Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 23
Acties:
  • 2.165.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Matched: Eneco
Ik twijfel nog steeds om het aanbod van GC/Unive voor 3 jaar te accepteren (heb wel de prijzen per 4 augustus, dus helaas weer hoger!) Maar zit nog met één openstaand punt.

Ik verbruik ongeveer 2.100Kwh en lever daarnaast ongeveer 3.000 kwh terug aan het net. Dat is bij het GC/Unive contract niet perse gunstig.

Toch moet ik vanaf september wat anders, omdat de tarieven bij de huidige partij (ENGIE) helemaal scheef lopen.

Heeft het zin om voor alleen stroom toch elders te kijken ivm de hogere TLV? Gas zou ik dan vastzetten bij GC/Unive (Ik zie Eneco meerdere malen voorbij komen) Alleen lever ik in de winterperiode natuurlijk bijna niks terug. Hooguit nog wat in september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 23:05
Ballantines schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
Ik twijfel nog steeds om het aanbod van GC/Unive voor 3 jaar te accepteren (heb wel de prijzen per 4 augustus, dus helaas weer hoger!) Maar zit nog met één openstaand punt.

Ik verbruik ongeveer 2.100Kwh en lever daarnaast ongeveer 3.000 kwh terug aan het net. Dat is bij het GC/Unive contract niet perse gunstig.

Toch moet ik vanaf september wat anders, omdat de tarieven bij de huidige partij (ENGIE) helemaal scheef lopen.

Heeft het zin om voor alleen stroom toch elders te kijken ivm de hogere TLV? Gas zou ik dan vastzetten bij GC/Unive (Ik zie Eneco meerdere malen voorbij komen) Alleen lever ik in de winterperiode natuurlijk bijna niks terug. Hooguit nog wat in september.
Waarom zou je gas en elektra bij elkaar houden? Omdat dat vroeger altijd zo ging? Ik ben er van overtuigd dat steeds vaker mensen dit los zullen trekken.
Ik zit in vergelijkbare situatie en ga mijn stroom naar eneco leveren voor 61 cent. Gas via GC/unive.

Wat betreft dat douchen...korter douchen, een waterbesparende kop, hem niet vol open zetten en minder heet douchen doet je warmwaterverbruik met douchen wel aardig reduceren. Maar dit lijkt me als je net begint met zuiniger omgaan met energie niet je nummer 1 prioriteit.

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 05-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-10 19:24

Zit precies met hetzelfde. Met gas ga ik naar GC ( vermoed dat ze nog steeds nog wel goed zitten onlangs de verhoging gisteren, met mijn elektra ga ik na febr. naar Eneco ivm een hoge TLV.

Alleen ben ik zoekende naar de goedkoopste variabel elektra contract tussen okt en febr.
Ik hoor het graag als je tips hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Zit precies met hetzelfde. Met gas ga ik naar GC ( vermoed dat ze nog steeds nog wel goed zitten onlangs de verhoging gisteren, met mijn elektra ga ik na febr. naar Eneco ivm een hoge TLV.

Alleen ben ik zoekende naar de goedkoopste variabel elektra contract tussen okt en febr.
Ik hoor het graag als je tips hebt ;).
Frank energie als je slim je verbruik wilt en kan plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castar
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-01-2023
Ik zit momenteel bij Vrij Op Naam op variabel contract en heb jaarlijks 1.350 m3 gasverbruik en -1.350 kWh stroomverbruik (levering 1.890 kWh - teruglevering 3.240 kWh).

Ik heb vandaag gebeld met GC/Univé voor het bekende aanbod. Er is al heel veel geschreven over de GC/Univé deal, dat ga ik niet herhalen. Een paar toevoegingen aan alle voorgaande informatie:

- mevrouw GC/Univé vertelde mij dat ik om 13:00 pas de vijfde beller was, dus het droogt aardig op na de tariefverhoging.

- Ik wil niet alleen naar GC/Univé om de gasprijs zeker te stellen, maar ook omdat ik de aanpak van Vrij Op Naam kloten vind (salderen per kwartaal op tarief, dus met forse teruglevering alsnog betalen in de winter). Mevrouw GC/Univé gaf aan dat zij al jaren jaarlijks volledig salderen over beide telwerken en daarna teruglevering vergoeden tegen 11,5 cent. Dit staat ook expliciet in de contractstukken, maar op dezelfde pagina staat ook "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover." Helaas is hun huidige werkwijze dus niet "100% vast". Iets om rekening mee te houden bij de overweging om ook je stroom hier te parkeren als je netto teruglevert.

- De maximale opzegvergoeding volgens ACM (€ 50/75/100/125 per product) is ook expliciet in de contractvoorwaarden opgenomen en daarmee niet alleen maximum maar ook de daadwerkelijke opzegboete. Aangezien ik de kans groot acht dat ik het contract ga opzeggen binnen de looptijd vind ik dat belangrijk.
Ik heb overwogen om met 1.350 kWh/jaar aan teruglevering te gaan shoppen, maar heb toch besloten om dat niet te doen. Dit vooral omdat ik verwacht dat de gasprijzen voor 2022-Q4 en 2023-Q1 nog veel hoger gaan zijn (niet lager dan 3 euro per m3 te vinden) en ik daardoor niet goedkoop onder de pannen kom voor de winterperiode (en dus de periode dat ik verbruik). Ik pak dan liever de betrekkelijke zekerheid dat Greenchoice/Univé mijn hele verbruik én teruglevering op dezelfde tarieven saldeert over het hele jaar. Daardoor loop ik de komende maanden wat euro's mis versus de optie Eneco, maar daarvoor krijg ik zekerheid terug en daar was het mij om te doen.

Benieuwd of iemand daar een andere mening over heeft... ik kan het nog omzetten de komende 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:14
Castar schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:49:
Ik zit momenteel bij Vrij Op Naam op variabel contract en heb jaarlijks 1.350 m3 gasverbruik en -1.350 kWh stroomverbruik (levering 1.890 kWh - teruglevering 3.240 kWh).

Ik heb vandaag gebeld met GC/Univé voor het bekende aanbod. Er is al heel veel geschreven over de GC/Univé deal, dat ga ik niet herhalen. Een paar toevoegingen aan alle voorgaande informatie:

- mevrouw GC/Univé vertelde mij dat ik om 13:00 pas de vijfde beller was, dus het droogt aardig op na de tariefverhoging.

- Ik wil niet alleen naar GC/Univé om de gasprijs zeker te stellen, maar ook omdat ik de aanpak van Vrij Op Naam kloten vind (salderen per kwartaal op tarief, dus met forse teruglevering alsnog betalen in de winter). Mevrouw GC/Univé gaf aan dat zij al jaren jaarlijks volledig salderen over beide telwerken en daarna teruglevering vergoeden tegen 11,5 cent. Dit staat ook expliciet in de contractstukken, maar op dezelfde pagina staat ook "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover." Helaas is hun huidige werkwijze dus niet "100% vast". Iets om rekening mee te houden bij de overweging om ook je stroom hier te parkeren als je netto teruglevert.

- De maximale opzegvergoeding volgens ACM (€ 50/75/100/125 per product) is ook expliciet in de contractvoorwaarden opgenomen en daarmee niet alleen maximum maar ook de daadwerkelijke opzegboete. Aangezien ik de kans groot acht dat ik het contract ga opzeggen binnen de looptijd vind ik dat belangrijk.

[...]

Ik heb overwogen om met 1.350 kWh/jaar aan teruglevering te gaan shoppen, maar heb toch besloten om dat niet te doen. Dit vooral omdat ik verwacht dat de gasprijzen voor 2022-Q4 en 2023-Q1 nog veel hoger gaan zijn (niet lager dan 3 euro per m3 te vinden) en ik daardoor niet goedkoop onder de pannen kom voor de winterperiode (en dus de periode dat ik verbruik). Ik pak dan liever de betrekkelijke zekerheid dat Greenchoice/Univé mijn hele verbruik én teruglevering op dezelfde tarieven saldeert over het hele jaar. Daardoor loop ik de komende maanden wat euro's mis versus de optie Eneco, maar daarvoor krijg ik zekerheid terug en daar was het mij om te doen.

Benieuwd of iemand daar een andere mening over heeft... ik kan het nog omzetten de komende 14 dagen.
Je hebt het over zekerheid voor de gasprijs maar mislopen van terugleververgoeding... waarom wil je die bij één leverancier hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-10 15:46
marteltor schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Waarom zou je gas en elektra bij elkaar houden? Omdat dat vroeger altijd zo ging? Ik ben er van overtuigd dat steeds vaker mensen dit los zullen trekken.
Ik zit in vergelijkbare situatie en ga mijn stroom naar eneco leveren voor 61 cent. Gas via GC/unive.

Wat betreft dat douchen...korter douchen, een waterbesparende kop, hem niet vol open zetten en minder heet douchen doet je warmwaterverbruik met douchen wel aardig reduceren. Maar dit lijkt me als je net begint met zuiniger omgaan met energie niet je nummer 1 prioriteit.
10 punten voor de toko keuze, zo heb ik t ook. Wat betreft douchen...90%? Van het gas verbruik zit in het cv deel he, niet het sww. :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10 09:44
Goedemorgen,

Ik begin nu even het spoor kwijt te raken en begin aan mijn GC keuze te twijfelen (kan nog er vanaf).
Mijn keuze voor GC was gebaseerd op geen stroom terug te leveren maar denk dat ik nu de knoop heb doorgehakt voor zonnepanelen, deze gaan er komen (nog even de vraag wanneer ivm de leveringsproblemen)

Nu zou ik bij mijn huidige leverancier Oxxio per september naar 0,74 kWh enkel tarief gaan en 2,24 m3 gas, CG is veel goedkoper voor de elektra 0,54680 normaal en 0,46453 dal, gas wel wat duurder 2,46039
Ik was van plan om met mijn airco's elektrisch te gaan verwarmen en zo minimaal mogelijk de CV op gas te gaan proberen te gebruiken (en wat hout in de houthaard).

Nu maakt mijn keuze voor zonnepanelen misschien mijn eerdere plan niet meer de meest ideale aangezien GC niet de beste leverancier is om aan terug te leveren, overstappen naar een andere met een model contract lijkt mij ook niet ideaal. Maar nu vraag ik mij af of misschien blijven zitten bij Oxxio niet handiger is omdat het er op lijkt meer te krijgen voor terug leveren. Of misschien toch voor elektra naar een model contract van Eneco en gas bij Oxxio houden?

Iemand een advies hier in? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28
MikeyMike-nl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:29:
Goedemorgen,

Ik begin nu even het spoor kwijt te raken en begin aan mijn GC keuze te twijfelen (kan nog er vanaf).
Mijn keuze voor GC was gebaseerd op geen stroom terug te leveren maar denk dat ik nu de knoop heb doorgehakt voor zonnepanelen, deze gaan er komen (nog even de vraag wanneer ivm de leveringsproblemen)

Nu zou ik bij mijn huidige leverancier Oxxio per september naar 0,74 kWh enkel tarief gaan en 2,24 m3 gas, CG is veel goedkoper voor de elektra 0,54680 normaal en 0,46453 dal, gas wel wat duurder 2,46039
Ik was van plan om met mijn airco's elektrisch te gaan verwarmen en zo minimaal mogelijk de CV op gas te gaan proberen te gebruiken (en wat hout in de houthaard).

Nu maakt mijn keuze voor zonnepanelen misschien mijn eerdere plan niet meer de meest ideale aangezien GC niet de beste leverancier is om aan terug te leveren, overstappen naar een andere met een model contract lijkt mij ook niet ideaal. Maar nu vraag ik mij af of misschien blijven zitten bij Oxxio niet handiger is omdat het er op lijkt meer te krijgen voor terug leveren. Of misschien toch voor elektra naar een model contract van Eneco en gas bij Oxxio houden?

Iemand een advies hier in? Alvast bedankt!
Verwacht je dat je meer gaat terugleveren dan dat je gaat afnemen? De terugleververgoeding is namelijk aan in dat geval van toepassing.

Je kan ook alleen voor gas overstappen. De prijzen per september die je noemt, zijn dat de variabele prijzen? Reken je dan maar niet rijk, want de winterperiode komt eraan. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 08-08-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Evert134 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:16:
Ik heb in maart een nieuw energiecontract afgesloten bij MegaEnergy voor een jaar vast. Alleen lijkt het nu of ze de tarieven voor terugleveren niet nakomen of ik zie het verkeerd.

Dit is wat ik kreeg in mijn berekening voor ik overstapte
[Afbeelding]

Alleen kan ik nu naar een paar maand inloggen op MyMega en mijn gegevens inzien is het dit
[Afbeelding]

Hier zit behoorlijk verschil tussen naar mijn idee slaat het bovenste ook op teruglevertarief(beide normaaltarief) wanneer er staat -700kwh x 0.48€.
Ik heb meermaals contact proberen te krijgen met Mega maar tot nog toe geen gehoor nu heb ik via een contactformulier in ieder geval een verzendbevestiging gekregen.
Bedrag is salderen.. oftewel gelijk om

Terugleveren is wat na salderen overblijft. Lijkt me dat je de voorwaarden niet goed hebt doorgenomen..

Eneco doet 0,61ct terugleververgoeding na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:17

Richard

Kuru Kuru Kururin

Castar schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

De onzekerheid zou 'm volgens mij zitten in mogelijke wijzigingen in het salderingsbeleid van je leverancier. Als die op tarief gaat salderen per kwartaal (zoals VON) of zelfs per maand (zoals Budget Energie) en de TLV wordt stevig teruggeschroefd, dan krijg je je winterkosten niet meer terugverdiend met welke zomeropwek dan ook. Het is de vraag of ACM Budget Energie en VON terugfluit voor hun creatieve salderingsbeleid, tenminste, ik heb nog geen uitspraak van ze gezien. Mijn verwachting: als VON en BE hiermee wegkomen, gaan anderen snel volgen.
Dat is dus ook met TLV van Eneco. Ik zit nu gegarandeerd 1 jaar vast aan TLV van 0,455; maar kan deze "openbreken" met een kleine boete en naar 0,61 variabel gaan; maar geen idee hoe dat dan verder verloopt de komende 9-10 maanden (die nog resteren).

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Richard schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Dat is dus ook met TLV van Eneco. Ik zit nu gegarandeerd 1 jaar vast aan TLV van 0,455; maar kan deze "openbreken" met een kleine boete en naar 0,61 variabel gaan; maar geen idee hoe dat dan verder verloopt de komende 9-10 maanden (die nog resteren).
Als je meer teruglevert dan verbruikt zou ik de 61ct pakken inp 45 ct.
Januari schat ik zelf in dat we in nog dikkere prijzen komen ivm tekorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:23:

Eneco doet 0,61ct terugleververgoeding na salderen.
Je hebt de komma verkeerd gezet (mag ik hopen)

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castar
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-01-2023
Eens. Voor mijn verbruik (LV Normaal/Dal 963/927, TLV Normaal/Dal 2.245/995) heb ik wat scenario's berekend op basis van 1 jaar bij het modelcontract van Eneco blijven:
- Scenario 1 (Hoge prijzen blijven, TLV intact, salderen per jaar): + 825 / jaar
- Scenario 2 (Hoge prijzen blijven, TLV intact, salderen per maand): + 600 / jaar
- Scenario 3 (Hoge prijzen blijven, TLV laag, salderen per jaar): + 50 / jaar
- Scenario 4 (Zomerprijzen omlaag, TLV lager, salderen per maand): - 80 / jaar
- Scenario 5 (Hoge prijzen blijven, TLV laag, salderen per maand): - 304 / jaar

In het minst gunstige geval ga ik dus 300 euro betalen komend jaar, dat is mijn risico. In het meest gunstige geval verdien ik 825 euro. Die gok durf ik wel aan, dus ik breng mijn elektra komende tijd naar Eneco en doe gas bij GC/Univé.

Bijkomend voordeel is dat de afkoopvergoeding bij GC/Univé de helft lager is, ik geef mezelf een 70% kans dat ik ergens in die 3 jaar het contract ga verbreken. Dus ook dat is mooi meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Castar op 08-08-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
melvinnie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:46:
Zojuist via Greenchoice een contract afgesloten, de tarieven zijn nu als volgt:

[Afbeelding]

Toen ik de bedragen hoorde aan de telefoon deed ik gevoelsmatig een enorm slechte deal maar het risico op nog hogere prijzen is natuurlijk altijd nog aanwezig. Ik kwam bij Oxxio vandaan met 0,92 per m3 gas overigens.
Ik ook toevallig hetzelfde contract afgesloten. Ook ik zit bij Oxxio tot okt met een gasprijs van €0,83 :(.
Ik schrok wel van mijn maandpremie bij GC.

Ik ben nu zoekende naar de goedkoopste variabel elektra contract tot febr. Na febr. stap ik over naar Eneco (mits ze dan net als nu nog steeds de hoogste TLV aanbieden).

Ik aas van plan om het bij Frank Energie vast te zetten maar de tarieven bij Unive zijn iets goedkoper begreep ik aan de telefoon. Dus Unive is nu ineens ook een optie voor mij om de winter te overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57
hoihoi66 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ik ook toevallig hetzelfde contract afgesloten. Ook ik zit bij Oxxio tot okt met een gasprijs van €0,83 :(.
Ik schrok wel van mijn maandpremie bij GC.

Ik ben nu zoekende naar de goedkoopste variabel elektra contract tot febr. Na febr. stap ik over naar Eneco (mits ze dan net als nu nog steeds de hoogste TLV aanbieden).

Ik aas van plan om het bij Frank Energie vast te zetten maar de tarieven bij Unive zijn iets goedkoper begreep ik aan de telefoon. Dus Unive is nu ineens ook een optie voor mij om de winter te overbruggen.
variabel elektra kan je bij easyenergie kijken: https://www.easyenergy.com/nl/overstappen

Ik overweeg dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
Ik heb zojuist 3 jaar dalen bij GC/Unive afgesloten voor alleen Gas. Nu zo naar Eneco bellen voor stroom, vanwege de hoge TLV.

Vraag me nog wel af, hoe gaat dit met als bijv. Eneco op 1 jan de tarieven aanpast, dan kan ik beter blijven zitten tot alles gesaldeerd is? totdat ik weer overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Ballantines schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:43:
Ik heb zojuist 3 jaar dalen bij GC/Unive afgesloten voor alleen Gas. Nu zo naar Eneco bellen voor stroom, vanwege de hoge TLV.

Vraag me nog wel af, hoe gaat dit met als bijv. Eneco op 1 jan de tarieven aanpast, dan kan ik beter blijven zitten tot alles gesaldeerd is? totdat ik weer overstap?
Waarom nu al bellen met Eneco?
3 jaar dalen heb ik vandaag ook afgesloten bij GC. Maar ga niet gelijk overstappen naar Eneco ivm wel een hoge TLV maar ook hoge elektraprijzen.
Ik zal de winter tot febr eerst overbruggen door een aanbieder te vinden met lage elektra. Tussen okt en febr. zijn mijn panelen niet interessant voor Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballantines
hoihoi66 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

3 jaar dalen heb ik vandaag ook afgesloten bij GC. Maar ga niet gelijk overstappen naar Eneco ivm wel een hoge TLV maar ook hoge elektraprijzen.
Ik zal de winter tot febr eerst overbruggen door een aanbieder te vinden met lage elektra. Tussen okt en febr. zijn mijn panelen niet interessant voor Eneco.
Daar zit wat in! Wat is vaak een goede periode om dan weer te switchen? Rond maart?

Iemand nog een tip waar ik de komende maanden het beste stroom vandaan kan halen?

[ Voor 7% gewijzigd door Ballantines op 08-08-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Ballantines schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:44:
[...]

Daar zit wat in! Wat is vaak een goede periode om dan weer te switchen? Rond maart?

Iemand nog een tip waar ik de komende maanden het beste stroom vandaan kan halen?
Als ik in mijn app kijk dan is half febr het moment dat mijn panelen echt wat opleveren dus dan zal ik ook overstappen naar Eneco. Ook kan het zijn dat er wat zonnige dagen tussen zaten vorig jaar.

Maart is pas de maand dat ik echt iets teruglever 😉.
Dus 1 maart stap ik over 😁

Het is hierboven al benoemd maar tussen oktober en maart zal ik uitzitten bij
https://www.easyenergy.com/nl/overstappen

Het is maar uiteindelijk ook de vraag hoe de TLV zich gaat ontwikkelen tot die tijd.
Gas uiteindelijk ook. Mochten de prijzen ineens zakken tot 1,50 begin volgend jaar en bieden ze een jaarcontract aan dan zeg ik mijn contract op bij GC ;).

[ Voor 8% gewijzigd door hoihoi66 op 08-08-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ballantines schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:43:

Zit ik ook mee. Ik ga 2000 a 2500 kWh terugleveren. Dus liefst pak ik het hoogste maar in de winter doen de panelen niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:29
hoihoi66 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Is het 3-jaar dalen GC/Unive contract nog steeds beschikbaar telefonisch? Ik zie namelijk op de website van GC nu het volgende staan:
Helaas kunnen we door de huidige marktsituatie tijdelijk geen nieuwe vaste contracten aanbieden. De energietarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken continu of de situatie het toelaat weer een aanbod te doen.

Wil je een nieuw contract afsluiten of een spoedaanvraag doen, dan bieden we een variabel contract aan. Let op, de huidige marktsituatie zorgt er wel voor dat deze tarieven op dit moment hoog zijn. Variabele contracten kun je alleen telefonisch afsluiten.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - Anker Solix Solarbank 3 Pro - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Weet iemand bij welke hoeveelheid terug levering het interessant is om bij Eneco stroom af te nemen ?

Ik heb onlangs het GC/UV 3 jaar duurzaam dalen contract afgesloten wat 12-8 ingaat maar vraag me af of ik niet beter had kunnen splitsen en voor stroom naar Eneco te gaan. Als ik naar de meterstanden kijk kom ik uit op 1800kwh verbruik en 3800kwh teruglevering.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Bjorn180179 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:03:
Weet iemand bij welke hoeveelheid terug levering het interessant is om bij Eneco stroom af te nemen ?

Ik heb onlangs het GC/UV 3 jaar duurzaam dalen contract afgesloten wat 12-8 ingaat maar vraag me af of ik niet beter had kunnen splitsen en voor stroom naar Eneco te gaan. Als ik naar de meterstanden kijk kom ik uit op 1800kwh verbruik en 3800kwh teruglevering.
Dat zou jezelf toch even kunnen berekenen in excel?
1800x gc aankoop tarief en 3800x gc teruglever tarief.
1800x eneco aankoop tarief en 3800x eneco teruglever tarief.
Verschil weet je dan toch?

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Bjorn180179 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:03:

Netto lever je 2000 kwh terug? Dan kan het met de huidige tarieven al heel snel uit. Eneco geeft een kleine 50 cent per kwh meer terugleververgoeding dan GC. Dus het verschil is zo'n 1000 euro per jaar dat je meer ontvangt bij Eneco.

Maar dat is met de huidige tarieven en er zijn nog wel wat meer haakjes en ogen zoals hoe gaat Eneco salderen met wisselende tarieven en de winter op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
henkebek schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:12:
[...]

Netto lever je 2000 kwh terug? Dan kan het met de huidige tarieven al heel snel uit. Eneco geeft een kleine 50 cent per kwh meer terugleververgoeding dan GC. Dus het verschil is zo'n 1000 euro per jaar dat je meer ontvangt bij Eneco.

Maar dat is met de huidige tarieven en er zijn nog wel wat meer haakjes en ogen zoals hoe gaat Eneco salderen met wisselende tarieven en de winter op komst.
Ik ben inderdaad wel benieuwd hoe dit salderen gaat gebeuren? bij jaarcontracten is het simpel maar bij flexibel zouden ze moeten kijken per wisseling van tarief en wat je in deze periode heb terug geleverd.....

Dell XPS 15 9550 FHD

• hoihoi66
Ik heb in het weekend een 3 jarig GC/Unive contract afgesloten.
Vandaag belden ze van Cunsumind dat ze een soortgelijke 3 jarig contract vanuit Energiedirect aanbieden.

Voor gas is Energiedirect goedkoper zo te zien vergeleken met GC. Jammer genoeg kan je niet alleen gas afnemen van ze.
Je moet dus elektra bij ze afnemen waarbij je in febr. maart met een boete van 125 euro wel er vanaf kan komen en een overstap kan maken naar Eneco gaven ze aan.

Het gasprijs is niet benoemd voor in het 2e en 3e jaar maar is wel bij de actievoorwaarden vermeld hoeveel korting je krijgt.

TLV is wel bagger :(
Wat vinden jullie of zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnKdSvUmR1MvkELiong7MUm9gDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IzPv9cgvzQs1emEWR5S7GDX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VTsCB3hoECdDLBCH6lzNP3hTaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wX6uBQU7AFewOucNEVx7v5Qo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door hoihoi66 op 11-08-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-10 15:32
hoihoi66 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:39:
Ik heb in het weekend een 3 jarig GC/Unive contract afgesloten.
Vandaag belden ze van Cunsumind dat ze een soortgelijke 3 jarig contract vanuit Energiedirect aanbieden.

Voor gas is Energiedirect goedkoper zo te zien vergeleken met GC. Jammer genoeg kan je niet alleen gas afnemen van ze.
Je moet dus elektra bij ze afnemen waarbij je in febr. maart met een boete van 125 euro wel er vanaf kan komen en een overstap kan maken naar Eneco gaven ze aan.

Het gasprijs is niet benoemd voor in het 2e en 3e jaar maar is wel bij de actievoorwaarden vermeld hoeveel korting je krijgt.

TLV is wel bagger :(
Wat vinden jullie of zie ik over het hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er wel goed uit. Alleen waar zie jij ergens de korting voor de opvolgende jaren? En kan je het alleen via Consumind afsluiten?

[ Voor 10% gewijzigd door pikstert op 12-08-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 23:04
Dennisb1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Dat snap ik maar per kuub 1 euro meer betalen voor zekerheid is bij gemiddeld verbruik van 1100m3 al 1100 euro meer op jaarbasis.

Hoe groot is de kans dat het zo extreem met variabel zou gaan? Die kans schat ik vrij klein, ik verwacht ook dat de overheid nog wel gaat ingrijpen verder.
Bijna 100% kans op een extreme stijging (266%) volgens vattenfall zelf.
Volgens Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall — een energiereus met twee miljoen Nederlandse klanten — 'komen mensen er niet meer uit'.

Donkerste scenario

Uit een stresstest van het Centraal Planbureau (CPB) bleek begin juni dat in het donkerste scenario 1,2 miljoen huishoudens problemen kunnen krijgen met het betalen van hun maandelijkse lasten. 'Wat energieprijzen betreft zitten we al in dat donkerste scenario', zegt Neef van Vattenfall.

Dan moeten de grootste problemen nog komen. Energieleveranciers zien dat veel mensen het maandbedrag laag houden waardoor aan het einde van het loopjaar een rekening van duizenden euro's wacht. Bij Vattenfall betalen bijvoorbeeld zo'n 200.000 klanten gemiddeld €200 te weinig per maand.

