Na lang meekijken in dit topic en mij te hebben verlekkerd aan alle mooie installaties die hier voorbij komen zal ik ook mijn bescheiden setup maar eens plaatsen.
Ik heb in de afgelopen weken mijn netwerk een 'overhaul' gegeven door afscheid te nemen van de apparatuur wat ik door de jaren heen heb verzameld.
Zo had ik een unmanaged Cisco switch in de woonkamer met daarop de TV, PlayStation en Ziggo Mediabox Next aangesloten. Op de werkkamer had ik een Asus RT-N66U staan die dienst deed als AP en switch. In de meterkast had ik eveneens een Asus RT-N66U die naast AP en switch ook dienst deed als router. Om mijn netwerkaansluitingen door het huis aan te sluiten had ik er ook nog een Netgear managed switch tussen zitten. Het internet komt van een Ziggo Connectbox in bridge-mode.
Het wifi bereik was in onze nieuwbouwwoning niet optimaal, een mooie aanleiding om het hele netwerk eens van een upgrade te voorzien. Hiertoe heb ik de volgende apparatuur aangeschaft:
1x
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
2x
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional
1x
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
2x
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)
- De nodige Ubiquiti Ethernet Patch kabels
De UniFi controller draai ik op een Raspberry Pi, waar ik ook mijn home automation op draai.
Nadat ik dit alles in de meterkast had geïnstalleerd, zag dit er als volgt uit:
Zoals jullie zien is het een grote kabelspaghetti, bovendien is de stugge netwerkkabel nu gewoon rechtstreeks op de switch aangesloten. De U6-Pro van beneden is niet zichtbaar op de foto, die hangt buiten de meterkast op de muur erboven (valt net buiten beeld). Ik had besloten het AP niet in de meterkast op te hangen om zo de kwaliteit van het signaal positief te beïnvloeden.
Maargoed mijn IT hart ging van dit aanzien niet bepaald sneller kloppen, tijd voor actie dus.
Eerst heb ik op papier een schets gemaakt van hoe het eindresultaat ongeveer moest worden. Hieruit heb ik een boodschappenlijstje gemaakt om nog wat aanvullende materialen te bestellen. Ik heb de keus gemaakt voor een patchpanel met keystones, mede omdat ik her en der op het internet heb gelezen (ook hier in dit topic volgens mij) dat de contacten op van de LSA strips op de budget patchpanelen niet altijd even geweldig zijn.
Ik ben na een korte zoektocht uitgekomen op het volgende patchpanel;
pricewatch: Delock 43413
Ik heb voor deze gekozen omdat de achterkant (daar waar de kabels afgemonteerd worden niet 'open' is. Ik wilde namelijk het patch panel strak tegen de te installeren kabelgoot plaatsen.
Als keystones heb ik gekozen voor ondestaande:
pricewatch: Delock Keystone Module RJ45 female > LSA Cat.6 UTP black
Ook van Delock, niet omdat ik fan ben van dat merk maar omdat me dat qua compatibiliteit met het patch panel wel handig leek.
Afgelopen week waren alle materialen binnen, gelukkig kon ik zaterdag tijd maken om er mee aan de slag te gaan.
Onderstaand enkele foto's van work in progress:
Ik moet zeggen dat het toch best wel veel werk was, meer als vooraf gedacht. Maar ik ben wel zeer tevreden met het eindresultaat!
Bedankt voor alle inspiratie die ik heb verkregen uit dit topic. Hopelijk kan ik met mijn meterkast ook weer een inspiratie zijn voor anderen!
[
Voor 3% gewijzigd door
maussert op 12-01-2022 18:16
]