Zolang het niet in 1 buis zit mag het volgens mij gewoon. VD draad en UTP in 1 buis mag dan weer niet.Toppe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:43:
[...]
Ja, kan en mag gewoon. Het mag bij bij VD installatie draad.
Dus stel;SteinGames schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Zolang het niet in 1 buis zit mag het volgens mij gewoon. VD draad en UTP in 1 buis mag dan weer niet.
In de leidingkoker van de airco doe ik Of de VD draad, OF de UTP kabel, (of beide natuurlijk) in een flexbuis dan is het oke ?
Ik wil hierin geen risico lopen; het zal vast goed gaan maar die normen en regels zijn er niet voor niks.
Ze zullen neopreen kabel gebruiken. Dat kan prima tegelijk met een UTP worden gelegd.Len020 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:39:
[...]
Dus stel;
In de leidingkoker van de airco doe ik Of de VD draad, OF de UTP kabel, (of beide natuurlijk) in een flexbuis dan is het oke ?
Ik wil hierin geen risico lopen; het zal vast goed gaan maar die normen en regels zijn er niet voor niks.
Maar waar ben je exact bang voor? Als je lekkage zou krijgen maak ik me het minst zorgen om een UTP kabeltje.
Ik neem aan dat je installateur weet wat hij doet en in het bezit is van een NEN1010 papiertje, dan vraag je het toch bij hem na?
Mocht je dat ook niet vertrouwen dan zou ik gewoon de verzekering mailen en daarin de situatie uitleggen en aangeven wat de gebruikte materialen zijn en of je dan verzekerd bent.
Los VD draad mag al überhaupt niet dus die UTP maakt dan niet uit.
VD draad in een flexbuis mag en kan, moet je UTP niet in die zelfde buis zitten.
Maar is een hoop werk (en nog eens een extra 19mm buis) en daarom zullen ze ook neopreen kabel gebruiken. Water bestendig, flexibel, makkelijk te verwerken.
Wie weet bijvoorbeeld dat je maar maximaal 25w (dacht ik) aan apparatuur in de meterkast mag hebben?
[ Voor 39% gewijzigd door Toppe op 09-06-2021 13:59 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Wat Toppe ook al aangaf, ze gebruiken meestal een kabel neopreen / buitenkabel. Hier kan je prima UTP bij langs leggen. Echter mag je niet VD draad en UTP draad in 1 (Flex) buis aanleggen. Ik neem aan dat de installateur het stroom regelt vanaf de meterkast? zorg gewoon dat je de UTP kabel in huis hebt zodat die m er in een keer mee kan trekken. Hij zal dit niet aanleggen als de voorschriften aangeven dat het niet mag.Len020 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:39:
[...]
Dus stel;
Vandaag de Cage Nut tool binnen gekregen dus kon eindelijk aan de slag met de test opstelling van het Rack.
Het is een Work in Progress, maar dit zijn in ieder geval de punten waar ik nog wat mee wil doen:
Het patchpaneel, er zaten geen schroeven bij
en qua kleur is het geen mooie match. Helaas staat die van Ubiquiti/UniFi nog steeds op Coming Soon
Denk dat ik hem voorlopig omruil voor een zwarte als ze weer leverbaar zijn.
Op de onderste plank staat de NAS, ik zou daar nog iets op willen leggen om de eventuele trillingen van de NAS/HDD's tegen te gaan. Ook voor de stroom kabels moet ik nog even nadenken wat handig is om ze mooi weg te werken, gewoon tie wraps gebruiken?
Het wordt wel een zware unit zo, ik heb inmiddels wat latjes vuren hout gehaald om aan de wand van de Meterkast te bevestigen, hopelijk is dat stevig genoeg
Ik heb verder geen 10G netwerk apparatuur, dus zo'n SFP kabel om de UDM en Switch met elkaar te verbinden lijkt me overkill toch?
De Keystones die er nu in zitten zijn 2x RJ45, maar ik wacht nog op een set Keystones die aan de andere zijde kunnen worden afgemonteerd op de stugge CAT6 kabels die uit de loze leidingen komen.
Verder heb ik dus nog wat stopcontacten en ruimte op de plank over, misschien toch een 4-Bay Nas of een andere gadget?
Opmerkingen en suggesties zijn welkom
:strip_exif()/f/image/yiFJ5HHzF2mYz5OmfVvFPFoT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een Work in Progress, maar dit zijn in ieder geval de punten waar ik nog wat mee wil doen:
Het patchpaneel, er zaten geen schroeven bij
Op de onderste plank staat de NAS, ik zou daar nog iets op willen leggen om de eventuele trillingen van de NAS/HDD's tegen te gaan. Ook voor de stroom kabels moet ik nog even nadenken wat handig is om ze mooi weg te werken, gewoon tie wraps gebruiken?
Het wordt wel een zware unit zo, ik heb inmiddels wat latjes vuren hout gehaald om aan de wand van de Meterkast te bevestigen, hopelijk is dat stevig genoeg
Ik heb verder geen 10G netwerk apparatuur, dus zo'n SFP kabel om de UDM en Switch met elkaar te verbinden lijkt me overkill toch?
De Keystones die er nu in zitten zijn 2x RJ45, maar ik wacht nog op een set Keystones die aan de andere zijde kunnen worden afgemonteerd op de stugge CAT6 kabels die uit de loze leidingen komen.
Verder heb ik dus nog wat stopcontacten en ruimte op de plank over, misschien toch een 4-Bay Nas of een andere gadget?
Opmerkingen en suggesties zijn welkom
:strip_exif()/f/image/yiFJ5HHzF2mYz5OmfVvFPFoT.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zyxCFbi1fom5HPnnyKG7TU11.jpg?f=user_large)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Greatsword hoewel ik mijn Synology NAS inmiddels heb verkocht, had ik daar 3 van die schuimrubberen wasmachine anti-tril meuk onder gedaan. Dat verminderde bij mij circa 75% van het tril geluid.
Koste verder drie keer niets.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik geef zelf de voorkeur aan dubbelzijdig klittenband. Sowieso fijn om een rol van te hebben liggen om ongebruikte kabels netjes te kunnen bewaren.Greatsword schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:29:
[...]
[...]
Wat ik begrepen heb is dat de interne switch van de UDM redelijk beperkt is in de backbone capaciteit(dacht 5gbit). Mede hierdoor heb ik alle 10mbit en 100mbit IOT devices op de switch van de UDM gezet en de UDM via de 10Ge SFP+ verbonden met een gen2 24poort POE switch verbonden.Greatsword schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:29:
...
....
En verder vond ik het wel vet om een SFP+ kabel te hebben. Je houdt daarnaast op beide switches weer een poortje over.
HT & NAS & Inventaris
1Gbit/s maar, tenzij je een early access model hebt, dan is het 2,5Gbit/s.ranzige pad schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:11:
Wat ik begrepen heb is dat de interne switch van de UDM redelijk beperkt is in de backbone capaciteit(dacht 5gbit).
Gewoon lekker zelf overspuiten in de juiste kleur : LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"Greatsword schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:29:
Het patchpaneel, er zaten geen schroeven bijen qua kleur is het geen mooie match. Helaas staat die van Ubiquiti/UniFi nog steeds op Coming Soon
Denk dat ik hem voorlopig omruil voor een zwarte als ze weer leverbaar zijn.
@LightStar weet hoe dat moet!
SFP = 1 GbpsIk heb verder geen 10G netwerk apparatuur, dus zo'n SFP kabel om de UDM en Switch met elkaar te verbinden lijkt me overkill toch?
SFP+ = 10 Gbps en lager...
Ik zou het gewoon doen!
Lekker bezig geweest!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
dat klopt, idere poort doet ook wel 1gbit, alleen de switching performance is niet echt goed van het ding.RobertMe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:55:
[...]
1Gbit/s maar, tenzij je een early access model hebt, dan is het 2,5Gbit/s.
HT & NAS & Inventaris
Dat is dus ook waar ik op doelderanzige pad schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:12:
[...]
dat klopt, idere poort doet ook wel 1gbit, alleen de switching performance is niet echt goed van het ding.
Dat ziet er inderdaad goed uit.nero355 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:08:
Gewoon lekker zelf overspuiten in de juiste kleur : LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
@LightStar weet hoe dat moet!
SFP = 1 Gbps
SFP+ = 10 Gbps en lager...
Ik zou het gewoon doen!
[...]
Lekker bezig geweest!
Weet je nog welk spul je precies gebruikt hebt en waar je dat gehaald had?LightStar schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:51:
Gezien het lekker weer vandaag begonnen om alle tussen panelen van mijn patchkast zilver te gaan maken,
Dit is met 1x Primer, 3 toplagen zilver en tot nu toe 2 lagen clear.]
Ziet er uit als een leuk projectje
Ahh helder!RobertMe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:15:
[...]
Dat is dus ook waar ik op doeldeNiet alleen de poorten zijn 1Gbit/s, maar het backplane van de switch is ook maar 1Gbit/s (tenzij EA model die dus 2,5Gbit/s heeft).
HT & NAS & Inventaris
Is dat een mac mini linksboven? hoe run je die headless?Eupeodes schreef op maandag 31 mei 2021 @ 06:58:
[...]
Moet je alleen geen gasaansluiting hebben [Afbeelding]
Action komt het wegGreatsword schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:17:
[...]
Dat ziet er inderdaad goed uit.
[...]
Weet je nog welk spul je precies gebruikt hebt en waar je dat gehaald had?
Ziet er uit als een leuk projectje
Wat jij backplane noemt, noem ik uplink. Het apparaat is firewall + switch ineen en delen niet 1 backplane. Betekent dat de 8 poorten onderling dus wel non-blocking op linespeed kunnen communiceren, maar zodra ze naar internet of rest netwerk via LAN gaan ze gelimiteerd zijn tot de 1Gbit uplink.RobertMe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:15:
[...]
Dat is dus ook waar ik op doeldeNiet alleen de poorten zijn 1Gbit/s, maar het backplane van de switch is ook maar 1Gbit/s (tenzij EA model die dus 2,5Gbit/s heeft).
Is het jammer? Ja, maar voor deze prijs kun je het ook wel een beetje verwachten.
De hardware is inderdaad Mac Mini 2011. Heb er echter debian 10 op staan. En beheer hem dus via ssh. Voor hele uitleg over mijn meterkast verwijs ik graag naar Eupeodes in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"Mezkeijou schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:52:
[...]
Is dat een mac mini linksboven? hoe run je die headless?
Edit: link naar post van 21 mei toegevoegd
[ Voor 26% gewijzigd door Eupeodes op 10-06-2021 07:19 ]
Mocht er achterin de kast ook nog een 19" rail zitten voor de kooimoeren dan heeft het mijn voorkeur om de stekkerdoos daar te monteren. Dat apparaten een stekker nodig hebben weet ik wel, dat hoef ik niet te zien. Bovendien houd je dan de 230V lekker aan de achterkant, en de data aan de voorkant, ziet er een stukje netter uit. (hoewel ik écht niet iedere dag naar mijn kastje koekeloer...)
Uitbreiden of veranderen doe je ook niet iedere dag dus die stekkerdoos hoeft ook niet echt in zicht te zitten wat mij betreft.
Mag ik vragen waarom je een cage nut tool gebruikt ? Ik doe al jaren installaties in racks en nog nooit nodig gehad ? Wist zelfs niet dat dit bestond :-)Greatsword schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:29:
Vandaag de Cage Nut tool binnen gekregen .....
In sommige kasten kan het wat hard zijn maar dan knijp ik de kooimoeren soms even dicht met een tang. Maar is echt zeldzaam dat dit gebeurd.
Omdat ik het met mijn vingers werkelijk niet voor elkaar kreeg en ik ze er ook weer uit moest kunnen halen zonder de lak van het rack te beschadigen i.v.m. Eventuele retour.Ghostface9000 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:45:
[...]
Mag ik vragen waarom je een cage nut tool gebruikt ? Ik doe al jaren installaties in racks en nog nooit nodig gehad ? Wist zelfs niet dat dit bestond :-)
In sommige kasten kan het wat hard zijn maar dan knijp ik de kooimoeren soms even dicht met een tang. Maar is echt zeldzaam dat dit gebeurd.
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar had de tip hier op het forum gekregen
:strip_exif()/f/image/09lmhSmJ4iP3ZU3aD7TFImAU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y606Hzo1Hpez7zkDk1lbU1Zi.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn allereerste 10" rack, helaas geen plek voor een 19" rack.
wat zie je:
- Alfaco 6u patchkast 10"
- Digitus cat6 12port patchpanel
- UniFi USG
- UniFi 60W switch
- Raspberry Pi 4B met Flirc case
Tips zijn welkom!
"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam
Je hebt juist heel veel plek voor een 19" rack, ik zie zo al 2 plaatsen waar je voldoende ruimte hebt. Bovenin, boven de automaten en onderin boven de gasmeter.Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn allereerste 10" rack, helaas geen plek voor een 19" rack.
wat zie je:In de planning staat nog een extra shelf met een extra switch, omdat ik nu poorten tekort kom.
- Alfaco 6u patchkast 10"
- Digitus cat6 12port patchpanel
- UniFi USG
- UniFi 60W switch
- Raspberry Pi 4B met Flirc case
Tips zijn welkom!
Mijn meterkast is een stuk voller en daar kreeg ik ook alle 19" apparatuur in. Zelfs nog een unifi 48 poorts poe switch die gigantisch groot is.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Leuke setup!
Op dit moment heb ik daar 2 AP-Pro's, 1 IW-HD en 2 Flex Mini's achterhangen.
Ik heb zelf sinds een paar weken de Switch Lite 16p van Unifi. Tot heden er over te spreken en heeft 8 PoE poorten.Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:30:
In de planning staat nog een extra shelf met een extra switch, omdat ik nu poorten tekort kom.
Tips zijn welkom!
Kan ik hier ook tips krijgen? Ik heb na de verbouwing nog niet de tijd genomen om mijn meterkast netjes te maken, omdat ik letterlijk niet weet hoe ik alles kwijt kan.
De meterkast is niet erg groot, en hangt tegenwoordig al erg vol...
[ Voor 17% gewijzigd door daandamhuis op 11-06-2021 14:52 ]
Ah, nog niet ervaren genoeg om te weten dat ik ook over de flexibele buizen heen kan werken... Ik ben ook blij met mijn 10" rack. Alles past precies.DutchKel schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:46:
[...]
Je hebt juist heel veel plek voor een 19" rack, ik zie zo al 2 plaatsen waar je voldoende ruimte hebt. Bovenin, boven de automaten en onderin boven de gasmeter.
Mijn meterkast is een stuk voller en daar kreeg ik ook alle 19" apparatuur in. Zelfs nog een unifi 48 poorts poe switch die gigantisch groot is.
De UniFI switch 16p staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje, maar heb hier nog een managed 8-port switch staan die ik voor nu prima kan gebruiken!daandamhuis schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:50:
Leuke setup!
[...]
Ik heb zelf sinds een paar weken de Switch Lite 16p van Unifi. Tot heden er over te spreken en heeft 8 PoE poorten.
@Jer0entjeh88 En je kunt die gasmeter ook nog weg laten halen; is modernDutchKel schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:46:
Je hebt juist heel veel plek voor een 19" rack, ik zie zo al 2 plaatsen waar je voldoende ruimte hebt. Bovenin, boven de automaten en onderin boven de gasmeter.
@DutchKel , hieronder: waterontharder
[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 11-06-2021 18:15 ]
Als je foto’s had geplaatst dan had je wellicht al verschillende tips gekregen.daandamhuis schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:51:
Kan ik hier ook tips krijgen? Ik heb na de verbouwing nog niet de tijd genomen om mijn meterkast netjes te maken, omdat ik letterlijk niet weet hoe ik alles kwijt kan.
Maar ook een kleine meterkast kun je prima vol bouwen.
:strip_exif()/f/image/VysTe3mOE2vGLgcx38vE2Ewc.jpg?f=fotoalbum_large)
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Klopt, maar als ik het 19” rack zoals jou omlaag zou hangen dan had ik ook mijn USG en Switch moeten vervangen voor een 19” versie. Dat was ik niet van plan. Horizontaal ging niet passen omdat het dan te diep zou worden.DutchKel schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:11:
[...]
Als je foto’s had geplaatst dan had je wellicht al verschillende tips gekregen.
[Afbeelding]
Het is inmiddels eigenlijk wel wat offtopic, maar het is echt stuitend om op iedere foto van groepenkasten weer installatieblunders te zien.DutchKel schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:11:
[...]
Als je foto’s had geplaatst dan had je wellicht al verschillende tips gekregen.
[Afbeelding]
Ontopic dan maar: die verticale montage is wel slim zo. Ik moet zoiets ook maar eens gaan doen hier, want boven mijn groepenkast is best nog wat plek. Ik heb nu een kleinere switch tegen de muur hangen naast de kast, maar die moet plaatsmaken voor iets groters en dat past aldaar niet.
En nee, nog even geen foto's, want ik vind dat het er niet netjes uitziet, dus een foto van mijn opstelling zou off-topic zijn.
Punctuality is the politeness of kings
Verbuigen deze de contactpinnetjes in de poort niet? Of zijn ze niet zo diep dat ze die raken? Bij de andere (deze bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com....8148356.1.1f9adcebouTMpy) zie je dat ze aan de kant van de contactjes juist open zijn.FreddyV schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:59:
[...]
[...]
Deze heb ik:
https://a.aliexpress.com/_u6rUbh
Ik heb beide, die van jou had ik eerst, de andere(zachte) heb ik daarna gekocht.zunrob schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:09:
[...]
Verbuigen deze de contactpinnetjes in de poort niet? Of zijn ze niet zo diep dat ze die raken? Bij de andere (deze bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com....8148356.1.1f9adcebouTMpy) zie je dat ze aan de kant van de contactjes juist open zijn.
Laatste variant bevalt me beter, sluiten beter en blijven beter zitten, mede omdat ze niet uitsteken.
Ik heb er zelf (nog) geen. Even ter controle, want ik weet niet zeker of ik je post goed begrijp: deze (https://nl.aliexpress.com....8148356.9.d5265cdfNblINC) vind jij dus het fijnst? En ze verbuigen de connectoren in de RJ45 zelf niet?Loekie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:09:
[...]
Ik heb beide, die van jou had ik eerst, de andere(zachte) heb ik daarna gekocht.
Laatste variant bevalt me beter, sluiten beter en blijven beter zitten, mede omdat ze niet uitsteken.
Yes correct.zunrob schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:09:
[...]
Ik heb er zelf (nog) geen. Even ter controle, want ik weet niet zeker of ik je post goed begrijp: deze (https://nl.aliexpress.com....8148356.9.d5265cdfNblINC) vind jij dus het fijnst? En ze verbuigen de connectoren in de RJ45 zelf niet?
Ik zou me er niet te veel zorgen over maken, het is zacht materiaal en gaat mss 8 mm de poort in. Die andere daarentegen zijn hard steken uit en bij beweging in de buurt stoot je ze makkelijk scheef of uit de poort.
Misschien een beetje off-topic, maar ik zie echt kilometersbrede switches staan in jullie meterkasten. Nou heb ik ongeveer 3-4 apparaten waar LAN echt een (persoonlijke) noodzaak is. Wat doen jullie in godsnaam met al die poorten ?

@Majora: een NAS, een paar Raspberry Pi's, een paar AP's, een Philips Hue Bridge, een CloudKey, een vast werkstation, een printer, wat poorten tbv testopstellingen.
Ik heb persoonlijk dan geen 19" devices maar het tikt toch wel rap aan zo
Ik heb persoonlijk dan geen 19" devices maar het tikt toch wel rap aan zo

Hp1920-24G, 24poorts managed gigabit switch, 28 utp aansluitingen in huis (4x2 woonkamer, 3x2 werkkamer, 1x2 keuken, 3 slaapkamers met 2x2)
ik ben blij dat ik in 2002 datin een keer goed heb aangelegd. (350m cat5 in de muur en ook nog 180m coax naar 8 punten in huis wat nu achterhaald is door van sat-tv naar iptv (via glas) te gaan
1x printer/scanner, 2x IPTV, 2xNAS, 1x Macmini, 2x bureaulaptop, 2x IPcamera, 2x fritzrepeater, 1x fritzbox, 1x remote schuur met 5 ports gigabit switch voor 2e NAS, stallencamera, PV-logging.
