Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 124 Laatste
Acties:

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Ik zoek een patchpanel met keystone aansluitingen. Ik ben begin dit jaar verhuist en tijdens de verbouwing heb ik CAT6 kabels laten trekken. Allemaal prima en hangen nu allemaal los in mijn meterkast. De aannemer heeft wel over al keystones opgezet.

Om een begin te maken met mijn thuis netwerk zoek ik daardoor nu een patchpanel waar je keystones mee kan gebruiken en CAT6. Volgens mij hoeven die niet heel duur te zijn maar hoor graag jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Frid0 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:41:
Hi,

Ik zoek een patchpanel met keystone aansluitingen. Ik ben begin dit jaar verhuist en tijdens de verbouwing heb ik CAT6 kabels laten trekken. Allemaal prima en hangen nu allemaal los in mijn meterkast. De aannemer heeft wel over al keystones opgezet.

Om een begin te maken met mijn thuis netwerk zoek ik daardoor nu een patchpanel waar je keystones mee kan gebruiken en CAT6. Volgens mij hoeven die niet heel duur te zijn maar hoor graag jullie adviezen.
Je zou deze kunnen gebruiken:
https://www.netwerkproduc...desktop-af-118876957.html

Of deze in een kast:
https://www.netwerkproduc...md-24-poorts-1u-grij.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Frid0 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:41:
Hi,

Als het niet te uitgebreid hoeft en maklelijk uitbreidbaar mag is de Attema universele datadoos met type c adapters een goede keuze. Die bestaan er in 4 poorts en 2 poorts. Als je compact meer poorten wil hebben heeft Metz in de 130861 serie een paar mooie. Allemaal Europese makelij, wat ik persoonlijk toch wel een pluspunt vindt.

Met flex bedradingskoker kun je de boel netjes afmaken (scheelt transportkosten t.o.v. Normale bedradingskoker die in lengtes van 2m gaan)

[ Voor 7% gewijzigd door rbaidjoe op 11-11-2021 19:38 ]

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 13:14
Ik heb 2 vragen:
  1. M'n woning wordt geheel gestript dus ik mag het hele draadwerk opnieuw gaan bepalen. Daarbij wil ik het ook graag netjes en overzichtelijk in een patchkast verwerkt hebben. Wat is dan wijsheid? Als ik het zo bekijk heb ik 10 punten waar ik bekabeld internet wil hebben. Echter zit ik wel met meerdere apparaten per plek. Zoals bij het TV Meubel heb ik een TV, een console, nas en blu-rayspeler. Moet ik dan voor elk apparaat een UTP-draad gaan trekken? Of werken die dubbele UTP dozen net als een dubbele wcd?
  2. Daarnaast zoek ik iemand die voor mij een boodschappenlijstje wil maken om een patchkast samen te stellen voor m'n thuisnetwerk. Daar wil ik gerust een vergoeding voor betalen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Je zal per aansluitpunt een draad moeten trekken.
2) Dat kan best gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rbaidjoe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:23:
[...]

Als het niet te uitgebreid hoeft en maklelijk uitbreidbaar mag is de Attema universele datadoos met type c adapters een goede keuze. Die bestaan er in 4 poorts en 2 poorts. Als je compact meer poorten wil hebben heeft Metz in de 130861 serie een paar mooie. Allemaal Europese makelij, wat ik persoonlijk toch wel een pluspunt vindt.

Met flex bedradingskoker kun je de boel netjes afmaken (scheelt transportkosten t.o.v. Normale bedradingskoker die in lengtes van 2m gaan)
Zo te horen heeft de aannemer al draden getrokken en WCD's gemonteerd, alleen nog ff de kabelbende in de meterkast netjes maken met de producten die @Mister I linkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
jadjong schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:28:
[...]

Zo te horen heeft de aannemer al draden getrokken en WCD's gemonteerd, alleen nog ff de kabelbende in de meterkast netjes maken met de producten die @Mister I linkt.
Die Attema universele datadoos is een soort mini 4 poorts patch panel die je voor dat doeleinde kan toepassen in de meterkast. Als je bijv niet meer dan 8 losse keystones hebt hangen kan dat een nette oplossing zijn. Heb je er meer dan zou zo'n Metz patchpanel geschikt kunnen zijn. Of natuurlijk de producten die mister linkte. Is een beetje om het even, ware het niet dat de 24 poorts van Metz wel erg mooi compact is. 2 strakke rijen van 12 keystone poorten boven elkaar. Neemt in de breedte slechts 24cm in. Ik heb m zelf zojuist besteld ivm beperkt ruimte in mn meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:26
deTuinman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:24:
Ik heb 2 vragen:
  1. M'n woning wordt geheel gestript dus ik mag het hele draadwerk opnieuw gaan bepalen. Daarbij wil ik het ook graag netjes en overzichtelijk in een patchkast verwerkt hebben. Wat is dan wijsheid? Als ik het zo bekijk heb ik 10 punten waar ik bekabeld internet wil hebben. Echter zit ik wel met meerdere apparaten per plek. Zoals bij het TV Meubel heb ik een TV, een console, nas en blu-rayspeler. Moet ik dan voor elk apparaat een UTP-draad gaan trekken? Of werken die dubbele UTP dozen net als een dubbele wcd?
  2. Daarnaast zoek ik iemand die voor mij een boodschappenlijstje wil maken om een patchkast samen te stellen voor m'n thuisnetwerk. Daar wil ik gerust een vergoeding voor betalen.
  1. Kijk welke mogelijkheden je hebt, als je makkelijk 2 loze leidingen kunt leggen naar je tv meubel kan je overwegen om daar 4 kabels naartoe te trekken. Dan kan je elk apparaat (wat je tenminste hier noemt) direct bedraad aansluiten. Maar let wel op dat je met vrijwel alle gangbare schakelmateriaal max 5 "aansluitingen" naast elkaar kunt plaatsen oftewel max 5 WCD's (stopcontacten) of max 5 (x2) data dozen of 5 coax aansluitingen, of een mix hiervan, b.v. 2x(2) data dozen en 3 wcd's.
  2. Geef eerst eens aan wat je wensen/eisen zijn en hoever je (mogelijk) wilt gaan? Aan de hand daarvan kan ik en meerdere mede-tweakers je best van advies voorzien.
Trouwens waarom je NAS bij in je TV-meubel? Deze zou ik persoonlijk liever bij in de patchkast plaatsen.
En heb je geen IP-TV ontvanger die ook aangesloten moet worden? Zo ja, zou ik opteren om de IPTV-ontvanger altijd "rechtstreeks" aan te sluiten en kan je evt. de rest van de apparaten via een switch in je meubel kunnen aansluiten, dit ook omdat meestal TV's/Blue-Rays etc. vaak maar voorzien zijn van een 100Mbit aansluiting.

Volgend puntje is waar wil je alles gaan laten uitkomen? Heb je ruimte in b.v. je meterkast om daar iets van een patchkast/rek op te hangen, of komt alles b.v. uit op zolder of juist in een trapkast of in de kelder.

Persoonlijk heb ik alles op zolder staan in een patchkast, er zaten al gaten vanuit de woonkamer > slaapkamer > zolder (bij de CV-leidingen langs) en daar heb ik m'n kabels ook langs laten gaan als volgt:
NTU in meterkast > 2x kabel naar woonkamer (waarvan effectief 1 in gebruik) > voorgaande kabel doorgelust naar zolder en gaat de router in > vanaf router naar switch > vanaf switch weer 4 kabels terug naar woonkamer (1x AP, 1x IP-TV ontvanger, 1x (smart)media apparatuur in tv-meubel, 1x reserve).
Tevens vanuit de patchkast naar alle slaapkamers 2x UTP getrokken > effectief 10 kabels + nog 1 kabel voor een AP op de 1e verdieping + nog een dubbele kabel naar het kleine vaste bureau op zolder.

Mijn totaal aantal aansluitingen op het patchpaneel is dus 5x woonkamer + 5x2x2 slaapkamers + 1x2 bureau + 1x AP => 18 kabels/aansluitingen, en dan nog een paar "consolidation-kabels" in de patchkast/patchpaneel naar paar apparaten die in de kast staan.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 19:39
deTuinman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:24:
M'n woning wordt geheel gestript dus ik mag het hele draadwerk opnieuw gaan bepalen.
Denk niet alleen na over je netwerk, denk gelijk ook of je bekabeling zou willen hebben voor bijvoorbeeld domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-10 11:13
Vraagje over keystones in inbouw dozen: maakt het uit of die afgeschermd zijn of niet?
Ik heb de indruk dat alle afgeschermde (CAT 6A/7) keystones vrij groot zijn. Passen die überhaupt wel in de muur? Of kies ik best voor een zo klein mogelijke keystone, al dan niet onafgeschermd.

Bijkomende vraag: zijn toolles keystones even stevig/kwalitatief als 'gewone'? Of kunnen die draadjes gemakkelijker los komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
DenBeke schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:10:
Vraagje over keystones in inbouw dozen: maakt het uit of die afgeschermd zijn of niet?
Ik heb de indruk dat alle afgeschermde (CAT 6A/7) keystones vrij groot zijn. Passen die überhaupt wel in de muur? Of kies ik best voor een zo klein mogelijke keystone, al dan niet onafgeschermd.

Bijkomende vraag: zijn toolles keystones even stevig/kwalitatief als 'gewone'? Of kunnen die draadjes gemakkelijker los komen?
Deze connectoren zijn klein en gaan gemakkelijk in de muur, wij gebruiken deze dagelijks op het werk en zijn heel makkelijk te monteren.

