Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:13
Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:51:
[...]

Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat dit bij mij onder de noemer ‘Wij van WC eens’ valt. Er zal een chemisch product in zitten wat uitzet en op 84 zo dusdanig is uitgezet dat een ampul knapt.

Je moet hem in het midden tegen het plafond aan monteren, want als je 6 plankjes hebt met apparatuur en de een na onderste begint te branden? Het chemisch goedje blust niet om een hoekje hoor :)

Ik hang dan liever een goede blusser op die ik elke 2 jaar laat controleren. Breeder inzetbaar bij keukenbrandje, bbq brandje, ga zo maar door.
Deze dan:

Zit een snellont in i.p.v. een chemische thermometer :9
Wilde sowieso al zoiets in de garage hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:14

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:53:
[...]
Deze dan:

Zit een snellont in i.p.v. een chemische thermometer :9
Wilde sowieso al zoiets in de garage hangen.
Die doet dikke biem :o

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Op 2:02 hangt hij in een meterkast. Weet alleen niet of grove waternevel in de meterkast nou zo ideaal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 23:24
Je kan ook een sprinkler hangen met een stikstofgasfles erachter :P
Kwestie van zelf wel even met een zuurstoffles rond te lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Freeaqingme schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:46:
Wat voor fiberswitch is dat ? Ziet er wel goed uit!
dbeusink schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:06:
Op basis van de foto gok ik op deze van MikroTik.
Dat is dit beestje inderdaad : pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
En dit is de grote zus : pricewatch: MikroTik CRS309-1G-8S+IN

* nero355 is een groot fan van die twee! :Y <3
geenwindows schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:50:
als budget ook een rol speelt kun je het ook op zo'n "no-budget way" doen:

[Afbeelding]
Die Raspberry Pi's kunnen wel een leukere en beter ventilerende behuizing gebruiken! O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-04 10:48
larsg schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:19:
Je kan ook een sprinkler hangen met een stikstofgasfles erachter :P
Kwestie van zelf wel even met een zuurstoffles rond te lopen
Argon of Novec. Ook goede blusgassen . Stikstof zorgt hierbij voor de kracht waarmee het gas uit de flessen spuit. Niet om mee te blussen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De discussie over brandinstallatie is een beetje offtopic hier. Zullen we dat dan ook maar laten voor wat die is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:46:
@geenwindows wat voor fiberswitch is dat, en waar gaan die andere 2 strands naartoe? Ziet er wel goed uit!
Dat is de MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
de switch die er naast ligt is de MikroTik Cloud Smart Switch 326-24G-2S+RM
Beide draaien swOS (de 305 kan ook RouterOS)

de andere 2 fibers gaan naar de computerkamer, heb een kabelgoot op het plafond zitten :+
tevens gaat de 2e fiber op de andere switch ook naar de computerkamer...
vincedd schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:30:
[...]

Toch wel je glasvezels en sfp's gepoetst voordat je ze in gebruik nam?
Moet dat? :? ik heb ze uit de verpakking gehaald en geïnstalleerd O-) (komen van FS.com)
nero355 schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:27:
[...]

Die Raspberry Pi's kunnen wel een leukere en beter ventilerende behuizing gebruiken! O-) :+
Ongetwijfeld, maar deze behuizing is modulair, en gezien ik nog meer Raspi's wil hebben (als er weer Budget is) vind ik het wel een fijne behuizing, de 2 draaien 24/7 Boinc taken en zonder koeling werden ze iets te warm 8)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
geenwindows schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:05:
[...]

Moet dat? :? ik heb ze uit de verpakking gehaald en geïnstalleerd O-) (komen van FS.com)
Wel aan te raden, ook als het nieuw uit de verpakking komt. Kan altijd stof op je vezel zitten. Deze kan dan gelijk inbranden in de glasvezel. Met poetsen voorkom je dat. Al de vezels en sfp's die ik in mijn handen krijg poets ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@vincedd wat gebruik je dan om ze te poetsen (welke vloeistof en materiaal) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@MdBruin
Dan gebruik je zoiets : https://nl.aliexpress.com/item/33055818114.html

Was effe het eerste het beste wat ik tegenkwam dus misschien niet de slimste keuze, maar dus in ieder geval op zo'n manier! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@nero355 die ken ik inderdaad, maar een sfp kan je daar niet mee schoonmaken. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid aangezien vincedd aangaf deze ook schoon te maken.

Even op Google gezocht, FS verkoopt er een speciale reinigingspen voor.
https://www.fs.com/de/products/39721.html

[ Voor 26% gewijzigd door MdBruin op 29-11-2021 18:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincedd
Vloeistof gebruik ik minimaal. Ik gebruik schoonmaak pennen voor lc en sc. En wat @nero355 aangeeft. Die gebruik je droog, zitten anti statiische doekjes in. Vloeistof(alcohol 96%) gebruik ik icm met een camera op de patchpanelen. Dan probeer ik met een klein speciaal staafje de rotzooi van de vezelkop af te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
vincedd schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:09:
Vloeistof gebruik ik minimaal. Ik gebruik schoonmaak pennen voor lc en sc. En wat @nero355 aangeeft ,dat maakt wel beter schoon dan de pennen. Wel de fiber 1 kant uit strijken, niet heen en weer halen om het schoon te krijgen. Deze spullen gebruik je droog,
er zitten anti statische doekjes in.

Vloeistof(alcohol 96%) gebruik ik icm met een camera op de patchpanelen. Dan probeer ik met een klein speciaal staafje de rotzooi van de vezelkop af te krijgen. Dat is een proces wat wel even duurt en ik moet dan regelmatig met de camera kijken of ie schoon is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-04 06:50
Gisteren ook eens mijn patchkast onder handen genomen sinds de UI PoE 24p switch eindelijk weer (even) op voorraad was.
Foto's zijn wel niet helemaal scherp.
Situatie voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4fsC5I3X2DHUiaRglUDteNt7nk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQXg8BVypaXM83ezhs5kuHlc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJZ-V5rnGLdXg7LcQQBaPLYN8yU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpUDtd4ufwehbKZltalLFzUJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Situatie na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yE43yVJh5_5B9DxxqKv2AEKoNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO1PUmD9la15VRSPwIUNn8cP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbg_cAcXEQORGwXZwvSOz8upw2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pBRYEzt2OH6nBQRLp6vybaT.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat zie je allemaal?
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Intel NUC Kit NUC5i3RYH (VMware 6.5)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B+ (UI controller)
pricewatch: Synology DiskStation DS218+
pricewatch: WD My Cloud My Cloud 2TB (backup)
pricewatch: Seagate Backup Plus Hub 4TB Zwart (backup)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 08:29

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ5lbrR2x796mJXZrrGXYmkNIB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2jEiVQTaayvspckfgyglGlP.jpg?f=fotoalbum_large

Een eerste poging om de meterkast een beetje netter in te richten, na de aanschaf en installatie van nieuw spul. De Cloudkey, USG, Poe Switch, 3 AP's.
Ik heb geen 19" formaat nodig, is er wel iets mooi's waarin je deze apparaten kunt wegwerken ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Super_Grover schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:48:
[Afbeelding]

Een eerste poging om de meterkast een beetje netter in te richten, na de aanschaf en installatie van nieuw spul. De Cloudkey, USG, Poe Switch, 3 AP's.
Ik heb geen 19" formaat nodig, is er wel iets mooi's waarin je deze apparaten kunt wegwerken ?
Je zou naar deze oplossing kunnen kijken. Als ik het zo zie zou je ze alle drie erin kunnen zetten.
https://threedee.nl/product/unifi-minirack/

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 02-12-2021 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:27
[Afbeelding]

Gewoon alles plat tegen een zijmuur monteren. Voor alles langs een lange 4x4cm goot om alle kabels netjes in weg te werken. Voor elk kabeltje boor je een gat in de zijkant van de goot vlak onder deksel van de goot zodat die alles aan de bovenkant netjes afwerkt. De boorgaatjes snij of knip je aan de zijkanten open naar boven zodat je de kabels er in kan plaatsen. Deksel er op en het ziet er prachtig afgewerkt uit. Om het makkelijk te maken kan je alles op een plaat hout (niet al te dik) monteren, dan hoef je niet zo veel in de muur te boren. Montage van alles op het hout kan je buiten de kast doen zodat je er goed bij kan en alles netjes uitgelijnd kan plaatsen en monteren. Neemt op deze manier weinig volume in beslag in de kast en vrije plaatsing is goed voor de warmtehuishouding van de apparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 02-12-2021 22:45 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-05 10:50
[Afbeelding]

https://threedee.nl/product/unifi-minirack/

Edit: is al genoemd zie ik nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Skynett schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:40:
[...]

Gewoon alles plat tegen een zijmuur monteren. Voor alles langs een lange 4x4cm goot om alle kabels netjes in weg te werken. Voor elk kabeltje boor je een gat in de zijkant van de goot vlak onder deksel van de goot zodat die alles aan de bovenkant netjes afwerkt. De boorgaatjes snij of knip je aan de zijkanten open naar boven zodat je de kabels er in kan plaatsen. Deksel er op en het ziet er prachtig afgewerkt uit. Om het makkelijk te maken kan je alles op een plaat hout (niet al te dik) monteren, dan hoef je niet zo veel in de muur te boren. Montage van alles op het hout kan je buiten de kast doen zodat je er goed bij kan en alles netjes uitgelijnd kan plaatsen en monteren. Neemt op deze manier weinig volume in beslag in de kast en vrije plaatsing is goed voor de warmtehuishouding van de apparatuur.
In plaats van zo "moeilijk" te doen kan je in dit geval ook direct een bedradingskoker bestellen, dan heb je het gepier en gepiel ook niet met gaatjes boren etc.

Wel een +1 voor je idee om het op een houten plaat te monteren, kan je een groot deel al mooi pas maken en "afwerken" zonder al te veel moeite, en die kan je dan (in dit geval) met 4 gaatjes op de hoeken zo monteren in je meterkast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kgrvb_9rZ018D_w4DrGbgBS2gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2N72yGU7rnTDRbEnYUJ0x7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snz81M2Sr6RmoFqzj1ZCwiw0Go8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fobYlEfkOOD0cKUbIi9QCByl.jpg?f=fotoalbum_large

De serverkast op mijn bedrijf. Ik heb een grafisch bedrijf, we doen bijna alle productie zelf. We hebben enorm veel geautomatiseerd, vandaar dat we ook veel zelf hosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
M4RTiN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De serverkast op mijn bedrijf. Ik heb een grafisch bedrijf, we doen bijna alle productie zelf. We hebben enorm veel geautomatiseerd, vandaar dat we ook veel zelf hosten.
Nice setup, juist een vraagje/opmerking;
Een reden waarom de 48p switch niet tussen de twee patchpanels zit?
(niet genoeg lengte op de kabels langs achteren voor diepte van de switch?)

Want dan kon je alles mooi met korte kabels patchen direct onder & boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Annuk schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:11:
[...]

In plaats van zo "moeilijk" te doen kan je in dit geval ook direct een bedradingskoker bestellen, dan heb je het gepier en gepiel ook niet met gaatjes boren etc.

Wel een +1 voor je idee om het op een houten plaat te monteren, kan je een groot deel al mooi pas maken en "afwerken" zonder al te veel moeite, en die kan je dan (in dit geval) met 4 gaatjes op de hoeken zo monteren in je meterkast.
Bedankt voor de goede tips en ideeën! Zeker dat rekje is gaaf. Ik ga er mee aan de slag. De kabelgoot neem ik ook mee. 1 kant voor de stroom, andere zijkant voor utp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
SmokingCrop schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 01:51:
[...]

Nice setup, juist een vraagje/opmerking;
Een reden waarom de 48p switch niet tussen de twee patchpanels zit?
(niet genoeg lengte op de kabels langs achteren voor diepte van de switch?)

Want dan kon je alles mooi met korte kabels patchen direct onder & boven.
Alle tips en opmerkingen zijn welkom, op het gebied van kabelafwerking doe ik maar wat haha. Maar de reden dat ik heb zo heb gedaan heeft 2 redenen. 1. Ik vind het wel mooi dat de labeltjes bij de patch panel zichtbaar blijven, als de switch ertussen kwam, dan was er 1 patch panel achter de kabels gekomen. 2. Als switch nummer 1 de geest geeft kan ik de patch kabels 1 niveautje omhoog klikken met minimale downtime. Lijkt me ook wel fijn, want die dingen komen altijd op een slecht moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45

OMX2000

By any means necessary...

lowfi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Mocht iemand het interessant vinden....

Ik ben naar keystones gegaan (sftp metaal) en ben nu van al het gezeik af! Zou het nu nooit meer anders doen. Qua kosten is het vergelijkbaar maar veel flexibeler.

pic:

[Afbeelding]
Waar heb je de sftp keystones vandaan?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 16:42

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

OMX2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:41:
[...]

Waar heb je de sftp keystones vandaan?
https://www.amazon.nl/dp/B07NJ5F4D2

Daar heb ik ze iig vandaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door mydogisgone op 06-12-2021 14:12 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45

OMX2000

By any means necessary...

Ik kom deze keystones tegen op Amazon. Ik heb Cat 6 kabels getrokken in huis, dus ik Cat 6a keystones zou niet nodig hoeven zijn. Maar metaal en 2,99 per stuk is hard to beat, no?

https://www.amazon.de/DIG...kzeugfreie/dp/B00609TMEU/

[ Voor 20% gewijzigd door OMX2000 op 06-12-2021 15:45 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

[Afbeelding]

Met dank aan de oplossingen hier alweer een heel stuk meer tevreden!
Bij ThreeDee een rekje besteld + Hue ophang beugel, top!
UTP kabel loopt aan de rechterkant, spanning linkerkant.
En kijken of dat Patchpanel horizontaal kan hangen, volgens mij oogt het dan alweer wat beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9GsixlA2DI9LQpJVBg2xfSHuCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbXRUyVbFXZw67H12P4kKGeG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 16:42

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

OMX2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:45:
Ik kom deze keystones tegen op Amazon. Ik heb Cat 6 kabels getrokken in huis, dus ik Cat 6a keystones zou niet nodig hoeven zijn. Maar metaal en 2,99 per stuk is hard to beat, no?

https://www.amazon.de/DIG...kzeugfreie/dp/B00609TMEU/
De keystones die ik heb gebruikt zijn voorzien van aan beide kanten een RJ45 aansluiting. Maar deze hierboven zullen ook prima zijn. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 09:02
Nadat ik alle moed bij elkaar had geschraapt om er wat beters van te maken.....

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12U95VUaSEokTfUOXoIASwyDoZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF4SzCU0OthqBSbg3VLxOoF0.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-axQBs7ciNQZ7Cr2qVhaAelAL9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdOdGkeUKwPPFJN9oK3p1qXS.jpg?f=fotoalbum_large

Unifi UDM-Pro Se en de 24 ports Non PoE switch

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 06:08
@olson

Ziet er netjes uit, nog even een kabel goot aan de linker kant en helemaal klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
Sliderhome schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:49:
@olson

Ziet er netjes uit, nog even een kabel goot aan de linker kant en helemaal klaar :)
Het plan was een geventileerde kabelgoot van OBO bettermann maar die kan ik nergens krijgen zonder een kapitaal te betalen aan verzendkosten 8)7 8)7

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@olson Zoek eens op bedradingskoker. Dat is minder hip dan een "geventileerde kabelgoot". Alsof je draadjes verse zuurstof nodig hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olson
@sypie
Klopt maar die goot is wel ideaal om met kabels uit de goot te gaan waar je maar wilt.... tussen de 'tanden' of er een paar weg breken.. en klaar.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ah, je hebt dus nog niet gezocht op "bedradingskoker"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
@sypie Dat is het zelfde dus. Bedradingskoker/ geventileerde kabelgoot. maar ik kan m niet vinden voor een normale prijs.(afhalen of incl verzendkosten)

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

olson schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:15:
@sypie Dat is het zelfde dus. Bedradingskoker/ geventileerde kabelgoot. maar ik kan m niet vinden voor een normale prijs.(afhalen of incl verzendkosten)
Bouwmaat. 2 knaak 50 en een plukkie haar.

edit: https://www.bouwmaat.nl/a...-grijs/product/0000569030

[ Voor 14% gewijzigd door Tylen op 08-12-2021 21:20 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
@Tylen Bedankt voor de tip maar die is krap aan. 75mm x 75mm is de maat die ik zoek.en die hebben ze volgens de site niet.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
olson schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:26:
@Tylen Bedankt voor de tip maar die is krap aan. 75mm x 75mm is de maat die ik zoek.en die hebben ze volgens de site niet.
60x60 toevallig groot genoeg en een filiaal van warmteservice in de buurt?

https://www.warmteservice...ngskoker-grijs/p/E0003489

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
@Xander Dat is mogelijk een optie! danke!!!

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
olson schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:34:
@Xander Dat is mogelijk een optie! danke!!!
Deze anders:

https://www.techniekwebsh...m-sleufafstand-7-5mm.html

Lijken normale verzendkosten te berekenen, geen speciaal lengte tarief ofzo.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kabeltjes!

In totaal 24 kabels. Een elektricien die het begrijpt en netjes alle leidingen naast elkaar heeft geboord en vast gezet. Zo kan ik straks netjes met klemmen omhoog en ze de kast in!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT28zvWu6JVmvFAromc-UE51L_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXKldfSz38WDyDAxs1sM9wfl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 10-12-2021 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:06
Geen idee waarom je een foto post van een paar kabeltjes zonder verdere uitleg erbij.

Als het netwerkkabels zijn en het was in mijn huis dan was ik daar niet echt blij mee zo. Mocht er iets met een kabel zijn of je wilt later een betere kwaliteit kabel trekken dan kan dat helaas niet. Die flexibele buizen moeten ze verbieden, dat heeft mij in mijn huidige woning ook al veel ellende opgeleverd omdat ze die overal gebruiken wat geen loze leiding is, het is vrijwel onmogelijk om daar een andere kabel doorheen te trekken.

Edit: Even een vraagje in de groep hier, is het tegenwoordig redelijk makkelijk om een (dubbele) glasvezelkabel door een buis te trekken zonder stekkers en achteraf stekkers eraan te maken? Of is dat nog steeds een kostbare klus?

Ik vraag dit omdat ik binnenkort vanuit de meterkast een glasvezelkabel erachter door de muur moet krijgen om daar een camera recorder neer te zetten. In de meterkast is te weinig plek. Omdat er behoorlijk wat bandbreedte overheen gaat wilde ik die via SPF+ aansluiten (10gbit/s), ik heb in mijn huis nog geen apparatuur die meer dan 1gbit/s over koper kan leveren. Ik wilde het dus het liefste in een 19mm buis leggen. Dan kan ik die daarmee ook het mooiste naar de 19 inch serverkast leggen.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchKel op 10-12-2021 13:23 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

DutchKel schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:15:
[...]

Geen idee waarom je een foto post van een paar kabeltjes zonder verdere uitleg erbij.

Als het netwerkkabels zijn en het was in mijn huis dan was ik daar niet echt blij mee zo. Mocht er iets met een kabel zijn of je wilt later een betere kwaliteit kabel trekken dan kan dat helaas niet. Die flexibele buizen moeten ze verbieden, dat heeft mij in mijn huidige woning ook al veel ellende opgeleverd omdat ze die overal gebruiken wat geen loze leiding is, het is vrijwel onmogelijk om daar een andere kabel doorheen te trekken.
In mijn huidige woning zitten er cat5 kabels gewoon in de muur gestuct, het kan nog erger ;(

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:32
@DutchKel ik heb gewoon 2x2 glasvezels door 1 19mm buis gekregen, inclusief connectors. Ging - zonder bochten in de buis - allemaal vrij soepel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Freeaqingme schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:32:
@DutchKel ik heb gewoon 2x2 glasvezels door 1 19mm buis gekregen, inclusief connectors. Ging - zonder bochten in de buis - allemaal vrij soepel.
Dat is natuurlijk ook een goed idee, geen bochten gebruiken maar alleen rechte stukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Edit: Even een vraagje in de groep hier, is het tegenwoordig redelijk makkelijk om een (dubbele) glasvezelkabel door een buis te trekken zonder stekkers en achteraf stekkers eraan te maken? Of is dat nog steeds een kostbare klus?

Ik vraag dit omdat ik binnenkort vanuit de meterkast een glasvezelkabel erachter door de muur moet krijgen om daar een camera recorder neer te zetten. In de meterkast is te weinig plek. Omdat er behoorlijk wat bandbreedte overheen gaat wilde ik die via SPF+ aansluiten (10gbit/s), ik heb in mijn huis nog geen apparatuur die meer dan 1gbit/s over koper kan leveren. Ik wilde het dus het liefste in een 19mm buis leggen. Dan kan ik die daarmee ook het mooiste naar de 19 inch serverkast leggen.
CAT6A, als ik daar ooit CAT7 door moet trekken verhuis ik wel weer :)

Post moest ik nog even aanvullen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzYBbXnV2YfvywUbqt-tdgSQKK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhnuBft2zxFkKESZOnlGew32.jpg?f=user_large

SFP-10G-T?
https://www.fs.com/de-en/products/66613.html

Lukt prima over 30m met Cat6A.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
RJ45 is, zeker bij 10Gbit/s, naar wat ik begrepen heb nogal onzuinig. Als er dan toch een kabel getrokken moet worden zou ik dan ook voor glasvezel gaan.

V.w.b. "trekken". Zelf een tijdje terug een simplex kabel (met meen LC stekker) van de zolder naar de kelder gelegd. Leiding ligt semi open (door wandkast en meterkast), met rechte buis en hier en daar een stukje flex. Was an zich allemaal best te doen. Boven begonnen met doorduwen en bij de stukjes flex eventueel even de buis open maken en daar doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RobertMe schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:14:
[...]

RJ45 is, zeker bij 10Gbit/s, naar wat ik begrepen heb nogal onzuinig. Als er dan toch een kabel getrokken moet worden zou ik dan ook voor glasvezel gaan.

V.w.b. "trekken". Zelf een tijdje terug een simplex kabel (met meen LC stekker) van de zolder naar de kelder gelegd. Leiding ligt semi open (door wandkast en meterkast), met rechte buis en hier en daar een stukje flex. Was an zich allemaal best te doen. Boven begonnen met doorduwen en bij de stukjes flex eventueel even de buis open maken en daar doorvoeren.
Als je er een LC/LC doorheen gepropt krijgt, kan je zeker voor glasvezel kiezen. Geeft je natuurlijk ook wel wat bragging rights hier in het topic. Maar het power verschil is verwaarloosbaar in mijn ogen. 2W vs 1W. Dat is op jaarbasis €2 verschil.

De SFP optic is 3x duurder dan de SR optic, daar bespaar je veel meer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Thnx, die kende ik nog niet.

Waarschijnlijk ga ik toch glas trekken, het is maar een klein stukje (ik gok minder dan 5 meter al moet ik het nog wel even nameten) dus dan vallen de kosten van de kabel ook wel te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Hier over 15 meter CAT6 gelegd.

Zowel in de meterkast als op zolder een unifi pro switch staan. Die communiceren nu met elkaar over 10Gbps. Middels sfp+ Ethernet module.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04 23:14
(Ik kon deze casus niet gauw vinden, excuses als dit al eerder is gevraagd.)
Iemand een suggestie hoe ik dit het beste kan afwerken in de woonkamer? Het gaat even om de grijze kabel:
  • stugge kabel vanuit meterkast die uitkomt bij de plint
  • heeft RJ45 die de vorige bewoners direct in de tv hadden geplugd
De 'officiele' oplossing is zeker om te gaan frezen in de muur en een inbouwdoos monteren?

Is er een (lelijk) alternatief? Een opbouwdoos / wall model (TP-link Omada) met een kabelgoot, of heel laag bij de grond monteren? Of slechts een losse keystone aan de muur monteren? Is dit vloeken in de kerk O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmTR_AX2QfuCyweVdnTqmbqZ4Ag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kJsVX6A3Ckc4d2ZMLT4uS9WO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 16:31
reductio schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:49:
Iemand een suggestie hoe ik dit het beste kan afwerken in de woonkamer? Het gaat even om de grijze kabel:
De 'officiele' oplossing is zeker om te gaan frezen in de muur en een inbouwdoos monteren?

Is er een (lelijk) alternatief? Een opbouwdoos / wall model (TP-link Omada) met een kabelgoot, of heel laag bij de grond monteren? Of slechts een losse keystone aan de muur monteren? Is dit vloeken in de kerk O-)
[Afbeelding]
Niet helemaal hoe het hoort, maar op zich wel netjes gedaan zoals het zit :) Opbouwdoos direct boven de plint is hier het meest logische ja. Inbouw is nergens voor nodig, dan moet je heel de boel weer gaan bijwerken en de muur/plint/vloer ziet er netjes uit.

Het lijkt erop dat de plinten er al zitten. Heb je nog een reststuk ergens? Je zou dan een soort "uitbouw" kunnen maken waarbij de plint een stukje naar voren komt. Of een balkje op maat maken, schilderen, en ertussen schuiven, dan valt het niet zo op.

Of gewoon een kastje ervoor zetten :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

YUP! :)
Is er een (lelijk) alternatief?
Als het doel WiFi is : Stekker eraan en in een PoE accesspoint proppen! :)
Een opbouwdoos
Kan ook...
wall model (TP-link Omada) met een kabelgoot, of heel laag bij de grond monteren? Of slechts een losse keystone aan de muur monteren? Is dit vloeken in de kerk O-)
Eigenlijk wel en die eerste optie gaat volgens mij niet werken : In Wall/Wall modellen vereisen een kabel die recht uit de muur komt! ;)

Wat je verder met een keystone wil bereiken is mij effe niet duidelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel

[Afbeelding]
Dit kun je heel mooi afmonteren met een dubbele opbouwdoos. Je moet wel de buizen waarschijnlijk nog een beetje inkorten. Met een dubbele opbouwdoos kun je namelijk gebruik maken van alle 3 de (loze) leidingen. Je kunt (als je wilt) ook de antennekabel erop afmonteren en daarnaast nog 2 netwerkaansluitingen realiseren. Of in totaal 4 netwerk aansluitingen realiseren.

Edit: zoiets bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...e-si-zuiver-wit-1702-914/ je hebt erna nog de keuze welke aansluitingen je gaat gebruiken en in de toekomst kun je het nog veranderen als je daar behoefte aan hebt.

In de muur frezen zou ik niet doen, je buis komt namelijk niet mooi in de muur uit. Dat wordt lastig om die te verlengen. Als je die niet goed verlengd krijgt dan kun je later nooit meer de kabels vervangen. Dat zal de eerste 10 jaar misschien nog niet nodig zijn, maar ooit wil je dat waarschijnlijk wel.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 15-12-2021 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 29-04 07:35
Frezen is wel mogelijk. Zo te zien zijn de buizen later geplaatst dan de bouw van het huis. Je zou dus kunnen kijken hoe ze naar boven gaan.

Nieuwe buizen met een eigen bocht buigen en in de muur wegwerken.

Is het simpel werk? Nee maar als je een beetje handig ben zou het wel te doen kunnen zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
martyw schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:38:
[...]

Ik weet dat de meningen uiteeen lopen, maar voor korte patch kabels in thuis netwerken maakt het niet veel uit of je puur koper of CCA hebt (en eigenlijk voor alle kabels korter dan 10 meter). Wel is het raadzaam op de Cat rating te letten, mocht je een 10 Gb netwerk overwegen neem dan bij voorkeur Cat 6E.
Leuk, die discussie over CCA / CCS versus koper kabels.
Hier mijn mening.
Koper is de beste elektrische geleider.
Aluminium (CCA) en staal (CCS) geleiden minder goed.
Toch wordt zeker aluminium nog wel eens gebruikt als een vervanger voor koper, wegens kostenbesparing.
Je kan de slechtere geleiding van aluminuim compenseren door dikkere aders te gebruiken.

Dat laatste, is nu precies wat er doorgaans NIET gebeurd in CCA en CCS.
Sterker nog (dit is mijn mening), door een koper laagje eromheen (coper clad) ben je naar mijn mening aan het "verstoppen" / onzichtbaar maken dat je hier een ander materiaal gebruikt.
Wie is nu wie voor de gek aan het houden?

Mijn conclusie:
als je NIET:
- kosten aan het besparen bent
- EN dikkere aders gebruikt (om te compenseren voor de slechtere geleiding)
moet je GEEN aluminium/staal of andere alternatieven gebruiken voor koper.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
GarBaGe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:54:
[...]

Hier mijn mening.
Toch wordt zeker aluminium nog wel eens gebruikt als een vervanger voor koper, wegens kostenbesparing.
Je kan de slechtere geleiding van aluminuim compenseren door dikkere aders te gebruiken.

Dat laatste, is nu precies wat er doorgaans NIET gebeurd in CCA en CCS.
Sterker nog (dit is mijn mening), door een koper laagje eromheen (coper clad) ben je naar mijn mening aan het "verstoppen" / onzichtbaar maken dat je hier een ander materiaal gebruikt.
Wie is nu wie voor de gek aan het houden?

Mijn conclusie:
als je NIET:
Het enige wat jammer aan je verhaal is, dat is dat je van feiten een eigen mening maakt.

Dat CCA en CCS slechter is voor een netwerkverbinding is namelijk gewoon een meetbaar feit. Je kunt dit meten door de demping van het signaal op de kabel te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
DutchKel schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:05:
[...]

Dat CCA en CCS slechter is voor een netwerkverbinding is namelijk gewoon een meetbaar feit. Je kunt dit meten door de demping van het signaal op de kabel te meten.
Kan je demping van het signaal voor aluminium en staal ook niet compenseren met dikkere aders?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
GarBaGe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:20:
[...]

Kan je demping van het signaal voor aluminium en staal ook niet compenseren met dikkere aders?
Ja en nee.

In dit geval nee aangezien de dikte van de aders vast liggen. Je kunt geen dikkere aders gebruiken in netwerkkabels omdat je ze dan niet meer gemonteerd krijgt. Wel heb je dikkere netwerkkabels omdat deze beter beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf (shielding e.d.). De specificaties voor RJ45 en de dikte van de aders om op een patchkast te monteren liggen helaas helemaal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:19
*knip*. Dit mag wat subtieler en de volgende keer is een TR ook voldoende.

[ Voor 75% gewijzigd door rens-br op 15-12-2021 13:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53

rally

Deyterra Consultancy

GarBaGe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:54:
[...]

