[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 12 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:04:
[...]

Fietsafstand? Rij jij met twee Vynckier-kasten op de fiets en een boodschappentas vol armatuurkes? :+
Ja, en de rugzak vol met automaten :+

Ik bedoel maar dat ik er makkelijk langs kan als ik een kleinigheid (steekklemmetje, paar meter kabel,...) mis. Anders laat ik het leveren hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Ik wou gaan voor een kast van 1400x1300x210 met dubbele deuren zoals van GE (Vynckier) 815034
Dan kan ik aan linkerkant alle low voltage plaatsen (lichtpunten op dali, KNX rails, etc) en rechts 230V en 3fase.

Plaats genoeg dan :D (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
carlw schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:11:
Ik wou gaan voor een kast van 1400x1300x210 met dubbele deuren zoals van GE (Vynckier) 815034
Dan kan ik aan linkerkant alle low voltage plaatsen (lichtpunten op dali, KNX rails, etc) en rechts 230V en 3fase.

Plaats genoeg dan :D (hoop ik)
Let op dat je je LED voedingen en drivers doorgaans niet in de kast zet, maar er buiten. Je hebt hooguit wat klemmenstroken waarop je de binnenkomende led draden doorverbind op de binnenkomende draden vanaf de voedingen/drivers. Een soort patch-board als je wil.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-11-2024
Ben hier druk bezig de domotica/ethernet/led kast af te monteren.
230volt afdeling is klaar zie foto:
https://www.mupload.nl/img/qcsupcuiukirt.jpg

Loop nu tegen wat moeilijkheden aan, kwartje is hier nog niet gevallen bij mij ;)

1. Heb 2 busspannings verzorging actoren. 1 is voor de visualisering, de andere voor alle busdeelnemers.
Heb hier 2 connecties rechtsonder ongebruikt, deze moeten de spanning afgeven?
Dus aansluiten op de knx rail? https://www.mupload.nl/img/tmqsroijfoejq.jpg
2. Hoe sluit ik de dimactor aan? Heb 4 lichtpunten die ik wil dimmen. Heb 3 aderige kabel uitkomen per lichtpunt naar de meterkast. Aardes kan ik bij elkaar op doen op een rail. Hoe sluit ik deze actor juist aan in deze situatie (hoeft niet verdeeld te worden over verschillende groepen) kan fases doorlussen op de actor. https://www.my-knx-shop.n...-fach-8TE-REG-250W-230VAC

Voor de geïnteresseerden, de kast ziet er op dit moment zo uit:
https://www.mupload.nl/img/eb3hvar8405ti.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
sturreur schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:46:
Ben hier druk bezig de domotica/ethernet/led kast af te monteren.
230volt afdeling is klaar zie foto:
https://www.mupload.nl/img/qcsupcuiukirt.jpg

Loop nu tegen wat moeilijkheden aan, kwartje is hier nog niet gevallen bij mij ;)

1. Heb 2 busspannings verzorging actoren. 1 is voor de visualisering, de andere voor alle busdeelnemers.
Heb hier 2 connecties rechtsonder ongebruikt, deze moeten de spanning afgeven?
Dus aansluiten op de knx rail? https://www.mupload.nl/img/tmqsroijfoejq.jpg
Ik zou niet twee busvoedingen tegelijk op het zwart/rode aderpaar zetten eigenlijk. Gebruik de ene voeding voor rood/zwart en sluit daar de normale busdeelnemers op aan, en sluit het wit/gele aderpaar aan op de meest rechter uitgang van de tweede voeding. Die uitgang is *niet* voorzien van een 'choke' waardoor er makkelijker veel spanning geleverd kan worden, maar geen dataverkeer over kan lopen.
Waarschijnlijk heeft je visualisatie een tweede ingang zodat je de stroom van het wit/gele paar kan betrekken?
2. Hoe sluit ik de dimactor aan? Heb 4 lichtpunten die ik wil dimmen. Heb 3 aderige kabel uitkomen per lichtpunt naar de meterkast. Aardes kan ik bij elkaar op doen op een rail. Hoe sluit ik deze actor juist aan in deze situatie (hoeft niet verdeeld te worden over verschillende groepen) kan fases doorlussen op de actor. https://www.my-knx-shop.n...-fach-8TE-REG-250W-230VAC

Voor de geïnteresseerden, de kast ziet er op dit moment zo uit:
https://www.mupload.nl/img/eb3hvar8405ti.jpg
De dimmers hebben zowel de nul als de fase als input nodig, en de lamp moet dus ook aangesloten worden met zowel zijn nul als fase. Zowel de nul als fase mag je doorlussen op de actor (volgens mij zitten er zelfs dubbele terminals op om dit te doen met draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
TSS,

De linker busvoeding is voor de visualisering, die gaat rechtstreeks naar de visualisering als voeding, staat dus niet in contact met andere buskabels. Heb nog een seperate buskabel naar de visualisering voor de data.

Het gaat mij om de rechter voeding, rechtsonder zitten 2 contacten. Waarop sluit ik deze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 19:50
Wat staat er bij geschreven of wat zegt de handleiding er over @sturreur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
sturreur schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:28:
TSS,

De linker busvoeding is voor de visualisering, die gaat rechtstreeks naar de visualisering als voeding, staat dus niet in contact met andere buskabels. Heb nog een seperate buskabel naar de visualisering voor de data.

Het gaat mij om de rechter voeding, rechtsonder zitten 2 contacten. Waarop sluit ik deze aan?
Dat gaf ik al aan... dat is een niet-data geschikte 30V output (zonder choke), normaliter gebruikt voor visualiseringen die meer dan de maximale 30mA per unit op de buskabel vragen.
Met alleen de tweede voeding, sluit je zwart/rood op U1 aan, en wit/geel op U2. Het enige nadeel is nu dat de stroom voor de bus, en de visualisatie, allemaal uit die 960mA moeten komen.

Je hebt een aparte voeding (de eerste) en dat is eigenlijk hetzelfde als de U2 output van je tweede voeding. Met dat verschil dat er 24V wordt afgegeven ipv 30V. Dat is vaak wat te laag door spanningsverlies over langere afstanden, maar als je visualisatie dat nog accepteert prima.
In dat geval gaat het wit/gele aderpaar van U2 af, en sluit je deze aan op de eerste voeding.

Wit/geel dient dus als voeding, zwart/rood voor data (en voeding voor lichte apparaten). Omdat de eerste een gewone voeding is, zonder choke, mag je die nooit op zwart/rood aansluiten, omdat dan de data van de bus verdwijnt. Het kan in sommige gevallen over korte afstanden werken....maar geeft geheid problemen in een wat groter netwerk.

Je hebt dus ook geen twee buskabels naar je visualisatie nodig: wit/geel is juist bedacht als voeding.

[ Voor 68% gewijzigd door tss68nl op 13-08-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:04
tss68nl schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:52:
Defineer niet mooi? Zehnder ComfoAir unit nemen, die zijn perfect aan te sluiten met een bridge: https://www.ventishop.eu/...mfoair/comfoconnect-knx-c . Kan je alles mee instellen, én je krijgt feedback over alle inlaat/uitlaat temperaturen, ventilatorstanden, bypass klep etc. Beter dan dat wordt integratie niet volgens mij.... :)
Stiekem heel jaloers op die Zehnder ComfoAir koppeling hoor. Ik heb er spijt van dat er hier een Vasco unit staat, niets mee aan te vangen buiten een 0-10V sturing. Kan de bypass niet manueel bedienen! Weet niet of @tss68nl dat kan, uitlezen wel maar kan je ook zelf aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Dinsdag ga ik beginnen met slijpen in mijn nieuwbouw. Het enige wat nog niet vast staat is hoe hoog ik de schakelaars ga plaatsen. In mijn huidige woning staat alles op 100cm maar dat is een klassieke schakelaar. Zetten jullie de tasters hoger dan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49
Ik heb mijn 'gewone' schakelaars op 105cm, maar de Gira G1 tablet komt op 150cm (middelpunt bovenste inbouwdoos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35

Zoefff

❤ 

Vnze schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:24:
Dinsdag ga ik beginnen met slijpen in mijn nieuwbouw. Het enige wat nog niet vast staat is hoe hoog ik de schakelaars ga plaatsen. In mijn huidige woning staat alles op 100cm maar dat is een klassieke schakelaar. Zetten jullie de tasters hoger dan dit?
Wellicht een idee om op wat plekken een stukje krant / karton aan de muur te plakken om te 'voelen' of het een prettige hoogte is?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Vnze: 105 is normale hoogte boven dekvloer om je normale schakelaars te plaatsen. Visualisaties gaan inderdaad beter op 150, maar als je twijfelt kan je ook 130 doen, dat bedient voor beide nog acceptabel.

Een Gira G1 hangt altijd van één inbouwdoos, die bovenin aangesloten wordt. Dus de langwerpige unit hangt met middelpunt dan rond 142 of zo. Dat is nog steeds acceptabel, maar 150 is wel te hoog voor een normale unit.

Hier is alles op 105 geslepen, en heb ik één unit in de woonkamer op 130 gedaan. Als ik echt wil, kan ik altijd nog met de hand een extra doos hakken mocht er een visualisatie op komen die het nodig heeft. Maar ik wissel hier zo vaak units om uit te proberen, dat ik 130 wel prima vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 21:14:
[...]

Stiekem heel jaloers op die Zehnder ComfoAir koppeling hoor. Ik heb er spijt van dat er hier een Vasco unit staat, niets mee aan te vangen buiten een 0-10V sturing. Kan de bypass niet manueel bedienen! Weet niet of @tss68nl dat kan, uitlezen wel maar kan je ook zelf aansturen?
Nee de bypass kan je niet manueel bedienen. Daar gebruik je de doeltemperaturen voor en de interne temperatuur sensoren. Soms wacht hij inderdaad wat lang met de bypass open gooien voor mijn gevoel, maar doet het altijd wel als temperatuurverschil echt de moeite waard is.

Wat ik gewoon doe in de zomer is de doeltemp op 16 graden zetten. Dan durft hij tenminste 's nachts de bypass vol open te gooien als het een koele nacht is.

[ Voor 10% gewijzigd door tss68nl op 14-08-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ah neen die zijn hier afaik zelfs niet in te stellen. Heb wel een 'workaround gevonden door het openhaardcontact te kunnen schakelen. Dan schakel je afzuiging uit en blaas je alleen verse lucht in, doordat je geen afzuiging hebt wordt de warmtewisselaar ook niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@HyperBart : Haha, mooi dat dat mag in Belgie. In NL is een open haard gewoon verboden icm met een mechanische ventilatie of WTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:13:
@HyperBart : Haha, mooi dat dat mag in Belgie. In NL is een open haard gewoon verboden icm met een mechanische ventilatie of WTW :)
Open is even twijfelachtig, laat ik het maar op haard houden ;)

Maar ja, jullie NL'ers moeten een aanvraag indienen om een baksteentje te vervangen in jullie muur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@HyperBart : In een 'goede' gemeente moet je zelfs een aanvraag doen voor het plaatsen van tuinmeubilair als dat vanaf de openbare weg mogelijk zichtbaar zou kunnen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturreur
TSS,

Visualisering heeft inderdaad 1 ingang voor voeding, 1 ingang voor de bus/data.

Heb 2 buskabels direct naar visualisering (ik weet dat dit overdreven is, maar zo hebben we het destijds getrokken)
1 buskabel rood zwart voor voeding (deze heeft geen enkel contact met andere kabels)
1 buskabel rood zwart voor data (deze is doorgelust op de knx rail met alle componenten)

Zie het probleem niet wat jij aangeeft dat het bus signaal anders weg kan vallen. De bus-voedingskabel visualisering is 100% gescheiden van alle andere kabels.

Wel is nu duidelijk dat ik van de 2de voeding de rechter aansluiting niet gebruik, gezien ik voor de visualisering een andere voeding heb (dit type schreef MDT voor i.c.m. deze visualisering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
sturreur schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:10:
TSS,

Visualisering heeft inderdaad 1 ingang voor voeding, 1 ingang voor de bus/data.

Heb 2 buskabels direct naar visualisering (ik weet dat dit overdreven is, maar zo hebben we het destijds getrokken)
1 buskabel rood zwart voor voeding (deze heeft geen enkel contact met andere kabels)
1 buskabel rood zwart voor data (deze is doorgelust op de knx rail met alle componenten)

Zie het probleem niet wat jij aangeeft dat het bus signaal anders weg kan vallen. De bus-voedingskabel visualisering is 100% gescheiden van alle andere kabels.

Wel is nu duidelijk dat ik van de 2de voeding de rechter aansluiting niet gebruik, gezien ik voor de visualisering een andere voeding heb (dit type schreef MDT voor i.c.m. deze visualisering)
Op het moment dat je door de zwart/rode codering de draden door elkaar haalt, dan valt de busdata weg omdat er een voeding op zit zonder choke.

Ik zeg ook niet dat je geen aparte draad kan gebruiken, ik zou alleen gewoon de voeding op wit/geel zetten zodat je hem door je hele netwerk kan gebruiken, én dat je niets door elkaar kan halen :) Het kan voor jou duidelijk zijn, maar vanuit een systeem oogpunt is het niet zo netjes. Veel mooier om wit/geel te coderen voor simpele voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Kon het nog niet terugvinden in het topic, maar hoe goed gaat de doorsnee module om met een stroompanne? Geen probleem en terug werkende na X seconden terug stroom? Tijdens 'downloaden' een stroompanne kan blijkbaar fataal zijn, maar bij gewoon gebruik? Reden is dat ik tijdens de bouwfase in elke ruimte een lichtpunt wil inschakelen, desnoods met de knopjes op de MDT actoren zelf, maar mijn voeding nog met een verlengkabel in een werfkast zit en er soms lolbroeken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Rafael Dat maakt helemaal niets uit. De busspanning er af halen is iets wat wel vaker nodig kan zijn als bijvoorbeeld een IP interface zijn connecties niet meer vrij wil geven of vergelijkbaar.

Zolang het niet tijdens het programmeren is, is er niets aan de hand. Per unit kan je overigens ook inprogrammeren wat de actie is als de bus wegvalt, en wat hij doet als hij weer opkomt. Daarnaast kan je ook een delay opgeven, zodat je de units in volgorde laat opstarten. Handig als je bijvoorbeeld eerst je knoppen met statusleds laat opstarten, en dán pas de MDT's, zodat die direct een status kunnen zenden naar alle knoppen/status leds in huis.

• Vnze
  • Niet online
Bedankt voor de tips @Zoefff & @tss68nl. Ik heb inderdaad al eens papiertjes uitgesneden en met de hoogte gespeeld. Voor de bediening van de knoppen denk ik aan 100 tot 105 cm en dat is blijkbaar ook de consensus hier dus so be it. Ik maakte me iets zorgen om de "leesbaarheid" van de LEDS op een Ekinex taster, meer bepaald het onderscheid tussen bv de 3e en 5e led, maar dat zal wel goed komen.

Dat het Ekinex tasters gaan worden staat ondertussen vast, nu nog uit de tientallen knopjes kiezen :) iemand ervaring met de wall mounted bewegingssensoren van Ekinex?

• tss68nl
@Vnze
Wat betreft de leesbaarheid, weet ik niet precies wat je met 3e en 5e bedoelt? Dezelfde kleur, onderkant bovenste knop en bovenkant onderste knop? Ik kan hem op 8 meter afstand 'lezen' omdat je boven en onder het midden een lampje aan/uit ziet. Geen issue mee eigenlijk?

Ekinex bewegingssensoren zou ik niet aanraden. Ekinex heeft hun gamma flink uitgebreid om totaaloplossingen te kunnen bieden, maar zijn eigenlijk vooral goed voor de tasters (waar ze mee begonnen zijn). Ik heb het idee dat veel producten re-brands zijn van OEM fabrikanten, en de prijzen vind ik te hoog voor dergelijke producten.

Zo hebben ze verwarmingsactoren: MDT maakt ze net zo goed, maar 40% goedkoper.
In het geval van beweginssensoren: Je komt al snel uit op €230 voor een sensor. Kijk dan eens naar fabrikanten als Steinel, EasyLux, Gira, Jung (die laatste twee hebben platte voor handhoogte), Hager / Tehalit. Die hebben allemaal sensoren voor €100 tot €150. Dat scheelt nogal.

Heb je alsnog ruimte in een plafond of een centraaldoos voor een sensor, kijk dan eens naar de B.E.G. PD11. Super plat, en erg gevoelig. De software is alleen niet de makkelijkste, maar het went :)

Kortom, voor bewegingssensoren: tenzij je perse een bepaalde look wil, geen Ekinex IR sensors. Zo speciaal zijn ze niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Jaja, het huis begint vorm te krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7pKZdWIe7o2rZH867RxhUarJ/medium.jpg

Het middelste gat zat er al, die gaat straks dicht. Boven is voor de Gira G1 en beneden zie je een viervoudige combi voor de elektra. Ik doe overal twee sleuven naar beneden, mocht ik er in de toekomst nog iets anders bij willen plaatsen maar op deze plaats komt (toevallig) alleen elektra.

Hopelijk is morgen ook de vierde levering van mijn groepenkast eens niet beschadigd (komt nu per pallet :+).

• Dennis
We gaan beginnen! :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T3tUFLifnwThCNOn6v7ua5Wu/medium.jpg

Hoe knippen en strippen jullie de KNX kabel? Ik gebruik nu de Knipex 95 41 165 en deze werkt redelijk. Afknippen gaat sowieso prima, mantel verwijderen gaat inclusief aluminium, maar het plastic blijft zitten.

Voor strippen ga ik daarna met de Knipex 12 42 195. Dat werkt uitstekend.

• sturreur
Dennis schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:32:

[afbeelding]

Hoe knippen en strippen jullie de KNX kabel?
Gehele buskabel afknippen met genoemde kabelschaar
Groene mantel strippen: Knipex 162016SB
Overgebleven aluminium, metalen litze en plastic netjes afknippen met mini zijkniptang

Heb hier nog 4 gaten in de vloer zitten binnenshuis (100mm doorsnede gat, lamp mag dus max 100mm zijn incl. armatuur.
Hier wil ik RGB(W) led spots in plaatsen. Het gaat om een disco/bios ruimte voor sfeerlicht.
Aansturing met lichtaktor van MDT https://www.voltus.de/hau...e-reg-1-10v-mit-rgbw.html

Weet iemand een geschikte lamp? Kan hier weinig tot niets geschiktst voor vinden, armatuur/spot moet overweg kunnen met 1-10volt systeem. Heb op deze aktor nog 3 kanalen vrij voor deze verlichting namelijk.

