Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 17:06
Ik ben mijn ouwe netwerk aan het overzetten naar een Rack. (Ik ben nog niet klaar)
Ik heb ook mijn server en mijn router pc omgebouwd na twee server rack kasten.
Ik heb veel om moeten prikken qua bekabeling, omdat ik bijna alles bedraad heb aangesloten.

Ik heb een paar ping testen gedraaid. bijvoorbeeld: vanaf mijn PC ping 192.168.1.1 -t
na 1,5 uur heb ik deze gestopt ik zag dat er een paar packet loss tussen stond max <20 packets.
ook op andere PC's en intern. Zijn deze waardes normaal? vaak is het onder de 10 packets loss.
Ik heb wel gezocht op internet en op t.net maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden voor interne LAN verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAH_qj96j3tWQNnRa_Mbf7ZfbNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oBi2fGKV3QGc1LsWRjOsjpn9.png?f=fotoalbum_large
Helaas heb ik een schuindak en beperkte ruimte voor een normale server rack.

In mijn router zit een 10 Gig fiber NIC die naar mijn 10G switch loopt.
Vanaf de 10G switch gaat het met RJ45 door naar switch 1G.

En op de bodem staat mijn server PC maar de koeler is nog te groot ik krijg de kast nog niet dicht 8)7

Heb ik nog een vraag, als ik 2 pc's heb die beide aangesloten zijn op 1G en ik ga elkaar pingen, gaat de ping dan ook helemaal via de router of blijft deze alleen in 1G switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
kmichael schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:46:
Heb ik nog een vraag, als ik 2 pc's heb die beide aangesloten zijn op 1G en ik ga elkaar pingen, gaat de ping dan ook helemaal via de router of blijft deze alleen in 1G switch.
Als die 2 pc's op hetzelfde vLan zitten komt het de 1G switch niet af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kmichael schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:46:
Ik heb een paar ping testen gedraaid. bijvoorbeeld: vanaf mijn PC ping 192.168.1.1 -t
na 1,5 uur heb ik deze gestopt ik zag dat er een paar packet loss tussen stond max <20 packets.
ook op andere PC's en intern. Zijn deze waardes normaal? vaak is het onder de 10 packets loss.
IMHO zou je op je eigen netwerk gewoon helemaal geen packetloss mogen hebben! :)
In mijn router zit een 10 Gig fiber NIC die naar mijn 10G switch loopt.
Vanaf de 10G switch gaat het met RJ45 door naar switch 1G.
Je zou hiervan last kunnen hebben : Thralas in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"

TL;DR : Buffering van je 10 Gbps Switch richting het 1 Gbps netwerk.

Dus ik stel voor om zoveel mogelijk te testen per laag :
- Alles wat 1 Gbps praat.
- Alles wat 10 Gbps praat.

En dan pas van 1 Gbps naar 10 Gbps of andersom natuurlijk! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@nero355
Thnx dan zet ik een extra NIC in de router voor de 1G switch.
Daarna kijken of het weg is, als ik het op deze manier aansluit kan ik ook sneller 1 van de 2 switchen er tussen uit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
Dronium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:03:
[...]

Als die 2 pc's op hetzelfde vLan zitten komt het de 1G switch niet af.
dat hangt van je netwerkconfiguratie af. Als beide machines in hetzelfde subnet zitten, komt het niet voorbij de switch. Als ze in andere subnetten zitten, gaat het via de router.

En inderdaad, in een LAN moet je 0 packet loss hebben. Als je dat wel hebt, is er mogelijk iets mis met je kabels.

[ Voor 13% gewijzigd door borft op 23-12-2021 17:41 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
borft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:41:
[...]

dat hangt van je netwerkconfiguratie af. Als beide machines in hetzelfde subnet zitten, komt het niet voorbij de switch. Als ze in andere subnetten zitten, gaat het via de router.

En inderdaad, in een LAN moet je 0 packet loss hebben. Als je dat wel hebt, is er mogelijk iets mis met je kabels.
offtopic:
Volgens mij hebben we het hier over het zelfde. Vlan's en subnetten horen een 1-op-1 relatie te hebben. Als een subnet op meerdere vlan's voorkomt of je hebt op één vlan meerdere subnetten klopt je netwerkconfiguratie gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dronium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:56:
offtopic:
of je hebt op één vlan meerdere subnetten klopt je netwerkconfiguratie gewoon niet.
offtopic:
Dat kan prima als dat VLAN bedoeld is voor testjes en experimenten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Dronium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:56:
[...]

offtopic:
Volgens mij hebben we het hier over het zelfde. Vlan's en subnetten horen een 1-op-1 relatie te hebben. Als een subnet op meerdere vlan's voorkomt of je hebt op één vlan meerdere subnetten klopt je netwerkconfiguratie gewoon niet.
Mjah, de beslissing om iets te routeren hangt niet van het VLAN af, maar of het doel IP adres in een lokaal subnet zit of niet. In de praktijk zal het inderdaad vaak zo zijn, dat het er op neer komt dat elk VLAN een eigen subnet heeft en dan komt het op hetzelfde neer.

En nu snel weer on-topic!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:08

TTROX

Christian N

Ik ben hier vaak aan het meelezen en heb hier vele goede tips en voorbeelden gezien.

Gezien de krappe ruimte die ik heb ben ik voor een 10" breed kast gegaan en de meterkast ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QCKOndoLS3MC-XmfI2hMpQkYn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahXbMD1nkn5CAOoBwC4Px22e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RuNDIWdB1KOYstnAnh3TadElyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/no6UWbWKsSZtiNOD7wlBaall.jpg?f=fotoalbum_tile

Van onder naar boven: 2 powerstrips, de ziggo modem, edgerouterx, tplink switch, Philips hue(zijkant) en bovenin mijn DS218+.
2x Ubiquiti AC AP Lite voor Wifi.

Ik heb bewust de grootste kast genomen die er was zodat ik in de toekomst patchpanelen en een extra switch kwijt kan nadat ik mijn huis heb verbouwd.
Daarbij heb ik nog 2 TL lampen liggen die onder L+R op het kozijn moeten komen op de kastschakelaar bovenin.

Hebben jullie hier nog verdere tips of dingen waar ik kan verbeteren / op moet letten?

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

donny007 schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:42:
Recent verhuisd, dus weer tijd voor een nieuwe network build...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit betreft een nieuwbouw (huur)appartement met twee slaapkamers, bij oplevering was het appartement voorzien van twee COAX contactdozen, twee "varkenssnuit" telefoonaansluitingen 8)7 en één loze leiding naar een lege inbouwdoos.

Overal heb ik nu dubbele RJ45 inbouwdozen geplaatst (in totaal dus 10 poorten). Om er zeker van te zijn dat ik twee kabels door de dunne leidingen en stukjes flexbuis kon krijgen heb ik gekozen voor CAT5e kabels (uiteraard solid copper), realistisch gezien ga ik hier toch nooit meer dan 2.5 Gbps nodig hebben.

Wat we zien (van boven naar beneden):
  • Kabels: 10x CAT5e UTP (vijf locaties, twee kabels per leiding)
  • Patch panels met keystones
  • Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
  • Ubiquiti EdgeRouter 6P (EdgeRouter, want UniFi gateways zijn alleen leuk voor de dashboards)
  • 4x Raspberry Pi 4 in een 3D-printed rekje
  • Anker Powerport USB voeding met 6 poorten
  • KPN NT en een mediaconverter voor T-Mobile glasvezel
  • Plankje met daarop een Synology DS918+ NAS en een hoogbejaarde APC SmartUPS 750
Nummerplan: iedere ruimte heeft een eigen letter, de poorten zijn vervolgens met de klok mee genummerd (vanaf de deuropening van de ruimte).

