Toon posts:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste
Acties:

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt hoe de buizen lopen. Wij hebben overal 19mm buizen, echter zitten er in de buizen hele scherpe 90 graden bochten. Ik heb de eerste kabel getrokken met een trekveer waarbij ik in het oogje de 16 aders (2 kabels) had vast gemaakt en tape eromheen had gedaan. Deze moest van de zolder naar de meterkast. Ik moest mijn volle gewicht erop zetten om er beweging in te krijgen. Helaas braken de aders waardoor ik opnieuw kon beginnen. Daarna heb ik dus de 3 trekkousen besteld omdat ik dit nog 14 keer moest gaan doen. Daarmee heb ik dus alles kunnen trekken behalve 1 loze leiding. Daar heb ik een elektriciën voor laten komen omdat ik het ook niet voor elkaar kreeg met glijmiddel erbij. De elektriciën heeft het toen met dezelfde materialen gedaan alleen zijn trek techniek was beter.

Kanttekening: bij de laatste kabels trekken was 1 van de 2 netwerkkabels een buitenkabel dus heel wat stugger.

Edit: in mijn vorige woning had ik overigens helemaal geen moeite met de kabels trekken en ging het vrij soepel, daar had ik dus geen trekkous voor nodig gehad. De huidige woning is een nieuwbouw woning welke het vorig jaar is opgeleverd.

Dus ik denk dat iedereen gelijk heeft dat hun techniek het beste is. Alleen een bepaalde techniek is niet in alle situaties het beste.

Edit: Uiteraard was alles ook gedaan met iemand die aan de andere kant de kabel erdoorheen aan het duwen was, anders lukt het vrijwel nooit op langere afstanden.

[Voor 21% gewijzigd door DutchKel op 31-08-2021 13:00]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
reinoudkil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:41:
Wat is dat nou voor onzin, waarom zou een trekkous wel werken met coax en niet met utp….

[..]

Daarnaast zou ik zelf nooit een trekveer vastmaken direct aan de aders, dat lijkt mij gewoonweg vragen om draadbreuk…. Bij coax daarentegen zie ik daar veel minder problemen mee, gezien de veel dikkere kern….
Ik herken 't wel. De kern van goede coax is toch puur koper en veel anders om aan de veer te maken is er niet. Dus de trekveer werkt wat minder lekker, voor coax.

Bij UTP doe je er zo meerdere aders door (incl. isolatie). En knip ik wel 'n stukje af na het trekken.

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:06
Ik heb zelf ook kabels getrokken met trekveer en glijmiddel. Dit ging overal prima (2 kabels per keer) behalve naar zolder toe.. met pijn en moeite 1 kabel er door heen en dit moest drie x. Eentje kreeg ik met geen mogelijkheid en gelukkig heeft elektricien mij geholpen. Zij waren voor storing in mijn huis bezig. Ze gebruikte soort van hefboom principe met stukken loze buizen waardoor ze veel meer kracht konden zetten.. Zag er zeer simpel uit terwijl ik uren bezig was geweest.

Ik teken nergens meer voor

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Ik heb kabels; utp contactdozen en patchkabels besteld; ik zoek nu nog een parchpaneel voor Max 8 aabsluitingen, iemand een tip ?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

wd200 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:10:
Ik heb kabels; utp contactdozen en patchkabels besteld; ik zoek nu nog een parchpaneel voor Max 8 aabsluitingen, iemand een tip ?
Zo moeilijk zijn die toch niet te vinden:
https://www.netwerkproduc...n/desktop-en-muurpanelen/

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• wd200
  • Nu online
Er zal vast wat verschil in zitten in kwaliteit in monteren of makkelijkheid van de kabels “klikken” ; altijd iets kopen waar andere goede ervaring mee hebben

• DutchKel
wd200 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:53:
Er zal vast wat verschil in zitten in kwaliteit in monteren of makkelijkheid van de kabels “klikken” ; altijd iets kopen waar andere goede ervaring mee hebben
Ik zal je een paar hints geven:
Er zijn over het algemeen 2 manieren om een patchpanel aan te sluiten, dat is via een LSA tool of via een keystone.

Deze zijn heel erg standaard en daarom maken de ervaringen van andere eigenlijk helemaal niks uit.

Je kunt dus beter kijken naar wat je zelf nodig hebt.

Wil je hem direct op de muur vast maken, in een patchkast of in een 19” rack. Wil je de kabels kunnen vastmaken via keystones of met een LSA tool?

Kortom allemaal vragen waar de ervaring van andere helemaal niet ertoe doen.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online

Hier kan ik onmogelijk de individuele draadjes elk even lang laten. De kabel kan alleen via de zijkant bij de pinnen komen. Dus bijvoorbeeld als de kabel van rechts erin komt voor de bovenste rij zal oranje-wit de kortste worden en 8 (bruin) de langste.

Anders krijg ik dit ding niet meer dicht (en juist de metalen klep schroeft op de muur).

Is dit erg?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Dat is prima.

• Jazco2nd
  • Nu online
Ik heb trauma overgehouden aan 2018, toen ik in mijn nieuwbouwappartement vol goede moed kabels ging trekken en bleek dat er flexibele buizen waren gebruikt. Bovendien had ik er nul ervaring mee, vond ik de kleine draadjes bevestigen een ramp (zeker met zo een stekkertje en tang, dat is mij nog nooit gelukt, zelfs met tester kwam ik er niet uit). 2 wekenden 7 uren achter elkaar bezig geweest, opgegeven en 3 weken later opnieuw begonnen. Uiteindelijk is het 4x gelukt, enkele kabels (Belden).
sunnybird schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:45:
@Jazco2nd Ik ben wel heel erg benieuwd of het lukt in een 16 mm elektra buis.
Maar vandaag in het ('90) appartement van mn moeder succesvol twin Belden getrokken over ruim 20 meter met bochten, geen flexibele buizen.

Vorige wk was het niet gelukt trekkabel (20m) door te duwen langs telefoondraad (puur om te meten of trekkabel lang genoeg was, dat bleef dus een mysterie. Dit keer in de meterkast (waar je niet kan "duwen" want de buis is in het plafond) trekkabel oogje aan telefoonkabel bevestigd en ik kon zo in 1x in de woonkamer de telefoondraad eruit trekken.
Wel schrikken: er was slechts 15cm trekkabel over!

Vervolgens de Twin Belden zo gedaan:
  • 2 draadjes (met twist) van de ene kabel en 2 draadjes uit de twist van de andere kabel door het oogje van mijn kunstof trekkabel gehaald, omgevouwen en om de 4 draden gewikkeld (ik had in totaal zeker 15cm gestript). De overige draden op de rand van de witte buitenhuls afgesneden.
  • Anderhalve laag sterke grijze tape gewikkeld, 0.5cm over de witte huls tot net onder het trekkabel oogje.
  • Met extreem veel kabelglijmiddel (witte tube, blauwe tekst) geduwd terwijl vrouwtje ging trekken
    2 draadjes (met twist) van de ene kabel en 2 draadjes uit de twist van de andere kabel door het oogje van mijn kunstof trekkabel gehaald, omgevouwen en om de 4 draden gewikkeld (ik had in totaal zeker 15cm gestript). De overige draden op de rand van de witte buitenhuls afgesneden.
    Anderhalve laag sterke grijze tape gewikkeld, 0.5cm over de witte huls tot net onder het trekkabel oogje.
    Met extreem veel kabelglijmiddel (witte tube, blauwe tekst) geduwd terwijl vrouwtje ging trekken, zoals het hoort :+
Het ging verassend goed!
Ik was helaas 9V batterij voor mn tester vergeten, maar tot mijn verbazing had ik direct 1gbit verbinding. ook na het bevestigen van het geheel in de muur.

