we gaan alle Vynckier automaten moeten vervangen door Schneiders".
Goed goed, wie zegt dat KNX tegen dan nog dezelfde standaard gebruikt? Niemand, maar met honderden KNX-fabrikanten er achter verwacht ik niet dat dat protocol dermate wijzigt dat er geen backward compatibility is. Met slechts een fabrikantje (Loxone) er achter ligt dat wat anders...
Tot slot: zo raar is dat niet hoor. Ik ga er vanuit dat je Niko kent? Die jongens hebben het ook ooit eens geflikt om hun hele systeem om te gooien van Nikobus naar Niko Home Control. 5 jaar later stond iedereen daar met zijn Nikobus

. "Zeg euhm Jos den elentrikker, mijne Nikobus dimmer is kapot", "God menneke, da is nu spijtig, die mannen van Niko zijn daarmee gestopt, da gaan ik ff moeten uitzoeken"
Oh ja, juist, ze hebben een tussenmodule gemaakt omdat ze toch ergens het idee hadden van "Shit zeg, das niet goed voor onze markt":
https://www.niko.eu/nlbe/artikel/550-00505
OEEEEEEEPS!
Er is geen feedback mogelijk tussen de actoren van de Nikobus installatie en die van de Niko Home Control installatie.
Als ik dit soort dingen lees en ik denk dan aan Loxone dan denk ik "Met alle Chinezen, maar niet met den deze".
[
Voor 5% gewijzigd door
HyperBart op 03-01-2018 12:50
]