De PoE switch voedt één UniFi nanoHD access point en twee UniFi Flex Mini switches (voor extra poorten op het kantoor en bij de TV).

Op de Raspberry Pi's draaien verschillende services, waaronder Home Assistant, de UniFi controller, Pi-hole DNS, een torrent client en een webserver/reverse proxy. De twee Pi's die direct zijn aangesloten op de router zitten ieder in een geïsoleerd subnet.
Mag ik vragen waar je de behuizingen van de RB PIs hebt besteld? En welk blok je gebruikt voor voeding?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Erhnam schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:25:
[...]

Mag ik vragen waar je de behuizingen van de RB PIs hebt besteld? En welk blok je gebruikt voor voeding?
Behuizing: Pimoroni - Aluminium Heatsink Case for Raspberry Pi 4 (ook beschikbaar in NL)

Voeding: Anker Powerport 6 (60W)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Erhnam schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:25:
Voor meer TIPS over behuizingen zie : Raspberry Pi - deel 2 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
nero355 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:30:
[...]

IMHO zou je op je eigen netwerk gewoon helemaal geen packetloss mogen hebben! :)

[...]

Je zou hiervan last kunnen hebben : Thralas in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"

TL;DR : Buffering van je 10 Gbps Switch richting het 1 Gbps netwerk.

Dus ik stel voor om zoveel mogelijk te testen per laag :
- Alles wat 1 Gbps praat.
- Alles wat 10 Gbps praat.

En dan pas van 1 Gbps naar 10 Gbps of andersom natuurlijk! :)
Ik heb nu ook last van hikkups, dat had ik al een maand maar het wordt met de dag erger de laatste week.
90% zeker dat mijn Netgear 1 gigabit stuk is.
Zodra ik een apparaat omzet op de andere switch dan heb ik geen last meer van hikkups.
Als morgen de internet radio niet meer uitvalt dan heb ik een andere switch nodig.
Mijn Nvidia Shield doet soms ook wel eens raar, gister was het ook bingo na het omprikken geen last meer gehad.

Ik heb deze op het oog (mede omdat dit merk in deze topic veel gebruikt wordt en dit merk heeft de meeste reviews onder de pricewatch)
Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
Mijn IP cams hebben maximaal 8,8 en 16 Watt nodig dus kan ik die POE adapters ook weg halen.
Of nog iemand een andere / beter idee? (prijs wat ik er voor uit wil geven is wel een beetje de max)

[ Voor 4% gewijzigd door kmichael op 25-12-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
kmichael schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:59:
[...]

Ik heb nu ook last van hikkups, dat had ik al een maand maar het wordt met de dag erger de laatste week.
90% zeker dat mijn Netgear 1 gigabit stuk is.
Zodra ik een apparaat omzet op de andere switch dan heb ik geen last meer van hikkups.
Als morgen de internet radio niet meer uitvalt dan heb ik een andere switch nodig.
Mijn Nvidia Shield doet soms ook wel eens raar, gister was het ook bingo na het omprikken geen last meer gehad.

Ik heb deze op het oog (mede omdat dit merk in deze topic veel gebruikt wordt en dit merk heeft de meeste reviews onder de pricewatch)
Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
Mijn IP cams hebben maximaal 8,8 en 16 Watt nodig dus kan ik die POE adapters ook weg halen.
Of nog iemand een andere / beter idee? (prijs wat ik er voor uit wil geven is wel een beetje de max)
Gebruik je iptv van de provider en is deze ook op dezelfde switch aangesloten? Zo ja dan is de kans al kleiner dat je switch kapot is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
DutchKel schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:38:
[...]

Gebruik je iptv van de provider en is deze ook op dezelfde switch aangesloten? Zo ja dan is de kans al kleiner dat je switch kapot is.
Ik heb geen iptv, wat mij ook opvalt is dat steeds sommige poorten uitvallen (de leds gaan uit op de switch) of het duurt mega lang voordat de leds aangaan. Zelfs als ik de kabel vervang voor een nieuwe (ook andere versies).
Naja de switch is al meer dan 8 jaar oud. En koste toen ook niet de hele wereld 130 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 22:15
In mijn ervaring kan de voeding dan wel eens ruk zijn, vervangen door andere voeding leverde hier weer een (> 10 jaar oude) werkende netgear switch op.
Hier ging steeds de helft of blokje van 4 poorten op 'zwart'

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had Niko combi dozen in het hele huis, maar die begonnen een beetje te irriteren. Lees: mijn vrouw vond ze niet bij de peha stopcontacten passen.

Dus peha combi dozen besteld ter vervanging. Maar wat zijn die keystones achterlijk diep zeg!

Ik krijg ze amper kwijt in de inbouw dozen.

De lan kant lukt nog wel, maar ik krijg de coax er echt niet in met die f connector aansluiting.

Zit te zoeken, maar lijkt erop dat alle coax keystones met een f connector werken. Of kijk ik ergens overheen?

Edit: set wordt geleverd met:

https://www.delock.de/pro...kmale.html?setLanguage=en

Sowieso is de bijgeleverde toolless lan keystone ook de hel op aarde :X

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 31-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

MikeyMan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:23:
De lan kant lukt nog wel, maar ik krijg de coax er echt niet in met die f connector aansluiting.

Zit te zoeken, maar lijkt erop dat alle coax keystones met een f connector werken. Of kijk ik ergens overheen?
Wat moet je nog met Coax in huis als tegenwoordig alles IPTV is geworden en je dus alleen UTP door het huis heen nodig hebt :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nero355 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:02:
[...]

Wat moet je nog met Coax in huis als tegenwoordig alles IPTV is geworden en je dus alleen UTP door het huis heen nodig hebt :?
Doet dat ter zake?

IPTV is enorm gekloot. Ik wil gewoon met ci+ een tvtje kunnen neerzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
MikeyMan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:23:
Dus peha combi dozen besteld ter vervanging. Maar wat zijn die keystones achterlijk diep zeg!
Als het keystones zijn, kun je ze toch vervangen voor een keystone naar keuze?
nero355 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:02:
Niet alles is tegenwoordig IPTV geworden? :?

Ziggo heeft nog steeds een marktaandeel rond de 50% en zo'n Mediabox Next moet nog steeds een coaxkabel in.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xander schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:07:
[...]

Als het keystones zijn, kun je ze toch vervangen voor een keystone naar keuze?

[...]

Ziggo heeft nog steeds een marktaandeel rond de 50% en zo'n Mediabox Next moet nog steeds een coaxkabel in.
Ja die lan keystone zou ik kunnen vervangen. Maar die gaat (ondanks dat het een onding is) net goed.

Probleem is vooral de diepte van de coax omdat die met een f connector wordt aangesloten. Daar zie ik zo gauw geen andere oplossingen voor langs komen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MikeyMan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:09:
[...]

Ja die lan keystone zou ik kunnen vervangen. Maar die gaat (ondanks dat het een onding is) net goed.