[ Voor 39% gewijzigd door sturreur op 25-08-2017 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakemyass
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hallo,

Ben nieuw in dit forum. Sinds kort een KNX systeem voor de verlichting in ons nieuwbouwhuis geimplementeerd. Weet er niets vanaf ook niet het programmeren. Weet alleen dat het erg duur is allemaal :)

We hebben nog wel een aantal dingen in te bouwen (zoals een touchscreen op KNX, weerstation, cameras) echter vraag ik me hier af of iemand me kan helpen met het implementeren/programmeren ??

Of is dit out of the question hier?

TSS58NL (David) woon je in de buurt :D :D

Gr, Shekar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Bij mijn zolderverdieping komen de 230V voor de verlichting en EIB buskabel in dezelfde WCD uit. Dus er loopt een kabel van de lamp door de WCD waar deze doorverbonden is met een kabel naar de actor. Tevens loopt er een EIB kabel van de WCD naar de rest van de bus en ik dacht altijd dat deze kabels absoluut gescheiden moesten blijven.

Was zo niet gevraagd aan de aannemer maar is wel zo uitgevoerd. Nu gaat mijn kennis van elektrische veiligheid niet ver genoeg om te weten wat ik hier van moet denken en er aan (laten) doen. Wat is hier de wijsheid?

[ Voor 7% gewijzigd door Vnze op 25-08-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Het mag officieel. Als je het kunt vermijden is dat netter maar dat hoeft dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
shakemyass schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:43:
Hallo,

Ben nieuw in dit forum. Sinds kort een KNX systeem voor de verlichting in ons nieuwbouwhuis geimplementeerd. Weet er niets vanaf ook niet het programmeren. Weet alleen dat het erg duur is allemaal :)

We hebben nog wel een aantal dingen in te bouwen (zoals een touchscreen op KNX, weerstation, cameras) echter vraag ik me hier af of iemand me kan helpen met het implementeren/programmeren ??

Of is dit out of the question hier?

TSS58NL (David) woon je in de buurt :D :D

Gr, Shekar,
Heb je de projectfile meegekregen van diegene die de KNX installatie gezet heeft? Indien niet: hoe groot en complex is je installatie nu? Hoeveel schakelactoren, dimactoren etc. Het zit namelijk zo: als je die projectfile niet hebt meegekregen is het "zo goed als" van 0 beginnen of alle groepsadressen (de kern van je KNX installatie) op te lijsten door een tijdje je bus in de gaten te houden, daar kruipt tijd in, dan kan je m.i even goed gewoon vanaf 0 beginnen. Dit soort praktijken (projectfile "gegzijzeld" houden) doen mij een beetje walgen van totaalintegrators hier in België. Geen enkele gaf eigenlijk uit zichzelf aan van "na het project krijg je je file". Iedere wijziging mocht je dan de nodige euro's voor aftikken zonder de optie om zelf later aan de slag te gaan. Als je de file niet hebt: zure appel doorbijten en je installatie nu door iemand laten doorlopen want ooit loop je toch tegen deze beperking aan.

Je kan eventueel wel kijken welke apparaten je wil bedienen van op je visualisatie maar uit ervaring weet ik dat dat meestal *alles* is. Als het maar een select aantal dingen is zou je die eventueel kunnen proberen op te vissen uit de berichten die je ziet voorbijvliegen op de monitoring van de bus.

[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:52:
Het mag officieel. Als je het kunt vermijden is dat netter maar dat hoeft dus niet.
Bedankt. Dan ga ik dat zo laten. Het gaat uiteindelijk maar over de zolder en de beste man heeft al aangegeven er ver genoeg van te hebben (alsof het mijn schuld was dat hij de velux verkeerd gezet had 8)7 ) en er is nog wel wat ander werk voor de boeg.

Om er wat verder op in te gaan. Het gaat hier om 1x stopcontact en schakelaar vlak boven elkaar waar dus 1x EIB, 1x 230V voor het stopcontact en 1x 230V voor de lamp in komt. Op een tweede punt zit enkel een schakelaar en de 230V voor de lamp. De schakelaars wou ik uitlezen met een MDT Universal Interface (een Ekinex taster hier zou wat zonde zijn) maar daar staat een grote waarschuwing dat deze interface niet met 230V in één potje mag zitten, bij de 230V versie van de Universal Interface mag dat uiteraard wel maar die heeft maar 1 ingang en ik zou er minimaal 2 nodig hebben.

Nu ben ik toch wat terughoudend om een waarschuwing te negeren met mogelijks dure en misschien zelfs gevaarlijke consequenties te negeren. Zijn er alternatieven die ik nog niet ken, maatregelen die ik kan nemen (liefst zonder opnieuw te moeten gaan slijpen)? Bij de Ekinex tasters staat deze waarschuwing bijvoorbeeld niet maar ik vermoed dat dat hier exact dezelfde situatie is qua veiligheid als je 230V en de taster in 1 potje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
@Dennis is het niet een idee om een Tweakblog op te zetten? Ik vind je updates altijd leuk om te lezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:44:
@Dennis is het niet een idee om een Tweakblog op te zetten? Ik vind je updates altijd leuk om te lezen 8)
Lijkt me op zich een leuk idee, maar ik ben nu naast mijn gewone baan aan het klussen en samen is dat bijna een 24/7 dagbesteding :P. Dus qua tijd ga ik dat niet redden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Vnze schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:55:
[...]

Bedankt. Dan ga ik dat zo laten. Het gaat uiteindelijk maar over de zolder en de beste man heeft al aangegeven er ver genoeg van te hebben (alsof het mijn schuld was dat hij de velux verkeerd gezet had 8)7 ) en er is nog wel wat ander werk voor de boeg.

Om er wat verder op in te gaan. Het gaat hier om 1x stopcontact en schakelaar vlak boven elkaar waar dus 1x EIB, 1x 230V voor het stopcontact en 1x 230V voor de lamp in komt. Op een tweede punt zit enkel een schakelaar en de 230V voor de lamp. De schakelaars wou ik uitlezen met een MDT Universal Interface (een Ekinex taster hier zou wat zonde zijn) maar daar staat een grote waarschuwing dat deze interface niet met 230V in één potje mag zitten, bij de 230V versie van de Universal Interface mag dat uiteraard wel maar die heeft maar 1 ingang en ik zou er minimaal 2 nodig hebben.

Nu ben ik toch wat terughoudend om een waarschuwing te negeren met mogelijks dure en misschien zelfs gevaarlijke consequenties te negeren. Zijn er alternatieven die ik nog niet ken, maatregelen die ik kan nemen (liefst zonder opnieuw te moeten gaan slijpen)? Bij de Ekinex tasters staat deze waarschuwing bijvoorbeeld niet maar ik vermoed dat dat hier exact dezelfde situatie is qua veiligheid als je 230V en de taster in 1 potje zet.
De reden daarvoor is dat die SELV universal actoren niet galvanisch gescheiden zijn, spanning op de inputs kan dus door je hele bus gaan, ja da's verre van ideaal. Maar ik denk niet dat het zo een vaart loopt, je moet gewoon ff goed uitkijken. Als je het niet vertrouwt scheidt je de bus evt nog eens met een line coupler in je kast...

Maar de BE-02230.01 heeft toch 2 inputs? Drie draadjes, neutraal plus twee draden, net nog even nagekeken in spec sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Het is inderdaad het gebrek aan galvanische scheiding waar ik wat schrik voor heb. Maar zoals je zelf ook zegt, als je alles goed aansluit is er eigenlijk geen risico. De BE-02230.01 heeft inderdaad twee inputs precies, dan zou dat nog eventueel kunnen. Al kan ik met 230V mijn magneetcontact niet uitlezen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Dennis schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:32:

[afbeelding]

Hoe knippen en strippen jullie de KNX kabel? Ik gebruik nu de Knipex 95 41 165 en deze werkt redelijk. Afknippen gaat sowieso prima, mantel verwijderen gaat inclusief aluminium, maar het plastic blijft zitten.

Voor strippen ga ik daarna met de Knipex 12 42 195. Dat werkt uitstekend.
Zou de Knipex KN 16 95 01 SB ErgoStrip Universal hier ook niet handig voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:53
Oei, nu denk ik dat ik toch tegen een probleem ga oplopen wat ik jullie toch graag even voorleg. We zijn op dit moment ons huis aan het bouwen. Het idee is dat ik vanuit de meterkast ga schakelen.Ik had voor de benedenverdieping bedacht om via de vloer de leidingen naar de diverse punten te brengen. Nu ben ik de voorschriften aan het doorlezen waaraan de meterkast moet voldoen. Als ik dat lees mag je geen leidingen op de achterwand aanbrengen in andere zones dan elektra. (Dus niet achter de watermeter). Ik zou het via de zijkant kunnen doen. Maar vroeg me af, als jullie er tegen aan lopen, hoe jullie het hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Morgen moet ik naar de fabriek van de ramen om de magneetcontacten te laten boren. Ze gaven twee opties:
- Onderkant raam, doet 99% van de mensen zodat je het alarm kan activeren terwijl het raam op kip staat
- Bovenkant raam, doet bijna niemand maar dan kan je de sensoren gebruiken om de ventilatie en verwarming te sturen
De geek in mij zegt dan bovenkant raam maar het feit dat blijkbaar bijna niemand dat doet is misschien een hint dat dat niet het beste idee is, wat denken jullie? Het gaat enkel om de ramen in de slaapkamers en de badkamer. De rest kan toch niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Vnze : Misschien een stom idee, maar als het toch maar om een handvol ramen gaat gewoon boven én onder? Kan je precies de stand van het raam bepalen én het alarm er op laten.

De magneetcontacten zelf zullen de prijs niet zijn...en het boren mag toch ook niet de wereld kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Vnze schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:52:
Morgen moet ik naar de fabriek van de ramen om de magneetcontacten te laten boren. Ze gaven twee opties:
- Onderkant raam, doet 99% van de mensen zodat je het alarm kan activeren terwijl het raam op kip staat
- Bovenkant raam, doet bijna niemand maar dan kan je de sensoren gebruiken om de ventilatie en verwarming te sturen
De geek in mij zegt dan bovenkant raam maar het feit dat blijkbaar bijna niemand dat doet is misschien een hint dat dat niet het beste idee is, wat denken jullie? Het gaat enkel om de ramen in de slaapkamers en de badkamer. De rest kan toch niet open.
Allebei dan, toch? :*)

Potje in de dagkant van je ramen verwerken en even nadenken of je daar ook 5G1,5 wil voor je gordijnen, SVV kabel voor de contactjes rechtstreeks op een stevige input actor in de kast of via underputz in het potje door er een buskabel naar toe te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
@tss68nl , @HyperBart Hier kan ik ook altijd rekenen op een snel antwoord, bedankt!

Ik zou liegen als ik zeg dat ik niet met het idee van twee contacten gespeeld heb. Het probleem daarmee is dat ik niet weet welke kabel de elektricien voorziet (kan/mag ik niet zelf leggen). Al zie ik wel dat alarmkabel op zich niet veel dikker is voor 2 extra aders dus ik kan de kabel nog altijd vervangen door inderdaad bijvoorbeeld SVV. De contacten worden wel helaas per 10 geleverd. En je gaat zien, ik heb er net niet genoeg :D maar als je kijkt wat je er voor terug krijgt...

Boren vraagt de aannemer 30 euro per boring. Belachelijk als je het mij vraagt maar dat is de prijs.

Gordijnen zijn beneden al voorzien (of laat ons zeggen aangevraagd. De aannemer reageert niet op de vraag "hoe dan?") en boven lijkt het mij iets minder zinvol maar toch zeker geen slecht idee. Dat bekijk ik ook nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Gordijnen boven zou ik ook zeker doen. Ik voorzie zelf dat ik het vooral wil gebruiken om op zonnige dagen de gordijnen automatisch te sluiten. Dat scheelt een enorme bak warmte in huis, wat vooral in de slaapkamers erg vervelend is.

€30,- per gat is inderdaad wel behoorlijk veel. Ik moet zelf nog informeren bij de kozijnenboer wat de mogelijkheden zijn; hopelijk komt het niet op dit bedrag uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Bij mij valt het gelukkig relatief mee. Ik heb 4 ramen op het zuid. 3 beneden, 1 boven. Van die 3 gaat er 1 niet open. Alle die ramen worden voorzien van screens binnenkort en daar verwacht ik echt wel GIGANTISCHE verbeteringen mee. Gisteren was de temperatuur in de woonkamer een aangename 28,32 °C 8)7 . Als de zon een beetje goed staat in de winter moet ik dus ook niet stoken maar ik moet wel nog iets bedenken dat ik de klap in de avond goed kan opvangen, bizar genoeg vind ik mijn stookkosten in de winter dan toch nog relatief hoog.

Gordijnen zijn boven niet elektrisch.

Met vloerverwarming hebben raamcontactjes ook niet zoveel zin, je zit met die vertragingsfactor, eer mijn hele binnenschil met alle interieur een paar graden is afgekoeld zit je al een paar dagen verder.

Tip: ga aub even met een gordijnenboer spreken om te kijken waar die kabel exact moet uitkomen. Mijn woning is nog niet opgevoegd dus ik kon nog een paar kabels bijboren door een steen aan de buitenmuur uit te slijpen maar bij twee ramen in de woonkamer zitten de kabels niet optimaal.

Ga even met je partner aan de tafel zitten, kijk wat voor soort gordijen (rol, vouw bla bla bla) je wil hangen ooit en laat je daarbij adviseren door iemand die die motoren en gordijnrails hangt.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Gordijnrails(motoren) zijn nog een heel verhaal apart heb ik gezien. Ik heb een aantal fabrikanten in Nederland gevonden die dit maken, maar de prijzen zijn alles behalve transparant of vindbaar. Somfy maakt ze natuurlijk ook, maar daarvan heb ik het gevoel dat het behoorlijk overpriced is. Je zou haast gewoon zelf een motor met een katrolletje maken :D

Raamcontacten zijn natuurlijk sowieso leuk om te hebben voor de statistiek. Maar daarnaast heb ik ook de hoop dat ik er de balansventilatie wat slimmer mee kan regelen. Die hoeft bijvoorbeeld niet te draaien als er meerdere ramen tegen elkaar open staan. Aan de andere kant is het misschien ook wel twijfelachtig om hier veel (programmeer)werk in te steken met een minimale besparing in het verschiet. Dan gewoon maar alleen voor de statistiek, en toekomstige alarmfuncties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Schneider MTN681829 usb interface en windows 10 op de laptop. Nu kan ik met geen mogelijkheid verbinding krijgen via ets5/4/3. Telkens geeft die het bericht.

"Deze interface wordt momenteel door een andere applicatie gebruikt. Sluit de verbinding in de andere applicatie af om deze interface in ETS5 te kunnen gebruiken."

Via ip of homelynk heb ik geen problemen echter alleen met usb.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
De projectleider is in een vorig leven adviseur geweest bij een grote gordijnenboer en zou de locatie perfect kunnen aanduiden. Voor een second opinion ga ik inderdaad eens langsgaan bij een leverancier. Ook om onze keuze qua stijl (rol/vouw zoals aangehaald) wat beter te analyseren. Alleen lijkt het helaas dat je bij zowat elk bedrijf gerelateerd aan de bouw maar bitter weinig informatie kan loskrijgen als het om advies gaat voor een toekomstig project. Je moet bijna met een koffertje met geld aankomen voor ze je willen helpen lijkt het.

Boven staat er het volgende van ramen: 2x (klein) kip-raam naar het noorden, 1x (medium) kip raam naar het oosten en 1x (gigantisch, naar mijn normen) vast raam naar het westen. Over die laatste twijfel ik nog maar de eerste 3 lijken me minder interessant. De vierde wellicht wel. Deze ruimtes verwarm ik ook niet met vloerverwarming maar met traditionele radiatoren. Ik weet nog altijd niet of er veel winst te halen valt met een regeling op basis van de raamcontacten maar laat ons zeggen dat het ook gewoon "cool" is, op zijn minst voor de statistiek inderdaad :)

[ Voor 13% gewijzigd door Vnze op 30-08-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
Ik heb een Schneider MTN681829 usb interface en windows 10 op de laptop. Nu kan ik met geen mogelijkheid verbinding krijgen via ets5/4/3. Telkens geeft die het bericht.

"Deze interface wordt momenteel door een andere applicatie gebruikt. Sluit de verbinding in de andere applicatie af om deze interface in ETS5 te kunnen gebruiken."

Via ip of homelynk heb ik geen problemen echter alleen met usb.

Iemand een idee?
Busspanning er af halen al eens geprobeerd? Wacht... via ip werkt het? Je sprak over USB? Waarom via USB als IP werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 30-08-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Vnze schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:12:
De projectleider is in een vorig leven adviseur geweest bij een grote gordijnenboer en zou de locatie perfect kunnen aanduiden. Voor een second opinion ga ik inderdaad eens langsgaan bij een leverancier. Ook om onze keuze qua stijl (rol/vouw zoals aangehaald) wat beter te analyseren. Alleen lijkt het helaas dat je bij zowat elk bedrijf gerelateerd aan de bouw maar bitter weinig informatie kan loskrijgen als het om advies gaat voor een toekomstig project. Je moet bijna met een koffertje met geld aankomen voor ze je willen helpen lijkt het.
Herkenbaar. Ik kan je wel wat verderhelpen, heb hier wel wat algemeen advies gekregen. Stuurt evt maar wat foto's en plannetjes door per DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Hier zitten we toch met z'n allen voor advies? Het gros hier heeft zijn eigen huis gebouwd of verbouwd....dus kom maar op :)

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:30:
[...]

Busspanning er af halen al eens geprobeerd? Wacht... via ip werkt het? Je sprak over USB? Waarom via USB als IP werkt?
Thuis heb ik homelynk en dat werkt prima. Ik heb een klant waar alleen via usb een verbinding kan worden gecreerd.

• HyperBart
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:23:
[...]

Thuis heb ik homelynk en dat werkt prima. Ik heb een klant waar alleen via usb een verbinding kan worden gecreerd.
Ahaaaa, een professional, die hebben we hier nog niet zien passeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Verwijderd Issues bij klanten, zou ik niet op het forum plaatsen eigenlijk. Immers, in dit geval bel je als professional toch gewoon Schneider en vraag je: "Hoe werkt dat?".

Ik vind het mooi hoor dat er KNX/domotica professionals op het tweakers forum komen om deel te nemen aan de discussie. Zou je willen helpen om particulieren hier te helpen en wegwijs te maken in KNX? Als professional heb je natuurlijk veel kennis over het systeem, en ben je in de praktijk al heel veel wijzer geworden over hoe je zaken aan pakt. Er zijn een hoop mensen hier die een groot voordeel zouden hebben bij die praktijkervaring! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Ik wil mijn alarm interfacen met mijn KNX. Op het alarm kan ik oftewel 8 binaire uitgangen krijgen (veel te weinig gezien er 12 sensoren en een aantal statussen zijn die ik wil kunnen uitlezen) oftewel een RS485 module. LogicMachines hebben een RS485 uitgang dus komt dat even goed uit :) De RS485 module van het alarm kan iedere update doorsturen over de verbinding bij verandering of op aanvraag.

Ik zie in de handleiding van de LM5p-DW1 of de LM5p-RD of het forum echter niet of je ook een event-based script kunt laten starten op basis van een signaal aan een seriële poort. Kan dit wel of moet je de RS485 met een resident script continu pollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Vnze Het werkt wat apart, maar LM blijft altijd via een resident script de 485 port pollen. Een omgeving waarin het lijkt dat je een interrupt krijgt, doet overigens hetzelfde... die blijft ook actief continue de buffer uitlezen, en stuurt een event uit op het moment dat er iets te melden valt.

Alleen moet je op de LM die voorziening dus zelf maken. Je maakt een continue loop die bijvoorbeeld iedere seconde de buffer checkt en bepaalt wat er moet gebeuren. In een resident script inderdaad, die houdt de RS485 connectie netjes open, ipv iedere seconde te sluiten en weer openen.

Inkomende events vanuit KNX bus draaien in eigen proces, dus die moet je hun gegevens in storage laten zetten. Met het resident script lees je dan de storage buffer uit, en schrijf je de uit te voeren commando's naar de RS485 bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb thuis onder andere 4 x AMI 12 voudig zitten. Binnenkort wordt er rondom ons huis wat afgewerkt waardoor ik sommige lichtkringen buiten afzonderlijk wens te schakelen. Met slechts 2 contactjes nog vrij dringt zich de vraag op of ik niet beter een schakelactor bij zet.

Aangezien ik in de volgende 2 maanden screens wil laten installeren en ik hiervoor ook een actor nodig heb dacht ik het een en het ander te combineren in mijn bestelling. Tijdens mijn zoektocht kwam ik naast de jalousie aktor van MDT ook een universal aktor tegen:

AKU-1616.02
http://www.mdt.de/EN_Universal_Actuators.html

In de specs staat het volgende:
Can be used as Switch Actuator (8/16-fold) or Shutter Actuator (4/8-fold)
Hey... Dat klinkt interessant. Met een 16 voudige waarvan ik de helft opoffer aan 4 screens (UP/DOWN * 4 = 8 ) heb ik dus nog 4 contactjes over om tijdelijk mezelf "uit de nood" te helpen.

Nu is mijn vraag: verlies ik nog functionaliteit met zo een AKU versus een JAL? Dingen die ik wel leuk vond aan de JAL is de automatic clouding function en het intelligent aansturen van de screens.

In totale kostprijs kan ik hier in mijn ogen niet goedkoper mee gaan, maar ik hou me aanbevolen voor waarschuwingen... :)

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 01-09-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nou jongens, vanavond eens even een test-setup gemaakt met mijn KNX componenten:

• KNX Voeding (MDT)
• KNX IP-router (MDT)
• KNX Dali-gateway (ABB)
• KNX Mini bewegingssensor (Gira)
• DALI Powerdrive (Eldoled)

Even Eurostekkers gehaald bij de Praxis, kabeltjes strippen (de goede kniptangen komen morgen of maandag binnen) en stroom erop.

Na het definiëren van mijn IP-router via het netwerk kon ik direct verbinding maken en toen was het alleen nog even zoeken naar de programmeerknoppen op alle apparaten. Maar nadat ik die had gevonden kon ik beginnen met het programmeren van de voeding.

Ook dat liep voorspoedig en daarna kon ik ook de bewegingssensor programmeren. Ook verbinding met de DALI-gateway lukte en dus kon ik daarna experimenteren met het eerste groepsadres. Even gegokt dat er automatische DALI adrestoewijzing is en het werkte meteen.

Als ik nu een beweging registreer gaat mijn lampje aan en na 30 seconden inactiviteit gaat hij weer uit. Ik ben blij! oOo

Enige minpuntje waar ik achter kwam is dat mijn bewegingsmelder niet gebruik kan maken van de helderheidssensor om te dimmen. Ik dacht dat hij dat wel had, maar blijkbaar had ik het verkeerde product in ETS5 geladen.

Kennen jullie de Gira 220000 (die ik nu heb) en de Gira 221000 en is het zo dat ik dit inderdaad met laatstgenoemde wel kan? Ik wil natuurlijk niet dat mijn lamp overdag aan gaat als er genoeg licht is :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Dennis Wil je echt dimmen (dus continue lichtsturing) of wil je gewoon dat de lamp niet aan gaat als het lichtniveau boven een bepaald niveau komt?

In dat laatste geval kan je iedere willekeurige lichtsensor in je netwerk gebruiken, en laat je die een 1 of 0 sturen of hij boven of onder de ingestelde grens zit. Dat GA sluit je aan op een logische AND gate, en daar laat je ook het schakelsignaal voor de lamp op binnen komen. Nu gaat de lamp alleen aan als het qua lichtintensiteit ook echt nodig is.

Ik prefereer vaak losse sensoren die bijvoorbeeld horizontaal kijken naar muren waar geen direct zonlicht op kan vallen. Sensors in het plafond zijn daar veel gevoeliger voor en willen nog wel eens de mist in gaan omdat ze kijken naar de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 01:07:
@Dennis Wil je echt dimmen (dus continue lichtsturing) of wil je gewoon dat de lamp niet aan gaat als het lichtniveau boven een bepaald niveau komt?
Ik wil echt dimmen inderdaad. Ik dacht dat ik in ETS een (Gira) bewegingssensor had waarbij je met lux waarden, threshold etc. een dimcurve kon instellen, maar ik kan hem niet meer vinden.

Hoe donkerder het is, hoe feller de lamp moet gaan branden.

Het wel of niet aan gaan op basis van lux kan inderdaad wel met de Gira mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dennis schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:33:
Nou jongens, vanavond eens even een test-setup gemaakt met mijn KNX componenten:

• KNX Voeding (MDT)
• KNX IP-router (MDT)
• KNX Dali-gateway (ABB)
• KNX Mini bewegingssensor (Gira)
• DALI Powerdrive (Eldoled)

Even Eurostekkers gehaald bij de Praxis, kabeltjes strippen (de goede kniptangen komen morgen of maandag binnen) en stroom erop.

Na het definiëren van mijn IP-router via het netwerk kon ik direct verbinding maken en toen was het alleen nog even zoeken naar de programmeerknoppen op alle apparaten. Maar nadat ik die had gevonden kon ik beginnen met het programmeren van de voeding.

Ook dat liep voorspoedig en daarna kon ik ook de bewegingssensor programmeren. Ook verbinding met de DALI-gateway lukte en dus kon ik daarna experimenteren met het eerste groepsadres. Even gegokt dat er automatische DALI adrestoewijzing is en het werkte meteen.

Als ik nu een beweging registreer gaat mijn lampje aan en na 30 seconden inactiviteit gaat hij weer uit. Ik ben blij! oOo

Enige minpuntje waar ik achter kwam is dat mijn bewegingsmelder niet gebruik kan maken van de helderheidssensor om te dimmen. Ik dacht dat hij dat wel had, maar blijkbaar had ik het verkeerde product in ETS5 geladen.

Kennen jullie de Gira 220000 (die ik nu heb) en de Gira 221000 en is het zo dat ik dit inderdaad met laatstgenoemde wel kan? Ik wil natuurlijk niet dat mijn lamp overdag aan gaat als er genoeg licht is :+.
Hoe bevalt dat DALI verhaal je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nou, tot nu toe prima. Maar ik weet er nog weinig van hoor. Ik ben benieuwd of als er stroomuitval is de autoconfig adressing in stand blijft. Lijkt me vervelend als je na stroomuitval je hele KNX setup moet herconfigureren. En anders moet ik even uitzoeken hoe alles een vast adres kan krijgen.

In ieder geval werkt het (voor nu) plug en play. Alle horrorverhalen hierboven van DALI ten spijt was het in een poep en een scheet geregeld.

Ik heb net mijn OpenHAB2 acceptatie (virtuele machine) weer eens aangezet. Eens kijken of ik kan koppelen op de KNX bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:09:
[...]
Hoe donkerder het is, hoe feller de lamp moet gaan branden.
Klopt dat wel? Is het juist niet veel natuurlijker dat als het tegen de schemer aan zit, dat je veel vermogen nodig hebt uit je lamp, en dat je hoe later/donkerder het wordt, de lampen juist minder fel laat branden?

Ik snap dat je ze langzaam op wil laten komen, maar je hebt dan een soort van dubbele ramp nodig? opdimmen tijdens schemer, en terugdimmen hoe donkerder het wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:11:
Klopt dat wel? Is het juist niet veel natuurlijker dat als het tegen de schemer aan zit, dat je veel vermogen nodig hebt uit je lamp, en dat je hoe later/donkerder het wordt, de lampen juist minder fel laat branden?

Ik snap dat je ze langzaam op wil laten komen, maar je hebt dan een soort van dubbele ramp nodig? opdimmen tijdens schemer, en terugdimmen hoe donkerder het wordt?
Daar zit wel wat in wat jij schrijft. Maar als het 's-middags een beetje donkerder is buiten (bijvoorbeeld donkere wolk) dan hoef je de lamp niet op vol vermogen aan te zetten.

Zijn hier trouwens mensen met OpenHAB2 ervaring? In het OpenHAB topic heb ik al geschreven dat het mij niet lukt om te koppelen aan mijn MDT IP Router. Hulp is welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Dennis Ik merk juist dat als het een beetje donkerder is, dat ik een flink vermogen nodig heb om overdag het nuttige licht aan te vullen. 's avonds is dat toch veel minder?

Eigenlijk merk ik, dat als je ergens mee bezig bent, bijvoorbeeld in de keuken, dat de lampen altijd op 100% staan. Er bestaat dan niet zoiets als teveel licht... tenminste niet met de vermogens die je logischerwijs in huis kan installeren. Het is alleen wanneer je bijvoorbeeld TV zit te kijken dat je de lampen in de keuken naar bijvoorbeeld 20% wil dimmen (open keuken) om niet in een zwart gat te kijken, of een zwart gat achter je te hebben. Daar kunnen mensen slecht tegen doorgaans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik ga eens kijken hoe het precies gaat werken allemaal, ik vind het erg spannend. Dit weekend moeten er nog zo'n 40 leidingen verwerkt gaan worden in huis: allemaal onder het te realiseren verlaagd plafond. Dank voor de tips @tss68nl.

De bedoeling is om over twee weken de kast langzaamaan definitief te gaan inrichten. Dan ga ik ook de eerste lampen aan sturen.

Heeft iemand trouwens ervaring met de ISE KNX HUE bridge? Lijkt me wel een mooi product, wel een beetje prijzig voor zo'n € 400,-: dan kan ik beter een Logic Machine kopen. Dan moet ik wel scripten en met dit product werkt het (veronderstel ik) Plug & Play in ETS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Dennis Zou je dan niet beter gaan voor Homekit (dat integreert Hue ook prima), en dan een KNX/Homekit bridge in het leven roepen? Heb je meteen met de homekit app een leuke telefoon integratie. (Moet je wel apple gebruiken natuurlijk/helaas...)

Een aantal mensen gebruiken hier Homebridge-knx, wat je zelf kan hosten op een linux variant (Raspberry Pi natuurlijk ook). Verder bestaat er Thinka (eigenlijk hetzelfde, maar dan prefab en beperkt aantal items wat je kan sturen).

En inderdaad, een LogicMachine die zowel rechtstreeks Hue als Homekit zou moeten kunnen praten. Dat laatste heb ik alleen nog niet getest. Er staat wel een homekit/Hue script online bij OpenRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dennis schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:06:
[...]
Zijn hier trouwens mensen met OpenHAB2 ervaring? In het OpenHAB topic heb ik al geschreven dat het mij niet lukt om te koppelen aan mijn MDT IP Router. Hulp is welkom :).
Jup, OH2 hangt hier op de KNX bus. Zitten nog wel wat bugs in :F zoals het "echo" fenomeen waarbij OpenHAB gewoon alles besluit te herhalen wat hij voorbij ziet komen, zeer bijzonder.

OH2 dient hier om te interfacen naar InfluxDB, Sonos en Harmony. Voornamelijk voor "alles uit" zijn die twee laatste er op gekoppeld. Heerlijk als je vertrekt dat je een knop in houdt en alles Sonos'en in huis op stil gaan of als je gaat slapen dat de TV beneden mee uit gaat. d:)b .

Ik heb afgelopen avonden mijn kast wat zitten herorganiseren in een Excel sheetje. Mijn JAL 8V en AMI 8V zijn onderweg, dit weekend even een motor ophalen die ik in bruikleen mocht meenemen en dan eens testen of dat wel allemaal goed gaat. :Y) . Als die er in zitten tesamen met een LM en nog één JAL 2V dan zit mijn kast op 2U na volledig vol , dat was even kielekiele :+ . Tegen het einde van het jaar verwacht ik met DMX aan de slag te gaan met hulp van die partij waar ik eerder ook mijn Ekinex-schakelaars gehaald heb, dat wordt nog wel even een interessant projectje, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:44:
@Dennis Zou je dan niet beter gaan voor Homekit (dat integreert Hue ook prima), en dan een KNX/Homekit bridge in het leven roepen? Heb je meteen met de homekit app een leuke telefoon integratie. (Moet je wel apple gebruiken natuurlijk/helaas...)
Ik heb Homekit beschikbaar via OpenHAB en dat functioneert goed, maar ik wil gewoon native KNX dingen organiseren. Homekit is voor mij slechts bedienschil.
HyperBart schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:58:
Jup, OH2 hangt hier op de KNX bus. Zitten nog wel wat bugs in :F zoals het "echo" fenomeen waarbij OpenHAB gewoon alles besluit te herhalen wat hij voorbij ziet komen, zeer bijzonder.
Heb jij ook een MDT IP Router of IP Interface waarmee je aan OpenHAB2 koppelt? Ik ben wel benieuwd naar jouw configuratie en waarom het bij jou wel werkt en bij mij niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:32
HyperBart schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:58:
[...]

Heb je ignorelocalevents in je knx config opstaan?

code:
1
2
3
4
5
6
# Ignore local KNX Events, prevents internal events coming from
# 'openHAB event bus' a second time to be sent back to the 'openHAB event bus'.
# Note: To send back events second time is a Bug, but for backward compatibility, the behavior is not changed.
# For new installations, its recommend to set "ignorelocalevents=true"
# (optional, defaults to false)
ignorelocalevents=true

@Dennis ik heb een MDT IP interface. Wat werkt er bij jou niet?
Voor de openHAB KNX config moet je type 'TUNNEL' gebruiken, KNX gateway IP adres opgeven (dus adres van je MDT) en localIp uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door teaser op 06-09-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
teaser schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:37:
@Dennis ik heb een MDT IP interface. Wat werkt er bij jou niet?
Voor de openHAB KNX config moet je type 'TUNNEL' gebruiken, KNX gateway IP adres opgeven (dus adres van je MDT) en localIp uiteraard.
Ik krijg deze foutmelding met exact de config zoals jij hem beschrijft:

code:
1
2
2017-09-03 01:55:54.102 [ERROR] [tuwien.auto.calimero                ] - KNXnet/IP Tunneling 172.16.16.102:3671: communication failure on connect
java.net.BindException: Cannot assign requested address (Bind failed)

Zie hier: Dennis in "Het Grote OpenHAB topic - deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teaser schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:37:
[...]

Heb je ignorelocalevents in je knx config opstaan?

code:
1
2
3
4
5
6
# Ignore local KNX Events, prevents internal events coming from
# 'openHAB event bus' a second time to be sent back to the 'openHAB event bus'.
# Note: To send back events second time is a Bug, but for backward compatibility, the behavior is not changed.
# For new installations, its recommend to set "ignorelocalevents=true"
# (optional, defaults to false)
ignorelocalevents=true
Jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dennis schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:34:
[...]

Ik heb Homekit beschikbaar via OpenHAB en dat functioneert goed, maar ik wil gewoon native KNX dingen organiseren. Homekit is voor mij slechts bedienschil.
Ah serieus? Ik heb OpenHAB hier geparkeerd als Homekit alternatief owvhf dat het bekend stond als instabiel?

Hele woning is hier via Homebridge/Homekit bedienbaar, zit ook nog een irritant bugje in mbt helderheid/brightness maar werkt heerlijk voor de rest d:)b
[...]

Heb jij ook een MDT IP Router of IP Interface waarmee je aan OpenHAB2 koppelt? Ik ben wel benieuwd naar jouw configuratie en waarom het bij jou wel werkt en bij mij niet :).
Jup, MDT IP interface, werkt prima. Config is:

#IP VAN MDT
ip=X.Y.A.B

# Local KNX Binding bus address.
# Use it, when two or more openHAB Instances are connected to the same KNX bus.
# (optional, defaults to 0.0.0)
busaddr=15.3.2

ignorelocalevents=true

type=TUNNEL

# KNX gateway port (optional, defaults to 3671)
# Note: If you use eibd, setting to 6720
port=3671

# Local endpoint to specify the multicast interface, no port is used (optional)
# Dit is het IP van mijn OpenHAB server
localIp=D.E.F.G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Nu je het zegt, ik heb ook al herhaling van KNX telegrammen gezien bij het monitoren van de bus. Had dat verder nog niet onderzocht.
Ik denk toch dat ik een issue tracking systeem moet gaan gebruiken zoals Jira :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
@teaser : Aangezien we nagenoeg allemaal IT-ers zijn.... wie heeft er zijn vrouw/vriendin al benoemd tot product owner? :+

• Dennis
HyperBart schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:59:
Jup, MDT IP interface, werkt prima. Config is:
Thanks! Het probleem was dat ik het LocalIP verkeerd had ingevuld, ik was daar een '1' vergeten. |:(.

• teaser
tss68nl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:27:
@teaser : Aangezien we nagenoeg allemaal IT-ers zijn.... wie heeft er zijn vrouw/vriendin al benoemd tot product owner? :+
Kuisvrouw, kinderverzorgster, ok, maar product owner? Hoogstens acceptance tester 8)7
En de kinderen zorgen wel voor de stresstesten.

• HyperBart
Dennis schreef op donderdag 7 september 2017 @ 07:37:
[...]

Thanks! Het probleem was dat ik het LocalIP verkeerd had ingevuld, ik was daar een '1' vergeten. |:(.
*O*
teaser schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:35:
[...]

Kuisvrouw, kinderverzorgster, ok, maar product owner? Hoogstens acceptance tester 8)7
En de kinderen zorgen wel voor de stresstesten.
:Y

• tss68nl
@teaser @HyperBart : Niemand die agile werkt dus.... :+

• Dennis
@tss68nl Jij hebt toch de Gira G1? Kun je daar ook een RGB lamp mee bedienen? Ik zag het niet zo snel terugkomen in de menustructuur in ETS5. Op internet kan ik er ook niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Die F-Tronic kasten, zijn die inclusief montage en DIN rails?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Dennis
psy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:49:
Die F-Tronic kasten, zijn die inclusief montage en DIN rails?
Wat bedoel je met montage? Er zitten DIN rails op, maar alle componenten heb ik er zelf in gezet. De plastic beschermkappen zitten er natuurlijk wel bij.

Ik heb net contact gehad met Gira: er komt op heel korte termijn een firmwareupdate voor de Gira G1 waarmee je ook RGB en tunable white lampen kunt aansturen. Dat is precies wat ik zocht, zodat ik de Philips HUE ermee kan bedienen :).

• tss68nl
@Dennis Ik wilde net zeggen....ik kan het niet vinden, RGB :)

@psy Wellicht bedoel je met montage of er een rail bij zit om hem aan de muur te bevestigen? Er zitten metalen brackets bij die je in stukken plastic in de achterwand schuift. Daar gaat bij voorkeur een dikke houtdraadbout doorheen met ring, in een plug, en dan hangt ie. (Aan twee kanten bovenin)

Ik heb zelf eerst een latje tegen de wand gezet onderaan, en hem daar op laten rusten. Daarna vastgezet met een schroef met ring in plug. Werkt ook.

De DIN-rail zelf en kappen zitten er inderdaad bij.

• Dennis
Ik heb hem zelf met van die bouten vastgezet met 6-kants kop. Weet ff niet hoe dat heet. Kan het EAN nummer wel even opzoeken: heb ze bij Pontmeyer gehaald. Vantevoren goed uitgemeten (afstanden staan ook op de kast trouwens) en gaten geboord. Bouten erin en dan hang je de kast er vervolgens zo in en kun je het aandraaien. Zat gelijk goed :).

Wij zijn trouwens nog aan het kijken naar een bel en ik neig toch naar een Gira belmodule, systeem 106. De IP-module van ruim € 800,- is wel prijzig, maar dan gebruik ik de G1 wel maximaal :).

Wat heb ik dan eigenlijk precies nodig? De IP Gateway, bijhorende voeding en moet ik dan nog videomodule aanschaffen of zit dat al in de gateway?

Die laatste kan misschien wegblijven omdat ik initieel alleen audio doe. Video is wel leuk voor later :). En ik moet nog even kijken of ik de bel op G1-apparaten kan uitschakelen via een KNX groepsadres. Misschien weet iemand dat hier ook? Op het apparaat zelf kan het sowieso heb ik al gezien, maar ik vind dat niet per se handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
@Dennis Ja dat spul van Gira ziet er heel goed uit, maar het is wel echt heel prijzig hoor voor een deurbel?

En volgens mij, is je deurbel alleen binnenshuis te bedienen, en dat is voor zo'n prijs toch bijna niet meer te verantwoorden?

Dan kijk ik bijvoorbeeld naar de inbouwmodules van Doorbird (bijvoorbeeld deze: https://doorsafe.nl/shop/...3J7AHbEAQYBCABEgLbf_D_BwE ). Die dingen komen als je de goede versie pakt met 2 relais om deuren te openen, en één relais om vanuit KNX de deuren te openen.

Dat ding regelt zelf welke telefoons er over wifi en 4G worden aangesproken. Camera is open, dus kan je op je NAS/surveillance station aansluiten, je kan er fotos mee nemen, én natuurlijk via je telefoon op afstand overleggen met de bezorger.

Ik verkies dan toch het gemak van buiten de deur communicatie, boven alleen op een G1 scherm. Je telefoon heb je eigenlijk de hele dag in de buurt, ook binnenshuis als je ff een keer boven staat.

Wel vind ik die TX44 serie van Gira waar je dan zo'n deurstation inbouwt er echt heel erg netjes uit zien. Het is wel een juweel aan de muur, speaker, camera, en beldrukkers. Weet jij of Gira hun deurstation gesloten blijft houden, of komt er ook een keer een app?
Volgens mij moet de G1 trouwens ook andere cameras kunnen gebruiken, dus met het juiste protocol.....zou je misschien zelfs een doorbird ook op de G1 kunnen tonen..... interesting. Want het ziet er wel leuk uit je bel op de G1, ook al moet je eerst je halve huis door :)

• Dennis
@tss68nl Ik hoop stiekem dat dat in de toekomst met de X1 kan bijvoorbeeld. Of op een andere manier. Via een app zou inderdaad leuk zijn, al weet ik niet of ik überhaupt een automatisch deuropener neem. Ik vraag me af of dat ook veilig is in combinatie met SKG ** of ***.

Ik heb ook gekeken naar de Doorbird en vind dat ook een mooi dingetje, maar de bazin vindt hem niet mooi dus daarom valt het af :P.

Voorlopig gaan we eerst nog even met een normale bel aan de gang en ik zal te zijner tijd wel weer even met Gira contact opnemen.

• tss68nl
@Dennis De normale Doorbird? Dat opbouw ding....ja, die zou verboden moeten worden. Maar die inbouw RVS versie, dat is toch niet zo'n drama?

Jij hebt wel een hele strenge baas dan zeg. Of één met een goede smaak, dat kan ook :) Dan wordt het dus toch Ekinex aan de muur :+

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:50:
Dan wordt het dus toch Ekinex aan de muur :+
Afbeeldingslocatie: http://www.troll.me/images/george-clooney/what-else--thumb.jpg

• Dennis
Bij ons hangt beneden niets aan de muur. Er zijn nergens lichtschakelaars. WCD's alleen op 30cm hoogte. Er hangen straks alleen twee G1 tablets. Verder gaat alles automatisch op basis van aanwezigheidsdetectie (PIR), lichtsensoren (buitenmuur) en de status van het alarmsysteem (Satel Integra met KNX-module).

• tss68nl
@Dennis Dat is zeer gewaagd, maar erg netjes als dat lukt zeg, geen bediening aan de muur.
Nu helpen die G1 units wel heel veel, kan je fijn je voorkeuren opgeven steeds.

Ik vind dat Gira 106 systeem echt wel heel netjes voor buiten... ik dacht even dat je de TX44 variant bedoelde. Niet goed gelezen. Nee het 106 systeem is echt bizar mooi.... zou ik graag aan de voordeur hebben hangen.

Ik houd me aanbevolen voor de fotos....

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:30:
@Dennis Dat is zeer gewaagd, maar erg netjes als dat lukt zeg, geen bediening aan de muur.
Nu helpen die G1 units wel heel veel, kan je fijn je voorkeuren opgeven steeds.
Zal wel moeten, want ik heb nergens de inbouwdozen gemaakt. Ik was na 75 dozen in keihard beton boren wel klaar :P. Ook de vloerverwarming wordt straks door de G1 aangestuurd trouwens: er komt een Theben OT-Box.
Ik vind dat Gira 106 systeem echt wel heel netjes voor buiten... ik dacht even dat je de TX44 variant bedoelde. Niet goed gelezen. Nee het 106 systeem is echt bizar mooi.... zou ik graag aan de voordeur hebben hangen.

Ik houd me aanbevolen voor de fotos....
Ja die 106 is echt briljant mooi. Maar de voorgevel, inclusief voordeur, buitenlamp, naambord, bel etc. is iets voor het najaar. Foto's van mijn verbouwing komen af en toe voorbij in het klustopic. Maar zie hier. Ik heb een "gewoon" hoekhuis met geschakelde garage, weinig bijzonder verder :).

• HyperBart
Dennis schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:04:
Bij ons hangt beneden niets aan de muur. Er zijn nergens lichtschakelaars. WCD's alleen op 30cm hoogte. Er hangen straks alleen twee G1 tablets. Verder gaat alles automatisch op basis van aanwezigheidsdetectie (PIR), lichtsensoren (buitenmuur) en de status van het alarmsysteem (Satel Integra met KNX-module).
Ik ben net zoals @tss68nl heel benieuwd of je dit lukt. Voor woonkamer en keuken vind ik dit bv al een pak moeilijker net zoals bij slaapkamers. Maar net toen ik deze zin typte zag ik wel dat je specifiek vermeldt dat je beneden niets aan de muur hebt, dus ik vermoed boven wel.

Wat voor lichtensor heb je buiten hangen? Hoe gaat dat in zijn werk? Sensoren buiten, kabel naar een "moedermodule" en die moedermodule hangt binnen op de bus? Of heb je je bus naar buiten getrokken?

Ik heb ook even naar die 106 modules gekeken maar die passen bij onze landelijkere/Klassiekere woning niet zo heb ik de indruk? Of ik vergaap me op die grijze en er is een groter assortiment?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 13-09-2017 15:48 ]

• Dennis
HyperBart schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:47:
Ik ben net zoals @tss68nl heel benieuwd of je dit lukt. Voor woonkamer en keuken vind ik dit bv al een pak moeilijker net zoals bij slaapkamers. Maar net toen ik deze zin typte zag ik wel dat je specifiek vermeldt dat je beneden niets aan de muur hebt, dus ik vermoed boven wel.

Wat voor lichtensor heb je buiten hangen? Hoe gaat dat in zijn werk? Sensoren buiten, kabel naar een "moedermodule" en die moedermodule hangt binnen op de bus? Of heb je je bus naar buiten getrokken?
Klopt, boven op de slaapkamers zijn gewoon lichtschakelaars aanwezig. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik een geheel betonnen huis heb en het niet eenvoudig is nieuwe leidingen aan te leggen. In de kleine, krap aangelegde leidingen is het onmogelijk KNX bij te trekken. Afgelopen weekend kregen we een trekveer niet eens in een bestaande leiding: gelukkig is het met de hengeltruc uiteindelijk gelukt :+.

Beneden heb ik dat opgelost door alle WCD's vanuit de kruipruimte omhoog te trekken. Hierboven heb ik dat al laten zien (klik). Deze worden gevoed middels NYM-J 5-aderig 2,5mm2.

In onze woonkamer komt nergens verlichting aan het plafond en werken we met staande lampen (waar Philips HUE lampen in zitten/komen). In de uitbouw zitten LED inbouwspots bij de achtergevel en bij de doorgang naar de garage en boven het kookeiland. Voor deze inbouwspots heb ik aparte leidingen aangelegd over het plafond. In de keuken/uitbouw/gang komen verlaagde plafonds en kan ik die leidingen dus wegwerken.

Bewegingssensoren ga ik de Gira 222000 gebruiken. Ik wilde vooral iets heel kleins hebben. Hierboven heb ik daar ook al een en ander over geschreven.

Ik woon er trouwens nog niet en heb nog niet al het KNX-spul besteld. Voor de buitenlichtmodule denk ik nu aan de Theben 1349200, maar ik ben er nog niet uit. Bij dit apparaat loopt de bus niet naar buiten. Nadeel is dus ook dat hij niet meteen de buitentemperatuur meet, terwijl ik die nog wel wil hebben als input voor het aansturen van de vloerverwarming. Adviezen hierover zijn welkom trouwens.

• tss68nl
@Dennis Buitentemp / wind / regen wellicht met Netatmo? Of zo'n MDT weerstation op KNX, maar die ken ik nog niet zo.....

• HyperBart
Heb je al eens gedacht om dat op een alternatieve manier aan te pakken? Buitentemperatuur van een online-service laten komen of zo iets? Ik heb overlaatst ook over die MDT gelezen maar ook geen ervaring mee.

Met de installatie van screens binnenkort is instantieel zon en regen kunnen meten ook wel geen overbodige luxe. Screens kunnen prima tegen heel wat maar nat oprollen is een no-go blijkbaar.

Regen kan soms echt BIZAR snel gaan. Overlaatst reed ik een stukje in Boirs, België. Achter mij en onmiddellijk voor mij heerlijk zonnetje, ochtendfris maar droog wegdek. In het dal regen tot en met, dat kwam met dikke druppels op. Op zo een momenten wil je dat het snel reageert natuurlijk...

Ook hier nog even een update: een handelaar was zo vriendelijk me een motor uit te lenen, dit weekend toch maar eens de MDT JAL en de motor testen... *O* . Heerlijk stil ook die dingen, wauw.

[ Voor 112% gewijzigd door HyperBart op 13-09-2017 16:13 ]

• Dennis
tss68nl schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:02:
@Dennis Buitentemp / wind / regen wellicht met Netatmo? Of zo'n MDT weerstation op KNX, maar die ken ik nog niet zo.....
Liefst heb ik een native KNX oplossing, hoewel dat duurder is. Anders moet ik weer met een Logicmachine of OpenHAB die waarden van Netatmo uitlezen en op de bus publiceren maar op die manier ga ik terug naar een SPOF, terwijl ik het ontbreken daarvan nou juist het mooie van KNX vind.

Theben heeft ook mooie weerstations inderdaad.
HyperBart schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:02:
Heb je al eens gedacht om dat op een alternatieve manier aan te pakken? Buitentemperatuur van een online-service laten komen of zo iets? Ik heb overlaatst ook over die MDT gelezen maar ook geen ervaring mee.

Met de installatie van screens binnenkort is instantieel zon en regen kunnen meten ook wel geen overbodige luxe. Screens kunnen prima tegen heel wat maar nat oprollen is een no-go blijkbaar.
Precies, dat is ook de reden dat ik het gewoon wil weten. Voor een zonnescherm bijvoorbeeld. Online services "krijg" je al bij de Gira G1 (weet niet of dat op een groepsadres te publiceren is trouwens), maar daadwerkelijke informatie vind ik veel nuttiger.

• psy

psy

@tss68nl @Dennis
Inderdaad, dus inclusief montagemateriaal.
Vroeg me verder nog af of je dus de kast eigenlijk direct aan de muur moet monteren waarna je alles erin monteert. Of heb je de mogelijkheid om alles eerst te monteren in de kast (bv op een tafel) waarna je de kast ophangt. Of is dat te bewerkelijk?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• HyperBart
Dennis schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:12:
[...]

Liefst heb ik een native KNX oplossing, hoewel dat duurder is. Anders moet ik weer met een Logicmachine of OpenHAB die waarden van Netatmo uitlezen en op de bus publiceren maar op die manier ga ik terug naar een SPOF, terwijl ik het ontbreken daarvan nou juist het mooie van KNX vind.
Mja, ik zat daar ook redelijk strak aan vast te houden, maar op een gegeven moment ga je toch ergens een soort gateway hebben die verschillende functies gaan vervullen. Bij mij wordt dat de LM. OpenHAB doet nu Harmony en Sonos naar KNX openstellen. Ik had overlaatst een discussie/kritische vragen daarbij met @tss68nl omdat ik ook mijn dimbare verlichting op de LM ga hangen door de introductie van DMX maar uiteindelijk is ieder KNX blokje wat je koopt niet meer dan een veredelde busaankoppelaar met wat software... Tja... Is de LM of OpenHAB software dan zoveel slechter? OpenHAB an sich draait hier al 4 maanden superstabiel.

Ik zwartwit het verhaal nu even: rol dan toch even een OpenHAB uit voor ieder functioneel nut? :+ Je snapt me wel ;) . Weerinformatie? OpenHAB01. Koppeling Sonos? OpenHAB02. Koppeling Hue-KNX? OpenHAB03

Ik denk dat ik voor de MDT zou kiezen. Als je hem hebt, laat het dan even weten, ben benieuwd.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 13-09-2017 16:22 ]

• Dennis
psy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:16:
@tss68nl @Dennis
Of heb je de mogelijkheid om alles eerst te monteren in de kast (bv op een tafel) waarna je de kast ophangt. Of is dat te bewerkelijk?
Dat kan prima, heb ik ook (deels) gedaan. Uiteraard moet je niet de kabels al naar buiten laten lopen want dan zitten je schroefgaten een beetje in de weg.

• psy

psy

Dennis schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:20:
[...]

Dat kan prima, heb ik ook (deels) gedaan. Uiteraard moet je niet de kabels al naar buiten laten lopen want dan zitten je schroefgaten een beetje in de weg.
En qua gewicht een beetje te doen?

Heb trouwens net zitten tellen, ik kom aan 60 buizen aan de bovenkant. En 30 aan de onderkant. Wordt toch wel een beetje dringen. Ja, dat is een nadeeltje van Loxone willen gebruiken :X

• Dennis
psy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:24:
En qua gewicht een beetje te doen?
Ja hoor, goed te tillen. Niet heel licht en vooral onhandig formaat natuurlijk, maar ik heb hem er in mijn eentje in getild. Ik heb de 144 DIN versie (2x6).
Heb trouwens net zitten tellen, ik kom aan 60 buizen aan de bovenkant. En 30 aan de onderkant. Wordt toch wel een beetje dringen. Ja, dat is een nadeeltje van Loxone willen gebruiken :X
Sodemieters, dat is "iets" meer dan ik :7.
Pagina: 1 ... 12 ... 83 Laatste