Verwijderd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Dat valt vies tegen volgens mij. Met name de inkoopvergoeding verpest het voordeel wat je eventueel hebt. Heb voor een aantal jaren de spotprijzen vergelijken met mijn jaarcontracten en flexibele tarieven maar het is niet echt goedkoper. Wel risicovoller.
Ja dat is jouw idee weet ik, ik kan dat toch niet veranderen.
Volgens jou valt het vies tegen. Mijn persoonlijke ervaring is anders geweest in 2019 en 2020.
Ik kan alleen zeggen dat ik de jaren daarvoor óók altijd de allerlaagste tarieven opspoorde en daar jaarlijks een contract voor afsloot (met als enige criterium groene energie). Dat doe ik al sinds de energiemarkt vrijgegeven is. Dus elk jaar bekeek ik het aanbod van de energieleveranciers en rekende ik de beste aanbiedingen nog door in excel spreadsheets, natuurlijk lettende op de variabelen: kale leveringstarieven, vastrecht en eventuele welkomstbonussen. Dat voor elke leverancier icm het (stabiele) verwachte jaarverbruik omgerekend naar een totaalprijs per jaar.
Beide jaren heb ik vergeefs gezocht naar vaste prijs / modelcontracten waarin ik per maand lager uit zou komen. Dat lukte gewoon niet. Dat ik op zich al een vrij laag verbruik heb en een erg laag vastrecht betaal (2,90 per product) hielp daarbij natuurlijk ook niet, dan vind je eindelijk een goed tarief en dan gaat het vastrecht met 8 euro per maand omhoog, dat moet je dan allemaal weer goedmaken mbv het levertarief.
Ik besef gerust dat het niet voor iedereen van toepassing is. Iemand die 3000 kuub gas en 6000 kWh stroom verbruikt (mijn buurman) lacht om het kleine aandeel vastrecht en kijkt puur naar het levertarief, daar maakt ie meters mee. Maar voor iemand met een maandbedrag van 60 euro is 10 euro vastrecht ipv 3 euro een behoorlijk verschil.
Mijn jaarlijkse bedrag is in dit huis (sinds 2016) nog nooit zo laag geweest als in 2019 en 2020 bij een behoorlijk constant verbruik. En dat waren dus de jaren met het Mijn Domein Energie contract.
In het verleden heb ik het risico van flextarieven prima kunnen nemen zonder negatieve gevolgen. Of het het risico NU waard is dat is een ander verhaal. In 2021 is het antwoord natuurlijk NEE! Dat is achteraf wel gebleken. In het verleden waren prijzen behoorlijk stabiel, het afgelopen jaar is echt extreem geweest. Voor mensen die nu aan een extreem slecht contract zitten en denken in april een betere deal te kunnen scoren is een flexcontract misschien een prima tijdelijke optie. En voor waaghalzen die denken dat de energieprijs na alle paniek weer gaat zakken. Maar voor de meesten: nee, nu geen flexcontract.
Dus kan een flexcontract obv de spotprijs een prima deal zijn? Zeker wel. Alleen niet voor iedereen onder alle omstandigheden. Just my personal experience: uiteraard, YMMV.
Oh ja, om een indruk te geven wat voor hopper ik ben: 2011 main, 2012 energiedirect, 2013 essent, 2014 NLE, 2015 Qurrent, 2016 vd Bron, 2017 Greenchoice, 2018 Powerpeers en MDE, 2019 MDE, 2020 MDE, 2021 Coolblue flex en straks... wie zal het zeggen
[
Voor 35% gewijzigd door
Cap op 02-01-2022 13:11
]