Toon posts:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste
Acties:

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:51
Tekupdate schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:31:
Ik heb 6a begrepen als grotere bandbreedte, kan hogere snelheid halen en ik denk dat wat extra schielding eerder goed dan kwaad gaat doen tussen al die stroomkabels over het plafond. Dat dus.

Aangenomen dat deze kabel door de buizen gaat die ik hier heb liggen heb ik de knoop doorgehakt voor 6a. Ik heb nog geen buigveer maar heb vanavond wel een testje gedaan door een buis met kant-en-klare 90 graden bocht en dat ging goed. Of dat straks in het eggie ook goed gaat durf ik echt niet te zeggen.
Assumptions are the mother of all... :+

Maar wat betreft dat eerste : Je weet dat er bepaalde regels zijn over stroomkabels en UTP kabels en of die wel of niet naast elkaar in dezelfde buis mogen liggen :?

Kijk daar effe goed naar VOORDAT je verder gaat! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dewiss1993
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-09 21:19
Tekupdate schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:31:
Dank.

Ik heb 6a begrepen als grotere bandbreedte, kan hogere snelheid halen en ik denk dat wat extra schielding eerder goed dan kwaad gaat doen tussen al die stroomkabels over het plafond. Dat dus.
Ga je 10GB data doorheen pompen dan? :) CAT6 kan over een meter of 30 ook 10GB. Als je geld voor over hebt en intern data gaat uitwisselen tussen devices prima natuurlijk, mooi future proof. Veel streamt van NAS etc. Maar in principe is voor meeste mensen Cat6 met 250mhz bandbreedte meer dan zat en makkelijker mee te werken.

YouTube: Building Networks: When to run Fiber, Cat 6 or 6A, DAC Cables, and C...

• boomer21
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14-09 10:06
nero355 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

Maar wat betreft dat eerste : Je weet dat er bepaalde regels zijn over stroomkabels en UTP kabels en of die wel of niet naast elkaar in dezelfde buis mogen liggen :?

Is het ook een idee om glasvezel te doen dat mag wel toch?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Lekker projectje.

De spijkerclips zou ik alleen achterwege laten en vervangen door dit soort dingen: https://www.hornbach.nl/s...udig/5078184/artikel.html

• nero355
boomer21 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:36:
Is het ook een idee om glasvezel te doen dat mag wel toch?
Dat moet je dus effe goed uitzoeken! ;)

Er is zoveel over geschreven dat ik het bos door de bomen niet meer zie en altijd effe de Search van dit topic erbij zou pakken :Y)

[Voor 4% gewijzigd door nero355 op 07-08-2021 00:27]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Tekupdate
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-09 22:23
[...]

Niet 100% assumptions natuurlijk. Ik ben niet goed thuis op dit onderwerp dus wel zo goed mogelijk voorbereid, en dat blijkt te lonen. De langste buis heb ik al gelegd en kabel doorheen getrokken, ging prima. Ik heb de keystones en dozen voor in de muur nog niet dus kan 'm nog niet 'terminaten'. Verder niet voornemens om een internetkabel te combineren met stroomkabel in één buis, nooit in me opgekomen eigenlijk.
dewiss1993 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:25:
[...]

Ga je 10GB data doorheen pompen dan? :) CAT6 kan over een meter of 30 ook 10GB. Als je geld voor over hebt en intern data gaat uitwisselen tussen devices prima natuurlijk, mooi future proof. Veel streamt van NAS etc. Maar in principe is voor meeste mensen Cat6 met 250mhz bandbreedte meer dan zat en makkelijker mee te werken.

YouTube: Building Networks: When to run Fiber, Cat 6 or 6A, DAC Cables, and C...
Ja, wordt 10Gbps tussen router, switch, nas en computer. Alle andere punten een ´normale´ verbinding. Kunnen we het hier trouwens ook hebben over de technische inrichting van het netwerk of moet dat ergens anders?

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:47
RobbyTown schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 00:12:
[...]

Ik heb bewust voor mantelbuis gekozen ipv afvoerbuis om zo verwarring te voorkomen 'is dit nu de afvoer of de stroom buis'
Vooral bij dit punt verwarrend
[Afbeelding]
Hier zou ik dan toch maar gaan kiezen voor grond (UTP)kabel in de mantelbuizen. Dit is never nooit niet waterdicht. Als er een paar jaar vocht bij je binnen UTP komt kun je ze vervangen...
Lijm, Lijm en lijm... Als je niet teveel smeert kan het helemaal geen kwaad.

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:52

RobbyTown

Grootmeester

rdfeij schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:23:
[...]

Hier zou ik dan toch maar gaan kiezen voor grond (UTP)kabel in de mantelbuizen. Dit is never nooit niet waterdicht. Als er een paar jaar vocht bij je binnen UTP komt kun je ze vervangen...
Lijm, Lijm en lijm... Als je niet teveel smeert kan het helemaal geen kwaad.
Er zit nu 1 UTP grond/buitenkabel in voor misschien ooit een bel. Wat ook kan is dat ik UTP kabel gewoon uit de mantelbuis haal. Aangezien het inpandig is aangebouwd. Is het min of meer overbodig en kan het netjes volgens de regels stroom en netwerk gescheiden doen.

Ik heb namelijk nog als 'backup' 1 vrije UTP van patchpunt naar meterkast lopen en van patchpunt naar meterkast 2. Mocht ik die kabel laten zitten of in mantelbuis begeven dan zou ik dat nog kunnen doen.

[Voor 37% gewijzigd door RobbyTown op 07-08-2021 17:09]

Mijn blog

• Tekupdate
We hebben inmiddels een kast die we kunnen gaan vullen. Eerste component alvast gehangen.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:09
Meterkast bij m’n ouders ietwat verbeterd.

Huis uit 2001. 2 verdiepingen.
In 2002 Heb ik voor het eerst kabels getrokken sommige kamers cai en cat5e. Andere alleen cai.

Gezien gebruik zijn de cat5e kabels nog afdoende aantal andere kamers waar alleen nog cai aanwezig was die er uit getrokken en cat6 getrokken.

Unifi netwerk aangelegd en directe VPN naar mijn eigen huis opgezet. Reden. Unifi Protect staat hier en de beelden worden direct naar de UNVR gestreamd. En backup van de laptop en administratie hier naar te uploaden.

De usg is nog niet gekoppeld maar is al volledig in gericht. Ik moet nog eea om zetten om alles goed werkend te krijgen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:45
Tacoos schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:07:
In mijn nieuwe huis heb ik 2x CAT6a s/ftp vanuit de meterkast naar de zolder getrokken omdat op zolder een router komt die netwerk gaat verdelen over 1ste en 2de verdieping (incl wifi AP)
s/ftp omdat in de naastliggende buis de kabel komt vanaf de omvormer van de nog aan te leggen zonnepanelen naar de meterkast en ik geen risico wil lopen op verstoring.

Mijn vraag: ik heb bij de kabel keystones gekocht van Delock, type 86179 (eigenlijk goobay 90864 besteld), maar kom erachter dat niet alle keystones gelijk zijn. Nu ben ik op zoek naar het juiste frame van Gira voor deze keystones of een merk/type compatibele keystone zodat ik in de lijst van Gira kan opzoeken welk raampje ik nodig heb. Weet iemand met welk (bekender?) merk/type deze keystone compatibel is of in welk Gira raam deze past?

Gira kent ze niet, ik wacht nog op antwoord van Redhound (waar ik de kabels en keystones heb gekocht), maar misschien zijn jullie sneller?
Dat zijn neem ik aan deze keystone's he: https://www.reichelt.nl/n...delock-86179-p163099.html

Daar staat bij dat de gatmaat voor draagringen is: 14,9 x 19,2 mm

Dan kom ik bij gira uit bij de volgende draagringen: MJ-04/MJ-09 met gatmaat: 14,8 x 19,3
Evt de MJ-08 met 14,8 x 19,0mm
Of evt de MJ-01/MJ-02/MJ-07 met 14,8 x 19,5 mm

De overige keystone's van gira zijn allemaal rond de 16/17mm breed

[...]

Hele goeie opmerking, eigenlijk is de regel vrij simpel, is het allebei echt kabel (XMvK/YMvK en UTP/Coax kabel) dan mag het bij elkaar in 1 (mantel)buis, zijn het echter losse VD-draden voor het elektra deel dan mag daar absoluut GEEN coax/utp bij geplaatst worden.

De norm-eis is dat beide kabels in dit geval dubbel geïsoleerd zijn en dat is in geval van XMvk/YMvk het geval (de grijze buitenmantel, en daarbinnen in nog de mantel voor de losse aders (meestal bruin + blauw + groen/geel).

@boomer21 Glasvezel mag in principe wel bij in dezelfde buis als VD-draad (enkelvoudige bescherming), dit omdat glasvezel niet-geleidend is.
Of het verstandig is is een 2e puntje.. dit i.v.m. mogelijke vervanging/aanpassing van 1 van beide delen (Glas of VD).

[Voor 27% gewijzigd door Annuk op 08-08-2021 17:45]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Netwerk
https://tweakers.net/i/AQ_-SQP2wfvXCdUQZtfwTK26rPw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIiFz0rUC4tFStdUoXZgcDcH.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/Y81ZGJqyWlDBKXTr0uSjm8VJhZQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZKZ1eDBM7Qc7iRbAn5D9Gv2.jpg?f=fotoalbum_small

Rekje van een klant opgeruimd. Verder niet zo speciaal V10 met modem.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

Jan-man schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:46:
Netwerk
[Afbeelding][Afbeelding]

Rekje van een klant opgeruimd. Verder niet zo speciaal V10 met modem.
Before foto, prachtig dit :9 . Beunhaas style. 19 inch switch buiten de kast en een nas in de kast deurtje past niet 7(8)7

Maar waar is die nas nu B)

Mijn blog

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:26
De nas staat er nu bovenop 8)

• Jan-man
  • Nu online
RobbyTown schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:31:
[...]

Before foto, prachtig dit :9 . Beunhaas style. 19 inch switch buiten de kast en een nas in de kast deurtje past niet 7(8)7

Maar waar is die nas nu B)
Op de patchkast. Alternatief was op de grond of weggevrommeld in de patch kast.

Kwam er voor een ups/apc storing. Uiteindelijk alles op verzoek van de klant netjes gemaakt en nieuwe ups/apc geplaatst (staat op de grond). Kon na 4 jaar eindelijk weer netjes de deur erop hebben :). Ik blij klant nog blijer.

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:39

Tacoos

i am i

Annuk schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:36:
[...]

Dat zijn neem ik aan deze keystone's he: https://www.reichelt.nl/n...delock-86179-p163099.html

Daar staat bij dat de gatmaat voor draagringen is: 14,9 x 19,2 mm

Dan kom ik bij gira uit bij de volgende draagringen: MJ-04/MJ-09 met gatmaat: 14,8 x 19,3
Evt de MJ-08 met 14,8 x 19,0mm
Of evt de MJ-01/MJ-02/MJ-07 met 14,8 x 19,5 mm

De overige keystone's van gira zijn allemaal rond de 16/17mm breed

Ik twijfelde omdat de breedte in het raam eigenlijk kleiner is dan gatmaat die keystone opgeeft, maar mj-04 past inderdaad 👍

MX-5 10th anniversary, Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• peterpaulk
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-09 11:39
Ik vond het ook maar eens tijd een post te maken met de fotos...gebruik alles voornamenlijk voor mijn home automation setup - zie hiervoor het Home Assistant topic .

Foto van rack voor/achter en de meterkast. Kort lijstje specs voor de geintereseerden:

Severrack voor: PowerEdge R320's (Xeon-6-core/64gb), 15" Dell TFT, Synology DS920+, Externe HDD, Google Coral USB, APC Back UPS
Serverrack achter: HP2530-25g-PoE, Mikrotik router + 4G Modem, power sloffen
Meterkast: HP2530-8g-POE, Hue Bridge, 433Mhz transmitter, APC Back Ups, RPI4b voor serieel naar LAN (p1 oa).

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:50
peterpaulk schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:09:
Ik vond het ook maar eens tijd een post te maken met de fotos...gebruik alles voornamenlijk voor mijn home automation setup - zie hiervoor het Home Assistant topic .

Foto van rack voor/achter en de meterkast. Kort lijstje specs voor de geintereseerden:

Severrack voor: PowerEdge R320's (Xeon-6-core/64gb), 15" Dell TFT, Synology DS920+, Externe HDD, Google Coral USB, APC Back UPS
Serverrack achter: HP2530-25g-PoE, Mikrotik router + 4G Modem, power sloffen
Meterkast: HP2530-8g-POE, Hue Bridge, 433Mhz transmitter, APC Back Ups, RPI4b voor serieel naar LAN (p1 oa).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd waar de kabel(s) in die witte flex-slang naar de deur van de meterkast gaat voor dienen :?

• peterpaulk
Dronium schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Ben wel benieuwd waar de kabel(s) in die witte flex-slang naar de deur van de meterkast gaat voor dienen :?
Oh ja haha..daar zit een power kabel in richting een echo dot3 die in de deur is gefreesd...verstopt achter rooster in de deur zodat ik wel alexa heb maar het niet opvalt...

Edit: linkje naar mount genie

[Voor 31% gewijzigd door peterpaulk op 10-08-2021 20:41]

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Eindelijk eens kwaad gemaakt en het netwerk mooi afgewerkt.
Wat je ziet is KPN glasvezel direct op de Fritz!box, hierop zitten direct de IPTV kastjes en de WAN van de Unifi Dream Machine Pro (hangt in garage). Met behulp van een extra ipv4 subnet heb ik meerdere publieke ip adressen. In de meterkast hangt een Unifi 24 poorts gen2 POE switch welke POE levert aan de camera's, access points, raspberry pi (leest slimmer meter uit en zonnepanelen) en voor de somfy controller (zonnescherm).

in de garage hangt een 19" rack aan het plafond met mijn LAB (Citrix NetScaler MPX 5550, 3x Intel NUC VMware cluster) en de UDMP.

En op zolder ligt nog een andere lab maar dat is helaas maar tijdelijk :P

[Voor 6% gewijzigd door Tylen op 11-08-2021 21:14]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:45
@Tylen Strak, netjes, clean. Mijn complimenten. Ik keek net even hier in de meterkast, en dat is werkelijk geëxplodeerd. Ook omdat ik met 10 projectjes tegelijk bezig ben, en er dan niet echt tijd voor maak het spul netjes te houden. Ik win voor zeker de "rommelige lan afwerking prijs van tweakers" :)

Kan je iets vertellen over je Pi - somfy en de connexcoon die ik zie hangen?

Er komt hier binnenkort ook een zonnescherm met een Somfy Io. Wil er graag mee aan de gang
in combi met de pi die ik gebruik voor de hc3.

[Voor 6% gewijzigd door ppeterr op 11-08-2021 16:44]

MENTAL REBOOT

• Tylen

Tylen

ppeterr schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:42:
@Tylen Strak, netjes, clean. Mijn complimenten. Ik keek net even hier in de meterkast, en dat is werkelijk geëxplodeerd. Ook omdat ik met 10 projectjes tegelijk bezig ben, en er dan niet echt tijd voor maak het spul netjes te houden. Ik win voor zeker de "rommelige lan afwerking prijs van tweakers" :)

Kan je iets vertellen over je Pi - somfy en de connexcoon die ik zie hangen?

Er komt hier binnenkort ook een zonnescherm met een Somfy Io. Wil er graag mee aan de gang
in combi met de pi die ik gebruik voor de hc3.
Thanks.

De pi leest dmv p1 monitor (https://www.ztatz.nl/p1-monitor/) de slimme meter uit zodat ik precies in de gaten kan houden wat de zonnepanelen opleveren en wat er, per fase, gebruikt word en terug geleverd word.

De somfy (of connexoon) is de module om het zonnescherm (of rolleluiken etc) middels een app te kunnen bedienen. Deze heb ik in homebridge (virtual machine in mijn vmware lab) gekoppeld aan apple homekit.

De pi en somfy krijgen allebei hun power via poe middels deze modules: https://www.eijlander.nl/...ar-micro-usb-5v-2-5a.html

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:45
Tylen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

Thanks.

De pi leest dmv p1 monitor (https://www.ztatz.nl/p1-monitor/) de slimme meter uit zodat ik precies in de gaten kan houden wat de zonnepanelen opleveren en wat er, per fase, gebruikt word en terug geleverd word.

De somfy (of connexoon) is de module om het zonnescherm (of rolleluiken etc) middels een app te kunnen bedienen. Deze heb ik in homebridge (virtual machine in mijn vmware lab) gekoppeld aan apple homekit.

De pi en somfy krijgen allebei hun power via poe middels deze modules: https://www.eijlander.nl/...ar-micro-usb-5v-2-5a.html
Ah mooi, ongeveer wat mijn plan ook is. Enkel dan de p1 poort wordt gesplitst vanaf de meter samen met mijn Toon van eneco naar de rpi toe. De Homecenter kan straks zelf de API calls maken denk ik naar de somfy IO. Gaat nog wat worden, is in LUA. En is lekker nieuw voor mij. Maar goed, powerview luxaflex is ook gelukt. Dus dit straks vast ook.

Thanks!

MENTAL REBOOT

• Tylen

Tylen

ppeterr schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Ah mooi, ongeveer wat mijn plan ook is. Enkel dan de p1 poort wordt gesplitst vanaf de meter samen met mijn Toon van eneco naar de rpi toe. De Homecenter kan straks zelf de API calls maken denk ik naar de somfy IO. Gaat nog wat worden, is in LUA. En is lekker nieuw voor mij. Maar goed, powerview luxaflex is ook gelukt. Dus dit straks vast ook.

Thanks!
Ja homecenter moet er ook mee kunnen werken lijkt mij. 👍🏻

• nero355
Tylen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:55:
Interessant! :o

Een winkel in Nederland die allerlei meuk kan leveren als je lekker aan het solderen bent en het een en ander tekort komt! _O_

• Robin1992
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 13:49
nero355 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

Een winkel in Nederland die allerlei meuk kan leveren als je lekker aan het solderen bent en het een en ander tekort komt! _O_
En eijlander is echt een aanrader, mocht je in de buurt wonen ga er eens langs je kijkt je ogen uit. 9 van de 10x als je wat nodig hebt hebben hun het wel ;)

• Tylen

Tylen

[...]

In Harderwijk zit ook nog zo'n winkeltje. https://winkel.ttelectronics.nl/

• Hipska
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17-09 22:59
@Tylen Wat zijn die 2 Fiber-Switch achtige dingen op de laatste foto? :9~

Bitcoin.de

• Tylen

Tylen

Hipska schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:58:
@Tylen Wat zijn die 2 Fiber-Switch achtige dingen op de laatste foto? :9~
Mellanox SN2010 switches.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:31

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Zoiets als https://www.eleshop.nl/ ?

LinkedIn WoT Cash Converter

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

@Tylen Ziet er allemaal strak uit, maar word het in die patchpast in de garage niet veel te warm van binnen met al die hardware zonder fans aan de bovenkant?

Mijn blog

• Tylen

Tylen

RobbyTown schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:10:
@Tylen Ziet er allemaal strak uit, maar word het in die patchpast in de garage niet veel te warm van binnen met al die hardware zonder fans aan de bovenkant?
Nee dat valt mee. Heb nu wel het deurtje eruit gehaald omdat de UDMP flink aan het blazen is. Ik wil nog wel bovenop een temperatuur gestuurde fan plaatsen.

• peterpaulk
@Tylen uit interesse...heb jij meerdere public ips via het abonnement? Of op andere methode?

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
peterpaulk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:53:
@Tylen uit interesse...heb jij meerdere public ips via het abonnement? Of op andere methode?
Toevallig zag ik het hier langskomen:

Tylen in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

• peterpaulk
Ahja zie het. ik heb al /24 (pi) blok al maar niet routed naar thuis...was al tijdje aant denken wat beste constructie zou zijn...brengt me op nieuwe ideen.

• Tekupdate
Gwaihir schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Ben ondertussen wel een beetje het topic kwijt. Net LAN?
Excuus. Als er nog een vervolg komt hierop doe ik dat in Elektra huisinstallaties.

Ter afsluiting: Ben net bij de onderburen geweest. Geen beweging in de kabel bij hen, stond ook niet strak. Als die tros kabels al van de ISP is dan is me helaas niet duidelijk waar mijn kabel precies loopt.

Wat de kast betreft heb ik nog wat toe kunnen voegen en wat andere aanvullende kabels gehaald.

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:10

bonzz.netninja

Product Manager

Ik ga ook eens ff de meterkast opruimen en moest nog wat utp buiten tegen de schutting aan monteren. Normale kabelklemmen hebben van die spijkers die te diep gaan (door de schuttingplank heen) dus heb zelf maar iets ontworpen en geprint :)

https://www.thingiverse.com/thing:4922974

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:07:
Ik ga ook eens ff de meterkast opruimen en moest nog wat utp buiten tegen de schutting aan monteren. Normale kabelklemmen hebben van die spijkers die te diep gaan (door de schuttingplank heen) dus heb zelf maar iets ontworpen en geprint :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zou dan liever een paar meter slagvaste pijp met bijbehorende beugels nemen. En UTP-kabel die geschikt is voor buiten.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

JeeEs schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Ik zou dan liever een paar meter slagvaste pijp met bijbehorende beugels nemen. En UTP-kabel die geschikt is voor buiten.
Dat heb ik ook :/

Pijp kon niet, want daar gaan de kinderen in de buurt opstaan (die klimmen tegen de schutting op)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• To_Tall
bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Pijp kon niet, want daar gaan de kinderen in de buurt opstaan (die klimmen tegen de schutting op)
Wat weerhoud hen dan om niet op je Utp kabel te gaan staan?

Dan denk ik dat een grijze buis meer weerstandsvermogen is dan deze kabel met een paar zelf geprinte kabel houders.

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
[...]

Metalen pijp, kabel erin en 230 op de pijp. Hooguit 1 iemand die een poging waagt >:)

Even serieus; ik begrijp denk ik niet waarom jouw (fancy :) ) 3D prints meer hufterproof zijn dan een stevige buis?

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
[...]

:?
Zit die pijp dan niet aan de verkeerde kant van de schutting?

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:14
bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:07:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vind ze 8) en netjes bedacht

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

Zonder dat de volledige constructie van mijn zelf gemaakte schutting hoef uit te leggen, dit werk beter :)

En daarbij kunnen ze ook mooi gebruikt worden in de meterkast om alle utp kabeltjes mooi uit te lijnen en trouwens, waarom heb ik anders een 3d printer :P

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:56
bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:19:
Zonder dat de volledige constructie van mijn zelf gemaakte schutting hoef uit te leggen, dit werk beter :)

En daarbij kunnen ze ook mooi gebruikt worden in de meterkast om alle utp kabeltjes mooi uit te lijnen en trouwens, waarom heb ik anders een 3d printer :P
Ik heb weinig verstand van 3d printen, maar is dat plastic wel UV bestendig? Anders breken ze binnen een jaar weer af.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

hpmkruit schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

Ik heb weinig verstand van 3d printen, maar is dat plastic wel UV bestendig? Anders breken ze binnen een jaar weer af.
Nee, en ook niet heel erg water bestendig trouwens schijnt. Dus vrij suboptimaal voor in de tuin. Maar daarintegen heb ik wel meer kleine 3d printjes al een jaar in de tuin liggen (waaronder een speelgoedbootje voor de kleine) en daar lijkt toch weinig mee aan de hand. Dus het zal allemaal wel mee vallen, en anders print ik wel weer nieuwe :P (of verzin ik iets beters, misschien iets met een buis ofzo :+ )

[Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-08-2021 21:27]

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:05
bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Nee, en ook niet heel erg water bestendig trouwens schijnt. Dus vrij suboptimaal voor in de tuin. Maar daarintegen heb ik wel meer kleine 3d printjes al een jaar in de tuin liggen (waaronder een speelgoedbootje voor de kleine) en daar lijkt toch weinig mee aan de hand. Dus het zal allemaal wel mee vallen, en anders print ik wel weer nieuwe :P (of verzin ik iets beters, misschien iets met een buis ofzo :+ )
offtopic:
Zitten er geen giftige stoffen in dat print materiaal? Ik zou zoiets niet snel aan een kleine durven te geven. Die steken alles in de mond.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

DutchKel schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:16:
[...]

offtopic:
Zitten er geen giftige stoffen in dat print materiaal? Ik zou zoiets niet snel aan een kleine durven te geven. Die steken alles in de mond.
PLA is the safest material to use in your 3D Printer. It is made from entirely natural substances such as maize and sugarcane Nee het is zo goed als niet giftig. Dat betekent niet dat ik een 3d rammelaar maak voor onze kleine want ik hoef het ook niet op te zoeken :)

En terug ontopic.

[Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-08-2021 22:19]

• To_Tall
bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

PLA is the safest material to use in your 3D Printer. It is made from entirely natural substances such as maize and sugarcane Nee het is zo goed als niet giftig. Dat betekent niet dat ik een 3d rammelaar maak voor onze kleine want ik hoef het ook niet op te zoeken :)

En terug ontopic.
PLA natuurlijk is vrij van alles en gemaakt vanuit gewassen zoals suikerriet. PLA is ook kleurloos.

Er kunnen aditiven inzitten zoals kleurstoffen brand vertragende auditieve en uv bestendig maken.

Het kan dus schadelijk zijn door de additieve die in het plastic zitten.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heb de vraag van @Tekupdate verhuisd naar [Ziggo] Verplaatsen AOP, aangezien het hier toch wel een klein beetje offtopic.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heb de vraag van @Tha Render_2 afgesplitst naar: Budget complexere UTP tester gezocht

• PHPResource
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:40
Tweakers even een vraag ter bevestiging voordat ik verder ga met monteren. Is dit de juiste manier in een patchpanel?

• Mister I
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

PHPResource schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:08:
Tweakers even een vraag ter bevestiging voordat ik verder ga met monteren. Is dit de juiste manier in een patchpanel?

[Afbeelding]
Ja ziet er goed uit. B standaard qua volgorde.
Probeer de spoed zoveel mogelijk in de aders te houden.

• PHPResource
Mister I schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:17:
[...]

Ja ziet er goed uit. B standaard qua volgorde.
Probeer de spoed zoveel mogelijk in de aders te houden.
Thanks!! Wat bedoel je met de spoed?

• xleeuwx
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:14

xleeuwx

developer Tweakers Elect
PHPResource schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Neem aan dat hij de twist bedoeld.

• Mister I
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

PHPResource schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Ja twisten van de kabels inderdaad.

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:07
PHPResource schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:08:

[Afbeelding]
Het lijkt er op dat je B hebt aangehouden wat goed is. Verder perfect, op wat los liggende aders na :P

• dreamscape
  • Laatst online: 20:50
xleeuwx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:25:
[...]

Neem aan dat hij de twist bedoeld.
Ik neem aan dat je bedoelt bedoelt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• PHPResource
Dank allen!
Inmiddels alles aangesloten. Ik heb momenteel 4 niet werkende utp contactdozen waarvan 2 enkel een oranje lampje geven op de netgear PoE switch. De overige 2 geven helemaal geen signaal.

Hoe vliegen jullie dit aan in termen van probleemoplossing? Van alle kabels waren deze het makkelijkst te trekken dus kabelbreuk acht ik gering. Moet ik eerst de patchpanel nalopen of de contactdozen?

Even de wandcontactdozen opengemaakt, dit waren de eerste met een botte lsa tool, dus stuk slordiger ook wel. Zien jullie fouten?

Edit; rechts is werkend. Blijkbaar maakte de uiteinden van de aders contact met metaal waardoor signaal niet aan kwam. Links nog aan het onderzoeken.

[Voor 46% gewijzigd door PHPResource op 19-08-2021 19:30]

• Tux3.14
Kabeltester gebruiken. Voor 2 tientjes vind je ze al bij Bol.com

• Eupeodes
  • Laatst online: 19:12
PHPResource schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:17:
Dank allen!
Inmiddels alles aangesloten. Ik heb momenteel 4 niet werkende utp contactdozen waarvan 2 enkel een oranje lampje geven op de netgear PoE switch. De overige 2 geven helemaal geen signaal.

Hoe vliegen jullie dit aan in termen van probleemoplossing? Van alle kabels waren deze het makkelijkst te trekken dus kabelbreuk acht ik gering. Moet ik eerst de patchpanel nalopen of de contactdozen?

Even de wandcontactdozen opengemaakt, dit waren de eerste met een botte lsa tool, dus stuk slordiger ook wel. Zien jullie fouten?

Edit; rechts is werkend. Blijkbaar maakte de uiteinden van de aders contact met metaal waardoor signaal niet aan kwam. Links nog aan het onderzoeken.

[Afbeelding]
Wat me in ieder geval opvalt is dat de buitenmantel niet in de trekontlasting zit, dat aders vrij lang zijn afgeknipt en het stuk zonder twist in een aantal gevallen vrij lang is. En verder zou ik er inderdaad eerst eens een kabeltester als https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html op zetten.

• PHPResource
Bedankt mannen. Kabeltester is besteld.
Ik heb besloten de linker opbouwdoos te vervangen voor een nieuwe. Dan zal ik jullie tips meenemen. Eindresultaat zal ik weer delen met jullie

• Sliderhome
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:59
@PHPResource

Ziet er goed uit, maar ik zou even de draden van de bovenste aansluiting controleren, en let op de twisting

Draad einde beter even afknippen (zitten nu tegen het metaal), Wat gebruik je eigenlijk als dogtang?

[Voor 34% gewijzigd door Sliderhome op 19-08-2021 21:28]

• Snowman888
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-09 13:43
Lijkt inderdaad of je niet de juiste tang hebt. Je moet echt een klik horen en dan knipt hij hem in theorie ook gelijk op de juiste plek.

[Voor 87% gewijzigd door Snowman888 op 21-08-2021 08:20]

• DutchKel
Snowman888 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:19:
Lijkt inderdaad of je niet de juiste tang hebt. Je moet echt een klik horen en dan knipt hij hem in theorie ook gelijk op de juiste plek.
@PHPResource Voor de duidelijkheid: je hebt een lsa tang/tool nodig hiervoor.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:09
Heeft niets met wel of geen connectie te maken, maar het is slimmer de kabel met buitenmantel door te schuiven tot hij in het midden van de lsa strook zit.

Dat heeft de volgende voordelen:
  • Je weet zeker dat hij goed in de trekontlasting vast zit en blijft zitten
  • Het deel van de aders dat niet meer getwist is wordt korter
  • Het verschil in aderlengtes wordt minder

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-man
  • Nu online
Om maar weer een beetje ontopic te gaan ;)

Netwerk
https://tweakers.net/i/yIC5mLaRBwC-4NSV6h-dbLhxJcc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJpWTuRTRQnsa84TTgEXd8aL.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/RvKWZOkjZAo9jlp52WbPZZLcQ10=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A91HjJQjAVeaJzpxQUAtcert.jpg?f=fotoalbum_small

Mijn eigen netwerkje heeft een interne tornado gehad ;). Poe poorten waren ook op maar de nieuwe switch is binnen. Komende dagen eerst 2 patch panels naar 1 brengen.

Hierna nieuwe patch kabels bestellen in juiste lengtes en kleuren. En dan later deze maand mijn homelab opbouwen ter vervanging van de nas en Windows server training.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

@PHPResource Goed bezig. Benieuwd naar resultaat. Vergeet idd blauwe kabel tussen die trek ontlasting niet vast te zetten.

Mijn blog

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:41
Miki schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:22:
Mede door dit topic ben ik gemotiveerd geraakt om mijn netwerk grondig te herzien om het thuiswerken prettiger en toekomst bestendiger te maken. Ik had tot voor kort een mesh oplossing met repeaters dat steeds slechter en slechter begon te presteren. Dus ik heb er voor gekozen om op iedere verdieping CAT6 kabels te trekken i.c.m. extra UTP punten en een accespoint op iedere verdieping.
Het resultaat mag er wezen, het netwerk is stabiel en voorziet ons allemaal in de dagen dat we thuis zijn en achter een beeldscherm voor school of werk bezig zijn.

Meterkast:
[Afbeelding]

Mijn netwerk bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Belden 7965E CAT6 kabels
  • Digitus 8prt patch panel geaard aan de hoofdaarding
  • TP-Link SG108PE switch
  • Philips hue home bridge 2
  • Fritzbox 5490
  • Hama stekkerdoos met haakse contacten
  • Een Deskmini HT310 met daarop Proxmox met o.a. unifi controller, pi-hole, Has.io, OMV
  • 3x AC in-wall waarvan 2 AC's KPN iptv doorgeven
Wellicht niet zo fancy als de meeste setup's hier met allerlei serverkasten en 16-poort switches maar het voldoet prima.
Kleine update :)

Met de overstap van Xs4all naar KPN is de Fritzbox 5490 vervangen voor een EdgeRouter X en de TP-Link SG108PE vervangen voor een Unifi Switch Lite 8 POE. Verder heb ik de Deskmini ingeruild voor een Raspberry 3B voor het draaien van een Pihole en Unifi controller setup.
Ik moet de kabels nog even een keer netjes opbinden maar erg happy met het netwerk. Met name de stabiliteit en dekking door het hele huis.

Mocht je een Edgerouter X kunnen vinden voor een leuk prijsje, doen. Echt een top apparaatje voor het geld d:)b

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• nero355
Miki schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:20:
Mocht je een Edgerouter X kunnen vinden voor een leuk prijsje, doen. Echt een top apparaatje voor het geld d:)b
Ja, toch wel hé! :+

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:41
Achteraf gezien had ik dit doosje al 3 jaar eerder moeten kopen.

Maar ja.. als je teveel in de materie duikt dan kun je weleens een analyseverlamming oplopen.
De specs, de leeftijd, UI die heel sterk de indruk geeft niet verder te willen ontwikkelen hielpen tezamen niet mee. Maar fijn dat er nog altijd nuchtere Tweakers zijn die je weer op het goede pad zetten. Thx :>

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• TheNameIsBart
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online
Hoe goed bedoelt ook, wil je deze s.v.p. aanbieden op de V&A? :)

[Voor 98% gewijzigd door MisteRMeesteR op 27-08-2021 13:06]

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:59

Interessante methode dit om een dubbele kabel (twin Belden?) door te trekken. Maar waren de buizen dan ook breder dan normaal? Want 2 kabels, touwtje, tie ribs erom én plakband, ik kan me niet voorstellen dat dat bij mij gaat passen.

Ik wil de oude telefoonaansluiting in de woonkamer vervangen voor 1, liefst 2 netwerkaansluitingen en had nog een flink stuk CAT6 AWG24 liggen.
Heb 6 van de 8 draadjes in een padvinder knoop met de 4 telefoondraadjes gelegd en met 2 personen erdoor getrokken. Met een rustig tempo lukte het, maar alleen als je tegelijk beetje duwt. Uiteindelijk bleek de kabel toch te kort, een risico waar ik rekening mee hield.

Nu wil ik graag 2 kabels hierdoor trekken.. maar vind het zonde om de twin kabel te kopen en dat het vervolgens echt niet gaat lukken.

Is de methode op de foto dé beste methode tegenwoordig?

[Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 29-08-2021 22:44]

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:49
Ik gebruik de tools van Katimex, die hebben ook speciale vlechthuls die je om de kabel doet om het door een pijp te trekken.
Gewoon ideaal 😊

• Jazco2nd
Conrado schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:44:
Ik gebruik de tools van Katimex, die hebben ook speciale vlechthuls die je om de kabel doet om het door een pijp te trekken.
Gewoon ideaal 😊
Neem aan dat je dit ook voor werk doet, want dat ziet er professioneel uit.
Zo'n vlechthuls heb ik paar jaar geleden weleens geprobeerd, omdat ze in mijn nieuwbouw vooral veel extra smalle flexibele buizen hadden gebruikt kreeg ik 1 kabel al met moeite erdoor.
Het was niet van het merk Katimex en heb het uiteindelijk uit pure frustratie weggegooid :+

Ik heb indertijd redelijk wat weekenden verspild voordat het eindelijk lukte. Dit keer gaat het om mijn moeders huis en heb ik geen zin weer zoveel tijd erin te stoppen. Incl heen en weer rijden en dan telkens daarmee bezig zijn.. maar ik ga toch die twin belden proberen.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

https://www.elektramat.nl...ijdig-20-meter-396221047/

Kabel wat strippen (met twin kabel wel wat gedoe) Aders door het oog en trekken maar.

Mijn blog

• Jazco2nd
RobbyTown schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:02:

Kabel wat strippen (met twin kabel wel wat gedoe) Aders door het oog en trekken maar.
Ik heb een kunstof variant hiervan, transparant kunstof kabel, exact zelfde uiteinde aan 1 kant en een rubberen uiteinde (+/- 10cm) aan de andere kant.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Tipje een dergelijke metalen trekveer is bij de gamma / hornbach 20 euro.

Volgens mij is dit het topic om de vraag te stellen waarbij jullie hopelijk mij kunnen helpen om tussen de bomen in het bos een netwerkkabel te kiezen.

Ik wil een UTP / FTP (beter ?) om door 5 loze leidingen in het huis te trekken. Ik zie kabels van 20 / 50 / 150 euro per 50 meter. Het netwerk wordt gebruikt om AP aan te sluiten; TV / computer bedraad aan te sluiten, het normale huis tuin en keukenwerk maar wil wel een kabel die ik niet over een paar jaar moet vervangen

Heeft iemand een tip voor een goede kabel voor mij met een goede prijs / kwalitiet verhouding ?

Connectoren kan ik er zelf aanzetten.

• Kodess
  • Laatst online: 12:11
wd200 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:35:
Tipje een dergelijke metalen trekveer is bij de gamma / hornbach 20 euro.

Volgens mij is dit het topic om de vraag te stellen waarbij jullie hopelijk mij kunnen helpen om tussen de bomen in het bos een netwerkkabel te kiezen.

Ik wil een UTP / FTP (beter ?) om door 5 loze leidingen in het huis te trekken. Ik zie kabels van 20 / 50 / 150 euro per 50 meter. Het netwerk wordt gebruikt om AP aan te sluiten; TV / computer bedraad aan te sluiten, het normale huis tuin en keukenwerk maar wil wel een kabel die ik niet over een paar jaar moet vervangen

Heeft iemand een tip voor een goede kabel voor mij met een goede prijs / kwalitiet verhouding ?

Connectoren kan ik er zelf aanzetten.
Wat voor kabel wil je? Cat6 voldoet waarschijnlijk ruim. UTP/FTP maakt niets uit op deze snelheden in een normaal woonhuis.
Belden kan ik aanraden.
Heb ook bij allekabels een keer 100m gekocht, volgens mij merk Konig, dat was een ramp.
https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-grijs-7965e.html

Dit is kabel met massieve kern, dus dan moet je speciale plugs kopen die dat ook kunnen. Of er keystones opzetten.

[Voor 6% gewijzigd door Kodess op 30-08-2021 10:42]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Togi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:12
Volgens dit topic Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Komt de basic kabel van Amazon er wel goed uit (ze hebben hem in rood, blauw en zwart)

https://www.amazon.de/-/n...74910&s=computers&sr=1-15

Geen idee of je haast hebt maar de prijzen fluctueren nog al maar hij is er geregeld voor ongeveer 70 euro te krijgen (dus kan het wachten waard zijn als je de tijd hebt)

• Jazco2nd
RobbyTown schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:02:

net opgemeten en de buis is 16mm.
Ik ga toch eigenwijs Belden twin bestellen en proberen.. ook maar wat extra kabelglijmiddel spul erbij.

• nero355
Conrado schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:44:
Gewoon ideaal 😊
Het is blijkbaar https://www.katimex.com/ :P

• DutchKel
In de Nederlandse taal zijn dat trekkousen (dan ben je niet merk gebonden), die heb ik ook en werken echt ontzettend goed. Hoe harder je trekt hoe strakker het om de kabel komt te zitten. Hij schiet dus echt niet los als die eenmaal vast zit. De kabel breekt dan nog eerder.

• jessy100
  • Laatst online: 21:58
DutchKel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

In de Nederlandse taal zijn dat trekkousen (dan ben je niet merk gebonden), die heb ik ook en werken echt ontzettend goed. Hoe harder je trekt hoe strakker het om de kabel komt te zitten. Hij schiet dus echt niet los als die eenmaal vast zit. De kabel breekt dan nog eerder.
Ik ben al een tijdje opzoek naar een dubbelen trekkous ( om 2 draden tegelijk te trekken ) maar heb dit nog niet kunnen vinden. Suggesties ?

• Jazco2nd
DutchKel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Ondanks het advies geen kous te gebruiken paar jaar geleden:
Jan-man schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:05:
[...]
Laat die trekkous lekker voor wat het is werkt voor geen meter dat spul met UTP kabels. Gew0on even 1 van die utp kabels strippen en de aders door het oogje van de trekveer trekken. De 2e utp kabel 30 cm lager aan de 1e utp kabels vast tapen. 1 iemand trekken en 1 iemand duwen kan niks mis gaan _/-\o_ .
Had ik toch 1 gekocht indertijd en dat viel inderdaad vies tegen, gleed gewoon van de Belden Cat6 af.
Misschien dat het bij een Belden twin Cat6 wel werkt. Ik had er niks aan. Nu ik de twin heb besteld, kan ik die kous van 2018 natuurlijk nergens meer vinden.. vermoedelijk uit frustratie gedumpt..

• DutchKel
jessy100 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:46:
[...]

Ik ben al een tijdje opzoek naar een dubbelen trekkous ( om 2 draden tegelijk te trekken ) maar heb dit nog niet kunnen vinden. Suggesties ?
Als je een iets grotere trekkous neemt dan kun je er gewoon 2 tegelijkertijd in doen. Zo heb ik alle kabels hier getrokken.

Ik heb direct 3 maten van die trekkousen gekocht, tot nu toe heb ik daar alle kabels mee kunnen trekken.
Jazco2nd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:49:
Had ik toch 1 gekocht indertijd en dat viel inderdaad vies tegen, gleed gewoon van de Belden Cat6 af.
Misschien dat het bij een Belden twin Cat6 wel werkt. Ik had er niks aan. Nu ik de twin heb besteld, kan ik die kous van 2018 natuurlijk nergens meer vinden.. vermoedelijk uit frustratie gedumpt..
Dan is de trekkous waarschijnlijk te groot geweest. Hij moet er strak omheen zitten, als je die aantrekt moet die alleen een beetje strakker gaan zitten.

Uit mijn hoofd gezegd is die van 8-12mm prima geschikt voor 2 kabels.

[Voor 39% gewijzigd door DutchKel op 30-08-2021 17:21]

• Jazco2nd
@DutchKel Thanks, nu kriebelt het toch om weer zo een ding aan te schaffen.. helaas is het maar voor 1 enkele keer gebruik.

Ik doe even mijn brutale schoenen aan: zijn hier wellicht mensen in de omgeving Aalsmeer/Amsterdam/Diemen van wie ik een kous mag lenen voor een middag? :+

• Zwartoog
  • Laatst online: 21:36
Kabelglijmiddel heeft mij meer geholpen dan zo'n trekkous. Met een beetje tape kom je een heel eind, maar dat glijmiddel was echt zalig.

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:04
Jazco2nd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:35:
@DutchKel Thanks, nu kriebelt het toch om weer zo een ding aan te schaffen.. helaas is het maar voor 1 enkele keer gebruik.

Ik doe even mijn brutale schoenen aan: zijn hier wellicht mensen in de omgeving Aalsmeer/Amsterdam/Diemen van wie ik een kous mag lenen voor een middag? :+
Je hoeft geen kous te gebruiken voor 1 of 2 kabels. als je de aderparen om en om door het oog doet en daarover een stuk tape , blijft het gewoon zitten.
Ik heb zelf 28 jaar als elektricien / datamonteur gewerkt en wij deden het altijd op deze manier. 1 trekt en de ander voert in. nog nooit een losse kabel gehad.

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:46
@Jazco2nd Ik ben wel heel erg benieuwd of het lukt in een 16 mm elektra buis.

• Tylen

Tylen

vincedd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Je hoeft geen kous te gebruiken voor 1 of 2 kabels. als je de aderparen om en om door het oog doet en daarover een stuk tape , blijft het gewoon zitten.
Ik heb zelf 28 jaar als elektricien / datamonteur gewerkt en wij deden het altijd op deze manier. 1 trekt en de ander voert in. nog nooit een losse kabel gehad.
Zo doe ik het ook al jaren. Gaat altijd goed.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

sunnybird schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:45:
@Jazco2nd Ik ben wel heel erg benieuwd of het lukt in een 16 mm elektra buis.
Hier gaat het tot drie toch best ok.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Een trekkous heeft meerdere voordelen. Wanneer je meerdere buisjes wil vullen dan scheelt 't simpelweg tijd omdat je niet iedere keer kabels hoeft te strippen en aders door het oogje hoeft te friemelen. Daarnaast loop je daardoor ook niet aan de aders te trekken waardoor de boel uitrekt.

Dit weekend nog 5G1.5 kabel door 18mm buizen "getrokken' over een lengte van 25+ meter. Daar heeft de trekkous weer uitstekend mee geholpen.

Maar of je nou met of zonder trekkous kabels trekt, het aanduwen van de kabel(s) is belangrijker dan het trekken.

Ik weet niet hoe moeilijk of kostbaar de Katimex producten zijn. Wymefa trekveren met M5 schroefdraad en Wymefa trekkousen zijn goed verkrijgbaar.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Mijn kabel vraag is in het andere topic beantwoord.
Ik ga Voor een kabel met kern om deze afgelopen monteren in een WDC (https://www.elektramat.nl...utp-1-voudig-cat6a-39070/) en patchpaneel om vervolgens met patchkabels op KPN modem aansluit.

Moet zo een patchpaneel nog ergens aan voldoen in mijn situatie.
Er zal ook een switch bij moeten ivm 6 kabels

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:53
Fabian schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:57:

Ik weet niet hoe moeilijk of kostbaar de Katimex producten zijn. Wymefa trekveren met M5 schroefdraad en Wymefa trekkousen zijn goed verkrijgbaar.
In het verleden 50m UTP getrokken met een Kati Blitz Compact 50m en dat werkte echt als een zonnetje. Toen moest ik geloof ik €350 betalen omdat ze zeer zeldzaam waren. Gelukkig heeft de baas betaald.

Op dit moment heb ik alleen een 5m nylon veer maar hier moet nog wat bij komen. De Katimex staat zeker op het verlanglijstje. Prijs is alleen net iets aan de bovenkant van het budget.

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• vincedd
Fabian schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:57:

Dit weekend nog 5G1.5 kabel door 18mm buizen "getrokken' over een lengte van 25+ meter. Daar heeft de trekkous weer uitstekend mee geholpen.
18 mm buis bestaat niet. het is 5/8 inch -16 mm , 3/4 inch- 19 mm , duims-25mm en nog wat.
Ik wil niet zeggen dat een trekkous slecht is , maar voor data's is het makkelijker om gewoon de veer te gebruiken. Trekkous is weer makkelijk voor coax kabels.

[Voor 18% gewijzigd door vincedd op 31-08-2021 09:37]

• reinoudkil
  • Laatst online: 14:29
vincedd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

18 mm buis bestaat niet. het is 5/8 inch -16 mm , 3/4 inch- 19 mm , duims-25mm en nog wat.
Ik wil niet zeggen dat een trekkous slecht is , maar voor data's is het makkelijker om gewoon de veer te gebruiken. Trekkous is weer makkelijk voor coax kabels.
Wat is dat nou voor onzin, waarom zou een trekkous wel werken met coax en niet met utp….

Als je de juiste maat gebruikt gaat het als de brandweer, ik heb zelf ettelijke kabels getrokken met een kleine voor 1 kabel en een wat grotere voor twee kabels en als hij goed gebruikt wordt kun je er gewoon aan hangen, zo sterk zitten ze verbonden aan de kabel.

Daarnaast zou ik zelf nooit een trekveer vastmaken direct aan de aders, dat lijkt mij gewoonweg vragen om draadbreuk…. Bij coax daarentegen zie ik daar veel minder problemen mee, gezien de veel dikkere kern….

• vincedd
reinoudkil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

Wat is dat nou voor onzin, waarom zou een trekkous wel werken met coax en niet met utp….
Ik zeg niet dat het onzin is. is maar net wat je wilt lezen.

• Tux3.14
Een trekveer vastmaken aan aders werkt prima (je hoeft er ook maar 4 ofzo door heen te doen, niet alle 8 aders). Zo heb ik dat in mijn eigen woning gedaan en ook voor familie en vrienden. En dat zijn behoorlijk wat meters aan kabels.
Eentje trekt en de andere duwt 'm voorzichtig aan.
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee