Die is bij mij inclusief 9% BTWcrispo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:40:
Iemand op een variabel contract van Vattenfall die het huidige tarief van gas kan doorgeven? Zie een paar keer dat het tarief €1,47 zou zijn maar is dat inclusief 9 of 21% BTW?
Heb zelf een variabel contract Greenchoice afgesloten (op tijd!) en krijg daar vanaf 1 september volgens het contract gas tegen €1,42 incl. 9% BTW. Twijfel een beetje of ik mijn huidige VF contract dat dan afloopt laat overlopen in een variabel contract daar, of toch richting GC ga, ik zit nog in m'n 14-dagen bedenktijd.
Shell lijkt met €1,99918 per m³ de enige te zijn die nog gas onder de 2 euro aanbiedt aan mensen die niet voor aantrekkelijke tarieven terecht kunnen bij hun bestaande of oude leverancier.
Visionair beleid zo juist zijn om Poetin te laten zijn dat we bereid zijn om all-in op kolen te gaan. De typische Europese reactie 'laten we hopen dat Poetin.... want we moeten geen kolen en geen Gronings gas....dus hopen dat Poetin toch....' dat is nou exact de kaart die Poetin speelt en jij weer aan hem overhandigt.
Vind het bijna verbijsterend dat dat nog niet doorgedrongen is nu Poetin al maanden deze strategie hanteert. Of dacht je dat die procenten levering eraf door 'tekort aan onderdelen' en 'onderhoud wat nooit meer afgerond wordt' en 'betalingsproblemen bij Europa' echt allemaal oprecht waren?
Juist laten zien dat we gerust all-in op kolen gaan is dat de weg voorwaarts voor Europa en klimaat. Als wij namelijk laten zien niet afhankelijk van Russisch gas te zijn koste wat het koste, zakt automatisch de prijs. Want uiteindelijk heeft Poetin liever een redelijke prijs voor zijn gas dan geen prijs.
Maargoed, die tientallen miljarden die wij nu aan Poetin extra overmaken kunnen we als Europa niet meer aan klimaat besteden en we we weten ook zeker dat Poetin ze daar niet aan gaat besteden. Maar we kunnen ons wel mooi op de schouder kloppen dat we er geen kolen van hebben gekocht. Ideologisch juist, klimaattechnisch totaal onbenullig beleid.
Vergeet het maar, jouw berichten zijn olie op het vuur voor Poetin. Hij zal de directe kraan beetje bij beetje blijven dichtdraaien zodat wij steeds meer 'extern' inkopen (lees: via-via-via (vervangend) Russisch gas afnemen voor een steeds hogere prijs) zodat de noodzaak om echt voor kolen etc. te gaan er nooit echt is.Z___Z schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:50:
[...]
Zo zie je maar dat de sancties tegen Rusland een dubbelzijdig zwaard is. Tot nu toe lijkt het dat het Europa meer pijn aan het doen is dan Rusland. Ik hoop dat we snel weer gas kunnen kopen uit Rusland en die kolen onzin niet doorgezet wordt
Visionair beleid zo juist zijn om Poetin te laten zijn dat we bereid zijn om all-in op kolen te gaan. De typische Europese reactie 'laten we hopen dat Poetin.... want we moeten geen kolen en geen Gronings gas....dus hopen dat Poetin toch....' dat is nou exact de kaart die Poetin speelt en jij weer aan hem overhandigt.
Vind het bijna verbijsterend dat dat nog niet doorgedrongen is nu Poetin al maanden deze strategie hanteert. Of dacht je dat die procenten levering eraf door 'tekort aan onderdelen' en 'onderhoud wat nooit meer afgerond wordt' en 'betalingsproblemen bij Europa' echt allemaal oprecht waren?
Juist laten zien dat we gerust all-in op kolen gaan is dat de weg voorwaarts voor Europa en klimaat. Als wij namelijk laten zien niet afhankelijk van Russisch gas te zijn koste wat het koste, zakt automatisch de prijs. Want uiteindelijk heeft Poetin liever een redelijke prijs voor zijn gas dan geen prijs.
Maargoed, die tientallen miljarden die wij nu aan Poetin extra overmaken kunnen we als Europa niet meer aan klimaat besteden en we we weten ook zeker dat Poetin ze daar niet aan gaat besteden. Maar we kunnen ons wel mooi op de schouder kloppen dat we er geen kolen van hebben gekocht. Ideologisch juist, klimaattechnisch totaal onbenullig beleid.
[ Voor 31% gewijzigd door Malarky op 09-07-2022 04:31 ]
Situatie: woning gekocht begin juli waarbij oude bewoner aangeeft dat ie bij Sepa Energy zat.
8 zonnepanelen zuidwest 2050 Wp. Eensgezinswoning waarbij er voorlopig 1 bewoner zal zijn.
Vorige bewoners (2 stuks) geven verbruik op van 4600 kWh / 1850 m3 gas wat mij vrij veel lijkt, zeker als je 8 panelen hebt.
Ik ga vandaag checken of de panelen het uberhaupt doen (als in: teruglevering wanneer de zon schijnt).
Ervan uitgaande dat het elektriciteit verbruik flink zal dalen met 1 bewoner, is mijn vraag: kan ik uit het teruglevertopic één van de beste terugleververgoedingen kiezen, contract afsluiten en dan ergens in oktober overstappen op een andere aanbieder, en dat dan het overschot verrekend wordt? Of werkt het zo niet?
Ervan uitgaande dat de panelen meer opleveren dan er gebruikt wordt de komende 3 maanden.
8 zonnepanelen zuidwest 2050 Wp. Eensgezinswoning waarbij er voorlopig 1 bewoner zal zijn.
Vorige bewoners (2 stuks) geven verbruik op van 4600 kWh / 1850 m3 gas wat mij vrij veel lijkt, zeker als je 8 panelen hebt.
Ik ga vandaag checken of de panelen het uberhaupt doen (als in: teruglevering wanneer de zon schijnt).
Ervan uitgaande dat het elektriciteit verbruik flink zal dalen met 1 bewoner, is mijn vraag: kan ik uit het teruglevertopic één van de beste terugleververgoedingen kiezen, contract afsluiten en dan ergens in oktober overstappen op een andere aanbieder, en dat dan het overschot verrekend wordt? Of werkt het zo niet?
Ervan uitgaande dat de panelen meer opleveren dan er gebruikt wordt de komende 3 maanden.
Mocht je nog een handig totaaloverzicht willen hebben, met de variabele energietarieven per energieleverancier, zie onderstaande link: (Shell Energy staat hier niet in zie ik)Malarky schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 04:21:
Shell lijkt met €1,99918 per m³ de enige te zijn die nog gas onder de 2 euro aanbiedt aan mensen die niet voor aantrekkelijke tarieven terecht kunnen bij hun bestaande of oude leverancier.
[...]
Vergeet het maar, jouw berichten zijn olie op het vuur voor Poetin. Hij zal de directe kraan beetje bij beetje blijven dichtdraaien zodat wij steeds meer 'extern' inkopen (lees: via-via-via (vervangend) Russisch gas afnemen voor een steeds hogere prijs) zodat de noodzaak om echt voor kolen etc. te gaan er nooit echt is.
https://www.overstappen.nl/energie/energietarieven/
OM Nieuwe Energie is hier het meest voordelig. Ik zit zelf 2,5 maand bij GC, maar ik heb medio april hier een keer mee gebeld om te informeren over hun tarieven. Ik werd heel snel, uitgebreid en vriendelijk te woord gestaan. Helaas hadden ze voor mij géén gunstige tarieven / aanbod en ben ik derhalve wat huiverig om met een dergelijke kleine speler in zee te gaan, wel zijn ze me bijgebleven. Wellicht als de rust/storm op de energiemarkt is wedergekeerd, ik hier nog eens ga kijken, als ze dan nog bestaan...
Verder ben ik héél blij blij dat ik in april (in de bedenktijd) toch van Budget variabel heb afgezien, ik wilde het hier even aanzien na verlopen contract Eneco, maar ik had echt een onderbuik gevoel en sterke twijfels hierbij. Ook is de financiële positie / solvabiliteit van BudgetEnergie matig, hier kijk ik nu ook meer naar in bij het oriënteren/zoeken naar een nieuwe energieleverancier. Je kunt evt. je voorschot zo laag mogelijk houden en zelf maandelijks geld reserveren, apart zetten op een rekening waar je niet makkelijk bij kunt. Hiermee loop je minder risico, mocht een energiebedrijf omvallen.
[ Voor 9% gewijzigd door Henrico1981 op 09-07-2022 09:45 ]
Heel eerlijk? Je gasverbruik is te hoog om echt voordeel te hebben van je zonnepanelenoverschot.Madeliefxxx schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:07:
[...]
Eerlijk gezegd dacht ik dat variabel elke maand aangepast mag worden en model enkel in januari en juli. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik vind het maar ingewikkeld allemaal.
Is er iemand met een beetje verstand van zaken die me kan zeggen of het verstandig is voor dat Oxxio aanbod te kiezen? Ik heb nog tot 2 oktober maar ik geloof niet dat het er beter op wordt als ik hier zo lees? Hoe zit het met het salderen bij Oxxio? Ik las ellende over budgetenergie die dit maandelijks zou gaan doen ipv jaarlijks en dat dit weer nadelig zou zijn.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Stel je gaat naar de boer met de hoogste TLV, dan krijg je op jaarbasis misschien 400 euro terug. MITS de TLV niet enorm keldert 1 januari. En dat is echt wel een grote kans.
en je stookt dan vervolgens wel 1100m3 aan gas --> tegen 2,25? is 2500 euro aan gas ex leveringskosten.
Ik zou kijken wat je kan doen met minimale middelen aan isolatie (tochtstrips, radiatorfolie, dikkere gordijnen, filmpjes op youtube over je CV ketel zuiniger afstellen etc), probeer elke 2 maanden te kijken wat je kan doen/missen nu al voor de winter) en dan in de winter je 800kwh overschot gebruiken voor elektrisch verwarmen. Je hebt de panelen gekregen dus dat overschot is een kado, je hoeft de paneleninvestering niet zelf terug te verdienen of af te lossen toch?
Dus probeer je gasverbruik te minimaliseren daarmee. je zag net wat het gaat kosten als je je verbruik invult op gaslicht.com.
Vul nu eens gebruik 2500/ teruglevering 2500 kwh in en bv gasverbruik 600m3?
Dan kom je op maandbedragen tussen de 74 euro en de 93 euro bij de bovenste 3. En dan hoef je ook niet om de zoveel maanden over te stappen vanwege de TVL en druk te maken om saldering (mits er niet per maand gesaldeerd wordt natuurlijk!). Zet jezelf op gasrantsoen en houdt elke maand bij hoe lang je met zuinig douchen onder 10m3 per maand kan blijven voor je moet gaan verwarmen en hoe lang je moet verwarmen voor hoeveel kwh (bv 150 kwh per echt koude maand). Krijg je het daarmee niet warm, schakel je dan pas over op je gasverwarming.
Wat voor leverancier bij je past is heel persoonlijk maar ga vooral voor een zo laag mogelijk maandbedrag bij een betrouwbare partij ipv nu proberen winst uit te halen uit hele onzekere tijdelijke factoren
Wij doen het wel iets slechter dan andere landen om ons heen. https://agsi.gie.euWolly schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 01:06:
[...]
En wat wij binnenhalen moeten we solidair verdelen met de landen die het niet redden.
Iets met een druppel en een gloeiende plaat dus.
Nog steeds geen mail van GC via de boer.
Jammer, denk dat ik m netmisloop. 1.65 voor gas tot 1 jan 23 staat er. Had m toch 1j of 3j anders vastgezet.
Jammer, denk dat ik m netmisloop. 1.65 voor gas tot 1 jan 23 staat er. Had m toch 1j of 3j anders vastgezet.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Sinds vandaag over van Energiedirect naar Greenchoice 3 jaar dalen.
Al m'n verbruik en andere gegevens zijn direct niet meer te zien in de app van Energiedirect, lekker rigoureus... Bij Greenchoice zijn m'n tarieven nog steeds niet te zien, maar dat zal wel snel goedkomen.
Al m'n verbruik en andere gegevens zijn direct niet meer te zien in de app van Energiedirect, lekker rigoureus... Bij Greenchoice zijn m'n tarieven nog steeds niet te zien, maar dat zal wel snel goedkomen.
Bij mij was greenchoice ook pas de volgende dag te zien.storm-biker schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:44:
Sinds vandaag over van Energiedirect naar Greenchoice 3 jaar dalen.
Ik krijg bij die vergelijker alleen HEM te zien, met een variabel contract.Henrico1981 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:32:
[...]
Mocht je nog een handig totaaloverzicht willen hebben, met de variabele energietarieven per energieleverancier, zie onderstaande link: (Shell Energy staat hier niet in zie ik)
https://www.overstappen.nl/energie/energietarieven/
Tarieven zijn volgens de site inclusief 9% BTW (met 21% BTW wordt de €3,= bijna aangetikt voor een m3 gas)

Tarieveninformatie (incl. (9%) btw, energiebelasting en overheidsheffingen)
Stroom (dal) per kWh
€ 0,52613
Stroom (normaal) per kWh
€ 0,64427
Gas per m³
€ 2,68
Vaste leveringskosten stroom p/j
€ 91,43
Vaste leveringskosten gas p/j
€ 91,43
Waarom bel je ze niet ipv eindeloos wachten op een bevestigingsmail. Dan weet je het gelijk.PCJR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:58:
Nog steeds geen mail van GC via de boer.
Die kant gaan alle variabele prijzen op. Als je kijkt dat een megawattuur gas al 180 aantikte.. dat is ongeveer 1.80 / m3 als ik reken met 10kWh/m3. Tel daar de overheidsheffingen, marge en risico opslag bij en je gaat richting de 3 euro. Als de 180 nog verder omhoog gaat richting de winter zijn de rapen gaar (of juist rauw als je op gas kookt).R0181 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:59:
[...]
Ik krijg bij die vergelijker alleen HEM te zien, met een variabel contract.
Tarieven zijn volgens de site inclusief 9% BTW (met 21% BTW wordt de €3,= bijna aangetikt voor een m3 gas)![]()
Tarieveninformatie (incl. (9%) btw, energiebelasting en overheidsheffingen)
Stroom (dal) per kWh
€ 0,52613
Stroom (normaal) per kWh
€ 0,64427
Gas per m³
€ 2,68
Vaste leveringskosten stroom p/j
€ 91,43
Vaste leveringskosten gas p/j
€ 91,43
Groetjes, FaceDown.
Bedankt voor het meedenken. Mijn gasverbruik is geen 1100 maar was 981. Dit jaar waarschijnlijk nog iets lager vanwege het bezuinigen maar nog minder warmte zit er niet in ivm chronisch ziek en 24/7 thuis. Een temperatuur beneden de 20 graden is voor mij eigenlijk niet te doen. Behalve 's avonds als ik echt alleen maar op de bank zit onder een dikke deken en een kruik.tokjah schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:33:
[...]
Heel eerlijk? Je gasverbruik is te hoog om echt voordeel te hebben van je zonnepanelenoverschot.
Stel je gaat naar de boer met de hoogste TLV, dan krijg je op jaarbasis misschien 400 euro terug. MITS de TLV niet enorm keldert 1 januari. En dat is echt wel een grote kans.
en je stookt dan vervolgens wel 1100m3 aan gas --> tegen 2,25? is 2500 euro aan gas ex leveringskosten.
Ik zou kijken wat je kan doen met minimale middelen aan isolatie (tochtstrips, radiatorfolie, dikkere gordijnen, filmpjes op youtube over je CV ketel zuiniger afstellen etc), probeer elke 2 maanden te kijken wat je kan doen/missen nu al voor de winter) en dan in de winter je 800kwh overschot gebruiken voor elektrisch verwarmen. Je hebt de panelen gekregen dus dat overschot is een kado, je hoeft de paneleninvestering niet zelf terug te verdienen of af te lossen toch?
Dus probeer je gasverbruik te minimaliseren daarmee. je zag net wat het gaat kosten als je je verbruik invult op gaslicht.com.
Vul nu eens gebruik 2500/ teruglevering 2500 kwh in en bv gasverbruik 600m3?
Dan kom je op maandbedragen tussen de 74 euro en de 93 euro bij de bovenste 3. En dan hoef je ook niet om de zoveel maanden over te stappen vanwege de TVL en druk te maken om saldering (mits er niet per maand gesaldeerd wordt natuurlijk!). Zet jezelf op gasrantsoen en houdt elke maand bij hoe lang je met zuinig douchen onder 10m3 per maand kan blijven voor je moet gaan verwarmen en hoe lang je moet verwarmen voor hoeveel kwh (bv 150 kwh per echt koude maand). Krijg je het daarmee niet warm, schakel je dan pas over op je gasverwarming.
Wat voor leverancier bij je past is heel persoonlijk maar ga vooral voor een zo laag mogelijk maandbedrag bij een betrouwbare partij ipv nu proberen winst uit te halen uit hele onzekere tijdelijke factoren
De panelen zijn eigendom van de woningbouw maar mijn huur is wel met 20 euro voor 8 panelen a 370 omhoog gegaan.
Ik heb nog een ander draadje lopen over wat nu goedkoper is in mijn situatie, een electrische kachel of toch stoken. De meningen zijn zo verdeeld dat ik er niet veel wijzer van ben geworden. Helaas bezit ik zelf de rekenkwaliteiten niet en is mijn brein een grote mist.
De gasprijs bij Oxxio (is dat een betrouwbare partij?) zit nu al op 2,25 idd. Maar de stroom staat ook al op 48,7. Teruglevering 37,95.
Infrarood of straalkachel is zeker een optie voor de avonden maar overdag wordt dat wat lastiger.
Douchen doe ik al op mn zuinigst.
Ketel staat inmiddels op 45 graden.
Radiatorfolie ga ik ook halen.
Gordijnen ben ik voor aan het kijken.
Electrische deken voor savonds is ook een goede optie en goedkoper dan infraroodkachel.
Electrisch stoken om de hele ruimte te verwarmen is me echt afgeraden.
Nu al geld apart leggen voor de winter kan ik niet. Ik kom nu al niet rond vandaar de stress. Ik heb wel de 800 euro energietoeslag gekregen gelukkig dus dat staat apart.
Elke bezuiniging helpt!Madeliefxxx schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:10:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Mijn gasverbruik is geen 1100 maar was 981. Dit jaar waarschijnlijk nog iets lager vanwege het bezuinigen maar nog minder warmte zit er niet in ivm chronisch ziek en 24/7 thuis. Een temperatuur beneden de 20 graden is voor mij eigenlijk niet te doen. Behalve 's avonds als ik echt alleen maar op de bank zit onder een dikke deken en een kruik.
De panelen zijn eigendom van de woningbouw maar mijn huur is wel met 20 euro voor 8 panelen a 370 omhoog gegaan.
Ik heb nog een ander draadje lopen over wat nu goedkoper is in mijn situatie, een electrische kachel of toch stoken. De meningen zijn zo verdeeld dat ik er niet veel wijzer van ben geworden. Helaas bezit ik zelf de rekenkwaliteiten niet en is mijn brein een grote mist.
De gasprijs bij Oxxio (is dat een betrouwbare partij?) zit nu al op 2,25 idd. Maar de stroom staat ook al op 48,7. Teruglevering 37,95.
Infrarood of straalkachel is zeker een optie voor de avonden maar overdag wordt dat wat lastiger.
Douchen doe ik al op mn zuinigst.
Ketel staat inmiddels op 45 graden.
Radiatorfolie ga ik ook halen.
Gordijnen ben ik voor aan het kijken.
Electrische deken voor savonds is ook een goede optie en goedkoper dan infraroodkachel.
Electrisch stoken om de hele ruimte te verwarmen is me echt afgeraden.
Nu al geld apart leggen voor de winter kan ik niet. Ik kom nu al niet rond vandaar de stress. Ik heb wel de 800 euro energietoeslag gekregen gelukkig dus dat staat apart.
de solvabiliteit van Oxxio is geloof ik wel goed, over de klantenservice zijn alleen erg wisselende verhalen. Als de gasprijs van Oxxio en Eneco hetzelfde zijn, zou ik persoonlijk liever bij Eneco zitten. Hun app en portal zijn ook overzichtelijk. De TVL voor nieuwe klanten is daar ruim 41 cent voor nieuwe klanten dus zouden dan ook iets voordeliger zijn. Als ze even duur zijn, zou ik zelf voor Eneco gaan.
Maar dat is echt een persoonlijke keuze.
Hopelijk helpt dit.
Mijn ervaring met de oxxio hun administratie is een grote puinbak. Dus fingers crossed dat je die nooit nodig gaat zijn. De APP met verbruiksoverzicht is ook niet heel overzichtelijk, dus als je dat wil... ga voor een P1 monitortokjah schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:42:
[...]
Elke bezuiniging helpt!
de solvabiliteit van Oxxio is geloof ik wel goed, over de klantenservice zijn alleen erg wisselende verhalen. Als de gasprijs van Oxxio en Eneco hetzelfde zijn, zou ik persoonlijk liever bij Eneco zitten. Hun app en portal zijn ook overzichtelijk. De TVL voor nieuwe klanten is daar ruim 41 cent voor nieuwe klanten dus zouden dan ook iets voordeliger zijn. Als ze even duur zijn, zou ik zelf voor Eneco gaan.
Hopelijk helpt dit.
Dankjewel! Ik heb al eens een jaar bij Oxxio gezeten zonder problemen maar dat waren wel andere rustige tijden natuurlijk. Die 41 cent kan ik niet terug vinden maar de gasprijs is idd hetzelfde. Het scheelt via gaslicht nog geen 2 euro dus ik ga idd maandag even Eneco bellen.tokjah schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:42:
[...]
Elke bezuiniging helpt!
Hopelijk helpt dit.
Bedankt voor de tip.
Oei, bedankt voor de waarschuwing. Ik heb sowieso niks aan een app met mijn terugdraaimeter maar ik met dezelfde tarieven ga ik dan toch maandag maar eens een belletje wagen bij Eneco.torretje2012 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:55:
[...]
Mijn ervaring met de oxxio hun administratie is een grote puinbak. Dus fingers crossed dat je die nooit nodig gaat zijn. De APP met verbruiksoverzicht is ook niet heel overzichtelijk, dus als je dat wil... ga voor een P1 monitor
Ik heb al een Home Wizard maar dat zijn voor een ander weer allemaal extra uitgaventorretje2012 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:55:
[...]
Mijn ervaring met de oxxio hun administratie is een grote puinbak. Dus fingers crossed dat je die nooit nodig gaat zijn. De APP met verbruiksoverzicht is ook niet heel overzichtelijk, dus als je dat wil... ga voor een P1 monitor
Maar bedankt voor de feedback op Oxxio.
Dat ging per ongeluk toen ik wilde wijzigen en kreeg het niet weg. Ik zag het ook idd. Excuses.Madeliefxxx schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:58:
[mbr]*knip*
Je eigen reactie schoppen is niet de bedoeling.[/]
[ Voor 4% gewijzigd door Madeliefxxx op 09-07-2022 21:39 ]
Wat mag een energieleverancier vragen aan voorschot bedrag. Een kennis van me heeft een voorschotbedrag voor 300 euro per maand, terwijl de inschatting is dat hij maar 100 euro hoeft te betalen. 2400 euro te veel per jaar. De energieleverancier weigert het maandbedrag te verlagen. Is zoiets toegestaan?
Verwijderd
Helaas geen inhoudelijke reactie zelf nooit hogerop hoeven zoeken gelukkig, zelf geef ik na switch aan vaak van huis te zijn, scheelt hoop gesteggel omdat energieboeren op historische waardes inschatten. Anders mogelijk dat andere tweakers tips hebben (weet niet of acm hier van nut zou kunnen zijn?)Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:56:
Wat mag een energieleverancier vragen aan voorschot bedrag. Een kennis van me heeft een voorschotbedrag voor 300 euro per maand, terwijl de inschatting is dat hij maar 100 euro hoeft te betalen. 2400 euro te veel per jaar. De energieleverancier weigert het maandbedrag te verlagen. Is zoiets toegestaan?
100 euro is wel echt bizar weinig tegenwoordig. Zelfs in de zomermaanden gaan we daar al overheen (niet ruim overigens, en da's met stroom en gas), en dat was met de prijzen zoals die tot vorige maand waren. 100 euro per maand zou dus kunnen, maar zeker als het wat kouder gaat worden dan gaat dat een héél stuk lastiger worden.Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:56:
We hebben nog redelijk lage tarieven. Met hoge btw dag 30 cent en laag 26 centSomerenV schreef op zondag 10 juli 2022 @ 01:46:
[...]
100 euro is wel echt bizar weinig tegenwoordig. Zelfs in de zomermaanden gaan we daar al overheen (niet ruim overigens, en da's met stroom en gas), en dat was met de prijzen zoals die tot vorige maand waren. 100 euro per maand zou dus kunnen, maar zeker als het wat kouder gaat worden dan gaat dat een héél stuk lastiger worden.
Periode Gas Stroom Totaal
juni € 25,00 € -29,00 € -4,00
juli (tot nu toe)
€ 6,00 € -9,00 € -3,00
Periode Verbruik Teruglevering Kosten
juni
92 kWh -48 kWh € -29,00
juli (tot nu toe)
22 kWh -18 kWh € -9,00
dat is met 2,5 paneel vanaf begin juni (derde paneel ligt nog zolang in de tuin dak moet nog vervangen worden)
Gas juni 3 M³ € 25,00 (vastrecht is 70 cent per dag en gas is 1,33 euro)
juli (tot nu toe) 1 M³ € 6,00
Verbruik tot nu 200 m3 gas en 1500 kWh en dat is met een 1,5 kWh warmtepomp (opgenomen vermogen is 390-400 kWh). Betalen nu 118 per maand als de bedragen kloppen in app zouden we op 85-90 euro per maand uit komen. Dat is niet met de panelen meegerekend en 9% in de komende maanden.
Huis bouwjaar 1970 2 onder 1 kap. Wel met betere isolatie. Buren betalen 280 euro per maand zonder betere isolatie.
Het GC contract waren we net te laat voor waren zou op 140-150 euro komen. Op basis 400 m3 gas en 1400 dag en 1000 nacht. Met uitbreiding tot 6 panelen.
Volgens Vattenfall app:
Goed bezig! Je verbruikt minder dan gemiddeld
Je hebt in juni 2022 90% minder gas gebruikt dan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare huishoudens in een 2 onder 1 kap.
[ Voor 33% gewijzigd door space-one op 10-07-2022 07:15 ]
Zo gek is het niet toch? Enige bewoner, vaak van huis, zonnepanelen, geen elektrische auto, etc. Allemaal dingen die het verbruik drukken. Zelf eens uitgerekend wat mijn werkelijke kosten waren. Zat afgelopen jaar op €38/mnd, zit nu op €60/mnd (nog met 21% btw geteld). Maandbedrag staat uiteraard wat hoger, maar krijg dan ook nog een kleine €200 terug is de verwachting. Woning is een 2-onder-1-kap gezinswoning uit 1975 met na-isolatie. Zou ik nu modelcontract a €2,30/m3 hebben, dan is voor mij €100/mnd ook niet meer haalbaar inderdaad, maar degenen die al eerder een keuze hebben kunnen maken voor hun volgende contract, hebben geluk gehad met de prijzen.SomerenV schreef op zondag 10 juli 2022 @ 01:46:
[...]
100 euro is wel echt bizar weinig tegenwoordig. Zelfs in de zomermaanden gaan we daar al overheen (niet ruim overigens, en da's met stroom en gas), en dat was met de prijzen zoals die tot vorige maand waren. 100 euro per maand zou dus kunnen, maar zeker als het wat kouder gaat worden dan gaat dat een héél stuk lastiger worden.
[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 10-07-2022 07:51 ]
Als je goede argumenten hebt zullen ze dat toch wel doen? Veel energieleveranciers zitten met een boel klanten die uit financiële problemen hun voorschot veel te laag hebben gezet.SomerenV schreef op zondag 10 juli 2022 @ 01:46:
[...]
Zelf heb ik na plaatsing van zonnepanelen Vattenfall via de online chat gevraagd om een verlaging (op de website kon het niet lager), dat was geen probleem.
Ik moet maandelijks ook flink meer betalen, nu kun je een voorschot wel verlagen, maar stel dat je weet dat je het aan het eind van de rit alsnog moet betalen, een zelfde verbruik hebt als waar dit bedrag op is gebaseerd, dan schuif je een probleem alleen maar voor je uit en wordt het groter. Voor mij is het ook een flinke aderlating, van ca. € 95,00 per maand naar € 190,00 per maand, het is wat het is.lexuzu schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:59:
[...]
Als je goede argumenten hebt zullen ze dat toch wel doen? Veel energieleveranciers zitten met een boel klanten die uit financiële problemen hun voorschot veel te laag hebben gezet.
Zelf heb ik na plaatsing van zonnepanelen Vattenfall via de online chat gevraagd om een verlaging (op de website kon het niet lager), dat was geen probleem.
Ondertussen wel allemaal kleine maatregelen hier aan het treffen om zo min mogelijk te verbruiken, deels HR++ glas geplaatst in woongedeelte, kieren/naden dichten, radiator folie aangebracht, andere gordijnen, die ook niet meer over de verwarming hangen. Twee ongebruikte schoorsteen kanalen aan onderzijde afgedicht, isolatie gordijn bij voordeur opgehangen en van tussendeur naar hal, i.v.m. doorloop kat, waterbesparende douchekoppen, ook douche ik minder warm, korter en met een zachtere straal. Overal aan-uit schakelaren geplaatst, voor computer, printer etc., koffiemachine, tv e.d., verder zet ik een NAS nog maar een paar uur in de week aan i.p.v. 24/7. Mijn verlichting heb ik een paar geleden al vervangen voor led, verder doe ik ook niet al teveel lampen aan, ook niet in de ruimtes waar ik niet ben. Het is nu wel een beetje een sport geworden om zo min mogelijk te verbruiken, check/monitor het elke dag in de GC app, ik heb nu ook slimme stekkers besteld waarmee ik het per apparaat op de telefoon kan uitlezen. Verder een smart keramische kachel aangeschaft ter ondersteuning / vervanging van de CV, verwarm ook alleen de ruimte waar ik ben. Gisteren Speedcomfort ventilatoren besteld, hier ook maar eens mee experimenteren, overigens wel mijn twijfels bij, ook het geluid wat ze mogelijk produceren, ook behoorlijk aan de prijs. Verder de aanvoertemperatuur van de CV naar 60 graden verlaagd. Lager kan denk ik niet in mijn slecht geïsoleerde jaren 30 woning.
[ Voor 19% gewijzigd door Henrico1981 op 10-07-2022 18:09 ]
Je hebt iig je best gedaan zeg! Goed bezig!Henrico1981 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Ik moet maandelijks ook flink meer betalen, nu kun je een voorschot wel verlagen, maar stek dat je weet dat je het aan het eind van de rit alsnog moet betalen, een zelfde verbruikt hebt als waar dit bedrag op is gebaseerd, dan schuif je een probleem alleen maar voor je uit en wordt het groter. Voor mij is het ook een flinke aderlating, van ca. € 95,00 per maand naar € 190,00 per maand, het is wat het is.
Ondertussen wel allemaal kleine maatregelen hier aan het treffen om zo min mogelijk te verbruiken, deels HR++ glas geplaatst in woongedeelte, kieren/naden dichten, radiator folie aangebracht, andere gordijnen, die ook niet meer over de verwarming hangen. Twee ongebruikte schoorsteen kanalen aan onderzijde afgedicht, isolatie gordijn bij voordeur opgehangen en van tussendeur naar hal, i.v.m. doorloop kat, waterbesparende douchekoppen, ook douche ik minder warm, korter en met een zachtere straal. Overal aan-uit schakelaren geplaatst, voor computer, printer etc., koffiemachine, tv e.d., verder zet ik een NAS nog maar een paar uur in de week aan i.p.v. 24/7. Mijn verlichting heb ik een paar geleden al vervangen voor led, verder doe ik ook niet al teveel lampen aan, ook niet in de ruimtes waar ik niet ben. Het is nu wel een beetje een sport geworden om zo min mogelijk te verbruiken, check/monitor het elke dag in de GC app, ik heb nu ook slimme stekkers besteld waarmee ik het per apparaat op de telefoon kan uitlezen. Verder een smart keramische kachel aangeschaft ter ondersteuning / vervanging van de CV, verwarm ook alleen de ruimte waar ik ben. Gisteren Speedcomfort ventilatoren besteld, hier ook maar eens mee experimenteren, overigens wel mijn twijfels bij, ook het geluid wat ze mogelijk produceren, ook behoorlijk aan de prijs. Verder de aanvoertemperatuur van de CV naar 60 graden verlaagd. Lager kan denk ik niet in mijn slecht geïsoleerde jaren 30 woning.
Edit: Wat betreft de aanvoertemp. Ik heb die ook verlaagd naar 55 graden. Ook voor mijn warm water. Vraagje: is er nog gevaar mbt salmonella oid?
[ Voor 3% gewijzigd door Ewivis op 10-07-2022 17:24 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Thanks. Effectief zou dat dus betekenen dat ik in de door mij voorgestelde situatie (zie hieronder) onder de streep 250 kWh tegen laag tarief zou betalen? M.a.w. de 100 kWh meer opbrengst op hoog tarief wordt effectief tegen laag tarief vergoed?Kroonkurk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:44:
@EVOwner
Mijn ervaring bij Energie Direct is dat ze netjes salderen.
Het overschot op het ene tarief verrekenen ze met de afname op het andere tarief.
Als je daarna nog overschot hebt, dan wordt dat verrekend met de (lage) terugleververgoeding.
Op mijn laatste afrekening had ik 200 kWh overschot tegen het lage teruglevertarief van € 0,05. Ik hoefde dus niet te betalen voor elektra (hoog en dal tarief), maar kreeg € 10,00 vergoeding.
Weet je ook per wat voor tijdseenheid ze dat bekijken? In de zomer houd ik regelmatig wat over op mijn hoge tarief (vanwege veel zon), maar in de winter kom ik te kort op mijn hoge tarief. Per saldo over een heel jaar zal ik wsl. net te kort komen, op het hoge tarief. Het zou jammer zijn als ze het per maand zouden bekijken, o.i.d. Want dan zou mijn zomerse overschot op het hoge tarief tegen het lage tarief worden weggestreept. Enig idee?Afgenomen hoog: 100 kWh
Terug geleverd hoog: 200 kWh
Afgenomen laag: 400 kWh
Terug geleverd laag: 50 kWh
- edit - zie nu op de site van EnergieDirect (https://www.energiedirect.../terugleveren-en-salderen) nog dit staan:
Dat suggereert dus dat ze het per jaar bekijken.Als je over een jaar tijd meer energie opwekt dan dat je verbruikt dan krijg je voor die extra opgewekte energie een vergoeding.
[ Voor 11% gewijzigd door EVOwner op 10-07-2022 18:04 ]
Voorschot altijd zo laagmogelijk houden. Zeker in de zomer. Vind ik dan he.Henrico1981 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Ik moet maandelijks ook flink meer betalen, nu kun je een voorschot wel verlagen, maar stel dat je weet dat je het aan het eind van de rit alsnog moet betalen, een zelfde verbruik hebt als waar dit bedrag op is gebaseerd, dan schuif je een probleem alleen maar voor je uit en wordt het groter. Voor mij is het ook een flinke aderlating, van ca. € 95,00 per maand naar € 190,00 per maand, het is wat het is.
1. Geld jun je beter zelf houden dan gratis ergens anders stallen, de andere partij gaat ermee dealen en maakt winst met jou geld
2. Als de toko omvalt ben je veel van je betaalde centen kwijt, zonde dus. T wil nogwel eens voorkomen.
Zet het apart en betaal na een jaar, of contractduur, gewoon de afrekening. Speel op save
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Tapwater altijd op minstens 60 graden laten staan ter voorkomen van legionella.Ewivis schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:07:
[...]
Je hebt iig je best gedaan zeg! Goed bezig!
Edit: Wat betreft de aanvoertemp. Ik heb die ook verlaagd naar 55 graden. Ook voor mijn warm water. Vraagje: is er nog gevaar mbt salmonella oid?
Hoi!
Model gas is bij GC 1.65 of 1.95 per m3, volgens mij de beste keuse op t momentLA-384 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:47:
[...]
Zo gek is het niet toch? Enige bewoner, vaak van huis, zonnepanelen, geen elektrische auto, etc. Allemaal dingen die het verbruik drukken. Zelf eens uitgerekend wat mijn werkelijke kosten waren. Zat afgelopen jaar op €38/mnd, zit nu op €60/mnd (nog met 21% btw geteld). Maandbedrag staat uiteraard wat hoger, maar krijg dan ook nog een kleine €200 terug is de verwachting. Woning is een 2-onder-1-kap gezinswoning uit 1975 met na-isolatie. Zou ik nu modelcontract a €2,30/m3 hebben, dan is voor mij €100/mnd ook niet meer haalbaar inderdaad, maar degenen die al eerder een keuze hebben kunnen maken voor hun volgende contract, hebben geluk gehad met de prijzen.
Cv ketel is een doorstroom apparaat. Geen stilstaand water. Ik zal me daar geen zorgen over maken.Ewivis schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:07:
[...]
Je hebt iig je best gedaan zeg! Goed bezig!
Alhoewel 60 graden wel een aangeraden wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 10-07-2022 19:56 ]
Bij Eneco of Vattenfall was (of is) het wel zo dat wanneer je het voorschotbedrag lager dan de voorgestelde bandbreedte laat zetten, dat je dan geen aanspraak kan maken op een betalingsregeling indien je jaarnota hoger uitvalt.Henrico1981 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Ik moet maandelijks ook flink meer betalen, nu kun je een voorschot wel verlagen, maar stel dat je weet dat je het aan het eind van de rit alsnog moet betalen, een zelfde verbruik hebt als waar dit bedrag op is gebaseerd, dan schuif je een probleem alleen maar voor je uit en wordt het groter. Voor mij is het ook een flinke aderlating, van ca. € 95,00 per maand naar € 190,00 per maand, het is wat het is.
Wellicht dat dit ook voor andere leveranciers geldt (ik zou het wel logisch vinden)...
[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 11-07-2022 00:04 ]
Overigens zie ik hier nu dat het strikt genomen iets positiever is dan ik dacht:Kroonkurk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:44:
@EVOwner
Mijn ervaring bij Energie Direct is dat ze netjes salderen.
Het overschot op het ene tarief verrekenen ze met de afname op het andere tarief.
Als je daarna nog overschot hebt, dan wordt dat verrekend met de (lage) terugleververgoeding.
Op mijn laatste afrekening had ik 200 kWh overschot tegen het lage teruglevertarief van € 0,05. Ik hoefde dus niet te betalen voor elektra (hoog en dal tarief), maar kreeg € 10,00 vergoeding.
https://www.zonnepanelen-...ste-salderingsregeling-2/
Dat zou betekenen dat bij een "per saldo" tekort op mijn hoog tarief telwerk mijn teruglevering op het laag tarief telwerk gebruikt wordt om mijn hoog tarief te verlagen.De opwekking wordt opgeteld. Het normaalverbruik wordt als eerst gesaldeerd en de rest tegen het dalverbruik.
Dat ligt maar net aan je ketel. Er zijn er zat met een ingebouwde boiler.Adriaan71 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:55Cv ketel is een doorstroom apparaat. Geen stilstaand water. Ik zal me daar geen zorgen over maken.
Er is nog een heel circuit aan leidingen, warmtewisselaar etc waarin ook bacteriegroei plaats kan vinden.Adriaan71 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Cv ketel is een doorstroom apparaat. Geen stilstaand water. Ik zal me daar geen zorgen over maken.
Groetjes, FaceDown.
Verhip, toch nog een fijne maandagochtend verrassing...LA-384 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:08:
[...]
Waarom bel je ze niet ipv eindeloos wachten op een bevestigingsmail. Dan weet je het gelijk.
:strip_exif()/f/image/laldfSOWqreZspL0RQPJ06at.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas. Ik belde zojuist met Eneco nadat er via gaslicht de volgende tarieven werden geboden.
Stroom 48 cent
Gas 225 cent
Totaal per maand 141 euro
Tarieven staan er nog steeds, maar helaas was het aanbod nu:
Stroom 76 cent
Gas 338 cent
Totaal per maand 193 euro
Niet gedaan dus.
Oxxio gebeld daar was ik snel klaar mee. Die boden me alleen een contract aan van 500 euro! per maand afgaande op gebruik van mij in een ver verleden en nog zonder zonnepanelen. Toen ik vroeg dat ze niet eens naar mijn huidige situatie hadden gevraagd; Hoefde niet. 🤣Ja daaaaaag Oxxio. Was er al gelijk klaar mee.
Maar wat nu? Wachten? 2 oktober loopt mijn contract af.
Stroom 48 cent
Gas 225 cent
Stroom 76 cent
Gas 338 cent
Niet gedaan dus.
Oxxio gebeld daar was ik snel klaar mee. Die boden me alleen een contract aan van 500 euro! per maand afgaande op gebruik van mij in een ver verleden en nog zonder zonnepanelen. Toen ik vroeg dat ze niet eens naar mijn huidige situatie hadden gevraagd; Hoefde niet. 🤣Ja daaaaaag Oxxio. Was er al gelijk klaar mee.
€0,76 per kWh stroomverbruik?!Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:13:
Helaas. Ik belde zojuist met Eneco nadat er via gaslicht de volgende tarieven werden geboden.
Stroom 48 cent
Gas 225 cent
Stroom 76 cent
Gas 338 cent
Niet gedaan dus.
Bij Greenchoice lijken ze nog wel tarieven vergelijkbaar met gaslicht.com te hebben. Ik kreeg net aan de telefoon namelijk 53 eurocent per kWh te horen voor een variabel contractMadeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:13:
Stroom 48 cent
Gas 225 cent
Stroom 76 cent
Gas 338 cent
Niet gedaan dus.
Spotmarkt tarieven

Maar goed, we zitten midden in een (beginnende) energie crisis... verwacht dat het nog wel erger wordt.
Dankjewel!Maxiootje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:29:
[...]
Bij Greenchoice lijken ze nog wel tarieven vergelijkbaar met gaslicht.com te hebben. Ik kreeg net aan de telefoon namelijk 53 eurocent per kWh te horen voor een variabel contract
Engie net gebeld ook 100 euro boven het gaslichttarief.
Ik ga een poging wagen bij gc.
Mijn contract loopt af op 22-7 bij Eneco en heb gisteren per mail de variabele tarieven binnen gekregen die vanaf dan voor mij gelden tot het einde van het jaar.
Je nieuwe stroomtarief per 22-07-2022
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,40062
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,34538
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Je nieuwe gastarief per 22-07-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 1,68685
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40
Deze leveringstarieven zijn inclusief een btw-tarief van 9%, en overheidsheffingen.
Dat gaan we wel voelen met een vorig contract van 23/20 cnt/kwh en 80 cnt/m3-gas.
Ons verbruik van bijna 8000 kwh (inc elektrisch koken en elektrische auto) en 1100 m3 gas. Gelukkig sinds kort zonnepanelen op het dak dat naar prognose 4000 kwh gaat opbrengen op jaarbasis.
Ik kan nergens tarieven vinden die concurrerend zijn dus blijf ik zitten waar ik zit.
Deze leveringstarieven zijn inclusief een btw-tarief van 9%, en overheidsheffingen.
Dat gaan we wel voelen met een vorig contract van 23/20 cnt/kwh en 80 cnt/m3-gas.
Ons verbruik van bijna 8000 kwh (inc elektrisch koken en elektrische auto) en 1100 m3 gas. Gelukkig sinds kort zonnepanelen op het dak dat naar prognose 4000 kwh gaat opbrengen op jaarbasis.
Ik kan nergens tarieven vinden die concurrerend zijn dus blijf ik zitten waar ik zit.
Ik zou er gelijk voor tekenen!anc schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:03:
Mijn contract loopt af op 22-7 bij Eneco en heb gisteren per mail de variabele tarieven binnen gekregen die vanaf dan voor mij gelden tot het einde van het jaar.
Ik zou er gelijk voor tekenen.
Blijft toch moeilijk voor GC, ik zie dat ze goed gerekend hebben met 9% btw maar toch vermelden ze in deze bevestigingsmail nog steeds: Totaaltarief is incl. 21% btwytr81 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:54:
Had voor het weekend nog GC 3 jaar afgesloten terwijl dat niet meer zou kunnen, ook geen bevestigingsmail gehad. Krijg ik nu net alsnog een bevestiging....
[Afbeelding]

De communicatie en IT afdelingen mogen wel eens een corrigerende tik krijgen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ja ik hoef er niets voor te doen. Het gaat automatisch hierin over.
Een maand of wat geleden heb ik telefonisch contact gehad met Eneco en die had het erover dat ze mogelijk 3 of 6 maandcontracten wilde gaan aanbieden vanaf 1 juli, maar dat is toch niet gekomen.
Dan moet je voor de auto op zoek naar een publieke laadpaal in je straat dat kan bij Vattenfall InCharge voor € 0.3052 / kWh (incl. btw) ... of gratis bij een Lidl... en als je dan V2L of V2G hebt kan je deze goedkope stroom ook thuis gebruikenanc schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:03:
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Grappig dat je het meldt. Ik heb een EV6 sinds eind vorig jaar. Toen kreeg je er gratis een 1 jarig abonnement bij waarbij je kan laden voor 29 cent. Dat abonnement heb ik ingesteld om in te gaan vanaf deze maand. Dus voor een jaar kan ik goedkoper laden bij de laadpaal om de hoek met Kia Charge dan met mijn eigen energieleverancier.ArjoK schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Dan moet je voor de auto op zoek naar een publieke laadpaal in je straat dat kan bij Vattenfall InCharge voor € 0.3052 / kWh (incl. btw) ... of gratis bij een Lidl... en als je dan V2L of V2G hebt kan je deze goedkope stroom ook thuis gebruiken

De auto kent geen V2G maar wel V2L. Echter om nou al dat gedoe te gaan nemen om daar te laden en een haspel uit te rollen etc.etc... ik denk het niet. Maar stupide is het wel!
3 kwartier in de wacht gestaan maar een mooi aanbod gekregen en geaccepteerd bij GC.
Aanbod Eneco 193 euro per maand
Aanbod Oxxio 500 euro per maand 🤣
Aanbod Engie 257 euro per maand
Aanbod GC
Stroom 0,419
Gas 2,132
Ik denk dat ik hiermee nog in mijn handen mag klappen in deze tijd.
Maandkosten GC
152 euro per maand
En dat met (helaas) maar 11,5 cent TLV en 800 overschot.
Indien ik de stroom opgebruik met electrisch verwarmen zit ik met
900 m3 gas op 145 euro per maand
700 m3 gas op 109 euro per maand.
Ik kan in ieder geval van 2 oktober tot 1 januari nog redelijk ademhalen.
Aanbod Eneco 193 euro per maand
Aanbod Oxxio 500 euro per maand 🤣
Aanbod Engie 257 euro per maand
Aanbod GC
Stroom 0,419
Gas 2,132
Maandkosten GC
152 euro per maand
En dat met (helaas) maar 11,5 cent TLV en 800 overschot.
Indien ik de stroom opgebruik met electrisch verwarmen zit ik met
900 m3 gas op 145 euro per maand
700 m3 gas op 109 euro per maand.
Ik kan in ieder geval van 2 oktober tot 1 januari nog redelijk ademhalen.
:strip_exif()/f/image/Vp6ICyjEla4GrljMJds4XAVf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Madeliefxxx op 11-07-2022 13:03 ]
Kreeg vorige week mail van GC om contract te verlengen. Normaal van 19 cent naar 48 cent.
Dal van 17 cent naar 40 cent.
Helaas als ik op de link druk om te verlengen geeft ie aan dat er geen verleng contract meer is..
Iemand dit ook ervaren?
Dal van 17 cent naar 40 cent.
Helaas als ik op de link druk om te verlengen geeft ie aan dat er geen verleng contract meer is..
Iemand dit ook ervaren?
Ik heb me afgelopen vrijdag ook aangemeld (komende van Easy Energy).PCJR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:59:
[...]
Verhip, toch nog een fijne maandagochtend verrassing...
[Afbeelding]
Ik kreeg zaterdagochtend ineens een mail met een contract bevestiging met tarieven.
Contract gaat over 15 dagen in, ben benieuwd..
Heb je nog antwoord op gekregen toevallig? Mijn ED contract eindigt over een paar weken en heb dit voorstel gekregen voor 1 jaar vast:EVOwner schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:17:
EnergieDirect schrijft over terugleveren het volgende op haar site:
[...]
Maar hoe kun je de "totale teruglevering" wegstrepen tegen het "totale verbruik"? Want dat "totale verbruik" bestaat uit twee delen die afzonderlijk gefactureerd worden: een deel hoog tarief en een deel laag tarief.
Stel:
Afgenomen hoog: 100 kWh
Nu is mijn totale verbruik 500 kWh en mijn totale teruglevering 250 kWh. Als je 250 weg streept tegen 500 dan houd je 150 kWh over die je nog moet betalen. Maar tegen welk tarief? Welke meter wordt als eerste "terug gedraaid"? En over welke periode wordt dat bekeken? Maand? Jaar? Contract?
Ik vraag me dus vooral af wat er gebeurt wanneer ik op één telwerk (hoog tarief) een overschot heb en op het andere per saldo een afname, terwijl er in totaal per saldo een afname is.
Je kunt je ook afvragen wat er gebeurt in deze situatie:
Afgenomen hoog: 300 kWh
Betaal je dan 100 hoog en 350 laag? Of 300 hoog en 150 laag? Of 50 hoog en 400 laag? Geen idee.
Thanks.
Onder het contract van EnergieDirect (bedenktijd is net ingegaan) staat overigens:
[...]
Daar staat dis niets over "bij elkaar optellen" ...
Stroom normaaltarief
€ 0,43556 Per kWh
Stroom daltarief € 0,34836 Per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,40 Per mnd
Gas
Vaste leveringskosten
€ 1,87733 Per m3
€ 5,40 Per mnd
Bedragen zijn inclusief BTW staat er bij, ik vermoed 9%?
Overigens heb ik niet al te veel verstand hiervan, ik lever in ieder geval +- 50% minder terug dan ik gebruik.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Aangezien ik dus meer gebruik dan teruglever, lijkt mij de TLV voor mij niet interessant aangezien dit pas van belang is bij meer terugleveren dan netto verbruiken. Correct toch?
De GC/Unive contacten zijn niet meer aan te vragen helaas. Misschien nog bellen voor de mogelijkheden?
[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Agent op 11-07-2022 14:43 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Ja, zolang de leverancier zich houdt aan de afspraken omtrent salderen, geldt de som aan het eind van het jaar. Heb je dan meer opgebracht, krijg je de overtollige kWh uitbetaald, heb je dan meer verbruikt, dan betaal je de extra opgenomen kWh.Shadow_Agent schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:26:
Aangezien ik dus meer gebruik dan teruglever, lijkt mij de TLV voor mij niet interessant aangezien dit pas van belang is bij meer terugleveren dan netto verbruiken. Correct toch?
Dat is een algemene meldingSoru schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:01:
Ik heb toch maar voor mijn moeder geprobeerd het GC 3 jaar vast dalen formulier in te vullen, zonder dat hierop tarieven werden getoond, de pagina eindigt met het volgende scherm.
[Afbeelding]
Is dit wat andere mensen ook te zien krijgen of is dit iets aan mijn kant?
Broerkonijn1 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Heb ik ook gehad. Even wachten en nog eens proberen hielp bij mij,.Soru schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:01:
Ik heb toch maar voor mijn moeder geprobeerd het GC 3 jaar vast dalen formulier in te vullen, zonder dat hierop tarieven werden getoond, de pagina eindigt met het volgende scherm.
[Afbeelding]
Is dit wat andere mensen ook te zien krijgen of is dit iets aan mijn kant?
Dat heb je ook met 60 graden en koelt af als er niks doorheen stroomtFaceDown schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:49:
[...]
Er is nog een heel circuit aan leidingen, warmtewisselaar etc waarin ook bacteriegroei plaats kan vinden.
Indien Intergas: no worries.Adriaan71 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Cv ketel is een doorstroom apparaat. Geen stilstaand water. Ik zal me daar geen zorgen over maken.
Ik heb die al tig jaar op 55 staan. Bij 55 graden sterft legionella na een tweetal minuten ipv direct. Als je dagelijks tapwater gebruikt is dat helemaal geen probleem.
Bijkomend iets van Intergas ketels (met name de HR en HRE) is dat die veel te traag moduleren en ruim over die 55 graden heen gaan. Ik heb mijn ketel nu geknepen op 85% vermogen om te voorkomen dat de ketel zo ver doorschiet dat mijn thermostaatkraan knijpt tot onder de tapdrempel waarbij de ketel uitvalt.
€ 2,132 voor gas in je handen klappen?Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:12:
3 kwartier in de wacht gestaan maar een mooi aanbod gekregen en geaccepteerd bij GC.
Aanbod GC
Stroom 0,419
Gas 2,132

Grappig, ik had mijn moeder (81) ook op UC gezet ruim voor de crisis. Ik heb toevallig vanmiddag ook even gekeken of ik een nieuw contract moet afsluiten. Haar contract liep tot december vorig jaar en nu heeft ze dus al een tijdje variabel, wat ik zo bewust heb gelaten. Nu heeft ze de tarieven zoals die hierboven staan en dat is dus helemaal zo gek nog niet! Ik heb haar gezegd dat ze hier voorlopig prima op kan blijven. Misschien later vastzetten voor een jaar als ze dat nog doen. Maar tot het eind van het jaar zit ze nu wel goed als ik zo naar de andere tarieven kijk.Batilan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:33:
[...]
Toch wel typisch, zie nu vandaag net de nieuwe variabele tarieven voor mijn moeder bij United Consumers (al vóór de energiecrisis had ik haar op UC gezet). Ze komt er nog niet zo slecht vanaf lijkt het:
[Afbeelding]
Geldig tot 1 januari 2023, dus wel spannend wat het midden in de winter gaat doen...
Ik was van plan om eind juni een vast contract bij Shell Energy af te sluiten voor haar (en eventueel weer op te zeggen), maar was net te laat (na de "kolen persconferentie" van Rob Jetten), de schade lijkt mee te vallen, sterker nog: volgens mij zijn deze UC tarieven een stuk voordeliger!). Waar ze dat aan te danken heeft, is me een raadsel (vaste klanten korting, of leeftijdskorting, ze is 92).
Ten opzichte van wat de andere leveranciers vroegen zeker. Heb je naar die andere tarieven gekeken? Ik zeg niet dat het goedkoop is hoor. Ik red het in ieder geval met mijn energietoeslag nu dus ja ik ben opgelucht met mijn verhoging van slechts 26 euro per maand t.o.v. mijn vaste contract nu.
Ik ben 18 mei overgestapt op Shell Energy:
(met 9%, belasting en ODE):
Dal: 0,35336
Normaal: 0,40298
Gas: 1,73757
Prima aanbod in de huidige markt. echter:
Vandaag gebeld door EnergieDirect met het volgende aanbod:
Dal: 0,3677
Normaal: 0,4658
Gas: 1,93019
Dit is een 3 jarige "altijd dalen" aanbieding:
op 1 aug 2023 gaat er 30% van de kale tarieven af
op 1 aug 2024 gaat er nogeens 15% af
Shell is natuurlijk een stuk lager op dit moment, maar de -30% over een jaar en de -15% zetten me wel aan het denken. Misschien is het wel een verstandige beslissing? Wat is wijsheid..
Shell is natuurlijk een stuk lager op dit moment, maar de -30% over een jaar en de -15% zetten me wel aan het denken. Misschien is het wel een verstandige beslissing? Wat is wijsheid..
Tja, als Rusland de Nord Stream 1 pijp dichthoudt na het zgn. "onderhoud" weet niemand wat er gaat gebeuren met de gasprijzen. €4,- zou zomaar kunnen.
Duitsland houdt er al rekening mee. Het is typische tactiek van Putin. Niets zeggen en opeens, boem-pats, gaspijp dicht als zoete wraak voor alle wapenleveranties aan Oekraïne. Zo heeft hij heel Europa in de tang. Het zorgt er echter alleen maar voor dat de transitie nog sneller verloopt en Rusland zijn gas straks helemaal niet meer kwijtraakt. Ja, aan China en India, maar die nemen nooit zoveel af als Europa en ook nooit voor de prijzen die Europa betaalde. Ook in de toekomst zal Europa geen gas meer willen afnemen, want onbetrouwbare leverancier.
Ik ben in ieder geval blij dat mijn warmtepompboiler onderweg is en ik binnenkort Liander opdracht kan geven mijn gasaansluiting te komen verwijderen. Is dit jaar nog kosteloos..
Ik heb nog tot en met het einde van de maand een vast contract. Dit worden de nieuwe tarieven bij Vattenfall voor mij (twee keuzes):
1 jaar vast
Stroom: €0,395053/kWh / €0,35587419
Gas: €2,055451/m3 / €1,85160462
Variabel
Stroom: €0,31083/kWh / €0,28000388
Gas: €1,657482/m3 / €1,49310362
Edit: bovenstaande tarieven zijn met 21% BTW... om het lekker duidelijk te houden, haha. Tussen haakjes nu omgerekend naar 9%.
Lastige keuze! Met het variabele tarief zou ik op zich best tevreden, maar er hangt nogal wat onzekerheid in de lucht natuurlijk voor komende winter.
1 jaar vast
Variabel
Edit: bovenstaande tarieven zijn met 21% BTW... om het lekker duidelijk te houden, haha. Tussen haakjes nu omgerekend naar 9%.
Lastige keuze! Met het variabele tarief zou ik op zich best tevreden, maar er hangt nogal wat onzekerheid in de lucht natuurlijk voor komende winter.
[ Voor 40% gewijzigd door Uniciteit op 11-07-2022 17:54 ]
Ik zou zelf heel zeker voor 1 jaar vast kiezen.Uniciteit schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:40:
Ik heb nog tot en met het einde van de maand een vast contract. Dit worden de nieuwe tarieven bij Vattenfall voor mij (twee keuzes):
1 jaar vast
Variabel
[ Voor 6% gewijzigd door Madeliefxxx op 11-07-2022 17:57 ]
Wat dit met "gemakkelijk om te roepen" met investeringen te maken heeft ontgaat mij even. Ik denk dat je doelt op mijn bericht van de warmtepompboiler. Tja, ik zag dit al lang geleden aankomen en heb op tijd maatregelen genomen, net zoals zonnepanelen e.d.Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:59:
[...]
Nou dat dus. Ook gemakkelijk om dit te roepen als je zelf de financiën hebt andere investeringen te doen.
Dat je zo makkelijk akkoord gaat met het eerste de beste hoge gastarief is wat mij bevreemd, vooral als je ook nog eens zegt dat je je handen er voor mag dichtknijpen.. Zoals je hier kan lezen zijn er genoeg tarieven langsgekomen die behoorlijk lager waren (en zijn) dan die meer dan 2.1 euro voor gas. Maarja, al jij daar je handjes voor wil dichtknijpen, mij best hoor
Ik ben helemaal niet akkoord gegaan met het eerste de beste gastarief. En de prijzen WAREN lager ja, nu niet meer en dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger. Ook ik heb op tijd maatregelen genomen maar een minima heeft helaas niet zo heel veel mogelijkheden. We zullen zien wat het de komende maanden brengt. Je weet altijd pas achteraf of je keuze de juiste is geweest. Ik ben in ieder geval nu verzekerd van het feit dat ik niet uit de kliko hoef te eten en nog voor mijn hondje kan blijven zorgen de komende maanden en ja daar ben ik blij om. Maar die zorgen en die afwegingen kun jij je waarschijnlijk niet eens voorstellen anders had je mijn keus wel beter begrepen.Tranquility schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:22:
[...]
Wat dit met "gemakkelijk om te roepen" met investeringen te maken heeft ontgaat mij even. Ik denk dat je doelt op mijn bericht van de warmtepompboiler. Tja, ik zag dit al lang geleden aankomen en heb op tijd maatregelen genomen, net zoals zonnepanelen e.d.
Dat je zo makkelijk akkoord gaat met het eerste de beste hoge gastarief is wat mij bevreemd, vooral als je ook nog eens zegt dat je je handen er voor mag dichtknijpen.. Zoals je hier kan lezen zijn er genoeg tarieven langsgekomen die behoorlijk lager waren (en zijn) dan die meer dan 2.1 euro voor gas. Maarja, al jij daar je handjes voor wil dichtknijpen, mij best hoor
Jammer van die sneer in je laatste zin.Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:37:
[...]
Ik ben helemaal niet akkoord gegaan met het eerste de beste gastarief. En de prijzen WAREN lager ja, nu niet meer en dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger. Ook ik heb op tijd maatregelen genomen maar een minima heeft helaas niet zo heel veel mogelijkheden. We zullen zien wat het de komende maanden brengt. Je weet altijd pas achteraf of je keuze de juiste is geweest. Ik ben in ieder geval nu verzekerd van het feit dat ik niet uit de kliko hoef te eten en nog voor mijn hondje kan blijven zorgen de komende maanden en ja daar ben ik blij om. Maar die zorgen en die afwegingen kun jij je waarschijnlijk niet eens voorstellen anders had je mijn keus wel beter begrepen.
Ik weet heel goed hoe het is om minima te zijn, ik heb ook lange tijd met hetzelfde bijltje gehakt. Nu hoeft dat gelukkig niet meer, uiteindelijk goede baan gevonden.
En toch had je volgens mij een betere deal kunnen sluiten door iets meer geduld te hebben, dus nee, ik begrijp idd niet dat je hebt gekozen voor dat hoge gastarief, zeker nadat je aangaf veel gas te gebruiken. Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, ik begrijp zeker dat je zekerheid wil. Dat willen we uiteindelijk allemaal.
Maar het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt en weet wat je te wachten staat (vast bedrag) en waar je aan toe bent, die "peace of mind" is zeker ook wat waard. Dat is het belangrijkste.
Ik wens je iig veel sterkte.
Wat is op dit moment de meest voordelige en vooral veilige optie voor iemand die verwacht rond de 900-1000m³ gas te gaat gebruiken en rond de 1800 Kwh aan energie te gaat gebruiken? Ik ben twee maanden geleden verhuisd en heb toentertijd een variabel contract bij Frank Energie afgesloten. Echter zijn de prijzen dusdanig gestegen (kon ik toen natuurlijk ook wel verwachten, dat weet ik) dat ik nu toch liever overstap op een vast contract.
Ik zie bijvoorbeeld het vaste contract van Greenchoice voor maar liefst 3 jaar hier een aantal keer genoemd worden. Ik zie echter alleen een pagina waar: 'tijdelijk geen vaste contracten' staat. Iemand suggesties voor een vast contract waarbij je uiteraard het liefst zo min mogelijk betaalt. Heb overigens geen zonnepanelen oid.
Ik zie bijvoorbeeld het vaste contract van Greenchoice voor maar liefst 3 jaar hier een aantal keer genoemd worden. Ik zie echter alleen een pagina waar: 'tijdelijk geen vaste contracten' staat. Iemand suggesties voor een vast contract waarbij je uiteraard het liefst zo min mogelijk betaalt. Heb overigens geen zonnepanelen oid.
Hoe zie je dat overstappen dan nog voor je? Je hebt toch een contract bij Shell? Of is dat per maand opzegbaar? Dan is de ED deal prima om te nemen inderdaad. Verder heeft niemand een glazen bolstfn345 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:36:
Ik ben 18 mei overgestapt op Shell Energy:
Waar komen al die bovenstaande aanbiedingen toch vandaan?! Ik probeer die aanbiedingen bij de verschillende aanbieders te reproduceren maar kom steeds erg veel hoger uit. Ik wil ook wel zo’n aanbod! 😛
Bellen voor gas variabel? meen dat dat nog onder de 2 euro isRobbdie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:37:
Wat is op dit moment de meest voordelige en vooral veilige optie voor iemand die verwacht rond de 900-1000m³ gas te gaat gebruiken en rond de 1800 Kwh aan energie te gaat gebruiken? Ik ben twee maanden geleden verhuisd en heb toentertijd een variabel contract bij Frank Energie afgesloten. Echter zijn de prijzen dusdanig gestegen (kon ik toen natuurlijk ook wel verwachten, dat weet ik) dat ik nu toch liever overstap op een vast contract.
Mijn contract bij Oxxio loopt tot half september....
Dat betekent dus dat ik zou kunnen gaan beginnen met rondkijken voor een nieuwe leverancier toch? Ik las dat ik het 6 tot 8 weken van tevoren kan regelen?
Ik weet alleen niet zo goed of ik het beste nu op zoek kan gaan, of straks pas begin september? Nu heeft natuurlijk niemand een glazen bol!
Ik verbruik iets van 500 kuub gas op jaarbasis en 3600 kWh stroom (helft laag, helft hoog). Ook sinds mei panelen, die moeten op jaarbasis ook iets van 3000 gaan opbrengen.
Pricewize geeft maar één leverancier?
Dat betekent dus dat ik zou kunnen gaan beginnen met rondkijken voor een nieuwe leverancier toch? Ik las dat ik het 6 tot 8 weken van tevoren kan regelen?
Ik weet alleen niet zo goed of ik het beste nu op zoek kan gaan, of straks pas begin september? Nu heeft natuurlijk niemand een glazen bol!
Ik verbruik iets van 500 kuub gas op jaarbasis en 3600 kWh stroom (helft laag, helft hoog). Ook sinds mei panelen, die moeten op jaarbasis ook iets van 3000 gaan opbrengen.
Mijn contract loopt eind september af en ik ga dan tijdelijk over op variabel bij Vattenfall, zeker tot eind 2022. Per 1 januari 2023 zie ik wel weer verderPresident schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:02:
Tuurlijk. Onze contract loopt tot 1 november en heb al een ander genomen (GC 3 jaar dalen) ruim 2 weken geleden.President schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:02:
Het wordt heel spannend wat de gasprijs gaat doen als rond 21 juli de gaskraan (Nord Stream) niet open gaat na onderhoud.
GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse
Zo zat ik eerst ook te denken, maar ik vind een wijziging op bijv. 1 oktober best een risico. Dan zit je nét voor de periode dat je gasverbruik het hoogst is en dan veranderen de tarieven weer...stin00 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Mijn contract loopt eind september af en ik ga dan tijdelijk over op variabel bij Vattenfall, zeker tot eind 2022. Per 1 januari 2023 zie ik wel weer verder
Hmm, als ik nu ook GC 3 jaar dalen zou afnemen dan heb ik vanaf vandaag 14 dagen de tijd om het contract te ontbinden toch?Zhou schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:14:
[...]
Tuurlijk. Onze contract loopt tot 1 november en heb al een ander genomen (GC 3 jaar dalen) ruim 2 weken geleden.
Het wordt heel spannend wat de gasprijs gaat doen als rond 21 juli de gaskraan (Nord Stream) niet open gaat na onderhoud.
Is het verstandig om dan voor de 21e een contract af te sluiten?
Edit: en een 3 jarig contract is ook tijdens de contract periode te ontbinden toch? Ik weet dat je dan een opzeg boete hebt, maar als de prijzen over een jaar flink gedaald zouden zijn dan is dat zo weer gecompenseerd?
[ Voor 16% gewijzigd door President op 11-07-2022 21:33 ]
GC 3j is voorlopig closed... edit: 1j ook...President schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Hmm, als ik nu ook GC 3 jaar dalen zou afnemen dan heb ik vanaf vandaag 14 dagen de tijd om het contract te ontbinden toch?
Ken ff geen enkele toko die nog 1j of 3j zou geven op t moment.
[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 11-07-2022 21:43 ]
Robbdie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:37:
Volgens mij kun je het beste rond gaan bellen om te zien of iemand je nog een vast contract wil aanbieden. De markt is zo onvoorspelbaar nu, dat veel leveranciers dat niet meer doen. Via de websites vind je volgens mij nog wel de huidige variabele tarieven, maar hoe lang die actueel blijven is de vraag. Het is nu gewoon een rot tijd om over te moeten stappen, eigenlijk ben je net een paar weken te laat.President schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:02:
Als de gaskraan over 10 dagen weer opengaat, is er misschien weer meer mogelijk, maar als die dicht blijft wordt het pas echt gekkenhuis.
Op 23-06 aangemeld voor 3 jaar vast dalen van GC. Vandaag is het contract in gegaan. Na aanmelding kreeg ik een bevestiging met 1,07523/m3 als kale prijs voor gas. Dit was toen ook de prijs die op de aanmeldpagina stond. Volgens mij zou het dan €1.66 totaalprijs worden (incl. 9%), hier toen ook veelvoudig besproken. Echter als ik vandaag inlog zie ik daar toch echt 1,34752/m3 kale prijs staan en 1.95 totaal.. Een prijs die ik een aantal posts eerder ook voorbij zie komen als huidige prijs.. Iemand die dit ook heeft?
Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P
Dit is denk ik PRECIES de reden dat geen enkele energieleverancier nog vaste contracten aanbiedt. Niemand weet wat de Russen gaan doen na die 10 dagen. Gezien de onvoorspelbaarheid van de Russen verwacht ik dat de Nord Stream 1 niet meer opengaat.. Wat dat met de gasprijs gaat doen laat zich raden..LA-384 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:06:
[...]
Als de gaskraan over 10 dagen weer opengaat, is er misschien weer meer mogelijk, maar als die dicht blijft wordt het pas echt gekkenhuis.
Sorry van die sneer inderdaad. Het was precies zoals je nu omschrijft: die peace of mind. Ik heb echt al een half jaar lang slapeloze nachten omdat ik weet dat als mijn contract afloopt dat ik het financieel niet meer ga redden. In mijn omgeving hoor ik verhalen van mensen die inmiddels het dubbele of zelfs het 3 dubbele moeten betalen. Dat betekent hier de schulden in dus ja ik heb daar wel enorm veel stress van gehad. Ik was voorbereid op het ergste. Ik betaalde nu 146 euro in de maand, dat heb ik vorige maand terug gezet naar 126 euro ivm met de 20 euro huur meer voor de zonnepanelen. Ik was voorbereid op een verhoging van zeker 100 euro per maand dus ja dan klap je wel in je handen met "maar" 26 euro meer. Ik durfde de gok te wachten niet te nemen en ben gegaan voor zekerheid. Het risico in de schulden te belanden vond ik in deze tijd te groot. Ik heb energietoeslag gehad en daar red ik het nu mee. Dus ik ben opgelucht. In januari zie ik wel weer verder.Tranquility schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:25:
[...]
Jammer van die sneer in je laatste zin.
Ik weet heel goed hoe het is om minima te zijn, ik heb ook lange tijd met hetzelfde bijltje gehakt. Nu hoeft dat gelukkig niet meer, uiteindelijk goede baan gevonden.
En toch had je volgens mij een betere deal kunnen sluiten door iets meer geduld te hebben, dus nee, ik begrijp idd niet dat je hebt gekozen voor dat hoge gastarief, zeker nadat je aangaf veel gas te gebruiken. Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, ik begrijp zeker dat je zekerheid wil. Dat willen we uiteindelijk allemaal.
Maar het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt en weet wat je te wachten staat (vast bedrag) en waar je aan toe bent, die "peace of mind" is zeker ook wat waard. Dat is het belangrijkste.
Ik wens je iig veel sterkte.
Fijn te horen dat jje die zorgen niet meer hebt nu. Meen ik oprecht. Ik ben ziek dus zit al dik 20 jaar in deze situatie dus ik ben wel wat gewend maar op dit moment is het wel echt zweten zoals nooit tevoren. Dat er maar snel betere tijden mogen komen, voor iedereen.😉
Je hebt het hier steeds over je nieuwe maandbedrag en afhankelijk daarvan heb je ook een keuze gemaakt voor deze aanbieder. Maar realiseer je wel dat je zelf uiteindelijk de verbruiker bent, dus als jij meer verbruikt kan je nog steeds aan het einde van het jaar bij moeten betalen (of terug krijgen als je minder verbruikt).Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:19:
[...]
Ik betaalde nu 146 euro in de maand, dat heb ik vorige maand terug gezet naar 126 euro ivm met de 20 euro huur meer voor de zonnepanelen. Ik was voorbereid op een verhoging van zeker 100 euro per maand dus ja dan klap je wel in je handen met "maar" 26 euro meer. Ik durfde de gok te wachten niet te nemen en ben gegaan voor zekerheid.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Dat realiseer ik me zeker. Maar ik heb het verbruik genomen van de periode voor afgelopen jaar waarin ik echt bewust minder heb gebruikt. En ik stook heel bewust en hou het goed in de gaten. Nu maar hopen dat het geen horrorwinter wordt.🥶😉Sandyman538 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:27:
[...]
Je hebt het hier steeds over je nieuwe maandbedrag en afhankelijk daarvan heb je ook een keuze gemaakt voor deze aanbieder. Maar realiseer je wel dat je zelf uiteindelijk de verbruiker bent, dus als jij meer verbruikt kan je nog steeds aan het einde van het jaar bij moeten betalen (of terug krijgen als je minder verbruikt).
@Madeliefxxx Probeer het toch allemaal zelf eens na te rekenen wat je werkelijke maandlasten zijn in verschillende scenario's. Of probeer zoveel mogelijk opzij te leggen. Afgelopen winter was volgens mij buitengewoon zacht, dus het is niet onwaarschijnlijk dat je een stukje meer verbruikt wanneer het weer een "normale" winter wordt, ondanks bewuste besparing.
Helaas is deze aanbieding terug getrokken. Ik heb er vanmorgen voor gebeld en ik was te laat. GC had wel tov van andere leveranciers nog enigszins normale variabele tarieven. Scheelde zoveel met de rest dat ik het gelijk geaccepteerd heb. Helaas maar tot januari safe maar een vast contract krijg je nergens meer ben ik bang.President schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Hmm, als ik nu ook GC 3 jaar dalen zou afnemen dan heb ik vanaf vandaag 14 dagen de tijd om het contract te ontbinden toch?
Edit: en een 3 jarig contract is ook tijdens de contract periode te ontbinden toch? Ik weet dat je dan een opzeg boete hebt, maar als de prijzen over een jaar flink gedaald zouden zijn dan is dat zo weer gecompenseerd?
Ik heb het verbruik van 2 jaar geleden genomen toen ik nog harder stookte. 😉LA-384 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:29:
@Madeliefxxx Probeer het toch allemaal zelf eens na te rekenen wat je werkelijke maandlasten zijn in verschillende scenario's. Of probeer zoveel mogelijk opzij te leggen. Afgelopen winter was volgens mij buitengewoon zacht, dus het is niet onwaarschijnlijk dat je een stukje meer verbruikt wanneer het weer een "normale" winter wordt, ondanks bewuste besparing.
Ik heb me op 22-6 aangemeld en het kale tarief in de app is bij mij 1,07523.Dark_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:06:
Op 23-06 aangemeld voor 3 jaar vast dalen van GC. Vandaag is het contract in gegaan. Na aanmelding kreeg ik een bevestiging met 1,07523/m3 als kale prijs voor gas. Dit was toen ook de prijs die op de aanmeldpagina stond. Volgens mij zou het dan €1.66 totaalprijs worden (incl. 9%), hier toen ook veelvoudig besproken. Echter als ik vandaag inlog zie ik daar toch echt 1,34752/m3 kale prijs staan en 1.95 totaal.. Een prijs die ik een aantal posts eerder ook voorbij zie komen als huidige prijs.. Iemand die dit ook heeft?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Eigenlijk is de huidige situatie voor een hele hoop mensen verschrikkelijk. Het is niets anders dan speculeren, op het juiste moment instappen voor een contract en maar hopen dat je de juiste beslissing hebt genomen. En dan gaat het ook nog eens om enorme bedragen. Het wordt tijd voor een herziening van de energiemarkt zoals het er nu voor staat. Mochten de variabelen echt negatief uitpakken (Politiek, Rusland, Winter) dan kon het wel eens echt een enorme crisis worden voor veel mensen. Het is dan simpelweg niet meer te betalen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het speculeren van grote partijen op de toekomstige prijs van energie. Daar wordt een hoop geld verdiend wat u en ik allemaal moeten ophoesten.
Ergens klopt er iets niet, als je ziet hoeveel er uiteindelijk nog verdiend wordt door energiebedrijven en zeker ook oliebedrijven zoals bijv. een Shell.ytr81 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:54:
Eigenlijk is de huidige situatie voor een hele hoop mensen verschrikkelijk. Het is niets anders dan speculeren, op het juiste moment instappen voor een contract en maar hopen dat je de juiste beslissing hebt genomen. En dan gaat het ook nog eens om enorme bedragen. Het wordt tijd voor een herziening van de energiemarkt zoals het er nu voor staat. Mochten de variabelen echt negatief uitpakken (Politiek, Rusland, Winter) dan kon het wel eens echt een enorme crisis worden voor veel mensen. Het is dan simpelweg niet meer te betalen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het speculeren van grote partijen op de toekomstige prijs van energie. Daar wordt een hoop geld verdiend wat u en ik allemaal moeten ophoesten.
Vandaag GC gebeld voor een aanbod enkel gas, en dat werd € 1,50660 (kaal) € 2,13239 (totaal) variabel. Dat gaat niet de goede kant op...
Het gas zit er wel op, op die prijsontwikkeling, heel zorgelijk dit!francoski schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:17:
Vandaag GC gebeld voor een aanbod enkel gas, en dat werd € 1,50660 (kaal) € 2,13239 (totaal) variabel. Dat gaat niet de goede kant op...
En het gaat zeker nog een stuk zwaarder worden allemaal. Vind het kwalijk dat de overheid dit niet op deze manier naar ons communiceert. We zitten namelijk echt met een groot probleem als Poetin de gaskraan helemaal dichtdraait. Ik snap dat je ook geen onrust wil stoken, maar dit is echt een crisis waar we samen moeten uitkomen, anders wordt het gele hesjes 2.0 en dat speelt populisme weer in de kaartytr81 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:54:

Hier nog steeds bij BudgetThuis.
Innova heeft nu wel vaste contracten weer voor een jaar, maar is dat wijsheid? Ik vind het zo lastig.
Tarieven nu:
Budget Thuis:
Normaaltarief:€ 0,40460
Daltarief:€ 0,36165
Gastarief:€ 1,74086
Innova:
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,77153 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,64617 per kWh
All-in tarief gas incl. btw (€) 2,83765 per m3
Verbruik:
800 kub
Stroom: 1300kwh (na salderen).
---------------------
Dan zou je zeggen (energiebelasting etc daargelaten, en tariefwijzigingen):
Kosten Budget Thuis:
800 * 1,74 = 1392
1300 * 0,40 = 520
----- 1912
Innova:
800 * 2,83 = 2264
1300 * 0,77 = 1001
----- totaal: 3656
Da's een verschil van 1700 euro... toch maar blijven dan bij Budget Thuis? Ondanks die grafsaldering van ze... ik vind het zo lastig.
[mrb] Keuze voor energiemaatschappij hoor niet in dit topic => verplaatst[/mbr]
Innova heeft nu wel vaste contracten weer voor een jaar, maar is dat wijsheid? Ik vind het zo lastig.
Tarieven nu:
Budget Thuis:
Normaaltarief:€ 0,40460
Daltarief:€ 0,36165
Gastarief:€ 1,74086
Innova:
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,77153 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,64617 per kWh
All-in tarief gas incl. btw (€) 2,83765 per m3
Verbruik:
800 kub
Stroom: 1300kwh (na salderen).
---------------------
Dan zou je zeggen (energiebelasting etc daargelaten, en tariefwijzigingen):
Kosten Budget Thuis:
800 * 1,74 = 1392
1300 * 0,40 = 520
----- 1912
Innova:
800 * 2,83 = 2264
1300 * 0,77 = 1001
----- totaal: 3656
Da's een verschil van 1700 euro... toch maar blijven dan bij Budget Thuis? Ondanks die grafsaldering van ze... ik vind het zo lastig.
[mrb] Keuze voor energiemaatschappij hoor niet in dit topic => verplaatst[/mbr]
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 10:02 ]
Professioneel Heftruck Syndroom
Weet iemand hoe het zit met de btw regeling die vanaf juli ingaat.
21% naar 9%.
Vattenfall als leverancier.
Ik kreeg de melding dat dit pas verrekend wordt op de jaarafrekening. Hoe kan dat dan? Ze laten ons dan belasting betalen, die er niet is.
Is dit een onderdeel van de afspraak vanuit de politiek dat ze dit zo kunnen verrekenen?
21% naar 9%.
Ik kreeg de melding dat dit pas verrekend wordt op de jaarafrekening. Hoe kan dat dan? Ze laten ons dan belasting betalen, die er niet is.
Is dit een onderdeel van de afspraak vanuit de politiek dat ze dit zo kunnen verrekenen?
Je kunt proberen je voorschot alvast wat te verlagen.Unknown Alien schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:42:
Weet iemand hoe het zit met de btw regeling die vanaf juli ingaat.
21% naar 9%.
Catch a smile out there!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4