houdt ik er nog 10 poorten over voor de resterende 16 utp aansluitingen in huis
alles wat een vaste plek heeft is bekabeld, wifi is voor de telefoons/ipads en opschoot met de laptop
ik ben blij dat ik in 2002 datin een keer goed heb aangelegd. (350m cat5 in de muur en ook nog 180m coax naar 8 punten in huis wat nu achterhaald is door van sat-tv naar iptv (via glas) te gaan
1x printer/scanner, 2x IPTV, 2xNAS, 1x Macmini, 2x bureaulaptop, 2x IPcamera, 2x fritzrepeater, 1x fritzbox, 1x remote schuur met 5 ports gigabit switch voor 2e NAS, stallencamera, PV-logging.
houdt ik er nog 10 poorten over voor de resterende 16 utp aansluitingen in huis
alles wat een vaste plek heeft is bekabeld, wifi is voor de telefoons/ipads en opschoot met de laptop
[ Voor 26% gewijzigd door peter-rm op 16-06-2021 21:58 . Reden: aanvulling ]
Even geteld in de UniFi app. Met alle PCs uit kom ik uit op 19 bedrade apparaten. Maar dan ben ik wel nogal flauw, want mijn thuisserver met Proxmox staat er in met elke LXC container en VMMajora schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:01:
Misschien een beetje off-topic, maar ik zie echt kilometersbrede switches staan in jullie meterkasten. Nou heb ik ongeveer 3-4 apparaten waar LAN echt een (persoonlijke) noodzaak is. Wat doen jullie in godsnaam met al die poorten ?
Maar ook hier geen wifi => apparaat kan echt alleen via kabel aangesloten worden :
- PC (geen wifi)
- Printer
- TV
- Versterker
- Mediaspeler / Nvidia SHIELD
- 2x access point (geen wifi, doh)
- Thuisserver (geen wifi)
- Hue Bridge (geen wifi)
- Tado Bridge (geen wifi)
- Omvormer zonnepanelen (geen wifi)
En om de andere lijstjes aan te vullen:Majora schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:01:
* Voldoende netwerkpoorten per kamer
* Gameconsole(s)
* Smart TV(s)
* Receiver
* NAS (op 2 aansluitingen hier voor de bandbreedte)
* Netwerk in de tuin :-)
* Beveiligingscamera's
* Alarm hub
Dan gaat het lijstje toch gauw boven de 20 en richting de 30
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Dit is ook altijd mijn uitgangspunt geweest. Alles wat bekabeld aangesloten kan worden, is bekabeld aangesloten. Zelfs voor de Chromecasts een extra USB ethernet adapter gekocht.peter-rm schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:15:
Enige uitzondering op het moment zijn een printer en de wasmachine, deze kunnen helaas niet bedraad aangesloten worden...
edit:
Oh, en een Nest Hello videodeurbel. [ Voor 9% gewijzigd door Xander op 17-06-2021 00:45 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
@Soribaj Mooi overzicht zo van je netwerk. Hoe krijg je dit zo grafisch weergegeven? Aparte tool of via je router?
Dit is de topografy map van de UniFi Controller. Oftewel: @Soribaj gebruikt Ubiquiti UniFi hardware, en in de centrale beheersoftware daarvan zit deze map ingebakken.Menno van Rijn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 06:21:
@Soribaj Mooi overzicht zo van je netwerk. Hoe krijg je dit zo grafisch weergegeven? Aparte tool of via je router?
Correcte observatie. In dit topic zitten voornamelijk prosumers, anders zou je namelijk niet zoveel geven om nette afwerking van je LAN inrichting c.q. afwerkingMajora schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:01:
[ Voor 13% gewijzigd door RadiQal op 17-06-2021 08:23 ]
/f/image/5ifbLLQ9udqgTmXKc5tlUz19.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0p2EGF2G5BExdV514WJNN0jG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou overal minimaal 3 utp aansluitingen in de slaapkamers (4x), zolder meerdere, berging ivb warmte pomp, schuur/overkapping voor een accespoint.
Op de patchpanelen zijn nog 3 vrije poorten, die worden binnen kort ook gevuld(kleine aanbouw)
Heb momenteel het bare minimum aangesloten vanuit kosten besparing (switchen stroom verbruik)
op de UDM, zitten alle IOT apparaten.
HT & NAS & Inventaris
Die moet je dan ook gewoon lekker uit het huis schoppen! Is allemaal spyware troep!Xander schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:35:
Oh, en een Nest Hello videodeurbel.Waarom ze dat soort dingen niet gewoon bedraad maken...
Ik wacht nog steeds op een merk dat gewoon een model maakt dat :
- Geen camera heeft.
- Op 5 GHz 802.11ac of 802.11ax werkt.
- Een aantal "notification slave units" heeft die ook op die manier verbonden zijn.
- Gewoon super snel en alleen lokaal werkt zonder allerlei troep zoals een app op je telefoon/tablet en dergelijke!
Je zou denken dat zoiets niet heel moeilijk te vinden/bedenken zou moeten zijn...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb hem ook uit huis gedaan.nero355 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:42:
[...]
Die moet je dan ook gewoon lekker uit het huis schoppen! Is allemaal spyware troep!
Zo'n 15cm buiten de voordeur.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Honeywell heeft hele leuke deurbellen. https://livewell.honeywellhome.com/nl/deurbellen/nero355 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:42:
[...]
Die moet je dan ook gewoon lekker uit het huis schoppen! Is allemaal spyware troep!
Ik wacht nog steeds op een merk dat gewoon een model maakt dat :
- Geen camera heeft.
- Op 5 GHz 802.11ac of 802.11ax werkt.
- Een aantal "notification slave units" heeft die ook op die manier verbonden zijn.
- Gewoon super snel en alleen lokaal werkt zonder allerlei troep zoals een app op je telefoon/tablet en dergelijke!
Je zou denken dat zoiets niet heel moeilijk te vinden/bedenken zou moeten zijn...
5 Ghz: Nee
802.11AC / AX: Nee
Slave units: Yes
Lokaal: Yes
Snel: Yes (tenminste, er zijn een aantal tweakers die er 1 hebben, en die waren vrij positief.)
Hmm, laat maar. Reviews online zijn niet heel positief

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 18-06-2021 08:42 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Hier al weer jaren in gebruik. Best ok hoor.The Executer schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:38:
Hmm, laat maar. Reviews online zijn niet heel positief.
Jammer dat:
- de batterij aan de deur maar kort mee gaat (< 1 jaar). Vooral flauw daar ze zo expliciet adverteren dat de andere batterijset 5 jaar mee gaat. Dat zet je (bewust) op het verkeerde been.
- het een volkomen gesloten systeem is.
Wat bedoel je trouwens met snel? Er zit een merkbare vertraging tussen drukker en gong. Twee à drie seconden, schat ik. Niet echt vervelend, maar wel wat onverwacht, met name voor wie aan de deur de bel hoopt te horen gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Gwaihir op 18-06-2021 12:25 ]
Gwaihir schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:24:
[...]
Hier al weer jaren in gebruik. Best ok hoor.
Jammer dat:
- de batterij aan de deur maar kort mee gaat (< 1 jaar). Vooral flauw daar ze zo expliciet adverteren dat de andere batterijset 5 jaar mee gaat. Dat zet je (bewust) op het verkeerde been.
- het een volkomen gesloten systeem is.
Wat bedoel je trouwens met snel? Er zit een merkbare vertraging tussen drukker en gong. Twee à drie seconden, schat ik. Niet echt vervelend, maar wel wat onverwacht, met name voor wie aan de deur de bel hoopt te horen gaan.
offtopic:
Had een setje op Coolblue, 1 drukknop, 1 vaste ontvanger en 1 draadloze. Direct bij de reviews al meldingen dat de bel vaak niet af ging. Was op zich best geïnteresseerd in zo'n setje maar dit houdt me toch even tegen.
Had een setje op Coolblue, 1 drukknop, 1 vaste ontvanger en 1 draadloze. Direct bij de reviews al meldingen dat de bel vaak niet af ging. Was op zich best geïnteresseerd in zo'n setje maar dit houdt me toch even tegen.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Mijn voormalige buren hebben afzonderlijk van elkaar een draadloze deurbel gekocht.
Als er bij een wordt gebeld gaat het bij de ander af. Gek genoeg niet omgekeerd.
Action
Als er bij een wordt gebeld gaat het bij de ander af. Gek genoeg niet omgekeerd.
Action

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 18-06-2021 12:31 ]
Bij vriendin van vrouwlief ging de deurbel als ze de auto op slot deed…PcDealer schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:31:
Mijn voormalige buren hebben afzonderlijk van elkaar een draadloze deurbel gekocht.
Action![]()
Ja, ook Action
Allemaal 433MHz zonder authenticatie. Je zou er ook de garagedeur mee kunnen openen als die er in trapt.
Stap je over naar de concurrentXander schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:35:
edit:Oh, en een Nest Hello videodeurbel.Waarom ze dat soort dingen niet gewoon bedraad maken...
https://nl-nl.ring.com/products/video-doorbell-elite
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Verwijderd
"Een professionele oplossing" staat er. En dan wel een abonnement nodig, anders heb je er geen reet aangorgi_19 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:09:
[...]
Stap je over naar de concurrent![]()
https://nl-nl.ring.com/products/video-doorbell-elite
Koop een 2N IP Style, geen gezeur met kansloze cloud diensten, microfoos die 24/7 bij Mark Zuckerberg in de woonkamer uit komen of wifi in het algemeen. En door het grote scherm hoef je mensen helemaal niet meer binnen te laten om leuk met ze te communiceren.
Nee hoor, ze zijn niet zo diep en echt waanzinnig soft.zunrob schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:09:
[...]
Verbuigen deze de contactpinnetjes in de poort niet? Of zijn ze niet zo diep dat ze die raken? Bij de andere (deze bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com....8148356.1.1f9adcebouTMpy) zie je dat ze aan de kant van de contactjes juist open zijn.
Ik wil hier graag ongeveer 16x CAT6 UTP afmonteren met keystones en een paneeltje. Wat heeft dan de voorkeur, toolless of met LSA montage? En moet ik nog opletten of die dingen 10GBit geschikt zijn?
Mijn voorkeur heeft toolless keystones.DRAFTER86 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:56:
Ik wil hier graag ongeveer 16x CAT6 UTP afmonteren met keystones en een paneeltje. Wat heeft dan de voorkeur, toolless of met LSA montage? En moet ik nog opletten of die dingen 10GBit geschikt zijn?
10Gbit = CAT6A
Hm verwarrend, hier lees ik dat CAT6 ook 10Gb aankan?ro3lie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:25:
[...]
Mijn voorkeur heeft toolless keystones.
10Gbit = CAT6A
Edit:
Hoewel, in de tabel staat het anders dan in de tekst...
[ Voor 9% gewijzigd door DRAFTER86 op 19-06-2021 10:53 ]
ow ow ow wat voor een discussie ga je weer op je nek halen .. ;-)DRAFTER86 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Hm verwarrend, hier lees ik dat CAT6 ook 10Gb aankan?
op korte afstanden kan dat , omdat hij dan specs zoals ruis & afscherming enzo haalt
ik raad ook altijd 6A aan ... omdat je dan zeker bent dat ie het kan & gaat halen
(en er is trouwens geen enkele fabricant die cat6+10gbps garandeert)
Check, helder. Maar, nu de CAT6 er al ligt, heeft het dan nog zin om CAT6a keystones er op te monteren?ijske schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:55:
[...]
ow ow ow wat voor een discussie ga je weer op je nek halen .. ;-)
op korte afstanden kan dat , omdat hij dan specs zoals ruis & afscherming enzo haalt
ik raad ook altijd 6A aan ... omdat je dan zeker bent dat ie het kan & gaat halen
(en er is trouwens geen enkele fabricant die cat6+10gbps garandeert)
Cat6a keystones op cat6 kabel heeft geen zin.
Maar als je al hebt liggen, het kan ook zeker geen kwaad.
Maar als je al hebt liggen, het kan ook zeker geen kwaad.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb begrepen dat het verschil uitsluitend in de kabel zit. Een Cat6 keystone en een Cat6A keystone verschillen dus alleen in labeltje. (Net zoals CAT5E geen eigen stekkers / keystones heeft.)Cyberpope schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:32:
Cat6a keystones op cat6 kabel heeft geen zin.
@DRAFTER86
@Gwaihir
Je Melding ¨Ik heb begrepen dat het verschil uitsluitend in de kabel zit¨ Dit klopt niet.
Voor cat 6a certificatie moet je zowel cat6a kabel als connectoren hebben. cat6a kabel met cat 6 connectoren is alleen gecertificeert als cat6!.
Je Melding ¨Ik heb begrepen dat het verschil uitsluitend in de kabel zit¨ Dit klopt niet.
Voor cat 6a certificatie moet je zowel cat6a kabel als connectoren hebben. cat6a kabel met cat 6 connectoren is alleen gecertificeert als cat6!.
@Sliderhome Ik heb ook wel één bron geraadpleegd
. Maar toch klonk het wel logisch.
Wat is er dan anders aan een 6A connector/keystone t.o.v. een 6?
Wat is er dan anders aan een 6A connector/keystone t.o.v. een 6?
@Gwaihir
Visueel zie je meestal geen verschil (kabel vaak ook niet alleen de diameter) maar de overgangs demping en overspraak in de connector(next) is wel verschillend
Visueel zie je meestal geen verschil (kabel vaak ook niet alleen de diameter) maar de overgangs demping en overspraak in de connector(next) is wel verschillend
Iemand een creatieve oplossing om een Aruba 2930F 24G PoE+ met als afmetingen (44.25 x 30.42 x 4.39 cm) netjes in de meterkast weg te werken? Er komt nog wat klein grut in maar het meeste zal op de zolder een plek gaan krijgen. Heb tot op heden nog geen mooie oplossing kunnen bedenken/vinden in dit topic. Een 12 ports is een stuk kleiner en zou het net halen met de benodigde poorten en sowieso qua formaat; maar gezien het prijsverschil kies ik liever voor een 24ports.
Diepte van de meterkast inclusief kozijn is iets meer dan 32 cm. Ruimte vrij aan rechterkant tot aan groepenkast is ongeveer 25 cm.
Diepte van de meterkast inclusief kozijn is iets meer dan 32 cm. Ruimte vrij aan rechterkant tot aan groepenkast is ongeveer 25 cm.
:strip_exif()/f/image/hl5A9drzZPIDemgGGhFNxV3W.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts bovenin, verticaal, met de poorten naar beneden.
https://www.amazon.com/St...unt&qid=1624134770&sr=8-5
Deze op zijn kop, heb je ook nog ruimte voor een patch en borstelpaneeltje.
[ Voor 67% gewijzigd door jadjong op 19-06-2021 22:39 ]
Bij 2N is de app toch altijd te betalen (2 euro per maand per app, vroeger zelf 2 euro per 2N device)?jadjong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:44:
Koop een 2N IP Style, geen gezeur met kansloze cloud diensten, microfoos die 24/7 bij Mark Zuckerberg in de woonkamer uit komen of wifi in het algemeen. En door het grote scherm hoef je mensen helemaal niet meer binnen te laten om leuk met ze te communiceren.
17x35,5cm is ook wel erg groot voor een gewoon huis, wel leuk voor zakelijk complex
Zal ook wel geen goedkoop ding worden, is er al een prijs geweten?
[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 19-06-2021 23:55 ]
Zoals @jadjong voorstelt heb ik het ook gedaan, enkel dan aan de andere kant.daily.data.inj schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:13:
Iemand een creatieve oplossing om een Aruba 2930F 24G PoE+ met als afmetingen (44.25 x 30.42 x 4.39 cm) netjes in de meterkast weg te werken? Er komt nog wat klein grut in maar het meeste zal op de zolder een plek gaan krijgen. Heb tot op heden nog geen mooie oplossing kunnen bedenken/vinden in dit topic. Een 12 ports is een stuk kleiner en zou het net halen met de benodigde poorten en sowieso qua formaat; maar gezien het prijsverschil kies ik liever voor een 24ports.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/olGL2tdLciT3JytR09WxdhJR.jpg?f=fotoalbum_large)
jadjong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:24:
Rechts bovenin, verticaal, met de poorten naar beneden.
Ah met wat verhoging zie ik vanwege de pvc buizen. Zullen alleen eerst de stopcontacten meer naar links verplaatst moeten worden. Andere optie is er denk ik ook niet.ppeterr schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:16:
[...]
Zoals @jadjong voorstelt heb ik het ook gedaan, enkel dan aan de andere kant.
[Afbeelding]
Yes, of je gebruikt de ruimte die tussen de laatste 2 buizen zit aan de rechterkant. Als je daar iets tussendaily.data.inj schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:14:
[...]
[...]
Ah met wat verhoging zie ik vanwege de pvc buizen. Zullen alleen eerst de stopcontacten meer naar links verplaatst moeten worden. Andere optie is er denk ik ook niet.
monteert waardoor je een profiel kan monteren die naar rechts loopt. Kan daar mooi je rack aan hangen.
Monteer een verhoogd plankje half over die leidingen heen en klus daar die beugel tegenaan.daily.data.inj schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:14:
[...]
[...]
Ah met wat verhoging zie ik vanwege de pvc buizen. Zullen alleen eerst de stopcontacten meer naar links verplaatst moeten worden. Andere optie is er denk ik ook niet.
De style schijnt inclusief licenties te zijn. 2200.- exSmokingCrop schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:52:
[...]
Bij 2N is de app toch altijd te betalen (2 euro per maand per app, vroeger zelf 2 euro per 2N device)?
17x35,5cm is ook wel erg groot voor een gewoon huis, wel leuk voor zakelijk complex![]()
Zal ook wel geen goedkoop ding worden, is er al een prijs geweten?

Las hier van verschillende kanten over een access point op het terras. Wil ik ook doen (zoals eerder al 'ns genoemd) en dan graag netjes beveiligd. Daarmee bedoel ik dat wanneer iemand 't kabeltje uit het AP zou trekken en in z'n laptop (o.i.d.) plugt, ik graag de kabel (= poort) meteen uit zou schakelen. Heeft iemand dat ingericht? Hoe dan?
Ik dacht op die poort op de switch simpelweg alleen de MAC van de AP toe te staan. Ben er snel achter dat dat een denkfout is: de MACs van alle clients van het AP worden ook door de switch op die poort gezien
. Zit nu een beetje vast..
Ik dacht op die poort op de switch simpelweg alleen de MAC van de AP toe te staan. Ben er snel achter dat dat een denkfout is: de MACs van alle clients van het AP worden ook door de switch op die poort gezien

Nieuwe VLAN aanmaken die alleen een RTSP stream dan doorlaten naar je hoofd netwerk.Gwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:49:
Las hier van verschillende kanten over een access point op het terras. Wil ik ook doen (zoals eerder al 'ns genoemd) en dan graag netjes beveiligd. Daarmee bedoel ik dat wanneer iemand 't kabeltje uit het AP zou trekken en in z'n laptop (o.i.d.) plugt, ik graag de kabel (= poort) meteen uit zou schakelen. Heeft iemand dat ingericht? Hoe dan?
Ik dacht op die poort op de switch simpelweg alleen de MAC van de AP toe te staan. Ben er snel achter dat dat een denkfout is: de MACs van alle clients van het AP worden ook door de switch op die poort gezien. Zit nu een beetje vast..
Maar waarom zo doorslaan? Je bent niet de Nederlandse Bank waarbij hackers voor de deur gaan staan en dan al helemaal niet met een draadje…?
Een inbreker komt vandaag de dag toch al standaard met een jammer op zak die WiFi en mobiel netwerk blokkeert? Is 't zo ver gezocht dat ze ook de bedraade optie zouden pakken, zeker aangezien beveiligingscamera's en het afgeven van een evt. signaal naar buiten daar ook van afhankelijk zijn?
(Ik ga je antwoord met google en manuals in de hand 'ns proberen te snappen
. Het is (nu) een trunk voor de verschillende WLANs (thuis, guest, ..) die op het AP actief zijn.)
(Ik ga je antwoord met google en manuals in de hand 'ns proberen te snappen
Volledige 802.1x implementatie waarbij ook de Access Points zichzelf netjes authenticeren op het netwerk is al jaren een feature request helaas.
https://community.ui.com/...d1-4e58-8d0f-a997cfc9021e
Officieel kan het dus niet, dus dan zou je al snel moeten gaan kijken of je op het niveau van de CLI nog wat voor elkaar kunt boksen.
edit
Misschien werkt het als je het AP alleen het Guest VLAN geeft, als ze dan het draadje eruit trekken hebben ze net zoveel toegang als wanneer ze op het AP zouden zitten via Wi-Fi. Volgens mij wordt het AP dan wel onbereikbaar, maar als je ooit nog wijzigingen wil doorvoeren kun je die poort volgens mij zo weer omgooien naar All op de achterliggende switch en werkt het weer.
edit 2
Oh, dacht even dat ik in het UniFi topic zat gezien de netwerkdiscussie op dit niveau (en enige andere netwerktopic wat ik volg). Dus dit antwoord is op Ubiquiti apparatuur gericht. Excuus als het niet passend is voor de situatie.
https://community.ui.com/...d1-4e58-8d0f-a997cfc9021e
Officieel kan het dus niet, dus dan zou je al snel moeten gaan kijken of je op het niveau van de CLI nog wat voor elkaar kunt boksen.
edit
Misschien werkt het als je het AP alleen het Guest VLAN geeft, als ze dan het draadje eruit trekken hebben ze net zoveel toegang als wanneer ze op het AP zouden zitten via Wi-Fi. Volgens mij wordt het AP dan wel onbereikbaar, maar als je ooit nog wijzigingen wil doorvoeren kun je die poort volgens mij zo weer omgooien naar All op de achterliggende switch en werkt het weer.
edit 2
Oh, dacht even dat ik in het UniFi topic zat gezien de netwerkdiscussie op dit niveau (en enige andere netwerktopic wat ik volg). Dus dit antwoord is op Ubiquiti apparatuur gericht. Excuus als het niet passend is voor de situatie.
[ Voor 44% gewijzigd door Prx op 20-06-2021 20:19 ]
Een WiFi of GSM jammer koop je paar een paar tientjes op Ali en hoef je alleen maar aan te zetten. Een camera, zeker een dome, moet je eerst open schroeven, dan de schroeven aan de binnenkant losmaken, los halen, deksel van je montage doos halen… kost allemaal veel te veel tijd.Gwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:03:
Een inbreker komt vandaag de dag toch al standaard met een jammer op zak die WiFi en mobiel netwerk blokkeert? Is 't zo ver gezocht dat ze ook de bedraade optie zouden pakken, zeker aangezien beveiligingscamera's en het afgeven van een evt. signaal naar buiten daar ook van afhankelijk zijn?
(Ik ga je antwoord met google en manuals in de hand 'ns proberen te snappen. Het is (nu) een trunk voor de verschillende WLANs (thuis, guest, ..) die op het AP actief zijn.)
Ik zou me niet zo’n zorgen hierom maken. Wat is de volgende stap, pantser om je glas kabel?
RTSP is voor een camera, gaat niet op bij een AP. Had je verhaal verkeerd gelezen
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 20-06-2021 20:13 ]
Lol! Het is inderdaad een Unifi AP. Zie nu dat ik dat niet gezegd had.Prx schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:11:
Volledige 802.1x implementatie waarbij ook de Access Points zichzelf netjes authenticeren op het netwerk is al jaren een feature request helaas.
[..]
Lezend in de 802.1x functies van mijn switch (een Cisco SG250), zie ik dat hij dat óók op MAC kan
Maar ook dat voor 802.1x een RADIUS server is vereist en deze switch die functionaliteit niet aanbiedt.. Moet ik die nog elders in mijn netwerk kwijt. Dat zal de totale oplossing wat minder stabiel maken (AP vliegt eruit als de RADIUS server wegvalt), maar ach.. dat mag wel voor 't AP buiten.
Edit, @Freee!!: Pi nog niet operationeel. NAS mag 't doen. Is 'n kant en klaar package voor beschikbaar.
Iets dergelijks is de fall-back, denk ik inderdaad. Maar ik had nu juist - als hoofdgebruiker - besloten dat ik graag de volledige toegang (ook) via die WiFi zou genieten.Misschien werkt het als je het AP alleen het Guest VLAN geeft, als ze dan het draadje eruit trekken hebben ze net zoveel toegang als wanneer ze op het AP zouden zitten via Wi-Fi. Volgens mij wordt het AP dan wel onbereikbaar, maar als je ooit nog wijzigingen wil doorvoeren kun je die poort volgens mij zo weer omgooien naar All op de achterliggende switch en werkt het weer.
Edit @nero355 , @geenwindows Bedankt voor die tip. Ik heb PoE injectors in de doos van het AP erbij gekregen. Helaas van het af type. En tja, mijn probleem treedt op als de AP niet aan de kabel zit, dus aan (toch) zoeken op 'Unifi' alhier dacht ik even niet.. (Hoop dat ik zo via edit toch wat kan reageren, zonder het topic al te ver off topic te trekken.)
[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 22-06-2021 18:18 ]
Als je al een Raspberry Pi hebt, kun je er zo die RADIUS server op implementeren, zie:Gwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:12:
[...]
Lol! Het is inderdaad een Unifi AP. Zie nu dat ik dat niet gezegd had.
Lezend in de 802.1x functies van mijn switch (een Cisco SG250), zie ik dat hij dat óók op MAC kan.
Maar ook dat voor 802.1x een RADIUS server is vereist en deze switch die functionaliteit niet aanbiedt.. Moet ik die nog elders in mijn netwerk kwijt. Dat zal de totale oplossing wat minder stabiel maken (AP vliegt eruit als de RADIUS server wegvalt), maar ach.. dat mag wel voor 't AP buiten.
[...]
Iets dergelijks is de fall-back, denk ik inderdaad. Maar ik had nu juist - als hoofdgebruiker - besloten dat ik graag de volledige toegang (ook) via die WiFi zou genieten.
https://www.google.com/se...aspberry+pi+radius+server
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
1. Meeste inbrekers zijn gelegenheidsinbrekers.Gwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:03:
2. Al staan ze op de camera, 9/10 keer zie je toch geen gezicht of iets anders identificeerbaars
als de AP met passieve poe werkt, dan is dat een simpele oplossing, er zijn weinig laptop die dit overlevenGwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:49:
Ik dacht op die poort op de switch simpelweg alleen de MAC van de AP toe te staan. Ben er snel achter dat dat een denkfout is: de MACs van alle clients van het AP worden ook door de switch op die poort gezien. Zit nu een beetje vast..
2e oplossing, de AP op een lastig te bereiken plek plaatsen, evt. in een vogelhuisje of ander vaste constructie.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Alles wat je noemt is al vaak genoeg zowel hier of in het UniFi Topic besproken en we zijn er met zijn allen over eens dat de meegeleverde 24V PoE Injector genoeg beveiliging geeft!Gwaihir schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:49:
Echter schijnt Ubiquiti (eindelijk) op 802.3af PoE Injectoren te zijn overgestapt dus kijk effe goed welke versie je hebt!
Korte vraag, kan het antwoord niet echt vinden op het forum/online.
Ik heb een S/FTP patch panel liggen maar wil UTP trekken. (Ter info: thuisnetwerk, 8 poorten en alles Cat6A.)
Kan ik de UTP gewoon op dit panel afmonteren? En ik neem aan dat ik het paneel dan ook niet hoef te aarden.
Ik heb een S/FTP patch panel liggen maar wil UTP trekken. (Ter info: thuisnetwerk, 8 poorten en alles Cat6A.)
Kan ik de UTP gewoon op dit panel afmonteren? En ik neem aan dat ik het paneel dan ook niet hoef te aarden.
Dat kan gewoonBrisan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
Shielded/Foiled Twisted PairBrisan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
Unshielded Twisted Pair.
Kabels zijn gelijk aan elkaar alleen de afscherming is anders.
A Soldiers manual and a pair of boots.
De vraag / vragen die nog niemand heeft gesteld: Hoe monteer je de kabel af op het patchpaneel? Bv met LSA?; En wat voor kabel is het? Stug of soepel? Want als je een soepele kabel hebt ga je die waarschijnlijk niet kunnen afmonteren op een patchpaneel.Brisan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
Stug en andere kant wordt allemaal WCD.RobertMe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:14:
[...]
De vraag / vragen die nog niemand heeft gesteld: Hoe monteer je de kabel af op het patchpaneel? Bv met LSA?; En wat voor kabel is het? Stug of soepel? Want als je een soepele kabel hebt ga je die waarschijnlijk niet kunnen afmonteren op een patchpaneel.
Ik heb de vraag van @ChefSpeciall afgeplitst naar: Meedenken voor het upgraden van mijn thuisnetwerk.
Dat was natuurlijk de vraag niet. Kan een een UTP kabel gemonteerd worden op een sftp patch paneel.RobertMe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:14:
[...]
De vraag / vragen die nog niemand heeft gesteld: Hoe monteer je de kabel af op het patchpaneel? Bv met LSA?; En wat voor kabel is het? Stug of soepel? Want als je een soepele kabel hebt ga je die waarschijnlijk niet kunnen afmonteren op een patchpaneel.
Of het nu een LSA paneel is of niet! Ja dat kan.
Zo kan je nog wel honderd vragen erbij verzinnen om een simpele vraag te beantwoorden.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Een maandje of 4 geleden verhuist, nu eindelijk tijd om orde op zaken te stellen.
Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/qWbhA2AlPNICUPNNqZrBC6TL.jpg?f=fotoalbum_large)
De switches worden veel te heet in mijn home-made 'rack'. Alle netwerk devices gaan er uit en worden vervangen. De basis is inmiddels geleverd:
:strip_exif()/f/image/LVJ45bCSJyrb32m6BDL1Wojm.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder wacht ik nog op een 4U wand-rack, 19" stekkerdoos, 19" patch paneel en kabel geleiders. Het idee is om eigenlijk daar waar nu alles hangt, de boel verticaal te monteren, gezien er verder helaas geen ruimte is. Maar ik sta open voor suggesties!
To be continued...
Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/qWbhA2AlPNICUPNNqZrBC6TL.jpg?f=fotoalbum_large)
De switches worden veel te heet in mijn home-made 'rack'. Alle netwerk devices gaan er uit en worden vervangen. De basis is inmiddels geleverd:
:strip_exif()/f/image/LVJ45bCSJyrb32m6BDL1Wojm.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder wacht ik nog op een 4U wand-rack, 19" stekkerdoos, 19" patch paneel en kabel geleiders. Het idee is om eigenlijk daar waar nu alles hangt, de boel verticaal te monteren, gezien er verder helaas geen ruimte is. Maar ik sta open voor suggesties!
To be continued...
Tja, dat is 2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en met zo weinig ruimte om ze heen i.c.m. het feit dat ze simpelweg ALTIJD heel erg warm worden is dan ook niet echt zo heel handig!renegrunn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:21:
Huidige situatie:
[Afbeelding]
De switches worden veel te heet in mijn home-made 'rack'.
Heb je echt PoE+ of 150 Watt aan PoE nodig
was dat niet het hele idee rond "niet-rackmountable" , omdat ie zo slecht is met zn hitte-dissipatie ?nero355 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:28:
[...]
Tja, dat is 2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en met zo weinig ruimte om ze heen i.c.m. het feit dat ze simpelweg ALTIJD heel erg warm worden is dan ook niet echt zo heel handig!
ik heb er bij een paar kennissen draaien maar gewoon muurgemonteerd en daar blijven ze wel lekker fris, zelfs 40 graden ..
Ha, vertel mij wat. Maar het was te proberennero355 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:28:
[...]
Tja, dat is 2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en met zo weinig ruimte om ze heen i.c.m. het feit dat ze simpelweg ALTIJD heel erg warm worden is dan ook niet echt zo heel handig!
Neu, maar die 2e kon ik goedkoop overnemen, vandaar.
Yup, staan bekend als heethoofd. Wel bijzonder / mazzel in jouw geval. Die van mij tikken makkelijk de 80 graden aanijske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:36:
[...]
was dat niet het hele idee rond "niet-rackmountable" , omdat ie zo slecht is met zn hitte-dissipatie ?
ik heb er bij een paar kennissen draaien maar gewoon muurgemonteerd en daar blijven ze wel lekker fris, zelfs 40 graden ..
Dat zegt men net, dat komt omdat ze veel te krap en zonder luchtcirculatie in je kastje zitten..renegrunn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:02:
Yup, staan bekend als heethoofd. Wel bijzonder / mazzel in jouw geval. Die van mij tikken makkelijk de 80 graden aan
Ik zie zojuist dat het rack van Ubiquiti als “coming soon” gekenmerkt staat. Ik vind het wel een erg gaaf rack en er zit kennelijk standaard een 24 poort patch paneel bij.
https://eu.store.ui.com/p...rt-blank-patch-panel-beta
Maar aangezien het “toolless” is… wat als je nu bijvoorbeeld een panel hebt waar een aantal Pi’s in zitten die je aan de voorkant gewoon moet vastschroeven? Lijkt me nu dat je dit soort panelen niet in het Ubiquiti rack kwijt kunt?
Maar aangezien het “toolless” is… wat als je nu bijvoorbeeld een panel hebt waar een aantal Pi’s in zitten die je aan de voorkant gewoon moet vastschroeven? Lijkt me nu dat je dit soort panelen niet in het Ubiquiti rack kwijt kunt?
Hij is al een keer te koop geweest.Valderrama schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:13:
Ik zie zojuist dat het rack van Ubiquiti als “coming soon” gekenmerkt staat. Ik vind het wel een erg gaaf rack en er zit kennelijk standaard een 24 poort patch paneel bij.
Dat patchpaneel los daarentegen nog steeds niet...
Van de week eindelijk besteld en ze zijn binnen.Thalaron schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:35:
@Greatsword hoewel ik mijn Synology NAS inmiddels heb verkocht, had ik daar 3 van die schuimrubberen wasmachine anti-tril meuk onder gedaan. Dat verminderde bij mij circa 75% van het tril geluid.
Alsof ze er voor gemaakt zijn qua afmetingen, past precies onder de pootjes van een Synology 718+ en kostte inderdaad geen drol
Zal straks dus netjes in het Rack worden weggewerkt.
https://www.amazon.nl/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1
:strip_exif()/f/image/ssFdo5mSPvyxlga55bSaSinX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NtJ8ArEJDUMf2H0eySk0UEZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2