Probleem is vooral de diepte van de coax omdat die met een f connector wordt aangesloten. Daar zie ik zo gauw geen andere oplossingen voor langs komen, vandaar mijn vraag.
Hm. Misschien helpt een haakse F-connector ?

Ik heb weinig ervaring met die gecombineerde coax/RJ45 dozen, de enige die ik wel eens heb aangesloten zijn van Technetix, daar kun je wel de coax-kabel rechtstreeks op afmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Op het moment dat je huis ooit tekoop staat : JA! :)
IPTV is enorm gekloot. Ik wil gewoon met ci+ een tvtje kunnen neerzetten.
IMHO valt dat wel mee :
- Of je sluit een kastje van je ISP aan die het verder zelf lekker uitzoekt...
- Of je slingert de app aan op je TV of een willekeurig Android TV kastje! :)
Xander schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:07:
Laat ik het anders zeggen : Het is steeds meer aan het verdwijnen! :)
Maar er zijn dus ook IPTV mogelijkheden ondertussen, zoals de app onder Android TV die na een hele lange zware bevalling er eindelijk is sinds een jaartje of zo! :)

Maar goed...

Lekker zelf weten en zo... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
nero355 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:22:
[...]

Op het moment dat je huis ooit tekoop staat : JA! :)
Je verwacht dat je in de huidige markt je woning slechter verkocht krijgt omdat er een coax-kabel i.p.v. een UTP-kabel naar de TV ligt? Haha.

De doorsnee koper is geen Tweaker en kijkt hier echt niet naar. Voor veel mensen is een mooie patchkast op zolder ook eerder een sta-in-de-weg dan waardeverhogend. En de rasechte Tweaker boeit het ook niet want die tweakt natuurlijk liever zelf! ;)
IMHO valt dat wel mee :
- Of je sluit een kastje van je ISP aan die het verder zelf lekker uitzoekt...
Ja, maar één van de grootste providers levert dus gewoon kastjes waar een coax-kabel in moet. ;)
- Of je slingert de app aan op je TV of een willekeurig Android TV kastje! :)
En dan naar een zwaar gecomprimeerde stream gaan zitten kijken? Ik heb die app van Ziggo nooit als serieus alternatief voor live TV gezien eerlijk gezegd.

Dus ja, ook ik heb gewoon een coax-aansluiting bij de TV. Naast de 6 UTP-aansluitingen, uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb in elke kamer minimaal 1x coax en 1x lan. Flexibel zat lijkt me.

En ik zie de toegevoegde waarde van een kastje van een isp echt niet als ik een Ci+ kaart in de tv kan doen die ik dan gewoon met 1 enkele afstandsbediening kan bedienen. Vaak een stuk vlotter ook.
Geklooi met zes losse apps op de tv is zo mogelijk nog brakker.

@Xander haakse de connector zou inderdaad net het verschil kunnen maken. Gaan we proberen, niet aan gedacht :)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 31-12-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben van plan om de bovenste etage van mijn woning te bekabelen met cat6. Eerst even in dit topic gekeken en ik zie dat er veel wordt besteld van sandervunderink, linkje: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Terwijl deze een stuk goedkoper is: https://www.netwerkkabel....erkkabel-soepel-100m.html

Wat is wijsheid? Welke moet ik nemen en waarom?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:21
styx1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:47:
Ik ben van plan om de bovenste etage van mijn woning te bekabelen met cat6. Eerst even in dit topic gekeken en ik zie dat er veel wordt besteld van sandervunderink, linkje: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Terwijl deze een stuk goedkoper is: https://www.netwerkkabel....erkkabel-soepel-100m.html

Die bovenste. Die onderste is namelijk soepele kabel en niet geschikt voor in de muur. En het is CCA, dus aluminium aders met een dun laagje koper. Het is gewoon rommel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
styx1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:47:

Het zijn twee totaal verschillende producten, jouw linkje mag zich eigenlijk niet eens kabel noemen. Dat is gewoon geld weggooien.

Soms is gewoon het volgen van de massa verstandig, in grote getallen aangekocht, geïnstalleerd en positief bevonden. Je kunt dus niet misgrijpen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 06:08
@styx1

Het onder werp CCA Kabel is hier al heel vaak besproken, Laten we hier niet weer over beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:08
Sliderhome schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:03:
@styx1
Het onder werp CCA Kabel is hier al heel vaak besproken, Laten we hier niet weer over beginnen.
Inderdaad, want daar is zelfs een heel topic aan gewijd:
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Voor meer info / vragen / opmerkingen over CCA kan een ieder dus daar terecht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Xander schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:30:
Je verwacht dat je in de huidige markt je woning slechter verkocht krijgt omdat er een coax-kabel i.p.v. een UTP-kabel naar de TV ligt? Haha.
Ik weet dat die hele markt een zeer raar ongezond zooitje is geworden, maar ik zie gewoon veel te vaak mensen allerlei verkeerde keuzes maken en dat is gewoon zonde!

Zo zijn er serieus nog mensen die twijfelen of ze aan de glasvezel actie in hun buurt mee moeten doen, terwijl dat eigenlijk niet eens een reden voor twijfel zou mogen zijn! 8)7
De doorsnee koper is geen Tweaker en kijkt hier echt niet naar. Voor veel mensen is een mooie patchkast op zolder ook eerder een sta-in-de-weg dan waardeverhogend. En de rasechte Tweaker boeit het ook niet want die tweakt natuurlijk liever zelf! ;)
Ja, maar toen wilden Tante Truus en Ome Jan ook overal fatsoenlijk WiFi en was de reactie meteen "Pff... moet dat echt ?! Ik weet niet of dat in ons huis kan..." op het moment dat je zegt dat ze het beste gewoon UTP kabels overal heen kunnen trekken! ;)

En dan begint het geklooi met allerlei slechtere opties, terwijl ze maar blijven klagen over slechte WiFi :')
Ja, maar één van de grootste providers levert dus gewoon kastjes waar een coax-kabel in moet. ;)
Die is echter wel in de minderheid, want al hun concurrenten zijn die zooi eruit aan het schoppen of hadden het al überhaupt niet... ;)
En dan naar een zwaar gecomprimeerde stream gaan zitten kijken? Ik heb die app van Ziggo nooit als serieus alternatief voor live TV gezien eerlijk gezegd.
Hoe goed/slecht het werkt weet ik niet, maar de opties zijn er dus wel en als iedereen zo kritisch was over de bitrate dan zouden al die streamingdiensten ook een flink stuk minder populair moeten zijn :? ;)
Dus ja, ook ik heb gewoon een coax-aansluiting bij de TV. Naast de 6 UTP-aansluitingen, uiteraard.
Dat worden er dus straks gewoon 7 :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 20:44
nero355 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Zo zijn er serieus nog mensen die twijfelen of ze aan de glasvezel actie in hun buurt mee moeten doen, terwijl dat eigenlijk niet eens een reden voor twijfel zou mogen zijn! 8)7
Nou toevallig wel! Hier in de achterhoek kon je kiezen om mee te doen aan glasvezel in het durp, a 800,- per huis aansluiting excl abo kosten 8)7 Ben blij dat ik toen getwijfeld heb om het maar niet te doen, paar maanden later kon het opeens wel "gratis" bij het nemen van een abo voor 1 jaar. Dat was aanmerkelijk goedkoper dan die 800,- maar kennelijk zijn er genoeg ingestonken destijds, want volgens de monteur was ik een vd laatste vh durp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nero355 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:09:
[...]
Hangt er heel erg vanaf welke partij met die actie bezig is. Als het KPN is nadat ze een andere partij eruit hebben gepest, doe ik vrij principiëel niet mee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Freee!! schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:32:
Hangt er heel erg vanaf welke partij met die actie bezig is. Als het KPN is nadat ze een andere partij eruit hebben gepest, doe ik vrij principiëel niet mee.
En dan heb ik principiëel geen interesse in jouw huis straks! ;)