'We houden ons hart vast', zegt Neef. 'De kans dat de gasprijzen verder stijgen is namelijk reëel.' Poetin kneep gasleveringen aan Europa tot nu toe steeds verder af, wat direct tot hogere prijzen leidde. Ook Essent en Eneco maken zich zorgen over betalingsproblemen aan het einde van het jaar, zeggen de woordvoerders, want het aantal mensen met een vast contract loopt steeds verder terug. Begin 2023 zal 80% tot 90% van de huishoudens een duurder variabel contract hebben. Dat het maandbedrag dan van €150 naar €550 gaat, is niet uitzonderlijk, volgens Neef.
Bron: (wel zo netjes) FD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Ik ga voor een jaar naar Innova. Gc 3 jaar zeg ik op.

Voor een jaar staat elektra en gas vast maar dan hoef ik ook niet tot maart op Eneco te wachten.

Gas 2,50
Elektra 0,50 teruglever

Kom op 0 euro uit. Mits ze niet omvallen komend jaar :)

Ik zit nog met 1 vraag en dat is of Innova de TLV op jaarbasis doet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:58

Theo

moederbord

hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:46:

Voor een jaar staat elektra en gas vast maar dan hoef ik ook niet tot maart op Eneco te wachten.

Gas 2,50
Elektra 0,50 teruglever

Die 'mits' is inderdaad een heel groot risico, en voor mij ook de reden om juist niet naar hen te gaan. Innova staat er financieel niet al te best voor; van de 19 bestaande energieleverancier in Nederland is hun solvabiliteit gewoon erg slecht.
Kijk je naar reviews op bijv Trustpilot dan zie je dat Innova momenteel heel erg veel geld aan het verzamelen is door kunstmatig de maandlasten te verhogen bij vaste contracten; eindafrekeningen stelselmatig te laat (of niet) uit te betalen en weigert bij hun klanten het voorschot te verlagen.

Met hun gedrag om extra geld binnen te halen, plus hun zeer slechte solvabiliteit is het gewoon wachten tot ze omvallen. Dan ben je je voorschot kwijt; kun je fluiten naar een TLV en je welkomsbonus en wordt je contract naar een andere leverancier gezet onder (voor jou) zeer ongunstige voorwaarden.

Mijn advies; blijf dus bij Innova weg momenteel; het risico op gezeik is gewoon te groot en het is momenteel wachten tot ze omvallen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Theo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:19:
[...]

Die 'mits' is inderdaad een heel groot risico, en voor mij ook de reden om juist niet naar hen te gaan. Innova staat er financieel niet al te best voor; van de 19 bestaande energieleverancier in Nederland is hun solvabiliteit gewoon erg slecht.
Kijk je naar reviews op bijv Trustpilot dan zie je dat Innova momenteel heel erg veel geld aan het verzamelen is door kunstmatig de maandlasten te verhogen bij vaste contracten; eindafrekeningen stelselmatig te laat (of niet) uit te betalen en weigert bij hun klanten het voorschot te verlagen.

Met hun gedrag om extra geld binnen te halen, plus hun zeer slechte solvabiliteit is het gewoon wachten tot ze omvallen. Dan ben je je voorschot kwijt; kun je fluiten naar een TLV en je welkomsbonus en wordt je contract naar een andere leverancier gezet onder (voor jou) zeer ongunstige voorwaarden.

Mijn advies; blijf dus bij Innova weg momenteel; het risico op gezeik is gewoon te groot en het is momenteel wachten tot ze omvallen...
Als ze mijn voorschot op 25 euro willen zetten zoals in de berekeningen dan vind ik het geen probleem.
De reden hiervan is dat ik dan volgens mijn berekeningen dit het bedrag is uiteindelijk wat ik hoor te betalen.
De welkomstbonus is niet verrekend in het jaarbedrag of in mijn termijn. Staat er dus los van.

In mijn meest gunstige scenario dus nu naar GC met gas en daarna naar Eneco met een hoge TLV komt het prijstechnisch op hetzelfde neer. Niet te vergeten was van plan om ook nog eens variabel de winter uit te zitten bij de goedkoopste variabel contract.

Energieflex heb ik al een keer meegemaakt. Heb nog een paar 100 euro tegoed en dat komt dan puur door mijn termijn die ik maandelijks met een paar tientjes te veel heb betaald.
Als Innova akkoord gaat met 25 euro dan ga ik over. Zo niet dan ga ik door met mijn plan ;).

Mijn risico is dan mochten ze omvallen dat ik dan de rest van het jaar ergens moet uitzitten. Jah bij wie dat zal zijn tegenkver welke prijzen dat is dan even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:43
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:46:

Gas 2,50
Elektra 0,50 teruglever

Op welk gasverbruik (ongeveer) zit je? Bij mij zou Innova dit eerste jaar al 20ct duurder zijn. Ik heb daardoor al denk ik zo'n €100 minder kosten (denk 500m3 verbruik), dus dat is mooi om mocht het nodig zijn het contract af te kopen jaar 2. Maar mochten de prijzen dan nog hoger gestegen zijn, zit ik bij GC goed.

Had je trouwens bij GC de tarieven van nu, augustus, of nog die van juli? Want met die van juli zou ik al helemaal niet gaan voor een ander.
(En dan heb ik het allemaal alleen maar over gas. Stroom ga ik denk ik volgende maand van BE naar degene met dan de hoogste TLV...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:03:
[...]

Op welk gasverbruik (ongeveer) zit je? Bij mij zou Innova dit eerste jaar al 20ct duurder zijn. Ik heb daardoor al denk ik zo'n €100 minder kosten (denk 500m3 verbruik), dus dat is mooi om mocht het nodig zijn het contract af te kopen jaar 2. Maar mochten de prijzen dan nog hoger gestegen zijn, zit ik bij GC goed.

Had je trouwens bij GC de tarieven van nu, augustus, of nog die van juli? Want met die van juli zou ik al helemaal niet gaan voor een ander.
(En dan heb ik het allemaal alleen maar over gas. Stroom ga ik denk ik volgende maand van BE naar degene met dan de hoogste TLV...)
Met gas zit ik op 485m3
Met elektra 700-700 en teruglever 2500-2700

Met gas bij GC zit ik jammer genoeg met de prijzen van augustus dus met een startprijs het eerste jaar met zo’n rond de 2,50.

Ga je trouwens met de hoogste TLV, nu al naar bijv. naarEneco incl. de winter of de winter overbruggen elders?

Heb wat reviews gelezen over Innova, tering hey schrok een beetje van. Misschien toch GC 3 jaar vast voortzetten en dan bij Eneco nu gelijk al starten in oktober wanneer mijn contract afloopt. Uiteindelijk als je er een jaar zit (hopend op een hoge TLV in de zomer van 2023) maken ze van de afgelopen jaar een berekening.

Aan de andere kant denk ik. Als Innova mijn termijn van 25euro per maand accepteert heb ik niet heel veel te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Met gas zit ik op 485m3
Met elektra 700-700 en teruglever 2500-2700

Met gas bij GC zit ik jammer genoeg met de prijzen van augustus dus met een startprijs het eerste jaar met zo’n rond de 2,50.

Ga je trouwens met de hoogste TLV, nu al naar bijv. naarEneco incl. de winter of de winter overbruggen elders?

Heb wat reviews gelezen over Innova, tering hey schrok een beetje van. Misschien toch GC 3 jaar vast voortzetten en dan bij Eneco nu gelijk al starten in oktober wanneer mijn contract afloopt. Uiteindelijk als je er een jaar zit (hopend op een hoge TLV in de zomer van 2023) maken ze van de afgelopen jaar een berekening.

Aan de andere kant denk ik. Als Innova mijn termijn van 25euro per maand accepteert heb ik niet heel veel te verliezen.
Je hebt al een goede deal aan je neus voorbij laten gaan omdat je bellen voor 1 euro pm te duur vond.

En nu neem je dit risico? Als ze ergens oktober/november omvallen dan kom je automatisch in de allerduurste modelcontracten terecht omdat eigenlijk geen enkele leverancier je wil hebben.
En met jouw terugleveren zou ik eens gaan kijken naar een warmtepomp of desnoods airco’s in de ruimtes waar je meeste verblijft.
Je hebt 4000kwh over en je hebt maar 500 m3 gas. Dat kun je makkelijk opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:43
Qua stroom weet ik het in jouw geval niet, maar qua gas zit je dus vergelijkbaar als ik. Dan ben je het eerste jaar ongeveer gelijk uit bij beiden. Maar wat je verliest is het tweede (en derde) jaar. Want volgend jaar zit je ook weer op een overstap augustus/september, precies wanneer de prijzen meestal weer gaan stijgen. En ik denk dat de kans groter is dat de gasprijs dan vergelijkbaar of hoger is, dan heel veel lager. En dus mis je dan de korting bij GC.
Althans, zo zie ik het.
Ik denk het wel. Ik ben een groot gedeelte van de winter ook niet in NL. Er is een kans dat ik zelfs in de winter gemiddeld meer opwek dan verbruik. En anders moet ik dat 'risico' (is zeer gering) maar nemen, wat je zegt, bv naar Eneco en in ieder geval salderen en over het hele jaar dan de TLV hebben. Mocht er dan in het voorjaar/zomer iemand met nog een hogere TLV komen, zal ik wel alweer 'uitgesaldeerd' zijn en kan ik alsnog overstappen. En voor de winter van volgend jaar, dat zien we dan wel weer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20

paQ

Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Duurzaamheid veel meer stimuleren.
En dan niet alleen een subsidieregeling, BTW-aftrekregeling of salderingsregeling, want juist de initiële aanschaf van bv een warmtepomp icm zonnepanelen is voor degene die nu in de problemen komen veel te hoog.
De duurzaamheidslening is nog te onbekend, en ook daar is op dit moment de rente eigenlijk te hoog van.
En dat is allemaal wel iets waar de overheid wat aan kan doen.
Nou. Vandaag zijn de nieuwe saldering plannen bekend gemaakt.
Vanaf 2025 64% en dan 6 jaar afbouwen naar 0%. Zitten we dan met ons onvoorstelbaar a-synchroon energiesysteem :/

Hier eneco klant (En pas 18 maanden). En zit nog steeds op ongewijzigd variabel tarief van juli. (1,44 m3)
Vooralsnog geen bericht over nieuwe tarieven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Je hebt al een goede deal aan je neus voorbij laten gaan omdat je bellen voor 1 euro pm te duur vond.

En nu neem je dit risico? Als ze ergens oktober/november omvallen dan kom je automatisch in de allerduurste modelcontracten terecht omdat eigenlijk geen enkele leverancier je wil hebben.
En met jouw terugleveren zou ik eens gaan kijken naar een warmtepomp of desnoods airco’s in de ruimtes waar je meeste verblijft.
Je hebt 4000kwh over en je hebt maar 500 m3 gas. Dat kun je makkelijk opvangen.
jah wrijf maar lkkr in :)

Maar met mijn verbruik valt het allemaal reuze mee dus boeit mij niet heel veel.

Daarnaast is mijn overschot 1500 kwh en geen 4000 ;)

Groot kans dat ik toch bij GC bliif zitten en dan naar Eneco ga voor de hoogste TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Kan iemand nog even toelichten of het verstandig is om tussen okt en okt een jaar uit te zitten bij Eneco?
Of is het verstandiger om tussen okt-maart een goedkope elektra af te nemen uiteraard ook variabel en dan maart-okt naar Eneco over te stappen. Lijkt wel een beetje mierneukerij :).
Als Eneco toch over een heel jaar een berekening maakt is mijn tijdelijke overstap in de wintermaanden niet heel logisch lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat als het TLV tussentijds aangepast wordt? Wat is dan de TLV op het moment wanneer een jaar om is?

In mijn geval piek 700-dal 700 terugleveren 2700

Dus mocht het een heel jaar de TLV bij Eneco 0,61 blijven betekend dit 0,61x1300=793 euro

Weet ook niet als Eneco ineens stopt met hoge TLV en ineens op 10 cent zit. Kijken ze dan eerlijk terug naar de afgelopen periode wat ik heb verbruikt en heb teruggeleverd?

Juist hierom misschien is een overstap in de winter naar een goedkope tarief (dus geen Eneco) wel interessant.
Als ik bij Eneco in Oktober start dan sta ik t’m maart vet in de min en als in Maart de TLV 10 cent is en zeg mijn contract op dan ben ik de pineut :).

Nog even jullie input hierop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:07
Wat dat betreft komt Eneco ook niet echt lekker uit de bus en deel ik die ervaringen niet.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-10 18:50
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:14:
Kan iemand nog even toelichten of het verstandig is om tussen okt en okt een jaar uit te zitten bij Eneco?
Of is het verstandiger om tussen okt-maart een goedkope elektra af te nemen uiteraard ook variabel en dan maart-okt naar Eneco over te stappen. Lijkt wel een beetje mierneukerij :).
Als Eneco toch over een heel jaar een berekening maakt is mijn tijdelijke overstap in de wintermaanden niet heel logisch lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat als het TLV tussentijds aangepast wordt? Wat is dan de TLV op het moment wanneer een jaar om is?

In mijn geval piek 700-dal 700 terugleveren 2700

Dus mocht het een heel jaar de TLV bij Eneco 0,61 blijven betekend dit 0,61x1300=793 euro

Weet ook niet als Eneco ineens stopt met hoge TLV en ineens op 10 cent zit. Kijken ze dan eerlijk terug naar de afgelopen periode wat ik heb verbruikt en heb teruggeleverd?

Juist hierom misschien is een overstap in de winter naar een goedkope tarief (dus geen Eneco) wel interessant.
Als ik bij Eneco in Oktober start dan sta ik t’m maart vet in de min en als in Maart de TLV 10 cent is en zeg mijn contract op dan ben ik de pineut :).

Nog even jullie input hierop ;)
Ik ben in juni overgestapt naar modelcontract Eneco vanwege TLV en panelen. In juli zakte dit naar 41 cent maar was heel even nog steeds de hoogste TLV. Veel mensen deden toen in augustus een "verhuizing" binnen Eneco om weer de hoogste TLV van 61cent te krijgen. Ik ben toen gestopt met overstappen omdat ik geen tussentijdse afrekening wilde van mijn teruggeleverde energie. Mijn plan was ook om voor 41 cent te blijven zitten bij deze hoogste prijs en dan in oktober naar de goedkoopste leverancier te stappen. In 5 weken is 41 cent van de hoogste prijs naar de laagste prijs gegaan... Dus lijkt er steeds meer op dat ik het jaar bij Eneco uit ga zitten.

Oftewel: wie zegt dat er in oktober nog lager dan 61 cent verkoopprijs per kwh is te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
tokjah schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Ik ben in juni overgestapt naar modelcontract Eneco vanwege TLV en panelen. In juli zakte dit naar 41 cent maar was heel even nog steeds de hoogste TLV. Veel mensen deden toen in augustus een "verhuizing" binnen Eneco om weer de hoogste TLV van 61cent te krijgen. Ik ben toen gestopt met overstappen omdat ik geen tussentijdse afrekening wilde van mijn teruggeleverde energie. Mijn plan was ook om voor 41 cent te blijven zitten bij deze hoogste prijs en dan in oktober naar de goedkoopste leverancier te stappen. In 5 weken is 41 cent van de hoogste prijs naar de laagste prijs gegaan... Dus lijkt er steeds meer op dat ik het jaar bij Eneco uit ga zitten.

Oftewel: wie zegt dat er in oktober nog lager dan 61 cent verkoopprijs per kwh is te krijgen?
Als je er een jaarvastzit en de TLV hoog blijft is het geen probleem.
Het nadeel is alleen als je in oktober naar Eneco overstap en ineens te horen krijgt in maart dat ze niet meer een hoge TLV hebben en jij een overstap moet maken naar een andere aanbieder.

Safe is eigenlijk in de wintermaanden de goedkoopste aanbieder te vinden en afwachten tot maart en dan oversluiten bij de hoogste TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
hoihoi66 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Als je er een jaarvastzit en de TLV hoog blijft is het geen probleem.
Het nadeel is alleen als je in oktober naar Eneco overstap en ineens te horen krijgt in maart dat ze niet meer een hoge TLV hebben en jij een overstap moet maken naar een andere aanbieder.

Safe is eigenlijk in de wintermaanden de goedkoopste aanbieder te vinden en afwachten tot maart en dan oversluiten bij de hoogste TLV
Maar heb je een overschot op jaarbasis ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Van de andere kant: als een GreenChoice gaat dan zullen er waarschijnlijk meerdere gaan. Met andere woorden, dan is de situatie dermate nijpend dat praktisch iedereen de sjaak gaat zijn. Misschien dat een Essent, Eneco of Vattenfall het dan in eerste instantie nog redden aangezien zij de grootsten zijn, maar ook die komen dan in behoorlijk zwaar vaarwater terecht. Opeens heb je dan een instroom van 600.000 extra klanten (en dat is alleen GC) die ook allemaal stroom/gas moeten krijgen, plus een hoop eigen klanten die mogelijk de rekeningen niet meer kunnen betalen. Dus je moet opeens meer van je voorraden aan gaan spreken, krijgt mogelijk niet voldoende geld binnen en als klanten van failliete maatschappijen opeens de volle hoofdprijs moeten gaan betalen heb je ook de poppen aan het dansen :+

Maar goed, persoonlijk heb ik geen zin om me daarover druk te maken. Als we op een punt aanbelanden dat grote leveranciers om dreigen te vallen dan hebben we ongetwijfeld meer issues te verwerken op dat moment. Je weet nu niet of dat gaat gebeuren, hoe het gaat gebeuren of hoe de gevolgen daarvan gaan zijn, ook omdat we een dergelijke situatie simpelweg nog nooit meegemaakt hebben op zo'n grote schaal. Voor nu zit ik gewoon goed bij GC en we gaan de lessen die we nu leren over besparen waar mogelijk toepassen in de winter. Tegen die tijd zien we wel weer verder.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:54:
Van de andere kant: als een GreenChoice gaat dan zullen er waarschijnlijk meerdere gaan. Met andere woorden, dan is de situatie dermate nijpend dat praktisch iedereen de sjaak gaat zijn. Misschien dat een Essent, Eneco of Vattenfall het dan in eerste instantie nog redden aangezien zij de grootsten zijn, maar ook die komen dan in behoorlijk zwaar vaarwater terecht. Opeens heb je dan een instroom van 600.000 extra klanten (en dat is alleen GC) die ook allemaal stroom/gas moeten krijgen, plus een hoop eigen klanten die mogelijk de rekeningen niet meer kunnen betalen. Dus je moet opeens meer van je voorraden aan gaan spreken, krijgt mogelijk niet voldoende geld binnen en als klanten van failliete maatschappijen opeens de volle hoofdprijs moeten gaan betalen heb je ook de poppen aan het dansen :+

Maar goed, persoonlijk heb ik geen zin om me daarover druk te maken. Als we op een punt aanbelanden dat grote leveranciers om dreigen te vallen dan hebben we ongetwijfeld meer issues te verwerken op dat moment. Je weet nu niet of dat gaat gebeuren, hoe het gaat gebeuren of hoe de gevolgen daarvan gaan zijn, ook omdat we een dergelijke situatie simpelweg nog nooit meegemaakt hebben op zo'n grote schaal. Voor nu zit ik gewoon goed bij GC en we gaan de lessen die we nu leren over besparen waar mogelijk toepassen in de winter. Tegen die tijd zien we wel weer verder.
Dat moment is al bereikt... kijk maar naar de buurlanden, daar hebben de overheden al ingegrepen. Eneco heeft ook al een waarschuwing gegeven dat het niet langer zo kan, maar het lijkt wel of iedereen hier (in dit topic en de overheid) oogkleppen op heeft (of het niet wilt zien).

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:07
Het overstappen van Eneco gas naar GC/Univé gas is vlekkeloos verlopen. Vanmorgen de eindafrekening van Eneco voor het gas gekregen en eigenlijk bizar als je ziet dat de totale nota voor meer dan de helft bestaat uit belastingen en kosten (beheer en levering). Totale nota 1197 euro en werkelijk verbruik 414 euro.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:46
besteller2019 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:16:
Het zo laag mogelijk zetten van je voorschot is onzinnig en niet solidair. Zeker in deze tijd, als je weet dat er liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan bij je leverancier, dan mag je best even wat solidariteit tonen. In dat geval kunnen mensen die in de problemen komen gericht getarget en geholpen worden. Het doel van dit topic is om mensen aan een zo gunstig mogelijk energie contract te helpen en daar zouden we het bij moeten laten.
Mijn moeder zat bij het failliete welkom energie en moest daardoor in november en december de max betalen bij Eneco alvorens op 1 januari haar nieuwe contract in zou gaan.
Bij welkom energie had ze nog 338 tegoed (zonder welkomstbonus). Extra uitgaven Eneco t.o.v. normaal: +/- 600 euro. Totale schade dus om en nabij de 1000 euro voor een vrouw op leeftijd zonder dikke bankrekening.

Heb haar (en mijn voorschot) dus zo laag mogelijk gezet (en het verschil wordt apart gezet). Ik raad iedereen aan, indien mogelijk, hetzelfde te doen. Het is, pardon my French, n**ien of gen**id worden in de huidige markt. Winstmaximalisatie voor bedrijven is hun goed recht, maar daar tegenover staat het recht op verliesminimalisatie voor klanten. Ik ga de jacht op maximale winst niet subsidiëren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door derhenno op 15-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:08
besteller2019 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:16:
Het zo laag mogelijk zetten van je voorschot is onzinnig en niet solidair. Zeker in deze tijd, als je weet dat er liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan bij je leverancier, dan mag je best even wat solidariteit tonen. In dat geval kunnen mensen die in de problemen komen gericht getarget en geholpen worden. Het doel van dit topic is om mensen aan een zo gunstig mogelijk energie contract te helpen en daar zouden we het bij moeten laten.
Zeker niet onzinnig. Vraag maar aan de mensen die van Welkom Energie afkomen hoe onzinnig dit was. En wat was die curator van Welkom Energie solidair zeg. En hoe ontzettend solidair je vervolgens door Eneco geholpen werd.

Of al die energiebedrijven die megawinsten maken: https://www.volkskrant.nl...m-nederland-niet~b7cbb793

In verschillende landen moeten ze al solidair zijn, maar hier nog niet. Waarom doen de energiebedrijven dat niet uit zichzelf? Ow neeeeee, het is de consument, die moet solidair zijn. HAHA. Hou toch op.

Omdat ik het zelf niet beter kan zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doffD03W7Y8jN7mzfI2vQ0rRc2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dSY9WvXn3zhcOtTmwUGwgso.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Wij hebben ons maandbedrag bij GC nu op 170 euro staan en momenteel leveren de zonnepanelen nog veel meer terug dan we aan stroom en gas verbruiken. Dus we staan per maand meer en meer negatief en daar komen de maandbedragen dan nog bij.

Zo bouwen we een buffertje op voor de wintermaanden, al verwachten we door de pelletkachel een stuk minder gas te stoken dan we hebben opgegeven.

Valt die toko om, jammer dan. Wij komen er verder niet door in de financiële problemen, ik lig er niet wakker van. Redden ze het wel dan hebben we volgend jaar een leuk extra spaarpotje.
Zit je voor je TLV niet bij Eneco dan met stroom?

Ik heb 2 weken terug een 3 jaar dalen voor gas&stroom genomen maar afhankelijk van de TLV vergoeding volgend jaar zal ik voor stroom ongetwijfeld overstappen.
Prijzen van GC zijn mooi t.o.v. de huidige markt maar ik verwacht een flinke overproductie te hebben. Zonde als je daar maar een paar cent voor krijgt. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Zit je voor je TLV niet bij Eneco dan met stroom?

Ik heb 2 weken terug een 3 jaar dalen voor gas&stroom genomen maar afhankelijk van de TLV vergoeding volgend jaar zal ik voor stroom ongetwijfeld overstappen.
Prijzen van GC zijn mooi t.o.v. de huidige markt maar ik verwacht een flinke overproductie te hebben. Zonde als je daar maar een paar cent voor krijgt. :9
Nee, we hebben 12 panelen laten leggen en zoals het nu lijkt komen we plusminus aan ons jaarverbruik, misschien net iets meer. Dit ook gedaan in verband met de saldering die vroeg of laat afgeschaft gaat worden, en dat onze huidige woning niet onze uiteindelijke woning gaat worden ;)

Tientjeswerk dus en verder niet interessant om daar moeite in te steken voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoihoi66
mxmemx schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Neem je alleen stroom af dat het zo goedkoop is?
Nee stroom en gas.

Bij GC niet eens de moeite genomen om dat te vergelijken om de TLV bij GC belabberd laag is.

Ga met GC 3 jaar gas aan en naar Eneco ivm hoge TLV. Lever namelijk meer terug dan dat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoihoi66 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Nee stroom en gas.

Bij GC niet eens de moeite genomen om dat te vergelijken om de TLV bij GC belabberd laag is.

Ga met GC 3 jaar gas aan en naar Eneco ivm hoge TLV. Lever namelijk meer terug dan dat ik verbruik.
Welk 3 jaars contract is dat bij GC nu de Unive deal uitverkocht is?

Never mind, je hebt het al eerder afgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 15-08-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-10 00:40
EWK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

Wat mij dan weer opviel was dat ze er netto maar een paar duizend klanten bij hebben gekregen, ondanks die zeer succesvolle actie met de consumentenbond. Stond die teller toen niet op iets van 40k nieuwe klanten? Of vergis is me nu een nulletje?

[...]

28 miljoen winst, uitgesmeerd over 600.000 klanten.
Dat is 47 euro winst per klant, voor een groot risico.
Ik kan hieruit zeker niet opmaken dat het wel goedkomt met ze.

[...]

Staat vast in je contract
Ik zeg ook niet dat Greenchoice er het beste voorstaat. Maar op dit moment staan ze stabiel lijkt mij. Ik verwacht dat ze nu wel inzien dat je niet te scherp moet zijn met je prijzen. Het zal voor hun heus lastig zijn als iedereen minder gaat verbruiken.

Eneco heeft 207 miljoen winst gemaakt met 5,6 miljoen klanten. is 37 euro per klant. Wie doet het beter? Elk bedrijf kan omvallen maar hopelijk gebeurt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:28
Sempy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

En de overheid natuurlijk want de belastingopbrengsten stijgen mee met de energieprijzen. Het zou in dat opzicht misschien goed zijn als de overheid zich op een of andere manier garant stelt voor voorschotten van consumenten in geval van een faillissement.
Bijzondere ontwikkeling wel dat de leveranciers nu opeens voorschotten gaan verhogen. Ergens snap ik het wel, maar heb geen zin om de leverancier te gaan financieren.

Bij Eneco kon ik het niet lager aanpassen dan 100 euro. Obv eigen berekening kwam ik op max 50 uit na salderen ed. Via de chat afgestemd dit toch te verlagen met het argument dat ik nu zonnepanelen heb en met airco verwarm en ze zouden dit eenmalig aanpassen. Maar dat lijkt een loze belofte.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
VidaR-9 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Bijzondere ontwikkeling wel dat de leveranciers nu opeens voorschotten gaan verhogen. Ergens snap ik het wel, maar heb geen zin om de leverancier te gaan financieren.

Bij Eneco kon ik het niet lager aanpassen dan 100 euro. Obv eigen berekening kwam ik op max 50 uit na salderen ed. Via de chat afgestemd dit toch te verlagen met het argument dat ik nu zonnepanelen heb en met airco verwarm en ze zouden dit eenmalig aanpassen. Maar dat lijkt een loze belofte.
Dan krijg ik ook een leuk gesprek met Vattenfall. Ik zit op 500 m3 gas en 1000 kWh per jaar. Heb nu een weekje 4kwp panelen op dak vakantiehuisje en ga dus verwarmen met de airco.
Heb uitgerekend dat ik dan zelfs nog 1000 kWh overhou. Betaal nu 89. Maar 25 euro pm zal de rekening ruim dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-10 14:56

K van k

18x 400 wp oost-west

Hoor iedereen maar over gc en essent,eneco.. wat hebben deze aan eigen windparken of zonnevelden.

Ben 2 jaar geleden express naar pure energie vertrokken vanwege het feit dat ze flink eigen windmolens hebben een zonneparken, en niet om kunnen vallen.Op hun site kun je ook zien wat ze per dag opwekken,en das echt veel.
En staan ook in de hoogste top met groene energie, beste klantenservice, en hoogst gewaardeerd.
Financiële staan ze bovenaan.
Dus zoek je een leverancier die niet omvalt..
Omdat je je contract voor enkele jaren vast zet en je opwekking van panelen ook... raak je dan niet alles kwijt wat je opgewekt hebt.? Want ook dit heb je voor 3 jaar vast gelegd.
Bekijk ook net mijn contract loopt nog 3.5 jaar, maar de tlv staat ook nog 3,5 jaar vast voor 14.5 cent over de eerste 1500 kwh.(had 5 jaar contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Hp68 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Als het zo doorgaat blijft dadelijk alleen maar vattenfall over. Jammer dat ik die niet heb
Eneco Essent engie en dergelijke zijn ook grote spelers. Theoretisch kunnen die omvallen maar dan is er wel heel veel shit in de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:26
K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:04:
Hoor iedereen maar over gc en essent,eneco.. wat hebben deze aan eigen windparken of zonnevelden.

Ben 2 jaar geleden express naar pure energie vertrokken vanwege het feit dat ze flink eigen windmolens hebben een zonneparken, en niet om kunnen vallen.Op hun site kun je ook zien wat ze per dag opwekken,en das echt veel.
En staan ook in de hoogste top met groene energie, beste klantenservice, en hoogst gewaardeerd.
Financiële staan ze bovenaan.
Dus zoek je een leverancier die niet omvalt..
Omdat je je contract voor enkele jaren vast zet en je opwekking van panelen ook... raak je dan niet alles kwijt wat je opgewekt hebt.? Want ook dit heb je voor 3 jaar vast gelegd.
Bekijk ook net mijn contract loopt nog 3.5 jaar, maar de tlv staat ook nog 3,5 jaar vast voor 14.5 cent over de eerste 1500 kwh.(had 5 jaar contract)
Ik zit bij Engie en die hebben de hoogste solvabiliteit, dit is de grootste energieleverancier ter wereld en hebben ook eigen windparken en zonnevelden, ze hebben zelfs 7 kerncentrales in België waar ze nu weer een langjarig lucratief contract met de Belgische overheid voor afsluiten. Hopelijk valt er geen enkele leverancier om en komt het oude 'normaal' zo snel mogelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
hoihoi66 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Volgens mij heb je niet echt meegelezen. Het probleem met Innova is dat ze het termijnbedrag naar hun zeggen eenzijdig tijdens het contract aanpassen.
Klopt, deden ze bij mij ook. Van 5 naar 75 piek.

Daarom ben ik naar Eneco gegaan per half juli. Daar heb ik inmiddels leuk bedrag opgebouwd en omdat ik dat ten gelde wil maken per 1 september naar Innova terug gegaan. Alles per telefoon geregeld en het termijnbedrag staat weer op E5. Alleen was ik enkeltarief overeengekomen met ze en als ik inlog is het nog steeds dubbeltarief. Straks maar weer efkes bellen. We zijn er maar druk mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 05:03:
[...]

Klopt, deden ze bij mij ook. Van 5 naar 75 piek.

Daarom ben ik naar Eneco gegaan per half juli. Daar heb ik inmiddels leuk bedrag opgebouwd en omdat ik dat ten gelde wil maken per 1 september naar Innova terug gegaan. Alles per telefoon geregeld en het termijnbedrag staat weer op E5. Alleen was ik enkeltarief overeengekomen met ze en als ik inlog is het nog steeds dubbeltarief. Straks maar weer efkes bellen. We zijn er maar druk mee!
Ik zit mij zo even te bedenken. Innova geeft ook een welkomstbonus van 250 euro (niet inbegrepen in de maandprijs).
Wat ik even vergeten was eerder te vermelden.

Alles bij elkaar opgeteld is het wel zo’n 750 euro wat Innova goedkoper maakt dan GC/Eneco (hoge TLV).

Maandbedrag van 25euro accepteren ze. Het nadeel is enkel dan nog dat ze omvallen wat resulteert in een overstap naar een dure leverancier.
Vallen ze niet om heb ik wel na een jaar 750 euro bespaard (mits ze het ook uitbetalen :) )
Het is dan wel een contract voor 1 jaar, dus eind volgend jaar weer zoeken naar een goedkope aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Daarom ben ik
Sempy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Je kan idd dan overstappen, dat is het grootste gedoe niet.

Vervelende is dat je in de zomer voorschot opbouwt voor het gasverbruik in de winter. Met de huidige bedragen die in rekening worden gebracht heb je begin van de winter een paar duizend euro tegoed. Komt er dan een faillissement dan ben je dat geld kwijt en mag je je opmaken voor een pittige nota van de nieuwe leverancier over de wintermaanden. Voor lagere inkomens een enkeltje schuldsanering.
Daarom ben ga ik 1 september weg bij Eneco zodat ik uitbetaald krijg niet met nul bij innova de winter in ga. Gaan ze om en moet ik over naar een ander dan saldeer ik de rest van mijn winter verbruik in het voorjaar. Ik heb 3 mwh overschot dus dat maakt het wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

besteller2019 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Dit zegt nog steeds niks. Tarieven verschillen per maatschappij. Waar heeft uw zoon een berekening laten maken, welk geschat verbruik heeft hij ingevuld en wat is het type contract (vast variabel)?
Eneco, maar ik heb geen idee hoe hij op de 500 kwam, kreeg het alleen door waarop ik zelf ging kijken. Maar inderdaad variabel. Volgensmij kan je op dit moment alleen maar een variabel contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-10 11:24
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Eneco, maar ik heb geen idee hoe hij op de 500 kwam, kreeg het alleen door waarop ik zelf ging kijken. Maar inderdaad variabel. Volgensmij kan je op dit moment alleen maar een variabel contract afsluiten.
tabel vattenfall geeft 2250 kwh en 800 m3 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
besteller2019 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Zo is het. Nu moeten overstappen naar een andere leverancier kost je zo goed als zeker duizenden euro's. Een situatie waar niemand in wil belanden maar je soms zonder eigen toedoen in terecht komt, denk aan:

- Starters op de woningmarkt (zijn de pineut)
- Leverancier failliet (ook dan ben je de pineut)
- Afloop vast contract (grote kans dat je ook dan de pineut bent, dit geldt ook voor de meeste huurders dus check het bij je verhuurder!).

Zit je niet in deze situatie dan valt de pijn waarschijnlijk mee. Bijvoorbeeld doordat je al langdurig op een variabel contract bij dezelfde leverancier zit, of doordat je nog een aantal jaren te gaan hebt op je vaste contract.

Precies dit maakt ook dat de overheid met generieke maatregelen niet efficiënt kan compenseren. Mijn inziens moet de overheid de bal dan ook bij de leveranciers leggen. Mensen die aan bovengenoemde situaties voldoen hebben mijn inziens recht op compensatie tot een "tarief gemiddelde". Laat de leveranciers lekker uitzoeken wie dit zijn.

EDIT: Soms zijn er nog vaste contracten mogelijk (denk aan Greenchoice tijdje terug). Blijf dan ook vooral dit topic volgen omdat de informatievoorziening hier veel actueler is dan elke andere bron die openbaar beschikbaar is.
Daarnaast wie er minst onder gaan lijden zijn diegene die veel elektra terugleveren.
Wat we hebben gezien is dat de TLV bij sommige elektra leveranciers net zo hard als de verhoging is meegegroeid.
5 jaar geleden kon je niet bedenken dat nu Innova 0,51 en Eneco 0,61 TLV zou geven.
Mijn gasprijs wordt met zo’n hoge TLV bijna gecompenseerd dus niet verkeerd zou je zeggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:47
Vendetta_X schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

Daar kom ik op 3,15/m3. Mij niet gezien :)

Het enige risico is toch dat je bij omvallen ergens anders voor modelcontract tarieven komt te zitten?
Kan me niet voorstellen dat dit hogere tarieven mogen zijn, maar daar zijn vast wel ervaringen mee.
Je gaat dan hoogstwaarschijnlijk niet naar het modelcontract, maar naar een speciaal uniek tarief wat vrijwel zeker hoger is. Hiervoor is namelijk niet eerder ingekocht.
hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:24:
[...]
Jazeker zijn dat hogere tarieven. Ze gaan niets voor niets een bedrijf wat is omgevallen overnemen. Ze willen uiteraard nog even verdienen aan de klanten die even geen energiecontract hebben.
[...]
In de huidige markt lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat andere leveranciers bij een faillissement een overname zouden willen doen, zeker na het Welkom/Eneco-fiasco.
Kans is groot dat de klanten van de omgevallen leverancier dan worden verdeeld over de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-10 14:36
Melkunie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Je gaat dan hoogstwaarschijnlijk niet naar het modelcontract, maar naar een speciaal uniek tarief wat vrijwel zeker hoger is. Hiervoor is namelijk niet eerder ingekocht.

[...]

Klopt ten dele. Je wordt dan toegewezen en krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een model contract.
In de huidige markt lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat andere leveranciers bij een faillissement een overname zouden willen doen, zeker na het Welkom/Eneco-fiasco.
Kans is groot dat de klanten van de omgevallen leverancier dan worden verdeeld over de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Collega heeft Eneco jaarcontract die in september afloopt. Heeft iemand al een idee op welke variabele tarieven voor stroom en gas je dan bij Eneco overgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:27:
Collega heeft Eneco jaarcontract die in september afloopt. Heeft iemand al een idee op welke variabele tarieven voor stroom en gas je dan bij Eneco overgaat?
Eneco maakt meestal 10 dagen vooraf dus rond 20 augustus hun tarieven voor 1 september pas bekend. Dus zal voor iedereen een verrassing zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:27:
Hij krijgt tzt een aanbod, kan je op dit moment nog niets over zeggen. Misschien dat er hier iemand afgelopen week een aanbod heeft gekregen van Eneco als bestaande klant, heb je een indicatie.

Hij zal in ieder geval minder gaan betalen dan nieuwe Eneco klanten. Die krijgen het modelcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Hij krijgt tzt een aanbod, kan je op dit moment nog niets over zeggen. Misschien dat er hier iemand afgelopen week een aanbod heeft gekregen van Eneco als bestaande klant, heb je een indicatie.

Hij zal in ieder geval minder gaan betalen dan nieuwe Eneco klanten. Die krijgen het modelcontract.
Heeft iemand op dit forum die sinds aug over is op variabele tarieven van Eneco voor stroom en gas de aangeboden tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
dehardstyler schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Dat is inderdaad een verschrikkelijke gewoonte van veel energiemaatschappijen, en ik snap ook niet waarom ze dit doen eerlijk gezegd. Voelt zelfs een beetje verdacht.

Bij Vattenfall en Budget Energie heb ik dit ook al gehad, zelfs 3 dagen voor mijn contract was afgelopen was mijn portal enzo al helemaal dichtgezet bij Vattenfall. Waarom doen ze daar zo krampachtig over? Ze gooien het op de AVG, maar moeten zelf de data 7 jaar bijhouden dacht ik. Erg raar allemaal.
Bij Eneco is heel mijn account foetsie. Bij Greenchoice kan ik nog wel terugkijken en Vattenfall moet ik weer eens proberen. In de Nuon-tijd kon je altijd erg ver (5+ jaar over verschillende contracten) terugkijken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Heeft iemand op dit forum die sinds aug over is op variabele tarieven van Eneco voor stroom en gas de aangeboden tarieven?
Ik heb van de week een mail gekregen met de tarieven per 25 augustus. Maar verschilt ook per soort contract (er zijn meerdere variabele contracten blijkbaar).

Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,53160
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,45323
Eneco Gas Variabel per m3 € 2,24954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:08
Ewivis schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

AVG is onzin natuurlijk, het is je eigen data. Dus jij moet daar wel bij kunnen komen. Je hebt recht op inzicht wat een bedrijf aan data van jou heeft.
Ja dat was mijn gedachte ook inderdaad. Maar toch kon ik er mooi niet meer bij. Je kunt vast wel weer mailen natuurlijk, maar gek is het wel dat ze die portals dichtgooien.
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Bij Eneco is heel mijn account foetsie. Bij Greenchoice kan ik nog wel terugkijken en Vattenfall moet ik weer eens proberen. In de Nuon-tijd kon je altijd erg ver (5+ jaar over verschillende contracten) terugkijken.
Was je misschien gewoon 5 jaar klant bij Nuon toen, of tussendoor nog wel overgestapt?

[ Voor 32% gewijzigd door dehardstyler op 17-08-2022 18:10 ]

• paQ

paQ

Vendetta_X schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Kak, had gister alleen het variabele contract aangevraagd, wilde net ook nog even het jaarcontract aanvragen.
Ben benieuwd hoe hard m'n variabele contract opeens gaat stijgen :X
Nu 2.05/m3 en 0.39/kWh enkeltarief (all-in)

Iemand hier die een variabel contract van Energie VanOns heeft? Wat zijn de huidige tarieven?
Ik heb het gister even ingevuld, ik kwam toen aan 2.27 voor het gas. Nog steeds ietsjes duurder dan eneco variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yuyu80 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Maar deze zijn variable. Ik heb nu ook variabel voor 1,68. De vraag is hoeveel gaan ze worden.
Maar dan heb t/m dec nog steeds 2,06

Wel by far het laagst wat ik nu tegenkom.
Eneco variabel is nu naar 2,249 (vanaf 25/8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 11:40
paQ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Maar dan heb t/m dec nog steeds 2,06

Wel by far het laagst wat ik nu tegenkom.
Eneco variabel is nu naar 2,249 (vanaf 25/8)
Ik durf niet te zeggen of er de energieleverancier iets in de weg staat om het tussentijds te verhogen. Normaal was dit bij variabele contracten 1x per half jaar. Volgens mij hebben vele leveranciers dit al meerdere keren aangepast dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sito schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:35:
Half oktober krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en ik vraag me af hoe ik het aan moet pakken qua energieleverancier.

Er liggen 10 zonnepanelen op het dak, maar geen idee hoeveel we gaan verbruiken, dus dat is lastig inschatten. Als het goed is laten we een hybride warmtepomp plaatsen, dus dat zal ik het gasverbruik schelen. Maar wederom: echt geen idee wat we gaan verbruiken.

Een aantal maanden geleden had ik de hoop dat energieleveranciers later in het jaar weer vaste contracten gingen aanbieden, maar helaas is dat niet zo. Bij onze huidige woning hebben we Engie (alleen stroom), maar weet niet zo goed wat slim is om te doen. Ik heb al bij verschillende leveranciers naar hun modelcontracten e.d. gekeken, maar er zit echt een flink verschil tussen.

Wat raden jullie aan?
Nu de beste deal afsluiten die je kunt vinden en niet gaan afwachten. Het stookseizoen begint al over een dikke maand, al klinkt dat nog vreemd met de huidige temperaturen.

En ga voor een grote en bekende leverancier. GC, Shell Energy, Eneco, etc. om risico van omvallen in de winter te voorkomen. Staar je niet blind op salderen. Het zou mij niet verbazen als dit vervroegd afgeschaft gaat worden 'om de leveranciers te beschermen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
marvel27 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:11:
Over de solvabiliteit van Innova/Gewoon Energie, die nu via de Vastelastenbond een contract van 1 jaar aanbieden met gas aan 2€:

[...]
Ik kon me niet voorstellen dat dit keihard gelogen was en hebt het gegokt. Daarom weer terug bij innova na 6 weken eneco. Jaarcontract 61 centen enkeltarief lv/tlv

Krijg nog wel 1000 piek van innova (deels voorschot, deels teruglevering) en kon ik m'n eindfactuur na 1 dag opeens niet meer downloaden.
Kijken hoe dat loopt anders moet ik nog in de auto stappen om daar op kantoor even te incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
Modbreak:Dicht i.v.m. overleg. Ik weet niet hoe we hier verder moeten? Binnen enkele posts na een modbreak gaat het weer totaal ergens anders over. Wat willen jullie? Reactie hier. Wonen Feedbacktopic

Inmiddels staan in ieder geval de aanbiedingen hier: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Alternatieve topics:
Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
De Duurzame Kroeg deel 4
Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic
Saldering per kwartaal of jaar
het grote day ahead energie prijzen topic.
Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Serieus elektriciteit besparen
Veel verduurzamingsinformatie kan je al vinden in Duurzame energie en installaties. Hier is vaak al veel te vinden. Problemen met een klus? Iemand in Bouwen en klussen is er vast al eens over gestruikeld en kan je helpen aan een oplossing in één van de topics.

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 25-08-2022 09:19 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 22 23

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4