Frid0 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:05:
Goedemorgen,
Na recent verhuist te zijn en nog steeds druk te zijn met klein verbouwingen komt het punt dat ik aan de slag ga in de meterkast met het netwerk en WIFI. Momenteel hebben we 500 Mbit/s glasvezel verbinding van KPN via de Experiabox V10. Dat werkt momenteel maar merk al zodra het internet de meterkast uit is ik al veel verlies. Heb allemaal verschillende leidingen laten trekken tijdens de verbouwing en 1 daarvan is naar de woonkamer achter het tv-meubel. Daar een Deco M4 staan, tevens op de 1e en zolder ook en verlies daar al veel snelheid.
De Deco set is een oud setje wat ik voorheen had in mijn oude woning maar in onze nieuwe woning wil ik in 1 keer alles goed doen zodat ik er niet meer naar om hoef te kijken en dat het gezin,vriendin en 2 kids goed gebruik kunnen maken van de WIFI.
Ik lees overal dat ubiquiti heel goed spul maakt. Het is wat duurder maar dan heb je ook goed spul als ik alle recensies mag geloven. Prima, voor kwailiteit wil ik wel wat betalen. Nu de vraag, wat raden jullie aan voor mij als eerste stappen te nemen? Waarmee te beginnen om aan te schaffen, gelijk zo Dream Machine Pro of is dat too much en kan ik beter beginnen met....
De Dream Machine Pro is een heel uitgebreid apparaat en, als ik jou verhaal zo lees, nogal een overkill voor jou. Er zijn een aantal goede redenen om de Dream Machine Pro aan te schaffen:
- Je wilt gebruik maken van UniFi Protect, UniFi Access of UniFi Talk
- Je wilt direct een hardwarematige controller
- Je wilt je experiabox volledig vervangen en wilt altijd bij de controller kunnen
- Budget is geen beperking en je wilt gewoon in één keer klaar zijn (al ontbreekt PoE*)
- Je vindt het gewoon leuk om mee te stoeien
* De nieuwe (Pro SE) heeft wél PoE maar nog niet via de reguliere weg te krijgen en een stuk duurder
Als je wilt beginnen dan zou ik aanraden om eens naar een los accesspoint (AP AC LR, bijvoorbeeld) te kijken. Deze wordt geleverd met PoE injector en kan je instellingen via de app op je smartphone.
Als je daarna wilt uitbreiden kan dat altijd nog. Hou dan wel 2 dingen in gedachten:
- Het beheren van meerdere UniFi apparaten werkt het makkelijkst via een controller*
- Om niet nog eens 2/3/4/5 PoE injectors naast elkaar te hoeven hangen heb je een PoE switch nodig**
* Hiervoor kan je een NAS/Raspberry Pi inzetten of, als je er niet van buiten bij wilt kunnen en je geen 24/7 toegang nodig hebt zou je ook de controller op je PC kunnen installeren. Vergeet dan niet regelmatig een backup te maken. Als je de controller van je PC verwijderd moet je de configuratie opnieuw gaan opzetten.
** De UniFI 8-60W geeft je de mogelijkheid om 4 PoE apparaten met een maximaal vermogen van 60W aan te sluiten. De UniFI 8-150W geeft je de mogelijkheid om op elke poort een PoE apparaat aan te sluiten met een maximaal vermogen van 150W. Een willekeurige andere PoE switch volstaat natuurlijk ook.
Ik ben begonnen met één accesspoint. Daarna is er een tweede bijgekomen samen met een 8-60W switch en de controller op een Raspberry Pi. Onder de noemer "Omdat het kon" heb ik mijn experiabox vervangen voor een USG. Daarna is er een losse server gekomen waar ik de controller op draaide. Er draaide ook nog een losse 24 poorts switch mee waarop 12 poorten in gebruik waren. Later heb ik nog een derde accesspoint toegevoegd.
Dit heeft dik 2 jaar zonder problemen gedraaid en ik ben toen een upgrade gaan doorvoeren vanwege de overstap naar een nieuwhuis. Hier heb ik straks meer dan 32 netwerk aansluitingen en dus heb ik gekozen voor een 24 poorts gen 2 switch. Deze heeft 16 PoE poorten en is zat. Tevens heb ik de USG vervangen voor een Dream Machine Pro, naast dat ik het leuk vindt om mee te spelen heb ik de grote wens om ook gebruik te gaan maken van UniFi Access.
Nogmaals; Iedereen heeft zijn eigen ideeën, wensen of suggesties en wij kunnen niet de keuze maken wat jij 'moet' aanschaffen.