Zoefff schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:52:
Dank voor je uitgebreide reactie!
Het klopt dat we inderdaad een vrij traditionele benadering hebben in het gebruik van schakelaars. Mijn uitgangspunt is eigenlijk dat ik alles ten minste conventioneel wil laten werken, en daar bovenop extra functionaliteit. Iemand die nog nooit in ons huis is geweest moet ook zonder nadenken al het licht kunnen bedienen. Dat ze vervolgens niet weten dat je met een long of double press ál het licht in 1 keer kunnen schakelen, is niet erg.
Een hele simpele benadering is, om linksboven altijd de hoofdverlichting van die ruimte te laten zijn. Je gasten hoeven ook niet meer dan dat te bedienen
Sterker nog, met goed gebruik van IR of HF bewegingssensoren hoeft een gast helemaal niets te doen in huis

Zo heb ik de schakelaar op het toilet geëlimineerd, ook de verkeersruimtes zoals entree, hal, gang, werken allemaal op aanwezigheidssensors. Nu heeft de entree wel een bedieningspaneel...maar die gebruik ik eigenlijk alleen voor de alles-uit en nog wat andere alarm-achtige functies.
Ook vanuit gemak heb ik toch het idee dat we eindigen met veel schakelpunten. Neem bijvoorbeeld een slaapkamer, waar ik graag een schakelaar bij de deur wil hebben (al dan niet met 8 knoppen voor alle lampen) maar ook 2 stuks links en rechts naast het bed. Niets vervelender dan 's avonds je bed uit moeten om het licht uit te doen

Ja dat klopt, zo is het doorgaans ingedeeld. Je kan veel minder muurvervuiling hebben door je hele huis heen, maar een slaapkamer heeft eigenlijk altijd bij de deur, en bij iedere slaapplek een bedieningsunit. In die ruimtes bespaar je niet.
Maar je kan in woonkamer/keuken juist zeer veel besparen door slimme plaatsing van bedieningsunits.
Wat ik aan deze moderne schakelaars jammer vind, is dat ze vaak zo futuristisch zijn. Ons huis (in centrum Haarlem) is zo'n 180 jaar oud, en ondanks de mix van klassiek en modern moet het niet té worden, ook met het oog op toekomstige verkoopbaarheid. Welke webshops zou jij aanraden om schakelmateriaal te zoeken?
Kijk maar eens goed naar alle stijlvoorbeelden op en.ekinex.com. Je kan zowel de FF als de 71 serie uitvoeren met dusdanige kleuren voor frame en knoppen, dat het toch opgaat in een klassiek/modern jasje. Veel ander materiaal zoals Berker IQ (heel futuristisch), of MDT/Zennio/etc (beetje cheap plastic uitstraling) vind ik toch lastiger combineren. Je gaat geen keramische draaischakelaars vinden voor KNX in ieder geval
Er staat veel materiaal op eibmarkt.com (Duits) van uiteenlopende merken. Dat is een handige site om ze allemaal eens door te kijken qua uitstraling en richtprijs. In Nederland kan je kijken bij KNXgroothandel.nl, maar de prijzen zijn vreselijk hoog daar. Het is overigens geen groothandel...ze verkopen enkel aan particulieren, maar gebruiken dat om het retourrecht van de wet koop op afstand te omzeilen.
Dat er ook sensoren zijn waar licht en temperatuurmeting in zit, had ik niet bij stil gestaan. Nice!
Uiteraard. Het doel is wel om er een beetje een smart-home van te maken natuurlijk hè

Ok, check. Dat is dan toch nog wel het overwegen waard, omdat het me minder foutgevoelig lijkt dan een centrale computer als spof. Denk je dat het ook lukt om decentraal logica zoals 'licht aan bij beweging tenzij overdag' toe te voegen, of is dat een stap te ver? En het programmeren van de units is hoe dan ook nodig, toch?
Dat is perfect mogelijk. Sterker nog, veel bewegingssensoren op IR hebben een ingebouwde lichtmeting. En je geeft gewoon op dat hij alleen het licht moet schakelen binnen een bepaalde lux waarde. Als het dan heel donker is overdag door bijvoorbeeld een storm, gaat het licht ook netjes aan
Een andere mogelijkheid is om direct op de lichtmeting te schakelen. Hier hangt bijvoorbeeld een Ekinex unit aan de muur die gewoon dienst doet als schakelaar. Maar de ingebouwde lichtsensor schakelt de buitenverlichting zodra hij ziet dat het schemerig wordt op 20%.
Vervolgens zit er een verborgen HF sensor, die bij beweging buiten de verlichting naar 100% zet bij beweging, maar alleen als de lamp uberhaupt aan staat (dus als de schakelaar binnen vind dat het te donker is)
Al die apparaten hebben ook de mogelijkheid om de lichtmeting van een ander apparaat te betrekken. Dus als jij één centrale lichtmeting wil gebruiken als signaal om alle buitenverlichting aan te laten gaan en weer uit...dan kan dat ook prima. Een HF sensor bijvoorbeeld heeft geen lichtmeting (omdat hij door muren heen werkt), maar je kan wel lichtafhankelijk schakelen door een lichtwaarde van een ander apparaat te koppelen.
En ja, dat moet wel allemaal geprogrammeerd worden. Maar het is zo simpel als:
* Dit apparaat stuurt als er te weinig licht is, op dit nummer (10/1/123) een signaal.
En op de sensor:
* Deze sensor mag alleen schakelen bij waargenomen beweging als waarde 10/1/123 = 1, en dan schakelt hij lamp 1/1/3 & 1/1/4.
Op de schakelunit in meterkast:
* Lamp 3 gaat aan als 1/1/3 = 1
* Lamp 4 gaat aan als 1/1/4 = 1
Voor bediening vanaf telefoon / tablet gaat het natuurlijk wel nodig zijn. Daar ga ik nog even over pijnzen.
Bediening via telefoon tablet kan op zeer veel manier. Makkelijkst als je Apple hebt is HomeKit gebruiken. Dan kan je ook siri gebruiken om je huis te bedienen. "Siri, ik wil koken".... en alle verlichting wordt ingesteld. "Siri, scene TV kijken...", en hop, je versterker, tv staat aan, lampen gedimd, achtergrondverlichting in de aangrenzende keuken.
Verder heb je:
- Gira G1/X1 (kant en klare oplossing)
- LogicMachine (ingebouwde webinterface)
- Edomi (wat meer zelf bouwen)
- Trivum (meer gericht op multiroom audio, airplay etc, maar met KNX integratie)
- OpenHAB, ook compleet zelfbouw
- ...etc
Ok. Het is ook vanwege de verdiepingen al een behoorlijke afstand, maar 700 meter is voldoende

Check. Dat ga ik voor het totaal dan maar doen. Voor een eerste test denk ik dat ik wel eerst wat webshops ga raadplegen.
Oriënteren is belangrijk.

In het begin lijkt het alsof er ontzettend veel op de markt is. Als je wat langer de voors en tegens tegen elkaar afweegt, dan zie je dat er eigenlijk per aandachtsgebied (meterkast, schakelmateriaal, verwaming) specifieke aanbieders met kop en schouders boven uit steken.