Tacoos schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:07:
In mijn nieuwe huis heb ik 2x CAT6a s/ftp vanuit de meterkast naar de zolder getrokken omdat op zolder een router komt die netwerk gaat verdelen over 1ste en 2de verdieping (incl wifi AP)
s/ftp omdat in de naastliggende buis de kabel komt vanaf de omvormer van de nog aan te leggen zonnepanelen naar de meterkast en ik geen risico wil lopen op verstoring.
Mijn vraag: ik heb bij de kabel keystones gekocht van Delock, type 86179 (eigenlijk goobay 90864 besteld), maar kom erachter dat niet alle keystones gelijk zijn. Nu ben ik op zoek naar het juiste frame van Gira voor deze keystones of een merk/type compatibele keystone zodat ik in de
lijst van Gira kan opzoeken welk raampje ik nodig heb. Weet iemand met welk (bekender?) merk/type deze keystone compatibel is of in welk Gira raam deze past?
Gira kent ze niet, ik wacht nog op antwoord van Redhound (waar ik de kabels en keystones heb gekocht), maar misschien zijn jullie sneller?
Dat zijn neem ik aan deze keystone's he:
https://www.reichelt.nl/n...delock-86179-p163099.html
Daar staat bij dat de gatmaat voor draagringen is: 14,9 x 19,2 mm
Dan kom ik bij gira uit bij de volgende draagringen: MJ-04/MJ-09 met gatmaat: 14,8 x 19,3
Evt de MJ-08 met 14,8 x 19,0mm
Of evt de MJ-01/MJ-02/MJ-07 met 14,8 x 19,5 mm
De overige keystone's van gira zijn allemaal rond de 16/17mm breed
nero355 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:23:
[...]
Assumptions are the mother of all...
Maar wat betreft dat eerste : Je weet dat er bepaalde regels zijn over stroomkabels en UTP kabels en of die wel of niet naast elkaar in dezelfde buis mogen liggen
Kijk daar effe goed naar VOORDAT je verder gaat!

Hele goeie opmerking, eigenlijk is de regel vrij simpel, is het allebei echt kabel (XMvK/YMvK en UTP/Coax kabel) dan mag het bij elkaar in 1 (mantel)buis, zijn het echter losse VD-draden voor het elektra deel dan mag daar absoluut GEEN coax/utp bij geplaatst worden.
De norm-eis is dat beide kabels in dit geval dubbel geïsoleerd zijn en dat is in geval van XMvk/YMvk het geval (de grijze buitenmantel, en daarbinnen in nog de mantel voor de losse aders (meestal bruin + blauw + groen/geel).
@
boomer21 Glasvezel mag in principe wel bij in dezelfde buis als VD-draad (enkelvoudige bescherming), dit omdat glasvezel niet-geleidend is.
Of het verstandig is is een 2e puntje.. dit i.v.m. mogelijke vervanging/aanpassing van 1 van beide delen (Glas of VD).
[
Voor 27% gewijzigd door
Annuk op 08-08-2021 17:45
]