Als ik Caiway kon inruilen voor KPN zou ik het meteen doen! :Y)
DraZ666 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:24:
Nou toevallig wel! Hier in de achterhoek kon je kiezen om mee te doen aan glasvezel in het durp, a 800,- per huis aansluiting excl abo kosten 8)7 Ben blij dat ik toen getwijfeld heb om het maar niet te doen, paar maanden later kon het opeens wel "gratis" bij het nemen van een abo voor 1 jaar. Dat was aanmerkelijk goedkoper dan die 800,- maar kennelijk zijn er genoeg ingestonken destijds, want volgens de monteur was ik een vd laatste vh durp.
Tja, zal wel aan het aantal mensen die meedoen aan de actie hebben gelegen gok ik :)

Maar dan nog : Die € 800 is peanuts als je straks daardoor meer geld voor je huis krijgt of in ieder geval makkelijker je huis verkoopt! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
nero355 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:37:
Maar dan nog : Die € 800 is peanuts als je straks daardoor meer geld voor je huis krijgt of in ieder geval makkelijker je huis verkoopt! ;)
Hoeveel meer denk je dat een huis waard is als er glasvezel ligt? Dat gaat echt niet meer worden dan die ogenschijnlijke €800 om het aan te leggen. En in de huidige markt zijn mensen blij als ze een huis gekocht krijgen, of er dan wel of geen glasvezel ligt zal ze worst wezen, of als ze toch al duizenden euro's tevel betalen / overbieden voor een woning, wat maakt die paar honderd of duizend euro dan nog uit om dat kabeltje te laten trekken.

En met het coax verhaal van je eerdere posts. Tsja, jij vind het blijkbaar rommel. Die mening mag je hebben, maar die mening hoef je niet aan heel Nederland op te dringen. En hetzelfde voor de mening dat een huis zonder glasvezel aansluiting minder waard is of da je een huis zonder glasvezel aansluiting aan de straatstenen niet kwijt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
@DraZ666

je melding "maar kennelijk zijn er genoeg ingestonken", is een domme uitspraak.

Je hebt geluk gehad, als de andere ook dachten we doen het niet had je misschien helemaal geen glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 20:44
Sliderhome schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:06:
@DraZ666

je melding "maar kennelijk zijn er genoeg ingestonken", is een domme uitspraak.

Je hebt geluk gehad, als de andere ook dachten we doen het niet had je misschien helemaal geen glasvezel.
Niet als je bedenkt dat het elders in NL via dezelfde provider wel gratis kon.

Daarnaast was mijn aansluiting snel zat dus zonder had ik het ook wel gered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
@DraZ666

Die zelfde provider kan het daar misschien wel om dat de huizen naast elkaar staan

Je kan dus niet stellen daar doen ze het wel gratis dus hier ook, elke situatie is anders. Vandaar dat providers in een bepaalde plaats wel kosten rekenen en de andere niet.

Fijn is het natuurlijk niet, als je wel moet betalen voor de aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:36:
Hoeveel meer denk je dat een huis waard is als er glasvezel ligt? Dat gaat echt niet meer worden dan die ogenschijnlijke €800 om het aan te leggen. En in de huidige markt zijn mensen blij als ze een huis gekocht krijgen, of er dan wel of geen glasvezel ligt zal ze worst wezen, of als ze toch al duizenden euro's tevel betalen / overbieden voor een woning, wat maakt die paar honderd of duizend euro dan nog uit om dat kabeltje te laten trekken.

En met het coax verhaal van je eerdere posts. Tsja, jij vind het blijkbaar rommel. Die mening mag je hebben, maar die mening hoef je niet aan heel Nederland op te dringen. En hetzelfde voor de mening dat een huis zonder glasvezel aansluiting minder waard is of da je een huis zonder glasvezel aansluiting aan de straatstenen niet kwijt komt.
Vind ervan wat je wil, maar het is wel de realiteit : Iedereen die ook maar een beetje een Tweaker/Gamer/enz. is zal daar als eerste naar kijken! :)

En het is alweer anno 2022 dus nu nog geen glasvezel hebben of daar niet aan meedoen als je de kans krijgt is gewoon zonde! ;(

Om het maar niet over de opkomst van Internet Only aansluitingen te hebben omdat men steeds minder TV kijkt en van alles streamt of downloadt...
Of de gamers van tegenwoordig die steeds meer met 100+ GB games te maken hebben op zowel de Consoles als de PC ;)
En de thuiswerkers die een upload van meer dan 50 Mbps wel zo fijn zullen vinden! :D

Kortom : UTP the EVERYTHING!!! :P :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
nero355 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:17:
[...]

Vind ervan wat je wil, maar het is wel de realiteit : Iedereen die ook maar een beetje een Tweaker/Gamer/enz. is zal daar als eerste naar kijken! :)

En het is alweer anno 2022 dus nu nog geen glasvezel hebben of daar niet aan meedoen als je de kans krijgt is gewoon zonde! ;(

Om het maar niet over de opkomst van Internet Only aansluitingen te hebben omdat men steeds minder TV kijkt en van alles streamt of downloadt...
Of de gamers van tegenwoordig die steeds meer met 100+ GB games te maken hebben op zowel de Consoles als de PC ;)
En de thuiswerkers die een upload van meer dan 50 Mbps wel zo fijn zullen vinden! :D

Kortom : UTP the EVERYTHING!!! :P :+
In de huidige huizenmarkt zijn er maar weinig mensen die het zich kunnen veroorloven om dat soort eisen te stellen... In ieder geval in de randstad :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:17:
[...]

Oftewel: waar je eerst vond dat 100% van de Nederlanders het als harde eis zou moeten hebben, denk je nu dat een (zeer?) klein deel van de Nederlandse bevolking er als eerste naar zal kijken (maar dus niet eens meer als harde eis heeft?) ;).
Hoeveel zouden er dat zijn? Lang niet iedereen kan thuiswerken, werknemers in de bouw, transport, retail, zorg, ... kunnen niet thuiswerken. Sommige sectoren wordt momenteel helemaal niet gewerkt door gedwongen sluiting, en als er gewerkt wordt kan dat ook niet vanuit thuis, denk aan de horeca, wederom retail, of contactberoepen zoals kappers en andere (persoonlijke) verzorging.
En zelf kan ik thuiswerken, maar heb ik echt totaal geen issues met mijn, in jouw ogen, trage 300/30Mbit/s prutserig Ziggo lijntje. En al zou mijn verbinding te traag zijn, so what? Ik hoef toch geen ander / duurder abonnement te nemen omdat het abonnement dat ik prive afneem en zelf voor betaal trager is dan op kantoor / ik soms eens wat langer moet wachten op een download. Als mijn werkzaamheden lijden onder een te trage internetverbinding en mijn werkgever vind dat ik daar wat aan moet doen dan mag hij ook voor de kosten opdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Oftewel: waar je eerst vond dat 100% van de Nederlanders het als harde eis zou moeten hebben, denk je nu dat een (zeer?) klein deel van de Nederlandse bevolking er als eerste naar zal kijken (maar dus niet eens meer als harde eis heeft?) ;).

