Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.156.019 views

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Pyromagic schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:46:
[...]

Dit is een deel van de e-mail van Eneco van 5-11-2021:

Uw nieuwe contract
U heeft bij ons een vrij opzegbaar contract, waarbij we de leveringstarieven tot 1 maart 2022 voor u hebben vastgezet. Zo weet u zeker dat u in deze winter niet nog eens meer moet betalen als energietarieven verder stijgen. Bovendien gaat u geen contractverplichting aan voor een langere tijd. Een overzicht van de tarieven en voorwaarden vindt u onderaan deze e-mail.

Vóór 1 maart 2022 informeren we u over de nieuwe tarieven. Op basis van voorgaande jaren verwachten we dat deze lager zullen zijn. We zijn hierbij afhankelijk van de dan geldende marktomstandigheden.
Misschien ook even de ervaringen lezen van mensen hier die inmiddels alweer weg zijn bij Eneco hehe. Dan wist je dat je met beetje geluk drie weken geleden al weg had kunnen zijn.

• Pyromagic
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10-2023
TexMex schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:46:
@Pyromagic En lees ook in dit topic flink wat pagina's terug. Er worden hier volop alternatieven besproken voor de ex-Welkom-klanten. Blijven bij Eneco is sowieso af te raden, dus lees je vooral even goed in. :)
Ik heb het hele topic doorgelezen, daar wordt o.a gesproken over ANWB dat hetzelfde model hanteert als Frank energie. Volgens mij is op dit moment een 1 jaar contract afsluiten sowieso geen goed idee. Dus mijn vraag is of het overstappen op een energie leverancier die het 'nieuwe' model hanteert sowieso een goed idee is voor mensen die van een energie leverancier die op de fles is gegaan en overgenomen is door een andere energie leverancier.

Als ik niets doe dan staan mijn gasprijzen tot en met 1 maart vast voor 1,80.

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
TexMex schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:32:
[...]
Je beseft hopelijk hoe bizar slecht deze tarieven van Engie zijn?
[-]
Op het moment van afsluiten was er toen nog wel wat beters beschikbaar. Als ik jou was zou ik direct weer zoeken naar iets anders, want dit is eigenlijk geen verbetering ten opzichte van woekerEneco.
Begin november was het zaak z.sm. weg te komen bij Eneco, temidden van volatiele tarieven. En waren de tarieven van Engie in ieder geval stukken beter dan Eneco, en ongeveer vergelijkbaar met de concurrentie. En Engie deed in de communicatie minder schimmig dan de meesten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzTecELmJ1xaEEKkjgHXXhb993c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/31gMwULpvgWqrmNOCMgCbHVE.jpg?f=user_large

Op basis daarvan, plus het feit dat niemand wist wat de tarieven gingen doen, was dat voor mij op dat moment even de beste keuze tot 1/1/22, inclusief de mogelijkheid om direct weer over te stappen als in december de nieuwe tarieven bekend zouden worden.

Ik heb toen ook gezegd dat we hier in december weer verder zouden praten op basis van de 2022-tarieven.
En dat als Engie slim was ze 1/1 met scherp concurrerende tarieven zouden komen en zo de nieuwe aanwas binnen zou houden.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Pyromagic schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:37:
de verwachting was dus dat ik naar mijn extra betaalde termijnbedragen kon fluiten als ook mijn welkomstbonus. De eindafrekening geeft aan dat ik alle het teveel betaalde termijnbedragen terug krijg, de welkomstbonus staat op 0, volgens verwachting :)
Lijkt mooi dat je eindafrekening een bedrag vermeldt dat je terug zou moeten krijgen. Maar je zou de eerste van alle klanten zijn die daadwerkelijk iets terugkrijgt.

Het is bedrijf is failliet; er zit amper iets in de boedel; vorderingen van schuldeisers die voorrang krijgen is meer dan de boedel momenteel; net als andere klanten sta je achter aan in de rij.

Kijken even eens in het Welkom Energie topic voor je opties om de schade te beperken: Afhandeling faillissement Welkom Energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:44
RonaldPK schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:26:
Zojuist via Whatsapp. Ik zit bij hen sinds 04-11.

[Afbeelding]
Ik heb bovenstaande ook doorgekregen

• Pyromagic
Dus de eindafrekening 'zwart op wit' is niet wat ik mag geloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:51:
[...]

Begin november was het zaak z.sm. weg te komen bij Eneco, temidden van volatiele tarieven. En waren de tarieven van Engie in ieder geval stukken beter dan Eneco, en ongeveer vergelijkbaar met de concurrentie. En Engie deed in de communicatie minder schimmig dan de meesten.

[Afbeelding]

Op basis daarvan, plus het feit dat niemand wist wat de tarieven gingen doen, was dat voor mij op dat moment even de beste keuze tot 1/1/22, inclusief de mogelijkheid om direct weer over te stappen als in december de nieuwe tarieven bekend zouden worden.

Ik heb toen ook gezegd dat we hier in december weer verder zouden praten op basis van de 2022-tarieven.
En dat als Engie slim was ze 1/1 met scherp concurrerende tarieven zouden komen en zo de nieuwe aanwas binnen zou houden.
Tsja, in de communicatie waren ze het minst schimmig. Maar gezien de tarieven waar ze je mee opgezadeld hebben, bleken ze achteraf het meest schimmig. :+

Maar goed, je kan in ieder geval met een maand opzegtermijn ook weer zo vertrekken. We zullen zien hoe de tarieven zich de komende periode ontwikkelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Pyromagic schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:55:
Dus de eindafrekening 'zwart op wit' is niet wat ik mag geloven?
Bedrag zal kloppen en je kunt daarvoor een vordering indienen bij de curator van Welkom Energie, maar kan dat je ook maar een klein deel daarvan ooit terugkrijgt is nihil.

Kijk in het topic waar ik naar refereer. Er zijn opties om de directe schade te beperken. Zoals het storneren van de laatste incasso (als dat minder dan 8 weken geleden is) of mogelijk zelfs oudere incasso's terughalen door de incasso machtiging aan te vechten. Je moet wel zelf in actie komen , net als bij het zoeken naar een nieuwe leverancier met betere tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door pdukers op 25-11-2021 20:01 ]

• Pyromagic
Als ik nu 8 weken terug reken kom ik uit op 30 september en 27 september heeft Welkom energie nog een bedrag afgeschreven volgens verwachting. Sinds dien heb ik ook geen afschrijving meer gehad voor energie/gas... Dus storneren (8 week maximaal geleden zoals je verteld hebt) gaat niet lukken daar ben ik 3 dagen te laat voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Pyromagic schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:50:
[...]

Ik heb het hele topic doorgelezen, daar wordt o.a gesproken over ANWB dat hetzelfde model hanteert als Frank energie. Volgens mij is op dit moment een 1 jaar contract afsluiten sowieso geen goed idee. Dus mijn vraag is of het overstappen op een energie leverancier die het 'nieuwe' model hanteert sowieso een goed idee is voor mensen die van een energie leverancier die op de fles is gegaan en overgenomen is door een andere energie leverancier.

Als ik niets doe dan staan mijn gasprijzen tot en met 1 maart vast voor 1,80.
Het is lastig te zeggen of kiezen voor een dagprijsaanbieder zoals ANWB of Frank de juiste keuze is. Als bij een strenge winter de gasprijzen nog veel verder gaan stijgen, merk je dat bij hen het eerst en het meest. Dan ben je wellicht beter af met een modelcontract (variabel contract) bij een van de aanbieders die het traditionele model hanteren. Is de winter juist mild dan kan blijken dat de traditionele aanbieders te hoog zitten met hun tarieven en ben je mogelijk beter af met ANWB of Frank. Dat blijft gewoon een gok.

Maar wat ik sowieso zou doen: zo snel mogelijk weggaan bij Eneco. Je kunt de tarieven van de modelcontracten opvragen bij bijvoorbeeld spelers als Delta, Engie, Powerpeers, Vattenfall of Oxxio. Modelcontracten zijn maandelijks opzegbaar, dus je kunt zo weer overstappen als er betere opties zijn.

Wil je iets meer zekerheid voor de lange termijn, dan kun je bijvoorbeeld een driejarig contract bij Delta overwegen: pdukers in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier". Dat klinkt lang, maar de opzegvergoedingen voor als je toch eerder vertrekt zijn relatief laag: GeeCeeNL in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier". Mochten de tarieven elders dus toch enorm gaan dalen, dan kun je na een opzegvergoeding alsnog van het contract bij Delta af. En door de relatief gunstige tarieven van Delta heb je die opzegvergoeding er waarschijnlijk zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
Pyromagic schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:37:
Ik zat bij Welkom Energie en ben overgenomen door Eneco doordat Welkom Energie op de fles is gegaan. Ik heb 2 week geleden mijn eindafrekening gekregen, de verwachting was sowieso geen welkomst bonus (ik sluit ieder jaar via gaslicht.com een 1 jaar vast contract af met welkomstbonus) maar ik betaalde elke maand 100 euro extra (3 jaar geleden gescheiden en heb de termijn bedragen altijd op het bedrag gehouden wat we destijds maandelijks betaalde, dus inmiddels kreeg ik altijd een mooi bedrag terug op mijn eindafrekening), de verwachting was dus dat ik naar mijn extra betaalde termijnbedragen kon fluiten als ook mijn welkomstbonus. De eindafrekening geeft aan dat ik alle het teveel betaalde termijnbedragen terug krijg, de welkomstbonus staat op 0, volgens verwachting :)

Ik heb nu een contract bij Eneco, 1,80 per m3 gas tot en met 1 maart, Dit staat vast. Maar met de huidige dalende gasprijs zit ik serieus na te denken om over te stappen naar Frank Energie. De reden is dat zij met dagprijzen werken en je daar ook per maand naar betaald. Met Eneco zit ik sowieso vast op 1,80 per m3 tot en 1 maart.

Het klinkt alsof ik sowieso moet overstappen tenzij de piek nog moet komen en de gasprijzen boven de 1,80 zouden komen want dan zou ik bij Eneco beter af zijn maar ja wat is de verwachting? Als deze beneden de 1,80 blijft dan kan ik volgens mij sowieso beter overstappen en op het moment dat de prijzen weer 'mooi' laag zijn een vast contract per 1 jaar met eventuele welkomstbonus aangaan bij een andere energie leverancier aangezien je bij Frank Energie elk moment kan weggaan zonder boete.

Klinkt goed toch? Of mis ik iets?
Het ligt af van je verbruik ik zou het niet doen ik ben zelf naar Frank gegaan en heb spijt!

Ze hanteren Dynamische voorschot dat betekent dat je niet het werkelijke verbruik betaald voor sws de eerste 3 maanden!

Ik moest ff 340 euro aftikken voor 19nov t/m 31 December onder het mom van ja, dat is omdat het bedrag dynamisch is, en ze gaan uit van een hoger aantal kuub dan dat je aangeeft, ik vind het zeer ontransparant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@TexMex ik ben 03/11 naar Engie overgestapt met de tarieven die ze sinds juni 2021 hanteerden, waarschijnlijk als 1 van de laatste... want daarna ging het tarief in 1x hard omhoog. Net als bij VF, alleen Engie houdt zich wel aan de regelgeving mbt overstappen... de tarief stijging is te verklaren, maar lastig uit te leggen. VF heeft z'n kans gegrepen en meteen alle klanten overgenomen omdat Eneco het naliet.

In de praktijk hebben WE, Eneco en de ACM de hele markt op z'n kop gezet. Eneco kwam met een quick-cash grab model. Terwijl de ACM deed alsof z'n neus bloedde, raakte 90.000 klanten in paniek van de tarieven waarmee Eneco kwam.
Die paar modelcontracten waar de andere leveranciers mee zaten waren binnen enkele dagen op... wat moet je daarna als maatschappij? Ze mogen van de ACM tussentijds de tarieven verhogen voor nieuwe klanten, die tarieven zijn weer een gemiddelde van de spotmarkt prijs... Vanaf 1 januari zullen de prijzen weer stabiliseren.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-05 08:53
Pyromagic schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:14:
Als ik nu 8 weken terug reken kom ik uit op 30 september en 27 september heeft Welkom energie nog een bedrag afgeschreven volgens verwachting. Sinds dien heb ik ook geen afschrijving meer gehad voor energie/gas... Dus storneren (8 week maximaal geleden zoals je verteld hebt) gaat niet lukken daar ben ik 3 dagen te laat voor.
Ik weet niet wat voor bank jij hebt, maar als je ING hebt kan je de link hieronder gebruiken en onlline tot 13 maanden terug al je incasso's terugvragen die door Welkom zijn afgeschreven, klik aan dat je geen machtiging hebt afgegeven en dien voor elke terug te vragen incasso een nieuwe aanvraag in.
https://www.ing.nl/partic...g-onterechte-incasso.html

[ Voor 6% gewijzigd door R0181 op 25-11-2021 21:01 ]

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 15:32

Impry

Rallymedia.nl

Hendriks1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:53:
[...]

Ik heb bovenstaande ook doorgekregen
Heeft het nog zin om nu klant te worden zodat je 1-1 het genoemde tarief krijgt en niet het ‘volle pond’ gaat betalen?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:44
Impry schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:48:
[...]

Heeft het nog zin om nu klant te worden zodat je 1-1 het genoemde tarief krijgt en niet het ‘volle pond’ gaat betalen?
Ik denk bijna zeker te weten van niet. Als je vandaag een nieuwe klant wordt, ga je direct die ca 1.53m3 voor gas betalen on het modelcontract....Er zijn dan betere opties. Bijvoorbeeld een 3 jaar contract bij Delta of evt de 3 jaar deal van Vattenfall en waarschijnlijk zijn er dan nog wel meer...

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:35:
ik ben 03/11 naar Engie overgestapt met de tarieven die ze sinds juni 2021 hanteerden, waarschijnlijk als 1 van de laatste... want daarna ging het tarief in 1x hard omhoog.
In die periode vlogen de variabele tarieven van alle aanbieders als een raket de lucht in, ik zag zelfs tarieven van over de 2 Euro voor een m3 gas langskomen en iets van €0,54 voor een kWh stroom. Engie en zelfs onze tarieven bij Eneco waren na de tariefsverhogingen op dat moment geeneens de duurste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:58:
[...]

In die periode vlogen de variabele tarieven van alle aanbieders als een raket de lucht in, ik zag zelfs tarieven van over de 2 Euro voor een m3 gas langskomen en iets van €0,54 voor een kWh stroom. Engie en zelfs onze tarieven bij Eneco waren na de tariefsverhogingen op dat moment geeneens de duurste.
Idd.

De ACM had hier beter moeten ingrijpen, in Engeland is nu Bulb omgevallen (1,7 miljoen klanten)... en die heeft de staat tijdelijk overgenomen omdat die te groot was om te verdelen over de overige maatschappijen.

https://www.theguardian.c...y-critics-collapse-coming

https://www.theguardian.c...nistration-through-winter

De 90.000 aansluitingen van WE zijn in verhouding hetzelfde als die 1,7 miljoen van Bulb Energy

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 25-11-2021 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@TexMex ik ben 03/11 naar Engie overgestapt met de tarieven die ze sinds juni 2021 hanteerden, waarschijnlijk als 1 van de laatste... want daarna ging het tarief in 1x hard omhoog. Net als bij VF, alleen Engie houdt zich wel aan de regelgeving mbt overstappen... de tarief stijging is te verklaren, maar lastig uit te leggen. VF heeft z'n kans gegrepen en meteen alle klanten overgenomen omdat Eneco het naliet.

In de praktijk hebben WE, Eneco en de ACM de hele markt op z'n kop gezet. Eneco kwam met een quick-cash grab model. Terwijl de ACM deed alsof z'n neus bloedde, raakte 90.000 klanten in paniek van de tarieven waarmee Eneco kwam.
Die paar modelcontracten waar de andere leveranciers mee zaten waren binnen enkele dagen op... wat moet je daarna als maatschappij? Ze mogen van de ACM tussentijds de tarieven verhogen voor nieuwe klanten, die tarieven zijn weer een gemiddelde van de spotmarkt prijs... Vanaf 1 januari zullen de prijzen weer stabiliseren.
De tariefstijging is inderdaad zeer goed te verklaren en te begrijpen. Al maakte Engie het wel héél erg bont vergeleken bij de andere modelcontracten die hier langskwamen.

En het kan natuurlijk niet zo zijn dat als een klant ergens voor tekent (of een telefonisch akkoord geeft), dat op het uiteindelijke contract de tarieven dan opeens veel hoger blijken te zijn. (Waarschijnlijk is dat wettelijk niet eens toegestaan.) Die nieuwe tarieven pas je dan alleen toe op alle níeuwe aanvragen, waarbij klanten weten waar ze voor tekenen. Eerdere aanvragers laat je in ieder geval een maand profiteren van de tarieven waar ze eerlijk voor getekend hebben. Dat doet Vattenfall dan juist wel weer heel netjes. Zo hebben ze allemaal hun eigen plussen en minnen, maar het blijft sowieso een schimmig wereldje.

En natuurlijk mooi dat je nog net op tijd was voor die gunstige tarieven! :) Nu maar weer afwachten wat ze in januari gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 25-11-2021 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:07:
[...]

De tariefstijging is inderdaad zeer goed te verklaren en te begrijpen. Al maakte Engie het wel héél erg bont vergeleken bij de andere modelcontracten die hier langskwamen.

En het kan natuurlijk niet zo zijn dat als een klant ergens voor tekent (of een telefonisch akkoord geeft), dat op het uiteindelijke contract de tarieven dan opeens veel hoger blijken te zijn. (Waarschijnlijk is dat wettelijk niet eens toegestaan.) Die nieuwe tarieven pas je dan alleen toe op alle níeuwe aanvragen, waarbij klanten weten waar ze voor tekenen. Eerdere aanvragers laat je in ieder geval een maand profiteren van de tarieven waar ze eerlijk voor getekend hebben. Dat doet Vattenfall dan juist wel weer heel netjes. Zo hebben ze allemaal hun eigen plussen en minnen, maar het blijft sowieso een schimmig wereldje.

En natuurlijk mooi dat je nog net op tijd was voor die gunstige tarieven! :) Nu maar weer afwachten wat ze in januari gaan doen.
Ja dat vind ik wel vreemd, want ik kreeg netjes een accordeerpagina van Engie in m'n mail met de tarieven. Eenmaal geaccodeerd kreeg ik daarna de overeenkomst met dezelfde tarieven. Na die stap zou je toch geen andere tarieven meer moeten krijgen? :?

Hoe duidelijker dan dit wil je het hebben?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/nkthh29.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
@TexMex iVanaf 1 januari zullen de prijzen weer stabiliseren.
Verwachting is nu dat de tarieven pas tegen zomer 2022 stabiliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:19:
[...]

Verwachting is nu dat de tarieven pas tegen zomer 2022 stabiliseren.
Ik doelde meer dat de markt weer enigszins stabiliseert... de tarieven zullen nog wel omhoog gaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:42:
[...]
Ja dat vind ik wel vreemd, want ik kreeg netjes een accordeerpagina van Engie in m'n mail met de tarieven. Eenmaal geaccodeerd kreeg ik daarna de overeenkomst met dezelfde tarieven. Na die stap zou je toch geen andere tarieven meer moeten krijgen? :?

Hoe duidelijker dan dit wil je het hebben?
[Afbeelding]
Wij waren nog net op tijd bij Engie voor die lage tarieven tot 1-1, ik kon het modelcontract op 3-11 nog via de Engie website afsluiten, vlak daarna was die mogelijkheid via de website weggehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door R0181 op 26-11-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

TexMex schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:07:
[...]
En het kan natuurlijk niet zo zijn dat als een klant ergens voor tekent (of een telefonisch akkoord geeft), dat op het uiteindelijke contract de tarieven dan opeens veel hoger blijken te zijn. (Waarschijnlijk is dat wettelijk niet eens toegestaan.)
Wel met een variabel tarief natuurlijk, dat is immers variabel. Met een vast contract zit je vast aan een offerte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:58:
[...]

Wel met een variabel tarief natuurlijk, dat is immers variabel. Met een vast contract zit je vast aan een offerte.
Maar ook die variabele modelcontracten kunnen níet zonder aankondiging zomaar opeens met hogere tarieven komen dan waar je voor getekend hebt. Dat die tarieven maandelijks aangepast kunnen worden, is uiteraard begrijpelijk. (Ook al is het gebruikelijk om slechts op 1 januari en 1 juli een aanpassing te doen.) Maar zo'n tariefwijziging moet dan wel expliciet en op tijd worden aangekondigd.

Nu hebben we bij verschillende aanbieders gezien dat klanten akkoord gingen met bepaalde tarieven, waarna achteraf in het contract opeens veel hogere tarieven bleken te staan. Dat kan bij geen enkel contract, vast dan wel variabel, de bedoeling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:40
PJW9779 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:35:
[...]

Eehhmm, nee.
De cashback die je aan het eind van je contractjaar in één keer ziet verrekend op je jaarnota heb je nu maandelijks, doordat je hem in houdt op je maandvoorschot en parkeert op je eigen bankrekening.
De jaarnota gaat daarna dus alleen nog maar over je verbruik, niet meer over incentives.
Mocht je moeten bijbetalen op je jaarnota dan heb je dus het gereserveerde bedrag op je bankrekening ter beschikking.

[...]

Dat eerste lijkt mij logisch. Maar je rekent dat via de eindnota gewoon af met je oude aanbieder. En bij je nieuwe aanbieder ga je verder met salderen.
Ik weet er het fijne niet van, want heb helaas geen zonnepanelen. Maar op https://www.gaslicht.com/...elen-en-overstappen/5018/ las ik een redelijk goede uitleg.
En ik vermoed dat andere Tweakers het véél beter kunnen uitleggen.
Het is echt even een werkje geweest, maar ik heb de meest aannemelijke opties van afgelopen dagen (Vatenfall modelcontract en Delta 3 jaar) vergeleken met Budget Energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHY-JHJGYoEigT6YW0a4p9QXvig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3YqslgGMMwQ4AfkMfKNIHo0h.png?f=fotoalbum_large
De prijzen van Delta heb ik even niet uitgezet, aangezien hun site al een mooi overzichtje gaf
En ik denk dat in mijn situatie (overproductie zonnepanelen + enorme cashback) Budget Energie een prima prijs biedt voor een 1-jaars contract. Dan ben ik niet aan de fluctuaties van het variabele contract van Vatenfall geleverd maar zet ik mezelf ook niet gelijk voor 3 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
-Edwin- schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:27:
[...]

Het is echt even een werkje geweest, maar ik heb de meest aannemelijke opties van afgelopen dagen (Vatenfall modelcontract en Delta 3 jaar) vergeleken met Budget Energie:

[Afbeelding]
De prijzen van Delta heb ik even niet uitgezet, aangezien hun site al een mooi overzichtje gaf
En ik denk dat in mijn situatie (overproductie zonnepanelen + enorme cashback) Budget Energie een prima prijs biedt voor een 1-jaars contract. Dan ben ik niet aan de fluctuaties van het variabele contract van Vatenfall geleverd maar zet ik mezelf ook niet gelijk voor 3 jaar vast.
Da's een mooi overzichtje. Maar klopt het wel?
Bij Stroom en bij Gas zie ik dat je de Energiebelasting en de Opslag niet hebt meegenomen.
Maar wat deed je nou met Delta?
Voor de rest lijkt het mij sluitend. €10-20 p/m voordeliger.
Of zijn daar nog risico's aan verbonden tussen leveranciers, zoals een slecht zonjaar of andere addertjes waarvan ze graag willen dat je er overheen kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
PJW9779 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:06:
[...]

Da's een mooi overzichtje. Maar klopt het wel?
Bij Stroom en bij Gas zie ik dat je de Energiebelasting en de Opslag niet hebt meegenomen.
Maar wat deed je nou met Delta?
Voor de rest lijkt het mij sluitend. €10-20 p/m voordeliger.
Of zijn daar nog risico's aan verbonden tussen leveranciers, zoals een slecht zonjaar of andere addertjes waarvan ze graag willen dat je er overheen kijkt?
Dank! De belastingen zitten al verwerkt in de gas en stroomprijzen. Tevens heb ik ze aangepast aan de prijzen van 2022. Delta gaf zelf al een volledig overzicht toen ik mijn verbruik en opwekking invulde, daarom vond ik het niet meer nodig om dat zelf nog toe te voegen aan mijn document (en ik was te lui geworden ;)).

Het is natuurlijk wel zo dat Budget Energie een hogere terugleververgoeding heeft, dus ja, bij een slecht zonjaar zal ik dat meer bij BE voelen dan bij Vatenfall. Maar goed zo is er voor alles wat te zeggen. Dit is mijn verwachte verbruik en opwekking, dus daar ben ik vanuit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
-Edwin- schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:44:
[...]

