Aankoopadvies netwerkapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik zal hier even verdergaan, een aantal weken geleden in het nieuwbouwtopic (thx @Annuk )al erg goed geholpen met welke kabels en benodigdheden aan te schaffen om de kabels in de nieuwbouw te trekken, zelfs met plaatjes die ook in dit topic geplaatst zijn. Ik ben een leek, maar het trekken van die kabels gaat prima, moet er nog een paar doen, zijn allemaal 19mm loze leidingen zonder flex dus er ging probleemloos 2 kabels doorheen. Ik heb die Belden cat6 kabels gebruikt, deze ook aangeschaft https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html en een tang daarvoor. Of me dat gaat lukken weet ik niet, maar daar kan ik wel iemand voor regelen denk ik.

Mijn vraag is wat ik nog meer nodig heb voor in de meterkast, er ligt een glasvezelaansluiting (ook ziggo maar die ga ik niet gebruiken) en overal dus utp naartoe getrokken. Heb ervoor gekozen om het zelf te doen omdat de aannemer anders waarschijnlijk een voordelig kabeltje had getrokken. Nu de kabels goed zijn wil ik de rest ook goed doen, maar zoals gezegd ben ik een leek dus het moet niet te lastig worden.

Ik heb dit topic vluchtig voor een deel gelezen, hoop abracadabra voor mij, in de TS en gepinde posts kon ik zo niet een kant en klaar antwoord vinden maar misschien kan iemand me op weg helpen met de apparatuur die ik in de meterkast nodig heb om overal tv (KPN glasvezel), PS5, access points (PoE want komen uit het plafond) etc. goed te laten werken. Patchpaneel, switch, USG??.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:49

Toppe

Oké ✅

Scuderia110 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:06:
Ik zal hier even verdergaan, een aantal weken geleden in het nieuwbouwtopic (thx @Annuk )al erg goed geholpen met welke kabels en benodigdheden aan te schaffen om de kabels in de nieuwbouw te trekken, zelfs met plaatjes die ook in dit topic geplaatst zijn. Ik ben een leek, maar het trekken van die kabels gaat prima, moet er nog een paar doen, zijn allemaal 19mm loze leidingen zonder flex dus er ging probleemloos 2 kabels doorheen. Ik heb die Belden cat6 kabels gebruikt, deze ook aangeschaft https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html en een tang daarvoor. Of me dat gaat lukken weet ik niet, maar daar kan ik wel iemand voor regelen denk ik.

Mijn vraag is wat ik nog meer nodig heb voor in de meterkast, er ligt een glasvezelaansluiting (ook ziggo maar die ga ik niet gebruiken) en overal dus utp naartoe getrokken. Heb ervoor gekozen om het zelf te doen omdat de aannemer anders waarschijnlijk een voordelig kabeltje had getrokken. Nu de kabels goed zijn wil ik de rest ook goed doen, maar zoals gezegd ben ik een leek dus het moet niet te lastig worden.

Ik heb dit topic vluchtig voor een deel gelezen, hoop abracadabra voor mij, in de TS en gepinde posts kon ik zo niet een kant en klaar antwoord vinden maar misschien kan iemand me op weg helpen met de apparatuur die ik in de meterkast nodig heb om overal tv (KPN glasvezel), PS5, access points (PoE want komen uit het plafond) etc. goed te laten werken. Patchpaneel, switch, USG??.....
Wat wil je allemaal er mee gaan doen? Als je een simpele setup wil kies je voor een patchpaneel met keystones en een simpele PoE switch.

Wil je uitgebreide netwerken gaan maken met VLAN’s, en uitgebreide firewall’s dan moet je weer richting een USG met switch.

Hoeveel vaste aansluitingen, hoeveel PoE aansluitingen, wat zijn je software wensen (VLAN’s, firewall’s, etc), wat heb je al? Heb je ook iTV? Wil je gebruik maken van het modem van je provider?

In de basis heb je dit nodig:
- Modem/router
- Switch
- Accesspoint
- Kabeltjes

Als je bijvoorbeeld kijkt naar UniFi dan is de intergratie van alle apparaten erg prettig om mee te werken, vrijwel alles kan via de GUI en is vrij eenvoudig in te stellen.