[...]

Hoeveel zouden er dat zijn? Lang niet iedereen kan thuiswerken, werknemers on de bouw, transport, retail, zorg, ... kunnen niet thuiswerken. Sommige sectoren wordt momenteel helemaal niet gewerkt door gedwongen sluiting, en als er gewerkt wordt kan dat ook niet vanuit thuis, denk aan de horeca, wederom retail, of contactberoepen zoals kappers en andere (persoonlijke) verzorging.
En zelf kan ik thuiswerken, maar heb ik echt totaal geen issues met mijn, in jouw ogen, trage 300/30Mbit/s prutserig Ziggo lijntje. En al zou mijn verbinding te traag zijn, so what? Ik hoef toch geen ander / duurder abonnement te nemen omdat het abonnement dat ik [i]prive[/i afneem en zelf voor betaal trager is dan op kantoor / ik soms eens wat langer moet wachten op een download. Als mijn werkzaamheden lijden onder een te trage internetverbinding en mijn werkgever vind dat ik daar wat aan moet doen dan mag hij ook voor de kosten opdraaien.
Ik begrijp @nero355 wel, ik keek ook als eerste of er glad was met de koop van het vorige huis. Was het er niet dan konden de bewoners dat nog netjes aanvragen.

En een bouwvakker werkt dan wel niet thuis maar die wil wel lekker zonder gezeik z’n filmpje kunnen streamen, als hij daardoor 50/50 of 100/100 neemt zal ‘m keuken, zolang hij maar gewoon kan streamen.

Idem voor een een chauffeur, kapper of zorg medewerker. Dat is helaas ook nog ‘de groep’ die zich nog van alles laat aansmeren ‘want heb er geen verstand van’.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

kepler schreef op zondag 2 januari 2022 @ 06:38:
In de huidige huizenmarkt zijn er maar weinig mensen die het zich kunnen veroorloven om dat soort eisen te stellen... In ieder geval in de randstad :D
Nogmaals : Ik ben meer dan goed op de hoogte van de huidige "Lekker idioot veel geld overbieden met zijn allen!" trend zeg maar ;)
RobertMe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:08:
Oftewel: waar je eerst vond dat 100% van de Nederlanders het als harde eis zou moeten hebben, denk je nu dat een (zeer?) klein deel van de Nederlandse bevolking er als eerste naar zal kijken (maar dus niet eens meer als harde eis heeft?) ;)
Dat maak jij ervan! :)

Ik heb het over het feit dat er steeds meer redenen zijn om een dergelijke verbinding te hebben/willen!
Hoeveel zouden er dat zijn? Lang niet iedereen kan thuiswerken
Dat worden er steeds meer als "de revolutie" straks doorgaat! ;)

Daarnaast heb je ook nog een hele grote groep die niet door heeft dat ze die behoefte hebben, totdat ze daar tegenaan knallen... :+
En zelf kan ik thuiswerken, maar heb ik echt totaal geen issues met mijn, in jouw ogen, trage 300/30Mbit/s prutserig Ziggo lijntje.
Zelfs die fake Gigabit meuk van ze komt niet verder dan 50 Mbps :') _O- :D

En ondertussen maar afgeven op hun xDSL concurrent die op elke VDSL lijn meteen 30 Mbps aflevert voor een veel lager bedrag! :+
En al zou mijn verbinding te traag zijn, so what? Ik hoef toch geen ander / duurder abonnement te nemen omdat het abonnement dat ik prive afneem en zelf voor betaal trager is dan op kantoor / ik soms eens wat langer moet wachten op een download. Als mijn werkzaamheden lijden onder een te trage internetverbinding en mijn werkgever vind dat ik daar wat aan moet doen dan mag hij ook voor de kosten opdraaien.
Dat krijg je dan ook wel geregeld bij de meeste werkgevers met een beetje geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:13

OMX2000

By any means necessary...

Kan een leek (lees: ik) eenvoudig de glasvezelkabel verlengen zodat ik die in mijn USG Pro, via sfp module, kan laten uitkomen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 07-05 15:39

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

OMX2000 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:25:
Kan een leek (lees: ik) eenvoudig de glasvezelkabel verlengen zodat ik die in mijn USG Pro, via sfp module, kan laten uitkomen.
Met een koppelstukje als bijvoorbeeld https://www.patchkast.com...-sc-sc-simplex-groen.html ?
Beetje afhankelijk of je groen of blauw moet hebben, afhankelijk van je type aansluiting.

Maar kan je niet een langere kabel leggen en vanaf waar wil je verlengen?

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 02-01-2022 16:56 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
gorgi_19 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Met een koppelstukje als bijvoorbeeld https://www.patchkast.com...-sc-sc-simplex-groen.html ?
Beetje afhankelijk of je groen of blauw moet hebben, afhankelijk van je type aansluiting.

Maar kan je niet een langere kabel leggen en vanaf waar wil je verlengen?
Ik gok dat @OMX2000 de kabel van de provider verlengt wil hebben. Die wil ik eigenlijk ook nog verlengen zodat ik de media converter niet meer ertussen hoef te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

OMX2000 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:25:
Welke ISP precies :?

Vaak kan je in het gerelateerde topic hier op GoT wel soortgelijke projectjes en tips vinden inclusief de juiste fs.com linkjes! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:13

OMX2000

By any means necessary...

nero355 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Welke ISP precies :?

Vaak kan je in het gerelateerde topic hier op GoT wel soortgelijke projectjes en tips vinden inclusief de juiste fs.com linkjes! ;)
Precies dus wat @nero355 bedoelt. Ik zit bij Xs4all(lees KPN), ik zal daar wel eens gaan grasduinen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 19:26
DutchKel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Het nadeel van de kleine switch is wel dat je die niet aan de muur kunt bevestigen. Je kunt er wel zelf iets voor 3D printen of laten printen maar standaard zit er dus niks erbij om die op te kunnen hangen.
Niks wat dubbelzijdig tape niet kan oplossen ;) Het is echt een kleine switch, dus ligt ook niet heel snel in de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
kepler schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Niks wat dubbelzijdig tape niet kan oplossen ;) Het is echt een kleine switch, dus ligt ook niet heel snel in de weg.
Je hoeft mij niet te overtuigen hoe klein dat die is, ik heb er zelf ook een namelijk. Maar ik vond het wel jammer dat ze niet 2 gaten in de achterkant konden maken om die op te hangen aan de muur.

Daar ga ik overigens geen dubbelzijdige tape voor gebruiken. Ik heb daar een 3D geprinte houder voor besteld, werkt ook prima, maar dat kwam dus nog wel even bij de kosten van de switch erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @Scuderia110 afgesplitst naar: Aankoopadvies netwerkapparatuur. Kleine vraagjes stellen mag hier, maar volledig netwerkaankoopadvies hoort hier niet echt thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik ben opzoek naar een online tooltje waarmee ik een netwerkkast kan intekenen. Ik wil dus geen complete tekeningen maken van de lay-out van het huis maar wél van een patchpaneel.

Eisen?
Bijvoorkeur gratis en browser based zodat ik het ook eenvoudig kan opslaan.

Betalen vind ik prima, zolang het geen dure jaar contracten zijn :)

Iemand enig idee of hier een tool voor bestaat?

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 02-01-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Toppe misschien is Netbox wat voor je. Het is webbased maar je moet wel bijvoorbeeld een eigen VM maken. Het is een gratis tooltje wat gemaakt is voor datacenters om de racks te documenten.

[ Voor 4% gewijzigd door MdBruin op 02-01-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Toppe kan de post niet vinden maar iemand heeft hier een linkje gepost met weet ik hoeveel netwerk dingen. Hier een greep van de documenten. Bedoel je zo iets?

https://docs.google.com/s...479882&rtpof=true&sd=true

[ Voor 42% gewijzigd door RobbyTown op 02-01-2022 23:10 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 10:28
RobbyTown schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:08:
@Toppe kan de post niet vinden maar iemand heeft hier een linkje gepost met weet ik hoeveel netwerk dingen. Hier een greep van de documenten. Bedoel je zo iets?

U bedoelde deze post zeker: Netwerk documentatie

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hierbij ook even foto van mijn meterkast/netwerkruimte /gereedschapskast. vrij netjes denk ik. de bedrading bij de patch kast wil ik dit jaar wel wat netter hebben, zo ook een meer doordachtere airflow.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8KpDnRK/FC5-A090-E-0-A38-4552-8796-27-A27-DB33930.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mGQ0WCG/C09-D9-F9-E-A410-4-C47-8-E2-F-70-F73325-E8-D3.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4SYGWmZ/93-BCBE3-F-DE95-4736-B88-C-4-C452-C43-E223.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b2G0474/988178-BF-A9-DF-4270-BA54-E73-C9-AA6-C788.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wz1y1hZ/D0-F0-D6-E8-E10-F-4-CDC-8-A90-6-AFE9956-CEFB.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
De vakantie maar eens gebruikt om de patchkast in de technische ruimte eens netjes af te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdKpuY7qXZR926OsFEoG3aS-EGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWFpbsQIyMKPFPrsVPeGBukl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Ue2se8ERZViC9hgVCZ2inDgf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RagH7C88JzbD7QexbwAIRP3q.jpg?f=fotoalbum_large

En natuurlijk ook eea buiten de kast weggewerkt met kabelgoten (van Conrad.nl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peIJFaT3JDCr8N3qlJ7uKJ3ZX-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XA82nHbe4cM7d23bKNtisJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgIHcfSRlLgjSRD2SRtMvmqpKoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuQnVnKsyw0WecKoTN1zwRtw.jpg?f=fotoalbum_large

In de meterkast zit ook nog een switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBOuEnL4mv9eQmN1WS8kgQ_w0GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rS8MXfmzFkSw53Q3kmz8r5rH.jpg?f=fotoalbum_large

Op mijn verlanglijstje staat nog een keer een andere router om 1 GBit IDS/IPS te kunnen doen en eventueel het glasvezelmodem te laten vervallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
@Joris748 een tip: je kunt het stroomverdeelblok ook aan de achterkant vast maken. Dat is een betere plek daarvoor.

Verder ziet het er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 12:18
Joris748 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:19:
De vakantie maar eens gebruikt om de patchkast in de technische ruimte eens netjes af te werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En natuurlijk ook eea buiten de kast weggewerkt met kabelgoten (van Conrad.nl)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de meterkast zit ook nog een switch

[Afbeelding]

Op mijn verlanglijstje staat nog een keer een andere router om 1 GBit IDS/IPS te kunnen doen en eventueel het glasvezelmodem te laten vervallen.
Mooie kast (heb ik ook :+) met nog genoeg ruimte voor uitbreiding.
Ben je alleen niet bang dat de kap van de ketel er niet meer vanaf kan? Of licht het aan de hoek van de foto? Hij lijkt er namelijk vanuit deze hoek er redelijk dicht op te hangen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
chickpoint schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Mooie kast (heb ik ook :+) met nog genoeg ruimte voor uitbreiding.
Ben je alleen niet bang dat de kap van de ketel er niet meer vanaf kan? Of licht het aan de hoek van de foto? Hij lijkt er namelijk vanuit deze hoek er redelijk dicht op te hangen.
Het is krapper dan ik gewild had, maar er is nog ca 25 cm over. Kap kan er wel gemakkelijk af. Alleen het front wordt eraf gepakt, niet de zijkanten.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 04-01-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Joris748 ik zou de trektouwtjes vervangen voor wat sterkers. Dit trek je over 2 jaar gewoon kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:04:
@Joris748 ik zou de trektouwtjes vervangen voor wat sterkers. Dit trek je over 2 jaar gewoon kapot.
Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Laatst heb ik gewoon een trekveer aan het touw bevestigd en daarmee de kabels ingetrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Joris748 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Laatst heb ik gewoon een trekveer aan het touw bevestigd en daarmee de kabels ingetrokken.
Vervang ze in ieder geval voor een nylon touwtje of, nog beter, een zwarte elektra draad.

Kan je in de toekomst hoop ellende mee besparen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik dacht al, ethernet over sisal, heb ik wat gemist? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 12:18
Beekforel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:19:
Ik dacht al, ethernet over sisal, heb ik wat gemist? :+
Als ze het met ADSL kunnen, waarom niet met ethernet? :+
https://www.revk.uk/2017/...orks-over-wet-string.html

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 23:12
Mooie toevoeging op RFC1149.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 00:01
De meterkast in mijn nieuwbouwwoning is zo goed als klaar. Nog een lan kabel + de ziggo coax kabel die ingekort moeten worden.

-Ziggo connectbox
-Raspberry PI - Pi hole, Deluge, SFTP server
-Hue bridge
-Cat6 patch paneel. 2 aansluitingen gemaakt op de 1e en 2e etage. Op beide staat een access point van TP-link, door heel het huis vormt dit samen met de ziggo modem één groot 5GHZ netwerk (zelfde SSID en settings), daarnaast 3 losse 2.4GHz netwerken voor statische apparaten zoals een slimme stekker, Harmony Hub, enz.

Mijn ervaring is dat tussenmuren in nieuwbouw geen enkel probleem vormen, maar door de vloeren gaat niks heen. Hiermee heb ik overal optimaal bereik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wf9gp4Tsq2VkcoZs5KTYcB8Ofw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKY45Badg1itDJe3kbGBWOmx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
@ruddyy

Door op het ziggo modem de zelfde naam te nemen als je tp-plink maak je NIET één groot netwerk.

Mesh netwerk is namelijk niet het zelfde als all ap's de zelfde naam geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Sliderhome schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
@ruddyy

Door op het ziggo modem de zelfde naam te nemen als je tp-plink maak je NIET één groot netwerk.

Jawel. De client bepaalt met welk AP die verbinding maakt, en als meerdere APs hetzelfde SSID uitzenden en de beveilingsinstellingen identiek zijn (dus WPA2-PSK met AES bv) dan kan / probeert de client naadloos te wisselen (en als wachtwoord afwijkt faalt dat natuurlijk).

Mesh is gewoon een fancy marketing term, maar ook te bereiken door gewoon overal dezelfde instellingen te hanteren.

