Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom15k_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 20:32
Vraag! Ik wil even mijn huis opruimen (moet even mijn ouders blij gaan maken, die worden een beetje boos). Ik heb momenteel achter mijn gordijn het volgende staan:

UniFi Cloud Key Gen 2 plus
UniFi AP AC Lite
UniFi PoE blokje

LIDL Smart Home Hub
Ziggo Connectbox
Stroomblok

En ik vertel je, dit is een teringzooi!

Ik wil eigenlijk dit dus zien te verplaatsen naar bijvoorbeeld mijn meterkast of garage! Ik heb momenteel in mijn garage al 3 PoE blokjes liggen, hier moet sowieso al een PoE switch komen om dit (ook al) even netjes te maken!

Zou het handig zijn om mijn spullen allemaal in mijn garage dan bijvoorbeeld neer te zetten, en mijn modem te laten staan? (En ofc mijn AP, maar dan bijvoorbeeld een kabel terugtrekken via de PoE switch zodat het netjes blijft? Ik ben al even aan het scrollen in het forum hier, maar ik baal dat de modem in de huiskamer staat en niet in de meterkast!

Thanks alvast voor de reacties en tips, ik zet er zo nog even foto's bij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
@tom15k_ Dit is een standaard probleem in huishoudens.
- Aansluiting komt in de woonkamer binnen, dus daar moet het modem staan
- WiFi AP moet ook ergens in de woonkamer staan, dan heb je het beste signaal.

Ik denk dat het een goed begin is als je je ouders dit uitlegt :)

Wat je verder kunt doen hangt af van hoe makkelijk je kabels kunt wegwerken. Ik had (vroeger) een UTP kabel het modem naar de meterkast lopen, en daar alles in hangen. Vervolgens het AP op een onzichtbare plek in de kamer op een kast. Netwerkkabels liepen vanuit de hoeken van de kamer. Dus jouw idee is prima, maar dan moet je dus vanuit de garage wel kabels kunnen trekken/brengen naar de relevante punten in huis.

Via CV-leidingen is het vaak makkelijk werken (meeste installaties hebben genoeg aan 60 graden aanvoer). Achter/langs plinten is ook een optie.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:12
tom15k_ schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:52:
Vraag! Ik wil even mijn huis opruimen (moet even mijn ouders blij gaan maken, die worden een beetje boos). Ik heb momenteel achter mijn gordijn het volgende staan:

UniFi AP AC Lite
UniFi PoE blokje

LIDL Smart Home Hub
Ziggo Connectbox
Stroomblok

En ik vertel je, dit is een teringzooi!

Ik wil eigenlijk dit dus zien te verplaatsen naar bijvoorbeeld mijn meterkast of garage! Ik heb momenteel in mijn garage al 3 PoE blokjes liggen, hier moet sowieso al een PoE switch komen om dit (ook al) even netjes te maken!

Zou het handig zijn om mijn spullen allemaal in mijn garage dan bijvoorbeeld neer te zetten, en mijn modem te laten staan? (En ofc mijn AP, maar dan bijvoorbeeld een kabel terugtrekken via de PoE switch zodat het netjes blijft? Ik ben al even aan het scrollen in het forum hier, maar ik baal dat de modem in de huiskamer staat en niet in de meterkast!

Ziggo Connect Box zeg je, kun je de Coax van deze box niet terugtrekken onder de vloer en deze in de meterkast weer ophalen? dan kun je in de meterkast opnieuw beginnen met aansluiten en afwerken.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:11
Geen idee waar je meterkast zit tov de hoofdaansluiting maar je zou (als je het niet onder de grond kan doen) ook de hoofdaansluiting door je huis heen kunnen doortrekken naar je meterkast, waar je dan de connect box ophangt en vandaaruit weer terug gaat naar je tv en je netwerk opbouwt.

[ Voor 8% gewijzigd door Togi op 15-09-2021 09:03 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb momenteel achter mijn gordijn het volgende staan:

UniFi AP AC Lite
UniFi PoE blokje

LIDL Smart Home Hub
Ziggo Connectbox
Stroomblok
Geen USG 3P of PoE Switches :?
Die ga je dus sowieso aanschaffen ??
Ik zou zeggen :
- Knal die Ziggo Connectbox in Bridge Mode.
- Zet daar een USG 3P achter.
- Gebruik je toekomstige PoE Switch(es) en USG 3P om wat VLAN's aan te maken :
VLAN 1 - Overlaten als Management VLAN !!
VLAN 10 - Hiervan maak je het normale netwerk :)

Je zou eventueel 2 switches kunnen gebruiken om een Ziggo <--> USG 3P VLAN link te maken over 1 kabel en daarnaast tegelijk de UAP AC Lite van PoE te voorzien, maar je kan ook twee kabels trekken dus kijk maar wat het handigst is in jouw situatie ;)

IMHO komt het wel goed, zodra je weet hoeveel en waar je de kabels kan trekken d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56

maak eens een plaatje van de meterkast ...
zou de kans niet groot zijn dat je telefoonkabel wel via de meterkast binnenkomt, en er vandaar een pijpje vertrekt naar de woonkamer ? ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 22:12
Een stuk netter dan mijn bende :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZN-OBRZf4yz9UvwJrKN9hLRSMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ywWYaxRqP627e9UXzpeKrFTn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHWwbjz3goiPbymXwKkDh691y84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A2ZaPVWS1NjOhgsdShsHsQZW.png?f=user_large

De edgerouter is al weg, de dmpro draait inmiddels

Ik zou wel wat dopjes in de netwerkpoorten doen in de switch die rechtop staat. Die zijn voor een paar cent tekoop.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• nwdsk
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-03 10:57
Na veel hier gelezen te hebben en inspiratie te hebben op gedaan ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik uiteindelijk gekozen voor een wat in de vergetelheid geraakte klassieker: het Ikea Lack Rack.

Ruimte-issues, beperkte toegankelijkheid (nis), en interesse in het DIY karakter van het LackRack principe waren de drivers achter deze keuze. Helemaal toen bleek dat ik dit met rack-kooimoeren kon uitvoeren. Maar eerst de voor (links) en na (rechts) foto om te laten zien welke bende er in goede kanalen moest worden geleid tot een meer hanteerbaar eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://veder.org/old_spaghetti_to_new_lackrack_16.jpg

(Linker foto) Een paar jaar terug moesten onze plafonds open wegens het trekken van extra stroomgroepen naar een nieuwe aanbouw en heb ik daar flink wat CAT 6/7(a) kabels plus nog wat verse coax in weggewerkt, alles samenkomend in de half-kelder in het midden van het huis. Daar komt ook de glasvezel (groene kabel) binnen.
(Rechter foto) Alle kabels komen nu van bovenaf aan de achterkant van het rack met een extra lus binnen zodat het rack opzij te schuiven is voor betere toegang bij onderhoud. Het wordt uit een eigen stroomgroep gevoed waar verder niets anders op zit.

Dan nu inzoomen op het 18U Lack Rack. Van de Lack tafeltjes zijn de poten uitgehold en gevuld met balken van 44x44 mm en op elkaar geplaatst en daarna aan de voorkant (en de linker zijkant) voorzien van rack profielen. Zo passen er uitwendig geplaatste kooimoeren op en daarmee is dit een ‘echt’ rack geworden waarin de 19” componenten onbeperkt kunnen worden verplaatst. Dit werkt verbazingwekkend goed, alles zit hartstikke stevig. Wel moest ik kortere bouten gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://veder.org/lackrack_front_25.jpg

Van onderaf naar boven eerst 2x een 24-keystone panel waar aan de binnenkant alle USB/Coax/RJ45 poorten zijn doorverbinden van de non-19” modules die binnen in het rack staan (NAS, N300A-IP, Coax-versterker, Tradfri, HDHomerun, CI+ reader) en van de printer die onder het rack staat. Daarbij heb ik dus gekozen voor configuratie gemak (werkelijk alles via patches aan de voorkant) boven efficiëntie. Dan een USW-24-PoE, een UDMP, en een 24-poorts LSA panel waarop alle uitgaande CAT6/7(a) lijnen zijn afgemonteerd en die her en der in het huis uitkomen bij diverse Unifi devices (UAP-AC-Pro, UAP-IW-HD, USW-FLEX-Mini, Protect). De linkerkant van het rack is dicht gebouwd met allemaal naar binnen gerichte rangeerpanelen om alle kabels mee te managen, en de rechterkant is open voor onderhoud.

[ Voor 0% gewijzigd door nwdsk op 23-09-2021 16:56 . Reden: image aanpassing ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

nwdsk schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:31:
Na veel hier gelezen te hebben en inspiratie te hebben op gedaan ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik uiteindelijk gekozen voor een wat in de vergetelheid geraakte klassieker: het Ikea Lack Rack.
HELL YEAH!!! :D *O* 8) d:)b :Y) oOo
[Afbeelding]

Van onderaf naar boven de non-19” modules die binnen in het rack staan (N300A-IP, Tradfri)
Ik weet niet welke van die twee dat ronde ding is met die drie lampjes erop, maar als die iets van draadloos signaal moet rondsturen dan is die metalen plaat erboven niet zo heel handig en zou ik die aan de voorkant van de LackRack plaatsen, zoals dat ding rechtsbovenaan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwdsk
Dank! Ja, lang leve het 19" Lack tafeltje van Ikea :)
[...]

Ik weet niet welke van die twee dat ronde ding is met die drie lampjes erop, maar als die iets van draadloos signaal moet rondsturen dan is die metalen plaat erboven niet zo heel handig en zou ik die aan de voorkant van de LackRack plaatsen, zoals dat ding rechtsbovenaan :)
Goed punt! Dat witte ronde ding is de gateway van Ikea (tradfri). Ik heb nu zo'n 65 devices (lampen, sensors, rc's, dimmers) en die worden allemaal netjes gevonden, maar als ik daar problemen mee ga krijgen plaats ik dat ding wel aan de buitenkant (of bovenkant) van het rack.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:55

Ruimte-issues, beperkte toegankelijkheid (nis), en interesse in het DIY karakter van het Lack Rack principe waren de drivers achter deze keuze. Helemaal toen bleek dat ik dit met rack-kooimoeren kon uitvoeren. Maar eerst de voor (links) en na (rechts) foto om te laten zien welke bende er in goede kanalen moest worden geleid tot een meer hanteerbaar eindresultaat.

[Afbeelding]

(Linker foto) Een paar jaar terug moesten onze plafonds open wegens het trekken van extra stroomgroepen naar een nieuwe aanbouw en heb ik daar flink wat CAT 6/7(a) kabels plus nog wat verse coax in weggewerkt, alles samenkomend in de half-kelder in het midden van het huis. Daar komt ook de glasvezel (groene kabel) binnen.
(Rechter foto) Alle kabels komen nu van bovenaf aan de achterkant van het rack met een extra lus binnen zodat het rack opzij te schuiven is voor betere toegang bij onderhoud. Het wordt uit een eigen stroomgroep gevoed waar verder niets anders op zit.

Dan nu inzoomen op het 18U Lack Rack. Van de Lack tafeltjes zijn de poten uitgehold en gevuld met balken van 44x44 mm en op elkaar geplaatst en daarna aan de voorkant (en de linker zijkant) voorzien van rack profielen. Zo passen er uitwendig geplaatste kooimoeren op en daarmee is dit een ‘echt’ rack geworden waarin de 19” componenten onbeperkt kunnen worden verplaatst. Dit werkt verbazingwekkend goed, alles zit hartstikke stevig. Wel moest ik kortere bouten gebruiken.

[Afbeelding]

Van onderaf naar boven eerst 2x een 24-keystone panel waar aan de binnenkant alle USB/Coax/RJ45 poorten zijn doorverbinden van de non-19” modules die binnen in het rack staan (NAS, N300A-IP, Coax-versterker, Tradfri, HDHomerun, CI+ reader) en van de printer die onder het rack staat. Daarbij heb ik dus gekozen voor configuratie gemak (werkelijk alles via patches aan de voorkant) boven efficiëntie. Dan een USW-24-PoE, een UDMP, en een 24-poorts LSA panel waarop alle uitgaande CAT6/7(a) lijnen zijn afgemonteerd en die her en der in het huis uitkomen bij diverse Unifi devices (UAP-AC-Pro, UAP-IW-HD, USW-FLEX-Mini, Protect). De linkerkant van het rack is dicht gebouwd met allemaal naar binnen gerichte rangeerpanelen om alle kabels mee te managen, en de rechterkant is open voor onderhoud.
De kooimoeren zitten voor mijn gevoel aan de verkeerde kant van de rails. Kan mij niet voorstellen dat de apparatuur op deze manier goed vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwdsk
FrankHe schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:58:
[...]

De kooimoeren zitten voor mijn gevoel aan de verkeerde kant van de rails. Kan mij niet voorstellen dat de apparatuur op deze manier goed vast zit.
Dat is niet alleen je gevoel maar dat is volledig waar en dat beaam ik ook verderop in mijn uitleg, dat ik inderdaad verrast was hoe stevig het zit met verkeerd (uitwendig) geplaatste kooimoeren. Zelfs die 2U plaat waar de NAS (met 4x 3.5" HDD) op staat, zit muurvast en krijg ik geen beweging in. Ik zou er natuurlijk geen rack mountable UPS met accu's in hangen of full length servers (past uiteraard ook niet aan de achterkant), maar verder zou ik er zo nog een boel bij in durven schroeven, zo lang het binnen de Lack dimensies past.
Een certificering ga ik hier inderdaad niet op krijgen, en bij de blitse strakke kasten doet deze ook totaal niet mee (er staan in dit topic een paar echte pareltjes!), maar misschien wel in de MacGyver subklasse ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:55
Persoonlijk zou ik een stuk hout tussen de kast en de rails hebben gedaan om de boel op te vullen en ruimte te creëren voor de kooimoeren. Maar als dit een bewuste keuze is dan onthoud ik mij verder van commentaar. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ruimte-issues, beperkte toegankelijkheid (nis), en interesse in het DIY karakter van het Lack Rack principe waren de drivers achter deze keuze. Helemaal toen bleek dat ik dit met rack-kooimoeren kon uitvoeren. Maar eerst de voor (links) en na (rechts) foto om te laten zien welke bende er in goede kanalen moest worden geleid tot een meer hanteerbaar eindresultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oh yeah baby! _/-\o_ 8) 8) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrbrDRk9fVYO7c7BJyAwkPbcYu0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L2HNlUElYjrt4kgbe82LJcen.jpg?f=user_large

www.google.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Zoals beloofd, hierbij het bijna-eindresultaat van de LAN afwerking in ons nieuwbouwhuis
Komtie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zhISlkO6XCZgD_wxA_Qc7Cs0YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSiDKSsU72C2QifsRl07B5Lz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj6eUIdZb4qFjH5ZDUH8sBqGreo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJcPQqpWa5XFaxuN1WytjPQN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuWIB0nDmknL_KpcmC1QEmYgYKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVUjJAJKQOLU6fV08xjzPJIO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baRLnClqVn9rY_BL6yYRxoeMwgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLUmXDe2Ao41ky6fU5RhKm2s.jpg?f=fotoalbum_large

Opstelling is als volgt:
Glas komt meterkast binnen, direct naar de modem in de serverkast. Vanuit daar naar de switch, vervolgens naar patchpanel en alle inbouw rj45 dozen (alle kamers ip 4 kabels) + Ubiquity ap's op elke verdieping 1.
Helemaal happy.
Bedraad haal ik 900mbit/s (betalen wel 1000 maar voor nu vind ik het prima)
WiFi haal ik nu 350mbit, daar is nog winst te behalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mooie plek voor een In Wall O-)
Bedraad haal ik 900mbit/s (betalen wel 1000 maar voor nu vind ik het prima)
1000 Mbps kan je nooit halen! ;)

Zal altijd 930 a 960 Mbps zijn uiteindelijk!
WiFi haal ik nu 350mbit, daar is nog winst te behalen
Op 5 GHz de VHT op 80 MHz zetten of zelfs 160 MHz indien mogelijk scheelt een hoop :)

Maar je Clients moeten ook minimaal een 2x2 antenne setup hebben om daar echt van te profiteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
nero355 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:28:
[...]

Mooie plek voor een In Wall O-)

[...]

1000 Mbps kan je nooit halen! ;)

Zal altijd 930 a 960 Mbps zijn uiteindelijk!

[...]

Op 5 GHz de VHT op 80 MHz zetten of zelfs 160 MHz indien mogelijk scheelt een hoop :)

Maar je Clients moeten ook minimaal een 2x2 antenne setup hebben om daar echt van te profiteren!
Scherp :+. Helaas heeft de aannemer geen rekening gehouden met mijn verzoek voor utp uit het plafond op zolder. En ik had de ubi ac pro al, dus dan maar zo gemount

Bedankt voor de 80/160MHz tip, ik ga ermee klooien

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 04:13
@PHPResource

Je opmerking:
Bedraad haal ik 900mbit/s (betalen wel 1000 maar voor nu vind ik het prima).

1000 ga je nooit halen. Op een 1gb kaart heb je altijd een TCP overhead van rond de 10%. Vandaar de max snelheid van rond de 920Mbps

Op een 100mbps kaart (fast ethernet) haal je rond de 92mbps.

Wat doen providers omdat mensen dit niet begrijpen "ik bestel 100 en ik krijg maar 92mbps( wat in de praktijk 100mbps is)"

Ze geven de snelheid + 10% zo dat de snelheidstest de waarde geeft die de klant dan wel verwacht (wat dus eigenlijk meer is).

Bij een 1gb verbinding kun je niet die 10% meer geven want de kaart gaat niet sneller. Dat kan pas weer bij een snellere netwerk poort 2,5gb of sneller.

[ Voor 0% gewijzigd door Sliderhome op 21-09-2021 21:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramvanmol
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10 10:51
...
...
Sweet :P zeg nog even een vraagje vanwaar komen die platte rackprofielen? ik heb ze enkel nog maar gezien met een of meerdere hoeken... Heb je ook de specificaties of een linkje van die kortere bouten? Dit gaat toch om de bouten voor in de kooimoeren?
Ik was de lackhack ook weeral vergeten, nu wil ik er echt wel werk van maken om mijn netwerkkastje te ontdubbelen. Hopelijk kan ik een even mooie brag rapportage als de deze maken, momenteel is mijn netwerk nog niet pictureready _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 10:15
PHPResource schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:22:
Zoals beloofd, hierbij het bijna-eindresultaat van de LAN afwerking in ons nieuwbouwhuis
Komtie:

[Afbeelding]
Jammer dat je een ander merk gebruikt voor die UTP aansluitingen, ik had dan gewoon een een JUNG aansluiting daar genomen.

Verder is die andere inderdaad wel echt een mooie plek voor een in Wall AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:22
Snowman888 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:53:
[...]

Jammer dat je een ander merk gebruikt voor die UTP aansluitingen, ik had dan gewoon een een JUNG aansluiting daar genomen.

Verder is die andere inderdaad wel echt een mooie plek voor een in Wall AC.
Volgens mij passen de Jung afdekplaatjes prima op dit binnenwerk. Dus dat zou ik inderdaad ook alsnog even doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwdsk
bramvanmol schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:12:
[...]

Sweet :P zeg nog even een vraagje vanwaar komen die platte rackprofielen? ik heb ze enkel nog maar gezien met een of meerdere hoeken... Heb je ook de specificaties of een linkje van die kortere bouten? Dit gaat toch om de bouten voor in de kooimoeren?
Ik was de lackhack ook weeral vergeten, nu wil ik er echt wel werk van maken om mijn netwerkkastje te ontdubbelen. Hopelijk kan ik een even mooie brag rapportage als de deze maken, momenteel is mijn netwerk nog niet pictureready _/-\o_
Dank :) Die rackprofielen zijn inderdaad lastig te vinden. Daar moet ik ook weer even voor graven en kom ik op terug. Maar die bouten heb ik wel gelijk voor je. Die vind je in het ruime assortiment van RVS Paleis (ik heb geen aandelen): https://www.rvspaleis.nl/...-a2-[-]-m6/7985-2-6x10_50 (ik gebruik dus de bolcilinder A2 M6x10mm in de verkeerd/uitwendig geplaatste kooimoeren).

• nero355

nero355

Snowman888 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:53:
Aan de andere kant : Misschien zijn die van JUNG wel erg lelijk en is deze variant een nettere oplossing :?

* nero355 heeft een hekel aan die modellen waarbij er een schroef te zien is boven de UTP poorten... O-) :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-10 08:34
Heeft met hier nog tips voor 24p cat 6(a) patch paneel? Ik hen nu problemen met een deleycon. Soms valt een connectie weg of beetje wiebelen van patch kavel zorgt ook dat verbinding weg valt.

Ik heb deze: deleyCON CAT 6 Patch Panel Distribution Panel 24-Port - Desktop 19 Inch Rackmount Server Mount - RJ45 - Shielded - TIA568A TIA568B Black https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_64G2TZ8AKV1CAF1PR1TW

En de 1 ster reviews laten zien waar ik ook mee te maken heb. Nu zijn er allemaal van dit soort oem panelen op de markt dus deze vermijd ik liever.

Anyway. Tips iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 18:46
lowfi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:55:
Heeft met hier nog tips voor 24p cat 6(a) patch paneel? Ik hen nu problemen met een deleycon. Soms valt een connectie weg of beetje wiebelen van patch kavel zorgt ook dat verbinding weg valt.

Ik heb deze: deleyCON CAT 6 Patch Panel Distribution Panel 24-Port - Desktop 19 Inch Rackmount Server Mount - RJ45 - Shielded - TIA568A TIA568B Black https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_64G2TZ8AKV1CAF1PR1TW

En de 1 ster reviews laten zien waar ik ook mee te maken heb. Nu zijn er allemaal van dit soort oem panelen op de markt dus deze vermijd ik liever.

Anyway. Tips iemand?
Ik heb deze ruim een jaar geleden aangeschaft. Geen enkel probleem mee gehad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:49
lowfi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:55:
Dat paneel lijkt exact op degene die ik gebruik, tot aan de verpakking en de A4 met instructies aan toe :D, alleen daar staat Goobay op. Dus idd:
Nu zijn er allemaal van dit soort oem panelen op de markt dus deze vermijd ik liever.
Veel van die "fabrikanten" fabriceren volgens mij alleen logo's.
En de 1 ster reviews laten zien waar ik ook mee te maken heb.
Aan de andere kant: 4,7 sterren uit 1183 reviews is niet slecht. Wellicht kun je nog eens zo'n cheap OEM paneel proberen en hopen dat je nu meer geluk hebt.

Als je geen zin hebt om te gokken zou je naar A-merken kunnen kijken maar daar betaal je uiteraard wel meer voor. Is dat het waard voor in een thuisomgeving?

Wat willekeurige voorbeelden van merken waar ik zonder meer probleemloze producten van verwacht:
https://www.elektrobode.n...-24voudig-1he-2ba26172775
https://www.elektrobode.n...-6-utp-connectoren-033760
https://www.elektrobode.n...p-6-24v-1he-zw-r280mod985
https://www.elektrobode.n...eel-utp-c6-24p-dp24688tgy

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nwdsk
bramvanmol schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:12:
[...]

Ik zou nog terugkomen op die rackprofielen. Die had ik destijds bij MP2 Netwerkproducten gevonden maar daar waren ze inmiddels uit het assortiment verdwenen. Ik heb contact gehad met de klantenservice en daar hebben ze gelijk doorgepakt en ze weer terug getoverd (hulde): https://www.netwerkproduc...-wandkast--126075845.html. Deze passen precies om de poten van de lack heen zodat de kooimoer uitsparingen op de juiste plek (19") komen te zitten. Aan de tafelkant steekt de tafel een millimeter of wat uit en als je onderaan bij de poot er dan een afstandsringetje tussen doet, heb je net genoeg ruimte om die kooimoeren er van buitenaf op te klikken.

O ja, aan de linkerzijkant heb ik om en om (19") blinde platen en rangeerpanelen (naar binnen gericht) gemonteerd. Via smallere rackprofielen die juist aan de binnenkant van de poten zijn geplaatst. Dat zijn deze: https://www.netwerkproduc...-wandkast-ongemontee.html. Zie bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: https://veder.org/lackrack_front_left_25.jpg

Maar het leuke is natuurlijk dat je zelf je eigen LackRack implementatie kan bedenken. Niet vergeten hier te posten :)

Succes d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramvanmol
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10 10:51
nwdsk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:26:
[...]

Ik zou nog terugkomen op die rackprofielen. Die had ik destijds bij MP2 Netwerkproducten gevonden maar daar waren ze inmiddels uit het assortiment verdwenen. Ik heb contact gehad met de klantenservice en daar hebben ze gelijk doorgepakt en ze weer terug getoverd (hulde): https://www.netwerkproduc...-wandkast--126075845.html. Deze passen precies om de poten van de lack heen zodat de kooimoer uitsparingen op de juiste plek (19") komen te zitten. Aan de tafelkant steekt de tafel een millimeter of wat uit en als je onderaan bij de poot er dan een afstandsringetje tussen doet, heb je net genoeg ruimte om die kooimoeren er van buitenaf op te klikken.

O ja, aan de linkerzijkant heb ik om en om (19") blinde platen en rangeerpanelen (naar binnen gericht) gemonteerd. Via smallere rackprofielen die juist aan de binnenkant van de poten zijn geplaatst. Dat zijn deze: https://www.netwerkproduc...-wandkast-ongemontee.html. Zie bijgevoegde foto.

[Afbeelding]

Maar het leuke is natuurlijk dat je zelf je eigen LackRack implementatie kan bedenken. Niet vergeten hier te posten :)

Kei goeie tips! een van de volgende weekends werk van maken! Merci voor alle moeite! Ik beloof nadien te posten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:11
[...]

[Afbeelding]

Netjes
Vooral ook de "Unknown" F connector in je rack.
Heerlijk als iemand aansluitingen stickerd waarvan ie niet weet waar het naar toe gaat _O-
;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:13

ranzige pad

kwaaak kwaak

[...]

afgezien van dat ik het een zeer tof project vind vraag ik mij wel af wat al die blindplaten, hoekframes en lack tafels gekost hebben en of je daarvoor niet een kleine kast op de kop had kunnen tikken.(amazon/marktplaats/online veiling)
Togi schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:01:
[...]
Netjes
Heerlijk als iemand aansluitingen stickerd waarvan ie niet weet waar het naar toe gaat _O-
;)
d'r ligt gewoon een multitab achter de kast, waar je wel voor moet oppassen is dat al die connectoren een aanzienlijke demping geven op je signaal.

[ Voor 30% gewijzigd door ranzige pad op 24-09-2021 09:50 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

[...]

Netjes
Heerlijk als iemand aansluitingen stickert waarvan ie niet weet waar het naar toe gaat _O-
;)
Wie weet heeft hij een kelder voor zichzelf met deze naam :+ >:)

Blijft leuk om te zien, lack-racks opstellingen, al dan niet semiprofessioneel als deze. Brings back memories O+

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwdsk
[...]

Netjes
;)
Haha, ja goed hé? Huis is van 18?? en hoewel de coax hoogst waarschijnlijk ;) niet helemaal uit die tijd stamt betekent dat dat ik nog steeds verrassingen aan tref als ik iets open trek. Ik heb al een hoop vage kabels verwijderd. Deze coax lijkt van dezelfde generatie als andere coax die nog echt in functie is dus heb ik 'm laten zitten. En om het een beetje spannend te houden heb ik 'm gewoon aangesloten >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwdsk
ranzige pad schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:46:
[...]

afgezien van dat ik het een zeer tof project vind vraag ik mij wel af wat al die blindplaten, hoekframes en lack tafels gekost hebben en of je daarvoor niet een kleine kast op de kop had kunnen tikken.(amazon/marktplaats/online veiling)
Wat kosten betreft heb je natuurlijk wel gelijk. Ik had ook eerst gezocht naar van die rack-kasten die je kan ophangen en zijwaarts open kantelen. Maar mijn grootste probleem was dat dit geheel in een nis moet en alles wat ik vond was of te dicht, of te massief, of te onhandig, etc. Die nis is vervelend krap en zo'n Lack gaf mij nog de meeste opties om het rack op zo klein mogelijk oppervlak te bouwen en dat hij nog manoeuvreerbaar was om er via de zijkant bij te kunnen. Dat is trouwens nog steeds behelpen. Maar eenmaal bij de LackRack aangekomen werd ik natuurlijk ook enthousiast vanwege het hoge freubel karakter. Moet toegeven dat ik het wel wat jammer vond toen het af was :P
[...]

d'r ligt gewoon een multitab achter de kast, waar je wel voor moet oppassen is dat al die connectoren een aanzienlijke demping geven op je signaal.
Klopt, er liggen 2 Hirschmann versterkers onder in het rack en niet alle kabels zijn heel erg lang dus een beetje extra demping kwam ook wel weer van pas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:13

ranzige pad

kwaaak kwaak

nwdsk schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:07:
[...]
. Moet toegeven dat ik het wel wat jammer vond toen het af was :P
[...]

Klopt, er liggen 2 Hirschmann versterkers onder in het rack en niet alle kabels zijn heel erg lang dus een beetje extra demping kwam ook wel weer van pas
Snap het dat het jammer was, maar ik zie al dat je nog verder kunt klussen, niet alle platen zitten er op ;)

over die f-connectoren, vergeet niet dat het zo een 0,5db per overgang, daarmee heb je per kabeltje zo wat db te pakken. Denk ook aan je 2 verdeler voor de versterkers. Denk dat je er relatief zwarte hischmans hebt liggen.

Zelf ik heb in huis 8 aansluitingen, alles op een Technetix versterker (2, 3 en 3 verdelers) Hischman coca en Braun wandcontact dozen(met utp getrokken).

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Wildfire

Joy to the world!

Ik had zojuist wat fotootjes in het GKMT geplaatst maar toen bedacht ik me dat er ook nog een specifiek topic was... dus bij deze ook maar hier. :P

Oude situatie (drie foto's, jammer genoeg niet alles in één keer op de foto gekregen):

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/meterkast1/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/meterkast1/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/meterkast1/3.jpg

Nieuwe situatie (foto is een beetje schuin, I know):

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/meterkast1/4.jpg

Voor de duidelijkheid, het Ziggo modem staat in bridge-modus en gaat vanuit de meterkast naar mijn ASUS RT-AX88 router in de woonkamer. Van daaruit gaat de verbinding weer terug naar de meterkast alwaar deze op de switch zit, de switch verbindt dan weer de apparatuur in de meterkast zelf en heeft twee doorverbindingen lopen naar mijn slaapkamer. De rest van de aansluitingen is reserve.

En ja, ik heb het patchpanel grotendeels andersom gebruikt dan wat normaal gesproken gedaan zou worden. Maar aangezien er maar vier netwerkkabels het appartement ingaan vond ik het praktischer om de switches af te werken op het patchpanel i.p.v. de gebouwgebonden bekabeling.

De oplettende tweaker zal zijn opgevallen dat op de plek waar nu het patchpanel zit eerst nog een dikke grijze kabel zat. Dat was de invoerkabel van KPN. Aangezien die in de weg zat en ik toch Ziggo heb (en over een tijdje glasvezel) heb ik maar een flink stuk van die kabel afgehaald. Ik ben zelf KPN monteur en heb mezelf maar toestemming gegeven daarvoor :+

Ook heb ik de coax signaalversterker verwijderd. Reguliere TV kijk ik namelijk al lang niet meer.

Niet dat het van tevoren echt een puinhoop was (al was netjes dan toch weer het andere uiteinde), maar het werd toch wel eens tijd om de boel echt op orde te brengen. Zeker omdat binnenkort glasvezel komt hier en dan is het wel zo fijn dat de meterkast op orde is. Gelukkig hoef ik tegen die tijd dan geen KPN modem in gebruik te nemen, mijn ASUS RT-AX88U wordt met de GPON ONT verbonden en regelt dan alles. Superfijn! :)

Wat ik trouwens aan apparatuur heb?

Meterkast:
- Ziggo modem;
- Netgear GS108Ev3 switch;
- Netgear GS105Ev2 switch;
- Synology DS220+;
- RIPE Atlas probe;
- Raspberry Pi 4 in een Argon One V2 behuizing (draait momenteel PiHole maar later wil ik daar meer mee gaan doen);
- Aukey USB-lader (die voedt de RIPE Atlas probe en de Raspberry Pi 4).

Woonkamer:
- ASUS RT-AX88 router;
- Raspberry Pi 4 in een Argon One V2 behuizing (LibreElec/Kodi);
- LG OLED55C8 TV;
- PlayStation 4 Pro;
- LG DSN10YG soundbar (op wifi, heeft geen LAN-poort).

Slaapkamer:
- Cisco SLM2008 switch;
- D-Link DGS-105 switch (omdat ik maar één kabel naar mijn TV-meubel wilde trekken);
- LG 49SM9000PLA TV;
- Raspberry Pi 4 in een Argon One M.2 behuizing (multiboot systeem met o.a. LibreElec/Kodi en Ubuntu);
- En natuurlijk mijn PC.

Is het gek als ik een beetje trots op mezelf ben nu? :P

[ Voor 81% gewijzigd door Wildfire op 08-11-2021 00:11 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wildfire schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:43:
Is het gek als ik een beetje trots op mezelf ben nu? :P
Nee, want een hoop mensen beseffen niet hoeveel werk zoiets simpels als de boel een beetje op orde brengen kan zijn! :-( :D :P

Kortom : Lekker bezig pik! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:20:
[...]

Nee, want een hoop mensen beseffen niet hoeveel werk zoiets simpels als de boel een beetje op orde brengen kan zijn! :-( :D :P

Dat is toch echt een van de bezwaren tegen verhuizen. Dat ik weer opnieuw kan beginnen met mijn netwerk of zelfs dat er weinig mogelijk is om het netjes te doen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:28:
Dat is toch echt een van de bezwaren tegen verhuizen.
w00t :D Nee toch :?
Dat ik weer opnieuw kan beginnen met mijn netwerk of zelfs dat er weinig mogelijk is om het netjes te doen -O-
Dan moet je goed opletten tijdens het uitzoeken van je volgende woning/huis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

nero355 schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:20:
[...]

Ik had me er ook op verkeken. Heeft me de hele middag en een gedeelte van de avond gekost, maar het is een hele geruststelling om te weten dat de meterkast nu netjes is. :)
Mucho graçias :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 26-09-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Nieuwe situatie (foto is een beetje schuin, I know):

[Afbeelding]
Ziet er opgeruimd uit. Maar waarom heb je het patchpanel verkeerdom gebruikt? :+

Normaal sluit je aan de achterkant de gebouwgebonden bekabeling aan en steek je aan de voorkant de patchkabels naar je switch. ;)

Then again, je hele meterkast is andersom, de NUTS invoer komt doorgaans uit de vloer en niet uit het plafond. :+ Jaja ik snap dat het een appartement zal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Xander schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:54:
[...]

Ziet er opgeruimd uit. Maar waarom heb je het patchpanel verkeerdom gebruikt? :+

Normaal sluit je aan de achterkant de gebouwgebonden bekabeling aan en steek je aan de voorkant de patchkabels naar je switch. ;)
Ik vond het zelf zo fijner. Vooral omdat er niet veel gebouwgebonden bekabeling is, er lopen alleen loze leidingen naar de woon- en slaapkamer en daar heb ik ieder al twee netwerkkabels naar toe lopen. Het was dan ook praktischer om de switches af te werken op het patchpanel en dan poorten vrij te houden op het patchpanel voor eventueel toe te voegen apparatuur.

Ach, zolang het maar werkt. :P
Then again, je hele meterkast is andersom, de NUTS invoer komt doorgaans uit de vloer en niet uit het plafond. :+ Jaja ik snap dat het een appartement zal zijn. ;)
Is een appartement ja. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 27-09-2021 00:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 08:48

Toppe

Oké ✅

CurlyMo schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:28:
[...]

Dat is toch echt een van de bezwaren tegen verhuizen. Dat ik weer opnieuw kan beginnen met mijn netwerk of zelfs dat er weinig mogelijk is om het netjes te doen -O-
Haha, dat was ook 1 van mijn bezwaren om te verhuizen. Ander bezwaar was domotica. Nu 3 kratten van 60l elk gevuld met domotica.

Hebben nu nieuwbouw gekocht. Ruim 30 UTP’s laten trekken en alles wordt, zonder extra kosten, naar zolder getrokken met 2.5m overlengte en afgewerkt met keystones :+ zelfs de patchkast op een volledig eigen groep en aardlek.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toppe schreef op maandag 27 september 2021 @ 07:22:
[...]
Hebben nu nieuwbouw gekocht. Ruim 30 UTP’s laten trekken en alles wordt, zonder extra kosten, naar zolder getrokken met 2.5m overlengte en afgewerkt met keystones :+ zelfs de patchkast op een volledig eigen groep en aardlek.
Ons zoekgebied is jaren '30 huizen en ouder. Dan is het vooral de hoop dat we nogmaals een klushuis kunnen vinden. Dan is het makkelijk aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Wildfire schreef op maandag 27 september 2021 @ 00:21:
[...]

Ik vond het zelf zo fijner. Vooral omdat er niet veel gebouwgebonden bekabeling is, er lopen alleen loze leidingen naar de woon- en slaapkamer en daar heb ik ieder al twee netwerkkabels naar toe lopen. Het was dan ook praktischer om de switches af te werken op het patchpanel en dan poorten vrij te houden op het patchpanel voor eventueel toe te voegen apparatuur.
Maar... Wat is nu de meerwaarde van het patchpanel dan? Je hebt nu alsnog RJ45 stekkers aan de kabels moeten maken, in plaats van dat je op LSA stroken kon afmonteren. Had je nu niet net zo goed de switch in plaats van dat panel kunnen hangen?
Ach, zolang het maar werkt. :P
Dat is wel het belangrijkste natuurlijk. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Xander schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:22:

[...]

Maar... Wat is nu de meerwaarde van het patchpanel dan? Je hebt nu alsnog RJ45 stekkers aan de kabels moeten maken, in plaats van dat je op LSA stroken kon afmonteren. Had je nu niet net zo goed de switch in plaats van dat panel kunnen hangen?
Natuurlijk had dit allemaal nog wat praktischer gekund, maar ach ik vond het gewoon leuk een patchpanel te hebben en semi-kabelporno te maken. :+ En een beetje tegendraads te zijn (pun intended) door het patchpanel tegenovergesteld te gebruiken dan wat normaal is.
Dat is wel het belangrijkste natuurlijk. :Y
Inderdaad - en het werkt prima. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 27-09-2021 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-10 20:01
[...]

Super mooi gedaan! Wel een opmerking over het gebruik van de kooimoeren op deze manier, nu hangt het gewicht aan de twee minuscule oortjes van de kooimoer. Normaal plaats je de kooimoer aan de achterkant van het profiel zodat je apparaten effectief aan het rackprofiel vastgeschroefd zitten (het rackprofiel zit samen met het apparaat geklemd tussen de moer en bout). Nu zal het met de meeste switches e.d. wel goed gaan, maar pas op met legplankjes en wat zwaardere apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 14:57
En wat als hij nou op die plaatsen gaatjes boorde in de voet en dus de kooimoeren (en dus apparatuur) op de correcte manier kan monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-10 20:01
Dat is natuurlijk een prima optie. :) Maar niet de situatie die op dit moment op de foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwdsk
vinniefireman schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:39:
[...]

Super mooi gedaan! Wel een opmerking over het gebruik van de kooimoeren op deze manier, nu hangt het gewicht aan de twee minuscule oortjes van de kooimoer. Normaal plaats je de kooimoer aan de achterkant van het profiel zodat je apparaten effectief aan het rackprofiel vastgeschroefd zitten (het rackprofiel zit samen met het apparaat geklemd tussen de moer en bout). Nu zal het met de meeste switches e.d. wel goed gaan, maar pas op met legplankjes en wat zwaardere apparaten.
Klopt! Ik heb dan ook wel wat tests gedaan met die kooimoeren. Die 2U legplank die je bovenin ziet is al best zwaar en daar heb ik eerst maar eens flink aan zitten sjorren door 'm van achteren naar beneden te trekken om te kijken of ik 'm makkelijk uit het rack kon forceren. Als ik mijn volle gewicht erin had gegooid was me dat vast wel gelukt maar hij kon een flinke mishandeling goed doorstaan. Daarbij vergeleken is de NAS met 4x 3.5" HDD's die er nu op staat kinderspel. Eigenlijk durf ik er inmiddels alles wat relevant zou kunnen zijn voor een thuislab en binnen de dimensies van zo'n Lack tafeltje valt wel in te hangen. Dus b.v. geen (te lange) full length servers. En mocht ik er ooit een 19" UPS met van die loodzware accu's in kwijt willen, dan kan ik altijd nog vals spelen door 'm helemaal onderin te zetten zodat hij op het onderste tafelblad leunt ;) Ik heb trouwens de oortjes van de kooimoeren verticaal, dat geeft de meeste stevigheid.

Het idee van Hipska om hiervoor gaten te boren in de tafelpoten is zo gek nog niet, maar wel veel werk want je zal de hele rack-strip van te voren moeten uitboren (ook in de 44x44 balken die in de tafelpoten zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18
nwdsk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:41:
[...]

Klopt! Ik heb dan ook wel wat tests gedaan met die kooimoeren. Die 2U legplank die je bovenin ziet is al best zwaar en daar heb ik eerst maar eens flink aan zitten sjorren door 'm van achteren naar beneden te trekken om te kijken of ik 'm makkelijk uit het rack kon forceren. Als ik mijn volle gewicht erin had gegooid was me dat vast wel gelukt maar hij kon een flinke mishandeling goed doorstaan. Daarbij vergeleken is de NAS met 4x 3.5" HDD's die er nu op staat kinderspel. Eigenlijk durf ik er inmiddels alles wat relevant zou kunnen zijn voor een thuislab en binnen de dimensies van zo'n Lack tafeltje valt wel in te hangen. Dus b.v. geen (te lange) full length servers. En mocht ik er ooit een 19" UPS met van die loodzware accu's in kwijt willen, dan kan ik altijd nog vals spelen door 'm helemaal onderin te zetten zodat hij op het onderste tafelblad leunt ;) Ik heb trouwens de oortjes van de kooimoeren verticaal, dat geeft de meeste stevigheid.

Het idee van Hipska om hiervoor gaten te boren in de tafelpoten is zo gek nog niet, maar wel veel werk want je zal de hele rack-strip van te voren moeten uitboren (ook in de 44x44 balken die in de tafelpoten zitten).
Ik heb een APC 3000 VA ups gewoon op een legbord liggen met 4x m6 kooimoeren

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Laatst online: 29-09 11:59
Afgelopen weekend maar eens mijn 19" apparatuur (wat los achter een kast lag/stond) vervangen door een 10" patchkast met inhoud. We zien op de eerste twee foto's een mooie, opgeruimde kast (past allemaal maar nét) en op de laatste foto zien we dat ook de bekabeling even in orde gemaakt is onder de patchkast. Wat zien we in de kast? Allereerst 4x stopcontact, een cat 6 patchpaneel, een blindplaat met kabeldoorvoer, een UniFi Switch Lite 16 PoE en een Synology DS220+ met 2x14TB. Kunnen we weer even vooruit!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M6MFh7n/IMG-2303.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TThspdw/IMG-2304.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TYBbVyZ/IMG-2306.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:53

The Executer

Lekker belangrijk!

Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:15:
Afgelopen weekend maar eens mijn 19" apparatuur (wat los achter een kast lag/stond) vervangen door een 10" patchkast met inhoud. We zien op de eerste twee foto's een mooie, opgeruimde kast (past allemaal maar nét) en op de laatste foto zien we dat ook de bekabeling even in orde gemaakt is onder de patchkast. Wat zien we in de kast? Allereerst 4x stopcontact, een cat 6 patchpaneel, een blindplaat met kabeldoorvoer, een UniFi Switch Lite 16 PoE en een Synology DS220+ met 2x14TB. Kunnen we weer even vooruit!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi kastje zo! Heb je bewust de legplank 1 rij naar beneden gedaan? De kabels lijken haast onder spanning in de switch te zitten. Als je 1 regel hoger zou zitten, zou het net iets meer ruimte hebben denk ik. Kijk ik dan naar de foto met deurtje dicht, lijken de kabels tegen het glas te komen en dus ruimte genoeg te hebben.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
The Executer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:29:
[...]

Mooi kastje zo! Heb je bewust de legplank 1 rij naar beneden gedaan? De kabels lijken haast onder spanning in de switch te zitten. Als je 1 regel hoger zou zitten, zou het net iets meer ruimte hebben denk ik. Kijk ik dan naar de foto met deurtje dicht, lijken de kabels tegen het glas te komen en dus ruimte genoeg te hebben.
Ja, dat heb ik bewust gedaan. Dit zijn erg stugge CAT6 patchkabels waardoor het deurtje niet lekker dichtging wanneer ik de legplank op de 'juiste' plek had laten hangen. De kabels zitten absoluut niet onder spanning, dat lijkt vooral. Er is genoeg ruimte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:53

The Executer

Lekker belangrijk!

Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:31:
[...]

Ja, dat heb ik bewust gedaan. Dit zijn erg stugge CAT6 patchkabels waardoor het deurtje niet lekker dichtging wanneer ik de legplank op de 'juiste' plek had laten hangen. De kabels zitten absoluut niet onder spanning, dat lijkt vooral. Er is genoeg ruimte. :)
Ik zit trouwens nog eens te kijken naar je foto's, en die stekkerblok past erg mooi zo! 1 nadeel: Zodra je adapters hebt i.p.v. stekkers ben je met zoiets wel de klos denk ik? Mijn Ziggo modem heeft b.v. een forse adapter, en die zou dan haaks op de richting van de andere stekkers komen. Daar loop ik met het huidige stekkerblok al tegenaan, en het is echt prutsen om het fatsoenlijk te krijgen. Kost me dus ook 1 stopcontact daardoor. Maar ik denk dat jij er geen last van hebt met alleen een switch en NAS, of heb je stiekem achterin de kast nog een losse stekkerblok?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
The Executer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:42:
[...]

Ik zit trouwens nog eens te kijken naar je foto's, en die stekkerblok past erg mooi zo! 1 nadeel: Zodra je adapters hebt i.p.v. stekkers ben je met zoiets wel de klos denk ik? Mijn Ziggo modem heeft b.v. een forse adapter, en die zou dan haaks op de richting van de andere stekkers komen. Daar loop ik met het huidige stekkerblok al tegenaan, en het is echt prutsen om het fatsoenlijk te krijgen. Kost me dus ook 1 stopcontact daardoor. Maar ik denk dat jij er geen last van hebt met alleen een switch en NAS, of heb je stiekem achterin de kast nog een losse stekkerblok?
Ja, met dergelijke stekkers heb je wel een probleem, inderdaad. Daar heb ik gelukkig geen last van. Het stekkerblokje van de NAS heb ik met dubbelzijdige tape vastgemaakt aan de achterkant van de patchkast, daarmee blijft het prima zitten. Vind ik wat netter dan tyraps. Geen extra stroompunten dus, er zitten maar twee apparaten in die voeding krijgen. De netwerkapparatuur (3x UniFi AP AC Pro en 2x Hikvision 8MP camera) krijgt via PoE voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56
misschien een rare vraag... maar gebeurt het in NL wel eens dat de ziggo aansluitingen in het domein/gebouw staan ?

ik heb binnenkort een projectje (een kasteel) via het werk waarbij het kabelnet gewoon tot IN het gebouw loopt.. dit staat dus in de keldergang vh kasteel
ik kom dit wel vaker tegen bij grote klanten in Belgie, en was dus benieuwd of dit in NL ook wel eens gebeurd ?

ditte dus Afbeeldingslocatie: https://twoosk-rails.s3.eu-west-3.amazonaws.com/variants/EQZUBUyQtSAt8r3wpiA6Ann8/2439172fc3c788e45d092242785361635bc409464ba2df33f0a39b88c59c25bc?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3D%22outdoor-tap-philips-style-2-way-8-db-is.jpg%22%3B%20filename%2A%3DUTF-8%27%27outdoor-tap-philips-style-2-way-8-db-is.jpg&response-content-type=image%2Fjpeg&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAJT44BEDY7IGVZTRA%2F20210928%2Feu-west-3%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20210928T160554Z&X-Amz-Expires=604800&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=f940599de08910d23ea128fa4437821989d49da6add69e361be68e76a892879e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GtaDomii
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 10:38

GtaDomii

---

ijske schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:56:
misschien een rare vraag... maar gebeurt het in NL wel eens dat de ziggo aansluitingen in het domein/gebouw staan ?

ik heb binnenkort een projectje (een kasteel) via het werk waarbij het kabelnet gewoon tot IN het gebouw loopt.. dit staat dus in de keldergang vh kasteel
ik kom dit wel vaker tegen bij grote klanten in Belgie, en was dus benieuwd of dit in NL ook wel eens gebeurd ?

ditte dus [Afbeelding]
Ja hoor komt zeker voor. Wenselijk is het niet aangezien men daar bij storingen ten alle tijden bij moet kunnen, ook in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[..]

Wat ik trouwens aan apparatuur heb?

Meterkast:
- Ziggo modem;
- Netgear GS108Ev3 switch;
- Netgear GS105Ev2 switch;
- Synology DS220+;
- RIPE Atlas probe;
- Raspberry Pi 4 in een Argon One V2 behuizing (draait momenteel PiHole maar later wil ik daar meer mee gaan doen);
- Aukey USB-lader (die voedt de RIPE Atlas probe en de Raspberry Pi 4).
Om even terug te komen op mijn nieuwe meterkast inrichting, ik zit te denken om een UPS'je te regelen, vooral omdat ik het niet fijn zou vinden als mijn Synology zomaar opeens onderuit zou gaan. Gezien bovenstaande apparatuur, wat zouden jullie adviseren?

Ik heb zelf in het verleden een APC UPS gehad voor mijn PC, schijnt een populair en groot merk te zijn, maar als ik zo een beetje rondsnuffel zeggen de 'kenners' dat het toch niet helemaal je-van-het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 04:13
@Wildfire

Goed idee om een UPS te nemen als je data zeer belangrijk is, maar wat veel mensen vergeten. De accu gaat maar 2 a 3 jaar mee, hier moet je wel rekening mee houden.

UPS is dan ook in Nederland ivm het betrouwbare elektriciteitsnet vrij prijzig voor de keer dat je hem nodig hebt,.

Offsite backup kan dan ook een goed idee zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Sliderhome op 28-09-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-10 10:53
Sliderhome schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:40:
@Wildfire

UPS is dan ook in Nederland ivm het betrouwbare elektriciteitsnet vrij prijzig voor de keer dat je hem nodig hebt,.
Ik heb een 1.5 jaar lang een UPS aan mijn server gehad. De eerste keer dat de stroom uitviel was tijdens een UPS zelftest met accu's die blijkbaar gaar waren. Dus de reden dat mijn server uitviel was mijn UPS 8)7. Sindsdien heb ik geen UPS meer staan. Uitval van netspaning de afgelopen 3 jaar kan ik op 1 hand tellen. Namelijk 1 malig, wat wat ook nog eens vooraf was aangekondigd, dus geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 18:46
@Wildfire @Sliderhome
Helemaal mee eens!
Ik heb jaren een APC UPS gehad, die heeft 2 korte stroom onderbrekingen opgevangen. Een derde onderbreking duurde te lang . . . de UPS schakelde net uit toen ik thuis kwam. |:( En als je de communicatie van je UPS naar je server(s)/NAS dan niet goed ingesteld heb gaat het als nog hard onderuit 8)7

Maar ook twee keer dat alles eruit klapte door een probleem met de UPS, een keer moest de UPS van de stroom af om alles weer aan de praat te krijgen. In het andere geval hield de batterij er zonder voor waarschuwing mee op. ;w

De UPS (met dode batterij) heb ik nog staan maar al lang niet meer aangesloten.

Aha, ik ben niet de enige lees ik

[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 28-09-2021 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Als tegengeluid: hier al een aantal jaren een UPS aan mijn thuisserver, daarvoor een "stekkerdoos UPS al gehad die nu nog aan modem + router + switch hangt. Vorig jaar nog onverwacht stroomuitval gehad. Op een gegeven moment de thuisserver gewoon netjes afgesloten (wat dus kon doordat het access point nog netjes via PoE door de switch gevoed werd). Maar voor mijn gevoel had die al zeker een half uur gedraaid. Was het uiteindelijk voldoende om de stroomuitval op te vangen? Nee dus. Maar ik heb wel een clean shutdown kunnen doen. En ondanks dat de boel al wat jaartjes oud was dus nog gewoon met werkende accu i.p.v. dat de UPS faalt.

Beide zijn trouwens van APC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
heggico schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:50:
Ik heb een 1.5 jaar lang een UPS aan mijn server gehad. De eerste keer dat de stroom uitviel was tijdens een UPS zelftest met accu's die blijkbaar gaar waren. Dus de reden dat mijn server uitviel was mijn UPS 8)7.
Dronium schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:51:
Maar ook twee keer dat alles eruit klapte door een probleem met de UPS, een keer moest de UPS van de stroom af om alles weer aan de praat te krijgen. In het andere geval hield de batterij er zonder voor waarschuwing mee op. ;w
Hier exact dezelfde ervaring met een UPS. Ook APC trouwens (2 verschillende modellen gehad), misschien ligt het daar aan. :+ Maar het elektriciteitsnet is gemiddeld gezien betrouwbaarder gebleken dan mijn UPS. :X

@Wildfire Wil je echt beveiligen tegen uitval van het net? Volgens mij is dat in Nederland een heel zeldzame gebeurtenis.

Wat in mijn ogen wel zinvol is: Sluit de apparatuur op een aparte groep aan met een aparte aardlekschakelaar (aardlekautomaat). Dan blijft de NAS in ieder geval doordraaien bij problemen in huis. Vang je daarmee al niet 95% van de ongeplande onderbrekingen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
Wildfire schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:32:
[...]

Om even terug te komen op mijn nieuwe meterkast inrichting, ik zit te denken om een UPS'je te regelen, vooral omdat ik het niet fijn zou vinden als mijn Synology zomaar opeens onderuit zou gaan. Gezien bovenstaande apparatuur, wat zouden jullie adviseren?

Ik heb zelf in het verleden een APC UPS gehad voor mijn PC, schijnt een populair en groot merk te zijn, maar als ik zo een beetje rondsnuffel zeggen de 'kenners' dat het toch niet helemaal je-van-het is.
Ik had thuis een Eaton UPS, maar die heb ik er laatst tussenuit gehaald. De reden is omdat ik mijn servers naar de zaak heb verhuisd. De Eaton is meegegaan, omdat de 5 jaar oude APC inmiddels overleden was. Overigens doet een UPS vaker kwaad dan fout, zeker met ons goede en stabiele stroomnet. We hebben het in Nederland op dat gebied echt heel goed geregeld. Thuis heb ik nog wel een simpele APC in de meterkast staan (ivm. internet/NTU), maar ook die is in de 5 jaar al eens vervangen voor een nieuwe omdat de oude soms gewoon uitviel. Geen idee waarom overigens, heb er geen tijd aan besteed ivm. de lage kosten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwdsk
Xander schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:23:
[...]

Hier exact dezelfde ervaring met een UPS. Ook APC trouwens (2 verschillende modellen gehad), misschien ligt het daar aan. :+ Maar het elektriciteitsnet is gemiddeld gezien betrouwbaarder gebleken dan mijn UPS. :X

Wat in mijn ogen wel zinvol is: Sluit de apparatuur op een aparte groep aan met een aparte aardlekschakelaar (aardlekautomaat). Dan blijft de NAS in ieder geval doordraaien bij problemen in huis. Vang je daarmee al niet 95% van de ongeplande onderbrekingen op?
Helemaal mee eens. Ook een APC gehad die, nadat de accu's brak waren geworden, zelf de boel om zeep bracht. Nu heb ik voor mijn rack een aparte groep met aparte aardlekschakelaar en met ons Nederlandse stroomnet lijkt me dat inderdaad de beste oplossing. En ook onderhoudsarm wat je van een UPS niet kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Okay, ik denk dat het me wel duidelijk is dat een UPS niet echt een nuttige toevoeging gaat zijn hier. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hoewel de UPS discussie interessant is, hoort hij niet thuis in dit topic. Zullen we die discussie laten voor wat die is?

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
Hopelijk ben ik hier aan het juiste adres.

In ons huis liggen sinds kort 23 AWG CAT6 kabels. Deze wil ik afmonteren met keystones. Zowel aan de WCD kant als in een 19inch patch paneel.

We hebben voor stopcontacten etc. gekozen voor Busch Jäger, balance SI (https://www.busch-jaeger....erdesign/busch-balance-si). Ik kom er niet uit welke keystones, welk afdekplaatje en welk binnenframe ik moet kiezen. In het online overzicht van Busch Jaeger zie ik alleen Cat6A keystones en die zijn ook nog eens redelijk duur.

Waar moet ik nou op letten bij het kiezen van de keystones zodat ze straks passen? PS: Als iemand tips heeft voor een fijn patchpaneel hoor ik het ook graag :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 22:13
Sharkware schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:49:
We hebben voor stopcontacten etc. gekozen voor Busch Jäger, balance SI (https://www.busch-jaeger....erdesign/busch-balance-si). Ik kom er niet uit welke keystones, welk afdekplaatje en welk binnenframe ik moet kiezen. In het online overzicht van Busch Jaeger zie ik alleen Cat6A keystones en die zijn ook nog eens redelijk duur.
Als ik het goed herinner is Rutenbeck shakelmateriaal compatibel met Busch-Jaeger. Die hebben wel cat6 spul: https://www.sandervunderi...en/busch-jaeger-cai-rj45/ Als je het met keystones wilt afmonteren is dit mogelijk iets: https://www.sandervunderi.../busch-jaeger-multimedia/

Daar zou dan alleeen nog een afdekplaat bijkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door noostenb op 29-09-2021 09:24 ]

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:48
noostenb schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:20:
[...]

Als ik het goed herinner is Rutenbeck shakelmateriaal compatibel met Busch-Jaeger. Die hebben wel cat6 spul: https://www.sandervunderi...en/busch-jaeger-cai-rj45/ Als je het met keystones wilt afmonteren is dit mogelijk iets: https://www.sandervunderi.../busch-jaeger-multimedia/

Uit ervaring weet ik dat het Rutenbeck schakelmateriaal compatibel is met Gira schakelmateriaal/afdekplaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:11
thomasv schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:31:
[...]

Uit ervaring weet ik dat het Rutenbeck schakelmateriaal compatibel is met Gira schakelmateriaal/afdekplaten.
Uit ervaring weet ik ook dat Rutenbeck ook met Busch Jaeger compatibel is :)

• Sharkware
noostenb schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:20:
[...]

Zou dit dan compatibel zijn met elkaar?
https://www.sandervunderi...one-montageframe-wit.html
https://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-914.html

Kan ik me niet voorstellen want in het afdekplaatje zit de schroef boven in het midden maar die zie ik op het montageframe niet terugkomen...

Bij deze afdekplaat zit de schroef onder. Maar ook daar zie ik in het montageframe geen gat zitten.
https://www.sandervunderi...it-hagelwit-2539-914.html

Kijk ik nou totaal verkeerd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Nee, dat afdekplaatje past op 1 van deze contactdozen:

https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
of
https://www.sandervunderi...bbel-cat-6-standaard.html
Bij deze afdekplaat zit de schroef onder. Maar ook daar zie ik in het montageframe geen gat zitten.
https://www.sandervunderi...it-hagelwit-2539-914.html

Kijk ik nou totaal verkeerd :?
Volgens de leverancier zou die wél moeten passen, ik neem aan dat dat klopt. Maar ik zie het ook niet helemaal voor me. :P

Welke keystones heb je in gedachten?

Alternatief is natuurlijk een draagring van Busch-Jager zelf. Bijvoorbeeld:
https://www.busch-jaeger....b2ad8d85e7adf1aa8ed30a60f
Voor systeem: AMP / tyco Electronics, BTR, EFB, Krone, Panduit, Quante, Radiall, Setec, Dr.-Ing. Sieger, Telena, Thomas & Betts.
En dan bij 1 van de genoemde fabrikanten een keystone uitzoeken (of van een niet genoemde fabrikant met dezelfde maat). Bijvoorbeeld bij Radiall of Panduit moet je wel kunnen slagen voor keystones (let wel dat de Panduit Minicom keystones blijkbaar een andere maat nodig hebben).

Op die draagring hoort dit plaatje: https://www.busch-jaeger....ca5541aa0ea137d698f2e99b4

• Sharkware
Xander schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:05:
...
Welke keystones heb je in gedachten?
...
Bedankt. Ik heb eigenlijk nog geen keystones in gedachten omdat ik niet wist waar te beginnen, bij de draagring en dan passende keystone erbij zoeken of andersom. Maar aangezien het afdekplaatje uiteindelijk wel moet passen denk ik dat ik daar maar mee begin en zo naar "binnen" ga werken.

Als je een goede keystone (die ook te betalen is) weet dan hoor ik het graag :) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Sharkware schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:10:
[...]

Als je een goede keystone (die ook te betalen is) weet dan hoor ik het graag :) !
Ik heb nooit keystones gebruikt in Busch-Jaeger materiaal dus kan je ook niet met zekerheid vertellen wat past.

Dit zou als het goed is bij elkaar moeten passen:
https://www.elektrobode.n...inijack-tx-6-tg-wit-39553
+
https://www.busch-jaeger....772a3a34113f9bc8e7c167d35

Of dit:
https://www.elektrobode.n...utp-6-toolless-r280mod834
+

Dit soort keystones vind ik persoonlijk geweldig werken: https://www.elektrobode.n...-cat6-utp-keystone-076588

En volgens mij zouden die in de rode draagring moeten passen:

Maar dat heb ik dus nog nooit getest.

Ik vind dat spul voor mezelf namelijk veel te duur en heb dus gewoon Rutenbeck wcd's gebruikt i.p.v. keystones. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 29-09-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Vraagje: in mijn nieuwe huis wil ik een 4-tal access points installeren. Gaat dat om:

- 1 ceiling-mounted AP (buisje uit plafond)
- 3 in-wall AP’s

Wat is nou netjes/praktisch? Stug of soepele kabels? Kan niet iets met een LSA strook doen of iets dergelijks zover ik weet. En grote kans dat ik een redelijk scherpe bocht moet maken om de kabel aan te kunnen sluiten aan de AP’s. Echter lees ik overal dat soepel door installatie buis not done is en dat voor POE een stugge kabel sowieso beter is… ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Laatste stukje met een patchkabeltje doen. Maar als dat fysiek niet past gewoon een stekker er aan knijpen en hopen op het beste. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
koifim schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:57:
Vraagje: in mijn nieuwe huis wil ik een 4-tal access points installeren. Gaat dat om:

- 1 ceiling-mounted AP (buisje uit plafond)
- 3 in-wall AP’s

Wat is nou netjes/praktisch? Stug of soepele kabels? Kan niet iets met een LSA strook doen of iets dergelijks zover ik weet. En grote kans dat ik een redelijk scherpe bocht moet maken om de kabel aan te kunnen sluiten aan de AP’s. Echter lees ik overal dat soepel door installatie buis not done is en dat voor POE een stugge kabel sowieso beter is… ik zie door de bomen het bos niet meer.
Stugge kabel nemen van volledig koper, dus geen CCA. Zoals deze: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Als het lukt, probeer twee kabels te trekken ipv één.

Zoals gezegd, een stekker knijpen aan een stugge kabel kan. De meningen zijn verdeeld maar het is wat mij betreft geen doodzonde en heb het hier ook op een aantal plaatsen zo gedaan.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 20:23
Let op voor stugge kabels heb je ook speciale stekkertjes die geknepen kunnen worden. Daarmee knijp je de kabel niet door.

Het is niet dat je dezelfde stekkers moet gebruiken als die je bij een flexibele kabel gebruikt. Dan is het namelijk gokken of het werkt.

Kortom je kunt er dus zonder problemen een stekker op vastmaken als je de juiste stekker neemt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
DutchKel schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:22:
Let op voor stugge kabels heb je ook speciale stekkertjes die geknepen kunnen worden. Daarmee knijp je de kabel niet door.

Het is niet dat je dezelfde stekkers moet gebruiken als die je bij een flexibele kabel gebruikt. Dan is het namelijk gokken of het werkt.

Kortom je kunt er dus zonder problemen een stekker op vastmaken als je de juiste stekker neemt.
Er zijn ook stekkers die zowel op flexibele als stugge kabel kunnen. Zelf ooit een zakje van 100 van die op AliExpress besteld (voor volgens mij nog geen €10). Intussen ook al een aantal keren gebruikt, zowel met stugge als soepele kabel, en werkt voor beiden gewoon goed.

Waarom je voornamelijk geen stekkers aan stugge kabel moet zetten is dat een stekker impliceert dat je het rechtstreeks op een apparaat aan sluit. Dat apparaat zal vervolgens min of meer vrij geplaatst zijn waardoor de kabel ook open en bloot ligt. En daardoor neemt de kans ook toe dat je met de kabel gaat bewegen ("even met poetsen de PC om zetten") en stugge kabel kan niet goed tegen veel bewegen / "flexibel gebruik". Daarnaast zal vermoed ik ook de kans toenemen dat juist bij veel bewegen er stress op de stekker komt te staan waardoor juist ook daar de verbinding slecht zou kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga dan voor de stugge kabels met de juiste stekkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

koifim schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:18:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga dan voor de stugge kabels met de juiste stekkers.
TIP : Niet deze kopen : https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Neem lekker zoiets : https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html
En dan deze tang erbij : https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html

Dat is namelijk echt een aankoop die ik overnieuw wil doen! :$ O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48

In ons huis liggen sinds kort 23 AWG CAT6 kabels. Deze wil ik afmonteren met keystones. Zowel aan de WCD kant als in een 19inch patch paneel.

Waar moet ik nou op letten bij het kiezen van de keystones zodat ze straks passen? PS: Als iemand tips heeft voor een fijn patchpaneel hoor ik het ook graag :P .
https://www.elektramat.nl...utp-2-voudig-cat6a-39071/

Ga deze ook bestellen binnenkort zodra de stuc droog is. Zou compatibel zijn met busch-Jaeger reflex si-line.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 08:48

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:25:
[...]

Waarom zou je dit willen? Je kan toch wel een stekker op een kabel knijpen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 06:55:
[...]

Je moet wel een beetje handigheid opbouwen om een UTP kabel te knijpen.
Ik snap wel waarom die tweede makkelijker is.

Al heeft mijn persoonlijke voorkeur ook de "normale" 8P8C connectoren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toppe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 06:55:
Omdat een CAT6 connector veel irritanter is dan een CAT5e en lager connector :P

Zie : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
nvm, mislezen :)

[ Voor 104% gewijzigd door SmokingCrop op 05-10-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:27

Wat @Xander al min of meer heeft gezegd, pak de BJ 1812 draagring (rood) die is het meest compatible ook met de iets minder grote/bekende merken.
De gatmaat is uit m'n hoofd van die draagring 19x15mm en die is redelijk universeel dacht ik.

Bv. deze keystone's passen ook in die draagring.
Ze hebben daar nog meer keystone's maar dan zal je denk ik even met hun moeten contacten over de maten daarvan.

nero355 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:25:
[...]

Muwahh ben ik niet helemaal met je eens, heb al aantal x gehad dat ik connectieproblemen kreeg met die genoemde doorvoer-stekkers.
Dan zijn/worden de aders niet goed afgeknipt en maken ze contact met elkaar..
Moet eerlijk zeggen de stekkers die je aangeeft "niet kopen" heb ik tot dusverre nog maar weinig problemen mee gehad.. (behalve zelf te druk zijn en dan alsnog een x kunnen omdat je niet oplet en de aders verkeerd erin drukt of de stekker verkeerd om op de kabel zet :+ )

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Annuk schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:25:
Muwahh ben ik niet helemaal met je eens, heb al aantal x gehad dat ik connectieproblemen kreeg met die genoemde doorvoer-stekkers.
Dan zijn/worden de aders niet goed afgeknipt en maken ze contact met elkaar..
Hmm... dat is inderdaad ook niet handig... :-(
Moet eerlijk zeggen de stekkers die je aangeeft "niet kopen" heb ik tot dusverre nog maar weinig problemen mee gehad.. (behalve zelf te druk zijn en dan alsnog een x kunnen omdat je niet oplet en de aders verkeerd erin drukt of de stekker verkeerd om op de kabel zet :+ )
Dan zal het wel aan mij liggen, want ik denk dat ik meerdere CAT5e connectoren kan doen in de tijd van één zo'n CAT6 connector! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
nero355 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

Hmm... dat is inderdaad ook niet handig... :-(

[...]

Dan zal het wel aan mij liggen, want ik denk dat ik meerdere CAT5e connectoren kan doen in de tijd van één zo'n CAT6 connector! :'(
Hmm eigenlijk nooit gemerkt dat CAT6 connectoren zoveel anders zijn.
Ik neem aan dat als je de aders netjes recht naast elkaar legt die connector het zelf wel uitzoekt?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

chickpoint schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 01:09:
Hmm eigenlijk nooit gemerkt dat CAT6 connectoren zoveel anders zijn.
Dat is dus hetgene wat het best wel een irritante procedure voor mij maakt i.c.m. flexibele kabels, want de stugge kabels gaan echt veel makkelijker! :)
Ik neem aan dat als je de aders netjes recht naast elkaar legt die connector het zelf wel uitzoekt?
Dat zou je denken, maar dat gedeelte ligt dus zo diep dat het je heel veel frustratie op kan leveren en vooral onnodig veel tijd kan kosten... :| :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
Omdat een CAT6 connector veel irritanter is dan een CAT5e en lager connector :P
Neem dan connectoren waar een kammetje in zit, die kun je buiten de connector al vullen met de draden, op lengte knippen en daarna zo de connector in schuiven. Zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 22:28
sypie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:39:
[...]

Neem dan connectoren waar een kammetje in zit, die kun je buiten de connector al vullen met de draden, op lengte knippen en daarna zo de connector in schuiven. Zo gedaan.
Ja! Die heb ik ook en vind ik erg prettig werken. Fijner dan gewone connectoren. En je kunt ze met een gewone tang knijpen.
Deze: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=483882

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

nero355 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 01:23:
Dat zou je denken, maar dat gedeelte ligt dus zo diep dat het je heel veel frustratie op kan leveren en vooral onnodig veel tijd kan kosten... :| :/
Ja dit is echt iets waar je handigheid in moet krijgen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 20:23
JackBol schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Ja dit is echt iets waar je handigheid in moet krijgen.
@nero355 Ik knijp al jaren kabels en heb er ook nog nooit moeite mee gehad.

Al moet ik wel toegeven dat goed gereedschap het halve werk is. Ik heb dus niet zo’n goedkope knijptang van 5-10 euro welke schuin op de stekkers wordt. Maar een die direct recht knijpt. Ook gebruik ik in huis geen shielded kabels (is voor in huis niet nodig) waardoor alles iets makkelijker gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DutchKel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:37:
Ik knijp al jaren kabels en heb er ook nog nooit moeite mee gehad.
CAT5e is ook geen probleem, maar de eerder genoemde CAT6 connectoren die dus geen "kammetje" hebben zijn echt een uitdaging ;)
Al moet ik wel toegeven dat goed gereedschap het halve werk is. Ik heb dus niet zo’n goedkope knijptang van 5-10 euro welke schuin op de stekkers wordt. Maar een die direct recht knijpt. Ook gebruik ik in huis geen shielded kabels (is voor in huis niet nodig) waardoor alles iets makkelijker gaat.
De tools zijn niet het probleem :)
sypie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:39:
Ook goed! :D

Maar dan nog zou ik de eerder genoemde connectoren afraden en inderdaad zoiets kopen :
correcto schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:39:
Ja! Die heb ik ook en vind ik erg prettig werken. Fijner dan gewone connectoren. En je kunt ze met een gewone tang knijpen.
Deze: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=483882
:)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 20:21
Na tijden loeren naar anderen eindelijk het zelf goed aangepakt en alles netter gemaakt dan los hangede draaden.

Cat6 kabels naar de zolder door getrokken.
Naar de huiskamer is nog Cat5e moet ook nog vervangen maar verbinding met patch paneel is

Hardware:
- Edgerouter x met spf.
- Flex mini
- Raspberry Pi model B met pi.hole en wireguard als vpn
- 2 oude synology nassen die als simple file servers dienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8pacxm_wsv34EW5df0MNifk2tQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D9PFvEKESBlQZlFd4ODrquf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igGy_ddoCC0LVr-hddTWSpbW-E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2egciS3DtoIvUhQXfgOr6HPT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDBbFUrK3u9MWwMvCPt1HeuO9H8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkyMEcA8hfYbAvkNkBxUXH45.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-10 01:38
Hallo allemaal,

Mede nav alle mooie projecten hier ben ook ik bezig met het netter maken van de meterkast en alle aansluitingen.

Nu vroeg ik mij af wat voor ethernet kabels jullie in de meterkast gebruiken.
Zijn dit doodnormale utp kabels of specifiek afgeschermde kabels vanwege mogelijke straling rondom de groepenkast en dergelijke?

Ben zeer benieuwd naar wat jullie gebruiken en waarom.

Alvast dank voor de reacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Aari schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:46:
Hallo allemaal,

Mede nav alle mooie projecten hier ben ook ik bezig met het netter maken van de meterkast en alle aansluitingen.

Nu vroeg ik mij af wat voor ethernet kabels jullie in de meterkast gebruiken.
Zijn dit doodnormale utp kabels of specifiek afgeschermde kabels vanwege mogelijke straling rondom de groepenkast en dergelijke?

Ben zeer benieuwd naar wat jullie gebruiken en waarom.

Alvast dank voor de reacties.
In elk geval opletten dat je 100% koper :9 en geen 'rommel'

Ligt eraan welk stuk in de meterkast. Als je die op patchpaneel / outlet bedoeld gebruik ik deze:
BELDEN 7965E Grijs UTP PVC Cat6 U/UTP CPR ECA 305 meter doos

Om te patchen (van patchpaneel naar switch) sinds kort die van FS.com de hele smalle. Zeer nice :) (komen hier ook regelmatig voorbij)
https://www.fs.com/de-en/products/71883.html
Zijn ook prima: https://www.fs.com/de-en/products/70619.html

[ Voor 1% gewijzigd door RobbyTown op 09-10-2021 10:32 . Reden: Typo: koopt = koper ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Pagina: 1 ... 83 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2