"Excel Cat6a low profile SCRND keystone jack T/less - 100-181 kopen? - Elektrobode.nl" https://www.elektrobode.n...stone-jack-t-less-100-181

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
Annuk schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:55:
[...]

Trouwens waarom je NAS bij in je TV-meubel? Deze zou ik persoonlijk liever bij in de patchkast plaatsen.
En heb je geen IP-TV ontvanger die ook aangesloten moet worden? Zo ja, zou ik opteren om de IPTV-ontvanger altijd "rechtstreeks" aan te sluiten en kan je evt. de rest van de apparaten via een switch in je meubel kunnen aansluiten, dit ook omdat meestal TV's/Blue-Rays etc. vaak maar voorzien zijn van een 100Mbit aansluiting.
@deTuinman
Daar neig ik ook naar, maar mocht het niet uitkomen, kies dan een switch die IGMP snooping ondersteunt. Google is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
jadjong schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:28:
rbaidjoe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:37:
Die Attema universele datadoos is een soort mini 4 poorts patch panel die je voor dat doeleinde kan toepassen in de meterkast. Als je bijv niet meer dan 8 losse keystones hebt hangen kan dat een nette oplossing zijn. Heb je er meer dan zou zo'n Metz patchpanel geschikt kunnen zijn. Of natuurlijk de producten die mister linkte. Is een beetje om het even, ware het niet dat de 24 poorts van Metz wel erg mooi compact is. 2 strakke rijen van 12 keystone poorten boven elkaar. Neemt in de breedte slechts 24cm in. Ik heb m zelf zojuist besteld ivm beperkt ruimte in mn meterkast.
Super, heel erg bedankt!!
Maar inderdaad, alles is al door de aannemer gedaan, alle CAT6 kabels zijn al getrokken met WCD zijn overal al geïnstalleerd. Het is aan mij om het nu netjes in de meterkast af te werken en dan begin je eerst met een patchpaneel. Ik zoek er 1 die niet ingebouwd gaat worden in een kast, hij moet CAT6 aankunnen en dan keystone omdat mijn aannemer alles heeft afgemonteerd met keystones. Heb nu 8 kabels hangen en heb dan nog verschillende apparaten in mijn meterkast staan zoals NAS, HUE, TaHoma etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

rbaidjoe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:50:
@deTuinman
Daar neig ik ook naar, maar mocht het niet uitkomen, kies dan een switch die IGMP snooping ondersteunt. Google is je vriend.
IGMPv3 wel te verstaan! :)

Maar je kan ook je IPTV meuk in een apart VLAN stoppen en dan ben je ook van al dat gezeik af! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deTuinman
Annuk schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:55:
[...]
  1. Geef eerst eens aan wat je wensen/eisen zijn en hoever je (mogelijk) wilt gaan? Aan de hand daarvan kan ik en meerdere mede-tweakers je best van advies voorzien.
Op basis van de vele voorbeelden en youtube-video's die ik heb gezien zie ik het ideale plaatje als volgt:
  • Locatie in de meterkast, wandmodel van 450cm diep? Afsluitbaar?
  • Patchpanel met keystones, kabelmanagement, switch, stekkerdoos
  • Daarnaast zou m'n modem en nas erin mogen staan
  • Wifi router niet nodig volgens mij, omdat ik voor een deco mesh netwerk wil gaan. Waarschijnlijk ga ik wel alle torentjes als accespoint gebruiken. (bedraad aansluiten).
  • Camerasysteem zal ook nog volgen, dus 2 cameraatjes bedraad aangesloten met eigen voeding. PoE heb ik geen goede ervaring mee. Bij ons op het werk hadden we vergaderkamer-displays die we regelmatig moesten resetten vanwege stilstaand beeld.
De NAS ga uiteindelijk in de patchkast zetten idd. Maar hield graag met alles rekening. Thanks voor de 100Mbit tip.
Volgend puntje is waar wil je alles gaan laten uitkomen? Heb je ruimte in b.v. je meterkast om daar iets van een patchkast/rek op te hangen, of komt alles b.v. uit op zolder of juist in een trapkast of in de kelder.
In principe zou het alleemaal in de meterkast kunnen. Toch twijfel ik een beetje vanwege het formaat patchkast in verhouding met de meterkast (stoppenkast) zelf. Stel ik wil het in een andere ruimte, dan zou ik de hoofdaansluiting van kpn (glas) en of cai dus moeten verplaatsen naar die ruimte?
Of mag je vanuit de meterkast, vanuit de modem 1 draad trekken naar de andere ruimte om vervolgens daar de patchkast te verbinden? Het lijkt me zo'n afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
noostenb schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 07:07:
[...]

Denk niet alleen na over je netwerk, denk gelijk ook of je bekabeling zou willen hebben voor bijvoorbeeld domotica.
Wel over nagedacht, maar ik vraag me af of het wat voor mij is. Deels om de kosten, deels met wat ik ermee wil doen.
Wel van plan om in ieder geval wel de draden te trekken voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:33
deTuinman schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:50:

PoE heb ik geen goede ervaring mee. Bij ons op het werk hadden we vergaderkamer-displays die we regelmatig moesten resetten vanwege stilstaand beeld.
Jammer dat je die ervaring hebt, maar vrijwel iedereen hier heeft goede ervaringen met PoE thuis en de voordelen die dat met zich meebrengt.

In principe zou het alleemaal in de meterkast kunnen. Toch twijfel ik een beetje vanwege het formaat patchkast in verhouding met de meterkast (stoppenkast) zelf. Stel ik wil het in een andere ruimte, dan zou ik de hoofdaansluiting van kpn (glas) en of cai dus moeten verplaatsen naar die ruimte?
Of mag je vanuit de meterkast, vanuit de modem 1 draad trekken naar de andere ruimte om vervolgens daar de patchkast te verbinden? Het lijkt me zo'n afstand.
Gewoon een kabel trekken en de aansluitpunten laten zitten. Je thuisnetwerk met utp bekabeling door het hele huis kan je zien als een sternetwerk, en het enige wat je doet is het middelpunt van dat sternetwerk verplaatsen. Een (utp) verbinding is een utp verbinding, of die nou tbv een settopbox of het modem van je provider is maakt niet uit.

Max lengte van utp mag 100meter zijn. Wil je meer dan 1gbit snelheid, dan wordt het minder, maar is het nog steeds vaak tientallen meters.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-10 18:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Locatie in de meterkast, wandmodel van 450cm diep? Afsluitbaar?
4,5 Meter lijkt me een beetje overdreven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Snap wel dat 't de meterkast dan aardig vult! Bijzonder dat er zo'n compleet datacenter überhaupt in past :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
Neeee 45cm of 450mm bedoel ik natuurlijk 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:33
Netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/360qc7_GbhxDRTphEINtwwFK0nk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR7aNpQzuHiQ7ICmmV20GCrn.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQywhvA4wpoxXQBstheSIoYSvkI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQB61uomdmzhGRctefdjvW4E.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTh6a6UvT8K9M_XZjAITLKk_hz0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdJmAHSNGywoW2olEsQo0tep.jpg?f=fotoalbum_small

Vandaag mijn netwerk opgeruimd na een half jaar als de derde foto te hebben gehangen.

Ups geplaatst en deze samen met de nas op een schap gezet. De nas zelf zal vervangen worden want die geeft steeds meer foutmeldingen op de schijven.

2 losse switches vervangen door 24 poort Cisco switch. Alleen nog kijken of ik een keer een goedkope 10 poort Poe switch van Cisco een keer op de kop kan tikken.

(Die fiber kabel moet ik nog andere voor bestellen 25 meter is een beetje overdreven, maar enige wat ik had liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jan-man schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:42:
De nas zelf zal vervangen worden want die geeft steeds meer foutmeldingen op de schijven.
Dan vervang je toch alleen de HDD's of is de SATA Controller gaar :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Wildfire

Joy to the world!

nero355 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:11:
[...]

Inderdaad. Kans is veel groter dat de HDD's de issue zijn en niet de NAS zelf. Als de NAS voor hem nog steeds voldoet qua snelheid en mogelijkheden dan kan 'ie beter nieuwe schijven erin plaatsen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
nero355 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:11:
[...]

Wildfire schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:25:
[...]

Inderdaad. Kans is veel groter dat de HDD's de issue zijn en niet de NAS zelf. Als de NAS voor hem nog steeds voldoet qua snelheid en mogelijkheden dan kan 'ie beter nieuwe schijven erin plaatsen.
De nas zelf tikt de 7/8 jaar al aan en mist daardoor veel leuke functies zoals vms ed.

Alle andere functies die ik gebruikte zoals 'ad' / VPN / webserver en data opslag doet ie niet meer.

Ad gebruik ik niet meer. VPN is vervangen door OpenVPN op de pfsense. Websites doe ik niks meer mee en de data staat in de cloud. Eigenlijk doet ie alleen nog maar de camera's opnemen
Dat gaat naar een nvr toe omdat ik wil uitbreiden en die licenties me te duur zijn.

Daarnaast komt er een nieuwe zuinige server met hyper V. Hier kan ik alle andere functies ook gewoon op draaien incl een testlab voor mijn opleiding.

Misschien dat ik de nas nog ga inzetten voor backup van de hyper V vms. En anders mooi op MP zonder de schijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jan-man schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:21:
Daarnaast komt er een nieuwe zuinige server met hyper V Proxmox. Hier kan ik alle andere functies ook gewoon op draaien incl een testlab voor mijn opleiding.
"There... I fixed it!" O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Been there done that now I'm back to hyper V O-).

