Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.154.658 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemmers4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-08-2024
rayko1971 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:51:
Als ik het goed begrijp kun/moet je bij je huidige energieleverancier blijven tot 1 april (ook wanneer je contract eerder afloopt, zoals bij mij het geval is), voordat je een overstap naar coolblue kunt maken.
Coolblue biedt ook een flex contract aan. Dan zit gas op 1,59€. Die kan je nemen als je nu op woekertarieven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayko1971
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-04-2022
robbies schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:56:
[...]

Of je neemt ergens anders vanaf de einddatum van je vast contract een modelcontract. Daar kan je dan per 1 april vanaf.
Klopt. Alleen loopt mijn contract op 16 februari af, dus weet ik niet of dat heel veel zin heeft. Maar voor anderen wellicht wel ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemmers4
juwlez schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:40:
[...]

Staat ergens waarom pas vanaf april? Kan het even snel niet zien.

Mijn 1 jaar contract loopt 1 feb 2022 af bij gc. Ze hebben telefonisch een aanbod gedaan van 0,52 cent kwh, heftig. Betaal nu 0,26 (was voorheen 0,23) maar kreeg 60 euro terug aan het eind van het jaar.
Er zijn er 2 bij coolblue ; een contract per direct (flexibel) met een vast tarief. Én een jaarcontract vanaf april met een vast tarief. Dat is lager maar begint dus pas over 3 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paleda
  • Laatst online: 13-01 06:02
Ik vind het ook maar lastig. Wij verbruiken veel gas en na het Welkom debacle kon ik op 4 november al terecht bij Vattenfall modelcontract voor 1.25 per kuub (vanaf 1 januari).

Dat is an sich niet slecht maar ik heb op de valreep (na de link die iemand hier postte) ons aangemeld voor het 3 jarige Vattenfall contract (1,18).

Toch denk ik steeds; ga ik de winter door met ons modelcontract en kan ik straks makkelijk switchen of kies ik voor zekerheid.

Gekmakend. Ik wil een glazen bol!

[ Voor 4% gewijzigd door Paleda op 29-12-2021 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemmers4
Puck schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:56:
Ook mijn contract loopt over 2 dagen af, en zie door de bomen het bos niet meer wat nu verstandig is: variabel door laten lopen en nog even aanzien of voor 1 jaar vastzetten. Ik zit momenteel bij Vattenfall, en die doen mij het onderstaande aanbod (voor 1 jaar) wat er volgens mij niet eens zo heel verkeerd uitziet.

[...]

14 dagen bedenktijd en mocht ik eerder willen ontbinden kost me dat 50 euro, dus lijkt mij sowieso momenteel de beste deal voor mij, of zie ik iets over het hoofd?
Dit is opzich prima als het per nu is. Let wel dat die 50 euro ontbinding per product is, dus 50 voor Gas en 50 voor Stroom.

Opzegvergoeding voor energiecontracten
Hoeveel moet u maximaal betalen?
Korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
Langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Uw energieleverancier mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Stopt u met allebei? Dan betaalt u maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemmers4
Paleda schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:05:
Ik vind het ook maar lastig. Wij verbruiken veel gas en na het Welkom debacle kon ik op 4 november al terecht bij Vattenfall modelcontract voor 1.25 per kuub (vanaf 1 januari).

Dat is an sich niet slecht maar ik heb op de valreep (na de link die iemand hier postte) ons aangemeld voor het 3 jarige Vattenfall contract (1,18).

Toch denk ik steeds; ga ik de winter door met ons modelcontract en kan ik straks makkelijk switchen of kies ik voor zekerheid.

Gekmakend
Wat mij betreft makkelijk; ga voor de lage 1,18. Mocht er iets moois langskomen dan is het opzeggen maar 250€ maximaal. Als je veel verbruikt heb je die boete er binnen ene paar weken al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paleda
Nemmers4 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:07:
[...]

Wat mij betreft makkelijk; ga voor de lage 1,18. Mocht er iets moois langskomen dan is het opzeggen maar 250€ maximaal. Als je veel verbruikt heb je die boete er binnen ene paar weken al uit.
Maar het verschil is 7 cent. Dat is niet veel. Wat me tegenhoud is het feit dat ik gewoon niet zeker weet of ze die 1,25 aanhouden tot 1 juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Paleda schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:05:

Gekmakend. Ik wil een glazen bol!
Ik ben even geleden ook voor 3-jaar Vattenfall gegaan (1,16 toen). Met het idee dat als het over een tijdje ineens écht ver zakt ik voor een bescheiden vergoeding er ook zo weer vanaf kan. Ben ook geen fan van teveel gedoe dus hoewel ik er misschien niet het onderste mee uit de kan haal vind ik het wel prima zo.

PS: Als je de glazen bol gevonden hebt hoor ik het graag. En ik meen dat er ook in o.a. het beleggingstopic en het huizenmarkt topic wat mensen naar vroegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:19
Valorian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:15:
[...]

Ik ben even geleden ook voor 3-jaar Vattenfall gegaan (1,16 toen). Met het idee dat als het over een tijdje ineens écht ver zakt ik voor een bescheiden vergoeding er ook zo weer vanaf kan. Ben ook geen fan van teveel gedoe dus hoewel ik er misschien niet het onderste mee uit de kan haal vind ik het wel prima zo.

PS: Als je de glazen bol gevonden hebt hoor ik het graag. En ik meen dat er ook in o.a. het beleggingstopic en het huizenmarkt topic wat mensen naar vroegen.
Er is natuurlijk wel een glazen bol. Die is wazig en daarin kan het de ene dag vriezen en de andere dag dooien. De glazen bol zijn de futures van gas.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051

Momenteel is de prijs:

Januari 2022: 97
April 2022: 88
December 2022: 89
Juni 2023: 38

Oftewel op basis van de huidige glazen bol, gaan de prijzen pas voorjaar 2023 zakken. Geen garantie uiteraard!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
De gasprijs blijft dalen en dat is in principe goed nieuws voor de komende maanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paleda
Toen ik de berichten las dat de energiemaatschappijen klanten aan werven waren voor hun 3 jaar contracten dacht ik, ja doei.
Maar toen las ik hier dat het ineens niet meer af te sluiten was en toen raakte ik in tweestrijd; ik moet een 3 jaar contract! Nu!

Echt serieus… waar zijn we in terecht gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Klopt. Ik ben Hans van Cleef en ik ben energie-econoom werkzaam bij ABN-AMRO. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nemmers4
Paleda schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:24:
Toen ik de berichten las dat de energiemaatschappijen klanten aan werven waren voor hun 3 jaar contracten dacht ik, ja doei.
Maar toen las ik hier dat het ineens niet meer af te sluiten was en toen raakte ik in tweestrijd; ik moet een 3 jaar contract! Nu!

Echt serieus… waar zijn we in terecht gekomen.
Bizar inderdaad. Hier op het forum zijn we er inhoudelijk mee bezig en verdiepen we ons in de materie. Maar 'Henk en Ingrid' dan? die hebben geen idee en lopen achter de feiten aan. De overheid heeft hier m.i. een grotere rol in dan die 4 tientjes per maand vergoeden. Het is absurd dat de slimme zoeker nu voor 1€-nogwat iets moois heeft weten te scoren en de standaard persoon nu voor 2,20 bij Eneco zit, welke hem vertelt 'goed te zitten'.

Het zoeken naar een energiecontract grenst aan speculeren. Dat kan niet iedereen. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Persoonlijk zegt mij dit niks, ook al zou het een 100% dochter zijn dan nog kunnen ze een dochter gewoon failliet laten gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemmers4
maharens schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:12:
[...]

Persoonlijk zegt mij dit niks, ook al zou het een 100% dochter zijn dan nog kunnen ze een dochter gewoon failliet laten gaan natuurlijk.
Dat 'dochter van zijn' maakt juridisch nietst uit. De BV Energiedirect of BV Greenchoice kan opzichzelf failliet gaan. Iedere maatschappij staat opzichzelf, heeft een eigen vergunning en koopt/verkoopt energie volgens hun eigen risicoprofielen. Waar je wel vanuit kunt gaan is dat je bij faillisement niet 'zonder stroom' komt te zitten en dat je bij de moeder wordt ondergebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-05 21:23
Nemmers4 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:12:

Bizar inderdaad. Hier op het forum zijn we er inhoudelijk mee bezig en verdiepen we ons in de materie. Maar 'Henk en Ingrid' dan? die hebben geen idee en lopen achter de feiten aan. De overheid heeft hier m.i. een grotere rol in dan die 4 tientjes vergoeden. Het is absurd dat de slimme zoeker nu voor 1-nogwat iets moois heeft weten te scoren en de standaard persoon nu voor 2,20 bij Eneco zit, welke hem verteld 'goed te zitten'.

Het zoeken naar een energiecontract grenst aan speculeren. Dat kan niet iedereen. :-(
Ik heb collega’s met een achtergrond waarmee ze prima de spreadsheets kunnen maken die wij hier ook maken, Maar de belangstelling ontbreekt. Ik heb ze tijdens onze virtuele koffiepauzes verteld over mijn deal via BudgetEnergie/VEH van oktober 2021, maar dat leverde geen enkele belangstelling op.
Bij welke leverancier zit je: Geen idee.
Wat voor type contract heb je: Hoe moet ik dat weten?
Etc.

En ze zijn verder in slaap gesust door de berichten vanuit de politiek dat de verhogingen beperkt zijn,
Ik geloof dat nog steeds niet, en hou mij hart vast volgend jaar. Gelukkig zijn mijn moeder en ik voorzien, en hebben een energie waakhond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Nemmers4 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:32:
[...]

In dat geval kan het 1 jaar vast tarief van Coolblue nog best interessant zijn;

Piek 0,275142 /kwh
Dal 0,233155 /kwh
Gas 1,142506 /m3

Let op vanaf April
Edit: ik vat hem al, de bedragen in de voorbeeldberekening op de Coolblue Energie site kloppen niet. |:(
Oude energiebelasting en verkeerde totalisering.

Negeer onderstaande tekst dus.

Juiste cijfers zie mijn laatste post.

