Een aantal weken geleden besloot ik om het thuisnetwerk maar eens aan te pakken. Het was een mengelmoes van kabels waarbij ik tegen het limiet aanliep voor wat ik nog kon aansluiten op de switch. Mijn installatie hing aan de achterkant van de woonkamer. Aan de voorkant van de woonkamer komt de glasvezel naar binnen, maar daar is geen plek voor een netwerkinstallatie door de radiatorbuizen. Uiteraard kwam ik deze topic tegen en ben ik geïnspireerd geraakt om alles eens goed aan te sluiten.
Members only: Foto's en toelichting van installatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een overzicht van wat er allemaal geïnstalleerd is:
1x Benon Cat6a netwerkdoos dubbel
1x Deleycon Cat6a netwerkdoos enkel
4x Vesvito Cat6a netwerkdoos enkel
5x Deleycon Cat6a netwerkdoos dubbel
1x VCELINK Cat7 netwerkstekker
2x Ring actieve PoE splitter/injector
1x DSLRKIT micro-sub active PoE splitter 48V to 5V 2,4A
2x DSLRKIT barrel active PoE splitter 48V to 5V 2,5A (paste niet helemaal in de bridge, dus verloopstuk op verloopstuk. Belangrijk is dat je voor een barrel van 5,5mm buitenkant 2,5 mm binnenkant gaat)
1x GeeekPi usb-c gigabit active PoE splitter 48V to 5V 2,4A
1x Asus GT-AX11000 (merlin firmware)
2x Asus RT-AX92U
2x Asus RT-AX82U
1x Netgear GS116Ev2 switch
1x Netgear GS305P switch
2x TP-Link SG105E switch
1x TP-Link SG105 switch
1x TP-Link SG108E switch
1x 200 meter Bigtec S/FTP Cat7 1000 MHz Eca PiMF koper kabel
15x Bigtec 0.25 meter Cat7 patchkabel
5x Bigtec 0.5 meter Cat7 patchkabel
2x Philips Hue bridge v2.0 en v2.1
1x Ikea Tradfri Hub
1x Raspberry Pi 3B+ (Homebridge + PiHole)
1x Synology DS216Play
Het meeste heb ik op Amazon geshopt, zoals de kabels, switches, netwerkdozen, PoE-splitters en ander aansluitmateriaal. Al met al was het een hele klus, maar het eindresultaat is zeker iets om trots op te zijn.

Iets totaal anders dan de meeste setups in deze topic, maar dat is mede zo gegroeid in de loop van de jaren en de haat/liefde verhouding met Asus.