Vind hyper V voor mij beter werken omdat wij het bij al onze klanten hebben draaien :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
[...]

Op basis van de vele voorbeelden en youtube-video's die ik heb gezien zie ik het ideale plaatje als volgt:
[list]
• Locatie in de meterkast, wandmodel van 450mm diep? Afsluitbaar?
Opzich prima gangbare maat voor thuis, mits je geen servers ofzo wenst erin te plaatsen is dit genoeg.
• Patchpanel met keystones, kabelmanagement, switch, stekkerdoos
• Daarnaast zou m'n modem en nas erin mogen staan
Prima, en prima. Kijk evt. wel naar een patchkast met een dubbele rail, dus 1 rail voorin en 1 rail achterin, kan je achterin evt. ook kabel-begeleiding plaatsen + kan je daar je stekkerdoos plaatsen.
• Wifi router niet nodig volgens mij, omdat ik voor een deco mesh netwerk wil gaan. Waarschijnlijk ga ik wel alle torentjes als accespoint gebruiken. (bedraad aansluiten).
Ik zou ongeacht je oude(re) ervaringen m.b.t. POE toch echt kijken voor POE-AP's, dan ben je niets meer nodig dan je UTP-kabeltje, en hoef je dus niet een stroompunt in de buurt te voorzien.
• Camerasysteem zal ook nog volgen, dus 2 cameraatjes bedraad aangesloten met eigen voeding. PoE heb ik geen goede ervaring mee. Bij ons op het werk hadden we vergaderkamer-displays die we regelmatig moesten resetten vanwege stilstaand beeld.
[/list]
Zie hierboven, werk gewoon met POE, anders moet je overal dus voorzien in stroompunten, en ervan uitgaande dat je camera's buiten komen te hangen, moet je daar dus EN UTP EN Stroom voorzien voor je camera, dan kan je deze dus al een stukje minder "stealth" ophangen.
[...]

De NAS ga uiteindelijk in de patchkast zetten idd. Maar hield graag met alles rekening. Thanks voor de 100Mbit tip.

[...]

Ik zou mits je ergens anders meer/betere ruimte hebt overwegen om de patchkast ergens anders te voorzien.
Dan heb je daarin nog 2 opties.
  1. Alle loze leidingen die je wilt gebruiken voor je data-netwerk naar de alternatieve plaats brengen waar je patchkast komt.
  2. Alle loze leidingen gewoon naar je meterkast voorzien, en vanaf je meterkast 1 dikke loze leiding (b.v. riool-afvoer 110mm) voorzien tussen je meterkast en plaats van je patchkast. Dit kost je evt. wel wat extra kabel, maar ben je evt. wel flexibel ook voor eventuele wijzigingen. En dan kan je inderdaad ook vanaf je NTU o.i.d. 1 (+1 reserve) kabel trekken tussen je meterkast en je patchkast.
Tevens mogen UTP-kabels een maximale lengte hebben van 100m per stuk, moet het langer dan moet er actieve versterking tussen (lees: een switch), maar dergelijke lengtes ga je niet snel halen in de gangbare woonhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jan-man schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:34:
Been there done that now I'm back to hyper V O-).

Vind hyper V voor mij beter werken omdat wij het bij al onze klanten hebben draaien :*)
Als je maar geen USB apparaten moet "passthrough-en" dan werkt het wel opzich :
- https://nl.hardware.info/...mogelijk-dankzij-stagiair
- https://www.altaro.com/hyper-v/hyper-v-usb/

Iets wat elk ander systeem zo'n beetje kan! :o _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
Annuk schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:14:
[...]

Prima, en prima. Kijk evt. wel naar een patchkast met een dubbele rail, dus 1 rail voorin en 1 rail achterin, kan je achterin evt. ook kabel-begeleiding plaatsen + kan je daar je stekkerdoos plaatsen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit helpt me enorm.

Hebben jullie een (e)winkel wat nog het aanbevelen waard is? Zodat ik maar 1 complete bestelling hoeft te doen?
Merken als Alfaco en SWS zie ik vaak voorbijkomen. Of merkloos via patchkast-specifieke webshops.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Annuk
deTuinman schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:25:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit helpt me enorm.

Hebben jullie een (e)winkel wat nog het aanbevelen waard is? Zodat ik maar 1 complete bestelling hoeft te doen?
Merken als Alfaco en SWS zie ik vaak voorbijkomen. Of merkloos via patchkast-specifieke webshops.
Ik heb er 2 voor je, hier mijn "gangbare" bestellijstje
2x100m Belden Cat6 7965E
• X aantal Rutenbeck Cat6 inbouw-elementen, maar als de gebruikerskant(en) ook al keystone's aan zitten moet je kijken welke er zijn gebruikt, daarvan de maten opzoeken en daar bijpassende draagramen vinden die bij je schakelmateriaal horen.
Patchkabels zoveel je nodig hebt (alleen leverbaar in grijs hier)
6U patchkast 450mm diep met rails voor en achter

Punch-down tool als je nog aansluitingen moet maken op b.v. bovenstaande doosjes
24-poorts patchpaneel voor keystones
Patchkabels in kleurtjes als je kleurcodering zou willen aanhouden
Legbordje voor in de patchkast
Stekkerdoos om (achter)in de patchkast te plaatsen

En vergeet de kooimoeren niet om de boel te kunnen monteren in de patchkast

Edit:
En vergeet natuurlijk de evt. verdere nodige gereedschappen niet he, als je alles nog moet gaan trekken etc. dan ben je ook nog een trekveer, kabelstripper, kniptang etc. nodig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 16-11-2021 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
Annuk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 02:13:
[...]

2x100m Belden Cat6 7965E
• X aantal Rutenbeck Cat6 inbouw-elementen, maar als de gebruikerskant(en) ook al keystone's aan zitten moet je kijken welke er zijn gebruikt, daarvan de maten opzoeken en daar bijpassende draagramen vinden die bij je schakelmateriaal horen.

Punch-down tool als je nog aansluitingen moet maken op b.v. bovenstaande doosjes

Edit:
En vergeet natuurlijk de evt. verdere nodige gereedschappen niet he, als je alles nog moet gaan trekken etc. dan ben je ook nog een trekveer, kabelstripper, kniptang etc. nodig ;)
Als aanvulling op het lijstje van @Annuk kan ik nog Netwerkwinkel.com aanraden voor al je netwerk bekabeling, haal hier ook altijd mijn glasvezel materialen en ben nog nooit teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:30
Annuk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 02:13:
[...]

2x100m Belden Cat6 7965E

Edit:
Dit lijkt me een prima begin voor de TS. Wellicht een stukje erbij met de onzin van Cat7 en SFTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
Ik wou net zeggen. Thanks @Annuk .

En dit zijn prima afgeschermde cat6 keystones?
https://www.netwerkproduc...rmd-gereedschapsvrij.html

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Annuk
dbeusink schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:39:
[...]

Als aanvulling op het lijstje van @Annuk kan ik nog Netwerkwinkel.com aanraden voor al je netwerk bekabeling, haal hier ook altijd mijn glasvezel materialen en ben nog nooit teleurgesteld.
Er zijn natuurlijk nog wel meerdere winkels, en je moet zelf even goed uitzoeken wat je wilt/doet.
B.v. bij sandervunderink.nl hebben ze zo geen standaard draagramen voor keystone's, tenminste niet merk-specifieke draagramen.
Als je die wel wenst te hebben/gebruiken moet je bij een andere shop kijken, maar dan loont het evt. ook om daar andere/meerdere dingen te bestellen.
Ik kijk persoonlijk ook nog wel vaak bij www.elektrobode.nl (meer voor schakelmateriaal/draagramen en evt. P/K25 of K40 goten als die benodigd zijn, omdat ze wel lengtes van 4m leveren).

En als je groot(ere) verbruiker bent van UTP kan het b.v. ook zin hebben om direct te investeren in 2 rollen van b.v. 305m of 500m, dan kan je b.v. ook de Amazon Basics Cat6 kabel pakken

My-life schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:07:
[...]

Dit lijkt me een prima begin voor de TS. Wellicht een stukje erbij met de onzin van Cat7 en SFTP.
Ik wil best eens een lijstje maken/posten, maar dat is verder aan @josvane om dat op te nemen in de TS of mij toe te voegen aan TS. Of evt. de post te pinnen.

deTuinman schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:16:

Ja hoor zijn prima keystone's, maar je bent niet persé afgeschermde keystone's etc. nodig hoor als je UTP Cat6 gebruikt.
De reden dat ik in m'n vorige post de afgeschermde versie van het Rutenbeck element link is meer omdat die wat steviger is dan de plastic variant, en daarmee uiteindelijk iets fijner vind werken.
Je kunt b.v. ook deze of deze gebruiken.

Oh ja @deTuinman als je 2 gelijk gekleurde kabels gebruikt (dus 2 dezelfde dozen) markeer voor jezelf even de doos en zet ook telkens even een markering op die kabel (aan begin en eind). Zo kan je makkelijk(er) de kabels uit elkaar houden en weet je uiteindelijk ook dus welke kabel links/rechts (in geval van dubbel bekabeld) is per aansluitpunt.

Mogelijk hebben sommigen het onderstaande plaatje al gezien in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3, maar ik post hem hier ook nog even een keer.
Dit is dus zoals te zien is gewoon de kabel aan de trekveer knopen zonder enige trek-kous o.i.d. en mogelijk barst hierover nu een discussie los of het zo wel mag of niet, maar ik heb al flink wat KM's getrokken op deze manier en zijn er ook meerdere netjes van gecertificeerd met een Fluke.
Het is alleen een kwestie van aanvoelen wat je wel en niet doet en niet als een lompe Neanderthaler te werk gaan.
Glijmiddel is je vriend in deze als het lastig(er) gaat :+
Gebruik in GEEN enkel geval iets als Dreft/WD40, dit kan mogelijk de mantel van je kabel oplossen en/of het droogt uit in je buizen en het wordt praktisch lijm. Als je ooit wilt/moet vervangen om enige reden ben je dan de LUL.
Ik doe geen uitspraken verder over of Durex (op waterbasis) wel of niet werkt :9 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvoc3rKinuvmehOI8GMfP5lsb-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NiwLmqAUplBD0xb0Bd9Mgt0b.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvane
  • Laatst online: 04-10 13:23
@Annuk Ik heb je mede auteur gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Hartelijk dank hiervoor :)

Ik zal één dezer dagen even een stukje uitwerken, heb jij (of wie hier evt.) nog op/aanmerkingen of vragen die evt. in de TS verwerkt moeten worden?

Persoonlijk wilde ik even iets schrijven over:
• Welke shops evt. te gebruiken
• "Gangbaar" boodschappenlijstje
• Nut van UTP vs SFTP etc.
• Cat6 vs Cat6a (en hoger)
• Het evt. bundelen van kabels (meerdere UTP maar ook coax en/of elektra & UTP)
• ???

de op/aanmerkingen mogen wat mij betreft in het topic aangegeven worden maar mag wat mij betreft ook even per DM zodat niet het hele topic gaat verzanden in "aanvragen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:07
Annuk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:42:
[...]

Dit is dus zoals te zien is gewoon de kabel aan de trekveer knopen zonder enige trek-kous o.i.d. en mogelijk barst hierover nu een discussie los of het zo wel mag of niet…
Ik ga je niet bekritiseren, maar adviseer je eens naar Katimex te kijken. Dan heb je trekveergereedschap 2.0 😊

Ze hebben bijvoorbeeld deze kous:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwpZJY5bGkBTz6EsA1ibUJdHgTI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vp0pT6gKaGYhs8xmkSkqfdc8.jpg?f=user_large
Gewoon complete kabel erin en trekken maar. De kop is trouwens los van de veer dus je kunt lekker monteren zonder dat je last van de veer hebt. Ook kan er eentje de veer erin duwen en de ander vast de kabel monteren.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Conrado schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:07:
[...]

Ik ga je niet bekritiseren, maar adviseer je eens naar Katimex te kijken. Dan heb je trekveergereedschap 2.0 😊

Ze hebben bijvoorbeeld deze kous:
[Afbeelding]
Gewoon complete kabel erin en trekken maar. De kop is trouwens los van de veer dus je kunt lekker monteren zonder dat je last van de veer hebt. Ook kan er eentje de veer erin duwen en de ander vast de kabel monteren.
Ik ben er mee bekend hoor, heb ze zelf ook wel ergens liggen maar heb ze zelf niet standaard bij me ;)

Tevens heb ik het probleem dat ik m'n kopje welke los geschroefd kan worden vast gezet heb met loctite :+
Heb dat kopje al een paar keer uit een buis moeten zien te krijgen omdat die los liep 8)7

Tevens hebben denk ik de meesten hier weinig behoefte om voor 1x de woning bedraden zin hebben om buiten een goede trekveer a €30 ook nog eens een x €30 uit te geven voor een trekkous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Goedemorgen,

Nu dan toch een begin gemaakt met mijn meterkast, al het overbodig er tijdelijk uit gehaald en eens zitten denken hoe ik en vooral waar ik alles netjes kan monteren. Helaas kwam ik er toen ook achter dat mijn 8 Cat6 kabels die ik heb laten trekken met de verbouwing allemaal afgemonteerd zitten op een metalen RJ45 Cat6 stekkertje. Ik had gedacht dat de aannemer dit allemaal met keystones zal doen omdat hij daar zelf over begon. Denk iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie.

Maar ik nu als leek, wil die kabels allemaal netjes in een patchpaneel hebben om het netjes en overzichtelijk te houden in mijn meterkast moet ik dan over die stekkertjes eraf halen en de kabels 1 voor 1 patch in het paneel? Of is er ook een andere oplossing? Heb daar namelijk geen ervaring mee en als ik zo op internet kijk ben je daar ook wel even mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __Deathscythe__
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:58
Frid0 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:16:
Goedemorgen,

Nu dan toch een begin gemaakt met mijn meterkast, al het overbodig er tijdelijk uit gehaald en eens zitten denken hoe ik en vooral waar ik alles netjes kan monteren. Helaas kwam ik er toen ook achter dat mijn 8 Cat6 kabels die ik heb laten trekken met de verbouwing allemaal afgemonteerd zitten op een metalen RJ45 Cat6 stekkertje. Ik had gedacht dat de aannemer dit allemaal met keystones zal doen omdat hij daar zelf over begon. Denk iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie.

Maar ik nu als leek, wil die kabels allemaal netjes in een patchpaneel hebben om het netjes en overzichtelijk te houden in mijn meterkast moet ik dan over die stekkertjes eraf halen en de kabels 1 voor 1 patch in het paneel? Of is er ook een andere oplossing? Heb daar namelijk geen ervaring mee en als ik zo op internet kijk ben je daar ook wel even mee bezig.
Je hebt keystones die female RJ45 to female RJ45 connector gaan. Dus ik zou ze niet eraf knippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11

OMX2000

By any means necessary...

[...]

Er zijn natuurlijk nog wel meerdere winkels, en je moet zelf even goed uitzoeken wat je wilt/doet.
B.v. bij sandervunderink.nl hebben ze zo geen standaard draagramen voor keystone's, tenminste niet merk-specifieke draagramen.
Als je die wel wenst te hebben/gebruiken moet je bij een andere shop kijken, maar dan loont het evt. ook om daar andere/meerdere dingen te bestellen.
Ik kijk persoonlijk ook nog wel vaak bij www.elektrobode.nl (meer voor schakelmateriaal/draagramen en evt. P/K25 of K40 goten als die benodigd zijn, omdat ze wel lengtes van 4m leveren).

En als je groot(ere) verbruiker bent van UTP kan het b.v. ook zin hebben om direct te investeren in 2 rollen van b.v. 305m of 500m, dan kan je b.v. ook de Amazon Basics Cat6 kabel pakken

[...]

Ik wil best eens een lijstje maken/posten, maar dat is verder aan @josvane om dat op te nemen in de TS of mij toe te voegen aan TS. Of evt. de post te pinnen.

[...]

Ja hoor zijn prima keystone's, maar je bent niet persé afgeschermde keystone's etc. nodig hoor als je UTP Cat6 gebruikt.
De reden dat ik in m'n vorige post de afgeschermde versie van het Rutenbeck element link is meer omdat die wat steviger is dan de plastic variant, en daarmee uiteindelijk iets fijner vind werken.
Je kunt b.v. ook deze of deze gebruiken.

Oh ja @deTuinman als je 2 gelijk gekleurde kabels gebruikt (dus 2 dezelfde dozen) markeer voor jezelf even de doos en zet ook telkens even een markering op die kabel (aan begin en eind). Zo kan je makkelijk(er) de kabels uit elkaar houden en weet je uiteindelijk ook dus welke kabel links/rechts (in geval van dubbel bekabeld) is per aansluitpunt.

Mogelijk hebben sommigen het onderstaande plaatje al gezien in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3, maar ik post hem hier ook nog even een keer.
Dit is dus zoals te zien is gewoon de kabel aan de trekveer knopen zonder enige trek-kous o.i.d. en mogelijk barst hierover nu een discussie los of het zo wel mag of niet, maar ik heb al flink wat KM's getrokken op deze manier en zijn er ook meerdere netjes van gecertificeerd met een Fluke.
Het is alleen een kwestie van aanvoelen wat je wel en niet doet en niet als een lompe Neanderthaler te werk gaan.
Glijmiddel is je vriend in deze als het lastig(er) gaat :+
Gebruik in GEEN enkel geval iets als Dreft/WD40, dit kan mogelijk de mantel van je kabel oplossen en/of het droogt uit in je buizen en het wordt praktisch lijm. Als je ooit wilt/moet vervangen om enige reden ben je dan de LUL.
Ik doe geen uitspraken verder over of Durex (op waterbasis) wel of niet werkt :9 :+

[Afbeelding]
Mooi op tijd deze info! A.s. maandag krijg ik de sleutel. Ik moet nog CAT 6/6a kabel bestellen. Ik begrijp dat je hier nog iets over wilt roepen voor de TS. Ik neig om gewoon voor CAT 6 te gaan. Ik zie de voordelen van CAT6 voor thuisgebruik onvoldoende. Ik overbrug met 1 kabel nooit meer dan een meter of 15-20.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
__Deathscythe__ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
[...]

Je hebt keystones die female RJ45 to female RJ45 connector gaan. Dus ik zou ze niet eraf knippen
Huh, hoe moet ik dat voor mij zien?
Die klik je over de RJ45 heen en dan kan je die keystones vastmaken in een keystone patchpaneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Frid0 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:40:
[...]

Huh, hoe moet ik dat voor mij zien?
Die klik je over de RJ45 heen en dan kan je die keystones vastmaken in een keystone patchpaneel?
Het is gewoon een normale keystone, maar ipv dat er aan de achterkant die 8 richeltjes zitten waar je de adertjes in propt met je punch tool zit daar ook een rj45 socket waar je je kabel in kan steken.

Het is eigenlijk gewoon een RJ45 verlengstukje die je in een patch panel kan klikken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 18:09
Frid0 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:16:

Ik zou als eerste even kijken wat voor kabel er precies getrokken is: 8 aders met vaste kern (solid) of opgebouwd uit veel kleine draadjes (stranded). Kijk op het stuk kabel wat niet in de muur zit of je opdruk er op ziet, daar kan je wellicht wat uit opmaken.

Indien stranded: dan zou ik de oplossing van @__Deathscythe__ / @JackBol toepassen.

Indien solid: dan gewoon een simpel 8-poort patchpaneel uitzoeken, connectors er af knippen en met een goedkope punch-tool vastzetten. Qua kosten zal het niets schelen (denk ik) met die andere oplossing, wellicht zelfs goedkoper zijn. Kost wat meer tijd, maar het scheelt in aantal overgangen dat je in de verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Indien het mogelijk is zou ik zoveel mogelijk extra verbindingen vermijden. Dus liever afknippen en keystones plaatsen of kabel in LSA patchpaneel afmonteren in plaats van met een koppelstukje verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 03-10 14:01
En ook zeker even checken hoe het een en ander gekrompen is, hier zijn een paar punten voorbedraad voor netwerk. Maar daar kreeg ik niet meer dan 100Mbit doorheen en dan ook nog packetloss over een meter of 15 kabel, bleek 1:1 doorgelust en daar kon ook auto-MDI-X niet meer van maken dan fast ethernet.

De ene electricien heeft er feeling voor, de ander niet.

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

dbeusink schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:39:
deTuinman schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:16:

Annuk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:33:
Persoonlijk wilde ik even iets schrijven over:
• Welke shops evt. te gebruiken
Als iedereen nou eens GoT zou gebruiken zoals het hoort dan zou je met gemak alle info via de Search of Pinned Messages Filter bovenaan terug kunnen vinden, zoals dit : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" :)

Maar niemand die dat nog doet of in ieder geval heel zelden helaas, want de huidige GoT generatie is meer van de "Vraag maar raak voor een knaak!" houding... -O-

Ik vrees dan ook dat al die moeite die @Annuk zou steken in de TS uiteindelijk verspilde moeite zou zijn, want niemand die het ook daadwerkelijk leest! :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Wildfire

Joy to the world!

Loekie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:55:
En ook zeker even checken hoe het een en ander gekrompen is, hier zijn een paar punten voorbedraad voor netwerk. Maar daar kreeg ik niet meer dan 100Mbit doorheen en dan ook nog packetloss over een meter of 15 kabel, bleek 1:1 doorgelust en daar kon ook auto-MDI-X niet meer van maken dan fast ethernet.

De ene electricien heeft er feeling voor, de ander niet.
Pfffttt.... wat ik als KPN-monteur allemaal niet tegen kom. Ik kom regelmatig in woningen (zowel oud- als nieuwbouw) waar een elektriciën alvast UTP heeft gelegd. Ik denk dat ik toch zeker richting 30-40% van de tijd iets mag corrigeren omdat het niet goed is gedaan en er ook gewoonweg niet getest is of het goed is.

Vandaag nog in het nieuwe appartement van mijn ouders. Er was al een UTP-kabel naar de woonkamer getrokken maar in de meterkast kon ik een nieuwe plug op de kabel zetten want ader 8 werkt niet echt. Kabeltester gaf maar een zwak lampje en met de nieuwe plug weer normaal zoals het hoort.

Dus voor iedereen die in een huis komt waar al netwerkbekabeling aanwezig is: test alles -- kan vreemde problemen voorkomen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:59
Weet er iemand een toko die patch kabels van 30/35/40/45 cm verkoopt? Van 25cm lukt nog wel, 0.5m lukt ook wel. Bij netwerkwinkel.com kom ik ze wel tegen van 30cm, maar ik dacht dat er wellicht ook nog wel een winkel is - die ik niet kan vinden - die gewoon veel meer maten in 't assortiment heeft.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30
Freeaqingme schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:24:
Weet er iemand een toko die patch kabels van 30/35/40/45 cm verkoopt? Van 25cm lukt nog wel, 0.5m lukt ook wel. Bij netwerkwinkel.com kom ik ze wel tegen van 30cm, maar ik dacht dat er wellicht ook nog wel een winkel is - die ik niet kan vinden - die gewoon veel meer maten in 't assortiment heeft.
Ik meen dat fs.com hier ook wel eens is langs gekomen. Dat die patchkabels hebben in alle soorten, maten en kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
OMX2000 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:35:
[...]

Mooi op tijd deze info! A.s. maandag krijg ik de sleutel. Ik moet nog CAT 6/6a kabel bestellen. Ik begrijp dat je hier nog iets over wilt roepen voor de TS. Ik neig om gewoon voor CAT 6 te gaan. Ik zie de voordelen van CAT6 voor thuisgebruik onvoldoende. Ik overbrug met 1 kabel nooit meer dan een meter of 15-20.
Cat6 is inderdaad in thuis-situaties ruim voldoende, kan wanneer je er het geld voor over hebt en het wenst 10Gb/s trekken over 55m (volgens de (minimale) specs), natuurlijk wel gebaseerd op het feit dat je alles netjes volgens Cat6 standaard aansluit (juiste 100% koperen kabel, goede Cat6 keystone's/muurdoosjes/patchpaneel, en natuurlijk de patchkabels tussen modem/switch en patchpaneel en tussen muur en eindgebruiker).

nero355 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:27:
[...]

[...]

[...]

[...]

Als iedereen nou eens GoT zou gebruiken zoals het hoort dan zou je met gemak alle info via de Search of Pinned Messages Filter bovenaan terug kunnen vinden, zoals dit : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" :)

Maar niemand die dat nog doet of in ieder geval heel zelden helaas, want de huidige GoT generatie is meer van de "Vraag maar raak voor een knaak!" houding... -O-

Ik vrees dan ook dat al die moeite die @Annuk zou steken in de TS uiteindelijk verspilde moeite zou zijn, want niemand die het ook daadwerkelijk leest! :|
Aan de ene kant inderdaad ook bang voor vanwege de al door jou genoemde instelling, maar voor de evt. zeldzame personen die er wel eerst even naar kijken wel gelijk een eye-opener :)
Laten we het daar dan inderdaad maar voor doen :D

Ik weet inderdaad ook dat jij al eens (vaker) een shoppinglist hebt geplaatst, net als ikzelf inderdaad, maar mogelijk wel makkelijk om die snel terug te vinden in de TS (al kan je inderdaad ook de pinned posts gebruiken).
Laten we gewoon positief blijven en goede hoop hebben :)
Al is hoop vaak uitgestelde teleurstelling :+

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22

TF

bla bla

Ik heb een patchpanel gekocht cat6a voor mijn nieuwe huis. Aan de gebruikerskant heb ik keystones. Nu bevallen die keystones wel aardig en wil ik mijn (nog ongebruikte) patchpanel terug sturen en keystones met panelframe gaan gebruiken. Goed idee?

• jadjong
  • Niet online
Moet jij weten.... Voor de werking maakt LSA of een keystone weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30
TF schreef op donderdag 18 november 2021 @ 05:46:
Ik heb een patchpanel gekocht cat6a voor mijn nieuwe huis. Aan de gebruikerskant heb ik keystones. Nu bevallen die keystones wel aardig en wil ik mijn (nog ongebruikte) patchpanel terug sturen en keystones met panelframe gaan gebruiken. Goed idee?
Keystone zal wat handiger zijn als je naderhand nog extra kabels gaat aansluiten. Dan kun je de keystone op de kabel zetten en hup in het paneel klikken. Bij een paneel met LSA moet je waarschijnlijk het hele paneel demonteren om de kabel er in te kunnen punchen, dat zal dus wat meer werk zijn. Daarnaast is keystone eventueel wat flexibeler, als je bv ooit nog wat anders erbij wilt plaatsen (coax, HDMI, of wat ik hier eens heb langs zien komen: USB, power button, ... voor server die ook in de kast stond).

Keystone is volgens mij weer wel wat duurder. Bv een 24 poorts patchpaneel met LSA vs 24 losse keystones + keystone patchpaneel.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22

TF

bla bla

RobertMe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:55:
[...]

Keystone zal wat handiger zijn als je naderhand nog extra kabels gaat aansluiten. Dan kun je de keystone op de kabel zetten en hup in het paneel klikken. Bij een paneel met LSA moet je waarschijnlijk het hele paneel demonteren om de kabel er in te kunnen punchen, dat zal dus wat meer werk zijn. Daarnaast is keystone eventueel wat flexibeler, als je bv ooit nog wat anders erbij wilt plaatsen (coax, HDMI, of wat ik hier eens heb langs zien komen: USB, power button, ... voor server die ook in de kast stond).

Keystone is volgens mij weer wel wat duurder. Bv een 24 poorts patchpaneel met LSA vs 24 losse keystones + keystone patchpaneel.
Dank. Ik kan slecht bij voor montage. Ruimtes zijn krap. Keystone dan flexibeler. Ik ga het denk ik toch met key stones doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben spullen aan uitzoeken voor een thuisnetwerk (loze leidingen, wandcontactdozen in het hele huis, patchkast, server). Waar ik tegenaan loopt is dat ik niet weet wat goed is en wat niet. En dan gaat het om bijvoorbeekd keystones en kabels. Je hebt merken als Digitus en LogiLink. Maar wat is goed, en wat is troep?

Voor computeronderdelen en switches weet ik het. Voor stugge UTP-kabels is het wel duidelijk dat er een aantal goede merken zijn zoals Belden. Maar wat zijn bijvoorbeeld goede patchkabels? Die kun je overal kopen. 100% koper is iets om op te letten, maar merken zeggen mij niet zo veel. Lastige is ook dat van al die relatief goedkope items amper reviews zijn.

Zijn dit goede patchkabels? https://www.patchkast.nl/...-25m-zwart-100-koper.html
Ze zijn erg goedkoop, 100% koper, merk Danicom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 22:49

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

SvMp schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:04:
Ik ben spullen aan uitzoeken voor een thuisnetwerk (loze leidingen, wandcontactdozen in het hele huis, patchkast, server). Waar ik tegenaan loopt is dat ik niet weet wat goed is en wat niet. En dan gaat het om bijvoorbeekd keystones en kabels. Je hebt merken als Digitus en LogiLink. Maar wat is goed, en wat is troep?

Voor computeronderdelen en switches weet ik het. Voor stugge UTP-kabels is het wel duidelijk dat er een aantal goede merken zijn zoals Belden. Maar wat zijn bijvoorbeeld goede patchkabels? Die kun je overal kopen. 100% koper is iets om op te letten, maar merken zeggen mij niet zo veel. Lastige is ook dat van al die relatief goedkope items amper reviews zijn.

Zijn dit goede patchkabels? https://www.patchkast.nl/...-25m-zwart-100-koper.html
Ik heb zelf patchkabels van FS.com gebruikt. Erg tevreden over en ziet er ook nog eens goed uit. :9

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Waar ik tegenaan loopt is dat ik niet weet wat goed is en wat niet.

En dan gaat het om bijvoorbeekd keystones en kabels.
Je hebt merken als Digitus en LogiLink.

Maar wat is goed, en wat is troep?

Je maakt je te druk om de kwaliteit IMHO want eigenlijk is het enige waar je op moet letten dat het 100% koperen kabels zijn en eventueel of een bepaald product een beetje handig is om te gebruiken of monteren :)

Maar om je toch een antwoord te geven op je vragen : De merken die je noemt zijn gewoon prima! d:)b

De UTP kabels die in mijn huis voor telefonie waren gebruikt heb ik hergebruikt voor mijn In Wall accesspoints en die kabels zijn allemaal CAT5e van Danicom en werken alweer een jaar of 3 zonder enig probleem! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:02

Ik weet dat de meningen uiteeen lopen, maar voor korte patch kabels in thuis netwerken maakt het niet veel uit of je puur koper of CCA hebt (en eigenlijk voor alle kabels korter dan 10 meter). Wel is het raadzaam op de Cat rating te letten, mocht je een 10 Gb netwerk overwegen neem dan bij voorkeur Cat 6E.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

martyw schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:38:
Ik weet dat de meningen uiteeen lopen, maar voor korte patch kabels in thuis netwerken maakt het niet veel uit of je puur koper of CCA hebt (en eigenlijk voor alle kabels korter dan 10 meter).
Nou...

Doe maar gewoon 100% koper hé! ;)
Wel is het raadzaam op de Cat rating te letten, mocht je een 10 Gb netwerk overwegen neem dan bij voorkeur Cat 6E.
CAT5e of CAT6 of CAT6a maar geen CAT 6e :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
nero355 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:10:
[...]

Nou...

Doe maar gewoon 100% koper hé! ;)

[...]

CAT5e of CAT6 of CAT6a maar geen CAT 6e :P
oja, typo ;) maar voor een draadje van 25 cm verschillen we van mening - ik blijf dat toch een beetje vergelijkbaar met het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 topic vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:27
martyw schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:32:
[...]

oja, typo ;) maar voor een draadje van 25 cm verschillen we van mening - ik blijf dat toch een beetje vergelijkbaar met het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 topic vinden
Deze patchkabel past in dat topic: https://www.iear.nl/product/audioquest-ethernet-vodka/

Maar een 100% koperen patchkabeltje van €0,92? Volgens mij niet echt...

Bekijk het andersom: de winst om op zo'n klein stukje CCA te gebruiken is ook minimaal, want er zit amper koper in zo'n kabeltje van 25cm. Is het die paar cent besparing waard?

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 20-11-2021 01:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:54:
[...]

Deze patchkabel past in dat topic: https://www.iear.nl/product/audioquest-ethernet-vodka/

Bekijk het andersom: de winst om op zo'n klein stukje CCA te gebruiken is ook minimaal, want er zit amper koper in zo'n kabeltje van 25cm. Is het die paar cent besparing waard?
Nee, dat is inderdaad onzin. Voor @SvMp is de belangrijkste vraag: wil je voorbereid zijn op 10 Gb of is 1Gb voldoende? Dat bepaalt de keus Cat 5e/ Cat 6(a). De discussie over koper of CCA speelt vanaf 10 meter - daaronder maakt het weinig uit, maar als je voor vrijwel evenveel geld koper kan krijgen neem dat dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
martyw schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:04:
[...]

Nee, dat is inderdaad onzin. Voor @SvMp is de belangrijkste vraag: wil je voorbereid zijn op 10 Gb of is 1Gb voldoende? Dat bepaalt de keus Cat 5e/ Cat 6(a). De discussie over koper of CCA speelt vanaf 10 meter - daaronder maakt het weinig uit, maar als je voor vrijwel evenveel geld koper kan krijgen neem dat dan.
Als CCA al speelt vanaf 10 meter dan is het toch van belang om ook goede patchkabels te nemen?

Ik zal het even uitleggen. Een patchkabel, hoe kort ook, zorgt voor een enorm verlies aan signaal. Er zitten op de kabel erachter welke makkelijk 10 meter of langer kan zijn namelijk 2 extra stekkers tussen wat verlies van signaal veroorzaakt. Als je dan ook nog eens CCA neemt voor de kabel dan is het verlies alleen maar meer.

Het zou zonde zijn als je overal in huis netjes kiest voor 100% koper en dan op de patchkabel gaat bezuinigen omdat het toch maar 25cm is en je daardoor een slechte verbinding krijgt. Let op: een slechte verbinding zal in dit geval wellicht nog steeds 1gbit/s leveren, de kans op een goede 2,5 of 10gbit/s verbinding is echter een stuk lager.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dbeusink
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:54:
[...]

offtopic:
Bedankt voor de link, mijn koffie ligt nu op de grond na het lezen van:
Massief 10% zilver
Geometrisch Stabiliserend Solid-Polyethyleen dielectricum
Op koolstof gebaseerd 3-laags Noise-Dissipation System

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dank hiervoor! Ik lig helemaal dubbel! _/-\o_
Hoe krijgen ze het bij elkaar verzonnen.

Die toko verkoopt zelfs CAT700 kabel! Jaaaaa, echt waar. 8)7
...gecontroleerd op Digitale-Audio signaalrichting met minimale skew en fase-versmering...
geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar het zal ongetwijfeld duur zijn. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan-man
martyw schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:04:
[...]

Koper VS cca zou geen discussie moeten zijn! Je moet gewoon niet aan cca beginnen punt. Ook niet bij korte afstanden. Heb hier meerdere cca patchkabels van 50cm die geen eens Poe doorlaten.

Gewoon in 1x goed doen en voor 100% koper gaan. Heb je nooit gezeik. En ja koper is duurder maar cca later alsnog vervangen is nog duurder.

Pak gewoon een goed merk cat 6 zoals Belkin oid en geniet van een stabiel netwerk op zowel 1 Gbit als 10 Gbit in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 17:42
Goedemiddag,

Ik lees inmiddels al een aardige poos mee en heb nu net geregistreerd.
Ik heb thuis een volgende situatie die ik graag met jullie zou bespreken. Ik ben een redelijke leek wat betreft netwerk.

Ik heb thuis een glasvezelverbinding vsn kpn. De glasvezelmodem komt binnen in de meterkast en daar hangt ook de experiabox v10.
In mijn woonkamer staat de router vsn de ubiquity amplifi HD. In de meterkast hangt een switch tplink sg116 en een switch tplink sg108.

Momenteel is mijn setup als volgt:
De xperiabox brengt het internet met een kabel vsn de meterkast naar de amplifi HD in de woonkamer.
Vanuit de woonkamer loopt een kabel terug naar de switch sg116 en sg108. De reden dat het vanaf de amplifi terugloopt naar de meterkast is omdat ik een groot netwerk wil in huis gestuurd door de amplifi.

De sg108 zit er nog tussen omdat enkele kabels wat korter waren waardoor ik niet uitkwam met een switch. Vanuit deze twee switches heb ik alle internet in huis verdeeld. We zijn net klaar met een verbouwing dus het is nu nog erg rommelig en alleen opgehangen zodat t werkt.

In de meterkast zal het volgende worden geplaatst:
- tado verwarmingsbridge Klein rechthoekig apparaatje
- bridge hue
- Synology ds212
- twee switches
- experiabox

Graag zou ik adveis willen over de inrichting vsn de meterkast. Ik zal een foto bijvoegen (let aub niet op hoe het nu hangt).
1 is het verstandig een patch kast te plaatsen?
2 is het verstandig een patch paneel te gebruiken icm een kast of gewoon los?
3 is het netwerk op deze manier goed aangesloten of kan dit beter?

Mochten er vragen zijn hoor ik het graag. Vast bedankt voor de reactie

Groet timAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89WRqqTyUjNoCBBdiydlODOs4zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rM7iHI142aaBhQrtFeMo2Rh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Haal eerst die rol en kitspuiten uit je meterkast @Caro36

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 28-11-2021 18:42 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Caro36 Het modem hangt er netjes bij zo, niets meer aan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Caro36 zou zo 123 niet weten waar je patchkast kwijt kan, dan zit die voor de rest aardig in de weg. Meest handige is als het rechts allemaal tegen de wand is gemonteerd. Stevige muur hoop ik?

Beetje dit idee: Sdu7cb in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Verder nog 2 rails met die haken en stukje hout erop voor je nas en tado mocht die geen wandmontage hebben.

Mocht je maar 1 ding hebben, zo iets kan ook en goten doen wonderen :)
GEi in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Stekkerdoos hoeft geen UPS te zijn. Maar pak er 1 met grote afstanden vooral handig met adapters (aangezien je die nogal wat hebt zie ik)
Dit dus: https://www.conrad.nl/p/e...de-stekker-1-stuks-551548

Zijn er groter en kleinere aantallen en is wandmontage mogelijk.

Succes

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 28-11-2021 08:38 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
koifim schreef op zondag 28 november 2021 @ 07:09:
@Caro36 Het modem hangt er netjes bij zo, niets meer aan doen!
Thnx! Austin veegt de koffie van zijn iPhone en vloerkleed…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 03-10 17:38

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je wilt een nette lan afwerking hebben; dat betekent niet dat je gelijk een volledig strak professioneel ingerichte technische ruimte hoeft met UPS, patchkasten. etc.:)

Het is ook de vraag hoe gek je het wilt maken. Gooi de verfspullen er eens uit. Als je de kabels bovenaan afwerkt met een klein patchpaneeltje en deze rechts bovenaan monteert scheelt dat ook al. Ik kan het niet goed op de foto zien, maar ik vermoed dat er patchkabels gebruikt zijn en deze door het huis zijn getrokken;
keystone rj45-45 kan je dan gebruiken om het netjes te doen.(Patchkabels wordt je niet heel blij van als je hier de stekker eraf knipt om deze vervolgens in een patchpaneel te monteren)

Omdat alles naast elkaar zit en je met iets langere patchkabels kan werken (tussen switch en patchpaneel), is ook het nut van de tweede switch weg. De switch (16 poort) die je overhoudt kan je dan aan de wand monteren. Ik geloof niet dat je meer dan 12 netwerkaansluitingen in huis hebt die je in de meterkast aan elkaar wil knopen; een 16-poort switch zou dan qua aantallen poorten voldoende moeten zijn.

Het aantal stroompunten dat je gebruikt is nu ook vrij hoog; en door de meterkast verspreidt. Als het lukt kan je eens kijken of je een vast stroompunt aan de rechterwand kan krijgen. Loshangende verlengsnoeren ben je dan ook kwijt.

Wil je het aantal stekkers verder terugdringen, dan kan je de hue en tado ook via poe (via een poe-splitter) aansluiten, mits je de switch wilt vervangen voor een switch die poe-ondersteunt. Als de kabels die er nu liggen van goede kwaliteit zijn, kan je ook een accesspoint in het huis zelf aansluiten zonder dat het een stroomaansluiting kost (mits het accesspoint poe ondersteunt)

Die tado kan je ook aan de muur monteren via bijvoorbeeld https://threedee.nl/product/tado-internetbridge-houder ; zoiets zal je ook wel hebben voor een hue bridge.

Wil je echt helemaal los gaan, dan kan je kijken of je het glasvezelmodel ook nog kan vervangen en de aansluiting rechtstreeks op een modem / router kan aansluiten :P Scheelt je weer een stroompunt :+

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 28-11-2021 09:15 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
PcDealer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:27:
Haal eerste die rol en kitspuiten uit je meterkast @Caro36
Ik had voor de foto de spullen erg el even uit kunnen halen, niet echt over nagedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
RobbyTown schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:21:
@Caro36 zou zo 123 niet weten waar je patchkast kwijt kan, dan zit die voor de rest aardig in de weg. Meest handige is als het rechts allemaal tegen de wand is gemonteerd. Stevige muur hoop ik?

Beetje dit idee: Sdu7cb in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Verder nog 2 rails met die haken en stukje hout erop voor je nas en tado mocht die geen wandmontage hebben.

Mocht je maar 1 ding hebben, zo iets kan ook en goten doen wonderen :)
GEi in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Stekkerdoos hoeft geen UPS te zijn. Maar pak er 1 met grote afstanden vooral handig met adapters (aangezien je die nogal wat hebt zie ik)
Dit dus: https://www.conrad.nl/p/e...de-stekker-1-stuks-551548

Zijn er groter en kleinere aantallen en is wandmontage mogelijk.

Succes
Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
gorgi_19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:02:
[...]

Je wilt een nette lan afwerking hebben; dat betekent niet dat je gelijk een volledig strak professioneel ingerichte technische ruimte hoeft met UPS, patchkasten. etc.:)

Het is ook de vraag hoe gek je het wilt maken. Gooi de verfspullen er eens uit. Als je de kabels bovenaan afwerkt met een klein patchpaneeltje en deze rechts bovenaan monteert scheelt dat ook al. Ik kan het niet goed op de foto zien, maar ik vermoed dat er patchkabels gebruikt zijn en deze door het huis zijn getrokken;
keystone rj45-45 kan je dan gebruiken om het netjes te doen.(Patchkabels wordt je niet heel blij van als je hier de stekker eraf knipt om deze vervolgens in een patchpaneel te monteren)

Omdat alles naast elkaar zit en je met iets langere patchkabels kan werken (tussen switch en patchpaneel), is ook het nut van de tweede switch weg. De switch (16 poort) die je overhoudt kan je dan aan de wand monteren. Ik geloof niet dat je meer dan 12 netwerkaansluitingen in huis hebt die je in de meterkast aan elkaar wil knopen; een 16-poort switch zou dan qua aantallen poorten voldoende moeten zijn.

Het aantal stroompunten dat je gebruikt is nu ook vrij hoog; en door de meterkast verspreidt. Als het lukt kan je eens kijken of je een vast stroompunt aan de rechterwand kan krijgen. Loshangende verlengsnoeren ben je dan ook kwijt.

Wil je het aantal stekkers verder terugdringen, dan kan je de hue en tado ook via poe (via een poe-splitter) aansluiten, mits je de switch wilt vervangen voor een switch die poe-ondersteunt. Als de kabels die er nu liggen van goede kwaliteit zijn, kan je ook een accesspoint in het huis zelf aansluiten zonder dat het een stroomaansluiting kost (mits het accesspoint poe ondersteunt)

Die tado kan je ook aan de muur monteren via bijvoorbeeld https://threedee.nl/product/tado-internetbridge-houder ; zoiets zal je ook wel hebben voor een hue bridge.

Wil je echt helemaal los gaan, dan kan je kijken of je het glasvezelmodel ook nog kan vervangen en de aansluiting rechtstreeks op een modem / router kan aansluiten :P Scheelt je weer een stroompunt :+
Thanks. Ik ga eens kijken hoe we het allemaal netjes kunnen krijgen in de meterkast. Zodar het klaar is laat ik het eindresultaat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 12:08
Ik gooi graag voor extra inspiratie mijn meterkast er ook nog in. Laat ook goed zien hoeveel er kan zonder patchkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Caro36
RobbyTown schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:21:
@Caro36 zou zo 123 niet weten waar je patchkast kwijt kan, dan zit die voor de rest aardig in de weg.
Inderdaad. Waarom een kast in een kast?

Of bedoel je van die muurbeugels die een 19" rackje maken? Dat kan wel handig zijn.
Meest handige is als het rechts allemaal tegen de wand is gemonteerd.
Ik meen juist links naast de elektriciteitsmeter veel ruimte te zien. Voldoende wand bereikbaar voor houvast (twee of drie klosjes o.i.d.) en dan voor dat stuk leidingen langs.

Evt. nu eerst tot nieuwjaar wachten, zodat al die gedrapeerde draden deze december nog voor het geleiden van kerstverlichting kunnen worden gebruikt? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 28-11-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
Eupeodes schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:41:
[...]

Ik gooi graag voor extra inspiratie mijn meterkast er ook nog in. Laat ook goed zien hoeveel er kan zonder patchkast
Netjes, thanks!

Zie ik het verkeerd of heb je niet heel veel aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
Gwaihir schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:04:
@Caro36

[...]

Inderdaad. Waarom een kast in een kast?

[...]

Ik meen juist links naast de elektriciteitsmeter veel ruimte te zien. Voldoende wand bereikbaar voor houvast (twee of drie klosjes o.i.d.) en dan voor dat stuk leidingen langs.

Evt. nu eerst tot nieuwjaar wachten, zodat al die gedrapeerde draden deze december nog voor het geleiden van kerstverlichting kunnen worden gebruikt? :+
Ik zat hieraan te denken omdat ik dan alles in 1 patchkast kan zetten maar ik ben daar wel over uit dat dat m niet wordt.

Links zit inderdaad veel ruimte maar de glasvezelaansluiting zit vrij kort op de grond, ik kan de glasvezelmodem niet verplaatsen alleen de xperiabox.

