[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 15 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Norinco schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:39:
Misschien een vreemde vraag, maar waarom zou je de 24v buiten de kast willen brengen? In een dergelijke kast zoals de afbeelding laat zien, steekt het KNX component toch zichtbaar uit de kast, met status led?
Welke 24V? En bedoel je de foto zoals ik hem gepost heb een tiental berichten terug? Die kast?

Die kast is compleet 230V. Het splitst de aansluiting van de netbeheerder naar normale aardlek en normale groepen. De enige 'smart' toevoeging is het 12 voudige schakelcomponent, want niet gebruikt wordt voor schakelen, maar als 12-voudige stroommeter op die 230V groepen. Er loopt straks dan ook maar één 24V (of eigenlijk 30V) draadje door de kast, en dat is een groene KNX kabel die netjes in een bedradingskoker wordt afgeschermd tot aan het bevestigingspunt.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 24V buiten de kast brengen? Je doelt dan op de discussie dat mensen 24V voedingen in dergelijke din-kasten willen hangen? In dat geval: kijk eens naar de afmetingen van een dergelijke voedingen. Die passen niet meer achter de kappen en deur.

En als je het hebt over LED 24V is het sowieso handig om dat buiten de kast te houden. De 24V uitgangen van LED drivers zijn SELV gemarkeerd, wat zoveel aangeeft dat het als veilige spanning wordt gezien. Maar dat wil wel zeggen dat je die veiligheid ten allen tijde moet waarborgen. Je mag dus absoluut geen SELV apparatuur in dezelfde kast zetten samen met 230V, tenzij je een afgesloten compartiment van deugdelijk materiaal hebt gemaakt in die kast voor die SELV.
Even een andere vraag. Als ik een oude KNX component heb zit dat nog steeds in de productsoftware van de desbetreffende fabrikant?
Er bestaat niet zoiets als dé productsoftware van de fabrikant. De fabrikant heeft per modelnummer een stukje software en die kan je downloaden voor dat specifieke product. Daarnaast maken sommige fabrikanten verzamelsoftware van hun meest gebruikte en recente producten, maar die zijn verre van compleet en vaak niet up to date. Zeker niet voor oude modellen.

Het beste zoek je gewoon op het modelnummer van je oude componenten, en download je de software voor dat specifieke component.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
In jou reactie gaf je dit aan "Echter, vaak heb je zeer veel ruimte nodig voor een KNX kast. Niet alleen voor de kast zelf maar ook het draden management, 24V led buiten de kast etc. " Maar als ik je laatste mail goed lees, doelde je op de LED verlichting die na de driver als SELV wordt gekenmerkt.

Maar is de LED verlichting na een KNX dimmer, dan ook een SELV keten?

Verder t.a.v. de software, ik ken KNX nog uit het tijdperk van dat het EIB was. Destijds kreeg je de productsoftware van de fabrikant via een CD. Er waren toen nog geen eens bedieningsschermen in kleur en kon je het eerste grote scherm (dacht MT701) niet eens rechtstreeks programmeren via de ETS software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ik ben ondertussen begonnen met bijna het spannendste deel van onze nu toch wel enorme verbouwing...het bouwen van de domoticakast. Ik heb bewust gekozen voor een tweede kast, niet ver van de nieuwe meterkast. Vanuit de meterkast heb ik 5 extra groepen laten doortrekken, hiervan gaat 1 groep dedicated naar de sturing en de resterende 4 groepen gebruik ik voor verlichting en rolluiken.

Ok dit is het KNX topic maar ik heb gekozen voor Loxone zoals bekend. Maar het bouwen van de kast is toch ook wel vergelijkbaar.

Zo maar wat bevindingen.

- Ik gebruik een grote Hager Univers met 5 rijen keer 3 dinrails. Dus 5 x 3 velden.
Maar die DIN-rails lopen niet echt door, waardoor ik mijn Loxone componenten niet naast elkaar kwijt kan.
Tussen elke dinrals zit een kleine verhoging. Nu moet ik dus een specifieke 3-velden lange DIN rails (denk de uz03b4) gaan bestellen. Dat ik dan niet meer mijn frontje kan plaatsen maakt mij niet uit. Ik wil ruimte efficient kunnen gebruiken.

- Verder is zo'n standaard kast eigenlijk niet echt geschikt qua standaard afmetingen. Achter de DIN rails gaat het nog wel enigzins....al heb je achter de verticale montagerails slechts 25mm wat te weinig is voor fatsoenlijke BA6 kabelgoten. Achter de DIN-rails zelf heb je zo'n 50mm wat net genoeg is. Maar het houdt allemaal niet over.

- Uit frustratie ben ik uiteindelijk mijn bekabeling maar gaan bundelen met tie-wraps. Eerlijk gezegd vind ik het eigenlijk ook wel fijn om te zien hoe kabels enigzins lopen, wat je toch minder hebt als je alles in een goot gaat proppen. Het is wel lastig om in te schatten hoe lang je kabels telkens moeten zijn.

- Naarmate je verder bouwt ga je slimmer werken. Ik denk continue, ik wil die kast af krijgen, ik wil niet langer wachten op wéér een bestelling van dit of dat. Maar het moet wel netjes en veilig zijn. Het blijft een afweging, teveel nadenken over hoe netjes je het wil kost weer teveel tijd. En je kan niet overal rekening mee houden.

- Zo kwam ik er achter dat de Loxone dimmers, naast een geschakelde fase, ook een geschakelde nul bleken te hebben. Oeps....dat had ik eerder niet gezien. Gelukkig had ik nog wat extra Phoenix klemmen al zijn die eigenlijk niet de juiste kleur. En ik moest op slag en sprong méér blauwe kabel bestellen (SanderVunderink is TOP).

- Als ik die lange doorlopende rails heb, monteer ik in plaats van 3 Loxone-rails, denk ik maar 2 rails. Dan heb ik meer ruimte verticaal gezien. Want tussen de Loxone componenten van boven naar onder gezien is maar héél weinig plek in de standaard indeling.

Kan ik die DIN rails ook iets "verhoogd" monteren? Bestaat daar iets voor bij Hager?

- Ik zit nog wel enigzins in de rats hoe ik mijn laagspanning zal gaan scheiden.

En o ja, wat is het lastig om alles goed te documenteren. Blij dat ik vooraf uitgebreid in Excel alles heb opgeschreven.

[disclaimer - Work In Progress] :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6oPM8LGaYBCGOigLz71GUzc4/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 12-11-2017 21:15 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
psy schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:06:
Ik ben ondertussen begonnen met bijna het spannendste deel van onze nu toch wel enorme verbouwing...het bouwen van de domoticakast. Ik heb bewust gekozen voor een tweede kast, niet ver van de nieuwe meterkast. Vanuit de meterkast heb ik 5 extra groepen laten doortrekken, hiervan gaat 1 groep dedicated naar de sturing en de resterende 4 groepen gebruik ik voor verlichting en rolluiken.

Ok dit is het KNX topic maar ik heb gekozen voor Loxone zoals bekend. Maar het bouwen van de kast is toch ook wel vergelijkbaar.
Leuk hoor, dat je het hier komt posten :) Daar houden we van 8)
- Ik gebruik een grote Hager Univers met 5 rijen keer 3 dinrails. Dus 5 x 3 velden.
Maar die DIN-rails lopen niet echt door, waardoor ik mijn Loxone componenten niet naast elkaar kwijt kan.
Tussen elke dinrals zit een kleine verhoging. Nu moet ik dus een specifieke 3-velden lange DIN rails (denk de uz03b4) gaan bestellen. Dat ik dan niet meer mijn frontje kan plaatsen maakt mij niet uit. Ik wil ruimte efficient kunnen gebruiken.
Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat de rails niet door lopen. Ik zie dat je de potentiaalverdeling voor een relaisunit helemaal boven op je klemmenstrook doet. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de potentiaalverdeling met een paar klemmen *naast* de unit zelf te doen. De zwarte schakeldraden lopen dan nog wel terug, maar het scheelt je een hoop bruin :) En dan doe je nog iets met de 'loze' ruimte.

Overigens is het juist goed wat ruimte tussen de componenten te houden voor de airflow naar boven.
- Verder is zo'n standaard kast eigenlijk niet echt geschikt qua standaard afmetingen. Achter de DIN rails gaat het nog wel enigzins....al heb je achter de verticale montagerails slechts 25mm wat te weinig is voor fatsoenlijke BA6 kabelgoten. Achter de DIN-rails zelf heb je zo'n 50mm wat net genoeg is. Maar het houdt allemaal niet over.
Het probleem met de meeste kasten is dat de din-rails te dicht op elkaar staan om een horizontale kabelgoot te kunnen plaatsen. Er zijn wel andere kasten van Hager die meer ruimte hebben (zie mijn foto een pagina terug), en als je naar de professionele Univers serie gaat dan kan je het helemaal naar hartelust indelen. Er zit altijd wel een prijskaartje aan echter, en kabelmanagement met tie-wraps is toch ook prima? Zolang je ze maar niet te hard aan trekt! (Isolatie wil nog wel eens wegvloeien onder langdurige druk)
- Zo kwam ik er achter dat de Loxone dimmers, naast een geschakelde fase, ook een geschakelde nul bleken te hebben. Oeps....dat had ik eerder niet gezien. Gelukkig had ik nog wat extra Phoenix klemmen al zijn die eigenlijk niet de juiste kleur. En ik moest op slag en sprong méér blauwe kabel bestellen (SanderVunderink is TOP).
Ha, ik had eerst je foto bekeken en dacht: blauwe draad, dat zullen de dimmers zijn. Alle 230V dimmers hebben dat namelijk. Niet zo zeer omdat ze hem schakelen, maar omdat ze de 'andere kant' van de draad nodig hebben om goed de stroomvorm te kunnen bepalen.
- Als ik die lange doorlopende rails heb, monteer ik in plaats van 3 Loxone-rails, denk ik maar 2 rails. Dan heb ik meer ruimte verticaal gezien. Want tussen de Loxone componenten van boven naar onder gezien is maar héél weinig plek in de standaard indeling.
Hmm, als je al gewoon met losse draad werkt, en geen kabelgoot hoeft te plaatsen, dan is het toch zonde om een hele rail op te offeren? De standaard afstand is echt voldoende om losse draad achter de unit weg te vouwen. Je hebt de draden nu nog ruim lopen vind ik bijvoorbeeld bij die middelste unit's. Even de hele kabelboom een stukje hoger opknopen :)
Kan ik die DIN rails ook iets "verhoogd" monteren? Bestaat daar iets voor bij Hager?
Dan passen je kappen zeker niet meer. En die wil je waarschijnlijk wel gebruiken....
- Ik zit nog wel enigzins in de rats hoe ik mijn laagspanning zal gaan scheiden.
Ik zou één kolom reserveren voor laagspanning zoals jij dat noemt. Even in de zeikmodus: technisch gezien is 230V ook laagspanning. Vaker wordt SELV gebruikt voor de categorie die je wil aanduiden (Safe Extra Low Voltage). Ik neem aan dat je de Loxone DMX dimmers etc gaat gebruiken op termijn? Je kan dan juist met de kappen (die aan de zijkant afsluiten) een net compartiment maken voor laagspanning. Ik zie dat je ook de kleine PTTBS/1.5 klemmen daar hebt gebruikt die kenmerkend zijn voor 24V/bussystemen etc.

En om de Loxone bus van apparaat naar apparaat te krijgen? Misschien een stukje KNX kabel? Die mag los door de 230V heen lopen. Je moet alleen wel de aansluitingen officiëel extra isoleren tegen het 230V geweld. Minimaal 4mm... maar goed, de keren dat ik mensen dat aan hun laars zie lappen..... :+
En o ja, wat is het lastig om alles goed te documenteren. Blij dat ik vooraf uitgebreid in Excel alles heb opgeschreven.
Yep, documentatie is heel belangrijk. Anders heb je straks iets in elkaar geschroefd en zit je dag in dag uit met de multimeter er in als je weer eens wat moet wijzigen 8)

Overigens heel tof dat je blauwe en zwarte adereindhulzen gebruikt om de voedende en geschakelde bedrading te markeren. Erg netjes. Sowieso.....mijn eerste indruk was direct: wauw, netjes uitgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

tss68nl schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:44:
[...]
Leuk hoor, dat je het hier komt posten :) Daar houden we van 8)
[...]
Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat de rails niet door lopen. Ik zie dat je de potentiaalverdeling voor een relaisunit helemaal boven op je klemmenstrook doet. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de potentiaalverdeling met een paar klemmen *naast* de unit zelf te doen. De zwarte schakeldraden lopen dan nog wel terug, maar het scheelt je een hoop bruin :) En dan doe je nog iets met de 'loze' ruimte.

Overigens is het juist goed wat ruimte tussen de componenten te houden voor de airflow naar boven.
[...]

Het probleem met de meeste kasten is dat de din-rails te dicht op elkaar staan om een horizontale kabelgoot te kunnen plaatsen. Er zijn wel andere kasten van Hager die meer ruimte hebben (zie mijn foto een pagina terug), en als je naar de professionele Univers serie gaat dan kan je het helemaal naar hartelust indelen. Er zit altijd wel een prijskaartje aan echter, en kabelmanagement met tie-wraps is toch ook prima? Zolang je ze maar niet te hard aan trekt! (Isolatie wil nog wel eens wegvloeien onder langdurige druk)

[...]

Ha, ik had eerst je foto bekeken en dacht: blauwe draad, dat zullen de dimmers zijn. Alle 230V dimmers hebben dat namelijk. Niet zo zeer omdat ze hem schakelen, maar omdat ze de 'andere kant' van de draad nodig hebben om goed de stroomvorm te kunnen bepalen.

[...]

Hmm, als je al gewoon met losse draad werkt, en geen kabelgoot hoeft te plaatsen, dan is het toch zonde om een hele rail op te offeren? De standaard afstand is echt voldoende om losse draad achter de unit weg te vouwen. Je hebt de draden nu nog ruim lopen vind ik bijvoorbeeld bij die middelste unit's. Even de hele kabelboom een stukje hoger opknopen :)

[...]

Dan passen je kappen zeker niet meer. En die wil je waarschijnlijk wel gebruiken....

[...]

Ik zou één kolom reserveren voor laagspanning zoals jij dat noemt. Even in de zeikmodus: technisch gezien is 230V ook laagspanning. Vaker wordt SELV gebruikt voor de categorie die je wil aanduiden (Safe Extra Low Voltage). Ik neem aan dat je de Loxone DMX dimmers etc gaat gebruiken op termijn? Je kan dan juist met de kappen (die aan de zijkant afsluiten) een net compartiment maken voor laagspanning. Ik zie dat je ook de kleine PTTBS/1.5 klemmen daar hebt gebruikt die kenmerkend zijn voor 24V/bussystemen etc.

En om de Loxone bus van apparaat naar apparaat te krijgen? Misschien een stukje KNX kabel? Die mag los door de 230V heen lopen. Je moet alleen wel de aansluitingen officiëel extra isoleren tegen het 230V geweld. Minimaal 4mm... maar goed, de keren dat ik mensen dat aan hun laars zie lappen..... :+

[...]

Yep, documentatie is heel belangrijk. Anders heb je straks iets in elkaar geschroefd en zit je dag in dag uit met de multimeter er in als je weer eens wat moet wijzigen 8)

Overigens heel tof dat je blauwe en zwarte adereindhulzen gebruikt om de voedende en geschakelde bedrading te markeren. Erg netjes. Sowieso.....mijn eerste indruk was direct: wauw, netjes uitgevoerd :)
Dank voor je complimenten. :)

Dat van die hulzen was inderdaad heel bewust. En dat kwam goed van pas toen ik erachter kwam dat ik 2 blauwe draden moest gaan gebruiken, iets waar ik niet van hou omdat ze toch twee verschillende functies hebben. Maar die kleurtjes waren een goede oplossing. Daar ben ik wel een pietje precies in.

Probleem wat ik ervaar met de "vaste" DIN indeling is, dat ik mijn flexibiliteit in breedte en hoogte kwijt ben op deze manier.

Nu kan ik slechts één brede Loxone unit kwijt pér veld. Als ik één brede rail had kan ik wat makkelijker meer componenten kwijt. Over de airflow -> daar had ik niet eens bij stilgestaan, goeie tip.

De verticale indeling is daarbij ook niet fijn omdat nu de 24V e.d. op sommige plekken zéér dicht bij de 230V aansluitingen zit. Dit is niet te voorkomen nu. Zie rode pijl, het groene blokje zijn 24V ingangen. Deze zitten een dikke centimeter nu onder de 230V van de unit die op de rail erboven zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AXWt17YSqTib9BcqFfN5sL1O/thumb.jpg

Dit ligt natuurlijk aan de ietwat vreemde plek op de Loxone componenten, maar ja ze zullen toch ergens moeten zetten.

Als ik die rail nu wat meer ruimte kan geven, is het makkelijker om de 24V draden gescheiden te houden van de 230V. Dan kan ik die 24V netjes naar links weg laten lopen, en 230V naar rechts.

Dat de kunstof frontplaat dan niet meer erop kan, tja, is dat erg? Alles komt in een afsluitbare meterkast. En ik zou ook nog losse deuren kunnen bestellen (zaten niet bij deze Hagerkast). Al zijn die wel weer poepieduur zag ik.

Heb nog geen beslissing genomen, maar de DIN rails zijn wel besteld 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30
Mooie kast @psy! Hoewel het niet veel groter is dan mijn kast, oogt het dat wel door die derde kolom. Die Loxone apparatuur is inderdaad flink aan de maat en komt dan - zoals je al zei - rottig uit met de lengte van de DIN-rails. Bij KNX is het allemaal wat compacter, maar je hebt wel meer units nodig.

Ben benieuwd naar de verdere voortgang dus blijf zeker foto's plaatsen! :Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
@psy mooie kast inderdaad, ik hoop dat ik die van mij ook zo mooi gecableerd krijg. Ik moet binnenkort ook eens beginnen aan mijn kast te bekabelen. Ik ben benieuwd hoe jij jouw Excel gemaakt hebt, ik ben een paar keer zelf aan een Excel begonnen voor dit doel maar iedere keer bedenk ik wel iets anders en zoals @tss68nl al zegt: documentatie is belangrijk.

Ik zie het (nog?) niet in jouw kast maar ben jij van plan overspanningsbeveiliging te plaatsen. Heeft iemand in dit topic dat gedaan? Ik lees voornamelijk twee meningen "zeker doen !!!!!!!" en "compleet zinloos" maar welk team heeft er nu gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55
Ik ben bezig met het uitzoeken van alle KNX-componenten die ik nodig heb. Dat ziet er allemaal redelijk goed uit. Nu gaat er in onze woning een warmtepomp komen. Deze geeft straks een signaal (poteniaalvrij) of deze aan het warmen/koelen is. Hoe kan ik dit signaal het beste naar binnenharken? Het kan denk ik niet via een schakelcontact. Maar wat dan wel? Ik zie door de bomen het bos niet van ingangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
GerjanT schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:01:
Ik ben bezig met het uitzoeken van alle KNX-componenten die ik nodig heb. Dat ziet er allemaal redelijk goed uit. Nu gaat er in onze woning een warmtepomp komen. Deze geeft straks een signaal (poteniaalvrij) of deze aan het warmen/koelen is. Hoe kan ik dit signaal het beste naar binnenharken? Het kan denk ik niet via een schakelcontact. Maar wat dan wel? Ik zie door de bomen het bos niet van ingangen :-)
Met een binaire ingang (zijn er in 230V, 24V en potentiaalvrij) :). Maar ga je de warmtepomp zelf niet aansturen via KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Dennis schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:14:
[...]

Met een binaire ingang (zijn er in 230V, 24V en potentiaalvrij) :). Maar ga je de warmtepomp zelf niet aansturen via KNX?
Nee. Zie het echt als een losstaande installatie. Integreer wel de de vloerverdelers ed. Zit overigens wel een communicatie op via modbusTCP maar daar duik ik later in. Genoeg uitdagingen vooralsnog.

Ik zag alleen maar binaire ingangen 24 en 230 volt. Mooi dat ze er toch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
GerjanT schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:52:
Nee. Zie het echt als een losstaande installatie. Integreer wel de de vloerverdelers ed. Zit overigens wel een communicatie op via modbusTCP maar daar duik ik later in. Genoeg uitdagingen vooralsnog.
Aha, maar die vloerverdelers gaan aan op basis van ruimtetemperaturen? Of ook dat niet?
Ik zag alleen maar binaire ingangen 24 en 230 volt. Mooi dat ze er toch zijn.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.voltus.de/hau...gaenge-potentialfrei.html

Ik heb hem zelf ook besteld, hopelijk heb ik hem volgende week binnen. Daarnaast ook nog een unterputzschalter voor de garage meebesteld, een licht- en temperatuursensor voor buiten, een MDT viervoudige bedienknop en de Gira X1 voor logica en vooral bediening op mobiel.

Voor de garagedeur heb ik trouwens een oplossing gevonden in de Gira G1 met een schakelaar die aan blijft zolang je hem indrukt. Omdat hij daarna gelijk weer uitschakelt op de actor werkt het nu goed. Desondanks ga ik toch de garagedeuraandrijving vervangen voor een Hormann Supramatic, waarvoor een directe KNX-printplaat bestaat. Dat biedt nog wat meer voordelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
[b]Dennis schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:39:
Voor de garagedeur heb ik trouwens een oplossing gevonden in de Gira G1 met een schakelaar die aan blijft zolang je hem indrukt. Omdat hij daarna gelijk weer uitschakelt op de actor werkt het nu goed. Desondanks ga ik toch de garagedeuraandrijving vervangen voor een Hormann Supramatic, waarvoor een directe KNX-printplaat bestaat. Dat biedt nog wat meer voordelen :).
Directe KNX printplaat? Nee toch....je bedoelt de UAP-1? Die heb ik, maar die moet je echt nog even koppelen middels een Theben TA6 of vergelijkbaar hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:15:
Directe KNX printplaat? Nee toch....je bedoelt de UAP-1? Die heb ik, maar die moet je echt nog even koppelen middels een Theben TA6 of vergelijkbaar hoor :)
https://ing-budde.de/?product=hm-knx

:*)

Emuleert UAP-1 maar plug je dus direct in de KNX in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Inderdaad zeg, als ik zoek op hormann en KNX, is het direct de eerste hit in google. Die was er 3 jaar geleden nog niet zeker....hmm, tempting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05
Ik heb hier een tijdje geleden een vraag gepost of er iemand ervaring had met het aansturen van ELDOleds via een LogicMachine (LM) met DALI, iets wat in mijn testopstelling niet werkte.

Ondertussen is er heel wat gebeurd, in die zin dat ik hen een ELDOled heb opgestuurd. Na analyse was de conclusie dat de ELDOleds niet volledig binnen de specificaties werken. Een logische nul zou minder dan 4,5V moeten zijn, en de ELDOleds zitten boven de 5V.

Disclaimer: ik geef de info mee zoals ik ze gekregen heb, maar heb ze zelf niet kunnen verifiëren. Ik heb echter geen enkele reden om aan te nemen dat dit onjuist zou zijn. Integendeel, zij hebben me alsnog verder geholpen door een omruiling aan te bieden met een lichtjes gemodificeerde LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
prostar schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:07:
Ik heb hier een tijdje geleden een vraag gepost of er iemand ervaring had met het aansturen van ELDOleds via een LogicMachine (LM) met DALI, iets wat in mijn testopstelling niet werkte.

Ondertussen is er heel wat gebeurd, in die zin dat ik hen een ELDOled heb opgestuurd. Na analyse was de conclusie dat de ELDOleds niet volledig binnen de specificaties werken. Een logische nul zou minder dan 4,5V moeten zijn, en de ELDOleds zitten boven de 5V.

Disclaimer: ik geef de info mee zoals ik ze gekregen heb, maar heb ze zelf niet kunnen verifiëren. Ik heb echter geen enkele reden om aan te nemen dat dit onjuist zou zijn. Integendeel, zij hebben me alsnog verder geholpen door een omruiling aan te bieden met een lichtjes gemodificeerde LM.
Heel stom idee wellicht, maar de meeste EldoLed drivers met Dali hebben toch ook DMX? Of heb je de goedkopere Dali drivers gepakt?

EldoLed + LM gaat het beste met DMX. Wel even zelf een dmx driver schrijven, want die gasten bij LM zijn geen sterren in goede software maken helaas. Al die voorbeelden van ze rammelen aan alle kanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Voor iedereen die straks KNX-componenten mag gaan uitzoeken... kijk goed naar wat je nodig hebt en hoe je slim apparaten kunt combineren en wat je nu of later nog nodig hebt.

Zo heb ik een KNX IP Router gekocht omdat ik mijn Gira G1 over KNX IP aansluit en heb ik recent een ISE HUE Gateway gekocht.

Als ik wat langer had gekeken naar wat er te koop is, was ik misschien wel uitgekomen op de Hager TJA560 (zonder IP-router maar mét IP gateway) of de BAB-TEC Appmodule. Deze laatste heeft zelfs IP-Router functionaliteit en dan is hij prijstechnisch zeker interessant.

Qua voedingen kan een iets duurdere voeding met twee separate uitgangen een handige keuze zijn als je van plan bent om KNX naar buiten aan te leggen en dat met een lijnkoppelaar te doen.

Zijn allemaal van die dingetjes die ik achteraf misschien anders aan had moeten pakken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Heeft iemand ervaring en/of adviezen over het bedragen van beschakelde stopcontacten met XMvK-kabel in plaats van VD-draad? Ik wil in huis een aantal sets van stopcontacten aansluiten met 5x2,5mm2 en overweeg om het trekken eenvoudiger te maken XMvK kabel te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
TimC schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:06:
Heeft iemand ervaring en/of adviezen over het bedragen van beschakelde stopcontacten met XMvK-kabel in plaats van VD-draad? Ik wil in huis een aantal sets van stopcontacten aansluiten met 5x2,5mm2 en overweeg om het trekken eenvoudiger te maken XMvK kabel te gebruiken?
XMvK door een buis heen? Dat is niet heel makkelijk kan ik je vertellen. Paar bochten in de buis en je bent gezien. Koop een grote pot vaseline, en een nog grotere bus ontvetter en tissues 8)

Ook het afmonteren van XMvK in een contactdoos is lastig. Zeker als je 2 of 3 kabels samen hebt. Waar je met VD draad ze per kleur kan verbinden en wegvouwen, moet met XMvK alles in één keer in de doos passen, ondanks dat ze uit verschillende richtingen komen. En ze moeten allemaat hun lengte kwijt kunnen? Misschien op de kop monteren, en dan halve slag twisten tijdens het monteren....maar je moet verdomd goed zijn in het inschatten van knip/strip lengte van zowel mantel als draad.

Ik zie overigens niet waarom trekken van VD draad lastig is: 5 dozen op de vloer (groengeel/blauw/bruin/zwart/grijs), gebruik een trekkous, en doe een stuk papiertape in lengterichting over de uiteinden van de 5 draden.

De tape zorgt dat de uiteinden niet blijven haken achter randjes, en door hem aan één kant in de lengterichting langer te maken dan de trekkous, zorgt er voor dat je de draad nog inclusief tape uit de kous krijgt. En gebruik een kous met een draaibare bus (of swivel)..... dan kan je het dradenpakket al klaar maken terwijl de ander de trekveer nog aan het doorvoeren is.

Dan is het echt een kwestie van 5 draden samenpakken, tape erom, kous erom, aan de trekveer, en gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door tss68nl op 22-11-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Nu online
tss68nl schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:22:
[...]

XMvK door een buis heen? Dat is niet heel makkelijk kan ik je vertellen. Paar bochten in de buis en je bent gezien. Koop een grote pot vaseline, en een nog grotere bus ontvetter en tissues 8)

Ook het afmonteren van XMvK in een contactdoos is lastig. Zeker als je 2 of 3 kabels samen hebt. Waar je met VD draad ze per kleur kan verbinden en wegvouwen, moet met XMvK alles in één keer in de doos passen, ondanks dat ze uit verschillende richtingen komen. En ze moeten allemaat hun lengte kwijt kunnen? Misschien op de kop monteren, en dan halve slag twisten tijdens het monteren....maar je moet verdomd goed zijn in het inschatten van knip/strip lengte van zowel mantel als draad.
Slecht idee dus. Dan ga ik gewoon voor VD-draad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
TimC schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:32:
Slecht idee dus. Dan ga ik gewoon voor VD-draad :)
Ik heb nog ff een update geschreven in de originele post over het makkelijk trekken van VD. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Heeft iemand hier een KNX USB Interface liggen die ik even kan lenen (omgeving Amsterdam/Utrecht/Amersfoort) ?

Mijn DALI-gateway moet ik dus nog configureren met een apart tooltje, maar die oude troep kan niet overweg met IP Interfaces en nu moet ik dus een USB Interface aanschaffen :/. Zonder dit werkt de commissioning niet en na het aansluiten van een tweede Powerdrive zijn mijn LED-lampen compleet van slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:45:
Heeft iemand hier een KNX USB Interface liggen die ik even kan lenen (omgeving Amsterdam/Utrecht/Amersfoort) ?

Mijn DALI-gateway moet ik dus nog configureren met een apart tooltje, maar die oude troep kan niet overweg met IP Interfaces en nu moet ik dus een USB Interface aanschaffen :/. Zonder dit werkt de commissioning niet en na het aansluiten van een tweede Powerdrive zijn mijn LED-lampen compleet van slag...
Holy sh**..... een USB/KNX interface. Dat is old school. Wie gaat er nou vrijwillig met een USB draadje in de meterkast staan met z'n laptop?

Ik denk dat het tegenwoordig allemaal IP interfaces zijn eerlijk gezegd...

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:31:
Holy sh**..... een USB/KNX interface. Dat is old school. Wie gaat er nou vrijwillig met een USB draadje in de meterkast staan met z'n laptop?

Ik denk dat het tegenwoordig allemaal IP interfaces zijn eerlijk gezegd...
Ja het staat toch echt in de handleiding: USB of RS232 interface... En met mijn IP-interface werkt het inderdaad niet :(. Ik heb Voltus gemaild voor een oplossing: zij mogen ook wel even mee adviseren als ze dit soort oude troep verkopen.

Ik heb al zitten kijken of er 'nieuwere' interfaces zijn, maar zoveel keuze is er niet rondom KNX/DALI.

• tss68nl
Dennis schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:40:
Ik heb al zitten kijken of er 'nieuwere' interfaces zijn, maar zoveel keuze is er niet rondom KNX/DALI.
LogicMachine :) Al is Dali op de LM wel een drama in combinatie met veel drivers. Zeker de EldoLED drivers werken er niet mee zoals prostar ook al ondervonden heeft. Volgens mij gebruik je EldoLED toch? Dan is de LM dus ook geen oplossing, of je moet weerstandjes gaan bypassen.

Dat is de reden dat ik niet zo'n fan ben van Dali. Er is altijd wel wat mee waarom het weer niet werkt, waardoor de bruikbare combinaties flink beperkt worden. Als de bruikbare combi's dan ook nog voorzien worden van een oude interface, dan is het feest helemaal compleet. 8)7

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
teaser schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:51:
Ik ga exact hetzelfde moeten doen, Novy dampkap met afstandsbediening. Had wel een modelletje genomen zonder verlichting, zodat ik niet moest modificeren.
Dan nog stroommeting op de voeding van het fornuis (met spoel) en ik kan automatisch de verlichting + dampkap aanzetten als het fornuis gebruikt wordt.
Ik ben er ondertussen in geslaagd (dankzij een zeer goede vriend van me _/-\o_ die de 433 Mhz signalen heeft uitgelezen met een RPI en mimic't) om mijn dampkap via OpenHAB aan te sturen. Volledig met HTTP API :) . Code moet nog opgeladen worden op zijn GitHub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Na enkele dagjes puzzelen, het eerste grote deel van mijn kast in elkaar gestoken en bedraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UCyhaSodLeSBdPGwBl1jikXs/full.jpg

Enkele details:

- Links boven rijgklemmen voor stopcontacten, 230V kleppen (vloerverwarming), Screens en gordijnen
- Rechts boven rijgklemmen voor verlichting (230V, CC, CV gesplitst), KNX, low voltage
- Links beneden rijgklemmen voor vermogen aansluiting + 3F verdeling + 3F zekeringen
- Rechts beneden KNX voeding, Gira X1, Dali gateway,...
- Linker kant is voor alle zekeringen, AMI's voor de schakelingen stopcontacten, sturing screen, verwarming
- Rechterkant AKS'en voor 230V verlichting

Nu nog een beetje aan het twijfelen om toch een deel van de Dali LED drivers in de kast te steken. Als ik bereken hoeveel vermogen er in warmte zou vrijkomen, valt dit precies nog wel mee gok ik voor zo een grote kast met openingen boven en onder waar kabels binnenkomen.
Rechts naast de kast kan ik ze altijd ook plaatsen indien het toch te warm zou worden.

Alle comments meer dan welkom, maar ik zal waarschijnlijk wel enkel kritische aanpassingen doen indien nodig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Lekker kastje hoor @carlw! Ik ben benieuwd hoe je X1 bevalt, die komt na het weekend ook hier binnen :). En die DALI gateway ben ik erg benieuwd hoe die bevalt. MDT is de enige fabrikant met een beetje recente DALI gateway volgens mij.

@HyperBart gaaf! Is dat een Novy ook of heb jij net als ik een Siemens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Dennis schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:35:
Lekker kastje hoor @carlw! Ik ben benieuwd hoe je X1 bevalt, die komt na het weekend ook hier binnen :). En die DALI gateway ben ik erg benieuwd hoe die bevalt. MDT is de enige fabrikant met een beetje recente DALI gateway volgens mij.

@HyperBart gaaf! Is dat een Novy ook of heb jij net als ik een Siemens?
Helaasch, het is een Novy hier.

Nu... als dit niet gelukt was dan had ik de RF naar RFXCOM opgestuurd en hem de code laten inleren in zijn firmware.

Dat is ook wel een future proof solution en die RFXcom werkt prima samen met OpenHAB.

Wel grappig want we hadden contact opgenomen met Novy "Neen mijnheer dat delen we niet, dat is in house ontwikkeld". Ok, goed, dan lezen we het zelf wel uit. Dus Martijn is effectief ieder signaaltje gaan uitplotten met een oscilloscoop die op de RPI draaide, heeft die data visueel voorgesteld op een VM'tje wat er langs draaide want de RPI was daar te traag in en is op basis daarvan de codes gaan ontleden... 8)7 _/-\o_

@teaser Alles wordt op dit moment as we speak naar GitHub geupload. Zie jij het zitten om even als test-konijn te dienen? Je moet zelfs nog niet met KNX aan de slag, gewoon de 433 Mhz sender aansluiten en je kan van start via een web interface oOo . We hebben namelijk een "vanilla" user nodig om te kijken of het package vlot installeerbaar en compileerbaar is, er zit namelijk wat custom C code in :+ .

[ Voor 51% gewijzigd door HyperBart op 25-11-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zo, dat is handig gedaan dan van Novy. Als ze gewoon hadden gezegd: "Geen probleem meneer, leuk dat u onze producten wil integreren in uw systeem, hier zijn de codes, succes ermee en stuur eens een filmpje...." dan had de hele boel nu niet open en bloot op internet gestaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:08
HyperBart schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:34:
[...]

Wel grappig want we hadden contact opgenomen met Novy "Neen mijnheer dat delen we niet, dat is in house ontwikkeld". Ok, goed, dan lezen we het zelf wel uit. Dus Martijn is effectief ieder signaaltje gaan uitplotten met een oscilloscoop die op de RPI draaide, heeft die data visueel voorgesteld op een VM'tje wat er langs draaide want de RPI was daar te traag in en is op basis daarvan de codes gaan ontleden... 8)7 _/-\o_
>:)
Typisch. Ze gaan er vanuit zeker dat alles secure en onkraakbaar is? 8)7
@teaser Alles wordt op dit moment as we speak naar GitHub geupload. Zie jij het zitten om even als test-konijn te dienen? Je moet zelfs nog niet met KNX aan de slag, gewoon de 433 Mhz sender aansluiten en je kan van start via een web interface oOo . We hebben namelijk een "vanilla" user nodig om te kijken of het package vlot installeerbaar en compileerbaar is, er zit namelijk wat custom C code in :+ .
Dat ding is dus rechtstreeks op een rpi aan te sluiten?
Zal er dan eens mee aan de slag gaan een van de komende weken, heb nog wat verlof ingepland dat op moet dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teaser schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:30:
[...]

>:)
Typisch. Ze gaan er vanuit zeker dat alles secure en onkraakbaar is? 8)7

[...]

Dat ding is dus rechtstreeks op een rpi aan te sluiten?
Zal er dan eens mee aan de slag gaan een van de komende weken, heb nog wat verlof ingepland dat op moet dit jaar.
Das net de grap... er is niks secure aan, geen rolling key ofzo. Gewoon wat koppigheid en hautain gedoe. Nu ja prima, up theirs...

Maar idd ja, zo simpel is het. Die sender kopen, aansluiten op RPI, install en klaar.

Hou je ons wel ff op de hoogte via issues op Github?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Weer wat tijd gehad.
Toch overgestapt op de volledige DIN-rails; en ruimte gecreeerd. Nu heb ik een kabelgoot kunnen monteren waar ik de "zwakstroom" in kwijt kan zonder dat dit zomaar langs de 230V loopt.
Ik vind het een verbetering. Heb nog steeds voldoende plek voor mijn units, en de draden komen nu niet meer tegen elkaar.
De kap kan er logischerwijs nu niet meer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SS6Ahrwch17KWV1QFD9wPCUd/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

tss68nl schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:22:
[...]

Interessant, eigenlijk had ik nou juist bedacht om XMvK kabel 5 aderig (2.5mm2) aan te schaffen om door 19mm PVC te trekken. Wat afmonteren betreft kan je de grijze mantel toch dicht op het gat van de doos afstrippen? Er blijven dan 5 losse aders over die wat montage betreft ongeveer dezelfde flexibiliteit geven als losse VD draad. Of zie ik daar iets over het hoofd?

Grof berekend gaat er zo'n 300m XMvK het huis in (of pak 'm beet 1,2km VD) dus het is wel een keuze die ik juist moet maken B)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zoefff schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:37:
[...]

Interessant, eigenlijk had ik nou juist bedacht om XMvK kabel 5 aderig (2.5mm2) aan te schaffen om door 19mm PVC te trekken. Wat afmonteren betreft kan je de grijze mantel toch dicht op het gat van de doos afstrippen? Er blijven dan 5 losse aders over die wat montage betreft ongeveer dezelfde flexibiliteit geven als losse VD draad. Of zie ik daar iets over het hoofd?

Grof berekend gaat er zo'n 300m XMvK het huis in (of pak 'm beet 1,2km VD) dus het is wel een keuze die ik juist moet maken B)
VD draad is sowieso goedkoper dan XMvK, en praktisch gezien...tjah, ik vind het toch altijd een rotklus, XMvK door niet-rechte buis trekken. Wat ik al zei, het gaat wel, maar zet de vaseline alvast maar klaar.

Het ligt ook een beetje aan de kwaliteit en hoeveelheid bochten. Veel buizen die vanaf een plafond de muur in worden gebogen, worden eerder gevouwen dan dat ze netjes radius 100mm+ hebben. Als je controle hebt over de kwaliteit van het buizennetwerk, dan is het te doen.

Die 300m valt heel erg mee zeg. In de meeste huizen met domotica gaat 800 tot 1500m buis, en zeker 60% gevuld met 230V. Efficient netwerkje getekend? :)

En dat strippen vlak bij het gat van de mantel, hoe ga je dat doen? En kabelmes kan je er niet omheen draaien, een stanley mes kom je al wat dieper, maar als je te diep snijdt en je snijdt de mantel van een ader stuk dan baal je behoorlijk, zeker als je de andere kant al op maat hebt gemaakt. Met één kabel is het geen probleem, maar als je 3 kabels samen laat komen, en je moet daar óók nog eens je stopcontact tussen proppen...

[ Voor 14% gewijzigd door tss68nl op 28-11-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
psy schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:57:
Weer wat tijd gehad.
Toch overgestapt op de volledige DIN-rails; en ruimte gecreeerd. Nu heb ik een kabelgoot kunnen monteren waar ik de "zwakstroom" in kwijt kan zonder dat dit zomaar langs de 230V loopt.
Ik vind het een verbetering. Heb nog steeds voldoende plek voor mijn units, en de draden komen nu niet meer tegen elkaar.
De kap kan er logischerwijs nu niet meer op.

[afbeelding]
Poeeeeh, rare KNX modules zeg, welk merk is dat 😋?

Mooie kast hoor, of het moet aan mij liggen maar NL kasten zien er gemiddeld gezien altijd wat beter uit, die adereindhulzen doet veel maar jullie mogen blijkbaar wel zachte draad (geen volkern) gebruiken, dat scheelt.

Ohja overlaatst ergens van iemand hier iets gehoord dat je volgens het AREI maar iets van 5 lichtpunten of kringen mocht aansluiten op een automaat, daar klopt niks van(?). AREI schrijft 2 automaten per huis voor, hoeveel je er op hangt is je eigen (slimme of domme) keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:52:
Ohja overlaatst ergens van iemand hier iets gehoord dat je volgens het AREI maar iets van 5 lichtpunten of kringen mocht aansluiten op een automaat, daar klopt niks van(?). AREI schrijft 2 automaten per huis voor, hoeveel je er op hangt is je eigen (slimme of domme) keuze.
Dat was @Rafael een paar pagina's terug. Het ging over netjes kasten bedraden, en dan een gehele actor voorzien van spanning vanuit één groep (zoals ik dat in NL gewend ben te doen):
Rafael schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:33:
Dat is denk ik een probleem in België door de beperking op maximaal 8 punten achter 1 automaat, of ik moet je ergens verkeerd begrijpen...?
Ik zet zelfs alle actoren binnen één kolom allemaal op dezelfde groep, zodat je jezelf niet kan vergissen in de vaak ook andere fase van een andere groep. Je wil natuurlijk wel de belasting evenredig verdelen over de fasen. Niet alleen voor de belasting, maar ook mocht er eens een fase uitvallen dat niet gelijk je hele huis zonder licht zit.

Maximaal 8 per groep gaat heel erg lastig worden, dan heb je voor de gemiddelde KNX installatie zo al even 6 tot 8 groepen nodig en loopt alle bedrading door elkaar. Ik dacht dat het AREI een stuk minder restrictief was dan de Nederlandse NEN1010 normering, maar op dat punt is het dan in BE een behoorlijk feest zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
[...]
Mooie kast hoor, of het moet aan mij liggen maar NL kasten zien er gemiddeld gezien altijd wat beter uit, die adereindhulzen doet veel maar jullie mogen blijkbaar wel zachte draad (geen volkern) gebruiken, dat scheelt.
Ook in BE mag je bij mijn weten soepele geleiders gebruiken in je kast, als je maar adereindhulzen of een gelijkwaardig systeem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Haroddin schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:51:
[...]
Ook in BE mag je bij mijn weten soepele geleiders gebruiken in je kast, als je maar adereindhulzen of een gelijkwaardig systeem gebruikt.
Dat leek mij ook vreemd. Er is technisch niets mis met adereindhulzen, zolang je de schroefterminals maar niet te hard aandraait. Wellicht dat het gebruik van soepel verboden is zonder momentschroevendraaier?
Volgens mij ligt dat aan het feit dat we in NL aan zoveel regeltjes gebonden zijn. We worden zo bang gemaakt met alles wat 'niet mag' dat we de kasten overdreven netjes in elkaar steken om van het gezeik af te zijn. Ikzelf heb namelijk in NL al snel het gevoel dat men bij een keuring de kast kan afkeuren op ieder gewenst punt als men daar zin in heeft. Er zijn zoveel regeltjes die omschreven worden met 'deugdelijk' of 'afdoende' dat je wel overal op kan muggenziften.

Zo had ik ooit eens een installateur die bij een particulier zijn kast kwam keuren, en de beste man had plastic afscheidingsschotten gebruikt in een stalen kast. Afgekeurd, want, afscheiding moest van deugdelijk materiaal zijn, en plastic vond hij geen deugdelijk materiaal. NEN1010 erbij....kijk, hier staat het, het moet deugdelijk zijn. De discussie hoe dat dan zat met plastic behuizingen, had geen zin. "Ja, die plastic behuizingen zijn Kema gekeurd. Je mag jouw kast ook naar Kema brengen voor een keuring, alleen dat kost wel wat om je eigen brouwsel te laten keuren natuurlijk."

We hebben vaak de neiging om een kast zo te bouwen dat een installateur voor de keuring de kast open doet en denkt "Als ik dit afkeur, maak ik mezelf compleet belachelijk en sta ik straks met naam en toenaam op internet."

[ Voor 63% gewijzigd door tss68nl op 28-11-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
tss68nl schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:53:
[...]

Dat leek mij ook vreemd. Er is technisch niets mis met adereindhulzen, zolang je de schroefterminals maar niet te hard aandraait. Wellicht dat het gebruik van soepel verboden is zonder momentschroevendraaier?
Zo in detail ken ik het AREI niet, maar ik kan me niet direct voorstellen dat men in dit geval specifiek gereedschap zou voorschrijven. Maargoed, in mijn kast komt ook gewoon soepele draad, met adereindhulzen, en met beleid met een normale schroevendraaier geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Soepele draad in de kast mag, maar dan moeten dus adereindhulzen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Inmiddels zijn we bijna zover dat we de sleutel van onze nieuwe woning krijgen. Nu komt toch het laatste moment twijfel. Onze meterkast is 94cm breed. Ik had in eerste instantie in gedachten om een en ander als volgt aan te pakken:
Hager Groepenverdeler met 12 aardlekautomaten + een Hager uitbreidingskast voor 2 krachtgroepen. Totale breedte is dan 440mm. Ik hou dan nog 350mm over. Nu wilde ik naast de groepenverdeler een kast plaatsen van ongeveer 350mm. Deze kast maak ik hoger, want die komt dan ook naast de meter te hangen (dat mag zoals ik het nu gevonden heb).

In deze kast komen dan twee groepen vanuit de verdeler. 40 etageklemmen. Twee 16x schakelaktoren, voeding, binaire-ingangen, ip-router en een dali-gateway.

Maaaaar nu komt de grote twijfel. Ik kan ook zeggen dat ik deel van de aansturing vanaf zolder doe en dat ik daar een grote kast plaats en dat ik alleen datgene dat op de begane grond zit naar een kast in de meterkast laat komen... Wat is wijsheid? Gelukkig heb ik nog een weekje ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@GerjanT Je krijgt bijna de sleutel... ben je voor zo'n keuze ook niet afhankelijk van hoe je leidingen lopen? Of kun je alles én naar zolder, én naar de meterkast trekken?

Mijn meterkast zal ook ongeveer een meter zijn, misschien kan je het oplossen zoals ik het gedaan heb? Ik zal vanavond nog even een foto maken van mijn huidige situatie, inclusief extra kast waar laagspanningscomponenten van KNX in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Dennis schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:06:
@GerjanT Je krijgt bijna de sleutel... ben je voor zo'n keuze ook niet afhankelijk van hoe je leidingen lopen? Of kun je alles én naar zolder, én naar de meterkast trekken?

Mijn meterkast zal ook ongeveer een meter zijn, misschien kan je het oplossen zoals ik het gedaan heb? Ik zal vanavond nog even een foto maken van mijn huidige situatie, inclusief extra kast waar laagspanningscomponenten van KNX in zitten.
Ik moet overal nog leidingen leggen.. dat is het voordeel. Ik heb twee grote lepele hoeken in de trap zitten waar leidingen in kunnen. Toch ben ik wel wat gebonden aan het aantal leidingen wat ik kan leggen omdat ook in het gehele huis vloerverwarming komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
@GerjanT Ter info, mijn kast boven is 1050mm breed en 1450mm hoog.
Rechterkant voorbehouden voor laagspanning en linkerkant 230V.
(heel af en toe zondig ik door bv bovenkant rechts ook de modules voor 230V licht te schakelen die langs de linkse goot naar boven gaan, maar allesinds je kan nooit vermijden in mijn opinie dat er wat kruiselings gaan. De drivers hebben ook 230V nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:48:
Maximaal 8 per groep gaat heel erg lastig worden, dan heb je voor de gemiddelde KNX installatie zo al even 6 tot 8 groepen nodig en loopt alle bedrading door elkaar. Ik dacht dat het AREI een stuk minder restrictief was dan de Nederlandse NEN1010 normering, maar op dat punt is het dan in BE een behoorlijk feest zeg.
Dat was ik inderdaad en het ziet er naar uit dat ik hier inderdaad fout in ben. Zuivere lichtkringen zijn blijkbaar niet beperkt, enkel kringen met stopcontacten of gemengde kringen. @HyperBart heeft gelijk, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
tss68nl schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:53:
[...]
Volgens mij ligt dat aan het feit dat we in NL aan zoveel regeltjes gebonden zijn. We worden zo bang gemaakt met alles wat 'niet mag' dat we de kasten overdreven netjes in elkaar steken om van het gezeik af te zijn. Ikzelf heb namelijk in NL al snel het gevoel dat men bij een keuring de kast kan afkeuren op ieder gewenst punt als men daar zin in heeft. Er zijn zoveel regeltjes die omschreven worden met 'deugdelijk' of 'afdoende' dat je wel overal op kan muggenziften.

Zo had ik ooit eens een installateur die bij een particulier zijn kast kwam keuren, en de beste man had plastic afscheidingsschotten gebruikt in een stalen kast. Afgekeurd, want, afscheiding moest van deugdelijk materiaal zijn, en plastic vond hij geen deugdelijk materiaal. NEN1010 erbij....kijk, hier staat het, het moet deugdelijk zijn. De discussie hoe dat dan zat met plastic behuizingen, had geen zin. "Ja, die plastic behuizingen zijn Kema gekeurd. Je mag jouw kast ook naar Kema brengen voor een keuring, alleen dat kost wel wat om je eigen brouwsel te laten keuren natuurlijk."

We hebben vaak de neiging om een kast zo te bouwen dat een installateur voor de keuring de kast open doet en denkt "Als ik dit afkeur, maak ik mezelf compleet belachelijk en sta ik straks met naam en toenaam op internet."
Even een vraag, als je een nieuwe installatie gaat maken zou je moeten testen volgens de NEN 1010 deel 6. Maar als je een installatie gaat wijzigen dan zou dit een 3140 keuring moeten worden. Maar wie heeft ooit een 3140 keuring gekregen van de vorige eigenaar bij aankoop van een woning.
Krijg je van een nieuwbouwhuis ook een deel 6 keuringscertificaat?

Vraag het mij nu af want ik ga de gehele installatie opnieuw maken, alleen had hier nog niet over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
GerjanT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:13:
Inmiddels zijn we bijna zover dat we de sleutel van onze nieuwe woning krijgen. Nu komt toch het laatste moment twijfel. Onze meterkast is 94cm breed. Ik had in eerste instantie in gedachten om een en ander als volgt aan te pakken:
Hager Groepenverdeler met 12 aardlekautomaten + een Hager uitbreidingskast voor 2 krachtgroepen. Totale breedte is dan 440mm. Ik hou dan nog 350mm over. Nu wilde ik naast de groepenverdeler een kast plaatsen van ongeveer 350mm. Deze kast maak ik hoger, want die komt dan ook naast de meter te hangen (dat mag zoals ik het nu gevonden heb).

In deze kast komen dan twee groepen vanuit de verdeler. 40 etageklemmen. Twee 16x schakelaktoren, voeding, binaire-ingangen, ip-router en een dali-gateway.

Maaaaar nu komt de grote twijfel. Ik kan ook zeggen dat ik deel van de aansturing vanaf zolder doe en dat ik daar een grote kast plaats en dat ik alleen datgene dat op de begane grond zit naar een kast in de meterkast laat komen... Wat is wijsheid? Gelukkig heb ik nog een weekje ;-)
Hoi GerjanT, waarom neem je niet twee kasten zoals ik laatst heb gebruikt? Die zijn 400mm breed, twee naast elkaar is dus 800. Houd je netjes 14cm over om een beetje handig te positioneren.

De rijen zijn 18 modules breed, wat een redelijke verademing is. De din rail is van staal en doorverbonden (handig voor aarding), en je hebt ze van 1 tot 4 rijen hoog. In jouw geval zou ik gewoon twee kasten van 4 rijen nemen. Je bent ongeveer 3 rijen kwijt aan je normale groepen (mits je met KNX de hoofdgroepen qua verbruik wil meter), aardlek etc etc in één kast. Dan kan je de bovenste twee rijen gebruiken voor rijgklemmen. En dan houd je dus 3x18 over voor KNX componenten....iets meer omdat je rechts ook al wel wat kwijt kan voor je 230V doorlevering.

Ik heb het dus over de kast uit deze post: tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Zijn Hager Vega kasten (nieuw model). Let op dat de meeste bedrijven de oude nog verkopen. De nieuwe ziet er zo uit: http://www.hager.nl/produ...asse-ii/vb418p/163961.htm

Je hebt de mogelijkheid om per kast, 13x3 buisinvoeren te maken aan één kant. Dat is dus 78 in totaal met twee kasten naast elkaar. En je zou ook nog kunnen overwegen om aan twee kanten de kast te voorzien van buisinvoer. Tussen de kasten zelf zitten nette uitbreekpoorten en de meegeleverde deuren zijn te voorzien van een slot en kunnen open zélfs als ze strak tegen elkaar aan staan.

Het enige nadeel vind ik, dat het hele front eraf moet inclusief deur, als je bij de binnenkant moet zijn. Dat zijn 4 hele simpele schroeven, alleen de deur zit aan het front, niet aan de kast zelf.

Of....je neemt zoiets: https://www.elektroshop.n...n-144-modulen-wit-nl.html

Ook 800 breed, maar met kolommen van 12 units. Dan reserveer je de meest rechter kolom voor je 230V groepen+aardlek+hoofdschakelaar, en de twee linker kolommen voor KNX.

[ Voor 24% gewijzigd door tss68nl op 28-11-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Ik heb inderdaad de mogelijkheid tot een kast van 400mm. Het lukt dus niet om twee kasten naast elkaar te zetten. Ik had mezelf bedacht om juist in de hoogte te gaan werken en een KNX-only kast te maken. Vandaar dat ik nu bedacht heb vanuit de groepenkast met drie groepen naar de KNX-kast te gaan.

Maar het zit meer of ik de KNX niet moet gaan opdelen. Door bijvoorbeeld de woning op te delen in twee "zones" Alles van de eerste verdieping en zolder naar de verdeler op zolder. Omdat daar de "meeste" schakelingen zitten heb ik daar ook de mogelijkheid om een grotere kast neer te zetten. Het overige laat ik dan in een kleinere kast bv de VB418 te laten komen.

Ik zoek eigenlijk ook nog mooie voorbeelden waarin in de hoogte is gewerkt ipv de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
GerjanT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:49:
Ik heb inderdaad de mogelijkheid tot een kast van 400mm. Het lukt dus niet om twee kasten naast elkaar te zetten.
Ik snap em ff niet meer. Je geeft aan dat de ruimte 940mm breed is? Daar past toch 2 x 400 in? :+

Volgens mij denk je aan een aparte Hager Vision kast voor de gewone groepen, en wil je daarnaast dan nog gaan puzzelen met wat er over blijft.

Ik zou met een dergelijke krappe ruimte die toch nog ingericht moet worden juist een oplossing bedenken waarbij je in een compartiment je standaard 230V kwijt kan, en dan de rest voor KNX reserveren.

Heb je ook nog 24V om rekening mee te houden? (led spots etc)

[ Voor 62% gewijzigd door tss68nl op 28-11-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
GerjanT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:49:
Ik heb inderdaad de mogelijkheid tot een kast van 400mm. Het lukt dus niet om twee kasten naast elkaar te zetten. Ik had mezelf bedacht om juist in de hoogte te gaan werken en een KNX-only kast te maken. Vandaar dat ik nu bedacht heb vanuit de groepenkast met drie groepen naar de KNX-kast te gaan.

Maar het zit meer of ik de KNX niet moet gaan opdelen. Door bijvoorbeeld de woning op te delen in twee "zones" Alles van de eerste verdieping en zolder naar de verdeler op zolder. Omdat daar de "meeste" schakelingen zitten heb ik daar ook de mogelijkheid om een grotere kast neer te zetten. Het overige laat ik dan in een kleinere kast bv de VB418 te laten komen.

Ik zoek eigenlijk ook nog mooie voorbeelden waarin in de hoogte is gewerkt ipv de breedte.
Opdelen van de kast heeft een aantal nadelen:
  • Je moet voor iedere locatie losse kleinere schakelactoren kopen. Dat is per aansluiting duurder.
  • Je wil op iedere locatie een marge qua aantal aansluitingen houden. Deze marge wordt ook groter totaal omdat je niet weet wáár je de extra contacten wellicht ooit nodig gaat hebben.
  • Het maken van alle buisbevestigingen, aansluitingen op kabeldoorvoer en de kasten zelf kosten veel tijd en geld.
Het voordeel is natuurlijk dat je wat kortere lijnen hebt, maar zeker als we het hebben over verdiepingen boven elkaar, dan scheelt dit doorgaans maar heel weinig. Wat je wint in lengte, verlies je weer met de opbouw naar je meterkast, en de verplichte meervoud aan verbindingen tussen iedere meterkast.

In de hoogte werken is op zich niet moeilijk. Je kan zelfs de onderste rijen gebruiken voor 230V, aardlek, groepen, en die allemaal in een kabelgoot langs rechts helemaal naar boven brengen veilig langs alles heen.
Alleen als je 3 groepen wil gaan gebruiken voor KNX, dan heb je wel een uitdaging om de fasen, maar zeker ook de nul netjes uit elkaar te houden. Je zou kunnen werken met bruin, zwart en grijs.... maar dan verlies je weer de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen vaste spanning en geschakelde spanning in je kast (bruin en zwart doorgaans).

Het echte probleem van in de hoogte werken is de ruimte voor rijgklemmen en de bijbehorende buisdoorvoer boven/onderin. Doordat je maar één kolom gebruikt, kan je maar 39 buizen aansluiten. Sluit je onder óók 39 buizen aan dan gaat het al beter, maar dan ben je wel een extra rij kwijt aan rijgklemmen.

Je kan natuurlijk twee kasten boven elkaar plaatsen. Enige jammere is dan de extra ruimte midden tussen de kasten waar normaal een DIN rail had kunnen zitten.

Let op dat die Vega kasten juist al zeer veel ruimte tussen de DIN rail hebben. Je kan dus heel makkelijk 50x50 kabelgoot kwijt horizontaal. Dat is een groot voordeel, maar maakt de kast behoorlijk hoog voor 4 rijen. Die andere kast (F-tronic) die ik in de link heb gezet, die hebben veel te weinig ruimte tussen de rails om fatsoenlijk bedrading te kunnen afschermen in kokers. Compactere kast, maar doorgaans al snel een puinhoop. En zeer veel kasten hebben die korte afstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
tss68nl schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:58:
[...]

Ik snap em ff niet meer. Je geeft aan dat de ruimte 940mm breed is? Daar past toch 2 x 400 in? :+

Volgens mij denk je aan een aparte Hager Vision kast voor de gewone groepen, en wil je daarnaast dan nog gaan puzzelen met wat er over blijft.

Ik zou met een dergelijke krappe ruimte die toch nog ingericht moet worden juist een oplossing bedenken waarbij je in een compartiment je standaard 230V kwijt kan, en dan de rest voor KNX reserveren.

Heb je ook nog 24V om rekening mee te houden? (led spots etc)
Ik zal m'n warrige post van gisteren verduidelijken :)

Mijn meterkast zelf is inderdaad 940mm. Boven de meter zit zometeen een Hager VKG66R en daar rechts van een uitbreidingskast voor de krachtgroepen. Dat maakt dat ik daarnaast nog 500mm heb voor een kast tbv KNX. Deze kast wil ik hoger maken dan de VKG66R (695mm hoog) maar wel evenredig laten lopen en dus komt deze naast de meter van liander te zitten. Dat mag ook. (het is overigens heel jammer dat ik ruimte in m'n kast moet houden voor een gas aansluiting die er toch niet komt....)

24V ga ik beperkt inzetten, waarschijnlijk met behulp van Dali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
GerjanT schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:43:
[...]

Ik zal m'n warrige post van gisteren verduidelijken :)

Mijn meterkast zelf is inderdaad 940mm. Boven de meter zit zometeen een Hager VKG66R en daar rechts van een uitbreidingskast voor de krachtgroepen. Dat maakt dat ik daarnaast nog 500mm heb voor een kast tbv KNX. Deze kast wil ik hoger maken dan de VKG66R (695mm hoog) maar wel evenredig laten lopen en dus komt deze naast de meter van liander te zitten. Dat mag ook. (het is overigens heel jammer dat ik ruimte in m'n kast moet houden voor een gas aansluiting die er toch niet komt....)

24V ga ik beperkt inzetten, waarschijnlijk met behulp van Dali.
Dat bedoel ik dus.... waarom zet je de inhoud van de VKG66R én de krachtgroepen niet in een Vega? En dan een Vega ernaast voor KNX. Misschien heb je bovenin de rechter dan nog plek voor wat KNX, en anders plaats je een korte Vega erboven x2.

De foto die ik geplaatst heb, heeft 12 groepen + 2 krachtgroepen, én een 12 groeps MDT AMI + klemmenstroken voor alle groepen.....in 3 rijen.

Of zet gewoon de hele boel allemaal in een stalen kast 800mm breed?

Goed, als je die Vision + uitbreiding al gekocht hebt dan snap ik dat je ze ook wil gebruiken. Voor de kast ernaast, zou ik dan bijvoorbeeld Vega kasten gebruiken, en dan misschien meerdere boven elkaar als je de plek nodig hebt. Je komt alleen wel in het gedrang met het aantal buizen wat je kan aansluiten :) Ik ken geen oplossingen waar je makkelijk meer dan 40 buizen per kolom kan aansluiten, tenzij je ook buizen uit de vloer laat komen. Dan kom je aan 80 wat net genoeg zou moeten zijn.

Als je boven de Vision kast even slim de buizen routeert, dan kan je daar een plek maken voor 24V naast je KNX kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
In jouw geval zou ik gewoon gaan voor een grote kast 1400x800 bijvoorbeeld met langs beide kanten grote kabelgoten zodat je 230V en 24V mooi kan opsplitsen.

Ik heb nu een kast van 1050mm breed en voor al mijn rijgklemmen is het al heel krap om op de bovenste rij te krijgen, zeker als je wat extra wilt houden voor later extra kabels aan te sluiten, dus ik beaam volledig de comment van tss68nl hierboven.

Ook heb ik 200mm afstand genomen tussen DIN rails (als ik me niet vergis is dit ook bij kast van tss68nl zo) en daar ben ik heeeeel blij over. Het enige waar ik nu op lig te vloeken is dat ik slechts centerafstand heb van 150mm voor mijn bovenste rij voor de rijgklemmen. Aansluiten van 130 buizen daar verloopt zeer moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:46
Leuke topic om te volgen,wij gaan Mei volgend jaar starten met een nieuwbouw woning en willen in ieder geval voorbereidingen treffen met aanleggen van extra buizen zo dat we in de toekomst domotica kunnen gaan aanleggen.
Ik kan helaas nergens schema's of tekeningen vinden hoe wij dit het beste kunnen aanleggen.
En misschien tips waar een extra buis naar toe verstandig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw op het forum, en ook ik ga begin volgend jaar starten met de nieuwbouw. Huis gaat uitgevoerd worden met KNX. Ik heb mijzelf de afgelopen dagen door het hele topic gelezen en met de schat aan informatie die hier te vinden is ben ik in korte tijd al veel verder dan ik anders in een maand was geweest, bij wijze van spreken...

Voor nu het volgende idee:
1e groepenkast: Hager 3 fase, 18 groepen (reeds besteld)
2e groepenkast: tbv KNX ABB of MDT?
Visualistie: Jung Smart Visu Server en Smart Controller SC7
Tasters: Ekinex

Mbt tot die laatste twee mijn vraag: heeft iemand hier reeds ervaring met de Jung SVS, en voor wat betreft Ekinex; naast de schakelaars hoe goed (slecht?) zijn hun andere componenten? (Actoren, trafo, IP router etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:52:
Leuke topic om te volgen,wij gaan Mei volgend jaar starten met een nieuwbouw woning en willen in ieder geval voorbereidingen treffen met aanleggen van extra buizen zo dat we in de toekomst domotica kunnen gaan aanleggen.
Ik kan helaas nergens schema's of tekeningen vinden hoe wij dit het beste kunnen aanleggen.
Ha Marko, welkom hier. Jouw vraag over extra buizen is zo ongeveer de meestgestelde vraag volgens mij :+. Heb je al alles goed doorgenomen wat hier eerder geschreven is? Zie anders de door @DennisF gemaakte samenvatting _/-\o_.

Maar om toch even antwoord te geven: het hangt af van wat je wilt. Wil je alleen lampen schakelbaar maken of ook gordijnen, luxaflexen, zonneschermen, rolluiken etc. aansturen? Wat ga je met je verlichting doen? Overal LED-spots? Gewoon 'traditionele' lampen of misschien wel Philips HUE lampen? Bepaalt allemaal waar je buizen naartoe moet aanleggen.

Belangrijk is in ieder geval om álles wat je potentieel wilt schakelen via een rechtstreekse buis met jouw KNX-kast te verbinden. Dit is dus doorgaans in de meterkast.
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:38:
Nieuw op het forum, en ook ik ga begin volgend jaar starten met de nieuwbouw. Huis gaat uitgevoerd worden met KNX. Ik heb mijzelf de afgelopen dagen door het hele topic gelezen en met de schat aan informatie die hier te vinden is ben ik in korte tijd al veel verder dan ik anders in een maand was geweest, bij wijze van spreken...
Ja, het is één grote bron van inspiratie :P.
Voor nu het volgende idee:
1e groepenkast: Hager 3 fase, 18 groepen (reeds besteld)
2e groepenkast: tbv KNX ABB of MDT?
Visualistie: Jung Smart Visu Server en Smart Controller SC7
Tasters: Ekinex
Je vraagt of je ABB of MDT componenten moet nemen. Er zijn natuurlijk nog meer merken, zoals Gira, Jung en Theben die alledrie een grote collectie KNX-componenten hebben en waarmee je theoretisch je hele systeem kunt bouwen.

MDT is meer een huis-tuin-en-keuken-merk en is perfect geschikt voor Tweakers die een goede prijs-kwaliteitverhouding willen. Helemaal geen slechte spullen, maar een installateur vertelde mij bijvoorbeeld dat hij liever niet met MDT werkt omdat hun ondersteuning minder is dan bijvoorbeeld Gira.

Ik heb zelf een groot aantal MDT-componenten en vind ze prima werken. @tss68nl heeft een hoop componenten uitgeprobeerd en hij zegt dat de software van MDT beter is dan van andere merken. Dat is belangrijk bij KNX, omdat goede software het systeem eenvoudiger in gebruik maakt.

Het mooie van KNX is dat je je helemaal niet hoeft te conformeren aan één merk. Bedenk goed wat je wilt en kijk welke keuzes je hebt. Ik heb al eerder geschreven dat je goed moet nadenken, omdat sommige componenten makkelijk te combineren zijn. Heb je bijvoorbeeld een IP Router nodig (in plaats van een IP Interface, een Router heb je nodig als je bijvoorbeeld de Gira G1 gaat gebruiken), dan zijn er KNX-IOT-apparaten waar al een router in zit. Die hoef je dan niet los te kopen en dat bespaart weer € 200,-.

Wat je sowieso kunt doen is de ETS-software aanschaffen. Ga hier naartoe om de eCampus te doorlopen, incasseer je kortingsvoucher en schaf de lite versie aan (of pro, maar die is wat euh... duurder). Maak vervolgens een project voor jezelf en kijk hoe de software van de verschillende componenten is en welke beter aansluit op wat je wilt.
Mbt tot die laatste twee mijn vraag: heeft iemand hier reeds ervaring met de Jung SVS, en voor wat betreft Ekinex; naast de schakelaars hoe goed (slecht?) zijn hun andere componenten? (Actoren, trafo, IP router etc)
Hier weet ik dan weer niets van :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:09
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:38:
Zelf ben ik werkzaam in onder andere de KNX domotica. Wij gebruiken heel veel jung, hager en soms gira. Voor tasters soms ook Basalte, maar de prijs daarvan is vrij pittig. Vooral vanwege de ondersteuning en uitstekende reputatie en betrouwbaarheid. Meerdere keren andere merken geprobeerd maar toch vaker problemen.

Voor wat betreft de visualisering kan ik aanraden te kijken naar bijvoorbeeld een Xxter. Onwijs uitgebreid systeem, niet moeilijk in te stellen en een erg behulpzame support afdeling. Ze hebben daar sinds kort ook een Pairot, waarmee je je knx installatie ook via Siri kan bedienen.

Heb in het verleden vaak met Jung visualiseringen gewerkt en dit was een hels karwij. Van collega's heb ik begrepen dat het op dit moment wel soepeler gaat dan een aantal jaar terug.

Voor wat betreft een netwerk kun je vaak af met een ip interface en is een ip router helemaal niet nodig. De Xxter heeft ook een ip interface ingebouwd zodat deze overbodig is in je systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:52:
Had exact hetzelfde probleem, en er is nog geen abstracte tutorial hiervan. Ik heb mijn topic hier lopen; [Nieuwbouwhuis] Elektra voorbereiding domotica ga komende maandag tekenen (en hoop misschien nog een paar laatste kritiekpunten mee te kunnen nemen)

Al met al ... het wordt wel gatenkaas :)

/me LinuX-TUX komt binnenkort in dit topic aanschuiven voor vragen op het moment dat hij zich wat heeft weten te oriënteren en zijn ideeën op een rijtje heeft gezet :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
tss68nl schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:15:
[...]

Dat bedoel ik dus.... waarom zet je de inhoud van de VKG66R én de krachtgroepen niet in een Vega? En dan een Vega ernaast voor KNX. Misschien heb je bovenin de rechter dan nog plek voor wat KNX, en anders plaats je een korte Vega erboven x2.

De foto die ik geplaatst heb, heeft 12 groepen + 2 krachtgroepen, én een 12 groeps MDT AMI + klemmenstroken voor alle groepen.....in 3 rijen.

Of zet gewoon de hele boel allemaal in een stalen kast 800mm breed?

Goed, als je die Vision + uitbreiding al gekocht hebt dan snap ik dat je ze ook wil gebruiken. Voor de kast ernaast, zou ik dan bijvoorbeeld Vega kasten gebruiken, en dan misschien meerdere boven elkaar als je de plek nodig hebt. Je komt alleen wel in het gedrang met het aantal buizen wat je kan aansluiten :) Ik ken geen oplossingen waar je makkelijk meer dan 40 buizen per kolom kan aansluiten, tenzij je ook buizen uit de vloer laat komen. Dan kom je aan 80 wat net genoeg zou moeten zijn.

Als je boven de Vision kast even slim de buizen routeert, dan kan je daar een plek maken voor 24V naast je KNX kast.
Ik ben inmiddels maar de meterkast aan het engineeren, ik kom op ongeveer 24 buizen die ik via KNX ga aansturen. Wellicht dat jullie zeggen "weinig". Dat komt omdat ik deels toch de centraldozen gebruik. Ik weet waar ik licht wil schakelen, vanuit deze centraaldoos zoek ik ook een centraaldoos waar dat ook zeer waarschijnlijk het geval zal zijn. Vanuit iedere centraaldoos komt eveneens een tweede buis naar zolder. Mocht ik 24V gaan toepassen dan kan dat vanuit daar.

Daarnaast heb ik per slaapkamer een, zoals ik het noem KNX-aanvoer. In die buis zitten twee schakeldraden. Deze gaan naar de eerste groep van WCD's en worden van daaruit verder verspreid in die kamer naar de overige (vaak 2 groepjes van WCD's)

Al met al lijkt dit dus prima te passen in een schakelkast KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennis Hartelijk dank voor de reactie. Het volgen van de E-campus staat op de agenda! Net als velen hier orienteer ik mij in dit stadium vooral ook op welke systemen zijn er en welke past er het best bij mijn wensen icm goede kwaliteit. Ik lees hier veel MDT, maar ik had mijn focus in eerste instantie op ABB, omdat zij een zeer uitgebreid aanbod hebben, met regelmatig nieuwe artikelen en niet geheel onbelangrijk een zeer uitvoerige technische database en online tutorials.
De Ekinex schakelaars hebben mij reeds overtuigd en ik heb net 2 verschillende typen en kleurstellingen besteld (EK-ED2) om ze te gaan testen in een proef opstelling. Bij het bestuderen van hun website viel mijn oog op hun uitgebreide product range actoren, interfaces, dimmers e.d. en was nieuwgierig of iemand daar iets van weet of ervaring mee heeft?
@tweakG5ook dank voor reactie, Ik heb de Basalte reeds eerder bekenen maar de prijs is idd heftig. Dat gaat m waarschijnlijk niet worden helaas😔. Ik heb de website van Xxter ook eens bekeken maar wordt daar niet veel wijzer. Lijkt meer op een adviesburo voor KNX? Kan in iedergeval niet zoveel terug vinden daar. Ik zal eens kijken of ik wat info kan opvragen of vinden over hun Visual, want ik ben wel nieuwsgierig. De panels zien er wel gelikt uit maar heb even de prijs gegoogled van de T2M2 en zag een prijs van 2700.😥. De Jung visu Server met Sc panel doen samen zo'n 1500. Tsja ik blijf een hollander, geen cent te veel hoor.
Iemand anders hier nog ervaring met JUNG SVS?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:05:
@Dennis Hartelijk dank voor de reactie. Het volgen van de E-campus staat op de agenda! Net als velen hier orienteer ik mij in dit stadium vooral ook op welke systemen zijn er en welke past er het best bij mijn wensen icm goede kwaliteit. Ik lees hier veel MDT, maar ik had mijn focus in eerste instantie op ABB, omdat zij een zeer uitgebreid aanbod hebben, met regelmatig nieuwe artikelen en niet geheel onbelangrijk een zeer uitvoerige technische database en online tutorials.
De Ekinex schakelaars hebben mij reeds overtuigd en ik heb net 2 verschillende typen en kleurstellingen besteld (EK-ED2) om ze te gaan testen in een proef opstelling. Bij het bestuderen van hun website viel mijn oog op hun uitgebreide product range actoren, interfaces, dimmers e.d. en was nieuwgierig of iemand daar iets van weet of ervaring mee heeft?
@tweakG5ook dank voor reactie, Ik heb de Basalte reeds eerder bekenen maar de prijs is idd heftig. Dat gaat m waarschijnlijk niet worden helaas😔. Ik heb de website van Xxter ook eens bekeken maar wordt daar niet veel wijzer. Lijkt meer op een adviesburo voor KNX? Kan in iedergeval niet zoveel terug vinden daar. Ik zal eens kijken of ik wat info kan opvragen of vinden over hun Visual, want ik ben wel nieuwsgierig. De panels zien er wel gelikt uit maar heb even de prijs gegoogled van de T2M2 en zag een prijs van 2700.😥. De Jung visu Server met Sc panel doen samen zo'n 1500. Tsja ik blijf een hollander, geen cent te veel hoor.
MDT heeft een veel completere line-up dan ABB, en de producten/software van ABB is behoorlijk gedateerd. Het is op zich goed spul, maar duur voor wat je er voor krijgt is mijn persoonlijke mening. Prijs/kwaliteit blijft MDT heer en meester.

Ekinex actoren/dimmers etc zijn ingekochte producten van andere onbekende fabrikanten. Het is op zich redelijk goed spul, maar, duur. Kijk eens naar de MDT line-up, dan ben je echt veel goedkoper uit voor in de meterkast. Als tasters ben je met Ekinex wel goed uit....uiterlijk van Basalte, maar de prijs veel lager. Overigens, zijn de tasters de enige producten die écht van Ekinex zelf zijn en door Ekinex zelf worden ontwikkeld.

Als je vragen hebt over de Ekinex line-up, dan weet ik er zo ongeveer alles van. Ik heb alle courante apparaten al wel eens in handen gehad en getest (natuurlijk niet alle modbus zaken en rare interfaces), maar schakelactoren, verwarmingsactoren, dmx/dali interfaces etc allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:09
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:05:

Raar op de site is best wat info te vinden. Je kan ook de app van xxter downloaden op je telefoon of tablet. Daar kan je een demo runnen.

Het mooie van het systeem is dat je de visualisering op een iPad of android tablet kan draaien. Koppel dit aan een mooie dock aan de muur en je kan je gehele installatie bedienen voor een fractie van de prijs van de Jung Panelen.

https://knxgroothandel.nl...er-rounded-aluminium.html deze vind ik zelf fraai en passen we vaak toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dennis schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:45:
tss68nl schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:31:
Nou... de handleiding spreekt van USB of RS232. Als je het tooltje opstart zie je één verbindingsmogelijkheid en die heet 'USB'. Maar druk je vervolgens op de puntjes dan krijg je toch alle communicatiemogelijkheden te zien én... kan hij ook gewoon via IP geconfigureerd worden |:(. Fijn dat ik daar na twee weken achter kom, maar beter laat dan nooit en het scheelt gelukkig € 160,-.

Maar nu heb ik nog één probleem, want de EldoLED powerdrives hebben beide vier verbonden groepen (van één of twee lampen). Dit betekent dus acht in totaal. Maar de DALI herkent er maar zeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8IuNIJn7QTu8oPsSHZPPANF0/medium.png

Hier moet ik dus nog een oplossing voor zien te vinden. Iemand?

Verder heb ik vrijdag eindelijk de X1 binnengekregen. Mooi apparaatje die meteen goed van pas kwam om wat logica voor zonnestanden en deurbellen in te programmeren. Ook fijn dat de interface gelijk is aan de G1, maakt de WAF weer wat eenvoudiger :>.

edit:

Stond hier eerst een X1-probleem, maar is inmiddels opgelost.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis op 04-12-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
@carlw @Dennis al ervaringen met je Gira X1? Ik zie dat de beperking van 160 GA's verhoogd is tot 1000 GA's in de software? Weinig filmpjes van te vinden precies, behalve eentje op een beurs waar de interface enorm lagged / niet reageert (?) (zie ongeveer op 1:10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Rafael Ja die heb ik inmiddels in gebruik. Ik had gisteren een probleem beschreven met de scènes maar dat is inmiddels verholpen (bleek mijn onkunde). Het werkt uitstekend eigenlijk. Scènes maak je met scènesets en daarbinnen scènes. De GPA werkt vrij intuïtief, enige nadeel is dat je X1 in hetzelfde subnet moet zitten als je computer, anders wordt hij niet gevonden. Mijn domotica heeft een eigen subnet, dus moet de computer dan steeds in het "verkeerde" netwerk hangen als ik hem wil programmeren.

Qua snelheid en betrouwbaarheid is prima, dat filmpje is niet representatief. Ik heb inmiddels wat logica in gebruik om verbruik op te tellen, om een activering van een binaire ingang (0/1) om te zetten naar een switch type ten behoeve van een schakeluitgang (deurbel) en het schakelen van de buitenlampen achter gebeurt op basis van de zonnestand en een tijdvak. Allemaal vrij simpel en goed te doen. Op het Duitse KNX-forum staan trouwens wat meer complexe voorbeelden uitgewerkt.

Wat ik nu vooral hoop voor de korte termijn is dat de X1 net als de G1 opties krijgt om ook kleurenlampen en tunable white lampen te bedienen. Aangezien ik mijn scènes op de X1 geprogrammeerd heb kan ik dus helemaal niets met kleuren hierin opnemen en dat is wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dennis schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:16:
Maar nu heb ik nog één probleem, want de EldoLED powerdrives hebben beide vier verbonden groepen (van één of twee lampen). Dit betekent dus acht in totaal. Maar de DALI herkent er maar zeven.
Best bijzonder, maar gisteravond heeft de DALI-master plotseling ook de achtste lamp herkend. Raar hoe dat werkt, maar uiteindelijk wel mooi dát het werkt.

Dit weekend ga ik maar eens in de status-groepsadressen duiken. Vervelend dat als ik nu een scène activeer vervolgens de lampstatus niet wordt bijgewerkt. Dat moet natuurlijk anders :P. Tips hiervoor zijn nog welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:58:
[...]

Best bijzonder, maar gisteravond heeft de DALI-master plotseling ook de achtste lamp herkend. Raar hoe dat werkt, maar uiteindelijk wel mooi dát het werkt.
Ik wordt daar altijd heel zenuwachtig van als het ineens wel werkt, zonder dat er een aanwijsbare reden voor is. Ik hoop niet dat je het mee moet maken dat er uit het niets lampen weer niet herkend worden. Dat is namelijk het meest voorkomende issue met DALI systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:25:
Ik word daar altijd heel zenuwachtig van als het ineens wel werkt, zonder dat er een aanwijsbare reden voor is. Ik hoop niet dat je het mee moet maken dat er uit het niets lampen weer niet herkend worden. Dat is namelijk het meest voorkomende issue met DALI systemen.
Ja dat hoop ik ook niet. Hopelijk ook geen stroomuitval, waarna je hele configuratie opeens anders werkt.

Aan de andere kant is het wel fijn dat alle lampen die ik nu in huis aangesloten heb ook allemaal via KNX werken. De ene helft dus via de DALI gateway, de andere helft heb ik HUE lampen (vooral de huiskamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:07:
[...]

Ja dat hoop ik ook niet. Hopelijk ook geen stroomuitval, waarna je hele configuratie opeens anders werkt.

Aan de andere kant is het wel fijn dat alle lampen die ik nu in huis aangesloten heb ook allemaal via KNX werken. De ene helft dus via de DALI gateway, de andere helft heb ik HUE lampen (vooral de huiskamer).
Er zijn Dali apparaten waarbij je een volgnummer kan opgeven, zodat bij terugkeer van de spanning, ze weer in dezelfde volgorde zichzelf aanmelden op de bus. Maar helaas zijn ze dat lang niet allemaal. Moet je een beetje geluk mee hebben, of heel veel verschillende merken en modellen uitproberen.

Het issue van vertraagde of onvolledige discovery blijf je echter houden, waardoor het kan voorkomen dat als één driver zich niet bekend maakt, de drivers erachter opschuiven. Alles staat of valt een beetje met de kwaliteit van de software in de gateway, en hoe goed dat matched met de software van je Dali drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:22:
Er zijn Dali apparaten waarbij je een volgnummer kan opgeven, zodat bij terugkeer van de spanning, ze weer in dezelfde volgorde zichzelf aanmelden op de bus. Maar helaas zijn ze dat lang niet allemaal. Moet je een beetje geluk mee hebben, of heel veel verschillende merken en modellen uitproberen.

Het issue van vertraagde of onvolledige discovery blijf je echter houden, waardoor het kan voorkomen dat als één driver zich niet bekend maakt, de drivers erachter opschuiven. Alles staat of valt een beetje met de kwaliteit van de software in de gateway, en hoe goed dat matched met de software van je Dali drivers.
Ja, dat zie ik vooralsnog niet in de software van ABB die ik gebruik. Het enige dat er zit is een 'überwachung', die detecteert als een lamp stuk gaat. Niet echt nuttig in deze tijd van LED-lampen :+.

Eergisteren is trouwens een update van de Gira X1 uitgekomen zag ik zojuist. Misschien ook handig voor @Rafael om te weten. Er zit nu ondersteuning in voor RGB en tunable white lampen. Ben er dus erg blij mee, vanavond meteen proberen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:44:
[...]

Ja, dat zie ik vooralsnog niet in de software van ABB die ik gebruik. Het enige dat er zit is een 'überwachung', die detecteert als een lamp stuk gaat. Niet echt nuttig in deze tijd van LED-lampen :+.

Eergisteren is trouwens een update van de Gira X1 uitgekomen zag ik zojuist. Misschien ook handig voor @Rafael om te weten. Er zit nu ondersteuning in voor RGB en tunable white lampen. Ben er dus erg blij mee, vanavond meteen proberen :9.
De beste detectie of een lamp stuk is: in de gaten houden of hij nog licht geeft :+

Die detectie is alleen nuttig in kantoorgebouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:44:
Heel interessant, bedankt voor de update! Van RGB gesproken: tijdens het uitwerken en kabels trekken was een gewone led strip voldoende op strategische plaatsen volgens de partner. Daarna leek dimmen haar ook wel wat om nu te eindigen op "zo'n strips die van kleuren kunnen veranderen zijn ook wel mooi hé..." |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Rafael schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:06:
Heel interessant, bedankt voor de update! Van RGB gesproken: tijdens het uitwerken en kabels trekken was een gewone led strip voldoende op strategische plaatsen volgens de partner. Daarna leek dimmen haar ook wel wat om nu te eindigen op "zo'n strips die van kleuren kunnen veranderen zijn ook wel mooi hé..." |:(
Partners :F.

Die van mij wilde geen verlichting in de koof of plint bij de keuken. Totdat de koof klaar was: "zullen we er ook verlichting in aanbrengen?". Nee schat, dat kan nu niet meer...

Plint gaat waarschijnlijk wel lukken trouwens :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:20:
Die van mij wilde geen verlichting in de koof of plint bij de keuken. Totdat de koof klaar was: "zullen we er ook verlichting in aanbrengen?". Nee schat, dat kan nu niet meer...
Dat zal dan een inbegrepen "optie" zijn aan vrouwen... :+

Ik heb overal 3G1,5 klaar liggen, niet voldoende voor RGB. Of ik moet de sturingen aan de lamp wegwerken, maar dan heb ik weer een buskabel nodig die er ook nog niet ligt. Dus ofwel VOB bij trekken, ofwel buskabel. Gewoon dimmen lijkt me wel te moeten lukken over 3G1,5; de maximum lengte is 15 meter tot de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Rafael schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:46:
Ik heb overal 3G1,5 klaar liggen, niet voldoende voor RGB. Of ik moet de sturingen aan de lamp wegwerken, maar dan heb ik weer een buskabel nodig die er ook nog niet ligt. Dus ofwel VOB bij trekken, ofwel buskabel. Gewoon dimmen lijkt me wel te moeten lukken over 3G1,5; de maximum lengte is 15 meter tot de kast.
Daar red je dat niet meer inderdaad. Ik maak gebruik van Philips Hue lampen in de woonkamer, geen gezeur met draad. Dat is overigens ook allemaal retrofit: we gebruiken daar geen plafondspots bijvoorbeeld. De rest van het huis (keuken, eetkamer, gang, hal, etc.) gebruiken we wel plafondspots.

Mijn bedrading loopt trouwens allemaal via de kruipruimte en ligt daar in een open kabelgoot: ideaal en dat is een uitstekende oplossing gebleken. Ik zal begin volgend jaar een keer een topic wijden aan mijn gehele installatie en hoe alles is opgebouwd en geconfigureerd.

Gisteren heb ik de ISE Hue Bridge firmware geupdate naar de laatste versie. Dat verliep prima, behalve dat ik nog in ETS het device moet vervangen. Dat wordt nog even een dingetje met groepsadressen.

Ik heb ook de firmware van de X1 geüpdate naar 2.0 en een goede tip hier: doe dit vòòrdat je het apparaat gaat programmeren want je kunt je config niet meenemen (en moet dus alles opnieuw maken). Gelukkig had ik hem pas een paar dagen en was het nog te overzien, maar met een flink project word je daar echt niet blij van.

Kan nu gelukkig wel de scènes gebruiken met kleurenlampen. Alleen de nieuwste Hue lampen functioneren niet goed, maar denk dat dat komt omdat die RGBW zijn en ik ze als RGB geconfigureerd heb. Vanavond dus nog even groepsadressen maken voor witkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:16:
Daar red je dat niet meer inderdaad. Ik maak gebruik van Philips Hue lampen in de woonkamer, geen gezeur met draad. Dat is overigens ook allemaal retrofit: we gebruiken daar geen plafondspots bijvoorbeeld. De rest van het huis (keuken, eetkamer, gang, hal, etc.) gebruiken we wel plafondspots.
Interessante insteek, nog nooit aan gedacht. Dat kan misschien nog een oplossing zijn voor mijn probleem. Philips Hue maar eens goed onderzoeken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Rafael schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:17:
Interessante insteek, nog nooit aan gedacht. Dat kan misschien nog een oplossing zijn voor mijn probleem. Philips Hue maar eens goed onderzoeken, bedankt voor de tip!
Als je HUE aan KNX wilt koppelen kun je hier kijken voor alle mogelijke oplossingen: https://knx-user-forum.de...spberry-pi-visualisierung

Ik heb zelf de ISE Smart Connect HUE KNX en die bevalt uitstekend. Later heb ik nog even gekeken naar de Hager IOT en de Bab-Tec App module (beide worden ook in het topic hierboven genoemd) maar zover ik heb kunnen beoordelen bieden die net wat minder ondersteuning.

Op het YouTube-kanaal van clever4home worden flink wat van deze apparaten ook besproken. Goeie tip om eens te bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zolang het voor verlichting is is het natuurlijk allemaal prima bruikbaar, maar let wel dat de hele sensor/drukknop techniek van HUE een beetje gevaarlijk wordt. HUE moet wel gestuurd blijven door KNX, en je moet vermijden om vanuit HUE signalen naar KNX te sturen.

HUE (zigbee) is immers zo lek als een mandje, dus functies als deursensoren/ alarmsensoren / triggers om functies te besturen (scenes?) zijn behoorlijk risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlw
Eindelijk mijn kastje aangesloten.
Amai wat een werk seg met zoveel kabels die in de kelder aankomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fmeAupw9lBgIzy8cyWeV4X5h/full.jpg

Nu beginnen ETS'en :-).
Dali verlichting is voor later. Sommige drivers gaan toch mee de kast in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Mooi kastje @carlw. Zijn links vaste groepen en rechts lichtgroepen of losse wcd's ofzo?

ETS is ook leuk! Heb je een pro licentie voor een groot project of ga je opsplitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
@Dennis
Het linker gedeelte is voor stopcontacten, screens, gordijnrails, ...
Het rechter gedeelte is voor verlichting en KNX aansluiting.
De onderkant links is voor 3F 380V aansluitingen (warmtepomp, kookplaat en inkomende).

Ik probeer iedere maal in de linker goten van iedere helft 230V kabels te plaatsen en in de rechter goot low voltage, maar natuurlijk moet je af en toe kruisen.
Door de rijgklemmen te splitsen (links telkens 230V en rechts LV met een opening tussen elkaar) is het wel altijd zeer duidelijk wat je vasthebt later.

De meeste kringen gaan ook door een MDT AMI + verschillende geschakelde 5G2.5 kabels (zwart en grijs). Naast de bovenste AMI zie je ook een MDT AKH voor vloer/wand verwarming en een JAL voor de screen. De andere JAL en AKU voor alle gordijnrails staat op het verdiep in klein kastje.

In het rechter gedeelte komen nu nog de voedingen voor de gordijnrails.
Ook de LED drivers voor de main verlichting (die van de LED strips ga ik waarschijnlijk op een paneel naast de kast plaatsen).
Als ik warmteverlies bereken, dan valt dit opzich zeer goed mee voor zo een grote kast. Ik verwacht niet direct problemen, maar ga wel een temperatuur sensoretje plaatsen in de kast om toch beetje op te volgen.

De aandachtige kijker zal zien dat er geen 300mA differentiaal is, dat komt omdat die in een klein minikastje staat vlak naast de teller op 3m van deze kast met een 3fase stopcontact en enkele gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Proper werk @carlw!
Wel smalle gootjes tussen de rails, kreeg je daar alles makkelijk in? Mijn goten van 5cm breed zitten al goed vol.
Wat zit er rechtsonder precies allemaal? Ik zie een X1 interface (duh :) ), DALI interface? en nog een gewone dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
@teaser
Ja eigenlijk geen probleem omdat ieder segment slechts 37cm breed is (dus 20 modules).
Het enige waar het wel serieus wat prullen was was links beneden waar de 10mm2 kabels door moesten voor voeding van de kamrails.
Ik wou eerst ook wat bredere kabelgoten tussen de modules, maar bij vynckier kasten zit je beetje vast met hun functies en ik wou nu ook niet te veel ruimte verliezen.

Goed gezien, rechts beneden van links naar rechts: dali interface, mdt redundante voeding, mdt 0-10v, gira x1

Ik heb die rechts beneden geplaatst zodat ik makkelijk utp, dali enzo naar buiten kan brengen aan onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen

Ik sta op t punt om wat Hager KNX spullen te bestellen waaronder een Hager Dali interface (TYA670D). Nu merk ik op dat in de specs geen vermelding staat voor Dali type 8, hetgeen nodig voor Tunable white, RGB, RGBW. Mijn vraag is of ik dit specifiek nodig heb in de interface zelf voor het veranderen van kleurstellingen of vindt deze aansturing gewoon automatisch plaats in de driver? Ik zie eigenlijk bij de meeste gateways geen vermelding terwijl dit bij de drivers wel t geval is. Gira heeft daarentegen een model Dali gateway (210800) waarin het wel expliciet vermeld wordt (type 8 compatible, colour control).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:34:
Goedemorgen

Ik sta op t punt om wat Hager KNX spullen te bestellen waaronder een Hager Dali interface (TYA670D). Nu merk ik op dat in de specs geen vermelding staat voor Dali type 8, hetgeen nodig voor Tunable white, RGB, RGBW. Mijn vraag is of ik dit specifiek nodig heb in de interface zelf voor het veranderen van kleurstellingen of vindt deze aansturing gewoon automatisch plaats in de driver? Ik zie eigenlijk bij de meeste gateways geen vermelding terwijl dit bij de drivers wel t geval is. Gira heeft daarentegen een model Dali gateway (210800) waarin het wel expliciet vermeld wordt (type 8 compatible, colour control).
Je kan alle kanalen als losse Dali kanalen behandelen. Je zal dan wel zelf alle doelwaarden moeten berekenen voor RGB componenten, of wit etc.
Dat ga je doorgaans niet met een KNX-Dali interface doen, dus dan heb je iets als een Logic Machine nodig om die waarden uit te spugen.....én.... fades wordt dan lastig, omdat je continue nieuwe waarden zal moeten sturen over de KNX bus. En die is qua timing nou niet echt geweldig geschikt voor fades.

Beter is om de KNX-Dali interface de fades te laten uitvoeren van huidige naar doelsituatie. Dan heb je het wel nodig dat de interface en de drivers elkaar snappen.

Maar welke producten qua Dali met elkaar werken? Ik durf het je niet te zeggen. Zelfs dat de specs zeggen dat ze hetzelfde doen, wil in de praktijk niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk met elkaar werken. Enige optie is de boel bestellen, en testen of het werkt, zo niet, uithuilen, en een nieuw product bestellen net zolang tot je een combi hebt die alles doet wat je wil.

Ik ben er mee opgehouden om Dali te gebruiken in projecten voor vrienden en kennissen ondanks de duidelijke voordelen (niet-SELV waardoor het uitermate geschikt is voor retrofit) omdat het gewoon te vaak verkeerd ging en ik weer met een hele handel niet-retourneerbare producten zat. Ik liet overigens wel de leverancier/fabrikant zwart op wit er voor in staan dat het zou werken, maar het bleven alsnog altijd lange moeizame trajecten om te bewijzen dat het niet werkt, en aannemelijk te maken dat het aan de producten van die fabrikant lag. Kostte me ontzettend veel negatieve energie.

Ik krijg dat gevoel steeds weer terug als ik hier iets lees over Dali en wordt ik alweer zenuwachtig. Ik ben dan ook zeer terughoudend om je te adviseren wat je wel en niet moet doen wat betreft Dali. De fabrikanten weten het zelf niet eens....

Het kán overigens wel....wie had er nou laatst een werkende Dali setup hier in één keer raak? Al was dat geen RGB/tunable white volgens mij maar simpel wit/aan/uit/fade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi tss68nl, bedankt voor je snelle reactie.

Obv je antwoord heb ik maar meteen besloten dit component dan maar niet te bestellen. Sterker, ik twijfel nu aan het hele Dali verhaal. Wat opzich jammer is want ik had me aardig ingelezen in de materie, en hoewel ik mij beslist geen expert wil noemen weet ik van Dmx nog vrij weinig. Dus ga ik daar meer eerst eens meer over lezen. Zal mbt tot het hele kabel management gebeuren wel wat meer aandacht vragen. Vraag me wel af hoe ze dat dan in kantoren e.d. doen met Dali. Als ze daar tegen dezelfde problemen aanlopen dan is het toch niet rendabel? Of is de Set up dan al tot in den treure getest?

Wel de Hager domovea server plus voeding en software plus een conventionele dimmer, interface en bus voeding besteld, alle Hager. Hoop maar dat dat wel een goede keuze is. Eerste proefsetje Ekinex is ook onderweg zodat ik eerdaags een proefsetup kan maken. Ben benieuwd.
Fijn weekend allen.

Ps. Heb de topic van Femme over Dmx al gevonden, dus genoeg leesvoer voor de zondag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:29
@Verwijderd

ik heb ook een TYA670D Hager Dali interface, nog in een testopstelling met 2 meanwell drivers en een Ltech LT-404-5A RGBW driver. bij mij werkt dit prima. nog niet visueel geprobeerd aan te sturen maar je kan elk kanaal appart toewijzen/aansturen

ik krijg alleen Openhab niet aan de praat icm een MDT Ip interface, het volgende heb ik ingesteld in de knx.cfg:
KNX gateway IP address= "ip adres MDT "
ignorelocalevents=true
type=TUNNEL
port=3671
localIp= "ip adres Openhab"

KNX binding is geinstalleerd maar ik krijg als error:
KNXBinding configuration is not present. Please check your configuration file or if not needed remove the KNX addon.

iemand nog iedeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Nu online
Nu we het toch over KNX - Dali interfaces hebben. Iemand ervaring met ABB DG/S 2.64.1.1? Lijkt me een goedkope oplossing voor een hele zut Meanwell LED Drivers die ik wil gaan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
johankamp schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:40:
@Verwijderd

ik heb ook een TYA670D Hager Dali interface, nog in een testopstelling met 2 meanwell drivers en een Ltech LT-404-5A RGBW driver. bij mij werkt dit prima. nog niet visueel geprobeerd aan te sturen maar je kan elk kanaal appart toewijzen/aansturen

ik krijg alleen Openhab niet aan de praat icm een MDT Ip interface, het volgende heb ik ingesteld in de knx.cfg:
KNX gateway IP address= "ip adres MDT "
ignorelocalevents=true
type=TUNNEL
port=3671
localIp= "ip adres Openhab"

KNX binding is geinstalleerd maar ik krijg als error:
KNXBinding configuration is not present. Please check your configuration file or if not needed remove the KNX addon.

iemand nog iedeen?
Zit je wel in de juiste config file? Want dit wil afaics gewoon zeggen dat hij het niet vindt.

Doorgaans komt dit soort problemen (niet alleen openhab) omdat je applicaties als service of op de cli kan draaien en dan kan de locatie van de config files anders zijn...

Dat ga je eens even moeten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:21
Hallo,

In mijn nieuwbouw ga ik volgende maand starten met de technieken en zal ik ook KNX voor huisautomatisering voorzien.
Ik ben momenteel wat in de pre-planning fase en aan het bekijken welk merken en producten ik wil gaan gebruiken.

Daarom een paar vraagjes:

Merken
Hoe staan jullie tegenover MDT qua kwaliteit en betrouwbaarheid ? Vooral de schakelactoren (AMI/AMS met stroommeting) interesseren me wel.
Een ervaren lesgever waarbij ik de KNX basis cursus heb gevolgd is echter niet zo overtuigd van MDT, onder andere omdat hij de toestellen al open had gezien en vond dat de banen nogal dicht bijeen liepen en dergelijke.

Langs de andere kant lees ik echter dat sommigen de software/mogelijkheden van MDT vaak beter vinden dan die van de concurrenten.

De stroommeting per kanaal lijkt me wel een leuke (geen must maar een zeer leuke nice to have).
Van andere merken vind ik niet direct schakelactoren terug die ook een stroommeting doen.

Verder kijk ik ook vooral naar Zennio, GIRA en ABB. Zennio heeft ook wel goed geprijsde producten en zou qua support degelijk zijn.

toegangscontrole
Kan iemand me een goede oplossing aanreiken voor toegangscontrole ? De motor van mijn deur kan ik via een KNX schakelactor bedienen.
Nu wil ik graag een outdoor kaartlezer (voor NFC kaarten) met klavier (voor klassieke pincode).
Zoiets zoals een lezer van Idesco https://idesco.fi/product/access-8-cd-2-0-osdp-reader/
=> ik vind echter weinig terug over OSDP of hoe met RS485 te interfacen. Het lijkt alsof ik zelf constant de reader moet pollen (via bvb een raspberry pi).
Iemand al ervaring met dit soort lezers ?

Benieuwd naar jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:34:
Misschien nog even wachten? Volgens een thread op het Duitse KNX User forum komen zowel MDT als Busch-Jaeger met TW DALI devices.
tss68nl schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:32:
Het kán overigens wel....wie had er nou laatst een werkende Dali setup hier in één keer raak? Al was dat geen RGB/tunable white volgens mij maar simpel wit/aan/uit/fade?
Dat was ik :*). Maar later werd het toch iets lastiger toen ik een tweede DALI-device toevoegde aan mijn DALI-netwerk. Overigens na configuratie (die tóch via TCP/IP ging) werkt het nu gewoon vlekkeloos. Zal nog wel laten weten wat er gebeurt als de spanning eraf is geweest en weer terug, dat heb ik nog niet geprobeerd.
johankamp schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:40:
Hmmm interessant. Is dit meer voor losse lampen of juist voor RGB strips? Want voor dit laatste zoek ik nog een oplossing voor plintverlichting in de keuken :P.
iemand nog iedeen?
Zoals al werd gezegd lijkt het erop dat je configuratiebestand niet in de juiste map staat. Heb je het inmiddels al opgelost?
ndedecke schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:05:
Hallo,

In mijn nieuwbouw ga ik volgende maand starten met de technieken en zal ik ook KNX voor huisautomatisering voorzien.
Ik ben momenteel wat in de pre-planning fase en aan het bekijken welk merken en producten ik wil gaan gebruiken.
Leuk, welkom! KNX is gaaf en het wordt steeds leuker als je het eenmaal hebt. Vooral het zelf configureren is erg leuk (maar wel tijdrovend).
Daarom een paar vraagjes:

Merken
Hoe staan jullie tegenover MDT qua kwaliteit en betrouwbaarheid ? Vooral de schakelactoren (AMI/AMS met stroommeting) interesseren me wel.
Een ervaren lesgever waarbij ik de KNX basis cursus heb gevolgd is echter niet zo overtuigd van MDT, onder andere omdat hij de toestellen al open had gezien en vond dat de banen nogal dicht bijeen liepen en dergelijke.

Langs de andere kant lees ik echter dat sommigen de software/mogelijkheden van MDT vaak beter vinden dan die van de concurrenten.
Ja, zie hierboven een paar posts terug. Daar werd eigenlijk dezelfde vraag gesteld. De software van MDT is prima en makkelijk te configureren.
toegangscontrole
Kan iemand me een goede oplossing aanreiken voor toegangscontrole ? De motor van mijn deur kan ik via een KNX schakelactor bedienen.
Nu wil ik graag een outdoor kaartlezer (voor NFC kaarten) met klavier (voor klassieke pincode).
Zoiets zoals een lezer van Idesco https://idesco.fi/product/access-8-cd-2-0-osdp-reader/
=> ik vind echter weinig terug over OSDP of hoe met RS485 te interfacen. Het lijkt alsof ik zelf constant de reader moet pollen (via bvb een raspberry pi).
Iemand al ervaring met dit soort lezers ?

Benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik heb geen ervaring met dit soort zaken maar ben erg benieuwd naar de (voor?)deur van je huis. Wat heb je precies gemaakt of in gedachten?

Is dat al helemaal veilig als ingang van je woning? Of komt er nog een alarmsysteem bovenop? Ik zie niet zoveel over OSDP en al helemaal geen koppeling met KNX of MODBUS. RPi zie ik ook niet zoveel over, maar wel een Arduino library waar je eventueel iets mee zou kunnen. Maar het wordt al snel wat werk denk ik als je dit zelf wilt gaan hobbyen en de vraag is dan vooral: kun je het veilig maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:21
Ja, zie hierboven een paar posts terug. Daar werd eigenlijk dezelfde vraag gesteld. De software van MDT is prima en makkelijk te configureren.
Juist, het was hier dat ik het gelezen had over die MDT software :-)
Ik heb geen ervaring met dit soort zaken maar ben erg benieuwd naar de (voor?)deur van je huis. Wat heb je precies gemaakt of in gedachten?

Is dat al helemaal veilig als ingang van je woning? Of komt er nog een alarmsysteem bovenop? Ik zie niet zoveel over OSDP en al helemaal geen koppeling met KNX of MODBUS. RPi zie ik ook niet zoveel over, maar wel een Arduino library waar je eventueel iets mee zou kunnen. Maar het wordt al snel wat werk denk ik als je dit zelf wilt gaan hobbyen en de vraag is dan vooral: kun je het veilig maken :).
Het wordt een Schüco deur met Safematic slot: steeds verankerd op 5 punten en via motorsturing kan ik ze openen.
Schüco heeft zelf ook een systemen voor vingerscan, mifare kaarten en codeklavier maar dat is vrij duur en de dealer vindt het nu ook niet zo geweldig.
Nu tegenwoordig alle bankkaarten ook een NFC chip aan boord hebben zou ik die kaarten willen gebruiken.

Ik verwacht van de reader dat die me de NFC unique id (of ingetikte code) doorgeeft en ik dan de afhandeling zelf kan doen op een server/device dat binnen staat.
Via bvb een LogicMachine / Schneider Homelink kan ik wel wat logica draaien en zorgen dat het veilig is.
Zolang de stuurlogica niet buiten zit lijkt het me wel veilig. Je hebt de readers ook met AES encryptie maar dan kan je niet snel even de RS485 uitlezen.

Ik ben vooral op zoek naar gebruikersgemak, want ik haat eigenlijk huissleutels :-)
Lijkt me handig om gewoon even een NFC kaart of smartphone te swipen.

Nog handiger zou het automatisch unlocken zijn als je in de buurt bent. Bvb door iBeacons of BLE (als je in range komt met je telefoon).
Maar de detectie zou enkel van buitenaf moeten werken en niet als ik binnen sta, dus daar is nog wat denkwerk voor nodig.

Loxone heeft ook net iets leuk uit, maar dat werkt natuurlijk met hun eigen "Tree" systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
ndedecke schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:21:
Via bvb een LogicMachine / Schneider Homelink kan ik wel wat logica draaien en zorgen dat het veilig is.

Ik ben vooral op zoek naar gebruikersgemak, want ik haat eigenlijk huissleutels :-)
Lijkt me handig om gewoon even een NFC kaart of smartphone te swipen.
Ik dacht dat dergelijke toegangssystemen in Nederland niet goedgekeurd zijn en je dus geen diefstal/inboedel verzekering kan afsluiten of een hele hoge premie betaald als het systeem niet is gekeurd? Daarnaast zou er een regel zijn in NL dat alle digitale toegang per definitie niet goedgekeurd is?

Ik geloof dat om die reden kantoorgebouwen ook altijd nog fysieke sloten met een haakdoorn op de deur moeten hebben om de boel af te sluiten?

Ik neem aan dat als je een dergelijk geavanceerde deur neemt dat je ons precies kan vertellen waarom bovenstaand een broodje aap verhaal is? Ik krijg namelijk maar niet uitgevonden wat nu wel en niet mag op dat gebied?

Detectie voor draadloze systemen alleen buiten is simpel. Gebruik metaaltape achter de detector om al het signaal naar buiten te richten. Wellicht is long range RFID ook nog een optie voor je? En geen wifi/GPS/3G/4G signalen....die laatste groep is zó ontzettend onbetrouwbaar, daar wil je echt je voordeur niet mee open doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Dennis schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:18:
Misschien nog even wachten? Volgens een thread op het Duitse KNX User forum komen zowel MDT als Busch-Jaeger met TW DALI devices.

Absoluut! Ik hoop dat er in voorjaar wat meer noviteiten op dit gebied komen. Wishfull thinking? Heb sowieso geen haast want ons nieuwbouw huis wordt pas gestart voorjaar 2018, heb dus nog even 8). Aan de andere kant wil ik op tijd beginnen met testen en proefopstellingen zodat ik klaar ben tegen die tijd dat het serieus wordt. Voorlopig hoef ik mij niet te vervelen met ETS learning.

Overigens ligt het aan mij of komt dit allemaal van dezelfde fabrikant?:

http://www.ilevia.com/pro...ys/jung_knx-dali-gateway/

https://www.ivoryegg.co.u...-plus-with-manual-control

http://www.eelectron.com/prodotto/knxdali-gateway/?lang=en

https://www.knx.ch/knx-chde/aktuell/index.php?news=933

https://eibhandel.de/Berk...nstabus-KNX/EIB-lichtgrau

Lijkt mij dat als er eentje niet lekker integreert om een bepaalde reden die andere precies hetzelfde doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:41:
Ja, dat zou best eens kunnen. Volgens mij is dat best normaal in KNX-land. Ook andere merken doen het, zoals Gira en ISE.

ISE -- Gira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
@Dennis
@HyperBart

knx.cfg in het volgende pad heb ik aangepast:
openHAB-share\openhab2-conf\services

openhab versie: openhabianpi-raspbian-201706161358 geinstalleerd op een raspberry pi 3

ik heb al verschillende instellingen geprobeerd maar ik krijg telkens dezelfde foutmelding.
milight binding heb ik ook geinstalleerd en dit is wel te bedienen met openhab.

de rgbw driver gebruikt ik voor led strips, als je zoekt op het typenummer kun je deze wel vinden.
ik heb hem zelf op alieexpress gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:41:

Lijkt mij dat als er eentje niet lekker integreert om een bepaalde reden die andere precies hetzelfde doen.
OEM producten zijn inderdaad schering en inslag in de KNX-wereld. Op branding na is alles identiek hetzelfde: hardware en software.

@johankamp iets met de access rights van de file misschien? Of het formaat? Mijn cfg file is UTF-8, Linux line endings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@johankamp ik raad je trouwens echt af OpenHAB op een RPi te installeren. Ik heb het ook twee keer gedaan, maar OpenHAB genereert zoveel i/o writes dat je SD kaart binnen no time stuk gaat.

Ik krijg toevallig vanavond mijn derde SD kaart binnen en dan ga ik BerryBoot gebruiken samen met iSCSI vanaf mijn FreeNAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
UTF-8, Linux line endings zegt mij zo niks.. ik heb het knx.cfg bestand aangepast met visual studio code.

Als dit SD kaarten vreet lijkt me dit ook niet echt stabiel. leek mij echter een mooie/goedkope mogelijkheid om milight/hue en mijn logitech hub te koppelen met het knx systeem. en je hebt meteen visualisatie.

Zit ook te denken aan de Gira X1 qua visualisatie en een Ise smart connect knx hue gateway. het word alleen direct wel een stukje prijziger.
Pagina: 1 ... 15 ... 84 Laatste