Dennis schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:44:
Ja, leuk klusje inderdaad @
tss68nl!
Ik heb gisteravond een tweede kleine kast (12 DIN eenheden, één rij (url=https://www.elektroshop.nl/ekont-apv-ledige-kast-1-rij-14-modules-met-stalen-deur-nl.html]klik[/url])) besteld die ik onder mijn huidige kast, naast de Liander schakelkast ga plaatsen. Hier ga ik mijn KNX-componenten in hangen die met laagspanning werken en er komt dus géén 230V in. Op die manier zijn de netwerkkabels etc. veilig.
Enige uitzondering blijft de DALI, omdat de KNX-DALI interface zowel 230v ingang heeft, als de DALI-uitgang op 16V. Ik ga even kijken voor een goede plek in de huidige kast, bijvoorbeeld naast de belmodule. De DALI kan ik dan snel de kast uit geleiden.
Dali bus moet als 230V worden behandeld in huis. Die mag dus wél samen met 230V in een doos, maar, je moet overal dezelfde veiligheidsvoorschriften volgen. KNX is SELV, en LED spanning is SELV. Die moeten absoluut gescheiden van 230V én van Dali dus.
Daarom zit de Dali aansluiting op een driver ook altijd aan de kant van de 230V aansluiting. Op veel drivers zitten de 24V uitgangen aan de andere kant. Er zijn ook drivers waar dat naast elkaar zit in blokken. In een dergelijk geval ben je verplicht om de aparte(!) kabelgeleiders/trekontlastingen te gebruiken die op de driver zitten voor de twee categorieën draad, en deze direct in een apart kanaal (kabelgoot) te geleiden.
Hoe maken jullie dummy devices aan in ETS5? Ik heb OpenHAB, mijn garagedeur-interface HM-KNX en het SATEL alarmsysteem die allemaal geen library hebben. Ik hoop tegelijkertijd dat ze niet als device tellen, want ik begin aardig in de buurt te komen van mijn 20 devices grens...
Niet. Ik heb het hele concept van dummy devices nooit begrepen. Neemt alleen maar device ruimte in beslag, en er zijn amper goede dummy devices. Je kan niet eens je eigen dummy device ontwerpen!
Zolang jij gewoon de GA's reserveert in het project, en OpenHAB etc weten welk signaal ze moeten sturen is het toch prima?
En die 20 devices grens: a.u.b.....knip je project op. schakelaars en meterkastunits samen, sensoren apart....Dali apart? Of schakelaars en Dali samen, en meterkast + sensoren samen?
Maak gewoon een goede GA structuur, en importeer die in twee projecten. Als er wat bij komt? Effe alle adressen aanmaken die je nodig hebt, en export/import in de andere. Ik werk met projecten vaak met 3 of zelfs 4 aparte projecten. Je kan ze gelijktijdig openen (terug naar groene ETS button, en extra project openen). Switchen is dan super simpel, en zolang je GA's bestaan is het *juist* overzichtelijker omdat je per tab (project) verschillende soorten apparaten hebt zitten.
Splitsen per ruimte/zone heb ik nooit gedaan, omdat je dan geheid in de knoop komt met een 20 voudige MDT actor die voor je halve huis schakelingen kan voorzien. Ik zie het echt als unit-gebonden splitsing, ingedeeld per soort apparaat.
En ja, ik heb de volledige ETS versie, maar ik zorg altijd dat de projecten geschikt blijven voor de ETS Lite versie.
Oh en ik kom ergens de komende dagen hier nog even terug voor de groepsadressen. Ik heb op internet wel goede best practices gevonden (op basis van functie of op basis van ruimte), maar ben even benieuwd hoe jullie dat nou hebben ingericht. Screenshots van ETS5 zijn ook welkom hoor en zal mijne ook wel even plaatsen als ik weer thuis ben.
Niveauindeling
Hoofdgroepen (0 t/m 31) = ruimtes
Subgroepen (0 tot 7) = functies
Leafgroepen (0 tot 254) = individuele gebruikers en properties daarvan, desgewenst ingedeeld in blokken van 5 of 10.
Hoofdgroepen
00 = Algemeen
01 = Keuken
02 = Woonkamer
03 = ...
De groep algemeen, kan je gebruiken om GA's op te zetten die van de ene lijn op de andere moeten (bijvoorbeeld die van buiten...)
Subgroepen
0 = Algemeen
1 = Schakelen
2 = Status van schakelen
3 = Zonwering
4 = Klimaat
6 = Alarm & Beweging
7 = Scenes
Zonwering & klimaat kunnen bijvoorbeeld samen....en dan kan je weer wat anders kwijt.... persoonlijke voorkeur volgens mij
Leafgroepen
Een verbruiker die alleen aan/uit heeft is simpel: 2/1/16 = schakelen, 2/2/16 = status.
Voor dimbare lampen pak ik:
x/1/10 | aan/uit | x/2/10 | aan/uit status |
x/1/11 | Dim % | x/2/11 | Dim % Status |
x/1/12 | Dimming object | x/2/12 | - |
Daarmee heb je dan 25 posities binnen één ruimte. Wat je kan doen is uitgebreide gebruiker 0x t/m 19x, en dan vanaf 200 de individuele simpele schakelobjecten. Dan heb je 20 uitgebreide posities in een ruimte, en 50 simpele functies. Lijkt me genoeg