Zodra er een 3-fase omvormer geplaatst is zal er via 3 fasen elektriciteit naar de slimme meter worden gestuurd. De slimme meter kan op zijn beurt alleen afname of teruglevering registreren dus alle opgewekte energie wordt direct verbruikt.HalfVol schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Aargh, dat was vrij recent! Veel extra werk. Hebben ze nu ook het terugleveren van de zonnepanelen via 3 fasen laten gaan, ipv over een?
En.. wat heb je daar tegen die bovenplank hangen? Dat is nou het enige wat me niet zo handig lijkt, verder ziet het er echt strak uit, ook van die vorige post.
[...]
Ik heb dit ook gedaan, en ik vraag me nou ook af of een aparte alamat handiger is.
Bron: https://www.zonnefabriek....n-drie-fasen-net-kan-dat/Maar als je de omvormer op slechts één van de drie fasen zet, hoe zit het dan met teruglevering? Stel je levert op één fase stroom terug aan het net, terwijl je tegelijkertijd op een andere fase stroom afneemt, wordt dat dan apart door de kWh-meter geregistreerd?
Het antwoord is nee. De kWh-meter van de netbeheerder, óók de nieuwere ‘slimme’ meter, verrekent intern wat er op de verschillende fases gebeurt. Twee kiloWatt vermogen dat het net in gaat op fase 1 terwijl er tegelijk 1 kW vermogen uit het net wordt gehaald op fase 2 en 1 kW uit het net op fase 3, betekent dat er per saldo geen vermogen wordt gerekend: zowel de afnameteller als de terugleverteller blijven op dezelfde stand staan. Sowieso is het zo dat een slimme meter nooit gelijktijdig afname én teruglevering kan registreren: Het is òf het één, òf het ander.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)