Edit:
Overigens zijn er wel een aantal protocollen die het roamen bevorderen, uit mijn hoofd 802.11k/r/v. Maar die zijn geen vereisten.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 05-01-2022 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 19:49

lier

MikroTik nerd

RobertMe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:14:
Mesh is gewoon een fancy marketing term, maar ook te bereiken door gewoon overal dezelfde instellingen te hanteren.
Mesh is, naast marketing, gewoon niets anders dan een wireless backhaul. Oftewel, draadloze communicatie tussen de apparaten. Enige leuke aan mesh is (dus) dat het dat probleem (van geen kabels kunnen trekken) oplost. En dat je de kans op misconfiguratie verkleint (maar dat heb je met elke centraal beheerde oplossing).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Mesh is te gek voor 750 robots die in een magazijn elkaars data doorsturen en zo het bereik vergroten. Niet voor thuis met drie AP's, dat wordt hooguit een driehoek-netwerk wat STP heel snel de nek om draait. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
@Jadon & @lier

Mesh is niet alleen een backhaul.

Mesh systemen zijn speciaal gemaakt om voor goede roaming te zorgen. Dit wil zeggen geen verbrekingen bij overschakelen bij het verplaatsen van ap naar ap

Aanvulling
STP (Spanning Tree Protocol): is helemaal geen probleem bij wifi mesh

[ Voor 15% gewijzigd door Sliderhome op 05-01-2022 12:39 . Reden: extra aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Sliderhome schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:36:
@Jadon & @lier

Mesh systemen zijn speciaal gemaakt om voor goede roaming te zorgen. Dit wil zeggen geen verbrekingen bij overschakelen bij het verplaatsen van ap naar ap

Aanvulling
STP (Spanning Tree Protocol): is helemaal geen probleem bij mesh
Als de APs er speciaal voor gemaakt zijn, dan moet je dus ook speciale clients hebben? ;) Oftewel: dan kom je weer op het 802.11k/r/v verhaal uit dat elk zichzelf respecterend merk ondersteund in zijn APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
@RobertMe

Nee geen speciale client.

Door het protocol zal de ap de onderhandeling doen om van ap naar ap te schakelen Dit doet hij in een uitgeklede vorm waar door er minder onderhandelingen nodig zijn en de client geen data verbreking heeft maar wel is overgegaan van 1e ap naar de 2e ap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Sliderhome schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:36:
@Jadon & @lier

Mesh is engels voor net, waar elke knoop in het net zowel een client als AP is. Heeft niets met roaming te maken, daar zijn hele andere 802 standaarden voor.
Als wij samen op de bank zitten en mijn telefoon via jouw tablet en de koelkast uit komt bij het ADSL modem dan is er iets van mesh gecreëerd, anders heb je gewoon 3 AP's in huis waar iemand te lui is om een UTP stekker in te steken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
@Jadon

Als we mesh even vervangen voor roaming (wat voor de meeste gezien worden als het zelfde in de volks mond)

Dan is het netwerk van Rudyy nog steeds geen :"één groot netwerk", en dat is wat ik wil duidelijk maken.

Met een video/teams gesprek wil je de verbinding behouden tijden het roamen, in zijn situatie is dat niet het geval.

En weer terug naar mooie plaatjes van afgewerkt installaties : :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sliderhome op 05-01-2022 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sliderhome schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:06:
@Jadon

Als we mesh even vervangen voor roaming (wat voor de meeste gezien worden als het zelfde in de volks mond)

Dan is het netwerk van Rudyy nog steeds geen :"één groot netwerk", en dat is wat ik wil duidelijk maken.

Met een video/teams gesprek wil je de verbinding behouden tijden het roamen, in zijn situatie is dat niet het geval.
Volgens mij wil je @jadjong taggen? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
Sliderhome schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:45:
@RobertMe

Nee geen speciale client.

Door het protocol zal de ap de onderhandeling doen om van ap naar ap te schakelen Dit doet hij in een uitgeklede vorm waar door er minder onderhandelingen nodig zijn en de client geen data verbreking heeft maar wel is overgegaan van 1e ap naar de 2e ap.
met wie doet het AP die onderhandeling dan? ;) Kan je een link geven naar het protocol dat daarvoor gebruikt wordt?

Een mesh netwerk is een netwerk waar nodes via andere nodes bij de gateway kunnen komen, heeft niets met roaming te maken. In de wifi wereld is het een mooie marketing term voor AP's die via een ander AP (al dan niet wired, maar wie verbindt nou 2 AP's met een kabel) bij de router kunnen komen. Het is een geniale marketing term, bedacht om repeaters (in de volksmond ook wel wifi-versterkers genoemd) in een nieuw jasje te stoppen.

IMHO is een traditionale ster architectuur, met alles dat niet mobiel hoeft te zijn (zoals AP') aan een kabel nagenoeg altijd de beste oplossing.
@Jadon

Dat hangt helemaal van je applicatie af. Als je een AP met dezelfde SSID in hetzelfde netwerk hebt hangen, en een client kiest ervoor om van de ene AP naar de andere te roamen (ip/subnet/routering blijft hetzelfde), verlies je hoogstens een paar network packets. De client, of het onderliggende protocol kan dat doorgaans gewoon opvangen.

Tot slot, roaming (ook wel zwerven) zegt iets over het al dan niet transparant, wisselen tussen AP's. Of het netwerk een mesh betreft, zegt iets over de netwerkarchitectuur. IMHO zijn dat 2 compleet verschillende begrippen.

En nu weer terug naar meterkasten! :)

[ Voor 32% gewijzigd door borft op 05-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
Voor de mensen die het graag eens willen nalezen
https://www.cisco.com/c/n...chnote-technology-00.html

Maar dan nu weer snel terug, naar de mooie plaatjes van installaties van onze mede Tweakers :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
What a mess..

oh.. maar 't moest hier toch juist netjes? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

En PRECIES DAT is het hele probleem! :F

Ik begrijp na al die "Mesh jaren" nog steeds niet hoe dat ooit heeft kunnen gebeuren ?! 7(8)7

Knap staaltje Marketing blijkbaar... :?
Dat is het WEL want zo bouw je gewoon een WiFi netwerk met meerdere merken door elkaar : Overal dezelfde instellingen toepassen en gaan met die banaan! :Y)
Fast Roaming heb je vooral voor (echte) VoIP nodig! ;)

Alle andere protocollen kunnen meestal wel tegen een tijdelijke uitval van het netwerk...
En weer terug naar mooie plaatjes van afgewerkt installaties :)
Nog beter : De volgende Tweaker die dezelfde fout maakt verbannen we gewoon permanent! }) :P :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 05-05 07:07
Ik heb de boel bij mij beetje omgegooid.

D.w.z.

1. 19" stekkerblok eruit. Ben zoveel mogelijk naar POE. Dus was vrij overbodig geworden.
2. USG 3P > UDM Pro
3. T-Mobile Media converter ertussenuit. Dus naar SFP gegaan. (zie ook punt 1. Weer adapter weg)
4. Secondary Pi-Hole erbij. Deze draait via POE
5. Primary Pi-Hole op POE
6. Hue op POE
7. Tado op POE

Dit is het geworden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-D4lXo0SmUuoQX0SH482xFSmvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oSBdUFvmFYe3Hlix1uDjSKu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 10:07

GwnLars_

In GoT we trust.

Toppe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:39:
[...]

Ik begrijp @nero355 wel, ik keek ook als eerste of er glad was met de koop van het vorige huis. Was het er niet dan konden de bewoners dat nog netjes aanvragen.

En een bouwvakker werkt dan wel niet thuis maar die wil wel lekker zonder gezeik z’n filmpje kunnen streamen, als hij daardoor 50/50 of 100/100 neemt zal ‘m keuken, zolang hij maar gewoon kan streamen.

Idem voor een een chauffeur, kapper of zorg medewerker. Dat is helaas ook nog ‘de groep’ die zich nog van alles laat aansmeren ‘want heb er geen verstand van’.
<offtopic>
Dat laatste ben ik het niet mee eens :9 Er zijn ook (bus)chauffeurs met verstand van IT _/-\o_
</offtopic>

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lowfi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:13:

D.w.z.

1. 19" stekkerblok eruit. Ben zoveel mogelijk naar POE. Dus was vrij overbodig geworden.
2. USG 3P > UDM Pro
3. T-Mobile Media converter ertussenuit. Dus naar SFP gegaan. (zie ook punt 1. Weer adapter weg)
6. Hue op POE
7. Tado op POE

Dit is het geworden :)

[Afbeelding]
Wat heeft het voor nut om Hue en Tado op PoE te voeden? Het scheelt je een stekker maar je hebt wel weer een splitter nodig..?

Ik neem m’n worden terug, soms wil je bepaalde dingen ook voor de lol.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 05-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GwnLars_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:06:
[...]

<offtopic>
Dat laatste ben ik het niet mee eens :9 Er zijn ook (bus)chauffeurs met verstand van IT _/-\o_
</offtopic>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fkd-muw2faPyI452U-BJXbTSa_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dibOddqgSe6B2fS8ENh7MTsn.gif?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 23:00

rally

Deyterra Consultancy

Toppe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Wat heeft het voor nut om Hue en Tado op PoE te voeden? Het scheelt je een stekker maar je hebt wel weer een splitter nodig..?
Doe ik ook met een aantal apparaten. Het scheelt een stekker in het stekkerblock en ze kunnen vanuit een PoE switch gevoed worden. Daarmee zijn ze dus ook op afstand te herstarten indien nodig.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

rally schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Doe ik ook met een aantal apparaten. Het scheelt een stekker in het stekkerblock en ze kunnen vanuit een PoE switch gevoed worden. Daarmee zijn ze dus ook op afstand te herstarten indien nodig.
Oh kan dat? Nooit geweten 8)7
Weer een argument om een POE(+) switch te kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rally schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Herstarten is inderdaad een valide punt, kan makkelijk zijn. Wat kost z’n splitter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Toppe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Herstarten is inderdaad een valide punt, kan makkelijk zijn. Wat kost z’n splitter?
Niet zo heel veel.

€10,00 - € 12,50. In Nederland via Amazon.

Ze bestaan in verschillende uitvoeringen: USB-C, MicroUSB en 5.5 x 2.1. Ook op AliExpress te krijgen (uiteraard :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

rally schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Niet zo heel veel.

Ze bestaan in verschillende uitvoeringen: USB-C, MicroUSB en 5.5 x 2.1. Ook op AliExpress te krijgen (uiteraard :P )
Als je het niet heel erg vind bestel ik m bij Jeff Bezos :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rally schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Niet zo heel veel.

Straks eens verdiepen. In Hue schijnt 5.5x2.5 te gaan, die van Amazon zie ik helemaal geen maat en Ali is fan van 2.1. Zou je er een verloop aan moeten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

GwnLars_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Als je het niet heel erg vind bestel ik m bij Jeff Bezos :+
Van mij mag je bestellen waar je wil uiteraard. :)
Ik *gok* overigens dat Dhr. Bezos ze ook uit Azie haalt. ;) Maar qua garantie is het wel eenvoudiger. :9

@Toppe Klopt. Hue is 2.5 en er zijn verloopjes voor.
Volgens mij is deze bij Bol er zo eentje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb deze voor de Hue:

DSLRKIT Active Splitter PoE Power Over Ethernet 48 V to 5 V 2.5 A Compliant IEEE802.3af https://www.amazon.de/dp/...ZZC6?_encoding=UTF8&psc=1

Het "past" zonder verloopje :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
GwnLars_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:06:
[...]

<offtopic>
</offtopic>
Hier kan ik me in vinden als zorgmedewerker >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 00:01
Sliderhome schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
@ruddyy

Grappig dat je hier over begint, en de discussie die het ook hier doet volgen :+

Ik heb deze discussie namelijk pas ook gestart in een topic:
Meerdere routers met hetzelfde SSID - of Mesh?

Ook daar liepen de meningen sterk uiteen.
In dat topic heb ik aangegeven dat ik het gewoon met Access Points zou gaan testen. Dat heb ik nu gedaan, en mijn bevindingen zijn:

-Met Ziggo / TP-Link met dezelfde instellingen gaat hij bij het wisselen van etage feilloos over op het betere netwerk. Mogelijk is de reden hiervan wel, dat het signaal van de andere etages toch niet door de verdiepingsvloer heen gaat.
Het punt dat een niet mesh netwerk dus geen goede handoff zou doen, dat is niet mijn ervaring.
-Ik heb overal in huis, beneden, 1e etage en zolder de maximale 50MB internet uit mijn abo, met een ping van 12ms (Wifi AC 5GHZ).

Ik kan me voorstellen dat een product met een Mesh sticker wel voordelen kan hebben wanneer een wireless backhaul wordt gebruikt, maar hoe ik het nu heb ingericht werkt het voor mij gewoon goed en zie ik enkel voordelen doordat alle punten bedraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

lowfi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:13:

D.w.z.

2. USG 3P > UDM Pro
6. Hue op POE
7. Tado op POE
Mag ik vragen wat het doel is van de tweede pihole? Als je ze achter elkaar zet heeft de tweede niet zoveel zin toch?

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
M2M schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Mag ik vragen wat het doel is van de tweede pihole? Als je ze achter elkaar zet heeft de tweede niet zoveel zin toch?
Als primary en secondary dns. Van je ISP of bij cloudflare etc heb je toch ook altijd 2 dns-en?

Ik zie wel verkeer op de 2e pihole van mijn local lan naar buiten. Wel minder dan de eerste maar het is er wel. En mocht de 1e ermee ophouden (corrupt kaartje?) dan heeft hopelijk niemand daar last van thuis.

Heb pihole ook op NAS in een docker gedraaid maar dat ging nog wel eens mis.

2e pihole gebruikte ik voor retropie maar daar ben ik weer even klaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 12:22
Ik moet een kabel uit de meterkast een verdieping hoger brengen, er zit een gat in het plafond en ik heb denk ik maar een meter of 5 nodig. Nu heb ik stapels patch kabels liggen (cat 6a)..

Kan ik bij een van die kabels simpelweg de connector eraf knippen, deze kabel doorvoeren en er een nieuwe connector aan maken? Dat moet wel gewoon werken toch lijkt mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dracula schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:40:
Ik moet een kabel uit de meterkast een verdieping hoger brengen, er zit een gat in het plafond en ik heb denk ik maar een meter of 5 nodig. Nu heb ik stapels patch kabels liggen (cat 6a)..

Kan ik bij een van die kabels simpelweg de connector eraf knippen, deze kabel doorvoeren en er een nieuwe connector aan maken? Dat moet wel gewoon werken toch lijkt mij?
Ja, het zal zeker werken, maar doorgaans gebruik je installatie kabel in de muren en geen patch kabels.

Signature van nature

Pagina: 1 ... 88 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2