Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Valderrama schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:13:
Ik zie zojuist dat het rack van Ubiquiti als “coming soon” gekenmerkt staat.

https://eu.store.ui.com/p...rt-blank-patch-panel-beta
Die staat al meer dan een jaar op coming soon & sold out (US early access store) :+
Wie weet komt hij ooit nog eens echt uit (buiten de alpha store)

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 24-06-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ijske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:36:
was dat niet het hele idee rond "niet-rackmountable" , omdat ie zo slecht is met zn hitte-dissipatie ?
Geen idee...

Zitten er überhaupt iets van "rack oortjes" bij voor 10 inch racks :?
Ik heb er bij een paar kennissen draaien maar gewoon muurgemonteerd en daar blijven ze wel lekker fris, zelfs 40 graden...
Dat is best wel netjes! :)

Volgens mij geldt voor de meeste switches dat alles t/m iets van 65 a 70 graden geen enkel probleem is!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 21:37
Valderrama schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:13:
Ik zie zojuist dat het rack van Ubiquiti als “coming soon” gekenmerkt staat. Ik vind het wel een erg gaaf rack en er zit kennelijk standaard een 24 poort patch paneel bij.

https://eu.store.ui.com/p...rt-blank-patch-panel-beta

Maar aangezien het “toolless” is… wat als je nu bijvoorbeeld een panel hebt waar een aantal Pi’s in zitten die je aan de voorkant gewoon moet vastschroeven? Lijkt me nu dat je dit soort panelen niet in het Ubiquiti rack kwijt kunt?
Die patch panel komt ZONDER keystones.

Is uiteindelijk een audio rack met unify kleurtje en unify prijs ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09
Wij krijgen komende week de sleutel van ons nieuwe huis en daar wil ik het netwerk gelijk goed en netjes aanleggen. Veel meegelezen in dit topic (en andere topics) en tot een hopelijk mooi boodschappen lijstje gekomen. Een mooi nieuw topic aangemaakt, maar geen reactie helaas. Dus dan maar even de link hier neerzetten (als dat is toegestaan, neem aan van wel) :) Als het allemaal aangesloten is komen hier uiteraard de foto's!

Netwerk aanleggen nieuwbouw huis

Niet super veel verstand van netwerken, maar wil het graag in 1x goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nero355 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:08:
[...]

Geen idee...

Zitten er überhaupt iets van "rack oortjes" bij voor 10 inch racks :?
Nee, ook geen beugel gaatjes. Echt bedoeld voor in de kantoorruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:56
Mr_gadget schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Nee, ook geen beugel gaatjes. Echt bedoeld voor in de kantoorruimte
Zeker wel…!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOnMx8q5Qp8ZH153F1UkmuEHFes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnRkYK7i1t8UkGDNkjgPYLtW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er vandaag net 2 ingepakt, beide hadden rack beugeltjes in de doos.

[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 26-06-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
Bovenstaande switch is geen 10”, maar er worden wel rackoortjes meegeleverd. Been there, done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
renegrunn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:30:
[...]

Zeker wel…!

[Afbeelding]

Dat zijn geen rack beugeltjes, maar beugeltjes waarmee je hem, bv, aan de muur kunt schroeven. Beide zeiden van de beugel zijn ook vierkantjes (IIRC), terwijl rackoortjes veel smaller zijn aan de kant waarmee je ze aan het rack vast schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

[quote]RobertMe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:57:
Dat zijn geen rack beugeltjes, maar beugeltjes waarmee je hem, bv, aan de muur kunt schroeven. Beide zeiden van de beugel zijn ook vierkantjes (IIRC), terwijl rackoortjes veel smaller zijn aan de kant waarmee je ze aan het rack vast schroeft.[/quote]
Ehh... :
[quote]GioStyle schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:50:
Bovenstaande switch is geen 10”, maar er worden wel rackoortjes meegeleverd. Been there, done that.
[/quote]
Klinkt als "opvulruimte" dan denk ik :? Dus om wel 10 inch breed te zijn ?!

/EDIT :
GioStyle schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:42:
Nee, de switch is te breed voor een 10" rack. De switch zelf is al 23,5 cm breed. Dan kom je met de rails in de knoei.

Die oortjes zijn bedoeld om aan 1 kant te bevestigen en dan om in een 19" rack te hangen.
Ahh! Op die fiets! d:)b

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 26-06-2021 18:43 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:29:
[...]

Ehh... :

[...]

Klinkt als "opvulruimte" dan denk ik :? Dus om wel 10 inch breed te zijn ?!
Nee, de switch is te breed voor een 10" rack. De switch zelf is al 23,5 cm breed. Dan kom je met de rails in de knoei.

Die oortjes zijn bedoeld om aan 1 kant te bevestigen en dan om in een 19" rack te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

renegrunn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:30:
[...]

Zeker wel…!

[Afbeelding]

Whoeps, moet goed gekeken :X Op mijn mobiel is het ook wat klein.
Dacht dat het deze was: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Laatst online: 07:54
Ik ben voornemens om een netwerkkabel van de meterkast door de kruipruimte en de grond (in een mantelbuis) naar achterin de tuin te leiden. Kans is best aanwezig dat deze binnen dat traject ergens in het water komt te liggen. Daarvoor wil ik een CAT6 grondkabel aankopen, uiteraard volledig koper. Nu zie ik 2 kabels voorbij komen van Belden, namelijk de 7965EPE en de OSP6U. Deze laatste bevat een gel dat beter zou moeten beschermen tegen water bij beschadiging. Maar als de buitenmantel niet beschadigd is, heeft dit dan ook meerwaarde? Hoe goed kan de mantel van de 7965EPE bijvoorbeeld tegen water ten opzichte van de OSP6U met gel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:21
@Fresh T. Is glasvezel een optie?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:50
Een aantal weken geleden besloot ik om het thuisnetwerk maar eens aan te pakken. Het was een mengelmoes van kabels waarbij ik tegen het limiet aanliep voor wat ik nog kon aansluiten op de switch. Mijn installatie hing aan de achterkant van de woonkamer. Aan de voorkant van de woonkamer komt de glasvezel naar binnen, maar daar is geen plek voor een netwerkinstallatie door de radiatorbuizen. Uiteraard kwam ik deze topic tegen en ben ik geïnspireerd geraakt om alles eens goed aan te sluiten.

Members only: Foto's en toelichting van installatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een overzicht van wat er allemaal geïnstalleerd is:
1x Benon Cat6a netwerkdoos dubbel
1x Deleycon Cat6a netwerkdoos enkel
4x Vesvito Cat6a netwerkdoos enkel
5x Deleycon Cat6a netwerkdoos dubbel
1x VCELINK Cat7 netwerkstekker
2x Ring actieve PoE splitter/injector
1x DSLRKIT micro-sub active PoE splitter 48V to 5V 2,4A
2x DSLRKIT barrel active PoE splitter 48V to 5V 2,5A (paste niet helemaal in de bridge, dus verloopstuk op verloopstuk. Belangrijk is dat je voor een barrel van 5,5mm buitenkant 2,5 mm binnenkant gaat)
1x GeeekPi usb-c gigabit active PoE splitter 48V to 5V 2,4A
1x Asus GT-AX11000 (merlin firmware)
2x Asus RT-AX92U
2x Asus RT-AX82U
1x Netgear GS116Ev2 switch
1x Netgear GS305P switch
2x TP-Link SG105E switch
1x TP-Link SG105 switch
1x TP-Link SG108E switch
1x 200 meter Bigtec S/FTP Cat7 1000 MHz Eca PiMF koper kabel
15x Bigtec 0.25 meter Cat7 patchkabel
5x Bigtec 0.5 meter Cat7 patchkabel
2x Philips Hue bridge v2.0 en v2.1
1x Ikea Tradfri Hub
1x Raspberry Pi 3B+ (Homebridge + PiHole)
1x Synology DS216Play

Het meeste heb ik op Amazon geshopt, zoals de kabels, switches, netwerkdozen, PoE-splitters en ander aansluitmateriaal. Al met al was het een hele klus, maar het eindresultaat is zeker iets om trots op te zijn. :) Iets totaal anders dan de meeste setups in deze topic, maar dat is mede zo gegroeid in de loop van de jaren en de haat/liefde verhouding met Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Glasvezel is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Fresh T. schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:53:
[...]

Glasvezel is geen optie.
Waarom niet? Dat beschermd wel je apparatuur tegen o.a. blikseminslag.

Je hoeft aan beide kanten alleen een media converter neer te zetten.

De enige reden die ik kan bedenken dat het geen optie is dat is omdat er geen stroom is op de plek waar je moet zijn. Maar uit je verhaal kan ik niks over POE lezen of wat je precies erop aan wilt sluiten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fresh T.
DutchKel schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:29:
[...]

Waarom niet? Dat beschermd wel je apparatuur tegen o.a. blikseminslag.

Je hoeft aan beide kanten alleen een media converter neer te zetten.

De enige reden die ik kan bedenken dat het geen optie is dat is omdat er geen stroom is op de plek waar je moet zijn. Maar uit je verhaal kan ik niks over POE lezen of wat je precies erop aan wilt sluiten.
Excuus, dat is idd omdat ik via POE een outdoor access point ga aansluiten. Voor mijn vraagstelling leek mij dat echter niet van belang, omdat het gaat over gel vs geen gel in de kabel, vandaar er niet bij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Welke punch down/doggertang raden jullie aan voor een eerlijke prijs/kwalteits verhouding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Duckzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:25:
Welke punch down/doggertang raden jullie aan voor een eerlijke prijs/kwalteits verhouding?
Ik zelf heb krone, werkt prima voor af en toe gebruik.
https://www.toolstation.nl/krone-pushdown-tang/p40716 al weet ik niet zeker voor dat geld de echte krone is foute kant op de foto.

Deze heb ik:

https://www.elektrototaal...s-draadaansluiter-4149908

RJ-45 connector tang > Knipex

@Toppe yup O+

[ Voor 40% gewijzigd door RobbyTown op 28-06-2021 21:58 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:25

Toppe

Oké ✅

@RobbyTown Elke tang moet van Knipex zijn! :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Duckzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:25:
Voor welke techniek zoek je een punchtool?

Ik heb zelf ook de originele Krone tool voor LSA(+): https://www.elektrototaal...s-draadaansluiter-4149908

En een tool van Radiall voor Type 110: https://www.elektrototaal...0-draadaansluiter-4162840

Beide soorten contacten kom ik met enige regelmaat tegen en de tools zijn niet uitwisselbaar.

Let er dus ook even op wat je precies nodig hebt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Xander schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Voor welke techniek zoek je een punchtool?

Ik heb zelf ook de originele Krone tool voor LSA(+): https://www.elektrototaal...s-draadaansluiter-4149908

En een tool van Radiall voor Type 110: https://www.elektrototaal...0-draadaansluiter-4162840

Beide soorten contacten kom ik met enige regelmaat tegen en de tools zijn niet uitwisselbaar.

Let er dus ook even op wat je precies nodig hebt...
Heb het nodig voor patch paneel en keystones

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
Duckzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Heb het nodig voor patch paneel en keystones
Dat zegt precies niets over de gebruikt snijcontacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7R69zXoiU33SPNMjm8fU1JPHlU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0dTJOC1V8PVgT4E0uKfFmF5h.jpg?f=user_large

Steek de verkeerde tool in de verkeerde strook en het plastic vliegt je om de oren. Type 110 past nog wel min of meer in Krone LSA+ maar andersom niet, zeker niet als je zo'n fancy tool met sensor hebt.

Patchpanels zijn vaak Krone LSA+ maar ik heb ook wel eens type 110 voor me gehad. Veel keystones zijn juist weer type 110 (al heb je bij 9 van de 10 geen punchtool nodig omdat ze toolless gemonteerd kunnen worden).

Het verbaast me hoe weinig bronnen je hier van vindt. Dit YouTube filmpje vanaf 15:00 komt nog het meeste in de buurt:

Je kunt de connectors visueel prima onderscheiden als je ze al hebt:
Krone can be easily distinguished from 110 by its contact slots being arranged at a 45 degree angle to the wire. Krone contacts can be used with stranded conductors, unlike 66- and 110-style IDC punch blocks. The contacts use silver to inhibit corrosion and require a Krone-specific punch down tool for wire insertion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:02
Fresh T. schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:26:
Ik ben voornemens om een netwerkkabel van de meterkast door de kruipruimte en de grond (in een mantelbuis) naar achterin de tuin te leiden. Kans is best aanwezig dat deze binnen dat traject ergens in het water komt te liggen. Daarvoor wil ik een CAT6 grondkabel aankopen, uiteraard volledig koper. Nu zie ik 2 kabels voorbij komen van Belden, namelijk de 7965EPE en de OSP6U. Deze laatste bevat een gel dat beter zou moeten beschermen tegen water bij beschadiging. Maar als de buitenmantel niet beschadigd is, heeft dit dan ook meerwaarde? Hoe goed kan de mantel van de 7965EPE bijvoorbeeld tegen water ten opzichte van de OSP6U met gel?
Interessant! Ik ben hetzelfde van plan, maar had eigenlijk bedacht om gewoon de normale 7965E te nemen voor buiten. Je leest op meerdere plaatsen, o.a. hier, dat dat gewoon moet kunnen. Anders heb je ook meteen weer zoveel buitenkabel over!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

leroy98ecker schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:49:
1x Raspberry Pi 3B+ (Homebridge + PiHole)
Geef die arme Raspberry Pi eens een behuizing die wat meer ademruimte heeft i.p.v. dat broeikaseffect onding! :P

Zoiets : https://www.alibaba.com/p...ase-wall_60831433609.html
Maar dan voor de 3B+ :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 13:45
Vorig jaar nieuw huis betrokken, bij mezelf gedacht dat ik het netjes voor elkaar wilde maken, omdat het kan.

Diverse plaatsen in huis voorzien van (extra) loze leidingen zodat ik overal waar ik wil bekabeld netwerk heb.
Patchkast naast de meterkast opgehangen, boven de kapstok. rechterkant is open zodat alle kabels vanuit de meterkast zo in de patchkast uitkomen :)

Wat zie je:

Patchpanel
Netgear GS724T (ondertussen vervangen voor Zyxel GS1900 PoE)
SuperMicro case met i3-2100 draait Sophos UTM Home
SuperMicro case met i3-8100 draait Proxmox en Docker

Wat niet ziet zijn de 3 Unifi AC-LR accesspoints en nog 1 of 2 switches boven op mijn werkkamer :)
Oh en een (semi) antieke Synology NAS voor de backups van proxmox, docker en mijn PC.

Meterkast wordt aankomend weekend opgeruimd, kabels komen allemaal daar binnen en dat moet nog even "gestroomlijnd" worden :)

Tips/Opmerkingen uiteraard welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23Ls3FuMbaxxek7KYk7uAGaaLbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxBlxjMz80LQV4RGD6KXhBtR.jpg?f=fotoalbum_large

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Xilvaro schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:25:
Vorig jaar nieuw huis betrokken, bij mezelf gedacht dat ik het netjes voor elkaar wilde maken, omdat het kan.

Diverse plaatsen in huis voorzien van (extra) loze leidingen zodat ik overal waar ik wil bekabeld netwerk heb.
Patchkast naast de meterkast opgehangen, boven de kapstok. rechterkant is open zodat alle kabels vanuit de meterkast zo in de patchkast uitkomen :)

Wat zie je:

Patchpanel

Wat niet ziet zijn de 3 Unifi AC-LR accesspoints en nog 1 of 2 switches boven op mijn werkkamer :)
Oh en een (semi) antieke Synology NAS voor de backups van proxmox, docker en mijn PC.

Meterkast wordt aankomend weekend opgeruimd, kabels komen allemaal daar binnen en dat moet nog even "gestroomlijnd" worden :)

[Afbeelding]
Kan je wat meer spec / info geven over die superMicro cases. Wat er in zit enzo. Ben al een tijdje aan het kijken hoe ik mijn server kast kan vervangen door een rack afmeeting. Inspiratie is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
Lordsauron schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Kan je wat meer spec / info geven over die superMicro cases. Wat er in zit enzo. Ben al een tijdje aan het kijken hoe ik mijn server kast kan vervangen door een rack afmeeting. Inspiratie is welkom.
De reden dat ik deze kastjes gebruik is omdat ze zo ondiep mogelijk wilde hebben én de I/O aan de voorkant.

Het zijn SuperMicro SC500/505 kastjes, waar (toen ik ze kocht) alleen nog een voeding in zat.

De bovenste is een SC505-203B, voorzien van een Intel DH60 mobo, hiervan is onlangs de onboard NIC gestorven dus is de enkelvoudige PCI NIC vervangen voor een Quad-NIC :) SSDtje erin en Sophos UTM Home erop.

De onderste is een SuperMicro CSE-503L-200B als ik me niet vergis, voorzien van een MSI bordje met een i3-8100T. onboard NIC is hier voldoende. Deze draait Proxmox (voor HomeAssistant) en Docker voor allerhande andere containers, zitten 2 SSDs in, 120GB boot en 250GB data.

Bij beide het I/O deel verwijderd zodat een "normaal" mobo in kon, ik wilde de IO-shields van die mobo's nog modificeren zodat het past, maar nog geen tijd/zin gehad :+

Kastje zijn 25CM diep en passen daarom perfect in dit patchkastje (die ook weer uitgezocht is vanwege de diepte).

Nu ik binnenkort glasvezel krijg ben ik aan het twijfelen of ik die quad-nic in m'n firewall niet ga vervangen voor een (dubbele) SFP kaart, zodat ik geen mediaconverters nodig heb, maar twijfel of dat het waard is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leroy98ecker
nero355 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:59:
[...]

Geef die arme Raspberry Pi eens een behuizing die wat meer ademruimte heeft i.p.v. dat broeikaseffect onding! :P

Zoiets : https://www.alibaba.com/p...ase-wall_60831433609.html
Maar dan voor de 3B+ :)
Gelijk maar je advies opgevolgd! :) Een case met ventilator en 3 heatsinkjes van Geeekpi gekocht. De RPi is nu zo’n 10-12 graden koeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRU9WspLo1a7o9_bvZyBh1uW1-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrZ8YXBfLyryDuXYUt5rCaGp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nog een projectje aan en dan vind ik het voorlopig goed geweest. Ik heb 10 meter SC/UPC naar SC/UPC (9/125 micrometer) glasvezel besteld. Ik heb getest of de TP-Link MC220L converter ook werkt met KPN (voorheen T-Mobile). Die doet het! Van het weekend maar eens de glasvezelkabel doortrekken naar de kelder en kijken of de apparatuur achter een UPS kan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Xilvaro schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:25:

Wat zie je:

Patchpanel

[Afbeelding]
Heb je een overzichtsfoto van je patchkast boven je kapstok? Ik ben benieuwd of/hoe je dit weggewerkt hebt, of staat alles in het zicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScaraB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:09
Als eerste, wat een prachtige uitgebreide beschrijving! _/-\o_
leroy98ecker schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:49:
2x DSLRKIT barrel active PoE splitter 48V to 5V 2,5A (paste niet helemaal in de bridge, dus verloopstuk op verloopstuk. Belangrijk is dat je voor een barrel van 5,5mm buitenkant 2,5 mm binnenkant gaat)

Het meeste heb ik op Amazon geshopt, zoals de kabels, switches, netwerkdozen, PoE-splitters en ander aansluitmateriaal. Al met al was het een hele klus, maar het eindresultaat is zeker iets om trots op te zijn. :) Iets totaal anders dan de meeste setups in deze topic, maar dat is mede zo gegroeid in de loop van de jaren en de haat/liefde verhouding met Asus.
In mijn serverrack ben ik ook bezig geweest om het aantal DC adapters te reduceren en meer gebruik te maken van mijn PoE switch. Zo heb ik m'n Somfy Connexoon nu ook via PoE aangesloten wilde m'n Hue bridge idem. Echter bij die Hue liep ik aan tegen de juiste PoE 5V splitter / adapter. Ik zie nu dat het jou ook niet is gelukt zonder (2!) adapters om de splitter met de bridge te verbinden. Ik had via Amazon ook al het een en ander besteld maar allemaal weer geretourneerd omdat het toch niet aansloot. Heb je inmiddels nieuw inzicht gekregen om de bridge via PoE aan te sluiten zonder die adapters? Ik kon die DSLRKIT trouwens ook niet meer vinden op Amazon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
RadiQal schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:31:
[...]

Heb je een overzichtsfoto van je patchkast boven je kapstok? Ik ben benieuwd of/hoe je dit weggewerkt hebt, of staat alles in het zicht?
Als ik eraan denk zal ik straks een foto maken. Maar het is een nis van ongeveer 50cm diep en 1m breed tussen de meterkast en voor muur van het huis. Patchkast hangt boven de kapstok in "gewoon" in het zicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leroy98ecker
ScaraB schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:48:
Als eerste, wat een prachtige uitgebreide beschrijving! _/-\o_

[...]

In mijn serverrack ben ik ook bezig geweest om het aantal DC adapters te reduceren en meer gebruik te maken van mijn PoE switch. Zo heb ik m'n Somfy Connexoon nu ook via PoE aangesloten wilde m'n Hue bridge idem. Echter bij die Hue liep ik aan tegen de juiste PoE 5V splitter / adapter. Ik zie nu dat het jou ook niet is gelukt zonder (2!) adapters om de splitter met de bridge te verbinden. Ik had via Amazon ook al het een en ander besteld maar allemaal weer geretourneerd omdat het toch niet aansloot. Heb je inmiddels nieuw inzicht gekregen om de bridge via PoE aan te sluiten zonder die adapters? Ik kon die DSLRKIT trouwens ook niet meer vinden op Amazon...
Ik heb voor zover nog geen PoE-splitters gezien die werken op 5V en een 5,5/2,5mm uitgang hebben. Je zal hoe dan ook altijd één koppelstuk nodig hebben. Ik heb op Amazon de versie besteld waarbij aangegeven werd dat deze compatibel is met zowel 2,1 als 2,5 mm, maar dat is niet het geval! Misleid door een review waarbij deze was aangesloten op een Hue Bridge. Waarschijnlijk hebben ze later de connector aangepast. Omdat ik hoe dan ook van die twee adapters af wilde zijn, heb ik twee barrels besteld bij Onlinekabelshop. Die passen perfect! Ik vond het zonde om die twee PoE-splitters weer terug te sturen, aangezien ze met die barrels wel goed werken. Daardoor ben ik geëindigd met twee verloopstukjes. Als je maar één verloopstuk ertussen wilt hebben, kun je het beste een versie kopen waar 5,5/2,1 mm als uitgang op zit, zoals deze (10/100 Mbit) of deze (10/100/1000). Ik heb mijn Amazon-account nog bij de Duitsers, daar zijn ze wel beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Laatst online: 13-06 18:54
@leroy98ecker

Ik gebruik deze in combinatie met elkaar, dan heb je niet z'n lang uitstekend stuk met stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO0YRaTJxk9o1aS9jAZPijNE504=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6XuBLW31LW7L9NUrHri2UaOk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhK9X9U3lcLxGZsw3oDLgEat0Rc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ETuB375GtetZX05Mg2n9hvr1.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Sliderhome op 01-07-2021 23:04 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• renegrunn
renegrunn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:21:
Een maandje of 4 geleden verhuist, nu eindelijk tijd om orde op zaken te stellen.

Huidige situatie:

[Afbeelding]

De switches worden veel te heet in mijn home-made 'rack'. Alle netwerk devices gaan er uit en worden vervangen. De basis is inmiddels geleverd:

[Afbeelding]

Verder wacht ik nog op een 4U wand-rack, 19" stekkerdoos, 19" patch paneel en kabel geleiders. Het idee is om eigenlijk daar waar nu alles hangt, de boel verticaal te monteren, gezien er verder helaas geen ruimte is. Maar ik sta open voor suggesties!

To be continued...
Fast forward naar vandaag... Er zijn nog een paar kleinigheden die ik nog wil doen, maar dit is het zo ongeveer wel! Links oude, rechts nieuwe situatie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYPGtno8uP5YZLy5c8jKpPRdWhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnSkOmrLl3yq5RIgxdlXXitZ.png?f=fotoalbum_large

U ziet:
  • Ubiquiti UDMP Pro
  • Ubiquiti Switch 16 PoE
  • Patch panel / Keystones
  • 19" Brennenstuhl stekkerdoos
Deze tezamen in een Digitus 4U muurbeugel geschroefd.

Tevens nog wat ander spul:
  • Synolgy 918+ NAS
  • Mac mini Late 2014
  • Ajax Security Hub 2
  • Hue Bridge
  • Tado Bridge
De oude NVR is vervangen door de UDM Pro (na ook een nieuwe camera geïnstalleerd te hebben), wat dus ook weer ruimte scheelt.

[ Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 05-07-2021 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScaraB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:09
renegrunn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:03:
[...]

U ziet:
  • Ubiquiti UDMP Pro
  • Ubiquiti Switch 16 PoE
  • Patch panel / Keystones
  • 19" Brennenstuhl stekkerdoos
Heel netjes hoor! _/-\o_
Wat voor kabelgoot heb je gebruikt om die bekabeling netjes weg te werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
ScaraB schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Heel netjes hoor! _/-\o_
Wat voor kabelgoot heb je gebruikt om die bekabeling netjes weg te werken?
Dank!

Gaat om deze: https://www.vekto.nl/h-40mm-b-60mm-bedradingskoker-ral7030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

@renegrunn Als ik die Digitus 4u wallrack google zie ik dat deze max 35cm diep is. Hoe heb je die UDM Pro erin gekregen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:45:
@renegrunn Als ik die Digitus 4u wallrack google zie ik dat deze max 35cm diep is. Hoe heb je die UDM Pro erin gekregen? :P
Simpel, de UDM Pro is 29cm diep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

renegrunn schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Simpel, de UDM Pro is 29cm diep ;)
Oh dan heb ik de verkeerde dimensies gevonden op google :P thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:25

Toppe

Oké ✅

Ik ben toe aan een nieuwe krimptang.

Uiteraard wordt het een Knipex maar ik kom nu uit op 2 modellen

De 975112. Geschikt voor 3 maten stekkers en het krimpen gebeurt in de kop.
De 975110. Geschikt voor 2 maten stekkers en het krimpen gebeurt in het verlengde van het handvat.

Iemand die ervaring heeft met beide tangen en die mij een goede kan aanraden? Mijn voorkeur gaat -nu- uit naar de 975112 vanwege de krimp in de kop… daarin tegen lijkt het me dat de 975110 ook prima z’n werk doet en voor een stuk minder :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Toppe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:32:
Ik ben toe aan een nieuwe krimptang.

Uiteraard wordt het een Knipex maar ik kom nu uit op 2 modellen

De 975112. Geschikt voor 3 maten stekkers en het krimpen gebeurt in de kop.
De 975110. Geschikt voor 2 maten stekkers en het krimpen gebeurt in het verlengde van het handvat.

Iemand die ervaring heeft met beide tangen en die mij een goede kan aanraden? Mijn voorkeur gaat -nu- uit naar de 975112 vanwege de krimp in de kop… daarin tegen lijkt het me dat de 975110 ook prima z’n werk doet en voor een stuk minder :)
Ik weet niet wat je allemaal in hobby / klus tijd.

Ben toen voor de 975110 gegaan. Dus geen ervaring met 975112.

Waarom ik juist voor de 975110 ben gegaan
De voornaamste reden: RJ10 heb ik nooit gekrimpt en in de toekomst ook niet ( nu 5 jaar die tang dus).

Verdere bijkomstigheid: Lay-out (zijkant ipv boven) was ik al gewend.

Klinkt misschien raar (het is geen wereld bedrag) voor goed stuk gereedschap wat je regelmatig nodig hebt nooit naar de prijs kijken (dan maar even door sparen / wat minder uit eten). Als de prijs andersom was, was ik als nog voor de 975110 gegaan.

Om mooi voorbeeld te noemen
Mikita schroef machine. 130 euro met 101 boren en bitjes. Of model met meer power 200 euro zonder schroeven en bitjes de normale consument zal voor die 130 gaan. Meer krijgen voor weinig geld ;). Doe mij maar die dure koop de boren en bitjes wel los van hogere kwaliteit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 09:46

ranzige pad

kwaaak kwaak

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Oh dan heb ik de verkeerde dimensies gevonden op google :P thanks
28,5 cm, daar komt dan nog wel de stekker bij. neem een haakse dan heb minder ruimte nodig

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bedankt aan iedereen die in dit topic post - ik heb al een heleboel gelezen en veel inspiratie opgedaan.

Nu heb ik toch nog een vraag welke ik niet direct beantwoord zie (dat zegt op zich al wat natuurlijk... kan het uberhoupt wel?) en wel de volgende:

Volgend jaar hoop ik dat ons nieuwbouwhuis opgeleverd wordt. En ik heb een nog al specifieke wens en ik hoop dat jullie kunnen bevestigen of ontkennen of dit gaat werken. Ik wil op 2 plekken in het huis een inbouwdoos met daarin 1x een UTP aansluiting en 1x een coax aansluiting. Het schakelmateriaal dat geplaatst wordt is Busch-Jaeger. (op die plek is dus een loze leiding die uitkomt in een inbouwdoos ingepland)

Ik heb een selectie gemaakt waarmee ik hoop dat dat gaat lukken, maar ik weet niet "of alles past" ;-) :
Link - ABB Busch-Jaeger Basiselement - Draagring 1812 Rood
Link - Hirschmann Multimedia KS/6A - Keystone 695020400
Link - Rutenbeck Keystone F-connector wit
Link - ABB Busch-Jaeger Balance SI - Centraalplaat RJ45 2561-02-914 Alpinwit

Wat ik mij afvraag:
Ik heb geen extra diepe inbouwdozen ofzo... Gaat de UTP keystone wel passen, of zijn ze misschien te diep? (of moet ik naar keystones op zoek waar de kabel van de zijkant er in kan? Bestaan die?)
De F-connector (voor coax) is niet van Busch-Jaeger, gaat die wel passen in het Busch-Jaeger basiselement?

(zie ik nog andere uitdagingen over het hoofd?)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:54:

Wat ik mij afvraag:
Ik heb geen extra diepe inbouwdozen ofzo... Gaat de UTP keystone wel passen, of zijn ze misschien te diep? (of moet ik naar keystones op zoek waar de kabel van de zijkant er in kan? Bestaan die?)
De F-connector (voor coax) is niet van Busch-Jaeger, gaat die wel passen in het Busch-Jaeger basiselement?

(zie ik nog andere uitdagingen over het hoofd?)
Volgens mij gaat dat gewoon passen. Ik heb hier standaard inbouwdozen met 1x zoiets:
https://www.sandervunderi...k-keystone-utp-cat-6.html

Ik heb helaas alle contactdozen verwijderd en afgeplakt i.v.m. primen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jseub
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:54:
Wat ik mij afvraag:
Ik heb geen Busch-Jaeger keystones (maar LogiLink), maar qua formaat zullen ze weinig verschillen. De nieuwe inbouwdozen zijn vaak diep zat. Ze komen ook nog een stukje naar voren vanwege de raampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 20:26
Tweakers!

Hellup, momenteel zijn we flink aan het klooien in het nieuwbouwhuis aangaande het trekken van UTP kabels door de loze leidingen.
Beneden ging prima, 2 stuks per loze leiding.
Zolder is ook relatief goed gegaan, uiteindelijk 3 kabels verdeeld over 2 loze leidingen gekregen.
Op de 1e verdieping ging het een stuk moeizamer, eindstand:
- 1 ruimte heeft nu een loze leiding zonder controledraad/trekveer
- 1 ruimte heeft nu een loze leiding met een controle draad waarbij we de diverse pogingen moesten staken, kregen de trekveer er met geen mogelijkheid doorheen, van onder naar boven, boven naar onder. Terugtrekken, duwen, alles zo'n beetje geprobeerd.

Eerste vraag; hebben jullie nog tips?
Tweede vraag; is hier iemand die toevallig een trekveerpomp heeft, ik zag op youtube dat men deze gebruikt om een lege loze leiding toch te vullen met een trekveer...

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
PHPResource schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:56:
Tweakers!

stofzuiger + cassettebandje ? :)

alsook flink veel 3M erin, lekker vettig ...
(wel offc niet samen...cassettebandje door een buis vol 3M zuigen werkt offc nie)

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 25-07-2021 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Destijds hier kabels getrokken. 2 per pvc zonder olie of andere vloeistoffen, met trekveer lukte het prima. Zonder vergeet maar ondanks ruime gebogen leiding.

Wat ook help met 2 man de een trekt de ander voert in. Dat trekt stukken minder zwaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
ijske schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:04:
[...]

stofzuiger + cassettebandje ? :)

alsook flink veel 3M erin, lekker vettig ...
(wel offc niet samen...cassettebandje door een buis vol 3M zuigen werkt offc nie)
Wij gebruikte cadeaulint dat is wat sterker, na het cadeaulint de trekveer/draad erdoorheen en daarna de kabel erdoorheen halen.

Aan de andere kant zet je de stofzuiger erop zodat het lint opgezogen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18

breinonline

Are you afraid to be known?

DutchKel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 03:02:
[...]

Wij gebruikte cadeaulint dat is wat sterker, na het cadeaulint de trekveer/draad erdoorheen en daarna de kabel erdoorheen halen.

Aan de andere kant zet je de stofzuiger erop zodat het lint opgezogen wordt.
Ik heb laatst metseldraad gebruikt, dat werkte ook heel goed. Ik heb in een oude gasleiding waar al een UTP kabel doorheen lag, er twee in een keer aan de metseldraad erbij weten te leggen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier ook al eens dat euvel gehad, alleen dan voor installatiedraad. Trekveer die niet wilde, draad die niet wilde, cadeaulint die niet wilde etc. Bleek uiteindelijk de buis in het plafond uit z'n sok geknapt te zijn waardoor er niks doorheen getrokken kon worden. Buizen zaten ongeveer zo tegenover elkaar: --__

Uiteindelijk uitgekapt, buis gefixt en een stukadoor het stukje weer dicht laten smeren samen met een andere klus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:49
PHPResource schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:56:
Nadat je met de stofzuiger er een nieuwe trekdraad in hebt geprutst: De kabels voorzien van talkpoeder, dat verlaagt de wrijving enorm, en gaat ook op lange termijn niet plakken.
Aanbrengen van talkpoeder doe je in een vuilniszak. Kabel afgerold in de zak, talkpoeder erbij en schudden maar. Werkt prima en geeft niet veel rommel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Dank allen, ik ga ermee aan de slag.

Vandaag alweer de volgende strugles. Ik heb de 1e utp inbouwdoos afgemonteerd volgens de volgorde die in de doos stond, ik heb B aangehouden:
Half blauw / blauw / half oranje / oranje / half groen / groen / half bruin / bruin

Omdat ik de kabels wilde testen heb ik aan de andere kant een rj45 connector opgezet (moet uiteindelijk in een patchpanel maar zo ver zijn we nog niet)
Hij komt alleen niet door de tester.. alleen lampje 2 4 en 7 gaan even branden. Bij beide poortjes trouwens. Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ongeduldig zijn door niet te wachten of de daadwerkelijk patch panel montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Aders niet ver genoeg door geduwd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Ongeduldig zijn door niet te wachten of de daadwerkelijk patch panel montage.
Oké maar je begrijpt toch wel dat ik eerst de kabels wil testen alvorens ik hem in de patchpanel klik? Immers eenmaal vast gezet met de lsa tang is permanent toch??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
De LSA tang heeft een haakje waarmee je de draadjes los trekt. Zorg er wel voor dat je aan de patchpanel zijde een flinke lus hebt, zodat je de kabels ooit nog anders kan monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PHPResource schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Oké maar je begrijpt toch wel dat ik eerst de kabels wil testen alvorens ik hem in de patchpanel klik? Immers eenmaal vast gezet met de lsa tang is permanent toch??
Testen doe je door goed te monteren en de tester met (gecontroleerde) patchkabels aan te sluiten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
PHPResource schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:
[...]

Nee hoor, met beleid is het prima nogmaals te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Nee hoor, met beleid is het prima nogmaals te doen.
Klopt maar niet 2x over dezelfde ingesneden lijn. Enkele mm verder nieuw stukje pakken voor behoud van kwaliteit zodat je zuiver een nieuwe insnede hebt.

@PHPResource kun je wat foto's sturen, van je werk? Nu is het gokken maar meestal zijn de aders niet goed ingesneden dus geen contact.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 25-07-2021 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
RobbyTown schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Klopt maar niet 2x over dezelfde ingesneden lijn. Enkele mm verder nieuw stukje pakken voor behoud van kwaliteit zodat je zuiver een nieuwe insnede hebt.

@PHPResource kun je wat foto's sturen, van je werk? Nu is het gokken maar meestal zijn de aders niet goed ingesneden dus geen contact.
Wat vaker voor komt is dat de stekker niet goed is aangeknepen of dat er een stekker is gebruikt voor een flexibele kabel maar deze op een kabel met een vaste kern is bevestigd. Dit laatste is vaak ook al vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:40:
Nadat je met de stofzuiger er een nieuwe trekdraad in hebt geprutst: De kabels voorzien van talkpoeder, dat verlaagt de wrijving enorm, en gaat ook op lange termijn niet plakken.
Aanbrengen van talkpoeder doe je in een vuilniszak. Kabel afgerold in de zak, talkpoeder erbij en schudden maar.

Werkt prima en geeft niet veel rommel.
Over rommel en prutsen gesproken : Dat moet je helemaal niet doen! :P

Is al vaker besproken in dit topic in het verleden : Het droogt uit en levert je alleen maar ellende op! -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PHPResource
RobbyTown schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Nou het is beschamend maar jullie verdienen wel een update.. ik had blijkbaar de verkeerde kabels gepakt in de meterkast 8)7 uiteindelijk met de goede kabels wel een prima signaal!
Dank voor het meedenken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Labelen, labelen, labelen, labelen, labelen. En labelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:44
Goedenavond! Ik zit hier al een aantal weken mee te lezen en heb een hele hoop mooie en interessante oplossingen voorbij zien komen. Dit gaf een hoop inspiratie, maar hier kon ik niet zoveel mee tot we onze toekomstige en volledig gerenoveerde woning zouden gaan betrekken. Ik heb tussendoor al een paar keer de meterkast kunnen bekijken, maar tot alles klaar was (inclusief nieuwe groepenkast) kon ik niet zo heel veel met alle mooie ideeën.

Intussen wonen we er nu een kleine week en heb ik m'n Ubiquiti spulletjes provisorisch aangesloten zodat er in ieder geval internet is. En ik ben nu op het punt gekomen dat de rest aan moet gaan sluiten. Op verzoek heeft de installateur keurig CAT6-kabels aangelegd waardoor er nu 10 kabels in de meterkast uitkomen. Hiervoor wil ik in eerste instantie alleen een klein patchpaneel ophangen en gebruik maken van keystones, dat lijkt me makkelijker monteren. Verder sluit ik dan (op een paar kamers na) alles aan op een bestaande Unifi 8-poorts switch. Als het budget het weer toe laat wil ik een grotere switch kopen.

Mijn grootste probleem is echter de ruimte.. Ik heb heel wat leuke oplossingen voor kleine meterkasten voorbij zien komen. Maar ik kan geen goede oplossing bedenken. Hebben jullie ideeën?

Over de meterkast:
Hoogte: 210cm
Breedte: 60 cm
Diepte: 33cm
Ruimte links van groepenkast: krap 20 cm
Ruimte rechts van groepenkast: 17.5 cm

Onderstaand de meterkast. Het liefst hang ik het patchpaneel in een compacte patchkast of -beugel op om e.e.a. netjes weg te werken. Deze zou dan in het rood gemarkeerde gedeelte moeten komen i.v.m de beschikbaarheid van de kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPqiwQypU-ivppnqpr-3CDkCO-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtJald3Oa82QUhyF4sEOq6Jo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Rohem schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:12:
Goedenavond! Ik zit hier al een aantal weken mee te lezen en heb een hele hoop mooie en interessante oplossingen voorbij zien komen. Dit gaf een hoop inspiratie, maar hier kon ik niet zoveel mee tot we onze toekomstige en volledig gerenoveerde woning zouden gaan betrekken. Ik heb tussendoor al een paar keer de meterkast kunnen bekijken, maar tot alles klaar was (inclusief nieuwe groepenkast) kon ik niet zo heel veel met alle mooie ideeën.

Intussen wonen we er nu een kleine week en heb ik m'n Ubiquiti spulletjes provisorisch aangesloten zodat er in ieder geval internet is. En ik ben nu op het punt gekomen dat de rest aan moet gaan sluiten. Op verzoek heeft de installateur keurig CAT6-kabels aangelegd waardoor er nu 10 kabels in de meterkast uitkomen. Hiervoor wil ik in eerste instantie alleen een klein patchpaneel ophangen en gebruik maken van keystones, dat lijkt me makkelijker monteren. Verder sluit ik dan (op een paar kamers na) alles aan op een bestaande Unifi 8-poorts switch. Als het budget het weer toe laat wil ik een grotere switch kopen.

Mijn grootste probleem is echter de ruimte.. Ik heb heel wat leuke oplossingen voor kleine meterkasten voorbij zien komen. Maar ik kan geen goede oplossing bedenken. Hebben jullie ideeën?

Over de meterkast:

Onderstaand de meterkast. Het liefst hang ik het patchpaneel in een compacte patchkast of -beugel op om e.e.a. netjes weg te werken. Deze zou dan in het rood gemarkeerde gedeelte moeten komen i.v.m de beschikbaarheid van de kabels.

[Afbeelding]
Je kunt kijken of je https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html zoiets helemaal bovenaan kunt plaatsen. Deze kun je rechtstreeks op de meterkast wand plaatsen en heb je geen rack oid voor nodig. Daaronder kun je dan mogelijk een kleine switch plaatsen.

Je kunt bovenaan een klein beetje meer ruimte creëren door een plank voor de buizen te bevestigen (let erna wel op dat je daar niet te lange schroeven in draait die door de buizen heen gaan). Je dient met latjes de plank te bevestigen waardoor deze de hele breedte van de bovenkant kan worden en over de buizen komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ga binnenkort laminaat leggen met een ondervloer. Nu had ik het plan om electriciteitsbuizen er onder dan te leggen om utp of speakerdraad een later doorheen te trekken. Ik denk echter dat de buizen te hoog zijn. Wat zou jullie tip zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44
PcDealer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:38:
Ik ga binnenkort laminaat leggen met een ondervloer. Nu had ik het plan om electriciteitsbuizen er onder dan te leggen om utp of speakerdraad een later doorheen te trekken. Ik denk echter dat de buizen te hoog zijn. Wat zou jullie tip zijn?
Je kunt natuurlijk ook zonder buizen de bedrading tussen de ondervloer door verwerken. Maar dat lijkt me ietwat off-topic, want met 'nette afwerking' heeft dat toch iets minder te maken. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Daar hebben ze een sleuvenfrees voor uitgevonden. Als het tenminste een (cement)dekvloer is, een houten vloer vraagt weer om een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dreamscape schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:42:
[...]

Je kunt natuurlijk ook zonder buizen de bedrading tussen de ondervloer door verwerken. Maar dat lijkt me ietwat off-topic, want met 'nette afwerking' heeft dat toch iets minder te maken. ;)
In dat geval moet ik dat nu al doen en ik wil het juist achteraf. Lijkt mij perfect on topic omdat ik de draden netjes wil wegwerken.
Xander schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Daar hebben ze een sleuvenfrees voor uitgevonden. Als het tenminste een (cement)dekvloer is, een houten vloer vraagt weer om een andere oplossing.
Ik denk niet dat het mag i.v.m. vloerverwarming.

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 27-07-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:50
PcDealer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:52:
[...]

In dat geval moet ik dat nu al doen en ik wil het juist achteraf. Lijkt mij perfect on topic omdat ik de draden netjes wil wegwerken.
Ik heb dat ook gedaan tussen de ondervloer. Eerst in m'n appartement en daarna ook in het huis waar we nu wonen (ontoegankelijke kruipruimte). Kabel heeft vrijwel dezelfde dikte als de ondervloerplaten. In de kamers netjes dozen ingeboord en een pijpje in de muur weggewerkt. Van onder de vloer loopt het zo omhoog in de muur. Niemand die ziet dat het onder de vloer loopt :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06 16:28

Over de meterkast:

[Afbeelding]
Het WCD van de linker wand verwijderen of verplaatsen, eventueel het rechter WCD vervangen door een viervoudige. dan een kabelgoot in de linker hoek zodat je alle (UTP) kabels kunt wegwerken.
als ik kijk naar de apparatuur die je hebt vind ik een rack wel wat overkill.je zou op de linker wand bovenin kunnen beginnen met een patch paneel zoiets als deze:https://www.netwerkproduc...ktop-of-wand-montage.html
en van daaruit je unifi spullen wat ordenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

[...]

Tja, als je het niet in de dekvloer kunt wegwerken dan houdt het snel op he? Het kan niet in de dekvloer en past niet tussen de dekvloer en afwerkvloer. Of je moet een ondervloer van 19mm dik willen leggen. 8)7

Andere route zoeken voor de kabels dan. ;) Ligt er op de verdieping ook vloerverwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54
@PcDealer

Hier licht al 15 jaar de hele netwerk installatie onder het laminaat tussen de groene ondervloer

Heb er wel nog zo.n dunne ondervloer over heen gelegd als extra bescherming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zover ik weet word het met buis te dik. Ze hadden eigenlijk onder je dekvloer / vloerverwarming moeten liggen. Nu jaag je door vloerverwarming heen als je gaat slijpen. Dit heb ik ook gehad boven door de electra buizen. Beneden was geen probleem ging toch tot het zand eruit.

Mijn neefje heeft een huurhuis dan mag je ook niet veel. Die heeft ook laminaat gelegd. Geen bergen kabels zoals de meeste hier. Die heeft de kabels
tussen de isolatie weggewerkt. Precies wat @vonkkie heeft

Als je veel kabels hebt dan worden het denk ik goten werk.

@dreamscape zie TS wat mag wel ;).

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 27-07-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Xander schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:20:
[...]

Ligt er op de verdieping ook vloerverwarming?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dan is de enige optie door een sleuf te slijpen waar de muur aansluit op de vloer. Niet te diep natuurlijk, maar daar kun je dan een buis kwijt. Of achter de plinten. Veel meer opties zijn er niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44
Het was ook een beetje als kwinkslag bedoeld. Als je de bedrading strak onder het laminaat wegwerkt, kan dat ook best wel netjes worden. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cyberpope schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:01:
[...]

Dan is de enige optie door een sleuf te slijpen waar de muur aansluit op de vloer. Niet te diep natuurlijk, maar daar kun je dan een buis kwijt. Of achter de plinten. Veel meer opties zijn er niet.
Dat is een goede tip. Na het verven weet ik exact de hoogtes. Ik zag ook platte omhulsels voor bedrading. Misschien past dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24

Over de meterkast:

[Afbeelding]
de hoogte en diepte van de meterkast komen aardig overeen met die van mij. Ik heb ervoor gekozen om zo ongeveer alles op de linker zijmuur te hangen en zo op het eerste gezicht lijkt me dat hier ook prima haalbaar. Ik sluit me geheel aan bij DutchKel wat betreft advies voor het patchpaneel (heb zelf de 8-poorts versie daarvan hangen, op zolder komt wel de 12 poorts)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 23:29
[...]

[...]

offtopic:
Let dan ook goed op wat voor ondervloer je neerlegt ivm de warmte afgifte van de vloerverwarming. Die groene ondervloer platen gebruik je normaal voor isolatie, dat gaat bij vloerverwarming toch wat tegen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
DutchKel schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:30:
[...]

Je kunt kijken of je https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html zoiets helemaal bovenaan kunt plaatsen. Deze kun je rechtstreeks op de meterkast wand plaatsen en heb je geen rack oid voor nodig. Daaronder kun je dan mogelijk een kleine switch plaatsen.

Je kunt bovenaan een klein beetje meer ruimte creëren door een plank voor de buizen te bevestigen (let erna wel op dat je daar niet te lange schroeven in draait die door de buizen heen gaan). Je dient met latjes de plank te bevestigen waardoor deze de hele breedte van de bovenkant kan worden en over de buizen komt te liggen.
Dat is een goeie suggestie, ben nu aan het werk. Maar zal vanavond nog eens even passen en meten.
spank_mojoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:06:
[...]

Het WCD van de linker wand verwijderen of verplaatsen, eventueel het rechter WCD vervangen door een viervoudige. dan een kabelgoot in de linker hoek zodat je alle (UTP) kabels kunt wegwerken.
als ik kijk naar de apparatuur die je hebt vind ik een rack wel wat overkill.je zou op de linker wand bovenin kunnen beginnen met een patch paneel zoiets als deze:https://www.netwerkproduc...ktop-of-wand-montage.html
en van daaruit je unifi spullen wat ordenen.
Supercreatieve suggestie, thnx! Ik zal eens kijken of dat kan, maar het lastige is dat de leiding die achter de WCD langsloopt het toilet links van de meterkast van stroom voorziet. Maar daar is misschien wel wat op te bedenken. Kabelgoot is ook een goed idee!
Eupeodes schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:40:
[...]

de hoogte en diepte van de meterkast komen aardig overeen met die van mij. Ik heb ervoor gekozen om zo ongeveer alles op de linker zijmuur te hangen en zo op het eerste gezicht lijkt me dat hier ook prima haalbaar. Ik sluit me geheel aan bij DutchKel wat betreft advies voor het patchpaneel (heb zelf de 8-poorts versie daarvan hangen, op zolder komt wel de 12 poorts)
Die van jou oogt iets breder, maar hoe je de zijwand gebruikt hebt vindt ik wel een mooie oplossing. Welke kabelgoot heb je gebruikt als ik vragen mag?

Dank voor alle reactie! _/-\o_ Ik snap jullie opmerkingen over het feit dat een rack nu misschien niet nodig / overkill is. Maar het nadeel wat ik zie is dat als ik ooit de 8-poorts switch wil vervangen door een grotere, ik als nog iets met een rack moet gaan kopen/maken. Of niet? Het voorgestelde patchpaneel ziet er in ieder geval qua afmetingen goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
Rohem schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Die van jou oogt iets breder, maar hoe je de zijwand gebruikt hebt vindt ik wel een mooie oplossing. Welke kabelgoot heb je gebruikt als ik vragen mag?
Mijn meterkast is inderdaad geloof ik een paar cm dieper, maar haalt de 40 cm ook zeker niet (en de muur is natuurlijk nog smaller door het kozijn.

Die kokers zijn de Attema Bedradingskokers. Zijn in veel maten te krijgen, oa op https://mdhelektroshop.nl...skokers?manufacturer=4747. Ik heb zelf de 30x25 (is 30 mm hoog en 25 mm breed) gebruikt, achteraf had ik misschien beter de 40x25 kunnen nemen om iets meer ruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dronium schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:26:
[...]

offtopic:
Let dan ook goed op wat voor ondervloer je neerlegt ivm de warmte afgifte van de vloerverwarming. Die groene ondervloer platen gebruik je normaal voor isolatie, dat gaat bij vloerverwarming toch wat tegen werken.
No worries: https://www.macleanproduc...ce-1x10m-11db-lin-21db-lw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Deze ondervloer is maar 2mm dik en daardoor niet geschikt om kabels tussen of onder te leggen. Je laminaat gaat dan bol staan op de plekken waar de kabel eronder door loopt.

Als je kabels tussen je ondervloer wilt wegwerken zul je toch bij die platen uitkomen. Folies en ondervloeren op rol zijn allemaal te dun ben ik bang.

Als je al van plan was om de kabels op een andere manier weg te werken maakt dit niet meer uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 23:29
Je kunt je kabels ook in de plinten weg werken. Ik heb zelf overal deze Tehalit plinten van Hager gezet. Gewoon om flexibel te zijn in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rohem schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:06:
Ik snap jullie opmerkingen over het feit dat een rack nu misschien niet nodig / overkill is.
Maar het nadeel wat ik zie is dat als ik ooit de 8-poorts switch wil vervangen door een grotere, ik als nog iets met een rack moet gaan kopen/maken.

Of niet?
Je kan zo'n grote 16/24/48 poorts switch vaak ook gewoon op de muur ophangen en dan desnoods een beetje schuin draaien i.c.m. een 90-graden stroomkabel erachter, maar met 33 cm. wordt dat best wel tricky dus effe goed passen en meten! :)

Overigens is er ook niks mis met meerdere 8-poorts switches! :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:05
ik hebdestijds bij de bouw van mijn huis (2002) naast een meterkast voor de energiekant, daarnaast ook een meterkast voor de telecom verbindingen laten bouwen. en dus ook loze leidingen (19mm) naar alle kamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAMUVCgjO4Urq5Iab670HSrkTtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuMPBoyoqv1LU6DBV647HLXp.jpg?f=fotoalbum_large

links de telecomkant rechts de energiekant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlUeNgcNnXouT99IV1R6rNkAQR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnCYSmOYxD01nMlJBna89CUP.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn principe is dat alles met een vaste plaats bekabeld moet worden aangesloten.
ik heb in 2002 ca 350m cat5 (en 180m coax voor sat-tv) in de muur gelegd naar 14 dubbele rj45 aansluitingen. de langste verbinding is ca 18m. Woonkamer 4x dubbele rj45 in elke hoek, werkkamer 3x, slaapkamers 2x dubbele rj45, keuken 1x, overloop 1x

twee rails die een 19" frame vormen. onderin 2x 24ports patchpanel voor de 28 (14x dubbele rj45 met cat 5) aansluitingen in huis en 6 buitenshuis (2 camera's en 2 schuren.)
daarboven een HP1920-24G, 24ports managed L2 gigabit switch met 4 spf poorten.
daarboven een oude accton switching hub die alleen als draagplank voor de NAS (Qnap TS453be) fungeert, de HP1920 was niet diepgenoeg hiervoor.
op de achtergrongd aan de wand de fritzbox 7350 als router en AP voor de 150/150 ftth aansluiting.

helmaal onderin de glasvezel aansluiting en converter (sinds dec 2020), en aan de rechterwand nog de oude isra van kpn

op de achterwand een aantal WCDs op een aparte 16A groep. In de toekomst nog uit te breiden met een UPS.

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 27-07-2021 18:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04 15:49
Goedenavond, ik zal binnenkort netwerkkabels boven een verlaagd plafond trekken vanaf een patchpanel naar diverse wandcontactdozen in huis. Ik ben in dubio over stug vs soepele kabel omdat ik de kabels van het plafond langs de muur omlaag moet brengen naar de wandcontactdoos. De bocht die gemaakt moet worden van plafond naar muur is voor mijn gevoel te scherp voor een stugge kabel en ik neig daarom naar een soepele kabel.

Iemand hier goede raad bij (vanuit ervaring)? Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Tekupdate schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:36:
Goedenavond, ik zal binnenkort netwerkkabels boven een verlaagd plafond trekken vanaf een patchpanel naar diverse wandcontactdozen in huis. Ik ben in dubio over stug vs soepele kabel omdat ik de kabels van het plafond langs de muur omlaag moet brengen naar de wandcontactdoos. De bocht die gemaakt moet worden van plafond naar muur is voor mijn gevoel te scherp voor een stugge kabel en ik neig daarom naar een soepele kabel.

Gewoon de binnenbocht netjes afronden, door bijvoorbeeld een balkjes van de juiste radius te voorzien.
Soepele kabels wil je daar niet, want die kun je niet aansluiten op een patchpaneel of een wandcontactdoos. Bovendien is de aderdoorsnede van soepele kabels maar zelden groot genoeg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Tekupdate schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:36:

soepele kabel is lastiger af te werken en er is lang niet altijd afwerkmaterieel voor.
Officieel alleen bedoelt voor kortere afstanden (denk aan van outlet naar pc) en heeft meer verzwakking.
Stugge kabel mag je best strak buigen (tot net niet knikken). Afwerken op outlets e.d. is standaard materiaal voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
nero355 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Je kan zo'n grote 16/24/48 poorts switch vaak ook gewoon op de muur ophangen en dan desnoods een beetje schuin draaien i.c.m. een 90-graden stroomkabel erachter, maar met 33 cm. wordt dat best wel tricky dus effe goed passen en meten! :)

Overigens is er ook niks mis met meerdere 8-poorts switches! :D
Denk dat dat een dingetje voor de toekomst gaat worden. Maar wel goed om te weten dat het kan d:)b

Haha nee zeker niet! :D Had er zelf nog helemaal niet aan gedacht :P Oog wil ook wat en het is ook een stukje hobby, dus ben me ook een beetje blind aan het staren denk ik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ethiron schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Deze ondervloer is maar 2mm dik en daardoor niet geschikt om kabels tussen of onder te leggen.
De informatie op de website is onjuist. Dit is de ondervloer zoals gekocht en reeds op de bovenverdieping gelegd: https://www.praxis.nl/ver...b-10m%C2%B2/5426274#specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Andrehj schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:42:
[...]

Gewoon de binnenbocht netjes afronden, door bijvoorbeeld een balkjes van de juiste radius te voorzien.
Soepele kabels wil je daar niet, want die kun je niet aansluiten op een patchpaneel of een wandcontactdoos. Bovendien is de aderdoorsnede van soepele kabels maar zelden groot genoeg.
rdfeij schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:43:
[...]

soepele kabel is lastiger af te werken en er is lang niet altijd afwerkmaterieel voor.
Officieel alleen bedoelt voor kortere afstanden (denk aan van outlet naar pc) en heeft meer verzwakking.
Stugge kabel mag je best strak buigen (tot net niet knikken). Afwerken op outlets e.d. is standaard materiaal voor.
Dank voor de tips. Is het verder goed om de kabels door (flexibele) buizen te trekken zoals deze of zouden jullie de kabels zonder buis aan het plafond bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:28:
Dank voor de tips. Is het verder goed om de kabels door (flexibele) buizen te trekken zoals deze of zouden jullie de kabels zonder buis aan het plafond bevestigen?
Geen van beide. Als je nieuw aan het aanleggen bent gewoon 19mm vast buis aanleggen boven de plafonds.
Flex is ruk, en vastspijkeren boven een plafond helemaal. Want wat doe je als je ooit eens een kabel wilt vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Ja, ik ga alles nieuw aanleggen in een casco appartement. Met 19mm bedoel je denk ik zulke buizen?

Direct aan het plafond kun je natuurlijk nooit meer vervangen zonder het hele plafond open te trekken. Toch even gevraagd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:55:
Ja, ik ga alles nieuw aanleggen in een casco appartement. Met 19mm bedoel je denk ik zulke buizen?
ik zou de gele nemen, en bij voorkeur 4 meter. De slagvaste zijn vooral nuttig bij gebruik buiten huis, of anderszins op plekken waar stoten een groot risico is, dat risico lijkt me boven een plafond nihil.

Owja, en 4 meter 5/8 buis past met gemak in een Suzuki Alto, insteken naar rechts voor, en alles wat uitsteekt (met beleid) ombuigen tot achter de linker voorstoel. Veert als je het geen dagen in je auto laat liggen wel weer terug. Lijkt me voor 3/4 ook te gelden.

[ Voor 16% gewijzigd door Eupeodes op 28-07-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Goed dat je die informatie nog toevoegt over het vervoeren van die lange buizen, was er al over aan het nadenken. Ik ga ze van het weekend halen. Dank voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Tekupdate schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:55:
Nee. De gele. Deze grijze buigen veel lastiger, en zijn duurder.

En qua vervoer: Bij een middenklasse stationwagen of hatchback passen de 4m lange buizen meestal wel. Gewoon vanaf achter doorsteken tot in de beenruimte van de bijrijder, dan langs het plafond aan de rechterkant van de auto, en eindigen linksachter in de kofferbak. Zo heb ik al erg veel buizen vervoerd.

Alleen als het warm is niet te lang in de auto laten zitten, want dan zijn je buizen blijvend krom (weet ik helaas uit ervaring...)

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 28-07-2021 11:21 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2