Dank! De belastingen zitten al verwerkt in de gas en stroomprijzen. Tevens heb ik ze aangepast aan de prijzen van 2022. Delta gaf zelf al een volledig overzicht toen ik mijn verbruik en opwekking invulde, daarom vond ik het niet meer nodig om dat zelf nog toe te voegen aan mijn document (en ik was te lui geworden ;)).
Daarom zette ik 's nachts toch maar even door om e.e.a. zoveel mogelijk uit te splitsen.
Vooral om niets te missen en het vergelijken zo eenvoudig mogelijk te maken.
Het is natuurlijk wel zo dat Budget Energie een hogere terugleververgoeding heeft, dus ja, bij een slecht zonjaar zal ik dat meer bij BE voelen dan bij Vatenfall. Maar goed zo is er voor alles wat te zeggen. Dit is mijn verwachte verbruik en opwekking, dus daar ben ik vanuit gegaan.
Als je eenmaal een goed overzicht hebt kun je naar de addertjes gaan zoeken. Het domme rekenwerk heb je dan gehad.
Maar je kunt dan ook heel eenvoudig een paar What If scenario's door rekenen - 'break even point! - en gaan afwegen wat de risico's zijn. Zonkrachtgegevens per maand van KNMI (https://www.knmi.nl/neder...rzichten/archief/maand/sq)? E-auto, of extra zonnepaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
PJW9779 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:59:
[...]

Daarom zette ik 's nachts toch maar even door om e.e.a. zoveel mogelijk uit te splitsen.
Vooral om niets te missen en het vergelijken zo eenvoudig mogelijk te maken.

[...]

Als je eenmaal een goed overzicht hebt kun je naar de addertjes gaan zoeken. Het domme rekenwerk heb je dan gehad.
Maar je kunt dan ook heel eenvoudig een paar What If scenario's door rekenen - 'break even point! - en gaan afwegen wat de risico's zijn. Zonkrachtgegevens per maand van KNMI (https://www.knmi.nl/neder...rzichten/archief/maand/sq)? E-auto, of extra zonnepaneel?
Het kan inderdaad altijd iets beter. Maar in de praktijk zal het verschil om tientjeswerk gaan, en aangezien ik toch echt een jaarcontract prefereer bij ongeveer gelijke kosten, ga ik daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 21:31
Kijk ook goed naar het solvabiliteit gebeuren van b udget energie
Straks zit je volgend jaar weer in hetzelfde schuitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
-Edwin- schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:37:
[...]

Het kan inderdaad altijd iets beter. Maar in de praktijk zal het verschil om tientjeswerk gaan, en aangezien ik toch echt een jaarcontract prefereer bij ongeveer gelijke kosten, ga ik daarvoor.
Waarom prefereer je in de huidige markt een jaarcontract boven de modelcontracten die op 1 januari en 1 juli de prijzen 6 maanden vast zetten? Verwacht je dat de prijzen in de zomer nog hoger zullen zijn dan nu?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
RichieB schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:09:
[...]

Waarom prefereer je in de huidige markt een jaarcontract boven de modelcontracten die op 1 januari en 1 juli de prijzen 6 maanden vast zetten? Verwacht je dat de prijzen in de zomer nog hoger zullen zijn dan nu?
Zekerheid voor een jaar i.p.v. een half jaar. Niemand weet wat de prijzen gaan doen. Dat blijft speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
awwexl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:33:
[...]

Zekerheid voor een jaar i.p.v. een half jaar. Niemand weet wat de prijzen gaan doen. Dat blijft speculeren.
Dit vooral. En ik wil niet perse in juli moeten overstappen vanwege de zonnepanelen en het wegstrepen van de opbrengst. Maar dat heb ik eerder al genoemd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

awwexl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:33:
[...]

Kan je niet beter zorgen dat je van juli - juli een jaarcontract hebt? Ik heb nu ook contract wat begin januari afloopt, maar dan zit je niet in het kritieke winterseizoen met de overstap.

Verwacht dat er in juli niet zo vaak een paniek op de energiemarkt zal zijn. Mogelijk makkelijker overstappen dan zonder grote prijsfluctuaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:15:
[...]

Kan je niet beter zorgen dat je van juli - juli een jaarcontract hebt? Ik heb nu ook contract wat begin januari afloopt, maar dan zit je niet in het kritieke winterseizoen met de overstap.

Verwacht dat er in juli niet zo vaak een paniek op de energiemarkt zal zijn. Mogelijk makkelijker overstappen dan zonder grote prijsfluctuaties?
Is dit in het verleden ook vaak zo gebleken dan? Geen over eigenlijk. Maar inderdaad, als er straks in juli allerlei goede aanbiedingen worden gestrooid, is dat natuurlijk te prefereren.

[ Voor 9% gewijzigd door -Edwin- op 27-11-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-Edwin- schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:04:
[...]

Is dit in het verleden ook vaak zo gebleken dan? Geen over eigenlijk. Maar inderdaad, als er straks in juli allerlei goede aanbiedingen worden gestrooid, is dat natuurlijk te prefereren.
Deze paniek is uniek voor zover ik weet. Maar afgelopen juni/juli zagen partijen het eigenlijk al aankomen als ik interview ex Welkom Energie directeur mag geloven. Maar pas bij naderen van de winter werd het pas doorberekend.

De kans op paniek in rustige zomermaanden zal minder zijn? Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJW9779
Nog een leuke voor het z.s.m. overstappen. Hadden we eerder moeten weten.
Kan mij niet voorstellen dat al die helpdesk-medewerkers zo goed geïnformeerd waren/zijn.
'Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie' - ACM
Par. 3.3.1 :
Indien de consument binnen vier weken overgestapt wil zijn, dient de aanbieder dit te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRoq
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
Is er al iemand bij de geschillencommissie geweest?

https://www.quotenet.nl/z...er-tranen-van-in-de-ogen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:22:
[...]

Deze paniek is uniek voor zover ik weet. Maar afgelopen juni/juli zagen partijen het eigenlijk al aankomen als ik interview ex Welkom Energie directeur mag geloven. Maar pas bij naderen van de winter werd het pas doorberekend.

De kans op paniek in rustige zomermaanden zal minder zijn? Maar zeg nooit nooit natuurlijk.
Niet perse vanwege jouw comment hoor, maar ik heb toch de verlenging bij Budget Energie geannuleerd en ben voor het goedkopere modelcontract van Vatenfall gegaan.
Ik zie dat het contract van Budget Energie vanaf april voor 1 jaar bijvoorbeeld veel lagere kWh en m3 prijzen heeft inclusief een cashback tov wat zij mij aanboden voor vanaf 30-12-2021. Dus ik kijk lekker wat er tot 1 juli 2022 gebeurt met de prijzen en hou ondertussen het contract van Vatenfall. Het goedkoopste qua kWh en m3 prijzen wat ik nu kon krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb net Essent gebeld voor een nieuw modelcontract gas per 1-1-2022. Ik kreeg als kaal leveringstarief €1,04 per m3 en inclusief alle heffingen €1,56 per m3.

Dat is toch flink meer dan de €1,11 die ze op 19 november noemden.

[ Voor 37% gewijzigd door RichieB op 29-11-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:29

mwa

RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:15:
Ik heb net Essent gebeld voor een nieuw modelcontract gas per 1-1-2022. Ik kreeg als kaal leveringstarief €1,04 per m3 en inclusief alle heffingen €1,56 per m3.

Die 1,11 zou toch gaan gelden voor als je op of na 1 januari het modelcontract gaat afnemen? Zo begreep ik het namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
mwa schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:31:
[...]

Die 1,11 zou toch gaan gelden voor als je op of na 1 januari het modelcontract gaat afnemen? Zo begreep ik het namelijk.
Dat was vorige week wellicht zo.. deze week zijn er kennelijk nieuwe prijzen die per 1-1-2022 gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:47:
[...]

Dat was vorige week wellicht zo.. deze week zijn er kennelijk nieuwe prijzen die per 1-1-2022 gelden.
Waarschijnlijk voor bestaande klanten en niet voor de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik zit nu met gas met een variabel tarief bij Delta. Die heb ik ook vandaag gesproken: ze maken de nieuwe variabele tarieven pas half december bekend. Daar heb ik een probleem mee omdat ik volgens hun eigen modelcontract een opzegtermijn heb van 30 kalenderdagen. Dus als ze pas 2 weken van tevoren de nieuwe tarieven communiceren heb ik niet genoeg tijd meer om op te zeggen. Volgens de dames aan te telefoon mag ik een modelcontract per direct opzeggen. Jammer dat dit niet in de voorwaarden staat. Ze gingen dat wel intern doorgeven want dat hoort er niet in te staan zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 18:53
-Edwin- schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:06:
[...]

Niet perse vanwege jouw comment hoor, maar ik heb toch de verlenging bij Budget Energie geannuleerd en ben voor het goedkopere modelcontract van Vatenfall gegaan.
Ik zie dat het contract van Budget Energie vanaf april voor 1 jaar bijvoorbeeld veel lagere kWh en m3 prijzen heeft inclusief een cashback tov wat zij mij aanboden voor vanaf 30-12-2021. Dus ik kijk lekker wat er tot 1 juli 2022 gebeurt met de prijzen en hou ondertussen het contract van Vatenfall. Het goedkoopste qua kWh en m3 prijzen wat ik nu kon krijgen.
Alleen zit je dan wel met je zonnepanelen. Daar lever je dan wel flink op in als je niet ergens een jaar bij blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Ik ben vanmiddag gebeld door Innova als ex-klant van hun (tot mei 2021) die vanuit Innova naar Welkom is overgegaan, met een aanbieding vanaf 1 maart 2022.
Met deze tarieven voor een 3 jarig contract:

Normaaltarief allin: € 0,32395 kWh

Daltarief allin: € 0,29163 kWh

Gastarief allin: €1,17498 m3

Leveringskosten: €71,39 per product p/j

Wel een stuk goedkoper dan via een vergelijkingssite of via de eigen Innova-site voor een 3-jarig contract.

https://app.salesdock.nl/...uct_id=22290&t=1638203896

[ Voor 15% gewijzigd door R0181 op 29-11-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorus1
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 14:39
R0181 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:23:
Ik ben vanmiddag gebeld door Innova als ex-klant van hun (tot mei 2021) die vanuit Innova naar Welkom is overgegaan, met een aanbieding vanaf 1 maart 2022.

Wel een stuk goedkoper dan via een vergelijkingssite of via de eigen Innova-site voor een 3-jarig contract.

Dat ziet er inderdaad heel goed uit!
Ik zie geen addertjes onder het gras.
Morgen eens horen of je daar per se ex-client voor moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
dorus1 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:57:
[...]

Staan die er wel goed voor anders heb je op korte termijn weer problemen.
Of kleine voorschotten en geen zonnepanelen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
[...]

Kijk nog even naar de eerdere reacties die hier over Innova gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
R0181 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:23:

Via vergelijking site heb ik wel hogere tarieven, maar wel welkomsbonus van 450 euro bij Innova.

Moeten ze alleen niet halverwege t jaar om vallen :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJW9779
Makrolon schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:24:
[...]

Via vergelijking site heb ik wel hogere tarieven, maar wel welkomsbonus van 450 euro bij Innova.

Moeten ze alleen niet halverwege t jaar om vallen :+
Zie eerdere reacties.
Bekijk de jaarbedragen zónder de welkomstbonus en maak een keuze.
Breng vervolgens 1/12 van de bonus in mindering op de maandtermijn, en reserveer die 1/12e op een bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
[...]
De medewerker aan de telefoon zei dat ze ex-klanten van Innova die vanuit Innova naar Welkom waren gegaan dit aanbod konden doen, volgens hem was dit het goedkoopste 3 jarige contact op de markt momenteel, kan op 1 maart '22 ingaan. Ik weet niet of dit alleen voor ex-klanten van Innova geldt, dit tarief is niet via een vergelijkingssite of via Innova's eigen website af te sluiten, ze betalen zelfs ook nog een eventuele overstapboete.
De solvabiliteit is helaas niet zo hoog van Innova, echter heb ik wel goede ervaringen met Innova, maar dat was in een andere energieperiode.
De medewerker die mij belde kwam zelf ook bij Welkom vandaan en had ook honderden Euro's tegoed, ik heb hem maar een paar tips uit het forum gegeven hoe hij nog wat van zijn geld kan terugzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
  • Laatst online: 22-09-2024
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:15:

Klanten die een modelcontract bij Essent hebben afgesloten in november en december, houden die contractprijs tot 1 juli 2022 en gaan dus niet mee met de tariefwijziging van 1 januari. Voor de prijzen van 1 januari, dus die €1,11 kun je je vanaf 1 januari aanmelden, eerder niet, anders geldt die €1,56 t/m 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
PJW9779 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:29:
[...]

Zie eerdere reacties.
Bekijk de jaarbedragen zónder de welkomstbonus en maak een keuze.
Breng vervolgens 1/12 van de bonus in mindering op de maandtermijn, en reserveer die 1/12e op een bankrekening.
Oh maar dat doe ik ook hoor. ;) Ze stelde een termijnbedrag van dik 500 voor. Dit heb ik telefonisch verlaagd naar 110. Precies 1/12e van het jaar bedrag wat gaslicht aangaf.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Dania1981 schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:29:
[...]

Klanten die een modelcontract bij Essent hebben afgesloten in november en december, houden die contractprijs tot 1 juli 2022 en gaan dus niet mee met de tariefwijziging van 1 januari. Voor de prijzen van 1 januari, dus die €1,11 kun je je vanaf 1 januari aanmelden, eerder niet, anders geldt die €1,56 t/m 1 juli.
Ik snap niet dat ze nu (of bv vanaf 25 december) 1,56 rekenen, omdat ze neem ik aan hoge prijzen blijven verwachten en vanaf 1 januari 1,11 rekenen omdat ze waarschijnlijk dus lage prijzen verwachten 🤔 Komen daar echt niet de belastingen nog overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noenie1980
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:40:
Ik zit nu met gas met een variabel tarief bij Delta. Die heb ik ook vandaag gesproken: ze maken de nieuwe variabele tarieven pas half december bekend. Daar heb ik een probleem mee omdat ik volgens hun eigen modelcontract een opzegtermijn heb van 30 kalenderdagen. Dus als ze pas 2 weken van tevoren de nieuwe tarieven communiceren heb ik niet genoeg tijd meer om op te zeggen. Volgens de dames aan te telefoon mag ik een modelcontract per direct opzeggen. Jammer dat dit niet in de voorwaarden staat. Ze gingen dat wel intern doorgeven want dat hoort er niet in te staan zeggen ze.
Ik zit in dezelfde situatie, waardoor je in december niet kunt schakelen en t per 01-01-2022 een grote gok wordt. Delta biedt nu ook nog een 3-jarig contract aan voor 1.21/m3.

Mag ik vragen wat jij gaat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
noenie1980 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:27:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, waardoor je in december niet kunt schakelen en t per 01-01-2022 een grote gok wordt. Delta biedt nu ook nog een 3-jarig contract aan voor 1.21/m3.

Mijn strategie vooralsnog: ergens begin december het 3-jarig contract afsluiten voor €1,21 per m3. Je hebt dan een bedenktijd van 14 dagen voor dat nieuwe contract. Hopelijk maken ze binnen die 14 dagen het nieuwe variabele tarief bekend en kan ik (indien gunstiger) het 3-jarig contract nog annuleren. Zo niet: Delta hanteert een boete van €100 (per product) als je na 6 maanden je 3-jarig contract vroegtijdig beëindigt. Als de prijzen in de zomer weer gaan dalen verdien ik dat gemakkelijk weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
RichieB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:44:
[...]

Mijn strategie vooralsnog: ergens begin december het 3-jarig contract afsluiten voor €1,21 per m3. Je hebt dan een bedenktijd van 14 dagen voor dat nieuwe contract. Hopelijk maken ze binnen die 14 dagen het nieuwe variabele tarief bekend en kan ik (indien gunstiger) het 3-jarig contract nog annuleren. Zo niet: Delta hanteert een boete van €100 (per product) als je na 6 maanden je 3-jarig contract vroegtijdig beëindigt. Als de prijzen in de zomer weer gaan dalen verdien ik dat gemakkelijk weer terug.
Is dat product dan elektriciteit €100,- en gas ook €100 dus totaal €200 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
vincent_1971 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:46:
[...]

Is dat product dan elektriciteit €100,- en gas ook €100 dus totaal €200 ?
Inderdaad. Ik zit alleen met gas bij Delta. Elektriciteit heb ik zakelijk ivm terugvragen BTW voor het laden van mijn zakelijke elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb in december nog een heel goedkoop contract bij Oxxio maar die lijken per 1 januari flink te verhogen.

Denk er nu over om vanaf 1 januari een day ahead contract af te sluiten via Energyzero.

Iemand die daar ook naar kijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Jammer dat de klantenservice dat er niet bij zegt als je belt voor een nieuw contract per 1-1-2022. Heeft iemand de belofte van €1,11 per m3 zwart op wit staan? Bijv. in een E-mail naar bestaande klanten van Essent?
thegreenhunter schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:38:
[...]

Ik snap niet dat ze nu (of bv vanaf 25 december) 1,56 rekenen, omdat ze neem ik aan hoge prijzen blijven verwachten en vanaf 1 januari 1,11 rekenen omdat ze waarschijnlijk dus lage prijzen verwachten 🤔 Komen daar echt niet de belastingen nog overheen?
Ik heb gisteren expliciet gevraagd naar de variabele tarieven per 1-1-2022. Ik kreeg een kale prijs van €1,04 en een totaalprijs van €1,56 door van Essent. Dat is in lijn met de nieuwe belastingen want momenteel zijn die 59.37 cent (inclusief BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 19:20
RichieB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:44:
[...]

Dit is ook wat ik ga doen. Ik zit nu bij Oxxio maar die hebben de prijzen per 1/1 nog niet bekend gemaakt. Ik vraag dus Delta 3 jaar aan voor het geval Oxxio duurder wordt (wat ik wel verwacht). Daarnaast heb ik het voordeel dat ik ergens juni volgend jaar ga verhuizen naar een huis zonder gas. De gasprijs maakt dan niet meer uit en hoef ik ook niet op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Sethro schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:52:
Heb in december nog een heel goedkoop contract bij Oxxio maar die lijken per 1 januari flink te verhogen.

Denk er nu over om vanaf 1 januari een day ahead contract af te sluiten via Energyzero.

Iemand die daar ook naar kijkt?
Ja, ik. Zie boven :) . Waarom denk je dat Oxxio de prijzen flink verhoogt? Is er ergens iets over te lezen? Of iets in lijn der verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kris schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:57:
[...]

Ja, ik. Zie boven :) . Waarom denk je dat Oxxio de prijzen flink verhoogt? Is er ergens iets over te lezen? Of iets in lijn der verwachting?
dat is op zich wel een terechte challenge, ik heb nu modelcontract en heb op de webiste van Oxxio de nieuwe tarieven voor modelcontract gezien. Heb alleen zelf nog niets van Oxxio gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Sethro schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:59:
[...]

dat is op zich wel een terechte challenge, ik heb nu modelcontract en heb op de webiste van Oxxio de nieuwe tarieven voor modelcontract gezien. Heb alleen zelf nog niets van Oxxio gehoord.
ah, die gastarieven op https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract had ik eerder nog niet gevonden. Zijn inderdaad flink verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 19:40
Roos79 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk voor bestaande klanten en niet voor de nieuwe?
"Bestaande" klanten is bij Essent iedereen die voor 1 juli 2021 variabel tarief had. Iedereen die daarna op variabel is gekomen, door afloop contract of anderszins, betaalt de hoge tarieven.

Ik was daarom (na +10 jaar klant) inmiddels overgestapt naar modelcontract Vattenfall, maar ik zie dat die inmiddels ook hun tarieven opgeschroefd hebben naar niveau Essent. Die overstap maar weer cancellen dus.

Edit: volgens Vattenfall is het instapmoment bepalend voor de tarieven die je betaalt, en gaat deze verhoging aan mij voorbij (ook per 1/1). Maar voor de nieuwe klanten sluiten ze inmiddels dus wel aan bij de andere maatschappijen. Jammer.

[ Voor 18% gewijzigd door Vistajevski op 30-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 14:16
Vandaag is de laatste dag van mijn jaarcontract bij United Consumers.
Ik heb voor gas vandaag de overstap naar Delta 3 jaar vast aangevraagd, het lijkt voorlopig nergens goedkoper af te sluiten en ik kan altijd nog de opzegvergoeding voor lief nemen in het voorjaar.

Ik twijfel alleen nog wat te doen m.b.t. stroom. Is vanaf morgen ook variabel United Consumers (normaal: 0,41553, dal: 0,36194).
Jaarverbruik circa 3500-4000. Zonnepanelen staan op de planning voor het voorjaar en zullen hopelijk ongeveer het jaarverbruik opbrengen.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHulst
  • Laatst online: 26-02-2024
noenie1980 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:27:
[...]

Dat 3-jarige contract Delta heb ik gisteren ook ontvangen. Ik had expliciet gevraagd naar de prijzen per 1-1-'22. In de offerte staat echter aanvangsdag 29-11-'21, gisteren dus...ook nog niet echt eenduidig, maar wel die prijs van € 1,21, dus wel interessant. Zit nu nog voor € 0,86, minimaal tot 1-1-'22. Heb maar weer even teruggemaild weer voor uitleg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
  • Laatst online: 27-03-2023
Racierox schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:19:
Vandaag is de laatste dag van mijn jaarcontract bij United Consumers.
Ik heb voor gas vandaag de overstap naar Delta 3 jaar vast aangevraagd, het lijkt voorlopig nergens goedkoper af te sluiten en ik kan altijd nog de opzegvergoeding voor lief nemen in het voorjaar.

Ik twijfel alleen nog wat te doen m.b.t. stroom. Is vanaf morgen ook variabel United Consumers (normaal: 0,41553, dal: 0,36194).
Jaarverbruik circa 3500-4000. Zonnepanelen staan op de planning voor het voorjaar en zullen hopelijk ongeveer het jaarverbruik opbrengen.

Iemand tips?
Zit ook tot 16-12 bij UC ... zelfde schuitje dus.
Laat het daarna variabel doorlopen, even afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarkHulst schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:33:
[...]

Dat 3-jarige contract Delta heb ik gisteren ook ontvangen. Ik had expliciet gevraagd naar de prijzen per 1-1-'22. In de offerte staat echter aanvangsdag 29-11-'21, gisteren dus...ook nog niet echt eenduidig, maar wel die prijs van € 1,21, dus wel interessant. Zit nu nog voor € 0,86, minimaal tot 1-1-'22. Heb maar weer even teruggemaild weer voor uitleg...
Als je nu een 3 jarig contract afsluit heb je niets te maken met prijzen per 1/1/22 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:38
Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:55:
[...]

Als je nu een 3 jarig contract afsluit heb je niets te maken met prijzen per 1/1/22 toch?
Mark's punt is denk ik dat hij nog tot 1-1 vast zit bij zijn huidige leverancier. Dus als zijn contract bij Delta pas na die datum in kan gaan, of hij dan de prijs krijgt die nu in de offerte staat (met ingangsdatum nu, wat dus niet kan) of dat het dan een contract wordt per 1-1-2022 met de prijzen per 1-1-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je tekent nu een 3 jarig contract, waarbij levering ingaat per 1 januari. Die prijzen gaan niet veranderen.

Wil je wachten tot 1 januari met afsluiten kunnen prijzen tussentijds wel wijzigen.

Bij mij staat het overigens zo in de overeenkomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWfxfDm2Mqcy3o4oibb9WvMhzVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XJUJNgCRB9gbfHbKKcKeienU.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 30-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHulst
  • Laatst online: 26-02-2024
Compuchip87 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:58:
[...]

Mark's punt is denk ik dat hij nog tot 1-1 vast zit bij zijn huidige leverancier. Dus als zijn contract bij Delta pas na die datum in kan gaan, of hij dan de prijs krijgt die nu in de offerte staat (met ingangsdatum nu, wat dus niet kan) of dat het dan een contract wordt per 1-1-2022 met de prijzen per 1-1-2022.
Bijna! Zit na WE, en dus vervolgens Eneco, vanaf 15-11 bij Delta met de gunstige tarieven variabel nog. Wil per 1-1 wellicht toch meer zekerheid dus vandaar het 3-jarige contract aangevraagd. Ik vind alleen de startdatum 29-11 een beetje vreemd, buiten mijn vraag voor prijzen per 1-1, maar daarnaast ook het feit van de 14 dagen wettelijke bedenktijd. Als ik nu akkoord zou gaan, ga ik er vanuit dat de genoemde prijzen voor drie jaar gelden, ongeacht wat er verder gebeurt vanaf 1-1. Echter, als ik nu moet afsluiten daarvoor snijd ik mezelf in de porto door nu al € 1,22 per m3 te gaan betalen de hele maand, terwijl ik nog een maand € 0,86 per m3 kan blijven betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarkHulst schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:03:
[...]

Bijna! Zit na WE, en dus vervolgens Eneco, vanaf 15-11 bij Delta met de gunstige tarieven variabel nog. Wil per 1-1 wellicht toch meer zekerheid dus vandaar het 3-jarige contract aangevraagd. Ik vind alleen de startdatum 29-11 een beetje vreemd, buiten mijn vraag voor prijzen per 1-1, maar daarnaast ook het feit van de 14 dagen wettelijke bedenktijd. Als ik nu akkoord zou gaan, ga ik er vanuit dat de genoemde prijzen voor drie jaar gelden, ongeacht wat er verder gebeurt vanaf 1-1. Echter, als ik nu moet afsluiten daarvoor snijd ik mezelf in de porto door nu al € 1,22 per m3 te gaan betalen de hele maand, terwijl ik nog een maand € 0,86 per m3 kan blijven betalen
Je kan nu afsluiten tegen huidige prijzen met ingangsdatum 1/1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Ook voor langjarige contract wordt de jaarlijkse verandering in overheidsheffingen doorberekent. Alleen het variabel tarief van de leverancier is vast.

Bijv. Delta Energie gas van 1,21 euro wordt dan volgend jaar iets 1,23 euro ivm hogere overheidsheffingen.

Het is nu wel inderdaad goed opletten bij het vergelijken van leveranciers. Sommigen rekenen nog met de 2021 overheidsheffingen voor contracten die je nu afsluit voor 2022 en anderen verwerken al de verwachte overheidsheffingen voor 2022. Vooral voor elektra is het oppassen aangezien de overheidsheffingen dalen in 2022 |:( Vergelijk dus voor de zekerheid altijd het kale leverancierstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-04 13:22
Bedankt voor jullie info. Ik lees veel terugkomende vragen rondom modelcontracten essent.
Voorbeeld
Oude regeling: 01-11-2021 modelcontract van Essent dan werd je tarief 1-1-2022 aangepast naar het dan geldende.
Huidige regeling: voor 1-1-2021 modelcontract afsluiten dan eerste wijziging pas 1-7-2022.

Ik heb voor mijzelf 3 scenario's uitgewerkt met als doel in juni over te stappen naar iets. Daarbij rekening gehouden met verbruik per maand. Voor eenvoud gem van piek en dal genomen.

*uitgangspositie: Was klant bij Welkom Energie, nu slachtoffer bij Eneco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXzlUFT5Fv1nsDanQ2Jtt_gH16g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMoeW5in1Z6lC26wYoGw5L4P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door D0minic op 30-11-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 28-05 11:50
[...]

Is dit door de Essent klantenservice verteld?
Aangezien ik vandaag mijn variabel contract heb opgezegd doe ik dan op 1 januari een verhuismelding bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Heb je dat zwart op wit ergens? Dus een E-mail of brief van Essent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Het massaal overstappen is niet onopgemerkt gebleven:

https://www.ad.nl/geld/bo...naar-vattenfall~aa56241f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 28-05 11:50
[...]

De klantenservice van Essent vertelde mij dat die € 1,11 zonder overheidsheffingen is, dan zou het op € 1,6504 per m3 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
  • Laatst online: 20:49
Zojuist 2 aanbiedingen bij Innovo ontvangen welke zouden gelden met ingang van 1 april 2022.

3 jaar vast inclusief 60 euro cashback:

Normaaltarief all-in € 0,29522 / kWh
Daltarief all-in € 0,25387 / kWh
Gastarief all-in € 1,01901 / m3
Bovenstaande tarieven zijn incl. belastingen, toeslagen en btw.

4 jaar vast inclusief 160 euro cashback:

Gastarief all-in € 1,00933 / m3

Mijn inziens zeer scherp maar hoor graag de meningen hier. Heb nog niet besloten, maar wil vandaag wel een knoop doorhakken. Ik zit nu op model contract bij Vattenfall na gedupeerd te zijn bij Welkom Energie.

[ Voor 31% gewijzigd door NoNickOne op 30-11-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeCeeNL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2024
NoNickOne schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:39:
Zojuist 2 aanbiedingen bij Innovo ontvangen welke zouden gelden met ingang van 1 april 2022.

Stroom normaal: € 0,29522
Stroom dal: € 0,25387
Gas m3 € 1,01901

Stroom normaal: € 0,29522
Stroom dal: € 0,25387
Gas m3 € 1,00933

Mijn inziens zeer scherp maar hoor graag de meningen hier. Heb nog niet besloten, maar wil vandaag wel een knoop doorhakken. Ik zit nu op model contract bij Vattenfall na gedupeerd te zijn bij Welkom Energie.
Zie onderstaand overzicht met solvabiliteit van energieleveranciers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6AnVD9flSgiF9DBB33qWUDUAO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSKQcLMvzcSDGoJdG2waoRJS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Waarom zou je nu al een contract willen afsluiten op 1 april 2022? Dan zijn de koude maanden al weer voorbij en de tarieven waarschijnlijk ook een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11

Gastarief all-in € 1,01901 / m3

Gastarief all-in € 1,00933 / m3

Wat zijn dan de vaste leveringkosten voor stroom en gas per maand? Ik gok dat ze die vrij hoog hebben om de cashback kassa vol te laden. kWh en M3 prijzen zijn wel scherp, maar zoals al gemeld zou Innova qua solvabiliteit niet de beste keus zijn.

Overigens vind ik dat energie leveranciers verplicht zouden moeten worden om de prijzen altijd op exact dezelfde wijze te presenteren. Het is eind van het jaar altijd een puzzelwerk om uit te zoeken of de overheidsheffingen van dit jaar, of komend jaar in de prijzen zijn verrekend. Kan ook nog verschillen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
RichieB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:46:
[...]

Waarom zou je nu al een contract willen afsluiten op 1 april 2022? Dan zijn de koude maanden al weer voorbij en de tarieven waarschijnlijk ook een stuk lager.
Het lijkt mij sterk dat de gasprijs in een periode van 4 maanden met 80% daalt. Mijn intentie was om per 1-1 het meest voordelige (evt. vaste jaarcontract) af te sluiten t/m 1 april. En deze indien de oude leverancier opzegvergoeding hanteert kan ik deze terughalen bij Innovo.

Het klonk mij interessant in de oren maar moet zeggen dat ik pas recent mijn eerste energiecontract (ooit) ben aangegaan en helaas bij Welkom Energie. Dus als ik kort door de bocht ben of verkeerde afwegingen maak zou dat goed kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
jurjen_g schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:51:
[...]

Wat zijn dan de vaste leveringkosten voor stroom en gas per maand? Ik gok dat ze die vrij hoog hebben om de cashback kassa vol te laden. kWh en M3 prijzen zijn wel scherp, maar zoals al gemeld zou Innova qua solvabiliteit niet de beste keus zijn.

Overigens vind ik dat energie leveranciers verplicht zouden moeten worden om de prijzen altijd op exact dezelfde wijze te presenteren. Het is eind van het jaar altijd een puzzelwerk om uit te zoeken of de overheidsheffingen van dit jaar, of komend jaar in de prijzen zijn verrekend. Kan ook nog verschillen verklaren.
Vaste leveringskosten € 0,19562 / dag Jaarkosten € 71,40 Maandkosten € 5,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
NoNickOne schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:52:
[...]
Het lijkt mij sterk dat de gasprijs in een periode van 4 maanden met 80% daalt.
[...]
Wie heeft het over 80% ? De beste deal in markt is nu Delta met €1,21 per m3 en Innovo zit per 1-4-2022 op €1,02. Dat is maar 16% lager. Dat lijkt me een heel realistische prijsdaling in 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
RichieB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:55:
[...]

Wie heeft het over 80% ? De beste deal in markt is nu Delta met €1,21 per m3 en Innovo zit per 1-4-2022 op €1,02. Dat is maar 16% lager. Dat lijkt me een heel realistische prijsdaling in 4 maanden.
Helder en correct, ik rekende verkeerd. Zit zeker wat in.. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11
NoNickOne schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:54:
[...]

Vaste leveringskosten € 0,19562 / dag Jaarkosten € 71,40 Maandkosten € 5,95
Ok dat valt me mee. Aanbieding zelf is dan best goed, slechts een beetje slechter dan de Consumentenbond Greenchoice deel uit oktober. Hoewel ik daarvan nog geen herbereking heb gezien met de aangepaste heffingen voor 2022.

Mijn advies: je moet je even voor jezelf nagaan hoe erg je het vindt als ze op een slecht moment failliet gaan (geldt voor alle aanbieders, maar vooruitzichten van Innova zijn toch wel iets minder goed dan anderen) en uiteraard zorgen dat je maandbedrag redelijk gelijk loopt met wat je daadwerkelijk moet betalen (winter iets hoger zetten, zomer iets lager), zodat je niet in de plus staat als ze toch omvallen :)

Iemand die toevallig al het Consumentenbond Greenchoice abonnement actief heeft en weet wat de tarieven per 1-1 daarvan zijn? De mijne start pas op 2-2-22. Destijds gaven ze deze tarieven: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H68NQ8nuFnadmIBiON78C7djQ8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jpAHyHEh6jUuhJ9y7knG3HGW.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 30-11-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
NoNickOne schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:59:
[...]

Helder en correct, ik rekende verkeerd. Zit zeker wat in.. dank!
Kijk ook naar de gasprijs die leveranciers voor levering vanaf 1 april moeten betalen. Die is aanzielijk lager dan voor de komende maanden. Die prijs is trouwens nog aanzienlijk hoger dan in de lente van 2021.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5303640

[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 30-11-2021 13:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 17:20
Ze lachen zichzelf natuurlijk de ballen uit de broek bij Eneco. 90000 klanten overgenomen voor 2 miljoen, een ruime 22€ per klant. Laat er 5000 klanten zijn weggegaan... Die hebben zelfs in die korte periode die 22€ meer betaald. Laat staan wat de andere 85000 klanten meer betalen die er niet scherp opzitten om over te stappen. Een grote win voor Eneco dus. En nog even evil thinking stel dat Eneco nog een grote voorraad gas voor weinig geld op inkoop had staan en voor de 90000 klanten wel het hoge tarief rekenen, dat is het helemaal een moneymaker. Degene die deze deal voor Eneco heeft gemaakt krijgt wel een flesje wijn extra bij zijn of haar kerstpakket ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Lennnn schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:20:
[...]

Alleen zit je dan wel met je zonnepanelen. Daar lever je dan wel flink op in als je niet ergens een jaar bij blijft.
Dat valt in mijn geval dus mee. Mijn jaarnota van Budget Energie zou pas half maart komen, omdat ik afgelopen maart ben verhuisd. De zonnepanelen leveren in januari t/m half maart maar weinig op, waardoor ik een hoop aantal kWh voor de dure tarieven van €0,38 normaal en €0,33 dal had moeten kopen t/m maart.

Bij Vattenfall kan ik nu maandelijks gaan volgen wanneer in 2022 opbrengst gelijk wordt aan verbruik. Ik verwacht dat dit rond april/mei zal zijn. Als dan ook nog eens de prijzen voor jaarcontracten lager zijn dan nu, is het een perfect moment om over te stappen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

pep_82 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:42:
[...]

Ze lachen zichzelf natuurlijk de ballen uit de broek bij Eneco. 90000 klanten overgenomen voor 2 miljoen, een ruime 22€ per klant. Laat er 5000 klanten zijn weggegaan... Die hebben zelfs in die korte periode die 22€ meer betaald. Laat staan wat de andere 85000 klanten meer betalen die er niet scherp opzitten om over te stappen. Een grote win voor Eneco dus. En nog even evil thinking stel dat Eneco nog een grote voorraad gas voor weinig geld op inkoop had staan en voor de 90000 klanten wel het hoge tarief rekenen, dat is het helemaal een moneymaker. Degene die deze deal voor Eneco heeft gemaakt krijgt wel een flesje wijn extra bij zijn of haar kerstpakket ;)
ACM heeft hier lekker zitten slapen. Als je klanten perse wilt overnemen moet je contracten handhaven, zo niet zou ACM een veiling moeten houden onder geïnteresseerde leveranciers voor het laagste tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 19:40
Loading2000 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:37:
[...]

De klantenservice van Essent vertelde mij dat die € 1,11 zonder overheidsheffingen is, dan zou het op € 1,6504 per m3 uitkomen.
Dat klopt niet, het persbericht van Essent over de nieuwe tarieven suggereert ook anders. Zie: https://www.essent.nl/con...1750-euro-per-maand-meer/

Rekensommetje van Essent: de energierekening gaat gemiddeld 656 euro per jaar omhoog. Daarvan wordt 446 euro gecompenseerd via de energiebelasting waardoor de energierekening nog maar met 210 euro omhoog gaat. Dat sommetje klopt alleen voor de all-in tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:58:
[...]

ACM heeft hier lekker zitten slapen. Als je klanten perse wilt overnemen moet je contracten handhaven, zo niet zou ACM een veiling moeten houden onder geïnteresseerde leveranciers voor het laagste tarief.
Nee, lees eerdere bijdragen.
Een overname van de lopende WE-contracten was niet haalbaar.
Een overname van de klantgegevensbestanden leverde nog geld op voor de boedel
En anders had een 'restverdeling' geresteerd, zónder geld voor de boedel.

De curator kon dus weinig anders doen dan akkoord gaan met de overname van de klantgegevensbestanden.
Dat wist Eneco natuurlijk ook.
En de ACM ook, die de consument moe(s)t beschermen.
En waar de AP nu met de Insolad-brief dus een streep door gehaald heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 18:53
-Edwin- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:54:
[...]

Dat valt in mijn geval dus mee. Mijn jaarnota van Budget Energie zou pas half maart komen, omdat ik afgelopen maart ben verhuisd. De zonnepanelen leveren in januari t/m half maart maar weinig op, waardoor ik een hoop aantal kWh voor de dure tarieven van €0,38 normaal en €0,33 dal had moeten kopen t/m maart.

Bij Vattenfall kan ik nu maandelijks gaan volgen wanneer in 2022 opbrengst gelijk wordt aan verbruik. Ik verwacht dat dit rond april/mei zal zijn. Als dan ook nog eens de prijzen voor jaarcontracten lager zijn dan nu, is het een perfect moment om over te stappen :)
Net even gekeken naar Budget Energie voor mezelf. Kan pas 15 april ingaan. :X

Dan kan ik inderdaad ook beter even afwachten met mijn modelcontract, totdat ik in ieder geval mijn stroom heb gecompenseerd. Ik zit wel op 1,69 voor gas (Oxxio), maar overstappen naar Vattenfall is waarschijnlijk niet de moeite waard omdat ik dan de stroom van november niet meer kan compenseren.

Iemand ergens nog een fatsoenlijke deal gezien voor een jaar die direct kan ingaan? Dat zou toch mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PJW9779 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:38:
[...]

Nee, lees eerdere bijdragen.
Een overname van de lopende WE-contracten was niet haalbaar.
Een overname van de klantgegevensbestanden leverde nog geld op voor de boedel
En anders had een 'restverdeling' geresteerd, zónder geld voor de boedel.

De curator kon dus weinig anders doen dan akkoord gaan met de overname van de klantgegevensbestanden.
Dat wist Eneco natuurlijk ook.
En de ACM ook, die de consument moe(s)t beschermen.
En waar de AP nu met de Insolad-brief dus een streep door gehaald heeft.
Vanuit de curator snap ik het. Vanuit de ACM niet, want Eneco betaalt een schijntje voor klantenbestand dat ze daarna verplicht tegen woekertarieven kan aansluiten.
Dit verdient geen schoonheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Lennnn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:38:
[...]

Dan kan ik inderdaad ook beter even afwachten met mijn modelcontract, totdat ik in ieder geval mijn stroom heb gecompenseerd. Ik zit wel op 1,69 voor gas (Oxxio), maar overstappen naar Vattenfall is waarschijnlijk niet de moeite waard omdat ik dan de stroom van november niet meer kan compenseren.

Iemand ergens nog een fatsoenlijke deal gezien voor een jaar die direct kan ingaan? Dat zou toch mijn voorkeur hebben.
Waarom zou je stroom niet kunnen compenseren? De terug levering gaat toch op hetzelfde moment in?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:03:
[...]

Vanuit de curator snap ik het. Vanuit de ACM niet, want Eneco betaalt een schijntje voor klantenbestand dat ze daarna verplicht tegen woekertarieven kan aansluiten.
Dit verdient geen schoonheidsprijs.
Zoals we al eerder constateerden. Het is de letter van de Leveringszekerheidswetgeving (extra Scrabble-punten), en men heeft niets geleerd sinds het faillissement van EnergieFlex. Maar men is nu in een hurry wakker aan het worden.
Dit krijgt nog wel een staartje. Zie ook PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 20:34
Lennnn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:38:
[...]

Mijn Budget Energie contract verliep op 1 nov..... nu zit ik in variabel.

Normaaltarief:
€ 0,47894
Daltarief:
€ 0,41360
Gastarief:
€ 1,82641

:'( :'( en uitgerekend ben ik ook al een week ziek dus de verwarming staat te pompen. Ben zo €20 per dag kwijt :/ Wat kan ik doen???

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1 ... 94 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4