Meerdere routers met hetzelfde SSID - of Mesh?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 13:21
Ik lees online zoveel tegenstrijdige informatie dat ik de draad even kwijt ben.

Ik heb een nieuwbouwwoning waarbij ik op elke verdieping een bekabelde UTP aansluiting heb.

Mijn doel is om met een Wifi netwerk door heel het huis dekking te krijgen, dus overal dezelfde SSID.

Het idee is om op elke verdieping een router te plaatsen met exact dezelfde instellingen.

Hoe ik het lees is dit ook wat een Mesh netwerk doet, maar als dat zo is is Mesh dan niet gewoon een marketingterm om gemakkelijk een bundel te kunnen verkopen voor in verhouding vaak een hogere prijs? (laten we even een wellicht makkelijkere installatie achterwege laten)

Of zijn er wel degelijk andere voordelen tegenover het handmatig plaatsen van een aantal dezelfde routers die naar een ''hoofd"router-modem connecteren?

Wat ik me nog kan voorstellen is dat de hand-off anders werkt, maar is dat wel zo? Ligt die actie bij Mesh niet ook gewoon bij de client en hoe deze daarmee om gaat?

Wanneer alles draadloos gekoppeld is dan zie ik het punt van een Mesh netwerk wel, maar ik ben benieuwd hoe het zit bij enkel bekabelde aansluitingen. Ik ben benieuwd wie hier wat over kan zeggen :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Mesh == wiress uplink
Multi ap set= een set van accesspoints waarbij configuratie centraal gedaan wordt. Hierdoor staat de said/ww/encryptie goed voor roaming

een mesh set is meestal een multi ap set

Jij hebt in dit geval dus geen mesh set nodig maar een aantal lossr accesspoints of multi ap set.

Soms loont het een multi ap set te kopen met mesh functie maar deze te gebruiken als accesspoints. Puur voor de prijs

1 deco m4 set (3 nodes) is 100 euro
1 superwifi kpn set (2 nodes) is 58 euro

Een vergelijkbaar los accespoint met deze specs is al snel 50 euro per stuk

Over het algemeen is een consumenten multi ap set wel zwaaar beperkt, kijk daarom ook goed welke functionaliteiten je zoekt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Ja, er zijn voordelen bij 1 geïntegreerd systeem die zich voordoet als 1 logische SSID.

Een router plaatsen met exact dezelfde instellingen, is niet hetzelfde als je tegenkomt als je met WiFi door de IKEA loopt (of andere plekken met 1 SSID en meerdere AP).
Daar praat een controller met alle AP's en zorgt dat je iPhone slim van AP naar AP springt, met moderne protocollen of gewoon door jou iPhone geforceerd van een AP te kicken.

Zoek bijvoorbeeld een op het 802.11k of 802.11r roaming, iets wat je niet hebt bij plaatsen van APs zonder controller.

Bij WiFi kiezen apparaten met welk AP je verbind, dus het kan zijn dat moderne iPhones/Androids redelijk uit de voeten kunnen met extra-AP-met-dezelfde-instellingen. Maar het is niet zoals ik het in mijn huis zou willen.

Mesh term is nogal onduidelijk, wordt vaak verward met roaming of single SSID.

Overgens, Iedere verdieping 1 AP is niet persee het beste resultaat. Misschien dan 1 of 2 het beter kunnen samen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@Hendrickz nee dat is een fabeltje

802,11krv doet vooral iets om downtime tijdens roamen te verlagen en een controller doet niets met kicken of sturen naar juist ap

RoAmen is een client ding, je aps moeten gewoon juist ingesteld staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Met de dikke betonnen vloeren en eventueel incl. vloerverwarming is een aparte Access Point (met een bekabelde uplink) per verdieping geen luxe als je stabiele en snelle verbinding op elke etage wilt.

Mesh of niet maakt niet heel veel uit, maar kan wel handiger zijn bij het configureren zodat je die centraal kan aansturen. Qua roaming ligt heel erg aan het apparaat. Bij de meeste moderne apparaten moet het geen probleem zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door heiyu op 14-12-2021 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om te beginnen wil je geen routers op iedere verdieping maar access points. Een router routeerd data tussen verschillende netwerken en een AP koppelt wifi aan bekabeld.
Mesh is een methode om AP's ook draadloos weer aan elkaar en aan het bekabelde netwerk te koppelen.
Dan komt het punt wat heb je nu nodig voor je woning? Dat is mede sterk afhankelijk van je wensen, welke eisen stel je hieraan? Moet het maximale snelheid hebben of gebruik je het voor wat internetten en mailen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
Frogmen schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:55:
Om te beginnen wil je geen routers op iedere verdieping maar access points. Een router routeerd data tussen verschillende netwerken en een AP koppelt wifi aan bekabeld.
Mesh is een methode om AP's ook draadloos weer aan elkaar en aan het bekabelde netwerk te koppelen.
Dan komt het punt wat heb je nu nodig voor je woning? Dat is mede sterk afhankelijk van je wensen, welke eisen stel je hieraan? Moet het maximale snelheid hebben of gebruik je het voor wat internetten en mailen.
Ja ik zou de routers dan ook gewoon als AP gebruiken, vergeten te vermelden.

Ik lees toch weer tegenstrijdigheden in dit topic, de een zegt mesh heeft voordelen mbt verbeterd wisselen tussen toegangspunten, de ander zegt dit is een fabeltje.

Ik ga het maar gewoon met de routers (geconfigureerd als AP's) proberen, en als dat goed werkt is het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dat is om te beginnen wel de Tweakers manier _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Frogmen op 14-12-2021 10:22 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 14:11

lier

MikroTik nerd

Rudyy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:21:
Ik ga het maar gewoon met de routers (geconfigureerd als AP's) proberen, en als dat goed werkt is het prima.
Let dan op dat je inderdaad alle instellingen identiek houdt, behalve de kanalen. Deze kanalen wil je namelijk niet overlappend hebben. Dit laatste om interferentie tegen te gaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Je hebt een router en meerdere access points nodig, het liefst bedraad met elkaar verbonden.

Mijn advies: kies een mesh set waarbij je de nodes bedraad met elkaar kunt verbinden. Dat geeft de beste performance als bedraad mogelijk is, en de grootste flexibiliteit als het draadloos beter uitkomt.

Qua beheer weet je dan ook dat de instellingen (SSID, kanaalselectie, ...) allemaal goed staan om roaming mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:56
laurens0619 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:09:

802,11krv doet vooral iets om downtime tijdens roamen te verlagen en een controller doet niets met kicken of sturen naar juist ap

RoAmen is een client ding, je aps moeten gewoon juist ingesteld staan
Dat kan een controller wel degelijk. In mijn Omada setup kan ik de controller zo configureren dat hij een client die 'te lang blijft hangen' disconnect om hem zo te forceren naar een ander ap te gaan.

Het is een beetje een spelletje tussen client en ap.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

laurens0619 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:09:

802.11v
Enables the WLAN to send messages to associated clients, for better APs to associate with clients. This is useful for both load balancing and in directing poorly connected clients.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:12
Even de technische inval hoek:

Router misbruiken als AP is een beetje onzinnig.
Mesh aanschaffen als je ze bedraad aansluit is een beetje onzinnig .

Neemt niet weg dat je om financiële reden wel een van de twee kunt overwegen, maar technisch gezien niet.

En het argument dat je een mesh zou moeten kiezen, omdat je dan de instellingen gelijk hebt is behoorlijk betrekkelijk.
even hetzelfde ssid, password en security eenmalig gelijk instellen op alle nodes lijkt me niet echt heel erg ingewikkelt.
En de meeste mensen hebben een router van hun provider en die wifi wil je ook inzetten, beetje zonde dat gewoon niet te gebruiken.

@MerijnB Die functie is er niet om beter te roamen maar voor noodgevallen als je client echt niet roamed, duurt ook vele malen langer dan als je client gewoon goed roamed.
Werkt ook voor geen meter want in plaats van naar een ander AP te connecten heb je een goede kans dat die client gewoon weer naar hetzelfde AP connect, want anders had hij zelf wel geroamed.

Slecht roamen is meestal het gevolg van slecht geconfigureerde/geplaatste wifi,
Veel te veel power van de AP's ontvangen, dan denkt de client ik heb prima bereiken, maar z'n eigen signaal is te weinig om het AP te bereiken, gevolg geen roaming maar ook geen verbinding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@MerijnB je kan vaak een min rssi disconnect doen (doel je daar op)?
Het is aan de client naar welk ap hij daarna connect

Echter als je iets als min rssi disconnect nodig hebt zit er meestal qua roaming ergens anders iets fout (rf planning bv)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@RobIII
Je hebt 2 fases in roaming bij Wifi

Fase 1:
Een client besluit dat het tijd is om te kijken of het naar een nieuw accesspoints toe moet roamen.

Fase 2:
Een client wil gaan roamen, en wil dit zo optimaal mogelijk doen.

Het probleem wat de meeste mensen tegenkomen zijn Sticky clients. Dat zijn clients die op het oude bssid hangen en geen initatief tonen om te gaan roamen. Dat is een probleem in fase 1.

802.11krv gaat vooral over fase 2 wat voor veel mensen helemaal geen issue is.
ALS een client dan gaat roamen dan kun je de client helpen om de juiste beslissing te maken en de downtime tijdens roamen zo laag mogelijk te houden. 802.11r hergebruikt de authenticatie waardoor de downtime tijdens roamen van ong 1 sec naar 10msec gaat. Handig met bv een voip gesprek. 802.11k helpt in deze fase om sneller een lijst met accesspoints op te vragen om de juiste keuze te maken, vaak zie je dat een client zelf prima de keuze kan maken. Voor high density netwerken kan dit wel nuttig zijn.

802.11v is op papier mooi en zou ook in fase 1 moeten helpen, in de praktijk zijn deze functies echter niet als onderdeel van 802.11v geimplementerd. De spec is dus mooi, de praktijkimplementatie minder:
802.11v

802.11v is a large amendment, which consists of several features, most of which were never implemented in the real world. Mist supports 802.11v BSS Transition Management (BTM), it is enabled by default. 802.11v BTM allows the infrastructure to make solicited or unsolicited roaming recommendations to the client. Which the client is free to ignore, and they often do.
Dan is er nog een catch:
Als je client niet compatible is met 802.11krv dan kan het juist tegenwerken. Roamen wordt dan slechter. Om deze reden is krv juist vaak uitgeschakeld. Het staat tegenwoordig wel vaker aan omdat clients vaker compatible zijn.

Dus:
Alhoewel 802.11krv kan helpen om het te optimaliseren (vooral in high density netwerken), het is in normale thuis situaties volstrekt overbodig om goede roaming voor elkaar te krijgen. Goede roaming krijg je door een goede RF setup (vaak betekent dit ook in de praktijk dat een 5ghz only netwerk beter roamd omdat band steering meh is en de rf van 2.4 te ver reikt)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Punt was / is dat, hoewel Hendrickz de verkeerde letter (r ipv v, maargoed potato tomato) aanhaalde, zijn verhaal wel soort-van-...ish klopte dat een AP een client kan "kicken" (een bericht sturen dat 't gras groener is op een ander AP) waar jij beweerde dat 't een fabeltje is ;) Ik wou dat alleen even nuanceren, that's all.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 14-12-2021 11:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@RobIII
Een client informatie sturen met informatie is natuurlijk iets compleet anders dan een controller die clients kickt en stuurt naar het juiste accesspoint. Dat laatste is nog steeds een fabeltje :)

Veel mensen denken dat je een unifi setup of een 802.11krv setup nodig hebt voor een roamend netwerk. Of dat een controller iets actiefs doet qua roaming qua clients kicken en sturen.
Ik help die geruchten graag de wereld uit ;)

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:56
Ben(V) schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:09:
@MerijnB Die functie is er niet om beter te roamen maar voor noodgevallen als je client echt niet roamed, duurt ook vele malen langer dan als je client gewoon goed roamed.
Werkt ook voor geen meter want in plaats van naar een ander AP te connecten heb je een goede kans dat die client gewoon weer naar hetzelfde AP connect, want anders had hij zelf wel geroamed.
Helemaal eens.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Ik heb een aantal jaar ontzettend veel gezeik gehad met de opzet die je nu benoemt. De configuratie wilde maar niet lekker samenwerken, ook met de router/dhcp functies. Het ligt er dus een beetje aan welke hardware je hebt staan. Alles bekabeld maakt dat wel makkelijk, dan is mesh inderdaad niet per se toegevoegde waarde, maar ik heb na vele frustraties (ook van de andere gebruikers) vorige week eindelijk een mesh setje neergezet en alles werkt nu feilloos. Dus kijk ook wat het je waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Vroeger (5 jaar terug ofzo) heb ik ook zitten kloten met omgebouwde routers als AP, maar ik kreeg in verschillende setups met verschillende merken niet de gewenste resultaten.
Daarna ben ik overgestapt naar 1 ecosysteem met meerdere bedrade APs en 1 controller.
Nu werkt alles naar behoren.
Ik kan fluitend door het huis lopen met een 4K stream op een telefoon, zonder haperingen.

Als advies, kan ik je geven: volg zeker de Tweakers route:
"Ik ga het maar gewoon met de routers (geconfigureerd als AP's) proberen, en als dat goed werkt is het prima."
:)
Daar leer je veel van

Als dat niet goed werkt, kan je dat later altijd weer aanpassen / verbeteren...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ook ik heb vroeger haperende multi ap setups gehad die voor geen meter roamde :P
Ook ik heb toen een unifi setup gekocht en altijd gedacht dat die iets magisch deed :P
Ook ik dacht dat dat kam door 802.11krv en was teleurgesteld om te lezen dat unifi dit helemaal niet kon :P
En niet vergeten:
Ook ik heb een Deco M4 setje gekocht en die bekabeld aangesloten. Roamt als een malle, was goedkoop en hoef nergens over na te denken :P

Ik denk nu, achteraf, dat dit kwam door a) slechte clients en b) afwijkende encryptie. Die guides zeiden namelijk altijd SSID, wachtwoord gelijk en ander kanaal maar encryptie werd niet altijd genoemd.
Daar ging het vaak mis denk ik, dan had accesspoint 1 bv WPA1 only en accesspoints 2 WPA1/WPA2 mix. Dat is niethetzelfde en roamt dus niet

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
Rudyy schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:03:
Wij stellen U duidelijk niet teleur :D en doen er nog een schepje bovenop.

Laat ik zuiver proberen te zijn en vertellen dat mijn ervaring met een controller goed is, maar niet weet of het in het channel management, roaming protocol, of gewoon kwaliteit zit.

Je hebt dan in ieder geval overal exact hetzelfde SSID, security protocol + auth etc, en wellicht geen concurrerende channels, wat al voor ellende kan zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het goed is volgen alle wifi devices de wifi standaard en moet alles gewoon netjes samenwerken.
En eerlijk gezegd is dat de laatste jaren ook echt wel het geval.

Ik heb al bij heel wat mensen die setjes van Unifi, tp-link of anderen hadden draaien de wifi van de provider router weer aangezet en als je ze maar gelijk configureert zoals @laurens0619 vertelde werkt het echt prima samen.
Er zijn maar twee dingen die ook heel erg van belang zijn:
  1. Zet elk AP op een ander kanaal
  2. Zet auto uit, anders gaan die kanalen verlopen en doen dat potentieel continue
PS.
En een beetje Tweaker gebruikt natuurlijk geen controller omdat hij dan iets voor elk AP moet configureren in plaats van een keer in de controller. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 14-12-2021 15:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
Leuk om te zien hoe de discussie ook hier zo tegenstrijdig is.

