[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 10 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
Grrrr, iemand hier nog ooit last van dat plots je bus/devices/programming via ETS helemaal de mist in loopt?

Zoals nu, gisterenavond wou ik nog wat dingen aanpassen/testen mbt de PD11 en external inputs, die programmatie lukte maar was functioneel niet goed. Paar keer op undo geklikt tot ik op het punt zat waar de wijzigingen niet meer van toepassing waren in het transactielog en de PD11 + de schakelaar laten starten net voor het slapengaan.

Ik wou zonet nog wat dingen testen, loop ik naar de schakelaar is ie volledig "uit", geen LEDjes aan of niets.

Beide application downloads van gisterenavond waren gefaald en ik slaag er ook niet in om er iets nieuws naar te sturen. Ik heb de schakelaar al gereset, al geprobeerd te unloaden. Alleen een reset lukt.

Tot slot ook eens de bus zonder spanning gezet en ETS herstart maar ook geen zoden aan de dijk. Mis ik iets? Een andere schakelaar zoals die van de keuken wil ook niet meewerken maar die wist ten minste zijn volle config niet.

EDIT: en dan doe je het via een bekabelde verbinding en werkt alles als een zonnetje. :(

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 21-05-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
HyperBart schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:00:

EDIT: en dan doe je het via een bekabelde verbinding en werkt alles als een zonnetje. :(
Das spelen met vuur, ETS programmeren via een niet stabiele verbinding. Ik heb op die manier al eens een MDT "gebricked" omdat de programmering de busspanning halverwege liet wegvallen.

Wat een feest was dat, om alle 12 groepen in een reeds bekabelde meterkast uit te bouwen en een nieuwe weer aan te sluiten oOo
Dennis schreef op zondag 21 mei 2017 @ 00:24:
@tss68nl Weet jij bovenstaande? Kun je geluidjes laten afspelen bij bepaalde 'events'? :)
Volgens mij niet. Ik ben het iig nog niet tegen gekomen dat het kan. Ik kan in de handleiding ook niets vinden (dan zou het bij de status tegels omschreven moeten staan lijkt me). Handleiding: http://download.gira.com/data2/20691320.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door tss68nl op 21-05-2017 18:11 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiwara
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-08 13:56
baxxie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 00:40:
[...]

Ik gebruik de mdt smart 2 drukknoppen en ik ben er ongelooflijk blij mee. Ik heb het menu ingesteld op 3 level. Hierdoor heb ik 3 menu's op het LCD scherm waartussen ik kan switchen. 1 voor temperatuur, 1 voor light scenes en 1 voor rolluiken en schermen. Elk menu bestaat uit 4 knoppen.

Het ding heeft ook een ingebouwde temperatuur sensor.

125€ is belachelijk goedkoop voor wat je terug krijgt.

Het menu is intuïtief en overzichtelijk.
Het enige nadeel dat ik ervaar is dat ik graag uit meer icoontjes zou kunnen kiezen. Maar bij elke knop/functie kan je text zetten waardoor het steeds erg duidelijk is waarvoor de knop dient.
Ja prijs kwaliteit lijken ze top! Heb je geen probleem dat je geen haptic feedback hebt van een echte knop? Vooral als je een kamer binnen komt en naar de lichtknop zoekt?

Daarnaast waren we ook de Jung F50 knoppen aan het overwegen vermits mijn vriendin de knoppen toch een label wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekhessel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08-2023
Even vooruit denkend op de toekomstige installatie van de kast.
Deze wordt boven de slimme meter geplaatst. De hoofdschakelaar wordt in de nieuwe kast gemonteerd. Hoe doen jullie dit op een veilige verantwoorde manier?

Of schakelen jullie hiervoor de energieleverancier in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Ik vind het schermpje vrij duidelijk.
Als je op de knop klikt gaat het ledje even aan.
Er is dus wel een visuele feedback.

En het knopje vind je sowieso, aangezien het scherm licht geeft.
fujiwara schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:22:
[...]

Ja prijs kwaliteit lijken ze top! Heb je geen probleem dat je geen haptic feedback hebt van een echte knop? Vooral als je een kamer binnen komt en naar de lichtknop zoekt?

Daarnaast waren we ook de Jung F50 knoppen aan het overwegen vermits mijn vriendin de knoppen toch een label wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
Interessant. Ik ga het laden van de symbolen eens testen. Dat maakt de knop onmiddellijk wat functioneler.

Het decentrale deel van KNX loslaten is niet echt een optie.
Het leuke aan knx is dat de centrale sturing gewoon mag uitvallen (of dat ik deze zelf mag verprutsen) zonder dat je aan comfort inboet.

Ik heb hier niet direct een voorbeeld van mijn configuratie aangezien mijn setup op een andere PC draait.
bartvb schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:03:
@baxxie Als ik de MDT site moet geloven:
http://www.mdt.de/Glastaster_Smart.html

Is het tegenwoordig ook mogelijk om eigen symbolen te laden?

Maar interessant om te horen! Je doet grotendeels wat ik ook van plan ben alleen heb ik Hue inmiddels afgeschreven. Heb het hier nu draaien (standaard Hue setup zonder Loxone) maar ik vind het echt te onbetrouwbaar. De combinatie van domotica met draadloos probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Het komt hier te vaak voor dat iig de dimmer knoppen het niet voor elkaar krijgen om de lampen aan/uit te schakelen. Verder niet perse logisch om LED op 230V aan te sluiten. Maar wel relatief goedkoop/makkelijk.

Wat ik van de KNX integratie in Loxone heb begrepen is dat je het decentrale deel van KNX eigenlijk helemaal los moet laten. Dus je Miniserver is de enige die iets met een signaal van een taster doet. Het is dus die Miniserver die vervolgens een lamp aan doet of een rolluik omhoog, alle logica en verbindingen dus via Loxone.

Het configureren/programmeren van de Loxone Miniserver is nog wel een flinke puzzel. Aan de ene kant heel makkelijk/gebruiksvriendelijk. Kwestie van de juiste inputs aan de juiste outputs knopen met wat logica ertussen. Maar de grote vraag voor mij is idd wat er gebeurt als het allemaal wat complexer wordt.

Heb je een concreet voorbeeld van een situatie die lastig te realiseren is met de Loxone logica? (kan natuurlijk ook in het Loxone topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiwara
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-08 13:56
baxxie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:06:
Ik vind het schermpje vrij duidelijk.
Als je op de knop klikt gaat het ledje even aan.
Er is dus wel een visuele feedback.

En het knopje vind je sowieso, aangezien het scherm licht geeft.

[...]
Dus je laat het scherm altijd aanstaan ook 's nachts? Verbruikt dat dan veel?
Ik heb in de handleiding dat er ook een soort van 'slap' knop functie heeft zodat je je volle hand op de unit kan 'slaan'. Enige ervaring hiermee?

Heb je toevallig een paar foto's ervan die je met ons wilt delen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
niekhessel schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:41:
Even vooruit denkend op de toekomstige installatie van de kast.
Deze wordt boven de slimme meter geplaatst. De hoofdschakelaar wordt in de nieuwe kast gemonteerd. Hoe doen jullie dit op een veilige verantwoorde manier?

Of schakelen jullie hiervoor de energieleverancier in?
Wat bedoel je precies? Een nieuwe groepenkast?

Een hoofdschakelaar moet in principe door de energieleverancier geplaatst worden. In ieder geval moet die hem verzegelen, zou kunnen dat een erkend installateur hem ook mag plaatsen. Dat weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:10:
[...]

Wat bedoel je precies? Een nieuwe groepenkast?

Een hoofdschakelaar moet in principe door de energieleverancier geplaatst worden. In ieder geval moet die hem verzegelen, zou kunnen dat een erkend installateur hem ook mag plaatsen. Dat weet ik niet precies.
Een installateur verzegelt de meter, en daar zitten tegenwoordig vaak 3 installatieautomaten onder, karakteristiek C (25A, 40A, 50A). Ook sluiten ze dan de bedrading aan op de meterkast.
Ze kijken daarbij of de installatie waar ze de draden op aan sluiten, enigzins deugedelijk is aangelegd. Dat hoeven ze volgens de wet volgens mij niet meer te doen, maar de meeste monteurs gaan hem echt niet aansluiten op een puinhoop systeem.

Zelf wijzigingen aan je installatie vanaf de hoofdschakelaar is te doen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en wat de regels zijn. Bedenk je: bovenaan de hoofdschakelaar is nog steeds zonder aardlek, dus echt levensgevaarlijk. Vaak zie je dan ook dat de onderste rij wordt gebruikt voor hoofdschakelaar en wat componenten die zonder aardlek mogen (KNX voeding is er één van....maar die zou ik *nooit* tussen die bedrading zetten). En dat de rij erboven gebruikt wordt voor de aardlek units. De draden boven die aardlek zijn semi-veilig, en dus vanaf rij 3 van onder sluit je alle automaten aan.
Vaak is er één kolom of compartiment gereserveerd voor deze opbouw, en naar ze zijkant toe wil je dus volledig afgesloten kappen/tussenschot....zodat je nooit per ongeluk ergens spanning zonder tussenkomende aardlek kan opvangen.

Zelf wijzigingen aan de hoofdschakelaar? Zet de spanning gewoon af vóór de meter met de 3 automaten van de energiemaatschappij. Dat mag wel niet...maar er mag zoveel niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-08 12:24
tss68nl schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:11:
[...]

Welke Jung heb je in gebruik dan? Ik bedoelde ook als gebruik simpele drukknop in bijruimtes (waar je dus geen speciale meervlaks schakeling/lang drukken etc gebruikt, maar gewoon aan/uit)

Want de standaard F40/F50 serie van Jung ben ik zelf niet zo kapot van eerlijk gezegd. Die zijn qua software niet heel uitgebreid, en het voelt ook allemaal wat dun/licht/plastic uitgevoerd. Even goed zijn het nette units hoor, maar schaal ze een beetje van gemiddelde kwaliteit in. Er zijn andere merken die qua kwaliteit het veel slechter doen....zoals Eelectron bijvoorbeeld.

Ik bedoel van Jung/Berker etc deze voor in garage:
Jung: https://www.voltus.de/hau...ankoppler-alpinweiss.html
Berker: https://www.voltus.de/hau...2000-taster-ba-2fach.html
Hmm. Jullie brengen me nu wel aan het twijfelen. Ik was net van plan voor mijn woning een set Jung tasters (4194 TSM) te bestellen afgewerkt met de LS990 serie. Wat zou ik volgens jullie beter kunnen nemen qua kwaliteit/functionaliteit als ik wel vergelijkbare looks wil? Ekinex wellicht? Of doelen jullie allen op de knoppen zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
GJVers schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:52:
Hmm. Jullie brengen me nu wel aan het twijfelen. Ik was net van plan voor mijn woning een set Jung tasters (4194 TSM) te bestellen afgewerkt met de LS990 serie. Wat zou ik volgens jullie beter kunnen nemen qua kwaliteit/functionaliteit als ik wel vergelijkbare looks wil? Ekinex wellicht? Of doelen jullie allen op de knoppen zelf?
Ja misschien dat ik me wat onhandig uitdruk. Ik probeer duidelijk te maken dat Jung bij mij geen voorkeur heeft, ik was er zelf gewoon niet zo van onder de indruk. Maar dat wil niet zeggen dat het slechte units zijn. Ze zijn echt prima.

En ja als je het mij vraagt dan wordt ik prijs/kwaliteit het meest blij van Ekinex. Die zijn ook niet goedkoop, maar voor de bouwkwaliteit en wat er in zit aan functionaliteit en software wordt ik er erg blij van.

Maar goed, ik was de eerste in Europa die die apparaten in huis had hangen. Daarna heb ik 3 pre-productie versies zien komen en gaan, en heb in die tijd veel met R&D van Ekinex gesproken over wat beter moest/kon qua zowel fysieke bouw als software functies. Dus eigenlijk heb ik de apparaten kunnen vormgeven naar mijn eisen en wensen, en dat maakt wellicht wel waarom ik er zo enthousiast over ben? Ik denk dus dat ik een beetje bevooroordeeld ben 8)

Ik heb de LS990 voor de stopcontacten, maar ik moet wel zeggen dat ik ze groot uitgevallen vind. Eigenlijk is dan de a-creation serie de strakke en kleine variant daarvan. Enige probleem wat je met kleine ramen wel hebt, is dat je gaten voor de inbouwdozen zeer strak uitgesneden moeten zijn. Kleine onvolkomendheid in stuc( :)F )/plak( :)B )-werk en je ziet het direct. Daar heb ik met de LS990 geen last van :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
tss68nl schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:59:
[...]

Ja misschien dat ik me wat onhandig uitdruk. Ik probeer duidelijk te maken dat Jung bij mij geen voorkeur heeft, ik was er zelf gewoon niet zo van onder de indruk. Maar dat wil niet zeggen dat het slechte units zijn. Ze zijn echt prima.

En ja als je het mij vraagt dan wordt ik prijs/kwaliteit het meest blij van Ekinex. Die zijn ook niet goedkoop, maar voor de bouwkwaliteit en wat er in zit aan functionaliteit en software wordt ik er erg blij van.

Maar goed, ik was de eerste in Europa die die apparaten in huis had hangen. Daarna heb ik 3 pre-productie versies zien komen en gaan, en heb in die tijd veel met R&D van Ekinex gesproken over wat beter moest/kon qua zowel fysieke bouw als software functies. Dus eigenlijk heb ik de apparaten kunnen vormgeven naar mijn eisen en wensen, en dat maakt wellicht wel waarom ik er zo enthousiast over ben? Ik denk dus dat ik een beetje bevooroordeeld ben 8)

Ik heb de LS990 voor de stopcontacten, maar ik moet wel zeggen dat ik ze groot uitgevallen vind. Eigenlijk is dan de a-creation serie de strakke en kleine variant daarvan. Enige probleem wat je met kleine ramen wel hebt, is dat je gaten voor de inbouwdozen zeer strak uitgesneden moeten zijn. Kleine onvolkomendheid in stuc( :)F )/plak( :)B )-werk en je ziet het direct. Daar heb ik met de LS990 geen last van :*)
Aha, dank voor de toelichting. Kan je aangeven welke functionaliteit de Jung units volgens jou missen t.o.v. de Ekinex units? Als ik het zo even naast elkaar zet hebben de Jung units geen lichtsensor maar verder lijken ze identiek. Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Praktische vraag, de Ekinex knoppen, die passen toch in de standaard inbouwdozen met schroefjes he? Dus bvb deze, 60x60 met schroefjes? De "technische" catalogus laat me in de steek. @tss68nl :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:27:
Praktische vraag, de Ekinex knoppen, die passen toch in de standaard inbouwdozen met schroefjes he? Dus bvb deze, 60x60 met schroefjes? De "technische" catalogus laat me in de steek. @tss68nl :+ ?
Maar ik laat je niet in de steek :+ Afstand schroefgaten van bevestigingsframe is exact 60mm :*)

De FF units hebben alleen geen 71mm hartafstand van unit naar unit. Dus je plaatst ze altijd in een enkele doos. Je kan er wel twee naast/boven elkaar, maar dan moet je de dozen een andere hartafstand geven.

De 71 serie (zoals de naam al doet vermoeden) heeft wel een hartafstand van 71mm en past in twee aansluitende dozen. Maar dan zit je met veel kleinere knoppen, en een verplicht kader om de units. Eigenlijk een beetje zoals stopcontacten ook werken.

[ Voor 29% gewijzigd door tss68nl op 24-05-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:25:
[...]
Maar ik laat je niet in de steek :+ Afstand schroefgaten van bevestigingsframe is exact 60mm :*)
Je zou eens moeten vragen of je geen loon kan krijgen als deeltijds helpdeskmedewerker van hen
:+ Knoppen langs elkaar hebben we nergens voorzien, we gaan zo minimaal mogelijk qua knoppen na alle tips hier. Komt dus helemaal goed met de inbouwdoosjes, super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 12:55:
Je zou eens moeten vragen of je geen loon kan krijgen als deeltijds helpdeskmedewerker van hen
:+ Knoppen langs elkaar hebben we nergens voorzien, we gaan zo minimaal mogelijk qua knoppen na alle tips hier. Komt dus helemaal goed met de inbouwdoosjes, super!
Helpdeskmedewerker klinkt niet heel erg aanlokkelijk, dus ik denk dat ik de loonlijst even over sla :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baxxie
fujiwara schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:41:
[...]

Dus je laat het scherm altijd aanstaan ook 's nachts? Verbruikt dat dan veel?
Ik heb in de handleiding dat er ook een soort van 'slap' knop functie heeft zodat je je volle hand op de unit kan 'slaan'. Enige ervaring hiermee?

Heb je toevallig een paar foto's ervan die je met ons wilt delen :) ?
Met enige vertraging :)
Het verbruik is < 0.6W volgens data sheet.
De slap functie heb ik nog niet nodig gehad.
Hieronder enkele fotos. De eerste foto is idle, de andere foto's geven de 3 menu levels die ik heb ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/a48zty.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2zs9zsg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/208te9h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/bi3wat.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Hey allen,

Heeft iemand nu reeds ervaring met de Gira X1?
Ik zie juist dat hij "slechts" 678 euro kost op Voltus, dusja dan begin ik weer van de optie Loxone af te stappen...

Ben benieuwd of het echt zo een interessant systeem is als dat het eruit ziet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@baxxie Nice! Dat ziet er goed uit!
Toch maar eens een taster bestellen om te testen/mee te spelen. Deze dan op de veelgebruikte plaatsen hangen (woonkamer, keuken), op de slaapkamers e.d. voorlopig nog even iets veel simpelers. Als er dan over een paar jaar nog leukere tasters zijn dan kunnen de MDTs door naar de slaapkamers.

[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 31-05-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik gooi het hier ook even in de groep.

Ik wil in ons "nieuwe" huis een domotica installatie gaan aanleggen, zit te denken aan Loxone dus een bedraad "relais"systeem.

Maar wat ik niet helemaal kan achterhalen is het volgende. Als er een kortsluiting ontststaat in een aansluiting welke door Loxone (of KNX :) ) geschakeld wordt, wat gebeurt er dan? Dan krijgt toch eerst de releaisschakeling de klap te verwerken voordat de zekering dit opmerkt? Hoe is zoiets beveiligd? Ik vind hier in de topics eigenlijk niks over terug.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Misschien praat ik een klein beetje voor m'n beurt, maar volgens mij zijn alle relais in dergelijke modules voorzien van een galvanische scheiding. Het schakelmechanisme is dus volledig geïsoleerd van de schakeling zelf. Is het relais gesloten, dan is het in feite dus hetzelfde als een stuk draad, en is de zekering de zwakste plek in het circuit.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 13:36
Die galvanische scheiding is er sowieso. Maar dit neemt niet weg dat een relais zou kunnen sneuvelen door overstroom.
Echter een automaat met afschakelcurve C bijvoorbeeld (meest gebruikelijk in huishoudelijke installaties) schakelt binnen de 10ms af als de stroom meer dan 10x de nominale stroom bereikt. Dit is doorgaans voldoende om een relais te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ah ok. Een beetje vergelijkbaar met een reguliere schakelaar dus, die zal ook nooit kapot gaan door een kortsluiting of overbelasting.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Het is de bedoeling dat de automaat (zekeringen zijn nagenoeg uitgestorven) inderdaad de 'zwakste' of 'meest beveiligende' schakel is in de keten. Maar je moet er net zoals in je meterkast voor zorgen dat alles achter een dergelijke automaat de maximale stroom kan verwerken. Als je dus een C karakteristiek 16A automaat in je meterkast zou zetten, en je schakelt die na de automaat ergens met een gewone B karakteristiek 16A relais, dan ben je niet helemaal veilig.

Bij normale belastingen zoals gloeilampen etc is het in beide gevallen gewoon 16A wat het relais moet verwerken: bij bijvoorbeeld opstartstromen van elektromotoren wordt het anders. Binnen de C karakteristiek mag je de eerste 1.5 seconde 10x de nominale maximale stroom verbruiken (dus 160A), waar het bij B beperkt is tot 5x of 90A. Een te dunne geleider, of te klein contactpunt kan zeer snel heel heet worden, wat de reden is dat er een AKI/AMI bestaat. Ook kan de vonk bij het schakelen van het mechanische relais door een klein contactoppervlak tot schade leiden door te hoge temperaturen. Begint dan meer op lassen te lijken dan schakelen.

Nu zou een B karakteristiek prima moeten voldoen voor normale grootverbruikers: je hebt meestal maar weinig elektromotoren van 3PK of meer in huis. Maar de grotere diameters van geleider en contactoppervlak betekenen ook automatisch minder warmteontwikkeling bij continue (langere periode) doorgifte van hogere belastingen voor bijvoorbeeld ovens, wasmachines en kookplaten. Dat is de reden dat ik liever een C karakteristiek schakelunit gebruik, ook al zit deze achter B karakteristiek automaten: meer tolerantie wat betreft warmteontwikkeling, en minder slijtage bij schakelen van zware apparaten. (zoals twee 3.6 kW verwarmingselementen in de boiler.... die trekken een aardige vonk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
Beste mede KNX-ers. Ik lees al een poosje mee hier en stel af en toe eens een vraag. Het avontuur gaat nu wat serieuzer worden want ik sta op het punt om het materiaal voor mijn KNX installatie te bestellen.

Ik denk dat ik de lijst redelijk compleet heb maar ik zou graag jullie mening horen m.b.t. mijn keuzes. Het lijstje is in het Duits zoals jullie zien, ik hoop dat dit geen probleem is :).

Een paar opmerkingen vooraf:
- Ik heb overal voor MDT gekozen omdat ik denk dat dit over het algemeen de meest bang for buck geeft.
- Ik heb overal voor 4 knoppen tasters gekozen omdat ik simpelweg nog niet precies weet welke knoppen welke functies hebben (better safe than sorry).
- Ik heb twee voedingen gekozen om een reserve op de plank te hebben liggen. Ik weet dat er redundant versies zijn maar die moet je, in geval van falen, alsnog vervangen volgens mij.

Anyway, ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Sensoren
BeschreibungHerstellerTypeFarbeStüc
Taster module4 fachJung4194 TSM-16
PräsenmelderGira222500Weiss4
RiegelshaltkontaktGira92400-3
Aktoren
Shaltaktor12 fachMDTAMS-1216.02-2
Shaltaktor8 fachMDTAMS-0816.02-1
Dimmaktor4 fachMDTAKD-0401.01-2
Dimmaktor2 fachMDTAKD-0201.01-1
Heitzungsactor8 fachMDTAKH-0800.02-1
Binäreingang16 fachMDTBE-08000.01-1
Systemgeräte
SpannungsversorgungMDTSTV-0160.01-2
IP InterfaceMDTSCN-IP100.02-1
Anderen
Tastensatz komplett4 fachJungLS 404 TSA WWAlpinweiss14
Tastensatz komplett4 fachJungAL 2404 TSA ANAnthrazt2
RauchwarnmelderGira233602-4
Relais-ModulGira234300-4
StellantriebGira217900-7
DIN KastLeGrandXL3 125-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Ik zie dat veel oplossingen en voorbeelden genoemd in een thuissituatie. Ik heb van de week mogen ervaren hoe domotica toegepast wordt in een hotel. Daar kreeg je na het automatisch inchekken een kamer met een ipad waarmee alles te bedienen was in je kamer (licht, temperatuur, tv, films, radio, wekker, gordijnen, windowscreen) en voorgedefineerde gemoedstoestand instellingen. Dit alles werkte vlekkeloos samen!

Ik noem bewust geen naam vh hotel, maar zou zoiets graag zelf in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@tss68nl Duidelijk verhaal bedankt. De echt grote verbruikers (kookplaat, warmtepomp, oven) wil ik sowieso rechtstreeks aansluiten buiten de domotica om.

En rolluikmotoren blijven toch onder de 3pk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:03:
***members only***

Inmiddels uitgebreid gesproken met de installateur, de leverancier van het KNX systeem, alsook een externe KNX 'expert', hoewel deze laatste niet veel verder lijkt te komen dan de ETS software. Dit heeft helaas nog niet echt iets opgeleverd.

De KNX leverancier is gekomen met een 'programmable interface' component zonder een oplossing wie die component dan gaat programmeren (hint: de klant gaat het niet doen).
We zijn inmiddels zes maanden verder en hebben een oplossingen gevonden die ik (voor de archieven :P ) wilde delen.

Er is gekozen voor de KNX IP BAOS 771 en werkt echt superheerlijk. Gewoon met een HTTP GET request (zoiets als url/baos/Setvalue?objectId=3&value=true) kun je KNX componenten schakelen.

Via javascript aanroepen was dan wel weer een kunst, omdat CORS niet goed is geïmplementeerd en jquery's JSONP niet goed overweg kon met dit apparaat. Is opgelost door plain javascript te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
GJVers schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:08:
Beste mede KNX-ers. Ik lees al een poosje mee hier en stel af en toe eens een vraag. Het avontuur gaat nu wat serieuzer worden want ik sta op het punt om het materiaal voor mijn KNX installatie te bestellen.

Ik denk dat ik de lijst redelijk compleet heb maar ik zou graag jullie mening horen m.b.t. mijn keuzes. Het lijstje is in het Duits zoals jullie zien, ik hoop dat dit geen probleem is :).
Hoi GJVers,

We kunnen je hier ook helpen in het Duits als je dat wenst?

Ik heb wel een aantal vragen of opmerkingen over de lijst:
  • Voor de stelventielen heb je adapters nodig, en het ligt een beetje aan de diepte van de aansluiting welke je nodig hebt. Dus je moet eigenlijk weten op welk merk/model je ze gaat aansluiten :)
  • Je hebt de schakelaktoren beide AMS genomen, dus mét stroommeting op ieder kanaal. Is dat bewust? Meeste bang for buck alleen schakelen is de 20 voudige AKS.
  • Een AMI zou ik *juist* gebruiken tussen grootverbruikers om stroom te meten. (let wel, het is een indicatie omdat hij alleen A meet, als je echt V*A wil meten heb je AZI nodig, en die zijn er in max 6 kanalen per unit.). Ligt er een beetje aan wat je doel is dus.
  • De Jung tasters twijfel ik over. Je geeft €150 basisunit + €10 knoppen + €5 raamdapter + €10 raam = €175 uit voor redelijk gedateerde techniek. Ekinex is weliswaar iets duurder, maar heeft betere software/mogelijkheden zoals logische schakelingen, temperatuur én lichtsensor, en veel degelijkere afwerking. Dat laatste merk je pas als je het in je handen hebt natuurlijk: ik zou je eigenlijk willen aanraden van beide één unit te bestellen en de 'verliezende unit' in de garage te hangen :)
  • Ik vind dat je in verhouding weinig aanwezigheids/bewegingssensoren hebt? Je bewegingssensoren zijn je mogelijkheid om zaken te automatiseren, je knoppen aan de muur zijn om een override te kunnen doen op wat het systeem bedacht heeft. Tenminste, dat is de meest gangbare filosofie? Ligt natuurlijk helemaal aan de mogelijkheden en je doel?
  • In het verlengde daarvan: misschien kan je in aantal tasters besparen als je je plattegrond eens deelt met de voorgenomen locaties?
Kan je daar wat mee? :)

[ Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 01-06-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
tss68nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Hoi GJVers,

We kunnen je hier ook helpen in het Duits als je dat wenst?
Dat is niet nodig hoor :) . Het lijstje is simpelweg in het Duits zodat ik wat makkelijker prijzen op kan vragen. Korting doen de bekendste Duitse web shops trouwens niet aan, maar dat terzijde.
Ik heb wel een aantal vragen of opmerkingen over de lijst:

• Voor de stelventielen heb je adapters nodig, en het ligt een beetje aan de diepte van de aansluiting welke je nodig hebt. Dus je moet eigenlijk weten op welk merk/model je ze gaat aansluiten :)
Klopt helemaal, scherp opgemerkt. Ze staan inderdaad nog niet in dit lijstje omdat ik nog niet exact weet welke ventielen we gaan gebruiken.
• Je hebt de schakelaktoren beide AMS genomen, dus mét stroommeting op ieder kanaal. Is dat bewust? Meeste bang for buck alleen schakelen is de 20 voudige AKS.
Tja, eerlijk gezegd is dat onder het motto; "het kan nooit kwaad". Maar je hebt gelijk. Misschien moet ik nog eens kritisch kijken waar ik echt stroom wil meten.
• Een AMI zou ik *juist* gebruiken tussen grootverbruikers om stroom te meten. (let wel, het is een indicatie omdat hij alleen A meet, als je echt V*A wil meten heb je AZI nodig, en die zijn er in max 6 kanalen per unit.). Ligt er een beetje aan wat je doel is dus.
Ai, daar had ik even niet aan gedacht. Doel is inderdaad het verbruik te kunnen meten. Ik zal de AZI mogelijkheid eens onderzoeken. Dank voor de tip.
• De Jung tasters twijfel ik over. Je geeft €150 basisunit + €10 knoppen + €5 raamdapter + €10 raam = €175 uit voor redelijk gedateerde techniek. Ekinex is weliswaar iets duurder, maar heeft betere software/mogelijkheden zoals logische schakelingen, temperatuur én lichtsensor, en veel degelijkere afwerking. Dat laatste merk je pas als je het in je handen hebt natuurlijk: ik zou je eigenlijk willen aanraden van beide één unit te bestellen en de 'verliezende unit' in de garage te hangen :)
Een aantal posts terug vroeg ik me ook al af welke tastser de voorkeur verdient. Je gaf toen aan niet helemaal onbevooroordeeld te zijn m.b.t. de Ekinex units. Ik blijf twijfelen, wellicht is het inderdaad een goed idee van ieder een unit te bestellen.

Heb je niet toevallig een Ekinex unit te koop voor me? ;)
• Ik vind dat je in verhouding weinig aanwezigheids/bewegingssensoren hebt? Je bewegingssensoren zijn je mogelijkheid om zaken te automatiseren, je knoppen aan de muur zijn om een override te kunnen doen op wat het systeem bedacht heeft. Tenminste, dat is de meest gangbare filosofie? Ligt natuurlijk helemaal aan de mogelijkheden en je doel?
Klopt helemaal. Dat is op dit moment een beetje een budget keuze. Er is wel op veel meer plaatsen een "loze" bus aansluiting voorzien om eventueel op een later moment extra melders te monteren. Op dit moment zitten ze in de belangrijkste verkeersruimtes.
De filosofie is inderdaad zo veel mogelijk te automatiseren. Ik kan niet ontkennen dat ik hier wat last heb van koudwatervrees. Misschien is het beter met minder tasters te beginnen maar wel lege dozen te voorzien op de plekken waar ze misschien op een later moment toch wenselijk zijn.

Wat vind je de Gira 222500?
• In het verlengde daarvan: misschien kan je in aantal tasters besparen als je je plattegrond eens deelt met de voorgenomen locaties?
Dat zal ik eens doen. Vanavond even een plattegrond opsnorren :)
[/list]

Kan je daar wat mee? :)
Zeker weten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:52:
[...]

Er is gekozen voor de KNX IP BAOS 771 en werkt echt superheerlijk. Gewoon met een HTTP GET request (zoiets als url/baos/Setvalue?objectId=3&value=true) kun je KNX componenten schakelen.
Leek me best interessant, geeft veel vrijheid om je eigen systeem er rond te bouwen, maar als ik het even bekijk is het de bedoeling dat je die objecten (datapoints) eerst zelf koppelt aan een groepsadres en daarmee de sturing kan doen? Rechtstreeks een groepsadres sturen zit er dus niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rafael schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:33:
[...]
Leek me best interessant, geeft veel vrijheid om je eigen systeem er rond te bouwen, maar als ik het even bekijk is het de bedoeling dat je die objecten (datapoints) eerst zelf koppelt aan een groepsadres en daarmee de sturing kan doen? Rechtstreeks een groepsadres sturen zit er dus niet in?
De KNX configuratie heb ik niet zelf gedaan, maar wat ik heb gezien moet je via je KNX software inderdaad de verschillende groepsadressen koppelen aan objecten.

Desbetreffende klant heeft twee schakelaktoren, elk met 16 schakelaars. De IP BAOS is zodanig geconfigureerd dat de schakelaars op objectIDs 1 t/m 32 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
GJVers schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:45:
Dat is niet nodig hoor :) . Het lijstje is simpelweg in het Duits zodat ik wat makkelijker prijzen op kan vragen. Korting doen de bekendste Duitse web shops trouwens niet aan, maar dat terzijde.
Genau. :+ Dat met die korting, komt omdat die webshops de producten rond inkoopsprijs -5% tot +10% weg doen om de concurrentie uit te schakelen. Voltus bijvoorbeeld trekt nu in een aantal jaar bijna de gehele markt naar zich toe door het super agressieve prijsbeleid. Ontbreken van service en voornamelijk gebrek aan kennis neemt de prijsbewuste consument toch wel voor lief :)

De andere retailers/webwinkels zijn Voltus echter al lang zat, en daardoor ook de fabrikanten: immers iedereen stopt met de verkoop van hun producten omdat het niet meer loont. Bijvoorbeeld MDT import in NL is al 3x opgestart en binnen 6 maanden weer gestaakt. Het bedrijf wat er nu mee bezig is geef ik niet veel langer: de prijzen liggen 25% tot 30% hoger inkoop zonder BTW, dan dat Voltus ze inclusief BTW weg doet. 8)7

Ze maken dus wel de markt een beetje kapot. Je hebt nu de situatie dat de consument aanklopt bij mensen die verstand hebben van KNX aanleggen: ze willen dat je ze bijstaat met raad en daad, daar willen ze vooral niets voor betalen want dat haal je toch uit het project/de producten leveren? En als dan de boel besteld moet worden, leggen ze Voltus (etc) prijzen ernaast en kopen ze het alsnog bij de laagste bieder. 8)7
Tja, eerlijk gezegd is dat onder het motto; "het kan nooit kwaad". Maar je hebt gelijk. Misschien moet ik nog eens kritisch kijken waar ik echt stroom wil meten.
[...]
Ai, daar had ik even niet aan gedacht. Doel is inderdaad het verbruik te kunnen meten. Ik zal de AZI mogelijkheid eens onderzoeken. Dank voor de tip.
[...]
Tjah, als je A meet, kan je met een AMI/AMS wel een theoretisch verbruik tellen natuurlijk. Als het allemaal ohmse belastingen zijn, dan vermenigvuldig je gewoon met 230V en heb je een goede indicatie. Die berekening wordt standaard al gemaakt door de AMS/AMI. Je gaat de mist in met digitale spullen zoals klokjes/standby van apparaten, en led verlichting.

Het is echter de vraag hoe belangrijk het is om exact te weten wat het verbruik is. Dat zie je totaal ook op je meter. Daar zit een puls-lampje op en die kan je met een sensor gewoon oppikken. Geloof dat hij iedere Wh knippert?

Meeste verbruik wil je gewoon relatief meten...koelkast, totaalverbruik stopcontacten. Ook voor functionaliteit als tellen hoe vaak een apparaat aan staat, of, dat je je kookplaat aan zet, dat dan automatisch de keuken in scene 'koken' wordt gezet (afzuiger aan, verlichting fel op werkblad, centrale ventilatie voornamelijk lucht aanvoeren zodat afzuiger het makkelijker heeft, etc). Daar heb je alleen een AMS of AMI voor nodig.
Een aantal posts terug vroeg ik me ook al af welke tastser de voorkeur verdient. Je gaf toen aan niet helemaal onbevooroordeeld te zijn m.b.t. de Ekinex units. Ik blijf twijfelen, wellicht is het inderdaad een goed idee van ieder een unit te bestellen.

Heb je niet toevallig een Ekinex unit te koop voor me? ;)
Yep, ik ben liever eerlijk over dat ik bevooroordeeld ben. En niet heel toevallig heb ik wel een Ekinex unit te koop ja :+
Klopt helemaal. Dat is op dit moment een beetje een budget keuze. Er is wel op veel meer plaatsen een "loze" bus aansluiting voorzien om eventueel op een later moment extra melders te monteren. Op dit moment zitten ze in de belangrijkste verkeersruimtes.
De filosofie is inderdaad zo veel mogelijk te automatiseren. Ik kan niet ontkennen dat ik hier wat last heb van koudwatervrees. Misschien is het beter met minder tasters te beginnen maar wel lege dozen te voorzien op de plekken waar ze misschien op een later moment toch wenselijk zijn.

Wat vind je de Gira 222500?
Ik heb die Gira nog nooit geprobeerd eigenlijk. Gira is zo'n zelfde verhaal...bizar duur in NL. Heb wel PD-11 KNX getest, en wat sensors van Steinel. Die hebben beide wat gedoe met de software, Steinel is de meest langzame/onbetrouwbare van de twee.
Die Gira's zijn wel lekker klein (net als de PD-11) maar als je ze in een standaard centraaldoos wil inbouwen dan komt er toch weer een aardige ring omheen. Heb je specifieke boringen voor die Giras voorzien? Of zet je ze in een doos?

Het lijkt me zeker een goed idee om gewoon rustig te beginnen. Als je je basissysteem af kan met 4 sensors, maar je hebt wel al boringen waar je later nog units kan bijplaatsen dan is er niets aan de hand. Als dan de Gira sensors toch niets blijken, val je je tenminste niet zo'n buil. Ging me er meer om dat je niet straks zit met "had ik maar vooraf eraan gedacht dat ik overal sensors wilde plaatsen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
psy schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:28:
@tss68nl Duidelijk verhaal bedankt. De echt grote verbruikers (kookplaat, warmtepomp, oven) wil ik sowieso rechtstreeks aansluiten buiten de domotica om.

En rolluikmotoren blijven toch onder de 3pk ;)
Zeker die 3 zou ik net WEL willen meten. Voor mijn part zet ik de contacten permanent aan en nog eens een block er over zodat ik zeker ben dat ze nooit uitvallen (een kookplaat staat me ergens iets van bij dat die dat niet zo fijn vindt als er een fase wordt uitgeschakeld bij een multifase uitvoering zoals hier). Lijkt me heel leuk om te zien wat je warmtepomp verbruikt of die manueel uit te kunnen schakelen. Oven misschien wat minder maar dat lijkt me ook leuk om bv op de een of andere manier ook notificaties uit te laten sturen als bv. het klokje daarvan afloopt.
Vinales schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:31:
Ik zie dat veel oplossingen en voorbeelden genoemd in een thuissituatie. Ik heb van de week mogen ervaren hoe domotica toegepast wordt in een hotel. Daar kreeg je na het automatisch inchekken een kamer met een ipad waarmee alles te bedienen was in je kamer (licht, temperatuur, tv, films, radio, wekker, gordijnen, windowscreen) en voorgedefineerde gemoedstoestand instellingen. Dit alles werkte vlekkeloos samen!

Ik noem bewust geen naam vh hotel, maar zou zoiets graag zelf in huis hebben.
In Shenzhen op hotel gegaan ja? :7 :+
https://www.wired.com/2014/07/hacking-hotel-room-controls/

Stiekem is het hier toch af en toe het "pats hier met je laatste verwezenlijkingen in KNX-land" en sinds kort zijn de dingen die je beschrijft hier bedienbaar vanuit één interface. Ik gebruik OpenHAB daarvoor en in tegenstelling tot van die dure AV-modules zoals Basalte, Savant of ik kom even niet meer op de naam heb ik hier een kostenloze OpenHAB instantie draaien.

Een druk op de knop van mijn schakelaars en de TV scene qua verlichting wordt geactiveerd (puur KNX , simpele scene, klaar), daarnaast ziet OpenHAB dat op dat adres een byte voorbij vliegt met waarde X en dat trapt een rule af waarbij OpenHAB de Harmony aanstuurt en de activiteit Media start. Uiteraard doet ie dat alleen als er voorheen geen activiteit actief was zoals Chromecast of Digitale TV.

Omgekeerd als ik op mijn centrale adres een 0 stuur dan ziet OpenHAB dit ook en gaat het Sonos systeem hier op stil en schakelt de Harmony de TV hoek uit _/-\o_ d:)b .

Ik moet mijn AV-Receiver nog eens opkoppelen, want OpenHAB kan via (hou je vast...) telnet ook de Pioneer AVR aansturen. Dan wordt het leuk dat je absolute values kan doorsturen voor bv. volume en dat is weer handig als er iemand aanbelt of de deur gaat open van de hal oid. In theorie zou ik nu al het volume van audio-apparatuur kunnen aansturen met de KNX-installatie via Harmony maar die kan alleen maar increase of decrease doen omdat hij niet weet wat de huidige waarde is. Of dat praktisch is laat ik in het midden...

TV zenders er in zetten is ook relatief makkelijk te doen:
http://docs.openhab.org/c....html#element-type-switch

En tot slot heb ik er persistence bij gedaan:
https://community.openhab...stence-and-graphing/13761

Dan wordt het helemaal feest. Ik zie sinds kort mijn historische temperatuur in alle kamers, verbruik van de ventilatie tesamen met het percentage en de status van mijn lichten. Meten is weten en na een tijdje weet je hoe een was of droog-cyclus van het witgoed er uit ziet en kan je dat weer gaan gebruiken om notificaties of logica in te bouwen. Wasmachine draait? Ventilatie standje hoger.

Het belangrijkste voor mij is dat OpenHAB een zekere additionele intelligentie bovenop KNX legt, maar dat mijn KNX systeem volledig zelfstandig kan blijven werken, als je dat principe te snel loslaat schiet je een van de belangrijkste voordelen van KNX af: decentralisatie en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:57
HyperBart schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:24:
[...]

Zeker die 3 zou ik net WEL willen meten. Voor mijn part zet ik de contacten permanent aan en nog eens een block er over zodat ik zeker ben dat ze nooit uitvallen (een kookplaat staat me ergens iets van bij dat die dat niet zo fijn vindt als er een fase wordt uitgeschakeld bij een multifase uitvoering zoals hier). Lijkt me heel leuk om te zien wat je warmtepomp verbruikt of die manueel uit te kunnen schakelen. Oven misschien wat minder maar dat lijkt me ook leuk om bv op de een of andere manier ook notificaties uit te laten sturen als bv. het klokje daarvan afloopt.
Ik had net in mijn hoofd om alle kooktoestellen in de keuken af te schakelen zodra er rook gedecteerd wordt in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
tss68nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:49:
[...]

Genau. :+ Dat met die korting, komt omdat die webshops de producten rond inkoopsprijs -5% tot +10% weg doen om de concurrentie uit te schakelen. Voltus bijvoorbeeld trekt nu in een aantal jaar bijna de gehele markt naar zich toe door het super agressieve prijsbeleid. Ontbreken van service en voornamelijk gebrek aan kennis neemt de prijsbewuste consument toch wel voor lief :)

De andere retailers/webwinkels zijn Voltus echter al lang zat, en daardoor ook de fabrikanten: immers iedereen stopt met de verkoop van hun producten omdat het niet meer loont. Bijvoorbeeld MDT import in NL is al 3x opgestart en binnen 6 maanden weer gestaakt. Het bedrijf wat er nu mee bezig is geef ik niet veel langer: de prijzen liggen 25% tot 30% hoger inkoop zonder BTW, dan dat Voltus ze inclusief BTW weg doet. 8)7

Ze maken dus wel de markt een beetje kapot. Je hebt nu de situatie dat de consument aanklopt bij mensen die verstand hebben van KNX aanleggen: ze willen dat je ze bijstaat met raad en daad, daar willen ze vooral niets voor betalen want dat haal je toch uit het project/de producten leveren? En als dan de boel besteld moet worden, leggen ze Voltus (etc) prijzen ernaast en kopen ze het alsnog bij de laagste bieder. 8)7
Je hebt helemaal gelijk. En normaliter zou ik, om veschillende redenen, ook niet zomaar in het buitenland shoppen. Al is het maar om de lokale (in dit geval NL) middenstand te ondersteunen. Maar in dit geval zijn de verschillen zo gigantisch dat ik een dief van mij eigen portemonee ben als het niet doe. En zeker bij dit soort bedragen tikt het behoorlijk aan.
[...]

Tjah, als je A meet, kan je met een AMI/AMS wel een theoretisch verbruik tellen natuurlijk. Als het allemaal ohmse belastingen zijn, dan vermenigvuldig je gewoon met 230V en heb je een goede indicatie. Die berekening wordt standaard al gemaakt door de AMS/AMI. Je gaat de mist in met digitale spullen zoals klokjes/standby van apparaten, en led verlichting.

Het is echter de vraag hoe belangrijk het is om exact te weten wat het verbruik is. Dat zie je totaal ook op je meter. Daar zit een puls-lampje op en die kan je met een sensor gewoon oppikken. Geloof dat hij iedere Wh knippert?

Meeste verbruik wil je gewoon relatief meten...koelkast, totaalverbruik stopcontacten. Ook voor functionaliteit als tellen hoe vaak een apparaat aan staat, of, dat je je kookplaat aan zet, dat dan automatisch de keuken in scene 'koken' wordt gezet (afzuiger aan, verlichting fel op werkblad, centrale ventilatie voornamelijk lucht aanvoeren zodat afzuiger het makkelijker heeft, etc). Daar heb je alleen een AMS of AMI voor nodig.
Heb even gekeken en een stroommeting kost zo'n €6,50 per kanaal extra, wat mij betreft niet aantrekkelijk om daar op te besparen.
[...]

Yep, ik ben liever eerlijk over dat ik bevooroordeeld ben. En niet heel toevallig heb ik wel een Ekinex unit te koop ja :+
Ik stuur je zo een PB.
[...]

Ik heb die Gira nog nooit geprobeerd eigenlijk. Gira is zo'n zelfde verhaal...bizar duur in NL. Heb wel PD-11 KNX getest, en wat sensors van Steinel. Die hebben beide wat gedoe met de software, Steinel is de meest langzame/onbetrouwbare van de twee.
Die Gira's zijn wel lekker klein (net als de PD-11) maar als je ze in een standaard centraaldoos wil inbouwen dan komt er toch weer een aardige ring omheen. Heb je specifieke boringen voor die Giras voorzien? Of zet je ze in een doos?
Zoals het er nu uit ziet komen ze in een eigen boring. Geen ring dus in dit geval.
Het lijkt me zeker een goed idee om gewoon rustig te beginnen. Als je je basissysteem af kan met 4 sensors, maar je hebt wel al boringen waar je later nog units kan bijplaatsen dan is er niets aan de hand. Als dan de Gira sensors toch niets blijken, val je je tenminste niet zo'n buil. Ging me er meer om dat je niet straks zit met "had ik maar vooraf eraan gedacht dat ik overal sensors wilde plaatsen".
Dank voor de tips zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
SchumiFAST schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:27:
[...]

Ik had net in mijn hoofd om alle kooktoestellen in de keuken af te schakelen zodra er rook gedecteerd wordt in de keuken.
Ook een goeie, alleen wordt blijkbaar aangeraden om geen rookmelders in de keuken te zetten, net omwille van false positive, als dan telkens je keukentoestellen worden afgeschakeld keldert de WAF zienderogen :+ .

Ik vind het goed gevonden, aan de andere kant denk ik ook weer, als je kookt loop je normaal geen 5 min weg van je vuur. Als op die vijf minuten brand ontstaat dan denk ik dat het afschakelen van je kooktoestellen ook niet veel meer gaat uithalen, dan red je best vrouw partner en kinderen en raus! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
HyperBart schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:14:
[...]

Ook een goeie, alleen wordt blijkbaar aangeraden om geen rookmelders in de keuken te zetten, net omwille van false positive, als dan telkens je keukentoestellen worden afgeschakeld keldert de WAF zienderogen :+ .

Ik vind het goed gevonden, aan de andere kant denk ik ook weer, als je kookt loop je normaal geen 5 min weg van je vuur. Als op die vijf minuten brand ontstaat dan denk ik dat het afschakelen van je kooktoestellen ook niet veel meer gaat uithalen, dan red je best vrouw partner en kinderen en raus! :+
False positives zouden inderdaad zeer vervelend kunnen zijn. Ik wist niet dat rookmelder in de keuken afgeraden werden, maar ik kan me wel voorstellen dat een steak bakken de rookmelder kan activeren. Misschien is het nog beter dat ik gewoon uit de keuken blijf als ik brand wil voorkomen en mijn vrouw laat koken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
SchumiFAST schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:31:
[...]

False positives zouden inderdaad zeer vervelend kunnen zijn. Ik wist niet dat rookmelder in de keuken afgeraden werden, maar ik kan me wel voorstellen dat een steak bakken de rookmelder kan activeren. Misschien is het nog beter dat ik gewoon uit de keuken blijf als ik brand wil voorkomen en mijn vrouw laat koken :P
Scheelt ook nog of je in :)B of :)F woont. Niet in hoe snel een rookmelder afgaat boven een steak (dat zou apart zijn :+ ), maar in wat de regelgeving en richtlijnen zijn voor rookmelders.

In NL is het nu volgens mij zo, dat als je een ruimte hebt waar je alleen maar via een andere ruimte uit kan, dat die aangrenzende andere ruimte voorzien moet zijn van een rookmelder. Vaak is dit dus de gang aangrenzend aan de slaapkamers. Een keuken is niet vaak de enige ruimte waar je nog heen kan vanuit een andere aangrenzende ruimte...woonkamers hebben meerdere deuren, vaak ook naar buiten, en ook bijkeukens hebben vaak een deur naar buiten.

8 jaar geleden was het in NL zo krom opgeschreven, dat je volgens de regels effectief in bijna iedere ruimte behalve inbouwkasten een rookmelder moest hebben, en deze ook allemaal doorgekoppeld moesten zijn. Er staan wat pareltjes van grote, net afgewerkte strakke villas....met in iedere ruimte een grote lelijke rookmelder aan het plafond. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Daar gebruiken we nu (geloof het of niet) in België wel ons gezond verstand voor, de algemene richtlijnen van brandweer zijn tegenwoordig:

Waar?
• Minstens één rookmelder op elke verdieping
• één rookmelder op de gang of in de traphal waar de slaapkamers op uit komen
• in elke slaapkamer als de deuren 's nachts dichtgaan
• voor een verhoogde veiligheid ook in de zitkamer en de andere kamers (behalve de keuken), en bovenaan de trap die naar de kelder leidt
• Het beste is om alle ruimten, waar u doorheen moet als u uw huis bij brand ontvlucht, te voorzien van rookmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:44:
Daar gebruiken we nu (geloof het of niet) in België wel ons gezond verstand voor, ...
Dus U kunt geen steak meer bakken op a) een slaapkamer, b) de overloop en c) de living.

Das toch wel spijtig niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Toch wel, met die twee fasen over blauw en bruin in de stopcontactjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
tss68nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:02:
[...]
Scheelt ook nog of je in :)B of :)F woont. Niet in hoe snel een rookmelder afgaat boven een steak (dat zou apart zijn :+ ), maar in wat de regelgeving en richtlijnen zijn voor rookmelders.
Sterker nog, wonen is in België een gewestelijke materie, dus de regels omtrent rookmelders (kunnen) verschillend zijn in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
[...]

[...]

In Shenzhen op hotel gegaan ja? :7 :+
https://www.wired.com/2014/07/hacking-hotel-room-controls/

Stiekem is het hier toch af en toe het "pats hier met je laatste verwezenlijkingen in KNX-land" en sinds kort zijn de dingen die je beschrijft hier bedienbaar vanuit één interface. Ik gebruik OpenHAB daarvoor en in tegenstelling tot van die dure AV-modules zoals Basalte, Savant of ik kom even niet meer op de naam heb ik hier een kostenloze OpenHAB instantie draaien.

Een druk op de knop van mijn schakelaars en de TV scene qua verlichting wordt geactiveerd (puur KNX , simpele scene, klaar), daarnaast ziet OpenHAB dat op dat adres een byte voorbij vliegt met waarde X en dat trapt een rule af waarbij OpenHAB de Harmony aanstuurt en de activiteit Media start. Uiteraard doet ie dat alleen als er voorheen geen activiteit actief was zoals Chromecast of Digitale TV.

Omgekeerd als ik op mijn centrale adres een 0 stuur dan ziet OpenHAB dit ook en gaat het Sonos systeem hier op stil en schakelt de Harmony de TV hoek uit _/-\o_ d:)b .

Ik moet mijn AV-Receiver nog eens opkoppelen, want OpenHAB kan via (hou je vast...) telnet ook de Pioneer AVR aansturen. Dan wordt het leuk dat je absolute values kan doorsturen voor bv. volume en dat is weer handig als er iemand aanbelt of de deur gaat open van de hal oid. In theorie zou ik nu al het volume van audio-apparatuur kunnen aansturen met de KNX-installatie via Harmony maar die kan alleen maar increase of decrease doen omdat hij niet weet wat de huidige waarde is. Of dat praktisch is laat ik in het midden...

TV zenders er in zetten is ook relatief makkelijk te doen:
http://docs.openhab.org/c....html#element-type-switch

En tot slot heb ik er persistence bij gedaan:
https://community.openhab...stence-and-graphing/13761

Dan wordt het helemaal feest. Ik zie sinds kort mijn historische temperatuur in alle kamers, verbruik van de ventilatie tesamen met het percentage en de status van mijn lichten. Meten is weten en na een tijdje weet je hoe een was of droog-cyclus van het witgoed er uit ziet en kan je dat weer gaan gebruiken om notificaties of logica in te bouwen. Wasmachine draait? Ventilatie standje hoger.

Het belangrijkste voor mij is dat OpenHAB een zekere additionele intelligentie bovenop KNX legt, maar dat mijn KNX systeem volledig zelfstandig kan blijven werken, als je dat principe te snel loslaat schiet je een van de belangrijkste voordelen van KNX af: decentralisatie en betrouwbaarheid.
Nee hoor, in amsterdam, citizenm hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Precies, zo wil ik het ook gaan vormgeven! Fijn om te horen dat dat bij jou succesvol geïmplementeerd is. Dit is ook vereist voor de waf. Als mijn OpenHAB uitvalt moet nog wel het licht aan kunnen.

Trouwens, ik ga ook KNX over IP doen (vereist bij Gira G1). Maar bij mij is het dan wel een gescheiden VLAN, zodat je dus niet kunt sniffen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis op 02-06-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dennis schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:38:
[...]

Precies, zo wil ik het ook gaan vormgeven! Fijn om te horen dat dat bij jou succesvol geïmplementeerd is. Dit is ook vereist voor de waf. Als mijn OpenHAB uitvalt moet nog wel het licht aan kunnen.
Mja, ik ben er nog niet hoor. Alles werkt eigenlijk zoals ik wil in KNX behalve die PD11's, daar heb ik een oprechte haat-liefde verhouding mee. Iedere keer als ik de gangdeur open doe en het licht in de gang al onmiddellijk aanspringt heb ik zoiets van "niiiiiiiiiice". Tot dat ik ETS opendoe en weer denk "ik heb nu door hoe ie in mekaar zit" en mijn wijzigingen doorvoer en er niks meer van werkt hoe ik het wil 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Inmiddels heb ik een kleine testopstelling aan de muur hangen. Het lukt me echter nog niet om verbinding te maken met de IP interface. Ik zou verwachten dat ik in ETS onder de 'discovered interfaces' de IP interface te zien krijg, maar helaas.

ETS draait op een virtuele Windows machine, maar die is gebridged met het netwerk (geen NAT dus) dus zou gewoon direct met de IP interface moeten kunnen babbelen. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

edit:

Hm. Moet ik misschien een eerste keer direct verbinding met de interface maken, dus zonder router / switch ertussen? Dat zal ik morgen eerst eens proberen als ik m'n ethernet dongle ergens kan vinden 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Zoefff op 03-06-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:49:
[...]

Ik ben het daar maar ten dele mee eens. Het basismateriaal kan je in mijn ogen zonder schuldgevoel of wat dan ook bij Voltus kopen, simpelweg omdat men het hier in NL en BE wel kunstmatig hoog houdt. Ik heb bij KNX vaak het "Koning van Kathoren" gevoel. Althans voor de basis opstelling waar je in een doorsnee huis mee in aanraking komt.

Let op: er is een omslagpunt en dat kan er sneller aan komen dan je denkt, met verlichting bv. is er voor mij (en dat geef ik grif toe) een wereld open gegaan waar ik niet in mee ben en waar ik kwaliteit wil en daarvoor iemand wil betalen. Maar voor de basis-stukken die zaken in BE/NL hier vragen is het gewoon te maf. Een marge pakken zoals je hieronder beschrijft vind ik best hoog, zet dan gewoon in op je service en reken die aan. Mensen die daar niet voor willen betalen ben je dan ook liever kwijt dan rijk en die filteren zichzelf er wel uit.

Dat vind ik ook wat scheef, maar ik denk dat het daar ook aan de integrator is om op tijd op de rem te staan en aan te geven aan de klant dat het ook ergens stopt tenzij hij bestelt. Ik denk dat je best een deeltje pre-sales kan doen hierin zonder dat je er aan inschiet, ok, je gaat niet alle prospecten winnen maar dat is bij iedere zelfstandige/aannemer wel zo denk ik. Dan moet daar in mijn ogen een model achter zitten waarbij je bv. een simpel huis bouwt "Cool, je hebt KNX, ik zorg dat je de lichten en scenes kan doen, doeg" of een model "Cool, je hebt KNX, laten we al eens wat interessantere stuff gaan doen" en dat je daar prijzen op zet.

Wil je een lichtplan? Dan betaal je er voor, kan je daarna nog altijd gaan shoppen. Koop je de verlichting bij de integrator? Makkelijk joh, dan trekken we die prijs er van af en reken je courantere maar lagere prijzen aan voor de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nou heb ik toch echt al een hoop geprobeerd, maar de IP interface krijg ik maar niet aan de praat.
  • In het netwerk hangt een MDT SCN-IP000.02 interface
  • Deze wordt op basis van MAC adres van een vast IP voorzien (althans, de DHCP server is nu zo geconfigureerd. Of het daadwerkelijk gebeurt weet ik niet)
  • De lijst met 'discovered interfaces' in ETS blijft leeg. Ook handmatig verbinden op het IP adres biedt geen soelaas.
Het is toch niet zo dat je een andere interface nodig hebt om deze aan de praat te krijgen? Ook met de handleiding kom ik niet zo veel verder. Daar staat onder punt 2.5 hoe je de interface moet commissionen, maar dat heeft weinig zin zolang je uberhaupt nog geen communicatie interface hebt om dit te doen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Zoefff op 04-06-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:37:
Ik ben het daar maar ten dele mee eens. Het basismateriaal kan je in mijn ogen zonder schuldgevoel of wat dan ook bij Voltus kopen, simpelweg omdat men het hier in NL en BE wel kunstmatig hoog houdt. Ik heb bij KNX vaak het "Koning van Kathoren" gevoel. Althans voor de basis opstelling waar je in een doorsnee huis mee in aanraking komt.
Als je je een tijdje in de prijzen verdiept dan bekruipt je al snel een ander gevoel. We houden de prijzen hier niet kunstmatig hoog, de prijzen zijn bij Voltus exorbitant laag. En dat is prima. Veel geld verdienen zit in grote aantallen, niet in hoge marges.

Het gaat alleen fout bij de verwachtingen van de consument. Vergelijk het met de mediamarkt/saturn die iets meer mainstream elektronica verkopen. Daar betaal je als consument ook niet voor advies: we hebben daar een soort aversie voor...betalen voor iets wat niet tastbaar is.

Daarom is Tweakers ook handig, hier delen we wel de kennis voor niets :) Het is mooi om een algemene lijst met kennis op te bouwen, en ieder kan daar uit halen wat voor hem/haar toepasbaar is. Er is wel een grens natuurlijk. Je kan moeilijk verlangen dat iemand dagen in tekeningen/ontwerp stopt voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Advies gezocht rond een deurbel... Mijn idee is om de deurbel knop aan te sluiten op een digitale ingang (eventueel met galvanische scheiding voor de zekerheid) en zo de gong en dergelijke af te handelen. Zo kan er ook nog gespeeld worden met de buitenverlichting of weet ik veel wat nog. Maar hoe handel ik dat binnenshuis af? Het is blijkbaar enorm moeilijk om een gong/melodie-ding te vinden op 24V DC of 230V AC (die spanningen zijn er al) zodat die gewoon met een uitgang gestuurd kon worden. Een extra transformator voor de gong is mogelijk, maar dat is de laatste oplossing... Iemand ideeën hoe dat het leukst af te handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:56:
Advies gezocht rond een deurbel... Mijn idee is om de deurbel knop aan te sluiten op een digitale ingang (eventueel met galvanische scheiding voor de zekerheid) en zo de gong en dergelijke af te handelen. Zo kan er ook nog gespeeld worden met de buitenverlichting of weet ik veel wat nog. Maar hoe handel ik dat binnenshuis af? Het is blijkbaar enorm moeilijk om een gong/melodie-ding te vinden op 24V DC of 230V AC (die spanningen zijn er al) zodat die gewoon met een uitgang gestuurd kon worden. Een extra transformator voor de gong is mogelijk, maar dat is de laatste oplossing... Iemand ideeën hoe dat het leukst af te handelen?
Hoi Rafael,

Je kan toch een normale gong aansluiten op de draad vanaf de deurbel, én een digitale input? Zo gaat de gong af, én weet je op KNX dat de bel is ingedrukt.

Veel beldrukkers hebben twee aparte circuits die kortgesloten worden als de bel wordt ingedrukt, dus dan zit je prima. Anders even kijken welke spanning de gong op die draden zet. Of gewoon samen op de draden en testen of het goed komt.

Normale deurbel gong is altijd met een aparte trafo, om gek van te worden inderdaad. Ik heb nog niets gevonden anders dan van die IoT cameras die je kan voorzien van een speaker en een wav/mp3 om bij een impuls het geluidsfragmentje af te spelen. Als je die over IP wil triggeren dan zou dat een oplossing kunnen zijn? Ook zijn er beveiligingscameras (hikvision bijvoorbeeld) die een speaker output en mic ingang hebben. Dan kan je buiten ook geluid afspelen bij indrukken van de bel.

De andere oplossing is het peperdure bel/communicatie systeem van Gira. Maar dat integreert alleen met de eigen Gira G1 schermen.

Ook weet ik dat er alarmsysteem modules zijn met speaker. Wellicht dat je met een relaisstation daar iets mee kan doen? Geen sirene natuurlijk als de bel gaat....ik zou iets anders kiezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Rafael schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:56:
Ik integreer het hier met OpenHAB en Sonos, drukknop contact naar binnen boren in een potje in de muur aan de binnenkant en daar een binary input onder. KNX weet als er gedrukt is, dus ik kan lichten of wat dan ook sturen en Sonos speelt een dingdong geluid af op alle speakers waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Zo, ik heb het eindelijk aan de praat. Blijkbaar is de interface standaard met een statisch IP binnen de 192.168.0.x range geconfigureerd. Het netwerk hier draait op 10.0.x.x, dus dat werkt niet zo lekker samen. Met voorgaand vermoeden in m'n hoofd heb ik het netwerk even omgegooid naar 192.168.0.x, en zag ik de interface eindelijk verschijnen.

Nu zo geconfigureerd dat 'ie netjes een adres vraagt aan de DHCP server, die op zijn beurt op basis van het MAC adres een vast IP uitdeelt.

Het individuele adres in het project (1.1.1) staat nu wel anders dan hoe dit in de bus interfaces aangegeven staat (1.1.240) maar hoe dat precies zit en wat de juiste werkwijze is moet ik nog even uitzoeken. Al lang blij dat ik nu in ieder geval verder kan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
@tss68nl Erg interessante insteek om een 'dubbelpolige' drukknop te gaan gebruiken, zou ik zelf niet zijn opgekomen. Maar dan blijf ik nog altijd met die onnozele 8V zitten die ik nog niet heb en het lullig vind om hiervoor weer een transformator te moeten voorzien. Ook al begint het er erg hard op te lijken dat dat de enige uitweg gaat worden.

Een trigger over IP lijkt me al iets te geavanceerd voor me op dit moment, idealiter vind ik inderdaad ergens een gong achtig iets op 24V DC of 230V AC, maar ik ben dus niet de enige die zoiets niet kan vinden. Ik dacht al om achter een paar drukknoppen zo'n piëzo te stoppen, maar dan ga ik een afkeer krijgen van de personen aan de voordeur denk ik (en de vriendin was al direct niet akkoord, vreemd toch... :+ )

@HyperBart Dat potje aan de binnenkant met blindplaatje, of ingepleisterd, of dat kwam toevallig uit? Ik trek vermoedelijk een bus kabel tot aan de deurbel, moest er dan toch om een of andere reden een camera geplaatst worden lijkt me dat mogelijk, ook al zien we daar nu totaal geen nut in. De buskabel zal nu gebruikt worden als signaalkabeltje en op een input module komen, die ik toch al moet voorzien voor de raamcontacten.

Nu het over dat inpleisteren gaat; de ramenman raadt aan om langs elk raam ook een potje te voorzien om de rolluikmotor aan te sluiten. Dekseltje erop, heel goed afmeten waar het zit en mee laten bepleisteren. Als dan ooit de motor vervangen moet worden, kan je door het pleisterwerk stuk te maken er weer aan en zit je niet langs elk raam uit te kijken op een blindplaat... Lijkt me zowat het beste idee, al heb ik nog niet gekeken wat de keuring daar van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Rafael schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:18:
@HyperBart Dat potje aan de binnenkant met blindplaatje, of ingepleisterd, of dat kwam toevallig uit? Ik trek vermoedelijk een bus kabel tot aan de deurbel, moest er dan toch om een of andere reden een camera geplaatst worden lijkt me dat mogelijk, ook al zien we daar nu totaal geen nut in. De buskabel zal nu gebruikt worden als signaalkabeltje en op een input module komen, die ik toch al moet voorzien voor de raamcontacten.
Dat komt redelijk goed uit bij mij. Heb aan de binnenkant een potje zitten waar een Ekinex schakelaar op zit. Moet nog boren hoor, maar het is al uit test-fase op KNX+OpenHAB ;) . Boren wil ik ook wel netjes van buiten naar binnen doen zodat ik buiten op een voeg uit kom :)
Nu het over dat inpleisteren gaat; de ramenman raadt aan om langs elk raam ook een potje te voorzien om de rolluikmotor aan te sluiten. Dekseltje erop, heel goed afmeten waar het zit en mee laten bepleisteren. Als dan ooit de motor vervangen moet worden, kan je door het pleisterwerk stuk te maken er weer aan en zit je niet langs elk raam uit te kijken op een blindplaat...
Geen slecht plan, ik dacht hier ook even slim te zijn en 5G1,5 te voorzien op de dagkant van het raam. Hadden we overlaatst een gordijnen-boer over de vloer "ja die kabel komt dan wel best uit de muur net boven je raamgaten he, want daar zit de motor. Helemaal niet bij stilgestaan dat de gordijnen OP de muur komen en niet in het raamgat. |:(
Lijkt me zowat het beste idee, al heb ik nog niet gekeken wat de keuring daar van vindt.
Die moeten daar toch niks van weten? :*) Als jij een potje steekt (goed diep) en daar een plastic plaatje op vijst en daar over laat pleisteren is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:23:
Geen slecht plan, ik dacht hier ook even slim te zijn en 5G1,5 te voorzien op de dagkant van het raam. Hadden we overlaatst een gordijnen-boer over de vloer "ja die kabel komt dan wel best uit de muur net boven je raamgaten he, want daar zit de motor. Helemaal niet bij stilgestaan dat de gordijnen OP de muur komen en niet in het raamgat. |:(
Daarom dat ik binnenkort naar de ramenman kan, om daar even te meten waar de kabel exact uit komt (opbouw rolluik gemonteerd op het raamprofiel) en dan nog vlug de slijpschijf in de muur kan zetten voor zij de ramen komen plaatsen. Hoe minder stof ik nog moet maken als de ramen er in staan, hoe beter, heb ondertussen een rode vloer in plaats van een grijze. En dan natuurlijk vanaf dat potje tot aan het rolluik stijve buis proberen te voorzien in plaats van flex, anders schiet het nog niet op als die motor ooit vervangen moet en er moet een nieuwe draad tot aan mijn potje geraken (hoewel met een trekveer wel wat te doen is maar toch...)
Die moeten daar toch niks van weten? :*) Als jij een potje steekt (goed diep) en daar een plastic plaatje op vijst en daar over laat pleisteren is er toch niets aan de hand?
Mijn idee ook en ik zie er niks mis in, maar ga het toch nog even proberen op te zoeken denk ik. Een ietswat snuggere keurder gaat ook wel snappen dat ergens die soepele draad vastgezet is aan de stijve draad en er echt geen 20 meter draad aan elk rolluik zit :+ Potje komt waarschijnlijk 1 à 2 cm in de muur, daar gips of cement over, en daar pleisterwerk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dat komt redelijk goed uit bij mij. Heb aan de binnenkant een potje zitten waar een Ekinex schakelaar op zit. Moet nog boren hoor, maar het is al uit test-fase op KNX+OpenHAB ;) . Boren wil ik ook wel netjes van buiten naar binnen doen zodat ik buiten op een voeg uit kom :)
En schuin naar boven boren graag (vanaf buiten) :) De spouwmuren zijn je eeuwig dankbaar :+

@Rafael : Ik zou naar je deurbel allereerst UTP trekken. De meeste deurstations en cameras werken daar mee, niet met KNX? En de UTP kabel kan prima dienst doen als 8V/24V doorgeefluik. De stromen zijn heel laag, evenals de spanning. Vaak wordt voor de zekerheid dubbel CAT5e getrokken (past makkelijk samen door een buis), en kan de meest uiteenlopende setups ondersteunen.

Tjah, en als dat dubbele contact toch niets is, dan kan je altijd nog twee knoppen hangen. "Wilt u er goed verlicht bij staan terwijl u wacht? Druk dan ook bel 2 in!" :+

[ Voor 9% gewijzigd door tss68nl op 04-06-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:36:
[...]
En schuin naar boven boren graag (vanaf buiten) :) De spouwmuren zijn je eeuwig dankbaar :+
Kan je dat verduidelijken? Is recht een probleem? Zal met vocht te maken hebben, maar dan lijkt recht me niet dramatisch, naar onderen wel...? En gaat het dan om vocht dat langs de buis druipt, of in de buis langs de kabel? Ik kit m'n buisjes dicht aan de buitenkant denk ik :+

Voor de UTP, Gira deurstation werkt toch gewoon met buskabel? UTP is misschien wel nog iets veelzijdiger, kan ik ook nog doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Rafael op 04-06-2017 22:44 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:27:
[...]

Kan je dat verduidelijken? Is recht een probleem? Zal met vocht te maken hebben, maar dan lijkt recht me niet dramatisch, naar onderen wel...? En gaat het dan om vocht dat langs de buis druipt, of in de buis langs de kabel? Ik kit m'n buisjes dicht aan de buitenkant denk ik :+

Voor de UTP, Gira deurstation werkt toch gewoon met buskabel? UTP is misschien wel nog iets veelzijdiger, kan ik ook nog doen.
Een gat moet altijd naar buiten aflopen vanwege vocht/condens/regenwater. Je wil niet dat een klein gaatje vocht gaat verzamelen uit een regenbui.

Buizen naar buiten pakken sowieso inwendig ook een hoop condens op, en dat loopt dan zo je electrasysteem in. In BE vaak niet zo'n drama omdat er vaak geen buisnetwerk is gelegd, maar in NL loopt het vaak zo het stopcontact weer uit :+ Voor buis zijn er rubber doppen die je in de buis kan steken. Vaak binnen, omdat een lengte buis wat vaak warm/koud wordt (in de muur) alsnog een probleem kan veroorzaken met lucht van binnen. In dat geval wil je ook dat de buis naar buiten 'afwatert' om een stuwmeer te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:33:
[...]
Een gat moet altijd naar buiten aflopen vanwege vocht/condens/regenwater. Je wil niet dat een klein gaatje vocht gaat verzamelen uit een regenbui.
Ik had niet verwacht dat een flex buis van 16mm zo'n invloed zou (kunnen) hebben. Aan de buitenzijde kit erin rond de draad, aan de binnenzijde lichtjes omhoog inplakken en dan maar hopen op het beste. Mijn gaten zijn vorige week quasi recht geboord, oeps, nooit over nagedacht.

Edit: dat dichtkitten is misschien ook niet heilig, zo kan condens er ook niet uitlopen. Dan maar beperken tot lichtjes omhoog inplakken denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Rafael op 05-06-2017 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb de voorbije dagen eindelijk wat opgezet van persistence voor OpenHAB.

InfluxDb, want dat leek de meest logische keuze. Installeren is een fluitje van een cent. Wel wat moeite gestoken in een degelijke setup: server draait op de Pi, maar de data zit op mijn NAS, zodat de SD kaart van de Pi gespaard wordt. Dat kostte nog het meeste tijd; gezien mijn brakke Linux kennis veel basic dingen moeten googlen.

Vandaag dan alle uitgangen van mijn MDT's aan een GA gehangen en er items voor gemaakt zodat ik wat data kon beginnen verzamelen. Vervolgens eens met Grafana aan het spelen geweest. Wat is me dat een top product! Zonder tijd te verspillen aan documentatie schud je zo de grafiekjes uit je mouw. Ik ga de komende weken veel tijd verliezen aan data-analyse vrees ik, ik zie nu al leuke patronen verschijnen rond de lichtmeting :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Er is mij iets niet helemaal duidelijk voornamelijk voor wat betreft kast/meterkast.

In ons nieuwe huis ('71) wordt de volledige elektra vervangen.
Meterkast moeten we verplaatsen, er komt een zwaardere aansluiting, en veel meer groepen.
Nu zit ik eraan te denken om over te stappen naar een (basic) domotica installatie, ook omdat alle elektra toch nieuw gelegd gaat worden. Ik wil alles in stervorm aanleggen.

Nu vraag ik me echter af. Kan dat allemaal gecombineerd in de meterkast/groepenkast?
En wat voor kast kan ik dan het beste gebruiken.
Ik heb veel voorbeelden gezien (met name in Duitsland) waar alle automaten gewoon gecombineerd in één kast zitten samen met de domotica. Echter in Nederland worden meestal van die kleine groepenkastjes geplaatst.
Ik wil voorkomen dat dadelijk mijn aannemer een kleine Hagerkast plaatst voor alle automaten, en dat ik dan nog een eigen kast voor de domotica moet gaan plaatsen. Lijkt me een beetje zonde.

Is toch een stuk overzichtelijker als dat allemaal in één kast kan, maar waar moet ik dan op letten?

Plan
- WCD's rechtstreeks op groepen (niet via domotica)
- ~18 lichtgroepen
- ~20 schakelaars
- 4 rolluikschakelaars (dubbel)
Later wil ik dit in ieder geval nog uitbreiden met
- 5 extra rolluikschakelaars
- Dimmers op bepaalde lichtgroepen
- Aanwezigheidsdetectors

zoiets bv?

https://www.elektroproduc...63070297/Products/4302133

Afbeeldingslocatie: https://www.elektroproducten.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/63070297/5457/806D/49E2/6A09/240E/C0A8/2BB9/AAE6/Groepenkast_3x_Din-rail_leeg_dubbeldeurs_Medusa_ml.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 06-06-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Goeie vragen @psy, ik ga zelf ook hetzelfde doen en ik zoek ook naar een geïntegreerde oplossing voor de nieuwe, verplaatste meterkast. In het ergste geval ga ik een soort aansluitkast maken náást de 'gewone' groepenkast.

Die komt er waarschijnlijk sowieso omdat ik ook mijn ICT-apparatuur kwijt moet kunnen, net als bijvoorbeeld de alarminstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Dennis ja, de netwerkmeuk wil ik er ook nog in kwijt.

Het is dat ik eigenlijk ook van mijn gasmeter af wil (ik stap over naar all-electric) maar het is duurder om mijn gasmeter te laten verwijderen dan hem te laten zitten. Terwijl notabene mijn hele meterkast verplaatst gaat worden. Beetje zot om dan opnieuw een gasmeter aan te sluiten zonder enige verbruiker. Neemt allemaal ruimte in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik vind zoiets ook wel prima:

http://www.elektrototaalm...00x550x160mm-120-modulen/

Een kleine variant mag ook maar het gaat om het idee :+. Daar kun je mooi alle KNX-componenten in kwijt. Ik zou hem dan als volgt opbouwen:

Uitgang naar elektrische installatie (huis).
KNX-Componenten.
Aardlekschakelaar + groepen.
Hoofdschakelaar.
Ingang vanuit meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
psy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:05:
@Dennis ja, de netwerkmeuk wil ik er ook nog in kwijt.
In Nederland mag je absoluut geen netwerkkabels in dezelfde verdeler hebben, als waar ook je 230V in zit. Je moet laagspanning vanuit de buizen al scheiden, de 230V loopt direct in een afgesloten buis door naar de verdeler, en de laagspanningskabels (UTP, COAX, LED etc) lopen al dan niet via een kabelgoot naar een apart paneel afzonderlijk van de laagspanning.

Sommige verdelers hebben wel kappen die de verdeler opdelen in compartimenten. Als deze kappen dusdanig goed afgesloten zijn dat er geen gat groter dan 2mm2 tussen de compartimenten zit, en er geen poorten/tussenschotten zijn uitgebroken, dan mag je een 'laagspanningscompartiment' maken. Let wel dat die kabels allemaal via een eigen afgesloten invoer de kast in moeten komen.

En anders, zit je volgens de regels in ieder geval vast aan een losse kast. Hetgeen ook niet erg is, want....hoe veel groepen heb je daadwerkelijk nodig voor je KNX kast? Er zit wat verlichting, geschakelde apparaten, led lampen etc op. De grootverbruikers waar je meterkast voor is, kunnen prima vanuit een losse verdeler. Je brengt vervolgens 2 a 3 groepen naar je KNX verdeler, en dat is ruim voldoende doorgaans.

In de praktijk is het nou niet zo zeer dat iedereen zich aan de letter van de wet houdt, maar de regels zijn er niet voor niets:
  • UTP in 230V of KNX kast: zeer slecht idee. Er zal maar ongemerkt een gestript 230V kabel tegen je UTP mantel aan liggen. Grote kans dat deze prima vonkt. Of nog erger, uiteindelijk contact maakt met de UTP kabel waarvan jij denkt dat hij "safe" is om aan te raken.
  • Afmonteren van 230V bedrading die niet achter een aardlek zit: dus van nutsbedrijf -> hoofdschakelaar -> aardlek. Deze zou ik nooit langs welke bedrading dan ook willen hebben. Je 230V kast bouw je dan ook op van onder naar boven: hoofdschakelaar -> rij erboven aardlek x 3a4 -> rij erboven is pas automaten. Ik wil 100% zeker geen risico lopen dat ik een draad vastpak die niet achter een aardlek zit. Nu ga je met de 230V in een stopcontact voorzichtig om... maar in de kolom ernaast doodleuk KNX, LED of UTP doodleuk afmonteren is vragen om problemen.
Anyway, het kan dus wel met goede voorzorgen. Maar neem die voorzorgen wel a.u.b. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@tss68nl
Wellicht had ik het iets duidelijker moeten formuleren...
Netwerkaansluitingen in de meterkast, maar NIET in de kast waar we het nu over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
psy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:02:
@tss68nl
Netwerkaansluitingen in de meterkast, maar NIET in de kast waar we het nu over hebben.
Zo is het ja! :). Dat bedoelde ik ook. De elektrokast is alleen voor 230V en KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
psy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:02:
@tss68nl
Ik schrok al... maar dat was al duidelijk volgens mij :)

Als we het dan toch over benamingen hebben, dan is een meterkast meestal de ombouwkast waar alle meters in zitten (zoals water, gas én electra), en een verdeler of veldverdeler de kast waar de installatieautomaten in zitten. Volksmond is de meterkast echter synoniem met de verdeler -> spraakverwarring gegarandeerd :+

Anyway, hetzelfde geldt voor 24V of potentiaalvrije contacten, led-verlichting, dmx of dali bus, KNX kabel etc. KNX kabel is een aparte eend in de bijt. Je bent eigenlijk verplicht om een dubbele rij kabelgoot/bedradingskoker tussen al je din-rails te monteren. 230V tak je dan bijvoorbeeld allemaal naar rechts af, KNX kabel naar links. En je zorgt dat de kabels nergens samen in een goot hoeven te liggen. Units waarbij zowel 230V als KNX aan dezelfde kant zitten zijn dan ook lastig: die plaats je aan het rechter uiteinde van de rails. Overigens mag KNX kabel wél tussen 230V liggen, maar alleen met mantel. Je moet dus met de koker zorgen dat je kan garanderen dat er geen 230V in de buurt kan komen van de gestripte afgemonteerde KNX kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ok. Meterkast en verdeelkast (ik noem t meestal groepenkast) :+.

Maar euhm ik ken natuurlijk de foto van jouw kast @tss68nl. Maar heb jij de groepenkast zelf nog ergens apart zitten? Dus je aardlekschakelaar etc. Want ik zou die het liefst samen met de andere spullen in de verdeelkast hangen. Dus één kast voor de complete 230V installatie (en KNX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teaser schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:56:
Ik heb de voorbije dagen eindelijk wat opgezet van persistence voor OpenHAB.

InfluxDb, want dat leek de meest logische keuze. Installeren is een fluitje van een cent. Wel wat moeite gestoken in een degelijke setup: server draait op de Pi, maar de data zit op mijn NAS, zodat de SD kaart van de Pi gespaard wordt. Dat kostte nog het meeste tijd; gezien mijn brakke Linux kennis veel basic dingen moeten googlen.

Vandaag dan alle uitgangen van mijn MDT's aan een GA gehangen en er items voor gemaakt zodat ik wat data kon beginnen verzamelen. Vervolgens eens met Grafana aan het spelen geweest. Wat is me dat een top product! Zonder tijd te verspillen aan documentatie schud je zo de grafiekjes uit je mouw. Ik ga de komende weken veel tijd verliezen aan data-analyse vrees ik, ik zie nu al leuke patronen verschijnen rond de lichtmeting :9~
Ja dat is zot he, hoeveel je daar uit kan krijgen _/-\o_

Ik heb nu volgende metingen er in:
  • Temperatuur
  • Licht
  • Verbruik Ventilatie D
  • Intensiteit % ventilatie D
  • Deur status open/dicht
Verbruik van verlichting vind ik wat "meh" omdat dat zo een lage waardes zijn. Ik zou moeten kijken hoe ik kan aggregeren over de actoren en dan snachts telkens een reset laten geven aan de kWh reset ingang ofzo. Ik doe het nu op basis van mA meting maar das niet zo handig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:39:
Ok. Meterkast en verdeelkast (ik noem t meestal groepenkast) :+.

Maar euhm ik ken natuurlijk de foto van jouw kast @tss68nl. Maar heb jij de groepenkast zelf nog ergens apart zitten? Dus je aardlekschakelaar etc. Want ik zou die het liefst samen met de andere spullen in de verdeelkast hangen. Dus één kast voor de complete 230V installatie (en KNX).
@Dennis : Ja ik heb een aparte set Hager Vision kasten als groepenkast in dat geval. Die zijn niet zo spannend: de groepenkast zelf is een 2x12 kast met de aardlek + automaten (doorgekoppeld met rail, dus moet wel naast elkaar). Daaronder zit een 1x12 kast, met hoofdschakelaar, en twee krachtstroom aardlekautomaten. De aanvoerkabels vanaf hoofdschakelaar worden langs links geleid naar de AL units, en haaks met tie-rips (niet te strak!) langs de din rail naar de AL geleid. AL -> Groep is kamrail uitgevoerd, dus veilig, en de afgaande groepen zijn qua bekabeling allemaal langs rechts geleid/gebonden voor de onderste rail zodat ze niet in de buurt kunnen komen van de onbeveiligde bedrading vanuit de hoofdschakelaar.

Naast die kolom is er nog een 2x12 Vision kast geplaatst die bovenin een 12x MDT AMI bevat, en onderin KNX voeding. Langs boven worden de 230V groepen geleid en per fase door de AMI geleid voor stroommeting en aan/afschakelen van hele groepen. Zo is alles netjes gescheiden.

In een gezamelijke verdeler, zou ik er één nemen met kappen die de kast onderverdelen in compartimenten (zoals F-Tronic dat doet). Je gebruikt dan bij een 4 kolom, 5 rijen x 12 kast bijvoorbeeld de meest rechter kolom, onderste 3 rijen voor 230V: onderin hoofdschakelaar, daarboven een rij AL, daar weer boven dal je groepen. Als je kamrail wil gebruiken, dan zijn de bovenste twee rijen gemixed AL+groepen, en moet je dus iets aan kabelmanagement doen om onbeschermd en beschermd circuit van elkaar te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Jij bedoelt zoiets? https://www.elektroshop.n...n-120-modulen-wit-nl.html

Maar dan in tegenstelling tot de foto de 3-voudige afdekkap aan de onderkant en daarboven de 2-voudige afdekkap?

Ik kende überhaupt het bestaan van een kamrail niet. Even google gedaan en nu begrijp ik het principe. Ik zal sowieso meer ruimte nodig hebben omdat ik vermoedelijk zo'n 18 groepen ga aanleggen dus één compartiment red ik het niet mee.

Ik denk dat 12x2x2 (dus 48 eenheden) voor mijn KNX-apparatuur ruim voldoende is. Maar nóg mooier zou natuurlijk zijn om de bovenste rij te gebruiken voor het afmonteren en dan één rij KNX (24 eenheden).

Dus:
WAGO klemWAGO klem
KNXKNX
AutomatenAutomaten
AardlekschakelaarsAardlekschakelaars
Hoofdschakelaar(leeg)

Trouwens, ik bedenk me net nog iets. Ik moet ook de basis KNX-componenten nog ergens kwijt. Mooiste is natuurlijk om dat in het 'lege' vakje te doen, maar dat mag zeker ook niet omdat daar aardlekschakelaars boven zitten? Zou zonde zijn om een extra kast te moeten plaatsen, nog afgezien van dat ik mij afvraag of dat gaat passen in mijn huis.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis op 07-06-2017 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekhessel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08-2023
Naar aanleiding van het bericht van Dennis ben ik begonnen met een kastindeling. Ik ben uit gegaan van een Eldon MAS kast 800x600x26 (MAS0806026R5).
Hierin komen 6 dinrail rijen Eldon heeft hiervoor een modulair chassis beschikbaar van 800x600 (AC08060R5). Ik heb gekozen voor dit chassis omdat ik anders geen afscherming van de aansluitingen heb.
In de kast ga ik vanaf de klemmen gebruik maken van flexibele draad.
Mochten jullie voor de dinrail oplossing een voordeligere oplossing hebben GRAAG.

Daarnaast moet ik voor de de kabel invoer van de slimme meter naar de hoofdschakelaar die onder de kast komt + de buisinvoer van bovenaf naar de klemmen nog een oplossing vinden. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Bij dit modulair chassis vraag ik mijzelf af of ik niet te weinig ruimte tussen de klemmen en de bovenkant van de kast heb om dit netjes af te kunnen monteren.

De MDT dimmers gaan halogeen spotjes + normale verlichting aansturen ☹. Ik had liever LED verlichting maar hier kan ik geen voordelige oplossing voor vinden.

Ik kan echter geen afbeeldingen oploaden zie onderstaande links. (afbeelding en DWG tekening)
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/MsVMw6HP86DANvJ77

https://drive.google.com/...HRW5xNE0/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...5dmRaNTA/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
Ik lees hier door heel het forum heen veel vragen (en ook veel antwoorden) m.b.t. tot de regels en good-practices voor het indelen/opbouwen van een verdeelkast. Ik zelf heb daar, als leek, ook redelijk wat vragen over uiteraard.

Nu vroeg ik me af of iemand hier zich wellicht geroepen voelt om soort FAQ op te stellen m.b.t. dit onderwerp? Of een soort vuistregel overzicht wellicht.

Ik realiseer me dat het een heel breed onderwerp is en daarmee moeilijk om een compleet overzicht van te maken, maar ik denk dat veel Tweakers hier erg veel aan zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
@GJVers ik zal sowieso de progressie van mijn nieuwe kast hier op het forum plaatsen zodra alles klaar is. Dit zal medio september/oktober zijn verwacht ik.

Ik ga uiteindelijk trouwens voor een grotere groepenkast, met 6 rijen en 2 kolommen. Rechtsonder ga ik de KNX-basiscomponenten plaatsen. Dit is nu het plan:

WAGO/Phoenix klemWAGO/Phoenix klem
KNX (Actoren, Ingangen)KNX (Actoren, Ingangen)
KNX (Actoren, Ingangen)KNX (Actoren, Ingangen)
Aardlekschakelaars + AutomatenAardlekschakelaars + Automaten
Aardlekschakelaars + AutomatenAardlekschakelaars + Automaten
HoofdschakelaarKNX-basiscomponenten (Router, Stroom)

Vooral meer ruimte dus voor KNX ten opzichte van het eerdere plan. Ik denk niet dat ik dat nu al nodig heb c.q. ga gebruiken, maar dan is het toekomstbestendig naarmate er meer geautomatiseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
@Dennis Waarom plaats je niet al je automaten links en al je KNX componenten rechts? Dan zit al je voeding links en schakelende componenten rechts. Eventueel kan je dan je KNX basiscomponenten nog naar links boven sturen, zodat rechtsonder ook klemmen kunnen. Of heb je sowieso geen invoeren aan je onderzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ook bijzonder prettig om de huidige puzzel die tot het eindresultaat moet leiden te delen. Ik zit namelijk met vrijwel dezelfde puzzels. Ook wat betreft het zoveel mogelijk scheiden van de verschillende spanningen en het overzichtelijk houden van de kast.

Op dit moment eerst nog aan het kijken hoeveel ruimte ik nodig ga hebben en of ik alles centraal laat samenkomen of met 1 kast per verdieping of per 2 verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:07:
@GJVers ik zal sowieso de progressie van mijn nieuwe kast hier op het forum plaatsen zodra alles klaar is. Dit zal medio september/oktober zijn verwacht ik.

Vooral meer ruimte dus voor KNX ten opzichte van het eerdere plan. Ik denk niet dat ik dat nu al nodig heb c.q. ga gebruiken, maar dan is het toekomstbestendig naarmate er meer geautomatiseerd wordt.
Ik zou het zoiets als dit doen in jouw geval:
Klemmen Groepen + potentiaalverdeling KNXKlemmen KNXKlemmen KNX
Aardlekschakelaars + AutomatenKNX (Actoren, Ingangen)KNX (Actoren, Ingangen)
Aardlekschakelaars + AutomatenKNX (Actoren, Ingangen)KNX (Actoren, Ingangen)
Hoofdschakelaar + ALKNX-basiscomponenten (Router, Stroom)Laagspanning / UTP / 24V DMX etc

Zo kan je laagspanning echt gescheiden houden, en heb je genoeg ruimte voor buisaansluitingen op de kast.

@GJVers : Her en der verspreid in dit topic hebben we al een aantal varianten besproken volgens mij. Indelen van een kast is lastig omdat ieder zo zijn eigen ideeën er over heeft. Een KNX kast is ook niet alledaags. Voor het 230V stuk is veel info te vinden over de do's en dont's, maar het belangrijkste is wel: zorg dat je heel heel voorzichtig bent de 230V.

Stelregel is dat het onmogelijk moet zijn dat 230 ergens per ongeluk contact maakt of kan doorslaan op andere aders. Dat bereik je alleen door stevig, deugdelijk materiaal als scheiding op te voeren. Compartimenten in je kast, en het gebruik van bedradingskoker is aan te raden. Die bedradingskoker krijg je echter amper tussen normale afstand DIN rails.... dus moet je dan de kappen laten varen, en een 6 rijen kast als 5 rijen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dank voor je suggestie @tss68nl. Mijn huis is natuurlijk niet helemaal gelijk aan jouw huis, want ik heb een bestaand rijtjeshuis en ga niet álles ver-KNX'en. Daar is het huis niet geschikt voor (want beton). De groene KNX-kabel gaat alleen naar buiten voor de schakelaars op de 1e verdieping, eventuele sensoren op de benedenverdieping (waar mogelijk gebruik ik de sensoren van de alarminstallatie) en voor de vloerverwarming-componenten (Theben OT-Box en verdelers etc.).

Aardlekschakelaars + installatieautomaten heb ik ook wat meer plek voor nodig, omdat ik uitga van zo'n 18 groepen nu en mogelijk 20+ in de toekomst. Sommige groepen krijgen ook een eigen aardlekschakelaar omdat ze cruciaal zijn (zoals voor de KNX en voor de IT-infrastructuur). De precieze uitwerking volgt nog.

Sowieso komt er een 'eigen' meterkast voor de IT-infrastructuur met een 19" rack en de alarminstallatie.

DMX ben ik nog niet uit, misschien ga ik wat lampen met DALI gebruiken. Dat zal ook afhangen van welke lampen ik uiteindelijk ga gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 00:22:
Dank voor je suggestie @tss68nl. Mijn huis is natuurlijk niet helemaal gelijk aan jouw huis, want ik heb een bestaand rijtjeshuis en ga niet álles ver-KNX'en. Daar is het huis niet geschikt voor (want beton). De groene KNX-kabel gaat alleen naar buiten voor de schakelaars op de 1e verdieping, eventuele sensoren op de benedenverdieping (waar mogelijk gebruik ik de sensoren van de alarminstallatie) en voor de vloerverwarming-componenten (Theben OT-Box en verdelers etc.).

Aardlekschakelaars + installatieautomaten heb ik ook wat meer plek voor nodig, omdat ik uitga van zo'n 18 groepen nu en mogelijk 20+ in de toekomst. Sommige groepen krijgen ook een eigen aardlekschakelaar omdat ze cruciaal zijn (zoals voor de KNX en voor de IT-infrastructuur). De precieze uitwerking volgt nog.

Sowieso komt er een 'eigen' meterkast voor de IT-infrastructuur met een 19" rack en de alarminstallatie.

DMX ben ik nog niet uit, misschien ga ik wat lampen met DALI gebruiken. Dat zal ook afhangen van welke lampen ik uiteindelijk ga gebruiken :).
Ja DMX of Dali, da's om het even. Allemaal laagspanning en bussysteem en dus het beste in een apart compartiment, met een eigen kabel/buisuitvoer!

Maar 20 groepen kan je wel kwijt in 3 rijen van 12 units toch?:
AL1234AL5678
AL1234AL5678
HS**AUAL1234

Das wel een heel compact schema, maar de codes die gebruikt zijn (ik ga even uit van Hager materiaal en unit breedtes):
AL = Aardlek (2U)
1..8 = groepnummering per rij, je installatieautomaten dus.
HS** = 3 fase hoofdschakelaar (4 units)
AU = Aardlek automaat (eigen AL + groep combi, doorgaans 2U)

Ik zou er niet meer ruimte voor nemen eigenlijk. Als je graag een 2 koloms kast wil (omdat je toch minder buis hoeft aan te sluiten), dan zou ik minimaal 1 rij extra nemen, waardoor de HS weer alleen (of samen met de aardlekautomaten) komt te zitten. Je KNX voeding mag daar dan bij. Je KNX router echter, die moet in een apart compartiment rechtsonder. Ik zou proberen te vermijden dat je 230V naar je compartiment rechtsonder moet trekken. Beter één KNX kabel die je zorgvuldig in een kabelgoot via het tussenschot moet doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om een ATAG inbouwafzuiger automatisch aan te laten gaan wanneer de gaskookplaat wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Sure. Dat is op flink wat verschillende manieren te maken. Eerste idee:

- VOC sensor opnemen in de afzuigkap, zo dicht mogelijk bij de kookplaat
- Als de VOCs snel toenemen de afzuigkap starten. Hiervoor zal je de bedieningsprint waarschijnlijk wel wat om moeten bouwen. Ligt nogal sterk aan het model wat/hoe dit mogelijk is.
- Snelheid van de afzuigkap maak je afhankelijk van de VOC waarde
- Afzuigkap uit als de VOCs onder een bepaald niveau komen. Pas weer aan na een scherpe stijging.

Nadeel is dat op die manier je afzuigkap niet aan gaat als je alleen water staat te koken (gok ik?). Je zou ook een eenvoudige temperatuursensor toe kunnen voegen om het verhaal af te maken.

Als je niet teveel met de electronica van de kast wil rommelen dan kan je ook de hele kap aan/uit schakelen afhankelijk van b.v. de temperatuur. Dat is veruit de makkelijkste/simpelste oplossing. 1 sensor nodig en 1 relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
tss68nl schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 01:32:
Maar 20 groepen kan je wel kwijt in 3 rijen van 12 units toch?:
AL1234AL5678
AL1234AL5678
HS**AUAL1234
Nee, dat red ik niet helemaal want ik heb ook te maken met krachtstroomgroepen voor kookplaat en voor de toekomst zonnepanelen en laadpaal. Dus ik wil genoeg ruimte overhouden want ik wil niet na 3 jaar de hele kast moeten vervangen.
Ik zou er niet meer ruimte voor nemen eigenlijk. Als je graag een 2 koloms kast wil (omdat je toch minder buis hoeft aan te sluiten), dan zou ik minimaal 1 rij extra nemen, waardoor de HS weer alleen (of samen met de aardlekautomaten) komt te zitten. Je KNX voeding mag daar dan bij. Je KNX router echter, die moet in een apart compartiment rechtsonder. Ik zou proberen te vermijden dat je 230V naar je compartiment rechtsonder moet trekken. Beter één KNX kabel die je zorgvuldig in een kabelgoot via het tussenschot moet doorvoeren.
Ik ga kijken hoe ik de kast zo veilig mogelijk kan inrichten. Met wat verschuiven is het gehele compartiment rechtsonder vrij te houden van 230V apparaten. Een driekoloms kast gaat niet passen met de maat van de meterkast die ik beoog.

De hoeveelheid Dali- en DMX-componenten in mijn groepenkast ben ik nog niet over uit. Ik weet sowieso nog niet wat voor soort verlichting ik waar ga toepassen en twijfel - na jouw verhalen - of er wel goede KNX/DALI of KNX/DMX implementaties zijn. Via OpenHAB koppelen zou een optie kunnen zijn, maar ik wil eigenlijk KNX autonoom laten werken en OpenHAB als extra laag eroverheen. Logicmachine is ook nog een optie, maar die komt er initieel nog niet.

Hoe monteer jij trouwens je KNX-kabel af? Is dat wat je bedoelt met potentiaalverdeling KNX? Het is toch een kwestie van alle inkomende rode en alle inkomende zwarte draden met elkaar verdelen?
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:09:
Is het mogelijk om een ATAG inbouwafzuiger automatisch aan te laten gaan wanneer de gaskookplaat wordt gebruikt?
Bartvb geeft al wat oplossingen, maar het blijft wel lastig denk ik, toch? Ik wil hetzelfde doen als jij doet, maar ik gebruik inductie (wat het behoorlijk veel makkelijker maakt). Nadeel bij mij is dat ik een afzuigkap wil die met afstandsbediening wordt geleverd. Grofweg kun je dan twee dingen doen: de printplaat modificeren (maar het kan zijn dat dat niet mogelijk is) of de afstandsbediening emuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:09:
Je zal waarschijnlijk je afzuiger moeten modificeren, omdat je maar lastig de afzuiger zonder het bedieningspaneel aan kan laten gaan? Of heb je een mechanische knop, en kan je door domweg de stroom er op te zetten hem aan laten gaan?

Ik zou gewoon met een MDT (AMS of AMI) het stroomverbruik van je kookplaat meten. Als die boven een bepaald niveau komt, kan je de MDT de stroom op de afzuiger laten zetten. Klaar :) Je kan de MDT ook nog een 'naloop' laten doen.

Als je je afzuiger zo kan modificeren dat je op 3 kanalen 230V kan zetten, dan kan je een ventilatiecontroller gebruiken om de 230V er op te zetten, en zelfs reguleren hoe hard de afzuiger loopt (naloop bijvoorbeeld altijd stand 1 om niet teveel herrie te maken).
Dennis schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:05:
Nee, dat red ik niet helemaal want ik heb ook te maken met krachtstroomgroepen voor kookplaat en voor de toekomst zonnepanelen en laadpaal. Dus ik wil genoeg ruimte overhouden want ik wil niet na 3 jaar de hele kast moeten vervangen.
Dan pak je 4 rijen van 12 boven elkaar en schuif je de boel wat op :) En een kast van 2 kolommen, 6 of 7 rijen.
De hoeveelheid Dali- en DMX-componenten in mijn groepenkast ben ik nog niet over uit. Ik weet sowieso nog niet wat voor soort verlichting ik waar ga toepassen en twijfel - na jouw verhalen - of er wel goede KNX/DALI of KNX/DMX implementaties zijn. Via OpenHAB koppelen zou een optie kunnen zijn, maar ik wil eigenlijk KNX autonoom laten werken en OpenHAB als extra laag eroverheen. Logicmachine is ook nog een optie, maar die komt er initieel nog niet.
Je Dali/DMX drivers komen sowieso niet *in* de kast, alleen de DMX potentiaalverdeling en de DMX interface doorgaans. Ben momenteel bezig met een LogicMachine, en dat interfaced prima met DMX, plus dat je echt *alles* aan elkaar kan programmeren. Ik heb de HTTP protocollen van m'n philips ambilight, en van de Denon versterker uitgeplozen en gekoppeld. Dat werkt ideaal: als je tussen 16:30 en 20:00 de kookplaat aan zet of de scene 'koken' gebruikt, dan gaat de verlichting netjes aan mits nodig, wordt de versterker aan gezet, en in twee zones een internetradio station opgezet. Met knoppen in de keuken kan je zenders wisselen, maar ook via je telefoon. Ga je 's avonds voor de tv zitten, dan kan je kiezen of je tv wil kijken, serie, film....en wordt alle AV apparatuur goed ingesteld op de juiste kanalen en volumes.

Ik heb ook wat Netatmo producten geïnstalleerd (soort IoT devices), en heb met de logicmachine de webinterface van die dingen ontsloten. Iedere 5 minuten wordt de huidige status van CO2, geluid, temperatuur, regen (mm), windkracht en richting vastgelegd op KNX groepadressen. Handig voor andere componenten.
Hoe monteer jij trouwens je KNX-kabel af? Is dat wat je bedoelt met potentiaalverdeling KNX? Het is toch een kwestie van alle inkomende rode en alle inkomende zwarte draden met elkaar verdelen?
Ik gebruik daar klemmen van Phoenix Contact voor PTTBS 1,5 uit mijn hoofd. Zie zijn er in grijze en KNX variant. Hoop van die klemmen naast elkaar, paar insteekbruggen met ieder afwisselend pinnetje afgebroken. Heb je niet veel voor nodig, vaak maar 10 tot 20 klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor alle reacties heren. Eerlijk gezegd gaat het mijn petje iets te boven. Ik ga me eens verder verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:58:
Thnx voor alle reacties heren. Eerlijk gezegd gaat het mijn petje iets te boven. Ik ga me eens verder verdiepen!
Als je overstapt op inductie Harrie wordt het al een stuk gemakkelijker ;). Dan kun je het gewoon op basis van stroommeting doen, zoals ik ook van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopig nog op een vuurtje koken. Mocht de gaskraan dicht gaan dan inductie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik heb een afzuigkap op het oog die alleen met een afstandsbediening kan worden bediend. Contact met Siemens heeft niets opgeleverd, ik kan geen eigen schakelaars gebruiken.

Ervanuit gaande dat hij op RF werkt en niet op IR, is er een mogelijkheid om dit toch op een of andere manier te koppelen met een KNX-installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:47:
Ik heb een afzuigkap op het oog die alleen met een afstandsbediening kan worden bediend. Contact met Siemens heeft niets opgeleverd, ik kan geen eigen schakelaars gebruiken.

Ervanuit gaande dat hij op RF werkt en niet op IR, is er een mogelijkheid om dit toch op een of andere manier te koppelen met een KNX-installatie?
De RF ontvanger zal toch altijd een relais schakelen om ergens spanning op de motor te zetten? Onderbreek het circuit op de goede plek en zet er zelf 230V op (wat de motor waarschijnlijk zal zijn).

Goede multimeter vereist :+ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:25
Dennis schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:47:

Je zou ook een extra afstandbediening open kunnen maken en draadjes solderen op de contactpunten van de knopjes. Dan kun je met een relais die contacten sluiten en zo de gewenste RF code sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Goeie tips allebei heren, dank. Ik zat in mijn hoofd te denken dat er wellicht een microcontroller is die alles aanstuurt maar die redt het natuurlijk niet zo'n motor aan te sturen.

Die afstandsbediening is ook geen gek idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Iemand een MDT BExx000 liggen? Is een input module; planning was om hier raamcontacten op aan te sluiten maar deze hebben een weerstand van een paar ohm (blijkbaar alarmcontacten ipv gewone detectie); gaat de MDT een weerstand van 2 à 3 ohm zien als een logische 1? In de handleiding kon ik het niet vinden, maar aangezien de kabel 100 meter (kabel wordt bij mij circa 15 meter) mag zijn houden ze blijkbaar wel rekening met wat weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:52
@Rafael Weet je zeker dat het maar 2 a 3 ohm is, is het geen 2 a 3 K ohm?
Daarnaast zitten er meestal twee weerstanden in, dan is het vaak zo dat wanneer de deur/raam open staat de weerstandswaarde twee keer zo veel is als dat het gesloten is.

Aangezien er niks over in de handleiding staat, zou ik er maar niet van uitgaan dat hij met deze contacten overweg kan.

Misschien dat de Zennio RailQUAD 8 een optie is.
http://www.zennio.com/products/sensors/railquad-8

Alleen weet ik niet wat hij zou doen als je inderdaad 2 weerstanden hebt, maar dat wil ik als het moet best wel proberen, als je mij de exacte waardes doorgeeft (en ik deze weerstanden heb liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
@ALvHelvoort ik vond het ook vreemd en laag, maar mijn multimeter houdt het op hooguit 3 ohm (of ik heb scheel gezien) En dat is nog met de standaard bekabeling van een paar meter, nog niet aangesloten zoals het zou moeten. Op de andere 2 aansluitdraden meet ik dezelfde weerstand, maar die blijft constant, ongeacht of de deur open of gesloten is. Morgen nog maar eens uitmeten of ik me echt niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:52
@Rafael staat er niks op het contact, of is daar niet mee te lezen omdat het al ingebouwd is?
Het kan ook zijn dat jou multimeter niet toereikend is om kohm te meten, niet alle meters kunnen dat namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Op die ingang zal ook een zekere spanning staan, dan kun je dat niet betrouwbaar doormeten met een weerstandsmeter. Er moet namelijk een stroom vloeien om te meten (door de ingangsmodule) of de ingang open of gesloten is. De multimeter doet precies hetzelfde om de weerstand te meten. De stroom van de module stoort echter de meting van de multimeter.

(een multimeter die geen kOhm kan meten? dat bestaat volgens mij niet)

[ Voor 38% gewijzigd door teaser op 06-07-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:25:
Op die ingang zal ook een zekere spanning staan, dan kun je dat niet betrouwbaar doormeten met een weerstandsmeter. Er moet namelijk een stroom vloeien om te meten (door de ingangsmodule) of de ingang open of gesloten is. De multimeter doet precies hetzelfde om de weerstand te meten. De stroom van de module stoort echter de meting van de multimeter.

(een multimeter die geen kOhm kan meten? dat bestaat volgens mij niet)
Bijna alle meters krijgen het pas lastig bij een aantal megaohms :)

Als het alarmmelders betreft, dan zou ik ze aansluiten op een alarmsysteem, en dat alarmsysteem voorzien van een relaisstation (of meerdere) zodat je de status van de afzonderlijke melders kan doorgeven. Een MDT BExxxxxx zou het daar prima mee moeten kunnen vinden? Maar rechtstreeks? Dat wordt lastig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:38
Hola Tweakers,

Eerst en vooral, sorry voor mijn wall of text, toen ik besliste om een post te maken met al mijn vragen, begon ik te beseffen dat dit wel een hele lange post zou worden.. Maar ik hoop toch dat ik een antwoord kan vinden op mijn vragen, waarvoor nu al een dikke merci ;)

Inleiding
In 2014 hebben we een bouwgrond gekocht (ik ben van BE trouwens), en binnen een paar maand beginnen ze aan de ruwbouw.
Ik heb me sinds 2015 sporadisch eens ingelezen in domotica (de verschillende merken/soorten/..), en had toen eigenlijk min of meer beslist om te kiezen voor KNX (hoofdzakelijk omwille van het decentrale aspect dan). Een paar maand geleden begon ik echter met een collega te praten die Loxone heeft, en ze was daar wel over te spreken. Ik heb dan nog even getwijfeld (loxone is wat goedkoper, allemaal 1 fabrikant, visualisatie, ...) maar het staat nu toch zo goed als zeker vast dat we KNX gaan leggen (om dezelfde reden als in 2015, ik wil niet dat 1 component sterft en je hele installatie niks meer doet). Dus het is KNX geworden :)

Ikzelf ben IT'er, maar geen electricien, dus sorry als ik domme vragen stel of namen van toestellen verwar :)

De bedoeling
Wat wil ik nu met KNX allemaal doen:
Zone verwarming (is dat uberhaupt nuttig met vloerverwarming?)
(een aantal) stopcontacten schakelen / monitorren rond (groot)verbruik(ers)
visualisatie dmv OpenHab (?)
(led) verlichting bedienen / scenes
in de toekomst misschien koppeling met alarm (satel integra?)
bediening rolluiken / zonnewering
intercom

de bekabeling - wcd - verlichting
KNX dus. ik heb geen ervaring mbt electriciteit leggen oid. Wel heb ik geen 2 linkerhanden, dus ik wil hier zeker zelf de handen uit de mouw steken. Aangezien onze ruwbouw nog moet gezet worden, wat moet ik (toekomstgewijs) voorzien om me niet vast te zetten? wachtbuizen, wachtbuizen en nog eens wachtbuizen? PVC van 19mm? juist?
Hoe moet/mag ik de kabel op mn betonvloer leggen? los? (voorbedrade) preflex? 19mm pvc buis? Leg ik alles in ster? of bus?
Ik heb ook ondertussen een (mini) bestelling klaarstaan om thuis al wat te experimenteren: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QVyU6iS.png
Hier moet nog een taster (ekinex is wel vet zie ik, of de glastaster van mdt) bij, en een schakelactor? Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eFMfUj3.png
Vergeet ik iets?

Met zo een "schakelactor" kan ik dus (gewone) 230v verlichting schakelen? en stopcontacten?
Over de stopcontacten, ik zie hier in dit topic (dat overigens vrij lang is om helemaal door te lezen, moet nog een paar blokken doen :p) passeren dat je nog een ader (dus 4g2.5?) moet leggen naar stopcontacten? waarom is dit zo? waarom is 3g2.5 niet voldoende?
met mijn boerenverstand zou ik volgend schema in gedachte hebben, maar blijkbaar werkt het niet zo? (sorry voor mijn elite paint skills)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jxI76EN.png
aarding heb ik voor het gemak in het schema achterwege gelaten. Is het zo dat je n actoren achter 1 automaat mag zetten?

De verlichting dan. We willen hier en daar wat dimbare sfeer/indirecte verlichting creeren dmv rgbw(w) led strips. Wat heb ik hiervoor nodig?
een led aktor? een dim aktor? En wat is de rol van een led driver? constant stroom leveren? Kan ik dat ook aanzien als een transfo (trafo :)F ) unit? of verwacht die 12/24v input? Kan een led driver dimmen? (ik lees dat pwm dimming niet oké is, en beter voor constant current kies)
en hoe komt Dali/DMX in dit verhaal? Dat heb je in principe niet nodig om rgbw led te gebruiken?

Je ziet, een heleboel vragen, en hopelijk een heleboel antwoorden waarmee ik hopelijk wat beter mee ben in het KNX verhaal :)

PS; gebruiken jullie ETS5 Lite om alles te configureren (en maken jullie meerdere projecten), of toch een pro licentie? 1000€ exclu btw is me nogal veel -O-
Pagina: 1 ... 10 ... 83 Laatste