Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
nero355 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Geen enkel mens op dit aardbol zou dat eigenlijk moeten willen/doen, want je komt al gauw ellendige problemen tegen die je alleen kan fixen met :

[...]

Wat echt vele malen beter en fijner werkt dan prutsen met zo'n app op je telefoon! :)
Heel toevallig heb ik van de week 3 APs geïnstalleerd zonder controller. Ik heb er nog weinig verstand van, dus hoef niet heel veel in te stellen. Dat ging prima met de app.

Tot nu toe draait het al 3 dagen zonder issues ;)

In de toekomst als ik mijn kennis ga uitbreiden (of ik het nodig heb) komt er ook een controller, tot nu toe nog niet nodig gehad. (ik heb nu een 24Poe switch gen 2, een flex mini en 3 APs in gebruik zonder de controller te gebruiken. Alles werkt tot nu toe zonder problemen, inclusief tv van KPN).
Maar ik ben dus (nog) geen high-end user :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:24

Toppe

Oké ✅

Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:25:
nero355 en vooral Toppe, heel erg bedankt voor jullie uitgebreide feedback. Waardeer dat echt is gelijk heel leerzaam.

Nog even wat extra info vanaf mijn kant, ik heb thuis ook nog aantal Hue lampen, Eufy Deurbel, Tahoma Somfy en een NAS (Syno 412+). Wellicht is dit ook interessant te weten bij het aanschaffen van de juist apparatuur.

Als ik het goed lees is de Dream Machine wat overkill, dat is duidelijk nu. Gisteravond nog geteld en heb momenteel 10 Cat6 kabels langen met Keystones erop. 2 daarvan zitten aan mijn Experiabox momenteel voor de televisie en wifi in huis. Is een patchpaneel dan wel nodig vinden jullie of is een switch voldoende?

Tevens wil ik een AP die ook de achtertuin meeneemt in zijn dekking. Denk dat ik daarvoor degene in woonkamer wil gebruiken of is het verstandiger daarvoor degene te gebruiken in 1 van de slaapkamers omdat die het "rustiger" heeft met Wifi apparaten?

Ik ga ongetwijfeld ergens mis of zie iets over het hoofd, maar dit zijn vragen waarmee ik momenteel in mijn hoofd zit en denk ben gewoon open en vraag het jullie.
Ik zelf werk altijd met een patchpaneel. Niet omdat het ‘noodzakelijk’ is maar wel omdat het handiger is om overzicht te hebben qua aansluitingen.

Het bepalen van de juiste locaties is best lastig aangezien we de plattegrond niet kennen en al zouden we die kennen dan zit je nog eens met de gebruikte materialen van het huis en je inrichting zoals je vloer (ondervloer van laminaat kan signaal blokkeren). Dat is uiteindelijk dus gewoon een kwestie van proberen.

Voor buiten zou je kunnen kijken naar de A-C Mesh, die is speciaal bedoelt voor buiten. Enige nadeel vindt ik de kleur (wit) en het feit dat hij, zelfs overdekt, lelijk wordt: vrij veel.

Als je in de toekomst van plan bent om uitgebreide netwerk instellingen te kunnen (gaan) maken dan ben je met de DMP wel voorbereid. Eventueel zou je kunnen wachten op de SE versie. Die heeft wel PoE maar is ook weer een stuk duurder.

offtopic:
Vanochtend wat Flex Mini’s kunnen scoren voor €22 per stuk :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Duidelijk Toppe. Het is meer voor de overzicht maar niet noodzakelijk. Het is ook een beetje wat ik zelf wil merk ik, of niet? Alleen is een patchpaneel ook het geld niet, die hoeven niet heel duur te zijn.

Heb je dan alles los in de meterkast staan/hangen of wel netjes in een rack?

Heb met de verbouwing de hele vloer "kaal" gemaakt tot aan het beton, vloerverwarming erin en daarover heen PVC vloer op de hele BG en 1e.

Okay, wist niet dat ze dat ook hadden bij Ubiquiti. Zat meer te denken een sterk AP in huis die kwa straal zeg maar ook de tuin mee pakt.

Nee, de DMP is overkill voor mij. Dat geld kan ik beter gebruiken voor patchpaneel, goede switch en meerdere AP's denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:
[...]
Heel toevallig heb ik van de week 3 APs geïnstalleerd zonder controller. Ik heb er nog weinig verstand van, dus hoef niet heel veel in te stellen. Dat ging prima met de app.

In de toekomst als ik mijn kennis ga uitbreiden (of ik het nodig heb) komt er ook een controller, tot nu toe nog niet nodig gehad. (ik heb nu een 24Poe switch gen 2, een flex mini en 3 APs in gebruik zonder de controller te gebruiken. Alles werkt tot nu toe zonder problemen, inclusief tv van KPN).
Mag ik vragen welke versie AP's je gekozen heb en waarom?
Die 24Poe switch gen 2, is die niet een beetje overkill als je verder werkt met 3 AP's en tv van KPN?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-10 10:18
Hou alleen wel rekening mee met de "levensduur" van UniFy AP's.... De "oudere" groene (led-ring) AP's zijn al end-off-life en daarom ook nit meer configureerbaar als je je management tool update naar nieuwe versie.
Ik had er een paar uit-de-prullenbak gevist om te testen voor thuis... NOPE... Niet meer werkend.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
HMaster_II schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:04:
Hou alleen wel rekening mee met de "levensduur" van UniFy AP's.... De "oudere" groene (led-ring) AP's zijn al end-off-life en daarom ook nit meer configureerbaar als je je management tool update naar nieuwe versie.
Ik had er een paar uit-de-prullenbak gevist om te testen voor thuis... NOPE... Niet meer werkend.
Zit je nog te wachten op een accesspoint wat alleen 2,4GHz ondersteunt dan? Al zouden ze het nog doen, ik hoef ze niet meer.

Het is natuurlijk ook een model van 8 jaar oud. Je kunt ze nog gewoon blijven gebruiken als je een oude versie van de software blijft draaien, alleen kun je het dan niet combineren met nieuwere modellen.

Ik lig er niet zo wakker van eerlijk gezegd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:13:
Duidelijk Toppe. Het is meer voor de overzicht maar niet noodzakelijk. Het is ook een beetje wat ik zelf wil merk ik, of niet? Alleen is een patchpaneel ook het geld niet, die hoeven niet heel duur te zijn.

Heb met de verbouwing de hele vloer "kaal" gemaakt tot aan het beton, vloerverwarming erin en daarover heen PVC vloer op de hele BG en 1e.

Okay, wist niet dat ze dat ook hadden bij Ubiquiti. Zat meer te denken een sterk AP in huis die kwa straal zeg maar ook de tuin mee pakt.

Nee, de DMP is overkill voor mij. Dat geld kan ik beter gebruiken voor patchpaneel, goede switch en meerdere AP's denk ik dan.
Wij hebben nieuwbouw gekocht en hebben de vrijheid gehad om alles naar eigen wens in te richten. Al mijn internet aansluitingen eindigen dan ook op zolder ipv in de meterkast. Aannemer voorziet alle kabels van 2.5m overlengte en keystones. Luxe positie :)

Er lopen 4 UTP’s vanaf de meterkast naar zolder en nog een lozeleiding waar ik glasvezel doorheen wil trekken.

Aannemer plaatst ook een eigen groep, moet die zelf alleen later vervangen voor een aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Xander schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:34:
[...]

Zit je nog te wachten op een accesspoint wat alleen 2,4GHz ondersteunt dan? Al zouden ze het nog doen, ik hoef ze niet meer.

Het is natuurlijk ook een model van 8 jaar oud. Je kunt ze nog gewoon blijven gebruiken als je een oude versie van de software blijft draaien, alleen kun je het dan niet combineren met nieuwere modellen.

Dit dus.

Ik zit heb nu een beetje gekke config, heb een Pro, Lite en een LR. Denk dat ik alles ga vervangen voor één modelletje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Mag ik vragen welke versie AP's je gekozen heb en waarom?
Die 24Poe switch gen 2, is die niet een beetje overkill als je verder werkt met 3 AP's en tv van KPN?
Ik heb twee AC 6 Lite gekocht, en nog een AC Lite die ik al had. Ik dacht met twee uit te komen, maar toch teveel dead spots in huis. Dus die oude gisteren aangesloten en nu prima bereik in het hele huis. Niks ingesteld, maar wel 2g en 5g een eigen naam gegeven. Telefoon switch prima tussen wifi 6 en wifi 5.

Ik ben net verhuisd, dus nog maar net begonnen met aansluiten. Uiteindelijk kom ik dadelijk uit op 17 gebruikte aansluitingen en dan heb ik de lan poorten op de kinderkamers nog niet aangesloten. Ook wil ik zoveel mogelijk met Poe werken en die had het meeste Poe budget (en was beschikbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Ik heb twee AC 6 Lite gekocht, en nog een AC Lite die ik al had. Ik dacht met twee uit te komen, maar toch teveel dead spots in huis. Dus die oude gisteren aangesloten en nu prima bereik in het hele huis. Niks ingesteld, maar wel 2g en 5g een eigen naam gegeven. Telefoon switch prima tussen wifi 6 en wifi 5.

Ik ben net verhuisd, dus nog maar net begonnen met aansluiten. Uiteindelijk kom ik dadelijk uit op 17 gebruikte aansluitingen en dan heb ik de lan poorten op de kinderkamers nog niet aangesloten. Ook wil ik zoveel mogelijk met Poe werken en die had het meeste Poe budget (en was beschikbaar).
Waarom 2 aparte namen? Als het goed is ingesteld en je niet crappy WiFi ontvangers gebruikt moet hij prima zelf kunnen schakelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Toppe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Waarom 2 aparte namen? Als het goed is ingesteld en je niet crappy WiFi ontvangers gebruikt moet hij prima zelf kunnen schakelen hoor.
Kan dat dan?
En hoe weet je dan dat je op het snelle Wifi 5g zit? Kan je voorkeur instellen, als je binnen bereik bent 5g en als dat niet meer mogelijk is hij automatisch kiest voor 2g?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Goede vraag, ik heb op een aantal plekken gelezen dat dit werd aangeraden :D

Ik zal het nog eens proberen met dezelfde naam :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Kan dat dan?
En hoe weet je dan dat je op het snelle Wifi 5g zit? Kan je voorkeur instellen, als je binnen bereik bent 5g en als dat niet meer mogelijk is hij automatisch kiest voor 2g?
Ja, hij schakelt zelf over.
kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Goede vraag, ik heb op een aantal plekken gelezen dat dit werd aangeraden :D

Ik zal het nog eens proberen met dezelfde naam :)
Anders zit je toch steeds met bagger bereik als je net buiten de fatsoenlijke 5GHz snelheid zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Ja, hij schakelt zelf over.

[...]

Anders zit je toch steeds met bagger bereik als je net buiten de fatsoenlijke 5GHz snelheid zit?
Daarom heb ik de derde AP erbij geplaatst, nu heb ik overal 5GHz bereik. Ik merk juist dat de snelheid van 2.4 heel snel heel laag wordt terwijl het bereik wel ok was (en hij blijkbaar niet overschakelde) , nu zit ik altijd op het snelle gedeelte. Kan ik de 2.4 gebruiken voor statische wifi apparaten die niet veel snelheid nodig hebben.

Maar goed, heb ik ook maar via tips op internet gevonden :D Ik ga het eens anders proberen

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 28-10-2021 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:25:
Nog even wat extra info vanaf mijn kant, ik heb thuis ook nog aantal Hue lampen, Eufy Deurbel, Tahoma Somfy en een NAS (Syno 412+). Wellicht is dit ook interessant te weten bij het aanschaffen van de juist apparatuur.
Dat je straks een shitload aan Multicast verkeer kan verwachten van die apparaten en je ze bij voorkeur in een eigen VLAN kan gaan plaatsen :)

De NAS ken ik verder niet dus geen idee wat die allemaal doet...
Gisteravond nog geteld en heb momenteel 10 Cat6 kabels langen met Keystones erop. 2 daarvan zitten aan mijn Experiabox momenteel voor de televisie en wifi in huis.

Is een patchpaneel dan wel nodig vinden jullie of is een switch voldoende?
Zo'n ding kost € 12,95 of zo als ik het me goed herinner voor 12 poorten en is eigenlijk de enige juiste manier om je stugge kabels aan te sluiten dus ik zou zeggen gewoon doen! :)
Tevens wil ik een AP die ook de achtertuin meeneemt in zijn dekking. Denk dat ik daarvoor degene in woonkamer wil gebruiken of is het verstandiger daarvoor degene te gebruiken in 1 van de slaapkamers omdat die het "rustiger" heeft met Wifi apparaten?
Zat meer te denken een sterk AP in huis die kwa straal zeg maar ook de tuin mee pakt.
Dat is niet de manier om het goed te doen, tenzij je 2.4 GHz snelheden en het gezeik ervan helemaal geweldig vindt! :P
Toppe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:52:
Voor buiten zou je kunnen kijken naar de A-C Mesh, die is speciaal bedoelt voor buiten. Enige nadeel vindt ik de kleur (wit) en het feit dat hij, zelfs overdekt, lelijk wordt: vrij veel.
Mijn pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) ziet er nog steeds zo uit hoor :

Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!

O+ 8) :+
Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:13:

Zat voorbeelden in dit topic zonder een rack dus dat is echt geen verplichting of zo! ;)
Verstandige keuze! d:)b
HMaster_II schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:04:
Goed punt, maar alleen relevant als je tweedehands gaat shoppen! ;)

Er zijn namelijk wel wat onlogische EOL beslissingen geweest die je niet zou verwachten! :/

Dat specifieke UniFi UAP model heb ik in het verleden alsnog voor € 25 per stuk weten te verkopen trouwens :+
Xander schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:34:
Precies! :)
Ik geloof dat je ze zelfs wel kan zien, maar niks kan aanpassen in nieuwere UniFi Controller versies dus ze zijn een soort van beheerbaar, zolang je de Settings in een oudere versie vastzet! :D
Gewoon helemaal vergeten die oude meuk : Dan slaap je nog lekkerder! :)
Frid0 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:48:
Kan dat dan?
In Ubiquiti UniFi Controller termen :
- 2.4 GHz op Low
- 5 GHz op High

En je 5 GHz Clients zouden dan meestal voor 5 GHz moeten kiezen! :)

- Low komt neer op 4 dBi
- High komt neer op 20 dBi

Exclusief de versterking van de gebruikte antennes! ;)
kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:

Ik zeg ook niet dat het niet kan werken, maar wel dat het de verkeerde aanpak is en het eigenlijk nooit als optie had mogen bestaan! }) :P :+

Dat krijg je ervan als de eigenaar van Ubiquiti bij Apple heeft gewerkt en die vent die ons met die domme apps heeft opgezadeld als een God ziet... :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10 17:31
Een update op mijn LAN-inrichting: Onlangs mijn thuisnetwerk uitgebreid met een Netgear GS724TP die ik op de kop heb getikt, aangezien ik geen ruimte meer had op mijn vorige switches. Dit was mijn oude setup wat betreft de switches en aansluitingen in de kelder. Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dAKpFlnIIDsOJeZ0qMtMiiD2WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcPCsObWfetsErQMFxeqepFT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het KPN NT-kastje van de FTU in de woonkamer gehaald en de oude kap teruggezet waar de converter van T-Mobile op zat. Ik heb hiervoor een 10 meter SC/UPC naar SC/UPC fiber gekocht en deze doorgetrokken naar de kelder. Vervolgens heb ik deze in de SFP-poort van de switch geplaatst, middels de oude DrayTek SFP van T-Mobile. Het was even uitzoeken hoe ik de switch zowel als mediaconverter en als switch met PoE kan laten functioneren. KPN biedt in mijn geval twee VLAN's aan, 6 voor internet en 4 voor IPTV. De instellingen hiervoor zijn als volgt:
- Poort 24 = SFP: VLAN 4 en 6 tagged
- Poort 23 = LAN naar WAN Asus: VLAN 4 en 6 tagged.
De overige 22 poorten vallen allemaal in dezelfde VLAN en kunnen dan gebruikt worden als switch + PoE.

Het enige nadeel van deze switch is het geluid van de drie fans. Is hier een oplossing voor? Ik heb zelf al naar de 3 pins Noctoa NF-A4x20 gekeken, maar vraag me af of de switch dit wel trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:13
@leroy98ecker

Met alleen het vlan door zetten kan je alleen TV kijken,
Maar je kan geen pauze & interactieve TV gedeelte gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leroy98ecker
Sliderhome schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:08:
@leroy98ecker

Met alleen het vlan door zetten kan je alleen TV kijken,
Maar je kan geen pauze & interactieve TV gedeelte gebruiken.
De functies gids, opnemen, begin gemist en pauzeren werken. Zowel vlan 4 als 6 worden doorgespeeld naar mijn Asus AX11000. Daar wordt op vlan 6 met PPPoE aangemeld en op vlan 4 met DHCP en IGMP-proxy. Dus eigenlijk is het gewoon routed IPTV. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31
Hier inmiddels aan een steady upgrade traject begonnnen binnen eigen netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNc8gzs2QD2I81eUYGb-fZC9kxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nT0lscr3rTvZy8BJy43DikX.jpg?f=fotoalbum_large

USW-16-Poe toegevoegd.
Netgear 24 dumb switch naar beneden verhuisd.

Wishlist:
UDM-Pro aanschaffen (WAF speelt nog een rol :o)
SFP links aanschaffen
Ubiquiti patchkabels 0,1m aanschaffen
Blindplaten spuiten in Ubi kleur

[ Voor 2% gewijzigd door austin_77 op 01-11-2021 07:46 . Reden: Tekst verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:53
Hallo,

Ik weet een klein beetje wat van netwerken maar ben geen grote expert. De aannemer - ook geen expert- legt tijdens onze verbouwing vier utp kabels van boven naar beneden. Boven worden dat vier wall-outlets maar waarop sluit je ze nu beneden aan?

Zover ik weet een patchpanel? Klopt dat? Is er ook een panel met 4 poorten voor niet zoveel geld? Het is cat 6 kabel wat gelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10 12:34
Daan115 schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:41:
Hallo,

Ik weet een klein beetje wat van netwerken maar ben geen grote expert. De aannemer - ook geen expert- legt tijdens onze verbouwing vier utp kabels van boven naar beneden. Boven worden dat vier wall-outlets maar waarop sluit je ze nu beneden aan?