En dus ook wel apart dat over dit onderwerp nergens echt zwart op wit (van een fabrikant bijvoorbeeld) de feiten staan. De meeste mensen zullen er ook wel niet bij nadenken en gewoon een Mesh set aanschaffen, maar ik zie wel degelijk het nut van meerdere dezelfde routers als AP:

-Je houdt per apparaat 3 extra LAN poorten over voor die ruimte (tuurlijk, er zullen ook Mesh sets zijn die dit hebben maar wel de duurdere)
-De kosten, ik heb al een TP-Link Archer C6 router (als AP) waar ik erg tevreden over ben, nog 2 extra van deze kost me in totaal 65 euro.
-De mogelijkheid om 4 antennes te richten

De eerste fabrikant die een Mesh set uitbrengt in de vorm van een UAE inbouwdoos met minimaal Wifi AC heeft me wel als klant, maar dat bestaat voor zover ik weet helaas nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
Thank you :) Die had ik wel gevonden, tp-link heeft er ook een.

Maar ze zijn helaas niet UAE (voor een universeel afdekplaatje, in mijn geval van Busch Jaeger). Mijn loze leidingen zijn overal gecombineerd met 2 stopcontacten en een 3 voudige afdekplaat.

Met deze past de 3voudige (en ook een 2 voudige afdekplaat dan niet meer. Ik vind het idee er achter wel mooi moet ik zeggen, en hoop dat het in de toekomst klein genoeg gemaakt kan worden om echt onzichtbaar te zijn en op te kunnen gaan in een gecombineerde WCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik vraag me inmiddels wel af hoe 'de kenners' hier met VOIP (= UDP Verkeer) omspringen in een WiFI Setup... ;) :o :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Will_M schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:23:
Ik vraag me inmiddels wel af hoe 'de kenners' hier met VOIP (= UDP Verkeer) omspringen in een WiFI Setup... ;) :o :+
Als je voip clients hebt die veel roamen dan zou ik een netwerk met 802.11krv nemen. Heeft dan zeker meerwaarde

Wil je meer weten over 802.11krv dan moet je even dit draadje lezen ;)

[ Voor 70% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Rudyy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:17:
[...]

Thank you :) Die had ik wel gevonden, tp-link heeft er ook een.

Maar ze zijn helaas niet UAE (voor een universeel afdekplaatje, in mijn geval van Busch Jaeger). Mijn loze leidingen zijn overal gecombineerd met 2 stopcontacten en een 3 voudige afdekplaat.

Met deze past de 3voudige (en ook een 2 voudige afdekplaat dan niet meer. Ik vind het idee er achter wel mooi moet ik zeggen, en hoop dat het in de toekomst klein genoeg gemaakt kan worden om echt onzichtbaar te zijn en op te kunnen gaan in een gecombineerde WCD
Nou het geheim van goede wifi is ook een goede rf planning en setup. Een ap weggewerkt in de muur heeft wat natuurkundige uitdagingen om door die muur te komen.
Ik leg het accesspoint altijd op een kast. Uit het zicht maar toch weinig obstakels

Er is nog trouwens wel een dingetje waarom mesh setjes vaak beter roamen dan de standalone als een c6 en dat zijn linkrates.

Een los ap is vaak ontworpen om zoveel mogelijk dekking te geven, nadeel is dat de client te lang connected blijft als er meerdere accespoints staan.
Unifi heeft bv standaard de hele trage linkrates uitstaan waardoor je client eerder disconnect en gaat zoeken naar alternatief. Dit is een slimmere methode dan minrssi. Een unifi ap deploy je ook vaak als multi ap set
Echter ik blijf vaak gedoe hebben met 2.4ghz netwerken en roaming (ook bij unifi) dus gebruik 5ghz only netwerken voor mijn roamende clients. Daarmee gaat roamen, mits goed ingesteld, al zoveel beter

Hier nog mooi artikel over roamen en sticky clients
http://wifinigel.blogspot...e-sticky-clients.html?m=1

Het is even lezen maar wel het beste artikel wat ik ken wat goed de feiten van roamen uitlegt en de rol van 802.11krv.

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:39:
[...]

Als je voip clients hebt die veel roamen dan zou ik een netwerk met 802.11krv nemen. Heeft dan zeker meerwaarde

Wil je meer weten over 802.11krv dan moet je even dit draadje lezen ;)
Stiekem had ik eigenlijk niet eens de hoop dat er iemand serieus op ging reageren (vandaar de toegevoegde rij aan smileys). :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Zebby schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:03:
Ik heb een aantal jaar ontzettend veel gezeik gehad met de opzet die je nu benoemt. De configuratie wilde maar niet lekker samenwerken, ook met de router/dhcp functies. Het ligt er dus een beetje aan welke hardware je hebt staan. Alles bekabeld maakt dat wel makkelijk, dan is mesh inderdaad niet per se toegevoegde waarde, maar ik heb na vele frustraties (ook van de andere gebruikers) vorige week eindelijk een mesh setje neergezet en alles werkt nu feilloos. Dus kijk ook wat het je waard is.
Dus je bent van bedrade APs naar een Wireless backhaul gegaan? Doodzonde zeg.

/edit
Oeps, er zijn ook mesh dingen met een ethernet backhaul. Mag het dan wel mesh heten eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2021 06:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
Ik vergeef iedereen die de mesh term misbruikt, maar is idd voor draadloos verkeer tussen de APs.