Welk contract is dat? Prijzen ex of inclusief belastingen en btw?

Ik krijg nu via de site bij het 1 jarig vaste prijs contract, start levering vanaf april namelijk andere tarieven:

Stroom inc btw
€ 0,171215 per kWh Leveringsprijs enkeltarief (of € 0,193721 normaal en € 0,151734 per kWh dal)
€ 0,1140788 per kWh Energiebelasting
€ 0,0363 per kWh Opslag Duurzame Energie
Totaal € 0,3215938

Vaste leveringkosten stroom
€ 6,49 per maand

Gas inc btw
€ 0,598345 per m³ Leveringsprijs
€ 0,4217576 per m³ Energiebelasting
€ 0,102971 per m³ Opslag Duurzame Energie
Totaal € 1,1230736

Vaste leveringkosten gas
€ 6,49 per maand

Ter vergelijk het Flexibel (maandelijks opzegbare) vaste prijs contract, start levering 24 dagen na aanmelding:

Stroom inc btw
€ 0,229295 per kWh Leveringsprijs
€ 0,1140788 per kWh Energiebelasting
€ 0,0363 per kWh Opslag Duurzame Energie
Totaal € 0,3796738

Vaste leveringkosten stroom
€ 6,49 per maand

Gas inc btw
€ 1,04665 per m³ Leveringsprijs
€ 0,4217576 per m³ Energiebelasting
€ 0,102971 per m³ Opslag Duurzame Energie
Totaal € 1,5713786

Vaste leveringkosten gas
€ 6,55 per maand

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

maharens schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:12:
[...]
Ik schrijf bewust ook nergens dat ze niet failliet kunnen gaan. Ik wijs NoSugar enkel op dat feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Nemmers4 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:14:
[...]
Waar je wel vanuit kunt gaan is dat je bij faillisement niet 'zonder stroom' komt te zitten en dat je bij de moeder wordt ondergebracht.
De leveringszekerheid wordt door een wet geregeld. Het is geen gegeven dat de "moeder" de klant overneemt. De wet schrijft voor dat de curator een overnemende partij mag zoeken voor de klanten. Lukt dat niet binnen de gestelde termijn, dan worden de klanten verdeeld over de resterende energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Nemmers4 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:14:
[...]

Dat 'dochter van zijn' maakt juridisch nietst uit. De BV Energiedirect of BV Greenchoice kan opzichzelf failliet gaan. Iedere maatschappij staat opzichzelf, heeft een eigen vergunning en koopt/verkoopt energie volgens hun eigen risicoprofielen. Waar je wel vanuit kunt gaan is dat je bij faillisement niet 'zonder stroom' komt te zitten en dat je bij de moeder wordt ondergebracht.
je bestaande contract houdt op te bestaan en afgelopen weken genoeg voorbeelden dat je geen bal hebt aan leveringszekerheid als dat inhoudt dat je vele malen meer gaat betalen helaas

[ Voor 9% gewijzigd door maharens op 29-12-2021 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Elektronicanet schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:05:
[...]

Het kan ook een dreigement zijn, maar als ze het mogen, en zeggen dat ze het gaan doen, dan durf ik de gok niet te wagen dat ze het dan toch niet doen :X
Heb VanDeBron vandaag wéér gesproken. Een jongen die niks wist en alles moest navragen. Prima.

Vraag 1: mijn modelcontract start levering 2jan. Ik hoor van anderen dat jullie per januari de tarieven wijzigen. Prima, maar gaan jullie mij dan 3 januari informeren welk tarief ik per gister heb? Wat is de termijn die jullie hanteren om klanten te informeren?

Antwoord (navraag): het draait om tekendatum contract. Dat is telefonisch reeds gebeurd. Dan start de levering per leverdatum volgens de tarieven die op tekendatum golden.

Vraag 2: OK. En per wanneer krijg ik dan die nieuwe tarieven? 30 dagen na start levering?

Antwoord (navraag): dat wijzigt per 1 juli.

Ofwel ze rommelen maar wat aan binnen de grenzen van de ACM en interpreteren het contract zo dat het in hun voordeel is of bovenstaande is echt waar en je zit gewoon goed tot 1 juli (en kan sowieso maandelijks overstappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

maharens schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:08:
[...]
je bestaande contract houdt op te bestaan en afgelopen weken genoeg voorbeelden dat je geen bal hebt aan leveringszekerheid als dat inhoudt dat je vele malen meer gaat betalen helaas
Wel is het zo dat de faillissementen van afgelopen tijd enkel zelfstandige energieleveranciers betrof waarvan de klanten dan voor woekerprijzen zijn ondergebracht bij de grote jongens.
Er zijn geen grote jongens(of hun dochterbedrijven) omgevallen.

Zie hier een overzicht van het speelveld:

https://www.independer.nl...eranciers/overzicht-markt
Er staat trouwens wel een fout in want Vandebron staat nog steeds in als zelfstandig terwijl ze onderdeel zijn van Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetraSteele
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-03 14:54
Ik lees hier al een paar weken mee en veel geleerd, dank daarvoor!
Ex-welkom klant hier, en zit nu variabel bij powerpeers, maar vorige week ook het driejarige Vattenfall contract afgesloten.

Nu moet ik een keuze maken, maar wat is wijsheid? We gebruiken niet heel veel, ongeveer 1100 kuub gas per jaar. Heb zonnepanelen en verbruik nagenoeg precies wat ik opwek, dus daar hoef ik niet naar te kijken.

Ga ik het beste variabel bij Powerpeers blijven (1,36 gas) met het risico dat ze de prijzen toch omhoog gooien of leg ik het 3 jaar vast bij Vattenfall (1.18 gas)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

PetraSteele schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:48:
Ik lees hier al een paar weken mee en veel geleerd, dank daarvoor!
Ex-welkom klant hier, en zit nu variabel bij powerpeers, maar vorige week ook het driejarige Vattenfall contract afgesloten.

Nu moet ik een keuze maken, maar wat is wijsheid? We gebruiken niet heel veel, ongeveer 1100 kuub gas per jaar. Heb zonnepanelen en verbruik nagenoeg precies wat ik opwek, dus daar hoef ik niet naar te kijken.

Ga ik het beste variabel bij Powerpeers blijven (1,36 gas) met het risico dat ze de prijzen toch omhoog gooien of leg ik het 3 jaar vast bij Vattenfall (1.18 gas)?
Je geeft zelf het antwoord al in jouw laatste zin. Leg het gewoon vast bij VF.
Als alles gelijk blijft is het verschil na een jaar zo’n €200 enkel voor gas tussen die twee. Als je na een jaar en een dag opzegt ‘kost’ je dat €75 + €50 bij VF enkel voor gas. Tel uit je winst. En dat is bij gelijkblijvende tarieven bij PP.

[ Voor 13% gewijzigd door Superbeagle op 29-12-2021 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Bizar inderdaad. Hier op het forum zijn we er inhoudelijk mee bezig en verdiepen we ons in de materie. Maar 'Henk en Ingrid' dan? die hebben geen idee en lopen achter de feiten aan. De overheid heeft hier m.i. een grotere rol in dan die 4 tientjes per maand vergoeden. Het is absurd dat de slimme zoeker nu voor 1€-nogwat iets moois heeft weten te scoren en de standaard persoon nu voor 2,20 bij Eneco zit, welke hem vertelt 'goed te zitten'.

DIT. +1000. Bizar dat de overheid hier niets mee doet. Consumenten zijn idd in slaap gesust met de berichten dat het hoogstens een paar tientjes per maand hoger wordt. En dan zie je de huidige tarieven voor gas boven de 2 euro uitkomen. Reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Rsport40 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:02:
Hoelang duurt het voor ze de gasprijzen volgen? Hij is in een week van €188,- per megawattuur naar €95,- gegaan. Dat moet dan toch ook een behoorlijk impact op de gasprijs hebben? Of gaan ze nu gelijk zakken vullen?
De prijs is volatiel, daarmee zijn risico's te hoog en daarnaast de gasreserves veel te leeg.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update betreffende Coolblue Energie.

Via de Coolblue Energie website kloppen de eerder geplaatste kale leveringsprijzen wel maar er staan nog de energiebelastingtarieven van 2021 ipv 2022 en de totaalbedragen komen ook nog eens veel te hoog uit. |:(

In de toegestuurde leveringsovereenkomst staan echter de juiste belastingen en totalen, dan kom je lager uit.

Het komt voor het Flexibel (maandelijks opzegbare) vaste prijs contract (start levering 24 dagen na aanmelding) neer op een all-in tarief van:

- stroom enkeltarief € 0,310716 (of normaaltarief € 0,337457 en daltarief € 0,283491)
- gas € 1,590811
- vastrecht resp € 6,49 en € 6,55 per maand inc btw

Daar komen we de wintermaanden wel mee door, en dan in april overstappen naar iets hopelijk goedkopers.

Hieronder een screenshot uit de leveringsovereenkomst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZd_MX1p68koHrjJ1vVz2BOtFr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZnWQcnRhfD06h0dKNsFohj33.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmYLgjNhF6VKCeZD2O9Kf2oXqyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odz7iwMRBS6tQYNtrFPidCB6.png?f=fotoalbum_large

Verder is er de keuze voor het 1 jarig vaste prijs contract, let op start levering vanaf april
(bedragen ook hier gecorrigeerd met de 2022 energiebelasting/ODE en juiste totalisering):

Stroom inc btw
€ 0,171215 per kWh Leveringsprijs enkeltarief (of € 0,193721 normaal en € 0,151734 per kWh dal)
€ 0,044516 per kWh Energiebelasting
€ 0,036905 per kWh Opslag Duurzame Energie
Totaal € 0,252636

Vaste leveringkosten stroom € 6,49 per maand

Gas inc btw
€ 0,439496 per m³ Energiebelasting
€ 0,104665 per m³ Opslag Duurzame Energie
Totaal € 1,142506

Vaste leveringkosten gas € 6,49 per maand

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:57:
[...]