Zover ik weet een patchpanel? Klopt dat? Is er ook een panel met 4 poorten voor niet zoveel geld? Het is cat 6 kabel wat gelegd wordt.
Volgens mij is 8 het kleinste.
Je kan natuurlijk ook direct in een switch prikken, maar patchpaneel is wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:53
Cloud_VII schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:46:
[...]

Volgens mij is 8 het kleinste.
Je kan natuurlijk ook direct in een switch prikken, maar patchpaneel is wat makkelijker
Tips voor een goede en redelijke prijs? Kan dit : https://www.kabelshop.nl/...RdB_buW6QowhoC8nsQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hallo,

Je kan met een patchpanel werken (is wel het mooiste) maar je kan er ook rj45 stekkertjes aan knijpen zodat ze direct in een switch gedrukt kunnen worden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Hallo,

Je kunt aan de aannemer vragen hoe hij het beneden in je meterkast oplevert, het is voor ons gissen wat in zijn opdracht staat namelijk :)

Wat betreft aansluiten, wil je het netjes doen dan is een patchpanel de mooiste oplossing. Ik zou naast de 4 kabels beneden de andere kabels die over de beganegrond lopen daar ook op aansluiten. Je hebt kleine 8 poort patchpanels van Digitus voor < €30.
Als je op mijn naam zoekt in dit topic kun je wat meer info vinden over hoe ik het heb opgelost.

Uiteraard kan het ook zonder patchpanel maar dan moet je genoeg “overlengte” in de kabels hebben dat je zonder spanning op een switch/ router kan aansluiten. Daarnaast moet je rekening houden dat dit soort installatie kabels niet geschikt zijn om veelvuldig om te pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
In dit topic zie ik heeel veel mensen met super vet ingerichte meterkasten, maar ik wil het zelf toch graag anders doen. Omdat we een nieuwbouwhuis aan het bouwen zijn, heb ik nu nog alle mogelijkheden qua loze leidingen etc, dus vandaar de vraag:

In mijn meterkast wil ik eigenlijk alleen maar het modem, met vervolgens 1 UTP (of ok: 2, voor redundancy) naar de technische ruimte op zolder. Daar wil ik een kleine serverkast inrichten met alle hardware om vervolgens alle kamers van netwerkpoints te voorzien, de accespoints van utp en poe te voorzien, etc. Dan kan alle domotica etc. ook gewoon in de technische ruimte op zolder.

Is er een reden om dit toch vanuit de meterkast te doen, of kan vanuit de technische ruimte op zolder net zo goed?

Mijn idee is dus:
Modem in de meterkast: UTP ----> Switch op zolder
Switch op zolder ---> UTP's naar alle kamers en AP's

Voors / tegens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
NCSmits schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:04:Is er een reden om dit toch vanuit de meterkast te doen, of kan vanuit de technische ruimte op zolder net zo goed?
Dat gaat achteraf simpelweg niet => veel komt in bestaande huizen in de meterkast terecht.

Maar.. ze verzinnen ook wel steeds iets anders. IPTV bijvoorbeeld laat / liet zich niet altijd even makkelijk zelf door het huis verspreiden met een willekeurig switch. Glas begint zich te verspreiden voorbij de meterkast.. Kortom: je kunt 't niet zo maar voorzien wat nog komt. Dus zou ik tenminste een flink dikke pijp er (loos) bij aanleggen, waar je een glas-link met de 'stekker' er al aan doorheen kunt laten zakken (zie een pagina of twee terug).

En hoezo maar één kabel nodig? Is de meterkast zelf geen 'kamer' dan met bijv. de slimme meter die je met iets ertussen via je netwerk uit wilt lezen, en / of andere stroommetingen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:09
NCSmits schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:04:
In dit topic zie ik heeel veel mensen met super vet ingerichte meterkasten, maar ik wil het zelf toch graag anders doen. Omdat we een nieuwbouwhuis aan het bouwen zijn, heb ik nu nog alle mogelijkheden qua loze leidingen etc, dus vandaar de vraag:

In mijn meterkast wil ik eigenlijk alleen maar het modem, met vervolgens 1 UTP (of ok: 2, voor redundancy) naar de technische ruimte op zolder. Daar wil ik een kleine serverkast inrichten met alle hardware om vervolgens alle kamers van netwerkpoints te voorzien, de accespoints van utp en poe te voorzien, etc. Dan kan alle domotica etc. ook gewoon in de technische ruimte op zolder.

Is er een reden om dit toch vanuit de meterkast te doen, of kan vanuit de technische ruimte op zolder net zo goed?

Mijn idee is dus:

Voors / tegens?
Zoals @Gwaihir zegt laat een (of meerdere) leidingen naar zolder leggen.
Andere zaken in de meterkast buiten het uitlezen van een slimme meter: data connectie voor (het loadbalancen van) een laadpaal, verbinding voor je connected deurbel met camera. Nu is zo'n extra leiding niet veel werk, later kost dat echt een kapitaal.

Maar verder is er niets op tegen. Ik heb in mijn meterkast ook alleen de mediaconverter van de glasvezel verbinding als stroomverbruiker. De rest zit ietsje meer naar rechts in een eigen kast 8)

Ja, ik moet nog blindplaten regelen . . .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn3FemAOTZRv_NDwdVGhsMRZeuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsjIGleJrEQ63eOsE8DMI6Dz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Mijn idee is dus:

Voors / tegens?
Succces met uitleggen aan de bouwer dat je alle loze leidingen op zolder uit wil laten komen. :+ Als dat niet lukt kan je het beste vragen of ze een dikke buis (70mm) tussen meterkast en zolder willen leggen. Dat kost jou 10 meter extra draad per aansluitpunt, maar scheelt een discussie met iemand die niet snapt waarom je het zou willen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:33
Geen enkele reden anders dan voornamelijk persoonlijke voorkeur. Vanuit een andere technische ruimte kan net zo goed. Sterker nog, al die apparatuur is ook allemaal warmte in een ruimte (meterkast) die niet is ingericht om zo veel warmte af te voeren.

Persoonlijk vind ik het Main Equipement Room (MER)/Sattelite Equipment Room (SER) principe een mooi principe wat ook prima in een woonhuis toepasbaar is. Dus meerdere ruimtes/plekken in huis waar apparatuur is opgesteld en de (netwerk) apparatuur is onderling verbonden met netwerkverbindingen.

Charme is dat je niet verplicht bent om alle bekabeling maar naar de meterkast te leiden, behalve dat het bij nieuwbouw duur is, helemaal als het om veel leidingen gaat, is het bij bestaande bouw vaak onmogelijk terwijl je wel vaak per etage relatief makkelijk een etage-netwerk kan aanleggen achter plinten, onder het laminaat in een sleuf in de isolatielaag, etc. met op elke etage een eigen switch. Dan hoef je alleen maar de switches onderling door te verbinden.

Uit dit MER/SER principe volgt ook de logische gedachte om het Wifi-modem van je provider toch in je huiskamer op een gunstige positie te plaatsen, ook al komt de aansluiting in de meterkast uit. Je hoeft alleen maar twee netwerkkabels tussen de meterkast en de huiskamer te leggen (WAN en LAN) en kan vanaf de meterkast naar de rest van je huis.

Met een MER/SER inrichting hebben wijzigingen naderhand een kleinere impact omdat er slechts 1 etage aangepast hoeft te worden.

Een kleine switch en klein patchpaneel is op elke etage wel weg te werken in een hoek van een kamer of achter/in een kast.

Zelf heb ik het ook zo ingericht, met 5 switches in totaal, twee 8 poorts en drie 4 poorts. Als ik mijn lab opstelling naar een andere kamer verplaats, hoef ik alleen maar een kleine switch te verhuizen en klaar is kees. Ook is mijn meterkast lekker leeg.
idee is dus:

Voors / tegens?
Neem iets meer leidingen tussen de zolder en de meterkast.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Goeie tips hier!

Om te beginnen had ik nog niet aangenomen dat een loze leiding standaard alleen maar naar de meterkast gaat. Dat had ik uit de optielijst niet opgemaakt. Dat werd me ook in het projectmatig nieuwbouwtopic al verteld. ;) Die vraag staat dus inmiddels uit bij de aannemer.

Dat kan dus inderdaad nog wel eens een dealbreaker zijn. Maar goed om te lezen dat er technisch verder weinig op tegen is. Ook de opmerkingen van de slimme meter en de load balancer voor een laadpaal worden gewaardeerd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dansch216
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 19:24

Mijn idee is dus:

Voors / tegens?
Kan net zo goed op zolder of ergens anders in huis. Ik heb tijdens de verbouwing van ons huis een muurkast geclaimed en ingericht als patchkast. In eerste instantie kwam onze internet aansluiting in de huiskamer binnen, de aansluiting heb ik laten verplaatsen naar de meterkast (via hoofdaansluiting.nl). De vorige bewoner had namelijk een kabel getrokken vanuit het modem via een gat in de muur naar de meterkast 8)7 Dat ziet natuurlijk niet uit als alles netjes gestuced is.

In de huidige situatie hangt het ziggo modem in de meterkast met een UTP kabel naar de UDM Pro in de muurkast op de 1e verdieping. Vanuit daaruit lopen de connecties naar verschillende switches, access points en wandcontactdozen. Ik zal van de week wat foto's plaatsen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jadjong schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:54:
Succces met uitleggen aan de bouwer dat je alle loze leidingen op zolder uit wil laten komen. :+
Dan vertel je erbij dat je heel veel TV's en telefoons op je zolder gaat plaatsen! >:) :P :+
Als dat niet lukt kan je het beste vragen of ze een dikke buis (70mm) tussen meterkast en zolder willen leggen.
Dat kost jou 10 meter extra draad per aansluitpunt, maar scheelt een discussie met iemand die niet snapt waarom je het zou willen. :P
Dat is ook geen gek idee! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 20:22

TF

bla bla

Ik zie het voordeel van een aparte technische ruimte op zolder niet zo. Het kost ruimte en in principe heeft geen direct voordeel tov alles in de meterkast afvangen. Zeker bij nieuwbouw is een meterkast vaak prima geschikt.

Het is anders als je met verregaande domotica aan de gang wilt en er veel meer leidingen naar de meterkast moeten. Dan heeft het zin om per verdieping een technische ontsluiting te maken.

Gezien jouw use-case krijg ik het gevoel dat je het nodeloos complex gaat maken met zeer weinig tot geen voordeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:09
TF schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:49:
Ik zie het voordeel van een aparte technische ruimte op zolder niet zo. Het kost ruimte en in principe heeft geen direct voordeel tov alles in de meterkast afvangen. Zeker bij nieuwbouw is een meterkast vaak prima geschikt.

Het is anders als je met verregaande domotica aan de gang wilt en er veel meer leidingen naar de meterkast moeten. Dan heeft het zin om per verdieping een technische ontsluiting te maken.

Gezien jouw use-case krijg ik het gevoel dat je het nodeloos complex gaat maken met zeer weinig tot geen voordeel
veel nieuwbouw woningen hebben de technische ruimte al op zolder. Meterkast is bij ons bijzonder klein. Technische ruimte op zolder is circa 2,5m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 20:22

TF

bla bla

Source90 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:51:
[...]
veel nieuwbouw woningen hebben de technische ruimte al op zolder. Meterkast is bij ons bijzonder klein. Technische ruimte op zolder is circa 2,5m2.
Ah weer wat geleerd. Ik ben dat nog niet tegengekomen. Wat is er dan te vinden in deze technische ruimte? PV modules en afzuiger?

[ Voor 3% gewijzigd door TF op 02-11-2021 19:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
TF schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:52:
[...]

Ah weer wat geleerd. Ik ben dat nog niet tegengekomen. Wat is er dan te vinden in deze technische ruimte? PV modules en afzuiger?
Dit is die van ons, veel loze ruimte vind ik.
Als je hier allerlei apparatuur wilt plaatsen is het ideal.
Bij ons zal er waarschijnlijk niet veel extra inkomen. Wellicht een extra boilervat in de toekomst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3H56MhKnAkzIl5w6bxI1oi8ZNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf84nzpm9prXrX4m0IrXAGnL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 02-11-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Hallo,

Attema universele datadoos met tupe c adapters. De meeste toolless keystones passen daar op.

Vind ik persoonlijk voor het gemiddelde huis tuin en keuken netwerk een mooie bescheiden oplossing. Makkelijk uit te breiden door nog zo'n doos ernaast te plaatsen indien de behoefte ontstaat.

Tip: bestel ook de hager flexibele kabelgoot om de kabels in de meterkast netjes weg te werken. Betaalbaar, door de standaard lenge en flexibele eigenschap kan het met de gewone pakketpost mee verzonden worden in tegenstelling tot de wat knappere open draadgoten die in lengtes van 2m gaan bij de vakgandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
[...]
Wij hebben juist een redelijk grote meterkast, van 40cm diep. Ook geen gasaansluiting of stadswarmte, dus hoop ruimte Onze technische ruimte zit behoorlijk vol met apparaten die veel warmte en vocht genereren (wasmachine, droger). Lijkt me niet meest ideale voor netwerk apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
leroy98ecker schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:43:
Een update op mijn LAN-inrichting: Onlangs mijn thuisnetwerk uitgebreid met een Netgear GS724TP die ik op de kop heb getikt, aangezien ik geen ruimte meer had op mijn vorige switches. Dit was mijn oude setup wat betreft de switches en aansluitingen in de kelder. Zo ziet het er nu uit:
[Afbeelding]
.
Lichtelijk offtopic: Wat is een argument om twee HUE bridges, èèn voor binnen en één voor buiten, te gebruiken?
Heb je zoveel (50+) lampen/accessoires op de bridge dat er twee nodig zijn?

Ga zelf in de nieuwbouw ook wat HUE voor buiten aanschaffen en heb binnen al een stuk of 15 lampen gepland staan. Nooit in mij op gekomen om meerdere bridges te gebruiken. Is er een reden om dit wel te doen / aan te bevelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jadjong schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:54:
[...]

Succces met uitleggen aan de bouwer dat je alle loze leidingen op zolder uit wil laten komen. :+ Als dat niet lukt kan je het beste vragen of ze een dikke buis (70mm) tussen meterkast en zolder willen leggen. Dat kost jou 10 meter extra draad per aansluitpunt, maar scheelt een discussie met iemand die niet snapt waarom je het zou willen. :P
Uh, gewoon ‘Ik wil alle loze leidingen op zolder hebben ipv meterkast’?

Hier ook nieuwbouw en alles komt op zolder uit. Inclusief 2.5m overlengte én keystones.

Kwestie van communicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leroy98ecker
Source90 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:26:
[...]
Lichtelijk offtopic: Wat is een argument om twee HUE bridges, èèn voor binnen en één voor buiten, te gebruiken?
Heb je zoveel (50+) lampen/accessoires op de bridge dat er twee nodig zijn?

Ga zelf in de nieuwbouw ook wat HUE voor buiten aanschaffen en heb binnen al een stuk of 15 lampen gepland staan. Nooit in mij op gekomen om meerdere bridges te gebruiken. Is er een reden om dit wel te doen / aan te bevelen?
Ja, ik liep op een gegeven moment tegen het limiet aan van wat ik op de Hue Bridge kwijt kon. Ik kreeg telkens in de app een melding: “Je Hue bridge is vol.” Meerdere entertainmentruimtes installeren ging niet meer, maar ook lampen of accessoires toevoegen ging niet. Ik heb toen maar meteen een scheiding gemaakt tussen binnen en buiten. Binnen zitten 43 Hue lampen en accessoires op en buiten 12. Aangezien het een meshsysteem is, maakt het niet uit wat de afstand is, zolang de eerste accessoire of lamp maar (stabiel) binnen het bereik valt.

Ligt eraan wat je wil in de toekomst. Als je weet dat je meer dan 45 accessoires en lampen gaat toevoegen, dan kun je daar beter wel een scheiding in maken. Je kunt later altijd nog met een bridge uitbreiden en daar een scheiding in maken. Dat is zo gepiept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Alles naar zolder??

Als je over 10/15 jaar je huis wil verkopen hoe ga je uitleggen dat alle loze leidingen naar zolder lopen? 95% van de mensen hebben geen of weinig affiniteit met it middelen. Het moet gewoon werken.

Ik zou een patch paneel met switch in de meterkast plaatsen eventueel vanuit de meterkast naar zolder loze leidingen laten leggen zodat je daar ook een switch kan hangen voor je apparatuur zoals een nas een servertje en misschien nog wel wat andere netwerk componenten die je niet in je meterkast wil leggen.

Wel zou ik je aanbevelen om loze dozen op plekken in het plafond te laten maken. Om zo AP’s te kunnen plaatsen.

Helaas heb ik dat laatste niet gedaan. Daar baal ik wel een beetje van.

Maar alle netwerk componenten behalve de router en een switch heb ik op zolder draaien 2*1Gbps. Ik hoop binnen kort twee andere switches te kunnen aanschaffen die dan 10Gbps sfp+ porten met ethernet hebben. Ik loop nu niet tegen limieten aan. Uplink trendy nu ruim 500 mbps in sommige gevallen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:12
waarom zou je dat willen uitleggen aan de volgende bewoner?
ten eerste heb je een makelaar voor zulke gesprekken.
ten tweede hebben de meeste mensen, zoals je aangeeft, weinig affiniteit met IT, die nemen genoegen met een modemrouter van hun ISP.
ten derde, neem ik aan dat dit er heus wel andere loze leidingen zijn getrokken naar slaapkamers ed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
spank_mojoo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:04:
waarom zou je dat willen uitleggen aan de volgende bewoner?
ten eerste heb je een makelaar voor zulke gesprekken.
ten tweede hebben de meeste mensen, zoals je aangeeft, weinig affiniteit met IT, die nemen genoegen met een modemrouter van hun ISP.
ten derde, neem ik aan dat dit er heus wel andere loze leidingen zijn getrokken naar slaapkamers ed.
Geloof me, daar krijg je wel vragen over (en anders via de makelaar). Ik kreeg ook vragen waarom dat ik veel stopcontacten onder de trap had. Dat was omdat ik daar alle apparatuur had staan voor de tv, o.a. receiver en consoles. De tv hing aan de muur en achter de tv had ik een groot gat geboord die onder de trap uit kwam om alles daar neer te zetten.

Zolang de uitleg logisch is zal een nieuwe bewoner er verder niks mee doen, echter proberen ze wellicht in de toekomst, allerlei dingen te vinden om de prijs omlaag te krijgen. Dit is voor nu niet van toepassing en zulke vragen zullen nu ook niet gesteld worden, maar in de toekomst verwacht ik het wel weer als de huizenmarkt stabiliseert. De meeste mensen willen alleen een modem en eventueel een switch in de meterkast, meer is voor hun niet nodig. Om dan alles op de zolder aan te sluiten kan dan inderdaad vreemd overkomen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:59:
Alles naar zolder??

Als je over 10/15 jaar je huis wil verkopen hoe ga je uitleggen dat alle loze leidingen naar zolder lopen? 95% van de mensen hebben geen of weinig affiniteit met it middelen. Het moet gewoon werken.
Huh? Een huis vol netwerkaansluitingen moet ergens een switch hebben. Daar valt niet veel aan uit te leggen, kost niemand de kop, en of die op zolder of in de meterkast staat, maakt ook niet uit.

Of vraag je indirect wat er achter blijft in een huis bij verkoop? Dat is sowieso een ding aan het worden, vind ik. Meterkast of zolderkamer, de netwerkapparatuur hoort tot dusverre niet echt bij het huis. Maar zo langzamerhand functioneert je huis niet meer zo best zonder. Dáár zal je sowieso afspraken over moeten maken bij verkoop over 10/15 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

ranzige pad

kwaaak kwaak

Gwaihir schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:39:
[...]

Huh? Een huis vol netwerkaansluitingen moet ergens een switch hebben. Daar valt niet veel aan uit te leggen, kost niemand de kop, en of die op zolder of in de meterkast staat, maakt ook niet uit.

Of vraag je indirect wat er achter blijft in een huis bij verkoop? Dat is sowieso een ding aan het worden, vind ik. Meterkast of zolderkamer, de netwerkapparatuur hoort tot dusverre niet echt bij het huis. Maar zo langzamerhand functioneert je huis niet meer zo best zonder. Dáár zal je sowieso afspraken over moeten maken bij verkoop over 10/15 jaar.
Daar heb je wel een punt. Vaak zie je dat er een paar apparaten een verbinding nodig hebben, denk aan een omvormer en warmte pomp, bridge voor de screens, bridge grasmaaier. Dat zullen de zaken zijn die je mee verkoopt. Maar voor de rest zou ik een overzicht achterlaten welke patch poort waarvoor is en de rest er toch uit halen. Of er moet natuurlijk een goed bod gedaan worden. Een goedkope 8poort tp-link kan er altijd tussen toch :)

In ons oude huis welke we in 2017 verkocht hebben, had de koper er geen oog naar, die snapte er ook niets van.

In het tijdelke huis waar we woonden wel weer, daar heeft de eigenaar zelfs meegeholpen extra aansluitingen te maken, zat ook een actief melkvee bedrijf met melkrobot op de internet verbinding.Maar dat was huur, daar heb ik kabels achter gelaten, niet meer of minder.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ranzige pad schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:31:
Vaak zie je dat er een paar apparaten een verbinding nodig hebben, denk aan een omvormer en warmte pomp, bridge voor de screens, bridge grasmaaier. Dat zullen de zaken zijn die je mee verkoopt. Maar voor de rest zou ik een overzicht achterlaten welke patch poort waarvoor is en de rest er toch uit halen. Of er moet natuurlijk een goed bod gedaan worden. Een goedkope 8poort tp-link kan er altijd tussen toch :)
Met laten zitten doe je het ook niet zo maar goed, in de ogen van de koper, en laat je zaken achter die voor jou flinke waarde vertegenwoordigen. En je hebt wellicht ook tussen allerlei accounts over te zetten. Dat wordt niets als de koper daar niet in zit. Net als het onderhouden van jouw router en AP configuratie.

Het is allemaal niet zo universeel, standaard, en onderhoudsvrij als de meterkast tot voor kort..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:24
Gwaihir schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:45:
[...]

Met laten zitten doe je het ook niet zo maar goed, in de ogen van de koper, en laat je zaken achter die voor jou flinke waarde vertegenwoordigen. En je hebt wellicht ook tussen allerlei accounts over te zetten. Dat wordt niets als de koper daar niet in zit. Net als het onderhouden van jouw router en AP configuratie.

Het is allemaal niet zo universeel, standaard, en onderhoudsvrij als de meterkast tot voor kort..
Er zijn natuurlijk een aantal laagjes in. De bekabeling, muur aansluitingen, patchpaneel(en), en de daadwerkelijke hardware. Dat hardware standaard niet achter blijft lijkt mij best logisch, want verlichting, stekkerdozen etc blijven ook niet achter. Maar de stroomdraden door de muur, stopcontacten, en groepenkast blijft wel achter. En zo lijkt mij ook dat de UTP bekabeling (door de muur getrokken), aansluitpunten, en waarschijnlijk patchpaneel achter blijft. Of je vervolgens een patchkast laat hangen of weghaalt is wellicht wel een discussiepunt.

Bridge voor een warmtepomp, zonnepanelen, etc lijkt mij ook logisch dat die achter blijven, immers blijft de warmtepomp, zonnepanelen etc ook achter. Net zoals je een CV ketel achter laat met een thermostaat (maar wellicht wel afspreekt dat je de dure thermostaat vervangt door een ander).

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 03-11-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb in de meterkast een patchpanel en switch en heb 2 loze leidingen naar de garage laten leggen waar in een patchkast heb hangen met al mijn apparatuur erin. Simpel en netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

[...]
Ik heb twee woonlagen. De technische ruimte is op de eerste verdieping. Daar staat de omvormer, warmtepomp, voorraadvat en de mechanische ventilatie plus was-/droogcombinatie. Ongeveer 9 vierkante meter oppervlakte.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:07:
En zo lijkt mij ook dat [..] waarschijnlijk patchpaneel achter blijft. Of je vervolgens een patchkast laat hangen of weghaalt is wellicht wel een discussiepunt.
Ja, dat dus bijvoorbeeld: je wilt het patchpaneel laten hangen, maar de kast waar 't in zit meenemen..

Hoe doe je dat? Zoiets zat ik me ook ongeveer af te vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

To_Tall schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:59:
Wel zou ik je aanbevelen om loze dozen op plekken in het plafond te laten maken. Om zo AP’s te kunnen plaatsen.

Helaas heb ik dat laatste niet gedaan. Daar baal ik wel een beetje van.
Ik zou het flink afraden en lekker die UFO dingen voor thuisgebruik helemaal vergeten sinds we deze dingen hebben van TP-Link en Ubiquiti en nog een aantal andere merken : fonsoy in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

Met dank aan @fonsoy voor de foto! :)
spank_mojoo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:04:
DutchKel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:24:
De meeste mensen willen alleen een modem en eventueel een switch in de meterkast, meer is voor hun niet nodig. Om dan alles op de zolder aan te sluiten kan dan inderdaad vreemd overkomen.
Totdat ze op GoT komen klagen over hun WiFi en hoe het allemaal beter kan... >:) _O- :+
DutchKel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:24:
Zolang de uitleg logisch is zal een nieuwe bewoner er verder niks mee doen, echter proberen ze wellicht in de toekomst, allerlei dingen te vinden om de prijs omlaag te krijgen.
Dat dan weer wel, maar ik verwacht eerder dat die corrupte makelaars de prijs van je huis zoveel zullen opvoeren voor hun eigen gewin dat je daar geen slapeloze nachten van hoeft te hebben! ;)

Het is JOUW huis en JIJ gaat er de komende 10 a 20 jaar wonen dus doe lekker waar JIJ zin in hebt! :Y) d:)b
Gwaihir schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:26:
Ja, dat dus bijvoorbeeld: je wilt het patchpaneel laten hangen, maar de kast waar 't in zit meenemen..

Hoe doe je dat? Zoiets zat ik me ook ongeveer af te vragen..
Aan de muur ophangen en KLAAR!!! :)

[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 03-11-2021 15:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
nero355 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:29:
Het is JOUW huis en JIJ gaat er de komende 10 a 20 jaar wonen dus doe lekker waar JIJ zin in hebt! :Y) d:)b
Inderdaad. En als je over 10 jaar of zo gaat verhuizen laat je het patchpaneel met de muurkabels lekker hangen. Switch neem je gewoon mee. Een nieuwe bewoner kan dan gewoon zijn eigen kabels van het modem van zijn provider naar jouw oude patchpaneel aansluiten.
Nieuwe bewoner blij, want zulke mooie netwerkfaciliteiten heeft ie nog nooit gehad.
En jij blij, want over 10 jaar heb je weer nieuwe inzichten / weet je hoe het had gemoeten en koop je voor je volgende woning gewoon een nieuw patchpaneel en 19" rack.

Ik zie het probleem niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jij verkiest nu geen patchkast gebruiken omdat je je wellicht over 10 tot 20 jaar druk om maakt of je 'm achter moet laten?

Niet mijn keuze. Ik zoek dan wel uit wat ik wel / niet als onderdeel van de verkoop aanbied. (En dit was natuurlijk maar één voorbeeldje, maar: nee, ik krijg dat panel echt niet door 't kabelgat de patchkast uit.)

N.B. Ik denk niet dat er een probleem is. Wel iets dat door de jaren heen verandert. Neem ik de switch mee en zit het lege huis zonder internetverbinding, dan werken er dingen niet. En we hangen ons huis alleen maar voller met netwerk-gebaseerde domotica. Als ander voorbeeld: mijn verwarming gebruikt nu al actief de weervoorspelling voor z'n regeling. Een koper moet daar al snel iets mee en ik zal toch ook echt wel enige plicht hebben info te verstrekken.

[ Voor 32% gewijzigd door Gwaihir op 03-11-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gwaihir schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:44:
Jij verkiest nu geen patchkast gebruiken omdat je je wellicht over 10 tot 20 jaar druk om maakt of je 'm achter moet laten?

Niet mijn keuze. Ik zoek dan wel uit wat ik wel / niet als onderdeel van de verkoop aanbied. (En dit was natuurlijk maar één voorbeeldje, maar: nee, ik krijg dat panel echt niet door 't kabelgat de patchkast uit.)
Jij stelt een vraag en ik geef daar antwoord op dus ik stel voor dat je nog effe een keer de boel opnieuw leest om erachter te komen dat ik dat absoluut NIET zeg! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:47:
[...]

Jij stelt een vraag en ik geef daar antwoord op dus ik stel voor dat je nog effe een keer de boel opnieuw leest om erachter te komen dat ik dat absoluut NIET zeg! ;)
Ik ben nieuwsgierig wat je dan wel zegt..
Maar ik schrik ook enorm van je toon.

[ Voor 26% gewijzigd door Gwaihir op 03-11-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Ik zou het flink afraden en lekker die UFO dingen voor thuisgebruik helemaal vergeten sinds we deze dingen hebben van TP-Link en Ubiquiti en nog een aantal andere merken : fonsoy in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

[...]
Of die ufo dingen tactisch wegwerken, bij ons hangt er eentje in de trapkast, eentje in een kastje op de gang van de 1e verdieping en er komt er eentje in de berging op zolder. Nergens in het zicht :)

Ik heb namelijk begrepen dat het bereik van die inwall dingen niet super zijn, omdat ze voornamelijk gemaakt zijn voor gebruik in hotelkamers. Maar ik laat me graag corrigeren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 19:39

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hier doet 1 in-wall (non HD, centraal geplaatst) een hele woning, 170 m2. Alleen achter in de tuin red hij net niet.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Gwaihir schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:39:
[...]

Ik denk dat het niet heel handig is om leidingen naar zolder te laten lopen.

Nu moet je niet te veel rekening houden met verkoop in de toekomst. Maar stel nieuwe bewoners willen in elke kamer extra stopcontacten want ja er liggen toch al loze dozen met ethernet waar ze totaal niets mee doen. Dan gaat dat niet.

Of ja ik wil tv coaxiaal. Ja loze dozen gaan naar zolder succes.

Daarom. Loze dozen in de meterkast laten uitkomen. Daar een switch plaatsen maar de rest van de techniek op zolder in je “MER”.

Dat maakt verder echt niet uit op je verbindingen.

Je zult ook rekening moeten houden met je loze dozen. Al zit er een controle draad in. Dan nog kan hij deels verstopt zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:31:
Hier doet 1 in-wall (non HD, centraal geplaatst) een hele woning, 170 m2. Alleen achter in de tuin red hij net niet.
Hier heb ik drie ap's nodig voor 200m2 :') Wel een nieuwbouwwoning met vloerverwarming op elke verdieping. Triple glas dus de tuin haal ik niet eens :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 13:26
To_Tall schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat het niet heel handig is om leidingen naar zolder te laten lopen.

Nu moet je niet te veel rekening houden met verkoop in de toekomst. Maar stel nieuwe bewoners willen in elke kamer extra stopcontacten want ja er liggen toch al loze dozen met ethernet waar ze totaal niets mee doen. Dan gaat dat niet.

Daarom. Loze dozen in de meterkast laten uitkomen. Daar een switch plaatsen maar de rest van de techniek op zolder in je “MER”.

Dat maakt verder echt niet uit op je verbindingen.

Je zult ook rekening moeten houden met je loze dozen. Al zit er een controle draad in. Dan nog kan hij deels verstopt zitten.
Zie het probleem niet, als er ook een loze leiding ligt van de meterkast naar de zolder.
Dan gebruik je er gewoon 2 leidingen ipv 1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
bottom line schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:31:
[...]

Zie het probleem niet, als er ook een loze leiding ligt van de meterkast naar de zolder.
Dan gebruik je er gewoon 2 leidingen ipv 1.
Coax is erg gevoelig voor lange afstanden. Maar als je er op zo’n manier rekening mee moet houden dan is het einde wel een beetje zoek.

Gewoon doen zoals je dat zelf wilt en geen rekening houden met wat een toekomstige bewoner misschien wil.

Dat heb ik ook gedaan. Het is mijn huis en ingericht zoals ik het wil. Hier is overigens de technische ruimte achter de meterkast, maar die was niet echt bruikbaar om nog een 19” rack bij op te hangen. Ivm de warmtepomp is die ruimte helemaal vol, alleen bovenin is nog wat ruimte maar daar kom je bijna niet bij. Dus hangt alles in de meterkast. De technische ruimte wordt ook behoorlijk warm, dus ook niet handig om daar dan apparatuur bij te doen die ook warmte genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

kepler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:25:
Of die ufo dingen tactisch wegwerken, bij ons hangt er eentje in de trapkast, eentje in een kastje op de gang van de 1e verdieping en er komt er eentje in de berging op zolder. Nergens in het zicht :)
Bij mij zit elke In Wall achter een houten kastje dus die zie je sowieso niet! ;)

Ze zitten op plekken die origineel als telefoonaansluiting WCD's bedoeld waren en waar prima bruikbare CAT5e richting de meterkast bleek te zitten! :D
Ik heb namelijk begrepen dat het bereik van die inwall dingen niet super zijn, omdat ze voornamelijk gemaakt zijn voor gebruik in hotelkamers. Maar ik laat me graag corrigeren :P
Straalpatroon is ietsje anders, maar je moet wel een heeeeeeel groot huis hebben om aan de limieten van zo'n ding te komen...

En daar zou een UFO achtige accesspoint waarschijnlijk ook moeite mee hebben... :P :+
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:31:
Klinkt als een "2.4 GHz EVERYWHERE!!!" oplossing :?

Moet je eigenlijk niet willen! ;)
To_Tall schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:10:
TV via de Coax zou binnen nu en een jaar of 5 of zo zomaar eens volledig verdwenen kunnen zijn omdat alles IPTV aan het worden is naast de streaming apps meuk dus om daar nou rekening mee te houden :?
kepler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:16:
Hier heb ik drie ap's nodig voor 200m2 :') Wel een nieuwbouwwoning met vloerverwarming op elke verdieping.
IMHO ook beter dan één accesspoint alle kanten op laten stralen via 2.4 GHz d:)b
Triple glas dus de tuin haal ik niet eens :D
Daar hebben we Outdoor accesspoints voor! :Y) 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

nero355 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:39:

Huh? waar baseer je dat nou weer op? Zeer afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen van je huis, kan dat prima. En nee, geen 2.4Ghz everywhere. Gewoon 5Ghz. Zeker binnen de muren hoor.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:46:
Huh? waar baseer je dat nou weer op?
Vandaar de :? aan het eind ;)
Zeer afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen van je huis, kan dat prima.
En nee, geen 2.4Ghz everywhere. Gewoon 5Ghz. Zeker binnen de muren hoor.
Vaak heb je veel glas richting de tuin en dan houdt de WiFi al gauw op tenzij je 2.4 GHz gebruikt dus vandaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:46:
[...]

Huh? waar baseer je dat nou weer op? Zeer afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen van je huis, kan dat prima. En nee, geen 2.4Ghz everywhere. Gewoon 5Ghz. Zeker binnen de muren hoor.
Sja daar twijfel ik ook best hard aan. Die 5GHz komt normaal gesproken niet zo heel ver, laat staan door verdiepingen. De apparaten zoals telefoons schakelen dan automatisch over op 2,4GHz en blijven daar dan op totdat je opnieuw verbinding maakt.

Ik heb dat zelf ook gehad namelijk. Uiteindelijk was bijna alles dus op 2,4GHz verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Fijn dat jullie twijfelen hoor. De unify app zegt toch wat anders ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 15:14
DutchKel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:51:
[...]

Sja daar twijfel ik ook best hard aan. Die 5GHz komt normaal gesproken niet zo heel ver, laat staan door verdiepingen. De apparaten zoals telefoons schakelen dan automatisch over op 2,4GHz en blijven daar dan op totdat je opnieuw verbinding maakt.

Ik heb dat zelf ook gehad namelijk. Uiteindelijk was bijna alles dus op 2,4GHz verbonden.
Gaat bij mij ook prima hoor. Ik heb gescheiden netwerken (2.4 en 5). Alle devices die wij gebruiken zitten alleen op 5 GHz. één pc heeft een 2.4 kaartje dus zit op 2.4. (los van alle IoT devices, dat is vooramelijk 2.4, maar heeft weer zn eigen netwerk)
Nooit problemen qua bereik in ons huis. Zelfs zolder is prima.

[ Voor 5% gewijzigd door csjah op 04-11-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
nero355 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:39:
[...]

Bij mij zit elke In Wall achter een houten kastje dus die zie je sowieso niet! ;)

Ze zitten op plekken die origineel als telefoonaansluiting WCD's bedoeld waren en waar prima bruikbare CAT5e richting de meterkast bleek te zitten! :D

[...]

Straalpatroon is ietsje anders, maar je moet wel een heeeeeeel groot huis hebben om aan de limieten van zo'n ding te komen...

En daar zou een UFO achtige accesspoint waarschijnlijk ook moeite mee hebben... :P :+

[...]

[...]

TV via de Coax zou binnen nu en een jaar of 5 of zo zomaar eens volledig verdwenen kunnen zijn omdat alles IPTV aan het worden is naast de streaming apps meuk dus om daar nou rekening mee te houden :?

[...]

IMHO ook beter dan één accesspoint alle kanten op laten stralen via 2.4 GHz d:)b

[...]

Daar hebben we Outdoor accesspoints voor! :Y) 8) :*)
We hebben ook een groot huis :P 70m2 per verdieping, maar met de ufo's halen we het precies. Mits strategisch geplaatst, van de ene kant naar de andere kant haal tie niet :D Dragende muren zijn echt killing voor het bereik in nieuwbouw...

Outdoor accespoint heb ik naar gekeken, maar als ik in de tuin zit verbruik ik toch niet veel data en is 4g wel prima eigenlijk. Ik ga toch niet buiten films kijken of gamen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
kepler schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:50:
[...]

We hebben ook een groot huis :P 70m2 per verdieping, maar met de ufo's halen we het precies. Mits strategisch geplaatst, van de ene kant naar de andere kant haal tie niet :D Dragende muren zijn echt killing voor het bereik in nieuwbouw...

Outdoor accespoint heb ik naar gekeken, maar als ik in de tuin zit verbruik ik toch niet veel data en is 4g wel prima eigenlijk. Ik ga toch niet buiten films kijken of gamen ;)
Dragende muren in nieuwbouw? Waar heb je die dan. Veelal hedendaagse nieuwbouw zijn tunnels of blokken met prefab betonnen plafonds.

Komt geen draagmuur meer in huis te pas. Binnen muren worden opgetrokken met gybo blokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Kom ik aan met 3 accesspoints op 110m² woonoppervlakte. 8)7

Op de BG (43m²) al 2 accesspoints hangen. :') Heb even zitten stoeien om goed bereik te krijgen bij mijn Nest Hello deurbel, die verbinding kreeg ik alleen stabiel door een accesspoint kort bij de voorgevel te plaatsen. Maar dan was de 5GHz ontvangst in de woonkamer nog geen 8m verder niet echt geweldig, dus in de woonkamer nabij de achtergevel maar een tweede accesspoint gehangen. Bijkomend voordeel is dat ik nu redelijk signaal heb ik de achtertuin, al blijft 5GHz en HR++ glas blijkbaar een ongelukkige combinatie.

De 1e en 2e verdieping delen een accesspoint wat centraal in het trapgat hangt, dat werkt dan weer wel probleemloos...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h0AQghADzag5EfiiuFBlsB6Dcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQilgxxPs1yFFlpiBKRRhxtz.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 20:33
To_Tall schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:57:
[...]

Dragende muren in nieuwbouw? Waar heb je die dan. Veelal hedendaagse nieuwbouw zijn tunnels of blokken met prefab betonnen plafonds.

Komt geen draagmuur meer in huis te pas. Binnen muren worden opgetrokken met gybo blokken.
Gebeurt vaak zat. Half jaar terug nog een huis met 50cm dikke gybo blokken omdat de overspanning te groot was.

Succes met je wifi signaal daar 🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

ranzige pad

kwaaak kwaak

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:55:
Fijn dat jullie twijfelen hoor. De unify app zegt toch wat anders ;)
toch heb ik met 235m2 3 woonlagen, nieuwbouw, tripple glas, vloerverwarming er ook echt 3 Unifi;s nodig. De demping van het huis is door de issolatie rondom erg groot. 4G mobiel komt ook amper binnen..

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Tja, we hebben toch echt dragende muren :D Huis is 6meter breed en de korteuur van de gang naast de trap, is dragend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hier ook nieuwbouw (net iets meer dan een jaar gekeden opgeleverd). Ook met een dragende muur in het huis. Moest ook wel ivm trappengat.

Heb 3 ap’s hangen op 287m2 (hangt er ook in in de veranda maar die tel ik niet mee). Alleen in de garage geen bereik. Wil daar nog een aptje ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Jan-man schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:32:
[...]

Gebeurt vaak zat. Half jaar terug nog een huis met 50cm dikke gybo blokken omdat de overspanning te groot was.

Succes met je wifi signaal daar 🤭
Ik heb nog een tijd in de bouw gelopen. Gybo blokken kunnen nooit onderdeel zijn van een draag constructie. Dat is gips, en gips blokken kan je niet gebruiken om te dragen. Die zullen dan verpulveren.

Beton overspan kan makkelijk 10 meter halen. Anyway. Het maakt ook niet uit.

Zelf zit ik in nieuwbouw 2015. 6 meter breed binnen muren zijn allemaal gybo blokken.

WiFi per verdieping is prima. Echter op elke verdieping hebben we wel AP’s nodig de demping door de betonnen plafonds is te groot dikte van plafond is ook 30cm met 10cm anhydriet waar de vloerverwarming is weggewerkt.

Door trippel glas waar een metaal legering op de middelste glasplaat is verwerkt wordt de warmte terug gekaats. Voordeel minder stook kosten en koel in de zomer. Nadeel ff signalen worden prima tegen gehouden.

Hierdoor ook ap in de tuin geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:50
@Xander

hi hi hier 2 xu6 lite en 1 x uap acm op 75 m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik vind het wel relax dat ik bij alles kan komen vanaf mijn laptop zonder geknoei met een databundel (Die ik niet eens heb! :+ ) en een VPN verbinding! :)

Kan ook de F1 of Voetbal streamen als we zitten te BBQ'en en zo :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 16:11
Ik heb een belangrijk nadeel ondervonden van mijn outdoor accesspoint. Op de parkeerplaats waar mijn auto staat heb ik nog steeds een beetje bereik, maar de telefoon is niet sterk genoeg om iets terug te zenden. Als ik dus in de auto stap en aan Android Auto vraag om een route te berekenen, denkt hij dat hij offline is. Ik moet echt helemaal de straat uit rijden voordat de telefoon terugvalt naar 4G.

Maar dat is wel een beetje een first world problem. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
Xander schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:22:
Kom ik aan met 3 accesspoints op 110m² woonoppervlakte. 8)7

De 1e en 2e verdieping delen een accesspoint wat centraal in het trapgat hangt, dat werkt dan weer wel probleemloos...
Heb voor wat betreft 1e en 2e etage dezelfde oplossing zo. Werkt prima. Op begane grond heb ik 2 AP's, waarvan 1 in de garage ivm de Unifi Doorbell die echt niet voldoende bereik had met de AP's die in de woning hingen.

Wat dat betreft draadloos en nieuwbouw blijft toch altijd wel maatwerk. Ik heb nog steeds een dead spot in onze master bedroom. De chromecast daar die hapert soms, terwijl alle andere devices wel werken. Dus die moet ik nog een keer met een kabel aansluiten (gelukkig nog een netwerkpoort achter de TV vrij). En het hangt ook van de grootte van de woning af. Cover nu met 3 AP's de woning zelf (200m2) en dan nog een outdoor AP in de veranda voor de tuin (triple glas is garantie voor geen bereik buiten).
[...]

Dragende muren in nieuwbouw? Waar heb je die dan.
Hier ook nieuwbouw en het klopt op zich wel. De binnenmuren aan de buitenzijde zijn inderdaad dragend, maar er loopt hier ook een binnenmuur op de begane grond langs de trap een stuk naar binnen die niet van gybo blokken is gemaakt. De rest overigens wel (dat verschil merk je overigens zeer goed als je daar gaten in moet boren...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb een belangrijk nadeel ondervonden van mijn outdoor accesspoint. Op de parkeerplaats waar mijn auto staat heb ik nog steeds een beetje bereik, maar de telefoon is niet sterk genoeg om iets terug te zenden. Als ik dus in de auto stap en aan Android Auto vraag om een route te berekenen, denkt hij dat hij offline is. Ik moet echt helemaal de straat uit rijden voordat de telefoon terugvalt naar 4G.

Op mijn Samsung tablet, kan ik instellen dat hij naar 4G terugvalt indien hij de kwaliteit van de WiFi onvoldoende vindt. Helpt zo'n instelling je?

Ik wil 'm juist maar weer uit zetten, want hij pakt m.i. wel héél snel de 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-09 14:31

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Even een n00b-vraag tussendoor. Heb met meerdere zoektermen geprobeerd te zoeken op het wereldwijde web, maar kom er niet uit. En de laatste keer dat ik hiermee bezig was, was een goede 15 jaar geleden.

Ik had bijzonder slecht bereik op de 2e verdieping van mijn woning. Er hangt een Unifi AC LR in het trapgat tussen de begane grond en de 1ste verdieping die nét niet lekker de 2e verdieping dekt. Nu heb ik een Unifi 6 LR gehaald die de bestaande vervangt. De bestaande gaat dan helemaal naar boven. Wil het natuurlijk wel netjes doen, dus gelijk overal cat 6a kabels (overkill wellicht) getrokken met inbouwdozen en een patchpanel in de meterkast.