Hier mijn mening.

Mijn conclusie:
als je NIET:
Helemaal mee eens!

Vrijwel alle "vreemde problemen" die ik tegenkom met netwerken (ik doe dit professioneel) ligt CCA of CCS kabel aan ten grondslag. OOK bij patchkabels. Die worden nl. nog wel eens gebogen of opgerold, en dan ontstaan er hele rare problemen. Niet meer op Gigabit willen verbinden, packet loss, klapperende verbindingen en noem het maar op.

Ik blijf privé en zakelijk ver weg van CCA en CCS. De "besparing" is het mij niet waard om dat ik in de praktijk er aanzienlijk meer tijd mee kwijt ben dan die paar Euro's die er mee bespaard zijn.
En ja.. het gaat ook 'vaak wel goed", maar dat is net als met rokers. Die kennen allemaal iemand die 95 geworden is en dagelijks 2 pakjes per dag rookte... De uitzondering bevestigd voor mij persoonlijk niet de regel.

Dat is dus mijn persoonlijke mening. Wat anderen vinden of doen mogen iedereen helemaal zelf bepalen natuurlijk.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 11:28
JackBol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:27:
[...]

Als je er een LC/LC doorheen gepropt krijgt, kan je zeker voor glasvezel kiezen. Geeft je natuurlijk ook wel wat bragging rights hier in het topic. Maar het power verschil is verwaarloosbaar in mijn ogen. 2W vs 1W. Dat is op jaarbasis €2 verschil.

De SFP optic is 3x duurder dan de SR optic, daar bespaar je veel meer op ;)
Mijn ervaring is juist dat fiber SFP+ ~3* goedkoper is dan RJ45 SFP+ ?
Ik gebruik thuis dan wel Ubiquiti SFP+ units, maar ook bij FS.com: https://www.fs.com/de-en/c/10g-sfp-plus-63 lijkt dit op te gaan?

Op werk gebruiken we voor end-users wel RJ45 units, maar die worden na paar minuten in switch best heet(60+ C schat ik zo). Of dat 1W verschil is weet ik niet(nooit gemeten).

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Loekie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:17:
[...]

Mijn ervaring is juist dat fiber SFP+ ~3* goedkoper is dan RJ45 SFP+ ?
Ik gebruik thuis dan wel Ubiquiti SFP+ units, maar ook bij FS.com: https://www.fs.com/de-en/c/10g-sfp-plus-63 lijkt dit op te gaan?

Op werk gebruiken we voor end-users wel RJ45 units, maar die worden na paar minuten in switch best heet(60+ C schat ik zo). Of dat 1W verschil is weet ik niet(nooit gemeten).
Ja ik bedoelde ook dat de RJ45 optic duurder is. Het feit dat die 2W verbruikt en dissipates is ook de reden dat je er geen 48p switch mee vol kan proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

JackBol schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:39:
[...] Het feit dat die 2W verbruikt en dissipates is ook de reden dat je er geen 48p switch mee vol kan proppen.
Oh nee?
https://www.cisco.com/c/e...er-data-sheet-cte-en.html
C9500-48Y4C: Cisco Catalyst 9500 Series high-performance switch with 48x 1/10/25G Gigabit Ethernet + 4x 40/100G Uplink

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

https://www.cisco.com/c/e...t-a-glance-c45-743937.pdf

"Typically, the SFP+/SFP28 ports on Cisco switches are designed and rated to support transceivers that can dissipate up to 1.5W power. Given the higher power envelope of SFP-10G-T-X, Cisco switches and routers will not be able to fully populate a chassis and deploy all possible ports with the SFP-10G-T-X."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
Zwartoog schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:57:

Opbouwdoos direct boven de plint is hier het meest logische ja. Inbouw is nergens voor nodig, dan moet je heel de boel weer gaan bijwerken en de muur/plint/vloer ziet er netjes uit.
Precies het is allemaal netjes afgewerkt. Opbouw lijkt dan een goede optie, goed om te horen.
Het lijkt erop dat de plinten er al zitten. Heb je nog een reststuk ergens? Je zou dan een soort "uitbouw" kunnen maken waarbij de plint een stukje naar voren komt.
Yes, ze hebben zelfs een passend stukje achter gelaten. Hoe zie je die uitbouw voor je qua aansluiting, een dikke laag kit op de randjes? :)
nero355 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:59:
Als het doel WiFi is : Stekker eraan en in een PoE accesspoint proppen! :)
Mijn hoofddoel is een overgang van stug naar flexibel. Maar het onderliggende doel is het aansluiten van:
- digitale TV (KPN)
- smart tv (zou op wifi kunnen maar liever niet)
- Wifi-punt
- eventueel nog een aftakking naar boven via een kabel die nu in de hoek door de vloer naar slaapkamer gaat.

In eerste instantie dacht ik aan een PoE AP met ingebouwde switch, maar vanwege de TV zal ik toch een switch met IGMP nodig hebben (die bestaan geloof ik niet als AP) met een los AP. Of natuurlijk een tweede kabel vanuit meterkast naar hier trekken zodat de TV zijn eigen kabel heeft. Helaas leken die andere twee loze leidingen niet in meterkast uit te komen, al heb ik me daar nog niet in verdiept.
die eerste optie gaat volgens mij niet werken : In Wall/Wall modellen vereisen een kabel die recht uit de muur komt! ;)
Ah, een Wall-model komt dus juist op een inbouw, en een regulier model (bijv. TP-link EAP245) is een soort opbouw.
Wat je verder met een keystone wil bereiken is mij effe niet duidelijk...
Vanuit het idee dat een keystone een overgang van stug naar flex geeft, en weinig ruimte inneemt, dus ik dacht dat het misschien een creatief alternatief voor een opbouwdoos kon zijn, als je hem op een of andere manier kan vastzetten? (ik heb nog nooit een keystone in mijn handen gehad, dus misschien sla ik de plank hier helemaal mis. Ik zie nu dat er ook opbouwdozen met keystones zijn, daarvan raak ik in de war).
DutchKel schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:18:

Dit kun je heel mooi afmonteren met een dubbele opbouwdoos. Je moet wel de buizen waarschijnlijk nog een beetje inkorten. Met een dubbele opbouwdoos kun je namelijk gebruik maken van alle 3 de (loze) leidingen. Je kunt (als je wilt) ook de antennekabel erop afmonteren en daarnaast nog 2 netwerkaansluitingen realiseren. Of in totaal 4 netwerk aansluitingen realiseren.

Edit: zoiets bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...e-si-zuiver-wit-1702-914/ je hebt erna nog de keuze welke aansluitingen je gaat gebruiken en in de toekomst kun je het nog veranderen als je daar behoefte aan hebt.
Thanks, ik zal toch die andere loze leidingen eens inspecteren, want een tweede/derde kabel kan natuurlijk geen kwaad en zou een switch kunnen schelen.

Hoe dan ook wordt het dan een (enkele of dubbele) opbouwdoos zo laag mogelijk op de muur.
Ik lees in dit topic dat CAT6 of Cat5 voor een opbouwdoos feitelijk hetzelfde is (mijn kabel is Cat5a). Is een willekeurige zoals deze prima of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Sowieso bedankt voor alle hulp. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

reductio schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:11:
Mijn hoofddoel is een overgang van stug naar flexibel. Maar het onderliggende doel is het aansluiten van:
- digitale TV (KPN)
- smart tv (zou op wifi kunnen maar liever niet)
- Wifi-punt
- eventueel nog een aftakking naar boven via een kabel die nu in de hoek door de vloer naar slaapkamer gaat.

In eerste instantie dacht ik aan een PoE AP met ingebouwde switch, maar vanwege de TV zal ik toch een switch met IGMP nodig hebben (die bestaan geloof ik niet als AP) met een los AP. Of natuurlijk een tweede kabel vanuit meterkast naar hier trekken zodat de TV zijn eigen kabel heeft. Helaas leken die andere twee loze leidingen niet in meterkast uit te komen, al heb ik me daar nog niet in verdiept.
Er bestaan ook Switches met PoE In en PoE Out : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Dus dan kan je eerst de Switch aansluiten met PoE+ en dan PoE Out gebruiken voor een Accesspoint! :)
Ah, een Wall-model komt dus juist op een inbouw, en een regulier model (bijv. TP-link EAP245) is een soort opbouw.
Ehh... zo effe uit het blote hoofd... geloof het wel ja!

Alleen dan zonder het opbouw gedeelte : Gewoon plat tegen de muur en KLAAR! :)
Vanuit het idee dat een keystone een overgang van stug naar flex geeft, en weinig ruimte inneemt, dus ik dacht dat het misschien een creatief alternatief voor een opbouwdoos kon zijn, als je hem op een of andere manier kan vastzetten? (ik heb nog nooit een keystone in mijn handen gehad, dus misschien sla ik de plank hier helemaal mis. Ik zie nu dat er ook opbouwdozen met keystones zijn, daarvan raak ik in de war).
Er zijn wel wat opties geloof ik, maar ik zou daar niet aan beginnen eerlijk gezegd...

Dit is netter :
:)

En het is CAT5e of CAT6a en CAT5 en CAT6 hé! ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Let op dat je bij een opbouwdoos (of any other hardware) met LSA strook ook een punch down tool nodig hebt.
Als alternatief kan je zoeken naar een opbouwdoos voor keystones. Dan kan je toolless keystones plaatsen.

Het loont ook de moeite om na te gaan wat voor schakelmateriaal zich reeds in de bewoning bevindt (GIRA, JUNG, Berker, etc). Die merken hebben vaak ook hun eigen opbouwbak waar je dan weer een afdekraam keystone openingen of achterliggende LSA stroken in kan plaatsen. Dat smoelt dan nog weer wat beter bij de rest van het huis.

Mocht je niet weten wat voor merk + type er bij jou gebruikt wordt kunnen veel Tweakers wellicht aan de hand van een foto van een lichtknop en stopcontact wel een identificatiepoging doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
rbaidjoe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:22:
Let op dat je bij een opbouwdoos (of any other hardware) met LSA strook ook een punch down tool nodig hebt.
Als alternatief kan je zoeken naar een opbouwdoos voor keystones. Dan kan je toolless keystones plaatsen.
Klopt helemaal. Maar klinkt zo (in mijn oren) wel wat groter dan het is.

Een punch down tool waar je prima een tijdje mee uit de voeten kunt is ook maar pakweg zeven euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbaidjoe
Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:08:
[...]

Een punch down tool waar je prima een tijdje mee uit de voeten kunt is ook maar pakweg zeven euro.
Duidelijk. Was echter niet als bangmakerij bedoeld, meer als attentie dat die tool het beste meteen mee besteld kan worden. Zonde als je pas na ontvangst goederen er achter komt dat je die tool nodig hebt en daar weer aparte verzendkosten voor kwijt bent. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:08:
[...]

Ik heb slechte ervaring met die punch down tool. Kan persoonlijk zijn, maar bij mij ging het steeds scheef en werden de draden niet afgeknipt. Uiteindelijk ging het met zo'n simpel ding beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 13:14
hpmkruit schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:29:
[...]

Ik heb slechte ervaring met die punch down tool. Kan persoonlijk zijn, maar bij mij ging het steeds scheef en werden de draden niet afgeknipt. Uiteindelijk ging het met zo'n simpel ding beter.
Mijn ervaring met die tool is juist uitstekend. Wel is het belangrijk goed recht en door te drukken. Als je scheef drukt of niet ver genoeg doordrukt dan faalt de verbinding inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eupeodes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaring met die tool is juist uitstekend. Wel is het belangrijk goed recht en door te drukken. Als je scheef drukt of niet ver genoeg doordrukt dan faalt de verbinding inderdaad.
Ik denk dat ik ook exact dat ding heb. En hij bevalt al een kabel of 30 prima. Dus ik durf 'm best aan te raden voor kleinschalig / hobbymatig gebruik.

Wel gaaf dat er ook voor een euro al een oplossing is waar mensen mee uit de voeten kunnen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:20
Die automatische punchddown tools met zo'n veer zijn ondingen.

Gewoon zo'n simpel plastic ding werkt veel beter, je voelt dan namelijk zelf of hij goed doorgedrukt is en als je die automaten maar een beetje scheef houd zegt ie wel klikt maar is hij niet goed doorgedrukt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reductio
rbaidjoe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:22:
Goeie. Ik heb een krimptang zoiets al deze maar er is zeker geen tool die beide combineert, iets voor het beste idee van NL 8)7
Toolless klinkt wel verleidelijk. Maakt qua kosten zo te zien niet veel uit allemaal. Ik zal even dit topic doorspeuren want ik meen dat de voors en tegens hiervan wel eens bediscussieerd zijn.
Het loont ook de moeite om na te gaan wat voor schakelmateriaal zich reeds in de bewoning bevindt (GIRA, JUNG, Berker, etc). Die merken hebben vaak ook hun eigen opbouwbak waar je dan weer een afdekraam keystone openingen of achterliggende LSA stroken in kan plaatsen. Dat smoelt dan nog weer wat beter bij de rest van het huis.
JUNG. Dan is de puzzel ineens wat lastiger voor me; matcht opbouwrand met basiselement met afdekplaat? Die meerprijs van 15E voor esthetiek is het me denk ik niet waard, omdat hij toch al een beetje gek laag bij de halhopen plint komt te hangen.
nero355 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:16:
Er bestaan ook Switches met PoE In en PoE Out : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Dus dan kan je eerst de Switch aansluiten met PoE+ en dan PoE Out gebruiken voor een Accesspoint! :)
Goeie! Dat scheelt injectors.

Brengt me op een vervolgvraag. Stel ik wil een switch (1) in de meterkast, en een switch (2) hier in de woonkamer. Die grijze kabel gaat dan van switch1 naar switch2. Vervolgens een flex-kabel van switch2 naar KPN-tv, en een flex-kabel van switch2 naar AP.
  • Moeten beide switches dan IGMP snooping ondersteunen, of alleen de laatste?
  • Moeten beide dan PoE ondersteunen, of alleen de laatste (mits je een PoE AP aansluit op switch2). Ik vermoed alleen de laatste, omdat die de stroom (ongeacht of hij die zelf via PoE ontvangt of niet) doorgeeft aan de AP.
Ik kan dit probleem denk ik ontwijken door de grijze kabel niet op switch1 maar op modem aan te sluiten (ook simpeler), maar ben sowieso geinteresseerd in de theorie.
En het is CAT5e of CAT6a en CAT5 en CAT6 hé! ;) :+
Helemaal gelijk natuurlijk O-)

• nero355

nero355

Ben(V) schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:09:
Die automatische punchddown tools met zo'n veer zijn ondingen.
In een datacenter wordt niet anders gebruikt dus tot voor kort wist ik ook niet beter dan dat! :)
Gewoon zo'n simpel plastic ding werkt veel beter, je voelt dan namelijk zelf of hij goed doorgedrukt is en als je die automaten maar een beetje scheef houd zegt ie wel klikt maar is hij niet goed doorgedrukt.
De eerder geposte lijkt me eerlijk gezegd een onding qua ergonomie dus als daar laten we zeggen "een behuizing van de automatische met zo'n veer" omheen kan dan is dat IMHO ook prima! ;)
reductio schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:49:
JUNG. Dan is de puzzel ineens wat lastiger voor me; matcht opbouwrand met basiselement met afdekplaat? Die meerprijs van 15E voor esthetiek is het me denk ik niet waard, omdat hij toch al een beetje gek laag bij de halhopen plint komt te hangen.
Alles laten matchen is leuk, maar vaak levert je dat een lelijke zichtbare schroef op en dan zou ik persoonlijk naar alternatieven op zoek gaan die al vaak genoeg in dit topic zijn gepost! :)
Brengt me op een vervolgvraag. Stel ik wil een switch (1) in de meterkast, en een switch (2) hier in de woonkamer. Die grijze kabel gaat dan van switch1 naar switch2. Vervolgens een flex-kabel van switch2 naar KPN-tv, en een flex-kabel van switch2 naar AP.
Als het goed is ga je dit doen :
Switch 1 => Patch Cable => Patch Panel => Solid Cable => Outlet => Patch Cable => Switch 2 => Stranded Cable => Accesspoint

;)

Daarbij moet ik wel stiekem zeggen dat de laatste Patch Cable en Stranded Cable ook gewoon een Solid Cable kunnen zijn, afhankelijk van je situatie :

Zo heb ik een prachtige Witte Stranded Cable van Hirschmann gebruikt om die langs de plafondhoeken in een bepaalde ruimte te trekken en die valt dan minder op en is ook goed te "vormen" in de 90 graden hoeken dankzij zijn stugheid! :$ O-)
Moeten beide switches dan IGMP snooping ondersteunen, of alleen de laatste?
Het liefst allemaal, maar dit wordt minder relevant op het moment dat je een apart IPTV VLAN hebt :)
Moeten beide dan PoE ondersteunen, of alleen de laatste (mits je een PoE AP aansluit op switch2).
Ik vermoed alleen de laatste, omdat die de stroom (ongeacht of hij die zelf via PoE ontvangt of niet) doorgeeft aan de AP.
De UniFi US 8 Switch kan met 802.3at PoE+ gevoed worden om vervolgens zelf weer 802.3af PoE aan een andere Switch of Accesspoint door te geven die genoeg heeft aan 802.3af PoE als voeding ;)

Ik heb zelf iets dergelijks, maar dan met In Wall modellen :
US 16 PoE+ 150 Watt => PoE+ => In Wall => PoE => US 8

En dat werkt echt geweldig goed! d:)b
Ik kan dit probleem denk ik ontwijken door de grijze kabel niet op switch1 maar op modem aan te sluiten (ook simpeler), maar ben sowieso geinteresseerd in de theorie.
Bij de US 8 zit ook een bijpassende stroomadapter (Geen PoE Injector!) die genoeg stroom kan leveren om zodoende de PoE Out poort te kunnen gebruiken in ieder geval! ;)

• reductio
nero355 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:11:
Als het goed is ga je dit doen :
Switch 1 => Patch Cable => Patch Panel => Solid Cable => Outlet => Patch Cable => Switch 2 => Stranded Cable => Accesspoint
Eh ja, een patch panel aanbrengen staat inderdaad ook nog op de planning, maar had ik even voor me uitgeschoven, er komt stiekem toch best wat kijken bij zo'n nieuw huis alleen al voor je nette LAN-afwerking :+
Daarbij moet ik wel stiekem zeggen dat de laatste Patch Cable en Stranded Cable ook gewoon een Solid Cable kunnen zijn, afhankelijk van je situatie
Wait, ik dacht dat er twee smaken waren:
- solid=stug
- stranded = flexibel = patch
Begrijp ik nou dat er 3 smaken zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:11:
[...]

Zo heb ik een prachtige Witte Stranded Cable van Hirschmann gebruikt om die langs de plafondhoeken in een bepaalde ruimte te trekken en die valt dan minder op en is ook goed te "vormen" in de 90 graden hoeken dankzij zijn stugheid! :$ O-)

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDSc8-gKlatGdoRX-JwQSSKqu8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/f6fWpATi3VmlTMMkmvrSsbfK.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-04 22:23
reductio schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:13:
[...]

Wait, ik dacht dat er twee smaken waren:
- solid=stug
- stranded = flexibel = patch
Begrijp ik nou dat er 3 smaken zijn?
Nee, er zijn er inderdaad maar 2, zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 16:31
reductio schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:11:

[...]
Yes, ze hebben zelfs een passend stukje achter gelaten. Hoe zie je die uitbouw voor je qua aansluiting, een dikke laag kit op de randjes? :)
Ja, zoiets. Blijft een beetje gepruts natuurlijk aangezien de pijpen wat verder naar voren komen.

Het mooiste is als je heel voorzichtig de pijpen vlak over de vloer kunt afzagen. Met een multitool met een smal zaagblad kun je ze links en rechts een eind inzagen en dan eraf trekken/draaien. Hier zit natuurlijk wel het risico aan dat je de kabel beschadigd, zeker als het zaagje wegschiet. Misschien kun je een stukje 12 mm koperen/metalen leiding over de kabel heenschuiven de buis in, zodat de kabel beschermd is.

Mocht dat lukken, dan kun je achter de plint een paar smalle gleuven frezen zodat de kabels daarin vallen, en kun je de plint zelfs helemaal tegen de muur drukken.

Hetzelfde kun je doen als je de pijpjes laat voor wat het is: je maakt dan een wat diepere en bredere gleuf in de plint (inzagen en met een beitel uithakken bv). Dan komt dit stukje denk ik 5 mm naar voren toe. Kitrandje voor de zijkanten is dan misschien inderdaad het makkelijkste ja (acrylaatkit anyone?). Bovenop is lastiger, dat moet je eerst vullen. Ik zou een houtje achter het plintstukje plakken voordat je hem aanschuift, dan is deze netjes dicht van boven (op 2 happen na voor de kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Je kan ook onder je opbouwdoos een soort van mini-koof van plintmateriaal maken.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Recent verhuisd, dus weer tijd voor een nieuwe network build...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV44nNksYguflcqjYwk07eeG7Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7hDOacRa7RZ7xjTnQdaxLvX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu-Ot7-06cau7JtpLDBY0tlA13I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2ot2vCMvilfXUslQMolwDeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CD_ECO3jiE7G33qK9-bqJvTghn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmIGQaW1gZvXmHCPD0OV3ixz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betreft een nieuwbouw (huur)appartement met twee slaapkamers, bij oplevering was het appartement voorzien van twee COAX contactdozen, twee "varkenssnuit" telefoonaansluitingen 8)7 en één loze leiding naar een lege inbouwdoos.

Overal heb ik nu dubbele RJ45 inbouwdozen geplaatst (in totaal dus 10 poorten). Om er zeker van te zijn dat ik twee kabels door de dunne leidingen en stukjes flexbuis kon krijgen heb ik gekozen voor CAT5e kabels (uiteraard solid copper), realistisch gezien ga ik hier toch nooit meer dan 2.5 Gbps nodig hebben.

Wat we zien (van boven naar beneden):
  • Kabels: 10x CAT5e UTP (vijf locaties, twee kabels per leiding)
  • Patch panels met keystones
  • Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
  • Ubiquiti EdgeRouter 6P (EdgeRouter, want UniFi gateways zijn alleen leuk voor de dashboards)
  • 4x Raspberry Pi 4 in een 3D-printed rekje
  • Anker Powerport USB voeding met 6 poorten
  • KPN NT en een mediaconverter voor T-Mobile glasvezel
  • Plankje met daarop een Synology DS918+ NAS en een hoogbejaarde APC SmartUPS 750
Nummerplan: iedere ruimte heeft een eigen letter, de poorten zijn vervolgens met de klok mee genummerd (vanaf de deuropening van de ruimte).

De PoE switch voedt één UniFi nanoHD access point en twee UniFi Flex Mini switches (voor extra poorten op het kantoor en bij de TV).

Op de Raspberry Pi's draaien verschillende services, waaronder Home Assistant, de UniFi controller, Pi-hole DNS, een torrent client en een webserver/reverse proxy. De twee Pi's die direct zijn aangesloten op de router zitten ieder in een geïsoleerd subnet.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

donny007 schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:42:

Op de Raspberry Pi's draaien verschillende services, waaronder Home Assistant, de UniFi controller, Pi-hole DNS, een torrent client en een webserver/reverse proxy. De twee Pi's die direct zijn aangesloten op de router zitten ieder in een geïsoleerd subnet.
Netjes!

@nero355 kijken we even mee naar de Pi behuizingen? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
@donny007 ziet er netjes uit. Het eerste wat me opvalt is de hoeveelheid ruimte dat je daar hebt in de meterkast. Zoveel ruimte zie je niet vaak in een meterkast. Ook niet bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Het zal vast niks uitmaken, maar kan het kwaad om kabels tegen de aarde draad aan te hangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Toppe schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:55:
[...]

Netjes!

Thanks! Deze behuizingen zijn het btw.
DutchKel schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:02:
@donny007 ziet er netjes uit. Het eerste wat me opvalt is de hoeveelheid ruimte dat je daar hebt in de meterkast. Zoveel ruimte zie je niet vaak in een meterkast. Ook niet bij nieuwbouw.
Denk dat het vooral door de hoogte en diepte komt (80x50x260 cm), en het feit dat de meterkast nog niet helemaal is volgepropt met zooi :P

Achter de meterkast zit een technische ruimte/washok, die lijkt groot maar is dan weer helemaal volgepropt met een warmtepomp, WTW-installatie, vloerverwarming verdeler, luchtkanalen, etc.
hpmkruit schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:05:
Het zal vast niks uitmaken, maar kan het kwaad om kabels tegen de aarde draad aan te hangen?
Zat ik zelf ook aan te denken, misschien dat er bij blikseminslag iets meer kans is op schade? Dit is de bovenste woonlaag van het complex, dus die draad gaat waarschijnlijk naar boven toe om zaken te aarden op het dak.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

donny007 schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:20:
[...]

En waar staan ze op? Ze lijken in een hoek te staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Toppe schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:31:
[...]

En waar staan ze op? Ze lijken in een hoek te staan?
In een 3D-printed rekje, eigen ontwerp. Ze staan onder een hoek omdat het rekje eigenlijk een millimeter dieper had moeten zijn :+ ...

/dev/null

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Nu nog een 3D printje voor je USB powerbank/charger :+ (die 3 schroeven ;) )

Verder heel sjiek gedaan.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Die Powerport kan je met dubbelzijdig tape vastmaken. Heb er zelf ook een onder m'n bureau hangen, werkt prima!

Netjes ingericht zo!

[ Voor 9% gewijzigd door S_Chief op 19-12-2021 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:40

jurroen

Security en privacy geek

donny007 schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:42:
Beetje offtopic: dit soort posts maken mij altijd intens gelukkig. Zo vet om te zien!

Ontopic: ik kan het uit de foto's niet helemaal opmaken - wellicht overbodig: gezien je Home Assistant Pi zo dicht in de buurt zit, is het misschien leuk om je 'slimme meter' via de P1 poort te koppelen en de stats uit te lezen?

En als je deze info hebt, hoe lang kan de (hoogbejaarde) UPS de getoonde apparatuur van stroom voorzien?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

jurroen schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:01:
[...]

Beetje offtopic: dit soort posts maken mij altijd intens gelukkig. Zo vet om te zien!

Ontopic: ik kan het uit de foto's niet helemaal opmaken - wellicht overbodig: gezien je Home Assistant Pi zo dicht in de buurt zit, is het misschien leuk om je 'slimme meter' via de P1 poort te koppelen en de stats uit te lezen?

En als je deze info hebt, hoe lang kan de (hoogbejaarde) UPS de getoonde apparatuur van stroom voorzien?
Dat dunne zwarte kabeltje gaat van de blauwe Raspberry Pi (Home Assistant) naar de P1 poort, het beige kabeltje is een USB-verlengkabel die naar een Conbee II Zigbee dongle gaat (helemaal bovenin de meterkast).

De UPS is via USB aangesloten op de Synology (voor auto shutdown) en rapporteert ook aan Home Assistant (via de ups daemon op de Synology), zo kan ik specifiek het verbruik van de netwerkapparatuur loggen en dingen als voltage/runtime/status checken via HA.

Ik heb recent de accu's vervangen, maar heb nog geen runtime calibratie/test gedaan. Het is een afdankertje van 15+ jaar oud, dus super efficiënt zal ie niet zijn...

/dev/null

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toppe schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:55:
Niks mis mee toch :?
Sircuri schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:51:
Nu nog een 3D printje voor je USB powerbank/charger :+ (die 3 schroeven ;) )
Daar zat ik ook al naar te kijken! :D 8)7

@donny007 Netjes is anders, maar wel creatief! _O_
S_Chief schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:03:
Die Powerport kan je met dubbelzijdig tape vastmaken. Heb er zelf ook een onder m'n bureau hangen, werkt prima!
Daar moet toch ook wel iets voor te 3D printen zijn dus ik zou lekker voor die optie gaan! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zeker niet, maar jij bent soms, al dan niet terecht, kritisch op de gekozen behuizingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roen071
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09-2022
donny007 schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:20:
[...]

[...]

Denk dat het vooral door de hoogte en diepte komt (80x50x260 cm), en het feit dat de meterkast nog niet helemaal is volgepropt met zooi :P

Achter de meterkast zit een technische ruimte/washok, die lijkt groot maar is dan weer helemaal volgepropt met een warmtepomp, WTW-installatie, vloerverwarming verdeler, luchtkanalen, etc.

[...]

Zat ik zelf ook aan te denken, misschien dat er bij blikseminslag iets meer kans is op schade? Dit is de bovenste woonlaag van het complex, dus die draad gaat waarschijnlijk naar boven toe om zaken te aarden op het dak.
De aarddraad gaat hoogst waarschijnlijk naar de meterkast van de buren. Er moet een soort lus zijn. Mocht de beneden buren de draad doorknippen dan heb jij nog een aard verbinding via de buren. Installaties op het dak zullen hoogst waarschijnlijk een aarde rechtstreeks naar de algemene meterkast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:02
Mijn eerste idee om via mesh een verbinding te leggen en vervolgens met kabel de Playstation te verbinden werd afgeschoten. Het probleem zit hem namelijk in het feit dat achter een schilderijtje een wall outlet zit en een normale UTP kabel teveel uitsteekt waardoor het schilderij niet lekker komt te hangen. Wat is de meest dunne UTP kabel die te krijgen is waarvan ook de connector zo klein mogelijk is? De standaard kabels steken uit en zorgen juist voor het scheef hangen van het schilderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Boinkie Lost dit iets voor je op? Op de hoekjes van je schilderij kun je desnoods nog van die plakdingen doen die je ook onder stoelpoten plakt. Dan doe je op iedere hoek 2 op elkaar plakken zodat het schilderij overal iets van de muur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Boinkie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:34:
Mijn eerste idee om via mesh een verbinding te leggen en vervolgens met kabel de Playstation te verbinden werd afgeschoten. Het probleem zit hem namelijk in het feit dat achter een schilderijtje een wall outlet zit en een normale UTP kabel teveel uitsteekt waardoor het schilderij niet lekker komt te hangen. Wat is de meest dunne UTP kabel die te krijgen is waarvan ook de connector zo klein mogelijk is? De standaard kabels steken uit en zorgen juist voor het scheef hangen van het schilderij.
Hang daar een In Wall/Wall accesspoint op en maak het frame van het schilderij dikker = Probleem opgelost :?

Pagina: 1 ... 87 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2