Ik zal even met mn vrouw overleggen of ik de kabels in de boom mag hangen maar verwacht niet teveel _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
als budget ook een rol speelt kun je het ook op zo'n "no-budget way" doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duAPfyG17ot5KaXi8rERiyKG24Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRQMlc6x47EfBu1bxVcskFf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w3Kj1xltL-uvDtIAht3SLTDWPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8HK1r6Kgi4pqdzB0Y8vM8Y2.jpg?f=fotoalbum_large
voor de oplettende kijker, ja dat is een stuk laminaat O-)

niks geen patchkast/panel, gewoon een stuk hout en wat beugels, Dit had ik allemaal al in de opslag liggen, het koste dus vrijwel niks. Niet professioneel en zo strak als wat je hier in dit topic voorbij ziet komen maar wel een stuk beter dan apparatuur aan hun kabels laten hangen!
en laten we eerlijk zijn, Budget heet ook grote invloed op het WAF! :+

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
@geenwindows wat voor fiberswitch is dat, en waar gaan die andere 2 strands naartoe? Ziet er wel goed uit!

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18
geenwindows schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:50:
[...]

als budget ook een rol speelt kun je het ook op zo'n "no-budget way" doen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
voor de oplettende kijker, ja dat is een stuk laminaat O-)

niks geen patchkast/panel, gewoon een stuk hout en wat beugels, Dit had ik allemaal al in de opslag liggen, het koste dus vrijwel niks. Niet professioneel en zo strak als wat je hier in dit topic voorbij ziet komen maar wel een stuk beter dan apparatuur aan hun kabels laten hangen!
en laten we eerlijk zijn, Budget heet ook grote invloed op het WAF! :+
Toch wel je glasvezels en sfp's gepoetst voordat je ze in gebruik nam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Caro36 schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:47:
[...]

Ik had voor de foto de spullen erg el even uit kunnen halen, niet echt over nagedacht :)
Het gaat denk ik niet alleen om 'voor de foto', maar om altijd. De meterkast is geen opbergruimte. Stel er treedt wat warmteontwikkeling op om wat voor reden dan ook, dan wil je niet dat er wat extra brandbare spullen liggen. En bovendien is het makkelijker in geval van nood: geen troep die er dan allemaal uitvalt en in de weg staat.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10 12:34
Caro36 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:46:
Goedemiddag,

Ik lees inmiddels al een aardige poos mee en heb nu net geregistreerd.
Ik heb thuis een volgende situatie die ik graag met jullie zou bespreken. Ik ben een redelijke leek wat betreft netwerk.

Ik heb thuis een glasvezelverbinding vsn kpn. De glasvezelmodem komt binnen in de meterkast en daar hangt ook de experiabox v10.
In mijn woonkamer staat de router vsn de ubiquity amplifi HD. In de meterkast hangt een switch tplink sg116 en een switch tplink sg108.

Momenteel is mijn setup als volgt:
De xperiabox brengt het internet met een kabel vsn de meterkast naar de amplifi HD in de woonkamer.
Vanuit de woonkamer loopt een kabel terug naar de switch sg116 en sg108. De reden dat het vanaf de amplifi terugloopt naar de meterkast is omdat ik een groot netwerk wil in huis gestuurd door de amplifi.

De sg108 zit er nog tussen omdat enkele kabels wat korter waren waardoor ik niet uitkwam met een switch. Vanuit deze twee switches heb ik alle internet in huis verdeeld. We zijn net klaar met een verbouwing dus het is nu nog erg rommelig en alleen opgehangen zodat t werkt.

In de meterkast zal het volgende worden geplaatst:
- tado verwarmingsbridge Klein rechthoekig apparaatje
- bridge hue
- Synology ds212
- twee switches
- experiabox

Graag zou ik adveis willen over de inrichting vsn de meterkast. Ik zal een foto bijvoegen (let aub niet op hoe het nu hangt).
1 is het verstandig een patch kast te plaatsen?
2 is het verstandig een patch paneel te gebruiken icm een kast of gewoon los?
3 is het netwerk op deze manier goed aangesloten of kan dit beter?

Mochten er vragen zijn hoor ik het graag. Vast bedankt voor de reactie

Groet tim[Afbeelding]
Misschien dat mijn meterkast je beetje kan inspireren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaY9cQouiFHZu3WNKmruWI_c7Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSpaURdgE1gjsynHkFvqGF3p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20

Toppe

Oké ✅

Even terug zitten zoeken maar kan het niet zo snel vinden. Je mag officieel maar iets van 20 wat aan apparatuur in je meterkast hebben staan. Vraag me af hoe dit met de verzekering zit.

Voor mij de reden straks niets aan apparatuur in de meterkast te hangen :o

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbeusink
Freeaqingme schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:46:
@geenwindows wat voor fiberswitch is dat, en waar gaan die andere 2 strands naartoe? Ziet er wel goed uit!
Op basis van de foto gok ik op deze van MikroTik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:24:
Even terug zitten zoeken maar kan het niet zo snel vinden. Je mag officieel maar iets van 20 wat aan apparatuur in je meterkast hebben staan. Vraag me af hoe dit met de verzekering zit.

Officieel? In wat voor voorschrift zou dat staan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Freeaqingme schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:18:
[...]

Officieel? In wat voor voorschrift zou dat staan dan?
De NEN. Kan hem alleen zo snel niet meer vinden :)

Nu geloof ik best dat die regels er zijn voor de nieuwbouw om tegen te gaan dat ze meer apparatuur in de kast duwen dan nodig.

Iedereen blijft de meterkast maar vol duwen met apparatuur (ja, zelf ook schuldig aan geweest) maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

Er komt een moment dat ze dat vanuit de verzekering niet meer toestaan, alleen hoelang dat gaat duren weet nog niemand :)

[ Voor 47% gewijzigd door Toppe op 28-11-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 12:08
Caro36 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:05:
[...]

Netjes, thanks!

Zie ik het verkeerd of heb je niet heel veel aansluitingen?
Ten tijde van de foto inderdaad enkel 2 keer UTP naar de woonkamer. Binnen nu en een half jaar gaat er ook 2 keer UTP naar zolder en 2 keer UTP naar een kamer op de eerste verdieping. En dan in de meterkast dus een server, NAS en HUE bridge rechtstreeks op de connectbox geprikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:22:
[...]

Iedereen blijft de meterkast maar vol duwen met apparatuur (ja, zelf ook schuldig aan geweest) maar het is natuurlijk niet de bedoeling.
Als mensen echt zo bang zijn als de boel af fikt, neem je toch een automatische blusinstallatie? :P
Zoals https://www.bol.com/nl/nl...ligheid/9300000019171482/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:24:

Volgens mij zegt de NEN dat je van een meterkast mag verwachten dat hij minimaal 100watt moet kunnen afvoeren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

gorgi_19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:37:
[...]

Als mensen echt zo bang zijn als de boel af fikt, neem je toch een automatische blusinstallatie? :P
Zoals https://www.bol.com/nl/nl...ligheid/9300000019171482/
Werkt net zo goed als een magneet waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:00:
[...]

Werkt net zo goed als een magneet waterontharder
Leg uit?

Een magneet waterontharder verandert de samenstelling van het water niet.
Dit ding zou de zuurstof in een kleine ruimte moeten weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

gorgi_19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:05:
[...]

Leg uit?

Een magneet waterontharder verandert de samenstelling van het water niet.
Dit ding zou de zuurstof in een kleine ruimte moeten weghalen.
‘Ampul breekt op 84 graden’

En de werking van een magneet waterontharder is wetenschappelijk niet bewezen, vandaar mijn vergelijking :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:27
Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:14:
[...]

En wanneer de boel in brand staat wordt het geen 84 graden ofzo? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:14:
[...]

En de werking van een magneet waterontharder is wetenschappelijk niet bewezen, vandaar mijn vergelijking :+
Op het moment dat de fik in de meterkast vliegt, en in die kleine ruimte de 84 graden niet haalt, zal de schade wel meevallen. Een uitslaande brand moet, waarbij de warmte niet weg kan, die temperatuur makkelijk halen en een rookmelder is dan toch te laat.

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 28-11-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Xander schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:20:
[...]

En wanneer de boel in brand staat wordt het geen 84 graden ofzo? :?
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat dit bij mij onder de noemer ‘Wij van WC eens’ valt. Er zal een chemisch product in zitten wat uitzet en op 84 zo dusdanig is uitgezet dat een ampul knapt.

Je moet hem in het midden tegen het plafond aan monteren, want als je 6 plankjes hebt met apparatuur en de een na onderste begint te branden? Het chemisch goedje blust niet om een hoekje hoor :)

Ik hang dan liever een goede blusser op die ik elke 2 jaar laat controleren. Breeder inzetbaar bij keukenbrandje, bbq brandje, ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

gorgi_19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:20:
[...]

Op het moment dat de fik in de meterkast vliegt, en in die kleine ruimte de 84 graden niet haalt, zal de schade wel meevallen. Een uitslaande brand moet, waarbij de warmte niet weg kan, die temperatuur makkelijk halen en een rookmelder is dan toch te laat.
Zie hier boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:51:
Ik hang dan liever een goede blusser op die ik elke 2 jaar laat controleren. Breeder inzetbaar bij keukenbrandje, bbq brandje, ga zo maar door.
Een keukenbrandje vereist een blusdeken of een vetblusser, een bbq brandje een poederblusser en je meterkast een CO2-blusser. Een poederblusser sloopt ook je elektrische apparatuur. Dus dat brede inzetbaarheid valt ook mee.

Vind je het WC-eend (ondanks externe testrapporten), prima. Ieder zijn mening; in mijn meterkast zit dus netjes zo een blusmiddel geïnstalleerd (om terug te komen op het nette lan werkingstopic :)) Netjes weggewerkt, extra beveiliging en geen omkijken meer naar.

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 28-11-2021 22:44 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2