Nou, dat is niet eens zo gek? Als je bijvoorbeeld een lange gang hebt met meerdere kamers er aan (3 slaapkamers + badkamer is niet ongewoon) dan kan het heel erg handig zijn om aan het begin en eind van de gang alle aangrenzende ruimten te programmeren. Het werkt heel intiuïtief, zeker als je status-leds hebt voor de verschillende lampen.
Ik heb dat in mijn eigen huis ook en dit zijn de meest gebruikte knoppen. Bij het verlaten van de gang in het voorbij lopen tik ik alle lampen vaak handmatig uit zodat ze niet hoeven te wachten op de 5 tot 20 minuten timers die op de bewegingsmelders zitten.
Ook zijn scenes vaak ruimte overstijgend. Een veel gemaakte 'fout' of lastigheid, die ik vaak op dit forum zie, is dat iedereen blijft ontwerpen in een knop per functie. Het is zoveel makkelijker om in gebruiksdoelen van ruimten te denken. En als je in gebruiksdoelen werkt, dan overstijg je zeer snel de ruimtegrens. Immers, als ik ga koken wil ik graag muziek vanuit de woonkamer, als ik TV ga kijken wil ik gedimd licht in de keuken, als ik 's nachts opsta in de slaapkamer wil ik gedimd licht in de gang en de badkamer als ik reeds de gang passeer....etc. Moet ik dan handmatig de knop van de gang zoeken om de hoek, en de knop van de badkamer in de badkamer? Nee, doe mij maar een knop in de slaapkamer naast m'n bed dat ik even naar de wc ga. Alle lampen zachtjes aan, en een timer van 10 minuten voor als ik ze vergeet uit te drukken...
En heb je een sensor in de gang? Laat die dan virtueel op je 'even naar de wc' knop drukken als de scene 'slapen' actief is.
John7890 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:59:
De binaire modules kunnen gebruikt worden voor schakelaar of statusled, met 1xBE-02001.01 module van MDT kan ik 1 schakelaar aankoppelen met status led (~1mA 3,3VDC). Ik moet alleen nog eens even checken of dit voldoende is.
Dit is hier op het forum al eens bekeken, en om status leds te kunnen laten werken voor bijvoorbeeld Niko heb je veel meer vermogen nodig dan dat helaas. Status leds was uiteindelijk zo duur dat het goedkoper was een geïntegreerd KNX module te nemen. Ik zal het eens terug zoeken, maar was met Niko 6-voudige knoppen en leds volgens mij, en een ander met Jung pulsdrukkers met status led.
Met een I/O module moet je gewoon uitgaan van blinde bediening (hotels gebeurd het niet anders dan dat) met inderdaad pulsdrukkers die hier zeer geschikt voor zijn. Wel zou ik het nog eens goed narekenen. Ik heb het zelf óók overwogen (zowel Niko ondanks dat ik in NL woon, én Jung) en beide opties kwamen voor de functionaliteit zó duur uit, dat ik al snel om was.
Ik heb laatst in een PM nog eens een berekening/vergelijk voor iemand gemaakt, prijs per functie. Ik zal em eens opzoeken en posten.
In de ruimtes waar ik met de binaire modules zou werken heb ik geen behoefte aan licht of temperatuur metingen. Er komt vloerverwarming, dus temperatuur metingen per kamer is overbodig.
Ik zou er rekening mee houden dat je dat wil upgraden. Ik dacht ook: vloerverwarming is traag, ik stel wel een balans in en het gaat goed. Twee grote problemen:
- De benodigde balans wijzigt gedurende het winterseizoen zeer sterk, én deze wijzigt gedurende de dag ook zeer sterk door zoninstraling etc waardoor je flinke pieken in de temperatuur hebt.
- Het energieverbruik is bizar hoog als je alle groepen vast op één debiet laat draaien. Neem een groep die langs een muur/fundering loopt. Daar moet het debiet bizar hoog zijn, omdat het water anders alle warmte kwijt is voordat hij in de lus zelf zijn warmte kan afgeven. Een automatische sturing kan hem kortstondig even op vol vermogen vullen/verversen, en vervolgens de lus stil zetten zodat het water over het hele oppervlak warmte kan afgeven. Dit scheelt enorm in het energieverbruik.
Ik was zeer zuur geweest als ik geen temp meting had gehad in veel ruimten. Sowieso heb je voor automatische sturing vaak een controleruimte (zonder ramen) nodig als referentie om de rest van het stookpatroon op te bepalen.
Mijn vriendin heeft er vooral slechte ervaringen mee door de beweging sensoren in het appartement van haar ouders. Maar ik zal nog eens een poging ondernemen
Welke bewegingsensoren heb jij?
HyperBart heeft de PD-11 sensoren die wel meer mensen hier hebben. Beetje haat-liefde verhouding met die dingen persoonlijk, maar ze zijn zeer vlak weggewerkt en erg gevoelig. Beetje vreemd programmeren alleen maar alles kán wel.
Ik ben gewoon wel eens benieuwd naar de argumenten van mensen waarom ze geen bewegingssensoren willen? Want veel hangt ook af hoe je ze inzet, en hoe je ze programmeert? Vaak wordt er stomweg gezegd: geen sensoren....maar waarom?
- Is iemand bang voor onbetrouwbaarheid dat licht niet aan gaat als ze dat willen?
- Is iemand bang dat het licht te vaak aan gaat, als ze dat juist niet willen? Maar je kan ze toch ook inzetten om het licht uit te doen als het vergeten wordt? Aan mag, maar hoeft niet? (slaapkamers bijvoorbeeld). En hoeft ook niet beperkt te zijn tot alleen het licht....strijkijzer mag ook wel uit als er 30 min geen beweging is geweest, en de TV ook.
Mijn vriendin zou het doen omdat er dan minder schakelaars hangen (vind ze niet mooi).
Ik zou die omdraaien: je vriendin vindt het dus mooi als het huis strak en clean is met zo min mogelijk schakelaars? Dat is niet zo vreemd

En het is nog goedkoper ook.... maar de schakelaars die je dan hangt, zorg dan wel dat je er veel functies op kwijt kan. Want geheid dat je een half jaar later denkt: had ik maar.....