Het woord bekt wel lekker en denk dat daarom vaak geleend voor single SSID of roaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Hendrickz Helemaal eens maar tegelijk vind ik sowieso mesh een stomme term voor wireless uplink

Ik ken MESH als een netwerk topologie waarbij er meerdere paden zijn die allemaal met elkaar verbonden zijn en het efficientste pad wordt gekozen.

Wat mij betreft een prima definitie voor een multi AP setup waar nodes bedraad of draadloos zijn verbonden en je client het meest efficiente pad volgt.

Wireless mesh vind ik dat je pas mag gebruiken als je echt een hoop wireless accesspoints hebt die dynamisch met elkaar verbonden zijn en ieder keer een ander pad nemen ook obv van load op een connectie. In de praktijk doet een wireless mesh gewoon een base station zoeken die het beste signaal afgeeft en lockt hier het signaal aan vast.

Toen mesh net begon had je eigenlijk maar 2 merken en dat waren eero en plume, wat mij betreft de grondleggers. Vooral de plume vond ik conceptueel altijd interessant. Gewoon heeeel veel, lage zendsterkte, nodes in je huis pluggen in ieder kamer die het verkeer onderling efficient routeren. Dat vind ik echt wireless mesh :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/Kn0UXvrjMq-VtpOiFEJIpD-niNw=/0x99:1300x780/fit-in/1200x630/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/11522305/six_champagne.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Rudyy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:54:
Leuk om te zien hoe de discussie ook hier zo tegenstrijdig is.

En dus ook wel apart dat over dit onderwerp nergens echt zwart op wit (van een fabrikant bijvoorbeeld) de feiten staan. De meeste mensen zullen er ook wel niet bij nadenken en gewoon een Mesh set aanschaffen, maar ik zie wel degelijk het nut van meerdere dezelfde routers als AP:

-Je houdt per apparaat 3 extra LAN poorten over voor die ruimte (tuurlijk, er zullen ook Mesh sets zijn die dit hebben maar wel de duurdere)
-De kosten, ik heb al een TP-Link Archer C6 router (als AP) waar ik erg tevreden over ben, nog 2 extra van deze kost me in totaal 65 euro.
-De mogelijkheid om 4 antennes te richten

De eerste fabrikant die een Mesh set uitbrengt in de vorm van een UAE inbouwdoos met minimaal Wifi AC heeft me wel als klant, maar dat bestaat voor zover ik weet helaas nog niet.
Het is vrij simpel.
Een router is bedoelt om te routeren en kan ook WIFI uitzenden.
Een accespoint is bedoelt om WIFI uit te zenden en kan soms ook routeren.
Een accespoint heeft soms ook de mogelijkheid om draadloos te connecteren naar elkaar (mesh).

Wil je 1 groot netwerk wat feilloos roamt, dus als je naar boven loopt dat jouw device automatisch naar het accespoint boven gaat verbinden, moet je geen routers nemen maar accespoints.

Wil je extra LAN-poorten? Koop dan een switchje. Sluit de UTP aan op het switchje en je accespoint ook op het switchje, heb je nog LAN-poorten genoeg.

Als je er niet teveel geld aan wilt uitgeven, ga dan voor TP-Link Deco 4 of 5. Bekabeld aansluiten.
Als je iets meer geld te besteden hebt zou ik naar Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE gaan. Of de Pro.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
laurens0619 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:58:
@Hendrickz Helemaal eens maar tegelijk vind ik sowieso mesh een stomme term voor wireless uplink

Ik ken MESH als een netwerk topologie waarbij er meerdere paden zijn die allemaal met elkaar verbonden zijn en het efficientste pad wordt gekozen.

Wat mij betreft een prima definitie voor een multi AP setup waar nodes bedraad of draadloos zijn verbonden en je client het meest efficiente pad volgt.

Wireless mesh vind ik dat je pas mag gebruiken als je echt een hoop wireless accesspoints hebt die dynamisch met elkaar verbonden zijn en ieder keer een ander pad nemen ook obv van load op een connectie. In de praktijk doet een wireless mesh gewoon een base station zoeken die het beste signaal afgeeft en lockt hier het signaal aan vast.

Toen mesh net begon had je eigenlijk maar 2 merken en dat waren eero en plume, wat mij betreft de grondleggers. Vooral de plume vond ik conceptueel altijd interessant. Gewoon heeeel veel, lage zendsterkte, nodes in je huis pluggen in ieder kamer die het verkeer onderling efficient routeren. Dat vind ik echt wireless mesh :)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Een bedraade backhaul netwerk is dus per definitie geen mesh, die backhaul gaat dan via het bedraade (ster) netwerk en is dus geen mesh.

En toevallig ben ik laatst nog een bezig geweest met een testopstelling van zo'n mesh set (6 nodes) en ze waren met geen mogelijkheid tot mesh gedrag te dwingen.
Met mesh gedrag bedoel ik dat als je een aantal van die devices opstelt zodat ze meerdere paden van bron naar doel kunnen realiseren ze altijd het beste pad kiezen,
Ze kozen echter altijd hetzelfde pad ook al is dat pad veel zwaarder belast dan een ander pad.
Dus is de praktijk is ook het echte mesh onderdeel marketing en meer niet.

Kortom wat fabrikanten mesh noem is gewoon een set repeaters met en router.
En in de Nederlandse thuis situatie is mesh helemaal onzin want onze huizen zijn zo gebouwd dat je het nauwelijk voor elkaar kunt krijgen om de AP's zo op te stellen dat je echt een mesh patroon kunt spreken.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 15-12-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 05:57:
[...]

Dus je bent van bedrade APs naar een Wireless backhaul gegaan? Doodzonde zeg.

/edit
Oeps, er zijn ook mesh dingen met een ethernet backhaul. Mag het dan wel mesh heten eigenlijk?
Inderdaad ja, achteraf had ik dus een meer eenvoudig setje kunnen nemen, maar goed. Op dit vlak was ik echt even op zoek naar dat gebruikersgemak, frustratie om niet werkend internet kostte me meer dan dit. En 3 losse router/AP of een setje maakt dan ook niet zo heel veel uit. Voordeel van een set is allerlei functies met het slimme overzetten naar de juiste punten e.d. Oh en vooral met chromecasts, nu maakt het niet uit waar ik ben en stream ik altijd naar de correcte. Met losse AP zat de CC op 1, en ik op de ander, en kon ik niet casten. Mijn bloeddruk neemt nu al weer toe.

Is het overkill? Waarschijnlijk.
Hoef ik er nu niet meer naar om te kijken en werkt het voor iedereen in huis hetzelfde? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen overkill maar gewoon onzin.

Wat je beschrijftt is een oplossing voor een probleem dat je zelf gecreëerd moet hebben door misconfiguratie.
Casten terwijl je devices op twee verschillende AP's zit is uiteraard geen enkel probleem als je een gewoon plat netwerk hebt.

Wat je beschrijft treed vooral op met mesh setjes die zelf een router hebben.
Als het ene device via die mesh router verbind en een ander device rechtstreeks op je provider router zit, zien ze elkaar niet en kun je dus niet casten.
Treed ook op als je routers als AP gebruikt en ze verkeerd configureert, dan maak je dus ook meerdere netwerken die elkaar niet kunnen bereiken.

Dus nogmaals, routers als AP gebruiken is onzin en als je het router deel niet gebruikt noem het dan gewoon AP en configureer hem dan ook als AP, daar voorkom je heel veel verwarring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:37:
[...]

Een bedraade backhaul netwerk is dus per definitie geen mesh, die backhaul gaat dan via het bedraade (ster) netwerk en is dus geen mesh.
In de praktijk wel, niet per definitie. Ik heb hier thuis gewoon al mijn vast computers & switches in een mesh staan en alles is met alles verbonden. Ik wil niet het risico lopen dat een utp verbinding overbelast is of er een verbnding uitvalt. Spanning Tree ftw

:+
En toevallig ben ik laatst nog een bezig geweest met een testopstelling van zo'n mesh set (6 nodes) en ze waren met geen mogelijkheid tot mesh gedrag te dwingen.
Met mesh gedrag bedoel ik dat als je een aantal van die devices opstelt zodat ze meerdere paden van bron naar doel kunnen realiseren ze altijd het beste pad kiezen,
Ze kozen echter altijd hetzelfde pad ook al is dat pad veel zwaarder belast dan een ander pad.
Dus is de praktijk is ook het echte mesh onderdeel marketing en meer niet.

Kortom wat fabrikanten mesh noem is gewoon een set repeaters met en router.
En in de Nederlandse thuis situatie is mesh helemaal onzin want onze huizen zijn zo gebouwd dat je het nauwelijk voor elkaar kunt krijgen om de AP's zo op te stellen dat je echt een mesh patroon kunt spreken.
Yes spot on, het is helemaal geen mesh het kiest gewoon 1 pad.
Eigenlijk mist de industrie gewoon een goede benaming. Waar het mij om gaat als ik zon setje kies is:
- Kan ik het centraal instellen (dus niet per device moeten inloggen)
- Kunnen de accesspoints draadloos verbonden via wireless uplink? zo ja, is daar een dedicated backhaul channel voor?
- Kunnen de accesspoints bedraad verbonden worden? Zo ja, kan dat in een ster of moeten ze perse daisy chain? << Dit is een nasty, veel van die mesh setjes moeten in daisy chain staan wat alles behalve praktisch is.

En dan de reguliere eisen als bandsteering, 80211krv, guest wifi, multiple ssid, splitsen etc

De rode verbindingen zou een echte mesh setup zijn
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/600/022811_mesh-path2.jpg

De groene lijn is hoe het in de praktijk gebruikt wordt. Dat is idd geen mesh

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2021 11:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
laurens0619 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:18:

In de praktijk wel, niet per definitie. Ik heb hier thuis gewoon al mijn vast computers & switches in een mesh staan en alles is met alles verbonden. Ik wil niet het risico lopen dat een utp verbinding overbelast is of er een verbnding uitvalt. Spanning Tree ftw
Wat je beschrijft is gewoon een plat netwerk logisch gezien en een ster netwerk fysiek gezien en geen mesh.
Je kunt geen mesh maken met simpele switches, als je dat zou doen krijg je last van spanning tree.

Mesh netwerken hebben meer intelligentie nodig om te voorkomen dat er twee gelijktijdig gebruikte paden (= spanning tree) ontstaat.
En switches die wel het spanning tree protocol ondersteunen doen niets anders dan alleen een pad toestaan en de andere uitschakelen en die pas weer inschakelen als het ander pad volledig down gaat.
Dus zeker geen belasting gestuurd mesh systeem, wat de wifi mesh systemen suggereren maar niet doen.

Alleen de grote controller gestuurde merken zoals Aruba en Cisco doen dat, maar daar heb je bijzonder zware controllers met veel cpu power voor nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 05:57:

Nee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudyy
Update:

In dit topic heb ik aangegeven dat ik het gewoon met Access Points zou gaan testen. Dat heb ik nu gedaan, en mijn bevindingen zijn:

-Met Ziggo / TP-Link met dezelfde instellingen gaat hij bij het wisselen van etage feilloos over op het betere netwerk. Mogelijk is de reden hiervan wel, dat het signaal van de andere etages toch niet door de verdiepingsvloer heen gaat.
Het punt dat een niet mesh netwerk dus geen goede handoff zou doen, dat is niet mijn ervaring.
-Ik heb overal in huis, beneden, 1e etage en zolder de maximale 50MB internet uit mijn abo, met een ping van 12ms (Wifi AC 5GHZ).

Ik kan me voorstellen dat een product met een Mesh sticker wel voordelen kan hebben wanneer een wireless backhaul wordt gebruikt, maar hoe ik het nu heb ingericht werkt het voor mij gewoon goed en zie ik enkel voordelen doordat alle punten bedraad zijn.

Mijn praktijk conclusie:
Mesh - deels marketing, deels voordelen bij een wireless backhaul
Bij een bedraad netwerk: geen zichtbare voordelen op het gebied van de kwaliteit van de verbinding

Voor de volledigheid: naast mijn Ziggo modem heb ik 2 van deze routers / access points gebruikt: pricewatch: TP-Link Archer C6
Stukje voordeliger ook wel op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombabomba
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-05 16:30
Rudyy schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:03:
Precies dit. Ik heb een vergelijkbare situatie als Rudyy, maar na dagen lezen ben ik er als relatieve leek nog steeds niet uit.

Voor mijn nieuwe (stiekem best grote) woning met meerdere bekabelde UTP plekken zoek ik een kosteneffectieve manier om een goed roaming wifi netwerk op te zetten. Ik wil alleen geen routers gaan misbruiken. Daarnaast vind ik die dingen ook vaak veel te groot en lelijk.
Ben(V) schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:09:
En de meeste mensen hebben een router van hun provider en die wifi wil je ook inzetten, beetje zonde dat gewoon niet te gebruiken.
En dit bovenstaande vind ik een groot nadeel van alle 'mesh'-setjes die beschikbaar zijn. Los van het feit dat die setjes vaak ook veel te duur zijn.

Ben(V), wat adviseer jij dan concreet in een vergelijkbare situatie? Gewoon de meest basic AP's? Ik ben op zoek naar een concrete tip. :) En tips van anderen zijn ook van harte welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het kan gewoon een simpele AP bekabelt bijplaatsen.

Ik gebruik zelf de Ziggo Connectbox die in de meterkast staat en heb op de eerst verdieping in het trappenhuis naar de zolder een tp-link EAP225 hangen die bekabelt is aangesloten.
Dit is hier voldoende om overal dekking te hebben.

Uiteraard is hoeveel AP's je nodig hebt afhankelijk van ieder zijn situatie, maar overkill is iets wat je niet wilt met wifi, dat geeft meer problemen dan dat het oplost.
Dus begin met een AP, download een wifi analyzer voor je telefoon en kijk war je hem het beste kunt plaatsen om overal bereik te hebben.
Als je niet overal dekking hebt breid je het uit met een tweede AP.

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk overlap hebt (dat verbeterd het roamen), maar bedenk ook dat het niet van belang is wat je kunt ontvangen van je AP maar wat je AP van je device kan ontvangen want je devices hebben altijd minder bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
tombabomba schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:43:

En dit bovenstaande vind ik een groot nadeel van alle 'mesh'-setjes die beschikbaar zijn. Los van het feit dat die setjes vaak ook veel te duur zijn.
Ja en Nee

Ik vind het vooral een nadeel dat ze all in one apparaten leveren.
De beste plek voor een router/switch is een centrale plek in het huis waar kabels samenkomen >vaak de meterkast
De slechtste plek voor een wifi punt is een afgesloten ruimte waar veel stroom/kabels/ijzer is > vaak de meterkast

Dit conflicteert dus een beetje bij all in one apparaten :P

Wat mij betreft mag KPN gewoon modem only setups leveren met daarbij een aantal KPN super wifi punten die je daarna strategisch, bekabeld, in het huis kan plaatsen.

Dus ja het voelt zonde, maar toch zou ik in de meeste situaties een AP in de meterkast skippen. Liever 1 goed gepositioneerd AP centraal op een verdieping dan 1 in de meterkast of 2 op dezelfde verdieping.
Tip: Leg ze bovenop een houten buffetkast. niemand die het ziet en toch nog goede dekking :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 14-01-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombabomba
Ben(V) schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:24:
Als het kan gewoon een simpele AP bekabelt bijplaatsen.

Ik gebruik zelf de Ziggo Connectbox die in de meterkast staat en heb op de eerst verdieping in het trappenhuis naar de zolder een tp-link EAP225 hangen die bekabelt is aangesloten.
Dit is hier voldoende om overal dekking te hebben.

Uiteraard is hoeveel AP's je nodig hebt afhankelijk van ieder zijn situatie, maar overkill is iets wat je niet wilt met wifi, dat geeft meer problemen dan dat het oplost.
Dus begin met een AP, download een wifi analyzer voor je telefoon en kijk war je hem het beste kunt plaatsen om overal bereik te hebben.
Als je niet overal dekking hebt breid je het uit met een tweede AP.

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk overlap hebt (dat verbeterd het roamen), maar bedenk ook dat het niet van belang is wat je kunt ontvangen van je AP maar wat je AP van je device kan ontvangen want je devices hebben altijd minder bereik.
Dank je, daar heb ik wat aan! En ik neem aan dat je zowel met je AP als met de Router hetzelfde SSID (incl. wachtwoord, type beveiliging etc) hanteert, maar dat je beide apparaten wel op een ander kanaal zet. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombabomba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Dit is precies het topic dat ik zoek.

In het nieuwe huis van mijn ouders ben ik bezig om twee modem/routers werkend te krijgen zodat het hele huis WiFi heeft. De ISP, Caiway heeft mijn ouders, per ongeluk of expres, twee dezelfde modem/routers verstuurd van het merk: Genexis model: Platinum-7840.

De opstelling:
Het internet komt binnen in de meterkast en is aangesloten op de Genexis Platinum-7840. Er ligt in de meterkast een CAT 5e kabel naar de derde verdieping. Deze netwerkkabel heb ik aangesloten op de Genexis in de meterkast.
De andere Genexis heb ik aangesloten aan het andere eind van de netwerkkabel op de derde verdieping. Ik zie dat het WiFi lampje op de tweede Genexis groen brandt.

Nu wil ik de instellingen van de Genexis op de derde verdieping dezelfde SSID, wachtwoord en beveiliging geven als de Genexis in de meterkast.

1. Waar vind ik het interne IP adres van de Genexis op de derde verdieping? Die kan ik aflezen in de router omgeving (http://router) van de Genexis in de meterkast?

2. Welke instellingen, naast SSID, wachtwoord en beveiliging, ben ik vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 22:43
Zorg dat elk op een ander kanaal zit. Liefst ver uit elkaar.

Voor het ipadress zijn wel programmaatjes te downloaden die zoeken naar alle ipadressen binnen een netwerk.
https://www.google.com/ur...Vaw2euzOwR56UPLSLYcNqeeIV bijvoorbeeld.

Zo weet je vlot welke op adressen je hebt, en kun je een inschatting maken welke genexis boven zit.

Het kan natuurlijk zijn dat de fabrieksinstellingen ervoor zorgen dat beide apparaten zelf (dezelfde) ipaddres kiezen, en dat ze niet een nieuwe toegewezen krijgen. In dat geval moet je eerst even de genexis boven loskoppelen van het netwerk en separaat instellen.

Vergeet niet alle router functies van die tweede genexis uit te zetten, evenals de dhcp functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
ZatarraNL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:07:
Zorg dat elk op een ander kanaal zit. Liefst ver uit elkaar.

Voor het ipadress zijn wel programmaatjes te downloaden die zoeken naar alle ipadressen binnen een netwerk.
https://www.google.com/ur...Vaw2euzOwR56UPLSLYcNqeeIV bijvoorbeeld.

Zo weet je vlot welke op adressen je hebt, en kun je een inschatting maken welke genexis boven zit.

Het kan natuurlijk zijn dat de fabrieksinstellingen ervoor zorgen dat beide apparaten zelf (dezelfde) ipaddres kiezen, en dat ze niet een nieuwe toegewezen krijgen. In dat geval moet je eerst even de genexis boven loskoppelen van het netwerk en separaat instellen.

Vergeet niet alle router functies van die tweede genexis uit te zetten, evenals de dhcp functie.
Super bedankt! Ik ga even wat dingen proberen inclusief dat handige programma wat je linkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Update mbt de Genexis: Platinum-7840. Deze modem/router kan volgens Caiway niet in bridge mode gezet worden. Eigenwijs als ik ben heb ik toch geprobeerd om beide aan te sluiten.

Beide Genexis Platinum-7840 dezelfde SSID, wachtwoord en beveiliging geven.
Op de Genexis op de derde verdieping heb ik DHCP uitgezet.

In eerste instantie werkte dit. Overal in de woning WiFi. Echter al snel daarna IP conflicten. Dus wel het WiFi netwerk zien maar geen verbinding kunnen maken met internet. Bij het uitzetten van de Genexis op de derde verdieping verdwenen direct alle verbindingsproblemen.

Ik ga het nu op de normale manier proberen met een WiFi 6 mesh set van Linksys VELOP. Met op iedere verdieping een node.

[ Voor 7% gewijzigd door KaasOmelet op 05-02-2022 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Update: Ik heb gister de WiFi 6 mesh set van Linksys VELOP geïnstalleerd in het huis van mijn ouders. Het lijkt prima te werken maar nu twijfel ik of ik hetzelfde SSID en wachtwoord had mogen gebruiken als dat van de modem/router?

Ik lees hier namelijk dat ik de WiFi radio van de modem/router helemaal uit had moeten zetten: https://www.casatech.com/...-up-your-mesh-wifi-system
De Linksys installatie app zei hier niets over.

Kan iemand hier bevestigen dat ik de WiFi radio van de modem/router helemaal uit had moeten zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door KaasOmelet op 13-02-2022 22:51 ]

Pagina: 1