Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft hier iemand (praktijk)ervaring met een werkende combinatie van Busch-Jaeger future linear centraalplaten, draagringen en toolless cat6(a) keystones?

Op de site van ABB worden allerlei combinaties geadviseerd, maar alle toolless opties zijn CAT5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04 15:49
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Nee. De gele. Deze grijze buigen veel lastiger, en zijn duurder.

En qua vervoer: Bij een middenklasse stationwagen of hatchback passen de 4m lange buizen meestal wel. Gewoon vanaf achter doorsteken tot in de beenruimte van de bijrijder, dan langs het plafond aan de rechterkant van de auto, en eindigen linksachter in de kofferbak. Zo heb ik al erg veel buizen vervoerd.

Alleen als het warm is niet te lang in de auto laten zitten, want dan zijn je buizen blijvend krom (weet ik helaas uit ervaring...)
Dank. We hebben een ruime station waarmee ik ze ga ophalen zaterdag, moet lukken als ik het zo hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:36

The Executer

Lekker belangrijk!

Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Dank. We hebben een ruime station waarmee ik ze ga ophalen zaterdag, moet lukken als ik het zo hoor.
Kon ze hier zelfs kwijt in een Seat Arosa, dus dat moet zeker passen :+ .Best gezellig in zo'n klein auto'tje, op stap met 8 buizen 19mm :P.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:58
Recoil schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
Heeft hier iemand (praktijk)ervaring met een werkende combinatie van Busch-Jaeger future linear centraalplaten, draagringen en toolless cat6(a) keystones?

Op de site van ABB worden allerlei combinaties geadviseerd, maar alle toolless opties zijn CAT5.
Heb alleen ervaring met de reflex lijn.
Wat ik toen gekocht heb is het volgende voor de reflex lijn:

- https://www.amazon.de/-/e...477085&s=computers&sr=1-3
- https://www.elektrototaal...element-draagring-4134455

en daarnaast dan in jouw geval juiste afdekraam en centraalplaat kiezen op basis van de future linear lijn.
https://www.elektrototaal...kelmateriaal/busch-jaeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43

BCC

Ja, heb ik hier. welke problemen verwacht je? Er is een rechthoekig gat in de draagring waar alle soorten keystones in passen, toch?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Ja, heb ik hier. welke problemen verwacht je? Er is een rechthoekig gat in de draagring waar alle soorten keystones in passen, toch?
Meer de twee typen centraalplaten (1800 & 1803) en het gegeven dat ze heel specifiek aangeven welke keystones in de draagring (181X) thuishoren. Ik zou het zonde vinden om een hele hoop incompatibel spul in huis te halen.

Weet je misschien welke combinatie je qua typenummers in gebruik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tekupdate schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:36:
Ik ben in dubio over stug vs soepele kabel omdat ik de kabels van het plafond langs de muur omlaag moet brengen naar de wandcontactdoos.

De bocht die gemaakt moet worden van plafond naar muur is voor mijn gevoel te scherp voor een stugge kabel en ik neig daarom naar een soepele kabel.
Als aanvulling op eerdere tips : Je kan gewoon 90 graden bochten maken met stugge UTP kabel dus maak je daar maar geen zorgen over! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Ha, goed om te weten, dank voor de toevoeging.

Ik sta op het punt om de kabel te bestellen en neig daarbij naar Cat7a S/FTP. Er zijn veel discussies op het internet hierover die uitkomen op 'Cat6 is voldoende'. Wil beslist geen nieuwe discussie starten hier maar mijn redenering voor Cat7:
  • Het is een volledig kaal huis is waar ik voor het eerst kabels kan trekken, dus 'waarom niet'.
  • Ik vind het prijsverschil met Cat6a meevallen
  • De UTP-kabels gaan langs diverste voedingskabels voor oa verlichting in huis, Cat7 net wat beter beschermd?
  • Wil tussen m'n computer, NAS en router een zo hoog mogelijke snelheid halen.
Commentaar is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cat7 is een kutkabel om te pellen/monteren.
Ik heb ooit in de vorige eeuw Cat6 in de muur gestopt om voorbereid te zijn op de toekomst en 10Gbe apparatuur is nog steeds geen gemeengoed. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:38:

Ik sta op het punt om de kabel te bestellen en neig daarbij naar Cat7a S/FTP. Er zijn veel discussies op het internet hierover die uitkomen op 'Cat6 is voldoende'. Wil beslist geen nieuwe discussie starten hier maar mijn redenering voor Cat7:
  • Het is een volledig kaal huis is waar ik voor het eerst kabels kan trekken, dus 'waarom niet'.
  • De UTP-kabels gaan langs diverste voedingskabels voor oa verlichting in huis, Cat7 net wat beter beschermd?
Commentaar is welkom.
Beste,

Er bestaat ook in cat6A S/FTP kabel.

Alles van het merk Excel staat hier afgeprijsd.

https://gold-ip.nl/collections/koper-kabels/fabrikant_excel?

https://gold-ip.nl/collec...-kabel-s-ftp-wit-500m-dca

https://gold-ip.nl/collec...kabel-s-ftp-wit-500m-b2ca

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:38:

Commentaar is welkom.
Het enige verschil tussen CAT6A en CAT7 is de modal bandwidth (500 vs 600MHz). Modal Bandwidth is de hoeveelheid data die er over een bepaalde afstand overgedragen kan worden, gemeten per kilometer.

Een Cat7 kabel kan dus meer data over een kilometer transporteren dan een Cat6a kabel. Maar aangezien de ethernet specificatie voor 10GBASE-T gecapped is op 100m voor zowel 6A als 7, maar dat geen reet uit voor 10G.

In theorie kan Cat7 ook 25G en 40G transporteren, maar toen de standaarden (802.3bq) hiervoor uitkwamen, specificeerde die de noodzaak voor Cat8 al weer. Dus Cat7 heeft niet echt een toekomst.

Edit: daarnaast heb je GG45 of ARJ45 connectoren nodig om die theoretische 600MHz te kunnen halen. Aangezien er in je NAS of switch geen GG45 of ARJ45 interfaces zitten, ga je de theoretische winst van Cat7 dan ook nooit behalen.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 20:29 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
jadjong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:44:
Cat7 is een kutkabel om te pellen/monteren.
Ik heb ooit in de vorige eeuw Cat6 in de muur gestopt om voorbereid te zijn op de toekomst en 10Gbe apparatuur is nog steeds geen gemeengoed. :X
Dank. Kan het niet goed beoordelen nog maar dit vind ik minder belangrijk daar het, in principe, een eenmalige oefening zal zijn. Heb 21 kabels te trekken * 2 = 42 connectoren.
Het enige verschil tussen CAT6A en CAT7 is de modal bandwidth (500 vs 600MHz). Modal Bandwidth is de hoeveelheid data die er over een bepaalde afstand overgedragen kan worden, gemeten per kilometer.
Ik overweeg vooralsnog deze. Wordt aangeduid als 1200MHz. Is dat dan niet juist?
Ik heb zo het idee dat het argument Snelheid bij Cat6a vs Cat7a geen stand houdt in de huidige praktijk. Is er dan tussen 6a en 7a nog een noemenswaardig verschil in bescherming van de kabel tegen storende factoren van buitenaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:33:
Ik overweeg vooralsnog deze. Wordt aangeduid als 1200MHz. Is dat dan niet juist?
Ik heb zo het idee dat het argument Snelheid bij Cat6a vs Cat7a geen stand houdt in de huidige praktijk. Is er dan tussen 6a en 7a nog een noemenswaardig verschil in bescherming van de kabel tegen storende factoren van buitenaf?
Wat heb je aan die 1200MHz? Er is geen enkele ethernet standaard die daarom vraagt. En ga je GG45 of ARJ45 connectors plaatsen? Een RJ45 kan die 1200MHz niet eens aan.

Dit is een marketing-technisch overgedimensioneerde kabel voor een toepassing die nooit gaat komen.
Cat7 (en 7a) is het afschot van de industrie. Niemand geeft erom en je hebt het nergens voor nodig.

En shielded gaat ook geen verschil maken, tenzij je die kabels langs grote inductievelden (lees krachtstroom motoren) legt.

Dus resume: 10GBASE-T heeft 500MHz nodig. 25GBASE-T en 40GBASE-T heeft 2000MHz nodig.

Wil je een 10G ethernet netwerk leggen? Koop dan Cat6A met reguliere RJ45 (8p8c) connectoren en koppelsteentjes.
Wil je ooit upgraden naar 25G/40G en je hebt geld teveel? Leg dan Cat8. Maar let wel op, als je er een gewone RJ45 connector aan knijpt, dan is je Cat8 kabel eigenlijk gewoon weer een Cat6A kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hey top! Precies mijn argument, maar dan beter uitgelegd ;)

Inclusief mooie plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Im1Nlwqfdy236ubGDTmAdag0t7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xe4KI4MuTWrotHuUTFEdkNgo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 20:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik was ook eerst zeker dat ik Cat7 wilde want "dat is het nieuwste van t nieuwste!!" maar uiteindelijk voor Cat6 gegaan met goede kwaliteit kabel en binnen de maximale afstand aan kabel die ik heb (25m van boven technische ruimte naar uithoek in t huis) zou ik gewoon 10gbit moeten kunnen halen mocht t ooit eens zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dit is een marketing-technisch overgedimensioneerde kabel voor een toepassing die nooit gaat komen.
Cat7 (en 7a) is het afschot van de industrie. Niemand geeft erom en je hebt het nergens voor nodig.
Helder :) en toch een vervolgvraag: bij een gelijke prijs voor Cat6a en Cat7a, zou je dan nog Cat6a nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Helder :) en toch een vervolgvraag: bij een gelijke prijs voor Cat6a en Cat7a, zou je dan nog Cat6a nemen?
Ja :)

Ten eerst zijn de prijzen niet het zelfde, omdat bedrijven meer vragen voor cat7 omdat iedereen denkt dat het beter is.

Daarnaast zijn veel Cat7 kabels gewoon ge-re-labelde Cat6 kabels die ze opnieuw gecertificeerd hebben op een hogere bandwidth. Dus je betaalt meer voor precies dezelfde kabel.

[ Voor 38% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:47
misschien een stomme toevoeging... maar ik heb 900mhz cat7 , wat technisch gezien ook CATV signaal kan transporteren over 1 paar , en internet over 2 andere paren zonder dat de paren elkaar gaan storen

heb je daar wat aan ? neuh.. grootste reden was bobijntje was cheap (gekocht aan 50ct/m)
ik geloof overschot van een bouw van een ziekenhuis oid , ik ben het kwijt

zou ik het opnieuw doen ? ja ..
zou ik het opnieuw doen als het meer zou kosten ? nee ...
sommige van die keystones deden stom omdat ze op zolder lagen te slingeren dat ik ondertussen maar een extra datakast in de zolder heb gehangen ... als ik toen wist wat ik nu wist.. ik had 4x fiber aangelegd naar zolder ipv 10x utp (en de zolder op n eigen switch gezet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ijske schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:06:
misschien een stomme toevoeging... maar ik heb 900mhz cat7 , wat technisch gezien ook CATV signaal kan transporteren over 1 paar , en internet over 2 andere paren zonder dat de paren elkaar gaan storen
Als je maar 2 paren hebt, kun je maximaal tot 100Mbit. Voor Gigabit en hoger heb je 4 aderparen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Als je maar 2 paren hebt, kun je maximaal tot 100Mbit. Voor Gigabit en hoger heb je 4 aderparen nodig.
heb je gelijk in .. maar als het maar voor een smarttv'tje is die wat mot kunnen netflixen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-10 18:49
@Tekupdate
antwoord op je vraag: "Helder :) en toch een vervolgvraag: bij een gelijke prijs voor Cat6a en Cat7a, zou je dan nog Cat6a nemen?"

Dan zou ik gaan voor cat6a om dat cat7a dikker is en vaak al helemaal niet past met aansluitdozen in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Sliderhome schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:10:
@Tekupdate
antwoord op je vraag: "Helder :) en toch een vervolgvraag: bij een gelijke prijs voor Cat6a en Cat7a, zou je dan nog Cat6a nemen?"

Dan zou ik gaan voor cat6a om dat cat7a dikker is en vaak al helemaal niet past met aansluitdozen in de muur.
Cat6A en Cat7A hebben een aderdikte van AWG 22 OF 23 dus die zijn gelijk. Wat het moeilijk maakt om in een aansluitdoos of keystone aan te sluiten heeft met de CPR regels te maken. als je een kabel hebt van B2ca is de mantel rond de aders dikker dan bij een Cca of Dca omdat deze kabel beter tegen brand bestand moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
@Dyckie

Alleen de awg van de aders is geen referentie over de dikte van de kabel,

Totale dikte is: De dikte aders (awg), afscherming (of dubbele) en mantel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Sliderhome schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:18:
@Dyckie

Alleen de awg van de aders is geen referentie over de dikte van de kabel,

Totale dikte is: De dikte aders (awg), afscherming (of dubbele) en mantel..
Dit zijn 2 dezelfde kabels enkel de brandklasse of CPR is anders en de B2ca is 0,1mm dikker dan de Dca.

https://excel-networking.com/catalogue/product/190-914

https://excel-networking.com/catalogue/product/100-914

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dank voor de reacties.
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:04:
[...]

Ja :)

Ten eerst zijn de prijzen niet het zelfde, omdat bedrijven meer vragen voor cat7 omdat iedereen denkt dat het beter is.

Daarnaast zijn veel Cat7 kabels gewoon ge-re-labelde Cat6 kabels die ze opnieuw gecertificeerd hebben op een hogere bandwidth. Dus je betaalt meer voor precies dezelfde kabel.
Ik geloof dat Cat6a prima is voor mijn toepassing, nu en de komende tien jaar (?)..

M´n vraag over prijs komt echter niet geheel uit de lucht vallen. Ik kijk nu naar Cat6a S/FTP en zie ipv een lagere zelfs hogere prijs dan Cat7a S/FTP. Wat verklaart dit prijsverschil?

Cat6a vs Cat7a

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-10 12:00
Ik zou er eerder op letten dat je full copper kabels hebt dan cat7(a). Met full copper ben je voor in huis al voldoende verzekerd van een goede verbinding.

Zelfs cat7a kabels die niet volledig van koper zijn kunnen een slechte verbinding veroorzaken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:27:
Dank voor de reacties.

[...]

Ik geloof dat Cat6a prima is voor mijn toepassing, nu en de komende tien jaar (?)..

M´n vraag over prijs komt echter niet geheel uit de lucht vallen. Ik kijk nu naar Cat6a S/FTP en zie ipv een lagere zelfs hogere prijs dan Cat7a S/FTP. Wat verklaart dit prijsverschil?

Cat6a vs Cat7a
Interessant. In dat geval zou ik de Cat7 kabel kopen, maar gewoon 8P8C RJ45 connectoren eraan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:27:
Dank voor de reacties.

[...]

Cat6a vs Cat7a
Toevallig heeft mijn bericht net jou bericht gekruist. De Cat6a kabel is volledig van koper en dus een hogere kwaliteit dan de cat7a kabel.

Edit: blijkbaar zijn ze dus beide 100% koper, het enige verschil wat ik kan zien is de buitenmantel.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 28-07-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DutchKel schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:30:
Ik zou er eerder op letten dat je full copper kabels hebt dan cat7(a). Met full copper ben je voor in huis al voldoende verzekerd van een goede verbinding.

Zelfs cat7a kabels die niet volledig van koper zijn kunnen een slechte verbinding veroorzaken.
Ik dacht in eerste instantie ook aan een dergelijk addertje, maar het is vrijwel dezelfde kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vnHtMVKSI8d1vrn6aLzHlu-Is8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeZNRdic86HXbGsKpeb3EzCK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
Er zijn heel veel kabels in de online webshops die verkocht worden als Cat7 of Cat7A kabel maar als je ze dan met een testtoestel gaat testen kan het goed zijn dat je er maar maximum Cat6 of Cat6A mee gemeten krijgt. Dit is een verkoopstrategie om hun kabels zo veel mogelijk te verkopen. Omdat mensen denken het is een hogere categorie en dat is beter maar in werkelijkheid is die kabel waarschijnlijk die categorie niet waard. Als je echt cat7 of Cat7A wilt kopen moet je naar erkende merken gaan die in een gecertificeerd toestel staan. In een fluke 5000 of 8000 staan kabels van verschillende merken waar Cat7 en Cat7A bij staat en dit zijn te vertrouwen kabels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:31:
[...]

Interessant. In dat geval zou ik de Cat7 kabel kopen, maar gewoon 8P8C RJ45 connectoren eraan zetten.
de standaard 8P8C connectoren passen niet op dit soort dikke kabels, en de "speciaal voor cat6A" connectors is zo'n pielwerk..
neem gewoon een patchpaneel of keystones.. zoals het heurt... want je wil toch een Jort kwaliteitslabel op je install :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dyckie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:34:
Er zijn heel veel kabels in de online webshops die verkocht worden als Cat7 of Cat7A kabel maar als je ze dan met een testtoestel gaat testen kan het goed zijn dat je er maar maximum Cat6 of Cat6A mee gemeten krijgt. Dit is een verkoopstrategie om hun kabels zo veel mogelijk te verkopen. Omdat mensen denken het is een hogere categorie en dat is beter maar in werkelijkheid is die kabel waarschijnlijk die categorie niet waard. Als je echt cat7 of Cat7A wilt kopen moet je naar erkende merken gaan die in een gecertificeerd toestel staan. In een fluke 5000 of 8000 staan kabels van verschillende merken waar Cat7 en Cat7A bij staat en dit zijn te vertrouwen kabels.
Dat zal me inderdaad niets verbazen. Bedankt Dyckie.
ijske schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:48:
[...]
de standaard 8P8C connectoren passen niet op dit soort dikke kabels, en de "speciaal voor cat6A" connectors is zo'n pielwerk..
neem gewoon een patchpaneel of keystones.. zoals het heurt... want je wil toch een Jort kwaliteitslabel op je install :+
Patchpaneel en keystone is inderdaad het plan, waarbij ik zoiets in gedachten heb als patchpanel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSatSdHbM3nhW9Q7P-ePrVQr6uU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GMM7znojBqo8mGBjtOPsoR50.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ijske schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:48:
[...]

Ja hebt helemaal gelijk uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jadjong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:44:
NOFI, maar dan heb je niet goed opgelet : 10 Gbps is nu betaalbaarder dan ooit eerder het geval was! :)

Wat ik wel irritant vind is dat nadat we een stap vooruit deden met cheapass Aquantia 10 Gbps NICjes men ineens 2 of misschien zelfs wel 3 stappen achteruit deed door te gaan knoeien met 2,5 Gbps en 5 Gbps NIC's :| :F

Echt... doe eens niet! -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
nero355 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:47:
[...]

NOFI, maar dan heb je niet goed opgelet : 10 Gbps is nu betaalbaarder dan ooit eerder het geval was! :)

Wat ik wel irritant vind is dat nadat we een stap vooruit deden met cheapass Aquantia 10 Gbps NICjes men ineens 2 of misschien zelfs wel 3 stappen achteruit deed door te gaan knoeien met 2,5 Gbps en 5 Gbps NIC's :| :F

Toch heeft hij wel gelijk, het is nog geen gemeengoed.

Ik ken zo geen laptop of pc die een 10gbit nic heeft. Laat staan dat ik mensen uit mijn omgeving ken die 10gbit netwerkverbindingen hebben in een thuis situatie.

Ook al vind jij het betaalbaar het is nog steeds te duur voor vele om daarvoor alles te vervangen.

De norm is momenteel 1gbit/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:47:
[...]

Betaalbaarder is het misschien, maar nog niet betaalbaar. De goedkoopste 16 poort switch kost al 1000 euro en als je iets kleins voor op het bureau wilt betaal je de helft. Sporadisch is er een moederbord met onboard 10Gbit, de iMac heeft 10Gbit en als ik een laptop met meer dan een gigabit wil verbinden lijkt wifi6 de standaard te worden. :X
Met kabel krijg je dit soort blokken aan je been:
https://www.onlinemacwink...10g-ethernet-adapter.html

Voor een snelle link tussen verdiepingen zou ik glas nemen. Die kabel is al 100 jaar hetzelfde, de stekkers blijven hetzelfde en op korte afstand(zo groot is niemands huis :+) kan je zelfs met multimode de 10bit halen. Wel een dikke buis aanleggen want als je zelf stekkers moet knijpen is glas niet zo goedkoop meer. :P

[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 29-07-2021 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43

BCC

Recoil schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:22:
[...]

Meer de twee typen centraalplaten (1800 & 1803) en het gegeven dat ze heel specifiek aangeven welke keystones in de draagring (181X) thuishoren. Ik zou het zonde vinden om een hele hoop incompatibel spul in huis te halen.

Weet je misschien welke combinatie je qua typenummers in gebruik hebt?
https://elektro-kopen.nl/...tudiowit-alpinwit/page/2/

Hier hebben ze alles handig voor je gegroepeerd. 1812 met een 1800-84

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 29-07-2021 07:28 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:15
DutchKel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 05:04:
[...]

Ik ken zo geen laptop of pc die een 10gbit nic heeft.

eens. Maar die norm is dat al meer dan 20 jaar. En waar het 20 jaar geleden zo was dat je dat "echt nooit nodig gaat hebben" zie je wel een kentering dat er steeds meer mensen zijn die daar wel over na denken. Je ziet ook steeds meer mobo's komen met 2.5 Gb/s.

Onder tussen zie ik wel mensen die dat wel daadwerkelijk hebben en gebruiken. Dan moet je vooral denken aan mensen die veel video editing doen. Die sluiten een nas aan op 10Gbit, en pakken met bijv. een thunderbolt bridge de volledige 10 Gbit.

Ik zelf pak iig cat 6a, dan moet ik met gepaste afstanden ook wel 10Gbit op termijn over kunnen doen (en 2 keer om3 tussen serverkast en meterkast, je weet maar nooit :P )

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
@DutchKel

Voor de laptop gebruik ik een 2,5/5Gbit naar usb adapter. of ik nu de utp kabel in de laptop moet doen of via een verloopje naar usb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
Ik ben best thuis in electronica en signalen maar wat ik dan niet snap:

Als een kabel 25 Gb gespecifieerd is dan zou dat suggereren dat deze 25 Gigabit (per seconde ?) ondersteunt.
Dat betekent 25 miljard (Giga) bitjes per seconde = 25 GHz aan pulstrein aan bitjes.

Wat heeft de 2000 MHz (= 2 GHz) hier dan nog mee te maken ?
Dit is alsnog een factor 12,5 lager of zelfs factor 20 lager dan wat 40 Gb zou moeten doen.

Of betekent de 2000 MHz het bereik van de afscherming van stoorsignalen van buitenaf ??
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Oystein schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:21:
Ik ben best thuis in electronica en signalen maar wat ik dan niet snap:

Als een kabel 25 Gb gespecifieerd is dan zou dat suggereren dat deze 25 Gigabit (per seconde ?) ondersteunt.
Dat betekent 25 miljard (Giga) bitjes per seconde = 25 GHz aan pulstrein aan bitjes.

Wat heeft de 2000 MHz (= 2 GHz) hier dan nog mee te maken ?
Dit is alsnog een factor 12,5 lager of zelfs factor 20 lager dan wat 40 Gb zou moeten doen.

Of betekent de 2000 MHz het bereik van de afscherming van stoorsignalen van buitenaf ??
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?

[...]
Als we deze discussie induiken, komen we weer terug op een oude term, baud rate :)
De baud rate is het aantal symbolen dat je kan versturen. Op een 2000MHz kabel heb je 2000 miljoen transitie momenten. Dus kan je 2000 miljoen keer per seconde een ander signaal geven.

Sinds 100Mbit stuurt ethernet dmv modulatie niet meer 1'tjes en 0'tjes maar een voltage dat een reeks aan geeft. Voor 1000Base-T was dat 7 voltage niveaus die ieder een groepje van 3 bits konden voorstellen.

Je kon dus 000, 001, 010, 011 etc. tot 111 sturen in een enkele signaal transitie.
Tel daarbij op dat je 4 aderparen hebt die parallel gebruikt worden. Je kan dus 4x3 bits per transitie sturen.

Voor Gigabit heb je minimaal Cat5e nodig (100MHz modal bandwidth). Dus 100MHz x 12 bits = 1200 miljoen bits. Trek daar de encoding (64b/66b) overhead vanaf en dan zie je dat daar 1Gbit/sec precies in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
Ah ... dat verklaart een hoop :-)

Ik dacht puur binair in 1 en 0 en dan krijg je een heel andere situatie.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Freeaqingme schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:15:
[...]

eens. Maar die norm is dat al meer dan 20 jaar. En waar het 20 jaar geleden zo was dat je dat "echt nooit nodig gaat hebben" zie je wel een kentering dat er steeds meer mensen zijn die daar wel over na denken. Je ziet ook steeds meer mobo's komen met 2.5 Gb/s.

Onder tussen zie ik wel mensen die dat wel daadwerkelijk hebben en gebruiken. Dan moet je vooral denken aan mensen die veel video editing doen. Die sluiten een nas aan op 10Gbit, en pakken met bijv. een thunderbolt bridge de volledige 10 Gbit.

Ik zelf pak iig cat 6a, dan moet ik met gepaste afstanden ook wel 10Gbit op termijn over kunnen doen (en 2 keer om3 tussen serverkast en meterkast, je weet maar nooit :P )
Ik weet niet hoe rijk jij 20 jaar geleden was maar de snelheid was toen net van 10mbit/s naar 100mbit/s gegaan. Je moet volgens mij wel schatrijk zijn geweest als je toen al 1gbit/s als netwerkverbinding hebt.

De norm is gewoon wat het meest gangbare is. En dat is momenteel 1gbit/s. Ik verwacht wel dat het binnen 5-10 jaar veranderd en daarom kan een cat6a kabel ook 10gbit/s aan. Dus is het verstandig om die te leggen en geen cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Freeaqingme schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:15:
(en 2 keer om3 tussen serverkast en meterkast, je weet maar nooit :P )
Heb je die OM3 door pvc pijp liggen? Ik wil ook OM3 tussen de serverkast en meterkast en daarvoor moet ik door 8m pijp met wat bochten. Dat gaat nooit lukken met de connectoren eraan.

Heb je die er zelf op gelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Heb je die OM3 door pvc pijp liggen? Ik wil ook OM3 tussen de serverkast en meterkast en daarvoor moet ik door 8m pijp met wat bochten. Dat gaat nooit lukken met de connectoren eraan.

Je kunt mss deze pvc buis nemen, kun je rond de kabel plaatsen.
https://www.conrad.nl/p/o...-mm-grijs-1-stuks-1957365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dyckie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:44:
[...]

Je kunt mss deze pvc buis nemen, kun je rond de kabel plaatsen.
https://www.conrad.nl/p/o...-mm-grijs-1-stuks-1957365
Het is standaard pvc pijp en gaat door dekvloeren en beton muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:30:
Ik weet niet hoe rijk jij 20 jaar geleden was maar de snelheid was toen net van 10mbit/s naar 100mbit/s gegaan. Je moet volgens mij wel schatrijk zijn geweest als je toen al 1gbit/s als netwerkverbinding hebt.
Valt wel mee hoor. Staat hier nog een computer van 19 jaar geleden naast me mét gbit nic. (Voeding wel kapot, helaas want ik had natuurlijk nog een paar dingen eraf te halen). Die nic zit gewoon op 't moederbord. Dat was wel high end, maar op dat punt niet volstrekt uitzonderlijk.

Denk dat 't nog wel even geduurd heeft voor hij een 'partner' had om mee te praten op dat tempo. Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gwaihir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:01:
Valt wel mee hoor. Staat hier nog een computer van 19 jaar geleden naast me mét gbit nic. (Voeding wel kapot, helaas want ik had natuurlijk nog een paar dingen eraf te halen). Die nic zit gewoon op 't moederbord. Dat was wel high end, maar op dat punt niet volstrekt uitzonderlijk.
Dat vind ik best wel knap eerlijk gezegd, want de meesten van ons zaten toen met RTL8139 NICjes te prutsen! :D

Welk merk/model is het precies ?!
Wat was de aanschafprijs destijds ??
DutchKel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 05:04:
Toch heeft hij wel gelijk, het is nog geen gemeengoed.
Mwa, ik weet niet hoor...

- Moederborden met 1 x 10 Gbps Aquantia erop.
- HEDT moederborden met 2 x 10 Gbps Intel erop, meestal SFP+ maar soms ook RJ45.
- Hoop losse NICs tekoop!
- Switches worden ook steeds goedkoper bij MikroTik en Ubiquiti, maar ook D-Link :)
- En vergeet eBay niet! :*)
Ik ken zo geen laptop of pc die een 10gbit nic heeft.
De RJ45 poort is aan het verdwijnen bij laptops dus je zal eerder GEEN NIC hebben dan meer dan 1 Gbps -O-

Dit dus :
Sliderhome schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:41:
Voor de laptop gebruik ik een 2,5/5Gbit naar usb adapter. of ik nu de utp kabel in de laptop moet doen of via een verloopje naar usb :)
:-(
Laat staan dat ik mensen uit mijn omgeving ken die 10gbit netwerkverbindingen hebben in een thuis situatie.
Dat is altijd een lastige manier om iets te meten, vooral sinds de opkomst van WiFi en telefoons en tablets : De meeste mensen die ik ken hebben hooguit een laptop en de gamers nog een PC of zelfs alleen een gaminglaptop...
Ook al vind jij het betaalbaar het is nog steeds te duur voor vele om daarvoor alles te vervangen.

Betaalbaar is uiteraard voor iedereen anders, maar IMHO is 10 Gbps wel flink goedkoper geworden de laatste jaren, vooral sinds de Aquantia NICs met RJ45 poortje :)
jadjong schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 06:32:
Betaalbaarder is het misschien, maar nog niet betaalbaar. De goedkoopste 16 poort switch kost al 1000 euro en als je iets kleins voor op het bureau wilt betaal je de helft.
16 poorts is wel een lastig verhaal, maar 4+1 en 8 poorts heb je voor € 140 a € 250 :)
Sporadisch is er een moederbord met onboard 10Gbit
Het zijn er juist steeds meer, maar je moet in sommige gevallen wel buiten de reguliere modellen kijken en meer richting HEDT/Workstations/Servers gaan shoppen.

Mainstream meuk is er echter ook! :)
of de iMac heeft 10Gbit en als ik een laptop met meer dan een gigabit wil verbinden lijkt wifi6 de standaard te worden. :X
Laptops zijn dus sowieso een raar verhaal aan het worden...
Voor een snelle link tussen verdiepingen zou ik glas nemen. Die kabel is al 100 jaar hetzelfde, de stekkers blijven hetzelfde en op korte afstand(zo groot is niemands huis :+) kan je zelfs met multimode de 10bit halen. Wel een dikke buis aanleggen want als je zelf stekkers moet knijpen is glas niet zo goedkoop meer. :P
En je kan lekker aan de SFP+ *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Dat vind ik best wel knap eerlijk gezegd, want de meesten van ons zaten toen met RTL8139 NICjes te prutsen! :D

Toevallig staat ook de doos van dat moederbord hier nog bij de hand (gebruikt om andere zaken in te bewaren): Tyan S2665ANF. Prijs al lang geen idee meer. Zeker high end, een workstation bord. Die nic was meen ik wel mede een factor in de geruste selectie van zo'n ding, want ik wist dat ik er wel lang mee wilde doen. (En dat is erg goed gelukt; pas in 2014 opgevolgd.) Maar ik dacht eigenlijk dat 't ook net naar de higher end desktop borden aan 't komen was.. Hoever zit ik daar dan naast, volgens jullie?

(Volgens eBay moet ik 'm eruit schroeven en doorverkopen: staat daar nu (!) bij jouw thuis bezorgd voor bijna 700 euro!! En da's nog refurbished ook. Eh.. dat was hij nieuw toch echt NIET, dacht ik.. Zouden mensen zoiets echt nu nog kopen? Hij staat te wachten tot ik 'm naar het inleverpunt (recycling) breng..)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DutchKel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:30:
[...]

De norm is gewoon wat het meest gangbare is. En dat is momenteel 1gbit/s. Ik verwacht wel dat het binnen 5-10 jaar veranderd en daarom kan een cat6a kabel ook 10gbit/s aan. Dus is het verstandig om die te leggen en geen cat5e.
Ik ben eens gaan kijken naar de vroege historie van onboard LAN, Lan on Motherboard (LOM). Dit is slechts een samenvatting na een paar uur googlen.

Volgens mij zijn onboard peripherals pas geïntroduceerd met de ATX form factor. In de AT formfactor was alles behalve de DIN keyboard interface op een uitbreidingskaart. Dus we hoeven alleen maar naar Pentium 2 en latere moederboards te kijken.

ATX was in 1995 geïntroduceerd, dus <1995 was er geen LOM.
De eerste ATX bordjes in 1995 hadden vrijwel exclusief een 10Base-T LOM (1). En dat waren voornamelijk de business varianten (IBM, Intel reference boards, Siemens). Er is 1 board met een 10/100 interface, dat is een serverboard met een IBM proprietaire EtherJet 10/100Mbit Ethernet adapter.

In 1998 werden de Intel 82558 en 82559 chip gelanceerd welke de eerste geïntegreerd 100Mbit controller was. (Voorheen waren voor 100Mbit de PHY en MAC verdeeld over twee losse chips). Door deze geintegreerde chip werd 100Mbit LOM interessant. Dit waren PRO chips (bedoeld voor servers) maar gingen ook in desktop boardjes. De 82550 en 82551 (bedoeld voor desktops) kwamen pas begin 2000s uit, ondanks dat die type nummers lager zijn.

Na 1998 kwamen er dan ook verschillende P2 en P3 moederboards (440BX, i820 etc) uit welke deze onboard Intel 100Mbit adapters hadden (2), (3).

In 2002 werd echter al de Intel 82540/82541 (1000T controller) geïntroduceerd. Initieel in (Xeon) server boards (4), (5), maar later ook in (P4) desktop boards (6).

Dus de stelling van @Freeaqingme dat we al 20 jaar Gigabit on board hebben, is op 1 jaar na een vrij correcte stelling.

1) https://stason.org/TULARC/pc/motherboards/mpii_2.html
2) https://www.naic.edu/~wapp/DataSheets/ASUS_P2B.pdf
3) https://www.cnet.com/prod...herboard-atx-slot-1-i820/
4) https://www.asus.com/us/C...rs-Workstations/PRDLS533/
5) https://www.supermicro.co...rboard/P4/E7210/P4SCE.cfm
6) https://www.gigabyte.com/.../GA-8PE667-Ultra-2-rev-10

Edit: en om het dicht bij huis te houden: de pricewatch (beschikbaar vanaf 1-1-2003). En het ervaringen topic van de GA-8PE667 (en Ultra 2). Schijnbaar was het een niet al te best board.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 29-07-2021 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:15
JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Ik heb 2 om3 kabels (dus 4 strands) in 1 19mm2 pijp liggen. Dat ging echt heel makkelijk. Enige wat nodig is dat je de connectors los van elkaar kan halen. Van wat ik zo snel terug zie heb ik ze besteld bij utp-kabel.nl.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Ik ben eens gaan kijken naar de vroege historie van onboard LAN, Lan on Motherboard (LOM). Dit is slechts een samenvatting na een paar uur googlen.

Volgens mij zijn onboard peripherals pas geïntroduceerd met de ATX form factor. In de AT formfactor was alles behalve de DIN keyboard interface op een uitbreidingskaart. Dus we hoeven alleen maar naar Pentium 2 en latere moederboards te kijken.

ATX was in 1995 geïntroduceerd, dus <1995 was er geen LOM.
De eerste ATX bordjes in 1995 hadden vrijwel exclusief een 10Base-T LOM (1). En dat waren voornamelijk de business varianten (IBM, Intel reference boards, Siemens). Er is 1 board met een 10/100 interface, dat is een serverboard met een IBM proprietaire EtherJet 10/100Mbit Ethernet adapter.

In 1998 werden de Intel 82558 en 82559 chip gelanceerd welke de eerste geïntegreerd 100Mbit controller was. (Voorheen waren voor 100Mbit de PHY en MAC verdeeld over twee losse chips). Door deze geintegreerde chip werd 100Mbit LOM interessant. Dit waren PRO chips (bedoeld voor servers) maar gingen ook in desktop boardjes. De 82550 en 82551 (bedoeld voor desktops) kwamen pas begin 2000s uit, ondanks dat die type nummers lager zijn.

Na 1998 kwamen er dan ook verschillende P2 en P3 moederboards (440BX, i820 etc) uit welke deze onboard Intel 100Mbit adapters hadden (2), (3).

In 2002 werd echter al de Intel 82540/82541 (1000T controller) geïntroduceerd. Initieel in server boards (4), (5), maar later ook in desktop boards (6).

Dus de stelling van @Freeaqingme dat we al 20 jaar Gigabit on board hebben, is op 1 jaar na een vrij correcte stelling.

1) https://stason.org/TULARC/pc/motherboards/mpii_2.html
2) https://www.naic.edu/~wapp/DataSheets/ASUS_P2B.pdf
3) https://www.cnet.com/prod...herboard-atx-slot-1-i820/
4) https://www.asus.com/us/C...rs-Workstations/PRDLS533/
5) https://www.supermicro.co...rboard/P4/E7210/P4SCE.cfm
6) https://www.gigabyte.com/.../GA-8PE667-Ultra-2-rev-10
De vraag was eigenlijk was het toen de gangbare snelheid? Het antwoord daarop is… ach ik ga er niet meer op in. Mensen denken blijkbaar dat als iets uitkomt dat de hele wereld direct wat nieuws koopt zodat het gangbaar is.

Ik geef je dus maar gelijk. Iedereen had in 2001 dus een 1gbit/s netwerk en ik liep toen helaas hopeloos achter met mijn 100mbit/s netwerk. Ik hoorde blijkbaar bij de weinige die niet direct kon overstappen. Ik geloof dat ik mijn eerste echte gbit netwerk in 2006 had met een switch die ik bijna niet kon betalen.

Dat is nu overigens ook het geval. Ik vind het veel te duur om een 10 gbit/s netwerk aan te leggen in huis. Ik heb 26 netwerk aansluitingen en dien dus een 48 poort switch daarvoor aan te schaffen en dat terwijl een deel van het netwerk nog op 100mbit/s draait (o.a. warmtepomp, zonnepanelen en sip telefoon hebben maar een 100mbit/s nic erin zitten.

Sorry dat ik mensen heb geprobeerd te overtuigen dat de meeste mensen momenteel maar 1 gbit/s netwerk hebben, blijkbaar heb ik me daarin vergist. Ik loop dus blijkbaar weer hopeloos achter de feiten aan.

Ik moet dus helaas bekennen dat ik behoorlijk achter loop met mijn 1gbit/s netwerk en internet verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DutchKel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:31:
[...]

De vraag was eigenlijk was het toen de gangbare snelheid? Het antwoord daarop is… ach ik ga er niet meer op in. Mensen denken blijkbaar dat als iets uitkomt dat de hele wereld direct wat nieuws koopt zodat het gangbaar is.

Ik geef je dus maar gelijk. Iedereen had in 2001 dus een 1gbit/s netwerk en ik liep toen helaas hopeloos achter met mijn 100mbit/s netwerk. Ik hoorde blijkbaar bij de weinige die niet direct kon overstappen. Ik geloof dat ik mijn eerste echte gbit netwerk in 2006 had met een switch die ik bijna niet kon betalen.

Dat is nu overigens ook het geval. Ik vind het veel te duur om een 10 gbit/s netwerk aan te leggen in huis. Ik heb 26 netwerk aansluitingen en dien dus een 48 poort switch daarvoor aan te schaffen en dat terwijl een deel van het netwerk nog op 100mbit/s draait (o.a. warmtepomp, zonnepanelen en sip telefoon hebben maar een 100mbit/s nic erin zitten.

Sorry dat ik mensen heb geprobeerd te overtuigen dat de meeste mensen momenteel maar 1 gbit/s netwerk hebben, blijkbaar heb ik me daarin vergist. Ik loop dus blijkbaar weer hopeloos achter de feiten aan.

Ik moet dus helaas bekennen dat ik behoorlijk achter loop met mijn 1gbit/s netwerk en internet verbinding.
Mijn bericht was niet bedoeld als een aanval, dus sorry als het zo voor je aanvoelt. Mijn interesse was om puur te kijken wanneer gbit interfaces betaalbaar geïntroduceerd werden.

Edit: Maar om er dan toch op door te gaan, in 2003 was de Intel 82597EX (10GbE) NIC ook al beschikbaar op de markt. Natuurlijk niet te betalen, maar dat onderstreept wel dat er de afgelopen 18 jaar vrij weinig is gebeurd op het gebied van (betaalbare) snelheidstoename.

Overigens is mijn mening omdat er geen grote vraag naar is. Tuurlijk willen wil allemaal 2x100GbE va onze NAS naar onze desktops. Maar vrijwel alle 'normale' mensen hebben genoeg met gigabit in hun huis. Er is dus geen vraag naar betaalbare consumenten-10GbE hardware en dus wordt die ook niet ontwikkeld.

De reden waarom 2.5 en 5GbE nu ontwikkeld is, komt overigens niet door de consumenten markt maar door de doorontwikkeling van zakelijk WiFi. Met Wifi 5 en 6 begonnen de bandbreedtes van de access points >1GbE te komen. Had je dus meer bandbreedte in de lucht dan tussen het AP en de switch. Sommige APs (bijv Aruba 515) lossen dat op met 2x een 1GbE kabel. Maar als je een kantoor vol hebt hangen met access points die maar 1 aansluiting hebben, wordt dat een dure aangelegenheid.

2.5 en 5Gbe lossen dit probleem tijdelijk op, om over de bestaande bekabeling een hogere bandbreedte tussen de AP en Switch t kunnen leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door JackBol op 29-07-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gwaihir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:10:
Toevallig staat ook de doos van dat moederbord hier nog bij de hand (gebruikt om andere zaken in te bewaren): Tyan S2665ANF. Prijs al lang geen idee meer. Zeker high end, een workstation bord.
Ahh! Natuurlijk! Tyan :*) Wie anders! Was vroeger vreselijk populair op GoT d:)b 8) _O_
Die nic was meen ik wel mede een factor in de geruste selectie van zo'n ding, want ik wist dat ik er wel lang mee wilde doen. (En dat is erg goed gelukt; pas in 2014 opgevolgd.) Maar ik dacht eigenlijk dat 't ook net naar de higher end desktop borden aan 't komen was.. Hoever zit ik daar dan naast, volgens jullie?
Ik zou zeggen een jaar of zes... misschien zelfs langer... : pricewatch: ASRock X99 WS-E/10G :)
(Volgens eBay moet ik 'm eruit schroeven en doorverkopen: staat daar nu (!) bij jouw thuis bezorgd voor bijna 700 euro!! En da's nog refurbished ook. Eh.. dat was hij nieuw toch echt NIET, dacht ik.. Zouden mensen zoiets echt nu nog kopen? Hij staat te wachten tot ik 'm naar het inleverpunt (recycling) breng..)
Ik zit ook nog te twijfelen of ik zoiets met mijn DFI Venus moet doen...

Schijnt iemand op een of ander forum naar op zoek te zijn en aardig wat geld ervoor over te hebben... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:46:
Ik zou zeggen een jaar of zes... misschien zelfs langer... : pricewatch: ASRock X99 WS-E/10G :)
Eh.. we hebben 't over de komst van 1Gbit LAN, toch? Deze zegt 10Gbit..

Edit: ik las door de directe quotes helaas over @JackBol's research heen. Ik begrijp daaruit: eind 2002 was 't in zo'n zelfde "het bestaat maar is nog niet gebruikelijk" stadium als 10Gbit nu.

Opmerkelijk vind ik daarbij dat 1Gbit naar de desktop lijkt gekomen ruim voordat je dat praktisch gezien ergens in kon pluggen. Nieuwsgierig of dat met 10Gbit anno nu ook elk moment staat te gebeuren.

[ Voor 35% gewijzigd door Gwaihir op 29-07-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
nero355 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:38:
[...]

18 jaar geleden had ik ook een 1Gbps NIC op mijn moederbord blijkbaar. En dat was niet eens een duur dual Xeon bord. :)

nieuws: EPoX 4PCA3+ i875P moederbordreview

Maar het duurde wel even voordat ik er ook een 1Gbps switch bij had. :+

Nu nog steeds is het merendeel van mijn apparaten op 100Mbps verbonden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Eigenlijk begint het nu wel een beetje lang off-topic te worden.

Mijn advies is dus neem goede cat6a kabels en ga voor de rest nog even over op 1gbit/s. Als 10gbit/s veel goedkoper wordt kun je beter dan je apparatuur vervangen. Tenzij je nu echt iets hebt waarbij je de 10gbit/s nodig hebt, maar dan moet je wel wat meer geld voor je netwerk neerleggen. 2,5 of 5gbit/s kan ook als je de extra kosten ervan ervoor over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DutchKel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:03:
Eigenlijk begint het nu wel een beetje lang off-topic te worden.

Mijn advies is dus neem goede cat6a kabels en ga voor de rest nog even over op 1gbit/s. Als 10gbit/s veel goedkoper wordt kun je beter dan je apparatuur vervangen. Tenzij je nu echt iets hebt waarbij je de 10gbit/s nodig hebt, maar dan moet je wel wat meer geld voor je netwerk neerleggen. 2,5 of 5gbit/s kan ook als je de extra kosten ervan ervoor over hebt.
Helemaal gelijk. Misschien kan een mod de laatste pagina afsplitsen naar een separaat topic over 10G naar de desktop? Ik ben nog niet uitgeluld namelijk ;)

Edit: Ik heb een Topic Report aangemaakt. Nu even wachten wanneer die IRQ bij een mod terecht komt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 29-07-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Eh.. we hebben 't over de komst van 1Gbit LAN, toch? Deze zegt 10Gbit..

Edit: ik las door de directe quotes helaas over @JackBol's research heen. Ik begrijp daaruit: eind 2002 was 't in zo'n zelfde "het bestaat maar is nog niet gebruikelijk" stadium als 10Gbit nu.

Opmerkelijk vind ik daarbij dat 1Gbit naar de desktop lijkt gekomen ruim voordat je dat praktisch gezien ergens in kon pluggen. Nieuwsgierig of dat met 10Gbit anno nu ook elk moment staat te gebeuren.
@nero355 linkt al naar een board dat 10G op het board heeft sinds 2015. Dus dat punt zijn we al gepasseerd.
En de Synology heeft sinds dit jaar ook een desktop NAS (DS1621xs) met een onboard 10G poort.

Het gaat nu om betaalbare switches.

De goedkoopste 5p 10G switch is net iets meer dan €300.
pricewatch: TP-Link TL-SX105

Als je dat vergelijkt met een 5p 1G switch in 2004, die was destijds €80 (€110 gecorrigeerd voor inflatie).
pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Dus daar zitten we nog wel een factor vanaf helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Overigens zie ik dat die 5p 2.5G switch van TP Link maar 108 kost.
pricewatch: TP-Link TL-SG105-M2

Dat zegt me dat het prijsverschil met de 10G variant voornamelijk marge voor TP-Link is.
Het enige verschil tussen de SG105-M2 en de SX105 is de forwarding chip (SoC) en er zit 2x meer TCAM in.
Ik ben een heel klein beetje bekend met de kosten structuur van chip productie voor netwerk apparatuur, en die 5x2,5G forwarding ASIC is hooguit €15 en die 5x10G forwarding ASIC is hooguit €20. Inclusief 2x meer TCAM van een €5 of zo en dan zie je dat het verschil in component kosten tussen beide apparaten hooguit een tientje of twee is.

De reden dat de prijs niet omlaag gaat is omdat er dus geen competitie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:34:
Helemaal gelijk. Misschien kan een mod de laatste pagina afsplitsen naar een separaat topic over 10G naar de desktop? Ik ben nog niet uitgeluld namelijk ;)

Edit: Ik heb een Topic Report aangemaakt. Nu even wachten wanneer die IRQ bij een mod terecht komt ;)
Laten we ervoor gaan dat we op die manier 'vergeven' worden, want ik vind 'm toch ook nog wel geinig :D.
JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:45:

@nero355 linkt al naar een board dat 10G op het board heeft sinds 2015. Dus dat punt zijn we al gepasseerd.
En de Synology heeft sinds dit jaar ook een desktop NAS (DS1621xs) met een onboard 10G poort.
Dat board heeft 2x 10G en 2x 1G en ook nog 'ns op heel klein formaat. Dat zie ik daarom niet zo als een desktop board, maar meer om iets speciaals mee te doen als routing in software, o.i.d.

En voor een NAS zie ik ook al wel redelijk direct het nut, net als voor interlinks tussen switches.
Het gaat nu om betaalbare switches.
Ja, d.w.z. 'huis tuin en keuken switches' met alle (of tenminste een groot deel van de) poorten 10G. (En desktop boards dus.)
De goedkoopste 5p 10G switch is net iets meer dan €300.
pricewatch: TP-Link TL-SX105

Als je dat vergelijkt met een 5p 1G switch in 2004, die was destijds €80 (€110 gecorrigeerd voor inflatie).
pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Dus daar zitten we nog wel een factor vanaf helaas.
Maar m.i. had je met 2002 moeten vergelijken. Dus ik lees dat als: nog twee jaar te gaan :).

En in 2002 deden we, voor zover ik me herinner, véél minder aan verkeer binnenshuis. Geen NAS, geen streamen naar de TV, etc. (en ook weinig 100Mbit gebruikende varianten-van-toen daarop.) Dus wat dat betreft zou de inburgering sneller moeten gaan nu, niet langzamer. Maar dan zit er ineens dat vage 2,5 Gbit en 5 Gbit tussen.. en dat maakt er een puinhoop van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:54
Niet het meest strakke, maar met al die kabels weet ik het ook even niet meer.

U ziet :
1x gs316p
1x unifi switch 150w
1x gs308
1x synology ds1515
1x Philips hue bridge
1x intel nuc met home assistent os

U ziet niet :
3x unifi ac mesh outdoor
3x unifi AP ac pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irJUiDtpK1_k_z3RTEjeth0xEKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYvvVCJYrH6WZ56cqqPuZeao.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door theorganiser op 29-07-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:08:
Maar m.i. had je met 2002 moeten vergelijken. Dus ik lees dat als: nog twee jaar te gaan :).
De pricewatch ging niet verder terug en ik vond dat ik wel genoeg gegoogled had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
theorganiser schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:21:
ik heb ze al slechter gezien.. gekleurde patchkabels is al wel een goede start :)

maar je hebt volledige rack breedte zie ik ? is een single 24poort poe+ switch niet mooier ?
scheelt je ook weer 2 voedingen in de kast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:24

Ik heb hier (=Amersfoort) nog twee stuks rode draagring + afdekplaat voor future linear (studio wit) liggen. Gratis op te halen, laat maar weten of je interesse hebt. Misschien heb ik ook nog een paar keystones liggen, even zoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nero355

nero355

U ziet :
1x gs316p
1x unifi switch 150w
1x gs308
1x synology ds1515
1x Philips hue bridge
1x intel nuc met home assistent os

U ziet niet :
3x unifi ac mesh outdoor
3x unifi AP ac pro

[Afbeelding]
Ziet er niet echt organised uit voor iemand die zich @theorganiser noemt! >:) :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

@nero355 @Gwaihir
* PcDealer aait zijn Tyan Thunder K7 S2462NG met alle toebehoren in doos

2x 3Com 100 Mb poorten on board.

Ik heb de bijbehorende Supermicro SC-760 full tower nog. De voeding moet ik nog ergens vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 30-07-2021 07:48 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:27:
[...]

https://elektro-kopen.nl/...tudiowit-alpinwit/page/2/

Hier hebben ze alles handig voor je gegroepeerd. 1812 met een 1800-84
Kijk, die had ik nog niet gevonden. Dankjewel! Het kan natuurlijk allemaal, maar vijftien van die frames en keystones op de gok kopen is vrij heftig.

@Out.of.Control Toffe actie! Helaas is dat wel behoorlijk uit de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 22:13
Puur voor het gezicht en alleen daarvoor zou je je patchpanel één unit omhoog kunnen zetten, en dan één van beide switches onder het patchpanel kunnen zetten. Dat scheelt in de kabels die voor de andere switch lngs moeten lopen. Maar ik heb geen idee of dat doenlijk is.

En die GS308 zou je dan naast die unify of die GS316 kunnen leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door noostenb op 30-07-2021 21:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tekupdate
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Nee. De gele. Deze grijze buigen veel lastiger, en zijn duurder.

En qua vervoer: Bij een middenklasse stationwagen of hatchback passen de 4m lange buizen meestal wel. Gewoon vanaf achter doorsteken tot in de beenruimte van de bijrijder, dan langs het plafond aan de rechterkant van de auto, en eindigen linksachter in de kofferbak. Zo heb ik al erg veel buizen vervoerd.

Alleen als het warm is niet te lang in de auto laten zitten, want dan zijn je buizen blijvend krom (weet ik helaas uit ervaring...)
Dank nog voor de tip. Ik kan bevestigen dat de 4 meter buizen ook passen in een 4-deurs Golf. Bij thuiskomst direct uitgeladen waarna ze netjes rechttrokken.

Ik heb direct wat moffen meegenomen om buisdelen te koppelen. Zag dat ze ook kant-en-klare 90-graden moffen hebben en wil die eigenlijk wel gaan gebruiken. Zouden die dingen nog problemen opleveren met kabels trekken later en daarom beter om zelf te buigen (met een buigveer)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE8MP4-Z--nqJbulgc50ToV8HSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSJv1jPMytcTf54L4SI21ABS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg0BEJQYM4pLdEmnwRdO4MSjUrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WFhHwdN4YPqf0ggl43zocYl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

bochten van 90 graden zoals voorgebogen moet je uberhaupt proberen te vermijden... Probeer zo te leggen dat je ruimere bochten kunt maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Cyberpope op 01-08-2021 20:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tekupdate
Ik heb naar de layout gekeken van de stroom en datakabels die over het plafond zullen gaan. Alles bij elkaar is er niet veel ruimte om lekker ruime bochten te maken. Zou in ieder geval een stuk makkelijker zijn met iets scherpere bochten. Ik heb daarom een pak van die kant-en-klare bochten meegenomen om uit te proberen en net ook een kabel met RJ45 connector er doorheen getrokken, lijkt goed te lopen maar dat is slechts één bocht. Er zullen straks twee buizen lopen waar dan vier bochten in komen te zitten. Zal voor die een ruimere bocht proberen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9nZW3-3kWEft96Gz9f7eagPRfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckYcDt43F4gc2jbufuqSuswI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Tekupdate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Dank nog voor de tip. Ik kan bevestigen dat de 4 meter buizen ook passen in een 4-deurs Golf. Bij thuiskomst direct uitgeladen waarna ze netjes rechttrokken.

Ik heb direct wat moffen meegenomen om buisdelen te koppelen. Zag dat ze ook kant-en-klare 90-graden moffen hebben en wil die eigenlijk wel gaan gebruiken. Zouden die dingen nog problemen opleveren met kabels trekken later en daarom beter om zelf te buigen (met een buigveer)?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Succes zoiets word het dan

https://photos.app.goo.gl/5LVgWZfRyrnGa4A76
Buigveer _/-\o_

En als het klaar is foto's staan hier ook ergens in topic (dit is sneller).

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 01-08-2021 20:41 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43
Ik wil in de tuin een wifi AP. Schuur in de tuin krijgt stroom, maar geen netwerk.

De aannemer wilt geen UTP leggen. Zijn voorstel is dat er een loze leiding komt aan de achtergevel, 20cm onder de grond. Afstand tussen achtergevel en schuur is 7-8 meter.

Welke kabel moet ik gebruiken? In wat voor soort buis?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41
Tekupdate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:28:
Ik heb naar de layout gekeken van de stroom en datakabels die over het plafond zullen gaan. Alles bij elkaar is er niet veel ruimte om lekker ruime bochten te maken. Zou in ieder geval een stuk makkelijker zijn met iets scherpere bochten. Ik heb daarom een pak van die kant-en-klare bochten meegenomen om uit te proberen en net ook een kabel met RJ45 connector er doorheen getrokken, lijkt goed te lopen maar dat is slechts één bocht. Er zullen straks twee buizen lopen waar dan vier bochten in komen te zitten. Zal voor die een ruimere bocht proberen te maken.

[Afbeelding]
Blijf iig bij de flex weg, van de week 2 keer UTP door 60cm 16mm flex getrokken, lukte maar net (gelukkig is die 60 de hele afstand die nodig is tussen patchpaneel op zolder en een van de zolderkamers).

En probeer vast zoveel mogelijk kabels in de buizen te trekken voor je de muren/plafonds dicht maakt, als je dan toch vastloopt kan je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
RobbyTown schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Succes zoiets word het dan

En als het klaar is foto's staan hier ook ergens in topic (dit is sneller).
Ziet er goed uit. Je kast in de eindstand ziet er keurig uit, de lat is hiermee gelegd _/-\o_
Welke patchkast is dat? Fijn om ook wat foto's te zien van iemand anders, dank.

[ Voor 7% gewijzigd door Tekupdate op 01-08-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Tekupdate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:05:
[...]

Ziet er goed uit. Je kast in de eindstand ziet er keurig uit, de lat is hiermee gelegd _/-\o_
Welke patchkast is dat? Fijn om ook wat foto's te zien van iemand anders, dank.
Om precies te zijn: https://www.serverkast.co...n-deur-600x600x770mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dank je wel.

Ik meen een glasvezelkabeltje te zien in dat witte kastje rechts aan de muur op zolder, gele kabeltje met groene plug. Is dat het signaal van je provider dat je woning binnenkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Tekupdate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:23:
Dank je wel.

Ik meen een glasvezelkabeltje te zien in dat witte kastje rechts aan de muur op zolder, gele kabeltje met groene plug. Is dat het signaal van je provider dat je woning binnenkomt?
Yup. Dat E-Fiber ding zat eerst in de woonkamer. Dat punt is verlegd (laten verleggen ik kan geen glas lassen) naar 'zolder' Is berging boven de bijkeuken , en Ziggo maar meterkast aangezien toch geen coax ging gebruiken. Woonkamer is zo provider kast vrij.

Over tijdje internet only dan verdwijnt Fritz router. Kast wat herindelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 01-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekupdate
Mooi opgelost zo, alles bij elkaar in die berging.
Eupeodes schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

Blijf iig bij de flex weg, van de week 2 keer UTP door 60cm 16mm flex getrokken, lukte maar net (gelukkig is die 60 de hele afstand die nodig is tussen patchpaneel op zolder en een van de zolderkamers).

En probeer vast zoveel mogelijk kabels in de buizen te trekken voor je de muren/plafonds dicht maakt, als je dan toch vastloopt kan je
Ja, flex heb ik netjes laten liggen in de bouwmarkt. M'n intentie is inderdaad om alle kabels getrokken (en getest) te hebben voordat het plafond dicht gaat.

[ Voor 86% gewijzigd door Tekupdate op 01-08-2021 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53

[Afbeelding]
Tip: plak de bochten af met isolatie tape.
Dan trek je de buis niet zo maar van de bocht tijdens het draad trekken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
LinkinTED schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:44:
[...]
Tip: plak de bochten af met isolatie tape.
Dan trek je de buis niet zo maar van de bocht tijdens het draad trekken.
Daar is nou pvc-lijm voor uitgevonden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Tekupdate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:10:
Mooi opgelost zo, alles bij elkaar in die berging.

[...]

Ja, flex heb ik netjes laten liggen in de bouwmarkt. M'n intentie is inderdaad om alle kabels getrokken (en getest) te hebben voordat het plafond dicht gaat.
Twee bochten buigen van 45 graden geeft echt een wereld van verschil. Als dat lukt. Dan kan ook dicht op elkaar. Verder inderdaad PVC lijm zoals @Andrehj al schreef.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

c-nan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:53:
Ik wil in de tuin een wifi AP. Schuur in de tuin krijgt stroom, maar geen netwerk.

De aannemer wilt geen UTP leggen. Zijn voorstel is dat er een loze leiding komt aan de achtergevel, 20cm onder de grond. Afstand tussen achtergevel en schuur is 7-8 meter.

Welke kabel moet ik gebruiken? In wat voor soort buis?
Geen idee hoever de bouw is en je UTP knooppunt huis VS schuur is. 2 vrienden hebben 1 of 2 regenafvoer buizen liggen (huis naar garage in rechte lijn) dik genoeg om er in te toekomst wat bij te leggen.

Binnenkort zelf aan de slag met de rode mantelbuis (data en stroom apart voor naar buiten in de tuin te leggen, rechts is stroomtoevoer + data komt rechtstreeks uit de meterkast die data is meer nood mocht ik bekabelde bel in de schuur echt nodig hebben). Echte data zal intern van boven komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TZVM3CzDvqNvLkMXctYFH9e5Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOdOpjG8M2GbL68VqRB4YbZL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bewust voor mantelbuis gekozen ipv afvoerbuis om zo verwarring te voorkomen 'is dit nu de afvoer of de stroom buis'
Vooral bij dit punt verwarrend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS-S7uzttYcyVMJ8GrdUomUTeDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b51tdN2Bjbe0g9dXcrTcdoJ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door RobbyTown op 02-08-2021 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Andrehj schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:54:
[...]

Daar is nou pvc-lijm voor uitgevonden.
Kan ook, al doe ik liever tape.
Heb je ook geen risico dat er lijm in de buis komt.
Maar goed, ieder zijn manier he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
LinkinTED schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:08:
[...]

Als je die lijm aan de buis smeert (dus niet in de sok), komt het als het goed is nooit aan de binnenkant in de buis. Een eventueel teveel aan lijm druk je dan aan de achterkant van de sok naar buiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

[Afbeelding]
Als je een buigveer haalt kan je ongeveer net zulke scherpen bochten buigen, zie ook de foto's van @RobbyTown. En dan heb je ook geen randjes in je buis waar je langs moet of kans op losschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10 11:45
spank_mojoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:06:
[...]

Het WCD van de linker wand verwijderen of verplaatsen, eventueel het rechter WCD vervangen door een viervoudige. dan een kabelgoot in de linker hoek zodat je alle (UTP) kabels kunt wegwerken.
als ik kijk naar de apparatuur die je hebt vind ik een rack wel wat overkill.je zou op de linker wand bovenin kunnen beginnen met een patch paneel zoiets als deze:https://www.netwerkproduc...ktop-of-wand-montage.html
en van daaruit je unifi spullen wat ordenen.
Gisteren eindelijk wat tijd gehad e.e.a. wat verder uit te denken. Het gesuggereerde patchpaneel is besteld, dank voor de tip _/-\o_ .

Deze komt morgen binnen en dan dit weekend of anders volgende week maar eens een start maken met aansluiten en ordenen van de boel :9~ .

Wordt vervolgt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
LinkinTED schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:08:
[...]

Die ieder is in dit geval wel wel de complete installatiewereld omdat de rest gepruts is ;)

PVC lijm zoals beschreven @Xander gaat gewoon altijd goed. Het risico van lijm in je buis is dan echt vele male kleiner dan het losgaan van je tape.
MeltedForest schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:19:
[...]

Als je een buigveer haalt kan je ongeveer net zulke scherpen bochten buigen, zie ook de foto's van @RobbyTown. En dan heb je ook geen randjes in je buis waar je langs moet of kans op losschieten.
Maar dan wel in 2x 45 i.p.v. 1x 90 :) Dat was zelfs in het geval van @RobbyTown beter geweest, alhoewel die buis netjes gebogen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

CurlyMo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Die ieder is in dit geval wel wel de complete installatiewereld omdat de rest gepruts is ;)

PVC lijm zoals beschreven @Xander gaat gewoon altijd goed. Het risico van lijm in je buis is dan echt vele male kleiner dan het losgaan van je tape.

[...]

Maar dan wel in 2x 45 i.p.v. 1x 90 :) Dat was zelfs in het geval van @RobbyTown beter geweest, alhoewel die buis netjes gebogen is.
* RobbyTown voelt zich gevleid :Y

Het voordeel van dat zelf buigen VS z'n kant en klare 90 graden bocht is dat die 90 graden bochten die zelf buigt wat flauwer zijn dan die kant en klare 90 graden. Je zou inderdaad 2*45 moeten doen ipv 90 graden scherpe bocht (als je veel moet leggen zoals bij mij toen is een buigveer echt goedkoper, en een buigveer droogt niet uit, lijm wel en nog beter voor het milieu O-) ).

Daarnaast met buigveer kun je meer maken (helaas net uit de verkeerde hoek de foto)
Achter het hout een 90 graden bocht en dan 180 graden. Zie dat maar is te lijmen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhnVo450AFXtSWfQsVeMyqlevpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCF5UfEQnV5hasTgxujdG7MQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 02-08-2021 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Ook buizen hebben maar een beperkte lengte, dus een sok zal je sowieso nodig hebben wanneer de buis te kort is. Die lijm ik dan toch graag vast.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
c-nan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:53:
Zijn voorstel is dat er een loze leiding komt aan de achtergevel, 20cm onder de grond.
Laat 'm dan in ieder geval die de achtergevel de kruipruimte in brengen, dan kun je daar (droog) verder zonder dat je je zorgen moet maken om rommel in je buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekupdate
We hebben inmiddels ook draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo9I1oChvvSmoFgKtJjSdA-F8xI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8820Yc0o0hsLRdQs9W1eSqG0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDlInkrK0FeE1znTgRG6fVjhhLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjRIUPDJOMLGmUV7ivq94W6L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Meer dan 2mm dikker dan de populaire Belden CAT6. Succes met trekken...

Teruglezend kan ik niet ontdekken waarom je specifiek voor CAT6a hebt gekozen i.p.v. CAT6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dank.

Ik heb 6a begrepen als grotere bandbreedte, kan hogere snelheid halen en ik denk dat wat extra schielding eerder goed dan kwaad gaat doen tussen al die stroomkabels over het plafond. Dat dus.

Aangenomen dat deze kabel door de buizen gaat die ik hier heb liggen heb ik de knoop doorgehakt voor 6a. Ik heb nog geen buigveer maar heb vanavond wel een testje gedaan door een buis met kant-en-klare 90 graden bocht en dat ging goed. Of dat straks in het eggie ook goed gaat durf ik echt niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Tacoos

i am i

In mijn nieuwe huis heb ik 2x CAT6a s/ftp vanuit de meterkast naar de zolder getrokken omdat op zolder een router komt die netwerk gaat verdelen over 1ste en 2de verdieping (incl wifi AP)
s/ftp omdat in de naastliggende buis de kabel komt vanaf de omvormer van de nog aan te leggen zonnepanelen naar de meterkast en ik geen risico wil lopen op verstoring.

Mijn vraag: ik heb bij de kabel keystones gekocht van Delock, type 86179 (eigenlijk goobay 90864 besteld), maar kom erachter dat niet alle keystones gelijk zijn. Nu ben ik op zoek naar het juiste frame van Gira voor deze keystones of een merk/type compatibele keystone zodat ik in de lijst van Gira kan opzoeken welk raampje ik nodig heb. Weet iemand met welk (bekender?) merk/type deze keystone compatibel is of in welk Gira raam deze past?

Gira kent ze niet, ik wacht nog op antwoord van Redhound (waar ik de kabels en keystones heb gekocht), maar misschien zijn jullie sneller?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 23:19
An sich is keystone een standaard voor het klemmen van de unit, dus een keystone zou je moeten kunnen klemmen in een keystone-frame.
De diepte is volgens mij niet gedefinieerd(niet zo strak iig) heb hier ook keystones met verschillende dieptes(die niet naast elkaar in hetzelfde frame zitten, dat zou ik niet verdragen ;) ).

Maar op zich, als je leverancier je verschillende keystones levert terwijl je maar 1 type hebt besteld zou ik retour doen. Heb niet dezelfde ervaringen met die leverancier gelukkig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:18
RobbyTown schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 00:12:
[...]

Geen idee hoever de bouw is en je UTP knooppunt huis VS schuur is. 2 vrienden hebben 1 of 2 regenafvoer buizen liggen (huis naar garage in rechte lijn) dik genoeg om er in te toekomst wat bij te leggen.

Binnenkort zelf aan de slag met de rode mantelbuis (data en stroom apart voor naar buiten in de tuin te leggen, rechts is stroomtoevoer + data komt rechtstreeks uit de meterkast die data is meer nood mocht ik bekabelde bel in de schuur echt nodig hebben). Echte data zal intern van boven komen.
[Afbeelding]

Ik heb bewust voor mantelbuis gekozen ipv afvoerbuis om zo verwarring te voorkomen 'is dit nu de afvoer of de stroom buis'
Vooral bij dit punt verwarrend
[Afbeelding]
Hoe heb je die mantelbuizen aan dat PVC Y-stuk bevestigd om te voorkomen dat deze van elkaar losschieten? Trek je bij iedere nieuwe kabel dan ook een nieuwe trekdraad mee of kom je dan niet in de knoei op dat punt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

hpmkruit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Hoe heb je die mantelbuizen aan dat PVC Y-stuk bevestigd om te voorkomen dat deze van elkaar losschieten? Trek je bij iedere nieuwe kabel dan ook een nieuwe trekdraad mee of kom je dan niet in de knoei op dat punt?
Vooraf bedacht dat ik 3x stroom nodig had. Meteen in 1x getrokken (dat ging al lekker moeizaam alleen zuiver rechtdoor).

Het zit met ducktape vast zoals op de foto is te zien. Je hebt ook die officieel zwarte Y van de mantelbuis maar dit was prima.

Nou er valt nog weinig te trekken richting de muur in (naar hoofd meterkast). 3 stroomkabels en zn mantelbuis zit vol (sterker nog de meterkast zit ook vol :p) . Er gaan er 2 naar rechts voor 2 airco's (per airco een groep overkill maar dan weet ik zeker dat stop niet klapt).

Die andere die rechtdoor dat was toen voor een losse schuur bedacht (was helemaal geen stroom in de tuin) is uiteindelijk inpandig aanbouw geworden (bijna klaar) nu heb ik op einde van de aanbouw die kabel (die voor de losse schuur was) weer gebruikt voor een aparte groepenkast (data kabel die je erbij ziet is meer voor de heb voor een bel ofzo als we achter buiten zitten (me is anti draadloos). 8 data punten gaan direct naar patchkast. En vanuit daar heb ik weer 2 losse mantel buizen (maat groter) de tuin in 1 utp en 1 voor stroom. Die 'af' fotos volgen nog, want dat is nog niet klaar en als ik dan toch bezig ben volgen er ook nog foto's van nieuwe patchkast indeling. Dit word ergens oktober / november.

Hier alvast een kleine sneak :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFjLEJwFh_EJdugKA7gOqHGgzL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A43uNLtyALtGWVl2I52UidRj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 06-08-2021 12:53 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2