Welnu.. tl;dr de inbouwdozen geven een andere volgorde aan dan het patchpanel.. Ik heb die aangehouden en zowel PoE als internet werkt (access point gaat aan en ik haal de maximaal haalbare snelheid met een speedtest). Toch zit het me niet lekker, aangezien ik altijd dacht dat de volgorde aan beide kant altijd hetzelfde moet zijn. Toch? Of klopt het zo gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-eeLJJ-aqaNxprb0qfptuOi6uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH2zVtHWjC9OUQi1RkBmqMpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_WUirRDrjEN-g3lQuofTcr957M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yipUKBHQl0R6SuidgYQzMSOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
Beide heb je volgens kleurcodering B aangesloten en dat is correct. Inbouwdozen en patchpanels wijken qua volgorde wel eens af, maar intern is het allemaal hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:45
Ken. schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:14:
Even een n00b-vraag tussendoor. Heb met meerdere zoektermen geprobeerd te zoeken op het wereldwijde web, maar kom er niet uit. En de laatste keer dat ik hiermee bezig was, was een goede 15 jaar geleden.

Ik had bijzonder slecht bereik op de 2e verdieping van mijn woning. Er hangt een Unifi AC LR in het trapgat tussen de begane grond en de 1ste verdieping die nét niet lekker de 2e verdieping dekt. Nu heb ik een Unifi 6 LR gehaald die de bestaande vervangt. De bestaande gaat dan helemaal naar boven. Wil het natuurlijk wel netjes doen, dus gelijk overal cat 6a kabels (overkill wellicht) getrokken met inbouwdozen en een patchpanel in de meterkast.

Welnu.. tl;dr de inbouwdozen geven een andere volgorde aan dan het patchpanel.. Ik heb die aangehouden en zowel PoE als internet werkt (access point gaat aan en ik haal de maximaal haalbare snelheid met een speedtest). Toch zit het me niet lekker, aangezien ik altijd dacht dat de volgorde aan beide kant altijd hetzelfde moet zijn. Toch? Of klopt het zo gewoon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De volgorde aanhouden zoals afgebeeld is correct. De volgorde op de RJ45 aansluiting moet het zelfde zijn, maar verschillende fabrikanten maken andere routes tussen de RJ45 en deze contacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ken. schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het T568A/B schema is voor het aansluiten van een connector op een kabel. De inbouwdozen en patchpanelen gebruiken vaak andere schema's inderdaad en die moet je gewoon aanhouden. Als je dat niet doet is je aansluiting verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:59
@Ken. uiteindelijk gaat het om de volgorde in het stopcontact zelf. De 'mapping' van hoe het er aan de ahcterkant uitziet naar het stopcontact zelf kan verschillen van model tot model.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Top.. Dank voor de snelle antwoorden! Dan ga ik de rest nu afmaken en wegwerken. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ken. Je kunt de twist nog iets langer behouden, met name op dat groene en bruine aderpaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Gwaihir schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:21:
@Ken. Je kunt de twist nog iets langer behouden, met name op dat groene en bruine aderpaar.
Haha ja, die woorden spookten ook door mijn hoofd nadat ik ze los had gedraaid :D
Maakt dat heel veel uit? Voor de volgende kabels ga ik het zeker doen. Dank voor de reminder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
Ken. schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:24:
[...]

Haha ja, die woorden spookten ook door mijn hoofd nadat ik ze los had gedraaid :D
Maakt dat heel veel uit? Voor de volgende kabels ga ik het zeker doen. Dank voor de reminder.
De twist maakt waarschijnlijk helemaal niks uit, zo storingsgevoelig is het signaal niet. Echter bij het patch paneel heb je de kabels bijna doorgesneden bij het strippen. Dat is wel iets ernstiger, daar dien je wel goed op te letten.

Ik heb een kabeltester die ook de twist test. Je moet het wel heel bont maken voordat die detecteert dat je hem niet voldoende getwist hebt. Ik heb dat bij 1 kabel gehad welke ik tussendoor moest verlengen dus 2 stekkers erop en met een koppelstuk ertussen verlengd. Daar klaagde die pas over dat de kabel niet voldoende getwist is en er mogelijk last is van overspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ken. schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:24:
[...]

Ik zie 't hier telkens geadviseerd worden. En dan bedenk ik dat ik, net als jij, geneigd ben gedachteloos vanaf één plek de kabel tot aders los te maken.

Ik acht dat zeker geen opnieuw aansluiten waard, maar toch een goede gewoonte om aan te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18
nero355 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Ik had ooit dit elders op GoT gevonden : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Maar helaas is die video ondertussen offline gehaald... :-(

Wat je daarin zag :
- Glasvezel trekken alsof het touw betreft! :o
- Vervolgens meten van de verbinding met speciale apparatuur.
- Daarna lassen en zo met de juiste apparatuur.

Dus blijkbaar kan het spul aardig wat hebben in de juiste vorm en zo :)
glasvezel kan met in de lengte trekken aardig wat hebben, totdat je hem knikt. Dan mag je hem in de prullenbak gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gwaihir schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:
Op mijn Samsung tablet, kan ik instellen dat hij naar 4G terugvalt indien hij de kwaliteit van de WiFi onvoldoende vindt. Helpt zo'n instelling je?

Ik wil 'm juist maar weer uit zetten, want hij pakt m.i. wel héél snel de 4G.
Twee mooie voorbeelden van waarom ik geen fan ben van mijn telefoon of tablet laten bepalen welke verbinding die gebruikt! :)

Altijd gewoon lekker zelf doen! :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Je kan het zendvermogen toch een beetje omlaag zetten?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sinds hier aardig wat kennis zit een mijn topic niet storm loopt, ben ik benieuwd of iemand mij advies kan geven:
Source90 in "Unifi aankoopadvies + netwerk benodigdheden"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
Source90 schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:53:
Sinds hier aardig wat kennis zit een mijn topic niet storm loopt, ben ik benieuwd of iemand mij advies kan geven:
Source90 in "Unifi aankoopadvies + netwerk benodigdheden"
En zijn genoeg ervaringen te lezen op tweakers over unifi camera’s. Kan je iig vertellen dat ik al ruim 3 jaar de Bulet g3 buiten heb hangen zonder problemen. Van de zomer ivm breedheid de g4 pro opgehangen de g3 hangt nu nog steeds buiten maar bij mijn ouders.
zoeken naar 'Unifi unvr '

[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 07-11-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
To_Tall schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:22:
[...]

En zijn genoeg ervaringen te lezen op tweakers over unifi camera’s. Kan je iig vertellen dat ik al ruim 3 jaar de Bulet g3 buiten heb hangen zonder problemen. Van de zomer ivm breedheid de g4 pro opgehangen de g3 hangt nu nog steeds buiten maar bij mijn ouders.
zoeken naar 'Unifi unvr '
Dat de producten goed zijn, twijfel ik niet aan.
Heb alleen totaal geen verstand of dit bij elkaar past, helaas ook nog steeds geen reactie op mail naar een reseller. Dacht, probeer het hier :+
Maar het algemene Ubiquiti is wellicht wel een handige start.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 08-11-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
De camera’s zou je middels rtsp stream ook aan andere nvr’s kunnen koppelen.

De camera’s zijn IP camera’s ze houden zich ook aan de standaarden hiervoor. Je moet alleen kijken of je switch poe+ ondersteund.

Verder ja cloudkey koppelen aan je camera’s en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

To_Tall schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:19:
De camera’s zou je middels rtsp stream ook aan andere nvr’s kunnen koppelen.
Van wat ik zo af en toe langs zag komen in het verleden werkt dat niet echt helemaal soepel bij een aantal mensen en zit je eigenlijk wel meteen vast aan de rest van de UniFi hardware die je vanwege de camera's nodig hebt : CloudKey 2+/Dream Machine reeks/enz. :)
De camera’s zijn IP camera’s ze houden zich ook aan de standaarden hiervoor. Je moet alleen kijken of je switch poe+ ondersteund.
Volgens mij doen ze niet aan ONVIF terwijl dat de daadwerkelijke standaard is voor IP camera's ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
nero355 schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:22:
[...]

Van wat ik zo af en toe langs zag komen in het verleden werkt dat niet echt helemaal soepel bij een aantal mensen en zit je eigenlijk wel meteen vast aan de rest van de UniFi hardware die je vanwege de camera's nodig hebt : CloudKey 2+/Dream Machine reeks/enz. :)

[...]
Volgens mij doen ze niet aan ONVIF terwijl dat de daadwerkelijke standaard is voor IP camera's ;)
ONVIF is een standaard RTSP is ook een standaard.

Echter had ik het over de IP standaarden niet over het protocol wat ze uitsturen.
Er hoeft niet gekozen te worden voor unifi maar in je post heb je het wel daarover. Je kan ook voor Foscam camera’s gaan of andere merken.

Het is wat je zelf wil. Zoals ik al aangaf ik heb de bullet G3 een tijd aan de schuur in weer en wind gehangen. Deze hangt nu bij m’n ouders. En heb zelf nu een G4 bullet pro omdat deze voornamelijk een breedhoek heeft.

Wil je het best compatibele hebben zal je ook je apparatuur hierop moeten uitzoeken. En zal je altijd gebonden zijn aan een merk. Wil je het zelf uitzoeken en kiezen kan je altijd merken door elkaar gebruiken en de open standaarden gebruiken zoals rtsp of onvif om je beelden bij een NVR te krijgen. Elk merk heeft zo zijn voor en nadelen.

Ik heb nog eens zitten kijken naar de zogenaamde “niets zeggende” condens rating.
Dat heeft te maken als je de camera hangt in ruimtes waar de temperatuur veel verschuift. Van heel warm naar heel koud. En visaversa. Kans op Londens in zeer Klein maar niet onmogelijk daarom ook die 99% rating condens dicht.

Pagina: 1 ... 85 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2