Toon posts:

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 16 ... 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 16:55
Het vreet echt SD-kaarten ja :/.

Ik heb dus een Gira X1 voor visu en de ISE Smart Connect en inderdaad stukje prijziger. Zeker de ISE Smart Connect is op zich geen toegevoegde waarde, omdat je met OpenHAB precies hetzelfde kunt bereiken.

Waar je echter vooral mee zit is dat - mijns inziens - OpenHAB een mooi stukje software is, maar typisch open source. Er zitten teveel bugs in en het releasebeleid is te instabiel. Het kan zomaar zo zijn dat een volgende versie opeens anders werkt.

Nu is dat leuk om te hobbyen en ik ben daar ook niet vies van, maar wij hebben een keuze gemaakt om het hele huis beneden te automatiseren. Er zijn dus geen lichtknopjes meer. Dat is leuk, maar je hebt er geen biet aan als je plotseling al je verlichting niet meer aan kunt doen omdat een enthousiaste opensource-ontwikkelaar een release met een bug heeft gedaan :+.

Daarom dus dat de basis bij mij gewoon native KNX is. Ik ga ook wel OpenHAB gebruiken, maar alleen als toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld de Harmony integratie en als portaal om alles af te lezen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:35

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Daarvoor is OpenHAB ook echt subliem goed, als interfacer tussen alles.

Ik ben dus helemaal eens met Dennis. Je basis van je huis steek je echt massaal in KNX, alle hoger comfort in OpenHab.

Sorry hoor maar bizar hoge prijzen vragen ze bij KNX-prod’s of Loxone voor wat integratie met Sonos of Logitech.

Heerlijk trouwens, alles is hier een eilandje (merendeel huis en appliances zitten op KNX) maar OpenHAB stitcht media en KNX together... of die dampkap die ik hier al eens besprak. Meer wil ik inderdaad ook niet, licht, HVAC en screens en/of gordijnen gaan helemaal in KNX. Dan is het verhaal KNX voor mij ook wel uit.

Alles uit, Harmony gaat op off, Sonos’en uit. Moet je eens kijken hoe snel de vrouw hier in de week zei ‘hey de TV gaat niet meer aan als ik de kamer in scene TV zet’ toen ik wat onderhoud had gepleegd.

_/-\o_

[Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 11-12-2017 22:37]

Vandaag even niets

• Dennis
Ja precies @HyperBart, haha! Inderdaad vergeten, ik moet ook nog Heos interfacen. Zijn ook KNX-modules voor, maar ik vind dat niet de basis dus dat mag best via OpenHAB. Als het niet werkt, kun je de muziek ook wel met de 'gewone' app aan doen.

Ik vind OpenHAB trouwens een mooie interface hebben, maar qua user experience vind ik de Gira X1/G1 nog net even iets beter. En das ook wel handig als er een keer iemand op je huis past. Dan wil je dat die persoon intuïtief het huis kan bedienen.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Dennis schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:36:

Ik vind OpenHAB trouwens een mooie interface hebben
-O- Zo gelijkgestemd en dan zeg je zoiets ;w ;)

Ik vind die interface GODSGRUWELIJK lelijk. Alsof iemand uit de jaren 90 even losch is gegaan met die UX en design. Dat hele sitemap gedoe is ook niet bepaald uitnodigend om wat fancy stuff in te doen.

Die habmin of die new interface is wel wat maar daar kruipt ook temenis wat tijd in :|

Vandaag even niets

• Dennis
HyperBart schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:51:
-O- Zo gelijkgestemd en dan zeg je zoiets ;w ;)
Deze bedoel ik hè? Want er zijn tegenwoordig al zoveel interfaces voor OpenHAB :+.

Ik hou van clean en simpel. Geen grafieken en dat soort meuk :>.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Dennis schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:55:
[...]

Deze bedoel ik hè? Want er zijn tegenwoordig al zoveel interfaces voor OpenHAB :+.
[afbeelding]

Ik hou van clean en simpel. Geen grafieken en dat soort meuk :>.
Doe dat weg man, ik word er slecht van :')

Clean en simple allemaal goed ja maar dit spreekt toch helemaal niet aan als je dit op een tablet tegen de muur zwiert.

Goed goed, de Home app van iOS is er ook nog niet, dat wringt nog wat om snel iets te pakken te krijgen maar dat gaat ten minste nog even leuk binnen qua visualiteit.

Vandaag even niets

• Dennis
HyperBart schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:59:
Clean en simple allemaal goed ja maar dit spreekt toch helemaal niet aan als je dit op een tablet tegen de muur zwiert.
Nee, daar is het by far niet voor geschikt. Wel om als een soort statuspagina te dienen. En daar vind ik dit een prima interface voor.

Voor aan de muur is HabPanel veel meer geschikt.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ik ben echt helemaal verslingerd aan Homekit, alleen nog jammer van die dimming bug, dat moet die kerel echt eens fixen.

[Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 11-12-2017 23:14]

Vandaag even niets

• Dennis
Ik werk met Android dus dan kom ik niet zo ver met de Homekit. Vriendin wel trouwens en ik heb zelf een iPad. Mijn vorige OpenHab (inmiddels overleden door defecte SD-kaart) deed dat prima.

Vandaag trouwens de kerstboom opgetuigd, echt een gemis dat er in de Gira G1/X1 geen kerstboom icoontje zit zodat ik hem passend in het menu kan opnemen :-(. Ga maar even Gira mailen dat ze dit voor volgend jaar moeten toevoegen :P.

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 23:33
Dennis schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:24:
Ik werk met Android dus dan kom ik niet zo ver met de Homekit. Vriendin wel trouwens en ik heb zelf een iPad. Mijn vorige OpenHab (inmiddels overleden door defecte SD-kaart) deed dat prima.

Vandaag trouwens de kerstboom opgetuigd, echt een gemis dat er in de Gira G1/X1 geen kerstboom icoontje zit zodat ik hem passend in het menu kan opnemen :-(. Ga maar even Gira mailen dat ze dit voor volgend jaar moeten toevoegen :P.
Vraag gewoon of ze de functie in kunnen bouwen dat je je eigen icoontjes kan toevoegen. Anders blijf je icoontjes vragen :+

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Dennis schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:24:
Ja ik denk dat ik op basis van jouw posts ooit eens heb onthouden "als ik dat ooit installeer dan doe ik het op een VM met een SSD" en zo geschiedde. OpenHAB draait hier in een VM, InfluxDB en Grafana in een aparte VM.

Vandaag even niets

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 16:26
Godver, zojuist mijn eerste SD-kaart versleten denk ik. Was volop de kerstverlichting aan het automatiseren, opeens freezet mijn logging en geen connectie meer met de RPI. Reboot, niks noppes.
@Dennis da's jouw schuld, je had er niet over mogen beginnen! 8)7

Al een geluk dat ik het voorbije weekend net alles op Gitlab had gezwierd.

[Voor 12% gewijzigd door teaser op 12-12-2017 13:47]

• Dennis
teaser schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:46:
Godver, zojuist mijn eerste SD-kaart versleten denk ik. Was volop de kerstverlichting aan het automatiseren, opeens freezet mijn logging en geen connectie meer met de RPI. Reboot, niks noppes.
@Dennis da's jouw schuld, je had er niet over mogen beginnen! 8)7
Ja, dat zijn inderdaad de symptomen. Geluk dat je een back-up had! Ik had het de eerste keer niet, daarna ging ik Notepad++ gebruiken en zelfs niet-opgeslagen documenten blijven daar opgeslagen. Tweede keer dus minder schade.

Ik zal in het OpenHAB topic wel mijn bevindingen met de Berryboot-methode delen :).

• teaser
Ik heb een SSD drive besteld en de root naar daar verplaatsen. Nu even een verse install doen op een nieuw kaartje, de SSD wordt pas binnen een paar dagen geleverd.
Ik ga helaas wel mijn historische data kwijt zijn (van InfluxDb). Of zou dat nog te restoren zijn?

EDIT: heb m'n sd-kaartje kunnen repairen met fsck en alle data leek er nog op te staan. Moet enkel nog controleren of de InfluxDb files niet corrupt zijn.

[Voor 23% gewijzigd door teaser op 13-12-2017 16:10]

• Vlieger48
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-07-2018
Dennis schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:45:
Voor iedereen die straks KNX-componenten mag gaan uitzoeken... kijk goed naar wat je nodig hebt en hoe je slim apparaten kunt combineren en wat je nu of later nog nodig hebt.

Zo heb ik een KNX IP Router gekocht omdat ik mijn Gira G1 over KNX IP aansluit en heb ik recent een ISE HUE Gateway gekocht.

Als ik wat langer had gekeken naar wat er te koop is, was ik misschien wel uitgekomen op de Hager TJA560 (zonder IP-router maar mét IP gateway) of de BAB-TEC Appmodule. Deze laatste heeft zelfs IP-Router functionaliteit en dan is hij prijstechnisch zeker interessant.

Qua voedingen kan een iets duurdere voeding met twee separate uitgangen een handige keuze zijn als je van plan bent om KNX naar buiten aan te leggen en dat met een lijnkoppelaar te doen.

Zijn allemaal van die dingetjes die ik achteraf misschien anders aan had moeten pakken :).
Hoi Dennis, waar kan ik terug vinden dat die IoT TJA 560 van Hager een algemene IP gateway functionaliteit heeft? Ik wil deze aanschaffen maar vrees dat ik ook nog een een gewone IP router of interface nodig heb aangezien die IoT alleen een interface vormt tussen KNX en derde partijen zoals Hue, Sonos etc. Of zie ik iets verkeerd?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Dennis Je kunt ook je config files naar een GitHub / Bitbucket account sturen. Heb je ook gelijk versiebeheer. Zo doe ik het bij mijn Home Assistant setup ook, de rules/config zijn gewoon platte tekstbestanden namelijk.

Je kunt er een private repo van maken, maar ik heb m'n Bitbucket repository open staan, hebben anderen er evt. ook nog wat aan. Wel zorgen dat je wachtwoorden e.d. niet het internet op knalt natuurlijk :P

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2017 15:03]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Dennis
Vlieger48 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:53:
Hoi Dennis, waar kan ik terug vinden dat die IoT TJA 560 van Hager een algemene IP gateway functionaliteit heeft? Ik wil deze aanschaffen maar vrees dat ik ook nog een een gewone IP router of interface nodig heb aangezien die IoT alleen een interface vormt tussen KNX en derde partijen zoals Hue, Sonos etc. Of zie ik iets verkeerd?
Hmmm, goede vraag inderdaad. Ik dacht dat ik het ergens gelezen had, maar misschien heb ik het onjuist geïnterpreteerd. Maakt de keuze voor de Bab-Tec misschien makkelijker, of valt die voor jou af?
ThinkPadd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:41:
@Dennis Je kunt ook je config files naar een GitHub / Bitbucket account sturen. Heb je ook gelijk versiebeheer. Zo doe ik het bij mijn Home Assistant setup ook, de rules/config zijn gewoon platte tekstbestanden namelijk.

Je kunt er een private repo van maken, maar ik heb m'n Bitbucket repository open staan, hebben anderen er evt. ook nog wat aan. Wel zorgen dat je wachtwoorden e.d. niet het internet op knalt natuurlijk :P
Ja er zijn genoeg opties, maar de RPi via iScsi aansturen vind ik wel het leukst. Ik heb dat ook nog nooit geprobeerd, dus ben ook vooral benieuwd of het in de praktijk goed functioneert. Het lost het grote probleem van RPi's ook meteen op :).

Er staat trouwens niets in de weg om de OpenHAB config alsnog publiekelijk beschikbaar te maken. Maar ik moet eerst nog even een nieuwe NIC in mijn NAS stoppen, want die zit nu op het "veilige" VLAN, terwijl ik die iScsi wil laten lopen over mijn "management" VLAN. Die NAS upgraden wil ik tegelijk doen met het ordenen van de kabels in mijn patchkast en daar moet ik nog wat dingetjes voor bestellen :+.

• niekhessel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-07-2018
Vorige week is onze woning opgeleverd nu ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de Voltus Dim2Warm LED spots.
https://www.voltus.de/bel...dc-60-cri90-dim2warm.html

MDT heeft ook een nieuwe LED controller uitgebracht ik vroeg mij af of hier al iemand ervaring mee had.

AKD-0424R.02
http://www.mdt.de/LED_Controller.html

Iedereen fijne feestdagen toegewenst!

[Voor 5% gewijzigd door niekhessel op 24-12-2017 17:56]

• tss68nl
niekhessel schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:47:
Vorige week is onze woning opgeleverd nu ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de Voltus Dim2Warm LED spots.
https://www.voltus.de/bel...dc-60-cri90-dim2warm.html

MDT heeft ook een nieuwe LED controller uitgebracht ik vroeg mij af of hier al iemand ervaring mee had.

AKD-0424R.02

Iedereen fijne feestdagen toegewenst!
Tjah, 2000K is natuurlijk wel warm genoeg om het bij zeer weinig vermogen op halogeen te laten lijken met een beetje geluk, maar 6500K is veel te blauw! Je lampen in huis overdag op 4000K is al heel wit/blauw, 's avonds in de schemer is 3000K eigenlijk al te blauw.

Dus die twee 2000K en 6500K leds gemixt (waarbij de 6500K altijd veel efficienter is en dus veel meer lumen geeft), zal op vol vermogen wellicht 5500K geven? Je zal het vermogen van de 6500K led flink terug moeten schroeven om op 3000K uit te komen. Samen geven ze maar 700 lumen, dus wellicht zal het spotje op 3000K maar 250 lumen geven. Dat is zeer weinig. Reken voor een fatsoenlijke spot zeker 1000 lumen, of plaats er 4 bij elkaar....dat kan ook.

Een tweede ding is toch wel dat ze het verkopen als dim-to-warm, wat zou inhouden dat de spot zelf de balans tussen de twee leds regelt. Maar er zitten toch echt 3 draden aan....retour + 2 kleuren. Dus je bent op je dimmer twee kanalen kwijt voor één groepje lampen wit. Dat loopt aardig in de papieren qua drivers.

Laatste puntje is: je zal de software voor de balans tussen de leds wel ergens onder moeten brengen. Soort van ramp per kleurkanaal gerelateerd aan gevraagde lichtopbrengst. Dat moet je dimmer dan wel ondersteunen?

• Dennis
niekhessel schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:47:

AKD-0424R.02
Ik zag dat men in Duitsland erg enthousiast over dit dingetje is. Ik ga hem misschien wel gebruiken voor led-strips in de plinten van de keuken, maar dat zal niet voor halverwege volgend jaar zijn.

• niekhessel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-07-2018
Nu onze woning is opgeleverd moet ik de bestelling gereed maken.
Installatie omvat de volgende onderdelen:
- 10 geschakelde contacten (MDT AMS-1216.02)
- 15 lichtkringen bij voorkeur LED 24v
- Gira X1
- Ekinex drukknoppen
- B.E.G bewegingssensoren

Ik twijfel echter over de LED verlichting. Van de 15 lichtkringen zijn 2 groepen van 3 spots in serie opgenomen. De overige 13 lichtkringen zijn enkele lampen.

De volgende onderdelen ben ik van plan te bestellen. De nieuwe MDT SCN-DALI16.03 DaliControl Gateway, vier Eldoled Powerdrive 180D drivers en voor iedere driver één MEANWELL HLG-240H-24A voeding.

Ik begrijp dat het stand-by vermogen van de eldoled driver rond de 25W ligt. Dit vermogen vindt ik te hoog. Hiervoor had ik gedacht de voeding pas in te schakelen als er een Led kanaal wordt geactiveerd.

Voor de 2 groepen van 3 spots wil ik “VOLTUS 31342 LED Spot MR16 8W 24V DC 2850K 60° CRI90” toepassen.

Voor de overige 13 lichtkringen moet ik nog geschikte lampen vinden dit zijn namelijk hanglampen. Fitting E27 indien mogelijk. Aangezien bijna alle lampenkappen hiermee zijn uitgevoerd.

Ik zou heel graag jullie input willen hebben. Met ‘DE’ Ekinex leverancier van NL neem ik binnenkort weer contact op.

• tss68nl
niekhessel schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:10:
Nu onze woning is opgeleverd moet ik de bestelling gereed maken.
Installatie omvat de volgende onderdelen:
- 10 geschakelde contacten (MDT AMS-1216.02)
- 15 lichtkringen bij voorkeur LED 24v
- Gira X1
- Ekinex drukknoppen
- B.E.G bewegingssensoren

Ik twijfel echter over de LED verlichting. Van de 15 lichtkringen zijn 2 groepen van 3 spots in serie opgenomen. De overige 13 lichtkringen zijn enkele lampen.

De volgende onderdelen ben ik van plan te bestellen. De nieuwe MDT SCN-DALI16.03 DaliControl Gateway, vier Eldoled Powerdrive 180D drivers en voor iedere driver één MEANWELL HLG-240H-24A voeding.

Ik begrijp dat het stand-by vermogen van de eldoled driver rond de 25W ligt. Dit vermogen vindt ik te hoog. Hiervoor had ik gedacht de voeding pas in te schakelen als er een Led kanaal wordt geactiveerd.

Voor de 2 groepen van 3 spots wil ik “VOLTUS 31342 LED Spot MR16 8W 24V DC 2850K 60° CRI90” toepassen.

Voor de overige 13 lichtkringen moet ik nog geschikte lampen vinden dit zijn namelijk hanglampen. Fitting E27 indien mogelijk. Aangezien bijna alle lampenkappen hiermee zijn uitgevoerd.

Ik zou heel graag jullie input willen hebben. Met ‘DE’ Ekinex leverancier van NL neem ik binnenkort weer contact op.
Hoi Niek,

Hoe kan je 3 spots van 24V x 350mA in serie aansluiten op een Powerdrive 180D met 24V voeding? Er kan maar 1 spot per kanaal in serie. Wel kan je de spots parallel zetten op één kanaal.....en dan de stroom op 1050mA. Maar als er dan één spot kapot gaat of los.....dan gaat de rest op dat kanaal ook redelijk snel.

Sowieso is het advies wat Voltus geeft over deze spots in combinatie met de powerdrive 180D zeer slecht. Ze geven aan dat je een 24V voeding nodig hebt, maar ze houden geen rekening met het volgende:
  • Ze raden een 24V voeding aan Jij gaat uit van de 24A variant, wat goed is, de geleverde spanning kan je opschroeven tot 25.6V.
  • De EldoLED Driver neemt 1V van de geleverde spanning (24.6V)
  • Spanningsverlies in je bedrading is al snel 1 tot 2 V. Nu heb je nog maar 22.6 tot 23.6V over.
  • De spots leveren bij 22.5V nog maar 30% van hun maximale lumen, namelijk ~200lm ipv 680lm
Beter kan je:
  • Een HLG-xxxH-30A voeding nemen. Die kan je opschroeven tot 32V, en dan neemt de EldoLED 180D 1V voor een totale maximale spanning per kanaal van 31V. Of een HLG-xxxH-30, dan heb je nog 5V speling voor transportverliezen.
  • Met maximaal 3 spots x 4 kanalen kom je op 96W(lampen max) + 25W(driver max) = 121W. Eén 240W voeding per driver is dus compleet overbodig. Je kan dus twee drivers op één voeding runnen, óf je kan HLG-120H-30 voorzien per driver. Houdt er wel rekening mee dat een voeding niet 100% effectief is bij lage belasting.....dus dat het vaak beter is meerdere drivers samen op één voeding te gooien.
  • Je kan er ook van uit gaan dat niet alle lampen allemaal op vol vermogen draaien tegelijk. Daarmee kan je nog meer drivers per voeding zetten.
  • De drivers waar maar 1 lamp per kanaal zit: zijn dus 4x8W = 32W. Die zijn helemaal zonde om alleen op een voeding te zetten.
Kortom, beter niet op Voltus afgaan. Ze hebben veel spullen, maar niet zo veel verstand van wat ze verkopen. Beter haak je iemand aan die echt verstand heeft van LED verlichting en ontwerpen van dat systeem :+

[Voor 4% gewijzigd door tss68nl op 29-12-2017 14:32]

• Linda03
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-01-2018
Ik heb dit ook al in een ander forum al gepost maar ik hoop dat jullie mij ook verder kunnen helpen, al verschillende maanden ben ik voor mijn nieuwe woning een keuze aan het maken over welke domotica oplossing ik ga nemen. Daar ik zelf niets van techniek ken ben ik in deze vooral aangewezen op de Architekt en bouwfirma, beide kwamen met knx en niko af. De bouwfirma heeft mij ook direct in contact gebracht met verschillende niko installateurs, die mij een paar offertes bezorgt hebben. Via de architect zijn we dan de knx markt gaan opzoeken en hij bezorgde me ook verschillende offertes, blijkbaar was dit geen moeilijke opgave. knx kwam iets duurder uit maar blijft voor de Architect toch het systeem met grotere kwaliteit en garanties. Tot zover geen probleem zou je zeggen maar dat is zonder mijn vriendin gerekend, die heeft recentelijk ook gebouwd en zij hebben thuis Loxone, het is een installatie die nog niet compleet is maar met wat mij getoond werd was ik al redelijk overtuigd dat dit is wat ik wil. Ondertussen heb ik ook de Loxone demo woning bezocht en na een leuke rondleiding, door een vrouw, was ik overtuigd dat het dit ging worden. Het is vooral het eenvoudige concept dat mij overtuigd heeft. De Architect kent Loxone niet maar volgens hem is hetzelfde ook mogelijk met knx, daarom hebben wij die knx installateurs gevraagd om hun offertes aan te passen naar een Loxone standaard installatie zoals in de demowoning, de enige offerte die wij tot nu terug gekregen hebben is bijna het drievoudige van de duurste Loxone offerte, op de vraag dat hij mij garandeert of dit hetzelfde gaat zijn als bij Loxone heb ik nog geen antwoord gekregen, ik ga hem ook niet meer lastig vallen, voor die prijs hoeft het niet, wat het niet eenvoudiger maakt is dat ik van de Architect nu ook onduidelijke antwoorden krijg. Daar de tijd voor mij nu een beetje begint te dringen hoop ik hier nog een antwoord te krijgen of het inderdaad mogelijk is met knx, zelf kan ik die technische discussies hier niet volgen.

Ik wil gewoon weten of het nog de moeite is om eventueel nog andere knx installateurs hiervoor aan te spreken.

In het ander forum werd er reeds aangehaald dat de systemen moeilijk te vergelijken zijn en dat knx en niko meer kunnen dan loxone, daar heb ik nog niet bij stil gestaan, dit zou kunnen verklaren waarom loxone goedkoper is, kan iemand meer info geven over wat knx meer kan dan loxone? Wat mij echt zou helpen is een knx demowoning, kan iemand me één aanbevelen? Dat zou de vergelijking voor mij veel eenvoudig maken.

• tss68nl
Linda03 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:39:
Ik heb dit ook al in een ander forum al gepost maar ik hoop dat jullie mij ook verder kunnen helpen, al verschillende maanden ben ik voor mijn nieuwe woning een keuze aan het maken over welke domotica oplossing ik ga nemen.
Een KNX demowoning? Bijna ieder hotel of openbaar gebouw is voorzien van KNX.

Beide systemen zijn bruikbaar voor een woning, maar er zijn zeker verschillen:
  • Loxone is makkelijker programmeren, met een centrale grafische interface.
  • Daar staat tegenover, dat bij Loxone al die logica op één apparaat wordt opgeslagen. Je gehele systeem is afhankelijk van dit ene component, en als het kapot gaat of een hikje heeft met programmeren van een update, dan werkt er direct helemaal *niets* meer in je gehele huis.
  • De standaard componenten van Loxone zijnbest prijzig. Het ligt een beetje aan het aantal aansluitingen die je wil schakelen in huis, en hoeveel je met LED verlichting etc doet, maar doorgaans komt een middelgroot huis duurder uit in Loxone.
  • De beschikbare bedieningsunits van Loxone hebben een specifieke uitstraling, of je moet terugvallen op standaard schakelmateriaal met als nadeel dat je dan de status led terugmelding mist op alle knoppen.
Het is niet heel erg eerlijk om de demowoning van het ene systeem, naar een offerte voor het andere systeem te vertalen, omdat de demowoning natuurlijk allerlei hele specifieke gadgets bevat die op een ander systeem wellicht heel moeilijk zijn of duur zijn. En heb je al die gadgets wel allemaal nodig?
  • Ik weet zeker dat een automatische toegangscontrole uit het demohuis in KNX zeer duur is uitgepakt. Mag dat wel in BE? In NL iig niet.
  • Ook de muziek-integratie (hoe brak ook in Loxone, en met vendor lock in) brengt zeer veel kosten met zich mee in KNX. Of eigenlijk, een extra systeem aan KNX, omdat KNX een platform is, geen systeem.
Eigenlijk zou je de functies die je in jouw eigen huis wil hebben in kaart moeten brengen, inclusief hoeveelheid. En vervolgens een offerte laten maken op wat *jij* in huis wil. Doorgaans liggen KNX en Loxone qua prijs niet ver uit elkaar dan.

Qua programmeren is Loxone echt makkelijker, maar gezien je aangeeft helemaal niet technisch te zijn, vraag ik me af of je zelf de boel wil programmeren? Zo klinkt het niet.

En wat dan beter is? Loxone is een mooi systeem, maar wel kwetsbaarder dan KNX, en een echte vendor-lock-in. Als Loxone het niet maakt, dan kan het niet. KNX is geen product maar een standaard waar 400+ fabrikanten mee werken. Als de een het niet maakt, dan doet de ander het wel.

En tjah, ik zou voor een systeem gaan wat de installateur kent. Vergis je niet hoeveel leergeld je gaat betalen als je de installateur met Loxone laat werken voor de eerste keer.

Wat betreft de uitspraak "KNX installateur laten garanderen dat het hetzelfde kan als Loxone" vind ik een beetje vreemd en zou ik zelf nooit beloven. Er is in KNX heel veel te vinden wat Loxone niet kan....dus Loxone kan dat nooit beloven. En andersom ook niet. Er zijn een paar dingen in Loxone die in KNX ook niet, of niet makkelijk/goedkoop kunnen. Specificaties/functies van een systeem zijn voor jou pas belangrijk als je die functies ook écht gaat gebruiken in jouw huis lijkt me.

Met de route die je nu lijkt te nemen krijg je straks zoiets als dit: "Ja, voor €2500 had ik een muzieksysteem in Loxone, en in KNX kostte het €4000, dus ik heb Loxone voor m'n hele huis gekozen! Overigens heb ik voor muziek gewoon Sonos gepakt hoor. Veel goedkoper. :+ "

Ik ben zeer benieuwd naar jouw lijst met functionaliteiten, en hoe belangrijk die in jouw woning gaan zijn. Wat is het concept wat je wil realiseren?

• Dennis
tss68nl schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:58:
  • Ook de muziek-integratie (hoe brak ook in Loxone, en met vendor lock in) brengt zeer veel kosten met zich mee in KNX. Of eigenlijk, een extra systeem aan KNX, omdat KNX een platform is, geen systeem.
[...]

Met de route die je nu lijkt te nemen krijg je straks zoiets als dit: "Ja, voor €2500 had ik een muzieksysteem in Loxone, en in KNX kostte het €4000, dus ik heb Loxone voor m'n hele huis gekozen! Overigens heb ik voor muziek gewoon Sonos gepakt hoor. Veel goedkoper. :+ "
Is muziek zo lastig te realiseren in KNX? Inderdaad is Sonos of (in mijn geval) HEOS perfect integreerbaar.

Van de HEOS is bijvoorbeeld de HEOS Drive of HEOS Superlink perfect te integreren! Eerste is inclusief versterker, tweede is zonder versterker. Beide mooi in een patchkast te plaatsen.

Als ik ooit de badkamer ga verbouwen koop ik ook zo'n dingetje, lijkt me leuk :*).

• teaser
Moeilijk niet, duur wel.
Als het geld op je rug groeit kun je bv de Asano van Basalte (laten) installeren. Bloedmooi design allemaal, werkt wsl perfect, maar alleen voor weggelegd voor mensen die een nulletje meer of minder vanachter niet opmerken.

• tss68nl
Dennis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:10:
[...]

Is muziek zo lastig te realiseren in KNX? Inderdaad is Sonos of (in mijn geval) HEOS perfect integreerbaar.

Van de HEOS is bijvoorbeeld de HEOS Drive of HEOS Superlink perfect te integreren! Eerste is inclusief versterker, tweede is zonder versterker. Beide mooi in een patchkast te plaatsen.

Als ik ooit de badkamer ga verbouwen koop ik ook zo'n dingetje, lijkt me leuk :*).
HEOS is nog best duur. En inderdaad goed te integreren.... maar weer een apart systeem.

Loxone biedt muziekintegratie binnen het eigen pakket sinds een tijdje. Op zich leuk, maar knalt een flink bedrag op een KNX offerte. Zeker als je de echte audio/KNX systemen gebruikt. Die werken met een centrale server met KNX integratie ingebouwd, en weer eigen touchscreens door het huis. Je bent dan zo 10.000 euro verder voor alleen de audio.

Daardoor zijn de offertes niet te vergelijken. Ga je zelf knutselen met HEOS dan is het al een stuk goedkoper, maar ik had niet het idee dat de vraagsteller zelf wil knutselen.

• Linda03
@tss68nl Bedankt voor de gegeven info, hieronder een posting in een ander forum, deze heeft mij geholpen en kan dit eventueel ook voor anderen doen.

@Linda03 Het is duidelijk dat je niet op zoek bent naar de goedkoopste oplossing, maar wel naar een betaalbare met de meeste zekerheden en garanties. Uw vraag naar een knx demowoning is begrijpelijk maar zelfs moest je die gevonden hebben heb je slechts "een" knx demowoning gevonden en niet "de" knx demowoning. Hiermee bedoel ik dat die demowoning een oplossing is van die installateur maar niet van die fabrikant(en) Om dit te verduidelijken zal ik wat beeldspraak gebruiken. Stel je voor dat uw woning een auto is, dan ben jij op zoek naar een betaalbare auto met fabrieksgarantie. De enige fabrikant die hier het dichts voor in aanmerking komt is Loxone met zijn Loxone standaard concept, dankzij dit concept geven zij de garantie dat alles werkt zoals zij voorop stellen. Dit bewijzen zij dan ook in hun demowoning. Om dit te realiseren leggen zij de installateurs bepaalde regels op en heeft de klant duidelijkheid over wat hij krijgt, met andere woorden zij hebben alle onzekerheden waar zij controle over hebben zoveel mogelijk weggehaald. Alle andere Domotica fabrikanten leveren in principe enkel de componenten, dit laatste kun je het best vergelijken met de auto onderdelen, met als gevolg dat de garantie op de totale installatie bij de installateur ligt en niet bij de fabrikant. Voor de duidelijkheid heb ik het hier niet over de 2jaar standaard garantie van de componenten zelf maar op de geïnstalleerde installatie zelf .Dus als je die vergelijking weer doortrekt wordt er door een garagist uw auto in elkaar gestoken met onderdelen van een fabrikant, of nog erger in het geval van knx, een verzameling van fabrikanten en is ENKEL de garagist verantwoordelijk voor de auto.

Er wordt nogal vlug aangehaald dat Loxone een "gesloten" oplossing is en dat dit dan zogezegd een minpunt is, weet je wat nog een gesloten oplossing is? Rarara EEN AUTO, en niemand heeft hier een probleem mee, dit wordt zelfs verwacht en als een vorm van kwaliteit gezien. De auto industrie bewijst dat je enkel met een gesloten oplossing je als fabrikant de nodige garantie kunt geven. Loxone heeft dit als enige Smart Home oplossing begrepen en heeft zijn stempel al duidelijk op deze markt gezet. Zij zijn de enige fabrikant die het maximum aan hardware garanties geven momenteel https://www.loxone.com/nl...ten-en-het-tuv-sud-zegel/ Geen enkele Domotica oplossing is TÜV gecertificeerd, maar toch blijven zij beweren dat hun hardware oplossingen beter zijn?
Ook de software is erop gericht om zo snel mogelijk een Smart Home oplossing te garanderen https://www.loxone.com/nlnl/release-versie-9-alles-nieuw-kl/
Hoe hard Loxone de markt domineert is duidelijk te zien in hoe kleinere spelers het Loxone verhaal oppikken en kopiëren, zo heeft iedereen het de laatste tijd over hoe belangrijk sensoren wel zijn in alle ruimtes, om echt iets te automatiseren en nu is toevallig ook één knop voldoende voor het sturen van alle verlichting in heel het huis. Ook de 24V led verlichting met het betaalbaar dimmen en het mengen van sferen, het zijn allemaal concepten die Loxone als eerste op de markt gebracht heeft. Met de Loxone standaard is Loxone duidelijk de markt aan het veranderen, zo wordt dit concept standaard door de grootste sleutel-op-de-deur firma's in de Duitstalige regio toegepast.
https://www.loxone.com/de...ner-starke-kooperationen/

En dan kom ik (eindelijk) tot mijn conclusie waarom ik dit zo uitgebreid vertel, de meeste mensen zijn er van overtuigd dat een garagist alle technieken kent die aanwezig zijn in een auto, maar niemand zal van diezelfde garagist zomaar een complete auto willen kopen zonder fabrieksgarantie. Belangrijk hierbij is de nodige kwaliteit en garantie te kunnen garanderen als die garagist (installateur) er niet meer is. Zelfs als een andere garagist die auto verder moet onderhouden zal dit nooit vanzelfsprekend zijn. Met de evolutie die de technieken in de woningen de laatste jaren doormaken komen wij in dezelfde situatie terecht, momenteel is enkel Loxone die dit begrepen heeft.

Dus is de keuze in principe eenvoudig, wat voor installatie wil je uiteindelijk, een Smart Home met installateur garantie of één met fabrieksgarantie? Met het, zoals je zelf aangegeven hebt, gebrek aan technische kennis kan ik natuurlijk het laatste aanbevelen.

• tss68nl
Linda03 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:57:
@tss68nl Bedankt voor de gegeven info, hieronder een posting in een ander forum, deze heeft mij geholpen en kan dit eventueel ook voor anderen doen.
Hoi Linda03. Dat klinkt als een lezing uit het evangelie van Lukske7 :+

Ik ben het niet eens met wegwuiven van de negatieve punten van Loxone zoals het single-point-of-failure, kostenaspect en vendor-lock in alsof ze niet bestaan. Dit zijn wel degelijk negatieve punten van Loxone t.o.v. KNX, en het kan zijn dat ze voor jouw specifieke situatie niet zwaar wegen. Dat zegt echter niets over het systeem, dat zegt iets over jouw specifieke situatie.

En het verhaal over hoe dat Loxone het betaalbaar dimmen van RGBW verlichting heeft uitgevonden? Dat Loxone het concept sensoren heeft uitgevonden? 1-knops bediening voor alle verlichting? (Waarschijnlijk bedoelt hij alles-uit of scenes). Dat is een beetje lachwekkend om aan Loxone toe te schrijven. Die concepten werden al toegepast nog voor Loxone uberhaupt werd opgericht. _O-

Anyway, succes met het bouwen van je huis en het vinden van een installateur. Anders dan sommige mensen je willen laten geloven, wordt ook Loxone gewoon aangelegd door een installateur hoor d:)b Ik denk overigens echt dat je met Loxone de juiste keuze hebt gemaakt voor jou. Je had bij je eerste post al het beste gevoel bij Loxone volgens mij, en inhoudelijk maakt het toch niet uit als je een installateur de boel laat aanleggen en zelf niet er aan wil programmeren en tweaken. Laat je ons nog even het eindresultaat zien wat je hebt gerealiseerd met Loxone? Ik ben altijd wel benieuwd naar mooie huis-projecten met eender welke automatiseringstechniek :*)

[Voor 8% gewijzigd door tss68nl op 01-01-2018 17:48]

• Linda03
tss68nl schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:43:
[...]
Anyway, succes met het bouwen van je huis en het vinden van een installateur. Anders dan sommige mensen je willen laten geloven, wordt ook Loxone gewoon aangelegd door een installateur hoor d:)b Ik denk overigens echt dat je met Loxone de juiste keuze hebt gemaakt voor jou. Je had bij je eerste post al het beste gevoel bij Loxone volgens mij, en inhoudelijk maakt het toch niet uit als je een installateur de boel laat aanleggen en zelf niet er aan wil programmeren en tweaken. Laat je ons nog even het eindresultaat zien wat je hebt gerealiseerd met Loxone? Ik ben altijd wel benieuwd naar mooie huis-projecten met eender welke automatiseringstechniek :*)
Ben jij zeker dat wat Lukske beweert allemaal niet waar is? Iemand vinden voor het installeren was zeker geen probleem, bovendien heb ik van alle loxone installateurs zo goed als dezelfde offerte terug gekregen dus dat van die loxone standaard is waar. Bestaat er dan zoiets als een knx standaard installatie? Het is niet dat ik nog niet in een knx woning geweest ben, ik ben er ondertussen in 4 geweest, deze waren altijd anders, de grootste installatie was de woning van de architect zelf en deze was zeker niet hetzelfde als de loxone demowoning, al die knopjes die er overal staan, ik geloof zelfs meer dan 100? Het is mij pas duidelijk geworden na mijn bezoek in de loxone demowoning, maar het grootste nut van domotica is toch om alles eenvoudiger te maken, of niet? Het is vooral om dit laatste dat ik erop sta om hetzelfde te hebben als loxone. Ook werden mij in de loxone demowoning zaken getoond waar geen enkel knx installateur iets over verteld heeft, zoals dat je woning via de muziekinstallatie je van alles kan melden, daar ik nogal vergeetachtig ben is dit super. Dat alles werkt zonder knoppen is zeker een grote plus en dat er overal dan nog maar een paar knoppen staan met overal dezelfde bediening is super, na 5 minuten kon ik heel de demowoning bedienen, die knop in het keukenblad moet ik ook zeker hebben. Door hun concept is de woning verder ook heel geschikt voor oudere mensen of mensen met een handicap, allemaal elementen die bij geen enkel knx installateur ter sprake zijn gekomen.

Ik wil je geloven dat wat Lukske zegt niet helemaal klopt, maar wat het voor mij zo geloofwaardig maakt is dat ik zijn verhaal in de gekregen knx offertes duidelijk zie, geen enkele offerte is hetzelfde en overal enkel maar knoppen.
Ook jij beweert dat knx goedkoper is maar telkens ik een offerte krijg is die beduidend duurder en zoals Lukske mij duidelijk gemaakt heeft, zonder enige garantie op goede werking, dat is met loxone toch duidelijk anders. Ben jij al in die woning geweest?

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 10:16
tss68nl schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:26:
[...]

Beter kan je:
  • Met maximaal 3 spots x 4 kanalen kom je op 96W(lampen max) + 25W(driver max) = 121W. Eén 240W voeding per driver is dus compleet overbodig. Je kan dus twee drivers op één voeding runnen, óf je kan HLG-120H-30 voorzien per driver. Houdt er wel rekening mee dat een voeding niet 100% effectief is bij lage belasting.....dus dat het vaak beter is meerdere drivers samen op één voeding te gooien.
Kortom, beter niet op Voltus afgaan. Ze hebben veel spullen, maar niet zo veel verstand van wat ze verkopen. Beter haak je iemand aan die echt verstand heeft van LED verlichting en ontwerpen van dat systeem :+
En gelukkig zit jij in dit topic ;-) Ik snap alleen niet de 3 spots x 4 kanalen. Ik kan toch per kanaal een spot aansturen?

Ik begrijp het goed dat je dus beter uit kunt gaan van een separate voeding en driver(s) die je op deze voeding aansluit? Hoe kies je dan de voeding het beste? In mijn geval ga ik in eerste instantie 3 spots van de keuken aansturen die ik wil kunnen dimmen. Al het andere qua led (woonkamer centraaldozen + badkamer) komen in een later stadium mogelijk erbij.

Inmiddels zijn we druk bezig in het huis. Om een indruk te geven van de buizeninvoer richting de meterkast van de 1e verdieping en de zolder.

Buizeninvoer meterkast

De buizen komen redelijk overeen met het "initiële" ontwerp. Maar er zijn toch een aantal buizen bijgekomen voor het praktische (bv binaire uitgang rookmelder). Twee aanvoeren in onze slaapkamer ipv één.

Inmiddels heb ik de lite-licentie ook binnen en kan ik gaan nadenken over de opzet van de groepsadressen. Ik heb ook al even teruggekeken in het topic en op het forum van onze duitse vrienden. Daar zit een generator-tool maar daar snap ik nog niet alle afkortingen van en deze zet het ook wel erg ruim op bij bv de Gira mini-sensor.

[Voor 6% gewijzigd door GerjanT op 01-01-2018 23:00. Reden: Thumbnail verplaatst]

• Dennis
Linda03 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:51:
Ben jij zeker dat wat Lukske beweert allemaal niet waar is? Iemand vinden voor het installeren was zeker geen probleem, bovendien heb ik van alle loxone installateurs zo goed als dezelfde offerte terug gekregen dus dat van die loxone standaard is waar. Bestaat er dan zoiets als een knx standaard installatie? Het is niet dat ik nog niet in een knx woning geweest ben, ik ben er ondertussen in 4 geweest, deze waren altijd anders, de grootste installatie was de woning van de architect zelf en deze was zeker niet hetzelfde als de loxone demowoning, al die knopjes die er overal staan, ik geloof zelfs meer dan 100? Het is mij pas duidelijk geworden na mijn bezoek in de loxone demowoning, maar het grootste nut van domotica is toch om alles eenvoudiger te maken, of niet? Het is vooral om dit laatste dat ik erop sta om hetzelfde te hebben als loxone. Ook werden mij in de loxone demowoning zaken getoond waar geen enkel knx installateur iets over verteld heeft, zoals dat je woning via de muziekinstallatie je van alles kan melden, daar ik nogal vergeetachtig ben is dit super. Dat alles werkt zonder knoppen is zeker een grote plus en dat er overal dan nog maar een paar knoppen staan met overal dezelfde bediening is super, na 5 minuten kon ik heel de demowoning bedienen, die knop in het keukenblad moet ik ook zeker hebben. Door hun concept is de woning verder ook heel geschikt voor oudere mensen of mensen met een handicap, allemaal elementen die bij geen enkel knx installateur ter sprake zijn gekomen.

Ik wil je geloven dat wat Lukske zegt niet helemaal klopt, maar wat het voor mij zo geloofwaardig maakt is dat ik zijn verhaal in de gekregen knx offertes duidelijk zie, geen enkele offerte is hetzelfde en overal enkel maar knoppen.
Ook jij beweert dat knx goedkoper is maar telkens ik een offerte krijg is die beduidend duurder en zoals Lukske mij duidelijk gemaakt heeft, zonder enige garantie op goede werking, dat is met loxone toch duidelijk anders. Ben jij al in die woning geweest?
Sorry hoor, maar volgens mij moet je even leren lezen.

Logisch dat je overal dezelfde offerte krijgt. Om maar even bij die auto's uit jouw voorbeeld te blijven: als je bij vier garages dezelfde Volkswagen bestelt, krijg je ook vier keer dezelfde prijs. Er zijn echter ook andere merken. En als je een auto wilt met vier wielen en cruise control dan zal de Skoda goedkoper zijn dan de Audi.

Nee er bestaat geen standaard KNX-installatie en dat is nou net de crux. Je kunt alles zelf (laten) maken. Dat de ene installateur duurder is dan de andere is ook niet zo raar. De ene heeft misschien slimmere trucjes waardoor het goedkoper kan.

En wat is er nou met die knopjes? Ik heb KNX en heb beneden geen enkel knopje meer. Natuurlijk kan dat ook. De vraag is echter wat je wilt. Lelijke knopjes, mooie knopjes, geen knopjes. Heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Maar het kan. Die knop in het keukenblad van Loxone (Touch surface) is volgens mij wel redelijk nieuw en uniek, zover ik kan vinden is dat er nog niet voor KNX.

Oja leuk hoor die TÜV certificering. In Nederland heet dat KEMA KEUR. En alles in Europa heeft een CE-certificering en alle KNX-produkten hebben dat dus ook, anders mag het niet eens verkocht worden :z.

• tss68nl
Linda03 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:51:
Ben jij zeker dat wat Lukske beweert allemaal niet waar is?
Ben je er zeker van dat je hebt begrepen wat ik schreef? Ik heb aangegeven dat je in het algemeen niet de verschillen tussen Loxone en KNX zomaar van tafel kan vegen. Dat het voor jou het beste systeem is omdat je geen problemen hebt met een SPOF of vendor-lock-in, wil niet zeggen dat het geen verschil blijft tussen de twee systemen en dat dat voor andere mensen anders kan zijn.

Verder heb ik je oprecht succes gewenst met je bouw, en het zoeken van een installateur voor Loxone. Dat was niet negatief bedoeld zoals jij hem volgens mij leest. Ik wens je echt succes met het starten van de bouw, en ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Ook jij beweert dat knx goedkoper is maar telkens ik een offerte krijg is die beduidend duurder en zoals Lukske mij duidelijk gemaakt heeft, zonder enige garantie op goede werking, dat is met loxone toch duidelijk anders.
Telkens? Op 30 december had je nog maar 1 offerte voor KNX gehad? Al die KNX installateurs hadden op oudjaarsdag niets te doen zeker? :) En niet alleen dat, maar op 30 december in de middag geef je aan dat je nog geen KNX woning hebt bezocht, en of wij een demowoning weten. Op 1 Januari geef je aan 4 KNX woningen te hebben bezocht. Drukke oudjaarsdag gehad zeg. Wonen die allemaal vlak bij elkaar, of ben je echt de hele dag aan het rijden geweest?

Weet je, zoals ik eerder al heb gezegd maar blijkbaar niet duidelijk genoeg: er is geen 'beter' systeem. Je kan enkel er achter komen dat Loxone voor jou beter is op basis van je eisen en wensen. Discussie voeren over welk systeem beter is zonder concreet referentiekader is echt nutteloos.

Dat andere forum, waar jij en Lukske7 over KNX en Loxone praten, wil je me die link eens sturen? Leuk, nog een Nederlands/Belgisch forum er bij over domotica systemen!

Nogmaals, ik denk echt dat Loxone het beste systeem voor jou is. Je bent er helemaal fan van, en ook Lukske heeft je goed overtuigd van de voordelen. Ik ga me niet bemoeien met die keuze, dat is namelijk ieder voor zich en persoonlijke smaak. Ook heb ik geen enkele behoefte om slecht te praten over Loxone, maar de onzin die over KNX werd geroepen moest ik wel even rechtzetten in het KNX topic, dat zal je vast wel begrijpen.

Wat ik niet snap: je hebt toch duidelijk je keuze gemaakt voor Loxone? Top! Maar dan zijn alle voors/tegens wat betreft Loxone en KNX toch volstrekt irrelevant? Focus je liever op je eigen plan, daar gaat al genoeg tijd in zitten :)

Stuur je even de link van de conversatie tussen jou en Lukske? Kunnen we alle details lezen zonder dat we het KNX topic er mee vol hoeven te zetten :)

• tss68nl
GerjanT schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:58:
En gelukkig zit jij in dit topic ;-) Ik snap alleen niet de 3 spots x 4 kanalen. Ik kan toch per kanaal een spot aansturen?
Op de nette manier zet je spots in serie, en kan je inderdaad van deze specifieke spot maar 1 spot per kanaal kwijt. Maar je kan er ook 3 parallel zetten. Dat is iets minder netjes om twee redenen:
  • Niet alle spots vragen evenveel vermogen, dus bij dezelfde spanning, zal de ene net iets feller branden dan de ander. Vaak wel op te lossen door al je lampen door te meten, en ze in groepjes van 3 te gebruiken die het meest op elkaar lijken.
  • Het risico op doorbranden: je stelt op het kanaal 3x de nominale stroom voor 1 spot in, er van uit gaande dat die verwerkt wordt door 3 spots. Maar als er 1 kapot gaat, dan krijgen de andere twee 1.5x hun nominale vermogen voor hun kiezen. Dat trekken ze wel even, maar niet lang.
Ik doelde dus op de minder nette manier. Dan vraagt de driver met spots nog steeds maar max 120W. Was om aan te tonen dat die theoretische 180W helemaal niet voorzien hoeft te worden door de voeding. Die haal je toch nooit.
Ik begrijp het goed dat je dus beter uit kunt gaan van een separate voeding en driver(s) die je op deze voeding aansluit? Hoe kies je dan de voeding het beste? In mijn geval ga ik in eerste instantie 3 spots van de keuken aansturen die ik wil kunnen dimmen. Al het andere qua led (woonkamer centraaldozen + badkamer) komen in een later stadium mogelijk erbij.
Het ligt een beetje aan de parameters van de spot. Er zijn ook drivers die 57 volt per kanaal kunnen leveren, daar sluit je moeiteloos 3 spots op aan in serie die op ongeveer 15V nominaal draaien.
Inmiddels zijn we druk bezig in het huis. Om een indruk te geven van de buizeninvoer richting de meterkast van de 1e verdieping en de zolder.

[afbeelding]

De buizen komen redelijk overeen met het "initiële" ontwerp. Maar er zijn toch een aantal buizen bijgekomen voor het praktische (bv binaire uitgang rookmelder). Twee aanvoeren in onze slaapkamer ipv één.

Inmiddels heb ik de lite-licentie ook binnen en kan ik gaan nadenken over de opzet van de groepsadressen. Ik heb ook al even teruggekeken in het topic en op het forum van onze duitse vrienden. Daar zit een generator-tool maar daar snap ik nog niet alle afkortingen van en deze zet het ook wel erg ruim op bij bv de Gira mini-sensor.
Dat ziet er al goed uit qua aantallen buis :) Opzet groepsadressen is een verhaal apart en wel een groot pluspunt als je er vooraf goed over nadenkt. Hoe ik het meestal in mn hoofd heb:
0..31 - Kamer / ruimte nummer
0..7 - Type groep (0=centraal, 1=schakelen, 2=status, 3=sensoren,4=klimaat ...etc o.i.d.)
0..255 - Daadwerkelijke GA's, ingedeeld per tiental voor de eerste 200 (zodat je meerdere switches kwijt kan bijvoorbeeld voor een dimbare lamp die aan/uit kan, percentage, dim-op/neer etc), laatste 50 individuele items.

In de KNX documentatie is de indeling wat meer toegespitst op grote kantoorgebouwen en hotels, en wordt de hoofdgroep meestal gebruikt voor verdiepingen of zelfs hele gebouwen. Voor een woonhuis is dat niet nodig en steek je jezelf in een zeer ruim jasje door het zoals bovenstaand te doen.

• teaser
tss68nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 02:51:
Stuur je even de link van de conversatie tussen jou en Lukske? Kunnen we alle details lezen zonder dat we het KNX topic er mee vol hoeven te zetten :)
https://www.bouwinfo.be/f.../het-grote-domotica-topic
;)
Ik ben maar niet op zijn verhaal ingegaan, bij sommige mensen is dat zinloos (in dat topic zijn nog dergelijke 'Loxone-strijders' te vinden).

[Voor 17% gewijzigd door teaser op 02-01-2018 07:53]

• tss68nl
teaser schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:50:
https://www.bouwinfo.be/f.../het-grote-domotica-topic
;)
Ik ben maar niet op zijn verhaal ingegaan, bij sommige mensen is dat zinloos (in dat topic zijn nog dergelijke 'Loxone-strijders' te vinden).
Dat is het lastige van een algemeen domotica topic, je hebt de voortdurende 'strijd' tussen verschillende systemen welke helemaal niet bestaat. Maar een enkeling maakt er zich druk om, en dat zijn meestal mensen die hands-on juist helemaal geen ervaring hebben.

Inderdaad is dat zonde om tijd en energie in te steken. Ik vind wel dat in een KNX topic, een aantal onwaarheden over KNX recht gezet moeten worden. Wat er verder over Loxone wordt geroepen zal me worst wezen. Alleen al het feit dat er reclame gemaakt moet worden voor Loxone in een KNX topic, geeft al aan dat de zogenaamde dominantie in ieder geval ver te zoeken is.

Wat me wel heel erg opvalt: Verschrikkelijk om te zien hoe mensen het niet vragen naar persoonlijke voorkeur en wensen, zien als een pluspunt van een leverancier?! Dan gaat bij mij echt het licht uit. Maar dat zal wel aan het karakter van Tweakers liggen. We zitten hier met allemaal mensen die zelf hun systeem willen samenstellen/aanleggen/bedenken, en hebben derhalve ook een sterke mening over hoe ons systeem er uit moet komen te zien. Dan is het lastig voor te stellen, vind ik, dat er ook mensen zijn die domotica willen, maar er helemaal niet over na wíllen denken wat het voor hun moet doen. Waarom wil je het dan?

@teaser : Je bent lekker druk zo te zien, met nog een extra topic ernaast te onderhouden _/-\o_ Hier ben je ook niet bijster inactief zeg maar ;)

[Voor 4% gewijzigd door tss68nl op 02-01-2018 12:31]

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 12:22
GerjanT schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:58:
[...]

[afbeelding]
Kort vraagje volledig off topic >:) , moet daar geen isolatie onder die vloerverwarming komen?
Lijkt me dat de vloerverwarming rechtstreeks op de beton geplaatst is.

• tss68nl
Dennis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:10:
[...]

Dennis, kan je wat meer vertellen over de integratie van HEOS met KNX? Zijn daar resources over te vinden?

Zelf heb ik wel een aantal nieuwere Denon receivers staan, en die stuur ik aan via een telnet poort. Maar daar moet ik dus wel via een logicmachine een soort mini-driver voor schrijven om het gekoppeld te krijgen op KNX.

Ik krijg van jou het idee dat HEOS + KNX native werkt?

• tss68nl
carlw schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:51:
[...]

Kort vraagje volledig off topic >:) , moet daar geen isolatie onder die vloerverwarming komen?
Volgens mij is dit een verdiepingsvloer. Dan is het niet erg dat er geen isolatie onder zit, omdat de ruimte eronder immers ook kamertemperatuur heeft. En als je je vloerverwarming in de zomer voor koeling wil gebruiken, dan is zonder isolatie aan te raden, omdat je dan het plafond koelt, wat veel effectiever is dan alleen de vloer koelen.

Veel beganegrond vloeren zijn vanonder voorzien van 20+cm tempex. Dan is isolatie ook niet nodig, omdat je dan de hele betonplaat gebruikt als warmteopslag. Je vloerverwarming wordt er niet veel trager van, omdat de straling nog steeds redelijk snel het oppervlak bereikt, maar als hij langer aan staat, wordt de temperatuur ook bij PWM sturen, toch heel erg constant. Ik 'puls' ook warmte in de vloer, die wordt afgevlakt door de massa beton.

• teaser
tss68nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:58:
[...]Dan is het lastig voor te stellen, vind ik, dat er ook mensen zijn die domotica willen, maar er helemaal niet over na wíllen denken wat het voor hun moet doen. Waarom wil je het dan?
Mooi glimmend foldertje in de handen gedrukt gekregen van een verkoper?
Om op te kunnen scheppen tegen de buren?
Gewoon geld teveel? "En had meneer ook graag domotica gehad in zijn nieuwe villa?" "Oh, ja hoor, doe maar."
@teaser : Je bent lekker druk zo te zien, met nog een extra topic ernaast te onderhouden _/-\o_ Hier ben je ook niet bijster inactief zeg maar ;)
Dit is eerder het extra topic, naast bouwinfo :)

• GerjanT
carlw schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:51:
[...]

tss68nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Volgens mij is dit een verdiepingsvloer. Dan is het niet erg dat er geen isolatie onder zit, omdat de ruimte eronder immers ook kamertemperatuur heeft. En als je je vloerverwarming in de zomer voor koeling wil gebruiken, dan is zonder isolatie aan te raden, omdat je dan het plafond koelt, wat veel effectiever is dan alleen de vloer koelen.

Veel beganegrond vloeren zijn vanonder voorzien van 20+cm tempex. Dan is isolatie ook niet nodig, omdat je dan de hele betonplaat gebruikt als warmteopslag. Je vloerverwarming wordt er niet veel trager van, omdat de straling nog steeds redelijk snel het oppervlak bereikt, maar als hij langer aan staat, wordt de temperatuur ook bij PWM sturen, toch heel erg constant. Ik 'puls' ook warmte in de vloer, die wordt afgevlakt door de massa beton.
klopt inderdaad. Het is de verdiepingsvloer. Op de begane grond is iets van 3mm isolatie aangebracht. Meer om een "kleine" buffer te vormen zodat in eerste instantie de dekvloer warm wordt. Daarna alsnog de kanaalplaatvloer, daaronder zit inderdaad 20 cm isolatie. Dat is een mooie accumulator voor zowel het verwarmen als het koelen in de zomer. Er zit namelijk een warmtepomp in het huis (daar zal ik de komende dagen in het desbetreffende topic ook nog even posten ;-) ).
tss68nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 03:13:
[...]

Ik doelde dus op de minder nette manier. Dan vraagt de driver met spots nog steeds maar max 120W. Was om aan te tonen dat die theoretische 180W helemaal niet voorzien hoeft te worden door de voeding. Die haal je toch nooit.

[...]

Het ligt een beetje aan de parameters van de spot. Er zijn ook drivers die 57 volt per kanaal kunnen leveren, daar sluit je moeiteloos 3 spots op aan in serie die op ongeveer 15V nominaal draaien.
Ik snap het nog niet helemaal, kortom nog even iets om in te verdiepen. Zoals al in een eerdere post aangegeven ga ik de led aansturen vanuit de zolder. Ik ga van daaruit naar twee opbouwdozen toe en van daaruit in de koof naar de ledlampen. Het zijn drie of vier lampen dus ik moet dan twee opbouwdozen maken met daarin elk vier draden. Is er nog iets van een kleurcodering? of kan ik gewoon bruin/blauw en zwart/grijs 2.5mm2 gebruiken?
tss68nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 03:13:

[...]

Dat ziet er al goed uit qua aantallen buis :) Opzet groepsadressen is een verhaal apart en wel een groot pluspunt als je er vooraf goed over nadenkt. Hoe ik het meestal in mn hoofd heb:
0..31 - Kamer / ruimte nummer
0..7 - Type groep (0=centraal, 1=schakelen, 2=status, 3=sensoren,4=klimaat ...etc o.i.d.)
0..255 - Daadwerkelijke GA's, ingedeeld per tiental voor de eerste 200 (zodat je meerdere switches kwijt kan bijvoorbeeld voor een dimbare lamp die aan/uit kan, percentage, dim-op/neer etc), laatste 50 individuele items.

In de KNX documentatie is de indeling wat meer toegespitst op grote kantoorgebouwen en hotels, en wordt de hoofdgroep meestal gebruikt voor verdiepingen of zelfs hele gebouwen. Voor een woonhuis is dat niet nodig en steek je jezelf in een zeer ruim jasje door het zoals bovenstaand te doen.
Ja ik ga daar nog eens goed over nadenken. De GA-wizard van onze duitse vrienden is daarin nodeloos complex lijkt het. Ik zal mijn denkrichting binnenkort ook even posten.

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05 09:16
Ook wij gaan nieuw bouwen en ik wil bedrade domotica installeren. Ik volg vol interesse de discussies, vragen en antwoorden in deze fora. Er is heel veel nuttige informatie te vinden over topologie, kabels, kasten, enz.

Ik mis eigenlijk twee onderwerpen; (1) ondersteuning bij de configuratie van een (KNX) netwerk en (2) de gebruikersvriendelijkheid van app's op het netwerk.

Ik zou in de toekomst graag ondersteund worden bij het configureren van complexere processen als de verwarming per kamer, zonwering, enz. Ik kan niet programmeren, wil het configureren niet helemaal uitbesteden aan een installateur en zoek dus een 'slim' platform dat mij hierbij ondersteunt.

Om het draagvlak in het gezin te vergroten is het ook handig om een goede app te hebben waarin de functies op een gebruikersvriendelijke manier aangeroepen kunnen worden. En het moet gewoon werken, HUE en SONOS worden bv goed begrepen en veel gebruikt.

Een optie zou een combinatie zijn van KNX (basiscomponenten) en Loxone zijn (met alle voor- en nadelen die hierboven beschreven zijn).

Wat zouden andere gebruikersvriendelijke opties zijn op een KNX netwerk?
Gira X1, ABB, Schneider Electric (homeLYnk)?

Het gaat me dus niet om de harde techniek (KNX), maar om de ondersteuning in het gebruik van de techniek.

• Dennis
@barbuitenhuis Ik heb de Gira X1 en dat ding bevalt me eigenlijk prima. SONOS heb ik geen ervaring mee, maar integratie met HUE werkt bij mij prima.

@tss68nl Tja wat is native? Ik ga het met OpenHAB doen (helaas is mijn RPi dit keer geheel overleden dus moet even RMA doen), maar het kan ook met de BAB-Tec module. Vziw is er nog geen 'direct' apparaat zoals de ISE Sonos gateway.

Als het bij mij werkt kom ik er wel op terug, óf ik plaats hier een video hoe ik het bedien vanaf de X1 :).

• teaser
barbuitenhuis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:23:
Ook wij gaan nieuw bouwen en ik wil bedrade domotica installeren. Ik volg vol interesse de discussies, vragen en antwoorden in deze fora. Er is heel veel nuttige informatie te vinden over topologie, kabels, kasten, enz.

Ik mis eigenlijk twee onderwerpen; (1) ondersteuning bij de configuratie van een (KNX) netwerk en (2) de gebruikersvriendelijkheid van app's op het netwerk.

Ik zou in de toekomst graag ondersteund worden bij het configureren van complexere processen als de verwarming per kamer, zonwering, enz. Ik kan niet programmeren, wil het configureren niet helemaal uitbesteden aan een installateur en zoek dus een 'slim' platform dat mij hierbij ondersteunt.

Om het draagvlak in het gezin te vergroten is het ook handig om een goede app te hebben waarin de functies op een gebruikersvriendelijke manier aangeroepen kunnen worden. En het moet gewoon werken, HUE en SONOS worden bv goed begrepen en veel gebruikt.

Een optie zou een combinatie zijn van KNX (basiscomponenten) en Loxone zijn (met alle voor- en nadelen die hierboven beschreven zijn).

Het gaat me dus niet om de harde techniek (KNX), maar om de ondersteuning in het gebruik van de techniek.
Wat je eigenlijk bedoelt is een visualisatie/logicaserver. Dus een centrale component die ofwel rechtstreeks op de KNX bus zit (bv Loxone, Gira X1) ofwel via een IP interface met apparaten op de bus communiceert. Hierop draait dan software waarmee je extra logische functies kan implementeren en een (web)server die de juiste visualisatiedata voorziet voor een app die op je telefoon draait.

Een aantal onder ons gebruiken OpenHab, dat is open source software dat je zelf op een servertje installeert en zelf helemaal configureert. Niet echt wat je zoekt dus, maar wel goedkoop.
Sommigen hier zijn fan van LogicMachine. Daar moet je gelijk al een redelijk bedrag voor neertellen maar dit komt al meer in de buurt van wat je zoekt. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Gelijkaardige oplossingen zijn xxTer, ayControl en iRidium.

• tss68nl
teaser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:10:
[...]

Wat je eigenlijk bedoelt is een visualisatie/logicaserver. Dus een centrale component die ofwel rechtstreeks op de KNX bus zit (bv Loxone, Gira X1) ofwel via een IP interface met apparaten op de bus communiceert. Hierop draait dan software waarmee je extra logische functies kan implementeren en een (web)server die de juiste visualisatiedata voorziet voor een app die op je telefoon draait.

Een aantal onder ons gebruiken OpenHab, dat is open source software dat je zelf op een servertje installeert en zelf helemaal configureert. Niet echt wat je zoekt dus, maar wel goedkoop.
Sommigen hier zijn fan van LogicMachine. Daar moet je gelijk al een redelijk bedrag voor neertellen maar dit komt al meer in de buurt van wat je zoekt. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Gelijkaardige oplossingen zijn xxTer, ayControl en iRidium.
Een LogicMachine (hetzelfde als een homeLYnk) wordt je zonder programmeerkennis aardig ongelukkig van.

xxter is inderdaad wel een oplossing en iRidium is qua interface erg mooi. Daarnaast kan je naar de Gira X1 ook eens kijken naar de Gira G1. Dat zijn schermen die je aan de muur kunt hangen op een centraal punt en je hele huis mee kan bedienen. Als je iPhone gebruikt kan je ook eens kijken naar siri integratie. Ik geloof dat xxter dat voor elkaar heeft, en dan zeg je gewoon tegen Siri "dat je TV wil kijken in de woonkamer", of "Siri, ik ga koken".

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Linda03 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:57:
Dit ruikt echt van ver idd naar Lukske7.... Ik had mij voorgenomen om ooit nog eens de post van hem op te zoeken en daar wat reactie op te geven, heerlijk stukje proza weet die man te schrijven...

En we hebben nog gelijk ook :+ :

https://www.bouwinfo.be/f...ic?page=8#comment-2683008

Mag ik hieruit besluiten dat je al gekozen hebt?
@Linda03 Het is duidelijk dat je niet op zoek bent naar de goedkoopste oplossing, maar wel naar een betaalbare met de meeste zekerheden en garanties.
[...]
Uw vraag naar een knx demowoning is begrijpelijk maar zelfs moest je die gevonden hebben heb je slechts "een" knx demowoning gevonden en niet "de" knx demowoning.
en "de" Loxone-demo-woning bestaat wel?
Hiermee bedoel ik dat die demowoning een oplossing is van die installateur maar niet van die fabrikant(en) Om dit te verduidelijken zal ik wat beeldspraak gebruiken. Stel je voor dat uw woning een auto is, dan ben jij op zoek naar een betaalbare auto met fabrieksgarantie.
Leuk hoor, maar een KNX installateur krijgt ook regeltjes opgelegd. Wie zegt dat die "garagist" van Loxone deze ook volgt?
De enige fabrikant die hier het dichts voor in aanmerking komt is Loxone met zijn Loxone standaard concept, dankzij dit concept geven zij de garantie dat alles werkt zoals zij voorop stellen. Dit bewijzen zij dan ook in hun demowoning. Om dit te realiseren leggen zij de installateurs bepaalde regels
KNX geeft die garantie ook, dat heet "certificering"... Iedere KNX-component wordt gecertificeerd door KNX Assoc zelf en garandeert interoperabiliteit tussen de componenten zodat alles werkt zoals KNX vooropstelt. Ja je moet parametriseren, maar dat moet met Loxone ook? En als je daar fouten in maakt dan ben je aangewezen op de fabrikant, of dat nu Loxone is of MDT/Gira/Basalte....
op en heeft de klant duidelijkheid over wat hij krijgt, met andere woorden zij hebben alle onzekerheden waar zij controle over hebben zoveel mogelijk weggehaald. Alle andere Domotica fabrikanten leveren in principe enkel de componenten, dit laatste kun je het best vergelijken met de auto onderdelen, met als gevolg dat de garantie op de totale installatie bij de installateur ligt en niet bij de fabrikant. Voor de duidelijkheid heb ik het hier niet over de 2jaar standaard garantie van de componenten zelf maar op de geïnstalleerde installatie zelf .Dus als je die vergelijking weer doortrekt wordt er door een garagist uw auto in elkaar gestoken met onderdelen van een fabrikant, of nog erger in het geval van knx, een verzameling van fabrikanten en is ENKEL de garagist verantwoordelijk voor de auto.
Als je problemen hebt met Loxone, wie mag het dan oplossen? Juist ja, de installateur... Of komt de Loxone engineer vanuit Oostenrijk even langs bij jou om het probleem op te lossen? Heb jij bij een garagist ooit al iemand uit Ingolstadt Audi zien langskomen om het probleem op te komen lossen? Neen... Ik had overlaatst een (achteraf gezien) lompe vraag mbt een MDT-actor: gebeld en binnen het uurtje verdergeholpen...
Er wordt nogal vlug aangehaald dat Loxone een "gesloten" oplossing is en dat dit dan zogezegd een minpunt is, weet je wat nog een gesloten oplossing is? Rarara EEN AUTO, en niemand heeft hier een probleem mee, dit wordt zelfs verwacht en als een vorm van kwaliteit gezien. De auto industrie bewijst dat je enkel met een gesloten oplossing je als fabrikant de nodige garantie kunt geven.
Zo... Dus ik kan zelf mijn uitlaat niet vervangen? Ik kan mijn motor niet tunen? Ik kan geen ander navigatiesysteem installeren? Die vergelijking haal je zo ook onderuit.

KNX en Loxone zijn wat dat betreft KRAK gelijk: je parametriseert gewoon dingen, of je dat nu via ETS of de Loxone-tool maakt geen fluit uit.
Loxone heeft dit als enige Smart Home oplossing begrepen en heeft zijn stempel al duidelijk op deze markt gezet. Zij zijn de enige fabrikant die het maximum aan hardware garanties geven momenteel https://www.loxone.com/nl...ten-en-het-tuv-sud-zegel/ Geen enkele Domotica oplossing is TÜV gecertificeerd, maar toch blijven zij beweren dat hun hardware oplossingen beter zijn?
Ook de software is erop gericht om zo snel mogelijk een Smart Home oplossing te garanderen https://www.loxone.com/nlnl/release-versie-9-alles-nieuw-kl/
Hoe hard Loxone de markt domineert is duidelijk te zien in hoe kleinere spelers het Loxone verhaal oppikken en kopiëren, zo heeft iedereen het de laatste tijd over hoe belangrijk sensoren wel zijn in alle ruimtes, om echt iets te automatiseren en nu is toevallig ook één knop voldoende voor het sturen van alle verlichting in heel het huis. Ook de 24V led verlichting met het betaalbaar dimmen en het mengen van sferen, het zijn allemaal concepten die Loxone als eerste op de markt gebracht heeft. Met de Loxone standaard is Loxone duidelijk de markt aan het veranderen, zo wordt dit concept standaard door de grootste sleutel-op-de-deur firma's in de Duitstalige regio toegepast.
https://www.loxone.com/de...ner-starke-kooperationen/
:+

Zo zijn er ook legio aan "starke partner" te vinden voor andere woningen en dan met KNX. Het klinkt hier alsof er niks anders en beters bestaat als Loxone en "de standaard". Tja... Als je de enige bent die het doet kan je moeilijk over "de standaard" spreken natuurlijk :+
En dan kom ik (eindelijk) tot mijn conclusie waarom ik dit zo uitgebreid vertel, de meeste mensen zijn er van overtuigd dat een garagist alle technieken kent die aanwezig zijn in een auto, maar niemand zal van diezelfde garagist zomaar een complete auto willen kopen zonder fabrieksgarantie. Belangrijk hierbij is de nodige kwaliteit en garantie te kunnen garanderen als die garagist (installateur) er niet meer is. Zelfs als een andere garagist die auto verder moet onderhouden zal dit nooit vanzelfsprekend zijn. Met de evolutie die de technieken in de woningen de laatste jaren doormaken komen wij in dezelfde situatie terecht, momenteel is enkel Loxone die dit begrepen heeft.

Dus is de keuze in principe eenvoudig, wat voor installatie wil je uiteindelijk, een Smart Home met installateur garantie of één met fabrieksgarantie? Met het, zoals je zelf aangegeven hebt, gebrek aan technische kennis kan ik natuurlijk het laatste aanbevelen.
Ik wil een toekomstgerichte installatie. Ik ga ook even voor beeldspraak: hoe zou jij het vinden als binnen 30 jaar iemand binnenwandelt omdat een van je Vynckier automaten stuk is en zegt "oei! Da zijn nog Vynckiers van vroeger, die elektriciteit die daar door loopt is nie meer compatibel met uw nieuwe automaten, ja zeg we gaan alle Vynckier automaten moeten vervangen door Schneiders".

Goed goed, wie zegt dat KNX tegen dan nog dezelfde standaard gebruikt? Niemand, maar met honderden KNX-fabrikanten er achter verwacht ik niet dat dat protocol dermate wijzigt dat er geen backward compatibility is. Met slechts een fabrikantje (Loxone) er achter ligt dat wat anders... :+

Tot slot: zo raar is dat niet hoor. Ik ga er vanuit dat je Niko kent? Die jongens hebben het ook ooit eens geflikt om hun hele systeem om te gooien van Nikobus naar Niko Home Control. 5 jaar later stond iedereen daar met zijn Nikobus :X . "Zeg euhm Jos den elentrikker, mijne Nikobus dimmer is kapot", "God menneke, da is nu spijtig, die mannen van Niko zijn daarmee gestopt, da gaan ik ff moeten uitzoeken"

Oh ja, juist, ze hebben een tussenmodule gemaakt omdat ze toch ergens het idee hadden van "Shit zeg, das niet goed voor onze markt":

https://www.niko.eu/nlbe/artikel/550-00505

OEEEEEEEPS!
Er is geen feedback mogelijk tussen de actoren van de Nikobus installatie en die van de Niko Home Control installatie.
Als ik dit soort dingen lees en ik denk dan aan Loxone dan denk ik "Met alle Chinezen, maar niet met den deze".

[Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2018 12:50]

Vandaag even niets

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Dennis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:56:
[...]
Die knop in het keukenblad van Loxone (Touch surface) is volgens mij wel redelijk nieuw en uniek, zover ik kan vinden is dat er nog niet voor KNX.
http://www.enertex.de/e-proxytouch.html

Vandaag even niets

• tss68nl
Nice :+

Mijn god, heb je dat filmpje gezien waar een man van middelbare leeftijd onder het genot van een stukje klassieke muziek als een volleerd psychopaat over een tegeltje van z'n bad zit te wrijven? :Y
*O*
Ze weten het wel te verkopen zeg :F

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

tss68nl schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Nice :+

Mijn god, heb je dat filmpje gezien waar een man van middelbare leeftijd onder het genot van een stukje klassieke muziek als een volleerd psychopaat over een tegeltje van z'n bad zit te wrijven? :Y

Ze weten het wel te verkopen zeg *O* :F
:') Jup
Duitsers en sexy dat gaat nooit samen he :+ . Behalve op oktoberfest :+ .
Ik lag even strike hier.

Vandaag even niets

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

barbuitenhuis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:23:

Ik mis eigenlijk twee onderwerpen; (1) ondersteuning bij de configuratie van een (KNX) netwerk
Dat doe je OF zelf, of je spreekt een installateur/configurateur aan. Het is zelf heel goed te doen, op een dagje ben je mee...
en (2) de gebruikersvriendelijkheid van app's op het netwerk.

KNX is an sich niet "slim" zoals de meeste mensen het verstaan onder "slim". Logica dien je zelf in te bouwen via componenten. Afhankelijk van je verwarming (vloer/radiatoren/warmtepomp) moet je daar wel ff over nadenken.

Ik heb recent een gesprekje gehad met mijn LED-spots leverancier en KNX-adviseur en ik ga binnenkort aan de slag met LED spots + LogicMachine en verwarming. Topkerel, hands down, die functioneert op een ander niveau'tje wat betreft uitdenken in KNX-termen. Stuur maar een DM als je gegevens wilt.
Ik heb een beperkt aantal taken in KNX zitten om Sonos aan te sturen. Ik doe dat via OpenHAB. Als ik op de alles-uit knop druk stuurt OpenHAB naar alle Sonos'en het "pause"/"uit" commando en gaat via de Harmony de TV ook op stil. Heel fijn als je gaat slapen dat je zeker bent dat alles af staat.

In de toekomst ga ik met een short of long pressje nog wel even twee radio-zenders programmeren om 's morgens in de juiste setting te gaan. Doet er mij trouwens aan denken dat ik nog een ochtend-scene moet programmeren met juiste verlichting en ineens die radiozender aan :+ . Bij voorkeur ook even op de badkamer. Thanks!

Philips Hue doe ik niet via KNX, kleur en sfeer zijn afhankelijk van de activiteit die ik start op de Harmony.

Mijn filosofie is om repititieve taken zoveel mogelijk te automatiseren/sequencen op KNX, alle custom dingetjes is per app van Sonos of Hue. OpenHAB leent zich imo minder als "snel klaar" visualisatie. Dan ben je beter af met een dedicated platform Gira X1/G1. Daarnaast wil ik alle kerntaken ALTIJD in KNX, alle hogere logica of integratie met non-KNX actoren mogen afgehandeld worden door OpenHAB. Ik weet dus ook redelijk snel of er iets mis is thuis maar mijn lichten en stopcontacten zullen altijd blijven werken :) .

Tot slot dient OpenHAB hier om ook via Grafana meetdata te loggen en daarmee lees ik ook de Nest-rookmelders uit. Ik ben er zelfs over aan het denken om de via Nest mijn "Home/away" status uit te lezen omdat dat eigenlijk feilloos werkt tot nu toe en dit aan te leveren naar KNX.

Ik vond die Gira paneeltjes wel heel leuk, kostelijk, maar leuk en net wat meer af dan een hus-klus OpenHAB. Het ligt er echt maar aan hoeveel detail en werk je er in wil steken.

Ik heb tot slot geen xxter of consoorten maar Homebridge draaien om mijn KNX te bedienen, werkt heerlijk!

[Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2018 12:37]

Vandaag even niets

• Dennis
Geil :+. Die móet er komen! Weet nog niet waar, maar hij komt er :P.

• teaser
Prijzig wel. Maar ik zie er al praktische toepassingen voor thuis.

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:50:
[...]

Geil :+. Die móet er komen! Weet nog niet waar, maar hij komt er :P.
Begrijp ik nou goed dat je er 3 naast elkaar moet zetten om gestures als swipen te kunnen doen? Dan wordt het inderdaad een duur grapje zeg....

En de panelen zijn al best groot, dus dan moet je ongeveer een beweging maken alsof je de ramen staat te wassen? :+

• Dennis
tss68nl schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:49:
Begrijp ik nou goed dat je er 3 naast elkaar moet zetten om gestures als swipen te kunnen doen? Dan wordt het inderdaad een duur grapje zeg....
Nee, dat dacht ik ook even maar dat is niet zo. Er zitten drie gebieden in één apparaat.

• tss68nl
Dan hebben ze een hele handige manier van communiceren zeg:
"three sensor panels enable button, double-click and wiping-gesture"

Dat vraagt om verkeerd begrepen te worden. :+

Je moet wel heel zeker weten dat je het apparaat niet per ongeluk na montage onder een badkamertegel een ETS 'full download' geeft. "Please press the programming button...." 8)7

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

tss68nl schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:51:
Dan hebben ze een hele handige manier van communiceren zeg:
"three sensor panels enable button, double-click and wiping-gesture"

Dat vraagt om verkeerd begrepen te worden. :+

Je moet wel heel zeker weten dat je het apparaat niet per ongeluk na montage onder een badkamertegel een ETS 'full download' geeft. "Please press the programming button...." 8)7
DAT ! vroeg ik me dus ook af. Dat kan toch niet dat er daar nergens een soort van hidden combo voor is om die in programming modus te zetten?

Ik vind het in ieder geval wel een leuk dingetje op een kookeiland of achter een tegel. Fun fact: ik heb dat ding leren kennen tijdens de KNX Association Advent Calendar Contest :+ anders was ik er nooit opgekomen.

[Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 04-01-2018 13:40]

Vandaag even niets

• teaser
Waarschijnlijk is het programmeerbaar met een magneet, zoals vaak het geval is bij aanwezigheidssensoren die in een plafond ingebouwd zitten.

[Voor 4% gewijzigd door teaser op 04-01-2018 15:03]

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

teaser schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:03:
Waarschijnlijk is het programmeerbaar met een magneet, zoals vaak het geval is bij aanwezigheidssensoren die in een plafond ingebouwd zitten.
:Y
http://www.enertex.de/dow..._HB_ProxyTouch-KNX_EN.pdf

-->
The magnetic switch button at the bottom right sets the ProxyTouch into the
programming mode.

Vandaag even niets

• teaser
HyperBart schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:34:
[...]
@teaser Alles wordt op dit moment as we speak naar GitHub geupload. Zie jij het zitten om even als test-konijn te dienen? Je moet zelfs nog niet met KNX aan de slag, gewoon de 433 Mhz sender aansluiten en je kan van start via een web interface oOo . We hebben namelijk een "vanilla" user nodig om te kijken of het package vlot installeerbaar en compileerbaar is, er zit namelijk wat custom C code in :+ .
Vandeweek heb ik eindelijk de nodige spulletjes ontvangen van China om de boel op te zetten en aan te sluiten. Vandaag heb ik me er dus eens aan gezet.
Ik skip direct naar het eindresultaat: SUCCES!
Vrouwlief was helaas niet impressed 8)7

Enkele moeilijkheden die ik ben tegengekomen als relatieve leek:
- Installeren van de dependencies. Node.js ging nog vrij vlot, voor WiringPi was het toch even zoeken hoe te installeren. Uiteindelijk toch deze pagina gevonden, waarmee het werkte.
- Installeren van novy-433. Tijdens de stap 'npm install' kreeg ik een foutmelding. Er blijkt een foutje te zitten in package.json; hij valt over de komma op de voorlaatste regel. Nadat ik deze had weggedaan werkte het.
- Starten van de webservice. Dit zou moeten gebeuren met het commando 'node app', maar dit werkte niet. Uiteindelijk uitgevogeld dat die 'app' slaat op een 'app.js', maar die file is niet aanwezig. Met index.js werkte het wel.

• GerjanT
Ik moet de kabels neerleggen voor de led-spots. Deze ga ik centraal aansturen. De drivers komen in een seperate kast. Klopt het dat er geen standaard draadkleur is? Ik wilde 2.5mm2 gebruiken. Vier draden per buis en dan bruin/zwart en blauw/grijs. Beide respectievelijk +/-

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Is dali nog steeds de beste oplossingsrichting of zijn er inmiddels goede KNX-drivers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

GerjanT schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:52:
Ik moet de kabels neerleggen voor de led-spots. Deze ga ik centraal aansturen. De drivers komen in een seperate kast. Klopt het dat er geen standaard draadkleur is? Ik wilde 2.5mm2 gebruiken. Vier draden per buis en dan bruin/zwart en blauw/grijs. Beide respectievelijk +/-

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Is dali nog steeds de beste oplossingsrichting of zijn er inmiddels goede KNX-drivers?
In normale huizen ga je met die 2,5 zeker toekomen.

Helaasch is het LED verhaal ECHT ECHT ECHT geen evidentie om in te stappen. Ik zit al een tijdje met een partij op en neer te communiceren en godzijdank voor die man zijn engelengeduld want ik ben al van links naar rechts gegaan en heb onderussen al zijn halve stock aan spots en LED drivers gezien:

Aansturing dali/DMX en daarin ben ik ook nog eens helemaal gek geworden van hoeveel nadelen aan iedere oplossing zat. Echt, wat een ellende.
Spots model a b of c
Driver en voeding tesamen of apart
Led kleuren (neen geen RGB maar Kelvin wit) en dimmen

Kortom: laat je adviseren door iemand die weet waar hij over spreekt, hier is al een schat van informatie te vinden van @tss68nl maar je moet de spots en het verhaal gehoord en gezien hebben van iemand eer je een aha-erlebnis hebt. Stuur maar een PM als je wat meer info wilt.

Vandaag even niets

• tss68nl
GerjanT schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:52:

Wat ik voor LED meestal doe in NL (draad in buis, is makkelijker kleuren kiezen), is 1.5mm2 (of 2.5, maar vaak te dik) zwart en oranje gebruiken. Oranje is dan de 'fase' en zwart de nul. Die kleurencombinatie kom je nergens tegen, en voorkomt verwarring. Je kan makkelijk 3 paar zwart/oranje trekken in één 19mm buis.
Bij het trekken verbind ik in de meterkast iedere set oranje en zwart aan elkaar met een verbindingdklem, of op de klemmenstrook....zodat je later bij het aansluiten van de lamp makkelijk met een doorbeltest (of weerstand) op je multimeter kan bepalen welke er bij elkaar horen. Je kan ook met gekleurde tapejes werken...maar gewoon willekeurig samenbinden werkt veel sneller.

Een alternatief is rode brandmeldkabel gebruiken (als er niet zoveel vermogen doorheen hoeft). Die zijn knalrood, zeer dun en hebben een 2x0.8mm kern. Alternatief is KNX kabel voor 2 groepen, maar dan zou ik hem wel in de kleur rood of grijs bestellen.

Bereken even of je overal wel 2.5mm2 nodig hebt. Dure aangelegenheid, veel lastiger genoeg door een buis trekken....én, 1.5mm2 oranje is nog voor een redelijke prijs te krijgen (oranje wordt gebruikt voor het doorverbinden van 230V brandmelders, maar dan niet in combi met zwart). 2.5mm2 zwart + oranje is vaak best prijzig.

Ik ben niet zo weg van de KNX drivers. Mensen zijn happy met de MDT drivers, maar die werken alleen voor led-strip, niet voor spots. En zijn economisch gezien alleen aan te raden als iedere lichtkring gebruik maakt van de 3 tot 4A die die drivers kunnen afgeven per kanaal. Gebruik je meestal minder, dan zijn er andere opties goedkoper én betere kwaliteit.

Overigens zijn die dimmers van MDT wel uitgevoerd met een 1000Hz dimfrequentie, wat je toch tot 10% technisch (21% perceptie?) prima resultaten zou moeten geven.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 21:43

Zoefff

❤ 

Voor gelijkspanning wordt toch ook vaak rood en zwart gebruikt? Het rood kan eventueel verwarrend zijn met stokoude installaties waar dit als fase gebruikt wordt, maar als je alles aan het vernieuwen bent of nieuw aanlegt lijkt me dat niet zo'n issue.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• GerjanT
tss68nl schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:44:
[...]

Wat ik voor LED meestal doe in NL (draad in buis, is makkelijker kleuren kiezen), is 1.5mm2 (of 2.5, maar vaak te dik) zwart en oranje gebruiken. Oranje is dan de 'fase' en zwart de nul. Die kleurencombinatie kom je nergens tegen, en voorkomt verwarring. Je kan makkelijk 3 paar zwart/oranje trekken in één 19mm buis.
Bij het trekken verbind ik in de meterkast iedere set oranje en zwart aan elkaar met een verbindingdklem, of op de klemmenstrook....zodat je later bij het aansluiten van de lamp makkelijk met een doorbeltest (of weerstand) op je multimeter kan bepalen welke er bij elkaar horen. Je kan ook met gekleurde tapejes werken...maar gewoon willekeurig samenbinden werkt veel sneller.
Briljant! Dat had ik zelf kunnen bedenken, maar dat lukte door alle andere drukte in mijn hoofd niet ;-)

Ik heb nog een berg oranje kabel liggen idd voor het doorverbinden van de rookmelders. Daarnaast heb ik nog een berg zwart 2.5mm2 liggen. Dus ik pak gewoon die twee kabels en ga het toepassen zoals je aangaf.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:45
Lachen die Loxone discussie. Ik sta daar helemaal open in. Ik begrijp niet helemaal waarom KNX mensen overtuigd zouden moeten worden van Loxone. Ieder zijn voorkeur…zoals de meeste wel weten ben ik bezig met een puur Loxone installatie die ik zelf heb aangelegd maar ik vind dit KNX topic net zo interessant vanwege de raakvlakken en ook de elektrische aanleg. Ik voel me toch veel meer een tweaker dan dat ik Loxone ga verdedigen :P

Ik zal binnenkort wel weer eens een foto posten van mijn kast. Inmiddels hangt deze en is voor het grootste deel aangesloten.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 23:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor RGBW-leds is svv-kabel (o.a. te krijgen bij DMLights) wel mooi spul, heeft aders van 0,8mm (0,5mm2) en is verkrijgbaar met maximaal 24 aders.

Voor witte leds zou je ook 1,5mm2 of 2,5mm2 speakerkabel kunnen pakken, dan herken je ook meteen dat er geen 230VAC over gaat.

• teaser
Met die Enertex ProxyTouch in het achterhoofd, zou je zoiets niet zelf kunnen maken? Lijkt me wel een leuk projectje om eens te proberen.

• tss68nl
psy schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:50:
Lachen die Loxone discussie. Ik sta daar helemaal open in. Ik begrijp niet helemaal waarom KNX mensen overtuigd zouden moeten worden van Loxone. Ieder zijn voorkeur…zoals de meeste wel weten ben ik bezig met een puur Loxone installatie die ik zelf heb aangelegd maar ik vind dit KNX topic net zo interessant vanwege de raakvlakken en ook de elektrische aanleg. Ik voel me toch veel meer een tweaker dan dat ik Loxone ga verdedigen :P
Ja dat klopt. Jij bent dan ook de enige Loxone gebruiker die hier wordt gedoogd :+

Geintje.... als mensen goed lezen wordt Loxone hier nooit veroordeeld. Dus verdedigen is niet nodig :) Ik vind het persoonlijk juist leuk om updates te krijgen van Loxone projecten, temeer omdat zaken als meterkast bouw en led verlichting onderwerpen zijn die in beide systemen hetzelfde zijn.

Maar het is een beetje als geloofsovertuiging. Ik vind het prima als iemand christelijk/islamiet/katholiek/etc/etc is. Als mensen daar steun aan hebben dan moeten ze dat vooral doen en snap ik ook dat het belangrijk voor ze is. Echter wordt het heel snel vervelend als men mij (en 80% van de rest van de populatie die niet gelooft) probeert te overtuigen van het nut van geloof. Laat eenieder gewoon lekker z'n eigen overweging maken :)

Dat zelfde gevoel heb ik wel eens bij wat Loxone-fanatici :*)

En eerlijk gezegd snap ik de keuze voor Loxone wel. De uitermate fijne manier waarmee je met live data je logica visueel kan programmeren en testen is echt geweldig. Daar kan je met KNX en veel andere systemen alleen maar jaloers op zijn. Staat natuurlijk wel weer wat tegenover, en dat is bijvoorbeeld de single point of failure en vendor lock-in. Ik vind die persoonlijk zwaar wegen, maar anders zou ik ook Loxone gebruiken.

Hoe spreek je Loxone nou eigenlijk uit? Is het Loks-One? Of Loksoon?

• bartvb
  • Laatst online: 23-05 20:09
Lokson inderdaad :+
YouTube: Loxone Smart Home Case Study - Wendover

Ik ben nog steeds een groot fan van de (klassieke) Loxone topologie. Kort door de bocht; breng alles naar de schakelkast(en) en plaats daar de intelligentie. Op die manier kan je heel eenvoudig je huis 'upgraden' in een later stadium. Veel makkelijker dan met een bus-systeem waarbij de bus van actor naar sensor naar actor loopt. Als je weg blijft bij Loxone Tree heeft Loxone juist erg weinig vendor lock-in, toch?

Maar de afgelopen paar jaar heeft Loxone in mijn optiek flink wat punten ingeleverd. Ze zetten erg sterk in op hun eigen bus (Tree), hebben het community-forum gesloten, richten zich vooral op installateurs, doen niet bepaald hun best om open te staan voor 3rd party integratie.

Mijn nieuwbouwplannen hebben een tijdje behoorlijk on hold gestaan, ga nu langzaamaan weer kijken hoe ik de domotica in ga richten. Hoogstwaarschijnlijk 'domme' verlichting, sensors (one-wire, magneetcontacten, etc), domme schakelaars op de meeste punten. Die laatste wel aangesloten met toekomstbestendige bekabeling (b.v. CAT7) zodat ik die altijd nog kan vervangen door een willekeurig bus systeem. Een aantal schakelaars zullen waarschijnlijk worden uitgevoerd met KNX tasters, daarin is op het moment veruit de meeste keuze.

Grote vraag is vooral wat de intelligentie gaat verzorgen. Wordt dat een PLC met b.v. IP-Symcon of Home Assistant? Toch Loxone eventueel samen met b.v. een PLC voor de inputs/outputs en de basis logica? Een LogicMachine met, voornamelijk centraal geplaatste, KNX componenten? Ik heb nog even om dat uit te zoeken :)

Ondertussen erg blij met de praktijk cases die hier en in de andere topics voorbij komen!

[Voor 3% gewijzigd door bartvb op 09-01-2018 09:53]

• teaser
bartvb schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:49:

Veel makkelijker dan met een bus-systeem waarbij de bus van actor naar sensor naar actor loopt.
Buskabel leg je in de topologie die je zelf wil. Treestructuur, of volledig in ster, het maakt allemaal niet uit. Wat waar hangt (sensor of actor) maakt evenmin iets uit.

Het grote voordeel van een bus is dat je met 2 draadjes kan doen wat je wilt. Een simpele enkele drukknop kun je perfect vervangen door een touch sensor met 1000 mogelijkheden, zonder iets van bekabeling aan te moeten passen.

Wil je echt compatibel zijn met de meeste systemen, dan trek je buskabel en signaalkabel (svv voor de Belgen) naar elk punt waar een sensor/drukknop moet komen.
Catx is minder geschikt omdat de draden dunner zijn, dat komt de signaalkwaliteit op de bus niet ten goede (al zal je daar weinig last van hebben bij residentiele toepassingen met kleine kabellengtes). Maar het is ook onhandig bij de installatie omdat de draadjes makkelijk breken.

• bartvb
teaser schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:56:
[...]

Buskabel leg je in de topologie die je zelf wil.
True, maar als je de bus echt als bus aanlegt dan zit je in principe vast aan dat systeem. Vervangen kan dan alleen als je alles op die lijn in 1x vervangt. Ook heb je daar een SPOF, een kabelbreuk en dat deel van je woning ligt plat. Daarom ook mijn toevoeging 'waarbij de bus van actor naar sensor naar actor loopt'. Als je de bus in ster aanlegt dan ben je inderdaad meteen een heel stuk flexibeler/veiliger.

Bekabeling moet ik idd nog eens goed naar kijken. KNX heeft per ader een wat grotere doorsnede (0,8mm) maar heeft 2x2 aders. Stugge Cat7 heeft 4x2 aders met een doorsnede van 0,6mm. Dan lijkt CAT7 interessanter/flexibeler om in te delen, zeker als je kabelparen bundelt waar nodig.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

GerjanT schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:57:
[...]

Briljant! Dat had ik zelf kunnen bedenken, maar dat lukte door alle andere drukte in mijn hoofd niet ;-)

Ik heb nog een berg oranje kabel liggen idd voor het doorverbinden van de rookmelders. Daarnaast heb ik nog een berg zwart 2.5mm2 liggen. Dus ik pak gewoon die twee kabels en ga het toepassen zoals je aangaf.
tss68nl schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:44:
[...]

Bereken even of je overal wel 2.5mm2 nodig hebt. Dure aangelegenheid, veel lastiger genoeg door een buis trekken....én, 1.5mm2 oranje is nog voor een redelijke prijs te krijgen (oranje wordt gebruikt voor het doorverbinden van 230V brandmelders, maar dan niet in combi met zwart). 2.5mm2 zwart + oranje is vaak best prijzig.
Juist, ik vergeet altijd even NL/BE en dat jullie in NL nog draad zelf trekken. Dat krijg je hier echt niet meer verkocht in België...

[Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 09-01-2018 14:28]

Vandaag even niets

• teaser
bartvb schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:16:
[...]
Ook heb je daar een SPOF, een kabelbreuk en dat deel van je woning ligt plat.
Kabelbreuk is echt niet iets dat zomaar voorkomt. Een kabel zal het nooit vanzelf begeven. Een SPOF moet je zien als een stuk hardware dat kan 'uitvallen'. Een kabel kan dat niet, dus ik vind niet dat je dat hierbij moet beschouwen. Een busvoeding valt wel daaronder, dus dat is meteen de enige SPOF bij KNX.

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 18:53
teaser schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Kabelbreuk is echt niet iets dat zomaar voorkomt. Een kabel zal het nooit vanzelf begeven. Een SPOF moet je zien als een stuk hardware dat kan 'uitvallen'. Een kabel kan dat niet, dus ik vind niet dat je dat hierbij moet beschouwen. Een busvoeding valt wel daaronder, dus dat is meteen de enige SPOF bij KNX.
Hoe gaan jullie eigenlijk met dat risico om? Heb je een reserve voeding liggen? Neem je dat risico, en bestel je een nieuwe als ze ooit faalt? ...?

• tss68nl
bartvb schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:16:
True, maar als je de bus echt als bus aanlegt dan zit je in principe vast aan dat systeem. Vervangen kan dan alleen als je alles op die lijn in 1x vervangt.
De bus topologie zelf en de apparaten die er op zitten staan los van elkaar. Je kan delen van de bus vervangen en zelfs de topologie vervangen zonder de busdeelnemers te vervangen, en je kan busdeelnemers vervangen zonder de bus aan te pakken. Dus ik zie hem niet? Dat alles ineens vervangen moet worden? Heb je een voorbeeld?
Ook heb je daar een SPOF, een kabelbreuk en dat deel van je woning ligt plat. Daarom ook mijn toevoeging 'waarbij de bus van actor naar sensor naar actor loopt'. Als je de bus in ster aanlegt dan ben je inderdaad meteen een heel stuk flexibeler/veiliger.
Ja, zo hebben alle systemen een SPOF: als de stroom uitvalt doet niets het meer :+

Kans op kabelbreuk nadat deze reeds is aangebracht en werkend getest is zeer klein. De kans dat het verversen van de programmacode op een server verkeerd gaat, er een software bug opduikt, of dat het elektrisch component het simpelweg begeeft is veel groter. Daarnaast, meestal leg je de uiteinden van je buskabel (in tree vorm vaak) weer terug naar je meterkast. Deze sluit je niet aan, maar, mocht er toch een onderbreking zijn, dan kan je de bus vanaf de andere kant voeden en is de storing zo opgelost. Zo zijn ook delen als 'bus' relatief veilig.
Bekabeling moet ik idd nog eens goed naar kijken. KNX heeft per ader een wat grotere doorsnede (0,8mm) maar heeft 2x2 aders. Stugge Cat7 heeft 4x2 aders met een doorsnede van 0,6mm. Dan lijkt CAT7 interessanter/flexibeler om in te delen, zeker als je kabelparen bundelt waar nodig.
CAT7 voor KNX is nog steeds niet echt een match. Je komt er op kortere afstanden wel mee weg hoor, maar de twist in de paren is te snel voor de langzame baudrate van de KNX signalen. Die doet simpelweg niet genoeg om ruis buiten de deur te houden.

• tss68nl
Haroddin schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:50:
Hoe gaan jullie eigenlijk met dat risico om? Heb je een reserve voeding liggen? Neem je dat risico, en bestel je een nieuwe als ze ooit faalt? ...?
Ik heb inderdaad twee voedingen. Ik heb ze zelfs beide gemonteerd, met de tweede tegenwoordig op een KNX-relais wat altijd uit staat, maar wat bij busspanning uitval automatisch op 'aan' springt. Opgelost :)

En het relais van de gewone voeding staat altijd 'aan', maar springt op 'uit' bij verlies van busspanning. Om te voorkomen dat een onderbreking in de stroom uiteindelijk resulteert in twee actieve voedingen :)

MDT heeft er ook een leuke oplossing voor: http://www.mdt.de/Busspannungsversorgungen_STR.html. Dan hoef je dus niet zelf te knutselen met relais.

[Voor 27% gewijzigd door tss68nl op 09-01-2018 17:23]

• bartvb
@tss68nl Ik bedoel een situatie waarin je bijvoorbeeld een buskabel van taster naar lamp naar nog een lamp en een bewegingsmelder hebt lopen. We leven in het jaar 2024 en er is een geweldig mooi, open, bedraad, flexibel domotica systeem op de markt gekomen. Je hebt flink geinvesteerd in (bijvoorbeeld) KNX en je wil de taster vervangen door het nieuwe systeem. Dat kan niet op de KNX bus dus zal je een extra kabel moeten trekken naar je taster. Of je moet op een andere creatieve manier zorgen dat de bus ergens wordt losgekoppeld zodat je een KNX segment houd en een segment met het nieuwe systeem.

En natuurlijk; de kans van het falen van de bus is klein, er is ook geen zicht op een beter systeem. Maar heel sec bekeken is een ster-systeem dat niet aan een specifieke technologie hangt toekomstbestendiger/veiliger dan een installatie die helemaal is toegespitst op KNX. Dat heeft natuurlijk ook weer z'n keerzijde; het gebruiken van specifieke KNX kabel is niet perse handig, je bent heel veel meer meters buis en kabel aan het trekken, je verdeelkast wordt een stuk complexer.

Maar ik geef alleen aan wat mijn overwegingen op dit moment zijn. Plan is dat het huis dat we gaan bouwen nog best een aantal jaar blijft staan, de kans dat er over 20 jaar nog steeds dezelfde sensors hangen acht ik niet heel erg groot dus nu liever iets meer investeren zodat ik later maximale flexibiliteit heb.

@tss68nl ah dat wist ik niet van die ruis. Ga ik naar kijken.
Had het idee dat dat geen issue was juist door de lage baudrates (9600 baud dacht ik?) en EIB kabel moet minimaal 5 twists/meter hebben, dat lijkt me met UTP geen probleem. Daarnaast heeft CAT7 ook flink wat shielding. Heb je toevallig meer informatie/linkje? Lastig om hier echt betrouwbare informatie over te vinden.

• Rafael V.
  • Niet online
tss68nl schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:14:
[...]
MDT heeft er ook een leuke oplossing voor: http://www.mdt.de/Busspannungsversorgungen_STR.html. Dan hoef je dus niet zelf te knutselen met relais.
Bedenking en reden dat ik geen STR genomen heb: wat doe je met de module als 1 voeding gefaald heeft, maar wel nog perfect werkt op de 2de voeding en je wil je redundantie verzekeren? Een nieuwe STR kopen en op reserve leggen tot de 2de voeding ook de geest geeft? De originele STR direct vervangen omdat hij stuk is? Een eigen fabricaat zoals jij hebt gedaan vangt dat beter op vind ik persoonlijk.

• Dennis
Leuk project. Ik vind die LED plinten gaaf. Iemand enig idee waar dat vandaan komt? Denk gewoon infrezen in plint en dan plastic kapje eroverheen hè?

• tss68nl
bartvb schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:33:
@tss68nl Ik bedoel een situatie waarin je bijvoorbeeld een buskabel van taster naar lamp naar nog een lamp en een bewegingsmelder hebt lopen. We leven in het jaar 2024 en er is een geweldig mooi, open, bedraad, flexibel domotica systeem op de markt gekomen. Je hebt flink geinvesteerd in (bijvoorbeeld) KNX en je wil de taster vervangen door het nieuwe systeem. Dat kan niet op de KNX bus dus zal je een extra kabel moeten trekken naar je taster. Of je moet op een andere creatieve manier zorgen dat de bus ergens wordt losgekoppeld zodat je een KNX segment houd en een segment met het nieuwe systeem.
Aha, ik snap je punt. Dat is wel een inherent issue aan ieder systeem wat je aanlegt en heeft alles met topologie te maken maar niets met de techniek. In geval van KNX los je dergelijke issues alleen op als je inderdaad veel in ster hebt liggen (je mag ook mixen), maar ook een daisy-chain (dus echte bustopologie) is goed werkbaar mits je het uiteinde maar terug legt naar de meterkast. Dan kan je arbitrair de lus doorbreken, KNX voeden vanaf de andere kant, en een deel gebruiken voor een andere bus.

En....KNX gebruikt maar 2 draden van de 4 mits je geen zware schermen etc er aan hangt. Er zijn mensen die rustig even Dali op de buskabel erbij zetten of 1-wire (wat stiekem 3 wires zijn... 8)7 ). Ze gebruiken dan het schield als GND.

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 18:53
tss68nl schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Ik heb inderdaad twee voedingen. Ik heb ze zelfs beide gemonteerd, met de tweede tegenwoordig op een KNX-relais wat altijd uit staat, maar wat bij busspanning uitval automatisch op 'aan' springt. Opgelost :)

En het relais van de gewone voeding staat altijd 'aan', maar springt op 'uit' bij verlies van busspanning. Om te voorkomen dat een onderbreking in de stroom uiteindelijk resulteert in twee actieve voedingen :)

Die setup moet ik onthouden om ooit eens verder uit te zoeken. Knap gevonden alvast! _/-\o_

• tss68nl
Dennis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:00:
[...]

Leuk project. Ik vind die LED plinten gaaf. Iemand enig idee waar dat vandaan komt? Denk gewoon infrezen in plint en dan plastic kapje eroverheen hè?
Zijn het echt plinten? Er bestaan alu profielen voor in het stucwerk. Ook veel werk... :)
http://www.ledaluminiumpr...-stuck-profiel-c-700.html
Rafael V. schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:45:
Bedenking en reden dat ik geen STR genomen heb: wat doe je met de module als 1 voeding gefaald heeft, maar wel nog perfect werkt op de 2de voeding en je wil je redundantie verzekeren? Een nieuwe STR kopen en op reserve leggen tot de 2de voeding ook de geest geeft? De originele STR direct vervangen omdat hij stuk is? Een eigen fabricaat zoals jij hebt gedaan vangt dat beter op vind ik persoonlijk.
Goed punt Rafael, dat is inderdaad een issue aan het systeem. Nu gaan die voedingen niet zo snel kapot, maar als je het zo vergelijkt ben ik nog iets meer content met de huidige oplossing 8)

[Voor 45% gewijzigd door tss68nl op 09-01-2018 18:07]

• teaser
[...]

Ik had sowieso een tweede voeding nodig omdat ik een aparte lijn heb voor buiten (met een line coupler). Die voeding is een lichtere van 320mA ipv 640mA. Voor een kortere periode, en misschien mits het afkoppelen van enkele busdeelnemers, kan die als backup dienst doen.

• Dennis
Ik heb dat nu nog niet liggen, maar het idee is wel om die in de toekomst te plaatsen. Ben erg blij met de setup van @tss68nl: dat is een goede inspiratie.

Ik heb nu een apparaat buiten hangen op de algemene lijn, maar deze moet eigenlijk een eigen lijn krijgen en met een lijnkoppelaar worden verbonden. Dat is ook nog een projectje voor dit jaar :9.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:32
Na een aantal jaren X10 (Xanura) te hebben gebruikt gevolgd door Z-wave (fibaro), beide in combinatie met Homeseer HS2/HS3, overweeg ik de overstap naar KNX-TP te maken. Het befaamde eCampus ETS5 certificaat is al binnen! :)

Kan ik een testsetup maken met:
- 1x KNX voeding
- 1x KNX IP gateway
- 1x ABB US/U 12.2 (12 binare ingang)

Met als doel 6 pulsdrukkers met led terugkoppeling te kunnen gebruiken waarbij ik via de IP gateway voor iedere 6 "ingangen" de opdrachten voorbij zie komen (aan/uit/dim up/dim down) en ik 6 leds via de bus kan aansturen dmv de juiste berichten ?

Ik heb gezien dat je eenvoudig 1 pulsdrukker de opdrachten aan/uit kunt laten geven, maar kan de knop daarbij ook bij lang ingedrukt omhoog of omlaag dimmen ?

• Dennis
@Fabian Ja dat kan! Je kunt inderdaad via de bus monitoren of alles werkt zoals het moet. Dat kan gewoon in ETS5.

Of je kort of lang drukken kunt onderscheiden hangt van de ingang af. Heb even in de handleiding gekeken en het schijnt te kunnen (pagina 16/17).

Beste is om gewoon even de ETS databank te downloaden, dan kun je er al gewoon mee spelen zelfs zonder dat je het apparaat hebt. Zo kun je ook perfect verschillende apparaten testen om te kijken welke software het beste is.

• Fabian
Bedankt!

Die handleiding is wat uitgebreider dan die ik heb gevonden

Als dit allemaal werkt zoals verwacht dan wordt de volgende test een Jung F40 room controller met Sonos. 8)

• Fabian
Heb ik goed begrepen dat een KNX-RF oplossing volledig stand-alone kan werken ?

Wanneer je bijvoorbeeld een MDT RF+ Socket neemt en een KNX RF+ Universal interface, en je programmeert deze (ETS5 via KNX-IP via KNX-RF line koppelaar) dan heb je daarna voldoende aan de twee RF+ modules en kun je je socket blijven bedienen ?

In een van de eerste pagina's van dit topic lees ik dat @tss68nl niet heel tevreden is over KNX spullen van ABB. Gaat dit om specifieke units, is dit nog steeds het geval ?
Toevallig heb ik de onderdelen voor mijn testsetup van ABB besteld. Voor mijn huidige domotica oplossing maak ik al gebruik van relais in de meterkast. Eerst Hager, toen Finder en nu kleine relais in Wago brugklemmen. Hager en Finder zijn er uit gegaan omdat ik ze teveel lawaai vond maken. Ik hoop niet dat ABB qua lawaai weer over Hager en Finder heen gaat :X

Er zijn ook wat meningen gedeeld over schakelmateriaal. Ik gebruik nu Niko Pure stainless steel voor de plekken waar pulsdrukkers hangen. De rest is standaard Busch jaeger. Het Niko materiaal is erg mooi afgewerkt en voelt degelijk aan. Wanneer ik dit ga vervangen dan zoek ik wel iets vergelijkbaars. Hoe zijn de ervaringen met Jung?

In de badkamer heb ik een audio zone. Het aan-en-uit zetten doe ik met een pulsdrukker (velbus signaal die wordt opgepikt door een velbus deamon op een linux host, die vervolgens over IP een marantz versterker aan zet). Het wisselen van playlists/tracks doe ik met een app op telefoon. Dit wil ik graag gaan vervangen door Sonos met een Room controller en een KNX-SONOS module. Tot op heden heb ik alleen een room controller van Jung gevonden die audio informatie weergeeft (track/playlist), en ingebouwd kan worden met omliggende schakelaars in een afdekraam.
- Ook Jung heeft stainless steel in hun assortiment. Heeft iemand hier ervaring mee ? (Hoe voelt het aan) Is er in Nederland of over de grens een winkel/demo ruimte waar je dit materiaal kunt zien/voelen ?
- Weet iemand het bestaan van andere Room Controllers met audio ondersteuning en die in een afdekraam samen met andere schakelaars past ?

In de badkamer heb ik tevens een aantal 12V GU5.3 Halogeen spots. Deze zijn verdeeld over twee trafo's die achter de knieschotten op zolder liggen, en worden gedimd. Voorheen met een X10 DAIX12. Nu met een Zwave Fibaro. Bij beide dimmers maken trafo's of de spots geluid. Met een migratie naar KNX kan dit alles vervangen worden, en als het een beetje mee zit zelfs inclusief de bekabeling t/m de spots. In dit topic is veel te lezen over verlichting, maar ik heb "de perfecte LED oplossing" nog niet voorbij zien komen. Bestaat de perfecte LED die dimbaar is en een goede CRI heeft al ? De armaturen zouden vervangen kunnen worden als dit nodig is.

Bji de MDT Switch actor zie ik een C-Load van 140uF (AMS) of 200uF (AMI). Is een capactive load iets om rekening mee te houden wanneer je spullen in huis wil schakelen ? Is er daarnaast een reden om een AMS te kiezen? De AMI ziet er op papier beter uit :*)

Verder zag ik in dit topic nog e.e.a. voorbij komen over stroommetingen en de bertouwbaarheid. Mocht iemand een betrouwbare meting willen doen dan is de DPM3 van Schleifenbauer een aanrader. Je kunt een 3-fase meting doen of 3 metingen op dezelfde fase (verschillende groepen) met een 2-module brede unit. Bij iedere meting wordt vermogen, stroom, spanning, cos phi opgeslagen.

• tss68nl
Fabian schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:58:
Heb ik goed begrepen dat een KNX-RF oplossing volledig stand-alone kan werken ?

Wanneer je bijvoorbeeld een MDT RF+ Socket neemt en een KNX RF+ Universal interface, en je programmeert deze (ETS5 via KNX-IP via KNX-RF line koppelaar) dan heb je daarna voldoende aan de twee RF+ modules en kun je je socket blijven bedienen ?
Ja een RF lijn is gewoon een aparte lijn. Als je IP toegang hebt en de unit staat programmeren toe (dus fungeert als gateway of KNX router) dan gaat het goed.
In een van de eerste pagina's van dit topic lees ik dat @tss68nl niet heel tevreden is over KNX spullen van ABB. Gaat dit om specifieke units, is dit nog steeds het geval ?
ABB is kwalitatief goed materiaal, maar vaak te duur voor particulieren. De software is ok, maar niet geweldig, en de prijs is boven gemiddeld. Hager doet het goed tegenwoordig, met de TXM620 (D?) uit m'n hoofd wat prijs/kwaliteit al een stuk beter is. En MDT natuurlijk waar de prijs nog een stukje lager ligt, en de kwaliteit van de units gewoon goed is. Software van MDT is uitstekend.

ABB zijn geen slechte producten, en worden gewoon heel veel gebruikt in hotels en openbare gebouwen. Maar omdat ABB voornamelijk levert aan installateurs die op grote projecten werken, is de prijs gewoon hoog. En omdat in die grote projecten er bijna nooit hele specifieke functies of hoogstandjes worden gebruikt, is de software karig voor thuisgebruik. Paar simpele schakel en statusfuncties, en that's it.
Er zijn ook wat meningen gedeeld over schakelmateriaal. Ik gebruik nu Niko Pure stainless steel voor de plekken waar pulsdrukkers hangen. De rest is standaard Busch jaeger. Het Niko materiaal is erg mooi afgewerkt en voelt degelijk aan. Wanneer ik dit ga vervangen dan zoek ik wel iets vergelijkbaars. Hoe zijn de ervaringen met Jung?
Jung voelt heel plastic achtig. Op beurzen zijn de knoppen ook vaak lamgedrukt of er zit heel veel speling op, en dat zegt eigenlijk wel genoeg. Maar het uiterlijk is mooi (F40 serie) en de software is ook wederom matig tot redelijk. Ik denk dat als je de knoppen met beleid gebruikt dat je ze wel heel houdt. Ik weet het gewoon niet zo goed met Jung. Vind het wel mooi, en ze hebben ook af en toe wel leuke integraties met andere systemen wat een pré is om er voor te kiezen. Qua afwerking doen de plastic varianten het niet echt voor mij, en veel 'metallic' is metaalverf op plastic. Misschien dat de echte metaalversies die je beschrijft meer solide aanvoelen?
In de badkamer heb ik een audio zone. Het aan-en-uit zetten doe ik met een pulsdrukker (velbus signaal die wordt opgepikt door een velbus deamon op een linux host, die vervolgens over IP een marantz versterker aan zet). Het wisselen van playlists/tracks doe ik met een app op telefoon. Dit wil ik graag gaan vervangen door Sonos met een Room controller en een KNX-SONOS module. Tot op heden heb ik alleen een room controller van Jung gevonden die audio informatie weergeeft (track/playlist), en ingebouwd kan worden met omliggende schakelaars in een afdekraam.
Als je meerdere units in een afdekraam wil plaatsen.... waarom hang je dan niet een Gira G1 op die plek? Kan je alles bedienen wat je maar wil.
- Ook Jung heeft stainless steel in hun assortiment. Heeft iemand hier ervaring mee ? (Hoe voelt het aan) Is er in Nederland of over de grens een winkel/demo ruimte waar je dit materiaal kunt zien/voelen ?
- Weet iemand het bestaan van andere Room Controllers met audio ondersteuning en die in een afdekraam samen met andere schakelaars past ?
Hateha heeft een opleidingsruimte. Je kan eens bellen of je a.u.b. mag komen kijken. Normaliter alleen voor installateurs etc.

Ik zou niet proberen audio ondersteuning in 55x55mm te vangen, maar ik zou meerdere controllers in één mooi scherm proberen te vangen :)
In de badkamer heb ik tevens een aantal 12V GU5.3 Halogeen spots. Deze zijn verdeeld over twee trafo's die achter de knieschotten op zolder liggen, en worden gedimd. Voorheen met een X10 DAIX12. Nu met een Zwave Fibaro. Bij beide dimmers maken trafo's of de spots geluid. Met een migratie naar KNX kan dit alles vervangen worden, en als het een beetje mee zit zelfs inclusief de bekabeling t/m de spots. In dit topic is veel te lezen over verlichting, maar ik heb "de perfecte LED oplossing" nog niet voorbij zien komen. Bestaat de perfecte LED die dimbaar is en een goede CRI heeft al ? De armaturen zouden vervangen kunnen worden als dit nodig is.
Natuurlijk bestaan perfect dimbare spots. Alles hangt samen met een goede combinatie spot + driver. Ik kan je zo een lijst spots geven die goede en consistente kleur en kleurkwaliteit hebben en perfect dimbaar zijn. Dat ga je echter heel moeilijk vinden tussen de retrofit GU5.3 leds of GU10 leds. Veel ellende met jankende drivertjes, knipperen, uitvallen onder lange belasting en maar dimmen tot 30-50%.
Bji de MDT Switch actor zie ik een C-Load van 140uF (AMS) of 200uF (AMI). Is een capactive load iets om rekening mee te houden wanneer je spullen in huis wil schakelen ? Is er daarnaast een reden om een AMS te kiezen? De AMI ziet er op papier beter uit :*)
Hoe meer led hoe meer capacitieve load. Al breng je dat met een goede voeding + driver wel terug. Die hebben een redelijk nette stroomafname op 230, en dempen de ellende die secundair plaats vindt.

De AMI heeft veel zwaardere relais. Ik hoor die op 3x de afstand t.o.v. de AMS. Verder....prijs, al ben je pas écht goedkoop per kanaal als je een AKS 20-voudig neemt. Die is prijs/relais echt veruit de beste.
Verder zag ik in dit topic nog e.e.a. voorbij komen over stroommetingen en de bertouwbaarheid. Mocht iemand een betrouwbare meting willen doen dan is de DPM3 van Schleifenbauer een aanrader. Je kunt een 3-fase meting doen of 3 metingen op dezelfde fase (verschillende groepen) met een 2-module brede unit. Bij iedere meting wordt vermogen, stroom, spanning, cos phi opgeslagen.
Een MDT AZI 0316 of 0616 geven je ook een betrouwbare meting, direct op de KNX bus. Je moet je afvragen of een betrouwbare meting echt belangrijk is. Ik gebruik de AMI/AMS hoofdzakelijk om een indicatie van verbruik te hebben én voor automatisch schakelen op basis van stroomverbruik van een apparaat. (Als de afzuiger bij de kookplaat stroom verbruikt -> zet dan de WTW invoer ventilator op 70%, en de afvoer ventilator op 0%)

• Fabian
tss68nl schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:15:

Ik zou niet proberen audio ondersteuning in 55x55mm te vangen, maar ik zou meerdere controllers in één mooi scherm proberen te vangen :)
De huidige situatie in de badkamer is 4 inbouwdozen naast elkaar (horizontaal) om 1m10 van de grond. Daar moet ik het mee doen omdat ik nog niet zo sta te trappelen om leidingen te verplaatsen en tegelwerk te vervangen voor de audio bediening ;)

Een Gira G1 is mooi, maar niet groot genoeg om meer dan twee inbouwdozen te verstoppen. En zone om op 1m10 te hangen

• tss68nl
Fabian schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:45:
De huidige situatie in de badkamer is 4 inbouwdozen naast elkaar (horizontaal) om 1m10 van de grond. Daar moet ik het mee doen omdat ik nog niet zo sta te trappelen om leidingen te verplaatsen en tegelwerk te vervangen voor de audio bediening ;)
Gewoon dichtplamuren :+ Die 1.10m is inderdaad een groter probleem. Temeer omdat de G1 naar beneden hangt vanuit de doos.

• GerjanT
Inmiddels zijn we weer een stap verder. De bekabeling zit in het huis. Inclusief de "vaste verbruikers" buiten de KNX-kast om zit ik op 65 buizen. Ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen.

Ik ben inmiddels wat aan het rondkijken voor schakelaktoren. Ik wil zoveel mogelijk uitgangen in een module. Ik kwam eerst op de Schneider Electric, echter dat had er 16 met 10A. Ik kwam per toeval de Hager TYM620D tegen. Deze kan ik eigenlijk gunstiger kopen dan MDT. Voordeel is ook dat je hiermee ook screens bedienen kunt in één apparaat. Aangezien we er maar twee hebben...

ik moet nog even opzoek naar verwarmingsaktoren. De motoraansturing op de verdeler (230VAC) zit er al op. Moet ik dan nog ergens anders rekening mee houden bij de aanschaf?

[Voor 3% gewijzigd door GerjanT op 18-01-2018 09:59. Reden: Zinnetje erbij]

• tss68nl
GerjanT schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:58:
Inmiddels zijn we weer een stap verder. De bekabeling zit in het huis. Inclusief de "vaste verbruikers" buiten de KNX-kast om zit ik op 65 buizen. Ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen.

Ik ben inmiddels wat aan het rondkijken voor schakelaktoren. Ik wil zoveel mogelijk uitgangen in een module. Ik kwam eerst op de Schneider Electric, echter dat had er 16 met 10A. Ik kwam per toeval de Hager TYM620D tegen. Deze kan ik eigenlijk gunstiger kopen dan MDT. Voordeel is ook dat je hiermee ook screens bedienen kunt in één apparaat. Aangezien we er maar twee hebben...

ik moet nog even opzoek naar verwarmingsaktoren. De motoraansturing op de verdeler (230VAC) zit er al op. Moet ik dan nog ergens anders rekening mee houden bij de aanschaf?
Yep de Hager 620D is een mooi apparaat en inderdaad niet belachelijk duur. Let wel op dat de Hager maar 2300W per kanaal mag schakelen, waar een MDT 3600W per kanaal mag schakelen. De Hager is dus ongeschikt voor geschakelde stopcontacten. Het is een geintje van Hager dat wel meer fabrikanten uit halen: ze geven het vermogen op bij een cosinus phi van 0,8. Dus het 'schijnbaar' vermogen is 230V x 16A, maar het daadwerkelijke vermogen is 230V x 10A.

230V verlichting is natuurlijk niet vaak gebruikt, maar als je het gebruikt dan is de 620D een goede optie. Daarnaast zou je ook je TV, versterker etc er mee kunnen schakelen, en groepen 230V verlichting...maar, er mag dan ook echt geen stopcontact tussen zitten. Voor versterker/TV/staande lampen met een stekker, zal je de stekker moeten verwijderen en het apparaat 'hard' moeten bedraden op de aktor.

Of je slaat die richtlijn/eis in de wind, maar volgens de regels is het dan allerminst. Eigen risico :+

Aankopen van de stelmotoren is redelijk makkelijk. 24V heb je een extra 24V AC voeding voor nodig die lastig te vinden zijn. 230V kan je direct aansluiten en zit je nooit te miepen met vermogen. Verder is per verdeler de afstand van de stelmotor tot de pin van de kraan van belang. Meestal is de slag maar net 4 mm, en als je dus op de verkeerde afstand begint, dan werkt je stelmotor niet goed. Welke afstand je moet hebben is meestal een beetje gokken, os je moet geluk hebben dat je fabrikant die informatie wil prijs geven. Ik heb vooralsnog geen geluk met Robot.... maar daar gebruik ik eigenlijk altijd een 80mm adapter voor en dat lijkt goed te werken. :*)

[Voor 25% gewijzigd door tss68nl op 18-01-2018 11:37]

• St.Pepper
  • Laatst online: 07-04 18:04
Wat een schat aan informatie in dit draadje. Duimen omhoog voor alle bijdragers. Zoveel info in dit draadje dat ik zelfs ernstig begin te twijfelen of ik wel verder wil met Loxone in mijn aanstaande nieuw te bouwen huis.

Ff voorstellen, ik en Mrs. St.Pepper laten een energiezuinige/passivhaus/gas-loos huis bouwen in hout-skeletbouw, alles gelijkvloers in NL. Ik was oorspronkelijk van plan om het allemaal KISS te houden maar gezien het ontwerp van het huis zelf al gericht is op zo lang mogelijk zelfstandig wonen, ook als de leeftijd roet in het eten gaat gooien, lijkt een elektrische installatie die flexibeler is dan het centrale dozen systeem toch wel verstandig.

Na wat speurwerk kwamen Loxone en EIB/KNX bovendrijven met als tweede PLC sturing maar vanwege het gemak lag Loxone een neuslengte voor op beide. Na het tweemaal lezen van dit draadje heeft KNX de overhand gekregen. De keuze die gemaakt moet worden komt met rasse schreden dichterbij maar ik zit vooralsnog met een niet-systeem gerelateerd probleem, althans niet direct gerelateerd. De grootte van de modules heeft er wel mee te maken. Ik zou graag jullie mening willen vragen over de grootte en soort kast en of die samen of los van de groepenkast zou moeten komen. Met de informatie uit die hier staat kom ik, ondanks alle informatie, niet tot een keuze.

Ik wil klein beginnen dus 'slechts' rolluiken sturing in een basale uitvoering dus (nog) niet weer-gestuurd, zone sturing van de VV(VV ligt zeer dicht onder het oppervlakte dus sturing zou zijn nut moeten hebben), het eenvoudig en niet te diep kunnen dimmen van 230V en halogeen lampen. Dit via enkele strategisch geplaatste tasters. Voor de toekomst voorzie ik wel dat de warmtepomp, WTW ventilatie en PV-omvormer samen gaan komen voor het maximalisering van het eigen verbruik tezamen met verwarming, rolluiken en geschakelde WCD's.

In mijn huidige opzet is er voorzien in een meterkast met groepenkast in de afmetingen (binnenmaten) 900(b)x450(d) met een deur van 750mm. Ik denk dat ik drie opties heb: 1- kleine meterkast en domoticakast buiten de meterkast (dat is nu ingetekend in de laatste planning), 2- grote meterkast met een losse automatenkast en een losse domoticakast naast elkaar, 3- grote meterkast met automaten en domotica geïntegreerd in 1 kast gepositioneerd boven de meters.

Voor optie 2 en 3 kan ik de meterkast laten vergroten naar 1200x450. Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3.

De in dit draadje genoemde F-tronic kasten met 4 rijen x 5 velden zou in optie 3 meen ik moeten kunnen passen.Zou die voldoende ruimte bieden voor de reguliere installatie (aardlek, automaten en eventueel vlamboogbeveiliging) en de gewenste KNX componenten?

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

• tss68nl
St.Pepper schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:04:
Wat een schat aan informatie in dit draadje. Duimen omhoog voor alle bijdragers. Zoveel info in dit draadje dat ik zelfs ernstig begin te twijfelen of ik wel verder wil met Loxone in mijn aanstaande nieuw te bouwen huis.
Thanks, we doen ons best. Goed te horen dat het nuttig is! Welkom in ieder geval :)
Na het tweemaal lezen van dit draadje heeft KNX de overhand gekregen.
Loxone blijft een zeer gemakkelijk systeem om te programmeren dus als je voor eenvoud gaat dan heeft Loxone toch wel een streepje voor. Daar staan wel wat nadelen tegenover. Wat zijn voor jou de redenen om dan toch KNX te prefereren boven Loxone?
De in dit draadje genoemde F-tronic kasten met 4 rijen x 5 velden zou in optie 3 meen ik moeten kunnen passen.Zou die voldoende ruimte bieden voor de reguliere installatie (aardlek, automaten en eventueel vlamboogbeveiliging) en de gewenste KNX componenten?
De grootte van de kast is meestal wel in te schatten op basis van vloeroppervlak en een beschrijving van de functies. Reken voor een huis van 200m2 tot 250m2 ongeveer op een 5 rij x 3 kolom x 12 units als minimaal oppervlak voor alle 230V (dus HS, automaten, AL, KNX WCD's, apparaten, dimmers, geschakelde verlichting en rolluiken....en de hoogstnoodzakelijke rijgklemmen.). Groter mag natuurlijk altijd.

Als je de basisinstallatie (HS/AL/automaten) wil combineren met de rest van de KNX in één kast, dan reserveer je het makkelijkst één hele kolom (veld) daarvoor, en plaats je een tussenschot. Of, je neemt losse kasten waar je enkel een kleine poort uitbreekt voor de verbinding van de paar groepen die naar KNX gaan.

Een truc als je het nog niet helemaal zeker weet: neem de plastic verdelers van Hager (Vega), neem de variant met 4x18 modules, en reserveer er één voor de 230V automaten, en twee voor 2 fasen/groepen aan KNX materiaal. Houdt ruimte over om een extra kast er naast te kunnen plaatsen. Op die manier kan je altijd opschalen en zit je niet vast aan een stalen kast die in één keer de goede maat moet worden gekocht.

Ik begrijp uit je verhaal nog niet helemaal wat je beschikbare maatvoering nu is waar de kasten geplaatst moeten worden. De ene keer denk ik: "een hele lange smalle kolom", en daarna geef je aan dat je een 4 rij x 5 veld kwijt zou moeten kunnen? (Overigens denk ik dat je een 5 rij x 4 veld (kolom) bedoeld?)

Houdt er in ieder geval rekening mee dat je voldoende oppervlak hebt om buizen aan te sluiten. Smal en hoog is niet handig, liever wat breder (minimaal 3 velden). En de eerste rij (van boven of onder) ben je in ieder geval kwijt aan rijgklemmen.

Wat betreft het pas later schakelbaar maken van WCD's: je zal in de bouw toch alle draad naar de meterkast moeten trekken en afmonteren op rijgklemmen. Eerst namelijk alleen vaste spanning trekken en later extra kabels trekken is namelijk zeer inefficient. Je kan inderdaad tijdelijk met bruggen vaste spanning op die WCD's zetten, maar voor pakweg €350 uit mijn hoofd plaats je een MDT 20 voudige schakelactor en maak je ze allemaal direct geschakeld. Werkt ideaal met AV apparatuur, staande lampen etc.

Je geeft overigens een hele duidelijke keuze aan om voor 230V en halogeen te gaan. Dit draadje staat vol met info over led en de eindigheid van halogeen, dus ik ga er van uit dat je bewust hebt gekozen en de nadelen voor lief neemt. Volgens mij werken als halogeenvervangers de Philips masterled wel redelijk goed al heb ik er zelf geen ervaring mee. (Misschien toch eens een setje bestellen)

Succes met de bouw van jullie huis.....spannend 8)

• St.Pepper
KNX begint de overhand te krijgen boven Loxone omdat er meer keuze is, meer fabrikanten en als ik er zelf aan rekenen en echt klein wil beginnen dan komt KNX qua prijs gunstiger uit.

De afmetingen van de meterkast liggen nog niet helemaal vast vandaar dat het wat wazig is geworden in mijn post. 1 van de zijwanden van de meterkast kan ik verschuiven, de achterkant en de andere zijde worden gevormd door wanden die zich niet meer laten verplaatsen. Door die ene zijwand te laten verplaatsen kan ik de meterkast in de breedte laten toenemen. Een andere optie is nog om de meterkast te laten voor wat het is en de domotica-kast te verplaatsen naar de technische ruimte naast de berging. Daar komen ook de warmtepomp en de PV omvormer te hangen. Dan wordt het in de hal niet zo krap en in de technische ruimte is er meer ruimte om te werken. In die technische ruimte kan ik een bredere kast hangen wat idd voor het verdelen en manage van de buizen eenvoudiger is. Oppervlakte van de woning is +/- 150m2, als ik de vuistregel volg dan zou een 180 modulen kast volstaan, zoiets denk ik dan aan: http://www.hager.nl/produ...lasse-ii/fwq44p/33378.htm

Ik zie alleen nog niet hoe je vanaf de hoofdschakelaar/AL/automaten in de meterkast naar die kast mag komen. Mag er 1 dikke buis gelegd worden (grijs pvc diameter 50 oid) met daarin kleinere buis (19mm) met daarin de aders per groep. Voldoe je dan aan het scheiden van de groepen? En moeten alle groepen overgebracht worden. Mijn initiële idee van domotica heeft zijn oorsprong in 2 zaken, 1-voorbereiding op lang zelfstandig wonen, 2-het optimaliseren van het eigen energie verbruik/eigen opwekking. Voor dat laatste is vermogensmeting/stroommeting op grootverbruikers nodig zoals vaatwasser/wasmachine die zouden dan ook overgebracht moeten worden? Ik ben echt een noob op het gebied van huisinstallaties, sorry.

Nabrander: moeten die groepen in de meterkast zitten of mag je volstaan met alleen een hoofdschakelaar in de meterkast en dan met voldoende mm2 naar een ander plaatst in huis en daar de fasen verdelen over de groepen?

Ik heb al heel veel gelezen over LED en er is wel een terugkerend thema en dat is dat je heel erg op moeten letten wat je combineert. Daarnaast hebben we bestaande verlichting en een krap budget dus is nu het besluit om te gebruiken wat we hebben. Ik onderzoek nog wel wat de kosten zijn om de bekabeling voor te bereiden. Bekabeling naar de lichtpunten is iig 5G2.5, maximale afstand 11meter naar een centraal punt, 22m in totaal als maximale afstand.

Ik heb diverse spullen van MDT op een short list staan zoals de AMS-1216.02 dus schakelen van WCD is niet geheel uit beeld. Nogmaals budget is wel belangrijk. We wisten dat we deze kans moesten grijpen om een droom uit te laten komen maar we wisten ook dat op het financiële vlak er soms keuzen gemaakt moesten worden die ingaan tegen wat je het liefst gelijk zou willen doen. Het geld zit nu vooral in de basis en er is beperkt ruimte voor aanvullingen, daarnaast is er de WAF die meespeelt :) .

[Voor 3% gewijzigd door St.Pepper op 21-01-2018 14:45. Reden: Nabrander]

• tss68nl
St.Pepper schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:41:
KNX begint de overhand te krijgen boven Loxone omdat er meer keuze is, meer fabrikanten en als ik er zelf aan rekenen en echt klein wil beginnen dan komt KNX qua prijs gunstiger uit.
Als het voor een kleine installatie al goedkoper is, dan zit je goed. Hoe groter de installatie wordt, hoe duurder Loxone meestal is t.o.v. KNX omdat de prijzen per relais / dimmer hoger zijn.
Oppervlakte van de woning is +/- 150m2, als ik de vuistregel volg dan zou een 180 modulen kast volstaan, zoiets denk ik dan aan: http://www.hager.nl/produ...lasse-ii/fwq44p/33378.htm
Ideaal zo'n brede kast. Waarschijnlijk zullen je buizen uit het plafond komen, en als je dat een beetje netjes plant, dan kan je ze allemaal vlak tegen de muur in buisklemmen rechtstreeks op de kast binnen laten komen. Mijn inschatting is dat je met die kast een heel eind komt.
Ik zie alleen nog niet hoe je vanaf de hoofdschakelaar/AL/automaten in de meterkast naar die kast mag komen. Mag er 1 dikke buis gelegd worden (grijs pvc diameter 50 oid) met daarin kleinere buis (19mm) met daarin de aders per groep. Voldoe je dan aan het scheiden van de groepen? En moeten alle groepen overgebracht worden. Mijn initiële idee van domotica heeft zijn oorsprong in 2 zaken, 1-voorbereiding op lang zelfstandig wonen, 2-het optimaliseren van het eigen energie verbruik/eigen opwekking. Voor dat laatste is vermogensmeting/stroommeting op grootverbruikers nodig zoals vaatwasser/wasmachine die zouden dan ook overgebracht moeten worden? Ik ben echt een noob op het gebied van huisinstallaties, sorry.
Als je twee kasten op afstand van elkaar hebt, dan leg je meestal gewoon meerdere 19mm buizen. Leg je er 6 tot 10, dan heb je zeker genoeg: 3 fasen/groepen in aparte buis, KNX, UTP, coax, DMX of Dali. Buis in buis is niet erg handig, dan opteer je meestal voor mantelbuis waar je XMvK doorheen trekt. Maar daar mag je zaken als UTP en coax dan weer niet in leggen, dus heb je twee aparte mantelbuizen nodig als je het niet met losse buizen wil doen.

Als je in je kast gewoon alles gecombineerd hebt, dan maak je een afscheidingsschot tussen bijvoorbeeld de rechter kolom en de rest, en voorzie je een kleine poort onder of boven (afhankelijk waar je buizen binnen komen) waar je de groepen voor KNX doorvoert.

Qua aantallen: de meeste groepen (grootverbruikers) blijven in je 230V HS/AL/Groepen kolom. Je hebt waarschijnlijk maar twee of drie groepen nodig voor KNX geschakelde verbruikers. Meestal pak je dan een groep op iedere fase en die breng je ieder naar een eigen kolom in de kast (voorkomt vergissingen). Hier draait 225m2 op 2 fasen/groepen voor KNX. De derde fase/groep heb ik wel voorzien, die regelt alles voor buiten, maar daar zit nu amper nog wat op omdat ik de hele tuin nog moet afbouwen :+
Nabrander: moeten die groepen in de meterkast zitten of mag je volstaan met alleen een hoofdschakelaar in de meterkast en dan met voldoende mm2 naar een ander plaatst in huis en daar de fasen verdelen over de groepen?
Nee, dat mag absoluut niet :) De bedrading die aan je HS toekomt is vaak 10mm2 of dikker uitgevoerd omdat de capaciteit rustig 160A is x 230/400V. Door alleen een HS er tussen te zetten, beperk je de stroom niet. Daar heb je een automaat voor nodig. Vergis je niet: een HS heeft wel een 40A rating bijvoorbeeld, maar dat is het aantal A wat hij nominaal aan moet kunnen. Hij schakelt niet automatisch af!

Dus je zal een automaat moeten plaatsen voordat je de stroom verplaatst naar een andere locatie. Een aardlek, is overigens *niet* verplicht zolang de bron en het doel in af te sluiten (met slot!) kasten zit. Maar, dan is de vraag: wil je dat? Ik vind persoonlijk de bedrading van de netbeheerder naar de HS en van HS naar AL doodeng. Waarom? Omdat de capaciteit zoals gezegd rustig 160A is, met geen enkele bescherming mocht je hem onbedoeld aanraken. Sommige netbeheerders plaatsen C25 of C40 automaten, maar ook dat beschermt je voor geen meter. Voor seconden lang kan er 200+ ampere vloeien zonder dat de automaat aanspreekt. Tegen die tijd is er weinig meer van je over. Een aardlek is niet voor niets 0.03A of 0.3A....waarbij die laatste ook vaak nog dodelijk is voor een mens.
Ik heb al heel veel gelezen over LED en er is wel een terugkerend thema en dat is dat je heel erg op moeten letten wat je combineert. Daarnaast hebben we bestaande verlichting en een krap budget dus is nu het besluit om te gebruiken wat we hebben. Ik onderzoek nog wel wat de kosten zijn om de bekabeling voor te bereiden. Bekabeling naar de lichtpunten is iig 5G2.5, maximale afstand 11meter naar een centraal punt, 22m in totaal als maximale afstand.
Prima, 5G2.5 kom je vaak wel mee uit. Let wel op dat je per twee spots een aderpaar kan gebruiken. Aarde mag je nooit gebruiken, dus 5G2.5 kan maximaal 4 spots voorzien van prik.
Ik heb diverse spullen van MDT op een short list staan zoals de AMS-1216.02 dus schakelen van WCD is niet geheel uit beeld. Nogmaals budget is wel belangrijk. We wisten dat we deze kans moesten grijpen om een droom uit te laten komen maar we wisten ook dat op het financiële vlak er soms keuzen gemaakt moesten worden die ingaan tegen wat je het liefst gelijk zou willen doen. Het geld zit nu vooral in de basis en er is beperkt ruimte voor aanvullingen, daarnaast is er de WAF die meespeelt :) .
De truc is om het zo aan te leggen dat je straks nog makkelijk kan opschalen. Voor de WAF factor is het belangrijk dat je tasters aan de muur strak zijn, en dat alle verlichting en apparaten in een ruimte bediend kunnen worden. Niets zo fijn als een alles-uit functie per ruimte of voor het hele huis bij de voordeur. En met een beetje creativiteit richt je wat scenes in per gebruiksdoel....zodat je een knop koken, tv kijken, bezoek...slapen, etc etc hebt.

Vergeet ook niet dat je later wellicht nog bewegingssensoren kwijt gaat willen. Dat zorgt in combinatie met de scenes voor een afgepast karakter van de ruimte. Als je s'nacht rondloopt: zachtjes voor je uit de verlichting aan, als je bezoek hebt blijven verkeersruimten etc langer aan en worden er meer lampen voor detailverlichting gebruikt etc etc.

• St.Pepper
tss68nl schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:23:
[...]

Als het voor een kleine installatie al goedkoper is, dan zit je goed. Hoe groter de installatie wordt, hoe duurder Loxone meestal is t.o.v. KNX omdat de prijzen per relais / dimmer hoger zijn.

[...]

Ideaal zo'n brede kast. Waarschijnlijk zullen je buizen uit het plafond komen, en als je dat een beetje netjes plant, dan kan je ze allemaal vlak tegen de muur in buisklemmen rechtstreeks op de kast binnen laten komen. Mijn inschatting is dat je met die kast een heel eind komt.

[...]

Als je twee kasten op afstand van elkaar hebt, dan leg je meestal gewoon meerdere 19mm buizen. Leg je er 6 tot 10, dan heb je zeker genoeg: 3 fasen/groepen in aparte buis, KNX, UTP, coax, DMX of Dali. Buis in buis is niet erg handig, dan opteer je meestal voor mantelbuis waar je XMvK doorheen trekt. Maar daar mag je zaken als UTP en coax dan weer niet in leggen, dus heb je twee aparte mantelbuizen nodig als je het niet met losse buizen wil doen.

Als je in je kast gewoon alles gecombineerd hebt, dan maak je een afscheidingsschot tussen bijvoorbeeld de rechter kolom en de rest, en voorzie je een kleine poort onder of boven (afhankelijk waar je buizen binnen komen) waar je de groepen voor KNX doorvoert.

Qua aantallen: de meeste groepen (grootverbruikers) blijven in je 230V HS/AL/Groepen kolom. Je hebt waarschijnlijk maar twee of drie groepen nodig voor KNX geschakelde verbruikers. Meestal pak je dan een groep op iedere fase en die breng je ieder naar een eigen kolom in de kast (voorkomt vergissingen). Hier draait 225m2 op 2 fasen/groepen voor KNX. De derde fase/groep heb ik wel voorzien, die regelt alles voor buiten, maar daar zit nu amper nog wat op omdat ik de hele tuin nog moet afbouwen :+

[...]

Nee, dat mag absoluut niet :) De bedrading die aan je HS toekomt is vaak 10mm2 of dikker uitgevoerd omdat de capaciteit rustig 160A is x 230/400V. Door alleen een HS er tussen te zetten, beperk je de stroom niet. Daar heb je een automaat voor nodig. Vergis je niet: een HS heeft wel een 40A rating bijvoorbeeld, maar dat is het aantal A wat hij nominaal aan moet kunnen. Hij schakelt niet automatisch af!

Dus je zal een automaat moeten plaatsen voordat je de stroom verplaatst naar een andere locatie. Een aardlek, is overigens *niet* verplicht zolang de bron en het doel in af te sluiten (met slot!) kasten zit. Maar, dan is de vraag: wil je dat? Ik vind persoonlijk de bedrading van de netbeheerder naar de HS en van HS naar AL doodeng. Waarom? Omdat de capaciteit zoals gezegd rustig 160A is, met geen enkele bescherming mocht je hem onbedoeld aanraken. Sommige netbeheerders plaatsen C25 of C40 automaten, maar ook dat beschermt je voor geen meter. Voor seconden lang kan er 200+ ampere vloeien zonder dat de automaat aanspreekt. Tegen die tijd is er weinig meer van je over. Een aardlek is niet voor niets 0.03A of 0.3A....waarbij die laatste ook vaak nog dodelijk is voor een mens.

[...]

Prima, 5G2.5 kom je vaak wel mee uit. Let wel op dat je per twee spots een aderpaar kan gebruiken. Aarde mag je nooit gebruiken, dus 5G2.5 kan maximaal 4 spots voorzien van prik.

[...]

De truc is om het zo aan te leggen dat je straks nog makkelijk kan opschalen. Voor de WAF factor is het belangrijk dat je tasters aan de muur strak zijn, en dat alle verlichting en apparaten in een ruimte bediend kunnen worden. Niets zo fijn als een alles-uit functie per ruimte of voor het hele huis bij de voordeur. En met een beetje creativiteit richt je wat scenes in per gebruiksdoel....zodat je een knop koken, tv kijken, bezoek...slapen, etc etc hebt.

Vergeet ook niet dat je later wellicht nog bewegingssensoren kwijt gaat willen. Dat zorgt in combinatie met de scenes voor een afgepast karakter van de ruimte. Als je s'nacht rondloopt: zachtjes voor je uit de verlichting aan, als je bezoek hebt blijven verkeersruimten etc langer aan en worden er meer lampen voor detailverlichting gebruikt etc etc.
Dank voor deze terugkoppeling. Ik ga er mee aan de slag. Ben niet zo'n poster (na wat nare ervaringen op motorfiets gerelateerde fora) maar voel me 'verplicht' om wat terug te geven aan iig dit draadje en zal mijn voortgang beschrijven.

• tss68nl
St.Pepper schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:09:
Dank voor deze terugkoppeling. Ik ga er mee aan de slag. Ben niet zo'n poster (na wat nare ervaringen op motorfiets gerelateerde fora) maar voel me 'verplicht' om wat terug te geven aan iig dit draadje en zal mijn voortgang beschrijven.
Nou ik weet niet wat voor nare ervaringen je hebt, maar ik kan je vertellen dat we hier gewoon netjes met elkaar om gaan en hier zitten om elkaar te helpen. Het verschilt nog wel eens per draadje, maar ik vind de sfeer hier echt altijd gewoon positief en constructief.

We zitten hier juist met z'n allen om vragen aan elkaar te stellen, en je moet je vooral niet 'noob' voelen (zoals je het zelf verwoorde) omdat je een hoop zaken moet vragen. We zijn allemaal begonnen met 0,0 kennis op dit vlak en bijvoorbeeld in mijn geval heb ik de afgelopen 5 jaar heel veel vooral zelf moeten leren/uitzoeken omdat de kennis gewoon niet voorhanden was tenzij ik er een installateur veel te veel voor wilde betalen. En dan had ik een KNX systeem, maar nog steeds geen kennis.

Dat moet, en kan anders...vandaar dit topic. Dus stel gewoon je vragen en gooi alles in de groep. Iedereen leert weer nieuwe dingen van jouw situatie omdat geen enkel systeem hetzelfde is, en ik persoonlijk.... vind het gewoon leuk om steeds weer nieuwe projecten langs te zien komen en er oplossingen voor te bedenken. Soort afwijking... :+

• bartvb
En ik ben erg blij dat je de vragen post, @St.Pepper . Ik zit met een behoorlijk vergelijkbare situatie. Ook nog keuze tussen systemen (KNX/Loxone/PLC of combinatie), plaatsing van meterkast/schakelkast is ook nog een ding. Moet nog wat stoeien met Liander om te kijken hoe flexibel ze zijn mbt de plaats van de meterkast, een van de onderzoeksrichtingen was idd wat jij voorstelt, eigenlijk helemaal niets in de meterkast en alles doorvoeren naar een schakelkast. Zie: bartvb in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Maar zoals @tss68nl aangeeft zitten daar nogal wat haken en ogen aan. Een van de dingen die ik wilde uitzoeken is of het dan een optie is om in de meterkast alleen een aardlekschakelaar toe te passen en een stuk (lomp dikke) grondkabel met aardscherm naar de schakelkast. Dan zit je redelijk veilig lijkt me? Maar waarschijnlijk gaan we meterkast en schakelkast (of een van de schakelkasten) bij de meterkast houden.

Vergis je iig niet in de hoeveelheid leiding en dus ook de hoeveelheid aansluitwerk en gepruts dat je gaat krijgen. Hoe korter je leidingen zijn hoe prettiger. Als je technische ruimte niet heel erg centraal is geplaatst zou ik het niet eens overwegen. In mijn vorige woning heb ik alles naar de meterkast gehaald maar daar zat de meterkast in de garage, erg niet centraal, dat was niet grappig met het trekken van alle draden :)

Overigens is het wel een overweging om te splitsen. De zaken die dicht bij je meterkast zitten naar je meterkast voeren en dan een tweede kast maken voor de ruimtes in de buurt van de technische ruimte.

Hoe ga je alles aanleggen? Doe je dit zelf of wil je een globaal plan maken wat je vervolgens bij een installateur neerlegt?
Pagina: 1 ... 16 ... 56 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee