Xistance schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:27:
Hola Tweakers,
Eerst en vooral, sorry voor mijn wall of text, toen ik besliste om een post te maken met al mijn vragen, begon ik te beseffen dat dit wel een hele lange post zou worden.. Maar ik hoop toch dat ik een antwoord kan vinden op mijn vragen, waarvoor nu al een dikke merci

Heb je de startpost wel eens bekeken? We zijn hier niet vies van een lap tekst

In 2014 hebben we een bouwgrond gekocht (ik ben van BE trouwens), en binnen een paar maand beginnen ze aan de ruwbouw..... Dus het is KNX geworden

Leuke tijd ga je tegemoet, en zeker als je jezelf goed kan bemoeien met een aantal zaken die je huis speciaal maken. Goede keuze, KNX

Ikzelf ben IT'er, maar geen electricien, dus sorry als ik domme vragen stel of namen van toestellen verwar
De bedoeling
Wat wil ik nu met KNX allemaal doen:
Zone verwarming (is dat uberhaupt nuttig met vloerverwarming?)
(een aantal) stopcontacten schakelen / monitorren rond (groot)verbruik(ers)
visualisatie dmv OpenHab (?)
(led) verlichting bedienen / scenes
in de toekomst misschien koppeling met alarm (satel integra?)
bediening rolluiken / zonnewering
intercom
Je moet rekenen dat een vloerverwarming er ongeveer 8 uur over doet om te reageren. Met een beetje goede controller/voorspelling kan je wel warmtepieken door zoninstraling opvangen, en met nachtverlaging schijn je ook wel energie te kunnen sparen. De temperatuurverschillen (water tov lucht) zijn vaak zo laag, dat het eigenlijk niet uit maakt of je eens in de zoveel tijd 35 graden water stil zet in de leidingen, of het continue door laat stromen. Dat laatste verbruikt veel meer water/energie.
Visualisatie heb je veel mogelijkheden voor. Kijk ook eens naar LogicMachine, die al een prima interface in hebben gebouwd, en ook HomeKit zou een optie kunnen zijn als je Apple gebruikt qua telefoon.
Verlichting komen we zo nog op, koppeling met alarm is makkelijk te doen. Merk dat je noemt heeft inderdaad mooie oplossingen, maar er zijn meer merken die prima integreren. Belangrijk is om er van uit te gaan dat je het alarmsysteem vaak aanlegt, en voorziet van een relaisstation wat als input dient voor het KNX systeem. Wil je vanuit KNX alarm aan/uit kunnen aansturen, dan heeft ABB daar oplossingen voor, maar verder ken ik er eigenlijk geen.
Intercom is vaak los, al heeft de LogicMachine wel het open protocol voor intercom geïmplementeerd naar ik meen. Verder heb je nog doorbird systemen, en je hebt wat systemen die ook multiroom audio doen die een intercom hebben ingebouwd en op KNX koppelen.
de bekabeling - wcd - verlichting
KNX dus. ik heb geen ervaring mbt electriciteit leggen oid. Wel heb ik geen 2 linkerhanden, dus ik wil hier zeker zelf de handen uit de mouw steken. Aangezien onze ruwbouw nog moet gezet worden, wat moet ik (toekomstgewijs) voorzien om me niet vast te zetten? wachtbuizen, wachtbuizen en nog eens wachtbuizen? PVC van 19mm? juist?
Hoe moet/mag ik de kabel op mn betonvloer leggen? los? (voorbedrade) preflex? 19mm pvc buis? Leg ik alles in ster? of bus?
In BE is het volgens mij toegestaan om kabels allemaal in de chappe te leggen, gewoon los. Of ik dat als nederlander handig vind is een tweede. Ik zou het vervelend vinden om achteraf niets aan te kunnen passen. Hier zijn we gewend alles met buis aan te leggen, en inderdaad heeel veel buis te leggen. Die buis kost naar verhouding heel erg weinig en beter teveel snelwegen naar je meterkast. Als je buis legt, altijd 19mm normale pijp. 16mm is maar marginaal kleiner aan de buitenkant, maar mist zeer veel ruimte in de buis. Flex is vreselijk. De binnendiameter is dusdanig slecht dat daar amper nog wat doorheen komt, en als de buis niet ingestort zit, is het door de beweging (bijvoorbeeld in een metalstud muur) een drama om iets doorheen te leggen.
Ik heb ook ondertussen een (mini) bestelling klaarstaan om thuis al wat te experimenteren:
Hier moet nog een taster (ekinex is wel vet zie ik, of de glastaster van mdt) bij, en een schakelactor? Vergeet ik iets?
Ik ben niet zo te spreken over de tasters van MDT, en juist erg over de Ekinex. Laatst die MDT nog besteld voor een kennis die met KNX bezig is, maar ik vond het wederom tegenvallen als hoofdbediening. Vaak zie je een combinatie van Ekinex en MDT voor de ruimtes zoals garage, zolders etc.
Met zo een "schakelactor" kan ik dus (gewone) 230v verlichting schakelen? en stopcontacten?
Over de stopcontacten, ik zie hier in dit topic (dat overigens vrij lang is om helemaal door te lezen, moet nog een paar blokken doen

) passeren dat je nog een ader (dus 4g2.5?) moet leggen naar stopcontacten? waarom is dit zo? waarom is 3g2.5 niet voldoende?
met mijn boerenverstand zou ik volgend schema in gedachte hebben, maar blijkbaar werkt het niet zo? (sorry voor mijn elite paint skills)
aarding heb ik voor het gemak in het schema achterwege gelaten. Is het zo dat je n actoren achter 1 automaat mag zetten?
Schema lijkt goed, je zegt niets raars ook. 3G2.5 is in principe voldoende voor een stopcontact, maar....in de regel wil je bijvoorbeeld een dubbel stopcontact rechts voorzien van vaste spanning, en de linker geschakeld maken. Ook, wil je vaak meerdere stopcontacten op één buis/kabel aansluiten: immers, als het al 20 meter van de meterkast door de muur, vloer, weer muur naar het stopcontact is... dan kan je beter de set stopcontacten die net om de hoek of aan de andere kant van de muur zitten óók aansluiten op diezelfde set draden. Je gebruikt dan vaak 5G2.5 (of 5 losse draden in buis) en daar sluit je bijvoorbeeld 3 sets dubbele stopcontacten mee aan. Rechts allemaal vaste spanning (op bruin), links één op de ene schakeldraad (zwart), de andere twee op de tweede schakeldraad (grijs). Als je bij aanleg de 5G2.5 langs alle stopcontacten in de keten legt, dan kan je later nog besluiten welke stopcontacten op welke schakeldraad zitten. Zo kan je later nog eens wat verplaatsen!
De verlichting dan. We willen hier en daar wat dimbare sfeer/indirecte verlichting creeren dmv rgbw(w) led strips. Wat heb ik hiervoor nodig?
een led aktor? een dim aktor? En wat is de rol van een led driver? constant stroom leveren? Kan ik dat ook aanzien als een transfo (trafo

) unit? of verwacht die 12/24v input? Kan een led driver dimmen? (ik lees dat pwm dimming niet oké is, en beter voor constant current kies)
en hoe komt Dali/DMX in dit verhaal? Dat heb je in principe niet nodig om rgbw led te gebruiken?
RGB verlichting strip doe je meestal los van de witte strip, omdat de witte leds op RGB strips nagenoeg altijd heel slecht zijn. Dus je hebt het beste losse witte strip er naast (of alleen witte strip....daar zijn nagenoeg al mijn verlichtings armaturen mee uitgerust!).
led verlichting werkt doorgaans met deze componenten:
- Voeding. Dat is in principe een transformator....maar, hij moet zeer stabiel zijn omdat led erg gevoelig is voor spanningsfluctuatie. Je hebt dus specifieke voedingen nodig om leds te voeden.
- Driver. Deze driver neemt de (bijvoorbeeld 24V) spanning, en zet die om naar verschillende spanningen/stromen op verschillende output kanalen. Je hebt bijvoorbeeld RGBW drivers, waar je zowel je RGBstrip, als witte strip aan kan monteren. De driver kan doorgaans óók de led dimmen. Een voeding kan dat niet, die geeft een vaste spanning.
- LED. De lichtbron zelf, kan in twee vormen komen: een constant voltage led strip waarbij je bijvoorbeeld 24V kan leveren, en dan geeft de strip een bepaalde hoeveelheid licht. Of LED COB's (circuit on board) die constant current zijn: je moet de spanning precies zo sturen, dat er 500mA gaat lopen door de LED. Dit laatste stelt meer eisen aan de driver, waardoor constant current drivers vaak duurder zijn.
Constant voltage (CV) led strips zijn eigenlijk ook voorzien van kleine led chips die constant current (CC) zijn. Door extra weerstanden op de strip te plaatsen, maken ze de strip minder gevoelig voor de inkomende spanning, waardoor je er makkelijker mee weg komt om er 'ongeveer' 24V op te zetten, en dan komt het wel goed. Die weerstanden verstoken dus wel aardig wat vermogen....
Een led strip kan je natuurlijk ook gewoon aansturen met een constant current driver. Als je uitrekent hoeveel stroom je led strip moet hebben, dan toets je dat in op de driver, en zorgt de driver voor een perfecte spanning. Het heeft ook een flink voordeel: je hebt altijd spanningsverlies in je draden. Bij een constant voltage driver zal de strip minder fel zijn naar mate de afstand van de meterkast. Een CC driver compenseert automatisch voor die weerstand.
LED spots zijn nagenoeg allemaal CC, en kunnen simpelweg niet CV aangestuurd worden.
Dali/DMX?
Als je de 3 componenten hierboven bekijkt die je nodig hebt om leds te kunnen laten branden, staat er eigenlijk één teveel. Je kan een 24V LED voeding pakken, en daar rechtstreeks 24V LED strip op aansluiten. Gaat de voeding aan (230V) dan gaat ook de led aan. Prima systeem, maar dimmen is onmogelijk.
Dus plaatsen we een LED Driver, maar die moet natuurlijk wel weten wat het huidige dimniveau van al z'n kanalen moet zijn. Daar zijn een aantal protocollen voor bedacht/gangbaar:
0-10V is veel gezien in de verlichtingswereld, en kan je zelfs aansturen met een simpele potentiometer (0-10V draaidimmer). Het nadeel van 0-10V is dat een driver doorgaans maar één 0-10V ingang heeft waardoor je alle kanalen tegelijk dimt, en dat KNX 0-10V uitgangen in verhouding prijzig zijn waardoor het systeem eigenlijk nooit voordelig is.
Dali en DMX zijn eigenlijk redelijk gewaagd aan elkaar. Beide is het een digitale bus, waar je per kanaal een driver kan dimmen. Dali is wat meer gericht op dimmen in huizen, maar, heeft veel problemen met compatibiliteit, én je hebt een aparte Dali voeding nodig. DMX is wat meer gericht op stage verlichting, het stuurt continue waarden over de lijn over de huidige dimstatus voor alle kanalen en kan dus wat minder geraffineerd over komen als je echt het protocol in duikt. Wel is het goedkoper dan Dali, en heeft het geen compatibiliteitsissues tussen merken. Ik ben het iig nog nooit tegen gekomen, terwijl ik hele Dali projecten terug heb zien gaan naar de groothandel omdat merk A uit 2012 niet met hetzelfde merk A uit 2015 werkte zelfs.
LED is een verhaal apart, ik denk dat we er nog dagen over kunnen vertellen

Je ziet, een heleboel vragen, en hopelijk een heleboel antwoorden waarmee ik hopelijk wat beter mee ben in het KNX verhaal
PS; gebruiken jullie ETS5 Lite om alles te configureren (en maken jullie meerdere projecten), of toch een pro licentie? 1000€ exclu btw is me nogal veel

@
Xistance & @
Dennis :
ETS Lite is voldoende voor je huis. Inderdaad gewoon projecten naast elkaar is geen enkel probleem. Je moet alleen goed nadenken over je groepenstructuur, zodat je die eenmalig kan aanmaken en kan verdelen over alle projecten. Als er eens wat bij komt, dan exporteer/importeer je het makkelijk van project naar project, maar dat is niet mijn hobby.
Overigens hoeven ook niet alle groepen bekend te zijn in alle projecten: pas als je er op moet koppelen.
Overigens weet ik dat er ook gekraakte versies van ETS in omloop zijn, en die hebben een specifiek effect: de gekraakte versie kan alle projecten lezen, maar een project bewerkt in een gekraakte versie kan *niet* ingelezen worden in ETS Pro...

Ik heb regelmatig dat iemand me vraagt om even in zijn project te helpen, en vervolgens kan ik ondanks de investering in ETS Pro de bestanden niet meer lezen
Ondanks dat ik ETS Pro heb, knip ik ETS bestanden altijd op in max 15-20 units per project, zodat ze leesbaar blijven in ETS Lite. Ik zie geen enkel voordeel in ETS Pro, totdat je een volledig hotel in een projectfile wil stoppen. Met 5-10 units per kamer, ga je in ETS Lite dan aardig in de problemen komen. Voor m'n huisproject heb ik nu 4 files: Schakelunits & tasters, DMX/Verlichting, Sensors, verwarming & luchtbehandeling, Test (hier kan je software downloaden en testen, voordat je de unit hebt gekocht. ff neuzen naar de opties!).
[
Voor 7% gewijzigd door
tss68nl op 06-07-2017 20:51
]