Gwaihir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:01:
Valt wel mee hoor. Staat hier nog een computer van 19 jaar geleden naast me mét gbit nic. (Voeding wel kapot, helaas want ik had natuurlijk nog een paar dingen eraf te halen). Die nic zit gewoon op 't moederbord. Dat was wel high end, maar op dat punt niet volstrekt uitzonderlijk.
Dat vind ik best wel knap eerlijk gezegd, want de meesten van ons zaten toen met RTL8139 NICjes te prutsen!
Welk merk/model is het precies ?!
Wat was de aanschafprijs destijds ??
Mwa, ik weet niet hoor...
- Moederborden met 1 x 10 Gbps Aquantia erop.
- HEDT moederborden met 2 x 10 Gbps Intel erop, meestal SFP+ maar soms ook RJ45.
- Hoop losse NICs tekoop!
- Switches worden ook steeds goedkoper bij MikroTik en Ubiquiti, maar ook D-Link

- En vergeet eBay niet!

Ik ken zo geen laptop of pc die een 10gbit nic heeft.
De RJ45 poort is aan het verdwijnen bij laptops dus je zal eerder GEEN NIC hebben dan meer dan 1 Gbps
Dit dus :

Laat staan dat ik mensen uit mijn omgeving ken die 10gbit netwerkverbindingen hebben in een thuis situatie.
Dat is altijd een lastige manier om iets te meten, vooral sinds de opkomst van WiFi en telefoons en tablets : De meeste mensen die ik ken hebben hooguit een laptop en de gamers nog een PC of zelfs alleen een gaminglaptop...
Ook al vind jij het betaalbaar het is nog steeds te duur voor vele om daarvoor alles te vervangen.
De norm is momenteel 1gbit/s.
Betaalbaar is uiteraard voor iedereen anders, maar IMHO is 10 Gbps wel flink goedkoper geworden de laatste jaren, vooral sinds de Aquantia NICs met RJ45 poortje

16 poorts is wel een lastig verhaal, maar 4+1 en 8 poorts heb je voor € 140 a € 250

Sporadisch is er een moederbord met onboard 10Gbit
Het zijn er juist steeds meer, maar je moet in sommige gevallen wel buiten de reguliere modellen kijken en meer richting HEDT/Workstations/Servers gaan shoppen.
Mainstream meuk is er echter ook!

of de iMac heeft 10Gbit en als ik een laptop met meer dan een gigabit wil verbinden lijkt wifi6 de standaard te worden.

Laptops zijn dus sowieso een raar verhaal aan het worden...
Voor een snelle link tussen verdiepingen zou ik glas nemen. Die kabel is al 100 jaar hetzelfde, de stekkers blijven hetzelfde en op korte afstand(zo groot is niemands huis

) kan je zelfs met multimode de 10bit halen. Wel een dikke buis aanleggen want als je zelf stekkers moet knijpen is glas niet zo goedkoop meer.

En je kan lekker aan de SFP+