Er zijn ook merken die meer op CLI niveau doen en wat mij betreft omarm je CLI met liefde of heb je er een hekel aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 01-01-2022 20:23 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Scuderia110 verdient dit niet een eigen topic in het aankoopadvies forum?
Toppe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:19:
Wil je uitgebreide netwerken gaan maken met VLAN’s, en uitgebreide firewall’s dan moet je weer richting een USG met switch.
De USG is een oud beestje die overduidelijk end of support os en alleen nog kritieke (security) fixes krijgt, ook al heeft Ubiquiti officieel nog (geen) aankondigingen daaromtrent gedaan. Dit apparaat kan ik dan ook niemand aanraden. Prima als je er een hebt, maar nu nog kopen wetende dat er de afgelopen 1 á 2 jaar maar een handvol firmware updates zijn uitgebracht, en alle aandacht v.w.b. ontwikkeling wordt gestoken in de UDM (lineup) valt de USG gewoon echt niet meer aan te bevelen. Waarbij de UDM ook weer zijn eigen aandachtspunten heeft en om die reden ook niet perse aan te bevelen is zonder die te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 09:49

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:34:
@Scuderia110 verdient dit niet een eigen topic in het aankoopadvies forum?

[...]

De USG is een oud beestje die overduidelijk end of support os en alleen nog kritieke (security) fixes krijgt, ook al heeft Ubiquiti officieel nog (geen) aankondigingen daaromtrent gedaan. Dit apparaat kan ik dan ook niemand aanraden. Prima als je er een hebt, maar nu nog kopen wetende dat er de afgelopen 1 á 2 jaar maar een handvol firmware updates zijn uitgebracht, en alle aandacht v.w.b. ontwikkeling wordt gestoken in de UDM (lineup) valt de USG gewoon echt niet meer aan te bevelen. Waarbij de UDM ook weer zijn eigen aandachtspunten heeft en om die reden ook niet perse aan te bevelen is zonder die te belichten.
Een USG kan je tweedehands prima krijgen voor rond de €50/€60. Voor die prijs is het een prima apparaat al is de ondersteuning minimaal.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:19:
[...]

Wat wil je allemaal er mee gaan doen? Als je een simpele setup wil kies je voor een patchpaneel met keystones en een simpele PoE switch.

Hoeveel vaste aansluitingen, hoeveel PoE aansluitingen, wat zijn je software wensen (VLAN’s, firewall’s, etc), wat heb je al? Heb je ook iTV? Wil je gebruik maken van het modem van je provider?

In de basis heb je dit nodig:
- Modem/router
- Switch
- Accesspoint
- Kabeltjes

Als je bijvoorbeeld kijkt naar UniFi dan is de intergratie van alle apparaten erg prettig om mee te werken, vrijwel alles kan via de GUI en is vrij eenvoudig in te stellen.

Er zijn ook merken die meer op CLI niveau doen en wat mij betreft omarm je CLI met liefde of heb je er een hekel aan.
Een eenvoudige setup, gewoon voor het hele gezin tv, streamen, gamen etc. Even snel geteld komen er er ca. 18 vaste aansluitingen. 2 AP's uit het plafond, dat zijn de enige PoE's denk ik. TV-abonnement bij KPN afgesloten, of ik hun modem gebruik, tja wat het beste werkt. Ik heb nu niks aan apparatuur (in m'n vorige woning achtergebleven, huur nu tijdelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 22:23
Scuderia110 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:00:
[...]

Een eenvoudige setup, gewoon voor het hele gezin tv, streamen, gamen etc. Even snel geteld komen er er ca. 18 vaste aansluitingen. 2 AP's uit het plafond, dat zijn de enige PoE's denk ik. TV-abonnement bij KPN afgesloten, of ik hun modem gebruik, tja wat het beste werkt. Ik heb nu niks aan apparatuur (in m'n vorige woning achtergebleven, huur nu tijdelijk).
Ik zat in dezelfde situatie, alleen met meer apparaten die Poe willen (3 mogelijke camera's en 3 ap's). Na advies uit een eigen topic en veel lezen ben ik hier op uitgekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 29,15€ 58,30
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 399,99€ 399,99
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 116,-€ 232,-
Totaal€ 690,29

Voordeel is dat de kleine switch ook op Poe werkt, scheelt weer een stekker :P

Controller heb ik nu op een Pi draaien waar ook home Assistant op draait. Ik heb ook (nog) niet veel verstand van netwerken, maar wil dit later wel gaan verbeteren.

Met KPN werkt alles, inclusief TV, via de grote switch tot nu toe zonder problemen. Ik heb behalve de wifi settings nog niks zelf ingesteld.

Let op, dit is advies van een leek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:31
kepler schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Ik zat in dezelfde situatie, alleen met meer apparaten die Poe willen (3 mogelijke camera's en 3 ap's). Na advies uit een eigen topic en veel lezen ben ik hier op uitgekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 29,15€ 58,30
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 399,99€ 399,99
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 116,-€ 232,-
Totaal€ 690,29

Voordeel is dat de kleine switch ook op Poe werkt, scheelt weer een stekker :P

Controller heb ik nu op een Pi draaien waar ook home Assistant op draait. Ik heb ook (nog) niet veel verstand van netwerken, maar wil dit later wel gaan verbeteren.

Met KPN werkt alles, inclusief TV, via de grote switch tot nu toe zonder problemen. Ik heb behalve de wifi settings nog niks zelf ingesteld.

Let op, dit is advies van een leek :D
Het nadeel van de kleine switch is wel dat je die niet aan de muur kunt bevestigen. Je kunt er wel zelf iets voor 3D printen of laten printen maar standaard zit er dus niks erbij om die op te kunnen hangen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y02YtAUazV9KaEoVfAxnsWBgaSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiDuIenumIngCxUZByVS9C7y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awWGFuqFaSHyf942LpY123iBheE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hebvR4f3LhxXnkheJ7ZMtNhE.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een lekenvraag, heb vandaag de rest van de kabels getrokken, wil nu die wandcontactdozen afmonteren. Heb er nu eerst als proef een geprobeerd met 2 losse stukken kabels (volgende keer zal ik het kruis afknippen). Ik heb de volgorde aangehouden zoals die in dit rutenbeck element staat, maar dat is een hele andere volgorde dan "de standaard"? Kortom voordat ik ermee ga beginnen, gaat het goed als ik het doe zoals op de foto's staat? En dan meteen een vervolgvraag, in de meterkast moet ik de kabels aansluiten op keystones, hoe moet die volgorde en als ik dat gedaan heb hoe kan ik dan het beste testen of het goed gegaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-05 20:13
In Europa wordt 568B gebruikt, zie de gele B op de sticker. Bij keystones gebruik je ook de 'B' variant.
Tip; behoud zo lang mogelijk de 'twist' in de aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ok, de twist is duidelijk, zo gaat het dus goed zolang ik bij de keystones dezelfde volgorde aanhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Scuderia110 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:03:
Ok, de twist is duidelijk, zo gaat het dus goed zolang ik bij de keystones dezelfde volgorde aanhoudt?
Ook op keystones staat vaak een kleurcodering. Houd daar ook variant "B" aan, en het zou goed moeten komen. De exacte volgorde van de draden moet je niet naar kijken, die wisselt wel per model keystone/WCD. Daarom zitten er de kleurcoderingen en nummers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
OK, ik heb een stapel keystones besteld, en een patch paneel. Ook een kabeltester.

Dan later deze week alle apparatuur bestellen, eerst morgen de meterkast opmeten, die moet ook nog flink uitgebreid worden voor airco, heaters etc. @kepler ik heb jouw topic even bekeken, als ik het zo lees dan lijkt dat lijstje wat je hierboven geplaatst hebt een goede oplossing. Ik vraag me alleen af wat je met die kleine switches doet, niet genoeg aansluitingen waardoor je die moet gebruiken? En het geluid van die grote switch, valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Scuderia110 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:34:
OK, ik heb een stapel keystones besteld, en een patch paneel. Ook een kabeltester.

Dan later deze week alle apparatuur bestellen, eerst morgen de meterkast opmeten, die moet ook nog flink uitgebreid worden voor airco, heaters etc. @kepler ik heb jouw topic even bekeken, als ik het zo lees dan lijkt dat lijstje wat je hierboven geplaatst hebt een goede oplossing. Ik vraag me alleen af wat je met die kleine switches doet, niet genoeg aansluitingen waardoor je die moet gebruiken? En het geluid van die grote switch, valt dat mee?
Ja, bij kantoor en tv heb ik meer dan twee aansluitingen nodig, vandaar die switches.

De grote switch hangt in de meterkast, maar volgens mij maakt hij zo goed als geen geluid. Ik heb er iig geen last van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ok, ik heb ergens 2 aders omgedraaid in dat rutenbeck element, hoe kan ik dat oplossen? Gewoon afknippen, omdraaien en er opnieuw indrukken met die lsa tang? Maakt het niet uit dat het "verkeerde" stukje ader er dan in blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmamuVTIZzShM_WRaTLJxGbUDKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lc5lh9iHOIErUD00BkeqPrud.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat dus om de blauwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

Eruit trekken en opnieuw plaatsen. Kan je je losse aders echt niet anders naar de strook geleiden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:40:
Eruit trekken en opnieuw plaatsen. Kan je je losse aders echt niet anders naar de strook geleiden?
Ok, je kunt ze dus gewoon eruit trekken met een kleine tang ofzo. Ik weet niet wat je bedoelt met anders naar de strook geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

Ja hoor, is niet zo lastig om eruit te krijgen.
De anders zijn nu wel heel lang zonder twist. Meestal kan je ze korter uit de twist halen...waar komt de kabel nu binnen in je WCD?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
In deze wcd komt ie van onderen, anderen van boven. Maakt het uit als ze al een stuk uit de twist zijn, had al geprobeerd om ze langer in de twist te houden, maar ik druk ze per stuk met die tang, was ban de andere ader te beschadigen als die er dan vlak naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52

Nox

Noxiuz

Scuderia110 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:31:
In deze wcd komt ie van onderen, anderen van boven. Maakt het uit als ze al een stuk uit de twist zijn, had al geprobeerd om ze langer in de twist te houden, maar ik druk ze per stuk met die tang, was ban de andere ader te beschadigen als die er dan vlak naast zit.
Als je 940mbit via iperf haalt dan zou ik er niks aan doen ;) Ik heb ergere dingen gezien die gewoon prima werkten (nul errors op bit-error check).

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 04-01-2022 13:38 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ter verdediging, ik heb dit nog nooit gedaan. Nu 300 mtr kabel getrokken en 3 van die rutenbeck elementen gedaan. Morgen ontvang ik de keystones, dan kan ik ook testen of het goed gegaan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Vandaag alles in de muur en wcd's afgemonteerd. 1 keystone om te kunnen testen, die kabel deed het keurig met alle 8 lampjes. De AP's en switch gekocht die @kepler heeft. Ook enkele steunen om het patchpaneel en de switch in de meterkast te kunnen bevestigen. Dit weekend kan ik er pas mee verder gaan, so far so good. Bedankt voor de hulp tot zover, als het af is zal ik een foto plaatsen in het lan-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Nog even een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Het aansluiten van die AP's, dat kan niet rechtstreeks op die cat6-kabel. Ik zou een soort verloopstekkertje verwachten ofzo die wel op die kabel aangesloten kan worden, maar kan het zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke AP's heb je dan? Dat kan ik niet zo uit dit topic halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ubiquiti unifi lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
AP AC Lite, daar kan zo een RJ45 connector in, dus een netwerkkabeltje.

Je moet alleen even uitkijken naar je situatie:
Heb je een PoE switch? (dus een switch die je apparatuur van spanning kan voorzien) Dan moet je zorgen dat je de betreffende kabel op een PoE poort aansluit.

Heb je géén PoE switch? Dan moet je een PoE injector gebruiken, wordt bij een nieuwe AP AC Lite geleverd in de doos. Daar gaat 230V in, en komt de juiste spanning er aan de andere kant weer uit. Deze wordt samen met een netwerkkabel aangesloten en samengevoegd zodat spanning en data samen verder gaan in één kabeltje die naar het AP gaat.

Kort samengevat:
Met PoE switch: Wandaansluiting -> netwerkkabeltje -> AP
Zonder PoE switch: Wandaansluiting -> PoE injector -> netwerkkabeltje -> AP

[ Voor 16% gewijzigd door sypie op 08-01-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ok ik snap mijn gedachtenkronkel al, ik moet ook in het plafond gewoon zo'n rutenbeck element gebruiken, en dan met een kort patchkabeltje naar het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is het makkelijkst. Die stugge kabels kun je wel een stekkertje aan knijpen maar dat is verre van ideaal.

Hoe zit je verder met je voeding voor dat AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Heb een poe switch gekocht, dat moet dus goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Helaas, zo'n wandelement gaat niet, komt zo uit het plafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oggOnQupZ8tuVI02KJ1-KlCs0ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUa3WTqNCFsik3zFe8SY7OwK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ik loop toch nog tegen iets aan, ik was van plan om de kpn router met een patchkabel te verbinden met de switch, dat gaat niet. Begrijp ik goed dat ik in poort 25 of 26 een sfp-rj45 converter moet steken? En daar dan de patchkabel vanaf de router in?

[ Voor 10% gewijzigd door Scuderia110 op 21-01-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Scuderia110 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:59:
Ik loop toch nog tegen iets aan, ik was van plan om de kpn router met een patchkabel te verbinden met de switch, dat gaat niet. Begrijp ik goed dat ik in poort 25 of 26 een sfp-rj45 converter moet steken? En daar dan de patchkabel vanaf de router in?
Niet? Bij mij werkte dat in 1 keer, zonder iets in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Niet? Bij mij werkte dat in 1 keer, zonder iets in te stellen
In die poort 25 of 26 probeer ik het, maar dat lukt dus niet. Ik kan die kabel vanaf het kpn kastje toch niet in poort 1 tm 24 steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
Scuderia110 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:29:
[...]

In die poort 25 of 26 probeer ik het, maar dat lukt dus niet. Ik kan die kabel vanaf het kpn kastje toch niet in poort 1 tm 24 steken?
Met de switch op factory default zou elke poort moeten werken als link naar dat ding van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Scuderia110 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Bij mij zit tie in 24 en dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Scuderia110 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:21:
Helaas, zo'n wandelement gaat niet, komt zo uit het plafond:

[Afbeelding]
Je kunt ook een gewone RJ45 stekker aan het eind van die kabel zetten. Even goed naar de pinning kijken en goed testen met de kabeltester. Als alle lampjes in de juiste volgorde gaan branden, zittie goed en kun je 'm zo in een AP pluggen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Met de switch op factory default zou elke poort moeten werken als link naar dat ding van KPN.
Ik dacht dus te moeilijk, hij doet het idd als ik hem in een vd andere poorten stop 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Is die newbie toch weer even, want helaas werkt het niet zoals ik had verwacht. De 3 AP's geven matige verbinding, geen idee waarom. In de woonkamer maar even getest een aantal keer, als ik verbinding maak met het kpn kastje dan kom ik tussen de 300-400Mb uit. Via het AP rond de 50, terwijl de laatste 2 meter van me vandaan staat zonder iets ertussen.

Verbinding valt ook regelmatig even weg, dat schijnt nogal een dingetje te zijn voor gamende kids 😎 Bedraad lijkt het allemaal goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06
Klinkt als 2.4 vs 5ghz?
Staat 5ghz wel aan? Op juiste kanaal/kanaalbreedte?

Ubiquiti is semi pro spul dus je kunt er veel mee debuggen. Anders even in het ubiquiti topic lezen om kennis op te doen hoe en wat :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1