Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:25:
Nog even wat extra info vanaf mijn kant, ik heb thuis ook nog aantal
Hue lampen, Eufy Deurbel, Tahoma Somfy en een NAS (Syno 412+). Wellicht is dit ook interessant te weten bij het aanschaffen van de juist apparatuur.
Dat je straks een shitload aan Multicast verkeer kan verwachten van die apparaten en je ze bij voorkeur in een eigen VLAN kan gaan plaatsen
De NAS ken ik verder niet dus geen idee wat die allemaal doet...
Gisteravond nog geteld en heb momenteel 10 Cat6 kabels langen met Keystones erop. 2 daarvan zitten aan mijn Experiabox momenteel voor de televisie en wifi in huis.
Is een patchpaneel dan wel nodig vinden jullie of is een switch voldoende?
Zo'n ding kost € 12,95 of zo als ik het me goed herinner voor 12 poorten en is eigenlijk de enige juiste manier om je stugge kabels aan te sluiten dus ik zou zeggen gewoon doen!

Tevens wil ik een AP die ook de achtertuin meeneemt in zijn dekking. Denk dat ik daarvoor degene in woonkamer wil gebruiken of is het verstandiger daarvoor degene te gebruiken in 1 van de slaapkamers omdat die het "rustiger" heeft met Wifi apparaten?
Zat meer te denken een sterk AP in huis die kwa straal zeg maar ook de tuin mee pakt.
Dat is niet de manier om het goed te doen, tenzij je 2.4 GHz snelheden en het gezeik ervan helemaal geweldig vindt!

Mijn
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) ziet er nog steeds zo uit hoor :

Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:13:
Duidelijk Toppe. Het is meer voor de overzicht maar niet noodzakelijk. Het is ook een beetje wat ik zelf wil merk ik, of niet? Alleen is een patchpaneel ook het geld niet, die hoeven niet heel duur te zijn.
Heb je dan alles los in de meterkast staan/hangen of wel netjes in een rack?
Zat voorbeelden in dit topic zonder een rack dus dat is echt geen verplichting of zo!

Nee, de DMP is overkill voor mij. Dat geld kan ik beter gebruiken voor patchpaneel, goede switch en meerdere AP's denk ik dan.
Verstandige keuze!

HMaster_II schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:04:
Hou alleen wel rekening mee met de "levensduur" van UniFy AP's.... De "oudere" groene (led-ring) AP's zijn al end-off-life en daarom ook nit meer configureerbaar als je je management tool update naar nieuwe versie.
Ik had er een paar uit-de-prullenbak gevist om te testen voor thuis... NOPE... Niet meer werkend.
Goed punt, maar alleen relevant als je tweedehands gaat shoppen!
Er zijn namelijk wel wat onlogische EOL beslissingen geweest die je niet zou verwachten!
Dat specifieke UniFi UAP model heb ik in het verleden alsnog voor € 25 per stuk weten te verkopen trouwens
Precies!

Het is natuurlijk ook een model van 8 jaar oud. Je kunt ze nog gewoon blijven gebruiken als je een oude versie van de software blijft draaien, alleen kun je het dan niet combineren met nieuwere modellen.
Ik geloof dat je ze zelfs wel kan zien, maar niks kan aanpassen in nieuwere UniFi Controller versies dus ze zijn een soort van beheerbaar, zolang je de Settings in een oudere versie vastzet!

Ik lig er niet zo wakker van eerlijk gezegd.
Gewoon helemaal vergeten die oude meuk : Dan slaap je nog lekkerder!

In Ubiquiti UniFi Controller termen :
- 2.4 GHz op Low
- 5 GHz op High
En je 5 GHz Clients zouden dan meestal voor 5 GHz moeten kiezen!
- Low komt neer op 4 dBi
- High komt neer op 20 dBi
Exclusief de versterking van de gebruikte antennes!

kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:
Heel toevallig heb ik van de week 3 APs geïnstalleerd zonder controller. Ik heb er nog weinig verstand van, dus hoef niet heel veel in te stellen. Dat ging prima met de app.
Tot nu toe draait het al 3 dagen zonder issues
In de toekomst als ik mijn kennis ga uitbreiden (of ik het nodig heb) komt er ook een controller, tot nu toe nog niet nodig gehad. (ik heb nu een 24Poe switch gen 2, een flex mini en 3 APs in gebruik zonder de controller te gebruiken. Alles werkt tot nu toe zonder problemen, inclusief tv van KPN).
Maar ik ben dus (nog) geen high-end user

Ik zeg ook niet dat het niet kan werken, maar wel dat het de verkeerde aanpak is en het eigenlijk nooit als optie had mogen bestaan!
Dat krijg je ervan als de eigenaar van Ubiquiti bij Apple heeft gewerkt en die vent die ons met die domme apps heeft opgezadeld als een God ziet...