Je geeft zelf het antwoord al in jouw laatste zin. Leg het gewoon vast bij VF.
Als alles gelijk blijft is het verschil na een jaar zo’n €200 enkel voor gas tussen die twee. Als je na een jaar en een dag opzegt ‘kost’ je dat €75 + €50 bij VF enkel voor gas. Tel uit je winst. En dat is bij gelijkblijvende tarieven bij PP.
Maar waarom een vast contract met opzegboete nemen ipv een flexcontract dat je aanstaande lente naar iets anders kan wijzigen? In de lente heb je voorlopig bijna geen gas meer nodig en is er toch kans dat de elektraprijzen dalen ivm het zonneenergieaanbod.

Of denk je echt dat ondanks de wegvallende vraag (warmer weer) ook in de lente / zomer de gasprijzen nóg veel hoger zijn dan nu, zodat je gas dan veel duurder moet afsluiten?

PS Vattenfall 3 jaar deal is toch al een week niet meer verkrijgbaar of zit ik ernaast? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:15
Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:41:
[...]

Maar waarom een vast contract met opzegboete nemen ipv een flexcontract dat je in de lente naar iets anders kan wijzigen?
Het hangt er helemaal van af hoeveel gas en stroom je gebruikt, gezien de opzegboete een vast bedrag is. Voor mensen met een laag verbruik wordt het al snel een betere keuze om even een duurder flexcontract te hebben. Voor grootverbruikers kan de opzegboete makkelijk terugverdiend worden in een lagere gasprijs deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Anoniem: 61091 dat moet dan inderdaad wel een flink verbruik zijn. Als je nu nog moet overstappen zit je met de opzegtermijn in de laatste week van januari dat je contract ingaat, dan heb je eigenlijk nog 2 maanden echt stoken over. In april zakt de vraag hard in.

Ander punt: hoe groot is de kans dat je een echt scherpe aanbieding tegenkomt en die nieuwe leverancier dan ook nog de opzegboete voor zijn rekening neemt? Iemand daar goede ervaringen mee? :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Laatst online: 09:18

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:51:
@Anoniem: 61091 dat moet dan inderdaad wel een flink verbruik zijn. Als je nu nog moet overstappen zit je met de opzegtermijn in de laatste week van januari dat je contract ingaat, dan heb je eigenlijk nog 2 maanden echt stoken over. In april zakt de vraag hard in.
tenzij het weer zo'n maart/april wordt zoals afgelopen jaar...

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
[...]

olafmol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:24:
[...]

DIT. +1000. Bizar dat de overheid hier niets mee doet. Consumenten zijn idd in slaap gesust met de berichten dat het hoogstens een paar tientjes per maand hoger wordt. En dan zie je de huidige tarieven voor gas boven de 2 euro uitkomen. Reken maar uit.
Toch verbazen jullie reacties me wel. Een paar jaar geleden was dit toch niet anders?

Welkomst bonus van 200 euro per jaar was geen uitzondering en overstappen leverde nog eens 20% goedkopere tarieven op.

Afhankelijk van je jaarverbruik kon dit zo 300-800 euro per jaar schelen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:41:
[...]

Maar waarom een vast contract met opzegboete nemen ipv een flexcontract dat je aanstaande lente naar iets anders kan wijzigen? In de lente heb je voorlopig bijna geen gas meer nodig en is er toch kans dat de elektraprijzen dalen ivm het zonneenergieaanbod.

Of denk je echt dat ook in de lente / zomer de gasprijzen nóg veel hoger zijn zodat je gas dan veel duurder moet afsluiten?
Het probleem is dat niemand weet of de gasprijzen in het voorjaar zullen zakken. Ik hoop van wel. De gasfutures voorspellen van niet.

Zie het 3-jarig contract als een soort verzekering mochten de tarieven toch hoog blijven in 2022.

En die opzegboete wordt waarschijnlijk overgenomen door een nieuwe energieleverancier en het cadeau kun je verkopen. Het lijkt mij een no-brainer, maar nogmaals, dit is voor iedereen anders.
Er zijn mensen die special nu contracten aangaan bij bijvoorbeeld Frankenergie met variabele dagtarieven. Ander risicoprofiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

evleerdam schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:57:
[...]

[...]

Toch verbazen jullie reacties me wel. Een paar jaar geleden was dit toch niet anders?

Welkomst bonus van 200 euro per jaar was geen uitzondering en overstappen leverde nog eens 20% goedkopere tarieven op.

ten op zichten van wat dan? Ik betaal al jaar en dag rond de 150 euro/maand en nu zou ik rond de 400 euro/maand gaan betalen.
Een paar tientjes per jaar schrikt niemand van, maar dit gaat over letterlijk duizenden euro's per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:00:
[...]

Het probleem is dat niemand weet of de gasprijzen in het voorjaar zullen zakken. Ik hoop van wel. De gasfutures voorspellen van niet.

Zie het 3-jarig contract als een soort verzekering mochten de tarieven toch hoog blijven in 2022.

En die opzegboete wordt waarschijnlijk overgenomen door een nieuwe energieleverancier en het cadeau kun je verkopen. Het lijkt mij een no-brainer, maar nogmaals, dit is voor iedereen anders.
Er zijn mensen die special nu contracten aangaan bij bijvoorbeeld Frankenergie met variabele dagtarieven. Ander risicoprofiel.
Zekerheid is er natuurlijk niet maar wat je iig wel weet zodra het warmer wordt:
- vraag gas zakt in
- zonnepanelen leveren veel meer stroom

Dat lijkt me zelf een belangrijker indicatie dat die immer wisselende dagkoersen van de gasfutures, die ik momenteel vooral zie als een interessant speeltje voor speculanten. :P

Maar goed, ook ik heb natuurlijk geen glazen bol.

En die no-brainer Vattenfall 3 jaar deal is toch al een week niet meer verkrijgbaar of zit ik ernaast? :?

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/overstapdeal/

En iets zegt me dat de (niche?) leveranciers met de echt goede deals geen ruimte meer hebben om de boete ook nog eens over te nemen, of is dat niet zo? Iemand daar ervaring mee, beperkt dit je keuze bij het afsluiten van een nieuw contract? En hoe gaat het overnemen van de boete in zijn werk, moet je daar expliciet om bedelen, staat het gewoon in de voorwaarden opgenomen, of werkt het anders?

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
evleerdam schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:57:
[...]

[...]

Vergeet tientjes maar. Als het op de huidige tarieven blijft zitten, of zelfs stijgt, moet je voor een matig geisoleerde woning denken aan een stijging van duizenden euros per jaar, alleen al op gas-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:32:
Update betreffende Coolblue Energie.

Via de Coolblue Energie website kloppen de eerder geplaatste kale leveringsprijzen wel maar er staan nog de energiebelastingtarieven van 2021 ipv 2022 en de totaalbedragen komen ook nog eens veel te hoog uit. |:(

In de toegestuurde leveringsovereenkomst staan echter de juiste belastingen en totalen, dan kom je lager uit.

Het komt voor het Flexibel (maandelijks opzegbare) vaste prijs contract (start levering 24 dagen na aanmelding) neer op een all-in tarief van:

- stroom enkeltarief € 0,310716 (of normaaltarief € 0,337457 en daltarief € 0,283491)
- gas € 1,590811
- vastrecht resp € 6,49 en € 6,55 per maand inc btw

Daar komen we de wintermaanden wel mee door, en dan in april overstappen naar iets goedkopers.

Hieronder een screenshot uit de leveringsovereenkomst.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder is er de keuze voor het 1 jarig vaste prijs contract, let op start levering vanaf april
(bedragen ook hier gecorrigeerd met de 2022 energiebelasting/ODE en juiste totalisering):

Stroom inc btw
€ 0,044516 per kWh Energiebelasting
€ 0,036905 per kWh Opslag Duurzame Energie
Totaal € 0,252636

Vaste leveringkosten stroom € 6,49 per maand

Gas inc btw
€ 0,439496 per m³ Energiebelasting
€ 0,104665 per m³ Opslag Duurzame Energie
Totaal € 1,142506

Vaste leveringkosten gas € 6,49 per maand
toon volledige bericht
Die CoolBlue vaste contracten zien er best OK uit, wat is de opzeg-boete?

EDIT: ah al gevonden, max 250 euro voor gas+stroom:

Resterende looptijd
< 1,5 jaar
1,5 tot 2 jaar
2 tot 2,5 jaar
Meer dan 2,5 jaar
Opzegvergoeding per product (gas/stroom)
€ 50
€ 75
€ 100
€ 125

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 29-12-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-05 21:23
Geen idee wat Coolblue rekent, maar de ACM heeft ze gemaximeerd.
50 Euro voor een jaarcontract per product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:04:
[...]
Zekerheid is er natuurlijk niet maar wat je iig wel weet zodra het warmer wordt:
- vraag gas zakt in
- zonnepanelen leveren veel meer stroom
Vraag consumenten zakt, ja. Industrie niet (veel). De gasvoorraden zijn laag en moeten worden bijgevuld in voorjaar/zomer, dus vraag blijft hoog. Komt bij dat gas pas in zomer in Nord Stream 2 gaat stromen. Totale vraag dus waarschijnlijk meer dan aanbod in voorjaar.
Aanbod zonnepanelen en andere duurzame bronnen valt bijna in het niet bij fossiele brandstoffen. Anders waren de prijzen nu überhaupt niet zo hoog.
Dat lijkt me zelf een belangrijker indicatie dat die immer wisselende dagkoersen van de gasfutures, die ik momenteel vooral zie als een interessant speeltje voor speculanten. :P
Dat speeltje bepaalt zeer zeker de (toekomstige) gasprijzen
Maar goed, ook ik heb natuurlijk geen glazen bol.
Ik wel, alleen werkt hij niet zo goed :P
En die no-brainer Vattenfall 3 jaar deal is toch al een week niet meer verkrijgbaar of zit ik ernaast? :?

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/overstapdeal/
Ja, maar velen zitten nog in de 14 dagen bedenktijd en vragen zich af of ze het moeten vastleggen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:04:
[...]

- vraag gas zakt in
Die van consumenten wel. Maar op dat moment moet men ook weer starten met het vullen van de gasbuffers voor de volgende winter. We hebben dit jaar gezien hoe dat mis gaat als de prijzen hoog liggen. En de gas futures laten zien hoe de markt denkt over 2022; de prijzen blijven vooralsnog zeer hoog t/m lente 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
ArcticWolf schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:01:
[...]

ten op zichten van wat dan? Ik betaal al jaar en dag rond de 150 euro/maand en nu zou ik rond de 400 euro/maand gaan betalen.
Een paar tientjes per jaar schrikt niemand van, maar dit gaat over letterlijk duizenden euro's per jaar.
olafmol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:07:
[...]

Vergeet tientjes maar. Als het op de huidige tarieven blijft zitten, of zelfs stijgt, moet je voor een matig geisoleerde woning denken aan een stijging van duizenden euros per jaar, alleen al op gas-kosten.
Tientjes? Ik bespaarde zeker 400 euro per jaar door jaarlijks over te stappen. En ik had echt een minimaal verbruik (750m2 gas en 2500 electriciteit). Toen ik bij m'n ouders kwam en samen een nieuwe contract afsloten, bespaarden ze zeker 800 euro op jaarbasis.

Ok, mee eens dat de bedragen nu nog groter zijn geworden (verdubbeling?), maar opzich is er weinig veranderd.

Misschien heb ik ook wel makkelijk praten, heb recentelijk de 3 jaars deal van GC/CB genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:16:
[...]

Dat speeltje bepaalt zeer zeker de (toekomstige) gasprijzen
Punt is toch dat ondanks het speeltje wij nog steeds totaal niet weten wat de gasprijs gaat doen over een paar weken, laat staan maanden. Anders konden we nu wel de goede contracten afsluiten. Dus blijkbaar zit er toch nog veel ruis tussen wat de futures nu doen en tot wat voor levertarieven dat straks uiteindelijk daadwerkelijk leidt. ;)

En had je mijn laatst toegevoegde vraag nog gezien?
En iets zegt me dat de (niche?) leveranciers met de echt goede deals geen ruimte meer hebben om de boete ook nog eens over te nemen, of is dat niet zo? Iemand daar ervaring mee, beperkt dit je keuze bij het afsluiten van een nieuw contract? En hoe gaat het overnemen van de boete in zijn werk, moet je daar expliciet om bedelen, staat het gewoon in de voorwaarden opgenomen, of werkt het anders?
Dus stel dat ik een dikke opzegboete heb, kan ik dan straks terecht bij elke energieleverancier of alleen nog bij zeg Essent, Eneco en Energiedirect die als enige met hun "beste" aanbieding mijn dikke opzegboete willen overnemen? En moet ik dan de echte goede deals hierom laten schieten? Ik probeer in te schatten wat het gevolg straks is van nu bewust kiezen voor een opzegboete. :P

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
pdukers schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:18:
[...]

Die van consumenten wel. Maar op dat moment moet men ook weer starten met het vullen van de gasbuffers voor de volgende winter. We hebben dit jaar gezien hoe dat mis gaat als de prijzen hoog liggen. En de gas futures laten zien hoe de markt denkt over 2022; de prijzen blijven vooralsnog zeer hoog t/m lente 2023.
Zou mij ook niet verbazen, het NL/EU gas-probleem is nog niet structureel opgelost, geen idee wat de status met die nieuwe Nordstream pijp is, maar de Russen zitten redelijk in confrontatie-modus lately.

Met ons jaren 30 huis en bijbehorende gasverbruik (in de winter halen we zeker 250-300 m3 per maand) kan ik die CoolBlue boete wel handelen. Als ik het contract met CoolBlue per 1 juli laat ingaan, het moment dat ik inschat dat Vattenfall de tarieven weer wijzigt (en als de markt nog zeer onzeker is, omhoog schroeft) heb ik dan voor in ieder geval 1 jaar een tarief van 1,123 euro per m3, wat nu bij Vattenfall variabel 1,25 euro per m3 is. Als de boel echt fiks zakt haal ik die boete er lachend uit.

Hmm, mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
evleerdam schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:19:
[...]

[...]

Tientjes? Ik bespaarde zeker 400 euro per jaar door jaarlijks over te stappen. En ik had echt een minimaal verbruik (750m2 gas en 2500 electriciteit). Toen ik bij m'n ouders kwam en samen een nieuwe contract afsloten, bespaarden ze zeker 800 euro op jaarbasis.

Ok, mee eens dat de bedragen nu nog groter zijn geworden (verdubbeling?), maar opzich is er weinig veranderd.

Misschien heb ik ook wel makkelijk praten, heb recentelijk de 3 jaars deal van GC/CB genomen.
De crux zit in je lage verbruik. Als je een matig/slecht geisoleerde woning hebt verbruik je veel meer, 1500-2000 m3 per jaar is niet raar, en dan wordt het wel heftig met dit soort bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:20:
[...]
Punt is toch dat ondanks het speeltje wij nog steeds totaal niet weten wat de gasprijs gaat doen over een paar weken, laat staan maanden. Anders konden we nu wel de goede contracten afsluiten. Dus blijkbaar zit er toch nog veel ruis tussen wat de futures nu doen en tot wat voor levertarieven dat straks uiteindelijk daadwerkelijk leidt. ;)
De inkopers bij de energieleveranciers moeten nu op basis van die futures gas inkopen voor zomer/najaar 2022 en die prijzen zijn bekend. Lees hoog. Enkel de contracten nog niet. Die komen immers pas later op de markt.
En had je mijn laatst toegevoegde vraag nog gezien?

[...]

Dus stel dat ik een dikke opzegboete heb, kan ik dan straks terecht bij elke energieleverancier of alleen nog bij zeg Essent, Eneco en Energiedirect die als enige met hun "beste" aanbieding mijn dikke opzegboete willen overnemen? En moet ik dan de echte goede deals hierom laten schieten? Ik probeer in te schatten wat het gevolg straks is van nu bewust kiezen voor een opzegboete. :P
Afhankelijk van jouw gasverbruik stelt die opzegvergoeding niet veel voor. Ik reken er gewoon mee in Excel en zie het als een meevaller mocht de nieuwe leverancier die overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@evleerdam nogmaals; ten op zichten van wie en wat bespaar je dan 400 euro per jaar? Ik had tussen maart 2020 en 2021 bij Eneco eenzelfde contract als wat ik bij WE had... ik wilde alleen af van die gluiperds. En daarvoor zat ik bij Greenchoice met dezelfde tarieven.
Ironisch genoeg word ik dan geforceerd om 1 maand weer bij Eneco te zijn door de ACM... maar ging dus wel van 150 euro pm naar 300 euro/maand (en dat was uiteindelijk nog te laag ingeschat). Als ik nu een contract wil afsluiten dan ben ik zo 400 euro/maand kwijt.

Met een verbruik van 1500m3 gas (en 1900kwh stroom, maar dat is bijna te verwaarlozen). Zou ik dan zo 2250 ~ 2500 euro meer kwijt zijn dan afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
ArcticWolf schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:42:
@evleerdam nogmaals; ten op zichten van wie en wat bespaar je dan 400 euro per jaar? Ik had tussen maart 2020 en 2021 bij Eneco eenzelfde contract als wat ik bij WE had... ik wilde alleen af van die gluiperds. En daarvoor zat ik bij Greenchoice met dezelfde tarieven.
Ironisch genoeg word ik dan geforceerd om 1 maand weer bij Eneco te zijn door de ACM... maar ging dus wel van 150 euro pm naar 300 euro/maand (en dat was uiteindelijk nog te laag ingeschat). Als ik nu een contract wil afsluiten dan ben ik zo 400 euro/maand kwijt.

Met een verbruik van 1500m3 gas (en 1900kwh stroom, maar dat is bijna te verwaarlozen). Zou ik dan zo 2250 ~ 2500 euro meer kwijt zijn dan afgelopen jaar.
Het jaarlijks overstappen was vooral rond 2009-2010 voor een paar jaar heel gunstig. Ik zat toen in een goed geïsoleerd nieuw appartement en had die jaren bijna gratis energie en gas door de hoge cashback bonussen. Bij de bonussen (van wel 400-500 euro) werd toen niet gekeken naar het (verwachte) gebruik. Die deals waren dus ongelofelijk gunstig voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemmers4
Jazco2nd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:23:
[...]

Heb VanDeBron vandaag wéér gesproken. Een jongen die niks wist en alles moest navragen. Prima.

Vraag 1: mijn modelcontract start levering 2jan. Ik hoor van anderen dat jullie per januari de tarieven wijzigen. Prima, maar gaan jullie mij dan 3 januari informeren welk tarief ik per gister heb? Wat is de termijn die jullie hanteren om klanten te informeren?

Antwoord (navraag): het draait om tekendatum contract. Dat is telefonisch reeds gebeurd. Dan start de levering per leverdatum volgens de tarieven die op tekendatum golden.

Vraag 2: OK. En per wanneer krijg ik dan die nieuwe tarieven? 30 dagen na start levering?

Ofwel ze rommelen maar wat aan binnen de grenzen van de ACM en interpreteren het contract zo dat het in hun voordeel is of bovenstaande is echt waar en je zit gewoon goed tot 1 juli (en kan sowieso maandelijks overstappen).
toon volledige bericht
Toch wel link vind ik. Tarieven hoeven niet perse per 1jan en 1jul te wijzigen. Ze kunnen het op iedere datum doen. In theorie kan jij op 2 jan starten en hoor je op 3jan dat het per 8jan 2,20€ per kuub wordt. Ik twijfel ook om dit te doen bij vdbron. Zit nu bij energiedirect variabel voor 1,58€ en ze beweren dat het per 1jul pas weer wijzigt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
ArcticWolf schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:42:

Je bespaart 400 euro ten opzichte van degene die niet overstappen. Ten opzichte van de slapers.

Exact wat @sjakieman dus aangeeft. Bonussen van 400 euro en alsnog gunstige tarieven als je maar overstapt. Dat is nu dus niet anders (behalve dus dat de bedragen nog groter zijn).

1500m2 is het dubbele van wat ik verbruik. Nu wil ik geen discussie starten over isolatie, grootte van gezin en welk verbruik veel of weinig is, maar dat het de moeite is om rond te kijken dat spreekt voor zich. Je moet toch gunstige tarieven pakken en niet zomaar blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Dit is eigenlijk off-topic en hoort in het gasprijzen door het dak topic thuis. Ik deel dit artikel toch hier want hierin wordt in eenvoudige taal uitgelegd waarom het onwaarschijnlijk is dat de gasprijzen in de nabije toekomst zullen dalen, en bij strenge vorst enorm zullen stijgen door de heer Van Cleef volgens sommigen hier mijn alter-ego, energie-econoom bij ABN-AMRO:

https://www.businessinsid...s-rusland-hans-van-cleef/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-05 10:31
Heren,

Hebben jullie toevallig nog wat advies voor mij. Ik heb na jaren vaste klant bij greenchoice te zijn geweest begin van het jaar overgestapt naar welkom energie. Nou dat verhaal kennen we allemaal wel. Uiteindelijk meteen weg na de overname door Eneco naar innova (variabel) voor een variabel contract. De prijzen verliepen als volgt: welkom energie 0.80/m3 Eneco 1.80/m3 innova 1.56/m3 en nu krijg ik doodleuk een mailtje dat zij naar 2.27/m3 gaan.

Net als iedereen had ik gehoopt dat de prijzen langzaam zouden zakken

Mijn huis is helaas niet te best geïsoleerd. daar werken we aan (spouwmuur isolatie komt eraan) maar we hebben een verbruik van 2100m3 gas en 2500kwh Een tarief van 2.27/m3 is simpelweg financieel niet haalbaar voor ons. Is er nog een schappelijk alternatief wat jullie zouden aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:35:
[...]

De inkopers bij de energieleveranciers moeten nu op basis van die futures gas inkopen voor zomer/najaar 2022 en die prijzen zijn bekend. Lees hoog. Enkel de contracten nog niet. Die komen immers pas later op de markt.
Het is hier volgens mij off-topic maar als afsluiter:

Ik ben me daarvan bewust maar de inkoopstrategieën kunnen per leverancier toch verschillen, dat is toch juist de grap van de markt? We weten niet wie wat heeft ingekocht voor wanneer en wie nog wat gaat inkopen, op basis van al dan niet onverwachte ontwikkelingen. :P

Tel daar bij op dat we zelfs niet weten wat er op de vrij korte termijn (half jaar) gebeurt. Aan de aanbod zijde, wat gebeurt er met Rusland/Poetin of met de leveringen per schip vanuit de VS, gaat Groningen toch weer (verder) open, wat doet de economie na deze golf van lock downs, wat doet het weer aan het einde vd winter, hoe hard gaat het met het aanbod van de zonnepanelen en windmolens, welke stikstofmaatregelen gaat het nieuwe kabinet uitvaardigen en welke gevolgen heeft dat voor de industrie?

Daarom hebben we ondanks de nu dure futures een glazen bol nodig voor de prijs over X maanden. Onderstaand artikel gaat dan over de olie futures, maar geeft wat dat betreft wel een aardig inzicht:

Zegt de prijs van een olie futures contract iets over de verwachte olieprijs in de toekomst?

"Nee. Ondanks dat ze futures heten, kun je uit de prijzen van futures contracten geen verwachtingen over de olieprijs in de toekomst destilleren."

Of verderop in het artikel nog leuker gesteld:
"De futures prijs bestaat dus niet uit verwachtingen en futures prijzen kunnen dus niet gebruikt worden om er verwachtingen uit te destilleren."

Natuurlijk kan je hier weer het nodig op afdingen :P, maar ik snap de gemaakte stellingen wel.

Ja, de futures prijzen zeggen iets over de huidige verwachtingen over de prijs in de toekomst, maar lang niet alles over de prijs in de toekomst.
Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:05:
Dit is eigenlijk off-topic en hoort in het gasprijzen door het dak topic thuis. Ik deel dit artikel toch hier want hierin wordt in eenvoudige taal uitgelegd waarom het onwaarschijnlijk is dat de gasprijzen in de nabije toekomst zullen dalen, en bij strenge vorst enorm zullen stijgen door de heer Van Cleef volgens sommigen hier mijn alter-ego, energie-econoom bij ABN-AMRO:

https://www.businessinsid...s-rusland-hans-van-cleef/
Dat gaat dus over de zeer nabije toekomst maar niet over wat er ná de winter gebeurt, plus wat mijmeringen over hoe de schommelingen in de toekomst te verminderen. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemmers4
fixation26 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:10:
Heren,

Hebben jullie toevallig nog wat advies voor mij. Ik heb na jaren vaste klant bij greenchoice te zijn geweest begin van het jaar overgestapt naar welkom energie. Nou dat verhaal kennen we allemaal wel. Uiteindelijk meteen weg na de overname door Eneco naar innova (variabel) voor een variabel contract. De prijzen verliepen als volgt: welkom energie 0.80/m3 Eneco 1.80/m3 innova 1.56/m3 en nu krijg ik doodleuk een mailtje dat zij naar 2.27/m3 gaan.

Net als iedereen had ik gehoopt dat de prijzen langzaam zouden zakken

Mijn huis is helaas niet te best geïsoleerd. daar werken we aan (spouwmuur isolatie komt eraan) maar we hebben een verbruik van 2100m3 gas en 2500kwh Een tarief van 2.27/m3 is simpelweg financieel niet haalbaar voor ons. Is er nog een schappelijk alternatief wat jullie zouden aanraden?
Zsm naar Coolblue Flexibel. Zij zitten op 1,58€ en dat tarief gaat een jaar lang niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
Nemmers4 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:12:
[...]

Zsm naar Coolblue Flexibel. Zij zitten op 1,58€ en dat tarief gaat een jaar lang niet veranderen.
Beste Nemmers4,

Mag ik vragen waar u die informatie heeft gevonden dat deze een jaar niet zullen veranderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

fixation26 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:17:
[...]

Mag ik vragen waar u die informatie heeft gevonden dat deze een jaar niet zullen veranderen?
Dat zie je aan wat er staat, "een vast tarief voor 1 jaar". :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MMg6xNB8GMmLF8bloCUDrvA6A8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U98Do7vFGxxUF8gs4t4BXxQX.png?f=user_large

Je kan het ook zien in de leverovereenkomst die je ontvangt:
Startdatum tarief: 21 januari 2022
Einddatum tarief: 20 januari 2023

Coolblue Energie levert energie op jouw locatie tegen vaste leveringstarieven tijdens de bovengenoemde periode. We berekenen tijdens die periode geen schommelingen in de energieprijs aan je door. Bekijk het tarievenblad voor jouw leveringstarieven.

Staat er geen einddatum bij het tarief vermeld, dan is deze overeenkomst vastgesteld op een variabel tarief. De tarieven gelden dan totdat we nieuwe tarieven hebben.
Misschien levert de term "flexibel" verwarring op maar dit gaat dus niet over variabele tarieven maar om een flexibele opzegdatum, oftewel maandelijks opzegbaar zonder boete. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fixation26
Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:23:
[...]

Dat zie je aan wat er staat, "een vast tarief voor 1 jaar". :P

[Afbeelding]

Je kan het ook zien in de leverovereenkomst die je ontvangt:

[...]

Misschien levert de term "flexibel" verwarring op maar dit gaat dus niet over variabele tarieven maar om een flexibele opzegdatum, oftewel maandelijks opzegbaar zonder boete. ;)
toon volledige bericht
Ik zie het nu ook staan. Glad er over heen gekeken door al die stress ervan. Vriendelijk bedankt voor u hulp!

Aanvraag bij coolblue is gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
er ontstaat bij mij wat verwarring nu ik een aantal dagen meelees in dit topic. ik zie de tarieven van coolblue enerige, maandelijks opzegbaar en dit wordt nu vandaag aangeraden om de winter door te komen. Maar tot nu toe is het modelcontract van vandebron toch goedkoper om de wnter mee door te komen(tenzij de tariven worden verhoogd waarover onduidelijkheid bestaat) of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

dicksterk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:59:
(tenzij de tariven worden verhoogd waarover onduidelijkheid bestaat)
Daar zit het hem dus in als je nú iets voor de rest van de winter vast wilt leggen om een einde te maken aan de onzekerheid. ;)

Zodra iemand echte duidelijkheid kan geven of er voor nieuwe klanten per jan wél of geen prijswijziging wordt doorgevoerd dan horen we dat hier hopelijk snel (lees zodra 3 januari 2022 aanbreekt), als iemand dan nog binnen de 14 dagen bedenktermijn zit kan ie mogelijk altijd nog switchen.

En ik meen verder dat het modelcontract als dat van vdBron itt een echt vast contract toestaat om in uitzonderlijke gevallen (lees grote prijsstijgingen ;)) het tarief tussentijds te wijzigen, maar correct me if I am wrong.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:12:
[...]

Het is hier volgens mij off-topic maar als afsluiter:

Ik ben me daarvan bewust maar de inkoopstrategieën kunnen per leverancier toch verschillen, dat is toch juist de grap van de markt? We weten niet wie wat heeft ingekocht voor wanneer en wie nog wat gaat inkopen, op basis van al dan niet onverwachte ontwikkelingen. :P

Tel daar bij op dat we zelfs niet weten wat er op de vrij korte termijn (half jaar) gebeurt. Aan de aanbod zijde, wat gebeurt er met Rusland/Poetin of met de leveringen per schip vanuit de VS, gaat Groningen toch weer (verder) open, wat doet de economie na deze golf van lock downs, wat doet het weer aan het einde vd winter, hoe hard gaat het met het aanbod van de zonnepanelen en windmolens, welke stikstofmaatregelen gaat het nieuwe kabinet uitvaardigen en welke gevolgen heeft dat voor de industrie?

Daarom hebben we ondanks de nu dure futures een glazen bol nodig voor de prijs over X maanden. Onderstaand artikel gaat dan over de olie futures, maar geeft wat dat betreft wel een aardig inzicht:

Zegt de prijs van een olie futures contract iets over de verwachte olieprijs in de toekomst?

"Nee. Ondanks dat ze futures heten, kun je uit de prijzen van futures contracten geen verwachtingen over de olieprijs in de toekomst destilleren."

Of verderop in het artikel nog leuker gesteld:
"De futures prijs bestaat dus niet uit verwachtingen en futures prijzen kunnen dus niet gebruikt worden om er verwachtingen uit te destilleren."

Natuurlijk kan je hier weer het nodig op afdingen :P, maar ik snap de gemaakte stellingen wel.

Ja, de futures prijzen zeggen iets over de huidige verwachtingen over de prijs in de toekomst, maar lang niet alles over de prijs in de toekomst.

[...]

Dat gaat dus over de zeer nabije toekomst maar niet over wat er ná de winter gebeurt, plus wat mijmeringen over hoe de schommelingen in de toekomst te verminderen. ;)
toon volledige bericht
Ik heb hier on-topic gereageerd:
Superbeagle in “Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
toen ik coolblue energie opzocht p google kwam ik een artikel tegen over de lancering(ik geloof in de volkskrant) daarin staat dat coolblue servicehouse overgenomen heeft en dat servicehouse ook nog diensten levert aan een par kleine energieleveranciers die grijze stroom verkopen. ik vraag me dan af: welke zijn dat? Zonder hier een hele discussie over principes te willen ontketenen, voor mij gaat het enkle om prijs. ik wil best grijze stroom en grijs gas als dat goedkoper is. maar de enige leveranicer die dat bood die ik ken was naked energy, maar ik gok dat er meer moeen zijn maar zelfs google brengt die niet omhoog zo `erg` is zoeken naar grijze stroom blijkbaar;-) maar het gaat mij nu echt even om de allergoedkoopste, bekendhied maakt me niet uit en grijs vind ik dus ook prima. kent iemand toevallig zo`n grijze energieleveranicer waar dit artikel op hint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:54
Misschien is er licht aan het einde van de tunnel. Met dank aan @Cap die de link plaatste in een ander topic.
https://nos.nl/artikel/24...gasprijzen-te-laten-dalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
R0181 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 01:10:
Misschien is er licht aan het einde van de tunnel. Met dank aan @Cap die de link plaatste in een ander topic.
https://nos.nl/artikel/24...gasprijzen-te-laten-dalen
Ik vind het niet een heel positief verhaal moet ik zeggen…

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 09:31
dicksterk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:45:
daarin staat dat coolblue servicehouse overgenomen heeft en dat servicehouse ook nog diensten levert aan een par kleine energieleveranciers die grijze stroom verkopen. ik vraag me dan af: welke zijn dat?
Allemaal verkopen ze grijze energie. Er is bij lange niet groene energie om aan het verbruik te voldoen. Het wordt alleen gecompenseerd met "groene stroom certificaten" waarin een hele handel is ontstaan. Daarom zit bijvoorbeeld een vattenfall zo lekker in zijn geld, die kunnen zeer veel certificaten verkopen vanwege de vele hernieuwbare energiebronnen ze hebben in Scandinavië.

Maar in essentie is volgens mij ongeveer 85% van wat er uit je stopcontact komt grijze energie.

• Nemmers4
dicksterk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:59:
er ontstaat bij mij wat verwarring nu ik een aantal dagen meelees in dit topic. ik zie de tarieven van coolblue enerige, maandelijks opzegbaar en dit wordt nu vandaag aangeraden om de winter door te komen. Maar tot nu toe is het modelcontract van vandebron toch goedkoper om de wnter mee door te komen(tenzij de tariven worden verhoogd waarover onduidelijkheid bestaat) of zie ik nu iets over het hoofd?
Je hebt gelijk. De tarieven van modelcontract Vandebron liggen lager, maar er zijn dus signalen dat die zwaar omhoog worden gegooid per januari of iets daarna. Bij Coolblue Flex heb je meer zekerheid dat ze een jaar niet de tarieven wijzigen. Je kan de gok nemen nu vandebron te pakken en, als ze toch omhoog gaan, hopen dat het coolblue aanbod dan nog bestaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22

Matis

Rubber Rocket

Momenteel zit ik bij Greenchoice. Mijn vaste 1-jarige contract liep daar 2 november jl. af. Ik neem alleen elektra af en sindsdien zijn de tarieven voor mij:
Normaaltarief € 0,53671 / kWh
Daltarief € 0,41355 / kWh

Vanaf 1 januari 2022 worden de tarieven
Normaaltarief € 0,32284 / kWh
Daltarief € 0,25677 / kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBJzqJJezipErp2UAOtWdN66yI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j6pBcofWIQqjwOi7pFUlaHly.png?f=fotoalbum_large

Met een verbruik van 1180 kWh (verbruik 1859 kWh, teruglevering 679 kWh) normaal en 3016 kWh (verbruik 3350 kWh, teruglevering 334 kWh) dal, wordt dat best een acceptabele prijs op jaarbasis.

Helaas ligt mijn verbruik (vanwege mijn W/W warmtepomp) in de wintermaanden van het jaar natuurlijk het allerhoogst. In december t/m februari verbruik ik meer elektra (netto) dan de rest van het jaar bij elkaar.

Met de huidige tarieven gaat december me ruim € 300 kosten, terwijl ik over het volledige vorig jaar nog geen € 600 kwijt was ;(

Enniehoe, vanaf 1 januari wordt mijn (geschatte) verbruik dan € 657,41 per jaar (de verminderde energiebelasting van -€ 824,77 al meegenomen).

[ Voor 14% gewijzigd door Matis op 30-12-2021 10:29 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koukleun
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-07-2022
Op advies coolbleu variabel genomen nadat ik van welkom energie ---》eneco ---》oxxio ben gegaan. Wat een gedoe! Ik kwam van 0.69 cent de kuub!!

Coolblue tevens gemaild dat ik afzie van mijn 14 dagen bedenk tijd. Ik ben benieuwd.

Is er trouwens geen modelcontract van coolblue?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemmers4
Koukleun schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:08:
Op advies coolbleu variabel genomen nadat ik van welkom energie ---》eneco ---》oxxio ben gegaan. Wat een gedoe! Ik kwam van 0.69 cent de kuub!!

Coolblue tevens gemaild dat ik afzie van mijn 14 dagen bedenk tijd. Ik ben benieuwd.

Is er trouwens geen modelcontract van coolblue?
Goede keuze! Het modelcontract is volgens mij wat je net hebt afgesloten. Een modelcontract is altijd een energiecontract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven die maximaal twee keer per jaar kunnen wijzigen.

Ik zit zelf voor nu nog redelijk bij Energiedirect. Heb net wel al het jaarcontract van Coolblue afgesloten dat per 1 April start. 0,27 Piek, 0,23 Dal, 1,14 Gas. Waarom?

1) Er is een goede kans dat de tarieven niet dalen. Dan zit ik de komende winter prima.
2) Het opzeggen kost mij maximaal 100€ aan boete. Ik gebruik zo'n 2000 kuub per jaar dus heb die boete er heel snel uit mochten de tarieven toch dalen.
3) Ik krijg een 50€ coolblue tegoed en omdat ik wel eens wat daar bestel, is dat in principe gewoon geld.
4) Het geeft rust. Mocht er in de komende 14 dagen iets moois voorbij komen dan kan ik annuleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Nemmers4 op 30-12-2021 09:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 10:15
Jazco2nd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:23:

Op basis van de adviezen hier (dank daarvoor) heb ik zitten vergelijken en zo op het eerste gezicht lijkt VanDeBron een goede prima keuze om naar over te stappen, en aangezien het toch hier gaat om de wel/niet nieuwe tarieven quote ik je.

Zojuist dan ook gebeld met Vandebron om informatie op te vragen en wellicht te willen overstappen (zit nu bij Oxxio, contract loopt af op 1 februari en opzegtermijn is 9 dagen).

Ik werd zojuist geïnformeerd dat per 4 januari de nieuwe tarieven bekend zullen zijn, dat met de ingang van mijn contract per 1 februari dit slecht zou kunnen uitvallen.

Het komt er op neer dat ze jack shit weten (hogere of lagere tarieven), en ik citeer 'het is een chaos'. Advies is om dan nogmaals contact op te nemen om de tarieven te bespreken - ze verwachten niet dat het per direct op de website zal staan, beetje gek maar goed.

Ter info, heb 20-30 minuten in de wacht gestaan vanaf 9 uur om de sales afdeling te spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door EN-IS op 30-12-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
awwexl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 06:45:
[...]

Ik vind het niet een heel positief verhaal moet ik zeggen…
Eens. Putin wil wel, maar de Duitsers werken niet mee. En gezien Putins acties en uitspraken gaan die ook de komende tijd niet makkelijk overstag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 11:52
MGJB1989 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:16:
[...]

Hier ook direct Vattenfal geregeld.
Had aangegeven 21-12 maar contract gaat in op 11-1-22.
Dus 2 dagen voordat vensterperiode verloopt.
Ik laat dat nog even zo staan.
Niet teveel gaan morrelen nu.
Kijken wat lukt.
Laten we elkaar op de hoogte houden.
Inmiddels lijkt het er op dat de overstap daadwerkelijk op 2 januari gaat plaatsvinden (overstap vanuit het failliete Fenor). Vandaag is er een vinkje bijgekomen in de overstap status van Vattenfall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk67nJppOcOiplcKQbUl06KHkG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvf4rrriLf0oziAh5Isu5xUs.png?f=user_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemmers4
EN-IS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:36:
[...]

Op basis van de adviezen hier (dank daarvoor) heb ik zitten vergelijken en zo op het eerste gezicht lijkt VanDeBron een goede prima keuze om naar over te stappen, en aangezien het toch hier gaat om de wel/niet nieuwe tarieven quote ik je.

Zojuist dan ook gebeld met Vandebron om informatie op te vragen en wellicht te willen overstappen (zit nu bij Oxxio, contract loopt af op 1 februari en opzegtermijn is 9 dagen).

Ik werd zojuist geïnformeerd dat per 4 januari de nieuwe tarieven bekend zullen zijn, dat met de ingang van mijn contract per 1 februari dit slecht zou kunnen uitvallen.

Het komt er op neer dat ze jack shit weten (hogere of lagere tarieven), en ik citeer 'het is een chaos'. Advies is om dan nogmaals contact op te nemen om de tarieven te bespreken - ze verwachten niet dat het per direct op de website zal staan, beetje gek maar goed.

Ter info, heb 20-30 minuten in de wacht gestaan vanaf 9 uur om de sales afdeling te spreken.
toon volledige bericht
Goeie update! dank. Wat een ellende bij vandebron 8)7 . Wordt vervolgd begin Januari denk ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 16:54
Nemmers4 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:22:
[...]

Goede keuze! Het modelcontract is volgens mij wat je net hebt afgesloten. Een modelcontract is altijd een energiecontract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven die maximaal twee keer per jaar kunnen wijzigen.
Ho.... Dat klopt niet. Die tarieven mogen altijd worden gewijzigd als marktomstandigheden veranderen. Er is geen maximum van twee keer per jaar. Dat was altijd wel gebruikelijk en zo staat het ook in dat modelcontract. Maar het kan en mag vaker. En dat gebeurt bij meerdere leveranciers binnenkort ook. Elke maand om precies te zijn...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Barre73 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:54:
[...]

Ho.... Dat klopt niet. Die tarieven mogen altijd worden gewijzigd als marktomstandigheden veranderen. Er is geen maximum van twee keer per jaar. Dat was altijd wel gebruikelijk en zo staat het ook in dat modelcontract. Maar het kan en mag vaker. En dat gebeurt bij meerdere leveranciers binnenkort ook. Elke maand om precies te zijn...
Klopt, in het modelcontract staat dat ze altijd en zonder maximum de tarieven kunnen aanpassen als ze dat nodig achten. Zo heb ik het ook meegemaakt bij Vandenbron, die riepen dat er niets ging veranderen en 2 weken later veranderden ze de tarieven.

Daarom, en vooral vanwege de geo-politieke instabiliteit, en de non-visie van onze huidige regering over hoe ze precies die gas-transitie gaan realiseren, heb ik net ook een 1jarig vast contract bij Coolblue Energie afgesloten. Dan zit ik in ieder geval volgend jaar tijdens de koude maanden op een relatief schappelijk tarief van €1,1230736 per m3 gas. En dan zien we wel hoe het jaar of 2023 verloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 30-12-2021 11:00 ]

• cj1181
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-04 11:46
Ik stap ook over van fenor naar vatrenfall en had de datum al vervroegd naar 3 januari. Zojuist even met de klantenservice gebeld en die gaf aan dat het nu wel zo in het systeem staat maar dat fenor klanten nog steeds geblokkeerd staan. Het is dus afwachten of het daadwerkelijk gaat gebeuren. Medewerker gaf ook zelf aan dat op dit moment heel veel onduidelijk is nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nemmers4 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:22:
[...]

Een variabel contract hoeft zeker geen modelcontract te zijn. Er zijn meerdere leveranciers die beide opties in hun productaanbod hebben opgenomen. Een modelcontract is een vorm van een variabel contract. Maar dat neemt niet weg dat een leverancier ook nog andere vormen van variabele contacten kan aanbieden.

Juist toen de modelcontracten zo populair werden, was het bij sommige leveranciers voordeliger om voor het 'gewone' variabele contract te gaan en niet voor het modelcontract. De tarieven van de modelcontracten waren daar soms verder verhoogd dan die van de normale variabele contracten (bijvoorbeeld bij Delta).

En dat de tarieven van modelcontracten maximaal twee keer per jaar gewijzigd worden, was vooral de gebruikelijke gang van zaken. In de praktijk hielden leveranciers zich daar lange tijd aan. Maar bij bijzondere marktomstandigheden zijn leveranciers er volledig vrij in om de tarieven vaker te wijzigen. En daar zien we de voorbeelden nu steeds vaker van.

• Nemmers4
Barre73 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:54:
[...]

Yes je hebt helemaal gelijk. Zo stond het foutief op de site van UnitedConsumers. Maar elders zie ik inderdaad dat die max 2x per jaar wel gangbaar was maar zeker niet verplicht ofzo.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 16:30

bonyuri

Investigator!

Als ik nu bij CoolBlue Energie kijk, dan staat daar "1 Jaar Vast Vanaf April"
Stel ik zou nu overstappen, wat betekent dat dan in de praktijk?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:48
bonyuri schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:10:
Als ik nu bij CoolBlue Energie kijk, dan staat daar "1 Jaar Vast Vanaf April"
Stel ik zou nu overstappen, wat betekent dat dan in de praktijk?
Dat je tot april bij je huidige leverancier blijft tegen de tarieven van die leverancier?

Edit:
Zie ook hun website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU3WIKjH2kljt3w0LRudc0YrYlM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VbHd7SiVSO7Q8PY4R4huxbur.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door cryptapix op 30-12-2021 11:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@bonyuri Of je kiest bij Coolblue dus het rechter vakje, "Flexibel". Dat betekent maandelijks opzegbaar én een gegarandeerd vaste prijs gedurende 1 jaar. ;)

@allemaal:

Met vdBron is er dus veel onduidelijkheid over de tariefswijziging in januari.

Ik zie twee opties:

Of het vd Bron modelcontract nemen en afwachten wat hun tarief wordt begin januari, zodat je evt binnen de 14 dagen termijn kan switchen naar iets anders. Bijv het aanbod van Coolblue, als het dan nog bestaat.

Of Coolblue Flexibel nemen en afwachten wat de vd Bron tarieven doen begin januari om dan evt nog te switchen binnen de 14 dagen termijn.

Bij een keuze voor vd Bron is er sowieso de bijkomende onzekerheid dat ze tussentijds alsnog kunnen wijzigen wanneer ze willen, want modelcontract. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:04
cryptapix schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:12:
[...]

Dat je tot april bij je huidige leverancier blijft tegen de tarieven van die leverancier?
Dat heeft dan toch totaal geen zin!. Zomers verbruik je niets. En tenslotte daalt de gasprijs als een gek. Van vorige week €188 per megawattuur naar vandaag €87,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuWi4heycMXMXPnaQ6hL1y4T7bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pS3TqMg9h78hzceUUaXzTvCP.jpg?f=user_large

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Wat een zooitje. De consumenten markt is in elk geval niet dalende voorlopig. Bij innova gaan wij variabel van momenteel 1,10 naar 1,43 in januari en vervolgens € 2,27991 per 1 feb.

Het meest verstandig lijkt Coolblue flex vanaf 1 feb en dan eventueel binnen 14 dagen alsnog switchen wanneer er elders een beter aanbod komt begin januari, óf zodra de tijd rijp is met betere tarieven in het voorjaar overstappen.

Het is overigens jammer dat je binnen Coolblue niet in april of later kan overstappen van Flex naar Vast. Daarmee sluit je dus CB uit voor de nabije toekomst met evt gunstige aanbiedingen

[ Voor 18% gewijzigd door Tony023 op 30-12-2021 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:48
Rsport40 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:46:
[...]

Dat heeft dan toch totaal geen zin!. Zomers verbruik je niets. En tenslotte daalt de gasprijs als een gek. Van vorige week €188 per megawattuur naar vandaag €87,-

[Afbeelding]
Ik zeg ook niet dat je het moet doen?

Overigens zijn er wel meer leveranciers die dit aanbieden. Voordeel dat je hebt is dat je vanaf 1 april een bepaalde vaste gasprijs hebt. Dat je in de zomer niets verbruikt klopt, maar in de 12 maanden vanaf 1 april zit ook gewoon een winter waarin je wel verbruik hebt. Of het een goede deal is weten we in april 2022/2023. Niemand weet nu wat de gasprijzen volgende winter gaan doen.

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 18:36
Ik begreep van VandeBron dat per 23 januari nieuwe variabele tarieven bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Iets met short en long? Je kunt idd hopen op een daling die doorkomt in de nieuwe vaste of variabele contracten. Of je verwacht dat de gasprijzen toch structureel hoog blijven en zelfs blijven stijgen. In het laatste geval, en je zou wachten met vastzetten, en je wil in de zomer maanden voor de winter van 2023 een nieuw contract afsluiten, dan moeten er maar net contracten zijn met betaalbare tarieven. Zou ook zomaar kunnen zijn dat je tegen die tijd geen andere keuze hebt dan 2,5 euro of meer per m3 mag gaan aftikken. Het blijft glazen bol kijken. Zekerheid vs risico nemen.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 18:08
Tony023 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:00:
Wat een zooitje. De consumenten markt is in elk geval niet dalende voorlopig. Bij innova gaan wij variabel van momenteel 1,10 naar 1,43 in januari en vervolgens € 2,27991 per 1 feb.

Het meest verstandig lijkt Coolblue flex vanaf 1 feb en dan eventueel binnen 14 dagen alsnog switchen wanneer er elders een beter aanbod komt begin januari, óf zodra de tijd rijp is met betere tarieven in het voorjaar overstappen.

Het is overigens jammer dat je binnen Coolblue niet in april of later kan overstappen van Flex naar Vast. Daarmee sluit je dus CB uit voor de nabije toekomst met evt gunstige aanbiedingen
Je kan toch een tijdje gewoon echt variabel nemen bij een partij als Frank, Anwb, Zonneplan.

• Cap
  • Niet online

Cap

kouk schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:03:
Ik begreep van VandeBron dat per 23 januari nieuwe variabele tarieven bekend zijn.
OMG, volgens mij hebben we inmiddels alle dagen in januari al gehad van de vdBron klantenservice.
2 januari, 3 januari, 4 januari, 10 januari, 23 januari. :X

Hopelijk is er snel duidelijkheid en komt er iets op de website te staan. Ik heb het niet zo op telefonische beloftes.
SidewalkSuper schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:06:
[...]

Je kan toch een tijdje gewoon echt variabel nemen bij een partij als Frank, Anwb, Zonneplan.
Of MijnDomeinEnergie (= ANWB product maar dan met wat lager vastrecht), daar zit ik al een paar jaar bij. Inkooptarieven (tarief = actuele EPEX/LEBA tarief + vaste inkoopkosten). Stroom is alweer omlaag gedoken, het ding is alleen dat gas behoorlijk hoog blijft.

https://www.mijndomein.nl/energie/energieprijschecker

Een deal als Coolblue Flexibel biedt zekerheid voor de komende wintermaanden. Tegen de tijd dat de lente aanbreekt kijk ik dan wel weer.

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-05 23:27
Tony023 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:00:

Waarom zou je niet van flex naar vast kunnen overstappen? Je hebt toch een contract voor onbepaalde tijd met Flex of is dit een interne regel van CB? In het ergste geval kan je dan toch ook naar een var contract van een andere leverancier overstappen voor 1 maand en dan weer terug naar Coolblue. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony023
SidewalkSuper schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:06:
[...]

Thanks! Ook wel een goeie ja

Ik heb ze net bekeken en de tarieven liggen nu hoger dan bij CB flex. In elk geval beter dan Innova variabel.

Uiteraard kunnen ze ook nog dalen, maar bij CB ben je in elk geval beschermd tegen eventuele stijgingen omdat de prijs vast ligt terwijl je tegelijkertijd ook nergens aan vast zit.

Nog even laten bezinken 😇
Uiteindelijk is het vooral bedoeld om de maanden feb-apr door te komen. Daarna zien we wel weer

• Tony023
St3ve-0 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:31:
[...]

Waarom zou je niet van flex naar vast kunnen overstappen? Je hebt toch een contract voor onbepaalde tijd met Flex of is dit een interne regel van CB? In het ergste geval kan je dan toch ook naar een var contract van een andere leverancier overstappen voor 1 maand en dan weer terug naar Coolblue. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat laatste ga ik ook wel vanuit.

De dame van de klantenservice deelde dat mee, omdat het ten koste van eigen voordeel zou gaan

Anoniem: 512943

Cap schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:08:

Of MijnDomeinEnergie, daar zit ik al een paar jaar bij. Inkooptarieven (tarief = actuele EPEX/LEBA tarief + vaste inkoopkosten). Stroom is alweer omlaag gedoken, het ding is alleen dat gas behoorlijk hoog blijft.
Dure hobby dit jaar.

• Nemmers4
St3ve-0 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:31:
[...]

Kan zeker. Je kan nu de coolblue flex afsluiten die na je bedenktijd ingaat. En daarnaast sluit je de coolblue 1jaars af die vanaf april geldt. Het is een soort handmatige overstap. Overigens denk ik dat coolblue de flexklanten tzt wel een mooi aanbod zal gaan doen om zich vast te leggen.

• Cap
  • Niet online

Cap

Valt voor mij op zich nog mee, mijn jaarafrekening was eind november en was vrijwel nul, maandbedrag net boven de 60 euro. De periode jan-mei was juist extreem goedkoop. ;)

Ik heb nu 1 dure decembermaand gehad, maar dat geldt voor iedereen met een flexcontract.
Maar het is relatief, ik zit op 450 kuub gas en 1550 kWh stroom per jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemmers4
olafmol schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:03:
[...]

Iets met short en long? Je kunt idd hopen op een daling die doorkomt in de nieuwe vaste of variabele contracten. Of je verwacht dat de gasprijzen toch structureel hoog blijven en zelfs blijven stijgen. In het laatste geval, en je zou wachten met vastzetten, en je wil in de zomer maanden voor de winter van 2023 een nieuw contract afsluiten, dan moeten er maar net contracten zijn met betaalbare tarieven. Zou ook zomaar kunnen zijn dat je tegen die tijd geen andere keuze hebt dan 2,5 euro of meer per m3 mag gaan aftikken. Het blijft glazen bol kijken. Zekerheid vs risico nemen.
Als we de vergelijking met speculeren doortrekken: je kunt nu gokken op een koersstijging van tarieven door vast te leggen vanaf april (bijv coolblue). Je mogelijke boete kan je zien als de putoptie waar je voor 100€ er onderuit kunt en elders van het lagere tarief gebruik kunt maken. Beetje anders maar principe is vergelijkbaar. Risicoprofieltje.

Anoniem: 512943

Cap schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:01:
[...]

Valt voor mij op zich nog mee, mijn jaarafrekening was eind november en was vrijwel nul, maandbedrag net boven de 60 euro. De periode jan-mei was juist extreem goedkoop. ;)

Ik heb nu 1 dure decembermaand gehad, maar dat geldt voor iedereen met een flexcontract.
Maar het is relatief, ik zit op 450 kuub gas en 1550 kWh stroom per jaar.
De periode jan-mei was hetzelfde tarief als wat ik moet betalen voor het hele jaar 2021 dus extreem goedkoop was het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Anoniem: 512943 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:15:
[...]

De periode jan-mei was hetzelfde tarief als wat ik moet betalen voor het hele jaar 2021 dus extreem goedkoop was het ook niet.
Tja dat is een echt flexcontract, vaak goedkoop en soms even duur. Maar gemiddeld behoort het in normale tijden qua tarieven tot de allergoedkoopste contracten, even afgezien van cash back deals, cadeau's e.d.

2020 was nog goedkoper voor mij dan 2021. In een stabiele lage markt krijg je met een dergelijk contract gewoon de laagste prijzen. Het betreft de gewoon de stroom / gas spotprijs (EPEX/LEBA) met in 2020 een inkoopopslag van rond de 1 cent (en dit jaar 1 cent voor stroom en 2 cent voor gas). Veel goedkoper ga je het moeilijk krijgen.

Let ook op het vastrecht. In 2019 betaalde ik 1,50 vastrecht, in 2020 iets van 2,90. Dat draag je elke maand af zonder dat je er iets voor terug krijgt. Dit rekent ook maand na maand door en komt bij 2 producten t.o.v. veel reguliere contracten zo op 80 tot wel 200 euro minder per jaar. Bij de hoge tarieven van nu lach je misschien om het vastrecht aandeel in de totaalprijs, dat snap ik. Maar de afgelopen jaren was het toch significante besparing op een jaarafrekening van nog geen 800 euro. ;)

Het is bij dit soort dingen uiteindelijk altijd zekerheid (+opslag) vs variabele prijs zonder zekerheidsopslag. De afgelopen 2 md zat ik aan de verkeerde kant, maar de afgelopen jaren ruim aan de goede. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 23:04
[...]

[Afbeelding]
Zo werkt dit niet. Je kijkt naar de termijncontracten voor Januari 2022, die kunnen om allerlei redenen gedaald zijn. (bijv. weinig vraag op de laatste 2 dagen voor januari, omdat meeste aanbieders hun gas wel gekocht hebben)

Het is beter om te kijken naar wat er nu ingekocht wordt voor Q1 en Q2 2022: https://www.barchart.com/futures/quotes/TGF22/futures-prices

Dan over VDB. Voor iedereen geldt: Als je nu een contract afsluit dan gelden de prijzen van nu. Deze prijzen gelden vanaf je startdatum tot nieuwe factuur periode.
Concreet: ik heb zelf een modelcontract afgesloten dat ingaat op 7 januari. Dit contract heb ik afgesloten op 7 december. Vanaf 7 Januari krijg ik dan energie voor de prijzen van december. Mijn factuurperiode loopt waarschijnlijk t/m 31 januari 2022.

Mochten er nieuwe prijzen zijn vanaf 1 januari 2022 dan betaal ik die vanaf 1 feb 2022. Mochten er per 1 feb 2022 tevens nieuwe prijzen komen, dan ga ik uiteraard de prijzen van 1 feb 2022 betalen.

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

[Afbeelding]
Nog steeds 5x zo hoog als een jaar geleden én nu zijn de reserves veel leger dan een jaar geleden.
Je betaal nu nog steeds niet 5x zoveel als een jaar geleden, maar +- 3x zoveel.

Hoi!

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Net contact gehad met Coolblue energie en per 1 januari gaat het tarief daar voor flexibel ook sky high. Tarief wat daar nu staat is nog het december tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
Cyberdeck schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:06:
Net contact gehad met Coolblue energie en per 1 januari gaat het tarief daar voor flexibel ook sky high. Tarief wat daar nu staat is nog het december tarief.
Ik heb Coolblue vandaag afgesloten en daar heb ik ook een tarievenovereenkomst bij ontvangen (met de lage tarieven die hier eerder zijn gepost). Op deze overeenkomst staat bij mijn contract:

Je contract
Startdatum tarief:6 januari 2022
Einddatum tarief:5 januari 2023
Herkomst elektriciteit:Groene elektriciteit uit 100% Nederlandse zon en wind
Coolblue Energie levert voor bovenstaande periode energie tegen vaste tarieven. Benieuwd naar jouw energietarieven? Bekijk het tarievenblad. Staat er geen einddatum vermeld? Dan geldt voor jou het variabel tarief

Edit, verder staat er ook nog: Coolblue Energie levert energie op jouw locatie tegen vaste leveringstarieven tijdens de bovengenoemde periode. We berekenen tijdens die periode geen schommelingen in de energieprijs aan je door. Bekijk het tarievenblad voor jouw leveringstarieven.

[ Voor 14% gewijzigd door sjakieman op 30-12-2021 15:18 ]

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 22:20
sjakieman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:15:
[...]

Ik heb Coolblue vandaag afgesloten en daar heb ik ook een tarievenovereenkomst bij ontvangen (met de lage tarieven die hier eerder zijn gepost). Op deze overeenkomst staat bij mijn contract:

Je contract
Startdatum tarief:6 januari 2022
Einddatum tarief:5 januari 2023
Herkomst elektriciteit:Groene elektriciteit uit 100% Nederlandse zon en wind
Coolblue Energie levert voor bovenstaande periode energie tegen vaste tarieven. Benieuwd naar jouw energietarieven? Bekijk het tarievenblad. Staat er geen einddatum vermeld? Dan geldt voor jou het variabel tarief

Edit: Verder staat er ook nog: Coolblue Energie levert energie op jouw locatie tegen vaste leveringstarieven tijdens de bovengenoemde periode. We berekenen tijdens die periode geen schommelingen in de energieprijs aan je door. Bekijk het tarievenblad voor jouw leveringstarieven.
toon volledige bericht
Dus als ik het goed begrijp kan ik als Fenor klant CB afsluiten met een ingang van 1 februari?
Pagina: 1 ... 119 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4