Het grootste probleem, wat je alleen bij een twin kabel hebt: je wil niet dat het gedraaid door de buis gaat, het is namelijk geen ronde maar brede kabel. Als het gedraaid in de muur verdwijnt, gaat dat zeker ergens mis na een paar bochten.
We hebben de klus moeten onderbreken om de kabel telkens uit zijn twist te halen, terwijl je de kabel recht in de muur duwt, verandert het geheel achter je in een vervelende kluwen. Uiteindelijk rondjes door de keuken gelopen en met veel irritatie zoveel mogelijk de kabel "plat" gemaakt, uit zijn twist.
Daarna ging het snel.

Je kan dit iets makkelijker maken door niet teveel kabel te kopen. Anders ben je nog langer bezig de twist eruit te werken tot het uiteinde. Ik had 30 meter kabel en had dus 22.5 nodig.
DutchKel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:04:
[...]

Ik zal je een paar hints geven:
Er zijn over het algemeen 2 manieren om een patchpanel aan te sluiten, dat is via een LSA tool of via een keystone.

Deze zijn heel erg standaard en daarom maken de ervaringen van andere eigenlijk helemaal niks uit.

Je kunt dus beter kijken naar wat je zelf nodig hebt.

Wil je hem direct op de muur vast maken, in een patchkast of in een 19” rack. Wil je de kabels kunnen vastmaken via keystones of met een LSA tool?

Kortom allemaal vragen waar de ervaring van andere helemaal niet ertoe doen.
Maar voor een beginner, in een huis waar het gewoon permanent zo blijft is via LSA tool toch wel het makkelijkst? Minder gehannes met draadjes.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:10:
Hier kan ik onmogelijk de individuele draadjes elk even lang laten.
Natuurlijk kan dat wel, kost alleen wat meer gepruts. Je kunt de aders toch gewoon een slinger laten maken wanneer ze bij het eerste contact moeten zijn? Hier even een kabel aan de rechterkant getekend, daarna de witte ader een slinger laten maken (overdreven lang...) en de bruine die vrij direct naar z'n contact gaat. Zo kun je ze allemaal wel even lang maken.

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

sypie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:45:
[...]

Natuurlijk kan dat wel, kost alleen wat meer gepruts. Je kunt de aders toch gewoon een slinger laten maken wanneer ze bij het eerste contact moeten zijn? Hier even een kabel aan de rechterkant getekend, daarna de witte ader een slinger laten maken (overdreven lang...) en de bruine die vrij direct naar z'n contact gaat. Zo kun je ze allemaal wel even lang maken.
[Afbeelding]
Ik heb net zo'n ding aangeschaft en op de verpakking staat dat je de blauwe en bruine aders langs de ene kant moet leiden, de groene en de oranje aan de andere kant. Dan valt het lengteverschil ook wel mee.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• wd200
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Wat is daar het voordeel van de anders kunne toch prima een andere lengte hebben ?

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:49
Hier kan ik onmogelijk de individuele draadjes elk even lang laten. De kabel kan alleen via de zijkant bij de pinnen komen. Dus bijvoorbeeld als de kabel van rechts erin komt voor de bovenste rij zal oranje-wit de kortste worden en 8 (bruin) de langste.
Kijk even mee hoe ProofWood dat doet: Netzwerkdose sauber verdrahten
Het is ook zo zonder geduid te volgen, tenzij je natuurlijk Beiers Duits verstaat ;)

• Jazco2nd
  • Nu online
Ik heb het vanmiddag gewoon afgerond, alle draadjes vanaf één kant, de makkelijkste manier, dan krijgen ze wel verschillende lengtes..
De aders linksom en rechtsom geleiden wilde ik voorkomen omdat ze dan veel meer bloot liggen. Maar op zich, met zoveel metaal eromheen was dat wel prima geweest.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:09
[...]

[Afbeelding]
Het is niet noodzakelijk om elk kabeltje precies evenlang te houden. Kijk je moet niet tientallen centimeters verschil hebben. Maar een cm waar we over praten heeft geen invloed.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@To_Tall @wd200 @breinonline Waar het om ging is dat er gesteld werd dat het onmogelijk was. Uit mijn tekeningetje (en uit de praktijk) blijkt dat gewoon niet zo te zijn. Het kan prima alleen is het technisch misschien niet noodzakelijk.

• To_Tall
sypie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:14:
@To_Tall @wd200 @breinonline Waar het om ging is dat er gesteld werd dat het onmogelijk was. Uit mijn tekeningetje (en uit de praktijk) blijkt dat gewoon niet zo te zijn. Het kan prima alleen is het technisch misschien niet noodzakelijk.
Het is niet noodzakelijk en je wint er niets mee. Ik vraag me dan ook af of je dan de twist er uithaal. Dan zou het technisch een slechte oplossing zijn twist moet zo lang mogelijk gehouden worden.

Zelf gebruik ik in de muur keystones die zijn daarmee ook makkelijker te installeren dan een unit. De kant in de meterkast gebruik ik afhankelijk van de situatie keystones of LSA paneeltje.

• kipneck
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:11
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Anders krijg ik dit ding niet meer dicht (en juist de metalen klep schroeft op de muur).

Is dit erg?
Ik sluit deze dingen bijna wekelijks aan. Maar kijk eens op het doosje, het is de bedoeling 2 aderparen per kabel naar een kant te brengen. Dus de kabel moet middenin 2 kanten opsplitsen en dan zijn de aders dus even lang.

• wd200
  • Nu online
DutchKel schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:05:
[...]

Hier eenzelfde soort situatie. Ik ben voor een witte kabelgoot gegaan (de muren en het strookje bovenin heb ik hier ook wit gespoten) en heb deze tot het access point laten lopen. Van daaruit direct een stekker erop zetten.

Het klinkt leuk om rekening te houden met een kabel die kapot gaat, maar die kans is zeer klein als het eenmaal hangt en werkt. Er komt namelijk geen beweging in de kabel. Overigens komt de kabel bij mij wel op zolder uit in een doos waardoor ik alleen de kabel op zolder zelf hoef te vervangen als er iets mee is.

Foto’s van mijn oplossing (je moet erop klikken om ze goed te bekijken):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
helemaal geen inhoudelijke vraag (misschien een beetje) hoe ben je tot plafond in zolder gekomen, een trap , steiger, ladder ?

• Jazco2nd
  • Nu online
Kan je Belden AWG24 CAT6 kabels aansluiten op een CAT5e patchpaneel?

In mijn lange zoektocht naar een klein patchpaneeltje dacht ik deze te hebben besteld: GC N0111 Cat6 patchpaneel maar ik ontvang nu deze: mini patchpaneel cat5e, mijn fout. Verkeerde zat in het winkelwagentje.

ik vind het erg zonde te retourneren ivm de kosten :( Plus moet dan weer wachten, ik wil de klus morgen afronden omdat ik op vakantie ga, maar ondertussen zit mijn moeder zonder internet.

Maakt het echt wat uit?

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:52
Jazco2nd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:14:
Kan je Belden AWG24 CAT6 kabels aansluiten op een CAT5e patchpaneel?

In mijn lange zoektocht naar een klein patchpaneeltje dacht ik deze te hebben besteld: GC N0111 Cat6 patchpaneel maar ik ontvang nu deze: mini patchpaneel cat5e, mijn fout. Verkeerde zat in het winkelwagentje.

ik vind het erg zonde te retourneren ivm de kosten :( Plus moet dan weer wachten, ik wil de klus morgen afronden omdat ik op vakantie ga, maar ondertussen zit mijn moeder zonder internet.

Maakt het echt wat uit?
Voor de werking niet, beide keren zal je een verbinding op kunnen zetten. Het is alleen dat met het cat5e paneeltje je installatie sowieso niet cat6 zal worden en íéts minder toekomstgeschikt, maar we zijn nog lang niet bij 10GB voor thuisgebruik. Lijkt mij in dit geval totaal geen probleem te zijn.

Gewoon lekker aansluiten en genieten van de bekabelde verbinding!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Jazco2nd
  • Nu online
The Executer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:16:
[...]

Voor de werking niet, beide keren zal je een verbinding op kunnen zetten. Het is alleen dat met het cat5e paneeltje je installatie sowieso niet cat6 zal worden en íéts minder toekomstgeschikt, maar we zijn nog lang niet bij 10GB voor thuisgebruik. Lijkt mij in dit geval totaal geen probleem te zijn.

Gewoon lekker aansluiten en genieten van de bekabelde verbinding!
Thanks! ik vind het wel belangrijk dat ik in de toekomst POE 802.3af kan gebruiken, dat is wellicht een gevaarlijk risico met dit patchpaneeltje?

• The Executer
Jazco2nd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:20:
[...]

Thanks! ik vind het wel belangrijk dat ik in de toekomst POE 802.3af kan gebruiken, dat is wellicht een gevaarlijk risico met dit patchpaneeltje?
Voor PoE zul je eerder moeten kijken naar de dikte van de aders, dit wordt uitgedrukt in AWG. Maar als je een fatsoenlijke kabel hebt gekocht (volledig koper, geen CCA) hoef je niet bang te zijn voor risico's.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Er is helemaal geen enkel verschil tussen een cat5e en een cat6 patchpaneel.
Enkel wat leveranciers er voor label aanhangen (en vaak prijs).

Verschillen tussen cat5e en cat6 zitten alleen in de kabels.

[Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 02-09-2021 16:39]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• To_Tall
Ben(V) schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:38:

Verschil is groter, het zit ook in de montage van de kabel.

Voor thuis niet zo spannend, mogelijk zal je ook 10gb halen op cat6 als je deze op cat5e lsa paneel of keystone drukt.

Maar een installateur zal toch echt een gecertificeerd cat6a paneel gebruiken voor cat6a bekabeling. Anders kan je end to end geen cat6a certificaat afgeven aan de opdracht gever.

Zo op het eerste gezicht zal je niet of geen verschil direct zien. De a merk cat6 en cat6a panelen hebben betere shielding dan a merk cat5e panelen. Gezien specificatie van cat5e anders is dan cat6 en dan cat6a en dus ook op de af montage van deze kabels.

• Jazco2nd
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:38:

Huh, ik vond het al vreemd, stekkers, aansluitdozen alles is hetzelfde. En dan ineens Cat5e, Cat6, Cat6a patchpanelen!

• wd200
  • Nu online
Vraag over de plaatsing van een mesh / ap.

Zou ik kiezen voor IN het tv meubel
Of in de trapkast met als doel dekking in de woonkamer ?

Kan ik hier rekening mee houden met afmonteren.

Idee is dat meterkast genoeg is voor woonkamer en wellicht nog een paar metertjes tuin mee kan nemen

[Voor 8% gewijzigd door wd200 op 02-09-2021 17:50]

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:51
wd200 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:49:

Idee is dat meterkast genoeg is voor woonkamer en wellicht nog een paar metertjes tuin mee kan nemen

[Afbeelding]
Ideaal zou zijn om ergens bij de tekst "lengte 11800" een accesspoint te plaatsen :)

Is dat mogelijk ??

Verder moet je niet hopen op signaal in je tuin, maar daar gewoon een outdoor accesspoint plaatsen die bekabeld is aangesloten :Y) d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Jazco2nd
  • Nu online

[Afbeelding]
Hangt ook vanaf hoe de antennes in jouw AP staan. Bij mij staan ze naar voren, 1 richting, dus staat hij aan de korte zijde van mijn rechthoekig huis en bedekt zo het hele huis.

Als je in de meterkast doet, benadeel je 5Ghz want die gaat wat moeilijker door wanden. Juist daar waar je graag 5GHz wil zou ik dus voor zo vrij mogelijk bereik zorgen.

Het is makkelijk gezegd, maar ik zou 2 APs in de linkerboven en linkeronderhoek plaatsen en zo de gehele ruimte bestralen :)

Als je in de tv-kast gaat zitten, zou ik een kleine AP met weinig vermogen gebruiken (kan je bij sommige modellen instellen), alleen voor de woonkamer. Zodat deze een 2e AP die je elders plaatst niet in de weg zit.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:43

[Afbeelding]
Wat @nero355 schrijft. Idealiter plaats je een AP tegenover de hal, want dan hoeft het signaal niet om hoeken heen noch door twee muren.
En idem dito v.w.b. bereik in de tuin. Don't count on it. Met wat geluk heb je een beetje bereik. Dus idealiter plaats je een outdoor AP met een draadje. Zeker als het nieuwbouw betreft. Het glas van tegenwoordig met HR+(+?(+?) zit folie in dat signalen flink dempt. Daardoor dat de kans groot is dat je in de tuin geen bereik meer hebt.

• DutchKel
wd200 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:50:
[...]

helemaal geen inhoudelijke vraag (misschien een beetje) hoe ben je tot plafond in zolder gekomen, een trap , steiger, ladder ?
Dat is een hele goede vraag, aangezien het 5 meter hoog is. We hebben een ladder die ongeveer 6 meter hoog is (3x10 treden dacht ik). Die heb ik tegen de schuine wand aan gezet (wel de pootjes die tegen de muur aan zouden komen van een stoffen doek voorzien zodat de muur niet te veel beschadigd). Daarna kon ik telkens stukken van ongeveer een halve meter afwerken. Dus ik moest de ladder wel regelmatig verplaatsen. Ik moest daarbij ook vooral niet naar beneden kijken want dat vond mijn maag niet zo leuk.

Een steiger heb ik daar wel gebruikt om de muren e.d. wit te spuiten. Die steiger was helaas maar 2 meter hoog dus daarmee kwam ik niet tot het plafond. Bij de spuit zat nog een lans van ongeveer 1 meter waarmee ik toch redelijk dicht bij het plafond kon komen om het te spuiten, vooral met gestrekte armen.

• wd200
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:53:
[...]

Ideaal zou zijn om ergens bij de tekst "lengte 11800" een accesspoint te plaatsen :)

Is dat mogelijk ??
Daar zit geen loze leiding, mijn idee was een deco set M5 te kopen en die bedraad aan te sluiten, dus ik ben beperkt tot de plekken waar ik met een utp kabel kan komen.

Natuurlijk zijn er “de beste opties” maar in huidige huis staat de ziggo modem ook in de meter kast en heb ik op die verdieping en de verdieping er boven prima bereik.

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-09 23:56
wd200 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:50:
[...]

Ik heb zoiets gebruikt: https://desteigerconcurre...os=4&_sid=873078b43&_ss=r

Moest wel via plat dak en raam naar binnen. Maar werkt wel prettig!

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:51
wd200 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:53:
Daar zit geen loze leiding, mijn idee was een deco set M5 te kopen en die bedraad aan te sluiten, dus ik ben beperkt tot de plekken waar ik met een utp kabel kan komen.
Heb je telefoonaansluitingen waar je niks mee doet ??

Daar zit vaak fatsoenlijke UTP bekabeling achter en dan kan je de boel ombouwen naar een In Wall van Ubiquiti UniFi of de TP-Link Omada reeks :)
Natuurlijk zijn er “de beste opties” maar in huidige huis staat de ziggo modem ook in de meter kast en heb ik op die verdieping en de verdieping er boven prima bereik.
2.4 GHz of 5 Ghz ;)

De WiFi van de buren meerdere huizen verderop kan ik ook ontvangen, maar dat is dus een 2.4 GHz signaal dat veel te hard staat te schreeuwen! :X
Jazco2nd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:54:
Het is makkelijk gezegd, maar ik zou 2 APs in de linkerboven en linkeronderhoek plaatsen en zo de gehele ruimte bestralen :)
Dat lijkt me echt serieuze overkill!

Zo'n ruimte kan makkelijk met één accesspoint op de juiste plek! :)
Als je in de tv-kast gaat zitten, zou ik een kleine AP met weinig vermogen gebruiken (kan je bij sommige modellen instellen), alleen voor de woonkamer. Zodat deze een 2e AP die je elders plaatst niet in de weg zit.
Vermogen omlaag is sowieso aan te raden :
- 2.4 GHz op Low (4 dBi)
- 5 GHz op High (20 dBi)

En dan vanaf daar vooral de 5 GHz finetunen en 2.4 GHz zoveel mogelijk op de laagste waarde laten! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Een voorproefje van mijn nieuwe huis. Jaren 60 appartement. Plafond is beton. Dus dit wordt een stukje verlaagd. Geeft de mogelijkheid om wat kabeltjes te trekken.

Deze buizen zijn niet alleen voor data maar ook voor audio en 2 cameras voor de tuin.

Vandaag is het rack gekomen (staat nog in de verpakking ivm stof).

Alle buizen lopen naar een inbouw kast midden in de woning waar ook het rack komt te staan.
Uiteindelijk besloten om alles mbt AV ook in het rack te plaatsen vandaar de grote hoeveelheid buizen.

[Voor 17% gewijzigd door Kasper1985 op 05-09-2021 04:13]

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:07
Kasper1985 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:15:
Een voorproefje van mijn nieuwe huis. Jaren 60 appartement. Plafond is beton. Dus dit wordt een stukje verlaagd. Geeft de mogelijkheid om wat kabeltjes te trekken.

Deze buizen zijn niet alleen voor data maar ook voor audio en 2 cameras voor de tuin.

Alle buizen lopen naar een inbouw kast midden in de woning waar ook het rack komt te staan.
Uiteindelijk besloten om alles mbt AV ook in het rack te plaatsen vandaar de grote hoeveelheid buizen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, netjes hoor. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Met het ‘rack’ bedoel je een 19” patch/server kast? :)

• wd200
  • Nu online
nero355 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:11:
[...]

Heb je telefoonaansluitingen waar je niks mee doet ??

Daar zit vaak fatsoenlijke UTP bekabeling achter en dan kan je de boel ombouwen naar een In Wall van Ubiquiti UniFi of de TP-Link Omada reeks :)

[...]

2.4 GHz of 5 Ghz ;)

De WiFi van de buren meerdere huizen verderop kan ik ook ontvangen, maar dat is dus een 2.4 GHz signaal dat veel te hard staat te schreeuwen! :X

[...]

Dat lijkt me echt serieuze overkill!

Zo'n ruimte kan makkelijk met één accesspoint op de juiste plek! :)

[...]

Vermogen omlaag is sowieso aan te raden :
- 2.4 GHz op Low (4 dBi)
- 5 GHz op High (20 dBi)

En dan vanaf daar vooral de 5 GHz finetunen en 2.4 GHz zoveel mogelijk op de laagste waarde laten! :)
Thnx voor je reactie.
Goede tip van het vermogen, zou ik nog niet aan gedacht hebben

Ik moet het doen met wat er is; er zit een UTP aansluiting op de BG
- in meterkast
- in het tv meubel
- trapkast (bv hoog tegen de trap aan monteren

En zoek van deze de beste plek voor een deco M5

(Komt er nog 1 op een slaapkamer en op zolder)

• Kasper1985
  • Nu online
Tux3.14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:15:
[...]

Wow, netjes hoor. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Met het ‘rack’ bedoel je een 19” patch/server kast? :)
Klopt. 37U 60cm diep. Ik heb nu 12U 45 diep. Maar vanwege de AV spullen meer ruimte nodig. En due ruimte is er gelukkig. Kan een inbouw kast ervoor “opofferen” die hier perfect voor is.

Er komt 1 HDMI kabel van die kast naar de woonkamer en 5 speaker kabels voor surround geluid.

Eerste koop woning. Wilde het in 1 keer goed doen.
Patch paneel met keystones gekozen zodat er ook HDMI en bananen pluggen in kunnen met keystones.
Helaas heb ik ook vanaf de glasvezel in de woonkamer UTP naar die kast moeten trekken (cat6a) omdat KPN weigert de aansluiting te verplaatsen ondanks een aanvraag via mijnaansluiting.nl.

• wd200
  • Nu online
To_Tall schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:53:
Meterkast bij m’n ouders ietwat verbeterd.

Huis uit 2001. 2 verdiepingen.
In 2002 Heb ik voor het eerst kabels getrokken sommige kamers cai en cat5e. Andere alleen cai.

Gezien gebruik zijn de cat5e kabels nog afdoende aantal andere kamers waar alleen nog cai aanwezig was die er uit getrokken en cat6 getrokken.

Unifi netwerk aangelegd en directe VPN naar mijn eigen huis opgezet. Reden. Unifi Protect staat hier en de beelden worden direct naar de UNVR gestreamd. En backup van de laptop en administratie hier naar te uploaden.

De usg is nog niet gekoppeld maar is al volledig in gericht. Ik moet nog eea om zetten om alles goed werkend te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je het patchpaneel niet aan aarde gelegd ?

Mijn eigen antwoord gevonden

Een patchpaneel hoeft niet geaard te worden bij gebruik van standaard UTP kabels die geen extra bescherming hebben.

[Voor 5% gewijzigd door wd200 op 04-09-2021 15:23]

• To_Tall
Idd patch paneel is niet geaard. Kan wel en mag ook.

Bij mij zelf thuis ook niet geaard. Bij m’n schoonouders heb ik vlak na de bouw netwerk kabels getrokken en die in opbouw dozen gestopt. Die hadden maar 2 plekken netwerk kabels nodig. Kantoortje en woonkamer.

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:04

[Afbeelding]
Dure pijp.alles met hostaliet .Met pvc had je het zelfde resultaat kunnen hebben en is de helft goedkoper. Of had je nog wat liggen?

• josvane
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:33
vincedd schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:24:
[...]

Dure pijp.alles met hostaliet .Met pvc had je het zelfde resultaat kunnen hebben en is de helft goedkoper. Of had je nog wat liggen?
Precies wat ik ook dacht.

• Kasper1985
  • Nu online
vincedd schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:24:
[...]

Met gele buis sneller risico op knikken. Bedoeling is om het zo te doen dat het makkelijk kabels trekken is. En ook kabels weer makkelijk te vervangen zijn als dat ooit nodig is.

Doe het samen met een elektriciën die besteld alle materialen :-)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:45
Kasper1985 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:33:
[...]

Met gele buis sneller risico op knikken. Bedoeling is om het zo te doen dat het makkelijk kabels trekken is. En ook kabels weer makkelijk te vervangen zijn als dat ooit nodig is.

Doe het samen met een elektriciën die besteld alle materialen :-)
Valt opzich wel mee hoor met gele pvc buis, goede buis gebruiken (niet die zooi van de gemiddelde dhz-keten).
Even beetje warm wrijven met een doek of je shirt, passende buigveer erin en buigen maar :)

Maar zowel hostaliet als gele buis hebben hun voor en nadelen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• Kasper1985
  • Nu online
Annuk schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:49:
[...]

Valt opzich wel mee hoor met gele pvc buis, goede buis gebruiken (niet die zooi van de gemiddelde dhz-keten).
Even beetje warm wrijven met een doek of je shirt, passende buigveer erin en buigen maar :)

Maar zowel hostaliet als gele buis hebben hun voor en nadelen ;)
Geen idee. Hij heeft er ontelbaar meer ervaring mee dan ik. Zit normaal op grote installatie klussen en dit raadde hij aan 🤷‍♂️

Ik ben tevreden tot nu toe :-) alleen jammer dat de buren beginnen te klagen. Zijn nu 2 weken bezig.

Het maakt een hoop lawaai al die beugels in het plafond enzo

• Annuk
Kasper1985 schreef op zondag 5 september 2021 @ 15:00:
[...]

Geen idee. Hij heeft er ontelbaar meer ervaring mee dan ik. Zit normaal op grote installatie klussen en dit raadde hij aan 🤷‍♂️

Ik ben tevreden tot nu toe :-) alleen jammer dat de buren beginnen te klagen. Zijn nu 2 weken bezig.

Het maakt een hoop lawaai al die beugels in het plafond enzo
Haha tsjah dat houd je als er geklust wordt/ als er nieuwe buren komen.
Persoonlijk heb ik dan zoiets van zolang het geen (half) jaar duurt en continue lawaai laat het gaan.
*en natuurlijk niet te laat savonds enzo..

• vincedd
[...]

Met gele buis sneller risico op knikken.
Ik ben 28 jaar in de elektra werkzaam geweest. Maar dit heb ik nog nooit gehoord. Knikken van je pijp komt doordat je niet kan buigen, niet door het materiaal.

• vincedd
[...]

Met gele buis sneller risico op knikken.
Ik ben 28 jaar in de elektra werkzaam geweest. Maar dit heb ik nog nooit gehoord. Knikken van je pijp komt doordat je niet kan buigen, niet door het materiaal. Hostalietpijp is alleen slagvast. Pvc niet.

• jzoin2
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 23:47
Voor mn nieuwbouw zal ik 100-150 meter cat 7 kabel moeten halen. Oa voor mn unify ap’s.

In mijn vorige huis had ik die oranje cat 7 van kabelshop, prima kwaliteit. Maar wellicht hebben jullie ervaring met een ander kabel of merk, dat wellicht goedkoper is? Die oranje van Amazon (deleycon) heb ik ook gehad, maar dat vond ik echt niks. Merkte zelfs dat de ap’s daar gewoon moeite mee hadden.

[Voor 7% gewijzigd door jzoin2 op 05-09-2021 17:49]

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
jzoin2 schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:45:
Voor mn nieuwbouw zal ik 100-150 meter cat 7 kabel moeten halen. Oa voor mn unify ap’s.

In mijn vorige huis had ik die oranje cat 7 van kabelshop, prima kwaliteit. Maar wellicht hebben jullie ervaring met een ander kabel of merk, dat wellicht goedkoper is? Die oranje van Amazon (deleycon) heb ik ook gehad, maar dat vond ik echt niks. Merkte zelfs dat de ap’s daar gewoon moeite mee hadden.
Gewoon cat5e lijkt me prima unifi WiFi 6 heeft toch maar een 1gb/s eth

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:49

servies

Veni Vidi Servici

Als je het nu moet leggen: cat7 of de hoogst mogelijke wat je kunt vinden.
Het is nu nog 1Gb... maar wat is het over zeg maar 5 jaar en een kabel vervangen wil nog wel eens lastig zijn...

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gaan off-topic. Maar je lijmt de kabel niet vast in de muur.
Misschien hebben we over x jaar wel helemaal geen infra in de muur maar allemaal 6G.
Iets meer ontopic: heb zelf deze CAT6. Prima kabel. Probleem met CAT6A en hoger is dat het vaak dikkere kabel is en dat het wat lastiger door de buizen trekt.

[Voor 15% gewijzigd door Mr_gadget op 06-09-2021 08:46]

• Ben_Beton
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-09 11:49
jzoin2 schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:45:

Zelfde visie hier, overal cat7 getrokken waar er access points kunnen komen, de rest CAT6a. Ik maakte me vooral zorgen omtrent beschikbaarheid van CAT7 terminal blocks, voor zover ik weet heeft CAT7 een andere kabeldikte die toch niet zo goed ingeburgerd is...

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:26
Dan pak je toch Cat6A.. Tot 100m ook gewoon 10GBit gegarandeerd. Alles wat Cat7 meer kan is nog meer overdreven dan Cat6A ;)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

servies schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:33:
Het is nu nog 1Gb... maar wat is het over zeg maar 5 jaar en een kabel vervangen wil nog wel eens lastig zijn...
In het verleden deed ik ook altijd "zo veel mogelijk toekomst voorbereid". Echter ben meer dan eens gefopt omdat in de tussentijd de toekomst andere afslag nam. Wellicht is tegen de tijd dat je CAT7 echt kunt "benutten" het zomaar de hele standaard glas is geworden.

Ergo maak een serieuze afwegingen tussen toekomst bestendig zijn enerzijds en de kosten (CAT7 is duurder), moeite (CAT7 lastiger te trekken en af te monteren) anderzijds.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NielsFL
  • Registratie: februari 2020
  • Niet online
Vind dit ook wel wat. Heb nu een verlaagd plafond van de vorige eigenaar, maar die heeft losse kabels gelegd ipv buizen, bovendien heeft hij het veel te veel verlaagd wat wij zonde vinden. Op termijn dus opnieuw. Hoe ga je dit plafond afwerken?

• Kasper1985
  • Nu online
NielsFL schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:09:
[...]

Vind dit ook wel wat. Heb nu een verlaagd plafond van de vorige eigenaar, maar die heeft losse kabels gelegd ipv buizen, bovendien heeft hij het veel te veel verlaagd wat wij zonde vinden. Op termijn dus opnieuw. Hoe ga je dit plafond afwerken?
Metal studs en gipsplaat. Er komen ook spotjes in overal. Er zitte nu "boven lichten" om licht door te laten. Deze gaan ook dicht met gipsplaat.

Hoeveel is het verlaagd? Hou er rekening mee dat als je GU10 spotjes wil je al gauw op 10cm uit komt. Door de metal studs kom ik ook op 10cm uit. Wilde eigenlijk minder laag.

• xbeam
Cyberpope schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:00:
[...]

In het verleden deed ik ook altijd "zo veel mogelijk toekomst voorbereid". Echter ben meer dan eens gefopt omdat in de tussentijd de toekomst andere afslag nam. Wellicht is tegen de tijd dat je CAT7 echt kunt "benutten" het zomaar de hele standaard glas is geworden.

Ergo maak een serieuze afwegingen tussen toekomst bestendig zijn enerzijds en de kosten (CAT7 is duurder), moeite (CAT7 lastiger te trekken en af te monteren) anderzijds.
Precies en cat5e doet tot 30 meter ook gewoon 10gb/s, tegen de tijd dat je 10gb/s wil upgrade is waarschijnlijk alles glas of en draadloos 100duizend keer beter dan nu en voor thuis net zo betrouwbaar als koper.

[Voor 3% gewijzigd door xbeam op 06-09-2021 10:19]

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:56
Kasper1985 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:13:
[...]

Metal studs en gipsplaat. Er komen ook spotjes in overal. Er zitte nu "boven lichten" om licht door te laten. Deze gaan ook dicht met gipsplaat.

Hoeveel is het verlaagd? Hou er rekening mee dat als je GU10 spotjes wil je al gauw op 10cm uit komt. Door de metal studs kom ik ook op 10cm uit. Wilde eigenlijk minder laag.
Voor GU10 fittingen en spotjes heb je geen 10cm ruimte nodig. Standaard is 5 cm voldoende. Als je overstapt op LED heb je ook nog lage inbouw opties die maar 15mm diep zijn (nauwelijks meer dan je gipsplaat).

• NielsFL
  • Niet online
Kasper1985 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:13:
[...]
We zijn nu 22cm kwijt. Vermoedelijk omdat hij in de keuken een extra afzuiging heeft gemaakt en daar een flinke pijp voor heeft gebruikt. Maar dat lossen we tzt wel weer op een andere manier op.

Even iets anders:

Ik heb een 9U 19 inch rack gekocht welke ik in de garage wil ophangen. Dit omdat de meterkast te vol wordt en de garage ook een mooi centraal punt is voor beveiligingscamera's die we willen toevoegen.

De muur waar ik het rack op wil hangen is een enkele baksteen, zonder verdere isolatie. Nu krijg ik verschillende adviezen: rack direct tegen de muur, twee balken tegen de muur en daar tegen het rack, een plank/plaat tegen de muur en dan het rack daar tegen.

Het rack direct tegen de muur lijkt mij het mooist. Het is een zwart rack tegen witte bakstenen. Maar als een paar balken of een plank functioneel echt iets toevoegt heb ik daar geen moeite mee. Wat is jullie mening hier over?

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:50
NielsFL schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:37:
[...]

Even iets anders:

Ik heb een 9U 19 inch rack gekocht welke ik in de garage wil ophangen. Dit omdat de meterkast te vol wordt en de garage ook een mooi centraal punt is voor beveiligingscamera's die we willen toevoegen.

De muur waar ik het rack op wil hangen is een enkele baksteen, zonder verdere isolatie. Nu krijg ik verschillende adviezen: rack direct tegen de muur, twee balken tegen de muur en daar tegen het rack, een plank/plaat tegen de muur en dan het rack daar tegen.

Het rack direct tegen de muur lijkt mij het mooist. Het is een zwart rack tegen witte bakstenen. Maar als een paar balken of een plank functioneel echt iets toevoegt heb ik daar geen moeite mee. Wat is jullie mening hier over?
Is dat een binnen- of buiten-muur? Wel of niet geisoleerd?
Bij een enkelsteens buitenmuur heb je kans op vocht. Vocht & ijzer => roest . . .
Als aan de andere kant van de muur isolatie/binnenwand/woning heb je daar minder last van.

• NielsFL
  • Niet online
Dronium schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:01:
[...]

Is dat een binnen- of buiten-muur? Wel of niet geisoleerd?
Bij een enkelsteens buitenmuur heb je kans op vocht. Vocht & ijzer => roest . . .
Als aan de andere kant van de muur isolatie/binnenwand/woning heb je daar minder last van.
Het is een buitenmuur, zonder isolatie. In de woning zou inderdaad mooier zijn, maar dat gaat helaas niet voor alles lukken. Een deel moet echt in de garage.

Overigens zijn een aantal wanden in de garage wel geïsoleerd en/of gedeeld met de woning. Alleen de wand waar ik het rack wil hangen (en de klapdeur) is dat niet.

Is het niet zo dat condens alleen vormt op objecten die kouder zijn dan de (vochtige) lucht? Het rack zal naar alle waarschijnlijkheid relatief warm zijn.

Maar misschien is het dan toch zinvol om met hout wat afstand tussen de muur en het rack te creëren zodat de muur het rack minder snel afkoelt?

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Welke overwegingen spelen bij de keuze tussen een complete inbouw cat6 aansluiting, of werken met een raampje en keystones? Wat is het verschil?

• NielsFL
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:30:
Welke overwegingen spelen bij de keuze tussen een complete inbouw cat6 aansluiting, of werken met een raampje en keystones? Wat is het verschil?
Werken met keystones = werken met 1 kabel tegelijk. Je kunt op je gemak een kabel op een keystone aansluiten zonder dat een paneel met andere kabels in de weg zit of de boel bij je wegtrekt.

• SvMp
  • Niet online
Ik wil keystones gaan gebruiken, maar ik weet niet wat ik moet kopen.

Ik ga CAT6 UTP kabels trekken.

Keystones kun je kopen van kunststof of metaal. Metaal wordt aangeduid met STP. Die zien er meer solide uit. Of is met UTP die eenvoudigere van kunststof ook goed?

Een aantal van die keystones zijn best groot. Wat moet je hebben voor een inbouwdoos? Ik wil raampjes kopen die passen bij mijn schakelmateriaal waar 2 keystones in passen. Ik denk echter dat die langere keystones echt niet passen.

Dezelfde vraag voor patchpanaal. Past in patchpaneel elke keystone?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
SvMp schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:37:

Keystones kun je kopen van kunststof of metaal. Metaal wordt aangeduid met STP. Die zien er meer solide uit. Of is met UTP die eenvoudigere van kunststof ook goed?
UTP is prima, tenzij je graag kabels om een krultang wikkelt.
Een aantal van die keystones zijn best groot. Wat moet je hebben voor een inbouwdoos? Ik wil raampjes kopen die passen bij mijn schakelmateriaal waar 2 keystones in passen. Ik denk echter dat die langere keystones echt niet passen.
70mm diep werkt altijd fijn, maar helaas past niet elke keystone in elk raamwerk. Wel in de standaard kantoor raamwerkjes, niet in de design varianten.
Ook bij patchpanels is niet alles koek en ei. Sommige patchpanels zijn zelf met hun bijbehorende keystones een draak om mee te werken.

• SvMp
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 06:41:
[...]
UTP is prima, tenzij je graag kabels om een krultang wikkelt.
Dat is niet de overweging. Ik gebruik UTP-kabels. Punt is dat de meest solide uitziende keystones STP zijn. De keystones aangeduid met UTP zijn van plastic.

[Voor 7% gewijzigd door SvMp op 07-09-2021 09:38]

• NielsFL
  • Niet online
SvMp schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:38:
[...]

Dat is niet de overweging. Ik gebruik UTP-kabels. Punt is dat de meest solide uitziende keystones STP zijn. De keystones aangeduid met UTP zijn van plastic.
Dat heeft te maken met de afscherming (shielding) die van STP verwacht wordt, niet zozeer met de robuustheid van de keystone.

• Annuk
servies schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:33:
Cat7 is nog steeds geen officiële TIA standaard dus grof gezegd koop je gewoon troep, de officiële hoogst erkende standaard is nu Cat6A.
Tevens wil je aan de ">cat7" voldoen moet je ook andere connectoren etc. gebruiken (GG45/Terra connectoren).

hpmkruit schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:36:
[...]

Voor GU10 fittingen en spotjes heb je geen 10cm ruimte nodig. Standaard is 5 cm voldoende. Als je overstapt op LED heb je ook nog lage inbouw opties die maar 15mm diep zijn (nauwelijks meer dan je gipsplaat).
Ehh jawel hoor, het gemiddelde GU10 spotje is ~6cm lang, daarbij op komt nog de fitting van ~2cm en je moet nog wat speling hebben voor de evt. draden en "ventilatie" (lees rondom ruimte voor warmte overdracht).
Bij de 15mm spotjes (ik ken ze inderdaad) moet er ook ~2cm ruimte boven zitten voor warmte overdracht dus kom je grof gezegd ook al op 35/40mm uit..

SvMp schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:37:

Kunststof keystones is prima, de metalen versie is de beter geschikte versie wanneer je afgeschermde kabel (STP of S/FTP etc) gebruikt.
Ik zou voor jou deze adviseren: zwart of wit.

Weet je al welk schakelmateriaal je gaat aanschaffen? Want voor de draagframe's moet je heel erg opletten welke je nodig bent aangezien ze verschillende gatmaten hanteren.

De meest gangbare maat is 19x15mm

• DRAFTER86
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:13
Zijn er hier mensen met ervaring met fiber keystones? Gaat om OM3 fibers met LC connectoren. Zie links en rechts wel wat opties, maar weinig ervaringen...

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:56
Annuk schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:49:
[...]

Cat7 is nog steeds geen officiële TIA standaard dus grof gezegd koop je gewoon troep, de officiële hoogst erkende standaard is nu Cat6A.
Tevens wil je aan de ">cat7" voldoen moet je ook andere connectoren etc. gebruiken (GG45/Terra connectoren).

[...]

Ehh jawel hoor, het gemiddelde GU10 spotje is ~6cm lang, daarbij op komt nog de fitting van ~2cm en je moet nog wat speling hebben voor de evt. draden en "ventilatie" (lees rondom ruimte voor warmte overdracht).
Bij de 15mm spotjes (ik ken ze inderdaad) moet er ook ~2cm ruimte boven zitten voor warmte overdracht dus kom je grof gezegd ook al op 35/40mm uit..

[...]

Kunststof keystones is prima, de metalen versie is de beter geschikte versie wanneer je afgeschermde kabel (STP of S/FTP etc) gebruikt.
Ik zou voor jou deze adviseren: zwart of wit.

Weet je al welk schakelmateriaal je gaat aanschaffen? Want voor de draagframe's moet je heel erg opletten welke je nodig bent aangezien ze verschillende gatmaten hanteren.

De meest gangbare maat is 19x15mm
Met het risico een welles/nietes spelletje aan te gaan: nee hoor. Ik heb zelf 5 tal Tradfri spotjes in het plafond zitten met 5/6 cm ruimte. De Tradfri spotjes zijn ook nog extra lang (57mm). De vorige philips spots waren 53mm. Een GU10 fitting voegt daarna nauwelijks hoogte toe, omdat je het spotje erin steekt. Met een gipsplaat van 12mm hou je genoeg ruimte over boven je plafond.

Enige wat ik aan wilde geven is dat je niet vast zit aan een verlaagd plafond van minimaal 10 cm als je er inbouwspotjes in wil zetten. Zeker als dit niet uitkomt/niet mooi is in die situatie.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verlaagde plafonds en spotjes zijn hier een beetje offtopic. Zullen we nu weer ontopic verder gaan?

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:27
rens-br schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:17:
[mbr]Verlaagde plafonds en spotjes zijn hier een beetje offtopic. Zullen we nu weer ontopic verder gaan?[/]
Spot-on rens-br

• vincedd
NielsFL schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:02:
[...]

Het is een buitenmuur, zonder isolatie. In de woning zou inderdaad mooier zijn, maar dat gaat helaas niet voor alles lukken. Een deel moet echt in de garage.

Overigens zijn een aantal wanden in de garage wel geïsoleerd en/of gedeeld met de woning. Alleen de wand waar ik het rack wil hangen (en de klapdeur) is dat niet.

Is het niet zo dat condens alleen vormt op objecten die kouder zijn dan de (vochtige) lucht? Het rack zal naar alle waarschijnlijkheid relatief warm zijn.

Maar misschien is het dan toch zinvol om met hout wat afstand tussen de muur en het rack te creëren zodat de muur het rack minder snel afkoelt?
Ik heb een hele patchkast in een enkelmuur garage staan. Geen problemen met vocht op de patchpanelen.

• vincedd
DRAFTER86 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:07:
Zijn er hier mensen met ervaring met fiber keystones? Gaat om OM3 fibers met LC connectoren. Zie links en rechts wel wat opties, maar weinig ervaringen...
Ik heb zelf lc/pc keystones in een panduit patchpaneel gemaakt met OM3. Was wat vijlwerk, maar ze zitten erin.

• The Executer
vincedd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:56:
[...]

Ik heb een hele patchkast in een enkelmuur garage staan. Geen problemen met vocht op de patchpanelen.
Ik denk dat de situatie per garage verschilt. Hier hebben we ook een enkelsteens garage, en bij ons wordt het dusdanig vochtig dat je na een winter een doos op kan tillen, waarbij de bodem blijft staan. Vocht druipt langs de diepvriezen, vocht staat op een set banden, gereedschap verroest, dozen slap, houten platen in de stelling met een paar millimeter aan schimmel etc. Hier moet ik er niet aan denken netwerkapparatuur in de garage te zetten.

[Voor 11% gewijzigd door The Executer op 08-09-2021 08:51]

Acties:
  • +21Henk 'm!
  • Pinned

• Xanthine
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17-09 09:39
De rack voor het nieuwe huis alvast in elkaar gestoken om te kijken of ik ruimte genoeg heb, ik ben er blij mee!
Hiervoor stond alles gewoon in een kleerkast. Specs staan eronder.

Van boven naar onder:
- cat 6 patchpaneel (hier gaan de inkomende kabels van CCTV/deurbel/outlets aangesloten worden
- Utepo PoE switch
- Barracuda F180 (OPNsense)
- Thinkcentre m720q (VMWare Esxi: Pihole/Heimdall/Emby/W11 client/Gira Homeserver/FTP server)
- Hikvision NVR
- Synology DS920+
- Eaton UPS

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:44
Xanthine schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:20:
De rack voor het nieuwe huis alvast in elkaar gestoken om te kijken of ik ruimte genoeg heb, ik ben er blij mee!

[Afbeelding]

Van boven naar onder:
- cat 6 patchpaneel (hier gaan de inkomende kabels van CCTV/deurbel/outlets aangesloten worden
- Utepo PoE switch
- Thinkcentre m720q (VMWare Esxi: Pihole/Heimdall/Emby/W11 client/Gira Homeserver/FTP server)
- Hikvision NVR
- Synology DS920+
- Eaton UPS
Ziet er netjes uit.

Hoe is de ervaring met de Eaton UPS? Ik hoor daar wat wisselende verhalen over.

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:26
NielsFL schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:02:
[...]

Zolang je de apparatuur 24/7 laat draaien zal het geen probleem zijn. Ik ben jaren naar campzone geweest en daar ook geen condensproblemen in de tent gehad. Gewoon alles 24/7 aan laten staan dan blijft het droog.

• Xanthine
FrankHe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:18:
[...]

Ziet er netjes uit.

Hoe is de ervaring met de Eaton UPS? Ik hoor daar wat wisselende verhalen over.
Ik heb heel goede ervaringen met Eaton, en mindere met APC & Infosec.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:44
Xanthine schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:56:
[...]

Ik heb heel goede ervaringen met Eaton, en mindere met APC & Infosec.
Infosec ken ik niet maar heb APC al wel enige tijd in gebruik. Ervaringen zijn over het algemeen goed, allemaal kleine units < 1 kVA. Ongeveer vijftien tien jaar geleden een keer een issue gehad waarbij de accu van een APC unit kennelijk vroegtijdig versleten was en de UPS dit niet had aangegeven waardoor mijn desktop een keer spanningsloos was. Dat was op dat moment geen ramp maar had natuurlijk niet mogen gebeuren. Andere APC units onder mijn beheer doen het verder prima. Voor de volgende keer zal ik Eaton ook weer eens op mijn lijstje zetten.

• To_Tall
The Executer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:47:
[...]

Ik denk dat de situatie per garage verschilt. Hier hebben we ook een enkelsteens garage, en bij ons wordt het dusdanig vochtig dat je na een winter een doos op kan tillen, waarbij de bodem blijft staan. Vocht druipt langs de diepvriezen, vocht staat op een set banden, gereedschap verroest, dozen slap, houten platen in de stelling met een paar millimeter aan schimmel etc. Hier moet ik er niet aan denken netwerkapparatuur in de garage te zetten.
Dat klinkt dan dat je iets moet doen aan je isolatie. En mogenlijk iets aan je vochtwering. Misschien beginnen met je stenen opnieuw impregneren dat zal mogelijk al aan vocht schelen.

• zweefjr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 10:05
Xanthine schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:20:

[Afbeelding]

Van boven naar onder:
- Utepo PoE switch
- Hikvision NVR
- Synology DS920+
- Eaton UPS
Netjes, hoe groot is die rack trouwens? 12u? ben zelf namelijk ook opzoek naar een rack, die van jou lijkt qua grote op wat ik zoek.

• Xanthine
zweefjr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:50:
[...]

Netjes, hoe groot is die rack trouwens? 12u? ben zelf namelijk ook opzoek naar een rack, die van jou lijkt qua grote op wat ik zoek.
Is inderdaad een 12U. Het is wel de goedkoopste wandrek die ik kon vinden, maar de kwaliteit is best goed. Enkel is het een ikea pakket met onduidelijke instructies, maar ging al bij al goed.

https://www.megekko.nl/pr...0S-rack-12U-Wandrek-Grijs

• zweefjr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 10:05
Xanthine schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:52:
[...]

Is inderdaad een 12U. Het is wel de goedkoopste wandrek die ik kon vinden, maar de kwaliteit is best goed. Enkel is het een ikea pakket met onduidelijke instructies, maar ging al bij al goed.

https://www.megekko.nl/pr...0S-rack-12U-Wandrek-Grijs
ahh top, thx

ik twijfelde nog over de grote, maar dat moet mooi passen.

had zelf deze al op het oog.

https://www.allekabels.nl...st-12u-600x450x634mm.html

• Xanthine
zweefjr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:59:
[...]

ahh top, thx

ik twijfelde nog over de grote, maar dat moet mooi passen.

had zelf deze al op het oog.

https://www.allekabels.nl...st-12u-600x450x634mm.html
De zwarte versie twijfelde ik ook over, maar die wat ik nu heb toont professioneler en minder goedkoop (terwijl hij net goedkoper is) :P

• wd200
  • Nu online
Eigenlijk zoek ik zo een ding voor op het zolder
https://www.netwerkkabel....bouwdoos-1x-rj45-stp.html

er ligt een UTP kabel die afgemonteerd kan worden op een houten paneel.
Kan ik een dergelijk ding gewoon ergens kopen, bij een bouwmarkt ofzo ?
(ik zocht op de bekende websites en vond het niet)

• rally
  • Laatst online: 17:49

rally

Deyterra Consultancy

wd200 schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:39:

https://www.allekabels.nl...werk-wandcontactdoos.html

http://www.deyterra.com

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

wd200 schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:39:

Je kan ook gewoon een standaard lege opbouwdoos kopen en daar weer inbouw in monteren.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Zwartoog
  • Laatst online: 21:36
Tijd voor een tussenstap hier :) Mijn oudere woning heeft geen meterkast (elke aansluiting komt elders het huis binnen), dus moet iets anders verzinnen. Boven de kelder onder de trap een stuk loze ruimte wat verder nooit nuttig gebruikt gaat worden (hier van onderaf gezien):

Plankje had ik al geplaatst, helaas geen foto meer zonder plankje. Enfin. Links is al een bos netwerkkabel naartoe geleid, boven een aparte stroomgroep (alamat). Voordeel van een flinke renovatie is dat je de boel kunt aanleggen zoals het je uitkomt ;)

Goed, situatie "voor". Sinds de verhuizing even alles geparkeerd op de gasmeter. Dat is natuurlijk geen doen, maar eindelijk wat tijd kunnen vrijmaken om alles op de plank te leggen.

Nu:

Telefoonkabel had ik doorgetrokken van de buitengevel voor naar hier. Tegen alle adviezen in met een platte soepele telefoonverlengkabel, maar het werkt wonderwel. Is ook tijdelijk, zijn inmiddels bezig met glasvezel hier. Wat er allemaal staat:
  • Modem KPN
  • Switch
  • Ubiquitiy POE-adapter (niet in zicht)
  • Synology DS218Play NAS
Over die NAS is wel wat te zeggen. Oud huis, dus alles hol en alles hout, en met HDD's is het gieren en brommen. Dus ipv HDD nu met SSD. Intern 2x2TB (nou ja, nu nog 1x) in RAID1 voor de belangrijke zaken, voor de grote meuk een enkele externe QLC SSD op de USB-poort. (Dagelijkste offsite backups komen nog.)

Vond ik prijstechnisch een haalbare oplossing :) Alleen de fan blaast nog vrij hard, en de NAS op de plank resoneert dan alsnog aardig mee. Uiteindeijk dus 2 haken in de muur gemaakt en daarop gezet. Geen trillingen meer :*) Fan ga ik nog vervangen door een "stil" model en daarna nog eens kijken of ik de snelheid omlaag kan zetten - zo warm wordt de NAS niet.

Wat moet er verder nog gebeuren?
  • netwerkkabels op patchpanel monteren (komt boven de deur)
  • netwerkpoorten in het huis afmonteren
  • meer kabels trekken
  • nadenken over 1 grotere switch, of meerdere kleinere
  • kabelmanagement (alle trafo's liggen nu in de hoek van de plank gedrukt)
Dat gaat allemaal nog wel even duren, stay tuned 8)

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:31

PcDealer

HP ftw \o/

@Zwartoog in de instellingen van de Synology de fans op "quiet" zetten.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
@Zwartoog Die Synology lijkt ook aan flink stophappen te hebben gedaan. Ik zou 'm ook maar eens goed uitblazen. Dat kan ook flink schelen.

• Zwartoog
@PcDealer Ja, maar Quiet blaast nog steeds vrij hard. Je kunt ze via een config-file nog verder aanpassen: https://www.synology-foru...aanpassen-middels-script/

@Gwaihir Goed idee! Van binnen is hij stofvrij, maar zo met de flits erop lijken de ventilatieopeningen inderdaad nogal vol te zitten.

• LinkinTED
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:26:
@Zwartoog Die Synology lijkt ook aan flink stophappen te hebben gedaan. Ik zou 'm ook maar eens goed uitblazen. Dat kan ook flink schelen.
Mijn fan was zo vervuild dat de server niet meer opstartte.
Na een goede schoonmaakbeurt deed hij het weer. Dus inderdaad iets om in de gaten te houden!

• Sliderhome
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:59
@Zwartoog

Op de foto is te zien dat je platte kabel gebruikt voor de DSL verbinding, Deze kunnen veel storing geven.

Gebruik altijd 1 ader paar van een utp kabel vb. blauw en wit/blauw. (dus niet Blauw en Oranje).

• Zwartoog
Sliderhome schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:41:
@Zwartoog

Op de foto is te zien dat je platte kabel gebruikt voor de DSL verbinding, Deze kunnen veel storing geven.

[Afbeelding]

Gebruik altijd 1 ader paar van een utp kabel vb. blauw en wit/blauw. (dus niet Blauw en Oranje).
Weet ik :)
Tegen alle adviezen in met een platte soepele telefoonverlengkabel, maar het werkt wonderwel. Is ook tijdelijk, zijn inmiddels bezig met glasvezel hier. Wat er allemaal staat:
Kabel ligt in een PVC-buis, dus kan hem zo opnieuw trekken. Maar dit werkt voor nu, en er liggen nog 99 andere dingen hier die niet werken, dus kwestie van prioriteiten;)

• Sliderhome
@Zwartoog

Ik had de opmerking niet gezien van je platte kabel

Je melding: "maar het werkt wonderwel" Platte kabel werkt eigenlijk altijd!

Alleen is deze veel gevoeliger voor interferentie zeker als je deze langs 230v kabels hebt zitten.

Hier door kan het zijn:
Extra fouten op de lijn vb. CRC.
Meer fouten herstellen vb. FEC
Lagere snelheid.

Maar ook dat het "Momenteel" goed werkt.

[Voor 0% gewijzigd door Sliderhome op 14-09-2021 17:51. Reden: typo.]

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-09 22:21
Zwartoog schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:12:
[...]

Weet ik :)

[...]

Kabel ligt in een PVC-buis, dus kan hem zo opnieuw trekken. Maar dit werkt voor nu, en er liggen nog 99 andere dingen hier die niet werken, dus kwestie van prioriteiten;)
Je neemt ook geen tv af van de aanbieder ?
Had per abuis een platte kabel gebruikt bij een buur van ons, maar gelijk blokjes in beeld 8)7

2250 WP Zuid PVoutput

• Sliderhome
@MdO82

"blokjes in beeld " = CRC fouten.

-Cyclic Redundancy Check (CRC) Error indicates when data is corrupte-

CRC fout. Dit is een pakket dat niet hersteld kan worden en opnieuw moet worden gezonden voor internet geen probleem maar voor TV wel en geeft blokken in beeld.
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee