Toon posts:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste
Acties:

• tom15k_
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-09 20:32
Vraag! Ik wil even mijn huis opruimen (moet even mijn ouders blij gaan maken, die worden een beetje boos). Ik heb momenteel achter mijn gordijn het volgende staan:

UniFi Cloud Key Gen 2 plus
UniFi AP AC Lite
UniFi PoE blokje

LIDL Smart Home Hub
Ziggo Connectbox
Stroomblok

En ik vertel je, dit is een teringzooi!

Ik wil eigenlijk dit dus zien te verplaatsen naar bijvoorbeeld mijn meterkast of garage! Ik heb momenteel in mijn garage al 3 PoE blokjes liggen, hier moet sowieso al een PoE switch komen om dit (ook al) even netjes te maken!

Zou het handig zijn om mijn spullen allemaal in mijn garage dan bijvoorbeeld neer te zetten, en mijn modem te laten staan? (En ofc mijn AP, maar dan bijvoorbeeld een kabel terugtrekken via de PoE switch zodat het netjes blijft? Ik ben al even aan het scrollen in het forum hier, maar ik baal dat de modem in de huiskamer staat en niet in de meterkast!

Thanks alvast voor de reacties en tips, ik zet er zo nog even foto's bij!

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
@tom15k_ Dit is een standaard probleem in huishoudens.
- Aansluiting komt in de woonkamer binnen, dus daar moet het modem staan
- WiFi AP moet ook ergens in de woonkamer staan, dan heb je het beste signaal.

Ik denk dat het een goed begin is als je je ouders dit uitlegt :)

Wat je verder kunt doen hangt af van hoe makkelijk je kabels kunt wegwerken. Ik had (vroeger) een UTP kabel het modem naar de meterkast lopen, en daar alles in hangen. Vervolgens het AP op een onzichtbare plek in de kamer op een kast. Netwerkkabels liepen vanuit de hoeken van de kamer. Dus jouw idee is prima, maar dan moet je dus vanuit de garage wel kabels kunnen trekken/brengen naar de relevante punten in huis.

Via CV-leidingen is het vaak makkelijk werken (meeste installaties hebben genoeg aan 60 graden aanvoer). Achter/langs plinten is ook een optie.

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:27
tom15k_ schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:52:
Vraag! Ik wil even mijn huis opruimen (moet even mijn ouders blij gaan maken, die worden een beetje boos). Ik heb momenteel achter mijn gordijn het volgende staan:

UniFi AP AC Lite
UniFi PoE blokje

LIDL Smart Home Hub
Ziggo Connectbox
Stroomblok

En ik vertel je, dit is een teringzooi!

Ik wil eigenlijk dit dus zien te verplaatsen naar bijvoorbeeld mijn meterkast of garage! Ik heb momenteel in mijn garage al 3 PoE blokjes liggen, hier moet sowieso al een PoE switch komen om dit (ook al) even netjes te maken!

Zou het handig zijn om mijn spullen allemaal in mijn garage dan bijvoorbeeld neer te zetten, en mijn modem te laten staan? (En ofc mijn AP, maar dan bijvoorbeeld een kabel terugtrekken via de PoE switch zodat het netjes blijft? Ik ben al even aan het scrollen in het forum hier, maar ik baal dat de modem in de huiskamer staat en niet in de meterkast!

Ziggo Connect Box zeg je, kun je de Coax van deze box niet terugtrekken onder de vloer en deze in de meterkast weer ophalen? dan kun je in de meterkast opnieuw beginnen met aansluiten en afwerken.

• Togi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:12
Geen idee waar je meterkast zit tov de hoofdaansluiting maar je zou (als je het niet onder de grond kan doen) ook de hoofdaansluiting door je huis heen kunnen doortrekken naar je meterkast, waar je dan de connect box ophangt en vandaaruit weer terug gaat naar je tv en je netwerk opbouwt.

[Voor 8% gewijzigd door Togi op 15-09-2021 09:03]

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:51
Ik heb momenteel achter mijn gordijn het volgende staan:

UniFi AP AC Lite
UniFi PoE blokje

LIDL Smart Home Hub
Ziggo Connectbox
Stroomblok
Geen USG 3P of PoE Switches :?
Die ga je dus sowieso aanschaffen ??
Ik zou zeggen :
- Knal die Ziggo Connectbox in Bridge Mode.
- Zet daar een USG 3P achter.
- Gebruik je toekomstige PoE Switch(es) en USG 3P om wat VLAN's aan te maken :
VLAN 1 - Overlaten als Management VLAN !!
VLAN 10 - Hiervan maak je het normale netwerk :)

Je zou eventueel 2 switches kunnen gebruiken om een Ziggo <--> USG 3P VLAN link te maken over 1 kabel en daarnaast tegelijk de UAP AC Lite van PoE te voorzien, maar je kan ook twee kabels trekken dus kijk maar wat het handigst is in jouw situatie ;)

IMHO komt het wel goed, zodra je weet hoeveel en waar je de kabels kan trekken d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-09 18:02

maak eens een plaatje van de meterkast ...
zou de kans niet groot zijn dat je telefoonkabel wel via de meterkast binnenkomt, en er vandaar een pijpje vertrekt naar de woonkamer ? ...

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:46
Een stuk netter dan mijn bende :)

De edgerouter is al weg, de dmpro draait inmiddels

Ik zou wel wat dopjes in de netwerkpoorten doen in de switch die rechtop staat. Die zijn voor een paar cent tekoop.

• nwdsk
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
Na veel hier gelezen te hebben en inspiratie te hebben op gedaan ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik uiteindelijk gekozen voor een wat in de vergetelheid geraakte klassieker: het Ikea Lack Rack.

Ruimte-issues, beperkte toegankelijkheid (nis), en interesse in het DIY karakter van het Lack Rack principe waren de drivers achter deze keuze. Helemaal toen bleek dat ik dit met rack-kooimoeren kon uitvoeren. Maar eerst de voor (links) en na (rechts) foto om te laten zien welke bende er in goede kanalen moest worden geleid tot een meer hanteerbaar eindresultaat.

[url=https://veder.org/old_spaghetti_to_new_lackrack.jpg[/url]

(Linker foto) Een paar jaar terug moesten onze plafonds open wegens het trekken van extra stroomgroepen naar een nieuwe aanbouw en heb ik daar flink wat CAT 6/7(a) kabels plus nog wat verse coax in weggewerkt, alles samenkomend in de half-kelder in het midden van het huis. Daar komt ook de glasvezel (groene kabel) binnen.
(Rechter foto) Alle kabels komen nu van bovenaf aan de achterkant van het rack met een extra lus binnen zodat het rack opzij te schuiven is voor betere toegang bij onderhoud. Het wordt uit een eigen stroomgroep gevoed waar verder niets anders op zit.

Dan nu inzoomen op het 18U Lack Rack. Van de Lack tafeltjes zijn de poten uitgehold en gevuld met balken van 44x44 mm en op elkaar geplaatst en daarna aan de voorkant (en de linker zijkant) voorzien van rack profielen. Zo passen er uitwendig geplaatste kooimoeren op en daarmee is dit een ‘echt’ rack geworden waarin de 19” componenten onbeperkt kunnen worden verplaatst. Dit werkt verbazingwekkend goed, alles zit hartstikke stevig. Wel moest ik kortere bouten gebruiken.

[url=https://veder.org/lackrack_front.jpg[/url]

Van onderaf naar boven eerst 2x een 24-keystone panel waar aan de binnenkant alle USB/Coax/RJ45 poorten zijn doorverbinden van de non-19” modules die binnen in het rack staan (NAS, N300A-IP, Coax-versterker, Tradfri, HDHomerun, CI+ reader) en van de printer die onder het rack staat. Daarbij heb ik dus gekozen voor configuratie gemak (werkelijk alles via patches aan de voorkant) boven efficiëntie. Dan een USW-24-PoE, een UDMP, en een 24-poorts LSA panel waarop alle uitgaande CAT6/7(a) lijnen zijn afgemonteerd en die her en der in het huis uitkomen bij diverse Unifi devices (UAP-AC-Pro, UAP-IW-HD, USW-FLEX-Mini, Protect). De linkerkant van het rack is dicht gebouwd met allemaal naar binnen gerichte rangeerpanelen om alle kabels mee te managen, en de rechterkant is open voor onderhoud.
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee