psy schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:06:
Ik ben ondertussen begonnen met bijna het spannendste deel van onze nu toch wel enorme verbouwing...het bouwen van de domoticakast. Ik heb bewust gekozen voor een tweede kast, niet ver van de nieuwe meterkast. Vanuit de meterkast heb ik 5 extra groepen laten doortrekken, hiervan gaat 1 groep dedicated naar de sturing en de resterende 4 groepen gebruik ik voor verlichting en rolluiken.
Ok dit is het KNX topic maar ik heb gekozen voor Loxone zoals bekend. Maar het bouwen van de kast is toch ook wel vergelijkbaar.
Leuk hoor, dat je het hier komt posten

Daar houden we van

- Ik gebruik een grote Hager Univers met 5 rijen keer 3 dinrails. Dus 5 x 3 velden.
Maar die DIN-rails lopen niet echt door, waardoor ik mijn Loxone componenten niet naast elkaar kwijt kan.
Tussen elke dinrals zit een kleine verhoging. Nu moet ik dus een specifieke 3-velden lange DIN rails (denk de uz03b4) gaan bestellen. Dat ik dan niet meer mijn frontje kan plaatsen maakt mij niet uit. Ik wil ruimte efficient kunnen gebruiken.
Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat de rails niet door lopen. Ik zie dat je de potentiaalverdeling voor een relaisunit helemaal boven op je klemmenstrook doet. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de potentiaalverdeling met een paar klemmen *naast* de unit zelf te doen. De zwarte schakeldraden lopen dan nog wel terug, maar het scheelt je een hoop bruin

En dan doe je nog iets met de 'loze' ruimte.
Overigens is het juist goed wat ruimte tussen de componenten te houden voor de airflow naar boven.
- Verder is zo'n standaard kast eigenlijk niet echt geschikt qua standaard afmetingen. Achter de DIN rails gaat het nog wel enigzins....al heb je achter de verticale montagerails slechts 25mm wat te weinig is voor fatsoenlijke BA6 kabelgoten. Achter de DIN-rails zelf heb je zo'n 50mm wat net genoeg is. Maar het houdt allemaal niet over.
Het probleem met de meeste kasten is dat de din-rails te dicht op elkaar staan om een horizontale kabelgoot te kunnen plaatsen. Er zijn wel andere kasten van Hager die meer ruimte hebben (zie mijn foto een pagina terug), en als je naar de professionele Univers serie gaat dan kan je het helemaal naar hartelust indelen. Er zit altijd wel een prijskaartje aan echter, en kabelmanagement met tie-wraps is toch ook prima? Zolang je ze maar niet te hard aan trekt! (Isolatie wil nog wel eens wegvloeien onder langdurige druk)
- Zo kwam ik er achter dat de Loxone dimmers, naast een geschakelde fase, ook een geschakelde nul bleken te hebben. Oeps....dat had ik eerder niet gezien. Gelukkig had ik nog wat extra Phoenix klemmen al zijn die eigenlijk niet de juiste kleur. En ik moest op slag en sprong méér blauwe kabel bestellen (SanderVunderink is TOP).
Ha, ik had eerst je foto bekeken en dacht: blauwe draad, dat zullen de dimmers zijn. Alle 230V dimmers hebben dat namelijk. Niet zo zeer omdat ze hem schakelen, maar omdat ze de 'andere kant' van de draad nodig hebben om goed de stroomvorm te kunnen bepalen.
- Als ik die lange doorlopende rails heb, monteer ik in plaats van 3 Loxone-rails, denk ik maar 2 rails. Dan heb ik meer ruimte verticaal gezien. Want tussen de Loxone componenten van boven naar onder gezien is maar héél weinig plek in de standaard indeling.
Hmm, als je al gewoon met losse draad werkt, en geen kabelgoot hoeft te plaatsen, dan is het toch zonde om een hele rail op te offeren? De standaard afstand is echt voldoende om losse draad achter de unit weg te vouwen. Je hebt de draden nu nog ruim lopen vind ik bijvoorbeeld bij die middelste unit's. Even de hele kabelboom een stukje hoger opknopen

Kan ik die DIN rails ook iets "verhoogd" monteren? Bestaat daar iets voor bij Hager?
Dan passen je kappen zeker niet meer. En die wil je waarschijnlijk wel gebruiken....
- Ik zit nog wel enigzins in de rats hoe ik mijn laagspanning zal gaan scheiden.
Ik zou één kolom reserveren voor laagspanning zoals jij dat noemt. Even in de zeikmodus: technisch gezien is 230V ook laagspanning. Vaker wordt SELV gebruikt voor de categorie die je wil aanduiden (Safe Extra Low Voltage). Ik neem aan dat je de Loxone DMX dimmers etc gaat gebruiken op termijn? Je kan dan juist met de kappen (die aan de zijkant afsluiten) een net compartiment maken voor laagspanning. Ik zie dat je ook de kleine PTTBS/1.5 klemmen daar hebt gebruikt die kenmerkend zijn voor 24V/bussystemen etc.
En om de Loxone bus van apparaat naar apparaat te krijgen? Misschien een stukje KNX kabel? Die mag los door de 230V heen lopen. Je moet alleen wel de aansluitingen officiëel extra isoleren tegen het 230V geweld. Minimaal 4mm... maar goed, de keren dat ik mensen dat aan hun laars zie lappen.....

En o ja, wat is het lastig om alles goed te documenteren. Blij dat ik vooraf uitgebreid in Excel alles heb opgeschreven.
Yep, documentatie is heel belangrijk. Anders heb je straks iets in elkaar geschroefd en zit je dag in dag uit met de multimeter er in als je weer eens wat moet wijzigen
Overigens heel tof dat je blauwe en zwarte adereindhulzen gebruikt om de voedende en geschakelde bedrading te markeren. Erg netjes. Sowieso.....mijn eerste indruk was direct: wauw, netjes uitgevoerd