[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 9 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 13:36
Juist, een voeding ook nog! Dat kan gerust de goedkoopste 160mA voeding zijn dan.
PAL86 schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:26:
Nu vroeg ik mij af of ik het e.e.a. kan automatiseren, is er een soort bridge beschikbaar van KNX om deze punten vanaf een webinterface aan te sturen.., het gaat tenslotte al draadloos (via 868 mhz) of had ik dan een ander type KNX moeten gebruiken?
Dit lijkt me te doelen op een visualisatie. Met OpenHAB op een Raspberry Pi ben je dan het goedkoopst af (nl de prijs van de Pi), maar je moet de uitdaging wel aan willen gaan om dit op te zetten en te configureren. Afhankelijk van je achtergrond kan dit variëren van 'een fluitje van een cent' tot 'ondoenbaar' :)
Naast visualisatie kun je hiermee dan ook écht automatiseren, dus regels opstellen om bepaalde acties automatisch te laten plaatsvinden. Maar voor zover ik begrijp wordt enkel je verlichting met KNX gestuurd? Dan is er al niet echt veel mogelijkheid om er slimme dingen mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ik ben benieuwd of de verwachting is dat een visualisatie zaken automatiseert voor je. Sommige visualisatie tools hebben wel de mogelijkheid om te automatiseren, maar in principe alleen als ze ook als logic module fungeren.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:20
Bedankt voor jullie reacties. Met automatiseren bedoelde ik inderdaad visualiseren en vanuit een webinterface de lampen aan/uit kunnen zetten (+ status). OpenHAB had ik inderdaad al gespot, interessant omdat ik ook Somfy schermen (nog niet via een bridge) heb en HUE..

Ik twijfel vooral, moet ik de KNX actoren koppelen (best prijzig) of kan ik ze beter vervangen (ook prijzig)..

Naast de drie componenten (busvoeding, IP interface, RF interface) zal ik waarschijnlijk ook het één en ander moeten programmeren op de actoren zelf (deze zijn destijds via een speciaal apparaat aan de schakelaars gekoppeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Aan je bestaande componenten moet je niets wijzigen of programmeren. Je moet wel de groepadressen te weten komen voor de aansturing en status feedback van de actoren. Dit kan door ofwel het ETS project op te vragen bij de oorspronkelijke installateur, ofwel door de bus monitoren.
Die groepadressen heb je nodig om de visualisatie te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
PAL86 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:18:
Bedankt voor jullie reacties. Met automatiseren bedoelde ik inderdaad visualiseren en vanuit een webinterface de lampen aan/uit kunnen zetten (+ status). OpenHAB had ik inderdaad al gespot, interessant omdat ik ook Somfy schermen (nog niet via een bridge) heb en HUE..

Ik twijfel vooral, moet ik de KNX actoren koppelen (best prijzig) of kan ik ze beter vervangen (ook prijzig)..

Naast de drie componenten (busvoeding, IP interface, RF interface) zal ik waarschijnlijk ook het één en ander moeten programmeren op de actoren zelf (deze zijn destijds via een speciaal apparaat aan de schakelaars gekoppeld).
Ik zou zeker dat dure KNX RF spul niet er uit halen. Het geeft je juist super veel flexibiliteit voor programmeren, mits je het systeem uitbreid met de functionaliteit die je beschrijft.

Als automatiseren alleen visualiseren is, dan kan je ook kijken naar Edomi. Ook zou je een LogicMachine kunnen overwegen. Die zijn best prijzig, maar zijn én IP router, én webinterface, én logic module, én busvoeding in één.

Uit je originele shoppinglist kan je dan wat dingen met één apparaat afstrepen:
  • KNX RF - KNX TP Gateway
  • KNX IP Router
  • Webinterface
  • KNX TP busvoeding
Als je dat wat lijkt zal ik even een paar kanalen aanboren om te kijken voor welke prijs die te verkrijgen zijn. OpenRB.com zorgt dat je óf met een bepaalde hoge prijs adverteert, óf niet, omdat ze in Rusland en omstreken de prijzen hoog willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:13:
Ook zou je een LogicMachine kunnen overwegen. Die zijn best prijzig, maar zijn én IP router, én webinterface, én logic module, én busvoeding in één.
Niet vergeten dat je dan wel nog een 24V DC voeding nodig hebt voor de LogicMachine. Of je koopt een LogicMachine zonder busvoeding, een aparte busvoeding en voedt de LogicMachine met de busvoeding zelf. Busvoeding is 30V DC en LogicMachine is tevreden met alles tussen 12 en 30 V DC. Technisch lijkt me dat doenbaar, of het een goed idee is laat ik in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:46:
[...]
Niet vergeten dat je dan wel nog een 24V DC voeding nodig hebt voor de LogicMachine. Of je koopt een LogicMachine zonder busvoeding, een aparte busvoeding en voedt de LogicMachine met de busvoeding zelf. Busvoeding is 30V DC en LogicMachine is tevreden met alles tussen 12 en 30 V DC. Technisch lijkt me dat doenbaar, of het een goed idee is laat ik in het midden.
Een gewone voeding werkt prima, en die zijn een stuk minder duur dan een KNX voeding omdat er geen choke in hoeft te zitten voor de bus.

Daarnaast werkt de LM ook op PoE, wat vaak een nog makkelijkere optie is als je toch een PoE switch hebt hangen voor de IP cameras. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:15:
[...]

Een gewone voeding werkt prima, en die zijn een stuk minder duur dan een KNX voeding omdat er geen choke in hoeft te zitten voor de bus.

Daarnaast werkt de LM ook op PoE, wat vaak een nog makkelijkere optie is als je toch een PoE switch hebt hangen voor de IP cameras. :)
Die PoE had ik ook nog over het hoofd gezien, best interessant. Paar posts terug ging je eens kijken of je interessante prijzen kon vinden, als je een prijs vindt voor de LM5 Power DW1 heb ik ook wel interesse :) De prijs vanuit OpenRB komt op € 850 excl. btw volgens de prijslijst die ik heb van hen. De DW1 lijkt mij de meest interessante door de 1wire en Dali aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekhessel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik blijf er toch mee zitten om halogeen i.p.v. led te gaan implementeren.
Nu blijkt dat ze bij yuji wel weten hoe een led gemaakt moet worden echter krijg ik nergens gevonden in welke led spots deze worden verwerkt.

Sharp maakt wel gebruik van yuji leds maar deze hebben maar een CRI>80.

Of is het een mogelijkheid om een led strip van yuji in een armatuur te verwerken? Of zelf een Halogeen spotje ombouwen tot led spot door de print te ontwerpen en te solderen?

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Goedemiddag,

Ik ben een tijd terug geïnteresseerd geraakt in de Domotica systemen. Ik volg de domotica topics al enige tijd. Ik zit er aan te denken om een domotica systeem in mijn huis te maken, echter twijfel ik hier nog over.
Hoe goed moet ik kunnen programmeren om een systeem werkend in mijn huis te krijgen?

Wat zijn mijn plannen?:
-Bediening van het licht. ( dimmen / aan en uit)
- Temperatuur meting
- Regelen Temperatuur.
- Beveiligingssysteem ( camera's)

Zijn hier ook al werkende systemen voor? Wat is het verschil? Ik ga er niet vanuit dat er wat veranderd word als het eenmaal werkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
niekhessel schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:57:
Ik blijf er toch mee zitten om halogeen i.p.v. led te gaan implementeren.
Nu blijkt dat ze bij yuji wel weten hoe een led gemaakt moet worden echter krijg ik nergens gevonden in welke led spots deze worden verwerkt.

Sharp maakt wel gebruik van yuji leds maar deze hebben maar een CRI>80.

Of is het een mogelijkheid om een led strip van yuji in een armatuur te verwerken? Of zelf een Halogeen spotje ombouwen tot led spot door de print te ontwerpen en te solderen?

Wat is jullie ervaring?
Yuji is op zich erg goed, maar ze hebben wel een probleem met kleurverschuivingen tussen batches. Ik heb uit meerdere batches besteld, en sommige batches geven groenig licht, anderen paars. Ook de kleurtemperatuur (blauw/oranje balans) wijkt rustig 300 tot 400K af tussen batches. Zeer zichtbaar.

Led strip maakt yuji zelf. Losse led chips in armaturen verwerken heb ik zelf gedaan. Heatsink, wat draden solderen, heat-tape of pasta, en natuurlijk een armatuur aanpassen.

Wil je betere kwaliteit led verlichting dan kijk je naar Xicato. Echter leveren die alleen aan lampen fabrikanten, geen losse led chips. Daar heb ik nu wat armaturen voor binnen mee gemaakt, en dat geeft (voor led) echt geweldig licht.
DeltaLight heeft een select aantal modellen die gebruik maken van Xicato modules. De rest is veelal BridgeLux (de middenmoot in led verlichting waar ook Yuji in valt)

[ Voor 5% gewijzigd door tss68nl op 26-04-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
BP14 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:25:
Goedemiddag,

Ik ben een tijd terug geïnteresseerd geraakt in de Domotica systemen. Ik volg de domotica topics al enige tijd. Ik zit er aan te denken om een domotica systeem in mijn huis te maken, echter twijfel ik hier nog over.
Hoe goed moet ik kunnen programmeren om een systeem werkend in mijn huis te krijgen?

Wat zijn mijn plannen?:
- Temperatuur meting
- Regelen Temperatuur.

Zijn hier ook al werkende systemen voor? Wat is het verschil? Ik ga er niet vanuit dat er wat veranderd word als het eenmaal werkend is.
Hoe goed programmeren? Niet heel goed. ETS (de software die je gebruikt om te programmeren voor KNX) is redelijk simpel. Het is niet meer dan wat nummers indelen, en van je specifieke componenten de virtuele draadjes verbinden. Dan kan je met wat handigheid gewoon doen door ze op elkaar te slepen en de verbinding wordt gelegd.

Het is eigenlijk niet echt programmeren. Je configureert eigenlijk alleen. Het deel wat programmeren wordt genoemd is het daadwerkelijk verzenden van de configuratie naar de apparaten. En dat is een automatisch proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:13:
Die PoE had ik ook nog over het hoofd gezien, best interessant. Paar posts terug ging je eens kijken of je interessante prijzen kon vinden, als je een prijs vindt voor de LM5 Power DW1 heb ik ook wel interesse :) De prijs vanuit OpenRB komt op € 850 excl. btw volgens de prijslijst die ik heb van hen. De DW1 lijkt mij de meest interessante door de 1wire en Dali aansluitingen.
Ja daar heb je gelijk in. Die choke is leuk (maar wel beperkt tot 16 apparaten op de bus), en voor €60 meer ex BTW heb je inderdaad 2 Dali poorten en een 1-wire er bij. Niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
BP14 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:25:
Goedemiddag,

Er is echt geen zak aan :+ , neen serieus. Het is echt niet meer dan drag en drop en wat parameters kiezen.

Om je een idee te geven (want ik zat hier ook met de schrik): ik heb een voeding, 12 voudige actor, IP interface en binaire input aangeschaft en ik heb toen in het hoofd gehouden "als ik het niet werkend krijg dan kan een deel van de investering nog recupereren door het door te verkopen". Vervolgens op de KNX website die tutorials gevolgd en op een namiddagje tijd hadden we (ik een goede vriend die het ook reuze interessant vond) al een setje lampjes aan en uit zonder problemen.

Het volgende weekend dat we gingen knutselen hadden we HomeKit en Siri al werkend :+ _/-\o_ .

Toen de MDT actoren in de kast werden ingebouwd had ik nog geen schakelaars en bediende ik het hele huis met de iPhone :P . Ja er werden toen wel wat gezichten getrokken :+ :D
Wat zijn mijn plannen?:
- Temperatuur meting
- Regelen Temperatuur.
Dat derde kopje moet je zien dat je je er niet in verslikt... Dat is heus niet zo eenvoudig en daar kruipt best wel wat denkwerk in, afhankelijk van je ketel en dergelijke. We hebben hier even andere prioriteiten om het huis af te werken maar in de volgende 2 jaar ga ik me daar nog eens mee bezig houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Dat is duidelijk.

Wat moet er zoal aangeschaft worden om een tiental lampen te bedienen? Ik denk dat het gewoon bestellen is en dan langzamerhand een beetje knutselen / proberen.
Ik denk dat ik het maar gewoon moet aanschaffen. We zien wel hoe ver we komen dan..
HyperBart schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:04:
[...]

Er is echt geen zak aan :+ , neen serieus. Het is echt niet meer dan drag en drop en wat parameters kiezen.

Om je een idee te geven (want ik zat hier ook met de schrik): ik heb een voeding, 12 voudige actor, IP interface en binaire input aangeschaft en ik heb toen in het hoofd gehouden "als ik het niet werkend krijg dan kan een deel van de investering nog recupereren door het door te verkopen". Vervolgens op de KNX website die tutorials gevolgd en op een namiddagje tijd hadden we (ik een goede vriend die het ook reuze interessant vond) al een setje lampjes aan en uit zonder problemen.

Het volgende weekend dat we gingen knutselen hadden we HomeKit en Siri al werkend :+ _/-\o_ .

Toen de MDT actoren in de kast werden ingebouwd had ik nog geen schakelaars en bediende ik het hele huis met de iPhone :P . Ja er werden toen wel wat gezichten getrokken :+ :D

[...]

Dat derde kopje moet je zien dat je je er niet in verslikt... Dat is heus niet zo eenvoudig en daar kruipt best wel wat denkwerk in, afhankelijk van je ketel en dergelijke. We hebben hier even andere prioriteiten om het huis af te werken maar in de volgende 2 jaar ga ik me daar nog eens mee bezig houden...

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Een busvoeding, usb of ip interface, schakelactor en drukknoppen zijn nodig. De drukknoppen kunnen ook vervangen worden door bewegings-/aanwezigheidsmelders of een bedienscherm.

Zelf heb ik om te beginnen een MDT busvoeding, MDT viervoudige schakelactor en twee viervoudige drukknoppen gekocht. Dit alles bij voltus.de besteld.

@tss68nl In een aantal posts eerder meldde je dat wat lijntjes uit zou zetten voor de prijs van een logic machine. Verschilde de prijzen veel met de prijs die Rafeal noemde? Mijn testsetup mag onderhand weer eens uitgebreid worden. Een logic machine, eldoled dimmer en een aanwezigheidsmelder staan op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BP14 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:01:
Dat is duidelijk.

Wat moet er zoal aangeschaft worden om een tiental lampen te bedienen? Ik denk dat het gewoon bestellen is en dan langzamerhand een beetje knutselen / proberen.
Ik denk dat ik het maar gewoon moet aanschaffen. We zien wel hoe ver we komen dan..

[...]
Een schakel actor 12 voudig dan, moet je even kijken of je stroommeting wil ja dan neen. Ik kan vanuit persoonlijke ervaring wel MDT AMI aanraden. Er zijn er ook zonder stroommeting en die schakelen stiller, of dat waard is aangezien je actors in een kast zitten... tot slot kan je nog kijken naar de Kompakt als je met plaatsbeperking zit.

Busvoeding
Ip interface of usb

Ah en als je echt slim wil investeren koop je een centrale binaire input of een LogicMachine ofzo, daar zitten heel wat dingen gecombineerd en als je het echt niet zitten kan je het snel kwijt hier op T.net.

Ik heb nu bv een inbouw tweevoudige input, had gewoon direct een goede 4 of 12 voudige moeten bestellen. Met twee deurcontacten per deur en een bel-knop gaat het snel hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 29-04-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Voor een grote verbouwing ben ik mij ook aan het oriënteren op domotica. Na wat voor en nadelen van verschillende oplossingen te vergelijken heb ik het gevoel dat KNX een goede oplossing is die toekomstbestendig is en veelzijdig qua mogelijkheden.

Om een totaalplaatje te kunnen maken (en te besluiten of we het wel of niet doen) zijn er nog een paar dingen die wat vragen bij me oproepen.

Schakelmateriaal
Wat zijn goede sites die schakelmateriaal verkopen? Actoren en andere onderdelen kan ik overal wel vinden, maar het schakelmateriaal zelf vind ik lastig per merk te vinden. Zelf ben ik bijvoorbeeld wel fan van de (analoge) series van Berker, maar ik vind het lastig om de KNX variant daarvoor te vinden. Via de Berker site kom ik wel aan een EAN code en daarmee op b.v. https://www.rexel.nl/nln/...PPELAAR%2C-S/p/2850076613 , maar eigenlijk zou ik gewoon ergens een mooi overzicht met alle verschillende merken, afdekplaatjes, etc. willen vinden. Als die bovendien rond de €100,- per stuk gaan kosten, wordt het nog een flink prijzige aangelegenheid :o

Aanleg bus
Hoe hebben jullie de busleiding aangelegd? Gaat er per schakelaar / sensor een kabel naar de meterkast, of knoop je die onderweg (bijvoorbeeld achter de schakelaars) aan elkaar?

Raspberry Pi of niet
Groot vraagstuk is ook nog of we voor centrale of decentrale aansturing kiezen. Dat laatste is natuurlijk het meest veilige, maar omdat we ook zaken als ventilatie en vloer/muur verwarming aansturing mee willen nemen, heb ik het gevoel dat centrale aansturing wel en stuk meer mogelijkheden biedt.

Ik zie dat daarvoor bijvoorbeeld een Loxone server bestaat, maar ik zie het ook wel zitten om zelf met een Raspberry Pi aan de slag te gaan. Hoe zit het dan met de 'ETS programmeer software'? Heb je die alsnog nodig om de actors / sensors van een adres te voorzien, of kan je dit dan ook zelf verzorgen?

Kortom, nog wel wat openstaande vragen. Ik denk dat het geen gek idee is om eens een aantal basiszaken aan te schaffen om een testopstelling te maken. Alle tips zijn welkom! :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zoefff schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:53:
Voor een grote verbouwing ben ik mij ook aan het oriënteren op domotica. Na wat voor en nadelen van verschillende oplossingen te vergelijken heb ik het gevoel dat KNX een goede oplossing is die toekomstbestendig is en veelzijdig qua mogelijkheden.

Om een totaalplaatje te kunnen maken (en te besluiten of we het wel of niet doen) zijn er nog een paar dingen die wat vragen bij me oproepen.

Schakelmateriaal
...

Aanleg bus
...

Raspberry Pi of niet
...
Hoi Zoefff,

Geen verkeerde keus als je het ons vraagt natuurlijk, KNX :)

Volgens mij zit je nog met redelijk conventioneel 'schakelmateriaal' in je hoofd. Een schakelaar/taster op KNX kost je al snel €200 als je hem helemaal netjes in een mooi materiaal en design wil hebben, maar, die vervangt wel een hele batterij aan conventionele schakelaars. Kijk eens op en.ekinex.com, dat zijn units boordevol functionaliteit, en een goed voorbeeld hoe veel conventionele schakelaars/functies je kan vervangen:
  • Je hebt op één unit 4x2 drukpunten/knoppen, waarmee je dus als je wil al 8 lampen mee kan bedienen.
  • Op iedere knop kan je ook meerdere long-press events in programmeren, waarmee je totaal aantal functies dus al stijgt naar 16. Gebruik die bijvoorbeeld voor dimmen, hoog/laag screens etc.
  • Het is in KNX normaal om met scenes te werken. Je gebruikt dan de 8/16 functies om gebruiksdoelen van de ruimte in te programmeren. Bijvoorbeeld, aanwezig, feest, alarm, afwezig, alles aan, alles uit, tv kijken, etc. Ieder gebruiksdoel stuurt dan meerdere lampen en apparaten aan waardoor die ene unit nóg krachtiger wordt.
  • De units zijn voorzien van 16 status leds, gebruikt voor terugkoppeling van de lampen. Ook iets wat je met conventionele schakelaars maar lastig voor elkaar krijgt.
  • Iedere unit heeft een lichtmeter (voor automatisch schakelen verlichting), én temperatuursensor in zich,
    voor sturen van verwarming.
Je keuze centrale/decentrale logica gaat een beetje scheef volgens mij. Decentraal betekent niet dat je geen centrale functies kan maken! Integendeel....doordat alles decentraal werkt, werkt een centrale functie als 'alles uit' nog steeds op het hele huis, zelfs als er bijvoorbeeld 20% van de hardware kapot is. De andere 80% werkt gewoon alsof er niets gebeurd is.

Voor verwarming heb je overal sensoren zitten (bij een goede keus van tasters/knoppen dus zelfs al in iedere schakelaar). Je gebruikt dan alleen een unit in je meterkast of vlakbij je vloerverwarmingsverdeler bijvoorbeeld, die op basis van al die temperaturen de kleppen voor de verschillende zones aanstuurt. Ook kan je een unit toevoegen die diezelfde data gebruikt om je ketel aan te sturen. Dat is het mooie van decentrale logica...de units hebben op zichzelf allemaal de mogelijkheid om gewoon vanaf de bus alle benodigde informatie te verzamelen. :)

Doorkoppelen van de busleiding is heel simpel. Dat kan in stertopologie (dus alles een eigen lijn naar centraal), of daisy-chain (dus als een ringleiding waar ze op ingeprikt zitten). Of...een combinatie van die twee. Je bent dus volledig vrij. De enige beperking is dat de totale bus niet langer mag zijn dan 700 meter per buslijn. Daarboven heb je dus een extra busvoeding nodig, en een lijnkoppelaar/IP router om verschillende lijnen aan elkaar te knopen. Dit komt doorgaans alleen in hotels voor natuurlijk :)

De materialen is prima aan te komen, maar de webshops zijn wat prijzig. Zeker bij een heel huis als project kan je het makkelijkst gewoon een leverancier aanhaken die de producten voor je verzamelt en een projectprijs maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dank voor je uitgebreide reactie!
tss68nl schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:54:
[...]

Hoi Zoefff,

Geen verkeerde keus als je het ons vraagt natuurlijk, KNX :)

Volgens mij zit je nog met redelijk conventioneel 'schakelmateriaal' in je hoofd. Een schakelaar/taster op KNX kost je al snel €200 als je hem helemaal netjes in een mooi materiaal en design wil hebben, maar, die vervangt wel een hele batterij aan conventionele schakelaars. Kijk eens op en.ekinex.com, dat zijn units boordevol functionaliteit, en een goed voorbeeld hoe veel conventionele schakelaars/functies je kan vervangen:
  • Je hebt op één unit 4x2 drukpunten/knoppen, waarmee je dus als je wil al 8 lampen mee kan bedienen.
  • Op iedere knop kan je ook meerdere long-press events in programmeren, waarmee je totaal aantal functies dus al stijgt naar 16. Gebruik die bijvoorbeeld voor dimmen, hoog/laag screens etc.
  • Het is in KNX normaal om met scenes te werken. Je gebruikt dan de 8/16 functies om gebruiksdoelen van de ruimte in te programmeren. Bijvoorbeeld, aanwezig, feest, alarm, afwezig, alles aan, alles uit, tv kijken, etc. Ieder gebruiksdoel stuurt dan meerdere lampen en apparaten aan waardoor die ene unit nóg krachtiger wordt.
  • De units zijn voorzien van 16 status leds, gebruikt voor terugkoppeling van de lampen. Ook iets wat je met conventionele schakelaars maar lastig voor elkaar krijgt.
  • Iedere unit heeft een lichtmeter (voor automatisch schakelen verlichting), én temperatuursensor in zich,
    voor sturen van verwarming.
Het klopt dat we inderdaad een vrij traditionele benadering hebben in het gebruik van schakelaars. Mijn uitgangspunt is eigenlijk dat ik alles ten minste conventioneel wil laten werken, en daar bovenop extra functionaliteit. Iemand die nog nooit in ons huis is geweest moet ook zonder nadenken al het licht kunnen bedienen. Dat ze vervolgens niet weten dat je met een long of double press ál het licht in 1 keer kunnen schakelen, is niet erg.

Ook vanuit gemak heb ik toch het idee dat we eindigen met veel schakelpunten. Neem bijvoorbeeld een slaapkamer, waar ik graag een schakelaar bij de deur wil hebben (al dan niet met 8 knoppen voor alle lampen) maar ook 2 stuks links en rechts naast het bed. Niets vervelender dan 's avonds je bed uit moeten om het licht uit te doen :z

Wat ik aan deze moderne schakelaars jammer vind, is dat ze vaak zo futuristisch zijn. Ons huis (in centrum Haarlem) is zo'n 180 jaar oud, en ondanks de mix van klassiek en modern moet het niet té worden, ook met het oog op toekomstige verkoopbaarheid. Welke webshops zou jij aanraden om schakelmateriaal te zoeken?

Dat er ook sensoren zijn waar licht en temperatuurmeting in zit, had ik niet bij stil gestaan. Nice!
Je keuze centrale/decentrale logica gaat een beetje scheef volgens mij. Decentraal betekent niet dat je geen centrale functies kan maken! Integendeel....doordat alles decentraal werkt, werkt een centrale functie als 'alles uit' nog steeds op het hele huis, zelfs als er bijvoorbeeld 20% van de hardware kapot is. De andere 80% werkt gewoon alsof er niets gebeurd is.

Voor verwarming heb je overal sensoren zitten (bij een goede keus van tasters/knoppen dus zelfs al in iedere schakelaar). Je gebruikt dan alleen een unit in je meterkast of vlakbij je vloerverwarmingsverdeler bijvoorbeeld, die op basis van al die temperaturen de kleppen voor de verschillende zones aanstuurt. Ook kan je een unit toevoegen die diezelfde data gebruikt om je ketel aan te sturen. Dat is het mooie van decentrale logica...de units hebben op zichzelf allemaal de mogelijkheid om gewoon vanaf de bus alle benodigde informatie te verzamelen. :)
Ok, check. Dat is dan toch nog wel het overwegen waard, omdat het me minder foutgevoelig lijkt dan een centrale computer als spof. Denk je dat het ook lukt om decentraal logica zoals 'licht aan bij beweging tenzij overdag' toe te voegen, of is dat een stap te ver? En het programmeren van de units is hoe dan ook nodig, toch?

Voor bediening vanaf telefoon / tablet gaat het natuurlijk wel nodig zijn. Daar ga ik nog even over pijnzen.
Doorkoppelen van de busleiding is heel simpel. Dat kan in stertopologie (dus alles een eigen lijn naar centraal), of daisy-chain (dus als een ringleiding waar ze op ingeprikt zitten). Of...een combinatie van die twee. Je bent dus volledig vrij. De enige beperking is dat de totale bus niet langer mag zijn dan 700 meter per buslijn. Daarboven heb je dus een extra busvoeding nodig, en een lijnkoppelaar/IP router om verschillende lijnen aan elkaar te knopen. Dit komt doorgaans alleen in hotels voor natuurlijk :)
Ok. Het is ook vanwege de verdiepingen al een behoorlijke afstand, maar 700 meter is voldoende ;)
De materialen is prima aan te komen, maar de webshops zijn wat prijzig. Zeker bij een heel huis als project kan je het makkelijkst gewoon een leverancier aanhaken die de producten voor je verzamelt en een projectprijs maakt.
Check. Dat ga ik voor het totaal dan maar doen. Voor een eerste test denk ik dat ik wel eerst wat webshops ga raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zoefff schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:52:

Het klopt dat we inderdaad een vrij traditionele benadering hebben in het gebruik van schakelaars. Mijn uitgangspunt is eigenlijk dat ik alles ten minste conventioneel wil laten werken, en daar bovenop extra functionaliteit. Iemand die nog nooit in ons huis is geweest moet ook zonder nadenken al het licht kunnen bedienen. Dat ze vervolgens niet weten dat je met een long of double press ál het licht in 1 keer kunnen schakelen, is niet erg.
Een hele simpele benadering is, om linksboven altijd de hoofdverlichting van die ruimte te laten zijn. Je gasten hoeven ook niet meer dan dat te bedienen :)

Sterker nog, met goed gebruik van IR of HF bewegingssensoren hoeft een gast helemaal niets te doen in huis :) Zo heb ik de schakelaar op het toilet geëlimineerd, ook de verkeersruimtes zoals entree, hal, gang, werken allemaal op aanwezigheidssensors. Nu heeft de entree wel een bedieningspaneel...maar die gebruik ik eigenlijk alleen voor de alles-uit en nog wat andere alarm-achtige functies.
Ook vanuit gemak heb ik toch het idee dat we eindigen met veel schakelpunten. Neem bijvoorbeeld een slaapkamer, waar ik graag een schakelaar bij de deur wil hebben (al dan niet met 8 knoppen voor alle lampen) maar ook 2 stuks links en rechts naast het bed. Niets vervelender dan 's avonds je bed uit moeten om het licht uit te doen :z
Ja dat klopt, zo is het doorgaans ingedeeld. Je kan veel minder muurvervuiling hebben door je hele huis heen, maar een slaapkamer heeft eigenlijk altijd bij de deur, en bij iedere slaapplek een bedieningsunit. In die ruimtes bespaar je niet.
Maar je kan in woonkamer/keuken juist zeer veel besparen door slimme plaatsing van bedieningsunits.
Wat ik aan deze moderne schakelaars jammer vind, is dat ze vaak zo futuristisch zijn. Ons huis (in centrum Haarlem) is zo'n 180 jaar oud, en ondanks de mix van klassiek en modern moet het niet té worden, ook met het oog op toekomstige verkoopbaarheid. Welke webshops zou jij aanraden om schakelmateriaal te zoeken?
Kijk maar eens goed naar alle stijlvoorbeelden op en.ekinex.com. Je kan zowel de FF als de 71 serie uitvoeren met dusdanige kleuren voor frame en knoppen, dat het toch opgaat in een klassiek/modern jasje. Veel ander materiaal zoals Berker IQ (heel futuristisch), of MDT/Zennio/etc (beetje cheap plastic uitstraling) vind ik toch lastiger combineren. Je gaat geen keramische draaischakelaars vinden voor KNX in ieder geval :)

Er staat veel materiaal op eibmarkt.com (Duits) van uiteenlopende merken. Dat is een handige site om ze allemaal eens door te kijken qua uitstraling en richtprijs. In Nederland kan je kijken bij KNXgroothandel.nl, maar de prijzen zijn vreselijk hoog daar. Het is overigens geen groothandel...ze verkopen enkel aan particulieren, maar gebruiken dat om het retourrecht van de wet koop op afstand te omzeilen.
Dat er ook sensoren zijn waar licht en temperatuurmeting in zit, had ik niet bij stil gestaan. Nice!
Uiteraard. Het doel is wel om er een beetje een smart-home van te maken natuurlijk hè :)
Ok, check. Dat is dan toch nog wel het overwegen waard, omdat het me minder foutgevoelig lijkt dan een centrale computer als spof. Denk je dat het ook lukt om decentraal logica zoals 'licht aan bij beweging tenzij overdag' toe te voegen, of is dat een stap te ver? En het programmeren van de units is hoe dan ook nodig, toch?
Dat is perfect mogelijk. Sterker nog, veel bewegingssensoren op IR hebben een ingebouwde lichtmeting. En je geeft gewoon op dat hij alleen het licht moet schakelen binnen een bepaalde lux waarde. Als het dan heel donker is overdag door bijvoorbeeld een storm, gaat het licht ook netjes aan :)

Een andere mogelijkheid is om direct op de lichtmeting te schakelen. Hier hangt bijvoorbeeld een Ekinex unit aan de muur die gewoon dienst doet als schakelaar. Maar de ingebouwde lichtsensor schakelt de buitenverlichting zodra hij ziet dat het schemerig wordt op 20%.
Vervolgens zit er een verborgen HF sensor, die bij beweging buiten de verlichting naar 100% zet bij beweging, maar alleen als de lamp uberhaupt aan staat (dus als de schakelaar binnen vind dat het te donker is)

Al die apparaten hebben ook de mogelijkheid om de lichtmeting van een ander apparaat te betrekken. Dus als jij één centrale lichtmeting wil gebruiken als signaal om alle buitenverlichting aan te laten gaan en weer uit...dan kan dat ook prima. Een HF sensor bijvoorbeeld heeft geen lichtmeting (omdat hij door muren heen werkt), maar je kan wel lichtafhankelijk schakelen door een lichtwaarde van een ander apparaat te koppelen.

En ja, dat moet wel allemaal geprogrammeerd worden. Maar het is zo simpel als:
* Dit apparaat stuurt als er te weinig licht is, op dit nummer (10/1/123) een signaal.
En op de sensor:
* Deze sensor mag alleen schakelen bij waargenomen beweging als waarde 10/1/123 = 1, en dan schakelt hij lamp 1/1/3 & 1/1/4.
Op de schakelunit in meterkast:
* Lamp 3 gaat aan als 1/1/3 = 1
* Lamp 4 gaat aan als 1/1/4 = 1
Voor bediening vanaf telefoon / tablet gaat het natuurlijk wel nodig zijn. Daar ga ik nog even over pijnzen.
Bediening via telefoon tablet kan op zeer veel manier. Makkelijkst als je Apple hebt is HomeKit gebruiken. Dan kan je ook siri gebruiken om je huis te bedienen. "Siri, ik wil koken".... en alle verlichting wordt ingesteld. "Siri, scene TV kijken...", en hop, je versterker, tv staat aan, lampen gedimd, achtergrondverlichting in de aangrenzende keuken.

Verder heb je:
  • Gira G1/X1 (kant en klare oplossing)
  • LogicMachine (ingebouwde webinterface)
  • Edomi (wat meer zelf bouwen)
  • Trivum (meer gericht op multiroom audio, airplay etc, maar met KNX integratie)
  • OpenHAB, ook compleet zelfbouw
  • ...etc
Ok. Het is ook vanwege de verdiepingen al een behoorlijke afstand, maar 700 meter is voldoende ;)
Check. Dat ga ik voor het totaal dan maar doen. Voor een eerste test denk ik dat ik wel eerst wat webshops ga raadplegen.
Oriënteren is belangrijk. :) In het begin lijkt het alsof er ontzettend veel op de markt is. Als je wat langer de voors en tegens tegen elkaar afweegt, dan zie je dat er eigenlijk per aandachtsgebied (meterkast, schakelmateriaal, verwaming) specifieke aanbieders met kop en schouders boven uit steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zoefff schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:52:

[...]

Ik vind dat een prima benadering en zo is het hier ook bedacht. Als je kijkt naar de woning van @Femme dan zie je in een van de recente reportages hier op de frontpage dat hij net HELEMAAL omgekeerd is gaan denken en zoveel mogelijk op basis van aanwezigheidsdetectie doet en met zo weinig mogelijk manuele bediening. Naar mijn bescheiden mening krijg je dat in veel woningen niet vaak goed, maar wie weet kan Femme een deel van die uitdaging nog toelichten op een technischere manier dan in het filmpje ;) , krijg je bv. nooit onbedoeld dat er ergens iets aangaat Femme? Ik denk dat het ook een pak te maken heeft met het feit dat er in de woning van Femme meer gebruik gemaakt wordt van alkoofverlichting en upward lighting waardoor je sneller wat kleurrijkere sferen kan creeëren. In onze (Belgische) woning hebben we met een landelijke stijl + veel ramen daar doorheen de dag niet zoveel nood aan.
Ik heb nu op de woonkamer (living noemen we dat in België, moest je hier opeens dat woord tegenkomen) + keuken slechts 3 schakelpunten. Mijn keuken en living zijn wel verbonden met een 2m grote opening dus dan heb je ook niet zo veel nodig, wel wat traditioneel: aan iedere deur een schakelaar + aan de "tussenmuur".

Overdrijf zeker ook niet in schakelpunten. In mijn berging heb ik bv. 3 "punten" waarvan er nu maar ééntje een schakelaar bevat, de rest is voor "uitbreiding" of andere randapparatuur ooit.

@tss68nl bracht ze hier ook al ter sprake, de Ekinex-schakelaars O+ . Zelden ben ik zo blij geweest dat ik voor iets budget in de bouw heb gestoken. Die bevatten inderdaad een licht- en temperatuurmeting and might I say they look damn fine... Met die ondermontage + het ruime assortiment aan finishes MOET er wel iets te vinden zijn bij jullie. Alleen zijn ze moeilijk te vinden met de juiste uitleg en aan democratische prijzen...

http://en.ekinex.com/style_home/

Als je dan kijkt bij urban eclectic of minimal (die laatste indeling heb ik hier, maar dan in metaal alu) dan moet je daar wel je gading in vinden.

Wat betreft je schakelmateriaal (schakelmateriaal = kastmateriaal) gaf ik het hier eerder ook al aan, MDT is echt topspul in mijn ogen. Ik maak graag een beetje een vergelijking tussen Audi en Volkswagen of misschien zelfs Audi vs Skoda, klinkt een beetje belachelijk maar bij de meeste mensen komt het dan wel aan :) . Bij merken zoals ABB, Berker etc (=Audi A3) betaal je vaak voor de naam. Prima materiaal, technisch zullen ze wel hun kernfunctionaliteit hebben. Ga je dan naar een MDT kijken (VW Golf) heb je voor hetzelfde geld standaard adaptive cruise control omdat het model dat standaard heeft tesamen met nog wat andere functies. Dat zie je niet zo snel bij ABB/Berker/andere zut of je betaalt er de hoofdprijs voor.

In eerste instantie dacht ik ook van "damn, dat MDT spul ziet er goedkoop uit", maar als je dan ETS eens opengooit en vergelijkt dan zie je wel snel dat er soms een pak meer leuke functies en doordachtheid zit in de MDT's dan bij anderen. Eens ik hier een MDT actor in handen had was de bouwkwaliteit prima!
[...]

OpenHAB is dan een mooi platformonafhankelijk startpunt, als je een iOS apparaat hebt kan je met Homebridge en KNX aan de slag en dan steekt je hele woning in Homekit, blijft lachen om met Siri je hele huis te kunnen bedienen tot garagepoorten toe en zo heb je een snelle, makkelijke, simpele en mooie basisvisualisatie.
[...]

[...]

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 30-04-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:04:
Wat betreft je schakelmateriaal (schakelmateriaal = kastmateriaal) gaf ik het hier eerder ook al aan, MDT is echt topspul in mijn ogen. Ik maak graag een beetje een vergelijking tussen Audi en Volkswagen of misschien zelfs Audi vs Skoda, klinkt een beetje belachelijk maar bij de meeste mensen komt het dan wel aan :) . Bij merken zoals ABB, Berker etc (=Audi A3) betaal je vaak voor de naam. Prima materiaal, technisch zullen ze wel hun kernfunctionaliteit hebben. Ga je dan naar een MDT kijken (VW Golf) heb je voor hetzelfde geld standaard adaptive cruise control omdat het model dat standaard heeft tesamen met nog wat andere functies. Dat zie je niet zo snel bij ABB/Berker/andere zut of je betaalt er de hoofdprijs voor.
Ik zou MDT dan toch eerder vergelijken met Opel. De VW Golf is ook nog best duur. Ik kan het weten want ik heb eind vorig jaar nog de vergelijking gemaakt (en ik rij nu met een Opel :P )

Sorry, iets nuttigs heb ik verder niet bij te dragen, maar de voorgaande reacties waren al zo behulpzaam dat ik vond dat ik wat tegengewicht moest bieden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dank @tss68nl en @HyperBart voor de uitgebreide antwoorden! @teaser en jij ook wel een beetje hoor ;)

Hiermee kan ik al weer een stuk verder uit de voeten. Die Ekinex schakelaars zien er inderdaad wel mooi uit. Nadeel is meteen wel weer dat er geen hele simpele variant (b.v. voor bed-schakelaars) van is, zodat alles in 1 stijl kan blijven. Maar goed, misschien moet ik me er ook even overheen zetten.

Nog 1 vraag met betrekking tot de combi met HomeBridge / HomeKit. Initieel was mijn gedachte dat voor correcte werking, de 'centrale' omgeving (RPI met HomeBridge) kennis moet hebben van het hele systeem en de status, om bij een visualisatie ook de juiste status van bijvoorbeeld een lamp aan te geven. Stel ik schakel een lamp met een knop, dan wil ik ook op de iPhone zien dat die lamp aan staat. Of pakt HomeBridge ditzelfde signaal ook op en is op die manier al bekend wat de nieuwe status is?

En dan nog complexer; stel ik heb een lichtsensor die in combinatie met bewegingssensor een lamp aanschakelt. Maar op de iPhone zeg ik, via HomeKit -> HomeBridge dat die lamp uit moet. De lichtsensor + bewegingssensor vinden van niet. Gaat alles dan in virtuele vlammen op, of denk ik nu veel te ingewikkeld?

Ik ga eerst maar eens aan de slag met het maken van lijsten met benodigdheden en vanuit daar weer verder denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zoefff schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:47:
Dank @tss68nl en @HyperBart voor de uitgebreide antwoorden! @teaser en jij ook wel een beetje hoor ;)

Hiermee kan ik al weer een stuk verder uit de voeten. Die Ekinex schakelaars zien er inderdaad wel mooi uit. Nadeel is meteen wel weer dat er geen hele simpele variant (b.v. voor bed-schakelaars) van is, zodat alles in 1 stijl kan blijven. Maar goed, misschien moet ik me er ook even overheen zetten.

Nog 1 vraag met betrekking tot de combi met HomeBridge / HomeKit. Initieel was mijn gedachte dat voor correcte werking, de 'centrale' omgeving (RPI met HomeBridge) kennis moet hebben van het hele systeem en de status, om bij een visualisatie ook de juiste status van bijvoorbeeld een lamp aan te geven. Stel ik schakel een lamp met een knop, dan wil ik ook op de iPhone zien dat die lamp aan staat. Of pakt HomeBridge ditzelfde signaal ook op en is op die manier al bekend wat de nieuwe status is?

En dan nog complexer; stel ik heb een lichtsensor die in combinatie met bewegingssensor een lamp aanschakelt. Maar op de iPhone zeg ik, via HomeKit -> HomeBridge dat die lamp uit moet. De lichtsensor + bewegingssensor vinden van niet. Gaat alles dan in virtuele vlammen op, of denk ik nu veel te ingewikkeld?

Ik ga eerst maar eens aan de slag met het maken van lijsten met benodigdheden en vanuit daar weer verder denken :)
Het is eigenlijk heel simpel:
Alles draait om groepadressen. Dit zijn driedelige nummers, bijvoorbeeld 10/1/24, die je vrij kan toewijzen en van een naam kan voorzien.
Stel dat 10/1/24 = 'Lamp plafond woonkamer' (of 'Lamp plafond living' :)B Red.)

Een groepadres kan je een nieuwe waarde sturen, of je kan aangeven dat je naar een groepadres wil luisteren. Een knop aan de muur stuurt 10/1/24 = 1. Een schakelaar in de kast was geprogrammeerd om bij 10/1/24=1 kanaal D aan te zetten. Dus de lamp gaat aan. Alle andere busdeelnemers hebben echter die 10/1/24 = 1 ook zien langs komen en kunnen hun eigen acties er op ondernemen. Zo heeft dezelfde knop aan de muur waarschijnlijk een statusled. De input van die statusled, laat je oppikken dat de lamp zojuist aan is gegaan. Maar ook de bewegingsmelder aan het plafond heeft hem gehad.

Er is in KNX niet zoiets als 'de bewegingsmelder vind van niet'. Als de knop vindt dat de lamp aan moet, dan kan hij hem aan zetten. Je programmeert de boel zo, dat de andere verbruikers die nieuwe status aannemen.

Je voorbeeld van je bewegingssensor: De sensor hoort een input te hebben waarmee je de nieuwe status van de lamp kan doorgeven. Heeft hij dit niet, dan is er doorgaans een input waarmee je een externe invloed kan doorgeven. Jouw iPhone meldt dan bij de sensor dat de betreffende lamp geschakeld moet worden. Zo is de sensor direct op de hoogte van de stand, omdat hij de wijziging zelf uitvoert.

Een andere optie is dat je de bewegingssensor alleen als impuls gebruikt om de lamp aan te zetten (niet uit). Je gebruikt dan op de schakelactor een timeout (staircase functie) die de lamp bijvoorbeeld na 15 min weer uitschakelt. Komt er binnen die tijd weer een impuls van de sensor, dan gaat die 15 minuten opnieuw in. Schakel je nu de lamp uit met de hand, dan blijft hij uit, net zo lang tot er weer beweging is. Wel zorg je vaak voor een timeout van 10 seconden...zodat je de lamp kan uitzetten en rustig door kan lopen zonder dat de lamp weer aanspringt.

Geen simpele variant voor bij het bed klopt. Er zijn wel oplossingen van rond de 100 euro voor een simpele KNX impulsdrukker, en die laten prima combineren. Wil je echter de uitstraling hetzelfde houden, dan moet je kiezen, en een huis vol met dergelijke impulsdrukkers is wel een beetje erg zonde :) We hebben al eens een keer prijzen per knop/statusled doorgerekend, maar het komt altijd wel redelijk rond dezelfde prijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teaser schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:02:
[...]

Ik zou MDT dan toch eerder vergelijken met Opel. De VW Golf is ook nog best duur. Ik kan het weten want ik heb eind vorig jaar nog de vergelijking gemaakt (en ik rij nu met een Opel :P )
Kijk... We maken allemaal fouten })

Ik begon je post te lezen en ik dacht nog "serieus, begint er nu echt eentje te zagen over de auto vergelijking", tot ik de tweede alinea las :P
Zoefff schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:47:

Vergis je niet, dat gaat snel soms hoor... Ik heb 2 geschakelde stopcontacten voor nachtlampjes, dan nog een knopje voor de lamp in de kamer en twee knopjes voor de verlichting in de gang (navigatieverlichting + hoofdverlichting) maar die is nog niet af en er hangen nu gewoon nog peertjes aan.
Scherpe vraag! Daarvoor heb je status adressen :) . Een controle-adres + een statusadres en de aan/uit visualisatie leest natuurlijk het status adres uit. Dat status-adres heb je trouwens ook nodig bij een schakelaar, hoe weet de schakelaar anders of hij met een toggle net het OFF of het ON command moet sturen?
Je volgt quasi dezelfde denkweg als mij :*) . In vlammen is veel gezegd, maar als je een lampje uit duwt en een andere actor besluit om die lamp onmiddellijk terug aan te doen zal het icoontje in HomeKit ook terug aan gaan.

Dat is trouwens de grootste uitdaging mbt verlichting en bewegingsensoren: dat goed krijgen. Ik heb PD11's hangen, keistrak en bijna vlak met het plafond maar die dingen hebben wel een rigide manier van configureren. Soms denk ik dat het makkelijker was als ik gewoon een PIR sensor had die bij beweging een 1 naar een adres stuurde en dan met mijn Ekinex of OpenHAB wat ging sturen.
Kom nog maar eens langs hier als je een lijstje hebt. Niet te veel schrik hebben, gewoon denken "wat kan ik later hergebruiken" en op basis daarvan al onmiddellijk de goede componenten bestellen. De kans dat KNX niet goed uitkomt is heel klein en anders zwier je het online, veel verlies ga je er niet op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Nu alles wat dichterbij begint te komen en we besloten hadden voor de Ekinex FF NF 2x2 te gaan, begint de twijfel over de kleur weer. Ik neig naar de witte, de wederhelft naar de zwarte. Ik weet dat @tss68nl de witte variant heeft, maar is er iemand die de zwarte variant heeft hangen en hier echte foto's van wil delen? Google levert mij weinig real-life foto's op.

@tss68nl de Ekinex Plastic Metallic Graphite, valt die qua prijs gelijk met de gewone plastic? Ekinex zegt hier wel van 'on request' dus ik vermoed duurder? Deze oogt ook wel wat bruinig op de foto van Ekinex zelf? Als het de zwarte worden is het de bedoeling te combineren met de Niko stopcontacten in anthracite, zoiets dus (ook weer lastig een degelijke foto van te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Rafael schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:37:
Nu alles wat dichterbij begint te komen en we besloten hadden voor de Ekinex FF NF 2x2 te gaan, begint de twijfel over de kleur weer. Ik neig naar de witte, de wederhelft naar de zwarte. Ik weet dat @tss68nl de witte variant heeft, maar is er iemand die de zwarte variant heeft hangen en hier echte foto's van wil delen? Google levert mij weinig real-life foto's op.

@tss68nl de Ekinex Plastic Metallic Graphite, valt die qua prijs gelijk met de gewone plastic? Ekinex zegt hier wel van 'on request' dus ik vermoed duurder? Deze oogt ook wel wat bruinig op de foto van Ekinex zelf? Als het de zwarte worden is het de bedoeling te combineren met de Niko stopcontacten in anthracite, zoiets dus (ook weer lastig een degelijke foto van te vinden).
Ik heb van ongeveer iedere kleur 1 knop liggen :) Maar ook een échte foto is altijd een beetje behelpen om de kleur goed te krijgen op het scherm van een ander (fotografeer nog wel eens...weet er helaas alles van). :)

Linksboven = Alu - Zilver
Rechtsboven = Zwart plastic
Linksonder = Plastic - Hematite
Rechtsonder = Plastic - Graphite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/io00lgOEZ5faeAx98nadsD0k/full.jpg

Zoals je ziet tov zwart doet Graphite nogal grijs aan.

Schuin

Pak de de reflecties van licht erbij, dan zie je dat zowel de mat zwarte als aluminium maar weinig veranderen van kleur. De andere twee worden veel lichter door de andere kijkhoek :)

Op aanvraag heeft voornamelijk met productietijd te maken. Iemand die regelmatig besteld bij Ekinex heeft flat-fee prijzen voor veel van de producten om het niet te lastig te maken voor de backoffice en krijgt dat dus ook wel met die serie voor elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Eind van de zomer gaan we zelf een (tussen)woning laten bouwen samen met een aantal andere mensen. Zelf dacht ik steeds dat ZWave je van het is en het meest praktisch (prijs/kwaliteit) maar naarmate ik meer lees over KNX spreekt me dit wel erg aan. Omdat ik t eerste jaar vrees ik toch geen tijd ga hebben om met domotica aan de gang te kunnen ben ik t liefst zo goed mogelijk voorbereid. Qua bekabeling lees ik dat er veel mogelijk is maar wat is nu echt het meest ideaal? Ik vind het niet erg om nu ~5000e meer uit te geven aan kabels als dit de mogelijkheid biedt om later alles in te richten zoals in dit topic omschreven wordt. Momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer qua bedraad terwijl dit bij Zwave een stuk simpeler lijkt (pi + zwave stick + zwave devices).

Is er, los van dit topic, ergens een plek waar ik hier meer over te weten kan komen of is die kennis schaars?

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 01-05-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Cartman! schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:46:
Is er, los van dit topic, ergens een plek waar ik hier meer over te weten kan komen of is die kennis schaars?
Die kennis is inderdaad schaars, en eigenlijk niet zonder reden.

Het kost aardig wat tijd om uit te leggen hoe je het beste een volledige installatie kan aanleggen, of welke producten je waar voor gebruikt. Mensen die die kennis hebben, voeren daar doorgaans projecten mee uit of verkopen producten om die projecten mee uit te voeren.

Als ze hulpvaardig die kennis aan anderen geven, dan bedanken die anderen doorgaans voor de geleverde inspanning/het advies, en bestellen hun producten doodleuk bij de goedkoopste aanbieder elders. En qua projectuitvoering prutsen ze even zelf wat in elkaar. Werkt het dan niet, dan komt men vragen aan de initiële hulpvaardige waarom het niet werkt en hoe het op te lossen.

Kortom, de markt is nogal gesloten, precies om die reden. Er zijn genoeg mensen die je willen helpen, maar doorgaans wel tegen betaling en het leveren van producten :) Niet zo heel vreemd eigenlijk, als je ziet hoe veel tijd er in gaat zitten :+

Tweakers is wat dat betreft anders, omdat we proberen zoveel mogelijk info samen te brengen. Je kan het prima allemaal zelf doen, maar er gaat wel flink tijd in zitten. Het is niet zo zeer dat het moeilijk is, maar het is veel. Naast het hele concept KNX ga je ook goede kennis nodig hebben van 230V installaties en regelgeving. Sturen van verwarming kan je een hele studie van maken...scenes, gebruiksdoeleinden van je huis. En vergeet niet verlichting: LED is heel anders dan we gewend zijn, en kan je ook boeken over vol schrijven :)

Veel van die onderwerpen hebben we al geraakt. Ik zou het topic eens vluchtig doorlezen en de voor jou interessante passages wat beter. Ik denk dat er dan al veel duidelijk wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@Cartman! Als je nog gaat bouwen dan is het zeer aan te raden om alles in ster aan te leggen. Dus geen (of weinig) centraaldozen maar in ieder geval alles dat geschakeld wordt (lichtpunten, eventueel wat WCDs, zonwering, deursloten) of schakelt (knoppen, sensoren, schakelaars, bedieningspanelen) naar de meterkast of een schakelkast halen.

ALs je voorlopig geen tijd hebt om je echt te verdiepen in domotica dan leg je kabel die geschikt is voor KNX naar de sensoren en 230V (of iets anders voor je LED verlichting) naar de actoren en knoop je alles in de meterkast aan elkaar met simpele teleruptoren of een heel eenvoudige PLC. Op die manier heb je met weinig meerinvestering een installatie waar je later echt alle kanten mee opkan.

Je kan dan op termijn b.v. visualisatie toevoegen aan je PLC. Langzaam sensoren gaan toevoegen (PIR b.v.). Of de PLC/teleruptors en simpele pulsdrukkers beetje bij beetje vervangen door KNX componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik kan alleen maar beamen (alweer) wat @tss68nl schrijft. Het is inderdaad allemaal niet zo heel erg moeilijk, maar er kruipt gewoon veel tijd in om alles tot in de puntjes uit te zoeken. De uren die ik al plannend heb gespendeerd zijn niet meer bij te houden: keuze van de KNX componenten, indeling van de kast, keuze en oplijsten van de honderden andere componenten die erbij horen (kabel, inbouwdoosjes, railklemmen, ...), uitzoeken hoe je best je groepadressen structureert, experimenteren met de programmatie, enzovoort enzoverder.
bartvb schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:50:
@Cartman! Als je nog gaat bouwen dan is het zeer aan te raden om alles in ster aan te leggen. Dus geen (of weinig) centraaldozen maar in ieder geval alles dat geschakeld wordt (lichtpunten, eventueel wat WCDs, zonwering, deursloten) of schakelt (knoppen, sensoren, schakelaars, bedieningspanelen) naar de meterkast of een schakelkast halen.

ALs je voorlopig geen tijd hebt om je echt te verdiepen in domotica dan leg je kabel die geschikt is voor KNX naar de sensoren en 230V (of iets anders voor je LED verlichting) naar de actoren en knoop je alles in de meterkast aan elkaar met simpele teleruptoren of een heel eenvoudige PLC. Op die manier heb je met weinig meerinvestering een installatie waar je later echt alle kanten mee opkan.
In ster aanleggen kan ik ook aanraden, dan kan je nog alle kanten uit. Leg eventueel buskabel én netwerkkabel naar elk schakelpunt. Vergeet ook geen buskabel voor bv aanwezigheidssensoren in de plafonds.
Een tijdelijke installatie met teleruptoren of een PLC zou ik niet doen. Het is weggegooid geld als je toch van plan bent om naar KNX te gaan, en het kost gewoon ook weer tijd om uit te zoeken wat je daar nu weer voor nodig hebt. Begin gewoon met enkele simpele KNX actoren en drukknoppen, Later kun je je installatie uitbreiden naar believen, zonder iets te moeten vervangen (tenzij misschien de drukknoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Rafael schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:45:
Iemand ervaring met de BEG PD11 detector rechtstreeks in welfsels (ipv vals/verlaagd plafond)? Als ik het goed zie zijn de klemmen daar eigenlijk niet voor geschikt?
Ja, ik zit met hetzelfde en ik ga net het zelfde aan de hand hebben met mijn spots.

PVC pijp er in gestoken en papiertape, dat klemt goed genoeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:58:
Ja, ik zit met hetzelfde en ik ga net het zelfde aan de hand hebben met mijn spots.

Voor de duidelijkheid: als je boringen niet heel maatvast of te groot zijn. Zoek dan een PVC pijp met de goede buitendiameter en binnen diameter.

De laatste millimeters vul je op door de PD-11 te omwikkelen met papiertape. Is het niet genoeg, dan nog een laagje. Dat is veerkrachtig genoeg om hem uiteindelijk prima in het welfsel of in de buis te klemmen.

Ook het stuk buis kan je op die manier in het welfsel klemmen, wat ook wel eens gebeurd is vóór het stucwerk, de stukken buis met contructiekit (polymax van bison bijvoorbeeld) in de gaten te lijmen. Die kit heeft een groot vullend vermogen (5mm aan iedere kant makkelijk) en daarna smeer je het plafond gewoon aan tot over de buis. Stucwerk netjes met een mesje (recht!) uitsnijden. Waarom zeg ik recht? Omdat stucadoors doorgaans gewoon het mes 45 graden tegen de rand aan zetten, en met een stuclaag van rustig een 10mm heb je dan ineens een 20mm groter gat :)

Als de stucadoor een simpel model is, dan zeg je hem beter alleen een pengat te maken zodat je ze later zelf kan uitsnijden/hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:43:
[...]
Als de stucadoor een simpel model is, dan zeg je hem beter alleen een pengat te maken zodat je ze later zelf kan uitsnijden/hakken.
:Y :'(

Tip van het jaar. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bartvb schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:50:

Je kan dan op termijn b.v. visualisatie toevoegen aan je PLC. Langzaam sensoren gaan toevoegen (PIR b.v.). Of de PLC/teleruptors en simpele pulsdrukkers beetje bij beetje vervangen door KNX componenten.
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik wil in het begin geen "last" hebben van de voorbereiding op domotica/KNX, kan ik met bovenstaande wel gewoon "normale" lichtschakelaars houden in t begin die t doen op de traditionele manier of moet alles wel al direct via een PLC aan elkaar geknoopt worden? Dat laatste zie ik niet direct zitten, ik zou dat eerst moeten uitzoeken en m'n vrouw/dochter moeten gewoon simpel de lampen kunnen schakelen.

Qua kabel geschikt voor KNX is CAT6A gewoon goed toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cartman! schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik wil in het begin geen "last" hebben van de voorbereiding op domotica/KNX, kan ik met bovenstaande wel gewoon "normale" lichtschakelaars houden in t begin die t doen op de traditionele manier of moet alles wel al direct via een PLC aan elkaar geknoopt worden? Dat laatste zie ik niet direct zitten, ik zou dat eerst moeten uitzoeken en m'n vrouw/dochter moeten gewoon simpel de lampen kunnen schakelen.
De traditionele weg is om een schakeldraad te trekken van een schakelaar naar een lichtpunt zodat je een stroomkring naar dat lichtpunt kunt maken of breken. Dat wil je niet aanleggen omdat je hiervoor buizen in een andere layout moet aanleggen en andere draad (dikker en duurder koper) nodig hebt.

Je kunt wel alvast de buizen in stervorm aanleggen, dus van lichtpunt naar verdeelkast en van druktoets naar verdeelkast. Je legt knx-kabel van druktoets naar verdeelkast en je zou in eerste instantie teleruptoren icm pulsdrukkers of zelfs gewoon relais icm schakelaars kunnen gebruiken om je licht te schakelen. Het stroompje waarmee je een 24V relais bekrachtigd of een 24V teleruptor van stand laat wisselen kan prima over een knx-kabel.

Nadeel: je moet later werk overnieuw doen en de wandschakelaars of pulsdrukkers vervangen door knx-materiaal.

Wellicht zijn er 24V knx-actoren waar je later de relais mee zou kunnen besturen, dan is het nog wat makkelijker overschakelen op een geautomatiseerde oplossing.

Wat je ook kunt doen is de buizen in stervorm aanleggen en een primaire en secundaire schakeldraad (geschikt voor het 230V lichtpunt dat je ermee wil schakelen) door de buis naar de schakelaar trekken en dit vervolgens in de verdeelkast op een klemmenstrook doorverbinden met de voeding die naar je lichtpunt gaat. Dit kost ook extra werk en je moet later de draden naar de schakelaars vervangen door knx-kabel.

Andere optie: je houdt je lichtschakeling gewoon super basic: alle of (bijna alle licht) in een ruimte tegelijkertijd aan of uit. Je hebt minder actoren nodig en je kunt ook wel wat besparen op de druktoetsen, dus die investering is niet zo groot meer. Dan meteen beginnen met een installatie die via knx geschakeld wordt. Zorg er dan wel voor dat de verdeling van de voeding naar de lichtpunten meteen mooi is geregeld in de verdeelkast zodat je later makkelijk individuele lichtpunten kunt schakelen of dimmen.

Het inrichten van een verdeelkast is een kunst op zich waar je hele topics aan kunt wijden.

[ Voor 25% gewijzigd door Femme op 02-05-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dank. Het duizelt allemaal nog een beetje dus ga er ook met de installateur eens een afspraak over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Cartman! schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:03:
Qua kabel geschikt voor KNX is CAT6A gewoon goed toch?
Ehm, nope :) De aders van een KNX kabel zijn 0.8mm2, wat zorgt voor veel minder weerstand en dus spanningsval. Gebruik je CAT6, of CAT5 (dat maakt niets uit) dan zijn de afstanden veel korter die je kan afleggen. Het werkt wel, op korte afstand. Ook zijn de CAT kabels storingsgevoeliger, omdat de spoed van de twist te hoog is. KNX werkt op 9600 baud, en heeft dus voor een betrouwbare werking kabel nodig met een lage spoed.

Ik heb in huis ook rekening gehouden met een conventioneel 230V systeem. Wat ik heb gedaan is alle schakelpunten van boven verbonden met de centraaldoos in het plafond, en naar beneden met een dubbele buis naar een dubbel stopcontact eronder.
Die stopcontacten eronder zitten links uit de KNX kast in groepen van 3 tot 5 doorgelust (dus twee pijpjes per wcd -> één ingang, één doorlus naar volgende paar stopcontacten) De rechter doos is precies eender doorgelust, en bevat doorgaans KNX kabel.

Nu kan je dus vanuit de centraaldozen een normaal systeem aanleggen, en stroom naar een schakelpunt brengen en met een conventionele schakelaar weer naar je centraaldoos. Maar, je kan ook de KNX kabel uit het onderliggende rechter stopcontact omhoog trekken, en er een KNX punt van maken.
Qua stopcontacten heb je twee mogelijkheden:
  • Via centraaldoos naar beneden. Dit heeft echter het nadeel dat als je naar KNX wil, dat je alles om moet leggen (er mag dan geen 230V langs het schakelpunt lopen)
  • De andere optie is de stopcontacten via de linker set doorverbonden wcd's aansluiten. Trek naast fase, nul, aarde, óók nog 2 of 3 2.5mm2 schakeldraden mee zodat je stopcontacten makkelijk kan aansluiten op een geschakelde draad. Let op: een geschakeld wcd moet 2.5mm2 zijn, niet 1.5mm2. Haal dus wat rollen 2.5mm2 zwart (en/of grijs). Je kan nu een lamp zelfs aansluiten door de fase af te takken naar boven met een schakelaar als tussenstation, óf je kan een geschakelde draad vanuit de meterkast aan/uit zetten met een relais.
Gebruik overal 19mm starre buis. Flex gaat amper wat doorheen, 16mm ook niet!
En let op dat je eigenlijk maximaal 5x2.5mm2 in een buis mag hebben liggen. Fase, Nul, Aarde, Schakel1, Schakel2. In de praktijk houdt geen enkele installateur zich er aan, maar toch.

Ik zou je aanraden direct de stopcontacten goed te bedraden en over 2 a 3 schakeldraden mee te trekken. Draden bij trekken is geen fijn werkje, en tijdens de bouw (zonder stucwerk / verf op de muren etc) jas je dat spul er zonder veel extra moeite zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
tss68nl schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:20:
[...]
Ik heb van ongeveer iedere kleur 1 knop liggen :) Maar ook een échte foto is altijd een beetje behelpen om de kleur goed te krijgen op het scherm van een ander (fotografeer nog wel eens...weet er helaas alles van). :)
Hah super! Dan heb ik de indruk dat het Ekinex Plastic Black het dichtst in de buurt komt van het Niko Anthracite? Inderdaad best lastig met foto's, maar het antraciet van Ekinex lijkt mij lichter.
HyperBart schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:58:
[...]

Daar heb ik nog geen last van, in eerste instantie goedkope peertjes of goedkope spotjes met halogeen lampjes, die zijn wel te vinden met bladveren. Voor fatsoenlijke leds is er nu nog geen budget beschikbaar.
tss68nl schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:43:
[...]
Voor de duidelijkheid: als je boringen niet heel maatvast of te groot zijn. Zoek dan een PVC pijp met de goede buitendiameter en binnen diameter.
Mijn boring is heel maatvast en heel nipt voor de PD11, ik hoop toe te komen met alleen wat tape rond de sensor. De stukadoor (bijles Belgisch: plakker :+) die gepland staat had erg goede referenties dus op dat vlak komt het hopelijk in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

allen,

reeds een tijd eigenaar van een huis met domotica van KNX - nu heb ik totaal geen idee van domotica - en hier reeds vanalles zitten bekijken en lezen - maakt me niet veel wijzer.

Ik denk dat ik met een enorm oude versie van KNX werk aangezien er nogrgens een koppeling kan gemaakt worden via IP / USB.

Enige paneel dat een visuale weergave geeft is een Gira Minitableau

Afbeeldingslocatie: https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjGjNyv7tPTAhXBKVAKHQL_BiUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.markt.de%2Fgrevenbroich%2Fsonstiges%2Fgira%2Bmt701%2Bminitableau%2Bknx%2B0929%2Binstabus%2FarchRecId%2C9042735%2Farchivexpose.htm&psig=AFQjCNEXyyFmQwopzis7iGSCQ561C6BM8Q&ust=1493905650119534

Deze reeds eens uit de muur gepeuterd - maar enkel een seriele aansluiting gevonden.

Ik ben reeds een deel van onze gewone spot verlichting vervangen door energiezuinige leds - enige wat er moet gedaan worden is de transfo vervangen door een LED driver = kous is af.

Voor de beneden verdieping is er gebruik gemaakt van dimmers in de knoppen (enorm irritant):
- duw je de knop 1 keer in = 50% lichtopbrengst
- blijf je daarna drukken - dimt het licht af
- laat je los en blijf je terug drukken - dimt het licht naar een fellere stand...

Ik had reeds geprobeerd deze te vervangen door standaard LEDs = instant disco - LEDS blijven knipperen - zelfs al staat de schakelaar uit.

In de zekeringskast volgende onderdelen gevonden:

Gira Universal Dimmaktor 2 fach
Siemens 5WG1 125-1AB21
hele resem Siemens 5WG1 527-1AB02

Nu mijn wens:
- hoe kan ik die verdraaide dimmer functie uitschakelen?
- wat moet ik doen om LEDS te kunnen gebruiken ism huidige/nieuwe dimmers?
- wat kan ik doen om mijn (oud) systeem terug bij de tijd te brengen en te visualiseren (zelf programmeren) via UTP/USB?
- reeds veel lezen om een koppeling te maken met Loxone server - maar gezien terug een ander protocol - liever niet... (iemand ervaring met KNX-Loxone?)

Oja - mss niet onbelangrijk - ook de verwarming wordt geregeld via dit systeem - krijg er soms kop nog staart aan waarom de verwarming plots opslaagt...

Alle hulp welkom voor deze noob :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:49
Hoi,

Ik overweeg de aankoop van een sauna (Klafs), en die hebben een module waar je een aantal zaken kan uitlezen (IMES-1). Dit gebeurt vnl. door middel van potentiaalvrije contacten.

Ik kan echter de temperatuur ook uitlezen. De output van de temperatuur wordt als volgt meegegeven:
Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/IX78Mz.jpg
Heeft iemand een idee met welke KNX module ik dit gegeven kan omzetten naar een temperatuur-waarde op de KNX bus?

Bonusvraag:
Deze IMES-1 modules communiceert voornamelijk via potentiaalvrije contacten.
* Er zijn drie outputs dmv. potentiaalvrije contacten en ook drie potentiaalvrije inputs;
* Daarnaast zijn er ook drie 230V outputs;
Weet iemand een KNX module die overweg kan met al deze inputs en outputs?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
DriesA schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:38:
Bonusvraag:
Deze IMES-1 modules communiceert voornamelijk via potentiaalvrije contacten.
* Er zijn drie outputs dmv. potentiaalvrije contacten en ook drie potentiaalvrije inputs;
* Daarnaast zijn er ook drie 230V outputs;
Weet iemand een KNX module die overweg kan met al deze inputs en outputs?
Hai, volgens mij kan je zoiets met een LogicMachine sowieso doen. Die hebben een aantal 0-10V inputs er op zitten dacht ik. http://openrb.com/logicmachine-reactor-v3/ die kan het in ieder geval. Het zijn alleen wel dure apparaten....maar van de andere kant, je kan er nog veel meer mee dan alleen de sauna interfacen :)

Verder heb je dedicated analoge ingangen:
  • Hager TYF784
  • ABB AE/S4.1.1.3
  • Gira 102100
  • Jung 2214
Zoiets? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:56:
allen,

reeds een tijd eigenaar van een huis met domotica van KNX - nu heb ik totaal geen idee van domotica - en hier reeds vanalles zitten bekijken en lezen - maakt me niet veel wijzer.

Ik denk dat ik met een enorm oude versie van KNX werk aangezien er nogrgens een koppeling kan gemaakt worden via IP / USB.
Er is niet zoiets als versies in de KNX wereld. Het protocol is redelijk stabiel (wat niet wil zeggen dat er geen nieuwigheden - zoals bv security - worden toegevoegd). In jouw installatie ontbreekt gewoon een USB-
of IP-interface. Waarschijnlijk is voor de programmatie ooit een tijdelijke USB-interface gebruikt door de installateur en heeft hij die gewoon weer meegenomen na de commissioning.
Je kan gewoon een IP interface van eender welk merk kopen en deze aan jouw installatie koppelen.
Enige paneel dat een visuale weergave geeft is een Gira Minitableau

Deze reeds eens uit de muur gepeuterd - maar enkel een seriele aansluiting gevonden.
Hoe ziet die aansluiting eruit? Als het een blokje is dat er zo uitziet is dit de busaansluiting.
Ik ben reeds een deel van onze gewone spot verlichting vervangen door energiezuinige leds - enige wat er moet gedaan worden is de transfo vervangen door een LED driver = kous is af.

Voor de beneden verdieping is er gebruik gemaakt van dimmers in de knoppen (enorm irritant):
- duw je de knop 1 keer in = 50% lichtopbrengst
- blijf je daarna drukken - dimt het licht af
- laat je los en blijf je terug drukken - dimt het licht naar een fellere stand...

Ik had reeds geprobeerd deze te vervangen door standaard LEDs = instant disco - LEDS blijven knipperen - zelfs al staat de schakelaar uit.

In de zekeringskast volgende onderdelen gevonden:

Gira Universal Dimmaktor 2 fach
Siemens 5WG1 125-1AB21
hele resem Siemens 5WG1 527-1AB02
Da's dus een voeding en verder enkel maar dimactoren.
Als de led lampen die je gekocht hebt niet dimbaar zijn is het niet te verwonderen dat ze je huis omtoveren tot een disco. Ook als ze zogezegd uit staan kan er nog een minieme stroom vloeien, wat voldoende is om sporadisch eens op te lichten.
Nu mijn wens:
- hoe kan ik die verdraaide dimmer functie uitschakelen?
Je kan de programmatie van die knoppen aanpassen, maar daarmee pak je het probleem van de niet- of slecht dimbare leds niet aan
- wat moet ik doen om LEDS te kunnen gebruiken ism huidige/nieuwe dimmers?
Leds dimmen is kortweg op zijn Belgisch gezegd een miserie. Enkel als je met stroomgestuurde ledmodules en externe drivers werkt heb je een grote kans op een goed resultaat. Met retrofit ledlampen is het vaak een gok of de lamp zelf een beetje een goede dimbaarheid heeft en of de combinatie lamp-dimmer goed werkt.
Je hebt verschillende opties, die afhankelijk van jouw situatie al dan niet haalbaar zijn:
- je vervangt de oude armaturen door nieuwe met stroomgestuurde leds. Je moet dan ook de bekabeling aanpassen dat de ledmodules serieel zijn aangesloten op de driver. Voor de driver kun je ook weer kiezen op welke manier deze dimbaar is: fase aan- of afsnijding/0-10V/Dali. In het eerste geval kun je mogelijk verder met je bestaande dimactoren. In het tweede geval heb je een 0-10V KNX module nodig, in het derde een KNX-Dali interface (maar die zijn prijzig!).
- je vervangt de oude armaturen door nieuwe met ingebouwde driver. Deze zijn vaak beter dimbaar dan retrofit lampen omdat de driver groter gemaakt kan worden en een betere warmte-afvoer mogelijk is. Je kunt hier ook weer kiezen tussen dezelfde 3 dimmethodes, maar in het geval van 0-10V en Dali moet wel het stuursignaal tot aan elk lichtpunt gebracht worden. In bestaande installaties is dat vaak niet meer mogelijk.
- je probeert andere combinaties dimmer/retrofit lamp. Sommige werken goed, andere niet. Meestal is het een gok, maar als je wat gericht zoek op het internet vind je wel wat ervaringen van bepaalde combinaties die het wel doen
- wat kan ik doen om mijn (oud) systeem terug bij de tijd te brengen en te visualiseren (zelf programmeren) via UTP/USB?
1. een IP-interface aanschaffen
2. volg de training op de KNX eCampus
3. schaf ETS Lite aan, maak gebruik van de kortingsbon die je na de training hebt gekregen
4. nu komt het moeilijke deel. Waarschijnlijk is er voor jou geen mogelijkheid om het originele ETS project te pakken te krijgen om van te vertrekken. Je zult dus van 0 moeten beginnen, maar dit is zeker niet ondoenbaar. Als je op dit punt bent geraakt kom je maar eens opnieuw hulp vragen :)
- reeds veel lezen om een koppeling te maken met Loxone server - maar gezien terug een ander protocol - liever niet... (iemand ervaring met KNX-Loxone?)
KNX-Loxone koppeling is inderdaad iets populairs en in mijn noob-periode heb ik het ook overwogen, maar met mijn huidige kennis zou ik het zeker nooit doen omwille van volgende redenen:
- Loxone is niet KNX-gecertificeerd dus je hebt geen 100% garantie dat alles feilloos werkt
- er zijn zoveel meer interessantere opties zoals bv de LogicMachine die hier regelmatig ter sprake komt of een Raspberry Pi met OpenHAB (zoals in mijn geval).
Oja - mss niet onbelangrijk - ook de verwarming wordt geregeld via dit systeem - krijg er soms kop nog staart aan waarom de verwarming plots opslaagt...
In je zekeringkast zitten enkel dimmers. Zit er misschien nog een KNX module in de buurt van de verwarmingsketel? Er moet iets zijn dat interfacet tussen KNX en de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:49
tss68nl schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:06:
[...]

Hai, volgens mij kan je zoiets met een LogicMachine sowieso doen. Die hebben een aantal 0-10V inputs er op zitten dacht ik. http://openrb.com/logicmachine-reactor-v3/ die kan het in ieder geval. Het zijn alleen wel dure apparaten....maar van de andere kant, je kan er nog veel meer mee dan alleen de sauna interfacen :)

Verder heb je dedicated analoge ingangen:
  • Hager TYF784
  • ABB AE/S4.1.1.3
  • Gira 102100
  • Jung 2214
Zoiets? :*)
Bedankt!
Die LogicMachine lijkt me wat overkill (ik heb OpenHAB als er logica moet uitgewerkt worden), maar die andere zijn zeker zaken waar ik mee verder kan. Bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Bart, je hebt al zo lang niets meer gevraagd, volgens mij heb je hulp nodig. Dat kan niet lang goed gaan zonder tweakers! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:43:
Bart, je hebt al zo lang niets meer gevraagd, volgens mij heb je hulp nodig. Dat kan niet lang goed gaan zonder tweakers! :+
Jackass :+

Oh ja, even ter info dat ik hier niet alleen de informatie-leecher ben: ik ben ondertussen wat aan het spelen met OpenHAB en plan binnenkort een korte write-up om het zelf werkend te krijgen.

Ik blijf hier maar een tijdje worstelen met het (laat ik het zo noemen: ) decentrale concept van KNX, en wel met het volgende:

Hoe houden jullie je KNX-config eigenlijk wat behapbaar met bv. centrale functies of "house wide" functions?

Om je nu een idee te geven: als je een "house state" wil wijzigen, ik noem nu maar wat op:
  • Aanwezig
  • Afwezig
  • Slapen
  • ....
Je wil gaan slapen, je hebt op 3 knoppen een definitie voor dat "slapen" gaan waar X aantal acties voor moeten uitgevoerd worden:
  • De sensor in de berging moet van de automatische stand af, dus bij beweging mag hij niet aangaan, tenzij iemand 'm manueel aanduwt dan mag hij aanblijven zolang er beweging is en de time-out daarbij geteld tenzij de deur open gegaan is of tenzij er beweging in de hal gedetecteerd is want dan betekent dat *eigenlijk* dat het huis terug "wakker" is
  • Je wil iets wijzigen in de centrale aan/uit, dan mag je alle schakelaars af gaan
Ik heb soms het idee dat ik het mij nodeloos complex zit te bedenken en soms een beetje de kracht van KNX te complex aan het bedenken ben.

Werken jullie dan op een gegeven moment met scenes over het hele huis en laat je dan de nodige actor participeren in die scene of hoe? Als ik nu iets in mijn centrale functies zoals alles aan/uit moet gaan wijzigen dan kijk ik er al tegen op omdat ik VREES dat ik ergens een knopje ga missen met heel inconsistente resultaten tot gevolg.

Het verhaal klinkt misschien een beetje wazig maar ik val heel snel terug op het idee "ja dat moet ik in rules in een HA-systeem gaan gieten" terwijl mijn holy grail van het KNX gebruiken net was om zo lang mogelijk alles binnen KNX componenten te houden.

Ook het hele status verhaal: eens je het huis in een state hebt gezet, hoe zorg je dat die altijd stateful is. Bv wanneer je iets logisch wil testen zoals

IF drukOpKnop && Slapen=true Then
...
endif

Concreet wil ik nu bv. bereiken wat ik vanboven al zei in het eerste bolletje, maar later wil ik eenvoudig op die state in het huis iets kunnen toevoegen, maar dan mag ik weer alle knoppen afgaan om bv. een extra kanaal te creeëren waar ik een value op kan laten uitsturen?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 04-05-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik denk dat voor zo'n functies het makkelijkst is om een groepadres te definiëren per state. Het laatst uitgezonden groepadres bepaalt dan welke state 'actief' is.
Je kan dan verschillende sensoren of logica-uitgangen die adressen laten uitsturen, bv:
- jouw 3 knoppen sturen het groepadres van 'slapen'
- de bewegingssensor in de gang stuurt het groepadres van 'aanwezig'

De acties die volgen op het uitsturen van die adressen staan verder los van de busdeelnemers die ze uitsturen. Dus als je een van die acties wilt wijzigen, moet je niet al je knoppen afgaan want die doen niets anders dan gewoon iets sturen op dat groepadres.

Voor je berging kun je dan bv de 'slapen' en 'afwezig'-adressen koppelen met het blokkeer-object. Om te deblokkeren moet je wel de 'aanwezig' via een NOT sturen en ook koppelen met hetzelfde object.

Het probleem met scene's te gebruiken is denk ik dat niet alle devices dat ondersteunen om zaken te doen als blokkeren. Je kunt dan wel nog altijd logica gebruiken om een nieuw groepadres te versturen (bv 'blokkeren aanwezigheidsdetectie') als een bepaalde waarde wordt gestuurd op het groepadres van de scene.

Disclaimer: ik zit zelf nog niet op het punt om centrale zaken te doen dus mijn uitleg is gebaseerd op wat ik momenteel in mijn hoofd geconcipieerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Mja, ik had ergens het idee: ik stuur een scene nummer rond en iedereen die iets met die scene te maken heeft geef ik de nodige actie daar op. Als je nu dus bv. 3 apparaten wil aansturen mag je dus op al je knoppen die die state willen rondsturen de GA's + de config van wat het uitstuurt gaan juist zetten.

Blokkeren wil ik dan bv. helemaal niet mee beginnen want dan kan het licht manueel ook niet meer aan of je moet weer rekening houden bij ieder punt van waarop je die lamp wil aandoen dat je eerst een 0 naar de block moet sturen. Je blokkeert ook volledig alle dingen zoals HomeKit of je moet dan met wazige stuff aan de slag waarbij ik een swith define in HomeKit waarmee ik de block state kan bedienen. Ja dat schiet niet op.

Stiekem dacht ik dan bv iets te doen met OpenHAB:

if GA_SCENE_HOUSE = 6 then
stuur dit aan
stuur dat aan
verander dit
wijzig dat
verander niveau si
verander niveau la
endif

Knopje bij? Adres toevoegen, scene er aan, klaar. Iets aanpassen in de task sequence die hij moet doen? OpenHAB open, regeltje er bij, klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 05-05-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:30:
Mja, ik had ergens het idee: ik stuur een scene nummer rond en iedereen die iets met die scene te maken heeft geef ik de nodige actie daar op. Als je nu dus bv. 3 apparaten wil aansturen mag je dus op al je knoppen die die state willen rondsturen de GA's + de config van wat het uitstuurt gaan juist zetten.
Het blijft toch hetzelfde:
- ofwel sturen alle knoppen hetzelfde GA met een bepaald scenenummer
- ofwel sturen alle knoppen een ON op een bepaald GA
Voeg je een state doe waar die knop niks mee te maken heeft, dan moet die knop ook niet herprogrammeerd worden.

En de ontvangende kant reageert ofwel op de ON van een bepaald GA (of meerdere), ofwel op (een) bepaalde waarde(s) van 1 GA.

Ik zie in beide gevallen geen situatie waar je alles moet herprogrammeren als je een state toevoegt of wijzigt.
Blokkeren wil ik dan bv. helemaal niet mee beginnen want dan kan het licht manueel ook niet meer aan of je moet weer rekening houden bij ieder punt van waarop je die lamp wil aandoen dat je eerst een 0 naar de block moet sturen. Je blokkeert ook volledig alle dingen zoals HomeKit of je moet dan met wazige stuff aan de slag waarbij ik een swith define in HomeKit waarmee ik de block state kan bedienen. Ja dat schiet niet op.
Het hangt er helemaal vanaf hoe de sensor geprogrammeerd is/kan worden.
Als ik even snel naar mijn Esyluxen kijk, die hebben verschillende block objecten voor het lichtkanaal en de bewegingsdetectie in het algemeen. Zelf ben ik eigenlijk nog in experimenteermodus hiermee.
Mijn Theben Planospot heeft blijkbaar enkel per kanaal een block object. Die gebruik ik wanneer ik manueel het licht wil schakelen (via AAN van drukknop of scene). De AAN die de actor krijgt komt dan van bv de drukknop en niet van de sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:38:
[...]

Jackass :+

Oh ja, even ter info dat ik hier niet alleen de informatie-leecher ben: ik ben ondertussen wat aan het spelen met OpenHAB en plan binnenkort een korte write-up om het zelf werkend te krijgen.

Ik blijf hier maar een tijdje worstelen met het (laat ik het zo noemen: ) decentrale concept van KNX, en wel met het volgende:

Hoe houden jullie je KNX-config eigenlijk wat behapbaar met bv. centrale functies of "house wide" functions?

Om je nu een idee te geven: als je een "house state" wil wijzigen, ik noem nu maar wat op:
  • Aanwezig
  • Afwezig
  • Slapen
  • ....
Je wil gaan slapen, je hebt op 3 knoppen een definitie voor dat "slapen" gaan waar X aantal acties voor moeten uitgevoerd worden:
  • De sensor in de berging moet van de automatische stand af, dus bij beweging mag hij niet aangaan, tenzij iemand 'm manueel aanduwt dan mag hij aanblijven zolang er beweging is en de time-out daarbij geteld tenzij de deur open gegaan is of tenzij er beweging in de hal gedetecteerd is want dan betekent dat *eigenlijk* dat het huis terug "wakker" is
  • Je wil iets wijzigen in de centrale aan/uit, dan mag je alle schakelaars af gaan
Ik heb soms het idee dat ik het mij nodeloos complex zit te bedenken en soms een beetje de kracht van KNX te complex aan het bedenken ben.

Werken jullie dan op een gegeven moment met scenes over het hele huis en laat je dan de nodige actor participeren in die scene of hoe? Als ik nu iets in mijn centrale functies zoals alles aan/uit moet gaan wijzigen dan kijk ik er al tegen op omdat ik VREES dat ik ergens een knopje ga missen met heel inconsistente resultaten tot gevolg.

Het verhaal klinkt misschien een beetje wazig maar ik val heel snel terug op het idee "ja dat moet ik in rules in een HA-systeem gaan gieten" terwijl mijn holy grail van het KNX gebruiken net was om zo lang mogelijk alles binnen KNX componenten te houden.

Ook het hele status verhaal: eens je het huis in een state hebt gezet, hoe zorg je dat die altijd stateful is. Bv wanneer je iets logisch wil testen zoals

IF drukOpKnop && Slapen=true Then
...
endif

Concreet wil ik nu bv. bereiken wat ik vanboven al zei in het eerste bolletje, maar later wil ik eenvoudig op die state in het huis iets kunnen toevoegen, maar dan mag ik weer alle knoppen afgaan om bv. een extra kanaal te creeëren waar ik een value op kan laten uitsturen?
Centraal uit is makkelijk:
  • Pak een groep 0/1/0 - Centraal alles uit.
  • Koppel de centrale functie van je actoren (MDT in jouw geval) aan 0/1/0.
  • Koppel je Ekinex knoppen om het 0/1/0 commando te sturen.
  • Selecteer op je MDT actoren welke kanalen *niet* mee doen met de centrale uit functie.
  • Heb je een wijziging in wat je alles uit moet doen, dan wijzig je dat in de MDT actor. De Ekinex schakelaar kan gewoon 0/1/0 blijven sturen en hoeft geen weet te hebben van wat er allemaal achter hangt.
De andere functionaliteit is lastiger, omdat je alles met elkaar verweeft en vanuit de zendende partij/knop bekijkt (net als met je centraal uit). Beter kan je redeneren vanuit de ontvangende partij....de lamp in dit geval in de garage.

De truc is om met logische AND/OR/XOR poorten (die iedere Ekinex schakelaar 8 heeft) de voorwaarden in kaart te brengen of de lamp wel of niet aan mag. Die logic gates zijn stateful....als ik een sensor voor een lamp heb, én ik heb een GA die aangeeft of de lamp aan mag.... dan onthoudt die gate de status van beide inputs!
  • Als de sensor 0 aangeeft, en de GA geeft aan dat het wel zou mogen, en ik combineer die met een AND gate...dan springt de lamp aan, direct als de sensor 1 aangeeft.
  • Als de sensor 1 aangeeft, maar de GA geeft aan dat het nacht is (geen dag, dus 0), gaat de lamp niet aan. Maar direct zodra je automatisch of handmatig het 'dag' maakt voor het systeem, springt de lamp aan....zelfs nog binnen de timeout van de sensor.
  • Wanneer gaat die lamp weer uit? Zodra de tijd afloopt sinds de laatste beweging.
  • Wanneer gaat ie weer aan? Direct nadat er weer beweging is, want je hebt het immers handmatig dag gemaakt :)
En ik zou niet met een centrale scene werken voor die lokale override.... want dan zou de garage override ineens de rest van het huis beïnvloeden.

Beter kan je zeggen:
  • Een OR gate: 0/6/100 - Status dag + 7/1/10 - Handmatige override garage -> 7/6/10 - Status garage lamp enabled.
  • Een AND gate: 7/6/10 - Status garage lamp enabled + 7/1/45 - Garage beweging -> 7/1/1 - Verlichting garage
Aan die 7/1/1 hang je dan een MDT schakelkanaal, en een Ekinex aan de 7/1/10 voor de override.

De vraag is vervolgens hoe je die status dag gaat bepalen:
  • Je kan op basis van scenes werken. Maar, veel standaard logic modules werken niet lekker met scene inputs
  • Je kan op basis van een lichtsensor (of gemiddelde van lichtsensoren) werken. Laat die een 1 afgeven als de lux waarde te laag is.
  • Je kan standaard bij alles uit de nachtmodus aanzetten als apart groepadres. En die weer laten cancellen als de kat beneden door de hal loopt 's nachts :+
Slot van het liedje is....je kan aardig wat bij elkaar puzzelen met de standaard AND/OR gates, maar makkelijker is om een Edomi / LogicMachine / OpenHAB in de lucht te brengen een daar je custom logic in te bouwen voor de speciale/complexe statusonderdelen. Je blijft dan wél de ekinex functieblokken gebruiken om de logica te bouwen decentraal voor de lamp zelf....maar alleen een lastige zoals de status van je huis, bouw je in een centraal bouwblok.

Zou dat bouwblok uitvallen...dat valt alleen het wijzigen van die status weg, maar blijft de rest nog werken. Je kan óók werken met een ruwe variant (dus bijvoorbeeld met sensors) die bepalen welke modus je huis heeft.....en dan de Logic module als verfijning gebruiken.

Zo schakel ik bijvoorbeeld mijn led verlichting altijd 0% of 100% vanaf de knop....en Edomi leest mee, en stelt direct de waarde in op het gewenste lichtniveau voor dat moment. Merk je niets van, totdat edomi uitvalt....dan gaan de lampen gewoon op 100% als hij aan gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:06
tss68nl schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Knip

Beter kan je zeggen:
  • Een OR gate: 0/6/100 - Status dag + 7/1/10 - Handmatige override garage -> 7/6/10 - Status garage lamp enabled.
  • Een AND gate: 7/6/10 - Status garage lamp enabled + 7/1/45 - Garage beweging -> 7/1/1 - Verlichting garage
Aan die 7/1/1 hang je dan een MDT schakelkanaal, en een Ekinex aan de 7/1/10 voor de override.
Helder _/-\o_

Is het een idee om via een Rasberry Pi + KNX gateway met een scheduled job de dag/nacht status in te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Gadgets schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:20:
[...]

Helder _/-\o_

Is het een idee om via een Rasberry Pi + KNX gateway met een scheduled job de dag/nacht status in te brengen?
Ja bijvoorbeeld, en als backup een lichtsensor om als je boven de 200 lux komt het ook dag te verklaren, en onder de 50 lux nacht. Valt dan je RPi uit, dan werkt het nog steeds, maar iets minder nauwkeurig :)

Sowieso kan je jezelf afvragen, of je niet beter op basis van lux waarde (of gemiddelde lux waarde van verschillende sensoren) dit soort dingen kan bepalen. Immers, als ik overdag een flinke storm over krijg, vind ik het wel tof dat de buitenverlichting aan gaat en ik in huis af en toe wat licht extra krijg van de lampen.

Hier gebruik ik de dag/nacht schakeling alleen voor de helderheid van de verlichting in badkamer/gang etc. Als we zijn gaan slapen, is het wel fijn dat de verlichting je niet verblind. Maar de rest gaat allemaal op basis van lux waarden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@tss68nl je hebt buiten ook lux meting dan?

Ik heb hier ooit eens via de ekinex lux meting gedaan en op basis daarvan de lamp aan of uit. Funky resultaat: donker, lamp aan, te licht, lamp mag dus uit en dat op repeat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

HyperBart schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:10:

Ik heb hier ooit eens via de ekinex lux meting gedaan en op basis daarvan de lamp aan of uit. Funky resultaat: donker, lamp aan, te licht, lamp mag dus uit en dat op repeat :+
:D

Hoe heb je dat nu dan opgelost? Dat, bijvoorbeeld, het licht automatisch zacht aan gaat bij een stevige regenbui en weer uit als de zon doorbreekt? Met een sensor in een andere ruimte? Maar wat is dan het nu van de mooie Ekinex knop met ingebouwde sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik ga ook nog eens een vraag stellen. Gebruiken jullie over het algemeen iets als 'uit' of 'default' scenes die een ruimte in hun oorspronkelijke toestand 'herstellen' (lichten uit, screens omhoog etc)?
Voor de badkamer heb ik nu bv de screen gekoppeld met de douche scene zodat die naar beneden gaat als we de scene activeren. De drukknop aan de deur stuurt echter gewoon een OFF op GA 'alles uit (badkamer)', waardoor het licht wel uitgaat maar de screen blijft natuurlijk gesloten. Met wat logica is dat wel te fixen, maar via een scene is het makkelijk. Dus vroeg ik me af of zoiets gangbaar is?

Een gerelateerde vraag, met centrale logica in het achterhoofd. Als ik ooit de screens ga sturen adhv lichtinval/temperatuur/... dan wil ik niet dat bepaalde scenes een screen openen als die beter gesloten blijft. Hoe pak je dat aan? De actor reageert normaal direct op het ontvangen van het scenenummer. Een mogelijkheid is om de centrale logica op dezelfde scene te laten reageren en direct een STOP te laten sturen, maar dan heeft de screen misschien al een stukje bewogen. Dat is niet erg wenselijk. Ga je altijd via een logische gate moeten gaan die de scene omzet naar een DOWN als een bepaald GA 'screen openen toegelaten' hoog is gezet? Of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:21:
Een gerelateerde vraag, met centrale logica in het achterhoofd. Als ik ooit de screens ga sturen adhv lichtinval/temperatuur/... dan wil ik niet dat bepaalde scenes een screen openen als die beter gesloten blijft. Hoe pak je dat aan? De actor reageert normaal direct op het ontvangen van het scenenummer. Een mogelijkheid is om de centrale logica op dezelfde scene te laten reageren en direct een STOP te laten sturen, maar dan heeft de screen misschien al een stukje bewogen. Dat is niet erg wenselijk. Ga je altijd via een logische gate moeten gaan die de scene omzet naar een DOWN als een bepaald GA 'screen openen toegelaten' hoog is gezet? Of zijn er nog andere opties?
Nee dat los je op in de ruimte zelf. Weer denken vanuit de ontvangende kant.

Zorg dat je kan zien of de ruimte in gebruik is (met een status GA voor de badkamer bijvoorbeeld). En zorg dat de screen weliswaar een GA heeft die centraal wordt bestuurd, maar stel met een AND of OR gate de statusGA van de badkamer als voorwaarde dat die dus uit vrijgegeven moet staan.

Dat zorgt er ook voor dat als jouw centrale sturing heeft bepaald dat de screens omhoog kunnen om energie te 'harvesten' van de zon....dat het ook direct gebeurd zodra de badkamer weer vrijgegeven wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:10:

Ik heb sommige Ekinexen zo opgesteld dat deze door het raam naar buiten kijken als het ware. Die meten dus perfect de lux waarde die via het raam naar binnen komt. Lamp aan/uit heeft bij mij geen enkel effect. (Lux buiten is al snel 200, 300 tot 2000. Lamp binnen wat op de sensor valt...hooguit 5 a 6 lux.)

Oh, en ik middel voor dag/nacht modus een paar verschillende lux metingen door het huis. Werkt prima :)

De sensor kijkt tussen de spleet van de knoppen door. Dus het kan zijn dat je nét pech hebt gehad dat de lamp direct door de spleet op de sensor schijnt? Via reflectie heb ik er nog nooit zo'n problemen mee gehad. Wel met IR sensoren met lux meting....die pakken iedere lamp op via de reflectie van de vloer. Maar....die zijn dan weer perfect om continue licht sturing te doen: aanvullen van daglicht tot een bepaalde luxwaarde op werkoppervlak. In de schemering gaat je lamp dan steeds harder branden om je werkklimaat beter te houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door tss68nl op 06-05-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zoefff schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:20:
[...]

:D

Hoe heb je dat nu dan opgelost? Dat, bijvoorbeeld, het licht automatisch zacht aan gaat bij een stevige regenbui en weer uit als de zon doorbreekt? Met een sensor in een andere ruimte? Maar wat is dan het nu van de mooie Ekinex knop met ingebouwde sensoren?
Ik heb het nog niet weten oplossen, omdat je nu ook al met meetwaardes zit heb ik totaal geen idee hoe ik dat ergens kan average'en over het hele huis ofzo.
teaser schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:21:
Ik ga ook nog eens een vraag stellen. Gebruiken jullie over het algemeen iets als 'uit' of 'default' scenes die een ruimte in hun oorspronkelijke toestand 'herstellen' (lichten uit, screens omhoog etc)?
Voor de badkamer heb ik nu bv de screen gekoppeld met de douche scene zodat die naar beneden gaat als we de scene activeren. De drukknop aan de deur stuurt echter gewoon een OFF op GA 'alles uit (badkamer)', waardoor het licht wel uitgaat maar de screen blijft natuurlijk gesloten. Met wat logica is dat wel te fixen, maar via een scene is het makkelijk. Dus vroeg ik me af of zoiets gangbaar is?
Dat eerste is toch relatief eenvoudig te doen door altijd het screen omhoog te laten gaan als je uit de kamer bent, ergo "afwezig". Dan laat je een 1 of 0 meekomen zodat het screen omhoog gaat?
tss68nl schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Ik heb sommige Ekinexen zo opgesteld dat deze door het raam naar buiten kijken als het ware. Die meten dus perfect de lux waarde die via het raam naar binnen komt. Lamp aan/uit heeft bij mij geen enkel effect. (Lux buiten is al snel 200, 300 tot 2000. Lamp binnen wat op de sensor valt...hooguit 5 a 6 lux.)
Ik zal bij een KNX-avondje nog eens wat ref-waarden opschrijven, maar hier in de hal bv was het niet evident en ik dacht dat ik het ook met de schakelaar boven aan de trap die quasi tegenover dat raampje zit op de overloop daar ook met de navigatieverlichting aan de hand had.

Nou ja, navigatieverlichting... :/ . Voorlopig zijn het nog 60W halogeen peertjes..
Oh, en ik middel voor dag/nacht modus een paar verschillende lux metingen door het huis. Werkt prima :)
Dat doe je dan toch ergens met Edomi vermoed ik, dat "out averagen"?
De sensor kijkt tussen de spleet van de knoppen door. Dus het kan zijn dat je nét pech hebt gehad dat de lamp direct door de spleet op de sensor schijnt? Via reflectie heb ik er nog nooit zo'n problemen mee gehad. Wel met IR sensoren met lux meting....die pakken iedere lamp op via de reflectie van de vloer. Maar....die zijn dan weer perfect om continue licht sturing te doen: aanvullen van daglicht tot een bepaalde luxwaarde op werkoppervlak. In de schemering gaat je lamp dan steeds harder branden om je werkklimaat beter te houden :)
Dat is als de spotjes hangen eventueel iets ja, omdat ze dan toch dimbaar zijn. Met voorlopig maar 4 dim-contacten via een MDT AKD is dat hier voorlopig nog niet aan de orde ;) .

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 06-05-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Om het een wat minder theoretisch verhaal te maken heb ik besloten om gewoon maar eens wat te bestellen om een testopstelling te maken. Dan kan ik het ETS programmeren eens rustig bekijken, zien of ik en RPI koppeling met HomeKit voor elkaar krijg en of ik alles überhaupt een beetje begrepen heb ;)

Qua voeding lees ik dat er een stelregel is van 10mA per KNX device. Reken ik dan per aktor (b.v. een dimaktor voor 4 lampen) of moet ik hier dan al 40mA voor rekenen? Met het absoluut minimale dat geschakeld moet worden kom ik op 16 lichtpunten, 10 (geschakelde) stopcontacten en met 1 schakelaar óf sensor per ruimte ook 10 stuks. Dit is nog exclusief verwarming, ramen, gordijnen en een complete benedenverdieping. De 640mA lijkt me dus wel handig.

Mijn lijstje wordt dan:
  • MTD STC-0640.01 640mA voeding (of is de diagnose functie onnodig?)
  • MTD AKD-0401.10 4 voudige dimmer. Ik ben fan van de 'normale' E27 (led)peertjes, dus vooralsnog geen fancy LED dimmers nodig. Het valt me overigens wel een beetje tegen dat er alleen maar aktoren met max 4 aansluitingen zijn. Dat betekent dat ik er straks een stuk of 7 nodig heb om alles te kunnen dimmen. Of zie ik iets over het hoofd?
  • Mean Well 5v 2.4A voeding voor de Raspberry PI (kan bij Voltus alleen 12v+ voedingen vinden)
  • Raspberry PI 3B met geheugenkaart
Mist alleen nog een knop of sensor. Dat blijft de lastigste keuze, omdat dit in het zicht komt. De rest kan ik allemaal wel in de meterkast wegfrommelen :P

Op- of aanmerkingen n.a.v. dit lijstje zijn welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door Zoefff op 07-05-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Zoefff schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:25:
Qua voeding lees ik dat er een stelregel is van 10mA per KNX device. Reken ik dan per aktor (b.v. een dimaktor voor 4 lampen) of moet ik hier dan al 40mA voor rekenen?
10mA per busdeelnemer, dus of die aktor 4 of 10 uitgangen heeft maakt niet uit.
Met het absoluut minimale dat geschakeld moet worden kom ik op 16 lichtpunten, 10 (geschakelde) stopcontacten en met 1 schakelaar óf sensor per ruimte ook 10 stuks. Dit is nog exclusief verwarming, ramen, gordijnen en een complete benedenverdieping. De 640mA lijkt me dus wel handig.

Mijn lijstje wordt dan:

[ul]
MTD STC-0640.01 640mA voeding (of is de diagnose functie onnodig?)
Diagnosefunctie vind ik persoonlijk niet zo interessant maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
MTD AKD-0401.10 4 voudige dimmer. Ik ben fan van de 'normale' E27 (led)peertjes, dus vooralsnog geen fancy LED dimmers nodig. Het valt me overigens wel een beetje tegen dat er alleen maar aktoren met max 4 aansluitingen zijn. Dat betekent dat ik er straks een stuk of 7 nodig heb om alles te kunnen dimmen. Of zie ik iets over het hoofd?
Dimactoren hebben een grote warmteontwikkeling, daarom is het aantal uitgangen beperkt per module. Als je er meerdere in je kast plaatst is het ook aan te raden (en vaak zelfs in de manual aangegeven) om 1 TE plaats te houden tussen 2 modules.
Mean Well 5v 2.4A voeding voor de Raspberry PI (kan bij Voltus alleen 12v+ voedingen vinden)
[/ul]
Mist alleen nog een knop of sensor. Dat blijft de lastigste keuze, omdat dit in het zicht komt. De rest kan ik allemaal wel in de meterkast wegfrommelen :P
Ik heb voor mijn testopstellening destijds enkele verschillende drukknoppen gekocht om de mogelijkheden te onderzoeken. Een goedkope van Gira (met weinig mogelijkheden helaas), eentje van Busch-Jaeger en eentje van Jung in de serie die ik op het oog had om uiteindelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zoefff schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:25:
Om het een wat minder theoretisch verhaal te maken heb ik besloten om gewoon maar eens wat te bestellen om een testopstelling te maken. Dan kan ik het ETS programmeren eens rustig bekijken, zien of ik en RPI koppeling met HomeKit voor elkaar krijg en of ik alles überhaupt een beetje begrepen heb ;)
Have fun, ik weet dat ik best in mijn nopjes was toen ik mijn basic setup en Homekit erbovenop werken had.
Qua voeding lees ik dat er een stelregel is van 10mA per KNX device. Reken ik dan per aktor (b.v. een dimaktor voor 4 lampen) of moet ik hier dan al 40mA voor rekenen? Met het absoluut minimale dat geschakeld moet worden kom ik op 16 lichtpunten, 10 (geschakelde) stopcontacten en met 1 schakelaar óf sensor per ruimte ook 10 stuks. Dit is nog exclusief verwarming, ramen, gordijnen en een complete benedenverdieping. De 640mA lijkt me dus wel handig.
Ook voor 640mA hier gegaan, daar kom je wel ff mee toe in een doorsnee huis heb ik altijd onthouden. 320mA was zo kielekiele op het randje misschien.
Mijn lijstje wordt dan:
  • MTD STC-0640.01 640mA voeding (of is de diagnose functie onnodig?)
  • MTD AKD-0401.10 4 voudige dimmer. Ik ben fan van de 'normale' E27 (led)peertjes, dus vooralsnog geen fancy LED dimmers nodig. Het valt me overigens wel een beetje tegen dat er alleen maar aktoren met max 4 aansluitingen zijn. Dat betekent dat ik er straks een stuk of 7 nodig heb om alles te kunnen dimmen. Of zie ik iets over het hoofd?
  • Mean Well 5v 2.4A voeding voor de Raspberry PI (kan bij Voltus alleen 12v+ voedingen vinden)

Op- of aanmerkingen n.a.v. dit lijstje zijn welkom!
Heb je al eens gedacht om een binaire ingang te kopen en dan later eens te kijken welke knoppen je aan de wand wil? Die binaire actor kan je later recycleren voor je bel en nog wat contactjes op aan te laten sluiten. Op die actor sluit je dan gewoon de draadjes als je wilt schakelen of je hangt er een dom knopje op.

EDIT: ter verduidelijking: in je test-fase nu die knopjes op die actor hangen. In je muren wil je natuurlijk liefst native-KNX materiaal.

Protipje: laat magneetcontactjes in je voordeur en achterdeur inbouwen, kan je de state van je deur in de gaten houden en Homekit geeft dan ook nog eens een leuke notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Check, binaire ingang is inderdaad wel een goede manier om te testen. Heb ik niet eens een knopje nodig, maar kan ik gewoon de draadjes tegen elkaar houden :+

Magneetcontacten zijn tof inderdaad, maar de buitendeuren zijn al bestaand en worden niet vervangen. Dat is dus nog even de vraag hoe goed (netjes) het in bestaande deuren is weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Zoefff schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:47:
Check, binaire ingang is inderdaad wel een goede manier om te testen. Heb ik niet eens een knopje nodig, maar kan ik gewoon de draadjes tegen elkaar houden :+

Magneetcontacten zijn tof inderdaad, maar de buitendeuren zijn al bestaand en worden niet vervangen. Dat is dus nog even de vraag hoe goed (netjes) het in bestaande deuren is weg te werken.
Je kan vaak in de dorpel of het kozijn boren en daar een reed-contact in verwerken. De deur zelf hoeft alleen maar een ringvormig magneetje te hebben (soms opbouw, soms 5 a 6 mm verzonken). Maar denk ook eens aan je binnendeuren.Die reed contacten kunnen een perfecte aanvulling op je alarmsysteem worden, geen dief die er rekening mee houdt dat iedere deur onzichtbaar voorzien is van een magneetcontact.

Werken met binaire inputs is per knop wel aardig prijzig, en je hebt zeer veel signaalkabel nodig.Ook (led) statusterugmelding is lastig en maakt het nog veel duurder.

Eigenlijk is de stelregel: als je status wil kunnen zien op je knoppen, dan is binair/potentiaalvrije contacten per definitie duurder. Als je echt alleen signaal wil sturen, dan is het vergelijkbaar qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Die after-market contacten zal ik eens naar kijken!

Binaire input zou alleen voor m'n testopstelling zijn (lees: gewoon op de werkbank, om te experimenteren). Voor in de muur ga ik gewoon op zoek naar mooie knoppen met alles er in (zoals b.v. die Ekinex units).

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 08-05-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Idd, dat bedoelde ik dus. Voor die magneetcontactjes kan je dan later die binaire input gebruiken. Tel maar eens uit.

Magneetcontact
Magneetcontact
Bel vanvoor
Misschien een bel vanachter
Binnendeur magneetcontact.

Als je bedenkt dat langs een deur doorgaans een schakelaar staat kan je vaak wel HEEL makkelijk die deur voorzien van een magneetcontactje. Boren door de lijst tot in het potje, binaire interface er onder en huppa. Wordt wel relatief duur per deur dan maar het kan :) .

Ik heb in mijn alu-deur een magneetcontactje en in mijn houten voordeur ook maar daar is het gesneuveld. Magneetcontact stoek! Dikke brute pech, nu mag ik dat waarschijnlijk in opbouw gaan doen of het pleisterwerk uitschrapen om het dan halfbakken in te werken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ben ik in mijn boodschappenlijstje toch nog wat vergeten. Een MDT SCN IP000-02 IP interface om de RPI daadwerkelijk met de bus te kunnen laten babbelen.

En dan nog een hele stomme vraag misschien, maar voor simpele tests (en later misschien deursensors) gebruik ik gewoon een potentiaalvrije binaire ingang zoals deze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@tss68nl, weet jij of die Logicmachines van Embedded Systems ook gebruikt kunnen worden om KNX te programmeren? In dat geval kan ik beter zo'n ding aanschaffen in plaats van een MDT IP Interface, als ik later toch zo'n LogicMachine wil. Wel iets kostbaarder, maar er zit ook meteen DALI in, dus dat scheelt ook alweer.

Ik wil OpenHAB wel blijven gebruiken, maar meer voor visualisatie en bediening :).

edit:

Hmm, al gevonden: http://openrb.com/example...-bus-with-ets-through-lm/. Sommige modellen wel, andere niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis op 08-05-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:36:
@tss68nl, weet jij of die Logicmachines van Embedded Systems ook gebruikt kunnen worden om KNX te programmeren? In dat geval kan ik beter zo'n ding aanschaffen in plaats van een MDT IP Interface, als ik later toch zo'n LogicMachine wil. Wel iets kostbaarder, maar er zit ook meteen DALI in, dus dat scheelt ook alweer.

Ik wil OpenHAB wel blijven gebruiken, maar meer voor visualisatie en bediening :).

edit:

Hmm, al gevonden: http://openrb.com/example...-bus-with-ets-through-lm/. Sommige modellen wel, andere niet.
Yep dat kunnen ze :) Een van de redenen waarom ik al een tijdje serieus met die dingen bezig ben. Als je optelt wat het allemaal kan, is het ineens niet zo heel veel geld meer.

Als je hem alleen voor de logic zou gebruiken is het dramatisch duur :) Ik denk dat ze ook beter de naam kunnen veranderen naar VanAllesMachine. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiwara
  • Laatst online: 08-08 13:56
Wij zijn volop aan het verbouwen en de benedenverdieping wordt met KNX uitgevoerd.
De CC drivers voor de led verlichting zijn met DALI waardoor de LogicMachine misschien wel interessant wordt. Maar de prijzen dat ik zie zijn rond de 1000€ wat toch duur is. Is nog een pak meer dan als ik de knx componenten zou nemen (circa 700€).

Waar heb je de LogicMachine gekocht?
Iemand trouwens ervaring met de MDT smart 2 knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
fujiwara schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:09:
Wij zijn volop aan het verbouwen en de benedenverdieping wordt met KNX uitgevoerd.
De CC drivers voor de led verlichting zijn met DALI waardoor de LogicMachine misschien wel interessant wordt. Maar de prijzen dat ik zie zijn rond de 1000€ wat toch duur is. Is nog een pak meer dan als ik de knx componenten zou nemen (circa 700€).

Let heel goed op dat de betreffende drivers qua Dali compatible zijn met de logicmachine of welke andere Dali interface dan ook. Vaak weet je het pas als je het hebt getest. Dat is een beetje het nadeel van Dali. (Dat, én het maximum van 64 kanalen per interface, die er hard door gaan met RGBW verlichting)

En ja, een logicmachine nemen voor alleen de Dali interface is wellicht wat overdreven. Een simpele KNX/Dali interface heb je al voor rond de €350. Een LogicMachine is zijn geld pas waard als je hem als logic module, grafische interface voor je KNX, DMX en/of Dali, én als bijvoorbeeld IP programmeer interface gebruikt.

MDT knoppen heb ik voornamelijk op de beurs getest, maar ben er niet zo van ondersteboven. Ik vind MDT het heel goed doen qua modellen voor de meterkast, maar voor aan de muur? Ik zou het zelf niet overwegen, dus heb er ook nooit één besteld om echt hands-on te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiwara
tss68nl schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 01:06:
[...]

Let heel goed op dat de betreffende drivers qua Dali compatible zijn met de logicmachine of welke andere Dali interface dan ook. Vaak weet je het pas als je het hebt getest. Dat is een beetje het nadeel van Dali. (Dat, én het maximum van 64 kanalen per interface, die er hard door gaan met RGBW verlichting)

En ja, een logicmachine nemen voor alleen de Dali interface is wellicht wat overdreven. Een simpele KNX/Dali interface heb je al voor rond de €350. Een LogicMachine is zijn geld pas waard als je hem als logic module, grafische interface voor je KNX, DMX en/of Dali, én als bijvoorbeeld IP programmeer interface gebruikt.

MDT knoppen heb ik voornamelijk op de beurs getest, maar ben er niet zo van ondersteboven. Ik vind MDT het heel goed doen qua modellen voor de meterkast, maar voor aan de muur? Ik zou het zelf niet overwegen, dus heb er ook nooit één besteld om echt hands-on te testen.
We nemen voornamelijk de led drivers passende bij onze deltalight spots:
http://www.deltalight.be/...ulti-power-dim9-300-90-63
( zelfde als http://www.tcisaronno.com/led-drivers-search/?code=122413 )

Het eerste idee was om de mdt dali gateway te gebruiken en een raspberry pi met openhab(2) voor de logica. Boven hebben we ook rolluiken die met z-wave te bedienen zijn dus ik zit in elke geval met multi protocols. Daar zou die LogicMachine ook goed voor zijn heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
fujiwara schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:05:
[...]

We nemen voornamelijk de led drivers passende bij onze deltalight spots:
http://www.deltalight.be/...ulti-power-dim9-300-90-63
( zelfde als http://www.tcisaronno.com/led-drivers-search/?code=122413 )

Het eerste idee was om de mdt dali gateway te gebruiken en een raspberry pi met openhab(2) voor de logica. Boven hebben we ook rolluiken die met z-wave te bedienen zijn dus ik zit in elke geval met multi protocols. Daar zou die LogicMachine ook goed voor zijn heb ik de indruk.
Poeh ja, Jolly drivers. Dan leg je dus de drivers door je hele huis heen, en moet je ook de dali bus door het hele huis leggen. Op zich kan het.
Wat vraagt DeltaLight voor die drivers per stuk als ik vragen mag? (Ik ken ze van de groothandel, dus ben benieuwd wat er aan tussenhandel tussen zit :) )

Alternatief is je drivers in de meterkast centraal, en voldoende dikke draad naar de spots. Ik prefereer zelf altijd het laatste omdat je dan gebruik kan maken van betere drivers. Voordeel is ook dat je ze dan kan voorzien van een betere omgeving qua koeling tov een 70-90 graden spot in een boring of kleine behuizing.

Als je ook logica en webinterface wil gaan draaien is een LM inderdaad wel het overwegen waard. In een LM kan je een Z-Wave USB stick inpluggen voor integratie zo lees ik. Nooit getest hoor, maar kan blijkbaar wel? http://openrb.com/z-wave-integration-in-logicmachine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiwara
tss68nl schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Poeh ja, Jolly drivers. Dan leg je dus de drivers door je hele huis heen, en moet je ook de dali bus door het hele huis leggen. Op zich kan het.
Wat vraagt DeltaLight voor die drivers per stuk als ik vragen mag? (Ik ken ze van de groothandel, dus ben benieuwd wat er aan tussenhandel tussen zit :) )

Alternatief is je drivers in de meterkast centraal, en voldoende dikke draad naar de spots. Ik prefereer zelf altijd het laatste omdat je dan gebruik kan maken van betere drivers. Voordeel is ook dat je ze dan kan voorzien van een betere omgeving qua koeling tov een 70-90 graden spot in een boring of kleine behuizing.

Als je ook logica en webinterface wil gaan draaien is een LM inderdaad wel het overwegen waard. In een LM kan je een Z-Wave USB stick inpluggen voor integratie zo lees ik. Nooit getest hoor, maar kan blijkbaar wel? http://openrb.com/z-wave-integration-in-logicmachine/
De kabels worden per 2 spots naar de kast gelegd (gewoon 3G1.5²) omdat die afmeting van de driver te groot zijn voor het spotgat (straf eigenlijk maarja :p). In elk geval is dit het veiligste naar de toekomst toe. Er kunnen ook nog andere soorten lampen geplaatst worden (je weet nooit wat ze nog uitvinden).

De DIM9 drivers is normaal rond de 90€ maar als geste kan ik ze krijgen aan de prijs van DIM5 rond de 70€.

Waar heb je jouw LM gehaald? En welke prijs is realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Nou, wij hebben na ongeveer 9 maanden zoeken eindelijk een huis gevonden. De woning komt uit 1967 en het interieur van 1957 schat ik in dus dat wordt een grote renovatie. Gewoon een hoekhuis met geschakelde garage trouwens :).

Bij de renovatie (en uitbouw trouwens) ga ik ook werk maken van de huisbesturing. De bedoeling is om alles automatisch aan te sturen en ik ga dus ook met KNX aan de slag. Er komt ook integratie met een alarmsysteem. Voor de verlichting moet ik even kijken, denk dat ik iets met DALI ga doen, maar misschien wordt het wel DMX.

Even een paar van de plannetjes die ik heb:
- Koppeling met alarmsysteem: is er niemand thuis, dan schakelt de verlichting niet in;
- Vloerverwarming (beneden) gekoppeld via KNX Opentherm;
- Bewegingsdetectoren, waar mogelijk die van het alarmsysteem om te voorkomen dat je er 2 nodig hebt;
- In principe nergens schakelaars op de benedenverdieping;
- Leuke grapjes zoals dat de afzuig vanzelf inschakelt als je gaat koken (inductie, dus makkelijk te meten lijkt mij);
- Garagedeur;
- Rekening houden met luxaflexen, zonnescherm, gordijnen;

Met dank aan dit topic en andere diverse info denk ik dat ik een eind ga komen. Misschien schakel ik nog wat externe hulp in vooraf om me voordat ik ga verbouwen te wijzen op slimme trucs. Dit om te voorkomen dat ik achteraf nog iets moet aanpassen.

Ik kijk er in ieder geval erg naar uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
fujiwara schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:09:

Ik gebruik de mdt smart 2 drukknoppen en ik ben er ongelooflijk blij mee. Ik heb het menu ingesteld op 3 level. Hierdoor heb ik 3 menu's op het LCD scherm waartussen ik kan switchen. 1 voor temperatuur, 1 voor light scenes en 1 voor rolluiken en schermen. Elk menu bestaat uit 4 knoppen.

Het ding heeft ook een ingebouwde temperatuur sensor.

125€ is belachelijk goedkoop voor wat je terug krijgt.

Het menu is intuïtief en overzichtelijk.
Het enige nadeel dat ik ervaar is dat ik graag uit meer icoontjes zou kunnen kiezen. Maar bij elke knop/functie kan je text zetten waardoor het steeds erg duidelijk is waarvoor de knop dient.

In mijn systeem gebruik ik KNX, loxone en hue om:
- KNX: decentraal systeem dat altijd werkt
- Hue: relatief goedkoop en simpel systeem om lampen te dimmen en fancy kleuren scenes te maken. (Geen gedoe met dimmers etc)
- loxone:
* logica beheren
* tijdsschema's van de verwarming beheren
* Hue en knx koppelen voor scenes
* Visualisatie en web interface

Enkel de loxone voldoet niet aan mijn verwachtingen. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat loxone werkt met logische blokken die je aan elkaar verbindt met 'draadjes'. Omdat op 1 KNX adres slechts 1 draadje kan toekomen is het in de praktijk erg lastig om complexe programma's te maken.
Wat in een scriptingtaal 1 regel code is wordt in loxone een wirwar van blokjes. Vooral als meerdere programma's 1 lamp moeten beïnvloeden.
Ook KNX en Hue via de loxone syncen om scenes te maken is niet eenvoudig.

Om de loxone te vervangen ben ik openhab aan het testen. De Hue en KNX implementatie zou vrij vlot moeten gaan maar Openhab is niet de eenvoudigste software om te leren. Daarentegen zijn de mogelijkheden eindeloos en is habpanel een propere visualisatie.

Ik zou graag testen met de logicmachine maar de prijs houdt mij(n vriendin) nog tegen. Voor de rest vermoed ik dat dit toestel de meeste problemen waar ik nu tegen aanloop kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Mooi bericht.

Ik gebruik in mijn huidige huis ook OpenHAB en was van plan die ook in mijn nieuwe woning te gebruiken voor de visualisatie. Deze week kwam ik echter de Gira G1 tegen en ik ben behoorlijk onder de indruk!

Het is een apparaat dat wel wat kost (zeker als je er meerdere wilt) maar de opzet is goed en ik vind de interface prachtig. Eigenlijk wil ik toch zoveel mogelijk met KNX gaan uitvoeren en dan is het een prima apparaat :).

Iemand hier nog ervaringen met dit ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@baxxie Als ik de MDT site moet geloven:
http://www.mdt.de/Glastaster_Smart.html

Is het tegenwoordig ook mogelijk om eigen symbolen te laden?

Maar interessant om te horen! Je doet grotendeels wat ik ook van plan ben alleen heb ik Hue inmiddels afgeschreven. Heb het hier nu draaien (standaard Hue setup zonder Loxone) maar ik vind het echt te onbetrouwbaar. De combinatie van domotica met draadloos probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Het komt hier te vaak voor dat iig de dimmer knoppen het niet voor elkaar krijgen om de lampen aan/uit te schakelen. Verder niet perse logisch om LED op 230V aan te sluiten. Maar wel relatief goedkoop/makkelijk.

Wat ik van de KNX integratie in Loxone heb begrepen is dat je het decentrale deel van KNX eigenlijk helemaal los moet laten. Dus je Miniserver is de enige die iets met een signaal van een taster doet. Het is dus die Miniserver die vervolgens een lamp aan doet of een rolluik omhoog, alle logica en verbindingen dus via Loxone.

Het configureren/programmeren van de Loxone Miniserver is nog wel een flinke puzzel. Aan de ene kant heel makkelijk/gebruiksvriendelijk. Kwestie van de juiste inputs aan de juiste outputs knopen met wat logica ertussen. Maar de grote vraag voor mij is idd wat er gebeurt als het allemaal wat complexer wordt.

Heb je een concreet voorbeeld van een situatie die lastig te realiseren is met de Loxone logica? (kan natuurlijk ook in het Loxone topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:48:
Mooi bericht.

Ik gebruik in mijn huidige huis ook OpenHAB en was van plan die ook in mijn nieuwe woning te gebruiken voor de visualisatie. Deze week kwam ik echter de Gira G1 tegen en ik ben behoorlijk onder de indruk!

Het is een apparaat dat wel wat kost (zeker als je er meerdere wilt) maar de opzet is goed en ik vind de interface prachtig. Eigenlijk wil ik toch zoveel mogelijk met KNX gaan uitvoeren en dan is het een prima apparaat :).

Iemand hier nog ervaringen met dit ding?
Yep, ik heb een Gira G1. Kijk ook eens naar de Gira X1, dat is eigenlijk hetzelfde (met extra logische modules) maar dan als webinterface naar pc/telefoon.

Qua prijs moet je met de G1 een beetje weten waar je ze moet halen. In NL en BE zijn die prijzen standaard gigantisch hoog (te hoog naar mijn mening).

Gira G1 zelf is inderdaad mooi. Kijkhoek van het scherm is zeer goed, interface is erg duidelijk en intuitief. Wel kan je maar 160 groepadressen koppelen voor zowel visualisatie als logische module samen.... en ieder schakel én status adres telt apart. Die 160 zit je dus snel aan. Aangezien je meestal de G1 wil inzetten om als het nodig is alle functies uit je huis te kunnen bereiken, kan dat wat krap zijn is mijn ervaring.

Ook moet je er rekening mee houden dat de connectie over UDP loopt. Dit is, afhankelijk van je netwerk, niet zo betrouwbaar. In mijn geval raakt met KNX over IP in sommige periodes tot wel 2% van het verkeer kwijt over UDP. Dat is wellicht een netwerkissue, maar ik vind het toch jammer dat het apparaat niet over TCP gewoon een tunnel/routing connectie gebruikt.

Ben al met de fabriek in gesprek geweest, en ze zijn er naar aan het kijken of ze beide issues kunnen verhelpen met een software upgrade in de toekomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
baxxie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 00:40:
[...]

Ik gebruik de mdt smart 2 drukknoppen en ik ben er ongelooflijk blij mee. Ik heb het menu ingesteld op 3 level. Hierdoor heb ik 3 menu's op het LCD scherm waartussen ik kan switchen. 1 voor temperatuur, 1 voor light scenes en 1 voor rolluiken en schermen. Elk menu bestaat uit 4 knoppen.

Het ding heeft ook een ingebouwde temperatuur sensor.

125€ is belachelijk goedkoop voor wat je terug krijgt.

Het menu is intuïtief en overzichtelijk.
Het enige nadeel dat ik ervaar is dat ik graag uit meer icoontjes zou kunnen kiezen. Maar bij elke knop/functie kan je text zetten waardoor het steeds erg duidelijk is waarvoor de knop dient.

In mijn systeem gebruik ik KNX, loxone en hue om:
- KNX: decentraal systeem dat altijd werkt
- Hue: relatief goedkoop en simpel systeem om lampen te dimmen en fancy kleuren scenes te maken. (Geen gedoe met dimmers etc)
- loxone:
* logica beheren
* tijdsschema's van de verwarming beheren
* Hue en knx koppelen voor scenes
* Visualisatie en web interface

Enkel de loxone voldoet niet aan mijn verwachtingen. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat loxone werkt met logische blokken die je aan elkaar verbindt met 'draadjes'. Omdat op 1 KNX adres slechts 1 draadje kan toekomen is het in de praktijk erg lastig om complexe programma's te maken.
Wat in een scriptingtaal 1 regel code is wordt in loxone een wirwar van blokjes. Vooral als meerdere programma's 1 lamp moeten beïnvloeden.
Ook KNX en Hue via de loxone syncen om scenes te maken is niet eenvoudig.

Om de loxone te vervangen ben ik openhab aan het testen. De Hue en KNX implementatie zou vrij vlot moeten gaan maar Openhab is niet de eenvoudigste software om te leren. Daarentegen zijn de mogelijkheden eindeloos en is habpanel een propere visualisatie.

Ik zou graag testen met de logicmachine maar de prijs houdt mij(n vriendin) nog tegen. Voor de rest vermoed ik dat dit toestel de meeste problemen waar ik nu tegen aanloop kan oplossen.
Grappig, ik zit op dezelfde fase als jou. Ik ben nu met OpenHAB wat aan het testen. Lampen zitten er al, gedimd ook. Harmony is al toegevoegd, Sonos ook, paar schoonheidsfoutjes er nog uithalen. Hue zit er ook in, ook nog eens een rule aanmaken dat de Hue lampen de kleurtjes van TV-kijken activiteit aanzet als we voor zonsondergang TV zijn beginnen kijken (de harmony activeert alleen die kleurenlichten na zonsondergang, dat is een instelling daar op, maar hij evalueert dat alleen bij het starten van de activiteit)

Was nu overlaatst aan de slag gegaan met verbruiksgegevens in OpenHAB te zetten en daar doet het nog even raar, als je daar wat info van hebt of een voorbeeldje mag je eens posten... :)

Kijk wel uit naar de eerste cross-system integratie, bv. de Harmony linken met KNX of de Sonos uitschakelen als je de alles-uit op KNX bedient. Rules heb ik me dus nog niet aan gewaagd.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 17-05-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
tss68nl schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:51:
Yep, ik heb een Gira G1. Kijk ook eens naar de Gira X1, dat is eigenlijk hetzelfde (met extra logische modules) maar dan als webinterface naar pc/telefoon.

Qua prijs moet je met de G1 een beetje weten waar je ze moet halen. In NL en BE zijn die prijzen standaard gigantisch hoog (te hoog naar mijn mening).
Thanks. Blijf het een mooi apparaat vinden en misschien doe ik ooit wel een G1 én een X1. Maar ik wil wel bedieningseenheden in de woonkamer, omdat ik alle schakelaars weglaat.

Ik weet dat je de G1 kan gebruiken als intercom, maar alleen met de eigen Gira apparatuur. Nu zag ik op een Duitse video dat hij dan ook geluidjes kan afspelen. Weet jij of je ook bij bepaalde statussen een geluidssignaal kunt afspelen? Want dan kan ik mijn eigen bel koppelen en kan dat apparaat een geluidje laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dennis schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:56:
[...]
Maar ik wil wel bedieningseenheden in de woonkamer, omdat ik alle schakelaars weglaat.
Eehm, laat je alle schakelaars weg of alleen in de woonkamer?
Vraag me erg af hoe dat anders zou moeten werken. Lijkt me geweldig, een woning zonder schakelaars. Maar dan heb je nogal een uitdaging in feilloos bedenken wat de gebruikers van plan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
bartvb schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:31:
Eehm, laat je alle schakelaars weg of alleen in de woonkamer?
Vraag me erg af hoe dat anders zou moeten werken. Lijkt me geweldig, een woning zonder schakelaars. Maar dan heb je nogal een uitdaging in feilloos bedenken wat de gebruikers van plan zijn.
Alleen woonkamer, keuken en studeerkamer (alles begane grond). Aanwezigheid moet gedetecteerd worden met PIR-sensoren van het alarmsysteem en met deurcontacten.

Verder komen er dus wel bedieningspanelen (Gira G1) waar je eventueel een scène kunt detecteren. De rest gaat op basis van factoren (is het donker buiten of niet, is het alarm geactiveerd, welke deuren staan open, etc.).

Denk je dat het onhaalbaar is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Vroeg me vooral af hoe je dit ging doen. Of er dan op iedere slaapkamer, badkamer, etc, etc, een G1 kwam hangen. Kan natuurlijk maar niet heel gebruiksvriendelijk en dan wordt ik ook erg nieuwsgierig hoe je je geld verdient want dan ga ik mezelf omscholen :+

Denk dat het zeker haalbaar is maar als je nog moet bouwen zou ik voor de zekerheid een lege inbouwdoos op de plaatsen doen waar normaal een schakelaar zou zitten. Just in case :)

Klein ding dat ik hier merk (maar wat minder relevant is voor keuken/woonkamer) is dat b.v. de werkkamer hier is voorzien van bewegingsdetectie. Dat werkt best erg prima maar is irritant als je even 2 seconde die ruimte inloopt om wat van je bureau te pakken. De schakelaar gebruik ik hier vooral (of bijna alleen) om het licht uit te zetten na zo'n actie.

Ken de G1 niet maar de mogelijkheden van zo'n unit zijn bijzonder uitgebreid waardoor de kans groot is dat je ook meer stappen hebt voor simpele maar veelgebruikte handelingen. Scene wisselen, zonwering anders, 'volgende track/station'.

Misschien ben ik gewoon wat te lui met dit soort dingen. Ik zou het vervelend vinden om in een paar keer te moeten tikken om de keukenscene te wisselen van 'koken' naar 'eten' als ik weet dat dat ook met 1 klik op een schakelaar kan.

Een groot deel van die bezwaren is niet geldig als de G1 een beetje logisch/gebruiksvriendelijk/doelgericht kan worden ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
bartvb schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:46:
Klein ding dat ik hier merk (maar wat minder relevant is voor keuken/woonkamer) is dat b.v. de werkkamer hier is voorzien van bewegingsdetectie. Dat werkt best erg prima maar is irritant als je even 2 seconde die ruimte inloopt om wat van je bureau te pakken. De schakelaar gebruik ik hier vooral (of bijna alleen) om het licht uit te zetten na zo'n actie.
Tja, dat kun je als een nadeel beschouwen maar is uiteindelijk een keuze. Je kunt natuurlijk nog wel spelen met hoe lang het 'aan' moet blijven nadat de beweging stopt.
Ken de G1 niet maar de mogelijkheden van zo'n unit zijn bijzonder uitgebreid waardoor de kans groot is dat je ook meer stappen hebt voor simpele maar veelgebruikte handelingen. Scene wisselen, zonwering anders, 'volgende track/station'.

Misschien ben ik gewoon wat te lui met dit soort dingen. Ik zou het vervelend vinden om in een paar keer te moeten tikken om de keukenscene te wisselen van 'koken' naar 'eten' als ik weet dat dat ook met 1 klik op een schakelaar kan.
Je moet er vooral goed over nadenken. En op de juiste plekken bewegingsdetectoren. Op de G1 zal ik wat scenes aanmaken. Ik ga geen rekening houden met alsnog schakelaars, ik wil de muren vrij hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Over een inbouwdoos kan je gewoon heen stuccen. Zie je niets van :) Als je je later bedenkt (of iemand anders koopt je woning) dan is het een drama om een (bedrade) schakelaar/bediening bij te maken.

En het werkkamer scenario is wat uitzonderlijk. Geen heel typische ruimte of actie en idd ook op te lossen met iets meer intelligentie. Als er in de eerste 30 seconde 20 seconde geen beweging gedetecteerd wordt; licht weer uit.

Maar klinkt als een tof streven! Het is hier ook het plan om de schakelaars zoveel mogelijk overbodig te maken, maar ook ivm de WAF komen er wel tasters in iedere ruimte. Ook omdat goede aanwezigheidsdetectie nog best een uitdaging lijkt.

Even terug deze besteld:
https://www.aliexpress.co...r-Window/32577392858.html

Om boven de deur te hangen. Wil kijken of het daarmee mogelijk is om betrouwbaar het aantal mensen in een ruimte bij te houden. Dat is wat lastig bij b.v. een woonkamer met schuifpui oid, maar voor kleinere ruimtes (zoals een werkkamer) moet dat prima te doen zijn.

Op die manier voorkom je o.a. dat je met je armen zit te zwaaien als je stil achter een PC zit te werken of een film zit te kijken. Ook kan je dit gebruiken voor het ventilatiesysteem en een global 'off' switch als de laatste persoon de woning verlaat. Ook kan je hiermee het licht instant uit schakelen bij het verlaten van de ruimte (zoals in het werkkamer scenario). Maar ook dit werkt alleen als die detectie bijna 100% betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Wat mij ook mogelijk lijkt is stroomdetectie. Zo wil ik de afzuigkap aan laten gaan op het moment dat de inductieplaat aan gaat. Dat is technisch natuurlijk makkelijk te realiseren. Die tellers van jou lijkt me complexer, ben benieuwd of dat gaat lukken :).

Zal nog even nadenken over de inbouwdozen. Boven wil ik liever ook KNX knoppen hebben (maar verder niets) maar wil het liefst ook een Co2 meter. Helaas hebben de prachtige Ekinex knopjes (ook niet goedkoop overigens) alleen een temperatuursensor. Dus ben er nog niet uit hoe ik dat op ga lossen :). Een standaard Gira afdekplaat naast een Ekinex knop ziet er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dennis schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:49:
Wat mij ook mogelijk lijkt is stroomdetectie. Zo wil ik de afzuigkap aan laten gaan op het moment dat de inductieplaat aan gaat. Dat is technisch natuurlijk makkelijk te realiseren. Die tellers van jou lijkt me complexer, ben benieuwd of dat gaat lukken :).

Zal nog even nadenken over de inbouwdozen. Boven wil ik liever ook KNX knoppen hebben (maar verder niets) maar wil het liefst ook een Co2 meter. Helaas hebben de prachtige Ekinex knopjes (ook niet goedkoop overigens) alleen een temperatuursensor. Dus ben er nog niet uit hoe ik dat op ga lossen :). Een standaard Gira afdekplaat naast een Ekinex knop ziet er ook niet uit.
CO2 meters nemen flink wat ruimte in beslag, dat is niet makkelijk te realiseren in een knop :)

Prijs van Ekinex vind ik nog wel meevallen...qua prijs/kwaliteit verhouding weet ik geen ander merk te noemen wat ik liever aan de muur zou hebben hangen. Kijk eens naar Basalte, dan ben je met €550-€750 per schakelpunt zo over die €225 van Ekinex heen :) Overigens zijn die simpele KNX units van Jung etc die laatst voorbij kwamen ook qua prijs/kwaliteit erg mooi, maar die bedenk ik me dan in de garage etc.

Overigens heb je van Ekinex in de 71 serie afdekplaten waar een Ekinex knop in past, en een normale Jung/Gira 55mm module (stopcontact, of co2 sensor). Maar dan zit je dus wel aan het 71 design vast, waarbij de knoppen echt een stuk kleiner zijn dan de FF serie die de meeste mensen lijken te prefereren.

Wat betreft CO2 meten heb ik wel een tip voor je: https://www.esylux.com/nl...o_360i8_o_knx_EP10427220/. Bewegingssensor, temperatuur, licht, geluid én VOCs. Die meet dus naast CO2 ook andere organisch vervuilende stoffen en is dus een nog betere graadmeting voor luchtkwaliteit. Overigens is de meting van temperatuur met een laser oid: hij meet de temperatuur in ieder geval op de door jou ingestelde hoogte/afstand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Aanwezigheidsdetectie werkt idd het beste als je meerdere systemen combineert. Infrarood maar ook druk (b.v. bij een bed of bank), stroomgebruik, watergebruik, VOCs, CO2, deuren/ramen, geluid, mediagebruik, camera's. Allemaal systemen waar je uit kan destilleren dat er iemand in de woning is. In sommige gevallen (water, stroom) heb je zelfs een aardig idee wat de activiteit is.

Die IR detectors zijn op zichzelf vrij eenvoudig. Grootste nadeel is dat ze vrij zichtbaar zijn. En ik ben bang dat ik ze niet voldoende kan vertrouwen om zonder b.v. een 'normale' IR detector te kunnen. Maar dat moet ik eens gaan testen.

Idee is overigens hierop geïnspireerd:

http://www.mysmarthomeblog.com/page--16.html

Hij haalt een behoorlijk goede betrouwbaarheid en de detectors zijn ingebouwd in de deurkozijnen. Is wel flink wat meer werk/gedoe maar ook relatief onzichtbaar en behoorlijk betrouwbaar. De detectors van mij hebben waarschijnlijk wel 'last' van een huisdier.

@tss68nl die Esylux doet geen CO2, toch? Verder wel een erg leuk ding! RGB orientatieverlichting, microfoon, VOCs, temperatuur, relatieve luchtvochtigheid. Nice :j Wel ruim 300 euro, maar als hij ook een brandmelder mag vervangen (?) dan is het alweer een betere deal.

Er is ook een variant zonder VOCs die wel ingebouwd kan worden voor 180 euro.

Voor CO2 detectie die niet zichtbaar is zou je iets als dit kunnen overwegen:

https://www.distrelec.nl/...k-gmbh-kco2-lc/p/30000935

Relatief betaalbaar maar is in dit geval wel een (meestal vrij dure) analoge ingang nodig om dit in je KNX systeem te krijgen. Maar er zijn vast andere varianten die makkelijker integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
bartvb schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:11:
@tss68nl die Esylux doet geen CO2, toch? Verder wel een erg leuk ding! RGB orientatieverlichting, microfoon, VOCs, temperatuur, relatieve luchtvochtigheid. Nice :j Wel ruim 300 euro, maar als hij ook een brandmelder mag vervangen (?) dan is het alweer een betere deal.
Ik heb van easylux begrepen dat de CO2 ook meegerekend wordt in de VOC. Meten van VOC heeft sowieso voordelen, omdat je ondanks een inmiddels goede CO2 waarde, soms toch even beter een uur door kan ventileren vanwege 'vuile' lucht.

Klopt wel dat je niet exact de CO2 weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tss68nl schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:57:
Overigens zijn die simpele KNX units van Jung etc die laatst voorbij kwamen ook qua prijs/kwaliteit erg mooi, maar die bedenk ik me dan in de garage etc.
Mja na een klein jaar deze in gebruik te hebben ben ik er niet meer zo tevreden van.
Het gebeurt wel eens dat je 'niet goed' gedrukt hebt, bv enkel op een hoekje ofzo, waardoor het licht niet aangaat. En om een 'full surface' press te realiseren (welke ik gebruik om scenes te activeren) moet je echt wel goed mikken op het midden en goed door duwen. Niet zo heel handig in gebruik dus.

Voor een garage e.d. vind ik ze ook nog wel redelijk duur trouwens, daarvoor heb ik de goedkoopste genomen die ik kon vinden (Schneider).

Heeft er iemand trouwens weet van CO (dus koolmonoxide) meters die koppelbaar zijn? Ik vind alleen spuuglelijke standalone toestellen met continu brandende ledjes, absoluut niet geschikt om in een slaapkamer of leefruimte in te blenden.

[ Voor 13% gewijzigd door teaser op 20-05-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
teaser schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Mja na een klein jaar deze in gebruik te hebben ben ik er niet meer zo tevreden van.
Het gebeurt wel eens dat je 'niet goed' gedrukt hebt, bv enkel op een hoekje ofzo, waardoor het licht niet aangaat. En om een 'full surface' press te realiseren (welke ik gebruik om scenes te activeren) moet je echt wel goed mikken op het midden en goed door duwen. Niet zo heel handig in gebruik dus.

Voor een garage e.d. vind ik ze ook nog wel redelijk duur trouwens, daarvoor heb ik de goedkoopste genomen die ik kon vinden (Schneider).

Heeft er iemand trouwens weet van CO (dus koolmonoxide) meters die koppelbaar zijn? Ik vind alleen spuuglelijke standalone toestellen met continu brandende ledjes, absoluut niet geschikt om in een slaapkamer of leefruimte in te blenden.
Welke Jung heb je in gebruik dan? Ik bedoelde ook als gebruik simpele drukknop in bijruimtes (waar je dus geen speciale meervlaks schakeling/lang drukken etc gebruikt, maar gewoon aan/uit)

Want de standaard F40/F50 serie van Jung ben ik zelf niet zo kapot van eerlijk gezegd. Die zijn qua software niet heel uitgebreid, en het voelt ook allemaal wat dun/licht/plastic uitgevoerd. Even goed zijn het nette units hoor, maar schaal ze een beetje van gemiddelde kwaliteit in. Er zijn andere merken die qua kwaliteit het veel slechter doen....zoals Eelectron bijvoorbeeld.

Ik bedoel van Jung/Berker etc deze voor in garage:
Jung: https://www.voltus.de/hau...ankoppler-alpinweiss.html
Berker: https://www.voltus.de/hau...2000-taster-ba-2fach.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Die Berker heb ik ook in m'n hoofd voor de 'simpele' schakelaars die ik wil hebben naast bijvoorbeeld de bedden, etc. Zit er in deze variant ook een veer in die de knop terugduwt zodat je hem ook voor bijvoorbeeld instellen van dimmers kan gebruiken? Of is het echt alleen aan / uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@tss68nl inderdaad de F40 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teaser schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:46:
[...]
Beetje vloeken in de kerk maar ik heb hier Elgato EVE staan in de living nav een gezinsuitbreiding en dat ik wel eens wou weten hoe het hier gesteld was in mijn geïsoleerde woning met ventilatiesysteem. Ik had daar namelijk nogal wat schrik voor.

Ik ga waarschijnlijk met openhab die waarde op de bus zetten en er dan wat mee doen. Voorlopig doe ik het nog met gezond verstand: dampkap aan? Ventilatie standje hoger en naloop Douchen? Ventilatie aan en naloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:45:
[...]
Beetje vloeken in de kerk maar ik heb hier Elgato EVE staan in de living nav een gezinsuitbreiding en dat ik wel eens wou weten hoe het hier gesteld was in mijn geïsoleerde woning met ventilatiesysteem. Ik had daar namelijk nogal wat schrik voor.
Dat ding meet toch geen CO, voor zover ik zie? Ik bedoel niet CO2 he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:45:

Ik ga waarschijnlijk met openhab die waarde op de bus zetten en er dan wat mee doen. Voorlopig doe ik het nog met gezond verstand: dampkap aan? Ventilatie standje hoger en naloop Douchen? Ventilatie aan en naloop.
Vloeken in de kerk mag tegenwoordig gewoon. Ze bouwen ze niet voor niets om naar uitgaansgelegenheden etc :)

Tjah, ik heb er hier ook twee staan (Eve's: één binnen, één extensie buiten), maar ik heb echt mijn twijfels over die dingen:
  • Je moet in bluetooth range zijn om de gegevens (grafieken) te kunnen uitlezen. Of wifi moet werken...maar na de initial setup....kan ik niks meer sturen of controleren.
  • De connectie tussen het binnen en buitenstation is dramatisch...terwijl ze 2 meter uit elkaar staan, met alleen glas er tussen.
  • Goede homekit integratie zou er moeten zijn, maar, het ding vertelt mij in 75% van de gevallen dat de Eves niet bereikbaar zijn. Die buiten heeft een slechtere connectie dan binnen, dat wel, dus ik denk dat die binnen 50% van de tijd aanspreekbaar is. Vind ik toch wat weinig.
  • De enige manier om de historie in te lezen is om via de Elgato app de grafiek te openen. Maar....die leest van oud naar nieuw 8)7 8)7 Met als gevolg dat als je een week de grafieken niet hebt laten laden...dat ding letterlijk 10 minuten nodig heeft ein-de-lijk een keer de gegevens van een uur geleden te laten zien.
Heb ook een netatmo...en dat ding werkt perfect. Ook de extensie die in de garage staat gaat door een paar zware buitenmuren heen zonder issues. Historie grafieken zijn altijd instant. Enige nadeel: geen homekit integratie (en dus geen KNX integratie), want dat kan alleen de roze variant. Roze...hoe verzinnen ze het? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dennis schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:56:
Ik weet dat je de G1 kan gebruiken als intercom, maar alleen met de eigen Gira apparatuur. Nu zag ik op een Duitse video dat hij dan ook geluidjes kan afspelen. Weet jij of je ook bij bepaalde statussen een geluidssignaal kunt afspelen? Want dan kan ik mijn eigen bel koppelen en kan dat apparaat een geluidje laten klinken.
@tss68nl Weet jij bovenstaande? Kun je geluidjes laten afspelen bij bepaalde 'events'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 23:04:
[...]

Vloeken in de kerk mag tegenwoordig gewoon. Ze bouwen ze niet voor niets om naar uitgaansgelegenheden etc :)

Tjah, ik heb er hier ook twee staan (Eve's: één binnen, één extensie buiten), maar ik heb echt mijn twijfels over die dingen:
  • Je moet in bluetooth range zijn om de gegevens (grafieken) te kunnen uitlezen. Of wifi moet werken...maar na de initial setup....kan ik niks meer sturen of controleren.
  • De connectie tussen het binnen en buitenstation is dramatisch...terwijl ze 2 meter uit elkaar staan, met alleen glas er tussen.
  • Goede homekit integratie zou er moeten zijn, maar, het ding vertelt mij in 75% van de gevallen dat de Eves niet bereikbaar zijn. Die buiten heeft een slechtere connectie dan binnen, dat wel, dus ik denk dat die binnen 50% van de tijd aanspreekbaar is. Vind ik toch wat weinig.
  • De enige manier om de historie in te lezen is om via de Elgato app de grafiek te openen. Maar....die leest van oud naar nieuw 8)7 8)7 Met als gevolg dat als je een week de grafieken niet hebt laten laden...dat ding letterlijk 10 minuten nodig heeft ein-de-lijk een keer de gegevens van een uur geleden te laten zien.
Heb ook een netatmo...en dat ding werkt perfect. Ook de extensie die in de garage staat gaat door een paar zware buitenmuren heen zonder issues. Historie grafieken zijn altijd instant. Enige nadeel: geen homekit integratie (en dus geen KNX integratie), want dat kan alleen de roze variant. Roze...hoe verzinnen ze het? :+
Ik sta er echt van te kijken wat voor miserie jij allemaal hebt met jouw EVE, buiten dat het ophalen van historische data idd niet supersnel is werkt dat ding hier echt als een raket. HomeKit werkt feilloos, zowel remote als wanneer ik in de woonkamer zit waar de EVE staat. Ik ben er echt heel tevreden van voor het doel waarvoor ik 'm gekocht heb: Luchtkwaliteit op mijn iPhone snel en makkelijk overal kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op zondag 21 mei 2017 @ 00:39:
Ik sta er echt van te kijken wat voor miserie jij allemaal hebt met jouw EVE...
Ja ik zit er nu tegen over, maar hij geeft nog maar heel af en toe een waarde door :) Heb zelfs al een spandoek gemaakt om hem aan te moedigen, maar hij wil nog niet echt zo lijkt het *O* *O* *O*

[ Voor 31% gewijzigd door tss68nl op 21-05-2017 00:42 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 83 Laatste