Meedenken voor het upgraden van mijn thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefSpeciall
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03 20:38
Beste tweakers,

Zouden jullie willen meedenken voor het upgraden van mijn thuisnetwerk?

Doel
  • Stabieler en sneller netwerk op meerdere verdiepingen met mogelijkheden tot aansluiten van zowel draadloos als bekabelde apparaten
  • Mesh (als in mobiel apparaat wisselt automatisch naar draadloze unit met beste verbinding
Huidige situatie:
  • Internetverbinding (Ziggo) komt binnen in de meterkast en is aangesloten op de Ziggo modem/router
  • Wifi netwerk voor alle draadloze apparaten
  • 1 apparaat bekabeld (omvormer zonnepanelen)
Gewenste situatie: (voorbeeld met TP-Link Deco M9 Plus, sta open voor advies)
  • Internetverbinding (Ziggo) komt binnen in de meterkast en is aangesloten op de Ziggo modem/router
  • Vanuit de WAN-poort van de Ziggo modem/router (aangepast naar Bridge Mode) bekabeld op de eerste ethernet poort van de Main Deco (in Router Mode)
  • Vanaf de tweede ethernet poort van de Main Deco (in Router Mode) bekabeld naar een switch
  • Vanaf de switch: 1 kabel naar omvormer zonnepanelen, 2 kabels naar patch paneel
  • Vanaf patch paneel wordt 1e kabel naar slaapkamer eerste verdieping doorgetrokken en aangesloten op Slave Deco 1 (in Router Mode)
  • Vanaf patch paneel wordt 2e kabel naar werkkamer op zolder doorgetrokken en aangesloten op Slave Deco 2 (in Router Mode)
Aan te schaffenTwijfels
  • Heb ik überhaupt een switch en/of patch paneel nodig?
  • Welke kabels kan ik het beste gebruiken? Ben nu uitgegaan van CAT6 aangezien deze meer bandbreedte heeft en mogelijkheden biedt om op zolder extra draadloze apparaten tegelijkertijd aan te sluiten (TV + Apple TV 4K, SONOS ... wie weet wat nog meer)
  • Daarnaast de keuze voor S/FTP (vanwege betere shielding) met vaste kern, is dit een goede keuze of is het verschil met UTP te verwaarlozen?
Ik ben van plan om hier over ongeveer een maand mee aan de slag te gaan. Suggesties/verbeteringen zijn van harte welkom. Budget mag tot ongeveer zo'n 400 (wellicht overkill, maar vanwege de Corona maatregelen een leuk centje opzij kunnen leggen).

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 21:12
ChefSpeciall schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:12:
Gewenste situatie: (voorbeeld met TP-Link Deco M9 Plus, sta open voor advies)
  • Vanuit de WAN-poort van de Ziggo modem/router (aangepast naar Bridge Mode) bekabeld op de eerste ethernet poort van de Main Deco (in Router Mode)
  • Vanaf de tweede ethernet poort van de Main Deco (in Router Mode) bekabeld naar een switch
  • Vanaf de switch: 1 kabel naar omvormer zonnepanelen, 2 kabels naar patch paneel
  • Vanaf patch paneel wordt 1e kabel naar slaapkamer eerste verdieping doorgetrokken en aangesloten op Slave Deco 1 (in Router Mode)
  • Vanaf patch paneel wordt 2e kabel naar werkkamer op zolder doorgetrokken en aangesloten op Slave Deco 2 (in Router Mode)
Nadeel van Ziggo modem/router naar Bridge Mode is voor zover ik weet nog steeds het verlies van IPV6. Verder is mijn ervaring dat een aantal apparaten in mijn huis (oa de Eneco Toon) niet goed werken met Mesh. Mijn situatie is een Ziggo Connectbox in standaard modus, maar zonder DHCP/DNS (die heb ik door PiHole laten overnemen). Hierop een wifi netwerk voor die paar apparaten die niet goed met Mesh werken. Vervolgens heb ik een patchpaneel en vanaf daar kabels naar diverse plekken in huis. Mijn ene Deco M5 staat in de woonkamer, de andere op zolder. Door bedrade backhaul heb ik met die 2 plekken door hele huis voldoende snelheid. Mijn Deco's staan dus in AP mode.
Twijfels
  • Heb ik überhaupt een switch en/of patch paneel nodig?
  • Welke kabels kan ik het beste gebruiken? Ben nu uitgegaan van CAT6 aangezien deze meer bandbreedte heeft en mogelijkheden biedt om op zolder extra draadloze apparaten tegelijkertijd aan te sluiten (TV + Apple TV 4K, SONOS ... wie weet wat nog meer)
  • Daarnaast de keuze voor S/FTP (vanwege betere shielding) met vaste kern, is dit een goede keuze of is het verschil met UTP te verwaarlozen?
Ik ben van plan om hier over ongeveer een maand mee aan de slag te gaan. Suggesties/verbeteringen zijn van harte welkom. Budget mag tot ongeveer zo'n 400 (wellicht overkill, maar vanwege de Corona maatregelen een leuk centje opzij kunnen leggen).

Alvast bedankt!
Klinkt alsof een bescheiden patchpaneel en dito switch geen slecht idee is (en dat hoeft dan echt geen 24 poorts 19" te zijn, maar een simpele switch aan de muur zoals ik zelf ook heb voldoet dan ook prima. Zou zeker voor CAT6 bekabeling met vaste kern gaan. S/FTP lijkt me echter overkill, en UTP is goedkoper en makkelijker verwerken. Afscherming wordt pas echt nuttig als je er hoogspanningskabels naast gaat leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefSpeciall
Dankjewel voor je reactie Eupeodes.
Eupeodes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:33:
[...]

Nadeel van Ziggo modem/router naar Bridge Mode is voor zover ik weet nog steeds het verlies van IPV6. Verder is mijn ervaring dat een aantal apparaten in mijn huis (oa de Eneco Toon) niet goed werken met Mesh. Mijn situatie is een Ziggo Connectbox in standaard modus, maar zonder DHCP/DNS (die heb ik door PiHole laten overnemen). Hierop een wifi netwerk voor die paar apparaten die niet goed met Mesh werken. Vervolgens heb ik een patchpaneel en vanaf daar kabels naar diverse plekken in huis. Mijn ene Deco M5 staat in de woonkamer, de andere op zolder. Door bedrade backhaul heb ik met die 2 plekken door hele huis voldoende snelheid. Mijn Deco's staan dus in AP mode.
Ik weet niet precies welke impact het verlies van IPv6 heeft, maar zeker iets om over na te denken. Overigens lees ik dat de Deco M5 ook IPv6 ondersteunt: TP-Link FAQ . Als ik het goed inschat dan is deze functionaliteit uitgeschakeld wanneer je de Deco's in AP mode hebt staan.
[...]

Klinkt alsof een bescheiden patchpaneel en dito switch geen slecht idee is (en dat hoeft dan echt geen 24 poorts 19" te zijn, maar een simpele switch aan de muur zoals ik zelf ook heb voldoet dan ook prima. Zou zeker voor CAT6 bekabeling met vaste kern gaan. S/FTP lijkt me echter overkill, en UTP is goedkoper en makkelijker verwerken. Afscherming wordt pas echt nuttig als je er hoogspanningskabels naast gaat leggen..
Zeker niet van plan om hoogspanningskabels te plaatsen dus je advies voor UTP is zeer welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ChefSpeciall ik heb je vraag afgesplitst van Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4. Aankoopadvies / netwerkadvies hoort niet thuis in dat topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
IPV6 werkt gewoon prima bij mij met de M5 in AP mode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je setup kan prima maar een M9 is alleen de extra kosten waard als je hem draadloos gaat aansluiten.
Jij gaat hem bedraad aansluiten, dan voldoet een M4 ook al die 100 euro is bij ziggo (wel verplicht die 200 euro die je overhoudt opmaken aan gadgets aub)

Bridge zou ik niet doen, gewoon lekker ziggo in router mode zetten..
De meest fool proof methode is om alles alles de hoofd deco te zetten maar als dat gaat betekenen dat je hoofd deco in de meterkast komt dan zou ik dat heroverwegen. Dan kun je beter je accesspoints over je woning verspreiden (bekabeld) en uit laten komen in een switch in de meterkast, die weer in het modem gaat. (onderste plaatje)

Qua switch, als je geen spannende dingen nodig hebt dan is de TP link switch van een tientje prima. Op te halen bij de actione
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/
pricewatch: TP-Link LS1005G

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2021 09:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 07:16
Je modem zou ik idd ook gewoon router laten blijven en de Deco's in AP mode. (Die 2 slaves sowieso in elke situatie in AP mode ipv router mode)

Een extra switch is dan niet nodig, aangezien ik vermoed dat de Ziggo modem meer dan 1 LAN poort heeft? (4 normaal?) Dan kom je met alles meer dan ruim voldoende uit.

PS; Automatisch het sterkste signaal kiezen is niet wat Mesh is, jij bedoelt iets als Handover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-06 20:28

psy

[...]

Nadeel van Ziggo modem/router naar Bridge Mode is voor zover ik weet nog steeds het verlies van IPV6.
Wordt IPV6 tegenwoordig al actief gebruikt dan? Ik heb mijn modem ook in Bridge staan en heb nooit het idee gehad dat IPV6 nodig was voor iets? (Heb ook nooit eerder van deze beperking gehoord).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Ik ben vorig jaar mijn nieuwbouw huis ingetrokken en ik ben toen voor onderstaande kabel gegaan.

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Offtopic:
Wordt IPV6 tegenwoordig al actief gebruikt dan?
Zekers, zo kan ik je de site op adres 2001:9a8:0:e:1337:0:80:1 ten sterkste aanraden.

In principe is de hele wereld IPv4 compatibel, dus je zult geen sites verliezen, maar IPv6 is redelijk breed beschikbaar.

Of het voordelen biedt? In theorie zou het net iets sneller moeten routeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
Hipska schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:16:
Je modem zou ik idd ook gewoon router laten blijven en de Deco's in AP mode. (Die 2 slaves sowieso in elke situatie in AP mode ipv router mode)

Een extra switch is dan niet nodig, aangezien ik vermoed dat de Ziggo modem meer dan 1 LAN poort heeft? (4 normaal?) Dan kom je met alles meer dan ruim voldoende uit.

PS; Automatisch het sterkste signaal kiezen is niet wat Mesh is, jij bedoelt iets als Handover.
Alle Deco's hebben dezelfde mode. Je hele Deco systeem staat dus ofwel in Router mode, ofwel in AP mode. Los daarvan stel je in welke Deco de Hoofd-Deco is. In Router mode moet die direct op je modem aangesloten worden, en alle overige apparatuur vervolgens achter de Hoofd-Deco. In AP mode met bedrade backhaul maakt het gaan bal uit waar je Hoofd-Deco staat. Die zou ik vooral zetten op de plek met de meest stabiele voorzieningen. In mijn geval staat de Hoofd-Deco dus op zolder omdat de andere Deco op een groep zit die er door verbouwingen in huis vaker af moet.

En inderdaad, als je voor AP mode gaat is een switch pas nodig als je Ziggo Connectbox niet voldoende poorten heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Eupeodes @Hipska
Helemaal eens maar wel even een nuance over de gebruikte switches.
De Deco setjes gebruiken het IEEE 1905.1 protocol om uit te dokteren of de nodes bekabeld aangesloten zijn (ze proberen elkaar te vinden via de lan). Faalt deze discovery dan blijft de wireless mesh link actief waardoor je een netwerk lus krijgt (ze vinden elkaar niet, maar zijn wel degelijk verbonden met lan)

IEEE 1905.1 is een layer 2.5 implementatie die (gek genoeg) niet met iedere switch samenwerkt. De switch op de Experiabox 10 of Ziggo Compal doet het perfect (geen extra switch nodig) terwijl je bij een Ziggo Arris weer wel een switch nodig hebt. Ik vind het wel ironisch dat Ziggo een M4 device verkoopt waar hun eigen switch niet meer overweg kan

OF je een netwerk lus hebt is ook niet makkelijk te zien behalve dat je netwerk performance inkakt. Als je dus niet goed weet wat je aan het doen bent de devices gewoon daisy chainen of een switch van tientje ertussen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 07:16
Ho, oke, dus meer details over de huidige apparatuur van de TS is dus alvast nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
laurens0619 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:
@Eupeodes @Hipska
Helemaal eens maar wel even een nuance over de gebruikte switches.
De Deco setjes gebruiken het IEEE 1905.1 protocol om uit te dokteren of de nodes bekabeld aangesloten zijn (ze proberen elkaar te vinden via de lan). Faalt deze discovery dan blijft de wireless mesh link actief waardoor je een netwerk lus krijgt (ze vinden elkaar niet, maar zijn wel degelijk verbonden met lan)

IEEE 1905.1 is een layer 2.5 implementatie die (gek genoeg) niet met iedere switch samenwerkt. De switch op de Experiabox 10 of Ziggo Compal doet het perfect (geen extra switch nodig) terwijl je bij een Ziggo Arris weer wel een switch nodig hebt. Ik vind het wel ironisch dat Ziggo een M4 device verkoopt waar hun eigen switch niet meer overweg kan

OF je een netwerk lus hebt is ook niet makkelijk te zien behalve dat je netwerk performance inkakt. Als je dus niet goed weet wat je aan het doen bent de devices gewoon daisy chainen of een switch van tientje ertussen zetten.
Bij mij geeft de Deco app voor de M5 in de woonkamer aan dat de signaalbron zolder is via ethernet. Dat wekt toch in ieder geval de indruk dat de Deco ook doorheeft dat ik ze bedraad heb aangesloten. Ze zitten bij overigens via een Netgear Prosafe GS108 verbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Eupeodes Ja de netgear switches zijn mooie apparaten en mijn ervaringen is ook dat deze prima samenwerken met de IEEE 1905.1 Deco setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nadeel van Ziggo modem/router naar Bridge Mode is voor zover ik weet nog steeds het verlies van IPV6.
Ik weet effe niet meer wat de laatste status is, maar voor zover ik weet heb je meerdere opties bij Ziggo afhankelijk van het gebied waarin je woont :

- Alleen IPv4
- CG-NAT IPv4 + IPv6
- Volledige Dual Stack IPv4 + IPv6

Voor de juiste informatie voor een bepaald gebied zou ik eens rondvragen in [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10 :)
ChefSpeciall schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:12:
Doel
  • Mesh (als in mobiel apparaat wisselt automatisch naar draadloze unit met beste verbinding
Ik snap echt niet waar deze myth vandaan komt, maar het roamen van je apparaten heeft niks met de mesh technologie te maken!

Roaming wordt door de client/een apparaat bepaald en het is aan jou om voor al je apparatuur een fijne omgeving te creëeren, zodat elke client op tijd van accesspoint wisselt! B)

[ Voor 33% gewijzigd door nero355 op 23-06-2021 17:41 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ik zou starten met te inventariseren waar de ontvangst nu te wensen overlaat, en kan ik daar bekabeling naartoe aanleggen of laten aanleggen ..

dromen over welke meuk je nu moet kopen is niet spannend, elke +- 5 jaar vervang je die toch wegens defect of verouderd, bekabeling gaat minima een aantal generaties apparatuur plezier brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefSpeciall
Oef! Heel wat reacties om door te nemen, waarvoor dank. Ik zal proberen zo goed mogelijk de verschillende vragen te beantwoorden. Here goes!
laurens0619 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:53:
Je setup kan prima maar een M9 is alleen de extra kosten waard als je hem draadloos gaat aansluiten.
Jij gaat hem bedraad aansluiten, dan voldoet een M4 ook al die 100 euro is bij ziggo (wel verplicht die 200 euro die je overhoudt opmaken aan gadgets aub)
Keuze viel op de M9 vanwege advies van schoonbroer die in zijn huis inderdaad de M9 draadloos heeft aangesloten en uitermate tevreden is over stabiliteit, doorvoersnelheden en dekking. Daarnaast de aanwezigheid van Zigbee. Ik ben van plan om in huis met Philips HUE te gaan werken. Weet overigens niet in hoeverre je hier voordeel me hebt met de M9 tov de M4.M4 vs M9
Mocht ik die 200 overhouden dan wordt het geheid gadget-shoppen! O-)
Bridge zou ik niet doen, gewoon lekker ziggo in router mode zetten..
De meest fool proof methode is om alles alles de hoofd deco te zetten maar als dat gaat betekenen dat je hoofd deco in de meterkast komt dan zou ik dat heroverwegen. Dan kun je beter je accesspoints over je woning verspreiden (bekabeld) en uit laten komen in een switch in de meterkast, die weer in het modem gaat. (onderste plaatje)
De loze leiding richting de woonkamer is reeds gevuld met een TV-kabel (ingefreesd in de muur achter de TV dus daar wil ik liever niet nog eens aanzitten). Main Deco komt dus in de meterkast. Dit is de reden waarom ik de Ziggo box in Bridge mode wilde zetten; ik schakel de Wifi uit omdat ik geen interferentie wil tussen de Ziggo Router en de Main Deco. Ik neig momenteel nog steeds naar de tweede variant in je plaatje. Is dit naar jouw idee een doodzonde om de Deco's niet in AP mode te zetten?
Qua switch, als je geen spannende dingen nodig hebt dan is de TP link switch van een tientje prima. Op te halen bij de actione
Top! Staat genoteerd.
Hipska schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:16:
Zie mijn antwoord op laurens0619 hierboven voor de keuze van Deco's in Router Mode.
Klopt, aangezien ik nog niet geheel overtuigd ben om de Deco's in AP mode te zetten ga ik nog steeds uit van een switch. Mocht de keuze anders uitvallen dan behoort dit inderdaad tot de mogelijkheden.
Zo'n foutje moet ik hier op Tweakers niet maken. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de verschillende Deco's als het ware hun signaal in elkaar over laten gaan waardoor ik tijdens het lopen door de woning niet op een bepaalde plekken slecht of geen verbinding heb.
laurens0619 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:
Heb je het hier over de Deco's in Router of AP mode? (in verband met switch)
Lijkt erop dat een switch in de setup plaatsen in ieder geval geen kwaad kan.
Hipska schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:47:
Ho, oke, dus meer details over de huidige apparatuur van de TS is dus alvast nodig.
Lucky me |:( Heb de Arris in de meterkast hangen.
nero355 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:39:
[...]

Ik snap echt niet waar deze myth vandaan komt, maar het roamen van je apparaten heeft niks met de mesh technologie te maken!

Roaming wordt door de client/een apparaat bepaald en het is aan jou om voor al je apparatuur een fijne omgeving te creëeren, zodat elke client op tijd van accesspoint wisselt! B)
Yes, zoals hierboven (ergens) aangegeven een foutje van mijn kant.
ijske schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:25:
ik zou starten met te inventariseren waar de ontvangst nu te wensen overlaat, en kan ik daar bekabeling naartoe aanleggen of laten aanleggen ..
Ontvangst op de begane grond is goed.
Eerste verdieping is vanwege open trapgat op de overloop nog goed te doen. Echter wordt het ontvangst echt bedroevend richting de meest verre zijdes van de twee slaapkamers.
Ontvangst op zolder is nagenoeg niet aanwezig.
dromen over welke meuk je nu moet kopen is niet spannend, elke +- 5 jaar vervang je die toch wegens defect of verouderd, bekabeling gaat minima een aantal generaties apparatuur plezier brengen
Heb je advies met betrekking tot bekabeling? Of zijn de reeds genoemde kabels ook naar jouw idee goed (CAT6 UTP vaste kern)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@ChefSpeciall de m9 kan idd zigbee maar hue werkt niet zonder hub op de m9. Vraag mij dus of wat de m9 dan nog goed, signaal relayen?

Dus nee niet echt voordelen :)

Verder je mag m in router mode zetten maar geeft buiten parental controls geen voordelen maar kan geen kwaad. Behalve dat al je kabels in je huis dus achter de eerste deco moeten uitkomen en niet direct in t ziggo modem

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2021 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
cat6 stugge kern is prima kabel :)
indien er budget is , en plaats in bv de schacht bestaan er ook dual versies (heb je er gelijk 2...)
( zoiets dus https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html )
Pagina: 1